i PROLETARI DIN TOATE [ĂR1LE, UNIȚ1-VÂI GAZETA ■ ' o Anul XVIII Nr. 864 Vineri 16 sept. 1966 k_4 pag. 25 bani  INVATAM INIULUI EDITATA DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI SI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT SI CULTURĂ PROLOG ISTORIA ȘCOLII ROMÂNEȘTI 15 septembrie 1966... In milioane de case e sărbătoa- re. De fapt, e sărbătoare pe întreg cuprinsul țării: începe un nou an școlar. Este o sărbătoare a tutu- ror, pe care, dacă am vrea să o exprimăm în cifre, am apela de fiecare dată la ordinul milioa- nelor. Patru milioane de elevi au tresărit emoționați la primul sunet al clopoțelului. Milioane de părinți le-au urmărit pașii sau i-au con- dus pînă în pragul claselor curate și luminoase, pe băncile cărora îi așteptau aproximativ 26 de mili- oane de manuale școlare gratuite, shu pînă în pragul laboratoarelor și cabinetelor școlare moderne do- tate cu materiale didactice a căror valoare se ridică anul acesta la peste 50 de milioane de lei. Ne-ar trebui milioane de ochi să cuprindem cu privirea această săr- bătoare minunată, bogată în fapte și semnificații. Iată numai cîteva. Secvențe dintr-o mare sărbătoare Ora 8... în Balta Albă, în acest imens cartier nou , modern, ca atîtea al- tele din Bucv/rești și din țară, a- sistăm la o mică festivitate emo- ționantă. In jur mai este încă șan- tier. Miroase a moloz. Macaralele uriașe continuă să înalțe noi apar- tamente. Cu cîteva luni în urmă, atunci cînd s-au mutat aici cei mai noi locatari ai cartierului, a fost gata și școala. Astăzi, cu cele 24 de săli de clasă ale ei, strălucește sub pri- virile admirative ale primilor săi elevi, ale primelor cadre didactice care vor preda aici, ale părinților și ale constructorilor care privesc emoționați de la înălțimea sche- lelor ce se înalță peste drum. A fost tăiată panglica de la in- rare și acest gest inaugural, sem- nificativ, a însemnat pentru toți cei de față începutul unui nou an de muncă în cea mai tînără școa- lă. a Capitalei, Școala generală nr- 88. ...în altă parte a Bucureștiului, în cartierul Ciulești, la Școala gene- rală nr 166. Alături de noi, urmă- rind emoționat cuvîntul de deschi- dere, un părinte: muncitorul Radu lorga. A însoțit-o pînă aici pe fiica lui Manuela, care își începe acum viața de școlăriță. Emoții de în- ceput... Aflăm însă că Manuela este numai unul din cei zece copii at muncitorului Radu lorga. Pen- tru toți a avut aceleași emoții. Cel mai mare este inginer, altul este student, altul muncitor calificat într-o fabrică de medicamente, al- tul elev la liceu, patru sînt elevi ai școlii în care ne aflăm și alți doi se pregătesc să vină aici în anii următori. Un simplu muncitor are astăzi posibilități și condiții materiale, să-i învețe carte pe toți cei zece copii ai lui, să-i ducă pînă la școlile cele mai înalte — iată un alt fapt semnificativ întîlnit în a- cest început de an școlar. ...La Craiova în același cadru festiv, deschiderea noului an șco- lar i-a găsit pe elevi și profesori gata să-și înceapă munca. Un mare număr de elevi, profesori și părinți au fost de față la inaugurarea săr- bătorească a cursurilor în cele 7 In momentul solemn al deschiderii cursurilor licee de specialitate care tșl încep în acest an activitatea aici. Profe- sorii de la Liceul energetic, care va funcționa cu cursuri de zi și serale, ca și cei de la Liceul de mașini și aparate electrotehnice, le-au vorbit elevilor despre importanța pe care o are pentru economia națională această nouă formă de învățămînt, înființată ca urmare a hotărîrilor celui de al IX-lea Congres al P.C.R., arătîndu-le ce perspective largi vor dobîndi în urma însușirii temeinice a cunoștințelor de cul- tură generală și a pregătirii teore- tice și practice de specialitate.. Cum a pornit munca în noul an O dată încheiate festivitățile am pătruns în clase, în labora- toare, în cancelariile profesorilor, în cabinetele directorilor. Cum a pornit munca în noul an școlar ? La Liceul din Mizil, cursurile ‘au început imediat după festivita- tea inaugurală. Primii care au in- trat la ore au fost învățătorii de la clasele I—IV și diriginții clase- lor V—XL Directorul școlii, tov. Const. Drăjneanu, ne prezintă școala frumoasă și curată și, in mod special, muzeul de istorie, realizat prin strădaniile prof. Const. Dragomirescu. Apoi ne vor- bește despre munca noului an șco- lar. Un element esențial al bunei desfășurări a muncii didactice încă din prima zi îl constituie planul general de muncă al școlii. Este poate lucrul cel mai greu, cel mai pretențios din tot ce a constituit gama largă de probleme care tre- buiau rezolvate pînă la deschide- rea cursurilor. în fond, el oglin- dește — prin felul cum cuprinde problemele, prin felul cum își pro- pune să le rezolve — capacitatea colectivului pedagogic, purtînd pe- cetea personalității directorului, a învățătorilor și profesorilor care au contribuit la conceperea și de- finitivarea lui. Planul general de muncă al liceului din Mizil este pus la punct, urmînd ca discutarea lui să aibă loc peste cîteva zile. — Alcătuind planul general — ne-a spus directorul Drăjneanu — nu ne-am mulțumit doar cu enu- merarea problemelor muncii noa- stre în acest an, nici cu includerea unor sarcini universal valabile —• ca „asigurarea însușirii integrale a prevederilor cerute de progra- me", „întărirea disciplinei" etc. Am căutat să gîndim pe durata unui întreg an școlar măsurile menite să ducă la îndeplinirea sarcinilor fundamentale ale școlii, în direcția determinată de condiți- ile concrete în care lucrăm. Ne-am propus, de pildă, să întărim carac- terul științific al lecțiilor, legătu- ra lor cu viața. De aceea în pla- nul general am inclus sarcina de a se înlătura verbalismul, de a se demonstra orice adevăr prezentat elevilor. Ce măsuri am prevăzut în legătură cu aceasta ? Pe lingă urmărirea atentă de către condu- cerea școlii a acestei probleme în cadrul asistentelor, pe lingă discu- țiile individuale cu profesorii, vom organiza și o consfătuire pe aceas- tă temă — în cadrul comisiilor me- todice întîi și apoi în cadrul con- siliulul pedagogic. Cu ajutorul or- ganizației sindicale, vom redacta periodic liste de materiale biblio- grafice pe această temă, pe care le vom pune la dispoziția profe- sorilor. ...La Școala generală din comu- na Sopoca, raionul Buzău (director tov. Ion Bădau) rezultatele muncii intense de pregătire desfășurată de directorul școlii și de profesorii ei au putut fi simțite încă din pri- ma zi de școală. Totul era pus la punct, iar cursurile au început nu cu un orar improvizat, cum se o- bișnuiește pe alocuri, ci cu un orar definitiv. Planul general de mun- că a fost discutat în consiliul pe- dagogic cu 3 zile înainte de data deschiderii cursurilor. Am reținut, consultîndu-l, atenția pe care co- lectivul didactic al școlii își pro- pune s-o dea activității educative, muncii cu pionierii. învățătorii și profesorii din Sopoca doresc să or- ganizeze în rîndurile copiilor for- me de activitate cît mai variate și mai atractive, care să asigure par- ticiparea lor afectivă, să le dez- volte spiritul de inițiativă, să le formeze deprinderi de activi- tate independentă. De aceea ei și-au propus să înlăture dădăcea- la, tutelarea măruntă, care îi obo- sește și îi plictisește pe copii ori- cît de interesantă și atractivă în C. RADOI AL. I. VLADIMIR (Continuare în pag. 4-a) CALITATE A trecut vacanța, au trecut festivitățile și emoțiile reîntîlnirii cu școala. Ca un vast an- grenaj în care nu nu- mai fiecare sistem, dar și fiecare piesă, fieca- re șurub își au locul și funcția lor, în care totul se desfășoară conform unui program bine pus la punct, în- vățămîntul și-a reîn- ceput activitatea. Motorul care îi de- termină în primul rînd „producția" îl consti- tuie munca la lecție — aspectul cel mai im- portant, cel mai dina- mic al acestui vast an- grenaj. Aici, la lecție, se formează orizontul de cunoștințe al tine- retului, se modelează conștiința lui. De ca- litatea lecțiilor ține în ultimă instanță calita- tea rezultatelor obți- nute în procesul in- structiv-educativ. Ce asigură calitatea lecțiilor ? S-ar părea că este de ajuns ca ele să fie pregătite minu- țios din punct de ve- Manuale noi, orizonturi noi dere științific și meto- dic, pentru ca totul să meargă cum trebuie. Aceste condiții sînt, ce-i drept, necesare — dar nu și suficiente. Planurile de lecție pot fi alcătuite oricît de savant, profesorul poa- te fi „înarmat pînă în dinți" cu cunoștințe de specialitate și de metodică, articulația orei poate să cuprindă toate verigile cerute — și, totuși, lecția să nu dea rezultatele scontate. Așa se în- tîmplă cînd predarea nu ține seama de mer- sul gîndirii copilului, de particularitățile a- cestei gîndiri. Se uită uneori că fiecare oră de clasă nu este altce- va decît un moment al procesului nesfîrșit al cunoașterii, pe care gîndirea copilului îl străbate gradat. Nu lecția care corespunde unor norme, unor ca- noane generale îl a- jută pe elev în acest proces, ci lecția care supune normele, ca- noanele, unei realități date, care orientează efortul lui intelectual, mersul progresiv al gîndirii sale spre înțe- legerea rațională a lu- crurilor. Adevărata misiune a profesorului este de a adapta tot arsenalul pregătirii lui la condițiile concrete ale clasei, pentru ca fiecare lecție să în- semne parcurgerea cu succes a unei porțiuni din drumul cunoaște- rii. Iar măiestria lui constă în a-i face pe elevi să trăiască la fiecare lecție emoția cunoașterii, să încerce marea bucurie de a se fi ridicat din necu- noaștere la lumina în- țelegerii. Și tot atît de impor- tant este ca fiecare lecție — indiferent de obiectul predat — să-și lase amprenta nu nu- mai în gîndirea elevi- lor, ci și în sentimen- tele și convingerile lor. Și aici hotărîtoare este calitatea muncii. Dacă necesitatea de a asigura lecțiilor un ca- racter educativ se tra- duce prin „momente" educative care rup cursivitatea predării, care sînt evident „li- pite", nu vom reuși să facem prea multe, căci copiii simt puternic tot ceea ce este arti- ficial, forțat. încă o dată, este vorba de măiestrie: dacă te străduiești să fii un pedagog adevărat, a- tunci vei găsi, de fie- care dată, firul care îți dă posibilitatea să realizezi scopul educa- tiv prin idei legate or- ganic de conținutul predării. Inlăturînd „momentele moraliza- toare", lecția însăși, în ansamblul ei, va avea un caracter educativ. Calitatea — unul dintre imperativele majore ale societății noastre — reclamă mai mult decît înde- plinirea conștiincioasă a obligațiilor profesio- nale : reclamă o atitu- dine afectivă, pasiona- tă, față de aceste o- bligații. TRAIAN ISPAS f . ■ Orice retrospectivă, orice isto- ric al școlii — de la instantaneele care surprind momente ale dez- voltării sale și pînă la proiectarea unei lumini mai largi asupra evo- luției diverselor ramuri ale în- vățămîntului — constituie impli- cit o evocare a însăși istoriei cul- turii din epoca respectivă. Recapi- tulînd în esență marile etape ale dezvoltării culturii naționale, o- glindind modul în care au evoluat în timp preocupările științifice și realizările tehnice ale oamenilor, istoria învățămîntului românesc reproduce fidel, povestea vie a trecutului istoric al poporului, descoperind semnificații paralele, relevînd indirect participarea na- țională la marele concert al idei- lor științifice și tehnice privite în lumina necontenitului lor progres, în acest fel istoria școlii româ- nești, ca oricare istorie a învăță- mîntului în genere, reprezintă nu numai prezentarea unor informații despre aceia care au învățat ge- nerațiile să știe și să gîndească, ci mai ales, descoperirea progresului cuprins implicit în procesul de în- vățămînt. O prejudecată încă răspîndită situează începutul procesului de învățămînt o dată cu intervenția scrisului în „tehnica organizată" a dobîndirii de noi cunoștințe. Să vedem așa lucrurile ar fi o eroare și ar însemna să procedăm sim- plist. Din însăși analiza conceptu- lui de învățămînt reiese limpede că, vechi —cum spune o vorbă populară — de cînd lumea, în- vățămîntul a cunoscut la toate popoarele o multilaterală formă orală, pentru a trece abia apoi la forma înregistrată prin documen- te directe, la învățămîntul scris. Răspîndit prin tradiția orală,. care lega de-a dreptul pe cel ce învăța de ucenicul său în ale învățăturii, înainte de a ajunge „știință de carte" învățămîntul a fost timp de veacuri dobîndire de mește- șug, de deprindere, reprezentînd tocmai aspectul dinamic, de cu- noaștere în devenire, ascuns în cuvîntul „știință", care este mai mult decît o simplă informare. A- cest aspect al lucrurilor însă re- levă încă de la început prezența și importanța științei propriu-zise și a tehnicii în cadrul diferitelor forme sub care se practica învăță- mîntul oral. Ne mirăm astăzi în fața „gînditorului" de la Haman- gia, a vaselor policrome lăsate moștenire marilor muzee de cul- tura omului de la Cucuteni, a or- namentelor încrustate și cizelate pe casca de aur a unui luptător de altădată, descoperită într-un vechi mormînt tracic. Toate aceste fru- museți, adevărate săgeți trase de arta și talentul unor îndepărtați strămoși în uimirea viitorilor lor strănepoți, nu ar fi fost posibile dacă pe anonimii sculptori, cera- miști și cizelatori de metal nu i-ar fi învățat cineva, în mod organizat, cum să lucreze... Iată pentru ce, încă de la înce- puturile sale, istoria învățămîntu- lui ar fi incompletă dacă dezvol- tarea lui nu ar fi urmărită și pe latura raporturilor sale cu știința și tehnica. Dar a urmări dezvolta- rea învățămîntului cu această specială privire asupra științei și tehnicii înseamnă în fapt a merge pas cu pas prin istoria omenirii, considerată într-una dintre ramu- rile ei cele mai caracteristice. Dacă în istoria învățămîntului din România tradiția orală a ju- cat un rol atît de însemnat la în- ceputurile lui, fiind atît de strîns legată de tehnică, nic> după de- buturile învățămîntului românesc scris și organizat ca atare — sem- nalat prin școala de la biserica românească din Șcheii Brașovului încă din anul 1495 — raporturile dintre tehnică și știință pe de o parte șl școală pe de alta nu atl lipsit. Dimpotrivă, ele s-au accen-< tuat, mai ales după ce în evoluția învățămîntului s-a trecut de la procesul de învățămînt legat de religie, la învățămîntul laic. Dacă laicizarea învățămîntului a însem- nat o efectivă condiție de progres, nu trebuie uitat că una dintre fi' lele principale ale acestui progres o constituie tocmai strînsa legă- tură dintre învățămînt și știință, dintre învățămînt și tehnică, a- ceasta din urmă considerată ca o dezvoltare aplicativă a celeilalte. Despre dezvoltarea învățămîn- tului sau a științei și tehnicii s-sc scris mult și la noi și, în general, în lume. Lucrările de sinteză, ca de pildă opera lui J. D. Bernal Știința în istoria societății, apă- rută la noi în Editura politică, fac serviciul unei largi informări pe linii generale. Nu lipsesc nici lu- crările de sinteză generală sau re- gională care se ocupă de unele probleme ale învățămîntului nos- tru. Așa sînt lucrările și în gene- ral materialele alcătuite cu prile- jul centenarelor universităților din Iași (1960) și București (1964), Ceea ce a lipsit însă a fost o am- plă lucrare de sinteză asupra evo- luției învățămîntului din țara noastră, considerat de la primele sale începuturi — în epoca trans- misiunii orale — și pînă în zilele noastre. La acest imperativ al actualului moment din cultura românească răspunde inițiativa luată de conr ducerea Ministerului învățămîn- tului de a se trece la elaborarea unei ample istorii a învătămîntu- lui din România, cu specială pri- vire la știință și tehnică, destina- tă să prezinte într-o frescă de mari dimensiuni evoluția școlii românești, contribuția pe care a adus-o aceasta, de-a lungul vre- mii. la progresul social și mai ales neîntreruptele sale legături cu tradiția poporului român. A fost constituit. în acest scop, un colec- tiv de specialiști — din care fac parte cunoscute personalități ale vieții noastre culturale și științi- fice, cadre didactice cu o bogată experiență, pedagogi, istorici și is- torici ai științei și tehnicii. O dată constituit, colectivul a elaborat proiectul de tematică a lucrării, adoptînd periodizarea îndeobște cunoscută : comuna primitivă, e- poca sclavagistă, trecerea spre feudalism, feudalismul timpuriu, feudalismul dezvoltat, descompu- nerea feudalismului (voi. I) ; epo- ca de la descompunerea feuda- lismului pînă la școlile lui Gh1. Asachi și Gh. Lazăr (voi. II) ; epo- ca de la școlile lui Gh. Asachi și Gh. Lazăr pînă la finele anului 1918 (voi. III). Tn același timp, colecti- vul și-a asigurat colaborarea unor cadre didactice și a unor cadre de specialiști din diferite ramuri alfc științei și tehnicii din toate cen- trele universitare și de cultură din țară. în prezent s-a trecut la alcătu- irea unei scurte sinteze asupra dezvoltării învățămîntului științei și tehnicii în România, concomi- tent cu strîngerea datelor în ve- derea elaborării lucrării. S-a ho- tărît ca, înainte de elaborarea propriu-zisă a celor trei volume, ca o pregătire documentară nece- sară acestei acțiuni, să se elabo- reze și să se publice o serie de studii cu caracter monografic. Ele vor începe să apară încă din acest an, fiind consacrate unor aspecte particulare ale istoriei învățămîn- tului din România și ale legătu- rilor sale cu știința și cu tehnica. Sînt prevăzute astfel să apară Conf. ing. IGOR IVANOV (Continuare în pag. 4-a) ÎA ACEST MMAR: Centenarul George Coșbuc — pag. 2. Diferențieri specifice — pag. 3. Literatura științifico-fantastică și școala pag. 3. AI treilea Congres interhalcanic al mate- maticienilor — pag. 4. Oameni și pasiuni — pag. 4. CENTENARUL GEORGE COȘBUC Omul și opera în toamna anului 1889 trecea munții dinspre Transilvania, spre a se statornici în capitala României, unul din marii poeți pe care i-a dat literaturii noastre pămîntul ar- delean, George Coșbuc. Venea în București la chemarea lui Titu Ma- iorescu care-i remarcase Nunta Zamfirei, apărută cu cîteva luni înainte în Tribuna. Tînărul de nu- mai 23 de ani aducea cu sine mă- reția plaiului ardelean, cu frumu- sețile naturii peisajului natal și în- tregul tezaur de datini populare, pe care avea să le sintetizeze în- tr-o operă profund națională. Se născuse la Hordou, în septem- brie 1866 ; după tradiția istoriei li- terare, neatestată documentar, în ziua de 8, iar după matricula bo- tezaților din comună la 20, ca fiu al preotului Sebastian Coșbuc, des- cendent dintr-o familie de iobagi și al Măriei, născută Avacum. Școala primară o începu la Salva și o continuă la Năsăud, unde va urma și cursurile liceale, în timpul cărora darul poetic, vădit încă din copilărie prin ușurință de a versi- fica, se manifestă în numeroase producții ce apar în 1882—1883 în Musa someșană, revistă a societății de lectură „Virtus Romana Redivi- va“, al cărei președinte este ales, încă elev fiind, în toamna lui 1883. în anul următor se află printre studenții facultății de litere și fi- lozofie de pe lîngă Universitatea din Cluj, urmărind îndeosebi cursu- rile de folclor ale profesorului Grigore Silași. în primul an de studenție i se tipărește în Tribuna de la Sibiu, sub pseudonimul C. Boșcu, poezia Filozofii și plugarii, în 1885 începe colaborarea la Fa- milia lui losif Vulcan, sub același pseudonim, iar din august 1887, chemat de Slavici pe care-I cunos- cuse cu un an înainte, devine re- dactor la Tribuna sibiană. în anul 1888 redactorul își înzestra publi- cația cu 35 de poezii, dintre care trebuie reținută Crăiasa zînelor. Funcționar al Ministerului Culte- lor în 1890 începe acum, scurta de altfel, colaborare la Convorbiri li- terare, cu poezia La oglindă și tot- odată redactează împreună cu cîți- va profesori, o Carte de citire. Vo- cațiune didactică manifestă nu numai prin participarea la alcă- tuirea altor manuale și publicații pentru școlari, dar și prin exerci- tarea, temporar, a funcțiunii de profesor la institutul de fete „Edu- cația Română" al Elizei Manliu. Anul 1893 înregistrează întîiul vo- lum tipărit din opera lui Coșbuc, Balade șl idile; Cîntecul fusului, Spinul, Dușmancele, El-Zorab, Moartea Iui Fulger și altele apă- ruseră încă mai înainte în diferite reviste. în timpul procesului Memoran- dului se publică poezia In opres- sores, care circulase din 1893 în Ardeal, în manuscris. împreună cu Slavici și Caragiale, Coșbuc scoate, în 1894, revista Vatra, al cărei pro- gram redactat de Slavici propune cultivarea tradițiilor naționale. Po- etul scrie în acest timp și la Vieața, Povestea vorbei. Epoca literară. în 1896 îl apare al doilea volum de versuri, Fire de tort. Lucrează ca redactor la Foaia interesantă (1897) și la Albina, în care își pu- blică două sute de articole. în 1897 va apare la Caransebeș pri- mul și unicul volum din opera sa publicat în Transilvania în timpul vieții, Versuri și proză, editat de Enea Hodoș. în 1898 publică Răz- boiul nostru pentru neatirnare (1877—1878). Povestit pe înțelesul tuturor. Editează în 1901, împre- ună cu Vlahuță, revista Semănăto- rul, la a cărei conducere nu va rămîne multă vreme- în 1902 1 se publică a treia culegere de versuri Ziarul unui pierde-vară șl va re- lata, în Amicul meu din Torbole, călătoria făcută în acest an în Italia. Cîntecc de vitejie, imprimat în 1904, este ultimul volum de poe- zii originale al lui Coșbuc. Nostalgia pămîntului natal îl ur- mărește și poetul se va duce în cîteva rînduri să-și revadă locu- rile copilăriei și ale primei tine- reți. Ultimul drum la Năsăud îl face în 1914 cînd, din pricina iz- bucnirii războiului, este forțat de jandarmi să se întoarcă în Româ- nia. în 1915 îi moare intr-un acci- dent de automobil unicul fiu, Alexandru, fapt care îi tulbură pentru totdeauna existența. Va mai trăi numai trei ani, stingîndu-se la 26 aprilie/9 mai 1918, în Bucu- rești. In luna februarie a aceluiași an îi apăruse ultima poezie din timpul vieții, Vulturul. Coșbuc a lăsat o operă originală de incontestabilă valoare, în care a prezentat viața satului ardelean cu tradițiile și obiceiurile străvechi și mereu actuale, întemeiat pe o cu- noaștere adincă a folclorului națio- nal. Dragostea sa pentru popor și pentru trecutul istoric al acestuia îl îndeamnă să construiască o epo- pee în care să se desfășoare toate elementele mitologiei autohtone. Vastele lecturi cu o arie enormă, pornind de la Homer și anticii la- tini, cu incursiuni în literatura in- diană și cu popas îndelung asupra operei dantești și a romanticilor și neoromanticilor germani vădesc preocuparea pentru compunerea e- pică de mari proporții. Nereal izîn- du-și proiectul, el izbutește în schimb ca prin întreaga operă să alcătuiască, așa cum s-a observat deja, monografia satului transilvă- nean înfățișat în realitatea sa isto- rică și socialăk în momentele esen- țiale ale existenței umane. Coordonatele fundamentale ale creației lui Coșbuc au fost releva- te. Istoricii literari au stabilit mo- dele și influențe, criticii au anali- zat, definit și clasificat opera. S-a subliniat caracterul specific al pas- telului său, constînd în integrarea în natură a elementului uman, spre deosebire de descripția pictu- rală a antecesorului Alecsandri ; s-a demonstrat calitatea artistică a liricii erotice ; au fost reliefate notele de umor și anecdoticul din anumite poezii, s-a remarcat na- tura obiectivă a lirismului său, precum șj înzestrarea particulară pentru construcția epică. Cîntăreț al țărănimii române, Coșbuc i-a înregistrat pe parcursul întregii sale opere năzuințele, bucuria și amarul, cum va spune însuși, urmărindu-i mișcările su- fletului atît în manifestările de calm și bună voie ale unei existen- țe idilice, desfășurată într-un pei- saj paradisiac, cît și în cele tu- multuoase, de revoltă împotriva ordinii sociale nedrepte. Plaiurile natale ardelene sînt evocate în pasteluri memorabile prin elogiul pe care îl face poetul solului pa- triei. Perpetuate din timpuri Imemo- riale, tradițiile populare își conti- nuă existența într-o ordine preci- să, imuabilă, surprinsă de poet în momentele capitale. Dragostea, cu infinitatea de nuanțe pe care o presupune, este urmărită din clipa în care se ivește în sufletul fetei sau al flăcăului — prilej pentru poet de delicată sugerare a inge- nuității, manifestată fie prin sfială, fie prin șăgălnicie — și pînă ce culminează în pasiune. George Coșbuc a adăugat operei originale un număr de traduceri din literatura universală. Este pri- mul tălmăcitor în limba noastră a întregului text al Divinei Comedii a lui Dante, căreia îi consacră și comentarii interesante, construind un sistem propriu de interpretare a operei scriitorului italian. A tran- spus în românește Odisseia lui Ho- mer, Eneida și Georgicele lui Vir- giliu și a prelucrat, adaptîndu-le la condițiile autohtone, capodopere ale literaturii indice : Sacontala lui Kalidassa și fragmente din Rig- Veda, Mahabharata și Ramajana etc. A dat versiuni românești din opera unor autori germani, între care Schiller (Don Carlos), Heine și Adalbert von Chamisso. Traduce din Byron, din autori francezi, din Turgheniev. George Coșbuc aduce, prin ope- ră, o contribuție însemnată la li- teratura națională, fiind in același timp unul din solii artei noastre peste hotare. Originalitatea crea- ției sale, și prin aceasta, perma- nența ei, stă în dezvăluirea sub un aspect pînă la el neexplorat a vieții poporului român, surprinsă în tră- săturile fundamentale. Legat indi- solubil de neamul românesc, cu a! cărui suflet se identifică. Coșbuc se așează, prin mesajul operei, alături de Eminescu, Creangă, Sadoveanu- Generațiile noi se vor îndrepta me reu către poezia sa ca spre un nese- cat Izvor de bogății folclorice, meș- teșugite cu măiestrie, din care se desprinde în măreția sa simplă și milenară sufletul țăranului ro- mân. ELENA PIRU ’ Dacă este, în scara Hrîs- mului nostru modern, un poet la care influența folclorului, în sensul Iui cel mai complex, de totalitate a manifestațiilor vieții de țară, să fie mai evi- dentă, apoi acela e George Coșbuc. PERPESSICIUS Coșbuc și școala Manifestări închinate centenarului Ca numeroși alți mari scriitori români, Coșbuc, poetul sărbătorit azi de întregul nostru popor, s-a preocupat și el îndeaproape de școală, de nevoile ei. încă în 1896 Coșbuc se interesa de situația manualelor școlare. 11 supăra cu deosebire limba lor ne- literară. în acel an el scrie în „E- poca“ articolul „Literatura didac- tică", în care remarcă discrepan- ța de neadmis dintre limbajul o- perelor literare și limba textelor din cărțile școlare. Dorind să con- tribuie la remedierea acestei stări de lucruri, elaborează, în colabo- rare cu o serie de dascăli, manua- le pentru clasele primare. în prefața la manualul intitulat „Carte de cetire pentru clasa a III-a“ (1898), la care Coșbuc era „profesor asociat", aflăm sfaturi pedagogice foarte utile, valabile și azi : „Pentru a face mai ușor de înțeles toate cunoștințele copilului este trebuință neapărată de o me- ditare înainte de predarea lecțiu- nii; numai astfel învățătorul bine preparat cu explicațiuni apropiate fragedei sale inteligențe, l-ar pu- tea face să iubească cartea și să vină cu drag la școală, iar nu să-I încarce, cu prea multe lucruri care să . le facă singuri acasă...". Văzînd în învățători „luminători ai satelor", Coșbuc și-a pus pana în slujba lor, traducînd lucrări de specialitate în munca didactică. Printre acestea se numără și car- tea lui E. Martig „Psihologie pe- dagogică pentru școalele normale" București, 1909 („Anschauungspsy- chologie mit Anwendung auf die Erziehung" von Emanuel Martig. Bern, 1907. Fur Lehrer und I^eh- rerinen-Seminar) — după cît se pare, prima lucrare de acest gen tradusă la noi. Modul cum a lu- crat Coșbuc la traducerea și adap- tarea ei îl arată ca pe un bun cu- noscător al necesităților școlii. El a făcut „adăugiri" la textul lui E. Martig, expunîndu-și unele idei legate de lupta împotriva nedrep- tății sociale. Iată ce scria el într-o asemenea „adăugire" (pagina 231): „Noi admirăm și aprobăm toate simțămintele și faptele nobile pe cari ni le spune istoria și ni le cîntă poeții Admirăm moartea celor doi Grachi pentru drepturi- le și bunăstarea poporului, admi- răm pe Sperate că. putînd fugi din închisoare, a preferat ca să moară spre a fi consecvent cu învățătu- rile sale, aprobăm pe Constantin Brîncoveanu că mai bine moare batjocorit decît să-și schimbe le- gea strămoșilor, aprobăm pe Pe- tre Șchiopu că mai bine părăsește tronul decît să mărească tributul pe care turcii îl cereau de la țară". Vorbind despre noțiunea de ideal în viață, Coșbuc subliniază încă o dată că frații Grachi „au murit pentru idealul lor de a ridica bu- năstarea poporului sărac". Coșbuc n-a semnat această tra- ducere : s-ar fi expus la prea mul- te lovituri, cu atît mai mult cu cît ea a apărut în 1909, cînd guvernul prigonea pe învățători pentru par- ticiparea lor la răscoala din 1907. Este însă sigur că traducerea îi aparține (vezi și studiul „G. Coș- buc și psihologia școlară" de T. Bogdan în „Revista de psihologie" nr. 1/1961). Poetul de la Hordou are și alte merite pedagogice : el a tradus pe J. Locke : „Cîteva idei asupra educațiunii" (Partea I—II, București, Ed. Casei școalelor 1912—1920). Prețuind mult munca obștească desfășurată de învățătorii de la sate în cadrul cercurilor culturale, Coșbuc a editat cîteva volume in- titulate „Conferințele populare ți- nute de învățătorii rurali" (Casa școalelor, București, 1915). In pre- fața volumului I scria : „Am cău- tat să alcătuiesc după cum am pu- tut, cu subiectele tratate, un ciclu care să cuprindă cestiunile cele mai apropiate de nevoile țărăni- mii". El socotea că, prin mijloci- rea cercurilor culturale, învățăto- rii aduc o contribuție de seamă la ridicarea agriculturii, la educația patriotică și civică a țăranilor. In același timp, Coșbuc se ridica îm- potriva faptului că activitatea das- călilor nu este sprijinită de cîr- muitorii statului burghezo-moșie- resc. „învățătorul nu poate în- drepta lumea cu umărul" — scria el, cerînd mai multă atenție, mai multă înțelegere și mai mult a- jutor pentru munca învățătorului. Astăzi, cei ce muncesc în școli aduc lui Coșbuc un pios omagiu, cu prilejul centenarului pe care-1 sărbătorește întregul popor al României socialiste. PETRE PUȘCAȘU lector la Institutul pedagogic de 3 ani — Baia Mare Cu prilejul sărbători- rii „Centenarului Geor- ge Coșbuc", Societatea de științe istorice și fi- lologice din Republica Socialistă România a inițiat o serie de acțiuni deosebit de interesante. Semnalăm astfel faptul că în zilele de 16, 17 și 18 septembrie a.c. se desfășoară la Năsăud o sesiune de comunicări științifice. O asemenea sesiune va avea loc și la filiala din Sibiu a Socie- tății, în ziua de 18 sept, a.c. Tot la 18 septembrie se va desfășura un sim- pozion „G. Coșbuc" la filiala din București. Comunicările științi- fice prezentate eu acest prilej aparțin unor ca- dre didactice din învăță- mîntul superior și din învățămîntul de cultură generală, precum și u- nor cercetători științi- fici. Numeroase și variate manifestări au loc, cu prilejul centenarului, la Liceul din Năsăud, care v poartă numele lui Geor- *4 ge Coșbuc. Cercul lite- rar al elevilor a organi- zat o ședință festivă în care au fost prezentate texte din creația de u- cenicie a poetului, scrise pe vremea cînd era elev în clasele V și VI la gimnaziul din Năsăud și publicate în revista ma- nuscris „Musa someșa- nă", editată de societa- tea „Virtus Romana Re- diviva", al cărei preșe- dinte a fost George Coș- buc. In aceste zile profeso- rii liceului îi conduc pe elevi la expoziția „Cen- tenarul George Coșbuc", deschisă în sălile mu- zeului raional din Nă- săud. în incinta liceului a fost organizată o vi- trină „George Coșbuc", în care pot fi văzute fo- tografii ale vechiului li- ceu, ale poetului de pe vremea cînd era elev, ale profesorilor lui, ope- re ale poetului etc. La Clubul sindicatelor din învățămînt din Ca- pitală, prof. univ. dr. docent G. C. Nicolescu va vorbi profesorilor de limba română despre George Coșbuc. Confe- rința va fi urmată de lecturi literare din opera poetului, la care își vor da concursul actorii tea- trului Lucia Sturza Bu- landra. EVOCĂRI IN A UG URALE---------------- Se prăznuiește an de an, din vremuri depărtate, o minunată sărbătoare a toamnei. In ajun, mamele pregătesc copiilor straie curate, iar tații le dau sfaturi pe care nici ei nu le-au urmat, co- pil fiind. Se doarme puțin în a- ceastă noapte de ajun, în care inimile copiilor ticăie emoționate. Cînd vine dimineața, străzile cu- nosc o însuflețire neobișnuită, iar atmosfera își schimbă parcă trans- parența și rezonanța. Este prima zi a calendarului școlar, anul nou al 1 învățămîntului, ziua în care zidurile de piatră ale școlilor prind viață. ' Intre aceste ziduri înviate se vor depăna, în lung șirag, zilele de muncă școlară și fiecare din ele va face ca flacăra înțelegerii să lumineze mai puternic chipuri- le copiilor. Aici îi întîmpină das- călii care i-au așteptat culegînd învățătura pentru a le împărtăși minunile lumii. Primele lor cu- vinte, în momentul solemn de în- ceput, sînt vibrații de diapazon ce dau tonul pentru toate cînte- cele pe care le vor cînta împre- ună. Pornite din inimă, ele bat la porțile inimilor, rămîn pietre de hotar care marchează etape im portante în biografia copiilor. Ele îi leagă de poporul căruia îi vor închina munca, de viitorul lui în- sorit, de trecutul în care ne aflăm rădăcinile. Așa se deschid la noi școlile, în fiecare toamnă, de mulți, de tare mulți ani. Nu erau, în urmă cu decenii și veacuri, ca astăzi, pala- te de cleștar pentru învățătura copiilor și nici manuale pe care ei să le găsească pe bancă, ca pe un prim dar de preț. Erau însă și atunci oameni care își dăruiau truda anilor pentru a lumina con- științele și care-și găseau împlini- rea sădind entuziasmul patriotic. Iată Bucureștiul de acum un veac și jumătate, în ajunul des- chiderii primei și pe atunci sin- gurei sale școli la care știința vremii avea să fie predată pentru copii „de toată starea". Pe ulițele strimte și gloduroase trec, cu fe- ciorii de mînă, tăbăcari și gabro- veni, zidari și cavafi. Se opresc în fața porții de la Sf. Sava și rup de pe ziduri hîrtiile cu „lătrări turbate" pe care le-au lipit, în timpul nopții, vrăjmașii școlii. In curte s-a strîns lume multă. lată-i pe Petre Poenaru, pe Simion Mar- covici și pe ceilalți elevi care au părăsit „academia" lui Veniamin din Lesbos pentru a veni să învețe „în limba maicii noastre". lată-i șl pe negustorii Teii și Rădulescu, care și-au adus copiii la învățătu- ră. Tinerii joacă și cîntă ca la săr- bătoare. Răsună cîntecele vesele ale lui Anton Pann, căruia îi țin isonul Nănescu și Chiosea-fiul. Intr-o caleașcă sosește marele efor al școalelor. Constantin Bălăcea- nu însoțit de lancu Văcărescu. Dascălul Pavel cere să se facă tăcere. Se citește anaforaua prin care școala este „aprobăluită". Ci- neva desface un sul lung de hîrtie și începe a citi „Oda rîvnitoare la învățături", în 40 de strofe, în care tînărul poet Barbu Paris Mu- muleanu arată că prin nașterea școlii românești „un veac nou ni s-a ivit" și cheamă tineretul la „izvorul cel nou". Și iată că se ridică pentru a vorbi dascălul căruia i se datoreș- te întemeierea școlii și despre ale cărui strădanii a auzit întreg Bucureștiul. Este Gheorghe Lazăr cel care în fața divanului domnesc a cutezat a-i înfrunta pe boierii lipsiți de patriotism și pe dascălii străini, dovedind că limba româ- nească e aptă pentru predarea ști- ințelor. Pe bărbatul acesta slab, cu privirea neînduplecată, cioplit parcă în cremene, mulțimea îl as cultă cu răsuflarea tăiată. în vor- bele lui răsună durerea unei țări care trăiește „vremuri viscoloa- se“. El îi evocă pe cei rupți, goi. amărîți, din bordeiele întunecate arătînd că rostul școlii este de a sparge bezna, de a risipi mizeria Ascultați-1 : „Patriei nu-i poate fi totuna ce creștere vor primi mă dulariile următoare... Binele cel de obște precum și cel privat stau cu creșterea tinerimii următoare în- tr-o analoghie prea strîns lega- te". El afirmă cu înflăcărare că limba noastră este pe deplin în stare a tălmăci adevărurile știin- țelor și că învățătura va merge mai cu spor în limba patriei. Pen- tru aceasta a scris, în nopți de trudă, manuale de aritmetică, dc geometrie, de trigonometrie. Ir școala lui, elevii, viitori ingineri hotărnici, vor învăța nu numai ști ința măsurării pămîntului, ci și istoria luptelor poporului, ca să înțeleagă care le este datoria. Aplauzele răsună îndelung. Meș- teșugarii și prăvăliașii comentează cuvintele pline de miez. Iscoadele agiei se grăbesc să ducă veste de cele auzite. Iar dascălii își duc ele- vii spre clasele sărace în care vor crește ostași ai apropiatei răscoale a lui Tudor. Au urmat alte toamne rodnice, cu inaugurări de școli. Iar acum un veac. în toamna lui 1866, căr- turari iubitori de țară s-au strîns într-o societate pentru învățătura poporului român, urmărind, prin- tre altele, a întemeia școli pentru pregătirea învățătorilor școlilor vi- itoare. Prima secțiune județeană a „Societății pentru învățătura po- porului român" care a răspuns a- cesței chemări a fost cea praho- veană. La apelul bătrînului învă- țător Mihai Georgescu, cetățenii Ploieștiului au strîns bani, mobi- lier, cărți, pentru școala pe care guvernul nu se arăta dispus s-o susțină. Darul cel mai prețios l-au adus învățătorii și profesorii din Ploieștiul de acum un secol — Za- haria Antinescu, Constantin lenes- cu, Ion Romanescu. Nicolae Crape- lianu, I. Wallenstein, N. Micescu și 1 alții — ei s-au oferit a preda fără plată la școala normală de a căre' necesitate erau convinși. Tot fără plată s-a angajat a conduce prac- tica pedagogică a „normaliștilor" un dascăl „cu știință de carte și talent la predare", despre care ma tîrziu a scris cu atîta dragoste I. L. Caragiale : Basile Drăgușescu Și astfel, după cum consemnează vechi documente de arhivă, dato rită acestor „dascăli fără de ar- ginți", „din nimic și numai prin puterea voinței și speranței" s-a deschis școala normală ai cărei elevi din Boldești, Brazi, Bucov, Ploiești ori Călugăreni și alte sate prahovene s-au întors apoi ca învățători în satele lor. Ei n-au uitat cuvintele pe care le rostise directorul școlii, pedagogul plo- ieștean loan Eliade : „Fiecare are dreptul la învățătură cum are dreptul și la viață". Viitorii învă- țători au înțeles de la început cît devotament, cît curaj, cîtă putere de muncă sînt necesare dascălului spre a lupta cu succes „în contra obstacolelor din lăuntru și din a- fară ce va întîmpină în exercițiul funcțiunii sale". Așa era în vremurile acelea. Cu toate strădaniile marilor cărturari, cu toate sacrificiile învățătorilor, problema generalizării învățămîn- tului era departe de a fi rezolvată. In prima zi de școală, nenumărati copii își trăiau prima mare dure- re, privindu-i cu ochi triști pe fe- ricitii ce țntrau pe porțile școlilor, care pentru ei rămîneau închise. Dar nici cei care. în prima zi de școală, se strecurau pe aceste porti nu erau totdeauna fericiti Cine nu tine minte povestea copilului zugrăvit de Delavrancea : luni de-a rîndul. stînd de vorbă cu „toate lighioanele din curte", așteptase prima zi de învățătură la „școala domnească" pe care o iubea țnain te de a o cunoaște și și o imagina ca pe un palat din basme. Tn locul palatului a găsit niște căsuțe dă răpănate. iar lipsurile si neînțele- gerea au tăcut nu o dată ca din ochii lui să picure lacrimi pe fi- lele manualelor deschise pe ban- că. Pe Dinu Milian, părinții nu l-au dat la școala publică, unde ar fi stat alături de băiatul spălăto- rese! Casandra. L-au dus ca semi- bursier la o școală particulară. „Mi se părea că porțile unei lumi necunoscute se deschid pentru mine". Dar în odaia joasă, întune- coasă. cu aer greu, prima zi de școală i-a adus primele umiliri. „Toată poezia școalei din abece- darul zugrăvit, pierise". După ani, devenit militant democrat, Con- stantin Miile, autorul romanului autobiografic „Dinu Milian". con 1 stata că „tot băiatul Casandrei și prietenii Iui cei mici și cei săraci, nenorociti și nedreptățiți. îmi sînt tovarăși și cei mai buni prieteni" Știind cît de vii și de trainice rămîn primele impresii pe care Ie capătă copilul tn școală, dascălii cei mai buni ai acelor vremuri grele se străduiau să nu risipeas- ' că „poezia școlii din abecedar", ci dimpotrivă, s-o transpună în rea- litate. tn „Metoda neuă" abeceda rul scris de Ion Creangă și de tovarășii lui de muncă în- vătătorească era zugrăvit un părinte care se adresa fiului său : „Copile dragă 1 mîne se des- chide școala și toți copiii de eta- tea ta se duc să înceapă a învă- ța...". Conștient de importanta momentului inaugural Ion Crean- gă l-a îndemnat pe învățători în „Pavățuitoriul" scris pentru ei să înceapă munca în așa fel îneît e- levii să simtă din prima zi că „in- vățătorul nu este precum nici tre- buie să fie, pentru dînșii, un ce de spaimă". Cel dintîi care a urmat aceste povețe a fost el însuși. Amintirile pe care mulți dintre școlarii lui le-au scris despre autorul „Amin- tirilor" ni-1 prezintă zimbitor și cald, vorbind cu copiii despre jocurile lor copilărești și orînduind aceste jocuri, cucerindu-i cu farme- cul poveștilor sale. Iar după ce co- piii plecau, dornici să se reîntoarcă la dascălul pe care îl și îndrăgiseră, el rămînea în clasă pentru a-și nota orimele observatii despre noii săi elevi. Din munca unor astfel de oa- meni a germinat școala de azi. Ne simțim continuatorii lor, continua- torii celor în privirea cărora, cum spunea Octavian Goga, a strălucit seînteia „Ce prin potopul veacu- rilor negre / Ne-a luminat cărările pribege" Prima filă a calendarului școlar ne-a chemat în prezentul visurilor împlinite și a! visurilor noi, care în trecut nici nu puteau fi visate. A intrat în școli contingentul 1966 : eonii voioși, bronzati, luminoși, je- toși de apa vie a cunoașterii. I-am întîmpinat sărbătorește, cu ho- tărîrea de a răspunde aștep- tării din ochii lor limpezi de a le dărui un început de drum a cărui poezie să se răs- frîneă peste ani Iar noi am trăit încă o dată emoția acestei remțîl- niri cu copiii patriei, emoție șfîn- tă pe care n-am da-o pentru nimic în lume. MIRCEA ȘTEFAN PAGINA 2 Diferențieri specifice încă în primăvara trecută, cînd am citit cele cuprinsa în Hotărî- rea Plenarei C.C. al P.C.R. din a- prilie în legătură cu munca în rîn- durile pionierilor, mi-am dat sea- ma ce sarcini importante vor sta în fata noastră, a celor care vom fl chemați să lu- crăm cu pionierii. încă de atunci m-am gîndit la modalitățile aces- tei munci și ml-am spus că va tre- bui să găsim nu numai procedee noi de activitate, dar șl căile cele mai potrivite pentru a îmbina in- genios, cu pricepere, sarcinile care ne vor reveni în tripla noastră ca- litate — de profesori, de diriginți și de comandanți de pionieri. Am reflectat la toate acestea în luni- le de vacantă, am căutat să-mi limpezesc problemele, iar acum, cînd anul școlar a început și ele au devenit de cea mai stringentă actualitate, mi-am schițat o linie de acțiune și încep sâ o aplic în practică. După părerea mea, ceea ce tre- buie să se afle, în primul rînd, în atenția noastră este grija de a păs- tra fiecărei forme de activitate cu copiii — la lecție, în ora de diri- genție șl în organizația de pionieri — caracterul ei specific. Pregăti- rea noastră pedagogică, experien- ța noastră ne-au ajutat să cunoaș- tem bine copiii, psihologia lor, să (știm cum să lucrăm cu ei în si- tuații diferite, ținînd seama de condiții diferite. Tocmai această pricepere trebuie să o folosim a- cum. Mi se pare că este foarte important să înțelegem că într-un fel trebuie dusă munca noastră ca diriginți, și în alt fel cea de co- mandanți. La ora de dirigenție, ori- cît de mult ne-am apropia de co- pii, ne aflăm la catedră. Noi sîn- tem cei care stabilim planul mun- cii, tematica discuțiilor — chiar dacă solicităm, la aceasta, și ini- țiativa copiilor. Oricum, spiritul, atmosfera în care se desfășoară orele de dirigenție, sînt didactice. In organizația de pionieri, însă, este vorba de altceva. Aceasta este o organizație a copiilor, care își desfășoară activitatea în alte forme. Aici copiii trebuie să tră- iască viața de organizație, nu să se simtă în clasă. Nu noi trebuie să le impunem programul de acti- vitate, ci ei înșiși sînt chemați să-l stabilească — firește, sub îndru- marea noastră. Rolul nostru de co- mandanți este de a-i îndruma în stabilirea lui, în a le stimula ini- țiativele, în a-i orienta (în cît mal mare măsură, pe nesimțite) spre acele inițiative care sînt cele mai valoroase, astfel încît, conduși de noi, el să nu ne vadă în primul rînd ca profesori. Dacă vom lucra astfel, va fi înlăturată pri- mejdia de a aduce în viața de or- ganizație atmosfera orei de clasă vor fl create condițiile pentru ca activitățile pionierești să aibă va- rietate șl vioiciune, să corespundă vîrstei copilărești, prospețimii, fanteziei șl romantismului acestei vîrste. în acest spirit cred că trebuie să lucrăm cu pionierii pentru a nu confunda, în activitatea cu el, ca- litatea noastră de diriginți cu cea de comandanți. în practică, aceas- ta se traduce prin a îmbrăca ac- tivitățile din școală pe de o parte și cele din organizația de pionieri pe de altă parte în haine deose- bite, chiar atunci cînd conținutul lor este același. In timp ce în ora de dirigenție predomină, ca formă de activitate, discuția, în viața de organizație trebuie să predomine frumos și interesant e noul manual I activitățile în aer liber, excursia, jocul etc. — toate subordonate țe- lurilor organizației și diferite de la detașament la detașament, în func- ție de specificul vîrstei copiilor. Pregătindu-mă pentru activitatea cu pionierii, am căutat să cunosc mai bine materialele de care dis- punem la ora actuală în acest scop — literatura cu tematică pio- nierească, filmele și diafilmele pentru copii, emisiunile de radio și televiziune etc. Trecerea în re- vistă nu m-a mulțumit prea mult nici din punct de vedere cantita- tiv, nici sub aspectul varietății și calității. Avem nevoie, în primul rînd, de mai multe lucrări adresa- te copiilor — și aceasta din toate domeniile. Mă gîndesc, de pildă, că și oamenii noștri de știință ar putea să se adreseze vîrstei pio- nierești. Doar aceasta este vîrsta cînd prind contur înclinațiile, pa- siunile, și cuvîntul cald, convingă- tor, înaripat al omului de știință ar putea contribui mult la atragerea copiilor pe drumul dificil dar. plin de imensă bucurii al luptei pentru descoperirea unor noi taine ale naturii. Lasă încă destul de mult de do- rit literatura beletristică pentru pionieri. Citind acum cărțile scrise pentru ei, am avut nu o dată im- presia că se adresează nu pio- nierilor de astăzi, ci unor oameni care au trecut de mult de vîrsta pionieratului și sînt, de fapt, co- legii de generație ai autorului. E ușor de înțeles de ce este așa : autorii folosesc, în scrisul lor, a- mintirile proprii, pentru că nu cu- nosc suficient viața pionierilor, preocupările lor, pentru că îi văd cel mult în familie, dar nu în ca- drul care le este propriu ca pionieri. Acest lucru e valabil și pen- tru autorii scenariilor de la radio și televiziune. îmi propun ca în acest an să invit pe unii scriitori să vină în mijlocul deta- șamentului nostru, să ne întovă- rășească în excursii, la tabere. Cred că, dacă vor veni, nu vor avea de regretat, ci dimpotrivă. Avem nevoie și de mai multe cîn- tece frumoase, de mai multe po- ezii pentru pionieri și despre pio- nieri, de albume care să le pre- zinte frumusețile patriei, de filme care să le vorbească despre tre- cutul ei de luptă și despre înflo- ritorul el prezent. In altă ordine de idei, aș vrea să spun că simțim și necesitatea unei mai bogate literaturi de spe- cialitate pentru noi, cei care lu- crăm cu pionierii. In afară de lu- crările care de bună seamă se vor edita, ar fi bine ca unele pu- blicații — printre care, firește, și „Gazeta învățămîntului' și „Re- vista de pedagogie' — să înfiin- țeze rubrici speciale care să vină în sprijinul nostru. Acțiuni pot fi organizate cu pri- sosință. Important este ca tot ce facem să fie serios gîndit, atent dozat și să evităm rămtnerfle la suprafață. Rolul nostru este să or- ganizăm activitățile cît mal bine, cît mai atractiv, evitînd paralelis- mele. Să nu ne pierdem în eviden- țe scriptice obositoare, ci să ne aplecăm asupra problemelor de esență specifice fiecărui colectiv și fiecărei etape de muncă. Să nu uităm nici o clipă că mode- lăm sufletul oamenilor de mîine, al celor care trebuie să ducă pe culmi tot mai înalte prestigiul Ro- mâniei socialiste. Prof. RODICA BOȚOMAN Se discuți mult în ulti- mul timp despre diferen- ța existenti în aprecierea cunoștințelor elevilor din clasele a IV-a și a V-a. Profesorii îl acuză pe învățători de indulgen- ță iar învățătorii socotesc că profesorii sînt prea e- xigențl. S-au căutat șl remedii : interasistențe între învățătorii clasei a IV-a și profesorii clasei a V-a, lecții desfășurate de profesori la clasa a IV-a, cunoașterea de către a- ceștt profesori a viitorilor lor elevi etc. Totuși, în- ceputul anului școlar la clasa a V-a se mai sol- dează cu semne de mira- re, cu reclamarea ,,drep- turilor" ciștigate în cla- sele I—IV, cu nemulțu- miri din partea părinți- lor. în ce mă privește soco- tesc că pe lingă mijloace- le folosite pînă acum, ar mai trebui folosit unul. Anume, pentru o cunoaș- tere cît mal obiectivă a posibilităților intelectuale ale elevilor, ar fi bine ca profesorii clasei a V-a să-și consemneze apre- cierile. în perioada 15 sept. — 15 oct. numai în- tr-un caiet personal, no- tarea în catalog începînd după 15 octombrie. Pro- cedeul acesta ar da de altfel șl elevilor posibili- tatea de a se acomoda mai ușor cu noile exi- gențe. Firește că, în toată a- ceastă perioadă, profe- sorii au datoria să țină o legătură strînsă cu învă- țătorul care l-a pregătit pe elevii lor, cu părinții acestora, cu dirigintele clasei. Profesorul nu va renunța deci la Exigența sa ; el va aprecia cunoș- tințele elevilor cu simț de răspundere șl cu con- știința că nu a neglijat nlciuna din măsurile pe care trebuia să le ia. MARGARETA PANAL profesor Liceul nr. 3 Craiova în legătură cu modul de desfășurare a consfătuiri- lor cadrelor didactice, aș dori să fac o propunere. Cred că ar fi bine venite și consfătuiri pe plan re- gional. la care să partici- pe delegați ai școlilor din raion, ca și consfătuiri pe întreaga țară, cu delegati ai regiunilor. Sînt convins că prin organizarea unor asemenea consfătuiri s-ar putea realiza, largi schim- buri de păreri, idei și experiență, înregistrîn- du-se propuneri substan. țiale privind continua îm- bunătățire a procesului instructiv-educativ în școlile de pe întreg teri- toriul tării noastre. Propun de asemenea să se institue o Insignă a corpului didactic din Re- publica Socialistă Româ- nia. AURELIAN GH. GAVRILOAIE Mihăileni raionul Dorohol Literatura științifico-fantastică și școala Literatura științifico-fantastică cunoaște astăzi o neobișnuită am- ploare, subliniată de critici valo- roși, de publicații de prestigiu. Lucrări ca acelea ale lui H. G. Wells, I. Efremov, Stanislas Lem, Ray Bradburry, Dino Buzzati, Ser- giu Fărcășan, Vladimir Colin, Radu Nor sau Adrian Rogoz sînt apreciate de categorii din cele mai diversificate din punctul de vedere ale vîrstei. Totuși, marea majoritate a lucrărilor de litera- tură științifico-fantastică sînt a- dresate în mod special tinerilor. Se pune de aceea, în mod inevi- tabil, problema legăturii pe care această literatură o are — sau trebuie să o albă — cu școala, cu procesul de învățămînt. Discuta- rea problemei este cu atît mai u- tilă cu cît nicț pînă astăzi conți- nutul noțiunii de „literatură știin- țifico-fantastică" ori după alte denumiri, „literatură de anticipa- ție" sau „știință-ficțiune" nu este încă bine precizată. Nu puțini sînt cei ce socotesc că această literatură este un fel de „popularizare științifică" mai a- trăgătoare, în timp ce alții o con- sideră un gen aparte al romanului polițist. în realitate, cărțile care abordează fantasticul științific au căpătat dreptul de a figura fără timiditate printre operele literare contemporane. Firește, ca în orice domeniu de creație, se pot men- ționa și aici zeci de lucrări slabe alături de cîteva foarte bune — și aceasta cu atît mai mult cu cît li- teratura științifico-fantastică. deși are, după cum se știe, înaintași venerabili, este un gen relativ nou. Scrierile științifico - fantastice reprezintă, în bună parte, proiec- tări ale viitorului în prezent, fruct al imaginației autorului, bazate între cei mai tineri școlari s-au și legat primele prietenii Clase omogene la începutul școlarizării Mulți copii vin în clasa I eu deprinderea de a citi și scrie, ceea ce face ca în perioada abecedară lecțiile să fie pentru ei o îndelet- nicire plictisitoare. Cunosc un ast- fel de elev, care, alături de încă alți 5 dintr-o clasă de 40, nu avea, pentru motivul arătat aici, nici cel mai slab interes pentru activitatea din clasă. învățătoarea vedea acest lucru, însă nu găsea nici o soluție, fiind nevoită să se ocupe de ceilalți 34 de elevi, care trebuiau să învețe cititul și scrisul. Elevul despre care vorbesc, un copil vioi și inteligent, ca și alți copii de vîrsta lui, ajunsese să ci- tească și să scrie nu stimulat sau silit de părinți, ci dintr-o pornire generată poate de atmosfera inte- lectuală din familie. I-a întrebat pe cei din jur ce scrie în titluri- le mari din jurnale, pe firmele magazinelor de pe stradă. Reți- nînd azi cîteva litere, mîine alte- le, a ajuns ca la 6 ani și jumătate să cunoască toate literele, să le lege unele cu altele în cuvinte, să citească. Ba a început să și scrie legind unele de altele litere de ti- par. Ca și el, mulți alți copii ajung fără efort, singuri, la acest rezul- tat. Părinții elevului în cauză, erau îngrijorați, și pe drept cuvînt, de inactivitatea copilului lor, lipsit de orice exercițiu serios timp de 4—5 luni, cît ține perioada abece- dară. Aceasta i-a făcut să considere că ar fi trebuit să-l dea pe copil la școală de la 6 ani, pentru a asimila citit-scrisul prin metode- le școlare. Or, legea oprește intra- rea copiilor de 6 ani în clasa I, chiar cu dispensă. De cîtva timp se vehiculează ideea coborîrii vîrstei de școlari- zare la 6 ani, pentru motivul că elevul contemporan are o mai mare capacitate intelectuală și o precocitate sporită față de gene- rațiile anterioare. Pe de altă par- te, cercetările din domeniul peda- gogiei au arătat și arată că nu vîrsta trebuie să determine începutul școlarizării, pentru că vîrsta cro- nologică nu concordă întotdeauna cu vîrsta dezvoltării intelectuale. Cred că soluția justă a școlari- zării stă în alcătuirea de clase o- mogene, cu elevi care au același nivel, care pot lucra în același pas. Este nevoie firește, să se în- treprindă unele cercetări pentru ca elevii de 6 sau 7 ani să fie se- lecționati după criterii judicioase. Pentru moment, aș propune o se- lecție experimentală la intrarea în clasa I pe baza cunoașterii litere- lor, a cititului, a scrisului. Elevii care au asemenea cunoștințe să fie repartizati într-o clasă specia- lă, în care se va începe de la ceea ce știu, mergîndu-se înainte pen- tru dezvoltarea și perfecționarea citirii și scrierii. In școlile cu populație școlară numeroasă, unde se formează mai multe clase I, s-ar putea realiza astfel imediat, fără nici o dificultate, clase omo- gene, cu elevi de același nivel. MARIN BIC1ULESCU capacitățile intelectuale" Aș dori să reiau unele dintre problemele ridicate în articolul „Cum se cresc capacitățile intelectuale", publicat în „Gazeta învățămîntului" nr. 859 din 29 iulie a.c. Intr-adevăr, elevii excepționali, elevii care dovedesc o deo- sebită capacitate intelectuală, care reușesc să-i depășească pe colegii lor din aceeași clasă, distanțîndu-se uneori de ei într-o măsură mal mult decît remarcabilă, constituie întotdeauna pentru noi, profesorii, un motiv de mîndrie și de satisfacție. De regulă însă, așa cum de altfel se recunoaște și în articolul respectiv, contribuția noastră la dezvoltarea acestei categorii de elevi nu se ridică la înălțimea exigențelor pe care le soli- cită înseși particularitățile ei. Aș vrea să subliniez îndeosebi faptul că nu există încă un efort dirijat pentru formarea ele- vilor excepțional înzestrați. Cred că unul dintre elementele esențiale asupra cărora tre- buie să ne concentrăm atenția îl reprezintă descoperirea căilor pentru cultivarea interesului și. mai mult decît atît, a pasiunii elevilor pentru o disciplină sau alta. în general — așa cum am avut prilejul să observ la proprii mei elevi, ca și Ia alți elevi din școală — cei care au o pregătire ieșită din comun se dove- desc deosebit de buni la o anumită disciplină, manifestînd întotdeauna o pasiune pentru acea disciplină. Elevii caracte- rizați numai prin simplă conștiinciozitate nu se pot ridica nici- odată la nivelul celor ale căror eforturi sînt susținute de flacăra pasiunii. Sînt și eu de părere că acolo unde școala nu reușește să creeze mediul prielnic cultivării pasiunilor, aceasta se dato- rește unei anumite rigidități a. activității didactice, care con- stituie oarecum o rezistență în calea cultivării și dezvoltării intereselor firești ale copiilor. Dar o astfel de rezistență este incompatibilă cu însăși rațiunea de a fi a școlii. Cred că ar fi foarte indicată, efectuarea unui studiu care să descopere conținutul acestei „rigidități" șl modalitățile lichidării ei. Prof. ALEXANDRU MANEA de obicei pe fapte științifice. Aici apare însă o mare diversitate : u- neori fundamentul științific cons- tituie un simplu pretext, alteori el este urmărit cu o exactitate de ceasornic. Clasică este opunerea care se face între Jules Verne și H. G. Wells — primul se bazează pe un mare număr de date știin- țifice, întotdeauna expuse minu- țios, cel de al doilea își lasă ima- ginația să zboare și înfățișează în scrierile sale o „pseudo-știință" inventată de el însuși și care, de multe ori — potrivit cunoștințe- lor actuale — este socotită impo- sibilă (vezi „Omul invizibil" sau „Mașina timpului"). în ce privește „timpul" expunerii, el nu este în mod obligator viitorul: fantasti- cul poate să fie prezent sau chiar înfățișat în trecutul istoriei. în sfîrșit, spațiul cosmic, deși prefe- rat, nu este singurul teatru al în- tîmplărilor. Este evident că, înlăturînd de la început concepția că literatura științifico-fantastică este o „popu- larizare plăcută", trebuie să elimi- năm și ideea că ea poate servi la creșterea sistematică a bagajului de cunoștințe necesar elevului. Am adăugat în mod special ad- jectivul „sistematică", pentru că adeseori lectura unei cărți de Jules Verne, de Kazanțev, de Radu Nor, de D. Todericiu sau de I. M. Ștefan aduce numeroase cu- noștințe exacte, de obicei din do- menii nou-născute ale științei. Dar sînt multe alte lucrări care nu pot contribui în același mod la îmbogățirea orizontului științific al cititorului, întrucît descriu în- tîmplări pe care actualele cunoș- tințe științifice nu Ie fundamen- tează încă sau chiar le contrazic. Așadar, nu aici trebuie căutată importanța literaturii știlnțifico- fantastice pentru tinerii de vîrstă școlară. însemnătatea acestui gen de literatură este crearea unei largi viziuni, descrierea ca posi- bile a unor fapte încă imposibile, prezentarea, ca să spunem așa, cosmică, a viitorului. Tînărul ci- titor știe, în general, că întîmplă- rile pe care le citește nu sînt po- sibile astăzi. Dar mintea sa se deschide asupra perspectivelor largi ale viitorului. Sînt lucruri pe care oamenii de ieri nu le-au în- drăznit și care azi au devenit rea- litate. Pînă acum douăzeci de ani, orice visător care ar fi spus că vom zbura în lună ar fi fost luat drept plăsmuitor de basme : oa- menii „serioși" (printre ei chiar numeroși oameni de știință), de- cretau imposibilitatea acestui fel de trași ație sau cel puțin o amî- nau cu multe secole în viitor. Dar chiar dacă scriitorul de literatură științifico-fantastică nu prevede exact acea nouă descoperire a științei care va surprinde omeni- rea peste un an, zece ani sau o jumătate de veac, el contribuie la educarea minții omenești în ve- derea acceptării unei asemenea dezvoltării. Cu alte cuvinte, știința- ficțiune arată că există alte orizon- turi. dincolo de acelea pe care le cunoaștem Să nu uităm că numeroși oameni de știință au mărturisit ata- șamentul lor pentru această litera- tură și inspirația pe care o găsesc în ea ■ poate nu atît o inspirație „la obiect", cît lărgirea orizontului științific, despre care aminteam mai înainte, sau mai bine spus lărgirea orizontului posibilități- lor pe care le-ar putea oferi știința. în literatura științifico-fantas- tică, din cauza însuși a modului de construcție, se pornește de multe ori de la o bază științifică certă, bine „Sociologia procesului de învățămînt" Venind în întîmpinarea interesului tot mai mare al corpu- lui didactic și al unui public larg față de posibilitățile pe care investigațiile sociologice le oferă muncii de instrucție și educație, articolul „Sociologia procesului de învățămînt" semnat de sociologul român Henri H. Stahl în „Gazeta învățămîntului" nr. 859/29 iulie a.c. abordează probleme noi, de mare însemnătate. Utilitatea sociologiei, pregnant subliniată în documentele de partid, devine tot mai actuală și în munca noastră pedagogică. Ținînd seama de faptul că sociologia poate să aducă o mare contribuție la studierea fenomenului educa- țional, la formarea omului zilelor noastre, este necesar ca învățătorii și profesorii să-și dea aportul la cercetarea pro- blemelor din acest domeniu. O dată precizate obiectul socio- Ipgiei pedagogice, metodele de investigație și temele care urmează a fi tratate, contribuția cadrelor didactice la ase- menea cercetări poate ajuta eficient la perfecționarea continuă a procesului de învățămînt, la organizarea mai rațională a vieții școlare și extrașcolare, la mai buna rezol- vare a unor probleme cum sînt orientarea profesională a elevilor, locul școlii, al familiei și al opiniei publice în educa- rea omului nou, rolul mediului socialist în educație, folosirea eficientă a timpului liber al elevilor în scopul îmbogățirii personalității lor ș.a. Desigur, nu e vorba de a-1 face pe profesor sociolog ori pe sociolog profesor. Socotesc însă că se impune inițierea unor cursuri pregătitoare de sociologie, Ia un nivel adecvat, deocamdată cu caracter experimental, pentru o serie de lucrători din învățămînt. De asemenea, ținînd seama de importanța sociologiei în contextul vizat, socotesc necesară introducerea studiului ei în învățămîntul universitar. Firește că procesul de învățămînt și-ar spori eficacitatea dacă școlile ar avea ajutorul sociologilor ori de cîte ori întreprind acțiuni mari, cum ar fi, de pildă, orientarea profesională a elevilor. Cu sprijinul lor calificat, o asemenea problemă majoră și-ar putea găsi un cadru de rezolvare mai sigur, mai solid. Utilizarea sociologiei în procesul de învățămînt îmbracă aspecte diverse. Pregătirea riguroasă și discernămîntul ferm al educatorului sînt chemate să aplice concret și eficient avantajele acestei discipline spre folosul școlii, al formării tinerelor generații și al societății întregi. Prof. VALERIU C. NEȘTIAN Huși „Cum se cresc explicată, spre Imaginea posibi- lului extraordinar dar verosimil. Aceasta înseamnă a da cititorului noi date despre un anumit aspect al științei, a-1 provoca la un exer- cițiu de gîndire pe o temă științi- fică dată și, bineînțeles, a-i fixa în minte o idee de bază. în ca- zul cînd cititorul este un elev, aceasta înseamnă a „repeta" oare- cum cu el o cunoștință prezentă în manualul școlar și transmisă de profesor de la catedră, discu- tînd-o apoi în aspectul ei dina- mic de dezvoltare mai mult sau mai puțin posibilă imediat, dar realizabilă într-un viitor oare- care. Relevînd posibilitățile știin- ței literatura de anticipație dă elevului un îndemn spre explo- rarea posibilităților ei prin cerce- tare, îi întărește preferința spre o latură a științei, iar uneori chiar determină sau ajută alegerea pro- fesiunii viitoare. Lectura aventu- rilor căpitanului Nemo a „creat" numeroși ingineri de marină, iar citirea „Castelului din Carpați" a determinat în bună parte pasiu- nea lui Louis Lumiăre pentru cer- cetări în domeniul în care s-a năs- cut apoi cinematografia. Sînt profesori care se simt șo- cati citind unele din lucrările ști- intifico-fantastice, pe care le acuză de a fi simple elucubrații. Ei se tem că unele fantezii ar putea să inducă pe elevi în eroare. să-i facă să accepte ca reale plăsmui- rile scriitorilor. Firește că așa ar fi dacă ei ar crede de exemplu, că un obiect se poate desprinde de pămînt prin folosirea „antigravl- tonilor" deocamdată imaginari, ceea ce ar putea să le tulbure noțiunile științifice dobindite în procesul de învățămînt. Asemenea obiecții se făceau mai ales la în- ceputurile literaturii de știință-fic- țlune. Astăzi, după părerea noas- tră, ele sînt depășite : numărul mare de lucrări de acest fel i-a făcut pe tinerii cititori să accepte convenția fantasticului, așa după cum spectatorul de teatru acceptă convenția scenei. Interpretări naive se mai întîlnesc doar la co- piii de vîrstă mică, din primele clase, care pun mîna pentru prima dată pe o asemenea carte. în țara noastră, literatura știin- țifico-fantastică este pusă la înde- mîna tineretului prin mai multe căi. Trebuie amintite în pri- mul rînd volumele publicate de Editura Tineretului, care face o largă selecție printre scriitorii ro- mâni șl străini reprezentativi ai genului. Foarte cunoscută de tine- ret este colecția „Povestiri științi- flco-fantastice", editată de revista „Știință și tehnică". în sfîrșit, posturile noastre de radio transmit săptămînal scenarii știintifico-fan- tastice. în cadrul emisiunii „Ra- dioracheta pionierilor". Pînă acum, televiziunea nu a făcut nici o încercare în acest sens, deși este clar că o serie săptămânală de scenarii de știință-ficțiune de bună calitate ar fi urmărită cu plăcere. Valoarea reală a unei lucrări care tratează teme ștîințifico-fantastice este determinată de arta cu care este scrisă ea, de posibilitatea pe care o are autorul de a construi personaje reale de a face veridică viața viitorului pentru un om al prezentului Lucrările care înfăti- șază perspective luminoase, des- crise cu o pană talentată, stimu- lează Interesul tinerilor din școli față de știință îi mobilizează la făurirea unei lumi în care toate energiile să fie închinate progre- sului, bunăstării și fericirii omu- lui. Dr. LEONID PETRESCU PAGINA 3 / r ...Era eu mulți ani în urmă. București, 1929. Toamnă ruginie. Elevul Nanu Sava Ion, din clasa a IV-a a liceului de la Săliște-Si- biu, participant la concursul anual al „Tinerimii Române", scria pa- gină după pagină. Atacase cu dez- involtură subiectul „O călătorie de la Siliște la București". A fost răsplătit pe bună dreptate cu di- ploma de onoare pe țară, căci lu- crarea lui vădea o mare putere de observație, pusă în slujba sesiză- rii frumosului din natură și din creațiile omului. ...Timpul a trecut. Elevul venit student. Studentul a profesor și a început să-i pe alții; continua însă să a de- ajuns învețe învețe și el. Și-a luat doctoratul în ști- ințe economice, licența în drept, a urmat și Academia de înalte stu- dii comerciale și industriale. Pa- siunea lui mereu statornică a ră- mas însă, alături de pedagogie, cercetarea în domeniul istoriei ar- telor. Călătorii șl cercetări An după an, tn fiecare vacanță, a cutreierat meleagurile țării și în obiectivul căutării lui au intrat monumente feudale, case țărănești, cule, conace, palate domnești, bi- serici. Din ce în ce mai mult și-a întărit convingerea că există o strînsă legătură între elementele de arhitectură populară sătească și arhitectura din vechile noastre tîrguri și orașe, între construcția simplă realizată de oamenii de la țară și elementele de bază ale ar- hitectonicii noastre bisericești. Cîntărind geneza liniilor con- structive ale clădirilor prin pris- ma diverselor influențe între sti- luri, atenția i-a fost atrasă de ac- cidentul întotdeauna semnificativ al decorului rural, de detaliile care împodobeau zidul, cornișa, ancadramentul ferestrei, colonade- le sau fațada. S-au născut o serie de studii avînd ca astfel obiect pictura veche; le-au urmat altele, despre pictura miniaturală de pe manuscrise, despre vechea grafică a tipăriturilor românești, care ve- hiculează aceeași simbolistică a formelor ca și decorul arhitectu- ral. Pe această cale profesorul Nanu a devenit și colecționar. Am stat de vorbă cu el în col- țul său de lucru. Pe pereți, juvae- re ale picturii românești și univer- sale : opere ale lui Tattarescu și Ressu, „Madona din Monte Luce" de un pictor din școala lui Rafael, „Fata cu pruncul" de un anonim din Calabria, datînd din secolul XVII, „Scenă cu vînat" de un pic- tor din școala germană, din seco- lul XVIII etc. In sertare, desene de preț și manuscrise, printre care un caiet original de poezii, proză și desene aparținînd luliei Hașdeu- Constatări confirmate de foruri științifice Toate descoperirile profesorului Nanu — făcute în țară sau peste hotare — sînt obiectul unor cer- cetări concretizate în comunicări sau studii expuse la sesiunile ști- ințifice sau publicate în periodi- cele de specialitate. Din Italia a adus un bogat material documen- tar privind legăturile existente în domeniul arhitecturii, picturii și sculpturii, în timpul lui Constan- tin Brîncoveanu, între meșterii ro- mâni și cei italieni. A urmat o co- municare expusă la una din sesiu- nile Societății de științe istorice și filologice. Din Turcia, profesorul Nanu s-a reîntors cu o serioasă documentare asupra legăturilor dintre arhitecturile bizantină și musulmană și arhitectura veche românească. Și acest material a stat la baza unei comunicări știin- Al treilea Congres interbalcanic al matematicienilor In Capitală se desfășoară lucrările celui de al IH-lea Con- gres interbalcanic al matematicienilor. In numele cititorilor „Gazetei învățămintului", am adresat cîteva întrebări în legă- tură cu acest congres academicianului NICOLAE TEODO- RESCU, decanul Facultății de matematică. Care este semnificația congre- sului ca manifestare științifică internațională ? — Cel de al treilea Congres in- ternațional al matematicienilor continuă un șir de manifestații ști- ințifice cu caracter internațional, înscriindu-se pe linia unor tra- diții începute cu peste trei dece- nii în urmă. Prin el, Uniunea interbalcanică a matematicieni- lor, creată în 1934, își va relua activitatea desfășurată în trecut, dezvoltînd-o și amplifieînd-o cu scopul de a strînge relațiile din- tre țările balcanice într-un do- meniu atît de important al vieții științifice, cum este cercetarea matematică. Cooperarea științifică contribuie în cea mal largă mă- sură la apropierea dintre popoare și, din acest punct de vedere, cel de al III-lea Congres interbal- canic al matematicienilor capătă o importantă semnificație atît prin realizările sale, cît și prin perspectivele pe care le deschide. Ce ne puteți spune în legătură cu volumul lucrărilor congre- sului ? — Numărul mare de domenii în care se desfășoară astăzi cerce- tarea matematică dă o deosebită amploare acestui congres, ale cărui lucrări sînt repartizate in țifice, prezentată la Societatea de studii orientale. Despre valoarea acestor studii a scris pe larg Nu- rullah Bek, profesor la Academia de arte frumoase din Istanbul, în numărul din august 1965 al revis- tei constantinopolitane „Varlik". Cercetări similare a întreprins profesorul Ion Sava Nanu și în legătură cu relațiile dintre arta românească și arta din Austria, din Grecia, Iugoslavia, Ungaria și unele țări din orient. In mod deo- sebit s-a ocupat el de legăturile culturale româno-caucaziene. Vizi- tind Caucazul, a putut constata aspecte inedite privind elemente de arhitectură populară româneas- că, purtate mâni care, aria unei duceau cu pînă aici de oierii ro- cu secole în urmă, pe imense transhumante, ei frînturi din creația meleagurilor natale. Apreciate de oamenii de știință gruzini, aceste constatări ale profesorului Ion Sava Nanu au primit confirmarea forurilor științifice competente. „Printre cercetătorii care au ob- ținut rezultate importante în scoa- terea la iveală a adevărului știin- țific privind relațiile româno-cau- caziene în epoca feudală — scrie cercetătorul K. E. Kolandjian de la Institutul de istorie al Acade- miei de științe din Republica So- vietică Socialistă Armenia — ală- turi de oameni cu renume bine stabilit în știința universală, ca G. Balș, N. Ghika-Budești, Gri- gore lonescu, Strigowski, Choisy, se numără profesorul Ion Sava Nanu din București, care aduce elemente noi în analiza comparată a arhitecturii din regiunile Româ- niei și Caucazului". Cercetările profesorului Nanu au privit și Armenia. Recent, Acade- mia de științe a R S.S. Armenia a publicat chiar o lucrare a lui des- pre legăturile existente între arhi- tectura românească și cea armea- nă în perioada feudală. D. TEODORU a 8 secții : o secție de algebră și logică matematică, două secții de analiză matematică, geome- trie și topologie, secții de teoria probabilităților și statistica ma- tematică, mecanică și astronomie, matematici aplicate, precum și o secție privind învățămîntul și istoria matematicii. Acest pro- gram bogat este grăitor pentru varietatea preocupărilor mate- maticienilor din țările partici- pante. în cadrul lui se prezintă peste 300 de comunicări. Pentru a sugera sumar cadrul actualului congres în comparație cu cele precedente, este suficient să ob- servăm că în 1937, la cel de al II-lea congres, care a avut loc tot în București, programul com- porta circa 60 de comunicări. A- ceasta arată că munca nobilă de cercetare științifică și în particular de cercetare matematică ocupă în prezent în țările balcanice un loc aproape de neînchipuit cu 30 de ani în urmă și că dorința de colaborare științifică este astăzi impunătoare, constituind o pre- misă din cele mai promițătoare pentru viitorul Uniunii interbal- canice a matematicienilor. în ședințele plenare ale con- gresului luăm cunoștință de rea- lizările școlilor și colectivelor de cercetare din țările participante — Bulgaria, Grecia, Iugoslavia, Proiecte De la Ministerul învățămintului La o întrebare a noastră, pro- fesorul Nanu a răspuns: — Acum ? încerc să adun date despre contribuția artei românești la dezvoltarea celei Tema, generoasă, pare vastă. Mi-am delimitat sectoare. Modesta mea universale, poate prea însă unele contribuție vrea să privească, în această lu- mină, arta și arhitectura româ- nească din anii puterii populare. înainte de a ne lua rămas bun de la profesorul Nanu, privirile ne-au fost atrase de unele pagini dactilografiate, ordonat așezate pe marginea biroului. Ghicindu-ne parcă gîndul, gazda ne-a explicat: „O lucrare despre Italia văzută de artiști români în secolele XIX și XX". Cu acest prilej am mai aflat că profesorul Nanu a predat re- cent spre tipărire, la Editura ști- ințifică, o carte consacrată vieții și operei lui Benjamin Franklin, iar Editurii didactice și pedagogice două manuale : „Istoria artei ro- mânești" pentru clasa a XH-a a liceelor de arte plastice și „Istoria artei universale" pentru liceele de cultură generală, secția umanistică. Cu ani în urmă, profesori ca Nicolae Petre Drăgoiescu au sufletul elevului de lecțiile unor Balaban sau imprimat în liceu Nanu Sava Ion interesul pentru studiu, dorința de a afla — o dorință în care s-au ascuns sîmburele pasiu- nil de cercetare de mai gostea pentru istoria mânească. Răspunzînd luminii primite atunci tîrziu, dra- și arta ro- pe deplin și mai tîr- ziu, pe băncile facultății, de la profesori ca acad. G. Oprescu, pro- fesorul Ion Sava Nanu cultivă as- tăzi aceleași pasiuni în sufletele elevilor săi. Turcia $1 tara noastră. 'Astfel avem în față fondul comun cu care pornim să ne împletim pre- ocupările. în ședințele pe secții, se prezintă numeroase comuni- cări care ne ajută să cunoaștem în adîncime problemele respec- tive. Cum apreciati congresul ca punct de intersecție al gîndirii matematicii din țări diferite ? — Desigur, se remarcă în pro- gram orientări specifice fiecărei școli, și aceasta contribuie fruc- tuos la creșterea cîmpului de in- vestigație al tuturor, la schimbul de idei și la sugestii de colabo- rare complexă. Un congres nu este numai o dare de seamă vastă asupra unor realizări remarcabile, ci în ace- lași timp un prilej fericit de cu- noaștere reciprocă, de stabilire de contacte, de discuții libere care, adesea, sînt preambulul unor le- gături trainice ce se amplifică considerabil în viitor. Tinerii cer- cetători. larg reprezentati în acest congres, prin entuziasmul lor, prin curiozitatea lor vie. prin dinamismul lor. vor asigura conti- nuarea colaborării rodnice pe care o dorim și. deci. întărirea per- manentă a Uniunii interbalcanice. care își reia activitatea sub sem- nul prieteniei. în condiții cît se poate de promițătoare. Una dintre secțiile congresului tratează probleme ale învățămin- în legătură cu folosirea programelor de învățămînt pentru școlile generale și li- ceele de cultură generală în anul școlar 1966/1967, se fac următoarele precizări : Lista programelor valabile în anul școlar 1966/1967 a fost publicată în mîntului" nr. a.c. Programele „Gazeta învătă- 858 din 15 iulie de învățămînt ediția 1966 au fost difuzate prin secțiile de învățămînt raionale și regionale, con- form instrucțiunilor Ministe- rului învățămintului nr. 70836 din 1966, cu excepția progra- melor de economie politică și socialism științific, care sînt în curs de expediere. Celelalte programe, ediții anterioare a- nului 1966, date ca valabile pentru acest an școlar, se gă- sesc în școli. Consfătuire a profesorilor de matematică Societatea de științe mate- matice a organizat la Arad, în zilele de 11 Și 12 septembrie a.cș, o consfătuire cu profeso- rii din învățămîntul mediu din toate regiunile, cu tema „Ele- mente de teoria mulțimilor și structuri algebrice în școala de 12 ani". Au fost prezentate, cu acest prilej, referatele : „Predarea teoriei mulțimilor în învăță- mîntul mediu" (conf. univ. I Bîtea), „Elemente de struc- turi algebrice și teoria grupu- rilor în geometrie" (prof. univ. D. Papuc), „Rolul noțiunilor elementare despre mulțimi în predarea algebrei la clasele IX-XII" (conf. univ. M. Re- ghiș), „Metodica predării teo- riei mulțimilor în liceu" (prof. J. Cornea — Arad) tulul matematic. Ce a determi- nat pe organizatori să pună în discuție această problemă ? — Învățămîntul este baza solidă și fecundă a cercetării. O deose- bită însemnătate are aici liceul, în care tineretul își caută voca- țiile. Zorile investigației mate- matice sînt foarte timpurii și ele trebuie să fie luminate de stu- diul deschizător de orizonturi din liceu. La rîndul lui, învățămîntul superior cultivă răsadurile fra- gede și dornice de a crește pre- luate din pepiniera liceului. De aceea problemele învățămintului matematic constituie un obiectiv de seamă al unui congres care își îndreaptă ochii spre viitor. Programul congresului nostru comportă importante probleme legate de învățămîntul matema- tic. Ascultăm în cadrul lui comu- nicări privind introducerea me- canicii și a calculului probabili- tăților în licee, predarea mate- maticii în clase cu elevi selecțio- nati. puncte de vedere cu privire la predarea geometriei, la moder- nizarea predării algebrei și a teoriei mulțimilor. Are loc de ase- menea o trecere în revistă a problemelor învățămintului ma- tematic în liceu discutate la Con. greșul internațional de matema- tici care a avut loc la Moscova în luna august. Nu lipsesc nici probleme ale învățămintului matematic supe- rior, legate îndeosebi de moder- nizarea acestuia. Discutăm și CONTINUĂRI CONTINUĂRI La începutul lungu- lui drum de pătrun- dere în tainele como- rilor cuprinse în raf- turile bibliotecii. O imagine obișnuită a acestui început de an școlar : un copil, o carte, un surîs plin de optimism. despre introducerea analizei ope- raționale în programele analitice ale facultăților de matematici. Sînt de prevăzut discuții ample și schimburi de vederi din care vor rezulta informații, sugestii și învățăminte folositoare. Profeso- rii de liceu participă activ la dezbaterile congresului, aducînd contribuții foarte prețioase, fă- cînd sugestii pentru adaptarea învățămintului matematic la sta- diul actual al dezvoltării științe- lor matematice. Ce concluzii de ordin general se pot trage pînă acum din des- fășurarea congresului pe baza programului ce și l-a propus ? — Un program nu este decit un cadru, dar tocmai prin această calitate el este grăitor. Conceput pe baza contribuției, care se do- vedește foarte bogată, a nume- roși matematicieni — peste 70 de oaspeți străini și un număr im- portant de matematicieni din programul con- țara noastră greșului atestă, o dată cu valoa- rea sa. și dorința vie de afirmare a realizărilor rezultate dintr-o colaborare prietenească. În aceste condiții. Uniunea interbalcanică a matematicienilor își reia acti- vitatea sub auspicii care sînt semnul reușitei și îndreptățesc cele mai frumoase speranțe de viitor. HARALAMBIE LEREA PROLOG sine ar fi activitatea la care sînt chemați să participe. Prezență bună dar ți „absențe" Vizita noastră în școli în prima zi de școală duce la concluzia că în cele mai multe locuri imensa majoritate a elevilor s-au prezen- tat la cursuri, munca noului an de învățămînt începîndu-se bine și din acest punct de vedere. Fără îndoială că măsurile pregătitoare luate de conducerile școlilor, de organele locale au făcut ca pro- blema școlarizării și a frecvenței să fie rezolvată încă din pri- ma zi de școală. La 15 septembrie, la cele mai multe din școlile gene- rale din raionul Buzău, toți copiii de vîrstă școlară au luat loc în bănci. Chiar și acolo unde în anii trecuți s-au întîmpinat dificultăți în această privință — de pildă la șco- lile din comunele Padina, Pogoane- le, Luciu — începutul acestui an a- testă progrese. Elevi a căror șco- larizare era o școlar trecut din prima zi. In cele mai problemă în anul au venit la cursuri multe școli au fost prezente și cadrele didactice. Și totuși... Cînd am ajuns, împreună cu șe- ful secției raionale de învățămînt la Școala generală din Cernătești, directorul școlii tocmai expediase sfatului popular o adresă în care relata că nu poate începe anul școlar în bune condiții din cauza neprezentării la posturi a unor ca- dre didactice. Din cei 12 profesori încadrați la clasele V—VIII s-au prezentat la școală doar 4. Indi- ferent de motivele absențelor, este clar că în asemenea condiții cursu- rile se vor desfășura cu improvi- zări care, oricît de inspirate ar fi, nu pot salva mare lucru. De altfel, problema nu privește numai școala din Cernătești. In raionul Mizil, din f)8 de cadre di- dactice repartizate anul acesta s-au prezentat la posturi pînă la data de 15 septembrie doar 58. Nici chiar cei transferați la cerere nu au ajuns toți la locurile de muncă. Desigur că mulți vor veni la catedră în zilele care urmează. Ei trebuie să știe însă că, din cau- za lor, s-a compromis nu numai munca la clasă (cu toate, că s-au luat măsuri de suplinire), ci și xemplul de punctualitate care cere educatorului. Vizitele pe care le-am făcut e- se în școli la 15 septembrie ne-au relevat și necesitatea unei preocupări mai atente față de o problemă care a fost în unele locuri neglijată și în anii trecuți și care continuă să fie rezolvată pe alocuri pe criterii străine de interesul învățămintului. Este problema continuității profe- sorilor. La Sopoca, de pildă profe- sorii de științe naturale au primit să lucreze nu cu aceiași elevi, ci cu aceleași clase ca anul trecut, pentru a nu fi nevoiți să pregătească o materie nouă. Tot în rindul „absențelor" se cu- vine menționat faptul că in labo- ratoarele școlilor din raionul Bu- zău nu există substanțele chimice învățători, profesori, diriginți! Citiți si răspindiți în rîndul părinților revista COLOCVII necesare experiențelor. Unele din acestea nici nu vor exista, deoa- rece lipsesc chiar din catalogul în- treprinderii „Reactivul". In schimb apar unele lucruri „în plus". La Școala generală din co- muna Aldeni, directorului i s-a pus încă din preziua chiderii o problemă pe nu știa cum s-o rezolve. des- care Or- ganele care difuzează manualele școlare au trimis pe adresa școlii, cu factură, cîteva sute de manuale pe care le mai primise odată îna- inte. Este clar că ele trebuiau în- dreptate spre altă școală, care a- cum le-o fi așteptînd cu nerăb- dare. Dar cum lucrurile n-au pu- tut fi lămurite, problema a rămași să fie „rezolvată" la decartare. ' Toate aceste neajunsuri pot fi — și trebuie să fie — înlăturate cît mai repede. Există condițiile nece- sare pentru aceasta, există toate datele în măsură să permită, de la început, o bună pornire a muncii. La festivitatea de deschidere, exprimîndu-și recunoștința pentru condițiile pe care partidul le-a creat învățămintului, cadrele didactice și elevii și-au manifestat hotărîrea de a munci astfel incit rezultatele muncii lor să însemne un nou succes al școlii. Le urăm, să-și îndeplinească cu cinste acest angajament. ISTORIA ȘCOLII ROMANEȘTI Istoricul Facultății de matematică din București (1863—1948), prof,. univ. N. Mihăileanu, Din istoria învățămintului oral al tehnicii vech românești de prof. univ. G. C. Giurescu, începuturile învăță’ mîntului universitar din România de prof. univ. St. Bîrsănescu, Re- vistele de popularizare a științei în sprijinul învățămintului public în sec. al XlX-lea de prof. emerit I. Popescu-Teiușan, Școala și gin- direa pedagogică din România in- tre anii 1944—1947 de lector univ. Ion Stanciu, Contribuții la istoria învățămintului chimiei în Româ- nia de lector univ. ing. D. Toderi- ciu, Istoria învățămintului supe- rior în România condus de prof. Pascu, Istoricul de colectivul univ. Ștefan învățămintului din Transilvania în prima jumă- tate a secolului al XlX-lea de V. Curticăpeanu, precum și de alte lucrări semnate de prof. univ. dr. docent Stanciu corespondent al Stoian, membru Academiei, conf univ. I. Ivanov prof. , de Dinu Moroianu, Virgil Molin, V. Galici, Vasile Netea. Al. Toth. Gh. Iscru, Gh. Pîrnuță, Octavian lonescu, Nicolae Isac, S. Purcărete. Emil Domocoș, loan Giolan, N. Adăni- loaie. I. Protopopescu, I. Cojocaru, C. Dinu. I.M. Ștefan etc. Publicarea acestor lucrări, în- mulțirea studiilor de specialitate despre istoria învățămintului a- părute în diverse periodice și în- deosebi. elaborarea primului vo- lum din Istoria școlii românești vor constitui un valoros act de cultură. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA, București, Piața Sclntell nr. 1. Telefon 17 60 20 Abonamentele tec la oficiile poștale, factorii poștali șl la dlfuzorll din anltSțV de Învățămînt. Tiparul i Combinatul Poligrafic Casa Sclntell. Piața Sclntell, București «0.1» | I