PROLETARI DIN TOATE TARILE, UNIȚI-VĂ 1 Anul XVIII [MÂ DE MINISTERUL ÎNVAJAMÎNTU1UI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂM Șl CULTURĂ 4 pag. 25 bant | Hun0o^a' Nr. 839 Vineri 25 Eebr. 1966 Viitorii absolueîiți se pregătesc pentru e- xamenul de maturi- Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interv CLASIC ȘI MODERN ÎN PREDARE — Istoriografia și critica literară »u fost, în ultimii ani, deosebit de active în valorificarea moștenirii li- terare a trecutului, în promovarea unor judecăți de valoare cu privire la scriitori și opere, dind o viziune mai amplă și mai judicioasă asupra literaturii noastre. Considerați că această imagine este surprinsă clar, In datele ei esențiale, de manualele utilizate în prezent în liceu ? — Din cite cunosc manualele din liceu, pe care le-am cercetat și la discutarea cărora, fiind invitat de direcția generală de specialitate din Ministerul învățămîntului, am con- tribuit cu sugestii și păreri, consider că acestea s-au perfecționat, s-au îmbunătățit simțitor față de trecut, constituind, în forma actuală, un material prețios atît pentru profesor cit și pentru elevi. Am constatat cu bucurie că din acest punct de vede- re s-a făcut un pas important în prelucrarea unor judecăți literare cît mai cuprinzătoare și mai just prezentate. In viața școlii manualele bune sînt, firește, necesare, dar mai im- portant consider că este rolul per- sonal al profesorului, valoarea lui de animator. — V-am ruga să dezvoltați mal amplu acest punct de vedere. — Manualul nu trebuie să epuize- ze materia de învățămînt și nici să-i dea forme fixe. Să nu uităm că ade- văratul educator al elevilor rămîne profesorul, că manualul este un punct de plecare, nu un scop în sine. Pun accentul pe capacitatea profesorului de a se dărui, de a în- sufleți obiectul cursului său, de a face iubită literatura română, de a stimula interesul elevilor pentru marii noștri clasici. Consider că pro- grama și manualele folosite în pre- zent constituie o bază suficient de solidă și de largă pentru discuții. Oricît de valoros ar fi însă manua- lul, el rămîne inoperant dacă pro- fesorul este doar un aparat de re- producere. Profesorul trebuie să trăiască fenomenul literar, să-1 facă viu. De aceea, pun accentul pe forța de impresionabilitate a profesorului și dau o sugestie care ar asigura succesul dorit: metoda cea mai c- ficientă de pregătire a profesorului de literatură este recitirea textelor clasicilor pe care-i prezintă, oricît de bine i-ar fi cunoscute, pentru că la fiecare lectură nouă el dobîndeș- te impresii noi și va veni în clasă cu un entuziasm trezit de flacăra lui Intervii * Interviu • Interviu e Interviu • Interviu • Interv Prof. univ. ȘERBAN CIOCUIESCU membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România despre LITERATURA ROMÂNĂ proprie. Un autor clasic, la fiecare recitire, ne oferă plăcerea unor des- coperiri noi, a unor laturi noi, ne- cunoscute, pe care trebuie să le fo- losim pentru a însufleți expunerile. Pentru profesor programa nu poate fi un lucru sedimentat ; la fiecare lecție, prin interpretarea proprie, el trebuie să provoace noi trăiri și emoții. — In această lumină, munca pro- fesorului de literatură apare ca o chestiune de vocație și de metodă. — Categoric ! Iată cîteva ilustrări. Unii profesori au obiceiul de a re- zuma poeziile care se studiază. Con- sider greșit acest sistem, deoarece poezia nu e narabilă, ea trebuie cu- noscută și studiată prin lectură, tre- buie să i se dea viață prin lectură. Fiecare poezie, fiecare text de pro- ză eu le consider elemente vii, căro- ra profesorul trebuie să le dea inter- pretarea potrivită, caracteristică. Ele nu trebuie și nu pot fi prezen- tate ca niște teoreme, prin demon- strație. Manualul oferă profesorului jaloane de metodă, dar jaloane de simțire nu-i poate da. Această cali- tate.trebuie să-i aparțină, avînd în vedere că predarea include și o la- tură afectivă, iar profesorul dă în fiecare lecție un examen. Ușor poate fi compromis un text clasic — și cu aceasta întreaga expunere — dacă profesorul debitează automat • ce-i pune la îndemînă manualul. Cred că nici unul din clasicii noștri, începînd cu cronicarii, nu poate fi plictisitor dacă profesorul știe să-I prezinte într-un mod viu. Fiecare pagină de literatură constituie pentru profesor un prilej de a valorifica o experien- ță literară globală. O epigramă poate stirni și ea o serie de asociații, o strigătură de folclor, un proverb etc. se pot preta la legături și inter- pretări. Trebuie pentru aceasta însă să considerăm fiecare pagină de text o bucată de antologie capabilă să pună în mișcare un resort interior al elevului care o audiază. Acesta este în primul rînd, rolul de anima- tor al profesorului de literatură, chemat să dea ceea ce nu poate da manualul. Avînd alături manualele ne asigurăm un coeficient supli- mentar de siguranța în fața unor interpretări subiective greșite. Sub- liniez însă că subiectivitatea nu tre- buie să lipsească, îmbrăcînd forma pasiunii personale pentru literatură. — Datorită distribuției materia- lului de istorie literară pe clase, există de mai mult timp un raport constant între cunoștințele ce se dau cu privire la diferite epoci literare. Considerați că, în lumina actualelor studii de istorie literară, acest ra- port tradițional corespunde necesi- tăților privind formarea unui ori- zont contemporan de cultură lite- rară ? — O periodizare este totdeauna necesară, deși periodizările sînt cri- ticabile în unele privințe. Personal le socotesc valabile și utile în linii generale. Deci nu ne putem lipsi de periodizare, dar ea nu trebuie să pună limite fixe, granițe. Mă voi re- feri pentru aceasta la un exemplu. Unde și cum să periodizăm una din capodoperele literaturii noastre — „Țiganiada“ Iul I. Budai Deleanu ? Să o situăm la data cînd a fost scrisă — al doilea deceniu al secolului tre- cut — sau la data publicării ei, cînd a devenit bun comun, adică 60 de ani mai tîrziu ? Desigur că o perio- dizăm cînd a fost creată, integrînd-o iluminismului școlii literare ardele- ne. Faptul că această operă a fost popularizată după 60 de ani nu a îm- piedicat-o să-și exercite influența ei. După metoda istorică a lui Brune- tiere, această carte nu ar trebui să figureze în manual, pentru că nu și-a împlinit rolul istoric cînd a fost scrisă, ci 60 de ani după aceea. Dar (Continuare în pag. 4-a) tate. INSPECTOR PRACTICA PEDAGOGICĂ A VIITORILOR PROFESORI VtzitÎ7id ades, cu preocupări reportericești, școlile țării, am adunat în memorie și intre co- pertele caietului de însemnări chipuri multiple, fapte, întîm- plări, atitudini. Fără ambiția de a trasa „vieți paralele", ești ispitit de multe ori să schițezi o serie de portrete prin contrast, să trasezi coor- donate tipologice. Aș vrea să mă opresc, în a- ceste înseninări, la unii dintre cei pe care îi însoțim adesea în vizitele pe care le. întreprind în școli — inspectorii secțiilor de învățămînt. Există o mulțime de atri- bute, de calități care sint ne- cesare activității inspectorilor, care condiționează ponderea contribuției lor la procesul continuu de îmbunătățire a muncii didactice. în acțiune, însă, aceste atribute au nuanțe diferite, în funcție de persona- litate, de structură psihică și, mai ales, de o anumită concep- ție asupra stilului de muncă. însoțeam odată un inspector care ne-a impresionat prin cu- noștințele lui în domeniul ju- risdicției școlare. Controlul lui minuțios urmărea pas cu pas ordinea activităților școlare prin prisma instrucțiunilor și regulamentelor. Ajutorul pe care-l dădea în acest domeniu era efectiv, atrăgîndu-i apre- cierea — justificată — de in- spector exigent și integru, ca- pabil să dea răspuns precis la orice problemă cuprinsă între paragrafele textelor ce regle- mentează viața școlară. Cu a- ceeași minuțiozitate, urmărea în spiritul preceptelor din tra- tatele de pedagogie, și desfășu- rarea procesului instructiv-e- ducativ, făcîndu-și observații- le în lumina unui plan ideal de lecție în care nu erau pierdute din vedere nici o verigă, nici un moment, nici o nuanță. în- semnările lui în registrele de inspecție erau nete, cu men- țiuni referitoare la principii pedagogice și prevederi regu- lamentare, cu sarcini și ter- mene precise de rezolvare. în urma inspecției pe care o fă- cea, disciplina școlară — in- cluzînd și cadrele didactice și elevii — se întărea simțitor, verigile lecțiilor se conturau mai bine, notarea în cataloage se efecttia mai ritmic, evidența activităților devenea o oglindă limpede a muncii din școală. Dar am cunoscut și alt in- spector, care stîrnea, cu prile- jul fiecărei vizite în școli, reacții contradictorii. Poate pe bună dreptate, căci comporta- rea lui nu se dovedea, ca a primului, egală față de toți în- vățătorii și profesorii. Omul nostru avea preferințe pe care nici nu încerca să le ascundă. Era în școală un profesor care realizase un aparat original pentru demonstrarea unor legi din domeniul fizicii, un pasio- nat culegător de folclor sau ar- heolog, un matematician care încerca să aplice principiile programării în predarea lecții- lor ? Asupra lor își' concentra mai mult atenția. Le studia preocupările, le urmărea cerce- tările, stimula spiritul lor crea- tor. Cunoștea și el legiziirile școlare — e adevărat, cu mai puține referiri la paragrafe și numere de instrucțiuni și re- gulamente — dar le considera diferit, ca entități dinamice. Ju- deca totul prin prisma eficaci- tății, a rezultatelor pe planul pregătirii elevilor, iar atunci cînd asemenea rezultate erau incontestabile, nu se speria că este subminată întreaga struc- tură clasică a „verigilor". Unii profesori răsuflau foar- te precipitat la inspecțiile lui: nu știau niciodată pe ce pozi- ție să se situeze. Priveau ne- dumeriți la acei dintre colegii lor, mereu mai numeroși, care considerau drept un eveniment deosebit de îmbucurător vizita lui în școală. Și le părea de a- semenea de neînțeles cum, după o asemenea vizită, școala devenea un teren de eferves- cente căutări ale noului, iar la anumite materii și clase volu- mul și adîncimea cunoștințelor însușite de elevi se situau pe o treaptă apreciabil mai înal- tă decît înainte. Am încercat uneori să mi-l închipui pe Eminescu revizor școlar, am încercat să-l văd evoluînd în .mijlocul realități- lor școlare contemporane nouă. Poate n-am reușit să conturez sub toate aspectele această i- magine. Un lucru îmi pare si- gur : ar fi procedat aidoma in- spectorului descris în a doua jumătate a acestor însemnări. AL. CIUCA Se știe că practica pedagogică are un rol deosebit de important în for- marea viitorilor profesori. In ulti- mii ani s-a acordat o atenție sporită acestei practici, echivalentă — pen- tru cei ce se pregătesc să muncească în învățămînt — cu practica în pro- ducție efectuată de viitorii ingineri. Totuși, în sistemul actual al practicii există încă o serie de dificultăți. Ni le-au arătat atît propriile noastre observații, cît și rezultatele unor an- chete pe care le-am întreprins în rîndurile celor două serii de absol- venți pe care i-a dat pînă acum In- stitutul pedagogic din Constanța și ale profesorilor prezentați la examenul de definitivat ținut la Iași în sesiu- nea din iulie 1965. Trebuie spus că, în ultimii ani, în institutele pedagogice s-a înregistrat o sporire a volumului pregătirii pe- dagogice teoretice și practice. In pla- nurile de învățămînt ale acestor in- stitute au fost introduse, pe lîngă disciplinele psiho-pedagogice exis- tente anterior, o serie de discipline noi — cursuri în legătură cu mijloa- cele audio-vizuale, cu prepararea și conservarea materialului didactic, cursuri privind organizarea expe- riențelor didactice etc. Cu atîtea dis- cipline și ore închinate unei pregă- tiri pedagogice multilaterale ar tre- bui să ne așteptăm ca practica pe- dagogică să se desfășoare la un nivel mai înalt decît în trecut. Din păcate, însă, efectul studierii disciplinelor nou introduse este în mare parte contracarat de defectuoasa coordo- nare între data la care se predau ele și data la care începe practica pedagogică. Intr-adevăr, la facultățile de filo- logie și matematică practica peda- gogică începe în semestrul III, iar la facultățile de științe naturale și la fizică-chimie în semestrul IV, si- multan cu cursul de metodică a pre- dării obiectului de specialitate, cu cel de preparare și conservare a materialului didactic, iar cursul de mijloace audio-vizuale după înce- perea practicii. Ca urmare, studen- ților respectivi li se cere să țină sea- ma de indicațiile metodice, să pre- pare material didactic, să efectueze experiențele necesare, să folosească mijloace audio-vizuale etc., înainte ca ei să fie pregătiți pentru toate acestea. Știm că această situație reflectă contradicția dintre exigențele me- reu sporite față de activitatea pro- fesorului și durata de 3 ani a studii- lor. Această deficiență ar putea fi radical înlăturată numai prin extin- derea studiilor de la 3 la 4 ani. Considerăm că, în mod logic, pre- darea disciplinelor psiho-pedagogice ar trebui să se desfășoare în urmă- toarea ordine : psihologie generală — semestrele I și II ; pedagogie ge- nerală — semestrele II și III ; psiho- logia copilului și pedagogică și is- toria pedagogiei — semestrele III și IV ; metodica predării obiectelor de specialitate — semestrele IV și V (sau V și VI în condițiile prelungirii duratei de studiu la 4 ani). Practica pedagogică ar urma să înceapă în se- mestrul VI. O astfel de succesiune ar duce la o înțelegere mai raționa- lă și la o asimilare mai conștientă a disciplinelor menționate. Credem, de asemenea, că este necesar să se introducă un seminar de psihologia copilului și psiho-pedagogie și la facultățile de științe naturale și fi- zică-chimie, unde lipsește actual- mente, necesitatea lui fiind indiscu- tabilă. In încheierea predării disci- plinelor psiho-pedagogice — conco- DIN SU- MAR mitent cu practica pedagogică — ar fi util un seminar special, în cadrul căruia să se dezbată referate cu teme pedagogico-metodice, bazate pe observațiile culese de studenți în cursul practicii. Trecînd la modul cum este or- ganizată în prezent practica peda- gogică, observăm că numărul de ore acordate acestei activități (o zi pe săptâmînă în semestrele III, IV, V și VI, iar la unele facultăți numai în semestrele IV, V și VI, plus două săptămîni de practică continuă în semestrul V), este cu totul insufi- cient. Aceasta cu atît mai mult cu cît la facultățile de filologie și ma- tematică practica se desfășoară la clasele I—VIII. Ar fi necesar apoi ca studenții să predea lecții la fie- care clasă și la fiecare din disci- plinele specialității (la matematici r— lecții de aritmetică, geometrie, alge- bră : Ia limba română — lecții de citire, lectură literară, gramatică, compunere). De asemenea, măcar la una din clase, studenții ar trebui să țină un sistem de lecții, în care să se includă tipuri variate (lecții da comunicare, de consolidare, de sis- tematizare și recapitulare, de verifi- care. lecții de aplicații practice). Să ținem seama și de faptul că regula- mentul practicii cere studenților să conducă și cîteva ore de dirigenție de tipuri diferite, să desfășoare cu ele- vii activități în afară de clasă și de școală, să lucreze cu organizațiile de tineret, cu părinții, să participe la munca metodică din școală. La toa- te acestea se mai adaugă și cunoaș- terea documentelor școlare, ca și o- bligația de a întocmi caracterizarea psiho-pedagogică a unui elev și — eventual — a unei clase. întrucît marea majoritate a studenților din institutele pedagogice se pregătesc pentru a-și desfășura activitatea în mediu! rural, este necesară și o practică legată de activitatea cultu- rală de masă (la căminele culturale, la biblioteci și cercuri de citit, la cursurile agrozootehnice etc.). In ge- neral ar fi de dorit ca practica pe- dagogică continuă să capete forme cît mai diversificate, mai strins le- gate de viața școlii. Or. în numai două săptămîni — cît prevede în prezent planul de învățămînt pentru această practică — este imposibil ca studenții să cuprindă măcar prin a- sistență — fără o participare activă — toate activitățile la care ne-am referit mai sus. Cele mai multe din- tre ele rămîn, ca urmare, necunos- cute sau cunoscute cu totul super- ficial. Dificultățile acestea s-ar putea re- zolva și ele prin creșterea duratei de școlarizare în institutele pedagogice de la 3 la 4 ani. în acest fel s-ar putea acorda practicii pedagogice continui 6—3 săptămîni sau, dacă s-ar renunța la ziua de practică în- tr-un semestru (de exemplu în se- mestrul final), un semestru în între- gime — bunăoară semestrul V. Stu- denții ar avea astfel posibilitatea să asiste și la o serie de activități ca- racteristice începutului de an șco- lar — întocmirea planurilor calenda- ristice și tematice, constituirea comi- siilor metodice, primul consiliu pe- dagogic etc. Nu trebuie să uităm că Lector univ. N. TALPA Lector univ. V. TUTOVEANU Institutul pedagogic de 3 ani Constanta (Continuare în pag. 4-a) Tribuna experienței La masa rotundă n^dagogi și medici Din activitatea organizațiilor sindicale pnii Pasiune pentru munca de educator Sint oameni pe care nu-i poți uita, chiar dacă i-ai cunoscut în- timplător. Există în personalita- tea lor ceva care se impune me- moriei — și nu numai ei. Ase- menea oameni au darul să trans- mită și celor din preajmă trăsă- turi din propria lor personalita- te, din propria lor simțire și gîndire. Un asemenea om este învăță- torul comunist Constantin Arse- ne din Pitești. Te impresionea- ză îndeosebi la el stilul de mun- că — un stil care, în esență, în- seamnă o continuă ofensivă îm- potriva lucrului de mîntuială, împotriva superficialității. Și a- cest stil de muncă el a reușit să-l transmită și celor cu care lucrează. Intîlnindu-i, descifrezi la ei nu numai deprinderile co- legului lor ci, uneori, chiar une- le din gesturile lui expresive. L-am cunoscut pe tovarășul Constantin Arsene în urmă cu ani, cînd una din principalele sarcini ale învățămîntului nostru era înlăturarea neștiinței de carte. Regiunea Argeș a fost pri- ma regiune care a lichidat aceas- tă grea moștenire. Iar contribu- ția personală a comunistului Constantin Arsene la cîștigarea acestei bătălii a fost una dintre cele mai puternice dovezi ale de- votamentului său pentru cauza luminării maselor. Generație după generație, ne- numărați copii au dobîndit știin- ța de carte de la învățătorul Constantin Arsene. Șl nu întâm- plător oamenii muncii din Pi- tești sînt deosebit de bucuroși cînd copiii lor nimeresc la Școa- la generală nr. 3, în clasa aces- tui învățător. Nu pentru că la celelalte clase sau la celelate școli n-ar exista învățători buni, ci pentru că învățătorul Arsene și-a cîștigat și la catedră un prestigiu care trece mult dincolo de calificativul „foarte bine". Să pătrundem în laboratorul de creație al acestui învățător, de o atît de prestigioasă popu- laritate, și să-i dăm cuvîntul. „Ceea ce determină în primul rînd — ne spune tovarășul Const. Arsene — obținere* unor rezultate bune în munca învățătorului este cunoașterea copiilor pe care îi instruiește și educă. Copiii ne par, adesea, a semăna în mare unii cu alții. Pentru cine se lasă înșelat de asemenea aparențe, ființa fiecărui copil în parte, u- niversul lui sufletesc, al lui și numai al lui, rămîn necunoscute. In asemenea cazuri se ajunge la soluții ineficiente, în cel mai fe- ricit caz cu o eficiență aproxi- CulegOtoarea de folclor Un magnetofon, cîteva sute de bande imprimate, cîteva zeci de caiete cu texte îngrijit scrise și comentate. Le-a adunat în ca- mera ei, împodobită cu scoarțe oltenești și piese de ceramică lo- cală, Angela Dumitrescu, profe- soara de limba română din Vă- dăstrița, raionul Corabia. Ală- turi, pe o măsuță, cîteva scrisori purtând antetul Institutului de etnografie și folclor al Acade- miei, articole din ziare și un ma- nuscris: „Contribuție la culege- rile folclorice din regiunea Olte- nia". Am ascultat în acea seară mul- te doine șt balade din cele peste 200 cîte a strîns tovarășa Dumi- trescu. Unele din ele sînt încă necunoscute, altele reprezintă va- riante cîmpenești ale unor pro- ducții de la munte, de largă cir- culație în poezia populară. Doi- ne de dragoste, de cătănie, de haiducie, de înstrăinare și bala- de voinicești, istorice, ciobănești etc. Fiecare piesă din acest tezaur are o istorie care formează obiec- tul cercetării profesoarei. Culege- rea lor, însă, are și ea o istorie, care definește profilul unui om. Pentru a le aduna, Angela Du- mitrescu a străbătut sute de ki- lometri, a cercetat zeci de sate, a ascultat amintirile a mii de oameni. Păstrătorii acestor co- mori de poezie și cîntec româ- nesc, unii trecuți de 80 de ani, au îndrăgit-o pe profesoară, o aș- teaptă cu nerăbdare, o primesc cu dragoste și-i dăruiesc din vier- sul lor, reînviind realități trans- figurate de popor în artă. „Numeroase sînt, ne-a poves- tit Angela Dumitrescu, variante- le baladei „Miu" pe care le-am auzit în raionul Corabia. Nu-i co- mună în care să nu fie cunos- cută de către bătrîni cel puțin o variantă a acestui cîntec. F o ba- ladă cu acțiune complexă, cînta- rea ei durînd ore întregi. Dar oamenii o ascultă de fiecare dată cu același interes, cu aceeași plă- cere. Cînd am înregistrat-o în comuna Ștefan cel Mare, tn in- terpretarea bătrînului Dumitru Ciciu, în vîrstă de 70 de ani, s-au I mativă. Mult» din eșecurile mun- cii noastre se datoresc fie unei superficiale, fie unei greșit» cu- noașteri a copilului. De aceea pentru noi, învățătorii, este e- sențial să știm să pătrundem din- colo de aparențe, în cele mai nuanțate cute ale universului său sufletesc. Procesul de instruire și educare nu poate fac» ab- stracție în nici un caz de aceas- tă cerință obligatorie. învățăto- rul obține rezultate bune din momentul în care reușește să vadă în fiecare copil o individu- alitate specifică și să țină sea- ma de acest lucru în toată ac- tivitatea pe care o desfășoară. întreaga muncă a învățătorului începînd cu lecția și sfîrșind cu activitatea în afară de școală, trebuie să fie determinată de a- ceastă cunoaștere. Ținînd seama de particularitățile fiecărui copil el trebuie să-și organizeze ast- fel lecția încît să fie înțe- leasă de toți copiii clasei. Cu atât mai mult intervine această cerință atunci cînd este vorba de consolidarea cunoștințelor. A- tunci insist pînă cînd și cel mai slab elev și-a însușit fondul lec- ției. Și nu mă mulțumesc nici cu aceasta. Știu că de la înțelegerea cunoștințelor și pînă la formarea deprinderii de a le aplica mai este încă un drum destul de lung, pe care nu-l poți străbate cu succes decît dacă, întemein- du-te pe cunoașterea particula- rităților individuale ale elevilor, urmărești cu perseverență înar- marea lor cu deprinderi bune de studiu, dacă-i înveți să aplice în practică ceea ce au învățat". L-am ascultat ore în șir pe în- vățătorul Const. Arsene vorbind despre multe din problemele pe care le ridică munca în rîndu- rile copiilor, l-am ascultat, vor- bind despre el, și pe directoarea școlii, și pe colegii săi. Am ple- cat cu convingerea că experiența acestui dascăl, căruia pe drept cuvînt i s-a acordat titlul de „învățător emerit", merită din plin să fie studiati și valorifi- cată. Ar putea face acest lucru fi secția de învățămînt a orașu- lui Pitești, șl Institutul de știin- țe pedagogice. Și am plecat șt cu imaginea învățătorului comunist pasionat de munca lui de „făuri- tor de oameni", a unui învățător care își face cu un adînc devo- tament datoria de dascăl, cu ima- ginea unui autentic artist al pro- fesiei pedagogice. RADU CONSTANTIN strîns în casa lui aproape 30 de cetățeni, care au ascultat-o pînă la capăt, rămînînd apoi s-o audă iar, pe banda de magnetofon. A- celași fapt s-a repetat cu ba- ladele „Antofiță a lui Vuioară" și „Neguța Oleac". Deși era ora două noaptea, cei prezenți încasa unde poposisem spre a înregis- tra aceste cîntece bătrînești ur- măreau cu adîncă emoție versu- rile care scoteau din negura vre- murilor întâmplări și fapte ce grăiau de viteji, de lupta aces- tora, de drame familiale. De-am fi stat pînă la ziuă, n-ar fi ple- cat nici unul acasă, deși toată ziua munciseră". Pasiunea profesoarei din Vă- dăstrița i-a adus însă și „com- plicații", complicații de care este bucuroasă, deși îi răpesc mult din timpul destinat înregistrărilor. Radiodifuziunea olteană, Casa creației populare din CraiOva, i-au cerut să pregătească emisiuni de valorificare a tezaurului popu- lar. Așa se face că, de mai mul- te ori, valorile tezaurului strîns de Angela Dumitrescu au ajuns să fie gustate de zeci de mii de auditori. Căutarea neobosită a poeziei populare reprezintă însă numai o latură a profilului profesoarei din Vădăstrița. Ea este, în ace- lași timp, o foarte bună profe- soară. Deși i s-a propus să se transfere la oraș, la liceu, a pre- ferat să rămînă la Vădăstrița, la peste 20 de km de centrul raio- nului, pentru că „nu se poate despărți de satul în care mun- cește". Elevii acestei profesoare, care și-a luat, prima din raion, gradul I, sînt mereu în frunte la concursurile de admitere in li- cee și în școlile profesionale. Pli- nă de grijă pentru pregătirea lor Angela Dumitrescu a adunat, alături de colecția de cîntece populare, și o bogată colecție de planșe, scheme și alte materiale didactice, create de ea de-a lun- gul anilor de muncă în școală. Ea este, pentru Vădăstrița olteană, un exemplu concret al proverbului „omul sfințește lo- cul". C. R. Educația patriotică Educarea patriotică a elevilor — acest obiectiv de seamă al întregii activități de formare a tinerei ge- nerații — oferă posibilități practic nelimitate, a căror valorificare cu o eficiență cît mai ridicată este con- diționată într-o mare măsură de mo- dul cum se realizează colaborarea școlii cu organizația U.T.C. Expe- riența anilor anteriori și rezultatele muncii noastre ne-au dovedit cu pri- sosință că prin conjugarea eforturi- lor îndreptate spre asigurarea unor activități alese cu grijă și atenție, cu un conținut atrăgător și bogat, se pot obține cele mai bune rezul- tate în formarea unor sentimente patriotice bazate pe convingeri te- meinice. Se știe, de exemplu, că excursiile și vizitele în producție îi atrag foar- te mult pe elevi. Organizînd aseme- nea excursii și vizite, înscrise în planul comun de activități cultural- artistice al școlii și al organizației U.T.C., colectivul didactic din școa- la noastră caută să folosească toate posibilitățile pe care le oferă aces- te acțiuni. Fie că avem ca obiectiv un oraș, o unitate industrială, un muzeu, un monument istoric sau un colț pitoresc de natură, atît în pe- rioada de pregătire a acestor acți- uni cît șl în timpul desfășurării lor ne străduim să asigurăm o partici- pare activă a elevilor la ele. Și a devenit la noi o practică curentă de a folosi ulterior la lecții, la orele de dirigenție sau în activitățile or- ganizației U.T.C. cele văzute și în- vățate în excursii și vizite. Elevii noștri au vizitat toate uni- tățile industriale din localitate, șan- tierul hidrocentralei „Gheorghe Gheorghiu-Dej“, muzeele de la Pi- tești și Golești. Cu prilejul excursii- lor și vizitelor la aceste obiective am organizat și alte activități — concursuri, discuții, întîlniri — care s-au dovedit a fi deosebit de utile în realizarea multiplelor sarcini ale educației patriotice. Ele i-au făcut pe elevi să prețuiască adînc realită- țile de astăzi, să înțeleagă justețea politicii partidului nostru, să respec- te munca plină de abnegație a între- gului popor. Ceea ce ne-a călăuzit permanent în activitatea noastră a fost ideea finalității educative a acțiunilor realizate, a folosirii acestora pen- tru formarea și dezvoltarea convin- gerilor patriotice, a legării lor de în- datoririle sociale. Toți educatorii au avut de pildă prilejul să constate că unii elevi tind să-și aleagă vii- toarea profesiune nu după criteriul utilității sociale, ci după condițiile de muncă pe care le oferă. I-am au- zit și pe unii din elevii noștri afir- mînd că nu se vor îndrepta, după absolvirea școlii, spre anumite me- serii prea grele sau nu prea plăcute. Nu am trecut de loc ușor peste a- semenea lucruri, pentru că ne-am dat seama că în spatele lor se ascund de fapt păreri și concepții deforma- te despre muncă, o nejustă înțele- gere a rolului muncii, a satisfacții- lor pe care ți le oferă ea, a mîndriei de a te știi părtaș la tot ceea ce con- tribuie la înflorirea țării. Excursiile de care am vorbit mai sus ne-au dat prilejul să combatem, prin exemplul activității pline de însu- flețire a oamenilor muncii, astfel de păreri și concepții. Nu ne-am mul- țumit însă numai cu atît. în consi- liul pedagogic al școlii a avut Ioc o adevărată dezbatere în legătură cu modul cum trebuia ajutați ele- vii să înțeleagă rolul șl semni- ficația socială a muncii, să lege tot mal mult munca lor actuală — învățătura — de perspectivele muncii lor viitoare. Implicit, în cen- trul atenției s-a situat problema o- rientării profesionale a elevilor, mă- sura în care reușim să-i facem pe elevi să înțeleagă în mod judicios a- ceastă problemă, să nu o reducă la o acțiune de ordin personal, privită prin prisma unor interese mărunte, în afara sensului major al muncii viitoare ca principală îndatorire socială. O concluzie principală care s-a desprins din discuție a fost a- ceea că, împreună cu organizația U.T.C. și familia, profesorii au obli- gația să asigure continuitatea acțiu- nilor educative pentru a asigura fie- cărui elev o orientare justă, corespun- zătoare posibilităților personale, așa ca la sfîrșitul studiului în liceu pro- cesul de cristalizare și de cunoaștere a propriilor interese și posibilități să fie cît mai bine realizat, iar aces- tea să fie puse în directă legătură cu realitățile societății noastre. în acest fel — s-a subliniat în consiliul pedagogic — vom reuși să dăm răs- puns și altei cerințe — aceea de a asigura o mai mare consecvență a elevilor în stabilirea orientării de viitor. Ni s-a întîmplat într-adevăr nu o dată să întîlnim cazuri de ne- hotărîre pînă în ultima clipă, absol- venți ai secției umaniste care dau examen de admitere la politehnică (și bineînțeles nu reușesc), absolvenți ai secției reale care se înscriu la facultățile de filologie etc. Ajutîn- du-i pe elevi să-și aleagă cu mai multă seriozitate drumul, vom putea înlătura și astfel de situații. Ca o primă acțiune după ședința la care m-am referit, în școală s-a organizat o dezbatere cu elevii cla- selor a Xl-a, pe tema „în pragul maturității". Aceasta a fost numai un început, pe care îl continuăm or- ganizînd întîlniri ale elevilor cu muncitori, tehnicieni și ingineri, cu oameni de știință, artă și cultură. Au loc de asemenea discuții în orele de dirigenție, în adunările de U.T.C. în același timp, urmărim mai sistematic legătura noastră cu părinții elevilor. Sîntem hotărîți să facem totul pen- tru a-i orienta cît mai just pe elevi în vederea alegerii viitoarei lor pro- fesiuni, întrucît considerăm că for- marea convingerii că munca fiecă- ruia este o contribuție la progresul societății, că această muncă trebuie făcută la un nivel cît mai ridicat și că aceasta depinde într-o măsură hotărîtoare de pregătirea în școală sînt componente inseparabile ale e- ducției patriotice. Prof CONSTANȚA PARTENIE Liceul Nr. 1 Pitești Lucrările geografice în orizontul local Participarea directă a elevilor, prin lecții-excursii, Ia cunoașterea reali- tăților din orizontul local contribuie într-o mare măsură la activizarea lor în cadrul procesului de însușire a cunoștințelor, ca și la educarea lor în spiritul patriotismului socialist. în acest domeniu ca și în multe al- tele, învățămîntul românesc are o însemnată tradiție. Se știe, de exem- plu, că în lucrarea sa „Reforma tn- vățămîntului geografic" (1931), geo- graful George Vîlsan a cerut ca pro- fesorii să dezvolte spiritul de obser- vație al elevilor prin analizarea o- biectelor și fenomenelor geografice și să desfășoare cu el, în orizontul local, exerciții și aplicații practice legate de relief, climă, ape curgătoa- re, formațiuni vegetale ș.a. Astăzi, lecțiile-excursii sînt fo- losite tot mai larg In școlile noastre. Dar, pentru ca ele să se desfășoare cu maximă eficacitate, este necesar să se pună accentul nu numai pe transmiterea de cunoștințe, ci mai ales pe acele procedee care îi ajută pe elevi să „descopere" ei înșiși a- ceste cunoștințe, să le asimileze în mod independent, să-și dezvolte gîn- direa logică șl spiritul de cercetare științifică. Or, practica unor școli din orașul nostru arată că adesea, ca și la alte lecții, la lecțiile-excursii desfășurate în orizontul local izvorul principal de cunoștințe pentru elevi continuă să-1 constituie aproape exclusiv ex- plicația profesorului. Nu se utilizea- ză suficient al doilea izvor de cu- noștințe — munca independentă a elevilor, desfășurată individual sau în cadrul unor mici colective caro să primească spre rezolvare exerciții și aplicații practice de hidrologie, geomorfologie, urbanistică etc. — desigur, la nivelul lor de înțelegere și în conformitate cu programa șco- lară. Astfel de exerciții sînt deose- bit de necesare cu atît mai mult cu cît, pe lîngă faptul că îi înarmează pe elevi cu cunoștințe și cu deprin- derea de a aplica aceste cunoștințe în activitatea practică, ele îi învață în același timp să folosească analiza și sinteza, comparația, generalizarea și abstractizarea, să nu se limiteze la o acumulare de fapte izolate, la memorarea mecanică a unor date și denumiri. Analizînd obiectele și fe- nomenele geografice (de exemplu lo- calitatea în care se află școala, con- dițiile naturale din jurul localității, activitatea populației etc.), în alte as- pecte, în alte legături decît cele pre- zentate de profesor în clasă, elevii și le reprezintă mai bine, mai com- plet, le descoperă proprietăți și cali- tăți noi, adîncind astfel cunoașterea lor. O astfel de atitudine activă a elevilor față de înțelegerea obiecte- lor și fenomenelor geografice — cu ajutorul analizei, sintezei, compară- rii. abstractizării și generalizării — creează o bază reală pentru forma- rea și aprofundarea noțiunilor geo- grafice. începînd din anul școlar 1963—64, am experimentat aceast'ă formă de activitate cu elevii la cîteva licee din Cluj, unde s-a desfășurat și prac- tica pedagogică a studenților. Am putut constata, în cadrul acestui ex- periment, că priceperea elevilor de a efectua o caracterizare geografică este strîns legată de deprinderea lor de a aplica operațiile fundamentale ale gîndirii (analiza, sinteza, genera- lizarea, abstractizarea etc.) în „ci- tirea" hărților, în observarea geo- grafică complexă pe teren a o- biectelor și fenomenelor. Asa, de pildă, elevii claselor experimen- tale IX și XI, cărora li s-a for- mat deprinderea de a lucra în acest fel, au reușit să-și desfășoare activi- tatea după un plan propriu și să efectueze caracterizări geografice complete și corecte, pe cînd elevii claselor de control, unde cunoștin- țele se transmiteau exclusiv prin metodele folosite în clasă, n-au pu- tut întocmi asemenea caracterizări. în lumina concepției moderne de predare indicată de psihologia peda- gogică, orizontul local nu mai poate constitui numai un mijloc de intuire directă, el trebuie valorificat mai ales ca bază de plecare în formarea și aplicarea raționamentelor științi- fice. Numai astfel elevii vor reuși să aplice noțiunile de geografie în re- zolvarea problemelor teoretice șî practice. Observațiile elevilor în o- rizontul local dezvolți raționamen- tul, trezesc Interesul lor pentru stu- diul geografiei. în același timp, pro- cesul însușirii șl reproducerii cu- noștlnțeilor în această formă este mal dinamic, dezvoltîndu-le capaci- tatea de analiză științifică a feno- menelor. Lector univ. S. VEZA Cluj Un caz care merită a fi luat in seamă Una din temele mult dezbătute de profesorii de matematici, atît în ca- drul comisiilor metodice cît șl în cercurile pedagogice, o constituie a- ceea a greșelilor „tipice" făcute de elevi. Discutînd această temă, pro- fesorii urmăresc să cunoască ce anu- me greșeli sînt oarecum înclinați să facă elevii, astfel încît ei să le poa- tă preveni și înlătura cu totul. Pre- ocuparea este meritorie și poate duce Ia rezultate bune. Se neglijea- ză însă un alt caz care se ivește destul de des în orele de matematică. Mă refer la cazul în care elevii gre- șesc în fond, dar ajung totuși la re- zultate exacte. Cu alte cuvinte, lu- crează eronat dar problema „le iese", cum spun ei. în aceste împrejurări, situația profesorului este uneori destul de dificilă. Elevul întreabă : de ce nu e bine, dacă totuși rezultatul „a ie- șit" ? Profesorul trebuie să anali- zeze deci foarte atent modul în care a lucrat elevul și să descopere cau- za acestei aparente contradicții. De cele mai multe ori, rezultatul „iese" fiindcă se fac două greșeli ale căror efecte se anulează unul pe al- tul. Astfel, dacă în cursul unui exer- cițiu elevul, trebuind să facă două schimbări de semn asupra aceluiași termen, greșește în ambele cazuri, rezultatul nu se modifică. Sînt însă multe cazuri în care la astfel de rezultate bune, obținute prin calcule greșite, se ajunge în mod cu totul întîmplător. De exem- plu, unii elevi confundă extragerea rădăcinii patrate cu împărțirea prin 2. Dacă numărul asupra căruia tre- buie făcută operația este 4, elevului care face această greșeală îi „lese" rezultatul, întrucît radical din 4 este egal cu 4/2. în acest caz profesorul poate explica cu ușurință că e vorba de o simplă întîmplare, recurgînd la alte exemple. Dar printre cazurile în care întîm- plarea face ca rezultatele calculelor să nu se schimbe sînt unele care ne pot da mult de lucru. Cu ocazia unei lucrări de control am dat elevilor mei un exercițiu de rezolvare a unui sistem de ecuații de forma : 5 10 * 6 T 4 3 X + 3y _ 11 = 0 Corectînd lucrările, am constatat că un elev a transformat prima ecua- ție In felul următor (luînd de o parte și de alta a semnului egal c.m.m.c. diferiți, respectiv 10 și 12) 2x —» _ y _ 5 . 2 _ 6 10 “ « + 4 3 ÎNTREBARE Din dispoziția președintelui comitetului executiv al sfatului popular al raionului Deta, cadre didactice din centrul de comună al raionului au fost obligate să facă de serviciu la telefonul sfa- tului popular al comunei. După cum se știe, cadrele didactice nu au această obligație. La sfatul popular din raionul Deta mai sînt însă oameni care, după cum se vede, nu știu acest lucru. Ei i-au anunțat pe cei în cauză că, în caz de neprezentare pentru serviciu la telefon, vor fi sancționați. întrebăm : De ce se încalcă în raionul Deta dispozițiile și se cre- ează astfel greutăți muncii din învățămînt ? încă un 10 tn carnetul de note. Bucurie deopotrivă pen- tru elevi și pentru profesori. 4x ■— 18 — y — 2x x’ 9 y — 18 j 2y — 4 y — 2 — 0; x — 2y — 1 - 0 Rezolvînd In continuare sistemul la care a ajuns m I X — 2y — 1 - 0 w l x + 3 y — 11 - 0 a obținut soluția corectă : x — 5 j y “ 2, ca și cum nu ar fi făcut nici o greșeală. Dacă ar fi lucrat corect (lulnd c.m.m.m.c. — 60), prima ecuație ar fi devenit succesiv: 8x—9____________z. _ ± . 2 _ 2. 5 10 " 6 4 8 24 x — 108 — 6y — 10 x ,+ 13 y — —80 14 x — 21y — 28 — 0 j 2x — 3y — 4 - 0 Sistemul de rezolvat era deci: (2x - 3y - 4 - 0 wlx + 3y — 11 - 0 cu soluița x = 5 y = 2 Nu mi-am dat din primul moment seama că sistemul (1) obținut de elev este echivalent cu sistemul (2) pro- pus de mine și eram înclinat să cred că soluția justă la care ajunsese a fost copiată de la alți elevi. La dis- cuția lucrărilor, elevului nu-i venea să creadă că a greșit, deoarece el fă- cuse verificarea pe sistemul inițial și constatase că soluția e bună. Era totuși evident că el a greșit deoarece, aducînd separat la același numitor partea I și partea a Il-a a primei ecuații și egalînd numărăto- rii astfel obținuți, înmulțise prima parte cu 10 și a doua parte cu 12, deci ecuația obținută nu mai era e- chivalentă cu cea dintîi. Cărui fapt s-a datorat totuși întîmplarea că so- luția obținută a fost cea justă ? Trebuie să mărturisesc că n-am observat imediat particularitatea a- cestei situații. întîmplarea a făcut ca atît partea I cît și partea a Il-a a primei ecuații, să se anuleze pentru x=6, y=2. Evident că în acest caz avem și 10A “ 12B « 0. Se știe că în geometria analitică dreptele de ecuații: | D 3 ] X -|- 3v — 11 «a 0 sînt concurente în punctul I (5, 2), ca și dreptele de ecuații : nDi + pDs “ 0, Da ” 0 unde s-a notat cu Dk (k = 1, 2, 3) primul membru al ecuațiilor co- respunzătoare. Pentru elevii din clasa a VIII-a, într-o astfel de situație cred că cel mai bun lucru pe care-1 poate face profesorul e să explice din nou că eliminarea numitorilor este o aplica- ție a proprietății potrivit căreia, dacă înmulțim sau împărțim am- bele părți ale unei ecuații cu același număr, diferit de zero, obținem o ecuație echivalentă cu cea de la care s-a plecat. Exemplul de mai sus mi-a arătat încă o dată că este foarte important ca elevii să înțeleagă în ce constă fiecare greșeală cfimisă ca să o poa- tă evita în viitor. Prof. C. SANDULACHE Liceul din Podul Turcului reg. Bacău PAGINA 2 Pe marginea Educația sanitară se integrează în sistemul influențelor educative organizate de școală și familie, contribuind, alături de acestea, la dezvoltarea multilaterală a copiilor. Subliniind rolul educației sanitare în această privință, recentele îndrumări ale Ministerului Învățămân- tului cu privire la îmbunătățirea muncii educative arată că toți facto- rii educativi trebuie să acorde atenție asigurării unui regim de viață adecvat pentru copii, înarmării lor cu deprinderea de a respecta regulile igienico-sanitare. In școlile noastre s-au manifestat preocupări, inițiative, s-a acu- mulat o experiență valoroasă în ce privește rezolvarea sarcinilor educației sanitare. Totuși, o serie de aspecte ale ei suscită încă vii discuții. Pentru a populariza unele forme și mijloace indicate folosite de educatori, pentru a ajuta la găsirea unor noi soluții și căi de îmbunătățire a educației sanitare, redacția noastră, în colaborare cu Secția de educație de la Institutul de științe pedagogice, a organizat o discuție la care au participat directori de școli, învățători, profesori, medici. O problemă care se pune începînd din clasa I Participanti la discuție au fost unanimi în a considera că educația sanitară trebuie să constituie un o- biectiv al muncii educative pe toată perioada școlarității, să se desfă- șoare continuu, nu sub forma unor campanii. Subliniind această idee, tov. CONSTANȚA POPA, învățătoa- re la Liceul nr. 10 din București, a- rată că începe educația sanitară a elevilor ei încă din clasa I, din pri- ma zi de școală, continuînd munca familiei, a grădiniței. „Folosesc, pe lingă cele 5 minute de control igie- nic din fiecare zi, toate pri- lejurile potrivite pentru a trans- mite elevilor cunoștințe sa- nitare — a spus tov. Popa: lecțiile, discuțiile privind ți- nuta la scris, îndrumarea muncii in- dependente, sfaturile cu privire la folosirea timpului liber. O fac ori- cînd sînt în mijlocul copiilor — în clasă sau în recreații, în plimbări, cînd le vizitez familia. în toate a- ceste ocazii mă preocup atît de îm- bogățirea noțiunilor pe care ei le au despre igienă, cît și de formarea de- prinderilor igienico-sanitare. La fel ca mine procedează și colegii mei și cred că la fel se întîmplă și în alte școli. Din păcate, însă — a con- tinuat tov. Popa — educația sanitară a elevilor din clasele I—IV rămîne, după părerea mea, în mare măsură la inițiativa fiecărui colectiv didac- tic, făcîndu-se cînd se poate și cum se poate. Tocmai în această perioadă a școlarității ar trebui să se acorde mai mult timp și mal multă atenție formării deprinderilor igienico-sani_ tare ale elevilor. în această direcție ar putea aduce o contribuție mai lar- gă și manualele pentru aceste clase. „Consider și eu — a spus dr. NI- COLAE BUDRICA medic școlar, că ar fi bine ca manualele școlare pentru clasele I—IV să cuprindă în mai mare măsură reguli sanitare, proverbe și ilustrații pe această temă, pe care învățătorul să le poată folosi în fixarea și completarea cu- noștințelor și deprinderilor". A. In funcție de specificul virstei copiilor Ca în orice activitate educativă, și în educația sanitară trebuie să se țină seama de problemele specifice vîrstei copiilor, de condițiile concre- te ale fiecărui colectiv de elevi, de particularitățile fiecărui elev în par- te. Se impune deci necesitatea di- ferențierii, a gradării acțiunilor în- treprinse. Discuția noastră a relevat grija manifestată de multe conduceri de școli pentru ca educația sanitară să răspundă operativ problemelor ridi- cate în ansamblul muncii educative, să o includă în sistemul general al acțiunilor instructiv-educative. Prof. VASILE IONESCU, directorul lice- ului din Brănești, raionul Lehliu, a subliniat, pe drept cuvînt, că educa- ția sanitară ruptă de sistemul gene- ral al activității școlii nu are eficiență, „în școala noastră, în perioada cînd elevii au de răspuns unor solicitări sporite — la încheierea trimestrului, înainte de examene — se dezbat cu ei, fie la orele de dirigenție, fie în discuții special organizate, probleme legate de dozarea efortului intelec- tual, de organizarea odihnei, de re- gimul de viață specific perioadelor respective. Ținem seama și de alte condiții specifice. De exemplu, cu elevii din internat abordăm într-un fel problemele, cu cei care locuiesc Ia gazde în alt fel". „Cred că atunci cînd vorbim des- pre activități diferențiate în funcție de condițiile concrete trebuie să a- vem în vedere îndeosebi vîrstă ele- vilor. La elevii mai mari educația sanitară îmbracă aspecte mai com- plexe — a spus prof. OLGA POP, di- rectoarea Școlii generale nr. 5 din Capitală. Mă gîndesc mai ales la felul în care sînt tratate în școli pro- blemele legate de educația adoles- cenților, pentru că aici nu s-au găsit întotdeauna cele mai bune soluții. De cele mai multe ori fugim de aceste probleme, iar cînd nu Ie putem evita, recurgem la generalități. Consider că educatorul nu are dreptul să le oco- lească. Important este însă cum le rezolvă, pentru că — trebuie să re- cunoaștem — fără a ne pregăti se- rios, este greu să obținem rezulta- tele dorite. Consider, și cred că nici nu este necesar să mai argumentăm de ce, că discuțiile pe astfel de teme tn.buie purtate separat cu fetele și băieții". „Mai mult decît atît — consideră dr. GH. SOLCANESCU, medic la Inspectoratul sanitar de stat al Ca- pitalei — aici își găsește loc mun- ca Individuală a pedagogului, a me- dicului cu anumiți elevi, și chiar cu părinții lor". Cine trebuie să conducă ora In ansamblul acțiunilor și măsuri- lor cu conținut sanitar care se desfă- șoară în școli, orele de dirigenție pe teme sanitare ocupă un loc prepon- derent. Așa se explică de ce discu- țiile noastre s-au oprit asupra dife- ritelor aspecte ale acestor ore. Dacă în privința numărului lor nu s-au ridicat obiecții, organizarea și desfă- șurarea lor au suscitat discuții vii. Prof. PAULA CERNAT, dirigintă la Școala generală nr. 12, socotește pe baza experienței pe care o are pro- pria sa școală că sora medicală nu poate îndeplini corespunzător sarci- nile orei de dirigenție pe teme sa- nitare. „Iată, a spus tov. Cernat, cum decurg îndeobște asemenea ore la clasa a V-a. Intră sora în clasă și citește dintr-o broșură. Apoi, prin cîteva întrebări, verifică dacă elevii au înțeles ceva. De cele mai multe ori, chiar elevii buni nu pot răs- punde. E și firesc. Ce pot înțelege și reține bunăoară elevii dintr-un text arid și pretențios despre vita- mine sau despre bolile de piele, cînd ei nu au noțiuni de anatomie, fizio- logie etc., și cînd lectura nu este însoțită nici de explicații accesibile, nici de demonstrații sau material ilustrativ Aceeași idee a fost reluată și de prof. L. GRECU, dirigintă la Liceul nr. 34. „Nu putem — a spus tov. L. Grecu — să încredințăm ora de diri- genție pe teme sanitare sorei medi- cale, care nu are pregătirea pedago- gică și de specialitate necesară. Ca să nu mai punem la socoteală faptul că, lăsate exclusiv pe seama sorei, orele de dirigenție pe teme sanitare au loc atunci cînd ea este liberă și nu se țin deloc sau se amînă tot în funcție de programul ei. Dacă nu este posibil ca orele respective să fie conduse de către medic sau asisten- tul sanitar, cel mai în măsură să o facă este dirigintele". „In școala noastră — a spus prof. Olga Pop — orele de dirigenție cu conținut sanitar sînt incluse în pla- nurile de muncă ale diriginților, care stabilesc și tematica lor, colaborînd în acest scop cu medicul. In funcție de temă, orele sînt conduse fie de diriginte, fie de medic. Am luat a- ceastă hotărîre după ce, asistînd la o oră ținută de sora medicală, am constatat grave deficiențe de ordin științific și didactic". Desfășurăm munca, sau o „sprijinim" doar? Discuțile au arătat că, deși instruc- țiunile comune ale Ministerului In_ vățămîntului și Ministerului Sănătă- ții și Prevederilor sociale arată clar cui revin sarcinile educației sanitare, în unele locuri ele sînt lăsate cînd pe seama personalului sa- nitar, cînd pe seama conduce- rii școlii și a diriginților, ceea ce are desigur consecințe negative. „Adesea se întîmplă cam așa — a spus învățătoarea Constanța Popa : „Medicul declară : noi sprijinim ac- tivitatea sanitară". La rîndul lor, cadrele didactice spun și ele : „A- vem datoria să sprijinim activita- tea sanitară". Așadar, pînă la urmă, toată lumea a sprijină. Dar atunci, cine o desfășoară ? „De fapt, spunea dr. Budrică, aici nu intră în discuție responsabilită- țile cu ierarhia lor, ci faptul că, impreună, pedagogii și personalul sanitar trebuie să-și unească efor- turile, colaborînd în realizarea unor scopuri comune. Intrucît este vorba de anumite sarcini specifice, medi- cul, cu competența sa, este chemat să îndrume educația sanitară. El trebuie să-și subordoneze însă ac- țiunile obiectivelor generale ale șco- lii, activitatea în ansamblu rămî- nînd să fie condusă de directorul a- cesteia". „La noi în școală — a relatat tov. V. lonescu — medicul este într-ade- văr un membru al colectivului pe- dagogic. El participă la întreaga viață a școlii — la ședințele consi- liului pedagogic, la adunările cu pă- rinții etc. 11 întîlnești în mijlocul copiilor în recreații, în activitățile extrașcolare, în internat, la canti- nă. Socotesc că, stînd numai în ca- binetul medical, un medic școlar nu-și face pe deplin datoria". Broșuri, afișe, dia- filme, în tiraje su- ficiente „Aș mai stărui asupra unei proble- me, atinsă de altfel de tov. Cernat — a spus tov. Olga Pop. Este vorba de broșurile care se citesc la orele de dirigenție pe teme sanitare. Con- ținutul acestor broșuri, editate pe ci- Opere de artă și plante ornamentale, lumină și curățenie — elemente educative în cadrul școlii 0 LIMBĂ SE ÎNVAȚĂ SPRE A FI J FOLOSITĂ IN PRACTICĂ în școlile noastre, predarea lim- bilor moderne cunoaște un proces continuu de perfecționare. Principa- lul, în această privință, este că accentul se pune pe deprinderea e- levilor de a folosi în conversație limbile pe care le învață, adică a-și aplica neîntîrziat și nemijlocit în practică toate cunoștințele de lexic, de gramatică, de pronunție. Această trăsătură nouă mi se pare esen- țială și asupra ei socotesc că se impune să stăruim mereu în pre- dare. La asemenea rezultate putem a- junge astăzi cu ușurință pentru că s-au creat — și continuă să se per- fecționeze mereu — mijloacele ne- cesare : tehnica audio-vlzuală mo- dernă, manuale adecvate, materiale metodice. Școlile noastre dispun as- tăzi de magnetofoane, de picupuri și plăci, de aparate de proiecție fixă, de aparate cinematografice etc., care asigură condițiile folosirii celor mai noi metode de studiere a limbilor străine. Predînd limba rusă la o secție serală, am putut să constat că me- todele noi de predare au o deose- bită eficiență în munca cu elevii a- cestei secții, ele ușurînd procesul de însușire a cunoștințelor, scurtînd durata lui și asigurînd, în același timp, temeinicia celor învățate. Toa- te acestea au o însemnătate deose- bită în activitatea din învățămîn- tul seral, întrucît răspund uneia din cele mai pregnante cerințe ale a- cestui învățămînt — aceea ca ele- vii să plece din oră cu lecția în- sușită în cea mai mare măsură po- sibilă. In predarea limbilor străine are o importanță deosebită și modul cum sînt alcătuite manualele de cluri de clase este însă Insuficient, depășit pe alocuri și nu are o formă adecvată". Necesitatea unor materiale mai numeroase pe teme sanitare, cu conținut variat, atractiv, pentru toate vîrstele, a fost subliniată de mai mulți participant! la dis- cuția noastră. Ei au cerut să se editeze lucrări cu o tematică dife- rențiată, corespunzătoare vîrstei e- Există așadar, multe căi de îmbunătățire a educației sanitare a elevilor. Calea principală este, așa cum a rezultat din discuția noas- tră. colaborarea strînsă dintre personalul pedagogic și personalul medico-sanitar. S-a văzut că orele de dirigenție pe teme sanitare se impune să fie ținute dc medic sau dc diriginte, în nici un caz de sora sanitară, care nu are competența necesară. Se impune să fie îmbună- tățite materialele pe baza cărora se desfășoară aceste ore, astfel îneît ele să răspundă și cerințelor pedagogice. Și, în sfîrșit, să nu se uite că, dacă personalului medico-sanitar din școală i se cere în mod în- dreptățit să-și subordoneze activitatea obiectivelor generale ale proce- sului instructiv-cducativ, învățătorii și profesorii nu se pot considera „scutiți" de sarcinile educației sanitare, ci au datoria de a participa nemijlocit la realizarea acestor sarcini. Nici un pedagog nu poate trata cu indiferență problemele de care depinde dezvoltarea armoni- oasă a elevilor. Este nevoie să se creeze în fiecare școală un front comun pentru rezolvarea tuturor problemelor — majore și mărunte — ale educației sanitare, să se asigure influența educativă asupra elevilor prin munca și prin exemplul personal aJ fiecărui pedagog. specialitate, deoarece munca cu manualul ocupă un loc principal în lecție. Firește, nu în formele fo- losite anterior — care se rezumau doar la lectură, traducere și exer- ciții gramaticale pe text — ci mai ales prin conversații, care dau ele- vilor posibilitatea de a-și însuși lim- ba vie, de a o folosi în practică. în această privință, manualul de limba rusă pentru clasele a X-a și a Xl-a ale învățămîntului seral, de D. Grama și S. Stroganov, editat în vara anului 1965, este un auxiliar prețios al elevilor, ca și al profesorilor. (în paranteză fie spus, m-a mirat mult afirmația fă- cută în cuprinsul anchetei „In în- vățămîntul seral, după primul se- mestru", din numărul 838 al „Ga- zetei învățămîntului", că acest ma- nual „nu ar fi apărut pînă acum". Cum s-a putut spune lucrul acesta cînd manualul s-a aflat la dispo- ziția elevilor din prima zi de școală ?). Avînd la bază o concepție mo- dernă cu privire Ia predarea lim- bilor străine, manualul ține seama în același timp de condițiile spe- cifice din școala serală. Astfel, tex- tele de lectură cuprind cu precă- dere vocabular adecvat necesități- lor celor care lucrează în produc- ție. Așa sînt, de exemplu, textul referitor la dezvoltarea tehnicii, textul intitulat „Discuție la fabrică" și multe altele. în acest fel elevii își pot însuși în primul rînd lexicul care le este necesar în activitatea lor, putîndu-1 folosi atît în conver- sație cît și pentru documentare. Trebuie subliniat faptul că nu numai vocabularul cuprins în texte, dar și exercițiile pe care le cu- prinde manualul au ca prim obiec- levllor, să se pună la dispoziția șco- lilor mai multe afișe, diafilme și fil- me de scurt metraj cu caracter sani- tar. Astfel de materiale trebuie să apară în tiraje sporite și să fie dis- tribuite cu grijă, așa îneît să ajungă în fiecare școală. S-a arătat în ace- lași timp că ar fi indicat să se orga- nizeze în școli concursuri și jocuri cu conținut sanitar, interesante și in- structive pentru elevi. tiv formarea deprinderilor de con- versație. Variate în conținut, exer- cițiile solicită efortul și atenția e- levilor pe linia folosirii continue a lexicului în vorbire, astfel îneît toa- te cuvintele învățate să se includă în vocabularul activ, iar elevii să știe cum să le utilizeze în diferitele forme morfologice pe care le îm- bracă. Numeroase lecții sînt în așa fel alcătuite îneît să permită folosirea mijloacelor audio-vizuale. De exem- plu, la lecția despre Delta Dunării, se pot folosi proiecții care prezintă flora și fauna Deltei, munca pesca- rilor, modul de exploatare a stufului. Un ajutor important îl constituie pentru elevi și profesori și modul cum prezintă manualul problemele de literatură. Plasate spre sfîrșit — deci după ce elevii au acumulat un bagaj suficient de cunoștințe din domeniul foneticii, lexicului, morfo- logiei și sintaxei, lecțiile despre via- ța și opera scriitorilor clasici sînt accesibile, prezentate într-un mod viu și interesant. Și aici putem fo- losi mijloacele audio-vizuale — plă- cile, proiecțiile cinematografice etc. Esențial este, după părerea mea, să folosim cît mal bine atît ma- nualul, cît și mijloacele audio-vi- zuale de care dispunem pentru a face din fiecare lecție nu numai un prilej de transmitere a unor cu- noștințe, Ci măi ales un prilej de înarmare a elevilor cu deprinderea de a se sluji în mod activ de a- ceste cunoștințe, de a folosi în prac- tică limba pe care o studiază. Prof. LUDMILA MOCANU Secția serală a Liceului „I. L. Caragiale" București studierii fizicii în liceu Ampla revoluție tehnico-știin- țifică din Zilele noastre este inse- parabil legată de progresele ex- cepționale ale fizicii, știința cu cea mal dinamică dezvoltare din ultimele decenii și cu cele mai largi implicații în toate domeni- ile. Așa cum sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea făcută în fața Marii Adunări Na- ționale la 20 decembrie 1965, fizi- ca se numără printre acele științe care au deschis uriașe perspective sporirii avuției ma- teriale a lumii, creșterii forțe- lor de producție ale societății, lărgirii orizontului cunoașterii și a vieții spirituale a po- poarelor. In acest context, mo- dernizarea predării fizicii în li- ceu devine o problemă de cea mai mare însemnătate și nu este întîmplător faptul că ea este tra- tată atît de frecvent în consfă- tuiri, în presa pedagogică etc. Deși s-au făcut eforturi lăuda- bile pentru îmbunătățirea con- tinuă a programei de fizică, pen- ti*u editarea unor manuale cît mai apropiate de cerințele actua- le, pentru modernizarea labora- toarelor școlare, totuși se obser- vă încă o trecere prea bruscă de la modul cum este studiată fizi- ca în liceu la cerințele pe care le pune în acest domeniu învăță- mîntul superior. Ca urmare, în primii ani ai facultăților de ști- ințe și ai facultăților tehnice, chiar foștii elevi buni sînt une- ori dezorientați, obțin rezultate slabe și abia în anii următori se acomodează cu specificul univer- sitar de abordare a problemelor de fizică, putînd da un randa- ment optim. Nu voi mai aminti aici, printre cauze, problema exigenței, în general mal scăzută la liceu, și nici faptul că elevii foarte buni nu sînt stimulați prin forme or- ganizate la depășirea nivelului de cunoștințe corespunzător pro- gramei, ci mă voi opri îndeosebi le conținutul însuși al acesteia. Se constată că, spre deosebire de matematică, pentru care pro- grama analitică prevede o des- tul de mare diferențiere între secțiile reală și modernă, Ia fizi- că o astfel de diferențiere nu e- xistă încă. Cred că Ia secția mo- dernă s-ar putea păstra, restruc- turat șl eventual redus în mică măsură, materialul existent ac- tualmente în programă, în timp ce la secția reală s-ar putea tre- ce la o prezentare mai dezvoltată. Mi se pare important să se facă loc în programa acestei secții și unor cunoștințe referitoare la ști- ințele de contact — chimia fizi- că, biofizica, geofizica, radiofi- zica etc. Poate părea paradoxal că astăzi, cînd aceste științe de contact au devenit tot atît de importante, atît din punct de ve- dere al aplicațiilor practice cît și al teoriei, ca cele din care s au desprins, elevii nu află mai ni- mic despre ele. De asemenea so- cotesc că unele capitole ale fizi- cii moderne introduse de curînd in programă ar trebui tratate mai larg. Astfel, fizica corpului solid ar trebui să fundamenteze științific capitolele referitoare la rezistența materialelor, la struc- tura metalelor și aliajelor, Ia e- lectronica modernă etc., care alt- fel se reduc Ia o însușire meca- nică, greu de memorat, a unor cunoștințe practice. Fizica plas- mei ar trebui concepută ca un ca- pitol de sine stătător, studiat în același fel cu fizica solidelor, a lichidelor și a gazelor. In capi- tolul referitor la structura ato- mului și-a găsit foarte natural locul una din cele mai practice și mai răspîndite aplicații ale a- cestei structuri — spectroscopia. In schimb, elevii nu află nimic despre particulele elementare, despre clasificarea lor, despre cele patru forțe cunoscute în na- tură și despre problemele pasio- nante ce se pun în aceste do- menii. De asemenea, ei nu află nimic despre fizica stărilor extre- me, care are aplicații atît de nu- meroase și interesante. Nici timpul, care este una din mări- mile fundamentale ale fizicii și una din formele de bază ale e- xistenței materiei, intervenind în aproape toate capitolele diverse- lor științe, nu este abordat de- cît cu totul neconcludent, ca o aplicație a pendulului. Introdu- cerea unui capitol despre timp ar fi cu atît mai interesantă cu cît aceasta ar arăta legătura strînsă a fizicii cu domenii ca arheolo- gia, electronica, procesele nuclea- re și, mai ales, tehnica. Faptul că în soluționarea în spirit modern a acestor dezide- rate se mai observă o anumită inerție se datorește și părerii foarte răspîndite — ceea ce nu o împiedică de a fi greșită — că teoriile noi ale fizicii ar fi difi- cil de expus și de înțeles. Ni- mic mai eronat decît această pă- rere. Un exemplu concludent în această direcție îl constituie spectroscopia, recent introdusă în manualele de fizică pentru clasa a Xl-a. în trecut se pre- zenta în acest domeniu o canti- tate enormă de rezultate expe- rimentale, care erau foarte difi- cil și nesatisfăcător inte, pretate printr-o serie de formule empiri- ce, ce trebuiau memorate meca- nic. Astăzi se prezintă modelul cuantic al lui Bohr, deosebit de simplu și elegant, care conden- sează un mare număr de cunoș- tințe despre spectroscopie, des- pre structura atomului și a corpului solid. O uitimă observație, privind o deficientă ce se cere remedia- tă neîntîrziat, este aceea că în manuale se expun unele proce- dee învechite, se descriu u- nele mecanisme învechite (de e- xemplu mașina Whimshurst*), si- rena Cagnard de Latour, spin- tariscopul, instalații vechi de fo- raj etc.) sau se insistă pe un prea mare număr de pagini asupra u- nor subiecte care mai prezintă doar un interes istoric (mașina cu aburi, unele paragrafe din e- lectrostatică, acustică și optică etc.), în detrimentul capitolelor moderne. Intr-un cuvînt, se im- pune revizuirea proporțiilor din- tre diverse capitole. Viața de astăzi a școlii arată că marea majoritate a elevilor (inclusiv cei cărora „nu le place fizica") manifestă un in- teres deosebit pentru noutățile și curiozitățile științifice din a- cest domeniu. De ce nu s-ar da, la sfîrșitul fiecărui capitol, ase- menea noutăți și curiozități le- gate de capitolul respectiv, a că- ror citire să fie facultativă 1 Și tot sub această formă neobliga- torie, deosebit de atractivă, s-ar putea prezenta date din istoria fizicii, amănunte biografice ine- dite, cu putere de exemplu, din viața savantilor. Cred că dezideratele prezenta- te mai sus nu implică pericolul supraîncărcării elevilor, întrucît o mare parte din capitolele pro- puse reprezintă de fapt material existent în programă, dar care trebuie restructurat și reformu- lat astfel îneît să răspundă ce- rințelor moderne. Pe de altă parte, într-o societate cum este societatea noastră de astăzi, în care spiritul științific și realiză- rile științei și tehnicii moderne sînt din ce în ce mai accesibile marelui public, posibilitățile de înțelegere ale elevilor sînt mult mai mari decît acum 20—30 de ani. Cred că, modernizînd studiul fizicii în liceu, vom face ca a- cesta să corespundă mai bine prezentului și să fie îndreptat spre cerințele viitorului. TEODOR I. ROȘESCU cercetător științific principal la Institutul de Fizică Atomică al Academiei •) Întreprinderea de material didactic, într-un efort lăudabil de modernizare, produce în serie pentru laboratoarele liceelor, ge- neratoare Van de Graaf, care îi familiarizează pe elevi cu atmos- fera laboratoarelor de cercetare, truse pentru experiențe cu semi- conductori, pentru experiențe de electricitate și de electronică (cu circuite imprimate) și chiar tru- se pentru experiențe din dome- niul microundelor. FAGLNA 3 Din activitatea organizațiilor sindicale Sprijin documentării celor ce muncesc în școli Documentarea, cunoașterea a tot ceea ce apare nou în dome- niul specialității proprii este o ce- rință deosebit de importantă în epoca noastră. Acest imperativ nu mai are nevoie de nici un fel de argumentare, fiind impus de via- ță și unanim acceptat. Intr-ade- văr, nu poți fi un bun profesio- nist fără să fii la curent cu pro- blemele noi din domeniul tău de muncă, din profesia ta, din spe- cialitatea pe care o ai. Iată de ce asigurarea celor mai bune con- diții de documentare pentru ca- drele didactice capătă tot mai multă însemnătate, fără rezolva- rea ei neputîndu-se concepe un învățămînt Ia înălțimea cerințe- lor moderne. Problema aceasta se înscrie și în sfera de muncă a organizații- lor sindicale, ca principale pîr- ghii de mobilizare a slujitorilor școlii la o muncă de înalt nivel științific. Multe organizații sin- dicale, pornind de la însemnăta- tea rolului documentării în ridi- carea nivelului activității cadre- lor didactice, urmăresc îndeaproa- pe modul cum se realizează ea. Comitetele sindicatelor din învă- țămînt din raioanele Capitalei, de exemplu, aduc la cunoștința învă- țătorilor și profesorilor — pe ca- lea recenziilor, a simpozioanelor etc. — ce lucrări noi apar, ce ma- teriale este indicat să consulte. Biblioteca Clubului sindicatelor din învățămînt pune la dispoziția lor o bună parte din aceste ma- teriale. Cadrele didactice folosesc de asemenea Biblioteca centrală pedagogică, bibliotecile școlare etc., unde găsesc studii de specia- litate. La Biblioteca centrală pedago- gică, sala de lectură este perma- nent plină, numărul cititorilor este destul de mare. Un sondaj în rîndurile acestor cititori relie- fează însă un lucru demn de luat în seamă. Cei mai mulți dintre ci- titori sînt din rîndurile celor care își dau examenele de grad sau ale celor angajați în munca de cercetare științifică. Există desi- gur și alți învățători și profe- sori care consultă colecțiile bibliotecii. Numărul acestora, au constatat președinții unor sindi- cate de învățămînt din Capitală, este însă mult prea mic. Este a- devărat că mulți învățători și profesori dispun personal de o se- rie de lucrări științifice apărute în ultimii ani. Bibliotecile posedă însă și colecții de reviste și de stu- dii de specialitate. „A populariza „Gîndirea social- politicâ despre Unire** Apărut sub îngrijirea acad. Petre Constantinescu-Iași și a lui Dan Berindei, în Editura politică, volumul „Gîndirea social-politică despre Unire" este o culegere de texte cuprinzînd extrase din cro- nici, documente, scrisori, frag- mente din cărți și articole ale fruntașilor vieții publice și cul- turale, care reflectă evoluția gîn- dirii social-politice despre Unire. biblioteca, a atrage atenția asupra legăturii directe dintre documen- tare și nivelul, calitatea muncii de predare este în prezent una din preocupările noastre princi- pale" — spunea tov. N. Corodea- nu, președintele comitetului sin- dicatului învățămînt din raionul „16 Februarie". Mai multe dificultăți ridică problema documentării cadrelor didactice din orașele mici și din mediul rural. în ultimii ani, s-au creat și în aceste localități mii de biblioteci. Acestea însă nu pot so- luționa pe deplin problema docu- mentării cadrelor didactice, în- trucît nu dispun întotdeauna de studiile de specialitate necesare. Nu sînt aprovizionate larg cu a- semenea studii nici bibliotecile școlare, atît din cauza unor defi- ciențe în difuzare, cît și din mo- tive legate de volumul și utiliza- rea fondurilor prevăzute în acest scop în bugetele sfaturilor popu- lare raionale. Pe bună dreptate au semnalat cadrele didactice din școlile de pe Valea Arieșului, de pildă, că nu au posibilitatea să se țină la curent cu ce este nou în specialitatea lor. Chiar și unele metodici de largă utilizare, cum este Metodica predării limbii ro- mâne, apărută anul trecut, a con- stituit pentru ei o adevărată ra- ritate. In asemenea condiții, organiza- țiile sindicale din școli au apelat la bibliotecile de stat raionale, care, în măsura posibilităților, au difuzat cărțile cerute. în multe locuri se fac împrumuturi prin poștă la Biblioteca centrală pe- dagogică. în alte părți se apelea- ză la „Cartea prin poștă". Dar, după cum nc-au semnalat grupele sindicale din mai multe școli din raionul Slatina, „Cartea prin poș- tă" răspunde de multe ori că lu- crarea cerută s-a epuizat. Este cazul ca cei care răspund pe plan raional, regional și în Ministerul învățămîntului de această latură a activității de perfecționare, le- gată direct de munca la catedră a cadrelor didactice, să ia măsu- rile cuvenite — au apreciat nu- meroși activiști ai grupelor sin- dicale consultați de noi. Pentru un studiu continuu, pentru a cunoaște rezultatele cer- cetării științifice de specialitate, învățătorii și profesorii au nevoie de timp liber. Conducerile celor mai multe școli, ale sindicatelor din învățămînt și grupelor sindi- cale au făcut mult, în anii din urmă, pentru a înlătura supraîn- în prima parte s-au grupat tex- te referitoare Ia ideea de unitate a poporului român în timpul o- rînduirii feudale și la închegarea acestei idei în perioada de des- trămare a feudalismului. Partea a doua a lucrării cuprin- de materiale din perioada de lup- tă a poporului român pentru în- făptuirea Unirii Principatelor Ro- mâne. Această perioadă, care în- cepe cu revoluția burghezo-demo- cratică de la 1848 și culminează în anul 1859, este larg ilustrată prin texte menite să reliefeze dez- voltarea și triumful ideologiei u- nioniste. In cea de-a treia parte a cule- gerii s-au cuprins fragmente din scrieri memorialistice și uh gru- paj de comentarii și aprecieri ul- terioare ale unor scriitori, istorici, ale presei socialiste și muncito- rești, ca și ale presei democratice din a doua jumătate a secolului XIX și de la începutul secolului XX privind semnificația și urmă- rile Unirii. Lucrarea este însoțită de un in- dice al autorilor, un indice al periodicelor și o listă de do- cumente. „Desenul, modelajul și lucrul manual în grădinițe de copii" De curînd a apărut, în Editura didactică și pedagogică, lucrarea „Desenul, modelajul și lucrul ma- nual în grădinița de copii" de A. V. Lovinescu, C. Apostol, V. Gu- rău și A. Datcu. Pornind de la cărcarea, timpul disponibil al ca- drelor didactice putînd fi astfel utilizat pentru documentare. Cu toate acestea, mai există încă nu- meroase posibilități pe această li- nie. „Săptămînal se pierd ore în- tregi — ne spunea tov. V. Albu, vicepreședinte al sindicatului în- vățămînt din raionul Slatina — cu mărunțișuri, cu lucruri inutile". Sint ore furate din timpul liber, care ar putea fi consacrate docu- mentării. Responsabilul unei gru- pe sindicale de Ia un liceu din Mediaș, numeroși activiști sindi- cali din Turnu Măgurele, Cora- bia, Slatina, Pitești ne-au decla- rat că în diversele ședințe orga- nizate în școli se rostesc, cum spu- nea unul din ei, „tone de vorbe goale" care răpesc inutil timp și energie. Iată aspecte care pot sta în preocuparea organizațiilor sin- dicale pe linia asigurării timpu- lui cerut de documentarea pro- fesorului, în ultima instanță pe linia unei contribuții eficiente la ridicarea nivelului procesului de învățămînt. într-o discuție pe care am avut-o cu președintele sindicatu- lui învățămînt din Tr. Măgurele, acesta s-a referit și la modul cum este folosit timpul cadrelor didac- tice în vacanțele școlare atunci cînd ele nu se află în concediu de odihnă. De multe ori, datorită „scrupulozității" unor directori de școli, acest timp se pierde în cancelaria școlii, în treburi ab- solut inutile. Măsura luată de secția de învățămînt a regiunii Argeș, ca acest timp să fie uti- lizat pentru studiu, pentru docu- mentarea profesorilor, pentru consultarea lucrărilor cu care n-au putut să se țină la curent în lunile de cursuri ni se pare binevenită. ,,Noi, organele sindi- cale, ne-a spus tov. E. Stănescu, președinta comitetului sindica- tului învățămînt din orașul Pi- tești, veghem ca această măsură să fie tradusă în viață în toate școlile. Și, o dată cu aceasta, cău- tăm să creăm climatul necesar do- cumentării, să întreținem mereu în actualitate interesul pentru studiu". Preocupările manifestate de organele și organizațiile sindicale din învățămînt în sprijinul docu- mentării cadrelor didactice sînt de natură să contribuie efectiv la ridicarea nivelului muncii în școală, la tot mai buna pregătire a tinerei generații. C. CRISTIAN analiza caracteristicilor desenu- lui și lucrului manual efectuat de copii, lucrarea pune la îndemîna educatoarelor o serie de valoroase indicații metodice, de natură a u- șura și a îmbunătăți munca lor. Prima parte a lucrării cuprin- de o introducere în natura proce- sului de percepere și redare prin desen, de către cei mici, a rea- lității înconjurătoare. Se preci- zează apoi scopul și sarcinile de- senului, modelajului și lucrului manual în instituțiile preșcolare, subliniindu-se utilitatea folosirii unei tematici menite să contribuie în mod substanțial la îmbogățirea cunoștințelor copiilor. In conti- nuare se prezintă clasificarea ac- tivităților obligatorii de desen, modelaj și lucru manual și se in- dică tipurile acestor activități. Deosebit de interesantă este ex- punerea metodelor și procedeelor ce trebuie folosite pentru îndru- marea preșcolarilor în activitățile respective. Este de subliniat în special importanța acordată în- drumării copiilor de către educa- toare. Se insistă asupra desfășu- rării metodice a activităților și exemplele scot în evidență ro- lul activ al educatoarei în condu- cerea activităților de desen și de modelare, combătîndu-se părerea eronată că ea are doar sarcina de a asista, de a supraveghea, lăsînd totul la inițiativa preșcolarilor. Experiența a dovedit că în fapt cele mai bune rezultate se reali- zează cînd activitățile de desen și de modelaj sînt conduse sistema- tic și efectiv de către educatoare, care trebuie să enunțe tema, să prezinte și să analizeze modelul La cercul miinilor îndemânatice de la Casa pionierilor din Timi- șoara DL LA MINISTERUL iNVĂTĂMiUULIJI Pentru a da posibilitate studen- ților înscriși la învățămîntul fără frecvență, care sînt membri ai co- misiilor pentru recensămintul ge- neral al populației, să-și susțină examenele din acest an universi- tar în bune condiții, Ministerul învățămîntului face cunoscut că sesiunile de examene pentru a- cești studenți se organizează după cum urinează : 1—20 iulie (cu perioadă de pregătire între 15 și 30 iunie) ; 1—15 septembrie. Pentru studenții din această ca- tegorie care nu-și vor putea în- deplini obligațiile în aceste două sesiuni, se organizează și o sesiu- ne de lichidare a examenelor, în perioada 22 decembrie 1966—-8 ia- nuarie 1967. La aceste sesiuni se pot prezen- ta și studenții admiși în anul I, în urma concursului din ianuarie 1966 pentru învățămîntul fără frecvență. șl chiar să demonstreze modul de lucru. Subliniind aceste cerințe, lucrarea dă îndrumări concrete în vederea realizării lor. In anexă se prezintă cîteva e- xemple amănunțite de planuri de lecție, care sporesc valoarea pe- dagogică a îndrumărilor. Editată pe hîrtie offset, bogat ilustrată — în mare parte cu re- produceri după desenele copiilor — lucrarea „Desenul, modelajul, și lucrul manual în grădinița de copii" are și o prezentare grafică reușită. CLASIC SI MODERN * In predare aceasta e un criteriu de istorie lite- rară, nu un criteriu estetic. In reali- tate, „Țiganiada" trăiește printr-o viață a ei, printr-o valoare estetică proprie chiar dacă a fost cunoscută cu întîrziere de către cititori. Pro- blema care rămîne este ca profeso- rul, în clasă, interpretînd această operă admirabilă, să nu rămînă el în întîrziere față de conținutul ei artistic. Revin la ideea inițială. Periodiză- rile sînt un instrument de lucru ne- cesar, iar o periodizare aproximati- vă e mai bună decît nici una. Să nu uităm că în literatură nu putem da adevăruri absolute, ca în științele naturii. Dacă am preda literatura ca o știință pozitivă, am sădi în elev o teroare sacră ca în fața unui prag impenetrabil și am compromite obiectul. — O problemă esențială pentru cunoașterea aprofundată de către elevi a fenomenului literar o con- stituie înțelegerea unității dialectice între conținut și formă. în acest do- meniu se și constată, cu prilejul examenelor, cele mai serioase ca- rențe. Care este, după părerea dv., calea cea mai bună pentru a înlă- tura lipsurile existente ? — In această problemă, după pă- rerea mea, manualul nu poate ajuta cu nimic. Profesorul este cel care trebuie să simtă unitatea dialectică conținut-formă și s-o facă sesizabilă de către elevi, folosind fiecare prilej de interpretare a imaginilor, a me- taforelor. a fiecărei figuri de stil, el însuși fiind familiarizat cu tropii, predîndu-i în mod plastic, în așa fel îneît elevul să simtă bucuria cu- noașterii Ion De pildă, dacă profesorul explică elevului că verbul „a înșela" pro- vine de la a pune șeaua pe cal, ope- rațiune care cerea o deosebită di- băcie, chiar acest verb devine o imagine plastică, a cărei însușire se face ușor și plăcut. Deci profesorul trebuie să speculeze faptul că și în verbe sau substantive limba română ascunde un simbure de imagine plastică. El trebuie să explice nu numai poezia textului, ci însăși poezia limbii române. — S-au purtat discuții aprinse în privința locului pe care trebuie să-l ocupe predarea noțiunilor de teorie Am terminat abecedarul, acum pot citi cărți de povești literară. Socotiți că acestea trebuie să formeze obiectul unui studiu aparte, sau să fie integrate în stu- diul istoriei literaturii ? — Cred că la fiecare text literar se poate face, cu măsură, o mică de- monstrație, o aplicare a teoriei lite- rare la obiect. Să nu se pornească de la teoria literară la text, ci de la text la teorie, pentru că altfel teoria literară devine greoaie, plicticoasă. Din fiecare text se poate releva o fațetă sau un simbure de teorie li- terară și înțelegerea ei este mai ac- cesibilă pe această cale. PRACTICA PEDAGOGICĂ A VIITORILOR PROFESORI mai ales în cadrul practicii pedago- gice învață viitorii profesori „mese- ria", învață cum să muncească din prima zi de activitate. Unde este cel mai indicat să se desfășoare practica pedagogică ? Regulamentul prevede ținerea ci în școlile de bază ale institutului res- pectiv. Dar în sistemul actual nu toate școlile de bază îndeplinesc condițiile necesare unor adevărate școli model. Ne referim, îndeosebi, la încadrarea cu personal didactic a școlilor de bază, ca și la insuficienta dotare a unora din ele cu material didactic modern. Pentru ca școlile unde își efectuează practica viitorii profesori să fie pe deplin corespun- zătoare credem indicat să se înfiin- țeze, pe lîngă fiecare institut peda- gogic. cîte o școală de aplicație, în- cadrată cu personal didactic selecțio- nat cu grijă și dotată cu toate ma- terialele necesare practicii, astfel îneît activitatea practică să se poa- tă desfășura în condiții optime. Cu o dotare nu prea pretențioasă a cabinetului pedagogic al institu- tului (de pildă, cu un aparat fotogra- fic „Exacta-Varex"), studenții ar pu- tea obține ei singuri diapozitive după orice imagine. De asemenea, cîteva magnetofoane în plus ar permite fo- losirea mai largă a acestui mijloc în practica pedagogică. Totodată studenții ar putea pleca de la facul- tate cu seturi întregi de diapozitive realizate de ei, cu cîteva benzi de magnetofon cu -înregistrări dintre cele mai utile pentru începutul lor de carieră. De mare ajutor ar fi dacă Minis- terul învățămîntului ar interveni pe lîngă Institutul de artă cinemato- grafică, pentru ca studenții acestui institut să realizeze cîteva filme in care să se poată urmări, la cursuri și seminarii, scene prinse „pe viu" la lecții, activități educative, activi- tăți culturale etc. Existența școlilor de aplicație pe lîngă institutele pedagogice ar în- lesni și îndrumarea practicii peda- gogice. în sistemul actual, deși re- gulamentul prevede că practica tre- buie realizată sub îndrumarea pro- fesorilor de la școlile de bază, a- ceasta rămîne doar un deziderat. Profesorii de la școlile de bază nu au timpul necesar pentru îndru- mare, ei trebuind să îndeplinească diferite alte sarcini, ca toți ceilalți profesori. Apoi, unii din ei nu au competența necesară sau interesul cuvenit. De aceea, grupele de prac- tică sînt îndrumate de lectori și a- sistenți, în unele cazuri chiar de preparatori de abia ieșiți de pe băn- cile facultății. Cei mai mulți dintre ei nu au lucrat în școlile generale și, de altfel, sînt prinși în munca de specialitate, care le cere mult timp. Pe lîngă aceasta, îndrumarea practicii pedagogice nefiind inclusă în norma obligațiilor didactice și nefiind prevăzută în orar. îndrumă- torii grupelor de practică nu pot participa Ia toate formele ei (mal ales în timpul practicii continue), a- vînd ore de curs și seminar sau lu- crări practice la anii I și II. Ar fi deci mult mai indicat ca practica să fie îndrumată de profesorii școlii de pe lîngă institut. Bineînțeles că în acest caz ei trebuie eliberați de unele obligații și instruiți în mod special, urmînd să lucreze sub direc- ta îndrumare a metodicianului de specialitate și a cabinetului pedago- gic al institutului. Profesorii școlii de aplicație ar putea prelua cu suc- ces și alte sarcini. De exemplu, di- riginții ar putea corecta caracteri- zările elevilor întocmite de stu- denți, urmînd ca psihologul din in- stitut să dea numai indicațiile me- todologice pentru alcătuirea acesto- ra. Profesorii i-ar putea ajuta de a- semenea pe studenți în elaborarea referatelor pe teme pedagogico-me- todice. Deosebit de important este faptul că personalul didactic al șco- lii de aplicație ar putea participa Ia munca de cercetare din cadrul in- stitutului. în cazul că vor fi menținute în continuare, pentru îndrumarea prac- ticii pedagogice, cadrele didactice din institut considerăm foarte legi- timă cerința ca activitatea lor să fie inclusă în norma didactică. Credem că toate acestea sînt ne- cesare pentru ridicarea nivelului de pregătire profesională al viitorilor profesori, astfel îneît ei să poată în- deplini cît mai bine sarcinile mari ce se pun în fața învățămîntului nos- tru. Gh. Duncan — Timișoara Sîntem întru totul de a- cord cu dumneavoastră cînd afirmați că disciplina nu se poate realiza decît prin crearea unui front comun al educatorilor, care să asi- gure respectarea normelor de conduită. Este justă de asemenea observația dv. că deprinderea elevilor de a fi disciplinați, de a res- pecta cerințele pe care Ie impune școala în această privință, este în funcție de felul în care profesorii, di- riginții în special, știu să organizeze colectivul clasei, să facă înțeleasă de elevi importanța respectării ce- rințelor pedagogice. Consi- derăm că ați procedat bine atribuind fiecărui elev, in- clusiv celor care au mani- festat anterior abateri de la disciplină, diferite sarcini. Astfel le dovediți că aveți încredere în ei, le formați spiritul de răspundere, o comportare disciplinată. In legătură cu cazurile unor elevi cu abateri frec- vente, sîntem de părere că ei nu se pot îndrepta nu- mai în urma unei dojane. In funcție de situația con- cretă a fiecărui caz în parte, de cauzele specifice care au determinat abaterile este necesară o muncă educativă adecvată, în strînsă legătu- ră cu profesorii clasei și cu părinții. Dumitru Antohi — Si- ghișoara Este perfect adevărat că educația patriotică — și de altfel educația în general — este o sarcină care revine nu numai dirigintelui — așa cum uneori greșit se consideră — ci întregului corp didactic al școlii, în co- laborare cu organizațiile de tineret, cu familia, că educația patriotică nu se realizează numai la orele de dirigenție, ci la toate ac- tivitățile din școală și din afara ei, în procesul com- plex al muncii didactice. Pe bună dreptate comba- teți dv. tendința spre for- malism pe care o au unii diriginți în organizarea ac- țiunilor educative. Așa cum arătați, acțiunile formale îi deprind pe elevi cu o atitu- dine superficială. Același rezultat îl are și verbalis- mul manifestat uneori în munca educativă, ca și ar- tificialitatea unor activități educative, caracterul lor stereotip. Exemplele Ia care vă re- feriți în scrisoarea dv. culese în urma asistentelor la lecții, relevă, după păre- rea noastră, procedee bune de educare patriotică a e- levilor. Ar trebui însă ana- lizate mai profund, după cum ar trebui urmărite și rezultatele obținute pe baza lor. Numai în acest fel s-ar putea aprecia cu îndreptă- țire eficacitatea lor. D. I. Ungureanu — Arad Convingerea dv. este u- nanim împărtășită de peda- gogi : elevii nu trebuie să vizioneze toate filmele care rulează la cinematografe. Motivele sînt destul de bine știute, așa îneît nu mai tre- buie enunțate. Este însă tot atît de adevărat că fil- mul constituie un auxiliar de preț al muncii educative. Problema este de a selecți- ona filmele pe care le reco- mandăm elevilor, astfel în- eît ei să vadă acele filme care prin conținutul lor, prin valoarea lor artistică sînt accesibile vîrstei lor și îi educă. Școala are datoria să stabilească ce filme pot fi vizionate. Firește, nu tre- buie să ducem elevii la ci- nematograf numai pentru a trece în planul nostru o ac- țiune culturală. Avem dato- ria să formăm elevilor o cultură cinematografică, să-i ajutăm să înțeleagă i- deile, mesajul unui film, valoarea sa artistică. Socotim că reținerile dv. în privința valorii educative a filmului „Străinul" după romanul lui Titus Popovici nu sînt îndreptățite. Prin tematica lui, prin modali- tățile lui artistice, „Stră- inul" contribuie la educarea comunistă a elevilor din clasele mari. Maria Gravu — Făgăraș Orele de dirigenție în care se analizează situația la învățătură a elevilor pe o anumită etapă, sînt nece- sare și utile. Eficiența aces- tor ore depinde de modul în care sînt organizate. A- veți dreptate cînd afirmați că, dacă dirigintele se re- zumă la comunicarea note- lor, la aprecieri sumare, la laude sau dojane „în gene- ral", analiza nu-și poate a- tinge scopul. După cît se pare din cele relatate de dv., v-ați orien- tat judicios în analiza pe care ați organizat-o la clasa la care sînteți dirigintă. Este bine că ați discutat în prealabil cu profesorii cla- sei pentru a afla de la aceș- tia ce probleme ridică fie- care elev, astfel încit dis- cuțiile să trateze tocmai a- ceste probleme și să se poată stabili măsuri în func- ție de situația concretă. Considerăm că procedați bine propunîndu-vă să le formați elevilor o disciplină riguroasă a studiului. O ob- servație : socotim că nu este posibil ca dirigintele să-i învețe pe elevi cum să stu- dieze Ia toate obiectele. A- cest lucru sînt chemați să-l facă profesorii respectivi. Dirigintele poate numai să coordoneze activitatea lor. Alfred Mezalik — Sighc- tul Marmației Orientarea profesională este, firește, unul din obiec- tivele principale ale activi- tății educative din școală. Vizitele organizate în între- prinderi în scopul orientării profesionale sînt utile. Ele nu pot constitui însă unica formă a activității de ori- entare profesională desfă- șurată de colectivul didac- tic. Se impun forme variate prin care să se aducă la cu- noștința elevilor profesi- unile ce și le pot însuși — discuții în orele de dirigen- ție, întilniri cu foști absol- venți, cu muncitori, tehni- cieni și ingineri, cu oameni de știință și cultură, vizio- narea unor filme, discuții pe marginea unor cărți etc. Ion Florea — raionul Bu- jor și Ion Goicea — Mo- reni. Scrisorile pe care ni le-ați trimis tratează aceeași problemă — colaborarea școlii cu familia. în ambe- le sînt enunțate temele unor discuții înscrise în planurile de activitate ale lectoratelor pentru părinți. Nu putem ști însă, din a- ceastă simplă enunțare, dacă temele respective au corespuns necesităților con- crete ale muncii cu părinții în școlile dv., dacă discu- tarea lor a dus la lămurirea problemelor pe care și le pun aceștia, dacă i-au în- armat cu procedee judici- oase de educare a copiilor în familie. Gh. V. Chițoran — Plos- tina. Strehaia Exemplele de folosire a materialului didactic la clasele I-IV prezentate de dv.. se încadrează în pre- vederile programei și res- pectă principiile pedagogice. Planul școlii, planul satu- lui, harta fizică și econo- mică, albumele cu ilustrații sînt materiale potrivite cu particularitățile înțelegerii elevilor de această vîrstă. Desigur astăzi nu mai pune nimeni la îndoială valoarea materialului didactic ca mijloc de însușire a cunoș- tințelor. Dar — cum pe bună dreptate conside- rați și dv. — folosi- rea lui trebuie reali- zată judicios. Folosirea hăr- ții Italiei pe lîngă harta pa- triei la tema : „Dacii — viața și statul lor" sau a hărții imperiului otoman la tema : „Luptele de apără- rare împotriva turcilor" ni se pare că depășește nece- sitățile capacității de înțe- legere a elevilor din cla- sele I—IV. Red. REBACTIA Șl ADMINISTRAȚIA) BucuiefU Plata ScIataU ai, 1, telefon 1?.00.20, Abonamentele ta tac la ollcille poitale, tacloiU po,teU II la dtluiorll voluntari din uullâtlle da InvâtSmluL lipanii i Combinatul PollQtallc Casa ScIoteiL Plata Sctntell Bucuieju. 40 132