PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITI VĂ! a \ ȘTIINȚA Șl ȘCOALA Școala românească a dat lumii, de-a lungul a- nilor, mari savanți care, așa cum sublinia to- varășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al C.C. al P.C.R. în expunerea cu privire la îmbu- nătățirea organizării și îndrumării activității de cercetare științifică, „au făcut cinste patriei și veacului lor, au fondat strălucite școli de mate- matică, fizică, chimie, geologie, medicină, isto- rie, sociologie, ridicînd prin operele lor presti- giul științei românești, făcînd să crească contri- buția țării noastre la patrimoniul științei ■mon- diale1'. Marile enciclopedii științifice consemnea- ză, alături de numele unor savanți de renume mondial, și pe cele ale matematicienilor Spini IIarct, Gheorghe Tițeica, D. Pompeiu, Traian Lalescu, S. Stoilov, ale naturaliștilor D. Brîndză, Emanuel Teodorescu, Emil Racoviță. ale geolo- gilor Grigore Cobălccseu, L. Mrazec, G. Muntca- nu Murgoci, ale biologilor și medicilor I. Atana- siu. Victor Babeș, Ion Cantacuzino, Toma lones- cu, Gheorghe Marinescu, A. Danielopolu, ale is- iorkilor A. Xenopol, N. lorga, ale inginerilor și .’>rcetătorilor în domeniul tehnicii A. Saligny, Traian Vuia, Gogu Constantinescu, ca și ale mul- tor altora. Știința românească a cunoscut un deosebit a- vînt în anii noștri concomitent cu realizările din toate domeniile de activitate dobîndite, sub con- ducerea Partidului Comunist Român, pe drumul construcției socialiste. Oamenii de știință din patria noastră dezvoltă cu succes tradițiile pro- gresiste ale înaintașilor, le duc mai departe. In- sușindu-și concepția marxiști -leninistă, care stă la baza activității partidului, ei obțin realizări recunoscute și peste hotare, în diferite do- menii ale științei, pun aceste realizări în slujba intereselor patriei, a vieții noastre noi. Crearea Consiliului Național al Cercetării Științifice va duce la o mai judicioasă folosire a tuturor posibi- lităților de care dispune țara noastră în dome- niul cercetării științifice, la îmbogățirea lor con- tinuă, în vederea participării active a oamenilor de știință Ia rezolvarea marilor probleme desăvirșirii construcției socialiste. înfăptuirea mărețelor obiective trasate de de al IX-lea Congres al partidului solicită ale cel un aport considerabil al științei, ca o principală forță de producție. In același timp, dezvoltarea cercetării științifice în viitorii ani pune pe pri- mul plan necesitatea asigurării cadrelor cores- r nzătoarc, a ridicării permanente a pregăti- i. lor. Dar viitoarele cadre științifice sînt acum, în marea majoritate, pe băncile liceelor și facultă- ților. Școlii îi revine o mare răspundere în în- drumarea și formarea lor în așa fel îneît fron- tul științei românești să primească în curînd oa- meni bine instruiți, cu o pregătire temeinică, ca- pabili să străbată căile cercetărilor tot mai com- plexe impuse de cerințele perfecționării conti- nue a edificării noastre socialiste. Partidul nos- tru. manifestind o grijă continuă pentru for- marea cadrelor necesare economiei și culturii so- cialiste în plin avînt, a elaborat cu un profund spirit științific planurile cu privire la extinderea învățămîntului mediu, hotărind înființarea licee- lor de specialitate industriale, agricole, econo- mice, pedagogice, ca noi forme de pregătire a tinerilor în raport cu aptitudinile și dorințele lor. Totodată, pentru dezvoltarea bazei materia- le a învățămîntului în anii 1966—1970 se prevăd investiții de circa 3,5 miliarde lei. Școala româ- nească va dispune astfel de posibilități mai prielnice decît oricînd în trecut pentru a ali- menta rîndurile cadrelor științei cu forțe mereu proaspete și tot mai pregătite. Se impune, în momentul de față, să se asigure o cit mai bună folosire a condițiilor create, astfel îneît școala să facă față solicitărilor actuale și viitoare ale pregătirii elevilor. înarmarea tinerei generații cu un larg orizont manualelor, a legăturilor dintre științe — mate- matizarea fizicii, chimiei, biologiei, aplicațiile izotopilor în biologie etc. Bineînțeles, predarea unor asemenea cunoștin- țe legate de marile progrese ale științei contem- porane și însușirea lor temeinică de către elevi presupune ca o condiție „sine qua non“ studiul lor prealabil și aprofundat de către profesori Este necesar ca aceștia să fie la curent cu tot ce e nou în domeniul specialității lor, să cunoască cele mai valoroase lucrări apărute pe acest tă- rîm, să facă vizite de studiu în întreprinderi, în institutele și laboratoarele de cercetări speciali- zate, la stațiunile experimentale. Ar fi bine ca cercurile pedagogice și comisiile metodice de specialitate să se orienteze mai stăruitor spre a- semenea activități, menite să ajute nemijlocit ca- drele didactice in aprofundarea conținutului științific al predării. Azi, cînd știința se dezvoltă cu pași atît de repezi în toate domeniile, se vede mai bine ca oricînd că nu poate avea cu adevă- rat prestigiu în fața elevilor un profesor care nu se informează permanent, nu stăpinește bine materia și nu cunoaște esența problemelor puse de știința pe care o predă. O problemă strins legată de întărirea caracte- rului științific al procesului instructiv-educativ o constituie modernizarea metodelor de preda- re. Utilizarea mijloacelor tehnice audio-vizuale. a emisiunilor de radio și televiziune cu caracter școlar, a diferitelor procedee experimentate de didactica actuală trebuie să contribuie nemijlo- cit la însușirea mai adincă a cunoștințelor de către elevi, la dezvoltarea gindirii lor științifice. Bineînțeles că pentru a asigura eficiența folosi- rii acestor mijloace și procedee este necesară perfecționarea continuă a profesorilor, astfel in- cit să poată mînui cu pricepere tehnica audio- vizuală modernă, să stăpinească metodele pe care le presupune transmiterea unor cunoștințe știin- țifice de mare complexitate. Se face simțită, în această direcție, nevoia unui sprijin mai larg din partea Institutului de științe pedagogice, chemat să elaboreze lucrări care să ajute nemij- locit cadrele didactice în însușirea metodelor moderne de predare. Modernizarea învățămîntului, fundamentarea lui științifică tot mai profundă, implică cu ne- cesitate și utilizarea în procesul de invățămint a celor mai valoroase cuceriri ale psihologiei pe- dagogice. Studierea individualității elevilor, des- coperirea capacităților și înclinațiilor deosebite ale acestora, stimularea acestor capacități și în- clinații constituie premise de mare însemnă- tate pentru ridicarea unor viitori oameni de știință din rîndurile celor care se află acum pe băncile școlilor. Prin lecții în primul rînd, ca și prin activitatea cercurilor științifice ale elevilor putem dezvolta interesul lor continuu pentru stu- diul științei, îi putem îndruma către lectura unor lucrări de popularizare științifică menite să sti- muleze pasiunile lor incipiente. Cuprinderea în tematica cercurilor de elevi a unor activități va- riate, care pot merge uneori chiar pînă la cer- cetări originale, — bineînțeles pe măsura posi- bilităților elevilor — și pînă Ia construirea unor mașini de concepție proprie, constituie mijloace bune de a pune in valoare și a ridica la nivelul corespunzător activitățile desfășurate cu elevii. Se impune insă o deosebită grijă pentru conținu- tul tematic al acestor activități, ca și pentru or- ganizarea lor, astfel îneît să nu depășească înțe- legerea elevilor și să nu ducă la supraîncărcare. Studiul bazelor științelor în invățămintul ge- neral și în licee trebuie să asigure nu numai lăr- girea orizontului de cultură generală al tinerei generații la nivelul cerințelor contemporaneității, ei să constituie și o temelie puternică a studiilor de specializare. Sarcini deosebite se conturează, în această direcție, pentru viitoarele licee de spe- cialitate, menite să formeze cadre capabile să unele studii comune finalizate în comunicări va- loroase. pregătirea unor lucrări originale cu ca- racter de cercetare științifică pentru sesiunile de lecturi pedagogice și examenele în vederea ob- ținerii gradului II și gradului I in invățămînl constituie tot atitea căi larg deschise în fața pro- fesorilor și învățătorilor pe tărîmul muncii de cercetare științifică. De mare însemnătate și actualitate' este acti- vitatea de cercetare pe tărimul pedagogiei. Stu- diul fundamental și aplicativ trebuie să se în- trepătrundă și aici într-o dinamică comparabilă cu aceea a științelor cu aplicații directe în pro- ducție, avind ca sarcină principală dezvoltarea cercetării privind modernizarea învățămîntului și adîncirea educației comuniste a tinerei generații. De mare actualitate sînt studiile referitoare la didactica generală și de specialitate, la psihologia pedagogică etc. Institutul de științe pedagogice, institutele de perfecționare sînt chemate să spri- jine mai larg formarea unor cercetători priccpuți din rîndurile celor care lucrează direct în școli, la catedră. In perioada actuală a desăvirșirii construcției socialiste, cînd știința și invățămintul cunosc o sferă imensă de acțiune, constituind, alături dc producție, de tehnică, principalele coordonate ale progresului social, se impune ca legăturile or- ganice tradiționale între ele să devină tot mai strinse, tot mai complexe, la înălțimea marilor realizări ale revoluției tehnico-științifice contem- porane. la înălțimea sarcinilor puse de partid in domeniul făuririi viitoarelor cadre ale economiei și culturii socialiste. „LUNA CÂRTII științific constituie astăzi unul dintre obiectivele esențiale ale școlii noastre de cultură generală. Căile și posibilitățile pentru realizarea acestui obiectiv sînt multiple, angrenînd pe diferite trep- te întregul aparat al învățămîntului. O primă și deosebit de importantă sarcină sc referă Ia concepția programelor școlare și la conținutul manualelor. Evident, în această pri- vință s-au înregistrat importante succese. Dar însuși caracterul dinamic, ascendent al dezvol- tării științei și tehnicii cere să se meargă mai de- parte, incluzîndu-se în viitoarele manuale ale li- ceului, în funcție de posibilitățile de înțelegere ale elevilor, cele mai noi rezultate ale cercetării științifice fundamentale și ale cercetării aplicate. Astfel în domeniul fizicii, de pildă, se pot intro- duce probleme privitoare la lubrefierea cu gaze și aplicațiile acestora în producție, în domeniul chimiei — cercetările și aplicațiile privind chi- mia compușilor cu duritate mare, în științele na- turale — noi clemente de biologie moleculară etc. Se impune relevarea mai pregnantă, în cadru] stăpinească nu numai tehnologia actuală de pro- ducție, ci și să se adapteze rapid tehnologiilor și metodelor care vor fi experimentate și aplicate în viitor. Nivelul la care s-a ridicat acum invățămintul nostru cere profesorului să fie nu numai un transmițător al cunoștințelor științifice, ci să devină el însuși un cercetător — în domeniul specialității sale ca și în domeniul pedagogiei. Munca de cercetare științifică desfășurată de ca- drele didactice Ie va ajuta pe de o parte să fie continuu Ia curent cu realizările înnoitoare în disciplina pe care o predau și în același timp va intări capacitatea lor de a forma noi cadre pen- tru economia și cultura noastră. Nicicind mai mult decît în prezent profesorii nu au dispus de posibilități mai mari de afirmare a capacităților lor creatoare. Activitatea în cadrul societăților științifice, alături de cercetători de prestigiu și de cadre didactice universitare, participarea la DIN SU- MAR Experiența oamenilor școlii pag. 2 a Fizica și chimia în școală pag. 3-a Invățămintul fără frecvență in oglinda recentei sesiuni pag. 3-a Cartea la sate — iată una din problemele ca- racteristice epocii noas- tre socialiste. „Luna căr- ții la sate" — iată una din manifestările cultu- ral-științifice cu valoare de riguroasă tradiție și cu eficiență spirituală totdeauna remarcabilă. In desele-mi peregri- nări prin țară, inl.ru a- desea în bibliotecile clu- burilor și ale căminelor culturale. Stau de vorbă cu bibliotecarele, le ur- măresc cum scot cărțile din rafturi, cum le înre- gistrează și le așează în miinile cititorului : co- pil sau bătrîn. muncitor, țăran, intelectual. Văd bucuria care le luminea- ză chipul cînd cartea pornește iar în călăto- rie, la brațul altui ci- în raft întilnești cu filele netăiate. Anropiați, și în măsură pasionati cărți egală cola- iilor. Le adresată țaș mai cărțile și tale cînd ascult dojana vreunui băie- neglijent cu le dau drep- constată : — In fond, uzura e în raport direct cu valoa- rea cărții. Și încerci un sentiment ciudat cînd boratori voluntari ai bi- bliotecarilor sînt în sate profesorii și învățătorii. Foarte adesea în pere- grinările mele i-am în- tîlnit in bibliotecile să- tești, la serile de lectu- ră. de convorbiri cu scriitorii, de prezentări de cărți noi. Și totdeau- na m-a emoționat gîn- dul la relația dintre prezenta lor în biblio- teci și aviditatea dc lec- tură a oamenilor noștri de la sate. In comuna Toboliu din Crișana, astă-vară, aproape jumă- tate din cărțile bibliote- cii se aflau la cititori. La o altă bibliotecă — din satul Dochia. regiunea Bacău — pentru cărțile bune de literatură sau de știință popularizată cititorii își dădeau întîl- nire la bibliotecă, Ia ore fixe, să le schimbe mai ușor și mai sigur. Și mai Ia fiecare biblio- tecă există întotdeauna un profesor mai bătrîn sau mai tinăr. un învă- țător care e prietenul a-, propiat al bibliotecii, care recomandă cu căl- dură o carte. Căci pentru ei. învă- țătorii și profesorii, răs- pindirea dragostei pen- tru carte în rîndurile oamenilbr din sate este o continuare firească a muncii- pe care o desfă- șoară în școală, unde îi învăță pe copii să-și îm- bogățească mintea și su- fletul din lumina filelor tipărite. Ca în fiecare an, și în februarie 1966, sub aus- piciile Comitetului de Cultură și Artă și ale Uniunii Centrale a Coo- perativelor de Consum, grar, incontestabil că satul este și un însem- nat consumator de car- te literară. Alături ra clasică se bucură de Jiteratu- românească, de preț l i se organizează „Luna cărții la sate". Este vor- ba. întîi, de populariza- rea și răspîndirea în mediul sătesc a cărților și a publicațiilor legate de specificul muncii la sate— a cărților și pu- blicațiilor agrozootehni- ce. Dar, în afară de cartea ■ cu conținut a- sate si literatura noastră contemporană, ca și lite- ratura universală. „Luna cărții Ia sate" constituie un prilej deo- sebit de a extinde și mai mult acțiunea de răs- pîndire a cărții în me- diul rural, acțiune la care participă, într-o largă măsură, și cadrele didactice. învățătorii și profesorii inițiază șeză- tori literare, prezentări de cărți și recenzii, spri- jină organizarea unor întîlniri între scriitori, redactori din edituri și cititorii de la sate, a u- nor medalioane literare, a consfătuirilor biblio- tecarilor cu cititorii, a expozițiilor dc cărți și a spectacolelor formațiilor artistice de amatori. DUMITRU ALMAȘ Intr-una din sec- țiile Institutului de fizică atomică din București. I r.L * ■' . Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Inter CLASIC SI MODERN ÎN PREDARE Prof- univ. RADU CODREANU membru corespondent al Academiei Republicii Socialiste România despre ȘTIINȚELE y * BIOLOGICE — Ca și în toate celelalte domenii ale științei, ultimele decenii au a- dus numeroase descoperiri noi și în domeniul biologiei. Considerați sa- tisfăcătoare, în lumina acestor noi descoperiri, organizarea și conținu- tul predării științelor biologice în școală ? — In actuala distribuire și ordine a capitolelor de biologie nu văd mari deosebiri față de sistemul clasic de predare. Modul în care este or- ganizat materialul biologic studiat în școala generală-și în liceu este logic și firesc ; ‘aici nici nu au pu- tut interveni mari modificări față de sistemul clasic, care preconiza o predare concentrică, începînd cu studiul elementelor mai accesibile și apoi al celor mai puțin cunoscute. Primii doi ani sînt consacrați astfel cunoașterii generale a celor două regnuri: vegetal și animal. O etapă superioară este aceea în care se trece la sondarea adîncului orga- nismelor în - cadrul capitolelor de anatomie și fiziologie umană. A- ceastă etapă ■ de- studiu trebuie în mod firesc să se încadreze în cunoaș- terea grupelor mari de plante și a- nimale. In următoarele clase de liceu elevii trebuie să-și însușească noțiuni de anatomie și fiziologie referitoare la funcțiile fundamenta- le ale viețuitoarelor din regnul ve- getal și animal, să diferențieze tipul de metabolism în cele două regnuri, relațiile trofice etc. Aceste cunoștin- țe, într-un sistem sau altul de predare, se dobîndesc și ele prin expunerea concentrică a noțiunilor de botanică, zoologie și anatomie. O dată fundamentate noțiunile res- pective, se trece la o formă de stu- diu mai complexă, în care se stabi- lesc comparații, corelații și genera- lizări. Geologia leagă desfășurarea vieții de globul terestru și arată im- portanța relațiilor dinamice care au Ioc la nivel planetar. Prin partea ei „istorică,, geologia spri- jină concepția evoluționistă, care trebuie să domine în prezentarea cu- noștințelor de biologie. Materialul paleontologic vine în sprijinul stu- diului comparativ — o etapă indis- pensabilă pentru înțelegerea feno- menelor vieții, în care elevii, pe baza unor date cunoscute, fac legături și generalizări. în sfîrșit, în ultima e- tapă de studiu, in cadrul lecțiilor de biologie generală se trag concluzii de sinteză. Aici le putem prezenta ele- vilor. într-o formă accesibilă și pornind de Ia demonstrațiile hotărî- toare, principalele teorii din biolo- gia modernă. Pentru avantajul pe- dagogic consider deci de neînlocuit sistemul clasic de predare a noțiu- nilor de bază, pe care elevii trebuie să și le însușească în primele clase de liceu. — Cum sc pot introduce, în acest context, clementele moderne ? — Fără a considera aceasta ca o contrazicere a celor spuse anterior, sînt pentru modernizarea conținutu- lui predării biologiei pentru pre- zentarea în școală a noilor concepții biologice — dar numai atunci cînd c- levii au un bagaj suficient de cunoș- tințe de anatomie, fiziologie, ecolo- gie etc. In asemenea condiții, în cla- (Gontinuata In pag. 2-a) Interviu o Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Inter __- - - - - * - • ___1_________J DIN EXPERIENȚA OAMENILOR ȘCOLII Argumentul științific, prezentat cu căldură, convinge și educă Un număr tot mai mare de pro- fesori din școlile noastre se stră- duiesc să ridice continuu nivelul științific al predării, potrivit cerin- țelor actuale, să aducă o contribu- ție mereu sporită la formarea con- științei socialiste a elevilor. Așa lu- crează, de exemplu, profesorul Stan Cucu, care predă istoria la liceul „Aurel Vlaicu" din Capitală. Asis- tînd de curînd la lecțiile ținute de acest profesor în clasa a Xl-a, în le- gătură cu dezvoltarea Transilvaniei între anii 1849—1900, ne-am dat seama de grija pe care o acordă el conținutului predării, și mijloace- lor de influențare a elevilor. La verificarea cunoștințelor din lecția precedentă — despre procla- marea și cucerirea independenței de stat a României — prin întrebări clare și cuprinzătoare, profesorul a orientat gîndirea elevilor spre ana- liza evenimentelor istorice. Condu- se cu măiestrie de către profesor, discuțiile au relevat faptul că înlă- turarea jugului otoman, pentru care poporul nostru a dus, de-a lungul veacurilor, o luptă eroică, a deve- nit o necesitate-obiectivă—mai ales după constituirea statului național român. Bazîndu-se pe izvoarele istorice care le-au fost prezen- tate de profesor în lecția anterioară, elevii au arătat în mod convingă- tor, cu argumente științifice, pă- trunși de dreptatea cauzei naționale, atitudinea profund patriotică a ma- selor largi populare care au dus greul războiului de independență. Completînd răspunsurile elevilor, profesorul a subliniat că un mare număr de tineri din toate colțurile țării au plecat pe front ca volun- tari și a arătat că printre ei se gă- seau și multe grupuri de voluntari din Transilvania, în pofida măsuri- lor restrictive luate de autoritățile austro-ungare. Cu vădită emoție, un elev a exemplificat, folosind și ma- terial ilustrativ, faptele de eroism săvîrșile de dorobanți și călărași in luptele de la Grivița, Rahova, Plev- na, Sniîrdan. în încheierea discuții- lor profesorul a subliniat că obține- rea independenței naționale a con- stituit un eveniment de mare im- portanță în dezvoltarea României moderne și a dus la întărirea spe- ranței de eliberare a românilor din Transilvania, această subliniere con- stituind un bun punct de trecere la studiul temei privind dezvoltarea Transilvaniei în a doua jumătate a secolului al XlX-lea. în expunerea lecției noi profeso- rul a acordat o atenție de prim or- din fundamentării științifice a for- mării conștiinței patriotice a elevi- lor. El a demonstrat convingător caracterul reacționar al regimului absolutist restaurat în Transilvania după înăbușirea revoluției din 1848— 1849, regim bazat pe o cruntă ex- ploatare a maselor și pe asuprirea națională. Preocupîndu-se să evi- dențieze interdependența fenomene- lor istorice, el a arătat cauzele și împrejurările interne și externe care au dus la instaurarea, în Impe- riul habsburgic, a regimului „libe- ral“ și apoi la constituirea dualis- mului austro-ungar (1867). Cu acest prilej el le-a reamintit elevilor o serie de cunoștințe de istorie uni- versală în legătură cu războiul Aus- triei cu Franța și Piemontul în 1859, cu Prusia în 1866 etc. Argumentînd faptul că dualismul austro-ungar a reprezentat o înțelegere reacționară, îndreptată împotriva naționalităților din imperiu — în Transilvania cu deosebire împotriva românilor, care formau marea majoritate a popu- lației — profesorul a citat izvoare documentare cuprinse în volumul II al lucrării „Din istoria Transilva- niei". în același timp, pentru a în- lesni însușirea și aprofundarea cu- noștințelor privind dezvoltarea eco- nomică și socială a Transilvaniei în condițiile existenței dominației străine austro-ungare, profesorul a făcut apel Ia unele cunoștințe învă- țate anterior de elevi cu privire la desființarea iobăgie! în urma re- voluției din 1848, la convenția co- mercială din 1875 și consecințele ei social-economice ș.a.m.d. Cu parti- ciparea elevilor s-a scos în evidență concluzia că Transilvania, ale cărei bogății erau stoarse în mod prădal- nic, a rămas cu mult în urmă sub raportul dezvoltării economice față de teritoriile austriece și maghiare, devenind o piață de desfacere a pro- duselor industriale din provinciile de vest ale imperiului. Trecînd la analiza vieții sociale din Transilvania în perioada res- pectivă, prof. Cucu a transmis ele- vilor cunoștințe bine argumentate din punct de vedere științific, tre- zind interesul elevilor asupra analo- giei, între formele de luptă ale proletariatului agricol și cele ale proletariatului industrial, asupra le- găturilor mișcării muncitorești din Transilvania cu mișcarea muncito- rească din vechea Românie și cu mișcarea muncitorească internațio- nală, asupra răspîndirii ideologiei marxiste, a organizării sindicatelor etc. Pentru explicarea acestor pro- bleme profesorul-a • folosit -cele -mai - noi date științifice publicate în revistele de specialitate. Cu aceeași seriozitate s-a desfă- șurat și partea a doua a lec- ției, în care s-a vorbit despre lupta poporului din Transilvania împotriva asupririi naționale în- tre anii 1849—1900. Bine documen- tat, profesorul a prezentat cunoștin- țele referitoare la protestul de la Blaj (Pronunciamentum) împotriva anexării Transilvaniei la Ungaria și a insistat asupra agravării politicii de asuprire națională a poporului român din Transilvania prin apli- carea legii naționalităților din 1868. Menționînd că mulți intelectuali pa- trioți se refugiau peste Carpați pen- tru a scăpa de persecuția autorită- ților, continuînd să lupte pentru eli- berarea națională a românilor din Transilvania, el a subliniat că, în aceste condiții, curentul de unire cu România devenea tot mai puternic. Un moment cu o mare influență educativă l-a constituit evocarea fi- gurii de mare patriot a lui Avram lancu, persecutat și închis de auto- ritățile imperiale întrucît propaga printre moți ideea că „revoluția încă nu s-a terminat". Pentru a ilustra mai pregnant personalitatea lui A- vram lancu, profesorul s-a folosit de un fragment din lucrarea istori- cului Silviu Dragomir, apărută de curînd Un loc central în lecție l-a avut Memorandum-ul din 1892, în care au fost expuse persecuțiile și nedrep- tățile suferite dc românii din Tran- silvania din partea autorităților austraiungare. Profesorul s-a refe- rit, de asemenea, la acțiunile de protest organizate în România față de persecuțiile naționale din Tran- silvania, la solidaritatea cu lupta patriotică a românilor de dincolo de Carpați. S-a subliniat ideea că miș- carea muncitorească din România a militat pentru crearea unui stat național care să cuprindă pe toți românii, din care să dispară ex- ploatarea socială și asuprirea națio- nală. în concluzie la această lecție s-a menționat că lupta împotriva asu- pririi naționale a continuat mai pu- ternic după anul 1900, pentru ca, la sfîrșitul anului 1918, să se realizeze unirea Transilvaniei cu România, rod al luptei revoluționare a maselor populare de pe întreg teritoriul țării noastre. Bogate în conținut, atrăgătoare în formă, convingătoare și calde, lec- țiile profesorului Stan Cucu contri- buie la înarmarea elevilor cu cuno- științe științifice și la educarea lor în spiritul patriotismului socialist. GH. SMARANDACHE inspector Discul, mag- netofonul, proiecțiile sporesc efici- ența orelor de dirigenție In ultimul timp, literatura peda- gogică se ocupă tot mai larg de uti- lizarea mijloacelor tehnice audio- vizuale la diferite discipline de în- vățămînt, ca de exemplu la fizică și chimie, istorie și geografie, limba romină și limbile străine etc. Mai rar este însă abordată aplicarea ace- lorași mijloace moderne în munca educativă. Se simte în această di- recție lipsa unor îndrumări și a unor puncte de vedere de natură să sti- muleze munca profesorilor diriginți. Totuși, experiența educativă a mul- tora dintre ei arată că este posibilă și eficace introducerea și în acest domeniu a unor mijloace tehnice audio-vizuale. Cercul pedagogic al diriginților din orașul Cluj și-a propus să urmă- rească în acest an școlar problema folosirii discului, magnetofonului, filmului etc. in orele de dirigenție, cu intenția de a contribui la ridica- rea calității muncii educative în an- samblu. La începutul primului tri- mestru comisiile metodice ale diri- ginților au fost îndrumate să pregă- tească ore deschise de dirigenție în care să fie utilizate in mod demons- trativ mijloacele audio-vizuale. Ase- menea ore au fost organizate pe școli și grupuri de școli, pentru pro- fesorii diriginți de ia aceeași clasă. Observațiile adunate cu această oca- zie au fost discutate fie în comisiile metodice din școli, fie în cercul de diriginți ai claselor respective. Sin- tetizarea materialului adunat cu a- cest prilej și discuția lui mai amplă a avut loc după încheierea trimes- trului I, care a fost considerat drept o etapă inițială în această muncă, în cadrul consfătuirilor pe plan orășe- nesc ale tuturor profesorilor diri- ginți, consfătuiri ce au avut loc pe clase. Deși această inițiativă est» încă la început și încercările sî«t încă timide, totuși unele observații și concluzii preliminare sînt intere- sante și ele pot constitui un punct de plecare pentru activitatea vii- toare. In primul rînd este de remarcat interesul sporit al elevilor față de orele de dirigenție in care se folosesc mijloace audio-vizuale și, de aici, participarea lor mult mai activă la dezbaterea temelor propuse. Acest aspect se bazează și pe faptul că dis- cul, magnetofonul, filmul facilitează lărgirea orizontului de cultură ge- nerală al elevilor, contribuind la îm- bogățirea bagajului de cunoștințe, la sporirea informațiilor științifice și culturale în ansamblu, trezindu-le interese variate. Deși nu e specific în primul rînd orei de dirigenție, a- cest fapt este totuși foarte impor- tant, deoarece dă posibilitatea de a sprijini conținutul muncii educative pe un bogat sistem de reprezentări și noțiuni, condiție a educării cali- tăților intelectuale, morale și estetice ale elenilor. în al doilea rînd, subliniem carac- terul emoțional al utilizării acestor mijloace, aspect deosebit de impor- tant în munca educativă. Diriginții au constatat că mijloacele audio-vi- zuale contribuie în mare măsură la formarea și întărirea sentimentelor și convingerilor morale, intelectuale sau estetice ale elevilor. Cu ajutorul lor se pot exemplifica sau concreti- za numeroase stări sufletești, atitu- dini de viață, moduri de comporta- re. în acest sens au fost reținute ca valoroase experiențele în cadrul cărora au fost utilizate în aceeași oră de dirigenție atît imprimări la magnetofon și pe plăci, cit și imagini la epidiascop, ilustrările respective servind aceeași temă educativă. Discuțiile diriginților au arătat că este neindicată utilizarea excesivă a unui aparat pe tot parcursul orei de dirigenție, întrucît aceasta ar transforma ora respectivă în oră de audiție muzicală sau teatrală. în acest caz,în locul unui prilej de dezbatere pe teme etice ora de dirigenție devine o activitate cul- tural-artistică în afara clasei, du- blînd sau repetînd inutil această activitate, Pină la o echipare satisfăcătoare a tuturor școlilor cu magnetofoane, picupuri, aparate de proiecție cine- matografică etc., cercul pedagogic al diriginților din orașul Cluj a ajuns la concluzia că se pot folosi mijloa- cele tehnice audio-vizuale și în afa- ra orei de dirigenție. Astfel,înunele cazuri s-a organizat vizionarea și audierea de către elevi a unor pro- grame speciale de radio sau televi- ziune destinate tineretului, care au fost urmate de discuții. Există acum numeroase programe de acest gen, valoroase pe plan educativ. Acestea sînt urmărite pe baza indicațiilor prealabile ale profesorului diriginte și discutate apoi în ora de dirigen- ție. Experiența de pînă acum arată că uu asemenea procedeu este pre- țios dacă este tratat cu suficientă atenție. La clasele mai mari s-a procedat în acest mod vizionîndu-se, anterior orei de dirigenție, filme de o certă valoare educativă. Succesul depinde și aici de o temeinică pregătire prea- labilă, ca și de modul în care se analizează în oră ceea ce este valoros in filmul respectiv, în scopul propus în ora de dirigenție. Prof. VALER POPA responsabilul cercului pedagogic al diriginților din orașul Cluj Si verificarea cunoștințelor trebuie să-i solicite pe elevi la o activitate creatoare Verificarea temei are în cadrul lecțiilor de gramatică rolul de a cla- rifica, preciza și consolida fenome- nele de limbă care îșî găsesc apli- cație în activitatea independentă a elevilor. De multe ori însă, acest scop nu este atins din cauza felului de- fectuos în care se realizează verifi- carea. în practică verificarea cunoștințe- lor se desfășoară prin ascultarea a doi-trei elevi care citesc tema, în- trerupți fiind numai în cazul cînd apar greșeli. Devin „problemă", ast- fel, numai acele greșeli care apar la elevii ascultați. Firește, un aseme- nea mod de corectare este neeficient. O dovedește, între altele, și urmă- torul fapt. S-a dat experimental, unor elevi din clasa a V-a, o activi- tate independentă în care li se cerea să opereze cu noțiunile din tema lu- crată acasă, după ce această temă fusese corectată în sistemul descris mai Sus. 26°/o din elevii clasei au efectuat tema greșit, deși era vor- ba doar de reluarea ei. Rezultate cu mult mai bune a dat un nou fel de verificare a temei: citirea selectivă a acesteia, pe baza unor sarcini didactice precise, care s-au trasat întregii clase și au de- terminat pe elevi să gîndească din nou asupra materialului respectiv. De exemplu, în Ioc de trecerea în re- vistă în ordinea dată a fenomenelor de limbă analizate, s-au cerut gru- pări și regrupări ale acestora. Pen- tru analiza subiectului dintr-un text, bunăoară, s-a cerut să se grupeze întîi subiectele exprimate prin sub- stantive, apoi cele exprimate prin pronume. Răgazul lăsat pentru ca fiecare elev să-și revadă tema, să opereze selectarea diferitelor aspec- te conform indicațiilor primite a stimulat gîndirea elevilor, a trezit interesul lor, a asigurat participarea lor conștientă. Ei au desfășurat si- multan o activitate independentă, care a înlăturat pasivitatea. Imediat după verificarea temei în modul acesta s-a dat o lucrare de control, care cerea să se grupeze, pe coloane separate, predicatele verba- le și predicatele nominale dintr-un text. 87% din elevi au obținut re- zultate foarte bune, 13% au efectuat lucrarea greșit. Ș-a realizat deci o reducere de 50 % a numărului elevi- lor care au rămas cu confuzii refe- ritoare la fenomenele de limbă ilus- trate prin tema verificată. Reiese, așadar, că sarcinile de bază ale ve- rificării temei de gramatică — pre- cizarea, clarificarea, fixarea noțiu- nilor studiate în ora anterioară — se pot realiza în mai mare măsură prin citirea selectivă a temei reali- zată de întreaga clasă, pe baza te- mei efectuate acasă. în afară de sarcinile mai sus men- ționate, verificarea temei poate să constituie și un prilej de actualizare a unor cunoștințe mai vechi, pe care se fundamentează lecția nouă. în practică această actualizare se rea- lizează într-o etapă distinctă, după verificarea temei, pe baza unor noi texte și exemple, ceea ce răpește mult din timpul necesar predării și elimină cu totul activitatea inde- pendentă de fixare a noilor noțiuni gramaticale predate. Dacă însă tema pentru acasă este aleasă astfel îneît să permită și fixarea noțiunilor pre- date în ora respectivă, și reluarea unor noțiuni mai vechi, pe care ur- mează să se clădească lecția viitoa- re, se poate asigura o dată cu ve- rificarea temei și actualizarea aces- tor cunoștințe. De exemplu, la clasa a VIII-a, după predarea propoziției atributive, se poate da spre analiză, ca temă pentru acasă, un text care să cuprindă, pe lingă propoziții atri- butive introduse cu pronume rela- tive, și propoziții atributive intro- duse prin adverbe relative (unde, cînd), alături de completive directe introduse prin aceleași adverbe re- lative. Prin compararea lor, in ca.- drul verificării temei, se subliniază că nu cuvintele subordonatoare ho- tărăsc felul subordonatelor, ci func- ția lor. Exercițiile de disociere rea- lizate în cadrul verificării temei ac- tualizează cunoștințele referitoare la propoziția completivă directă cu funcția de complement direct al ver- bului din regentă, ceea ce înlesnește prezentarea mai complexă a com- pletivei directe în cadrul lecției noi. Paralel cu verificarea temei se poate realiza și recapitularea și sis- tematizarea cunoștințelor. De exem- plu, cînd se verifică în clasa a V-a tema consacrată analizei verbelor care cere recunoașterea și caracteri- zarea verbului după tablou (conju- gare, mod, timp, număr, persoană, funcție), în loc de a se trece în re- vistă verbele din text, în ordinea în care sînt date în temă, putem cere elevilor să le grupeze pe baza unor anumite criterii, care determină con- siderarea temei dintr-o nouă pers- pectivă. Putem întreba, de exemplu, care sînt verbele de conjugarea I, II, III, IV găsite în text, ce moduri personale se întîlnesc, la ce verbe, care sint modurile nepersonale din text etc. în felul acesta se realizea- ză sistematizarea întregului mate- rial referitor la verb și se alcătu- iește o schemă în care fiecare cate- gorie este ilustrată cu materialul din temă sau, în caz că aceasta nu le-a cuprins pe toate, cu exemple orale, date de clasă. Schema rezul- tată, care pornește, cum este fi- resc, de la elementele cele mai abstracte și generale către cele con- crete, va urma un drum invers celui urmat în schema din manual (pag. 189) care se ridică de la clemente concrete la cele mai abstracte (per- soană, număr, timp, mod, conju- gare). Folosind verificarea temelor lu- crate acasă de elevi pentru sistema- tizarea materialului realizăm o temeinică consolidare a cunoștințe- lor și obținem totodată timpul ne- cesar recapitulării, dobindind și po- sibilități mai largi pentru efectuarea exercițiilor de muncă independentă. Prof. V. FARCAȘIU (urmare din pag. 1) sele mari ei pot înțelege aceste teo- rii, le pot privi critic, le pot inter- preta obiectiv, pornind de la rezul- tatele practicii. Tot aici se pot in- troduce elemente de biologie mole- culară și de genetică. Evoluția și e- reditatea trebuie prezentate ca fiind legate nu numai de succesiunea de ansamblu a generațiilor, ci și de continuitatea celulară, de structurile infracelulare, cu referire specială la acizii nucleici și efectele lor în cursul proceselor de dezvoltare. în felul a- cesta. elevii nu vor mai considera e- voluția și ereditatea numai ca pro- prietăți de ansamblu ale viețuitoa- relor. ci vor putea înțelege în pro- funzime unitatea organism-mediu plecînd de la unitatea tuturor nive- lelor de organizare ale organismului. — Este necesară în predarea biologiei, după părerea dv., și le- gătura cu alte științe ? — în domeniul științelor biologice, s-a făcut azi un progres însemnat, lărgindu-se orizontul de înțelegere a problemelor clasice de biologie, prin cuceririle recente din genetică, morfogeneză, fiziologie, cibernetică, în același timp, teoriile biologiei pot fi apreciate mai obiectiv pornind de la contribuția științelor exacte ca fi- zica, chimia, matematica, care au deschis drumuri noi cercetării bio- logice. Acesta este spiritul progresist al cercetării, pe această linie trebuie CLASIC ȘI MODERN ÎN PREDARE să meargă și predarea științelor naturale în școală și sub această for- mă văd necesară modernizarea a- cestor discipline. Cercetările bio- chimice au confirmat o serie de teo- rii cum sînt acelea ale lui Mendel, Morgan și continuatorii lor ; apor- tul fizicii, chimiei, matematicii, ca și acumularea rezultatelor practice, au rectificat multe puncte de vedere ale geneticii contemporane, care și-a fundamentat teoriile pe verificarea lor în practica experimentală. Orien- tarea nouă în biologie este o confir- mare a justeței tezelor materialis- mului dialectic, demonstrînd esența materială a manifestărilor celor mai complexe și subtile ale vieții. Noile teorii din biologie sînt tributare progreselor din fizică și chimie asu- pra structurii materiei, sînt legate deci de analiza aprofundată a celor- lalte forme ale mișcării materiei. Este limpede, prin urmare, că și in școală — desigur în ultimele clase — biologia trebuie studiată în legătură cu științele conexe, care i-au reîn- noit metodele tehnice și conținutul teoretic. — Metoda clasică de predare a biologiei utilizează, așa cum ați arătat, sistemul concentric, reluind în liceu, pe un plan superior, cu- noștințele de morfologie și fiziolo- gie ale regnului animal și vegetal predate în școală. Biologia moder- nă pune in centrul studiului celula, acordînd un loc important geneti- cii. Ați arătat că numai aparent aceste două linii de studiu sînt di- ferite. Cum vedeți totuși, în viitor, îmbinarea lor mai strînsă ? — Desigur că la baza cunoașterii șl înțelegerii celor mai multe feno- mene biologice, se află celula. în studiul biologiei celulare, se aplică procedeul obișnuit de a explica fe- nomenele generale pornind de la treptele elementare. Cred că, pentru a prezenta elevilor în mod științific importanța treptelor elementare de organizare ale vieții, va trebui să pornim de la preciziuni concrete a- dică de la studiul metodic al unor exemple determinate. Deși biologia, în mersul ei progresiv, tinde spre o analiză cit mai profundă paralel se menține totuși tendința de sinteză, în această situație, studiul va tre- bui și el să urmeze cele două linii de cercetare : analiza elementară în profunzime, care se referă la feno- menele nivelului infracelular, adică la problemele privind condițiile ac- tuale ale eredității, de care se ocu- pă genetica, fără a pierde din vedere sinteza, efectuată prin prisma ecolo- giei, a relațiilor între organisme, a evoluției istorice a viețuitoarelor. Oricît de exactă, de eficientă, de înaintată ar fi genetica, ea nu poate epuiza întreg conținutul științelor biologice. Nu trebuie uitat caracte- rul istoric al organismelor întrucît aceasta alimentează științele compa- rate care constituie un aspect com- plimentar. în perspectiva căruia se încadrează de fapt analiza experi- mentală pe care o efectuează geneti- ca actuală. Această dublă orientare trebuie să se reflecte, desigur, și în predare, deoarece singură genetica nu poate explica toate fenomenele, ereditatea însăși bazîndu-se pe tre- cutul istoric al viețuitoarelor. în a- ceste condiții se va stabili, cred, un raport echilibrat din punct de vedere științific și filozofic între clasic și modern. — Care este după dv., contri- buția pe care trebuie s-o aducă studiul biologiei în formarea gin- dirii științifice a elevilor ? — Cred că studiul biologiei în școală nu trebuie să ducă la memo- rarea detaliată a unor unități siste- matice, a unor fenomene izolate sau a unor date de amănunt, care obo- sesc mintea în mod inutil. Realizat judicios, acest studiu poate da însă elevilor o concepție generală unita- ră despre felul în care s-a dezvoltat lumea vie, despre progresul ei prin diversificare, lămurindu-le prin a- ceasta, că deși proprietățile ei gene- rale sînt comune, materialitatea con- cretă a vieții constă în continua di- versitate. Pe baza cunoștințelor din anii de studiu, elevii vor putea înțelege astfel că proprietatea fun- damentală de diversificare a lumii vii este de fapt sursa evoluției și că fenomenelor biologice le este carac- teristică complexitatea și plasticita- tea care stau la baza variațiilor ne- sfîrșite ale viețuitoarelor. Pătrun- zînd esența acestor fenomene, cunos- cînd posibilitățile fine de compensa- re ale organismelor, elevii vor pu- tea să înțeleagă determinismul bio- logic în mod dinamic nu ca un prin- cipiu mecanicist rigid. Fără îndoia- lă, cheia înțelegerii lumii vii e evo- luționismul, iar evoluția este le- gată de mediu. Această legătură in- disolubilă cu mediul nu trebuie con- siderată întotdeauna ca o acțiune de supunere a organismului Ia condi- țiile înconjurătoare, ci și ca o reac- ție de independență, de eliberare, care se manifestă prin constituirea unui mediu intern, protector din ce în ce mai perfecționat față de in- joncțiunile factorilor exteriori. Un exemplu concludent este în aceasta privință acel al vertebratelor ho- meoterme, care s-au emancipat față de o serie de condiții nefavorabile ale mediului extern. Lărgind sfera, putem considera însuși mediul so- cial uman ca o reacție de emanci- pare față de contactul direct cu me- diul natural. Această tendință de autoeliberare constituie, în fapt, ca- racterul revoluționar al evoluției. Privind în acest fel relația orga- nism-mediu, elevul va înțelege și cum au rezultat, prin adaptare atî- tea direcții de evoluție specializată, ajungîndu-se la degradări, la para- zitism sau chiar la dispariția unor mari grupuri de animale sau plante în același timp, ei vor înțelege in mod științific faptul că evoluția cu caracter revoluționar, eliberator, realizînd mediul intern protector, a dus la perfecționare, la ridicarea pe trepte superioare de organizare, pină la apariția omului, a cărui con- știință rațională îi permite să acțio- neze cauzal asupra naturii. Aceste concepții noi, revoluționare, despre viață care au determinat avîntul biologiei moderne, constituie com- ponente de bază ale culturii omului contemporan. — Care ar fi metodica cea mai a- decvată pentru predarea și însușirea acestor cunoștințe ? Ce lucrări dc laborator și ce material intuitiv ar fi necesare pentru a ilustra mai bine cele predate ? — Prezentarea datelor comparate alături de cele experimentale repre- zintă un sistem specific studiului biologiei, deoarece noi nu putem ob- ține în laborator diversitatea reală a subiectelor de studiu și nu putem renunța la complexitatea fenomene- lor. Desigur că predarea modernă oferă posibilități foarte variate de demonstrare în vederea cunoașterii cît mai complete. Lucrările de microscopie necesare lămuririi treptelor elementare ale •vieții, disecțiile pentru a arăta com- plexitatea de structură a lumii vii, experiențele de fiziologie, proiec- țiile diascopice sau cinematografice pentru intuirea proceselor de dez- voltare ontogenetică, a aspectelor de ecologie, de zoogeografie — iată cî- teva mijloace moderne care trebuie să completeze predarea biologiei în condițiile actuale de dezvoltare a acestei științe. — In școlile generale și în liceele sătești șe studiază, alături de știin- țele naturale, agricultura. Cum s-ar putea evita paralelismele între aces- te două domenii și care este după părerea dv., rolul studierii agricul- turii în școlile sătești ? — Consider că nu pot exista pa- ralelisme, dacă se pornește de la concepția clară că aceste două do- menii au obiecte de studiu distincte și bine delimitate. Agrozootehnia este o știință care cuprinde o sferă aplicativă determinată, deosebin- du-se de botanică și zoologie, care studiază întreaga diversitate a lu- mii vii. Consider că este necesar în școlile din mediul sătesc de a forma elevilor cunoștințe științifice de a- gricultură, de a le stimula interesul pentru acest domeniu de activitate, în mijlocul căreia trăiesc. Cred însă că în școlile de cultură generală, predarea agriculturii trebuie să ră- mînă la stadiul de informare. O calificare reală în domeniul agri- culturii nu se va putea obține dc- cît prin studiul de specialitate în cadrul viitoarelor licee agricole. în aceste licee, tinerii vor putea do- bîndi cunoștințe temeinice, științi- fice și deprinderi practice utile pentru o activitate competentă în agricultură. în forma actuală, cu scop informativ și stimulator, pre- darea agriculturii trebuie conside- rată doar ca o treaptă în pregătirea viitorilor specialiști ai agriculturii noastre socialiste, care se dezvoltă pe baze profund științifice. PAGINA 2 FIZICA Șl CHIMIA Învățămîntul ÎN ȘCOALĂ îdrâ frecventa Peste patruzeci la sută din to- talul publicațiilor științifice apă- rute în prezent în întreaga lume se referă la domeniile fizicii și chimiei. Dezvoltarea acestor două mari ramuri ale științei moderne a luat un avînt impresionant, progresele lor teoretice și reali- zările lor practice reflectîndu-se tot mai mult în baza tehnică a civilizației contemporane. Este firesc, de aceea, ca în realizarea sarcinilor puse de Congresul al IX-lea al P.C.R. în fața școlii noastre în legătură cu ridicarea pe o treaptă și mai înaltă a cu- noștințelor de cultură generală, științifice și tehnice ale tuturor cetățenilor patriei un loc de frunte să revină învățămîntului fizicii și chimiei. Temă de mare actualitate, îmbunătățirea acestui învățămint în școala de 12 ani a făcut obiectul unei recente consfătuiri pe țară organizate de Societatea de științe fizice și chimice. Profesori din învățămîn- tul superior și mediu din întrea- ga țară, reprezentanți ai Ministe- rului învățămîntului, ai institi te- lor de perfecționare a cadrelor didactice, ai Institutului de știin- țe pedagogice, și-au spus cuvîn- tul în această consfătuire, făcînd numeroase propuneri pentru mo- dernizarea programelor și ma- nualelor, pentru perfecționarea metodelor de predare a fizicii și chimiei. * Esențialul : cunoașterea proble- melor fundamentale. Luînd cu- vîntul în deschiderea lucrărilor consfătuirii, acad. prof. TH. V. IONESCU, președintele S.S.F.C. a arătat că la baza studiu- lui fizicii în școală trebuie să stea cunoașterea fenomenelor fun- da*ientale. Este necesar ca no- țiunile de bază din fizică să fie formulate cu claritate, astfel în- cît să poată fi înțelese de toți elevii. Referindu-se la problemele modernizării învățămîntului fizi- cii, vorbitorul a subliniat că pen- tru îlevi toate fenomenele și le- gile fizicii sînt egal de noi. De aceea, nu este indicat ca fenome- nele fizice descoperite în secolele trecute și care sînt esențiale în cunoașterea acestei discipline să fie parcurse prea rapid, pentru a se introduce un volum mai mare de cunoștințe legate de fenomenele descoperite recent. Este necesară pentru studiul fizi- cii în școală — a continuat acad, prof. Th. V. lonescu — alcătuirea unui manual unitar, care să pre- zinte întreaga fizică, în mai mul- te volume. Prin demonstrații simple se pot lămuri fenomenele cele mai complicate. Dezvoltarea gîndirii științifice a elevilor este o sar- cină concretă a școlii de cul- tură generală •— a sublini- at prof. univ. dr. NICOLAE BARBULESCU din București. Ma- joritatea fenomenelor fizice s-ar putea prezenta mai aprofundat decît pînă acum, rămînind totuși la nivelul de înțelegere al elevi- lor, dacă profesorii s-ar preocu- pa și mai mult să caute demon- strații simple — la clasele înce- pătoare chiar demonstrații ele- mentare — ceea ce ar înlesni mult expunerea majorității feno- menelor fizice. Cît privește teme- le de sinteză pentru ultimii ani de studiu, o bună sistematizare a procesului de predare ar permite să se introducă aici și unele no- țiuni din domeniul teoriei relati- vității restrînse. Mai aproape de cerințele vieții. Iată o idee amplu dezbătută în referatul întocmit de profesoa- rele LIDIA PANAIOT, secreta- ra filialei București a Societății de științe fizice și chimice, și A- DRIANA TEODORU, redactor la „Revista de fizică-chimie". Oare nu ar deveni mai atrac- tivă fizica, mai ales pentru elevii din clasele mici — s-a spus, prin- tre altele, în referat — dacă, re- nunțîndu-se la ordinea de preda- re încetățenită pînă acum, expu- nerea unora dintre noțiunile de bază ale fizicii ar fi realizată mai aproape de cerințele impuse de viață, de prezența tot mai vie a fizicii în preocupările pe care le întîlnește elevul în jurul său? Cunoștințele copilului zilelor noastre — care s-a jucat cu ju- cării mecanice, care a cunoscut uneltele mecanizate folosite de părinții lui, care acasă și pe stra- dă se întîlnește la tot pasul cu realizări ale fizicii pe plan prac- tic — justifică pe deplin aborda- rea studiului fizicii bazat pe in- tuiție. Este deci posibil ea în cla- sa a Vl-a să se facă mai întii o trecere in revistă a aspectelor și fenomenelor fizice mai cunoscute și abia în final să se definească obiectul fizicii, noțiunile de feno- men, lege metodă de cercetare etc. O dată ajuns la liceu, elevul, dispunînd de un instrument ma- tematic, își poate lărgi și siste- matiza cunoștințele de fizică. Pre- zentarea fragmentată a capitole- lor- fizicii în actuala programa a școlii de 12 ani are un caracter artificial și nu contribuie sufi- cient la înțelegerea noțiunilor predate. în ultima clasă, recapi- tularea de sinteză, pe probleme, a temelor-cheie din studiul fizi- cii, la un nivel matematic supe- rior, trebuie să devjnă un ele- ment important în formarea gîn- dirii științifice a elevilor. Explicația structurală a feno- menelor trebuie să fie dată ele- vilor încă din primii ani de stu- diu. Cerînd aceasta, profesorul I. COLTQFEANU a subliniat că e- xistența unui curs elementar ge- neral de fizică, bine întocmit, ar permite ca studiul fizicii să în- ceapă încă în clasa a V-a. La mai buna pregătire a elevilor tre- buie să-și aducă aportul și o mai bună, o mai modernă prezentare grafică a manualelor de fizică în ’eneral și, bineînțeles, o temeini- că pregătire a profesorilor pen- tru predare. In legătură cu acest aspect al lucrurilor, a subliniat vorbitorul, devine absolut nece- sar ca programele să fie distri- buite cu mult timp înainte de în- ceperea anului școlar. Fizica teoretică și cea experi- mentală nu se pot separa a sus- ținut prof. NISTOR GALL din Oradea. în același timp, însă, nu trebuie să se uite că școala de cultură generală nu poate da e- leviior absolut tot ceea ce apa- re nou în domeniul acestei știin- țe. Nu este nevoie să înmulțim mereu noțiunile predate. Este însă necesar să selecționăm ri- guros pe criterii științifice, di- dactice, iar ceea ce predăm să fie cît mai aprofundat, ținînd desigur seama de nivelul înțele- gerii elevilor. Legarea cunoștințe- lor de practică nu trebuie nici ea să conducă la exagerări. Ar fi o greșeală dacă profesorul de fizică ar îmbrăca la catedră haina in- ginerului. Un rol însemnat — a continuat prof. Gali — îl are manualul. Oare este bine că reducerile din programă ajung, în anume ca- zuri, să mutileze construcția or- ganică a unui manual ? Ar trebui mai multă grijă în această direc- ție, așa îneît să nu periclităm pregătirea elevilor. Elevul să tragă singur conclu- zii. Formulînd această cerință, prof. T. GEANGU a menționat că scopul predării fizicii în școală nu este numai acela de a da elevi- lor cunoștințe generale asupra le- gilor fizice ale naturii, ci și ace- la de a le dezvolta gîndirea logi- că. Din păcate, profesorii de fi- zică nu dispun de suficientă lite- ratură auxiliară care să-i ajute să pătrundă mai bine în unele aspecte practice ale predării, le- gate de formarea gîndirii științi- fice a elevilor. O predare cu a- devărat modernă a fizicii cere și revizuirea metodelor de predare. De aceea ar fi foarte necesară e- ditarea unor metodici adecvate conținutului nou al predării. O raționalizare chibzuită a pro- grainei. Așa cum au arătat și alți participanți la consfătuire, pro- grama constituie un punct de ple- care esențial în buna însușire a fizicii în școala de 12 ani. In pre- zent, însă, ea este poate prea în- cărcată — a afirmat prof. LU- CIAN RUSSU. Poate că nu ar strica o conferință cu profesori de specialitate, convocată de Mi- nisterul învățămîntului și avînd la ordinea de zi o raționalizare a programei prin „descărcare". O- perația aceasta însă va duce la eliminări și rezumări. Grija cea mai importantă rămîne ca noțiu- nile, chiar- cînd sînt incomplet tratate, să fie considerate cu ri- gurozitate științifică. Numai ast- fel elevii vor putea cuceri corect știința, pas cu pas. Corelația dintre fizică, matema- tică și chimie este deosebit de importantă — a menționat prof. ROMULUS CIRIC din Caran- sebeș. O asemenea corelație nu se prea observă însă în manualele actuale și ar fi cît se poate de nepotrivit ca, atunci cînd se dis- cută probleme legate de predarea noțiunilor de fizică în școală, să nu se țină seama de ea. Bineînțe- les însă că lucrurile trebuie făcu- te cu grijă, fără să se ajungă pînă la o adevărată matematizare a fi- zicii în liceu, întrucît aceasta ar depăși posibilitățile elevilor. Revistele adresate elevilor să publice articole ample despre no- țiunile fundamentale — a cerut prof. LEONTIN DOMIDE din Somcuța Mare, subliniind că ab- solventul de liceu trebuie să poa- tă trage concluzii valabile din do- meniul fizicii, absolut necesare unei cunoașteri integrale a mari- lor ei probleme, la nivelul gene- ral. De pe acum se impune să pre- gătim și pe viitorii cercetători în domeniul fizicii — a spus prof. PETRE VIERU din Galați. Oare nu s-ar putea ca, în acest scop, să se editeze lucrări originale a- dresate elevilor excepțional do- tați ? „O mai bună organizare în timp a procesului de predare a chi- miei“ a cerut conf. univ. DUMI- TRU CEAUȘESCU, de la Institu- tul pedagogic de trei ani din Ti- mișoara. Dacă studiul nemetalelor s-ar face în timp de un an și ju- mătate, cel al metalelor într-un an și cel al chimiei organice din nou într-un an și jumătate, re- partiția studiului chimiei pe par- cursul procesului de învățămînt ar fi mai eficientă. Tehnologia chimică, la rîndul său, s-ar pu- tea defalca, noțiunile respective fiind predate la partea descrip- tivă. La fizică sau la chimie ? — Iată o întrebare pe care a pus-o prof. ANA NADUH din Tîrgoviște, re- levînd că teme ca radioactivita- tea, structura atomului și electro- liza sînt predate la ore de fizică și nu de chimie. Expunerea unor asemenea subiecte numai în ca- drul manualului de fizică, preda- rea lor numai în orele de fizică, îndepărtează elevul de înțelege- rea chimismului problemelor res- pective, a legăturii dintre feno- mene și structura materiei, care este de esență chimică. Metodica rezolvării probleme- lor este un aspect major al pre- dării chimiei, a susținut prof. DOINA UNGUREANU din Iași. Rezolvarea problemelor asigură multiple posibilități de însușire logică și conștientă a cunoștințe- lor. Dar, pentru a se ajunge la acest rezultat, este necesară o a- numită continuitate. Problemele de chimie trebuie să fie accesi- bile, interesante, variate și într-un volum total ponderat, să ajute fixarea logică a cunoș- tințelor și recapitularea unor no- țiuni anterior cunoscute. Nu mai este necesar să stăruim asupra importanței laboratorului pentru studiul chimiei în școala de 12 ani, a subliniat prof. ION CREȚEANU din Cluj. Laborato- rul, lucrările practice de chimie ii deprind pe elev cu unele no- țiuni fundamentale de chimie și îl ajută să lege temeinic teoria de practică. Numai că, pentru o „viață de laborator" activă este necesară și o bună dotare și re- partizare a materialului didactic, a substanțelor chimice și a apa- raturii de laborator. Cred că în- ființarea unor depozite regionale de aprovizionare cu asemenea materiale, ar ajuta procesul pre- dării chimiei în școală. Am cerut tovarășului A. PE- TROVANU, secretarul general al Societății de științe fizice și chi- mice, să ne înfățișeze cîteva din- tre propunerile pe care le face Societatea pe baza recentei se- siuni. Le prezentăm : • Propunem să se editeze ma- nuale unitare, speciale, care să fie destinate profesorilor in vede- rea completării pregătirii lecții- lor de fizică și chimie. • Pentru asigurarea predării noțiunilor pe baze mai moderne s-a propus Ministerului învăță- mîntului să inițieze o reorganiza- re a programelor de invățămînt în așa fel incit să se realizeze corelația dintre matematică, fi- zică, chimie și celelalte discipline înrudite. Considerăm necesar in același timp ca in programa de fi- zică pentru liceu să se asigure o regrupare unitară a temelor pe capitole, să se introducă teme de sinteză in clasa a XH-a, iar cu- legerile de probleme de fizică și chimie să fie revizuite și reedi- tate de urgență- • Se simte necesitatea sporirii numărului de profesori de fizică și chimie participanți la cursurile de informare și perfecționare or- ganizate Ia diferite nivele. • In scopul informării la zi a profesorilor cu probleme de meto- dică, Societatea a cerut revistelor sale să ia măsuri pentru crearea unei rubrici permanente cu acest conținut. • Pentru asigurarea bazei materiale necesare realizării le- găturii intre teorie și practică, Societatea propune să se organi- zeze depozite regionale in scopul aprovizionării mai eficiente a școlilor cu materialul didactic necesar, să se revizuiască colecția de filme și să se creeze filme noi, corespunzătoare programelor șco- lare, iar difuzarea lor să se facă prin aceleași depozite regionale ; să se treacă, în măsura în care este posibil, la organizarea în școli a unor laboratoare separate pentru fizică și chimie. A, B și întrebările neprevăzute A e un profesor respectabil, care a depășit o anumită virstă. B un profesor neastâmpărat, care n-a depășit această virstă. Și unul și celălalt pre- dau matematica, fiecare la alt liceu... Sînt buni prieteni, dar asta nu înseamnă că în discuțiile lor interminabile sint totdeauna de acord. Discu- țiile lor, fiind mereu interminabile, indică tocmai că ei nu sint niciodată de acord... Singura premisă comună de la care pornesc este că amindoi vor să-i învețe pe copii matematică. Și pentru că amindoi vor acest lucru cu pasiune, amindoi reu- șesc. Reproduc una din discuțiile lor : B — N-am reușit astăzi, la clasa a IX-a, să ex- plic ce-mi propusesem. A (cam sentențios) — Prin pregătire, prin faptul că el propune problemele, profesorul are în mină lecția și o poate conduce pe făgașul pe care vrea. B — Dar ce facem atunci cînd soluțiile elevilor sînt diferite de soluțiile noastre ? A — Le adoptăm dacă sînt elegante, dar nu tot- deauna. Copiii nu trebuie să te pună în fața ne- prevăzutului. Dar... ai început să-mi spui că n-ai explicat astăzi ce ți-ai propus. B — Un elev a venit cu o problemă... și pe loc n-am putut s-o fac. A — O clasică problemă, de „încuietoare'1, pro- babil ! Elevii au acest obicei, care trebuie pe cît posibil îngrădit, dacă nu complet... „înțărcat". Ei vin ori cu probleme, ori cu chestiuni „nelămurite" menite să încurce ora. Exemplul mi l-ai furnizat chiar acum: ți-au dat peste cap planul lecției. Nu intra în capcanele școlarilor, sînt foarte ingenioși! B — Deci și capcanele sînt ingenioase. Dacă ad- mitem că un elev bun poate fi încurcat oricînd de profesor, trebuie să admitem și reciproca... Este constructiv să le dăm această satisfacție. A — Și prestigiul ? B — Dacă ți-l capeți astfel, e și mai mare ! A — Hm! Spune-mi mai bine ce problemă ți-a dat acel „copil teribil". B — Un ogar urmărește o vulpe... A — Te întrerup. Știu problema. Ți-o pot arăta eu, dar îți las plăcerea dezlegării ei. Nu sînt de acord însă cu afirmația : „Pe loc n-am putut s-o fac". Nu trebuie niciodată să rezolvi o problemă pe loc. Cît de simplă ar fi, îl rogi pe elev să ți-o serie, o pui în buzunar și te uiți la ea acasă. Forța de concentrare e mult mai mare cînd ai atenția îndreptată numai asupra problemei, nu și asupra clasei... B — E drept; acest lucru cred că se-ntîmplă oricui. Problemele care nu „ieșeau" în clasă, le rezolvam acasă imediat. Puneam însă această „con- centrare" și pe seama faptului că între luarea de contact cu enunțul (care se petrecea în clasă) și între momentul cînd ajungeam la masa mea de lucru avea loc perioada de „dospire" latentă a so- luției. A — Repet: cu euuniul nu trebuie hiat contact în clasă! Dacă încerci și nu reușești îți provoci Izvorîtă din Directivele celui de al IX-lea Congres al partidului, Hotă- rîrea Consiliului de Miniștri cu pri- vire la îmbunătățirea învățămîntu- lui seral și fără frecvență a deschis și mai larg porțile școlilor de toate gradele în fața tuturor cetățenilor țării. Beneficiind de această hotărîre, în anul școlar curent urmează cursu- rile învățămîntului seral și fără frec- vență peste 140 000 de oameni ai muncii. De curînd a avut loc prima sesi- une de examene în învățămîntul de cultură generală fără frecvență. Ea s-a desfășurat într-o atmosferă de exigență sporită, la nivelul cerințe- lor actuale. Numeroși elevi ai cursu- rilor fără frecvență au dovedit că s-au pregătit cu seriozitate pentru sesiune, însușindu-și cunoștințele prevăzute în programe. In același timp, însă, destul de mulți elevi nu au obținut note de trecere la mai multe materii. Desigur, în sesiunile următoare această situație poate fi îmbunătățită substanțial. Dar, pen- tru aceasta, este necesară o analiză temeinică a cauzelor care au gene- rat rezultatele negative și a posibi- lităților de a remedia starea de lu- cruri existentă. Mai buna pregătire a elevilor din învățămîntul fără frecvență cere de- sigur, în primul rînd, o sporire a eforturilor proprii, a conștiinciozi- tății acestora în studiu. Nu este însă mai puțin adevărat că se fac ne- cesare și unele măsuri de intensifi- care a ajutorului ce li se acordă. Am stat de vorbă cu mulți dintre acei care s-au prezentat Ia actuala sesiune de examene. O bună parte din ei s-au plîns că orele de con- sultații — în general una sau două pe lună, și numai la unele obiecte — sînt insuficiente» O serie de elevi, fiind departe de oraș, n-au putut să frecventeze nici puținele consultații organizate. De altfel, așa cum s-a mai arătat și cu alte ocazii, aceste forme de stu- diu sînt impropriu numite „consul- singur un vot de blam și nimic nu e mai destruc- tiv decît neîncrederea copiilor. B — Neîncrederea copiilor trebuie deșteptată în fiecare moment! A — Iată, probabil, încă unul din paradoxurile pe care le cultivi cu atîta plăcere... Dar încrederea în profesor este și o chestiune de prestigiu, dc prestanță. Profesorul nu trebuie să ezite nici o clipă, altfel nu poate urmări de pe o poziție de superioritate gindurile discipolilor. Nu obții nimic de la cineva care n-are încredere țn tine ! B — Copiii au încredere în profesorul care le sădește voluntar neîncrederea în simple afirmații! A — Simplă afirmație ! B — Elevul, ca să fie învățat să raționeze, nu trebuie să vadă numai cum se expune un rațio- nament, dar și cum se ajunge la el. Cărțile și ma- nualele, cum e și normal, nu ezită, merg direct la soluție. Poate de aceea mulți din elevii noștri, la lucrările scrise, dacă nu „văd" imediat cum se re- zolvă o problemă, o abandonează. Iată o dovadă că ei n-au fost învățați să dibuie ! Profesorul tre- buie să-și arate dibuielile... Trebuie să accepte problemele propuse și să-i lase pe elevi să-și for- muleze nedumeririle. A — Și de unde știi că poți răspunde la orice „nedumerire" a copilului ? B — N-am spus că știu. Dar întrebările lor, chiar răutăcioase, sînt profund instructive. Dacă elevul pune o întrebare al cărei răspuns nu-l cu- noaște el, dar îl cunoaște profesorul, e un prilej de lămurire pentru elev. Dacă elevul pune o în- trebare al cărei răspuns îl cunoaște el, dar nu-l cunoaște profesorul, e un prilej de lămurire pen- tru profesor. Dacă, dind un răspuns, elevul trium- fător îți arată că ai greșit, el va fi mândru de suc- ces, își va pune el însuși alte întrebări, ca să ți le poată prezenta ție și va învăța astfel matematică. A — îndoindu-se de profesor ? Mulțumesc ! B — Stimîndu-l pe profesor, dimpotrivă! Elevul disprețuiește pe cel care își ascunde infe- rioritatea momentană în spatele autorității; el va crede că această inferioritate e permanentă. Dar elevul stimează pe profesorul care-i recunoaște un raționament bun. Elevul s-a făcut înțeles : va în- văța la rîndul său să recunoască, să admită ra- ționamentul bun, atunci cînd al său va fi greșit... Dar mai rămîne o posibilitate : elevul pune o în- trebare al cărei răspuns nu-l cunoaște nici el și nici profesorul. A — In aceste cazuri nu se dă nici un răspuns, se evită elucidarea printr-o frază de trecere și se atacă altă chestiune. Nu ai ce răspuns să dai. B — Ba da! Răspunsul: „Nu știu! Am să mă gîndesc". Atunci de abia merg cu materialul acasă... Și dacă nu găsesc eu răspunsul, îl aflu în cărți, sau la colegii mei, sau la specialiștii pe care-i pot consulta. Dar răspunsul exista, el trebuie adus co- pilului în orele următoare. A — Bjne, dar prestigiul în fața colegilor și al elevilor ? în oglinda recentei sesiuni tații". Pentru a fi cu adevărat con- sultații ar trebui ca elevii să se pre- gătească în prealabil, venind să cea- ră numai anumite lămuriri. Dar, lip- siți de o îndrumare atentă, destul de mulți elevi vin nepregătiți, astfel in- cit, de cele mai multe ori, profeso- rii sînt nevoiti să predea în aceste ore cunoștințe absolut noi, sub for- ma unei sinteze foarte concentrate. Cred că ar trebui găsite și alte forme de ajutorare a elevilor care studiază fără frecvență. Spun aceas- ta întrucît consider că la matemati- că și la limba română, de exemplu, ar trebui să li se ofere posibilitatea de a-și verifica cît mai amplu cu- noștințele prin rezolvarea de pro- bleme, prin analize gramaticale și literare etc. Un ajutor mai amplu decît acela dat prin consultatii se impune și la alte obiecte, cum ar fi fizica, chimia, limba latină, limbile străine moderne etc. Cred că și întreprinderile pot a- corda un ajutor mai larg elevilor înscriși la învățămîntul fără frec- vență, așa cum fac în ceea ce-i pri- vește pe elevii de la cursurile se- rale. Unele întreprinderi ar putea să organizeze, la locul de producție, cursuri de pregătire, în săli amena- jate pentru studiu, cu sprijinul unor ingineri, al unor profesori pensio- nari sau chiar al unor profesori a- flați în activitate, indicați de către secțiile de învățămînt. In general este necesar să existe în permanen- ță o mai strînsă legătură, pentru pregătirea cursanților, între între- prinderile în care lucrează aceștia și școala la care urmează să se pre- zinte la examene. Bineînțeles însă că rolul principal în ajutorarea elevilor de la fără frecvență ar trebui să-l aibă cursu- rile de pregătire, inițiate — mai a- les în preajma examenelor — pe lin- gă școli și încadrate cu profesori aleși de către secțiile de învățămînt. Simțind permanent grija și aten- ția ce li se acordă, cei înscriși la în- vățămîntul fără frecvență vor spori și propria lor grijă pentru studiu, vor căpăta încrederea că pot depăși dificultăți și chiar insuccese par- țiale, manifestînd în același timp un mai mare simț de răspundere față dc propriile lor obligații. O deficiență serioasă manifestată la începutul acestui an școlar, care a îngreuiat studiul sistematic al ele- vilor de la cursurile fără frecvență, a fost aceea că au lipsit din librării — și continuă de fapt să lipsească — o bună parte din manualele șco- lare. Este neapărat necesar ca aceste manuale să se afle din timp la dis- poziția tuturor celor care au nevoie de ele. Pentru aceasta se impune ca Editura didactică și pedagogică să stabilească tirajele în funcție de ce- rințele reale și ținînd seama de fap- tul că mai întotdeauna reeditările sînt despărțite de ediția precedentă printr-un interval de cîțiva ani. Pen- tru ca elevii învățămîntului fără frecvență să fie scutiti de greutățile pe care le-ar putea întîmpina în procurarea manualelor, cred că ar fi potrivit ca acestea să le fie distri- buite, contra cost, chiar prin școli. Dispunînd de înlesnirile prevăzu- te de ultima Hotărîre a Consiliului de Miniștri privind învățămîntul seral și fără frecvență, de o serie de condiții care se pot crea pe plan local, prin grija organelor de învă- tămînt și a întreprinderilor, cei în- scriși la cursurile fără frecvență au îndatorirea de a se pregăti cît mai temeinic pentru examene printr-un studiu individual sistematic și per- severent — condiție de bază pentru obținerea unor rezultate superioare. Către stimularea acestei forme de studiu trebuie să se îndrepte atît îndrumarea cadrelor didactice, cît și acțiunile pe care le vor lua în co- mun școlile și organele sindicale din întreprinderi. Prof. ION M. DINU directorul Liceului „Al. Odobescu" din Pitești Ratfipfonia este complicată dar pasionanti B — Examinîndu-l pe Galois, doi profesori, Bi- net și Lefebure de Fourcy, nu l-au înțeles și au căutat să-și mențină prestigiul, respingindu-l la examen. Galois, care firește a avut dreptate, le-a aruncat (spune legenda) cu buretele în cap. Cei doi profesori se bucură astăzi, dacă nu dc presti- giu, de un anumit fel de faimă... Cu care nimeni n-ar vrea să intre în memoria oamenilor! A — Un Galois se naște rar! B — Există vreun om care să se nască des ? în- crederea în sine la care un om trebuie să ajungă (bineînțeles, nu exagerînd), se bazează pe o mare doză de spirit critic. Spiritul critic nu trebuie atrofiat. Pentru menținerea atenției și a partici- pării „active" (uf! ce pleonasm intrat în voca- bularul didactic), metoda greșelilor voite mi-a dat totdeauna rezultate bune ! A — întâmplare, excepție! B — Poate, dar în matematică excepția infir- mă regula ! Să învățăm copiii să dea contraexem- ple I A — Ce te faci cu o serie de teoreme pe care programa prevede că trebuie numai să le enunți, fără să le demonstrezi? De exemplu, teorema lui D’Alembert în clasa a X-a. O mai acceptă elevii dumitale ? B — Da, o acceptă ! Și teorema lui D'Alembert și altele, ca de pildă. în clasa a Xl-a. faptul că un șir monoton și mărginit e convergent. Le e mai apropiată o astfel de enunțare cinstită decît o „justificare" grafică, așa cum mai obișnuiesc să dea unii profesori teoremelor lui Rolle, Fermct, Lagrange, avînd pretenția că fac o „demon- strație !“ A — Și eu am învățat așa cînd eram în liceu! B — Și e un argument care te satisface... altfel decît din punct de vedere sentimental? A — Hm... Poate că... Dar su revenim la proble- mele pe care ni le dau elevii... B — ...Și pe care încerc pc lac să le fac ca ei. Le spun : „Nu știu dacă pot găsi o rezolvare ime- diat, nu știu dacă soluția mea e cea mai simplă, dar să vedem !“ A — Ahile nu-și arăta călciiul! B — Ahile nu era profesor ! Elevilor Ic place să te depășească, și unii dintre ei vor reuși. Profeso- rul trebuie să colaboreze, nu să oficieze. A — Să admitem cazul că soluția problemei îți scapă șl sună clopoțelul. B — Vin lecția viitoare cu ea făcută ! A — Sau că nu sună clopoțelul, dar o rezolvă un elev înaintea ta ! B — îi pun 10 ! Mi-am atins scopul! Cel care v-a înfățișat această discuție a căutat să joace șah cu el însuși. I-a dat lui A argumente cit mai obiective, deși el ținea cu B (un indiciu este faptul că i-a lăsat, ultimul cuvint) Nu e sigur că nu greșește... Poate vine cu solu- ția bună lecția viitoare! Proî. CONSTANTIN OTTESCU fAGIWA 3 O mate rie fă ra orar PROTECII* LUNCII li Pregătirea viitorilor tehnicieni, in- gineri, oameni de știință stăpini pe realizările științei și tehnicii contem- porane impune o instruire complexă, multilaterală, care include ca o com- ponentă de bază cunoașterea măsu- rilor de protecție și tehnică a securi- tății muncii. în România socialistă, igiena și protecția muncii constituie o problemă de stat, asigurindu-se condiții mereu mai favorabile rezol- vării ei optime. încă din primii ani ai școlii gene- rale elevii sînt deprinși să respecte regulile elementare de igienă a ac- tivității școlare. Ulterior se realizea- ză, pe lingă acestea, instruirea lor asupra unor importante elemente de protecția si tehnica securității muncii in laboratoare, în sălile de lucrări practice. în cadrul activităților prac- tice agricole, cu prilejul vizitelor în producție etc. Elevii studiază, în ca- drul unor capitole din programele de fizică, chimie, agricultură, predate în școlile generale și în licee, diferite noțiuni de proiecție împotriva efec- telor negative ale utilizării neralio- nale ale unor substanțe, energii etc. Desigur, problemele cotidiene de protecție și tehnica securității activi- tăților din școală, precum și a celor din afara școlii cu care vin în con- tact elevii, nu sînt deosebit de difici- le. Dar, deprinzindu-i cu respectarea regulilor de proteclie a muncii urmă- rim nu numai un obiectiv imediat — acela al eliminării unor accidente în timpul activității lor actuale — ci și educarea lor pe această linie pentru laborator, în perioada deplasărilor și in special atunci cind vizite în producție, vizitele in producție elevii școlilor nr. 19 se efectuează Bunăoară, la efectuate de și nr. 70 din Capitală, delegati ai întreprinderilor, solicitati de școală, tir» întotdeauna un instructaj scurt de protecție a muncii înainte de a începe vizita propriu-zisă, pentru a-i orienta pe elevi să prevină eventualele acciden- te ce s-ar putea produce la locurile ce prezintă anumilc pericole. Probleme specifice de protecție a muncii ridică aplicațiile practice la agricultură ale elevilor din școlile sătești. Dind curs instrucțiunilor Mi- nisterului învățămîntului. profesorii de specialitate din majoritatea școli- lor sătești prezintă, în cadrul instruc- tajelor pentru aceste lucrări practice, noțiuni de protecție a muncii în le- gătură cu utilizarea mașinilor și agregatelor agricole. Este foarle bine că manualul de agricultură pentru clasa a VlII-a cuprinde un capitol privitor la protecția muncii. Este ne- cesar însă ca această problemă să fie tratată și în manualele de agricul- tură pentru celelalte clase, iar îndru- mările să nu se oprească la aspectul pur tehnic al problemei Se impune, de exemplu, să se arate cum trebuie mintiile substanțele ierbicide sub- efectueze o experiență care cerea in- troducerea sodiului metalic într-un cristalizator de sticlă cu apă, a atras atenția elevilor că, dacă bucata de sodiu e prea mare, se poate produce o explozie. De asemenea, cu prilejul experiențelor cu acizi și alte sub- stanțe caustice, profesoara a arătat că, dacă nu sint minuile cu atenție, acestea pot ptovoca arsuri. La Lice- ul din Vinga. la Liceul „Frații Bu- zeșli" din Craiova etc., prolesorii de fizică atrag întotdeauna alentia ele- vilor asupra modului cum trebuie efectuate lucrările la care se utili- zează mercur — experiențele cu tu- bul lui Toricelli, cu tubul lui Melde etc Efectuarea instructajelor de teh- nica a securității, menționarea modu- lui de utilizare a aparatelor, a sub- stanțelor ele-, deosebită nu au o ■ importantă numai pentru orele respective, ci și pentru activitatea elevilor după orele de curs, în cadrul cercurilor de- fizică, chihtie etc., ca-și ..in micile. laboratoare pe care și le organizează acasă. Cu privire la laboratoare personale unii din ei aceste mici și tînind munca pe care viitor. După cum se rale de la orașe o vor desfășura în știe, in școlile gene- elevit efectuează lu- crări de limplărie, mecanică și elec- tricitate în sălile de lucrări practice La multe școli, de pildă la școlile generale nr. 3 din Sibiu, nr. 5 din Ploiești, nr. 31, nr. 143 din Capitală etc. —• instructorii de practică efec- tuează, înaintea începerii acestor lu- crări, un instructaj privind normele de protecția muncii pentru fiecare lucrare în parte. Aceste instruclaje, bazate pe prezentarea unor planșe și pe efectuarea unor demonstratii pri- vind protecția muncii, evidențiază nu numai ce pericole prezinte! lucrul cu utilajele defecte, in condiții neasigurare a locului de muncă ci, mai ales, ii învață pe elevi să osebească o sculă bună de una de elo. de- de- fectă, le arată cum trebuie organizat în condiții optime locul individual muncă etc. Numeroase colective didactice preocupă de îndrumarea elevilor vederea prevenirii accidentelor de se In ce s-ar putea ivi in timpul lucrărilor in slanțele pentru distrugerea rilor ele O problemă esențială proiecția muncii este și dăunăto- legată de instruirea elevilor latiilor siderăm absolut cu privire Ia folosirea insta- electrice sub tensiune. Coli- că acest instructaj este necesar pentru toate catego- riile de elevi, căci în perspectiva electrificării generale a satelor toti trebuie să cunoască strictul necesar privind pericolul diferitelor lucrări efectuate de neinițiați la instalațiile electrice Considerăm de asemenea că încă din școlile generale elevii trebuie să aibă un minim de cu- noștințe de prim ajutor în caz de ac- cidente — contuziuni, luxații, tăieturi, înțepături ele. Deosebit de utile se dovedesc în acest scop mijloacele vi- zuale — planșele, diapozitivele, dia- filmele. în licee, probleme speciale de pro- tecția și tehnica securității muncii ridică experiențele de laborator și lucrările practice la chimie. Nume- roși profesori de specialitate, cum seama de alraclia pe care o exer- cită asupra elevilor construcția de rachete miniaturale, atragem aten- ția in mod deosebit datorită faptului că se utilizează drept combustibil materii explozibile. Se impune ca profesorii să-i avertizeze cu toată seriozitatea pe elevi asupra perico- lelor mari pe care le implică pentru ei construcția unor asemenea ra- chete cu rampe improvizate consi- derată in mod inconștient de unii ca un fel de joacă inofensivă. Pătrunderea amplă, multilaterală a tehnicii în procesul de învățămînt aduce avantaje substanțiale, dar pune în același timp In fala profe- sorului o serie de obligatii printre care aceea de a întreaga importantă măsurilor privind tătilor desfășurate instruirea acestora aplicării protecția tnaiore, acorda tuturor activi- cu elevii și in legătură cu tehnica securității muticii în sălile de lucrări, în laboratoare, cu prilejul vizitelor în producție, în viata de toate zilele. Conducerile învățămînt i școlilor, secțiile de de pe lingă sfaturile sînt cei de la de la liceele Liceul nr. 3 din Sibiu, „Tudor Vlădimirescu", „Gh. Lazăr' și altele din București, instruiesc pe elevi asupra modului cum trebuie efectuate experiențele. De exemplu, cu prilejul unei lecții despre sodiu, profesoară M. Tutunaru de la Liceul nr. 27, pregătindu-se sa populare, cărora 11 punderi precise în datoria să verifice s-au trasat acest sens, modul cum răs- au sini aplicate normele de tehnica securi- tatii muncii necesare. a da îndrumările Asist, univ. EUGEN VĂLEANH Ing. EMIL VÎNTU a științei întregii VA RECOMANDAM • I. Bruhat, X. Dantry, E. Teu Cinci coruri cu acompaniament de pian' în anul 1821, cele două scrise ale lui Gh. Lazăr, lizate în lumina epocii și tului lor la dezvoltarea matematice în România. Amănunțita tratare a de Asachi — iată numai o din bogatul ansamblu de nuscrise și lucrări tipărite. parte ma- ana- apor- manu- alături din 1871. Editura lei. Internaționala întil Editura politică, Cartea are prieteni statornici printre micii școlari. de prima carte de matematică tipărită în românește în Moldo- va în 1795 și traducerile făcute Istoria matematicii în România Recent apărut în Editura ști- ințifică, volumul I din monu- mentala Istorie a matematicii din România, scrisă de profeso- rul George St. Andronie, impre- sionează prin valorosul său con- ținut și forma grafică de aleasă execuție. împărțită în trei părți, lucra- rea prezintă evoluția matemati- cii în țara noastră de la primele sale începuturi și pînă în anul 1918. Periodizarea aleasă de au- tor se suprapune însăși construc- ției învățămîntului matematic, ca și învățămîntului din țara noastră în general. în oriina parte care tratează învățămîn- tul matematic pînă în anul 1821, centrul de greutate este axat pe două momente importante : ac- tivitatea didactică din academii- le domnești și aportul oamenilor de știință Gh. Lazăr și Gh. Asa- chi la dezvoltarea incipientă a matematicii românești. „Aritmo- logionul" Spătarului Milescu, prima carte de aritmetică scrisă de un român, tratatul de alge- bră rămas în manuscris al lui Dimitrie Cantemir, algebra ne- publicată a lui Antioh Cante- mir, manuscrisul și cărțile tipă- rite în grecește după care s-au predat matematiclle în acade- miile din București și Iași pină activități din cea de a doua pe- rioadă — începînd de Ia 1821 și pînă la înființarea universități- lor din Iași și București — rele- vă contribuțiile aduse la dezvol- tarea matematicii pe toată întin- derea pămîntului românesc, pu- ne în lumină figurile profesori- lor de matematică de la Acade- mia Mihăileană, activitatea în acest domeniu a lui Ion' Ghica, Andrei Teodorescu, Emanuil Ba- caloglu. în sfîrșit, în cea de a treia parte sînt prezentați cei care au dus mai departe studiul mate- maticii în România începînd din momentul creării universităților și pînă in 1918. Este ilustrată pregnant activitatea deosebită a lui Haret. David Emmanuel, C. Gogu și alții, se subliniază în- semnătatea înființării „Gazetei matematice". Volumul se încheie cu o prezentare a activității des- fășurate de marii inițiatori ai școlii matematice românești — Gh. Țițeica, Dimitrie Pompeiu și Traian Lalescu. Bogat ilustrată cu reproduceri de texte și fotografii, completată cu bibliografii, cartea profesoru- lui George St. Andronie, își de- pășește rolul de prezentare a unei părți din istoria matematicii din România. Apariția „Istoriei ma- tematicii din România" constituie un act de cultură. te i O PIRAMIDĂ NE (I o L O N Am primit la re- dacție următoarea scrisoare: „Vă scrie o pirami- dă. Nu vă speriați I Nu sînt nici pirami- da lui Keops și nici piramida mexicană de la Cholula. Nu sînt decît o biată piramidă rămasă fără slujbă fi singurul lu- cru cu adevărat pira- midal care mi-a mai rămas este necazul meu. Da, e adevărat. Sînt o biată piramidă necăjită. Numele meu este, dacă vreți, CAOB. Vîrful meu e în C. Sînt triunghiu- lară și, după cum cred că ați bănuit, exist numai pe hîr- tie. Așadar, sînt ne- voită să-mi declar domiciliul de contra- bandă într-un ma- nual școlar. Ca să fiu sinceră, ar trebui să vă măr- turisesc că am totuși un număr. Sînt figura numărul 120. Numai că, deoarece toți cei care mă contemplă se îmbolnăvesc subit de nedumerire, m-am hotărît să vă scriu. Iată de ce... Vrînd să mă facă piramidă harnică, pă- rinții mei de la Edi- tura didactică și pe- dagogică m-au des- tinat să servesc ilus- trării a două proble- me în același timp : lată-le: Problema 3. Figu- ra 120 reprezintă o piramidă triunghiu- lară în care înălțimea VA cade într-un vîrf al bazei. Se dă AB = 9 cm; AC = 5 cm; CV — 13 cm. Se cere muchia VB. Problema 4. In fi- gura 120 (vezi pro- blema precedentă) se dă AC ” 5 cm; AVB = 60°; VCA — 45°; se cer muchii- le VB și VC. Problemele au și prima răspuns. La scrie: „Se află întîi AV. VB ~ 15 cm". Pentru a doua: „Se află întîi AV. VB 10 cm, VC a 7,07 cm". Numai că pe mine, repet, mă cheamă CAOB; nici pome- neală de vreun V în numele meu, nici de vreo înălțime însem- nată cu VA pe trupul sau în trupul meu de hîrtie... La început nu vroiam să cred. Mă gindeam poate că elevii sînt mici fi mi știu să rezolve pro- blema, ori n-or fi vrînd să învețe ia geometrie... In cele din urmă m-am lă- murit. Adevărul e tragic. Sint o pirami- dă fără rost, născută înainte de propria mea problemă și ră- tăcită in pagina 64 a manualului de metrie pentru a VlII-a... Spuneți-mi fac 2 Voi mai redeveni geo- clasa ce să putea vreodată eu 2 Cine poate oare, să mă ajute ? O piramidă necă- jită (Pe baza materia- lului primit de la prof. Gh. 1. Dan de la Școala generală din comuna Dăneți, raionul Caracal). Prof. Nelu lonescu este cunos- cut dc mult ca un compozitor care și-a dedicat întreaga crea- ție școlii, corurilor școlare. Re- cent el a publicat „Cinci coruri cu acompaniament de pian“ pe versuri de Mihail Eminescu. E- fectul artistic autentic, obținut cu mijloace simple și accesibile, caracteristic tuturor cîntecelor autorului, apare de data aceasta și mai limpede, fiindcă este re- liefat prin textele eminesciene. Scrise Ia două-trei voci egale și la patru voci mixte, corurile au linie melodică unică, pentru solist sau partidă vocală unison, cel mai adesea în dialog imita- tiv cu celelalte partide și cu pianul, ceea ce îmbogățește mij- loacele artistice ale compoziției. Ele rămîn reduse ca dimensiuni și simple, deși sînt variate ca • G. Barit, Scrieri social-poli- ticc. Editura politică, 9,85 lei. • J. D. Bernal, Știința în isto- ria societății. Editura politică, 36 lei. • G. V. Plehanov. Opere filo- zofice alese, voi. I-II. Editura po- litică, voi. I — 12 lei ; voi. II — 23 lei. • FI. Tuțugan. Silogistica ju- decăților de predicație. Editura Academiei, 4 lei. • H. Wallon. De la act la gin- dire. Editura științifică, 7,50 lei. • Probleme teoretice ale ciber- neticii. Editura științifică. 11 Ici. • Știința — forță de producție. Editura politică, 16 lei. sen, Comuna politică, 33,20 • A. Deac, și România. 5,25 lei. • A. I. Odobescu. Istoria arheo- logiei. Editura științifică, 33,60 lei» • Asociația internațională a muncitorilor. Editura politică, 1,75 lei. • N. N Constantinescu, V. Axenciuc. Capitalismul monopo- list în România. Editura politică 8,70 lei. • E. Dobrescu. Productivitatea muncii sociale. Editura politică, 8,50 lei. „REVISTA DE PEDAGOGIE nr. 12, Decembrie» 1965 In sumar : STUDII ȘI CERCETĂRI Marin Vișan, Petre Bărgăoanu : Pro- bl cine referitoare modernizarea predării geografiei în școală, Ion Berea : Folosirea metodei analizei gramaticale în predarea limbii române la clasele mici. Maricica Chiș și Silvia Cozma : Tra- tarea diferențială a elevilor în pro- țintelor teoretice ale elevilor din școala generală la orele de lucrări practice. Virgil Caraba : O dezbatere utilă des- pre organizarea cercetării științifice. DE PESTE HOTARE factură. Fiind concepute ca O suită, ele pot fi cîntate și ca a- tare de corul școlar. Prof. CONSTANTIN ZAMFIR cesul deprinderilor de scriere rcctă. Ursula Schlopu, Maria Taiban, co- Mar- cela Lungulescu : Contribuții la ana- liza rolului educatoarei în jocurile copiilor. DISCUȚII — CRONICĂ Gheorghe T. Dumilrescu : Psihologia socială și pedagogia. Viorica Pitul : Din activitatea direc- torului dintr-o rasă de copii cu școala. Nicolae Cheslerean : Folosirea cunoș- N. I. Monahov : O muncii educative dagogii sovietici. nouă programă a elaborata de pe- Dumitru tonescu : Congresul de la heran. CR1TICĂ SI BIBLIOGRAFIE Nicolae Radu și Vasile Popescu : Te- Un eseu asupra dezvoltării psihologiei ca știință (V. Pavelcu „Drama psihologiei"). Valentina Filipescu, Florica Mihai : Gianni Toți — „Timpul liber". Note bibliografice. Cuprinsul „Revistei de pedagogie" pe anul 1965. Prof. Anton Laurențiu, Slatina. Este perfect judicioasă ideea centrală a materia- lului dv., aceea că noțiu- nile și cunoștințele dobîn- dite de elevi prin efort propriu sînt mai bine asi- milate și pot fi utilizate în chip mai eficient decît cele pe care și le însușesc în mod pasiv, în timpul ex- punerii profesorului. Fap- tul că secția de învățămînt a raionului Slatina, înțele- gînd însemnătatea muncii independente a elevilor în procesul de învățămînt, îi acordă atenția cuvenită este foarte pozitiv. Deose- bit de important este însă ca modalitățile practice de intensificare a muncii in- dependente a elevilor să corespundă pe deplin scopu- lui propus. Referatele pre- zentate în consiliile peda- gogice, pe teme ca „Asigu- rarea participării active a elevilor la lecții" sau „Cum ne preocupăm de formarea deprinderilor de muncă in- dependentă la elevi" sînt binevenite numai dacă tra- tează problemele nu „în general", ci în mod concret, dacă pun în evidență me- todele și procedeele cele mai eficiente. Tiberiu Gheție, Brașov. Sîntem întru totul de a- cord cu dv. atunci cînd combateți părerea acelor profesori care consideră că pentru a obține rezultate bune Ia examenele de grad este suficientă pregătirea în cadrul cursurilor organi- zate de I.P.C.D. Menirea a- cestor cursuri este numai de a-i ajuta pe candidați în aprofundarea cunoștin- țelor asimilate prin studiu individual perseverent. înv. loan Ungureanu, Bujor, regiunea Galați. Reținem din materialul dv. cele spuse în legătură cu necesitatea de a se acor- da mai multă atenție atît caracterului sistematic al expunerii cunoștințelor, cit și caracterului afectiv, ca și ideea că profesorul nu poate trezi în conștiința elevilor imagini și repre- zentări vii, trăiri afective, dacă el însuși are o ati- tudine indiferentă față de ceea ce transmite elevilor și nu alege cele mai acce- sibile căi pentru a se face înțeles de ei, In general, ideile pe care le formulați — fie că este vorba de cea subliniată mai sus, de formarea re- prezentărilor despre eveni- mentele istorice printr-o corectă plasare a lor pe te- ritoriul patriei noastre, de reflectarea dinamicii trans- formărilor istorice în hăr- țile istorice, de utilizarea materialului didactic speci- fic disciplinei pe care o predați sau de realizarea unor obiective educative în procesul predării — sînt judicioase. Ar fi însă mai indicat să tratați, într-un material, o singură pro- blemă, pe care s-o puteți aprofunda. Prof. Emil Moise, Ver- mes, raionul Lugoj. Discuțiile cu părinții pe tema ajutorului pe care îl primesc elevii la învăță- tură în familie sînt bine venite, întrucît prin mijlo- cirea lor li se dau părinți- lor sfaturi competente. Ni se pare interesantă iniția- tiva dv. de a ține un fel de „lecție" cu părinții elevilor din clasa I, pentru a li se demonstra concret cuip îi pot ajuta pe copii. Desigur însă că nu este indicat ca asemenea „lecții" să se țină pentru fiecare obiect, ree- ditînd, într-o altă formă, lecțiile ținute în fața elevi- lor. Prof.- Camelia Stegăroiu, Tg. Cărbunești, raionul Gi- lort. întrebarea dv. este le- gitimă și, o reproducem pentrurasfi în atenția celor în drept: „Pare de ne- înțeles faptul că problema metodicilor pentru preda- rea istoriei nu este încă re- zolvată. Deși avem specia- liști în predarea istoriei, condiții materiale pentru editarea unor astfel de lu- crări, deși apar numeroase tratate, publicații și colecții cu conținut istoric — ceea ce dovedește atenția acor- dată în general acestei dis- cipline — profesorii nu au la dispoziție lucrări noi de metodica predării istoriei. Care este cauza ?“ Simion Trofin, Petrileni, raionul Beiuș. Nu știm din care manual de gramatică a aflat cole- gul dv. că în expresia „dra- gii mei" cuvîntul „dragii" se scrie nearticulat. Știm însă precis că cel la care vă referiți trebuie să ia mă- suri urgente pentru înlătu- rarea lacunelor din pregă- tirea sa. Prof. Ion Florea, Cristeș- tii-Noi, Galați. Reluînd problema notării elevilor care au copiat la teză, dv. socotiți că este justă notarea cu 1 sau 2 a lucrărilor respective, în- trucît copierea constituie o fraudă. Sîntem de acord cu dv. că repetarea tezei în a- semenea cazuri anulează valoarea educativă, a notei. Rolul cadrelor didactice este’și acela de a educa pe elevi în așa manieră îneît manifestările de genul a- cesta să fie excluse din viața școlii. Prof. Maria Pîrvu — Șimleul Silvanici. Prezentînd cazul unui „elev-problemă", care lip- sește frecvent și vagabon- dează, neputînd fi îndrep- tat în ciuda tuturor măsu- rilor pe care le-ați între- prins, vă puneți întrebarea dacă școala trebuie să-1 exmatriculeze sau să-1 mențină mai departe în ca- drul colectivului de elevi, deși exemplul său ar putea avea o influență negativă. Din felul cum ați expus ca- zul nu reiese însă că s-au încercat cu acest elev toa- te măsurile educative po- sibile. Tulburările de com- portament pot să apară în cele mai diferite împreju- rări, din cauze diverse și îmbrăcînd forme variate. La fiecare caz concret în parte trebuie cunoscute, în primul rînd, cauzele, îm- prejurările, pentru ca, pe baza acestei cunoașteri, să se ia măsuri educative adecvate. Credem că a- propierea educatorului — cu multă răbdare, perseve- rență și înțelegere — de elev constituie principala modalitate de a-1 cunoaște și de a-1 educa. Prof. Teodor Calaineț, Oradea. Considerăm pozitivă ati- tudinea dv. de a nu vă de- clara satisfăcut cu ceea ce s-a realizat pînă acum în munca educativă, de a cău- ta mereu soluții noi, mai eficiente, de a lupta împo- triva formalismului, a ru- tinei, a șabloanelor. Sîntem de acord că de lipsurile existente încă în munca educativă se fac vinovați nu numai diriginții, ci și cei care nu au dat întot- deauna și la timp îndrumă- rile necesare. Este adevă- rat și că inspectorii secții- lor de învățămînt care a- sistă la orele de dirigenție trebuie să contribuie mai mult la îmbunătățirea lor. Socotim însă că în unele privințe dv. exage- rați puțin lucrurile. Este vorba, bunăoară, de orele deschise de dirigenție Ex- periența a demonstrat că atunci cînd sînt bine orga- nizate, cînd nu sînt re- gizate, cînd pun în discuție probleme interesante și asi- gură elevilor posibilitatea să se manifeste spontan, fi- resc, asemenea ore sînt fo- lositoare și dau prilej diri- ginților, în special celor ti- neri, să tragă concluzii în- temeiate pentru munca lor. în general succesul orelor de dirigenție depinde de măiestria dirigintelui, de cultura, de pregătirea sa, de tactul său pedagogic, de capacitatea sa de a se apro- pia de elevi, de a le cîștiga încrederea. Că, așa cum spuneți dv.. unele ore de dirigenție sînt reci, neatră- gătoare, este adevărat. Dar aceasta nu se datorește faptului că dirigintele s-a ghidat în organizarea lor după un plan, după o schemă, ci faptului că nu a știut să valorifice, să folo- sească în mod creator, în funcție de cerințele clasei, îndrumările date. Nimeni nu-l obligă pe diriginte să planifice teme care n-au le- gătură cu clasa sa. Dacă unii procedează astfel, tre- buie ajutați să-și îmbună- tățească munca. Acest lu- cru pot și trebuie să-1 facă diriginții mai vîrstnicî, cu experiență, ca dv. Red. REDACȚIA $1 ADMINISTRAȚIA 1 BucutMU WM* Seîatoll or. 1, Telefon I7.B0.20. AbooemeDtelo •• foc lo ofiellle poștale, factorii poștali Șl Io dlfuxorU voluntari din unitățile de învățămînt. Tiparul i Combinatul Poligrafic Caia Scîntell. Piața Sclutell București. 40 132