pentru [iuîii tineretului hi Cel de-al VlII-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist a stabilit, in lumina sarcinilor trasate de partid, un vast program pentru activitatea viitoare a organi- zațiilor U.T.C., a întregului nostru tineret, generalizind tot ceea ce s-a dovedit bun și valoros în munca de pînă acum cu tineretul. Congresul a fost, în același timp, o demonstra- ție de îmbinare a caracterului ti- neresc al activității U.T.C. cu abor- darea aprofundată și matură a pro- blemelor de muncă, învățătură și viață ale tineretului. Un loc deosebit de important l-au ocupat în cadrul lucrărilor Congre- sului problemele privitoare la elevi, ia munca, învățătura, viața acestei utit de numeroase și importante ca- tegorii a tineretului. Prin școală trec astăzi, practic, toți copiii și ti- nerii țării. Aici primesc ei cunoștin- țele și deprinderile de bază pentru munca pe care vor fi chemați s-o desfășoare in producție, aici li se formează trăsăturile proprii omului înaintat al zilelor noastre. Iată de ce pentru școală, pentru toți lucră- torii din invățămint, dezbaterile care au avut loc la Congres, documentele elaborate de acesta și, în mod deose- bit, cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae al C.C. nătate, vire la Ceaușescit, secretar general al P.C.R., au o mare însem- inipunind concluzii cu pri- conținutul procesului de în- vățămînt, cît și la metodica între- gului proces educativ. „Sarcina supremă a tinerilor din școli și universități — a spus tovară- șul Nicolae Ceaușescu — este de a învăța, de a învăța necontenit, de a se strădui să-și însușească tot ce a dat mai valoros gîndirea umană de-a lungul veacurilor, știința și cultura contemporană, de a pătrunde tot mai adine în universul minunat al cunoașterii". Aceste cuvinte concen- trează în ele obiectivul fundamental al întregului nostru învățămînt, sub- liniază marea răspundere ce revine școlii în conducerea pașilor tineri pc drumul greu, dar plin de frumusețe al cunoașterii. In îndeplinirea menirii sale de factor de seamă al culturii și civili- zației, învățămintul are in organiza- țiile U.T.C. un ajutor deosebit de prețios, a cărui prezență activă și eficientă se face simțită în întreaga viață școlară. Profesorii și învățăto- rii, toți lucrătorii din învățămînt, au luat cunoștință cu bucurie de faptul că Raportul C.C. al U.T.C. a subli- niat că obiectivul central al activi- tății organizațiilor U.T.C. din școli este de a contribui, prin formele și mijloacele sale specifice, la creșterea preocupării în vederea obținerii unor rezultate tot mai bune la învățătură — principala îndatorire față de pa- trie a fiecărui elev. Congresul a che- mat organizațiile U.T.C. ca prin în- treaga lor activitate să îndrume și să ajute elevii să-și sporească cu- noștințele de cultură generală nece- sare oricăreia din profesiunile spre care se vor îndrepta Ia absolvirea li- ceului, ținindu-se seama că dezvol- tarea construcției și civilizației so- cialiste cerc oameni culți, cu o pre- gătire multilaterală. Continua dez- voltare, într-un ritm susținut, a In- dustriei noastre socialiste, procesul de modernizare a producției, de ex- tindere a mecanizării și automatiză- rii în condițiile revoluției tehnico- științifice, schimbă necontenit con- ținutul și aspectul muncii din acest sector al vieții sociale, solicitând nu numai inginerului, dar și tehnicianu- lui, muncitorului cunoștințe largi din domeniul fizicii, matematicii, chi- miei, biologiei etc. Școala are datoria să răspundă acestor cerințe întărind caracterul științific al lecțiilor, mo- dernizind conținutul și metodele pre- dării, dezvoltând la tineri pasiunea ll»i Explicația clară, argumentul convingător — nu prea mult repeta- tul „fii atent!“ - este ceea ce determină intr-adevăr interesul pentru lecție. pentru studiu și înarmindu-i cu pri- ceperea de a aplica în chip creator toate cunoștințele însușite. Conjugarea eforturilor organizației U.T.C. cu eforturile școlii, sub îndru- marea organizațiilor de partid, pen- tru găsirea și folosirea celor mai bune căi de mobilizare a elevilor la învățătură a dat întotdeauna rezul- tate deosebit de bune în întregul pro- ces instructiv-educativ. Sînt nenumă- rate școli care, prin propria lor ex- periență, vin să certifice acest lucru. Mergînd în continuare pe linia îm- bogățirii conținutului fiecărei ore de clasă, școala este chemată să se o- cupe cu insistență și grijă de organi- zarea cercurilor științifice și tehni- ce, a cenaclurilor literare, să încre- dințeze conducerea acestora profe- sorilor cu autoritate științifică, cu dragoste față de această activitate care stimulează munca creatoare, pasiunea, îi ajută pe elevi să-și des- copere înclinațiile, talentele și le dă posibilitatea să adîncească cunoștin- țele primite la lecții. Trecerea în re- vistă a activității cercurilor la sfîr- șitul fiecărui an școlar — propunere făcută la Congres și care se bucură de adeziunea cadrelor didactice — va avea neîndoielnic o influență po- zitivă asupra elevilor. Este menirea școlii și, în același timp, o înaHă îndatorire a sa de a face cunoscute elevilor bărbăția și eroismul cu care poporul roman și-a apărat ființa și demnitatea națională, înscriind pagini de glorie și eroism care au străbătut prin secole pînă în zilele noastre. Lupta pentru îndepli- nirea năzuințelor de veacuri ale po- porului român și-a găsit expresia cea mai înaltă în eroismul cu care glo- rioasa noastră clasă muncitoare, con- dusă de partidul comuniștilor, s-a avîntat în marile bătălii împotriva exploatării și asupririi, pentru elibe- rarea națională și socială a poporu- lui. Să cultivăm in rindul tineretului respectul pentru tradițiile revoluțio- nare ale poporului, ale clasei mun- citoare, să formăm și să dezvoltăm la tineret asemenea trăsături ca dra- gostea profundă pentru patrie, hotărirea de a nu precupeți ni- mic pentru continua ei prospe- ritate. Mulți patrioți luminați, gih- ditori și cărturari iluștri, scriitori și artiști și-au închinat viața, încă din fragedă tinerețe, idealului elibe- rării și fericirii poporului, formării și dezvoltării culturii naționale, în- iloririi României. Trebuie să ajutăm tineretul să cunoască mai adine isto- ria poporului nostru, viața și activi- tatea personalităților proeminente ale trecutului, pe eroii mișcării revo- luționare a clasei muncitoare. In a- celași timp trebuie să facem cît mai larg cunoscute tinerilor marile rea- lizări obținute de oamenii muncii, sub conducerea partidului, in anii so- cialismului, perspectivele de dezvol- tare a economiei, științei și artei ro- mânești. îmbogățind permanent, in această lumină, lecțiile de istorie, de limba și literatura română, de geo- grafie etc. școala este chemată tot- odată ca, în colaborare cu organi- zațiile U.T.C. să dea elevilor prilejul de a cunoaște nemijlocit frumusețile și bogățiile patriei, monumentele trecutului și realizările zilelor noas- tre. Pentru aceasta este necesar să se organizeze mai bine turismul și drumeția elevilor, să se asigure in fiecare excursie o îmbinare cit mai firească a caracterului tineresc, plă- cut, recreativ cu însușirea a noi cu- noștințe despre patria și poporul nostru. In cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu Ia Congresul U.T.C. se arată că „școala, întregul nostru sistem de educație trebuie să asigure însușirea materialismului dialectic și istoric — cea mai înain- tată concepție despre lume și viață — care îi înarmează pe tineri pentru a înțelege și interpreta in mod științific fenomenele naturii și societății, le dă perspectiva clară a dezvoltării sociale, le îmbogățește gîndirea. le sporește energia, face din fiecare tînăr un militant neobosit pentru progresul social, pentru idea- lurile socialismului și comunismu- lui". Acestor cerințe trebuie să le răspundă din plin lecțiile de socia- lism științific și de economie politică cu și studierea de către elevi a do- cumentelor Congresului al IX-lea al partidului, menite să Ie facă cu- noscută politica științifică a parti- dului nostru, să constituie un izvor nesecat de educare patriotică a tine- rilor. Folosind experiența acumulată pină acum, școala, cadrele didactice au datoria de a întări sprijinul a- cordat organizațiilor U.T.C. în pre- gătirea și desfășurarea adunărilor generale deschise în care se dezbat probleme politice și ideologice, să organizeze mai multe întâlniri ale (Continuare în 'pag. 4-a) Didactica — domeniu de creație Imagini hunedorene & Tendințe actuale îndva, în urmă cu mai bine de trei secole, cînd se constituia ca o disciplină științifică unitară, didactica a dobîndit. din inspira- ția lui Commenius, atributul de „magna“. Di- dactica era pe atunci o disciplină de mare pres- tigiu. era marea didactică „universal valabilă", pe care s-a întemeiat difuzarea largă a științei și culturii în epoca modernă ,și contemporană. Datorită'ei, cunoștințele condensate în cărți sa- vante ajungeau în circuitul tot mai larg al ele- vilor și studenților, deveneau o forță transfor- matoare. Gînditorii de seamă ăi secolelor XVII- XVIII și-au dat perfect seama de această situație și au concentrat asupra învățării și educației toată lumina cugetării Dar de atunci curgerea idei cîndva senzaționale pentru mulți banale. filozofice și științifice, timpului a transformat în adevăruri comune și în contextul secolului nostru, cu cîteva decenii în urmă, didactica apărea multora ca o disci- plină utilă,'indispensabilă, dar osificată, statică. Spunem „apărea" pentru că de fapt treptat di- dactica s-a transformat și s-a îmbogățit. Au fost •insă transformări lente și de aceea greu de per- ceput. După primul război mondial s-a anunțat totuși o reconstruire însemnată a sistemului di- dactic. A urmat însă o decepție : înnoirile nu erau valabile și nici necesare. în ultimele două decenii a devenit însă evi- dentă necesitatea obiectivă, imperioasă și ur- gentă a modernizării învățămîntului și, impli- cit, a realizării unui salt radical în elaborarea științifică a didacticii. Este una din problemele importante ale epocii contemporane, este o sar- cină asupra căreia în opinia mondială există un consens unanim. Și acum putem spune că sar- cina propusă istoricește va fi cu siguranță re- zolvată. De fapt, deplasarea de forțe masive spre perfecționarea învățămîntului prin funda- mentarea lui științifică în acord cu cerințele contemporane este în curs. Sîntem în pragul unei noi „Didactica magna" care va surprinde ' și va satisface pe contemporani, va dobîndi prestigiul unei științe-cheie, pentru că va spori considerabil efectul științelor prin însăși mat buna lor răspîndire în mase. Didactica, știinta despre instrucția și educația intelectuală, a devenit un centru de atracție și pentru cercetătorii aparținînd altor specialități: neurofiziologii au adoptat ca obiect principal de cercetare procesul învățării, ciberneticienii au modelat actul învățării pentru uzul tehnic, dar și pentru a pune la dispoziția școlii mijloace tehnice excepționale etc. Astfel, puternic soli- citată de practică șj dobîndind ajutoare masive din partea celor mai avansate științe ale con- temporaneității, didactica a încetat să mai fie un sistem închis de precepte, de norme și reguli fixe și s-a transformat într-o arenă largă și lu- minoasă a celei mai intensive creații științifice. Cumularea eforturilor unor specialiști din cele mai variate domenii nu diminuează cîtuși de puțin rolul didacticianului, al pedagogului care trebuie să coordoneze ipotezele, datele, să efec- tueze cercetări complexe, asigurînd rezolvarea problemelor specifice procesului de învățămînt și conferind prin aceasta, un caracter realist noii didactici. în țara noastră, noile orientări ale didacticii sînt determinate de creșterea rolului școlii în condițiile societății socialiste și de modificarea sensibilă a volumului și a structurii pregătirii școlare a noilor generații, chemate să lucreze în producție în condițiile revoluției tehnico- știintifice a epocii contemporane. în legătură cu aceasta, problema eficienței instrucției școlare se pune cu deosebită acuitate. Această problemă ar putea fi rezumată la în- trebarea cum ? Cum asigurăm transmiterea și însușirea eficientă, cu perspective creatoare, a conținutului nou și vechi al procesului de învă- țămînt ? La această întrebare se dă, de regulă, un răspuns prompt, sugețat tot de realizările ac- tuale ale științei și tehnicii. Se arată că mij- loacele audio-vizuale trebuie introduse cît mai larg în piactica școlară și folosite și în afara procesului de învățămînt; de asemenea, se in- vocă resursele programării învățămîntului, care pot să accelereze și să activizeze procesul de asi- milare a cunoștințelor. După părerea noastră, în linii mari, răspun- sul este satisfăcător. Dar numai în linii mari, pentru că întrebarea cum persistă, ce-i drept într-o formă particulară : cum pot fi folosite cu cele mai bune rezultate mijloacele tehnice au- dio-vizuale, cum se vor îmbina ele cu meto- dele tradiționale, ce înfățișare vor dobîndi aces- tea din urmă, cum se va realiza, concret și adec- vat fiecărui obiect de studiu, programarea ? La toate acestea nu putem obține un răspuns de- finitiv și cert decît pe baza cercetării psiho-pe dagogice, corelată cu studiul atent al experien- ței avansate din învățămînt. Tendințele actuale în domeniul didacticii, re- flectând tocmai căutarea acestor căi, se contu- rează în întreaga lume pe un front larg, dar ele sînt încă. în majoritatea lor. în faza ex- perimentală, întrucîf nici o metodă nouă, nici un principiu didactic nou nu poate fi accep- tat înainte de a se .stabili deplina lui eficiență psiho-pedagogică. Este adevărat, filmul, televiziunea, radibul, discurile și magnetofonul se impun ca mijloa- ce de informare rapidă, includ posibilități evi- dente de prezentare condensată a cunoștințelor. Elevii sînt captivați de desfășurarea unui film, de narațiunea radiodifuzată. Mijloacele tehhice audio-vizuăle sînt foarte aproape de’ experien- ța directă, situîndu-se la un nivel1 intermediar între elementele cele-mai abstracte-și elemen- tele cele mai concrete ; ele permit .elevului ^ă-și fundamenteze cunoștințele și noțiunile științifi- ce pe o experiență reală si. să le fixeze trainic în ora de curs sau de aplicații practice. Dato- rită posibilității pe care o are de a prezenta imagini din orice colț al lumii și din orice,do- meniu de activitate, televiziunea, dc exemplu, permite elevului să obțină o experiență ce de- pășește, cu mult, posibilitățile pe care le-ar pu- tea oferi activitatea de cunoaștere nemijlocită. în etapa actuală încep să fie folosite și mij- loace didactice care stabilesc o comunicare di- rectă între om și mașină. Printre acestea figu- rează în primul rind mașinile de autoinstruire programată. In linii generale, programarea în- vătămîntului permite ca elevul să. poată fi con- dus, prin utilizarea mașinilor electronice, la în- sușirea celor mai complexe cunoștințe. Acest proces, în condițiile unui travaliu psihic in- tens, favorizat și suplinit în cea mai mare parte de mașină, necesită însă și exerciții re- petate pentru Însușirea fiecărui concept, a fie- cărei deprinderi, in funcție de specificul obiec- tului de învățămînt. Prin control și corectare la fiecare pas se asigură însușirea cunoștințe- lor într-un mod sistematic, cu posibilități de revenire și de asigurare a unui ritm continuu și susținut. în plus, aceste mijloace sînt capa- bile să contribuie la individualizarea rit mlui activității de creștere a elevului, ceea ce con- tribuie la lupta împotriva oboselii. Cercetările actuale au în vedere gradarea intre elemente, urmăresc să stabilească în ce moment progra- mul trebuie să fie diversificat și ce gen de sti- mulenți trebuie folosiți. Ar fi însă iluzoriu să presupunem că mijloa- cele noi ■ ce vor interveni tot • mai larg în in- struirea tinerelor generații aduc exclusiv avan- taje. Experimentele au și- început să scoată Ia iveală insuficiențele și chiar pericolele pe car» acestea le prezintă dacă sînt aplicate fără dis- cernămînt și fără a fi echilibrate cu alte mă- suri. Pedagogul francez Roger Gal arată, bună- oară, că zadarnic au crezut unii că mijloacele audio vizuale vor soluționa prin ele înseși toa- te problemele metodicii și didacticii Ei men- ționează că extinderea extraordinară pe car« au luat-o în epocă noastră mijloacele de infor- mate sonore’ și vizuale (radio, .presă, cinema- tograf, televiziune, afișe) pot determina o înă« Prof. univ. dr. docent ION BERCA (Continuare în pag. 4-a) Premise ale înclinației spre cercetare Poate părea prematur să vorbim despre preocupări privind cerce- tarea științifică atunci cînd ne referim la elevii din clasele a V-a pînă la a VIII-a sau chiar Ia cei mai mari. Totuși, încă din acest sta- diu de dezvoltare intelectuală se formează acele elemente necesare mai tîrziu pentru cultivarea încli- națiilor și aptitudinilor de cercetare în domeniul științei. Aceasta este în bună măsură, cred, rațiunea exis- tenței în școli a cercurilor pe ma- terii, care au înainte de toate rolul de a stimula în rîndurile elevilor pa- siunea pentru a aprofunda, dincolo de limitele programelor școlare, problemele anumitor discipline. Recunoscînd utilitatea cultivării înclinației pe care o manifestă nu- meroși elevi pentru cercetarea știin- țifică, m-am întrebat nu o dată dacă activitatea în cadrul cercurilor este suficientă și răspunde în chip satis- făcător necesității care a generat-o, dacă la îndemîna profesorilor nu stau și alte mijloace nefolosite încă, dar cu bogate resurse pentru atin- gerea aceluiași scop. Experiența ani- lor de muncă la catedră mi-a rele- vat că astfel de mijloace există și că ele pot fi utilizate cu real succes și fără eforturi deosebite încă din clasele mici. Voi încerca să ilustrez cele spuse apelînd la cîteva exem- ple legate de lecțiile de istorie pre- date la clasele V—VIII. Ținînd seama de particularitățile de vîrstă ale elevilor, mi-am propus, ca o primă etapă a dezvoltării gus- tului și deprinderilor pentru cerce- tarea științifică, să-i obișnuiesc pe elevi (este vorba nu de toți elevii, ci de acei cîțiva care dovedesc ap- titudini deosebite) să studieze pen- tru orele de curs și alte materiale decît manualul și notițele luate după explicația profesorului. La clasele a V-a și a Vl-a este vorba în spe- cial de materiale cu un caracter mai mult ilustrativ. Importanța acestui procedeu stă mai ales în faptul că datorită lui elevii își formează de- prinderea de a căuta prin cărți, prin reviste, prin ziare lucruri noi legate de lecția predată, că se obișnuiesc să selecteze date și fapte, să stabilească relații între ele. Mai tîrziu, în clasele a Vil-a și a VIII-a, pe baza deprinderilor căpă- tate în anii anteriori elevii sînt în- drumați spre o activitate mai siste- matică. Ii ajut să-și întocmească singuri fișe simple, cu citate din diferitele izvoare istorice pe care le folosesc în timpul pregătirii lecții- lor. Fișele sînt adunate îndeobște în plicuri tematice, referitoare la o lecție sau la un capitol. Plicurile a- cestea, păstrate cu grijă, sînt folo- site și mai tîrziu — pentru lecțiile de recapitulare, pentru teze sau pentru examenul de absolvire. în anul trecut, elevii clasei a VIII-a au folosit pentru examenul de absol- vire materialul documentar adunat de ei, ceea ce a făcut ca multe din- tre răspunsurile lor să fie mai am- ple, mai bogate în conținut decît răspunsurile date în mod obișnuit Ia examene. Suprapunîndu-se obligațiilor șco- lare curente și solicitînd din partea elevilor un efort suplimentar (ab- solut facultativ), activitățile pe care le-am amintit presupun necesitatea de a fi practicate cu pasiune. Ele- mentele care mi-au slujit pentru a trezi în rîndurile elevilor această pasiune au fost literatura și artele plastice. De pildă, atunci cînd am vorbit despre Ștefan cel Mare am prezentat elevilor „Letopisețul Țării Moldovei" de Grigore Ureche, ca și Desenul la lecțiile de fizică Necesitatea utilizării desenului la lecțiile de fizică rezultă din faptul că unele fenome- ne fizice sînt de prea scurtă sau de prea mare durată, iar în unele cazuri sînt obser- vabile numai caracterele unor elemente in- termediare. Dacă adăugăm la aceasta faptul că aparatele de fizică și cu atît mai mult mașinile industriale sînt destul de compli- cate, avînd și părți invizibile, ne putem da seama că prezentarea fenomenelor înseși tre- buie completată de cele mai multe ori, prin desene. Chiar și atunci cînd elevii văd în realitate obiectele sau fenomenele, necesita- tea folosirii desenelor explicative nu dispare. Desenînd pe tablă numai ceea ce este nece- sar evităm ca atenția elevilor să fie atrasă de unele amănunte secundare, iar desenele executate într-o anumită ordine înlesnesc înțelegerea unor chestiuni mai complicate, divizînd intuirea fenomenului respectiv. Caut ca desenele pe care le execut pe ta- blă să fie un model atît în ce privește exac- titatea, cît și estetica. în același timp urmă- resc ca desenele să fie cît mai simple, mai clare și mai expresive. Utilizez de aceea, destul de larg, îmbinarea liniilor îngroșate, simple și punctate, ca și creta colorată. Con- comitent cu grija pentru desenele pe care le execut eu însumi la tablă mă preocup și de calitatea desenelor executate de elevi în caiete. Intrucît ei refac rareori, în pregăti- rea lecțiilor acasă, desenele, socotesc foarte important să aibă de la început desene co- recte. De aceea de cele mai multe ori întrea- ga greutate a muncii independente în aceas- tă privință trebuie să cadă asupra activității din clasă. Dînd atenția cuvenită folosirii schițelor și desenelor nu vom mai ajunge la cazuri cînd chiar și unii absolvenți execută cu greu și cele mai simple figuri. Prof. VALERIU VASlLACHE Huși lucrările „Cultura moldovenească din timpul lui Ștefan cel Mare", „47 de ani glorioși", „Colecția monu- mentelor istorice" apărută în Edi- tura Meridiane, citate din Marx, Dlugosz, Angiolello etc. Un bogat material ilustrativ, beletristic și plastic, am prezentat elevilor la lec- țiile „Războiul pentru cucerirea in- dependenței de stat a României", „Marea răscoală a țăranilor din a- nul 1907“ etc. Prezentarea unor ast- fel de materiale trezește dorința elevilor de a lua contact direct cu ele și de a le studia singuri. Su- gerîndu-le că pot găsi și ei înșiși alte materiale, tot atît de interesan- te, indicîndu-le încotro să-și în- drepte cercetările, i-am determinat pfc mulți dintre ei să le caute. Bineînțeles, în toate acestea nu este vorba decît de un început. în- ceputul deprinderii de a căuta, de a cerceta, de a afla prin strădanii pro- prii. Dar este un început în legătură cu care nouă, profesorilor, ne revin incontestabile răspunderi. Prof. MINODORA PEROVICI Etapa alfabetizării muzicale Experimentul predării muzicii la clasele I—IV de către profesori specialiști, începerea timpurie a edu- cației muzicale sistematice relevă posibilități ample de formare a ba- zelor unei culturi mai temeinice în domeniul muzicii. In școlile la care se desfășoară experimentul, educația muzicală cu- prinde, în general, două etape : eta- pa oral-intuitivă (în clasele I-II) și etapa notației (în clasele III-IV). Etapa oral-intuitivă ur- mărește educarea auzului și a sim- țului ritmic prin cîntece și audiții de muzică vocal-instrumentală, alese după anumite criterii artistice și pe- dagogice, pentru a trezi și dezvolta în mod sistematic sensibilitatea și gustul muzical al copiilor. Practic, profesorii caută să le formeze de- prinderi de percepere și de reprodu- cere vocală conștient-emoțională. In acest scop, ei urmăresc ca reperto- riul, variat ca stil și gen, să conțină numai piese de o netăgăduită reali- zare artistică, accesibile vîrstei și mediului. Diversele cîntece „confec- ționate" în scopuri didactice trebuie cu desăvîrșire eliminate din reperto- riu, căci s-a constatat adesea că ele pot îndepărta pe copii de arta cu înaltă valoare emoțională. Este de dorit ca anumite cîntece create de educatori — ce par reușite sub ra- port artistic — să fie experimentate și discutate de către specialiști îna- inte de a fi introduse în repertoriul curent ca mijloc de educație artistic- muzicală. Acest punct de vedere a fost promovat, la timpul său, de cu- noscutul compozitor-pedagog D. G. Kiriac. O dată formate reflexele auditiv- emoționale în etapa oral-intuitivă, repertoriul este preluat în parte sau în totalitate și în etapa notației, pentru a crea noi reflexe, de astă dată audio-vizuale, notele muzicale fiind folosite ca mijloc de recunoaș- tere și reproducere a vechiului re- pertoriu și ca mijloc de orientare într-un repertoriu nou, din ce în ce mai bogat și mai pretențios. Selec- tarea repertoriului artistic-muzical este determinantă și în această eta- pă cînd esențial pentru educația mu- zicală este caracterul ei emoțional. Această cerință nu este respectată însă întotdeauna în cadrul actuale- lor programe. De pildă, programele Excursia entomologică Acum, cînd a venit primăvara, profesorii de științe naturale pot organiza cu elevii in- teresante excursii pentru colectarea și pre- pararea materialelor didactice. Iată cum s-a desfășurat excursia care s-a organizat în școala noastră pentru pregătirea unor in- sectare. In primul rînd i-am îndrumat pe elevi să-și adune ustensile de colectare, de trans- port și cele necesare pentru primele opera- țiuni de preparare a materialului colectat. Ei au pregătit astfel borcănele mici, cărora li s-a atașat un dop de plută avînd pe partea din interior un orificiu în care s-a introdus vata ce urma să fie îmbibată cu neofalină, acetonă, eter sau cloroform. De asemenea, s-au pregătit borcane ceva mai mari, pentru păstrarea insectelor colectate, în care s-au introdus fîșii de hîrtie încrețită. în același timp, i-am îndrumat pe elevi să confecțio- neze fileuri de prins fluturi și insecte. S-au pregătit și cutii pentru colectat larve, bine închise, dar avînd ferestre de aerisire făcute din fire de metal sau de sită, mici tuburi de sticlă sau de material plastic pentru colecta- rea insectelor cu corpul moale, ce pot fi păs- trate în spirt, ca și pliculețe din hîrtie lucioa- să transparentă sau din hîrtie de celofan, mai groasă, pentru păstrat fluturi. Toate lucrările de manipulare a insectelor în timpul excursiei au fost făcute cu penseta, deoarece numai așa se poate obține un ma- terial bine preparat, fără deteriorări. Insectele colectate au fost fixate în ace și aranjate pe stative, iar apoi, după ce s-au uscat bine, au fost aranjate definitiv în cu- tia entomologică (insectar). Prof. A. SPINEANU București indică să se învețe gamele Do ma- jor, La minor, Sol major, gama popu- lară de Fa, măsurile de trei pătrimi, șase optimi etc., în loc să se învețe cîntece anumite, în game și măsuri anumite. Scopul fiind educația mu- zicală, nu poate fi vorba în primul rînd, așa cum arată și experimen- tarea predării muzicii la clasele I—IV de către profesori, de a învăța game, măsuri etc., ci de a le stîrni elevilor emoția prin cîntece valoroase, special alese, care sub raportul structurii se prezintă într-o anumită gamă sau măsură. Aceasta nu este o simplă nuanță în prezenta- rea problemelor, ci sublinierea unei concepții metodologice în educația muzicală. Urmărirea scopului real al educa- ției artistice în faza alfabetizării mu- zicale timpurii impune desfășurarea acesteia pe o perioadă mai mare de timp, lucru de altfel perfect realiza- bil în condițiile programării acestor lecții pe întreg parcursul claselor III—IV și ale predăriii muzicii de către profesori specialiști sau învă- țători specializați. Unii pedagogi care predau la șco- lile experimentale caută să reducă etapa oral-intuitivă la un an sau chiar mai puțin, în favoarea notației, fapt realizabil după părerea mea și cu foloase mari pentru elevi în con- dițiile unei bune conduceri a lec- țiilor. Esențial pentru aceasta este legătura strînsă între cele două eta- pe, unitatea metodei de predare și urmărirea consecventă a rezultate- lor obținute, în scopul unei continue îmbunătățiri a educației muzicale. Aceasta presupune predarea muzicii de către un singur educator, cu stu- dii superioare sau pregătire la cursuri de specialitate. Educația mu- zicală efectuată sistematic, începînd cu clasele I-IV, de către profesorul de muzică sau învățătorul specializat poate aduce o însemnată contribuție la formarea orizontului cultural-ar- tistic al elevilor. CONST. ZAMFIR Utilizarea imaginilor foto Printre alte acțiuni întreprinse pentru creșterea eficienței procesu- lui înstructiv-educativ, în școala noastră s-a experimentat și utili- zarea ca material didactic a fotogra- fiilor distribuite în cadrul lecțiilor. Fotografiile respective, cîte una pen- tru fiecare bancă, reprezintă imagini din natură sau reproducerea unor planșe din cărți. Ele au fost execu- tate în cadrul cercului foto al școlii, în mărime de 6 x 12 cm. sau 9 x 12 cm. Aceeași imagine este executată, într-un singur exemplar, în formă mărită (18 x 24 cm. sau 24 x 32 cm.), pentru a fi utilizată de profesor în scopul explicației. Fotografiile folosite ca material distributiv s-au dovedit deosebit de utile in special la lecțiile în care li se cere elevilor să execute pe caiete desene, scheme etc. In aceste cazuri elevii pot vedea mai bine materia- lul intuitiv, care este cam de ace- leași dimensiuni cu desenul ce tre- buie făcut pe caiet. Experiența acu- mulată de către noi pînă acum ne-a demonstrat că în aceste condiții timpul necesar pentru executarea diferitelor desene pe caiete se re- duce la 2/3 și în același timp crește calitatea desenelor. Profesorul de științe naturale utili- zează reproducerile fotografice pen- tru a întări caracterul intuitiv al lecțiilor, mai ales în cazul muncii independente a elevilor în clasă. De exemplu, la lecția „Scheletul corpu- lui omenesc", după ce a prezentat elevilor mulajul acestuia și a notat pe tablă elementele lui, a cerut ele- vilor să recunoască pe fotografii ele- mentele învățate. Cu bune rezultate folosesc repro- ducerile fotografice și învățătorii, în- tre altele, Ia lecțiile de scriere. A- vînd în față fotografii ce reprezintă litere, elevii identifică mai ușor ele- mentele componente ale acestora, înainte de a trece la scrierea pe ca- iet, ei fac exerciții de scriere deasu- pra fotografiei, pentru a se obișnui cu mișcările necesare. Folosind fo- tografiile, elevii au reușit să con- struiască cu ușurință literele sim- plificate, formate din trăsături uni- forme și în același timp au fost în- lăturate greutățile întîmpinate în scrierea pe caietul dictando. De un real folos sînt fotografiile și în ceea ce privește exersarea legării litere- lor în grupe. Aceste prime rezultate ne îndrep- tățesc să extindem folosirea repro- ducerilor foto și la alte discipline. Am trecut astfel la executarea, în cadrul cercului foto, a unei fototeci didactice. Considerăm că ar fi bine ca o serie de materiale grafice sub formă de fotografii să fie executate la I.M.D. și trimise școlilor în co- lecții. Prof. GHEORGHE BUCȘA Liceul din orașul Victoria Serbările în limbi străine Nu de mult, am organizat cu elevii mei din clasa a V-a o serbare în limba franceză. A fost o serbare modestă, pe măsura posibili- tăților lor de începători în studiul acestei limbi : s-au recitat cîteva poezii, s-au pre- zentat cîteva anecdote și s-a intonat un cîn- tec. Rezultatele, însă, sînt foarte pozitive. în primul rînd, a crescut interesul copiilor pentru studiul limbii franceze. Caracterul atractiv al serbării, al pregătirilor pentru ea i-a făcut pe elevi să învețe cu mai multă plăcere, să aștepte cu nerăbdare ora de fran- ceză. Apoi, înseși aceste pregătiri au consti- tuit un mijloc de consolidare a cunoștințe- lor — de lexic, de gramatică, de pronunție. Nu mai puțin important este faptul că ser- barea a făcut să crească încrederea elevilor în forțele lor proprii, în posibilitățile lor de a stăpîni o limbă străină și de a se face în- țeleși cînd vorbesc în această limbă. Cred că, alături de audierea unor discuri și a unor benzi de magnetofon pe care sînt înregistrate texte sau cîntece în limbi străi- ne, alături de lecturi ușoare în aceste limbi sau de vizionarea unor filme vorbite în lim- bile respective, serbările de genul celei la care m-am referit pot aduce o importantă contribuție la stimularea Interesului elevi- lor pentru studiul limbilor străine, ca și la consolidarea cunoștințelor lor în acest do- meniu. Prof. MARIA VLADESCU Școala generală nr. 1 Km. Vîlcea E vorba nu numai despre supraîncărcare... Am să dezvălui, de astă dată, una din slăbiciunile domestice ale colegului meu, profesorul. Mă refer la Fifi și Fane. Fane e un prepe- licar de cea mai pură rasă și Fifi o pisică gri cu cel mai imaculat plastron. Dialogurile colegului meu cu ei se desfă- șoară în atmosfera liniștită a tomurilor suprapuse din came- ra lor comună de lucru și me- ditație. ...Enervat că nu-i ieșea o problemă, profesorul și-a de- părtat cu un gest brusc scaunul de birou. Fifi, care moțăia pe un colț al mesei, a deschis dis- prețuitoare un ochi și a sărit pe fotoliu cu intenția clară să nu intre în rezonanță cu nervii din atmosferă. Fane a așteptat puțin, pe urmă a scotocit prin încăpere și a adus un papuc pe care l-a așezat discret lingă scaunul stăpînului. „Fifi e o înțeleaptă — a cons- tatat profesorul. Caută să iasă din ambianța de nervozitate cînd aceasta riscă să-i inhibe propria preocupare momentană. Fane e un afectiv : caută prin gestul lui să înlăture pentru o secundă atmosfera de nemulțu- mire, pentru a-mi crea calmul necesar gîndurilor. Și unul și celălalt au dreptate, și unul și celălalt greșesc. Fiecare își a- tinge scopul: Fifi pe cel egoist, Fane pe cel altruist. Din punct de vedere educativ, nici unul nu rezolvă nimic. La altă pro- blemă care nu-mi va ieși voi depărta cu același gest nestăpî- nit scaunul de masă. Mama care '.duce o cafea băiatului în timp'' .1 învățatului, la primul lui gest de nerăbdare, ca și ta- tăl care iese din odaie ca să nu se enerveze și el (gestul pă- rîndu-i-se pe undeva obraznic), greșesc amîndoi. Nici unul nu înlătură o impacientare asemă- nătoare care, probabil, se va repeta...". Fane, mulțumit că în odaie s-a înstăpînit din nou calmul, s-a dus către culcușul său, s-a învîrtit de trei ori după pro- pria-i coadă și, cu un suspin de mulțumire, s-a așezat, la al patrulea tircol. pe pernă. „Totdeauna se învîrtește de trei ori înainte de a se așeza, așa-i obiceiul lui. Dacă m-ar auzi că numesc asta obicei, bio- logii s-ar scandaliza ! „Obicei", în limbajul lor, este reflex con- diționat. Șablonizarea anumi- tor calcule, acea „deprinde- re a calculului" despre care vorbesc atît de emoționați unii dascăli, tot un fel de reflex condiționat este! Este condițio- nat pentru că e provocat de re- compensa notei bune pe care o dau ca răsplată unii. Dar calculul fără suportul înțelege- rii aprofundate a teoriei ră- mîne totuși la nivelul reflexu- lui, nu trece mai departe l Și celebrii cai de la Elberfeld erau calculatori buni (extrăgeau chiar rădăcina cubică 1) nicio- în biblioteci dată, însă, nimeni nu i-a com- parat, din punct de vedere al puterii raționamentului, cu Poincare. Și totuși, cu aceeași didactică cu care ceasornicarul din Elber- feld și-a dresat bidiviii ca să socotească, unii profesori cau- tă să-și deprindă emulii să se afunde în exerciții ce au ca unică însușire faptul că sînt in- terminabile. Am colegi care in- toxică mintea copiilor și îi asa- sinează cu un stoc atît de im- presionant de exerciții, că pă- rinții victimelor ajung să plă- tească un meditator ca să le facă. Grele ? Nu ! Multe ! Multe și la fel. Fac copiii la exerciții pînă învață... singuri! Ce co- mod e : tu, profesor, nici nu ai nevoie să stăpînești materia. Dacă dictezi temele dintr-o cu- legere bună și stai, ca vechilul, să-l asuprești cu harapnicul no- tei 3 pe cel care nu și le face, elevul vede că n-are încotro. Se pune însă întrebarea dacă ele- vul ăsta a învățat matematica de la profesorul lui sau de la autorul culegerii de probleme ? Și pentru că am ajuns și la cu- legerile de probleme : mi-a că- zut în mînă una care împarte problemele pe tipuri: Părerea mea personală este că o astfel de împărțire n-are nici un rost. Dacă un profesor se ia după o asemenea culegere, elevul va ști să rezolve o problemă nu- mai prin faptul că se încadrea- ză „într-un tip" și dacă o alta, la un examen, nu poate s-o facă pentru că ,,n-a mai fă- cut în genul ăsta" (deși el cunoaște toate teoremele ne- cesare, deci are pe tava mințit, toate premisele logice ca s-o re- zolve), nu s-a dus pe gîrlă tot ceea ce urmăream să modelăm în creierul lui ? Partizanii „cantității" de pro- bleme, cei care cred că tinere- țea trebuie să se cocoșeze toată vremea peste hîrtia cu pătră- țele, neglijează faptul că mai există, în afară de matematică, și alte materii și că mai există apoi, dincolo de învățătură, și altceva... Altceva care cere timp, altceva care pornește de la contemplarea unui copac în- mugurit, trece prin lectura unei cărți sau audierea unui concert și merge chiar, poate, pînă la o idilă (dacă sîntem la clasele mai mari). „Nu, astea nu sînt numai teorii... Cînd intru într-o clasă nouă, de multe ori după prime- le lecții se ridică un elev din bancă și mă roagă respec- tuos : — Tovarășe profesor, n-ați vrea să facem cîteva exerciții, ca să înțelegem mai bine teo- rema ? De fapt, acel elev nu caută să înțeleagă teorema, el caută să deprindă aplicarea ei... El nici nu-și dă seama de asta, căci așa a fost obișnuit. Cu- nosc chiar profesori care con- fundă ințelegerea cu deprinde- rea. E curios : in matematică, atunci cînd nu faci matematică, poți stîrni deprinderi înaintea înțelegeriiI Asta nu înseamnă că eu resping eficacitatea fixării ca verigă a lecțieiI Sînt anume lecții care nu se pot expune fără ea, dar sînt și lecții care nu o necesită. Nu orice masă trebuie terminată cu desert, nu orice roman are un „sfîrșit", o > încheiere în sensul clasic Vreau să afirm numai atît: nu da discipolilor să lucreze exer- ■ ciții pînă cînd cristalele din șistul teoremei n-au găsit, în mintea lor, sclipirea înțele- gerii !... Da, știu, e mai ușor să acțio- nezi în sensul minimului de efort ' Dacă-ți pică un inspector la oră, descoperă o clasă activă și ordonată. Te mingii singur la ideea că n-are ce cusur să-ți găsească și torci mulțumit, la consiliu, teorii pline de banali- tăți consacrate despre rostul „activ" al fixării. Cit despre mine, eu îl prețuiesc pe profeso- rul condus de pasiunea pentru ideea pe care o comunică, chiar dacă lecția lui are „lipsuri" — de pildă că merge pe urma unei soluții, că se întoarce pe pro- priul său drum ca să găsească o urmă nouă, că se căznește, gre- șește și găsește, sau... sau poate uneori nu găsește, și recu- noaște, și-l prinde clopoțelul fără fixare". Fane a adus, cuminte, și al doilea papuc... Colegul meu și-a dat seama că se înfuriase rău... „Este totuși educativ proce- deul cotarlei și are o implica- ție umană imediată... Papucul este semnalul calmării și Fane a simțit că-i așa. Vezi, ține și el seama de reflexele mele condi- ționate I Treaba voastră ! Faceți fie- care cum știți... Dați înainte co- piilor tone de exerciții pe care voi singuri nu le-ați putea re- zolva în timpul în care le cereți lor să le rezolve. Eu o să în- cerc, în continuare, să găsesc numai cîteva probleme, dar care să le pună in mișcare in- teligența... Da, veți obține și voi rezultate ! Voi — sau copiii care învață singuri matematica (cu cită cheltuială de eforturi și de timp ?). Voi — sau meditatorul care explică încă odată fiecare lecție, acasă, elevului ? Eu o să-ncerc să obțin rezultatele cheltuind personal mai multă energie, ca să economisesc timpul tinereții elevilor! Su- praîncărcarea nu e o aglomera- re a materiei, deci un cîștig de timp. Dimpotrivă : nu e decît o pierdere, o pierdere pe care nu o putem înlocui cu nimic..." Ușa biroului s-a deschis și si- lueta speriată a soției profeso- rului a apărut în prag : — Ce faci, mai lucrezi ? E unu noaptea !... Vorbești singur ? — Nu chiar singur... Poate că voi avea mulți auditori de pă- rerea mea ! O. CONSTANTIN PAGINA 2 CONSTATĂRI DINTR-O INSPECȚIE RECENTĂ Problema centrală a controlului efectuat în cursul lunilor februarie-martie a.c. de inspecția școlară din Ministerul învăță- mîntului a constituit-o activitatea educativă, urmărirea modului cum se aplică instrucțiunile elaborate recent de minister în acest domeniu. După încheierea acestui control am cerut tovarășilor ION TITICĂ, director al inspecției școlare teritoriale și tovară- șului ȘTEFAN COSTEA, inspector general șef al inspecției de specialitate, unele informații privind constatările prilejuite de el și măsurile pe care le impune desfășurarea actuală a activității educative în școli. — Am dori mai întii să faceți o apreciere generală asupra consta- tărilor'făcute în recentul control. — Concluzia generală care se desprinde din controlul efectuat, ne-a spus tov. Ion Titică, este aceea că, datorită acțiunilor întreprinse la nivelul regiunilor și raioanelor, sub îndrumarea organelor de partid, secțiile de învățămînt, directorii de școli, diriginții, profesorii și învăță- torii, acordă mai multă atenție nu- meroaselor probleme pe care le ri- dică educarea comunistă a tineretu- lui. Iată doar cîteva din acțiunile care dovedesc aceasta. în regiu- nile București și Oltenia au fost organizate consfătuiri la care au participat inspectori școlari, di- rectori de licee, directorii unor școli generale și profesorii cu rezultate deosebite în munca educativă. în regiunea Suceava a fost analizată munca educativă din internate Ac- țiuni similare au avut loc și în alte regiuni. Materialele prezentate și discuțiile purtate au însemnat con- tribuții valoroase la rezolvarea unor probleme educative de mare actua- litate. — O pondere importantă în munca de îndrumare și control a activității educative o are aparatul secțiilor de invățămint. Care sint direcțiile asu- pra cărora și-au concentrat atenția secțiile de invățămint ? — Din constatările noastre re- zultă că secțiile de învățămînt și-au concentrat activitatea în următoa- rele direcții. în primul rînd, înspre realizarea unei legături mai strînse cu comitetele raionale și regionale U.T.C. și cu alte organe care pot sprijini efectiv acțiunile educative desfășurate cu elevii. în al doilea rind, se acordă o atenție sporită in- cluderii în tematica inspecțiilor a unor obiective precise cu privire în special la eficiența muncii educati- ve. Menționăm în această privință controlul efectuat de secția de în- vățămînt a regiunii Iași la Liceul nr. 1 din Iași, la liceele din Vaslui și Bîrlad etc. Aceleași aprecieri pozitive pot fi făcute și în le- gătură cu inspecțiile organizate de secțiile de învățămînt din regiunea Suceava sau din regiu- nea Mureș-Autonomă Maghiară. La fel au procedat și o serie de secții de învățămînt raionale și orășenești care au urmărit mai stă- ruitor, în controlul lor, modul în care se preocupă directorii școlilor de îndrumarea muncii educative a di- riginților, a profesorilor, de măsurile luate și de influența acestor măsuri asupra conduitei elevilor. O altă direcție spre care și-au concentrat atenția secțiile de învă- țămînt se leagă de organizarea unor acțiuni colective în scopul de a va- lorifica experiența pozitivă a unor școli, a unor diriginți și profesori și de a pune în discuție diferitele pro- bleme ale muncii educative care preocupă colectivele didactice. Ast- fel de acțiuni s-au organizat de pil- dă în orașul Tîrgu Mureș, unde în- tr-o consfătuire cu directorii, s-au dezbătut problemele organizării timpului liber al elevilor și ale co- laborării școlii cu familia. Pentru ca discuțiile să fie cît mai rodnice, sec- ția de învățămînt a analizat în pre- alabil intr-un număr de școli cum este organizat timpul liber al elevi- lor și cum se desfășoară munca cu părinții. Asemenea consfătuiri în care un loc important l-au ocupat problemele legate de munca dirigin- ților au avut loc și în raioanele Ha- țeg, Fălticeni, Răcari, în orașul Bir- lad etc. Pe baza discuțiilor cu diriginții, cu profesorii, cu părinții și elevii, unele secții de învățămînt au inițiat o serie de activități cu caracter edu- cativ. De exemplu, secția de învă- tămînt a orașului Craiova a organi- zat, în colaborare cu Teatrul Națio- nal din localitate, un ciclu de confe- rințe pe teme de literatură și teatru; secția de învățămînt a orașului Ora- dea a organizat, pe cartiere, un ciclu de simpozioane pentru părinți ur- mate de filme cu caracter educativ. Iată cîteva aspecte, sumar pre- zentate, care atestă că, pe lingă preocuparea pentru numeroasele probleme ale organizării și conți- nutului lecțiilor, atenția organelor de învățămînt se îndreaptă și spre rezolvarea sarcinilor complexe ale muncii educative. — Cum se reflectă în școli măsu- rile luate de organele de inspecție școlară ? — O primă constatare se referă la îmbunătățirea muncii directori- lor. în planurile de muncă anuale și trimestriale, stimularea muncii educative creatoare ocupă un loc însemnat. Au fost prevăzute acțiuni cu diriginții sau cu întreg colectivul didactic, menite să ducă la sporirea eficienței formelor și procedeelor e- ducative folosite curent în școli. De exemplu, la liceul din Marghita, în ședința consiliului pedagogic din ia- nuarie a.c. s-a dezbătut tema „Rea- lizarea educației patriotice a elevi- lor prin predarea obiectelor de in- vățămînt și prin activitățile extra- școlare", la liceul din Aleșd, s-a dis- cutat despre căile cele mai indicate pentru dezvoltarea dragostei față de muncă etc., peste tot accentul pu- nîndu-se nu pe latura exterioară a muncii- educative, ci tocmai pe as- pectele de fond ale acesteia. — Ați constatat deficiențe în com- portarea elevilor ? — Ceea ce caracterizează marea majoritate a tineretului nostru este pasiunea pentru studiu, dorința de a se pregăti cît mai bine pentru viață. Cu toate acestea, mai există unii elevi — într-un număr din ce în ce mai mic — care n-au reușit să se încadreze în prevederile nor- melor de conduită școlară, care au o atitudine formală față de în- vățătură. Există încă, în unele școli, un număr destul de în- semnat de elevi cu note la li- mită sau corigenți. Semnificativ este și faptul că la faza locală a concursurilor pe specialități partici- parea elevilor din unele școli este sub posibilitățile create. De exem- plu, la concursul de limba română, din cele 18 clase IX—XI de la Li- ceul „Al. Papiu Ilarian" din Tg. Mureș, s-au prezentat 12 elevi și au reușit 3, la chimie s-au prezentat 10 și au reușit 4, iar de la liceele nr. 4 și nr. 5 din Craiova, nr. 1 și nr. 2 din Reghin, la unele discipline nu a fost admis nici un elev la faza regiona- lă. Asemenea situații s-au întîlnit și la alte școli. Alte deficiente consta- tate se referă la atitudinea și com- portarea unor elevi certați cu dis- ciplina școlară — absențe nemoti- vate de la cursuri, atitudine necu- viincioasă față de profesori și co- legi, nerespectarea regulilor de pur- tare în școală și pe stradă, ținuta vestimentară necorespunzătoare ș-a. Toate aceste deficiențe au constituit obiectul unor discuții cu conduceri- le școlilor controlate și cu unele ca- dre didactice și considerăm că sînt asigurate toate condițiile pentru ca ele să fie înlăturate. — Dună cum se știe, factorul prin- cipal în întregul sistem de activități instructiv-educative îl constituie profesorul, calitatea muncii lui. Cum se poate aprecia în general, în a- ceastă etapă munca educativă pe care o desfășoară profesorii ? — Se constată pretutindeni în școli — ne-a răspuns tov. Ștefan Costea — interesul deosebit pe care-1 manifestă cadrele didactice pentru traducerea în viață a sarcinilor ce le revin din Documentele Congresu- lui al IX-lea al P.C.R. în domeniul educației tineretului școlar. în toate școlile din patria noastră te intîm- pină o atmosferă de efervescente că- utări pentru a găsi cele mai bune răspunsuri la întrebările pe care le ridică zi cu zi munca educativă. Este în continuă creștere contribu- ția școlii la formarea și dezvoltarea sentimentului patriotic și a conștiin- ței moral-cetățenești a elevilor. în- cepînd cu primele clase ale școlii generale șl continuînd cu clasele mari ale liceului, învățători și pro- fesori conștiincioși, devotați profe- siunii, buni patrioți, sădesc cu pri- cepere în inimile elevilor dragostea și admirația față de bogățiile și fru- musețile patriei noastre, față de po- por și de trecutul lui glorios de lup- tă, le cultivă sentimentul demnității și mîndriei naționale în același timp cu respectul și considerația față de celelalte popoare. Pe această cale elevii sînt din ce în ce mai con- știenti de datoria sfîntă ce le revi- ne pentru ridicarea patriei pe trep- tele cele mai înalte ale civilizației și culturii. — Care este pirghia principală pe care iși întemeiază profesorii influ- ența educativă exercitată in această direcție ? — în primul rînd, această pîrghie o constituie lecția. Pe baza observa- țiilor pe care le-a prilejuit contro- lul nostru pot afirma că marea ma- joritate a profesorilor, axîndu-și lec- țiile pe concepția materialist-dialec- tică despre natură și societate, pre- zintă riguros din punct de vedere științific cunoștințele, manifestă gri- jă pentru reliefarea legilor genera- le ale naturii și societății, reușesc să formeze la elevi reprezentări și noțiuni corecte despre procesele na- turale și sociale. în multe lecții se subliniază cu căldură și în mod con- vingător realizările oamenilor mun- cii, conduși de partid, eroismul lor în muncă. Toate acestea dovedesc că se realizează în tot mai bune condiții sarcinile orientării ideolo- gice juste a lecțiilor. — Trecerea în revistă a realizări- lor nu numai că nu exclude, dar pre- supune aducerea în discuție și a u- nor aspecte care nu satisfac încă pe deplin. De aceea propun să comen- tăm și astfel de aspecte. — Desigur, asemenea aspecte mai există. Iată unul: într-o serie de școli se constată un decalaj între preocupările cadrelor didactice pen- tru realizarea sarcinilor instructive și cele educative ale procesului de învățămînt. Se poate vorbi, în a- ceastă privință, despre o insuficientă atenție din partea unor învățători și profesori pentru valorificarea siste- matică a resurselor educative pe care le au lecțiile și celelalte acti- vități, la toate obiectele de învă- tămînt. Se poate vorbi și despre ca- racterul nesistematic, pe alocuri cu tendință de empirism îngust, al muncii pe care o desfășoară unele cadre didactice, pentru realizarea sarcinilor educației intelectuale a elevilor. Dezvoltarea proceselor de cunoaștere, formarea priceperilor și deprinderilor de muncă intelectuală nu se realizează, în multe cazuri, decît prin implicație și nu în mod sistematic și consecvent. în munca educativă se constată, pe de altă parte, tratarea diferen- țiată, nu întotdeauna corespunzătoa- re a sarcinilor privind formarea cu- noștințelor morale ale elevilor și a celor privind formarea conduitei lor moral-cetățenești. în unele cazuri accentul cade mai ales pe transmiterea cunoștințelor morale, rămînînd pe planul al doilea efortu- rile pentru transformarea acestor cunoștințe în convingeri și, pe a- ceastă bază, munca complexă pen- tru formarea și ■ dezvoltarea obișnu- ințelor și deprinderilor de compor- tare, de conduită ale elevilor. Se în- tîlnesc și cazuri cînd unii învățători și profesori dovedesc o înțelegere îngustă și unilaterală a conținutului și cerințelor principiului legării cu- noștințelor teoretice de practică a- "eștia făcînd asociații forțate, arti- ficiale, neconvingătoare atît în lecții, cît și în celelalte activități pe care le organizează cu elevii. — Cum iși propune inspecția șco- lară să acționeze pentru înlăturarea acestor lipsuri ? — în primul rind. ne-a răspuns tovarășul Ion Titică, prin orientarea dată nemijlocit școlilor inspectate, prin discuțiile organizate, după în- cheierea inspecției, cu colectivele didactice. Foarte importantă in a- ceastă privință este și orientarea secțiilor de învățămînt spre rezol- varea cu precădere a problemelor legate de conținutul educației co- muniste. Desigur, preocuparea față de aceste probleme a inspectorilor de la secțiile regionale și raionale de învățămînt a crescut mult în ul- timul timp. Totuși, sînt necesare șl pe mai departe eforturi pentru ri- dicarea nivelului la care se desfă- șoară controlul și îndrumarea pe plan local, pentru ca toți inspectorii să-și rezolve cu competență sarci- nile. — Se simte nevoia — a spus în încheiere tov. Ștefan Costea — ca Institutul de științe pedagogice să elaboreze mai multe lucrări în aju- torul inspectorilor, pun,îndu-le la îndemînă culegeri de articole care generalizează experiența înaintată în acest domeniu. „Cînd momentul notării este prevăzut de elevi“ Discuția purtată cu directorul in- specției școlare teritoriale și cu inspectorul general șef al inspecției de specialitate din Ministerul învă- țămîntului a pus în lumină numai cîteva din numeroasele constatări, observații și concluzii făcute în re- centul control. Operația de sistema- tizare și prelucrare a acestora, care se desfășoară în prezent, și mai ales propunerile pe care corpul de control le va prezenta, pe baza lor, direcțiile generale din Ministerul învățămîntului vor duce desigur la măsuri care să soluționeze proble- mele ce sînt acum de actualitate și să ridice astfel nivelul muncii edu- cative. ■ Se poate confunda pregătirea pentru lecție ■ cu planificarea calendaristică? Problema ridicată de prof. Larisa Solcănescu în artico- lul „Cînd momentul notării este prevăzut de elevi", apărut în nr. 841 al „Gazetei învăță- mîntului", ne-a preocupat și pe noi, dar, în cercurile res- trînse în care am supus-o dis- cuției, am simțit adesea rezis- tența celor care, aflîndu-se pe poziții „clasice", s-au simțit bine să rîmînă acolo. De zeci de ani, profesorul, folosind mal ales tipul de lecție combinată, își rezervă primele 15-20 de minute din lecție pentru ascultare, avînd grijă să asigure pentru fiecare elev numărul de note cerut de instrucțiuni. Unii elevi obțin permanent note de 9 și 10. A- ceștia sînt, într-adevăr, elevi silitori. Dar putem oare afir- ma cu convingere că nivelul de pregătire al tuturor celor care au luat în timpul trimes- trului numai note de 9 și 10 este conform notelor respecti- ve ? Dacă ne mărginim numai la ascultări izolate, notînd răs- punsurile la două-trei lecții din cursul unui trimestru, a- precierea noastră nu poate co- respunde întru totul realității. Se întîmplă uneori ca elevi conștiincioși, care învață lecții- le zi cu zi, să le poată repro- duce — dar numai atît. Ei nu pot înlănțui logic cunoștințe- le «tudiate la diferite obiec- te, nu desprind interdepen- dența și cauzalitatea acestora și deci nu sînt capabili să-și explice logic problemele în- vățate. Sînt alți elevi care în- tîmplător nu s-au pregătit pen- tru ziua în care au fost ascul- tați, dar care au multe posi- bilități de înțelegere, de dez- voltare intelectuală. Este just Am constatat șî eu că mo- dul cum se dau în prezent notele creează unor elevi po- sibilitatea să recurgă la tot felul de calcule, astfel îneît să-și asigure media de tre- cere fără a-și însuși întrea- ga materie. Acest mod de no- tare este însă demobilizator chiar și pentru elevii în ge- neral sîrguincioși, care în ul- timele săptămîni ale trimes- trului nu mai învață cu ace- eași intensitate, întrucît în a- ceastă perioadă sînt ascultați de obicei cei cu note mai mici. Uneori elevii care nu au încă notă, solicită ei înșiși să fie ascultați, pentru a in- tra în perioada de „relaxare". Chiar dacă profesorul obiș- nuiește ca. pe lîngă lecția la zi, să verifice sistematic și cunoștințele din lecțiile an- terioare, elevii își continuă calculele sub diferite forme. De aceea, eu aș accepta sis- oare ca aceștia să primească medii de 5 și 6 ? In școala noastră experi- mentăm — și după cît se pare pînă acum cu bune rezultate — notarea elevilor pentru activitatea desfășurată pe tot parcursul trimestrului. Pre- gătindu-se cu grijă, profesorii caută să îmbine transmiterea noilor cunoștințe cu verifica- rea cunoștințelor anterioare, înmănunchiate într-o singură verigă a lecției. Ce se reali- zează în acest fel ? Prin lega- rea organică a noilor cunoș- tințe de cele studiate anterior se asigură însușirea lor con- știentă și temeinică. Ape- lul permanent la cuno- ștințele anterioare antrenea- ză mai eficient colectivul de elevi, care participă din inte- res și curiozitate științifică la elucidarea unor aspecte ale problemelor tratate. Lecțiile se desfășoară în condițiile unei atenții voluntare și ale unei stări psiho-fizice prielni- ce atît pentru elevi cit și pen- tru profesor. Sîntem deci de părere că verificarea cunoștințelor se poate realiza cu succes nu numai în „veriga verificării", Ia începutul lecției, ci pe tot parcursul acesteia, îmbinîndu- se organic cu transmiterea noului material. Notarea propriu-zjsă a elevilor poate avea loc, în acest caz, la sfîrșitul lecției, pe baza par- ticipării elevilor la întreaga lecție, inclusiv la fixarea cu- noștințelor. Prof. SEBASTIANA MI HAI Prof. ION PATRAȘCU Craiova temul de notare propus da prof. Larisa Solcănescu. Făcînd verificarea de circa două ori pe trimestru asupra întregii materii predate în in- tervalul respectiv am avea la dispoziție timp suficient pen- tru a antrena mai mulți elevi la discuții asupra materiei parcurse, pentru a preda lec- țiile într-o formă mai atrac- tivă, mai interesantă, pentru a asigura o fixare mai temei- nică a noilor cunoștințe. A- poi, am înlesni elevilor să dobîndească o mai bună pri- vire de ansamblu asupra ma- teriei respective și i-am fa- miliariza cu situația de exa- men. Iar principalul este că elevii se vor obișnui să înve- țe nu pentru că a doua zl ar putea fl ascultați, nu pentru școală, ci pentru viață. Prof. VASILE DRAGOȘ Reghin Articolul „Cînd momentul notării este prevăzut de e- levi" semnalează un fapt real. Este adevărat că elevii, mai ales cei de Ia liceu, urmă- resc ritmicitatea notării. Dar curios e că acest lucru încep să-1 facă și cei mici. Diferite observatii ale elevilor mei din clasa a IV-a — ca „eu am numai o notă" sau „eu am două note" — m-au făcut să-mi dau seama de acest lu- cru. Sesizînd această situație, am căutat să înlătur conse- cințele ei și am procedat cam așa cum propune semnatara articolului. Anume, îi ascult pe elevi nu numai din lecția la zi, ci din tot materialul predat în trimestrul respec- tiv. Bazîndu-mă și pe obser- vațiile anterioare cu privire la pregătirea elevilor, am po- sibilitatea să asigur o apre- ciere exactă. Constat că e mai bine așa. Elevii învață ritmic și rețin cele învățate pentru că le recapitulează mereu. IOANA PRELIPCEAN învățătoare, Școala generală din Căpreni, raionul Rădăuți. în discuțiile care se poartă cu privire la îmbunătățirea pregătirii profesorului pentru lecție, unii sus- țin necesitatea planificării foarte a- mănunțite calendaristice a activității instructiv-educative. Din experiența proprie și din discuțiile avute cu alți colegi am constatat însă că planifi- carea calendaristică minuțioasă nu contribuie prea mult la ridicarea pe o treaptă superioară a muncii didactice. Dimpotrivă, de multe ori ni s-a răpit timp prețios pentru întocmirea (în dublu exemplar) a unor planuri cerute de conducerea școlii, timp care ar fi fost foarte folositor dacă s-ar fi în- trebuințat pentru pregătirea noastră reală. Unii consideră că, prin consulta- rea programei și a manualului și prin cunoașterea clasei, profesorul își poate da seama dinainte de cîte ore va avea nevoie pentru fiecare capitol. Dar cum pot eu să știu că elevii vor evolua la anul la fel cum au evoluat anul trecut ? După mine, rezultatele la care se ajunge pe a- ceastă cale sînt foarte, foarte rela- tive. Ceea ce determină numărul de ore, pentru un capitol sau altul, ceea ce ne arată unde trebuie să insistăm mai mult șl unde mai pu- țin, este situația reală a clasei la momentul dat. S-ar putea ca la un anumit capitol să fie necesară o lecție de recapitulare, la altul nu ; aceasta nu se poate prevedea din timp, totul apare pe parcurs. Poți gindi din timp cum să te pregătești pentru fiecare lecție, însă totul de- pinde pînă la urmă de elevi. Vreau să precizez că nu sînt împotriva planificării, ci împotriva formalis- mului și a tot ceea ce este inutil, a tot ceea ce supraîncarcă pe profe- sori și învățători. Planificarea nu poate fi confun- dată, după mine, cu preocuparea profesorului de a-și aduna materia- lul de care va avea nevoie în timpul anului pentru predarea lecțiilor. Pentru un profesor cu asemenea preocupări, orice planificare în afara aceleia care prevede numărul de ore, nu de lecții, devine inutilă ; ba mai mult, îl sustrage de la pre- ocupările sale de a se pregăti. Niciodată nu consult planul ca- lendaristic ca să-l folosesc ca mij- loc pentru a ridica nivelul de pre- dare al lecțiilor, ci numai ca să ve- rific dacă am dozat bine materia prevăzută pentru o anumită etapă a anului școlar. Și trebuie să spun că titlurile din plan nu corespund totdeauna cu cele din clasă, de la lecții. Această lipsă de concordanță se datorește faptului că evoluția elevilor nu este întotdeauna în con- cordanță cu cele prevăzute în ru- bricile planului. Cred, de aceea, că nu trebuie să alcătuim un plan rigid, de la care să nu ne abatem sub nici un mo- tiv. Realitatea obiectivă a clasei nu ne impune o planificare minuțioasă dar inutilă, ci ne cere să amplifi- căm sau să reducem din numărul de ore la diferite capitole în funcție de modul cum evoluează elevii. Practica a dovedit că pregătirea cea mai temeinică și cea mai cores- punzătoare pentru lecție se reali- zează cu o zi sau două înainte de a se prezenta lecția respectivă în fața elevilor. în cadrul acestei pregă- tiri se stabilește cel mai bine și tema pentru acasă. Nu puține au fost cazurile cînd în clasă am fost obligată să amplific sau să reduc tema pe care o pregătisem pentru a o da elevilor. Consider că este numai formalism să fixăm cu luni de zile înainte tema pentru acasă. La fel stau lucrurile, după păre- rea mea, cu materialul didactic. Este adevărat că acest material tre- buie pregătit din vreme sau, even- tual, confecționat pe parcurs. Dar între timp școala poate primi și ma- teriale noi, care trebuie desigur luate în considerare. Așadar, și ma- terialul didactic ce urmează a fi fo- losit la lecție este bine să fie sta- bilit, în amănunt, cu cîteva zile înainte, în cadrul pregătirii pentru lecția respectivă. In schimb, în cursul întregului an școlar profeso- rul poate — și cel care-și iubește meseria o face — să-și adune ma- terial pe care îl va folosi la lecții. Aceasta este o parte din pregătirea lui continuă, permanentă, de perspectivă. Așadar planificarea trebuie să constea, după mine, dintr-un simplu ghid care să precizeze capitolele care vor fi predate într-un trimes- tru și numai atît, fiindcă expe- riența a stabilit că toate celelalte forme sînt inutile, nu contribuie cu nimic la ridicarea calității învăță- mîntului. Ele nu fac decît să în- corseteze activitatea cu clasa în a- numite tipare rigide fixate cu anti- cipație. Ar fi cea mai mare greșeală să se creadă că pregătirea minuțioasă a unui învățător sau profesor pen- tru lecție constă doar în alcătuirea unui plan amănunțit. Nu de puține ori am constatat că profesori care aveau planificări dintre cele mai amănunțite făceau, la lecție, greșeli grave. în același timp, am întîlnit mulți profesori preocupați de a-și îmbunătăți continuu activitatea. Ei își propun noi tipuri de lecții, în- drumă într-un mod nou munca in- dividuală a elevilor, dau noi teme pentru acasă, menite să ajute la o însușire temeinică a materiei pre- date. Niciunul însă nu și-a propus să revizuiască planificarea, să pre- vadă în cadrul ei noile tipuri de lecții sau s-o completeze cu noi ru- brici. După părerea mea, trebuie să se renunțe la orice fel de formalism, la ceea ce este inutil și să se pună accentul principal pe pregătirea te- meinică a învățătorilor- și profeso- rilor. Prof. SANDICA GEORGESCU • O In ultima vreme, în coloa- nele gazetei noastre au fost exprimate diferite păreri în legătură cu necesitatea în- tocmirii planurilor de muncă trimestriale și anuale. în principiu, cu toată diversita- tea de nuanțe, ele au avut ca numitor comun preocuparea de a înlătura formalismul din munca instructiv-educa- tivă, de a elimina tot ceea ce complică inutil munca. Este bine ca preocuparea aceasta să continue, pentru că în fe- lul acesta se netezește tot mai mult drumul pentru o activi- tate de profunzime. Dar este totodată necesar ca în dorința de a simplifica să nu ajungem la simplism, să nu aruncăm o dată cu ceea ce poate fi în- lăturat și ceea ce este bun și necesar, cum spune o vorbă — o dată cu apa din albie, să nu aruncăm și copilul. Pentru a fi eficientă, orice activitate care urmărește un scop precis presupune o pla- nificare judicios alcătuită. Ca atare, nici procesul instructiv- educativ nu se poate desfășu- ra decît pe baza unui plan. Acțiunile spontane ale învă- țătorului sau profesorului care se bizuie pe inspirația de moment nu pot înlocui munca organizată. Tocmai de aceea instrucțiunile Ministerului În- vățămîntului cer cadrelor di- dactice să întocmească pla- nuri de muncă trimestriale și anuale. Tot din acest motiv, programele diferitelor disci- pline defalcă orientativ, pe capitole și teme, materialul respectiv, stabilind totodată cuantumul cunoștințelor obli- gatorii pentru fiecare clasă. Desigur însă că nu trebuie confundată planificarea ra- țională, menită să asigure o cît mai bună structurare și dozare a lecțiilor, să sporeas- că eficiența lor, cu formele exagerate pe care aceasta le ia în diferite cazuri particu- lare (în care se cer planuri în cîte două exemplare, pla- nuri în care să se specifice, cu luni de zile înainte ce materiale didactice se vor fo- losi la lecție, ce teme li se vor da elevilor pentru acasă etc.). Constituind o parte impor- tantă a pregătirii pedagogului pentru munca pe care urmea- ză s-o desfășoare cu clasa lui, planificarea judicioasă, rațio- nală, din care se exclude for- malismul este un ajutor în- semnat în ridicarea nivelu- lui activității instructiv-edu- cative. Dacă pentru elevii mari modul cum se acordă acum notele este neadecvat, pentru cei mici este, după părerea mea, de-a dreptul dăunător. Mă refer în special la clasa I. După primele zile de cursuri ne dăm seama că unii elevi știu să scrie corect și foarte curat, pentru că au învățat dinainte, în familie. Alții, însă, țin pentru prima dată creionul în mînă. Pe caietele lor apar semne grafice nesi- gure. șovăitoare. Lasă mult de dorit și acurateța. Aceeași constatare cu privire la soco- tit, la modul de exprimare, la redarea conținutului unei po- vestiri ș.a. Dar timpul trece și, con- form cerințelor, trebuie să a- pară note în catalog și în carnetele elevilor. Toți cei instrulți dinainte în familie primesc numai note mari. Ce se întîmplă însă cu „înce- pătorii" ? Mărturisesc sincer că, de cîte ori trebuie să-i no- tez pe acești elevi, simt că fac o mare nedreptate. Copiii de 7 ani observă că de la în- ceput o parte dintre ei primesc numai note mari, iar alții nu- mai note mici. Această con- statare îi face să se obișnu- iască cu ideea că ocupă un anumit loc în colectivul cla- sei, în funcție de gradul de instruire sau neinstruire an- terioară în familie și nicide- cum în funcție de efortul e- gal depus de el pentru însu- șirea cunoștințelor. Un alt aspect deficitar al actualului mod de notare la clasele mici. Se știe că elevii acestor clase sînt ascultați a- proape zilnic Ia cele două materii de bază pe care le în- vață — citirea șî aritmetica. Noi, învățătorii, lucrăm în mod obișnuit cu întreaga cla- să, ceea ce ne ajută să cu- noaștem bine posibilitățile copiilor și să apreciem just calitatea răspunsurilor lor. Media celor 3—4 note trecute în catalog reflectă însă ine- xact gradul de pregătire al elevilor, deoarece aceste note le dăm în mod obligatoriu pentru răspunsurile primite la anumite lecții. Poate că ar fi indicat ca a- precierea cunoștințelor ele- vilor din clasele I—II să nu se facă în cifre, ci printr-un calificativ, dat la sfîrșitul fie- cărui trimestru. Consider po- trivită notarea cu cifre înce- pînd din clasa a IH-a, atunci cînd ajutorul din familie este, în cele mai multe cazuri, to- tal înlocuit cu efortul propriu al fiecărui elev. înv. EMILIA NIȚA Liceul nr. 10 Cluj Largul ecou pe care l-a avut articolul „Cînd momentul no- tării este prevăzut de elevi" arată interesul învățătorilor și profesorilor pentru problemele legate de modul cum se reali- zează verificarea și notarea cunoștințelor elevilor, preocu- parea lor de a găsi soluții mai bune la aceste probleme. Stu- diind cu atenție propunerile făcute de semnatarii materia- lelor publicate pe această temă și argumentele adus- în sprijinul lor. forurile în drept pot stabili măsuri prin care să se aducă îmbunătățiri verifi- cării și notării cunoștințelor elevilor în scopul stimulării lor la învățătură. PAGINA 3 URMELE ISTORIEI „Preparandia din Arad" Piciorul podului lui Traian (monument roman de la Drube- ta — Turnu Severin) Sub semnătura profesorilor Vasile Popeangă, profesor emerit, E. Găvă- nescul și V. Țircovnicu, a apărut re- cent, în Editura didactică și peda- gogică, o substanțială monografie școlară consacrată vechii preparan- dii — astăzi școala pedagogică de la Arad. înființată în anul 1812 pentru a crea cadre didactice pentru învăță- rnîntul elementar, Preparandia din Arad, care are astăzi o vechime de peste 150 de ani, a îndeplinit o mare misiune didactică, socială și naționa- lă. Dascălii ei, în frunte cu neuitatul D. Țichindeal, „gura de aur“ din „Epigonii" lui Eminescu, C. Diacono- vici-Loga, Alexandru Gavra, Atana- sie Șandor, Teodor Ceontea, Petre Pipoș, loan Vidu etc., eminenți oa- meni de școală și entuziaști cărtu- rari, au fixat la Arad bazele unei puternice tradiții progresiste și au realizat o operă culturală ale cărei ecouri au pătruns pînă în cele mai îndepărtate colțuri ale Banatului, Crișanei și Transilvaniei. Prin ma- nualele și scrierile lor, prin învăță- torii care i-au pregătit, prin pu- blicațiile și societățile culturale în- ființate, prin militantismul lor so- cial și politic, dascălii de la Arad au dus o puternică luptă împotriva feu- dalismului și a opresiunii străine, ■ deschizînd o largă fereastră către cultura românească de peste Car- pați și luptînd în primele rînduri pentru realizarea unității naționale. Din capitolul intitulat Legăturile Preparandiei din Arad cu Țara Ro- mânească și Moldova, aflăm că da- torită acestor dascăli, și îndeosebi lui Atanasie Șandor și C. Diacono- vici-Loga, au pătruns în această re- giune — concomitent cu foile lui Barițiu — „Curierul" lui Heliade, „Albina" lui Asachi, „Magazinul is- toric pentru Dacia" al lui N. Băl- cescu și A. Tr. Laurian, precum și alte periodice transcarpatine. Și tot datorită lor au ajuns în bibliotecile românilor din vest doinele lui Alec- sandri, baladele lui Bolintineanu și nuvelele lui C. Negruzzi. La rîndul lor, cărturarii de peste munți soli- citau fabulele lui Țichindeal. gra- matica lui Diaconovici-Loga și car- tea lui Gavra „Monumentul Șincai- Klainian". înfrățirea în cugete și unitatea culturală se realizau deci printr-un contact direct de la idee la idee și de la carte la carte, pe care vameșii Habsburgilor îl puteau întîrzia dar nu-1 puteau împiedica. în anul 1834. Alexandru Gavra, care a condus preparandia timp de 55 de ani (1821—1876), milita pentru înființarea unei societăți numită Ortăcia, pentru tipărirea cărților ro- mânești și pentru organizarea unui „Cabinet al muzelor române", al că- rui scop era întemeierea unui ziar intitulat „Ateneul național". Curtea din Viena a zădărnicit însă toate inițiativele entuziastului profesor. Din punct de vedere pedagogic, profesorii Preparandiei de la Arad „Activitatea U.T.C. in școală" Apărută de curînd în Editura politică, lucrarea „Activitatea U.T.C. în școală", de P. Bărbulescu, A. Ca- zacii și A. Vasilescu înmănunchiază materialul rezultat din munca de analiză... a. activității organizațiilor U.T.C. din unele școli. întreprinsă între anii 1963—1965 de Institutul de științe pedagogice, sprijinit de Sec- ția școli și pionieri a C.C. al U.T.C. Valorificînd roadele unor largi investigații la liceele nr. 6 și „M. E- minescu" din București, la liceul din Bolintinul din Vale, la grupul șco- lar „Steagul Roșu“-Brașov, la Cen- trul școlar agricol din Buzău, ca și la alte școli din țară, autorii lucră- rii abordează în primul rînd o se- rie de probleme privind locul și ro- lul organizațiilor U.T.C. în ansam- blul factorilor care își exercită in- fluența educativă asupra elevilor, ca și specificul muncii organizațiilor de tineret. Un loc de seamă este acordat în lucrare cerințelor pedagogice ale ac- tivității politico-educative desfășu- rate de către organizația U.T.C. în cadrul capitolului care tratează a- ceastă problemă autorii se referă au luptat pentru a imprima învă- țămîntului o orientare științifică, pentru introducerea alfabetului la- tin, pentru difuzarea culturii în mase și, prin numeroase manuale, pentru crearea unei literaturi didac- tice de bogată substanță și de re- marcabil nivel. Scrisă in urma unor îndelungate cercetări de arhivă, care au scos la iveală un important număr de do- cumente inedite, pe baza utilizării critice a tuturor izvoarelor cunoscu- te, monografia, care se distinge și printr-un stil științific, constituie o realizare însemnată și reprezintă în același timp un exemplu care se cere urmat. V. NETEA la organizarea muncii educative po- trivit cerințelor spirituale ale ele- vilor, la planificarea activității poli- tico-educative, la pregătirea psiho- logică a elevilor pentru desfășura- rea activităților de organizație, la valorificarea potențelor educative ale mediului de viață socialist etc. Un. alt capitol al lucrării anali- zează pe larg metodica activităților educative specifice organizațiilor U.T.C. Aci sînt abordate cîteva pro- bleme privind mijloacele și formele activității educative, organizarea a- dunărilor generale, a informărilor politice ș.a.m.d. Fără a-și propune să cuprindă toate problemele activității U.T.C. in școală, lucrarea surprinde unele as- pecte principale ale acestei acti- vități și pune în valoare unele modalități de sporire a efici- enței muncii educative în școală. Ea constituie astfel pentru cadrele didactice un sprijin prețios în ve- derea ridicării muncii de educație comunistă a tinerei generații pe un plan calitativ superior. S. M. concursul Dl mTERHl DIDACTIC In cursul acestui an, Ministerul Invățămîntului organizează, ca și în anii precedenți, concursul privind confecționarea materialului didactic necesar invățămîntului. Concursul are următoarea tematică : — Aparat pentru producerea și studiul oscilațiilor electrice (circuit oscilant cu accesorii). Aparatul ur- mează să fie folosit la clasa a VIII-a. Mijloacele (dispozitivele) pentru pu- nerea în evidență și studierea osci- lațiilor trebuie să fie moderne și ac- cesibile elevilor. — Trusă pentru experiențe de re- zistența materialelor. Trusa trebuie să permită cercetarea legăturii din- tre deformație și forța care defor- mează — întinderea, compresiunea, forfecarea, încovoierea și răsucirea. — Aparat (trusă) pentru lichefie- rea gazelor ; — Trusă pentru demonstrarea și verificarea legilor gazelor. Cu aceas- tă trusă se va realiza eventual și ecuația gazelor perfecte ; — Aparat (trusă) pentru punerea în evidență a reflexiei sunetelor și a formării undelor staționare so- nore ; — Trusă pentru lucrări practice de electricitate. Trusa trebuie să conțină dispozitive și materiale cu ajutorul cărora elevii din clasele VII și VIII să poată monta lucrările de laborator prevăzute în programa școlară ; — Trusă pentru experiențe de fi- zică atomică și nucleară în clasa a XH-a (aparatura necesară pentru realizarea celor mai simple expe- riențe privind structura atomului, proprietățile și efectele radiațiilor emise de nucleele radioactive etc.) ; — Trusă pentru experiențe asupra razelor X. Montajele cu piesele tru- sei vor trebui să pună în evidență modul de producere și principalele proprietăți ale razelor X, cu referiri Ia aplicațiile practice ale acestora. — Aparat pentru producerea și studiul undelor în mediu lichid, cu sistem de proiectare pe ecran. — Trusă cu aparate de măsurat electrice (demonstrative), pentru cu- rent continuu și alternativ (pe car- case comune, șunturi interschimba- bile de diferite valori). — Trusă pentru experiențe de la- borator și în cîmp privind studiul agriculturii în clasele V—VIII (stu- diul solului, determinarea gradului de aciditate a solurilor, a elemente- lor nutritive din sol, experiențe pri- vind încolțirea semințelor etc.). Modelele aparatelor sau truselor trebuie să fie moderne, să aibă un caracter didactic, să fie accesibile elevilor. Se acordă premii și mențiuni de Ia 500 la 5 000 lei. La concurs pot participa cadre di- dactice, muncitori, tehnicieni sau in- gineri din întreprinderile ce produc material didactic sau din alte între- prinderi, precum și alte persoane. Participarea poate fi individuală sau colectivă. Se vor lua în considerare numai lucrările originale. Lucrările se vor depune — amba- late și notate cu un motto ales de participant — la registratura Minis- terului Invățămîntului (str. Spiru Haret nr. 12) sau se vor trimite prin poștă pînă la data încheierii con- cursului. Intrucît numele partici- pantilor nu trebuie să fie cunoscut decît după acordarea premiilor, sem- narea lucrărilor cu numele autori- lor are drept urmare scoaterea aces- tora din concurs. O dată cu lucra- rea se va depune un plic închis, care va purta același motto cu lucrarea și care va conține : numele și pre- numele participantului, profesia, a- dresa, telefonul, titlul lucrării de- puse la concurs. Lucrările premiate rămîn în pro- prietatea ministerului pentru a fi popularizate sau introduse în pro- ducție. La solicitarea întreprinderii care introduce în fabricație lucrarea pre- miată, autorii sînt obligati să dea lămuririle și asistența tehnică nece- sară. Acordarea premiilor în cadrul concursului nu privează pe autori, în cazul introducerii în producție, de drepturile de autor sau inovator. Lucrările nepremiate se restituie concurentilor. Concursul se închide la 1 octom- brie 1966. Participantii la concurs pot cere lămuriri suplimentare Ministerului Invățămîntului, Serviciul pentru material didactic și instruire prac- tică, str. Nuferilor 30 (tel. 14.24.00). ÎNVĂȚĂMÎNTUL MEDIU DE SPECIALITATE Modernizarea producției pe plan mondial, automatizarea unor ramuri de bază ale eco- nomiei, apariția, în strînsă le- gătură cu aceste progrese din sfera producției, a unor noi meserii de înaltă tehnicitate au impus pretutindeni în lume perfecționarea continuă, orga- nizatorică și de conținut, a în- vățămîntului pentru formarea tehnicienilor. Se relevă, ca o tendință ac- tuală a învățămîntului de spe- cialitate în întreaga lume, am- pla dezvoltare a unor școli medii cu profil special pen- tru pregătirea tehnicienilor. Cursurile sînt organizate în general cu durata de 4—5 ani (cele cu durata de 4 ani fiind urmate de un an stagiu de practică). în unele țări se pune un accent mai pronunțat pe cultura generală, prevăzîn- du-se ca desăvîrșirea pregăti- rii profesionale să se efectue- ze în practica post-școlară din laboratoarele și atelierele în- treprinderilor. în Polonia, școlile medii cu caracter tehnic au o durată de 5 ani, și pregătesc tehnicieni pentru principalele ramuri din producție. Elevii lor dobîndesc o cultură generală la nivel mediu, o pregătire teoretică de specialitate și o pregătire practică îi^ laboratoare și ate- liere școlare, ca și în produc- ție. Disciplinele de cultură generală sînt împărțite în două grupe: grupa de cursuri ge- nerale (pentru toate speciali- tățile), cuprinzînd limba ma- ternă, istoria, geografia, o lim- bă străină, educația cetățe- nească și educația fizică — și grupa cursurilor generale de specialitate, care ține seama de profilul școlii. în cazul u- nei școli cu specialitatea con- strucții de mașini, de pildă, se studiază matematica, fizica, chimia, igiena. Pe lîngă cursu- rile generale se predau cursuri de specialitate. în școlile din domeniul construcțiilor de mașini — ca să continuăm exemplul început — se pre- dau 12 discipline de speciali- tate, printre care desenul teh- nic, economia întreprinderi- lor industriale, tehnologia ma- terialelor, organe de mașini, termodinamică tehnică, mașini de ridicat și transportat etc. Practica în atelierele școlilor și în producție se efectuează timp de 18 ore săptămî- nal. In medie, studiul săptă- mînal cuprinde 37 ore. După absolvire, elevii fac o practică de specializare în producție de 1—2 ani, timp în care sînt salarizați ca practicanți. în Franța, formarea tehni- cienilor se desfășoară de ase- menea în școli de specialita- te cu durata de 5 ani, în care accentul se pune în special pe cultura generală tehnică și pe cultura generală, urmînd ca specializarea să se realizeze în stagiul de practică din între- prinderi. Programul este de 40 de ore săptămînal și cu- prinde următoarele materii: matematica, fizica, chimia, geometria descriptivă, meca- nica, desenul tehnic, electro- tehnica, desenul artistic, lim- ba franceză, limbi străine, is- toria și geografia, precum și tehnologia generală, tehnologia specială, legislație, probleme economice. Cadrele medii pentru indus- trie, agricultură, comerț și navigație sînt pregătite în Italia, prin școli cu durata de 5 ani ce funcționează pe lîngă institutele profesionale de grad superior care formează lucrători de înaltă calificare și funcționari. Cele mai bune elemente sînt îndrumate spre universități și școli de ingi- neri. Menționăm că în cadrul acestor școli funcționează de- seori și cursuri serale. Tot școli medii cu caracter tehnic sînt și „tehnicum“-urile cu o durată de 4 ani și 4 luni, care funcționează în U.R.S.S. Aici, pentru predarea cunoș- tințelor generale s-a rezervat circa 38 Ia sută din durata de școlarizare, pentru cunoștințe tehnice generale circa 20 la sută, pentru cunoștințe de specialitate circa 37 la sută. In plan mai figurează educația fi- zică, avînd repartizat 5 la sută din totalul orelor. Instruirea practică se desfășoară anual timp de 9 săptămîni, la care se adaugă 8 săptămîni de prac- tică pentru elaborarea lucră- rii de diplomă. Disciplinele de specialitate la tehnicum-urile pentru construcții de mașini, de pildă, sînt tehnologia ma- terialelor, bazele hidraulicii și instalațiilor cu aer comprimat, bazele construcției mașinilor- unelte, bazele mecanizării și automatizării, cursuri de to- leranțe și ajustaje, de tehnica măsurărilor, de normare teh- nică. In Ungaria, școlile tehnice care realizează pregătirea me- die industrială au o durată de 4 ani, cu practică obligatorie de 4 săptămîni pe an, după care urmează un stagiu de un an practică în producție, ele- vii fiind considerați absol- venți numai după terminarea acestei practici. Repartiția cu- noștințelor în școala tehnică este: 35 la sută pentru cul- tură generală, 35 la sută cul- tură tehnică generală și 30 la sută cursuri de specialitate. Funcționează 10 grupe de școli pentru principalele sectoare industriale, cuprinzînd 50 de specialități diferite. Absolven- ții școlilor tehnice primesc ti- tlul de tehnicieni și au posibi- litatea să-și continue studiile in învățămîntul superior. O formă întrucîtva diferită de pregătire profesională se întîlnește în Suedia. Aici, în- cepînd din clasa a Vil-a, pro- gramele școlilor generale în- cep să se diferențieze. în a- ceastă clasă 30 de ore sînt co- mune, iar 5 ore elevii studia- ză materii la alegere. Mai de- parte, în clasa a VIII-a 28 de ore sînt comune și în 9 ore se predau materii la alegere, în cursul clasei a VIII-a fie- care elev face o practică de 3 săptămîni, care-1 ajută în alegerea viitoarei profesiuni. Din clasa a IX-a începe ade- vărata specializare. Elevii pot alege între secția umanistică a gimnaziului teoretic (școală corespunzătoare liceului de cultură generală), secțiile de tehnică teoretică și practică, gimnaziu comercial teoretic și practic, gimnaziul social- economic etc. Gimnaziile teo- retice urmăresc pregătirea pentru studii universitare, iar gimnaziile tehnice formează tehnicieni. în S.U.A. cadrele medii de specialitate sînt pregătite atît în „școli complexe", care dau o pregătire tehnică mai largă cît și în școli medii specia- lizate. Școlile medii speciali- zate funcționează mai ales în orașele mari, iar cele medii complexe în comunități cu populație și dezvoltare indus- trială mai reduse. Programe- le „școlilor complexe" cu- prind, de exemplu, cursuri de mecanică auto și lucrări dea- telier pentru băieți, cursuri de stenografie, de dactilogra- fie, de mașini de birou și de menaj pentru fete. Ziua de studiu cuprinde uneori 6, 7 și chiar 8 materii pentru ins- truirea practică rczervîn- du-se 18 ore săptămînal. Cînd numărul materiilor predate este mai mare decît 6 pe zi, ele se organizează pe o du- rată de 45 minute. în multe țări, în afara șco- lilor de tehnicieni cu calificare medie există școli tehnice de nivel superior — școli tehni- ce speciale, școli profesionale superioare, școli de subingi- neri — care au în general o durată de doi ani și jumătate, plus o jumătate de an practică în laboratoare și ateliere. în învățămîntul mediu de specialitate se urmărește, in general, formarea unor cadre cu o pregătire tehnică de an- samblu, care să poată, după un stagiu de specializare, să contribuie activ și cu randa- ment la dirijarea și executa- rea lucrărilor. Ing. AUREL ZANESCU Urmări din pagina I PENTRU EDUCAȚIA TINERETULUI NOSTRU elevilor cu activiști de partid și de stat, cu oameni de știință, cultură și artă care să-i ajute în înțelegerea aprofundată a politicii partidului nostru. Școala, împreună cu organizația U.T.C., trebuie să militeze în viitor cu mai multă perseverență pentru formarea și dezvoltarea la tineri a trăsăturilor moralei comuniste, a răspunderii pentru respectarea legi- lor țării, a normelor de conviețuire socială. Onoarea, demnitatea, cins- tea, comportarea civilizată în toate împrejurările, interesul și atitudinea activă, militantă față de problemele progresului întregii noastre socie- tăți, optimismul, vioiciunea și avîn- tul in muncă, în studiu, în viață sînt trăsături care conferă tinereții o ine- galabilă frumusețe și care pot și trebuie să fie formate și dezvoltate încă de pe băncile școlii. In același timp, sub conducerea organizațiilor de partid, cadrele didactice alături de organizațiile U.T.C.. sînt chemate să contribuie la crearea în rîndul tineretului a unei atitudini intransi- gente, să dezvolte o opinie comba- tivă de masă împotriva manifestări- lor de superficialitate față de pro- blemele majore ale vieții, a tendin- țelor unor tineri de a fugi de greu- tăți, împotriva înțelegerii greșite a prieteniei și colegialității, a încălcă- rii normelor elementare de compor- tare civilizată. Congresul Uniunii Tineretului Co- munist a cerut tuturor organelor și organizațiilor U.T.C. să se ocupe mai mult de sprijinirea tinerilor pentru folosirea plăcută, educativă a timpu- lui liber. Este de datoria tuturor ca- drelor didactice, cu experiența pe- dagogică pe care o au, să ajute mai mult organizațiile U.T.C. din școli în găsirea și promovarea formelor și metodelor care răspund gradului de pregătire al elevilor, specificului viratei lor, sarcinilor actuale pe care partidul Ie-a pus în fața tinerei ge- nerații. Criticind slaba combativitate și exigența scăzută din unele colec- tive de elevi față de cei — e drept puțini la număr — care nu învață, sînt indisciplinați, au comportări lipsite de respect față de profesori, manifestări străine eticii noastre. Congresul a apreciat că activitatea desfășurată cu elevii trebuie să aibă un caracter mai tineresc, să țină sea- ma de faptul că este destinată ado- lescenților, unor tineri aflați în plin proces de formare, care au nevoie de un ajutor multilateral in înțelegerea fenomenelor ce se petrec în societatea noastră și în lume. In același timp, s-a ară- tat ia Congres, activitatea desfă- șurată cu elevii trebuie să se bazeze în măsura cuvenită pe stimularea inițiativei acestora, pe abordarea unor probleme specifice realităților din colectivele școlare. Și în această privință organizațiile U.T.C. au ne- voie de sprijinul competent al pedagogilor. Manifestindu-și dra- gostea Și respectul față de das- călii lor, elevii uteciști au ales mulți profesori șl învățători în organele de conducere ale organiza- țiilor U.T.C. Este de aceea cu atit mai mare datoria cadrelor didactice de a sprijini mai mult ca pînă acum activitatea organizațiilor U.T.C., de a Ie ajuta să organizeze activități tinerești, plăcute, care să stimuleze și să atragă întreaga masă a elevilor. Este un lucru bine știut că munca în rîndurile pionierilor prezintă par- ticularități deosebite, care cer cu- noașterea temeinică a psihologici copiilor, a principiilor pedagogice. De aceea este necesar ca în viitor să crească in mod considerabil rolul ca- drelor didactice în sprijinirea orga- nizației de pionieri, să se înlăture paralelismele din activitatea lor. Ca- drele didactice sînt chemate să con- tribuie mai mult Ia îmbunătățirea muncii cu pionierii, astfel incit să se renunțe la unele forme de activitate care s-au dovedit a fi nepotrivite pentru copii, in același timp, învă- țătorii și profesorii trebuie să ajute la organizarea unei activități pionie- rești mai bogate, mai atractive, cu un mai puternic caracter recreativ, corespunzătoare particularităților de vîrstă ale copiilor, condițiilor con- crete din fiecare școală și localitate, in stare să contribuie în și mai marc măsură Ia opera de formare și edu- care comunistă a copiilor. Importanța deosebită pe care o are Congresul al VIH-Iea al U.T.C. în viața și activitatea tineretului patriei noastre, bogăția de idei cuprinse în documentele lui fac absolut nece- sară studierea de către fiecare în- vățător și profesor a acestor docu- mente. Neîndoielnic că școala noas- tră va ști să fie pe viitor la înălți- mea condițiilor create de partid și stat, a înaltei sale meniri de principal izvor de cultură și fac- tor de civilizație, că ea iși va aduce și pe mai departe contribuția sa la formarea și educarea comunistă a generației de miine a patriei, pre- gătind-o bine pentru muncă și viață. TENDINȚE ACTUALE bușire a spiritului critic, că oamenii nu mai au timp să se oprească pen- tru a reflecta. In legătură cu răspîn- direa largă a programării învăță- mîntului au apărut și în S.U.A. unele rezerve uneori chiar reacții de alarmă în legătură cu faptul că, a- tunci cînd se controlează cu ajuto- rul mașinii, elevul învață, dar nu se formează. Cu alte cuvinte, instrucția asigură reproducerea cunoștințelor, dar nu și posibilitatea de a opera în mod independent cu ele Firește că programarea efectuată cu ajutorul mașinilor sau numai prin sistemati- zarea specială a manualelor sau a activității instructive poate să aibă efecte din cele mai variate, că o bună folosire a acestora poate asi- gura și efecte formative. Intervine însă iarăși aici, întrebarea cum ? Considerăm că ceea ce lipsește în bună măsură din cercetările psiho-pedagogice aferente moderni- zării învățămîntului și constituirii noii didactici este preocuparea pen- tru descoperirea operațiilor cogni- tive care trebuie formate la elevi pentru a se asigura însușirea corectă a cunoștințelor și totodată utilizarea lor ulterioară. Eficiența metodelor de predare trebuie să fie apreciată nu numai după măsura în care ele conduc la reproducerea unor cu- noștințe, ci și după influența asupra structurii modalităților specifice și proprii de gîndire în domeniu] mate- maticii, fizicii, chimiei, biologiei, literaturii, istoriei etc. Pe ce bază vom efectua reconside rarea principiilor didacticii pe ce bază vom elabora noi principii ale a- cesteia ? Desigur, în primul rînd pe baza experienței școlii în rezolvarea noilor sarcini ce intervin. Expe- riența este însă un fenomen prea complex și mobil pentru a putea prin sine însăși să conducă la de monstrarea unor noi adevăruri. Este necesar să ne propunem în primul rînd — și de astă dată în modul cel mai categoric — să descoperim legile psiho-pedagogice ale învățării și educației intelectuale. La acestea nu vom ajunge însă decît dacă vom folosi pe scară largă metoda experi- mentală. Trebuie să recunoaștem că, pentru a stabili legitățile învățării activi- tatea didacticianului nu jte sufi- cientă. Aici trebuie să intervină echipe complexe și bine organizate, încadrate cu specialiști de diverse profiluri. Este neapărat necesară conlucrarea strînsă cu psihologii, cu neurofizioiogii, cu matematicienii, ciberneticienii, profesorii de la ca- tedră. Numai printr-o astfel de creație colectivă se va ajunge, cred, la formularea sistemului de legi ale didacticii pe baza cărora va deveni posibilă apoi enunțarea principiilor directoare ale procesului de învă- țămînt. Asupra faptului că principiile didactice pe care le propunem în manualele de pedagogie sînt de- pășite și Insuficiente s-a format o părere relativ generală. Există 'n- cercărl, construiri ipotetice ale unor noi sisteme de principii didac- tice. In acest sens și la noi în tară s-au publicat unele materiale care suscită un interes deosebit. Avem nevoie însă de certitudini pentru a putea întemeia întreg edificiul știin- ței didacticii. Orientările sînt cln-c ; este nevoie însă ca laolaltă: teoreti- cieni și practicieni, să muncim stă- ruitor pentru a cuceri legile și prin- cipiile noii d tdaclici. REDACȚIA și ADMINISTRAȚIA j București, Flota Sminteli Hh li Telefon 17,60.20. Abonamentele >e fee la oficiile poștale, factori] poștal) Și la difuzotll voluntari din unitățile de fnvajîmînt, Țipatul i Combinatul PoHgiaffc Casa Schiteli, Plata Scjute» București, 6e>«4