Rego^ă [ Hunedoara.DeiZft Proletari din toate țările, uniți-vă I - 1111 ■ 1 - ---— - Baie fa invalnminîuln Anul XI. Nr. 537 Vineri 30 octombrie 1959 8 pagini 25 bani SALUI prietenilor rom îni Oamenii muncii din Republica Populară Romînă. sub conduce- rea eroicului Partid Muncitoresc Romin, construiesc cu succes so- cialismul La construirea socialismului participă activ și pedagogii ro- mini. Ei desfășoară o bogată ac- tivitate de culturalizare a mase- lor și, mai ales, educă tînăra generație în spiritul socialismu- lui. Pentru rezolvarea acestei sarcini ei se străduiesc să lege tot mai mult școala de viață, de construirea socialismului. Ne bucură sincer succesele colegi- lor noștri din Rominia frățească. Noi. pedagogii sovietici, ne în* dreptăm în prezent toate efortu- rile înspre traducerea în viață a programului elaborat de P.C.U.S. pentru reorganizarea întregului sistem al învățămîntu- lui public. Noi creștem și edu- căm o tinără generație demnă de a trai și munci in comunism. Dorind prietenilor noștri ro- mîni succese mari in munca lor nobilă de educare a elevilor, sîntem încredințați că schimbul prietenesc de experiență va a- iuta fiecăruia dintre noi să re- zolve sarcinile care îi stau în față. Trăiască prietenia veșnică și de nezdruncinat dintre popoare- le sovietic și romîn, prietenia și colaborarea dintre învățătorii și lucrătorii din domeniul învă- țămîntuluî I E AFANASENKO ministru! Invățămintului al R.S.F.S.R., președintele „Asociației de prietenie sovieto-romină" București, 29 octombrie 1959. Elevii Dan Pană, Ana Gidea și Aurora Sandu de la Școala medie „Frații Buzești" din Craiova sînt foarte preocupați: numărul festiv al gazetei de perete închinat zilei de 7 Noiembrie trebuie să fie cit mai frumos. ,e Jf! spectacol prezentat in cadrul Lunii ("netrmei ro^no-sovietice de către ansamblul Palatului pionierilor. ACȚIUNI ÎNCHINATE MARII PRIE- TENII Manifestările din cadrul Lunei prieteniei romîno-sovietice și apro- pierea zilei de 7 Noiembrie sînt un minunat prilej de întărire a educa- ției patriotice și internaționaliste a tineretului și pentru cadrele didacti- ce din Galați Merită relevată preocuparea peda- gogilor de a face cunoscute elevilor succesele oamenilor sovietici în toa- te domeniile de activitate. Astfel, au avut loc întreceri în genul „Cine știe cîștigă" și „Drumeții veseli" pe teme ca: „Omul cucerește spa- țiul cosmic". „U.R.S S-, țara cea mai înaintată din lume", „Marea Re- voluție Socialistă din Octombrie oglindită în literatură și artă". „Poe- ții lumii cîntă Revoluția" etc. Un deosebit efect au avut în rîndurile elevi- lor de la școlile elemen- tare nr. 16 și nr 21 și de la școala medie nr- 1 relatările elevei Ceci lia Comloșeanu, care a fost într-o tabără din Crimeea și care a avut ocazia să viziteze Mos- cova și alte orașe sovie- tice. Ea le-a vorbit cu entuziasm despre pionie- rii sovietici- Aproximativ 5 000 de elevi din școlile orașu- lui Galați au audiat con- ferințe, au participat la simpozioane pe teme ști- ințifice și culturale. La simpozionul „Victoriile oamenilor sovietici în cucerirea cosmosului”, ținut la școala medie nr- 3. de pildă, expunerile au fost însoțite de pro- iecții privind zborul cos- mic- Printre acțiunile întreprinse de ca- drele didactice în întîmpinarea lui 7 Noiembrie se numără și expunerile ținute în cele 207 cercuri de citit ale cetățenilor expuneri în care ele au vorbit despre succesele știin- ței și culturii sovietice- Aproape 5.000 de oameni ai muncii au audiat la căminele culturale conferințele pedagogilor qălățeni. FESTIVAL ARTISTIC Elevii clasei a Xl-a „B" de la Școa- la medie „Filimon Sirbu" din orașul Sighet au organizat un reușit festival artistic închinat marelui poet V. Ma- iakovski. Au participat elevii tutu- ror școlilor medii din oraș. După expunerea unei conferințe despre viața și opera marelui poet, elevii au recitat versuri din opera lui. SIMPOZION La Școala medie „AL I. Cuza* din București, delegați ai organizației ra- ionale A.R.L.U.S. au vorbit elevilor despre orașele Moscova și Kiev. După ce au ascultat istoricul acestor ora- șe, școlarii au luat cunoștință de ma- rea înflorire pe care acestea au cu- noscut-o în ultimii ani, de prețioasele lor monumente de artă și cultură, de uzinele și fabricile lor. de oamenii care lucrează în ele cu rîvnă pentru a da patriei cît mai multe produse. ORELE EDUCATIVE La Școala medie nr. 2 din Con- stanța, tematica orelor educative din aceste săptămîni a fost axată pe suc- cesele obținute de oamenii sovietici în toate sectoarele de activitate. Ele- vii și profesorii discută probleme ca : „Realizările științei și tehnicii sovie- tice în domeniu) lansării sateliților artificiali și al rachetelor cosmice", „Omul sovietic — omul de tip nou“, „Arta sovietică în slujba păcii". în orele educative se proiectează și dia- filme ÎNVATAMÎNTUL ideologic, AJUTOR PREJIOS IN MUNCA PEDAGOGILOR însușirea învățăturii marxist-leniniste este pentru fiecare om a] muncii o necesitate izvorînd din însăși viața noastră, al cărei țel suprem este construirea comunismului. Nimeni nu poate să participe conștient la clădirea lumii noi fără a cu- noaște legile după care se dezvoltă societatea omenească, fără a avea o viziune clară, științifică asupra vieții. învățătorii și profesorii sînt chemați să crească oameni bine pregătiți profesional, bine orientați politic, capabili să înțe- leagă desfășurarea vieții sociale. A crește asemenea oameni implică preocuparea stăruitoare a fiecărui pedagog de a forma viitorilor cetățeni, încă de pe băncile școlii, concepția științifică despre natură și societate. Or, acest lucru este imposibil dacă acela care conturează fizionomia morală a omului nou în copiii ce i-au fost încredințați spre educare nu este marxist în gîn- dire, în vorbă și faptă. De aici necesitatea ca fiecare pedagog să studieze marxism-leninismul, să-și însușească concepția materialist-dialectică despre natură și societate. Partidul nostru a creat pentru fiecare om al muncii posibi- litatea de a-și ridica necontenit nivelul ideologic și politic. Răspunzînd dorinței vii a cadrelor didactice de a aprofunda in mod organizat învățătura partidului clasei muncitoare, de a o studia în legătură cit mai strînsă cu sarcinile muncii șco- lare, in anul școlar precedent partidul a organizat pentru marea masă a pedagogilor studierea problemelor fundamentale ale marxism-leninismului și ale politicii P.M.R. Dezbaterile din seminarii au ajutat cadrele didactice să cunoască lupta dintre materialism și idealism de-a lungul secolelor și să în- țeleagă mai bine sarcinile ce le revin în combaterea concep- țiilor idealiste. De un mare ajutor pentru activitatea pedago- gilor au fost lecțiile privind modul de producție capitalist și învățătura lui Lenin despre imperialism, care i-au înarmat cu argumente trainice privind inevitabilitatea pieirii orinduirii ca- pitaliste și trăinicia orinduirii noi, socialiste, lipsită de orice exploatare. Lecțiile, studiul individual și discuțiile din semi- narii cu privire la partid i-au dus pe învățători și profesori la cunoașterea principiilor ideologice și organizatorice de bază ale partidului marxist revoluționar, la înțelegerea sarcinilor lui fundamentale. Tot astfel, lecția despre revoluție i-a ajutat să privească revoluția socială ca fenomen obiectiv al dezvoltării societății, să cunoască mai bine și să prețuiască lupta maselor populare din țara noastră, sub conducerea P.C.R., pentru de- săvîrșirea revoluției burghezo-democratice și înfăptuirea sarci- nilor revoluției socialiste. Lecția despre stat și dictatura prole- tariatului a întărit convingerea cadrelor didactice asupra te- meiniciei și justeței r'mduielilor noastre actuale de stat, hotă- rîrea lor de a apăra cuceririle revoluționare ale clasei munci- toare, de a crește un tineret însuflețit și el de această nobilă năzuință, un tineret devotat patriei socialiste, cauzei poporului muncitor. In munca școlară de fiecare zi pedagogii au simțit puternic foloasele aduse de studierea sistematică a niarxism-Ieninismu- (ui și a politicii partidului nostru. In fiecare școală a devenit centrală preocuparea pentru conținutul ideologic și politic al activităților instructiv-educative. întreaga activitate a cadrelor didactice a căpătat un conținut mai adine, fiind orientată mai vizibil spre cultivarea la elevi a patriotismului, a simțului da- toriei, a respectului pentru realizările minunate ale oamenilor nuncii din patria noastră. Buna pregătire ideologică și politică a pedagogilor de la școlile medii nr. 1 și 3 din Galați, de pildă, în care, sub în- drumarea organizațiilor de partid, s-a dat o mare importanță invățămintului ideologic, a ajutat cadrele didactice să pună în centrul atenției lor educarea elevilor în spiritul patriotis- mului socialist prin lecții și prin activitățile în afară de clasă. Aceeași atenție se dă acestei importante laturi a educației comuniste la Școala medie nr. 2 din Brăila, unde în consfă- tuiri de producție, organizate de comitetul de instituție sub îndrumarea organizației de partid și cu sprijinul conducerii școlii, membrii de sindicat au discutat cum realizează edu- -ația patriotică prin orele de curs. Invățămîntul ideologic — după cum înșiși pedagogii arată - i-a ajutat să se orienteze mai bine în activitatea școlară. Astfel, tovarășa Alexandrina Tarhon de la Școala medie ,,M1- hail Eminescu" din București ne-a relatat că, în urma dis- cuțiilor din seminarii despre misticism, despre faptul că acesta, dînd o explicație falsă fenomenelor din natură și so- cietate, paralizează încrederea omului în puterea lui de a schimba lucrurile și constituie un pericol pentru educație, și-a lat seama că trebuie să lupte mai activ împotriva misticismu- lui. Discuțiile din seminar au înarmat-o cu noi argumente pentru combaterea concepțiilor mistice, creaționiste cu privire la natură și viață, argumente pe care Ie-a folosit atit în munca școlară, cît și în cea obștească. De asemenea, tovarășa profesoară L Chiracu de la Școala elementară nr. 111 din București ne-a arătat cum dezbaterile cu privire la statul nostru democrat- popular — apărător fervent al păcii — au ajutat o să de- monstreze elevilor justețea politicii de pace duse de statul nostru. Lecția „Lidice" ținută de dînsa Ia clasa a Vll-a a fost urmată de vizionarea filmului „Hiroșima", care a produs emoții profunde în sufletele celor mici și i-a făcut să urască mai mult pe cei ce doresc un nou război. (Continuare in pag. 2) învățămîntul ideologic, ajutor prețios în munca pedagogilor (Urmare din pag. 1) In acest an țcolar cadrele didac- tice vor studia în continuare pro- bleme fundamentale ale marxism- leninismului șj ale politicii P.M R., cum sînt structura economică și de clasă a R.P.R., industrializarea so- cialistă și transformarea socialistă a agriculturii in (ara noastră, ni- vățătura marxist-leninistă în pro. blema națională, patriotismul socia- list și internaționalismul proletar, știința și religia etc. Cunoașterea acestor probleme ii va ajuta pe pe- dagogi să îndeplinească mai bine sarcinile principale ale activității școlare — ridicarea nivelului știin- țific al lecțiilor, întărirea educației patriotice — îi va face să înțeleagă mai profund necesitatea participării lor active la răspindirea științei ți culturii in rîndul părinților, al maselor populare, necesitatea de a participa intens la transformarea socialistă a vieții satului printr-o muncă culturală de calitate, de a da patriei tineri care să iubească munca direct productivă, doritori să lucreze acolo unde se produc bunurile materiale ale societății. Jn acest scop dezbaterea proble- melor în învățămîntul ideologic al cadrelor didactice trebuie să fie cît mai strins legată de viață, să aibă un caracter cit mai concret. Este necesar ca in lecții și semi- narii problemele teoretice, de prin- cipiu să fie legate de sarcinile mun- cii școlare și să se tragă concluzii pentru activitatea didactică. O mare atenție trebuie dată legă- turii cu actualitatea socia’-politică. Propagandiștii trebuie să insiste ca discuțiile să fie legate de eve- nimentele politice petrecute în țară și pe arena internațională intere- sîndu-se dacă pedagogii citesc presa. Trebuie să arătăm că mai există printre cadrele didactice unii în- vățători și profesori (in regiunile Bacău, Oradea. Timișoara. Stalin) care nu sint la curent cu princi- palele probleme ale situației politice interne și internaționale. Aceasta arată că ei nu citesc cu regulari- tate presa. Propagandiștii, comu- oiștii pot și trebuie să-i ajute, ast- fel incit lectura publicațiilor să de- vină o necesitate pentru fiecare om al muncii școlare. In cursul dezbaterilor trebuie să fie scos în evidență esențialul Ac- centul trebuie pus pe interpretarea faptelor și fenomenelor in lumina marxism-leninismului, pe înțelege- rea fondului și sensului adine al problemelor. S-a constatat că in unele seminarii nu au fost înlătu- rate bucherismut. studiul bazat doar pe memorare, reproducerea mecanică a cunoștințelor. Unii pe- dagogi reușesc, de pildă, să arate cînd și cu ce prilej au fost scrise o serie de lucrări ideologice de bază cîte capitole au dar nu pot să scoată în evidență însemnătatea lor, să lege problemele cuprinse in ele de specificul muncii instructiv-educa- tive. Unii expun just trăsăturile ca- racteristice ale imperialismului, dar nu le pot explica și ilustra cu exemple din viața internațională. De asemenea, o serie de cursanți atunci cînd se pregătesc pentru seminari' se limitează numai la notițele luafe in timpul expunerilor, la consultațiile apărute in ,,Gazeta invățămintului", dar nu folosesc lucrările ideologice de bază pentru pregătirea și documentarea lor. Pentru a-i ajuta pe cej ce stu- diază să ajungă la o înțelegere justă și deplină a problemelor se recomandă folosirea în mai mare măsură a consultațiilor date de propagandiști. Se recomandă de asemenea utilizarea planșelor ilus- trative, vizionarea cu toată grupa de studiu a unor piese de teatru, filme, expoziții legate de temele ce se dezbat. însemnătatea invățămintului ideo- logic al pedagogilor pentru munca didactică, interesul cu care este pri- vit de oamenii muncii din școli obligă pe toți cei ce îndrumează activitatea școlilor să-și dea con- cursul la buna lui desfășurare. In. vățămintul ideologic nu este o pro- blemă care privește numai organele și organizațiile de partid, așa cum au fost înclinați să creadă in anii școlari trecuțî unii lucrători din do- meniu! invățămintului. La buna lui desfășurare trebuie să-și aducă contribuția șî organizațiile sindi- cale, directorii școlilor și inspec- torii secțiilor de învățămint. Organizațiile sindicale au sarcina să creeze condițiile necesare stu- diului individual, avind grija ca pedagogii să aibă asigurat timpul pentru studiu (ne gîndim in special la cei supraincărcați cu sarcini, care trebuie ușurați) și sprijinind înzes- trarea bibliotecilor școlare cu Iu- crările de literatură politică nece- sare. Este bine ca, folosind spriji- nul organizațiilor de partid, adu- nările sindicale să analizeze preo- cuparea membrilor de sindicat pen- tru ridicarea nivelului 1or ideologic și politic, situația frecvenței in gru- pele de studiu, să discute despre felul cum se reflectă in predare și în activitățile in afară de clasă și extrașcolare pregătirea ideologică a fiecărui membru de sindicat Directorii școlilor au și ei datoria să ajute ca dorința pedagogilor de a cunoaște profund învățătura mar- xist-leninistă să fie împlinită Ei trebuie să vadă ca in bibliotecile școlare să existe cărțile ideologice pe care cadrele didactice vor să le consulte, numărul necesar de exem- plare din lucrările ce se cer stu- diate. In zilele de seminar se im- pune ca oamenii să fie eliberați de sarcini care ar putea împiedica participarea lor la învățământul ideologic. Este datoria conducători- lor de școli să se intereseze de cauzele absențelor la cercurile de învățămint ideologic ale pedagogi- lor din colectivele pe care le con- duc, de seriozitatea cu care ei stu- diază. de greutățile pe care le in- timpină in însușirea materialului și. împreună cu propagandiștii și birourile organizațiilor P.M.R., să înlăture aceste greutăți. Importanța invățămintului ideo- logic a fost înțeleasă de multe ca- dre de conducere din școlile noas- tre Merită să fie evidențiat colec- tivul de direcție de la Școala me- die nr. 32 din București, bunăoară, care manifestă interes pentru pro- blemele invățămintului ideologic, indemnind cadrele didactice să stu- dieze, ajutînd biroul organizației de bază să asigure o frecvență bună la lecții și seminarii și avind grijă ca școala să fie abonată la ziare și diverse publicații teoretice care să poată fi consultate de pedagogi. Asistentele la clasă ale tovarășilor din conducere au ca obiectiv și felul în care pedagogii, folosind cu- noștințele primite prin învățămîntul ideologic, asigură puritatea ideo- logică, caracterul științific, marxist- leninist al lecțiilor Nu tot astfel stau insă lucrurile la Școala ele- mentară nr. 91 din București (di- rector Gib Constantin), la Școala elementară nr. 105 din Popești Leordeni (d:rector Ștefan Ștefănes- cu) șj la alte școli in care nu s-a simțit preocuparea directorilor pen- tru modul cum se desfășoară învă- țămintul ideologic al cadrelor di» dactice. Este necesar ca ei să li- chideze cu această nepăsare fată de o problemă atit de însemnată pentru școală cum este pregătirea marxist-leninistă a pedagogilor. O sarcină importantă m această direcție revine organelor de indru- mare și control din domeniul învă- țămintuhij de stat. Ele trebuie să se intereseze îndeaproape de învă- țămîntul ideologic, pe care să nu-l trateze doar ca pe o problemă a organelor de partid. Este adevărat că unele secții de învățămint și cni- tnră ca cefe din regianile Baia Mare, Craiova. Galați an luat citeva măsuri io folosul invățămintului ideologic al cadrelor didactice, re- zolvînd de pildă nalte din proble- mele organizatorice (transportul, masa, vizionarea de spectacole, 1- provizionarea librăriilor cu materia- lul bibliografic etc.). Secția regio- nală de invățămint și cultură Ga- lați a analizat de două ori in șe- dințe cu șefii secțiilor raionale și orășenești probleme ale invățămin- tului ideologic al cadrelor didactice. Au existat insă destule secții de in- vățămint. printre care cele din re- giunile Stalin, Timișoara și altele, care au privît pregătirea ideologică a cadrelor didactice ca fiind numai treaba organelor de partid. sau care nu și-au dus pînă la capăt sarcina de a sprijini buna desfășu- rare a invățămintului ideologic. Trebuie știut că secțiile de învăță- mint și cultură au datoria să dea tot sprijinul pentru ca in invăță- mintul ideologic al pedagogilor să se obțină rezultate bune. In ce pro. bleme ar putea da ele o mină de ajutor ? Secțiile de invățămint și cultură pot să determine organele locale C-L.D.C. să aprovizioneze librăriile cu literatura politică și ideologică necesară și să ia mă- suri. împreună cu organele sindicale locale, pentru crearea de biblioteci volante care să fie la indemina in* vățătorilor și profesorilor. Un mare ajutor pot și trebuie să dea secțiile de învățămint și cultură in asigu- rarea transportului pedagogilor, a condițiilor in care se țin lecțiile (săli încălzite, bine iluminate, în- zestrate cu mese sau bănci pentru a se putea lua notițe etc.). Inspectorii secțiilor de invățămint regionale, raionale și orășenești, in controlul pe care îl fac la școli, au datoria de a urmări cum se pregă- tesc pedagogii pentru seminarii, măsura în care ei folosesc în munca didactică și obștească cunoștințele ideologice căpătatț pe această cale Calitatea lecțiilor trebuie s-o apre- cieze nu numai ținind seama de metodele folosite în predare, de exactitatea datelor care sint comu- nicate. ci și de nivelul ideologico- politic al elevilor, de pregătirea ideologică și politică a cadrelor din învățămint Aprecierea justă, partinică a muncii școlare nu este posibilă insă decit dacă inspectorii înșiși stu- diază sistematic marxism-lenînis- mul. Menționăm că cei mai mulți inspectori au înțeles această ce- rința, studiind cu conștiinciozitate, fie in calitate de lectori sau propa- gaadiști. fie in calitate de carsanți. Ne întrebăm însă in ce condiții și-au putut îndeplini sarcinile de îndru- mare și control inspectori ca T. Predoiescu. de la secția raională de invățămint șj cultură 23 August, T. Novac și P. Ciocan, de Ia secția raională Grivița Roșie din Bucu- rești, care nu au urmat in anul șco- lar trecut și nici nu sint înscriși in prezent ta invățămîntul ideologic, sau E. lancu din regiunea Galați, care avea o prezență neregulată la seminarii și venea slab pregătit ? In cefe de mai sus am formulat cîteva cerințe pe care le ridică pre- gătirea ideologică și politică a în- vățătorilor și profesorilor prin for- mele de invățămint organizate pentru ei. Lichidarea tuturor lip- surilor — în parte arătate aci ~ depinde nu numai de măsurile pe care le vor lua organele și organi- zațiile de partid din regiuni, de străduințele comuniștilor de a ri- dica nivelul muncii în această di- recție. Buna desfășurare a invăță- mintului ideologic depinde și de im- portanța pe care o dau acestei pro- bleme toți oamenii muncii din școli, organizațiile sindicale, ins- pectorii și directorii unităților șco- lare. Ajutați de comuniști, de organi- zațiile de partid, ei înțeleg necesi- tatea aportului lor;' îiind convinși că învățătura marxist-leninistă este necesară fiecăruia pentru a nu ră- mîne în urma vieții și pentru a crește generațiile viitoare pe mă- sura cerințelor ridicate de construc. (ia socialistă. Curs de foto-amatorî pentru cadrele didactice Clubul muncitorilor din învăță- mint din Capitală organizează un curs de foto-amatori pentru ca- drele didactice șj membrii lor de fa mii e. Cursul.care va avea o du- rată de 3 luni, cuprinde lecții teo- retice pe următoarele teme: legile opticii, regia iluminării (lumina artificială și de zi), developarea, copierea, mărirea, diapozitive și proiecții, fotografia în culori. Fie. care lecție va fi însoțită de apli- cații practice în studio și pe teren. Informații amănunțite se pot că- păta la sediul clubului. Bulevardul 6 Martie nr. 32, telefon 13.63.07. iiimînmimunHB llllllllllllllllllllllllllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllț Utilarea atelierului mecanic... ne fierăstraie. pi'e, ma- .. a stat în atenția co- muniștilor de |a Școala de 7 ani nr. 8 din Giurgiu. Intr-o adunare de partid ei au hotărit să sprijine conducerea școli; >n această proble- mă importantă pentru legarea invățămintului de viață. Comuniștii și candidat» de partid au mobilizat cadrele didac. tice și comitelui de pă- rinți în acțiunea de co- lectare a uneltelor. S-»u adunat astfel 450 de scule (bancuri, menghi- șini de găurit, compa- suri interioare și exteri- oare, ciocane, dălți, punctatoare etc.). Ate- lierul a putut fi dat in folosință cu 5 zile îna- inte de termen. M. DOBROGEANU secretara organizației de bază PM.R Școala de 7 ani nr. fi Giurgiu Adunarea generală pentru darea de seamă ..■de la Școala medie din Darabani, regiu- jnitiimuiimimninmmmiiiiiiiinui Elevii sînt pregătiți pentru munca în producție Secția de muățăintnt și cul- tură a Sfatului popular oră- șenesc Craiova acordă o mare atenție creării condițiilor ne- cesare pentru o cit mai bună pregătire a elevilor din șco- lile de cultură generală pen- tru viață, pentru munca in producție. Dacă in anul șco- lar trecut dispuneau de ate- liere pentru lucrări /oraatce numai liteva școli. in acest an școlar au fost amenanaie ateliere pentru lucrăm prac- tice la toate cele patru școli medii din oraș și la 13 scaii de 7 aru Printre acestea se numără ateliere de timpi ui ie. de lăcătușărie. de mmM unelte, de motoare, ateliere auto, ca și ateliere de radia și electrotehnică. La amena- jarea și utilarea atelierelor au dat o importantă contribuție întreprinderile „Electropu- tere“ și „7 Noiembrie" Uzina electrică și Centrul mecanic. Pe lingă, școlile medii nr 1, nr 2 șt nr. 4 șt pe lingă șco- lile de 7 ani nr. 5 și nr. 12 s-au înființat așa-numite „centre de politehnizare", unde vin să efectueze lucrări practice elevii unor școli care nu dispun de anumite unelte sau mașini unelte. Tot aici se întrunesc profesorii-maiștn de la școlile din oraș pentru a discuta problemele muncii lor, pentru a se Intilni cu pro- fesorii de fizică, chimie, ma- tematică etc. și a stabili îm- preună cu aceștia măsurile ce trebuie luate pentru o cit mai bună coordonare a pre- dării bazelor științelor cu activitatea practică a elevilor. O importanță deosebită se icordă in școlile orașului Cra- iova pregătirii practicii pe care o vor efectua elevii cla- selor a X-a și a Xl-a, în tri- mestrele II și Iii, la între- prinderile „Electroputere" și „7 Noiembrie", la Centrul mecanic și la Centrul școlar agricol. In momentul de față s-a constituit un colectiv de pro- fesori care studiază procesul de producție în aceste între- prinderi. Colectivul va elabo- ra un îndrumar după care ca- drele didactice de specialitate și profesorii-maiștri să-i in- struiască pe elevii claselor a X-a și a Xl-a pentru a-și pu- tea desfășura in bune condi- țiuni practica în producție. 1. C1OCIRLAN nea Suceava, a re- levat preocuparea sus- ținută a comuniștilor pentru conținutul pro- cesului instructiv-edu- cativ. Darea de seamă a subliniat, de pildă, că membrii de partid au vegheat In mod per- manent ca lecțiile să fie predate în lumina învâțălurii marxist-le- niniste, să nu cu- prindă conluzii și de- naturări antiștiințifice. Fiecare comunist a reușit să imprime pro- priilor sale lecții un pronunțat caracter ști- ințific, partinic. De ase- menea, asislînd pe co- lective Ia lecții comu- niștii din această școa- lă au ajutat conducerea administrativă să cu- noască mai bine nive- lul predării sub aspect ideologic și politic și să ia la vreme măsu- rile necesare pentru îndreptățea lipsurilor- Merită reținută preo- cuparea organizației de bază pentru buna des- fășurare a activităților practice, astfel incit sarcina pusă de partid în fața școlii noastre noi, de a lega strins învățămîntul de viață, să fie înfăptuită în cît mai bune condiții. Grija comuniștilor pentru sprijinirea muncii orga- nizațiilor U.T.M. și de pionieri — în sensul de a le ajuta să des- fășoare activități in- teresante cu un bo- gat conținut educativ — s-a reflectat de ase- menea în recenta adu- nare generală de par- tid de la Școala medie din Darabani MIRON DOBOȘ instructor al comitetului rftJ gional P.M.R. Suceava uni Cum W1»€SC devii Minttirea strungului cere pricepere și precizie. Nu-i ușor să stăpinești tainele dificilelor operații care se execută la această mașină. Cei doi tineri pe care-i vedeți in fotografie — elevi ai Școlii medii de cultură generală „Uirnitrie Cantemir" din București — sint foarte bucuroși că au început să deprindă executarea diferitelor lucrări la strung. GRIJA ÎNTREPRINDERII pentru munca școlii serale In toate problemele, de la frec- vență și baza didactico-ma e- rială și pină la ridicarea nivelului predării nu există problemă în care întreprinderea ce își trimite mun- citorii să învețe să nu poată fi de un real folos în munca școlii. In anii trecuți, unele școli sera- le solicitau destul de rar sprijinul istrepriadecitor, iar unele dintre a- cestea, la rîndul lor, Tămmeau stră- ine de activitatea școlilor. Apari- ția Hotărîrii partidului și guver- nului cu privire la îmbunătățirea învățămîntului seral și fără frec- vență a făcut să crească mult atît simțul de răspundere al colective- lor de profesori din școlile serale cit și interesul întreprinderilor pen- tru asigurarea condițiilor unei bune desfășurări a procesului de învă- țanvnt. La școala noastră — Școala medie serală „Mao Țze-dun* din 2apita1ă — devin tot mai evidente . ezuttalele bune ce se pot obține printr-o legătură strînsă cu între- prinderile unde lucrează elevii- La noi invață in prezent peste 500 de tineri muncitori de la întreprinde- rile ..Mao Țze-dun". „Tricotajul Roșu". „Fraga”, „Victoria Socia- listă” ș.a. Comisia de selecționare din cadrul uzinelor „Mao Țze-dun" se preocupă îndeaproape de bunul mers al școlii. Zilnic, membrii co- misiei vin la noi și se intere- sează dacă școala are tot materia- lul didactic care-i este necesar, dacă instalațiile de lumină, căldu- ră etc. funcționează nu este de efectuat Foarte îndeaproape membrii comisiei de vilor. de procurarea normal, dacă vreo reparație, se informează frecvența ele- manuaielor și a bibliografiei necesare, de situa- ția elevilor la învățătură. Reprezen- tanții conducerii întreprinderii, ai organizației de partid, ai organiza- ției U.T.M. și sindicale stau de vorbă cu elevii muncitori ori de cîte ori au prilejul, fie la locul lor de muncă, in secții șt ateliere, fie Ii timpul vizitelor pe oare le fac ța școală. Elevi ca fumătorul Ma- na Sa va. topitorul Dinică Vasile ori lăcătușul Chitea Anton pot fi văzuți deseori siînd de vorbă cu tovarășul 1- Marghioală, secretarnl comitetu’ui U.T.M. din cu tovarășul Gh. Trifan, uzină, ori membru al comisiei de selecționare. In discu- țiile lor aceștia se interesează de munca elevilor în școala, de pro- gresele pe care le fac la învățătu- ră. La rîndul lor și profesorii — îndeosebi diriginții — ii vizitează pe elevi la locul de muncă, irttere- sindu-se de activitatea lor în pro- ducție, căutind să afle cum se com- portă față de tovarăși, care sint preocupările lor, năzuințele lor de viitor. Orice acțiune menită a contribui la îmbunătățirea muncii noastre se desfășoară strînsă colaborare cu toți școlii printr-o factorii de răspundere din întreprinderi și în primul rînd în legătură cu co- misiile de selecționare. Noi am propus ca în secțiile și atelierele întreprinderilor, precum și la clubul uzinelor „Mao Țze-dun” să se ex- pună grafice privind frecvența ele- vilor. Propunerea noastră a fost primită cu mult interes de către co- misiile de selecționare din cadrul uzinelor. Pentru completarea aces- tor grafice, comitetul U.T.M. și co- mitetul sindical din uzina tutelară ne-au șl solicitat numele elevilor care nu au nici o absență, pentru a fi popularizați în cadrul întreprin- derii; se vor afișa totodată și gra- fice asupra frecvenței pe clase șt școală. Astfel de panouri vor fi organizate în viitor șî la celelalte întreprinderi care au elevi la școa- la noastră. Pentru stimularea interesului pen. tru învățătură al elevilor-muncitori primim ajutorul întreprinderilor. Acestea îi popularizează regulat pe elevji fruntași- Dar nu numai atît. Comitetul sindical al uzinelor „Mao Țze-dun" studiază posibilitatea de a alcătui grupe de elevi care lu- crează în aceeași secție sau în a- celași atelier și care să fie îndru- mate îi va firea ceea texte de către un inginer. Aceasta ajuta pe elevi atît tn pregă-- unor teme mai grele, cît și în ce privește lămurirea unor de specialitate mai ales la fizică, mafematâ Una din preocupările de frunte ale pedagogilor trebuie să fie și aceea de a_i învăța pe elevi să vor- bească; adl'că de a-i obișnui pe șco- lari să-și expună cunoștințele, ideile, sentimentele in mod corect, clar, precis, ordonat, motivat din punct de vedere logic, într-o limbă litera- ră frumoasă. Am asistat într-una din zilele tre- cute la cîteva lecții ținute la clasa a VII-a a Școlii de 7 ani din co- muna Otopeni, cu gindul de a ur- mări tocmai aspectele concrete ale acestei preocupări a profesorilor. Ne-am oprit în .primul rînd la o lecție de limba romină. Elevii nu pot fi învățați, desigur, să se exprime corect și frumos numai la lecțiile de limba romină. Acesta este un proces complex și îndelungat, la care trebuie să participe nu numai profesorul de limba romînă, ci la care sînt obligați să-și dea contri- buția toți pedagogii, indiferent de specialitatea lor. Fără îndoială însă că lecțiile de limba romină au în această privință o importanță pri- mordială. La lecția de limba romînă am observat însă că, din păca- te, profesorul nu a dat toată atenția șj importanța cuvenită ex- primării orale a elevilor. Preocupa- rea lui pentru felul cum vorbesc elevii a apărut sporadic, în special în cazuri de greșeli mai grave. De pildă, profesorul a sezisat greșeala unui elev care, în cazul propozi- ției „Unii cară lemne", a pus ver- bul la persoana l-a singular, spu- nînd „unii car". El a îndreptat această greșeală pe loc și a cerut elevului să conjuge verbul la prezentul indicativului, pentru ca să-și dea singur seama în ce constă greșeala sa. Dar această grijă pentru corectarea greșeli- lor elevilor nu a fost, după cum am spus, continuă. Au fost trecute cu vederea alte greșeli, asupra cărora profesorul ar fi trebuit să se oprească. Bineînțeles că nu este dat școlii ar fi și mai evident dacă clubul întreprinderii „Mao Țze- dun" și-ar înscrie in planul său unele activități menite să contri- buie la ajutorarea elevilor-munci- tori. De asemenea, clubul i-ar pu- tea atrage pe elevi la lectura căr- ților existente în bibliotecă și re- comandate de școală. Inițiativa în- treprinderii „Tricotajul Roșu“,care a luat măsuri pentru înzestrarea bibliotecii cu cărțile necesare ele- vilor, ar putea fi urmată și de clubul întreprinderii „Mao Țze- dun", care dispune de largi posibi- lități în acest sens. De asemenea, clubul ar putea organiza pentru elevii-muncitori consultații pe dife- rite teme, pe care să le acorde atît profesorii cît și activiștii clubului. Sprijinul pe care îl primim nu Numeroși muncitori ăi Combinatului metalurgic din Reșița frecventează cursul seral al școlii medii. In clișeu: sudorul fruntaș Nicolae Martine seu, elev in clasa a VIII-a ,,D" a cursului seral, rezolvă cu pricepere o dificilă necesar—nu ar fi nici posibil—ca profesorul să se oprească la fiecare greșeală în parte și să explice ele- vilor de ce nu e corect așa, de ce trebuie să se exprime altfel. In a- teastă privință profesorul se poate orienta de la caz la caz și poate deschide o discuție mai amănunțită numai atunci cînd socotește că este absolut util. Profesorul, antrenat în procesul predării, a scăpat din ve- dere această latură a obligațiilor sale. Aproape imediat după ce a corectat greșeala asupra căreia ne-am oprit mai sus, un elev a fo- losit forma „spui” pentru prezen- tul indicativului, persoana l-a singular. Desigur că de data aceasta ar fi fost suficient ca elevul să fie corectat și să se facă o analogie cu greșeala săvîrșită de colegul său cu cîteva minute mai de vreme. Profesorul a trecut-o, însă, sub tăcere. Un alt elev a folosit expresia „a face con- vorbiri”. Era absolut necesar ca pedagogul s-o corecteze imediat, înlocuind-o cu o expresie corectă. Justificînd felul cum a lucrat un exercițiu, un elev a spus : „Pentru ..fratele" am pus cazul în genitiv”. Profesorul ar fi trebuit să apeleze la cunoștințele de sintaxă ale elevi- lor și să-i întrebe ce greșeală a să- vîrșit colegul lor, cu atît mai mult cu cît faptul se întîmpla în timpul unei lecții de gramatică. Profesorul de limba romînă nu trebuie să uite nici un moment că predarea gramaticii are tocmai ro- lul de a-i învăța pe elevi să se ex- prime corect. El trebuie deci să le ceară în permanență să aphee re- gulile gramaticale învățate, în vorbirea lor de toate zilele. O însemnătate deosebită pentru felul cum vorbesc elevii o are exemplul personal al profesorilor. In mare măsură elevii învață să folo- sească limba literară chiar de la dascălii lor. De aceea profesorul are datoria să fie foarte exigent cu felul său de a vorbi, trebuie să fie conștient în permanență de faptul că fiecare greșeală a sa poate de- este din păcate egal din partea tuturor întreprinderilor ai căror muncitori ne sînt elevi. De exem- plu, unii șefi de secție de la întreprinderea „Clement Gottwald” nu numai că nu-i sprijină pe elevii-muncitori în munca de ridi- care a nivelului lor cultural, dar uneori chiar îi împiedică de a frec- venta cu regularitate cursurile. Colectivul pedagogic al școlii noastre este conștient că de munca lui depinde, în primul rînd, buna pregătire a tinerilor muncitori elevi. Dar această muncă poate fi mult înlesnită și îmbunătățită prin sprijinul întreprinderilor în care lucrează elevii școlii. C. PRISECARU directorul Școlii medii serale „Mao Țze-dun" din București veni în scurt timp greșeala întregii clase. De aceea el nu-și poate per- mite, cum s-a întîmplat, să spună unui elev : „Substantivul, ce caz al spus că este?" Nici nu trebuie să ceară elevilor să înlocuiască în mod nejustificat unele expresii co- recte cu altele. La lecția de care ne ocupăm profesorul a cerut unui ele/ sâ înlocuiască formularea șa „Aici s-au purtat numeroase lupte" cu formularea „Aici s-au dus nu- meroase lupte", deși „s-au purtat" era corect După cum am mai spus, felul cum vorbesc elevii nu este o pro- blemă de strictă specialitate, care constituie monopolul profesorului de limba fomînă. Fiecare profesor poate și trebuie să contribuie la îmbogățirea vocabularului elevilor, să-i deprindă să vorbească fru- mos și corect. Acest lucru parc să fie cunoscut de profesorul care pre- dă matematica la clasa a VII-a ,,B“ de la școala din comuna Oto- peni. Asistînd la o lecție a lui am întîlnit mai puține greșeli în vor- birea elevilor. Este explicabil. La lecțiile de matematică se folosește un număr redus de cuvinte. Răs- punsurile elevilor sînt scurte șî se limitează de cele mai multe ori la 2-3 cuvinte, așa încît și posibilita- tea de a face greșeli în exprimarea orală este mai mică. De îndată ce elevii ies din sfera limbajului știin- țific se ivesc însă și formulările incorecte. De pildă, întrebat de ce nu și-a făcut tema, un elev a răs- puns : „Am pierdut hîrtia care am avut graficul". De menționat că profesorul a corectat pe loc această greșeală. Se ivesc însă în cadrul mate- maticii, chiar atunci cînd se folo- sesc termeni științifici de strictă specialitate, momente cînd profeso- rul este obligat să se îngrijească de îmbunătățirea vorbirii elevilor chiar în folosul disciplinei respecți. ve. In cadrul aplicării unei teoreme profesorul a folosit formula „Este necesar și suficient”. Deși la fixare s-a putut vedea că elevii înțe'.ese- seră demonstrația, ei nu puteau to- tuși să repete teorema și se în- curcan de fiecare dată la „este ne- cesar și suficient". De ce.? Pentru că nu li s-a explicat rostul acestei asociații de noțiuni și pentru că, fără îndoială, cei mai mulți dintre ei nu reușeau să-i prindă sensul. Am asistat și la o lecție de isto- rie. Ne-am bucurat văzînd că pro- fesorul folosește disciplina sa pen- tru a îmbogăți vocabularul școla- rilor. El s-a oprit la cuvinte ca ju- pan, cuhne, marcă, tranzit și și-a însoțit expunerea cu scurte expli- cații filologice, care au ajutat pe elevi atît în înțelegerea sensului a- cestor cuvinte cît și la memorarea lor. Am văzut această preocupare a profesorului ș| în faptul că nu a trecut cu vederea diferite expresii greșite ale elevilor (de exemplu, l-a corectat pe unul din ei care a spus ,,să catolicească" în loc de „să ca- tolicizeze") . O lipsă care s-a făcut însă vizi- bilă și la lecția de istorie, ca și la celelalte lecții la care am asistat, o fost aceea că elevii nu sînt sti- mulați să vorbească singuri. Se observă tendința lor de a răspunde cit mai scurt și numai în urma unei întrebări. Este foarte necesar ca profesorii să-i deprindă pe elevi să dezvolte o temă care să cu- prindă mai multe idei. Astfel elevii vor fi obligați să înlănțuie un nu- măr de fraze pe care să le expună într-o anumită ordine, vor simți nevoia de a se exprima clar și fără greșeli și vor avea mai multe posi- bilități de a se obișnui să folosească limba literară. Pentru a-i obișnui pe elevi să se exprime corect este necesară co- laborarea tuturor profesorilor, in- diferent de disciplina pe care o predau. Profesorii de fizică, de științe naturale, de matematică, de istorie etc. sînt datori să se ocupe nu numai de conținutul științific al răspunsurilor, ci și de forma ling- vistică pe care o îmbracă acestea. Frumos desen 1 Ai grijă insă cum il colorezi^ Am avut de curînd prilejul să cercetez un însemnat număr de desene executate de copiii din grădinițele și școlile elementare ale orașului Sibiu. Erau desene naive, stîngace, arătînd insă, toate, atracția deosebită pe care o simt copiii pentru a-și exprima pe această cale un gind, o idee, o stare emotivă. Desenele copiilor preșcolari vădesc marea preferință pe care o au aceștia pentru com- poziții. Scenele cele moi frec- vente în desenele cercetate sînt „Jocurile de iarnă* și „Demon- strația de 1 Mai", pe core fie- care copil le-a orătat intr-un fel original. Mai toți au reprezentat spa- țiul, așa cum il înțeleg ei, sub forma unei fîșii late, pe care au așezat obiectele respec- tive. Pentru toți este de aseme- nea comună neștiința de a re- da proporțiile dintre obiecte. E adevărat că raportul dintre mă- rimi este o problemă abstractă pentru un copil de 6 ani, că el va începe să înțeleagă această noțiune abia în primii ani ai școlii elementare. Totuși, cu a- jutorul educatoarei, chiar și co- pilul preșcolar dobindește posi. bilitatea de a determina rela- țiile reciproce dintre dimensiuni- le vizibile ale obiectelor, de a La primele lecții de bazele darwinismului Studiind în școala de 7 ani și în școala medie cunoș- tințele de bază asupra botanicii, zoologiei, geologici, ele- vii își însușesc o cultură temeinică în domeniul științe- lor naturale și, în același timp, își formează bazele con- cepției științifice, materialist-dialectice, asupra vieții. De o deosebită importanță pentru dezvoltarea orizon- tului științific al elevilor și pentru dezvoltarea pregătirii lor ideologice este studierea în clasa a Xl-a a bazelor darwinismului. Predînd această disciplină, am căutat să-i fac pe elevi să înțeleagă că ea a apărut ca rezultat al necesității de a explica originea și esența fenomenelor vieții, de a descoperi legile de apariție, mișcare și dez- voltare a materiei vii, ca și legătura dintre evoluția viețuitoarelor și desfășurarea istoriei pămîntului. Por- nind de la cele mai vechi încercări de explicare a aces- tor probleme, le-am vorbit elevilor în prima lecție des- pre dezvoltarea societății și progresele realizate în timp în ce privește cunoștințele despre natură pînă la apari- ția marilor biologi J. B. Lamarck și Charles Darwin, precum și despre marea contribuție a Iui I. V. Miciurin, care a făurit concepția nouă a darwinismului creator sovie- tic. Am relevat totodată câ bazele darwinismului sau biologia generală se leagă indisolubil de toate celelalte discipline biologice, deoarece folosesc în demonstrarea diferitelor concepții și teorii datele acestor discipline și metodele lor de cercetare. In concluzie am subliniat (că biologia generală este o știință care privește fenome- nele biologice în evoluția lor. și am stăruit asupra fap- tului că aplicațiile ei au o mare importanță teoretică și practică, servind omului în transformarea dirijată a na- turii plantelor și animalelor. O dată cu tratarea obiectivelor biologiei generale și a relațiilor ei cu celelalte științe despre natură, le-am ex- plicat elevilor și metodele de cercetare. Elevii au înțeles că științele despre natură au fost și sînt arene de luptă între idealism și materialism, luptă din care iese biruitoare concepția materialistă. Prin cunoștințele despre lumea vie și caracteristicile ei i-am determinat pe elevi să formuleze generalizări asupra regnului vegetal și regnului animal, să erate însușirile fundamentale și specifice ale materiei vii. Ei au înțeles că metabolismul, adică schimbul continuu de substanțe și energie dintre organism și mediu, este însuși- rea caracteristică a vieții, ca o formă superioară de mișcare a materiei, care se desfășoară potrivit legilor biologice. Discutarea problemelor privitoare la diversitatea și unitatea lumii vii, ca și la deosebirile dintre plante și animale mî-au dat prilejul să pun la încercare cunoș- tințele din trecut ale elevilor. Le-am cerut acestora să facă scurte caracterizări ale plantelor și animalelor din principalele grupe sistematice, în ordinea evoluției lor pe scara filogenetică a lumii vii. 'Aceste caracterizări au ajutat elevilor să-și formeze o reprezentare unică asupra tabloului grandios al lumii vii în toată diversi- tatea formelor ei, în lumina progresului pe care l-a realizat, considerînd în același timp unitatea acestei lumi, în care grupele sistematice au legături genetice. I-au interesat mult pe elevi lecțiile despre dezvoltarea biologiei în perioada predarwinistă, văzută în strînsă le- gătură cu evoluția istorică a societății omenești. Aici materialul însuși al lecțiilor m-a condus către ~ o tra- tare cu un pronunțat caracter partinic, care să cuce- rească atenția și interesul elevilor. După cx elevii au făcut o scurtă caracterizare a condițiilor social-econo- mice ale orinduirii sclavagiste, le-am arătat cum a în- cetut luata dintre idealism și materialism în problema _ : __ im,™ axa lifia tiiLe elaborate în antichitate și explicații materialiste, care susțineau posibilitatea originii și transformării organis- melor pe baza unor cauze naturale. Aceste idei materialiste erau însă spontane, naive, elementare deoare- ce cunoștințele despre natură nu erau dezvoltate, nici dife- rențiate și nu existau posibilități tehnice de studiere a na- turii, deci lipsea materialul faptic necesar demonstrării. In același mod am procedat la tratarea evoluției știin- țelor biologice și în celelalte perioade istorice, incepînd întotdeauna cu analiza condițiilor economice ale socie- tății, relevînd dacă clasele dominante ale societății erau sau nu interesate în dezvoltarea științei. Totodată le-am arătat elevilor că, dacă în evoluția ei știința este condiționată de orînduirea socială existentă, ea contri- buie, la rîndul ei, la ascensiunea economică a societății. In tratarea importanței lucrărilor lui Ch. Linne am stăruit ca elevii să urmărească munca creatoare a oa- menilor de știința care au încercat să elaboreze un sis- tem de clasificare a plantelor și animalelor, străduința lor de a găsi criteriile adevărate ale acestei clasificări. Am căutat să-i ajut pe elevi să vadă atît ceea ce este pozitiv jn activitatea acestui om de știință cit și ero- rile sale, vădite prin concepția lui fixistă și creaționistă. Le-am vorbit apoi elevilor despre însemnătatea cerce- tărilor înaintate ale unor oameni de știință ca G. L. Buf- fon, M. V. Lomonosov. G P. Wolf și A. Kaverznev cu privire la transformarea lumii vii, cercetări care au pregătit premisele apariției lamarckismulu!. In cele două lecții despre J. B. Lamarck și prima teorie evoluționistă elevii și-au însușit multe cunoștințe noi. au înțeles influența filozofilor iluminiști și a revoluției burgheze din Franța asupra concepției înaintate a aces- tui mare biolog. Descriind principiile de bază ale teo- riei transformiste și evoluționiste a lui J. B. Lamarck am căutat să dezvolt gindirea logică a elevilor, orien- tindu-j spre interpretarea legăturilor cauzale prin care marele biolog a explicat transformorea și evoluția orga- nismelor sub influența condițiilor mediului. Am căutat totodată să-i ajut să poată face o apreciere critică a la- marckismului, subliniind atit părțile pozitive — nucleul materialist al teoriilor sale — cît și scăderile lui — ma- terialismul inconsecvent, mecanicist și limitat, finalis- mul și deismul- Le-am explicat elevilor caracterul dua- list al concepției Iui Lamarck prin cauzele determinate de societatea în care a trăit, cînd, după biruința asupra feudalismului, burghezia a trădat propriile sale concep- ții materialiste pentru a-și menține interesele de clasă dominantă exploatatoare. Primele lecții despre bazele darwinismului au con? tribuit astfel la lărgirea orizontului științific al elevilor, la dezvoltarea pregătirii lor ideologice. Ele le-au dat prilejul să înțeleagă mai adînc strînsa legătură dintre structura societății și suprastructura pe care o deter- mină, să se obișnuiască de a face generalizări și sin- teze, să stabilească relații între cunoștințele acumulate în timpul anilor de școală, să interpreteze de pe o po- ziție ideologică justă diferite concepții și teorii din is- toria biologiei, să-și explice raporturile de cauzalitate dintre fenomene. Materialul acestor lecții le-a demon- strat o dată mai mult elevilor justețea concepției mate- rialist-dialectice, care se verifică prin datele științifice și prin fenomenele reale din natură, făcîndu-i totodată să vadă mai limpede absurditatea explicațiilor idealiste, mistice și obscurantiste. In acest fel primele lecții des- pre bazele darwinismului au constituit și un bun prilej de dezvoltare a educației ateiste a elevilor. LUCIA POPOVICI respecta proporția aproximativă dintre diferite figuri. Dacă edu- catoarea îl conduce să observe obiectele din realitate, dacă ea îi atrage în mod special aten- ția asupra proporțiilor, îndrumîn- du-l să vadă ce este „mai mare* și ce este „mai mic", copilul nu va mai desena o floare mai înaltă decit un om sau o fetiță mai mare decît casa în fața căreia stă. Copiii întîmpinâ la desen și anumite dificultăți provocate de cunoașterea incompletă a obiectelor pe care vor să le de- seneze. Pentru înlăturarea unor asemenea dificultăți educatoare- le trebuie să pună pe copii în contact direct cu obiectul, aju- tindu-i să observe corect ca- racteristicile acestuia. Copilul manifestă tendința de a repre- zenta obiectele cît mai complet, cu toate detaliile. Dacă Luchian lonescu, pentru a reda cît mai complet un tren, a desenat în mod just călătorii din vagoane văzuți prin geamurile acestora, alți copii - cei mai mulți - au desenat chiar și detaliile care nu se văd. In desenul „Aprovi- zionarea cantinei", de exemplu, un copil redă o casă cu etaj, cu un coș pe care iese fum și, ca să se poată vedea soba și bu- cătarul, înlătură peretele din față. Un alt copil desenează două autocamioane cu fructe și cartofi făcînd abstracție de obloanele mașinilor. Pentru în- lăturarea acestei tendințe a co- piilor educatoarele trebuie să-i îndrume să deseneze la fiecare obiect numai părțile care se văd, pe care le-au constatat prin observarea directă a o- biectului. Foarte important este ca edu- catoarele să-i ajute pe copii să desprindă esențialul obiectu- lui și să înlăture părțile de a- mănunt, care, prin marea lor varietate, pot provoca în mintea copiilor confuzii, ducînd uneori chiar la alterarea noțiunilor des- pre anumite obiecte. Nu numai desenele copiilor preșcolari, dar chiar și unele desene ale elevilor din clasele I—IV vădesc necunoașterea unor legi elementare ale desenului realist. Astfel, în desenul „Uli- ță cu gară", un copil din clasa a ll-a înfățișează flori mai mari decît casa și reprezintă linia fe- rată prin semne convenționale. In desenul „Copil cu cățel" un elev din clasa a IV-a îi face pomului rădăcini, ca și cind pă- mîntul ar fi transparent. Dacă asemenea înfățișări naive execu- tate de copiii de la grădiniță au savoare, aceleași reprezentări ale copiilor de la școala elementară nu mai produc un efect similar. Din desenele cercetate reie- se că imaginile copiilor despre obiectele din jurul lor sînt ade- sea incomplete. Ca elevii să perceapă complet obiectele și fenomenele naturii este nece- sar să-i punem în contact direct cu ele, să-i ajutăm sâ le observe și să le analizeze. Prin desen ele se vor preciza și se vor în- tări în conștiința copilului. La lecțiile de desen învățăto- rul trebuie să ceară elevilor să intuiască obiectele de desenat, să observe care este raportul dintre înălțime și lățime, din ce părți se compune obiectul, care este forma lui principală, ce cu- loare are etc. Abia după intui, rea obiectului se trece la repre- zentarea lui grafică. Apoi ele- vii, cu ajutorul învățătorilor, vor observa greșelile făcute și Ie vor îndrepta. Cînd este vorba de o temă, planul lecției poate con- sta din explicarea temei de către învățător, executarea ei de că- tre elevi, analiza lucrărilor, apre- cierea lor și corectarea greșeli- lor. In alegerea obiectelor și a temelor de desenat trebuie să se pornească de la simplu la complex. De exemplu, elevii claselor l-a și a ll-a văd for- ma spațială a obiectelor, dar nu o pot reda. De aceea în a- ceste clase se vor desena obiec- te și teme care nu cer să se redea forma în perspectivă. A- ceasta poate fi înțeleasă prin observații treptate de elevii cla- sei a ll-a abia pe la sfîrșitul anului. Nu trebuie înțelese greșit ce- rințele care Ie avem față de de- senele copiilor. In desenele lor, copiii înfățișează ceea ce îi înconjoară, exprimă ceea ce simt, într-o viziune unică și o- riginală. Educatorii nu trebuie să-i detașeze de viziunea lor, ci să-i îndrume ca, in cadrul aces- tei viziuni, să introducă obiecte cît mai aproape de realitate. ION BEMBEA IM FOLOSUL PA II HKIIIEIi Acțiunile elevilor „Să realizăm cît mai multe economii în folosul pa- triei" •— iată lozinca ce i-a mobilizat pe elevii Școlii de 7 ani nr. 67 din Capitală în acțiunile lor patriotice. Elevii au dat, după puterile lor, o mînă de ajutor la construcția noii școli de 7 ani din cartierul lor, au trans- portat pietre, cărămizi, moloz, au nivelat curtea școlii etc. Și curățenia din interiorul școlii a fost pusă la punct tot cu ajutorul elevilor. Este vrednică de amintit și participarea lor la munca de folos obștesc în parcul 23 August, la curățirea alei- lor, la îngrijirea florilor. Elevii au prestat aci tim,p de 3 zile peste 600 de ore de muncă voluntară. Contribuția părinților Școala medie din Lupeni este gospodărită cu multă chibzuință. Aci nu se irosește nici un ban. Incepînd cu pedagogii și sfîrșind cu elevii, toți luptă pentru păs- trarea bunului obștesc, pentru economii. In acțiunea de economisire sînt antrenați și părinții elevilor. Astfel, în acest an părinții au confecționat pentru școală, cu mijloace locale, 10 table, material di- dactic, rame pentru tablouri, cuiere de perete pentru fiecare clasă, au reparat instalațiile sanitare și calori- ferele. Și Școala de 7 ani nr. 1 din Lupeni primește un spri- jin important din partea părinților.. Cu ajutorul aces- tora s-a amenajat curtea școlii cu pietriș și nisipL eco- nomisindu-se pe această cale o ’■ r--rx r„ o parte din economiile realizate atelierul școlii șublere, compase, strung. La rîndul lor, și elevii acestor suma s-au pile. importantă. Cu procurat pentru menghine și un își dau cu drag școli , voluntară. De curînd contribuția Ia acțiunile de muncă un număr de 300 de elevi de la școlile medii și de 7 ani din Lupeni au plantat 40.000 de puieți pe un teren de 6 hectare. Etape în pregătirea viitorilor maiștri Direcția principală a eforturilor în pre- gătirea profesională a viitorilor maiștri urmărește perfecționarea acestora în munca de specialitate, lărgirea orizon- tului lor tehnic. Această activitate tre- buie să contribuie la transformarea pozi- ției elevului maistru față de activitatea secției din întreprinderea în care este repartizat. Dacă, atunci cînd era munci- tor, el avea în primul rînd datoria să dea un randament cît mai ridicat la mașina sau bancut său de lucru și să contribuie — în cazul muncii în echipă sau în brigadă — la realizarea sarcini- lor unui colectiv restrîns, ca maistru el va trebui să privească munca prin pers- pectiva întregii secții, să fie conducăto- rul, pe locul de producție, al unui colectiv larg, să aprofundeze tehnologia de fa- bricație și problemele economice. Pentru a asigura o astfel de pregă- tire a elevilor maiștri este necesar să se îmbine cu pricepere instruirea teoretică cu cea practică. In scopul de a facilita analiza diferitelor stape ale pregătirii profesionale a elevilor maiștri, am îm- părțit această activitate în patru cic- luri, în funcție de însușirea disciplinelor tehnice și de gradul pregătirii generale a elevilor. Acestea sînt: C. 1 — pregă- tirea de muncitor calificat cu care intră elevul-maistru în școală; C. 2 — practica introductivă efectuată în enul I de studii; C. 3 — practica de bază desfă- șurată ia sfîrșitul anului III și C. 4 — practica de specializare în timpul căreia se pregătește lucrarea pentru examenul de diplomă. Ținînd seama de cunoștințele teoretice și deprinderile practice cu care intră în școală elevii-maiștri, foști muncitori in producție, raportul între evoluția acumu- lărilor de cunoștințe teoretice și deprin- deri practice este cel exprimat în grafi- cul din fig. 1. După cum se vede în grafic din diferența ordonatelor puncte- lor c și b, acumulările teoretice sint rămase în urmă față de deprinderile practice. Pentru a ie echilibra sînt nece- sare eforturi deosebite in predarea dis- ciplinelor de specialitate și de cultură tehnică generală. Evitarea consecințelor■ negative pe care le poate avea însușirea unui volum prea mare de cunoștințe teoretice în anul I de studii a impus în acest an în așa fel incit niveiu teoretice la intrarea în și cere cu mai multă tă- r selecționarea elevilor ridicat Acun f i r«li al miel or lor ;a fie mai :ă trep tehnic și cursuri d.ite paralel cu ..ștințelor teorectice poate t. prin cursuri de minim de iniltă calificare, pre- munca în producție. nk« de -iorii de specialitate din școlile teh- științifice și maiștri prin specialiștilor ri pot contribui la ridicarea a ' nivelului cunoștințelor tehnice ale viitorilor elevi- elaborarea, sub îndrumarea din ministere, a programe- lor cursurilor de pregătire pentru admi- terea în școala de maiștri. In perioada premergătoare deschiderii anului școlar trebuie procedat la o cit mai largă și în același timp minuțioasă examinare a candidaților atît în ceea ce privește ap- titudinile lor, cît și nivelul cunoștințelor de cultură tehnică generală și de speci- alitate. In fig. 2 prezentăm diagrama modifi- cată în funcție de asigurarea unei pre- gătiri de bază mai înalte a elevilor-mai- stri. Eliminarea suprafeței hașurate mar- chează grafic creșterea nivelului inițial de cunoștințe al elevilor-maiștri. Ciclul „C2“ al acumulării de cunoș- tințe în perioada practicii introductive constituie începutul activității sistema- tice, în cadrul școlii, a viitorilor maiștri. Elementele studiate în această perioadă de practică trebuie axate în special pe cunoștințele cu caracter tehnic general desprinse din predarea cursurilor de fi- zică, tehnologie și desen. Elevii-maiștri vor fi obișnuiti să recunoască în prac- tică fenomenele tratate în capitolele de mecanică, căldură și electricitate, proce- sele de bază ale tehnologiei mecanice și să citească curent planurile și diagramele sectoarelor de producție. Este necesar, de asemenea, să se ex- tindă chiar din perioada ciclului intro- ductiv participarea directă la procesul de producție a elevilor-maiștri, dîndu-li- se răspunderea asupra executării unor lucrări. Aceasta cere însă ca întreprin- derile să acorde asistență tehnică, să îndrume și să supravegheze realizarea temelor de practică înscrise în pro- gramă, iar sectoarele productive să co- munice periodic rezultatele obținute de elevii-maiștri. Disciplinele studiate în decurs de doi ani oferă elevilor-maiștri un orizont mai larg, de care trebuie să se țină seama și pe care trebuie grefate principalele teme ale practicii din al treilea ciclu. Pre- darea elementelor de calcul în majo- ritatea cursurilor din anul II de studii dezvoltă interesul pentru cercetarea uti- lajului industrial. Tn această direcție trebuie dirijată practica, insistîndu-se în mod special asupra dimensionării, solici- tării și comportării în exploatare a tutu- ror agregatelor folosite în procesul de producție. Care sînt direcțiile urmărite de prac- tică în al treilea ciclu de pregătire? Ac- tivitatea în această perioadă urmărește, ca principal obiectiv, să dea elevilor po- sibilitatea de a aplica în producție cunoș- tințele privind calculul și dimensionarea unor piese, organe de mașini etc. și să Ie formeze deprinderea de a folosi — în condițiile cerute de tehnica și tehnologia cea mai înaintată — utilajele și agre- gatele. De asemenea, practica în această perioadă trebuie să-i pregătească pe vii- torii maiștri ca buni organizatori și coor- donatori ai producției, care să cunoască temeinic factorii de care sînt determi- nate creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost. Ciclul al patrulea — practica de spe- cializare — în timpul căreia elevii-mai- ștri elaborează și proiectul pentru exa- menul de diplomă, trebuie să concreti- zeze activitatea depusă în timpul celor trei ani de studii și în același timp să ofere elevilor condiții cît mai bune pen- tru pregătirea proiectului de diplomă. In această perioadă, relativ scurtă, ele- vii-maiștri, concentrîndu-se uneori cu precădere asupra culegerii datelor nece- sare întocmirii proiectului de diplomă. subapreciază ce duce pregătiri rioadelor teoretice la de de Și celelalte obiective, ceea scăderea nivelului unei ansamblu. Cercetarea pe- desfășurare a ciclurilor a ciclurilor practice (fig. 3) și compararea acestora arată că se impun serioase măsuri coordo- nate din partea școlii și întreprinderii, pentru ca în etapa finală (P3) cele două obiective care trebuie urmărite concomi- tent — practica de specializare și pro- iectul de diplomă — să fie pe deplin atinse. Astfel, se impune desfășurarea unei practici intensive, urmărite opera- tiv prin grafice care să consemneze fe- lul cum sînt aplicate în muncă cunoș- tințele acumulate la disciplinele cu ca- racter special. Pentru aceasta este nece- sară antrenarea elevilor-maiștri în coordo- narea unor lucrări de înaltă tehnicitate care să le reliefeze aptitudinile. Desigur, formarea viitorilor maiștri pentru producție reprezintă un proces complex, ale cărui elemente nu au putut fi pe deplin cuprinse în analiza pe care a urmărit-o acest articol. Socotim însă, pe baza experienței școlii noastre, care califică un număr important de mai- ștri pentru industria grea, că acțiunea coordonată a principalilor factori care determină nivelul pregătirii viitorilor maiștri poate aduce o contribuție sub- stanțială la îmbunătățirea activității școlilor tehnice. Ing. Grupul școlar GH. GRIGORIU metalurgic ,,A1. loan Cuza* Galați PROBLEME PIER PUTE PIU VEPERE Pe multe din șantierele regiunii Hunedoara — la Deva, la Caian, pe Valea Jiului — fac practică in producție ucenicii Școlii pj-ofesio- na’e a Trustului regional de construcții. Dacă îi veți întreba pe șefii de șantier și pe maiștri cum lucrează ucenicii, veți auzi multe aprecieri elogioase asupra calității muncii vii- torilor constructori și a disciplinei acestora. Ti- nerii zidari de pe șantierul denumit „12 blocuri" din Deva, de pildă, au contribuit la ridicarea de roșu a acestei importante lucrări. Brigăzile de tîmplari, zidari, electricieni și instalatori tehnico-sanitari au participat Ia toate lucrările de construire a trei noi blocuri pentru minerii din Lupeni. Și cele citate sint departe de a epuiza lista exemplelor pozitive. Acestea sint rezultate concrete, care pot fi socotite drept importante succese în activii; • tea școlii. Dar această activitate pozitivă este oare su- ficientă pentru a ne da certitudinea că viitorii constructori calificați de Școala profesională T.R.C.L. vor deveni muncitori cu un orizont larg, cunoscători ai activității complexe care se desfășoară pe șantierele noastre de con- strucții ? Inițial, la această întrebare unii din profe- sorii școlii au ridicat oarecum nedumeriti din umeri : „Sînt sau nu sint elevii fruntași în muncă pe șantier ? Sînt. Atunci, ce se poate cere mai mult in această privință?" Ce se poate, ce trebuie să se ceară, a arătat printre altele, o scurtă discuție cu un grup de ucenici fruntași ai școlii. Discuția a inceput cu zidarii, pe șantierul .,12 blocuri". Au fost întrebați dacă știu care este prețul de cost planificat al apartamentelor pe care Ic lucrează și care este angajamentul colectivului de pe șantier în privința reducerii prețului de cost. Sebastian Neamțu și Roman Bogdan, care se numără printre ucenicii buni ai școlii, au dat, după o îndelungată tăcere, răspunsuri ații de diferite și in același timp intr-o asemenea flagrantă contradicție cu realitatea, incit apă- rea limpede că nu au cunoștințe în acest do- meniu. Aceeași întrebare, repetată ucenicilor care lucrează pe alte șantiere, ne-a adus un singur răspuns apropiat de realitate: ucenicului instalator-electric Gheorghe care a spus că prețul de cost al unui merit trebuie să fie intre 45-50.000 lei. — De unde cunoști aceste cifre? — Am citit în ziare. Deci nici in acest caz răspunsul nu cel ai Ștefan, aparta- se ba- za pe cunoașterea problemelor specifice ale șantierului. De altfel, intervenția profesorului de tehnologia meseriei arată că pe șantierul din Lupeni, constructorii au scăzut prețul de cost sub 40.000 de lei. fată deci, cum o reali- zare însemnată, o victorie a constructorilor de la Lupeni, a rămas necunoscută ucenicilor de pe acest șantier nu a fost folosită în educarea lor. Sînt și alte probleme tehnice și economice privind activitatea pe șantier pe care ucenicii le cunosc insuficient, ceea ce dovedește că activitatea de îndrumare și control a profeso- rilor de specialitate nu s-a -orientat in acest do- meniu. Mulți dintre ucenici nu știu, de pildă, care este înălțimea proiectată pentru o cameră, care este norma de lucru a muncitorilor din specialitatea pentru care se califică, cîți metri cubi de lemn sînt planificați pentru cofraje... Profesorii de tehnologie controlează cu minu- țiozitate procedeele de lucru, schițele și însem- nările de șantier ale ucenicilor trecute in ca- ietele de practică. In aceste caiete insă, nu apare nici un rind cu privire la victoriile deo- sebite în munca ale constructorilor fruntași prin aplicarea respectivelor metode. Concluziile discuției purtate cu ucenicii Școlii profesionale de construcții din Deva trebuie să fie pentru mulți dintre profesorii de tehno- logie din școlile profesionale și tehnice punctul de plecare pentru îmbunătățirea activității di- dactice, pentru orientarea acesteia către îndru- marea mai cuprinzătoare a ucenicilor în pro- blemele tehnice și economice complexe pe care le ridică activitatea pe șantier. în fabrici sau uzine. M. H. Expoziția de lucrări STINGĂ ■ Pe șoseaua Mihat Bra- va, la Centrul școlar de construcții, s-a deschis zi- lele acestea o expoziție de lucrări practice efectu- ate de elevii-maiștri. In cadrul expoziției sint pre- zentate peste 250 de ma- chete reprezentlnd utilaje in stare de funcțiune, pen- tru șantierele de construc- ții, aparate electrice, nu- ’meroasd produse finite din lemn, diverse unelte, ar- ’măluri, clădiri în minia- tură etc. Toate exponatele reprezintă lucrări ale ele- vilor-maiștri care se pre- gătesc în specialitățile 'construcții, mecanici pen- tru utilaje de șantier, me- canici pentru întreținerea mașinilor, instalatori teh- nico-sanitari, electricieni, tehnologi în industria ma- terialelor de construcții și pentru produse finite din lemn. însemnătatea expoziției nu constă însă numai in numărul și varietatea lu- crărilor prezentate. Dacă treci fără să te grăbești prin sălile ei, dacă exa- minezi cu atenție expona- tele, iți apare limpede creșterea orizontului de preocupări tehnice și știin- țifice al viitorilor maiștri. Aparatele pentru determi- narea timpului magnetic și pentru măsurarea rezis- tenței electrice, macheta macaralei „Pionier", cea a malaxorului pentru topit asfalt sau cea a escavato- rului cu mai multe cupe, toate in stare de funcțiu- ne, reprezintă numai cite- va din lucrările executate cu mare ingeniozitate Deosebit de fine slnt modelele de mobilier exe- cutate in miniatură din plăci aglomerate- La fel de ingenios realizate sini și clădirile în minicdură, schela exterioară din lemn pentru tencuit un bloc de 7 etaje, precum și diver- sele armături și cofraje 'executate de elevii-maiștri constructori din anul 1. Incredințind elevilor- maiștri astfel de lucrări, conducerea Centrului șco- tar de construcții din Capitală a realizat un scop dublu: a stimulai inițiativa, avîntul creator al viitorilor tehnicieni și totodată a îmbogățit sub- stanțial cabinetele școlare cu un bogat material di- dactic, deosebit de util în aprofundarea cunoștințelor de specialitate. II Secția ucenicilor La cererea conducerii și a comite- tului U.T.M- al Școlii profesionale de prelucrare a lemnului, direcfia fa- bricii „Scinteia" din Piatra Neam} a luat hotărirea de a organiza in ca- dru! halei de gatere un schimb com- plet format numai din ucenici. De curînd, tinerii cărora li s-a în- credințat cinstea de a lucra in „sec- ția ucenicilor" au pornit ia treabă- Sub conducerea maistrului comunist Constantin Cazacu, care se ocupă cu multă dragoste de îndrumarea pro- fesională a viitorilor muncitori, ti- nerii au dovedit din plin că merită încrederea care le-a fost acordată. Ucenici ca Mihai Sturzu, Sofia Nea- gu și Ștefania Stan au ince.put să fie supranumiti de către muncitorii mai vîrstnici ai întreprinderii „cei mai tineri fruntași ai noștri"- Bilanțul primelor săptămîni de muncă în „secția ucenicilor" este concludent: tinerii din această secție reușesc să dea zilnic mai mult de 10 m-c- de cherestea peste prevederile planului. Un cerc de economie politică La Centrul școlar agricol din Blaj a fost înființat un cerc de economie politică printre membrii căruia se numără atît elevii Școlii tehnice de contabilitate agricolă cit și elevii Școlii agricole profesionale din loca- litate Activitatea cercului se desfășoară pe baza unui plan care a fost întoc- mit la începutul anului școlar. S-au fixat, de asemenea, datele la care ur- mează a se discuta fiecare temă. în funcție de planificarea calendaristică a materiei, avîndu-se grijă ca tema ce formează subiectul discuțiilor din cerc să fi fost parcursă in prealabil de către elevi în cadrul lecțiilor Discuțiile purtate în cadrul cercu- lui cu privire la caracterul obiectiv al legilor economice la venitul na- țional. la gospodărirea chibzuită a întreprinderilor. la productivitatea muncii si prețul de cost etc- îi ajută mult pe elevi pentru aprofundarea problemelor de economie politică. Rezultatele acestor preocupări se re- flectă în îmbunătățirea simțitoare a situației la învățătură atît la aceas- tă disciplină cît și la celelalte disci- pline economic^ caro qp predau în școli Intîlmre cu muncitori truntași în producte La Școala profesională de ucenici de pe Ungă Fabrica de rulmenți din Bîrlad a luat ființă de curînd un cerc tehnic- Ucenicii membri ai acestui cerc s-au întîlnit zilele trecute cu fruntașii și inovatorii din uzină. A- ceșlia le-au vorbit despre metodele lor avansate de lucru cit și despre metodele muncitorilor fruntași de la uzina de rulmenți din Moscova, care au fost aplicate cu succes la fabrica de rulmenți din Bîrlad. Au colectat 25.000 kg. fier vechi In ultimele săptămini. în regiunea Timișoara au fost colectate prin con- tribuția voluntară a brigăzilor U.T.M. de muncă patriotică peste 25.000 kg. fier vechi, precum și importante can- tități de metale neferoase. La această frumoasă acțiune au adus o contribu- ție importantă ucenicii șî elevii de la Grupul școlar ..Electromotor1' din Timișoara, precum și cei de la Grupul școlar metalurgic din Reșița. Grijă pentru educația fizică a ucenicilor Conducerea Școlii profesionale mi- niere din Lupeni se preocupă cu aten- ție de educația fizică a ucenicilor. In școală se desfășoară zilnic gimnasti- ca de înviorare In atelierele-școală s-a introdus așa numita „pauză de educație fizică". Colectivul sportiv a| școlii desfășoa- ră și el o bogată activitate. Mărturie în această privință sînt numeroasele cupe, diplome, plachete și medalii cîș- tigate de ucenici in întrecerile sporti- ve organizate în localitate sau pe re- giune Folosirea cîmpului agricol demonstrativ „Atelierele* școlilor cu caracter agricol sint cîmpul, livada, via, grădina, ferma etc. Aici ucenicii și elevii invață să cu- noască m practică uneltele, mașinile, so- lul, plantele, animalele, să aplice tehnica înaintată. Pentru instruirea practică a ucenicilor șl elevilor din școlile cu caracter agrotehnic este necesar însă și un cîmp demonstrativ experimental, unde ei pot avea in față, desfășurat pe un spațiu restrins, tot ceea ce invață la cursurile teoretice de specia- litate. Pentru a obține același lucru in cul- tura mare productivă ar trebui un timp mult prea îndelungat. Cîmpul demonstra- tiv esle necesar de asemenea și pentru iaptui că in culturile cu plan de producție nu ne putem îngădui unele experiențe și demonstrații care sînt foarte necesare din punct de vedere didactic. De pilda, pu- ne.ea in cultură a unei plante legumicole noi pentru locaiitalea unde se alia școala, tăieri experimentale la adincimi mai mici de 25 cm la livezile de pomi etc. Aceste considerații ne-au determinat să înființăm la școala noastră — școala pro- fesională horticolă din Bistrița — un cîmp demonstrativ legumicol cu o suprafață de circa 1500 mp. Prin înființarea lui am ur- mărit crearea posibilităților de a cultiva unele plante în afara planului de produc- ție, mai ales a acelor plante cuprinse in programa școlară, dar care nu sînt cul- tivate în cîmp. Tot aici experimentăm un complex de lucrări agrotehnice compara- tive și demonstrative, iar elevii se deprind cu lucrările științifice. Activitatea pe cimpul demonstrativ ne dă posibilitatea să obținem rezultate po- zitive pe trei planuri de deosebită impor- 1cr-»ă. In primul rind se lărgesc mijloa- cele metodice de instruire a elevilor. In același timp, pe plan științific căpătăm posibilitatea de a obține soiuri noi de plante legumicole și de a determina cele mai Indicate metode agrotehnice. De ase- menea, existența cîmpului demonstrativ ne dă, pe plan economic, posibilitatea de a produce semințe de plante selecționate — elite — care, puse in cultura mare, dau recolte sigure și bogate, sporind producția și contribuind la reducerea prețului de cost. In obținerea unor rezultate pozitive a avut o deosebită însemnătate organizarea tehnică i cîmpului demonstrativ, începind cu alegerea terenului și determinarea su- prafeței sale în funcție de scopurile ur- mărite și de tematica experiențelor și sfir- șind cu asigurarea mijloacelor materiale — semințe, îngrășăminte, unelte, aparate, mașini etc. Terenul a fost astfel ales incit el să re- prezinte cel mai bine, din punct de ve- dere pedologie, caracterele solului local, care este podzol argilos. Pregătirea tere- nului — agroiondul — s-a făcut de ase- menea in condițiile culturii de producție. Pe baza tematicii am trecut la împăr- țirea terenului în parcele și subdiviziuni. Parzela culturilor demonstrative cuprinde 5 soiuri de tomate semănate direct pe te- renul de cultură, culturi de varză timpu- rie, ardei pentru semințe și tomate culti- vate prin aplicarea a diierite îngrășăminte. In parcela de culturi de plante noi, expe- rimentăm batatul sau, așa cum i se spune Qu dtaq&sde ia[ă d^ ^e&aLă Adăpostită într-o clădire spațioasă, cu a arhitectură sobră, mo- dernă, Școala de meserii din Timișoara este îngrijită cu deosebită dragoste de colectivul ei de elevi. Dacă vizitați sălile luminoase de clasă, laboratoarele, dormitoarele internatului, nu se poate să nu vă atragă atenția curățenia sclipitoare a acestora, aranjamentul plin de gust estetic pe care-l intilniți pretutindeni. — E școala noastră dragă. Cum să nu-i purtăm în fiece zi de grijă ? — spun cu simplitate, dar cu mîndrie, elevii. Și în alți ani elevii Școlii de meserii din Timișoara și-au îngrijit cu dragoste școala, dar acum fac mult mai mult decit în trecut. Aceasta se datorește faptului că pedagogii au orientat în mod deo- sebit activitatea lor de educare comunistă a elevilor către formarea deprinderilor de autodeservire. lată citeva rezultate concrete în această privință. Fetele de la secția croitorie au cerut să curețe singure parchetul din dormitoare și din sălile de clase. Tot ele șterg praful de pe mobilierul claselor, spală geamurile dormitoarelor și ale sălilor de clasă, servesc masa colegilor lor etc. Băieții fac de serviciu pe unitatea școlară și la bucătărie, au curățat curtea și terenurile sportive, au plivit straturile de flori din jurul școlii. Introducerea elementelor de autodeservire în școală a confirmat adevărul că elevii respectă propria lor muncă și veghează ca între- gul colectiv s-o respecte. Munca pentru întreținerea curățeniei și a ordinei in clasă, pe coridoare, în sala de mese, munca pentru între- ținerea și repararea mobilierului și a altor bunuri materiale ale școlii contribuie la educarea elevilor în spiritul păstrării avutului obștesc, al ordinei și disciplinei conștiente. In afara acestor însemnate rezul- tate educative, activitatea de autodeservire aduce școlii și însemnate economii materiale. Unii profesori s-au întrebat, la început, dacă nu cumva introdu- cerea autodeservirii ar putea avea drept consecință o oarecare limi- tare a acțiunilor organizate în timpul liber, dacă nu cumva grija pentru păstrarea curățeniei în școală și pentru aspectul estetic al fiecărei încăperi nu va determina organizarea la intervale mai mari a șezătorilor, serbărilor, întilnirilor și reuniunilor tovărășești, care de obicei dau griji în plus celor ce se ocupă cu ordinea și curățenia jcoBL_ Aceste temeri s-au doveshl neîntemeiate. Diferitele manifestări extrașcolare au continuat să fie programate la fel de frecvent, poate chiar mai frecvent decît în alți ani școlari. Autodeservirea a pus însă o amprentă pozitivă și asupra acestor activități. Săljle în care se_des- fășoară acum șezătorile, întîlnirile, reuniunile tovărășești sînt întot- deauna pavoazate sărbătorește, iar participanții la aceste manitestâri se îngrijesc ca aspectul și curățenia sălilor să fie păstrate pină la sfirșit. Dacă i se mai întimplă unui „uituc" să scape pe jos vreo bucățică de hîrtie, i se atrage atenția și el, roșind, o ridică de îndată. Cu cît diferitele forme de autodeservire prind rădăcini mc" adinei în masa colectivului de elevi, iar educarea în acest spirit le formează convingeri mai profunde, tinerii din școala noastră participă mai activ și cu rezultate tot mai bune nu numai la păstrarea și îngri- jirea bunurilor școlii, ci și la munca patriotică pentru înfrumusețarea orașului, la plantarea de pomi, la lucrările de hidroameliorații. Din jurs oalele de clasă, din însemnările celor care răspund de diferitele ac- tivități in școală și în internat, din graficul reprezentînd aceste acti- vități reiese că nu există zi in care elevii să nu înfăptuiască ceva care să dovedească concret dragostea și atașamentul lor față de școală, conștiința lor patriotică, lată, de pildă, însemnările privind o sins gură zi de la începutul acestui an școlar, pe care le-am inmănun- chiat din diferite jurnale de clasă : „...Ucenicii lăcătuși au terminat dotarea cu scaune rabatabile a bancurilor de lucru din noul ate- lier. Ei continuă să completeze cu toate sculele necesare încă zece truse de lucru... Ucenicii tîmplari și instalatori au confecționat etajere pentru flori care vor fi puse în dormitoare și pe culoare... Fetele din clasa de croitorie au lucrat perdeluțe și învelitori din creton pentru etajerele de flori... Două din brigăzile de muncă patriotică ou efec- tuat 320 de ore pe șantierul de hidroameliorații din apropierea -• orașului". Rezultatele pozitive obținute în munca de educare comunistă prin introducerea elementelor de autodeservire constituie un serios imbold pentru colectivul didactic al școlii noastre, conturîndu-i in același timp noi și importante posibilități pentiu educarea comunistă a schimbului de miine al clasei muncitoare. FLORENTINA BOCU ._____________ ttÂr^.. emuiațje între aceștia pentru dotarea cit mai bogată a claselor-cabinet. Școala tehnică de mecanizare și electrificare a agriculturii din Soroca ne-a impresionat prin dotarea ei excepțională. Are laboratoare moderne șt tehnice agricole, unde elevii pot să lucreze individual și să-și însușească temeinic meseria de mecanizator sau etectrificator in agricultură. Școlile tehnice agricole sînt bine dotate tehnic. Mașinile moderne apar în pri- mul rind în aceste școli, La Școala tehnică de contabilitate agricolă din Bender am găsit o exem- plară organizare a autodoservirii- Elevii, pe lingă că asigură întreaga deservire a localului, aa reparai mobilierul, aa executat în perfecte condiți- uni zugrăvirea sălilor de curs, a coridoarelor, căminelor etc., au construit o magazie, un garaj, au turnat trotuare din beton, au reparat împrejmuirile etc. S-au realizat tn acest fel economii de peste 20.000 ruble la reparații, redttcîndu-se la jumătate cheltuielile prevăzute la capitolul res- pectiv. Am fost informați că in Republica Moldovenească în întreaga rețea de învățămînt agricol se instituie concursuri anuale pentru cea mai ordo- nată școală. Unitățile de invățămint pe care le-am vizitai ne-au pus la dispoziție un bogat material documentar (planuri și programe de invățămint pentru cursurile de zi și fără frecvență, manuale, cursuri și diferite lucrări cu ca- racter pedagogic), care vor cons’itui un ajutor prețios în munca lucrătorilor din Direcția generală a invățămintului din Ministerul Agriculturii și Silvi- culturii pentru ridicarea pe o treaptă mereu mai înaltă a invățămintului agricol din patria noastră. cari de denaturare a adevă- rului, so1idarizîndu-se cu pedagogii cinstiți din în- treaga lume în lupta Pen- tru pace si democratizarea școlii.