Proletari din toate țările, uniți-vă! Anul XVI nr. 771 vineri 9 octombrie 1964 8 pagini 25 bani Conținutul educativ ni lectici A început p nouă lecpe In Kcesi nnmăr pot fi ușor impresionati doar de o lectură, de o HI a (continuare in pag. 8-a) școlilor de la o- sosesc mereu noi pentru labora- în acest an școlar vor fi puse la dispoziția școlilor noi dia- filme cu ajutorul cărora pro- fesorii își vor putea ilustra torioare. precum și a mult în- drăgitelor ..Amintiri din copi- lărie" de Ion Creangă. Tinerii învățători și profesori — pag. 3. Vizitele în înlrepiinderi — pag. 4. Cn elevii pe ogoare — pag. 4—5. nostru literar — pag. 7. EDITATĂ DE MINISTERUL INVĂTĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN INVĂȚĂMINT Șl CULTURĂ Pe adresa rașe și sate și noi piese toare. aparate, hărți, mulaje etc. în acest an școlar, sfatu- rile populare raionale au con- tractat, in vederea aprovizio- nării școlilor, materiale didac- tice în valoare de peste 43 mi- lioane lei. Dintre cele 648 de tipuri de produse contractate, 133 sînt noi. Se numără prin- tre ele truse de chimie, apa- rate pentru determinarea înăl- țimii și a capacității calorice, mașini centrifuge electrice cu accesorii, mulaje din material plastic pentru studiul științe- lor naturale și agriculturii etc. lecțiile, Ie vor putea face mai interesante, mai atractive. „Chimia în agricultură", „Is- toricul numerației și al calcu- lelor", „Monumente istorice și culturale din diferite regiuni ale țării", „Bucureștii ieri și azi", „Viața și opera scriitoru- lui Ion Slavici" — iată numai citeva dintre diafilmele care vor îmbogăți în anul acesta zestrea școlilor. în vederea educării estetice a elevilor, creatorii secției de diafilme din cadrul studioului cinematografic „Animafilm" realizează producțiile „Din colecțiile de artă populară" și „Elemente decorative în unele manuscrise vechi". Nu au fost uitați nici preșcolarii. Pentru ei se lucrează la transpunerea în diafilm a unor basme și is- A sublinia că fiecare disciplină deține un bogat filon de resurse educative este sinonim cu a repeta unul din- tre cele mai cunoscute adevăruri pedagogice. Nu ne propunem, deci, a-1 demonstra aici încă o dată, ci vrem să ne referim la necesitatea de a valorifica din plin con|inutul educativ al lecțiilor . de a n? organiza acti- vitatea în clasa in așa fel incit cunoștințele transmise de la catedră să nu tindă doar la formarea culturii ge- nerale a elevilor, ci să fie și un mijloc prin care exer- cităm o puternică influentă asupra conduitei lor, asupra modului lor de a gindi și a simți. Pentru a explica natura acestei exigențe, să apelăm la un exemplu. Să zicem, la o lecție de istorie, disciplină prin excelență bogată în valențe educative. Vorbind, de pildă, la clasa a VUI-a despre lupta de eliberare de sub dominația otomană dusă de către Ștefan cel Mare, vom arăta că țelul principal al politicii lui Ștefan a fost scoa- terea Moldovei din starea de țară tributară sultanului și păstrarea independentei ei, vom descrie lupta inegală și crincenă de la Vaslui, încheiată cu biruința oastei lui Ștefan. Vom aminti, de asemenea, apriga luptă de la Războieni, unde în fața puhoiului dușman Ștefan a trebuit să se bizuie numai pe mica lui oștire de moldo- veni, după cum vom aminti organizarea rezistentei eroice de sub zidurile Sucevei sau victoria împotriva polonilor, a cărei consecință indirectă este recunoaște- rea de către turci a suveranității Moldovei. Comunicind toate aceste date istorice, le transmitem elevilor, în mod obligatoriu și cunoștințe despre vitejia, eroismul și spi- ritul de jertfă al poporului angajat în lupta pentru apă- rarea libertăt'i sale, împotrivirea lui aprigă față de ten- dințele de asuprire și subjugare ale imperiului otoman. Prezentate însă într-un mod rece, indiferent, limitate doar la valoarea lor strict științifică, toate aceste cunoș- tințe vor avea, din punct de vedere educativ, un efect foarte palid. Ele vor putea fi înregistrate, memorate, re- produse cu prilejul verificării cunoștințelor. Dar ele nu vor avea o reală eficiență educativă decît dacă vor fi subordonate influentei organizate pe care o exercită educatorul asupra conștiinței elevilor, dacă se vor trans- forma în convingeri, dacă vor trezi în rîndurile celor pe care sîntem chemați să-i educăm sentimente puternice. Care sînt modalitățile menite să asigure realizarea Cercul literar al elevilor de la școala medie din Belinț, ra- ionul Lugoj, reprezintă un prețios ajutor pentru munca profesorilor de literatură. Pro- blemele discutate în ședințele cercului, ca de pildă „Povesti- rea inspirată din trecutul is- toric în secolele al XlX-lea și al XX-lea“, „Fabuliști romîni și universali", „Romanul în li- teratura noastră" etc. stimu- lează mult dragostea elevilor pentru studiul literaturii. în același timp, discutarea în cerc a lucrărilor originale ale elevilor cu înclinații literare dezvoltă aptitudinile creatoare ale acestora și spiritul lor cri- tic. rca’ă a conținutului educativ al lecțiilor ? Rețete, este de la sine înțeles, nu se pot da. Putem fixa, însă, unele jaloane menite să ne orienteze in diversitatea de situații pe care le prilejuiește munca de predare. Unul dintre ele — printre cele mai importante de altfel — ține de particularitățile specifice fiecărei lecții în parte. Unele vor fi căile utilizate într-o lecție de matematică, de exemplu, și altele cele la care vom apela în cazul unei lecții de literatură romînă. Și mai mult chiar: într-o anumita direcție vom acționa asupra elevilor într-o lec- ție despre literatura anului 1848. în altă direcție într-o lecție despre literatura noastră de azi. Lecția de istorie la care ne-am referit poate să devină, ca și altele, o puternică pirghie educativă atunci cînd profesorul ii înțelege sensurile și găsește căile adecvate pentru utilizarea lor. Convins fiind că o dată cu trans- miterea cunoșlințelor el are datoria să exercite și o in- fluență morală asupra elevilor săi. acest profesor se va adresa concomitent minții și sufletelor acestora. Și ast- fel, alături de datele istorice vor fi puse larg în evidență aspectele afective. Fragmente din cronica lui Crigore Ureche, din „O samă de cuvinte" a Iui Neculce, din opera lui M. Sadoveanu etc. presărate cu pricepere de-a lungul lecției vor reuși să-i dea culoare și să facă sen- sibile afectivității elevilor elemente care altfel s-ar a- dresa numai intelectului lor. Dar e de la sine înțeles că simpla folosire mecanică a unui material ajutător nu este suficientă. Mînuirea lui, modul cum profesorul pune accentul pe unul sau altul din momentele lecției, gradarea lor în vederea ob- ținerii unei anumite tensiuni emoționale sînt, de aseme- nea, factori indispensabili pentru a asigura eficiența preocupărilor educative. Realizarea efectului educativ al cunoștințelor predate este condiționată de numeroase elemente. Printre aces- tea se situează la loc de frunte cunoașterea psihologiei elevilor, a particularităților clasei cu care lucrăm. In- tr-un fel vom proceda cu elevii din clasa a III-a și in alt fel cu elevii din clasa a Xl-a. Dacă elevii clasei a E înscris in regulament Manualele de gramatică Cite ședințe intr-o lună ? Cu ocazia consfătuirilor raio- nale din toamna aceasta, nume- roși profesori care predau gra- matica limbii romîne la clasele V—VIII au întrebat dacă in ma- nualele școlare pentru acest o- biect s-au făcut unele modificări în urma apariției ediției a H-a a Gramaticii Academiei. După cum s-a arătat și cu altă ocazie (în ar- ticolul ,,în legătură cu manua- lele de limba romînă pentru cla- sele V—VII", apărut în Gazeta învățămîntului, nr. 750 din 10 a- prilie 1964) la data apariției noii ediții a Gramaticii limbii romine manualul de limba romînă pen- tru clasa a Vl-a era deja tipărit și broșat, gata pentru difuzare. Din cauza aceasta n-a fost posi- bilă nici o modificare. Manuale- lor pentru clasele a V-a și a VII-a, care se găseau în faza co- recturii în pagini, li s-au putut a- duce unele îmbunătățiri. Dato- rită acestei situații, între manua- lul pentru clasa a Vl-a și cele pentru clasele a V-a și a VII-a apar cîteva nepotriviri pe care ne propunem să le semnalăm în continuare, subliniind în același timp că ar fi bine ca, atunci cînd se vor preda aceste capitole la clasa a VI-a, profesorii să con- sulte și manualul pentru clasa a VII-a, ghidîndu-se după el Dintre modificările făcute, sem- nalăm la clasa a V-a : definiția articolului, a complementului di- rect și a complementului indi- rect, iar la casa a VII-a : defini- ția articolului în general și a ce- lor patru feluri de articol (hotă- rît. nehotărît. posesiv și adjecti- val) ca și definiția pronumelui reflexiv. Pentru ca manualul să fie conform Gramaticii Acade- miei, s-au scos paragrafele refe- ritoare la numeralul nehotărît, care, deși cuprindeau cuvinte cu sens cantitativ, nu-și aveau locul în capitolul despre numeral, ci la pronumele și adjectivele prono- minale nehotărîte (vezi Gramati- ca Academiei, ediția a H-a. voi. I. p. 181). De asemenea, atributele exprimate prin adjective prono- minale (posesive, demonstrative, interogative etc.) au fost trecute de la atributul pronominal la cel adjectival, așa cum este, de alt- fel, mai normal. întrucît Editura didactică și pe- dagogică se preocupă de pe acum de editarea manualelor pentru anul școlar 1965—1966, în noua ediție, în curs de tipărire, au pu- tut fi introduse și alte modificări. Astfel, definiția morfologiei, că- reia i s-au adus unele obiecții, a fost formulată în felul următor : „Morfologia este partea gramati- cii care cuprinde regulile privi- toare la forma cuvintelor și la modificarea formei acestora”, re- nunțîndu-se la adaosul ,.studiate pe părți de vorbire” (vezi Grama- tica Academiei, ed. a H-a, voi. I, p. 11 și 55). S-a renunțat la cri- teriul lexical, respectîndu-se nu- mai cel gramatical. Adjectivele, care erau împărțite în calificative și determinative, au fost grupate, așa cum indică noua ediție a Gramaticii limbii romine, în in- variabile (ex. asemenea, așa, gata, ditai, otova, sadea, eficace, atroce, perspicace, propice, bleu, maro, gri etc.) ți variabile — cu două terminații și cu o termina- ție. In urma sugestiilor făcute de cadrele didactice, diateza a fost definită ca formă „pe care o ia verbul pentru a arăta raportul dintre acțiune și subiect". Unele dificultăți au fost întimpinate la definirea diatezei reflexive, des- pre care Gramatica Academiei spune că „e mai puțin precizată și organizată decît celelalte dia- teze" (voi. I, p. 209), fără a da vreo definiție. Precizările care se fac în continuare la acest capitol în Gramatica Academiei pot da naștere la multe comentarii. Pentru a se respecta totuși indi- cațiile date de acest for autori- zat, verbele reflexive au fost împărțite în trei grupe mari : 1) reflexive propriu-zise (incluzîn- du-se aici verbele însoțite de pro- nume reflexive care nu pot fi în- locuite cu un pronume personal sau cu un substantiv în același caz cu ele), 2) reflexive cu înțeles pasiv și 3) verbe active însoțite de pronume reflexive. Cum cri- teriile de grupare a acestor ver- be în manualele pentru clasele a Vl-a și a VII-a s-ar putea să ri- dice unele dificultăți, o experi- mentare la catedră este absolut necesară. în caz că soluția la care s-a ajuns va crea greutăți în practică, se va reveni probabil la criteriul unic al categorisirii a- cestor verbe, adică la prezența pe lingă ele a pronumelui reflexiv. Poate că nici noua definiție dată diatezei reflexive în ediția 1965 nu va fi scutită de unele cri- tici, deoarece s-a abandonat cri- teriul folosit la diatezele activă și pasivă — raportul dintre acți- une și subiect — și, restrîngîn- du-se sfera noțiunii de reflexiv, s-a dat acestei diateze următoa- rea definiție : „Diateza reflexivă arată că subiectul participă in- tens la acțiune" (vezi și Grama- tica Academiei, voi. I, p. 210). O discuție pe tema aceasta n-ar fi, credem, lipsită de interes. Ea ar duce la elucidarea unor proble- me teoretice și ar contribui mult la îmbunătățirea manualelor de gramatică a limbii romîne. Deoarece o semnalare a tuturor modificărilor de detaliu ar lua prea mult spațiu, ne vom opri la o singură problemă. în ediția I a Gramaticii Academiei, deci și în manualele școlare, propozițiile erau grupate, după sensul și sco- pul lor, în : enunțiative, optative, interogative, dubitative, impera- tive și exclamative (voi. I, p. 27 și urm.) fără a se avea în vedere faptul că optativele și dubitati- vele pot fi enunțiative sau inte- rogative și că atît enunțiativele cît și interogativele sînt excla- mative și neexclamative. Sinteti- z-îndu-se clasificarea făcută în Gramatica Academiei (voi. II, p. 17—43), propozițiile au fost gru- pate în manual, după scopul co- municării, în : enunțiative (pro- priu-zise, optative și imperative) și interogative (propriu-zise și optative), fiecare din ele putînd fi exclamativă și neexclamativă, în funcție de starea de afectivi- tate pe care o exprimă. S-a păs- trat împărțirea în afirmative și negative, după formă, și în sim- ple și dezvoltate, după alcătuirea lor, renunțîndu-se la gruparea după structură, în analizabile și neanalizabile, monomembre și bimembre, verbale și nominale, pentru a se evita supraîncărcarea elevilor cu o terminologie greoaie și fără utilitate practică. Cele trei ediții apărute pînă acum ale manualelor pentru cla- sele a V-a și a VI-a și cele două ale manualului pentru clasa a VII-a au înregistrat, de la un an la altul, îmbunătățiri substanția- le, multe dintre ele datorîndu-se și sugestiilor utile primite de la profesorii care predau gramatica în școlile de 8 ani. Expunînd aici pe scurt modificările făcute în ediția 1964 și pe cele care vor fi introduse în ediția 1965, am ur- mărit un scop dublu : să preve- nim pe colegii de specialitate a- supra unor probleme pe care le vor întîmpina în predare în acest an școlar și să le solicităm tot- odată concursul în vederea elimi- nării anumitor lipsuri neobser- vate pînă acum sau a prevenirii eventualelor greșeli, atîta vreme cit mai este posibil acest lucru. prof. ION POPESCU BIBLIOGRAFIE Trecuse prima săptămînă de cursuri. Copiii, deprinși cu zburdălnicia din timpul verii, nu se acomodaseră încă pe deplin cu activitatea ritmică și ordonată la care îi obligă școala. „Mai sînt întîrzieri, chiar absențe nemotivate — își spunea, nemul- țumit, directorul. Acasă, după cite m-au informat diriginții, copiii își prelungesc joaca în detrimentul pregătirii lecțiilor. Ce măsuri să luăm oare ? N-a.r fi bine să convocam consiliul pedagogic într-o șe- dință în care să analizăm starea de fapt, să vedem ce părere au și cadrele didacti- ce, ce soluții dau, cu ce propuneri vin — și pe urmă să hotărîm ? Sigur — se entu- ziasma directorul. Să convocam o ședință de consiliu. Urgent !“ ★ Peste cîteva zile, răsfoind cataloagele tuturor claselor, directorul constată cu ne- ____ caz că, deși au trecut două săptămîni de wb la deschiderea cursurilor, profesorii au dat foarte, foarte puține note. „Ce așteaptă ? — se supără el pe bună dreptate. Vor ca în ultimele săptămîni din trimestru să-i zăpăcească pe elevi cu ascultatul și cu ex- temporalele ? Și apoi, uite : aici un plus, dincoace un minus, dincoace un punct ală- turi de notă- Vai, vai, cîte inovații de loc bine inspirate! Trebuie să le curmăm. Dar imediat. Așa că, pe tabla din cancelarie, ^«re din nou un anunț cu litere groase bâtă, la ora 6, nouă ședință a consiliului pedagogic, în problema notării elevilor. Și așa se face că în decurs de trei săp- tămîni consiliul pedagogic s-a adunat de 4—5 ori. Este drept, de fiecare dată s-au discutat probleme de muncă ce se cereau imediat soluționate : disciplina elevilor, notarea răspunsurilor, ținuta cadrelor di- dactice și încă altele. Și de fiecare dată s-au hotărît măsuri care au ajutat la în- dreptarea lucrurilor în școală Doar un lucru a fost scăpat din vedere : ceea ce spune Regulamentul școlii de cul- tură generală în ce privește convocarea consiliului pedagogic. Conlorm acestuia, trebuie ca „în cursul unei luni să aibă loc t o singură ședință de consiliu pedagogic sau de comisie metodică". In căTun ex- cepționale — prevede regulamentul — di- rectorul poate chema cadrele didactice în ședințe extraordinare. Anume, atunci cînd sînt de prelucrat în școală dispoziții ur- gente primite de la foruri superioare, aba- teri grave de la disciplină etc. Or, fenomenele întîlnite de direcior în cazul de față se manifestă de obicei la început de an școlar. Orice pedagog știe aceasta. De aceea, era firesc ca directorul să le pună în fața cadrelor didactice pe toate deodată, în prima ședință de consi- liu din anul școlar. Acest lucru presupu- ne însă, în mod firesc, o atentă pregătire a ședinței de consiliu, îi cere directorului să se gîndească la toate problemele eta- pei, să reflecteze la modul cum le va pre- zenta în fața învățătorilor și profesorilor, să stabilească măsuri precise asupra că- rora să nu fie nevoit să revină ulterior. Așadar, atenție atunci cînd hotărîm să convocăm o ședință a consiliului pedago- gic. Abuzul de asemenea ședințe se face _ în detrimentul timpului liber al cadrelor didactice pe care ele trebuie să-1 folo- sească pentru pregătirea lecțiilor viitoare pentru propria documentare in speciali- tate, ca și pentru atît de necesara odihnă și recreere PEDAGOGIE Salade D. : Pregătirea elevilor din clasele V-VIII pentru alegerea pro- fesiunii — Editura didactică și pe- dagogică. MATEMATICA Cerchez M : Aplicații ale matematicii în practică — Editura didactică și pedagogică. **♦ Probleme actuale de matematică. Conferințe ținute Ia cursurile de vară pentru profesorii de matema- tică-Săcele 1962 — Editura didacti- că și pedagogică. ȘTIINȚA PE ÎNȚELESUL TUTUROR Andreescu D. : Zborul spre lună — Editura științifică. Giurcăneanu C., Mocanu C. : Pe ur- mele lui Marco Polo. — (Colecția _,Mari descoperiri"). Editura știin- țifică. Matei H. : Tiparul — (Colecția „Mari descoperiri"). Editura științifică. Roșu AL, Șeitan Octavia : Prima că- lătorie în jurul lumii. — (Colecția ..Mari descoperiri"), Editura știin- țifică. Tebeica Val. : Cîți poli are PămtntuL — (Colecția ..Natura fără taine"), Editura științifică. VintiU I. : Bătălia de pe Styx. — (Co- lecția ,.Știința învinge"), Editura ti- neretului. Dumitriu R. : De vorbă cu părinții — Editura medicală. ALBUME Zderciue B.. Petrescu T. Bănățeană : Arta populară în R.P.R. — Editura Meridiane. Corneliu Baba, Album — Editura Meridiane. Bacău, Album — Editura Meridiane. MUZICA Comișel Emilia : Antologie folclorică începind cu luna octombrie a.c. apare publicația lunară „In ajutorul instructorului de pionieri". Publica- ția se adresează tuturor celor care muncesc cu pionierii, în scopul de a ajuta la îmbunătățirea muncii educa- tive în școli. In legătură cu indicația Ministeru- lui învățămîntului ca toate școlile din ținutul Pădurenilor Hunedoara. Ediția a H-a revizuită și adăugită — Editura muzicală. Țara mea înfloritoare — culegere •— Editura muzicală. Paladi R. : Trenul Griviței. Cor a cappella. Versuri de L. Rădan — Editura muzicală. SPORT Două decenii de avînt sportiv — Editura U.C.F.S. Florescu C-, Dumitresen V., Predes- cu A. : Despre metodica dezvoltării calităților fizice — Editura U.C.F.S. să se aboneze la această publicație, astfel îneît să aibă colecția începînd cu primul număr, precizăm că abo- namentele pentru lunile octombrie, noiembrie, decembrie a.c. se pri- mesc la oficiile poștale și de către difuzoni voluntari din școli pînă la data de 15 octombrie 1964. DE EA MINISTERUL ÎMîmiDI Se aduce la cunoștința sec- țiunilor de învățămînt ale sfa- turilor populare regionale, ra- ionale, orășenești, precum și cadrelor didactice din învăță- mîntul de cultură generală, că lucrările scrise de control (te- zele) se vor da, în anul școlar 1964—1965, conform indicațiilor cuprinse în articolele nr. 108 și 158 ale Regulamentului șco- lilor de cultură generală și nu după indicațiile din programe- le școlare difuzate în școli sau publicate în presă, deoarece acestea au fost elaborate îna- inte de apariția regulamentu- lui. Orele afectate în unele pro- grame pentru lucrările scrise de control care, conform regu- lamentului, nu se mai dau, vor fî lăsate la dispoziția profeso- rului. Se menționează că la limbi- le moderne, în clasa a VIII-a a școlilor generale de 8 ani, se va da teză în acest an școlar numai la limba rusă, limbă studiată de elevi din clasa V-a. PAGINA 2 TINEBII imm ;i PROFESOm Aproape 7500 de tineri absolvenți ai universităților, ai institutelor și școlilor pedagogice au pășit în acest an pragul școlilor din întreaga țară, începîndu-și activitatea ca învățători și profe- sori. Au pornit plini de încredere spre localitățile unde au fost repartizați, știind că vor primi un ajutor larg în rezolvarea problemelor care le stau în față — fie că e vorba de probleme ținînd de condițiile lor de viață, fie că e vorba de probleme ale muncii la catedră. Iar acum toți trăiesc un moment emoționant, dorit de ani de zile: momentul celor dintîi pași în profesiunea aleasă. Climatul pe care l-au întîlnit din prima zi, din primul moment al venirii lor în locul unde urmează să-și desfășoare activitatea constituie un factor de cea mai mare însemnătate pentru tinerii profesori și învățători. Nu rareori acest prim contact cu realitatea, cu condițiile specifice în care vor munci este determinant pentru întreaga desfășurare ulterioară a activității lor. Primirea caldă, prietenească, grija pentru rezolvarea unor probleme care pot fi aparent neînsemnate, dar care în ochii tînărului nou venit pot lua proporții, produc un simțămînt de siguranță, creează o atmosferă destinsă, îl conving profund pe noul învățător sau profesor că muncii sale i se acordă întreaga considerație cuvenită, îndemnîndu-l să se concentreze cu toate forțele lui creatoare spre reușita primelor lecții, spre stabilirea trainică a primelor contacte cu elevii, cu activitatea didactică. Solicitudinea plină de tact in această direcție, sfatul tovărășesc, antrenarea de la început în viata colectivului pedagogic și în munca extrașcolară potrivit talentului și preferințelor exprimate vor întări in inima fiecărui tinăr nou venit simțămîntul că a intrat, ca membru egal în drepturi, într-o familie unită și puternică. Bucuria unor astfel de simțăminte o încearcă în aceste săptămâni ale începutului de an școlar majoritatea tinerilor învățători și profesori. Un raid organizat zilele trecute de redacția noastră în regiunea Ploiești a scos la iveală faptul că cei mai mulți dintre membrii noii promoții de peda- gogi și-au început activitatea sub auspicii favorabile. Primul popas l-am făcut. în raidul nostru, la secția de învă- țămînt a regiunii Ploiești. De la începutul discuției pe care am avut-o cu șeful secției, cu inspectorii, ne-am convins că pentru ei problemele legate de întîmpinarea tinerilor învățători . profesori au constituit anul a- o preocupare de seamă, că- i-au acordat din vreme o a- tenție deosebită. — Școlilor din regiunea noas- tră — ne.a spus tov. Ion Jinga, șeful secției — le-au fost repar- tizați in acest an școlar 432 de noi profesori; 246 sînt absolvenți ai universității, iar 186 ai institu- telor pedagogice de 3 ani. O forță importantă, care va putea con- tribui serios la dezvoltarea în- vățămîntului în regiunea noas- tră. — Fără îndoială — am obser- vat noi — v-ați gîndit și la nece- sitatea de a crea condițiile pen- tru ca această forță să poată ac- ționa cît mai larg. — Așa și este — ne-a răspuns tov. Jinga. Și cu atît mai mult — a adăugat el — cu cît mulți dintre tinerii pedagogi sînt ve- niti din alte regiuni, din sate sau orașe situate la zeci și sute de kilometri de comuna în care au fost repartizați și, deci, a fost ne. voie să le asigurăm condiții bune de trai, de muncă, să-i facem să se simtă bine în regiunea noas- tră, să se lege de comuna, de Și iată-ne. la cîteva ore după ce am plecat de la secția de în- vățămînt, în vizită la unul din- tre noii pedagogi care și-au în- ceput munca în regiunea Ploiești. Să facem prezentările: tovarășa Elena Georgescu, absolventă a Institutului pedagogic de 3 ani din Bacău, profesoară de agri- cultură la Școala generală de 8 ani din comuna Dîrvani, raionul Ploiești. — Cum vă simțiți în noua dumneavoastră locuință ? — Minunat, parcă aș sta aici de ani de zile. Elena Georgescu este, într-ade. văr, încîntată de mica ei gospo- dărie. Ospitalieră, ne poftește să o vizităm. — Știți, nici nu m-am așteptat să am toate astea din prima zi în care am sosit. Colegii mei, di- rectoarea școlii, organele locale toți m-au primit cu multă căl- dură. Și, vedeți, mi-au găsit din vreme și locuință. Vă place ? Da, ne place. O cameră primi- toare, luminoasă, aranjată cu gust de tînăra profesoară. O bi- bliotecă plină de cărți ne face să ghicim pasiunea gazdei pen- tru literatură, mai ales pentru poezie. — Ieri mi s-au adus și lem- nele. Uitați-vă. sînt colo, sub șo- pron. A trebuit numai să merg să le plătesc. De rest s-a îngrijit gospodăria colectivă. Mi-a pus la dispoziție o căruță, a asigurat lucrările de încărcat, de descăr- cat. „Ești acum de-a noastră, școala în care au venit. De aceea, de cum au sosit am căutat să-i înconjurăm cu maximum de so- licitudine. In primul rind ne-am preocupat să le asigurăm condi- ții materiale bune. încă înainte de sosirea tinerilor cadre am a- rătat inspectorilor de la secțiile raionale și directorilor de școli ce măsuri trebuie să ia pentru ca de la început aceștia să aibă la dispoziție locuințe corespunză- toare, în apropierea școlilor. In același timp, cu sprijinul sfatu- lui popular al regiunii și al con- siliului agricol regional am ob- ținut ca o serie de gospodării a- gricole colective și gospodării agricole de stat să asigure apro- vizionarea noilor cadre didactice cu alimente și combustibil. Nu mai vorbim de primele de insta- lare, care au fost înmînate fie- cărui absolvent de cum a sosit la post. I.am întrebat de bună seamă pe lucrătorii secției de învăță- mînt a regiunii Ploiești și cum s-au preocupat de sprijinirea noi- lor pedagogi din punct de vedere profesional. — Prima noastră grijă în a- ceastă direcție — ne-a spus șeful secției — a fost să studiem în amănunt situația din fiecare școală unde urmau să fie înca- drati aceștia, așa încît fiecare din ei să poată lucra în speciali- tatea sa și să evităm eventualele cereri de transfer. O confir- trebuie să te ajutăm“ — mi-au spus, prietenoși, oamenii. De la gospodăria agricolă co- lectivă se aprovizionează Elena Georgescu și cu alimente. Bogată, toamna a umplut cu roade chioș- curile gospodăriei. Găsește acolo tot ce-i trebuie. Tînăra profesoară a și început să se integreze in viața comunei. O cunosc și copiii, și tinerii, și vîrstnicii. Cu cei mici stă de vorbă la școală, iar pe părinții lor îi vizitează în calitate de di- rigintă. Pe alții îi întîlnește la sfat, la sediul gospodăriei colec- tive, iar cu cei de vîrsta ei o gă- sești vorbind aproape seară de seară la căminul cultural. La despărțire am întrebat-o dacă și în anul școlar viitor o vom găsi tot aici. — Firește — ne-a răspuns, parcă mirată, Elena Georgescu. Pînă atunci o să vedeți cum mă statornicesc aici. Atunci — ei, atunci o să fim o familie — sfîr- șește ea zîmbind. Asemenea gînduri nutrește și tînăra profesoară Alexandrina Drăghici, de la Școala generală de 8 ani din comuna Căldărești, raionul Buzău. Oferindu-i-se re- cent un post la o altă școală (era vorba chiar de o școală dintr-un oraș), ea a refuzat. Deși este abia la începutul activității sale, Ale- xandrina Drăghici s-a și legat de școală, de comuna unde a fost repartizată. Colectivul didactic, cetățenii comunei o înconjoară cu multă prietenie. I s-au creat mare a faptului că problema a- ceasta a fost rezolvată mulțumi- tor este că pînă in momentul de față nu am primit sesizări în a- ceastă direcție și nici nu am con- statat, în deplasările noastre pe teren, vreo nemulțumire. S-a pus apoi problema de a-i ajuta pe acești tineri, care iau acum primul contact nemijlocit cu școala, cu munca la catedră, să biruie dificultățile pe care le generează în mod inerent lipsa de experiență. în legătură cu a- ceasta am dat indicații directori- lor asupra modului cum trebuie ajutați noii pedagogi în întoc- mirea planurilor de muncă anua- le și trimestriale, a planurilor de lecții. Comisiile metodice au pri- mit sarcina de a le da îndrumări cît mai amănunțite asupra orga- nizării lecțiilor, asupra procedee- lor care trebuie folosite în pre- dare, în verificarea cunoștințelor elevilor, în munca educativă etc. Am cerut, de asemenea, ca în fie- care școală să li se facă cunos- cută tinerilor învățători și profe- sori experiența bună a pedagogi- lor fruntași, ca aceștia să-i invite pe noii lor colegi la lecțiile pe care le țin. Nădăjduim — a în- cheiat șeful secției — că toate a- cestea vor ajuta tinerilor învăță- tori și profesori să pășească cu dreptul în frumoasa și nobila misiune pe care și-au ales-o. condiții bune de muncă și de trai și ea nu vrea să dezmintă încrederea celor care au primit-o cu atîta dragoste. Și în raionul Rîmnicul Sărat, unde ne-am continuat raidul, ca și în alte raioane ale regiunii Ploiești, celor mai mulți dintre noii învățători și profesori le-au fost asigurate condiții bune de trai. De o atenție și un sprijin deosebit din partea organelor lo- cale și a colegilor de muncă s.a bucurat, de exemplu, tînăra pro- fesoară de fizică și chimie Silvia Rădulescu, de la Școala medie din Beceni, raionul Buzău. Pen- tru a-i ușura cît mai mult con- dițiile de trai, i s-a creat posibi- litatea de a lua masa, contra pla- ta. la cantina școlii. In același fel a fost sprijinită și tînăra profe- soară Elena Paraschiv, reparti- zată la Școala medie din comuna Pogoanele, din același raion. Fapte mai puțin pozitive am înregistrat însă în raionul Mi- zil, unde secția raională de învă- țămînt nu a acționat în strînsă legătură cu organele locale în vederea rezolvării problemelor materiale legate de instalarea ti- nerilor absolvenți în localitățile în care au fost repartizați, ceea ce desigur a influențat felul cum aceștia s.au putut concentra de la început asupra problemelor predării. După cîte am fost in- formați ulterior, cazurile respec- tive sînt cunoscute de secția de învățămînt a regiunii și s-au luat măsuri de remediere a si- tua ției. Cu fiecare lecție, tînăra profesoară dobîndeșfe fot mai multă experiență Dar sprijinul pe care îl pri- mesc tinerii învățători și profe- sori nu se rezumă la problemele materiale, ci se extinde și asupra muncii didactice. Pentru profesorul de științe naturale Corneliu Bernea, proas- păt absolvent al Universității din Iași, începutul activității la cate- dră a coincis cu o dublă întîlnire cu copilăria și adolescența. în primul rînd o reîntîlnire cu școa- la la care el însuși a învățat — Școala din Tîmboiești, raionul Rîmnicul Sărat — cu vechii săi profesori, astăzi colegi de cance- larie și, în al doilea rînd, o reîn- tîlnire cu fostul său coleg de școală. George Bîrhală, care, ter- minînd cu trei ani în urmă Insti- tutul pedagogic, a fost numit acum, datorită destoiniciei sale, director la Tîmboiești. între cei doi foști și actuali co. legi s-a stabilit încă de Ia înce- put o colaborare strînsă și rodni- că. Directorul, acum pedagog cu experiență, îl sprijină pe Corne- liu Bernea în alcătuirea planuri- lor și în organizarea lecțiilor. în timp ce acesta îl ajută în acțiu- nea de îmbogățire a școlii cu material didactic — în completa- rea ierbarelor și a colecției de plante, în realizarea unor planșe de anatomie etc. De un sprijin metodic atent se bucură și tînăra absolventă a Școlii pedagogice din Buzău, Mă- ria Iordan, repartizată și ea în acest an la Școala de 8 ani din Tîmboiești. Comunista Eiena Fi- lotti. învățătoare experimentată, și-a luat de la început angaja- mentul de a o ajuta în pregăti- rea lecțiilor. Zi după zi ea îi ara- tă cum trebuie rezolvate proble- mele concrete ale muncii instruc- tiv-educative și astfel Maria Ior- dan a reușit de la început să captiveze pe micii școlari care i-au fost încredințați, antrenîn- du-i într-o participare activă la lecții. — Colectivul de profesori și în- vățători ai școlii mi-a făcut o pri- mire caldă, colegială — ne spune tînăra învățătoare. începînd cu Raidul întreprins recent de redacția noastră a evidențiat, în primul rînd, entuziasmul dovedit de majoritatea tinerilor absolvenți pentru munca pedagogică și faptul că în general or- ganele de învățămînt, directorii de școli, cadrele didactice eu experiență se străduiesc să Ie mențină mereu viu acest entu- ziasm, ajutîndu-i să-și rezolve cît mai ușor și mai grabnic problemele vieții materiale și să poată munci cit mai bine pentru instruirea și educarea elevilor. In unele din localitățile vizitate ne-a fost semnalat, din pă- cate, faptul că pînă la data efectuării raidului nostru unii tineri absolvenți nu se prezentaseră încă Ia posturile unde au fost repartizați. Colegii lor, care s-au bucurat mult la știrea eă ii vor primi în școli, îi așteaptă încă, înainte de a-i caracteriza aspru, așa cum merită o asemenea atitudine... In majoritatea cazurilor, însă, tinerii pedagogi și-au început activitatea pășind cu hotărire în munca din școală. Pe acest te- mei sîntem convinși că bilanțul primului lor an de activitate di- dactică va fi plin de succese și satisfacții. PAGINA 3 ajutorul permanent al tovarășei Filotti și al tovarășului director și terminînd cu diferitele suges- tii primite în cadrul discuțiilor din cancelarie, totul este menit să mă ajute în acest început al muncii mele. Pentru întreagă această grijă le mulțumesc din suflet colegilor mei. Un sprijin prețios din partea colectivelor pedagogice în cadrul cărora și-au început activitatea primesc și tinerele profesoare Florica Tănase, de la Școala de 8 ani din Valea Călugărească, ra- ionul Ploiești, Victoria Mușat, de Ia Școala de 8 ani din Săpoca. ra- ionul Buzău etc. Am constatat însă. în cîteva școli, o tendință — izvorîtă din bune intenții, probabil — dar care influențează negativ asupra dezvoltării creatoare a personali- tății tinerilor învățători sau pro- fesori : aceea de a-i „dădăci" ex- cesiv. In locul unor simple îndru- mări acestora li se dau spre a copia planuri de-a gata, sînt în- demnați să reproducă întocmai lecțiile altor cadre didactice, iar analiza lecțiilor pe care le țin ei înșiși se rezumă la comentarea unor probleme de amănunt neesențiale. Reversul acestei situații : în unele școli, absolvenții recent re- partizați în învățămînt nu au pri- mit aproape nici o îndrumare. Se pretextează de obicei că nu există în școală alt profesor cali- ficat în specialitatea respectivă, care să poată face cu compe- tentă recomandările necesare. Evident, în acest caz ajutorul trebuie să vină din partea direc- torului școlii și a cadrelor cu experiența cea mai bogată la ca- tedră, chiar dacă sînt de altă spe- cialitate. Foarte important este de asemenea ca în planurile de activitate ale cercurilor pedago- gice raionale să fie prevăzute, chiar din această perioadă, ac- țiuni eficiente, în special schim- buri de experiență, pentru spriji- nirea activității didactice a tine- relor cadre. j VIZITELE ÎN ÎNTREPRINDERI Tn curînd, școlile medii din orașe, in care se desfășoară studiul mașinilor cu aplicații practice, precum și cele care au experimentat sistemul instruirii practice o zi pe săptămînă vor începe să organizeze vizite in producție. Așa cum este stabilit in planul de învățămint pentru școala medie, aceste vizite au loc trimestrial, cite 3 zile a 5 ore pe zi. de preferință o zi pe lună, cu fiecare clasă a IX-a și a X-a (anual 9 zile a 5 ore pe zi = 45 de ore). Vizitele în producție dau elevilor posibilitatea să facă o legătură directă între teoria pe care o studiază in școală și producția socialistă, să-și lărgească și să aprofundeze cunoștințele lor științifice și practice, să înțeles gă mai bine însemnătatea acestora pentru producție. Observarea diferitelor aspecte ale muncii în fabrică și uzină dezvoltă interesul elevilor pentru un anumit fel de muncă, îi ajută să se orienteze mai bine în alegerea vii- toarei profesiuni. în același timp vizitele în producție au o mare valoare educativă, dînd elevilor prilejul să cu- noască nemijlocit însuflețirea cu care luptă colectivele de muncitori și tehnicieni pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de producție, atitudinea lor față de muncă, spi- ritul lor de disciplină, hotârirea cu care ei muncesc pen- tru înflorirea continuă a patriei noastre. Astfel de exem- ple contribuie din plin la educarea elevilor în spiritul răs- punderii față de obligațiile lor școlare, le dezvoltă înal- tele trăsături morale care caracterizează pe oamenii so- cietății socialiste. Vizitele în producție se organizează în strînsă legătură cu obiectele de cultură tehnică predate în școală (studiul mașinilor, tehnologia unei specialități). Ele se stabilesc la începutul fiecărui trimestru, la propunerea profesoru- lui de tehnologie, de către conducerea școlii, de comun acord cu conducerea întreprinderii în care se vor des- fășura, cu aprobarea secției de învățămint raionale (oră- șenești). Datele la care vor avea loc se prevăd în planul de muncă al școlii, astfel încit profesorii să tină seama de ele în planificarea materiei, știut fiind că în zilele res- pective cursurile clasei cu care se organizează vizitele sînt suspendate. Tematica fiecărei vizite va fi întocmită de profesorul de tehnologie — care îi va consulta în acest scop și pe profesorii de fizică, de chimie și de matematică — și va fi aprobată de conducerea școlii. Vizitele pot fi organi- zate înaintea predării unei teme, în timpul acesteia sau la încheierea studieri: unei teme sau unui capitol. Succesul vizitei depinde în mare măsură de minuțio- zitatea cu care este pregătită. Este necesar astfel, în pri- mul rînd, ca profesorul de tehnologie să lămurească scopul vizitei, determinat de conținutul unei teme din pro- grama școlară. Deosebit de important este ca profesorul să se documenteze temeinic asupra obiectivelor ce vor fi urmărite. Deplasîndu-se la întreprinderea care urmează să fie vizitată, el va căuta s-o cunoască în ansamblu, stă- ruind în mod deosebit asupra secțiilor ce vor fi vizitate de elevi. Aici profesorul de tehnologie se va interesa de utilajele și materialele folosite, de caracteristicile aces- tora. de felul cum este organizată producția etc. Apoi se va opri asupra utilajelor, instalațiilor, proceselor tehno- logice și obiectelor care îi vor servi pentru a pune în evi- dență anumite legi și fenomene studiate de elevi sau care urmează să fie predate, pentru a-i face să înțeleagă iegă- iura dintre teorie și practică. După această documentare, care se va realiza cu spri- jinul inginerilor și tehnicienilor din întreprindere, pro- fesorul va elabora planul concret al vizitei și va stabili metodica desfășurării ei. în planul vizitei se vor indica și problemele in jurul cărora se vor face observații și se vor organiza discuții. Este important de asemenea să se sta- bilească ordinea în care elevii vor trece prin secții și vor lua contact cu utilajele și procesele de producție, ca și ordinea în care li se vor prezenta problemele asupra că- rora trebuie să-și îndrepte atenția. AstfeL planul unei vizite în producție poate cuprinde: tema (din programai- scopul vizitei și locul unde se des- fășoară aceasta, etapele activității din timpul ei, proble- mele de bază asupra cărora se va desfășura convorbi- rea cu elev::, procedeele și formele de prelucrare ulte- ricară a materialului cules etc. Se pot menționa în plan și procedeele activității cu elevii in timpul vizitei : dacă vor face observații și vor lucra in comun, pe grupe sau individual, ce probL,.«e vor fi observate in comun sau individual etc. înaintea fiecărei vizite se va organiza în școală sau in întreprindere o scurtă convorbire cu elevii, pentru ca și ei să-i cunoască scopul, să știe care sint obiectivele ei și cum se va desfășura activitatea în întreprindere. Toto- dată li se vor reaminti cunoștințele de care au nevoie pentru înțelegerea problemelor tehnice și tehnologice, li se vor indica temele în legătură cu care urmează să facă observații și să strîngă material- In încheierea convorbi- rii se vor da indicații cu privire Ia respectarea norme- lor de tehnică a securității muncii atît în timpul depla- sării, cit și în întreprindere. In decursul vizitei profesorul de tehnologie, ajutat de ingineri și tehnicieni și de celelalte cadre din școală va explica, pe baza cunoștințelor dobindite de elevi Ia lecții, părțile constructive și principiile de- funcționare a mași- nilor, agregatelor și instalațiilor, precum și procesele teh- nologice care au loc în secția care se vizitează. La pre- zentarea utilajelor se vor avea în vedere trăsăturile ge- nerale caracteristice, care se întilnesc Ia marea majori- tate a mașinilor-unelte (motor, transmisie, mecanismul de lucru, comanda etc.). Este bine să li se pună elevilor și întrebări, cu scopul de a stabili în ce măsură reușesc ei să facă legătura între cunoștințele teoretice și cele prac- tice, să pună în evidență anumite fenomene, să-și siste- matizeze observațiile proprii, să sesizeze ceea ce este esențial etc. Pe baza explicațiilor și observațiilor făcute, elevii își vor nota în carnetele lor caracteristicile diferitelor uti- laje, succesiunea principalelor procese tehnologice de executare a produselor, scheme, grafice de producție etc. După terminarea fiecărei vizite este necesar să se sis- tematizeze și să se fixeze cunoștințele dobindite de elevi, să se stabilească legătura cu cunoștințele lor anterioare, să se verifice îndeplinirea sarcinilor date, să se tragă unele concluzii cu privire la desfășurarea vizitei și să se facă aprecieri asupra comportării elevilor. Sistematizarea și fixarea cunoștințelor pot avea loc și în timpul desfă- șurării vizitei, atunci cînd se realizează unul din obiec- tivele urmărite. în cadrul convorbirii de încheiere trebuie să se dea elevilor posibilitatea de a face un larg schimb de păreri și impresii în legătură cu cele văzute și con- statate în întreprindere. Materialul adunat, observațiile făcute de elevi vor fi folosite de profesori în predarea lecțiilor, precum și în ela- borarea unor probleme cu conținut tehnic, de producție. Conducerile școlilor și cadrele didactice sînt chemate să acorde toată atenția pregătirii și desfășurării vizitelor In producție, pentru ca acestea să contribuie la îmbogă- țirea și consolidarea cunoștințelor elevilor, la familiariza- rea lor cu viața din fabrici și uzine, Ia întărirea legăturii dintre învățămînt și munca productivă, Ia educarea co- munistă a elevilor. TEODOR MUCICA șef de serviciu in Ministerul învățămîntului Elevi vizitind uzinele „Electroputere" din Craiovi CU ELEVII PE OGOARE în această perioadă, elevii șco- lilor de 8 ani și medii de la sate participă la practica agricolă continuă — formă activă de in- struire prin muncă, menită să îmbine strîns studiul agriculturii cu producția agricolă, să-i fami- liarizeze cu organizarea acesteia și să dea activității lor o orien- tare social utilă. Alături de părinții lor, elevii lucrează cu însuflețire în aceste zile de toamnă pe ogoarele pa- triei noastre, contribuind la re- coltarea și depozitarea produse- lor agricole, la pregătirea și în- sămînțarea cerealelor păioase și la stringerea și conservarea hra- nei animalelor domestice. Luînd parte la aceste lucrări, contri- buind activ la realizarea produc- ției agricole, elevii își sporesc in- teresul pentru munca în agricul- tură, dragostea pentru gospodăria din satul sau comuna lor. O măr turie vie a acestui fapt o consti- tuie voia bună cu care te întîm- pină ei pe ogoare, hărnicia cu care lucrează. Majoritatea școlilor de 8 ani și medii de la sate au acordat in acest an o deosebită atenție pro- blemelor de organizare a practi- cii agricole, stabilind cu grijă te- matica acesteia în funcție de ce- rințele programelor școlare și asi- gurînd o legătură strînsă cu con- ducerile unităților agricole. De exemplu, conducerea Școlii de 8 ani din comuna Mogoșoaia. ca și profesorii de specialitate de la această școală, folosind experien- ța acumulată în anii precedenți, s-au ocupat din timp de asigura- rea celor mai bune condiții de desfășurare a practicii agricole. Cunoscînd bine modul cum este organizată gospodăria agricolă colectivă din localitate, ca și preocupările ei de producție din acest sezon, școala a reușit să al- cătuiască un program de lucru potrivit vîrstei elevilor și nive- lului lor de cunoștințe și deprin- deri. De comun acord cu conducerea gospodăriei colective, in progra- mul general de practică s-au prevăzut temele de lucru pe zile și clase, lucrările pe care le exe- cută în cadrul fiecărei teme bri- găzile și echipele de elevi, datele și sectorul unde se execută, uneltele, mașinile și materialele necesare, metoda didactică folo- sită, cine răspunde de bunul mers al muncii din partea școlii și din partea gospodăriei. Programul de lucru prevede în același timp ro- tația elevilor la diferite activități agricole. Temele alese tin, in general, seama de particularitățile de vîrstă ale elevilor, cerîndu-le un efort pe măsura puterilor lor. Astfel pentru elevii clasei a V-a s-au prevăzut lucrări de studiere a proprietăților solului, lucrări care să scoată în evidență impor- tanța microorganismelor din sol, răspîndirea lor, structura și via- ța plantelor, lucrări de apreciere a calității lucrărilor solului pen- tru culturile de toamnă, pregăti- rea patului germinativ, condițio- narea și tratarea semințelor, lu- crări practice de însămînțări etc. Elevii clasei a Vl-a efectuează lucrări practice pentru cerceta- rea morfologiei și fiziologiei se- mințelor, rădăcinilor și altor părți ale plantelor horticole. O atenție deosebită s-a acordat re- cunoașterii de către acești elevi a soiurilor de legume, fructe și struguri după aspectul, culoarea și gustul lor, precum și lucrări- lor practice de recoltare, sortare, ambalare și păstrare a produse- lor horticole. L- rindul lor, elevii clasei a Vil-a participă la lucrări de conservare a furajelor care le dau posibilitatea să cunoască ba- zele biologice ale alimentației ra- ționale a animalelor, ca și la lu- crări de recoltare a porumbului boabe. Merită să fie subliniată iniția- tiva cadrelor didactice de a asi- gura un conținut variat lucrări- lor de recoltare a porumbului. De pildă. în timp ce unele grupe efectuează lucrări de recoltare direct din lan, altele se ocupă de transportul și depozitarea porum- bului. în ziua următoare, grupele se rotesc între ele. Cea de a doua lucrare din cadrul temei ..Recol- tarea porumbului-1 se schimbă zilnic, înlăturîndu-se astfel mo- notonia și asigurîndu-se îmbogă- țirea permanentă a cunoștințelor. De fiecare dată cînd încep o nouă lucrare elevii primesc ex- plicatii în legătură cu importan- ța culturii respective și li se ara- tă fazele lucrării de executat, prezentîndu-li-se în același timp o demonstrație practică. Pentru a se verifica dacă ei au înțeles procesul tehnic de lucru, se cere cîtorva elevi să repete demonstra- ția făcută, tn acest fel se înlătu- ră executarea mecanică a lucră- rilor. se asigură înțelegerea de către elevi a conținutului muncii depuse și a necesității executării ei corecte, se realizează 0 core- lație strînsă între cunoștințele teoretice și activitatea practică. O bună organizare a practicii agricole s-a asigurat și la Școala medie din Buftea, raionul Ră- cari. Aici practica se desfășoară pe tarlalele gospodăriei agricole de stat din comună. Accentul principal s-a pus pe lucrările de recoltare a porumbului. Totuși, PAGINA 4 PREGĂTIREA VIITORILOR PROFESORI In scopul de a asigura un nivel cît mai înalt pregătirii practice a viitorilor profesori de diferite specialități, Institutul pedagogic de 3 ani din Brașov a promovat în ultimul timp o metodă deo- sebit de eficientă: schimbul de experiență în acest domeniu cu alte instituții de învățămînt su- perior. Rezultate deosebite au fost ob- ținute în cadrul schimbului de experiență între catedra de știin- țe agricole a institutului din Brașov și catedra corespunzătoa- re a Institutului agronomic ,,Ni- colae Bălcescu" din București. Principalele obiective ale acestui schimb de experiență s-au referit la sarcinile predării științelor a- gricole ca disciplină de învătă- mînt și la modernizarea invăță- mîntului agricol în raport cu realizările și perspectivele de rMezvoltare a științelor agricole. La Institutul agronomic din București, instituție fruntașă în pregătirea cadrelor tehnice pen- tru agricultura noastră socialistă, sînt organizate, după cum se știe, o seamă de valoroase cercetări științifice conduse de cadre di- dactice de cea mai înaltă califi- care, precum și experimente și studii în diferite domenii. Cunos- cînd, cu prilejul schimbului de experiență; realizările obținute pe această linie, cadrele didactice și studenții Institutului pedago- gic de 3 ani din Brașov s-au fa- m^îarizat cu unele din cele mai noi cuceriri în domeniul științe- lor agricole. In același timp, pe baza schimbului de experiență cu Institutul agronomic din Bu- curești catedra de științe agri- cole a Institutului pedagogic din Brașov și-a putut îmbunătăți în mod substanțial metodele de în- th-umare și control al activității studenților și formele de desfă- nu lipsesc nici alte lucrări, cum ar fi, de exemplu, recoltarea strugurilor, vizite Ia diferite sec- toare ale G.A.S., excursiile în împrejurimi etc. Profesorii de specialitate îi îndrumează cu pri- cepere pe elevi să se orienteze în condițiile existente, să-și aplice în mod independent cunoștințele în funcție de situația concretă de pe teren, să facă observații, să urmărească modul în care res- pectarea regulilor agrotehnice contribuie la realizarea unei re- colte bogate. Nu același lucru se poate spu- ne însă, din păcate, despre felul în care s-a organizat practica agricolă Ia Școala de 8 ani din comuna Buftea. Pe lîngă faptul că s-a mulțumit cu o planificare superficială, lipsită de precizie, colectivul didactic de la această școală n-a luat măsuri ca elevii să execute lucrări variate, dife- rențiate, care să permită aplica- rea cunoștințelor teoretice. De exemplu, pentru toți elevii clase- lor V. VI și VII s-au prevăzut, în toată perioada de practică, doar trei teme principale de lu- crări, iar din cele 12 zile cît du- rează practica 4 zile s-au rezer- vat pentru lucrări pe lotul școlar șurare a activității de cercetare științifică. Au fost stabilite legă-, turi mai strînse cu școlile de cultură generală de la sate șî ct» unitățile agricole socialiste, mul- te din acestea fiind folosite ca baze de practică și ca sectoare de cercetare științifică. Schimbul de experiență a dat posibilitatea să se releve mai pregnant parti- cularitățile predării diferitelor cunoștințe agricole în strînsă le- gătură cu experiența din pro-* ductie și paralel cu însușirea unor noțiuni de economie con- cretă. în același timp, cadrele didac- tice ale Institutului pedagogic din Brașov și-au însușit din ex- periența Institutului agronomic, o serie de metode privind rea- lizarea unor materiale demon- strative cu înaltă valoare didac- tică atît pentru predarea cuno- ștințelor de specialitate cît și în cadrul lucrărilor practice de la- borator. De asemenea, Institutul agronomic din București a pus la dispoziția institutului din Bra- șov o serie de filme cu caracter științific care i-au dat posibilita- tea să extindă folosirea cinefică- rii în procesul de învățămînt Apreciind deopotrivă însemnă- tatea schimbului de experiență realizat, colectivele celor două catedre de specialitate nu căzut de acord asupra continuării lui, precum și asupra generalizării unor metode importante ana- lizate cu prilejul diferitelor acțiuni comune realizate pînă în prezent. Astfel, s-a stabi- lit eficienta îndrumării și con- ducerii directe de către profeso- rul șef de catedră a temelor de cercetare științifică urmărite de cadrele didactice tinere, utiliza- rea fișelor de cercetare, speciali- zarea personalului ajutător în vederea realizării materialelor didactice și a efectuării diferite- lor experiențe individuale și frontale etc. Cele două colective de catedră au luat hotărîrea ca, pentru fa- miliarizarea viitorilor profesori cu probleme specifice producției agricole și a viitorilor agronomi, cu o serie de cunoștințe didac- tico, pedagogice, să se treacă la elaborarea unor teme comune de cercetare științifică. lector univ. ILIE GAVRILA Institutul pedagogic de 3 ani — Brașov cu toate clasele, deși suprafața acestuia nu depășește 1 ha. Lasă mult de dorit, de asemenea și or- ganizarea elevilor la locurile de muncă : în loc ca aceștia să fie organizați pe brigăzi și echipe, sînt grupați pe clase și pe bănci. Surprinde în același timp faptul că Ia începutul lucrărilor practice noi elevii nu primesc nici un fel de indicații. Profesorul care con- duce munca lor ar trebui să știe însă că el nu are rolul de supra- veghetor, ci este chemat în pri- mul rînd să imprime un caracter instructiv-educativ acestei forme de instruire a elevilor prin muncă. O corectă organizare a practi- cii agricole a elevilor în această perioadă trebuie să se sprijine pe îmbinarea armonioasă a învăță- mîntului cu munca, pe baza unui plan de activitate bine gîndit și pe inițiativa creatoare a cadre- lor didactice care răspund de buna desfășurare a muncii ele- vilor. ing. M. VLADL’Ț inspector principal în Direcția pedagogică din Ministerul învățămîntului CÂUTÎND BOGĂȚIILE SUBSOLULUI în cadrul instruirii practice în producție efectuate în acest an, elevii Școlii de geologie din cadrul Grupului școlar minier din Baia Mare au avut un larg prilej de a aprofunda pe teren cele mai în- semnate cunoștințe însușite la disciplinele de specialitate, de a se familiariza cu metodele folo- site în lucrările de geologie spe- cifice sectorului minier. Repartizați la exploatările din cadrul Trustului minier din Baia Mare, elevii geologi au executat sub îndrumarea profesorilor și a personalului de specialitate o lo culesul porumbului gamă amplă de lucrări corespun- zătoare gradului lor de pregătire. Astfel, cei care sînt acum în a- nul II au participat la lucrări mai simple, cum ar fi, de pildă, luarea probelor chimice prin brazde, cartarea brazdelor de unde s-au luat probele, prelucra- rea și sfertuirea probelor etc. Cei din ultimul an de studii au efec- tuat lucrări mai complexe — car- tarea fronturilor de lucru, carta- rea filoanelor, studiul paragene- tic al mineralelor, calculul rezer- velor de substanțe minerale utile etc. Pentru a stimula interesul ele- vilor față de activitatea pe teren școala i-a antrenat în perioada de practică și Ia executarea unor lu- crări independente cu teme adec- vate cerințelor producției. Astfel, viitorii geologi au fost îndrumați să studieze răspîndirea, parage- neza și geneza mineralelor și ro- cilor din zăcămîntul exploatării unde s-a desfășurat practica, pen- tru ca apoi să centralizeze datele și să alcătuiască o lucrare colec- tivă referitoare la întreg bazinul minier Baia Mare. De asemenea, ținînd seama de faptul că în ca- drul Trustului minier Baia Mare se folosește tot mai mult studiul microscopic al mineralelor și ro- cilor în vederea evaluării rezer- velor de substanțe minerale utile, școala a îndrumat o serie de elevi spre lucrări de studiere microsco- pică a mineralelor. Sub îndruma- rea specialiștilor, aceștia sînt ini- țiați în tainele complexe ale stu- dierii eșantioanelor și secțiunilor subțiri la microscopul calcografic și polarizant. Organizînd practica în așa fel îneît elevii să-și poată însuși pro- cedeele moderne folosite în lucru- rile de specialitate, Școala tehnică de geologie a asigurat condiții pentru obținerea unor rezultate frumoase în munca viitorilor teh- nicieni geologi. Astfel, elevii care au efectuat practica la mina Să- sar au executat valoroase cartări de detaliu în subteran și au adus o contribuție importantă la pre- gătirea probelor chimice pentru analize. Rezultate pozitive au ob- ținut în producție și elevii repar- tizați la exploatările miniere Her- ja, Suior, Ilba. prof. SEVER PAȘCA Grupul școlar minier Baia Mare PAGINA 5 ■ ”1 Pentru înlăturarea greutăților in învățarea smerii și citim încă cru cu din primele luni de lu- elevii clasei I, învățăto- rii observă, de obicei, că unii din aceștia întîmpină dificultăți mai mari în însușirea scris-citi- tului, nefiind din această pricină capabili să țină pasul cu colegii lor. Dacă încercăm să analizăm natura acestor dificultăți consta- tăm, în esență, că elevii respec- tivi nu pot lega decît greu și labil, deci nesigur, variatele su- triftong este elidată, scriind forte sau farte în elevul loc de foarte. Alteori e trecută cu vede- rea una dintre consoanele unei combinații de consoane, elevul punînd pe hîrtie, de exemplu, capa în loc de capra, sau se elimină dintr-un cuvînt una sau mai multe vocale sau semivocale, ca în exemplul smntnă în loc de lexie, dispar anilor se mai atenuează, ele nu de la sine de-a lungul de școală. Se pare . chiar că repetarea îndelungată a ero- rilor descrise întîrzie într-o anumită măsură eliminarea lor. Disgrafia și dislexia sînt deseori însoțite de un vocabular sărac și confuz, de greșeli de ortografie, de expunerea rudimentară și infantilă, orală sau scrisă, a ideilor, de un simț redus al nete ale limbii 'fonemele. cum sînt denumite acestea în terminologia lingvistică — cu literele scrise de mînă sau de tipar, adică cu grafemele cores- punzătoare. Din această cauză ei confundă foarte des. la citit și scris, literele care li se predau succesiv. Mai tîrziu decît colegii lor șl cu multe dificultăți, ajung să stabilească legăturile dintre foneme și grafeme și reușesc, atunci cînd sînt puși în situația de a citi, să literizeze cuvintele din abecedar. Totuși, nu sînt capabili să lege în forma lui uzuală cuvîntul ale cărui fone- me le-au literizat. Ei persistă să repete de pildă, „mîărî", nepu- Slutul logopedului limbii, de sau mai poate face o bîlbiială intrării în o dislalie mai mult puțin gravă, care se simțită și în scris, de care fie că a premers școală a elevului, fie smintină. Tot în cadrul erorilor pe care le discutăm intră și tind „măr", mari pronunța de-a dreptul De asemenea, întîmpină dificultăți cînd li se cere metatezele, adică inversarea lo- cului unei litere dintr-un cuvînt — piere în loc de perie, de exemplu — ca și confuzia între cuvinte asemănătoare și conto- pirea a două sau mai multe cu- vinte. Aceste erori sînt însă mai rare. La citire, elevii de care vor- bim pronunță stacato cuvintele, să desprindă din cuvintele auzi- te sau spuse de ei înșiși diferi- tele foneme din care sînt alcă- tuite, căci auzul lor fonematic. slab dezvoltat, nu le permite să perceapă limpede din întregul cuvîntului fonemele sale. Din această cauză nu sînt capabili să scrie cuvintele care li se dictea- ză sau pe care vor ei înșiși să le aștearnă pe hîrtie. In schimb, pot copia un text fără să facă prea multe greșeli. Dacă elevii de care am vorbit nu sînt prea grav atinși de astfel de tulburări (cazurile grave sînt, din fericire, rare) ei reușesc, cu trecerea timpului, să scrie și după dictare, iar mai tîrziu și compuneri, continuînd să facă însă și atunci o mulțime de gre- șeli. Cele mai frecvente sînt confuziile între sunetele asemă- nătoare, ca de pildă între m și n, între d și t, ▼ și f, g și c etc. Caracteristic pentru aceste con- fuzii este faptul că nu sînt per- manente, ci întîmplătoare. La unii elevi ele sînt mai dese, la alții mai rare, iar gama confu- după ce le-au literizat sau bisit, necuprinzîndu-le în tagmele firești ale textului pectiv și înlocuind deseori sila- sin- res- un cuvînt prin altul asemănător ca formă sau sens. Erori de acest fel întîlnim mai des la cuvintele monosilabice și la particule. Ală- turi de ele mai constatăm și in- versiunea totală a literelor unor cuvinte mici. De pildă, elevul citește el în loc de le. Ia în loc al sau nu în loc de un. Se con- stată și confuzii între literele asemănătoare ca formă, mai ales între literele de tipar b și d sau b și p. De asemenea, elevii omit deseori cîte un cuvînt sau rînd, ceea ce le face și mai dificilă înțelegerea sensului propozițiilor parcurse. Din cauza dificultăților pe care le au la descifrarea textu- lui. elevii de care ne ocupăm ci- tesc cu o mare întîrziere în că s-a instalat după școlarizarea Iui, ca urmare a greutăților în- tîmpinate la scriere și mai ales la citire. Toate acestea impun combate- rea și corectarea greșelilor de disgrafie și dislexie de la ob- servarea lor inițială în clasa I — și anume, din primele 3—4 luni de școală, cînd încep să se contureze vizibil. Sub îndruma- rea și supravegherea unui logo- ped ele se pot elimina de obicei în aproximativ 6—8 săptămîni dacă cazul nu este prea grav și dacă învățătorul și părinții ele- vului colaborează mulțumitor. Orice amînare a activității de corectare îngreuiază și pre- lungește mult eliminarea erori- lor, din cauza fixării acestora. Corectarea se face prin sensi- bilizarea elevilor față de greșe- lile lor. Ei sînt exercitați siste- matic să le vadă, să-și dea sea- ma că le fac, în ce mod le fac și să le evite. Astfel, prin crea- rea unei inhibiții de diferențiere din ce în ce mai puternice, ele- vii ajung să se dezbare treptat de disgrafie și dislexie. Unul dintre principalele obiec- tive ale centrelor logopedice in- terșcolare este tocmai corectarea disgrafiei și dislexiei, pentru ca elevii care au astfel de dificul- tăți (de obicei numărul lor va- riază între 2—10 la sută) să le învingă și să poată învăța ca și colegii lor, ceea ce duce la mic- șorarea numărului repetenților și al elevilor cu mari dificultăți — îmi ții și astăzi locul la clasă 1 — își îmbină a rugă- minte fierbinte ar- cele sprincenelor. Vezi, la aritmetică au avut de învățat împărțirea, la citire bucata de la pagina 35. La muzică și la educație fizică faci și tu ceva cu ei, cum te-i pricepe. — N-ai nici o gri- jă, mă descurc eu ca și altă dată. Principalul este să teva vorbe cu pre- ședintele comitetu- lui de părinți, care s-a săturat aștep- tîndu-l. Ii cere scu- ze deoarece, fiind foarte ocupat, tre- buie să fixeze altă dată pentru întîlni- rea lor. Peste cîteva clipe intră din nou în clasă. - Ce să fac? — se justifică directorul în gind. O veni și el săptămîna viitoare... Am atîtea treburi și azi de la cursuri. Sînt sigură că nici nu se simte lipsa mea ; doar tot ești tu în școală. Acum, dacă au sosit musa- firii, este aici, aca- să, atîta treabă, în- cît îmi este imposi- bil să mă smulg. — Bine, bine — aprobă directorul cererea soției sale. Am cui. sînt comparație cu colegii lor, prind greu, capătă sensul celor citite nu decît trunchiat și deformat. Ei din această cauză o de comportament, ta, o importantă structiv-educativă luția rațională. In felul aces- problemă in- își găsește so- poți tu să termini treaba pînă ne sesc musafirii... — Tovarășul so- di- rector este în școa- lă? — se interesea- ză președintele co- mitetului de părinți. — Da, este, dar a intrat la ore. abia a sunat. — A intrat ore ? spus ca la Bine, dar mi-a să fiu aici la 9, să discutăm chestiuni importan- te legate de timpul liber al elevilor, de vizitele la domiciliu ale diriginților... pe care nu le-am putut pune la punct din cauza... Uite, aveam și două asis- tențe între orele 8 — 10 ; în pauza mare trebuia să-l chem acela pe elevul nedisciplinat dintr-a șaptea, să văd ce are de gînd. Apoi trebuia să con- trolez cum sînt pre- gătite ședințele co- misiilor metodice — la ora 11 cînd aveau „fereastră" unii din responsabilii acestor comisii. Acum le-am scăpat pe toate. Dar rnîine le fac eu și pe astea. Si-gur ! Numai că rnîine... să-ți țin eu lo- Adevărat, tot eu în școală. uite-așa: azi patru ore, rnîine pa- tru, peste o săptă- mină alte patru. Di- rectorul ține mereu locul soției lui la clasă, ori de cite ori ea „se simte prost" și nu poate veni la cursuri. Vorba lor — tot este el în școală ! în timpul acesta, însă elevii trec din- tr-o mînă în alta, iar firul influențe- lor instructiv-edu- cative se frînge mereu. Și tot în timpul acesta re- zolvarea sarcinilor muncii de condu- cere se amină de pe o zi pe alta — și cel mai cinile baltă. adesea sar- sint lăsate întotdeauna ziilor altul. Pe tele variază de la lingă confuzia asemănătoare, mai puțin frecvent, un copil la între sune- întîlnim — dar tot în- tîmplător — omisiunea unor li- tere. Așa. de exemplu, una din- tre vocalele unui diftong sau aversiune pentru citire și camu- flează incapacitatea lor prin în- vățarea pe de rost a textului sau prin prinderea lui din auzi- te. Cum este și firesc, capacita- tea lor redusă de a învăța prin citire îi dezavantajează enorm. Deși cu trecerea vremii aceste dificultăți, denumite în literatu- ra logopedică disgrafie și dis- prof. C. CALAVREZO Centrul experimental București logopedic — Așa o fi, dar așteptați... Cînd iese de la lecție, directorul schimbă în fugă cî- cînd unul „lucrea- ză" pentru doi. R O P U — Cred că nu e foarte mare neno- rocire dacă lipsesc (După o scrisoare sosită din comuna-, Probota, satul Pe- rieni, raionul Iași). Pregătind temele Considerată ca una din principalele com- ponente ale educației comuniste, educația estetică a elevilor preocupă din ce în ce mai mult colectivele didactice. Un procedeu indicat pentru realizarea a- cestui obiectiv îl poate constitui, printre al- tele, organizarea in școli a unor expoziții de artă plastică în care să se prezinte lucrări ce pot fi înțelese de copii. Asemenea expoziții ar ajuta mult la conducerea elevilor de la etapa de inițiere spre etapa de înțelegere a opere- lor de artă. Ele ar putea fi organizate pe teme legate de programa de învățămînt, pen- tru care elevii manifestă interes. îndrumați de profesori, elevii vor învăța să privească același tablou de repetate ori, sub unghiuri și în poziții diferite, să observe ceea ce îi este caracteristic, să-i înțeleagă valoarea ar- tistică. O altă acțiune de educare estetică a elevi- lor se poate realiza prin organizarea, în ca- drul activității extrașcolare, a unor vizite la atelierele artiștilor plastici. Aceștia ar putea vorbi elevilor, cu astfel de prilejuri, despre ceea ce doresc să exprime în tablourile lor, despre modul cum își aleg temele din reali- tate și cum le concretizează in creația lor etc. prof. ION BEMBEA București Formarea convingerilor patriotice în ca- drul lecțiilor și al orelor de dirigenție este înlesnită de folosirea unor lecturi atractive, convingătoare. Foarte indicate sînt în aceas- tă privință lucrările avînd ca temă frumu- sețile patriei, apărute în editura „Meridiane", lucrările despre istoria invențiilor și desco- peririlor romînești etc. Din păcate, lucrările cele mai interesante pe aceste teme se găsesc foarte greu (de exemplu. lucrarea „Focul viu" de Dinu Mo- roianu și I. M. Ștefan este epuizată). Soco- tesc potrivit ca pe viitor ele să fie tipărite în tiraje mai mari, iar cele apărute și epui- zate să fie reeditate. prof. FLORICA COJOCARAȘU Lehliu îmbogățirea dotării școlilor cu material di- dactic — produs de I.M.D. sau confecționat cu mijloace locale — impune realizarea unor dulapuri, vitrine, stative etc., pentru păstra- rea și prezentarea mulajelor, planșelor și ma- chetelor. După cite am aflat, direcția de specialitate din Ministerul Invățămîntului se preocupă de proiectarea și realizarea unor asemenea ti- puri de mobilier. Am constatat de asemenea că numeroși profesori de științe naturale și, bănuiesc, mulți alți profesori care predau discipline realist-practice, au realizat singuri dulapuri și vitrine pentru păstrarea și pre- zentarea materialului didactic, unele deose- bit de practice și cu aspect estetic. Cred că ar fi bine ca, pe lingă studierea și valorificarea propunerilor in legătură cu proiectele de mobilier școlar realizate pe plan central, să se valorifice mai larg și unele soluții originale pe această linie ale cadrelor didactice din școli. prof. ALEXANDRU IONESCU Tămădău PAGINA 6 raspmtie drum. Dinspre mare, din cele spate cît roata fie Drăgulin... S.M.T. E unul noi, cu roțile din morii. Trebuie să El este. Vine cu ironic și grăbit: tinere, te cred. Dar fac ? Nu sînt decît in țara asta mare. venit deodată — Te cred, eu ce pot să un biet pion Te rog să mă ierți. Mă cheamă ministrul sus. Se pregătea să plece. htoare și vii. ultimele cuvinte. minu- lui oră din viața de profesor". M. C. DELASABAR sare in sute de parte ; Cind ajunse la simți o apă- din elasă. ora. Prima Directorul închise jurnalul. De data aceasta respira liber, ușor. Și mult timp după aceea îi flutu- ră un zîmbet pe fața încadrată de tîmplele cărunte. vă învăța lucruri noi nate... Am ieșit încetișor L-am lăsat să-și facă piept. Întoarse citeva pagini — și citi mai de- prof. CORNELII! GRIGORIU Focșani tutui activității lui de dascăl. Așa a făcut și în seara aceasta. Ima- ginile, deși învăluite in ceața timpului, se păstrau încă răsco- septembrie 1964. Ieri nu se înscrie în par- Alții au venit pentru de salarizare. Un învă- în vîrstă ne spunea că n-a primit de șase luni nici un ban. „Dacă nici de data asta nu-mi dă post — mi-a mărturi- prof. Ștefan Sevaste Portret de țărancă PAGINA 7 directorul tidul lor. probleme țător mai „15 Septembrie 1932. Astăzi a început un nou an școlar. E al treilea de cînd nu am post. M-am prezentat de dimineață la minister. Pînă să ajung acolo am trecut pe lingă vreo trei-patru școli ale căror curți erau înțesate de elevi. De tot atîtea ori mi s-a strins inima. Cît aș fi vrut să fi fost și eu în mijlocul acestei lar- me cu glasuri subțirele ! La minister, îmbulzeală. Sosi- seră, înaintea, mea, mai mult de trei sute de colegi. Am aflat că reprezintă doar o mică parte din numărul celor fără slujbe. Nu- mai dintre normaliști sîntem, se spune, șapte mii de șomeri. Mulți din cei veniți la minis- ter au început să-mi fie cunos- cuți. Unii — ca și mine — bat culoarele în speranța ocupării u- nui post. Un director de școală de la marginea țării ne spunea că nu poate deschide cursurile pen- tru că n-are local. L-au închis primarul și prefectul, pentru că Stau la răspîntie, pe marginea șanțului, și mă uit pe drum. Spre podul de peste Răstoacă, ori spre apus, către inima satului. Mă uit lung, îndepărtat, pînă mi se îm- păienjenesc privirile. Și gîndurile îmi joacă, sprințar, înaintea lor... înapoi, pe ulița noastră, nu-mi vine să mai privesc. Mi-au rămas ca un ecou, prin urechi, chemă- rile băieților care plecau spre fundul uliței, la scăldat. Nu mă atrag acum nici bălăcelile din rîu, nici ascunzișurile tainice ale zăvoiului... Pînă ieri, Ia serbare, mă luam cu învățatul, cu școala. Am adus acasă și o cunună de flori. Mama a pus-o în cui în odaia mare. Alături de celelalte, din anii trecuți. Acuma e vacanță și nu știu cum mă tot bate un gînd : încotro s-o apuc după ce termin școala ? M-aș tot duce în lume... Dar vezi că nu știu pe ce drum să pornesc. Aș lua-o către pod, spre gară. Și de-acolo cu trenul, la o- raș, să dau examen la o școală medie. Așa mă sfătuia și tova- rășa dirigintă. I-a spus și ma- mei. Mama a ascultat-o, cu ăla mic în brațe, la poartă, și n-a zis da, nici ba. Doar m-a-ntre- bat : — Tu ce zici, băiețică 7 Tot „băiețică" îmi spunea. Și parcă mi-era rușine de tovarășa dirigintă. Am dat din umeri : — Știu și eu ? ! Aș apuca și spre apus, spre ce- lălalt capăt al satului, unde e sta- țiunea de mașini și tractoare. A- colo lucrează tovarășul Drăgulin. E tractorist... Aș vrei să fiu și eu tractorist. M-a luat cu el, pe trac- tor, de vreo două ori. De-a lun- gul satului. Cine mai era ca mine 7 !... Ei, dar aș vrea să cunosc și eu lumea. Să văd cum e prin alte părți. Și să mai învăț. Să trec și prin alte școli. Cîte lucruri nu sînt de învățat ! Dar uite că vine un tractor pe sit un tînăr învățător pe care-l știu de anul trecut — îmi iau adio de la învățămint. Mă fac conțo- pist". M-am gîndit la mine. Aș putea oare să-mi schimb profesia ? Nu cred, prea mă simt atras de ea. Nădăjduiesc totuși că voi fi în- cadrat. Cînd mi-a sosit rîndul la audi- ență, directorul general — numai zîmbet — m-a invitat să iau loc intr-un fotoliu de piele. Cu ace- eași amabilitate însă mi-a comu- nicat că nu poate face nimic pen- tru mine: toate posturile sînt ocupate. Am insistat, cerînd să mi se dea posibilitatea să muncesc în meseria pentru care m-am pre- gătit. Ca să-l conving pe directo- rul general, i-am spus și că am absolvit școala normală cu media 10. Am scos chiar diploma din buzunar, să i-o arăt. — Felicitările mele ! — a spus indiferent directorul. Apoi a de- mare viteză. Are în spate plugul, cu brăzdarele ridicate. Se duce peste pod, la miriștea de orz. — Hai cu mine, băiete ! N-am așteptat să-mi spună a doua oară. Cum a oprit, m-am și urcat. Mi-a făcut loc pe aripa roții lingă el. M-aș fi dus cu Dră- gulin pînă la capătul lumii... Pe drum, a băgat de seamă că nu mi-s boii acasă : — Ce-i cu tine, băiețică 7 Azi nu pari prea vorbăreț. Obișnuiam să-i spun lui Drăgu- lin tot. Și ce fac, și ce gîndesc. Ca unui frate. Azi nu găseam cu- vinte. Și gîndurile mi se învăl- mășeau în minte. Tot el m-a scos din încurcătură : — Am auzit că vrei să ne pără- sești... Mă gîndesc de unde o fi aflat Drăgulin. Doar n-o fi știind să ghicească gîndurile oamenilor ! A adăugat după un răstimp, privind înainte, peste volanul tractorului : — Mi-a spus tovarășa dirigintă a ta că ai să pleci să dai examen la o școală. — Aș vrea să plec în lume, nene Drăguline ! — am răspuns cu întîrziere. — în lume 7 ! — s-a mirat el, rîzînd zgomotos. Și ce crezi tu, măi, c-ai să găsești în lume ?... Tăvi întinse, cu toate bunătățile de-a gata 7... Ehe, băiețică ! lumea asta mare începe chiar de-aici, din satul tău... Am oftat ca un moșneag, cu ani grei în spate. Dar n-am spus ni- mic. Și Drăgulin a reluat vorba, după ce a oprit tractorul în mar- ginea miriștei de orz : — Știu eu care este oful tău. Ți-ar plăcea să te duci la o școa- lă și nu știi la care... Tac și privesc tractorul. îmi place cum îl conduce Drăgulin. Cum țăcăne ca ceasul, pe șosea. Cum răspunde cuminte, la toate comenzile. Și cum se coboară — Domnule director, am ex- clamat atunci încercînd o ultimă șansă. Spuneți-mi, ce să fac cu diploma asta ? — Pune-o in ramă și uită-te la ea ! — a mai spus directorul îna- inte de a dispare, lăsind in urmă o adiere discretă de parfum fran- țuzesc. Nici acum, cînd scriu, nu m-am liniștit încă, pină într-atit m-a izbit cinismul răspunsului. Am plecat cu sufletul împietrit. Am trecut din nou pe la gardu- rile cîtorva școli. Cînd am ajuns in dreptul uneia din ele, elevii tocmai ieșiseră în recreație, l-am privit din stradă îndelung, urmă- rindu-le jocul. Am uitat pentru o clipă de realitate..." Însemnările de mai sus se află intr-un jurnal pe care-l ține cu perseverență, de mai bine de trei decenii, un bărbat trecut de cinci- zeci de ani, acum director de școală medie. Din cînd în cînd, după ce-și trece iu jurnal gîn- durile, directorului i se întîm- plă să răsfoiască și paginile scri- se de demult, care îi readuc în minte un trecut îndepărtat și trist, vremurile grele ale începu- brăzdarele, gata să-și înfigă fia- rele lucioase în pămîntul reavăn. — Uite, am să-ți dau un sfat, dacă nu te superi, a continuat Drăgulin, punînd o mînă pe umă- rul meu. Atunci am tresărit și l-am pri- vit drept în ochi. Voiam să știu sfatul lui. Doar nu degeaba era el primul comunist din sat. — Ai să te duci la o școală. Foarte bine... O școală care este și medie, și tehnică... Și nu prea departe. Tocmai colea, la gară... Și de-acolo poți să ieși un bun mecanic de tractoare. Pe urmă, dacă ai rîvnă la învățătură, poți să ajungi și inginer... Așa că eu așa zic : la școala asta să te duci, să dai examen. Chiar eu am să te duc. Și pînă la toamnă te iau la noi, la S.M.T.... Am să vorbesc eu cu maică-ta. Nu-ți strică să-n- veți și de la noi cîte ceva. Ai 7 Ce Zici 7 Pe semne că Drăgulin a văzut cum înflorește pe fața mea un zîmbet. Că a adăugat: — Nu trebuie să-mi dai răs- punsul acuma... Mai gîndește-te... Te dai jos, colo, la umbra salcî- milor și chibzuiești... Eu am să trag cîteva brazde pînă atunci... Dacă ar fi fost altcineva decît Drăgulin, aș fi răspuns tot atunci ori da, ori ba. Dar sfatul lui Dră- gulin îți dădea totdeauna de gîn- dit. Măcar că știai de la bun în- ceput că nu se putea mai bine decît spunea el. Așa că am coborît de pe trac- tor și m-am tolănit la umbra sal- cîmilor. Drăgulin a pornit să brăzdeze miriștea. în urma lui, pămîntul se ivea negru, proaspăt și aburind. Noaptea trecută plo- uase — ploaie grasă și repezită de vară. Și pămîntul mirosea a sevă și ierburi de tot felul... E una din acele zile de vară care îți umplu sufletul cu o dulceață și un dor care te fac să stai ne- mișcat, privind la iarbă și la frunze. îmi vine să-mbrățișez to- tul. Salcîmii, cu umbra lor ade- l-am primit pe absolventul T. P. A sosit foarte de dimineață cînd nu eram decît eu în cancelarie. — Bună ziua ! Sînt noul dum- neavoastră profesor de limba ro- mină — mi-a spus de cum a des- chis ușa. Și, nu știu de ce, mi-a plăcut de la început. Poate pen- tru atitudinea lui deschisă, res- pirind optimismul. I-am urat bun sosit, strîngîndu-i mina cu căl- dură. — V-aș ruga mai întîi să-mi a- rătați școala — a spus ceva mai tirziu, cu tonul omului care nu știe ce-i umilința. E un tînăr înalt, slăbuț, cu o- chii negri, iscoditori. I-am urmă- rit expresia feței in timp ce-i a- rătam sălile de clasă, laboratorul, materialul didactic. Se entuzias- ma sincer de tot ce vedea. «Asta-i bine — mi-am zis — îi place munca pe care și-a ales-o». L-am invitat apoi, rîzînd, să semneze primul lui stat de salariu. — Cum vine asta ? Doar n-am făcut nici o oră de serviciu ! — Nu-i nimic. E vorba de pri- ma dumneavoastră de instalare, egală cu un salariu. Cred că știți... — A, da ! Mi s-a spus la facul- tate. Dar nu mă așteptam s-o primesc așa devreme. In orice caz, e binevenită. — Acum să vă conduc la gazdă. menitoare... Miriștea înmiresma- tă... Zarea cu depărtările tremu- rătoare... Și pe Drăgulin, cu trac- torul lui năzdrăvan... Cînd s-a întors pe tarlaua în- tinsă, cu alte brazde lucitoare a- lergînd după el, gîndurile mele se aleseseră. I-am ieșit înainte. Și — V-afi gîndit și la asta ? — Nu trebuie să vă mire. E o lună și jumătate de cînd știu că ați jost repartizat la școala noas- tră. Momentul cel mai impresionant pentru tînărul profesor cred că a fost azi, cînd l-am prezentat ele- vilor clasei a V-a. A salutat clasa cu un imperceptibil tremur în voce. îmi dădeam seama că face eforturi ca să-și învingă emoția. Dar n-a mai putut să și-o as- cundă atunci cînd o elevă a venit repede din ultima bancă cu un buchet mare de gladiole albe și i l-a înmînat spunîndu-i: — Bine ați venit, tovarășe pro- fesor ! Elevii clasei a V-a vă u- rează mult succes în munca dum- neavoastră și vă asigură că se vor strădui să fie fruntași la în- vățătură și disciplină. Surpriza a fost și pentru mine. Nu știam de această inițiativă a elevilor. Profesorul — cu tot sîn- gele năvălit în obraji — a luat buchetul, puțin stingherit, dar se vedea că trăia momente de mare intensitate sufletească. — Vă mulțumesc din inimă, dragi copii, le-a răspuns. Vă fă- găduiesc că nu mă voi da în lă- turi de la nici un efort pentru a zîmbetul meu l-a oprit. Mi-a în- tins mina. Urcînd pe roata cea mare de cauciuc a tractorului, am simțit că din clipa aceea copilăria mea se sfîrșise... / Lrpenenls in laborator Conținutul educativ i* L phm mleotok- educative prin ra^cv.a.---, i4AUr rare ințrkvvj nu ea o raportare firească In contem- paraneitate. decargmd de la sine din problematica lec- ției. ci ea un adaos formal, mecanic și inutil la cunoș- tințele predate. Singulare ți „lipite" de lecție, astfel de „actualizări" sună fals in partitura ei. Fără să aibă ră- adresam atît Aleetiif cit ți ar£um*eatrk>r •uort in receptivitatea copiilor ele rămîn efect. I »e cere profesorului, în consecință, ca ie referă la probleme ale actualității, fie că alte elemente ale lecției în vederea atingerii lipsite de — fie că utilizează anumitor sentimentelor pe Irmeliite trainice ale rațiemznvntalai. Dar vorbind despre particularitățile clasei hu ne gin- dim nomai la viriti. ei La întreg ansamblul de trăsă- turi caracteristice colectinalui ca care locnun. Acestea rea ji echilibrarea lor. cit fi alegerea procedeelor utili- zate pentru obținerea efectului educativ. O exigență generală privește, de asemenea, firescul integrării elementelor educative in ansamblul lecției. Se mai practică, pe alocuri, uo anumit sistem de „actuali - țeluri educative — să manifeste toată grija pentru au- tenticitatea și firescul lor. pentru că numai astfel vor avea putere de convingere. Lecția cuprinde, in cadrul activității școlare, spațiul cel mai mare de timp in care profesoral sc află in con- tact cu elevii săi. Tocmai de aceea ea este ți principalul teren al muncii educative. Cu atît mai mult, deci, este necesar să acordăm o deosebită atenție utilizării judi- cioase. eficiente a numeroaselor și diverselor posibilități pe care aceasta ni le pune la dispoziție pentru formarea profilului moral al viitorilor cetățeni ai patriei. comminm T î R \ A V E N I Ca și în anii precedenți, ne scrie tov. Gheorghe Bot, directo- rul adjunct al Scolii medii nr. 2 din Tirnăveni. la această școală se acordă o deosebită atenție problemei colaborării cu familia. încă din primele zile ale anului, fiecare diriginte a ținut adunările cu părinții pe clase și s-au ales comitetele de părinți ale claselor. Recent a avut loc și ședința plenară cu părinții pe școală. Cu prilejul acesteia, președintele comitetului de părinți pe școală a prezentat o dare de seamă asupra activității desfășu- rate în anul trecut, arătînd care a fost contribuția părinților Ia asigurarea școlarizării tuturor copiilor, la menținerea unei frecvențe regulate, la rezolvarea unor probleme educative, la desfășurarea activității extrașcolare etc. In continuare a luat cuvîntul directorul școlii, care a vorbit părinților despre ne- cesitatea întăririi legăturilor dintre școală și familie. S-au pre- zentat apoi nimic rău" discuții. URM două filme cu caracter educativ : „Nu l-am învățat și „3X3 ” 7“. care au fost urmate de interesante iuțim Zilele acestea, ne informează profesorul Bogdan Atanasie, la Școala medie din Turnu Măgurele au sosit, de la Arhiva p Națională de Filme, o serie de filme didactice menite să con- tribuie la întărirea caracterului intuitiv al lecțiilor. Aceste filme au fost vizionate de peste 1200 de elevi. De exemplu, elevul claselor a VIII-a au vizionat cîteva filme care i-au ajutat să-și adîncească cunoștințele de științe naturale. Elevii clase- lor a Xl-a au înțeles mai bine cunoștințele din capitolul „Osci- lații și unde" vizionînd un film didactic cu acest titlu, iar cei din clasele a IX-a și a Xl-a au dobîndit o serie de cunoștințe noi de chimie vizionînd filmul „Gazele naturale". OR A RE.A Odată cu începerea cursurilor, ne comunică tovarășa Ceeili» Nedeleu, la Oradea și-a reluat activitatea și Casa pionierilor din localitate. Sute de pionieri își îndreaptă zilnic pașii spre această casă, care organizează pentru ei numeroase acțiuni interesante și atractive. Pentru ca pionierii și elevii să poată cunoaște mai bine acest^. acțiuni a avut loc recent tradiționala „Săptămînă a porțile^* deschise", în care cercurile Casei pionierilor au fost vizitate de nenumărsți copii. De o deosebită popularitate se bucură în rindurile lor cercurile micilor naturaliști, ca și cele de aero și navo-modele. Pionierii lucrează cu plăcere și la cercul de pictură sau la cel de foto. O expoziție a realizărilor dobîndite de membrii acestor cercuri demonstrează cît au progresat îrt ultimul timp micii desenatori și micii fotografi. Realizări fru- moase a înregistrat și cercul de croitorie, frecventat de pio- niere. Acestea au confecționat numeroase obiecte — păpuși, diferite cusături etc. — care s-au bucurat de succes la expo- ziția organizată în vara aceasta Ia Palatul pionierilor din Ca- pitală în cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre. SI A H N A La cercul literar de la Școala medie „Tudor VladimiriXcu’' din Slatina, ne informează profesorul Gheorghe Ungureanu, sa desfășoară o activitate bogată. Recent, cercul a organizat o seară literară la șantierul Uzinei de aluminiu din localitate. Cu acest prilej s-au citit poezii și reportaje dedicate muncii entuziaste a constructorilor uzinei. Sub îndrumarea profesorilor de literatură, membrii cercului pregătesc în prezent materialul necesar alcătuirii unei reviste literare în care vor fi publicate creații originale ale elevilor, precum și recenzii, referate etc. • Recent a avut ioc în M-- xlc o conferința pedagogi -ă internațională, organizată de Academia mcx^ d„ cație în colaborare cu Liga kn- ternațională dc îrvâțăn.îr.: e- ducație și cultura pră>-.rubj!. Au fost dezbătute următoarele teme : dreptul la învățătură, problemele educației în Ame- rica, îndeosebi în America La* Angliei studiază de la vlrsta oe 8 ani o limbă străină, în Cer.eiwl limba franceza. Se pune accentul mai ales pe în- vățămintul oral, făcindu-se in același timp ape! la o serie de mijloace audio-vizuale. tători. punîud la dispoziția a- - cestora mijloace de cercetare £ și documentația necesară acti- ’ vității lor științifice. tină. Mexic. reforma școlară • în cut s-a cursul verii care a tre- desfâșurat la Paris cel de al VH-lea congres al Uni- unii internaționale pentru li- bertatea ihvățămintuluL Prin- cipala problemă dezbătută în cadrul congresului a fost de- mocratizarea școlii. • Institutul internațional de planificare a educației a orga- nizat nu de mult un seminar pentru specialiștii din America Latină. La lucrările seminaru- lui, care au durat timp de 3 săptămîni. au fost analizate e- tapele planificării activității e- ducative. • în cantonul Argovia (El- veția) s-au organizat, pentru absolvenții învățămîntului o- bligatoriu de 8 ani, școli profe- sionale care funcționează cu un an de curs facultativ. Pro- grama școlară prevede urmă- toarele obiecte de curs : in- formație profesională, limba maternă, aritmetică, econo- mie, geografie, instrucția ci- vică. științele naturale, desen, muzică, sport, economie do- mestică (pentru fete) și lu- crări de atelier (pentru bă- ieți). • Pentru a îmbunătății re- crutarea elevilor în școlile medii tehnice din R. P. Po- lonă, pe lingă orientarea ce se dă elevilor tot cursul ulti- mului an al 6 luptei poporului pentru elibe- rare. Îngrijind peștii din acvariu (la cercul micilor naturaliști de la Palatul pionierilor din Capitală) REDACT1A SI ADMINISTRAȚIA ; București Pistă Scînteii nr. I. Telefon 17.60.20 Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali și la difuzorîi voluntari din unitățile de invâtămînL Tiparul i Combinatul Poligrafic Casa Scînteii. Piața Scînteii București. । 43132 !