PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VÂ ! n* j Hunr-.’oa: D ’va Dezvoltarea învățămîntului in perioada 1960-1965 — Cifre dm Comunicatul Direcției Centrale de Sta- tistică cu privire la dezvol- tarea economiei naționale a Republicii Socialiste Româ- nia în anul 1965 și în pe- rioada 1960—1965, — Pentru acțiuni social-cul- turale s-a cheltuit de la bu- getul statului, în perioada 1960—1965, suma de 108 miliarde lei depășindu-se nivelul prevă- zut pentru anul 1965 cu 9 la sută. In 1965 aceste sume au reprezentat aproape un sfert din totalul cheltuielilor bu- getului de stat. în invățămintul de cultură generală, mediu, profesional și tehnic au fost date în folo- sință 26 000 săli de clasă S-au construit cămine stu- dențești cu o capacitate de 25 400 locuri A fost generalizat invăță- mintul de 8 ani. Un grup de profesori de la Liceul nr. 2 din Bacău pregătind ședința co- misiei metodice de matematică. PREOCUPĂRI ȘTIINȚIFICE — oglindite în examenele de gzade — în etapa actuală de dezvoltare a școlii noastre nu poate fi concepută o activitate instructiv-educativă e- ficientă în afara preocupărilor de cercetare științifică a problemelor acestei munci. Numai printr-o ast- fel de cercetare se pot sesiza și a- profunda sensurile profesiunii pe- dagogice, se poate dobîndi măies- tria în specialitate. Formele prin care masa largă a cadrelor didactice este antrenată in prezent la munca științifica sînt va- riate, începînd cu acelea din cadrul școlii — in comisiile metodice sau in consiliile pedagogice, continuînd cu acelea organizate pe plan local — în cercurile pedagogice, în sesi- unile lecturilor pedagogice, în fili- alele societăților științifice etc. și sfîrșind cu sesiunile și consfătuirile pe țară. Intre .aceste forme, un loc de frunte îl ocupă elaborarea . lu- crărilor metodico-științifice pentru obținerea gradului II și gradului !. Lucrările pe care numeroase ca- dre didactice le-au susținut cu suc- ces la recenta sesiune a examenu- lui de gradul II arată că nivelul muncii lor de cercetare este în sen- sibilă creștere în raport cu anii pre- cedenti. Parametrii acestei creșteri se concretizează mai ales in alege- rea unei tematici importante, ac- tuale și cu largi perspective de va- lorificare a rezultatelor, în faptul că subiectele izvorăsc din preocu- pări proprii de durată, în împleti- rea organică a 'laturii teoretice cu latura practică, în fundamentarea afirmațiilor pe argumente științi- fice, pe o întinsă bibliografie de specialitate etc. Lucrările care au obținut girul de cinste al comisiilor examinatoare au pornit de Ia anumite ipoteze și s-au bazat pe efectuarea unor ex- perimente variate, ridicîndu-se apoi la generalizări originale. Este de remarcat că învățătorii și profeso- rii care au întocmit lucrări valo- roase și-au ales subiecte inedite, rod al activității personale, fiind mai puțin tributari titlurilor reco- mandate și bibliografiei existente, aducînd un aport substanțial la e- lucidarea problemelor abordate. Astfel de lucrări sînt : „Activi- tatea cu elevii din clasa l în primele săptămînî de școală" de înv. Ileana Popescu (I.P.C.D.-București), „Alege- rea procedeelor de introducere a cu- vintelor noi în dependență de speci- ficul lor semantic și structural", de prof. Eugenia Borcea (I.P.C.D.-Bucu- rești), „Organizarea lecțiilor de limba străină în raport cu specificul obiec- tului de învățămînt" de prof. Nina Popan (I.P.C.D.-București), „Cule- gere- de texte- pentru exerciții și analize gramaticale" de prof. Liviu Pop (I.P.C.D.-Timișoara), „Funcții aritmetice" de prof. N. Negoiescu (I.P.C.D.-Timișoara), „Numere com- plexe" de prof. C. Stuparu (I.P.C.D.- Timișoara), „Industria silicaților din raionul Pucioasa" de prof. Paula Matei (I.P.C.D.-Brașov), „Metodica predării sistemului cardio-vascular" de prof. H. Kolassovits (I.P.C.D.- Brașov) etc. Deosebit de interesantă este lucrarea „Aplicarea principiilor ciberneticii la predarea unor lecții de anatomia și fiziologia omului" de prof. F. Oprea (I.P.C.D.-Brașov), ca și lucrarea prof. Andrei Kristo (I.P.C.D.-Cluj), care aduce o contri- buție la cunoașterea geomorfologică a unei regiuni insuficient studiate pînă in prezent. Se constată, la asemenea lucrări, că ele n-au fost înfiripate în grabă, doar spre a sluji la trecerea unui examen, ci își au sursa în preocu- pări vechi, unele încă din timpul Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • In te cînd candidații se pregăteau pen- tru examenul de definitivat. Apro- fundarea sistematică a problemelor, de-a lungul anilor a permis auto- rilor să-și formeze un stil de muncă științifică, să parcurgă o vastă bi- bliografie și să cumpănească cu mult discernămînt argumentele, ceea ce le-a dat posibilitatea să-și susțină cu competență lucrările, să demons- treze valoarea tezelor și originalita- tea concluziilor. Pentru a se asigura creșterea continuă a calității lucrărilor pre- zentate la examenele de grad este necesar să sporească și ajutorul a- cordat pe parcurs candidaților. La nivelul școlii, acest ajutor poate sur- veni din partea colegilor de aceeași specialitate, fie individual, fie supu- nînd parțial sau integral lucrarea discuțiilor din comisia melodică. La rîndul lor, secțiile de învățămînt sînt chemate să stimuleze cadrele cu pre- ocupări științifice popularizînd re- zultatele obținute de acestea, evi- dențiindu-le în forme diferite, dar mai ales îngrijindu-se de sprijinirea lor calificată prin cabinetul meto- dic. Bineînțeles, în recrutarea meto- diștilor acestor cabinete trebuie să se aibă în vedere aptitudinile dove- dite pe linia cercetării științifice. De asemenea, biblioteca documentară a cabinetului trebuie permanent do- tată cu cele mai noi lucrări științi- fice. Un rol de seamă în sprijinirea muncti de cercetare a cadrelor di- dactice îl au și societățile științifice. Ele au datoria să contribuie la lăr- girea numărului cercetătorilor din rîndul educatoarelor, învățătorilor și profesorilor, să le ofere prilejul de n-și afirma aptitudinile, de a-și va- lorifica strădaniile. Se știe, într-ade- văr, că numeroși învățători și profe- sori cercetează folclorul local, obice- iurile seculare ale țăranilor, fac in- teresante descoperiri arheologice șl interpretează vechi documente de arhivă, se ocupă cu invenții ce pot avea aplicații în producția indus- trială sau obțin pe terenul experi- mental recolte sporite adaptate mi- croclimatului local, pe care Ie gene- ralizează cu succes pe tarlalele coo- lată pasiuni cultivate uneori în sur- dină, care trebuie amplificate și fructificate la scară largă, chiar re- publicană. în mod direct intervin în spriji- nirea muncii științifice din învăță- mînt institutele de perfecționare, în cadrul cărora învățătorii și profeso- rii își dau examenele de grad. Este necesar ca asistența acordată de a- ceste institute candidatilor la exa- mene să fie mai sistematică și mai operativă. Ar fi bine ca, la data în- scrierii la examenul de grad, can- didații sa menționeze, în cerere, și tema aleasă pentru lucrarea meto- dieo-științifică, pentru a fi luată in evidența de lectorul specialității res- pective. In acest fel între candidați și lectori s-ar putea stabili ulterior legături strînse, care să vizeze defi- nitivarea planului lucrării, recoman- darea bibliografiei minimale, discu- tarea principalelor aspecte legate de modul de a pune problema, de ela- borarea ipotezelor, de strîngerea și prelucrarea materialului. Cu ocazia Inspecției speciale se pot purta iarăși discuții despre lucrarea de grad, me- nite să perfecționeze stilul de muncă științifică al cadrelor didactice, să încurajeze îndrăzneala și inițiativa lor creatoare. Un asemenea contact permanent Intre lectorii institutelor de perfec- ționare și cei ce își pregătesc lucră- rile metodico-științifice pentru exa- menele de grad ar evita o seamă de neajunsuri ce se constată încă în prezent. Sînt încă destule cazuri în care temele lucrărilor se aleg la in- tîmplare, fără să corespundă unei preocupări reale în domeniul res- pectiv. De aceea, de ajuns de multe lucrări nu fac decît să expună idei de largă circulație la care nu adaugă nimic original sau pun cap la cap, în chip necritic, pasaje din biblio- grafia consultată, realizînd o simplă conspectare de materiale neasimi- late, adesea depășite. Profesorul universitar emerit D. V. lonescu, președintele unei comisii la examenele de grad ținute recent la Cluj, menționa că puțini candidați PATIȚA SILVESTRU director în Ministerul învățămîntului perativelor agricole de producție. (Continuare în pag. 4-a) Din anul școlar 1960,1961 primesc gratuit manuale ele- vii din clasele I—VIII din invățămintul de cultură ge- nerală, iar începînd cu anul 1965/1966, și elevii din învă- țămîntul mediu. Ca urmare, in acest an școlar un număr de 3,2 milioane elevi au primit gratuit manuale Invățămintul de toate gra- dele este în țara noastră com- plet gratuit. In anul școlar 1965/1966, in invățămintul de toate gra- dele sînt cuprinși 3,7 milioane elevi si studenti de 1,5 ori mai mulți ca in 1959/1960. Ei reprezintă a- proape o cincime din popu- lația țării. In perioada 1960—1965 în- vațămîntul superior a dat e- conomiei naționale un număr de peste 77 700 ingineri, economiști, medici, cadre didactice si alti specialiști iar invățămintul tehnic și profesional 383 000 tehnicieni si muncitori calificati CLASIC SI MODERN ÎN PREDARE — Fundamentat pe concepția n ia - terialismului dialectic și istoric, studiul istoriei în școala de cul- tură generală aduce o contribuție din cele mai însemnate la lăr- girea orizontului de cultură gene- rală al elevilor și la dezvoltarea gîn- dirii lor științifice. Urmărind îmbu- nătățirea continuă a acestui studiu, cadrele de specialitate poartă în pre- zent discuții cu privire la raportul cantitativ și calitativ între materia- lul faptic și concluziile referitoare la viața social-economică, la cultura materială și spirituală din diferite epoci. Care este părerea dv. în a- ceasta privință ? — Cu privire la raportul cantitativ în care să dozăm materialul prezen- tat în predarea istoriei, sînt de pă- rere că trebuie menținut un echili- bru. Nu-i putem lipsi pe elevi de cunoașterea datelor și faptelor ce marchează momentele importante ale dezvoltării societății, de prezen- tarea personalităților care au avut un rol de seamă în momentele isto- rice importante. In același timp nu sînt de părere să se încarce merso- ria elevilor cu fapte mărunte, care solicită memoria în mod inutil, cu prea multe date personale, care de multe ori au un caracter anecdotic și care rețin atenția în detrimentul fenomenului socia l-istoric. Firește, trebuie asigurat un loc important fenomenelor economice, relațiilor de producție — elemente de bază pen- 1ru caracterizarea unei epoci. Tre- buie prezentate elevilor în aceeași măsură și datele cu privire la dez- voltarea culturii materiale și spiri- tuale din epoca studiată, subliniin- du-se elementele noi, progresiste, care au dus la dezvoltarea istoriei Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • In ten Prof univ. GHEORGHE ȘTEFAN membru coresp. al Academiei Republicii Socialiste România DESPRE ISTORIE societății omenești. Se impune, după părerea mea, necesitatea de a îm- bina armonios toate aceste elemente care conlucrează pentru o însușire logică a materialului faptic istoric, punîndu-i pe elevi în situația de a integra faptul analizat în succesiu- nea evenimentelor ce caracterizează epoca. Mă declar împotriva siste- mului de memorare statică, nepro- ductivă a datelor și evenimentelor istorice fără a stabili o legătură lo- gică între fenomene, fără a preciza locul fenomenului studiat în funcție de faptele anterioare și de desfășu- rarea ulterioară a evenimentelor. Fără a face sociologie în lecțiile de istorie, trebuie totuși să relevăm materialul faptic semnificativ, pla- sîndu-1 în ansamblul social, politic și economic al epocii studiate. In felul acesta accentul va cădea pe în- țelegerea faptului, a evenimentului, a epocii, datele fiind valorificate pen- tru înțelegerea fenomenelor. Istoria în accepțiunea nouă, nu mai poate fi o aglomerare de date, ci prezentarea unui complex de evenimente inter- dependente care se explică logic pe baza unei legități obiective. Școala, trebuie să-i pregătească pe elevi în acest sens, să le asigure un bagaj dc cunoștințe înțelese logic și nu memorate ca niște formule. „Exploa- tarea“, de pildă, nu este o formulă, ci este un fenomen social-istoric al cărui sens trebuie pătruns și înțeles pentru a explica o serie de eveni- mente istorice. Constatăm însă une- ori, la concursurile de admitere în facultăți, că o serie de absolvenți ai liceului nu cunosc esența unor ase- menea noțiuni de bază cu care ope- rează în expunerea fenomenelor is- torice. Insist de aceea asupra fap- tului că studiul istoriei nu trebuie să apeleze în special la memorie, așa cum se mai procedează în unele școli, ci trebuie să solicite logica. Un bun pedagog va ține seama de puterea de pătrundere a fenomene- lor și de puterea de generalizare Ia diferite vîrste și în raport cu aceas- ta va doza și echilibra materialul predat. — Actualele programe prevăd predarea istoriei antice în prima clasă de liceu, a istoriei evului me- diu în următoarea, apoi a istoriei moderne și contemporane, iar în ul- tima clasă studierea istoriei Româ- niei. Considerați că, în raport cu cerințele contemporaneității față de cultura generală a tinerilor, este in- dicat să se mențină în conținuare actuala distribuire pe clase a stu- diului epocilor istorice ? — Este binecunoscut faptul că urmărirea cronologică a faptelor re- prezintă o metodă specifică studiu- lui istoriei. Datorită acestui consi- derent cred — și nu sînt singurul care am această părere — că actua- la distribuire pe clase a studiului epocilor istorice în școală este lo- gică, firească, oferind posibilita- tea să se opereze cronologic cu datele istorice folosite în preda- re. In condițiile școlii de 12 ani studiul istoriei antice în clasa a IX-a, al istoriei evului mediu in clasa a X-a și al istoriei moderne și contemporane în clasa a Xl-a formează o bază, un fundament pen- tru studiul istoriei patriei în clasa a XH-a. deoarece istoria României este o parte a istoriei generale, deci trebuie cunoscut fenomenul general în care se integrează cel particular. In predarea cunoștințelor de istorie a României în ultima clasă este deci necesar să integrăm ansamblul de noțiuni de istorie universală, subli- niind faptul că societatea contem- porană are în spate societățile ante- rioare. — Care este, după dv„ elementul nou care ar trebui să intervină in predarea istoriei 2 — Sistemul la care m-ain referit mai sus este clasic, dar în stadiul actual de dezvoltare a științei se im- pun metode moderne, care să cores- pundă mijloacelor noi de cerceta- re și care să aducă și în predare elementele pe care Ic-a scos la ivea- lă cercetarea. înțelegerea logică a fenomenelor, a interdependenței din- tre ele este o cerință a sistemului modern de predare. Pe această linie (Continuare în pag. 4-a) In laboratorul Institutului pedagogic de 3 ani din Brașov, Cercetînd trecutul istoric al raionului Un grup de tineri profe- sori din raionul Rm. Vîlcea, în dorința de a cunoaște cît mai bine Istoria raionului lor, au format un colectiv care cercetează, la Arhivele statului, unele aspecte so- cial-economice și politice din trecutul acestuia. Sub îndru- marea științifică a unui spe- cialist cu o mai veche expe- riență în munca de cercetare, ei au întocmit o tematică bogată. în momentul de fată se lucrează intens la studiul „Din istoria învățămîntului vîlcean". Rodnice pasiuni de colecționari în analele vieții culturale a re- giunilor patriei noastre se înscriu multe nume de profesori care au înființat, prin străduințe de de- cenii, colecții și muzee ce aduc o contribuție de seamă la instrui- rea și educarea tinerelor genera- ții, la ridicarea nivelului cultural al oamenilor muncii. Profesorul luliu Moisil, îm- preună cu revizorul școlar Alex. Ștcfănescu, au reușit să creeze, încă înainte de 1900, muzeul din Tîrgu-Jiu, care mai tîrziu a de- venit Muzeul Gorjului. Tot el, împreună cu profesorul Virgil Sotropa și cu arheologul Iulian Marțian au înființat muzeul din Năsăud. în deceniul al treilea, AI. Bărcăcilă a înființat la Turnu Severin un muzeu arheologic. La rîndul său, profesorul Al. Citi- rea este creatorul muzeului din Fălticeni. După al doilea război mondial, harnicul învățător Painfil Albii din Lupșa (raionul Cîmpeni) a muncit mulți ani în șir adunînd un foarte bogat material etnografic și istoric din trecutul satului Lupșa și al satelor din jur. Azi acest material este expus la mu- zeul din Lupșa, vizitat de foarte mulți turiști. Pamfil Albu a adu- nat unelte, hrisoave, piese speci- fice ale portului popular, tot ce evocă viața și munca locuitorilor din Lupșa. Cu sprijinul Muzeu- lui etnografic din Cluj el a reușit să organizeze după criterii știin- țifice materialul adunat. în „Țara de sus“. în comuna Drăgușeni (raionul Săveni), acum 20—30 de ani, învățătorul Aristo- tel Crișmaru a început să adune obiecte de ceramică din gropile de lut de la marginea satului. Pasionat pentru săpăturile ar- heologice, el a muncit singur, reușind să descopere oase de ma- mut și ceramică neolitică din cul- tura Cucuteni. în anii noștri, A- ristotel Crîșmaru a urmat cursu- rile Facultății de istorie din București, ocupîndu-se în special de studiul arheologiei. Cu ajuto- în timpul liber, membrii colectivului cutreieră comu- nele din raion cu scopul de a strînge unele materiale de istorie locală care să ducă, în final, la întocmirea unor monografii. Este de dorit ca secția de învățămînt a raionului Rîm- nicu Vîlcea să acorde tot sprijinul acestei acțiuni pa- triotice și științifice a tine- rilor profesori. Prof. MTHAI VOICULESCU înv. EUGEN ILIESCU Rm. Vîlcea rul acordat de prof. N. Petrescu- Dîmbovița de la Universitatea din Iași și de alți arheologi ie- șeni, el a reușit să determine multe obiecte și să restaureze singur vase neolitice tricrome. Colecțiile profesorului Crîșma- ru din Drăgușeni formează azi micul muzeu din Săveni, care cuprinde exponate din paleolitic și neolitic. Muzeul, inaugurat la 23 August 1964, a primit în pre- zent un nou adăpost, mai încă- pător, în vechiul han de la Să- veni, unde se va putea extinde, adăugîndu-și o secție etnogra- fică și una istorică. Un alt profesor, tovarășul V. Mihăiescu, dintr-o comună situa- tă nu departe de Săveni — Mior- câni — a înființat și el un mic muzeu arheologic. Școala din Miorcani i-a oferit o cameră în care sînt aranjate colecțiile. Arlstotel Crîșmaru și V. Mihă- iescu duc mai departe tradiția unor dascăli înaintași care au fă- cut' cercetări prin părțile Săveni- lor. Muzeele înființate de ei sînt foarte des vizitate de elevi, cărora le trezesc interesul pentru studiul istoriei și le educă sentimentele profunde de dragoste fală de pa- trie. Se cuvine menționată și activi- tatea profesorului de științe na- turale Dionisie Linția din Timi- șoara, care a reușit să adune ne- numărate păsări din cele mai fe- lurite specii. Colecția lui, aflată azi la Muzeul regional al Bana- tului, constituie una din cele mai mari colecții ornitologice din țară. Pasiunile de colecționari în sensul cel mai generos al cuvin- tului ale acestor modești și perse- verenți creatori de muzee între- gesc pe încă o latură conținutul activității creatoare multilaterale desfășurate de oamenii învăță- mîntului. Prof. IOSIF E. NAGHIU Aparat pentru demonstrarea vinturilor circulației generale a atmosferei Pentru a-i ajuta pe elevi în înțe- legerea cunoștințelor în legătură cu vînturile circulației generale a at- mosferei, am construit un aparat pe care îl folosesc cu bune rezultate la clasele V—VIII. Aparatul este alcătuit din cinci părți principale : suportul planiglo- bului, planiglobul, mecanismul de funcționare, cu accesoriile lui, indi- catorul zonei calmelor ecuatoriale cu accesoriile lui și sursa de lumină. Su- portul planiglobului este un cadru din lemn, de formă dreptunghiulară, avînd înălțimea de 1,50 m și lățimea de 1 m. El este fixat pe pămînt prin două trepiede construite tot din lemn. Lățimea fiecărei laturi a ca- drului este de 25 cm. Planiglobul, de- senat în tuș negru și roșu pe un pla- caj cu diametrul de 1 m, este fixat pe suport prin patru aripioare. Pe el sînt trasate cu tuș negru, din 10 în 10 grade, paralelele de la Ecuator la Polul Nord și Polul Sud. Ecuatorul, Tropicele, cercurile polare și zona calmelor ecuatoriale sînt trasate în tuș roșu. Tot în tuș roșu sînt trasate și paralelele de 12 grade latitudine nordică și sudică. Aparatul funcționează pe baza principiului scripeților. El are urmă- toarele accesorii : 1) axul cu roata de funcționare, confecționat din lemn și fixat în partea posterioară a ca- drului suportului prin două lagăre prin care trec cele două capete ale sale ; 2) cinci rondele pentru fixarea axului pe cadru ; 3) doi scripeți fixați pe axele lor, pentru ghidarea sforii ; 4) două lagăre de fixare a axului de acționare ; 5) suportul rondelelor ; 6) sfoara de acționare a indicatorului zonei calmelor ecuatoriale ; 7) roata de acționare și fixare. Indicatorul zonei calmelor ecuato- riale — de formă dreptunghiulară, cu lungimea de 0,95 m, lățimea de 20 cm și grosimea de 5 mm — este transpa- rent, fiind din plexiglas. Pe acest in- dicator, începînd din mijlocul lui, sînt trasate în tuș roșu zona calme- lor ecuatoriale, Ecuatorul și parale- lele de 12 grade latitudine nordică și sudică. între paralelele de 5 grade la- titudine nordică și sudică sînt tra- sate de asemenea cu tuș roșu linii perpendiculare, distanțate între ele cu 15 mm. Indicatorul circulă la nord șl sud pînă la 12 grade printr-un ca- nal alcătuit din două șipci fixate pe cadrul suportului planiglobului. La cele două capet» indicatorul este prins cu o sfoară care trece întîi prin cei doi scripeți așezați in partea anterioară a cadrului și apoi peste axul cu roată de funcționare. Vînturile circulației generale a at- mosferei sînt reprezentate prin sir- me colorate diferit. Pentru alizee am folosit un fascicol din trei sîrme de cupru de 3 mm grosime prinse la capete, care se mută spre nord și spre sud de Ecuator din dreptul pa- ralelei de 30 grade latitudine nordi- că și sudică și trec prin paralela de 5 grade latitudine nordică și sudică. Ele sînt colorate în roșu. Contraali- zeele pornesc, în continuare, din ace- lași fascicol de sîrmă. pînă deasu- pra paralelelor de 30 grade latitudine nordică și sudică, formînd primul circuit închis al atmosferei. Ele sînt colorate în galben. Apoi fascicolul se desface. Din el pornește o sîrmă co- lorată în albastru, care reprezintă vînturile de vest. Sîrma se îndoaie la 30 grade, pornind pînă la 60 grade latitudine nordică și sudică. Tot din fascicol, la 30 de grade latitudine nordică și sudică, pornește a treia sîrmă, colorată argintiu, care repre- zintă vînturile din zona rece. De la zona calmelor ecuatoriale pornesc trei fascicole în emisfera nordică și în emisfera sudică, toate trecînd prin paralela de 5 grade latitudine nordi- că și sudică. Sursa de lumină este un bec de 100 wați. în legătură cu un cablu de trei metri prins la priză, care se poate mișca după necesitățile demonstra- ției. Zona calmelor ecuatoriale este re- prezentată prin linii paralele pînă Ia 5 grade latitudine nordică și sudică, avînd la mijloc Ecuatorul trasat cu tuș roșu atît pe plexiglas cît și pe planiglob, ele suprapunîndu-se la o distanță de 20 cm. în momentul cînd Soarele (sursa de lumină), în mișca- rea sa aparentă, apare la cele două echlnocțli, zonele calmelor ecuato- riale de pe indicator și planiglob se suprapun și stau nemișcate, fiind fi- xate de axul cu roată de func- ționare. Din momentul echinoc- țiului de primăvară (21 martie) pînă cînd Soarele apare la sol- stițiul de vară (22 iunie) in- dicatorul calmelor ecuatoriale de pe plexiglas se ridică încet spre nord, pînă în dreptul paralelei de 12 grade latitudine nordică de pe planiglob, cu ajutorul scripeților și al axului cu roata de acționare. O dată cu in- dicatorul zonei calmelor ecuatoriale se ridică și sîrmele care reprezintă vînturile alizee, de la paralela de 30 grade latitudine nordică de unde au pornit la echinocțiul de primăvară, pînă la paralela de 40 grade latitu- dine nordică. Alizeele, vînturi regulate, sînt re- prezentate de fascicolul de sîrmă ro- șie care se mută înspre nord o dată cu zona calmelor ecuatoriale, avînd, din cauza mișcării de rotație a Pă- mintului, direcția nord-est spre sud- vest. Contraalizeele, de asemenea vînturi regulate, reprezentate de fascicolul de sîrmă colorat galben închis, porpesc din dreptul paralelei de 5 grade latitudine nordică, cobo- rtnd apoi spre planiglob în dreptul paralelei de 30 grade. Ele au direcția sud-vest spre nord-vest din cauza mișcării de rotație a Pămintului, for- mind prin aceasta primul circuit al atmosferei. Vînturile de vest — vîn- turi dominante, redate de o sîrmă co- lorată albastru — pleacă din dreptul Microscop școlar transformat în aparat de micro-proiectie La Școala generală nr. 3 din Si- ghetul Marmației. pornindu-se de la indicațiile cuprinse în lucrările de specialitate au fost efectuate completări la microscopul școlar, confecționindu-se un aparat pentru micro-proiectie. După cum se știe, microscopul este un instrument ocular care dă imagini virtuale, observabile cu ochiul. Preparatele observate la microscop nu sînt insă suficient de luminate în cazul preparatelor transparente, fascicolul de lumină care trebuie să lumineze obiectul este transmis cu ajutorul unei oglinzi și trece printr-un condensator fixat în fața opusă a obiectului. în scopul folosirii microscopului ca aparat de proiecție, adică pentru realizarea unei imagini care să poată fi prinsă pe un ecran, oglinda a fost înlocui- tă cu un izvor de lumină (un bec de 24 sau 30 W) așezat într-un tub amenajat special pentru a dirija fascicolul de lumină prin condensa- torul microscopului. De asemenea, s-a scos ocularul de la microscop, astfel ca sursa de lumină să fie așezată pe aceeași axă optică și s-a reglat apoi distanța dintre conden- sator și sursa de lumină în așa fel îneît fascicolul de lumină ce iese din condensator să lumineze cît se poate dc bine ecranul. S-a folosit microscopul de tipul I.O.R. Sr. 3294 MIN-NI-545-52, care are o măsuță ce se poate mișca cu ajutorul unor șuruburi, ajutînd la deplasarea pre- paratului prin fața obiectivului, asfel îneît să se poată vedea treptat întregul preparat. zonei maximelor tropicale — 33 gra- de latitudine norditÂ, spre zona mi- nimei subpolare — 60 grade latitudi- ne nordică, avînd direcția sud-vest nord-est. Apoi se întorc spre zona ma- ximelor tropicale formînd al doilea circuit al atmosferei. Ele se mută o dată cu zona calmelor ecuatoriale, avînd același mecanism de funcțio- nare. Vînturile dominante ale zone- lor polare acționează de la maxima polară spre minima subpolară, avînd însă o strinsă legătură cu circulația generală a atmosferei. Ele au di- recția nord-est sud-vest, din aceeași cauză a mișcării de rotație a Pămin- tului, formînd al treilea circuit al atmosferei. Prin construcția și mecanismul său de funcționare, aparatul arată că circulați» generală a atmosferă! se desfășoară în circuite închise — două in zona între tropice, două în zone- le temperate și două în zonele reci. Prof. FLORIN P1RVU Pecica-Arad Mînuirea aparatului astfel reali- zat este foarte simplă. Datorită lui se pot obține imagini clare, cu un diametru de aproximativ 1,5 m, la o distanță de 5 m față de ecran. După ce s-a fixat preparatul pe măsuța rotativă, se conectează la sursa de curent. Claritatea imaginii se obține cu ajutorul șurubului ce deplasează tubul microscopului in care este fixat obiectivul. Conden- satorul microscopului se deplasează pînă se obține o imagine perfect luminată. La schimbarea obiectivu- lui, în funcție de necesități, aparatul trebuie pus la punct din nou cu ajutorul deplasării condensatorului. Dacă tubul adaptat microscopului este prevăzut cu găuri camuflate, pentru aerisire, aparatul poate fi folosit cîteva ore în șir fără între- rupere. Prin scoaterea aparatului de pe suport și punerea la Ioc a oglinzii și a ocularului, lucrare care se poa- te executa în cîteva minute, avem din nou microscopul obișnuit. Folosind aparatul pentru micro- proiecție se poate lucra cu toată clasa. în timp ce elevii privesc cu atenție imaginea preparatului res- pectiv, profesorul țiă explicațiile necesare. Imaginile mărite de pe ecran înlesnesc observarea tuturor părților preparatului (structura in- ternă a organelor unor plante șl animale, plante și animale inferioa- re etc.). A. LENGHEL IZANU Sighetul Marmaliei ■ Demonstrații la lecțiile de electricitate Pentru a demonstra elevilor re- lația I = U/Xc am montat două condensatoare de cite 4 microfa- razi fiecare, legate in paralel, pe o planșetă de lemn lustruită. Una din legăturile dintre cele două condensatoare e fixă, iar cealaltă poate fi întreruptă cu ajutorul călărețului intre bucșele 1 al 2. Tot pe planșetă am fixat o dulio B, in care se înșurubează un bec de 40 W, o priză P, un Întreru- pător K și încă 8 bucșe (afară de bucșele l șl 2). Variația Inten- sității curentului In funcție de capacitatea condensatoarelor se poate demonstra atit 'cantitativ cit și calitativ. Calitativ se pro- cedează astfel se pun călăreții ta bucșele 1 si 2, 9 și 11. S cu 6, 7 cu 8. Apoi se alimentează dispozitivul cu curent de 1* re- țea.. cu ajutorul unui cordon (un conductor izolat cu- cauciuc șl avind cite un șteker la fiecare capăt). Un șteker se introduce in priza P și altul in priza dc la re- țea. Se apasă pe întrerupătorul K și se constată că becul B se aprinde. în acest moment capa- citatea este de 8 microfarazi. in- trucit sint introduse amindouă condensatoarele. Ci și C«. Apoi lăsăm toate conexiunile neschim- bate și scoatem călărețul dintre bucșele 1 și 2. Se observă că be- cul luminează mai slab, deci in- tensitatea curentului a scăzut, deoarece în circuit este acum un singur condensator cu capacitatea dc 4 microfarazi. Cu același apa- rat, scotînd becul din circuit și călăreții dc la bucșele 5—6 și 7—8, plinind un călăreț între bucșele 5—8 și conectînd un am- permetru și un voltmetru se poate demonstra și legea I = UC cantitativ Prof. S. MORA București Bl Proiecția statică la lumina zilei La Liceul nr. 3 din orașul Bîr- lad, s-a experimentat și s-a pus la punct, in acest an școlar, un aparat de proiecție la lumina zi- lei. Pe un ecran mat dc 60 X 80 cm sîrtt proiectate imagini sta- tice : fotografii, diafilme. diapozi- tive. aparținînd diferitelor disci- pline dc învățămînt. Aparatul, pe cit de simplu, pe atît dc practic, e compus din- tr-un burduf de pînză pe siste- mul aparatelor de fotografiat, de circa 1,50—1,70 m. La extremita- tea ingustă a camerei obscure este fixat epidiaseopul. iar in partea opusă ecranul mat. Mon- tat pe un suport de aluminiu, în așa fel încit elevii să poată vi- ziona imaginile care sc succed, apaiatul poate proiecta și foto- grafii in culori. Ușor deplasabil la orice clasă, ccrînd un spațiu restrîn.s, apara- tul contribuie Ia sporirea carac- terului atractiv al lecțiilor, înles- nind ,înțelegerea de către elovi a materialului predat. Prof. CONSTANTIN CLISU Birlad Lecțiile despre organizarea unităților agricole socialiste Pentru a ajuta profesorilor de agriculturi din școlile generale de la sate să predea in mod judicios, in lumina noilor documente de partid ți dc stat, cunoștințele referitoare la organizarea unită- (ilor agricole socialiste, ne-aan adresat tovarășului M. VLADUT, metodist in specialitate din Ministerul Învățămîntului. solicitindu-i n consultație pe această temă. Publicăm mai jos consultația. Cunoștințele privind organizarea unităților agricole socialiste care se predau în clasele a VlII-a din școlile generale de la sate sînt menite să contribuie la familiariza- rea elevilor cu problemele legate de continua dezvoltare a agriculturii noastre socialiste, cu modul de con- ducere și planificare pe aniamblul economiei agricole și pe unitatea productivă, precum și cu alte aspec te tehnice, organizatorice ți econo- mice din munca marilor unități a- gricole cooperatiste și de stat. Asigurarea cunoașterii de cătri elevi a sarcinilor cu privire la dez- voltarea agriculturii din țara noastră prevăzute in Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R., precum și a măsurilor adoptate de Plenara C.C. al P.C.R. din 11—12 noiembrie 1965 în legătură cu îmbunătățirea condu- cerii și planificării agriculturii, im- pune profesorilor de specialitate o deosebită preocupare pentru pregă- tirea amănunțită a lecțiilor. O ase- menea pregătire presupune studierea prealabilă, aprofundată, a documen- telor de partid și de stat, a Statutu- lui de organizare și funcționare a Uniunii Naționale și a uniunilor ra- ionale și regionale ale cooperative- lor agricole de producție, a Statutu- lui C.A.P. etc. O atenție deosebită trebuie acor- dată modului de prezentare a cunoș- tințelor și dozării lor în cadrul fie- cărei teme. în cadrul primelor trei teme prevăzute în programa școlară este necesar să se sublinieze faptul ca Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R. pun accentul pe dezvolta- rea forțelor de producție și a bazei materiale a agriculturii noastre so- cialiste. Elevii trebuie să știe că printre obiectivele principale ale a- griculturii se înscriu extinderea și diversificarea mecanizării lucrărilor agricole, folosirea pe scară largă a îngrășămintelor chimice, a insecto- fungicidelor și a altor substanțe chi- mice, precum și extinderea sisteme- lor de irigare în unitățile agricole. Li se va arăta, de asemenea, modul cum trebuie îndeplinite obiectivele pre- văzute. subliniindu-se părametril la care trebuie să șe ajungă în anul 1970 — ea de exemplu fnlerirea în agricultura a pește l.ioo.ooo tone de îngrășăminte substanță activă, aco- perirea necesarului de insecto-fun- gicide și ierbicide, irigarea din fon- dul statului a unei suprafețe de cir- ca 400.000 ha, îndeosebi în Bărăgan etc. Este necesar ca elevii să fie in- formați, în același timp, cu privire la modalitatea de aplicare a sarcini- lor respective în unitatea agricolă socialistă din localitate. în continuare li se vor prezenta elevilor indicațiile cuprinse în do- cumentele de partid și de stat cu privire la gospodărirea chibzuită a pămîntului prin îndiguiri și desecări, care vor permite să se redea agri- culturii noi terenuri din zona inun- dabilă, precum și măsurile de valo- rificare a terenurilor în pantă exis- tente în țara noastră. Este necesar să se arate posibilitățile unităților agricole socialiste din localitate în ceea ce privește folosirea mai ra- țională a terenurilor agricole prin rotația culturilor, prin recuperarea unor suprafețe agricole cu ajutorul lucrărilor de ameliorare, de valori- ficare a unor terenuri în pantă, e- rodate etc. O importanță deosebită se va a- corda reliefării condițiilor deosebite pe care le-au creat partidul și gu- vernul pentru realizarea tuturor a- cestor sarcini, subliniindu-se că în acest scop au fost prevăzute investi- tii în valoare de peste 35 miliarde lei. cu 60% mai mult decît în peri- oada 1961—1965. la care se adaugă și investițiile de circa 9 miliarde lei în industria de îngrășăminte, insecto- fungieide tractoare. mașini agricole materiale de construcții pentru iri- gații etc. O dată cu aceasta este nece- sar să se vorbească despre activita- tea financiar-economică a unității a- gricole din localitate, despre modul cum folosește aceasta fondurile de investiții proprii, subliniindu-se sprijinul acordat de stat pentru dez- voltarea și consolidarea economică a unităților agricole socialiste. Pen- tru înțelegerea adîncită de către e- levi a problemelor legate de dezvol- tarea continuă a agriculturii se va sublinia însemnătatea acestei dez- voltări pentru creșterea producției agricole, ca și pentru alte sectoare de activitate. Cu această ocazie se vor prezenta producțiile medii care se pot obține în condițiile unei agri- culturi intensive și multilateral dez- voltate. comparîndu-se aceste pro- ducții cu rezultatele obținute în ca- drul unității agricole din localitate. Se vor prezenta, totodată, sarcini- le cu privire la creșterea producției de material sădîtor, la crearea de noi hibrizi, la sporirea bazei fura- jere etc., evidențhndu-se preocupă- rile unității agricole din localitate de a practica o agricultură modernă. Lecțiile trebuie să arate elevilor că măsurile adoptate de Plenara C.C. al P.C.R., din 11—12 noiembrie 1965 au o importantă teoretică și practică deosebită, că ele creează cadrul ne- cesar progresului continuu al a- griculturii noastre socialiste. La tema „Organizarea cooperati- velor agricole de producție". în ca- drul unor lecții speciale, li se vor prezenta elevilor rolul și sarcinile Consiliului Superior al Agriculturii și ale consiliilor agricole raionale și regionale. Acesta cunoștințe trebuie predate în lumina prevederilor Ple- narei C.C. al P.C.R. din 11—12 no- iembrie 1965 și ale Decretului privind organizarea și funcționarea Consiliu- lui Superior al Agriculturii, consi- liilor agricole regionale, raionale și orășenești. Li se va explica astfel e- levilor că economia socialistă a a- griculturii permite conducerea și în- drumarea ei unitară și planificată care se exercită de către Consiliul Superior al Agriculturii și organele sale teritoriale. Elevii trebuie să știe că sarcina principală a Consiliului Superior al Agriculturii este înfăp- tuirea politicii partidului și guver- nului de asigurare a creșterii con- tinue a producției vegetale și ani- male, de dezvoltare economică a u- nităților agricole de stat și coope- ratiste, că pentru realizarea acestei sarcini centrale Consiliul Superior al Agriculturii întreprinde un com- plex de acțiuni cu caracter econo- mic și tehnico-științific. în continuare li se vor prezenta e- levilor, formele de organizare a co- operativelor agricole de producție la începutul studierii temei „Or- ganizarea și retribuția muncii" și detaliat la problema planificării pro- ducției agricole în partea introduc- tivă a temei se va menționa că în realizarea acestor obiective un rol deosebit revine uniunilor raionale și regionale ale cooperativelor agricole de producție. Pentru ca elevii să în- țeleagă bine aceste aspecte li se va prezenta statutul pe baza căruia funcționează uniunile cooperativelor agneole de producție. Cu o mare atenție trebuie studiat Statutul cooperativei agricole de pro- ducție, subliniindu-se principiile care stau la baza prevederilor Iui. îndeosebi se impune să se releve sporirea rolului conducător al adu- nărilor generale, creșterea respon- sabilității cadrelor de conducere și a membrilor cooperatori în realizarea sarcinilor, sistemul de retribuție. Este necesar să li se prezinte ele- vilor și regimul de pensionare pen- tru membrii cooperatori, să li se arate modul cum va funcționa Casa pensiei țăranilor cooperatori. La temele privind organizarea sta- țiunilor de mașini și tractoare și a gospodăriilor agricole de stat se vor prezenta sarcinile prevăzute în acest domeniu în Directivele Congresului al IX-lea al P.C.R., insistîndu-se a- supra faptului că în gospodăriile a- gricole de stat planificarea se asigu- ră prin defalcarea indicatorilor de plan și prin repartizarea bazei ma- teriale pe unități. De asemenea, se va aminti că se continuă acțiunea de profilare a G.A.S. și se va explica conținutul acestei acțiuni. în predarea tuturor lecțiilor de a- gricultură cu privire la organizarea unităților agricole socialiste este ne- cesar să se insiste asupra aspecte- lor legate de organizarea cooperati- vei agricole de producție din loca- litate. Respectînd prevederile pro- gramei, lecțiile teoretice și practice trebuie îmbogățite cu date grăitoare care să-i ajute pe elevi $ă înțeleagă structura organizatorică și modul de desfășurare a muncii în unitatea a- gricolă din comună. PAGINA ă In învățămîntul seral DUPĂ PRIMUL SEMESTRU 1. Cum apreciați rezultatele primului semestru în învățămîntul seral? 2. Care sînt, după dv., principalii factori ce influen* țează desfășurarea acestei forme de învățămînt? 3. Prin ce măsuri considerați că se poate obține ri- dicarea nivelului de desfășurare și îmbunătățirea rezul- tatelor învățămîntului seral ? Aceste întrebări le-am adresat tovarășilor M. Badea și Gh. Smarandache,inspectori la secția de învățămînt a Sfatului popu- lar al Capitalei, conducătorii unor brigăzi care au întreprins o analiză prin sondaj a învățămîntului seral și fără frecvență, pre- cum și tovarășilor Eleonora Popescu, director adjunct pentru secția serală a Liceului nr. 15 și Ion Cheșcă, director adjunct pentru secția serală a Liceului nr. 32 din Capitală. Iată, în ordinea întrebărilor formulate, răspunsurile pe care le-am primit: M. Badea : In anul acesta, ca u>’- mare a noilor masuri adoptate in baza Hotărîriî Comitetului Cen- tral al P.C.R. și a Consiliu- lui de Miniștri cu privire la învă- țămîntul seral și fără frecvență, au intervenit o serie de factori noi care au exercitat o însemnată influență pozitivă asupra muncii in invăță- mintul seral. După cum se știe, prin desființarea limitei de virstă, ca și prin stabilirea unor norme mai largi de recrutare, a sporit mult nu- mărul celor care au posibilitatea să se înscrie în acest învățămînt. Ca .urmare, el tinde să dobîndească un caracter de masă — fapt care a început să se observe încă din acest an. Pe de altă parte, numărul sporit al celor doritori să urmeze această formă de învățămînt permite o se- lecție mai judicioasă a elevilor. S-au creat, astfel, condiții mult mai bune pentru munca școlilor și secțiilor serale. Este drept însă că in prima fază am avut de învins și unele greutăți obiective. Este vorba mai ales de faptul că în toamna anului trecut în clasele a X-a și a Xl-a de la seral s-au înscris destul de mulți elevi proveniți de la cursu- rile fără frecvență, ceea ce a deter- minat o oarecare neomogenitate a acestor clase. Ținînd seama de faptul că în pre- zent s-au creat condiții mai bune de studiu, cadrele care lucrează în învățămîntul seral și-au sporit exi- gența. în bună parte aceasta este cauza pentru care procentul mediu de promovabilitate după primul se- mestru al acestui an școlar este relativ mai scăzut decît în semestrul corespunzător al anului școlar tre- cut. Există desigur și școli serale care au obținut procente mari de promovabilitate, cum ar fi de pildă secțiile de la Liceul „I. L. Caragiale", de la Liceul nr. 15 și altele. Există însă și secții cu procente mult mai scăzute, ca de exemplu secțiile de pe lîngă liceele „Nicolae Bălcescu" și „Dimitrie Cantemir". Secția de învă- țămînt a Sfatului popular al Capita- lei a organizat recent o analiză a rezultatelor acestui semestru în în- vățămintul seral, în cadrul căreia au fost dezbătute multilateral, in funcție de condițiile specifice, atît desfășurarea procesului de invăță- mint cît și rezultatele obținute. Gh. Smarandache: Și în analiza rezultatelor primului semestru din a- eest an școlar la învățămîntul seral s-a relevat faptul că nivelul exi- gentelor a crescut substanțial, luin- du-se pretutindeni ca termen de orientare orizontul de cultură gene- rală pe care trebuie să-1 posede un absolvent de liceu. De aceea, în linii mari se poate considera că re- zultatele din acest an sînt compara- bil egale cu cele din anul trecut. în același timp rezultatele se diferen- țiază nu numai de la o școală la alta, ci chiar în cadrul aceleeași școli de la o materie la alta, de la un profesor al altul. Bunăoară, la secția serală de la Liceul „Dimitrie Cantemir" care, așa cum s-a menționat, a înregistrat un pro- cent destul de scăzut de promovabi- litate generala, există clase care nu au. la sfirșitul primului semestru, nici un elev corigent la istorie, geo- grafie, științe naturale. Rezultatele mai slabe la matematică, la fizică, la chimic sînt explicabile prin difi- cultățile deosebite pe care le im- plică pregătirea la aceste discipline. Dar la secția amintită, ca și la alte secții elevii au obținut rezultate slabe și la limba romană, o parte din ei dovedind serioase lacune tn ex- primarea scrisă și orală. ■ Observațiile brigăzilor organizate de secția noastră de învățămînt, care au asistat la un număr apre- ciabil de lecții, ca și analiza pe Ca- pitală ce a avut loc recent relevă că, în timp ce se acordă toată aten- ția expunerii cunoștințelor, se negli- jează întrucîtva formarea deprinde- rilor de muncă individuală. Desigur există un principiu care rămîne în întregime valabil — și anume acela că elevul de la secția serală trebuie să plece din oră cu lecția învățată cel puțin pe trei sferturi. Dar de- prinderile de exprimare corectă orală și scrisă, ca și deprinderea de a rezolva probleme de matematică, de fizică etc. nu pot fi adîncite de- cit prin munca individuală. Din păcate, un număr destul de mare de profesori nu acordă toată însemnă- tatea acestei cerințe, îi antrenează prea puțin pe elevi la muncă indi- viduală, iar atunci cînd o fac nu controlează cum a fost îndeplinită, ceea ce îi determină pe elevi să o considere drept o sarcină formală. Eleonora Popescu : Unul dintre elementele de bază ale rezultatelor pozitive obținute la secția serală de la Liceul nr. 15 îl constituie faptul că toate clasele au efective stabile, închegate — datorită muncii perse- verente a diriginților — în colective puternice, unitare, cu o opinie pe care se poate conta în determinarea unei atmosfere propice studiului. Cu elevii proveniți de la secțiile fără frecvență am constituit colective se- parate. Diriginții acestora s-au ocu- pat cu stăruință de închegarea lor, ceea ce ne-a permis să obținem un procent ridicat de promovabilitate chiar în condițiile exigenței crescute. Rezultatele ar fi putut fi și mai bune, după părerea noastră, dacă nu am fi întîmpinat greutăți în ceea ce privește unele programe și ma- nuale care ne-au sosit cu întîrziere (manualul de limba rusă pentru clasele a X-a și a Xl-a nu a apărut nici pînă acum). Apoi, pentru stu- diul unor materii dispunem de prea puțin timp. De pildă, sarcinile de predare la chimie și la istorie pot fi cu greu realizate în condițiile cînd aceste discipline sînt progra- mate doar cu o oră pe săptăinînă. Ion Cheșcă: La secția serală a Liceului nr. 32 rezultatele din pri- mul semestru al acestui an școlar se situează sub nivelul rezultatelor anului trecut. După părerea mea, una din cauzele principale ale aces- tei stări de lucruri o constituie ni- velul la care se prezintă clasele a IX-a. Să mă explic : elevii acestor clase manifestă o dorință puternică de a învăța. Dar cei mai mulți din- tre ei, absolvenți a numai șapte clase, au de întîmpinat serioase greutăți și de împlinit importante lacune pentru a face față ritmului de pregătire cerut în clasa a IX-a. Este știut că procesul de învățămînt are legile sale obiective și, dacă el poate fi într-o măsură accelerat, în nici un caz nu se poate opera în acest domeniu prin salturi. țin numai atunci cînd angrenajul general funcționează perfect. Nu a.iunge ca profesorii să lucreze con- știincios- Este necesar și interesul elevilor pentru studiu, frecvența lor regulată la cursuri, ca și asigu- rarea condițiilor pentru această frecvență și controlul ei din partea întreprinderilor- Școlile care obțin cele mai bune rezultate sint acelea în care majoritatea elevilor au fost recrutați de la cîteva mari între- prinderi, în cadrul cărora se mani- festă interes pentru sprijinirea „se- raliștilor". Din păcate, mai sînt însă unele întreprinderi care consideră că, întrucît elevii nu mai au nevoie, la înscriere de recomandarea lor, se pot degaja total de obligația de a-i sprijini. M. Badea: Asigurarea frecven- ței regulate a elevilor ține. într-o măsură importantă, si de munca colectivului didactic, de activitatea diriginților in special. Colaborînd îndeaproape cu întreprinderile, co- lectivul didactic al secției serale de la Liceul nr. 40, de exemplu, a în- registrat în cursul primului semes- tru o frecvență destul de bună. Ma- joritatea întreprinderilor ai căror elevi învață la această secție au răspuns solicitărilor ei. creînd ele- vilor condițiile necesare pentru frecventarea regulată a cursurilor. Totuși, rezultatele obținute aici la finele primului semestru nu ne satisfac. Așadar, tot atit de mult ca și frecvența influențează asupra rezultatelor sirguința elevilor în studiu. Și tocmai aceasta pare că a lipsit la secția serală a Liceului nr. 40. Alături de preocuparea pentru a- sagurarea frecvenței regulate, lupta împotriva dezinteresului față de stu- diu trebuie să constituie aici — ca de altfel și la alte secții serale — una din principalele direcții ale muncii educative. Ion Cheșcă : Un rol de primă în- semnătate în această privință revine' dirigintelui de la seral, ale cărui sarcini se diferențiază net de sarci- nile dirigintelui de la cursurile de zi. Nu este vorba aici numai de diferențele de vîrstă între elevii celor două secții. Dirigintele de la seral trebuie să țină seama de mari- le diferențe de vîrstă existente chiar între elevii aceleiași clase, de caracterul diferit al întreprinderilor din care provin, de calificarea pro- fesională diferită, ca și de condițiile pe care le au la locul de muncă, de nivelul diferit al pregătirii lor ge- nerale, ca și de situația lor fami- lială. în lumina acestor fapte con- sider neapărat necesar să se întă- rească sprijinul acordat diriginților de la secțiile serale de către con- ducerile școlilor, de către secțiile de învățămînt, de către Ministerul In- vățămîntului. Eleonora Popescu : Secția serală a liceului nostru cuprinde. în majori- tate, elevi proveniți de la mai multe întreprinderi. Am stabilit, încă de Ia începutul anului, o legătură strinsă cu majoritatea dintre ele. Apoi, la mijlocul semestrului, am organizat o analiză a rezultatelor obținute pînă în acel moment, la care am invitat și pe reprezentanții întreprinderilor. Semnalindu-le u- nele greutăți pe care le intîmpinau elevii, am obținut ca ele să fie înlăturate. De exemplu, am comu- nicat conducerii administrative și sindicatului Uzinei de metale și ali- aje neferoase ..Neferal”, faptul că o serie de elevi nefamiliști înțîmpină greutăți pentru că locuiesc departe de școală. Ca urmare, acești elevi au fost cazați în cămine din apropierea școlii și s-au creat condiții ca ei să găsească aici seara, după cursuri, o masă caldă. Aceasta a contribuit mult la îmbunătățirea frecvenței. M. Badea : Observațiile brigăzilor care au urmărit munca școlilor se- rale, ca și analiza care a avut loc recent la secția de învățămînt a Capitalei in legătură cu această muncă au dus la adoptarea unor măsuri menite să ridice nivelul ge- neral de desfășurare și calitatea re- zultatelor ci. Ne propunem astfel, în primul rînd, să întărim ajutorul acordat celor care lucrează în sec- țiile serale, mai ales directorilor și diriginților. Vom organiza, în acest scop, unele consfătuiri, conferințe, instructaje. De asemenea, inspecto- rii vor sprijini mai concret munca secțiilor serale, căutînd să le orien- teze îndeosebi in ceea ce privește intensificarea muncii individuale a elevilor în condițiile specifice în- vățămîntului seral. Considerăm necesar să se introducă în anumite lecții momente de muncă indepen- dentă, care să contribuie la formarea deprinderilor și în același timp să le dea elevilor posibilitatea de a se autoverifica. De asemenea, secțiile raionale de învățămînt vor stabili un contact mai strins cu întreprin- derile, pentru a asigura condițiile îmbunătățirii continue a frecvenței și întărirea ajutorului acordat ele- vilor. Gh. Smarandache: Pe de altă parte, socotim necesar să se extindă munca de cercetare metodică asu- pra Specificului activității în secțiile serale, pe discipline, și să se valo- rifice mai larg experiența valoroasă a cadrelor didactice care lucrează la aceste secții- Aici se impun o scrie de sarcini la nivelul școlilor și al secțiilor de învățămînt, dar și al Institutului de științe pedagogice. O propunere făcută cu prilejul ședin- ței de analiză organizată la secția noastră, la care mă raliez, este aceea ca publicațiile pedagogice să acorde un spațiu mal amplu problemelor activității în învățămîntul seral. Ion Cheșcă : Principala propunere pe care doresc s-o formulez aici este de a se înființa la secțiile serale — din considerentele amintite mai sus — un an preparator care să ri- dice nivelul cunoștințelor celor ce urmează să se înscrie în clasa a IX-a. în acest an elevii ar trebui să-și completeze cunoștințele de limba romană, de matematică, de fizică, de limbi străine. Cred că în felul acesta ar fi înlăturate multe din insuccesele pe care le au elevii din clasa a IX-a în momentul de față și care duc la descurajarea unora dintre ei. Eleonora Popescu: Poate că un an întreg de pregătire ar fi totuși prea mult. Să ne gîndim că în mo- mentul de față un număr însemnat de elevi ai secțiilor serale sînt oa- meni mai în vîrstă, care doresc să termine școala mai repede. Cîteva luni de pregătire înainte de admi- terea în clasa a IX-a ar fi însă și după părerea mea deosebit de utile. Aș dori să mai fac o propunere. S-a vorbit despre faptul că organi- zarea anului școlar pe semestre nu este prea indicată, suprasolicitîndu-i pe elevi. Ar fi de dorit, de aceea, împărțirea pe trimestre, cu condiția ca aceasta să nu ducă la creșterea numărului de ore de studiu pe zi. Experiențe în laboratorul de fizică al Liceului „Nicolae Bălcescu* din Craiova. „Neconcordanțe" Gh. Smarandache : Cu riscul de a fi acuzat de didacticism voi îneepe prin sublinierea unui așa-zis loc comun — la buna desfășurare a învățămîntului seral conlucrează trei factori: școala, elevii, întreprin- derea. Rezultate valoroase se ob- Formă de studiu cuprinzătoare, învățămîntul seral aduce o contribuție de seamă la ridicarea nivelului de pregătire al maselor de oameni ai muncii. Pentru continua lui îmbunătă- țire este necesară o conlucrare permanentă a colectivelor didac- tice din școli cu întreprinderile din care provin elevii în lumina indicațiilor cuprinse în Hotărîrea partidului și guvernului în legătură cu învățămîntul seral și fără frecvență. Se impune, de asemenea ca secțiile de învățămînt să-și adîncească preocupările în legătură cu această formă de învățămînt, să studieze expe- riența școlilor care obțin constant rezultate valoroase. Un ajutor eficient poate aduce Institutul de științe pedagogice intensifi. cînd studiile privind specificul procesului instructiv-educativ în învățămîntul seral. Muncitorii-elevi de In Uzinele „1 Mai“ din Ploiești studiază. I I I A fost semnalat, în nr. 837 al „Gazetei învățămîntului" faptul că, în timp ce în manualul de geologie pentru clasa a Xl-a se vorbește de trei etape ale antro- pogenezei, în manualul de biolo- gie pentru aceeași clasă se pre- zintă numai două etape. întrucît acest fapt, duce atît la îngreuie- rea însușirii cunoștințelor de că- tre elevi, cît și la complicarea predării, este necesar ca la ediția viitoare să fie evitat. Dar progra- mele și manualele respective sînt susceptibile de îmbunătățiri și în alte privințe. Examinînd programa de geolo- gie constatăm că ea este supraîn- cărcată, datorită mai ales unor lecții care, în fapt, nu sînt utile, constituind un paralelism cu o serie de lecții predate în cadrul altor discipline. De exemplu, cu- noștințele referitoare la descrie- rea mineralelor, a principalelor roci care intră în alcătuirea scoarței Pămîntului etc. au mai fost studiate de elevi. La chimie, la lecția „Silexul — Minerale din SiCh ei au făcut cunoștință cu principalele minerale și accesorii din familia siliciului. La lecția „Hidrogenul sulfurat" li s-a vor- bit despre sulfuri naturale, iar la lecția „Acidul carbonic", despre zăcăminte de carbonați. Despre roci elevii învață atît la geogra- fia fizică în clasa a IX-a, unde se dă și o descriere a lor. cît și la chimie. La lecția de chimie „Gru- pa carbonului" se descriu cărbu- nii de pămînt. Tot la chimie se studiază petrolul, ozocherita, as- faltul, metanul. Și la geografie, în clasa a Xl-a, la lecția „Indus- tria energetică" se vorbește des- pre cărbuni, petrol, metan, des- pre răspîndirea lor geografică și despre prevederile documentelor Congresului al IX-lea al P.C.R. în legătură cu dezvoltarea ener- geticii în țara noastră. Se obser- vă așadar un paralelism evident care, pe lîngă faptul că determi- nă o supraîncărcare a elevilor, reduce în același timp posibilită- țile de predare în bune condiții a celorlalte capitole din geologie și biologie, restrîngînd timpul a- fectat acestui scop și ducînd, în ultimă instanță, la o însușire su- perficială a cunoștințelor. Paralelisme se constată, de alt- fel, chiar și în cadrul unuia și a- celuiași manual de geologie, sau între manualul de geologie și cel de biologie. In manualul de geo- logie, după ce se vorbește în par- tea a H-a (la geologia istorică), despre evenimentele importante din fiecare eră, se dă o scurtă prezentare a răspîndirii depozite- lor geologice în patria noastră. Aceasta se repetă și în partea a III-a a manualului (la capitolul „Privire generală" asupra geolo- giei țării noastre). Consider util ca respectivele cunoștințe să fie incluse numai în partea a III-a a manualului. în felul acesta elevii nu ar mai fi puși în situația de a le studia de două ori. Ținînd seama de importanța studierii biologiei, cred că ar fi indicat să se reducă, la geologie, capitolele referitoare la minera- logie, petrografie, dinamică și lecția „Omul preistoric", iar o- rele respective să fie afectate biologiei, care cuprinde foarte multă materie și este mai greu de însușit de elevi în cele 31 de ore pe care le prevede programa, în cel mai rău caz ar trebui să se facă o prezentare sumară a mineralelor, rocilor și dinamicii în circa 5 ore, iar restul de ore să fie afectate biologiei. Prof. BOGDAN, ANASTASIE Liceul „Unirea" Tr. Măgurele „Adolescența" Profesorului îi poate șade bine cu drumul ? — Vd rugăm să nr fixați lecțiile in primele ore de program și să faceți tot po- sibilul să nu avem „feres- tre" !, cerurd cu insistență amabilă, la început de an școlar, tinerele profesoare de matematică și respectiv de biologie responsabilului co- misiei metodice, care tocmai definitiva orarul. — Dar — interveni direc- torul școlii, aplecat peste de- ciziile lor de încadrare — «înteți proaspete absolvente ale Institutului pedagogie și știri că la alcătuirea oraru- lui se iau tn considerare mai întîi anumite cerințe psiho- pedagogice. Si apoi, „feres- trele" vă pot oferi ocazii bune pentru a vă îmbogăți pregătirea didactică, asistind Ia orele unor profesori ex- perimentați... Dar să nu ui- tăm altceva — continuă gri- juliu directorul — să vă aju- tăm să vă găsiți gazde... — Nuu, nu vă deranjați pentru asta, noi ne-am obiș- nuit de-atiția ani de zile la oraș! Nu-i vorbă, sîntem a- cuma exilate aici la țară, dar cum sperăm că e vorba de un exil temporar, sîntem ho- tdrite să navetăm... O să ne găsim noi un post la oraș. Neapărat. Asemenea interpelație a avut darul să curme pentru moment orice încercare de convingere. Au trecut citeva luni. în- tocmirea orarului a dat ciș- tig de cauză politeței și, im- plicit, celor două profesoare ce sc socoteau în transhu- mantă la școala din. satul pi- tit între colinele depresiunii hușene. Ca să poată prinde autobuzul l.R.T.A. de ora 12, căci următorul e de abia la ÎS ! Vremea li se risipea fu- tramandate. Vezi bine, s-ar putea să piardă cursa! Evi- dent, dimineața se intimplă uneori ca autobuzul să întir- zie. Nu-i grav, sînt „localni- cii" care te pot înlocui pen- tru cîteva zeci de minute, că ATITUDINI gind de la o cursă la alta, a- proape pe nerășuflate. Cînd se apropia ora fatală, ședin- țele colectivului didactic tre- buiau să se întrerupă, acti- vitățile școlare să-și reducă dimensiunile, diverse mani- festări culturale să fie con- de, colegi sintem„. Chestiunea s-a dezbătut tn consiliul pedagogie, dar ar- gumentul „provizoratului" repartizării făcea inutili orice discuție. Căci tinerele profesoare, tentate iremedia- bil de mirajul vieții citadine, sondau terenul la oraș, sigu- re pe „relațiile" lor și încre- zătoare in mărinimia nu o dată dovedită (știau ele l) a secției de învățămînt. Le era indiferent unde vor lu- cra, s-ar fi mulțumit cu orice catedruță, fie chiar și cu un post funcționăresc, într-o școală sau oriunde. Numai să fie... Iar „navetita", netratată la timp, a căpătat caracterul uneiboli molipsitoare și greu curabile. Ea nu ține seama de motive temeinice, de in- terese serioase, de necesități reale. Așa s-a. făcut că, după oarecare perioadă „de incu- bație", numărul navetiștilor din școală s-a dublat, îngreu- ind totodată munca „seden- tarilor" Pretexte se găsesc. De pildă, te lasă inima să pierzi un meci „tare" ca să rămii în sat să prezinți un program artistic ? Sau poți să fii insensibil la teleche- mările artei — în schimbul participării la o ședință a co- misiei metodice ? Și poți sta liniștit cînd la 20 de km., la reședința de raion, rulează „Samba" ? E drept, și noi am rămas contrariați mai deunăzi, cînd una dintre navetiste a rugat afectată': — De luni, așezați-ne în orar ultimele ore. Numaide- ci.t. Nu înțelegeam, ce se tn- tîmplă. Abia pe urmă ne-am dumirit: se schimbase mer- sul autobuzelor... Prof. C. N VALEKIU Huși Socotesc publicarea în paginile „Gazetei învățămîntului" a gru- pajului de articole cu titlul „A- dolescența" drept o inițiativă binevenită. Discutarea științifică a proble- melor pedagogice pe care le ri- dică vîrstă adolescenței se im- pune cu atît mai mult cu cît une- ori problemele ei esențiale sint ocolite sau tratate cu superficia- litate. Nu mai departe manualul de igienă pentru clasa a Vil-a, care se adresează elevilor de 13— 14 ani, reduce caracterizarea pu- bertății la următoarele : „Puber- tatea are uneori caracterul unei perioade dificile, în care pot a- pare tulburări multiple (în circu- lație, respirație, digestie etc.), tulburări de comportare și uneori tulburări psihice. Multe din transformările profunde morfolo- gice, fiziologice și psihice din pe- rioada prepubertară și pubertară pot să apară ciudate adolescen- ților, dacă părinții și educatorii nu se apropie cu grijă de ei, pen- tru a-i înțelege... în unele cazuri este posibil ca în această perioa- dă, în mod cu totul trecător, să se observe o mai redusă capaci- tate de îndeplinire a sarcinilor școlare" (pag. 94). Lectura acestor rînduri ne îndreptățește să pu- nem colectivului de autori — majoritatea medici — întrebarea dacă s-au gîndit cui le adresează și ce efect educativ vor avea. Faptul că învățămîntul gene- ral cuprinde astăzi pe toți copiii pînă la vîrstă de 14 ani, faptul că învățămîntul postgeneral cu- prinde o parte din ce în ce mai mare a tineretului nostru măreș- te răspunderea și contribuția școlii Ia rezolvarea problemei pe- dagogice de mare importanță pe care o reprezintă educarea ado- lescenților. Realizarea cu compe- tență a acestei sarcini este de natură să contribuie la făurirea personalității viitorilor cetățeni, la păstrarea neștirbită a sănătă- ții lor trupești și spirituale. Se impune după părerea mea, să se stabilească precis ce rol revine în această privință școlii, familiei, organizațiilor sanitare. în ceea ce mă privește, soco- tesc că educația adolescenților nu poate fi realizată fără eviden- țierea aspectelor sociale, etice și afective ale relațiilor dintre sexe, ridieîndu-se astfel pînă la dome- niul educației morale, al formării caracterului. Ar fi indicat, cred, ca adolescenții să dobîndească și cunoștințe cu privire la evoluția istorică a relațiilor dintre sexe, la esența profund umană & aces- tor relații In condițiile societății socialiste, cu privire la caracte- risticile și bazele morale ale fa- miliei socialiste. Ei trebuie să în- țeleagă că, în spiritul moralei co- muniste, dragostea, trăinicia ei, frumusețea el, depind în primul rind de aspectul moral al omului, că pentru a iubi cu adevărat tre- buie să fii un om integru, exigent față de tine însuți, răspunzător pentru atitudinile și faptele tale, că ușurința, nestabilitatea mora- lă, lipsa sentimentului de răs- pundere în dragoste au o influ- ență dăunătoare asupra întregu- lui aspect moral al omului. Am profunda convingere că astfel de probleme trebuie să-și găsească locul în activitatea instructiv-e- ducativă a școlii noastre în pri- mul rînd datorită faptului că nu putem nesocoti cerințele pe care viața însăși le pune față de edu- cația viitorilor cetățeni. Este interesant da știut că re- numiți savanți aî țării noastre au adoptat o atitudine pozitivă față de nevoia ca în școli să se dea o atenție deosebită, în cadrul unei materii de învățămînt, problemt- lor legate de educația adolescen- tilor. Mă refer la prof. dr. Obieja, prof. dr. Gh. Marinescu, și alții. Dr. Gh. Marinescu a propus lui Spiru Haret introducerea !n șco- lile secundare 9 unei asemenea materii de învilțămînt iar în 1937 a prezentat Ia un congres inter- național ținut la Berlin, o impor- tantă comunicare pe această temă. Prof. TIBERIU TRUȚER f AG1NA 3 Oameni ai școlii in brigăzile științifice In decursul anilor care au tre- cut de la crearea brigăzilor ști- ințifice complexe, deplasările lor duminicale au devenit o largă acțiune de pătrundere, de in- tegrare a culturii în viața sate- lor. S-a scris în repetate rîn- duri despre munca acestor bri- găzi care întrunesc intelectuali de cele mai diverse profesii — ingineri, agronomi, peda- gogi, medici, juriști — deveniti, dintr-o convingere demnă de cauza căreia îi este închinată, profesorii voluntari ai uneia din cele mai cuprinzătoare școli. Interesul oamenilor satului pentru activitatea brigăzilor ști- ințifice complexe pornește de la faptul că ele răspund la multe dintre întrebările pe care și le pun aceștia. Am stat de vorbă de curînd cu locuitorii cîtorva sate din regiunea Ploiești. Cu cei din Lipănești, din Loloiasca. din Ni- colești, din Blejoi. din Dăscălești. Acum, iarna, cînd au mai mult timp liber, vor să afle răspunsuri cît mai cuprinzătoare la proble- me foarte diferite — de pildă despre viata oamenilor de pe me- leagurile noastre în trecutul în- depărtat, cum au apărut ne lume animalele care trăiesc astăzi, cum cîntă ..orchestrele cele mari, sim- fonice". Se formulează în fiecare an mii de întrebări, de la stră- vechea problemă a ivirii pe Pă- mînt a omului pînă la condițiile aselenizării line. Brigăzile știin- țifice complexe dau răspun- Din complexitatea activității cre- atoare a lui Nicolae lorga, uimitoa- re prin desfășurarea ei multilatera- lă. Editura pentru literatură a pu- blicat recent două volume antolo- gice. sub titlul Pagini alese, sub în- grijirea prof M. Berza. care sem- nează si amplul studiu introductiv. Activitatea literară a lui Nicolae lorga este extrem de bogată. Poe- zia, proza, teatrul, critica șl Istoria literară, memorialistica și cugetarea morală, toate îl revendică cu în- dreptățire. Volumele apărute se o- prese însă mai mult asupra unor fragmente autobiografice din O via- ti de om, asupra acelei bogate ga- lerii de portrete din Oameni care an fost, asupra însemnărilor de că- lătorie în țară șl în străinătate, a- supra unor fragmente de istorie li- terară, precum și asupra unei se- lecții dintr-o intensă zonă a publi- cisticii. Citim astfel confesiuni reve- latoare în legătură cu maturitatea precoce a viitorului savant: „Am prins de la început telul de a vorbi el minților formate, al sentimentelor care s-au încercat cu viața". Aflăm că era elev în clasa a VII-a cînd. în urma lecturii unei cărți care îi transmisese „fiorul cum se poate scrie istoria, istorie însuflețită, sin- gura de ținut în samă", a luat hotă- rîrea de a i se dărui. „Atunci — spune el — în mine s-a trezit pu- surile, dezvăluind, cu reflectoa- rele puternice ale științei, tainele unor fenomene care pînă atunci păreau misterioase, de neînțeles. In duminicile în care sosesc membrii brigăzilor, sălile cămi- nelor culturale devin neîncăpă- toare. Oamenii știu că li se în- lesnește pătrunderea prin porțile larg deschise ale științei, că vor afla tot ce doresc să știe. Cît des- pre forma prezentării cunoștințe- lor, locuitorii satelor s-au con- vins de mult că membrii brigă- zilor științifice sînt adevărati maeștri în a înfățișa pe înțeles chiar și cele ce păreau a fi taine de nepătruns ale firii. întrebăm la Comitetul de cul- tură și artă al regiunii Ploiești care sînt cei mai renumiti dintre pasionatii popularizatori ai cul- turii la sate. Revin insistent, re- petat, numele unor profesori. Ca- racterizări elogioase întovărășesc relatarea activității profesoarei emerite Margareta Moșneaga și a profesorilor de științe naturale Steliana Mărgărit, An- drei Vijoli, Ana Sait sau Zoe Stoicescu. Ni se poves- tește că ei au colindat, satele ducînd o serioasă încărcătură de diafilme. diapozitive și planșe pentru a dezvălui țăranilor co- operatori cît mai viu. mai intere- sant. tainele apariției vieții pe Pămînt, ale evoluției speciilor, ale apariției și evoluției speciei umane. Aceleași aprecieri —pen- tru capacitățile și măiestria pe- dagogică a profesorilor Florica Nicolae lorga „Pagini alese" terea de a mă pasiona pentru tot ce a fost uman în oameni". Fără îndoială că unele dintre cele mai fermecătoare pagini literare ni le oferă fragmentele din O viață de om. așa cum a fost, și cu deosebi''» cele din primul volum, al copilăriei si tinereții, unde ideea de confesiu- ne e mai aproane do transfigurarea artei sl mai străină de umbrele po- lemice și de unele contradicții ideo- logicp. care nătrund în volumele ur- mătoare. Notele de drum, impresiile de călătorie în tară și străinătate se impun, de asemenea, prin nervul, culoarea și acuitatea cu care sur- prind. într-o cromatică delicată, specificul oamenilor și a! locurilor. Cititorul rămîne uimit de cile a pu- tut să vadă șl să înțeleagă lorga de cînd era încă copil „cu ochii abia deschiși asupra minunii acestei lumi" Portretele sale fixează chipul unor personalități de frunte din viata culturală și literară a vremii, oa- meni pe care i-a cunoscut pe mă- sură ce anii universității și ai lăr- girii orizonturilor sale spirituale l-au pus în contact direct cu stra- turi tot mai variate și mai înalte ale intelectualității naționale și univer- sale. Iată-1 aci. admirabil creionati, pe Hasdeu, Odobescu, Caragiale, Vlahuță, Eminescu, Delavrancea, A. D. Xenopol, N. Grigorescu, Gh. Țl- Popescu și Ruxandra Dorin, care au adus misterele astronomiei, giganticele explozii stelare din galaxii la înțelegerea publicului din sălile căminelor culturale. Profesorii Gheorghe Angelescu și Dumitru Șerbănescu au dezlegat în fața ascultătorilor o seamă de probleme de psihologie ale copi- ilor și adolescenților, operînd cu exemplele concrete ale unor ca- zuri cunoscute de oameni din co- munele respective. Profesorul emerit Nicolae Simache a deve- nit renumit pentru talentul cu care reconstruiește, din prezen- tarea unor unelte folosite cîndva pe aceste meleaguri, momente din istoria unor așezări dispărute de milenii. Iar expunerile profe- sorilor Gheorghe Mărgărit și Si- mona Pîslaru despre motivele folclorice în creațiile de muzică simfonică, exemplificate cu înre- gistrări pe bandă de magnetofon, au fost nu numai convingătoare ci. depășind obiectivul inițial, au reușit să stîmească interesul as- cultătorilor pentru creația muzi- cală cultă. Cadrul unor asemenea exemple ar putea fi încă mult amplificat. Considerăm însă mai edificatoare decît orice, pentru încheiere, două date cu caracter statistic : în cuprinsul unei regiuni — Plo- iești — activează permanent 98 de brigăzi științifice complexe. Din rîndurile 1or fac parte peste 200 de profesori. AL. CUCA teica, pe Firandello, Tolstoi, Tbsen, Edison ți alte valori naționale și universale. Eruditul și marele patriot Nicolae lorga, care a vibrat atit de intens și continuu în slujba națiunii șf po- porului său, se face cunoscut și în fragmentele din capitolul Din tre- cutul nostru, după cum o serie de articole din Prezenti în cotidian pun în lumină atitudinea fermă a savan- tului cetățean în atîtea probleme ce interesau viata maselor. Cu deose- bire se relevă atitudinea lui în le- gătură cu răscoalele din 1907, cînd vîrfurile burgheziei și moșierimii l-au trecut în rîndul Instigatori- lor. Alte articole reproduse aci dez- văluie, cu aceeași fermitate, chipul dezolant al politicienilor și profito- rilor cupizi și lași ai primului răz- boi mondial și al acelei lumi sfîrte- cate de intrigi ți ambiții singeroa- se din ajunul celui de-al doilea răz- boi mondial, lume în mijlocul căre- ia, asemenea anul Socrate, marele lorga își presimțea sfîrșitul tragic. Trt lumina unor asemenea adevă- ruri, cele două volume de Pagini alese din opera literară a lui Nico- lae lorga fac cunoscută tineretului nostru una din marile valori ale trecutului. FANICA N. GHEORGHE IN FOR MĂM •r. ; î Nu de mult, la Ministerul Invă- vămîntului a avut loc o consfătuire în care au fost dezbătute probleme privind ilustrația și grafica manua- lelor școlare. La această consfătui- re, la care au participat reprezen- tanti ai Editurii didactice și peda- gogice, ai Centralei editurilor și di- fuzării cărții, ai Uniunii artiștilor plastici, graficieni, profesori, critici de artă etc. au fost dezbătute o se- rie de probleme a căror rezolvare este menită să ducă la ridicarea calității aspectului grafic al ma- nualelor școlare. Relevînd exigențele cărora trebuie să le răspundă ilustrația din ma- nuale — aceea de a fi un document științific, precum și aceea de a spori caracterul atractiv al cărții de școa- lă — participantii la discuții au a- cordat o deosebită atenție proble- melor legate de ținuta artistică a acesteia. Apelînd la exemple con- crete, ei au pus în evidență aspecte negative ale unora dintre manuale- le școlare caracterizate prin imagini concepute într-o viziune învechită, mohorîte, schematice, lipsite de gust. Au fost făcute numeroase propu- neri menite să ducă la înlăturarea diletantismului și mediocrității ilus- trațiilor cuprinse în manualele șco- lare, la modernizarea acestora, la o riguroasă corespondență între capa- citatea de înțelegere a copiilor și sti- lul ilustrației, la o judicioasă orien- tare a coloristicii, la caracterul uni- tar al imaginilor din cărțile de școală. In anul 1963. Societatea de știin- țe istorice și filologice va pune la dispoziția profesorilor de specialitate noi tipărituri menite a-i ajuta în munca didactică și de cercetare. Vor apărea astfel, în continuare, volume din culegerile de „Limbă și literatură" (voi. XI și XII), „Studii de literatură universală" (voi. VIII), ..Studii și articole de istorie" (voi. VIII și IX). la care se vor adăuga un volum de lexic regional (voi. II), un volum de folclor — primul din- tr-o nouă serie — precum și o cu- legere realizată în colaborare cu E- ditura didactică și pedagogică, care va cuprinde studii privind preda- rea gramaticii în învățămîntul de cultură generală. Prima din cele două culegeri de studii și articole de limbă și literatură română va cuprinde, printre altele, studiile „Li- teratura mărturisirilor" de Silvian losifescu, „Tehnica episodului la trei romancieri contemporani : G. Căli- nescu. Eugen Barbu și Marin Pre- da". de Sorin Alexandrescu, „Proza lui Alecsandri" de G. C. Nicolescu, „Titu Maiorescu și substanța poe- ziei" de Mircea Braga. „însemnări despre limba și stilul lui Camil Pe- trescu" de Al. Bojîn. Cea de-a doua va cuprinde o secțiune dedicată poe- tului G. Coșbuc, precum și alte stu- dii printre care „Clasicismul lui Mihail Sadoveanu" de lorgu Iordan, „Iubirea în viața și opera lui V. Alecsandri" de Emil Boldan, „Școa- la nouă, revista debuturilor lui Ibrăileanu" de Ovidiu Papadima și „Prefixe cu rol indicator" de Al. Graur. în volumul de „Studii și articole de istorie" (voi. VIII) vor figura printre altele studiile „Profesorii și mișcarea antifascistă din România" dc P. Constantinescu-Iași, „N. lorga, istoric al poporului român’ de V. Maciu și „Cauzele refugierii husi- ților în Moldova și centrele lor în această țară" de C Gîurăscu. Studiu în biblioteca Liceului nr, 4 din Craiova. CLASIC Șl MODERN IN PREDARE aș avea un cuvîn.t de spus despre manuale, care sînt susceptibile încă de serioase îmbunătățiri în ceea ce privește echilibrarea volumului de cunoștințe, selecționarea datelor cît și forma de prezentare. O predare modernă cere utilizarea a tot ceea ce tehnica audio-vizuală ne pune la dispoziție — material grafic, proiecții de filme sau diapo- zitive. studierea și Interpretarea u- nor documente microfilmate etc. Recomand, de asemenea, vizitarea muzeelor istorice, a locurilor cu im- portanță istorică ș.am.d. Sînt deci pentru o modernizare a formei de prezentare a cunoștințelor de istorie, fapt care este tot atît de posibil și de necesar ca și în cazul științelor naturii cum ar fi fizica, chimia etc. In legătură cu aceasta vreau să sub- liniez că introducerea studiului lim- bii latine în ultimele clase de liceu creează — printre alte avantaje — posibilitatea ca elevii să cunoască unele documente istorice în original. In concluzie, modernizarea predă- rii istoriei cere ca lecțiile să nu fie simple expuneri seci, care să comu- nice date, ci să solicite intens par- ticiparea elevilor printr-o expunere vie. nlastică. însuflețită. în care no- țiunile din manual să constituie un pretext, o bază de discuție. Aceasta este în același timp calea cea mal bună de a dezvolta sentimente și de a realiza educația patriotică în ca- drul lecțiilor de istorie. — Intr-un articol publicat în pa- ginile gazetei noastre, acad, G. Oprescu cerea ca predarea istoriei să le formeze elevilor cunoștințe mai ample despre istoria arte! naționale și universale și să contribuie mai eficient la educarea lor estetică. Ce părere aveți în legătură cu această cerință și cum vedeți practic reali- zarea ei ? — Firește, mă aliez acestui punct de vedere considerînd și eu că este necesar să se acorde o mai mare atenție, în programele și ma- nualele școlare, istoriei artei. Arta fiind un element de suprastructură, consider că studiul ei din punct de vedere istoric își are locul în cadrul lecțiilor de istorie. Este o cerință fi- rească, o necesitate ca atunci cînd se prezintă o epocă, să se prevadă o lecție specială în care să se facă referiri la cultura și arta epocii res- pective, neomitîndu-se aspectele pri- vind dezvoltarea științei. Evenimen- tele culturale, științifice și artistice, ca și figurile reprezentative din a- ceste domenii trebuie plasate în an- samblul datelor istorice referitoare la o anumită epocă, deoarece știin- ța, cultura și arta sînt determinate de un complex de factori și ele ca- racterizează perioadele istorice care le includ. Oamenii de cultură și artă trebuie cunoscuți în aceeași măsură ca marile personalități politice și militare, deoarece ei au un rol de seamă în dezvoltarea, în mersul îna- inte al societății omenești, fiind fac- tori activi ai progresului. In ultimul timp la concursurile de admitere în învățămîntul superior am constatat că absolvenților de liceu le lipsesc cunoștințele din acest domeniu. Su- biectele cel mai greu de rezolvat pentru mulți dintre candidați erau cele referitoare la dezvoltarea cul- turii și artei în diferite epoci. Cauza rezidă din faptul că în liceu se ex- pediază rapid și superficial aceste probleme, neacordîndu-li-se locul ne care în mod firesc ar trebui să-l ocupe în sfera culturii generale a tinerilor. Această lacună este de ne- tolerat în condițiile actuale și în ac- cențiunea nouă a noțiunii de om cult. — Care ar fi, după părerea dv., mijloacele cele mai eficiente de per- fecționare a profesorilor care pre- dau istoria în liceu pentru a răs- punde pe deplin noilor cerințe ? — Pentru profesorii de istorie, ca șl pentru cei care predau orice altă specialitate, pot face o recoman- dare generală : să nu se mulțumeas- că numai cu participarea la cursu- rile de perfecționare ce se organi- zează pentru ei, ci să folosească toa- te mijloacele care le stau astăzi la îndemînă pentru a se informa cu tot ceea ce este nou, completîndu-și permanent cunoștințele — și nu nu- mai în specialitate, ci în toată sfera culturii generale. Astăzi exigențele sînt mari. Un bun profesor trebuie să aibă cunoștințe la zi în tot ce este nou, în primul rînd, desigur, în spe- cialitatea și în domeniul în care ac- tivează. Dar el trebuie să se Infor- meze în tot ceea ce știința, tehnica și cultura contemporană au mai nou și mai valoros. De cea mai mare în- semnătate este cunoașterea proble- melor de politică internă și externă, elemente de mare îmnortantă în cultura unul om contemporan. In ansamblu, un profesor nu are voie să rămînă la nivelul de pregătire cu care a absolvit facultatea, deoarece astăzi știința progresează și se dez- voltă vertiginos. Dacă nu va tine pa- sul cu această dezvoltare, el va fi depășit de evenimente, va deveni în scurt timp necorespunzător. Pre- darea istoriei impune în mod spe- cia] un orizont cultural larg și de aceea. în afara unor cursuri de spe- cialitate post-universitare, aș reco- manda un sistem organizat de in- formare generală, astfel ca, printr-o cunoaștere și înțelegere profundă și vastă a evenimentelor, profesorii să fie pregătiti pentru a-i putea lămuri și ajuta pe elevi să înțeleagă adînc și să interpreteze fenomenele isto- rice. PREOCUPĂRI ȘTIINȚIFICE 5 5 au putut răspunde pozitiv la între- bările : Ce lucrări științifice ati pu- blicat ?; Tn ce domeniu lucrati sau vă informați? ; Formati un colectiv de lucru cu colegii de specialitate de la școala dv ? : Ați reușit să creati în biblioteca liceului unde funcționați o atmosferă prielnică studiului ? La rîndul său, prof. univ. Gheorghe Chiș, președintele comisiei nr. 1 din centrul Brașov, constata că nici una din cele 30 de lucrări pre- zentate la examen de către profe- sorii de matematică nu a adus o contribuție științifică efectivă, de natură să îndreptățească publicarea el măcar parțială. Destul de multe < lucrări au fost deficitare și în for- mă : n-au menționat corect biblio- grafia. nu au făcut trimiteri de ci- tate în subsolul paginii, au folosit un stil de dare de seamă, cu orto- grafie neglijentă. Socotim utilă publicarea în toate revistele de specialitate a unor în- drumări relative la specificul cerce- tării științifice a cadrelor didactice, care să orienteze cît mai temeinic a- ceastă activitate, urmărind ridicarea continuă a nivelului ei. Conducerile școlilor, secțiile de învățămînt. Insti- tutul de științe pedagogice, societă- țile științifice și institutele de per- fecționare sînt chemate să sprijine in măsură mereu sporită efortul cadre- lor didactice pe calea interpretării științifice a activității lor instructiv- educative. E nevoie ca educatoarele, învățătorii și profesorii să știe că pot primi oricînd un ajutor calificat în munca lor de cercetare, că această muncă se bucură de prețuire si în- curajare. Prof. Octavian Turuc — Hilmagiu. raionul Gura- honț. Ni s-a părut demn de re- ținut din informațiile cu- prinse tn corespondenta dv., șt tema schimbului de experiență la care vă refe- riți — „Rolul directorului în asigurarea legăturii din- tre scoală, familie șl orga- nizațiile de tineret" — ca si faptul că acest schimb de experiență nu s-a rezumat numai la simple expuneri cî a cuprins și acțiuni prac- tice — asistente la orele de dirîgențle. la adunări pio- nierești și la ședințele lec- toratului pentru părinți Organizat în astfel de con- diții, schimbul de Idei din- tre directori poate fi cu a- devărat eficient. înv. Ștefan Diaconii — Oveșelu. raionul Oltețu. Din multitudinea și di- versitatea de probleme pe care le abordați în mate- rialul dv. desprindem două ca fiind ma! cu deosebire interesante. Prima privește preocuparea dv. de a con- centra atenția elevilor spre esența fenomenelor pre- zentate în timpul lecțiilor, într-adevăr. fără o aseme- nea preocupare lecțiile nu-șl pot atinge cu adevă- rat scopul Cea de-a doua se referă la atitudinea fată de elevi. „Ti respect pe co- piii cu care lucrez, nu-i jig- nesc niciodată, nici atunci cînd răspunsurile nu sînt exacte" — spuneți dv. Este atitudinea firească, obligatorie pentru toti cei ce muncesc în școlile noas- tre. înv. Gh. I. Boboc — Scă- rișoara Nouă, regiunea Cri- șana. Socotim justă observația dv. că. dacă unii elevi nu răspund corect la lecție, nu înseamnă întotdeauna că ei n-au încercat să învețe. Uneori răspunsurile greși- te se datoresc faptului că elevii n-au înțeles ceea ce le-a predat profesorul. „Tn astfel de cazuri — spuneți dv. pe bună dreptate — lucrul cel mal important nu este acela de a cota neștiința elevilor cu note mici, ci a le înlătura lacu- nele. a-i ajuta să progre- seze". Mai puțin îndreptățită ni se pare părerea dv. pri- vind sancționarea elevilor care nu sînt atenti la în- trebările profesorului. Este într-adevăr indicată, în astfel de cazuri, pedepsirea elevilor cu o notă mică ? Lipsa de atenție poate fi generată de o întreagă di- versitate de cauze, printre care și suprasolicitarea nervoasă, uneori chiar boa- la. Tn multe cazuri sanc- țiunea nu este cea mal fe- ricită cale pentru a-i în- drepta pe elevi. Tnainte de a recurge la pedeapsă — justificată numai atunci cînd este vorba de o vădită rea-voîntă — profesorul este dator să cunoască re- sorturile care determină lipsa de atenție șl să ac- ționeze astfel asupra lor îneît să-i ajute pe elevi să se poată concentra. Constantin David. — Bocșa, raionul Zalău. Propunerea dv. de a se studia zoologia în clasele V—VIII ale școlilor gene- rale nu este raportată la întreg ansamblul planu- lui de învățămînt. Situația la care vă referiti se dato- rește planului de tranziție. După cum știți, anterior zoologia s-a studiat în cla- sa a IV-a. începînd din a- nul viitor, ea va fi studia- tă în clasa a VT-a. Tn acest fel vor fi îndeplinite, și de- zideratele dv. Intr-adevăr, lecțiile de z.oologie sînt ne- cesare pentru că altfel nu pot fi bine însușite cunoș- tințele de zootehnie, preda- te în clasa a VII-a și mai ales cete de biologie gene- rală, predate în clasa a VUI-a. De asemenea, ele slnt necesare acelor elevi care după absolvire voiesc să lucreze în agricultură sau să urmeze o școală cu profil agricol. înv. Florica Voicu — Drăgăneștî. Pledoaria dv. în favoa- rea simplificării și unifor- mizării scrisului ni se pare fondată și demnă de tot Interesul. Este adevărat că scrisul care Ii se predă în prezent elevilor este încă încărcat cu prea multe bu- cle, nodulețe și trăsături groase și subțiri pe care, de altfel, adulții nu le folo- sesc. Dacă în practică ele se dovedesc inutile, pot fi eliminate din procesul de predare fără a-1 prejudicia cu ceva, cu atît mai mult cu cît elevii pierd mult timp și consumă multă e- nergîe pentru a le învăța. Sînt îndreptățite și obser- vațiile pe care le faceți cu privire la scrierea literelor mari. Din cauza modului cum sînt predate acestea, elevii întîmpină dificultăți atunci cînd trebuie să le lege de literele mici. Tn condițiile în care se predă o scriere atît de dificilă șl care necesită mult timp, e- levii o simplifică imediat ce scapă de caietele cu 1î- niatură oblică si de restric- ții în folosirea pixurilor și stilourilor. Această sim- plificare o efectuează fie- care dună cum Î1 taie capul. Este adevărată, de a- ceea, afirmația dv. că tn sistemul actual de predare a scrisului lucrurile se o- presc exact la jumătatea drumului. In timp ce la primele trei clase se mani- festă o strictă supraveghe- re a scrisului, atunci cînd se trece la caietele dictan- do, deci la o scriere descă- tușată de șabloane, îi lă- săm pe elevi să se descurce cum vor putea. De aici se impune concluzia dv. că scrierea rapidă, predată — bineînțeles cu unele mo- dificări — încă din clasa I ar rezolva cu succes multe dificultăți. înv. Ivan D. loan —Bra- niște. raionul Slatina. Din materialul dv. am retlnut o idee interesantă care merită să fie luată în discuție. Este vorba de pre- darea definițiilor în clasele mici (dv. vă referiti la gramatică, dar cele spuse pot fi valabile și pentru alte discipline). Considerati — pe drept cuvînt, dună părerea noastră — că în clasa T si a TI-a. mai ales, definițiile nu trebuie să fie memorate, ci doar intuite, cu atît mai mult cu cît în fiecare clasă aceeași noțiu- ne (subiectul, predicatul etc.î are altă definiție. Am adăuga, în avantajul mo- dalității de predare pe care o susțineți, șl faptul că ast- fel evităm memorarea me- canică a unor elemente pe care elevii nu Ie înțeleg. Se ridică însă o altă pro- blemă : simpla Intuire a unei noțiuni, fără delimită- rile clare și categorice la care obligă definiția, con- stituie pentru elevi un in- strument suficient de pre- cis pentru a se orienta în sfera multiplelor și diver- selor fenomene specifice fiecărei discipline ? Tată o problemă pe care v-am propune s-o studiat!. înv. Ion T. Moldovan — Beclean. Pornind de la premisa că posibilitățile de asimila- re ale elevilor din clasele mici depășesc conținutul programelor și manualelor actuale, dv. propuneți în esență — limitînd proble- ma la predarea geografiei — o creștere a gradului de dificultate al lecțiilor în clasele mici. Este posibil ca premisa să fie Justă. Ea nu conține însă toate da- tele unui adevăr cu valoa- re generală și Incontesta- bilă. Altfel spus, aveți în vedere observațiile acumu- late în legătură cu un sin- gur obiect șl Ia o singură clasă, clasa la care predati. Este posibil însă ca la alte obiecte și la alte clase ace- leași observați! să ducă la concluzii contrare. Dv. în- șivă, care ca învățător predati nu numai geografia cl și toate celelalte obiecte din programa claselor I— IV. nu faceți nici o refe- rire la ele. Oricum, proble- ma pe care o ridicați me- rită să fie studiată, ș! ca atare, am prezentat-o aici. Prof. M. Ghindescn — Pitești. Cele relatate de dv. în legătură cu organizarea șt desfășurarea examenului de admitere în licee și școli profesionale ilustrează lo- cul pe care îl ocupă aceas- tă problemă în atenția ca- drelor didactice. Subscriem la ideea că prin Judicioasa alegere a subiectelor, prin formularea precisă a aces- tora. astfel îneît să se ex- cludă interpretări diferite și elemente de greutate ex- cesivă, se pot stabil! crite- rii ma! precise de apreciere a răspunsurilor elevilor. Este demnă de Interes si propunerea privind carac- terul eliminatoriu al pro- belor scrise, ca șl aceea prin care susțineți necesi- tatea ca în componenta co- misiilor să fie cuprinși pro- fesori șl președinți de 1a alte școli decît acelea că- rora le aparțin elevii. Red. REDACȚIA Sl ADMINISTRAȚIA 1 Bucurau Piaț. SclnteU nr, f, Tftefpn IWM, Abonamentele ee fac le cHctfle poitele, factorii po*t«ll fi te dlftjfortJ ROlUDlerl «Jto anitetlle de Invitamlnt, Tiparul» Combinatul PolIpreHc Ca.a Sclntall, Plate ScIuteU BucurefU.