PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VA Hune< GAZETA 4 r Anul XVIII Nr. 842 Vineri 18 martie 1966 L INVATAMINTULUI ■■ 4 pag. 25 bani EDITATA DE MINISTERUL INVĂTĂMÎNIULUI SI COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN iNVATAMlNT Șl CULTURĂ 'va* ' ■ & ■ Didactica domeniu de creație In întîmpinarea Congresului U. T. C. PlfWA în ziua de 14 martie a.c. a avut loc plenara Consi- liului Central al Sindica- telor, la care au participat membrii și membrii su- pleanți ai Consiliului Cen- tral al Sindicatelor, membri ai Comisiei Centrale de Cenzori, președinții consi- liilor regionale ale sindi- catelor, șefii și adjunctii șefilor de secții și alți ac- tiviști ai C.C.S., redactori șefi ai publicațiilor sindi- cale, reprezentanți ai pre- sei centrale. La primul punct al or- dinii de zi, plenara a as- cultat informările Prezi- diului C.C.S. asupra des- fășurării alegerilor sindi- cale și de delegați la cel de-al V-lea Congres al sin- dicatelor, precum și con- cluziile privind rezultatele obținute în întrecerea so- cialistă pe anul 1965 și an- gajamentele luate pe anul 1966, cu primă etapă Ia 8 Mai, în cinstea celei de-a 45-a aniversări a creării Partidului Comunist Ro- mân. La punctul al doilea al ordinii de zl, plenara a hotărît convocarea, la data de 16 mai 1966, a celui de-al V-îea Congres al Sindicatelor din Republica Socialistă România cu ur- mătoarea ordine de zi : 1. Raportul de activitate al Consiliului Central al Sindicatelor pe perioada care a trecut de la Con- gresul al IV-lea al sindi- catelor și sarcinile ce re- vin sindicatelor din Repu- blica Socialistă România din hotărîrile celui de-al IX-lea Congres al Parti- dului Comunist Român, raportor tovarășul Con- stantin Drăgan, președin- tele C.C.S. 2. Raportul Comisiei Centrale de Cenzori a Consiliului Central al Sin- dicatelor, raportor tovară- șul Anton Emilian, preșe- dintele comisiei. 3. Raportul asupra mo- dificărilor la Statutul sin- dicatelor. raportor tovară- șul Ion Cotoț. secretar al C.C.S. 4. Alegerea Consiliului Central al Sindicatelor și a Comisiei Centrale de Cen- zori. Scutunndu-și de pe u- meri ultimele rămășițe ale iernii, orașele, satele, mun- ții, pădurile și-au primit oaspeții — sute și mii de elevi aflați în vacanță — cu lumină și soare. Dornici să afle cît mai mult despre înfăptuirile poporului nostru, dornici să cunoască bogățiile și frumusețile patriei, ele- vii poposesc la mindre le cetăți industriale, în fața zecilor de blocuri noi, în sălile spațioase ale muzee- lor și expozițiilor, imbogă- tindu-și sufletul și mintea cu noi comori de cunoștin- țe și simțăminte. MODERNIZAREA PREDĂRII GEOGRAFIEI în prezent au loc discuții largi cu privire la modernizarea predării, la înnoirea conținutului unor dis- cipline, a metodelor de transmitere a cunoștințelor, astfel incit pregăti- rea absolvenților liceului să cores- pundă cît mai deplin cerințelor dez- voltării societății socialiste, ale pro- gresului științei și tehnicii. Pornind de la aceste cerințe, se impune să luăm o serie de măsuri și pentru îmbunătățirea predării geografiei — obiect care contribuie mult la for- marea culturii generale a tinere- tului. Mă voi opri în primul rînd la geo- grafia patriei, deși, cum este și fi- resc, aceasta formează obiectul studiului în ultima clasă de liceu. Am putut constata, la concursurile de admitere în facultăți, că pe lingă candi- dați care cunosc in adîncime geo- grafia republicii noastre socialiste, sint și alții care, deși stăpîni pe o serie de cunoștințe in acest dome- niu, nu le pot corela. Se remarcă in special, la acești candidați, faptul că nu pot face legături între pre- zentarea economiei țării și specifi- cului geografic al acesteia. Cred foarte necesar ca în ultima clasă să se stăruie mai mult asupra prezen- tării problemelor de geografie eco- nomică, in așa fel incit elevii să înțeleagă faptele geografice care au condiționat amplasarea obiective- lor industriale, dezvoltarea în anu- mite regiuni a anumitor ramuri ale agriculturii etc. Apoi, consider că studiul geo- grafiei Republicii Socialiste Româ- nia trebuie corelat cu studiul isto- riei și literaturii patriei, avind în vedere faptul că poporul român s-a Didactica (cunoașterea procesului de învățămînt, principiile și metode- le de optimizare a lui, organizarea muncii de realizare a „modelelor" propuse în general și pentru fiecare obiect de studiu) suscită azi discuții aprinse. Una din cauze — cea mai importantă în fond — stă în faptul că bogăția de informații cu care so- licităm azi creierul elevului amenin- ță să-i blocheze acestuia putințele de păstrare și prelucrare, sau să ducă la un decalaj tot mai mare între progresul științei și tehnicii și pregătirea în masă a omului la ni- velul acestora. Unde ne aflăm și încotro ne în- dreptăm ? Didactica de azi repre- zintă, într-un fel, realizarea optimă a unei evoluții a didacticii, începută în Renaștere. Școala și pedagogia trecutului, cu ajutorul cuceririlor din domeniul psihologiei, au îmbo- gățit și precizat metode pe care pe- dagogia socialistă le-a preluat în ceea ce aveau mai bun. le-au adap- tat și le-au constituit într-un sistem propriu. De un mare ajutor aici au fost progresele din ultimele decenii ale psihologiei. Ele ne-au ajutat să deosebim metodele de cercetare de cele de învățare, să desăvîrșim vic- toria metodelor intuitive și mijloa- celor audio-vizuale împotriva sco- lasticii îmbibate de verbalism gol. să fundamentăm științific chiar și metodele de comunicare verbală a cunoștințelor, prin înțelegerea pro- ceselor gnoseologice ce se petrec la nivelul celui de-al doilea sistem de semnalizare (cuvîntul), la nivel și cu aparat de raționament matematic. Sîntem acum pe o culme, dar și într-un impas. lin mare impas. Vo- lumul de cunoștințe cerute omului modern, în producție și în viața so- cială, este imens și metodele cu- noscute și practicate nu-i mai pot face față. Ne dăm tot mai mult sea- ma că. mergînd mai departe pe linia perfecționării metodelor clasice, vom obține cel mult interpretări teore- tice noi și interesante, dar nu me- tode noi. Sau prea puțin acest lu- cru. Cum vom putea ieși din impas ? Cum am putea să sărim, ca să zicem așa, hopul ? Pentru ca să sari un hop — orice sportiv ne-o va spune — e nevoie să te sprijini bine pe locul de pe care sari. Nu este nici- dezvoltat și a creat pe teritoriul care formează harta actuală a României. Văd și multiple alte le- gături între geografie și diferite dis- cipline predate în școală. Cînd se predau formele de relief ale Republicii Socialiste România este bine să se facă apel la elemen- tele geologice. De pildă, zăcăminte- le de petrol din zona subcarpatică trebuie prezentate în funcție dc condițiile geologice în care s-au for- mat. Lecțiile de geografie trebuie să cuprindă de asemenea și o serie de noțiuni de biogeografie, prin care să li se facă cunoscute elevilor flo- ra și fauna unei regiuni în funcție de condițiile geografice și climato- logice. Legături cu chimia se pot face cînd se vorbește despre bogă- țiile naturale ale subsolului, a că- ror valoare economică este deter- minată de calitățile lor chimice. Am pornit de la ultima clasă în- trucît consider că studierea geogra- fiei Republicii Socialiste Româ- nia, în această clasă este deo- sebit de importantă. In continuare, pentru a mă referi la justa echili- brare a repartiției cunoștințelor de geografie pe clase, aș vrea să spun că în predarea acestor cunoștințe nu trebuie să existe pauze. In ceea ce privește programa claselor a IX-a și a X-a sînt de părere ca într-un an să se predea geografia țărilor socialiste și apoi a țărilor capitalis- te. Sînt pentru o astfel de împărțire pentru a ușura prezentarea proble- melor de economie și demografie pe sisteme. Mi se pare foarte necesar să se asigure un număr suficient de ore pentru studierea geografiei conti- decum cazul să întoarcem spatele didacticii clasice. Ar fi periculos. Trebuie să păstrăm din ea ceea ce conține ca esențial valabil. Să ne referim, de pildă, la capi- tolul „metode", unul din capitolele ce se cer revoluționate azi, în di- dactică, mai insistent In fond, a- vem două categorii de metode de învățămînt: metode de informare (la nivelul primului și celui de-al doilea sistem de semnalizare) și me- tode formative (exercițiul, contro- lul, lucrările practice). Acestea vor rămîne, desigur, în viitor. Perfecționate însă și cu alte mijloace. Alături de ele, nevoia și practica didactică ne vor aduce — și ne-au adus în parte — altele noi. E vorba de o adevărată încercare de răsturnare care se petrece azi în didactică, pe care o întîlnim pome- nită des în presa de specialitate sub denumirea mai ales de modernizare a metodelor de învățămînt. Este o încercare de transformare din teme- lie, care și ea este determinată deo- potrivă de cauze sociale, ca și de noua revoluție industrială. în ce constă esența modernizării metodelor de învățămînt și care sînt perspectivele ei de viitor ? Unele e- lemente de modernizare a metodelor de învățămînt. oricît ar părea de noi (și sînt. eti tehnică), oricît ar părea, de asemenea, de spectaculoa- se. nu fac decît să perfecționeze me- todele clasice. Ne gîndim, de pildă, ia toate mijloacele audio-vizuale pe care tehnica modernă ni le pune la dispoziție : radio, discuri, magneto- fon, diafilme, filme, televiziune. Fo- losirea unora dintre ele (filmul și televiziunea, de pildă), fac și obiec- tul unor controverse, adesea foarte aprinse. Nou aici este aparatul teh- nic superior, noi sînt și unele pro- cedee legate de folosirea acestuia, dar nu metoda însăși. Ceea ce pu- tem spune despre toate acestea este faptul că ele trebuie înțelese și fo- losite adecvat, nu combătute, cum se face uneori. Se vorbește uneori de un fel de concurentă neloială pe care ar face-o școlii cinematograful și televiziunea. Despre colaborarea lor (cel mult de o colaborare com- petitivă) ar trebui să vorbim mai de grabă. Mijloacele moderne audio- vizuale au o forță de solicitare a atenției cum n-au avut-o cele din nentelor. Cred că toate continentele trebuie să fie predate în aceeași măsură, fără a se lăsa lacune în cu- noașterea unora sau altora, fără a se considera anumite noțiuni mai puțin importante decît altele. Dacă viitorii specialiști vor avea posibi- litatea să cunoască în universitate, într-un mod mai aprofundat, geo- grafia continentelor, absolventul de liceu care nu se specializează în geografie va rămîne cu ceea ce a învățat aici. Or, datorită dis- proporției existente-între timpul a- cordat în școală acestor probleme și timpul afectat cunoștințelor de geografie fizică generală, există primejdia ca el să cunoască prea puțin din domeniul geografiei con- tinentelor. Omul cult al zilelor noastre nu poate fi lipsit însă de cunoștințele de geografie a conti- nentelor, de o cunoaștere la zi a dinamicii cu care se schimbă astăzi harta politică a lumii, a problemelor de geografie economică generală și regională. Se ridică în prezent o serie de probleme și în legătură cu moda- litățile de predare a geografiei. în rînduriie cadrelor didactice se ma- nifestă două tendințe cu privire la predarea geografiei. Unii cer elevi- lor mai ales să memoreze un nu- măr mare de denumiri ale unor locuri geografice, cifre privind su- prafețe și altitudini, longitudini și latitudini etc., în timp ce alții se orientează spre predarea dinamică a geografiei, începînd cu călătorii Prof. univ. CONSTANTIN HERBST (Continuare in pag. 4-a) trecut. Ar fi o imensă greșeală să ignorăm acest fapt. în plus, prezentarea fenomenelor în dezvoltarea lor (a caracterului lor dinamic, dialectic am putea spune) ele singure o pot realiza în mod sa- tisfăcător. în toate domeniile, la toate obiectele de învățămînt. Mij- loacele moderne audio-vizuale ne a- jută să cunoaștem cu adevărat lu- mea, materia în mișcare sub diferi- tele ei forme, să pătrundem în inti- mitatea proceselor, în desfășurarea istorică, dialectică — să precizăm și să adîncim. Răul despre care se vorbește — atîta cît este — nu pro- vine din natura acestor mijloace, ci din lipsa unor metode de folosire a lor. în această direcție trebuie să acționăm. Și cît mai grabnic. Elementul de modernizare cu ade- vărat revoluționar pentru didactica viitorului nu-1 constituie însă, după părerea aproape unanimă, tehnica nouă audio-vizuială. ci folosirea ci- berneticii în educație șiînvățămînt— instruirea și autoinstruirea progra- mată. înseși mijloacele audio-vizua- le ar deveni un element de revolu- ționare în măsura în care se înca- drează funcțional acesteia. Ele sint mijloace, pe cită vreme elementul cibernetic devine principiu, ridicînd procedeele psiho-pedagogice la nivel de logică matematică, dînd metodi- cilor și didacticii în general același nivel. Elementul revoluționar adus de ci- bernetică este, în general, cunoscut azi. Pînă nu de mult știința s-a străduit să explice sistemele mate- riale dotate cu viață, după modelul sistemelor realizate de om, potrivit legilor mecanicii. Materialismul dia- lectic a arătat falsitatea unei atari concepții, dar tehnica și știința n-au putut pune decît parțial în practică noua metodologie. Cibernetica răs- toarnă practica veche. Ea imaginea- ză și realizează mașini după chipul și asemănarea ființelor vii. Cu auto- matizare sau autoreglare, ca și în viață. Ceva mai mult: selectînd și simplificînd sistemele realizate (mo- delele), ea realizează un ritm și o precizie care nu se găsesc în viață. Dar care tot pentru viață sînt. Sînt doară produsele și prelungirea ei. Instruirea și autoinstruirea pro- gramată se grăbesc să preia, pentru formarea omului, principiile noii științe : prilej pentru noi studii de Prof. univ. doctor docent STANCIU STOIAN membru corespondent al Acade- miei Republicii Socialiste România (Continuare in pag, <4-a) Elevii unei școli de muzică înainte de a intra în sala de con- cert ? Nu, elevii unei obișnuite școli gene- rale — Școala nr. 56 din Capitală. Ală- turi de formarea o- rizontului de cultu- ră generală, școala le dă posibilitatea de a-ți cultiva talen- tul artistic. între 23—26 martie se vor desfășura lucrările celui de al IV-lea Congres al Uniunii Ti- neretului Comunist. Uteciștii, întregul tineret al patriei noastre întâmpină acest în- semnat eveniment din viața organizației sale revoluționare cu noi succese în producție, Ia învățătură, în munca de ridi- care a nivelului său politic, cultural și științific. Pentru uteciștii din rînduriie elevilor, întîmpinarea Congre- sului este un minunat prilej de a participa intens la diferite acțiuni educative. Un mare nu- măr de elevi ai școlilor gene- rale și profesionale din Capita- lă. de pildă, au participat la simpozionul cu tema „Tehnică modernă — profesiuni com- plexe", organizat de Comitetul orășenesc U.T.C. București. Uteciștii din școlile Capitalei vizitează de asemenea Muzeul de istorie a partidului, marile întreprinderi, vizionează spec- tacole menite să contribuie la educarea lor patriotică. Bogate acțiuni cultural- educative au loc în regiunea Iași. Sute de elevi de la șco- lile generale nr. 10, nr. 11 nr. 14 și de la liceele nr. 1, nr. 8 și nr.9 din Iași au vizitat muzeele din cadrul Palatului Culturii, în timp ce uteciștii de Ia Grupul școlar tehnico- profesional din localitate au participat Ia un concurs cu tema „Cel mai bun instalator" și la o amplă discuție pe tema „Trăsăturile morale ale tine- rilor din societatea noastră". Elevii din orașul Vaslui au prezentat spectacolul „Slavă tinereții noastre fericite", la care au participat peste 700 de spectatori, iar elevii din sa- tele raionului Vaslui au ascul- tat conferința „Comportarea tinerilor în societatea socialis- tă". La rîndul lor, uteciștii din orașele și satele regiunii Mu- reș-Autonomă Maghiară iau parte la întUniri cu acti- viști de partid, cu oameni de știință și cultură, la simpozioa- ne și manifestări cultural- sportive. Sute de elevi din ra- ionul Luduș, bunăoară, au par- ticipat Ia o întîlnire cu tov. Al. Szekereș, secretar al Comi- tetului regional Mureș-Auto- nomă Maghiară al P.C.R.. care MaBaBanoaBan a ținut în fața lor o expunere pe tema : „Tineretul, partici- pant activ la construirea so- cialismului". De asemenea, ele- vii din Miercurea Ciuo au as- cultat o expunere a tov. losif Walter, prim-secretar al Comi- tetului regional Mureș-Auto- nomă Maghiară al U.T.C., care le-a vorbit despre „Rolul tine- retului în societate". împreună cu toți uteciștii din producție, din institutele de cercetări etc., tinerii învă- țători și profesori întîmpină Congresul U.T.C. mobilizin- du-și forțele pentru obținerea unor noi succese. Alături de întregul corp didactic, ei aduc o contribuție însemnată în munca de instruire și educare comunistă a elevilor. In aceste zile de vacanță, uteciștii din rînduriie cadre- lor didactice ii antrenează pe pionieri și elevi la diferite ac- tivități educative. Ei vizitează cu elevii întreprinderi și șan- tiere, muzee, expoziții, organi- zează excursii, montaje muzi- cal-literare, simpozioane. Nu- meroși învățători și profesori din toate regiunile țării folo- sesc această vacanță, care co- incide cu zilele premergătoare congresului, pentru a vizita cu elevii lor muzeul Doftana, pentru a-i ajuta să cunoască noile obiective economice și sociale din raionul in care lo- cuiesc, din regiune, marile în- făptuiri dobîndite de harnicul nostru popor, sub conducerea partidului. In adunări ale activului U.T.C. se dezbate, în aceste zile, proiectul de statut publi- cat în presă. Uteciștii din rin- durile elevilor și cadrelor di- dactice participă la aceste adu- nări, își spun cuvîntul, vin cu interesante propuneri. Peste cîteva zile, de la tri- buna congresului, alături de ceilalți delegați al uteciștilor. elevii și tinerii învățători și profesori își vor exprima hotă- rirea de a munci cu întregul lor elan, cu întreaga lor ca- pacitate, pentru ca, alături de întregul popor, să contribuie din plin la îndeplinirea măre- țelor sarcini trasate de partid, la înflorirea României socia- liste. essEsaananBsaaai O preocupare de actualitate Fiecare diriginte organizează în cadrul orelor de dirigentie în pragul unei noi etape de activitate, o ana- liză a muncii, a rezultatelor pe care clasa respectivă, fiecare elev în par- te le-au obținut la învățătură- Pentru că acum în școli s-a în- cheiat o etapă de muncă — trimes- trul II — și în curind va începe o nouă etapă — trimestrul al III-lea— ne-am adresat unor diriginți solici- tîndu-i să-și împărtășească experien- ța lor în organizarea și desfășurarea orelor de analiză a muncii elevilor. Nu o simplă sumă a rezultatelor pozitive fi negative, ci precizarea cauzelor care le-au determinat „De la început aș vrea să subli- niez, ne-a spus diriginta Rodica Bo- toman, de la Liceul nr. 25 din Ca- pitală, că orele de analiză a muncii sînt necesare și deosebit de utile atît pentru diriginte cît și pentru elevi. Modul cum se organizează aceste ore, eficienta lor influențează în mare măsură rezultatele ulterioare la în- vățătură, bunul mers al tuturor ac- țiunilor clasei în general. în mod obișnuit organizez o sin- gură oră de analiză a muncii, și aceasta la început de trimestru. Atunci însă cînd constat existența unor lacune în pregătirea elevilor, apariția unor note slabe în catalog, cînd se apropie tezele sau unele pe- rioade care cer un efort mai susți- nut organizez o astfel de oră și la mijlocul trimestrului. Ce reprezintă, de fapt, ora de ana- liză a muncii ? Pentru mine și, firește, și pentru clasă, ea constituie un bun prilej de trecere în revistă a rezultatelor ob- ținute în trimestrul trecut, de sta- bilire a coordonatelor, a jaloanelor muncii pe trimestrul viitor. Desigur, nu mă limitez la a face o simplă sumă a rezultatelor pozitive și ne- gative, ci caut să precizez, împreună cu elevii, cauzele care au determi- nat o situație sau alta și în funcție de aceste cauze să stabilesc măsu- rile cele mai potrivite, fie că e vorba de măsuri care privesc clasa întrea- gă, o categorie de elevi sau cîte un elev în parte. Important este ca mă- surile acestea să fie clare, logice și convingătoare, ca la sfîrșitul orei elevii să știe ce au de făcut pentru etapa următoare de muncă. De pildă, în clasa a Vl-a „D“ unde sînt dirigintă, am avut cîțiva elevi care, bazîndu-se pe faptul că asimilează cu ușurință, că își însu- șesc cunoștințele în timpul predării, nu mai învățau temeinic acasă, nu studiau perseverent, continuu. Firește majoritatea au obținut note sub ca- pacitatea lor. La ora de analiză a muncii desfășurate în primul tri- mestru am discutat în special des- pre această categorie de elevi, sub- liniind că fără un studiu aprofundat nu se pot obține rezultate bune. Mă- surile luate atunci (discuțiile cu pro- fesorii, cu părinții, îndrumarea aten- tă a studiului elevilor respectivi etc.) au dat. în trimestrul trecut re- zultate bune". Pe baza unei pregătiri ample Dirigintele Anatol Pavlovschi, de la Liceul din Urziceni, consideră că eficiența orelor de dirigentie în care se analizează situația la învățătură Analiza muncii trimestriale a elevilor a elevilor depinde în mare măsură de modul cum este ea pregătită, de documentarea pe care o face dirigin- tele în vederea acestei ore. „In etapa care precede analiza — ne-a spus tov. Pavlovski — caut să cunosc toate faptele și datele necesare. Sursa cea mai importantă sînt profesorii clasei. De fapt, con- sider că nici nu se poate concepe o analiză serioasă a muncii elevilor fără ca dirigintele să discute în prea- labil cu toți profesorii clasei. De la profesori aflu progresele făcute de elevi, carențele unora în studiu, a- numite atitudini ale altora (hărnicie, perseverență, spirit colectiv — sau lene, egoism, indiferență etc.). După observațiile profesorilor îmi dau mai bine seama ce e pozitiv și ce e ne- gativ în situația generală a clasei, în situația fiecărui elev, pot înțe- lege mai bine anumite manifestări ale elevilor, pot trage concluzii asu- pra obiectivelor educative pe care trebuie să le urmăresc, asupra mă- surilor care se impun. De un mare folos îmi sînt și discuțiile cu părin- ții, în urma cărora cunosc cum evo- luează copiii în cadrul familiei. Abia după ce cunosc în amănunt toate aceste date organizez ora de analiză. De regulă, ea cuprinde două părți. In prima, pe baza documen- tării de care vorbeam mai sus, ana- lizez împreună cu clasa nivelul ge- neral la învățătură, stilul de muncă, atitudinea elevilor, oprindu-mă la a- numite cazuri pe care le socotesc mai semnificative. în cea de-a doua parte subliniez concluziile desprinse din analiza făcută și măsurile ce trebuie luate pentru etapa urmă- toare de muncă. Aș vrea să mai observ un lucru. Consider deosebit de important ca dirigintele să urmărească modul în care măsurile stabilite la ora de ana- liză a muncii prind viață, să se preocupe ca ele să fie aplicate, să ajute pe fiecare elev să le aplice. Altfel, ora de analiză nu-și atinge scopul". în funcție de specificul clasei și de condițiile concrete „In ceea ce mă privește, ne-a spus dirigintele Gh. Mihăilescu de la Școala generală nr. 4 din Focșani, sint de părere că orele de dirigentie Sesiune de comunicări De curind, în localul Liceului nr. 2 din Caracal a avut loc ‘o sesiune de comunicări științifice ale mem- brilor filialei locale a Societății de științe istorice și filologice. Au fost prezentate, cu acest pri- lej, comunicările : „Aspecte din ac- țiunile protestatare ale țăranilor ro- manațeni, desfășurate sub conduce- rea P.C.R., împotriva regimului burghezo-moșieresc între cele două războaie mondiale" (prof. I. Zamfi- rescu— Caracal), „Orașul Caracal în timpul revoluției de la 1848 și al Unirii Principatelor" (prof. emerit în care se analizează munca elevilor trebuie să se desfășoare diferențiat, în funcție de specificul clasei, ca și de etapele de muncă. Organizez alt- fel o asemenea oră la clasa a V-a, ai cărei elevi trebuie învățați să-și formeze un stil de muncă, să-și do- zeze timpul de studiu, eforturile, altfel la clasa a IX-a, ai cărei elevi sînt în primul an de liceu, și altfel la a Xl-a, unde se pun probleme în legătură cu pregătirea examenului de maturitate, cu alegerea profe- siunii etc. De asemenea, orele de analiză pe care le organizez cu elevii mei au un conținut diferit și în funcție de eta- pa în care se desfășoară. Dacă în prima parte a anului școlar cînd încă nu se precizase suficient situa- ția fiecărui elev, sarcinile erau tra- sate pentru întreg colectivul, acum, după două trimestre, cînd s-a putut constata cum evoluează fiecare membru al colectivului, ne oprim mai mult la problemele speciale pe care le ridică munca și comportarea lor. Fără îndoială însă că la orice cla- să ar fi organizate și în orice etapă s-ar desfășura, urmăresc ca orele de analiză a muncii să dezvolte spiritul critic și autocritic al elevilor, să-i ajute să se autoanalizeze în mod obiectiv, să-i învețe a desprinde ei înșiși concluziile necesare, să găseas- că soluțiile, căile cele mai bune pen- tru îmbunătățirea situației'1. Din cele relatate de diriginții cu care am stat de vorbă se desprinde concluzia că, în ansamblul orelor de dirigenție, orele de analiză a muncii au un loc și un scop bine determinat. Contribuind la educarea elevilor în spiritul unei munci dis- ciplinate, organizate, al unei atitu- dini sănătoase față de principala lor îndatorire — învățătura — de- prinzîndu-i să-și analizeze cu spirit de răspundere munca și comporta- rea, aceste ore sînt deosebit de eficiente atunci cînd sînt organizate cu seriozitate și pricepere, cînd se înlătură din cuprinsul lor formalis- mul, frazele declarative, angaja- mentele de circumstanță, cînd se desfășoară sub forma unei discuții firești între diriginte și elevi, ducînd Ia măsuri concrete, menite să cons- tituie jaloanele activității viitoare. Patru Crăciun — Caracal), „Gene- ralul Gh. Magheru" (prof. Gh. Micu—Tg. Jiu), „Un aspect a) apli- cării Legii instrucțiunii de la 1864 în orașul Caracal : pregătirea învă- țătorilor pentru școlile sătești" (prof. Silvestru Moraru — Caracal), „Gala Galaction — prozator" (prof. Marin Ciobanu — Caracal). Muzeul raional Caracal a organi- zat, cu prilejul sesiunii, o expoziție cu tema „Momente din Istoria ora- șului Caracal". DIN TRECUTUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI NOSTRU ȘCOLARI ȘI DASCĂLI S-au scris pînă astăzi multe și valoroase pagini despre istoria învățămîntului din țara noastră. Nu ne amintim totuși să fi întîl- nit cindva vreo lucrare în care vechea școală românească să apară înfățișată nu în lumina documentelor și actelor de ar- hivă, ci așa cum se oglindește ea în creația artistică a timpu- lui, in versurile și însemnările manuscrise ale contemporanilor sau în operele pictorilor de de- mult, surprinsă nu în litera hâr- tiilor de cancelarie, ci prin măr- turiile mustind de viață ale celor care au ucenicit pe băncile ei sau i-au privit pe școlari, aevea, cum se „pedepseau". * Sînt peste șase sute de ani de cînd un zugrav picta „a fresca", în cel mai curat stil bizantin, trei școlari români și pe dascălul care-i instruia, pe zidurile Bise- ricii Sf. Nicolae Domnesc de la Argeș. Ca și preceptorul lor, în- cărunțit și doct, și copiii aceștia nevîrstnici purtau jupanele lungi ale timpului, împodobite la poale și grumaz cu galoane de fir. în mîini duceau svitoace, suluri de pergament și tăblii cu inscripții slavone. Era în veacul descăle- catului țării. Din păcate, vor trebui să treacă secole pînă să mai putem semnala vreun alt document pictural de o asemenea factură și semnificație. Știința de carte se ținea însă în mare cinste la noi șl mulți dintre feudali își trimeteau odraslele dincolo de hotare pentru a se lumina în școli mai înalte. Re- gistrul Universității din Cracovia dintre anii 1405—1503 reține a- mintirea a numeroși tineri din Transilvania urmând cursurile vestitei școli polone, a cărei a- niversare a fost sărbătorită nu de mult. Un pios respect pentru școală reflectă, în primele decenii ale veacului al XVIII-lea, inscripția care înconjoară portretul mural al lui Preda Drugănescu de la Biserica din Stoenești-Drugă- nești (flfov), desemnând în per- soana lui un tînăr „care s-au înstrăinat din anul 1710 pentru învățătură, călătorind mai toată partea levropei..." Aproape si- multan, prin 1724, un „zugrav de subțire" din București pic- tează și el chipurile a doi școlari, Dumitrache și Gheorghe, printre ctitorii de la Stavropoleos. Sînt cei dintîi elevi ai Academiei domnești de la Sf. Sava, din cîți se cunosc pînă astăzi. Ei apar zugrăviți în glaful din dreapta al intrării, cu cărțile de studiu în mină, învesmântați în lungile lor dulame, peste care îmbracă mantii îmblănite, agrafate la gît. Dar nu toți tinerii puteau urma o asemenea școală înaltă; cei mai mulți feciori de români intrau ucenici la cîte un diac, în vreo mănăstire. „Să se știe de cînd am învățat eu carte la Neamțu, atunce era un diac domnesc și învăța la 7 gla- suri..."’) notează prin anul 1700 unul dintre acești flăcăi moldo- veni. Așa va deprinde buchiile și Stoica, ucenicul dascălului Damaschin, care prin 1728 învăța copiii la școala de slavonie de la Sf. Gheorghe Vechi din Bucu- rești, cum rezultă din propriile lui însemnări din acest an3). Nu știu cine să fi pozat minia- turistului ardelean anonim care prin anul 1729 alcătuia albumul cu desene în culori de apă „Trachten Cabinet von Sieben- burgen". unde, pentru prima oară în iconografia noastră veche, apărea figura unui școlar român din Transilvania („Ein walachiseher Student", cum spune legenda) înfățișat în drum spre școală, cu cartea la sub- suoară. Este parcă unul și același cu adolescentul Mori- șan, de mai tîrziu, care, pe la sfîrșitul veacului XVIII frec- venta cursurile unei școli din Sighet și prin 1800, așezat în Ungvar, își îndemna pana să-i depene amintirile: „O iubit condeiul meu Scrie ce am pățit eu La școală umblînd Și carte învățând... Imblat-am eu la o școală Cu cartea supt subsuoare In Sidet, în oraș In Maramureș"3) Sînt multe mărturii de foști școlari de la sfîrșitul secolului XVIII care își povestesc viața, pe margini de cărți, în rinduri ca acestea : „Să se știe de cînd am început a învăța grecește, de la alfa vita, la anul 1798 iunie 5, la dascălul Necola, și am în- vățat pînă la 1799, aprilie 2... Și apoi a dat ciuma la noi, în zilele prea luminatului Domn Constan- tin Ipsilant voevod și toată vara, pînă la iulie 25 m-am așezat la țară neînvățînd nimică, fără numai nebunii învățam. Si am început a învăța iarăși însă nu la Necola ci la epistatul Gheorghe de la Școala domneas- că pînă la 1800 Ghenar 1... Și a- poi am făcut început la Esop...“'). Pe un asemenea epistat, Gheorghe, de la Școala domneas- că Sf. Sava din București, sau pe altul ca el, îl înfățișează, față în față cu un elev, prin 1780 și frumosul desen din Ms. 1264 biblioteca Academiei Republicii Socialiste România. Dască- lul cu ișlic pe cap șade într-un jilț impunător și explică o lec- ție, agitînd brațele, în vreme ce discipolul cu capul descoperit, stă așezat alături pe o laviță respectuos, resemnat și atent, cu cartea în mînă... Este vremea cînd la școala Sf. Sava din București elevii bursi- eri începuseră să primească gra- tuit hrană, cărți și îmbrăcămin- te, poate prima uniformă șco- lară despre care avem știre 5). Prea puține din hârtiile timpu- lui ne vorbesc însă și despre co- piii care încercau să se „procop- sească" cu puțină carte prin mî- năstiri sau pe la dascălii de la orașe și sate. Iată-l în iulie 1796 pe Gheorghe copilul, trimis lui losif al Argeșului, la învățătură, de către Hagi Constantin Pop, sibianul. îl vedem parcă îmbră- cat în hainele noi care i se făcu- seră. cu giubeaua de șal îmblă- nită cu oaie, cu antereul de maniță, prea larg pentru un trup așa de firav ca al lui, cu ceac- șirii bogați din ilbichir roșu și cu iminei în picioare. Este por- tul modest al copiilor dați acum la carte la școlile din minăsti- rile Țării Românești, altul decît acela al școlarilor din Ardeal, pe care ni-i arată, în 1781, miniatu- rile care împodobesc manuscrisul Popei Sava din Rășinari, de pildă, sau decît portul călu- găresc al ucenicilor hărăziți vie- ții monastice, port pe care îl în- vederează tot acum miniatura din Ms. românesc 2488') (Biblioteca Academiei Republicii Socialiste România, fila I). E o epocă în care școlile să- tești încep a se înmulți pe în- treg cuprinsul țărilor locuite de români. Și, cîteva decenii mai tîrziu, la 8 iulie 1837, un pictor străin, Auguste Raffet, călătorind prin Banat, are prilejul de a privi și a desena, la Orșova, un grup numeros de școlari mititel, ieșind de la cursuri și îndreptîndu-se spre casăT). Tot lui îi datorăm acum și si- lueta unui elev de la Colegiul Sf. Sava din București, îmbrăcat în eleganta „uniformă" de croială apuseană a acestor vremi de primenire, un document deo- sebit de prețios pentru istoria școalelor noastre și care a tre- cut pînă astăzi aproape nebăgat în seamă. O pitorească și idilică viziune a unei școli bucureștene în aer liber, din jurul anilor 1830—1840 ne oferă deopotrivă și memoria- listica lui Ion Ghica și arta de desenator a francezului Charles Școlar mînăsțiresc (de la Ghigiu-Argeș î) răspunzînd în- trebărilor de examen — Minia- tură din sec. XVIII (Ms. 2488 B.A.R.S.R., fila 1). Doussault, trecător prin capita- la țării... Este vorba despre șco- lile care ființau la biserica de la Udricani, la Sfîntul Gheorghe și la Colțea, școli ce se țineau: „sub albastrul cerului, pe prispa bisericii, unde cînd ploua, copiii se ghemuiau în odaia țîrcovnicu- lui, jos pe cărămizi sau în clo- potniță. citeau și scriau in ge- nunchi și pe brînci...“s). Este exact imaginea pe care ne-o dă și gra- vura pe lemn, executată după desenul din 1842 al pictorului Doussault. Adăpostit de soarele fierbinte al verii, un bătrîn das- căl învață pruncii strînși în ju- rul lui, printre cruci și lespezi de morminte, la umbra pomilor din curtea bisericii... Parcă auzim „glasul ascuțit al cîtorva copii care strigau în gălăgie: „on, mislete, ucu — omu, pocoi, on...“ Așa trebuie să fi arătat și dascălul Chiose șl dascălul Stan, plătiți pentru osteneala lor de către cavafii, ișlicarii și cojocarii de pe uliță, cu „ce pe apă nu curge", cum scrie tot Ion Ghica, în amintirile lui. AL. ALEXIANU ’) Catalogul Manuscriselor de la Neamț, Revista pentru is- torie, arheologie și filologie voi. II, 130—141 și N lorga: Istoria literaturii românești voi. I ed. II, București 1925 pag. 97. 3) N. lorga, Istoria literaturii românești voi. II, ediția a Il-a, București 1928, p. 482. l) „Verș alcătuit în Ungvar de părțile cele cu... dor și a- mor..." (Ion Bîrlea, însem- nări din bisericile Maramu- reșului p. 75 N. 268 și N. lor- ga în „Revista Istorică" anul VII nr. 1—3 ian.—mart. *) Ms. 292 B.A.R.S.R. fila 1—3 (Ion Bianu, Catalogul manu- scriptelor românești Tomul 1 p. 643—644). Hurmuzachi Documente XIV (2 p. 1277). ’) Gh. Cronț Academia Dom- nească... în sec. XVIII. Stu- dii Revista de istorie Tomul 18 (1965) nr. 4, p. 833—848. ') Pentru ilustrațiile acestui manuscris, păstrat la biblio- teca Mitropoliei din Sibiu v. fig. 47 din lucrarea sem- nată de Cora Nicolescu: Mi- niatura și ornamentul cărții manuscrise din Țările Ro- mâne sec. XIV — XVIII. D Voyage dans la Russie meri- dionale et la Crimee par la Hongrie, la Valachie et la Moldavie, execute, en 1837, sous la direction de M. Ana- tole de Demidoff, dessinâ d'apres nature et litho- graphie par Raffet, Paris, 1848 (Cabinetul de Stampe B.A.R.S.R. și M.I.B. secția feudală mapa VII gravura I. Nr. inv. 11723). 8) Ion Ghica : Scrisori către V. Alecsandri, „Școala acum 50 de ani", scrisoare din februa- rie 1880). PROBLEMELE DE FIZICĂ Șl REZOLVAREA LOR Stabilirea relațiilor cantitative Intre factorii ce intervin în dife- rite fenomene fizice, studierea a- cestor fenomene prin rezolvarea u- nor probleme constituie elemente e- sențiale ale predării fizicii în liceu, întrucît aduc o contribuție de sea- mă la însușirea conștientă și temei- nică a cunoștințelor de fizică. De a- ceea este necesar ca profesorii de specialitate să acorde multă aten- ție înarmării elevilor cu deprinde- rea de a rezolva probleme. Cum se poate realiza această ce- rință, ce mijloace și procedee sînt indicate în acest scop — iată cîte- va întrebări Ia care redacția noa- stră a solicitat părerea unor cadre didactice din Cluj. Prof. Eugen Tellmann, Liceul nr. 11 : Rezolvarea problemelor constituie o parte organică a învățămîntului fizicii moderne. Dar a-i învăța pe elevi să rezolve asemenea proble- me nu este un lucru prea simplu. E necesară, în acest scop, o muncă sistematică, perseverentă. Consider deosebit de importantă analiza fiecărei probleme de fizică înainte de a porni la rezolvare. In ceea ce mă privește, caut să-i obiș- nuiesc pe elevi să stabilească la ce anume fenomen se referă problema în discuție, ca și mărimile care in- tervin în contextul ei. După aceea trec la analiza raționamentului ce conduce la rezolvarea problemei și abia apoi la aflarea și scrierea re- lațiilor matematice. Consider deosebit de importantă și analiza rezultatelor obținute pe parcursul rezolvării, mai ales în cazurile cînd relațiile matematice stabilite conduc la ecuații de gra- dul II, care au două soluții. Rezolvarea corectă a problemelor ne impune să reîmprospătăm con- tinuu cunoștințele esențiale studia- te anterior, deoarece din orice ca- pitol am lua o problemă, ea nu se poate rezolva numai pe baza cunoș- tințelor din lecția la zi. De exem- plu, mai toate problemele din ca- pitolul „Mașini simple" necesită, pentru rezolvare, cunoștințe despre energie, putere sau chiar cunoștin- țe de cinematică. Din acest punct de vedere are o mare importanță alegerea bine gîndită a probleme- lor propuse spre rezolvare. Trebuie să alegem sau să compunem pro- bleme care asigură realizarea legă- turii strînse între diferite capitole și, în mod implicit, repetarea con- tinuă a cunoștințelor studiate ante- rior. Prof. Nina Grădinaru, Liceul nr. 10 : In general, este cunoscut faptul că rezolvarea problemelor de fizică pune în fața elevilor cerințe mul- tiple. Intre altele, cere o gîndire lo- gică, imaginație dezvoltată, stăpîni- rea temeinică a cunoștințelor și se- sizarea legăturilor existente între ele. Dar experiența mi-a arătat că, oricît ar reuși elevii să facă față cerințelor amintite, dezvoltarea de- prinderilor de a rezolva probleme se realizează cu succes numai prin- tr-o exersare susținută. După părerea mea, într-o primă etapă este bine să propunem spre rezolvare probleme cu care vin în contact elevii în activitatea lor de zi cu zi. Sînt foarte indicate și pro- blemele-întrebări. încep întotdeau- na orele consacrate rezolvării de probleme cu una sau două aseme- nea probleme-întrebări, menite să trezească interesul elevilor, să orien- teze atenția lor asupra esenței fizice a problemelor. Consider că acest lu- cru este cu atît mai important cu cît rezolvarea problemelor numai prin calcule numerice poate disper- sa atenția elevilor. Prof. Ladislau Fey, Liceul nr. 12 : Problemele de fizică răspund u- nui scop multiplu : arată elevilor în ce anume direcții practice pot fi folosite cunoștințele referitoare la fenomenele și legile fizicii, le cla- rifică unele chestiuni insuficient în- țelese pe parcursul desfășurării dis- cuțiilor cu aspect .țeprețțc, «vtoeș- țiază interdependența dintre anu- mite fenomene pe care uneori ști- ința le desparte în vederea anali- zei lor mai profunde. In ceea ce privește rezolvarea a- cestor probleme, consider deosebit de importantă formarea capacități- lor de a analiza relațiile și de a le constitui în formule matematice. Se întîmplă uneori că elevii expun printr-un raționament corect pro- blema în discuție, fenomenele in- tervenite, însă nu le pot traduce în formule matematice. De aceea a- cord mare atenție înarmării lor cu priceperea de a folosi aparatul ma- tematic. De asemenea, caut să le formez deprinderea de a observa acțiunile forțelor și relațiile între acestea și le atrag atenția asupra faptului că toate mărimile vecto- riale trebuie tratate conform speci- ficului lor. Prof. Elena Chintoanu, Liceul nr. 9 : Se știe că la fizică nu se pot da „rețete" pentru rezolvarea unor probleme aparținînd aceluiași grup. Rezolvarea fiecărei probleme în parte cere din partea elevilor o con- tribuție creatoare. Urmărind să-i fac conștienți de această necesitate, caut să-i conving că îi vor putea răspunde numai dacă își clarifică minuțios noțiunile învățate. Desi- gur, scopul unei asemenea clarifi- cări nu este numai de a rezolva probleme în școală, ci de a asigura condițiile pentru aplicarea în via- ță, în producție a celor studiate. O deosebită eficiență pentru în- sușirea cunoștințelor de fizică are, după părerea mea, îmbinarea rezol- vării problemelor cu prezentarea experiențelor. In felul acesta expe- riențele constituie suportul intuitiv, iar problemele-aplicații numerice la fenomenele și legile studiate. Prof. Clara Szilagyi, Liceul nr. 1 : Cred că la dezvoltarea deprinderii elevilor de a rezolva probleme ar putea contribui mult și „Revista de fizică și chimie", dacă ar publica re- zolvarea integrală a problemelor propuse, astfel ca elevii să-și poa- tă confrunta soluțiile lor cu cele date de revistă. în lipsa acestei po- sibilități de control, elevii rămîn fără răspuns la problemele rezolva- te de ei și expediate revistei și, în loc să cerceteze mai departe calea ce duce spre rezolvare, încetează de a mai lucra în această direcție. Ar fi bine ca și manualele să cuprindă un număr mai mare de probleme cu grad de dificultate diferit. în scopul consolidării cunoștințelor referitoa- re la legi și formule s-ar putea da, după părerea mea, și exerciții sim- ple. Deoarece transformarea unită- ților din fizică cere mult timp, aș propune ca toate mărimile să fie ex- primate în Sistemul Internațional. Prof. lulia Cupcea, inspectoare : Firește că munca profesorilor de fizică pentru înarmarea elevilor cu deprinderea de a rezolva probleme ar avea roade mai bune dacă ma- nualele ar sprijini mai larg activi- tatea lor în această direcție. Sînt ne- cesare, în primul rînd, mai multe probleme simple și compuse. Apoi, se simte nevoia ca manualele să cu- prindă și probleme-întrebări. care contribuie mult la dezvoltarea gîn- dirii elevilor. Or, asemenea proble- me-întrebări lipsesc aproape cu de- săvîrșire din actualele manuale. Consider că ar fi posibilă și o mai strînsă legătură între manualele de matematică și cele de fizică. Autorii manualelor de matematică ar putea lua mai mult în seamă, în compune- rea problemelor, mărimile fizice. Spun aceasta deoarece în actualele manuale nu se face distincție, de exemplu, între densitatea absolută și densitatea relativă. Nu se obser- vă suficientă grijă nici pentru fo- losirea corectă a unităților fizice. Se remarcă de asemenea faptul că nu- mărul problemelor de fizică cu date din producție este destul de mic. In sfîrșit, trebuie spus că o parte din probleme sînt formulate neatractiv, din care cauză nu trezesc interesul elevilor. Conf. univ. Oliver Gherman, de- canul Facultăți de fizică de la Uni- versitatea „Babeș-Bolyai" : Profesorii de fizică întîmpînă, de obicei, o serie de greutăți în înar- marea elevilor cu deprinderea de a rezolva probleme Care este cauza acestor dificultăți ? Au problemele de fizică un anumit element specific care le deosebește de problemele de matematică și le face mai dificile ? După părerea mea, fizica este, deo- camdată, singura știință a naturii în care evoluția în timp a fenomenelor poate fi descrisă cantitativ într-un mod suficient de precis. Majoritatea fenomenelor fizice se supun unor legi care pot fi formulate cu destu- lă ușurință în limbajul matematic. Descoperirea legilor fizicii este re- zultatul unor îndelungate analize asupra unui număr imens de feno- mene naturale sau produse în labo- rator. Pornind deci de Ia observația vie, de la experiment, se obțin prin abstractizare legile ce guvernează o clasă de fenomene, legi care se pot exprima sub forma unor relații ma- tematice. Aceasta este o trăsătură distinctivă a legilor fizicii, care le face să se deosebească radical de teoremele matematice. Existența, la baza fiecărei legi fi- zice, a unui imens material experi- mental, de o foarte mare varietate, face ca înțelegerea acestor legi să fie mai dificilă. Desprinderea legii este rezultatul unui proces amplu de abstractizare, este o verigă extrem de importantă in lanțul cunoașterii. De acest fapt, însă, manualele de fizică pentru li- ceu țin prea puțin seama, conside- rîndu-se că o îngrămădire amorfă de date, experiențe, observații poate suplini formularea exactă a unei legi. Acest neajuns conduce atît Ia pierderea din vedere a esențialului — a legii — cît și la supraîncărca- rea manualelor. O altă deficiență importantă a manualelor de fizică este menționa- rea unui punct de vedere eclectic, prin combinarea unui punct de ve- dere istoric, evolutiv, cu unul fron- tal. Astfel legile se fărîmițează la infinit, apărînd nenumărate cazuri particulare ridicate la rangul de lege. Nu este de mirare, în aceste condiții, că elevul nu știe cum să abordeze o problemă care nu repre- zintă un simplu exercițiu imediat. Consider că acest neajuns se poa- te elimina parțial chiar în cadrul programei actuale dacă se renunță la o sumedenie de detalii nesemni- ficative, care constituie un balast în învățămînt și care împiedică forma- rea unei concepții juste, a unui mod științific de gîndire. Este, cred, vre- mea să se înțeleagă că fizica nu este o știință descriptivă, ci, așa cum am spus mai sus, este prima știință a naturii în care a putut fi stabilit un sistem coerent și cantitativ de legi de evoluție. Dacă se reține atit în expunere cît și în probleme esenția- lul, dacă se insistă asupra lui, elevii pot dobîndi treptat obișnuința de a rezolva și problemele de fizică mai complicate. * Reiese clar, din toate cele spuse mai sus, că există încă multe posi- bilități în vederea înarmării elevilor cu deprinderea de a rezolva proble- me de fizică. Folosirea lor va con- tribui neîndoielnic la mai buna pre- gătire a elevilor pentru studiul din învățămîntul superior, ca și pentru munca în producție. E. T. PAGINA 2 Pregătirea viitorilor profesori pentru mmica educativă An de an institutele pedagogice dau școlilor noastre cadre didactice cu o tot mai temeinică pregătire profesională, care răspund din ce în ce mai bine sarcinilor muncii in- structiv-educative. Se remarcă în- deosebi priceperea tinerilor peda- gogi în specialitate. Ei asigură lec- țiilor un conținut bogat, folosesc metode moderne de predare, reu- șind să-i înarmeze pe elevi cu cu- noștințe temeinice. Se știe însă că profesorul nA are numai sarcina de a fvahsmite cunoștințe, de a con- tribui la instruirea elevilor într-un anumit domeniu, ci și pe aceea de a realiza educația pa- triotică, moral-cetățenească, estetică de a forma trăsăturile de caracter specifice omului nou. Or, în acest domeniu, atît de important, rezulta- tele pe care le obțin tinerii absol- venți nu sînt pe deplin satisfăcă- toare. Destul de mulți dintre ei în- tîmpină greutăți în munca educati- vă în general și în special în desfă- șurarea orelor de dirigenție. Cauza dificultăților existente în acest domeniu o constituie, după pă- rerea mea, unele carențe ale studiu- lui în învățămîntul superior de spe- cialitate. Este vorba de faptul că în institutele pedagogice nu se acordă încă suficientă atenție pregătirii vii- torilor profesori în ceea ce privește munca educativă, orientării lor a- supra modului cum trebuie rezolva- te diversele aspecte pe care le ri- dică educarea comunistă a elevilor. Metodica desfășurării activităților educative ocupă, în cadrul cursului df pedagogie, un capitol destul de suruar. în ceea ce privește sarcinile muicii dirigintelui, acestea sînt ex- pediate, în manualul de pedagogie pentru institutele pedagogice. (Ed. didactică și pedagogică, 1964) doar în două pagini. La rîndul lor, semi- nariile de pedagogie, care de obicei reiau temele cursului, nu se ocupă nici ele prea mult de problemele muncii dirigintelui. Ar fi de așteptat ca măcar în ca- drul practicii pedagogice să se a- corde atenția necesară activităților educative. Cum stau lucrurile, însă, în această privință ? în „Caietul de practică pedagogică pentru institu- tele pedagogice de trei ani" (Editu- ra didactică și pedagogică, București 1964). sînt indicate următoarele ac- tivități educative : „Efectuarea prac- ticii educative prin asistarea Ia ac- tivitățile demonstrative organizate și conduse de profesorii școlilor de bază și participarea activă la ana- liza acestor activități Participarea la organizarea unor activități edu- cative. prin îndeplinirea sarcinilor trasate de profesorii școlilor de bază, organizarea și conducerea unor ac- tivități educative sub îndrumarea și controlul profesorilor școlilor de bază" (sublinierile ne aparțin). Este clar că, în aceste condiții, se negli- jează practica la activitățile educa,- tive, cele mai multa din acestea ră- mînînd la etapa demonstrativă. Practica pedagogică astfel organi- zată nu reușește să asigure tînărului profesor o cunoaștere temeinică a problemelor pe care le ridică munca educativă. Este absolut necesar, după păre- rea mea, ca studenții nu numai să asiste la unele activități educative, ci să lucreze efectiv, să organizeze și să conducă în mod individual (u- neori și pe grupe restrînse) fiecare activitate educativă din școală. Cred că ar fi bine ca încă din pri- mul an de practică, paralel cu lecții- le demonstrative și de probă, stu- denții să participe și la acțiunile e- ducative din școală. în ultimul an de practică el ar putea conduce ore de dirigenție, iar cu prilejul practi- cii pedagogice continue ar putea face de serviciu pe școală, ar putea organiza și conduce diferite activi- tăți în cadrul comisiei metodice a diriginților, al muncii cu părinții, în cadrul organizațiilor U.T.C. și de pionieri. Socotesc important ca în practica pedagogică să se dea studenților sar- cina de a studia particularitățile psihice ale unei clase întregi, preo- cupările elevilor, tonul fundamental al colectivului de elevi. Desigur, stu- dierea particularităților psihice ge- nerale și individuale nu constituie un scop în sine. Ea formează numai o parte a muncii pedagogice. Stu- diem copiii pentru a putea organiza procesul educativ, pentru a-i stabili un conținut adecvat în funcție de condițiile concrete, pentru a putea realiza obiectivele educației comu- niste. După ce au stabilit particula- ritățile psihice generale, studenții pot trece la alcătuirea unor tematici pentru orele de dirigenție în func- ție de sarcinile educative concrete și actuale ale clasei respective, în funcție de preocupările elevilor, de viața clasei. Este indicat ca materialele psiho- pedagogice generale întocmite de studenți, ca și tematicile orelor de dirigenție elaborate de ei să fie a- nalizate în ședințe la care să parti- cipe profesorul de pedagogie, profe- sorul de psihologie, metodistul și di- rigintele clasei respective. Acest sistem de lucru ar contribui într-a- devăr la legarea teoriei de practică în pregătirea studenților pentru munca educativă. Munca concretă de educare a e- levilor în timpul practicii pedago- gice va contribui la consolidarea și îmbogățirea pregătirii de specialita- te, pedagogice și metodice a studen- ților, le va dezvolta interesul și dra- gostea pentru munca de profesor. ALEXANDRU POPESCU- MIHAEȘTI asistent universitar Cînd trebuie predată teoria literaturii ? Pentru ușurarea procesului com- plex de percepere a operei literare, actualele manuale de limba română centru clasele V—VIII conțin o sea- mă de noțiuni de teorie literară le- gate, mai mult sau mai puțin feri- cit, de textele ce se studiază. Aceste noțiuni urmăresc în primul rînd să înlesnească mai buna percepere a o- perelor de diverse genuri sau specii, iar în al doilea rînd, să lămurească elevilor, pînă la sfîrșitul clasei a VlII-a, un șir de noțiuni de teorie a literaturii. Aceste deziderate se pot realiza însă numai dacă noțiunile sînt bine eșalonate pe parcursul ce- lor 4 ani, dacă sînt orînduite în mod gradat după importanță și dificulta- te, fără a se neglija posibilitățile reale pe care le au elevii din clasele V—VIII pentru înțelegerea lor. După cum se știe, studiul teoriei literaturii se continuă și se încheie în clasa a IX-a. Se pune întrebarea : ce s-a cîștigat în plus prin prelungi- rea studierii teoriei literaturii și în prima clasă a liceului ? Este oare acest „cîștig" proporțional cu timpul prețios răpit studiului istoriei litera- turii ? Se poate ușor constata că în clasa a IX-a elevii se întîlnesc cu prea puține noțiuni cu adevărat noi față de cele acumulate în clasele ante- rioare. Toate celelalte sînt reluări, chipurile „îmbunătățite", însă la un mod superficial, așa îneît elevii au de-a face cu aceleași definiții, schim- bate numai pentru că autorii de ma- nuale sînt alții. De exemplu, în clasa a VIII-a elevii au învățat că „O scri- soare pierdută" este o comedie, în- trucît ea conține elemente comice (Limba română clasa a VlII-a, ed. 1964, pag. 47), iar în anul următor li se spune „Comedia este opera dra- matică care trezește în sufletul spec- tatorului sentimente comice". (Limba și literatura română, clasa a IX-a, ed. 1965, pag. 166). Credem că defi- niția noțiunii de comedie se poate da în clasa a VlII-a, fără să se mai revină asupra ei și în clasa a IX-a, mai ales că „O scrisoare pierdută", studiată în clasa a VIII-a, se pre- tează la aceasta mai bine decît „O noapte furtunoasă", studiată în clasa a IX-a. Uneori definițiile oferite de ma- nualul clasei a IX-a sînt simpliste față de cele cunoscute de elevi din anii anteriori. Un exemplu ilus- trativ îl constituie definiția pastelu- lui — „Poezia lirică în care poetul zugrăvește tablouri din natură se numește pastel" (Limba și literatura română pentru clasa a IX-a, pag. 48) — după ce în clasa a Vl-a noțiunea amintită a fost definită mai com- plet : „Poezia în care scriitorul descrie un colț din natură (peisaj) exprimîndu-și sentimentele sale fată de acest peisaj se numește pastel" (Limba română clasa a Via ed. 1965, pag. 76). Același lucru se întîmplă cu multe alte noțiuni, : schiță, nuvelă, roman, doină, baladă, fabulă etc., care, deși au fost predate în școala generală, se reiau inutil, după păre- rea mea, în clasa a IX-a. Se întîmplă adesea ca elevii să fie derutați de la o clasă la alta prin clasificarea diferită a unor noțiuni. Astfel, în manualul pentru clasa a VTII-a (pag. 102) schița recapitulati- vă a figurilor de stil cuprinde epite- tul, comparația, metafora, alegoria, personificarea. In manualul pentru clasa a IX-a (pag. 19), metafora nu mai face parte din categoria figuri- lor de stil, ci din aceea a tropilor, fiind considerată procedeu stilistic. Același tratament îl suferă alegoria. Personificarea, considerată figură de stil în clasa a VIII-a, nu mai figu- rează de loc în manualul pentru clasa a IX-a. De asemenea, se impune utilizarea unei terminologii cît mai precise, care să fie vehiculată totdeauna pentru denumirea noțiunii respecti- ve. Este inutil să numim în clasa a V-a cu termenul de procedeu no- țiunile : narațiune, descriere, dialog, iar în clasa a VII-a elevii să constate că aceste procedee sint, de fapt, mo- duri de expunere—termeni consacrati de multă vreme pentru noțiunile în discuție. Această trecere de la un termen la altul se face sub motivul că elevii clasei a V-a nu ar fi încă capabili să perceapă și să retină noțiunea de ..mod de expunere". Tot sub acest pretext, unele probleme sînt prea fărîmițate. Bunăoară, e- levii din calasa a V-a fac cunoștință numai cu noțiunea de personaj, fără să li se predea și caracterizarea per- sonajului, pe care o întîlnesc abia la sfîrșitul clasei a Vl-a. Pentru o eșalonare a cunoștințelor cît mai apropiate de potențialita- tea cognitivă a elevilor, autorii pro- gramelor și manualelor ar trebui să se sprijine mai serios pe rezultatele experimentelor psiho-pedagogice cu privire la formarea noțiunilor de teorie literară la diferite clase. In acest sens, experimentul în legătu- ră cu perceperea estetică a ima- ginii literare redate prin figuri de stil la clasele V—VI (Revista de pe- dagogie nr. 3/1964) argumentează convingător faptul că se pot preda cu succes, chiar din clasa a V-a, no- țiunile de epitet și comparație, iar în clasa a Vl-a poate fi percepută și analizată noțiunea de personifi- care. Conform actualelor programe și manuale elevii se întîlnesc cu pri- mele noțiuni numai în clasa a Vl-a, iar cu ultima doar în clasa a VII-a. O mai judicioasă repartizare a no- țiunilor de teorie a literaturii pe par- cursul ultimelor 4 clase ale școlii ge- nerale, fără reluări și repetări inutile, ar crea posibilitatea studierii în a- ceste clase și a noțiunilor care ac- tualmente se predau în clasa a IX-a. Procedînd astfel vom cîștiga un timp foarte necesar pentru studiul istoriei literaturii, iar lecțiile de sinteză de la sfîrșitul clasei a VIII-a vor putea cuprinde majoritatea problemelor care fac obiectul teoriei literaturii. Desigur, în școala generală nu se pot epuiza absolut toate noțiunile de teorie literară și nici nu e necesar acest lucru. Noțiunile mai dificile — referitoare de exemplu la curentele literare, la metodele de creație artis- tică, la caracterul popular și națio- nal al literaturii, la partinitatea ei etc. — se pot forma mai bine paralel cu studiul istoriei literaturii, pe baza cunoștințelor dobîndite de elevi pe fiecare treaptă a acestui studiu. Chiar noțiunile de teorie a litera- turii însușite în clasele V—VIII sînt acum lărgite și aprofundate. De exemplu, noțiunea de nuvelă își îm- bogățește mereu conținutul și își lărgește sfera, incluzînd o dată cu Negruzzi nuvela istorică, cu Slavici nuvela realist-critică, cu Caragiale nuvela de analiză psihologică, cu Eminescu nuvela de esență romanti- că cu elemente fantastice ș.a.m.d. Socotim deci că cele mai necesare noțiuni de teorie a literaturii se pot preda în școala generală, urmînd să fie aprofundate paralel cu studiul istoriei literaturii, cînd trebuie pre- date și noțiunile mai complexe, fără să fie necesară, după părerea noastră, studierea lor separată în una din clasele liceului. VISTIAN GOIA lector univ. Grădinița poate da mai mult școlii Ani de-a rîndul am urmărit, prin a- sistențe la clasa I, prin studierea programei, prin discuții cu învățăto- rii și părinții modul în care este pregătită trecerea copilului din gră- diniță spre școala generală. Am în- treprins această cercetare cu sco- pul de a afla cauzele pentru care clasa I este considerată cea mai grea dintre primele clase ale școlii generale. Intr-adevăr, elevul din prima clasă trebuie să-și însușească multe cu- noștințe și deprinderi noi: el trebuie să efectueze analiza vorbirii, por- nind de la cuvînt și ajungînd la si- labă și sunet ; trebuie să-și însu- șească corespondentele grafice ale sunetului (de tipar și de rnînă), ca și semnele corespunzătoare- numerelor și operațiilor de socotit; să dobîn- dească deprinderea de a citi cu două categorii de semne, deprin- deri de scriere corectă, deprinderea de a efectua operații aritmetice. Iată deci o sumedenie de sarcini destul de complexe, noi pentru elevii pri- mei clase (pe cînd în clasa a Il-a nu se cere decît perfecționarea citi- tului, a scrisului și socotitului, pe lîngă însușirea — prin lectură — a unor cunoștințe elementare de științele naturii și istorie). Se pune întrebarea : pe ce cunoștințe și deprinderi anterioare se bazează munca elevului din clasa I? Deși majoritatea copiilor preșco- lari din grupa mare manifestă inte- res pentru cunoașterea literelor de tipar și încearcă să le reproducă „prin desen”, programa pentru învă- țămîntul preșcolar nu prevede a- proape nimic pentru rezolvarea a- cestei cerințe obiective în dezvolta- rea copilului. Programa se oprește la rezolvarea sarcinilor privitoare la formarea deprinderilor de compor- tare în colectiv și, în special, în cla- să. Ea prevede observări, convor- biri după ilustrații, povestiri etc., care contribuie la dezvoltarea tu- turor proceselor psihice ale copiilor, le dau o serie de cunoștințe despre mediul înconjurător și despre unele momente esențiale din viața po- porului nostru, ajută la formarea unor deprinderi de gîndire și vor- bire corectă, de expunere a gîndu- rilor în propoziții logic închegate, de numărat, socotit etc. De aseme- nea, programa prevede exerciții ca mînuirea creionului, a pensulei de desen, modelaj sau confecții sim- ple ș. a. Toate acestea nu sînt însă sufi- ciente spre a-i pregăti pe copii pen- tru școală. De aceea, o serie de co- pii nu se pot deprinde prea repede cu modul de lucru din clasa I, cu sarcinile cărora trebuie să le facă față. De aici și slăbi- rea interesului unora din ei pentru învățătură. Aici, cred eu, se află una din cauzele pentru care unii elevi nu-și pot forma, din prima clasă, deprinderi corecte de muncă independentă, atît de importante în procesul de învățare pe toată peri- oada școlară. Consider, de aceea, că este abso- lut necesar să se treacă la restruc- turarea programei pentru învăță- mîntul preșcolar, în special pentru înlesnirea formării unei scrieri fru- moase și corecte în clasa I. S-ar pu- tea organiza, în acest scop, un ex- periment Ia înfăptuirea căruia să fie atrase educatoare cu experiență în- delungată. Ponderea principală în acest experiment ar urma s-o aibă, desigur, activitățile menite să-i pre- gătească pe copiii din grupa mare pentru însușirea deprinderilor ele- mentare de citire și scriere. Consider necesar să se accentueze asupra u- nor teme în legătură cu anotimpu- rile și în legătură cu activitatea so- cială a oamenilor. Pe baza acestor teme s-ar putea trece la formularea unor idei exprimate în propoziții simple, care să fie analizate din punct de vedere fonetic, iar apoi să se predea mai sistematic elemen- tele grafice. Mi se pare indicată și experimentarea predării scrierii de tipar, întrucît aceasta este apropia- tă de desen și poate fi însușită mai ușor de copii. Cred că, dacă se va trece la o pregătire mai substanțială a copiilor pentru clasa I, sarcinile lor din a- ceastă clasă vor fi mai ușor de înde- plinit și se vor crea condiții pentru întărirea interesului față de învăță- tură, factor deosebit de important în succesul procesului instructiv-edu- cativ. EUGENIA DRAGOȘ educatoare-Constanța 1 I I I I I I ț I I I I i I I I I I I I I I URMELE ISTORIEI Sînt necesare și cu- legeri de exerciții de gramatica Așa cum profesorii de ma- tematică au la dispoziție fe- lurite culegeri de probleme și exerciții, de ce n-am pu- tea și noi, profesorii de lim- ba română, să ne bucurăm de un asemenea ajutor ? Ar fi foarte utilă editarea unor culegeri pentru lecțiile de gramatică, care să por- nească de la principiu] de bază în predarea acestei discipline, cel al predării concentrice, implicînd lărgi- rea noțiunilor de la clasă la clasă. Culegerea ar putea sa cuprindă, diferențiate pe clase, exerciții utile lecțiilor de transmitere a cunoștințe- lor noi, de fixare și consoli- dare, de recapitulare curen- tă și finală. De asemenea, culegerea ar putea cuprinde un capitol special privind problemele de ortografie le- gate de predarea fiecărei ca- tegorii gramaticale, (de pil- dă, ortografierea pronumelui personal, reflexiv, demon- strativ ș.a.m.d.). Cred că textele dintr-o asemenea culegere ar trebui extrase, pe cît posibil, din operele cunoscute de elevi din clasă sau din lectura su- plimentară, evitîndu-se tex- tele în care abundă arhais- me. provincialisme, forme și construcții vechi, depășite de stadiul actual al dezvol- tări limbii române. Prof. VIORICA DRAGOTA Liceul nr. 2 Oradea încheierea mediilor și statistica Spre sfîrșitul trimestrului I al acestui an școlar, pen- tru ca situațiile statistice și rapoartelor școlilor să fie mai repede centralizate la secțiile de învățămînt, am primit dispoziția să înche- iem situația școlară cu două- trei zile înainte de data în- cheierii trimestrului. Dar, întrucît se presupunea că, nemaiavînd stimulentul no- tării, elevii nu-și vor pre- găti temeinic lecțiile, ni s-a dat indicația ca după în- cheierea situației la învăță- tură să punem totuși și note, trecînd nota în trimestrul următor. Dar dacă această soluție poate ti aplicată pe trimestrele I și II, ce vom face în trimestrul III ? Situația școlară a elevilor ar trebui să se încheie, așa cum este normal, după ul- tima oră de curs Ia fiecare obiect. Este știut că statisti- ca trebuie să reflecte întoc- mai situația reală și nu să devină un scop în sine. Dacă e așa, de ce să nu procedăm în consecință ? Prof. S. STANILA comuna Alios, reg. Banat Numerotarea anilor de studii Crearea liceelor de spe- cialitate, prevăzută In do- cumentele Congresului al IX-Iea al Partidului Comu- nist Român, a stabilit o di- recție nouă de dezvoltare a învățămîntului mediu din țara noastră, care nu va mai fi astfel exclusiv un învă- țămînt de cultură generală. In legătură cu aceasta cred că ar fi necesară și mo- dificarea numerotării anilor de studiu la liceu. In pre- zent, acești ani sînt nume- rotați în continuarea anilor de studiu ai școlii generale, respectiv de la clasa a IX-a la a XU-a. Acest mod de numerotare i-a determinat pe unii elevi și mai ales pe părinți să considere liceul drept o școală care trebuie neapărat să urmeze învăță- mîntului general. Faptul că în multe cazuri clasele I—VIII funcționează împreună cu clasele IX—XII « făcut ca șl elevii din clasele I—VIII să se considere, impropriu, elevi ai liceului. Ținînd seama că, în vii- tor, învățămîntul mediu se va dezvolta diversificat, tin- zînd către generalizare, pro- pun ca anii de studiu ai li- ceului să se numeroteze de la I la IV, așa cum se nu- merotează și în prezent la școlile profesionale, care pri- mesc și ele absolvenți ai școlii generale. La fel pro- pun să se numeroteze și anii de studiu la liceele de spe- cialitate, bineînțeles în ra- port cu durate ce Ii se va stabili. PETRE I. BURLOIU director adjunct la Direcției învățămînt-cultură- sănătate din Comitetul de Stat al Planificării. Turnul lui Sever (monument roman de la Drubeta Turnu Severin) Cetatea Callatis (monument roman de la Mangalia) Cum se acordă primele ? . La sfîrșitul fiecărui trimes- tru, se distribuie cadrelor didactice și celorlalți lucrători din învățămînt importante sume prin sistemul de premie- re. Premierea personalului di- dactic, ca peste tot, este me- nită să ducă la stimularea ac- tivității profesionale și social- culturale, să determine conti- nua ridicare a nivelului acti- vității pe care o desfășoară cadrele didactice în școală și în afara ei. Se au peste tot în vedere criteriile care asigură realiza- rea acestui scop ? Din sondajul efectuat de redacția noastră într-un nu- măr de școli din mai multe raioane și regiuni rezultă că, în general, sistemul de pre- miere a cadrelor didactice se aplică potrivit normelor lega- le, că el răspunde intr-ade- văr scopului pentru care a fost inițiat. Mulți președinți de sindicate și activiști din bi- rourile grupelor sindicale, în preocupările lor mai largi de sprijinire a activității profe- sionale, se îngrijesc de folosi- rea judicioasă și în spiritul le- gii a sistemului premial, ast- fel încît acesta să aibă un pu- ternic efect mobilizator. „Alături de celelalte mij- loace care stau la îndemîna sindicatelor, ne spune tov. I. Albu, vicepreședinte al comitetului sindicatului în- vățămînt din Slatina, sis- temul premial reprezintă un puternic mijloc de mobili- zare a membrilor de sin- dicat la o muncă de un ni- vel din ce în ce mai ridicat de la o etapă la alta. Totuși, ni s-au semnalat, pe alocuri, și unele neajunsuri. Se mai întîmplă ca, în unele colective școlare, să fie premiați la sfîrșit de trimestru, alături de cei mai buni oameni, și cîțiva cu o activitate slabă. Aceasta nu înseamnă numai că se a- cordă anumite sume unor oameni care nu le merită. Gravitatea unei greșeli de acest fel stă în faptul că unele cadre didactice ar putea ajun- ge la concluzia că arbitrariul este posibil, că se iau în con- siderare la acordarea prime- lor, alte criterii decît cele stabilite de lege. De aici pot decurge atitudini străine eticii profesionale socialiste. Ne-am întrebat care sînt sursele unor atitudini de lingușeală față de conducerea școlii. Nu cumva această cale e mai ușoară și mai simplă pentru a cîștiga aprecierile unor directori ? Comitetul sindicatului nos- tru se străduiește să elimine posibilitatea de a se comite astfel de greșeli. Mijlocul cel mai eficient este cunoașterea permanentă a activității pe care o desfășoară fiecare membru de sindicat pe linie profesională și cultural-ob- ștească. O asemenea cunoaș- tere este înlesnită de faptul că membrii comitetului sindi- catului, lucrînd în școli, pot informa comitetul, ori de cîte ori se impune acest lucru, a- supra problemelor de muncă din școlile respective". „Pentru a asigura caracte- rul stimulativ al premierilor — ne-a declarat directo- rul Școlii generale numărul 4 din Focșani — înainte de a trimite propunerile noastre secției de învățămînt, se orga- nizează o temeinică analiză a muncii, de obicei în cadrul grupei sindicale. Cu acest pri- lej este reliefată contribuția fiecărui membru de sindicat la activitatea colectivului, insistîndu-se asupra celor care s-au distins în mod deosebit. Propunerile se definitivează după ce au fost ascultate, la analiza muncii, părerile mem- brilor de sindicat. Au fost ca- zuri cînd aceste păreri au dus la rectificarea unor omisiuni, înlăturîndu-se astfel unele consecințe negative. In plus, un asemenea procedeu duce la creșterea eficienței educa- tive, stimulatorii a premieri- lor, sporește răspunderea în muncă a membrilor de sin- dicat". Din sondajul nostru a re- zultat însă că nu pretutindeni se lucrează în felul acesta. De exemplu, în raionul Odorhei, directorii unor școli proce- dează cu o discreție de sfinx la întocmirea listei de propu- neri a celor ce urmează să fie premiati. Cu aceeași discreție are loc și distribuirea prime- lor. Directorii respectivi con- sideră că o astfel de discreție evită prilejuri de discuții, de nemulțumiri. Dar lucrurile nu stau nici pe departe astfel. Dimpotrivă. Ni se semnala, de pildă, că s-au găsit unii cu- rioși care s-au specializat în investigații pentru a afla to- tuși pe cei „aleși". Cît timp se pierde oare din timpul de muncă al personalului didac- tic, din energia lor, cu astfel de lucruri ? Este o întrebare la care n-ar fi rău ca di- rectorii care recurg la astfel de soluții să caute un răspuns. Pentru secția de învățămînt din Odorhei se pune însă o altă întrebare : oare nu este vorba, la acești directori, de tendința de a face loc arbi- trariului în acordarea prime- lor ? Și nu este acesta un pro- cedeu care golește de conținut caracterul de stimulent al pre- mierilor ? Oricare ar fi răs- punsul Ia aceste întrebări adresate celor vizați aici di- rect ca și celor pe care nu i-am menționat, dar care fo- losesc asemenea procedee, cre- dem că o astfel de optică în problema aplicării sistemului premial este de netolerat. Sondajul nostru a scos la iveală și o serie de alte fapte, pe care îți vine greu să le crezi. După cum se știe, pri- mele se acordă pentru activi- tatea desfășurată. Dacă în aprecierea acestei activități este posibil să se mai strecoa- re și unele greșeli, astfel de greșeli sînt imposibile în si- tuațiile în care nu ai de a face cu nici un fel de activi- tate. Și totuși, se întîmplă să apară pe statele de premieri oameni care au lipsit întregul trimestru de la locul de mun- că. Un astfel de caz a fost semnalat în raionul Costești, regiunea Argeș. Cînd cei care au acordat prima respectivă au fost întrebați cum de a fost posibil acest lucru, ei au răspuns că învățătoarea ab- sentă dar... premiată a primit prima pentru activitatea so- cial-culturală desfășurată în trimestrul anterior, omisă atunci din greșeală. Astfel de omisiuni și rectificări nu ascund oare deficiențe mai adînci ? Un caz asemănător a avut loc în raionul Strehaia, unde mai multe cadre didactice au fost premiate pentru activita- tea profesională și social- culturală, deși în perioada respectivă au fost în concediu medical. Premierea directorilor de școli se face la aprecierea di- rectă a secției de învățămînt. în general, secțiile de învăță- mînt acordă primele în mod judicios. Se întîmplă însă și aici, uneori, abuzuri. De pildă, necultivînd bunăvoința „șefu- lui", îndrăznind chiar să-și îngăduie unele critici la adre- sa lui, directorul unei școli n-a mai fost premiat o peri- oadă de cîțiva ani. A trebuit să intervină organele superi- oare pentru curmarea unei atari situații. Tov. Constantin Bogza, pre- ședintele comitetului sindica- tului învățămînt din orașul Iași, ne-a semnalat și unele defecțiuni provenite din ca- racterul lacunar al instruc- țiunilor de aplicare a regula- mentului de premiere, elabo- rate de Ministerul Învățămîn- tului în anul 1961. El a propus să se reexamineze conținutul acestor instrucțiuni și să se elaboreze instrucțiuni mai detaliate. Pînă atunci, sondajul nostru invită pe cei care aplică sis- temul premial — potrivit in- strucțiunilor existente — să mediteze mai mult asupra rațiunii lui de stimulator al întregii activități didactice. C. RĂDOI Editura didactică și pedagogică va pune în curînd la dispoziția școlilor numeroase materiale deosebit de u- tile în procesul de învățămînt. Printre acestea se numără, de pildă, lucrarea „MIC ATLAS DE PLANTE DIN FLORA REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA". Conți- nind un număr de 309 pagini text, 175 planșe în culori, inclusiv 31 de pagini de text explicativ cu privire Ia planșe, lucrarea descrie circa 800 specii de plante din flora spontană a țării noastre. După o descriere ge- nerală a vegetației, pe zone natu- rale, atlasul dă o scurtă prezentare a principalelor organe ale plantelor, cu indicații asupra terminologiei bo- tanice. în continuare sînt descrise familiile de plante din țara noastră, dîndu-se fiecăreia o scurtă caracte- rizare. Planșele sînt executate în 8 culori. Lucrarea, care este prima de acest gen tipărită la noi în țară, se adre- sează atît elevilor din învățămîntul de cultură generală cît și studenți- lor din facultățile de științe naturale, medicină, farmacie și geografie, pre- cum și celor de Ia institutele peda- gogice. Tot în acest an vor apărea un Atlas geografic școlar. Harta fizică și administrativă a Republicii Socia- liste România, precum și Harta eco- nomică a Republicii Socialiste Ro- mânia. ATLASUL GEOGRAFIC ȘCOLAR, pentru școala generală și liceu, va cuprinde, după o parte introductivă de geografie matematică, hărți fizice ale continentelor și harta politică a lumii. Executat în 14 culori, atlasul va avea 44 de pagini, HARTA FIZICA ȘI ADMINIS- TRATIVA A REPUBLICII SOCIA- LISTE ROMÂNIA, executată la scara 1/400 000, va prezenta împăr- țirea administrativă a țării și deta- lii de geografie fizică, în 14 culori, iar HARTA ECONOMICĂ, realizată în aceleași condiții grafice, la ace- eași scară și același format (de 4X70X100), va prezenta bogățiile economice ale țării noastre. Editura continuă în prezent lu- crările de elaborare și tipărire a hărților fizice și economice ale regiunilor patriei noastre. Astfel, pe lîngă hărțile regiunilor Ploiești, București și Dobrogea, deja apărute, vor apărea hărțile regiunilor Su- ceava, Galați și Iași, iar în continu- are și hărțile celorlalte regiuni ale țării. Realizate în 14 culori, la for- matul 2 x 70 x 100, hărțile vor pre- zenta regiunile respective atît sub aspect fizic cît și sub aspect econo- mic. c „Monumentele patriei noastre" CEWEA Dl SCAUN A SUCEVEI oraș roman pe pămintui Daciei, întemeiată imediat după cucerirea romană (106 e.n.), Ulpia Traiană a fost capitala provinciei Dacia vre- me de peste un secol și jumătate. Autorii prezintă amplu, pe baza unui bogat material istoric și ar- heologic, principalele monumente descoperite în urma săpăturilor efectuate sub conducerea acad. C. Daicoviciu și H. Daicoviciu. Deose- bit de atractiv este capitolul în care prin analogie cu orașele romane cunoscute din literatura istorică antică, este prezentată o zi din viața Ulpiei Traiane. Lucrarea se încheie cu o descrie- re a muzeului arheologic amenajat în satul din preajma ruinelor an- tice. La rîndul ei, monografia CETĂȚI DACICE DIN SUDUL TRANSIL- VANIEI de Mihai Macrea, Octa- vian Floca, Nicolae Lupu și Ion Berciu oferă o prezentare sinteti- că a cetăților dacice de la Căpîlna, Bănită, Tilișca și Piatra Craivii, descoperite și cercetate de arheo- logi în ultimii ani. Materialul do- cumentar inedit prezentat de au- tori și interpretarea lui vin să completeze cunoștințele despre sta- diul de dezvoltare economică și politică a societății dacice, despre tehnica de construcții, sistemul in- genios de apărare și tehnica mili- tară a dacilor. în cuvîntul său introductiv, acad. Constantin Daicoviciu apreciază lu- crarea de față ca pe o prezentare făcută cu competența științifică ce-i caracterizează pe autori și în alte publicații ale lor, dar și cu pasiunea cuvenită pentru obiectul tratat. li ca profesiunii noastre „Numai de zece“ Noul profesor de desen co- recta niște planșe, învăluit în liniștea profundă ce domnea în cancelarie. Avea o „fe- reastră". Era cald și bine, pendula din perete înregistra ritmic timpul ce se scurgea pe îndelete. Liniștea aceea plăcută fu întreruptă de apa- riția unei colege — diriginta clasei a VII-a „D“, la care preda și el. îl salută cu un „Bonjur" șăgalnic, aruneîn- du-i un zîmbet neobișnuit de cald, după care i se adresă de-a dreptul: — Să știi, colega, că am ve- nit în mod special să te în- tîlnesc. Află că elevii sînt înaintați de dumneata. Mi-au vorbit tare frumos, te iubesc toți domnule, asta e. — Mă rog!... făcu omul puțin încurcat. — Nu te scuza, că asta-i foarte bine. Dacă elevii îl iu- besc pe profesor, înseamnă că e un bun pedagog; și asta-i esențialul în munca noastră. Dar, cu îngăduința dumitale, mi-aș permite să-ți dau o mică sugestie. — O primesc cu plăcere, se învoi tinărul profesor. — Mare atenție, colega, la cunoașterea elevilor. Trebuie bine studiați... Bunăoară, în clasa mea este un elev, o ca- pacitate... Mă mir că nu l-ai remarcat... — Ba l-am remarcat, cum să nu ? — zîmbi omul. E vor- ba de Stânei. Intr-adevăr, Stânei este un elev capabil. — Da de unde, îl contrazise diriginta clasei. Ăla e un ne- glijent, domnule, un zăpăcit... Despre altul e vorba. Un copil de-o inteligență și de-o cul- tură rară. Profesorul o privea uluit regretînd lipsa lui de pers- picacitate. — De Dumitrescu e vorba, tinere, preciza diriginta. Ăla blond și bondoc, din banca a doua de lingă geam. E o ca- pacitate... De cînd e la noi în școală, n-a avut notă mai mică de 10... Și dumneata i-ai dat un 8 I Cum ai putut face una ca asta, cînd ai văzut că are la toate numai zece ? — Dar, protestă profesorul de desen, nu-mi pare deloc așa cum îl descrieți dumnea- voastră. Merită tocmai 8, nu 10. Și, pe deasupra e cam o- braznic, a zîmbit ironic, cu un aer care... — Asta pentru că e deș- tept, domnule, și-și cunoaște meritele. E un copil mindru, iar dumneata l-ai jignit cu nota 8. Trebuie să ținem sea- ma de sensibilitatea copiilor, să nu le-o zdruncinăm. Dacă la matematică și română, ma- terii principale, are 10, apoi tocmai dumneata, la o dexte- ritate... ? — Eu credeam că toate ma- teriile sînt principale. — Dar strici media copilu- lui, media generală! Se poa- te? — Dacă nu merită mai mult ce pot face ? — Acuma mă jignești și pe mine, domnule! Ce, eu nu-mi cunosc elevii ? Uite, nu te în- căpățîna I Eu, care sînt în pragul pensiei, știu mai multe. Iți dau tot eu sugestia: îl schimbi pe 8 în 10 și totul va fi bine I — Așa ceva nu pot să fac l — De ce nu ? Știi ce părinți are acest copil ? Ne-au ajutat foarte mult... Școala, pe co- legi, pe mine... nu știi cînd ai nevoie. — Vă rog să nu mai insis- tați. Și apoi, ce serviciu cre- deți că-i faceți copilului dîn- du-i note pe care nu le me- rită ? Ce va face la admitere ? — Pe mine mă interesează cum iese de la noi, că-n resl se descurcă el, au părinții lui grijă. Nu te gîndești la bietul copil ? Ii nenorocești — și pe el, și familia. Fă-o măcar de dragul părinților 1 — Nu pot face acest lucru. Să fie clar! Diriginta se-ncruntă. — Ăsta ți-e ultimul cuvînt domnule ? — Ultimul! — Bine, domnule, dar să nu regreți! Știi dumneata cine-i tatăl acestui copil ? Ai grijă ! Iți pui în joc un lucru scump. Eu atîta îți mai spun. Fă ce vrei, dar să n-o pățești! Sună de intrare. Profesorul își luă catalogul și porni spre clasă. Diriginta se grăbea în urma lui, să-i mai dea to- tuși un avertisment. Dar se împiedică in prag, mai, mai si se prăbușească. Profesorul de desen o spri- jini. „Păcătoase praguri șl greu sînt de trecut, pentru unii" — gîndi el grăbindu-se spre clasă. MIHAI ECOVOIU Colecția „Monumentele patriei noastre", care apare în Editura Meridiane, a pus la îndemîna citi- torilor, pînă în prezent, peste 20 de monografii în care sînt prezentate monumentele istorice, valorile ar- tistice și culturale amintind de existența, viața și lupta poporului român, de iscusința și talentul său creator. Fiecare monografie cuprin- de un text cu caracter documentar, însoțit de ilustrații, hărți, planșe, lucrările avînd și menirea de a servi drept călăuze pentru vizita- torii monumentelor respective. Printre aparițiile de pînă acum se numără : ADAMCLISSI, DRUBE- TA, CETĂȚI ȚĂRĂNEȘTI DIN TRANSILVANIA, CURTEA DOM- NEASCA DIN TIRGOVIȘTE etc. Recent au apărut 3 noi monogra- fii : CETATEA DE SCAUN A SU- CEVEI, ULPIA TRAIANĂ, CE- TĂȚI DACICE DIN SUDUL TRANSILVANIEI. CETATEA DE SCAUN A SUCE- VEI, de Mircea și Alexandru An- dronic, prezintă impresionanta for- tificație de pe latura de răsărit a orașului Suceava. Această fortifi- cație, care a făcut fala sistemului defensiv al Moldovei, a deținut timp de trei veacuri locul prim în ierarhia cetăților moldovenești. Evocînd-o, autorii descriu aspec- tul ei arhitectonic, îi prezintă originea, vorbesc despre transfor- mările pe care le-a suferit în de- cursul timpului și despre condiții- le în care acestea au avut loc, se referă la cercetările științifice fă- cute aici și la concluziile ce se des- prind din acestea. Ei pun astfel la îndemîna cititorului o informație completă, care înlesnește înțelege- rea rostului fiecărui element de construcție al fortificației și dă po- sibilitatea să se intuiască viața și istoria cetății, împletite cu viața și istoria Moldovei. Elaborată de acad. C. Daicoviciu și H. Daicoviciu, monografia UL- PIA TRAIANĂ (Sarmisegetusa ro- mană) descrie pe larg nașterea, dezvoltarea și apusul acestui mare Urmări din pagina I — Didactica - domeniu de creație psihologie, folosind datele sociologiei și matematicilor superioare, prilej pentru găsirea unor metode care să ne permită sărirea hopului de care vorbeam mai sus. Adăugind la aces- tea noi și noi cercetări, experimen- tînd și generalizînd la nivelul tehni- cii și științei moderne, deschidem — și de fapt a și fost deschis — drum spre o creație continuă într-un do- meniu ce părea, la un moment dat, ancorat în mulțumire dogmatică, stearpă și cenușie. Acum, din contră, didactica pare să devină, pe drept cuvînt, un domeniu de creație conti- nuă. Avem, se înțelege, greutăți în re- alizarea acestei revoluții în didacti- că. Trebuie mai întîi să învingem scepticismul care-și dă aere de înțe- lepciune, ca și entuziasmul care nu vede că sîntem abia la început și că afirmațiile pripite compromit. Avem nevoie de aparatajul necesar perfec- ționat și de cadre pregătite pentru a-1 folosi. Munca de realizat este e- normă. Dar ea trebuie făcută. Scopul, pînă la urmă, este să reali- zăm acea didactică științifică ce se va putea concretiza în practică di- dactică nouă și într-o măiestrie di- dactică nouă. Căci măiestria didac- tică nu poate să fie altceva, acum, decît știința și tehnica didactică, la nivel științific contemporan, fixate în deprinderi, prin exerciții sistema- tice — științific organizate și ele. Cum stă țara noastră din acest punct de vedere ? Se înregistrează și ta România, de aproximativ doi ani, o mișcare entuziastă și variată in această direcție. Revistele noas- tre de specialitate au publicat, pe tema modernizării metodelor de în- vățămînt, studii și cercetări care dovedesc cu prisosință acest lucru. Colective de cercetători de la Insti- tutul de științe pedagogice au în plan cercetări, cu deosebire pentru matematică și limbi străine ; o mun- că asemănătoare, mai accentuată sub aspectul psihologic, se depune la Institutul de psihologie și la filia- la Institutului de științe pedagogice din Cluj ; la Oradea, la Sibiu și în alte părți din țară, în cadrul unor licee se duce o adevărată muncă de pionierat pe această linie. Putem să ne declarăm mulțumiți? Evident că nu. Față de importanța problemei, față de importanța acor- dată ei de conducerea noastră de partid și de stat, realizările de pînă acum le putem socoti doar începu- turi promițătoare. Iar promisiunile trebuie ținute. Munca în cadrul Consiliului Național al Cercetării Științifice este menită să dea un impuls nou și condiții optime pentru realizarea scopului pe care ni-1 pro- punem. Modernizarea predării geografiei în orizontul local și terminînd cu călătorii imaginare pe harta lumii. îmi amintesc, cu acest prilej, de o expresie foarte plastică a geogra- fului francez Paul Vidai de la Blache. „în predare — spunea el — trebuie scoasă în evidență personalitatea geografică a unei țări, a unei re- giuni", înțelegînd prin aceasta a re- liefa ceea ce este specific, caracte- ristic din punct de vedere geografic pentru o țară sau chiar o regiune. Pornind de la această idee, consi- der că nu trebuie să încărcăm me- moria elevilor cu date inutile. Se cuvine însă să precizez, pentru a nu fi greșit înțeles de unii colegi, că în predarea geografiei economice nu ne putem lipsi de prezentarea unor date statistice. De exemplu, e foarte interesant să arătăm care e dinamica producției industriale a unei țări în comparație cu cea a altei țări, ajungînd bineînțeles, pe baza datelor statistice, la explicarea cauzală. în felul acesta se vor pu- tea face referiri Ia structura socîal- „Monumente ale naturii din România" Este cunoscută importanța ocro- tirii naturii ca factor de conserva- re, studiu, valorificare și educare. De aceea este deosebit de bineve- nit volumul „MONUMENTE ALE NATURII DIN ROMÂNIA", apărut recent în editura „Meridiane". Ela- borat din dorința de a face cunos- cute cele mai semnificative mo- numente ale naturii și rezervații naturale din țara noastră, el repre- zintă primul titlu de acest fel din literatura românească de speciali- tate și, prin organizarea tematică, unul dintre puținele din literatura mondială. Realizat de o serie de specialiști de la universitățile din București, Cluj, Iași, Timișoara și Craiova, sub conducerea academicienilor Emil Pop și Nicolae Sălăgeanu, vo- lumul întrunește caracterele unei mici enciclopedii. El prezintă mari- le suprafețe ocrotite (Parcul Na- țional Retezat, Munții Bucegi, Ma- sivul Ceahlău, Delta Dunării), care au o importanță științifică de prim ordin, ca și alte monumente natu- rale (Lacul Bîlea, poienile cu nar- cise din Dumbrava Vadului, Rezer- vația ornitologică de Ia Satchinez, Fînațele Clujului, Suatu, Zaul de Cîmpie, Fînațele de la Bosanci etc.) cu suprafețe reduse sau chiar foarte reduse, dar de mare însemnătate din punct de vederMil florei și faunei românești. * I România este o țară deosebit da bogată în relicte și endemite. Mul- te din ele au fost ocrotite în ca- drul rezervațiilor mari din etajul alpin, altele în mlaștinile mari de turbă, în rezervațiile carstice sau în cele forestiere. Volumul le înfă- țișează pe toate, făcîndu-le cunos- cute cititorior. De asemenea, sint prezentate formațiuni geologice și paleontologice de dimensiuni mai reduse, dar uneori de excepțională importanță științifică. Un capitol despre plante și ani- male rare, din care unele de tip relictar, ca și un capitol consacrat ocrotirii peisajului, întregesc cu- prinsul acestui volum bogat ilus- trat, ce se adresează în egală mă- sură specialiștilor și nespecialiști- lor, celor care se ocupă de științe- le naturale ca și iubitorilor de fru- mos, profesorilor cît și elevilor, că- rora le pune la îndemînă un ma- terial valoros și bine selecționat. VICTOR ADRIANI economică a țării în legătură cu factorii geografici. Dacă ne referim la țara noastră, trebuie prezentate în lecție unele date cu privire la creșterea continuă a producției de energie electrică, în strînsă legătură cu descoperirea unor noi combusti- bili minerali, cu valorificarea poten- țialului hidroenergetic al rețelei noastre hidrografice, cu cerințele economiei naționale de a dezvolta producția de energie electrică. Deci datele statistice nu trebuie prezentate „în sine", ceea ce ar duce la încărcarea inutilă a memoriei, în dauna înțelegerii fenomenelor geo- grafice generale. Aceste date nu pot să lipsească, ele trebuie însă pre- zentate și explicate cauzal, pentru ca elevul să poată face legături fi- rești între factorii economico-so- ciali și cei geografici care explică fenomenul dat. Sînt de părere că nu putem să ne dispensăm, în sistemul modern de predare a geografiei, de date statistice astfel înțelese. Dar dacă un profesor va cere ca elevii să răspundă la întrebări de felul „Ce suprafață și ce populație au țările Americii de Nord" — aceasta nu va mai fi o lecție de geografie, ci o lecție de statistică, în care da- tele memorate mecanic nu vor con- tribui cu nimic la formarea unui sistem de cunoștințe geografice me- nit să constituie o componentă a culturii lor generale. Unele date statistice, alese cu pricepere, pre- zentate cauzal sau comparativ, sînt, după părerea mea, de menținut în sistemul modern de predare. Nu cit ci cum sînt prezentate datele sta- tistice în lecție este foarte impor- tant pentru succesul predării geo- grafiei. Pentru a realiza ceea ce amin- team înainte — scoaterea în evi- dentă a personalității unei regiuni — desigur că legăturile multiple cu alte discipline pot constitui un auxiliar prețios. în primul rînd însă este necesar ca fenomenul geografic studiat să fie considerat ca o parte dintr-un întreg, astfel încît regiu- nile unui teritoriu, cu toate parti- cularitățile lor geografice, economi- ce etc., cu dezvoltarea lor specifică, să fie privite într-o strînsă legătură cu ansamblul dezvoltării întregului teritoriu respectiv. în acest fel trebuie început stu- diul geografiei chiar din clasele mici, cînd se predă orizontul local, care trebuie încadrat în fenomenul general. Și aici trebuie respectat un principiu al studiului geografiei: predarea de la apropiat la înde- părtat, de la cunoscut la necu- noscut. Pe linia modernizării mijloacelor de predare, învățămîntul geografiei este beneficiarul unui complex de împrejurări deosebit de favorabile. Nici o disciplină nu dispune, cred, de o asemenea producție de filme documentare și științifice, de o ase- menea atenție din partea televiziu- nii. Dar nu trebuie să ne limităm numai la a primi — și aici mă refer la inițiativa profesorului. Acesta trebuie să folosească creator, în lecții, materialele ajutătoare de care dispune geografia. De exemplu tele- viziunea a prezentat de curînd fil- mul „Antarctica", în care profesorul de geografie ar fi putut găsi un material bogat pentru ilustrarea lecțiilor. Baza de discuție pe care o asigură diapozitivul sau filmul tre- buie larg utilizată de profesor, care poate spori astfel caracterul atrăgă- tor și instructiv al studiului geogra- fiei. Apoi, prin grija profesorului de geografie școlile pot avea foto- teci proprii, cu imagini care să ilus- treze lecțiile din programa de învă- țămînt. Pentru clasele mici sint in- dicate fotografii sau diapozitive din orizontul local. Nu poate fi concepută, azi, preda- rea geografiei fără asemenea mij- loace intuitive. întreprinderea de material didactic, pe linia realizări- lor obținute pînă acum, ar putea să realizeze, în colaborare cu O.N.T. și cu institutele de cercetări, mai mul- te filme și diapozitive care să ilus- treze itinerarii geografice în țară, ca și imagini din principalele zone geo- grafice ale lumii. Desigur că ar fi utilă și o coordonare, in lumina pro- gramelor școlare, a emisiunilor de telegeografie cu necesitățile pre- dării. Pentru ca aceste emisiuni să vină în cît mai largă măsură în a- jutorul școlii poate că ar fi necesar ca la alcătuirea lor să participe și reprezentanți ai Ministerului învă- țămîntului, care să aibă în vedere programele școlare și ilustrarea lor în emisiunile de televiziune. REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA; Bucuiești, Piața Scinteii nr, 1, Teleion 17.60.20, Abonamentele se tac la oficiile poștale, tactoiil poștali șl la dituzorii voluntari dia unitățile de Invățlminț, Tiparul; Combinatul Poligrafic Casa Scinteii, Plata ScirUell București. <0132