Proletari din toate țările, uniți-yă! EDITATĂ DE MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÎNTULUI Șl COMITETUL UNIUNII SINDICATELOR DIN ÎNVĂȚĂMÎNT Șl CULTURĂ 8 pagini 25 bani vineri 15 mai 1964 în cea mai mare măsură corpului didactic, în colaborare cu organizațiile de tineret. o Acolo este țara noastră în- aniversare a eli- toți oamenii muncii din tîmpină cea de-a XX-a berării patriei. O sarcină importantă, care revine ar । Anul XVI nr. 755 prinderilor de - O nouă școală de 8 ani construită recent in orașul Sibiu rifice periodic, pe teren, desfășurarea lu- crărilor printr-o confruntare strictă cu construcții, care să ve- CUNSTRUCTIILE StOLlRE Anul școlar care va începe după sărbă- toreasca aniversare a zilei de 23 August va marca un moment deosebit de însem- nat pentru invățămintul nostru, acela al primului an în care școlile de > ani vor funcționa și cu cea de a opta treaptă. De- sigur, aceasta presupune o pregătire lar- gă, multilaterală a activității ce va începe să se desfășoare o dată cu redeschiderea cursurilor, activitate în cadrul căreia un loc dintre cele mai importante îl ocupă lucrările pentru terminarea în termen și în cele mai bune condiții a noilor cons- trucții școlare. Secțiile de învățămînt ale sfaturilor populare regionale și raionale folosesc, pe această linie, mijloace dintre cele mai e- ficiente. La loc de frunte printre acestea se numără verificarea continuă, la fața lo- cului, a mersului lucrărilor de construcție a noilor obiective. Experiența pozitivă în acest domeniu evidențiază utilitatea cons- Jituirii în acest seop a unor brigăzi comu- ne, formate din reprezentanți ai secțiilor de învățămînt și din tehnicieni ai între- graficul propus și aprobat inițial, unde se constată rămineri în urmă necesar să se intervină de îndată pentru luarea unor măsurj cores- punzătoare în vederea grăbirii ritmului lucrărilor, astfel incit la 15 septembrie cursurile să poată începe în toate clădi- rile noi planificate pentru a fi date în folosință in anul școlar 1964—1965, iar amenajarea și dota- rea acestora, să per- mită desfășurarea in cele mai bune condiții a procesului instrue. tiv-educativ. In același timp secțiile de în- vățămînt și conducerile noilor școli sint che- mate să ia legătura din timp cu întreprin- derile furnizoare de mobilier școlar, astfel incit întreaga dotare a școlii să fie livrată fără intîrziere, o dată ca terminarea lu- crărilor de construcție. Veștile primite din multe colțuri ale țării semnalează, in a- ceastă privință, o situație îmbucurătoare. In regiunea Suceava, de exemplu, lucră- rile de pe șantierele școlilor din Liteni, Poiana Mărului, Tudora, Sarafinești, Le- orda, Iurești etc., se desfășoară conform graficului stabilit Se înalță văzînd cu ochii școli noi, moderne și spațioase la Cluj, Turda, Dej și Bistrița. In aceste locuri, ca și in nenumărate alte localități din toate regiunile țării, organele locale de învățămînt, cadrele didactice, colaborează îndeaproape cu întreprinderile de cons- trucții in vederea cit mai bunei desfășu- rări a lucrărilor. Directorii de școli, învă- țătorii și profesorii, membrii comitetelor de părinți din localitățile în care clădirile se înalță din contribuție locală, se preo- cupă ei înșiși și îi mobilizează pe cetățeni la asigurarea aprovizionării ritmice a șan- tierelor, stimulînd grăbirea lucrărilor prin prezența lor permanentă pe teren. Cadrele didactice pot aduce o contribu- ție importantă și la adoptarea unor soluții constructive corespunzătoare, mai ales în amenajarea interioarelor sălilor de clasă, a laboratoarelor etc. Desigur că aceasta impune existența unei legături strinse, ne- mijlocite între conducerea fiecărei școli în construcție și întreprinderile de construc- ții sau șeful de șantier care conduce efec- tuarea lucrărilor. reprezintă de asemenea antrenarea elevi- lor în amenajarea căilor de acces și a îm- prejurimilor noilor localuri școlare. Aspec- tului sărbătoresc al clădirii școlare trebuie să-i corespundă o ambianță primitoare, care să se facă simțită incă de la primii pași in curtea noii școli. In această privin- ță profesorii de științe naturale, conducă- tori ai cercurilor de tineri naturaliști, pot organiza acțiuni cu mare valoare educati- vă, care să contribuie la realizarea unui decor menit să pună pe deplin în valoare silueta arhitecturală svcltă a noilor școli. în această perioadă, deosebit de favora- bilă lucrărilor pe șantierele de construcții, fiecare zi trebuie folosită cît mai intens. Aproape in fiecare zi, după terminarea orelor de curs, profesorii și învățătorii Școlii de 8 ani din Nușfalău, raionul Șim- leu, se duc să dea o mină de ajutor Ia con- struirea noii clădiri a școlii lor. Munca plină de pricepere și tragere de inimă a harnicilor constructori, contribuția nepre- cupețită a locuitorilor satului și in primul rînd a cadrelor didactice au determinat un ritm deosebit de susținut al lucrărilor, astfel îneît astăzi noua școală este aproape gata, strălucind în roșul cărămizilor smăl- țuite de soare. Pînă la 23 August, la săr- bătoarea celei de-a XX-a aniversări a eli- berării patriei, clădirea va fi gata pentru începerea cursurilor, ridicindu-se mindră in mijlocul parcului amenajat de elevi. Sînt zeci și sute de exemple asemănă- toare. In nenumărate localități organele de învățămînt, profesorii și învățătorii, an- trenați în acțiunile pentru încheierea cu succes a actualului an școlar, pregătese in același timp deschiderea noului an cu inaugurarea unor construcții școlare noi, moderne, bine utilate. Contribuind Ia asigurarea unui ritm sus- ținut al lucrărilor pe șantierele construc- țiilor școlare, propunînd măsuri pentru în- lăturarea defecțiunilor acolo unde s-an constatat rămineri în urmă, oamenii școlii își vor da aportul Ia predarea în termen a tuturor obiectivelor prevăzute în planul construcțiilor școlare pe anul 1964. Susți- nerea prin toate mijloacele a realizării a- cestei importante sarcini va constitui incă o contribuție de seamă a corpului didactic Ia tazaurul de realizări valoroase cu care ■ A apărut de curind cel de al doilea volum al romanului „învățătorii" de Șerban Nedelcn. Cartea continuă să urmărească destinele personaj^or din primul volum în eroicii ani care au urinat eliberării patriei noastre de sub jugul fascist, viața, problemele, munca și lupta învățătorilor de la Sate, contribuția lor la construirea societății socialiste Reproducem mai jos extrase din ultimul capitol al cărții. Adina ședea alături de Cate- rina Bădulescu, pe un scaun din rindul întîi. Cu toate că in sală era năbușeală mare, simțea că tremură. Aștepta cu nerăbdare începutul ședinței. Cu două zile înainte, biroul or- ganizației de bază o chemase și-i spusese că va trebui să-și poves- tească, pe scurt, viața și să răs- pundă Ia unele întrebări. De teamă să nu se piardă și să nu se încurce, ea scrisese totul pe o hîrtie. Acuma se gîndea : ..Desi- gur că-mi vor pune-ntrebări în legătură cu Nisipaș. îmi vor cere să spun ce cred despre el. Mă vor întreba și despre textele acelea de brigadă, și despre toată po- vestea cu excluderea din învăță- Biînt“. încercă să ghicească ce alte întrebări i se vor pune și pregăti in gind răspunsurile. Prin geamuri se vedea asfinți- tul soarelui, în dosul zidului de cărămidă al școlii noi. Pe uliță trecu o mașină, lăsînd in urmă un nor subțire de praf alburiu. In tavanul boltit al sălii se aprin- seră becurile. Florile din glastre- le de pe masă deveniră parcă și mai roșii și mai frumoase. Adina își aminti de concursul echipelor artistice la care luase parte și ea în fiecare an. ,.Am muncit mult să pregătesc corul și dansul. Și ăsta e un lucru care mă îndrep- tățește să fiu primită-n partid-. In minte ii reveni emoția prin care trecuse în ziua cînd i se in- minase premiul și insigna de în- vățător fruntaș. Parcă și acum îi răsună în urechi aplauzele cole- gilor. îi stăruia în minte mai ales clipa aceea cind Mircea Coman îi dăruise un trandafir și-i spu- sese : — Te felicit pentru distincție și îți urez noi succese ! De la masa prezidiului, acope- rită cu pînză roșie, se ridică Ma- rin Bădulescu. Făcu semn cu mina să înceteze murmurul. — Dragi tovarăși și tovarășe! Deschidem ședința lărgită a or- ganizației noastre de bază. La or- dinea de zi propunem un singur punct : discutarea cererii de pri- mire a învățătoarei Adina Con- drea în rîndurile candidaților de partid. ...Marin Bădulescu dădu cuvîn- tul lui Aurel Comănescu. Acesta începu să citească cererea. Era o cerere scurtă, adresată organiza- ției de partid. în încheiere, Adina scria : — Doresc din toată inima să fiu nu numai alături de partid, ci chiar în rîndurile lui. Făgă- duiesc că voi fi soldat devotat. Asigur partidul că voi face totul pentru a justifica încrederea de a fi primită în rîndurile lui. Adi- na Condrea. Aurel Comănescu se opri o cli- pă. Puse cererea pe masă și dădu citire recomandărilor. Cînd veni rindul referatului întocmit de birou, Adina își ciuli urechea și privi cu atenție hîrtia din mîna lui Comănescu. Referatul făcea o scurtă biografie a Adinei. — Adina Condrea a muncit cu devotament și entuziasm. Chiar atunci cînd a fost exclusă două luni din învățămînt, ea și-a con- tinuat activitatea, la cursurile de meditație. A muncit și la cămi- nul cultural. Ansamblul de dan- suri, condus de ea, a luat pre- miul întîi pe regiune. Pentru toa- te acestea, biroul organizației de bază o recomandă pe tovarășa Adina Condrea să fie primită în rîndurile candidaților de partid. — Are cuvîntul tovarășa Adina Condrea, zise Marin Bădulescu aruncîndu-i o privire încuraja- toare. Adina se ridică de pe scaun, ținind in mină hîrtia pe care-și scrisese cuvîntarea. Ochii ii fură acoperiți parcă de o pînză de pă- ianjen. își formulase în gind cî- teva fraze prin care ruga adu- narea să-i îngăduie a-și citi cu- vîntarea. De emoție, uită totul. Găsind anevoie cuvintele, amu- țind uneori, repetind adesea une- le vorbe, izbuti cu greu să-și ex- prime dorința. Adunarea încu- viință și Adina începu să citeas- că cu glas pierdut. De teamă să nu creadă oamenii că are de gind să ascundă unele din greșelile sale, stărui mai mult asupra lor. întreaga adunare o privea cu mirare și nedumerire ; ce se în- tîmplase cu învățătoarea ? Cînd ea ajunse aproape de sfîrșitul vorbirii, Mitu Cazacu o între- rupse : — Ai vorbit numai de fapte negative. Spune ceva și despre cele pozitive. — Așa e... Ți-ai pus cenușă-n cap ! Dacă ne-am lua după ce ai citit acum, ar trebui să nu te pri- mim în partid, răsună o voce din fundul sălii. Adina întoarse hîrtia pe o parte și pe cealaltă, vrînd parcă să mai găsească ceva scris acolo. Bîlbîi cîteva cuvinte și se opri. ,.Ce-am făcut? Mă vor respin- ge ?“ Simți că totul se clatină în jurul ei. încercă *să-și aducă aminte : ce anume făcuse bun în toată viața ? Dar povesti doar despre lucruri neînsemnate. Se opri iarăși din vorbă. Se uită în fundul sălii, la colectiviști, care-i zimbeau ca s-o încurajeze, și în- cercă din nou să enumere cîteva din ..faptele pozitive-. . Despre faptele pozitive ce să mai spun ? Știți dumneavoas- tră destul de bine. Am făcut și eu ce-arn putut ca să-mi îndeplinesc datoria. Se sprijini cu o mină de umă- rul Caterinei și se așeză. Sala ră- mase tăcută și nu se auzi decît voeea lui Marin Bădulescu : — Cine vrea să pună între- bări ? Tăcere. Secretarul organizației de bază era gata să spună : „Trecem la discuții. Cine se-nscrie la cu- vint ?“, cînd din fundul sălii se auzi o voce : — Eu, Fane Blidaru. — Stoiana Pîndaru. Se mai însoriseră încă vreo cinci. Voinic și negricios la față, tuns chilug, și jucîndu-și ochii, Fane Blidaru, vînzător la bufetul cooperativei, se ridică de pe scaun. — N-am decît patru întrebări. — Numai atit ? glumi cineva. — Atît, răspunse Blidaru cu seriozitate. Rog să ne spună to- varășa : de ce a făcut abia acum cerere de intrare-n partid ? — Tu de ce nu te-ai înscris în gospodărie ? strigă o voce groasă. — Asta a fost prima-ntrebare, continuă Blidaru. Acum a doua : e adevărat că în toamna anului 1944. din vina ei, a fost ruptă lo- godna cu Mircea Coman ? Da- că-i adevărat, să spună aci: de ce s-a despărțit de un comunist și s-a căsătorit cu Vasile Nisi- paș, național-țărănist ? Să expli- ce care e poziția ei de-acum față de comportarea de-atunci ? A treia întrebare ; după ce s-a des- părțit de Nisipaș, de ce n-a luat atitudine ? De ce n-a divulgat la timp banditismele lui ? în sală se stîrniră cîteva mur- mure... — A patra întrebare și ultima: Să ne spună tovarășa Adina ce crede azi despre atitudinea ne- gativistă de care a dat dovadă ? Acestea sînt întrebările. ... Se ridică apoi Stoiana Pîn- daru. — Eu n-am decît o întrebare : Să ne spună tovarășa Adina : are încredere în oameni ? Crede, a- dică, în cuvîntul lor ? In faptele lor ? — Eu am tot o întrebare, spu- se Smaranda lui Mihai Creve- deanu. ...Mie mi se pare că învă- țătoarea noastră trăiește fără bucurie. De multă vreme n-am mai văzut-o rîzînd. Ea nu se duce la nunți și la ba- luri. Nu-i place să petreacă. Ce e în sufletul ei ? Să ne spună și nouă, ca s-o putem ajuta. Femeia șezu. în sală se lăsă iarăși tăcerea. Adina cerceta cu ochii umezi rîndurile pe care și le notase pe o hîrtie de caiet. Literele jucau și nu le putea desluși. I se dădu cuvîntul să răspundă Ia întrebări. Făcu un efort să se liniștească și cuprin- se sala cu o privire tulbure. — N-am făcut cerere pînă a- cum, din mai multe motive. La început, n-am înțeles ce este partidul și mi-a fost teamă să mă apropii. O vreme, am zis că învățătorii nu trebuie să facă politică. Credeam că ei trebuie să-și vadă de școală, și atît. Mai tîrziu, cînd am înțeles, n-am mai îndrăznit să fac cerere, spunindu-mi că nu sînt demnă să fiu primită. După cum știți și dumneavoastră, am muncit din toată inima. Pe cît mi-a stat în putere, am pus și eu umărul, iar de-acum înainte voi căuta să muncesc și mai bine. în legătură cu a doua întreba- re : e-adevărat, eu am rupt lo- godna cu Mircea Coman. Cît privește pe Nisipaș, am spus-o și altă dată, o spun și-acum : el a avut muie păcate. A fost un rătăcit. A crezut că toată lumea greșește, numai el merge pe drumul bun. Ingîmfarea și poa- te că și carierismul... N-a fost un bandit... Pentru greșelile lui, a suportat consecințele... Re- cunosc că și eu sînt vinovată. Dacă aș fi avut mintea de-a- cum, aș fi fost mai dîrză și poa- te că nu l-aș fi lăsat să alunece-n prăpastie. Cu înțelegerea mea de atunci, l-am părăsit, Iăsîndu-1 să ajungă la disperare... Ce m-a îndemnat să înaintez cererea de înscriere în partid ? Tot ce-a făcut partidul pentru școală și pentru învățători, pentru țară... în oameni, ce să spun, am în- credere... Adina se opri. Un nod i se puse parcă în gît și-o împiedica să vorbească. Cu mare greutate continuă : — Mi-a plăcut și mie să pe- trec. Am fost veselă. Dar... Privi cu sfială peste capetele mulțimii, mai rămase cîteva cli- pe-n picioare. Oamenii se uitau la ea mișcați. Unii îi cunoșteau durerea și le era milă de ea. — Urmează discuțiile, anunță secretarul organizației de bază. Cine se-nscrie ? Se îscriseră vreo zece bărbați și femei. Mitu Cazacu își făcu Ioc printre oameni, spre masa prezidiului. Privi semeț pe dea- supra adunării, — Trebuie să recunoaștem, măi tovarăși, că organizația noastră de bază n-a dat atenția cuvenită muncii de atragere a femeilor în partid. De aceea, numărul femeilor membre de partid din Murgeni e mic. — Așa e ! — Și-avem în sat destule fe- mei care merită să intre-n par- tid, continuă Cazacu. Una dintre ele este învățătoarea noastră, tovarășa Adina Condrea. D-aia zic, biroul organizației de bază s-a orientat bine cînd a pus-o azi în discuția adunării genera- le. Dar referatul nu prea-mi place. N-a scos suficient în evi- dență calitățile ei. Și nu sînt de acord nici cu vorbele tovarășei Adina. De ce s-a descris in cu- lori așa de întunecate ? Ia să a- nalizăm noi un pic cîteva aspec- te ale problemei. Este tovarășa Condrea devotată cu trup și su- flet cauzei partidului nostru ? Este. S-a distins în munca cul- turală și obștească, sau nu ? După părerea mea, s-a distins... îndată ce se așeză Mitu Ca- zacu, i se dădu cuvîntul lui Fa- ne Blidaru. „Ăsta o să-mi fie împotrivă. E convins că din ca- uza mea nu mai e președinte de sfat", cugetă Adina. — L-am ascultat aici pe Mitu Cazacu și-mi pare rău că trebu- ie să-l contrazic. De altfel, lui Mitu Cazacu îi cam place să umble cu cădelnița plină cu tă- mîie. Știe să spună multe vorbe frumoase și-i place să se asculte. Eu fac apel la toți membrii or- ganizației să discute cu seriozi- tate problema primirii candida- ților de partid. Declar de Ia în- ceput că nu sînt mulțumit de răspunsurile pe care le-a dat tovarășa învățătoare. O spun a- ici, de față cu toată lumea. To- varășa Adina e nesinceră. ...Consider că Adina Condrea nu merită să fie primită-n partid și declar că voi vota contra. După Fane Blidaru veni Ia cuvînt un țăran înalt și slab, cu o chică mare în cap, care la în- fățișare contrasta în mod ciu- dat cu Mitu Cazacu, însă avea o voce la fel ca a lui. Țăranul o lăudă pe Adina. Vorbi și Ilinca a lui Niculaie Pieleanu. Indirjită împotriva lui Fane Blidaru, femeia strigă : — Cînd te arde o ciorbă gra- să, mai treacă-meargă ! Dar cînd te atinge una de urzici, îți vine rău de tot. Tocmai tu te-ai găsit să vorbești de cinste și de sinceritate, Fane ? — El e cinstit. Pune apă in țuică, se auzi o voce. — Ce-oi crede tu despre noi ? Crezi că am uitat cîrdășia cu Butoigol ? Că ai fost președinte- le Sfatului și ți-ai făcut de cap ? Vii aci să te lauzi că aperi par- tidul ? Dacă vrei să dovedești că ții la partid, intră în gospo- dărie... - — Așa e. Ce caută Fane Bli- daru-n partid ? Ar trebui dat a- fară ! răsună o voce din sală. — Pe Adina o cunosc la fel ca pe copilul meu, adăugă Ilinca, schimbînd brusc tonul. Nu sînt în partid, dacă aș fi aș vota și eu pentru primirea ei. Și pe mine m-a-nvățat patru clase primare Ia bătrînețe. Și eu sînt datoare să-i mulțumesc că mi-a luat un văl de pe ochi. Am a- proape șaizeci de ani, și dacă aș fi mai tînără aș face și eu ce- rere să intru-n partid... Ochii Ilincăi scăpărau. Fața-i strălucea, și de sub cimberul negru ieșise o șuviță de păr ar- gintiu. Simți atitea priviri ațin- tite asupra ei. Nu se emoționa, și continuă : — Nu-i adevărat ce-a spus Fane Blidaru. Pentru Adina, eu sînt gata să vîr mîna-n foc ! Vorbele ei sînt scoase de la ini- mă. ...Mai luară cuvîntul cîțiva. Toți declarară că vor vota pentru primirea Adinei în partid. La urnă vorbi Tudor Călin. In- dreptîndu-și umerii, președin- tele gospodăriei colective părăsi scaunul și porni sprinten spre masa prezidiului, cu toate că a- vea aproape șaizeci de ani. Se opri cu fața Ia adunare. — Am aici o listă destul de mare de colectiviști. Mulți au fost convinși de tovarășa Adina să intre în gospodărie. Eu soco- tesc că cererea eă de intrare-n partid a fost dată încă din pa- truzeci și nouă, cînd a adus pri- mele cereri de intrare in colec- tivă. Faptele ei o îndreptățesc să fie primită în rîndurile can- didaților de partid. Așa că... Vorbele lui fură aprobate printr-un ropot de aplauze. Mai vorbiră încă vreo doi. învățăto- rul Stelian Călin trecu lângă masa prezidiului și începu : — Precum știți, în satul nos- tru sînt astăzi douăzeci și nouă de învățători și profesori. Cei mai mulți dintre ei sin tem ti- neri. Cind ne-am luat munca în primire nu am avut experiență. Tovarășa Adina Condrea ne-a ajutat pe toți. Pentru meritele sale pe tărîmul școlii și în mun- ca obștească, guvernul a înves- tit-o cu titlul de învățătoare fruntașă... Fu pusă la vot propunerea biroului, și Adina fu primită în rîndurile candidaților de partid, cu o sută douăzeci și șapte de voturi pentru și unul contra. — în numele organizației de bază, te felicit, tovarășă ! zise Marin Bădulescu strîngînd căl- duros mîna Adinei. Și cu asta am încheiat ședința. Sau poate vrei să spui și dumneata ceva ? Adina nu știa ce să facă. De bucurie, uitase să gîndească la acest lucru. Se uită mai întîi la Marin Bădulescu, apoi la Tudor Călin și nu zise nimic. — Vorbește ! Mulțumește oa- menilor că te-au primit în par- tid ! o îndemnă Caterina. Parcă trezită dintr-un vis. A- dina se întoarse spre mulțime, care rămăsese pe scaune. — Vă mulțumesc. Mulțumesc pentru încredere... șopti ea abia mișcînd buzele. Clipi des, vru să mai spună ceva, și nu izbuti. Tu- dor Călin îi strînse mîna și o felicită : — Să porți cu cinste titlul de comunistă ! O felicitară și alții. loniță Maria, solista corului, îi dădu un buchet mare de trandafiri roșii. —■ Din partea corului, a echi- pei de dans și a brigăzii artisti- ce de agitație. Vă urăm să fiți fericită, tovarășă învățătoare ! Adina zîmbi. Buchetul înmî- nat de solistă o făcu să-și a- mintească din nou de trandafi- rul pe care i-1 dăduse, în vară, Mircea Coman. în mintea ei reveniră întrebări- le pe care și le pusese atunci, și toată căldura inimii îi năvăli în obraji. PAGINA 2 Cu fiecare elev in parte Fiecare zi lăsată în urmă ne a- duce tot mai aproape de 13 iunie. Pentru lumea școlară, această dată s-a înscris pe calendarul a- tenției cu litere mari. In fiecare zi, milioane de elevi și, împreună cu ei, dascălii lor, privesc dincolo de cele cîteva săptămîni, spre 13 iunie, măsurînd, de fiecare dată, distanța rămasă de parcurs. Nu e greu de înțeles cu ce fel de senti- mente se împlinește această scru- tare în viitorul foarte apropiat : pe toți îi însuflețește dorința de a încheia anul școlar cu rezultate cît mai bune. ...„îmi place să învăț... și totuși nu învăț cum ar trebui; în fie- care zi plec de-acasă cu hotărîrea de a contribui și eu la creșterea prestigiului clasei... și de multe ori mă întorc rememorând obser- vațiile primite din partea tovară- șilor profesori pentru nereguli în comportarea și ținuta mea în timpul orelor ; am promis de-a- tîtea ori, în discuțiile pe care le-am avut cu tovarășul diriginte, că nu voi mai fi în situația ca a- tunci cînd se uită spre colțul în ^are mă aflu să-mi plec privi- -jjki și totuși nu de puține ori a trebuit încă să le plec"... Toate acestea le spunea una din elevele mele din clasa a X-a D, într-un „colocviu cu mine în- sumi... în fața clasei". Aceasta a fost tema cîtorva ore de dirigen- ție din trimestrul al III-lea Ia clasa Tnea. Și trebuie să mărturi- sesc că o asemenea temă a prile- juit discuții deosebit de intere- sante și utile atît pentru elevi, cît i mine, dirigintele lor. ji^^evii cărora le-am cerut să ți- nă asemenea „colocvii" n-au fost , aleși la întîmplare: sînt tocmai elevii care prezintă „probleme". Ei și-au dat mai bine seama, ana- lizînd propria lor comportare, că nu e destul să dorești, să-ți pro- pui sau chiar să hotărăști ceva ; pe lingă aceasta e neapărată ne- voie de voință spre a împlini, bi- ruind chiefr greutăți, ceea ce ți-ai - propuS, e nevoie de perseverență, de strădanie continuă, toate lumi- nate de un anumit țel final. Ele- va la care m-am referit mai sus — Mariana, cum îi spun colegii — fost lăudată de aceștia, după ..colocviu', pentru unele inițiati- ve valoroase, pentru maturitatea cu care analizează, de multe ori, problemele, pentru curajul cu care-și susține părerile. Dar ei i-au arătat, în același timp, că su- perficialitatea își pune adeseori pecetea pe munca sa, că dezinte- resul față de unele obiecte a dus-o în situația de a primi note slabe și la amenințarea de cori- gență, că lipsurile dese de la școa- li^ci-^fotivare sau fără, i-au în- greuiat^similarea temeinică a ennoștințelor. La cercul de din Capitală navomodele de la Palatul pionierilor In urma unei asemenea dezba- teri, pentru Mariana, ca și pentru ceilalți cîțiva elevi „eroi" ai unor colocvii asemănătoare s-au contu- rat foarte clar direcțiile asupra cărora trebuie să stăruie spre a încheia, totuși, cu bine anul șco- lar. Toți au ieșit mai înarmați din aceste discuții, s-au simțit mai strîns legați de colegi, de școală în general, au înțeles mai adînc cît de puternic poate fi co- lectivul cînd acționează unit. Și, pentru toate acestea, au înțeles precis ce au de făcut acum, la sfîrșit de an școlar. Am relatat procedeul folosit la unele ore de dirigenție pentru a scoate în evidență o cale de an- trenare conștientă a clasei în bătălia pentru încheierea cu suc- ces a anului școlar. Să nu uităm însă nici migăloasa muncă zilni- că a dirigintelui cu fiecare dintre elevii care au nevoie acum de un sprijin special. In clasa al cărei diriginte sînt se află, firește, ase- menea elevi asupra cărora îmi în- drept acum în mod deosebit aten- ția. Iată, de pildă, o elevă care a lipsit cam mult, fiind bolnavă. Ea întîmpină greutăți în special la economia politică. Pierzînd o se- rie de lecții, n-a mai reușit să le înțeleagă pe celelalte, deși învață destul de mult. Am sesizat acest lucru colegului meu care predă economia politică, spre a fi atent la felul în care o examinează și spre a organiza și cîteva ore de consultații pentru ea și pentru alți elevi. Mă ocup îndeaproape acum de unul din elevii mei care are o si- tuație specială în familie. Rămas fără tată, cu o mamă bolnavă și cu o soră mai mică decît el, băia- tul e nevoit să se ocupe el însuși de majoritatea treburilor gospo- dărești. Acest lucru a avut ur- mări nefavorabile asupra rezulta- telor la învățătură, Am căutat să găsesc soluții pentru ca măcar în această ultimă perioadă el să se poată ocupa intens de școală și să promoveze clasa. Discutînd cu rudele lui, am aranjat așa încît să poată rămîne în fiecare zi, după lecții, două sau trei ore la școală pentru a-și pregăti aici lecțiile. Iată și alt „caz“, de data a- ceasta al unei eleve care repetă clasa. Anul trecut n-a putut pro- mova din cauza prea multor ab- sențe de la școală și a dezintere- sului față de învățătură. La în- ceputul acestui an a venit hotărî- tă să nu reediteze situația. Și a început-o bine în primul trimes- tru. Eforturile au mers însă în descreștere. O traiectorie similară a înregistrat și interesul manifes- tat de familie față de situația ele- vei. Deși m-a preocupat perma- nent situația ei, deși am discu- tat cu părinții, rezultatele în momentul de față nu sînt cele aș- teptate deoarece, cu toate insis- tențele școlii, dezinteresul părin- ților a rămas neclintit și el s-a transmis și elevei. Starea în care se află mai poate fi schimbată totuși, în bine. în această direcție se îndreaptă strădaniile mele. Vom chema pe părinți la școală, în cabinetul directorului și, în prezența cîtorva din membrii co- lectivului de părinți, vom sta de vorbă cu ei, arătîndu-le cu toată seriozitatea situația fiicei lor, căreia încă un an de școală pier- dut îi poate compromite viitorul, împreună cu profesorii de specia- litate, am organizat pentru aceas- tă elevă ore speciale de medita- ții, ca să-i dăm posibilitatea să recupereze ceea ce nu a învățat Ia timp în trimestrul al doilea și în prima parte a trimestrului III. Pregătirea pentru teze ne este în această direcție de mare folos. Am ales doar cîteva exemple dintr-o clasă de 40 de elevi și menționarea lor a dat expresie unei infime părți a frămîntărilor de profesor diriginte înaintea sfîr- șitului de an școlar. Succesele la care ne conduc asemenea frămin- tări ne dau satisfacții de nepre- țuit. Prof. GH. ȘOVU Școala medie Nr. 39 București Răspunderi comune Era intr-o după amiază, acum vreo două luni, spre sfîrșitul tri- mestrului al doilea. La Școala medie nr. 2 „Frații Buzești" din Craiova sunase clopoțelul, vestind încheierea zilei de muncă. în cancelaria rămasă pustie, un sin- gur profesor — Marian Dricu, dirigintele clasei a IX-a „B“ — stătea aplecat asupra unei foi de hîrtie ; o scrisoare pe care o scria tatălui a doi din elevii lui. „Stimate tovarășe Ciucă — suna scrisoarea — cei doi fii ai dv., elevii mei, mă nemulțumesc. Sînt capabili, dar nu muncesc îndea- juns. Am nevoie și de sprijinul dv...' Și scrisoarea continua rela- tînd situația Ia învățătură a fra- ților Ion și Titu Ciucă, informîn- du-1 pe părinte ce note au, la ce discipline sînt mai slab pre- gătiți. Curînd se prezentă la școală mama fraților Ciucă, colectivistă la Melinești, lingă Craiova. — Da, am primit scrisoarea, dar... știți, tovarășe profesor. • medie sau două sub nota de tre- = 1 Visul devine fapta Cu patru ani in urmă, cînd a început să lucreze ca diri- gintă la clasa a VllI-a ,,B“ a Școlii medii nr. 3 din Bacău, tovarășa profesoară Tiberia Stan își nota intr-un caiet rezultatele unei anchete : Mi- ron Mariana — energetician, Stoica Florin — inginer, Lungii Constantin — profe- sor de romină, Rusu Corne- lia — naturalistă, Crețu A- lecu — agronom, Gurău Ma- rian — geolog. Erau deocamdată vise, dar elevii știau să viseze fru- mos. l-a urmărit, apoi, an de an. La cursuri in activitățile ex- trașcolare, acasă. A observat cum se pregătesc, cum răs- pund la lecții, cum își însu- șesc cunoștințele de care vor avea nevoie in profesiunea aleasă. A stat de vorbă, ade- seori, și cu părinții lor. Și de fiecare dată a stimulat pasiunea elevilor, le-a insu- flat încredere în forțele lor. An de an însemnările privi- toare la fiecare elev se îm- bogățeau cu observații noi, care conturau tot mai precis profilul viitorilor absolvenți. ... Oră de dirigenție la cla. sc. a Xl-a „B". Se discută despre intensificarea pregăti- rilor în scurtul timp care a mai rămas pină la examenul de maturitate, despre dru- cere prezintă chiar așa un peri- col ? Dirigintele a stat mai mult de vorbă cu tovarășa Ciucă, expli- cîndu-i că o medie care nu asi- gură promovarea este rezultatul notelor proaste luate de-a lun- gul unui întreg trimestru. Ceea ce înseamnă că un trimestru în- treg băieții ei au neglijat însuși- rea unor materii și că aceste go- luri se recuperează greu. Părea că a convins-o. Dar nu peste mult timp, pe a- dresa școlii a sosit și o scrisoare din partea tovarășului Ciucă, muncitor zootehnist la o gospo- dărie de stat. își cerea scuze că nu poate veni personal : nu-și putea părăsi locul de muncă nici pentru cîteva ceasuri. Dar își a- răta nedumerirea că nu fusese informat despre felul în care în- vață copiii săi. Așadar, iată cum stăteau lu- crurile : mama, mai îngăduitoare, ascundea tatălui activitatea șco- lară a copiilor. Iar ei, simțin- du-se ..înțeleși", nu-și făceau cum trebuie datoria. Dirigintele n-a putut rămîne nepăsător. De atunci, corespondența sa către părinții fraților Ciucă a fost fă- cută, ca să spunem așa, în dublu exemplar : o scrisoare mamei și alta tatălui. La rîndul lor, cu sprijinul dirigintelui. părinții s-au puș de acord și au stabilit o unitate de cerințe față de copiii lor. în care îngăduința nu și-a mai găsit loc. Avind sprijinul părinților, profesorului i-a fost mai ușor să-și îndrepte elevii. Profesorul Marian Dricu a în- vățat din propria lui experiență că sprijinul părinților este indis- pensabil în munca cu elevii. El și-a dat seama nu o dată că rezultatele pe care le obțin co- piii la învățătură, ca și compor- tarea lor, nu dovedesc numai propriile lor strădanii (sau lip- sa acestora), ci și exigența sau lipsa de exigență a părinților față de fiii lor, concordanța din- tre cerințele lor și cele ale școlii. Iată, de pildă, situația elevei Gheorghița Breșteanu. Ce s-ar fi făcut dacă n-ar fi găsit înțe- legerea părinților ? Gheorghița, care îi este elevă din clasa a VlII-a, a fost multă vreme fruntașă Ia învățătură. Și, dintr-o dată, au început să se adune în catalog, în dreptul nu- melui ei, note mai slabe. Ce se întîmplase ? Cercetînd mai în a- mănunt situația, dirigintele a a- flat : schimbase gazda la care stătuse înainte. Acum, la noua gazdă, locuia împreună cu alte cinci eleve. Și după amiaza, cînd se adunau, aveau loc adevărate petreceri : se cînta, se spuneau murile pe care vor merge cei 30 de elevi ai clasei. E o discuție cu adevărat pasio- nantă : fiecare susține, cu „argumente zdrobitoare' că profesiunea lui e „cea mai frumoasă". Pentru cîteva momente, di- riginta e furată de amintiri. Gîndul o poartă cu patru ani în urmă. „Acum elevii mei sînt $i mai hotăriți decît erau în clasa a VlII-a, căci acum și-au verificat înclinațiile, și-au dat mai bine seama de posibilitățile lor“ — își spu- ne ea. Și încearcă un îndrep- tățit sentiment de mîndrie că ea i-a ajutat să pășească ferm pe drumul care le este cel mai potrivit. Cu un gest ușor scoate din mapă un caiet cu coperte îngălbenite de vreme. Iată, Stoica Florin va urma politehnica, Lungu Constantin filologia, Rusu Cornelia e și mai pasionată pentru științele naturale, iar Crețu Alecu, băiatul acesta vioi, care păstrează încă în surîs voioșia copilăriei petre- cute în satul natal, va urma agronomia. T.oți cei 30 de elevi și-au făurit visuri frumoase și, în curînd, vor porni pe calea transformării visurilor în fapte, A. ION glume, se făcea „schimb de ex- periență" în materie de modă. Cînd să mai învețe ? Vizitînd-o Ia gazdă, dirigintele, care nime- rise în toiul unei asemenea „pe- treceri" își dădu seama că si- tuația aceasta primejduiește se- rios pregătirea elevelor. Atunei apelă la părinți. La început se lovi de o oarecare împotrivire: gazda era aproape de școală, a- vantajoasă din punct de vedere material. Dirigintele însă insis- tă. în special acum, în ultimul trimestru, Gheorghița avea nevoie de liniște pentru a recapitula materia, pentru a absolvi clasa la nivelul la care se prezentase în anii precedenți. Argumentele fiind puternice, dirigintele îi con- vinse pe părinți. Dar cîte situații nu se prezin- tă în colectivul unei clase ? Cei aproape 40 de elevi ai tovarășu- lui Dricu sînt la vîrsta cînd își formează personalitatea, cînd în- tîmpină numeroase probleme că- rora trebuie să le dea o rezol- vare. Uneori părinții nu-i ajută în această direcție, alteori iau măsuri arbitrare, care jignesc sensibilitatea tinerilor. Toate a- cestea se oglindesc imediat in comportarea elevilor, au reper- cusiuni asupra felului în care învață aceștia. Cunoașterea unor asemenea situații, prevenirea sau îndreptarea lor sînt de aceea preocupări permanente ale diri- gintelui. El discută deseori, in ședințele cu părinții, despre a- ceste aspecte ale educării copii- lor și trebuie spus că părinții îl ascultă întotdeauna cu interes și îi urmează sfatul. Acum, cînd se apropie înche- ierea anului școlar, dirigintele a convocat din nou o ședință cu părinții. La ordinea de zi : reca- pitularea materiei, organizarea judicioasă a timpului liber. Dis- cuțiile n-au fost purtate în ge- neral. Unii părinți au fost sfă- tuiți să limiteze copiilor lor timpul afectat sportului, alții, dimpotrivă, să vegheze ca ele- vii să nu învețe cît e ziua de lungă, ci și să se recreeze. Sfaturi- le au fost date pornindu-se de la cunoașterea fiecărui elev în parte, de la situația lui reală. La ședință au fost invitați toți pro- fesorii care predau la clasa a IX-a ,,B“. Fiecare din ei a fă- cut cunoscute și părinților în- drumările date elevilor în vede- rea recapitulării, pentru ca aceș- tia să știe cum să le suprave- gheze studiul. Rezultatele ședin- ței au și început să se arate: majoritatea elevilor învață cu seriozitate pentru teze, se prezin- tă bine pregătiți la cursuri. M. ANDREI ♦I »'*W PAGINA 7 DE CREAȚII literare următoarele construirea a 1964 un con- în proză — reportaje li- loare de lei 2 000 două premii III cîte 1 000 Iei trimise învăță- Piața pină la 1964. 15 mai—15 sept, curs de lucrări schițe, povestiri, terare. Se vor acorda — cinci mențiuni a cîte 500 lei. Lucrările prezentate la con- premii și mențiuni: •— un premiu I — în va- loare de lei 3 500 — un premiu II — în va- societății comu- In scopul stimulării creației literare a membrilor corpu- lui didactic, Ministerul Învă- țămîntului prin „Gazeta învă- țămîntului" organizează între Pot participa la concurs membri ai corpului didactic. Manuscrisele vor fi Ia redacția „Gazetei mintului“. București, Scînteii, cel mai tîrziu data de 15 septembrie CORESPONDENTA om • «< IWf Mi «Alil I Hf HI CONCURS Sesiune științifică 91M11 M l« I P I A » La plantarea puieților | 40132 | REDACȚIA $1 ADMINISTRAȚIA; București. Piața Scînteii nr. 1. Telefon 17.60.20. Abonamentele se fac la oficiile poștale, factorii poștali șl la difuzoru voluntari din unitățile de învățămînt Tiparul : Combinatul Poligrafic Casa Scînteii» Piața Scînteii București. Recent, cu prilejul împlinirii a 10 ani de activitate, filiala din O- răștie a Societății de Științe Na- turale și Geografie din R.P.R. a organizat o interesantă și reușită sesiune științifică de comunicări și referate. Au participat profe- sori din regiunea Hunedoara, spe- cialiști de la Stațiunea experi- mentală horticolă din Geoagiu, de la Trustul minier Deva, de la Direcția regională a economiei forestiere Deva, cadre didactice universitare din Cluj, Timișoara și București. In plenară s-au prezentat lu- crări referitoare la realizările ști- ințelor biologice, geologice și geo- grafice din țara noastră în anii puterii populare. Au urmat apoi comunicări și referate pe secții, pe probleme de biologie, agrobio- logie, ecologie, fiziologie vegetală • Reforma școlară în Alge- ria a adus o nouă organizare a școlilor și noi programe de învățămînt. Se urmărește să se înlăture urmele colonialis- mului și să se pregătească noile generații într-un spirit algerian. In acest scop, ca pri- mă măsură s-a hotărît înlo- cuirea limbii franceze, ca lim- bă de predare, cu limba ara- bă. Limba franceză se învață ca limbă străină. în lipsă de profesori care să cunoască limba arabă, s-a făcut apel la celelalte țări arabe. Noile școli normale din Algeria vor pre- găti în cîțiva ani personalul didactic necesar de origină al- geriană. La cultura franceză nu se renunță, daț se urmă- rește să se dezvolte la elevi a- cele calități permanente și valabile ale culturii franceze care s-au evidențiat la scrii- torii progresiști din secolul al XVIII-lea pînă în zilele noas- tre, și anume simțul logicii și ideilor clare, probitatea inte- lectuală și gustul pentru fru- mos. 0 Biblioteca pedagogică din Danemarca a fost întemeiată în 1887, odată cu muzeul pedagogic al acestei țări. La început biblioteca achiziționa orice fel de cărți necesare in- curs vor avea ca temă viața din școală, cu multiplele ei aspecte ; vor oglindi munca ce se desfășoară in învățămintul nostru pentru a educa tînăra generație în spiritul comunis- mului, pentru a o pregăti să participe activ la desăvirșirea construcției socialismului și la niște; vor scoate în lumină frumusețea muncii de educa- tor, devotamentul și pasiunea cu care muncesc oamenii șco- lii ; vor reliefa profilul moral al omului crescut și educat în școala noastră nouă. Lucrările vor avea între cinci și zece pagini și vor fi inedite. și animală, precum și de geologie, geofizică, geografie fizică și eco- nomică. De asemenea, s-au pre- zentat comunicări și referate asu- pra diferitelor aspecte ale predă- rii științelor naturale, agricultu- rii și geografiei în școală. Acad. prof. Eugen Bora, mem- bru în consiliul de conducere a S.S.N.G., care a condus lucrările sesiunii, a prezentat o comunicare pe marginea cercetărilor expedi- ției hidrobiologice pe vasul ;,Vi- teaz", la care a participat anul trecut. Pentru toți participanții la se- siune lucrările acesteia au consti- tuit un prilej de bogată și varia- tă informare științifică, stimu- lîndu-le interesul pentru munca de cercetare științifică pe proble- me de specialitate și metodice. struirii profesorilor. Din 1929 ea a căpătat un caracter strict pedagogic, achiziționînd toate cărțile și revistele de peda- gogie, psihologie pedagogică, psihologia copilului și a tine- retului. Astăzi, biblioteca are un fond de 150 000 de volume, printre care și cărți străine. De asemenea, biblioteca pri- mește. anual 550 de periodice străine. e Alfabetizarea populației din Ecuador a fost prevăzută, — ca și alfabetizarea popu- lației din alte țări foste colo- nii — în programul de activi- tate al U.N.E.S.C.O.-ului. In Ecuador 30 la sută din popu- lația adultă este total analfa- betă. La aceasta se adaugă un număr ridicat din populație cu o cultură elementară sub- mediocră. Campania de alfa- betizare întreprinsă de U.N.E.S.C.O. se va desfășura în mod sistematic, timp de zece ani. • Bugetul învățămîntului din Argentina a fost redus în anul 1963 cu 28 milioane de dolari, ceea ce a provocat un vehement protest din partea profesorilor, care au arătat în ce stare precară se găsește în- vățămîntul. Reducerea buge- Fiecare manuscris va fi în- soțit de următoarele specifi- cări : numele și pronumele autorului, școala la care lu- crează, localitatea unde domi- ciliază, strada și numărul. Lucrările considerate mai valoroase vor fi publicate în „Gazeta învățămîntului" pe măsura sosirii lor. Ministerul învățămîntului va putea in- clude aceste creații în manua- lele școlare. tului în acest an este cu atît mai gravă cu cît el fusese re- dus la minimum încă din oc- tombrie 1962. 0 învățători șomeri in Mexic. Cu toată nevoia de ca- dre didactice, în Mexic există totuși 15 000 de învățători șo- meri. Această cifră va crește la sfîrșitul anului la 21 000, deoarece din cei 11000 de ab- solvenți ai școlilor normale numai 5 000 vor putea să ca- pete posturi. Șomajul învăță- torilor se explică prin lipsa de școli, în timp ce milioane de copii rămîn neșcolari- zați. Școlile rurale nu func- ționează decît cu două și trei clase. • Comisia de igienă a Uni- versității din San Paolo a sta- bilit că 200 000 de copii mor anual în Brazilia din cauza lipsei de hrană și a condițiilor de trai cu totul insuficiente. Din pricina aceasta, frecvența în școli este foarte redusă, iar învățămintul stagnează. Corpul didactic a semnalat autorităților școlare această stare și a propus măsuri de remediere spre a se asigura formarea unor generații să- nătoase și instruite. • în vederea orientării profesionale a elevilor de clasa a Xl-a, colectivul didactic al Școlii medii din Brad organizează diverse acțiuni interesante, instructive. Bunăoară, nu de mult, după cum ne scrie corespondentul nostru E. Toma, viitorii absolvenți s-au în- tîlnit cu Eroul Muncii Socialiste, oțelarul Ștefan Tripșa, care le-a vorbit despre munca entuziastă a oțelarilor de la Hunedoara, despre rezultatele pe care le dobîndesc aceștia, despre angajamentele pe care și le-au luat în cinstea marii sărbători de la 23 August. Intîl- nirea cu Eroul Muncii Socialiste i-a făcut pe elevi să înțeleagă mai profund frumusețea muncii în producție. • Corespondentul nostru O. loniță, ne scrie că pedagogii Școlii de 8 ani nr. 75 din Capitală au intensificat acum, în ultima etapă a anului de învățămînt, legătura cu părinții. La lectoratele cu pă- rinții, organizate pe grupe de clase paralele, s-au prezentat în această perioadă teme cum sînt: „Cum să ne ajutăm copiii Ia în- vățătură", „Frecvența regulată a elevilor, ajutor de bază în ridica- rea nivelului la învățătură" etc. • Pentru a veni în sprijinul maiștrilor care lucrează în școlile medii — ne scrie tov. C. Ungureanu — cercul pedagogic în care sînt cuprinși aceștia organizează acțiuni specifice muncii lor. Ast- fel, membrii cercului au putut urmări lecții demonstrative, din care au desprins o serie de procedee valoroase, menite să asigure A. o mai mare eficiență predării. • Tov. loan Triton, directorul Școlii din satul Piscul Rusului, ne informează că printre temele care au făcut obiectul dezbateri- lor din cadrul unei ședințe de lucru organizate cu profesorii din comuna Dagîța se numără problema deosebit de actuală a orga- nizării excursiilor și vizitelor. Discutarea ei i-a ajutat pe partici- panții la ședință să vadă ce măsuri trebuie să ia încă de pe pentru reușita excursiilor și vizitelor care vor fi efectuate cu în timpul vacanței, ce condiții pedagogice trebuie avute în vedere pentru sporirea eficienței lor. • într-o scrisoare în care ne arată pe larg cum se preocupă colectivul didactic al Școlii generale de 8 ani din această comună de ridicarea nivelului la învățătură al elevilor, tov. Teodor Uardon ne relatează unul din procedeele folosite în vederea cît m * bunei cunoașteri de către directorul școlii a vieții colectivelor de el’îvL Este vorba, anume, de „ora directorului", în care acesta stă de vorbă periodic cu elevii cîte unei clase despre activitatea și preo- cupările lor. Din aceste discuții directorul nu numai că reușește să-i cunoască mai bine pe elevii școlii, dar află și ce greutăți au ei în muncă, putînd determina astfel măsuri de înlăturare a rămînerii în urmă la învățătură. I I P 1) M • în această perioadă — ne scrie prof. Romulus Șiclovan — în atenția colectivului secției de învățămînt a raionului Lipova stă problema încheierii cu succes a anului școlar. în acest sens în raion s-au desfășurat o serie de acțiuni metodice colective prin care directorii școlilor și cadrele didactice au primit îndrumări în vederea desfășurării muncii în ultima etapă a cursurilor. Astfel, în ziua de 5 mai 1964, la Școala generală de 8 ani din comuna Alioș a avut loc o ședință cu directorii școlilor generale de 8 ani și ai școlii medii din raion în care s-au dezbătut te e problema recapitulării materiei și sarcinile directorilor pentru îndrumarea cadrelor didactice în acest domeniu. Participanții au putut cerceta o serie de planuri privind recapitularea finală u materiei, au asistat la lecții deschise de repetare și sistematizare a cunoștințelor. Acțiuni similare au fost organizate și de către cercurile peda- gogice ale învățătorilor și profesorilor din raion. în prezent, comisiile metodice pe specialități stabilesc măsuri concrete de organizare și desfășurare a muncii de repetare și sistematizare a materiei, valorificînd experiența popularizată în ședințele cercurilor pedagogice și aplicînd îndrumările date de către inspectorii secției de învățămînt a raionului Lipova. • în comuna Gelu din raionul Sînnicolaul Mare, ne scrie profe- sorul L. Dnnajecz, s-a desfășurat nu de mult un schimb de expe- riență între diriginți. Cu acest prilej s-au purtat discuții însuflețite și a avut loc o oră de dirigenție deschisă Ia clasa a VII-a de la Școala de 8 ani din Gelu. Schimbul de experiență a fost util, dînd participanților posibilitatea să cunoască metode bune de muncă educativă. Institutul pedagogic de 3 ani din Pi- tești anunță scoaterea la concurs a pos- tului de conferențiar, poziția 2 din statul de funcțiuni, disciplina fiziologia plan- telor $i microbiologic, catedra de știința naturale. Cererile se vor înainta Ia rectoratul Institutului pedagogic de 3 ani din Pi- tești, str. Gh_ Doja nr. 41, în termen de o tună de la data publicării pre- zentului anunț, însoțite de următoarele acte: copie legalizată după actele de studii ; lucrările științifice ale candida- tului ; certificat de caracterizare a acti- vității profesionale și obștești, eliberat de instituția (Întreprinderea) la care își are funcția de bază, sau recomanda- rea șefului de catedră în cazul cînd candidatul funcționează în învățămînt; certificatul de vechime în muncă, eli- berat de unitatea în care lucrează ; me- moriu de activitate didactico-științifică, semnat de candidat Cei ce funcționează într-o instituție de învățămînt superior sînt obligați sa comunice în scris, rectorului sau di- rectorului acesteia, înscrierea la concurs. Concursul va avea Ioc la Institutul pedagogic de 3 ani din Pitești, la o dată ce va fi anunțată ulterior.