;.b '■ ts ' ® * a I PROLETARI OIR TOATE TARILE, UHIȚI-Vi1 Anul XVIII GAZETA INVATAMINTULUI 4 pag. 25 bani lom DE MINISTERUL INVATAMINTULUI $1 COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN INVATAMÎNT SI CULTURA Nr. 845 Vineri 8 aprili 1966 în sala-de lectură a Institutului pedagogic de 3 ani din Pitești Respect pentru munca și timpul altora Dispui de un număr de date și cauți o necunoscută. Așadar, ai de rezolvat o problemă. Iți ordonezi datele, meditezi asupra soluțiilor și alegi una dintre toate soluțiile ce ți se oferă. O alegi desigur pe cea mai bună. Dar care este cea mai bună solu- ție? In matematică, aceea care te duce la rezultat pe cea mai scurtă cale. Ce t-ar întîmpla însă dacă ai alege nu calea cea mai scurtă, ci, dimpo- trivă ? In loc de 30 de minute, să spunem, ar trebui să consumi pen- tru rezolvarea problemei o oră sau chiar mai mult. Proporțional cu complexitatea problemei pe care o ai de rezolvat crește și timpul (și efortul) irosit inutil prin alegerea unei soluții neoperative. Ideea de a face cîteva considerații pe această temă ne-a dat-o demer- sul făcut în Capitală de un profe- sor din raionul Cîmpina. Profesorul respectiv cerea să se precizeze sta- giul lui de activitate in învățămînt, cunoscînd că în 1951 a absolvit li- ceul, în 1952 a funcționat ca peda- gog, între 1952 și 1954 a urmat cursurile unui institut pedagogic, iar din 1954 funcționează la catedră. Problema putea fi soluționată în cî- teva minute chiar și la secretaria- tul școlii în care funcționează. Aces- ta dispune de toate instrucțiunile necesare lămuririi depline a unei astfel de probleme, ții totuși, omul nostru a preferat să scrie o scrisoa- re, să piardă timp, să provoace și altora pierdere de timp pentru a primi același răspuns pe care-l pu- tea primi foarte repede și foarte simplu chiar la școala unde stă zil- nic mai multe ore. N-a avut încredere în răspunsul pe care i-l poate da secretariatul școlii ? Atunci de ce nu s-a adresat secției de învățămînt sau inspecto- rilor ei, care au vizitat școala în cîteva rînduri ? Ar fi durat poate, ceva mai mult, dar ar fi avut to- tuși o soluție destul de promptă. De fapt, omul nu s-a gindit, nu i-a tre- cut prin minte că se poate și sim- plu. , Sînt, în această privință situații și mai neobișnuite. Iată de pildă una: un profesor din regiunea Cri- șana, avînd de rezolvat tot o pro- blemă privind stabilirea stagiului său de activitate, se adresează prin cereri scrise cu indigo (ca să cîștige, deci, timp — soluție ingenioasă !), secției de învățămînt regionale, Mi- nisterului învățământului și la 4 re- dacții. A omis însă să se adreseze conducerii școlii sale, de unde ar fi primit același răspuns pe care l-a primit de la toate instituțiile sus- numite. S-a declarat probabil satis- făcut și n-a avut nici o remușcare că a încărcat cu lucrări inutile atâ- tea instituții, care au trebuit să-și piardă timp pentru „rezolvarea" u- nor probleme deja rezolvate. Mai există însă și o altă categorie de oameni dispuși să irosească tim- pul celorlalți: categoria celor care „încearcă marea cu degetul". Un profesor din regiunea Cluj a aflat, de pildă, de la școală că nu se consi- deră stagiu în învățămînt perioada de studii universitare decît celor Didactica — domeniu de creație Cîteva cerințe fundamentale Commenius își definea didactica sa „arta universală de a învăța pe toți toate", fapt care ne permite să cre- dem că el o considera nu numai ca o disciplină prescriind reguli ce tre- buie aplicate în activitatea de in- struire a tinerei generatii, ci și ca o „artă", ca un domeniu care conține și stimulează posibilități imense de creație. O discuție despre stimula- rea muncii creatoare în domeniul didacticii, departe de a fi depășită, este de stringentă actualitate astăzi, cînd se fac eforturi deosebite pen- tru raționalizarea și sporirea randa- mentului procesului de învățămînt. Cerințele contemporaneității, cerin- țele pregătirii corespunzătoare a ti- nerei generații din tara noastră ne cet să ridicăm și aici ștacheta cali- tății. Modernizarea în didactică nu tre- buie identificată totalmente — cum se întîmplă uneori — cu folosirea noilor tehnici în învățămînt. Acesta nu e decît un aspect (ce-i drept foarte important). Există, după pă- rerea noastră, posibilități destul de mari de perfecționare a învățămîn- tului prin exploatarea maximală a tuturor resurselor pe care metodele așa-zise tradiționale ni le pun la dispoziție. Pentru aceasta însă pro- fesorul nu trebuie să fie în clasă un „funcționar" care-și face conștiincios datoria, ci un căutător al noului, un om animat de dorința de a-și per- fecționa munca, să fie el însuși un experimentator. Aceasta ține desi- gur atît de pregătirea sa, cît și de ambianta școlară. în discutarea unor aspecte legate de problema aceasta vom porni de la afirmația curentă și justă în prin- cipiu că normele pe care le recoman- dă didactica, metodicile pentru des- fășurarea corespunzătoare a proce- sului de învățămînt, ceea ce în mod obișnuit se numește experiență didactică, nu sînt dogme, nu sînt un „tabu" de la care nu există abatere, ci doar puncte de plecare orientati- ve. Această afirmație rămîne de multe ori numai teoretică, fără să-și găsească suficient ecou și confirmare practică la catedră. Absolutizarea „experienței", concepută ca unifor- mizare, riscă să-1 ducă pe profesor la polul opus muncii creatoare, mă- iestriei pedagogice, adică la rutină, la automulțumire, la credința că nu- mai așa e bine și eficient. Cauzele acestei situații sînt diverse și ne vom permite să stăruim asu- pra cîtorva. Aplicarea fără variație a acelorași forme și metode, uneori forțînd realitățile școlare, a dus une- ori la o șablonizare și, în orice caz, la o stagnare a activității creatoare. E salutară, din acest punct de ve- dere, activitatea editorială bogată din ultima vreme în acest domeniu, concretizată în apariția unui număr însemnat de metodici originale. Se impune ridicarea în continuare a in- dicelui lor de calitate care, în unele ocazii, e sub posibilitățile și, mai ales, sub nivelul cerințelor actuale și al experienței înaintate care s-a acumulat. Credem că e util să aducem în discuție și unele aspecte ale pregă- tirii cadrelor didactice. întrucît aflăm aici o seamă de deficiențe ce conduc la unele din situațiile amin- tite. „Nodul gordian" în această pri- vință ne pare a fi faptul că pregă- tirea de specialitate a viitorilor pro- fesori aflați pe băncile facultăților nu e dublată de o pregătire peda- gogică corespunzătoare. Se știe că în momentul de față pregătirea pe- dagogică teoretică a studenților din universități e redusă la un curs de pedagogie generală de un an, cu cîte o oră de seminar pe săptămînă nu- mai într-un semestru, adică 8 ore pentru tot cursul predat. Dacă mai adăugăm că și acestea au fost re- introduse abia în 1965, ne dăm sea- ma că pînă nu de mult pregătirea pe această linie a fost și mai redusă. La această insuficiență cantitativă se asociază, după părerea noastră, și o insuficiență calitativă, mai ales prin faptul că predarea didacticii, a metodicii nu sugerează decît vag și destul de abstract că munca în clasă e o activitate elastică, mobilă, crea- toare, avînd caracteristici impuse de dinamica realităților școlare. Apoi, datorită numărului insuficient de se- minarii, studiul pedagogiei generale nu poate beneficia de o legătură di- rectă cu realitățile școlare. Ca urma- re, mulți tineri profesori privesc lec- ția ca avînd o anume structură, fixă, obligatorie, în cadrul căreia trebuie folosite anumite metode, și nu văd în ea un domeniu care lasă loc apli- cării unor metode noi, încercării unor noi soluții etc. Datorită probabil aceluiași fapt, EMIL PĂUN (Continuare în pag. 4-a) care au funcționat mai înainte 3 ani la catedră. Cum el nu funcționase decît un an, se declară nemulțumit de răspuns și se adresează secției raionale de învățămînt. Aceasta, cum e și firesc, îi dă același răspuns. Ba mai mult, îi arată și instrucțiunile scrise care lămuresc această proble- mă. Nici acum însă răspunsul nu-l mulțumește. Se adresează secției re- jionale, apoi ministerului, apoi re- dacțiilor, apoi mai știu eu cui. Doar, doar va ieși ceva și va beneficia de un drept pe care legea nu i-l a- cordi! Nu o dată astfel de încurcă lume asaltează tot felul de foruri cu în- trebări la care își pot da și singuri răspunsul. De ce — întreabă de pil- dă un învățător — profesorii care lucrează în „tura de dimineața" nu sînt obligați să vină la școală la 7,45, chiar dacă prima lor oră este de la 10 la 11 ? Te oprești asupra rindurilor lui și te întrebi : „de ce C. SAVU (Continuare în pag. 4-a) Fiecare școală numără printre elevii săi talente, ca- pacități, elevi excepționali, deosebit de înzestrați, care constituie mîndria colegilor, a profesorilor. Sînt elevi dă- ruiți cu pasiune și aptitudini pentru științele matematice, minți sclipitoare, care reușesc să descopere calea către solu- ție în cele mai dificile și mai complexe probleme, elevi care au patima experiențelor, a descoperirii misterelor fizi- cii sau chimiei, elevi care au îndrăgit lumea de fantezie, de lumină și umanism a lite- relor și care își încearcă for- țele în ucenicia îmbinării cu- vintelor. Pentru toate aceste valori, pentru stimularea, sporirea și afirmarea lor, au luat ființă, în urmă cu mulți ani, con- cursurile de literatură româ- nă, de matematică, de fizică și chimie ale elevilor din li- PROIECTELE DEVIN FAPTE „în anii 1966 — 1970 se vor Instala în centralele elec- trice grupuri de puteri unitare mari, la nivel tehnic ridicat, cu o putere totală de 4 000 000 kW, de 2,2 ori mai mult decît în cei cinci ani anteriori... în 1966 se va da în exploatare hidrocentrala „Gheorghe Gheorghiu-Dej" de pe Argeș" (Din Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R. cu privire la dezvoltarea economiei naționale în perioada 1966—1970), în dimineața zilei de 15 martie, uriașele porți de metal ale barajului de la Vidaru au stăvilit cursul multimilenar al Argeșului, obligîndu-1 să formeze o „mare interioară" artificială. Fie- care zi care a trecut de atunci a sporit cu sute de mii de metri cubi nivelul celui mai tînăr lac de acumulare din istoria dezvoltării ener- getice a României socialiste, apropiind treptat nivelul atingerii cotei maxime, cînd „marea" Argeșului va măsura peste o jumătate de miliard de metri cubi de apă. Cu sclipiri albe și linii prelungi de albatros, vaporașul „Argeș-1“ a și pornit în primele curse de probă, despicînd apele înspumate ale unul lac pe care cartografii îl înregistrează și ei de-abia acum pe harta țării. In același timp în centralele subterane cor. structorii continuă uriașa bătălie cu natura. Echipele de montări au încheiat pregătirile pentru intrarea în probele de rodaj a turbine- lor nr. 1 și nr. 2 și se află într-un stadiu avansat cu montajul turbinelor nr. 3 și nr. 4. Puține zile îi mai despart pe constructori de străpungerea finală a galeriei de fugă, viitoarea cale subpămînteană a învolburatului Argeș. în rîndurile constructorilor se numără mulți absolvenți ai școlilor profesionale și tehnice e- nergetice și de construcții care și-au trecut cu deplin succes „probele marilor energii". în a- celași timp, șantierul hidrocentralei de pe Ar- geș este o minunată școală practică pentru ac- tualii elevi din învățămîntul profesional și teh- nic care vor participa, în anii următori, la dez- voltarea bazei energetice a țării. Munca plină de dăruire a constructorilor hidrocentralei „Gheorghe Gheorghiu-Dej" este totodată o mi- nunată pildă de patriotism pentru toți elevii care vizitează acest uriaș șantier. Nu va trece mult pînă cînd eroismul, pri- ceperea și capacitățile creatoare ale construc- torilor, stăpîni pe marile posibilități ale tehni- cii moderne, vor aprinde pe firmamentul patriei noua constelație născută la Cheile Argeșului, în hidrocentrala „Gheorghe Gheorghiu-Dej “, în- făptuind cu cinste unul din primele mari obiective economice prevăzute în Directivele celui de-al IX-lea Congres al partidului. CONCURSURI cee. Fragmentate în etape din ce în ce mai exigente — de la simpla întrecere locală, pînă la confruntarea pe plan republican între învingătorii fiecărei regiuni — aceste con- cursuri, devenite tradiționale, aduc de ani de zile o substan- țială contribuție la dezvolta- rea interesului elevilor pen- tru știință, la descoperirea celor mai dotați dintre ei, la orientarea lor către acele profesii pentru care sînt po- triviți prin aptitudinile lor. De curînd s-a încheiat eta- pa regională a acestor con- cursuri și profesorii din Ma- ramureș sau din Dobrogea, din Banat sau din Suceava au avut încă o dată prilejul să aprecieze capacitatea celor mai buni elevi ai regiunilor, să fie mândri de cunoștințele și pregătirea lor. Fie că a fost vorba de o problemă de ma- tematică. de o experiență de fizică sau de prezen- tarea competentă, cursivă și elegantă a unui subiect li- terar, elevii angajați în con- curs au demonstrat nu nu- mai profunzimea și temei- nicia pregătirii dobândite în școală, ci și un surplus de cunoștințe, originalitate și profunzime în gîndire, rod al pasiunii lor pentru disciplina îndrăgită, dar și al pasiunii profesorilor ce i-au călăuzit în pătrunderea tainelor ei. Alături de succesele aces- tor concursuri, vom putea vorbi în curînd de rezulta- tele unui nou concurs — de matematică — organizat de Ministerul învățământului și Societatea de științe mate- matice pentru elevii claselor VI—VIII. Această întrecere, care va începe în 10 aprilie, constituie o nouă poartă des- chisă afirmării talentelor și pasiunii pentru știință a elevilor. Spre deosebire de colegii lor din clasele mari, elevii care se vor întrece in cadrul acestui concurs pentru a obține titlul de cel mai bine pregătit elev la mate- matică din raion sau diploma de fruntaș la această disci- plină, vor face acum pentru prima oară cunoștință cu e- moțiile unui examen în fața unor profesori străini. Ceea ce nu-i va împiedica însă pe tinerii concurenți să dea ade- vărata măsură a pregătirii și pasiunii lor pentru științele matematicii. La miile de tineri angre- nați în concursurile despre care vorbeam la început se adaugă astfel un nou detașa- ment, menit să sporească nu- mărul celor ce vor urca mîine spre culmile nebănuite încă ale științei. SORIN TEODORU Tribuna experienței Mijloace ale educației patriotice Colectivul didactic al liceului nos- tru organizează, în scopul educării patriotice a elevilor, vizite în uzine și fabrici, la marile șantiere, ex- cursii în jurul orașului și în re- giune. Efecte educative valoroase a avut, bunăoară, excursia organizată la șantierul nodului hidroenergetic și de navigație de la Porțile de Fier cu elevii ultimelor clase. încă înainte de vizitarea propriu-zisă a șantieru- lui, în spațioasa sală a clubului. în fața machetei centralei, li s-a vorbit elevilor despre sistemul hidroener- getic și de navigație de la Porțile de Fier, pe care țara noastră îl constru- iește în colaborare cu R.S.F. Iugo- slavia și care se înscrie ca unul din principalele obiective ale planului de electrificare pe zece ani. Elevii au a- flat că centrala electrică va avea o putere instalată pe partea româneas- că de peste 1 000 MW și va realiza o producție anuală de peste 5 miliarde kwh. Li s-a arătat de asemenea ele- vilor că prin construirea sistemului hidroenergetic de la Porțile de Fier se vor îmbunătăți radical condițiile de navigație. Apoi' vizitînd șantierul, elevii au văzut că ,,gigantul dună- rean", cum este denumit cu justi- ficată mîndrie de cei chemați să-i dea viață, a și început să se înalte. Stînd de vorbă cu muncitorii, teh- nicienii și inginerii de pe șantier ei au constatat că, asemeni unui mag- net uriaș, hidrocentrala atrage ti- neri și vîrstnici din toate colțurile țării. în urma acestei excursii ele- vii au hotărît să alcătuiască un al- bum în care să prezinte prin foto- grafii, cifre, grafice etc. rezultatele pe care le va obține harnicul colec- tiv al hidrocentralei în anii 1965— 1970 și să sprijine acțiunea de îm- pădurire a zonei limitrofe lacului de acumulare. în completarea excursiei la șan- tierul hidrocentralei, încadrată în tema „Perspectivele luminoase ale dezvoltării țării noastre pe drumul desăvîrșirii construcției socialismu- lui", elevii clasei a Xl-a au vizitat Combinatul de industrializare a lemnului de la Turnu Severin, re- cent dat în folosință. Cu prilejul a- cestei vizite profesorii le-au vorbit despre grija pe care o manifestă P.C.R. pentru valorificarea deplină a tuturor resurselor de care dispu- ne țara noastră, ca și pentru repar- tizarea judicioasă a obiectivelor in- dustriale pe întreg teritoriul patriei. Multe din cele cunoscute de elevi cu prilejul excursiilor sînt valorifi- cate, cu ajutorul profesorilor, în ca- drul activității diferitelor cercuri care funcționează în școală. In ca- drul cercului de științe naturale, bunăoară, elevii cercetează unele fenomene caracteristice întîlnite de ei în clisura Dunării și pe Valea Cernei. Se întocmesc hărți ale locu- rilor cercetate și se prepară mate- rialele adunate din aceste locuri, îmbogățindu-se astfel muzeul de științe naturale al liceului. în ca- drul cercului de istorie sînt studiate unele mărturii ale trecutului istoric din regiune, începînd cu „drumul lui Traian". Tot aici s-au cules date cu privire la istoricul orașului Or- șova și insulei Ada-Kaleh. Deosebit interes prezintă pentru membrii cercului de istorie cerce- tarea vieții și luptei eroilor clasei muncitoare care au trăit și au mi- litat în regiunea lor natală. Astfel, ei au întocmit, pe baza datelor cu- lese sub conducerea profesorului de Istorie, o biografie a luî Ștefan Pla- văț, care a luptat împotriva fasciști- lor în cadrul unui grup de parti- zani, în munții Cernei. Pe lîngă ma- terialul bibliografic consultat, ele- vii au folosit în elaborarea biogra- fiei cele cunoscute de ei cu prilejul vizitei făcute la casa în care s-a născut Ștefan Plavăț, al cărui nume îl și poartă liceul nostru. Toate aceste acțiuni au făcut să se îmbogățească cunoștințele elevi- lor cu privire la frumusețile și bo- gățiile regiunii natale, la munca ce- lor ce trăiesc aici, la tradițiile ei de luptă. Nu o dată elevii noștri din ul- timele clase pot fi văzuți dînd ex- plicații miilor de excursioniști din întreaga țară aflați în drumeție pe aceste meleaguri. Și, ceea ce este cel mai important, excursiile și activi- tățile în cercuri dezvoltă nemijlocit dragostea elevilor pentru patria noastră socialistă, pentru popor, pen- tru partidul clasei muncitoare. Prof. ANA SCHIOPU Liceul „Ștefan Plavăț" — Orșova A In cercurile de la Palatul pionierilor Palatul pionierilor este una dintre instituțiile mult îndrăgite de copii, în cele peste 50 de cercuri care funcționează aici își petrec timpul liber, în mod plăcut și folositor, o mare parte dintre pionierii și șco- larii Capitalei. Activitățile intere- sante și atractive din cercurile știin- țifice, tehnice, artistice, sportive sa- tisfac multitudinea intereselor de cunoaștere ale copiilor, lărgesc ori- zontul lor de cunoștințe științifice, le dezvoltă aptitudinile, le consoli- dează deprinderile practice. Eficiența activităților în cercuri este condiționată, în primul rînd, de frecvența regulată la aceste activi- tăți. în general, datorită faptului că Palatul caută să îmbine în mod ju- dicios programul său cu programul școlar, se creează membrilor cercu- rilor posibilitatea de a le frecventa regulat. Totuși, se mai întîlnesc ca- zuri de nefrecventare regulată a ac- tivităților din cercuri. De exemplu, cercul de electrotehnică și-a început activitatea, în toamna trecută, cu 221 de copii, dar după cîteva luni numărul acestora s-a redus la 156. Instabilitatea frecventei copiilor Ia cercuri are mai multe cauze. Se con- stată, bunăoară, că unii instructori de pionieri, profesori și diriginți nu manifestă suficientă atentie pentru a-i orienta pe copii spre cercurile care corespund cel mai bine cu în- clinațiile și aptitudinile lor. O an- chetă întreprinsă recent a arătat că ceea ce i-a determinat pe unii elevi și pionieri să se înscrie în anumite cercuri au fost motive întîmplă- toare (prezența unui prieten în cer- cul respectiv, dorința părinților ș.a.). Apoi, întrucît cercurile dispun de un număr de locuri limitat, o serie de pionieri, nemaigăsind locuri libere la cercul unde ar vrea să se înscrie, nimeresc la altul, pentru care nu au înclinații. O pionieră din clasa a Vl-a, de pildă, cu toate că avea înclinații pentru matematică, a participat anul trecut la activitatea cercului... de legumicultură. în unele cazuri instabilitatea frecvenței la cercuri este determinată și de faptul că unii profesori sau diriginți inter- zic pionierilor care au primit o notă proastă să mai activeze la Palat, temîndu-se că aceasta le-ar răpi din timpul pentru pregătirea lecțiilor. Aici, problema se cere bine anali- zată la fiecare caz în parte, întrucît s-ar putea ca tocmai activitatea în cerc să-i ajute pe unii elevi să-și lichideze rămînerile în urmă. In ge- neral profesorii, diriginți!, instruc- torii de pionieri pot ajuta mai mult Ia orientarea judicioasă a pionie- rilor și școlarilor spre cercurile care sînt cele mai potrivite cu interesele și aptitudinile lor, astfel încît să se asigure frecventarea lor regulată. De cea mai mare însemnătate pen- tru succesul activității în cercuri este conținutul acestei activități. După cum se știe, în cercurile pa- latului activează pionieri și școlari de vîrste diferite. Din acest motiv, activitatea se desfășoară pe grupe de cercuri, alcătuite de cele mai multe ori din elevi din aceeași clasă (sînt circa 800 de grupe). în acest fel se creează posibilitatea ca în stabilirea conținutului activității să se țină seama de nivelul de cunoș- tințe și deprinderi pe care-1 posedă elevii la un moment dat, de pu- terea lor de înțelegere, de progra- mele școlare. De exemplu, în etapa în care la matematică, în clasa a VUI-a, s-a studiat capitolul „Polie- dre", grupa clasei a VUI-a din ca- drul cercului de matematică de la Palat, care studia viața și activitatea lui Gh. Țițeica, a rezolvat probleme referitoare la poliedre elaborate de acest mare matematician român. Tot în funcție de cerințele progra- mei școlare, grupele cercului de chi- mie și-au trecut în planul lor de acti- vitate discutarea unor teme ca „E- lectroliza în industria chimică", „Metalele viitorului", „Reactivi fa- bricați în Republica Socialistă Ro- mânia", „Petrolul și gazul metan — materii prime de o deosebită im- portanță pentru industria noastră chimică", „Petrochimia și dezvolta- rea industriei chimice la noi", „Va- lorificarea superioară a stufului și cărbunelui" etc. După cum se vede, sînt teme legate de chimia generală care se studiază în școală, care pun ia dispoziția elevilor o informare mai bogată, implică efectuarea unor experiențe de laborator etc. Cercurile palatului urmăresc să dezvolte înclinația copiilor către un anumit domeniu de activitate. La cercul de astronomie, de pildă, în ciclul consacrat temei „Asaltul cos- mosului", elevii nu numai că află cum se construiește o rachetă, cum se desfășoară zborurile cosmice etc., dar și cercetează, cu ajutorul dife- ritelor instrumente, bolta cerească, participă la întîlniri cu oameni de știință și cu cercetători științifici, fac vizite Ia Observatorul astrono- mic etc. în general, conducătorii cercuri- lor se preocupă să folosească metode și procedee care să permită lărgirea orizontului de cunoștințe ale co- piilor, dezvoltarea aptitudinilor și deprinderilor lor practice. Principala pondere cade aici pe stimularea muncii independente, pe valorificarea inițiativelor, a propunerilor perso- nale. De exemplu, Ia cercul de chi- mie elevii cercetează efectele unor combinații chimice noi și participă la experiențe distractive, dintre care unele se transmit la televiziune- Membrii cercului de matematică re- zolvă problemele propuse de „Ga- zeta matematică" sau compun ei în- șiși probleme. Tinerii naturaliști țin jurnale cu observații sistematice privind evoluția diferitelor plante, micii tehnicieni confecționează elec- troscoape, redresori electrici, radia- toare electrice, generatoare de cu- rent continuu, releuri electromag- netice, machete care funcționează pe bază de relee etc. Pentru înțelegerea cit mai com- pletă a problemelor, pentru a rea- liza în cerc o activitate cît mai in- teresantă, mai atractivă se folosesc numeroase mijloace audio-vizuale : filmul, diafilmul, magnetofonul, epi- diascopul etc. Ar fi bine, credem, ca profesorii să se intereseze mai îndeaproape de activitatea desfășurată de elevii lor în cercurile de la palat, pentru a o valorifica la lecții. Zi de zi, în sălile Palatului pio- nierilor poposesc zeci și sute de pionieri și școlari. Cercurile — a- ceste pepiniere de cultivare a celor mai diverse talente — constituie una din cele mai Importante forme ale dezvoltării personalității elevilor. E. ISTRATE Ordinea predării noțiunilor referitoare la curentul alternativ în cadrul studiului electricității la clasa a X-a ocupă un loc deosebit de important predarea capitolului „Curentul alternativ", care îi fami- liarizează pe elevi cu cunoștințe despre producerea curentului alter- nativ, despre fenomenele fizice care au loc în circuite de curent alterna- tiv și despre motoarele electrice. în predarea cunoștințelor din a- cest capitol folosesc o altă ordine decît aceea în care sînt prezentate ele în manual, întrucît consider că ordinea în care le dă manualul nu-i pune pe elevi în situația de a gîndi, de a deduce anumite concluzii cu a- jutorul celor învățate anterior, ci îi orientează doar spre simpla memo- rare a unor definiții. De exemplu, definiția noțiunii de defazaj este prezentată înainte de studierea fe- nomenelor din circuitul alternativ care conține o inductanță sau o re- zistență capacitivă. Elevii înțeleg însă mult mai bine definiția dacă le prezentăm în primul rînd fenome- nele respective. Scoțînd în relief faptul că într-o bobină în care cir- culă curent alternativ se manifestă continuu fenomenul de autoinducție, îi orientez să ajungă ei înșiși la con- cluzia că între intensitatea curentu- lui și tensiunea acestuia (ambele fiind reprezentate ca vectori) se pro- duce un decalaj, în sensul că ele nu-și mai ating valorile maxime (minime) concomitent, adică între ele se produce un defazaj. în felul acesta, ori de cîte ori elevii vor avea de studiat feno- menele ce se petrec într-un circuit care conține diferite feluri de rezis- tențe, ei vor înțelege mai lesne felul cum se poate calcula rezultanta ten- siunilor parțiale măsurate Ia cape- tele diferitelor rezistente. O atenție deosebită acord și interpretării un- ghiului de defazaj, de a cărui mări- me depind atît tensiunea rezultantă, cît și puterea activă a curentului al- ternativ. Am constatat că elevii întîmpină uneori greutăți în înțelegerea cu- noștințelor privitoare la rezistența activă (ohmică) și rezistentele reac- tive (inductivă și capacitivă). Nume- roși elevi atribuie unui solenoid sau unui condensator doar o rezistență inductivă, respectiv capacitivă, ne- luînd în considerare că acestea ma- nifestă și o rezistentă activă, deoa- rece rezistența activă a oricărui con- ductor provine din dimensiunile și din conductanța acestuia. De aceea caut să explic natura fiecărei re- zistențe pe bază electronică, astfel încît ei să ajungă la concluzia că unghiul de defazaj nu este nicio- dată unghiul format de vectorul u- nei anumite tensiuni cu vectorul in- tensității, ci unghiul vectorului re- zultant al tensiunilor cu intensita- tea. Elevii își dau astfel seama că acest unghi nu va fi în general de 90 de grade, sau de 0 grade, ci va avea o valoare între 0 și 90 grade. în explicarea producerii curentu- lui mono și trifazat, ca și a cunoș- tințelor privind legarea curentului și a receptoarelor în stea sau tri- unghi mă sprijin pe cele studiate Ia fizică în cursul trimestrului doi, pe noțiunile referitoare la vectori și la operațiile cu vectori. Prof. E. TUMPANT în reoreoM I I I I I I I I GRIJA PARTIDULUI PENTRU ÎNVĂȚĂMÎNT Acces larg la învățătură „Una din marile înfăptuiri ale socialismului în România este dezvoltarea impetuoasă a învățămîn- tului de toate gradele, care cuprinde aproape un sfert din populație, progresul remarcabil al școlii — factor de seamă ai culturii și civilizației". Cuvin- tele acestea, adresate de tovarășul Nicolae Ceaușescu reprezentanților tineretului patriei noas- tre veniți la cel de al VUI-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist, sintetizează tabloul impresio- nantului avînt al școlii românești în anii construc- ției socialismului. Dreptul la învățătură, unul dintre drepturile fundamentale înscrise în Constituția României so- cialiste, este asigurat prin întreaga politică desfă- șurată de partid în domeniul culturii și educației tineretului. Dacă am lua ca indice doar durata învățămîntului obligatoriu, care a crescut, în ul- timele două decenii, de la 4 ani la 8 ani, apare clar că nivelul general de cultură al poporului s-a ridi- cat într-un ritm extrem de rapid. Trasînd ca sarcină pentru următorii ani pregătirea condițiilor pentru mărirea duratei învățămîntului obligatoriu cel de al IX-lea Congres al partidului dă un nou impuls ridicării în continuare a culturii românești. La marile realizări dobindite în domeniul învă- țămîntului general se adaugă multiple alte acumu- lări cantitative și calitative : lărgirea necontenită a rețelei învățămîntului mediu, profesional și teh- nic. dezvoltarea fără precedent. a învățămîntului supe ior, crearea condițiilor pentru ca oamenii muncii, indiferent de vîrstă, să-și lărgească orizon- tul de cultură generală și de specialitate prin com- pletarea și continuarea studiilor în învățămîntul se- ral și fără frecvență de toate gradele. în ultimii ani au fost date în folosință zeci de mii de săli de clasă, majoritatea în cadrul unor școli moderne, dotate la nivelul cerințelor pedago- giei contemporane. Elevii tuturor școlilor generale și ai liceelor primesc gratuit manualele. Valoarea acestora a însumat doar în acest an școlar circa 130 milioane lei, constituind un sprijin impor- tant dat de partid elevilor și familiilor acestora. Directivele celui de al IX-lea Congres al parti- dului privind dezvoltarea economiei naționale în anii 1966—1970 prevăd alocarea unei sume de 3,5 miliarde lei pentru dezvoltarea în continuare a învățămîntului de toate gradele. în cadrul lucră- rilor care vor fi efectuate în această perioadă în scopul dezvoltării bazei materiale a învățămîntului și al lărgirii accesului tineretului în școlile de nivel superior, se vor înălța impunătoarele edificii ale Institutului politehnic din București, se vor con- strui cămine și cantine studențești cu o capacitate de 15 000 de locuri, însumînd circa 270 000 metri pătrați. Pentru învățămîntul profesional și tehnic și pentru învățămîntul mediu de specialitate vor Valoarea manualelor distribuite gratuit elevilor fi date în folosință aproximativ 1 000 de săli de clasă și 44 000 de locuri în internate, iar pentru învățămîntul de cultură generală se vor construi circa 10 000 de locuri în internate, amplasate îndeo- sebi pe lîngă liceele de la sate. De la înălțimea de la care s-a ridicat școala românească astăzi ea scrutează culmile și mai înalte pe care le va atinge mîine. însuflețiți de chemarea partidului, cei 175 000 de învățători și profesori din școlile patriei muncesc neprecupețit pentru ca, pe baza tradițiilor progresiste ale învă- țămintului nostru și a experienței pedagogice uni- versale, să-și întărească mereu contribuția la ridi- , carea pe o treaptă superioară a școlii Românie'' socialiste. UCHIE SATESTI 1938-1939 ȘCOLI (7-e ani ) >L I C E E 770 Liceu, sat — două noțiuni care pînă a- cum două decenii e- rau aproape cu nepu- tință de asociat. Sa- tele trecutului nu a- veau adesea nici mă- car o școală primară, iar aspirațiile spre o cultură mai înaltă ale copiilor de țărani se loveau de atîtea piedici materiale și morale, incit realiza- rea lor se poate ex- prima in procente la mie. Și totuși, în ciu- da condițiilor vitrege, satul a dat și în tre- cut țării mari oametni de știință, savanți de renume mondial, ar- tiști și scriitori. Ma- joritatea acestora au militat eu căldură pentru ridicarea ni- velului de cultură al satului românesc. E- forturile lor s-au lo- vit însă și ele de ba- rierele economico-so- ciale ale epocii. Ilus- trativ este în această privință faptul că, deși guvernanții tre- cutului au făcut re- petate promisiuni de a înființa la Avrig o școală sătească de grad superior, comu- na învățatului Gheor- ghe Lazăr, ctitor al învățămîntului ro- mânesc, a rămas vre- me de mai bine da un veac doar cu o școală primară. Printre multiplele fapte care dovedesc ridicarea, înălțarea materială și cultura- lă a satului Româ- niei socialiste, apari- ția liceului sătesc este așadar una din- tre cele mai plin» de semnificații. tn Avrigul lui Gheorgh» Lazăr se înalță as- tăzi un liceu mo- dern ale cărui labo- ratoare rivalizează cu laboratoarele școlilor cu vechi tradiții; li- cee sătești ființează și la Rucărul cîmpu- lungean, și la Băileș- tii Olteniei, și în ini- ma Țării Moților, la Cîmpeni și Abrud, la Vinga Banatului, în zeci și zeci de comu- ne din toate regiu- nile țării. Ele sînt înconjurate de mii și mii de școli genera- le, pe care le întîl- nești pînă și în cele mai îndepărtate că- tune de munte. Exis- tă astăzi în țară co- mune care au 7 sau chiar 8 școli, mai multe decît aveau în trecut Unele orașe. Prevederile Direc- tivelor Congresului al IX-lea al partidu- lui, potrivit cărora majoritatea celor 10 000 de locuri ale internatelor ce se vor construi în perioada 1066—1970 vor fi des- tinate îndeosebi li- ceelor sătești, consti- tuie premisele unei și mai largi cuprin- deri a tineretului în aceste școli. Liceul sătesc re- prezintă, prin semni- ficațiile pe care le implică, una dintre cele mai puternice dovezi privind condi- țiile asigurate pentru accesul larg la învă- țătură al fiilor între- gului popor. 1985-1^86 PAGINA 2 Instructaj și consfătuire „Cum se acordă primele" Predarea legilor mendeliene Fondul îmbogățit de idei al pro- gramei de biologie generală pentru clasa a Xl-a îl pune pe profesor în fata unor probleme științifice și me- todice complexe. O asemenea pro- blemă este cea a conținutului și a formelor de realizare a proceselor ereditare ca proprietate fundamen- tală a materiei vii — anterior fie to- tal neglijată, fie eronat abordată pe planul predării. Prezentarea legilor transmiterii caracterelor ereditare formulate de Gregor Mendel se include intr-unui din capitolele-cheie pentru înțelege- rea principalelor laturi ale eredită- ții. De aceea, profesorul are sarcina de a se pregăti cu seriozitate pentru predarea acestei teme, cu atît mai mult cu cît actualul manual de bio- logie pentru clasa a Xl-a se situea- ză în această problemă pe poziții ne- știintifice în aprecierea principale- lor momente care jalonează dezvol- tarea biologiei. In manual se spu- ne că „legile lui Mendel privind separarea și libera combinare a fac- torilor ereditari nu vot da o expli- cație științifică evoluției viețuitoa- relor. Considerînd încrucișarea nu- mai ca o combinare mecanică a ca- racterelor și netinînd seama de ro- lul mediului în îmbogățirea eredi- tății, Mendel a ajuns la concluzia falsă că prin segregarea caractere- lor la generațiile care se succed, se revine la formele inițiale. Această considerare duce desigur la credința că speciile nu se schimbă, sînt fixe". (Sublinierile din text ne aparțin). Adevărul este însă exact contra- riu. Folosind astfel de interpretări, recurgînd la etichetări forțate, ne- iințifice, manualul prezintă eronat aptele acumulate în biologie și ge- netică. In realitate, legitățile mende- liene ale eredității aduc o contribu- ție de mare importantă la rezolva- rea problemelor teoretice de gene- tică și biologie generală (esența vie- ții, cauzele evoluției, mecanismul evoluției), precum și a unor proble- me din practica ameliorării plante- lor și animalelor din medicina uma- nă, microbiologic etc. Legitățile mendeliene stau la baza înțelegerii fenomenelor de ereditate și varia- bilitate în toată complexitatea lor ; ele formează cadrul unitar al con- cepției moderne asupra cauzelor evoluției. Pentru a se asigura înțelegerea efectivă a legilor mendeliene de că- tre elevi este necesar, credem, ca profesorul să planifice cel puțin trei ore de predare, întrucît altfel riscăm să sărăcim foarte mult conținutul ^aptelor și să ratăm concluziile ști- nțifice care trebuie desprinse. La începutul primei lecții este bine să se prezinte progresele reali- zate în cunoașterea factorilor evolu- ției, contribuția lui Gregor Mendel la cunoașterea eredității și variabi- lității, meritul lui de a fi pus bazele științifice ale geneticii și de a fi de- terminat o etapă calitativ nouă în cercetarea biologică. In mod spe- MONUMENTE ALE NATURII In imagine este prezentată Sala mare a Ghețarului de la Scărișoara, cea mai reprezentativă peșteră-mo- nument al naturii din România. Ghețarul, prin complexul impresio- nant al formațiilor sale de gheață și calcar, a atras asupra lui încă din secolul trecut atenția oamenilor de știință. Sala din imaginea alătu- rată se continuă cu o altă sală în interiorul căreia se ridică ne- numărate coloane de gheață. Cape- tele globuloase și translucide ale acestor stalagmite răsfrîng lumina în mii de raze subțiri, într-o at- mosferă feerică. Ghețarul cuprin- de și cîteva abisuri. Unul dintre a- cestea coboară spre o altă sală enor- mă, asemănătoare celei de sus. Ală- turi, la același nivel se găsește încă o sală, împodobită exclusiv cu for- mațiuni calcaroase : stalactite, sta- lagmite, coloane, scurgeri parietale vălurite, formațiuni perlate, oferind în vecinătatea ghețurilor transpa- rente o apariție magnifică. Din a- ceastă încăpere se deschide un a- devărat tezaur ascuns în punctul cel mai profund al peșterii — o galerie lungă de 100 de metri aflată la a- dîncimea de 120 m. de la suprafață. Cercetările efectuate au permis determinarea vîrstei marelui bloc de gheață din mijlocul peșterii (40- 45 000 m.c.) a cărui depunere a în- ceput cu 3000 de ani în urmă. Cerce- tătorii continuă studiul conținutului izotopic al blocului încercînd să des- cifreze mai precis imensul „buletin meteorologic" pe care îl prezintă secțiunea naturală a acestui ghețar, care înscrie variații climatice de-a lungul mai multor milenii. Pentru profesori și elevi, o călăto- rie pe Valea Arieșului spre inima Țării Moților, la Ghețarul de la Scă- rișoara, constituie o minunată lecție de cunoaștere a frumuseților patriei. cial considerăm că trebuie sub- liniat faptul că Mendel a elabo- rat o operă științifică cu carac- ter profund materialist. Menționînd că și înaintea lui Mendel au fost efectuate experiențe de hibridări se- xuate și s-au stabilit unele date a- supra eredității și variabilității în hibridare, vom arăta însă că el a fost primul care a aplicat o metodă de analiză matematică a fenomene- lor observate și a reușit să formu- leze legi ale eredității. In continuare ni se pare indicat să se vorbească despre însușirile plantelor cu care și-a efectuat Gregor Mendel expe- riențele, despre tehnica experimen- tală folosită, despre simbolurile cu care a notat diferitele caractere. Pentru a trece la explicarea legită- ților mendeliene, este bine să se re- amintească noțiunile referitoare la diviziunea celulară în mitoză, la ra- portul dintre numărul elementelor sexuale mascule și femele. Primele două legi descoperite de Grigor Mendel pot fi deduse din prezentarea monohibridărilor. Se poate arăta succesiv care sînt însu- șirile alelomorfe ale părților, subli- niindu-se că gârneții rezultați de la aceștia, indiferent de sex, sînt ase- mănători din punct de vedere ere- ditar. In continuare este indicat să se prezinte caracterul plantelor hi- bride în prima generație, insistîn- du-se în mod deosebit asupra fap- tului că în procesul meiozei se for- mează două feluri de celule sexuale, atît mascule cît și femele, ceea ce permite, după teoria probabilității, formarea a patru tipuri de combi- nări. Li s-ar putea prezenta elevilor șahul de combinațiuni posibile ale celor două feluri de gârneți în mo- nohibridări : Părinți AA x aa Gârneți A a FI Aa Gârneți 9 A și a; ă A și & A AA Aa a A a aa Homozigoți : Aa și aa Heterozigoți : Aa Desigur că, dacă prezentăm șahul de combinațiuni, se impune și să ex- plicăm raportul fenotipic de 3:1 și cel genotipic de 1:2:1. Se cere ca în timpul expunerii faptelor să se pre- cizeze noțiunile de caracter domi- nant și recesiv, de homozigot și he- terozigot, ca și noțiunea de bază ereditară. In continuare considerăm necesar să se arate importanța teo- retică și practică a primelor două legi mendeliene. Pentru formularea legii indepen- denței caracterelor este bine să se expună mai întîi faptele ce au loc în dihibridare. Arătîndu-se că în gene- rația a doua hibridă o parte din plante prezintă noi combinații de caractere, în stare homozigotă, deci ereditar stabile, cu simbolul carac- terelor AAbb și aaBB, se va subli- nia că tocmai acest aspect prezintă importanță pentru evoluție Consi- derăm indicat să se menționeze gradul de generalitate al legităților mendeliene, dar și faptul că în anu- mite cazuri se înregistrează abateri de la acestea, datorită relațiilor va- riate dintre unitățile ereditare. Este necesar să se menționeze că aceste legități stau la baza proceselor ere- ditare ce au loc la nivelul cromozo- mal, al genelor și moleculelor de ADN. Expunerea profesorului va conduce astfel către concluzia finală asupra importanței activității desfă- șurate de Gregor Mendel. Ca material bibliografic pentru a- ceste lecții, mai ales în ceea ce pri- vește ereditatea, pot fi consultate cu deosebit folos lucrările „Genetica" de M. Manoliu, I. Drăcea, T. Crăciun și C. Pamfil (Ed. did. și ped. Buc. 1965), și Zootehnie generală și gene- tică" de Alex. Furtunescu. (Ed. did. și ped. Buc. 1965). Prof. univ. D. CĂRĂUȘU cercet. principal V. GHENCIU Iași Am asistat recent la o consfătuire la care au fost convocati diriginții și directorii tuturor școlilor din raionul Tecuci. S-a expus, cu acest prilej, un material care prezenta principa- lele cerințe cu privire la munca di- rigintelui formulate în ultimele lu- crări apărute în acest domeniu. Ex- punerea materialului, care a ocupat cea mai mare parte a timpului, a urmărit să contribuie — așa cum s-a precizat de altfel de la început — la stabilirea pe cît posibil a unei linii unitare în activitatea diriginți- lor. în consecință s-au tratat cu me- ticulozitate aproape toate proble- mele acestei activități (obiectivele ei, organizarea și planificarea, stu- dierea și caracterizarea elevilor, conținutul și metodica orelor de di- rigenție, munca comisiei diriginți- lor) Fi "are capitol a fost tratat amplu desprinzîndu-se puncte și subpuncte. Unele aspecte au fost ilustrate cu exemple concrete rele- vate de controlul organizat de secția de învățămînt. Pe ordinea de zi erau prevăzute, ca la orice consfătuire, și discuții pe marginea expunerii. Totuși, partici- panții n-au luat cuvîntul ca să-și spună părerile despre problemele muncii dirigintelui. Cei cîțiva diri- ginți care au vorbit s-au rezumat doar la formularea unor aprecieri laudative privitoare la materialul prezentat sau la reluarea unor idei din cuprinsul acestuia. Sărăcia dis- cuțiilor a determinat, la rîndul ei, * absența unor concluzii. Nu mi-am propus să găsesc cu orice preț subiect de critică, deoare- ce știu că acțiunea a fost inițiată cu cele mai bune intenții. Cred însă că trebuie să reflectăm mai mult asu- pra modului cum se organizează ac- țiunile de acest gen. în primul rînd, cred că trebuie fă- cută o distincție între instructaj și consfătuire. Dicționarul limbii ro- mâne moderne precizează că in- structajul este „îndrumarea dată unei persoane sau unui colectiv", iar Admiterea în liceu Concursul de admitere, atît la li- cee cît și la școlile profesionale, prevede probe de limba română și matematică. Din această pricină, în multe locuri studiul celorlalte obiec- te este neglijat. Dacă la limba ro- mână și matematică se dau consul- tații, se organizează meditații și cursuri de pregătire, dacă accentul în studiul individual, cade, de ase- menea, pe aceste discipline, iar unii părinți caută și găsesc și „prepara- tori" mai mult sau mai puțin com- petenți și autorizati — la fizică, la chimie, la istorie etc., nu se fac nici un fel de eforturi. Care sînt urmările ? In multe ca- zuri comisiile de examinare sînt puse în situația de a nu putea să aprecieze adevăratele posibilități ale unor candidați care, pregătiți numai la română și matematică, sînt defi- cienti la celelalte materii. Pătrunși în liceu, aceștia îngroașă deîndată rîndurile mediocrilor, apoi ale cori- gentilor și repetentilor. Este semni- ficativ faptul că în prima clasă de liceu cele mai multe greutăți le în- tîmpină elevii la fizică, chimie, știin- țe naturale, limbi străine — adică la disciplinele la care nu se dau probe la concursul de admitere. Se știe că la fizică și la chimie, de exemplu, în clasele a Vil-a și a VIII-a se stu- diază noțiuni de bază, fără cunoaș- terea adîncită a cărora nu se poate merge mai departe în liceu sau la școala profesională. De asemenea, este foarte important ca absolvenții școlii generale să cunoască bine isto- ria și geografia patriei, să stăpî- nească toate cunoștințele de limbi străine predate în clasele V—VIII etc. Desigur, nu putem nici să supra- încărcăm concursul de admitere cu prea multe probe. Consider însă că problema s-ar rezolva dacă, lăsîn- du-se la concurs aceleași materii — limba română și matematica — ar fi admiși la el numai elevii care au ob- ținut în cursul clasei a VIII-a o me- die considerată satisfăcătoare la ce- lelalte materii (de exemplu, cel pu- țin media 6). Prof. GHEORGHE MOVILA Director adjunct al Liceului din Coțmănești consfătuirea — „acțiunea de a se consfătui și rezultatul ei“. Or, ac- țiunea amintită, la care materialul prezentat avea forma unei lecții mi- nuțios întocmite, arată că am avut de a face cu un instructaj și nu, cu o consfătuire, așa cum s-a anunțat. Putem nega rolul instructajelor ? Fără îndoială că nu. Dar această formă de activitate este utilă în si- tuații speciale. în cazul Ia care m-am referit, asistența, privită sub aspectul experienței șl mai ales al pregătirii, prezenta un caracter ete- rogen. Erau aici diriginți fără pre- gătire și fără experiență, tineri aflați abia în curs de calificare, alții cu pregătire dar fără experiență, alții și cu pregătire și cu experiență etc. Era limpede că mulți cunoșteau din propria experiență problemele ex- puse în material. De altfel, chiar dacă ar fi fost lucruri noi, un ma- terial prezentat cu scop de instruire nu îndeamnă la analiză și dezbateri, ci doar la simpla lui înregistrare și ulterior la aplicarea în practică. Consfătuirea înseamnă altceva. Ea are ca scop dezbaterea unor ipoteze izvorîte din observarea activității, discutarea eficacității unor proce- dee, unor metode etc., prileju- irea schimbului de opinii, schimbu- lui de experiență, popularizarea celor mai bune, mai interesante forme de muncă. Concepută în felul acesta, consfătuirea poate constitui un izvor de idei valoroase care, reluate la un nivel superior, pot oferi subiecte de cercetare științifică în domeniul muncii școlare. Socotesc că de o deosebită impor- tanță sînt și concluziile ce se im- pun a fi desprinse în finalul consfă- tuirilor, precum și cu ocazia altor forme de activitate colectivă. La con- sfătuirile la care am participat în ultimul timp, unii diriginți care au luat cuvîntul și-au popularizat ex- periența personală. Lucrul acesta este foarte bun atîta timp cît ne a- flăm în stadiul prezentării faptelor. Dacă însă după discuții experiența se preia fără o analiză critică făcută de organul competent, chemat să selecteze metodele cu adevărat va- loroase, ideile pozitive, punctele de vedere înaintate etc. apare pericolul ■— mai ales pentru cadrele începă- toare — de a imita, de a transpune în mod mecanic un stil de muncă valabil în anumite condiții, dar ne- indicat în altele. Așadar, se impune să se facă dis- tincție între instructaje, consfătuiri și alte forme de activitate. Respec- tarea acestei cerințe va ușura sta- bilirea scopului, a conținutului și a modului de lucru. Consider că ar fi bine, mai ales cînd este vorba de instructaje generale, să se lucreze cu cercuri mai restrînse, omogene, iar cînd e vorba de aspecte diferen- țiate — pe clase sau grupe de clase. In felul acesta se va evita forma- lismul, se vor realiza acțiuni utile în ridicarea calității muncii școlare, deschizîndu-se drum liber generali- zării și popularizării experienței pozitive, promovării ideilor nova- toare. Prof. SILVIU CHIBURTA Tecuci In legătură cu ancheta „Cum se acordă primele?" publicată în Gazeta învăță- mîntului din 18 martie a.c. ne-au sosit numeroase scri- sori. Comitetul sindicatului din comuna Grojdibod, raionul Corabia ne face cunoscut că nu i se cere întotdeauna avi- zul la acordarea primelor. Pe primul trimestru al acestui an școlar, propunerile de pre- miere nu i-au fost nici măcar aduse la cunoștință, ceea ce a făcut ca pe lista de premieri să nu apară cadrele didactice care aveau și cea mai bună activitate obștească Un grup de cadre didactice din raionul Huși ne arată că și Ia Huși, în unele școli, pre- mierile se fac cu „discreție", că sînt premiate persoane care în perioada pentru care se acordă prima au fost în concediu sau nu au funcționat efectiv la catedră. Din orașul Tulcea și din raionul Focșani ni se semna- lează, de asemenea, că nu se manifestă suficientă chibzuin- ță la acordarea primelor. Sînt „Documentarea și informarea științifică** Socotim că articolul „Do- cumentarea și informarea ști- ințifică", apărut în nr. 837 al „Gazetei învățămîntului" sub semnătura lui P. Bărbulescu, este binevenit. Intr-adevăr, ridicarea pe o treaptă mai înaltă a cunoștințelor de cul- tură generală, științifice și tehnice ale elevilor — sarcină pusă în fața școlii de Con- gresul al IX-lea al P.C.R. — este indisolubil legată, așa cum se arată în acest articol, de trecerea la o etapă nouă, superioară, de informație și documentare a cadrelor didac- tice. Numai cunoașterea ope- rativă a noilor cuceriri ale științei și tehnicii contempo- rane, a rezultatelor obținute de gîndirea pedagogică con- temporană pe linia găsirii u- nor soluții cît mai eficiente pentru ca învățămîntul să facă față ritmului progresu- lui științific în toate domenii- le, asigură profesorului con- tactul cu actualitatea, îl fereș- te de „devalorizarea" activi- tății didactico-științifice pe care o desfășoară. La fel de necesare sînt șl informarea și documentarea științifică „la zi" pentru îmbunătățirea con- tinuă a muncii educative în rîndul elevilor, ca și pentru orientarea profesională a a- cestora pe baze științifice. In orașul nostru, Craiova, cadrele didactice fac susținu- te eforturi pentru promovarea noului în munca instructiv- educativă. Numărul mare de comunicări prezentate la se- siunile științifice, ca și apari- ția unor studii semnate de cadrele didactice craiovene în multe publicații de speciali- tate, sau pedagogice atestă existenta acestei preocupări. Secția de învățămînt a ora- șului Craiova a arătat multă preocupare pentru a înzestra operativ bibliotecile școlare cu literatură de specialitate și psiho-pedagogică, a luat mă- suri pentru folosirea de către toate cadrele didactice a bo- „Cei aflati în pragul maturității** Articolul ,Cei aflați în pra- gul maturității", publicat in numărul 827 al „Gazetei învă- țămîntului", ridica unele pro- bleme în atenția Ministerului învățămîntului. Dorind să le dea un răspuns, Direcția pro- grame și manuale din minis- ter face cunoscut cititorilor că propunerile cu privire la eliminarea elementelor de su- praîncărcare din programele de matematică, fizică, chimie etc. și-au găsit aplicarea cu ocazia consfătuirilor de lucru cazuri în care unele cadre di- dactice sînt premiate în fieca- re trimestru pentru reputația de care se bucură la secția de învățămînt. Așa se face că, deși propuși la nivelul școlii — de către conducerea școlii și organizația sindicală — unii învățători și profesori care s-au distins în perioada res- pectivă sînt înlăturati șl înlo- cuiți cu alții, din rîndurile ce- lor cu „reputație". O altă problemă se referă la folosirea integrală a fondurilor prevăzute pentru premiere. Direcția planificării și organi- zării muncii din Ministerul învățămîntului ne-a semnalat că într-o serie de regiuni sec- țiile de învățămînt nu folosesc integral fondurile de premieri. Este necesar — așa cum au subliniat și cititorii in scriso- rile pe care ni le-au trimis — ca sistemul de premiere să fie astfel aplicat încît să consti- tuie într-adevăr un stimulent atît pentru activitatea perso- nală a celui premiat cît și pentru aceea a colectivului în care-și desfășoară acesta munca. gatului fond documentar aflat în bibliotecile unor licee cu tradiții și a înlesnit accesul cadrelor didactice la bibliote- ca Institutului pedagogic din localitate. Tot mai numeroși învățători și profesori solici- tă în același timp material documentar de la Biblioteca centrală pedagogică. Totuși, formele existente nu mai pot satisface pe deplin cerințele mereu crescînde în acest do- meniu. De aceea mă declar total de acord cu propunerile făcute în materialul citat, ca să se înființeze biblioteci re- gionale cu profil de informare și documentare științifică. Fondurile documentare exis- tente în bibliotecile unor li- cee ar putea fi o bună bază de plecare pentru înființarea acestor biblioteci, care ar tre- bui înzestrate însă și cu ma- teriale noi apărute în țară și pe plan mondial. Ni se pare indicată și propunerea ca u- nele teze de doctorat, comuni- cări științifice, lucrări de grad etc. să fie trimise și bi- bliotecilor pedagogice regio- nale. Ar fi bine, cred, ca In- stitutul de științe pedagogice să aibă filiale cel puțin în centrele universitare. Acestea ar putea îndruma munca de cercetare pedagogică și ar pu- tea organiza bibliotecile de informare și documentare științifică. Indicată mi se pare și propu- nerea de a se înființa „Aso- ciația pedagogilor din Repu- blica Socialistă România". A- vînd o strînsă legătură cu școala, asociația — atît pe plan central, cît și în cadrul filialelor regionale — ar fi cu adevărat „un forum de dezba- teri și confruntări de idei" in domeniul pedagogiei, al ins- trucției și educației. Prof. ROMEO POPESCU șeful secției de învățămînt a orașului Craiova organizate de Ministerul Invă- țamîntului în primul trimes- tru al acestui an, consfătuiri în cadrul cărora s-a discutat și problema ușurării progra- melor de literatura română, matematică, fizică, chimie, științe biologice. Celelalte pro- puneri — cu privire la preda- rea limbii și literaturii româ- ne. la alcătuirea colectivelor de autori pentru manuale, la pregătirea elevilor în vederea examenului de maturitate — au fost luate în studiu. PAGINA 3 COLOCVIUL1 DE LA TORINO „Prelungirea școlarității obligatorii și orientarea profesională" Acesta a fost titlul temei pe care ți-a înscris-o pe ordinea de zi Co- locviul de la Torino, organizat de Asociația internațională pentru in- formații școlare, universitare și pro- fesionale tA.I.I.S.U.P.). La acest co- locviu, care a avut loc în zilele de 23—26 martie a.c., au participat de- legați din 18 țări din diferite părți ale globului, precum și repre- zentanți ai Biroului Internațional de Educație și ai Organizației Interna- ționale a Muncii. La colocviu a luat parte și o delegație din România, formată din prof. univ. Miron Con- stantinescu, adjunct al ministrului învățămîntului, conducătorul dele- gației, și prof. univ. Stanciu Stoian, director al Institutului de științe pedagogice. Asociația internațională pentru in- formații școlare, universitare și pro- fesionale își are originile în Biroul universitar de statistică și documen- tare (B.U.S.), înființat în Franța în 1932. Din inițiativa acestuia. în 1937 s-a născut Biroul internațional de statistică universitară (B.I.S.U.), iar în 1956 actuala asociație. De la în- ceput, pe plan național (francez), ca și pe plan internațional, scopul aces- tei instituții a fost informația, docu- mentarea, puse în slujba orientării profesionale, precum și găsirea celor mai bune metode pentru a realiza acest scop. Atît B.U.S. cît și A.I.I.S.U.P. tipăresc materiale nece- sare cercetărilor și editează publica- ții cunoscute în toată lumea. Pome- nim între acestea mai ales revista „Avenirs", organ al B.U.S. și „Infor- mation universitaires et profession- nelles internationales", organ al A.I.I.S.U.P. Toate aceste date vor- besc, credem, cu prisosință despre competența în materie a organizato- rilor colocviului de la Torino. Tema de anul acesta a colocviului a fost, așa cum se vede și din mo- dul cum a fost formulată, deosebit de actuală. Puține sînt problemele care să se bucure, azi, de o mai mare atenție din partea forurilor in- teresate ca aceea a orientării profe- sionale, a prelungirii școlarității Epoca Munca manuală Muncă califi- cată și tehnică Cadre superioare Ieri 80%' 18% 2% azi 80%’ 35% 5% mtine 20%’ 48%' 32% Oricît de relative ar fi, procentele prezintă fenomene reprezentative. Revoluția tehnico-științifică ce se desfășoară sub ochii noștri im- pune tuturor popoarelor care nu vor să rămînă în urmă un per- sonal tot mai calificat. De la o piramidă cu vîrful în sus, cum ob- servă într-un studiu al său un spe- cialist în materie — Marcel Leher- peux, prezent și el la Torino — se ajunge la o piramidă cu vîrful în jos. Masa și principalele profesii de masă, dezvoltarea interesului și for- marea aptitudinilor pentru ele, se proiectează pe primul plan. Sociolo- gii remarcă — și pe drept cuvînt — că In producția modernă se operea- ză o deplasare evidentă de la pro- cesul de fabricație spre cel de pregătire a acestui proces sau de conducere a lui în mod științific. în acest sens sociologul și econo- mistul Jean Fourastier, în recenta sa lucrare „Le grand espoir du XX-e eiăcle" vorbește de o vădită „intelec- tualizare a vieții sociale", iar Pierre Jaocard, profesor la universitatea din Lausanne, în lucrarea sa „Socio- logie de râducation". Intitulează imul din capitolele lucrării „Orien- tare spre știință". Considerațiile de mai sus socotim eă sugerează singure motivele pentru care prelungirea școlarității obliga- torii devine șl ea o problemă de mare actualitate azi. Marx a prevăzut cu un secol în urmă acest fenomen. Știința și teh- nica sînt forțe de producție, tehnolo- gia a devenit știință indispensabilă obligatorii, precum și a strinsului raport dintre acestea. Noțiunile de orientare profesiona- lă și selecție profesională s-au im- pus atenției specialiștilor încă îna- inte de primul război mondial și au format ulterior obiectul unor cerce- tări serioase. Psihologi și pedagogi cu renume, ca Ed. Claparede, Julien Fontegne, Henri Wallon, Henri Pie- ron ș.a. le-au consacrat lucrări care au însemnat contribuții importante în lămurirea lor. De la apariția preocupărilor lega- te de acest domeniu și pînă azi, ati- tudinea cercetătorilor a înregistrat, după părerea noastră, o evoluție care e necesar să fie evidențiată. Dacă în perioada dintre cele două războaie mondiale accentul preocu- părilor a căzut pe selecția profesio- nală (alegerea oamenilor pentru pro- fesie), iar cercetările au avut un caracter precumpănitor psihologic, după cel de al doilea război mondial accentul preocupărilor cade tot mai mult pe orientarea profesională, iar cercetările capătă un caracter mai complex, cu pronunțată tendință de abordare sociologică a problemelor. Sociologi și economiști ca Georges Friedmann, Pierre Naville, Georges Gourvitch, Andre Siegfried, Jean Fourastier ș.a. dau atenția cuvenită, în studiile lor, orientării profesio- nale. Și mai e de făcut o observație cu privire la evoluția de care vorbim : dacă în trecut atenția cercetări- lor era concentrată, în bună măsu- ră, spre depistarea „elitelor" (masa interesînd mai puțin, pentru că se presupunea că n-are nevoie de o ca- lificare deosebită), azi se observă, dimpotrivă, o deplasare a cercetării spre masa muncitorilor, pentru care se cere o calificare tot mai înaltă, în raportul făcut de profesorul uni- versitar Ernesto Lama, reprezen- tantul Italiei la colocviul de la Torino s-a dat următorul tabel de clasificare a calificării muncitorilor, ieri, azi și mîine : producătorului direct, nu numai ca- drelor de conducere. Discuțiile ce s-au purtat în cadrul colocviului de la Torino, ca și con- cluziile la care s-a ajuns, au subli- niat în mod deosebit faptul că pre- lungirea școlarității obligatorii este nu numai un drept, pe care l-a re- clamat zadarnic în trecut generozi- tatea mai mult sau mai puțin uto- pică ; ea este o necesitate imperioasă, dictată de dezvoltarea societății mo- derne. Unii participanți la colocviu au vorbit chiar de o „prelungire spontană" a școlarității, în afară și oarecum împotriva cadrului școlari- tății oficiale. Lucrul este explicabil în societățile dominate în mare mă- sură de conjunctură și hazard. Concluziile colocviului de la To- rino au căutat să atragă atenția însă tocmai asupra necesității ca proble- ma prelungirii școlarității obligatorii să găsească o rezolvare rațională. Ea nu trebuie neglijată, nu trebuie for- țată, nu poate fi realizată după un șablon. Prelungirea școlarității obli- gatorii în funcție de orientarea pro- fesională cere studii speciale și apro- fundate pentru fiecare țară, pentru fiecare popor. Ea nu se poate înfăp- tui decît ținînd seama de împreju- rări și condiții concrete. S-a ajuns apoi, la Torino, la concluzia că viața modernă cere ca nivelul de formare a elevilor la sfîrșitul școlarității obligatorii prelungite să nu însemne o simplă „prelungire" în timp, ci și atingerea unui nivel de pregătire su- perior celui atins pînă acum la școlile „primare". „Dualismul" sistemului de învățămînt din orînduirile de clasă e nevoit astfel să cedeze în fața școlii unice democra- tice, din motive cărora nu le poate rezista. Școala modernă trebuie să asigure o bună in- tegrare într-o societate în rapidă dezvoltare nu numai celor ce se an- gajează în studii de lungă durată, ci oricărui cetățean. Asupra cîtorva lucruri a căutat de- legația țării noastre să insiste : asu- pra caracterului suplu pe care este necesar să-l aibă concluziile, pentru a face posibilă aplicarea lor în ca- zuri concrete, asupra caracterului științific al cercetărilor recomanda- te, folosind atît datele psihologiei, cît și ale sociologiei și asupra fap- tului că orientarea profesională tre- buie socotită în primul rînd ca o funcție importantă a școlii. Nu pu- tem pune pe primul plan, în adevăr, selecția profesională și nici singură orientarea profesională. Azi e vorba, pe drept cuvînt, de o orientare șco- lară și profesională. Delegația a ară- tat că în țara noastră problema este astfel abordată ; într-adevăr, orien- tarea profesională este concepută ca una din sarcinile școlii, îmbinînd preocuparea pentru teorie cu cea pentru practică, pentru formarea unui om cu larg profil și disponibili- tăți de reprofilare. La realizarea ei concurează toți factorii interesați : dirigintele clasei, psihologul, medi- cul, familia, elevul însuși etc. For- mula ce trebuie realizată este evi- dent, colaborarea lor armonioasă în cadrul școlii. în România, a arătat de asemenea, delegația noastră, o importanță deosebită se dă azi organizării noi- lor tipuri de licee de specialitate, care vor lua ființă ca urmare a directivelor date de Congresul al IX-lea al P.C.R. Aceste licee au scopul de a pregăti tehnicieni, asi- gurînd absolvenților o temeinică cultură generală și solide cunoș- tințe profesionale ; cei mai buni dintre ei vor putea să-și continue studiile în învățămîntul superior. Meditînd pe marginea lucrărilor colocviului de la Torino și făcînd un tur de orizont asupra locului pe care prelungirea școlarității obliga- torii și orientarea profesională le au azi în presa de specialitate, ca și în afara acesteia, impresia ce se contu- rează tot mai mult este, credem, că în general problema e complexă, e- forturile ce se fac pentru realizarea ei apreciabile, dar rezultatele sînt departe de a satisface cerințele con- temporaneității. Cercetări și eforturi noi sînt imperios cerute pretutin- deni. Elementul „informației", docu- mentarea cît mai științifică rămîne să joace aci în continuare un rol din cele mai importante, dar el însuși, acest element, se impune să fie ridi- cat pe o treaptă nouă, prin folosirea metodelor pe care știința modernă ni le poate pune la dispoziție. în Raportul C.C. al P.C.R. la cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu a spus : „Știința, care stă la baza construcției socialismului, trebuie să-și aducă contribuția tot mai activă la întărirea continuă a forței economice a patriei, la dez- voltarea întregii societăți". în acest spirit trebuie tratată și problema de care ne-am ocupat în acest articol, în regimul nostru știința stă la baza construcției lumii noi, iar această lume creează, la rîndul ei, condiții optime pentru dezvoltarea științei. Prof. univ. doctor docent STANCIU STOIAN, membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România Bibliografie în librării C. Daicoviciu, H. Dai- coviciu, Ulpia Traiană. Editura Meridiane, M. Macrea și colabo- ratorii, Cetăți dacice din sudul Transilvaniei. Cu- vînt înainte de C. Dai- coviciu. Editura Meri- diane. G. lonescu - Sișești, Culegere din lucrările științifice. Editura Aca- demiei, Polybios, Istorii. Stu- diu introductiv, tradu- cere și note de Virgil C. Popescu. Editura ști- ințifică. Știința — prietena noastră. Materiale în a- jutorul educării științi- fice a tineretului. Edi- tura politică P. Pintilie, Brăila (Colecția „Patria noas- tră"), Editura tineretu- lui. I. Rahoveanu, între cetăți și rîuri (Colecția „Patria noastră"). Edi- tura tineretului. Al. Bălăci, Dante (Co- lecția „Oameni de sea- mă"). Editura tineretu- lui, A. Marino, Viața lui Alexandru Macedonski. Editura pentru literatu- ră. T. Vîrgolici, Dimitrie Anghel. Editura tinere- tului. „Revista de pedagogie" RESPECT PENTRU MUNCA Urmări din pagina I nr. 3, martie, 1966 Ștefan Milcu : Genetica și pedagogia. Edmond Nicolau : Pro- gresul științifico-teh- nic și modernizarea învățămîntului. Dumitru Salade, Rodi- dica Ciurea-Codrea- nu : Probleme ale e- ducației morale în conținutul manuale- lor de limba română pentru clasele I-IV. Tudor Țopa : Cu privi- re la utilizarea lexi- cului în școală. Maria Tismănariu : Pro- blemele motivației în învățare. N. Oprescu, Gh. Pîrnu- ță : Școli în limba ro- mână în prima jumă- tate a secolului al XVIII-lea în Țara Ro- mânească. Vasile Popeangă : Pre- gătirea metodică a vi- itorilor învățători. Margareta Bontaș : Li- cee de specialitate pentru ramurile in- dustriei ușoare și ali- mentare. E. Csiengeri, I. Voicu- lescu și I). Roman : Considerații în legă- tură cu predarea ști- ințelor biologice în liceu. Silvestru Patița : Orga- nizarea, conținutul și metodica consiliului pedagogic. Pavel Apostol : Jean- Paul Sartre și feno- menologia greșelilor educative Anatolie Chircev, I. T. Radu : Probleme ale școlii și cercetării pe- dagogice în R.D. Ger- mană. Rea-Silvia Bărbulea- nu, C. Niță și V. Pan- duru : Aspecte ale o- rientării profesionale în școala din Franța și Anglia. Mariana Roșea : Speci- ficul diferențelor psi- hice dintre copiii în- tîrziați mintal și cei normali (Gh. Radu, V. Constantinescu). Wincenty Okon : Baze- le învățării pe pro- bleme (Maria Giur- gea). Experiențe de electricitate statică în laboratorul liceului ^Auret- VlauJuȘ din București CÎTEVA CERINȚE FUNDAMENTALE unii profesori consideră că-și reali- zează satisfăcător sarcinile dacă se preocupă numai de ținuta științifică a lecțiilor, fără să aibă în preocu- pările permanente și optimizarea metodelor și procedeelor pe care le folosesc. Fiind ancorați în empirism unii nu cunosc justificarea științifi- că, pedagogică și psihologică a folo- sirii unei anume forme sau metode, a alegerii ei în raport cu altele etc. Parafrazînd o afirmație a lui Marx, putem spune că un asemenea profe- sor e anexa metodei de învățămînt, nu stăpînul ei. Toate acestea demonstrează cred necesitatea ca studiul pedagogiei, al psihologiei pedagogice, al didacticii și metodicii predate în facultățile și secțiile cu caracter pedagogic ale universităților și ale celorlalte insti- tuții de învățămînt superior, să fie reconsiderat atît pe plan calitativ cît și pe plan cantitativ, astfel în- cît să constituie nu numai temelia muncii pe care viitorii profesori o vor desfășura cu elevii, ci și un punct de plecare și un stimulent pentru creația didactică originală. Privită prin prisma stimulării ini- țiativelor creatoare în predare, și munca de îndrumare și control pe care o realizează unii directori de școli și unii inspectori necesită se- rioase îmbunătățiri. Aflăm uneori directori care taxează încercările creatoare ale unor profesori ca aba- teri de la normele didactice și meto- dice. Dar directorul (și, la rîndul lui, inspectorul), nu trebuie să fie ți- nut în loc de rutină, ci să se mani- feste ca un catalizator al muncii creatoare a colectivului școlii, să discearnă creația autentică de pas- tișă, să stimuleze tendințele cu ade- vărat inovatoare, să le orienteze. Desigur, nu toți profesorii au velei- tăți de experimentatori (deși numă- rul lor ar trebui să fie mereu în creștere), dar e important să fie încurajați în dorința de a se auto- perfecționa, de a depăși rutina. Pen- tru a determina o creștere a activi- tății creatoare din domeniul didac- ticii și pentru a veni în sprijinul profesorilor credem că ar fi bineve- nită constituirea pe plan regional a unor colective de cercetare pedago- gică, de experimentare, alcătuite din profesori de diferite specialități și din specialiști în pedagogie și psi- hologie. S-ar cere desigur o prezen- tă largă, în aceste colective, a pro- fesorilor de pedagogie de la școlile pedagogice care, continuînd tradiții- le înaintate în acest domeniu, ar pu- tea sprijini simțitor activitatea creatoare în școlile din orașul unde funcționează. Neîndoielnic că apropierea catedrelor universitare de specialitate de munca școlii — prin includerea unora dintre mem- brii acestor catedre în colectivele respective — ar da investigațiilor un plus de eficiență și un caracter știin- țific riguros. Mai mult, acestea ar deveni mai ample și s-ar asigura finalizarea mai rapidă a unor re- zultate (pentru că este știut că une- le dintre cercetările întreprinse de Institutul de științe pedagogice au uneori un caracter de „neobișnuit", iar extinderea rezultatelor obținute se face anevoios). Activitatea colec- tivelor de cercetare ar permite și înlăturarea caracterului descriptivist pe care îl au de multe ori studiile și articolele publicate în presa peda- gogică sau lucrările prezentate la sesiunile de comunicări științifice ale cadrelor didactice, care, din pri- cina abundentei materialului faptic, nu reușesc întotdeauna să descifre- ze noul în problemele abordate. Ar trebui desigur ca aceste colective să aibă un organ coordonator, care ar putea fi, de pildă, direcția generală de specialitate din Ministerul Tnvă- țămîntului sau Institutul de științe pedagogice. Nu vrem să insistăm aici asupra zonelor multiple care solicită crea- ția în didactică (individualizarea procesului de învățămînt, dezvolta- rea și stimularea muncii indepen- dente a elevilor, modalități de acti- vizare a acestora, autocontrolul, gra- darea activităților la care sînt su- puși elevii, structurarea lecției etc.) căci principala noastră intenție a fost de a releva cîteva elemente di- namizante ale activității creatoare din învățămînt. SI TIMPUL ALTORA pune astfel de întrebări 1 Pentru că nu știe ? Nu, categoric nu! Oricine o poate afirma cu mina pe inimă. Sînt convins că știe, dar nu vrea să se lase pînă nu-și afirmă existența, atentînd la timpul destinat lămuri- rii unor probleme autentice. Un altul, pe cîteva pagini, pune nici mai mult nici mai puțin decît 16 întrebări. Iată cîteva: „Cum e mai bine : să predea franceza profe- sorul de engleză și engleza profe- sorul de franceză, sau să-și predl^ fiecare specialitatea lui ? „Muzit. poate fi predată de profesorul di.- naturale ?“ Si toate celelalte curg pe același calapod. Mai e nevoie de răspuns la astfel de întrebări ? E limpede că nu 1 Și totuși, omul nostru le cere. De ce oare ? Are timp de irosit ? Il dis- trează astfel de jocuri ? Are nevoie de un răspuns scris, cu antetul unei instituții centrale drept argument al cine știe cărei oțioase dispute ? Poate o fi vrut să semnaleze unele neajunsuri! Atunci de ce n-o face ca lumea, referindu-se concret la anomaliile existente și care, pe bună dreptate, îl pot supăra ? A răspunde la întrebările pe care le pun oamenii muncii în legătură cu diferite probleme, a-i lămuri a- supra unor chestiuni mai complexe asupra unor cazuri particulare lega- te de aplicarea legilor în vigoare este o datorie importantă a instituțiilor noastre locale și centrale. Ele și-o îndeplinesc cu conștiinciozitate, aju- tînd cetățenilor să rezolve numeroa- se probleme pe care le întimpină. A nu respecta însă munca și timpul celor chemați să dea lămuriri, a 1-- pune întrebări fără nici un rost. în. f seamnă a dovedi lipsă de simt ce- “ tățenesc. Discutînd cu șefii unor secții de învățămînt, am aflat că nu rareori se întîmplă sa-și piardă timp pen- tru a clarifica probleme deja clari- ficate de legislația școlară în vigoa- re, redactînd pagini întregi de răs- punsuri la asemenea întrebări. In unele locuri — de exemplu în raio- nul Gorj — pentru a se preveni ast- fel de neajunsuri s-a cerut fiecărui inspector să lămurească, în școala în care se deplasează pentru îndru- mare și control, și problemele de legislație școlară, salarizare. înca- drare, grade etc. care ar putea fi încă insuficient cunoscute. Este necesar să înțeleagă și cei care n-au înțeles pînă acum că timpul este o valoare, că nu are sens să încerci să pescuiești in ară- tură, pentru că este împotriva firii ca peștele să trăiască pe uscat. Palatul pionierilor din Ulan Bator — capitala R. P. Mongole Prof. Maria Simionescu— Galați : Pornind de la sarcinile predării istoriei, dv. abor- dati, în articolul pe care ni l-ați trimis, problema ra- portului dintre însușirea conștientă și volumul de cunoștințe transmis. Sîntem de acord cu opinia pe care o exprimați, că unele ma- nuale de istorie realizează într-o măsură insuficientă sarcinile predării concen- trice, întrucît, așa cum ară- tati, între materia prevă- zută pentru clasa a V-a, de pildă, și cea prevăzută pen- tru clasa a IX-a nu există diferente substanțiale sub raport calitativ, ci doar o amplificare a materialului faptic. Soluția propusă de dv. — restrîngerea datelor și materialului faptic din unele lecții studiate în li- ceu, precum și sistematiza- rea diferită a unor lecții pentru a se crea posibili- tatea tratării la un nivel mai înalt a unor probleme referitoare la evoluția eco- nomico-socială și la dezvol- tarea culturală a lumii în diferite epoci — ne pare judicioasă. Am transmis-o direcției de specialitate din Ministerul Invățămîntului, ca și părerile dv., cu privi- re la eșalonarea predării istoriei României pe par- cursul claselor a Xl-a și a XH-a și la planificarea ore- lor de istorie în liceu. Prof. Gh. Cocoșilă — Pia- tra — Zimnicea : Considerațiile dv. cu pri- vire la posibilitățile de uti- lizare mai largă a mijloa- celor audio-vizuale la lec- țiile de geografie reflectă, în general, o părere unanim acceptată. De altfel, tot mai numeroși sînt profe- sorii care utilizează în pre- darea lecțiilor de geografie atît proiecțiile statice și dinamice, cît și emisiunile cu teme geografice ale tele- viziunii. Unele dintre pro- punerile dv. ne par însă oarecum hazardate, depla- sînd către sectoare perife- rice centrul de greutate al problemei puse în discuție. Astfel, deși ne asigurati că nu este vorba de transfor- marea orei de geografie în- tr-o oră de audiție muzica- lă, nu sîntem convinși că audierea muzicii populare din diferite țări cu prilejul predării geografiei acestora, sau a unor suite simfonice cum este lucrarea lui Mar- țian Negrea „In munții Apuseni" cu prilejul lecției respective de geografie a României, ar constitui un mijloc de adîncire a cunoș- tințelor geografice. Dimpo- trivă, credem că aceasta ar duce la dispersarea aten- ției elevilor. Socotim însă interesantă inițiativa luată în școala dv. de a se con- fecționa o hartă electrică spre a atrage atenția, prin aprinderea unor becuri di- ferit colorate, asupra dife- ritelor obiective economice prezentate în lecție. Vasile Cica-Belint Experimentul organizat de dv. pentru mobilizarea elevilor la învățătură ni se pare interesant. Și alti pro- fesori ne-au arătat că, în- curajînd autoaprecierea e- levilor, au obținut rezulta- te bune. Mai ales pentru elevii care se mulțumesc an de an cu un nivel mij- lociu, deși au posibilități reale, inițiativa dv. este binevenită. Ea poate con- stitui un stimulent, poate declanșa o atmosferă de e- mulație, fiecare elev dorind să-și încerce capacitatea, să obțină rezultate mai bune. Este bine că, fără a vă opri numai la angaja- mentele luate de elevi, le-ați cerut să precizeze, în fiecare caz în parte, cum au de gînd să muncească pentru a-și îndeplini aces- te angajamente. Ar fi fost interesant însă să arătați și cum ați urmărit dv., în continuare, învățătura și comportarea elevilor, ce concluzii ați tras pe mar- ginea observațiilor făcute, ce influență educativă a avut inițiativa dv. asupra elevilor. Valeria Pagoja-Iași. Temele pe care ne scrieți că v-ați propus să le dez- bateți în cadrul orelor de dirigenție sînt interesante. Ele vor fi însă eficiente nu- mai în măsura în care veți reuși să pregătiți și să organizați bine dis- cuțiile, să atrageți inte- resul elevilor asupra lor. Or, din materialul dv. nu ne putem da seama despre acest lucru deoarece dv. vă opriți numai la enumerarea titlurilor unor teme ce vor constitui subiectul orelor de dirigenție. Cît privește accesul ele- vilor la cinematograf, pă- rerea dv. este îndreptățită. Nu este indicat ca elevii să vadă orice film. Socotim însă că pedagogul este cel mai în măsură să oriente- ze pe elevi asupra filmelor ce pot fi vizionate. A. Macarovschi-Coșereni, Urzicenî. Inițiativa dv. este bună. Corespondenta între clasa dv. și elevii unor scoli din țară duce, așa cum spu- neți, la legarea unor prie- tenii și, mai ales, la lăr- girea cunoștințelor elevilor despre orașele și satele patriei noastre, despre transformările care au a- vut loc pe meleagurile a- cestora. Este, de asemenea, bună ideea de a folosi aces- te scrisori în discuțiile ne care le purtati Ia orele de dirigenție. Red. BjBDACTIA SI ADMINISTRAȚIA J Bucuraeti, Plăți Sein teii ar, 1, Telefon 17,00.20. Abonamentele ee fac la ofldlle poatale, factorii poștaU el la dlfniorU voluntari din unitățile de Inv«t»mtnt. Ținem) t Combinatul Pollorefic Ca«» Sctntell. Piețe Setnteti BnenreetL 40132