CONGRESUL SINDICATELOR Ziua copilului—Ziua viitorului Eveniment de mare însemnătate in viata mișcării sindicale din țara noastră Congresul sindicatelor a analizat activitatea desfășurată de sindicate in ultimii ani și a stabilit sarcinile lor de viitor, măsurile ce trebuie luate pentru unirea eforturi- lor oamenilor muncii din întreprin- deri și instituții angajați în înfăptui- rea obiectivelor planului cincinal, a programului de dezvoltare multila- terală a patriei noastre elaborat de cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. Aprecierile și îndrumările deosebit de prețioase cuprinse in cuvintarea rostită la Congres de tovarășul Ni- colae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R., constituie un puter- nic îndemn și o călăuză luminoasă pentru activitatea mișcării sindicale, dînd o orientare clară eforturilor pe care sindicatele sînt chemate să le depună spre. înfăptuirea obiectivelor ce stau in prezent în fața clasei muncitoare, a întregului nostru popor. Vorbind in numele celor peste 4 milioane de oameni ai muncii orga- nizați in sindicate, delegații și invi- tații la Congresul sindicatelor — oa- meni ai muncii din uzine și de pe șantiere, din școli, instituții de artă și cultură, institute de cercetări, din toate ramurile de activitate și din toate regiunile țării — au exprimat adinca lor recunoștință și dragostea lor fierbinte față de eroicul nostru partid, conducătorul încercat al în- tregului popor român în opera de ridicare continuă a patriei pe noi culmi ale civilizației și progresului. Intr-o atmosferă de lucru, cu grija deosebită de a contribui cît mai din plin la ridicarea activității sindica- telor la nivelul marilor îndatoriri ce le revin în etapa actuală de con- tinuare pe o treaptă superioară a desăvirșirii construcției socialiste, participanții la Congres au dezbătut cu profunzime activitatea sindicate- lor și au făcut propuneri valoroase pentru înfăptuirea sarcinilor de viitor. Congresul a adoptat în unanimitate documente de importanță deosebită pentru mișcarea sindicală, concreti- zare a hotărîrii nestrămutate a sin- dicatelor de a-și îndeplini în cele mai bune condiții rolul și atribuțiile ereseînde pe care le au în întreaga viață a societății noastre. Rezoluția Congresului Uniunii Generale a Sin- dicatelor din România, programul activității de viitor a sindicatelor, menționînd creșterea continuă a ro- lului și sarcinilor sindicatelor — or- ganizații profesionale de masă ale oamenilor muncii — în viața socie- tății noastre, a arătat că in centrul preocupărilor acestora se află lupta pentru dezvoltarea continuă a bazei tehnico-materiale a socialismului, pentru creșterea forțelor de produc- ție, sporirea avuției naționale și ri- dicarea nivelului de trai al poporu- lui. Așa cum a spus în cuvîntul său tovarășul Nicolae Ceaușescu, secre- tar general al C.C. al P.C.R., „Prin întreaga lor activitate, sindicatele trebuie să dezvolte în rîndul oame- nilor muncii conștiința de proprietari ai mijloacelor de producție, spiritul de răspundere pentru elaborarea planurilor de producție, pentru gos- podărirea fondurilor financiare, a tuturor mijloacelor materiale ale întreprinderilor, pentru bunul mers al întregii activități economice ; ele trebuie să stimuleze energia, iniția- tiva și capacitatea creatoare a tutu- ror celor ce muncesc". Rezoluția arată în mod limpede căile și mijloacele pentru participa- De la Ministerul învățămîntului 1. în conformitate cu structura anului școlar, comunicată secțiu- nilor de învățămînt și școlilor, exa- menul de absolvire a școlii genera- le va avea loc între 6 și 12 iunie. 2. Examenul de maturitate și exa- menul de diplomă la școlile peda- gogice de învățători (educatoare) va avea loc între 17 și 29 iunie. Lucrările scrise la examenul de maturitate se vor da după cum ur- mează : — limba și literatura română — 17 iunie, orele 9 dimineața ; — limba și literatura maternă (la școlile și secțiile cu predare în limbile naționalităților con- locuitoare) — 18 iunie, orele 9 dimineața ; — matematica (limba străină pen- tru secția umanistă) — 20 iu- nie, orele 9 dimineața. rea activă a sindicatelor la întreaga activitate de conducere și planificare a economiei naționale, la stabilirea măsurilor privind valorificarea mai bună a rezervelor materiale și uma- ne, pentru continua perfecționare a muncii și îndeplinirea cu succes a planului de stat. In privința sporirii aportului sindicatelor în domeniul activității economice, Congresul a indicat necesitatea îmbunătățirii conținutului consfătuirilor de pro- ducție și al adunărilor grupelor sin- dicale, extinderii consultării sistema- tice a colectivelor de muncă din sec- ții, ateliere, sectoare etc, pentru ge- neralizarea unor procedee avansate, pentru stabilirea celor mai potrivite măsuri tehnico-economice în vede- rea înlăturării neajunsurilor care se ivesc în procesul de producție. Cu aceeași claritate au fost preci- zate sarcinile sindicatelor privind in- troducerea sistematică în producție, a științei și tehnicii înaintate, a teh- nologiei moderne. perfecționarea continuă a organizării producției și a muncii. De asemenea, s-a mențio- nat datoria sindicatelor de a dezvolta activitatea de inovații și raționali- zări. de a stimula in rindul colec- tivelor de muneă pasiunea pentru promovarea noului în producție și s-au trasat sarcini de mare impor- tanță în domeniu) pregătirii profe sionale, al ridicării nivelului de cu- noștințe tehnice ale muncitorilor, al formării de noi cadre cu înaltă cali- ficare pentru industria modernă. Lucrările și documentele adoptate de Congres au evidențiat marca răs punderc a sindicatelor pentru tra- ducerea în viață, cu consecvență, a tuturor măsurilor îndreptate spre creșterea continuă a bunăstării celor ce muncesc, înalta misiune a miș- cării sindicale de a contribui la în- făptuirea țelului principal al întregii politici a Partidului Comunist Ro- mân : ridicarea continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii de la orașe și de Ia sate. Congresul a cerut sindicatelor ca, paralel cu activitatea desfășurată pentru organizarea și mobilizarea in muncă a maselor largi de salariați, să acorde o permanentă grijă îmbu - nătățirii condițiilor de muncă și de trai ale oamenilor muncii, satisface- rii cerințelor și nevoilor mereu crcs- cinde ale acestora, traducerii în fapt a marilor drepturi pe care societa- tea noastră socialistă le asigură tu- turor celor ce muncesc. In această privință s-a evidențiat necesitatea ca sindicatele să vegheze la înfăptuirea consecventă a principiului socialist al retribuției după cantitatea și cali- tatea muncii, să manifeste o atenție deosebită față de elaborarea con- tractelor colective, să intensifice con- trolul obștesc asupra protecției mun- cii și asupra deservirii populației, să îmbunătățească activitatea în dome- niul asigurărilor sociale, gospodărind tot mai bine fondurile destinate a- cestui scop. Congresul a cerut de asemenea or- ganelor și organizațiilor sindicale să îmbunătățească necontenit activita- tea de educare a oamenilor muncii, pentru a aduce un aport și mai în- semnat la dezvoltarea conștiinței so- cialiste, la cultivarea trăsăturilor înaintate, proprii omului societății noastre, cu un bogat orizont cultu- ral, pătruns de spiritul patriotismu- lui socialist și internaționalismului proletar. Sindicatele din învățămînt au, în această direcție, un larg cîmp de activitate, fiind chemate să mo- (Continuare în pag. 4-a) Lucrările scrise la examenul de diplomă se vor da după cum ur- mează : — limba și literatura română — 17 iunie, orele 9 dimineața ; — limba și literatura maternă (la școlile și secțiile cu predare în limbile naționalităților con- locuitoare) — 18 iunie, orele 9 dimineața; — matematici (pedagogia preșco- lară la școlile pedagogice de e- ducatoare) — 20 iunie, orele 9 dimineața. 3. Concursul de admitere în lice- ele de cultură generală și în liceele de specialitate ce vor lua ființă se va desfășura între 22 și 29 iunie. înscrierile la concurs se fac pînă în ziua de 21 iunie inclusiv. O dată pe an, la 1 iunie, serbăm ziua copi- lului. Dar în toate cele 365 de zile ale anului îngrijim și educăm cu dragoste copiii. Toți co- piii țării. O dată pe an, la 1 iunie, oferim copiilor, in chip festiv, daruri. Dar nu-i ceas și nu-i clipă în care să nu-i încon- jurăm cu darurile cele mai de preț: grija pen- tru sănătatea lor și pentru buna lor dezvol- tare, pentru instruirea și educarea lor. Ridicăm în fiecare an creșe, grădinițe și cămine noi, sute și sute de cla- se noi. Milioane de manuale noi sînt dă- ruite în fiecare toam- nă tuturor copiilor. MU și mii de educatoa- re, de învățători, de pro- fesori se pregătesc an după an pe băncile șco- lilor și facultăților spre a-și duce munca în rin- durile copiilor. Pentru copii — cărți de povești și jucării. Pentru ei — parcuri, biblioteci, ba- zine de înot și pati- noare. Pentru ei — va- canțele vesele, însorite. Totul pentru copii, pen- tru mugurii viitorului. Am vizitat multe gră- dinițe de copii, multe școli. M-au chemat e- ducatoarele, învățătorii, să spun povești celor care trăiesc încă în lu- mea basmelor. Asta mi-a prilejuit totdeauna un fel de împrospătare, un fel de limpezire morală, ca atunci cînd te apleci și sorbi mireasma unui' crin de cîmp. în con- diții materiale tot mai bune, în școli cum n-au mai fost nicicînd, copiii din Republica noastră Socialistă cresc, se dez- voltă,' învață să fie vrednici, curajoși, cin- stiți, fericiți. învață să iubească munca și via- ța, patria și poporul, învață să respecte tre- cutul de luptă pentru libertatea și unitatea poporului și să se avînte cu elan în viitorul co- munist. Nu cred că poate fi CENTENARUL LICEULUI „NICOLAE BĂLCESCU" DIN PITEȘTI ceva mai tonic, mai tm- bărbătător ca o primă zi de școală în care în- vățătoarea îi primește pe copilașii care întîia oară trec pragul unei săli de clasă. Școala e mare și curată. Clasa e luminoasă și veselă. Băncile, stră- lucitoare de curățenie. Iar cărțile se rin- duiesc ispititoare, ca niște minuni ce se cu- vin a fi explorate cu ochii, cu mintea, cu inima. Nu cred că poate fi ceva mai încărcat de poezia bucuriei simple și adinei ca o serbare de sfîrșit de an, ca mo- mentul cînd o învăță- toare pune o cunună de flori pe creștetul unui copil îmbujorat și to- pit de fericire la gin- dul că munca lui a marcat o primă bi- ruință în viață. Nu cred că poate fi ceva mai specific vre- mii noastre socialiste decît sutele de mii de copii care se bronzează sub soarele șl pe nisi- pul marin de la Manga- lia, Eforie sau Mamaia, decît miile și miile de copii care zburdă în po- ienile Carpaților. De bună seamă că în aceste însemnări ar fi trebuit să amintesc ceva și despre miliardele ce se cheltuiesc anual pen- tru copiii țării. Să re- marc, cu un meritat atribut de laudă, munca devotată, entuziastă a tuturor mamelor, medi- cilor pediatri, educatoa- relor, învățătorilor și profesorilor. Să aduc un omagiu de recunoștință conducerii de partid ți de stat, care tratează problema creșterii șl e- ducării copiilor ca pe o problemă esențială a viitorului poporului și patriei. Le socot însă, pe toa- te acestea, incluse în acea obștească grijă și dragoste pentru copii, pentru cel ce vor întru- chipa fericita zi de mîine. DUMITRU ALMAȘ Mii de participanți au fost de față la festivitatea sărbătoririi centenarului Liceului „Nicolae Băl- cescu“ din Pitești, școală care a în- scris în istoria învățămîntului din ținuturile argeșene nenumărate pa- gini de împliniri. Nevoind să piardă ceva din cele ce se evocă, sute de oameni au rămas în jurul teatrului, ascultînd megafoanele. Erau printre în ziua de 21 iunie se face vizita medicală a candidatilor. Lucrările scrise și probele orale se vor desfășura în felul următor: — limba română — probă scrisă — 22 iunie, orele 9 dimineața ; — matematică — probă scrisă — 23 iunie, orele 9 dimineața ; — limba maternă (la școlile și secțiile cu predarea în limbile naționalităților conlocuitoare) — probă scrisă — 24 iunie, o- rele 9 dimineața; — probe orale — 25-29 iunie, o- rele 9 dimineața. Probele practice de specialitate — la liceele pedagogice (aptitudini muzicale) ; la liceele de artă (muzi- că sau desen) și la liceele cu pro- gram de educație fizică (verificarea calităților fizice) — vor avea loc în zilele de 19-20 iunie. ei actuali și foști elevi, dar și mulți alții care nu-și legaseră copilăria și adolescenta de acest liceu. Este im- presionant — și rîndurile de mai jos tocmai acest lucru intenționează să sublinieze — cît de mult prețu- iesc localnicii pe primul și cel mai vechi liceu al regiunii lor. Este, în fond, un sentiment al prețuirii tra- dițiilor de cultură, atît de specific poporului nostru. Aici, la Liceul „Nicolae Bălcescu“, aceste tradiții au rădăcini adinei în trecut, legîn- du-se strîns de munca neostenită în- tru luminarea poporului dusă, cu veacuri în urmă, de cărturarii vîl- ceni, de cei de la Govora sau cei de la Curtea de Argeș. Pentru a avea o imagine și mai completă asupra prestigiului de care se bucură școala centenară, se cuvine notat că printre participantii la festivități au fost numeroși oa- meni de știință și cultură care și-au făcut aici studiile liceale, unii din- tre eî veniți cale de sute de kilome- tri. „Și absolventii seriei de acum un sfert de veac, printre care mă număr și eu, ca și toți elevii care s-au hrănit la sinul acestei „alma mater“ piteștene — spunea, înainte de festivitate, dr. Gh. Marinescu, șef de sector la Institutul de Infra- microbiologie al Academiei noastre, laureat al Academiei Franceze de Medicină, membru activ al Acade- miei de Științe din New-York și membru corespondent al altor aca- demii de peste hotare — se înclină plini de recunoștință, ținînd să afir- me, spre lauda tuturor: „Și noi sîntem discipolii tăi“... Dascălii li- ceului din Pitești, al cărui centenar îl sărbătorim, s-au străduit să ne facă să înțelegem cum trebuie să prețuim munca, cum să construim o țară și cum să iubim un pămînt pe care strămoșii noștri l-au dăruit strănepoților lor pentru a fi cît mai bine apărat și cît mai frumos împo- dobit, spre fericirea întregului po- por. Nu este, așadar, de mirare că printre foștii elevi ai liceului din Pitești, pe baza bunei pregătiri căpă- tate în această școală, se găsesc oameni, ce sînt remarcați în aproa- pe toate domeniile de activitate. Și dacă pe filele de aur din bogata is- torie a liceului nostru toate aceste pețsonalitățl de seamă reprezintă majusculele, nu trebuie șă uităm că marea majoritate o formează lite- rele de rînd, fără de care nu se poate scrie cuvîntul, o formează acei absolvenți care prin munca lor anonimă construiesc în tăcere, cu abnegație și devotament, o țară tot mai mîndră și mai bogată". La festivitatea de sărbătorire a centenarului au participat, alături de foștii și actualii elevi, de foștii și actualii profesori, reprezentanți ai organelor locale de partid și de stat ca și reprezentanți ai Ministerului învățămintului. Despre trecutul școlii și despre activitatea ei de azi — consemnate, în cinstea centenarului, într-o do- cumentată monografie semnată de prof. Nicolae Vlad și prof. Tudor Popescu — a vorbit prof. N. Mitu- lescu, directorul liceului. începîn- du-și activitatea în 1866. în condițiile în care setea de cultură a maselor se acorda cu cerințele de dezvoltare e- conomică, școala noastră a făcut, încă din primul deceniu, nenumărate e- forturi pentru organizarea cît mai bună » procesului de învățămînt — a spus vorbitorul. în analele ei a rămas înscris cu litere de aur nu- mele dascălului care a inaugurat primele lecții, profesorul Nicolae I. Micescu. Generații întregi de elevi i-au prețuit adînc, de asemenea, pe profesorul de matematică I. Păiș, care s-a remarcat și printr-o cura- joasă atitudine antimonarhică, sau pe profesorul Eugen Ludwig, care și-a încheiat cariera ca profesor universitar de fizico-chimie. Din e- vocarea celor 100 de ani parcurși, peste toate greutățile întîmpinate și strădaniile depuse rămîn dominante izbînzile muncii sutelor de dascăli care au cinstit școala, care au pre- gătit asemenea figuri proeminente ale științei și culturii noastre ca matematicianul Dan Barbilian, ace- lași cu poetul Ion Barbu, ca Ion Mi- nulescu, ca savantul geograf George Vîlsan, ca doctorul George Ulieru, autorul însemnărilor intitu- late „Din carnetul unui medic de (Continuare în pag. 4-a) PRACTICA PEDAGOGICA A VIITORILOR PROFESORI Fazele unei acomodări treptate Concluziile trase acum, la înche- ierea anului de învățămînt, în le- gătură cu pregătirea viitorilor pro- fesori, ne arată mai olar în ce mă- sură și-au dovedit eficacitatea cău- tările noastre în acest domeniu. Una din aceste concluzii se leagă de practica pedagogică a studen- ților. întotdeauna am socotit că modul cum se desfășoară prima sau pri- mele lecții pe care le țin studen- ții în cadrul pregătirii lor practice pentru munca la catedră are o in- fluență covîrșitoare asupra dezvol- tării lor ulterioare. Insuccesul, rea- lizarea nesatisfăcătoare a primelor lecții, pe lîngă că produc perturbări în procesul de învățămînt — motiv pentru care școlile și profesorii evită adesea primirea studenților la prac- tică — au șl un efect negativ asupra muncii acestora, 11 descurajează. Dimpotrivă, o lecție reușită dă stu- dentului încredere în forțele proprii, îl mobilizează la o activitate adîn- cită, îl apropie de școală, de copii. Succesul primelor lecții îl face pe viitorul profesor să îndrăgească mai mult meseria pe care și-a ales-o, a- rătîndu-i că ea îi va cere, evident, multe eforturi, dar îi va aduce și multe satisfacții. Un element de o deosebită impor- tanță în asigurarea succesului pri- melor lecții practice ținute de stu- denți îl constituie procesul de aco- modare a acestora cu școala, cu cla- sa, cu profesorul și cu elevii. Or, în actuala organizare a practicii acest proces este prea brusc, trece prin prea puține trepte : după cîteva a- sistențe la lecțiile profesorului (prac- tica demonstrativă), urmate de dis- cuții metodice care subliniază învă- țămintele ce trebuie reținute din a- ceste lecții și din seminariile de me- todică, se trece la ținerea lecției de către student în asistența profesoru- lui clasei, a îndrumătorului de gru- pă și a colegilor, iar apoi la discuții metodice și la aprecieri motivate. Considerînd că este necesar să asi- gurăm condiții mai bune de acomo- dare, am introdus la facultatea noas- tră — facultatea de matematică a Institutului pedagogic din București — un nou sistem de desfășurare a practicii, pe oare l-am experimentat, încă de la începutul anului univer- sitar, cu două grupe de studenți din anul II. Ulterior acest sistem a fost introdus și la alte grupe. După regulile de muncă stabilite în comun cu profesorul clasei și cu studenții, procesul de acomodare in- clude, în noul sistem, următoarele faze: studentul asistă singur la o lecție a profesorului clasei, predă apoi, numai în prezența acestuia, lecția următoare șl abia la a doua lecție pe care o ține, este asistat dc îndrumătorul grupei, ca și de colegi Bineînțeles că restul activităților (practica demonstrativă, discuțiile care urmează după lecții etc) se des- fășoară în mod obișnuit. Pînă acum, fiecare dintre studenții grupelor la care se aplică experimentul a reușit să predea un număr mult mai mare de lecții în fața elevilor, în compa- rație cu ceilalți. Ne-am putut da seama că, în a- ceastă organizare a practicii, studen- tul se acomodează mai ușor și mai bine cu munca de predare. Asistind la lecția profesorului el poate cu- noaște toate amănuntele ce-i vor fi necesare pentru pregătirea lecției proprii, care va urma în ora viitoa- re : știe cît de departe în adincime a mers profesorul în explicațiile lui, știe ce exemple a folosit acesta, ce teme a dat pentru acasă. De aseme- nea, este familiarizat cu elevii. Pre- dînd lecția următoare numai în asis- tența profesorului clasei, emoțiile inerente unei astfel de situații sînt mai mici, studentul are mai multă mobilitate. Pregătindu-și cea de a doua lecție, el folosește observațiile profesorului și observațiile proprii în legătură cu modul în care a reușit să transmită cunoștințele, să le facă înțelese de elevi, să le fixeze în min- tea lor. La cea de a doua lecție poa- te să verifice tema dată pentru a- casă de el însuși, ținînd seama de fiecare amănunt pe care l-a avut în vedere atunci cînd a dat anumite exerciții și probleme. In același timp, ținînd seama de părțile mai puțin izbutite ale primei lecții, poate accentua în lecția următoare tocmai ceea ce știe că nu a reușit să reali- zeze în întregime în cursul ți. Tot atît de important este faptul că încă de la începutul activității sale studentul nu preclă „o lecție", ci se încadrează într-un sistem de lecții, din care asistă la una și predă două. La toate acestea se adaugă faptul că, începînd cu semestrul II. la fie- care seminar de metodică, pe lingă discutarea problemelor predate la curs, cîte un student prezintă pro- bleme legate de predarea unui capi- tol ce ridică dificultăți mai mari în predare ; se discută, cu această oca- zie, împărțirea pe lecții a capitolului respectiv, materialul didactic cel mai adecvat, temele cele mai po- trivite. In planificarea pe semlnarii a acestor materiale s-a ținut seama, în măsura posibilului, de ritmul de parcurgere a materiei în școli. Imbinînd în acest fel discutarea problemelor în seminarii cu pregăti- rea studenților pentru lecții, punîn- du-i pe aceștia de la început în si- tuația de a gîndi nu numai asupra unor lecții izolate, ci aaupra unor capitole întregi, ajutîndu-i să se în- cadreze mai puțin brusc în munca directă cu elevii, le-am creat posibi- litatea să obțină încă de la primele lor lecții rezultate bune. Aceste re- zultate urmează să fie consolidate la începutul anului III, în perioada de practică continuă. Este adevărat că procedînd așa studenții fac un efort mai mare, dar este tot atît de adevărat că succe- sele lor — ilustrate în primul rînd prin lecții izbutite, prin notele mari acordate la lecții în condițiile ace- leiași exigențe pe care o manifestă profesorii cu experiență îndelungată — le aduc satisfacții meritate, care-i încurajează, îi mobilizează în mun- că, îi apropie de profesiunea pe care o vor practica după terminarea stu- diilor. I. GH. BURCA în laboratorul de fi zică al Liceului „Vasile Alecsandri" din Galați. Cînd drumul Cîteva probleme, cîteva soluții Datorită grijii permanente care ss arată în țara noastră pentru forma- rea cadrelor didactice s-au obținut o serie de succese importante pe li- nia pregătirii pedagogice a celor ce muncesc în școli. Dezvoltarea conti- nuă a învățămîntului implică însă îmbunătățirea continuă acestei ac- țiuni, astfel îneît munca profesori- lor să fie mereu mai eficientă. Ne vom referi, în cele ce urmează, la cîteva probleme ale organizării șl desfășurării practicii pedagogice, căutînd să sugerăm și unele soluții. Ni se pare importantă, în primul rînd, problema rolului practicii pe- dagogice și a locului unde trebuie să se desfășoare ea. Practica pedagogică este conside- rată (și așa trebuie să și fie) ca o parte integrantă a procesului de pre- gătire a viitorilor profesori. In acest sens, ea este chemată să contribuie la îmbogățirea, adîncirea și consoli- darea cunoștințelor pedagogice și metodice însușite la cursuri, la for- marea priceperilor și deprinderilor de bază necesare conducerii cu com- petență a procesului de învățămînt, la dezvoltarea dragostei și atașa- mentului față de munca didactică. Considerăm însă că ea trebuie să-și aducă contribuția și la consolidarea și chiar la îmbogățirea cunoștințelor profesionale de specialitate. Acest aspect, după părerea noastră, nu a fost suficient realizat pînă acum. Or, perfecționarea pregătirii pedagogico- metodice și a celei de specialitate ar trebui să se îmbine armonios nu numai la cursuri, ci și în cadrul practicii pedagogice. Apoi, sîntem de părere că practica pedagogică va putea duce la rezul- tate tot mai bune dacă se va desfă- șura în școli de aplicație (model) or- ganizate pe lîngă instituțiile de în- vățămînt superior, școli care să ofere cele mai bune condiții tehnico-didac- Profesori, studenți și practica Profesorii, spre deosebire de cei- lalți muritori, trec la un moment dat din bancă la catedră și per- spectiva clasei se inversează pentru ei brusc. Stîngăciile inerente înce- putului, conștiința locului central pe care îl ocupă în atenția clasei, sînt de natură să le provoace, dacă nu tracul actorului, în orice caz emo- ția unei mari răspunderi. Nu o dată primul gînd al celui ce se înfățișează clasei ca debutant este cam acesta : „Dacă fac cumva o greșeală în ex- punere, copiii vor învăța ceva greșit !“. Viitorii profesori ai școlilor noas- tre, studenții care fac azi practică, riscă foarte rar să facă greșeli în expunere. Profesiunea pedagogică mai implică însă ceva. Dacă de cantitatea șl calitatea cunoștințelor de specialitate are grijă facultatea, „meseria" încercăm să le-o arătăm noi, cei care avem, cum se spune, „studenți la practică". Sarcina noas- tră este sensibil ușurată de către cei care conduc din partea facultă- ții practica, îndeobște cadre cu ex- periență și tact pedagogic, legate atît de facultate, cît și de specifi- cul liceului. Există încă din partea unora din noi, profesorii de liceu, o codire a- tunci cînd, la începutul anului, ni se propune să luăm sub oblăduirea noastră o grupă de studenți. Am găsit cîteva explicații ale acestui tice șl să fie încadrate cu profesori de înaltă competență. în aceste școli studenții ar urma să efectueze prac- tica prin rotație, pe o perioadă de timp delimitată, toți dobîndind ast- fel posibilitatea de a cunoaște orga- nizarea și conducerea unui proces de învățămînt exemplar. Restul practicii ar urma să fie efectuat în alte școli, fie la orașe, fie la sate pentru ca viitori profesori să fie pre- gătiți să-și desfășoare activitatea în orice școală și să li se dezvolte in- teresul și priceperea de a ridica ni- velul muncii instructiv-educative din cadrul acesteia la nivelul școli- lor model. în școlile dc aplicație (model) s-ar putea organiza, paralel cu predarea cursurilor în facultate, și unele acti- vități demonstrative sau ilustrative menite să consolideze cunoștințele pedagogico-metodice și de psihologie pedagogică ale studenților, să-i ini- țieze în conducerea unor activități instructiv-educative. In ceea ce privește organizarea practicii pedagogice, considerăm in- dicat ca pe lîngă un profesor să nu fie repartizați prea mulți studenți, pentru a nu aglomera clasa în tim- pul practicii demonstrative. Ni se pare potrivit ca numărul studenților repartizați unui profesor să fie de 10, organizați în două grupe. In con- dițiile școlilor de aplicație (model), numărul studenților repartizați pe lingă un profesor ar putea desigur să fie mai mare. Cel mai important aspect al prac- ticii pedagogice îl constituie, fără îndoială, conținutul acesteia. Consi- derăm necesar, în primul rînd, să se definitiveze o programă de practică pedagogică, diferențiată în funcție de profilul diferitelor instituții de învățămînt superior. Programa ar trebui să precizeze scopul și sarcinile practicii — atît ale practicii de- monstrative cît și ale practicii pro- priu zise — activitățile ce urmează a fi organizate în cadrul lor, pre- cum și cunoștințele, priceperile și deprinderile pe care trebuie să și le formeze aici studenții. La stabilirea conținutului programei de practică pedagogică se cer luate în seamă și posibilitățile de cuprindere ale șco- fenomen : 1) Comoditatea. Unii pro- fesori nu vor să se înhame la o muncă destul de migăloasă. 2). De- zinteresul. Profesorul are ca scop principal pregătirea elevilor, nu a studenților. Aceasta nu-1 preocupă. 3) Egoismul, uneori îmbinat cu un fel de „secret al fabricației" pe care profesorul nu vrea să-l dezvăluie. Deși acuzația e destul de gravă, o fac totuși, pentru că faptul e real. O mentalitate atavică a rămas cui- bărită în unii, cu toate că astăzi e obmplet nejustificată. 4) Tipicul (cu accent pe a doua silabă). Unii pro- fesori nu vor ca elevii lor să fie „zăpăciți" cu „cine știe ce inovații" neverificate de practica lor proprie. 6) Frica. Unora le este teamă că studenții știu mal multă carte de- cît ei... Și mai sînt și alte motive particulare, dar justificate (spre deosebire de cele citate), care îi fac pe unii profesori să se țină de- parte de practica pedagogică. Păre- rea mea personală este că cel care se codește să „ia studenți" nici nu trebuie inclus pe lista profesorilor pe lîngă care se efectuează practi- ca. E un indiciu că nu va pune su- flet. Or, asta este o condiție nece- sară. Cu „materialul uman" studențesc trebuie lucrat cu grijă. Unii îi tra- tează pe tineri ca pe elevi, fiind o- bișnuiți să lucreze din totdeauna numai cu elevii. Nu trebuie să ui- tăm că studenții care vin să ne a- siste și pe care îl îndrumăm astăzi vor fi într-un an sau doi colegii noștri. Anumite lucruri (mergînd de la caietul de practică, tipărit cu ru- brici, linii și scheme, pînă la fișa psihologică, interesantă poate dar nu atît de utilă pe cît de amplu cerută) pot schimba pentru unii tineri practica pedagogică într-un obiect de adevărată corvoadă. Pretindem studenților să prezinte planurile de lecții cu mult înainte de predare, modificăm aceste planuri și le dăm lă refăcut pînă cînd lecția ținută lilor, durata practicii etc. Este im- portant să se fixeze un număr judi- cios de lecții și activități practice, evitînd atît supraîncărcarea studen- ților cit și cea a școlilor. Ar fi bine de asemenea ca regulamentul de practică să stimuleze munca de ca- litate a studenților, cei care au do- vedit eforturi susținute și o deosebi- tă conștiinciozitate putînd să efec- tueze un număr redus de lecții și activități practice de probă. (Acest procedeu, aplicat la Institutul poli- tehnic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" din București, a dat rezultate bune, stimulind pe studenți la o activitate valoroasă chiar de la prima lecție practică). In general, pînă acum în cadrul practicii pedagogice s-a pus un ac- cent mai mare pe ținerea lecțiilor practice de specialitate de către studenți, fiind mai reduse activită- țile pentru pregătirea lor pentru munca educativă. Apreciem că este necesară o preocupare sporită pen- tru ridicarea nivelului practicii și sub acest aspect (organizarea și conducerea unor ore de dirigenție, a unor activități cultural-educative cu elevii, a unor activități cu părin- ții etc). Aceeași problemă se ridică și în legătură cu antrenarea studen- ților la organizarea și conducerea activității în laborator sau atelier, la disciplinele cu caracter aplicativ, care au avut pînă acum mai mult un caracter observativ, demonstra- tiv. Efectuarea activităților educati- ve, ca și a celor de laborator sau atelier trebuie să facă parte in- tegrantă din pregătirea viitorilor profesori, găsindu-și locul în pro- grama de practică pedagogică. Cît despre îndrumarea practicii pedagogice, considerăm că ea trebuie realizată de către instituțiile de în- vățămînt superior prin catedrele de pedagogie și metodică, în colaborare strînsă cu factorii de îndrumare din școlile de practică (directorii coordo- natori ai practicii și profesorii în- drumători). Creșterea rolului și a răspunderii catedrelor de speciali- tate și, îndeosebi, a conducerilor fa- cultăților în ceea ce privește pregă- tirea pedagogică a studenților va contribui, fără îndoială, la ridicarea nivelului și a eficienței acesteia. Sarcini foarte importante revin, în de student ajunge să fie chiar lec- ția noastră, iar originalitatea lu) să se manifeste numai prin manieră și nu prin substanță I Admir pe îndrumătorii practicii (profesori de liceu și reprezentanți ai facultății) care poartă în fața stu- denților discuții de natură să con- tribuie substanțial la pregătirea a- cestora. Am fost de față, nu de mult la o asemenea discuție. V-o repro- duc : A — Părerea mea e că lecția nouă nu trebuie explicată cu un elev bun la tablă. Elevul bun rațio- nează prea repede ca să fie urmărit de toți colegii săi. El are ca scop să se facă înțeles de profesor, nu de colegi. Elevul cu pregătire me- diocră, în schimb, în timpul cînd se gindește el la tablă, dă răgaz ce- lorlalți să înțeleagă. B — Părerea mea e că lecția nouă nu trebuie explicată cu ele- vul mediocru la tablă. E sigur că în pregătirea lui există anumite lacune și deci profesorul trebuie să-și piardă vremea înlăturîndu-le. Firul logic al lecției noi va fi astfel întrerupt. Niciunul nu l-a convins pe celă- lalt, amîndoi au rămas pe poziție. Fiind o problemă care dă de gîndit studenții s-au lansat s-o dezbată, înseamnă că scopul a fost atins : s-a stîrnit o preocupare metodică de tipul celor proprii carierei vii- torului profesor. Studenții au fost îndemnați să gîndească nu numai la lucrurile ce trebuie comunicate, ci și la felul cum trebuie comunica- te. Admir și pe profesorul care, în comentariul ținut la sfîrșitul orei, are obiectivitatea capabilă să-i per- mită a afirma studentului: „Eu aș fi ținut lecția așa (și spune cum) ; dumneata ai ținut-o însă altfel, și m-ai convins că și așa e bine !“ Nici în matematici existența unei soluții nu implică unicitatea ; a- tunci de ce să credem că în meto- dică (mai ales în metodică !) e alt- fel ? desfășurarea practicii pedagogice, și profesorilor îndrumători din școli. Aceasta implică alegerea ca îndru- mători de practică a celor mai bum profesori, cu o bogată experiență di- dactico-educativă. Intre cadrele di- dactice din facultăți și cele din școli este necesară o colaborare strînsă în vederea aplicării unor cerințe știin- țifice unitare, care să asigure o pre- gătire cît mai înaltă a studenților. Modalitățile acestei colaborări, ca și răspunderea față de îndeplinirea sar- cinilor practicii pedagogice ar tre- bui prevăzute în regulamentul de practică, precum și într-un îndru- mător special de desfășurare a practicii pedagogice. In legătură cu îndrumarea studen- ților ne permitem să reluăm două probleme de multe ori discutate, dar care nu și-au găsit încă o deplină rezolvare. Este vorba de cunoașterea gradului de pregătire a studenților înainte de a începe activitățile prac- tice și de exigența profesorilor față de pregătirea lor. Atunci cînd încredințăm unui stu- dent o muncă de răspundere ca a- ceea de a preda în fața elevilor tre- buie să știm dacă este pregătit pen- tru a o îndeplini cu succes. Iată de ce ni se pare necesar, în prealabil, un colocviu de verificare a acestei pregătiri. La unele facultăți s-a pro- cedat așa, obținîndu-se rezultate bune. De aceea credem indicat ca a- cest procedeu să devină o prevedere regulamentară. Nu este absolut ne- cesar să se dea note la un astfel de colocviu, dar el trebuie să determine hotărîrea profesorului de a da sau nu studentului dreptul să țină lecții practice. Desigur, se poate organiza un colocviu și la încheierea practicii pedagogice, pentru a crea profesori- lor îndrumători posibilitatea să facă o apreciere obiectivă și să dea stu- denților indicațiile cele mai cores- punzătoare pentru viitoarea lor muncă în școală. întrucît însă indi- cațiile finale au mai mult un carac- ter de perspectivă, nu pot fi negli- jate indicațiile preliminare, care pot fi valorificate imediat în creșterea nivelului de pregătire a studenților. Sporirea eficacității muncii profe- sorilor care îndrumă practica este legată și de stimularea lor ■ morală Anumita, grupe., de ștudenți ma- nifestă, la comentarea lecțiilor ți- nute de colegi, o pasivitate nejusti- ficată. Trebuie să-i poftești „mai aproape’1, în primele bănci ale cla- sei unde are loc analiza sau chiar să le dai cuvîntul din oficiu. Bine- înțeles că frazele pe care studentul le rostește din obligație sînt peni- bile. Va face, ca orice elev cu notă mică la literatura română, rezuma- tul și nu comentariul. Va întrebu- ința, în plus, formule prea generale și deci vagi, ca de pildă : „Scopul lecției a fost atins..." „Colegul a a- rătat că s-a pregătit..." și va termi- na șablon, după sus-menționatul re- zumat, cu : ...„Mie ml-a plăcut lec- ția colegului meu !“. „Admir... admirația — remarca cu malițiozitate un profesor — dar cer comentatorului mai mult decît o justificare subiectivă !“ Cînd se suie la catedră, studentul încearcă adeseori să joace un per- sonaj : pe cel al profesorului visat. Unii sînt drastici, alții ironici, alții arborează o bonomie indulgentă. Cei mai mulți uită însă în primele minute că sînt într-o clasă și rămîn singuri cu tabla, cel mult cu elevul de la tablă. Dar în fiecare există voința de a lucra bine și faptul a- cesta este cel mai valoros. Tinerii au o doză de sinceritate pe care noi sîntem de multe ori ten- tați s-o confundăm cu obrăznicia. Ca să-și țină ora de probă, un stu- dent a trebuit să asiste în preala- bil la două din orele preceden- te, să vină apoi să-și prezinte pla- nul profesorului și, după ce acesta i-a indicat modificările, să revină cu planul refăcut. Intre timp ora a ținut-o profesorul și cînd ritualul a trebuit luat d-a capo, pentru altă lecție, studentul a preferat să-și tri- mită noul plan printr-un coleg, care tot și-l ducea pe al lui la control. Gestul său a fost socotit necuviin- cios și studentul (un element foar- te bun) a fost mutat „disciplinar" în grupa mea. Am rămas amîndoi și materială pentru contribuția adusă la îndeplinirea sarcinilor acesteia. Credem că sînt nimerite, în acest scop, o serie de măsuri cum ar fi re- ducerea stagiului pentru înscriere la examenul de gradul I, reducerea a- numitor activități extrașcolare, an- trenarea în diverse colective de cercetare științifică din facultate etc. în ceea ce privește remu- nerarea materială, am propune să se stabilească o anumită indemnizație pentru îndrumarea unui student, li- mitîndu-se numărul practicanților pentru un profesor la maximum 15 sau 20 de studenți într-un an. Acest mod de remunerare, aplicat în ca- drul școlilor în care își efectuează practica pedagogică studenții insti- tutelor de învățămînt superior teh- nic, s-a dovedit stimulator și a dus la creșterea răspunderii față de sar- cina încredințată, precum și la creș- terea eficienței muncii de îndru- mare. Considerăm că practica pedagogică ca orice activitate didactică, trebuie să fie planificată, normată. Desigur, se cere să fie stabilite anumite cri- terii științifice de normare, în func- ție de durata practicii, de numărul studenților, de numărul și felul acti- vităților etc. La unele facultăți există o anumită experiență pozitivă în acest domeniu. Ea trebuie studiată și dezvoltată creator, în funcție de profilul instituțiilor de învățămînt superior. Practica pedagogică — activitate deosebit de importantă și de com- plexă — necesită și dezbaterea altor aspecte care se cer rezolvate, așa cum ar fi transformarea ei într-un „șantier" al generalizării experien- ței pozitive, al cercetării pedagogice etc. Deschiderea în presa de specia- litate a unor discuții largi, care să oglindească experiența pozitivă a tuturor factorilor de îndrumare a practicii pedagogice, ar contribui, fără îndoială, la ridicarea continuă a eficienței acestei importante acti- vități de pregătire a viitorilor pro- fesori. IOAN BONTAȘ îneîntați că ne-am cunoscut. Lec- țiile lui au avut un caracter degajat, au fost riguroase și ingenioase. Aflînd într-o zi cînd venise nu- mai să mă asiste că țin o lecție introductivă asupra ariilor, un alt student s-a arătat interesat de su- biectul ei. I-am dat catalogul în mină și l-am pus să predea pe ne- pregătite. Lecția n-a fost rea (e drept că studentul a ținut șl mai bune), dar i-a dat o preocupare care l-a dus pînă la redactarea u- nui articol pentru „Gazeta mate- matică". Cît despre clasă, a simțit în expunere ceva nou, a intrat și ea într-o atmosferă de „căutare" și a învățat mai mult decît dintr-o lec- ție „cum scrie la carte". Cred că, dînd studenților mai multă „liber- tate de mișcare", le apropiem mai mult de suflet viitoarea lor mese- rie. De cîțiva ani constat că practica pedagogică a prins să capete mai mult oxigen. Considerată, pe vre- mea cînd și eu eram student, ca o „dexteritate" printre materiile din învățămîntul superior, ea a ajuns să ridice probleme nu numai profe- sorilor, ci și studenților, să-i inte- reseze ca o activitate cu caracter major. S-ar cuveni deci, să-i deșablonizăm mijloacele. Pentru că studentul n-a venit să învețe de la un profesor numai cum predă profesorul, ci mai ales altce- va : cum să predea în viitor el ! Sînt conștient că nu toți colegii sînt de acord cu aceste idei. Altfel nici nu le-aș fi semnalat, pentru că ar fi fost aplicate îndeobște și n-ar fi avut nevoie de comentarii. Voi fi întrebat poate cum se re- zolvă problema „sacrificării intere- sului clasei" în fața „interesului studenților". Voi răspunde că, dacă lecția e reușită, interesul studentu- lui coincide cu al clasei... și cu al nostru. MATEI CONSTANT1NESCU se bifurcă In mod curent, grija pentru ori- entarea profesională a elevilor se concentrează asupra claselor a VUI-a și a Xl-a, cînd se pune acut problema alegerii școlii și a profe- siunii. Lucrul este normal, deoarece acestea sînt clase de răscruce. Dar clasa a IX-a, situată și ea la o „bifurcație de drumuri" : intre sec- ția reală și secția umanistă, este adesea neglijată — și acest lucru nu mai este normal. Alegerea sec- ției constituie o problemă impor- tantă în viața școlii și a elevilor, care se cere privită cu toată atenția. După ce se conduc elevii cînd își aleg secția ? Este știut din practica școlară — și anumite cercetări întreprinse de un colectiv de la Institutul de științe pedagogice au confirmat acest lucru — că, în general, elevii își aleg secția pe baza unui complex de motive și de influențe, predominant fiind însă interesul pentru un grup de obiecte de învățămînt sau lipsa de interes pentru altul. Altfel spus, fuga după unele obiec- te sau fuga de unele obiecte consti- tuie principalul motiv’ în alegerea secției. Profesiunea viitoare nu intră întotdeauna în calcul, pentru sim- plul motiv că la această vîrsta inte- resele profesionale nu sînt suficient conturate și mulți elevi nu sînt încă deciși în privința profesiunii. Preferința pentru unele obiecte de învățămînt ca motiv de alegere a secției constituie un fapt pozitiv, deși nu suficient. Cu o condiție însă : să fie bazată pe interese și aptitudini reale. In multe cazuri, însă această condiție nu este res- pectată : preferințele nu sînt moti- vate, ci împrumutate prin imitație sau rezultate din calcule greșite. Să luăm un exemplu. La o an- chetă preliminară făcută de condu- cerea liceului „Dimitrie Bolinti- neanu" din București la începutul acestui an școlar, din cei circa 400 de elevi cuprinși în 10 clase a IX-a, doar 25% și-au declarat, intenția de a urma secția umanistă. Oare re- zultă de aici că 75% din elevi au aptitudini clare pentru matematici și pentru profesiunile tehnico-știin- țifice și numai 25% pentru discipli- nele umaniste și celelalte grupe de profesiuni ? Evident, nu. Răspunsurile date de elevi la o anchetă făcută de noi. corelate cu analiza situației lor școlare, arată că explicația stă adesea și în faptul că unii elevi pleacă, în alegerea sec- ției, de la o insuficientă cunoaștere a posibilităților proprii, de la mo- tive subiective sau calcule greșite. In absența unei hotărîri ferme asu- pra școlii și profesiunii viitoare, mulți aleg secția reală motivînd că ar da mai multe posibilități. „Cu secția reală poți merge oriunde, dar cu secția umanistă n-ai șanse să intri la politehnică" — spun aceștia, fără să se întrebe însă dacă secția reală este potrivită sau nu pentru ei. Care sînt, atunci, criteriile după care ar trebui îndrumați elevii să-și aleagă secția ? După părerea noastră, cele mai importante dintre aceste criterii sînt, în ultimă instanță, următoarele două : în primul rînd gradul de pregătire al elevilor și aptitudi- nile lor la disciplinele „de profil" (matematica-fizica pentru secția reală și româna, latina, limbile stră- ine moderne pentru secția uma- nistă), iar în al doilea rînd. speci- ficul școlii superioare și al profesi- unii vizate. Nu mai este nevoie să demon- străm necesitatea de a se ține seama de gradul de pregătire la anumite obiecte, de intere- sele constante și de aptitudi- nile manifestate de elevi de-a lungul anilor, concretizate în rezultatele la învățătură și în activitatea extra- școlară. Criteriul pare absolut fi- resc, deși nu e respectat întotdea- una. Amintim doar necesitatea cu- noașterii obiective a pregătirii și a aptitudinilor elevilor la diferitele obiecte de învățămînt de către profesorii de specialitate, diriginți și părinți. Este de asemenea foarte important ca elevii să fie ajutați să se cunoască într-o lumină reală pe ei înșiși, să-și aprecieze la adevă- rata lor valoare posibilitățile. Fireș- te că aceasta presupune din part»' profesorilor, a diriginților o mune ’ îndelungată, răbdătoare și price pută, despre care nu este cazul să vorbim acum. Cel de al doilea criteriu necesită cîteva precizări. Se știe că secția reală pregătește elevii îndeosebi pentru o anumită categorie de insti- tuții de învățămînt superior și de școli tehnice, iar secția umanistă îndeosebi pentru o altă categorie : prima dă elevilor o pregătire mai adecvată pentru continuarea stu- diilor în învățămîntui tehnic supe- rior și pentru facultățile de mate- matică, fizică, chimie ; cea de a doua pentru facultatea de filologie, institutul de limbi străine, institu- tul de artă, teatrală și cinematogra- fică ș.a. într-un sens foarte general, 'pregătirea pentru Viitoarea profe- siune începe chiar în secția aleasă în liceu, unde se predau cunoștin- țele de bază pentru studiile de specialitate ce vor fi făcute ulte- ’fiof fn școala superioară. Este fi- resc, deci, ca la alegerea secției să se țină seama și de perspectiva șco- lii și profesiunii viitoare. Aceast*» înseamnă, în fond, că alegerea sec- ției, a școlii superioare și a prof siunii ar trebui să se facă conco- mitent. Bineînțeles, este vorba de o orientare generală către anumite tipuri de școli și grupe de profesi- uni și nu de alegerea propriu-zisă a unei profesiuni, care se precizează în anii următori, pînă la absolvirea liceului. Pregătirea elevilor pentru alege- rea secției trebuie să pornească încă de la începutul clasei a IX-a, folosindu-se un sistem complex de măsuri, atît pentru studierea posi- bilităților lor, cît și pentru infor- marea lor asupra unor profesiuni variate. Sîntem foarte aproape de sfîrșitul anului școlar. Ce se mal poate face acum pentru definitivarea (eventual pentru schimbarea) alegerii secției de către elevi ? Evident, ce se face de acum îna- inte depinde în mod hotărîtor de ceea ce s-a făcut pînă acum. Tn orice caz, din arsenalul mijloacelor pe care pedagogia le cunoaște de mult se pot alege cîteva care ar mai putea fi aplicate pînă la sfîrși- tul anului. De exemplu, se pot orga- niza una sau două ore de dirigen- ție în care să se discute cu elevii despre specificul celor două secții, desnre criteriile alegerii, despre școlile superioare la care dă acces absolvirea liceului și despre profe- siunile pentru care pregătesc aceste școli. Tn absența unor monografii profesionale, se pot folosi ca mate- rial bibliografic pentru aceste ore de dirigenție diferite texte literare, articole din ziare etc. Bineînțeles, dirigintele va împărtăși elevilor și propriile sale cunoștințe în materie. Pentru informarea elevilor ar fi foarte indicat și un simpozion cu diferiti specialiști — părinți ai ele- vilor, foști absolvenți ai școlii etc. — care ar putea vorbi despre spe- cificul profesiunilor lor și despre modul de pregătire a specialiștilor în domeniul respectiv. De asemenea, sînt. necesare convorbiri individuale cu elevii care ezită sau care au luat o hotărîre nepotrivită. Nu trebuie neglijați nici părinții, a căror influentă asupra elevilor este adesea, după cum se știe, foarte mare Se cere să ne folosim de această influență, acționînd asupra elevilor prin intermediul părinților, în direcția pe care școala o soco- tește cea mai indicată. La ședințele cu părinții care au loc în această perioadă, problema alegerii secției ar trebui să fie discutată larg. Esențial este ca alegerea secției să fie considerată nu ca o etapă minoră, ci ca primul pas important în alegerea profesiunii. Sfîrșitul clasei a IX-a este în .realitate un început — începutul orientării că- tre profesiunea viitoare — și tre- buie să fie un început bun. MIHAI GHIVIRIGA șef de sector la Institutul de științe pedagogice PAGINA 2 Ațedâr, se apropie zjua cind e Rouă generație de elevi va părăsi băncile liceelor. Peste putină vreme profesorii și absolvenții se vor întîlni la banchetul care va încheia festiv anii de școală ai promoției 1966. Deși acest eveniment plin de emo- ție, de căldură, nu poate fi trecut cu vederea, să încercăm totuși să pri- vim dincolo de el, la zilele ce vor urma îndată și mâi tîrziu. Să medi- tăm la cîteva lucruri serioase și im- portante care privesc pe tinerii că- rora mai ieri le spuneam copii, lu- cruri care privesc întreaga lor viață. Să ne întrebăm, în febra încheierii anului, a pregătirii examenului de maturitate dacă le-am condus bine pașii, dacă arti făcut tot ce trebuia să facem în calitatea noastră de pe- dagogi, să medităm la ceea ce le mai putem dg acum, în momentul acesta de răscruce, cînd se află la hotarul dintre două mari etape ale vieții lor. Ce se va întîmpla cu absolvenții acestei promoții, cum se vor com- porta ei în societate ? Cu alte cuvin- te, eum le dăm drumul în viață ? Care să fie cuvintele pe care le vom spune fiecăruia, la discuția finală ? Căci, după ce vor trece emoția și zbuciumul examenelor, va trebui să le «punem acel euvînt, de Ia inimă la inimă, acel euvînt care nu va mai fi i-ostit de la catedră, ci în clipa cînd prietenește le vom stringe mina urindu-le succese în viață. Cuvîntul acela pe care îl vom spune atunci, să se nască din împletirea de dra- goste, căldură și răspundere, iar absolvenții, tinerii, care pleacă azi de pe băncile școlii să și-1 amin- tească toată viața, să-1 aibă mereu călăuză. Căci, acest ultim euvînt, dacă are temelie în tot ce a făcut educatorul pînă acum, nu se uită niciodată. El trebuie rostit, neapărat trebuie rostit, în momentul de ră- mas bun, fiecărui absolvent în parte, Otrivit lui și numai Iui. ★ Problemele acestea au făcut obiectul unei discuții organizată re- cent Ia redacția gazetei noastre cu diriginți ai claselor a Xl-a din cîte- va licee bucureștene. Toți și-au arătat bucuria pentru faptul că în școlile noastre au crescut oameni dornici de fapte mari, cutezătoare, oameni îndrăzneți prin visele și nă- zuințele lor și capabili, în același tîmp, de eforturile necesare pentru realizarea acestor visuri și năzuinți, oameni cu ferme convingeri comu- niste, cu adîncă și înflăcărată dra- goste de patrie. Toți au vorbit, în același timp, despre felul cum soco- tesc ei că trebuie desăvîrșită în aeeste zile, în care absolvenții mai au contact eu școala, munca ei de ani și ani. Timpul finisării — Acum, cînd elevii noștri se află, la propriu și la figurat, în pra- gul maturității, ei sînt tineri cu personalitatea în general formată — La zilele mari ale anului școlar, eum este cea a absolvirii unei cla- se, elevii îi înconjoară pe învăță- torii sau profesorii lor cu deosebi- tă bucurie. Despărțirile sînt pentru ei și prilejuri de manifestare a sti- mei, a mulțumirii și recunoștinței pentru activitatea consacrată îmbo- gățirii minții și sufletului lor. Ex- presia sentimentelor alese se ma- terializează în buchete de flori culese de pe pajiștile satului sau din grădinile părinților. Judecînd însă după unele mani- festări, se pare că în grădina cu flori a copiilor au răsărit cîteva buruieni (strecurate, din păcate, de cel maturi). Mama unui copil slab la învățătură, năzuind să înduple- ce învățătorul spre indulgență, agi- tă părinții unei clase întregi cu PROMOȚIA 1966 MONUMENTE UE NATURII PATRIEI a spu» prof Constantin Manolescu. de la Liceul ,,D. Cantemir". Ședala i-a înarmat cu o concepție științifică despre lume, i-a înzestrat cu cunoș- tințe și deprinderi multilaterale, le-a format profilul moral, i-a ajutat să-și stabilească orientarea profesio- nală. Constatăm un lucru îmbucurător : maturizarea gîndirii elevilor apare mult mai devreme acum decît, de pildă, pe vremea cînd eram eu elev. O dovedește, aceasta, și modul cum își aleg viitorii absolventi drumul. Cei mai mulți sînt atrași de activi- tatea tehnică și științifică, de profe- siunile care pretind o pregătire se- rioasă, aprofundată. Este un lucru firesc : viața țării noastre a cunos- cut în ultimii ani o dezvoltare fără precedent, care a influențat puternic și școala, și tineretul. Elevii sînt mai maturi acum, înțeleg mai ușor. Ne-au rămas de finisat, în ultime- le săptămîni de școală, cîteva lu- cruri care țin de atitudine, de com- portare. Unele din ele sînt, după cum știm, rezultatul unor ,,mode“. Este normal, desigur, ca tinerii să fie influențați de anumite mode. Sînt, în general, influențe superfi- ciale. trecătoare, ca și modele res- pective. Fondul — ceea ce rămîne permanent — este în schimb, la ele- vii noștri, profund și mereu valoros. — Cred că tovarășul Manolescu are multă dreptate — a intervenit tov. Marian» Vasilescu, profesoară la Liceul nr. 35 — cînd vorbește des- pre gradul înaintat de intelectuali- zare al elevilor mari, deapre matu- ritatea lor în gîndire, despre volu- mul mult mai mare de cunoștințe pe care îl au față de generațiile tre- cute, Problema care ni s-a pus a fost de a-i ajuta chiar și acum, în ultimul act al vieții lor de elevi, să discearnă ceea ce este corespunză- tor filozofiei noastre, concepțiilor noastre estetice, ceea ce este folosi- tor mersului nostru înainte, și să respingă tot ce ne este străin. Aș mai adăuga ceva, deosebit de Important. Acum, în aceste momen- te de despărțire, să-i încurajăm, să-i îmbărbătăm, să găsim pentru fiecare absolvent ce pășește în viață un îndemn. Vorbele trebuie bine cumpănite, bine gîndite. îi cunoaș- tem pe fiecare, știm ce calități, ce lipsuri au, cum este și ce poate fie- care. Experiența ml-a dovedit că în- demnurile acestea, rostite uneori în cîteva cuvinte simple, sînt de mul- te ori hotărîtoare pentru absolvent. Aveam anul trecut o elevă care mi-a dat multă bătaie de cap și mie, ca dirigintă, șt celorlalți profesori. I-am făcut observații. am sancționat-o, dar degeaba. Apoi, o vreme, am lă- sat-o în pace, cu toate că mă gîn- deam cu tristețe la ce se va întîmpla cu ea. în ziua reuniunii de despăr- țire, deși n-aș fi vrut să-i stric buna dispoziție, am simțit totuși nevoia să discut cu ea. Știam că am datoria, că trebuie să-i spun cîteva cuvinte. Am vorbit între patru ochi, nu ca profesor și elev, ci ca doi oameni inițiativa „răsplătirii" trudei dască- lului printr-un dar la care fiecare nu trebuie să contribuie decît cu... 20 de lei. în alt caz, din inițiativa unei familii care-și are copilul în perspectivă de premiant, se colec- tează fonduri pentru o „surpriză" făcută dirigintei: o poșetă și un aparat de radio cu transistori. Am asistat la o serbare de sfîrșit de an școlar la care, în timp ce majoritatea cadrelor didactice au primit buchete de flori, trei au fost „înzestrate" cu pachete în care nu- meroși elevi știau ce s-a pus. Be- neficiarii florilor erau surîzători, veselia copiilor așezîndu-se pe fruntea lor ca un nimb al încrederii, ca o distincție profesională. Cei car® primiseră pachetele stăteau stînje- niți, parcă vinovati. Elevii din maturi. Ceva, tn achii »ii, pe fat* sa, mi-a dat speranța că se vi schimba. Așa a fost. Am aflat mai tîrziu că este o studentă bună, iubi- tă și stimată de colegi. O scrisoare trimisă într-o zi de ea mi-a întărit cele aflate, mi-a umplut inima de bucurie. Atît era scris în scrisoare : ..Omului care m-a făcut om". Cred că, în mare măsură, aceste cuvinte s-au datorat discuției de atunci, de la reuniunea de rămas bun. — Da, a întărit cele spuse și pro- fesorul Constantin Bădina, de la Li- ceul nr. 32. Și eu socotesc că tre- buie să avem acum asemenea discu- ții cu elevii noștri. Momentul, ca- drul în care le spunem, sporesc mult puterea lor de convingere. Și știm cu toții că școala are menirea nu de a-i determina pe elevi să în- vețe pe dinafară niște norme mora- le, ci de a le forma convingeri trai- nice, deprinderi sănătoase. Zadar- nic dăm norme dacă nu creăm con- vingerea că trebuie respectate. în- țelegerea să vină dinăuntru, nu din afară. Lucrul acesta este considerabil ușurat de faptul că elevii noștri de astăzi sînt însetati de a pătrunde în cele mai diferite domenii ale cu- noașterii umane, sînt receptivi și sensibili la toate fenomenele vieții. Sincer mărturisesc că uneori rămîn mirat de multitudinea cunoștințelor pe care le au și de profunzimea în- țelegerii lor. Cu atît mai mult mi se pare că nu avem dreptul să nu in- tervenim, să nu le atragem atenția că greșesc, atunci cînd constatăm că unii din ei — foarte puțini, din fericire — își pierd ceasuri întregi bătînd bulevardele sau prin cofetă- rii, în fața unei cești de cafea, iro- sindu-și în mod stupid timpul. Am discutat foarte recent cu elevii mei despre această chestiune — și cred că discuția și-a atins scopul, pentru că am căutat să nu aibă caracterul unei moralizări făcute de la catedră, ei să îmbrace forma unui schimb de argumente, din care cele juste, în- dreptățite, să iasă în mod firesc bi- ruitoare. — Intr-adevăr, a fost de părere tovarășul Manolescu, este necesar a-i provoca pe elevi să gîndească și asupra unor asemenea lucruri. Dis- cutam nu de mult cu elevii mei des- pre demnitate. Fiecare a spus ceea ce înțelege prin demnitate, cum con- sideră că trebuie să se comporte ca să fie demn. Unul, bunăoară, soco- tea că-și apără demnitatea lovindu-1 pe cel care l-a jignit. în jurul aces- tui caz am purtat serioase discuții. Astfel organizate, discuțiile nu mai sînt formale, iar înrîurirea pe care o au asupra elevilor crește direct proporțional cu măsura în care le deșteaptă interesul. Estetica comportării în viaja de fiecare zi — Pentru că vorbim despre com- portare, aș vrea să mă opresc mai mult asupra frumosului din compor- Micile „atenții" preajma kw erau și ei tăcuți: bucu- ria lor a fost strivită sub povara semnificației pachetelor. Cartierul întreg comenta situația... Să zicem că trecem ușor peste jena de moment a acceptării unui asemenea cadou. Dar nu ne vom putea sustrage oprobriului de o viață al elevilor noștri. Și azi îmi amintesc cu drag de un gest al diri- gintelui nostru. Primind în dar, din nu știu a cui inițiativă, o duzină de batiste, dînsul le-a împărțit pe loc elevilor mai săraci, stîrnindu-ne aplauze spontane. Cînd educatorul primește daruri de la elevi sau părinți, împlinirea acțiunii nu este atît în funcție de donator, cît de primitor. Părinții pot avea inițiative pe care însă noi sîntem datori să le privim ca ade- tarea zilnică a elevilor, poate mai corect spus, asupra esteticii compor- tării — a intervenit tov. Sabina Renert, de la Liceul ,,Matei Basa- rab“. Modul în care se comportă un tînăr îl recomandă ca pe un om civilizat sau invers. Poate că școala ar trebui să stăruie mai mult, de-a lungul anilor de învățătură și asu- pra acestui lucru. în clasa mea, elevele au întrebat o dată — și aceasta se leagă de cele spuse de tovarășul Manolescu — de ce, la vîrsta lor. dezaprobăm preocu- parea pentru modă. Peisonal, nu o dezaprob și le-am spus-o. Le-am vorbit însă despre nevoia de a-și dezvolta bunul gust, despre măsura pe care o impune acesta, despre pri- ceperea de a ști întotdeauna ce le aranjează și ce nu. Consider, în- tr-adevăr că discuțiile despre modă, despre esteticul în modă, despre li- mitele modei sînt, mai ales la aceas- tă virstă, deosebit de utile. — Aș mai adăuga ceva, a interve- nit în discuție profesoara Margareta Capanceade Ia Liceul ..Gh. Șincai". Să înțelegem că avem de a face cu adolescenți, cu tineri. Eu, de cîte ori vorbesc elevilor mei, mă întreb dacă le înțeleg vîrsta, daca știu să pri- vesc lucrurile nu numai de pe pozi- ția mea, ci și de pe poziția lor. Condiția esențială este ca tînărul să aibă încredere în tine, ca peda- gog. să existe o asemenea apropiere între educator și elev. încît elevii sa vorbească deschis despre tot ce-i preocupă. O elevă m-a întrebat, cum poate ști cînd iubește cu adevărat, cînd apare sentimentul autentic al iubirii. Am discutat pornind de aici despre iubire, despre prietenie, des- pre familie. Socotesc că nici un pe- dagog nu se poate sustrage de la astfel de discuții, pentru că ele pre- ocupă elevii și este firesc sâ-i pre- ocupe. Important este cum să discuți cu ei aceste lucruri. Si cred că și acum, cînd îi trimitem în viață, tre- buie să le vorbim absolventilor noștri si despre iubire, să-i ajutăm să înțeleagă iubirea ca un lucru adînc si pur, care tocmai prin adîn- cime si puritate dă bogăție, frumu- sețe și bucurie vieții omenești. Colectivul mi-a pus în față și aUe probleme. Bunăoară, a fost necesar să discut cu elevii mei o serie de fenomene care au apărut în ultima vreme în muzică, în artă și cultură. Acum o lună sau două, cîț.iva elevi au venit în clasă cu plete. A pornit, de aici, o discuție despre „beatles". Altă dată am discutat despre „su- perproducții" de genul „Corăbiilor lungi". M-am străduit să-i obișnu- iesc ca întotdeauna, să caute ade- vărata valoare artistică, să nu se lase înșelati de aparențe oricît ar fi de viu colorate. — Mai mult decît viața școlară — a spus tovarășa Sabina Renert — viața de studenti îi va pune pe ti- neri în situația de a face noi cunoș- tințe, de a avea contacte largi, de a suferi influența altora și de a-i in- fluența, la rîndul lor, pe alții. Cum se vor comporta în împrejurările noi care îi așteaptă ? Am avut pri- lejul să văd o prefigurare a acestei comportări fiind invitată, împreună cu elevii din clasă, la sărbătorirea unei eleve care împlinise 18 ani. Am căutat să nu-i stînjenesc, să-i fac să nu simtă în mine profesoara rigidă. Dar mai tîrziu, ca din întîmplare, am discutat cu ei pe marginea unor amănunte : cum să te îmbraci, cum să dansezi, cum să te porti cu fe- tele etc. Poate că unora astfel de discuții li se par acum ne la locul lor. Cum? In aceste săptămîni, cînd nu mai ți- nem ore de curs, cînd toate efortu- rile, toate preocupările trebuie în- dreptate spre pregătirea examenu- lui de maturitate, să ne ținem de asemenea fleacuri ? Nu, nu sînt fleacuri. Pe primul plan, desigur, punem — și trebuie să punem — învățătura. Dar ni se cere să privim șl dincolo de acest examen, să nu uităm că viața cea de toate zilele comportă și multe alte aspecte și că a fi pedagog în- seamnă a-1 pregăti pe tînăr pentru toate aspectele vieții. în aceste ultime zile cînd îi avem aproape pe tinerii de educarea că- rora răspundem, sînt multe prile- juri să discutăm cu ei de toate despre viața care îi așteaptă, cu complexele și multiplele ei aspecte. Pe tineri, ziua de dincolo de exame- ne îi preocupă mult și noi, noi în primul rînd, trebuie să le vorbim despre ea încă o dată acum — din- colo de ore, dincolo de sarcinile nor- mate și înregistrate în condici. PETRE DINU vărati educatori. Este înea'drat de semnificații negative sensul accep- tării darurilor în care s-a investit și altceva decît bucuria șl dezinte- resul. Cu atît mai infamantă este atitudinea acelor pretinși educatori care, prin diferite aluzii sau chiar prin referiri directe, provoacă pri- mirea unor plocoane. Fără să vreau gîndul îmi aleargă din nou la anii propriei copilării, oprindu-se la un alt diriginte. A- cesta, după ce ne luase la toți da- tele personale, se „nimerea" în vi- zită ca autoinvitat la masă. Ridico- lul șl disprețul l-au însoțit chiar din acel an și parcă, aidoma in- scripției de pe copacul lui Blaga („Cresc amintirile"), desconsiderația crește proporțional cu scurgerea timpului. Muzeul pedâqoaic a intrat de curînd în posesia unei intere- sante colecții de medalii Si pla- chete comemorative realizate în amintirea unor evenimente însemnate din istoria învăță- mintului și a gîndirii pedago- gice românești. Medaliile executate adesea cu deosebită măiestrie, de că- tre gravori renumiți, înfățișea- ză figurile unor oameni de cul- tură și de știintă care au adus importante contribuții la dez- voltarea învățămîntului (G, Ba- ritiu, Spiru Haret, David Em- manuel, C. Davila, Gr. Șthfă- nescu), instituții culturale și școlare (Ateneul Român, Liceul român din Bitolia, Liceul „Mi- hai Viteazul" din București). Remarcabilă ca realizare artis- tică este, de pilda, medalia bă- tută in bronz Ia moartea lui George Barițiu, figură proemi- nentă a revoluției de la 1848 din Transilvania, membru al Academiei Române de la Înfi- ințarea ei (1866). Această me- dalie. cu un diametru de 50 mm reprezintă pe fată bustul învățatului ardelean, pe cea- laltă purtînd inscripția „Aca- demia Română lui George Ba- rițiu, Maiu 1812—1892“. O va- loroasă piesă muzeistică este și placheta comemorativă re- prezentind chipurile renumiți- lor matematicieni Spiru Haret și David Emmanuel. profesori la Universitatea din București. Executată cu ocazia împlinirii i 25 dc ani de profesorat (1882—1907) a celor doi învă- tați români în semn de omagiu din partea foștilor elevi, pla- cheta Înfățișează pe revers, In chip metaforic, progresele ști- inței și tehnicii. Mult interes prezintă meda- lia primului concurs general intre cei mai buni elevi ai tu- turor liceelor și gimnaziilor din tară initiat în anul 1867. Cîș- tigătorilor acestui concurs, care a avut loc cu un an mai tîrziu. li s-au decernat pe lin- gă premiile obișnuite și meda- lii, In cadrul unei festivități care a avut loc la Universita- tea din București. Prezenta acestei colecții tn fondul Muzeului pedagogic îm- bogățește materialul pus la dispoziția cercetătorilor istoriei învățămîntului românesc. Prof. SERGIU VAIDA muzeograf principal In munții Făgăraș se găsesc peste 70 de lacuri de origine glaciară. Cel mai mare dintre ele este lacul Bîlea, aflat în bazinul CirțiȘOarei, pe versantul nordic al masivului, la altitudinea de 2 034 tn- Apa lacului oferă priveliștea unei oglinzi încremenite între stînci semețe, cu uriașe coame de piatră. Pe o limbă de stîncă ce pătrunde pînă aproape de mij- locul lacului se află cabana din imaginea alăturdtă, care oferă turiști- lor condiții ospitaliere de cazare. In special vara, cabana Bîlea și mai ales împrejurimile constituit pentru pasionatii marilor înălțimi apreciate pzincte turistice. Despre broaște Expuneri pentru profesori In scopul ridicării continue a nivelului pregătirii profesorilor, secția de învățămint a raionu- lui Oltenița a organizat recent un ciclu de expuneri pe dife- rite teme, prezentate de cadre didactice din învățămîntul su- perior. In fața profesorilor de Isto- rie, prof. univ. Gheorghe Ște- fan, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România, a vorbit despre continuitatea daco-romanilor pe teritoriul patriei noastre, în lumina celor mai recente do- cumente și descoperiri arheo- logice. Profesorii de matema- tică au ascultat expunerea fă- cută de prof. univ. Nicolae Mi- hăilă, vicepreședinte al Socie- tății de științe matematice, cu tema „Aplicații ale matemati- cii tn domeniul economiei în lumina actualității". In fața profesorilor de bfoloțjie *1 agri- cultură au fost prezentate ex- punerile „Probleme actuale în domeniul geneticii" (lector univ. Vladimir Gusic) și „Cul- tura principalelor plante agri- cole din unitățile agricole din raionul Oltenița" (cercetător științific ing. P. Pană). La rîn- dul lor, profesorii de limba și literatura română au ascultat expunerea criticului literar Ion Roman, care a vorbit despre unele probleme ale literaturii contemporane. Expunerile au fost ascultate eu mult interes, contribuind la lărgirea orizontului științific «1 eadrelor didactice din raionul Oltenița. N. MERCAN Dacă Ie spunem eleviloe eă eel mai frumos dar pe care ni-1 pot face este să învețe bine ți să se comporte frumos, primind fie la ei buchete de flori gingașe ca și sufle- tul lor, intrăm în vacanță cu mul- țumirea și seninătatea educatorului de omenie, a educatorului nou. Gîndurile elevilor ne vor petrece peste ani cu generozitate, așa cum l-au urmărit gîndurile lui Sadovea- nu pe Domnu Trandafir. Există vreun dar care să egaleze încrederea copiilor în demnitatea educatorului ? Etica noastră profe- sională nu-1 poate închipui. PATIȚA SILVESTRU Reclamagiul este o persoană de gen mas- culin sau feminin, cu ochi pătrunzători, cu o privire hipnotică și cu talent la scris. La scris reclamații. Pin- dește ca păianjenul și, cînd prinde ceva, ca o vijelie pornește spre casă, intră în camera lui de „creație" și-și compune opera. Ra- reori o semnează cu numele propriu. De obicei se califică. în josul paginii, drept „Un om cu tragere de inimă". La ce îl trage inima, ascul- tați. Pe data de 3 ianu- arie 1966, la. biroul de reclamații din cadrul sfatului popular ra- ional s-a primit re- clamația căreia i s-a dat numărul 1. — S-a bătut cine- va de revelion, că altfel nu-mi explic cum de a scris o re- clamație chiar din prima zi de lucru a anului — își spuse funcționarul și, după ce-i dădu caracteris- ticile oficiale cerută, o citi și-i sublinia e- sența : „Aduc la cunoștin- ță gravele încălcări ale directorului Școlii nr. 2, care nu face nimic altceva decît să urmărească pe în- vățători și profesori cum predau și să dea diferite lucrări copii- lor sau să se intere- seze ce face fiecare elev în afara școlii și uită, adică neglijează intenționat proble- mele esențiale din care rezultă lipsa de respect față de avu- tul obștesc. Reclam prin aceasta pe direc- tor că încă înainte de vacanță s-a stricat broasca de la ușa unei clase de alți elevi ju- cîndu-se în fața cla- sei respective, și care directorul nici pînă în momentul de față n-a pus-o, dovadă curentul care se face cu ochiul de geam spart și el de Ungă catedră, ce a dus la caz grav de boală a micuței Mariana Ge- rescu care are gripă, ce pot spune toți că n-a venit în ultimele zile la școală. Direc- torul trece nepăsător și gripa o să dea în toți elevii". Văzînd că e vorba de școală, funcționa- rul repartiză recla- mația celor care răs- pund de învățămint. S-a dispus o anchetă la Școala nr. 2. In- spectorul care a pri- mit această sarcină și-a întocmit un plan după sehema clasi- că ; „obiectul anche- tei — ușa; subiectul propriu-zis — broas- ca ; metoda de anche- tă — observația di- rectă la fața ușii; măsuri concrete — să se pună broasca ime- diat. Cam indispus și înghețat, îndată după vacanța de iarnă a pornit a-și urmări planul: — Unde e ușa ? — l-a întrebat el pe di- rector. — Cum ?... Ușa ?... Pe aici trebuie să fie — a răspuns năucit acesta. — La ce clasă ? — a întrebat inspectorul mai aprins. Revenindu-și puțin, directorul se hotărî să afle ceva precis : — Care ușă, tova- rășe inspector ? — Ușa, domnule ' Ușa reclamată ? Unde este ? — Păi... să le luăm pe toate la rînd, să vedem care e recla- mată... începură cercetă- rile pe clase și uși, în urma cărora apărură următoarele note în carnetul de anchetă : „La cl. I „A" ușa are broască; la cl. f ,.B" ușa are broască... la cl. VIII „B" ușa are broască. Deci, toate ușile au broască : Pe baza acestor constatări, s-a răs- puns biroului de re- zlamații că ușa are broască. Pe data de 13 fe- bruarie, reclamagiul înainta biroului de reclamații o „reveni- re la reclamație", afirmând următoare- le : „Directorul a dus tn eroare pe cei care au întreprins anche- ta. Anchetatorul s-a cufundat în mocirla lucrurilor mărunte și a uitat esența faptu- lui relatat de mine. Pentru că într-ade- văr la anchetă broas- ca era pusă, dar tre- buie să se cerceteze cînd a fost pusă, deoarece afirm că broasca nu era cînd am sezisat eu și a fost pusă după cîteva zile. Este cazdl să se dis- pună o anchetă mai largă, principială și operativă, care..." După ce o citi în întregime, funcționa- rul se consultă cu șe- fii lui: cui se repar- tizează revenirile la reclamații ? Unii erau de părere că „reveni- rile" nu se primesc la reclamații, alții susți- neau ca numai aici. Situația fu lămurită de juristul sfatului care, după răsfoirea citOrva instrucțiuni, arată că o revenire le reclamație face corp cu reclamația și se înregistrează la ace- lași număr plus bis. Ancheta 1 bis se desfășură după un plan identic : obiectul — broasca ; subiectul — cînd a fost pusă; metode și procedee — observația cu avara te optice, convor- biri . In comisia de anchetă a fost coop- tat și un maistru tîmplar de la Școa- la profesională din localitate. Toate probele au arătăt că broasca re- clamată are vechime. Directorul afir- ma chiar că fusese pusă pe la începutul trimestrului al Il-lea. Un profesor — după toate deducțiile lo- gice reclamagiul în- suși — ne mai pu- țind suporta situa- ția, intră direct în vorbă : — Broasca a fost pusă pe 11 ianuarie, nu pe 10, cînd spune tov. director. — Ba îmi aduc a- minte că nu începu- seră cursurile — menționează direc- torul. — Nu e adevărat. Să vă arăt caietul în care am notat: 11 ianuarie, după ora a IlI-a, cînd trebuia să facem și noi recreația mare, pe care dv. nu vreți să o respectați... Comisia de anchetă opini că diferența nu este esențială. înfuriat, reclama- giul făcu o a doua „revenire la reclama- ție", în care, pe lingă o aspră, critică la a- dresa comisiei de an- chetă. se menționa și faptul că directorul mănîncă în mod ile- gal recreația mare a elevilor. La indicația unui vechi birocrat, actul a fost înregis- trat la nr. 1 bis bis. Dar, cum ulciorul nu merge de multe ori la apă, nimeni nu i-s mai dat curs. La ședința de sin- dicat din 29 aprilie, reclamagiul ridică problema nepăsării de care dau dovada unii în problema re- zolvării reclamafiiler. Se aude că acesta i-a fost ctntetul lebe- dei. GH. DASCALU Babâiiăg PAC IN A 3 CENTENARUL LICEULUI „NICOLAE BĂLCESCU" DIN PITEȘTI REZULTATELE CONCURSULUI DE VERSURI ORGANIZAT DE „GAZETA INVAȚAMINTULUI“ (Urmare din pag. 1) plasă" etc. Rezultatele deosebite, în special în domeniul matematicii, pe care le obțin actualii elevi și absol- venți leagă firul unei tradiții de un secol. In anii puterii populare liceul s-a dezvoltat considerabil, fiind dotat cu material didactic modern, cu o bibliotecă de peste 24 000 de volume și numeroase laboratoare și săli de lucru. In cele 40 de clase ale liceu- lui învață astăzi, la cursurile de zi și serale, 1600 de elevi. Un eveni- ment deosebit în viața școlii l-a constituit vizita pe care a făcut-o aici tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R. Cuvintele adresate profesorilor șco- lii de secretarul general al Comite- tului Central al Partidului, au avut un puternic răsunet în rîndurile lor, însemnînd izvor de noi puteri de muncă devotată pentru înfăptuirea sarcinilor puse de partid în fața slu- jitorilor școlii. Emoționante cuvinte a spus par- ticipanților la festivitate profeso- rul pensionar Ion Baiulescu, în vîr- stă de 83 de ani. El a făcut parte din cea de a treia promoție a liceu- lui. revenind după studiile univer- sitare ca dascăl al liceului, unde a funcționat timp de 35 de ani. Suc- cesele obținute de liceu în prima perioadă a activității lui — a spus prof. Ion Baiulescu — se datoresc în primul rînd profesorilor săi. Nu Su b cerul mîndrei primăveri Versuri: Prof. ELISABETA DIMITRIU Muzica : ZAHARIA POPESCU vot pomeni numele tuturor acestor profesori, dar n-aș putea vorbi de cinstea ce mi s-a făcut în această frumoasă serbare comemorativă a liceului fără a evoca mai întîi per- sonalitatea celui mai distins dintre ei în epoca școlarității mele: Ni- colae Alexandrescu, profesorul de limbă elină și primul profesor de filozofie al liceului nostru. Era un profesor erudit în specialitatea sa, un maestru în arta de a concretiza în cele mai izbutite imagini cunoș- tințele predate și cel mai zelos apostol în împlinirea datoriei pro- fesionale. Adînc cunoscător al lim- bilor și literaturilor clasice, omul acesta te uimea și prin mulțimea cunoștințelor privitoare Ia limbile și literaturile modeme. Era un ro- manist și un umanist în toată pu- terea cuvîntului. Fără a cădea în păcatul falsei mo- destii sau în acela al semeției ușu- ratice — a continuat prof. Baiulescu — vă mărturisesc cu onestitatea bătrîneței înaintate că mi-am pre- țuit profesiunea și specialitățile ce predam și mi-am iubit elevii. N-am intrat niciodată în clasă fără a fi meditat conștiincios la planul lecți- unii ce urma să predau și nu aveam satisfacție zilnică mai mare decît aceea de a constata, la finele orei, că explicațiile au fost deplin înțele- se și elevii au plecat acasă cu lec- ția învățată. Atențiunea ce se dă astăzi activității mele didactice, cin- stea ce mi s-a făcut astăzi îmi va încălzi sufletul pînă Ia ultimele cli- pe ale vieții. Cuvinte de caldă prețuire la a- dresa școlii și a profesorilor ei au rostit și ceilalți vorbitori — actuali și foști elevi, reprezentanți ai orga- nelor locale. Subliniind în cuvîntul său, înalta prețuire acordată de partid și guvern muncii desfășurate la Liceul „Nicolae Bălcescu" din Pitești, tovarășul Const. Sandu, pre- ședintele Sfatului popular al regiu- nii Argeș, a arătat că această pre- țuire se oglindește și în faptul că 22 dintre cadrele sale didactice au fost distinse cu titluri de „Profesor Emerit" sau „Profesor Fruntaș", cu ordine și medalii. Adresîndu-se ele- vilor liceului, vorbitorul i-a îndem- nat să învețe stăruitor, să se pregă- tească temeinic, pentru a fi la înăl- țimea prestigiului de care se bucură școala lor. La festivitate a luat cuvîntul prof. univ. Miron Constantinescu, adjunct al ministrului învățămîntului, care a subliniat grija Partidului Comu- nist Român și a guvernului Româ- niei Socialiste pentru necontenita dezvoltare a învățămîntului. Sărbă- torirea centenarului Liceului din Pitești — a spus vorbitorul — se înscrie în acțiunea largă de valori- ficare a tradițiilor înaintate ale șco- lii românești, tradiții care reprezin- tă o importantă sursă de influențe educative, cunoașterea lor de către elevi făcînd să sporească dragostea acestora pentru patrie, pentru lumi- noasele chipuri ale cărturarilor ce și-au pus munca în slujba progre- sului ei. Vorbitorul a relevat roa- dele bogate ale activității desfășura- te azi de cadrele didactice ale Lice- ului „N. Bălcescu" care, laolaltă cu toți învățătorii și profesorii tării, muncesc cu devotament pentru traducerea în viață a sarcinilor puse de Congresul al IX-lea al P.C.R. în fața învățămîntului din țara noastră. A felicitat apoi călduros, în numele Ministerului Tn- vățămîntului, pe elevii și profesorii Liceului „N. Bălcescu". urîndu-le CONGRESUL Romb peste romb în muchii încleștate Os peste os și suflet lîngă suflet Stau neclintiti în sfîntă demnitate Cei ce î-au dat acestei țări răsuflet. noi succese în activitatea viitoare. Participantii la sărbătorirea cen- tenarului au trimis o telegramă to- varășului NICOLAE CEAUȘESCU. secretar general al Comitetului Cen- tral al Partidului Comunist Român „Corpul profesoral și elevii Li- ceului „Nicolae Bălcescu" din Pi tești întruniți în ședința festivă de sărbătorire a acestei instituții de învățămînt și cultură — se spune în telegramă — își îndreaptă și în a- ceste momente gîndul către Comi- tetul Central al Partidului Comunist Român și către guvernul țării noas- tre, exprimîndu-și recunoștința fier- binte pentru înțelepciunea cu care conduc poporul nostru pe drumul construirii socialismului, pentru gri- ja deosebită ce o acordă dezvoltării învățămîntului, științei, artei și cul- turii în scumpa noastră patrie. Repu- blica Socialistă România. Deschiderea largă a porților liceelor pentru toți tinerii țării, capabili și dornici de învățătură, asigurarea condițiilor materiale optime pentru studiu, a- cordarea gratuită a manualelor șco- lare. orientarea activității didactice și pedagogice spre însușirea celor mai noi cuceriri ale științei, legarea învățămîntului de cultură generală de cerințele dezvoltării impetuoase a economiei și culturii noastre so- cialiste, constituie expresia grijii permanente pe care o acordă parti- dul și statul nostru pregătirii te- meinice a tineretului pentru viață. Conștienti de rolul pe care liceul nostru îl are în viața socială și cul- turală a regiunii, de misiunea ce ni s-a încredințat de a pregăti tînăra generație — se arată în telegramă — ne angajăm să fim întotdeauna la înălțimea încrederii ce ni s-a acordat dînd economiei, științei și culturii, tineri cu o temeinică pre- gătire, cu un larg orizont de cultură, devotați trup și suflet Partidului Comunist Român, patriei socialiste, măreței cauze a socialismului și pă- cii în lume". In perioada 15 ianuarie — 15 martie a.c. s-a desfășurat concursul de ver- suri organizat de gazeta noastră. Tn cadrul concursului s-au primit peste 1 000 de poezii. Au fost acordate următoarele premii : Premiul I în valoare de 3 000 lei— învățător MIRCEA MICU din comuna Șiria-Arad, pentru poezia „Coloana fără sfîrșit". Premiul II în valoare de 2 000 lei — prof. ION RUSU din comuna Vlă- dești, raionul Bujor, regiunea Galați, pentru poeziile „învățătoarea" și „Univers". Premiul III în valoare de 1 000 lei prof. NATALIA PATARAU din biu pentru poezia „Ei au plecat în armurile noi". Mențiuni în valoare de 500 lei — prof. PETRU EUGEN SOLOMON București pentru poezia „UN REZUMAT" și învățător IOAN CERNĂUȚI din curești pentru poezia „TOCUL“. Si- din Bu- PREMIUL I Coloana fără sfîrsit Râscumpăr în odihna acestei ore clare In care se aude pădurea germinînd Neliniștea de veacuri a celor fără zare Și-i scot bărbați din dura încleștare A pîetril apăslnd deasupra blînd Pe ei. sedimentînd fără cuvînt Memoria străbunului pămînt. Os lîngă os și craniu lîngă craniu întipăriți pe scuturile dace. Lumina lor tn arbori se preface Iradiind spre noi un viu uraniu Os lîngă os și frunte lîngă frunte Ca o sonoră, strămoșească punte. Un dac vestit cu nume de erou Nume frumos de aprigă baladă. Moldova prăvălită în ecou Cu Ștefan prefăcut în scut și spadă Șî Domnul de Ia Alba neînvinsul Unesc pe veci acestei țări cuprinsul. Uneori dimineața aud cum respiră pămîntul Sirene de luptă aud urcînd din adînc. Steaguri d