PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNITI-V& ! | Biblioteca Cer. I Regior... ă I Hnncd,'fr ; GAZETA A? f Anul XVIII Nr. 843 Vineri 25 martie 1966 k 4 pag. 25 bani r INVATAMINTULUI 4 Iflimă DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI $1 COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN iNVĂTĂMlNT SI CULTURA _______ 1 ___________________________<_____ »_ r • • Aspect din timpul lucrărilor celui de-al VlII-lea Congres al U.T.C. CONGRESUL AL VIII-LEA AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Didactica domeniu de creație Miercuri, 23 martie, s-au des- his la București lucrările celui -al VlII-lea Congres al Uniu- i.. Tineretului Comunist. Marea sală a Palatului Repu- blicii a reunit în această zi, în- tr-o atmosferă de entuziasm ti- neresc, pe delegații celor 2 250 000 de membri ai Uniunii Tineretului Comunist. Cei 2 000 de delegați ai organizațiilor U.T.C. din în- treaga țară — muncitori, lucră- tori ai ogoarelor, ingineri, teh- nicieni, studenți, elevi, militari, învățători și profesori, cercetă- tori științifici, oameni de artă — au adus cu ei freamătul muncii însuflețite a tineretului patriei noastre care, condus de partid, contribuie cu elan, alături de în- tregul popor la înflorirea Româ- niei socialiste. înaintea începerii lucrărilor, în sală răsună cîntece înflăcărate închinate partidului, vieții noi a țării noastre. La Congres participă numeroși Invitați — membri ai C. C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători de instituții centrale și organizații obștești, vechi militanti ai parti- dului, activiști de partid și de stat, oameni de știință și cultură, tineri din toate sectoarele de ac- tivitate, ziariști români și străini. Sînt prezenți membrii delega- țiilor a peste 40 de organizatii de tineret de peste hotare. Ora 9. întreaga asistență în- tîmpină cu puternice aplauze și urale pe tovarășii Nicolae Ceau- șescu, Chivu Stoica, Ion Gheor- ghe Maurer, Gheorghe Apostol, Alexandru Bîrlădeanu, Emil Bod- naraș. Petre Borilă, Constantin Drăgan, Alexandru Drăghicî. Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voitec și alți con- ducători de partid și de stat, care iau loc în loja din dreapta prezi- diului. în loja din stînga iau loc șefii delegațiilor organizațiilor de ti- neret de peste hotare. Primul secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, Petru Enache, rosteș- te cuvîntul de deschidere. „Congresul nostru — a spus vorbitorul — menit a face bi- lanțul activității organizației în ultimii șase ani și a chibzui a- supra măsurilor ce trebuie luate pentru îndeplinirea sarcinilor noastre viitoare, constituie un e- veniment de mare însemnătate în viața tinerei generații a țării. Declar deschise lucrările Con- gresului și adresez un călduros salut tuturor delegatilor și invi- taților care iau parte la Congres. Exprimînd cele mai profunde sentimente de dragoste față de Partidul Comunist Român, pă- rintele și conducătorul nostru iu- bit, permiteți-mi ca în numele dumneavoastră — al uteciștilor delegați și invitați la Congres — să salutăm cu deosebită bucurie și recunoștință prezența în mijlo- cul nostru a membrilor Comite- tului Central, ai Comitetului E- xecutiv și Secretariatului Comi- tetului Central în frunte cu se- cretarul general al Comitetului Central al Partidului Comu- nist Român, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Salutăm, de asemenea, cu pro- fundă stimă prezența la Congres a membrilor Consiliului de Stat și ai Consiliului de Miniștri. Adresăm un cald salut condu- cătorilor organizațiilor de masă, vechilor militanti ai partidului, activiștilor de partid și de stat, oamenilor de știință și cultură care iau parte la lucrările Con- gresului. Noi vedem în această largă participare a personalităților de frunte ale țării la lucrările Con- gresului, aprecierea și dragostea de care se bucură Uniunea Tine- retului Comunist, întregul tineret din partea partidului și statului, din partea tuturor celor care se ocupă de creșterea și formarea tinerei generații a patriei. în mijlocul nostru se găsesc oaspeți dragi de peste hotare, reprezentanți ai organizațiilor de tineret prietene. îngăduiți-mi ca în numele dumneavoastră să-i salutăm cu căldură. Prezența la Congres a stima- ților noștri oaspeți de peste hotare este pentru noi o mărtu- rie a sentimentelor de prietenie care s-au statornicit și se dezvol- tă continuu între organizațiile și tineretul țărilor noastre, a soli- darității mișcării revoluționare și democratice a tineretului lumii. Tuturor oaspeților de peste hotare le aducem calde mul- țumiri pentru participarea lor la Congresul nostru". Delegații aleg apoi în unani- mitate prezidiul și celelalte or- gane de lucru. Congresul a adoptat în unani- mitate următoarea ordine de zi: 1. Raportul Comitetului Cen- tral al U.T.C. cu privire Ia acti- vitatea Uniunii Tineretului Co- munist în perioada dintre Con- gresul al VU-Iea și Congresul al VlII-lea ale U.T.C, șl sarcinile ce revin Uniunii Tineretului Comu- nist pc baza hotărîrilor celui de-al IX-Iea Congres al Partidu- lui Comunist Român. 2. Raportul Comisiei Centrale de Revizie. 3. Raportul cu privire la pro- iectul Statutului Uniunii Tinere- tului Comunist. 4. Alegerea Comitetului Cen- tral al Uniunii Tineretului Co- munist și a Comisiei Centrale de Revizie. Primit cu îndelungi și puterni- ce aplauze, a luat cuvîntul tova- rășul Nicolae Ceaușescu, care a adus Congresului salutul Comite- tului Central al Partidului Co- munist Român. Cuvîntarea se- cretarului general al C.C. al P.C.R. a fost subliniată în repe- tate rînduri cu aplauze îndelungi, cu ovații entuziaste. La primul punct al ordinei de zi, tovarășul Petru Enache, prim, secretar al C.C. al U.T.C., a pre- zentat raportul Comitetului Cen- tral al U.T.C. în continuarea lucrărilor, dele- gații au aprobat o hotărîre, pro- pusă în Raportul C.C. al U.T.C. prin care prezentul Congres al Uniunii Tineretului Comunist să se numeroteze Congresul al VlII-lea al U.T.C. Hotărîrea a fost votată în unanimitate într-o atmosferă de viu entuziasm. La cel de-al doilea punct al ordinei de zi, Maria Apostol, președintele Comisiei Centrale de Revizie, a prezentat Raportul acestei comisii. Au început apoi discuții la am- bele rapoarte prezentate. în ultima parte a ședinței de dimineață au luat cuvîntul dele- După faza locală, la care a participat un număr impre- sionant de tineri, concursu- rile pe specialități ale elevi- lor din licee, școli pedago- gice, școli profesionale și teh- nice de maiștri, organizat de Ministerul Învățămîntului împreună cu societățile știin- țifice ale cadrelor didactice, va intra în curind în faza re- gională. In zilele de 3 și 4 a- gații organizațiilor regionale U.T.C. Dan Marțian (oraș Bucu- rești), loan Dordea (Hunedoara), Mihai Vasile (Suceava), Constan- tin Preoteasa (Argeș), loan Popa (oraș București) și loan State (Brașov). în ședința de după-amiază, la reluarea lucrărilor, a fost prezen- tat raportul Comisiei de valida- re, care a fost aprobat de Con- gres. Din Raport, prezentat de Gri- gore Gheorghe-Bacău, a reieșit că, în condițiile reprezentării a 1100 de membri ai U.T.C. de către un delegat, la actualul Congres par- ticipă cu 514 delegați mai mult decît la precedentul Congres, ceea ce reflectă creșterea numărului membrilor organizației revoluțio- nare de tineret din țara noastră. Pentru contribuția deosebită pe care au adus-o la înfăptuirea o- perei de construire a socialismu- lui, 286 de delegați au fost dis- tinși cu ordine și medalii ale Re- publicii Socialiste România. De asemenea, 8 delegați sînt depu- tati în forul suprem al țării. Ma- rea Adunare Națională, 178 în sfaturile populare, iar 318 dele- gați au fost distinși cu „Diploma de onoare" a C.C. al U.T.C. Din totalul delegaților, 269 au absolvit sau urmează institute de învățămînt superior, 798 sînt ab- solvenți sau urmează cursurile li- ceelor. școlilor tehnice și pedago- gice, iar 582 sînt absolvenți ai școlilor profesionale. Exprimînd frăția dintre tinerii români și cei de alte naționali- tăți, strîns uniți în marea fami- lie a României socialiste, la Congres participă 1752 tineri ro- mâni, 182 maghiari. 50 germani și 16 de alte naționalități. Componența Congresului — s-a subliniat în încheiere în Raport — ilustrează caracterul larg al organizației noastre, precum și faptul că la lucrările sale parti- cipă cei mai merituoși uteciștî, fruntași în munca profesională, la învățătură și în activitatea obștească și care se bucură de prestigiu în rîndurile tineretu- lui. Au luat apoi cuvîntul: Andrei Dobrîcă (Dobrogea), Nicoleta Mo- rar (Cluj), Ivan Augustin (Crî- șana), Ilie Lepădat (București), Ion Duțu (Ploiești), Constantin Pitiș (Iași), Maria Grădinaru (Bacău), losif Walter (Mureș- Autonomă Maghiară), Vasilica Chișcop (Galați), Nicolae Stoian (oraș București), Ion Istrate (Ma- ramureș), Francisc G3bl (Banat), Mihai Gheorghe (București), Ro- dolfo Mechini, președintele Fe- derației Mondiale a Tineretului Democrat, Ștefan Negreț (Olte- nia), B. N. Pastuhov, secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist Leninist din U.R.S.S., Ion Corlaciu (Bra- șov), Wang Tao-i, membru al Secretariatului Comitetului Cen- tral al Uniunii Tineretului Comu- nist Chinez, Balașa Ene (oraș București), Gheorghi Atanasov, prim-secretar al Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist Dimitrovist din R. P. Bulgaria, Marius Guran (oraș București). Lucrările Congresului conti- nuă. O largă competiție școlară Progresele societății actuale sînt impresionante. Se dezvoltă impe- tuos și multilateral mijloacele de producție, știința, tehnica, cultura. Avîntul lor continuu și necesitățile practice ale muncii și vieții în so- cietatea timpului nostru fac să crească enorm volumul de cunoș- tințe și deprinderi ce trebuie trans- mise copiilor, adolescenților și tine- rilor în procesul instructiv-educa- tiv din școala de astăzi, și cu atît mai mult din școala de mîine. Dar posibilitățile de asimilare de care dispun aceștia la diferite vîrste sînt relativ limitate. Este evident deca- lajul între ritmul dezvoltării posibi- lităților elevului și creșterea volu- mului de cunoștințe și deprinderi ce se cer însușite. Acest fenomen a dus la accentuarea contradicției dialectice între volumul sporit de cunoștințe și deprinderi, posibilită- țile de însușire ale elevilor la dife- rite vîrste și sistemul de mijloace didactico-metodice tradiționale pre- conizat de didactică și aplicat în procesul instructiv-educativ. Se sim- te, deci, necesitatea unor soluții co- respunzătoare. Imensul efort cultural și pedago- gic care caracterizează societatea noastră socialistă în plină dezvol- tare răspunde acestei mari necesi- tăți. O latură a acestui efort o con- stituie extinderea întregului învă- țămînt și prelungirea duratei de școlarizare. Este binecunoscută ver- tiginoasa creștere din ultimele două decenii a numărului de școli de toate gradele, precum și a numă- rului de elevi și studenți. Intr-o etapă istorică relativ scurtă s-a asi- gurat școlarizarea tuturor copiilor de vîrstă școlară și s-a trecut de la învățămîntul general obligatoriu de 4 ani la cel de 7 ani și apoi de 8 ani. în prezent, potrivit sarcinilor trasate de Congresul al IX-lea al P.C.R., se studiază trecerea la un învățămînt general și obligatoriu cu durata mai lungă. Aceleiași ne- cesități îi răspund extinderea învă- țămintului liceal și prelungirea du- ratei sale la 12 ani, precum și mă- surile similare privind învățămîn- tul superior și organizarea docto- ranturii pe două trepte : doctor în specialitate și doctor docent în ști- ințe. Aceasta reprezintă latura can- titativă și organizatorică a efortului cultural și pedagogic care se impu- ne. Rezolvarea ei se referă la principiile care stau la baza siste- mului de învățămînt și la struc- tura acestuia. Necesitățile vieții contemporane și implicațiile efortului cultural pe- dagogic în care sîntem angajați ri- dică însă, în fața școlii, a procesului de învățămînt și a îndrumătorilor lui — învățători și profesori — ca și în fața cercetătorilor în domeniul pe- dagogiei, probleme complexe și exi- gențe mari în ce privește transfor- marea sistemului de mijloace tra- diționale didactico-metodice. Pro- cesul de transformare vizează nu numai cuprinderea unui volum spo- rit de cunoștințe și deprinderi, ci și calitatea însușirii cunoștințelor și deprinderilor, a formării personali- tății elevului. Lărgirea învățămîn- tului și prelungirea duratei de șco- larizare răspund, in principal, nece- prilie a. c. cei mai buni din- tre concurența prezentați la faza locală se vor întrece din nou, urmînd ca cei ce se vor clasa în frunte să intre în competiția finală, pe țară. Concursurile de matema- tică pentru elevii claselor VI—VIII, faza pe localitate, se vor desfășura la data de 10 aprilie, iar faza raională a acestui concurs (pentru elevii sității de a cuprinde masele largi, de a Ie înarma cu un volum mai mare de cunoștințe și creează pre- mise favorabile pentru organizarea judicioasă a procesului de învăță- mînt, pentru folosirea unor mijloa- ce noi sau pentru folosirea într-un mod nou a mijloacelor existente, în scopul de a mări eficiența predă- rii, de a asigura calitatea însușirii, de a forma oameni capabili să stă- pînească cunoștințele și deprinde- rile necesare, să le poată aplica în viață, în producție, oameni care să simtă nevoia și să posede metoda de a-și îmbogăți necontenit cunoș- tințele și deprinderile pe măsura dezvoltării științei și cerințelor sec- torului de producție în care lu- crează. Preocupările pedagogiei contem- porane și ale pedagogilor practicieni — învățători și profesori de orice specialitate — se îndreaptă cu stă- ruință spre găsirea soluțiilor menite să răspundă acestei necesități fun- damentale. Ne întrebăm, pe bună dreptate, nu numai cît și-au însușit elevii, dar și cum și-au însușit, dacă au învățat să-și însușească singuri noi cunoștințe. Moderniza- rea procesului de învățămînt devi- ne preocuparea de prim ordin în munca cercetătorilor pedagogi și metodicieni, dar și a învățătorilor și profesorilor de orice specialitate. In mod indirect ea constituie și pre- ocuparea unor oameni de știință din alte domenii: psihologie, ciberneti- că, matematică (teoria informației) etc. Domeniul didacticii este astăzi deosebit de frămîntat și suscepti- bil de înnoire. Spiritul rațional și activitatea proprie a elevului sînt multilateral solicitate în procesul de învățămînt. Se sondează mereu mai adînc rezervele funcționale ale gîndirii elevilor, pentru a-i pune în posesia volumului sporit de cunoș- tințe și deprinderi și a Ie da cheia operațiilor intelectuale complicate de care să se folosească în munca independentă. Latura operativă a gîndirii este legată mai mult de condițiile concrete de dezvoltare, de acțiunile concrete, materiale. Printr-un lăudabil efort creator al experimentatorilor în domeniul didacticii și al multor profesori și învățători, sistemul mijloacelor di- dactico-metodice se înnoiește, se îmbogățește și se perfecționează. Metodele de învățămînt se înde- părtează vizibil de verbalism, luînd caracter predominant activ. Capătă loc larg demonstrarea, exercițiul și metodele de muncă independentă, cu o gamă bogată și variată. Au fost depășite modestele mijloace in- tuitive de altădată. Diversitatea ma- terialelor și formelor de demonstra- re este impresionantă: diafilmul, filmul, radio-ul, magnetofonul, tele- viziunea etc. se impun atenției per- sonalului didactic și suscită intere- sul elevilor. Mergem cu pași mari spre nivelul tehnicii moderne. Me- todica folosirii mijloacelor tehnice Prof. univ. doctor docent ANGHEL MANOLACHE (Continuare în pag. 4-a) w claselor a VllI-a) va avea loc la 17 aprilie a. c. Mobilizîndu-i pe elevi la o pregătire intensă, concursu- rile pe specialități, intrate adine în tradițiile școlilor noastre, constituie un minu- nat prilej de a descoperi în rîndurile tineretului elemen- tele cele mai talentate, de a stimula și valorifica din plin capacitățile lor. Tribuna experienței Diafilmul și discul in grădinița de copii In pas cu vremea și la nivelul ac- tual de dezvoltare al învățămîntu- lui nostru preșcolar, mijloacele teh- nice audio-vizuale sînt folosite tot mai larg în munca instructiv-educa- tivă din grădinițele de copii. Pro- grama activității instructiv-educati- ve din grădinițe și regimul zilei din cadrul lor creează mari posibilități în această direcție. Aici, mijloacele audio-vizuale se pot utiliza atît pen- tru transmiterea unor cunoștințe, pentru fixarea și verificarea lor, ca și în cadrul activităților de poves- tire și repovestire, al jocurilor di- dactice, al programelor distractive etc. Practica dovedește că folosirea lor ridică mult eficiența acestor ac- tivități, făcîndu-le mai atractive și ajutîndu-i pe copii să capete cunoș- tințe mai precise, reprezentări mai clare și mai bogate. Urmărind să ajute educatoarele în utilizarea mijloacelor audio-vi- zuale, cercul pedagogic de speciali- tate din raionul 23 August al Capi- talei a organizat o serie de acțiuni în această direcție. Aceste acțiuni au fost menite să contribuie la gă- sirea formelor și procedeelor de fo- losire a discului, magnetofonului, diafilmului etc, în învățămîntul pre- școlar, cu atît mai mult cu cît bi- bliografia existentă se referă în mică măsură la specificul învăță- mîntului preșcolar. Au fost organi- zate îndeosebi schimburi de expe- riență în ceea ce privește folosirea diafilmului și a discului în activită- țile de povestire și repovestire, in programele distractive etc. Iată de pildă cum s-a desfășurat, în cadrul unui schimb de experien- ță, activitatea de povestire după diafilmul „Cenușăreasa", condusă de educatoarea Valentina Pedes- trașu de la grădinița „Electroapara- taj". Renunțînd Ia unele descrieri care deveneau de prisos prin intuirea ima- ginilor, educatoarea a îmbinat în- tr-un tot armonios textul povestirii cu textul diafilmului, a dozat bine conținutul acesteia și l-a redat într-o formă literară, expresivă. Faptul că povestirea a fost prezentată și prin imagini a imprimat activității un caracter mai atractiv, mai emoțio- nal, ceea ce a înlesnit copiilor să în- țeleagă nu numai fabulația povesti- rii, ci și îdeea etică ce se desprinde din aceasta. Cu bune rezultate s a desfășurat și activitatea de repovestire cu aju- torul diafilmului, care a avut loc la grupa mare de la grădinița Univer- sității București, pe baza povestirii „Lebedele" de H. Ch. Andersen. Și aici proiectarea imaginilor a făcut să crească mult eficiența activității. Copiii au reprodus în mod liber și conștient povestirea, respectînd suc- cesiunea logică a episoadelor, ceea ce a constituit un bun exercițiu de dezvoltare a exprimării clare și pre- cise. S-a dovedit că intuirea succe- sivă a imaginilor din diafilm con- tribuie la activizarea vocabularului copiilor, la îmbogățirea lui cu cu- vinte, expresii și forme verbale spe- cifice povestirii, care înfrumusețea- ză exprimarea. Lecțiile deschise la care s-a folo- sit proiecția de diafilme au demon- strat că acest gen de activitate — cu tot neajunsul că se desfășoară în întuneric și că educatoarea, trebuind să mînuiască aparatul de proiecție, este nevoită să stea în spatele co- piilor — poate fi folosit cu bune re- zultate la grupele mari și mijlocii, cu condiția să se asigure în preala- bil însușirea conștientă și temeinică de către copii a conținutului poves- tirii. Observații interesante s-au făcut și în legătură cu folosirea discurilor pe care sînt înregistrate povestiri. Discul poate înlocui prezentarea po- vestirii de către educatoare. EI are o mare putere de influențare emotivă prin faptul că povestirea este inter- pretată de actori, adeseori sub for- mă dialogată. Aproape întotdeauna narațiunea imprimată pe disc este însoțită de muzică, care creează o ambianță plăcută și subliniază sce- nele importante. Intrucît însă muzi- ca îngreuiază folosirea discului în activitatea de predare a povestiri- lor, noi am ajuns la concluzia că discul poate fi folosit cu succes în cadrul programului distractiv, cînd povestirea ascultată este cunoscută în prealabil de copii și constituie o repetare într-o formă artistică, a- tractivă. In același timp, am experimentat folosirea povestirilor imprimate pe disc și în cadrul jocurilor didactice, în special pentru verificarea cunoș- tințelor. Astfel, am organizat la gru- pa mare un joc intitulat „Concursul poveștilor", al cărui scop a fost de a verifica cum și-au însușit copiii po- veștile predate anterior, dacă au în- țeles ideile etice care se desprind din acestea, dacă și-au format o vor- bire logică, corectă și coerentă. Fi- rește, am pregătit jocul cu minuțio- zitate. Conform sarcinii didactice stabilite, am cerut copiilor să recu- noască și să denumească povestea după un fragment ascultat pe disc, să povestească un episod sau să con- tinue narațiunea de la fragmentul auzit, să răspundă la întrebări în legătură cu povestea respectivă. Am folosit discuri cu poveștile „Ursul păcălit de vulpe", „Punguța cu doi bani", „Pățania ursului cafeniu" și „Albă ca zăpada și cei șapte pitici" De asemenea, am folosit ilustrații la poveștile respective. Elementul de joc a fost realizat prin ghicire, forma de concurs incluzînd și îm- părțirea darurilor. In introducere le-am spus copiilor că personajele din poveștile cunoscute de ei din cărți, filme și discuri — cocoșul cel isteț și înțelept din „Punguța cu doi bani", vulpea cea hoață și vicleană care l-a păcălit pe Moș Martin, Albă ca zăpada și prietenii ei, ursulețul cafeniu — îi provoacă la un con- curs, fiind dornici să afle ce știu co- piii despre ei. Copiii au privit ilus- trațiile diferite în conținut care erau distribuite dinainte pe măsuțele lor și au recunoscut din ce poveste sînt personajele. Apoi i-am anunțat că vor asculta, înregistrat pe disc, un fragment dintr-o poveste și am ce- rut să iasă la concurs numai cei care au ilustrații din povestea auzită (cîte trei copii au avut ilustrații cu scene diferite din aceeași poveste). Iată cî- teva din cerințele puse în fața copi- ilor în cursul jocului: să asculte în- ceputul povestirii „Ursul păcălit de vulpe" și să continue să povestească cum l-a păcălit vulpea pe țăran ; să povestească episodul redat în ilus- trația primită (de exemplu cum l-a învățat vulpea pe urs să prindă peș- te) ; să asculte un episod din „Pun- guța cu doi bani" și să enumere epi- soadele următoare ; să arate cine a scris povestea „Punguța cu doi bani" și să numească și alte povești scri- se de autorul respectiv etc. Copiii au participat la concurs cu viu in- teres, dînd răspunsuri bune, clare și precise. Pentru ca să putem folosi cît mai larg mijloacele tehnice audio-vi- zuale avem nevoie de mai multe diafilme și discuri în concordanță cu conținutul programei pentru învăță- mîntul preșcolar. Studiourile cine- matografice, „Electrecordul" ar tre- bui să aibă mai mult în vedere, în activitatea lor, și acest sector al în- vățămîntului. Fără îndoială, ne sînt necesare și lucrări de literatură pe- dagogică care să trateze probleme legate de rolul folosirii mijloacelor audio-vizuale în grădinițele de co- pii și să precizeze metodica utilizării acestora. ELENA PETRESCU grădinița UniversitățH-București Specific activității cu elevii din clasa a Xl-a Liceul nostru are 6 clase a Xl-a — trei realiste și trei umaniste — care cuprind 185 de elevi. Cum este și firesc, încă de Ia începutul anu- lui școlar cadrele didactice care pre- dau la aceste clase și-au pus pro- blema pregătirii elevilor pentru exa- menul de maturitate, a orientării lor profesionale, a pregătirii pentru con- cursul de admitere în învățămîntul superior și pentru studiul pe care-1 vor desfășura viitorii absolvenți în cadrul acestui învățămînt. Măsurile aplicate în acest scop au în vedere atît munca din cadrul lecțiilor și al orelor de dirigenție, cît și activitatea extrașcolară. La lecții, accentul se pune pe folosirea unor metode și procedee menite să înlesnească acomodarea mai rapidă a tinerilor cu specificul muncii uni- versitare. O serie de cadre didactice au început să folosească în predare prelegerea, urmărind orientarea ele- vilor în problematica lecției, dar lăsînd ca rezolvarea propriu-zisă a problemelor să rămînă pe seama studiului lor individual. Bineînțe- les că li se dau elevilor ample in- dicații cu privire la modul cum trebuie să folosească bibliografia, ca și îndrumări amănunțite în legă- tură cu organizarea studiului indivi- dual. In acest mod se procedează îndeosebi la unele lecții de socia- lism științific și economie politică, de istoria României și de istoria li- teraturii române, ca și la unele lec- ții de fizică și matematică. Elevii sînt deprinși să consulte studiile critice, monografiile, materialele a- părute în presa de specialitate, să folosească fișele etc. Uneori li se cere să alcătuiască, pe baza acestor materiale, scurte referate cu carac- ter de sinteză — bineînțeles cu grija de a nu-i supraîncarcă. în cursul celui de al doilea trimes- tru, de exemplu, elevii au fost orientați să studieze lucrările a- părute recent în legătură cu Unirea Principatelor Române și să alcătuiască scurte referate pe ba- za lor. In același spirit se lucrează cu elevii la orele de matematică, de fizică, de chimie etc., în cadrul că- rora accentul cade pe adîncirea problemelor legate de modernizarea studiului acestor obiecte de învăță- mînt Munca profesorilor care predau la clasele a Xl-a implică însă și as- pecte privind latura educativă a pregătirii viitorilor absolvenți pentru viață. Ei se preocupă îndeosebi de orientarea acestora spre profesiunile cele mai conforme cu înclinațiile și aptitudinile lor, cu nevoile econo- miei noastre naționale. în orele de dirigenție s-au discutat cu elevii teme cum sînt: „Cadrele cincinalu- lui", „Certitudinea zilei de mîine", „Frumusețea profesiunilor pe care le cere desăvîrșirea construcției so- cialiste" etc. Toți diriginții au or- ganizat sondaje orale și scrise pri- vind preocupările elevilor în legă- tură cu alegerea profesiunii. Pe ba- za rezultatelor acestor sondaje au avut loc apoi discuții în cadrul că- rora s-a pus accentul pe motivele sociale care determină orientarea spre un sector sau altul. In vacanța de iarnă a studenților s-a organizat o întîlnire a elevilor din clasele a Xl-a cu foști absol- venți ai școlii noastre care studia- ză la diferite facultăți ale universi- tăților, ale institutelor tehnice și pe- dagogice. Intîlnirea a fost foarte e- ficientă, întrucît foștii absolvenți au putut spune colegilor lor mai tineri lucruri deosebit de interesante, care i-au ajutat să-și precizeze dorințele și, în același timp, i-au mobilizat să învețe temeinic, să se pregătească cît mai bine pentru învățămîntul superior. In curînd în școală va a- vea loc o altă întîlnire, de data a- ceasta cu muncitori fruntași și ca- dre tehnice și inginerești de la în- treprinderile din Simleu și de la gospodăria agricolă de stat din lo- calitate. de la Exploatarea minieră din Sărmăsag etc. Discuțiile din ca- drul acestei întîlniri vor avea un caracter cu atît. mai concret cu cît elevii claselor a Xl-a au vizitat în repetate rînduri întreprinderile lo- cale și regionale, putînd să le cu- noască nemijlocit activitatea, reali- zările, perspectivele. N-a fost neglijată nici munca cu părinții elevilor. în cadrul lectora- telor pentru părinți, ca șl în con- vorbirile personale pe care le au cu aceștia diriginții discută cu el în- deosebi probleme legate de orienta- rea profesională a fiilor lor, despre modul cum trebuie să fie ajutați în familie pentru pregătirea examene- lor. Ne aflăm acum în pragul ultimu- lui trimestru al anului școlar, care este, totodată, și ultima etapă din viața de școlari a viitorilor noștri absolvenți. Toate forțele colectivului pedagogic sînt concentrate acum în primul rînd spre pregătirea acestora, astfel încît să putem da și în acest an producției, învățămîntului supe- rior, o promoție care să facă cinste școlii. Prof. GHEORGHE BOȘCA directorul Liceului din Simleul Silvaniei regiunea Crlșana DIN TRECUTUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI NOSTRU O programă școlară de la începutul secolului trecut Un aspect deosebit de intere- sant în istoria multiseculară a învățămîntului din țara noastră îl constituie și evoluția progra- mei materiilor predate, reflec- tare a stadiului de dezvoltare al societății și ilustrare a raportului dintre informația dată de școală și nivelul intelectual, științific și tehnic al contemporaneității. Se desfășoară, în prezent o muncă laborioasă de studiere a vechilor documente care vor- besc despre școala noastră, de- spre istoria învățămîntului ro- mânesc. Cercetarea scoate la iveală multe mărturii semnifica- tive, pline de interes. Iată, de pildă, tipăriturile de prezentare ale gimnaziilor tran- silvănene, apărute în prima ju- mătate a secolului trecut. Ele furnizează indicații prețioase atît asupra organizării procesului de învățămînt, cît și asupra pro- gramei, detailate pe materii. O astfel de prezentare-prospect, privind „gimnaziul crăiesc mon- tanistic” din Zlatna _ redactată în limba latină și tipărită la Cluj în tiparnițele liceului regal, in anul 1819, vede lumina zilei în luna martie a aceluiași an. Ea se ocupă de materiile predate în primul semestru al anului în „clasele de umanități" (supe- rioară și inferioară), precum și în cele trei „gramatices scholae" (superioară, medie și inferioară) care încheiau ciclul de „școli", respectiv ani de învățămînt, funcționînd în cadrul gimnaziu- lui. In clasa superioară de umani- tăți se studiază retorica și arta poetică — vestigii ale organizării școlare proprii secolului al XVIII-lea — dar și chimia pură, geometria practică și aritmetica. Mitologia, geografia, istoria — limitată la studierea vieții îm- păraților Romei și numită, ca atare, „cezarologie" — precum și studiul textelor din autorii cla- sici, completau tabloul de mate- rii. Daca prin pondere primau materiile umanistice propriu- zise. prin conținut. celelalte materii — și în special chimia — reprezentau tendințele înnoi- toare care se făceau simțite în procesul de învățămînt din acea vreme. Geometria, redusă ca în- tindere la studiul suprafețelor, punea accent deosebit pe utili- zarea acestora în procesele de măsurare. De aici importanța dată triunghiurilor și unităților de măsură. Aritmetica se limita la cele patru operațiuni clasice, completate cu studiul fracțiilor și al „rațiilor și proporțiilor". Chi- mia. introdusă în procesul de în- vățămînt sub numele de „chimie pură” dă elevilor informații des- pre acizi, alcalii și săruri, pre- zentate sub genericul titlu de „pămînturi", cuprinzind și o tre- cere în revistă a metalelor. A- ceastă programă este asemănă- toare programei generale pentru studiul chimiei întocmită în școlile germane și franceze după 1810, adică o dată cu delimita- rea definitivă prin experimen- tare a noțiunilor de bază din chimia anorganică. In clasa inferioară de umani- tăți sint mai puține materii, iar centrul de greutate este pus pe „științele practice”. Aici se stu- diază geografia matematică, după o programă care îmbină no- țiuni ale viitoarei geografii fizice cu altele de geometrie și topo- grafie. „Chimia pură" este pre- dată la nivelul ultimelor noutăți consacrate de progresele aces- teia. Noțiunile referitoare la formarea corpurilor, la afinitatea chimică, la „calcule calorice" (in fapt calcule chimice simple, care urmăresc transformarea unor substanțe prin încălzire), la stu- diul corpurilor combustibile, sînt orezentate cu o largă exemplifi- care teoretică și ilustrativă. Pro- grama de aritmetică prevede studiul foarte sumar al celor patru operațiuni și al fracțiilor. La geografie se predă geografia Europei. Un loc însemnat acordă programa studiului textelor cla- sice — printre care textele refe- ritoare la războiul troian și „Me- tamorfozele" lui Ovidiu. Programele celorlalte trei „școli“ au un conținut mai aple- cat spre practică, derivat din lo- cul mai mare ocupat aici de științele naturii, cu toate că în ansamblu se menține puternicul caracter umanistic. In școala „superioară" se predau șapte materii, printre care întîlnim, alături de aritmetică, mineralo- gia. La istorie se studiază istoria Transilvaniei, începută cu o de- scriere a Daciei, cu amintirea mi- grațiunii popoarelor, după capi- tole consacrate cuceririi romane. In „școala" mijlocie se prevede studiul acelorași materii (din care, bineînțeles, nu lipsește limba latină). La mineralogie, interesante și cu totul la zi, ținînd seama de ni- velul științific al vremii, sînt descrierile berilului, pietrelor prețioase și clasificările de mi- nerale (după Valerius și Cron- staedt, pe atunci autori impor- tanți). Programa „școlii" inferi- oare. cu același număr de mate- rii de predare, prevede studiul istoriei naturale — un curs re- dus de științe naturale, axat mai ales pe botanică. In general această programă, pe care am înfățișat-o în ordi- nea în care este prezentată în prospectul tipărit, se caracteri- zează prin modul judicios în care este stabilită ponderea în- tre materii. In același timp_ se MATERIA TENTAMINIS PUBLICI, Q U O D IN GYMNASIO REGIO MONT ANO ZALATHNENSI PRIMO SEMESTRI exhibitum est MENSE MARTIO ANNO MDCCCXIX. CLAUDIOPOLI T î P t » L y c e i I i ( I i t f 1 ț relevă orientarea puternic laică a cursurilor, căci în cele 5 „școli” religia este predată cu totul sumar. Prezența chimiei la un nivel de predare care ține seama de nivelul la care ajun- sese aceasta în epoca respectivă dovedește o netă orientare a au- torilor programei școlare spre introducerea celor mai noi cuce- riri ale științei în procesul de învățămînt. Prezentarea-prospect a „gim- naziului crăiesc montanistic" din Zlatna indică și corpul profeso- ral al „școlilor". Este interesant de subliniat că întîlnim, în rîn- durile acestuia, un număr în- semnat de români. Așa de pildă, la clasa superioară de umanități unul dintre cei patru profesori „responsabili" este Augustinus Theodor; la clasa inferioară îi întîlnim pe Alexandru Aaron și Dionisie Cozma, iar în celelalte „școli” pe Theodor Bogdan, A- lexandru Vaida. Gherasim Pop. Francisc Boer. Antonie Buda, loan Lucaci, Absolon Popovici. Vasile Boca, loan Coba, loan Roman, loan Tanko, losif Bulga, loan Popovici, Mihai Bogdan, Avram Căliman Spiridon Nico- dim. Teodor Nicodim și Teodor Popovici. Prezența unui număr de 21 de profesori români în to- talul de 67 ai acestui gimnaziu, în care o bună parte din materii se predau în limba latină, arată limpede nu numai prezența ele- mentului românesc în procesul de învățămînt de stat din Tran- silvania din acea vreme, dar și însemnata sa pondere. Tipărit sub forma unui mic opuscul, de 12 pagini, pe hîrtie fabricată în Transilvania — lu- cru atestat de filigramul vizibil pe două dintre pagini — pros- pectul gimnaziului din Zlatna atestă participarea intelectuali- tății locale românești la e sul general de culturalizare a poporului din Transilvania. D, TODERICIU PROBLEMA „MEDIOCRITĂȚII" însemnătatea muncii pentru ridi- carea nivelului de pregătire al ele- vilor (și, implicit, pentru diminua- rea „mediocrității") este evidentă. Ea corespunde obiectivelor funda- mentale ale școlii noastre în etapa actuală, cînd învățămîntul trebuie să asigure elevilor o bună pregătire, temeinice cunoștințe de cultură ge- nerală, științifice și tehnice. Ni se pare însă necesară dezbaterea în amănunt a acestei probleme, în ve- derea orientării fundamentate teo- retic a muncii cadrelor didactice în acest domeniu. De la bun început se pune problema : ce înțelegem prin medio- critate și care sînt principalele as- pecte ale acesteia în munca școlară. Termenul de mediocru indică re- zultate mijlocii. în munca școlară astfel de rezultate sint în general exprimate în medii (note) de 5 și 6. Astfel stînd lucrurile, ne punem întrebarea : poate fi eliminată în mod absolut mediocritatea din școa- lă 7 Răspunsul la această întrebare dă posibilitatea stabilirii cadrului real și condițiilor obiective pentru întreprinderea unei acțiuni pedago- gice reușite de combatere a medio- crității, dă posibilitatea evitării eventualelor exagerări sau denatu- rări a problemei, a stabilirii mij- loacelor instructiv-educative efi- ciente. Nu se poate pune problema eli- minării absolute a rezultatelor mij- locii la învățătură, după cum nu se poate pune problema înlăturării to- tale a diferențierii elevilor după ap- titudini, capacitate de muncă, par- ticularități individuale. Rezultatele școlare nu pot fi nivelate, după cum nu pot fi nivelate valorile. Ori- cînd rezultatele bune și foarte bune se vor diferenția de cele mijlocii. Făcînd această precizare, elimi- năm posibilitatea înțelegerii greșite a ideii luptei împotriva mediocrită- ții. Există însă uneori tendința — pornită tocmai din greșita înțelege- ' re a acestei probleme — de a pro- mova la limită elevi ce nu și-au în- sușit cunoștințele necesare pentru trecerea în clasa următoare, ceea ce în loc să ajute, îngreuiază dezvol- tarea normală a acestor elevi în cursul școlarității, transformîndu-i în „virtuali" mediocri. O asemenea „rezolvare" a problemei este profund dăunătoare și contravine cerinței fundamentale a dezvoltării școlii noastre contemporane, aceea a ridi- cării neîntrerupte a calității muncii instructiv-educative, respectiv a pregătirii elevilor. Ceea ce trebuie să realizeze școa- la este crearea condițiilor pentru ca rezultatele mijlocii sau slabe la în- vățătură să nu fie determinate de factori subiectivi. Școala și colecti- vul pedagogic trebuie să lupte pen- tru ca elevii care au posibilități să învețe bine și foarte bine să obțină rezultate corespunzătoare acestor posibilități. Reușita unei astfel de acțiuni pedagogice este determinată de delimitarea mediocrității reale de cea aparentă, întrucît în funcție de această delimitare și mijloacele de „tratament" pedagogic vor fi di- ferite. Ce înțelegem prin „mediocritate aparentă" ? Ne referim la situațiile cînd, după rezultatele obținute (note de 5 și 6), elevii sînt considerați a fi mediocri, dar aceste rezultate sînt accidentale sau sub limita posibili- tăților elevilor respectivi. Cauzele unei asemenea „mediocrități" pot fi foarte diferite : carențe ale muncii pedagogice, lipsa de îndrumare sau greșita îndrumare a elevilor de că- tre părinți, frecvență neregulată sau slăbirea temporară a capacității de muncă în urma unor suferințe fi- zice sau morale ș.a. Ceea ce este comun în toate aceste împrejurări este faptul că rezultatele nu reflec- tă posibilitățile obiective ale elevi- lor și sînt consecințe ale unor lip- suri în munca instructiv-educativă. Dăm cîteva exemple. Uneori, ni- velul scăzut al cunoștințelor elevilor Ia un obiect este determinat de ni- velul necorespunzător al predării și realizării diferitelor sarcini didacti- ce de către profesor la lecție. întîl- nim mai des cazuri în care, din ex- ces de zel, unii profesori cer elevi- lor să depună eforturi considerabile fără a ține seama de dozarea aces- tor eforturi în raport cu cerințele pregătirii pentru toate obiectele de învățămînt. Supraîncărcînd pe elevi cu teme, pretinzînd o pregătire „excepțională", acești profesori no- tează totodată pe elevi sub nivelul real al răspunsurilor date, încercînd pe această cale — evident greșită — să impună obiectul lor atenției ele- vilor. Notele date își pierd astfel valoarea obiectivă și nu mai oglin- desc nivelul real de cunoștințe. O asemenea „mediocritate" este evi- dent nereală, aparentă. Pentru a fi eficiente, cerințele trebuie să fie raționale, să aibă în vedere volu- mul și dozarea judicioasă a muncii șl eforturile elevilor. Nu trebuie uitat niciodată că elevul se pregă- tește zilnic pentru 5—6 obiecte și că trebuie să se prezinte corespunzător la toate și nu numai la unul sau două dintre ele. In practică întîlnim și alte încăl- cări ale cerințelor pedagogice pri- vind verificarea, notarea și apreci- erea cunoștințelor elevilor. Astfel, uneori se mai pun note pentru in- disciplină la lecție, pentru faptul că elevii au uitat acasă caietul, pentru neatenție etc. în asemenea împreju- rări poate deveni „mediocru" un elev care obține obișnuit rezultate bune și foarte bune (8,0), ceea ce nu reflectă realitatea. Uneori notarea se face numai printr-o examinare în pripă, fără să se creeze elevilor condițiile necesare pentru a răspun- de conform pregătirii lor (ne referim mai ales la elevii emotivi, des inhibați de intervențiile inopor- tune și insistente ale profesorilor). Apoi, nu rareori notele nu reprezin- tă rezultatul unei verificări sistema- tice și continue, ci al unei examină- ri întîmplătoare. Analizînd situația elevilor mediocri în unele școli, am observat că tocmai la aceștia (con- trar cerințelor) se constată o verifi- care „grupată" (2—3 note la Inter- vale scurte de timp, de obicei în partea a doua a trimestrului, adică în perioda cea mai dificilă), în locul unei verificări „răspîndite". Există profesori care justifică acest proce- deu pretinzînd că astfel reușesc să „țină în șah" pe elevii cu rezultate mai slabe la învățătură. Astfel de procedee, în loc să constituie un ajutor pentru acești elevi, reprezin- tă un obstacol în calea progresului lor școlar. Fără îndoială că exigen- ța sporită continuu constituie prin- cipala cale de stimulare a elevilor la învățătură, de „intervenție" pe- dagogică eficientă din partea pro- fesorului. Numai determinîndu-1 pe elev să utilizeze toate resursele de care dispune, să învețe cu încorda- re și stăruință, putem obține ca el să facă un progres real în munca școlară. Dar exigența nu înseamnă lipsă de încredere față de elevi ci dimpotrivă. In categoria rezultatelor aparent „mediocre" se includ și cele provo- cate de apariția unei atitudini de indiferență sau dezinteres din par- tea elevilor față de anumite obiecte de învățămînt. Uneori, o astfel de atitudine este determinată de ne- concordanța între aprecierea de că- tre profesor a faptelor și rezultate- lor muncii elevului și părerea aces- tuia despre sine însuși (elevul se supraapreciază și consideră nedrep- te aprecierile profesorului, în fond juste). Alteori, atitudinea de indife- rență are drept cauză interpretarea și aprecierea greșită a activității elevului de către profesor sau ati- tudinea subiectivă a acestuia față de elevi. Ceea ce creează deseori opoziție din partea elevilor este ten- dința unor cadre didactice spre uni- formizare, spre „aducerea la același numitor" în aprecierea situației și a cauzelor insuccesului școlar, sau „inerția" acelor profesori care nu remarcă schimbările șl tendințele de progres ale elevilor, rămîn indi- ferenți în fața lor. Lipsa de recepti- vitate a profesorului față de încer- carea elevilor de a face pași înainte are urmări negative profunde. Ele- vul își pierde încrederea în forțele proprii, nu-și susține efortul pe mai departe ; apare treptat înstră- inarea față de profesor, o adevărată „barieră psihologică" între ei. Lipsa tactului pedagogic favorizează apari- ția unei asemenea atitudini din par- tea elevilor, iar rezultatele la învăță- tură ale acestora vor fi profund „vici- ate" din această cauză. Profesorului îi revine, în ultimă instanță, sarci- na de a crea condiții — fără a re- nunța la exigență și principialitate — pentru apropierea de elevi și în- lăturarea atitudinii negative a aces- tora față de învățătură sau față de obiectul respectiv de învățămînt. Rezolvarea unei astfel de situații face necesară uneori colaborarea di- rigintelui, în măsură să sesizeze apariția ei și să determine atît pe elevi cît și pe profesori și părinți să colaboreze la restabilirea relațiilor firești. Din cele arătate decurge răspun- derea profesorului pentru rezultate mediocre nefirești (subiective) în munca unor elevi. Trebuie ca înșiși profesorii în cauză să ia măsuri pentru ridicarea nivelului muncii instructiv-educative și pentru rea- lizarea tuturor sarcinilor pedagogi- ce Ia nivelul cerințelor, îndeosebi măsuri privind predarea corespun- zătoare a cunoștințelor, exigența fermă, rațională și în continuă creș- tere, controlul sistematic, notarea și aprecierea corespunzătoare a cunoș- tințelor elevilor, activizarea acestora Ia lecție, îndrumarea concretă, dife- rențiată, crearea atmosferei psihice optime, încrederea în elevi și tact pedagogic, atitudinea diferențiată etc. Uneori, rezultatele sub posibili- tăți ale unor elevi sînt determinate de situația necorespunzătoare din familie, de întreruperea școlarită- ții ș.a. în aceste împrejurări dirigin- telui îi revine sarcina de a analiza și rezolva favorabil problemele ivite. In cazurile prezentate caracterul aparent al mediocrității este evi- dent : el constă în neconcordanța dintre rezultatele obținute de elevi la învățătură și posibilitățile lor reale. în aceste împrejurări răspun- derea pentru stabilirea cauzelor care produc aceste rezultate șl pen- tru asigurarea îmbunătățirii nivelu- lui de pregătire al elevilor revine colectivului pedagogic al școlii. Este domeniul în care se poate acționa cu maximă eficiență pedagogică. Considerăm de asemenea că este greșit a socoti drept mediocru pe elevul care obține rezultate foarte bune la cîteva obiecte de învăță- mînt (nivelul aptitudinilor sale fiind în acest domeniu mai ridicat), pe cînd la celelalte obiecte rezultatele sînt mai slabe. De fapt, un astfel de elev este mult superior celui .medio- cru" la toate obiectele de învăță- mînt. înseamnă oare să ne resem- năm în fața caracterului unilateral al orientării și muncii unui astfel de elev 7 Nicidecum. Vom depune toate eforturile pentru a-1 mobiliza să ridice nivelul muncii sale la toate obiectele de învățămînt. Nu-1 putem considera decît aparent me- diocru. Ce înțelegem prin „mediocritate reală" 7 Ne referim le elevii ale că- ror rezultate la învățătură concordă cu potențialul lor intelectual, re- prezintă efectul utilizării posibilită- ților lor la un moment dat. Aceas- tă situație nu poate fi considerată, desigur, decît ca un moment în pro- cesul dinamic complex al evoluției elevului respectiv. Pentru acest mo- ment, însă, rezultatele corespund posibilităților de care dispune. Este necesar a diferenția pe acești elevi PAGINA 2 MUNCA DIRIGINTELUI pi iim miimmioii mit ,,In laboratoarele școlare44 Activitatea de diriginte este fru- moasă și interesantă pentru toți cei ce iubesc copiii, dar în același timp complexă și exigentă. Profesorului diriginte i se pretinde foarte mult și din foarte multe puncte de ve- dere, adesea fiind considerat singur în comportarea elevilor lui. Cei mai mulți profesori sînt conștienți de răspunderea pe care o au ca dirlginți și nu întîmplător mai pot fi intîl- niți unii care se eschivează de la această activitate întrucît consideră că munca de diriginte, făcută se- rios, ia mai mult timp decît întrea- ga catedră. Recentele măsuri ale Ministerului învățămîntului privitoare la munca educativă din școală, reglementînd sarcinile și răspunderile tuturor fac- torilor educativi, vor contribui la lichidarea multor lipsuri și exage- rări existente încă în acest dome- niu. Se face însă simțită nevoia de a se lua și alte măsuri, care să completeze ceea ce s-a făcut pînă acum. în cele ce urmează prezen- tăm unele observații și propuneri pe această linie, sugerate de activi- tatea cercului pedagogic al dirigin- ților din orașul Cluj. Pe primul plan — conți- nutul activității educative. Toate cadrele didactice așteaptă, cu interes și cu legitimă nerăbdare, programa muncii educative, de mult anunțată. Programa va con- tribui la orientarea muncii educa- tive în ansamblu : se vor putea evita confuziile, precizîndu-se multe pro- bleme și, mai ales, concretizîndu-se sarcinile cele mai importante. Se știe, de exemplu, că se mai întîlnesc în planurile diriginților sarcini for- mulate în mod vag, general ca : „educația morală", „educația esteti- că", „formarea concepției despre lume" etc., deoarece nu se cunosc sarcinile concrete prin care se poate contribui la realizarea educației mo- rale și estetice sau la formarea con- cepției științifice despre lume la ni- velul diferitelor clase. Cu siguranță i că programa muncii educative, pre- cizînd sarcinile respective în func- ție de specificul claselor, va rezolva asemenea chestiuni. Faptul că profesorii diriginți vor avea la îndemînă o programă va ridica munca educativă a diriginți- lor la același nivel și la aceeași im- portanță cu oricare materie de în- vățămînt, permițînd atît organiza- rea și planificarea judicioasă a sar- cinilor și activităților, cît și îmbu- nătățirea muncii de îndrumare și control. Pe această bază se va ști ce se cere și ce se așteaptă de la fiecare profesor diriginte. Munca educativă a dirigintelui implică însă și aspecte a căror re- zolvare nu depinde numai de exis- tența unei programe. Stabilind temele și sarcinile mun- | cii educative, precizînd conținutul orelor de dirigenție, programa va permite în primul rînd ridicarea ca- lității acestora. Fără îndoială că ora de dirigenție constituie principala formă de muncă a profesorului di- riginte. Despre pregătirea, ca și des- pre desfășurarea acestei ore s-a scris destul de mult în ultimii ani și cel puțin problemele ei de bază sînt acum clarificate. Dar ora de dirigenție nu este singura formă de muncă educativă și, în consecință, nu se poate considera că rezolvînd problemele ei am rezolvat toate pro- blemele muncii educative. în reali- tate — și experiența diriginților fruntași confirmă acest lucru — ora de dirigenție este numai o parte dintr-un ansamblu și reușita ei de- pinde de legătura organică cu cele- lalte părți, de calitatea acestora. Ea are avantajul de a sintetiza proble- mele și preocupările educative, dar este, cel mai adesea, numai un punct de plecare pentru acțiuni menite să concretizeze și să desăvîrșească sar- cinile propuse. De fapt, succesul muncii dirigintelui este măsurat de deprinderile și obișnuințele de comportare morală, de convingerile și atitudinile de care dau dovadă elevii și pentru aceasta e necesar ca, plecînd de la ora de dirigenție, elevii să fie puși în situația de a se exersa în activități și împrejurări diferite. în consecință, nu întîmplă- tor se accentuează caracterul de sistem al muncii dirigintelui, rolul său de coordonator și organizator al întregii activități a colectivului cla- sei sale, pe care el o cunoaște cel mai bine. Să luăm, de exemplu, modul în care profesorul diriginte contribuie la rezolvarea unei sarcini impor- tante și actuale a școlii noastre : formarea concepției științifice des- pre lume. La îndeplinirea acestei sarcini conlucrează toți factorii e- ducativi : școala, organizația de ti- neret, familia. Se sintetizează aici și contribuția lecturii extrașcolare a elevilor, și activitatea cercurilor pe materii, și vizionarea filmelor sau expozițiilor, și audierea confe- rințelor și emisiunilor radiofonice etc. în acest ansamblu, profesorul diriginte își aduce contribuția mai întîi prin temele dezbătute în orele de dirigenție, stimulînd interesele de cunoaștere și orientînd preocu- pările elevilor, trezindu-le senti- mente intelectuale sau morale co- respunzătoare. Dar acesta este nu- mai un început. în continuare, pro- fesorul diriginte organizează o se- rie de activități menite să comple- teze temele dezbătute în ora de di- rigenție. El va unifica eforturile tu- turor profesorilor clasei în dome- niul formării concepției științifice a elevilor. Va asista, în acest scop, la numeroase lecții ținute la diferite materii, la activități în afară de clasă și extrașcolare, va stabili, îm- preună cu profesorii, o serie de mă- suri comune privind activitatea la lecții și în cercurile pe materii. Va colabora, de asemenea, cu organi- zația U.T.C.. ajutîndu-i pe uteciști să organizeze adunări tematice me- nite să contribuie la formarea con- cepției științifice despre lume Nu se poate neglija nici timpul liber a) elevilor, conținutul acestuia puțind contribui substanțial la împlinirea sarcinilor propuse sau, dimpotrivă, la anularea lor. Din acest singur exemplu se poate desprinde cît de bogat este conținutul muncii diri- gintelui și cît de vast cercul său de preocupări. Experiența, practica ne arată că succesul muncii celor mai buni di- riginți este asigurat de faptul că acordă importanță tuturor laturilor activității pe care o desfășoară, lu- crează cu multă tragere de inimă și depun un volum mare de muncă, fiind prezenți la mai toate acțiunile clasei lor. străduindu-se să le uni- fice într-un sistem de preocupări Plecînd de la această realitate, cre- dem că, pentru a stimula munca profesorului diriginte și. mai ales, pentru a asigura participarea lui la activitățile clasei, este necesar să i se atribuie 3 ore de obligație de ca- tedră și nu una singură, așa cum se prevede acum. Această propunere vizează mai puțin aspectul financiar al problemei, cît mai ales recunoaș- terea complexității și importanței activității dirigintelui. Chiar mai mult : referindu-ne la valoarea prestigiului dirigintelui și la con- tribuția acestuia la succesul muncii educative, am propune ca activita- tea de dirigenție să fie considerată 3 ore în catedra profesorilor defini- tivi, 4 ore în catedra profesorilor cu gradul II și 5 ore în catedra pro- fesorilor cu gradul I și a profesori- lor emeriți. Cita planuri și cît* caiete trebuie să a>bă dirigintele Deși se discută de mult timp des- pre documentele de planificare și organizare a muncii dirigintelui, aici mai persistă unele neclarități și greutăți, ca și unele elemente de supraîncărcare și formalism. Expe- riența cercului nostru pedagogic arată că planificarea muncii edu- cative este prima greutate de care se izbesc diriginți! tineri. Deoarece se cer multe planuri și documente scrise, deseori efortul principal cade pe întocmirea acestora, negli- jîndu-se tocmai conținutul muncii. La această situație contribuie și ati- tudinea unor organe de control care se ocupă mai ales de aspectul scriptic, aprecierea muncii făcîn- du-se în consecință. Pentru a ușura munca diriginte- lui și a deplasa accentul pe proble- me de conținut, în ultimii ani cer- cul nostru pedagogic a încercat să simplifice documentele scrise și să le reducă la ceea ce este strict ne- cesar. Fără a cădea în simplism, fără a nega necesitatea planului de muncă în această importantă acti- vitate, credem că e suficient ca di- rigintele să aibă un singur plan cel trimestrial. Important este ca acest plan să conțină 2—3 obiective precise, bine gîndite, izvorîte din necesitățile și specificul clasei res- pective. Legătura între un trimestru și altul, între diferiți ani școlari, o dă continuitatea acestor obiective și dezvoltarea lor la un nivel tot mai înalt. O problemă ce mai comportă încă discuții este cea a caietelor cu care lucrează dirigintele : caietul de pla- nuri și caietul pentru observații și pentru caracterizarea elevilor. Noi am îmbinat aceste două caiete în- tr-unul singur. în prima parte se află planurile de muncă și planul orei de dirigenție, iar în partea a doua s-au rezervat pentru fiecare elev cîte 2—4 pagini. Aici se află principalele date despre acesta — adunate prin metoda observației și a convorbirii — ca și caracterizarea lui psiho-pedagogică. Desigur că ar fi ideal ca elevii să fie studiați și caracterizați pe baza tuturor meto- delor cunoscute și mai ales pe baza experimentului natural psiho-peda- gogic și a experimentului de labo- rator. Aceasta este însă o proble- mă de perspectivă și rezolvarea ei depinde de o serie de condiții le- gate de modernizarea întregului proces instructiv-educativ. O Droblemă nerezolvată: perfecționarea muncii dirigintelui La noi există un sistem de perfec- ționare a cadrelor didactice, de care beneficiază toate disciplinele. Acti- vitatea de dirigenție nu a fost cu- prinsă însă, pînă acum, în acest sis- tem de muncă. Se apreciază, desi- gur, că profesorii diriginți, partici- pînd la cursurile de perfecționare ți- nute la o anumită disciplină, profită și pe plan educativ. în realitate, lu- crurile nu stau tocmai așa — și a- ceasta pentru că cei care participă la cursuri pun accentul pe speciali- tate, cu atît mai mult cu cît nici cursurile nu dezbat probleme meto- dice specifice muncii de dirigenție și nici la examene nu se pun ase menea probleme. în legătură cu această situație, propunerea noastră este de a se sta- bili anumite forme de perfecționare și pentru profesorii diriginți. Aces- tea ar putea fi cursuri sau cicluri MONUMENTE ALE NATURII PATRIEI de conferințe în timpul vacantelor, consfătuiri, seminarii. Deosebit de necesară este publicarea unor ma- teriale de sinteză în legătură cu teo-' ria și practica educativă cea mai- avansată. Diferitele forme de perfecționare ar trebui să-i pregătească pe diri- ginți atît din punct de vedere știin- țific cît și din punct de vedere me- todic. Să ne gîndim numai la fap- tul că o serie de diriginți, care au absolvit alte facultăți decît cele cu profil pedagogic, nu au cunoștințe elementare de psihologia copilului. E firesc deci ca aceștia să aibă greutăți atît în cunoașterea elevi- lor, cît și în îndrumarea lor. în a- ceastă situație se află, de pildă, ab- solvenții facultăților de științe ju- ridice care lucrează în învățămînt ca profesori sau chiar ca directori de școli și care, prin natura lucru- rilor, n-au primit nici fel de pregătire psihologică sau pedagogi- că. Sub acest aspect situația școli- lor profesionale și tehnice este și mai grea, întrucît în aceste școli lu- crează ca diriginți mai ales ingineri și cadre tehnice. Baza activității metodice de per- fecționare a muncii diriginților este comisia metodică din școală. Acti- vitatea ei trebuie să fie condusă de către unul din directorii adjuncti, care să posede o calificare pedago- gică și profesională corespunzătoa- re și care să se ocupe exclusiv de activitatea educativă. în perspecti- vă, soluția cea mai bună ar fi ca fiecare școală să fie încadrată cu un psiholog căruia să-i revină sar- cinile de această natură și care, îm- preună cu medicul școlar, să aibă posibilități experimentale pentru a furniza datele cele mai complete despre fiecare elev. Pînă la reali- zarea unui asemenea deziderat, în- tărirea muncii comisiei metodice se poate realiza prin măsuri luate atît în școală cît și în afara ei. La a- ceasta ar contribui și încadrarea secțiilor de învățămînt cu inspectori metodiști care să aibă sarcini numai pe linia muncii educative. Pe plan raional și orășenesc propunem să se organizeze cercuri pedagogice ale profesorilor diriginți fie pe grupe de școli, fie pe clase. Astfel de forme, experimentate și în orașul nostru, s-au dovedit a fi în bună măsură utile. Prof. VALER POPA responsabilul cercului pedagogic al profesorilor diriginți din orașul Cluj în articolul cu titlul de mai sus, apărut în numărul 840 al gazetei noastre au fost rele- vate unele aspecte legate de utilajele laboratoarelor școla- re, exemplificate cu situația existentă în laboratoarele Li- ceului nr. 25 din Capitală. După cum era și firesc, între- prinderea de material didac- tic a intrat sub obiectivul dis- cuției prin prisma unor laude binemeritate, dar și prin aceea a unor observații critice. Cu o promptitudine egalată de sim- țul de răspundere cu care a fost întocmit, răspunsul trimis de I.M.D. redacției noastre re- prezintă, în fond, o luare de poziție, nu atît prin explicații, cît prin măsurile pe care le anunță. Din insuși conținutul său se vede că întreprinderea de material didactic se preo- cupă efectiv de continua îm- bunătățire a activității sale. Se arată astfel, în răspunsul I.M.D.-ului, că doi salariați ai întreprinderii s-au deplasat la liceul respectiv, unde au exa- minat materialul didactic. în urma acestei examinări au fost luate o serie de măsuri corespunzătoare. De pildă, voltmetrul Hoffmann nu func- ționa din cauza robineților de masă plastică. S-a luat măsura ca acești robineți să fie înlocuiți cu robineți din sticlă. La trusa „Scară de tu- buri pentru descărcări în vid progresiv" s-a constatat că pătrunde aer în tuburi din cauza sudurii sticlă-metal, care s-a degradat în timp. Fabri- cația acestei truse a fost sis- tată în vederea îmbunătățirii produsului, atît prin înlocui- rea tuburilor de sticlă cît și prin asigurarea unei mai bune etanșeități a electrozilor. în același timp s-a hotărît ca trusele de magneți să cuprin- dă și o bobină magnetizoare, care să permită reîmprospăta- rea magnetizării în laborato- rul școlii. Răspunsul I.M.D. mențio- nează că unele dintre utilajele criticate în amintitul articol — ca de pildă trusa electroni- că, mașinile pneumatice etc. — nu se mai fabrică în pre- zent, fiind excluse din produc- ție tocmai datorită deficiențe- lor lor funcționale. Ele au fost înlocuite, în cadrul procesului de modernizare a aparatajului didactic, prin utilaje noi, care au și intrat sau vor intra în curînd în producție. Ținînd seama de creșterea continuă a dotării școlilor cu aparate și materiale cu o com- plexitate tehnică sporită, ar- ticolul „în laboratoarele șco- lare" menționa o serie de ce- rințe privind întreținerea și repararea materialului didac- tic. în legătură cu această problemă, conducerea I.M.D. ne-a relatat că ia în con- siderare mai multe soluții. Astfel, ar fi posibilă orga- nizarea reparării materialu- lui didactic la sediul școli- lor prin deplasarea unor ate- liere autopurtate ale I.M.D., sau organizarea în toate re- giunile, pe lîngă unele școli profesionale (eventual, în vii- tor, pe lîngă unele licee indus- triale) a unor secții de repara- ții ale I.M.D. Soluția asupra căreia conducerea întreprinde- rii accentuează însă cel mai mult este organizarea la nive- lul regiunilor de ateliere de reparare a materialului didac- tic încadrate cu doi trei spe- cialiști. instruiti în cadrul unui curs de perfecționa- re la I.M.D. și care să se de- plaseze după un program spe- cial în școli pentru efectuarea diferitelor reparații. în același timp I.M.D. se angajează să furnizeze piese curente de schimb atît acestor ateliere de reparații, cît și direct școlilor chiar în cadrul truselor cu- prinzînd noile aparate ce vor fi livrate. I.M.D.-ul își propu- ne de asemenea să organizeze în fiecare regiune laboratoare model, în cadrul cărora specia- liștii I.M.D. și profesori cu o bună pregătire de specialita- te. să facă periodic demon- strații cu privire la mînuirea și întreținerea diferitelor apa- rate. în înch iere, răspunsul re- dactat de I.M.D. cuprinde angajamentul muncitorilor și inginerilor întreprinderii de a se strădui neobosit pentru ri- dicarea continuă a nivelului calitativ al producției. „Intre politețe și conștiință profesională44 Articolul „Intre politețe și conștiință profesională", apă- rut în nr. 827 al „Gazetei în- vățămîntului", semnala o se- rie de lipsuri în pregătirea la matematică a absolvenților claselor I—IV de la Liceul nr. 2 din Pitești. Analizînd situația predării matematicii la aceste clase, direcția liceului a constatat, așa cum ne relatează într-o scrisoare, că deficiențele sem- nalate în articol se datoresc, între altele, insuficientei pre- ocupări a comisiei metodice pentru ridicarea nivelului pre- dării, aplicării nejudicioase a sistemului de notare, insufici- entei legături cu părinții ele- vilor etc. Pentru înlăturarea acestor deficiențe, conducerea liceului a sporit numărul asis- tentelor la orele de matemati- că predate Ia clasele I—IV și a dat elevilor lucrări de con- trol pentru a constata gradul lor de pregătire și a luat măsuri în vederea îmbogă- țirii și aprofundării cunoștin- țelor lor. în același timp, s-au inițiat schimburi de experi- ență între învățători, popu- larizîndu-se cele mai bune metode de predare a matema- ticii la clasele I—IV. De ase- menea, s-au luat măsuri pen- tru intensificarea activității comisiei metodice și pentru a- plicarea riguroasă a normelor sistemului de notare, astfel îneît să nu li se acorde elevi- lor note mari în mod nejusti- ficat. S-a stat de vorbă și cu părinții elevilor, cărora li s-a arătat că ajutorul pe care îl acordă copiilor lor nu trebuie să constea în a le rezolva pro- blemele și exercițiile, ci în a supraveghea rezolvarea corec- tă a acestora. de cei care obțin rezultate mediocre în condițiile mai sus menționate ? Fără îndoială că da. Mai întîi, pen- tru că ei nu pot constitui „proble- me“ în sensul celor de mai înainte ; în al doilea rînd, pentru că și acți- unea pedagogică va fi cu totul dife- rită. într-adevăr, dacă elevul „me- diocru" muncește cu sîrguință și se- riozitate, dacă face tot ce poate pentru a-și îndeplini obligațiile șco- lare, ce rost are să-i punem în față exigențe la care nu poate răspun- de ? Efectul ar fi opus celui urmă- rit. în loc de a se îndrepta, el ar fi descurajat și demobilizat în urma unei asemenea intervenții. Ceea ce este Indicat în acest caz este sădirea încrederii în forțele proprii, spri- jinirea fiecărui pas înainte pentru temeinica sa consolidare etc. Așa dar, nici față de elevul mediocru în adevăratul înțeles al cuvîntului nu adoptăm o atitundine fatalistă, ci dimpotrivă, mobilizăm toate for- țele colectivului pedagogic și ale familiei pentru a obține continua perfecționare a capacităților sale de muncă. Totul este de a privi această sar- cină cu realism și cu simț de răs- pundere. Profesorului nu i se poate imputa nimic pentru rezultatele la învățătură ale acestui elev, dar lui îi revine răspunderea pentru valo- rificarea maximă a resurselor in- telectuale și morale ale acestuia. Nu rareori se constată că din rîn- durile elevilor care fac pași mărunți înainte și se prezintă, Ia un moment dat, cu rezultate mediocre, dar de- pun o muncă încordată pentru în- sușirea cunoștințelor, se desprind cu timpul (de-a lungul anilor școlari- tății) adevărate valori care depă- șesc uneori pe cei care inițial au manifestat posibilități și perspective promițătoare, dar, din diferite ca- uze, nu s-au realizat. Acest lucru să nu fie tălmăcit ca pledoarie pentru mediocritate, ci pentru înțe- legere științifică față de ritmul di- ferit în care se dezvoltă fiecare in- dividualitate în diferite etape. Și în evoluția elevilor buni sau foarte buni pot interveni disconti- nuități (momente, etape) cînd capa- citatea de muncă scade (îndeosebi la vîrsta pubertății), nici dezvolta- rea acestora nu este totdeauna con- tinuu ascendentă, ci poate fi con- tradictorie (cu „căderi", reveniri etc.). Ce înseamnă un tratament pedago- gic corespunzător pentru acești elevi ? înseamnă atenție, încurajare și sprijin multilateral în dezvolta- rea aptitudinilor, a capacității de muncă. Profesorul trebuie să simtă, să „intuiască" ceea ce se întîmplă cu elevul în fiecare moment, să-i acorde sprijin pentru depășirea di- ficultăților la timpul potrivit, să fortifice și să consolideze ceea ce este pozitiv, să contribuie la dez- voltarea lui pe această cale. A su- gera copilului că are anumite cali- tăți înseamnă a i le cultiva — aceasta este o indicație extrem de valoroasă, după părerea noastră, în orientarea muncii cu elevii. Măsu- rile necesare trebuie stabilite de la caz la caz, cu perspectiva clară a posibilităților și cu utilizarea întregii game de mijloace și procedee di- dactice și educative. Aspectele prezentate arată cît este de variată și de diferențiată această „lume" a elevilor cu rezultate me- diocre la învățătură. De fapt, este categoria cea mai complexă, care pune cele mai dificile probleme în fața pedagogului. Rezolvarea acestor probleme pre- supune . — Analiza amănunțită, nu numai cantitativă (statistică) și de supra- față (limitată la luarea în consi- derare numai a rezultatelor), ci cali- tativă, care să ducă la delimitarea aspectelor caracteristice, a cauze- lor specifice, la stabilirea modalită- ților adecvate de acțiune pedago- gică. Modul cum se analizează în fiecare școală aspectele conerete ale problemei este hotărîtor pentru justa orientare a colectivului peda- gogic. — Realism, consecvență și stăru- ință în munca pedagogică cu elevii „mediocri", cu perspectiva clară a evoluției acestora. — Continua atragere a elevilor „mediocri" în rezolvarea diferitelor sarcini școlare în cadrul colectivu- lui respectiv, îmbinată cu stimularea și educarea intereselor de cunoaș- tere ale acestora, a dragostei față de învățătură, cu cultivarea trăsă- turilor pozitive ale voinței și per- sonalității. — Exigență continuă, ascendentă, și rațională față de munca elevi- lor, îmbinată cu autoexigență ca- drelor didactice față de nivelul re- alizării tuturor sarcinilor pedago- gice. — Crearea unui climat de în- credere și optimism pedagogic atît în rîndurile colectivului pedagogic, cît și în rîndurile elevilor, îmbinat cu evitarea oricărei grabe, a ori- căror exagerări, concluzii pripite, unilaterale etc. — Colaborarea permanentă și concretă a tuturor factorilor (profe- sor, diriginte, părinți, organizație de tineret) ce pot contribui la rezol- varea problemelor. în rîndurile de față am abordat doar unele aspecte, considerate de noi importante în momentul de față, ale „mediocrității" în școală. Pro- blema este însă mult mai complexă și necesită o analiză multilaterală, care să valorifice experiența pozi- tivă a școlii noastre. Lector univ. V. RADULIAN Institutul pedagogic de 3 ani Bacău Detunatele, monu- ment al naturii patriei noastre din Țara Moți- lor, prin pitorescul și textura rocii eruptive din care sînt constitui- te, reprezintă un punct de atracție pentru tu- riștii care ne vizitează țara. Cele două piscuri ale lor sînt constituite din bazalt cu olivină și magnetit, prezentîndu- se sub forma unei în- grămădiri de nenumăra- te coloane prismatice, de culoare cenușiu-negri- cioasă, situate una lîn- gă alta. Caracterele pe- trografice ale acestui rar, unic monument natural, ca și modul cum s-a făcut punerea lor în loc constituie o- biectul unor atente cer- cetări ale specialiștilor, care caută să determine dacă reprezintă conuri vulcanice, lacolite sau conuri de umplere, eroi- dite. PAGINA 3 La cercul de aeromodele de la Casa pionierilor din Roman ii Bimioira' I Adunările sindicale trimestriale O dată cu încheierea trimestrului II, pe agenda de actualitate a orga- nizațiilor sindicale din școli au fost înscrise lucrările de pregătire și or- ganizare a adunării sindicale meni- te să analizeze munca din perioada anterioară și să-i mobilizeze pe membrii de sindicat la eforturi spo- rite în ultima etapă a anului școlar. După cum se știe, adunările sindi- cale trimestriale dezbat probleme le- gate de activitatea profesională a membrilor de sindicat, de modul în care se desfășoară acțiunile cultu- rale, ca și de măsura în care se tra- duc în viață sarcinile privind asi- gurarea condițiilor de muncă și de viață ale oamenilor școlii. Atunci cînd adunările sînt bine pregătite, cînd discuțiile purtate de membrii de sindicat au un caracter concret, cînd se fac, pe baza analizei apro- fundate a muncii, propuneri bine gîndite, adunările trimestriale au o deosebită importanță pentru ridica- rea la un nivel mai înalt a activi- tății organizațiilor sindicale din școli. „Eficiența adunărilor sindicale trimestriale, ne spunea tovarășa Veronica Oncescu, responsabila gru- pei sindicale de la Liceul nr. 25 din Capitală, este determinată de buna ei pregătire, înțelegînd prin aceasta nu numai măsurile strict organizato- rice, ci, mai ales, orientarea în con- ținut a acestor adunări. Aceasta în- seamnă, de pildă, ca din multiplele probleme care se ridică în activitatea profesională a membrilor de sindi- cat, referatul ce urmează a se pre- zenta în adunare să rețină și să a- nalizeze pe cele mai actuale și im- portante. In școala noastră, în etapa actuală o bună parte din preocupă- rile cadrelor didactice se leagă de pregătirea elevilor din clasele a VHI-a și a Xl-a pentru examenele de absolvire și maturitate. De aceea adunarea sindicală pe care o pre- gătim va examina o serie de pro- bleme privind modul în care pot și trebuie să fie sprijiniți profesorii care asigură pregătirea elevilor din aceste clase. In mod concret ne-am gîndit ca în etapa finală a anului școlar să-i descongestionăm de sar- cinile care nu se leagă direct de a- ceastă preocupare. Biroul grupei sindicale va pune, de asemenea, în dezbaterea adună- rii o serie de probleme legate de eficiența muncii educative, de rolul pe care îl are în această direcție exemplul personal al educatorului. Firește, aceste probleme vor fi ilus- trate cu exemple concrete, din care să rezulte în mod convingător con- cluzia că stilul de muncă al profe- sorului, comportarea lui influențea- ză în cea mai mare măsură stilul de muncă și comportarea elevilor. Aș vrea să subliniez că asemenea probleme, ca și altele pe care nu le-am menționat aci, deși formează obiectul atenției noastre în referat, nu au fost incluse în mod întîmplă- tor. Ne-am oprit la ele întrucît de buna lor rezolvare depinde în pri- mul rînd mobilizarea membrilor de sindicat la îndeplinirea în cît mai bune condiții a tuturor sarcinilor ce le revin pe linie profesională în ultimul trimestru". Un alt grup de probleme care se vor dezbate în adunările sindicale este cel referitor la activitățile cul- turale destinate membrilor de sin- dicat. ,,Ne-am gîndit, ne spunea tovară- șul Marin Ciușcă, responsabilul cul- tural din comitetul sindicatului în- vățămînt, din orașul Fălticeni, să îndrumăm organizațiile sindicale din școli pentru a folosi adunările sindicale trimestriale în scopul dez- baterii acțiunilor cultural-educative care urmează să se desfășoare în etapa finală a anului școlar. Aces- tea vor fi întrucîtva diferite de cele organizate în perioada anterioară. In primul rînd, se va acorda o mai mare atenție sprijinirii acțiunii de documentare a cadrelor didactice în I I problemele specifice încheierii anu- lui școlar. Apoi, ne propunem să in- tensificăm acțiunile cultural-sporti- ve, să organizăm mai multe excursii etc. De reținut că toate acestea vor trebui să aibă un caracter recreativ, să asigure cadrelor didactice, aflate într-o perioadă de intense eforturi intelectuale, posibilități de odihnă, de relaxare". „In adunările sindicale trimestria- le se vor discuta și unele probleme privind munca de asigurări sociale — ne-a spus tovarășa lulia Gheor- ghiu, vicepreședintă a comitetului sindicatului învățămînt din orașul Tecuci. Referatele nu vor face în acest domeniu un simplu bilanț al activităților desfășurate, ci vor urmări mai ales să dezbată proble- mele care se ridică, în scopul unei mai bune soluționări în viitor. Se vor pune în discuție, de pildă, pro- bleme privind crearea celor mai bu- ne condiții de muncă în etapa finală a anului școlar, ca și unele măsuri menite să preîntîmpine eventualele îmbolnăviri de sezon". „Pentru comitetul sindicatului, desfășurarea în condiții bune a adu- nărilor sindicale trimestriale în gru- pe reprezintă un prilej de ridicare a nivelului activității acestora — ne-a spus tovarășul Gheorghe Diaco- nescu, președintele comitetuliu sindi- catului învățămînt din raionul 1 Mai. Comitetul sindicatului nostru sprijină pregătirea adunărilor, acor- dînd un ajutor concret la întocmirea referatelor, astfel încît acestea să pună în discuție problemele cele mai însemnate ale activității sindi- cale. Desigur, membrii comitetului sindicatului vor participa la aceste adunări, iar după ținerea lor vor exa- mina măsurile ce se impun pentru sprijinirea organizațiilor sindicale din școli în vederea unei contribuții sporite la întreaga muncă a mem- brilor de sindicat". în ultima perioadă. Biblioteca centrală pe- dagogică, a primit prin achiziții și schimburi curente cu instituțiile culturale din străinătate, o serie de lucrări inte- resante din domeniul pedagogiei, psihologiei pedagogice, educației, didacticii etc. Iată cîteva din aceste lucrări: Prokofiev A. V.: Pro- grammirovanoe obuce- nie. Programmirovanîe ucebniki. Mașini dlea o- buceniia (învățămîntul programat. Manuale pentru învățămîntul programat. Mașini pen- tru instruire). Moskva, Ministerstvo oboronî SSSR 1965. (II 34 299) *) Lehmann Ottokar: Das Experiment in Geo- besonderer Berucksich- tigung der Behandlung der .allgemeinen physi- schen Geographie in der 9 Klasse (Experimentul în predarea geografiei. Cu privire specială la predarea geografiei fi- zice în clasa a IX-a). Berlin, Volk und Wi- ssen, 1964. (III 34. 746). Lucrarea cuprinde : principii generale teo- retice de folosire a ex- perimentului în preda- rea geografiei, se refe- ră la poziția metodică a experimentului în predarea geografiei, la particularitățile pregă- tirii tehnico-organizato- rice a experimentului geografic, la unele pro- bleme metodice de bază cu privire la experimen- tul geografic folosit' în cadrul lecției. Se dau e- xemple de lecții pentru folosirea experimentului geografic. • * * Handbook of Re- search on Teaching. A Project of the American Educațional Research Association. Edited by N. L. Gage. (Manual de cercetare asupra predă- rii. Proiect al asociației americane pentru cerce- tări pedagogice. Sub re- dacția lui N. L. Gage) Chicago, RandMcNally, 1965. (II 35. 128) După o serie de ori- entări teoretice, lucrarea tratează probleme de metodologie cu privire la cercetarea predării și prezintă cercetări asu- pra diverselor clase și discipline de învăță- mînt. Soubiran, Giselle, B. Mazo, Paul: La readap- tation scolaire des en- fants intelligents par la reeducation psichomo- trice (Readaptarea șco- lară a copiilor inteli- genți prin reeducare psihomotrică). Paris, E- dition Doin, 1965. (III 35. 520) Autorii abordează as- pecte ale situației reedu- cării psihomotrice în terapeutica psihopeda- gogică, precizează sco- purile reeducării, se re- feră la reeducarea în grupe șî în ședință in- dividuală. CUHNII ; «HA UNIUNEA SOVIETICĂ In orașul Celeabinsk a avut loc, nu de mult, deschiderea solemnă a școlii pentru tinerii cosmonauți, în- ființată din inițiativa Comitetului orășenesc al Comsomolului și a con- ducerii școlii militare din localitate. Aici învață peste 50 de tineri, recru- tați dintre elevii claselor a IX-a de la școlile din Celeabinsk. Ei sînt fruntași la învățătură, deosebit de activi în viața obștească, pasionați după aviație și cosmonautică. Cursurile, cu durata de 2 ani, au loc duminica. Elevii studiază bazele aviației, ca și teoria și practica zbo- rurilor cosmice. După terminarea școlii de zece ani, și concomitent, a cursurilor școlii pentru tinerii cos- monauți, absolvenții vor fi primiți cu prioritate în instituțiile de în- vățămînt ale aviației. R. P. POLONĂ In prezent, preocuparea de bază a oamenilor de știință din domeniul pedagogiei din R. P. Polonă o con- stituie metoda de predare „pe pro- bleme", diferită de metoda expune- rii cunoștințelor de către profesor. Lecțiile decurg cam în felul ur- mător : tema care urmează a fi stu- diată este împărțită de profesor în probleme separate pe care elevii tre- buie să le elaboreze singuri, obți- nînd răspunsuri la întrebările puse amănunțit. Totalul răspunsurilor duce la o concluzie închegată și elevii își dau pe deplin seama dato- rită căror factori s-a ajuns la aceas- tă concluzie, ce volum de cunoștințe este necesar pentru înțelegerea temei. Clasa este împărțită în două gru- pe, dintre care una învață cu pro- fesorul, iar alta cu un fel de „ma- șini de învățat". Fiecare elev din această grupă are o mașină, însă toți lucrează la aceeași problemă. Mașina nu are nimic comun cu ma- șinile pentru controlul cunoștințelor utilizate în prezent în S.U.A. și ex- perimentate în Uniunea Sovietică. Este o cutie mică în care se află un rulou cu hîrtie înfășurată pe el. Pe fîșia de hîrtie sînt tipărite o serie de probleme și de informări. Elevul întoarce ruloul și ia cunoștință de probleme. In cursul lecției, adică în timp de 45 de minute, el trebuie să rezolve, cu ajutorul mașinii, cîteva probleme. Acestea sînt astfel elabo- rate încît gradul lor de dificultate crește treptat. Ultima problemă în- cheie un anumit ciclu tematic — de pildă, la istorie, o perioadă istorică. Apoi se trag concluziile, pe care ele- vii le analizează împreună cu profe- sorul. Este de remarcat că nu toate temele prevăzute în programe pot fi studiate cu ajutorul mașinii. De aceea grupa „cu mașini" învață și cu profesorul, participînd la lec- ții care se desfășoară însă tot după principiile predării pe probleme. Grupa de elevi care învață cu pro- fesorul studiază același material ca și grupa „cu mașini". La anumite intervale de timp, profesorii controlează cunoștințele însușite de elevii celor două grupe, comparînd gradul de însușire al ma- terialului. S-a ajuns, pe marginea acestui ex- periment, la unele constatări inte- resante. S-a observat astfel că elevii care învață cu ajutorul mașinilor își însușesc materialul studiat de două °) Cifrele din paran- teze reprezintă cotele de bibliotecă ale lucră- rilor respective. Didactica — Ori mai repede decît la o lecție tra- dițională. Elevii claselor experimen- tale, știind că trebuie să învingă sin- guri greutățile care se ivesc pe par- curs, lucrează mult mai activ. Cer- cetările au arătat că volumul cu- noștințelor lor depășește cu cel pu- țin 2O°/o volumul de cunoștințe pe care îl au elevii din clasele tradițio- nale. Nota medie de apreciere a cu- noștințelor la unele discipline în clasele experimentale a crescut cu o unitate. In școală a scăzut în mod considerabil repetenția. Rezultatele obținute i-au îndem- nat pe experimentatori să caute noi procedee de lucru. Folosind metoda de studiu pe grupe, descrisă mai sus, ei au trecut la organizarea lec- țiilor în cabinete pe obiecte. Lecți- ile sînt completate cu proiecții de filme, cu discuții, cu excursii, cu în- treceri pentru cea mai bună rezol- vare a problemelor etc. Paralel cu experimentările prac- tice, oamenii de știință din Comite- tul pentru științele pedagogice al Academiei de științe din R. P. Polo- nă au început revizuirea structurii disciplinelor din planul de învăță- mînt. Ei selecționează problemele e- sențiale, elimină capitolele de pri- sos, precum și noțiunile și definiți- ile mai puțin însemnate, cu scopul de a înlesni justa folosire a noilor metode de predare. GERMANĂ Sub influența dezvoltării vertigi- noase a „creierilor electronici" și ca urmare a lipsei de profesori, a în- ceput și în Republica Federală Ger- mană o vie discuție în jurul folosirii în școli a mașinilor de învățat. O firmă vest-germană oferă de pe a- cum o mașină de învățat la prețul de 3 200 mărci. Grup de studenți în fața noii clădiri a Universității Kim Ir Sen din Phenian — R. P. D. Coreeană. Funcția acestor „profesori auto mâți" care desigur nu pot înlocui în întregime pe pedagogi, ci consti- tuie doar un auxiliar, este aceea de a intensifica ritmul predării și de a face mai pregnante, cu ajutorul unor mijloace simple, cunoștințele învățate. Părerile pro și contra ma- șinilor de învățat îi preocupă îndea- proape și pe pedagogii vest-ger- mani. In permanență au loc congre- se de specialitate și simpozioane pe această temă. Esența discuțiilor se referă la următoarele aspecte : „pro- fesorii automați" trebuie în primul rînd să lucreze absolut sigur și să fie bine programați. Cu cît mai ne- complicate apar la prima vedere programele, cu atît mai multă mun- că se ascunde în ele. Fără îndoială că învățămîntul este astfel simplificat. Specialiștii nu trec insă cu vederea nici dezavantajele. Se arată astfel că în timp ce profe- sorii se străduie din totdeauna să-i obișnuiască pe elevi să nu răspundă întrebărilor fragmentar, ci prin fra- ze coerente, mașina de învățat uti- lizează exact metoda contrară și se mulțumește cu răspunsul corect. Chiar acest exemplu dovedește că pînă și în veacul mașinii de învățat „profesorul uman" este indispensa- bil. Totuși, va fi mai ușor pentru el, căci va putea controla mai comod progresele elevilor, va putea orga- niza din cînd în cînd discuții în le- gătură cu cele învățate și va putea lucra cu un număr mai mare de elevi decît pînă acum. Pedagogii vest-germani cred că principalul dezavantaj al lucrului cu mașina, care cere uneori subîmpăr- țirea materiei în peste 2000 de frag- mente, constă în faptul că, chiar dacă elevul își însușește într-un timp record anumite cunoștințe, la vîrstă de 20 de ani el nu va fi to- tuși în stare să citească o carte de peste 100 de pagini. Elevii ar putea acumula multe cunoștințe, dar el ar pierde însușirea de a înțelege prin propriul lor efort un text mai greu, nepreparat dinainte. domeniu de creație (Urmare din pag. 1) losîf Mathe — Slmleul Silvaniei Schemele pe care Ie pro- puneți pentru recapitula- rea cunoștințelor de fizică sint judicios întocmite și fără îndoială că își pot a- tinge scopul. Reținînd i- deea dv., am propus Edi- turii didactice și pedago- gice să analizeze o even- tuală folosire a unor sche- me de genul celor elabo- rate de dv. în cadrul ma- nualelor de fizică pentru clasa a X-a. Ileana Drăghicî — Bucu- rești Scrisoarea dv. privind introducerea treptată a e- levilor în matematica mo- dernă ridică o serie de as- pecte particulare ale pre- dării matematicii. Vă in- formăm că în prezent, în cadrul studiilor inițiate de Ministerul învățămîntului în legătură cu moderniza- rea predării matematicii, s-au luat în considerare și aspectele la care vă refe- riți. Aurel Drăguș — Făgăraș Preocuparea dv. de a a- sigura participarea activă a elevilor la lecție în ca- drul orelor de aritmetică ținute la clasele mici este binevenită. Ideea sporirii volumului de exerciții re- zolvate prin folosirea, la orele de aritmetică, a car- tonașelor cu exerciții, a- ceea a utilizării unui ca- iet special destinat muncii proprii din clasă a elevu- lui, ni se par nimerite cu condiția, așa cum ați sub- liniat și dv., de a constitui elemente de activizare și stimulare a muncii elevu- lui și de a nu-l supraîn- carcă. Justa lor dozare de- pinde de măiestria învăță- torului. Prof. Maria Cicu — Be- linț. Lugoj Am luat cunoștință cu satisfacție de preocupările manifestate de învățătorii și profesorii din raionul Lugoj în domeniul muncii politico-culturale în rîndu- rile țărănimii cooperatiste. Consfătuirea la care vă re- feriți, organizată la Belinț sub îndrumarea Comitetu- lui raional P.C.R. Lugoj, este de natură să întăreas- că efortul lucrătorilor din învățămînt pe această li- nie, să-i ajute în îmbună- tățirea continuă a activită- ții lor obștești. Prof. Ion Vasilache — Tîmăveni Sîntem întru totul de a- cord cu dv. că volumul și calitatea cunoștințelor fie- cărui elev trebuie să fie a- preciate nu după păreri prestabilite și subiective, ci numai în funcție de pregă- tirea lui reală. Firește că un elev bun poate să fie notat cu patru atunci cînd nu învață, după cum un e- lev în general slab poate primi nota zece dacă face dovada că și-a însușit la nivel maxim cunoștințele predate. Oscilațiile pe „verticală" între notele mici și cele mari sînt re- zultatul mai multor fac- tori : sîrguința Ia învăță- tură, capacitatea individu- ală, starea sănătății, com- plexitatea capitolului care se studiază etc. De aceea considerăm perfect valabi- lă afirmația dv. că elevul nu trebuie să fie „abonat din oficiu" la nota zece sau „condamnat" la nota patru. I. Marțolea — Stirbați, raionul Fălticeni Măsurile pe care vi le propuneți cu privire la îmbunătățirea predării o- biectului „Agricultura" — îmbogățirea conținutului lecțiilor prin folosirea ma- terialelor Congresului Coo- perativelor Agricole de Producție, legarea mai strînsă a studiului teoretic de munca practică din ca- drul cooperativei agricole locale etc. — vor contri- bui, de bună seamă, la ri- dicarea nivelului de pre- gătire al elevilor în aceas- tă direcție. Considerăm în- dreptățite cerințele dv. cu privire la îmbunătățirea calității manualelor de agri- cultură și la întărirea con- trolului și îndrumării muncii profesorilor de specialitate. Este meritorie, pe de altă parte, activitatea dv. pentru elaborarea unei monografii a școlii în care lucrați. Pentru obținerea unor îndrumări cu privire la interpretarea datelor culese este bine să vă a- dresați specialiștilor de la Facultatea de istorie a Universității din Iași. loan Nadișan — Cavnic Aspectele pe care ni le relatați în legătură cu ac- tivitatea cercului de biolo- gie din școala dv. sînt in- teresante. Fără îndoială, o astfel de activitate lărgește — așa cum spuneți dv. — orizontul științific al ele- vilor, le dezvoltă deprin- derile practice, îi familia- rizează cu munca de cer- cetare, contribuie la for- marea concepției materia- liste despre natură și la cultivarea sentimentului de dragoste față de patrie. Este indicat să intensifi- cați eforturile întreprinse în ceea ce privește legarea tot mai strînsă a activității cercului de condițiile loca- le, întărind astfel pregăti- rea elevilor pentru viitoa- rea lor muncă în produc- ție. loan Odobescu — Căia- nul Mic, Dej Este adevărat că repro- ducerile după cele mai va- loroase opere de artă con- stituie, așa cum spuneți, „un minunat material di- dactic pentru elevi". Pe a- ceastă linie s-au și între- prins o serie de acțiuni. In numeroase locuri sălile șco- lilor sînt împodobite cu copii după tablouri ale maeștrilor picturii române și universale. La dispoziția școlilor se află și unele al- bume ou reproduceri. De asemenea, o serie de ta- blouri sînt reproduse în unele manuale. Desigur însă că se poate face și mai mult. Reținem sugestia dv. cu privire la publicarea în ..Biblioteca școlarului" a unei ediții din „Pseudo- kineghetikos" cuprinzînd reproduceri ale tablouri- lor de care vorbește Al. Odobescu în eseul lui. Vom transmite această sugestie Editurii tineretului. moderne audio-vizuale iese din empirism, omogenitate și forma- lism. Didactica, și chiar metodicile obiectelor de învățămînt* se diver- sifică în mod uimitor. Cunoașterea fenomenelor și lucrurilor în condi- țiile naturale de dezvoltare cere, pe lîngă perfecționarea metodelor de învățămînt, și perfecționarea forme- lor de organizare a activității în procesul de învățămînt. Tipologia lecțiilor, excursia și vizita, legătura cu practica, caracterul aplicativ al cunoștințelor, accentul pe formarea și consolidarea deprinderilor, folo- sirea largă a unor forme cît mai variate și atrăgătoare de activitate, a inițiativei și activității indepen- dente și creatoare a elevilor— fac din didactică un domeniu al activi- tății vii, de căutări și înnoiri ne- contenite, cer din partea învăță- torilor și profesorilor spirit creator și pasiune. Acțiunea de raționalizare a acti- vității instructiv-educative își a- proprie tot mai mult mijloacele pe care i Ie pun la îndemînă cuceririle științei moderne — instruirea pro- gramată, mașina de învățat. Toate acestea arată cît de cuprin- zătoare și complexă este proble- matica optimizării eficienței învăță- mîntului pentru a corespunde vo- lumului sporit de cunoștințe și deprinderi, exigențelor formării per- sonalității omului societății actuale. Orientîndu-se deopotrivă spre mo- dernizarea conținutului învățămîn- tului, a metodelor lui, printr-un apel larg la mijloacele tehnice audio- vizuale și urmărind maximum de efecte sub aspectul educativ-forma- tiv, această problematică face din didactică un domeniu al crea- ției și înnoirilor, solicită multilate- ral atenția și eforturile atît ale pe- dagogilor practicieni, cît și ale cer- cetătorilor în domeniul pedagogiei. Ne-am referi, ca ilustrare, la o direcție de investigație și acțiune creatoare extrem de interesantă și utilă pentru accelerarea și optimi- zarea eficienței învățămîntului. Este vorba de cunoașterea și folo- sirea rațională în procesul de învă- țămînt a experienței cognitive a elevilor, a efectelor educative gene- rale, și îndeosebi intelectuale, pe care experiența de viață și mij- loacele de informație modernă le au asupra posibilităților elevului de a asimila cunoștințe și de a-și forma deprinderi. Datorită mai multor factori — între care nivelul cultu- ral al părinților, sistemul de mij- loace create de societate (educația preșcolară, jucării, parcuri pentru copii etc.) și îndeosebi mijloacele tehnice moderne de informație (ra- dio, cinematograf, televiziune etc.) — crește rapid experiența cogniti- vă a elevilor — curiozitatea, inte- resul de cunoaștere, spiritul de ob- servație, inventivitatea, capacitatea de gîndire, de interpretare, de înțe- legere, de exprimare corectă — constituind o bază aperceptivă apre- ciabilă de la care trebuie să por- nească și pe care trebuie să se spri- jine asimilarea cunoștințelor și for- marea deprinderilor. O regulă elementară a didacticii, formulată de multă vreme, preco- niza ca, în însușirea cunoștințelor noi, să ne întemeiem pe cunoștin- țele anterioare ale elevilor și să fa- cem mereu legătura cu acestea. A- plicarea în domeniul didacticii ac- tuale a aceleiași reguli elementare presupune atitudinea creatoare a învățătorului și profesorului pentru a descoperi la copii și a utiliza op- tim această experiență cognitivă în întregul proces de învățămînt, la fiecare disciplină și chiar la fie- care lecție. Această realitate modi- fică sensibil dimensiunile și impor- tanța procesului metodic. Se cere utilizarea rațională și cu cele mai adînci efecte a acestui fond, atît în transmitere, verificare, consoli- dare, cît și în aplicarea cunoștin- țelor însușite, în diferite tipuri de lecții și în diferite verigi ale fiecă- rei lecții. Aceasta cere însă din partea pedagogului nu numai pre- gătire și tact, dar și atitudine crea- toare. înnoirea didacticii și atitudinea creatoare în procesul de învăță- mînt reclamă o pregătire corespun- zătoare a personalului didactic în licee pedagogice, institute pedago- gice și universități, în activitatea de perfecționare. Modernizarea predă- rii și realizarea unei eficiențe op- time a învățămîntului în condițiile sporirii continue a volumului de cunoștințe și deprinderi ce trebuie însușite de către elev se poate reali- za cu profesori pregătiți în con- diții de studiu teoretic cu mijloace moderne și aplicații practice, ase- menea acelora care se cer înfăp- tuite de aceștia. In această direcție se orientează astăzi preocupările și munca de formare a viitorilor pro- fesori. Adevărat domeniu de creație, di- dactica solicită astăzi mai mult ca oricînd colaborarea strînsă și con- tribuția substanțială nu numai a pedagogilor, ci și a unor specialiști din alte domenii: psihologie, ciber- netică, matematică etc., pentru ela- borarea științifică a problemelor complexe ale procesului de învăță- mînt și pentru pregătirea unui per- sonal didactic care să- lucreze crea- tor. REDACȚIA si ADMINISTRAȚIA î București. Piața Srfnteii nr, 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali șl la difuzorif voluntari din unitățile de învățămînt. Tiparul 1 Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Piața Scinteii București. MIM