Anul XVII! Nr. 855 1966 — Care sînt aceste probleme ? ca pe — Ați observat, desigur, făptui că mă aflu numai eu la sediu! •Și cadrele didactice ? a i 17 iunie — Vom recruta — pentru obi- ectele de cultură generală — o serie dintre cadrele bune de care care urmează să lucreze în drul lor. Ca să vă răspund la ele — în primul rînd, cele legate de baza materială a acestor școli noi și, într-o egală măsură, cele legate de recrutarea profesorilor Prezența magnetofonului va face să se păstreze mult timp amintirea prețioasă a versurilor citite în cadrul cercului literar. — Ce măsuri organizatorice s-au luat pentru asigurarea unei cît mai bune activități a acestor noi unități școlare ? 1 Tczcrvat pentru elevi" • Totul e mai bine, mai frumos • Tabere in restanță • Cum se poate recâștiga timpul pierdut De aproape două săptămâni, în fiecare zi gările sint pline de șco- lari. Veselia, larma lor umplu pe- roanele pînă în clipa cînd, încur- cate, trenurile pornesc cu ei spre toate colțurile țării. Spectacolul a- cesta tineresc al gărilor nu mai stârnește nimănui semne de între- bare. Toată lumea știe: școlarii noștri au început să trăiască din plin bucuriile vacanței. Zilele tre- cute s-au întîlnit in Capitală, la Gara de Nord, peste 2 000 de elevi din orașele și satele regiunilor București, Suceava, Mureș-Auto- nomă Maghiară, Maramureș. Incăr- in sumar Profiluri pag. 2 Largi perspective pentru elevii liceelor de specialitate — pag. 2 Ședința Consiliilor învățămin- tului superior, de cultură gene- rală, profesional și tehnic — pag. 3 Hune< PROLETARI DIN TOATE fARILE, UNIp-VA. GAZETA 4 pair. 25 bani ÎNVĂȚĂMINTULUI EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMINTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT SI CULTURĂ cați cu toată recuzita de vară, ait plecat spre litoral, la taberele de la Năvodari, Costinești și Schitu, care i-au așteptat niște oaspeți din Timișoara, din multe alte pregătite ca pentru dragi. Și în gările Bacău, Galați, ca și localități ale țării se vede din ce în ce mai des, pe tre- nurile care vin sau pleacă, anunțul binecunoscut din zilele vacanțelor : „Rezervat pentru elevi". In vacanța aceasta vor poposi în taberele de la munte și de la mare, străjuite de păduri umbroase sau de întinderi poleite cu aur și azur, mii de școlari. Unii au și început să guste farmecul zilelor de tabără, alții le socotesc cu nerăbdare pe cele care mai sînt pînă vor sosi aici. Pregătirile în vederea primirii lor au început de multă vreme, încă de cînd, preocupați de învă- țătură, școlarii nici nu gândeau la vacanță. Dacă intri în aceste zile la tabe- rele de pe Valea Prahovei și de pe Valea Teleajenului. la taberele din regiunile Brașov nomă Maghiară, prima vedere, așa trecut. Și tabăra sau Mwreș-Auto- toate îți par, la cum au fost anul de la Bușteni, și cea de la Sinaia-Schioru, și cea de la Izvoarele sau Suzana, ca și taberele de la Olteni, Sadu. Răsto- lita, Lunca Bradului sau Homorod par neschimbate. Și totuși, pe măsură ce pătrunzi în vilele cochete, îți dai seama că sînt altfel de cum erau in vacanța trecută, că peste tot s-a făcut ceva în plus, că totul e mai bine, mai frumos, că se simte grija de a oferi elevilor nu numai con- diții bune de cazare, ci și o am- bianțd cît mai plăcută, care să le înfrumusețeze viața în tabără și să răspundă cerințelor educării lor es- tetice. La tabăra de odihnă de la Izvoarele, de exemplu, în locul sălii de mese, instalată anul trecut în- tr-un cort, s-a amenajat o sală de mese nouă, modernă, plină de lu- mină. La Sinaia-Schioru dormitoa- rele mari s-au transformindu-se cute de cîte 5—6 zana, toate vilele compartimentat, în încăperi plă- persoane. La Su- au fost parchetate și zugrăvite în culori pastelate. In regiunea Brașov toate taberele sînt dotate cu frigidere noi; s-a îmbu- nătățit de asemenea înzestrarea dormitoarelor, a sălilor de mese. Mal pretutindeni s-au instalat mobile noi, în culori vii, plăcute, perdele ca zăpada, flori, tablouri cu repro- duceri după opere de valoare ale artiștilor plastici români și străini. La Bușteni, o mare sală a fost în întregime decorată cu picturi care reprezintă imagini din viața tinere- lului nostru și peisaje din împreju- rimile taberei. Este într-adevăr deo- sebit de plăcut să-ți petreci zilele de vacanță în astfel de tabere! Dar iată că, spre necazul nostru intîlnim și tabere unde nu s-a fă- cut încă aproape nimic, deși peste cîteva zile vor sosi elevii. La Te- lega. în raionul Cîmpina, la Săliște 1 și Săliște 2, în regiunea Brașov nr s-au terminat nici reparațiile și tiic.' curățenia interioară. Cu toate cu tabăra școlară Telega e situată in- tr-un loc deosebit de pitoresc. într-o clădire frumoasă, pare un loc pără- sit, pustiu- Nu s-a rezolvat pînă acum nici problema aprovizionării. Pornire bună, direcție precisă Destinate să răspundă cerințe- lor economiei naționale prin asi- gurarea unor cadre medii bine pregătite intr-un mare număr de specialități, liceele de specialitate — a căror înființare a fost stabi- lită, ca urmare a directivelor Con- gresului al IX-lea al P.C.R. — o- feră un larg cadru de calificare profesională unui mare număr de tineri, dîndu-le posibilitatea de a-și valorifica aptitudinile și în- clinațiile în domeniile de activi- tate spre care se simt mai atrași Toate aceste aspecte explică în- suflețirea cu care a fost întîmpi- nată în întreaga țară înființarea acestor licee. în prezent, organele de resort pregătesc o „bună pornire" celui dinții an de activitate al liceelor de specialitate. In toate regiunile au loc pregătiri atît pentru des- fășurarea în cele mai bune con- diții a concursurilor de admitere cît și pentru organizarea activită- ților viitoare în condiții de na- tură să asigure pregătirea elevi- lor la un nivel cît mai ridicat. Doritori să aflăm amănunte în legătură cu modul de desfășurar- a acestor acțiuni pe plan local, ne-am îndreptat spre secția de în- vățămînt a regiunii Ploiești. Aici am fost întîmpinați de tovarășul Ion Cristescu, inspector metodist șef. — Colectivul secției noastre de învățămînt, cadrele didactice din întrebată de unde se vor procura alimentele, administrația taberei a răspuns simplu : de la „Alimentara" și de la „Aprozar". Dacă se vor găsi în cantități suficiente și la timp cele necesare, nu s-au gindit cei Telega. Cine poartă răspunderea stări de lucruri ? Ne dăm de la acestei seama M. MIRON (Continuare în pag. 4-a) Un ioc des vizitat în vacanță de către școlarii din București: Parcul de distracții „Herăstrău". regiune, părinții elevilor, ca și elevii înșiși au primit cu multă bucurie hotărirea cu privire la în- ființarea liceelor de specialitate, pe care o apreciază drept o mă- sură de mare importanță — ne-a pus tov. Cristescu. în regiune;: noastră vor lua ființă, potrivit cu specificul ei economic, licee in- dustriale de petrol (la Ploiești și Cîmpina), licee agricole (la Rm. Sărat, Voinești, Buzău, Valea Că- lugărească, Nucet, Mizil) și licee economice (la Ploiești, Buzău și Tîrgoviște). secției. Ceilalți membri ai colec livului nostru sînt acum pe teren, ori iau parte la diferite ședințe în legătură tocmai cu sarcinile le- gate de înființarea noilor licee A avut loc și o consfătuire de iu- cru cu cadrele didactice și orga- nele raionale în legătură cu mo- dul de organizare a concursului de admitere, cu aducerea la în- deplinire a instrucțiunilor primite de la Minsiterul învățămintului pe această linie. Sînt multe d? făcut... Cred însă că, pentru a răspunde exact la întrebarea pu- să, ar trebui să luăm în conside- rare două mari probleme care ne stau în față. Difuzarea manualelor Pregătirea deschiderii viitorului an școlar implică, de la amenaja- rea localurilor și pînă la probleme- le vizînd planurile și programele de învățămînt, o multitudine de aspecte. Printre ele se numără și difuzarea manualelor, acțiune care cere un mare volum de muncă, multă pricepere. Pentru a avea o imagine bine conturată asupra di- mensiunilor acestei acțiuni este su- ficient să precizăm că în viitorul an școlar se vor difuza 25 milioane de manuale școlare în valoare de peste 162 milioane de lei. Numai trans- portul lor din tipografii și depozite pînă la centrele regionale cere pes- te 900 de vagoane, la care se adaugă și miile de mașini care vor trebui să le transporte de acolo pînă în cel mai îndepărtat sat. După cum se știe, manualele re- prezintă darul oferit în fiecare toamnă elevilor patriei de către partid. Pentru pregătirea lui s-au străduit autori, redactori, munci- tori tipografi —• și el trebuie să ajungă la 15 septembrie, în atmo- sfera sărbătorească a primei zile de școală, pe banca fiecărui elev. în acest an manualele vor fi tran- sportate nu numai pînă la centrul de comună, ca în anii precedenți, ci pînă la școlile din cătune și sate, pentru a se ușura distribuirea lor, pe care urmează să o facă învăță- torii și profesorii. Operația însăși de distribuire va începe mai de- vreme decît în anii trecuti, la 5 august. în scopul asigurării tuturor con- dițiilor pentru buna desfășurare a rînd, am să precizez că aspectele privind baza materială necesară se referă atît la spațiul de școla- rizare — săli de clasă, laboratoa- re, ateliere etc, — cît și la asi- gurarea materialelor didactice și la posibilitățile de efectuare a practicii în producție. Datorită marii dezvoltări pe care o cu- nosc întreprinderile industriale și agricole din regiunea noastră, noile licee vor dispune de condi- ții foarte bune. Există spați'.’ de școlarizare, există posibilități largi de a se organiza practica de producție a elevilor în unitățile productive de profil. în ceea ce privește'cele trei licee economi- ce care se vor afla în grija di- rectă a secției noastre de învă- țămînt, ele iau ființă la Tîrgoviș- te. Ploiești .și Buzău, unde există clădiri școlare dotate adecvat, o anumită tradiție în această p:i- vință și toate condițiile necesare practicii în producție a elevilor. dau in lor, operațiilor legate de difuzarea ma- nualelor, la Ministerul învățămin- tului a avut loc recent o consfă- tuire la care au participat repre- zentanți ai secțiilor de învățămînt ale sfaturilor populare regionale și raionale, ai centrelor de librării și difuzare a cărții, ai uniunilor re- gionale și raionale ale cooperati- velor de consum etc. în cadrul consfătuirii s-au discutat proble- me legate de difuzarea manuale- lor școlare pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul învăță- mîntului. instrucțiuni care vizează îmbunătățirea sistemului de difu- zare a cărții școlare. După cum se vede, pe plan cen- tral s-au luat măsuri pentru ca această importantă lucrare pregăti- toare a deschiderii anului școlar să se realizeze în condiții optime. La aceste măsuri trebuie să se adauge însă grija secțiilor de învățămînt regionale, raionale și orășenești și a conducerilor de școli. Pentru ca manualele școlare să ajungă la data' de 15 septembrie în posesia tuturor elevilor școlilor noastre, se cuvine împlinită cu cea mai mare rigurozi- tate una din obligațiile directorilor de școli — întocmirea cu cea mai mare precizie a comenzilor pentru necesarul de cărți. Această precizie este cerută de faptul că manualele școlare se tipăresc exact în limitele planului de școlarizare. Este sufi- cient să se „greșească" nota de comandă numai cu unul sau două exemplare de fiecare cla- să, pentru ca zeci de mii de ma- K, dispunem în număr suficient. Pentru obiectele de cultură teh- nică generală și cultură tehnică de specialitate se va face apel la cadre din producție cu pregătire in specialitatea respectivă. — Desigur că, mai ales în a- ceste zile din preajma concursu- rilor de admitere, în centru) a- lenției se află problema recrutării elevilor care vor învăța in liceele de specialitate. Ce ne puteți spu- ne în această privință ? — Este, într-adevăr, o proble- mă aflată in centrul atenției noa- stre. Pe această linie ne-am ocu- pat în primul rînd de populariza- rea noilor licee în rindurile ele- vilor și ale părinților acestora. în cadrul unor ședințe de lucru cu directorii școlilor s-au stabilit o serie de măsuri în vederea aces- tei popularizări : organizarea u- nor discuții cu elevii, cu părinții, articole în ziarul local, ..Flamura Prahovei" etc. Permanent în școli, la secțiile raionale de în- vățămînt. la secția noastră se celor interesați lămuriri legătură cu profilul licee- cu perspectivele pe care le deschid ele, cu locul unde sînt amulasate, condițiile pe care le oferă ș.a.m.d. în același timp, în colaborare cu celelalte TEODOR DUMITRESCU (Continuare în pag. 4-a) nuale să facă drumuri inutile din- tr-un raion în altul sau chiar de la o regiune la alta. în ultimă instanță aceasta înseamnă nu numai con- sum inutil de resurse materiale și pierdere de timp, dar poate face ca distribuirea manualelor către un important număr de elevi să întîr- zie pînă după deschiderea anului școlar. Pentru ca notele de coman- dă să fie alcătuite în deplină con- cordanță cu planul de școlarizare, această operație urmează a fi făcu- tă, potrivit indicațiilor Ministeru- lui învățămintului, numai de către directorii de școli, cărora le revine și răspunderea ei. La rîndul lor, secțiile de învățămînt au datoria de a verifica toate comenzile școlilor. O grijă sporită se cere și pentru modul cum sînt manipulate, în cursul distribuirii, manualele șco- lare. Ele trebuie să ajungă la elevi în aceeași stare în care au părăsit întreprinderea poligrafică. Difuzarea în condiții bune și la timpul prevăzut a celor circa 25 de milioane de manuale școlare presu- pune, în etapa care urmează, o mi- nuțioasă examinare la nivelul ra- ioanelor și regiunilor a tuturor problemelor ce se vor ridica în le- gătură cu operația respectivă, so- luționarea operativă și competentă a acestor probleme. Este ceea ce se cere comisiilor regionale și raionale care coordonează această impor- tantă acțiune de pregătire a noului an școlar. * C. RADOI O militantă de frunte ------------------------------------------------------- A coordona și conduce activitatea a peste 1 000 de școli cu mai bine de 9 000 de cadre didactice și peste 200 de mii de elevi este o acțiune de mare răspundere, care presupune multă pricepere și energie. A ști să îmbini însă într-o concepție judi- cioasă toate elementele acestei ac- țiuni astfel încît să asiguri împli- nirea la un nivel tot mai înalt a sarcinilor trasate de către partid școlii presupune fără îndoială, ală- turi de pricepere și energie, o nouă calitate : aceea de a crea. Este ceea ce se cere celor care conduc secțiile de învățămînt din cele 16 regiuni ale țării. Este ceea ce o caracteri- zează și pe profesoara Maria Vicol, șefa secției de învățămînt a regiu- nii Bacău. Nefiind în intenția rîndurilor de față să prezinte numeroasele sale preocupări și nici să valorifice ex- periența ei de conducător al învă- țămîntului dintr-o regiune, ne oprim doar la cîteva din trăsăturile fizio- nomiei ei — și anume, la acelea care reprezintă esențialul. Am înscrie, în ordine, calitatea sa de militant co- munist pe tărîmul școlii și al edu- cației, calitate care determină preo- cuparea ei de a nu lăsa nici o latu- ră a activității școlare să se desfă- șoare fără o exigentă examinare personală. Maria Vicol cunoaște în adincime situația tuturor școlilor din regiune și activitatea celor mai mulți dintre dascălii lor. Am înscrie, apoi, operativitatea Și discernămîn- tul cu care rezolvă problemele ce-i cad în răspundere. Și, însfîrșit, nu putem să nu vorbim despre o cali- tate a ei, care i-a adus prețuirea și stima cadrelor didactice din regiu- nea Bacău: răbdarea, înțelegerea cu care se interesează de proble- mele lor de viață și de muncă, stră- duința pe care o depune pentru a le rezolva. înconjurată de prețuirea tuturor celor ce muncesc în școlile regiunii, Maria Vicol a fost distinsă în repe- tate rînduri cu medalii și ordine ale Republicii Socialiste România. Mili- tantă de frunte pe tărîmul învăță- mîntului nostru, ea aduce o nepre- cupețită contribuție la educarea ge- nerației de viitori constructori ai patriei. R. CONSTANTINESCU I I I I I I i I I I I I I Un aspect de la Combinatul de celuloză și hîrtie din Brăila, unde își vor desfășura practica elevii Liceu- lui industrial de chimie din localitate. Sute de imagini Anii par a fi trecut ca zilele. Doar amintirile, sute de imagini înscrise în uriașa carte a memoriei, le mai dau consistență și volum. Și totuși, parcă era mai ieri cînd, foarte tî- nără, aproape o copilă ea însăși, Maria Cristea și-a început profesia de educatoare printre copiii unui sătuc din Dobrogea. Nesiguranța, incertitudinile, temerile și, mai ales, necazurile, nenumăratele necazuri de la început, se pierd uneori unde- va departe în trecut, ca într-o cea- ță. Alteori însă îi apar cu limpe- zimea și pregnanța prezentului, l-a îndrăgit mult, atunci, pe copiii do- brogeni. Dar, nu peste multă vre- me, împrejurările au purtat-o în- tr-un alt capăt de țară, la Marti- neni, în actuala regiune Mureș- Autonomă Maghiară. Alțt copii au făcut-o să încerce și aici aceleași sentimente pline de căldură, care au ceva din duioșia maternă. Dar n-a putut rămîne nici aici. A tre- buit să plece undeva lîngă Mizil, la Treisțeni și la Vadu Săpat. Acum, în anii noștri, s-a statornicit la Gră- dinița de copii nr. 1 din Bușteni. Și nu o dată, cînd mîngîie capetele copiilor cu care lucrează azi, i se pare că chipurile lor se confundă cu chipurile altor sute de copii pe care i-a mîngîiat și i-a purtat de mină într-un loc sau altul, că alcă- tuiesc un singur tot — sînt copii ai țării, sute și sute de copii care au crescut sub ocrotirea ei atentă, gri- julie. O îndelungată experiență și ata- șamentul pentru profesia căreia i s-a dedicat o ajută să găsească me- reu noi și noi căi pentru a-i învăța pe copii să distingă ce e rău de ce e bine, să înțeleagă lumea din jur, să gîndească. Construind cu ei jocuri din plastilină, din carton sau din hîrtie, alegînd un diapozitiv sau o bandă de magnetofon pe care este înregistrată o poveste, Maria Cris- tea se simte întotdeauna îndemnată de același impuls — dorința ca a- cești copii șă devină miine oameni adevărați. La afecțiunea pe care le-o arată educatoarea lor copiii răspund cu aceeași afecțiune. Și tot cu afecțiu- ne o înconjoară colegii, părinții co- piilor care i-au fost dați în grijă. Toți cei care o cunosc o stimează pentru conștiinciozitatea și bunăta- tea ei. pentru priceperea și pasiu- nea pe care le depune în munca atît de gingașă și de subtilă de edu- catoare. V. OCTAVIAN Largi perspec :ive pentru elevii liceelor de specialitate Stilul este omul ----------------------------------------------------------------------- Aforismul „stilul e omul" poate fi extins din domeniul pur literar la tot ceea ce se subînțelege prin ter- menul „stil de activitate". Că este așa o dovedește o dată mai mult fap- tul că toți cei ce o cunosc pe comu- nista Ioana lonescu nu pot despărți imaginea ei de munca pe care o des- fășoară. Lector la Institutul de perfecțio- nare a cadrelor didactice din Bucu- rești, Ioana lonescu a contribuit la pregătirea psiho-pedagogică a mul- tor învățători și profesori. Lecțiile sale, precizările făcute în cadrul se- minariilor, transcrise în caietele de notițe, sînt revăzute mereu de învă- țătorii și profesorii care au studiat sub conducerea ei cu acea certitu- dine a aflării unui sfat prețios cu care te adresezi uni prieten apropiat, Măiestrie profesională „Dacă o lecție se poate numi operă de creație, apoi oricare din- tre lecțiile tovarășei Niculescu este o asemenea operă. Nu pentru că orele ei respectă toate princi- piile didactice, ci mai ales pentru marea lor bogăție in elemente afec- tive. Cînd vorbește ai impresia vie că fiecare cuvînt al ei se imprimă adine în mintea și inima elevilor. Iar cînd își spune părerile la șe- dințele consiliului pedagogic, noi, cei tineri, o urmărim cu creionul în mînă. Pentru ea. didactica este cu adevărat un domeniu de con- tinuă creație..." Entuziasmul cu care ne-a de- Studiu în bibliotecă deosebit de amplu documentat. Cu același simțămînt deschid caietele de notițe numeroși maiștri-in* structori din școlile profesionale care au învățat să pătrundă tainele pedagogiei la cursurile conduse de tovarășa lonescu. Alte caiete, aco- perite uneori cu o scriere stîngace, stau mărturie a activităților rodnice de propagandă pedagogică în rîndu- rile femeilor desfășurate de Ioana lonescu, de astă dată în calitate de lector al Universității populare. Desigur, despre fiecare dintre a- ceste activități s-ar putea da multe amănunte. S-ar putea vorbi, de exemplu, despre tînărul maistru-in- structor căruia cursul tovarășei lo- nescu i-a revelat o adevărată pasi- une pedagogică, despre mama care mărturisea fericită că, în sfîrșit, a scris-o un foarte tînăr profesor de la Liceul nr. 1 din Tîrgoviște pe colega sa mai vîrstnică, profesoara de română și filozofie Maria Nicu- lescu Panait Ghimpu, vorbea de la sine despre măiestria ei. O serioasă pregătire, o vastă cultură, o înaltă exigentă pedagogică se unesc la profesoara Maria Niculescu cu ma- rea ei dragoste pentru copii și ti- neri. cu dorința de a-i ajuta, de a-i învăța, de a~i îndruma. Tocmai a- ceasta explică buna pregătire a ge- nerațiilor de elevi pe care ea i-a format de-a lungul anilor petre- cuți în sluiba școlii. Nu-i de mira- re, deci, că toți cei care au învățat Pagini din trecutul școlii noastre , Expoziția „Pagini din tre- cutul școlii noastre", deschi- să recent la Biblioteca Cen- trală Universitară din Cluj, reprezintă o manifestare culturală deosebit de inte- resantă. Organizatorii expoziției — un colectiv de cadre di- dactice de la Universitatea „Babeș-Bolyai" și din li- ceele clujene, care au lu- crat sub îndrumarea Facul- tății de pedagogie și a di- recțiunii Bibliotecii Centra- le Universitare din locali- tate — au căutat să dea vizitatorilor expoziției pri- lejul de a cunoaște valo- roasa contribuție adusă de școala românească la patri- moniul culturii naționale. Manuscrisele, manualele di- dactice, documentele șco- lare, fotografiile, graficele, hărțile și alte materiale ex- puse oglindesc importante etape ale dezvoltării învă- țămîntului nostru. Unul dintre standuri cu- prinde, între altele, ve- chi manuale școlare de limba română : Bucoav- na de la Bălgrad (1699), Bu- coavna de la Cluj (1744), Abecedarul lui Șincai (Blaj 1783), Abecedarul lui G. Săulescu (Iași 1847), Meto- dă nouă de scriere și citire pentru uzul clasei I prima- ră de Ion Creangă (Iași 1872), Abecedarul românesc de Dr. Barbu Constantines- cu (București 1874) — care a atins 35 de ediții — Car- te de citire pentru școlile populare române greco- orientale de Zaharia Boiu (Sibiu 1869) etc. Gramatica este reprezen- tată prin Elementa linguae Daco-Romanae sive Vaia- chicac a lui Samuel Micu și G. Șincai (Viena 1780), prin manualele de gramatică ale lui loan Alexi (Viena 1826). Ion Eliade Rădulescu (Sibiu 1828), Timotei Cipariu (București 1869) etc. Foarte interesante sînt și gramati- cile în manuscris ca cea a lui Ion Budai Deleanu (Fundamentele gramaticii limbii române), a lui Timo- tei Cipariu (Gramatica lim- bii române, Analitica, Sin- tetica), precum și manus- crisul primei gramatici is- torici a lui Cipariu — Ele- mente de limbă română după dialecte și monumen- te vechi (Blaj 1854). Dintre cărțile de lectură literară, de literatură și de istoria literaturii prezente în expoziție amintim : Lepturariu românesc de A. Pumnu (Viena 1862), Retori- ca lui Ion Piuaru Molnar (Buda 1798), Crestomație sau Analecte literare a lui T. Cipariu (primul tratat de istoria literaturii române). Elemente de poetică, me- trică și versificațiune a lui T. Cipariu (Blaj 1860), Ma- nual de istoria literaturii române de Enea Hodoș (Ca- ransebeș 1893). La standul de istorie apar cele mai reprezentative ma- nuale de istorie folosite în trecut pe teritoriul patriei noastre : Cele patru mari imperii a lui Johannes Sleî- danus (Haga 1631), începu- turile temeinice ale Istoriei de obște (Sibiu 1798), Ma- izbutit să realizeze o deplină comu- niune sufletească cu propriul ei co- pil — o fire mai închisă, mai puțin permeabilă — și despre multe alte fapte semnificative. Ne-am oprit totuși la o altă activitate, pe care o considerăm drept cea mai aproape de sufletul Ioanei lonescu. De peste zece ani, ea răspunde de perfecționarea pedagogilor din casele de copii. Este o muncă spre care pdlarizează direcțiile principale ale preocupărilor ei didactice și de cercetare științifică, de care se simte deosebit de legată. Rezultatele rodnice ale activității sale în acest domeniu se vădesc și în numărul însemnat de pedagogi din casele de copii care au reușit, datorită îndemnului și îndrumării ei să dobîndească gradul II, și în schimburile de experiență organizate între aceste instituții, și în participa- rea largă a profesorilor din cadrul lor la sesiunile de comunicări știin- țifice, ca și în rezolvarea, datorită aplicării unor metode inițiate de to- varășa lonescu, a problemelor ridi- cate de unii copii cu tulburări de comportament. Studiul amplu bazat pe o îndelungată cercetare, dedicat muncii în casele de copii, studiu care se află acum pe masa tovarășei lonescu în stadiu de finisare, relevă latura profund științifică a acestei activități. Iată de ce toți cei care o cunosc sînt unanimi în aprecierea că în ac- tivitatea comunistei Ioana lonescu stilul de muncă îl definește deplin pe om. AL. CIUCĂ cu tovarășa Niculescu vor să-i ur- meze exemplul. îndeosebi fostele sale eleve de la Școala pedagogică din Tîrgoviște, unde a lucrat un timp, se străduiesc să-i semene în- tocmai- Astăzi învățătoare, ele au devenit cadre valoroase și lucrează cu rezultate dintre cele mai bune. Neîntrecută dirigintă — respon- sabila comisiei metodice a dirigin- ților de la Liceul nr. I din Tîrgo- viște — Maria Niculescu este mereu solicitată să țină lecții deschise, iar referatele pe care le prezintă la consfătuirile cu diriginții sînt am- plu discutate si se bucură de o fru- moasă apreciere. Alături de activitatea didactică și metodică, Maria Niculescu Panait Ghimpu desfășoară și o meritorie activitate științifică. Comunicările sale sînt mult apreciate în cadrul filialei locale a Societății de științe istorice și filologice, iar lucrarea pe care a întocmit-o pentru dobân- direa gradului I este rodul unei adinei și temeinice pregătiri. Iubită de elevi, stimată profund de colegi, apreciată de toți cei care îi cunosc activitatea, Maria Nicu- lescu Panait Ghimpu este unul din- tre acei oameni ai școlii a căror activitate constituie pe drept cu- vînt un exemplu și o mîndrie. C. DAN nual de Istoria Principatu- lui României (București (1839) a lui Aaron Florian, Compendiu de Istoria Tran- silvaniei cu privire distinctă la români a lui loan V. Rusu (Sibiu 1864) — primul manual de istoria Transil- vaniei în limba română — Istoria patriei pentru șco- lile poporale din Ardeal de Ion Micu Moldovan (Blaj 1875) etc. Mult interes prezintă manualele de aritmetică : Îndreptar către aritmetică a lui G. Șincai (Blaj 1875), Elemente de matematică de G. Asachi (Iași 1838), Ele- mentele aritmeticii de Gov- dela (Iași 1818), Sistemul metric de B. Petri (Sibiu 1875), Aritmetica practică pentru clasele secundare de Spiru C. Haret (Ed. VII, București 1898) ș.a. Cîteva manuscrise și ma- nuale folosite în cele patru licee naționale din Transil- vania ne arată după ce se desfășura studiul chimiei, însemnări de Chimie (Blaj, cca. 1860). Curs de chimie elementară de P. Poni (Iași 1874), Noțiuni elementare de chimie pentru clasele se- cundare de dr. C. Istrati (București 1899). Dintre manualele de fizi- că expuse cităm : Fizica uzuală de A. Marin (Bucu- rești 1863), Introducere în Fizică — manuscris din Blaj (1860), Cursul de Fizică al Iui Ștefan Nifalvl (Cluj 1826), Elemente de Fizică de E. Bacaloglu (București 1870). Pentru predarea științelor naturale găsim în expoziție Istoria naturală de I. Cihac (Iași 1837), Compendiu de istorie naturală de Simion Mihali (Blaj 1856), Curs ele- mentar de istorie naturală pentru gimnazii superioare din România. Zoologia — de Dr. luliu Boroșiu (Bucu- rești 1864), Economie rurală de Șt. Pop (Blaj 1881) — primul manual de mare circulație pentru studiul a- griculturii — Curs elemen- tar de Geologie de Gr. Ște- fănescu (București 1890) și altele, iar pentru predarea geografiei Deobște Geogra- fie a lui Anfilohie Hotiniul (Iași 1795), Geografia Ro- mâniei de D. Philippide (Lipsea 1816), Icoana Pă- mintului a lui loan Rusu (Blaj 1842), precum și nu- meroase hărți și atlase șco- lare. Un stand bogat în expo- nate este cel de pedagogie- filozofie, unde atrag atenția Filozofia cea lucrătoare sau rinduielile dreptului firei a lui S. Micu (Blaj 1785), Metodul instrucțiunii — manuscris (Blaj 1860), Cursul de Filozofie (ma- nuscrisul și tipăritura) a lui S. Bărnuțiu, Elemente de filozofie a lui Timotei Cipariu (Blaj 1859), Logica lui Titu Maiorescu. Expoziția este cercetată de un mare număr de vizi- tatori, care găsesc aici va- loroase informații referitoa- re la trecutul școlii româ- nești. prof. ION BOTA Dezvoltarea industriei noastre socialiste, automatizarea și in- troducerea proceselor tehnologi- ce moderne în producția indus- trială, marile șantiere unde se înalță noi fabrici și uzine, noi blocuri de locuit și importante obiective social-culturale, meca- nizarea și chimizarea agricultu- rii solicită specialiști cu o pre- gătire complexă, avînd un nivel de cultură generală și de pregă- tire tehnică tot mai înaltă. Un rol important în activitatea din toate sectoarele economice sînt menite să-1 îndeplinească cadre- le medii de specialitate pe care le vor pregăti liceele de specia- litate ce vor începe să funcțio- neze din toamna viitoare. Pentru anul școlar 1966—1967, candidații la examenul de admi- tere în liceele industriale, agri- cole și economice își vor putea alege profesia din rîndul a 52 de specialități care îi vor pre- găti să lucreze în cele mai im- portante ramuri industriale, a- gricole, economice. Un loc central în rîndurile vii- toarelor licee de specialitate îl vor ocupa liceele care pregătesc cadre pentru industria metalur- gică și constructoare de mașini. Cei care își vor alege de pildă, — dintre numeroaselor speciali- tăți cuprinse în profilul liceelor din sectorul industriei grele — specialitatea instalații siderurgi- ce și automatizări vor putea pătrunde tainele funcționării „creierelor electronice" care co- mandă întregul proces de pro- ducție al furnalelor moderne, al oțelăriilor și laminoarelor, do- bindind capacitatea de a condu- ce și regla aceste complicate procese de producție. De o pre- gătire tehnică multilaterală, îm- brățișînd cîteva din domeniile în care introducerea realizărilor științei contemporane a determi- nat revoluționarea proceselor de producție, vor beneficia și tinerii care se vor pregăti în speciali- tatea termotehnica proceselor siderurgice. Ambele aceste spe- cialități sînt prevăzute în profi- lul Liceului industrial metalur- gic din Galați, care va funcționa în cadrul Liceului nr. 1 din Galați, în profilul Liceului in- dustrial metalurgic din Hune- doara, care va funcționa la Grupul școlar metalurgic din localitate etc. Un domeniu al industriei grele în care introducerea tehnicii moderne a determinat schimbări structurale ale proceselor de producție, mecanizarea și auto- matizarea ușurînd munca oame- nilor și sporindu-i productivita- tea, îl constituie industria minie- ră. Cadrelor medii de specialitate care se vor pregăti pentru a lucra în acest sector le va re- veni sarcina ca, alături de ingi- neri, să execute lucrări pentru ameliorarea comportării diferi- telor utilaje în regim de lucru, pentru ridicarea indicilor de si- guranță, modificarea diferitelor dispozitive și a preparației mi- nereurilor etc. Specialiștii în mine și electromecanică minieră vor fi pregătiti în cadrul Li- ceului industrial minier din Raia Mare, care va funcționa la Grupul școlar minier din locali- tate și în cadrul Liceului in- dustrial minier din Petroșani, care va funcționa la Grupul școlar minier din localitate. Petrolul — „aurul negru" — constituie una din marile bogății ale țării noastre. In anii con- strucției socialiste s-a dezvoltat amplu industria petrolului, me- nită să asigure exploatarea ra- țională și modernă a acestei mari bogății, valorificarea ei completă și deplină. Elevii care se vor pregăti în speciali- tatea exploatarea zăcămintelor de țiței și gaze vor primi cunoș- tințe multilaterale asupra mo- dului în care se realizează fo- rajul sondelor, exploatarea lor, colectarea, transportul șl trata- rea țițeiului, precum și organi- zarea șantierelor petroliere. O altă specialitate importantă în domeniul industriei petroliere o constituie prelucrarea țițeiului și utilajului rafinăriilor. Ajunge să vizitezi o rafinărie modernă de titei — cum este aceea de la Brazi, de pildă — pentru a în- țelege pe deplin frumusețea și înalta tehnicitate a acestei pro- fesii. Specialiștii în domeniul utilajului pentru foraj-extracție vor studia, alături de problemele de tehnică specifică, proprietă- țile fizice și chimice ale forma- țiunilor biologice străbătute în cursul forajului sondelor de mare adincime, caracteristicile fluidelor de foraj, diferitele apa- rate de măsură și control utili- zate în cadrul schelelor petrolie- re moderne. Liceele industriale care pregătesc cadre medii în specialitățile din industria pe- trolului vor funcționa în cadrul unor grupuri școlare cu tradiție și cu amplă experiență în pre- gătirea muncitorilor și tehnicie- nilor. Astfel, la Liceul industrial de petrol din Ploiești, funcțio- nînd în cadrul Grupului școlar de petrol din localitate, vor fi pregătite cadre medii în specia- litatea prelucrarea țițeiului și utilaj de rafinărie, iar la Liceul industrial de petrol din Cimpina vor fi pregătite cadre în specia- litățile utilaj pentru foraj-extrac- țîe și exploatarea zăcămintelor de țiței și gaze. In anii desăvîrșirii construcției socialiste industria ușoară a cu- noscut și ea un avînt ne- întrerupt, în scopul satisfacerii la un nivel cantitativ și calitativ mereu mai înalt a cerințelor oa- menilor muncii. Noile întreprin- deri din acest domeniu dispun de utilaje moderne, caracteriza- te printr-un grțd deosebit de mecanizare și automatizare, care permit realizarea unor sortimen- te variate, superioare din punct de vedere calitativ. Viitoarele cadre medii de specialitate din acest domeniu se vor putea pre- găti într-o serie de specialități printre care filatură-țesătorie, mecanică pentru întreținerea mașinilor și utilajelor din indus- tria textilă etc. Perspective largi deschide în acest sector și spe- cializarea în domeniul confec- țiunilor din piele și înlocuitori și în domeniul prelucrării cauciucului și confecționării ar- ticolelor din cauciuc. Tinerii care doresc să se pregătească pentru aceste specialități se pot înscrie la concursul de admitere al Liceului industrial pentru industria ușoară care va func- ționa la Grupul școlar de indus- trie ușoară din București (filatu- ră-țesătorie, tricotaje și confecții textile, confecții din piele și în- locuitori, prelucrarea cauciucu- lui) ; Liceul industrial pentru in- dustria ușoară care va funcționa la Grupul școlar de specialitate din Timișoara (filatură-țesătorie și mecanică pentru întreținerea mașinilor și utilajelor din indus- tria textilă) ; Liceul industrial pentru industria ușoară care va funcționa la Grupul școlar din Cisnădie (filatură-țesătorie) și Li- ceul industrial pentru industria ușoară care va funcționa la Gru- pul școlar al Sfatului popular din Iași (filatură-țesătorie). Un domeniu Interesant de ac- tivitate vor avea și cadrele care vor absolvi liceele economice, unde se vor studia contabilitatea și merceologia. In regiunea Ar- geș, de pildă, vor funcționa Liceul economic din Rîmnicu Vîlcea, cu specialitățile contabi- litate și merceologie, și Liceul economic din Pitești, cu specia- litatea contabilitate ; în regiunea Bacău — Liceul economic din Bacău cu specialitatea contabili- tate ; în regiunea Banat, Liceul economic din Timișoara, Liceul economic din Arad (ambele cu specialitatea contabilitate) ; în regiunea Brașov, Liceul econo- mic din Brașov (contabilitate, merceologie) si Liceul economic din Mediaș (contabilitate).. Licee cu una sau ambele specialități vor mai funcționa la Călărași, Roșiori, Giurgiu, Cluj, Bistrița, Oradea, Constanța, Galați, Brăi- la, Focșani, Alba lulia. Orăstie, Iași, Vaslui, Satu Mare, Baia Mare, Tg. Mureș, Craiova, etc. Un mare număr de licee de specialitate iau ființă în sectorul agriculturii. Ele vor pregăti vii- toarele cadre de specialiști cu calificare medie în agricultură, horticultură, tehnică zooveterina- ră, mecanica agricolă, culturi irigate, hidrotehnică etc. Iată o serie de localități în care vor funcționa in anul șco- lar 1966—1967, licee agricole, precum și specialitățile pentru care fiecare dintre aceste licee vor pregăti cadre : Slatina (a- gronomie, veterinară), Curtea de Argeș (horticultură, veterinară), Drăgășani (horticultură, contabi- lirate și merceologie agricolă), Trifești-Roman (agronomie, ve- terinară), Roman (mecanică a- gricolă). Timișoara (hidroame- liorații, contabilitate și mer- ceologie agricolă), Arad (hi- droameliorații. horticultură, ve- terinară). Lugoj (veterinară, contabilitate și merceologie agri- colă), Blaj (horticultura, contabi- litate și merceologie agricolă, protecția plantelor), Dumbrăveni (agronomie, contabilitate și mer- ceologie agricolă), Fundulea (a- gronomie, Ifdroameliorații, ve- terinară), Brănești (cadastru și organizarea teritoriului, con- strucții hidrotehnice), Turnu Măgurele (hidroameliorații, Con- tabilitate și merceologie agrico- lă). Bistrița (horticultură. vete- rinară. contabilitate și merceolo- gie agricolă). Oradea (meca- nică agricolă și ameliorație), Saionta (agronomie, contabilita- te și merceologie agricolă), Sim- leul Silvaniei (veterinară, con- tabilitate și merceologie agrico- lă). Poarta Albă (agronomie, veterinară, hidroameliorație). Brăila (veterinară, contabilitate și merceologie agricolă hidro- ameliorație), Odobești (horti- » cultură). Tecuci (agronomie), ’ Gcoagiu (horticultură, veterina- ră), Unși (horticultură), Iași (horticultură, cadastru și orga- nizarea teritoriului, contabilitate și merceologie agricolă), Podul Iloaiei — Iași (agronomie, vete- rinară), Satu Mare (agronomie, horticultură, veterinară, conta- bilitate și merceologie agricolă), Odorhei (contabilitate și merceo- logie agricolă), Tîrgn Mureș (a- gronomie, veterinară, contabili- tate și merceologie agricolă), Craiova (hidroameliorație, me- canică agricola, construcții hidrotehnice), Calafat (agrono- mie, contabilitate și merceologie agricolă). Halînga-Tîrgu Jiu (ve- terinară). Malul Mare — Cra- iova (veterinară, contabilitate și merceologie agricolă), Bîrsești — Tîrgu Jiu (horticultura). Be- chet — Oltenia (horticultură), Rîmnicu Sărat (agronomie, ve- terinară), Voinești — Ploiești (horticultură), Buzău (hidroame- liorații, horticultura, contabilita- te și merceologie agricolă), Va- lea Călugărească (horticultură). Nucet — Ploiești (veterinară), Mizil (contabilitate și merceolo- gie agricolă), Șendricani —. Su- ceava (agronomie), Dragomireștl Vale — București (horticultură, veterinară, protecția plantelor). O pondere însemnată în ca- drul liceelor de specialitate o au liceele pedagogice, care au mi- siunea de a pregăti cadre de în- vățători la nivelul cerințelor ac- tuale și de perspectivă ale în- vățămîntului nostru. Liceele pe- dagogice vor funcționa în cadrul școlilor pedagogice șl al Institu- telor pedagogice de învățători. Alături de pregătirea profesio- nală temeinică în vederea exer- citării funcțiilor de cadre medii de specialitate, elevii tuturor li- ceelor industriale, agricole, eco- nomice și pedagogice vor primi și o temeinică pregătire de cul- tură generală, echivalentă în ansamblu cu pregătirea pe care o primesc elevii liceelor de cul- tură generală și care le va per- mite, dacă doresc, să-și continue studiile în instituțiile de învăță- mînt superior. In aceste zile, liceele de specialitate din întreaga țară primesc înscrieri de candidați pentru concursul de admitere care va avea Ioc între 22—29 iunie a. c. înscrierile continuă pînă in ziua de 21 iunie a.c. Concursul de admitere se va desfășura la limba română și matematică (scris și oral). PAGINA 2 ȘEDINȚA CONSILIILOR ÎNVĂȚĂMÎNTULUI SUPERIOR, DE CULT URĂ GENERALĂ, PROFESIONAL ȘI T^NT- In zilele de 2 și 3 Iunie a.c., s-au desfășurat lucrările Consi- liilor învățămîntului superior, de cultură generală, profesional și tehnic. Au participat academicieni, membri corespondenti ai Acade- miei, membri ai corpului didactic din învățămîntul de toate gra- dele, reprezentanți ai ministerelor și ai altor instituții șl organi- zații centrale. In cadrul ședinței celor 3 Consilii reunite s-a dezbătut studiu] întocmit de Ministerul învățămîntului pe baza sarcinilor stabilite de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român ^u Privire Ia problemele fundamentale ale dezvoltării învățămîntului de toate gradele în următorii ani. Au fost prezentate și proiectele de acte normative privitoare la înființarea liceelor de specialitate. Au luat cuvîntul numeroși vorbitori care au apreciat favorabil propunerile și măsurile preconizate, făcind în același timp obser- vații prețioase pentru îmbunătățirea lor. Ținînd seama de suges- tiile făcute, studiul va fi definitivat și prezentat spre aprobare con- ducerii de partid și de stat. De asemenea, a avut loc un larg schimb de păreri referitor la îmbunătățirea sistemului de absolvire a școlii generale (de 8 ani), examenului de maturitate, precum și a concursurilor de admitere in școlile de tip mediu șl învățămînt superior. Măsurile preconizate au drept scop înlăturarea paralelismului ce există între examenul de absolvire a școlii generale și concursul de admitere ce se ține în vederea continuării studiilor, precum și evitarea supraîncărcării absolvenților de școli generale și de licee, datorită numărului mare de probe pe care le au de susținut într-un interval scurt de timp. Consiliul învățămîntului superior a analizat unele măsuri de aplicare a actelor normative privind organizarea doctoratului, în- deosebi în sensul lărgirii posibilităților de cuprindere la doctoratul fără scoatere de la locul de producție. Ședința Consiliilor reunite a fost prezidată de către tovarășul acad. Ștefan Bălan, ministrul invățămintului. La ședință a luat parte tovarășul Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. în marea aulă a Universității din București s-au reunit sute de oa- meni ai învățămîntului de toate gra- dele, reprezentanți ai corpului di- dactic din întreaga tară, care fac parte din Consiliile învățămîntului superior, învățămîntului de cultură generală și învățămîntului profesio- nal și tehnic. Au participat acade- micieni, profesori universitari, pro- fesori din școli generale și din licee, specialiști din producție care se ocu- pă de pregătirea viitoarelor cadre de muncitori și tehnicieni. în cadrul unor dezbateri aprofun- Luînd cuvîntul în ședință, acad. Ștefan Bălan, ministrul învățămîn- tului, a arătat că studiul întocmit de Ministerul învățămîntului în ceea ce privește așezarea învățămîntu- lui în următorii ani trateaza pro- blema măririi duratei învățămîntu- lui obligatoriu — sarcină dintre cele mai importante trasată de Con- gresul al IX-lea al partidului în legătură cu ridicarea nivelului cul- tural al întregului popor — și cu- prinde propuneri asupra modalită- ților practice de aplicare a hotărî- rilor Congresului cu privire la în- ființarea liceelor de specialitate, a- supra căilor menite să asigure o largă dezvoltare învățămîntului de cultură generală, profesional și teh- Măsuri să înlăture supraîncărcarea elevilor, să asigure pregătirea lor mai temeinică Numeroși participanti Ia ședință au luat cuvîntul în sprijinul pro- punerilor prezentate de Ministerul învățămîntului. Și-au spus părerea, în legătură cu aceste propuneri, acad. prof. lorgu Iordan, prof. univ. Constantin Dinculescu, rectorul In- stitutului politehnic „Gheorghe Gheorghiu-Dej“ din București, prof. univ. Constantin Avram, rectorul Institutului politehnic din Timișoa- ra, prof. univ. Nicolae Lascu, pro- rectorul Universității „Babeș Bo- lyai" din Cluj, prof. univ. Alexan- dru Roșea, prof. univ. Tiberiu An- drașovski, prof. univ. Andrei Dancsuly, prof. univ. Gheorghe Galbură, prof. univ. Ștefan Birsă- nescu, tov. Claudiu Beiu, director adjunct în Ministerul Industriei Construcțiilor de Mașini, prof. Du- mitru Voicu, șeful secției de învă- țămînt a regiunii Oltenia, prof. Const. Pilof, șeful secției de învă- țămînt a orașului Sibiu. Ion Pușcaș, șeful secției de învățămînt a regiu- nii Crișana, precum și profesorii Gh. Călugărița, Ion Dragu, Elisabeta Su- elu, Marioara Iordan. Prezentînd o serie de argumen- te convingătoare, referindu-se la date. au fost analizate soluțiile pro- puse de Ministerul învâțămintului în cele mai importante probleme de perspectivă ale școlii, legate de per- fecționarea învățămîntului nostru în lumina Directivelor’ celui de al IX-lea Congres al Partidului Comu- nist Român. Toți participantii la discuții și-au exprimat sentimentele de profundă recunoștință față de partid pentru grija neabătută pe care o arată în- vățămîntului, pentru condițiile deo- sebit de favorabile create în scopul dezvoltării și perfecționării lui. nic și îmbunătățirea profilului în- vățămîntului universitar și postuni- versitar. în procesul elaborării a- cestui studiu — a subliniat ministrul învățămîntului — au fost consultați mulți dintre membrii Consiliilor în- vățămîntului superior, de cultură ge- nerală, profesional și tehnic, iar o parte din aceștia au colaborat direct la redactarea unora din capitolele lui. Acad. Ștefan Bălan a prezentat în continuare propunerile în legă- tură cu îmbunătățirea sistemului de absolvire a școlii generale, cu desfășurarea examenului de matu- ritate, precum și a concursurilor de admitere în școlile de tip mediu și în învățămîntul superior. experiența concretă a învățămîntu- lui nostru, vorbitorii au făcut un viu schimb de opinii, arătînd cum vor contribui măsurile preconizate la asigurarea unei pregătiri mai a- profundate a elevilor, ca și la mai buna desfășurare a examenelor. în cuvîntul său, prof. univ. Mi- ron Constantinescu, adjunct al mi- nistrului învățămîntului, a subliniat că propunerile făcute de Ministerul învățămîntului au la bază sarcina ce i-a fost trasată de către partid și guvern de a asigura eliminarea su- praîncărcării elevilor și creșterea eficienței activității instructiv-edu- cative. Aceste sarcini — a spus vorbitorul — sînt menite să de- termine, o dată cu înlăturarea unor paralelisme inutile, și o mai bună coordonare între pro- gramele examenului de maturitate și programele concursurilor de admi- tere în învățămîntul superior. De asemenea, se realizează o dife- rențiere care ține seama de ce- rințele orientării profesionale a tineretului, de condițiile create prin înființarea liceelor de spe- cialitate. Prelungirea școlarității obligatorii- o treaptă superioară în dezvoltarea învățămîntului românesc Vii dezbateri au avut loc, în ca- drul ședinței, în legătură cu mă- surile preconizate în vederea dez- voltării învățămîntului de toate gradele în următorii ani. Referindu-se la problema prelun- girii școlarității obligatorii, prof. univ. Stanciu Stoian a fost de pă- rere că este binevenită propune- rea de a se lua în seamă posibili- tatea ca studiile școlare să înceapă înainte de 7 ani, prin introducerea unui an de pregătire. în același timp, prelungirea școlarității după 14—15 ani trebuie să aibă în vedere pregă- tirea pentru profesiune. Acest fapt va asigura celor care vor termina învățămîntul obligatoriu atît posi- bilitatea de a lucra în producție, cît și de a-și continua studiile. în scopul de a înlătura supraîncărcarea elevilor, a spus în continuare vor- bitorul, este necesar ca din planurile de învățămînt și din programele școlare să fie eliminate cunoștințele depășite, paralelismele, ca să se poată face loc cunoștințelor impuse de actuala dezvoltare a științei, îm- bunătățindu-se concomitent latura metodică a predării. Prof. Petru Oproiescu, de la Li- ceul nr. 1 din Tîrnăveni, a susținut de asemenea propunerea ca, paralel cu prelungirea duratei învățămîntu- lui general obligatoriu, să se intro- ducă un an de studii pregătitor, care va ușura mult munca dificilă a ca- drelor didactice ce predau la clasa I. Referindu-se în continuare la sis- temul de perfecționare a cadrelor didactice, tov. Oproiescu a făcut propuneri cu privire la examenele de definitivat, de gradul II și de gradul I și la perfecționarea cadre- lor de conducere din școli, precum și a inspectorilor secțiilor de învă- țămînt. Prof. univ. Teodor Martin, expri- mîndu-și adeziunea la propunerea de a se prelungi durata învățămîn- tului obligatoriu, s-a referit în con- tinuare la necesitatea de a se men- ține examenele pentru acordarea gradelor didactice, care îi pun pe profesori în situația de a'ȘÎ perfec- ționa pregătirea. Vorbitorul s-a oprit apoi asupra necesității de a se studia bugetul- timp al elevilor, studenților și ca- drelor didactice, pentru ca acesta să fie folosit cît mai eficient. Un asemenea studiu care să fie real, multiplu și realizat pe toate planu- rile, va contribui mult la elimina- Crearea liceelor de specialitate și unele probleme ale orientării profesionale a tinerei generații Prof. Sofia Pușcașu, șefa secției de învățămînt a orașului București, s-a referit la ajutorul pe care psiholo- gii sînt chemați să-1 dea școlii în orientarea profesională a elevilor, în continuare vorbitoarea s-a referit la unele probleme ale învățămîntului special — propu- nînd să se organizeze în mod experimental unele clase destinate acestui învățămînt pe lîngă școlile generale — la intensificarea activi- tății de perfecționare a conducători- lor de școli, la înființarea școlilor cu predare în limbi străine și a propus, pe baza studiului efectuat de secția de învățămînt a Capitalei, ca și în grădinițele de copii să ia ființă grupe de copii care să învețe o limbă străină. Tov. Nicolae Diaeonescu. director în Ministerul Industriei Chimice, a rea supraîncărcării existente încă în activitatea din învățămînt. Prof. Petre Bucșa, directorul Li- ceului nr. 1 din Cluj, pornind de la propunerea făcută în studiul Minis- terului învățămîntului cu privire la prelungirea duratei învățămîntului obligatoriu a făcut sugestii privind conținutul planurilor de învățămînt și al programelor școlare ale școlii generale. El a arătat că so- cotește judicioase propunerile de înființare a secțiilor de muzică și e- ducație fizică din cadrul liceelor pedagogice, precum și de creare a școlilor de aplicație de pe lingă a- ceste licee. El a propus extinderea acestei forme și în vederea asigu- rării practicii pedagogice a studen- ților din universități și din institu- tele pedagogice. în cuvîntul său tov. Petre Bucșa a susținut de asemenea, propunerea ca, în scopul de a asigura stabilita- tea cadrelor didactice și a stimula pe profesorii cu activitate îndelun- gată în slujba școlii, numărul de ore constituind obligația de catedră a celor cu peste 20 de ani vechime în învățămînt să fie redus. Prof. Teodosie Vorobiev, de la Școala generală nr. 5 din Tulcea și-a exprimat totala adeziune la propu- nerea conținută în studiu privind ex- tinderea duratei învățămîntului ge- neral, arătînd că socotește necesar ca această prelungire să se realizeze de la 14 ani în sus. în continuare, el a abordat proble- mele școlarizării în lumina noilor perspective de mărire a duratei în- vățămîntului obligatoriu, ale pregă- tirii în liceele pedagogice și ale for- mării unor clase speciale pentru e- levi deosebit de dotați în domeniul anumitor științe. Profesorul emerit Timotei Petride de la Liceul „Nicolae Bălcescu1' din Brăila, s-a ocupat de consecin- țele pe plan educativ ale propunerii privind prelungirea duratei învăță- mîntului. în continuare el și-a spus cuvîntul în legătură cu posibilitatea creării unor clase de elevi deosebit de dotați pentru studiul anumitor științe și și-a precizat punctul de vedere cu privire la măsurile în legătură cu evitarea supraîncărcării elevilor, arătînd că aceasta trebuie să fie înțeleasă ca o lichidare a „îndopării" elevilor cu date și amă- nunte neesențiale și nu ca o abdi- care de la principiul pregătirii ele- vilor la nivelul cerințelor vieții contemporane vorbit despre necesitatea de a se organiza în așa fel activitatea licee- lor de specialitate îneît absolvenții lor să devină cadre de înaltă califi- care medie — muncitori de înaltă calificare sau tehnicieni operativi care să-i secondeze pe ingineri și maiștri. în ceea ce privește școlile profesionale, vorbitorul și-a expri- mat propunerea de a se lărgi ori- zontul de cultură generală al elevi- lor din aceste școli, adăugîndu-se în planurile și programele lor de învă- țămînt — pe lîngă limba română și bazele cunoștințelor politice — ore de istoria și geografia patriei, limbi străine, educație estetică. Tov. Petre Munteanu, directorul Grupului școlar agricol din Sibiu, a subliniat în cuvîntul său că li- ceele de specialitate din dome- niul agriculturii vor reuși să pre- gătească tehnicieni multilateral dezvoltați, care să corespundă ce- rințelor etapei actuale de dez- voltare a agriculturii țării noa- stre. Avînd în vedere că, adunate laolaltă, etapele de practică din cursul școlarizării echivalează cu un an, vorbitorul a propus ca ultimul an să fie afectat studiului teoretic, completat cu pregătirea practică necesară. Pentru ca practica să dea cele maj bune rezultate este nece- sar ca pe lîngă liceele agricole să se creeze locuri de producție per- manente, cîmpuri experimentale cu suprafață mai mare, care să per- mită instruirea în bune condiții a elevilor din anii I și II. ca și fer- me experimentale de proporții re- duse unde să se desfășoare instrui- rea practică a elevilor în ultimii ani de școală. Acad. prof. Aurel Beleș s-a ocupat pe larg de rolul școlii în le- gătură cu dezvoltarea capacităților și formarea deprinderilor de studiu independent ale elevilor. El a pus aceste cerințe în strînsă legătură cu ritmul rapid de dezvoltare a ști- inței și tehnicii contemporane, ară- tind în consecință necesitatea îm- bunătățirii unor programe și ma- nuale școlare. în calitate de in- giner constructor, acad. Aurel Beleș a scos în evidență impor- tanța și perspectivele liceelor in- dustriale de construcții pentru pregătirea unor cadre medii de spe- cialitate a căror necesitate se re- simte în mod deosebit. Conf. univ. Dumitru Salade, de la Universitatea „Babeș-Bolyai" din Cluj a relevat, în principal, o serie de aspecte privind organizarea pe deplin științifică a activității de orientare profesională a tineretului din școli. Este vorba în ulti- mă instanță de o problemă esen- țială pe plan mondial, aceea a utilizării economice a energiei umane, în continuare vorbitorul s-a raliat unor propuneri privind diversificarea studiilor în licee, în- ființarea unor centre de orientare Formarea viitorilor invățători și profesori la nivelul cerințelor actuale Referindu-se la pregătirea viito- rilor profesori, acad. Raluca Ripan a insistat asupra necesității ca uni- versitățile, institutele pedagogice, toate facultățile care formează ca- dre didactice să-i educe pe studenți în spiritul interesului și al dragos- tei pentru profesiunea pedagogică, să-i stimuleze la o pregătire cît mai înaltă în acest domeniu, astfel îneît munca în școală să devină pentru ei o adevărată pasiune și s-o exer- cite la o tensiune ridicată, în mod cu adevărat creator. Sarcina pregă- tirii în acest mod a viitorilor profe- sori este înlesnită de condițiile ge- nerale—economice, social-politice și spirituale — din țara noastră, de mă- surile care se iau pentru perfecționa- rea continuă a învățămîntului, pentru modernizarea conținutului și a metodelor acestuia. în legătură cu mai buna profilare a facultăților, vorbitoarea a cerut ca, renunțîndu-se la unele speciali- tăți, să se țină totuși seama de ne- cesitatea de a se asigura studenți- lor o cultură cît mai largă și mai modernă, să se mențină specialită- țile care completează materialul fundamental. Prof. univ. V. Pavelcu, oprindu-se de asemenea asupra problemei pre- gătirii cadrelor didactice, a propus ca organizarea în toate instituțiile de învățămînt superior a cursurilor de psihologie și pedagogie să devină obligatorie, întrucît aceasta va con- tribui la rezolvarea multor probleme legate de ridicarea calității procesu- lui instructiv-educativ, ca și de mai buna desfășurare a acțiunii de orien- tare profesională a elevilor. Vorbito- rul a subliniat în continuare necesi- tatea elaborării unei mai bune meto- dologii a activității în facultățile care pregătesc cadre didactice, în scopul adîncirii pregătirii acestora, ca și în scopul unei mai largi antre- nări a viitorilor profesori în activi- tatea științifică. Tov. Eleonora Pop, inspectoare la secția de învățămînt a regiunii Ma- ramureș, a abordat, în cuvîntul ei, probleme legate de pregătirea cadrelor pentru clasele I—IV, sub- liniind că înființarea liceelor peda- gogice va contribui mult la ridi- carea nivelului acestei munci. Tot- odată, luînd în seamă necesitatea unei cît mai bune pregătiri a celor chemați să-i instruiască pe elevii claselor I—IV în domeniul a 7—8 profesională etc. făcute în studiul elaborat de Ministerul învățămîn- tului. în cuvîntul său, prof. univ. Lazăr Stoicescu a propus ca pentru mai buna pregătire a elevilor de liceu în vederea trecerii la efectuarea stu- diilor universitare, ultima clasă a liceului să fie reorganizată sub for- ma unui an preuniversitar, introdu- cîndu-se prelegeri, seminarii și exa- mene semestriale. Prof. Gheorghe Enăchescu, șeful secției de învățămînt a orașului Galați, și-a expus punctul de ve- dere în legătură cu propunerile cu- prinse în studiul Ministerului învă- țămîntului cu privire la momentul începerii diversificării învățămîn- tului mediu, la numărul anilor de studii și la organizarea liceelor de specialitate. El a formulat de ase- menea o serie de propuneri privind aprofundarea muncii de îndrumare și control desfășurată de inspectorii secțiilor de învățămînt. Problemele actuale în legătură cu crearea liceelor de specialitate au constituit tema centrală a cuvîntu- lui rostit de prof. Emil lacob din sectorul de învățămînt al Consiliului Superior al Agriculturii. El s-a refe- rit în mod deosebit' la îndrumarea de specialitate a învățămîntului a- gricol pentru evitarea unor parale- lisme și suprapuneri de competințe. Tov. losif Popa, din partea Cen- trocoopului, s-a referit și el la pro- blema pregătirii cadrelor în liceele de specialitate, cu caracter econo- mic. De asemenea el a făcut unele propuneri în legătură cu modul de calificare profesională a tinerilor în anumite meserii necesare la sate. Prof. Ștefan Pîrvăniș, de la Grupul școlar profesional și tehnic din Plo- iești, a apreciat faptul că propune- rile cuprinse în studiul elaborat de Ministerul învățămîntului creează o legătură mai strînsă între diferitele tipuri de școli și s-a ocupat de pro- obiecte de învățămînt, vorbitoarea a propus să se discute, în perspec- tiva viitorului, predarea la clasele I—IV pe specialități sau pe grupe de specialități, experimentată deja la unele școli. în acest scop este in- dicat, între altele, ca liceele peda- gogice să aibă secții umanistice și reale, fapt care ar permite în ace- lași timp viitorilor învățători să dobîndească o pregătire conformă cu aptitudinile și înclinațiile lor și să dea deci un randament sporit în munca din școală. Despre noul raport stabilit între examenul de maturitate și concursul de admitere în învățămîntul supe- rior s-a ocupat în cuvîntul său prof. univ. Leon Teodorescu, rectorul In- stitutului de cultură fizică. El s-a de- clarat de acord cu noua formă pro- pusă susținînd că în ceea ce privește concursul de admitere în învăță- mîntul superior două probe sînt su- ficiente pentru a se face selecție în vederea unei specializări prin pris- ma aptitudinilor și capacităților crea- toare într-un domeniu bine conturat. De asemenea el a salutat atenția ce se acordă educației fizice în școală, începînd chiar de la clasa I. Prof. Petru Pop, șeful secției de învățămînt a regiunii Mureș-Auto- nomă Maghiară, a acordat în cuvîn- tul său o atenție deosebită organi- zării secțiilor de învățămînt regio- nale și raionale în așa fel îneît să poată răspunde sarcinilor cantitativ și calitativ sporite ce le revin. In legătur® cu problemele speci- fice ale învățămîntului superior au luat cuvîntul în ședință acad. prof. Constantin Daicoviciu, rectorul uni- versității „Babeș-Bolyai", acad. prof. Andrei Oțetea, acad prof. Octav Onicescu, prof. univ. Alexandru Domșa, rectorul Institutului politeh- nic din Cluj, prof. univ. Constantin Avram, prof. univ. Dan Mateescu, prof. univ. Virgil lanovici, prof. univ. Aurel Moga, prof. univ. Nicolae Pe- trulian, prof. univ. Gh. Buzdugan, prof. univ. Victor Hofman, prof. univ. Al. Dima, prof. univ. Gheorghe Ma- nea, prof. univ. M. Lupu, prof. univ. Traian Gheorghiu, conf. univ. Aurel Loghin. * In încheierea discuțiilor, acad, prof. Ștefan Bălan, ministrul învă- țămîntului, a mulțumit membrilor blema formării maiștrilor-instruc- tori atît pentru școlile profesionale cît și pentru liceele industriale. Prof. Simion Văsieș de la Liceul ..Papiu Ilarian“ din Tîrgu Mureș șj-a exprimat adeziunea la propunerile de a se crea unele clase speciale la care materiile de învățămînt să se predea într-o limbă modernă de mare circulație, precum și a unor clase cu elevi deosebit dotați într-un anumit domeniu științific. Prof. univ. Victor Giuleanu, direc- torul Conservatorului „Ciprian Po- rumbescu", s-a referit la activitatea școlilor și institutelor de artă. Ară- tînd că ele pregătesc artiști valo- roși, care fac cinste țării noastre, reprezentînd-o în mod strălucit la concursurile internaționale, vorbi- torul a menționat în același timp că, pentru cît mai buna valorificare a talentelor tuturor elevilor și studen- ților învățămîntului artistic, este necesar să se asigure unitatea eta- pelor lui, să se perfecționeze mai mult metodele de predare și să se înlăture supraîncărcarea, astfel în- eît să se creeze mai mult timp pen- tru studiul individual, pentru exer- sare. Se impune, în același scop, ca cei care predau obiectele de cultură generală în școlile de artă să fie selecționați din rîndul celor mai bune cadre didactice, astfel îneît elevii lor să plece din clasă cu lec- ția pe deplin învățată. Vorbitorul a propus totodată ca pe lîngă conser- vatoarele din București, Iași și Cluj, să se înființeze cîte o școală de apli- cație, pentru a se putea recruta mal bine elementele de valoare. Tovarășul Octavian Stroia, direc- torul Școlii de coregrafie din Cluj, s-a referit în cuvîntul său la noile condiții privind profilul, structura organizatorică și sarcinile specifice ale liceelor de artă în condițiile cu- prinderii lor în sfera liceelor de spe- cialitate. El a făcut totodată unele propuneri privind mai buna pregă- tire artistică și dezvoltarea simțului estetic al elevilor liceelor pedago- gice. Consiliilor învățămîntului superior, de cultură generală, profesional șl tehnic pentru participarea la cuvînt, pentru propunerile făcute, mențio- nînd că Ministerul învățămîntului va ține seama de aceste propuneri, valorificîndu-le în definitivarea stu- diului ce va fi prezentat spre aproba- re conducerii de partid și de stat. Mi- nistrul învățămîntului a adus de asemenea la cunoștința membrilor Consiliilor faptul că, ținînd seama de observațiile făcute, ministerul va definitiva proiectul de Decret și pro- iectul de Hotărîre a Consiliului de Miniștri în legătură cu liceele de specialitate, care vor fi prezentate în sesiunea Marii Adunări Națio- nale pentru a deveni legi ale țării. Vorbitorul a prezentat în conti- nuare măsurile adoptate de minister, pe baza propunerilor formulate de participantii la discuții, în legătură cu examenele de absolvire și de ad- mitere — măsuri care au fost pu- blicate ulterior în presă. Asigurînd pe cei prezenți că Mi- nisterul învățămîntului va depune toate eforturile pentru a duce la în- deplinire sarcinile ce i-au fost tra- sate de Congres, acad. Ștefan Bălan și-a exprimat convingerea că mem- brii Consiliilor învățămîntului supe- rior, de cultură generală, profesional și tehnic, ca și întregul corp didactic, vor face tot ce stă în puterea lor pentru ca școala să înflorească me- reu sub conducerea partidului, în folosul poporului nostru. Tovarășul Leonte Răutu, membru al Comitetului Executiv și secretar al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, în cuvîntul pe care l-a rostit, a subliniat caracterul rodnic al lucrărilor ședinței Consi- liilor învățămîntului superior, de cultură generală, profesional și teh- nic și a apreciat numeroasele pro- puneri, observații și sugestii făcute de vorbitori, care, desigur, vor fi valorificate de către Ministerul în- vățămîntului. In încheiere, tovarășul Leonte Răutu s-a ocupat de principalele probleme ale dezvoltării învățămîn- tului din patria noastră în lumina sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Ro- mân. PAGINA 3 Ultima revedere a materiei înaintea examenului de maturitate. In clișeu, un grup de elevi de la Liceul nr. 31 din Capitală. Succes la examene! Pregătirile premergătoare s-au ter- minat. „Bătălia** începe. Zeci de mii de elevi se află acum în ajunul în- semnatei confruntări pe care o vor prilejui examenele. S-a făcut totul pentru ca rezultatele ei să fie bu- ne, pe măsura marșului general spre culmile culturii în care este angajată contemporaneitatea noas- tră socialistă, iar recentele măsuri elaborate de Ministerul învățămin- tului au creat elevilor noi posibili- tăți de a prezenta dimensiunea rea- lă a pregătirii lor. Absolvenții clasei a VIII-a, în cea mai mare parte candidați la mai înaltele porți ale examenului de ad- mitere în școlile profesionale, în li- ceele de cultură generală și în li- ceele de specialitate, nu vor mai fi supuși unei duble verificări. Ei și-au putut concentra eforturile spre aprofundarea acelor discipline, ca- pitole sau cunoștințe care vor con- stitui ponderea examenului de ad- mitere. Cu atît mai mult calitatea răspunsurilor va trebui să fie — și va avea condițiile de a fi — de o înaltă ținută. Degajat la rindul său de unele discipline, examenul de maturitate se circumscrie mai mult în sfera de- numirii care i-a fost atribuită. Che- mat să confere absolvenților liceu- lui calitatea de tineri maturi, el le dă, în parte, și libertatea de a alege domeniul de științe din care doresc să fie examinați. Acest fapt este și el de natură să determine o mai profundă pregătire a candidatilor, ca și o mai profundă verificare a acestei pregătiri. S-ar putea crede că, date fiind toate acestea, din momentul în care s-a dat startul în cursa examene- lor obligațiile pedagogice ale profe- sorilor au încetat. Departe de a fi îndreptățită, o astfel de părere poate avea consecințe negative. Am putea spune că, dimpotrivă, momentul examenelor reprezintă unul dintre cele mai însemnate momente ale activității pedagogilor. Examenele își realizează funcția lor prin examinatori, iar examina- torii sînt profesori. Valoarea răs- punsurilor candidaților nu depinde numai de propria lor pregătire, ci și de arta de a examina a profesori- lor. de măsura în care ei cunosc și aplică o metodologie adecvată aces- tei forme de verificare a cunoștin- țelor. Claritatea subiectelor, preci- zia și corectitudinea problemelor, a intrebărilor poate influența mult asupra nivelului răspunsurilor date de elevi. O întrebare confuză, o pro- blemă încîlcită sau un subiect gre- șit redactat îl poate deruta pe can- didat. după cum. dimpotrivă, între- bările limpezi sînt de natură să-I ajute în ordonarea ideilor. în for- mularea unor răspunsuri corecte, clare, precise. Să nu uităm, apoi, că în atmosfera examenului chiar și tonul sau expresia feței profesorului pot juca un rol hotăritor. Și, în sfirșit, o condiție hotăfî- foare pentru ca examenul să-și rea- lizeze pe deplin menirea : ținuta etică înaltă a examinatorului, capa- citatea sa de a-și păstra obiectivita- tea, de a aprecia cu maximum de corectitudine fiecare răspuns. Iată dar că exigența profesorilor față de ei înșiși nu trebuie să fie cu nimic mai prejos decît față de elevii examinați. Pentru că, măsu- rînd munca elevilor, această verifi- care măsoară indirect propria lor muncă. Le urăm, atît lor cît și elevilor, un călduros „Succes la examene l" indrun>ăt»are pentru admiterea m invătămintul profesional si tehnic Ministerul învățămintu- lui a editat de curînd, prin Direcția generală a învăță- mintului profesional și tehnic, ,,îndrumătorul pen- tru admiterea în școtile profesionale" și „îndrumăto- rul pentru admiterea în șco- lile tehnice pentru personal tehnic și școlile tehnice de maiștri." După o succintă introdu- cere privind importanța pregătirii cadrelor de mun- citori, tehnicieni și maiștri necesari economiei noastre socialiste în lumina Direc- tivelor celui de al IX-lea Congres al P.C.R., îndrumă- toarele arată care sînt con- dițiile de admitere in școli- le profesionale, în școlile tehnice pentru personal tehnic șl în școlile tehnice de maiștri și prezintă în continuare aceste școli. Grupate în funcție de sec- toarele pentru care pregă- tesc cadre, datele privind fiecare școală (denumirea, localitatea, adresa, mese- riile sau specialitățile în care îi instruiesc pe elevi! sînt precedate de prezenta- rea perspectivelor sectoru- lui economic respectiv pre- cum și de o serie de infor- mații în legătură cu speci- ficul fiecărei meserii sau specialități școlarizate. Atît „Îndrumătorul pentru admiterea în școlile profe- sionale“ cît și „îndrumăto- rul pentru admiterea în școlile tehnice de perso- nal tehnic și în școlile teh- nice de maiștri" cuprind, la sfirșit, un tabel sistematic care prezintă rețeaua ge- nerală a școlilor respective renartirată pe regiuni. îndrumătoarele pentru ad- miterea în învățăminhil profesional și tehnic, deo- sebit de utile pentru orien- tarea profesională a absol- venților școlilor generale și ai liceelor, au fost difuzate la secțiile de învățămînt ale sfaturilor populare șl la toate școlile de cultură ge- nerală, unde pol fi consul- tate de toți cei interesati. Organizarea activităților de cultură fizică și sport în tabere O contribuție importantă la asi- gurarea conținutului recreativ-edu- cativ al vieții din taberele de odih- nă o aduc și activitățile de cultură fizică și sport, care trebuie să ocu- pe un loc important în programul fiecărei tabere, indiferent dacă a- ceasta este organizată la munte sau la mare. Viața în tabere, avînd la bază o bună organizare sanitaro-igienică, trebuie să se desfășoare mai mult în aer liber, în mijlocul naturii, folo- sind din plin contactul cu factorii naturali (soare, aer, apă), ca și cele- lalte mijloace ale educației fizice, pentru a contribui la călirea și la dezvoltarea generală și multilatera- lă a organismului copiilor, la dez- voltarea calităților fizice și morale ale acestora, la perfecționarea de- prinderilor lor de mișcare, la reali- zarea spiritului colectiv, a unei atmosfere pline de însuflețire. Pentru a se asigura în tabere o activitate de cultură fizică și sport corespunzătoare, este recomanda- bil să se organizeze cu elevii acțiuni ca : gimnastica de dimineață, că- lirea organismului cu ajutorul factorilor naturali, jocuri dinamice, întreceri sportive la atletism și jocuri sportive, excursii și drumeții, concursuri de orientare turistică. In organizarea tuturor acestor acțiuni se cere din partea profesorilor de educație fizică și a colectivului de conducere a taberei să acorde mul- tă atenție respectării particularități- lor de vîrstă și sex ale copiilor, să țină seama de interesele și înclina- țiile acestora, precum și de cadrul natural (munte sau mare) în care este situată tabăra. Exercițiile de gimnastică de dimi- neață sînt cunoscute. în general, sub denumirea de exerciții de înviorare. La efectuarea acestor exerciții tre- buie să ia parte în mod organizat fofi elevii din tabără și chiar toți membrii colectivului de conducere. In afară de scopurile lor directe — dezvoltarea fizică generală și în- viorarea generală a organismului — aceste exerciții, prin natura și mo- dul în care se vor organiza, trebuie să contribuie și la crearea unei bune dispoziții pentru întreaga activitate din timpul zilei de tabără. Gimnastica de dimineață nu tre- buie să cuprindă mai mult de 8—12 exerciții simple, cunoscute de elevi, care să antreneze toate regiunile corpului. Ele vor fi executate cu co- rectitudine, într-un ritm și cu o in- tensitate moderată, cu grijă pentru relaxare, întrucît exercițiile violen- te tulbură organismul și pot obosi sistemul nervos. Durata lor în timp poate ajunge pînă la 15—20 minute. Este indicat ca exercițiile de di- mineața să cuprindă : exerciții de front și ordine : formații, ruperi de rînduri și adunări, întoarceri, mers în forme variate, opriri ; alergare în forme și ritmuri variate ; exerci- ții de gimnastică pentru întinderea, elasticitatea și relaxarea muscula- turii diferitelor regiuni ale corpu- lui ; exerciții de echilibru și înde- mînare ; jocuri, ștafete, întreceri, cu efort moderat și de scurtă durată : exerciții liniștitoare. Pentru buna desfășurare a exer- cițiilor de dimineață este necesar ca încă din prima zi de tabără colecti- vul de conducere să ia măsuri și să instruiască pe elevi asupra modului in care se va organiza gimnastica de dimineață, stabilind grupe omo- gene de elevi, după criteriul vîrstei, al dezvoltării fizice și al sănătății. Grupele vor fi formate din 20—30 elevi, separate pentru fete și băieți. Tot în prima zi de tabără se vor stabili instructorii care vor conduce grupele la exercițiile de dimineață și se va asigura instruirea acestora atît în legătură cu modul cum tre- buie să se organizeze și să se efec- tueze deșteptarea elevilor și apoi a- dunarea pentru exerciții, cît și pen- tru învățarea și predarea exerciții- lor de dimineață. Instruirea elevilor se va realiza atît în prima zi, în cursul adunării pentru comunicări referitoare la programul și regimul de tabără, cit și în zilele următoare, în cadrul fie- cărei grupe, pînă cînd aplicarea precisă a programului de dimineață devine o deprindere. Se vor face precizări în legătură cu modul de adunare, cu locul unde se vor efec- tua exercițiile, precum și în legă- tură cu echipamentul necesar pen- tru efectuarea exercițiilor. Scutirea de exercițiile de dimi- neață se dă numai de către medi- cul taberei. O mare însemnătate are în tabără călirea organismului cu ajutorul factorilor naturali, adică adaptarea lui la condițiile mediului înconju- rător, astfel încît să suporte mai bine frigul, căldura, vîntul, soarele etc.. Este necesară îndeosebi călirea organismului copiilor la o tempera- tură scăzută, care mărește rezisten- ta organismului față de afecțiunile datorite răcelii. în general, tratarea și obișnuirea zilnică, treptată, rațio- nală a organismului cu aerul, apa. soarele, are o influență binefăcătoa- re asupra sănătății, asupra vitali- tății corpului. In folosirea factori- lor naturali de călire se vor respec- ta cu strictețe indicațiile medicului. In taberele de odihnă pentru elevi se pot efectua : băi de aer, călirea prin băi cu apă și băi de soare. Călirea organismului prin băi de aer se bazează pe adaptarea trep- tată a organismului la temperatura mediului înconjurător, de obicei mai scăzută decît temperatura corpului. Se recomandă ca elevii să petreacă marea majoritate din timpul zilei în aer liber, cu îmbrăcăminte ușoară, largă, cu încălțăminte sumară sau chiar desculți. Chiar și somnul în aer liber, in solarii deschise, sub supravegherea medicului, ajută la călire. Durata șederii în aer liber în timpul unei zile va fi stabilită de medic în funcție de starea timpu- lui și de locul taberei (Ia mare sau la munte). Călirea prin băi cu apă se poate realiza prin fricționări cu apă pe bust sau pe tot corpul, prin dușuri reci de durată scurtă, prin scăldat sub supravegherea pro- fesorilor în lac, rîu sau mare. Călirea prin băi cu apă are loc de obicei dimineața, la 20—30 minute de la deșteptare, după exer- cițiile de dimineață. In timpul zilei, băile sînt indicate numai Ia cel pu- țin două ore după servirea mesei. La rîndul lor, băile de soare tre- buie făcute progresiv, durînd de la 10 minute pe zi pînă la maximum o oră și jumătate, cu respectarea stric- tă a prescripțiilor medicului. Timpul cel mai indicat pentru efectuarea băilor de soare este înainte de prînz, pînă la ora 11. Nu este permisă în- ceperea băii de soare mai de vreme de o oră după ce s-a luat masa sau după un efort fizic intens. De ase- menea, după baia de soare se va evita efortul fizic timp de 1—2 ore. în timpul băii de soare corpul va fi expus treptat, timp de 5—10 minute, pe toate părțile, ferindu-se capul și privirea de razele soarelui. Orice tulburare care apare în timpul curei de soare trebuie să fie adusă la cunoștința medicului, care va pre- scrie măsurile cuvenite. In taberele de pe litoral, efectua- rea băilor de soare îmbracă un as- pect deosebit datorită faptului că razele ultraviolete și infraroșii, care nu sînt absorbite de suprafața mă- rii, se găsesc în cantități mult mai mari. Tinînd seama de acest fapt, colectivul de conducere al taberei, medicii și profesorii de educație fi- zică, au datoria de a preveni ten- dința de „bronzare" excesivă a unor elevi ** Prof. M. TIRNOVEAN șeful serviciului de cultură fizică din Direcția activități educative prof. V. SIMIONESCU inspector în Direcția activități educative din Ministerul In- vățămîntului Urmări din pagina I h VACANTĂ PORNIRE BONĂ, îndată cînd aflăm că numai în ulti- mul an secția de învățămînt a regiunii a schimbat de trei ori ad- ministratorul taberei. Se pare că ultimul dintre ei (care se află aici de trei săptămîni), este un gospo- dar harnic, priceput. Dar a fost lă- sat să se descurce singur. Oricît de harnic ar fi, tot nu poate s-o scoată la capăt fără ajutor. De ce nu este antrenat în punerea la punct a ta- berei și personalul administrativ ? Aceeași situație există și la ta- băra de la Cheia. Este necesar ca de îndată secția de învățămînt să ia toate măsurile pentru a recîștiga vremea pierdută, pentru ca din pri- ma zi a sosirii lor în tabără copiii să se bucure de cele mai bune, con- diții. Un aspect care a fost neglijat în multe tabere de pe Valea Prahovei si Valea Teleajenului, ca și în regiu- nea Brașov este acela al comple- tării bibliotecilor. Se știe că în vacanță elevii citesc mult, că acum se pun la curent cu ceea ce a apărut nou în librării. Or, cu toate că au fost alocate suficiente fon- duri. pentru achiziționarea cărților noi, acestea nu au fost folosite. în majoritatea bibliotecilor întilnești cărți vechi, prăfuite, citite și răsci- tite de elevi. Sesizată de această si- tuație, secția de învățămînt a re- giunii a luat inițiativa ca, periodic, caravana C.L.D.C. să poposească in tabere, spre a pune la dispoziția ele- vilor cărțile dorite. Firește, neajunsurile amintite mai sus se pot înlătura repede. Tabăra, locul acesta atît de îndrăgit de elevi, trebuie să le ofere zile mi- nunate în care să se bucure nu nu- mai de frumusețile naturii, ci și de cele pe care le poate crea pricepe- rea, fantezia și inițiativa pedago- gilor. La centrul de antrenament al clubului sportiv „Steaua", maestrul emerit al sportului Constantin demonstrează unui grup de elevi tehnica jocului de fotbal. OIRECTIT PRECISĂ organe în sectorul cărora func- ționează școli și cu unitățile de producție interesate ne preocu- păm de echilibrarea numărului de candidați înscriși la diferite specialități, de raportul numeric fete-băieți, ca și de alte probleme pe care le implică recrutarea elevilor. — Cu acestea trecem la aspec- tele practice legate de viitorul concurs... — Mai ales acum, cînd ne mai despart doar cîteva zile d<5 * data concursului de admitere, sînt ne- cesare contactul strîns cu terenul și operativitatea. Sintem ținuți zilnic la curent cu mersul opera- țiilor de înscriere și am stabilit o legătură de îndrumare și infor- mare promptă a școlilor din rețea. Ne-am îngrijit de cazarea can- didatilor în internatele unde e- xîstă condiții pentru aceasta și de asigurarea mesei la cantinele școlare. în mod deosebit ne-am preocu- pat de traducerea în viață a ins- trucțiunilor Ministerului învătă- mîntului în vederea bunei desfă- șurări a concursurilor de admi- tere : formarea comisiilor, modul lor de funcționare, desfășurarea ca atare a concursului. Am plecat de la secția de în- vățămînt a Sfatului popular al regiunii Ploiești cu convingerea că munca depusă pentru buna or- ganizare a activităților prelimina- re legate de activitatea primului an de funcționare al liceelor de specialitate își va da roadele aș- teptate. In toamnă, mii și mii de noi elevi, pătrunzînd în noile școli, vor mări armata acelor care se străduiesc să-și cucerească o pregătire temeinică în școlile țării. ^NOTE^ BIBLIOGRAFICE NOTE „Presa muncitoreasca si socialistă ■> din România4* In Editura politică a apărui recent volumul II (1900—1921), partea I (1900—1907). a lucră- rii „Presa muncitorească și so- cialistă din România' Lucrarea înmănunchează materiale din 31 de ziare apărute pe teritoriul tării noastre la începutul se- colului XX. Ele oglindesc evo- luția mișcării muncitorești șl socialiste din această perioadă, precum și problemele funda- mentale social-economice si politice la ordinea zilei. Ca organe ale mișcării mun- citorești și socialiste, ziarele respective — între care unele cu o apariție mai îndelungată, altele doar ocazionale — au re- flectat sarcinile și obiectivele, precum și activitatea practică a mișcării, au constituit totoda- tă un instrument puternic in lupta pentru refacerea partidu- lui clasei muncitoare, pentru organizarea mișcării sindicale pe principiile de clasă, pentru îmbunătățirea stării materiale și culturale a poporului, pen- tru solidarizarea mișcării mun- citorești cu marea răscoală a țăranilor din 1907 etc. Ziarele din Transilvania, aflată atunci sub jugul imperiului austro-un- gar, aa dezvăluit situația deo- sebit de grea a maselor și au militat pentru acordarea de drepturi politice românilor din Transilvania. Redactori șl colaboratori ai acestor gazete, printre care C. Dobrogeanu-Gherea, M. Gh. Bu- jor, dr. C. Racovski, I. C. Frimu, D. Marinescu, Al. lo- nescu, Ottoi Călin, N. D. Cocea si mulți altii, au scris articole de o înaltă ținută științifică si avînd o mare forță mobiliza- toare. Volumul este bogat ilustrat eu facsimile si portrete. „Documente din istoria mișcării muncitorești din România” Apărut de asemenea în Edi- tura politică, volumul „Docu- mente din istoria mișcării muncitorești din România (1916- 1921)“ cuprinde o serie de do- cumente care ilustrează princi- palele acțiuni ale clasei munci- toare. ale organizațiilor sale din perioada premergătoare creării P.C.R.. pregătirea și desfășurarea Congresului din mai 1921, care a hotărît trans- formarea partidului socialist în partid comunist — partid re- voluționar al clasei muncitoare, întemeiat pe învățătura mar- xist-leninistă. Reflectînd condițiile concreta în care s-a desfășurat mișcarea muncitorească în etapa respec- tivă. documentele, în mare parte inedite. înfățișează pozi- ția mișcării muncitorești din România față de problemele fundamentale ale vieții politice și sociale — poziția fată de războiul mondial imperialist, lupta pentru drepturi și liber- tăți democratice, lupta poporu- lui român pentru desăvîrșirea unității naționale, poziția fată de revendicările economice și politice ale muncitorilor și ță- ranilor etc. Documentele oglin- desc avîntul revoluționar din această perioadă, luptele din interiorul tării împotriva re- gimului burghezo-moșieresc, le- găturile cu mișcarea muncito- rească internațională, acțiunile de solidaritate cu lupta revolu- ționară a Rusiei Sovietice, do sprijinire a revoluției din Un- garia ș.a. In ansamblul lor, materialele redau procesul de clarificare politică si ideologică din miș- carea muncitorească din tara noastră, proces care și-a găsit întruchiparea în transforma- rea partidului socialist în partid comunist. „Sighișoara, oraș-muzeu” La Sighișoara, monumentele istorice au fost conservate în mod deosebit, cu toate valorile lor arhitecturale șl artistice. Întregul oraș, dar mai ales ce- tatea, sînt considerate un vast muzeu în aer liber. Lucrarea „Sighișoara, oraș- muzeu" de Vasile Drăguț, Clara Spitzer si Gabriela Cocora epărută de curînd în Editura „Meridiane", este un album de fotografii artistice aib-negru care prezintă, cu ajutorul tex- tului și al imaginilor, urmele vieții omenești pînă la civili- zația feudală, cu tot ceea ce s-a păstrat mal reprezentativ si mal prețios. „CEZAR BOLLIAC” Conceputa ca o monografie lucrarea „Cezar Bolliac" de O- Papadima, apărută în Editura Academiei, reprezintă o con- tribuție remarcabila la cunoaș- terea amănunțită a vieții și, în- deosebi. a activității publi- cistice a scriitorului militant de la 1848 și, implicit, a epocii sale. Bazat pe o documentație foarte bogată, autorul izbutește să aducă date Inedite, referi- toare la atmosfera culturală, notifică șl economică a uneia dintre cele mai agitate și inte- resante perioade din istoria po- norului nostru. Structurarea lucrării ne ca- pitole (dintre care amintim : Familia și copilăria lui Bolliac : Primii pași îu viată r Bolliac și revoluția din 1848 । Participarea scriitorului la revoluția din Transilvania ■ Activitatea pu- blicistică la Paris, 1851—1856 > Lupta pentru Unirea Principate- lor, 1857—1859 । Pregătiri pen- tru apariția „Buciumului*, 1859—1862 i Lupta pentru sus- ținerea reformelor Iui Vodă Cuza । Activitatea arheologică și numismatică) pune în lumină cu multă pregnantă locul și ro- lul pe care l-a avui în epoca sa unul dintre cei mai activi participanți la evenimentele timpului, evidentiindu-se atît laturile pozitive, cit si scăderile scriitorului studiat. „O. GOGA” Scurta monografie „O. Goga“ semnală de I. D. Bălan (Editura Tineretului), este un studiu scris într-o manieră atrăgătoa- re, dar cu rigurozitate știinti- lică. Structurată pe probleme esențiale ale operei lui Goga, această monografie atinge țoale aspectele importante ale crea- ției poetului ardelean, constitu- ind o temelie solidă pentru re- integrarea lui în marele curs al poeziei românești de la Emi- nescu pînă în zilele noastre. Alături de remarcabilele capi- tole de analiză a conținutului se impune atenției lectorului capitolul referitor ia structura universului artistic al Iui Goga. realizat printr-un sondaj minu- țios al laboratorului poetic, dez- văluind munca asiduă de cize- lare șl perfectare a expresiei poetice. Se descifrează astfel si specificul viziunii poetice a lui Goga, trăsăturile distinctive ce-î particularizează în cîmpul poeziei românești si-l conferă originalitatea fără de care nict un creator nu poate înfrunta vremea. în librării Gindîrea românească în Tran- silvania în secolul al XVIIf-lea — de Lucian Blaga. Pretată de George Ivașcu. Ed. științifică 230 pagini — 13,50 lei Problematica omului — de C. I. Gulian — eseu de antro- pologie filozofică. Colecția „Bi- blioteca de filozofie și sociolo- gie" Ed. politică. 248 pagini — 5,25 lei. Participarea armatei române la războiul antihitlerist de V. Anescu, E. Bantea, I, Cupșa. Editura militară, 100 pagini — 4 lei. Forțele armate ale Republicii Socialiste România de C. An- tip, Gh. Bejancu. Editura mi- litară, 72 pagini — 5 lei. Adunarea națională de la Blaj. începuturile și alcătuirea programului revoluției din 1848 din Transilvania de V Che- resteșiu. Editura oolitică. 672 pagini — 22.50 lei. Falansterul de la Scăeni, de I. Cojocaru. Z Ornea, Editura oolifică 530 pagini — 14,50 lei. Schiță de istorie a lexicogra- liei române, voi. I. De la ori- gini pină la 1880, de M. Seclie, Editura științifică.! 192 pagini — 5.75 lei Dicționarul limbii române Tomul VI. Fascicola a 4-a : Mămălatiță - Mătărîngă, 80 pagini — 6,50 lei । Fascicola a 5-a : Mătăsar — Mergător. 80 pagini — 6,50 tel întreprinderea de material didactic I. M. D. str. 11 Iunie nr. 2, raionul N. Bălcescu București face cunoscut școlilor generale și învățătorilor că își pot procura direct de la sediul I.M.D. alfa- betare, ultimul model, din material plastic, con- tra cost (573 lei), trusa cuprinzînd 300 de semne; grădinițelor de copii, școlilor generale și liceelor din întreaga țară că își pot procura direct de la I.M.D. acvarii din sticlă organică cu electropompă și maternitate atît pentru colțul naturii vii cît și ca piese orna- mentale pentru holurile școlilor. învățătorii absolvenți ai Școlii normale din Făgăraș, seria 1926, sînt invitați la o intilnire to- vătășească în zilele de 25—26 iunie, la Făgăraș. Informații se obțin de Ia învățătorul Ion Sofo- neg. comuna Viștișoara Drăguș, raionul Făgăraș. REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA i București. Piața Scînteii nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali șl 1a difuzori! voluntari din unitățile de învățămînt. Tiparul r Combinatul Poligrafic Casa Stîntell. Piața Sclntell București. Mia