Ttrijmwu------- 11 netlwifa-Deva PROLETARI DIN TOATE țĂRILE, UNIȚI- VĂI GAZETA Anul XVIII ' Nr. 862 Vineri' 1 sept. L 1966 £ INVĂTĂMINTULUI — ..... EDITATĂ DE MINISTERUL INVĂTĂMINTULUI $1 COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂTÂMlNTSI CULTURĂ TOVARĂȘUL LEONTIN SON AINCHAT DIN VIAJA Din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România Comitetul Central al Partidului Comu- nist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste Româ- nia anunță cu adincă durere încetarea din viață, după o grea suferință, in ziua de 28 august, orele 13 și 40 de minute, a tovară- șului Leontin Sălăjan, membru al Comite - tului Executiv a! Comitetului Central al Partidului Comunist Român, general de armată, ministrul Forțelor Armate ale Re- publicii Socialiste România, fiu credincios al partidului și al poporului român, luptă- tor devotat pentru cauza socialismului, pentru întărirea și înflorirea patriei noas- tre. p ?• ti#"' ' C' In dezbaterea apropiatelor consfătuiri raionale: ACTIVITATEA CU PIONIERII Intrate în tradiția școlii noastre, consfătuirile raionale ale cadrelor didactice au constituit, de fiecare dată, momente însemnate în acti- vitatea ce se desfășoară în dome- niul învățămîntului. Dezbătînd problemele majore ale etapelor respective, eficiente de probleme, stabilind căi tot mai rezolvare consfătuirile a acestor pulsionat viața școlii, au liniile pentru cedat. Anul principale ale perioadele care acesta, corpul este chemat să dezbată cele mai importante au im- distins activității le-au suc- profesoral una dintre sarcini ale școlii — activitatea pionierească — în lumina Hotărîrii Plenarei C. C. al P.C.R. din 12—13 aprilie a.c. Fiind vorba nu doar de o îmbună- tățire a activității organizațiilor de pionieri, ci de așezarea ei pe baze cu totul noi, învățătorii și profesorii sînt solicitați să ia în discuție sarcinile LEONTIN SĂLĂJAN cadrul pentru muncii ce le revin în lor profesionale formarea multilaterală, La 28 august a încetat din viață, în urma unei grele suferințe, tovarășul Leontin Sălăjan, membru al Comite- tului Executiv al Comitetu- lui Central al Partidului Co- munist Român, general de armată, ministrul Forțelor Armate ale Republicii So- cialiste România. Activist de seamă al Parti- dului Comunist Român și al statului nostru socialist, to- varășul Leontin Sălăjan și-a închinat întreaga viață luptei revoluționare a clasei mun- citoare, cauzei socialismului, înfăptuirii celor mai înalte idealuri de libertate, inde- pendență și progres ale po- porului român, înfloririi pa- triei. Născut la 19 iunie 1913, în comuna Santău din raionul Cărei, regiunea Maramureș, într-o familie de țărani să- raci, tovarășul Sălăjan a în- ceput să lucreze de la vîrstă de 14 ani ca ucenic la căile ferate, devenind apoi mun- citor lăcătuș. Din fragedă tinerețe a cunoscut viața grea, plină de privațiuni a oamenilor muncii, exploata- rea la care aceștia erau su- puși în trecut. Sentimentele sale de revoltă și protest împotriva nedreptăților so- denței României. însuflețit de un fierbinte patriotism, tovarășul Sălăjan s-a dăruit cu abnegație și spirit de sa- crificiu luptei antifasciste, antihitleriste, organizate de Partidul Comunist Român. în anii grei ai dictaturii militaro-fasciste, cînd parti- dul se afla în adincă ilega- litate, tovarășul Sălăjan muncește cu devotament ca membru al Comitetului ju- dețean Timiș - Torontal al P.C.R. și ulterior ca secretar al Comitetului regional Ba- nat al P.C.R. Urmărit de or- ganele represive ale re- gimului burghezo-moșieresc, Leontin Sălăjan dă dovadă de un înalt spirit de clasă, de combativitate comunistă, desfășoară o neobosită acti- vitate revoluționară. îm- preună cu alti militanti ai partidului comunist a parti- cipat la organizarea grupului de partizani din munții Ca- rasului, precum și a nu- meroase acțiuni de sabotare a războiului la Reșița, Arad, Bocșa, Timișoara. După eliberarea sub jugul Comunist tează lui sarcini de fascist, Român Leontin tării de Partidul încredin- Sălăjan răspundere în ciale îl roteze, ciei, în rească. catului determină să se în- încă din anii uceni- mișcarea muncito- în conducerea sindi- ceferiștilor din Ti- mișoară, el a participat activ la organizarea de acțiuni pentru apărarea drepturilor muncitorești. Lupta sa devotată pentru interesele proletariatului îl apropie de Partidul Comu- nist Român, detașamentul cel mai înaintat al clasei muncitoare, în rîndurile că- ruia este primit în toamna anului 1939. Era perioada u- nor profunde frămîntări so- ciale, a unei ascuțite lupte duse de forțele progresiste cele mai înaintate, în frunte cu comuniștii, pentru apăra- rea libertăților democratice, a suveranității și indepen- conducerea Comitetelor re- gionale de partid Timișoa- ra și Oradea și apoi în apa- ratul Comitetului Central al partidului. Din 1945, de la Conferința Națională a P.C.R. este, fără întrerupe- re. membru al Comitetului Central al Partidului Comu- nist Român. Tn 1955, Congresul al Vll-lea la al partidului, este ales mem- bru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.R., iar în 1965, la Congresul al IX-lea, membru al Comite- tului Executiv al C.C. al P.C.R. în anii 1948—1949 tova- rășul Leontin Sălăjan înde- plinește funcția de adjunct al ministrului sănătății și prevederilor sociale, iar în 1949—1950 de ministru al construcțiilor. Din anul 1950 lucrează în cadrul forțelor armate ca șef al Marelui Stat Major, apoi ca prim- locțiitor al ministrului, iar din 1955 ca ministru al Forțelor Armate ale Repu- blicii Socialiste România. El a muncit intens pentru continua desăvîrșire a pre- gătirii sale militare ; în 1953 a absolvit cursul spe- cial superior la Academia militară generală. Tova- rășul Leontin Sălăjan a adus o prețioasă contribu- ție la înfăptuirea politicii partidului de dezvoltare a forțelor armate, de întări- re a capacității de apărare a tării, de educare a ostași- lor în spiritul dragostei ne- țărmurite fată de partidul comunist și patria socialistă. începînd din 1946, el a fost ales deputat al Marii Adunări Naționale în toate legislaturile. Ca militant de seamă al partidului și statului, tova- rășul Leontin Sălăjan a fost însuflețit în întreaga sa ac- tivitate de atașament puter- nic față de cauza partidului comunist, de dragoste înflă- cărată față de popor și de patrie, cărora le-a consacrat întreaga sa capacitate și pu- tere de muncă. Partidul și guvernul dau o înaltă prețuire activității revoluționare îndelungate a tovarășului Leontin Sălăjan, meritelor sale deosebite în construirea socialismului, în întărirea statului socialist. El a fost distins cu titlul de Erou al Muncii Socialiste, cu ordine și medalii ale Repu- blicii Socialiste România. Prin încetarea din viață a tovarășului Leontin Sălăjan, Partidul Comunist Român, statul socialist, întregul nos- tru popor pierd un fiu cre- Funeraliile tovarășului Leontin Sălăjan In întreaga țară au fost arborate în berna drapele tricolore și roșii în semn de doliu pentru încetarea din viață a tovarășului Leontin Sălăjan, membru al Comite- tului Executiv al Comite- tului Central al Partidului Comunist Român, general de armată, ministrul forțelor armate. Două zile, mii de bucureșteni, adine îndurerați, au trecut prin fața catafal- cului așezat la Palatul Re- publicii. Marți, 30 august. In orele dimineții, oamenii iau ultimul rămas fiul credincios al și poporului — muncii iși bun de la partidului tovarășul Leontin Sălăjan. Pelerinajul nu contenește, ca un prinos al stimei și cinstirii memo- riei celui dispărut. In rîndu- rile celor ce se perindă ia căpălîiul lui se află șl ma- ramureșeni din satul natal Santău. delegații ale locui- torilor orașului Oradea al căror deputat a fost în Ma- rea Adunare Națională, nu- meroși militari — ofițeri și ostași ai forțelor noastre mate. Mereu alte gărzi aliniază de o parte și alta a catafalcului. ar- se de Comitetul Central al Partidului Comunist Român dincios, pentru pentru florirea un luptător devotat cauza socialismului, progresul și în- României socialiste. Amintirea lui va veșnic vie în inimile niștilor, ale tuturor nilor muncii din noastră. Consiliul de Miniștri rămîne comu- oame- patria In semn de omagiu adus generalului de armată Leon- tin Sălăjan au venit delega- tii militare din țări socialis- te, care au depus coroane de flori și au făcut de gardă la catafalc. O coroană de flori a fost depusă din par- tea Comandamentului Forțe- lor Armate ale statelor par- ticipante la Tratatul de la Varșovia. Membrii corpului diploma- tic au depus o coroană de flori și au prezentat condo- leanțe familiei. Ora 11. Ultima gardă este alcătuită din tovarășii Nl- colae Geaușescu, Ghivu Stoi- Paul Niculescu-Mizil, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Petre Borilă, Constantin Drăgan, Gheorghe Râdules- cu. Ștefan Voitec. Peste sicriu sînt așternute faldurile îngemănate ale steagurilor țării și partidului. După cîteva clipe, în ma- rea piață din fala Palatului Republicii miile de oameni întîmpină într-o atmosferă de adincă emoție apariția sicriului, încadrat de conou- cătorii partidului și statu- lui. In timp ce răsună acordu- rile grave ale marșului fune- bru, trupele aliniate în piață dau onorul, prezentînd ar- mele. Cortegiul funebru se pune în mișcare. In frunte, purtat de doi generali, se află portretul îndoliat al tovarășului Leon- tin Sălăjan. Urmează coroa- nele de flori depuse la ca- tafalc de Comitetul Central al Partidului Comunist Ro- mân, Consiliul de Stat și Consiliul oe Miniștri, de fa- milie, de Ministerul Forțelor Armate, Uniunea Generală a Sindicatelor, C.C. al U.T.C., Consiliul Național al Fe- meilor, Ministerul Afacerilor Interne, de Comitetul orășe- nesc de partid București șl Sfatul popular al Capitalei. Carul funerar este prece- dat de un grup de generali și ofițeri superiori ce duc pe brațe perne de catifea care Erou alte care strălucesc Steaua pe de al Muncii Socialiste și ordine și medalii cu a fost decorat Leontin ca. Ion Gheorghe Maurer, al Republicii Socialiste România Gheorghe Apostol, Alexan- dru Bîrlădeanu, Emil Bodna- raș. Alexandru Drăghici, Sălăjan, în semn oe prețuire a meritelor sale deosebite. In urma aietului de tun ce poartă sicriul, merg fa- milia defunctului, conducă- tori de partid și de stat, de- legatii militare de peste ho- tare, oficialități române, șefi ai misiunilor diplomatice și (Continuare in pag. a ll-a) completă, a tineretului nostru, pentru a-i pregăti pe elevi, încă din fragedă copilărie, astfel îneît schimbul de mîine.să intre în are- na vieții noastre publice cu o înal- tă ținută morală și intelectuală, la nivelul exigențelor moderne. In trecutul școlii românești s-au încercat multe sisteme de organi- zare și educare a tineretului șco- lar, toate însă conforme cu telu- rile școlii de atunci, statornicite de cei ce dețineau destinele învă- țămîntului. Actualele forme de e- ducare a tineretului școlar de toa- te vîrstele sînt în deplin acord cu interesele întregului nostru popor. In școală, în organizațiile de tine- ret, elevii învață să iubească pa- tria, frumusețile și bogățiile ei, uriașele realizări dobîndite în ul- timele decenii sub conducerea profund științifică și realistă a în- țeleptului nostru partid, să iu- bească trecutul de luptă și de jert- fe al poporului, al clasei munci- toare, să iubească munca și să fie apti să contribuie în viitor la înălțarea patriei pe culmile înso- rite ale comunismului. Copiii din țara noastră sînt dor- nici să învețe și să se formeze, sînt animați de năzuințe și pasiuni nobile, încearcă să scruteze de pe acum, cu mintea lor. zorii viitoru- lui. Școala trebuie să le împlineas- că aceste cerințe spirituale, ofe- rindu-le, abundent, posibilitățile de care dispune, ajutîndu-i să pro- greseze, să se formeze. Proiectele noilor acte statutare ale mișcării pionierești creează în- vățătorilor și profesorilor posibili- tăți nelimitate de a participa la toate manifestările pionierilor, de a-i sprijini în tot ceea ce între- prind. întregul front al corpului didactic e angajat nemijlocit în a- ceastă muncă, răspunzînd direct de buna desfășurare a activității pionierești. Peste 75 800 de învăță- tori și profesori, bunăoară, vor fi comandanți de detașamente de pionieri la clasele III—VII. peste 7500 de învățători și profesori vor fi comandanți de unități, un im- portant număr de cadre didactice vor activa în consiliile regionale, raionale și orășenești ale organi- zațiilor pionierilor, precum și în alte foruri ale acesteia. Este o sar- cină de onoare pe care partidul o încredințează cadrelor didactice, chemate să făurească viitoarele generații de cetățeni ai țării. In cadrul consfătuirilor raionale, de care ne mai despart doar cîte- va zile, aspectele multiple ale a- cestei sarcini vor fi discutate amănunțit. E foarte util să se în- țeleagă ceea ce aduce nou organi- zarea activității pionierești, struc- tura și conținutul ei. îndatoririle ce revin tuturor lucrătorilor din învățămînt în legătură cu noua organizare a muncii cu pionierii. Dezbaterile trebuie astfel dirijate îneît să conveargă spre ceea ce este esențial în noul sistem de or- ganizare, în conținutul muncii, în relațiile dintre factorii de răspun- dere angajați în bunul mers al activității pionierești, în organiza- rea propriu-zisă a acestei activi- tăți, în antrenarea tuturor forțelor de care dispune învățămîntul pen- tru desfășurarea ei pe un plan su- perior. Această activitate, calitativ nouă, va elimina, prin participa- rea atît de largă a corpului profe- soral. lipsurile care s-au manifes- tat in acest domeniu pînă acum. Creată în anul 1949, organizația pionierească cuprinde azi o mare parte a copii’or în vîrstă de 9—14 ani. Prin buna organizare a acti- vității pionierești, prin statornici- rea unui conținut cît mai variati mai atrăgător, mai educativ al a- cesteia, se poate contribui în foar- te mare măsură la formarea tră- săturilor omului nou încă de la această vîrstă. Spre realizarea a- cestui țel este necesar să se con- centreze toate forțele în cadrul activității pionierești. Conducerea directă, nemijlocită de către partid constituie princi- piul fundamental care determină' superioritatea noii așezări a acti- vității pionierești și asigură sucJ cesul ei. Sub îndrumarea directă a partidului, această activitate, larg sprijinită de cadrele didactice, va deveni în mod cert o pîi,qghie în- semnată în realizarea scopurilor educative ale școlii. NoiVa'\structu- ră organizatorică a mișcării pio* nierești sporește considerabil rolul școlii, statornicind, o unitate de cerințe și influențe si totodată răs- punderi unitare în îndeplinirea sarcinilor. Prin realizarea unui front unitar al învățătorilor și profesorilor antrenați in activita- tea cu pionierii, prin rolul atît. de însemnat care le revine în organi- zarea acestei activități se pot evi- ta paralelismele inutile între anu- mite laturi vățămînt și organizației Dezbătînd ale procesului de în- planul de muncă al pionierilor. problemele sub mul- tipie unghiuri, actualele consfă- tuiri au menirea să clarifice pen- tru toți învățătorii și profesorii principiile fundamentale care stau la baza noii așezări a activității cu pionierii, să-i ajute în nătrunde- rea sensului formelor de organi- zare și îndrumare pe toate trepte- le. a atribuțiilor fiecărei verigi în noua structură organizatorică a mișcării pionierești. Una din sar- cinile importante ale acestor con- sfătuiri, .căreia e necesar să i se a- corde toată atenția, este clarifica- rea căilor prin care fiecare mem- bru al corpului didactic, de orice specialitate, poate să contribuie la asigurarea unui conținut viu. va- riat. plin de resurse educative, a- tractiv. al muncii cu nionierii. A- vînd o pregătire multilaterală și competentă. Învățătorii și profeso- rii pot și trebuie să creeze condi- țiile necesare pentru desfășu- rarea unei activități eficiente în rîndurile pionierilor. In ședințele plenare, ca si în ședințele ne sec- ții ale consfătuirilor, această nro- blemă esențială poate fi clarifica- tă în liniile ei principale, astfel îneît în fata fiecărui membru al corpului didactic să se deschidă căi certe și nelimitate în realiza- rea scocului urmărit. Plenara C. C. al P.C.R. din 12— 13 anrilie a.c.. a ridicat activitatea pionierească pe o treaptă superi- oară. Este o îndatorire de seamă a cadrelor didactice să ducă la în- făptuire indicațiile plenarei, mă- surile pe care le preconizează. Consfătuirile raionale care se vor desfășura în curînd sînt menite să le acorde un ajutor însemnat în această direcție. clarificîndu-le problemele și mobilizîndu-1 la o muncă, mal hotărîtă. mai vie, așa îneît la finele anului școlar care începe roadele să fie cît mai evi- dente. corespunzătoare exigențelor ce stau în fața noastră. AL. BO.HN director general adjunct în Ministerul Invățămîntuluf tn sumar Studiul literaturii în perspectiva ideii de specific național Sensul modernizării în învățămînt în preajma deschiderii cursurilor Paradoxurile învățamîntului programat — oae II — pag II — pag HI — pag IV Studiul literaturii in perspectiva ideii de specific național Funeraliile tovarășului Leontin ălăjan (Urmare din pag. I) htașații militari acreditati la București. După fanfară și purtătorii drapelelor îndoliate urmează in pas solemn escorta mili- tară, alcătuită din ostași re- prezentîno armele: infan- terie, marină, aviație și grăniceri. Se înșiruie a- poi într-o impresionantă coloană mii de cetățeni ve- nili să participe Ia funeralii — muncitori, intelectuali, ttudenți, numeroși militari. In cadența gravă a marșu- lui funebru, cortegiul se în- dreaptă cu pași înceti spre Monumentul eroilor luptei pentru libertatea poporului Si a patriei, pentru socialism. Trecind pe strada Onești pe lingă sediul Comitetului Central al Partidului Comu- nist Român, carul mortuar, întregul cortegiu străbat apoi bulevardele Nicolae Bălcescu și 1848. magistrala Nord-Sud. Zeci de mii de bucureșteni își iau un ultim rămas bun de la cel dispă- rut. Printre cei înșiruiti de-a lungul traseului se disting numeroase uniforme de os- tași și ofițeri. Ei prezintă solemnul salut ostășesc ce- lui care a adus o prețioasă contribuție la înfăptuirea politicii partidului de dez- voltare a forțelor armate, de întărire a capacității de apărare a patriei, de educa- re a ostașilor în spiritul dra- gostei nețărmurite față de partidul comunist și patria socialistă. E o adevărată șta- fetă a onorului militar per- petuată pe kilometri întregi. ...Ora 13. Carul mortuar pătrunde pe aleea centrală a parcului, îndreptîndu-se spre Monumentul eroilor luptei pentru libertatea po- porului și a patriei, pentru socialism. In sunetele mar- jului funebru, sicriul este purtat de un grup de ofițer’ tuperiori pînă la platforma din fața monumentului, unde este așezat pe catafalc. Gar- da militară cu drapelul în- doliat prezintă onorul. Fan- fara intonează Imnul de Stat >1 Republicii Socialiste Ro- mânia. Aici, în fața monu- mentului, are loc mitingul de doliu. Deschlzind mitingul, tova- rășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului E- xecutiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului orășenesc București al P.C.R.. a spus : încercăm cu toții o grea și profundă durere condu- cînd pe ultimul său drum pe tovarășul Leontin Sălă- jan, membru al Comitetului Executiv al Comitetului Cen- tral al Partidului Comunist Român, general de armată, ministrul Forțelor Armate ale Republicii Socialiste Ro- mânia. Cu inimile îndoliate, ne plecăm cu emoție și a- dinc respect în fața memo- riei sale pe care o vom cinsti veșnic. Au luat cuvîntul tovarășii Constantin Drăgan, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președinte al Uniunii Generale a Sindica- telor ain România, general- colonel Ion loniță, membru al C.C. al P.C.R., ministrul Forțelor Armate ale Repu- blicii Socialiste România, Alexandru Drăghici, membru al Prezidiului Permanent și al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al C.C. al P.C.R. Conducătorii de partid șl de stat înconjoară sicriul, ca- re este purtat de 8 generali. Intr-o atmosferă impresio- nantă, în acordurile Interna- ționalei, sicriul este cobo- rît într-una din criptele de la baza hemiciclului Monu- mentului. In văzduh răsună 21 salve de artilerie. Pe lespedea de granit ne- gru e gravat: LEONTIN GH. SALĂJAN 19.6.1913—28.8.1966 Sînt oate care marchează o viată pusă în slujba cau- zei partidului, luptei revolu- ționare a clasei muncitoare, înfăptuirii celor mal înalte idealuri de libertate, inde- pendență și progres ale po- porului român, întăririi și înfloririi patriei socialiste. Bibliografie pedagogică Recent, Biblioteca centrală pedagogică de pe lingă Institu- tul de științe peda- gogice a editat lu- crarea „Bibliografie pedagogică 1961 — 1962”. Apărută sub îngrijirea prof. dr. docent Stanciu Sto- ian și prof. Alfred Lauterman, lucrarea — menită să satisfa- că cerințele de do- cumentare pedagogi- că ale cadrelor di- dactice, să stimuleze studiul și creația a- cestora — descrie cărți originale, tra- duceri și articole din reviste și ziare apă- rute în anii 1961 și 1962. Sînt înserate, pe lingă studii cu ca- racter exclusiv pe- dagogic, și studii care aparțin disciplinelor ajutătoare : psiholo- gia copilului, psiho- logia pedagogică, igi- ena școlară. S-au in- trodus, de asemenea, lucrări privind cul- turalizarea maselor, avîndu-se în vedere sarcinile importante ce revin în acest sens cadrelor didac- tice. întregul material a fost repartizat în 17 capitole, corespun- zînd la 17 teme prin- cipale — Clasicii marxism - leninismu- lui despre învăță- mînt și pedagogie, Po- litica partidului și statului în probleme de învățămînt și edu- cație, Sindicatele și învățămîntul. Proble- me generale de peda- gogie și învățămînt, Organizarea învăță- mîntului, Conducerea activității în școală, Baza materială a în- vățămîntului. Cadre didactice, Didactică, Metodică, Instrucția prin muncă, Teoria educației, Organizații de copii și tineret. Activitatea extrașco- lară, Istoria pedago- giei și învățămîntu- lui, Discipline ajută- toare, învățămîntul în alte țari, Recenzii. Bibliografii. Se dau, de asemenea, indicii de nume și de pro- bleme, precum și co- tele topografice ale publicațiilor perio- dice înserate în bi- bliografie. Fără îndoială, lu- crarea va constitui un sprijin de seamă atît în munca de cercetare, cît și în activitatea practică b cadrelor didactice. Acum, în preajma începerii unui nou an școlar, este firesc ca noi. profesorii, să reflectăm la ceea ce trebuie să îmbogățească studiul specialității pe care o predăm, să-i confere un caracter cît mai cores- punzător cerințelor actuale. Prin natura sa particulară, lite- ratura română ca disciplină de în- vățămînt are largi posibilități de prețuire, valorificare și afirmare a caracterului național, al valorilor noastre spirituale. Punerea în va- loare a specificului național în pre- darea literaturii ni se pare o nece- sitate majoră. Cunoscînd universul de gîndire si de simțire al poporu- lui. elevii vor înțelege mai bine că personalitățile artistice din dome- niul literaturii, ca și din oricare alt domeniu, s-au putut afirma ar- monios numai pentru că au creat în direcția cerută de interesele na- ționale într-un moment istoric dat. Tn acest fel. cunoașterea literaturii dobîndește semnificatii mai înalte, mal profunde. Folclorul românesc — cea mai veche formă a literaturii noastre - de o valoare inestimabilă, de- monstrează el însusi marea varie- tate regională și totodată unita- tea unei culturi autohtone origina- le. Voi căuta să-i fac pe elevii mei să descifreze în doine sau prover- be. în legendele istorice sau în ba- ladele de haiducie, ca și în cîntecul nou. snecificul ponorului nostru, nota distinctă a tuturor producți- ilor folclorice. în care freamătă fizionomia morală a maselor popu- lare. firea si idealurile lor. modul de viață și aspirațiile naționale le- gitime- Studiind cu elevii perioada de început a literaturii culte, voi în- globa ideea specificului național tendinței generale patriotice, de trezire a conștiinței și demnității naționale. Le voi arăta că tradu- cerile religioase din sec. XVI— XVIII dovedesc limpede această tendință care, pornind de la po- por, reprezintă năzuința acestuia Cu privire la eternizarea memoriei tovarășului Leontin Sălăjan în vederea eternizării memoriei tovarășului Leontin Sălăjan Comitetul Central al Partidului Comunist Ro- mân și Consiliul de Miniștri al Republicii Socialiste Ro- mânia au hotărît să se atribuie numele „Leontin Sălă- jan" : școlii generale de 8 ani din satul Santău, raionul Cărei, regiunea Maramureș ; cîte unei străzi din orașele București, Timișoara, Oradea ; unei școli militare supe- rioare de ofițeri. La Academia Militară Generală și In orașul Timișoara va fi așezat bustul tovarășului Leontin Sălăjan. de a marca importanța unui nou element diferențial: limba naționa- lă. Voi sublinia faptul că operele cronicarilor, propunîndu-și să de- monstreze că „de la Rim ne tra- gem". afirmă tot mai hotărît ori- ginea romană a limbii și a po- porului nostru, unitatea neamului și continuitatea elementului ro- man în Dacia. în relevarea indivi- dualității și particularităților po- porului român pe baza faptelor lingvistice voi desprinde punctul de pornire al ideii de specific na- țional. Trecînd mai departe, voi arăta că în scrierile corifeilor Scolii ar- delene aspectul național se relie- fează cu mijloacele noi ale filo- logiei și științei istorice. în lecțiile introductive consacra- te scriitorilor pașoptiști voi evi- denția marele merit al acestor scriitori de a fi pus bazele litera- turii originale, inspirată din reali- tățile, viața și sufletul poporului nostru și pătrunsă de ideea speci- ficului național. Semnificativă în această direcție va deveni pentru elevi aprecierea făcută de D. Bo- lintineanu asupra volumului „Doi- ne și lăcrămioare" de V. Alecsan- dri : „De atunci poezia se români", Cînd vom discuta despre „Dacia literară" și M. Kogălniceanu voi releva în mod deosebit statuarea primei teorii ferme a specificului național întemeiat pe originalita- tea etnografică, lingvistică și isto- rică a poporului român șl voi a- răta că preocupările de folclor din această perioadă sînt legate strîns de celebrarea de către scriitori a creației orale ca o puternică notă distinctivă a literaturii noastre. în intenția de a descoperi în poezia populară izvorul autentic de cu- noaștere a specificului național al poporului. în stare să fertilizeze creația cultă. Studierea marilor clasici oferă profesorului ocazii sporite de a insufla elevior săi. într-un chip edificator, ideea specificului ro- mânesc. Vorbind din această pers- pectivă despre Eminescu, eforturi- le de cunoaștere reclamă asocierea cu exprimarea geniului național, act estetic capital în concepția e- minesciană. Observația acestuia „Credem că nici o literatură pu- ternică și sănătoasă, capabilă să determine spiritul unui popor nu poate exista decît determinată ea însăși la rîndul ei de geniul națio- nal" este extrem de prețioasă pen- tru interpretarea poeziei lui Emi- nescu. O caracterizare asemănătoa- re din unghiul specificului național se poate aplica si lui Creangă. Ca- ragiale etc.. fiecare realizînd. fi- rește, valori estetice originale. De asemenea, analiza articolelor și studiilor critice ale lui T. Maiores- cu (cu deosebire „Literatura româ- nă și străinătatea", 1882) va duce pe elevi la înțelegerea adecvată a ce- lei dinții formulări a noțiunii de „specific național", cu termenii cu- noscuti astăzi, contribuție cu ade- vărat „clasică" în problema ce ne interesează. In lecțiile destinate primelor Intr-una din sălile de lectură ale Bibliotecii Universitare „M. Eminescu" din Iași. două decenii ale veacului al XX- lea este nevoie de o anumită suc- cesiune și împletire a cercetării problemelor de conținut și de for- mă care să ducă la reliefarea ele- mentului preponderent național. E- levli trebuie ajutați să intuiască cu exactitate pledoaria sinceră și pa- sionată a lui Vlahuță. Coșbuc, lor- ga pentru o literatură care să re- flecte ceea ce este specific poporu- lui român. O atenție deosebită merită contribuția eminentă a Vieții românești „și a lui G. Ibrăi- leanu în teoretizarea și susținerea acestei idei. Voi avea în vedere, îndeosebi, articolul „Caracterul specific al literaturii române", în care criticul ieșean se ocupă în mod sistematic de chestiunea spe- cificului național. în literatura dintre cele două războaie mondiale, răsfrîngerea conceptului de specific național îmbracă forme complexe ș’ contra- dictorii, potrivit bazei sociale de la care pleacă. Voi stărui în lec- țiile mele, asupra faptului că scri- itorii mari — M. Sadoveanu. T. Arghezi. L. Rebreanu ș.a. — s-au călăuzit întotdeauna în activitatea lor creatoare de ideea specificului național, pe care o voi reliefa con- cret în analiza operelor respective, în scopul elucidării problemelor discutate voi recomanda ca lec- tură extrașcolară și pentru dezba- tere în cercul literar, o serie de studii semnate de G. Călinescu, T. Vianu, M. Ralea. în același timp, parcurgerea literaturii socialiste a timpului va descoperi tineretului școlar soluția dialectică a încor- porării în ideologia clasei munci- toare a teoriei specificității națio- nale, condiție esențială a unei li- teraturi viabile. Cercetarea literaturii de după eliberare va arăta elevilor fondul social-economic pe care s-au gre- fat schimbările radicale din rela- țiile sociale, din viata, structura sufletească și aspirațiile întregu- lui popor Pe aceste coordonata noi, specificul național va fi defi- nit drept un sumum de elemente ce țin de condițiile istorice, de mediu, de limbă, de o cultură și o psihologie specifică. în virtutea acestei definiri, elevii vor înțelege mai bine că specificul național este larg valorificat în literatura epocii noastre revoluționare. în creația lui T. Arghezi, Z. Stancu, M. Pre- da, T. Popovlci etc. Conceptul < a specific național li se va înfățișa, în' arta socialistă a poporului român; pătrunsă de un înflăcărat patrio-* tism, oglindit deopotrivă în toata genurile și speciile literaturii con* temporane. Un fapt căruia îi voi da toa<£ atenția la lecțiile de concluzii esia contribuția scriitorilor noștri, prin! specificul național, la dezvoltarea1 literaturii mondiale. Subliniind că universalitatea unei opere este» strîns legată de concretul el na-» țional. voi lămuri elevilor, dintr-ol atare perspectivă națională, că as-» pirațiile literaturii noastre merg ini sensul unei profunde contemporan neități. Consider că predarea cît mai ju* dicioasă a lecțiilor de literaturi română în această lumină ar fi înlesnită mult dacă programele și manualele școlare ar pune în va-» loare mai clar caracterul național al literaturii române pe linia tra-» dițiilor progresiste democratice. Sînt convins că fenomenul literar românesc studiat in dimensiunile lui tipic naționale va potența maî larg valențele educativ-patriotice ale literaturii, ceea ce corespunde unor cerințe ale vieți sociale și necesităților stadiului actual al în- vățămintului nostru. V VALERIU C- NEȘTIAKF Huși Sensul modernizării în învățămînt Modernizarea învățămîntului — cerință a contemporaneității izvo- rîtă din condițiile concret istorice ale epocii noastre — se impune ca un comandament major pentru toți oamenii școlii, fie ei teoreti- cieni sau practicieni. Această pro- blemă s-a pus, într-un fel sau al- tul, întotdeauna, ca urmare a fap- tului că întotdeauna a existat un decalaj (pînă la un punct, obiec- tiv) între suma cunoștințelor și tehnicilor elaborate de societate la un moment dat și cea transmisă prin școală tinerei generații. Re- ducerea la minim a acestui deca- laj (a cărui dispariție totală, după părerea noastră, nu e posibilă), a preocupat în toate epocile pe pe- dagogi. Astăzi însă ea este o con- diție sine-qua-non pentru sporirea randamentului învățămîntului. Intr-adevăr, școala trebuie să transmită astăzi un volum incom- parabil mai mare de cunoștințe decît transmitea numai cu 30—40 de ani în urmă, deși dispune pen- tru aceasta aproximativ de aceeași durată de școlarizare. Pe de altă parte, ea are sarcina să evite cît mai mult un neajuns care decurge oarecum din ritmul rapid al dez- voltării științei și tehnicii — și a- nume, uzura rapidă a cunoștințe- lor. In același timp, faptul că prin accentuarea considerabilă a rela- ției între știință și producție ști- ința devine o forță de producție, iar producția însăși o aplicare teh- nologică a științei moderne, impu- ne reconsiderări corespunzătoare și în învățămînt, pe linia accen- tuării legăturii sale cu problemele practicii, ale vieții sociale (dar nu Simplist, forțat și cu consecințe negative, cum s-a încercat uneori). Perspectiva aceasta cere cu nece- sitate învățămîntului să realizeze un imperativ de seamă, subliniat pregnant în documentele de partid și de stat — îmbinarea armonioa- să a cunoștințelor fundamentale cu cele aplicative. In acest context cred că e util a discuta un aspect care poate a- runca o lumină judicioasă asupra modernizării învățămîntului. E vorba de relația dintre tradiție și inovație în pedagogie. Problema e mai actuală decît s-ar părea la prima vedere, chiar dacă unii cred a-i stăpîni toate tainele. Există cîteodată tendința de a absolutiza una din cele două laturi. Unii, de pe poziția unui tradiționalism ex- cesiv, susțin necesitatea limitării la mijloacele și posibilitățile puse la îndemînă de școala tradițională, respingînd ca neavenite și dăună- toare încercările de experimentare și introducere a unor noi procedee și modalități didactice. Această poziție duce nemijlocit la izolarea școlii de problemele reale, actuale, menținînd-o într-un anacronism dăunător. Poziția opusă, tot atît de greșită, e cea care, pornind de la un „cult al inovației", susține ino- vația în sine, propunînd schimbări radicale și spectaculoase, ce nu se susțin însă, fiind lipsite de un su- port real, științific. Adeptii ei fac abstracție de experiența de pînă acum a școlii și nu țin seama în mod adecvat de pulsul realității Ambele poziții sînt exagerate și, ca atare, dăunătoare. Se impune, evident, un echilibru dinamic între tradiție și inovație, care constituie de fapt momente esențiale ale progresului în didac- tică. Tradiția, păstrînd experiența de veacuri a școlii, constituie o bază reală și solidă pentru progre- sul învățămîntului. Preluată în funcție de exigențele contempora- neității, ea trebuie să stea la baza tuturor înnoirilor școlii. La rîndul ei, inovația este chemată să valo- rifice la maximum elementele po- zitive ale tradiției — bineînțeles înfrîngînd și depășind conservato- rismul. Altfel., dacă se rezumă la goana după nou cu orice preț, la o simplă modă (care are doar conse- cințe negative, îndreptînd efortu- rile spre aspecte nesemnificati- ve și abătînd pe cei suspicioși de la abordarea unor probleme im- portante), dacă se limitează la pseudoinovații, la schimbări de dragul schimbărilor, modernizarea e golită de sensul ei real. In reali- tate, modernizarea trebuie înțe- leasă ca o căutare a noului auten- tic, ca o dezvoltare de fond, ca o permanentă acțiune de menținere în actualitate, dar cu solide baze în realizările trecutului. Astfel concepută, modernizarea vizează cu adevărat zonele profunde și e- sențiale ale învățămîntului. Modernizarea conținutului învă- tămîntului este impusă de conse- cințele pe care le are în lumea școlii sporirea considerabilă a vo- lumului de cunoștințe ca urmare a revoluției tehnico-științifice. Este necesară de aceea. în primul rînd. îmbogățirea programelor și ma- nualelor școlare cu noile date acu- mulate în numeroase domenii ale științei și, uneori, chiar introdu- cerea unor noi obiecte de învăță- mînt, corespunzător diversificării actuale a științelor. Utilă și, în unele perioade, singura realizabi- lă, această adăugare ni se pare a fi însă insuficientă. In orice caz ea nu redă integral și, mai ales, adec- vat sensul modernizării conținutu- lui învățămîntului. Considerăm că procesul de îmbogățire a obiecte- lor de învățămînt nu constă pur și simplu într-o adăugare de noi date științifice, ci trebuie să fie un act de integrare și asimilare a acesto- ra, care să se soldeze cu modifi- cări profunde chiar în structura obiectului respectiv, în logica lui. Trebuie să se țină seama, apoi, de faptul că în etapa actuală se adîncește din ce în ce mai mult caracterul teoretic al științelor, concretizat în elaborarea metateo- riilor, în aplicabilitatea tot mai largă a axiomatizării și formaliză- rii, care duc la sporirea ponderii momentului rațional și a funcției explicative a cunoașterii științifi- ce. Consecința directă a acestui fe- nomen în învățămînt este accen- tuarea funcției formative. In fond, e vorba de o mai justă echilibrare între aspectul informativ și cel formativ. Accentuarea unuia sau altuia dintre aceste două aspecte (evident, fără exagerări), e oare- cum justificată istoricește. Memo- rarea ca bază a învățămîntului a constituit o etapă necesară atunci cînd omul nu dispunea decît de manuscrise foarte rare și, de a- ceea, foarte scumpe, fiind nevoit să memoreze tot ce învăța. Invă- țămîntul era în acest context mai ales informativ. Astăzi însă, cînd tehnicile de expresie și de difu- zare a gîndirii au evoluat enorm și cînd științele au acumulat un bagaj de cunoștințe practic impo- sibil de acumulat în perioada șco- larității. învățămîntul bazat cu preponderență pe memorare a de- venit o frînă. Accentul trebuie de- plasat spre latura formativă, spre dezvoltarea gîndirii critice, a func- țiilor intelectuale ale elevului. încă Montaigne spunea : „Savoir par coeur n’est pas savoir". Din acest punct de vedere unele modalități de activitate folosite în școală sînt depășite și ineficiente. De pil- dă, unele întrebări recapitulative din manuale, care încep cu for- mula : „Reproduceți fragmentul în care..." nu sînt de natură să contribuie la dezvoltarea gîndirii cauzale, a proceselor de cunoaș- tere. Se adaugă, la aceasta, și une- le aspecte ce țin de munca acelor profesori care cred că și-au atins scopul dacă elevii lor pot repro- duce lecțiile cît mai aproape de manual. Iată de ce considerăm că în prezent se impune cu toată tă- ria accentuarea laturii formative. Munca profesorilor trebuie să so- licite elevilor un efort corespun- zător de gîndire, de interpretare și înțelegere a faptelor. In această deplasare spre for- mativ se cere să se sublinieze mai ales cunoștințele referitoare Ia principii și legi, înlăturîndu-se o seamă de cunoștințe neesențiale. Aceasta nu înseamnă — cum gre- șit se interpretează uneori — să- răcirea materialului de studiu. In orice caz nu poate fi vorba de în- lăturarea unei funcții esențiale a școli’ — transmiterea de cunoștin- țe. Se impune însă stabilirea unor criterii riguros științifice pe care să se bazeze restructurarea conți- nutului învățămîntului. care să ne permită a selecta, din imensul stoc de informații, cunoștințele necesare, a căror finalitate să fie formarea unui sistem de cunoș- tințe- Se cere, de asemenea, să se acorde o pondere corespunzătoare activității de dezvoltare și stimu- lare a capacităților de sinteză, de discernămînt, a deprinderilor de muncă intelectuală independentă, pentru a se crea posibilitatea unei educatii nost-școlare adecvate, deci pentru realizarea unui impor- tant deziderat al epocii noastre — educația permanentă a individului, menținerea activității sale în pas cu cerințele vieții. Cercetarea tuturor acestor as- pecte trebuie să ducă la constitui- rea unei teorii a planurilor și pro- gramelor de învățămînt, la baza alcătuirii cărora nu stau încă, în- totdeauna, principiile cele mai a- decvate. Această teorie ar avea de rezolvat probleme dintre cele mai importante pentru așezarea pe baze științifice a elaborării pro- gramelor și manualelor . stabi- lirea criteriilor științifice de selec- tare a cunoștințelor, rezolvarea justă a problemelor privitoare la raportul dintre știință și obiectul de învățămînt. dintre logica știin- ței și logica didactică etc. In selectarea cunoștințelor ce urmează a fi incluse în programe- le de ’nvătămint trebuie să se por- nească. după părerea noastră, de la cerințele impuse de societate. Firește că această activitate tre- buie să fie așezată pe baze pros- pective. pentru a putea fi în acord nu numai cu momentul social ac- tual. ci și cu tendințele viitoare, astfel incit să permită absolventi- lor să se integreze rapid cerințe- lor viitoarei 1or profesii. Se impu- ne în același timp să se țină sea- ma de anumite cerințe psihopeda- gogice, determinate de particulari- tățile de vîrstă ale elevilor, avin- du-se în vedere faptul că există o întreagă dinamică a acestor parti- cularități. că accelerarea dezvoltă- rii sociale are o influență stimu- lativă asupra dezvoltării individu- lui, cu consecințe evidente în via- ța lui spirituală. în structura sa psihică și biologică. O altă direcție esențială a mo- dernizării în didactică o constituie, după cum se știe, restructurarea și optimizarea metodelor și proce- deelor. a formelor de organizare a învățămîntului. Ea este impusă de faotul că asimilarea în condiții op- time a volumului de cunoștințe necesar din stocul mereu crescind de informație nu se poale realiza decît prin asigurarea unei parti- cipări mai active a elevilor la ac- tul pedagogic. In legătură cu a- ceasta am dori să ne oprim la o singură problemă. Există uneori tendința de a se identifica — în mod eronat — întreaga acțiune de înnoire a metodelor cu introdu- cerea și folos’rea în școală a unor noi modalități și tehnici de învă- țămînt. Aceasta nu reprezintă însă decît un aspect ai problemei. Tre- buie să avem în vedere și un al- tul, foarte important : ameliorarea modului de utilizare a metodelor tradiționale, care oferă încă sufi- ciente posibilități de sporire a ran- damentului procesului de învăță-» mint. Condiția principală este fo- losirea lor rațională, științifică/ înlăturarea spontaneității și a ru- tinei. EMIT, PAT’N Universitatea București PAGINA 2 ÎN PREAJMA DESCHIDERII CURSURILOR în țcoli, pregătirile pentru deschiderea unui nou an de invătămint incep incă din momentul in care se încheie activitatea anului precedent. Acum, in ultimele săptămini ale vacantei, toate trebuie ■ă tio puse la punct, pentru ca munca să intre de la început în plin. Și, in cele mai multe locuri așa și este. Ici și colo, însă, se mai pot întîlni nefericite excepții de la regulă — tărăgăneli, întirzieri ne- justificate, aminări legănate de speranța că lucru- rile „se vor aranja de la sine". Dar nimic nu se aranjează de la sine. Zilele care ne-au mal rămas pină cind vom începe un nou an de școală pot fi numărate pe degete- Dacă intirziații trebuie să muncească acum „cit patru", pentru a suplini ce n-au făcut Ia vreme, cei harnici le petrec liniștiți, luind doar ultimele măsuri care au darul să fini- seze o treabă făcută cu grijă, la timp. Ceea ce se vede și din materialele publicate In pagina de față. Prezențe și absențe în catalogul pregătirilor O nouă școală in cartierul Drumul Taberei. In regiunea Galați, pregătirile s-au desfășurat în general bine. Lucrătorii secțiilor de învățămînt au urmărit îndeaproape, în timpul lunilor de vară, mersul lucrărilor menite să asigure cele mai bune condiții de desfășurare a muncii în noul an școlar, dînd la timp îndrumările necesare, luînd măsu- rile care se impuneau. Gospodari vrednici, majoritatea directorilor de școli s-au îngrijit din vreme de îndeplinirea sarcinilor legate de începerea noului an, așa că des- pre școlile lor se poate spune a- cum, pe bună dreptate, că arată »,ca un pahar". Un obiectiv de prim plan — liceele de fpecialitate In discuția pe care am avut-o •cu prof. Dumitru Știubeianu, in- .pector șef al secției de învăță- mînt a regiunii Galați, acesta a subliniat că printre obiectivele de prim plan ale muncii desfășurate în regiune pentru pregătirea nou- lu1 an școlar, la loc de frunte s-a aflat asigurarea deschiderii în condiții cit mai bune a liceelor de specialitate, care îșl incep în acest an activitatea. In regiunea Galați vor funcționa în total zece licee de specialitate — patru cu profil industrial, trei cu profil agricol și trei cu profil economic. Alături de sprijinul acordat bunei pregătiri a deschiderii cursurilor în liceele industriale și agricole, secția re- gională de învățămînt s-a ocu- pat cu o grijă deosebită de cele două licee de care răspunde direct — liceele economice din Galați și Focșani. Liceul economic din Ga- lați își va începe activitatea în lo- calul Școlii generale nr. 6 din car- tierul Țiglina — școală nouă, mo- dernă, cu 24 de săli de clasă, care va trece treptat în posesia lui pe măsură ce își va spori numărul de clase. La rîndul său, Liceul eco- nomic din Focșani va funcționa ’ eocamdată pe lîngă Liceul „Uni- rea" La ambele școli, pregătirile pen- tru deschiderea cursurilor au fost încheiate. S-a asigurat baza didac- tico-materială necesară lecțiilor și activităților practice. O preocupa- re deosebită pentru secția de în- vățămînt a constituit-o încadrarea liceelor economice cu profesori bine pregătiți, capabili să asigure o bună instruire și educare a ele- vilor. In afară de cei șase tineri absolvenți repartizati pentru aces- te licee de către Ministerul Invă- țămîntului, secția de învățămînt a urmărit să încadreze de preferin- ță, Ia obiectele de profil, specia- liști. profesori care au lucrat în fostele școli medii tehnice econo- mice și care au, deci, experiență în domeniul respectiv. S-a urmă- rit. de asemenea, să se evite cu- mulul, creîndu-se catedre comple- te, pentru ca profesorii să fie cît mai strîns legați de activitatea din liceele respective. în prezent, au loc examenele de admitere în liceele de speciali- tate. La cîteva zile după încheie- rea lor. elevii acestor noi școli vor începe activitatea menită să le for- meze o bună pregătire, făcindu-i stapîni pe solide cunoștințe de cultură generală și de specialitate. Uși deschise... și închise Conform unei planificări întoc- mite cu rigurozitate, la data de 1 septembrie în întreaga regiune ar fi trebuit să fie date in folosință peste 100 de noi săli de clasă. La multe școli lucrările de construc- ții au fost încheiate, noile săli fiind date, la ora aceasta. în func- țiune. Nu tot astfel se prezintă însă lucrurile în comunele Dălhă- nești și Vrîncioaia, raionul Foc- șani. Fitionești, raionul Panciu sau Mircea Vodă, raionul Făurei, unde lucrările se află abia acum în sta- diul finisărilor. Evident, pentru a- ceste întîrzieri se pot găsi scuze și explicații- Ni s-a arătat, de e- xemplu, că întîrzierea construcții- lor din Vrîncioaia și Fitionești se datorează dificultăților prezentate de drumurile de acces. Această cauză ține însă de domeniul pre- vizibiulului și ea ar fi putut fi evitată. Același răspuns poate fi dat și la explicațiile privind ră- mînerea în urmă a lucrărilor de reparații capitale la Liceul „Al. I. Cuza“ din Focșani sau la școlile generale din comunele Barcea și Serțești, raionul Tecuci. Evident, executarea lucrărilor de construcții, ca și a celor pri- vind reparațiile capitale, depinde, în primul rînd. de conștiinciozita- tea întreprinderilor de construcții care au contractat lucrările res- pective. Aici au însă un cuvînt de spus și secțiile de învățămînt, ca și școlile, chemate să tragă la răs- pundere, pe parcurs, întreprinde- rile respective pentru neexecuta- rea in termen a lucrărilor. Acolo unde s-a procedat așa — de exem- plu în orașul și raionul Brăila. în raionul Galați etc. — lucrurile merg mult mai bine. Școlile din aceste raioane pot* fi citate la Ioc de frunte și în ceea ce privește grija pentru efectuarea la timp a reparațiilor curente și a lucrărilor de curățenie. După cum ne-au declarat prof Radu Meiroșu, directorul Școlii generale nr. 23 din orașul Brăila, sau Ion Zainea, director adjunct la Școala genera- lă nr. 3 din același oraș — școli „cu ușile deschise", strălucind de curățenie, cu toate lucrările de pregătire încheiate — singurul lu- cru care le mai rămîne acum de făcut este să-și primească elevii. Declaratii similare pot face și di- rectori ca Nicolae Dumitrache, de la Școala generală din Rîmniceni sau Justin Tătaru, de la Școala generală din comuna Gemenele. Regretabil este că nu putem auzi declaratii de aceeași natură de la toți directorii din raionul Panciu sau raionul Focșani, unde mai sînt încă școli „cu ușile închise", pentru că reparațiile curente sau lucrările de curățenie sînt abia în curs de desfășurare. Manualele fi materialul didactic Deschiderea cursurilor are în fiecare toamnă, la noi. caracterul unei sărbători. O sărbătoare a mo- mentului cînd copiii intră în școli noi sau înnoite de grijulii mîini gospodărești, o sărbătoare în ca- drul căreia elevii se reîntîlnesc cu vechii lor profesori sau fac cunoș- tință cu profesori noi- Unul dintre momentele cele mai impresionan- te ale acestei sărbători deosebit de îndrăgite de copii este acela în care primesc manualele școlare. Prin grija partidului, în țara noas tră toți elevii, începînd cu cei din clasa I a școlii generale și termi- nînd cu cei din ultima clasă a liceului, primesc manualele șco- lare în mod gratuit. încă de pe timpul verii, atunci cînd copiii se află în plină vacanță, cei care se îngrijesc de bunul mers al școlilor pregătesc ma- nualele care le vor fi împărțite în prima zi de școală. Secția de învățămînt a regiunii Galați a în- tocmit din vreme planurile de ac- țiune pentru distribuirea manua- lelor. Notele de comandă au fost predate în termen și, conform gra- ficelor. la 1 august a început ac- țiunea de distribuire a manualelor în toate raioanele. Cu excepția unui minus de manuale pentru clasa I, datorat unei greșeli de re- censămînt din raionul Tecuci (greșeală care a fost corijată la vreme), distribuirea manualelor la școli s-a desfășurat în general bine. Trebuie să menționăm totuși că nu întotdeauna școlile au res- pectat cu rigurozitate prevederile graficelor. Școala generală din comuna Cuza Vodă sau Școala generală din Cotul Lung, raionul Brăila, de exemplu, n-au ridicat manualele în termenele stabilite. Pentru buna desfășurare a pro- cesului de învățămînt este, de a- semenea, necesară o bună aprovi- zionare cu material didactic. Pen- tru școlile din întreaga regiune Galați a fost comandat în acest an școlar material didactic în valoare de trei milioane lei. Pină în pre- zent a fost primit material în va- loare de 2 600 000 lei. Cea mai mare parte a acestuia a și fost dis- tribuită școlilor. Mai sînt însă și școli care nu și-au putut completa nici pină acum laboratoarele Este vorba, mai ales, de unele școli din raioanele Tecuci și Panciu. Dacă te informezi de cauza acestei în- tîrzieri, ți se răspunde : „Din lipsă de mijloace de transport”. Așa să fie, oare ? Greu de crezut' Cu atît mai mult cu cît situația din cele- lalte raioane dezminte ferm argu- mentul invocat. N-o fi vorba, mai degrabă, de o oarecare delăsare ? Cum vor fi primiți învățătorii și profesorii Odată cu noul an de învățămînt, o nouă promoție de tineri profe- sori se îndreaptă spre școli. Se pare că grija pentru tinerele ca- dre didactice constituie o tradiție la secția de învățămînt a regiunii Galați, care și-a primit deobicei noii învățători și profesori Cu a- tenția cuvenită. Această grijă se face vădită și în anul școlar în curs. Delegati ai secției s,au pre- zentat la centrele de repartizare pentru a-i invita pe absolvenți să vină să lucreze în regiunea Galați, vorbindu-le despre frumusețile ei, despre importantele ei obiective industriale, despre viața ei cultu- rală tot mai bogată. După termi- narea repartizărilor sfatul popular regional a luat măsuri pentru ca secțiile de învățămînt raio- nale și directorii de școli să-i trateze pe noii veniți cu aten- ție și ospitalitate, să le asigure condiții bune de cazare și masă, precum și sprijinul necesar pen- tru a se acomoda cît mai repede cu specificul muncii din școlile în care își vor începe activitatea. De exemplu, s-a cerut comitetelor executive și directorilor de școli să se îngrijească de cazare și să prezinte încă înainte de 1 septembrie situația gazdelor. Rezultatele acestor măsuri au și început să se vadă. De pil- dă, directoarea Școlii generale din comuna Romanu, Constanța Dimitriu, a asigurat din vreme pentru viitorii profesori ai școlii două gazde, la care aceștia vor pu- tea lua și masa. Și directoarea Va- lentina Grecu, de la Liceul din co- muna Movila Miresii, s-a preocu- pat de asigurarea gazdelor pentru tinerii profesori și a creat posibi- litatea ca aceștia să ia masa în condiții bune. La fel s-a procedat în comunele Măxineni, Gropeni, Bordeștii de Jos, Siliștea etc. Sînt. din păcate, și localități în care nu s-a manifestat aceeași preocupare. Astfel, în comuna însurăței, unde anul trecut un profesor și-a găsit cu foarte mari greutăți o gazdă, nu s-au luat măsuri nici în acest an pentru găzduirea profesorilor, deși aici au fost repartizați trei profesori noi. Astfel de neglijențe trebuie li- chidate de îndată, după cum se cer a fi lichidate grabnic toate ne- glijențele care s-au mai vădit, astfel ca munca noului an școlar să se desfășoare de la început în cele mai bune condiții. OCT. BUZESCU VÂRI AȚI UNI ÎNAINTE de start PE ACEEAȘI TEMĂ In urmă cu două decenii, la Ploștina, în centrul bazi- nului carbonifer Motru, lua ființă o nouă școală generală. 19 serii de tineri au absolvit de atunci cursurile ei, pre- gătiți de un colectiv de profesori care au muncit cu tra- gere de Inimă pentru instruirea și educarea lor. In prezent, școala este gata pentru începerea unui nou an de activitate. Amplu reamenajată, ea va oferi elevi- lor și cadrelor didactice condiții deosebit de bune de studiu. Laboratorul bine pus la punct, cu prize de curent electric care permit efectuarea unui mare număr de demonstrații și experiențe, ca și colecțiile de material didactic îmbogățite cu noi piese, vor asigura desfășura- rea lecțiilor în strinsă legătură cu practica. Și celelalte școli din comună — cum sînt de exemplu școlile generale din Leurda, Roșiuța, Lupoița, Motru — sînt gata de activitate. Prof. GH. LONEA Ploștina, raionul Strehala H Cei mai multi dintre elevii din regiunea Mures-Auto- nomă Maghiară pot păși de pe acum in școlile lor. Curate, bine amenajate, frumos împodobite, cu clasele și laboratoarele puse la punct, școlile din raioanele Reghin sau Gheorghfeni, Cluc sau Luduș ii așteaptă primitoare, gata pentru începerea activităților instructiv-educative. Păcat că nu se poate spune același lucru și despre unele școli din raionul Tîrgu Mureș, unde lucrările de construcții sînt rămase în urmă. Este necesar ca lucră- torii secției raionale de învățămînt. directorii și cadrele didactice din comunele Cibu, Glodeni și Troița să facă tot ce le stă în putință pentru a ajunge din urmă neîn- tîrziat școlile din restul regiunii, pentru ca pretutindeni anul școlar să poată începe în condiții bune. D. F. w La școlile generale din comunele Godeni, Capu Piscu- lui și Schitu Golești din raionul Muscel, lucrările de reparatii, de dotare cu mobilier nou (bănci, catedre, table etc.) și de aprovizionare cu combustibilul necesar au fost încheiate pină la această dată. Cu sprijinul comitete- lor executive ale sfaturilor populare, printr-o colaborare rodnică intre conducerile școlilor și comitetele de pă- rinți. s-au construit magazii pentru păstrarea combusti- . bilului și a altor materiale din inventarul școlilor, s-au confecționat garduri din material lemnos Și din prefa- Uricate. Manualele școlare pentru clasele I—VIII au fost procu- rate în întregime, in prezent lucrîndu-se la alcătuirea pachetelor cu manuale pentru fiecare elev în parte Prof. AUREL MARIAN Cimpulung Muscel a Școala generală nr. 1, din Lunca Bradului — Toplița și-a mărit anul acesta spațiul de școlarizare cu încă patru săli de clasă. Construcția lor a fost realizată in bună măsură prin munca patriotică a cadrelor didactice și a părinților elevilor. De asemenea s-au realizat la timp lucrările de reparație și înfrumusețare a sălilor existente (zugrăvit, parchetat etc.). Mobilierul necesar și materiale didactice au fost pri- mite la timp, ele fiind asigurate in proporție de 100%. Prof. A TREBICI Lunca Bradului, Toplița Cursurile școlare se găsesc la linia startului. Curate, bine înzes- trate, moderne, avind înfățișarea ajunului de sărbătoare, clădirile școlilor anunță parcă începutul noului an de activitate. Pe băn- cile noi sau proaspăt vopsite, vra- furile de cărți, frumos rinduite, îi așteaptă pe elevi. în cancelariile profesorilor, ac- tivitatea a și început. Reintîlniri, emoții, schimburi de noutăți și impresii (Ce-ai mai citit ? Cum ai petrecut la munte ? A fost inte- resantă excursia ?) Și proiecte, mai ales proiecte. Din toate se desprinde o notă comună : bucuria sinceră de a porni din nou la mun- că după o binevenită odihnă. Această atmosferă pozitivă a începutului de an subliniază și mai mult excepțiile care se singu- larizează. Iată cîteva din ele : O discuție neobișnuit de aprin- să. între învățătorul clasei a IV-a și directorul școlii. Mobilul discu- ției ? învățătorul nu mai vrea să conducă clasa ȘT anul acesta. Și-a dat seama (după trei ani!) că este un colectiv mediocru, neomogen. (,,Un aluat care nu dospește" — precizează el). N-ar vrea să se facă de rîs la sfîrșitul celor patru ani. Tocmai el, care e atît de bine vă- zut la raion... Sugerează și solu- ția ; să fie încadrată la clasa cu pricina învățătoarea nou numită, proaspătă absolventă a Școlii de pedagogie. îi va prinde bine să se învețe cu greutățile de la început... Cam curios mod de a-i ajuta pe cei tineri ! Sau iată-l pe acest diriginte — de altfel profesor apreciat — cău- tind să convingă conducerea școlii că, deoarece s-ar putea să intim- pine unele dificultăți în ce pri- vește frecvența a doi-trei elevi (știți, ar fi destulă bătaie de cap : vizite la domiciliu, justificări, ra- poarte ș.a.m.d.) ar fi mai bine să renunțe la dirigenția clasei sale. Dacă nu e posibil să obțină o clasă fără cazuri incomode, ar putea să rămînă anul acesta fără dirigenție. Ciudat însă că, întâlnind zilele trecute pe stradă pe unul dintre părinții elevilor lui, diri- gintele dezertor iși manifestase ferm dezaprobarea față de încer- carea acestuia de a-și transfera copilul la o altă școală. „Nu m-aș fi așteptat să procedați așa după atîta propagandă pedagogică cita făcut școala noastră, după toate cîte s-au spus despre necesitatea con- tinuității în munca educativi" —* încheiase el, mthnit. Cum s-ar spune, ce face popa să nu facă norodul! Am surprins ieri o discuție pe coridoarele unei școli: — Anul trecut ai predat la cla- sa a. III-a; dă-mi te rog planul anual, să-l copiez și eu. Tot nu s-a schimbat prea mult progra- ma... Și apoi, imprimăm același stil de muncă in școală... — Da, dar am și eu nevoie de referatul pe care l-ai ținut astă- iarnă la cercul pedagogic. Sînt planificată în noiembrie cu același subiect. De ce să muncesc degeaba, cind lucrarea e făcută ? Așadar, chit pe chitl Dar am asistat și la următoarea scenă, petrecută cu participarea unei profesoare tinere, nou nu- mită în învățămînt, și a alteia, ma, veche : — Vă rog să-mi arătați cum trebuie întocmite planurile de lecție la biologie. — Nu-ți mal bate capul, dragă, ți le dau pe ale mele, am predat biologia în completare Poți să ți le transcrii fără grijă, sînt sigure, verificate. Cu condiția să mi le restitui imediat. Poate e nevoie să fac un bine și altora... Răspunsul, prompt, a căzut ca un verdict firesc : — Vă mulțumesc, nu v-am ce- rut acest lucru. Am să mă strădu- iesc să le fac singură. Voia să spună că, la fel cu imensa- majoritate a noilor ei co- legi de breaslă, prețuiește munca cinstită, perseverentă, chiar dacă ea implică unele dificultăți. Pen- tru că tocmai m învingerea unor astfel de dificultăți — si nu in micile comodități pe care ți le oferă inerția și rutina — stă izvo- rul marilor satisfacții și împliniri profesionale. Prof. N. VALERIU In așteptarea । celor mai mici școlari Una dintre bucuriile începutului de an școlar : procurarea noilor și elegantelor uniforme școlare. La Școala generală din comuna Bujor, cei mai mici școlari, elevii clasei I, sînt așteptați cu nerăb- dare. De pe acum s-au pregătit pentru ei materialele didactice menite să-i ajute în pătrunderea primelor taine ale cititului, scrisului și soco- titului — cartonașe pe care sînt însemnate literele mari și mici, de mînă și de tipar, ale alfabetului ca și cifrele de mînă și de tipar, imagini colorate de obiecte, păsări, animale etc., lotouri individuale cu figuri și cuvinte, lotouri arit- metice cu operații simple și com- puse, abacuri pentru efectuarea celor 4 operații, plicuri cu carto- nașe pentru jocurile de socotit etc. Concomitent cu pregătirea mate- rialelor necesare pentru buna des- fășurare a lecțiilor, s-au făcut vi- zite Ia domiciliul fiecăruia dintre viitorii elevi. Aceștia ca și părinții lor au fost lămuriți asupra felului cum trebuie să se pregătească pentru prima zi de cursuri și în general pentru activitatea școlară. Acum și elevii clasei I, și în- vățătoarea lor așteaptă cu emoție ziua primei întilniri din școală — ziua cînd întreg echipajul, cu co- mandantul său, va pleca în lunga, și minunata lui călătorie de studiu. IOANA UNGUREANU Școala generală Bujor PAGINA 3 OAMENI ȘI PASIUNI CALEIDOSCOP „Orașul alb cu pîrîul său limpe- de scînteia sub lumina soarelui. Alăturea stătea, nemișcată și gîn- ditoare parcă, vestita cetate a Neamțului, cetatea lui Ștefan, mar- toră nepieritoare a gloriei noastre trecute..." Un reportaj început cu aceste cuvinte, conferite Tîrgului Neamț ca o valoroasă și poetică decorație de măiestria de povesti- tor inspirat a savurosului Calistrat Hogaș, ar putea să continue cu descrierea unuia din personajele cu care legenda a împodobit isto- rii falnicei cetăti moldovene. îl țineți minte, de pildă, pe coman- dantul Onofrei „Cel cu pletele-n- curcate / Și cu straiu-ncins cu tei“ ? Revenind din atmosfera densă de aduceri aminte a lui Hogaș și a lui Coșbuc. trebuie să vă spunem că ele ne-au fost sugerate de fap- tul că ne aflam exact pe creasta zidului cetății, de pe care Ozana se vede ca un firișor plăpînd de argint, și încă alături de un auten- tic descendent al plăieșilor moldo- veni, pe care îl cheamă chiar O- nofrei : profesorul de biologie și geografie Traian Onofrei de la Liceul „Ștefan cel Mare" din Tîr- gu Neamț. Recolte de observații și probe Discuția noastră a pornit de la o piatră. De fapt, o probă minera- logică. Despachetată din cutia în care călătorise de-a lungul unui drum de sute de kilometri, ea ve- nise să se adauge altora, în colec- ția pe care cu neîncetată stăruință profesorul o sporește mereu, la fel cum se îngrijește de amenajarea cu mijloace proprii a unei colecții de preparate animale sau de dota- rea școlii cu un acvariu. Stăteam de vorbă în timp ce drumul ne purta spre vechea ce- tate a lui Ștefan, într-o amiază călduroasă de august. Tovarășul Onofrei ni s-a relevat ca un pa- sionat adept al călătoriilor de stu- diu. — Da... Să călătorești prin na- tură. văzînd-o în tot ce are ea viu, desfășurat — și totuși, de obicei, ascuns simțului comun — reali- zînd parcă o sinteză între loc și podoabele și bogățiile lui. să „tră- iești" științele naturale, interpre- tîndu-le geografic... Să vezi toate acestea, să te întrebi, să te verifici cu ajutorul studiului și apoi să îm- părtășești altora — elevilor tăi — concluziile la care ai ajuns — cred că asta e o condiție „sine qua non" TUR DE ORIZONT: pentru munca unui profesor de științe naturale și geografie. Urmărind spusele profesorului, am aflat cîte ceva din propria lui istorie. A absolvit acum un dece- niu, cu diplomă de merit. Institu- tul pedagogic din Iași și a predat apoi la școala unde a învățat Ion Creangă. După cîțiva ani a deve- nit profesor la noul liceu din Tîr- gu Neamț. înălțat în fața unui stejar multisecular, monument al naturii pe care unii cunoscători îl socot a fi datînd din vremea lui Ștefan Vodă. Și-a continuat cu sîr- guință studiile la Universitate și de un an este posesorul unei noi diplome, care i-a sporit calificarea. Cine l-a determinat să se con- sacre științelor naturale și geogra- fiei. pe care pare a le îndrăgi deo- potrivă ? Profesorul cu care a în- vățat odinioară el însuși aceste discipline, bătrînul Mircea Florea din Dorohoi. Acest priceput și entuziast profesor a părăsit de mult lumea celor vii, dar elevii lui — naturaliști. biologi, medici, pro- fesori — îi duc mai departe pa- siunea. „Ne spunea mereu — își aduce aminte Traian Onofrei — că în cercetarea naturii nu poate fi cunoaștere fără drumeție, fără cercetare de teren". Și Traian O- nofrei a început, încă de student, să străbată tara. După ce a deve- nit profesor, obiceiul acesta s-a transformat în mijloc de perfecțio- nare a pregătirii profesionale. Mol- dova, Bucovina, părțile de răsărit și de miază-noapte ale Transilva- niei au devenit tinta preferată a drumurilor sale. Din aceste dru- muri au început să se adune re- colte de observatii și de probe — observațiile în caiete, probele în colecțiile școlii. Multe le aduce cu sine. Altele îl ajung din urmă, în numeroasele pachete care poartă etichete adresate, la Liceul din Tîrgu Neamț, „Tovarășului pro- fesor Traian Onofrei..." O carte pentru biblio- teca de specialitate Recent de tot, la tabăra-curs de la Baia Mare pentru geografi și naturaliști, profesorul Onofrei a strîns 20 de kg de roci. Firește, va- loarea eșantioanelor nu se poate exprima în kilograme, dar cifra a- ceasta ilustrează totuși grăitor e- fortul celui care a strîns pentru e- levii săi zeci de feluri de minerale — minereuri simple și complexe, tuf vulcanic, andezit, baritină, quarțit. „diamant" de Maramureș etc. A acumulat, de asemenea, și noi date în legătură cu cercetările pe care le întreprinde. Căci profe- sorul Onofrei este nu numai un bun dascăl, ci și un pasionat al cercetării de specialitate. Prima etapă a acestei cercetări a avut loc cu prilejul lucrării de la examenul de stat : „Contribuție la studiul florei de pe culmea Ple- șului". Aceasta este tema lui fa- vorită, pentru care strînge neînce- tat material documentar și experi- mental. O continuare, o dezvoltare a ei va constitui nu numai subiec- tul lucrării pentru viitorul examen de grad, ci poate, așa cum năzu- iește. și tema unei cărți pe care o va elabora. Se gîndește cu emo- ție la faptul că, alături de cele peste o mie de lucrări de specia- litate pe care le-a adunat în bi- blioteca lui personală, ar putea să-și ia locul și o alta, purtîndu-i pe copertă numele si tratînd des- pre flora de pe dealul Pleș — pe care l-au apărat plăieșii lui Ștefan cel Mare și pe care el îl străbate mereu. în lung și în lat, studiindu-î condițiile de microclimat. „Aceste condiții — ne spune el, fac ca pe versantul sudic al dealului, unde e soare mult și umiditate scăzută, să crească gorun, iar pe cel nor- dic — unde e soare puțin și umi- ditate mai pronunțată — fag". 11 întovărășesc adesea. în dru- meție. elevii săi. de la cei din cla- sa a V-a pînă la cei dintr-a Xl-a. Așa cum odinioară l-a învățat pe dînsul profesorul Mircea Florea, el îi învață la rîndul său pe cei care se află azi pe băncile școlii. Ii de- prinde să colecționeze plante, să adune formațiuni minerale și. mai ales. îi determină să-și pună în- trebări. să caute răspunsuri. Și se vede de pe acum că acest fel de a lucra dă roade. Gheorghe Coșofreț din clasa a IX-a și colega lui Vio- rica Constantinescu au întocmit ierbare morfologice și sistematice exemplare, dovedindu-se învățăcei vrednici ai pedagogului lor. Alții, din clasele mici, au și început să le pășească pe urme. DN EXCyi^SDE Tot vorbind, am ajuns înapoi la liceu. Examinăm unele dintre pre- paratele realizate după rețete pro- prii de profesorul naturalist și geograf. Ne explică cum a ajuns la păstrarea strugurilor negri în- tr-un vas cu soluție hipertonică nedecolorantă. cum a mumificat broaște țestoase... Ii admirăm lu- crările și ne luăm rămas bun, lă- sîndu-1 să despacheteze o lădiță care i-a sosit de la Firiza și unde se află noi probe adunate de el pentru colecția școlii. D. TEODORU mă Maghiară, au participat nu de mult, conduși de di- rigintele lor, la o in- teresantă excursie cu bicicletele. Ruta ex- cursiei a fost stabili- tă în așa fel incit elevii să parcurgă locurile cele mai ca- racteristice ale raio- nului natal, să cu- noască unele reali- zări de seamă, comu- nele mai importante, locurile pitorești, să se întîlnească cu co- legii lor care locu- iesc în aceste co- mune. Pregătită cu mi- nuțiozitate de diri- ginte, care a expli- cat din vreme elevi- lor traseul și le-a vorbit despre locali- tățile ce urmau a fi vizitate, excursia s-a desfășurat cu succes. Au fost vizitate co- operative agricole de producție, monumen- te, școli, cămine cul- turale. biblioteci. In timpul excursiei șco- larii din Miercurea Nirajului au legat prietenii cu elevii din localitățile vizi- tate. C. S. Elevi ai Școlii generale din Podari în excursie la Tirgu Jiu. Zeci și zeci de mii ie elevi au străbă- tut în această vacan- ță plaiurile tării, participînd la ex- cursii care le-au îm- bogățit cunoștințele și au făcut să spo- rească mai mult dra- gostea lor pentru pa- trie, pentru cei ce muncesc, pentru par- tidul clasei munci- toare. Elevii Școlii gene- rale nr. 4 din orașul Slatina, bunăoară, au fost, împreună cu profesorii lor, într-o excursie care i-a pur- tat prin Craiova, Turnu Severin, insu- la Ada-Kaleh, Tîrgu Jiu, prin Hațeg, De- va, Hunedoara, Alba lulia, Sibiu și Bra- șov. Deosebit de pu- ternic i-au impresio- nat pe tinerii ex- cursioniști cele văzu- te la importantele o- biective economice cunoscute cu prilejul excursiei. Vizitarea uzinelor „Electropu- tere“ din Craiova, a Combinatului de în- grășăminte chimice de la Ișalnița, a în- treprinderilor din Bîlteni și Rovinari, a „Cetății de foc" de la Hunedoara, le-a dat prilejul să vadă cu ochii lor o parte din marile realizări do- bîndite de oamenii muncii, sub condu- cerea partidului, în anii construcției so- cialiste. De neuitat vor rămîne pentru elevi și impresiile culese la fosta reșe- dință a banilor Olte- niei, la ruinele podu- lui construit de Apo- lodor din Damasc, la „Masa tăcerii" fău- rită de Brâncuși, la cetatea Devei, ridica- tă pe vremea lui De- cebal, la Muzeul Bru- kenthal din Sibiu și in multe alte locuri. Toate cunoștințele și observațiile culese in timpul excursiei vor fi valorificate în noul an școlar, îm- bogățind lecțiile, fă- lind să sporească e- ficiența și atractivi- latea lor. Prof. GEORGE POPA directorul Școlii generale nr. 4 din Slatina ★ Un grup de elevi din clasa a X-a a Liceului din Miercu- rea Nirajului, regiu- nea Mureș-Autono- în școlile romane de grad ele- mentar, principalele obiecte stu- diate erau cititul și scrisul. Cititul predat de „litterator", adică de „cel care îi învață pe ceilalți literele", începea cu alfabetul ale cărui lite- re erau învățate pe dinafară, îna- inte de a fi cunoscute după forma lor. La început se învățau litere izo- late — în ordine alfabetică — apoi grupate în silabe, ajungîndu-se, după jumătate de an de învățătu- ră, la cuvinte întregi și la lectura unui text continuu. In al doilea an de învățătură și după ce elevii ci- teau corect, se trecea la scris, pe tăblițe curate. Textele citite și scrise erau de obicei învățate pe dinafară. Tot acum elevii luau contact cu primele elemente de calcul. Se în- văța mai întîi terminologia siste- mului numeric, cu ajutorul pie- tricelelor (calculi), apoi se trecea la studiul fracțiilor duodecimale. care constituiau baza sistemului metric roman. Despre acesta ne informează Horațiu în. „Arta poeti- că" (versurile 325—330 : „Prin cal- cule îndelungate micuții romani învață să împartă asul în o sută de părți : — Spune tu, fiul lui Al- binus, dacă din cinci uncii scazi una, ce-ți mai rămîne ? Haide, ce mai aștepți ? Răspunde ! — O treime de as. — Bine, vei ști să-ți chivernisești banii. Dacă, dimpo- trivă, adaugi o uncie, cît face ? O jumătate de as". Cea dintîi dintre școlile romane de grad elementar amintită încă din a doua jumătate a secolului al treilea î.e.n., avea drept „ludi ma- gister" adică învățător conducător, pe Spurius Carvillius și, după cum spune Plutarh în „Chestiunile Ro- mane" (278 E), era frecventată ex- clusiv de copii ai oamenilor de rînd, cei bogați preferind să-și ins- truiască copiii acasă, cu profesori angajați anume. De obicei, alfabetele sau sisteme- le de scriere au fost create pe baza unor studii sau preocupări înde- lungate. Istoria scrierii cunoaște însă și un caz în care un simplu țăran a creat un alfabet dintre cele mai complicate. Este cazul lui Mesrop Maștoț, țăran liber din Taron, Armenia. Acesta a trăit în perioada de la sfîrșitul secolului al IV-lea și începutul secolului al V-lea al erei noastre. El învățase carte într-o școală elementară din patria sa, în care însă se preda în limbile greacă și siriană. Gîn- dindu-se că propria sa limbă nu are un alfabet, Maștoț a născocit, pornind de Ia alfabetul grecesc, un alfabet original, potrivit pentru a transcrie cuvintele limbii arme- ne. Pentru aceasta însă a trebuit să sporească literele alfabetului io- nic grecesc de la 24 la 36, lucru deloc ușor. Alfabetul lui Mesrop Maștoț este folosit aproape fără schimbări și astăzi. Fapta ingeniosului țăran a fost glorificată de urmași, prima lu- crare literară apărută în limba ar- meană fiindu-i închinată. Ea poar- tă titlul „Viața lui Maștoț". La nu- mai două decenii după moartea maestrului alfabetului armean, ce- lebrul istoric Movses Horenați scria, cu literele inventate de aces- ta, o monumentală Istorie a Ar- meniei. aprilie a anului 1900, ilustrul chlS mist român Dr. C. I. Istrati spuneai între altele: „în trecut și pînă azi', marea majoritate abia avea ce mînca pentru ca să trăiască, pe cînd minoritatea pare că trăiește numai ca să mănince. Secolul care începe va fi altfel. El este al mun- cii. Pămîntul devine prea mic pen- tru leneși, trîndavi, nepricepuți și nepregătiți. Viitorul aparține celor ce vor asuda cu trupul și vor obosi în creeri"... Marele savant italian Enrico Fermi s-a remarcat încă din copi- lărie prin pasiunea cu care învăța la toate materiile. La vîrsta de 17. ani era Capabil să recite părți în- tregi din „Divina Comedie" sau „Orlando Furioso", iar profesorul său de matematică din liceu poves- tea după zeci de ani cît de uimit fusese atunci cînd elevul Fermi din clasa I, în vîrstă de 9 ani, i-a explicat ecuația cercului, lucru cU care, oficial, un elev trebuia să sa întîlnească abia peste 5 ani. In muzeul liceului în care a în- vățat viitorul savant atomist se mai păstrează un caiet cu prima lucrare de cercetare științifică a precocelui Enrico. Lucrarea, inti- tulată „Invîrtirea sfîrlezei", ara două subtitluri: „De ce se îndreap- tă sfîrleaza în așa fel ca axul ei să devină vertical" și „De ce cind sfîr- leaza își încetinește rotația, același ax se înclină și descrie un con ?“ Vîrsta tînărului „cercetător" era de 11 ani. La 13 ani, Enrico Fermi îi pune mentorului său în proble- me științifice, inginerul feroviar A. Amidei, întrebarea : „Este adevă- ‘ rat că există o ramură a geome- triei în care noțiuni importante ale acestei științe sînt examinate fără a se lua în considerare noțiune de măsură ?“ Aflînd acestea, înțelegem de ce Focini, profesor de fizică experi- mentală la Universitatea din Pisa, • a cerut studentului său din anul întîi Enrico Fermi să-i dea lecții de fizică modernă în general și de relativitate în special, simțindu-se depășit de cel care, peste patru ani, avea să ia un strălucitor doctorat în științe. Cu două milenii și jumătate în urmă, una dintre cele mai vechi „școli" profesionale cunoscute își deschidea porțile în orașul Merve, capitala regatului african Kuș, de pe fluviul Atbara, afluent al Ni- lului. Aici „munți de zgură de fier, înconjoară zidurile de apărare ale cetății în părțile ei de miază- noapte și spre răsărit. Peste tot sînt cuptoare în care fierul e topit și preschimbat în scule și în arme" spune o însemnare de pe piatra unui monument descoperit nu de mult și studiat de istoricul engleza'’ Wainwright. Dar ceea ce este mai interesant e că începînd din anul 130 î.e.n., în epoca în care obiecte- le de fier lucrate la Merve se răs- Paradoxurile învățămintului programat în cuvîntarea intitulată „Ca- racteristica secolului trecut și pro- babilități relative la secolul actual" ținută la Ateneul Român în luna Problema mijloacelor tehnice au- dio-vizuale și a contribuției aces- tora la modernizarea procesului de învățămînt continuă să ocupe un loc larg în publicațiile și lucrările cu caracter pedagogic apărute în ultima perioadă pe plan mondial. Se remarcă în general tendința că- tre adincirea implicațiilor psiholo- gice și pedagogice ale acestor noi mijloace didactice, precum și către realizarea unui bilanț statistic și metodologic al utilizării lor. în însemnările prezente ne vom referi — din ansamblul aspectelor problemei mijloacelor tehnice au- dio-vizuale — la cîteva preocupări de actualitate privind învățămîntul programat. Mașinile de învățat, in- struirea programată și sta- diul actual al utilizării lor în procesul de învățămînt Statisticile mondiale înregistrau la începutul anului 1965 aproxima- tiv 300 de tipuri de mașini con- struite cu scopul de a fi utilizate în cadrul învățămintului programat. Tinînd seama de interesul manifes- tat în diferite țări și la diferite nivele de învățămînt pentru a- ceastă formă de instruire, putem considera că în momentul de fată numărul tipurilor de asemenea ma- șini s-a apropiat de 400. sau chiar a depășit această cifră. (Sînt luate în considerare toate categoriile de mașini pentru instruire, începînd cu mecanismele cele mai simple și ter- minînd cu mașinile cibernetice). Un prim paradox pe care îl desprin- dem din studiile consacrate acestei probleme îl constituie faptul că numărul mare de tipuri de mașini nu corespunde unei substanțiale creșteri a utilizării acestora și a programării, in general, in masa în- vățămîntului, ci doar sporirii frec- venței și domeniilor de experi- mentare, învățămîntul programat rămînînd în continuare la stadiul de cercetare didactică. Dar asupra acestei situații paradoxale vom re- veni ceva mai tîrziu. Pentru început vom căuta să conturăm, în lumina unei serii de studii apărute, o clasificare a ma- șinilor de instruire programată în raport cu funcțiile pe care le în- deplinesc. Prima — cea mai perfecționată și în același timp cea mai costisitoare categorie de mașini utilizate în in- struirea programată — este aceea care realizează conexiunea inversă între profesor și elev, atît în sen- sul primirii de către profesor a in- formației despre felul în care ele- vii își însușesc cunoștințele, res- pectiv așa-numita legătură inversă externă, cît și în ceea ce privește primirea de către elevi a informa- ției cu privire la corectitudinea răspunsului formulat, respectiv rea- lizarea unei conexiuni inverse in- terne, Practic, aceste mașini pre- zintă mai întîi informația didactică și întrebarea de control, primesc a- poi răspunsul elevului îl informea- ză pe acesta asupra corectitudinii răspunsului dat (așa-numita „întă- rire imediată a răspunsului"), trans- mit informația următoare în func- ție de răspunsul dat, reglementează viteza transmiterii informațiilor, în- registrează numărul răspunsurilor corecte și greșite, precum și timpul necesitat pentru parcurgerea unei teme. Toate mașinile care îndepli- nesc aceste funcții intră în cate- goria utilajului cibernetic și dato- rită caracterului costisitor al con- strucțiilor sînt utilizate doar la ni- velul prototipurilor. O a doua mare categorie cuprin- de mașinile care îndeplinesc doar legătura inversă internă, adică au- tocontrolul de către elev a corec- titudinii răspunsului dat. In aceas- tă categorie intră majoritatea celor 400 de tipuri la care ne refeream, începînd cu acele care folosesc la prezentarea informațiilor benzi- le sau pelicula de film, conti- nuînd cu cele mai complicate, care semnalează corectitudinea răspun- sului prin semnale luminoase sau cu ajutorul magnetofonului și ter- minînd cu cele care dispun de un dispozitiv de calculat cu ajutorul căruia înregistrează numărul răs- punsurilor corecte și greșite. Din punct de vedere pedagogic, mașinile din prima categorie au marele avantaj că îndeplinesc func- ții ce acoperă principalele etape ale procesului de învățare — prezen- tarea informațiilor, fixarea lor și controlul cunoștințelor. Cele din a doua categorie sînt adaptate fie doar pentru prezentarea informației și fixarea cunoștințelor, fie pentru fixarea cunoștințelor și controlul a- cestora, fie numai pentru fixare, fie — cele mai multe — numai pentru controlul cunoștințelor. In ce privește clasificarea mașini- lor pe baza aprecierii comparative a rezultatelor, o serie de specialiști au determinat șapte criterii. Un prim criteriu se referă la genul de instruire — dacă mașinile sînt uti- lizate pentru munca individuală, în grup, sau în flux. Menționăm fap- tul că o serie dintre lucrările apă- rute în ultimul timp se referă po- zitiv la o formă specială de folo- sire a mașinilor pentru instruire, în cadrul unor așa-numite „clase au- tomatizate", înzestrate cu un com- plex de mașini de același tip le- gate cu tabloul de comandă de la catedra profesorului, precum șl la experimentul „claselor cu legătură Inversă" la care există de asemenea un tablou de comandă specia], în- terconectîndu-se însă doar mașini care efectuează controlul cunoștin- țelor. Un al doilea criteriu de cla- sificare se referă la tipul de pro- gramare (liniară sau ramificată). Regimul de lucru — utilizarea ma- șinilor ca examinator, ca furnizor de informații, ca mediator, ca an- trenor, sau utilizarea unor mașini cu un complex de funcții constituie un al treilea criteriu de clasifica- re. Alte criterii de clasificare se bazează pe particularitățile de con- strucție (mașini electromecanice, e- lectronice, electrono-cifrice sau mo- delatoare). pe metodele de introduce- re a informației, pe modul de ac- țiuni a mașinii asupra elevului (au- ditivă, vizuală sau combinată) și pe modul de adaptare a mașinii la programul de lucru. Există oare un „zid" psiho- pedagogie în calea ex- tinderii învățămintului programat I Ne refeream în titlul acestui ar- ticol la un anume paradox al în- vățămîntului programat : pe de o parte creșterea rapidă a număru- lui tipurilor de mașini de instruire construite în diferite țări, pe de altă parte menținerea caracterului pur experimental al acestei forme de învățămînt. Ultimul congres al Societății naționale pentru instrui- rea programată din S.U.A. ne furni- zează în această privință o serie de date foarte concludente. După ce a constatat o serie de rezultate pozi- tive, în special pe linia utilizării instruirii programate în învățămîn- tul de specialitate și mai ales în în- vățămîntul din întreprinderi pentru pregătirea cadrelor de muncitori, congresul nu a putut ocoli sublinie- rea că. în școli, ultima perioadă marchează un regres pe linia utili- zării mașinilor de învățat. S-a men- ționat, printre altele că, datorită rezultatelor neîncurajatoare, o serie de școli au abandonat experimen- tarea învățămintului programat. Care sînt, după părerea partici- panților la congres, cauzele care au determinat acest regres ? (Unii vor- besc chiar de o „criză a învăță- mîntului programat"). Este vorba, mai ales, de calita- tea necorespunzătoare a celor mai multe dintre programele disponibi- le, de insuficienta înțelegere de că- tre cadrele didactice a țelurilor exacte și a limitelor învățămintului programat, de faptul că organiza- rea actuală și sistemul de învăță- mînt din S.U.A. nu sînt adaptate și nu răspund cerințelor învățămin- tului programat. Studiile recente lasă să se între- vadă perspectiva ca sistemul ini- țial pe care se baza învățămîntul programat — solicitarea răspunsuri- lor și stabilirea unei medii statistice a acestora — să piardă în favoarea sistemului în care accentul cade pe stimularea interesului și antre- narea elevilor în formularea unor răspunsuri bazate pe un raționa- ment mai amplu. Problema hotărî- toare care stă în fața învățămîn- tului programat este. în momentul actual, modalitatea de a asigura e- levilor, alături de un volum de cu- noștințe, capacități de sinteză baza- te pe utilizarea creatoare a aces- tor cunoștințe. în această direcție se orientează majoritatea cercetă- rilor întreprinse în momentul de față. AL. CIUCĂ pîndesc pînă departe în restul lu- mii pe calea comerțului cu Egiptul elenistic, pe lingă casa topitorilor funcționează o școală în care, in afară de scris, citit și istorie, elevii deprindeau meșteșugul turnării și prelucrării metalului. ELEVI ȘI CADRE DIDACTICE din mediul rural J Q VESTE BUNA PENTRU DV. PUTEȚI PRIMI LA DOMICILIU, PRIN COLET POȘTAL, unele ARTICOLE DE PAPETĂRIE cum sînt: — caiete de diferite tipuri — coperte de material plastic pentru caiete și cărți — compase și trăgătoare (separate sau în truse) — penițe pentru tocuri și stilouri — linii, echere, florare și raportoare — rigle de calcul și de reducție — alfabetare și ierbare — ghiozdane, mape și serviete adresîndu-vă în acest scop, în scris, secției COMERȚUL PRIN COLETĂRIE București str. Sergent Nuțu Ion nr. 8—12 Oficiul poștal nr. 27 PLATA SE FACE LA PRIMIREA COLETULUI In vederea reducerii cheltuielilor de expe- diție, trimiteți comenzi colective. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA: București, Piața Scînteli nr, 1, Telelon 17.60.20, Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorii din unitățile de învățămînt. Tiparul i Combin atu] Poligrafic Casa Sclnteil. Piața Sein teii, București 48.13* ]