PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE UNITI-VĂ I GAZETA Anul XVIII Nr. 835 Vineri 28 ian. 1966 4 pag. 25 bani INVATAMINTULUI : -» r; < mm DE MIMSTERUL iNVĂȚĂMlKTOLUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATHOR DIN ÎNVAIAMlNI Șl CULTURĂ Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Inte CLASIC ȘI MODERN ÎN PREDARE Dispunînd de o solidă pre- gătire matematică, elevii pot pătrunde tot mai adine in mecanismul transformării lumii înconjurătoare TINERII PEDAGOGI * Ș! PROBLEMELE LOR Obligația de a gîndi — Pe plan mondial se fac in pre- zent o serie de cercetări privind modernizarea studiului matematicii. Acestea vizează conținutul predării diferitelor discipline matematice, ordinea predării lor, treapta șco- lară la care să fie introduse și me- todica utilizată. Care este părerea dvs. în ceea ce privește moderniza- rea predării disciplinelor matema- tice în școala generală și în liceu ? — Vreau să subliniez, de la în- ceput, că sistemul clasic de predare a matematicii are multe avantaje, fiind îndelung experimentat. Și este binecunoscut că în didactică, în pedagogie, experiența joacă un mare rol. De aceea personal sînt de acord cu acei care-și manifestă preferința pentru menținerea sis- temului clasic de predare. Bineîn- țeles însă că, în condițiile actuale ale modernizării științelor matema- tice și a metodelor matematice de cercetare, studiul acestor discipline în școală poate și trebuie să fie completat, conceput mai sistematic. Și aceasta ■—• încă din primele clase ale școlii generale. Cred că, în a- ceste clase, predarea noțiunilor ma- tematice trebuie să aibă la început un fundament numeric concret pentru ca apoi să se introducă, cu grijă, elementele de calcul literal, algebric, care sînt mai abstracte și care, dacă sînt înțelese, formează o bază temeinică pentru noțiunile ulterioare. Trecînd fără o pregăti- re temeinică și o metodică adecvată la elementele de calcul literal ris- căm ca ele să nu fie înțelese, ceea ce poate naște un punct de vid care ar nărui mai tîrziu posibilitatea de înțelegere a cunoștințelor de nivel superior. Nu este permis să trecem cu ve- derea avantajele sistemului mo- dern de predare în ce privește a- dincirea fundamentului pregătirii Academician VICTOR m kSHK MATEMATICĂ matematice. Noțiunile de mulțime și măsură, care la o primă vedere par mai elementare decît noțiunile de continuitate, oferă avantaje foarte mari pentru pregătirea ulte- rioară dacă, bineînțeles, sînt asi- milate corect de elevi. Menționez însă că în condițiile experimentale de predare după acest sistem s-a constatat că reușita jiu a. fost de- plină decît la elevii dotați în mod special. Fenomenul nu este totuși descurajator și nici potrivnic in- troducerii noului sistem de predare dacă se poate conta pe interesul serios aplicat al unui pedagog con- vins de calitățile noii metode. S-ar putea spune deci că noua metodă de predare a matematicii — înce- pînd în primele clase cu noțiuni de calcul algebric și noțiuni de geometrie concretă și continuînd, ceva mai tîrziu, cu teoria mulțimi- lor — pretinde din capul locului o revizuire foarte serioasă și atentă a muncii pedagogului. Personal consider că elevii din clasele I—II nu sînt înapți pentru asimilarea cunoștințelor de calcul literal; trebuie însă găsită forma pentru a-i face să-și însușească aceste cu- noștințe. — Ce probleme din matematica clasică trebuie să rămînă, după părerea dvs., ca fundament de pre- dare ? — în primul rînd noțiunile funda- mentale privind calculele numerice și algebrice — absolut indispensa- bile — cu care trebuie să se în- ceapă predarea chiar din primele clase. Geometria elementară, eu- clidiană, este de un foarte mare folos educării matematice a inte- lectului, iar elemente din cadrul a- cesteia se pot introduce începînd din clasele a IlI-a și a IV-a. în clasele mai mari sînt absolut ne- cesare noțiunile de algebră cu oa- recare pretenție, ca rădăcinile tri- nomului, variația funcțiilor liniare etc. în ultimele clase (XI—XII) se pot ataca cu folos noțiunile de de- rivată, de integrală și, pe o treaptă superioară, noțiunile de geometrie analitică. — In prezent, pe întreaga arie a învățămîntului are loc o confrun- tare între noțiunile clasice, tradi- ționale și cele moderne. Există pe tărîmul matematicii o contradicție între acestea ? Și, dacă există, cum vedeți dvs. soluționarea ei ? — Din punct de vedere logic, în matematică și metoda clasică și cea modernă vizează același sistem, sis- temul deductiv. Deci, oricare ar fi metoda, ea trebuie subordonată ce- lor două condiții esențiale, specifi- ce matematicii ca știință, deducția (Continuare în pag. 2-a) Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • lnt« în fiecare an iau dru- mul școlii mii și mii de tineri învățători și pro- fesori, proaspeți absol- venți ai școlilor pedago- gice, ai institutelor peda- gogice, ai universităților. Numai în anul în curs, șco- lile noastre au primit circa 10 000 de noi cadre di- dactice. Rezultă, chiar și numai din această cifră, ponderea pe care o au ti- nerele cadre în ansamblul învățămîntului nostru. De aici și răspunderea pen- tru calitatea muncii lor, necesitatea de a sprijini tinerele cadre în primii lor ani de activitate — anii de primă experiență, de maturizare pedagogică, ani formativi, în care se decid trăsăturile lor ca- racteristice Ce s-a făcut, ce se face și, mai ales, ce trebuie să se facă pentru tinerele cadre ? Să vedem cum stau lucrurile, din acest punct de vedere, în raio- nul Mediaș. Școlilor din raionul Mediaș le-au fost repartizate in acest an circa 100 de învățători și profesori Dar unii din ei — în special absolvenți de fa- cultăți — nu s-au prezentat la post, iar alții și-au schimbat locul de muncă după ce a început anul șco- lar. Să fi uitat acești tineri că s-au pregătit pentru pro- fesia de educator? Să fi cintărit in balanță mai areu interese oarecare, comodita- tea. decît datoria lor de das- căli ? Și o altă întrebare, instituțiilor care le-au înles- nit dezertarea: cum de sînt ignorate legile statului în legătură cu angajarea absol- ventilor de facultăți ?. Este meritorie preocupa- rea organelor locale din Mediaș de a asigura condi- ții materiale bune noilor cadre didactice. în ge- neral s-au luat măsuri pentru ca tinerii învă- țători și profesori să aibă tot ce le trebuie, astfel îneît munca lor să nu fie stin- gherită. Doar pe alocuri această qrijă — manifesta- tă din plin la începutul anu- lui — a slăbit întrucîtva pe parcurs. Așa se face că in comuna Micăsasa, de exem- plu, cadrele didactice tinere au întîmpinat unele dificul- tăți în procurarea lemnelor, a unor alimente. Astfel de cazuri nu sint însă caracte- ristice pentru situația din raion. în general, tinerii pedagogi dispun de condiții materiale bune, puțind să-și dedice toate forțele muncii instructiv-educative. Pe pri- mul plan în atenția secțiilor de învățămînt, a organelor sindicale, a directorilor de școli trebuie să stea acum grija pentru îndrumarea in muncă a noilor învățători și profesori. Sint cunoscute dificultă- țile primelor luni de școală, în fata proaspătului peda- gog se ridică numeroase probleme. Pregătirea primi- tă in anii de studiu consti- tuie doar premisa calității de adevărat dascăl. Res- tul — și acest rest este aproape tot atît de impor- tant cit și pregătirea din anii de studiu — se ciștigă pe parcurs. Se ciștigă prin experiența personală, prin contactul direct cu elevii, cu școala, dar și prin spriji- nul colectivului pedogogic si al celor chemați să-l în- drume. Am întilnit la Seica Mică un exemplu edificator de asistentă colegială. La șioa- la generală din această co- mună funcționează, ince- pînd din acest an școlar, doi noi profesori, proaspeți absolventi ai învătămînlu- lui superior, Alma Costen I-Iuber, profesoară de chimie și fizică, și Mircea Rusa, profesor de educație fizi- că. Colegii lor le-au a- cordat de la început tot sprijinul. în special profe- soara Aurelia Tănase. care si-a obținut recent gradul II, a dat tinerilor profesori numeroase sfaturi compe- tente. în felul acesta, a.b.c.-ul muncii la catedră a început sub auspicii încura- . jatoare. O astfel de asisten- ‘ tă au primit și alti tineri profesori din raionul Me- diaș. în unele școli, însă, îndru- marea tinerilor pedagogi In cadrul colectivului școlii nu este posibilă pentru că res- pectivele colective sînt ele însele lipsite de experiență. La școala din Șeica Mare, de exemplu, toți profesorii au absolvit facultatea doar de cîțiva ani. Chiar dacă într-un colectiv există și un profesor mai în vîrstă — să zicem de științe naturale — este greu de presupus că acesta ar putea da îndru- mări tinerilor profesori de matematică, de literatură etc. în aceste cazuri, sprijinul se rezumă la îndrumări legate de formularistica activității didactice. Se pare, într-adevăr, că pentru unii directori de școli și pentru unii inspectori, primul criteriu de apreciere a muncii unui profesor — și, in multe cazuri, și ultimul — este modul în care aces- ta își ține la zi planurile. „Greutatea noastră cea mai mare — ne spunea profesoa- ra de limba română Maria Vescan — este însă lecția însăși. Desigur, la începutul carierei pedagogice, planuri- le sint foarte necesare. Dar ele nu reprezintă totul To- tul este esența muncii la clasă, calitatea ei. Drumul spre această esență ar tre- bui mai mult încurajat de autoritatea școlară". în pri- (Continuare in pag. 4-a) Avem nu numai capa- citatea, ci și obligația de a gîndi. Să ne oprim la cîteva întîmplări ale e- xistenței cotidiene și vom observa cum, de fiecare dată, trădarea gindirii ne sancționează. Dimineața, în autobuz, în orele de mare aglo- merație, înghesuială. Ci- neva din spate a împins pe cineva din față. Cine- va, nr. 1, dispus să gîn- dească, și-a cerut scuze dar cineva, nr. 2, care la această oră și-a pus gin- direa in cui, ripostează nervos, amintind ceva despre anii copilăriei, în număr de șapte, petre- cuți undeva în sinul fa- miliei. Nr. 1 are și el mindria lui și riposta îi anulează dispoziția de a raționa. Ar putea să în- țeleagă starea de irita- bilitate a celuilalt, să tacă pur și simplu și să-l lase în plata domnului, dar o replică promptă și ascuțită e mult mai la îndemînă. Așa că su- gerează perfid ideea achi- ziționării unei limuzine care ar putea să scutea- scă persoanele sensibile de necazurile transpor- tului în comun. Cei din jur privesc ironic, deza- probator, rîd sau tac din gură pînă ce beligeran- ta epuizează toată gama de insulte și unul din- tre ei cedează plictisit. Am spus că lucrul se întîmplă în autobuz. EI se poate întîmplă foarte bine pe stradă, într-un magazin, la un cinema- tograf, oriunde, cu ace- leași manifestări și cu aceleași consecințe. Pen- tru că, din păcate, acci- dentul are consecințe: oameni bine dispuși, plecați după treburi o- bișnuite, își strică dis- poziția pentru o întrea- gă zi sau cel puțin pen- tru cîteva ore dintr-uri lucru de nimic. De ce ? Pentru că, un minut, au refuzat să gîndească. Dacă ar fi apelat la po- vețele acelei regine a faptelor noastre care e gîndirea și-ar fi dat sea- ma că toate neplăcerile puteau fi evitate prin- tr-o conduită înțeleaptă. Sau, în alt caz, obliga- ția de a rezolva o treabă însemnată este amînată de dragul unei tentații de moment. E binecu- noscut tipul care pro- mite și nu se ține de cuvînt, care îți fixează o întîlnire și te lasă să aștepți cine știe cit în ploaie, la o răscruce de drumuri. De cele mai multe ori individul din această speță nu e de rea-credință. El e ade- sea omul care nu-și dă osteneala să gîndească. Impedicat pe drum de un prieten cu care îi place să pălăvrăgească, se lasă antrenat, izgo- nind sfaturile rațiunii chiar ți atunci cînd e vorba de propriile sale interese. S-ar părea că astfel de lucruri care se întîmplă undeva în afara școlii și departe de ea n-ar prea avea nici o legătură cu școala. Totuși, vorbind despre ele, am vrut să vorbim despre școală, care are ca principală îndatorire să-i învețe pe oameni să gîndească. Gîndirea trebuie să fie cultivată aici și ca un criteriu precis și clar de apreciere a faptelor de viață, de conduită so- cială. I. DAMIAN Aniversarea Unirii în școli LA BUCUREȘTI deputății țărani din Divanul Ad- hoc al Moldovei, tablourile alego- rice reprezentînd Unirea etc. Școlile din Capitală au îmbrăcat, la 24 ianuarie o haină sărbăto- rească. La Liceul nr. 25 a avut loc un simpozion în care s-au prezentat aspecte sociale, economice și cul- turale legate de momentul Unirii, în orele de dirigenție au fost evo- cate o seamă de personalități care și-au legat viața de cauza Unirii, accentuîndu-se caracterul patriotic al activității lor. O bogată activi- tate a desfășurat în cinstea sărbă- torii Unirii și cercul literar al școlii, în cadrul căruia au fost organiza- te lecturi din operele scriitorilor noștri și din creațiile elevilor în- chinate acestui eveniment. Cercul , literar a scos și o revistă intitu- lată „Unirea", care cuprinde un mare număr de versuri închinate Unirii. Acțiuni asemănătoare au avut loc și în celelalte școli ale Capita- lei. La Școala generală nr. 87 s-a or- ganizat, cu sprijinul Arhivelor Sta- tului, o interesantă expoziție do- cumentară cuprinzînd fotocopii ale unui mare număr de documente care reflectă lupta maselor popu- lare pentru înfăptuirea Unirii și activitatea desfășurată de marii patrioți ai vremii. Printre expo- nate atrag atenția declarația depu- taților clăcași din Țara Româneas- că în ședința Divanului Ad-hoc din 7 decembrie 1857 prin repre- zentantul lor Constantin Tănase, actul alegerii domnitorului Ale- xandru loan Cuza ca domn al Moldovei, actul alegerii lui Ale- xandru loan Cuza, domnul Moldo- vei, și ca domn al Țării Româ- nești. Trezesc mult interes și une- le gravuri și stampe înfățișind pe LA MIERCUREA CIUC Cu multă însuflețire a fost săr- bătorită aniversarea Unirii și în școlile din orașul Miercurea Ciuc. Casa de copii și Școala tehnică agricolă din acest oraș au organi- zat, cu acest prilej, o interesantă expoziție, care cuprinde documen- te, fotografii, cărți, reproduceri de artă, extrase din presa vremii le- gate de Unirea Principatelor Ro- mâne. Ea a fost vizitată de un mare număr de elevi, precum și de oamenii muncii din cartier. De asemenea, elevii din aceste școli au participat Ia o festivitate la care li s-a vorbit despre marea însemnătate a evenimentului de la 24 ianuarie 1859 în viața poporului nostru. A urmat un bogat program artistic închinat Unirii. Manifestări asemănătoare au avut loc în toate școlile orașului Miercu- rea Ciuc. LA FOCȘANI în școlile fostului oraș de gra- niță dintre Țara Românească și Moldova, sărbătoarea de la 24 ia- nuarie a fost pentru elevi un mi- nunat prilej de a cunoaște în adîn- cime istoria plină de învățăminte a anilor din preajma Unirii. însoțiți de profesori, grupuri de elevi au vizitat Arhivele Statului, precum și muzeul de istorie din localitate, unde au văzut o serie de documente grăitoare: telegra- ma de felicitare a focșănenilor a- dresată lui Alexandru loan Cuza, fotocopii de la casele din Cîmpeni și Gura Văii în care s-a născut și a trăit Moș Ion Roată, o hartă a orașului din acea vreme, docu- mente privind alegerea ca deputat a lui Mihail Kogălniceanu din par- tea orașului Focșani, tablouri, cărți și ziare ale vremii. De asemenea, elevii au vizitat locurile care amintesc de eveni- mentul petrecut acum 107 ani: pia- tra de hotar în jurul căreia, la 24 ianuarie 1859, s-a jucat pentru pri- ma oară „Hora Unirii", fostul pi- chet de graniță dintre cele două Principate etc. în fiecare școală s-au organizat frumoase manifestări artistice. La Liceul „Unirea", bunăoară, liceu de la a cărui înființare se împli- nesc 100 de ani, elevii au prezen- tat un interesant simpozion care a cuprins dramatizarea schiței lui Ion Creangă „Moș Ion Roată și U- nirea", cîntece despre Unire, ver- suri scrise de elevi. Un frumos program artistic au susținut elevii școlii, în ziua de 24 ianuarie, la adunarea publică din oraș. Progra- mul s-a încheiat cu „Hora Unirii" în care și-au dat mîna, alături de profesori și elevi, numeroși locui- tori ai orașului. LA TIMIȘOARA Sărbătoarea Unirii a prilejuit bogate manifestări și în școlile din orașul Timișoara. Formațiile artis- tice ale Liceului nr. 1, de exemplu, au pregătit în cinstea acestui eve- niment un program artistic pe Z care l-au prezentat în școală și la,L'J unele instituții din oraș. Tot aici s-a organizat o vitrină cu docu- mente și extrase din presă legate de Unire, precum și un stand unde au fost expuse opere care oglin- desc evenimentul Unirii. Din experiența oamenilor școlii OPINII COMPUNERILE IN CLASELE MARI Dezvoltarea exprimării elevilor constituie unul din obiectivele prin- .cipale ale predării limbii române și literaturii române. In școala gene- rală, activitatea orientată în această direcție se desfășoară într-un sistem bine stabilit, prin lecții destinate compunerilor, ca și prin unele exer- ciții și teme pe marginea studierii textului literar și a gramaticii. Mult mai sporadic și mai neorganizat se desfășoară însă această muncă în clasele IX—XI. Nu este întîmplă- tor, de aceea, că la examenele de maturitate notele obținute de can- didați în lucrările scrise sînt mai slabe decît notele de la oral, că des- tul de mulți candidați fac încă în lucrările scrise greșeli de exprimare și dovedesc că nu și-au însușit o tehnică a compoziției, că nu și-au format deprinderi temeinice de ana- liză și de sinteză literară. Preocupați doar de transmiterea cunoștințelor privind istoria literaturii, unii profe- sori nu mai acordă atenția necesară consolidării în continuare a deprin- derilor de exprimare în scris ale elevilor. Asemenea profesori se li- mitează la 3—4 compuneri pe an, în general compuneri foarte lungi, de sinteză literară, referitoare la mai mulți scriitori. Consider că aceste compuneri nu sînt suficiente, că este necesar să dăm elevilor prilejul de a scrie mai deS>Jntocmai ca la matematică, unde exercițiul continuu este o con- diție de bază pentru dezvoltarea deprinderilor, și la limba română exercițiul continuu este indispensa- bil. Desigur, nu vom da compuneri la fiecare lecție de limba română, așa cum se dau exerciții la fiecare lecție de matematică. Se impune însă să dăm mai multe compuneri decît în prezent — lucrări mai scurte, mai eficiente, legate de specificul artis- tic ai operei literare studiate și care pot fi controlate mai ușor de către profesori. Astfel de lucrări sînt mult mai indicate decît lucrările de sin- teză. Firește, și acestea din urmă își CUNOȘTINȚELE Șl CONVINGERILE MORALE Recent, la un liceu din Craiova, băieții dintr-o clasă a Xl-a, repre- zentînd circa jumătate din colecti- vul respectiv, au comis o abatere de la regulamentul școlar. Restul clasei a încercat să ascundă fapta. Fiind vorba de una din clasele cele mai bune sub toate aspectele — in- clusiv conduita — lucrul acesta a constituit o mare surpriză. După cî- teva săptămîni, într-o împrejurare deosebit de favorabilă, care a creat o ambianță mai apropiată, am avut prilejul să analizez cu colectivul respectiv situația creată. Din totalul de 28 de membri ai colectivului, patrusprezece au apre- ciat fapta ca fiind fără importanță, Iar zece au calificat-o ca o abatere gravă. Dar atît cei care au consi- derat-o ca fără importanță, cît și cei care au considerat-o ca gravă, au motivat atitudinea clasei prin aceea că „și altădată s-au mai pe- trecut asemenea fapte, dar au fost trecute cu vederea". Atît băieții cît și fetele au adăugat : „Am fi fost lipsiți de caracter dacă nu ne-am fi solidarizat cu colegii noștri care au avut inițiativa". De aici se impun mai multe con- cluzii. Cei patrusprezece elevi care au calificat fapta ca fiind „fără im- portanță" au dovedit că nu au în- țeles conținutul cerinței morale ce trebuia respectată și de aceea nu le-a fost greu s-o calce. Ei nu au înțeles, în același timp, nici semni- ficația faptei în contextul cerințe- lor’ școlare. Cei care și-au dat sea- ma că este vorba de o abatere gra- vă au înțeles conținutul cerinței, dar nu au fost convinși că trebuie s-o respecte, din moment ce „altă- dată fapte asemănătoare au fost trecute cu vederea". Pentru ei nu era, deci, clară necesitatea respec- tării cerinței morale. Din moment ce încălcarea unei norme morale este apreciată diferit de către co- lectivul pedagogic, necesitatea res- La cercul de aeromodele de la Casa pionierilor din Craiova au rostul lor — de exemplu la ter- minarea studierii mai multor opere ale unui scriitor sau după studierea mai multor scriitori, în legătură cu o temă ce le este comună. Dar ele nu pot fi reușite decît dacă în prealabil elevii au efectuat și compuneri cu caracter de analiză mai restrînsă, mai concretă, a operei literare, pri- vită din diferite unghiuri de vedere — acela al mediului descris, al per- sonajelor, al stilului sau al unei pro- blema specifice operei. Dacă ne mai gîndim și la faptul că lucrările de sinteză sînt adeseori rezultatul unor compilații din dife- rite lucrări de istorie sau critică li- terară, ne dăm seama și mai bine de ce e necesar să le alternăm și cu lucrări de analiză literară mai res- trînsă, care se pot da în diferitele etape de studiu — de la lecția de biografie și prezentare generală a activității scriitorului, dacă se stu- diază un mare scriitor clasic, pînă la concluziile finale în legătură cu arta scriitorului și locul său în lite- ratura română. Foarte important este să dăm ele- vilor subiecte bine gîndite, variate, formulate astfel îneît să permită pă- trunderea nuanțată, complexă a o- perei literare. Dacă vom da mereu aceleași subiecte la fiecare scriitor, elevii vor rămîne cu impresia că scriitorii noștri au abordat doar 2-3 teme și, treptat, vor pierde interesul pentru astfel de compuneri. Cît de interesantă ar putea fi o compunere cu tema „Viața lui Eminescu în perioada studiilor liceale și universitare" ! Ea le-ar putea da elevilor nenumărate exem- ple de muncă, de prețuire a priete- niei, de dragoste pentru țară și pen- tru limba poporului, i-ar îndemna să citească o bibliografie deosebit de folositoare : „Amintirile" lui Sla- vici, primele capitole din monogra- fia lui G. Călinescu sau a lui Z. Dumitrescu-Bușulenga, referitoare la anii de ucenicie ai lui Eminescu. O astfel de lucrare ar fi mai potri- vită pentru secția umanistă, dar ea s-ar putea recomanda, cu mai puți- pectării ei este, inevitabil, pusă la îndoială. Lipsa înțelegerii conținutului u- nei noțiuni morale — cu toate con- secințele negative asupra conduitei — a apărut și mai clar în aprecie- rea solidarității, caz în care mulți elevi au înțeles prin solidaritate a- socierea la o faptă reprobabilă. Cazul acesta a întărit concluziile la care am ajuns cu prilejul unor cercetări făcute în decurs de cîțiva ani în rîndurile a 300 de elevi din clasele VIII-XI. Mi-am dat seama, în urma acestor cercetări, că elevii nu cunosc întotdeauna cu precizie con- ținutul unor noțiuni morale cum sînt atitudinea comunistă față de muncă, conduita civilizată, semnifi- cația socială a învățăturii, priete- nia etc. Ei au fost solicitați să a- rate in scris ce înțeleg prin noțiu- nile respective și să exemplifice conținutul acestora cu fapte cunos- cute din experiența personală, din viața clasei, a școlii, din familie, din literatură chiar etc. Răspunsurile au arătat că, dacă în ansamblu ba- gajul lor de cunoștințe morale era la nivelul vîrstei, unii elevi dădeau unor noțiuni un conținut complet greșit sau trunchiat („Prin priete- nie eu înțeleg un schimb de păreri, de impresii" ; „învățătura elevului este o muncă socială pentru că... dezvoltă memoria și ne ajută să în- țelegem lucrurile în societatea so- cialistă" etc.). O serie de elevi au sesizat numai unele note din conținutul noțiunilor respective, în primul rînd pe acelea pe care le percepeau di- rect („Prin purtare civilizată eu în- țeleg purtarea mea de elevă" ; „A te purta civilizat înseamnă a fi cu- viincios cu profesorii și a ști cum să te porți atît la teatru, cît și la cinematograf" ș.a.m.d.). Chiar atunci cînd au sesizat mai multe note e- sențiale ale conținutului unor no- țiuni, unii elevi nu au fost în mă- sură să stabilească o ierarhie a lor. ne indicații bibliografice, și elevilor de la secția reală. Ar fi deosebit de utilă și compunerea „Romantismul în opera lui M. Eminescu", deoarece le-ar da elevilor posibilitatea să-și consolideze cunoștințele în legătură cu specificul curentelor literare și i-ar ajuta să înțeleagă și mai bine locul lui Eminescu în literatura ro- mână și în literatura universală. Astfel de compuneri ar antrena ele- vii în citirea și cunoașterea mai te- meinică și a altor poezii decît cele prevăzute de programa școlară pen- tru analiză literară, lucru deosebit de necesar, întrucît e sigur că ei nu-si pot face o imagine asupra per- sonalității artistice, a specificului artei unui poet dacă se limitează la lectura a două-trei poezii din ope- ra sa Subiectele compunerilor trebuie astfel formulate incit ele să vizeze diferite aspecte specifice scriitoru- lui studiat, să țină seama de moda- litatea sa artistică, pentru înțelege- rea personalității artistice, a stilului său. Bunăoară, putem da compuneri cu temele „Tehnica narațiunii isto- rice în opera lui N. Bălcescu", „Arta descrierii la Al. Odobescu", „Arta dialogului la I. L. Caragiale", „Por- tretul și tabloul in proza lui C. Ho- gaș" etc. Subiectele compunerilor se cer astfel formulate îneît să îndemne elevii nu la descrierea simplistă a operei literare, ci la meditarea asu- pra acestei opere, la interpretarea personală a conținutului ei, la înțe- legerea semnificațiilor adinei ale operei, a mesajului pe care îl trans- mite. Dacă nu-i vom obișnui treptat, pe elevi cu descifrarea unor sensuri mai adînci, vom ajunge la situația nedorită ca ei să nu poată înțelege operele literare mai noi și, îndeo- sebi, literatura timpului nostru, care utilizează adeseori simboluri și alte procedee ce exprimă mai învăluit semnificația. Compunerile elevilor formează prea puțin, în momentul de față, obiectul unor discuții în clasă. Or, asemenea discuții, organizate în ore- De asemenea, o serie de elevi n-au putut să exemplifice corespunzător înțelesul noțiunilor. S-a desprins clar concluzia că u- nele noțiuni morale se însușesc de către elevi în mod empiric, prin ex- periență personală și prin comuni- carea lor cu adulții, nu după tipul noțiunilor științifice. In aceeași perioadă am avut con- vorbiri individuale cu peste 100 de elevi de vîrste diferite, imediat după săvîrșirea de către ei a unor abateri. In proporție de 48—51°/o, a- ceștia au considerat că fapta res- pectivă nu înseamnă o abatere de Ia cerințele unei conduite morale, ceea ce a confirmat constatările an- terioare : insuficienta însușire a conținutului unor noțiuni morale. De asemenea, au fost elevi care au considerat că abaterea lor nu con- stituie un lucru grav, fiindcă au văzut, în alte împrejurări, că „se poate și așa". Toate aceste constatări ne arată că una din cauzele care influențea- ză negativ conduita elevilor este și lipsa cunoștințelor și convingerilor morale. Fără a absolutiza această cauză, nu putem însă nici s-o subapreciem. Psihologia pedagogică ne arată, într-adevăr, că normele morale pot deveni un factor regla- tor al comportării numai în măsura în care elevul le înțelege în mod corespunzător, în măsura în care el și-a însușit un sistem de noțiuni morale. In același timp, un factor hotă- rîtor al conduitei este convingerea. Odată formate, convingerile devin forțe stimulatoare ale conduitei. Este un fapt bine stabilit că atunci cînd toate celelalte condiții sînt a- celeași, ridicarea nivelului și a gradului de conștiență a noțiunilor și reprezentărilor morale exercită o influență pozitivă asupra nivelului, constanței și principialității condui- tei. De aici rezultă unele concluzii pentru munca educativă cu elevii. Se impune în primul rînd să fie intensificată preocuparea de a îm- bogăți cunoștințele morale ale ele- vilor. Fără îndoială că în această privință se resimte lipsa unui curs de etică socialistă, ca și a unei pro- grame a muncii educative. Pînă le vom avea, însă, trebuie să recu- noaștem că lăsăm nefolosite multe posibilități de a le forma elevilor, in mod științific, cunoștințe morale la lecții, prin tematica orelor de dirigenție, în cadrul activităților în afară de clasă și de școală. Preocu- pările unor școli pentru desfășura- rea unei munci organizate și de perspectivă în acest sens lasă încă de dorit. Unitatea de cerințe în cadrul co- lectivului pedagogic al fiecărei cla- se și al fiecărei școli, unitatea de cerințe a factorilor răspunzători de munca educativă (școală, familie, organizație de tineret), cunoașterea și interpretarea în mod adecvat și în forme variate a realității noastre socialiste, exemplul personal al edu- catorilor sînt factori hotărîtori ai formării convingerilor morale. Nu- mai așa putem demonstra elevilor justețea cerințelor ce le punem în fața lor, semnificația socială a a- cestora, necesitatea de a le res- pecta. I. DUMITRESCU Craiova le de compunere recomandate de programa școlară, sînt foarte utile pentru îndrumarea practică a elevi- lor. Citind două-trei lucrări într-o oră, îi putem solicita și pe ceilalți elevi să-și spună părerea asupra ce- lor citite, să-și exemplifice afirma- țiile prin pasaje din lucrările lor. Nouă ne va reveni rolul să tragem concluziile discuției, să dăm îndru- mările necesare. Vom arăta astfel că o compunere reușită presupune în primul rînd o cunoaștere temei- nică a problemelor date, că diferi- tele ei părți trebuie să alcătuiască un tot închegat, fără nimic de pri- sos. Elevii greșesc îndeobște la in- troduceri, pe care le fac prea lungi, uneori tratînd despre aspecte cu to- tul inutile. Este bine să precizăm că introducerea trebuie doar să preci- zeze natura subiectului și, cîteodată. să transmită succint liniile de bază ale dezvoltării lui. Adesea sînt for- mulate greșit și concluziile compu- nerilor, elevii închipuindu-și că li se cer cîteva cuvinte suplimentare, ca o simplă formalitate. Le vom a- răta că aici este vorba de a formula, in cîteva fraze clare, soluția pe care o propun la problema tratată. De a- semenea, ii vom face să înțeleagă că trecerea de la o idee la alta în decursul compoziției se realizează în funcție de ideea generală, de subiec- tul dezbătut. Foarte important este să-i învățăm pe elevi să-și argumen- teze ideile prin referiri concrete la operă, prin exemple, să-i obișnuim cu tehnica citatului, dar atrăgîn- du-le atenția să nu facă abuz de ci- tate, mai cu seamă de citate din critica literară. Astfel de discuții vor demonstra elevilor că o compoziție bună trebuie să aibă un anumit echilibru arhitec- tural. să denote o gîndire logică, echilibrată. Nu trebuie să neglijăm niciodată această muncă „de ate- lier", care creează bunele deprinderi de exprimare logică și le consolidea- ză prin exercițiu îndelungat. ZORINA REGMAN inspector (Urmare din pag. I) Clasic și modern în predare logică și practica preciziunii. în aceste condiții, chiar dacă între cele două metode s-ar ivi, aparent, contradicții, ele pot fi soluționate dacă se respectă aceste două cali- tăți esențiale ale studiului mate- maticii. De aceea, în condițiile spe- cifice matematicii, indiferent de metodă, rezultatele vor coincide. Acest fapt nu se poate extinde de- sigur în domeniul celorlalte științe — în special în cel al științelor cu caracter practic — în care prin metode diferite se pot obține rezul- tate diferite. în situațiile respective se pune fără îndoială problema soluționării în mod practic a con- tradicțiilor care se nasc. Repet, nu este însă cazul matematicii, o ști- ință teoretică cu un caracter spe- cific, în care mecanismul logic de rezolvare al problemelor exclude contradicții fundamentale. — Ce părere aveți despre disci- plinele matematice care se predau in școala generală și în li- ceu ? Considerați anumite discipline ca fiind mai puțin utile ? Credeți că ele ar putea fi înlocuite sau completate de noi discipline ? — Pentru a-mi exprima părerea asupra disciplinelor matematice care se predau în școala generală și în liceu mi-ar fi necesar un stu- diu mai amplu al programei de în- vățămînt. Nu am intenția să epui- LICEELE PEDAGOGICE Toate disciplinele sînt importante S-au publicat numeroase pă- reri, opinii, propuneri privind profilul, durata și conținutul în- vățămîntului în liceele pedago- gice Dorind să mă alătur acestei largi dezbateri aș propune cîte- va măsuri menite, după părerea mea, să asigure o cît mai bună pregătire a învățătorilor. Cred, în primul rînd, că recru- tarea elevilor din liceele pedago- gice va trebui să se facă pe baza unui concurs, astfel îneît viitorii învățători să fie selecționați cu toată grija. Atunci cînd se pre- zintă la concurs aceștia ar trebui să aibă și recomandarea direc- torului școlii generale în care au învățat. Durata de studii de 5 ani este, după părerea mea, suficientă. Un an in plus față de liceul teoretic va asigura temeinicia pregătirii de specialitate, pe lîngă pregă- tirea de cultură generală. In a- cest fel, cei ce vor dori, vor a- vea posibilitatea să-și continue studiile în învățămîntul superior. Conținutul planurilor și pro- gramelor va trebui să reprezin- te, pentru factorii de răspunde- re, o problemă esențială. Va fi poate necesar să se tempereze e- lanul unor specialiști, înclinați să susțină cu mii de argumente importanța deosebită a obiectu- lui pe care-1 predau și să pledeze pentru a dobîndi un număr mai mare de ore afectate acelui o- biect. Care este disciplina de o mai mică importanță pentru în- vățător ? Toate au deosebită im- portanță. Programa va trebui astfel eșalonată pe ani de studii și în timp, în general, îneît să dea elevilor liceului pedagogic posibilitatea să se pregătească temeinic. In orice caz, ei vor tre- bui să țină lecții de probă abia după ce vor fi studiat metodicile predării disciplinelor la clasele I—IV, adică în trimestrul al III-lea al anului IV și în anul V- Va trebui, de asemenea, să se intensifice pregătirea viitorilor învățători în ceea ce privește problemele legate de munca cu pionierii, ca și în ceea ce priveș- te activitatea culturală. Propun să se introducă în activitatea li- ceelor pedagogice practica con- ferințelor pe care elevii din ulti- mii ani să le susțină cu ocazia serbărilor școlare sau a altor nu- meroase acțiuni culturale din o- rașul sau satul respectiv. O atenție deosebită va trebui să se dea pregătirii viitorilor în- vățători și din punct de vedere al administrării, organizării și conducerii școlii. Ei vor trebui să cunoască temeinic numeroa- sele lucrări de secretariat și contabilitate pe care le vor în- tîlni în activitatea lor. Consider că ar fi potrivit ca la examenul de absolvire să se ceară o lucrare personală pe care candidatul să o susțină în zez acum acest subiect. în princi- piu, mă declar de acord cu siste- mul de predare a noțiunilor de bază din aritmetică, algebră și geome- trie. O dată formată această bază matematică, se poate evolua cu suc- ces spre anumite subtilități ale al- gebrei, introdueîndu-se noțiunea de mărime infinitesimală sau și mai bine — în măsura posibilului — noțiunile moderne de măsură și mulțime, care sînt mai naturale de- cît noțiunea de mărime infinitesi- mală, din vechea matematică. Aici însă vreau să subliniez faptul că, deși metoda mo- dernă e mai logică și mai aproape de adevăr, ea este dificilă și greu de predat, mai ales în ceea ce pri- vește legarea noțiunilor elementare de mulțime și măsuri de studiul ecuațiilor, de exemplu. Deși toate problemele fizicii matematice se reduc la ecuații, aceste legături se realizează destul de greu. Pentru a folosi cu bune rezultate această formă de predare este necesar — o susțin din nou — ca profesorii să aibă o pregătire științifică și pe- dagogică foarte înaltă. în clasele mari se pot preda no- țiuni de teoria numerelor, noțiuni de geometrie analitică, de calcul diferențial și integral, ca și ele- mente de geometrie descriptivă — un capitol al matematicii cam vi- tregit în ultimul timp, pe care-1 consider totuși necesar pentru a forma în gîndirea matematică a elevului un sistem de reprezentare a spațiului. / Militez în mod deosebit pentru acordarea unui loc mai larg no- țiunilor de mecanică. Sînt convins că în sfera cunoștințelor matema- tice predate în primele etape de pregătire școlară trebuie să figu- reze și mecanica, o știință care îm- bracă perfect haina matematică, putînd fi conexată deci chiar cu primele noțiuni de matematică Astfel problemele elementare de mișcare a punctului pe diverse traiectorii, considerații de echili- bru în special asupra greutății, pol constitui un material util pentru dezvoltarea spiritului științific al elevilor. Dispunînd, în felul acesta, de o mai largă pregătire matema- tică de bază, ei vor putea pătrunde mai adine, începînd, să spunem, din clasa a VII-a, în mecanismul trans- formării lumii înconjurătoare. Me- canica este disciplina cea mai la îndemînă care-1 pune pe elev în stare să aplice cunoștințele teore- tice matematice în practică. Ea tre- buie să fie un prim pas în studiul științelor naturii, deoarece expri- mă, prin matematică, o serie de a- devăruri din natură avînd o strîn- să legătură cu logica matematică. Pledez, de asemenea, și pentru studierea astronomiei, disciplină tot așa de strîns legată de mate- matică, deosebit de interesantă și care îi pasionează pe tineri, des- chizînd totodată orizonturi largi viziunilor matematice. — Nu de mult, o publicație de specialitate din străinătate scotea în evidență concluzia unor specia- fața comisiei. Subiectul acestei lucrări să fie dat la începutul a- nului V, iar îndrumarea și con- trolul executării lucrării să se asigure prin profesorul de spe- cialitate. Viitorii absolvenți vor primi astfel și unele îndrumări pentru munca de cercetare știin- țifică. In ceea ce privește cadrele de predare, propun să se păstreze cu grijă actualele nuclee ale școlilor pedagogice și să se valo- rifice experiența pozitivă aduna- tă de acestea în cursul multor ani. Baza materială a liceului pe- dagogic trebuie să fie exempla- ră : internat civilizat, care să a- sigure cazarea tuturor școlarilor, cantină model, care să le pregă- tească o masă variată și substan- țială, lot suficient pentru felu- rite activități agricole, labora- toare, săli de lucru, material di- dactic corespunzător noilor con- diții ale învățămîntului nostru. Viitorul învățător va trebui să aibă o pildă in modelul de or- ganizare și dotare a școlii pe care a absolvit-o și să țintească să realizeze și ei asemenea lucruri la școala unde va lucra. Școala de aplicație să aibă di- rectorul său (acesta ar putea fi, de exemplu, unul din profesorii de pedagogie), subordonat direc- torului liceului pedagogic. Aici să se experimenteze și să se a- plice cu curaj tot ce este nou în organizarea și conținutul învăță- mîntului. ȘTEFAN N. RU.IAN Buzău Viitorii învățători să aibă si cunoștințe > i > de defectoloqie Pornind de la necesitatea de a li se asigura viitorilor învățători o pregătire temeinică și multila- terală și ținînd seama de unele situații concrete pe care le vor întîlni aceștia, ne-am gîndit să ridicăm aici o problemă a cărei soluționare socotim că trebuie să-și găsească loc în programele viitoarelor licee pedagogice. După cum se știe, în rîndurile copiilor de vîrstă mică se obser- vă, în unele cazuri, deficien- țe de vedere, de auz, motri- ce, tulburări de vorbire, de comportament etc. Cele mai vizibile dintre acestea sînt se- sizate chiar de către părinți, care se adresează medicului pen- tru sfaturi și tratament. Dar multe din ele rămîn nesesizate de către părinți, ele urmînd să fie depistate în instituțiile preșco- lare sau în școală, de către edu- catoare sau învățători. Chiar și în această situație, dintr-o insu- ficientă cunoaștere a deficiențe- lor mai frecvente și a cauzelor lor, unele sint descoperite cu în- tîrziere sau rămîn nedescoperite, creînd anumitor copii greutăți în însușirea cunoștințelor. Pe de altă parte, se intîlnesc și cazuri de copii care, datorită unor cau- ze nelegate de dezvoltarea lor psihică, rămîn în urmă la învă- țătură și ajung la repetenție, fiind categorisiți apoi de către unele cadre didactice „deficienți min- tali". De aceea considerăm nece- sar să se introducă în programele viitoarelor licee pedagogice și o serie de cunoștințe teoretice și practice de defectologie. Cunoașterea de către viitorii învățători a deficiențelor ce pot fi întîlnite la copii și a cauzelor lor ii va ajuta pe aceștia să le descopere de îndată, să stabileas- că ce cazuri sînt mai grave și tre- buie îndrumate către centrele de neuro-psihiatrie infantilă sau că- tre centrele interregionale de trie- re și repartizare în unități spe- ciale, după cum, de asemenea, le va da posibilitatea să remedieze ei înșiși deficiențele ușoare chiar în procesul de învățămînt, încă de la intrarea copiilor în școală. Dintre deficiențele ușoare cele mai frecvente, care pot fi reme- diate de orice învățător cu un minim de pregătire teoretică și practică în această privință, sînt unele deficiențe de exprimare. Este cunoscut faptul că, deși la- tura fonetică a limbajului este însușită de copil de la vîrsta cea mai mică, pronunțarea și mai ales utilizarea corectă a unor su- nete in toate pozițiile fonetice in cadrul unui cuvînt se definitivea- ză mult mai tîrziu. însușirea citit- scrisului constituie un factor im- portant care contribuie la forma- rea unei pronunții corecte, dato- rită faptului că in cadrul ei se efectuează analiza și sinteza amănunțită a sunetelor ce in- tră în componența cuvintelor. Pe această bază, cazurile u- șoare de pronunțare greșită a sunetelor pot fi corectate de către învățător, urmînd ca numai acelea care se dovedesc persisten- te, fiind determinate de tulbura- rea mai profundă a analizatoru- lui auditiv, să fie îndreptate spre centrele de logopedie. înarmarea viitorilor învățători cu unele cunoștințe de defectolo- gie este necesară și pentru pre- venirea lipsei de tact în procesul educativ, deoarece aceasta poate duce la tulburări psihice și poate determina, uneori, transformarea atitudinii normale a copilului în- tr-o reacție patologică de lungă durată. Cele mai multe dintre manifestările nevrotice la copii sînt generate de către greșelile de educație ; de aceea, prevenirea și combaterea acestor manifestări se realizează și prin înlăturarea greșelilor educative și prin crea- rea condițiilor necesare desfășu- rării adecvate a procesului de instruire și educare a acestor copii. Sîntem de părere, așadar, că există suficiente argumente care demonstrează necesitatea intro- ducerii cunoștințelor de defecto- logie în programele viitoarelor licee pedagogice. c. minca I. STANICA liști după care în matematică, pre- darea unor elemente tradiționale consumă absolut inutil un număr imens de ore. Care este părerea dv. în legătură cu această pro- blemă ? — Sînt întru totul de acord că timpul afectat predării anumitor elemente, cum este acea celebră discuție asupra trinomului de gra- dul II. consumă inutil un timp imens care ar putea fi utilizat cu mai mult folos pentru studiul unor noțiuni mai importante. Asemenea elemente de matematică, greoaie și inutile, se mai întilnesc in progra- mele școlare actuale. De pildă, u- nele teoreme de geometrie în spa- țiu (ca teorema trunchiului de pris- mă sau de piramidă) obosesc ex- cesiv mintea elevilor fără a aduce un aport serios la formarea cunoș- tințelor de matematică. Și în tri- gonometrie apar unele elemente greoaie care irosesc timpul profe- sorilor și al elevilor, cum ar fi, de pildă, trigonometrie sferică, pe care am putea-o limita la o defi- niție și un minim de noțiuni ilus- trate Desigur că o revizuire mai serioasă in acest sens a programe- lor școlare ar scoate la lumină și alte exemple de acest fel, care, după mine, nu au ce căuta într-o școală de cultură generală. Econo- mia de timp făcută pe seama su- primării unor cunoștințe greoaie și inutile ar putea fi folosită cu succes în scopul formării la elevi a gindirii matematice, larg deschisă spiritului modern al acestei științe. PAGINA 2 Îndrumări privind îmbunătățirea muncii educative ÎN ÎNVĂȚĂMÎNTUL DE CULTURĂ GENERALĂ îmbunătățirea continuă a muncii de instruire și educare a tine- retului școlar constituie una din sarcinile principale trasate școlii de cel de-al IX-lea Congres al Partidului Comunist Român. Pentru sporirea eficienței muncii educative desfășurată de corpul didactic, de diriginți și de directorii de școli, alături de alte măsuri, Ministerul învățămîntului pune la dispoziția cadrelor didactice pre- zentele îndrumări. Aceste îndrumări, care se referă la problemele principale ale mun- cii educative, trebuie să călăuzească în activitatea lor pe învăță- tori și profesori. Ministerul învățămîntului va valorifica în continu- are experiența cadrelor didactice, în vederea îmbunătățirii acestor îndrumări și elaborării unor programe ale muncii educative pe grupe de clase : V-VIII și IX-XI (XII). Cadrele didactice sînt solicitate de Direcția generală pedagogică a învățămîntului de cultură generală să participe la această acțiune cu sugestii și propuneri desprinse din ex- periența lor. Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, elaborând progra- mul înfloririi multilaterale a Româ- niei socialiste, a stabilit direcțiile principale ale dezvoltării viitoare a țării noastre, în vederea continuării pe o treaptă superioară a procesului de desăvârșire a construcției socia- liste in toate domeniile de activi- tate economică, științifică și cultu- rală. Sarcini deosebit de importante au fost trasate de Congres cu privire la dezvoltarea și perfecționarea con- tinuă a învățămîntului de toate gradele. Apreciată de Congres ca izvor principal de cultură și factor de ci- vilizație, școala noastră dobândește, pe măsura înaintării pe calea socia- lismului, o importanță deosebită. învățămîntul din patria noastră, bazat pe concepția marxist-leninistă despre natură și societate, strîns le- gat de cerințele construcției socia- liste, folosind tradițiile progresiste ale școlii românești și experiența pe- dagogică universală, are un rol de seamă în formarea tinerelor genera- ții și educarea omului nou, în ridi- carea nivelului cultural și de conști- ință al întregului popor în spiritul înaltelor idei ale umanismului so- cialist. La Congres s-a subliniat că nive- lul actual al societății noastre, dez- voltarea impetuoasă a științei și teh- nicii impun ridicarea pe o treaptă și mai înaltă a pregătirii de cultură generală, creșterea volumului de cu- noștințe științifice și tehnice ce tre- buie să fie însușite de elevi. In anii ce urmează, școala este chemată să înregistreze noi succese, oferind tinerilor largi posibilități de învățătură, în funcție de aptitudinile și dorințele lor, de cerințele econo- miei și culturii noastre socialiste in plin avînt. Congresul a arătat că înfăptuirea sarcinilor înscrise în directive ne- cesită pregătirea unui număr tot mai mare de cadre cu calificare su- perioară pentru toate domeniile de activitate. Instituțiile de învățămînt vor trebui să dea patriei, în viitor, sute de mii de muncitori calificați, tehnicieni, ingineri, economiști, pro- fesori, medici etc. Aceste cadre tre- buie să întrunească, pe lingă o înal- tă competență profesională, și pro- filul moral-spiritual cerut de spe- cificul societății noastre socialiste. Temelia instruirii și educării acestor cadre se clădește in școala de cul- tură generală. în realizarea acestor sarcini, așa cum s-a subliniat la Congres, școala este chemată să educe tineretul în spiritul dragostei față de muncă, al înaltei răspunderi față de îndatori- rile sociale, al devotamentului ne- mărginit față de patria socialistă și partidul comunist, al internaționalis- mului proletar, să militeze pentru promovarea în rîndurile tineretului a trăsăturilor moralei înaintate. Transpunerea în viață a acestor obiective impune o îmbunătățire a muncii educative în școală, crește- rea exigenței cadrelor didactice, a directorilor, a diriginților față de calitatea acesteia, asigurarea unei eficiențe sporite a întregului proces instruetiv-educativ . I. Sarcinile educati- ve ale colectivului didactic 1. — Ridicarea nivelului de pre- gătire a elevilor, dezvoltarea con- științei datoriei față de învățătură. Dezvoltarea industriei socialiste, la nivelul indicilor tehnicii mondiale și dezvoltarea producției agricole prin folosirea mijloacelor moderne, ca și cerința creșterii nivelului de cultură generală al întregului po- por, impun școlii eforturi sporite pentru ridicarea efectivă a nivelului științific al predării, in vederea dez- voltării gîndifli abstracte a elevilor, a formării concepției înaintate des- pre natură și societate, a cultivării setei de cunoștințe, a formării pri- ceperilor și deprinderilor de muncă intelectuală, a ridicării nivelului de pregătire științifică a elevilor. Acțiunea inițiată și condusă de partid, privind dezvoltarea cercetă- rii științifice și a potențialului de gindire creatoare a poporului nos- tru, largile perspective deschise în acest domeniu de legea cu privire la inființarea, organizarea și func- ționarea Consiliului Național al Cer- cetării Științifice, cer din partea șco- lii o preocupare mult mai intensă în sprijinirea dezvoltării elevilor- cu în- clinații și aptitudini pentru diferite domenii ale științei, în vederea ridi- cării nivelului de pregătire al în- tregii mase de elevi. Realizarea acestor obiective, la ni- velul cerinței^- etapei actuale ne- cesită ca intregul corp profesoral să manifeste o grijă sporită fată de realizarea conținutului științific și educativ al lecțiilor, valorificind, cu maximum de eficiență, largile posi- bilități educative pe care le oferă procesul de învățămînt în dezvolta- rea multilaterală a tineretului. In acest scop, cadrele didactice sînt chemate să-și perfecționeze neconte- nit pregătirea științifică și pedago- gică, să folosească în mai mare mă- sură mijloacele moderne de instrui- re și educare. In vederea dezvoltării în rîndul elevilor a conștiinței îndatoririlor ce le revin ca școlari, a atitudinii con- știente față de învățătură, ca prin- cipală îndatorire patriotică, este ne- cesară o verificare sistematică a cu- noștințelor elevilor, o notare obiec- tivă și ritmică, precum și stimularea întregii mase de elevi spre obținerea unor rezultate din ce în ce mai bune. Exemplul pozitiv al cadrelor di- dactice, care dovedesc o exigență mereu sporită față de calitatea pro- priei lor munci, constituie un pu- ternic imbold în procesul de pregă- tire al elevilor. Atitudinea unor cadre didactice care manifestă o exigență scăzută față de activitatea lor și față de pregătirea elevilor, care nesocotesc valoarea educativă a unui control sistematic și a unei aprecieri obiec- tive, frinează dezvoltarea conștiinței datoriei față de învățătură. Pregătirea temeinică a elevilor, formarea unor deprinderi trainice de studiu individual necesită din partea cadrelor didactice o muncă de îndrumare în luarea notițelor și efectuarea temelor, diferențiată co- respunzător specificului obiectului de învățămînt și nivelului de dezvoltare al elevilor. Dezvoltarea interesului elevilor pentru știință și tehnică implică le- garea mai strînsă a conținutului lec- țiilor de practica construcției socia- liste, atragerea în mai mare măsură a întregii mase de elevi în efectua- rea lucrărilor practice de laborator, stimularea lor în folosirea pe scară mai largă a lucrărilor de știință popularizată, utilizarea filmelor și diafilmelor cu conținut tehnic și ști- ințific. La dezvoltarea interesului pentru cunoașterea lumii, a tainelor știin- țelor, pentru dezvoltarea gîndirii ab- stracte, a priceperilor și deprinderi- lor de muncă intelectuală, indepen- dentă, o contribuție importantă o aduc cercurile pe specialități și con- cursurile școlare. Ținind seama de specificul activității în cercuri, ca- drele didactice trebuie să antreneze în mai mare măsură elevii în orga- nizarea de experiențe, să stimuleze curajul și încrederea în forțele lor proprii, să cultive interesul pentru cunoașterea tradiției științei româ- nești și a contribuției acesteia la dezvoltarea patrimoniului științei universale. Concursurile școlare de literatură română, de matematică, fizică și chimie este necesar să fie organizate cu mai multă grijă din partea con- ducerii școlii, a cadrelor didactice, pentru ca aceste concursuri să con- stituie un sprijin real în dezvoltarea elevilor cu înclinații și aptitudini pentru diferitele ramuri ale științei, pentru ca valoarea lor educativă să crească în rîndurile școlarilor. 2. — Antrenarea mai largă a corpului didactic în formarea con- științei socialiste și a conduitei mo- ral-politice a elevilor. Transformările revoluționare pe- trecute în țara noastră, succesele ob- ținute în construcția socialistă, bo- gata activitate educativă desfășurată de partid în rîndurile oamenilor muncii exercită o mare înrîurire asupra tineretului școlar, care se dezvoltă în spiritul înaltelor idealuri ale socialismului. Pornind de la aprecierea făcută de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român că îndeplinirea planului de stat se datorește efortu- rilor pline de eroism și abnegație, devotamentului oamenilor muncii față de cauza socialismului, învăță- torii și profesorii trebuie să cultive la elevi, viitoare cadre ale econo- miei, științei, artei și culturii noas- tre, dragostea nemărginită față de patria socialistă, față de popor, față de Partidul Comunist Român. In acest scop, limba și literatura română, istoria, geografia, educația cetățenească, economia politică și socialismul științific, celelalte obiec- te de învățămînt, precum și activită- țile în afară de clasă trebuie să aducă o contribuție sporită în for- marea conștiinței patriotice a tinere- tului. Prin conținutul lecțiilor și al activităților în afară de clasă. învă- țătorii și profesorii trebuie să dez volte în rîndurile elevilor interesul pentru cunoașterea trecutului glo- rios de luptă al poporului nostru, lupta acestuia pentru eliberarea na- țională și socială, să dezvolte la șco- lari prețuirea pentru tradițiile îna- intate de luptă ale clasei muncitoare și ale partidului său comunist. Luptind pentru îmbunătățirea con- ținutului științific și educativ al lec- țiilor și al activităților în afară de clasă, cadrele didactice au datoria să cultive, în rîndurile elevilor, mîndria patriotică pentru mărețele realizări obținute de poporul nos- tru sub conducerea Partidului Co- munist Român, hotărîrea de a a- păra cu abnegație și de a dezvolta aceste realizări. Cu prilejul acestor activități se va sublinia faptul că oamenii mun- cii de toate naționalitățile lupta strîns uniți pentru construirea so- cialismului. pentru înflorirea patriei lor comune, România socialistă. Pentru ca tineretul să cunoască politica internă și externă a sta- tului nostru, profesorii și învățăto- rii sînt chemați să sublinieze, în ca- drul lecțiilor, lupta consecventă a țării noastre pentru consolidarea păcii, pentru promovarea în rîndu- nle tineretului a idealurilor de pace, respect reciproc și înțelegere intre popoare, în spiritul internaționalis- mului proletar. Adîncind conținutul educativ al lecțiilor, organizind vizite la locu- rile și monumentele istorice, la ex- poziții, muzee, vizionind cu elevii spectacole de teatru și cinema cu teme din istoria patriei, cadrele di- dactice vor contribui la formarea unui tineret devotat trup și suflet partidului, demn, cinstit și curajos, eu o conduită ireproșabilă în toate împrejurările vieții, optimist și în- crezător in viitor .însuflețit de pro- funde sentimente patriotice și inter- naționaliste, un tineret al cărui ideal de viață să fie slujirea cu abnega- ție a intereselor poporului, a cauzei socialismului și păcii. In predarea lecțiilor de limbă și literatură română, de desen, muzică, să se folosească mai mult posibilită- țile pe care le oferă aceste discipline pentru dezvoltarea sentimentelor de prețuire față de limba română și tezaurul cultural și artistic al po- porului nostru. In organizarea serbărilor închina- te evenimentelor deosebite din isto- ria patriei, a sărbătoririi centenare- lor și a personalităților al căror nu- me il poartă școlile, în organizarea excursiilor și drumețiilor, se va ur- mări, pe lingă cunoașterea vieții poporului nostru, și trezirea unei pu- ternice rezonanțe afective, care să ducă la dezvoltarea sentimentului de dragoste fierbinte față de patrie și de partid. Cadrele didactice trebuie să se preocupe ca, în predarea cunoștin- țelor din domeniul social-politic. ști- ințific, cultural, artistic ce le trans- mit elevilor, să sublinieze exemple de înaltă ținută morală a persona- lităților din știință, artă și cultură, pasiunea și perseverența în muncă, spiritul de sacrificiu pentru știință, trăsături morale care vor impresiona pe copii, vor găsi ecou în sufletul lor. In procesul de educare a tinere- tului școlar în spiritul principiilor moralei comuniste, cadrele didactice vor organiza acțiuni care să formeze la elevi o atitudine comunistă față de muncă, simțul răspunderii față de îndatoririle sociale, inițiativa, ca- pacitatea de organizare, acțiuni care să contribuie la oțelirea voinței și formarea caracterului. Conducerea școlii, cadrele didactice, cu sprijinul organizațiilor U.T.C. și de pionieri vor antrena elevii în organizarea și desfășurarea acțiunilor cultural-ar- listice și sportive planificate în afa- ră de clasă, creînd condiții cores- punzătoare pentru lărgirea expe- rienței sociale a elevilor, pentru for- marea deprinderilor specifice con- duitei morale. Personalul didactic va urmări ca aceste activități să contribuie la dez- voltarea conștiinciozității în muncă, a unei înalte conștiințe a datoriei, a colectivismului, a cinstei și since- rității ,a modestiei, a intransigenței față de lipsuri, a intoleranței față de încălcarea disciplinei școlare. Colectivele pedagogice ale școlilor se vor preocupa ca între vorbele și faptele elevilor să se asigure o con- cordanță deplină. In acest scop, vor evita verbalismul moralizator, sti- mulînd cît mai mult spiritul de ini- țiativă și de independență al elevilor, fără, insă, a se diminua rolul — bine definit — al educatorului, acela de conducător al procesului instruetiv- educativ. O atenție deosebită trebuie să a- corde cadrele didactice pregătirii ti- neretului pentru viață, formării u- nor deprinderi practice de muncă, dezvoltării capacității de înțelegere, de apreciere și de creare a frumo- sului, educării unui tineret sănătos, viguros și optimist. Folosind largile condiții create în viața școlii, profesorii vor acorda mai multă atenție dezvoltării apti- tudinilor creatoare ale tineretului școlar, a dragostei față de munca productivă, a interesului pentru a- părarea și întărirea sănătății, pen- tru practicarea exercițiilor fizice și a sportului. Lecțiile de educație fizică, sportul, concursurile sportive școlare trebuie să contribuie la formarea calităților morale și de voință ca : inițiativa, hotărîrea, perseverența, stăpînirea de sine, curajul, disciplină conști- entă, obișnuința de a acționa în co- lectiv, spiritul de echipă, deprinde- rea de muncă ordonată. Avind în vedere contribuția pe care educația fizică și sportul o aduc la dezvoltarea fizică armonioa- să a elevilor, Ia organizarea rațio- nală și educativă a timpului liber, cadrele didactice au datoria să asi- gure antrenarea întregii mase de elevi în practicarea sistematică a exercițiilor fizice și a sportului. * In organizarea și desfășurarea muncii educative din școală este ne- cesar să se asigure caracterul ei sistematic, gradat, evitîndu-se repe- tările, paralelismul, improvizația. Important este ca în muncă să se pornească de la cerințele obiective ale societății noastre, de la specifi- cul colectivului școlii sau clasei, de la cerințele dezvoltării elevilor, pre- văzîndu-se măsurile pentru lichida- rea aspectelor negative și pentru ri- dicarea pe o nouă treaptă a celor pozitive. Experiența școlii arată că acolo unde se cunosc bine elevii, co- lectivele claselor și se adoptă mă- suri corespunzătoare din timp, se creează condiții favorabile pentru preîntîmpinarea apariției unor orien- tări și manifestări negative în viața și comportarea elevilor. îndeplinirea acestor importante sarcini ale educaț ci comuniste a ele- vilor este condiționată de formarea și închegarea unui colectiv pedago- gic al școlii, care trebuie să acționeze în strînsă legătură cu organizațiile U.T.C. și de pionieri și cu familia, asigurînd o unitate de cerințe și de influențe educative a tuturor aces- tor factori. Orientarea și buna desfășurare a muncii educative din școală depind, în primul rînd, de felul cum co- lectivul didactic solicită și folosește sprijinul organizației de partid. De educarea tineretului nostru școlar, de formarea profilului moral al elevilor răspund toți învățătorii și profesorii și în mod deosebit, di- rectorii școlilor și profesorii diri- ginți. II. Rolul și sarcinile directorului școlii în organizarea, îndrumarea și con- trolul muncii educa- tive în rîndurile elevilor Principala îndatorire a directoru- lui constă in aplicarea politicii par- tidului în învățămînt, a hotăririlor Consiliului de Miniștri și a dispozi- țiilor Ministerului Învățămîntului. Fentru realizarea sarcinilor stabilite de cel de-al IX-lea Congres al P.C.R. cu privire 1a lărgirea orizon- tului de cunoștințe științifice și de cultura generala, la educarea omu- lui nou și ridicarea nivelului de con- știință al elevilor, este necesar ca directorii să organizeze, să îndru- meze și să controleze, în mod te- meinic, procesul instructiv-educa- tiv. In organizarea și desfășurarea muncii educative este necesar ca di- rectorul să asigure participarea ac- tivă a tuturor cadrelor didactice, or- ganizarea acestora într-un colectiv puternic, care să acționeze prin- tr-un sistem unitar de cerințe și ac- țiuni. nirecloruf școlii trebuie să lucre- ze în strînsă legătură cu organizația U.T.C. și de pionieri, cu comitetul de părinți. Ținind seama de obiecti- vele generale ale muncii educative din școala respectivă, folosind pro- punerile colectivului didactic și su- gestiile comitetului U.T.C. și ale or- ganizației de pionieri din școală, ale comitetului de părinți, el alege cu mult discernămînt acțiunile educa- tive ce urmează a fi înscrise în pla- nul general de muncă al școlii, ast- fel îneît acestea să nu supraîncarce elevii, să evite paralelismul. Ridicarea calității muncii educati- ve din școală impune îmbinarea con- secventă a conducerii unice cu par- ticiparea activă a întregului colectiv pedagogic. Directorul școlii răspunde de munca educativă în ansamblul ei, precum și de conținutul acestei munci la fiecare clasă, obiect de în- vățămînt, activități în afară de clasă, extrașcolare. Organizind procesul instruetiv- educativ, directorul va manifesta un deosebit interes față de felul cum se realizează orientarea politico-ideolo- gică a activității din școală, legarea învățămîntului de viața socială și politică a țării noastre, de cerințele mereu crescînde ale construcției so- cialiste. Organizarea rațională și judicioa- să a activității din școală, de către director asigură dezvoltarea armo- nioasă a elevilor, prin coordonarea eforturilor învățătorilor și profeso- rilor, repartizarea justă a predării obiectelor de învățămînt, prin spri- jinirea diferențiată a cadrelor didac- tice în ridicarea calității muncii, prin asigurarea continuității lor la aceleași catedre și clase, prin sti- mularea inițiativei și a preocupării pentru continua perfecționare și de- săvîrșire pedagogică. In funcție de cerințele dezvoltării economiei și culturii noastre națio- nale, directorul va asigura o justă orientare profesională a tineretului școlar, îndrumînd profesorii ca, în predarea fiecărei specialități, să des- fășoare, în acest sens, o muncă or- ganizată și susținută, corespun- zătoare intereselor și înclinațiilor elevilor. In recrutarea și repartizarea pro- fesorilor diriginți pe clase, este ne- cesară o reală cunoaștere a capaci- tății de muncă a cadrelor didactice, a profilului lor moral, spiritual, a autorității și prestigiului de care se bucură în rîndurile elevilor și pă- rinților. In alegerea diriginților se vor avea în vedere, de asemenea, respectarea continuității în munca de diriginte, specificul clasei, înca- drarea, cu precădere, la clasele la care predau un număr mai mare de ore. în procesul de îndrumare a co- lectivului pedagogic, directorul tre- buie să ajute cadrele didactice în In biblioteca Liceului nr. 3 din Galați învingerea greutăților ce se ivesc pe parcurs, in îmbunătățirea conținutu- lui educativ al lecțiilor, al activită- ților în afară de clasă și extrașco- lare. să sporească eficiența muncii educative în rîndurile tineretului școlar. In acest scop, el are datoria să activizeze comisiile metodice pe specialități, comisia diriginților, să întărească rolul consiliului pedago- gic în dezbaterea și rezolvarea pro- blemelor educative, în valorificarea experienței pozitive. Pentru realizarea sarcinilor’ mun- cii educative la nivelul cerințelor ac- tuale, este necesar ca directorul să desfășoare un control nemijlocit și sistematic, urmărind obiective pre- cise, strîns legate de problemele pe care le ridică fiecare etapă a anului școlar, profilul școlii, viața social- politică a raionului, a regiunii, a țării. In efectuarea controlului, directo- rul trebuie să stimuleze activitatea cadrelor didactice, să mărească spi- ritul lor de răspundere, printr-o a- titudine de onestitate și exigență ra- țională, de principialitate în rezolva- rea problemelor, prin crearea unei atmosfere de ajutor tovărășesc. El trebuie să constituie, pentru întregul colectiv pedagogic, exemplu în ceea ce privește răspunderea morală față de instruirea și educarea tinerelor generații, orizontul cultural, partici- parea pe tărîmul vieții sociale și po- litice .preocuparea de a fi la curent cu progresul științei și tehnicii con- temporane. III. Ridicarea calită- ții muncii profeso- rului diriginte în ansamblul muncii educative, alături de director, dirigintele are un rol deosebit de important. Sarcinile profesorului diriginte a) Studierea și cunoașterea perso- nalității elevilor. Rezultatele muncii educative din școală, valoarea măsurilor întreprin- se depind direct de felul cum este cunoscută personalitatea elevului. Studierea și cunoașterea intereselor, înclinațiilor și aptitudinilor elevilor, a trăsăturilor temperamentale și de caracter, a trăsăturilor morale con- stituie o datorie a tuturor cadrelor didactice, cu deosebire a profesori- lor diriginți. Pentru a realiza o muncă educa- tivă diferențiată, în funcție de par- ticularitățile de vîrstă și individuale ale elevilor, diriginții trebuie să ma- nifeste mai multă preocupare în ve- derea cunoașterii trăsăturilor domi- nante ale personalității lor. în acest scop, ei trebuie să studieze dezvol- tarea psihofizică și starea sanitară a elevilor, climatul familial, fizic și moral, atitudinea lor față de muncă, față de îndatoririle școlare și sociale, față de membrii colectivului din care fac parte, să cunoască preocupările și năzuințele lor de viitor. Cunoaș- terea acestor aspecte va da posibili- tatea profesorilor diriginți să carac- terizeze just elevii, să desfășoare o muncă educativă de perspectivă, să ajute elevii și părinții în cunoașterea direcției dezvoltării personalității acestora, să realizeze o justă orien- tare profesională. în acest scop este necesară o a- propiere mai atentă a profesorului diriginte de elev, de preocupările, de frămîntările lui, de întreaga lui viață. b) Organizarea și educarea colec- tivului de elevi. Una din sarcinile esențiale ale pro- fesorului diriginte o constituie orga- nizarea și educarea colectivului de elevi. Luptînd pentru realizarea u- nui colectiv închegat, diriginții, spri- jiniți permanent de profesorii clasei, vor formula cerințe și exigente uni- tare față de toți membrii colectivu- lui, militînd pentru formarea unei opinii sănătoase, pentru respectarea ordinei și disciplinei din școală, a normelor de comportare civilizată, a unor relații juste între elevi, în- tre elevi și profesori. în realizarea acestor sarcini, diri- ginții vor acorda o atenție deosebită formării și educării activului de elevi, atrăgînd în jurul lor elevii cu autoritate, dobîndită printr-o atitu- dine justă față de învățătură și printr-o comportare disciplinată. Fo- losind sprijinul acestora, diriginții și ceilalți profesori vor atrage, treptat, întreaga masă de elevi spre o mun- că temeinică, pasionată, în spiritul înaltelor cerințe puse în fața școlii în etapa actuală. în educarea colectivului de elevi trebuie să se tindă spre transforma- rea cerințelor colectivului pedago- gic al clasei și al școlii în convin- geri și motive interioare, care să ducă la autoconducere și la auto- educarea elevilor, la dezvoltarea spi- ritului de colectiv. c) Asigurarea succesului la învăță- tură și întărirea disciplinei în rîndu- rile elevilor. Folosind sprijinul celorlalți profe- sori, dirigintele trebuie să ia măsuri pentru formarea și consolidarea pri- ceperilor și deprinderilor de studiu individual. în acest scop, el va soli- cita profesorii clasei să îndrume elevii în luarea notițelor, în conspec- tarea materialului bibliografic, în învățarea lecțiilor, în efectuarea te- melor pentru acasă. Dirigintele se va preocupa să cunoască temeinic si- tuația elevilor la învățătură și să cerceteze cauzele care determină ră- mînerea lor în urmă. Astfel, îm- preună cu colectivul pedagogic al clasei, dirigintele va fi în măsură să găsească, la timp, soluțiile de îmbu- nătățire a situației la învățătură a clasei sale. în scopul întăririi disciplinei șco- lare, dirigintele și ceilalți profesori de la clasa sa vor face cunoscute elevilor prevederile din Regulamen- tul școlilor de cultură generală re- feritoare la drepturile, îndatoririle, măsurile de evidențiere și sancțio- nare a lor, urmărind permanent res- pectarea conștientă a aces’tor reguli. O grijă deosebită se va manifesta pentru asigurarea unei exigențe ri- dicate din partea tuturor cadrelor didactice, a unei atitudini consec- vente și principiale în hotărîrile și măsurile adoptate, pentru folosirea stimulativă a sancțiunilor și recom- penselor. Pentru înlăturarea rămînerii în urmă la învățătură a unor elevi, a comportării necorespunzătoare, se va urmări crearea unei opinii de masă, cultivarea intransigenței față de superficialitate în muncă, față de abateri de la îndatoririle școlare, față de lipsa de respect în relațiile cu colegii, părinții, profesorii și oa- menii muncii. Dirigintele trebuie să atragă co- lectivul de elevi al clasei în lupta pentru formarea unei conduite civi- lizate, pentru cultivarea politeței, a unei ținute sobre, estetice, a unui vocabular adecvat. d) Coordonarea eforturilor educa- tive ale tuturor profesorilor clasei și asigurarea unității de cerințe și de acțiuni. Succesul activității instructiv- educative din clasă și din afară de clasă este condiționat de unitatea de concepție și de acțiune a tuturor profesorilor clasei. Dirigintele are datoria să contribuie la realizarea unei comportări unitare din partea tuturor profesorilor clasei în ceea ce privește respectul profund față de elevi, stimularea celor cu aptitudini deosebite, ajutorarea celor cu greu- tăți la învățătură. Solicitînd informații de la profe- sorii clasei și informîndu-i la rîn- dul său. prin convorbiri operative, nu prin ședințe speciale, dirigintele va stabili, cu ajutorul acestora, mă- surile ce se impun în vederea îmbu- nătățirii situației la învățătură și la disciplină. Pentru evitarea supraîncărcării e- levilor și asigurarea eficienței co- respunzătoare a tuturor acțiunilor, dirigintele va urmări îndeaproape programarea activităților în afară de clasă (cercuri, vizite, vizionări de spectacole, excursii), precum și pla- nificarea lucrărilor scrise trimes- triale. evitîndu-se aglomerarea aces- tora la sfirșitu! trimestrului. întreaga muncă de coordonare trebuie să întărească prestigiul și autoritatea tuturor profesorilor cla- sei în fața colectivului de elevi. e) Colaborarea cu familia și folosirea sprijinului organizațiilor V.T.C. ți de pionieri. Eficiența muncii educative depin- de nu numai de asigurarea unității de cerințe și de acțiuni a profeso- rilor, ci și de unitatea de influențe a școlii, a familiei și organizațiilor U.T.C. și de pionieri. La asigurarea acestei unități de influențe a facto- rilor de bază, profesorul diriginte aduce o largă contribuție. In acest scop, el ține o strînsă legătură cu familia, prin formele de colaborare cunoscute : vizite la domiciliu, con- sultații, ședințe, corespondență, ac- tivitatea cu comitetul de părinți etc. Dirigintele trebuie să asigure aces- tor activități un nivel calitativ ridi- cat, spre a constitui o adevărată școală pentru părinți și un mijloc de atragere a lor spre justa rezol- vare a problemelor instructiv-edu- cative. Colahorînd cu familia, diri- gintele va urmări respectarea de că- tre elevi a unui regim rațional de muncă și odihnă și modul în care aceștia își desfășoară studiul indi- vidual. In relațiile cu familia, se reco- mandă ca dirigintele să dea dovadă de principialitate, demnitate perso- nală, respect și tact pedagogic. In munca de stimulare a elevilor Ia învățătură, de organizare și în- chegare a colectivului de elevi, diri- gintele se va sprijini pe contribuția organizației de pionieri sau U.T.C. Totodată, dirigintele va sprijini, la rîndul său — cu experiența și pre- gătirea sa pedagogică — activitatea acestor organizații, urmărind să asi- gure fiecăreia dintre acțiunile în- treprinse eficienta educativă cores- punzătoare în mod deosebit, va fi preocupat de crearea acelor condiții care să permită pionierilor și ute- ciștilor manifestarea inițiativei, dez- voltarea capacității de organizare, a spiritului de muncă în colectiv, sti- mularea simțului de răspundere în îndeplinirea sarcinilor ce le revin. f) Organizarea și desfășurarea orelor de dirigenție. Locul ți rolul orei de dirigenție in sistemul muncii dirigintelui; conținutul orei de dirigenție. In sistemul muncii educative des- fășurate de profesorii diriginți, ora de dirigenție are o deosebită semni- ficație. ca formă de muncă organi- zată, directă cu clasa întreagă. Con- ținutul orelor de dirigenție se sta- bilește în așa fel. incit să satisfacă cerințele educative ale fiecărei vîr- ste, să rezolve probleme concrete ridicate de viața clasei respective (colectiv închegat sau neinchegat, clasă mixtă, situație bună sau slabă la învățătură și disciplină, nivel al concepției de viață, deprinderi de comportare civilizată etc.), să răs- pundă specificului școlii (școală ge- nerală, liceu), realității locale (copii din mediul industrial sau agrar, precum și copii aparținînd mai mul- tor naționalități conlocuitoare). Avind mereu în față scopul fun- damental al educației comuniste — dezvoltarea multilaterală a elevilor — diriginții trebuie să-și aleagă, in fiecare an și pentru fiecare clasă, o tematică a orelor de dirigenție care să modeleze progresiv personalita- tea elevilor, să cuprindă o varietate de subiecte atractive, axate pe o perspectivă clară. Toate aceste ce- rințe trebuie satisfăcute evitindu-se atit dispersarea cît Și repetarea și paralelismul cu conținutul celorlahe obiecte de învățămînt. In general, diriginții cu experiență subordonea- ză tematica orelor de dirigenție unor obiective generale, proprii cla- sei respective. De exemplu : forma- rea deprinderilor de comportare ci- vilizată. formarea unei concepții înaintate despre natură și societate, dezvoltarea spiritului de colectiv, educarea unei atitudini comuniste față de muncă, orientarea profesio- nală etc. Obiectivele generale nu trebuie înțelese exclusivist, ci pre- ponderent, deoarece obiective ca o- rientarea profesională. concepția înaintată despre lume și altele sînt urmările de la o clasă la alta, lăr- gindu-se treptat, corespunzător ni- velului de dezvoltare a elevilor. în cadrul orelor de dirigenție, lo- cul principal îl deține educația mo- ral-cetățenească. Acesteia trebuie să i se consacre cel mai mare număr de ore în fiecare clasă. Temele pri- vind educația .moral-cetătenească trebuie să se realizeze în strînsă co- relație cu experiența de viață a ele- vilor. în acest scop, se vor purta discuții menite să formeze noțiuni morale ca : cinstea, sîrguința, mo- destia, altruismul, sinceritatea, prie- (Continuare în pag. 4-a) Pagina 3 îndrumări privind îmbunătățirea muncii educative în invățămintul de cultură generală (Urmare din pag. 3-a) tenia, perseverența, simțul răspun- derii etc. De asemenea, se vor dez- volta sentimente morale ca patrio- tismul socialist, internaționalismul proletar și umanismul socialist, prin teme care vor cultiva mîndria națională, respectul față de tradi- țiile de luptă ale poporului nostru și ale clasei muncitoare, entuzias- mul și dragostea față de munca pentru desăvîrșirea construirii so- cialismului, satisfacția față de poli- tica înțeleaptă a partidului nostru pe plan intern și extern, simțul da- toriei de a învăța cît mai bine și de a se comporta cu demnitate în toa- te împrejurările, se vor forma și întări convingeri comuniste. Prin exemple alese din societatea noastră și felurite exerciții morale (exerciții de comportare civilizată, politicoasă, respectuoasă, disciplina- tă), diriginții vor urmări ca elevii să fie ajutați să-și formeze treptat deprinderi și obișnuințe de compor- tare morală, rod al înțelegerii te- meinice a raportului dintre conștiin- ța și conduita morală. Principala datorie a elevilor fiind învățătura, diriginții trebuie să sti- muleze interesul copiilor pentru studiu, să satisfacă curiozitatea lor intelectuală, cu date din viața ma- rilor oameni de știință și cultură, prezentînd stilul de nmngă și pașiu- nea constructivă care i-a animat pe aceștia permanent. Dezvoltarea continuă a interesu- lui față de știință trebuie să se spri- jine pe deprinderi adecvate de mun- că intelectuală. In acest sens, ana- liza situației elevilor la învățătură se va face temeinic, prin sesizarea cauzelor unor lipsuri și precizarea măsurilor de înlăturare a lor. Sensibilitatea elevilor față de fru- mosul natural, artistic și social tre- buie să se cultive prin teme care contribuie la formarea simțului și gustului lor estetic. Aceasta nu în- seamnă substituirea dirigintelui muncii profesorilor de muzică, de- sen, literatură etc. Dirigintele contribuie la formarea unor deprinderi de comportare fru- moasă, a unei ținute corecte și sobre, cultivînd exprimarea literară, grija față de ordine, curățenie și interesul pentru înfrumusețarea locului de muncă și a mediului de viață. Dirigintele este chemat să contri- buie la formarea deprinderilor igie- nico-sanitare. Temele sanitare se țin de către medicii școlari, far acolo unde nu este posibil, de către di- riginți. In funcție de interesele și apti- tudinile elevilor, prin teme consa- crate alegerii profesiei, diriginții vor populariza meseriile de bază, ară- tînd cerințele și frumusețea lor, vor efectua sondaje, mai ales în rîndu- rile elevilor din clasele de absol- vire, asupra idealului vieții lor, dînd sfaturi, formulînd îndemnuri, valorificînd impresiile culese cu pri- lejul vizitelor în întreprinderi, uzi- ne, G.A.S., C.A.P., școli de grad su- perior, institute de cercetări ș.a. Realizarea sarcinilor educative ce revin dirigintelui, în legătură cu e- ducația comunistă, în general și e- ducația moral-cetățenească, în spe- cial, impune o diversitate de teme, al căror conținut trebuie să cores- pundă specificului clasei și școlii, particularităților de vîrstă ale ele- vilor, cerințelor mereu sporite ale societății noastre. In stabilirea tematicii orelor de dirigenție este necesar să se evite atît unilateralitatea, cît și pulveri- zarea spre obiective prea diferite, care împiedică realizarea caracte- rului de sistem al muncii educative. O întocmire judicioasă a tematicii orelor de dirigenție solicită din partea profesorului diriginte o in- tensă manifestare a personalității sale moral-politice, a conștiinței sale de pedagog-cetățean, de patriot în- flăcărat pentru cauza socialismului. Folosind eroicele tradiții de luptă ale poporului nostru, exemplul for- ței morale a marilor personalități din istoria patriei, a eroilor poporu- lui, diriginții sînt chemați să dea fiecărei ore un astfel de conținut care să determine o puternică trăi- re afectivă, să stimuleze voința, să trezească în inimile elevilor dorința de a-și pune în slujba patriei toată tinerețea și toată puterea lor de muncă. Indicații metodice cu privire la orele de dirigenție' In desfășurarea orelor de dirigen- ție, rolul conducător revine dirigin- telui. Aceasta nu înseamnă că ele- vii trebuie să aibă o atitudine pa- sivă. în general, aceștia cunosc su- biectele cel puțin cu o săptămînă înainte și strîng materialele necesa- re : albume, diafilme, discuri, texte literare etc. Contribuția elevilor nu trebuie, totuși, exagerată. Ei trebuie să participe la aceste ore degajați și cu plăcere, așteptînd cu nerăbdare conținutul lor interesant. Temele unor ore cu conținut etic, care-și propun să rezolve probleme delicate din viața clasei, nici nu este necesar să fie dinainte anunțate. Participarea activă a elevilor la ora de dirigenție să se realizeze fi- resc, .prin conținutul problemelor discutate și prin procedee care să a- sigure participarea spontană și sin- ceră a tuturor elevilor, evitîndu-se regizarea, rigiditatea și formalismul discuțiilor moralizatoare. Metoda cea mai larg utilizată în desfășurarea orelor de dirigenție este convorbirea. Ea oferă prilejul luării de poziție, a atitudinii critice a elevilor față de problemele discu- tate. In același timp, cu ajutorul a- cestei metode se poate orienta mai ușor gîndirea, atenția, se pot provo- ca emoții puternice elevilor, în func- ție de scopul propus. Conducerea cu competență de către diriginte a con- vorbirii etice duce la respingerea faptelor negative, la formarea unui curent sănătos al opiniei clasei. La clasele I—IV se folosește cu succes metoda povestirii, abordîn- du-se, mai ales, temele morale, pe calea indirectă a unor întîmplări ac- cesibile experienței de viață a copii- lor. în formarea deprinderilor, un rol de seamă îl joacă metoda exercițiu- lui. Elevii trebuie obișnuiți să salute corect, să se servească în mod civili- zat la masă, să știe cum să adreseze o urare unui coleg, să execute un pansament in cadrul orelor sanitare de acordare a primului ajutor etc. Unele ore de dirigenție se pot des- fășura pe bază de demonstrații, con- duse de diriginte : proiecții, audiții, albume, diafilme ș. a. Folosirea mij- loacelor moderne audio-vizuale ri- dică nivelul orelor de dirigenție. Este necesar, însă, să se evite supra- încărcarea acestor ore cu prea multe materiale demonstrative, pentru a nu se împiedica realizarea scopului educativ propus. Metoda referatului trebuie folo- sită cu mult discernămînt și numai acolo unde este posibil și necesar. O astfel de metodă nu este indicată la clasele mici. In anii puterii populare s-a acu- mulat o bogată experiență în dome- niul muncii diriginților. Aceasta tre- buie cunoscută și generalizată. Co- misiile metodice ale diriginților tre- buie să organizeze schimbul de ex- periență, programînd asistențe ale diriginților tineri la cei cu experien- ță. De asemenea, pentru temele care ridică dificultăți mai mari (cu con- ținut etic, de analiză a muncii, de îndrumare a studiului individual etc.), se vor organiza ore deschise, pentru diriginții cu mai puțină ex- periență, ținute de cadre didactice fruntașe, cu rezultate deosebite în munca educativă. Referatele susți- nute în cadrul ședințelor comisiilor diriginților vor dezbate, pe lîngă problemele muncii educative în ge- neral, și probleme privind conținu- tul și metodica desfășurării unor ore de dirigenție mai dificile. Unele comisii ale diriginților cu o bogată experiență au colecționat o seamă de materiale ajutătoare : pla- nuri de ore reușite, decupări de ar- ticole din presa pedagogică, în care se prezintă ore de dirigenție, indexe bibliografice, ținute la zi, pe tema muncii dirigintelui etc. O aseme- nea experiență este bine să fie ex- tinsă în toate școlile. Urmărind în mod organizat în- treaga muncă educativă din școală directorii trebuie să popularizeze în consiliile pedagogice rezultatele po- zitive obținute de unii diriginți, re- levînd stilul și metodele de mun- că ale acestora, rezultatele obținu- te la clasele pe care le conduc. Planificarea muncii educative Rezultatele muncii educative din școală sint condiționate și de carac- terul organizat, sistematic, gradat al acesteia. Acest caracter se asigură printr-o justă planificare a muncii pe școală și la fiecare clasă în parte. Pornind de la obiectivele planului general de muncă al școlii, dirigin- tele fixează sarcinile și măsurile educative corespunzătoare particu- larităților colectivului de elevi de care răspunde. Este necesar, deci, ca întocmirea planificării muncii educative să fie precedată de o ana- liză atentă a situației la învățătură și disciplină a clasei respective, a stadiului de organizare și dezvolta- re a colectivului, a condițiilor spe- cifice în care se desfășoară procesul instructiv-educativ. Pornind de la aceste premise, diri- gintele își fixează măsurile cores- punzătoare și termenele de îndepli- nire, urmărind ca activitățile plani- ficate să nu repete acțiuni similare celor ale organizației de tineret. Sarcinile din prezentele îndrumări pot să constituie principalele ja- loane ale întocmirii planurilor de muncă ale diriginților. ★ Pentru îmbunătățirea continuă a muncii educative din școală, a mun- cii diriginților, se recomandă secții- lor de învățămînt să popularizeze rezultatele bune, experiența înain- tată, în consfătuiri periodice cu di- riginții și directorii, prin scrisori metodice și în articole publicate în presa pedagogică. Lucrările cele mai bune, susținute în cadrul comisiilor diriginților, se vor prezenta la se- siunile regionale ale lecturilor pe- dagogice. Folosindu-se aceste căi variate de popularizare a experienței valoroa- se, diriginții, profesorii, directorii se vor perfecționa continuu, contri- buind la ridicarea nivelului calității muncii educative. Formarea profilului moral, spiri- tual al tineretului școlar, în lumina sarcinilor stabilite de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Ro- mân, impune înalte cerințe cu pri- vire la personalitatea educatorului : un ridicat nivel ideologic și politic, o temeinică pregătire de specialitate și pedagogică, dragoste față de co- pii, tact pedagogic, convingeri ferme în spiritul moralei comuniste, pres- tigiu și autoritate. Pe lîngă aceste trăsături, pentru a putea constitui exemple demne de urmat în muncă și în toate împre- jurările vieții, învățătorii și profe- sorii trebuie să întruchipeze ei în- șiși valorile morale pe care tind să le realizeze la elevii lor : un adînc sentiment patriotic, dragoste și pa- siune față de muncă, năzuința ne- stăvilită către noi realizări, morali- tate desăvîrșită, principialitate în relațiile cu oamenii. Luptînd pentru dezvoltarea con- tinuă a acestor calități și punînd în slujba nobilelor sarcini ce li s-au încredințat toată știința și conștiința lor, cadrele didactice vor reuși să dea patriei un tineret cu un larg orizont de cultură generală, entu- ziast și optimist, însuflețit de înal- tele idei ale umanismului socialist, un tineret capabil să participe ac- tiv și creator la desăvîrșirea con- struirii socialismului. DE EA MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI * Tn vederea efectuării lucră- rilor de transferare și numire a personalului didactic din învățămîntul de cultură gene- rală, precum și a profesorilor care predau obiecte de cultură generală în învățămîntul pro- fesional și tehnic. Ministerul învățămîntului a tipărit Bu- letinul cu posturile și catedrele vacante pentru anul școlar 1966/1967, care a fost difuzat Ia toate liceele și școlile ge- nerale cu clasele I—VIII din țară. Buletinul cuprinde, la în- ceput, instrucțiunile privind desfășurarea lucrărilor de transferare și numire a per- sonalului didactic pentru anul școlar 1966/1967. Cererile de transferare și numire se pot depune la secțiile de învățămînt ra- ionale și orășenești pînă la data de 10 februarie a. c. in- clusiv. Buletinul Ministerului In- vățămintului poate fi consultat la secțiile de învățămînt, precum și Ia liceele și școlile generale cu clasele I—VIII din întreaga țară. Se elaborează Istoria învățămîntului din România In scopul elaborării ISTO- RIEI ÎNVĂȚĂMÎNTULUI DIN ROMÂNIA, cu specială privire la știință și tehnică, lucrare menită să prezinte e- voluția școlii românești, a- portul adus de ea, de-a lun- gul timpului, la progresul so- cial și legăturile sale neîntre- rupte cu tradiția poporului, Ministerul învățămîntului a constituit un colectiv a cărui sarcină de început este adu- narea materialului documen- tar necesar elaborării acestei lucrări. Avînd în vedere caracterul de sinteză al Istoriei învăță- mîntului din România, vasti- tatea și diversitatea materia- lului susceptibil de a fi folosit fie ca izvor de informație, fie chiar în cadrul lucrării, colec- tivul face un călduros apel la toți cei care dețin informații sau documente ori pot furni- za relații interesante în legă- tură cu probleme ale istoriei învățămîntului românesc, so- licitîndu-i să le trimită sau să le semnaleze, pentru a pu- tea fi valorificate. Materialele vor fi trimise pe adresa : Mi- nisterul învățămîntului, colec- tivul pentru Istoria învăță- mîntului", București, str. Nu- ferilor, nr. 30. Prof. ION ClRDEI „Pe șoseaua Giurgiului" O manifestare artistică a profesorilor Expoziția literaturii pedagogice de peste hotare Biblioteca centrală pedago- gică a organizat, la sediul său din str. Zalomit nr. 12, o expoziție în care sînt prezen- tate cărți și reviste cu carac- ter pedagogic de peste hotare. O serie de panouri infor- mează pe vizitatorii expozi- ției că Biblioteca centrală pe- dagogică întreține raporturi de schimb cu 82 instituții a- cademice și centre de docu- mentare pedagogică din 39 țări. Unul dintre standuri prezintă publicații străine în care au apărut materiale des- pre învățămîntul românesc și despre știința pedagogică din țara noastră. Un alt stand ex- pune publicațiile Bibliotecii centraîe pedagogice menite să popularizeze experiența peda- gogică românească și străină : „Documentare pedagogică — culegere de materiale", „Bule- tinul de documentare peda- gogică", „învățămîntul pro- gramat — documentare bi- bliografică". Un alt sector care atrage atenția este acela al publica- țiilor internaționale UNESCO (cărți și reviste), mijloc im- portant pentru asigurarea co- operării între țări și în pro- blemele de învățămînt și edu- cație. De asemenea, stîrnesc interes standurile în care sînt expuse lucrări referitoare la probleme de bază ale pedago- giei, la probleme generale de educație, didactică și metodi- că, la organizarea învățămîn- tului, la psihologia pedagogi- că și la psihologia copilului, la defectologie, la educația preșcolarilor, la modernizarea învățămîntului. Se găsesc de asemenea în expoziție ma- nuale didactice, numeroase reviste de învățămînt, dicțio- nare și enciclopedii de spe- cialitate. Rețin în mod deo- sebit atenția vizitatorilor lu- crări cum sînt „Esthetique et pedagogie" de Irena Wojnar (Paris, 1936), „Education in an Industrial Society" de G. H. Bantock (London, 1963), „Me- todologia didattica" de Renzo Titone (Ziirich, 1963), „Hand- book of Research on Tea- ching" de N. L. Gage (Chi- cago, 1964), „Introduction â la recherche pedagogique" de G. Landsheere (Paris 1964, „Theories of Learning and Instruction’'