Proletari din toate țările, uniți-vă ! Smela invOUminlului Organ al Ministerului Invățăminlului și Culturii și al ComitetiIui Central al Sindicatului Muncitorilor din Wiămiot și Cultură Anul XI, Nr. 505 Vineri 13 februarie 1959 8 pagini 25 bani Să mobilizăm părinții la rezolvarea sarcinilor actuale ale școlii Școala noastră, care trebuie să răspundă prin toată activi- tatea ei cerințelor construcției socialismului, are ca sarcină principală creșterea șl educa- rea unui tineret Instruit multi- lateral. temeinic pregătit pen- tm muncă, pentru viată, capa- bil să ducă mai departe marile realizări ale oamenilor muncii d:n patria noastră și să le a- pere cu devotament. Realizarea cu succes a ace- stei nobile sarcini este posibilă numai atunci cînd asupra copi- lului acționează în același timp și în același sens toți factorii care contribuie la formarea lui — școala, familia, organizația de tineret. Polul conducător în această colaborare îl are școa- la. care dispune de cadre cu pregătire pedagogică și experi- ență în munca educativă. Pen- tru exercitarea unui astfel de rol conducător și pentru atrage- rea familiei în rezolvarea sar- cinilor importante pe care Ie ridică educația tineretului, școa- la are 1a îndemînă lorme vari- ate de muncă în rîndurile pă- rinților. O condiție principală în buna lor desfășurare este a- ceea de a lega strins conținutul 1or de sarcinile actuale ale școlii. Tot așa de important este si faptul cz în antrenarea părin- r lor alături de școală, cadrele didactice să se sprijine pe aju- torul organizațiilor de partid și sindicale din școli, care dau mai multă autoritate acț’unilor ce se organizează. Care sînt în momentul de fată problemele mari, impor- tante ale școlii, pe care trebuie să le cunoască părinții, în re- zolvarea cărora ei trebuie să fie mobilizați ? Școala trebuie să clădească întreaga pregătire a tineretufuî pe cerințele vieții, să înarmeze pe elevi pentru munca pe care vor trebui să o desfășoare după absolvirea ei. Prin îmbi- narea pregătirii teoretice cu activitatea practică ea trebuie să asigure o pregătire multi- laterală a școlarilor. Pe acest drum merge astăzi școala noa- stră $i incepe să obțină reali- zări. Sînt însă unii părinți care tncă nu au înțeles că pre- gătirea elevilor are nevoie de baza solidă a practicii. Urmele concepțiilor vechi, înapoiate despre învățătură, despre cul- tură nu s-au șters încă. Școala are datoria să contribuie la șter- gerea acestor urme, să lămureas- că părinții și si-i cheme alături de ea. pentru ca împreună să daci la îndeplinire marea operă de pregătire a tineretului pentru viață, pentru muncă. Acei pă- rinți care consideră că activi- tatea elevilor in producție s-ar tace in detrimentul pregătirii loc teoretice trebuie lămuriți pentru a ajunge să înțeleagă că o astfel de activitate le a- iută elevilor să înțeleagă mai bine noțiunile teoretice predate 1a lecții, ridică in fața lor probleme teoretice noi prin care II se îmbogățesc cunoștințele, li face mai ordonați, le educă voința, caracterul, dragostea de muncă și dorința de a fi folositori societății. Datoria pedagogilor este a- ceea de a face ca toți părinții, nu numai citiva, să fie con- vinși că participarea școlarilor la munca obștească în agricul- tură, pe șantierele de construc- ții și în acțiunile cu caracter gospodăresc are o importanță deosebită, atît în ce privește lărgirea și adîncirea cunoștin- țelor, cit și pentru orientarea profesională a școlarilor, aju- tîndu-i să cunoască specificul diferitelor meserii și profesiuni și, deci, să-și aleagă în mod conștient drumul în viață. In această acțiune o contri- buție electivă poate aduce și organizația de tineret, care nu trebuie să rămînă în afara le- găturilor dintre școală și fa- milie. (Continuare in pag. 7) PE MARGINEA LUCRĂRILOR CONGRESULUI AL XXILEA AL P.CU.S. Formarea conștiinței comuniste Raportul prezentat de tovară- șul N. S. Hrușciov ca și dezba- terile care au avut loc la Con- gresul al XXI-lea extraordinar al Partidului Comunist al Uniu- nii Sovietice au subliniat cu tă- rie cerința ca, alături de asigu- rarea bazei tehnico-materiale ne- cesare construirii comunismului, să se realizeze și un inalt ni- vel de conștiință al oamenilor. De aceea, Partidul Comunist al Uniunii Sovietice și Statul So- vietic, prin uriașa activitate ideologică pe care o desfășoară în rindul maselor, creează toate condițiile necesare pentru a asi- gura educarea oamenilor sovie- al constructorilor i comunism u I 1 1 1 I Am urmărit cu cel mal viu interes desfășurarea lu- crărilor Congresului al XXI-lea al Partidului Co- munist al Uniunii 'Sovieti- ce. Documentele Congresu- lui reliefînd perspectivele cu totul deosebite ale con- strucției desfășurate a so- cietății comuniste, cuprind o uriașă experiență, deose- bit de prefioasă pentru munca popoarelor din (ări- le care construiesc socia- lismul. Progresul tehnico-mate- rial al economiei sovietice, care va duce la depășirea celor mai înaintate (dri ca- pitaliste, este Insofit de o ^miiuiiiiiiii.......imn.....iii....HiiniwiiiuiiuuiiiiuiiiiM (Continuare tn pag. 6) (Continuare in pag. 6) Puțin timp ne mai desparte de începutul campaniei agricole de prt- măvară. Elevii școlilor de mecanizare a agriculturii verifica cu grija trac- toarele* care vor ieși in curind la arat tici tn spiritul colectivismului șl al dragostei față de muncă, în spiritul internaționalismului so- cialist și al patriotismului fier- binte. întreaga activitate ideo- logică desfășurată de partid și de stat, urmărind educarea ce- tățenilor în spiritul înaltelor principii ale moralei comuniste, caută să sădească in suflete de- votamentul față de comunism, intransigența revoluționară față de cei ce încearcă să zădărni- cească opera de construire a noii orinduiri, dorința de a pune toate forțele în slujba colectivi- tății, dorința de a munci pentru înflorirea patriei. Educarea ce- muncă educativă organiza- tă, consecventă, menită să ridice conștiința maselor de milioane de oameni, fău- ritoare ale planurilor con- strucției comuniste. Parti- dul și statul sovietic dau cea mai mare aten(ie dez- voltării noilor calități ale omului sovietic, educării lui în spiritul colectivismu- lui și al dragostei de mun- că, în spiritul patriotismu- lui, al internaționalismului socialist, al înaltelor prin- cipii ale moralei comunis- Prof. CONSTANTIN NUȚU director al Editurii de stat didactice fi pedagogice ■ i I Ș 1 I (Continuare tn pag. 6) tățenilor în spiritul înțelegerii regulilor fundamentale ale con- viețuirii umane, al respectării lor liber consimțite, educarea in spiritul cinstei și sincerității, al într-ajutorării tovărășești și al colaborării, al intoleranței față de încălcările ordine! sociale, sint privite cu cea mai mare atenție în statul sovietic. Toate aceste trăsături morale, spre adîncirea cărora se în- dreaptă întreaga muncă ideolo- gică, izvorăsc din înseși sarci- nile mari ale construcției co- muniste, din însăși dezvoltarea vieții sociale în Uniunea Sovie- tică. Tovarășul N. S. Hrușciov a arătat, în raportul prezentat la Congres, cit de importantă este contribuția pe care trebuie să o dea școala la formarea noilor calități morale ale oamenilor sovietici. Tocmai școala este chemată să realizeze pregătirea pentru viață a tinerilor care se vor integra mîine în frontul co- mun al constructorilor mărețu- lui edificiu al societății comu- niste. Școala sovietică și-a pus a- cum sarcina de a crește un ti- neret avind o înaltă ținută mo- rală, un tineret harnic și disci- plinat, devotat cauzei comunis- mului, un tineret însuflețit de un fierbinte patriotism, de un profund sentiment colectivist, care să-1 facă să pună intere- sele comune mai presus de ori- ce, un tineret hotărît să ducă mai departe tradițiile de luptă și de muncă eroică ale gene- rației vîrstnice de astăzi. Aceste calități morale prind viață da- torită în cea mai mare parte muncii rodnice depuse cu dra- goste și devotament de miile de învățători și profesori — sluji- tori credincioși ai școlii sovie- tice. Tezele Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii 16 Februarie Eroicele lupte ale ceferiștilor și petroliștilor din februarie 1933 au avut loc în condițiile puternicei crize economie, care, începind cu anul 1929, zguduia lumea capitalistă, inclusiv Ro- mînia burghezo-moșierească. Starea economică a Romînîei, tn această perioadă de criză, era deosebit de grea și se caracte- riza prin scăderea masivă a ni- velului producției industriale și agricole. După datele statistice ale vremii, producția industriei metalurgice se redusese la mai bine de o treime, producția mi- nelor de cărbuni la jumătate și tot la jumătate își redusese ac- tivitatea și industria petroliferă. Și în domeniul producției de ce- reale se înregistra o îngrijoră- toare scădere. Efectele crizei s-au resimțit cu putere în starea materială a muncitorimii, a țărănimii munci- toare și a tuturor păturilor mic- burgheze ale populației. Numă- rul șomerilor atingea cifra de peste 300.000, iar salariile s-au micșorat în mod catastrofal. în ianuarie 1930, a fost apli- cată prima „curbă de sacrificiu". Tn 1932, la cererea controlorilor străini de a concedia 30% din salariati, guvernul anunță o nouă reducere a salariilor șî pensiilor, pensionînd forțat 20.000 de muncitori și funcțio- nari. La începutul anului 1933, a treia „curbă de sacrificiu" vine să adîncească și mai mult mizeria în care se zbateau oa- menii muncii. Politica școlară a burgheziei șî moșierimii consta în reduce- rea sumelor destinate învăță-- mîntului și plății salariilor ca- drelor didactice, în restrîngerea numărului de școli. Ca urmare, numai în 1933, peste un milion copii de vîrsfă școlară rămîneau în afara școlii, sporind numă- rul neștiutorilor de carte. In această perioadă salariile învățătorilor și profesorilor nu erau plătite cu lunile, iar absol- venții școlilor și facultăților în* groșau rîndurile șomerilor. Tn acele împrejurări grele pentru poporul muncitor, Parti- dul Comunist din Romînia s-a ridicat consecvent în apărarea intereselor păturilor muncitoare, împotriva încercărilor de arun- care a consecințelor crizei pe spinarea oamenilor muncii, de înrobire a țării, imperialismului străin. La chemarea și sub con- ducerea partidului, masele mun- citorești au trecut la lupta di- rectă împotriva exploatatorilor burghezi și moșieri. După cît se știe, tn martie 1932 din inițiativa Partidului Comunist a avut loc la Bucu- rești conferința muncitorilor ce- feriști din diferite centre la care a fost ales Comitetul Cen- tral de acțiune pe întreaga ța- ră, avînd ca secretar pe tova- rășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Conferința a dezbătut sarcinile ce reveneau ceferiștilor în ca- drul luptei clasei muncitoare împotriva politicii burgheziei și moșierimii. căci, așa precum constata Plenara C.C. al P.C.R. din octombrie 1932 în „Apăra- rea intereselor maselor populare în timpul apropiat, rostul cel mai important al frontului pro- letar asupra căruia partidul va trebui să concentreze forțările sale continuă să fie ceferiștii". Prof. O. M. RADULEA la ora de lucrări practice de analize. Cu privire la practica de laborator Buna pregătire a cadrelor de muncitori si tehnicieni pentru in- dustria chimică — sector cu o deosebită greutate specifică in cadrul dezvoltări* economice a tării noastre — este condiționată, in «oare măsură, de nivelul des- fășurării lucrărilor practice în la boratoarele școlilor din acest sec tor. In majoritatea acestor școli s-au înregistrat anul acesta importan te orogrese pe linia dotării labo mioarelor cu utilaj tehnic mo- dern si cu reactivi rhimici. De asemenea, cadrele didactice se străduiesc să asigure condițiile ea fiecare ele» să lucreze efectiv In tot cursul ședințelor de lucrări practice in laborator. Eforturi deosebite pe linia asi- gurării condițiilor de practică in cadrul laboratorului de chimie se fae la Grupul școlar petrol-cbimie din Cîmpina. Deși școala a cu- prins de abia anul acesta in pro. fii pregătirea de muncitor* și maiștri din sectorul de chimizare a cauciucului, conducerea școlii se preocupă îndeaproape de dez- voltarea bazei materiale pentru efectuarea lucrărilor practice. Majoritatea cadrelor didactice de speciahtate ale scolii ca, de pil dă, profesoarele Vaieria Ută și Maria Borza. îmbină strins preda rea cunoștințelor teoretice cu practica, dind fiecărei formule demonstrate pe tablă un cores- pondent practic, intuitiv. Ele e- fectuează personal fiecare nouă experiență și îndrumează după a- ceea executarea lucrărilor de că tre fiecare elev în parte. După formarea priceperilor se urmă- rește căpătarea deprinderilor de a executa independent lucrarea respectivă. în acest scop, toți e- levii posedă truse individuale complete si au la indemînă, gata pregătiți, toți reactivii și apara- tura necesară. Lucrînd efectiv, fiecare elev capătă încredere in forțele sale, dobîndește deprin- derile necesare pentru efectuarea unor lucrări din ce în ce mai complicate. Scopul final ai aces- tei activități este formarea obiș- nuinței de a lucra independent, care joacă un rol hotărîtor în ma- nipularea reactivilor și aparatu- rii La Grupul școlar petrol.chimie din București elevii din anul I al școlii tehnice au executat, în timpul orelor de laborator desfă- șurate în primul semestru, la cursul de chimie analitică calita- tivă. cîte 7—9 analize de cationi și anioni. Acum ei execută ana- lize generale de anioni și cationi. Siguranța cu care elevii identi- fică fonii căutați este o dovadă grăitoare că șt-aa format deprin- deri trainice de muncă In labora- tor. Nu la același nivel este asigu- rată însă în această școală desfă șurarea unei alte serii de lucrări practice deosebit de importante pentru industria chimică moder- nă. De pildă, nu se pot realiza in condiții bune experiențele de chimie tehnologică (analize ale apei, combustibililor, diverșilor produs* chimici neorganici și or- ganici) din pricina lipsei unor a- parate speciale, ca viscozimetre, densrmetre. calorimetre. colori- metre, aparate pentru dozarea ga. zelor. aparate pentru analize e- lectrochimice. Aceasta dovedește că direcția scolii n-a tinut seama, în dotarea laboratoarelor, de toa- te cerințele legate de pregătirea ucenicilor. Școala dispune de fon- duri destul de importante pentru achiziționarea de utilaje noi, iar o parte dintre aparatele necesare pot fi confecționate cu ajuto- rul elevilor. Totuși aceste posibi- lități nu sînt folosite pe deplin. Unele lipsuri în pregătirea ele- vilor penfc-u efectuarea lucrărilor de laborator se întilnesc și la Grupul școlar de petrol chimie din Ploești. Dacă multe din lec țiile teoretice se desfășoară la un nivel ridicat (de pildă, lecțriile despre structura materiei au fost predate pe baza ultimelor desco- periri in domeniul microcosmosu- lui și a legilor care-1 guvernează), nu se poate spune același lucru despre felul cum sînt organizate unele lucrărj practice. în special se acordă o insuficientă atenție desfășurării experiențelor de că- tre fiecare elev în parte. în ca- drul experiențelor privitoare la reacțiile cationilor din grupa a IV a analitică, de pildă, conduse de profesoara Cecilia Beca, numai o parte din elevi au lucrat efec- tiv, restul nefiind nici măcar so- licitati să privească. Socotim că metoda folosită la această școală — lucrări în grupe de 2—3 elevi — poate fi aplicată cu rezultate bune numai la începutul anului școlar (3—4 ședințe), pînă la for- marea deprinderilor elementare, dar ea dă rezultate slabe dacă e folosită în tot cursul anului. Intrudît elevii desfășoară nu- mai în primul an de învățămînt lucrările de laborator sub condu, cerea profesorilor-instructori, iar în anul II. cînd lucrează direct în producție, trebuie să execute fiecare independent diferitele ex- periențe și determinări, se impune de urgentă trecerea la o formă eficace de practică în laborator, cu asigurarea locurilor corespun- zătoare de muncă pentru toți ele- vii. Numai în felul acesta cadrele didactice de la Grupul școlar pe trol-chimie din Ploești vor putea asigura calificarea elevilor opera- tori-chimiști la nivelul cerut de industrie. Lucrările de laborator pot și trebuie să fie un mijloc eficace de educare a elevilor în spiritul economiei, să-4 învețe să valori- fice la maximum mijloacele mate- riale și utilajul pe care-1 au la dispoziție. Or, felul cum sînt păs trați și mînuiți reactivii Ia Grupul școlar petrol-chimie din Ploești nu contribuie la o asemenea edu care. în școală se folosește me- toda ca elevii să-și prepare sin- guri, fără nici o supraveghere, so- luțiile necesare. Datorită acestui fapt, consumul de reactivi este e xaqerat de mare, căci soluțiile se efectuează fără să se țină seama de norme, iar risipa nu poate fi evitată. In laborator, și mai ales in depozitul de materiale și reac tivi, ordinea și curățenia lasă foarte mult de dorit. Ar fi bine ca atit cadrele di- dactice de la Grupul școlar dia București, ca 5* cele de la Grupul școlar din Ploești să urmeze e xemplul școlilor fruntașe care a- sigură o bună pregătire practică a elevilor. Uzinele chimice moderne, în funcțiune sau în curs de con- strucție, cer cadre de muncitori și maiștri tot mai bine pregătiți, capabili să stăpinească tehnica nouă și tehnologia avansată. Este d« neconceput conducerea unor utilaje și agregate automatizate cum sînt cele de la Borzești, Săvinești etc. fără cunoașterea a- mănunțită a reacțiilor și procese lor chimice care se produc aici. De aceea, organizarea și do- tarea laboratoarelor cu utilajele și materialele necesare trebuie să constituie și pe mai departe una din preocupările principale în școlile din sectorul petrol chimie, căci numai în acest fel se poate asigura însușirea unor cunoștințe și deprinderi la nivelul cerințelor producției industriale modeme. Un alt obiectiv deosebit de im- portant pe care trebuie să-l ur- mărească neabătut cadrele didac- tice din aceste școli este familia- rizarea elevilor cu principalele probleme economice ale produc- ției industriale, formarea deprin- derii de a economisi materialele, de a lupta pentru reducerea pre- țului de cost al fiecărei lucrări. Pentru aceasta, elevii trebuie o- bișnuiți să lucreze cu cantitățile și concentrațiile cele mai potrivi t« de reactivi. De asemenea, este necesară formarea deprinderii de a recupera pînă și cele mai mici cantități din materialele scumpe. Asiqurind condiții mereu mai bune pregătirii profesionale a e- levilor, formîndu-le deprinderi înaintate de muncă și o atitudine conștientă față de sarcinile de producție, școlile care pregătesc cadre pentru sectorul chimie vor aduce o contribuție însemnată la avintul acestei importante ramuri a economiei noastre naționale. Ing CH, VLANTOIU Școala și întreprinderea analizează pregătirea ucenicilor Recent, intr-o ședință comună, conducerea Ate- lierelor C.F.R. din Timi- șoara și consiliul peda- gogic al Școlii profesio- nale C.F.R. dm localitate au analizat activitatea desfășurată în domeniul pregătirii viitorilor mun- citori feroviari. Referatul prezentat în cadrul consfătuirii de că- tre tovarășul Vasile Pla- voșin, directorul școlii profesionale, ca și discu- țiile purtate au reliefat o serie de realizări pri- vind ridicarea nivelului predării cunoștințelor teo- retice, asigurarea unor condiții bune de practică, formarea la ucenici a u- net atitudini juste față de muncă și meserie etc. Astfel, ucenicii monta, ton de vagoane au fost în- cadrați numai în brigizi fruntașe in producție, conduse de maiștri cu inaltă calificare. Ei exe- cută efectiv lucrări la principalele posturi din procesul tehnologic de montare a vagoanelor, a- ducind un aport însemnat la îndeplinirea și depăși- rea planului de producție al secției. Discuțiile, axate in spe- cial pe problemele asigu- rării pregătirii ucenicilor in meseriile stabilite prin planul de școlarizare, au scos la iveală insă și nu- meroase deficiențe. S-a a- rătat astfel că. datorită u- nei munci superficiale in întocmirea planurilor de școlarizare, nu s-a ținut seama de perspectivele de dezvoltare a atelierelor C.F.R. Din această cauză unor ucenici din ultimul an de școlarizare a tre- buit să li se schimbe me- seria. in conformitate cu cerințele atelierelor (de e. xemplu, ucenicii cazangii și montatori de locomo- tive trebuie să fie pregă- tiți acum ca montatori de vagoane). In unele cazuri, noua meserie nu are nici o contingență cu meseria în care au fost instmiți ucenicii pînă în anul III : de pildă, din strungar; în vopsitori de vagoane. In cadrul discuțiilor purtate asupra acestei probleme, a fost combă- tut cu tărie punctul de vedere al unor „specia- liști** care au încercat să demonstreze că asemenea schimbări întîrziate in pregătirea ucenicilor ar ti indicate, susținind că meseria ucenicilor nu tre- buie stabilită de la în- ceput. Acestora li s-a a- rătat că în organizarea școlilor profesionale tre- buie avute în vedere con. dițiile noi, tehnica nouă introdusă în industria noastră, care cere o te- meinică specializare pe meserii, în stare să asi- gure creșterea unor cadre capabile să contribuie la ridicarea productivității muncii și calității produ- selor. Analizindu.se felul cum s-a desfășurat practica in producție, s-a constatat că în unele secții — meca- nică, montaj-locomoti- ve — s-a neglijat respec- tarea graficului de rota- ție a ucenicilor. Aceasta se datorește în mare mă- sură profesorilor de teh- nologie, care nu au acor- dat atenția cuvenită apli- cării cunoștințelor de spe- cialitate în practica din producție. Pentru remedierea lip- surilor existente conduce- rea atelierelor C.F.R. și consiliul pedagogic al școlii profesionale au sta. bilit măsuri comune, me- nite să asigure o mai bună instruire practică a ucenicilor. Aceste măsuri se referă in special la în- cadrarea ucenicilor in echipe de muncitori cu inaltă calificare, respec- tarea graficului de rota- ție, asigurarea unei strin- se corelații între teorie și practică etc. Asemenea analize co- mune ale consiliilor pe- dagogice din școlile pro- fesionale și ale condu- cerilor din întreprinderile tutelare de școli asupra felului cum se desfășoară pregătirea ucenicilor tre- buie mai larg extinse în întreg invățămintu! pro- fesional și tehnic. Cu a- țutorul lor se pot lua mă- suri operative pentru re- medierea anumitor defi- ciențe și In primul rînd eliminarea practicii nejus- te de a schimba de la un an 1a altul meseria pentru care sint pregătiți unii ucenici, practică ce atrage după sinp o evi- dentă scădere a nivelului calificării în muncă al ucenicilor ALEX. BREAJEN Inspector general în MIC Meniri u ia cluLurâlcr la largîrea orizontului cultural al ucenicilor Tn ultimele luni, cadre de la Institutul de perfecționare din lași au vizitat o serie de școli profesionale și de me- serii din orașele Iași, Bacău, Roman și Piatra Neamț, ur- mărind. printre altele, căm contribuie cluburile la buna organizare a timpului liber al ucenicilor, la lărgirea ori- zontului lof cultural. S au putut constata, cu a- cest prilej, numeroase reali- zări in această direcție. De pildă, la Școala de meserii din Bacău (directoare tov. Claudia Ocenaș) și la Școala de meserii din Piatra Neamț (directoare tov. E. Hiescu) se organizează cu regulari- tate tn cadrul cluburilor fru- moase serbări. Tot aici au luat ființă, pe lingă obișnui- tele echipe artistice, formații orchestrale și fanfare- Biblio- tecile acestor școli au un număr mare de cititori. Din păcate, directorii unor școli profesionale sau de me- serii consideră încă activita- tea cluburilor drept o pro- blemă secundară. Se acordă îndeosebi puțină atenție în- drumării lecturii extrașcolare a ucenicilor și elevilor. La Școala profesională pentru industrializarea lem- nului și la Școala profesio- nală de construcții din Pia- tra Neamț, de exemplu, unit ucenici au citit intr-un tri- mestru doar o carte. Majori- tatea ucenicilor din aceste școli n-au citit In perioada vacanței de iarnă nici o car- te. La ambele școli sint insă biblioteci destul de bo- gate. Numai că există prea- puțină preocupare pentru a dezvolta gustul de citit al ti- nerilor. Școlile profesionale din Piatra Neamț, deși dispun de cluburi bine amenajate, nu folosesc larg toate activitățile specifice clubului — înttlniri cu fruntași In producție, cu scriitori, concursuri de șah, audiții de radio etc. Intensificarea muncii cui- tural-artistice in rîndul uce- nicilor și elevilor din școlile profesionale și de meserii depinde tn mare măsură de activitatea conducerii și pe- dagogilor acestor școli, care, tn ștrînsă legătură cu orga- nizațiile U.T.M., pot îndru- ma activitatea cultural-artis- tică astfel tnctt ea să devină o armă eficace tn educarea comunistă a viitorilor munci- tori. & VAIDEANU și P. POPESCU 1*91 CE ARATĂ UNELE PLANURI DE PRODUCȚIE « ale școlilor de meserii Alcătuindu-și bine planurile de pro- ducție, multe școli de meserii din tară asigură o temeinică pregătire profesio- nală a elevilor, aducînd totodată o con- tribuție însemnată la satisfacerea unor qerinte economice ale raionului și regiu- nii respective. Experiența unor școli fruntașe cum sînt, de pildă, școlile de meserii din Ploești și Bacău, școala Gal. vani-Tei din București și altele demon- strează convingător că acolo unde pla- nurile de producție au fost alcătuite în mod judicios, luîndu-se în considerare condițiile concrete de realizare, nece- sitățile și posibilitățile locale, școlile au putut fi profilate pe o producție com- plexă și s-a înlesnit calificarea în cele mai bune condiții a elevilor. Totodată planurile de producție ale acestor școli au asigurat organizarea atelierelor de producție pe principiul gospodăriei chib- zuite, reaiizîndu-3e astfel venituri care acoperă pe de-a întregul cheltuielile de școlarizare și de întreținere a elevilor. Din păcate există și școli în care pla- nurile de producție au fost alcătuite su- perficial, fără nici o preocupare pentru respectarea principiilor unei bune orga- nizări economice și mai ales fără preocupare pentru asigurarea unei in- struiri practice științifice, în cadrul rea- lizării sortimentelor cuprinse în plan. O serie de constatări făcute de organele Comisiei Controlului de Stat care au verificat activitatea școlilor agricole și de meserii din regiunile București, Ga- lați și Craiova sînt elocvente în această privință. Una din condițiile esențiale în alcă- tuirea unui plan de producție corespun- zător sarcinilor instruirii practice este cuprinderea în acest plan a unor sorti- mente multiple și cu caracter complex, care să permită parcurgerea în cele mat bune condiții a tuturor operațiilor pre- văzute în programele școlare. Această cood^’e n-a fost de loc ținută în seamă la S ’ -ala de g’eserii din Craiova. Ana- liwnd plăcii de producție al principa- la secții s acestei școli — secția tîm- pîărie de mobilă — vedem că el a pre- văzut în cursul anului 1958 doar două sortimente — tejghele de tîmplărie și dulapuri colective — la care s-a adău- gat, pentru anul în curs, executarea par- țială a unor table școlare din panel. Pot oare asigura aceste sortimente o înaltă calificare în meseria de tîmplar de mobilă ? Fără îndoială că nu. însăși practica școlii din Craiova o dovedește. Intr-adevăr pentru parcurgerea unor operații prevăzute în programa școlară maiștrii de la atelierele de tî'mp'ărie sînt obligati să externe lucrări neutile, cu alte c să strice material fem- no« d» vet. Dar nu numai condițiile materiale de desfășurare a practicii, ci și nivelul șfie al acesteia este foarte scăzut la Școala de meserii din Craiova. Lu- crările nu se execută după documenta- ție tehnică, așa cum prevăd normele în vigoare, elevii nu au la dispoziție nici un fel de plan care să le indice succe- siunea logică a diferitelor operații. De altfel, datorită condițiilor nesatisfăcă- toare în care se predau la această școală unele cunoștințe teoretice, ca de pildă desenul tehnic, elevii nicj nu știu să citească un plan de operații, ei fiind încurcați chiar în fața unei simple schițe de execuție. Grav este și faptul că la Școala de meserii din Craiova există, în executa- rea puținelor sortimente trecute în plan, abateri serioase de la STAS-urile în vi- goare, ceea ce duce la o nepermisă ri- sipă de materiale. Forjele de cîmp exe- cutate în atelierul mecanic, pentru care STAS-ul prevede o greutate de 50 de kilograme, cîntăresc aici 74 kilograme. Risipa de materiale, executarea neștiin- țifică a lucrărilor, fără nici un fel de preocupare pentru aplicarea unor me- tode înaintate de muncă au dus la o mare creștere a prețului de cost al unor produse. Astfel, forjele de cîmp costă în devizele școlii de meserii din Craiova de trei ori mai mult decît în catalogul curent de prețuri al întreprinderilor de specialitate. Asemenea încălcări ale disciplinei economice — umflarea pre- țului de cost, risipa de materiale — nu au ce căuta în școlile de meserii în care trebuie educați muncitori înaintați. Lipsa de spirit gospodăresc se oglin- dește și în alte domenii ale activității pe tărîm economic desfășurată la Școa- la de meserii din Craiova. In magazia școlii se află stocate de ani de zile can- tități supranormative de scule și mate- riale în valoare de peste 55.000 lei. Con- ducerea școlii nu se preocupă în nici un fel de redistribuirea acestor mate- riale și scule, după cum nu acordă im- portanță nici sarcinii de a termina în cel mai scurt timp comenzile vechi a căror execuție a fost întreruptă. In ate- liere sînt tărăgănate lucrări de execu- tare a unor căsuțe țărănești începute încă în anul 1956, a căror valoare to- tală întrece suma de 300.000 lei. Deficiențele relevate în planurile de producție ale unor școli izvorăsc și din faptul că acestea au fost profilate une- ori la întîmplare, fără un studiu atent al condițiilor și necesităților locale. Ca urmare, profilul unor școli de meserii a fost fixat stereotip pentru întreaga re- giune, deși existau posibilități și ce- rințe pentru școlarizarea unor meserii mult mai variate. De pildă, patru din cele cinci școli de meserii din regiunea București au fost profilate pe meseria de crodor-confecții de damă. In satele dîn regiunea București există însă ce- rințe de meseriași și în alte specia- lități. Or, tocmai pregătirea acestor muncitori este sarcina principală a șco- lilor de meserii. Grăitoare în această privință este situația Școlii de meserii In școlile profesionale agricole sa desfâyo ară fn această perioada importante lucrări prac- tice de laborator. lată-i, de pilda, pe ucenicii y col ii agricole di* Ciulnița. raionul Călărași, efectuiad sub conducerea inginerei Mari* Bobe seu lucrări practice pentru determinarea umidi- tății solului. din Giurgiu, care a creat trei dase de croitorie cu toate că existau toate condi- țiile — atît în ceea ce privește localul dt și utilajul — pentru a pregăti în cadrul școlii tîmplari, dogari și fierari. In Ioc de aceasta, școala a cerut — și secția de învățămint a sfatului popular regio- nal a aprobat — suplimentarea planului de școlarizare la secția croitori-confecții de la 71 de elevi la 140 de elevi, deși cele 5 mașini de cusut de care dispun atelierele nu asigură instruirea practică a elevilor nici la cifra de plan inițial propusă. Această orientare greșită are repercusiuni serioase asupra planului de producție al școlii, care prevede, în ge- neral, sortimente de cea mai mică teh- nicitate, căci supraaglomerarea de elevi pe fiecare mașină nu permite însușirea în bune condiții a unor operații mai complexe. In cazul activității altor școli de me- serii, tot datorită superficialității cu care secțiile de învățămint și cultură ale sfa- turilor populare regionale au stabilit și aprobat profilul meseriilor școlarizate se manifestă și un alt fenomen dăunător : includerea în planul de școlarizare a unor meserii pentru care nu sînt asigu- rate posibilități de desfășurare a prac- ticii. Condițiile materiale ale Școlii de meserii din Brăila, de pildă, nu asigură instruirea tinichigiilor și tîmplarilor de binale, după cum condițiile materiale ale Școlii de meserii din Focșani nu per- mit instruirea în bune condiții a cla- selor de tinichigii și instalatori tehnico- sanitari. în planurile de producție ale acestor școli nn sînt prevăzute pentru anul în curs nici un fel de lucrări pen- tru elevii claselor de tinichigii, tîmplari binale și instalatori tehnico-sanitari. De abia acum conducerile școlilor de mese- rii din Brăila și Focșani au luat legă- tură cu trustul regional de construcții pentru a asigura, în acest fel, practica elevilor pe diverse șantiere. Lipsei de preocupare pentru asigura- rea practicii elevilor din anumite sec- toare la școlile de meserii dm Focșani și Brăila, i se adaugă și grava neglijare a problemelor economice specifice școli- lor de meserii. La multe din sortimen- tele trecute în planurile acestor școli se remarcă aplicarea unor cote de regie mai mari decît cele legale — indiciu si- gur al lipsei de grijă pentru introduce- rea metodelor înaintate de muncă. Ase- menea practici care blochează impor- tante fonduri bănești și materiale ale statului, care sfidează cerințele reale ale pregătirii profesionale a viitorilor mun- citori, care constituie un continuu exem- plu negativ în ceea ce privește respec- tarea legilor economice, trebuie înlătu- rate grabnic din activitatea școlilor de meserii și agricole. Lipsurile pe care Ie dezvăluie planu- rile de producție ale unor școli de me- serii și faptul că ele mai persistă încă sînt însă și consecințele dezinteresului cu care au fost tratate respectivele școlî de către unele secții de învățămint și cultură ale sfaturilor populare regionale. Nici pînă acum în regiunea Galați, de pildă, nu a fost asigurat un contrai competent al școlilor de meserii și a- gricole prin încadrarea unui tehnician în corpul de inspectori al secției. Sec- țiile de învățămint și cultură ale sfatu- rilor populare regionale, ajutate perma- nent de organele competente ale Minis- terului învățămîntului și Culturii, au datoria să analizeze cu atenție condi- țiile de instruire a elevilor în școlile de meserii și să ia măsuri operative pentru remedierea lipsurilor existente. Este necesar, totodată, ca ele să stu- dieze și să popularizeze mai intens ex- periența pozitivă a școlilor de meserii fruntașe, organizate pe principiul școală-fabrică, școli care prin întreaga lor activitate au dovedit cît de mari sînt posibilitățile de a asigura o califi- care înaltă a viitorilor muncitori și care aduc un însemnat aport la dezvoltarea economică a diferitelor regiuni ale țării. AL. CIUCA iiiiiiiiiiniwiiiiHiiiiminwHiMiiw^ CABINETUL DE DESEN TEHNIC f Unul din obiectele principale care se studiază în toate școlile profesio- nal*— indiferent de meseria în care îi pregătesc acestea pe ucenici —este desenul tehnic. Numai un muncitor care știe să citească desenele și poate executa diverse schite este în măsură să lucreze cu rezultate bune în pro- ducție. să execute corect și rapid lucrările încredințate. Ținînd seama de însemnătatea predării desenului tehnic, cadrele didac- tice de la Școala profesională „Industria Sîrmei" din Cîmpia Târzii acordă o mare atenție pregătirii ucenicilor la această disciplină. In acest scop ca- binetul de desen al școlii a fost amenajat cu o grijă deosebită și înzestrat cu tot utilajul necesar. Pentru a se asigura condiții cit mai bune de lucru, maiștrii-instructori i-au Îndrumat pe ucenici în confecționarea unor mese speciale pentru desen tehnic. Aceste mese au o platformă mobilă, variabilă la o înclinație de 25—M grade. Fiecare masă de desen este dotată cu un scaun metalic, cu cite o planșetă și rechizitele necesare (teu. compas, echer etc.). Tot cu parti- ciparea ucenicilor, cabinetul de desen al școlii a fost înzestrat cu peste MO corpuri geometrice, secționate și nesecționate, din care pot fi formate prin compunere diferite organe de mașini. Ucenicii din anul I folosesc larg aceste corpuri, din care compun piesa ce le-a fost indicată. Aceasta îi ajută să cunoască formele geometrice pe care le au diferitele piese și totodată le îmbogățește cunoștințele profesionale de specialitate. In vitrinele cabinetului se află, de asemenea, peste 1000 piese diverse de mașini, folosite drept model în executarea unor schițe de către ucenicii anilor II și HI. Ucenicii sînt obișnuiti astfel să execute lucrări de reprezen- tare a diferitelor piese cu o asemenea precizie și îngrijire, îneît ele pot fi toioaite drept schițe de execuție și operații în procesul de fabricare. Cabinetul de desen al școlii profesionale din Cîmpia Tunii cuprinde și a bogată bibliotecă care conține numeroase manuale școlare și lucrări de specialitate, necerare uccniciler pentru aprofundarea desenufni tehnic. Prof. GH. COSAC Clnpia Tunii 3M = O interesantă formă de activitate extrașcolară La Școala tehnică de comerț din Craiova sa creat o tradiție valoroasă: in fiecare an, membrii cercului tehnic de specia- litate de la această școală organizează, sub îndru- marea cadrelor didactice, prezentări de referate, care contribuie In bună măsură la adlncirea cu- noștințelor teoretice ale elevilor ți la legarea a- cestora de practica între- prinderilor comerciale. De curind a avut loc pentru a treia oară o a- semenea prezentare de re- ferate la care au parti- cipat, în afară de elevi fi cadrele didactice ale șco- lii, profesori fi elevi ai Școlii tehnice de comerț din București, precum și conducători ai diferitelor întreprinderi ți instituții din localitate. Referatele prezentate au tratat probleme privind legislația economici, evi- dența contabilă ți merceo- logia. Astfel, a stirnit in- teres referatul .Legisla- ția economică a R-P.R. la anii 1957-1958“, alcătuit de elevii Ana Alexandru și Aurel Cicoț sub îndru- marea profesorului Ion Pătrașcu, referat care a reliefat grija statului nos- tru pentru asigurarea sa- tisfacerii nevoilor mate- riale și culturale ale oa- menilor muncii, s-a preo- cupat pe larg de efectele aplicării în viață a unor legi și hotăriri ale Consi- liului de Miniștri al R.P.R. eu privire la îmbu- nătățirea sistemului de salarizare, a analizat im- portanța reducerii prețu- lui de vlnzare eu amă- nuntul la unele produse de larg consum, arătind concret cum se preocupă întreprinderile din locali- tate de aplicarea tehnicii noi ți de reducerea prețu- lui de cost al produselor. Cu dăit intere» au fost ascultata și referatele ,,As naliza adiuitiță econo- mice a unei organizații comerciale locale pe baza dărilor de seamă*, întoc- mit de elevii Gheorghe Lepâdatu, Florica Petre, Nicolae Popescu ți Anat- (a Gloria sub îndrumarea profesoarei Marcela Gri- gorescu ți , Masele plas. tice ți importanța lor în economia națională", în- tocmit de elevii merceo- logi Ana Alexandru, Dan Petrescu, T. Dalidis fi Elena Coandă. Referatele prezentate au dat loc la numeroase dis- cuții, care au oglindit te- meinica instruire a elevi- lor școlii. Numeroși con- ducători ai întreprinderi- lor comerciale din locali- tate au felicitai călduros pe profesori ți elevi pen- tru succesele obținute, angajindu-se ca în viitor să întărească colaborarea lor cu școala, ajutlnd mai larg pe elevi in desfășu- rarea activității practice, t \ L * ■ INSEMNARI DE LA LECȚII O oră de geografie a patriei Lecțiile de geografie a pa* triei trebuie să asigure înar- marea elevilor cu temeinice cunoștințe științifice, legate strlns de practică și. in ace- lași timp, să contribuie in lar- gă măsură la Întărirea educa, ției patriotice a elevilor, la dezvoltarea sentimentului de dragoste fierbinte fată de pa- trie, față de oamenii muncii. Răspunzind acestor sarcini, lecția de geograiie cu tema „Structura economiei națio- nale a Romînlei burghezo- moșierești și struciura econo- miei naționale a R.P.R." ținută de profesorul Nicoiae lonescu la clasa a VU-a a Școlii me- dii ar. 18 „Mlbail Eminescu" din Capitală a fost o lecție iz- butită. care și-a atins scopul. Profesorul a început ora cu verificarea cunoștințelor insu- lițe de elevi tn lecția trecută, cu privire la împărțirea poli- tico admiuistrativă a R.PR, El a stăruit asupra exactității răs- punsurilor date de elevi. De altfel aceste răspunsuri — In marea lor majoritate corecte — an dovedit că tov. lonescu acordă in general atenție con- țfnutuini cunoștințelor pe care șl le însușesc elevii. El le-a cerut să arale In ce a constat caracterul anarhic al vechii Împărțiri administrative a ță. ni. șă exemplifice dispropor- ția Intre dezvoltarea economi- că a fostelor |cde{e etc. Aceeași grijă pentru asigu- rarea unui conținut just al cu noștiuțelor a vădit a profeso- ral șl tn explicarea lecției noi. Sprijinind u-ți afirmațiile pe dale concrete, profesorul a 1°- iățișat elevilor tabloul econo- miei !■ Rominia borgteezomo- șierească șl tn contrast cu a- cesla, tabloul economiei noas- tre de azi. in plină Înflorire. El le a arătat cl organizarea economiei noastre noi are la bază principiile socialiste de dezvoltare a economiei națio- nale șl a subliniat că dezvol- tarea cu precădere a in- dustriei grele stă la baza dez. voltăril întregii economii. A vorbit apoi despre progresul continua al industriei, despre apariția unor noi ramuri ale acesteia (construcții de mașini, industria chimică etc.), despre dezvoltarea agriculturii socia- liste șl despre marile avanta- je pe care le prezintă ea pen- tru țărănimea muncitoare și pentru economia generală a țării. Și In decursul verificării ca șl tn decursul expuneri! lecției noi s-au ivit numeroase prile- juri de a lega cunoștințele de problemele practicii, prilejuri Pe Mngă care profesorul n-a trecut fără a le folosi Astfel, in timpul verificării el a cerut elevilor să arate in ce măsură actuala Împărțire administra- tivă a țării contribuie la dez- voltarea economiei. Elevii au subliniat tn.raod just taptnl că noua Împărțire administrativă, prin taptul că a cuprins In cadrul regiunilor șl raioane- lor atit centre industriale cit fi suprafețe agricole, a In. lesnit mult crearea de uni- tăți administrativ-economice care să reprezinte com- plexe de producție industrială fi agricolă. Ei au vorbit, de a- ■emenea, despre faptul că In acest fel s-au creat condiții mult mai bune pentru valori- ticarea resurselor economice locale, pentru creșterea bună ntării celor ce muncesc. Căutlnd să-i tndrumeze în- deaproape pe elevi spre conti- nua legătură a cunoștințelor studiate cu practica, profesorul Însuți s-a oprit, fn timpul ex- plicației, asupra acestei laturi a lecției. El a acordat îndeo- sebi multă atenție problemelor actuale ale economiei noastre, vorbind pe larg despre însem- nătatea lucrărilor plenarei din O oră de geografie la Școala de 7 ani Nr. 2 din Oralul Stalin 26—28 noiembrie 1958 a CC. al P AtB și despre sarcinile trasate industriei și agricultu- rii In cuvlntarea rostită de to- varășul Gh. GheorghluDej la această plenară. Fiind just orientată din punct de vedere politico-ideo- logic, lecția de geograiie a to- varășului lonescu a contribuit și la educarea patriotică a e. levilor. Pentru a scoate in re- lief superioritatea orinduirii noastre democrat-populare a supra orinduirii burghezo-mo- țiereștl, profesorul a cerut ele- vilor să folosească, și a folosit și el Însuși de a lungul între- gii lecții, metoda comparației O comparație concludentă s-a făcut, de pildă. Intre frecat și prezent, intre timpurile ciad sistemul de Împărțire adminis- trativă a țării era menit să îm- piedice striogerea legăturilor intre clasa muncitoare și țără- nimea muncitoare și să asigure claselor dominante toate înles- nirile de care aveau nevoie pentru a-i putea exploata cit mai crunt pe oamenii muncii — și intre timpurile noastre de azi, cind noua împărțire ad. ministrativă a țării contribuie tn mai mare măsură la înflo- rirea tuturor regiunilor țării spre binele celor ce muncesc. Tot pe baza unei comparații Intre trecut și prezent s-a desfășurat și explicația profe sorului la lecția nouă. Ară. tîndu-le elevilor că în tre- cut erau dezvoltate, fn oare- care măsură numai unele ra- muri ale industriei extractive, tn timp ce sectoare impor- tante ale industriei grele erau aproape inexistente, că agri- cultura — deși pe atunci cel mai dezvoltat sector al eco nomiei — se practica cu mijloace primitive, că aproape Întreaga economie era înfeu- dată capitaliștilor străini, că- rora țar* noastră le servea ca sursă de materie primă și pia- ță de desfacere, profesorul 1-a făcut să tragă ei tușiși conclu- zia că economia Rominiei bor- ghezo-moșiereșlj era asemănă, toare cu economia țărilor co- loniale. Elevii au ințeleș bine că nici nu putea să fie altfel, de vreme ce mijloacele de pro- ducție se aflau in mina capi- taliștilor șl moșierilor, de vre- me ce întreaga economie era pasă ou tn slujba progresului țării, nu in slujba poporului muncitor — apăsat sub jugul unei exploatări tot mal inten- se — ci in slujba unui grup de profitori, care nu urmă- reau decit propria lor îmbo- gățire. Ințelegtnd tn adîncime toate acestea, elevii au simțit fi mai puternic ura pentru tre- cutul întunecat, dragostea pen- tru luminoasa zi de astăzi a țării noastre, pentru partidul clasei muncitoare, care indru- mă poporul spre o viață lot mal frumoasă, mal Îmbelșu- gată. EU au simțit, tn același timp, ■a sentiment de adevărată mlndrie patriotică pentru țara noastră, tn trecut Înapoiată, care a devenit astăzi o țară in- dustrială înaintată. In plină în- florire, ca o agricultură dez- voltată, In care predomină sis- temul socialist, o țară care este cu adevărat a celor ce muncesc. La succesul lecției ținute de tov. lonescu a contribuit ți faptul că acesta a folosit me- tode bune. menținlnd tot timpul trează atenția elevilor ți făclndu l să participe activ la lecție. Dacă In prima parte a orei — în cursul verificării cunoștințelor — profesorul a cerut celor pe care |-a ascul- tat să expună lecția pornind de la afirmații generale, pe care să le exemplifice apoi cu material faptic, la comunica- rea cunoștințelor noi a expus In primul rînd lapte șl l a con- dus astfel pe elevi, incit a. cești* să tragă singuri conclu- ziile ce se impuneau. O altă trăsătură pozitivă a lecției a iost aceea că prolesorul a în- tregit cunoștințele prevăzute in programă cu impresii per- sonale, culese de el în timpul excursiilor prin țară, a rela- tat discuții pe care le-a avut cu muncitori, cu țărani munci, tori, s-a referit la unele fapte cunoscute de elevii înșiși etc. Considerăm Insă că lecția ar fi Iost și mai izbutită dacă profesorul ar fi legat-o mai strîns de realitățile locale, dacă ar II vorbit el însuși și ar fi cerut și elevilor să vor- bească despre trecutul ți pre- zentul cartierului ți orașului lor. Faptul că, in general, lecția și-a atins scopul propus — de a-i face pe elevi să-șl Insn. șească cunoștințe noi cu pri- vire la structura economică a Republicii noastre populare ți de a contribui la dezvoltarea sentimentului lor de dragoste pentru patrie — s a vădit Încă in cadrul orei, cn prilejul fi- xării cunoștințelor. Răspunsu- rile pe care le au dat elevii la concisele întrebări de fi. xare puse de profesor an ară- tat că ei au reținut ți au în- țeles tot materialul expus, Mai mult chiar, elevii au dat ei Înșiși numeroase exemple — au vorbit despre marele număr de fabrici și uzine con- struite tn ultimii ani, despre dezvoltarea agriculturii socia- liste, despre creșterea însem- nată a numărului de țcoli etc. Întreaga lecție i-a făcut să-șf Iubească și mai mult țara și să Înțeleagă că, pentru a-și înde- plini cît mai bine îndatoririle pe care le au față de ea. tre- bute să se pregătească temei- nic de pe acum : să-ți însu- șească mai multe cunoștințe, să Învețe a le aplica tn prac- tică, să-și aleagă o profesiune care să le dea prilejul de a aduce o contribuție cit mal mare la tnflorirea economiei noastre. PETRU BARGAUANU cercetător științific U lastitutul de ftllața pedagogica instantanee la clasele I-IV Predind la clasa l-a a Școlii de 7 ani nr. 70 din București poezia Jar na in pădure", tova- rășul învățător Dumitru Popescu a insistai asupra citirii expre- sive, a acordat atenție for- mării deprinderilor de exprima- re corectă, explicării cuvintelor necunoscute și îmbogățirii vo- cabularului elevilor cu termeni noi. Rezultatele unui asemenea mod de a lucra cu clasa s-au oizut chiar in cursul lecției respective: majoritatea elevilor au citit frumos și au reprodus corect conținutul poeziei. în clasa l-a „A" există Insă și unii copii care mai intimpină dificultăți la citire. Deși caută să-i antreneze la lecție, învăță- torul nu face tot ce trebuie în această privință. Atunci cînd un elev mai slab se oprește în fața unui cuvlnt pe care nu-l poate descifra, învățătorul îl abando- nează și cere unui alt elev să citească în continuare. Este ne- cesar ca el să verifice de ce unii elevi nu reușesc să desci- freze anumite cuvinte, pentru a putea remedia deficiențele con- statate. * * * 0 metodă bună a folosit to- varășa învățătoare Tudora Ga- vrilă in predarea lecției de arit- metică cu tema „Linia curbă", ținută la clasa a IV-a de la a- ceeași școală. Lecția a începui prin intuirea liniei curbe în com- parație cu linia dreaptă și linia frîntă (desenate pe tablă). In felul acesta elevii au înțeles cu ușurință ce este linia curbă și au putut formula ei înșiși defi- niția acesteia. Aplicația care a avut loc în continuare (desena- rea unor linii curbe închise și a unor linii curbe deschise) a dovedit că elevii și-au însușit cunoștințele ce le-au fost pre- date. COMEnTARII Cine decide nota ? La o lecție de istorie la clasa a Vila, după ce ascultă un elev, profe- sorul comunică nota; 6. Dar Înainte de a o trece In catalog, se oprește a- dresîndu-se clasei: — Voi— ce părere a- veți I Părerile sint Împărțite. Majoritatea elevilor con. sideră insă că Dumitrescu a răspuns de 7. Acceptind punctul de vedere al majorității, pro- fesorul trece în catalog nota 7. Ia elevul următor, lu- crurile se complică puțin. Profesorul propune nota 7, dar clasa „votează" pentru 9. Situația e destul de delicată. Profesorul tre- buie să fie consecvent in atitudinea sa față de da. să și totuși nu poate da nota 9 unui elev care, după părerea sa, a răs- puns de 7. După lungi tratative, se alunge la un compromis și cel de al doilea elev ascultat pri- mește nota 8. Este clar că un aseme- nea procedeu denotă o greșită Înțelegere a pro- blemei de către profesor. Tovarășa învățătoare nu a acordat insă destulă atenție disciplinei elevilor, mobilizării atenției întregii clase la lecție. Numai așa se explică faptul că — deși lecția a fost bine pre- dată — la fixare un elev a dat ca exemplu de linie curbă în- chisă conturul geamului, care avea forma unui dreptunghi. Foarte disciplinați și atențl tn oră, elevii clasei a IlI-a „B" de la școala nr. 70 au dat răs- punsuri frumoase și complete la ascultarea lecției de științe na- turale pe tema „plantarea și îngrijirea pomilor fructiferi". Mai puțin temeinice s-au do- vedit a fi, însă (după cum a reieșit din fixare), cunoștințele predate în lecția nouă — despre vița de vie. Și aceasta din cau- ză că tovarășa Demetra Gustea, învățătoarea clasei, nu a folo- sii nici un fel de material didac- tic in predare. Este adevărat că în școală nu există o planșă cu vița de vie. Tn acest caz, însă, învățătoarea ar fi trebuit să folosească de- senul pe tablă — sau cel puțin desenul din manual. Folosirea materialului intuitiv era cu atit mai necesară cu cit elevii, fiind de la oraș, aveau reprezentări cu totul vagi despre planta res- pectivă. Așa de plidă, confun- dlnd probabil butucul cu coar- dele, ei au afirmat că tulpina viței de vie este lungă și sub- țire. In cursul lecției s-a strecurat și o altă greșeală de conținut care a rămas necorectată de în- vățătoare. Elevii au spus că vița de vie se cultivă de pre- ferință în regiunile de deal, pen- tru că „aceste regiuni sint mal răcoroase". Această explicație era nu numai eronată (vița de vie are nevoie de căldură), dar și incompletă, intrucît se limita la factorul climateric, ignorînd un factor foarte important —• și anume solul, care este deter- minant tn cultura viței de vie. M. LASCU rroresorui are datoria să comunice nota pe care o dă unui elev pentru răspunsurile sale la lecție. Mai mult chiar, este bine ca ei să aprecieze calita- tea răspunsurilor elevului, pentru ca acesta să înțe- leagă de ce a primit o a. numită notă si să-și poa- tă îndrepta pe viitor llpsu. iile. Asta nu însemnează că profesorul nu poate soli- cita in anumite împreju- rări și părerea clasei, pen. tru a-și da seama în ce măsură elevii pot aprecia cunoștințele colegilor lor, pentru a le dezvolta spiri- tul critic. In nici un caz, insă, părerea elevilor nu poate fi obligatorie pen. tru profesor. Profesorul este liber să consulte cla- sa, el este insă singurul care poate aprecia just și deci decide nota ce tre- buie dată unui elev ascul. tal la lecție. Decizia, bine- înțeles, nu trebuie să fie arbitrară. In cazul cînd părerea elevilor diferă de cea a profesorului, el le va explica de ce anume a ținut seama în aprecie- rea sa. Este de la sine înțeles că o asemenea discuție nu se poale duce decit dacă timpul o permite — și a. tund cu mare economie 'de vorbe. A. I. Lucrări practice agricole de iarnă în școlile sătești Acum, îa lunile de iarnă, practica agricolă In școlile să- tești se desfășoară în forme specifice. Elevii multor școli efectuează lucrări de recu- noaștere a semințelor plan- telor agricole, de determinare a facultății germinative și a puterii de străbatere a semin- țelor, de determinare a purită- ți» și a procentului de corpuri străine etc. La Școala de 7 ani din co- muna Plătărești, raionul Bră- nești. bunăoară, există preo- cupare pentru buna organiza- re a lucrărilor practice agri- cole de iarnă. Elevii «cellei școli au executat piuă acum un număr de demonstratii și lucrări practice. Totodată ei au realizat, sub conducerea pro- fesorilor, o colecție de semințe de plante agricole si de dife- rit? substanțe chimice folosite fn agricultură. Există insă si »col care ne- qb;eaxă. In bună parte sau cu teiul, organizarea aplicațiilor practice agricole in timpul ier- nii. restringindu-le doar la ci- teva lucrări de împletituri. Ast- fel. la Școala elementară de 7 ani din comuna VasJați, ra- ionul Brăneșli, lucrările prac- tice agricole din această iarnă s au mărginit exclusiv la exe- cutarea de către elevi a îm- pletiturilor de nuiele și papu- ră, deși in sat sînt comiții pentru executarea de demon- strații variate. Nu s-a luat le- gătură nici cu gospodăria a- gricolă colectivă din localita- te. unde elevii puteau să vadă cum se desfășoară o seamă de lucrări agricole specifice timpului de iarnă. Acest lucru miră cu atît mal mult cu cit cadrele didactice de la această școală au ma- nifestat multă qrijă în ceea ce privește organizarea practicii agricole de primăvară și de vară. Intr-adevăr, lingă școală se află un lot școlar bine a- menajat, îngrădit recent prin mijloacele școlii, tn suprafață de circa 4500 B.p. pe care s-au executat diferite expe- riențe cu culturi acpicole și sa amenajat Si o colecție de Aparate și dispozitive realizate cu mijloace proprii Cadrele didactice din școlile orașului Con- ștanța desfășoară o acti- vitate susținută în ve- derea completării labo- ratoarelor școlare cu o serie de aparate și dis- pozitive confecționate cu mijloace proprii, cu ajutorul elevilor. Astfel, la Școala me- die nr. 2 ș a construit un redresor electrolitic pentru transformarea cu- rentului alternativ al re- țelei de 220 V In curent continuu, necesar efec- tuării diferitelor expe- riențe. In realizarea a- cestui aparat s-au folo- sit două borcane obiș- nuite de sticlă cu capa- citatea de o jumătate da btru. douj plăci de fier li două de aluminiu, so- luție de bicarbonat de sodiu si puțină sirmă de cupru izolată pentru legături. Pentru demonstrarea acțiunii dintre doi cu- renti paraleli, cit și a acțiunii dintre un curent mobil și un magnet la această școală ie fo- loseșia, pe lingă redre- sor, reostat și întrerupă- plante. S au cultivat aici și plante medicinale, care au fost achiziționate de Agrosem ul din Budețtf. Plantatul legume- lor s a făcut din răsadnița școlii, amenajată de elevi. A- ceste realizări arată că șj lu- crările practice agricole de iarnă puteau fi organizate tot atît de bine dacă profesorii n-ar fi socotit că iarna este, în agricultură, un „sezon mort". Este drept că o practică a- gricolă integrală în cursul ier- nii presupune o gospodărie a- gricolă cît mai complexă, unde elevii, Împreună cu profesorul lor, să ia parte la toate fazele procesului de producție în a- gricultură, zootehnie, pomicul- tură etc. și că nu întotdeauna se află în imediata apropiere a școlii o asemenea gospodă- rie. Dar profesorii pot organi- za cu bune rezultate aplica- țiile practice agricole și prin mijloace proprii, chiar în cu- prinsul școlii. Această situație restrînge. desigur, numărul și varietatea lucrărilor agricole ce se pot executa iarna, dar nu poate motiva o asemenea restrîngere încît practica agri- colă de iarnă să se rezume la cîteva împletituri. Mai rămîn încă multe lucruri de făcut: lucrări cu semințe, amenaja- rea gropii de compost, strînge- rea cenușii pentru îngrășă- mint, diferite altoiri în uscat, iarovizări, diferite experiențe cu probe de sol pentru demon- strarea capilarității și permea- bilității, desenarea de planșe intuitive etc. Tot în cadrul aplicațiilor practice de iarnă trebuie să cuprindem și multiplele de- monstrații ce se pot face în gospodăriile țărănești din sat, la părinții elevilor : amenaja-, rea platformei de gunoi, tăie- rile șj stropirile de iarnă la pomii roditori, controlul se- mințelor păstrate în magazii, pregătirea nutrețurilor și ali- mentația animalelor, amenaja- rea răsadnițelor și semănatul în răsadnițe etc. De asemenea, însăși pregătirea și confecționa- rea materialului didactic împre-' ună cu elevii poate da prilej de efectuare a unor lucrări prac- tor, un dispozitiv foarte simplu, realizat cu pu- țină beteală, o placă de lemn, două șuruburi, 5 —6 cm sirmă de alumi- niu și un magnet. Un alt dispozitiv con- struit cu mijloace pro- prii la Școala medie nr. 2 este releul electromag- netic. Dispozitivul poate fi folosit cu foarte bune rezultate pentru exem- plificarea comenzii la distanță. Cu ajutorul lui s-a putut închide de la distanță circuitul unul curent alternativ de 220 V, apvinzfndu-se becu- rile unui reostat cu lămpii. Profesorii acestei școli au realizat experiența cu roata lui Barlow fo- losind un magnet în formă de potcoavă ce înconjoară un jgheab cu mercur, în care intră dinții unei roți confec- ționată din tablă de cu- pru. Roata se pune în funcțiune folosind cu- rent continuu de 12 V de la redresorul și leo- statul de tip școlar. Profesorii și elevii eu Confecționat, d aseme- nea, un ampermetru cu ax orizontal, folosind un mosor de lemn pe care s-au bobinat 13 m de sîrmg de cupru Izolată, un cui de fier și un re- sort elastic. De resort s-a fixat un ac indicator care se poate mișca în fața unui cadran. Pentru a se demonstra efectul termic al curen- tului electric, s-a con. struit un ampermetru termic folosindu-se o coardă de vioară, o tă- bliță de alamă, un mic resort și un ac indica- tor. Montura este fă- cută pe o planșetă de placaj. Un dispozitiv simplu, necesar pentru demon- strarea principiului de construcție ei de func- ționare a dinamului, a fost construit folosindu- se un electromagnet con- fecționat dintr-o rangă de fier îndoită în formă de potcoavă, pe care s-au înfășurat 50 m. de sirmă de cupru izolată. Rotorul a fost realizat dintr-un pachet de 10 spire tn formă de drept- unghi, iar colectorul din. tr-un cilindru de lemn pe care s-au *xat doi semicilindri din tablă subțire de cupru. în loc de perii se iolosesc două lame de cupru îndoite și ascuțite )a capete. Prin cilindrul colector și prin pachetul de spire (rotor) trece un ax care, la ieși- rea din cilindru, este în- doit în unghi drept, for. mînd astfel manivela prin care se pune în mișcare rotorul. O serie de aparate și dispozitive necesare ex- periențelor si lucrărilor de laborator au fost realizate cu mijloace proprii și la Școala me- die nr. 1 din Con- stanta. Astiel.. aici s-au construit două ba- lanțe de laborator pen- tru efectuarea cîntă- ririlor în cazul diferite- lor experiențe de ca- lorimetrie, pentru stu- diul frecării, pentru de- terminarea densității etc. Tot aloi s-au confecțio- nat diferite reostate cu sirmă de nichelină și cu lămpi, un transformator de la 240 V la 24 V, tice cu accentuat caracter di- dactic și intuitiv. Nu trebuie să ne mărginim numai la sala de clasă și la curtea școlii, ci trebuie să pă- șim cu hotărîre în realitatea înconjurătoare, în gospodăriile agricole, unde li se pot pre- zenta nemijlocit elevilor multe din fazele importante din prac- tica agricolă reală. Și nu este neapărat necesair ca numai profesorul să execute demon- strațilile. Aceasta o poate face tehnicianul specialist de la gospodăria colectivă sau de stat sau chiar gospodarul res- pectiv — bineînțeles în pre- zența profesorului si numai după ce acesta a indicat pro- blema care interesează. De a- semenea, trebuie folosit ajuto- rul tehnicienii lor agronomi de Ia sfatul popular din comună. Era bine, de exemplu, dacă școala din comuna Plătărești ar fi folosit posibilitățile mul- tiple pe care le oferă gospo< dăriile agricole din sat, ca și serviciile de specialitate ale tehnicianului agronom de la sfatul popular local. Conduce- rea școlii nu s-a preocupat Insă în suficientă măsură de această problemă, Pînă la începerea muncii pe loturile școlare a rhai rămas destul timp ca să se organi- zeze la toate școlile lucrări și demonstrații practfice de iar- nă. folosindu se cît mai intens toate posibilitățile care se gă- sesc din belșug în satele noas- tre. Pentru aceasta este nece-1 sară o legătură mai staînsă intre scoală și gospodăria co. lectivă, întră școală și părinții elevilor. S. PETRE ln mica fermă zootehnică atribuită lor. pionierii Școlii de 7 ani din comuna 30 Decembrie, raionul Vidra, îngrijesc cu pricepere și dragoste animalele care le-au fost Încredințate. Să-nvătăm elevii 9 să mînuiască instrumentele de măsurat Pentru legarea cunoștin- țelor teoretice de practică, mai ales în predarea cu- noștințelor de fizică și de matematică, sînt foarte utile măsurătorile, care îi de- prind pe elevi cu mînui- rea principalelor instrumen- te de măsurat folosite în di- feritele ramuri ale indus- triei și agriculturii. Pe lingă mînuirea instru- mentelor clasice de măsura- re a lungimilor, capacități- lor etc., elevii trebuie de- prinși încă din clasele V—VII să mînuiască instru- mente ca vernierul, șuble- rul, micrometrul, să cu- noască diferitele tipuri de termometre, vitezometre, manometre, vacumetre etc. folosite în întreprinderile metalurgice, chimice, în ra- finării etc. Realizarea aces- tui lucru nu implică neapă- rat înzestrarea școlilor cu instrumentele și aparatele respective. Mare parte din instrumentele de măsurat pot fi cunoscute de elevi cu prilejul vizitelor sau al e- fectuării practicii în între- patru pendule Maxwell, patru tribometre care pot fi folosite și ca plan înclinat. Pentru lucrările fron- tale de laborator s-au confecționat 20 de calo- rimetre din alamă și s-a procurat întreq ma- terialul necesar pentru confecționarea a 20 punți Wheatstone. Pe un panou de 60 cm X 70 cm s-a montat un apaqat de recepție cu 3 lămpi. Acest panou dă elevilor posibilitatea să înțe- leagă cu ușurință alcă- tuirea și funcționarea aparatului de radio. Toate aceste realizări au fost posibile datorită interesului profesorilor de specialitate din șco- lile respective, cate au știut să antreneze pe elevi la o muncă crea- toare. precum și dato- rită ajutorului acordat de Șantierul Naval Constanța, care a pus la dispoziția școlilor o serie de materiale și uneltele necesare. Prof. VIRGIL ATANASIU prinderi. Atît la secțiile de fabricație cît și la cele de control, ca și în laboratoarele de metrologie elevii au po- sibilitatea să cunoască va- rietatea măsurătorilor și precizia efectuării acestora. Primind lămuririle cores- punzătoare din partea pro- fesorilor și tehnicienilor, ei vor constata că măsurarea lungimilor trebuie făcută cu o precizie pînă la fracțiuni de micron, cîntăririle execu- tate cu precizie de miimi de miligram etc. Li se va ex- plica, de asemenea, că o se- rie de procese tehnologice sînt condiționate de anumiți parametri (timp, presiune, temperatură etc.), care tre- buie menținuți în anumite limite foarte precise, limite indicate de aparatele de mă- surat. Măsurătorile prilejuieso interesante aplicații ale cu- noștințelor de matematică. De exemplu, măsurînd de mai multe ori aceeași lungi- me, elevii vor constata că rezultatele nu coincid întot- deauna și își vor da seama că așa numitele erori de măsură pot fi sistematice sau întîinplătoare. Calcula- rea acestor erori, ca și de- terminarea valorii medii a- ritmetice a măsurătorilor sînt exerciții foarte potrivite pentru legarea cunoștințelor teoretice de practică. Folosind unele piese file- tate ce pot fi procurate cu ușurință, putem arăta elevi- lor cum se calculează dia- metrul unei piese cilindrice, atunci cînd avem la dispo- ziție un șubler mic față de dimensiunile piesei, cum se determină diametrul mediu la filete prin metoda celor două sîrme sau prin metoda celor trei sîrme. Programele de matematică ale claselor VI—X prevăd numeroase lucrări practice de măsurători pe teren. E- fectuînd astfel de măsură’ tari, elevii se deprind să mînuiască diferite instru- mente topometrice. Cei din mediul sătesc pot participa chiar la parcelarea terenu- rilor pentru diverse semănă- turi ale gospodăriilor agri- cole de stat sau ale gospo- dăriilor agricole colective din localitate . Folosind mijloacele pe care le au la îndemmâ profesorii de fizică și mate- matică îi pot deprinde po elevi cu mînuirea unor im- portante instrumente și a- parate de măsurat, contri- buind în acest fel la pregă- tirea lor pentru munca în producție. Prof. I. C. L1GOR Școala nr. 40, București In sprijinul educării patriotice Din inițiativa biroului organizației de bază P.M R. de la Școala medie nr. 2 din orașul Galați, e- levii și profesorii acestei școli au confecționat o har- tă a Republicii Populare Romine înfățișind cele mai importante realizări obți- nute în domeniul industriei și in domeniul socialcul- tural in anii puterii popu- lare- Confecționată din placaj, harta este frumos colorată și foarte sugestivă. După ce a fost mai intii expusă în școală, ea a fost insta- lată in centrul orașului Ga- lați. Cetățenii o studiază cu mult interes. DE LA MINISTERUL Învățămîntului și coran LECȚII TIP DE PENTRU PERIOADA 16—28 FEBRUARIE 1959 CLASELE I—II Tema : exercit» de alergare Durata : 30 minute. I. Exercițiul 1. Stînd între bănci în șir (unui după altul). Ridicarea piciorului cît mai sus, cu genunchiul îndoit înainte; revenirea. Se execută alternativ de 6 ori. Exercițiul 2. Șezînd în bancă. Ridicarea și coborîrea umerilor. Se execută în ritm vioi de 6—8 ori. După primele 2—4 lecții, la ridicarea umerilor se strîrțg pu- ternic pumnii și la coborîrea lor se întind puternic palmele. Exercițiul 3. Șezînd în bancă, tnîinile pe umăr. îndoirea trun- chiului la stînga, revenire; la dreapta, revenire. Se execută de 4—6 ori în fle- care parte. Exercițiul 4. Intre bănci, în poziția ghemuit (pe vine), cu tnîinile pe șold. 4—6 să- rituri pe loc ca mingea în aceasta poziție. II a.) Primul elev din prima bancă se așează în dreptul spa- țiului liber dintre șirurile de bănci, înapoia unei linii de ple- care. La un semnal (fluier, bă- taie din palme, comandă) va alerga cît poate mai repede pînă la peretele din fundul cla- sei, pe care îl va atinge cu pal- ma. Va reveni tot «lergînd la loeul de plecare. Se procedează astfel pînă ce aleargă toți ele- vii clasei. Se repetă exercițiul sub formă de întrecere. b.) Jocul „Statuile". Ve fi jucat pe rînd de către elex il fiecărui șir de bănci sau de că- tre top elevii clasei deodată, dacă spațiul permite. In spațiul liber «I clasei elevii vor alerga liber în orice direcție însă nu au voie să se atingă unul de altul. După cîteva secunde de alergare, la semnalul stabilit dinainte, copiii se opresc în po- ziția într-un picior, cu brațele Întinse lateral. Și trebuie să se memțină în această poziție fără să se miște pînă ce conducăto- rul jocului termină de numărat rar pînă la 6. Cei care s-au mișcat trec în bancă te locul lor. ceilalți continuă jocul. Cîștigă cei care au reușit să-și păstreze echilibrul după mai multe repetări ale jocului. Dacă se joacă pe șiruri, cîștigător este șirul în care au rămas cele mai multe „statui". Jocul se re- petă, și la alte lecții, crescînd durata alergării și menținerii poziției. Poziția se va stabili la inspirația celui care conduce jocul. ■HMBHOMRMItlMMMJMIMIIimillllllllll—HM JMHi ■MMWIIMIIMdlIllllllllllllllllllMMIItl 16 FEBRUARIE (Urmare din pag. 1) Conferințe asemănătoare au avut loc în numeroase alte cen- tre regionale din (ară. Măsurile represive luate de guvernul bur. ghezo-moșieresc, hotărît să înă- bușe orice încercare de luptă împotriva regimului, departe de a intimida pe muncitori, au fost întîmpmate cu puternice acțiuni revoluționare. începutul anului 1933 cu- noaște o creștere masivă a lup- telor muncitorești în întreaga țară. Sub îndrumarea partidu- lui în toate centrele de cale ferată au loc mitinguri și con- sfătuiri. Mii de ceferiști și pe- troliști declară grevă. Acțiunile au culminat cu luptele greviste din 15—16 februarie, puternică manifestare a luptei maselor muncitoare, în frunte cu comu- niștii, împotriva abuzurilor pa- tronilor, împotriva aservirii tării către capitalul monopolist din Apus, împotriva fascizării tării și a transformării ei într-o bază de agresiune antisovietică. La începutul lui februarie 1933, guvernul Vaida, rcvenin- du-și după valul luptelor din EDUCAȚIE FIZICA HI. Șezînd în bancă. Ridica- rea în poziția de drepți și reve- nirea în bancă, de 4—6 ori. Aprecieri asupra desfășurării lecției. CLASELE III —IV Tema: trecere pe sub obsta- col Durata: 30 minute I. Exercițiul 1. Stînd între și- rurile de bănci. întinderea bra- țelor în sus, cu ridicarea pe vtr- furile picioarelor; coborîrea bra. țelor cu îndoirea genunchilor (lăsarea pe vine), atingînd du- șumeaua cu palma. Alternarea între aceste poziții se va exe- cuta de 6—8 ori în ritm variat Exercițiul 2. Șezînd în ban- că, cu mîinile le umeri. Răsuci- rea trunchiului spre stînga, re- venire , spre dreapta, revenire Apoi, aplecarea trunchiului îna- inte, cu bărbia spre pupitru, re- venire. lăsarea capului pe spate cu extensia trunchiului, re- venire. Se execută de 4 ori. Exercițiul 3. Șezînd la capă- tul băncii, cu genunchii tnafară, brațele la spate. Cu picioarele se imită pedalarea ca pe bici- cletă. Se execută 12—14 peda- lări consecutive, urmate de scurte pauze. Se repetă de 3 ori, variind ritmul. Exercițiu) 4. Șezînd în bancă, cu mîinile la ceafă. Aducerea coaielor înainte, pînă se ating ; ducerea coa telor înapoi. Se execută în ritm rar de 6 ori. Exercițiul 5. Stînd cu mîinile pe șold între șirurile de bănci- Depărtarea și apropierea picioa- relor prin sărituri consecutive^ Se execută 8—16 sărituri. II. a.) De primele bănci ale și- rului se leagă o sfoară ia înăl- țimea de 60—70 cm. de Ia pă- mînL De Ia peretele din fund al clasei, rînd pe rînd elevii, din alergare, vor trece pe sub acea- stă sfoară, pe care nu trebuie să o atingă. Se repetă de 3 ori. In celelalte lecții se va mări numărul obstacolelor pe sub care trebuie să treacă elevii. b.) Ștafetă combinată cu tre- cerea pe sub obstacol și sări- tura peste un obstacol. III. Șezînd în bancă. Ridica- rea unui braț sus, revenire; a celuilalt, revenire. Ridicarea în picioare, așezarea în bancă. Se execută de 4 ori. Notă : La ștaîetele combinate, înălțimea obstacolului pe sub care se trece va fi mai mică (50—60 cm.). înălțimea obsta- colului de sărit va fi de 40—50 cm. ianuarie, introduce starea de a- sediu. urmată de arestarea a numeroși membri ai Comitetului de acțiune Vestea arestării to- varășului Gb. Gheorghiu-Dej și a altor conducători ai mișcării muncitorești s-a răspîndit ca fulgerul printre muncitori. In dimineața zilei de 15 februarie, 7.000 de ceferiști de ia atelie- rele Grivița se aflau tn plină grevă cerînd imediata eliberare a celor arestați, respectarea tu- turor revendicărilor cîștigate la 2 februarie, ridicarea stării de asediu, existența liberă a comi- tetului de fabrică și a sindica- tului C.F.R. care fusese dizol- vat. Adunați de sunetul sirenei lui Roaită, muncitorii ceferiști au ocupat atelierele. Sunetele pre- lungite ale sirenei s-au făcut au- zite în toate colțurile Bucureș- tiului. Ecourile grevei au răsu- nat în toată țara. La Iași, ta Cluj și în alte centre ceferiste muncitorii au declanșat și ei greve. Soldații din regimentul 21 in- fanterie și din alte unități, a- duși să înăbușe acțiunea gre- vistă a ceferiștilor de la Gri- |iiiiiiiiiii!iiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiN | Școala și profilul moral | — — al constructorilor I comunismului I (Urmare din pag. 1) te, In spiritul marxism- leninismului. In crearea profilului mo- ral al omului epocii comu- niste școala are un rol deo- sebit, căci ea este chemată să insufle celor mai tineri fii ai poporului iubirea fier- binte fată de cuceririle oa- menilor muncii, voința de a le apăra cu fermitate, do- rința nestăviliti de a-și pune toate forțele tn sluj- ba patriei, este chemată să-i pregătească cu temei- nicie pentru viață. Tezele privind educația comunistă și Inoăfămlnful public prezentate tn rapor- tul tovarășului N- 8- Hruș- ciov fundamentează teore- tic întreaga perspectivă de dezvoltare a tnvățăminlu- Brigăzi științifice pe teren Deosebit de variată șl bogată este munca culturală desfășu- rată de cadrele didactice dia orașul Satu Mare Numeroși învățători și profe- sori dornici să contribuie la lu- minarea maselor fac parte din _ brigăzile științifice care au luat ființă în acest an la Satu Mare. Nenumărate au fost intilnirile pe care aceștia le-au avut cu țăranii din diferite comune ale raionului Satu Mare, căci bri- găzile științifice se deplasează in fiecare duminică la sate. Intr una din zilele trecute o brigadă s-a deplasat la Medie- șul Aurit. Cu acest prilej, țăra- Formarea (Urmare din pag. 1) Sovietice și Guvernului Sovietic cu privire la întărirea legăturii școlii cu viața și dezvoltarea continuă a sistemului învăță- mântului public. Legea adoptată de Sovietul Suprem al U.R.S.S. in această privință, raportul prezentat de tovarășul N. S. Hrușciov la cel de-al XXI-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, precum și dezbaterile ce au avut loc la Congres acordă o deosebită a- tenție legăturii strânse care tre- buie să se realizeze intre școală vița, au refuzat să tragă în fra- ții lor muncitori. Ceva mai mult, ei s-au solidarizat cu ceferiștiL In locul acestor trupe au fost a- duse unități ale jandarmeriei — sluga credincioasă a regimului burghezo-moșieresc. In diminea- ța zilei de 16 februarie, ca ur- mare a refuzului hotărît al mun- citorilor de a se supune ordine- lor și de a părăsi atelierele, s-a dat comanda de deschidere a fo- cului. In timpul represiunilor sălbatice, sub ploaia de gloanțe au căzut mulți muncitori: ute- cistul Vasile Roaită, D. Popa și alții. Peste 2.000 de muncitori au fost arestați. „Muncitorii, seria „Scînteia" — au fost covîrșiți de armată, dar avîntu! lor de luptă n-a pu- tut fi înfrînt. Tn timp ce erau înconjurați de soldați, străpunși de baionete, izbiți de patul puș- tilor, tîrîți spre poartă și arun- cați în camioanele dinainte pre- gătite, ei continuau să strige lo- zinci de luptă". Tn aceste eroice lupte din 15—16 februarie 1933, s-a vădit odată în plus forța politică, pu- terea de mobilizare și de orga- nizare a Partidului Comunist. lui sovietic, a cărui sarci- nă este aceea de a educa ți instrui tineretul In raport cu cerințele construcției so- cietății comuniste- Aceste teze constituie un îndrep- tar valoros pentru toți cei ce slujesc cu credință școa- la noastră nouă, ajutîndu-l să vadă mai clar tot ce au de făcut pentru întă- rirea contribuției lor la opera de construire a so- cialismului- îndrumați cu înțelepciune de partidul nostru, ei vor cultiva ne- abătut tn sufletele tinere principiile înalte ale mora- lei comuniste ce vor con- duce pașii cetățenilor de mtine ai patriei tnspre în- făptuiri mărețe tn opera de construire a societății so- cialiste tn Republica Popu- lară Romină- nii muncitori au întrebat ce slut plantele hibride și de ce ele sînt semănate tot mai mnlt? care este situația actuală a Berli- nului? ce sînt sateliții ? ce este energia atomică ? Ei au pus, de asemenea, multe alte întrebări privitoare la transformarea so- cialistă a agriculturii, ia cele mai bune metode pentru obține- rea de recolte bogate, la pro- blemele de politică internațio- nală. întrebările țăranilor muncitori și răspunsurile date de membrii brigăzii au arătat uitrlitatea muncii acestor brigăzi științi- fice. conștiinței comuniste și practică, aceasta fiind o ce- rință dictată de înseși proble- mele vieții. Participarea efectivă a elevi- lor la munca direct productivă nu numai că va ajuta la for- marea deprinderilor de activi- tate practică atît de necesare tn viață, dar va contribui la adincirea și creșterea nivelului general de cunoștințe, Ia educa- rea dragostei pentru îndeletni- cirile practice, sfărimmd toto- dată orice manifestări ale cen- cepțntor burgheze, înapoiate cu privire la munca direct produc- tivă; va contribui Ia eunoaște- s-a manifestat din plin eroismul maselor de muncitori hotariți să sfarme puterea asupritorilor. Luptele ceferiștilor au avut o mare importanță atît pe plan in- tern dt și internațional. Izbuc- nite la numai două săptămîni de Ia Instaurarea dictaturii hitle- riste tn Germania, ele au consti- tuit prima acțiune a muncitori- mii pe plan european împotriva pericolului fascist. Aceste lupte au rămas în is- toria mișcării muncitorești din țara noastră ca unele din cele mai puternice acțiuni organizate pînă atunci de partid împotriva regimului burghezo-moșieresc. Paginile înscrise astfel în is- toria luptelor muncitorești din țara noastră servesc minunate exemple de eroism și abnegație, de patriotism înflăcărat, care a însuflețit atîția luptători neobo- siți pentru o viață mai bună. Este o datorie patriotică pentru fiecare slujitor al școlii noastre noi să cinstească amintirea lup- telor din februarie educînd tine- retul școlar în spiritul respectu- lui profund și al profundei ad- mirații față de eroii acestor lupte. Jh CU CONȘTIINȚA IMPACATA La 8 octombrie 1958, inspectorul Justinian Găvănescu de la seefia de Uvățâmlat yi cultură a raionului Slobozia, s-a deplasat In comuna Pe* rieți pentru a controla munca Școlii elementare de 7 ani. A cercetat pla- nurile calendaristice, orarul școlii, prezenta elevilor, a făcut unele ob- servații generale cu privire la aces- tea si apoi — fâră să asiste ia vreo lecție, pentru a cunoaște măcar ceva din conțiautnl muncii la clasă — și-a încheiat inspecția întoreîndu-se „Iu bază* — probabil, cu cunoștiinta datoriei împlinite Nu avea motive 1 PERFORMANȚA Intr-o singură zi, profesorul Ștefau Vâgîl din Afumati, raionul Hrănești, a dat 30 (treizeci) Dote de 2. Ca pedagog, este clar că șl dtnsul merita o notă egală dacă uu nai mică. NEDUMERIRE In procesul verbal încheiat la Școala elementară din comuna Lup- HDU, fn ziua de 13 decembrie 1151 da către Inspectorii Tndose Băluță fi Emil Negreann de la secția raionala da tnvâțămlat «1 cultură Lehltu, sa arală că unul din obiectivele depla- sării Iu această unitate a fost yt „munca de alfabetizare*. Mal departe, același proces verbal consemnează : „Tn problema alfabeti- zării s-a constatat — controlînd re- gistrele șl documentele școlii — că ultimii anaHabeți au fost școlarizați fn primăvara anului ... 1950“. Este vorba de o necunoaștere a realității de pe teren sau „numai* de superficialitate și formalism fn stabilirea obiectivelor deplasării 1 * CONSTATĂRI „PREȚIOASE“ Extras d intr-un proces verbal în- cheiat de Inspectorul Filimon Petres- cu la Școala de 4 ani din satul Pleașov. raionul Turnu Măgurele : „Școala funcționează In loca] pro- priu, cu două săli de clasă «I o cancelarie, este de curind văruită șt curat întreținută, înzestrată cu sobe de teracotă, cu flori la ferestre și pavoazată cu tablouri si lozinci*. Constatări, nu glumă 1 rea frumuseților muncii în fa- brici, uzine, pe șantiere și pe ogoare, trezind dorința tineri- lor de a se Integra cit mai curind în producție pentru bi- nele colectivității. Legată strins de viață, prin activitățile ei practice și teore- tice, școlare sau extrașcolare — școala sovietică va ajuta în cea mai mare măsură ca primii pași pe care îi vor face in viață tinerii el absolvenți să nu fie șovăielnici și fără țintă, ci să He pași siguri, Îndreptați cu toată hotărârea înspre o activi- tate utilă societății, necesară construcției comuniste. Astăzi, în centrul preocupări- lor tuturor pedagogilor sovietici stă realizarea sarcinilor mari ce izvorăsc pentru școală din re- centele documente de partid și de stat: înzestrarea tineretului cu reale deprinderi de muncă practică, realizarea unei te- meinice pregătiri teoretice care să corespundă pe deplin cerin- țelor vieții comuniste și, bine- înțeles, educarea școlarilor în spiritul înaltelor virtuți proprii profilului moral al comuniștilor. Munca învățătorilor și profe- sorilor de pc întreg cuprinsul uriașei țări care a pășit pe dru- mul construirii desfășurate a comunismului va fi un exem- plu de ceea ce trebuie să facă pedagogii pentru educarea co- munistă a tinerei generații, un exemplu de ceea ce înseamnă a înzestra tineretul școlar cu te- meinice cunoștințe teoretice șl practice pentru ca tn viață să poată ti intr-o măsură cît mai Însemnată folositori societății. PĂRINȚII AȘTEAPTA ÎNDRUMAREA SCOLII Dorim ca fiii noștri sâ fie pregătiți pentru viață S-au împlinit doj ani de cind fac parte din comitetul de părinți al Școlii medii nr. 3 din raionul „Grivița Ro- șie”. Experiența pe care am adunat o in acețti ani m-a convins că munca unui co- mitet de părinți poate fi fo- lositoare numai atunci cind ajută școala in problemele cile mai importante care-i stau in fată Și eu. ca si ceilalți tova- răși ai mei din comitet, ne străduim să sprijinim școala in pregătirea copiilor noș- tri pentru viată, pentru munca in producție, deoare- ce acest lucru il urmăresc în primul rînd cadrele di- dactice- De fapt, chiar noi părinții, sintem cei dinții in- teresati ca proprii noștri co. pii să fie cît mai bine pre- gătiți pentru muncă. Consi- derăm că in calitatea noas- - trj de membri ai comitetului putem lămuri mai lesne pă- rinții in această direcție. Credem de asemenea că propriul nostru exemplu, a- titudinea noastră față de pregătirea propriilor noștri copij pentru muncă poate să convingă mai ușor. conducerii școlii să ne arate ce putem tare pentru a con- tribui la Înlăturarea acestei păreri greșite și «■ primit d^ la ei numeroase indru- Dacă înainte, atunci •Wd le vorbeam părinților c< spre foloasele politetoniză- rii. ne rezumam la lucruri generale, acum le putem da argumente concrete și astfel ii ciștigăm de partea noas- tră mult mai bine. Bună- oară, le arătăm ciți copii, altădată neinteresați de în- vățătură. au acum note toț mai bune la matematică, la fizică. la chimie, tocmai pentru că munca, punîndu-le in față probleme de tehnică, le^ trezit ma| mult interes pentru învățătură. Adesea se intimplă că le dăm părinți- lor ca exemplu de acest fel. chiar exemplul propriu- lui lor copil. Se ințelege u- șor ce mare influență are asupra lor acest fapt. Comitetul nostru de pă- rinți a fost îndrumat de pe- dagogi să se intereseze și de situația la învățătură a copiilor. De indată ce se constată rimineri în urmă, sintem incunoștiințați și noi și chemați să ne dăm aju- torul. Cum adesea rămîne- rile ia urmă provin și din greșelile făcute in familie, luăm legătura cu părinții respectivi, ii ajutăm să sta- bilească măsuri de îndrep- tare Interesindu-ne, spre e- xemplu de ce eleva N. F. din clasa a IX-a ,,A* obți- nea numai note mici, am a- flat că locuiește 1a o soră care o obligă să îndepli- nească prea multe treburi gospodărești, nelăsîndu-i timp să-și pregătească lec- țiile. Sfatul nostru de a î se asigura timpul necesar stu- - diului a fost de folos. Acum, eleva a început ță se în- drepte. Am vrea să fim însă mal Pentru a cunoaște problemele care îi frămîntă pe pă- rinți in ceea ce privește educarea copiilor lor, pentru a ști în ce direcție simt nevoia unui ajutor mai larg din partea școlii, redacția gazetei noastre s-a adresat mai multor părinți. Prezentăm părerile unora dintre ei. îndeaproape îndrumați și in alte direcții. Am fi mulțumiți, de exem. piu- să primim mai multe lămuriri în prolemele e- ducative. Este drept că ni s a vorbit adeseori despre aceste probleme, dar mai în- totdeauna lucrurile au fost privite oarecum in general. Ne-ar ti de mare folos să ni se arate mai amănunțit cum să procedăm cînd a- vem de rezolvat probleme educative. Nu cerem, bine înțeles ,.rețete" — știm că nu se pot da și că, presupu- nind că le-am primi, n-ar fi de nici un folos — dar cre- dem că este bine să ni se arate concret ce este de fă- cut într-un caz sau altul i- vit în propria noastră fami- lie sau în familiile altor pă- rinți Colaborarea noastră cu școala este tot mai rodnică. Ajutîndu-ne reciproc, vom izbuti să muncim tot mai bine, să ne îndeplinim cu cinste datoria față de gene- rația pe care o creștem. GH. HAȘEGANU linotipist la Întreprinderea poligrafică nr. 5 din Bucu- rești. vicepreședinte al comitetului de părinți de pe lingă Școala medie nr. 3 din București Așteptăm sfaturi pentru orientarea profesională a copiilor Nu peste mult timp băiatul meu. care este acum tn clisa a VII-o, va trebui să-și a- leagă drumul tn viață. De multe ori mă gfrvdesc La a. cest lucru Mă întreb oare neserie ar ti cea mai potri- vită pentru el. corn ar putea fi mal de folos patriei. N