PROLETARI IMN TOATE ȚĂRILE, UMȚI-VĂ | GAZETA & Anul XVIII Nr. 858 Vineri 15 iulie 1966 INVATAMINTULUI o pag. 2a bani marea PREGĂTIRI PENTRU NOUL AN ȘCOLAR de liniște proaspăt, Oaza plini ți de aer fierăstrăul, EDITATA DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT SI CULTURĂ CONFERINȚA UNIUNII SINDICATELOR LA LICEELE grădină a cetății lui Bucur, ti taibie pe copii, acum în zilele vacanței, cu oglinda calmi ?i răcoroasă a salbelor sale de ape, cu miracole de flori înmiresmate, cu risipa de vegetație, cu bolți înalte de lumină și frumos. PIONIERII DE SPECIALITATE în săptămînile acestea, nu numai Ministerul învățămîntului, dar și alte ministere în ramurile de activitate ale cărora vor funcționa licee de specialitate desfășoară intense pregătiri în vederea bunei orga- nizări a acestora. Dorind să cunoaștem stadiul pregătirilor, am stat de vorbă cu lucrători din Ministerul Industriei Construcției de Mașini, Ministerul Industriei Metalurgice și Ministerul Minelor. Discuțiile s-au purtat peste tot asupra problemelor legate de asigurarea bazei mate- riale de funcționare a noilor licee și de încadrarea lor cu cadrele didactice necesare. Vorbindu-ne despre aceste probleme, ing. Claudiu Beiu, director adjunct la Direcția de personal și învățămînt a Ministerului Industriei Construcției de Mașini, ne-a arătat că pentru cinci din cele șapte licee din sectorul respectiv a fost de pe acum aproape în întregime rezol- vată asigurarea bazei materiale. în prezent au loc lucrări pentru rezol- varea problemelor pe care le ridică asigurarea localurilor, a laboratoa- relor și atelierelor pentru celelalte două licee (e vorba de liceele din București și din Iași). Necesitățile de cadre de specialitate în sectorul construcției de ma- șini au impus luarea în considerare a înființării unui nou liceu de spe- cialitate — la Craiova — unde, de altfel, există posibilitatea asigurării bazei lui materiale. Nădăjduim că în clădirea de care dispunem — ne-a declarat tovarășul Beiu — și cu sprijinul secției de învățămînt a sfatului popular local se va putea deschide și acest nou liceu de spe- cialitate. Ministerul Industriei Construcției de Mașini — a continuat inter- locutorul nostru — a luat de asemenea măsurile necesare pentru ela- borarea proiectelor planurilor de școlarizare și a programelor noilor licee. Acestea au fost propuse spre aprobare Ministerului învățămîn- tului. — Și cadrele didactice ? — Datorită faptului că cele mai multe dintre liceele din sectorul construcției de mașini vor funcționa în localități în care există și școli profesionale sau școli tehnice de maiștri cu același profil, încadrate cu profesori bine pregătiți, există cadrele de specialitate necesare. în ceea ce privește profesorii pentru obiectele de cultură generală, am luat legătură cu secțiile de învățămînt ale sfaturilor populare, solicitîndu-le să recomande profesori buni, cu experiență. Pe aceleași teme s-a desfășurat discuția șl la Ministerul Industriei Metalurgice, în ramura de activitate a căruia vor funcționa liceele de specialitate de la Hunedoara și Galați. După cum ne-a informat tov. Victor Pandia, director adjunct la Direcția de personal și învățămînt a ministerului, sînt în curs măsuri concrete pentru completarea labora- toarelor, cabinetelor și atelierelor acestor licee cu material didactic co- respunzător. Pînă în jurul datei.de 20 iulie, cu sprijinul Ministerului învățămîntului, vor fi rezolvate și problemele legate de definitivarea conducerii noilor licee și, de asemenea, lucrările de selecționare a ca- drelor didactice de specialitate. La Ministerul Minelor, șeful serviciului de resort, tov. P. Rădulescu, ne-a infirmat că proiectele planului de învățămînt pentru liceele de Âș spune că Pionierii repre- zintă darul cel mai frumos și cel mai de preț, dar pe care societatea noastră și-l face ei însăși. Asupra lor se îndreaptă, ca o permanență a existenței, sentimentele părintești ale fie- căruia, multiplicate și asociate scopurilor și perspectivelor sociale. Văzuți de pe treptele ' adăugate ale virstei, ei sînt ființa noastră recîștigată tim- pului fără capăt și fără în- toarcere, și recunoaștem în făpturile lor colorate nu nu- mai ceea ce noi înșine am fost, dar și ceea ce am putut ori am dori să fim. Biologic vorbind, ei trec de la seninătatea pri- milor ani ai copilăriei, către tulburările adolescenței. Im- plicațiile sociale ce se adaugă sînt dintre cele mai serioase, pentru că acum, în zborul lor de încercare în jurul cuibului, nu mai departe, se formează caracterele, se structurează ființa lor pentru răspunderile și obligațiile sociale de mai tîrziu. Așa că vedem în ei nu numai ceea ce reprezintă pen- tru noi vîrstă, cu toate meta- morfozele ei, ci și ceea ce de- finește termenul de cetățean, de om al unui loc, al unei al- cătuiri, al unui timp. Rami- ficațiile de toate felurile, de la structuri intime la talente, aplicații, capacități, profesii, idealuri, de-aici încep, de la această primă treaptă conști- entă a fericirii ori nefericirii, a muncii ori trîndăviei, a fru- museții ori urîlului, a scopului înalt în viață ori a probabilu- lui și indiferenței, și așa mai departe. Educația muncii, element de legătură,- practic, în viața de. . toate zilele, pînă la bătrinețe, tot aici începe, tot la acești ani ai pionieratului, cînd societa- tea le deschide orizonturile în imensul continent nedefrișat al învățăturii, cînd se bat pi- lonii și se arcuiesc podurile peste rîurile, altfel de netre- cut, ale cunoașterii, ale cultu- rii. în măsura în care se deta- șează de cercul intim al fami- liei, și se adaugă concomitent cercului larg al Organizației Pionierești, copiii noștri ne aduc nouă, părinților, înțele- surile mai largi ale educației, ale acelei educații ce se adau- gă, ce pune în lumină și ce trece dincolo de neprețuiții și hotărîtorii în multe, cei șapte ani de-acasă. Intrînd în Organizația de pionieri, fără să piardă nimic din atribtitele copilăriei, iată-i ION HOREA (Continuare în pag. 4-a) specialitate din Baia Mare și Petroșani, ca și programele de profil pen- tru anul I au fost depuse la Ministerul învățămîntului spre aprobare. Serviciul de resort din Ministerul Minelor se preocupă în prezent de pregătirea manualelor necesare, din care o parte au și fost comandate Editurii didactice și pedagogice. în ceea ce privește asigurarea bazei materiale a noilor școli, un local există în dotare proprie, iar altul a fost preluat în aceste zile de la organele sfatului popular local. în pre- zent se desfășoară la ambele școli lucrări de amenajare a sălilor de clasă, de pregătire a mobilierului școlar necesar, a liberatoarelor și atelierelor, de înzestrare a acestora cu materiale didactice. Posibilitățile locale — a precizat tov. P. Rădulescu — vor satisface încadrarea noilor școli cu cadre didactice, atît pentru obiectele de cultură generală cit și pentru obiectele de cultură • tehnică. T. DUMITRESCU DIN INSIITDIII1E Dl INVAȚAMINT Șl CULTURA în zilele de 4 șl 5 iulie a avut loc în Capitală Conferința Uniunii Sin- dicatelor din Instituțiile de învăță- mînt și Cultură. Conferința a anali- zat profund și multilateral activita- tea Uniunii Sindicatelor din învăță- mînt și Cultură în lumina sarcini- lor care au fost trasate învățămîn- tului de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român și în lu- mina recentelor hotărîri ale Congre- sului Sindicatelor. Pornind de la succesele înregis- trate de poporul nostru sub condu- cerea partidului în anii șesenalului, darea de seamă a prezentat într-un succint bilanț realizările oamenilor muncii din instituțiile de învăță- mînt și cultură. Cu sprijinul larg al organelor și organizațiilor sindicale, în acești ani s-a încheiat generali- zarea învățămîntului de 8 ani, ceea ce situează țara noastră printre ță- rile cele mai înaintate din lume din punct de vedere al nivelului cultu- ral. în anul școlar 1965—1966 nu- mărul elevilor cuprinși în licee este de 12 ori mai mare decît în anul școlar 1938/1939, iar în școlile pro- fesionale și tehnice și în învăță- mîntul superior numărul elevilor și studenților a crescut de 5 ori. în șesenal școlile profesionale și tehni- ce au pregătit 285 000 de muncitori calificați și 100 000 cadre cu pregă- tire medie, iar învățămîntul supe- rior a dat economiei și culturii pes- te 77 000 de specialiști. Sindicatele din invățămînt au a- dus o mare contribuție la întărirea bazei didactico-materiale a școlilor, în învățămîntul de cultură genera- lă, profesional și tehnic au fost date în folosință, în anii șesenalului, 26 000 săli de clasă. Școlile au fost înzestrate cu biblioteci bine dotate și noi sortimente de material didac- tic. în învățămîntul superior au fost construite noi localuri și laboratoare modern utilate. Noi cămine și can- tine au fost puse la dispoziția ele- vilor și studenților. în același timp, sindicatele din învățămînt au stimulat prin mul- tiple mijloace pe profesori și învăță- tori la o activitate de nivel mereu mai ridicat pentru educarea tinerei generatii, pentru înarmarea ei cu marile cuceriri ale culturii, științei și tehnicii contemporane, au spriji- nit munca lor individuală și colec- tivă de perfecționare, i-au educat în spiritul răspunderii pentru eficiența muncii din școală, în spiritul cola- borării și întrajutorării tovărășești. Sindicatele din învățămînt au par- ticipat, de asemenea, în mod efici- ent la acțiunile privind extinderea învățămîntului seral și fără frec- vență. Considerînd ridicarea nivelului calificării profesionale și al pregă- tirii pedagogice a cadrelor didacti- ce drept o verigă principală a acti- vității pentru dezvoltarea și perfec- ționarea învățămîntului, Biroul Exe- cutiv al Uniunii Sindicatelor din învățămînt și cultură a acordat o atenție deosebită conținutului, for- melor și eficienței acestei activități. Așa cum s-a arătat în darea de sea- mă, ca urmare a orientării date de Biroul Uniunii, sindicatele din în- vățămînt din Caransebeș, Lugoj, Sibiu, Galați etc., ca și Clubul sin- dicatelor din învățămînt din Ca- pitală, au inițiat numeroase acțiuni care au contribuit la informarea permanentă a învățătorilor și pro- fesorilor asupra problemelor noi din domeniul științei și tehnicii. S-au organizat astfel cicluri de conferin- țe, simpozioane, recenzii, reviste ale presei pedagogice. De asemenea, sin- dicatele din învățămînt au acordat, mai ales în ultima perioadă, un sprijin intens activității desfășurate de institutele de perfecționare a ca- drelor didactice, au mobilizat pe profesori și învățători în vederea înscrierii la examenele de grad. Relevînd succesele obținute în do- meniul învățămîntului. darea de seamă a analizat totodată unele de- ficiențe existente și a propus măsuri menite să ducă la creșterea compe- tenței și aportului organizațiilor sindicale la îndeplinirea marilor sarcini puse de partid în fața oa- menilor muncii din școli. Referin- du-se Ia sarcina trasată școlii de Congresul al IX-lea al P.C.R. de a ridica necontenit nivelul pregătirii de cultură generală a tineretului, darea' de seamă-a arătat că sindica- tele din învățămînt au datoria să intensifice sprijinul acordat cadrelor didactice în vederea perfecționării lor profesionale. Astfel, apreciind că în unele regiuni numărul celor în- scriși la examenele pentru obținerea gradului II și gradului I este încă nesatisfăcător, darea de seamă a chemat sindicatele din învățămînt să se ocupe mai stăruitor de stimularea cadrelor didactice în vederea trece- rii acestor examene și să le creeze, în același timp, condițiile necesare. De asemenea, darea de seamă a a- ratat că se manifestă în continuare fenomene de supraîncărcare a unor cadre didactice cu sarcini extra- profesionale, situație care dăunează nu numai bunei pregătiri pentru lecții, ci și prezentării la examenele de grad. De aceea, a cerut sindica- telor să lupte pentru aplicarea hotă- rîrilor de partid și de stat cu privire la continua îmbunătățire a condițiilor de muncă ale cadrelor didactice. Un important capitol al dării de seamă s-a ocupat de activitatea sin- dicatelor din învățămîntul superier, din instituțiile de artă, edituri, pre- să, poligrafie, relevînd cele mai im- portante probleme care stau în fața acestor sindicate și preconizînd nu- meroase măsuri menite să asigure creșterea aportului lor la îndeplini- rea sarcinilor ce le-au fost trasate de partid. în mod special a subliniat darea de seamă faptul că, în lumina pre- vederilor noului Statut al U.G.S., cresc rolul, atribuțiile și sarcinile sindicatelor și ale Uniunii. Acestea au datoria să se preocupe perma- nent de îmbunătățirea stilului și metodelor lor de muncă, să aplice în mod consecvent principiul muncii colective, să organizeze temeinic controlul îndeplinirii sarcinilor. Luînd cuvîntul în cadrul discuții- lor, numeroși participanti la con- ferință au împărtășit experiența lor în, munca sindicală, și-au spus punc- tul de vedere cu privire la proble- mele ridicate. Noul Statut al Uniunii Generale a Sindicatelor, învestirea cu atribuții sporite a sindicatelor, a spus în cu- vîntul său tov. Nicolae Profeanu, pro- fesor la Liceul din Giurgiu, vor con- tribui în mare măsură la intensifica- rea activității sindicatelor, la crește- rea aportului acestora în impresio- nanta operă de desăvîrșire a con- strucției socialismului, inițiată și condusă de Partidul Comunist Ro- mân. în cuvîntul lor tovarășii Marița Ovidenie de la Școala generală din comuna Firțănești, raionul Bujor, Elena Frunză, de la Liceul „Dece- bal“ din Deva, Tamaș Margareta, de Ia Liceul pedagogic din Tg. Mu- reș, s-au referit la răspunderea care revine acum sindicatelor din învăță- mînt în organizarea și desfășurarea întregii munci sindicale. Arătînd preocupările sindicatului învățămînt din orașul Galați, tov. Maria Tofan, președintele comitetu- lui acestui sindicat, s-a referit în cuvîntul său Ia sprijinul pe care l-au acordat organizațiile sindicale popularizării experienței înaintate a cadrelor didactice și organizării timpului lor liber. Au fost organi- zate seri pedagogice, simpozioane, schimburi de experiență între ca- drele cu activitate îndelungată la catedră și cadrele tinere, seri lite- rare și muzicale, conferințe pe teme din istoria artelor și muzicii, ex- cursii etc. Tovarășa Tofan a propus să se organizeze cursuri de perfec- ționare și pentru alți învățători de- cît cei înscriși Ia examenele de de- finitivat și pentru obținerea grade- lor didactice, să se confecționeze mai mult material didactic pentru clasa I, să se organizeze emisiuni de radio și televiziune care să popu- larizeze experiența cadrelor didac- tice. în încheiere ea și-a exprimat convingerea că sarcinile trasate u- niunilor pe ramuri de Congresul sin- dicatelor vor duce la îmbunătățirea activității sindicatelor, la ridicarea ei pe o treaptă superioară. Tovarășa Ileana Szilagy de la Școala generală nr. 1 din Salonta, regiunea Crișana, a arătat că orga- nizația sindicală de la această școa- lă s-a preocupat de sprijinirea ac- tivității metodice în comisiile pe obiecte și în cercurile pedagogice. O atenție deosebită a fost acordată comisiei diriginților. îndeosebi în ceea ce privește strîngerea legături- lor școlii cu familiile elevilor. Orga- nizația sindicală a sprijinit, de ase- menea, introducerea mijloacelor mo- derne de predare, care au adus o contribuție prețioasă la obținerea unor rezultate mai bune în predarea unor obiecte de învățămînt. Aceste preocupări ale organizației sindica- le au avut consecințe pozitive asu- pra rezultatelor obținute la sfîrșitul acestui an școlar. Astfel, 91,81% elevi au promovat anul școlar, 81.17% obtinînd note bune și foarte bune. în încheierea intervenției sale tov. Ileana Szilagy a făcut mai multe propuneri printre care unele legate de orientarea muncii diriginților, de sprijinirea cadrelor didactice în do- cumentarea de specialitate. Numeroși vorbitori s-au referit la sarcinile legate de buna organizare a muncii în liceele de specialitate. Tov. Mari* Pariza, președinta sindi- catului de la Liceul nr. 2 din. orașul Craiova, a arătat că sindicatele din școlile acestui oraș au inițiat, împreu- nă cu organele administrative, o se- rie de acțiuni menite să îndrume pe absolvenții școlilor generale spre li- ceele de specialitate pentru care au aptitudini. Organele sindicale au a- cordat atenție sporită și populariză- rii școlilor profesionale, sprijinind organizarea sistematică a muncii de orientare profesională. O problemă care trebuie să stea în momentul de față în fața organi- zațiilor sindicale din școli, a spus prof. emerit Teodor Burcescu, din București, este popularizarea meto- delor moderne de predare. în această privință Comitetul sindicatului învă- țămînt din raionul 30 Decembrie a organizat o serie de conferințe pe tema învățămîntului programat care au stîrnit un deosebit interes în rîn- durile cadrelor didactice. De aseme- nea, Comitetul a mobilizat cadrele didactice să folosească larg în pre- dare mijloacele audio-vizuale. Mulți vorbitori au subliniat ria sindicatelor de a acorda o tie sporită creșterii nivelului logic și cultural al dato- aten- ideo- membrilor de sindicat. Ei au arătat contribuția a- dusă în această direcție de învăță- mîntul ideologic, de activitatea cul- tural-artistică pe care o desfășoară sindicatele. Vorbind despre expe- riența dobîndită în această di- recție de Sindicatul învățămînt din Cîmpulung Moldovenesc, varășa Veronica Livescu, la Liceul „Dragoș Vodă", a to- de ratat modul în care s-a reflec- tat creșterea nivelului ideologic și cultural al cadrelor didactice din acest oraș în munca profesională: școlarizarea de sută la sută, promo- vabilitate de 92 la sută în condițiile unei exigențe sporite. La examenul de bacalaureat din ultima sesiune au reușit 80,67 la sută din elevii prezentați. Un loc larg au ocupat în cuvîntul participantilor la discuții probleme- le legate de cercetarea științifică a cadrelor didactice. Tovarășii Valeriu Motișan (Satu-Mare), Erna Oberth (Rîșnov), Steliana Stănescu (Pitești), Marin Gaspar (Ploiești), Aurelia Ni- cuță (Bacău) s-au referit la diferite aspecte ale muncii de cercetare științifică în domeniul pedagogiei, făcînd propuneri menite să spo- rească sprijinul sindicatelor din în- vățămînt pentru a stimula mai mult această muncă. Numeroși vorbitori, printre care tovarășii Miltiade. Filipescu, Dumi- tru Atanasiu, Nicolae Tue, Gheor- ghe Cosma, Nicolae Nițescu și alții s-au referit în cuvîntul lor la dife- rite aspecte ale activității sindica- telor din instituțiile de învățămînt superior, din instituțiile de artă și din întreprinderile poligrafice. Referindu-se la sarcinile actuale ale învățămîntului din țara noastră așa cum rezultă ele din documente- le Congresului al IX-lea al P.C.R., tov. Jean Livescu, adjunct al mi- nistrului învățămîntului a arătat unele din măsurile luate de minis- ter pentru îndeplinirea acestor sar- cini. Ministerul învățămîntului a inițiat astfel o serie de consultări colective cu privire la probleme de profil ale învățămîntului de tip me- diu și ale învățămîntului superior, la aspectele pe care le implică mo- dernizarea conținutului învățămîn- tului și a metodelor de predare în condițiile rapidei evoluții a științei și tehnicii, Ia perfecționarea pregă- tirii personalului didactic de toate gradele, la promovarea cercetării științifice, la elaborarea programe- lor învățămîntului de cultură gene- rală și ale învățămîntului superior. Trebuie subliniat că în organizarea tuturor acestor acțiuni ministerul s-a bucurat de sprijinul larg al Uniunii Sindicatelor din învățămînt și Cultură. Pe baza consultărilor care au avut loc pînă în prezent s-au și luat o serie de măsuri importante. După cum se știe, la recenta sesiune a Marii Adunări Naționale ministrul învățămîntului a prezentat, din în- sărcinarea Consiliului de Miniștri, proiectul de lege cu privire Ia în- ființarea. organizarea și funcționa- rea liceelor de specialitate, proiect care a fost adoptat în unanimitate. Ministerul a alcătuit de asemenea, pe baza sarcinilor stabilite de Con- gresul al IX-lea al P.C.R., un stu- diu privind problemele fundamenta- le ale dezvoltării învățămîntului de toate gradele în următorii ani. în fața școlii, a cadrelor didactice, stau, după cum se vede, sarcini de o de- osebită însemnătate. Sindicatele din (Continuare în pag. 2-a) CONFERITA UNIUNII SINDICATELOR f)IN INSTITUȚIILE l)E iNVAT.m P U T H A LĂCAȘ DE CULTURĂ ȘI ARTĂ AL EPOCII LUI ȘTEFAN CEL MARE S-au împlinit cinci veacuri, de cînd, așa cum înregistra laconic un călugăr cronicar scriind ve- chiul letopiseț al Moldovei în re- dacția putneană, „în anul 6974 (1466), iulie 10, s-a început să se zidească, cu ajutorul lui Dumne- zeu, sfînta mînăstire... la Putna". în legătură cu începuturile mî- năstirii s-au țesut numeroase le- gende. în ale sale „O samă de cu- vinte", Ion Necuice scrie : „Ște- fan-vodă cel Bun cînd s-au apu- cat să facă mînăstirea Putna, au tras cu arcul Ștefan-vodă din- tr-un vîrvu de munte ce este lingă mînăstire ; și unde au agiunsu săgeata, acolo au fă- cut prestolul în oltariu. Și este mult locu de unde au tras, pînă în mînăstire. Pus-au și pe trii boiernași de au tras, pre vă- tavul de copii și pre doi copii din casă. Deci unde au cădzut săgeata vătavului de copii au făcut poarta, iară unde au cădzut săgeata unui copil din casă, au făcut clopot- nița". Și mai departe, vorbind despre măreția mînăstirii, Ne- cuice consemnează : „Și așa au fost făcut mînăstirea de frumoasă, tot cu aur poleită, zugravala mai mult aur decît zugravală și pre dinlăuntru și pre dinafară, și aco- perită cu plumb. Zic călugării să fi fost făcut și sfeșnicele cele mari și cele mici și policandru și hora tot prisne de argint". Prin așezarea sa izolată între obcinele împădurite din nordul Moldovei și prin puternicele sale fortificații, Putna putea constitui un loc de retragere bine apărat, în caz de primejdie, pentru domn, familia și boierii săi. Construcția originală, de mari proporții, avea aspect de cetate. Un desen din anul 1737 înfățișează mînăstirea înainte de refacerile ulterioare din același veac, în toată frumu- sețea ei impunătoare, de adevă- rată cetate, cu un zid puternic în jur, formînd un patrulater stră- juit de 8 turnuri, din care s-a mai păstrat doar turnul tezaurului, în mijloc se înălța biserica mî- năstirii, la miază-zi erau chiliile călugărilor, iar la miază-noapte casa domnească și stăreția. Intra- rea era străjuită de un turn pu- ternic, dărîmat și reconstruit mai spre sud în secolul al XVIII-lea, dar care mai păstrează vechea pi- sanie din 1484. începînd cu anul 1466 mînăs- tirea Putna a fost bogat înzestrată prin danii domnești și boierești, devenind o mare proprietate fun- ciară feudală. Potrivit hrisovului da întărire a averilor și privi- legiilor mînăstirii Putna din 2 fe- bruarie 1503, ea ajunsese să stă- ptnească, în decurs de aproape 40 'de ani de la fundare, 31 de sate, vii pe dealul Hîrlăului, bra- niște în jurul mînăstirii, prisacă la Comarna, sălașe de robi țigani. Primea și mertice sau danii a- nuale domnești, ca 12 bufi de vin, drobi de sare, avea dreptul de a judeca și a strînge amenzi din satele sale, de a încasa dări de la cîrciumile din tîrgul Șiret, de la „vama cea mică de pe Su- ceava, la Jicov" și de la un „pod umblător pe Șiret". Iar pen- tru îndestularea cu pește, mî- năstirea Putna primea de la domnie scutire de vamă pentru 3 care trimise pentru cumpărarea peștelui, primăvara și toamna. încă de la înființare, Ștefan cel Mare a dorit ca la Putna să ia naștere un nou centru cultural și artistic, la a cărui consti- tuire și-au dat contribuția și une- le mînăstiri întemeiate mai îna- inte, cu veche tradiție cărtură- rească și de artă. în cadrul unei adevărate „roiri culturale" s-au așezat la Putna călugări de la mînăstirea Neamțu care, încă din anul 1467, terminau cîteva ma- nuscrise bogat împodobite. Ni- codim, un iscusit călugăr caligraf și miniaturist nemțean, și-a în- semnat cu acest prilej numele pe un minei scris de el. Șase ani mai tirziu, în 1473, el a împodobit cu frumoase miniaturi tetravan- ghelul scris aici și dăruit de Ște- fan cel Mare mînăstirii Humor, manuscris care păstrează și cel mai autentic portret al marelui domn. Dintre cei 25 de pisari de manuscrise cunoscuți din vremea lui Ștefan cel Mare, peste o tre- ime provin de Ia Putna. Tot aici s-au redactat, în primele decenii ale secolului al XVI-lea, cele două variante ale letopisețului zis de la Putna. una din cele mai vechi și prețioase cronici ale Moldovei. La 1581, cărturarul Lucaci, bun cunoscător al dreptului Europei de sud-est, a alcătuit aici .Pravila" lui, unul din vechile monumente juridice ale țării noastre. Aici au fost alcătuite și operele muzicale ale „ritorului" și „protopsaltului" Eustație, mărturie a faptului că, după școala muzicală bizantină, Putna a fost lăcașul celei mai vechi școli muzicale din Europa de sud-est. Tradiția culturală a mînăstirii a fost ilustrată și de „Pascalia" igumenului Siluan și de alte cîteva mici tratate de as- tronomie, ca și de bogata operă de traducător, prelucrător și cro- nicar a lui Vartolomeu Măzăreanu. Putna a primit începînd de la înființare, ca toate celelalte mari mînăstiri, și o bogată zestre de broderii, țesături și lucrări de ar- gintărie. Multe din ele au fost dis- truse cu prilejul incendiului din 1484. între cele păstrate, puține la număr, la muzeul mînăstirii, unele sînt lucrări de școală bizantină, realizate, se pare, de meșteri aduși în Moldova de principesa Maria de Mangop, de viță im- perială bizantină, cea de a doua soție a lui Ștefan cel Mare. Altele sînt opere locale influențate de arta bizantină, ca acoperământul de mormînt din 1477 cu chipul Măriei de Mangop, unul din cele mai frumoase exemplare de veche broderie românească. Tot aici s-au păstrat și pre- țioase brocarduri de mătase și fir de aur, produse ale vestitelor ateliere florentine și venețiene, pe care Ștefan cel Mare, familia și curtea sa le foloseau pentru costumele de ceremonie și pentru împodobirea interioarelor curților domnești, a bisericilor sau mî- năstirilor. Un astfel de veșmînt din catifea cu fir de aur valora de la 50 la 100 de galbeni, echi- valînd cu prețul unui sfert de sat. în afara lucrărilor de cult reali- zate în atelierele moldovene, în Moldova se aduceau și exemplare de artă din Transilvania sau din țări străine. Unele obiecte de ar- gintărie erau comandate vesti- ților argintari de la Bistrița sau Brașov, cum este, de pildă, că- delnița dăruită mînăstirii Putna ie Ștefan cel Mare în 1470, care prin stilul ei gotic indică o pro- veniență transilvăneană. La Putna se păstrează și așa zisa raclă a moaștelor Sfîntului loan cel Nou, o operă de artă renas- centistă, lucrată într-un atelier din Italia de nord spre sfîrșitul secolului al XV-lea. Tezaurul de manuscrise, broderii, argintărie >au alte obiecte de artă de la Putna constituie o mărturie gră- itoare a înfloririi culturale și ar- tistice a epocii lui Ștefan cel Mare, oglindind și în acest domeniu progresul care se realizase în Moldova în cea de a doua jumă- tate a secolului al XV-lea. Trebuie menționat că, paralel cu lăcașurile de cultură și artă mînăstirești, în Moldova epocii lui Ștefan cel Mare au progresat sau au luat naștere, pe măsura întăririi autorității domnești, a centralizării statului și a dezvol- tării vieții orășenești, și alte centre de cultură. Un asemenea centru a fost, în primul rînd, curtea domnească, cu o activitate de cancelarie tot mai intensă, unde s-a alcătuit și cronica de curte a domniei lui Ștefan. Tot atunci s-a format cultura orășe- nească cu un pronunțat caracter laic și practic. Astăzi, după 5 veacuri, luptele eroice-și creațiile remarcabile ale înaintașilor noștri din Moldova condusă de marele voevod repre- zintă o pildă vie și luminoasă. Dînd o înaltă prețuire luptei de apărare a neatîrnării țării și efor- tului creator, material și spiritual al maselor populare din Moldova epocii lui Ștefan cel Mare, con- ducătorii de partid și de stat au scris în cartea de aur a Muzeului Mînăstirii Putna, cu prilejul vizitei făcute la sfîrșitul lunii mai în regiunea Suceava : „Aceste locuri evocatoare care mărturisesc ve- chimea tradițiilor noastre de luptă, de cultură și civilizație sînt o adevărată școală dc patriotism șl încredere în forța poporului, care, stăpîn deplin pe soarta sa, continuă astăzi glorioasele tra- diții ale înaintașilor, construin- du-și o patrie nouă, înfloritoare, socialistă". Munca constructivă pe care o desfășoară astăzi poporul nostru, sub conducerea Partidului Comu- nist Român, pentru înflorirea continuă a României Socialiste reprezintă continuarea celor mai valoroase tradiții ale trecutului, ridicate, prin lupta eroică a par- tidului, pe o treaptă superioa- ră. La o jumătate de mileniu de la ridicarea Putnei. în patria noastră înnoită poporul își con- sacră forțele sale descătușate dez- voltării și întăririi necontenite a țării. Făcînd cunoscute tineretului însemnatele realizări ale școlii de cultură constituite la Putna, faptele eroice cărora le-a fost martor acest străvechi lăcaș, în- vățătorii și profesorii contribuie mult la formarea tinerei genera- tii în spiritul dragostei de patrie, al mîndriei față de comorile de artă și cultură create de poporul nostru. Vizitele organizate cu elevii acum, în vacanță, la mînăstirea Putna, lectura în tabere a unor texte din cronicari referitoare la istoricul acesteia, a unor frag- mente de proză și a unor versuri închinate Putnei și Iui Ștefan cel Mare — ctitorul ei — iată doar cîteva căi de valorificare a aces- tei strălucite pilde. CORINA NICOLESCU șef de secție la Muzeul de artă al Republicii Socialiste România dr. RADU MANOLESCU lector la Facultatea de istorie a Universității București (Urmare din pag. 1) învățămînt vor contribui, desigur, la sprijinirea muncii instructiv-educa- tive, vor mobiliza pe învățători șl profesori la perfecționarea continuă a activității lor. Referindu-se la nu- meroasele propuneri valoroase făcu- te în cadrul conferinței, vorbitorul a arătat că acestea vor fi luate în con- siderare de minister, care va analiza modalitățile de realizare a lor. Exprimînd voința unanimă a de- legatilor, Conferința a adoptat ho- tărîrea cu privire la obiectivele cele mai importante care revin Comite- tului Uniunii Sindicatelor din In- stituțiile de învățămînt și cultură privind transpunerea în viață a sarcinilor trasate de Congresul Sin- dicatelor din România. Hotărîrea subliniază că, pe baza prevederilor Statutului U.G.S., care lărgește atri- buțiile uniunilor sindicale pe ramu- ră și creează cadru] organizatoric al acestora, Comitetul Uniunii va tre- bui să desfășoare o activitate in- tensă pentru a stimula energia cre- atoare a membrilor de sindicat din învățămînt și cultură, astfel îneît fiecare membru de sindicat să fie un participant activ la opera de de- săvîrșire a construcției socialiste din țara noastră. Conferința cheamă Comitetul U- niunii să îndrume sindicatele pen- tru ca acestea să acorde o atenție deosebită perfecționării cadrelor di- dactice, sporirii simțului lor de răs- pundere, creșterii eficienței muncii didactice și a cercetării științifice fundamentale și aplicative, asigură- rii condițiilor de muncă și de via- ță în spiritul hotărîrilor de partid și de stat. Pentru a-și putea îndeplini aceste sarcini Comitetul Uniunii, Bi- roul său executiv și sindicatele vor trebui să antreneze un larg activ de specialiști, să valorifice propunerile făcute de lucrătorii din învățămînt și cultură în adunările sindicale tri- mestriale. avînd totodată grijă ca aceste adunări să devină tot mai mult adevărate tribune de expri- mare a inițiativelor creatoare. Conferința a cerut Comitetului U- niunii și sindicatelor să sprijine Mi- nisterul învățămîntului și secțiile de învățămînt în organizarea superioa- ră a procesului instructiv-educativ, în îmbunătățirea sistemului de per- fecționare a cadrelor didactice, să acorde atenția cuvenită îmbunătă- țirii muncii în toate unitățile școla- re de la orașe și sate. Hotărîrea a- doptată de Conferință cere de ase- menea sindicatelor din învățămînt să acorde o atenție sporită justei repartizări a sarcinilor, astfel îneît cadrele didactice să-și poată înde- plini cu succes principala lor înda- torire — instruirea și educarea ti- neretului școlar. în hotărîrea adoptată de Confe- rință, numeroase prevederi se re- feră Ia sprijinirea activității sin- dicatelor din instituțiile de artă și întreprinderile poligrafice de către Comitetul Uniunii, precum și la ac- tivitatea acestora în vederea antre- nării membrilor de sindicat la o muncă tot mai rodnică pe linia tra- ducerii în viață a sarcinilor ce le revin din planul cincinal. în cadrul lucrărilor Conferinței a luat cuvîntul tovarășul Dumitru Gheorghiu, vicepreședinte al Consi- liului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. După ce i-a salutat pe participanți în nu- mele Comitetului Executiv al U. G. S., vorbitorul a relevat a- portul adus de oamenii muncii din învățămînt și cultură la educarea tineretului, la dezvoltarea culturii românești și a subliniat că bilanțul realizărilor obținute trebuie să con- stituie pentru ei un puternic în- demn de a-și pune și pe mai departe întreaga lor capacitate, talentul și energia creatoare în slujba îndepli- nirii sarcinilor trasate de partid. Poporul nostru — a spus vorbito- rul — a pășit într-o nouă etapă pe drumul progresului și prosperității. Impetuosul avînt al economiei și culturii noastre socialiste impune școlii să ridice pe o treaptă și mai înaltă cunoștințele de cultură ge- nerală, științifice și tehnice ale tu- turor cetățenilor patriei. Vorbitorul s-a referit apoi pe larg la succesele dobîndite în ultimii ani de sindicatele din instituțiile de în- vățămînt și cultură, evidențiind ex- periența pozitivă acumulată, nea- junsurile care s-au manifestat și sarcinile care stau în fața sindica- telor din învățămînt și cultură, în perioada care urmează. Subliniind progresul continuu al învățămîntului de toate gradele în țara noastră pentru crearea cadrelor necesare economiei și culturii națio- nale, vorbitorul s-a oprit asupra contribuției sindicatelor Ia obținerea acestor succese. Sub conducerea or- ganizațiilor de partid, sindicatele din instituțiile de învățămînt au stimu- lat interesul cadrelor didactice pen- tru perfecționarea continuă a mă- iestriei lor pedagogice, pentru pre- darea lecțiilor în strînsă legătură cu practica construcției socialiste, și-au adus contribuția la educarea învățătorilor, profesorilor, pedago- gilor în spiritul disciplinei socialiste, la mobilizarea cadrelor didactice în acțiunile menite să ducă la lărgirea orizontului de cunoștințe cultural- științifice ale oamenilor muncii. Sindicatele din instituțiile de cul- tură și artă au adus un aport în- semnat și permanent la ridicarea nivelului artei românești, la crește- rea prestigiului său în țară și peste hotare, la educarea estetică a mase- lor. Muncitorii, inginerii și tehnicienii din industria poligrafică au fost sprijiniți de sindicate pentru obți- nerea importantelor succese în tipă- rirea cărților, revistelor și ziarelor în condiții cît mai bune. Organi- zînd întrecerea socialistă, sindica- tele au antrenat larg masele din acest sector de activitate la înde- plinirea și depășirea sarcinilor de plan și a angajamentelor. In continuare tov. Dumitru Gheorghiu s-a referit la sarcinile de mare răspundere pe care le pun în fața oamenilor muncii din învă- țămînt și cultură prevederile noului plan cincinal și a arătat că, prin hotărîrile adoptate. Congresul Sin- dicatelor a creat cele mai bune con- diții pentru «porirea contribuției sindicatelor la îndeplinirea acestor sarcini. Aceasta deschide noi pers- pective pentru ca forța și capacita- tea sindicatelor, experiența bogată acumulată de ele în decursul ani- lor să fie folosite mai din plin. In raport cu realitățile concrete ale țării noastre șl ținînd seama de experiența de pînă acum, noul sta- tut stabilește rolul și sarcinile Uni- unilor sindicatelor pe ramuri de producție. Investirea acestora cu dreptul de a conduce activitatea sin- dicatelor din ramura respectivă în rezolvarea problemelor de produc- ție, sociale și profesionale specifice face să crească rolul și competența lor. Prin această măsură se asigură conducerea, pe specificul ramurii, a sindicatelor, se realizează o legătură directă, sistematică între Uniuni și sindicatele din ramurile respective, se creează condiții pentru acordarea unui sprijin concret și diferențiat în rezolvarea problemelor respec- tive, ceea ce va influența pozitiv asupra activității generale a sindi- catelor. Comitetului Uniunii Sindicatelor din învățămînt și Cultură, Biroului său executiv — a spus vorbitorul — le revine sarcina de a cuprinde și cunoaște în cel mai scurt timp sar- cinile și problemele pe care le au de rezolvat sindicatele afiliate, de a manifesta o atitudine activă și competentă în relațiile cu conduce- rile unităților, ale ministerelor, or- ganelor de stat. Pe baza atribuții- lor prevăzute în Statut, Comitetul Uniunii, are datoria să participe ac- tiv la elaborarea și aplicarea mă- surilor de perfecționare a învăță- mîntului de toate gradele, să-și dea aportul la mobilizarea cadrelor di- dactice pentru îmbunătățirea între- gului proces instructiv-educativ ce se desfășoară în școli, Ia continua perfecționare a planurilor și pro- gramelor școlare, a manualelor, la îmbunătățirea permanentă a meto- delor de transmitere a cunoștin- țelor. Planificarea judicioasă a muncii școlilor constituie o premisă de ba- ză în realizarea cu succes a sarci- nilor pe care le au acestea. De a- ceea, organizațiile sindicale au da- toria de a cunoaște temeinic planul general de muncă al școlii, mobi- lizînd cadrele didactice la realiza- rea lui în cele mai bune condiții. Referindu-se la sarcinile care re- vin organelor sindicale în domeniul perfecționării pregătirii cadrelor di- dactice, vorbitorul a subliniat da- toria acestora de a sprijini Ministe- rul învățămîntului, sfaturile popu- lare, în organizarea de acțiuni care să stimuleze dorința învățătorilor și profesorilor de a studia, de a fi la curent cu tot ce este nou în dome- niul specialității respective, de a folosi metode și procedee eficiente care să asigure însușirea temeinică de către elevi a cunoștințelor pre- date. Mai mult și mai perseverent trebuie să se ocupe sindicatele din școli de mobilizarea și sprijinirea învățătorilor și profesorilor pentru obținerea gradelor didactice. în a- celași timp, este necesar să se ma- nifeste mai multă grijă pentru folo- sirea formelor prin care sindicatele pot contribui direct la perfecționa- rea cadrelor didactice, la ridicarea nivelului lor ideologic și cultural, Ia dezvoltarea conștiinței lor socia- liste. O asemenea formă o repre- zintă, de pildă, organizarea excursii- lor documentare în grup, pe spe- cialități, îndeosebi în timpul va- canțelor de vară. Vizitarea diferite- lor monumente și locuri istorice care amintesc de trecutul glorios de luptă al poporului nostru, de tradi- țiile eroice ale clasei muncitoare, vizitarea noilor combinate și uzine ce dovedesc dezvoltarea impetuoasă a industriei noastre socialiste dau posibilitate cadrelor didactice de a ține lecții mai atractive, mai bo- gate în conținut, mai strîns legate de viață, de practica construcției socialiste. Comitetul Uniunii, organizațiile sindicale vor trebui să se preocupe mai îndeaproape de răspîndirea me- todelor folosite de cadre didactice cu o bogată și îndelungată practică, pentru a oferi cadrelor tinere pri- lejul de a învăța din experiența pe- dagogică înaintată. Referindu-se la sarcinile ce revin școlii în domeniul educației patrio- tice a maselor, vorbitorul a atras atenția că, prin natura muncii lor, învățătorii și profesorii au nobila îndatorire de a-și consacra toată pasiunea și priceperea pentru a sădi în inimile copiilor și tinerilor sen- timentul de prețuire a trecutului glorios al poporului, de dragoste nețărmurită față de partid și față de patrie, dorința de a dobîndi cele rnai înaintate cunoștințe în dome- niul științei și tehnicii. Ei trebuie să educe la tînăra generație dragostea față de muncă, dorința fierbinte ca fiecare tînăr să-și desăvîrșească pregătirea, să-și consacre întreaga viață înfloririi patriei socialiste, i- dealurilor comunismului. Sindicatele din școli sînt chemate să sprijine mai mult cadrele didac- tice pentru a se acorda o grijă spo- rită organizării și desăvîrșirii acti- vității lectoratelor pentru părinți, orientării juste a conținutului lor, pentru a contribui la dezvoltarea simțului de răspundere al părinți- lor față de educarea copiilor. Ca- drele didactice au datoria de a ajuta mai mult, mai îndeaproape fami- liile să modeleze cu grijă și răbda- re personalitatea copiilor,, să plămă- dească în conștiința lor înaltele principii etice ale societății noas- tre, să le dezvolte pasiunea pentru muncă și învățătură, trăsăturile o- mului nou, un caracter integru, cu o concepție înaintată despre lume și viață. Potrivit noilor măsuri luate de partid pentru îmbunătățirea muncii cu pionierii, crește rolul școlii, al învățătorilor și profesorilor, care poartă răspunderea principală pen- tru pregătirea și educarea copiilor. Organele șl organizațiile sindicale din școli vor trebui să sprijine acti- vitatea pionierească, pentru ca a- ceasta să poată completa în cît mai bune condiții munca educativă care se realizează în procesul de învă- țămînt. Totodată sindicatele au datoria de a mobiliza cadrele didactice ca, în cadrul activității lor obștești, folo- sind cele mai variate forme și mij- loace, să participe activ la educa- rea maselor, la răspîndirea cunoștin- țelor științifice, să contribuie și mai activ Ia ridicarea nivelului de cu- noștințe profesionale ale țăranilor cooperatori, la introducerea și gene- ralizarea în practică a metodelor a- grotehnice înaintate. Vorbitorul s-a oprit în conti- nuare la sarcinile ce revin sindica- telor din învățămîntul superior, din instituțiile de artă, poligrafie. Referindu-se la sarcinile ce revin sindicatelor din institutele de învă- țămînt superior, din institutele A- cademiei, vorbitorul a subliniat ne- cesitatea de a sprijini legarea mai strînsă a activității de cercetare ști- ințifică de cerințele producției, pen- tru formarea de cadre de înaltă ca- lificare, necesare economiei națio- nale. Sindicatele din învățămîntul superior au datoria de a participa activ la dezbaterile din cadrul Con- siliilor științifice, de a sprijini îndea- proape conducerile, institutelor pen- tru ridicarea nivelului științific al cursurilor, seminariilor și lucrărilor practice. In Institutele Academiei, în învățămîntul superior și în insti- tutele departamentale se desfășoară o intensă activitate de cercetare ști- ințifică în strînsă legătură cu cerin- țele de producție. Sindicatele din a- ceste institute au largi posibilități să contribuie Ia extinderea colabo- rării întreprinderilor productive cu catedrele de specialitate, pentru spo- rirea eficacității cercetării științifice, atît cea fundamentală cît și cea a- plicativă. In legătură cu activitatea de vii- tor a sindicatelor din instituțiile de cultură și artă, vorbitorul s-a oprit cu precădere asupra metodelor me- nite să contribuie la pregătirea pro- fesională a colectivelor artistice, la atribuțiile sindicatelor în sprijinirea conducerilor acestor instituții, în vederea alcătuirii repertoriului, precum șl la ajutorul pe care sînt chemați să-1 dea oamenii de artă dezvoltării activității artiștilor ama- tori. Infățișîndu-se sarcinile ce revin sindicatelor din întreprinderile poli- grafice, au fost subliniate probleme legate de organizarea întrecerii so- cialiste, de îndeplinirea planurilor de producție și a angajamentelor.de lichidarea neajunsurilor care există în realizarea ritmică a planului. întărirea disciplinii socialiste a muncii fiind una din sarcinile im- portante ale sindicatelor, vorbi- torul a subliniat necesitatea unei contribuții și mai active a sindica- telor la promovarea atitudinii îna- intate, socialiste față de muncă, la cultivarea trăsăturilor morale noi, în rindurile cadrelor didactice, a oamenilor de artă, a atitudinii mi- litante pentru înfăptuirea politicii partidului nostru. Vorbitorul a scos în evidență sar- cinile ce revin sindicatelor în ce privește îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă și de viață ale oamenilor muncii. Ca reprezentante ale maselor largi de salariați, sindicatele din învăță- mînt și cultură trebuie să acorde o permanentă grijă îmbunătățirii con- dițiilor de muncă și de trai ale lu- crătorilor din această ramură. Co- mitetul Uniunii și Biroul său execu- tiv trebuie să urmărească elabora- rea de către instituțiile de stat res- pective a normelor departamentale de tehnica securității muncii și îmbunătățirea continuă a acestora potrivit noilor tehnologii de produc- ție, precum și aplicarea lor în uni- tățile subordonate. Sindicatele din școli și institutele de învățămînt tre- buie să sprijine conducerile admi- nistrative și sfaturile populare în a- sigurarea condițiilor de muncă și de viață, acordînd o deosebită grijă în- vățătorilor și profesorilor, în special celor care își desfășoară activi- tatea la sate. în centre munci- torești și în alte locuri mai înde- părtate de oraș. Biroul Uniunii și sindicatele să vegheze la respectarea timpului de odihnă și de lucru al salariaților. In încheierea cuvîntului său, vicepreședintele Consiliului Cen- tral al Uniunii Generale a Sin- dicatelor s-a oprit asupra nece- sității îmbunătățirii continue a muncii organizatorice, promovarea consecventă a muncii colective în întreaga activitate a sindicatelor. Comitetul Executiv al Uniunii Generale a Sindicatelor din Româ- nia — a spus tovarășul Dumitru Gheorghiu — este convins că sin- dicatele din instituțiile de învă- țămînt și cultură, sub conducerea organelor de partid. își vor îmbu- nătăți activitatea, vor munci cu ho- tărîre pentru mobilizarea membrilor lor Ia realizarea cu succes a sarci- nilor mari ce le revin în etapa ac- tuală, aducînd o contribuție tot mai importantă la înflorirea științei și culturii, la continua dezvoltare a patriei noastre pe drumul luminos al socialismului. Conferința a ales membrii noului Comitet al Uniunii Sindicatelor din Instituțiile de învățămînt și Cultură. In prima sa ședință plenară. Comi- tetul a ales Biroul Executiv format din 15 tovarăși. în funcția de pre- ședinte al Uniunii Sindicatelor din instituțiile de învățămînt și cultură a fost ales tovarășul Mihail Roșianu, vicepreședinte tovarășa Onița Gli- gor, secretar tovarășul Vasile Vlad. PAGINA ? Oameni ai școlii despre STATUTUL UĂIIEOR $1 DET^WTflDR DE PIONIERI REGULAMENTUL CONSILIIEOR ORGANIZAȚIEI MERILOR MONUMENTE ALE NATURII Pc iîigașul cdci mai depline realizări Copiii, tineretul patriei noastre, s-au bucurat întotdeauna de aten- ție deosebită, de grija caldă a Partidului Comunist Român. O nouă și puternică mărturie a aces- tei griji este faptul că partidul își asumă direct îndrumarea și con- ducerea organizațiilor de pionieri. Proiectul Statutului unităților și detașamentelor de pionieri și Pro- iectul Regulamentului Consiliilor organizației pionierilor din Repu- blica Socialistă România, recent apărute în presă, statornicesc noi temeiuri în munca complexă cu pionierii și vor avea implicații multiple în conținutul întregii ac- tivități instructiv-educative a șco- lii. Aceste proiecte stabilesc for- me noi de muncă, în concordanță cu interesele actuale și de perspec- tivă ale formării tinerelor genera- ții, precum și un cadru organiza- toric favorabil în cel mai înalt grad creșterii rolului și prestigiu- lui organizației de pionieri, care se definește ca una din pîrghiile principale pentru mobilizarea șco- larilor la învățătură, pentru edu- carea lor morală, patriotică, este- tică și fizică. Noua structură organizatorică a organizației de pionieri duce la creșterea rolului școlii, al răspun- derii învățătorilor și profesorilor în desfășurarea activității educa- tive în rîndurile elevilor. Și este firesc să fie așa pentru că ei pot îndeplini cel mai bine cerințele unui proces educativ continuu și complex, care implică cunoaște- rea elevilor și aplicarea cu com- petență și suplețe a unor metode și procedee variate, pentru că ex- periența și priceperea lor poate imprima acțiunilor pionierești nn conținut bogat, eliminînd din ele formalismul și șablonul. In fiecare școală există numeroși profesori și învățători depozitari ui unei vaste experiențe in munca cu co- piii, numeroase disponibilități ce-și așteaptă valorificarea. Noul mod de organizare a activității pionierești, variatele forme de muncă preconizate oferă cel mai larg teren manifestării acestor disponibilități. Munca cu copiii este, prin în- săși natura ei, o muncă vie, di- namică. Ea nu se poate împăca cu formele rigide, cu rutina. Con- sider de aceea că este foarte bine venită înlăturarea din activitatea pionierească a ședințelor, a ra- poartelor de activitate și a altor forme care se aflau în neconcor- danță cu vîrsta, experiența și in- teresele pionierilor. Aceasta va aduce, cu certitudine, înviorarea mult dorită în munca cu pionierii. Un cîmp de acțiune impresio- nant, cu valențe și posibilități edu- cative dintre cele mai rodnice, se conturează chiar din primele ali- neate ale proiectului de Statut. Sâ ne gîndim numai la cultivarea dragostei și mîndriei copiilor față de trecutul glorios de luptă al po- porului nostru pentru eliberarea socială și națională. Cîte căi ni se deschid pentru a ajunge la inima și conștiința lor ! Important este insă cum le folosim. Îndatoririle prevăzute în proiectul de Statut pun pentru noi multiple probleme de ordin pedagogic, metodic. Ele invită la inițiativă, la acțiune crea- toare. Sîntem chemați să găsim mijloace care să asigure maxima participare a conștiinței copiilor la activitățile pe care le organizăm, să-i atragem în procesul creator al elaborării și realizării acestora. Procesele educative au în ele un dinamism specific fără de care formarea personalității elevilor, e- ducarea lor multilaterală ar fi de neconceput. In terenul activității pionierești acest dinamism se va putea manifesta în modul cel mai concret și salutar dacă profesorii care vor face parte din consiliile organizației pionierilor vor ști să găsească cele mai potrivite acțiuni și metodica corespunzătoare de în- deplinire a lor. Se impune, de aceea, să ne clarificăm încă și mai bine problemele esențiale de psi- hologie a vîrstei. între 9 și 14 ani, în perioada pionieratului, copiii se află la vîrsta entuziasmului, a re- ceptivității, la vîrsta activității creatoare spontane. Sînt dominați de interese de cunoaștere, de cu- riozitate și sensibilitate. E perioa- da cînd viitoarea personalitate prinde contur, cînd clocotesc ener- gii, mijesc, talente și aptitudini. Toate acestea se cer captate și diri- jate cu pricepere. Organizația de pionieri creează premise trainice pentru intensificarea și lărgirea ac- țiunilor colective și, în cadrul a- cestora, condițiile pentru încu- rajarea și afirmarea însușirilor in- dividuale, a inițiativelor personale. Prevederile proiectului de Statut și proiectului de Regulament permit transformarea în realitate și fapt a imenselor potențe și resurse ce se găsesc în masa tineretului școlar. Pasiunea și capacitatea cadrelor didactice, dragostea lor pentru co- pii, vor fi în măsură să dea viață acestor prevederi, să le împlinească în funcție de specificul fiecărei școli. Prin aceasta se deschid pen- tru noi, profesori și învățători, căi multiple de investigare metodică în munca educativă. înțelegerea adîncă și nuanțată a documentelor care stau la baza muncii cu pio- nierii, aplicarea lor de pe poziția pedagogului de vocație, încălzit de dragostea pentru copii, căutător și promotor al noului, va impulsiona astfel nu numai activitatea pionie- rească, punîndu-i ritmul în acord cu impetuoasa dinamică de dez- voltare a întregii țări, ci și între- gul proces instructiv-educativ des- fășurat în școală. Printre atribuțiile Consiliului Național al Organizației pionierilor formulate în proiectul de Regula- ment apare și aceea privitoare la îndrumarea activității editoriale și de presă pentru pionieri și șco- lari. Ar fi bine, poate, să se pre- vadă aici și sarcina de a îndruma emisiunile de radio și televiziune destinate pionierilor și școlarilor, dat fiind rolul mare al acestor e- misiuni ca mijloc de informare a copiilor, de influențare a persona- lității lor, de potențare a celor mai valoroase preocupări și creații șco- lare. Aceasta mi se pare deosebit de important, întrucît se știe că raza de acțiune și puterea de a- tracție a radioului și televiziunii sînt foarte mari, întrecînd chiar, din acest punct de vedere presa și literatura pentru copii. Cred că dacă vor fi conduse și coordonate nemijlocit de Consiliul Național al Organizației pionierilor, emisiunile radiofonice și televizate adresate pionierilor și școlarilor vor putea răspunde mai bine mul- tiplelor cerințe ale educației, vor putea deveni unul din principalele mijloace de generalizare a expe- rienței pozitive a organizației pio- nierilor. întrucît se preconizează ca Pa- latul pionierilor să funcționeze ca centru metodic al Consiliului Na- țional, cred că între activitatea a- cestuia și mijloacele de propagan- dă audio-vizuale (televiziune și radio), va trebui să existe o coor- donare perfectă, așa ca activități- le model ce se vor desfășura la palat să poată fi cunoscute „pe viu“ în întreaga țară. Un studio cinematografic al acestui centru ar completa in mod fericit, prin filme despre viața organizațiilor de pio- nieri fruntașe, posibilitățile de in- formare și îndrumare metodică. Consider că printre materialele de îndrumare metodică ce vor fi elaborate de Consiliul Național va trebui să se numere și un regula- ment al concursurilor cultural-ar- tistice pentru a se imprima de la început un caracter organizat și finalitate acțiunilor de masă des- fășurate cu copiii, acțiuni care co- respund în cel mai înalt grad en- tuziasmului și dorinței de afirmare caracteristice vîrstei. Tineretul de azi simte din plin grija ocrotitoare a partidului, care veghează la destinele lui, îi asigură toate condițiile pentru a urca sca- ra întreagă a cunoștințelor și a-și valorifica însușirile. Prin modul în care a conceput organizarea și conținutul activității pionierești, partidul ne arată cum trebuie adu- nate laolaltă toate energiile tine- reții și îndreptate pe făgașul celei mai depline realizări. Prof. ZINA SÎRBU directoarea Liceului „M. Eminescu‘'-București Condiții favorabile pentru o activitate rodnica La fel cu toți colegii mei de muncă, socotesc că Hotărîrea ple- narei C.C. al P.C.R. din aprilie 19(56 ca organizația de pionieri din țara noastră să aibă organe de con- ducere proprii, care să lucreze sub îndrumarea nemijlocită a organe- lor de partid, este de o deosebită însemnătate pentru ridicarea ni- velului activității educative în rîn- durile copiilor. In acest fel se creează posibilități mai bune pentru ca activitatea pionierească să se desfășoare cu mai multă efi- ciență educativă, pentru creșterea aportului ei la munca de formare multilaterală a elevilor. în același timp, este de mare însemnătate sarcina pe care plenara a trasat-o în fața școlii și a cadrelor didac- tice, cărora le-a cerut să-și spo- rească contribuția la îndrumarea activității pionierești. Noi, cei ce lucrăm în școală, avem datoria să punem toată experiența noastră, toată priceperea noastră pedago- gică în slujba îmbunătățirii conți- nutului activităților pionierești, să facem ca aceste activități să răs- pundă întru totul sarcinilor educa- ției comuniste. Proiectul de Statut al unităților și detașamentelor de pionieri din Republica Socialistă România și proiectul Regulamen- tului Consiliilor Organizației pio- nierilor creează condiții deosebit de favorabile în acest scop. Munca mea de peste 10 ani la catedră și ca instructoare de pio- nieri mi-a arătat cît de important este ca activitatea cu pionierii să se desfășoare în cadrul unui sistem unitar, la care să contribuie la- olaltă școala — cu toți învățătorii și profesorii ei — familia și orga- nizația de tineret. Tocmai un ase- menea sistem au în vedere docu- mentele la care m-am referit mai sus. Trecînd la prevederile acestor documente, aș vrea să mă opresc la cîteva dintre ele. în primul rînd, la prevederea din proiectul de Sta- tut în legătură cu primirea în or- ganizația pionierilor. Proiectul spune că „școlarul care dorește să devină pionier se adresează verbal conducerii detașamentului". Noi știm că toți copiii doresc să fie pionieri. Dar nu toți sînt conștienți de însemnătatea pe care o are fap- tul de a fi membru al acestei orga- nizații. Știm că unii copii cer să devină pionieri pentru că colegii lor de bancă ori prietenii lor sînt pionieri, pentru că i-au îndem- nat părinții, pentru că vor să poar- te cravata, epoleții și emblema etc. De aceea cred necesar ca Sta- tutul să vorbească și despre nece- sitatea cu organizația de pionieri să-i pregătească pe școlari în ve- derea intrării lor în rîndurile or- ganizației. De asemenea, consider indicat ca școlarii care nu sînt încă pionieri să asiste la adunările de primire în organizația de pio- nieri, să li se citească Statutul Or- ganizației de pionieri, să fie ajutați să-l înțeleagă. Firește că în aceas- tă privință învățătorii și profeso- rii pot face foarte mult. Ținînd seama de vîrsta și de particulari- tățile elevilor de 8—9 ani, de pu- terea lor de înțelegere, căutînd și găsind forme atractive, care să meargă la inima copiilor, noi avem datoria să le arătăm că a fi mem- bru al organizației de pionieri în- seamnă a-ți asuma o mare răspun- dere — răspunderea de a învăța cu sîrguință, de a te purta bine, de a iubi munca, de a fi disciplinat, de a-ți dovedi prin faptele de fiecare zi dragostea pentru patrie, pentru popor, pentru partid. Din activitatea mea ca instruc- toare superioară de pionieri am constatat cît de mare este impre- sia făcută asupra copiilor de carac- terul solemn al adunărilor de pri- mire în organizația de pionieri. Dacă adunarea este pregătită bine, dacă ceremonialul este pus la punct, dacă atmosfera este sărbă- torească și în special dacă rostirea legămîntului pionieresc îmbracă un aspect solemn, momentul pri- mirii în organizație rămîne de neuitat pentru pionieri. Mă gîn- desc, de aceea, dacă n-ar fi bine ca textul legămîntului pionierului să aibă mai multă putere emoțională. Consider foarte binevenită mă- sura ca perioada de pionierat a ele- vilor să se încheie în clasa a Vil-a. In trecut, cînd în clasa a VIH-a unii elevi erau pionieri și alții ute- ciști, nu se ducea cu ei o activi- tate educativă unitară. Or, în a- ceastă clasă, în fața căreia stau sarcini mari pe linia orientării șco- lare și profesionale și a pregătirii concursurilor de admitere în șco- lile de tip mediu, este deosebit de necesară o asemenea activitate. Fi- rește că organizarea, în clasa a Vll-a, a încheierii sărbătorești a perioadei de pionierat trebuie să constituie și ea prilej de trăire^ a unor momente solemne, care să-i pregătească pe elevi pentru reali- zarea unui pas mai departe în viață — intrarea în organizația U.T.C. In scurt timp va începe un nou an școlar. Fiecare profesor se gin- dește de pe acum la metodele noi pe care le va folosi în activitatea sa la catedră, metode care să ducă la îmbunătățirea conținutului științific și educativ al lecțiilor. In același timp ne preocupă acum și modul în care ne vom împleti ac- tivitatea noastră educativă, în cla- să și în afara ei, cu cea a organi- zației de pionieri. De modul în care vom ști să armonizăm munca noastră de profesori cu cea de co- mandanți de detașamente va de- pinde eficienta tuturor acțiunilor noastre. Prof. ADINA ENĂCHESCU Govora Munca educativa dc nivel superior Învățătorii de la școala generală din satul Valea Cheii, raionul Rîm- nicul Vîlcea, au luat cunoștință cu deosebită satisfacție de prevederile proiectului de Statut al unităților și detașamentelor de pionieri din țara noastră, precum și de proiectul Regulamentului Consiliilor Orga- nizației pionierilor din Republica Socialistă România. Sîntem con- vinși de faptul că spiritul în care au fost alcătuite aceste documente va determina condiții noi, mai bune pentru desfășurarea activității de educație dusă de școală. Un rol deosebit în această privință îl are desigur concepția unei munci uni- tare a organizației de pionieri și a școlii, căreia i se sporesc atribu- țiile, învățătorul sau dirigintele clasei devenind comandantul deta- șamentului de pionieri din clasa sa. Desigur că această măsură va con- tribui la creșterea prestigiului or- ganizației, a eficacității muncii ei. Aș propune ca la definitivarea acestor importante documente să se țină seama în mai mare măsură de specificul muncii în clasele mici — a Hf-a și a IV-a. La unele capitole s-ar putea face mențiuni speciale privind activitatea pionie- rească la aceste clase. Mai mult accent pe ceremonia] ar fi de ase- menea bine venit, știindu-se bine ce rezonanță deosebită are acesta în sufletul copiilor. Fără îndoială aceasta este o chestiune care va depinde în primul rînd de învă- țătorul sau profesorul comandant al detașamentului, care va orga- niza activitatea. Cred însă că acest lucru trebuie menționat și în Statut. De asemenea, aș propune ca la punctul B. din Capitolul II — „Unitatea și detașamentul" — să se includă și mențiunea că unitatea are datoria de a cultiva tradițiile școlii în care învață pionierii, men- ținîndu-le mereu proaspete în a- mintirea lor. De asemenea, mențiu- nea ca evenimentele memorabile din viața școlii și a unității să fie consemnate în cartea de onoare a unității și evocate ori de cîte ori cerințele educative o impun. In încheiere aș vrea să subliniez încă o dată convingerea pe care o am că, prin noua ei formă de or- ganizare, activitatea în cadrul or- ganizației de pionieri și în general munca noastră educativă se va ri- dica la un nivel superior, va că- păta un conținut mai bogat. înv. PAUL BAIAȘU Valea Cheii, raionul Rîmnicul Vîlcea Vom răspunde după toate așteptările Proiectul de Statut al unităților și detașamentelor de pioneri și pro- iectul de Regulament al Consiliilor Organizației pionerilor din Repu- blica Socialistă România au fost primite cu deosebit interes de fie- care învățător și profesor, tînăr sau vîrstnic. Precizînd rolul școlii, al pedagogilor în organizarea activi- tăților pionerești aceste documente ne solicită la noi inițiative în munca educativă. Fiind la aceeași clasă învățător sau diriginte și tot- odată comandant de detașament, educatorul va putea să aplice un sistem unitar de măsuri, care să ducă la buna echilibrare a întregu- lui program zilnic și săptămînal al elevilor, va putea să dea consis- tență maximă acțiunilor între- prinse cu pionierii. Proiectul de Regulament al Con- siliilor Organizației de pioneri dă posibilitatea ca acest sistem edu- cativ să fie conceput și organizat în condițiile deplinei concordanțe și unități a tuturor influențelor pedagogice, ca el să asigure armo- nizarea, coordonarea obiectivelor școlii cu cele ale organizației de pionieri. Faptul că învățătorul sau profe- sorul diriginte va răspunde și de activitatea pionierească nu numai că asigură un conținut mai bogat, o efiqiență educativă sporită mun- cii, dar în același timp înlătură și unele nepotriviri, neconcordanțe sau suprapuneri care s-au ivit în trecut între acțiunile școlii și cele ale organizației de pionieri. Și la Școala generală nr. 3 din Oltenița au existat deseori situații cînd, bu- năoară, dirigintele unei clase iniția o acțiune, iar instructorul de deta- șament o alta care fie că venea să repete aceleași lucruri, fie că nu răspundea întru toiul problemelor pe care le ridica activitatea cu clasa respectivă. Aceasta, firește, pentru faptul că instructorul — deși cadru didactic — nu cunoștea suficient clasa respectivă, pe fiecare elev în parte, nu știa ce anume obiective trebuie să urmărească într-o etapă sau alta. Este foarte bine că a crescut li- mita de vîrstă pentru cadrele di- dactice care vor munci cu pionie- rii. înainte exista indicația ca in- structorii de pionieri să nu depă- șească vîrsta de 28 de ani. De multe ori se iveau din cauza aceasta mari greutăți, iar uneori chiar nu era posibil să se respecte această cerință. Mă voi referi tot la școala noastră. Din numărul total de cadre didactice, numai 6 au putut înde- plini în anii trecuți funcția de in- structor de pionieri. Ceilalți depă- șeau vîrsta. A fost necesar deci ca, indiferent de vîrstă, toate cadrele didactice să ajute la buna desfășu- rare a activității cu pionierii. Apli- cînd în practică această măsură, am obținut rezultate mulțumitoare. S-a îmbunătățit simțitor activita- tea organizației de pionieri din școală. In altă ordine de idei, consider că, dînd posibilitate tuturor elevi- lor să participe la adunările pionie- rești, se realizează o puternică mo- bilizare a lor la activitățile ce se organizează atît în clasă cît și în afara clasei, se încheagă mai bine colectivele, se creează o disciplină conștientă. Consider că ar fi bine ca, la în- ceput de an școlar, să se organizeze pe plan raional sau orășenesc, și chiar la nivelul școlilor, instructaje cu toate cadrele didactice care răs- pund de activitatea pionierească. Se va asigura astfel condiția ca fiecare să pornească de la început pe un drum bun. Cred necesar tot- odată ca în fiecare școală să se di- fuzeze din vreme instrucțiunile cu privire la organizarea activităților pionerești. Apropierea noului an școlar ne mobilizează acum nu numai pen- tru realizarea unui nivel mai înalt al activității noastre profesionale, ci și pentru găsirea celor mai bune, mai potrivite metode de muncă cu pionierii, astfel ca întreaga activi- tate educativă să se afle la nivelul cerințelor educației comuniste. Vom răspunde sarcinii ce ne re- vine după toate așteptările. GHEORGHE DELBEDERI Oltenița Stincile din Retezat au deseori înfăți- șări de legendă, multe din ele fiind legate de eposul popular. Ele produc asupra vi- zitatorului o puternică impresie de ma- sivitate, dominind de departe Valea Mureșului și coamele domoale ale Munților Apuseni. In clișeu cîteva stincl de pe muntele Peleaga (Retezat). Peștera Muierii din Carpații Meridio- nali, situată în defileul de la Baia de Fier, desfășoară vizitatorului o feerică lume de basm. Farmecul peisajului se împletește cu interesul științific, oferind un motiv în plus pentru includerea ei în itinerarele excursiilor școlare. PAGINA 3 MANUALE-PROGRAME Pentru perfecționarea muncii școlilor, Mini* sterul Învățămîntului, Institutul de științe peda- gogice, societățile științifice ale cadrelor didac- tice desfășoară în această perioadă o intensă activitate. Sînt studiate, în colective largi, pro- bleme ample, menite să ducă la modernizarea conținutului programelor și manualelor școlare, la îmbunătățirea metodelor de predare. între acțiunile cu acest caracter se enumeră și con- sfătuirile organizate recent de Ministerul Învă- țămîntului pentru dezbaterea unor probleme privind conținutul programelor și manualelor de muzică și desen. £ Â CURS PENTRU PROFESO- RII DE ISTORIE Preocupări în legătură cu orientarea școlară și profesională Educația muzicală Luind în dezbatere problemele educației muzicale a elevilor din școlile generale și din licee, consfătuirea profesorilor de muzică or- ganizată de Ministerul învățămîntului s-a oprit asupra unor aspecte variate legate de conținutul programelor și manualelor de speciali- tate. Discuțiile — care au pornit de la un referat alcătuit de către serviciul de resort din Ministerul Învățămîntului cu colaborarea unor profesori din București — au fost subordonate unui țel comun, acela de a găsi modalitățile cele mai eficiente pentru ridicarea calității pre- dării muzicii. Referindu-se la predarea muzicii în clasele mici, participanții la dezbateri s-au oprit în primul rînd asupra necesității ca programele de muzică să respecte particularitățile de vîrstă ale copiilor. Dacă pentru toate clasele mici este recomandabil să se alcătuiască manuale cît mai atrăgătoare, în culori, care să cuprindă cîntece create anume pentru copii, particularitățile de vîrstă impun totuși ca aceste manuale să fie diferențiate din punct de vedere al concepției lor. S-a propus astfel ca în clasa I predarea cîntului să fie îmbinată cu jocul, realizîndu-se o împletire armonioasă între muzică și miș- care. Vnii participanți la discuții au propus ca predarea notației mu- zicale să înceapă chiar din clasa a Il-a. S-a apreciat de asemenea că este necesar ca mai întîi să fie temeinic predate noțiunile de ritm. Discutînd despre raportul de dificultate dintre cînt și audiție la nivelul clasei a Il-a, o serie de participanți la dezbateri au susținut că audiția trebuie să înceapă mai tîrziu, pentru că atenția copiilor din primii ani de școală nu poate fi reținută decît un răstimp scurt. Aceasta face necesar să se acorde o pondere predominantă cîntului. In schimb, s-a arătat că în clasa a Il-a s-ar putea pune problema cîntului pe două sau chiar mai multe voci. Mai departe, oprindu-se asupra faptului că în clasa a Vl-a se utili- zează denumirea de „moduri", o parte dintre vorbitori au arătat că in această clasă este bine să se predea gama minoră cu treapta a doua coborîtă și să se renunțe la terminologia de „mod de fa", „de sol" etc. In ceea ce privește clasa a VIII-a s-a propus ca aici să nu mai fie reluate problemele de notație muzicală, ci să înceapă pre- darea unor noțiuni mai complexe și să se realizeze un număr cit mai mare de audiții, dată fiind importanța acestora pentru cultura muzicală a elevilor. Referindu-se la propunerile formulate în referatul prezentat, vor- bitorii au arătat că este necesar să fie simplificată programa clasei a IX-a. Prevederile pentru această clasă cuprind probleme destul de grele, potrivite mai de grabă pentru școlile de specialitate. Or, școala de cultură generală are sarcina de a da elevilor noțiunile esen- țiale și generale indispensabile unui om de cultură. S-a formulat de asemenea propunerea ca în clasa a X-a să se pună accent pe stu- dierea muzicii universale, in clasa a Xl-a, în trimestrul 1, ar urma să se studieze școlile muzicale naționale, iar în trimestrele al ll-lea și al III-lea istoria muzicii românești, pentru ca elevii să cunoască bine dezvoltarea muzicii în patria noastră. S-a pledat totodată pentru intro- ducerea muzicii ca obiect de învățămînt în clasa a XH-a, aducîndu-se drept argument, între altele necesitatea ca elevii care vor să continue studiile la Conservator să nu piardă legătura cu studiul acestei disci- pline. In cadrul consfătuirii s-au făcut referiri și la obligația profeso- rilor de a acorda o atenție sporită orelor de ansamblu coral care, figurînd atît în planul de învățămînt cît și în programă, trebuie să devină o realitate a activității școlilor. Bucurîndu-se de un larg interes, oglindit în numeroasele obser- vații, sugestii și propuneri formulate de participanții la discuții, con- sfătuirea profesorilor de muzică a furnizat un amplu material colecti- vului constituit de Ministerul învățămîntului pentru îmbunătățirea programelor și manualelor dc muzică M. TEODORESCU Preadolescenta și selectarea lecturii înțelegerea operelor literare de către elevi cunoaște particularități a căror specificitate se manifestă în funcție de vîrstă școlară, de volumul lecturii stăpinite la un moment dat și, bineînțeles, de calitatea acesteia, de gradul de dezvoltare și de matu- rizare intelectuală a elevului. Pe- rioada la care încep să se constituie premisele capacității de apreciere a operelor literare și se pot pune ba- zele lecturii selective este preadoles- centa, perioadă care precede și, între anumite limite, determină vîrstă marilor probleme — adolescența. Înțelegerea operelor literare în preadolescentă ridică o serie de pro- bleme datorită puterii de discernă- mînt încă insuficient dezvoltate. Unele investigații făcute de noi în rîndul elevilor din clasele a Vil-a și a VlII-a de la diferite școli în legă- tură cu lectura lor în afara clasei au arătat că, pe lingă cărțile indi- cate de școală, elevii preadolescenti citesc frecvent și cărți care nu se a- dresează direct vîrstei lor. Curiozi- tatea preadolescentului pentru lec- turi mai puțin școlărești este expli- cabilă. El trece printr-o etapă a vie- ții în care începe să-și pună proble- me noi și vrea să le afle răspunsul. In acest moment al devenirii sale, literatura constituie adesea pentru Un grup de pionieri de la Școala generală nr. 1 din Vatra Dornei in vizită la Grădina Botanică din Cluj. el un mijloc de a găsi acest răspuns. Căutările lui sînt un imperativ im- pus de dorința de cunoaștere, pe ca- re dezvoltarea naturii sale i le cere. Și e firesc să fie așa, pentru că gîn- direa e setoasă de cunoștințe în ten- dința ei de a înțelege orice și totul îmi amintesc că, în ședința unui cerc al profesorilor de literatură, se ridicase problema dacă e bine să li se recomande elevilor din clasele a Vil-a și a VIII-a numai unele frag- mente din romanul „Răscoala" de Liviu Rebreanu, sau opera întreagă. S-a ajuns la concluzia, curioasă în felul ei, că unele părți trebuiesc evi- tate. Dar oare dacă vom interzice lectura lor elevii nu le vor citi ? Ar fi absurd să ne facem asemenea ilu- zii. în ceea ce mă privește, cred că a acționa în spiritul educației comu- niste înseamnă nu a ocoli probleme- le, ci a-i ajuta pe elevi să înțeleagă esența operelor pe care le citesc. Desigur, pentru bunul mers al lec- țiilor nu ne putem opri la discutarea tuturor cărților citite de elevi, asu- pra tuturor problemelor pe care le pun acestea. Dar nici nu putem ad- mite ca asupra lor să se aștearnă tăcerea, lăsindu-i pe elevi să se des- curce cum știu. Dimpotrivă, socotesc că discutarea lor cu prudență, dar și cu sinceritate poate cîntări mult Studiul desenului Consfătuirea profesorilor de desen organizată de Ministerul învățămîn- tului a dezbătut o serie de aspecte importante legate de realizarea edu- cației estetice a elevilor prin preda- rea acestui obiect. In centrul atenției celor ce au participat la consfătuire a stat con- ținutul programelor de desen pentru toate clasele școlii de cultură gene- rală. Pornind de la faptul că din primii și pînă în ultimii ani de școală elevii trebuie să fie învățați să deseneze pentru a deveni capabili să-și exprime și prin intermediul de- senului ideile, gîndurile, sentimen- tele, atît în referat cît și în cuvintele celor care au participat la discuții s-a exprimat părerea că este necesar ca aceste programe să rezerve mai multe ore pentru desenul după na- tură și desenul liber, care contribuie la dezvoltarea spiritului de observa- ție, a capacității de a proporționa, de a rezolva probleme tehnice, a ima- ginației și fanteziei, a spiritului crea- tor. In același timp, s-a subliniat im- portanța pe care o are desenul pen- tru studierea majorității disciplinelor predate în școală, relevîndu-se fap- tul că, utilizîndu-1, elevii pot apro- funda cele învățate la geometrie, geografie, biologie etc. Pe această linie a fost combătută cu hotărîre opinia nesănătoasă manifestată în unele școli unde desenul este consi- derat încă drept o disciplină neîn- semnată, o „dexteritate" lăsată la periferia preocupărilor didactice. în discuțiile legate de conținutul programei de desen s-a pornit de la premisa că predarea acestui obiect în școala de cultură generală nu tre- buie să țintească spre pregătirea de artiști profesioniști, pentru aceasta existind școli de specialitate. Princi- pala sarcină a predării desenului în școala de cultură generală — s-a sub- liniat în referat și în discuții — tre- buie să fie aceea de a dezvolta capa- citatea elevilor de a se exprima prin desen, de a-și putea explica mai bine, cu ajutorul lui, lumea înconju- rătoare, de a înțelege valoarea și frumusețea operelor de artă plastică. Rezultatele cunoștințelor și deprin- derilor dobîndite de elevi la orele de desen vor fi valorificate astfel nu mai mult în procesul educării decît un discurs moralizator. Explicînd e- levilor că faptele descrise de autor au menirea de a elucida o idee, un personaj, raporturile între diferite personaje etc., excludem echivocul din mintea lor, îi ajutăm să înțelea- gă mesajul operei, valoarea ei. Calea cea mai potrivită pentru realizarea acestei sarcini ni se pare discuția individuală sau pe grupe mici (de 3—4 elevi) în afara clasei, în diferite ocazii. Bineînțeles că ini- țiativa unei asemenea discuții nu poate fi lăsată în seama elevului, ci trebuie să aparțină educatorului, dacă acesta nu vrea să se complacă într-o atitudine didactică comodă, fără „complicații". Problema lecturii elevilor în pe- rioada preadolescentei are însă și un alt aspect, care nu trebuie să ne sca- pe. Este vorba anume de faptul că, nefiind încă în stare să aprecieze va- loarea artistică a unei opere, acești elevi nu știu încă să aleagă și citesc orice le cade în mină. De aceea nu-i de mirare că, pe lîngă opere de certă valoare, îi aflăm citind și cărțile proaste tipărite în trecut, care mai circulă încă pe la unii din ei. Nici aici nu vom reuși nimic prin simple interdicții. Dimpotrivă: la această vîrstă copilul este curios să cunoască numai în școală, ci și după ce elevii vor pleca de pe băncile ei — in învă- țămîntul superior, în producție, în viață. De aceea — s-a arătat în dez- bateri — programele de desen vor trebui să fie în așa fel întocmite, în- eît să asigure elevilor o pregătire te- meinică, multilaterală în domeniul desenului. De asemenea, au arătat numeroși vorbitori, programele tre- buie să acorde o mai mare atenție modului în care elevii urmează să fie pregătiți pe linia cunoașterii istoriei artelor, locului pe care urmează să-I ocupe aceste cunoștințe. S-a apreciat că actualele manuale de desen, cu toate că au constituit un pas înainte pe drumul îmbunătă- țirii conținutului și metodelor de predare a desenului în școala gene- rală, nu corespund totuși pe deplin cerințelor. S-a menționat de aseme- nea faptul că manualele nu sînt încă suficient de atrăgătoare nici din punct de vedere al redactării textului și nici ca aspect grafic. Unii vorbi- tori au propus ca în viitor să se gă- sească soluții mai bune pentru re- zolvarea problemelor pe care le ridi- că aceste manuale. Ei au arătat, de asemenea, că pentru tratarea pro- blemelor de desen după natură, de- corativ și din imaginație ar fi mai indicat să se întocmească o serie de caiete care să trateze problemele desenului pentru mai multe clase deodată. S-ar putea edita astfel un caiet pentru clasele I—IV. altul pentru clasele V—VIII și un al trei- lea pentru licee. în cursul discuțiilor s-a menționat de asemenea necesitatea elaborării unor metodici pentru predarea dese- nului, arătîndu-se că astfel de meto- dici ar rezolva în mare măsură greu- tățile întîmpinate încă de unii pro- fesori și, mai cu seamă, de unii învă- țători, în activitatea pe care o desfă- șoară. Numeroasele propuneri formulate în cadrul acestei consfătuiri vor ajuta Ministerului Învățămîntului să ia măsurile necesare pentru îm- bunătățirea condițiilor de predare a desenului în școlile generale și în licee. N. FILOTEANU In scopul informării șj perfecționării con- tinue a piofesorilor de istorie, Ministerul In_ vătâmi ntului a organi- zat un curs central care se desfășoară in prezent in Capitala Prin tematica sa, cursul urmărește să sublinieze cele mai caracteristice trăsături ale dezvoltai ii con- strucției socialismului. In cadrul programu- lui. profesori și confe- rențiari universitari — Vasile Maciu. Titu Georgescu, Auguslin Deac, Gheorghe Zaha- ria. Aron Petric. Ilie Radulescu expun prele- geri axate pe aspecte- le economice, social- politice și ideologico specifice României în secolele al XlX-lea și al XX-lea. Prelegerile sint urmate de vizite la Muzeul de istorie a Partidului Comunist, a mișcării revoluționare si democratice din Ro- mânia, unde, cu ajuto- rul ilustrațiilor, a) schemelor și graficeloi sînt consolidate ș! îm- bogățite cunoștințele predate In scopul elu- cidării și concretizării întregului material ore- dat, conducerea cursu- lui a organizat consul- tații colective în care, pe baza întrebărilor for. mulate de cursanti, con- ferențiarii dau răspun- suri ample. Continuînd tradiția creată îm învățămîntul nostru de a informa profesorii de speciali- tăți diferite asupra ce- lor mai recente rezul- tate ale cercetării ști- ințifice, cursul se în- scrie în ansamblul de măsuri inițiate pentru ridicarea pe o treaptă superioară a muncii școlilor. Prof. V. GRIGORIU COMUNICĂRI PE TEME PEDAGOGICE tocmai ceea ce i se interzice. Mult mai înțelept este să punem în lumină, într-o formă accesibilă pentru elevi, lipsa de valoare a cărților proaste. Nu prin simple afirmații, căci nicio- dată nu-i vom putea face pe elevi să ne creadă dacă nu le demonstrăm cele spuse. Ca să-i convingem este necesar să-i facem să vadă artificia- lul acțiunii, caracterul neverosimil al faptelor și personajelor, caracte- rul retrograd al ideilor promovate de autor, concepția lui retrogradă despre viață. Analizele literare efectuate în cla- sele a VII-a și a VIII-a sînt o bună bază de pornire pentru discuțiile pe care le purtăm cu elevii asupra căr- ților citite de ei în afara școlii, pen- tru că aici, în clasă, dobîndesc ei no- țiunile de teorie literară și de istorie a literaturii care îi ajută în înțele- gerea ideilor unei cărți. Pornind de aici, căutînd să știm ce cărți citesc elevii și nelăsînd să ne scape prile- jul de a discuta asupra lor, îi putem conduce cu bune rezultate în selec- tarea lecturii, îi ajutăm să-și formeze gustul estetic și să înțeleagă în ce constă cu adevărat valoarea unei o- pere literare. Prof. TRAIAN I8PA8 Secția de învățămînt a raionului Calafat a organizat recent o se- siune de comunicări pe teme pedagogice. Cu acest prilej au fost prezentate o seria de comunicări privind munca la clasele I—IV, studiul limbii române, istoriei, matematicii, fi- zicii, biologiei precum si comunicări referitoa- re la predarea muzicii și educației fizice si la activitatea în rîndurile copiilor preșcolari. Ci- tăm, dintre acestea, ,,Activitatea pe teren experimental si la col- tul naturii vii î*n clasele I—IV”. ,,Studiul poezi- ei românești contempo- rane", ,,Contribuții la istoricul orașului Cala- fat”, ,.Dezvoltarea ima- ginației spațiale a ele- vilor în lecțiile de geometrie”, „Educația estetică prin lecțiile de muzică-, „Formarea de- prinderilor de compor- tare civilizată la copiii preșcolari”. Ridlcînd probleme interesante, comunică- rile