PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! CONGRESUL COOPERATIVELOR AGRICOLE DE PRODUCȚIE Intre 7 și 9 martie s-a desfășurat la București, în pavilionul Expoziției economiei naționale, Congresul coo- perativelor agricole de producție, eveniment de o însemnătate deosebită în viața întregii țări, care marchează o nouă etapă în dezvoltarea agricul- turii, în viața satelor noastre. Sub vasta cupolă a pavilionului s-au întîlnit 5 500 de delegați — țărani coo- peratori, brigadieri, președinți de coo- perative agricole de producție, ingineri agronomi și zootehniști, medici vete- rinari, economiști și alți specialiști care lucrează nemijlocit în producția agricolă, reprezentanți ai uniunilor re- gionale și raionale ale cooperativelor agricole de producție. La lucrările Congresului au luat parte membri ai C.C.’ al P.C.R., ai Consiliului de Stat, miniștri, reprezen- tanți ai instituțiilor centrale și ai orga- nizațiilor obștești, oameni de știință și cultură etc. Au asistat, de asemenea, delegațiile de peste hotare venite la Congres, șef: ai misiunilor diplomatice acreditați la Raportul cu privire la proiectul de sta- tut al cooperativei agricole de produc- ție. Tovarășul Eugen Alexe, membru al Comisiei de organizare a Congresu- lui, a prezentat Raportul cu privire la proiectul de statut al Casei de pensii și la sistemul de pensionare a membri- lor cooperativelor agricole de produc- ție. Tovarășul Ion luga a prezentat Raportul Comisiei de validare. în cadrul discuțiilor la problemele cuprinse în ordinea de zi au luat cu- vîntul numeroși delegați și invitați la Congres. Congresul a fost salutat de șefii de- legațiilor de peste hotare. Primit cu puternice aplauze a luat cuvîntul tovarășul Ion Gheorghe Ma- urer, membru al Comitetului Executiv și al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Mi- niștri. Cuvîntarea a fost urmărită cu viu interes, fiind subliniată prin vii aplauze. Congresul a adoptat în unanimitale Statutul Cooperativei Agricole de Pro- ducție. Statutul Uniunii Naționale, București, ziariști români și străini. Cu îndelungi ovații și uraic a în- tîmpinat asistența pe tovarășii Nicolae Ceaușescu, Chivu Stoica, Ion Gheor- ghe Maurer, Gheorghe Apostol, Ale- xandru Bîrlădeanu, Emil Bodnaraș, Pe- tre Borilă, Constantin Drăgan, Ale- xandru Drăghici, Paul Niculescu-Mi- zil, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ștefan Voi tec, membri supleanți ai Comitetului Executiv și secretarii C.C al P.C.R., vicepreședinții Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri. Cuvîntul de deschidere a lucrărilor Congresului a fost rostit de tovarășul Vasile Vîlcu, președintele Comisiei de organizare pentru pregătirea Con- gresului. Primit cu puternice aplauze, a luat cuvîntul tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Urmă- rită cu deosebit interes, expunerea a fost subliniată în repetate rînduri de vii și puternice aplauze. La încheierea ex- punerii, întreaga asistentă a ovaționat îndelung. Tovarășul Vasile Vîlcu, președintele Comisiei de organizare pentru pregă- tirea Congresului, a prezentat Rapor- tul cu privire la sarcinile uniunilor cooperativelor agricole de producție pentru creșterea producției vegetale și animale, pentru dezvoltarea și întărirea continuă a cooperativelor agricole. To- varășul Dumitru Tudose, Erou al Mun- cii Socialiste, președintele Cooperativei agricole din comuna Stoicănești, regiu- nea Argeș, membru al Comisiei de or- ganizare a Congresului, a prezentat uniunilor regionale și uniunilor raio- nale ale cooperativelor agricole de producție, Statutul Casei de Pensii a membrilor cooperativelor agricole de producție. într-o atmosferă de mare însuflețire, Congresul a adoptat apoi Actul con- stitutiv al Uniunii Naționale a Coope- rativelor Agricole de Producție din Republica Socialistă România. Congresul a ales prin vot secret Consiliul Uniunii Naționale a Coopera- tivelor Agricole de Producție și Comi- sia de revizie. Tn prima sa ședință plenară. Consiliul a ales Comitetul Executiv și Biroul său permanent. Pre- ședinte al Consiliului Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție a fost ales tovarășul Vasile Vîlcu, membru supleant al Comitetului Exe- cutiv al C.C. al P.C.R.. membru al Consiliului de Stat. Totodată, plenara a desemnat Comitetul Casei de Pensii a Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție. Președinte al Casei de pensii a fost desemnat tova- rășul Vasile Vaida. In ședința de constituire a Comisiei de Revizie a fost ales președinte tov. Vintilă Marin. Eroul Muncii Socialiste Gheorghe Goina, președintele cooperativei agri- cole de producție din comuna Sîntana. regiunea Crișana, a dat citire textului Chemării adresate de Congres țărani- lor cooperatori, tuturor oamenilor muncii din agricultura țării noastre, întrunind asentimentul unanim și en- tuziast al delegatilor. Chemarea a fost adoptată cu îndelungi ovații și urale. Pavilionul Expoziției economiei naționala în zilele Congresului cooperativelor, agricole de producție Oameni de știință din agricultură, lucrători din in- stitutele de cercetări și învățămînt! în creșterea producției agricole am simțit mereu sprijinul vostru. îndrep- tați-vă eforturile spre asigurarea, pentru fiecare zonă a țării, a unor soiuri și hibrizi de mare productivitate la toate plantele, spre ameliorarea raselor de animale, spre rezolvarea problemelor privind mecanizarea și chimizarea agri- culturii, extinderea irigațiilor, elaborarea metodelor agrozootehnice diferenți- ate, folosirea cît mai bună a fondului funciar. Sporiți aportul vostru Ia îm- bunătățirea organizării producției, a muncii și a întregii activități a coopera- tivelor agricole. învățători, profesori, medici, lucrători din așezămin- tele culturale ale satului! Activitatea voastră pentru instruirea tinerelor noastre vlăstare, pentru răs- pîndirea în mase a comorilor artei și culturii o prețuim nespus de mult. Spo- riți-vă contribuția la dezvoltarea vieții culturale a satelor, Ia pregătirea pentru viață a copiilor noștri, la apărarea sănătății populației. Munciți cu pasiune și entuziasm pentru a contribui la creșterea conștiinței socialiste a țărănimii, la ridicarea satului pe noi trepte de progres. (Din Chemarea Congresului cooperativelor agricole de producție) SATUL, AZI Vom munci pentru înflorirea agriculturii patriei Peste 5 500 de soli ai ogoarelor s-au întrunit, într-o atmosferă de puternic entuziasm, la primul Con- gres al țărănimii cooperatiste din România socialistă. O mare de veș- minte naționale multicolore părea, în zilele acestui Congres, imensa in- cintă rotundă unde s-au desfășurat lucrările lui. Veniți aici, din toate colțurile țării, ca la un mare sfat național, reprezentanți de frunte ai țărănimii cooperatiste, oameni de știință, economiști, tehnicieni au as- cultat cuvîntul partidului, au parti- cipat la o vastă dezbatere despre viața satelor. Astfel, acest Congres, care a avut loc la începutul unei perioade noi de muncă creatoare a poporului, a marcat un eveniment de deosebită importantă pentru via- ța întregii noastre țări. „Primul Congres al țărănimii cooperatiste din România socialistă — a spus în expunerea sa la Congres, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al C.C. al P.C.R. — coincide cu în- ceputul primăverii, care descătușea- ză uriașele forțe creatoare ale vieții, vestește redeșteptarea și înflorirea naturii. Aceasta simbolizează primă- vara satului românesc întinerit de seva dătătoare de viață a socialis- mului, de munca harnică a țărăni- mii, simbolizează Însuși viitorul lu- minos de prosperitate și civilizație al patriei noastre socialiste". Si nouă, celor care pregătim ca- drele necesare agriculturii socialis- te, Congresul cooperativelor agrico- le de producție ne-a pus în față o serie de sarcini de mare însemnă- tate. Partidul, poporul ne cer să a- sigurăm agriculturii cadre medii și superioare de toate specialitățile precum și cadre de mecanizatori, să luăm măsuri pentru ridicarea ni- velului învățămîntului agricol de toate gradele, în vederea pregătirii temeinice, teoretice și practice, a viitorilor specialiști agricoli. Invățămîntul agricol organizat la diferite nivele, începînd cu școala generală, școlile profesionale și me- dii de specialitate și terminînd cu învățămîntul agricol superior, orga- nizat pe institute și facultăți și pro- filat pe ramuri de specialitate, a ob- ținut în ultimii ani o serie de suc- cese însemnate. El a dat ogoarelor un mare număr de muncitori califi- cați, tehnicieni și ingineri agronomi specializați in cultura griului, a po- rumbului, a plantelor tehnice și in- dustriale, specialiști pentru sectorul legumicol și horti-viticol, crescători de animale, zootehniști, medici vete- rinari, care muncesc cu pricepere pentru înflorirea agriculturii noastre socialiste. Elevii și studenții care se pregătesc să muncească pe ogoare dispun de condiții dintre cele mai bune, primesc o instruire profesio- nală strîns legată de realitățile noastre naționale, de nevoile agri- culturii noastre socialiste în plină dezvoltare. Ni s-au creat toate con- dițiile pentru a îmbunătăți și mai mult, în continuare, pregătirea vii- toarelor cadre necesare agriculturii. Studiul obiectului „Agricultura" și al bazelor producției agricole în șco- lile generale și în liceele sătești se efectuează în prezent diferențiat, corespunzător cu specificul zonei în care se află școala. în regiunile de șes accentul se pune pe cunoașterea agrotehnicii culturilor de cîmp, iar în regiunile de deal pe studiul hor- ticulturii. Este de o deosebită în- semnătate ca profesorii care predau disciplinele agricole să trateze toa- te lecțiile în strînsă legătură cu re- alitățile locale, făcînd referiri con- crete la metodele agrozootehnice care se cer aplicate în cooperativa agricolă din comună. Extinderea mecanizării asupra a noi și noi procese de producție agri- colă, zootehnică, horticolă, perfec- ționarea și specializarea continuă a mașinilor și agregatelor utilizate so- licită cu necesitate asigurarea unei pregătiri mereu mai înalte a viito- rilor mecanizatori. Elevii școlilor profesionale de mecanizare a agri- culturii, dotate cu mijloace tehnice corespunzătoare producției agricole moderne, trebuie înarmați cu bune cunoștințe teoretice și deprinderi practice. In același timp, este ne- cesar să-i pregătim astfel încît să poată aprecia eficienta economică a lucrărilor la care participă. Pregătirea cadrelor medii pentru agricultură se va îmbunătăți con- siderabil prin înființarea liceelor agricole, hotărîtă de Congresul al IX-lea al P.C.R. în prezent, nume- roși oameni ai învățămîntului, ca și cadre de specialitate, își spun cu- vîntul cu privire la direcțiile de specializare în cadrul acestor licee, la durata lor, la modul lor de orga- nizare etc. Fără îndoială că, pe baza acestor discuții, se va ajunge la cele mai bune soluții în toate probleme- le. Esențial mi se pare să se asigure o cît mai armonioasă împletire între pregătirea de cultură generală și cea de specialitate, cu accent deose- bit pe instruirea practică — instru- ire care trebuie să constituie, după părerea mea, o parte integrantă a procesului de învățămînt în cadrul viitoarelor licee agricole. Pe lingă lecțiile de cultură generală și cele de specialitate, o asemenea instruire — realizată pe terenurile proprii ale liceelor și pe ogoarele unităților a- gricole de stat și coop°ratiste, con- dusă de cadre cu studii superioare de specialitate — va determina ne- îndoielnic o pregătire temeinică a viitoarelor cadre medii pentru agri- cultură. Avînd o asemenea bază, și învă- țămîntul superior agricol se va îm- bunătăți continuu, pregătind cadre cu larg profil teoretic, dar în ace- lași timp cu o temeinică speciali- zare pe ramuri de producție. în fata personalului didactic din învățămîn- tul superior agricol se deschide un larg cîmp de activitate creatoare atît in domeniul pregătirii cadrelor, cît și în domeniul activității știin- țifice legate de crearea unor soiuri și hibrizi de mare productivitate, de ameliorarea raselor de animale, de mecanizarea și chimizarea agricul- turii etc. Paralel cu învățămîntul agricol organizat în școli și facultăți se des- fășoară învățămîntul agrozootehnic de masă, chemat să ajute țărănimii muncitoare în aplicarea tot mai lar- gă a cuceririlor științei în producție. Nu mai există de mult în satele noastre țărani fără știință de carte și încep acum să nu mai existe nici oameni care să nu cunoască ceea ce le pune Ia îndemînă știința, litera- tura de specialitate. Cursurile agro- zootehnice devin tot mai mult ade- vărate universități populare sătești. La bunul lor mers, la dezvoltarea lor continuă sîntem chemați să con- tribuim noi toți cei care lucrăm în domeniul științei și învățămîntului. Congresul cooperativelor agricole de producție a stabilit măsuri pen- tru înflorirea multilaterală a satu- lui. Noi, oamenii școlii, ai științei, considerăm că avem datoria de o- noare de a ne aduce contribuția la îndeplinirea acestor măsuri, de a munci fără preget pentru înflorirea agriculturii patriei. Acad. prof. GHERASIM CONSTANT1NESCU prorector al Institutului agrono- mic „Nicolae Bălcescu" Multă vreme n-am putut gindi despre sat decît cu mihnire și cu durere. Pentru că am trăit vremea cînd sa- tul da tot: pîine, lap- te, miere. Și-n schimb primea sudălmi, ha- rapnice și gloanțe. Mi-aduc aminte de vre- mea cînd griul și po- rumbul, cules din su- doarea frunților noas- tre, curgea în valuri de aur spre rada porturi- lor, plutea pe albastre valuri marine și, la bursa cerealieră de la Anvers, se prefăcea în aur concret, lăfăindu- se lucitor în safeurile stăpînilor ori pe me- sele ruletei de la Mon- te Carto. Am apucat vremea cînd satul intra, oare- cum periodic. în ordi- nea zilei: cînd se ți- neau niște alegeri, adi- că niște partide furau, pe minciuni ori pe ra- chiu, niște pretinse vo- turi, cînd se căuta vreun covor pentru vreo expoziție euro- peană și cînd se trăgea cu tunul în răsculații foametei. Fiorul de tristețe, de durere, de amărăciu- ne mă cuprindea ori de cîte ori mă gindeam la sat, la obidita via- ță dusă de bătrînii mei. N-am să uit nici- odată sfiala și teama mamei, cînd trecea prin preajma curții boierești. Vorbea în șoaptă. Si, de departe, de pe celălalt deal, îmi arăta foișorul de unde „cucoana" a asmuțit-o odată cu cîinii: doi sanbernarzi uriași care i-au rupt catrința și-au doborît-o într-un șanț. Si azi, la optzeci de ani, în coșmarurile ei, spaima are colți, ochi și mîrîit de du- lău. Cîți ani s-or fi scurs de atunci ? Douăzeci și cinci ? Treizeci 'l Trec aproape în fie- care săptămînă prin cite un sat, din lungul și latul țării. Din Cri- șana in Dobrogea și din Maramureș în Ol- tenia. Conturul gene- ral al cîmpiilor, al munților și al cerului a rămas același. Înco- lo, totul s-a schimbat. Altul, satul de azi. Alta viața, alta men- talitatea. Alții oame- nii. Altele, sentimente- le oamenilor. Prin smulgerea pămînturi- lor din mina boierilor și transformarea lor în cooperative obștești, baza și sensul vieții satului s-a răsucit brusc și s-a proiectat spre un nou și luminos zenit. Satul de azi a intrat în ritmul gene- ral al vieții socialiste. Satul de azi strălu- cește prin sediul coo- perativei și al hamba- relor ei, prin saivane și grajduri luminate electric. Strălucește prin producțiile mereu sporite la hectar. Stră- lucește prin casele mari, cu acoperișuri de țiglă, cu odăi lumi- noase și mobilă como- dă. Strălucește prin școala cu cîte 10—15 săli de clasă prin că- minul cultural cu cîte 7—800 de locuri în sala de spectacole. În- deletniciri altădată chinuitoare, azi s-au reprofilat în comple- xul economic și psiho- logic al satului. Simion Uscat, din Clinicul Hu- nedoarei, a îndrăgit meseria de îngrijitor mulgător al cooperati- vei din sat. A fost tri- mis ca delegat la Con- gresul cooperativelor agricole de producție. A luat cuvîntul să îm- părtășească și celor- lalți tovarăși din ex- periența lui. A vorbit, folosind arsenalul no- țiunilor din științele agrotehnice, despre metodele proprii întru depășirea angajamen- tului în producția de. lapte. De bună seamă că Simion Uscat este urmașul unor mocani din regiunea Hunedoa- ra, dintre acei care au creat și-au transhumat stihurile din balada Mioriței: „pe-un picior de plai, pe-o gură de rai..." Satul de azi strălu- cește prin biblioteca înzestrată cu mii de volume, cercetată zil- nic de cititori de toate vîrstele. Strălucește prin magazinele mo- derne, aprovizionate cu de toate. Strălu- cește prin antenele de radio și televiziune, prin cinematograf. Una dintre întrebă- rile obișnuite pe care mi le adresau, astă- vară, surorile și ne- poatele mele cînd se întorceau de la briga- da de la secere sau a- dunat fîn, suna: — Ce zici de filmul care rulează azi ? E bun ? E interesant ? își spălau mîinile și fața cu apă rece, în- viorătoare, își schim- bau straiele și strigau: — Bunică, mata nu mergi la film ? — Merg, num a' să pun casînca pe cap, să-mi iau cîrja, și mărg. Strălucește satul de azi prin zecile de în- vățători și profesori care-i sporesc, cu e- nergie mereu nouă, activitatea culturală și educativă. Strălucește prin medic și agro- nom, prin casa de naș- teri și prin policlinică. Strălucește prin bri- găzile artistice cu ati- ta grijă pregătite, cet mai adesea, de cadrele didactice. DUMITRU ALMAȘ [Continuate in pag. 2-4 PRIM Reflecții despre calitate Paula Chițimia ----------- Liceul nr. 31 din cartierul Cringași al Capitalei este situat intr-un loc in care, pină acum un sfert de veac, cuvîntul „cul- tură" părea să aibă rezonanțe exotice. Pe atunci ar fi fost numit o școală de periferie, dar însăși asocierea cuvintelor liceu și periferie părea un non- sens. Acum, liceul are 26 de cla- se, de la I-a și pînă la a Xl-a, in care învață 945 de elevi. Așa- dar, atit elevi care de abia in acest an au făcut cunoștință cu slovele alfabetului, cit și elevi care se pregătesc intens pentru examenul de maturitate. Evident, este destul de dificil să ții ferm frinele conducerii unui asemenea „combinat" școlar. Deci, cu atit mai mari sînt meritele fiecărui succes. Succese, liceul înregistrează permanent. Un re- ferat prezentat recent de secția de învățămînt a Capitalei con- semnează : „Deși a avut de rezol- vat o serie de situații deosebit de dificile, Liceul nr. 31 a obți- nut rezultate valoroase in mun- ca instructiv-educativă". Iată, foarte succint, motivele pentru care profesoara Paula Chițimia, directoarea Liceului nr. 31, și-a cucerit în mod deose- bit respectul și stima cadrelor didactice din Capitală. Rezulta- tele la învățătură și cele pe pla- nul școlarizării și frecvenței, comportarea elevilor și condițiile de care ei dispun în școală, presti- giul liceului și valoarea instruc- tiv-educativă a acțiunilor desfă- șurate aici sint dovezile concrete ale intensei și neobositei activități didactice, organizatorice și edu- cative desfășurate de colectivul condus de Paula Chițimia. Prin exemplul ei personal, prin capacitatea ei deosebită de mun- că, directoarea liceului din Crîn- gași constituie nu numai stimu- lentul permanent al activității cadrelor didactice — incepind cu grija pentru școlarizarea fie- cărui copil și terminind cu utili- zarea mijloacelor moderne de predare — ci și un factor care mobilizează în jurul școlii un nu- măr foarte mare de oameni ai muncii din cartier — comitetul de părinți, organizația de femei, co- misia permanentă pentru învă- țămînt a sfatului popular ele. Ac- țiunile întreprinse de școală, sprijinul organizațiilor de masă au făcut ca ea să fie un adevărat centru al activității culturale din Cringași. Fără a mai vorbi de serbările șt conferințele care au loc aici, ne vom referi doar la concertele (două pe fiecare tri- mestru) pe care le organizează în școală, la solicitarea directoarei Paula Chițimia, Filarmonica „George Enescu". Impresionante, într-un anume fel, sînt în Liceul nr. 31 chiar și băncile. Sînt vechi de pa- tru sau cinci ani, însă pe ele nu se vede nici urmă de zgirietură. Aparent este o per- formanță gospodărească. In fond, este o imagine grăitoare a efici- enței muncii educative desfășu- rate de colectivul didactic condus de directoarea Paula Chițimia. Totul, in școala pe care o con- duce ea, vorbește de grijă, de hărnicie, de pricepere pedagogi- că. Laboratoarele spațioase și bine dotate, holurile și culoarele cu reproduceri plastice și foto- grafii înfățișînd mari obiective industriale sau scene de muncă, clasele luminoase, ornate cu plan- te decorative. S. PANAIT Timotei Petride ---------— Episodul la care ne vom re- feri la începutul acestor însem- nări, deși vorbește despre un pro- fesor, nu vizează o activitate șco- lară propriu-zisă. Locul acțiu- nii : Teatrul de stat din Brăila. Momentul: o ședință a consi- liului artistic. Se discuta, cu participarea autorului — un cu- noscut dramaturg — o piesă care urma să intre în reperto- riul teatrului. înscrierea la cu- vînt a profesorului Timotei Pet- ride era urmărită cu viu interes de către toți participanții. In- troducerea, oarecum neobișnu- ită, nu făcuse decît să trezească mai mult interesul celorlalți. „Noi, profesorii — își începuse cuvîntul tovarășul Petride — avem rareori ocazia să anali- zăm o lucrare dramatică în pre- zența autorului, mai ales cînd este vorba de un condei cunos- cut. De clasici ne desparte timpul, de majoritatea contem- poranilor... probabil spațiul. Să mă iertați așadar dacă, la a- ceastă ocazie rară, îmi voi per- mite să fac o analiză a piesei așa cum aș face-o într-o oră de literatură..." Apoi, Timotei Pe- tride a vorbit despre mesajul o- perei și semnificațiile acesteia, despre profilul personajelor, despre acțiunile și reacțiile lor, despre realizarea artistică a pie- sei. — Mulți oameni mi-au vorbit pînă acum — a spus autorul piesei — despre lucrarea mea. Nici unul însă atît de pregnant, ca tovarășul profesor Petride. Voi reflecta adine asupra modi- ficărilor ce se impun și noi căuta să folosesc în acest scop sugestiile prețioase pe care mi le-a făcut". Ne-am oprit la acest episod pentru că ni se pare că defi- nește raporturile profesorului Petride cu disciplina pe care o predă. Și ceea ce își impune sieși pe un plan mereu mai înalt transmite și elevilor săi, învă- țîndu-i să emită judecăți de va- loare pe baza documentării trai- nice și a pătrunderii în esența operelor literare. Iată pe ce te- melie s-a născut reputația de profesor deosebit de exigent a lui Timotei Petride, ale cărui lecții cuprind elemente dina- mice, pasionante, făcîndu-le să fie deosebit de îndrăgite de elevii săi. „Niciodată nu mă bazez numai pe experiență, pe acumulările anterioare — ne-a spus acest eminent pedagog, distins cu titlul de „Profesor emerit". Caut să fiu la curent cu cele mai noi opinii și interpretări, ca să le pot forma elevilor o privire cît mai exactă asupra scriitorilor și a operelor lor. Acest stil de muncă doresc să-l imprim și elevilor mei. Caut să-i deprind cu activitatea sistematică, cu do- cumentarea științifică, să-i fac să gindească în chip creator". Elevii din Brăila cunosc bine pasiunea de bibliofil a tovarășului Petride. In biblioteca lui, impre- sionantă ca proporții, găsești, alături de ultimele noutăți lite- rare, lucrări de artă, de critică și istoriografie, precum și valo- roase exemplare de bibliofilie : ediția princeps a operelor lui Co- nachi, cîteva numere din „Ma- gazin istoric pentru Dacia", din vechiul „Contemporanul", ediții prime ale scrierilor lui Titu Ma- iorescu, Bogdan Duică, Ibrăi- leanu etc. Acest „găsești" e un termen folosit generic. In cazul profesorului Petride sensul ter- menului „găsești" este însă cît se poate de propriu, căci oricare dintre colegii sau elevii lui poate veni să-i solicite orice carte, cu certitudinea că cererea lui va găsi răspuns favorabil. Timotei Petride este și un pa- sionat drumeț pe meleagurile care și-au găsit ecou în marile opere ale literaturii noastre : Hu- mulești, Hordou. Mircești, dru- murile Vitoriei Lipan. Și-a în- vățat și elevii să iubească aceste meleaguri. Și, în sfîrșit, Timotei Petride este și un pasionat cercetător. In sertarele biroului său se află studii cu privire la postumele lui Eminescu, la Alecsandri, stu- dii despre neologisme etc., ală- turi de notări ample cu privire la unele probleme de psihologie și de însemnări cu privire la utilizarea mijloacelor tehnice audio-vizuale în condițiile speci- fice ale predării literaturii ro- mâne. Aș încheia amintind ceea ce este pentru profesorii de limba și literatura română din Brăila suprema laudă : „Ai realizat o lecție tot atît de bună ca lecțiile lui Timotei Petride !“. M. PAVELESCU Ca să ajungă de la școa- lă acasă, traversează un parc. E o recreație pe care și-o oferă cu iluzia că, în contact direct cu natura, mintea lui poate căpăta pentru un sfert de oră re- paosul meritat după con- centrarea orelor de curs. Dar iluzia rămîne iluzie ! Creierul deprins cu munca perpetuă a raționamentelor e tentat, în aer liber, să facă cel puțin gimnastică. Cu libertatea și lipsa de discreție a celui care se o- cupă cu gîndurile altora, vă voi reproduce pe cele ale colegului meu. Pe lingă el a zbîrnîit o albină, prima pe care a în- registrat-o in acest an. în- duioșat de constatarea a- cestui debut, i-a urmărit o vreme zborul. „Conștiinciozitatea nu e numai apanajul oamenilor — constată mărinimos pro- fesorul. E de pildă o cali- tate a albinelor. E curios cum acești termeni, con- știinciozitate și conștiință, se amestecă uneori în min- tea noastră. ...Vorbim ușor noi, pro fesorii, despre conștiința noastră profesională — și ce e curios, numai atunci cînd punem note mici. Se- veritatea e cea mai comodă armă de care dispunem. Este oare cea mai eficace ? Cum să nu fie eficace ! Respectul care are la bază teama realizează totdeauna cîte ceva ! întrebarea este dacă respectul care nu se bazează pe teamă nu rea- lizează ceva mai mult. „Disciplină fără puțină ab- surditate nu se poate" — îmi spunea, în cancelarie, un coleg. Fraza mi s-a pă- rut neașteptată și am ac- ceptat-o poate tocmai dato- rită caracterului ei de bu- tadă...". Pe lîngă profesor a trecut un elev de-al său, care l-a salutat cu respect și cole- gul meu a surprins în ochii copilului o licărire de sim- patie... „Deși cu băiatul care a trecut n-am fost absurd ! Simpatia cu absurditatea se exclud ! „Disciplina fără absurditate nu se poate". Hm! întîi de toate, cel care mi-a lansat acest afo- rism este un om deștept. în al doilea rînd, indulgența sa este proverbială și în al treilea rînd e respectat de elevi. Oricum (în al patru- lea rînd) absurzii nu-și dau seama că sînt astfel ! Fraza e inteligentă dar asta nu presupune neapărat că e a- devărat. Și baronul Mun- chausen povestea lucruri inteligente ! Deci se poate obține dis- ciplină fără absurditate. Voi numi și eu această dis- ciplină, disciplină con- știentă". ...în drumul său profeso- rul a evitat să calce peste un mușuroi de furnici ră- sărit „din pămînt" la mar- ginea aleii. „La furnici, de pildă, nu poate fi vorba de absurdi- tate, pentru că nu poate fi vorba nici de contrar...Cum ar putea să existe o furni- că absurdă dacă n-are sens faptul că nu există niciuna care n-ar putea fi absurdă ? Există totuși o disciplină a întregului mușuroi. Conclu- zie : această disciplină nu are la bază absurditatea. Dar ce-am făcut ? Cobor oamenii la nivelul furnici- lor ? Nu ! Ridic problema lor la alt nivel". Și mulțumit de concluzia sa profesorul s-a apucat să fluiere fals primele măsuri din Dunărea albastră. Pe o ramură un pițigoi și-a în- cetat speriat bisilabele cîn- tecului. Profesorul s-a o- prit, a tușit și și-a tras cu gravitate în jos pulpanele hainei... „Ținuta! Un profesor tre- buie să fie serios chiar cînd nu-1 vede decît un singur pițigoi !... Ținuta noastră exterioară face par- te din seriozitatea catedrei. Și e paradoxal că această seriozitate nu exclude ve- selia. Totdeauna am obți- nut mai mult de la elevi prin veselie decît prin rigi- ditate. Curios, cum unii confundă rigurozitatea cu rigoarea și de aici cu rigi- ditatea !“ Colegul meu a luat-o la stînga pe aleea șahiștilor. Un adolescent și un om cu suplimentul cheliei, alb, meditau peste o tablă cu pătrățele. Băiatul tocmai întindea mina către o tură... Și profesorul s-a pomenit, din spirit didactic, interve- nind : — Nu tura I Pionul G 6 1 Bătrînul cu chelie s-a în- tors cu amărăciune către el : — Vrei s-o mi-o iei și pe asta ? Iar băiatul după o ezitare a mutat cu elegantă tot tura. Și profesorul, continuîn- du-și drumul, își spunea : „Am greșit cind l-am în- vățat pe băiat, poate toc- mai pentru că era mu- tarea cea mai bună... Co- pilul se supără cînd nu a- junge el însuși la o con- cluzie !... Și contrariul e a- devărat cu cel leneș : nu se supără dacă nu ajunge la nici o concluzie... Mate- matica „mea" e o materie prin excelentă de raționa- ment ! Dacă elevul învață în liceu din geologie, isto- rie, literatură română și ce- lelalte materii necesarul suficient unei culturi gene- rale în domeniul respectiv, în domeniul nostru nu pu- tem avea pretenția că-1 a- ducem la „maturitate" cu o cultură generală matema- tică. Poate chiar ar fi și im- posibil... Chiar un om de știință, matematician, nu poate avea pretenția unei culturi generale matemati- ce. Cel specializat în calcu- lul probabilităților, alge- bristul, geometrul, expertul în ecuații diferențiale sau în funcții complexe, din cauza ramificării foarte precise și disjuncte a ma- tematicilor, nu se „mișcă" la fel de ușor în celelalte domenii. Această trecere e mai ușoară în celelalte ra- muri ale științei, pentru că acolo cultura generală de specialitate e posibilă în mai mare măsură. Dar... ce știe despre „to- pologie" un elev care a ter- minat liceul ? Ca profesor, personal nu pot să-i pre- tind nimic nici din dome- niul ecuațiiloi- diferențiale, nici din cel al calculului vectorial, deocamdată nici din probabilități I Atunci ce-i cer eu, profesorul de matematici ? Să raționeze, asta da, cel puțin pe geo- metria lui Euclid... (Că exagerez cînd îi fac ca pro- blemă dreapta lui Simson sau cercul celor 9 puncte încă nu sînt toți de acord). Dar raționamentul sînt da- tor să i-1 antrenez !“. Timpul se înnourase pe nesimțite. O pală puternică de vînt l-a scos pe eroul meu din gîndurile sale. Pe peluza de alături, o mași- nă rotativă de stropit iarba continua să-și facă inge- nios de împrăștiat datoria. „Mașina asta de stropit, înaintea începerii ploii, este un exemplu de conștiincio- zitate ! Deși pornim de la premisa că un elev trebuie să învețe să raționeze, noi ne abatem din „datorie" de la acest principiu. „Cel pu- țin să știe regula asta" — ne propunem noi ca scop al unei ore (și chiar scriem în plan acest scop) cînd im- portant nu e să aplice re- gula, ci să-i cunoască „mo- dul de fabricație". „Să știe elevul să deriveze", iată un țel al clasei a Xl-a. In care din subiectele propuse la maturitate de oricare profesor există vreun su- biect cu definiția deriva- tei ? Elevul știe să derivo- ze fără, să știe ce înseamnă derivata ! Cîți știu de ce c continuă o funcție deriva- bilă ? Cîți cunosc faptul că reciproca nu e totdeauna a- devărată ? (mai adesea nu e 1). Cîți știu de ce. ca să se poată aplica teorema lui Rolle pe un interval, func- ția trebuie să fie continuă pe intervalul închis și de- rivabilă pe cel deschis ? Da, dar totuși elevii noștri vor ști să calculeze ! Cal- culul să trăiască ! încercăm și căznim creierii cu o .,al- goritmic" pe care o mași- nă o face și mai rapid și mai exact ! Udăm cu stro- pitoarea iarba Cișmigiului, aplicînd forțele șuvoiului la inutilitate, deși peste cîteva minute ploaia o să facă treaba asta mult mai bine Brusc a început potopul. Prietenul meu s-a ferit de ploaie sub acoperișul unui chioșc și căderea liniștitoa- re a dungilor de apă i-a potolit din agitație... A în- ceput un dialog cu sine în- suși : „Pe de altă parte (a prins să admită el) ml-a spus o dată un coleg (diriginte) că nu e bine să obligăm la ra- ționamente abstracte un om care nu știe să facă o judecată: Dă-i drumul dacă știe și el acolo... ceva... să deriveze de exemplu, pen- tru că nu toți ajung mate- maticieni. Dacă poate unul prin memorie să retină și nu prin logică, dă-i prile- jul să memorizeze dacă vrea ! — Bine, dar scopul ne- fiind memorizarea, ce notă îi pun ? — 5, pîinea săracului i — NU ! înseamnă să pu- nem ca barem mijlociu prostia ! — Dă-le regula să știe s-o aplice, ce te zbați atît ? — s-a întors, către partea înfuriată, partea liniștită din colegul meu. Dacă știe regula, nu te căzni nrea mult să-I faci să ajungă la ea, îți pierzi vremea, scopul e s-o știe. — Scopul e s-o înțeleagă! — Si dacă n-a înțeles-o ? Cel puțin s-o spună 1 — Cel puțin în matema- tică e prea puțin, e nimic ! — Taci, că începi cu infi- niții mici !“ ...Nervozitatea picăturilor de apă pe streașină s-a o- prit brusc. Și colegul meu s-a depărtat în atmosfera parcului înnoit și liniștii de răpăiala scurtă, sonoră și regeneratoare a ploii... Pe peluză, inutil și consecvent, stropitoarea circulară își făcea mai departe datoria... In rînd cu ea un șir de stropitori se manifestau la fel mai departe... mai de- parte... mai departe... „Cel puțin să știe regula, să știe să aplice.. Ce să aplice ? Ce nu în- țelege ?“ Un fir de apă de ploaie a traversat aleea... „Și noi vorbim atît de mult despre lupta pentru calitate" ! CONSTANTIN OTTESCU FORME COMPLEXE MAI EFICIENTE, DE PERFECȚIONARE Studiu la instrument în Liceul de din Galați. SATUL, AZI (Urmare din pag. l-a) Prin toate acestea strălucește sa- tul românesc socialist de azi. Dar mai ales strălucește prin oa- menii lui. Oamenii aceștia care, în cițiva ani, au învățat să conducă și să gospodărească terenuri de sute șl mii de hectare. Oamenii aceștia care animă brigăzile recoltelor bogate. Oamenii aceștia care nu numai că folosesc în vorbirea curentă noțiu- nea de mecanizare a agriculturii, ci o și aplică pe scară națională. Nu numai că vorbesc despre chimizarea agriculturii, dar și primesc de la Năvodari, de la Piatra Neamț, ori de la Turnu Măgurele îngrășăminte chimice și le înserează în sol după prescripții științifice, să ajungă la firavele rădăcini ale plantelor, să le îmbie, să le silească a crește și a rodi însutit, drept ca la carte. Oamenii aceștia nu se mai mulțu- mesc cu căruța fantasmagorică a sfîntului Ilie stăpîn peste nori și nici numai cu ploile „date de Dum- nezeu", ci înțeleg și aplică sistemul culturii irigate. „La Sîntana, spunea la Congres Gh. Goina. Erou al Mun- cii Socialiste și delegat al acestei comune din regiunea Crișana, apele curgătoare lipsesc. Pinza de apă freatică se află însă la o adîncime de 5—7 metri. Din această sursă am irigat 340 ha". Oamenii de azi nu numai că au învățat și înțeleg no- țiunea științifică de terasare, dar o și aplică, de asemenea, pe scară na- țională. Ei silesc tihărăile și rîpele, coastele sterpe și malurile abrupte să slujească omul și să înfrumuse- țeze peisajul patriei cu florile meri- lor și sclipirile de smarald ale stru- gurilor. Petre Mihalache, delegat la Congres din partea Cooperativei a- gricole din comuna Tîrzii-Huși, re- lata că în satul lut, altădată un biet sat de clăcași, „pe terenurile de coastă unde în trecut nici oile nu găseau ce să pască", acum sătenii au plantat 120 ha de viță și 100 ha de pomi fructiferi. Aceste rîpi te- rasate și plantate științific au și în- ceput să producă anual peste 11 000 în ultimul timp, institutele de perfecționare a cadrelor didactice și-au concentrat eforturile spre gă- sirea unor forme de perfecționare legate tot mai strîns de cerințele actuale ale învățămîntului. O ase- menea formă este acțiunea comple- xă organizată de curînd de I.P.C.D. București la Cîmpulung, care a avut ca element central cursul de perfec- ționare pentru o serie de directori și directori adjuncți ai școlilor genera- le din regiunea Argeș. Cursul a urmărit, în primul rînd, înarmarea conducătorilor de școli în vederea înfăptuirii sarcinilor puse în fața învățămîntului de documen- tele Congresului al IX-lea al P.C.R. cu privire la perfecționarea proce- sului instructiv-educativ, la întări- rea educației ideologico-politice și morale a elevilor. Un loc important în tematica cursului l-au ocupat problemele psiho-pedagogice pe care Ie ridică procesul instructiv-educa- tiv, ca și orientarea profesională a elevilor. Cum era și firesc, majori- tatea expunerilor, discuțiilor și acti- vităților practice s-au referit la spe- cificul activității directorului, la ro- lul lui în îndrumarea și controlul procesului de învățămînt, în orien- tarea activității educative, a muncii metodice din școală etc. Pentru le- garea mai strînsă de practică a pro- blemelor prezentate în expuneri participanții la curs au asistat la o serie de lecții și la alte activități desfășurate în școlile generale și în cele două licee din Cîmpulung. Pe kg. struguri la ha. Adică venituri de circa 30 000 lei la ha. Da : altu-i satul de azi Nu mai seamănă de fel cu amărîtul sat al copilăriei mele. Satul de azi stră- lucește în lanurile largi cît cuprinde zarea, în holdele bogate, în belșu- gul tot mai temeinic asigurat prin utilizarea mașinilor și printr-o ade- vărată revoluție tehnico-științifică, aplicată sectorului agrar. Satul de acum un sfert de veac trece în umbră, ca o categorie pe- rimată. Dispare cu fiorul lui de a- mărăciune cu tot. Satul de azi de- vine o noțiune nouă. Cu o sferă și un conținut nou. E satul proprie- tății cooperatiste și al agriculturii tehnico-științifice. E uzina de pîine a poporului, indestructibil înfrățită cu uzinele metalurgice și chimice, cu termo și hidrocentralele, cu uzi- nele culturii și ale belșugului pen- tru toți, așa cum țîșnesc toate pe cuprinsul întregii țări. marginea acestor lecții și activități s-au organizat apoi discuții, care au fost conduse de lectorii institutului și de cadre universitare (prof. univ. Nicolae Mihăileanu pentru lecții- le de matematică, prof. univ. Cons- tantin Bogoescu și conf. univ. Ion Ioană pentru lecțiile de limba și li- teratura română). Analizele s-au ca- racterizat printr-un înalt nivel ști- ințific, printr-o abordare multilate- rală a problemelor didactico-meto- dice, constituind de fiecare dată mo- dele pentru activitatea pe care sînt chemați s-o desfășoare directorii de școli. Paralel cu acest curs de perfec- ționare, dar în strînsă legătură cu obiectivele urmărite de el s-au des- fășurat o serie de acțiuni adiacente. Astfel, în tot timpul cît s-a desfă- șurat cursul s-a întreprins o mun- că sistematică de îndrumare a acti- vității metodice din toate școlile o- rașului Cîmpulung, precum și a șco- lilor din localitățile Rucăr, Stîlpeni- Livezeni, Lerești și Voinești. Pe lîn- gă discuțiile purtate cu cadrele di- dactice din aceste școli, la lecțiile cărora au fost efectuate 298 de asis- tențe, lectorii I.P.C.D. au organizat în școlile respective consultații și discuții la nivelul conducerii și al comisiilor metodice. în etapa de încheiere a cursului a avut loc un simpozion cu privire la folosirea mijloacelor audio-vizuale în predarea limbii și literaturii ro- mâne și a limbilor străine, simpo- zion la care au participat un număr mare de cadre didactice de specia- litate din oraș și din raion. Expu- nerile prezentate cu acest prilej au fost însoțite de demonstrații convin- gătoare, în cadrul cărora s-au folo- sit benzi de magnetofon, discuri, diafilme, diapozitive și filme. în același timp a fost înființat, cu sprijinul larg al I.P.C.D., cabinetul metodic pentru mijloace audio-vizu- ale al orașului și raionului Cîmpu- lung, care are drept principal obiec- tiv centralizarea și studierea celor mai valoroase materiale tehnice in- tuitive, reproducerea acestor mate- riale pentru a fi difuzate în școli și concentrarea materialului documen- tar care poate servi la efectuarea unor studii de specialitate. în dota- rea acestui cabinet au intrat, prin- tre altele, majoritatea diafilmelor, benzilor și discurilor care au fost utilizate pentru exemplificări în ca- drul simpozionului organizat de I.P.C.D. Numeroși participanti la cursul de perfecționare, cadre didactice, pre- cum și lucrători ai secțiilor de în- vățămînt din orașul și raionul Cim- pulung, cu care am avut prilejul să discutăm, au subliniat caracterul eficient al cursului, datorită concep- ției noi de organizare și desfășurare a activităților incluse. Prof. Ion Lăzărescu, director al Școlii generale din comuna Tițești, este de părere că tematica cursului s-a integrat organic problemelor ac- tuale ale pedagogiei, ale psihologiei pedagogice, că ea a răspuns preo- cupărilor pe care le au în prezent directorii de școli în ceea ce pri- vește îndrumarea și controlul acti- vităților instructiv-educative, orga- nizarea și desfășurarea muncii me- todice, studierea și generalizarea experienței înaintate. „Modul cum s-au organizat diferitele lucrări practice și discuții pe marginea a- cestora — a spus tov. Lăzărescu — a permis nu numai realizarea unui multilateral schimb de experiență, dar ne-a dat și posibilitatea de a participa la acțiuni care se circum- scriu în sfera cercetării științifice a desfășurării procesului de învăță- mînt. Propun ca materialele cursuri să fie transmise și celorlalți direc- tori de școli, fiind valorificate sub forma unei scrisori metodice sau a unei culegeri de studii". Prof. Gheorghe Leca, director ai Școlii generale din Stîlpeni-Live- zeni, a relevat în special valoarea științifică a materialelor expuse în cadrul cursului și a activității prac- tice organizate în timpul acestuia, evidențiind faptul că participantii la curs au putut acumula învăță- minte prețioase. El a subliniat tot- odată valoarea îndrumărilor cu privire la modernizarea procesu- lui de învățămînt, arătînd că în a- ceastă direcție are o mare însem- nătate faptul că s-a pus la dispoziția profesorilor un cabinet metodic pentru mijloace audio-vizuale, dato- rită căruia învățămintele de la curs vor putea fi aplicate larg în prac- tică. „Ar fi bine — a arătat tov. Gh. Leca — să se elaboreze mai multe materiale care să-i orienteze pe profesori în această direcție. Cursurile de genul celui la care am participat sînt cît se poate de bine venite. Ele însă nu se pot organiza prea des și, de aceea, necesității de a ne ține la curent cu ceea ce este nou în domeniul modernizării învă- țămîntului trebuie să-i răspundă editarea continuă a unor lucrări și studii pe această temă". La rîndul său. prof. Alex. Sma- randa, directorul Școlii generale nr. 10 din Pitești, confirmînd calitățile științifice ale cursului, a ținut să releve în mod deosebit faptul că inițiativa de a organiza, pe lîngă el, acțiuni cu caracter compllmontar, în care au fost cuprinși, în afara cursantilor, un număr foarte mare de învățători și profesori a deter- minat o deosebită efervescentă cre- atoare a cadrelor didactice din Cim- pulung și din întreaga regiune Ar- geș. „Rezultatele ei—a observat tov, Smaranda — se vor oglindi fără îndoială pe viitor în ridicarea ni- velului științific și a eficienței ac- tivităților din școli. Este de dorit, a încheiat interlocutorul nostru, — ca institutele de perfecționare să orga- nizeze mai des asemenea acțiuni cu- prinzătoare. De asemenea, simțim nevoia ca ele să ne sprijine în acti- vitățile noastre de cercetare, orga- nizînd consultații atît cu privire la conținutul cercetării cît și la meto- dele acesteia. Prof, Nicolae Apostolachc, in- spector la secția de invățămînt a regiunii Argeș, ne-a vorbit îndeosebi de ajutorul pe care acțiunea com- plexă organizata de I.P.C.D Bucu- lești l-a dat secției regionale de în- vățămînt. Acesteia i-au fost sugera- te numeroase forme noi de organi- zare și îndrumare a activității me- todice a școlilor. „Analizele de lecții efectuate de cadrele universitare care s-au deplasat la Cîmpulung — a spus tov. Apostolache — au cons- tituit adevărate școli practice nu numai pentru directori, ci și pentru inspectori". In același timp tov. A- postolache a apreciat că organele învățămîntului pot face mai mult pentru intensificarea colaborării în- tre cadrele didactice din școlile ge- nerale și licee și cei care lucrează în învățămîntul superior. Aprecierile cu privire la noua for- mă complexă de perfecționare ini- țiată de I.P.C.D -București relevă necesitatea extinderii și adîncirii pe viitor a rezultatelor obținute Ecoul favorabil pe care l-a stîrnit aceasta se datoresc nivelului științific ridi- cat la care s-a desfășurat, participă- rii unor cadre universitare de înal- tă competență atît în specialitate cît și în problemele didactico-meto- dice. Considerăm că. pentru întărirea eficienței unor asemenea acțiuni de perfecționare, este necesară cuprin- derea mai largă, în cadru! lor. a ce- lor ce lucrează în școlile sătești și a celor numiți de curînd Ia condu- cerea școlilor. De asemenea, se im- pune valorificarea intensă de către secțiile de învățămînt, prin diferi- te forme proprii de perfecționare, a materialelor de la cursurile organi- zate de institutele de perfecționare. F. AL PAGINA 2 Cercetarea pedagogică poate deveni o acțiune largă Activitatea didactică, munca prac- tică din școală constituie un vast cîmp de cercetare științifică, iar cei care lucrează nemijlocit în procesul pedagogic dispun prin însuși acest fapt de cele mai bune condiții de cercetare a fenomenului instructiv- educativ. Necesitatea antrenării cor- pului didactic în activitatea de cer- cetare pedagogică a fost subliniată încă din secolul trecut, printre alții, de către Mihail Eminescu, care, pe cind era revizor școlar, afirma că „numai astfel se creează o literatură didactică — prin munca comună a întregului corp învățătoresc". Astăzi, cînd în practica școlilor noastre s-a acumulat o experiență deosebit de valoroasă, este de mare importanță ca această experiență să fie valori- ficată din punct de vedere științific, prin studii și lucrări menite să con- tribuie la ridicarea muncii didactice la înălțimea sarcinilor ce i-au fost puse în față de către partid. In rîndurile ce urmează ne vom referi la cîteva modalități care pot ajuta, după părerea noastră, ca cer- cetarea științifică din domeniul în- vățămîntului să devină o acțiune largă, la care să participe cît mai mulți profesori și învățători. în fiecare an, pentru sesiunea e- xamenelor de gradul II, numeroase cadre didactice elaborează lucrări metodico-științifice, în care autorii își expun. într-o formă generaliza- tă, propria lor experiență pozitivă. Așa, de exemplu, în recenta sesiune din ianuarie în cadrul I.P.C.D.-Ti- mișoara, lucrările învățătorilor Teo- dor Moldovan (raionul Alba. reg. Hunedoara). Stela Moise (Caranse- beș reg. Banat), luliu Toma (Stre- haia, reg. Oltenia) ș.a. sau ale profe- sorilor Doina Iliescu (Timișoara), Dumitru Susan (Deva), Elisab- a lordăchescu (Corabia, reg. Oltenia), sprijin multilateral celor ce inten- ționează să-și prezinte experiența la sesiunile de comunicări științifice, aceștia și-ar putea realiza intențiile. S-ar putea cere în acest sens și con- cursul catedrelor de metodică de la institutele pedagogice de 3 ani, care ar putea ajuta cadrelor didactice să elaboreze lucrări valoroase, stistență științifică și cu o orientare metodică. Din însă, autorilor lucrărilor cu con- justă o- păcate, li s-a acordat pînă acum ajutor numai în ultimul moment, cînd nu se mai poate face prea mult pentru îmbu- nătățirea lucrărilor. Ca urmare ex- periența valoroasă a unor cadre di- dactice rămîne cunoscută cerc restrîns (școală, raion) datorită faptului că acestea nosc metodologia cercetării într-un numai nu cu- științi- orecum și ale altora au fost ciate cu nota maximă. Care apre- însă „soarta11 acestor lucrări ? devin material de arhivă. Oare este Ele de ce autorii lor nu ar fi solicitați să le pregătească pentru publicare ? Sau, dacă nu pot fi publicate în întregi- me. recenzenții ar putea da indicații cu privire la publicarea unor capi- tole mai importante. Prezintă mult interes și monogra- fiile unor școli, elaborate de colec- tivele școlilor respective. Am avut, în anii trecuți, prilejul de a cu- noaște asemenea monografii care cuprindeau mult material inedit cu privire la dezvoltarea învățămîntu- lui, cules din arhivele raionale și regionale. Nu este păcat ca aseme- nea lucrări să rămînă uitate cînd multe dintre ele ar putea fi valorifi- cate chiar în cadrul unui tratat de istorie a pedagogiei românești ? O altă sursă de lărgire a ariei cercetării pedagogice sînt sesiunile de comunicări științifice ale cadre- lor didactice. Numai pentru sesiunea . n anul 1964, în regiunea Banat ,-au înscris cu comunicări peste 400 de învățători și profesori — o cifră impresionantă. Dar pînă la urmă nu s-au prezentat nici 20 la sută din cei înscriși, iar din lucrările pre- zentate, un procent și mai mic a ajuns la sesiunea centrală. Cum se explică această „pierdere" ? Credem că ea se datorește faptului că mulți dintre cei înscriși, fiind adesea lip- siți de o îndrumare sistematică și calificată pe parcurs, rămîn la faza „intențiilor frumoase". Dacă însă secțiile de învățămînt, institu- tele de perfecționare și Institutul de științe pedagogice ar acorda un fice și nu se pricep să-și expună în- tr-o formă generalizată experiența. Dacă aceste cadre ar fi îndrumate de către cercetători pricepuți, expe- riența lor ar putea fi generalizată și popularizată ; iar din această acți- une ar avea de cîștigat și știința și practica pedagogică românească. Abordarea unor teme mai com- plexe de cercetare necesită forma- rea unor colective de muncă (com- puse din învățători, profesori, in- spectori). Sistemul de cercetare în colectiv a unei teme are nu numai avantajul sporirii forțelor de cerce- tare, ci și acela al ridicării calității lucrării datorită acțiunii spiritului critic, reciproc O cercetare științifică mai rigu- roasă s-ar putea organiza in școlile- pilot (licee, școli generale etc.). In fiecare centru universitar s-ar putea organiza una sau două asemenea școli în care, sub îndrumarea și cu concursul catedrelor de pedagogie, psihologie și metodică din universi- tăți și din institutele pedagogice, să se inițieze, pe baza unei meto- dici de cercetare științifică, studie- rea unor probleme de importanță majoră (eficiența pedagogică a în- vățămîntului programat, formarea deprinderilor de muncă intelectuală la elevi, rolul interesului pentru cu- noaștere în procesul de învățămînt, eficiența instructivă și educativă mijloacelor audio-vizuale etc.). a Succesul activității de cercetare a procesului pedagogic este condițio- nat si de elaborarea unor instru- mente de muncă științifică de către cadrele didactice din învățămîntul superior cu experiență în acest do- meniu. Ne gîndim aici. în primul rînd. la utilitatea deosebită a unui îndrumător metodic al cercetării ști- ințifice. Existența unul asemenea în- drumător ar completa — și la nevoie ar putea chiar suplini — munca de îndrumare a conducătorului știin- țific. Apariția lui este și necesară și posibilă, întrucît în centrele uni- versitare din țara noastră există forțe în stare să-1 elaboreze. „Multe din ideile care au revolu- ționat gîndirea științifică, care au condus la marile descoperiri ale u- manității au fost generate de obser- vația concretă, de activitatea prac- tică a cercetătorilor", a spus tova- rășul Nicolae Ceaușescu în Ex- punerea cu privire la îmbunătățirea organizării și îndrumării activității de cercetare științifică prezentată la sesiunea din decembrie 1965 a Marii Adunări Naționale. Acest adevăr evident constituie un pu- ternic îndemn și pentru practicienii care lucrează în învățămîntul nos- tru. Lector univ. ION DRAGAN Timișoara Cînd momentul notării Am surprins fără să vreau, pe stradă, in autobuz, pe culoarele șco- lii convorbiri ale elevilor care su- nau cam așa : — Ce avem la istorie pe mîine ? — Habar n-am; pe mine nu mă mai ascultă, că am două note. Au mai rămas în clasă cinci fără notă... In schimb, învăț la latină, că ascultă la sigur; mai sîntem neascultați... Mentalitatea aceasta a unora ma trei din- tre elevi, în special din clasele mari, mi-a dat de gîndit: oare elevii în- vață pentru a căpăta cunoștințe sau numai pentru notă, ca să treacă elasa ? Ca să mă conving, am făcut sondaje discrete în clasele în care predau. Am constatat că elevii cu- noșteau cu o precizie aproape ma- tematică cine nu are încă notă, cîți au două sau mai multe și ce note anume, la fiecare materie. Explicația acestui fenomen există. Nu e un secret pentru nimeni — deci nici pentru elevi — că profe- sorul este obligat să-i asculte pe toți elevii măcar o dată pînă la un anu- mit moment din cursul trimestru- lui. Apoi, elevii mai știu cîte ceva și despre „ritmicitatea notării". De aceea, învață și ei... ritmic. Dacă analizăm ceva mai adine sis- temul actual de notare, ne dăm sea- ma de un lucru destul de bizar : s-ar părea că notele din catalog o- glindesc mai mult măsura în care profesorii respectă dispozițiile supe- rioare, decît adevăratele cunoștințe globale ale elevilor. Și spun globale pentru că cele două, trei note date fiecărui elev nu reprezintă o apre- ciere a totalității cunoștințelor lui la o materie oarecare, ci o apreciere asupra cunoștințelor din lecția la care a fost ascultat sau, cel mult asupra unui fragment din materie — la teză sau dacă a fost examinat in perioada de recapitulare. Apoi, o dată ce și-a făcut „suma" obligatorie de note, elevul nu mai învață și așteaptă să fie ascultați cei fără note. Mi-am pus adesea întrebarea : ce s-ar întîmpla dacă profesorii nu ar mai fi obligați să asculte în fiecare oră de curs un număr de elevi ca să le pună note în catalog, ci ar lucra cu întreaga clasă, verificarea reali- zindu-se asupra întregii materii parcurse intr-o perioadă ? Mai întîi, n-ar mai pierde o mare parte din oră pentru ascultare. în al doilea rînd, nota nu s-ar da numai pentru cunoștințele elevului din lecția la zi. In al treilea rînd, elevii n-ar mai putea calcula cînd le vine rîndul la ascultare și nu li s-ar mai oferi oca- zia să învețe materia fragmentar, în funcție de ritmul ascultării. Ar dis- pare și necesitatea de a da extem- porale în asalt, care de asemenea în asalt, rul intră în „criză de cultarea într-o clasă se corectează cînd profeso- timp" cu as- numeroasă. Dacă elevii ar ști că verificarea cu- noștințelor lor se face nu asupra lec- ției la zi, ci asupra întregii materii parcurse într-o anumită perioadă, că răspunsul dat, bun sau rău, nu se datorește unei întîmplări, fericite sau nefericite, ci este rezultanta cu- noștințelor lor reale, dacă ar ști că profesorul își notează în caietul său personal aprecieri asupra participă- rii lor zi cu zl la desfășurarea lec- țiilor, și-ar da seama de realitate și cei care mai cred că învățătura e joacă de-a v-ați ascunselea cu pro- fesorul, că notele se „împușcă" la noroc și ar înțelege atunci și a- cești elevi că viața așteaptă de la ei altceva decît trecerea de la un trimestru la altul cu medii de 4,50 rotunjite la 5, conform regulamen- tului. Sigur că adaptarea unui sistem nou de notare ar determina reacții foarte diferite în rîndurile profeso- rilor. Unii l-ar accepta cu satis- In condițiile desăvirșirii construc- ției socialiste, ale imenselor progrese ale științei și tehnicii, formarea pro- filului moral al elevilor, ca și înar- marea lor cu un mare volum de cu- noștințe din ce în ce mai complexe și mai dificile reprezintă cerințe obi- ective. Ca urmare, se impune îmbu- nătățirea metodelor muncii instruc- tiv-educative, astfel îneît eficiența procesului de învățămînt să sporeas- că necontenit. In această direcție o contribuție hotărîtoare este chemată s-o aducă cercetarea științifică din domeniul pedagogiei și psihologiei. în ultimii ani cercetarea psiho-pe- dagogică din țara noastră a urmat în largă măsură această cale. Numeroși specialiști — cadre didactice univer- sitare, lucrători ai Institutului de ști- ințe pedagogice, ai Institutului de psihologie etc. — au desfășurat în școli cercetări interesante, privind modernizarea învățămîntului. Se constată însă că rolul cadrelor didac- tice din școlile unde au avut loc cer- cetările a fost destul de redus, atît în desfășurarea propriu-zisă a mun- cii cit și în interpretarea rezultatelor ei. Din această cauză și aplicarea în practică a rezultatelor obținute s-a făcut pe o scară redusă, chiar în șco- lile unde au avut loc cercetările. Credem că învățămîntul nostru ar a- vea numai de cîștigat dacă cercetarea pedagogică s-ar organiza și Ia nive- lul școlilor. Ar fi bine ca într-o primă fază a extinderii cercetării pedagogice la nivelul școlii, aceasta să fie organi- zată și îndrumată tot de cercetători specialiști, dar cu participarea largă și inițierea sistematică a unui număr tot mai mare de cadre didactice în tehnica cercetării științifice. Ulterior, unele probleme s-ar putea cerceta în colaborare cu cercetătorii specializa- ți, altele numai de către cadrele di- dactice care și-au însușit tehnica cer- cetării științifice. Avantajele ar fi multiple. In pri- mul rînd, s-ar lărgi considerabil baza faptică a cercetărilor pedagogice, s-ar aduna un foarte bogat și variat material, ce ar ușura procesul de ge- neralizare și ar duce la concluzii mai sigure. In al doilea rînd, cadrele di- dactice cu o bogată experiență pozi- tivă. însușindu-și tehnica cercetării pedagogice, ar putea să studieze în mod științific experiența proprie și să o împărtășească altora. Experien- ța pozitivă ar putea deveni astfel un bogat izvor al teoriei pedagogice. De asemenea, cercetarea cu caracter a- plicativ imediat — cu toate efectele pozitive asupra îmbunătățirii meto- dicii riiuncii instructiv-educative In fiecare școală — s-ar îmbogăți consi- derabil. S-ar înlătura astfel, într-un ritm mult mai rapid, unele aspec- te de empirism și formalism care mai subsistă în munca instructiv-cduca- tivă a unor cadre Desigur că extinderea cercetării pedagogice la nivelul școlilor — pe care o vedem realizîndu-se.treptat — ar necesita și luarea unor măsuri co- respunzătoare pe planuri diferite. Ne gîndim nu numai la necesitatea în- drumării directe a cadrelor didactice de către cercetători specializați, ci și la alte măsuri : publicarea unor în- drumări în presa de specialitate, în- ființarea de filiale regionale ale Bi- bliotecii centrale pedagogice, difuza- rea buletinului de documentare pe- dagogică la nivelul școlilor, dotarea corespunzătoare a bibliotecilor licee- lor, instruirea în cercetarea padago- gică, pe plan central, a unoi’ cadre didactice, în timpul vacanțelor, cît și practica acestora pe lîngă Ins- titutul de științe pedagogice și cate- drele universitare etc. Treptat, unele licee din capitalele de regiuni, mai ales acolo unde e- xistă instituții de învățămînt superi- or, ar putea deveni centre de îndru- mare în cercetarea pedagogică pen- tru cadrele didactice din celelalte școli ale regiunii. încadrarea secții- lor de învățămînt cu cercetători ca- lificați ar deveni astfel o necesitate ; credem că ar trebui reconsiderată și problema fostelor cabinete peda- gogice regionale, pe care le vedem reînființate, desigur pe baze noi. în acest proces de extindere a cer- cectării pedagogice la nivelul școlii există, practic, și pericolul fărîmiță- rii ei. Acest lucru poate fi însă evi- tat dacă cercetarea pedagogică va fi coordonată de o instituție centrală — Institutul de științe pedagogice de exemplu. In rolul acestuia de coor- donator al cercetării pedagogice ar intra orientarea cercetării pedago- gice către problemele esențiale, valorificarea și popularizarea re- zultatelor obținute Aceasta ar presupune, fără îndoială, lărgi- rea treptată a rețelei de filiale ale Institutului, destul de restrînsă în prezent Realizările de pînă acum ale învă- țătorilor și profesorilor demonstrea- ză convingător că ei au mari posibi- lități în domeniul cercetării pedago- gice. In orașul nostru — Craiova — activitatea pedagogică valoroasă de cercetare desfășurată in cadrul cabinetelor metodice de la liceele nr. 1 și nr. 2 cu privire la for- marea noțiunilor istorice, la dezvol- tarea capacității de muncă inde- pendentă a elevilor, la metodica formării conduitei morale a elevilor etc. atestă o dată mai mult posibi- litatea reală a extinderii cercetării. Lector univ. ION DUMITRESCU Craiova este prevăzut de elevi facție, alții l-ar critica și l-ar com- bate. E greu de rupt cu tradiția și s-ar isca diverse nedumeriri, s-ar putea pune, de exemplu, întrebarea : cum îi vom mai putea informa pe părinții elevilor despre notele luate de copiii lor în cursul săptă- mînii ? Cum o să mai spunem, de pildă: „Dați mai multă atenție la fizică ! are doi de trei și un patru. La celelalte materii are note de tre- cere, așa că..." ș.a.m.d. Sigur, nu ar fi ușor. Eu cred totuși că s-ar putea încerca metoda, într-o primă etapă la clasele mari ale liceului. Aș vedea noul sistem de notare în felul următor : pe parcursul trimes- trului, profesorul, lucrînd în perma- nență cu toată clasa, își face însem- nări în caietul său personal asupra calității răspunsurilor date de fie- care elev, fără a pune note în ca- talog. Verificarea cunoștințelor pen- tru notare ar urma să aibă loc de două, trei ori pe trimestru, la date fixate de profesor în planul său ca- lendaristic, asupra întregii materii predate în intervalul respectiv. Nota care se va trece în catalog va fi ast- fel rezultanta calității răspunsului obținut la verificare, completată observațiile notate caietul său personal. Lucrarea scrisă i de profesor trimestrială cu în ar putea să constituie, în aceste condi- ții, un aport personal al cerîndu-i efortul de a elevului, expune în scris un subiect-cheie din materia trimestrului, nu relatarea imperso- nală a ținui fragment mai mult sau mai puțin esențial al acesteia. O asemenea lucrare ar putea să dureze două ore. S-ar da astfel elevilor ră- gazul de a gîndi. de a analiza și sin- tetiza și s-ar elimina tendința pe care o mai au unii elevi de a recurge la „fițuici" sau la pagini smulse din manual, întrucît acestea nu le-ar mai fi de nici un ajutor într-o lucrare de adevărată sinteză. Deprinderea ele- vilor rora cu astfel de lucrări scrise, vor trebui să le facă față ca- la examenul de maturitate și la admi- terea in învățămîntul superior, va fi foarte utilă. Sînt convinsă că un asemenea sis- tem de apreciere a cunoștințelor elevilor, la vîrsta cînd judecata lor este destul de coaptă pentru a-și da seama că nu pot trece din clasă in clasă decît acumulînd cunoștințe temeinice, va aduce neîndoiel- nic o îmbunătățire a nivelului la învățătură. Necesitatea de a parti- cipa activ la activitatea din clasă va ameliora și conduita, și frecvența. „Chiulul" nu va mai fi operativ. Ele- vii nu vor mai fugi de la ora cînd au „calculat" că vor fi ascultați sau cînd materia „nu-i interesează pen- tru că nu figurează în programa de maturitate". Va dispare și obiceiul unora de a se mulțumi cu medii sub cinci pe trimestrele II și IU la o materie la care și-au asigurat un „șapte" pe primul, deoarece lipsa de activitate la clasă va atîrna mai greu la cîntarul notării decît un răs- puns — să zicem satisfăcător — ascultarea de verificare. în felul cesta profesorul nu va mai fi pus fața unor cifre care se adună și la a- în se împart aritmetic, ci va încheia o me- die justă, pe baza carnetului de no- tări personale. E adevărat că pentru aplicarea unui asemenea sistem de notare e necesară o cotitură fermă din par- tea întregului corp profesoral. Obiș- nuința de a lucra cu toată clasa, de-a lungul orei întregi, necesită o pre- gătire minuțioasă a lecției, o perma- nentă grijă, ca ora să fie interesantă, atractivă, prin folosirea mijloacelor moderne de predare. Numai așa vom face însă ca toți elevii să par- ticipe la activitatea din clasă nu din obligație, ci din interesul viu pe care î.1 suscită. lecția. Prof. LARISA SOLCANESCU Ar fi . j ,'v' IR. Intr-unui din laboratoarele Institutului pedagogic din, Baia-Mare necesar un curs unic de biologie pentru întreg ciclul liceal Biologia, ca și celelalte științe, s-a îmbogățit în ultimele decenii cu noi și importante descoperiri. Aplicarea largă a metodelor de cercetare ex- perimentală, a metodelor ciberneti- ce etc.. apariția unor ramuri știin- țifice limitrofe ca biofizica și bio- chimia și-au pus amprenta pe a- proape toate disciplinele biologice. Astăzi, biochimia este în pragul unor descoperiri fără precedent, menite a explica cele mai profunde taine ale vieții, a-i dirija fenome- nele și chiar a produce viața pe ca- lea laboratorului. Descrierea feno- menelor este îmbinată din ce în ce mai mult cu explicarea cauzală, stu- dierea formelor este însoțită de cer- cetarea proceselor care au dus la apariția lor etc. Cu alte cuvinte, sta- ticul este înlocuit cu dinamicul. Ra- muri ale biologiei ca fiziologia ve- getală și animală, ecologia, geneti- ca etc. își găsesc o largă dezvoltare datorită nu numai perfecționării necontenite a tehnicii de cercetare, ci mai ales, necesităților crescînde de a explora legitățile organismului viu, necesități izvorîte din practică. Se acumulează mereu. în aceste do- menii, noi fapte, determinînd noi orientări, noi generalizări științifice. Nu mai vorbim de imensa impor- tanță practică pe care o prezintă științele biologice pentru cele mai variate domenii de activitate. Este firesc, ca urmare, să se acorde toa- tă însemnătatea studierii științelor biologice în liceu. Recent, un colectiv de cercetători din cadrul Institutului de științe pe- dagogice a studiat problemele învă- țămîntului biologic în liceu, cu scopul de a contribui la stabilirea căilor menite să ducă la moderni- zarea acestui învățămînt. Analiza conținutului programelor și manua- lelor de specialitate a arătat că în ultimii ani s-au obținut o serie de realizări pe această linie, înre- gistrîndu-se o întărire a carac- terului științific al învățămîntului biologiei. Programele și manualele de specialitate au fost completate cu unele elemente noi, menite să aducă la cunoștința elevilor o serie de teorii moderne din biologie. Tre- buie spus însă că adăugirile nu au fost incluse organic în capitolele existente. Ele par, de aceea, „lipite" și duc, în general, la încărcarea unor lecții cu cunoștințe greoaie, di- ficil de asimilat, nestructurate uni- tar în complexul problemelor știin- țifice. Cercetarea programelor și manua- lelor de biologie relevă faptul că ordinea și conținutul predării bo- tanicii, zoologiei și celorlalte disci- pline biologice în liceu este aproape identic cu acelea ale predării aces- tor discipline în școala generală. Așa stau lucrurile de exemplu, în ceea ce privește lecțiile de botanică des- pre fotosinteză, despre alcătuirea și încolțirea semințelor, despre struc- tura tulpinei, rugina griului etc., cu lecțiile de zoologie referitoare la in- secte, la ortoptere, la moluște ș.a.m.d. Diferența de nivel care ar justifica acest exagerat concentrism se manifestă mai ales prin introdu- cerea unor amănunte morfologice, ca și prin încărcarea lecțiilor cu o lecție. In general, timpul afectat studierii științelor biologice în liceu poate fi considerat ca suficient. Din cauza aplicării actualului sistem de predare, cercul problemelor ce ur- mează a fi studiate de elevi este însă oarecum limitat. Pe de altă parte, din cauza revenirilor elevii liceului rămîn cu impresia că nu li se predă decît ceea ce au învățat și în școala generală și, cum este fi- resc, pierd interesul pentru studiu. Trebuie subliniat și tualele programe și biologie nu arată clar turile existente între faptul că ac- manuale de elevilor legă- științele bio- logice și alte științe cum sînt chi- mia, fizica, matematicile, care des- chid noi orizonturi în rezolvarea unor importante probleme biologice, în general predarea se rezumă, ca și in clasele V—VIII, la prezentarea unor fenomene izolate, elevii nefiind înarmați cu elementele necesare pentru cunoașterea științifică a le- gilor realității, pentru generaliza- rea fenomenelor singulare si a fap- telor concrete. Se impune așadar, după părerea noastră, necesitatea de a găsi noi forme de studiere a științelor bio- logice în liceu, astfel îneît să se rea- lizeze cu ușurință generalizarea par- ticularului și aplicarea legilor ge- nerale la cazuri particulare. Pe a- ceastă bază se vor putea formula teme noi, cu un conținut general, prin studiul cărora elevii să-și în- sușească noțiunile de anatomie și fiziologie referitoare la funcțiile fundamentale ale vieții în general (din regnul animal și vegetal), să înțeleagă legăturile esențiale dintre noțiuni, să analizeze, să sistemati- zeze, să compare, să grupeze și să clasifice. în prezent, principiul in- contestabil just conform căruia nu se pot face generalizări și nici for- mula legi fără un suport faptic su- ficient se aplică, în studiul biolo- giei, într-un mod arbitrar : cîțiva ani se studiază faptele, iar în ulti- ma clasă se fac generalizări și teo- retizări. Acest sistem duce la frag- mentarea cunoștințelor, de unitate, nu respectă țifică, nu stimulează în respunzătoare gîndirea. se constată că nu toate la lipsa lor logica știin- măsură co- Mai mult, faptele acu- serie de încarce gească numiri ce nu fac decît să memoria elevilor, să lun- timpul de pregătire pentru mulate sînt destul de semnificative pentru studiul tezelor biologiei ge- nerale. De aceea, în cadrul acestui studiu se simte nevoia adăugirii de noi fapte din domeniul anatomiei și fiziologiei comparate, al embrio- logiei, paleontologiei etc. La unele congrese internaționale care au avut loc în ultimul timp s-au profilat două direcții cu privi- re la reorganizarea studiului biolo- giei în școala de cultură generală. In timp ce una din aceste direcții se referă la necesitatea unor per- fecționări de ordin metodic, cea de a doua are în vedere schimbarea totală a conținutului predării. Ast- fel, unii specialiști susțin necesita- tea introducerii unor discipline noi, ca fiziologia vegetală, elemente de microbiologic etc., în timp ce alții sînt adepții folosirii unui curs unic de biologie pentru întregul ciclu li- ceal, în care să se studieze proble- mele și legitățile de bază ale lumii vii, cu exemplificările concrete ce sc impun. Acest punct de vedere și-a găsit realizarea concretă în R.S.F. Iugoslavia, parțial în Fran- ța. Belgia etc. în ce ne privește, considerăm și noi că este indicată predarea știin- țelor biologice într-un curs unic de biologie. în scopul acesta credem că un asemenea curs ar putea fi experi- mentat în școlile de bază ale Insti- tutului de științe pedagogice, astfel îneît, pe baza experimentării lui, să se ajungă la unele concluzii va- labile. Cursul ar urma să cuprindă teme și lecții care să permită stu- diul materiei vii de-a lungul evolu- ției sale, în comparație cu materia nevie. Celula ca element morfo- anatomic, fiziologic și genetic orga- nizat al materiei vii va fi studiată sub toate aspectele ei dinamice, de la celulă ca element de sine stătă- tor, trecînd Ia celula diferențiată, participantă la viața organismelor pluricelulare în țesuturi, organe, sisteme de organe, aparate și orga- nisme și încheind cu noțiunea de Individ (plante și animale). în ca- drul temelor și lecțiilor despre ce- lulă elevii de liceu vor putea pă- trunde în esența fenomenelor, vor cunoaște posibilitățile cele mai fine de compensare ale organismelor și vor putea să înțeleagă determinis- mul biologic nu ca un principiu me- canicist. ci în toată dinamica lui. Cursul unic ar trebui să stăruie, de asemenea, asupra interrelațiilor fenomenelor de viață cu mediul, pre- zentînd fenomenele legate de legile dezvoltării lumii vii în raport cu mediul, asupra unității dintre orga- nism și mediu asupra speciilor, se- lecției naturale și artificiale etc. Nu vor lipsi nici noțiunile de sistema- tică, atît pentru regnul vegetal cît și pentru cel animal. Capitole spe- ciale privind cunoștințele de anato- mie și fiziologie comparată, despre biocenoze, ca și despre istoria dez- voltării biologiei, cu referințe spe- ciale la țara noastră, vor încheia ciclul acestor teme. Conținutul cursului se va putea baza în general pe cunoștin- țele de biologie însușite de elevi în școlile generale, iar pe parcurs, la clasele superioare, pe cunoștințele dobîndite an cu an în liceu, ținîn- du-se seama de necesitatea de a le forma elevilor o cultură generală în specialitate, ca și de particulari- tățile lor de vîrstă. Considerăm că introducerea cursu- lui unic de biologie în licee, eșalo- nat pe cei 4 ani de studii (clasele IX—XII) a devenit o necesitate im- perioasă. Conținutul unui astfel de curs ar corespunde întru totul ce- rințelor etapei actuale, contribuind la formarea unei temeinice culturi generale și de specialitate a tinere- tului. Concepția care stă la b.aza lui va permite modernizarea în orice fază a predării științelor biologice ca obiect de învățămînt, fără a pro- duce perturbări în structura lor generală. De asemenea, prezentarea în acest mod a problemelor va fa- voriza aplicarea celor mai moderne metode și procedee de învățămînt. Prof. ECATERINA CSENGERI, DIM1TRIE D. ROMAN și ION VOICULESCU Cercetători principali la Institutul de științe pedagogice PAGINA 3 O EXPOZIȚIE •A PROFESOARELOR DE DESEN „Limbă și literatură" VERA VESELOVSCHI-NIȚESCU : Țăranca din Moldova Cu prilejul zilei de 8 Martie, ce- naclul de artă plastică „Ion An- dreescu" a organizat o expoziție de pictură cuprinzind lucrări realizate de profesoarele membre ale aces- tui cenaclu. Expoziția prezintă o tematică variată și marchează o ascensiune calitativă pe linia ma- nifestărilor artistice ale acestui cenaclu. Ca și în expozițiile anterioare, Ema Gherghel prezintă lucrări vi- guros construite. Chiar notările su- mare, cum este cea intitulată „Case pescărești — Techirghiol" au forță de expresie, realizînd un con- ținut bogat eu economie de mij- loace plastice. Eugenia Brateș a prins, prin notări spontane, as- pecte variate ale unor localități pi- torești din R.P. Bulgaria. Lucrările acestor două expozante, ca și cele semnate de Constanța Manolescu, dovedesc forța de expresie a nota- țiilor plastice cînd acestea sur- prind esențialul și caracteristicul. Constanța Manolescu afirmă cali- tăți portretistice în acuarela cu tonuri transparente intitulată „Studentă". Alexandrina Zbierea manifestă înțelegere decorativă în compoziția „Artă populară" și vervă în „O- șence în piață". O pictură bine legată compozi- țional și cromatic expune Jenița ALEXANDRINA ZBIEREA : Kazanluc (R.P. Bulgaria) EUGENIA BRATEȘ; I I ! । । । Oșence în piață EMA GHERGHEL: Case pescărești (Techirghiol) Ghiga. Maria Frînculescu este a- trasă de poezia florilor. Dintre lu- crările artistei, „Cale" se remarcă prin organizarea tabloului și prin stilizare, eliminind amănuntul ne- semnificativ. Vera Veselovschi-Nițescu se afir- mă printr-un portret bine cons- truit, susținut de o gamă de culori calde, ca și prin tablourile cu flori. Aspecte pitorești ne arată Tilla Russe în cele două picturi ale sale. Sanda Moga dovedește îndeminare și sensibilitate în tabloul „Mara- mureșeancă". Elena Filipescu a realizat o armonie cromatică lumi- noasă în „Natură statică cu pești", folosind tonuri calme și transpa- rente. Ana Frînculescu expune lu- crarea intitulată „Gutui". O com- poziție executată in guașe și sem- nată de Manami Comănescu înfă- țișează „Copii în parc". Larisa Ceachir este prezentă cu lucrările „Portret" și „Peisaj de iarnă", Eliza Stănescu cu „Flori și fructe", iar Elena Deloiu expune „Cap de fetiță". Inițiativa, cenaclului „Ion An- dreescu" dovedește încă o dată via- bilitatea acestei grupări artistice. Este de dorit ca. asemenea mani- festări să se ivească pe întreg cu- prinsul țării, cît mai des. Conf. univ. ALEXANDRU TOI1ANEANU Desfășurată paralel cu munca de cercetare științifică din in- stitutele Academiei Republicii Socialiste România sau la ca- tedrele de specialitate ale uni versităților și institutelor pedago- gice, activitatea depusă de mem- brii Societății de științe istorice și filologice din Republica Socialistă România — profesori din învăță- mîntul superior, liceal și din șco- lile generale — este concre- tizată într-un număr tot mai mare de comunicări, studii și ar- ticole, multe dintre ele publicate în volumele : Limbă și literatură, Studii de literatură universală, Acta orientalia. Studii și articole de istorie. Lexic regional. De curind au apărut volumele IX și X din limbă și literatură. Diferite ca structură și tematică — primul fiind destinat exclusiv’ lui M. Eminescu și I. Creangă, iar o treime din al doilea lui V. Alecsandri — ambele volume cuprind studii de teorie, critică și istorie literară, de limbă și stil, de folclor, bibliografie, texte și documente. Este dificilă chiar o trecere în revistă a celor 53 de studii publicate în cele două vo- lume (voi. IX cu 430 de pagini și voi. X cu 413 pagini), care abor- drează probleme variate. Studiile „Ideile filozofice în poezia lui Eminescu" de Radu Mircea, „Dor de împlinire în creația eminesci- ană" de Ion Serdeanu, „împărat și proletar — o antiteză istorico- filozofică" de Mihai Apostolescu (voi. IX), aduc contribuții valo- roase prezentînd puncte de ve- dere noi și interesante în inter- pretarea unor poezii, ajutînd pe profesorii de literatură română să analizeze mai just unele din poeziile lui Eminescu. Reține a- tenția interpretarea dată de Radu Mircea pesimismului lui Eminescu. Un ajutor pentru profesori în in- terpretarea operei poetice a lui M. Eminescu îl constituie și stu- diile lui Laszlo Galdi și George Ștefan în legătură cu poeziile „Melancolie" și „Luceafărul," a- ceasta din urmă analizînd influ- ența folclorului asupra poemului, ca și studiul lui Mihai Pop „M. Eminescu și folclorul." Volu- mul IX cuprinde și numeroase studii de istorie literară semnate de profesori din învățămîntul su- perior și mediu, dintre care men- ționăm : „Un izvor al Epigonilor," „Publicistica lui M. Eminescu". ..Eminescu la Sibiu," „Iubita de la Ipotești — prototip al creației In sumar : STUDII ȘI CERCETĂRI Stanciu Stoian : Cercetări funda- mentale și aplicative în dome- niul educației. Emilia Constantinescu, Marius Gali: Perfecționarea predării cunoș- tințelor de fizică în școală. Romeo Dăscălescu : Unele proble- me privind orientarea profe- sională a elevilor de liceu. M. Zlate : Particularități ale pro- cesului comparației la elevi, loan N. Viad : Date noi în legătură cu înființarea catedrei de pe- dagogie la Universitatea din București. DEZBATERI — CONFRUNTĂRI — OPINII Vasile V. Popescu: Considerații privind conținutul învătămin- eminesciene," „Cadrul botoșănean în creația eminesciană", ..Litera- tura clasică indiană in poezia lui M. Eminescu" etc. Utilă este și bibliografia eminesciană pe peri- oada 1960—1964, ca și studiile despre I. Creangă semnate de Vladimir Dogaru, Traian Marcu, Constantin Boroianu, I. Cremei-. Emil Leahu, Maria Luiza Ungu- reanu, N.I. Popa. Voi. X cuprinde studii ale acad. D. Panaitescu-Perpessicius, G. F. Tepelea și Ion Climer, Ion Apos- tol Popescu, D. Duzinchievici și Mircea Angelescu, în care, se aduc contribuții interesante la cunoașterea operei lui Vasile Alecsandri, trei dintre ele ocu- pindu-se de corespondența inedi- tă a poetului. Se publică de ase- menea în acest volum studii refe- ritoare Ia poezia română dintre 1920—1940 în raport cu poezia europeană (acad. Al. Philippide), evoluția tipologiei in proza româ- nă (M. Gafița), Gh. Asachi, V. Cîrlova, B. P. Hașdeu, începu- turile romanului românesc, lacob Negruzzi, originile simbolismului Ștefan Petică, M. Sebastian, cîte- va studii de limbă și stil, de fol- „Dezvoltarea operativității gîndirii copilului" Apărută de curind în Editura științifică, lucrarea „Dezvoltarea operativității gîndirii copilului", de conf. univ. Ursula Șchiopu, aduce o contribuție originală în domeniul teoriei învățării. Prezentînd o serie de experien- țe psiho-pedagogice efectuate la clasele cu elevi de vîrstă școlară mică, autoarea folosește metodele matematice în interpretarea re- zultatelor, demonstrînd unele as- pecte legice ale dezvoltării gene- rale a operativității gîndirii șco- larilor. Se introduc astfel pentru prima dată la noi metode mate- matice în cercetarea psihologică, făcîndu-se unele analogii — fără a le identifica — între mecanis- mele proceselor de gîndire și me- canismele mașinilor cibernetice. Pornind de la teza că în școală activitatea intelectuală operează cu ajutorul unor modalități de A apărut ; „REVISTA DE PEDAGOGIE' nr. 2, februarie 1966 tului în viitoarele licee peda- gogice. Augustin Macarie : Spectacolele — mijloc complex de educație. Eugen Novicicov : Momente din istoricul ideii de instruire pro- gramată. M. Filipoiu : Corelarea matematicii cu fizica în școala generală. Dimitrie A. Nanu : Despre rapor- tarea la limba maternă a ele- vului în predarea gramaticii limbii franceze. CONSULTAȚII Gh. Popescu, Gh. Radu. V. Con- stantinescu : Importanța cu- noașterii de către învățător a particularităților copilului de- bil mintal. clor, texte și documente privitoa- re la revista „Familia" de la Pesta, I. L. Caragiale, Macedon- schi inedit și o interesantă „con- tribuție la o bibliografie a lui Mihail Sadoveanu". Merită să fie remarcat faptul că preocupările profesorilor din în- vățămîntul de cultură generală se canalizează tot mai evident spre studii și cercetări de specialitate, depășind stadiul studiilbr de me- todică. Cele mai multe dintre stu- diile publicate în voi. IX și X se disting prin interpretări mai în- drăznețe, noi și originale, debara- sate de abuzul de sociologism șl de tendințele vulgarizatoare. Alături dc publicațiile Acade- miei și de periodicile Uniunii Scriitorilor din Republica So- cialistă România, culegerile de studii publicate de Societatea de științe istorice și filologice tre- buie să se găsească în bibliotecile profesorilor de limbă și literatură română și mai ales în toate bi- bliotecile școlare, recomandindu- se, cînd este cazul, spre consulta- re și elevilor. Prof. ION POPESCU lucru determinate, activitate care se manifestă printr-o operativi- tate specifică a gîndirii, autoare prezintă aspectele legate de îmu șirea algoritmilor, arătînd că îc malizarea matematică a unor mo- dele de învățare ar facilita pro- cesul însușirii cunoștințelor. Lucrarea se adresează în spe- cial psihologilor și pedagogilor, puțind servi nu numai ca o sursă de informații, dar și ca ghid în munca de cercetare. Deși foloseș- te o terminologie strict științifică, claritatea si conciziunea cu care sînt expuse problemele o fac ac- cesibilă și cadrelor cu pregătire medie. Utilizînd o bibliografie vastă, cît și un material faptic concludent, lucrarea poate fi con- siderată un început deosebit de valoros în cercetarea învățării programate. Prof. TRAIAN ISPAS DE PESTE HOTARE Tiberiu Truțer, Vasile Iliescu : Din activitatea Institutului UNESCO pentru educație de la Hamburg. Agripina Bourceanu : Aspecte pri- vind educația adultilor. CRONICA VIEȚII ȘTIINȚIFICE Silvia Predoiu-Dima, S. Lăzărescu: Expoziția literaturii pedagogice dc peste hotare. M. G., S. D. : Consfătuirea Socie- tății de știinte fizice și chimice. RECENZII E. Rusu, E. Opreanu, N. Oprescu : Metodica predării matematicii (I. Ilasievici, S. .Vornicescu). Valerîa Briscan — Zalău Din scrisoarea dv. des- prindem ideea folosirii opi- niei colectivului ca factor educativ încă din instituția preșcolară Cazurile relata- te — despre o serie de co- pii care datorită educației din familie nu s-au înca- drat de la început în acti- vitățile din grădiniță, dar care au reușit pînă la urmă, datorită opiniei colective, să realizeze acest lucru — sînt convingătoare. Intr-a- devăr, aprecierile colectivu- lui, atunci cînd sînt bine orientate de educatoare, constituie un stimulent care poate determina pe copii să-și schimbe atitudi- nea, să dobindească încre- dere în forțele lor proprii. Desigur, ei nu pot înțelege încă valoarea morală a spi- ritului colectiv, dar sesi- zează totuși ceea ce e bine și ceea ce e rău și tocmai de aceea nici lauda și nici dojana colectivului nu-i lasă indiferenți. înv. Ion D. Ivan — Sîrbii Măgura, Slatina In materialul pe care ni l-ați trimis vă ridicați îm- potriva faptului că defini- țiile sînt reluate în forme diferite de la o clasă la altă clasă. In acest fel, spu- neți dv., „își face loc un concentrism excesiv, ace- eași noțiune predată în fiecare clasă are altă defi- niție... și elevii ajung să facă confuzii între diferite noțiuni". Este judicioasă observa- ția că definițiile nu trebuie însușite mecanic de către elevi, ci trebuie să consti- tuie o generalizare în pro- cesul de însușire a noțiu- nilor științifice. Este de ob- servat însă că, din cauza particularităților de vîrstă și a posibilităților diferite de înțelegere ale elevilor din diferite clase, nu le pu- tem prezenta de Ia început definițiile în aceeași formu- lare. Cu fiecare clasă aces- tea se completează, inclu- zînd noi note definitorii, astfel încît pînă la urmă elevii ajung să cunoască definiția completă. P. Golumbeanu—Baia de Aramă Problemele ridicate în scrisoarea dv. cu privire la discuțiile purtate în cercul pedagogic al profesorilor de matematică din raionul Tr. Severin ni s-au părut in- teresante mai ales în ceea ce privește situația predă- rii geometriei în compara- ție cu predarea celorlalte discipline matematice. So- cotim îndreptățită obser- vația referitoare la necesi- tatea de a se îmbunătăți predarea desenului, astfel încît elevii să se poată sprijini mai mult, în studiul geometriei, pe cunoștințele de desen. Propunerea dv. în ceea ce privește organizarea dife- rențiată a cercurilor peda- gogice am transmis-o ser- viciului de resort din Mi- nisterul învățămîntului. Simion Sorin și Nicolae Peligrad — Pitești Socotim pozitivă preocu- parea dv. de a_i orienta pe elevi spre compunerea pro- blemelor de matematică, întrucît aceasta poate con- tribui mult la dezvoltarea gîndirii lor. Desigur că nu- mai rezolvarea problemelor din manuale, propuse de profesor sau extrase din culegerile de probleme nu poate fi considerată o acti- vitate pe deplin creatoare, deoarece îi lipsește carac- terul sintetic. îmbinarea în practica școlară a rezol- vării de probleme cu corn- - punerea lor sporește efici- ența studiului matematicii. Compunerea problemelor este însă direct legată de eforturile pe care le face profesorul de matematică de a lucra cu clasa, de a dezvolta gîndirea matema- tică a elevilor. Paul Șarpe — Giurgița Băilești: Alexandru Mus- calu — Strebaia Observațiile făcute de dv. cu privire la unele de- ficiențe în manualele de fi- zică și respectiv de mate- matică au fost comunicate Editurii didactice și peda- gogice, pentru a se lua mă- suri de corectare cu prilejul reeditării acestor manuale. Gheorghe Micu, Botoșani Este bine că dați o aten- ție deosebită orientării pro- fesionale a elevilor, că fo- losiți în acest scop căi di- verse și variate. De aseme- nea, este pozitiv faptul că în organizarea acestor ac- țiuni școala colaborează strîns cu organizațiile de tineret. Considerăm bine venite întîlnirile organiza- te de conducerea școlii dv. între elevii din clasa a VIII-a și muncitorii de la Uzina de reparații și elevii de la Școala de mecanici a- gricoli. Asemenea întîlniri, în care elevii iau cunoștin- ță de frumusețea unor me- serii, sînt, după cum sub- liniați și dv., utile, educa- tive. Este recomandabil să organizați și vizite ale ele- vilor în școli de grad supe- rior și întreprinderi cu specifice diferite de pro- ducție, pentru ca să poată cunoaște și nemijlocit sec- toarele spre care se pot îndrepta. Aristotel Ceciu — Oradea Munca educativă la cla- sele I—IV solicită, după cum sublimați și dv., multă suplețe, priceperea de a a- lege acțiuni potrivite cu vîrstă copiilor, cu nivelul lor de înțelegere. Socotim că Inițiativa dv. de a va- lorifica în scopuri educa- tive presa pentru copii este bună. Ne spuneți că vă folosiți de diferitele publicații pen- tru pionieri și școlari mai ales în cadrul orelor de lec- tură la clasele III—IV și că vă opriți mai ales asupra acelor articole care prin conținutul lor pot contri- bui la educarea patriotică a elevilor, la formarea unor concepții științifice despre viață și societate. Firește, aceste materiale pot con- stitui pentru învățător un auxiliar folositor în activi- tatea sa educativă. Al. D. Popescu — Gilort Consfătuirile cu directorii de școli, cum este cea la care se referă scrisoarea dv., pot contribui într-o măsură apreciabilă la ori- entarea acestora asupra muncii lor de conducere și îndrumare a procesului in- structiv-educativ din școa- lă. Nise par interesante în- deosebi concluziile la care a ajuns consfătuirea din raionul Gilort în legătură cu elaborarea planurilor generale de muncă ale șco- lilor. Pe drept cuvînt a fost criticată practica de a înse- ra în aceste planuri acțiuni insuficient conturate, de a nu preciza cine răspunde de înfăptuirea sarcinilor. Ni se par judicioase cerințele formulate în legătură cu necesitatea de a înlătura din planul general de mun- că acțiunile care se supra- pun, de a stabili pentru fie- care comisie metodică din școală acțiuni specifice. H. lonescu — Gura Hu- morului Ni se pare interesant mo- dul cum se organizează cercurile pedagogice cu di- rectorii în raionul dv. Fap- tul că în cadrul acestor cercuri se discută teme care au în vedere probleme concrete, ivite în mod cu- rent în munca directorilor, faptul că se dau soluții precise cu privire la modul de rezolvare a acestor pro- bleme este de natură să ajute efectiv bunei desfășu- rări a muncii acestora. Considerăm indicat proce- deul de a nu limita activi- tatea din cerc la simple ex- puneri, ci de a organiza și acțiuni concrete cu privire la aplicarea procedeelor propuse. Vasile Moraru și Alexan- dru Socoleanu — Fălticeni Apreciem preocupările secției de învățămînt din raionul Fălticeni de a în- druma pe diriginții școlilor din raion să-și organizeze munca educativă în lumina sarcinilor actuale cu pri- vire la educarea moral- cetățenească a tineretu- lui. Popularizarea experi- enței înaintate în acest do- meniu, măsurile luate în vederea întăririi muncii di- riginților începători, orga- nizarea discuțiilor pe teme educative vor aduce, desi- gur, roade pozitive. Red. REDACȚIA S! ADMINISTRAȚIA : București. Piața Scînteii nr. I. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali si la difuzorii voluntari din unitățile de Învățămînt. Tiparul: Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Piața Scinteli Bucureșu, , <0132