PROLETARI DIN TOATE TARILE UNITI-VA I GAZETA Anul XVIII Nr. 834 Vineri 21 ian. 1966 4 pag. 25 bani k INVATAMINTULI DITATA DE MINISTERUL ÎNVALAMlMUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVATAMÎNT Șl CULTURA rJF ------------- 107 ani de la Unirea Principatelor Române POPORUL ÎNSUȘI A FĂURIT UNIREA Extrase din presa vremii „Unirea, domnilor, eu nu recunosc nimănui dreptul si stei ci e actul său individual... Unirea e actul energie al întregii națiuni române... și de aceea domnilor, nici chiar domnito- rului (Alexandru loan Cuza — n. n.) dar încă unui simplu particular nu-i recunosc și nici nu-i voi da vreodată dreptul acesta de a zice că el a făcut singur unirea. Nu, domnilor, unirea, națiunea a făcut-o“. In cuvintele rostite de fruntașul unionist și marele patriot Mihail Kogălniceanu, în ședința Camerei din 9 februarie 1883, și-a găsit o foarte sugestivă caracterizare rolul hotărî - tor pe care l-au avut masele în înfăptuirea istoricului act de Ia 24 ianuarie 1859. Rezultat firesc al unui îndelungat proces istoric care s-a maturizat în condițiile destrămării orînduirii feudale, ale începuturilor capitalismului și for- mării națiunii române, Unirea a devenit realitate cînd ideea conștiinței unității naționale a cuprins masele .largi populare. încă în timpul revoluției de la 1848, și mai ales în deceniul următor, Unirea a devenit problema centrală în viata eocial- politică a celor două Principate românești. în „Dorințele partidei naționale din Moldova", document redactat de M. Kogălniceanu în august 1848, se sublinia că Unirea Prin- cipatelor Române reprezintă „cheia bolței fără care s-ar prăbuși tot edificiul național". Aproape în același timp (iunie 1848) în articolul-program al primului număr al pu- blicației „Poporul suveran", redactat de D. Bolintineanu, se arăta că ziarul se va ridica cu energie contra tiraniei și va avea ca țintă „unirea provinciilor române și tot ce va putea duce România la fericire și mărire". Masele populare din Transilvania, în adunarea de la Blaj, din mai 1848, prin cunoscutul strigăt: „Vrem să ne unim cu țara", revendicau și ele unirea cu frații lor de peste Carpați. Se poate consi- dera pe drept cuvînt că întregul popor român dorea să se unească într-un singur stat național. Condițiile istorice ne- fiind favorabile unirii simultane a celor trei țări române, statul nostru național avea să se formeze treptat, primul pas pe această cale fiind unirea Moldovei și Munteniei. Diferitele forțe sociale care acționau pentru Unirea Prin- cipatelor Române, în funcție de interesele sociale, de clasă, aveau concepții diferite în ce privește conținutul și caracte- rul Unirii. Burghezia, clasă tînără, în formare, era intere- sată în realizarea Unirii, căci aceasta ușura dezvoltarea in- dustriei și comerțului — prin asigurarea pieței interne, îi deschidea perspectiva de a dobîndi o poziție preponderentă în viața politică a noului stat național. Elementele avansate, animate de sentimente patriotice și de idei progresiste, pre- conizau, o dată cu Unirea, și înfăptuirea unor reforme social- economice cu caracter burghezo-democratic (în primul rînd reforma agrară) care să asigure dezvoltarea și modernizarea statului național român. Dintre aceste elemente înaintate, în primele rînduri ale luptei pentru Unire s-au situat Mihail Kogălniceanu, Vasile Alecsandri, Al. I. Cuza, Costache Negri, Vasile Mălinescu, C. A. Rosetti, D. Bolintineanu, Cezar Bolliac etc. O mare parte a boierimii interesată în dezvoltarea comer- țului cu cereale se pronunța și ea în favoarea Unirii. Teama că mișcarea națională de masă ar putea să pună în primejdie privilegiile lor de clasă, i-a făcut însă pe unii dintre marii boieri să se opună Unirii și să colaboreze cu puterile străine potrivnice acesteia. Forța motrice principală în lupta pentru Unire au consti- tuit-o masele largi populare de la orașe si sate, care au ac- ționat cu energie pentru înfăptuirea ei. In concepția mase- lor, ideea Unirii Principatelor avea un larg conținut; ele vedeau în Unire, o dată cu realizarea arzătoarei năzuințe a făuririi statului național, un pas hotărîtor spre împlinirea aspirațiilor lor de dreptate socială. Țărănimea, clasa cea mai oropsită, lega de Unire nădejdile ei de a se elibera din jugul strivitor al clăcii, de a redeveni stăpînă a pămîntului care-i fusese răpit de boieri de-a lungul veacurilor. Masele mun- citoare ale populației orășenești — lucrătorii, meșteșugarii, precum și alte pături de tîrgoveți, mici comercianți și negustori — concepeau actul Unirii ca punct de plecare pentru înlăturarea privilegiilor feudale și cucerirea unor drepturi și libertăți democratice. Atitudinea claselor și păturilor sociale s-a concretizat în cursul luptei pentru Unire în diferite acțiuni consemnate aproape zilnic în documentele istorice. ♦ După Congresul de la Paris — unde se holărîse ca poporul român să fie consultat în privința Unirii, prin convocarea unor adunări numite Divanuri ad-hoc — în ambele Princi- pate s-a intensificat mișcarea unionistă. La sfîrșitul lunii mai 1856, unioniștii moldoveni în frunte cu M. Kogălniceanu, V. Alecsandri, C. Negri ș. a. au înființat Ia Iași o „Societate a Unirii", condusă de un comitet, care își luă sarcina ca prin presă, broșuri, foi volante, adunări și trimiterea de delegați in districte să dirijeze campania pentru unirea principatelor. Exemplul Moldovei a fost urmat mai tîrziu și de unio- niștii din Țara Românească. Intr-o adresă trimisă comitetu- lui din Iași, unioniștii bucureșteni anunțau că „însuflețiți de același spirit al unirii, au luat inițiativa... să lumineze masele asupra înaltei misiuni care le așteaptă", adică unirea „cu frații noștri de peste Milcov". Glasul maselor în favoarea unirii s-a auzit cu forță mereu crescîndă în nenumăratele adunări consacrate discutării problemei unirii care au avut loc în perioada următoare la orașe și sate. Actele „de adeziune", care se încheiau după fiecare adunare erau semnate de sute de intelectuali, mește- șugari, comercianți, răzeși, clăcași etc. Astfel, locuitorii din Bacău, în actul încheiat Ia adunarea din 8 iunie 1856 arătau : „Venind vremea de a vorbi și noi pentru binele țării noas- tre și a ne arăta dorințele unui viitor mai bun, ne-am strîns acum într-un cuget și într-o gindire, dezbătând cu mare cumpănire asupra tuturor împrejurărilor noastre politice, toți ne-am hotărît din suflet pentru unirea Principatelor... Dorim această unire din sufletul nostru și o întărim". Măr- turii contemporane din Muntenia consemnează că aci „toată lumea" este pentru Unire, „cu excepția cîtorva mari boieri". Un fruntaș unionist, Gr. Serrurie, scria din Giurgiu, în mar- tie 1857, lui A. G. Golescu : „Din partea țăranilor plugari, a meseriașilor și a cornercianților români, după ce li s-a explicat programa națională, n-a fost decit un consimțămînt unanim la toată cuprinderea ei. De s-au ivit miseria, lașita- tea și chiar infamia și p-aci, n-a fost decît din partea unora din clasa boierită, care este prea mică pe lingă celelalte clase și din partea a doi, trei proprietari de moșii". O dată cu pregătirea alegerilor pentru Adunările ad-hoc, lupta maselor a căpătat o și mai mare amploare. Orășenii, Prof. N. ADĂNILOAIE (Continuare în pog. 2-a) ALEXANDRU IOAN CUZA C. Popp de Szathmari „Unirea și unirea națională sint bunuri mari, importante și însuflețitoare, care nu cer mai mult decit voința tare de a fi și a rămînea un singur popor, frați vorbitori ai unei limbi păstrate de străbuni și veacuri, toți fii ai unui popor păzitor de legile morale, înflăcărat de libertatea patriei...’ (Din articolul „Naționalitatea" scris de G. Bariț la 1844 apărut în „Foaie pentru minte, inimă și literatură", nr. 51) „...întrunirea Principatelor nu are trebuință de explicare, de comentarii! Ea nu are trebuință poate de a fi înțeleasă, căci ea e simțită. întrunirea e o trebuință națională, instinctivă, pe care un Român o simte curgînd împreună cu sângele prin vinele sale, o suge cu laptele la sinul mumei sale, o respiră cu aerul țerei sale, o gustă cu rodurile țerinei sale, o vede în curgerea apelor Patriei sale, o privește în configurația terenului seu. Un român nu are nevoe să-și explice, să înțeleagă întrunirea; el trebuie să o voteze cu ochii închiși, să o dorească ca pănea din toate zilele, ca manea din ceruri. întrunirea! Dar eată tot ce Românul poate dori! întrunească-se Principatele Române, și noi vom ave toate cele- lalte ! încă o dată întrunească-se Principatele Ro- mâne, și viitorul e al nostru". (Din ziarul „Zimbru", anul IV, nr. 132, Iași, miercuri, 20 iunie 1856) „Să trăiască Cuza 1 a răsunat ca un ecou în inimile poporului român. Nu se mai auzea în toată capitala decît cele mai vii demonstrații de bucurie. „Să trăiască Cuza! Să trăiască viitorul nostru stăpînitor!“ zbura din gură în gură, din inimă în inimă; îmbrățișările cele mai cordiale, sărutările cele mai înfocate, expresia celei mai entuziastice bucurii a ochilor, erau singurul spectacol ce se vedea pe toate ulițele, pe toate răspîntiile, pe toate locurile publice ale Bucureștilor". (I. Bujoreanu — din ziarul „Româ- nul" din 27 ianuarie 1859) „Adevărata misie a spiritelor de elită, la neamul Romanesc, este întemeierea naționalităței. Naționa- litatea este sorgentul de unde se scurg toate liber- tățile. Cea dinții libertate este libertatea politică a nației, ea se cîștigă numai prin întemeierea națio- nalității. Fără dînsa, libertățile sociale sînt iluzo- rii... Unirea definitivă a ambelor țări trebuie să ne preocupe înainte de toate..." (Din ziarul „Dîmbovița", anul II, nr. 2 din 21 octombrie 1859) Școala românească și Unirea Aspirație seculară a poporului român, Unirea a fost înfăptuită prin lupta plină de avînt a mase- lor populare și a multor cărturari cu vederi înaintate, animați de calde sentimente patriotice. In frontul larg al acestei lupte s-au aflat și numeroși slujitori ai școlii — învățători din lumea satelor obidite, în care știința de carte abia cunoștea primele pîlpîiri, pro- fesori din școlile de grad secundar sau superior, oameni de carte care au pus cunoștințele lor nu numai în slujba luminării tineretului, ci și în slujba înfăptuirii celor mai înalte idealuri ale întregului po- por. Multi cărturari treceau dintr-o parte în cealaltă a Carpaților, de pe un mal al Milcovului pe celă- lalt, răspîndind, o dată cu învăță- tura, ideile progresului social, stabilind legături și planuri de acțiune, luptind pentru înmulțirea numărului de școli la sate și orașe, pentru organizarea învățămîntului pe baze democratice. Numele unor astfel de profesori ca Simeon Bărnuțiu, plecat din Ardeal pentru a deveni profesor la Facultatea de drept din Iași, ca Alexandru Pa- piu Uarian, numit profesor de sta- tistică în același centru cultural al Moldovei, ca bănățeanul Eftimie Murgu, numit profesor la Colegiul Sf. Sava din București, ca Ion Ma- iorescu, venit din Transilvania în Oltenia, ca și numele multor al- tora s-au legat strîns de progresul culturii românești. In evenimentele- care au prece- dat și au însoțit Unirea Țării Ro- mânești și a Moldovei o serie de învățători și profesori s-au mani- festat în mod activ, devenind cu- noscuti ca hotărîți unioniști. Luptători activi pentru cauza uni- rii Principatelor Române au fost V. Boerescu și G. Costaforu, pro- fesori la Facultatea de drept din București, arhitectul Al. Orăscu și alții. Au participat îndeaproape la lupta pentru Unire și mulți profe- sori de licee, care au avut de îndu- rat măsurile represive luate de unele autorități reacționare. Prin- tre aceștia s-au aflat, de pildă, profesorul N. Turculeț din Iași, care ținea acasă consfătuiri cu alti luptători unioniști, profesorii N. Verdeanu de la Fălticeni, Popescu de la Bîrlad, Homiceanu de la Piatra Neamț, B. Galian din Huși și alții. In scrisorile care ne-au rămas de la profesorul Homiceanu din Piatra Neamț întîlnim mărturii prețioase în legătură cu acțiunile desfășu- rate de oamenii școlii din Moldova in sprijinul Unirii. Citim astfel, in- tr-o scrisoare a lui din aprilie 1857, cum mergea din casă în casă, spre a-i mobiliza pe locuitori la lupta pentru Unire : „Astăzi a fost o zi din cele mai frumoase : am făcut 48 vizite apostolești, pentru că nu dă nimenea trăsură profesoru- lui (...) Am alergat din casă în casă, am explicat (...) Am făcut, în fine datoria mea de român și profesor (...) așa îneît pot mărtu- risi că antiunioniștii din ținutul Pietrii nu sînt în stare a-mi sta înainte..." Alegerea lui Alexandru loan Cuza ca domnitor a fost salutată cu deosebită bucurie de masa în- vățătorilor și profesorilor. Chiar a doua zi după votul dat la Iași în favoarea lui Cuza, corpul didactic din capitala Moldovei a adresat a- cestuia, prin inspectorul general al școlilor din Moldova, Teodor Veisn, o adresă de felicitare, în care se spunea între altele : „In numele corpului profesoral, care a parti- cipat la entuziasmul general ce s-a desvăluit la proclamarea ta de domn al Moldovei, îți (...) exprim adînca bucurie ce o simte a ve- dea, astăzi, în capul țării un cetă- țean care și-a atras încrederea și simpatia unanimă a Românilor, nu prin prestigiul nașterii, nu prin ademeniri amăgitoare, nu prin in- fluență străină, nu prin avuțiile sale, ci prin meritele sale și prin devotamentul către patrie". Tot corpul profesoral — se arăta mai departe, în adresa de felicitare — „destinat de a contribui, în pro- porție cu mijloacele lui, la răspin- direa luminei între tinerele gene- rații române, care au să serveze la vremea lor de sprijinitori și apără- tori ai patriei, își va pune toată silința pentru a împlini cu demni- tate misia lui". Iar în încheierea adresei se arăta că întregul corp didactic are speranța „că buna lui plecare și ostenelele lui nu vor rămine fără rezultat, dacă el va fi sprijinit și încurajat în calea lui cea grea". Speranțele pe care corpul didac- tic și le legase de noua domnie au fost îndreptățite. In cadrul refor- melor ce au fost adoptate în anii ce au urmat Unirii Principatelor — reforme printre care locul de frunte l-a ocupat reforma agrară — o importanță deosebită au a- vut-o măsurile luate în vederea reorganizării învățămîntului de toate gradele, problema în- vățămîntului fiind ridicată la rang de problemă fundamen- tală a statului. în mesajul domnesc din 6 dec. 1859 se arăta că sistemul de învățămînt existent atunci era nesatisfăcător, în pri- mul rînd din cauză că nu ținea seama de nevoile noastre speci- fice. Mesajul arăta că este necesar „ca sistemul total de învățătură să fie mult mai special apropiat trebuinței și naturii românilor, de- cît imitat fără nici o chibzuială din Conf. univ. A. PETRIC (Continuare în pag. 4-a) Pagina 2 Cărturari români despre Unire Pagina 3 Din experiența oamenilor școlii PRINCIPATELOR UNIREA Dedicată viitorilor deputați ai României GRIGORE ALEXANDRESCU acestor Solemnitatea deschiderii primei Camere naționale de către Al. I. Cuza MILCOVUL a a în tăcutele morminte, Bogdan, Mircea se-ntîlniră. Și-ntr-o lungă îmbrățișare pe români îi înfrățiră ; împrejuru-le stau dese umbre de măreți eroi... Ele astăzi zbor in aer, inimile-nflăcărează... Deputati ! asupra voastră ei privirea-și ațintează ; Fala sau rușinea țărei se așteaptă de la voi. dar ma- Du- Prin întîm- Mîntui- („Concordia", 30 martie 1857) . A DESPRE UNIRE toarele folosuri a rolului ce s-ar se cunoască să Ca nicicum Dacă maluri ai avut; Că tu frați ai despărțit. HOt Milcov ! riu Rară valuri te tot usucă, podiș. dicat și s-a întîrziat din plătoarele împrejurări. visul de aur, felul isprăvilor marilor bărbați ai României, Te milește, Fă-te una, Iar pe Trifoi, S-arăt Pe-aici Ale tale unde-aducă Numai țărnă și prundiș, fără de nume, de cristal. Milcov ! riu fără de spume, Fără valuri de cristal, Sac-odată de pe lume Căci îmi ești un ce fatal ! două țări sînt netăgăduite ! Unirea Principatelor este dorința vie și logică a marii jorități a românilor. „Steaua nării" este jurnalul Unirei. unde curgi, să crească iarbă, mușchi plăcut. fiilor mei: iată ! Milcovul era ; MIHAIL KOGĂLNICEANU (Din programul ziarului „Steaua Dunării", Iași, 1 octombrie 1855) naște din întrunirea Sac-odată de pe lume Căci îmi ești un ce fatal ! GH. TAUTU ...Cînd citim în vechea carte a istoriei străbune Virtuți mari, ilustre fapte ale nației române, Care inimă stă rece ? care suflet nemișcat ? Cine n-are dor să vază țara sa în fericire, Cu legi bune, cu legi drepte, în tărie și-n unire, Cultivînd artele păcei pe al său pămînt bogat ? Dar frăția cea curată l-au sacat ființa sa! Iar nepoții nici să știe Că vreodată ai trăit, Nici prin gînd lor să le vie Fiii voștri vor ascunde a lor frunte în țărînă, Dacă voi acum veți pierde tnarea cauză română. Prin meschine interese ce-n mici inimi locuiesc : Timpul trece, omul piere, dar a patriei iubire E averea cea mai rară, cea mai scumpă moștenire, Ce de la părinți de merit nobili fii o priimesc. Stema orașului Focșani Unire ^o*.oov4 CĂRTURARI ROMÂNI Biruit-au gîndul să mă apucu de această trudă, să scoț lumii la vedere felul neamului, din ce izvor și seminție sîntu lăcuitorii țării noastre, Moldovei și Țării Muntenești și românii din țările ungurești, cum s-au pomenit mai sus, că toți un neam și o dată discălecați sintu... Cu (...) oști Traian, căruia numele în Istoriile Rîmului Ulpius Traianus, au călcatu aceasta parte de lume (...) Iară acesta împărat Traianu pre aici au venitu și au încunju- ratu aceasta parte de lume, cum s-au pomenitu, și iei au discălicat neamul, semințiia care trăiește pînă acum în Moldova și în Țara Muntenească și cît norod ieste în Ar- deal cu acestu nume : român. MIRON COSTIN („De neamul moldovenilor, din ce țară au ieșit strămoșii lor") ...Unitatea Principatelor a fost lui lancu Huniad, ca și a lui Ște- fan cel Mare, ca și a lui Mihai Viteazul, a lui Vasile Vodă, ca și a lui Matei Basarab. (...) și cu toată apăsarea străină, totuși le-, gislatorii noștri din 1830 au în- scris în art. 425 al legii funda- mentale de atunce, aceste cuvinte repetate din secol în secol pînă astăzi de toate inimile române : ...Art. 425. începutul, religia, obiceiurile și asemănarea limbii lăcuitorilor acestor două Princi- pate, precum și trebuințele a îm- belor părți, cuprind din însuși descălecarea lor elementele ne- despărțitei unirii, care s-a împie- aceasta ea nu urmează unei u- topii; ea apără numai interesul vital al patriei. Unirea Principa- telor este singurul mod în stare de a consolida naționalitatea ro- mânilor, de a le da demnitate, putere și mijloace pentru a îm- plini misia lor... Insă rumânii înțe- leg nu numai ceștia de aici, ce și den Ar- deal, carii încă și mai neoși sînt, și moldo- venii, și toți cîți și în- tr-altă parte se află și au această limbă... unii sînt. Ce dară aceștia, cum zic, romani îi ține, că tot pe tot toți aceștia dintr-o fîntînă au izvorît și cură. Stolnicul CONSTANTIN CANTACUZINO (..Istoria Țării Rumâ- nești") Deschid sfînta carte unde se află înscrisă gloria României ca să pun înaintea ochilor fii- lor ei cîteva pagini din viața eroică a părinților lor. Voi arăta acele lupte uriașe pentru liber- tatea și unitatea națională, cu care Românii, supt povața celui mai vestit și mai mare din voevozii lor, încheiară veacul al XVI-lea. Moștenitori ai drepturilor pentru păstrarea cărora părinții noștri s-au luptat atîta în veacu- rile trecute, fie ca aducere aminte a acelor timpuri eroice să deștepte în noi sentimentul datorinței că avem d-a păstra (...) pentru viito- i ime această prețioasă moștinire ! N. BĂLCESCU („Istoria românilor sub Mihai-Vodă Viteazul") Ce moment a putut fi mai frumos in Iași decît acela cînd, înaintea lui Alexandru Cuza, om nou, soldat, care venea liber de orice angajament, de orice amintire, bună sau rea, a trecutului și vedea numai drumul către viitor, cînd, înaintea acestui domn nou și tînăr, în care totul era spontaneitate și su- flet, care putea prin urmare făgădui oricui îndeplinirea celor mai îndrăznețe visuri, cînd înaintea lui se înfățișa Mihail Kogălniceanu pentru a-i aminti că numele lui Alexandru este și al lui Alexandru cel Bun ? în clipa aceea parcă el vrăjea tot șirul Domnilor țării noastre, parcă din necropole- le pierdute în munții noștri se ridica tot și- rul Domnilor mari ai țării și, prin graiul fermecat al marelui orator, stăteau înaintea Domnului nou al Moldovei pentru a-i amin- ti ce sfîntă și mare moștenire i-au lăsat ei. în clipa aceea, în Camera Moldovei nu erau numai cei care se vedeau, ci mai presus de dînșii toată acea pleiadă de eroi și sfinți prin care țara Moldovei trăise, pentru a-i aminti noului Domn ce viitor strălucit se poate des- chide pentru Românime prin contopirea cu țara-soră. Strălucit moment ! N. IORGA (..Spiritul public și literatura în epoca Unirii" conferința ținută în ziua de 24 Ianuarie 1915 la serbarea școlară de la Teatrul Național) POPORUL ÎNSUȘI A FĂURIT U 1IREA (Urmare din pag. l-a ca și țăranii țineau să asigure res- pectul drepturilor electorale. Negus- torii din Roșiorii de Vede au reven- dicat dreptul de a participa la vot, motivînd că „parte a nației sintem și noi“. Un grup de tîrgovișteni soli- citau să fie trecuți între alegători „sau din împotrivă să fim izgoniți din pămintul nației noastre, ceea ce ar fi pentru noi mai suferit și mai onest decît să rămînem depărtați de drepturile ce fiecare român le are". Semnificative au fost înscrierile masive ale țăranilor în listele elec- torale. în Moldova, din dispoziția cai- macamului reacționar N. Vogoride. autoritățile amenințau pe locuitori că „de vor pomeni măcar cuvîntul de unire au să se ducă acolo unde n-au să mai vadă soarele". Ziarele unioniste au fost suspendate. întru- nirile de asemenea, s-a interzis să se cînte „Hora Unirii", scrisă și pu- blicată în 1856 de V. Alecsandri în ziarul „Steaua Dunării". Toate a- cestea au culminat cu încercarea de a falsifica alegerile. Teroarea și arbitrariul s-au dove- dit însă neputincioase în fața voin- ței de luptă a maselor. Delegații ță- ranilor clăcași din Tecuci au res- pins candidatul antiunionist ce le fusese impus și s-au declarat pen- tru Unire : la Vaslui, opunerea lor a fost atît de vie. incit autoritățile au fost silite să-i izgonească pe să- teni cu forța armată din localul cirmuirii și chiar din oraș. Cînd, ca urmare a situației crea- te, comisarul Franței, Talleyrand- Perigord s-a deplasat în Moldova, a fost întîmpinat de mii de locui- tori, care i-au exprimat dorința de Unire, arătînd actele arbitrare ale caimacamului. Comisarul Sardiniei a fost de asemenea întîmpinat la Iași de mii de manifestanți cu stea- gurile tricolore. Datorită presiunii maselor largi populare și sprijinului diplomatic al puterilor europene favorabile Unirii, alegerile falsificate din Moldova au fost anulate. Noile alegeri din Mol- dova, ca și cele din Țara Româ- nească, au trimis în Divanuri o co- vîrșitoare majoritate unionistă. Divanurile ad-hoc din ambele Principate, deși unioniste, erau de- parte de a reflecta proporțional di- feritele clase ale societății româ- ne. Majoritatea o constituiau repre- zentanții burgheziei și ai boierimii. Pentru prima dată în istoria noas- tră, participau. însă, la asemenea adunări și reprezentanți ai țără- nimii — cîte un ales din fiecare ju- deț. După ce Divanurile, într-o at- mosferă de mare însuflețire, s-au pronunțat pentru unirea celor două Principate :ntr-un singur stat, de- putății țărănimii și-au rostit răspicat revendicările lor proprii. Astfel, de- putății săteni din Moldova, sprijiniți de unii intelectuali, au deschis dis- cuția în problema agrară prin cu- noscuta jalbă sau propunere, al că- rei prim-semnatar este clăcașul loan Roată din Putna. Țăranii arătau în jalbă : „...Pînă în ziua de astăzi toa- te sarcinile cele mai grele numai a- supra noastră au fost puse și noi mai nici de unele bunuri ale țării nu ne-am îndulcit; ...că noi biruri grele pe cap am plătit, oameni de oaste numai noi am dat; ...boie- rescuri, zile de meremet numai noi am îndeplinit; ...pline neagră și a- mară udată cu lacrimi numai noi am mîncat... ...Apoi, suspinul, durerea noastră de toate zilele, dorința cea mai mare... este căderea boierescu- lui, ...vroim să scăpăm, vroim să ne răscumpărăm din robia în care sîn- tem... să nu mai fim ai nimănui, să fim numai ai țării și să avem și noi o țară". Cereri asemănătoare ale țărănimii s-au făcut auzite și în Divanul de la București, mai ales prin glasul deputatului clăcaș Tănase Constan- tin : „...astăzi nu numai nouă româ- nilor, ci lumei întregi este cunoscut cît de rău e întocmită această țară și cît de apăsat este poporul ei... Noi, românii, țărani plugari, am su- ferit și suferim mai dureros de ne- dreptatea legilor și a așezămintelor ce sînt astăzi în țara noastră". Da sfîrșitul anului 1857, Turcia a dizolvat ambele Divanuri. Deși po- porul nostru se pronunțase ferm pentru Unire, opoziția Turciei și Austriei a făcut ca la Conferința de la Paris a reprezentanților pu- terilor europene să nu se admită decît o unire parțială a Principa- telor, fiecare urmînd să-și aleagă cîte un domnitor, o adunare și un guvern separat. în aceste condiții, pentru poporul român a devenit tot mai limpede că numai prin acțiuni hotărîtoare interne, și nu prin bunăvoința gu- vernelor străine își va putea făuri statul său unitar, național. în ciu- da opreliștilor de tot felul din par- tea caimacamilor numiți de Poar- tă, a măsurilor drastice împotriva activității unioniste, în toată pe- rioada premergătoare alegerii a- dunărilor care aveau să-i desem- neze pe domni, acțiunile maselor au crescut în amploare. în Moldova, deputății din parti- da națională au folosit atît presiu- nea maselor de alegători, veniți la Iași din diferite ținuturi, cît și con- tradicțiile din rîndul moșierimii con- servatoare, spre a asigura, la 5 ia- nuarie 1859, alegerea lui Al. I. Cuza — revoluționar pașoptist și luptător înflăcărat pentru cauza U- nirii. Cuza a fost proclamat, domn — cum relatează un contemporan — în uralele deputaților unioniști și „a mai multor zeci de mii de oa- meni care umpleau tribunele publi- ce, coridoarele și curtea palatului". „Mase de oameni — scria Vasile Alecsandri — purtînd torțe și pan- carde alegorice luminate, străbăteau străzile strigind „Trăiască domnul". După alegerea din Moldova, pri- virile patrioților unioniști, ale între- gului popor român s-au ațintit spre capitala Munteniei. în adunarea Țării Românești, din cauza ingerin- țelor electorale, pătrunsese o majori- tate reacționară, partizană a fostu- lui domnitor Bibescu, pe care voia să-l realeagă, avînd de partea ei gu- vernul, administrația și oștirea. în schimb, minoritatea progresistă (partida națională) avea de partea ei masele populare orășenești și să tești. Cu toate măsurile represive, ordo nate de căimăcămie, la 22 ianuarie, în momentul cînd s-a deschis Adu- narea, o imensă mulțime : meseriași, lucrători, mici comercianți și țărani din preajma Capitalei, se adunase pe dealul Mitropoliei. Porțile păzite de trupe au fost luate cu asalt, mul- țimea pătrunzînd în curtea clădirii unde se ținea Adunarea. „Poporul — relatează martorul ocular N. T. Orășanu — nu mai pre- zenta o adunătură de oameni, ci o mare vie ale cărei valuri abia se puteau mișca și care amenința să năvălească pe uși și pe ferestre în Cameră ca să-și susțină drepturile și principiul său". La 23 ianuarie căimăcămia a adus noi forțe militare în fața Adunării, iar deputății unioniști, pentru a scă- pa de presiunea baionetelor, au fă- cut apel la masele populare. îndată șuvoiul de tîrgoveți și țărani, în stri- găte de „Trăiască libertatea !“, în- ghesuind mereu armata (din care o parte se lăsase dezarmată), a ajuns la ușile Adunării pe care le-a des- chis cu forța. Orășanu, care era în frunte, strigă deputaților : „Goniți oștirea, domnilor, sau numai răspun- dem de viața d-voastră". întrucît alegerea lui Cuza și pe tronul Țării Românești era, în con- junctura creată, singura soluție care — ocolind stipulațiile Convenției — putea duce la Unirea Principatelor, partida națională a propus la 24 ia- nuarie alegerea domnitorului Mol- dovei. Pentru orice eventualitate mulțimea de orășeni și țărani s-a organizat în două mari grupuri unul a rămas pe dealul Mitropoliei iar altul pe cîmpia Filaretului, aș- teptînd acolo semnalul în privința atitudinii conservatorilor. Presiunea maselor I-a silit pe deputății conser- vatori sâ accepte indoita alegere. Consulul austriac arăta că deputății conservatori l-au votat pe Cuza de teama „că nu vor părăsi în viață sala de ședințe dacă nu se vor ho- tărî la acest vot de unire". Prin alegerea aceluiași domnitor în cele două țări române, Istoricul act al Unirii era înfăptuit. Deși mii- le de țărani și orășeni n-au fost re- prezentat! în mod oficial în Adu- nare, prezența lor s-a făcut hotărî- tor simțită și, din afara zidurilor Camerei, a influențat dezbaterile și i-a determinat pe deputați să țină seama de voința și aspirațiile lor. Vestea îndoitei alegeri a lui Cuza a stîrnit un val uriaș de bucurie și entuziasm în masele populare. Un contemporan povestește că in acele clipe „tot Bucureștiul era în picioa- re, de la Filaret și dealul Mitropoliei pînă la Băneasa" și că din piepturi- le tuturor răsunau strigătele „Tră- iască Unirea!“, „Trăiască Vodă Cuza!“. „Trăiască România una și nedespărțită I". înfăptuirea actului de la 24 ianua- rie 1859 a fost salutată de burghezia, țărănimea și intelectualitatea din Transilvania. Ziarul „Gazeta Tran- silvaniei" și alte ziare transilvănene au publicat ample relatări asupra împrejurărilor alegerii Iui Al. 1. Cuza, asupra entuziasmului maselor și importanței Unirii Principatelor. După 24 ianuarie — în pofida inter- dicțiilor autorităților habsburgke — atracția tînărului stat național a sporit mereu. Cărturarul Al. Papiu llarlan sublinia pe bună dreptate că „românii din Transilvania numai la Principate privesc". Prin actul măreț de la 24 ianuarie 1859, poporul român a pus țările eu- ropene în fața unui fapt împlinit, pe care au fost nevoite să-l accepte : în geografia politică a Europei apăruse numele unui nou stat — numele pa- triei noastre scumpe — România. In- căodată, ca de atîtea alte ori în de- cursul istoriei, poporul român s-a afirmat ca făuritor al propriei sale istorii. Articol apărut in „Scinteia", nr. 6864 din 18 ianuarie 1966. PAGINA 2 DIN EXPERIENȚA OAMENILOR ȘCOLII ECOURI la materialele publicate „între intuiție și abstraelizarr Valențe educative ale textelor literare ■ O enumerare analitică a aspectelor ce trebuie investigate în studiul vieții psihice a elevilor și o prezentare a metodelor indicate în această investigare ■ Primele rezultate ale folosirii laboratorului lingvistic ■ Cum se înlătură „obstacolul11 puterilor cu exponenți ■ Studiul teoretic și rezolvarea pe cale experimentala a problemelor de chimie. Educarea patriotică a elevilor prin lecțiile de literatură Rîndurile ce urmează. își propun * pe baza experienței proprii, să delimiteze locul distinct pe care il ocupă lecțiile de literatură în rea- lizarea educației patriotice a ele- vilor și să reliefeze cîteva direcții de orientare. Studiul literaturii își îndepli- nește misiunea sa educativă numai dacă aduce în conștiința școlarului imagini concret-senzoriale, numai dacă profesorul înțelege că opera literară influențează în primul rînd pe plan estetic. Valențele edu- cative ale unui text literar reușesc să îmbogățească conștiința elevilor atunci cînd profesorul se preocupă să le dezvolte sensibilitatea ar- tistică. operînd în așa mod îneît mesajul transmis de lucrarea lite- rară să-și exercite influența po- litico-morală în unitate indisolu- bilă cu funcția estetică-educativă. Numai în acest chip se poate de- clanșa emoția aptă să înrîurească conștiința și comportarea patrio- tică a tineretului. Aici este che- mată să-și spună cuvîntul mâie- s’ ia profesorului, capacitatea lui de a pune în lumină unitatea inte- rioară între conținutul și forma imaginii, respectînd permanent caracterul determinant al conținu- tului. Nu sînt de nici un folos, ba sînt chiar de-a dreptul dăunătoare „po- litizările" superficiale, rezumate la rețete moralizatoare. în asemenea cazuri, caracterul patriotic nu este sesizat de elevi în poezia, schița sau povestirea studiată, ci le apare ca ceva artificial, ceea ce duce la schematism și didacticism, verifi- cate ca ineficiente in dezlănțuirea unor rezonanțe profunde. Profeso- rul care repetă Ia orele de limba română ceea ce în mod normal află elevii cu prilejul lecțiilor de istorie, geografie, educație cetățe- nească ignoră sursele particulare de ordin educativ ale textelor lite- rare. La orele de lectură lite- rară educarea sentimentelor și convingerilor patriotice, trebuie să se realizeze eu ajutorul procedee- lor și instrumentelor de lucru spe- cifice artei literare. Aplicarea ne- diferențiată. otova a unor mijloace și căi de educare imuabile, indife- rent de obiectul de studiu, de indi- vidualitatea și vîrsta copiilor con- stituie un simptom îngrijorător de formalism. în munca mea cu elevii țin sea- ma de faptul că diversele genuri și specii literare au un specific propriu. Folosesc larg bunăoară, pentru a contribui la educarea lor in spiritul patriotismului, poezia, care posedă mari resurse în a- ceastă direcție. De exemplu, la in- terpretarea analitică a poeziilor „Sergentul", „Dan căpitan de plai". „Scrisoarea III", pentru a-i ajuta pe elevi să pătrundă sensul ideo- logic al acestora și să simtă admi- rație față de tradițiile glorioase de luptă ale poporului, caut să le tre- zesc vibrații emoționale puter- nice în toate momentele lecției : pregătirea, lectura expresivă, ana- liza conținutului de idei, caracteri- zarea personajelor. Forța și vioi- ciunea Impresiilor produse de ima- ginile artistice sînt intensificate cu ajutorul perceperii vizuale și audi- tive astfel îneît elevii să pătrundă pină la încărcătura de sens, pînă la sentimentul exprimat de poeți, — dragostea de veacuri a poporului român pentru libertate națională și dreptate socială. Pentru poten- țarea vibrației emoționale am în considerare și puternica incantație produsă de ritm, de rimă, dc în- treaga gamă a elementelor frozo- dice, de muzicalitatea cuvintelor, în această perspectivă, la sfîrșitul orei nu se pune problema ca elevul să părăsească clasa îmbogățit doar cu o serie de cunoștințe (pe care de altfel le află și de la lecțiile dc istorie) cît, mai cu seamă, sensibi- lizat și dinamizat de imaginile poe- tice investite cu suflu patriotic. Sarcina primordială pe care mi-o pun eonstă In a acționa în vederea entuziasmării școlarilor pentru ideile și simțămintele patriotice exprimate în poezie, străduin- du-mă ca aceste stări de spirit oca- sionale să devină de durată prin legături permanente și trainice cu altele asemănătoare. manifestate anterior. Apelind la asemenea re- sorturi edificatoare, reușim să-i sensibilizăm pe elevi în fața unor exemple pilduitoare din lecțiile studiate, ceea ce va determina luări dc atitudine corespunzătoare în propria lor conduită. în poezia actuală, centrul de greutate este deplasat spre conți- nutul interior, spre o vibrație rit- mică de mare intensitate a emo- ției. Patosul nestăvilit al revoluției, pe măsura activității și simțămin- telor contemporane, pulsează din plin în poezii ca cele intitulate „Cîntcc pentru patrie. „Partidului", „închinare". „Iubește țara ta" și altele pe care le studiază elevii. Vibrațiile emoționale transmise sînt semnificative în raport cu realitatea nouă din patria noastră. Am grijă, ca atare, să subliniez conținutul nou al patriotismului socialist, folosind în expunere si conversație pe o argumentare lo- gică, cu punctul de plecare în dife- ritele ipostaze ale acestui senti- ment calitativ nou. Așa dar por- nesc de la ideile și convingerile existente realmente în poezia stu- diată pentru a ajunge la conținu- tul patriotismului, nu de la gene- ralități abstracte care ar fi „ilu- strate" în versuri. Structura inte- rioară deosebită a poeziilor ac- tuale, elementele înnoitoare de stil și de versificație le prezint în ra- port cu acest conținut ideo-emoțio- nal. Fragmentele de roman șl nu- velele prezente în manuale ne dau largi posibilități dc a exprima semnificațiile patriotice ale. unor fapte, acțiuni, conflicte, comportări ale oamenilor, fiind cu mult su- perioaie unor reportaje dc factură minoră. De astă dată, elementul ra- țional îmbinat cu cel narativ-emo- țional sprijină intuirea edificatoare a realității înconjurătoare zugrăvi- tă într-o modalitate artistică ori- ginală. Caracterizîndu-I de pildă pe Anton Filip din fragmentul „Bărăgan", caut ca personajul să-i cucerească pe elevi, să le slujească drept exemplu, insistînd asupra participării lui pline de pasiune la tot ce se întîmplă în jurul său, a- supra spiritului ofensiv ce animă viața și activitatea muncitorului comunist și care se degajă în mod convingător, firesc din întregul an- samblu de imagini artistice creat de scriitor. Mă feresc de a-l pre- zenta elevilor drept purtătorul unui cod de precepte moral-poli- tice. Caut în schimb ca trăsăturile lui de caracter, percepute nu la modul observatorului pasiv, să ac- ționeze asupra conștiinței și com- portării elevilor prin forța lor exemplară. în fine, predarea celor cîteva biografii existente în manual o su- bordonez scopului participării ele- vilor Ia trăirea unor vieți puter- nice, a unor mari existențe consa- crate creației de bunuri spirituale. La asemenea lecții caut să fac din cunoștințele predate elemente de cultură, iar din impresiile declan- șate sentimente și convingeri sta- tornice. Contribuția lecțiilor de lectură literară la educarea patriotică a ti- neretului școlar este autentică, viabilă, dacă profesorul — ferin- du-se de formele simpliste și ba- nale — reușește să conducă pe elevi să pătrundă pină Ia semnifi- cații, pină la mesajul patriotic pe care îl dezvăluie opera literară. Dacă sensibilitatea artistică a ele- vilor este solicitată din plin, va- lențele educative ale textelor lite- rare izbutesc să îmbogățească multilateral conștiința și să deter- mine atitudini patriotice. VALERIU C. NEȘTIAN Huși Cunoașterea Importanța studierii elevului este îndeobște cunoscută de către ca- drele didactice. Mai puțin cunos- cută este însă „tehnica" acestui studiu. Situația se reflectă în ca- litatea muncii pe care o desfășoară diriginții și profesorii pentru cu- noașterea elevilor. De multe ori, deși conștiincioasă, această muncă este empirică și fără prea mare eficiență educativă. Iată motivul pentru care ne^ pro- punem să facem unele precizări cu privire la modul în care trebuie studiată personalitatea elevului. In acest sens vom încerca să răspun- dem la următoarele întrebări: ce studiem și cum studiem ? La prima întrebare se poate răs- punde laconic : studiem viața psi- hică a elevului. Dar viața psihică este o realitate foarte complexă, cu multiple aspecte, stări și pro- cese care se manifestă în moduri variate. Această complexitate a fenomenelor psihice determină o atitudine analitică în studiul lor. Pedagogul, care este în acest caz și cercetător, trebuie să cunoască elementele componente ale vieții psihice. în primul rind procesele de cunoaștere, procesele afective și cele volitive. Structurarea acestora este complicată. Așa de exemplu, din categoria proceselor de cu- noaștere fac parte senzațiile, per- cepțiile, reprezentările, memoria, gîndlrea etc Procesele afective sînt de asemenea complexe : emo- țiile, dispozițiile, sentimentele și pasiunile. In studierea elevului tre- buie cercetate și aspectele perso- nalității : interesele, aptitudinile, temperamentul, caracterul. Am procedat intenționat la o enumerare analitică a aspectelor care trebuie investigate în cunoaș- terea elevului pentru a atrage a- tenția asupra complexității feno- menului de studiat și deci și a ne- cesității unui ghid în acest studiu. Fără un asemenea ghid, adese- ori, studiul vieții psihice se re- duce la cîteva observații asupra proceselor psihice mai evidente : memoria, gîndirea, limbajul, aten- ția etc., celelalte fiind neglijate De o și mai mare importanță este să știm cum să studiem. Am analizat mai multe caiete ale dirigmților și învățătorilor în care aceștia se ocupă de studiul elevilor Din cele constatate cu acest prilej, aș dori să fac unele precizări cu privire la modul de studiere a elevului. Cei mai mulți diriginți utilizează in mod unilateral, în studiul ele- vilor, observația. De aceea și cele mai multe caiete nici nu se nu- mesc „caiet de studiu", ci „caiet de observații". Desigur că obser- vația este una din metodele cu cea mai largă râspîndire în studiul elevului datorită ușurinței cu care ea poate fi utilizată, dar renunța- rea la întreaga gamă a metodelor de investigație nu poate fi decît păgubitoare pentru o cunoaștere completă și temeinică De aceea este necesar ca pedagogul să re- curgă la acea metodă care este cea mai adecvată pentru studiul feno- menului respectiv Este necesar deci ca în mod sistematic să fie utilizate și analiza datelor biogra- fice. convorbirea, studiul produse- lor activității elevului, experimen- tul. statistica etc. Numai prin utili- zarea tuturor metodelor închegate intr-un sistem se poate realiza un studiu complet al vieții psihice a elevului. Se constată deficiențe atît în adunarea materialului cît și in in- terpretarea lui. In cele mai multe caiete de studiu, cele două etape sînt nediferențiate. Alături de ma- terialul faptic, uneori anticipîn- du-l, se află concluzii și generali- zări ne fundamentate. De aceea ți- nem. să precizăm că în caietul de studiu trebuie să fie mai întîi cu- les un material faptic concret și suficient pe baza căruia să se for- muleze concluziile psiho-pedago- gice. Consemnarea unor formule ca : „inteligent", „memorie bună", „limbaj bogat" etc., fără ca în prealabil să se fi notat date con- crete pe baza cărora să se stabi- lească aceste calități, reflectă ne- înțelegerea valorii materialului faptic în cercetare. Cercetarea fără material faptic este fără valoare științifică, deoarece concluziile și generalizările sînt nefondate, neîn- temeiate și deci formale. Adunarea și consemnarea unui material faptic bogat în semnifi- cații psihologice presupune cu- noașterea de către cadrele didac- tice a noțiunilor de psihologie a copilului și a particularităților psi- hice ale copilului. Altfel materialul faptic adunat este nesemnificativ, lucru pe care-l vom constata la prelucrarea lui. Atragem atenția și asupra nece- sității studierii elevilor „șterși", adică a acelora care nu atrag a- tenția. Ei sînt mai greu de studiat, fiindcă-și obiectivează mai anevoie personalitatea. De aceea și efortul de a-i cunoaște trebuie să fie mai mare. De obicei în caietul de stu- diu, în dreptul numelor acestor elevi însemnările sînt sărăcăcioase. Este îndeobște cunoscut că stu- diul elevului nu este un scop în sine, ci un mijloc pentru o mai bună organizare și o mai științifi- că desfășurare a procesului peda- gogic. Privite din acest unghi, do- cumentele de studiu ale elevului trebuie să fie valorificate de către toate cadrele. De altfel munca de cunoaștere a elevului nu e o sar- cină numai a dirigintelui, cum gre- șit se crede, ci a tuturor cadrelor didactice cu care dirigintele tre- buie să colaboreze. Fișa psiho-pedagogică care se ela- borează pe baza materialului faptic (și care este, de fapt, portretul psihologic al elevului), se întoc- mește la sfîrșitul anului școlar și la sfîrșitul unui ciclu de studiu. Ea trebuie să se utilizeze ca document pentru orientarea profesională a elevului și pentru educarea lui ul- terioară. Deci, concluziile acestei fișe trebuie să prezinte și pers- pectivele dezvoltării în viitor a elevului. Lector univ. ION DRAGAN Timișoara Un experiment audio-vizual Incepînd din acest an școlar, li- ceul nostru dispune de un labora- tor lingvistic experimental dotat cu 14 cabine. întrucît utilizarea acestui agregat, cît și a celorlalte mijloace audio-vizuale ridică o se- rie de probleme noi de ordin meto- dic, organizatoric și tehnic, am re- strîns inițial experiența la cele trei clase a VIII-a care studiază limba franceză. Focalizînd eforturile noa- stre. am reușit să asigurăm, intr-un timp relativ scurt, instructajul tehnic al elevilor care urmau să lucreze in cabinejc laboratorului, să elaborăm programele etalon și să procurăm unele materiale vi- zuale în raport cu cerințele pro- gramei și cu nivelul de cunoștințe al elevilor. Experiența acumulată în primele luni de școală, rezulta- tele îmbucurătoare obținute pînă acum, ne permit să extindem, în această etapă, procesul predării limbilor străine cu ajutorul mijloa- celor audio-vizuale și la alte clase integrînd în această muncă și pe ceilalți profesori de limbi străine din școală. Urmărind omogenizarea cunoș- tințelor elevilor și diminuarea treptată a procentului de mediocri- tate, acordăm o prioritate netă limbii orale, atît prin folosirea materialului vizual pentru pre- zentarea lexicului nou și dezvolta- rea vorbirii, cît și prin numeroase exerciții structurale. De asemenea, folosim ca lecturi model înregis- trările pe bandă realizate de lecto- rii francezi care au lucrat în ca- drul cursurilor de perfecționare de la Sinaia din vara anului 1965. Acordăm o atenție deosebită in- tegrării structurilor de bază în exprimarea elevilor. Astfel, pînă acum am folosit aproximativ 800 metri de bandă cu exerciții privind mai ales flexiunile verbului la dife- rite forme și diateze, ale prenume- lor complemente, ale expresiilor etc. In general, aceste exerciții sînt realizate în clasă cu ajutorul mag- netofonului. Elevii care din diferite motive nu și-au însușit în mod productiv structurile respective, ca și cei care mai prezintă defi- ciențe grave de pronunțare, își completează pregătirea în labora- torul lingvistic. Activitatea în laboratorul lingvis- tic se desfășoară în afara orelor de curs, cu grupe de 14 elevi, în funcție de numărul cabinelor de care dispunem. Lucrările în labo- rator au avut inițial o durată de o oră, dar, apărînd simptome de su- pratensionare, ele au fost reduse la 30 de minute. în laborator, ele- vii efectuează exerciții structurale (transformări, substituiri, comple- tări), exerciții de pronunțare și de lectură expresivă prin imitarea unui model francez. Atunci cînd profilul lecției o permite, o grupă de 4—5 elevi lucrează în laborator în ultimele 15—20 de minute ale orei de curs. Ei fac aici exer- ciții de lectură sau structurale, an- terior înregistrate pe bandă. A- cești elevi sînt dintre cei care pre- zintă încă dificultăți de pronunța- re sau care, absentînd din diferite motive de la orele de curs, nu și-au însușit în bune condiții structurile gramaticale predate. Acest început de folosire a. teh- nicilor audio-vizuale în predarea limbii franceze ne-a permis să în- registrăm rezultate îmbucurătoare și ne determină să lărgim aplica- rea lor. Procentul de rămînere în urmă la cele trei clase a VIII-a. care inițial însuma aproxima- tiv 25 la sută, a fost aproa- pe complet lichidat, iar progre- sele realizate de elevii cu note la limită ne îndreptățesc să spe- răm într-o masivă reducere a pro- centului de mediocritate. La aceas- ta contribuie și interesul mereu crescut al elevilor pentru orele de limba franceză în care proiec- ția. magnetofonul și laboratorul lingvistic imprimă studiului un ritm nou și multă varietate. Folosirea tehnicilor noi ridică în fața noastră o serie întreagă de probleme. De pildă, pentru con- vertirea sistematică a cunoștințe- lor de gramatică în automatisme și pentru elaborarea exercițlilor structurale ne-am văzut nevoiți să amendăm unele date din literatura pedagogică de specialitate și să le adaptăm condițiilor noastre de lu- cru și scopurilor învățămîntului nostru. Practica predării ne-a con- vins de necesitatea măririi numă- rului de exemple în exercițiile de substituire și ne-a demonstrat ine- ficacitatea exercițiilor lexicale în- registrate. Cum majoritatea meto- delor audio-vizuale neglijează în mare măsură limba scrisă, ne ve- dem în situația de a elabora va- riante ale exercițiilor structurale cu suport grafic care au fost folo- site și în laboratorul lingvistic. în același timp, ne-am dat seama că eficacitatea unui exercițiu de struc- tură depinde de justa lui alcătuire, astfel îneît elementele bine cunos- cute de elevi să-i ajute să-și con- centreze atenția asupra substituirii sau transformării care li se cere. întrucît în această etapă folosi- rea tehnicilor audio-vizuale este extinsă în liceul nostru, șl la pre- darea altor limbi străine, proble- mele pe care le ridică metodica a- cestor tehnici vor putea fi eluci- date mai bine și mai repede, în cadrul unui efort colectiv. Prof. MARCEL S.ARAS Liceu] „Ion Neculce"‘Btiaurești Demonstrații de matematică Unul dintre capitolele cele mai greu de însușit din algebra predată la clasa a IX-a este cel intitulat „Puteri cu exponent rațional" Faptul că m-am izbit eu însumi, pe vremea cînd eram elev, de greu- tăți în studiul acestui capitol, fap- tul că serii întregi dintre elevii mei s-au opintit din greu pentru a trece „obstacolul" puterilor cu exponent rațional m-a determinat să fac o analiză mai profundă a problemei, să caut soluții adecva- te, în spiritul concepțiilor moderne de predare a matematicii. Ceea ce izbește la o analiză amă- nunțită a modului cum se predă în general acest capitol — mod re- comandat de altfel în actualul ma- nual de algebră al clasei a IX-a — este faptul că în mare măsură el nu răspunde esenței cunoștin- țelor referitoare la puterile cu ex- ponent rațional. Capitolul începe cu prezentarea noțiunii de putere naturală, trece apoi la definiția radicalului, la prezentarea proprie- tăților pe care le au radicalii, după care urmează demonstrații cu pri- vire la regulile de aducere a ra- dicalilor la același indice, la ope- rațiile cu expresii raționale etc. Sînt necesare aceste demonstrații în contextul studiului modern al matematicii, se bazează ele pe cu- noștințe dobîndite anterior și cons- tituie o bază pentru însușirea unor noi cunoștințe? în general, nu. Am putea considera că majorita- tea cunoștințelor astfel predate va reprezenta un balast pentru elevi, dacă nu am fi siguri, în lu- mina experienței acumulate, că ei le uită foarte repede. Dar, pentru a le preda sîntem nevoiți să pier- dem patru sau cinci ore, iar elevii, pentru a le memora, pierd alte 8-9 ore. De abia după parcurgerea a- cestei obositoare etape interme- diare, către sfîrșitul capitelului, se trece la generalizarea noțiunii de putere, menționîndu-se că în ma- tematică s-au stabilit anumite con- venții, datorită cărora pot fi res- pectate proprietățile stabilite ale operațiilor cu puteri naturale. Nu- mai prin aceste precizări elevul este pus în tema propriu-zisă a studiului. în aceste condiții m-am hotărit să adopt o metodă mal adecvată scopului matematicii și care duce la o evidentă economie de timp și la însușirea mai temeinică și mai trainică de către elevi a cu- noștințelor esențiale. Metoda adop- tată constă în predarea capitolului referitor Ia radicali pe baza pu- terilor cu exponent rațional. în a- cest fel elevul trebuie să-și însu- șească numai trei convenții și anu- me : a la puterea 0 este egal cu 1, a la puterea m/n este egal cu ra- dical de ordinul n din a la puterea m și a la puterea minus m/n este egal cu a la puterea 1 supra m/n, m și n fiind considerați relativ primi, iar n nefiind egal cu zero. în aceste condiții, la toate ope- rațiile cu radicali, elevul trebuie să aplice regulile învățate la frac- ții, operînd cu exponenți fracțio- nări. pe care oricînd îi poate trans forma în radicali. în același timp, el nu mai trebuie să memoreze o serie de reguli cu privire la radi- cali. deoarece oricînd le poate re- produce rapid. Studiul efectuat în această formă contribuie și la mai buna rezolvare a unor probleme de fizică. Cred că, în ansamblu, această formă de predare aduce un impor- tant cîștig de timp, coneentrînd atenția elevilor asupra cunoștințe- lor cu adevărat esențiale ale capi- tolului „Puteri cu exponent ra- țional". Proi. ALEX. IOS1F MATHE Simleul Silvanîei Modalități de consolidare a cunoștințelor îmbunătățirea continuă a pro- cesului de predare a chimiei este strîns legată nu numai de meto- dele utilizate în expunerea lec- țiilor. dar și de căile folosite pen- tru consolidarea și fixarea cunoș- tințelor predate. Căutînd, pe a- ceastă linie, modalități noi, am aplicat o metodă care îmbină reca- pitularea teoretică și activitatea practică în domeniul chimiei, per- mițînd o reală consolidare a cu- noștințelor elevilor. în ce constă această metodă ? După parcurgerea unui capitol mai amplu sau a unui șir de capitole, dau elevilor spre rezolvare. într-o lecție recapitulativă, o serie de probleme. Chemînd cîte un elev în fața clasei, îi dau o problemă al cărei enunț este scris de el pe tablă. Apoi îi cer să stabilească planul de rezolvare a problemei și să-1 formuleze într-un mod care să permită o transpunere a lui în practică. în continuare elevul trece la masa unde se află aparatajul si reactivii necesari rezolvării pro- blemei pe cale experimentală El realizează aici lucrarea în mod practic. întoreîndu-se din nou la tablă, pentru a trage concluziile teoretice din Interpretarea rezul- tatului obținut. în acest fel, rezolvînd probleme care conțin calcule stoechiome- trice. exerciții privitoarea la con- centrația soluțiilor sau la recunoaș- terea unor substanțe chimice, e- levii își consolidează cunoștințele despre unele legi chimice, despre fenomenele chimice de ansamblu care fac obiectul materiei recapi- tulate. Am constatat de pildă că, rezolvînd exerciții de recunoaștere a acizilor halogenați și a sărurilor lor, teme legate de solubilitatea unor derivați halogenați, de activi- tatea chimică a halogenilor, ei au recapitulat cu mai multă eficientă capitolul despre halogeni. Problemele mai complexe sînt lucrate de grupe de doi, trei sau patru elevi, ceea ce sporește nu- mărul celor antrenați în această activitate. O asemenea modalitate de reca- pitulare a cunoștințelor, pe lîngă faptul că întărește deprinderile ele- vilor de mînuire a aparaturii de laborator, face să crească capaci- tatea lor de sintetizare, ajutîndu-i să tragă singuri concluzii teoretice din propria lor activitate practică. Ea duce în același timp la spori- rea interesului elevilor pentru stu- diul chimiei. Organizînd cu elevii mei lucrări individuale, acord în același timp o importanță sporită lucrărilor frontale cu caracter recapitulativ. De exemplu, după predarea cunoș- tințelor privitoare la substanțe or- ganice cu funcțiuni, voi executa o lucrare frontală cu tema „Analiza calitativă a funcțiilor organice (funcții carboxîlice, hidroxilice, carbonilice etc.). în cadrul orelor de recapitulare a materiei îmi sînt de o deosebită utilitate și filmele documentare și diafilmele. Printre filmele ce vor fi prezentate în fața elevilor amintesc „Fabricarea zahărului", „Colo- ranții". „Materiale plastice" etc. Ar fi cît se poate de util dacă stu- diourile „Alexandru Sahia" și ..Animafilnf" ar întregi filmoteca didactică cu noi titluri prezentînd procese și procedee din industria de sinteză chimică. Industria fer- mentativă. Industria chimico-far- maceutică. stările de agregare ale materiei etc. Proi. CARMEN IONESCU Liceul . Emil Racoviță" București Sub titlul „Intre intuiție și abstractizare" profeso- rul C Ottescu relatează, în nr. 830 al „Gazetei în- vățămîntului" o intere- santă discuție cu un pro- fesor tînăr. Autorul apreciază că părerile colegului său pot părea unora îndrăznețe, că unii nu-i vor da drep- tate, iar alții vor conside- ra inițiativele sale nu în- deajuns de verificate de practica predării, afir- mînd însă că personal, cu unele rezerve de amă- nunt și de exprimare, este de acord cu el. Punîndu-se problema că inițiativele tînărului pro- fesor nu ar fi .îndeajuns de verificate de practica predării" găsesc de dato- ria mea să intervin în dis- cuție deoarece cred că, în ce mă privește, am verifi- cat aceste inițiative multă vreme (trebuie să preci- zez că nu sînt tînăr. ci dimpotrivă, mai am doar 3 ani pînă la pensionare). Sînt întru totul de a- cord cu cele spuse de tînă- rul profesor din articolul tov. C. Ottescu. Am nu- mit. într-o discuție cu colegii, „planșomanie" o- biceiul de a se înșira di- ferite formule sau pro- bleme rezolvate pe plan- șe și a le considera „ma- terial didactic". Cît timp pierdut, cîtă migală obo- sitoare, fără nici un folos pedagogic ! Dacă elevul știe că găsește pe perete formula, de ce s-ar mai osteni s-o învețe ? Desigur, nu putem re- nunța în totul la intuiție, în geometria plană ea este posibilă și se reali- zează pe figuri cît mai corect desenate la tablă. Este drept că intuiția spațială se realizează mai greu. Deși termenii par contradictorii, cred că nu e greșit a se spune că in- tuiția spațială se reali- zează în mod abstract. Nu exclud posibilitatea folosirii trusei stereome- trice, dar mă bazez prea puțin pe ea, și în nici un caz numai pe ea. Pun cel mai mare preț pe un de- sen sugestiv, luat din unghi cît mai favorabil problemei, executat cu creta albă — așa cum se spune în articolul citat — și pot afirma, cu toată certitudinea pe care mi-o dă experiența, că lecțiile sînt înțelese. Trusa ste- reometrică îi atrage pe elevi, îi distrează chiar, însă răpește prea mult timp și nu dă randament decît dacă. într-o altă oră, se rezolvă din nou aceleași probleme, fără a o mai folosi, ci întrebuin- țînd numai desenul su- gestiv. în acest sens, fo- losesc o dată sau de două ori trusa. în rest, proce- dez ca și „colegul tînăr" și nu mă plîng de rezul- tate. Prof. C. SANDULACHE Podul Turcului, regiunea Bacău „Cadrele didactice și cercetarea științifică" Articolul „Cadrele di- dactice și cercetarea știin- țifică", semnat de P. Băr- bulescu în nr. 829 al „Ga- zetei învățămîntului", ri- dică probleme deosebit de interesante. In fiecare raion există posibilități destule pen- tru extinderea preocupă- rilor personalului didactic în domeniul cercetării științifice, dar ele încă n-au fost folosite. Ce s-ar putea face. în fond ? Sînt de părere că pot avea loc, pe plan raional, sesiuni științifice ale ca- drelor didactice la care să se facă comunicări pe te- me profesionale, pedago- gice etc. La aceste sesiuni ar fi bine să participe și cadre didactice universi- tare, de Ia institutele pe- dagogice de 3 ani și de la universități, care ar putea contribui mult Ia ridi- carea nivelului dezbateri- lor pe marginea lucrări- lor expuse. Firește, ar fi necesar ca Institutul de științe pedagogice, institu- tele de perfecționare, sec- țiile de învățămînt, să acorde un sprijin larg ce- lor ce se ocupă de munca de cercetare. Unele dintre materialele cele mai valoroase pre- zentate la aceste sesiuni ar putea fi publicate în „Revista de pedagogie", în „Gazeta învățămîntu- lui“ etc. Prof. V. M. CUTUȘ comuna Rasa, raionul Călărași PAGINA 3 ----------------------------- Plenara Uniunii Sindicatelor din instituțiile Concursurile pe specialități de învățămînt și cultură ale în ziua de 19 ianuarie a.c. a avut loc Plenara Comite- tului Uniunii Sindicatelor din instituțiile de învăță- mint și cultură. La lucrări- le Plenarei au participat membrii și membrii suple- anți ai Comitetului Uniunii Sindicatelor, cadre de con- ducere din Ministerul învă- țămîntului, Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, Institutul de științe peda- gogice, Institutul de per- fecționare a cadrelor di- dactico, Asociația oameni- lor de artă din instituțiile teatrale și muzicale. Pe baza raportului pre- zentat de tovarășa Onița Gligor, președinte al Co- mitetului Uniunii Sindicate- lor din instituțiile de învăță- mint și cultură, Plenara a analizat activitatea desfășu- rată de sindicate, contribu- Școala românească și Unirea (Urmare din pag. l-a) cutare sau cutare legiuire străină". Referindu-se la sfera de cuprin- dere a învățămîntului, mesajul menționa că el trebuie să fie pus „în diferitele sale graduri, la în- demîna tuturor claselor", pentru ca „în curînd" fiecare locuitor să știe să scrie și să citească. Subli- niind necesitatea ca învățămîntul superior să fie mai legat de nevoile practice ale economiei și ale admi- nistrației, mesajul arăta că, fără a se neglija importanța studiilor umaniste, „starea de astăzi a României și viitorul ei cer numai- decît o facultate de știință econo- mică și administrativă, precum și o facultate de științe agronomică, industrială și comercială". Unul dintre sprijinitorii cei mai activi ai politicii școlare preconi- zate de Al. I. Cuza a fost Mihail Kogălniceau ; acesta declara, încă la începutul anului 1860, că va ția lor la realizarea sarci- nilor pe anul 1965 și a sta- bilit sarcinile ce le revin în anul 1966. Participanții la Plenară au fost informați asupra măsurilor luate pentru pre- gătirea Conferinței Uniunii Sindicatelor din instituțiile de învățămînt și cultură. în încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Ion Preoteasa, secretar al Consiliului Central al Sin- dicatelor, care, în lumina Directivelor Congresului al IX-lea al P.C.R. a subliniat sarcinile importante ce revin sindicatelor din insti- tuțiile de învățămînt și cul- tură pentru mobilizarea tu- turor cadrelor didactice, a tuturor lucrătorilor de pe tărîmul culturii la înfăptui- rea cu succes a mărețului program stabilit de partid. lupta „pentru cea mai mare. răs- pîndire a învățăturilor publice, astfel ca fiecare oraș să-și aibă gimnaziul său, fiecare sat școala sa, fiecare român să știe a scrie, citi, deci a-și cunoaște și a-și apăra drepturile". In toamna aceluiași an, învăță- mîntul din Principatele Unite a în- registrat un important succes prin înființarea Universității din Iași, a cărei deschidere solemnă a avut loc la 28 octombrie 1860 în pre- zența domnitorului, al cărui nume îl poartă. Evenimentul a fost săr- bătorit cu deosebită bucurie nu numai la Iași, ci în întreg terito- riu românesc, „Gazeta Transilva- niei" considerîndu-1 ca un fapt „care face epocă în istoria româ- nismului" și care produce o bucu- rie la care ține să participe fie- care român. După patru ani, la 4 iulie 1864, a fost semnat decretul de înființare- a Universității din București, provenită — ca și cea de elevilor Și în acest an se vor desfășura tra- diționalele concursuri pe specialități (literatură română, matematică, fi- zică și chimie) ale elevilor, organi- zate de Ministerul învățămîntului împreună cu societățile de științe istorice și filologice, de științe mate- matice, de fizică și chimie. Faza pe localitate a concursurilor pe specialități va avea loc în ziua de 6 februarie a.c., iar faza pe regiune în zilele de 13, 14 și 15 martie a.c. Secțiile de învățămînt și filialele societăților au primit indicații amă- nunțite cu privire la organizarea acestor faze ale concursurilor. In prezent, în licee, în școlile pro- fesionale și tehnice și în școlile pe- dagogice se desfășoară intens pregă- tirile pentru prima fază a con- cursurilor, profesorii urmărind să cuprindă în cadrul ei un număr cît mai mare de elevi. De curînd s-a deschis, în sala Dailes, cea de-a IV-a bienala republicană de artă plastică a artiștilor amatori. Organizată sub auspiciile Comitetului de Sfat pentru Cul- tură și Arfă și ale Consiliului Central al Sindicatelor, actuala expoziție republicană constituie momentul culminant al unui șir de 500 manifestări similare care au avut loc in raioane, orașe și centre regionale, în cadrul că- rora au fost prezentate 14 000 de lucrări de pictură, grafică, sculptură, artă aplicată, reali- zate de 4 200 de artiști omotori. In codrul expoziției republi- cane a celei de-a IV-a bienale sint prezentate, numeroase lu- crări oparfinînd cadrelor didac- tice. Reproducem în această pagină două din lucrările bie- nalei : „Fata cu floarea", de prof. Marieta Lungu—Constan- ța (premiul IU) și „Livada", de înv. Gh. Necula, din Dumbră- veni—Galați. la Iași — din reunirea unor facul- tăți existente încă mai dinainte. Cele mai importante măsuri pri- vind reorganizarea învățămîntului au fost cuprinse în cadrul „Legii asupra instrucțiunii publice" din anul 1864. Legea aceasta se leagă strîns de numele unui alt mare luptător pentru Unire, Dimitrie Bolintineanu, care a fost, în pe- rioada aceea, ministru al instruc- țiunii publice. Militant de seamă al mișcării unioniste, aflat în frun- tea presei revoluționare, la condu- cerea ziarelor „Poporul suveran" și, mai apoi, „Junimea Română" și ..Dîmbovița", autor de broșuri pro- pagandistice, Dimitrie Bolintineanu a luptat neostenit pentru a spri- jini, așa cum spunea el, „nația și ideile progresiste, potrivit cu tre- buințele țării". Asemenea idei pro- gresiste, cerute de trebuințele ță- rii, au stat și la baza „Legii asu- pra instrucțiunii publice", care stabilea învățămîntul primar cu 4 Metodica predării aritmeticii „Metodica predării aritmeticii în școala generală'-, realizată de Nico- lae Oprescu, Eugen Rusu, Al. Ganea. Sandu Mihai și M. Timofte este un instrument util în munca învățăto- rului și a profesorului de matema- tică. în cele 14 capitole ale cărții se dezbat din punct de vedere meto- dic, în ordinea predării lor, toate temele mari din aritmetică, pornin- du^se, în mod just, de. la ideea că problema cheie în studiul aritmeticii este problema interacțiunii dintre intuiție și gîndirea abstractă. Se subliniază necesitatea de a se fo- losi intuiția, în primele clase, și pentru reprezentarea unor acțiuni, pentru a se înlătura însușirea for- mală a unor noțiuni de aritmetică. De un real folos pentru profesori sint planurile de lecții aflate la sfîr- șitul unor capitole. Astfel, planul de lecție privind predarea numărului 6. ca și cel privind adunarea numă- rului 3 reprezintă o aplicare bine- venită a indicațiilor expuse în me- todică în legătură cu predarea pri- melor zece numere, servind totodată ca model pentru felul cum trebuie să se folosească metoda conversației în antrenarea activă a elevilor la buna desfășurare a lecției. Conside- răm totuși că planul de lecție pri- vind predarea numărului și cifrei 6 este prea extins, el neputînd fi realizat în timpul afectat. Modul în care se indică etapele metodice, dezbaterea procedeelor de predare a operațiilor, sublinierea dificultăților ce se ivesc, a modu- lui cum pot fi înlăturate ne permit să conchidem asupra temeiniciei cu care a fost elaborat capitolul con- sacrat numerației și operațiilor arit- metice cu numere naturale în cla- sele I—IV. Bine tratat este și capitolul „Cal- culul mintal", care dezbate proble- mele psihologice cu privire la forma- rea deprinderilor de calcul mintal dezvăluie mecanismul care duce la formarea acestei deprinderi, modul cum trebuie să intervină învățătorul atunci cînd unii elevi întîmpină di- ficultăți în calculul mintal. Mai puțin aprofundat este expusă metodica predării ordinii efectuării operațiilor. Aici se înșiră doar re- gulile și se reamintește faptul că nerespectarea lor duce la erori, lu- cru binecunoscut. în ceea ce pri- vește folosirea parantezelor, pe ■ Ion Pop Reteganul Apărută în colecția „Dezvoltarea învățămîntului românesc", lucra- rea Ion Pop Reteganul de Apostol I. Popescu prezintă întreaga activi- tate desfășurată de cărturarul ar- delean, evidențiind devotamentul ■ Particularitățile de vîrstâ ale preșcolarilor Autorii acestei lucrări, A. Chir- cev și M. Nicoară, subliniază că mij- loacele, metodele și procedeele in- strucției și educației în grădiniță presupun respectarea particularită- ților de vîrstă ale preșcolarilor, in- clusiv a particularităților individu- ale. Pornind de aici ei tratează ■ Cunoașterea mediului înconju- rător și dezvoltarea vorbirii îndrumări metodice Elaborată de E. Varzari, M. Tai- ban și V. Manasia, lucrarea care poartă titlul de mai sus prezintă probleme de bază ale organizării și conducerii activităților obligato- rii care contribuie la cunoașterea de către copiii preșcolari a mediu- lui înconjurător și la dezvoltarea clase, învățămîntul secundar cu 7 clase și cel universitar avînd o du- rată de 3 ani. învățămîntul primar era decretat ca obligatoriu și gra- tuit. Deși aceste atribute ale sale n-au devenit pe deplin o realitate, din cauza condițiilor materiale grele în care trăiau cei mai mulți copii de vîrstă școlară, ca și din cauza lipsei de cadre didactice îndestulătoare, a localurilor de școală insuficiente și a lipsei de manuale, totuși învățămîn- tul primar a cuprins un mult mai mare număr de copii decît pînă a- tunci. O atenție deosebită a fost acordată învățămîntului secundar, cuprinzînd gimnazii, licee, școli normale și școli speciale — reale, comerciale, de meserii, școli de Belle-Arte, conservatoare etc. în- vățămîntul superior, cuprinzînd în principal universitățile din Iași și București, a contribuit într-o mare măsură la crearea cadrelor nece- sare școlilor secundare, admini- lingă o formulare neclară, se in- sistă prea puțin asupra procedeelor care duc la înțelegerea conștientă de către elevi a acestei chestiuni, cit și asupra formării deprinderii de a respecta ordinea operațiilor, de a lucra cu paranteze. Capitolul „Fracții ordinare", deși tratat, în general, cu judiciozitate, pare că suferă, pe alocuri, de lipsă de exemplificări concrete. Astfel, este tratată prea sumar simplifica- rea fracțiilor, o problemă suscepti- bilă de îmbunătățiri metodice, dacă ne gîndim la frecventele greșeli pe care le fac elevii la simplificare. De asemenea, se vorbește într-un mod prea general despre adunarea și scăderea fracțiilor ordinare, ne- amintindu-se nimic despre opera- țiile cu numere mixte. în ultimul capitol al lucrării, re- zervat metodicii rezolvării proble- melor, se face o clasificare a pro- blemelor, arătîndu-se cum se for- mează la elevi deprinderea de a analiza și a rezolva probleme. Tre- buie să subliniem aici meritul metodicii de a fi însumat într-un ca- pitol închegat chestiunile legate de metodica rezolvării proble- melor de aritmetică. Conside- răm totuși că alegerea proble- melor tratate în acest capitol nu este pe de-a întregul corespunză- toare : din cele peste 20 de proble- me analizate, nici una nu se adre- sează elevilor din clasele V—VIII, marea majoritate fiind la nivelul elevilor din clasele I sau a Il-a. Din această cauză capitolul respectiv este util în special învățătorilor, profesorilor neputîndu-le servi de- cît aproximativ ca mijloc de orien- tare. în general tipurile de proble- me la nivelul claselor mai mari sînt tratate fugitiv sau nu sînt dezbă- tute de loc. Așa stau lucrurile, de exemplu, cu problemele de ames- tec, de aliaj, cu problemele de îm- părțiri în părți proporționale. Cu toate aceste deficiențe. Meto- dica predării aritmeticii în școala generală, prin bogatul material pe care-1 prezintă, prin îndrumările metodice pe care le dă, orientează activitatea învățătorului și a profe- sorului de matematică, dîndu-le po- sibilitatea să ridice calitatea muncii lor. Prof. V. CIOBANI Orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej patriotic cu care s-a dedicat școlii și satului. Este un studiu monogra- fic, care interesează deopotrivă ca- drele didactice și pe cercetătorii în domeniul pedagogiei. probleme legate de educarea inte- reselor și aptitudinilor copiilor, de formarea trăsăturilor pozitive de caracter, indică metode și procedee privind tratarea individuală a co- piilor în funcție de particularități- le lor. vorbirii. Se analizează toate tipurile de activități obligatorii prin care se transmit, se fixează sau se sis- tematizează cunoștințele copiilor. De asemenea, sînt indicate metode- le și procedeele specifice fiecărei grupe de vîrstă în parte, fiecărui tip de activitate. strației publice, precum și dezvol- tării științei și culturii. Cu toate limitele sale, impuse de caracterul statului burghez și de greutățile de ordin material, reor- ganizarea învățămîntului a jucat un rol progresist și a avut conse- cințe pozitive dintre cele mai im- portante în dezvoltarea societății noastre, contribuind la sporirea valorilor culturale ale poporului român. Preluînd și ridicînd pe o treaptă superioară cele mai bune tradiții de luptă ale înaintașilor, Partidul Comunist Român și statul nostru socialist au asigurat școlii noastre și tuturor cadrelor didactice con- diții minunate de activitate. Strîns legat de tradițiile înaintate ale tre- cutului, cinstind pe cei care și-au legat numele de progresul școlii românești, învățămîntul nostru de astăzi, sector de cea mai mare im- portanță în cadrul revoluției cul- turale, aduce o contribuție esen- țială la educarea schimbului de mîine al constructorilor României socialiste, la afirmarea mondială a culturii românești. Se cercetează noută/i sosite la bibliotecă Studii de literatură universală A apărut de curînd cel de-al șap- telea volum din Studii de literatură universală, culegere anuală a Socie- tății de științe istorice și filologice din Republica Socialistă România, adresată profesorilor de limba ro- mână și limbi străine din învăță- mîntul de cultură generală și din învățămîntul superior, cercetători- lor științifici, studenților, precum și publicului larg. Ca și în volumele anterioare, în acest volum sînt cuprinse lucrări privind literatura unor țări și epoci diferite. STVDII LfflnWVRA VNtVEttSMA Prof. dr. Alexandru Bălăci, mem- bru corespondent al Academiei Re- publicii Socialiste România și re- dactorul responsabil al culegerii, semnează materialul intitulat Con- Enrico Fermi, Cristofor Columb al atomului De curînd a apărut, în Editura științifică, traducerea volumului „Enrico Fermi, Cristofor Columb al atomului", de Pierre de Latii. Descriind viața și activitatea lui Enrico Fermi, una din cele mai pro- eminente figuri ale fizicii nucleare, autorul vorbește pe larg despre con- tribuția lui Ia eliberarea energiei nucleare. Aspectele multiple ale ac- tivității savantului sînt prezentate într-o suită de schițe scurte, care ni-1 arată de la începutul cercetări- lor sale, cînd avea doar vîrstă de 24 tribuții românești la o exegeză dan- tescă. Prof. univ. Nina Fașon, în O interpretare a Beatricei în Remy de Gourmont, confruntă judecata estetică a lui Gourmont cu cele ale iui De Sanctis și Benedetto Croce, subliniind diferențele de interpreta- re în critica franceză și în cea ita- liană. In Sordello și compatriotul său Virgiliu, Alex. Duțu abordează problemele sensului sintezei cultura- le realizate de Dante în Divina Come- die și analizează cîteva pasaje din operă, care relevă legătura stabilită de poet între antichitatea romană și cultura latină occidentală, ca și atitudinea sa față de imperiul bi- zantin. Cornel Mihai lonescu urmă- rește să sublinieze, în Cîteva pro- bleme estetice în gîndirea lui Dante, originalitatea ideilor estetice ale marelui florentin. In afara grupajului omagial Dan- te, volumul cuprinde 14 studii de o mare varietate tematică. Mențio- năm, printre acestea, Poemul Iul Ghilgameș de Cornelia Comorovski, analiză a primei capodopere cunos- cute din literatura universală, Liri- ca Egiptului antic de Ovidiu Drîm- ba, analiză estetică aplicată la poe- zia Egiptului faraonic și a influenței ' exercitate de aceasta asupra altor literaturi antice, Coordonatele timp- spațiu în „Crimă și pedeapsă" in care autoarea, Galina Maievski, a- nalizează cîteva din procedeele ar- tistice folosite de Dostoievski, Ac- tualitatea esteticii lui Flaubert de Lelia Băluș, care face o fină analiză a principiilor estetice flaubertiene prin intermediul Corespondenței scriitorului, In țara minelor cu An- dre Stil de Yvonne Ghimeșan, care pune interesante probleme de dia- lectologie. Semnalăm și alte titluri care ilustrează varietatea tematică a volumului : William Faulkner, cronicar al Sudului, de Sorin Alc- xandrescu, Lion Feuchtwanger des- pre funcția socială a artei de Livia Ștefănescu, Poezia lui Cesare Pa- vese de Margareta Dolinescu. de ani. Este descrisă formarea școlii moderne de fizică din Roma, a cărei figură centrală a fost Fermi, ca și activitatea acestuia în domeniul me- canicii cuantice. în mod deosebit stăruie lucrarea lui Pierre de Latii asupra activității lui Fermi în do- meniul studierii neutronilor desco- perit! de Frederic și Irene Joliot- Curie. Fermi a determinat natura neutronilor și efectul lor, a studiat neutronii „lenți" cu care a produs fisiunea în nucleul atomic, rezultat care l-a dus la concepția construirii unei pile atomice. Volumul prezintă un interes de- osebit. pentru profesorii de fizică, făcîndu-le larg cunoscută gîndirea și preocupările acestui mare creator al epocii noastre, care a fost călăuzit de gîndul nobil de a pune la înde- mîna omenirii un izvor imens de energie — energia nucleului atomic. Profesorii vor fi deosebit de intere- sați și de activitatea pedagogică des- fășurată de Fermi, care s-a ocupat și de învățămîntul științelor naturii, al fizicii în special. El a editat chiar manuale de fizică pentru licee, iar în vederea propagării științelor a scris mai multe prelegeri și articole. Scrisă într-un stil vioi, interesantă și atractivă, cartea lui Pierre de Latii poate fi recomandată și elevi- lor din ultimele clase, cărora le oferă exemplul unui om ce și-a pus în- treaga viață în slujba progresului științei. REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA! Bucureștț Piața Sclnteii nr. 1, Telefon 17.60,20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzării voluntari din unitățile de Învățămînt. Țipatul i Combinatul Poligrafic Case Scinteii. Pieța Sclnteii București, l «1S1