CLASIC ȘI MODERN IN PREDARE Virste școlare PROF. UNIV. PETRU SPACU membru coresp. al Academiei Republicii Socialiste Romania DESPRE CHIMIE — Se vorbește astăzi din ce în ce mai mult despre cimpul larg de cercetare din domeniul chimici și despre multiplele aplicații în practică ale noilor descoperiri. Pentru a delimita sfera probleme- lor în discuție, vă rugăm să ne vorbiți despre cele mai importante dintre noile descoperiri și realizări care au revoluționat chimia ca știință, determinind uriașul avint al tehnicii și industriei chimice moderne. — In chimie, ca în toate dome- niile științei, s-a deschis în ulti- mele decenii un cîmp larg activi- tății de cercetare, astfel că putem vorbi astăzi de o adevărată revo- luție atît pe plan teoretic cît și pe plan experimental. îmi este greu să mă refer la toate realizările de seamă ale chimiei moderne — de aceea nu voi aminti decît dome- niile de cercetare în care rezulta- tele obținute și-au găsit aplicații de mare interes pentru dezvoltarea chimiei experimentale, a tehnicii, a industriei. Desigur, ce! mai convingător exemplu este în această privință chimia compușilor organici, a po- limerilor organici, cunoscuți sub denumirea generică de mase pla- stice, o uriașă sursă de materiale care înlocuiesc astăzi tot mai mult sticla, metalul, lemnul, fibrele și firele naturale etc. La fel de revo- luționară se dovedește însă și chi- mia compușilor cu duritate mare, cum sînt carburile de volfram, hafniu, niobiu, a sistemelor chi- mice cu densitate mare — carbo- azoturi, carbosiliciuri etc. — care înlocuiesc cu succes diamantul, a combinațiilor complexe, a hetero- ciclilor anorganici, ca și chimia solvenților neapoși care favori- zează o serie de reacții ce nu pot avea loc în soluții apoase, a com- pușilor în stări de valență anor- mală, a compu.-ilor.de includerea grafitului — substanțe cu o con- ductibilitate coiAparabilă cu a me- talelor — sau a schimbătorilor de ioni utilizați în sinteza și separa- rea unor elemente rare. Această enumerare, aparent amplă nu a- tinge decît o mică parte din mul- tiplele preocupări ale chimiei ex- perimentale. Desigur, despre reali- zările chimiei moderne și implica- țiile lor în tehnica secolului nostru s-ar mai putea vorbi mult, de- oarece astăzi cercetarea se sol- dează rapid cu realizări teoretice și practice și chimia este un teren fertil pentru investirea energiei creatoare a cercetătorilor. — Cum vedeți în condițiile ac- tuale realizarea unui echilibru în- tre clasic și modern în predarea chimiei ? — Părerea mea ca pedagog o voi formula pe scurt astfel — spre modern, prin clasic. Cred că mo- dernizarea predării chimiei în școală nu poate și nu trebuie să se realizeze decît după ce, prin sistemul clasic de predare, se for- mează un fundament temeinic pe care să se grefeze cunoștințele re- feritoare la cele mai noi cuceriri și la chimie ca știință. — Cum ați vedea, în această lumină, alcătuirea programelor școlare ? — Consider că programele de chimie pentru școala generală și liceu trebuie alcătuite astfel îneît prin predarea acestei discipline să se transmită elevilor cantitatea de cunoștințe necesare înțelegerii pro- blemelor pe care le pune chimia modernă, formării și dezvoltării gîndirii științifice de specialitate. Dat fiind că astăzi chimia urmă- rește în primul rînd cunoașterea materiei (compoziție, structură) și a transformărilor ei, va trebui să se acorde o deosebită atenție pre- dării metodelor de determinare a proprietăților substanțelor și a re- lațiilor dintre proprietăți și struc- tură, precum și a mecanismelor de reacție (viteză de reacție, catali- ză). Problemele de chimie nu trebuie să fie simple calcule nu- merice, ci se impune conceperea lor astfel îneît să solicite gîndirea, să determine stabilirea unor structuri, să dezvolte capacitatea elevilor de a rezolva pe căi pro- prii chestiuni de o complexitate tot mai mare, fără a le încărca memoria cu date inutile, care ră- mîn literă moartă pentru forma- rea lor științifică. Teoriile asupra structurii ato- mului (fără referiri la particolele elementare, dar accentuîndu-se pe distribuirea electronilor), asupra sistemului periodic al lui Mende- leev și chiar asupra valențelor și a tipurilor de legătură ale acestora reprezintă noțiuni teoretice de bază, absolut necesare pentru în- țelegerea chimiei. Pe ele se ba- zează în mare măsură chimia mo- dernă și de aceea ele trebuie să ocupe un loc important printre primele noțiuni de chimie predate elevilor. Consider că aceste no- țiuni nu depășesc puterea de în- țelegere a elevilor din clasele a VII-a și ă VIII-a, mai ales dacă ne gîndim că în aceleași clase li se predau noțiuni de algebră, iar la fizică li se vorbește despre di- sociația electrolitică. Dacă nu vom fundamenta încă din aceste clase cunoștințele despre structura ma- teriei, ci. escamotînd aceste no- țiuni teoretice de bază, vom preda chimia sub forma unor narațiuni referitoare la o serie de realizări practice, ea le va apare școlarilor ca un fel de alchimie modernă. Concepînd studiul chimiei într-o asemenea ordine, pe care o con- sider clasică în înțelesul profund al cuvîntului, putem grefa apoi treptat, organic integrate, cuno- ștințe privind cele mai noi reali- zări ale chimiei teoretice și apli- cațiile chimiei în tehnică, în in- dustrie. — In care etapă a studiului chi- mici credeți că pot fi transmise elevilor aceste cunoștințe ? — Prezentarea realizărilor chimi- ei moderne în domeniul teoriei ca și în cel al practicii o putem face cu succes în liceu, ajungind să vorbim elevilor despre cele mai noi descoperiri în clasele a Xl-a și a XH-a, în care ei vor dispune de o bază temeinică de înțelegere a a- cestora, vor avea cunoștințe con- solidate asupra structurii materiei, asupra proprietăților substanțelor, asupra felului în care acestea se pot combina sau separa, asupra mecanismului reacțiilor chimice și asupra tipurilor de legături chi- mice, putîndu-și explica singuri modul în care au loc reacțiile. Studiul acestora din urmă repre- zintă unul dintre factorii de bază pentru determinarea ridicării ni- velului predării cunoștințelor de chimie în școală. Elevii nu trebuie să numere sau să memoreze reac- (Continuare in pag. a 2-a) Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Interviu • Intei PASIUNEA PROFESORULUI Permanenta ardere care însoțește dă- ruirea profesorului își găsește izvorul în caracterul deosebit al muncii lui, care are cel mai dificil și gingaș obiect: omul în formare. Profesorul declanșează gînduri și făurește astfel o nouă gîn- dire ; declanșează acțiuni și făurește capacita- tea acționării conștiente ; declanșează trăsături de caracter și făurește caractere. Săvîrșind minunea de fiecare zi a deșteptării unei tot mai profunde înțelegeri, a unor tot mai profunde simțăminte, noi trăim puternic ancorați în prezent și totuși privind neîncetat spre viitor, conducîndu-1 pe elev, pas cu pas, spre obiecti- vele educației care se realizează în propriul lui profil spiritual. Cum poți să iii altfel decît pa- sionat într-o astfel de activitate pasionantă, crea- toare prin excelență ? Poate fi imaginat un pro- ces mai tulburător decît cel al formării persona- lității, care se desfășoară sub ochii noștri, sub conducerea noastră ? închinînd pasiunii pedagogice aceste rînduri, ne-am întrebat unde am putea surprinde mai limpede însemnele ei Și ne-am gîndit că ar tre- bui să le căutăm acolo unde li se răsfrînge, am- plificat, ecoul : în conștiința elevilor. Vrem să-i cunoaștem pe dascălii care nu au fost uitați, ca să înțelegem ce i-a făcut de neuitat. Mărturii e- xistă : în numeroase cazuri și în numeroase fe- luri, elevii deveniți vîrstnici au depănat amintiri despre dascălii lor, a căror influență o resim- țeau după decenii. Cînd a fost ales membru al „Societății Acade- mice Române', Petre Poenaru era bătrîn, slăbit, bolnav. Discursul său de recepție avea să fie și cuvintul său de bun rămas, la capătul unei vieți de luptă pentru școala românească. Era de aș- teptat să-și depene, cu acest prilej, povestea vie- ții. El însă a preferat să povestească viața das- călului său,,Gh;eorghe Lazăr. Trecuse o jumătate de veac de cînd Petre Poenaru învățase în chi- liile de la Siîntul Sava, dar imaginile vechi erau proaspete și el îl mai auzea pe Lazăr vorbind cu „magia inspirațiunii sale totdeauna vii și în- focate". Elevul de altădată mărturisea că dască- lul l-a învățat „a recunoaște vocea patriei", i-a transmis „entuziasmul patriotic". Cu pieptul fre- mătînd, vorbind cu pasiune, socotind munca sa drept o chemare, așa și-l aminteau pe Gh. La- zăr și alți foști elevi de-ai săi — Eliade Râdules- cu, Simion Marcovici și alții. La 1348, ca fruntași ai revoluției, aceștia au hotărît să-i ridice o sta- tuie celui ce le-a inspirat „focul sfînt ce ardea în pieptul său de dorul culturii limbii naționale" Care a fost taina influenței pozitive puternice pe care dascălul avrigean a exercitat-o, decenii după moarte, asupra elevilor ? Ce a păstrat, în conștiința lor, lecțiile lui de istorie și de mate- matică ? Explicația se găsește, în bună parte, în entuziasmul și pasiunea care caracterizau munca lui pedagogică. N-a fost singurul caz în care, după o jumătate de veac, învățătura unui dascăl răinînea vie ca și imaginea lui. După aproape 50 de ani, I. L. Caragiale își amintea de emoția care însoțea lecțiile de istorie și mai ales de gramatică ale lui Basile Dragoșescu, dascălul inimos, cu „știin- ță de carte și talent la predare". „In trei ani m-a învățat, cu litere străbune, românească toată cită o știu pînă-n ziua de azi' — scria Caragiale. Elevii lui Aron Pumnul nu au așteptat o jumă- tate de secol. La cîteva zile după moartea das- călului lor ei scriau „Laecrimioarele învaețaecei- lor gimnaesiaști den Cernaeuți Ia mormîntul prea iubitului lor profesore Arune Pumnul". Aici, în această cărticică, apărută acum 100 de ani, în ianuarie 1866, găsim poezia de debut a lui Mihai Eminescu, pe atunci în vîrstă de 16 ani. Despre pasiunea cu care „propunea" învăță- torul Ion Creangă de la școala ieșeană din ma- halaua Păcurarilor au scris mulți dintre foștii săi elevi. Ei și l-au amintit nu numai băsmuind, dar și predînd — mai ales lecțiile de gramatică, la care cunoscătorul profund al limbii își găsea cel mai potrivit cîmp de manifestare a capacității de creație pedagogică. Pasiunea sa nu se exterio- riza decît arareori ; el le apărea elevilor blajin, jovial, șăgalnic. Dar, „cu ce dragoste, cu ce căl- dură își îndeplinea el nobila misiune de lumină- tor 1" — nota, după aproape cincizeci de ani, scriitorul și călătorul Jean Bart. In anuarul școlii normale de învățători „Vasile Lupu" pe anii 1930—1932 descoperim o evocare a dascălului Mihai Busuioc, scrisă de elevul său Mihail Sadoveanu. Marele scriitor ve- dea în învățătorul său „o întruchipare de mun- că și de jertfă". Figura acestui sărac și modest dascăl din Vatra Pașcanilor, care „n-a fost un exemplar unic", este evocată și în „Anii de uce- nicie" și mai ales în „Domnu’ Trandafir". Cînd el preda istoria, „pe sub tavanul scund al clasei treceau eroii altor vremuri, în cununile lor de neguri..." Trecuse o viață și Sadoveanu mai pur- ta recunoștință dascălului care-1 învățase istoria țării și care-i dezvăluise frumusețea basmelor Iui Ion Creangă. „Și ne-o da, această învățătură, nu pentru că trebuia și i se plătea, dar pentru că avea un prisos de bunătate în el și pentru că în acest suflet era ceva din credința și din cu- rățenia unui apostol". Exemplele pe care le-am cules sînt doar cîte- va picături în care se oglindește entuziasmul di- dactic al multiplelor generații de învățători en- tuziaști. Fie că se numea Ion Vidu și preda muzica în Seleuș Cighinel, fie că se numea George Mo- ian și preda lucrul manual la Brașov, fie că se numea Ștefan Michailescu și preda fizica la București, învățătorul, profesorul școlii româ- nești a păstrat, în toate vremurile și sub toate înfățișările, drept numitor comun, dragostea pa- sionată pentru opera pe care o făptuia : lumi- narea minților, câlirea caracterelor, insuflarea dragostei pentru patrie de care era el însuși animat. E greu de stabilit, pentru fiecare caz în parte, izvorul pasiunii pedagogului, geneza ei. E greu de măsurat proporțiile elementelor acestui a- liaj : conștiința misiunii sociale, dragostea pen- tru copii, dorința de a le împărtăși tot ce-i bun și frumos, vraja muncii de făuritor de oameni. Sînt lesne de măsurat însă roadele pasiunii. Ea nu e gratuită ; ea se dovedește utilă prin conse- cințele ei. In complexul și dificilul proces peda- gogic, ea devine un catalizator al influenței e- ducative. Conferă forță educativă, amplifică pu- terea de influențare, de convingere a acțiunii educatorului, asigură un plus de trăinicie cunoș- tințelor transmise, creează un climat propice for- mării sentimentelor înalte. Astfel înțeleasă, pa- siunea pedagogului devine un element indispen- sabil în alchimia transformării conștiințelor. Este atît de propriu muncii didactice acest element, îneît ți se pare nefirească absența lui : cum s-at putea îndeplini, la temperatura rece a indiferen- ței, țelurile arzătoare ale educației comuniste ? A luminat șl a încălzit flacăra pasiunii în vre- murile vitrege în care „vînturile viscoloase" des- pre care vorbește Lazăr căutau să o stingă. Cu atît mai vie și mai fierbinte se aprinde ea astăzi, cînd pasiunea a cuprins întreaga muncă socială de zidire a unei lumi noi. Pe tînărul pedagog, a- flat la primele lecții într-o școală modernă, a- ceastă pasiune îl înfrățește cu dascălii cu ex- periență care-i sînt colegi, cu nenumărați alți dascăli de pe întinsul patriei, de azi și de odi- nioară Despre pasiunea pedagogică se vor putea scrie cîndva tratate, ca despre un fenomen de psiho- logie socială din cele mai caracteristice. Se vor studia cîndva izvoarele și funcțiile ei, efectele ei salutare, semnificația ei în diferite etape is- torice. Iar pasiunea, nemuritoare ca însăși mi- siunea pedagogului, va continua aă-1 însoțească de-a lungul vremurilor, trechid, mereu mai pu- ternică, de la un detașament de dascăli la altul. ^SEMNĂRI DESPRE STUDIUL LIMBII Intr-o pagina a manuscriselor eminesciene se poate citi acest ade- văr în legătură cu activitatea șco- lară a unul mare număr de profe- sori de limba română sau de alte limbi, a profesorilor în general care supraveghează exprimarea elevilor : „Limba ți legile ei dezvoltă cuge- tarea“ (ms. 2285, f. 113). Studiul gramaticii șl analizele literare tre- buie să aibă în vedere eficacitatea maximă a lecțiilor, stimulînd inte- resul tineretului pentru valorile limbii, pentru cunoașterea și însuși- rea corectă a vocabularului, a nor- melor limbii literare. Studiul lim- bii dezvoltă simțul de observație, gustul estetic pentru o exprimare precisă și colorată. Literatura în- deamnă pe elevi să-și însușească bogăția limbii, eleganța stilistică a exprimării, să distingă nuanțele cu- vintelor și să redea cît mai bine orice idee. O problemă esențială a studiului limbii în școli este armonizarea cantității cu cerințele calității spo- rite, pe măsura creșterii anilor de studiu. Gramatica și analiza au la bază o terminologie, un sistem de norme si exemplificări de multe ori prea schematice, ignorîndu-se pu- terea de atracție deosebită a exem- plificării prin citate bine alese. Cla- ritatea terminologiei și contextul a- trăgător prin sensul lui, prin legă- tura strînsă. logică, dintre unitate și totalitatea propoziției pot face atrăgător orice capitol de gramati- că. Dacă lipsește comentariul, cît de succint, lexical și stilistic, studiul limbii rămine o expunere seacă, ab- stractă, indiferentă pentru elevi. Evident, la fiecare problemă se va ține seama de capacitatea de înțele- gere si de asimilare a clasei. Cantitate și calitate sint noțiuni fundamentale pentru însușirea și valorificarea limbii, în procesul co- municării ca și în predarea lecțiilor de limbă. Aceste lecții ar căpăta un sprijin eficace dacă, pe lingă Gra- matica Academiei și pe lîngă dicțio- narele existente, s-ar putea publica o gramatică fundamentală pentru uzul elevilor cu un comentariu a- decvat asupra valorilor stilistice specifice fiecărei părți de propozi- ție, cu exemplele atrăgătoare și in- structive sub toate raporturile (lexic, gramatică, stil), un dicționar Prof. NICULESCU NIC explicativ portativ, accesibil oricui, un dicționar de sinonime de mult așteptat, un dicționar de locuțiuni și expresii (în lucru acum). Foarte ne- cesare sînt și culegerile de texte, însoțite de comentarii cît mai adec- vate Televiziunea, de atîtea ori solici- tată să vină în ajutorul școlii, ar putea face mult pentru studiul unor discipline. Ea rămîne însă în bună parte indiferentă la asemenea soli- citări, păstrîndu-și programul tradi- țional. Filmul și discul ar putea a- duce și ele mai multe exemplificări și ilustrări în imagini și sunete a valorilor literaturii române. Impri- marea pe discuri a unor texte din cei mai de seamă scriitori contem- porani, în propria lor lectură ar sti- mula interesul pentru bogăția și originalitatea limbii noastre. Sînt numeroase posibilități de a îmbina studiul limbii făcut în clasă cu ma- nifestări convingătoare în direcția cultivării ei. Extinderea studiului limbii ro- mâne a fost cerută în repetate rîn- duri în licee mai ales, unde apro- fundarea valorilor expresive ar pu- tea da rezultate excelente, aspectul calitativ predominînd asupra celui cantitativ. Dar la vîrsta cînd tînă- rul are capacitatea necesară de a înțelege și asimila nuanțele mai subtile ale cuvintelor, ale construc- țiilor, cu un cuvînt importanța artei stilistice a marilor maeștri ai limbii, problemele limbii abia că se pun sporadic, după inițiativa cadrelor care predau literatura. Studiul lim- bii, ridicat Ia un nivel cît mai înalt, studiu care „dezvoltă cugetarea", dar și simțul critic și gustul estetic, rămîne pe pianul secundar al preo- cupărilor școlare. De unde și multe neajunsuri în scrierea și folosirea curentă a limbii noastre. Analizele literare se fac azi sub nivelul cerințelor unui studiu te- meinic al originalității artei scriito- rilor de prestigiu. Dacă este adevă- rat că orice operă literară se distin- ge prin valoarea conținutului și a formei, că cele două aspecte sînt inseparabile și Că forma, limba ope- rei este materializarea gîndirii scrii- torului, atunci a analiza numai idei- le înseamnă a proceda unilateral, a ignora mari posibilități de aprofun- dare a tezaurului lingvistic, a stilu- rilor limbii. In textele literare apar probleme mal grele, întîlnite în studierea di- feritelor capitole ale gramaticii noastre. Dar analiza simplistă, uni- formă a unei bucăți literare cu for- mule stereotipe, care se potrivesc oricui, anulează eforturile de preci- zare a originalității unui autor. Ob- servarea atentă a sintezei dintre tra- diție și Inovație în procesul valorifi- cării tezaurului limbii literare este foarte limitată. In general se negli- jează amănuntul semnificativ al contextului, capabil să însuflețească elementele izolate ale lexicului și să dea o funcție expresivă nouă con- strucției gramaticale. Profesorii de literatură ar putea da teme de analiză a artei literare, a structurii unui text limitat la un alineat, privit atent sub raportul valorii particulare a cuvintelor, a construcțiilor gramaticale și a sti- lului. Mulți, cei mai mulți spun însă: dacă n-o fac manualele, de ce ar face-o profesorul ? Elevul pierde astfel esența fenomenului gramati- cal și artistic al limbii, cu toate că l-ar interesa să știe cum din atît de puține cuvinte, la îndemîna oricui, Eminescu-a făcut (din 3 607 cuvinte față de 52 000 din Dicționarul limbii moderne) artă de cea mai subtilă calitate, cum Caragiale sau Creangă își definesc personajele și mentali- tatea lor prin cuvintele simple și prin asocierea lor în contexte me- morabile ? „Numai mișcarea cu- vintelor și influența lor reciprocă alcătuiesc o limbă literară" — spune Tudor Arghezi (Tablete de cronicar, 1960, p 69), subliniind rolul contex- tului Inovator în creația literară. Aspecte stilistice ale originalității istorice și gramaticale a limbii apar mai clar în textele antologice, pe care oricare profesor trebuie să le aibă la îndemîna, depășind prin sîr- guință proprie metodele vechi și comode, materialul limitat cuprins în manuale. Un text în lectura lui Sadoveanu, a lui Arghezi, Tudor Vlanu, o poezie interpretată de ac- tori de frunte, o filă de manuscris eminescian reprodusă în cărțile azi la îndemîna tuturor, trezesc intere- sul elevilor, îi orientează asupra va- lorii cuvintelor și asupra rostului formelor gramaticale. Sibiu Ar trebui întocmită, în cît mai scurt timp, o carte de analize gra- maticale și stilistice cît mai bogată în exemple și cît mai precisă în explicații și modele de analiză lexi- cală, gramaticală șl stilistică. îm- preună cu prezentarea modelelor de valorificare a limbii de către cei mai buni scriitori români, în texte atent analizate și comentate cît mai bogat, vor trebui efectuate compuneri in- dividuale șl analize ale unor frag- mente semnificative din operele ci- tite, recenzii în care să se vadă fon- dul și forma originală a operelor ci- tite. Rezumînd cele spuse mai sus, studiul limbii române în școlile noastre ar trebui, după părerea mea să aibă în vedere însușirea și con- trolul lexicului în toate etapele de învățămînt și la toate disciplinele predate, precizările de amănunt fiind necesare oricînd, se manifestă ezitări în privința înțelegerii exacte a termenilor și a sensului lor în context. Gramatica elementară ar trebui să fie predată țjnîndu-se sea- ma de funcțiile stilistice ale părți- lor de vorbire în construcțiile sin- tactice , iar contextul să fie comen- tat pentru a sublinia valorile par- ticulare ale elementelor gramatica- le. Dozarea comentariilor se va face după nivelul claselor, adîncindu-se treptat latura stilistică a contextu- lui. Tehnica modernă (magnetofon, filme, reproduceri de texte) va putea da un spor de informație în legă- tură cu analiza gramaticală și sti- listică. Sînt de imediată necesitate lucrările de bază pentru studiu! limbii în școli : gramatica și dicțio- narele amintite, unele culegeri de texte, antologii etc. Conf. EM. BULGAR REDACȚIA ÎNTREABĂ I Toată lumea știe, din totdeauna, că orice in- specție, în orice școală, trebuie să se încheie cu un proces verbal — docu- ment care consemnează observațiile inspectorului și sarcinile trasate de el colectivului didactic pen- tru consolidarea succe- selor, pentru înlăturarea lipsurilor. Și totuși... Totuși, mulți inspectori merg în școli, asistă la lecții, fac obser- vații, trasează sarcini — dar proces verbal de in- specție nu încheie. Iar vorbele — fie ele chiar rostite de inspectori — după cum bine se știe, zboară. Întrebăm : de ce nu se iau măsuri ferme pentru ca toți inspectorii să în- cheie de fiecare dată procese Verbale în școlile pe care le vizitează ? îndeosebi al celor cu privire la ameliorarea animalelor. Ba- za comună a acestor studii trebuie să o constituie, după părerea mea, cunoștințele de biologie generală. Strîns legată de problema funcțiilor pentru care vor fi pregățiți elevii viitoarelor licee agricole este problema repar- tizării în producție a acestora după absolvire. Analiza modu- lui cum s-au efectuat pînă a- cum recrutarea și repartizarea elevilor școlilor tehnice agri- cole dovedește că sistemul de atribuire fixă a unui număr de locuri fiecărei coopera- tive agricole din raza de acti- vitate a școlii nu este prea in- dicată întrucît, după trecerea a patru ani, situația este mult schimbată. Cu atît mai mult va fi neindicată soluția aceas- ta pentru liceele agricole, dacă acestea vor avea o durată de școlarizare de cinci ani. De aceea susțin necesitatea unei recrutări și repartizări mai e- lastice, oare în același timp ar perrtiite și o selecție mai ju- dicioasă a candidatilor. Cît despre locu. pe care îl vor ocupa în producție viitorii absolvenți, toți specialiștii care și-au exprimat părerile în le- gătură cu liceele de speciali- tate au fost de acord ca absol- venții lor să primească, o dată cu diploma de maturitate, și titlul de tehnician. Cred că tre- buie să ne punem însă cu toată seriozitatea problema sarcinilor pe care le vor putea rezolva în producție acești tineri. Să luăm exemplul viitorilor tehnicieni zooveterinari. în condițiile cir- cumscripțiilor veterinare, lo- cul lor și sarcinile de producție apar delimitate destul de clar. Mal puțin conturată apare funcția lor însă în cadrul coo- perativelor agricole de pro- ducție. Vor fi șefi de brigadă, sau vor primi atribuții tehnice care depășesc cerințele formu- late față de actualii șefi de brigadă ? Pînă în prezent aces- te lucruri nu au fost precizate, stabilirea funcțiilor atribuite absolvenților școlilor tehnice agricole fiind lăsată la latitu- dinea fiecărui președinte de cooperativă agricolă de pro- ducție. Vor fi necesare instruc- țiuni precise cu privire la funcția, rolul și sarcinile teh- nicianului din agricultură ab- solvent al liceului de speciali- tate, asfel încît pregătirea a- cestuia să fie cît mai bine va- lorificată. Dr. VASILE DIOMU cercetător științific principal la Institutul de științe pedagogice Liceele industriale Creșterea complexității pro- ducției industriale moderne determină sporirea continuă a pondere! profesiilor de specia- litate cu caracter mediu și su- perior, ca și stratificarea mai diferențiată și diversificarea accentuată a acestor profesii. Constatăm astfel că introdu- cerea tehnicii moderne și a tehnologiei de producție la nivel mondial a făcut să apară o serie de profesii noi, care necesită tehnicieni cu cuno- ștințe la nivelul absolvenților de liceu. In aceste condiții, LICEELE DE SPECIALITATE Liceele agricole Opiniile exprimate pină in prezent cu privire la crearea liceelor de specialitate ce ur- mează să pregătească cadre pentru producția agricolă s-au oprit în bună parte asupra secțiilor pe care vor trebui să le cuprindă aceste licee, în funcție de ramurile principale ale agriculturii. S-a vorbit astfel despre secții — și uneori chiar despre licee agricole, hortiviticole și zooveterinare unii specialiști cerînd de ase- menea și secții sau licee spe- ciale pentru lucrările legate de hidroameliorații. Pregătirea viitorilor mecanici agricoli ar urma să se efectueze în con- tinuare, după părerea expri- mată de majoritatea specialiș- tilor, în școli profesionale de mecanizatori. în ceea ce mă privește, aș dori să mă opresc în primul rînd la cîteva pro- bleme privind pregătirea viito- rilor tehnicieni zooveterinari, precum și la rolul care le va fi atribuit în producție după absolvirea școlii. Mai întîi, despre 'onținutul pregătirii lor. Documentele Congresului al IX-lea al par- tidului și ale Plenarei C.C. al P.C.R. din 11-12 noiembrie 1965 cu privire la îmbunătă- țirea conducerii și planificării agriculturii subliniază rolul deosebit de important pe care trebuie să-1 aibă în ansamblul unei producții agricole avan- sate creșterea animalelor și necesitatea de a concentra e- forturile pentru dezvoltarea zootehniei. In strînsă legătură cu aceasta se impune să se pregătească, alături de specia- liști cu înaltă calificare — medici veterinari — și tehni- cieni zooveterinari capabili să rezolve independent principa- lele sarcini legate de creșterea și îngrijirea animalelor. Cred că liceele de specialitate care vor pregăti asemenea tehni- cieni vor trebui să aibă o du- rată de cinci ani, astfel în- cît în cadrul lor să se asi- gure un echilibru judi- cios între studiul teoretic și practică, între disciplinele de cultură generală, de cultură tehnică generală și tehnice de specialitate. în ceea ce privește pregăti- rea de cultură generală a vii- torilor zooveterinari consider că trebuie să se pună accent îndeosebi pe materialele strîns legate de specialitatea acestora — zoo’ogia, chimia, botanica — în cadrul unei al- cătuiri unitare și judicioase a planurilor de învățămînt, în care să se evite paralelismele atît între temele predate la lecțiile de cultură generală și cele predate la lecțiile de spe- cialitate, cît și între capitolele diferitelor discipline de speci- alitate. Ar fi bine în același timp ca în ansamblul pregătiri de cultură generală să se in- cludă, alături de cel puțin o limbă străină de circulație uni- versală, care să se predea a- profundat, și studierea pe o perioadă de doi ani, să spu- nem, a limbii latine, ținînd seama de necesitatea ca elevii să cunoască terminologia folo- sită curent în zoologie In legătură cu pregătirea de specialitate apare pregnant ne- cesitatea asigurării unui ra- port judicios între volumul cunoștințelor de medicină ve- terinară și volumul cunoștin- țelor din domeniul zootehniei crearea liceelor de speciali- tate pentru sectorul industrial este deosebit de binevenită. Permitînd valorificarea inte- grală a experienței pozitive a fostelor școli de arte și me- serii și a liceelor industriale, care au pregătit numeroase cadre de nădejde, liceele de specialitate cu profil indus- trial vor asigura formarea unor tehnicieni culți, pregătiți în funcție de cerințele dezvol- tării industriei noastre în prezent și în perspectivă. în acelafi timp, prin înființarea lor s» creează o verigă de le- gătuiă pentru unificarea și dezvoltarea pe mai departe a formelor de pregătire a cadre- lor tehnice de la nivel mediu la nivel superior. înlrucît problemele privi- toart la profilul liceelor de specalitatc pentru sectorul industrial și la conținutul pre- dări în cadrul acestor licee au fost dezbătute relativ amplu în jresă. mă voi referi în spe- cia la aspectul legăturilor pe caie le cred utile tn pre- gătirea cadrelor necesare in- dujtriel noastre. Este cunos- cu; faptul că într-o serie în- tnagă de domenii industriale — siderurgie, construcții de mașini, petrochimie — în care au pătruns procese de produc- ție complex automatizate și se utilizează procedee tehnolo- gite cu un înalt gred de com- plexitate, profesiile cu califi- care la nivelul școlii profesio- ‘ nale au fost în largă măsură înlocuite cu profesii de califi- care mai înaltă. în aceste con- di;ii, însă, și fuacția urmă- tcare pe planul activității teh- nfce din întreprinderi — res- psctiv funcția îndeplinită în piezent de maiștri — va nece- sita o pregătire mai înaltă, a- vhd ca bază, eventual, actua- Ide licee de specialitate. Cred dtci că ar fi necesare școli ca'e, primind absolvenți ai li- cdor de specialitate, să aibă rdul de a pregăti conductori tehnici, adică specialiști cu streini de conducere în sectoa- rde de producție șl cu o cali- fitare foarte apropiată de acrea a inginerilor. Prin pre- gătirea teoretici pe care o vor da elevilor lor, completată cu experiența pe Sare o vor do- bîtdi aceștia îfl timpul prac- ticii în producție, liceele de specialitate pot deveni un iz- vor principal pintru recruta- rea viitoarelor ladre ingine- rești. Elementul priicipal în for- marea tehnicienilor pentru in- dustrie îl constituie, desigur, calitatea pregătifii tehnologice pe care o vor primi aceștia în liceele de specialitate, expe- riența practică pe care o vor acumula ei încă din anii de școală. Este cunlscut faptul că absolvenții fostelor licee industriale trebuiau să treacă, printre altele, o probă profe- sională deosebit ie exigentă. Cu atît mai mul1 în condițiile actualei dezvoltări a tehnicii industriale, absolvenții licee- lor de specialitate vor trebui să cunoască în profunzime tainele profesiei respective, atît pe plan teoretic cît și pe plan practic. De aceea consi- der că examenul de absolvire va trebui să cuprindă o lu- crare de sinteză ptermițînd ve- rificarea amplă a unor cuno- ștințe și deprindă raportate direct la cerințele tehnice ac- tuale ale sectorului de pro- ducție în care viitorii absol- venți urmează a fi repartizați. Lector univ. ing. TH. NIȚULESCU Urmări din pagina I Clasic și modern in predare țiile chimice pe care le învață, ci să înțeleagă mecanismul lor, descurcîndu-se într-o problemă de chimie în același mod cum rezolvă problemele de matematică, prln- tr-un raționament logic de specia- litate. — Din ce clasă credeți că Ii se poate prezenta elevilor structura atomului mat detaliat 7 — Din clasa a IX-a, cînd li se poate vorbi și despre particolele elementare, bineînțeles urmărin- du-se înțelegerea proprietăților chimice ale elementelor (caracter electrochimie, valență) și natura legăturilor chimice (se poate men- ționa și legătura covalentă). Se pot de asemenea prezenta pe larg, în această clasă, legile chimiei, natura legăturilor chimice și ti- purile de legături, cu aplicații practice în probleme. — Iar problemele noi, rezolvate de chimia zilelor noastre 7 — Referiri la aceste probleme se pot face foarte bine în clasele a Xl-a și a XU-a, în cadrul anumi- tor capitole. O dată cu prezenta- rea noțiunilor de cataliză și a apli- cațiilor acesteia se pot aminti teo- rii noi în acest domeniu — teoria fizică șl chimică, teoria energetică, teoria structurală, teoria multiple- ților și teoria electronică — cea mai nouă — care are la bază con- cepția modernă despre legătura chimică și teoria modernă a stării solide. Aici se poate vorbi despre compușii elemento-organici cu a- plicații în cataliză, despre catali- zatorii de suprafață care explică reacțiile de cataliză în sinteză, despre cataliza cu aplicații în sin- teza amoniacului și a acidului sul- furic. Tn cadrul studierii metodelor generale de sinteză anorganică și organică pot fi înfățișați com- pușii organici și anorganici noi, metodele noi de sinteză, făcîn- du-se de asemenea referiri la chi- mia borului și siliciului, vorbin- du-se despre polimerii anorganici, despre fosfazene — substanțe com- plexe care stau la limita între substanțele anorganice și cele or- ganice. Tot aici își are loc prezen- tarea combinațiilor complexe și a aplicațiilor lor în chimia analitică, în metalurgie, în biologie, a reac- țiilor la temperaturi și presiuni ri- dicate, din care rezultă sistemele ternare de metale cu puncte de topire foarte ridicate, a schimbă- torilor de ioni folosiți în sinteză șl în separarea unor elemente rare. Tot la sinteză se pot prezenta ca elemente noi, moderne, direcția de sinteză, sintezele recente ale unor substanțe organice și anorganice și aplicațiile lor. Deosebit de impor- tante sînt în acest domeniu car- burile de wolfram, hafniu. niobiu etc. și sistemele complexe de car- boazoturi sau carbosiliciuri, sub- stanțe cu duritate mare care înlo- cuiesc diamantul în tehnică. Con- sider că elevilor din ultimele clase li se poate vorbi și despre oxosin- teză, despre transformarea olefi- nelor în aldehide și alcooli. Se pol prezenta tot acum, într-o accepțiu- ne nouă, relațiile între structura și proprietățile substanțelor, influența reciprocă a atomilor în moleculă, teoria structurii, funcțiile organice mixte ș.a„ iar cînd se studiază car- bonul și se vorbește despre gra- fit se pot aminti compușii de in- cludere a grafitului și aplicațiile lor. — Așadar, pledați pentru intro- ducerea treptată, progresivă a ele- mentelor de chimie modernă ? — Nu recomand ca problemele cele mai noi de chimie să fie pre- zentate în clasele mici pentru că în aceste condiții noul se va su- prapune pe noțiuni de bază insu- ficient fundamentate și în detri- mentul acestora. — Cum vedeți, în acest caz, al- cătuirea manualelor de chimie 7 — Aș propune un singur ma- nual pentru toate clasele școlii ge- nerale și alt manual — de ase- menea unic — pentru toate cla- sele de liceu, în care să se pre- zinte cunoștințele unitar, pornind de la noțiuni de bază și ajungîn- du-se la unele realizări ale chi- miei moderne. In astfel de ma- nuale legătura cu practica, cu rea- lizările industriei chimice s-ar pu- tea face concomitent cu prezenta- rea substanțelor și compușilor mai importanți, nu ca Un Capitol izolat, la sfîrșit. Consider că asemenea manuale pentru mal multe clase ar putea realiza 0 unitate în pre- zentarea cunoștințelor de chimie necesare elevilor. — In studiile pedagogice apăru- te in ultimul timp se subliniază deosebirile între știință ca atare și disciplina școlară, respectiv între chimia ca știință și chimia ca dis- ciplină școlară. După părerea dvs. există antagonisme între concep- ția de predare în funcție de necesi- tatea formării orizontului de cul- tură generală al tuturor elevilor pe deoparte și în funcție de pre- gătirea unor viitori specialiști pe de altă parte ? — Categoric, există deosebiri — nu antagonisme — între modul în care se transmit cunoștințele de cultură generală și cele de specia- litate. Există deosebiri ca metodă și conținut între învățămîntul de cultură generală și cel de speciali- tate. Școala are rolul de a transmite cunoștințe generale, de a forma o bază pentru pregătirea de speciali- tate, care se realizează în învăță- mîntul superior — și încă nici aici în primii ani, ci în anii 4 și 5. Liceul trebuie să dea elevilor cunoștințe de bază, să-i înarmeze cu o metodă de a învăța raționa) și de a rezolva științific proble- mele. Aceasta nu contrazice ce- rința de a se introduce în clasele mari studiul teoriilor și rezultate- lor practice ale chimiei moderne, deoarece aceste cunoștințe nu se vor prezenta la nivelul la care se prezintă în cadrul învățămîntului superior de specialitate. Va fi mai mult o informare absolut necesară în condițiile cerute astăzi de un în- vățămînt științific, la curent cu progresele noi ale științei și teh- nicii moderne. Elevii claselor mari pot fi introduși în problemele de cercetare ale chimiei, dacă acest lucru se realizează cu grijă, cu discernămînt. — O dată cu noile progrese în- registrate de chimie, ca și de cele- lalte științe, s-a realizat o interpă- trundere foarte strînsă a acestora. Cum ponte fi oglindită această in- terferență a diferitelor ramuri ale științei în predarea chimiei în școală 7 — în condițiile revoluției știin- țifice-tehnice contemporane se vorbește tot mai mult despre in- terferența chimiei cu fizica, ma- tematica, biologia, tehnica etc. Ni- velul actual de dezvoltare a chi- miei se datorește în mare măsură și rezolvării prin procedee mate- matice sau fizice a celor mai dife- rite probleme de chimie. Pe de altă parte, cercetarea cere astăzi o pregătire multilaterală diri ce în ce mai profundă. Trebuie amintit și faptul că chimia își găsește apli- cații largi în fizică, biologie, medi- cină, tehnică etc. Corelația si interdependența în- tre diferitele domenii ale științei este o problemă a zilelor noastre și trebuie să fie oglindită în pro- gramele școlare. Desigur, ar fi foarte greu să epuizez aici toate posibilitățile de a demonstra legă- turile chimie-flzică, chimte-mate- matică, chimie-biologie etc. \Mă voi opri asupra cîtorva exemplfe care să demonstreze că acest lucru este posibil și ușor de realizat. Bkpă- oară, cînd se va vorbi despre com- pușii chimici se pot prezenta și substanțe semiconductor!, făcîn- du-se legătura cu fizica solidului, un domeniu al fizicii în plină dez- voltare De asemenea, se impune rezolvarea tuturor problemelor de chimie-fizică prin procedee mate- matice. Corelația problemelor de chimie organică cu biologia se poate realiza în capitolele de bio,- chimie referitoare la proteine, hor- moni, vitamine, enzime etc. Cred că la nivelul de pregătire și la posibilitatea de înțelegere a elevilor din liceu nu se poate ur- mări un fenomen în domeniul chi- miei, apoi al fizicii sau al mate- maticii, acest lucru necesitînd o pregătire de specialitate și o pu- tere de analiză șl generalizare deo- sebită. Corelațiile între Chtmie și celelalte discipline se pot realiza în condiții optime atunci cîn^ no- țluhile de chtmie sint temeinic fundamentate și cînd problemele de chimie sînt explicate prin fizică sau matematică, sau invers, cînd chimie explică un fenomen fizic sau biologic. PAGINA 2 ADOI ESCENTA CREȘTEREA ADUCE CU SINE ADÎNCI MODIFICĂRI PSIHICE O problemă deosebit de complexă a muncii școlare este educația tinerilor aflati la vîrsta adolescentei. S-a scris și se scrie mult despre acest subiect. Foarte multe din laturile cu contingente educative și peda- gogice au fost atinse ; mai puțin s-au tratat însă la- turile biofiziologice, deși ponderea acestora este deo- sebit de însemnată. Nu de mult, în „Gazeta învățămîntului", un articol semnat de prof. V. Neștianu cerea „să se rupă cercul tăcerii'1. Consider că avea multă dreptate, deoarece, dacă nu-1 vom rupe noi, educatorii, vom lăsa loc in- fluentei unor factori dăinători, care pot întîrzia for- marea la tineri a unei concepții juste despre viată. Intenția noastră nu este de a expune în cadrul aces- tui articol o lecție de biofiziologie a pubertății și ado- lescenței ; credem însă necesar a aminti cîteva no- țiuni legate de acest subiect. Desfășurarea complexe- lor hormonale care duc la maturizarea progresivă a organismului copilului în drum spre pubertate și ado- lescență începe inexorabil în cadrul unei perioade de vîrstă bine delimitată. îniuntrul acesteia există însă variații determinate de o serie de factori individuali și de mediu. Modificările somatice, corporale, din această perioadă se însoțesc de adînci modificări psi- hice și de comportament. Gama acestor modificări este foarte largă. De aceea constatăm apariția de diferen- țieri între elevii aceleiași clase, care determină o tur- burare a coeziunii preexistente, rod al îndelungatei preocupări de formare a unui colectiv unit și omogen. Modificările psihice apar insidios. La început ne- clare, dezordonate, ele se conturează cu timpul pro- filînd individualitatea viitoa'e a tinărului. Dacă luăm în considerare faptul că transformările survin succe- siv, ne dăm seama că epoca respectivă solicită o pre- ocupare maximă din partea educatorului, deoarece în v această perioadă instabilă puberul — adolescentul în devenire — reacționează cu promptitudine exagerată , la excitațiile psihice. Uneori spiritul critic se exprimă prin atitudini tăioase, chiar agresive. Alteori adoles- centul se rupe de mediu, se retrage în sine, visează, devine un „marc neînțeles". Lipsa de discernămînt da- torită insuficientei cunoaștefi a realităților, a imensi- tății aspectelor lumii duce la raționamente care vor să fie „viguroase" dar rămîn în fond, false și puerile. Concomitent eu aceste marifestări de frondă sau de nepăsare apar sentimente, idei și atitudini orientate spre sexualitate, acesta fiind un impuls elementar care își face apariția 1b momentul dictat de complexul hor- monal particular al fiecărui individ. Trebuie să luăm în considerare faptul obiectiv că la această epocă glan- dele sexuale (gonadele) își hcep activitatea, iar psi- hicul este dominat de nreocipări afective. Toate aceste manifestări ru sînt proprii doar tinw- retului zilelor noastre : le-a înregistrat istoria tutupir timpurilor, în măsura moravurilor epocii respective. Ele nu sînt nici mai frecvjite, nici mai dăunătoare decît au fost în tinerețea mtecedenților n®tri. Ceea ce poate dăuna este exacerbarea acestor manifestări. Ce poate face în această direcție școala ? Mult, to- tul, am putea spune ; în mina profesorului este cheia formării spiritual-morale a tineretului. Un adevărat pedagog este numai acela care simte în toate fibrele * ființei sale morale tăria de a se devota nu numai in- strucției, ci și educației tineretului, tăria de a se stă- fpîni în toate ocaziile, de a-și domina pornirile și de 'a-și înfrînge reacțiile spontane în fața manifestărilor 'atît de diverse, uneori ciudate și adesea supărătoare 'ale tinerilor. E cer explicații, uneori cu naivitate adevărată, alteori prefăcuta, insinuantă. Dacă îi vom repezi printr-ui răspuns aspru, ei se vor închide în sine sau vor căuta aiurea explicația preocupărilor ca- re-i frămîntă. Cred că fiecare profesor trebuie să fie documentat temeinic și asupra problemelor specifice adolescentului, să posede noțiunile de bază ale com- plexului anatonofiziologic și psihic care participă la maturizarea organismului în perioada trecerii de la copilărie la adolescență, să fie capabil de a demonstra că este bine ca tînărul să opună rezistență tendințe- lor erotice, să arate, întemeiat pe date științifice, care este epoca din viață indicată pentru pășirea pragului de la copilărie la viața de adult. Organele competente din institutele de știință și de educație sanitară din țara noastră au editat o serie de materiale care au fost difuzate — nu pentru a fi ci- tite ca atare în fața unor grupuri mai mult sau mai puțin omogene de elevi, ci pentru a-i ajuta pe educa- tori (profesori, medici) să completeze opera de edu- cație 3 tineretului. Nu -de mult au văzut lumina tiparului două broșuri alcătuite de medici-scriitori, adresate direct tinerilor și întocmite pe înțelesul lor. Broșurile s-au difuzat în școli prin secțiile de educație sanitară raionale. Con- ținutul lor bogat, științific, forma de expunere plină de tact și deosebit de îngrijită, pot contribui de ase- menea la lămurirea multor nedumeriri. Forma cea mai potrivită de educare rămîne însă convorbirea directă, prietenească, individuală sau în grupe mici, omogene, condusă cu îndemînare fie de medic, acolo unde există, fie de profesori, acolo unde medicii lipsesc. Bineînțeles că efortul conjugat al aces- tor doi factori educativi, chemați să lucreze în cola- borare strînsă, va da rezultatele cele mai bune. Se în- țelege de la sine că este indispensabil ca discuțiile cu fetele să fie conduse de o femeie, iar cu băieții de un bărbat. Să nu uităm că micile „tragedii" prin care trec mulți din elevii noștri se datorează și faptului că nu ne-am aplecat la vreme asupra lor să le ascultăm păsurile și să le spulberăm nedumeririle. Dr. G. E. SOLCANESCU SĂ CONTURĂM TELURI POZITIVE Șl CONVINGĂTOR JUSTIFICATE Nu există o unanimitate în ceea ce plivește etapa de dezvoltate Ia care se referă termenul de adoles- cență, intrucit nu există unanimitate nici in privința criteriului în funcție de care această etapă s-ar putea delimita. Unii specialiști pornesc in special de la con- siderente biologice, alții socotesc adolescența ca un fenomen social. In unele lucrări se consideră că sint adolescenți pur și simplu elevii liceului, în altele ter- menul acesta se aplică începind de Ia 10 ani, în altele de la 14 ani. Cit despre sflrșilul adolescenței, unii o situează la virsta de 17 ani, alții ațung chiar pînă la 25. Se folosește curent și termenul de preadolescență, desemnînd perioada de început a adolescenței. Sinte- lizînd diversele argumente putem considera adoles- cența (inclusiv preadolescenta) ca fiind cuprinsă intre 12—13 ani și 16—17 ani. Opunere*- celor două unghiuri de vedere — cel biologic șl cel social — este evident artificială. Psihologii marxiști au demonstrat profunda interdependență a acestora, subliniind rolul prepon- derent al condiționării obiective, sociale în dezvolta- rea individului. Adolescența este în primul rînd, după cum se știe, o perioadă de creștere fizică rapidă și intensă, cuprin- zînd schimbări adinei care afectează sectoare impor- tante ale organismului. Un aspect foarte important îl constituie pubertatea cu caracteristicile ei. Unii psi- hologi și igienlști occidentali au exagerat mult carac- terul de criză al acestei etape. Cercetări atente au arătat insă că în condiții social-educative adecvate, condiții pe care societatea socialistă le poate oieri din plin, transformările specifice pubertății se desfășoară fără șocuri, fără „crize". O pirghie importantă in formarea personalității ado- lescentului o constituie dezvoltarea adecvată a Intere- selor sale. Cercetările au scos in evidență unele ca- racteristici ale intereselor în curs de formare la ado- lescenți : o insuficientă stabilitate, o insuficientă coor- donare și ierarhizare a perspectivelor și preocupărilor. Părinții și profesorii nu trebuie să se lase induși in eroare de unele manifestări de suprafață. Uneori ado- lescenții înclină spre o anumită activitate nu pentru ceea ce are ea esențial, ci pentru unele elemente exte- rioare, neimportante. De exemplu, faptul că un elev se străduiește să înjghebeze un mic laborator nu este o dovadă sigură a interesului său pentru chimie. 11 interesează poate jocul cu sticluțe și eprubete. Un copil de 12—13 ani poate afirma că dorește să devină inginer și totuși să nu dea nici o atenție unei discipline ca fizica. Profesorii și părinții au datoria să cerceteze aptitudinile și interesele copiilor lor și să-i pună în situația de a-și dezvolta interese superioare, stabile și eficiente. Interesele, preocupările, idealurile trebuie Just or- ganizate, ierarhizate. Adolescentul poale să înțeleagă faptul că el va ocupa un loc anumit în viața socială și că este el însuși răspunzător de ceea ce va deveni — un om util și apreciat sau un element negativ, ne- productiv, un balast pentru ceilalți. Trebuie să veghem la modul cum se constituie scara de valori ia care co- pilul își raportează actele : ce e rău și ce e bine, ce trebuie să dorească și ce să respingă etc. In adolescență se dezvoltă mult capacității de gin- dire logică, de control independent al corectitudinii raționamentelor. Utilizarea definițiilor științifice, desfă- șurarea unor raționamente corecte și coerente, posibi- litatea de a opera cu raționamente ipotetico-deductive — toate acestea se dezvoltă firesc dacă există din partea profesorilor și părinților o îndrumare potrivită. De aceea, in predarea disciplinelor școlare — la mate- matică, fizică, gramatică etc. — trebuie să se pună un accent mal vădit ca in primele clase pe înlănțuirea și justificarea logică a cunoștințelor. Să nu uităm însă ca in această peri< udă, în special în preadolescență, gindirea științifică este abia in curs de formare, iar autocontrolul elevului asupra concepțiilor și raționa- mentelor folosite trebuie permanent stimulat și ghidat de către profesor. Copilul trebuie îndrumat cu grijă și perseverență să gîndească logic și să-și controleze cursul logic al ideilor, prin conștientizarea justificări- lor, prin cercetarea corectitudinii unor noțiuni și a în- lănțuirii de idei, prin dezvoltarea spiritului critic. Pe de altă parte, cercetările psihologice au scos în evidență faptul că la 12—14 ani rămîne încă puternică tendința copiilor de a se interesa de aspectele realist- concrete ale lucrurilor. Operarea cu abstracții, mai ales cu abstracții de ordin mal inalt — ca in fizică și matematică — este încă, pentru ei, destul de dificilă. In cazul în care nu există c îndrumare pedagogică foarte atentă, apare riscul unei însușiri formale a cu- noștințelor științifice. Schimbările rapide care se petrec în aspectul lor corporal și în structura lor sufletească ii fac pe ado- lescenți să aibă față de cei din jur atitudini care par ciudate, dar care sint perfect explicabile : un amestec specific de timiditate și îndrăzneală ce merge uneori pînă la obrăznicie, gesturi brutale alternind cu atitu- dini pline de gingășie etc. Se dezvoltă mult spiritul de independență, nevoia de a expune și impune punc- tul de vedere propriu. In același timp apare > puter- nică preocupare față de propria viață sufletească. Atît expansiunile aieclîve cit șl, dimpotrivă, înclina- rea manifestată uneori către izolare, sînt manifestări firești. Ele cer insă din partea educatorului mult tact și, in general, multă delicatețe. Putem realiza îndru- marea prieteniilor, a vizitelor reciproce, a vizionării de spectacole, a lecturii, nu rezumîndu-ne la dispoziții formale, ci construind pe îndelete, cu răbdare, moti- vații profunde, limpezi, temeinice. îngrădirile goale de sens nu au eficiență, căci adolescentul găsește mijloa- ce de a le escalada. Sensurile pot fi însă conturate numai printr-o muncă educativă adecvată. Ne între- băm uneori ce să facem în orele de dirigenție. Să le utilizăm in primul rînd pentru ca, pornind de la pro- bleme reale de viață, să conturăm aceste sensuri, aceste îndemnuri pozitive și clar justificate. Să ținem seama, apoi, de faptul că adolescentul începe să se intereseze de viața socială, de proble- mele și preocupările oamenilor din jurul său, că el dorește să înțeleagă mai temeinic fenomenele sociale și politice. Către sfirșitul adolescenței, la 15—16 ani, apar primele preocupări filozofice : care este sensul vieții, care este natura progresului social etc. De aceea, adolescența reprezintă o perioadă extrem de importantă pentru dezvoltarea unei concepții științifice sănătoase despre lume și societate, perioadă ale căiel valențe școala, familia, organizația de tineret sini chemate să le valorifice 1 i maxim. Orele da dirigenție in primul rînd, dar și cele de literatură, de istorie, de geografie, de fizică ele. pot valorifica această nevoie a adolescentului de a se insera activ și conștient în viața socială, îndrumîndu-i preocupările, idealurile. In aceeași ordine de idei trebuie să amintim faptul că adolescentul este foarte receptiv Ia o justă educație patriotică, la tot ceea ce poate servi ca izvor de în- demnuri pozitive in istoria și cultura patriei noastre. Mindria de a aparține unui popor cu mari tradiții cul- turale, unei țări in plină dezvoltare economico-socială și cultural-științifică reprezintă un aspect pozitiv extrem de important al vieții sufletești a adolescentului, care trebuie valorificat in întregul proces educativ. Socialismul in general, marile progrese, marile pers- pective ale țării noastre în special, pot oferi adoles- centului un izvor nesecat de idealuri și interese supe- rioare. La toate acestea trebuie să se adauge exem- plul pozitiv al mediului școlar și familial și îndeosebi exemplul pozitiv al personalității profesorului — chipul luminos al educatorului om de cultură, stăpin pe o înaltă calificare, cu o comportare impecabilă în toate împrejurările. Se spune adeseori că procesul de instruire și educare, dincolo de informația și îndemnu- rile pe caro le prilejuiește, trebuie să valorifice exem- plul pozitiv pe care îl constituie, în ochii elevilor, pro- fesorii lor. Acest adevăr este valabil pentru toate eta- pele de dezvoltare, dar semnificația sa apare cu cea mal mare pregnanță în raport cu adolescența. Căci vîrsta adolescenței este vîrsta la care modelul, exem- plul demn de a fi urmat în viață începe să fie căutat în mod conștient. Și nu poate exista pentru profesor o mai deplină bucurie decît aceea de a ii socotit do adolescenți drept personalitatea ideală cu cate ar vrea să semene intru totul. E. FISCHBEIN cercetător principal la Institutul de psihologie „Pot să-i țin minte pe toți?“ VÎRSTA DE AUR TREBUIE CIZELATĂ CU CEA MAI MARE MĂIESTRIE Fiecare etapă de vîrstă își are importanța ei pentru că este consecința celei dinainte și o pregătește pe cea care urmează. Printre toate. însă, adolescența ocupă un loc deosebit, căci este vîrsta marilor prefaceri, a marilor efervescențe, vîrsta la care se plămădește omul de miine. Este ceea ce J. J. Rousseau numea „a doua naștere". Adolescența, așa cum arată însăși etimologia cuvîn- tului, este vîrsta creșterii, virsta cînd copilul se trans- formă treptat în adult. Metaforic, ea a fost socotită cînd „vîrsta ingrată", cînd „vîrsta de aur". Vîrstă a contrastelor și a contradicțiilor, aceste metafore con- tradictorii i-au convenit deopotrivă. Căci dincolo de flecăreala, de ușurătatea aparentă a adolescentului se ascund, de cele mai multe ori, mari frămîntări. Adolescenții sînt mai puțin spontani decît copiii, afi- șează sentimente și preocupări pe care nu le au, po- zează în rolul de „copii teribili", fac pe „grozavii" pentru a-și ascunde timiditatea, care este adevărata caracteristică a vîrstei. Toate acestea derutează pe educator și îl fac adesea să recurgă la măsuri greșite. Cu toată tendința spre introspecție, adolescenții simt nevoia mărturisirilor, a confesiunii, a împărtășirii bu- curiilor și durerilor lor. Aceste confidențe ei le fac uneori părinților, alteori prietenilor sau profesorilor lor. Ideal ar fi ca aceste mărturisiri să fie făcute celor care îi pot îndruma mai bine. Dar, între a provoca o astfel de confidență și a o primi, este un drum lung, cu numeroase primejdii. Am făcut cîndva greșeala de a nu căuta să înțeleg la timp ce mărturisire urmea- ză să mi se facă. Devenind dinainte, fără voia mea, posesoarea acestei taine, am pierdut posibilitatea de a mai interveni direct în dezvoltarea unei adolescente. M-a ocolit, s-a ferit de mine, s-a închis în ea. într-o altă împrejurare, după ce am confiscat un jurnal in- tim al unei eleve care nu era atentă la lecție, n-am observat zbuciumul ei și am uitat să-i înapoiez, atunci cînd a sunat, caietul, plecînd cu el în cancelarie. La sfîrșitul orelor, eleva a venit să mi-1 ceară. Era plînsă, cu ochii în pămînt, cu glasul stins. Mi-am amintit ex- periența anterioară și, restituindu-i caietul, m-am scu- zat că am neglijat să i-1 dau imediat după lecție. La întrebarea ei ocolită dacă am citit ceva din caiet, i-am răspuns indignată: „Cum poți să crezi așa ceva?" Mi-am exprimat apoi uimirea că aduce la școală un lucru atît de personal, atît de intim, atît de mult al ei. Este ușor de închipuit că, după acest gest, aș fi putut afla orice „taină", oricît de mare, din caietul cu pricina Cea dinții noutate care apare în viața afectivă a adolescentului este fără îndoială precizarea instinctului sexual. A doua noutate, legată de cea dintîi, este dez- voltarea sensibilității, a sentimentelor. Despre aceste două mari probleme, sexualitatea și dragostea, s-a scris, s-a vorbit, s-au pus diagnostice și s-au prescris remedii. Cum trebuie să le privească pedagogul, pro- fesorul ? în atitudinea față de aceste probleme consi- der că drumul juSt este acela pe care Aristotel îl re- comanda în Etica lui: calea de mijloc între două ex- treme. Căci extreme sînt atît neglijarea acestor pro- bleme atît de importante, cît și exagerarea lor, transfor- marea lor în problemele majore ale adolescenței. Iar calea de mijloc este plasarea acestor probleme la locul lor adevărat. A vorbi despre existența dragostei la vîrsta adolescenței este o exagerare periculoasă. în adolescență nu apar decît premisele acestui sentiment. De fapt, adolescenții mai mult „visează" dragostea—și acesta este sentimentul firesc vîrstei. Ei cunosc mai mult prietenia, tandrețea, simpatia, ceva care doar seamănă cu dragostea. Un scriitor francez socotește acest sentiment drept „l’attente de Famour", visarea, așteptarea dragostei, care este încă ceva nelămurit, vag, tulburător. Dacă acestea sînt principalele probleme pe care adolescența le pune pedagogului, care sînt cele mai bune metode de rezolvare a lor ? Mai întîi, dacă ado- lescența este într-adevăr vîrsta marilor probleme, pe- dagogul trebuie să plece de la studierea acestor pro- bleme, de la cunoașterea lor. A acționa la întîmplare, empiric, este o greșeală și poate deveni o crimă. Nu este suficientă nici chiar cunoașterea vîrstei adoles- cenței și a problemelor ei generale. Mai mult decît la oricare vîrstă, față de elevii mari pedagogul trebuie să lucreze diferențiat, să aplice o pedagogie diferențială. Dacă există o psihologie diferențială — și termenul s-a folosit adesea — atunci cu atît mai mult trebuie să existe și o pedagogie în acest sens. Printr-o astfel de pedagogie nu trebuie să înțelegem numai necesita- tea de a deosebi comportarea celor două sexe sau va- riațiile de comportare ale diferitelor vîrste, ci mult mai mult. Pedagogul este chemat să cunoască deo- sebirile dintre indivizi, să studieze realitatea indivi- duală pentru a sesiza detaliile specifice și pentru a varia astfel atitudinile educative. Ceea ce se potrivește unui adolescent poate fi ineficace sau de-a dreptul primejdios pentru altul. Factorul de bază al educației adolescentului în școa- lă este profesorul, personalitatea profesorului. Om cu o pregătire specială, cu experiență mereu mai bogată în rezolvarea problemelor educative, profesorul este însă, de cele mai multe ori, un om de altă vîrstă, apar- ținînd altei generații, uneori foarte îndepărtată de generația pe care o educă. Există și acest paradox : cu cît experiența pedagogului crește, cu atit crește și distanța dintre vîrsta lui și vîrsta celor pe care îi educă. Și, în timp ce experiența acumulată îl poate face mereu mai înțelegător, mai apropiat de tineret, vîrsta îl depărtează mereu mai mult de cei pe care vrea să și-i apropie. Pedagogul însă nu este, nu trebuie să fie un om oa- recare. Contactul permanent cu generația tînără tre- buie să-l facă să-și păstreze tinerețea sufletească, amintirea vie a propriei sale tinereți. El trebuie să aibă o mare finețe spirituală, să fie capabil a intui sufletul tînăr, Să aibă un adevărat dar al divinației, darul de a ghici ce se petrece dincolo de zidul aparent de netrecut al adolescenței. Pentru deschiderea tutu- ror porților, oricît de ferecate, există o iarbă a fiarelor sigură; este simpatia, afecțiunea, tandrețea cărora nici un adolescent nu le rezistă. în mîna noastră, a tuturor Celor ce contribuim la educația adolescenților, stă deci puterea de a transfor- ma această bogată virtualitate într-o realitate supe- rioară. Metalul brut al vîrstei de aur trebuie să fie lucrat, cizelat cu cea mai mare finețe și măiestrie. Este aceasta o datorie față de conștiința noastră, față de societatea noastră socialistă fată Ha ziua Hp miine Prof, MARIANA VASILESCU Întrebarea, formulată astfel în chip de răs- puns-scuză, îl stinje- nea vădit pe tînărul profesor cu care stă* team de vorbă despre cîțiva dintre foștii săi elevi r simțea că este ceva în neregulă — și nu în le- gătură cu memoria. Aici, dimpotrivă, totul funcțio- nează îndeobște bine, fapt certificat prin feluritele teste, lucrări de control, examene prin care a trecut întotdeauna cu succes. Dacă nu-și amintește nimic de niște adolescenți înre- gistrați în matricola școla- ră încă anul trecut, vina — nu-l așa 2 — este pro- babil a lor: lipsa de perso- nalitate, minimul de co- rectitudine și atît, normaluț fără semn distinctiv nici într-un sens, nici în celă- lalt... Intr-adevăr, poți pre- tinde unui creier pur și simplu omenesc, neelectro- nic, să-i țină minte pe toți ? Fă și dumneata soco- teala : zet clase a cîte igrea elevi... Dar erau niște argumen- te atît de șubrede, îneît a renunțat la ele încă mai înainte de a le da glas. De undeva, din adîncurile a- celeiași memorii s-au ridi- cat, poate, niște plăsmuiri literare nimbate de vene- rație ; dascălii evocați de Sadoveanu ori, cine știe, acel profesor zugrăvit de către De Amicis, bătrînul care-l recunoaște pe tatăl micului erou din „Cuore“ patruzeci de ani după ce l-a avut printre școlarii săi... Sînt cazuri cînd ar- gumentul literar rămîne inoxidabil și vine să răs- toarne pretextele fabricate comod. Examenul de conștiință i-ar spune că a investit un capital sufletesc insufici- ent în formarea acelor oa- meni ale căror imagini s-au șters ca un abur a- lungat de vînt, după o sin- gură mișcare de revoluție terestră. Că a reținut nu- mele și fizionomia elevilor cel mai puternic dotați 7 E firesc. Că nu i-a uitat nici pe îndărătnici, pe codașii plutonului, pe cei care for- mau „cazurile cu necazu- rile" ? Este de înțeles. Cei dintîi au impresionat peli- cula memoriei prin inten- sitatea luminii: mindria pentru înalta calitate a u- nor viitori membri at so- cietății noastre. Cel din a doua categorie au curen- tat anumite ambiții profe- sionale, au stimulat intere- sul educativ : ia să demon- străm că și atunci cînd e în burduf de cîine brîn- za bună poate fi valorifi- cată I Intre extreme, cei nici prea-prea, nici foarte-foar- te: candidați la uitare. In- tr-adevăr. el le-a predat un număr de cunoștințe, i-a examinat periodic, le-a acordat calificativele co- respunzătoare, i-a declarat promovați și, luîndu-și ca- talogul sub braț, i-a uitat. Instantaneu și definitiv. Bine, dar ce-ar fi putut face mal mult ? El e das- căl, nu carte de telefoane! A, mulțumesc, știu acest lucru; mai știu însă că a avut în față caractere, nu combinații de cîte șase ci- fre. Ar fi putut, de pildă, să se neliniștească pentru falsa mediocritate pe care cutare și-o arbora ca pe o haină străvezie de ploaie; să se supere pe suficiența cu care altul repeta fraze gata digerate de alții, nici- odată de propria minte; să se revolte pe formula lui ,,las-că merge și-așa“, precoce adoptată de un al treilea; să se mire și, in- trigat. să scormonească sub cumințenia plată, a- morfă, frizînd indiferența a unui al patrulea; și așa mai departe, pînă la ulti- mul. Descoperindu-i și, în cu- noștință de cauză, înțele- gînd cînd, cum și în ce mă- sură să intervină, cel din- tîi efect (sau ultim) ar fi fost de ordin subiectiv : nu și-ar mai fi uitat nici un elev. ...„Totuși pot eu să-l țin minte pe toțț 7“ Mde, prietene. Depinde de sediul memoriei. Uite, sufletul, bunăoară, este un depozit extrem de încăpă- tor. S-a dovedit de mult. ȘTEFAN IUREȘ PAGINA 3 Teatrul de păpuși și școala i ▼ s kî rte i nsi Teatrul de păpuși — o intere- santă, utilă și complexă activi- tate culturală. în care cadrele didactice pot obține succese în- semnate. A dovedit-o, recent, și finala celui de al IV-lea festival bienal de teatru de amatori „I.L. Caragiale", printre laureații căreia s-a aflat și o echipă de teatru de păpuși — echipa Casei de cultură din Bistrița, care a prezentat spectacolul „Comoara din ladă". Un frumos succes, răsplătit de un premiu, a obținut la festival și formația de teatru de păpuși a sindicatului în- vățămînt din Orașul Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru specta- colul „Codite vopsite". Cu o prospețime (ce ascundea unele stînjeniri) și cu căldură a fost Interpretat și spectacolul echipei sindicatului din Pitești, cu piesa „Spaima dovlecilor‘‘. a cărei tematică pleda pentru adevăr, pentru curaj, pentru cinste. La rîndul său, echipa sindicatului învățămînt din Zalău a prezentat un text scris de două autoare locale — Ana Bând și Eva Gabor — „Mai multă minte decît putere", o piesă care, deși puțin naivă, abordează probleme legate de universul copiilor. Mai notăm piese ca acelea prezentate de echipele sindicatelor de în- vățămînt din Brăila („Scufița Roșie"), din Brașov („Lănțișorul fermecat" — dramatizarea unui basm popular) etc. Este semnificativ faptul că un număr tot mai mare de cadre didactice se orientează, în activi- tatea lor culturală, spre teatrul de păpuși. într-adevăr, bine mînuită păpușa poate deveni un auxiliar de preț al activității școlare și extrașcolare. Nu numai copiii mici, care încă se mai joacă, în timpul liber, cu păpușa, dar și cei mai mari privesc cu simpatie personajul din cîrpe sau din lemn vopsit care le pune „probleme" legate de micul lor univers, de activitatea din școală sau de acasă, de etică etc. Din experiența mea personală de autor mi-am putut da deseori seama de forța de atracție aproa- pe fascinantă pe care o exercită păpușa asupra micilor spectatori. Ei se manifestă nestăvilit la spectacolele teatrelor de păpuși, cu exclamații încurajatoare sau dezaprobatoare, de bucurie sau de tristețe. Păpușa devine un erou, un model pozitiv sau negativ cu o mare forță de convingere. După cum bine se știe, baza tematică-ideologică a unui spec- tacol o constituie textul drama- tic ; baza unei echipe o constituie, prin urmare, repertoriul ei. Din păcate, repertoriul echipelor de păpuși ale corpului didactic este încă, așa cum a dovedit-o recen- tul concurs, destul de sărac, de nesemnificativ, nearătînd nici suficientă îndrăzneală, nici sufi- cientă , originalitate, ci urmărind îndeaproape repertoriul teatrelor profesioniste. Și cîte inițiative nu pot fi luate. Cîte teme, cîte lecții din programa școlară nu pot fi „tratate" artistic cu două sau trei păpuși ? în grădinițele de copii, activi- tatea educativă poate căpăta cu ajutorul păpușii o plasticitate elocventă. (în acest sens e foarte potrivită, de exemplu, piesa „Școala iepurașilor" de M. Pan- ciov). Cu o lădiță-geamantan, cu un mic paravan și două-trei păpuși confecționate cu ajutorul (simbolic) al copiilor se pot crea cîteva personaje familiare, se poate crea un erou, să zicem de ■felul lui Țăndărică sau Așchiuță, care să intervină în toate acțiuni- le grupei. Pentru copiii din clase- le I-II se pot dramatiza basme, pentru cei mai mari fragmente din proza clasicilor sau mici scene (o echipă bucureșteană a înfățișat de pildă, cu succes, „Conu Leo- nida față cu reacțiunea" de I.L. Caragiale. In foarte puține cazuri — din păcate — au fost stimulați elevii să participe și ei în echipele de păpușari amatori. Există în acest sens o singură excepție : Liceul din Hîrșova. Or, o mică echipă, o mică brigadă artistică de elevi, poate acționa foarte prompt și cu mijloace satirice eficiente în diverse împrejurări din viața școlii. în acest plan se impun inițiativele personale creatoare, care, legate de realitatea directă, pot da rezultate bune. Echipe de elevi păpușari ar trebui înființate și stimulate mai ales în școlile pedagogice, ai căror absolvenți vor putea deveni și instructori artistici. Personal pledez pentru introducerea unor ore de artă păpușerească în școlile pedagogi- ce și chiar la institutele pedago- gice. Utilitatea lor e dincolo de orice îndoială. Recomandabilă este și consul- tarea frecventă a materialelor editate de Casa centrală a crea- ției populare (texte și indicații spectacologice). La rîndul lor, teatrele profesioniste pot avea un rol hotărîtor în sprijinirea echi- pelor de păpușari din rîndurile cadrelor didactice prin îndrumări legate nu numai de repertoriu, dar și regizorale, scenografice, tehnice. într-adevăr, în afară de repertoriu, calitatea spectacolelor ține, în mare măsură, de inter- pretare. Aș vrea să mă refer aici, de exemplu, la dicție. în general trebuie să ne ferim dc acea voce tipic „ex cathedra" care se manifestă mai ales prin tonurile înalte, dramatice. Aspectul plastic trebuie să fie și el corespunzător. în această direcție ar putea fi antrenați să colaboreze cu echipele de păpu- șari profesorii de lucru manual, cercurile de artă plastică ale sindicatelor de învătămînt și chiar elevii talentați. Activitatea păpușarilor amatori cere o muncă stăruitoare, efor- turi, perseverență, dar ea poate aduce mari satisfacții educative și artistice, fiind un veritabil ajutor al școlii. Cred că în nici o altă ramură de activitate teatrul amator de păpuși nu poate avea o mai largă și mai complexă utilizare decît în acti- vitatea școlară. Inițiativele, pasi- unea, fantezia cadrelor didactice, înțelegerea deplină de către ele a rolului teatrului de păpuși poate lega strîns acest gen de artă de școală, de munca de educare a tineretului. ALECU POPOVICI | CONCURS DE VERSURI ÎNCHINATE ȘCOLII Limbile străine în învățămîntul de cultură generală — O cercetare comparativa și propuneri — Ultimele conferințe internaționale ale instrucțiunii publice, convocate de UNESCO și Biroul Internațional de Educație, la care au participat și delegați din țara noastră, au luat în discuție problema predării limbilor străine în școlile de cultură gene- rală. Conferințele au fost pregătite de o amplă documentare furnizată de 108 țări. Ca urmare a dezbate- rilor desfășurate au fost adop- tate o serie de recomandări pri- vind adîncirea studiului limbilor străine în școlile de cultură gene- rală. Publicăm în această pagină extrase din sinteza stabilită pe baza datelor prezentate și din principa- lele recomandări adoptate. Așa cum arată cercetarea compa- rată a datelor culese în perioada de pregătire a consfătuirii, limbile mo- derne fac parte din disciplinele obli- gatorii în aproximativ 90 la sută din țările care au răspuns la anchetă. Numărul limbilor moderne predate variază intre 1 și 4. cazurile cele mai frecvente fiind de două limbi (61 țări). Numărul anilor consacrați studie- rii unei limbi străine în școlile se- cundare (care corespund claselor V—XII din țara noastră) variază între 3 și 9. Pentru prima limbă predată, durata cea mai frecventă este dc 6 sau 7 ani. In peste 50 la sută dintre țări, predarea limbilor străine începe înainte de școala secundară, fiind inclusă în programa ultimilor ani ni școlii primare. în mai multe țări există tendința de a începe studiul limbilor cu copii și mai mici, din clasa întîi sau chiar de la grădiniță. Atunci cînd există o a doua limbă obligatorie, aceasta începe să fie predată concomitent cu prima limbă numai în 12 țări și în anumite ca- tegorii de școli secundare. Telurile urmărite prin predarea limbilor moderne nu se mai limi- tează la însușirea acestora și a cu- noștințelor literare — țeluri care ră- mîn. bineînțeles, de mare impor- tanță pentru formarea generală a elevului. Pe de o parte ele devin mai utilitare și mai practice, de- oarece limba trebuie să servească în mod rapid ca mijloc de comunicare, iar pe de altă parte, se lărgesc o dată cu necesitatea dezvoltării co- laborării pe plan internațional și a cunoașterii țărilor ale căror limbi fac obiectul studiului; Metoda directă și ^udiul in limba predată, preconizate de mult timp, sînt larg răspîndite, deși se mai a- doptă uneori și metoda gramaticală. Activitățile complementare care so- licită participarea și inițiativa ele- vilor sînt admise. într-o oarecare măsură, peste tot. In anumite țări se face chiar încercarea de a se preda și alte discipline în limba străină. In 25 de țări se recurge la sistemul asistenților străini, consi- derat drept o soluție favorabilă pen- tru exercițiile de pronunțare și de conversație. In circa o treime din țări meto- dele sînt indicate în instrucțiunile oficiale care însoțesc programele. In pitele, care reprezintă un procent de 42 la sută, se dau sugestii în această privință, lăsîndu-se însă profesori- lor libertatea de a alege metodele. In sfîrșit, în 22 la sută dintre țări alegerea metodelor este lăsată în întregime la inițiativa profesorilor. Fie că metoda este prescrisă, suge- rată sau lăsată la alegerea profeso- rilor, se dă în genere preferință me- todelor active și, mai exact, meto- delor directe și orale, care sînt mai conforme scopului în primul rînd practic al predării. Cel mai adesea se folosește o me- todă mixtă : directă sau orală la început și gramaticală și scrisă, ul- terior. Gramatica este predată, se pare, mai ales inductiv. în funcție de fraza învățată sau de textul ci- tit. Se tinde ca limba maternă să fie folosită cît mai puțin posibil. In țările în care se preconizează metodele active se recomandă com- pletarea exercițiilor auditive și orale de limbă, de vocabular și con- versație, prin activități diferite — precum concursuri, jocuri, dramati- zări, cîntece etc. în multe țări se a- cordă un rol important biblioteci- lor școlare, care trebuie să ofere în- deajuns de multe cărți pe înțelesul elevilor, scrise în limbile pe care le învață. Cercurile sau cluburile de limbi străine nu sînt prea răspîndite. Ele sînt semnalate doar în 15 țări. In U.R.S.S. se semnalează de asemenea seri în limbi străine pentru come- morarea unor mari personalități, scriitori și gînditori. O dată cu perfecționarea mijloa- celor tehnice de audiere și vizionare, folosirea mijloacelor audio-vizuale devine un factor din cc în ce mai important în predarea limbilor străine. Dar în vreme ce mijloacele vizuale (imagini, afișe, diapozitive) sînt curent utilizate, pentru că sînt la îndemîna tuturor, mijloacele teh- nice audio-vizuale mai costisitoare și mai greu de manevrat nu sînt încă foarte răspîndite, deși li se re- cunoaște pretutindeni utilitatea și sînt recomandate. Cel mai curent utilizate (în circa 50 de țări) sînt discurile și filmele. Aparatele elec- tromagnetice (benzi sonore, magne- tofoane etc.) sînt mai rare, dar în- cep să se răspîndească. Laboratoa- rele fonetice există, dar în număr mic, în circa 20 de țări, printre care și Republica Socialistă România. Utilizarea radioului ca auxiliar în învățămîntul limbilor străine este menționată în circa 30 la sută din- tre țări. In sfîrșit, zece țări au în- ceput să utilizeze televiziunea pen- tru completarea predării limbilor străine. „Metodica predării agriculturii in școala generală4* „Gazeta învățămîntului" organizează între 15 ianuarie și 15 martie 1966, un concurs de versuri închinate vieții școlare. Concursul este deschis scriitorilor, precum și creatorilor amatori. Versurile vor avea ca temă viața din școală, frumusețea muncii de educator, vor reliefa profilul moral al omului crescut și educat în spiritul înaltelor idei ale umanismului socialist, ale patriotismului, ale păcii și prie teniei între popoare. Manuscrisele vor fi trimise la redacția „Gazetei învățămîntului", București, Piața Scînteii, cu specificația: „Pentru Concursul de versuri Ele vor purta un motto ales de autor și vor fi însoțite de un plic închis care să conțină numele autorului, adresa și motto-ul ales. Lucrările valoroase vor fi publicate în „Gazeta învățămîntului". Premiul I Premiul II 3 000 lei 2000 „ Se vor acorda următoarele premii: Premiul III 1 000 lei Două mențiuni a cîte 500 lei Apărută recent în Editura di- dactică și pedagogică. Metodica predării agriculturii în școala generală, de Petre Stănculescu și Florica Sipoș, vine în ajutorul profesorilor de specialitate în or- ganizarea și desfășurarea lecții- lor și activităților practice la a- cest obiect. • Locul rezervat predării limbilor moderne depinde de situația proprie fiecărei țări; se recomandă totuși ca cel pu- țin studiul unei limbi străine să figureze in planul de învătă- mînt al fiecărei clase din toate tipurile de școli secundare. • Alegerea primei limbi străine poate, în general, să fie impusă de necesități de ordin cultural, geografic, etnic, eco- nomic etc. ; cînd se predă și o a doua limbă străină, ar fi de dorit, ori de cîte ori este posi- bil, ca elevii să aibă posibilita- tea de a alege între mai multe limbi străine în funcție de in- teresele sau necesitățile lor. • Se recomandă ca studiul unei a doua limbi străine să nu înceapă mai înainte ca struc- turile lingvistice fundamentale ale primei limbi să fie însușite. • Predarea limbilor moderne trebuie să servească, prin as- pectele sale culturale și umane, la formarea spiritului și a ca- racterului, să contribuie la o mai bună înțelegere internațio- nală și la stabilirea unei coope- rări pașnice și prietenești între popoare. De aceea programele trebuie să prevadă Ioc nu nu- mai pentru literatură, dar și pentru informarea obiectivă a- supra civilizației țărilor în care această limbă este vorbită, ți- nîndu-se totodată seama de posibilitățile intelectuale și de interesele devilor. • Este inportant ca inițierea în limba vorbită să preceadă inițierea în limba scrisă, o pon- dere deosetită acordîndu-se de la început exercițiilor de audie- re, pronun;ie și conversație. Nici gramttica, nici sintaxa, ca de altfel nci ortografia, nu tre- buie să fe neglijate ; acestea trebuie predate în așa fel îneît, departe d» a constitui un scop în sine, să contribuie la folo- sirea coretă a limbii străine în vorbire ș scriere. • Activitățile complementare care fa< apel Ia participarea activă a devilor trebuie să fie îndeajuns de numeroase și va- riate pen.ru a contribui la con- solidarea și îmbogățirea cunoș- tințelor cobîndite. • Este important ca manua- lele de linbi moderne să reflec- te viața ă cultura țării elevilor și a țăribr a căror limbă o în- vață, să fie atrăgătoare și ilu- strate cv fotografii și gravuri, să se corformeze metodelor ac- tive preconizate. • In cadrul acțiunilor inter- naționale este de dorit să se în- treprindă studii și cercetări comparatve privind predarea limbilor moderne și materialul didactic sdecvat. BIBLIOGRAFIE In prima parte metodica tra- tează despre unele probleme ge- nerale ale predării agriculturii în școala generală, cum sînt : progresul științei și predarea a- griculturii, corelația dintre ști- ințele biologice și științele agri- cole, predarea diferențiată a agri- culturii. Sînt indicate de aseme- nea căile de aplicare a principii- lor didactice la predarea agricul- turii și se precizează baza mate- rială necesară predării acestui obiect — laboratorul agricol, ma- terialul didactic și terenul expe- rimental școlar. In partea a doua se expun pro- blemele speciale de metodică a predării lecțiilor de agricultură în clasele V-VIII. metodica lec- țiilor de laborator și metodica excursiilor și vizitelor didactice. Capitole speciale sînt destinate prezentării problemelor practicii agricole, folosirii mijloacelor au- dio-vizuale moderne în predarea lecțiilor de agricultură și docu- mentării profesorului. „Revista învățămîntului superior44 Destinată cadrelor didactice universitare, abordînd și dezbă- tînd în paginile sale probleme actuale ale școlii noastre supe- rioare, „Revista învățămîntului superior" publică numeroase arti- cole care, prin tematică și mod de tratare, interesează un cerc mult mai mare de cititori. Pentru diferiți specialiști din producție sau din instituțiile științifice și culturale, dar mai ales pentru membrii corpului didactic din școala de cultură generală, multe din articolele publicate în revistă prezintă un real interes și sînt de un incontestabil ajutor. în acest sens semnalăm, în nu- merele apărute în cursul anului 1965, publicarea referatelor și dezbaterilor care au fost organi- zate de Ministerul Invățămîntu- lui cu privire la obiectul unor științe și predarea acestora (lite- ratura universală și comparată — nr. 4 ; geografia economică — nr. 5 ; învățămîntul chimiei — nr. 11), precum și articolele cu privire la sfera și obiectul unor ramuri noi ale științei contemporane (radio- genetica — nr. 1 ; biofizica — nr. 2 etc), cu privire la unele pro- bleme filozofice actuale (în nume- rele 1, 3, 5) ș.a. Deosebit de utile sînt pentru toți slujitorii școlii ro- mânești articolele de interes pe- dagogic general (de exemplu : „Considerații privhd conținutul pedagogiei generalr, de prof. N. Apostolescu — în nr. 3). Ținînd seama de preocupările de cercetare științifică ale cadre- lor didactice din școala de cultură generală, semnalări atenția per- manentă a revistei pentru dezba- terea unor aspecte și probleme ale activității de cercetare și ale formării cadrelor de cercetători (unele articole — de pildă „Etica cercetării științifice" semnat de prof. dr. L Spielmin în nr. 2 — prezentînd un interes general). în cursul anului 1965, „Revista învățămîntului superior" a publi- cat de asemenea articole! de evo- care a unor personalități valoroa- se ale culturii și învățațnîntului nostru, precum și numeroase note și comentarii inserate în Rubricile „Cronică", „De peste hotare", „Critică și bibliografie". Abonamentele la „Revista în- vățămîntului superior" se{pot fa- ce, pentru anul 1966 — pînă la 18 ianuarie — la toate oficiile P.T.T.R., precum și la difuzorii voluntari din școli. Costul unui a- bonament anual : pentru instituții — 180 lei; individual — 96 lei (abonamentele se pot face și pe un semestru sau pe un trimestru). Prof. Lăut a Constanti- nescu, Liceul nr. 3 din Si- biu. Problemele ridicate de dvs. în legătură cu tezele de Ia clasa a Xl-a sînt demne de luat în discuție. Argumentînd necesitatea de a se menține tezele pe trimestrul al III-lea la a- ceactă clasă, dvs. arătați că pregătirea lor ar ajuta ele- vii și în pregătirea exame- nului de maturitate. Mai mult, dvs. apreciați că ar fi'util ca la anumite obiec- te (română, matematică) să se dea lucrări scrise de două ore, în care elevii să fie puși în condiții similare cu cele de la examenul de maturitate. Menționăm și remarca pe care o faceți cu privire la faptul că din cele 7 teze pe care le dau elevii clasei a Xl-a doar două (la matematică și fi- zică) au profil realist, res- tul fiind pentru obiectele din categoria științelor u- maniste, precum și obser- vația în legătură cu faptul că la clasa a Xl-a reală nu se dă teză la chimie, deși acest obiect figurează în programa examenului de maturitate. Toate măsurile în legătu- ră cu tezele elevilor din clasa a Xl-a au fost luate în urma considerării mai multor date, la care dvs. nu faceți referiri. Printre acestea, una din cele mai importante este evitarea supraîncărcării elevilor în- tr-o etapă extrem de aglo- merată a activității lor, în care trebuie să revadă și materia parcursă în clasele anterioare. Prof. Marin I). Nicolae, Dițești-Cîmpina. Reținem din materialul dvs. ideea privind criteriile de organizare a lecțiilor deschise. Ni se pare justă părerea că lecția deschisă nu trebuie să fie neapărat o lecție model, ci o lecție care să prilejuiască discu- ții, să ofere posibilitatea u- nui real schimb de opinii privind valoarea și eficien- ta unor metode sau proce- dee pedagogice. Sîntem de acord și cu faptul că nici nivelul claselor nu trebuie să constituie un criteriu în organizarea lecțiilor des- chise. Dimpotrivă, ele pot avea loc în clase cu nive- luri de pregătire diferite, pentru același motiv al ne- cesității de a prilejui dis- cutarea unei largi sfere de probleme pedagogice. Cît privește faptul că o tînără profesoară a reușit să țină o lecție cu adevărat fru- moasă, nu ni se pare de loc un lucru surprinzător. Este foarte posibil, după cum este posibil ca un profesor vîrstnic să țină o lecție foarte slabă. Calitatea lec- țiilor nu este obligatoriu condiționată de vîrsta pro- fesorilor. Vasile Ghica, Matca- Te- cuci. Problemele pe care le ri- dicați dvs. sînt incontesta- bil probleme care cer noi soluții. Redăm dintre ele pe acelea care se pare că vă preocupă într-o mai lar- gă măsură și care, de alt- fel, sînt și cele mai însem- nate. „Studenții de Ia fa- cultățile de filologie stu- diază, de-a lungul celor cinci ani. „Limba română contemporană" și „Litera- tura română" în circa 800 de ore de curs, iar felul cum trebuie predată aceas- tă materie doar în 20 de ore de curs... în felul a- cesta profesorul de metodi- că este obligat să facă doar o înșiruire de metode și principii, să dea un model de plan de lecție și să tra- teze, cu totul și cu totul schematic, alte cîteva pro- bleme. De aici și exigența scăzută a profesorului res- pectiv, conjugată cu lipsa de interes a unor studenti pentru care examenul de metodică este fără proble- me". Această ultimă afir- mație, ca și cea formulată ceva mai jos în legătură cu practica pedagogică a stu- denților, despre care cre- deți că „nu se bucură de un suficient interes", poa- te să vizeze un simplu caz particular, întîmplător. Am reprodus însă textul dvs. pentru a atrage atenția asupra existenței acestui pericol. Nevoia unei mai profun- de pregătiri de ordin me- todic a viitorilor profesori este în mod îndreptățit ex- plicată de dvs. prin referi- rile la situația tinerilor ab- solventi ai facultăților, a- flați. Ia începutul activită- ții lor profesionale, în fața unor probleme pedagogice pentru care studiile uni- versitare nu i-au înarmat cu soluții. Din păcate, față de toate aceste probleme, propunerile formulate de dvs. sînt prea sumare. Un număr dublu de prelegeri de metodică și o consfătuire cu profesorii diriginți la începutul trimestrului nu pot răspunde pe deplin problemelor pe care vi le puneți. Ion M. Dinu — Pitești. Notarea elevilor, făcută cu simț de răspundere, este într-adevăr, așa cum sub- liniati dvs., o cerință im- portantă a învățămîntului. In mod just vă ridicati îm- potriva profesorilor care nesocotesc rolul educativ al notării, care presupun că singura lor obligație este aceea de a expune în fata clasei cuantumul de cunoștințe prevăzut în pro- grama școlară a obiectului respectiv, fără a se inte- resa dacă elevii și-au în- sușit aceste cunoștințe și ce influență educativă au avut asupra lor. Este în- dreptățită și atitudinea cri- tică față de profesorii care fac notări în salturi, mai mult în ultimele ore ale trimestrului. De bunăsea- mă că astfel de notări nu reflectă gradul de pregă- tire a elevilor, ele fiind făcute numai de mîntuială. La fel. trebuie combătută practica acelor profesori care în primele ore ale tri- mestrului. pentru a-i inti- mida pe elevi, umplu cata- loagele cu note de 2 și 3, socotind că astfel îi obligă să învețe cît mai temeinic la obiectele lor. Rezultatul acestei practici este tocmai contrariu celui scontat de cei ce o folosesc. Elevii, de cele mai multe ori, își pierd încrederea în propriile lor forțe, lăsînd la o parte o- biectul în cauză pe consi- derentul că oricît ar învăța tot nu-și pot mulțumi pro- fesorul. Prof. Rista Popovici, șe- ful secției de învățămînt a raionului Deta. Neîndoielnic, preocupa- rea secției de învățămînt de a iniția acțiuni menite să contribuie la perfecțio- narea muncii directorilor constituie un lucru pozitiv. Eficiența consfătuirii din Deta cu tema „Munca de îndrumare și control a di- rectorului" a fost bineînțe- les condiționată de calita- tea referatului expus și a celor două lecții deschise. Sîntem și noi de părerea că, în concluziile lor pe marginea lecțiilor la care au asistat, directorii tre- buie să arate, după cțe au subliniat atît laturile Ne- gative cît și cele pozitivi,, ce a fost predominant în lecția profesorului. Prof. Cornelia Tuțescu, Liceul nr. 2 „Frații Bu- zești" din Craiova. Ni s-au părut judicioase aprecierile dvs. în legătură cu schimbul de experiență organizat pe linia predării matematicii, pe marginea lecției deschise „Domeniul de definiție al funcțiilor". Relevăm din scrisoarea dvs. faptul că Secția de în- vățămînt a Sfatului popu- lar al orașului Craiova sprijină comisia metodică a școlii în acțiunea de popularizare a experienței pozitive. Datorită unor ase- menea acțiuni, bine orga- nizate și sprijinite de fo- rurile școlare, metodele și procedeele înaintate de predare se pot generaliza, contribuind la ridicarea ni- velului muncii într-un nu- măr tot mai mare de scoli. Red. REDACȚIA Șl ADMINISTRAȚIA i București Piața Scinteii nr. 1. Telefon 17.60.20. Abouauieritele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorii voluntari din unitățile de Invățâinint. Tipaiul : Combinatul Poligrafic Casa Scinleil. Piața Scînteii București. 4«m