Proletari din toate țările, uniți-vă! 'aieta hivălnmlnlutui Orfan al Ministerului învâțămîntului și Culturii și al Uniunii Sindicatelor din Instituțiile de învâțâimnt și Cultură Anul XIII nr. 663 vineri 1 iunie 1962 8 pagini 25 bani ■ ii KW De ziua copilului în curind începe vacanța! Buchetele proaspete ale gîndu- rilor noastre le oferim în prima zi a lui iunie copiilor. Ziua în care sărbătorim pe cei mai tineri ce- tățeni, viitorul patriei, este un prilej de trecere în revistă a con- dițiilor ce le-au fost create pen- tru ca vîrsta lor fragedă să fie încununată de nenumărate bucu- rii. Ii vedem pe străzile orașelor, la sate, îi întîlnim mereu voioși, plini de fericirea unei copilării vegheată părintește de partid, de statul nostru democrat-popular. Viața copiilor îndeamnă me- reu Ia poezie. Cînd parcurgi ci- frele din statistici, doveditoare ale condițiilor în care trăiesc as- tăzi în țara noastră cei mici, ai sentimentul că citești un poem înălțător. Peste 3.100.000 de copii și tineri urmează școlile de toate gradele. Citc bucurii descoperite în fiecare zi. citc taine ascunse în slovele tipărite descifrate cu ajutorul dascălilor ! 3.10C.OOO de copii și tineri care zi de zi iau cu asalt fortăreața culturii. 3.1OT.00O de copii și tineri pentru care drumul spre cultură, spre știință nu cunoaște nici un fel de opre- liști, nici un obstacol. începînd din acest an școlar s-a trecut la învățămîntul general obligato- riu de 8 ani. Elevii din acest în- vățămînt primesc gratuit manua- lele școlare. In prima zi a anului școlar fiecare copil găsește pe banca sa cărțile proaspăt ieșite din gura rotativelor. Altădată, ce cumplite bătălii trebuiau să dea părinții nevoiași spre a putea cumpăra copiilor lor manuale din anticariate periferice ! Bat la ușă zilele minunate ale vacanței. „Locatarii" școlilor vor lua drumul către munte și mare. Sute de mii de copii ai oameni- lor muncii își vor petrece va- canța în taberele organizate pe litoral și la poalele Carpaților, vor cutreiera meleagurile pa- triei, inundîndu-le cu rîsul cris- talin al copilăriei fericite. Iar cînd în zilele toamnei vor porni iarăși către învățătură, co- piii vor avea alte surprize — noi clădiri de școală, noi clase cons- truite, noi laboratoare, noi săli de sport. Iar ei își vor dovedi recu- noștința pentru toate acestea în- vățînd, pregătindu-se astfel încît să devină cetățeni de nădejde ai patriei. Fețele sănătoase și vesele ale copiilor din țara noastră, din toate țările socialiste, vorbesc despre fericirea ce le luminează anii copilăriei. Dar în lume exis- tă destule țări în care suferin- țele și tristețea întunecă vîrsta fragedă a copilăriei. Munca copiilor este exploatată în forme și mai grave în țări ca Iranul, în coloniile africane sau în domeniile Wall-Streetului din America Latină. Acolo priveliș- tea copiilor care la 6—7 ani mun- cesc ca robi este comună, obiș- nuită. Milioane de copii din lumea capitalistă sînt împiedicați să în- vețe. Ziarele grecești au publicat pe baza unor informații oficiale date din care reiese că în Gre- cia 2.00C.000 de copii nu frec- ventează nici o școală. 60 la sută din școlile existente sînt adăpos- tite în localuri totalmente impro. prii pentru o activitate didactică. Situația copiilor nu este cu nimic mai bună in S.U.A. Revista americană „Nation" din New York a publicat nu de mult un reportaj al publicistului Richard Harris despre condițiile îngrozi- toare în care se trăiește în casele dărăpănate, mizere ale Manhatta- nului. Sînt în acest reportaj pa- gini cutremurătoare despre tra- gedia copiilor și părinților lor. O doamnă pe nume Bradny, după ce a înfățișat reporterului apăsă- toarea realitate i-a spus cîteva cuvinte cu adevărat dureroase : „Nu mă gindesc în primul rînd Ia cei adulți... Dar copiii, aceste ființe mici fără apărare, care tră- iesc în această grozăvie ! Nu au nici un fel de perspective. Doam- ne, ar putea să moară de pe acum, fiindcă viața nu le promite nimic bun". Toate acestea se pe- trec în cea mai bogată țară a lumii capitaliste, în țara în care există magnați ai industriei ce pentru un chef cheltuiesc mai mult decit cîștigă zeci de mii din muncitorii uzinelor lor pe multe - ’.ptămîni. în această țară, copii- lor celor nevoiași „viața nu le promite nimic bun“, cum cu tris- tețe spunea femeia newyorkeză amintită de reporterul de la „Na- tion“. în prima zi a Iui iunie, oame- nii cinstiți de pretutindeni simt parcă mai puternică pc umerii lor responsabilitatea pentru apă- rarea păcii. Ei luptă pentru ca cei mici să se poată bucura de un viitor pașnic, ferit de urgia războiului, pentru ca omenirea să fie eliberată de amenințarea unor cataclisme nucleare. Toc- mai de aceea opinia publică mon- dială își reafirmă cerința ca idei- le nobile ale coexistenței pașnice să triumfe, întăresc sprijinul dat eforturilor sincere ale țărilor socialiste pentru menținerea pă. cii. Avem încredere în viitorul o- menirii, în victoria cauzei păcii. Avem încredere în frumusețea zi- lelor de mîine ale celor ce astăzi sînt copii. în patria noastră săr- bătorim prima zi a lui iunie sub semnul marilor victorii ale po- porului nostru condus de partid. In această zi se cuvine să ne rea- mintim sarcinile importante ce revin celor ce le-a fost încredin- țată misiunea nobilă de a instrui cea mai tînără generație a țării. Cadrele didactice trebuie să se găsească la înălțimea sarcinilor ce Ie revin. Buchetele proaspete ale gîndu- rilor noastre Ie oferim în prima zi a lui iunie copiilor. Copiii noș- tri sînt veseli, fericiți. Fie insă ca pretutindeni în lume copiii să aibă fericirea unei copilării lu- minoase ! ; M. RAMURĂ Peste puțin timp se încheie anul școlar. Se apropie mult aș- teptata vacanță de vară. Pentru cei mai mici școlari — elevii cla- selor I—IV — cursurile se în- cheie în zilele următoare, ei fiind primii care se vor bucura de surprizele ce le oferă vacanța. Prin grija partidului și statului nostru sume însemnate sînt puse la dispoziția școlilor pentru or- ganizarea odihnei tineretului șco- lar. Și în acest an pionierii și elevii școlilor de pe întreg întin- sul patriei vor avea posibilitatea să-și petreacă zilele de vacanță în excursii, în taberele de la munte sau de la mare, la clu- buri sau la taberele locale or- ganizate în apropierea localității în care trăiesc și învață, la ba- zele sportive, la căminele cultu- rale și la casele de pionieri. Excursiile și taberele, care an- trenează un număr însemnat de elevi, sînt un prilej de odihnă și recreare, de fortificare a or- ganismului copiilor, oferind posi- bilitatea educării lor în forme cît mai interesante, mai atractive și mai variate. Dacă în anul 1961 au partici- pat la excursii regionale, inter- regionale și locale (sub forma drumeției) peste un milion de elevi, în acest an vor fi cuprinși în aceste forme de activități ma- joritatea elevilor, care vor porni la drum sub conducerea învăță- torilor, a profesorilor și a in- structorilor de pionieri. Cei mai buni pionieri și șco- lari, fruntași la învățătură și în activitatea obștească, precum și acei care au nevoie de reface- rea și întărirea sănătății vor fi trimiși în taberele organizate de M.I.C. împreună cu comitetele executive ale sfaturilor populare regionale și în colaborare cu U.T.M. și C.C.S. Numai în ta- berele de pionieri și școlari vor fi trimiși în acest an peste 100.000 elevi, la care se adaugă alte și alte mii de elevi în taberele școli- lor profesionale, taberele sporti- ve etc. La Costinești, pe litoral, se organizează și în acest an o tabără internațională la care par- ticipă și elevi din patria noastră. Situate în cele mai pitorești regiuni ale țării, Ia munte sau pe litoralul însorit, taberele oferă elevilor o odihnă rațională, le întăresc și le refac sănătatea, contribuie la dezvoltarea lor fi- zică, intelectuală și morală. La Sinaia și Homorod-băi, la Mo- neasa și Herculane. Bucșoaia și Năvodari, Zizin și Soveja. Cheia și Valea Uzului, Bran și Timi- șul de Sus, Cozia și Valea Nan- drei. Colibița și Sulina, ca și în multe alte localități de pe în- treg întinsul patriei, vor ră- suna în curînd goarnele și tobele pionierești. Peste cîteva zile, în cursul săptămînii viitoare, se vor des- chide taberele de pe litoral, la care în prima serie vor partici- pa elevi din clasele I—IV din regiunile Ploiești, Brașov, Banat, Argeș, Oltenia, București, Su- ceava. Numai în tabăra de la Năvodari se vor odihni în acest an peste 12.000 de pionieri și șco- lari. Alte mii își vor petrece vacanța la taberele de Ia Cos- tinești, Schitu, 2 Mai, Tuzla și Sulina. Reparațiile și amenajările fă- cute în acest an la toate taberele de pe litoral și din celelalte lo- calități din țară vor oferi copii- lor condiții mai bune de odihnă și recreare, vor asigura posibili- tăți mai mari pentru desfășura- rea activităților cultural-educa- tive și sportive. Taberele sînt în- zestrate cu aparate de radio și televizoare, magnetofoane și in- strumente muzicale, diferite jocuri distractice, materiale și echipament sportiv, cărți, zia-. re și reviste etc. ceea te va permite profesorilor de educație fizică și de muzică, instructori- lor de pionieri și directorilor e- ducativi să organizeze în așa fel programul zilnic încît elevii să învețe cît mai multe cîntece și jocuri, să participe la focuri de tabără, carnavaluri pionierești, competiții sportive și concursuri cultural artistice. Tabăra dă posibilitatea înche- gării de noi prietenii între șco- larii din diferite regiuni, de la orașe și din sate, de întărire a frăției dintre fiii oamenilor muncii romîni și cei ai naționa- lităților conlocuitoare. La Nă- vodari, la Homorod băi, la Buc- șoaia și Timișul de Sus se vor odihni împreună elevi din toate regiunile țării. Peste 2—3 săptămîni își vor deschide porțile și taberele de la munte, în care vor fi trimiși de asemenea un număr însemnat de elevi. Majoritatea secțiilor regio- nale de învățământ și cultură au luat din timp măsuri pentru re- pararea localurilor special desti- nate taberelor. întrucît însă un număr mare de tabere se orga- nizează în școli și internate este necesar să se ia neîntîrziat mă- suri ca și aceste localuri să fie cît mai bine pregătite. Secțiile de învățămînt și cultură ale regiu- nilor Brașov, Ploiești, Argeș, Mu- reș-Autonomă Maghiară, unde se vor odihni un însemnat nu- măr de pionieri și școlari din toată țara, au datoria ca în săp- tămînile care au mai rămas pînă la deschiderea taberelor de la munte să depună toate eforturile pentru a termina la timp repa- rațiile. Aceeași grijă trebuie manifes- tată pentru selecționarea și in- struirea, în colaborare cu orga- nele U.T.M., a celor mai bune cadre didactice — instructori de pionieri, profesori de muzică și educație fizică, directori educa- tivi. în tabere trebuie să lucreze oameni cu experiență în munca cu copiii, capabili să organizeze și să desfășoare activități cultu- ral-educative cît mai plăcute, care să țină seama de dorințele elevilor, de înclinațiile lor. Acea- sta va contribui lă îmbunătățirea educației comuniste a elevilor, va spori eficiența activităților educative din tabere. Personalul medico-sanitar care îi va însoți pe copii este chemat să manifeste cea mai mare grijă pentru apărarea sănătății lor, pentru prevenire îmbolnăvirilor, pentru folosirea cît mai rațională a soarelui, aerului și apei pen- tru a contribui la întărirea orga- nismului copiilor. Personalul educativ și medico- sanitar va trebui să aibă în ve- dere că munca de educație în ta- bără se organizează în strînsă legătură cu principalele cerințe pedagogice, să țină seama de particularitățile de vîrsta ale co- piilor, de nivelul lor de cunoștin- țe, de inițiativele și interesele lor. Profesorii și învățătorii care lucrează în tabere au datoria să se preocupe de întocmirea pro- gramului de activități al taberei în funcție de dorințele elevilor, de sugestiile și propunerile lor. Pregătirea în vederea deschiderii taberei și a altor zile festive nu va trebui să răpească prea mult timp din acel destinat odihnei copiilor. Este necesar ca toate ac- tivitățile din tabără să se desfă- șoare în aer liber și să fie or- ganizate în așa fel încît să li se creeze pionierilor și școlarilor condițiile necesare ca. începînd cu prima zi de tabără, să se bucure de odihnă plăcută fi ra- țională, ION BÎRNA Este mecanica o disciplină dificilă ? Discutind recent cu un coleg despre problemele recapitulării în vederea încheierii anului șco- lar, acesta mi-a mărturisit că în- tîmpină greutăți în clasa a VHI-a, din pricină că un număr destul de însemnat de elevi nu stăpînesc pe deplin definiția accelerației. Mi-am amintit cu acest prilej de glasurile care susțin că mecanica depășește puterea de înțelegere a elevilor de clasa a VIII-a și pro- pun ca studiul fizicii să înceapă cu alte capitole : căldura, op- tica geometrică—orice, numai me- canica nu. Este evident însă ar- gumentul după care s-au ghidat cei care au stabilit actualul plan de învățămînt : prin logica inte- rioară a lucrurilor mecanica tre- buie să fie piatra de temelie a predării fizicii, deoarece în ca- drul predării ei se formează no- țiunile de bază ce vor fi folosite de-a lungul întregului curs de fizică. Plecînd de la această premisă prezentele rînduri vor încerca să arate că dificultățile în predarea mecanicii în clasa a VIII-a nu se datoresc unui pretins caracter ermetic al acestei discipline, ci felului în care programa și ma- nualul concep predarea ei. Avantajul mecanicii de a lucra cu noțiuni comune, intuitive ca „spațiu „viteză” elevii le ță — se parcurs de un mobil", „forță" etc., pe care cunosc empiric din via- transformă repede . în dezavantaj în condițiile actualei programe, care pretinde a da un material extrem de bogat față de numărul de ore afectat. Metoda de a raționa direct pe baza in- tuiției a fost doar aceea care a indus în eroare pînă și pe Aristo- tel, atunci cînd acesta a susținut că mișcarea se datorează unei forțe sau încetează în lipsa ei. Dacă pînă la Galileu oamenii de știință s-au înșelat astfel, este evident că și un elev din clasa a VIII-a poate întîmpina greutăți atunci cînd i se cere să depășeas- că datele furnizate de intuiție. Ține seama de acest lucru ac- tuala programă de mecanică ? într-o măsură cu totul insufi- cientă. Astfel, ea prevede pentru predarea legilor dinamicii, care sînt cheia mecanicii, același nu- Biblioteca in Biblioteca centrală pedagogică, care funcționează sub îndruma- rea Institutului de științe peda- gogice, pune la dispoziția cadre- lor didactice o bogată documen- tație de specialitate. în general, fondul de publicații de artei plaitieă a tiarrrtaLai ^e&Lav Astăzi se deschide în Ca- pitală, în Parcul de cultură și odihnă Herăstrău (Pavilio- nul C), Expoziția de artă plastică a tineretului școlar organizată de Ministerul în- vățămîntului și Culturii și C.C. al U.T.M. în cinstea Zi- lei Internaționale a Copilu- lui. Expoziția, a cărei temă este „Viața fericită în pa- tria mea", cuprinde peste 600 de desene în care sînt zugră- vite în imagini artistice pecte din viața nouă țara noastră, construcții socialismului, momente viața fericită a copiilor as- din ale din din patria noastră și din lupta pentru pace. Alături de lucrările execu- tate de elevii școlilor noastre se află și lucrări ale elevi- lor din Uniunea Sovietică, măr de „Mașini ore ca și pentru tema simple" temă ce nu ne- cesită nici un efort special de abstractizare. în asemenea con- diții legile dinamicii sînt de multe ori pur și simplu memo- rate de elevi, dar nu înțelese. La studiul inerției profesorul are posibilitatea să organizeze o pasionantă căutare a adevărului științific ce se ascunde sub haina ades înșelătoare a intuiției. Dar în condițiile actualei programe îi lipsește timpul necesar pentru a filma cu încetinitorul, în fața elevilor, principalele idei pe care trebuie să le expună, deoarece se pare că autorii programei au con- siderat că cele 100 de ore rezer- vate mecanicii sînt confecționate din material „supraelastic". Cred că mecanica s-ar putea Puncte de vedere preda cu mult succes în clasa a VUI-a cu condiția ca ritmul ac- tual de predare să fie încetinit. Lucrul -acesta s-ar putea realiza prin înlăturarea chestiunilor care nu sînt absolut blului, sau prin e<*sa