Proletari din toate țările, uniți-o ai Soieta Imfăminfalui ■ urgan al Ministerului Invățămîntului și Culturii și al Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din Învățămînt și Cultură SCRISORI PRIETENII Anul IX, Nr. 439 Surprize Dacă turnurile Universității „Lomonosov", de necon- fundat prin liniile și pro- porțiile lor, nu m-ar fi călăuzit asemenea unul far, m-aș fi crezut străbătind un colț al Moscovei, străin mie. Să fie oare cu adevărat acestea locurile cunoscute sub numele de Colinele lui Lenin? Aici, in vale, la picioarele noastre să curgă rtul Moscova ? întrebările acestea, pe care mi le-am pus într-o dimineață de vară a acestui an, privind cu uimire ți curiozitate împre- jurimile, își aveau ele rostul lor. Mă năpădeau, Izvorlnd din amintirile legate de o plimbare prin aceleași locuri, in urmă cu doi ani — In 1955... Pe vre. mea aceea. vizitatorii, care nu-și puteau ascunde surprin- derea citind pe frontonul noii clădiri ș Universității : 1949— 1953 (termenul de necrezut al Înălțării construcției), ascultau foarte amuzați una din relată- rile ghidului. Cu nu multă vre- me In urmă, spunea ghidul cu seriozitate — ceea ce nu-i îm- piedica pe vizitatori să zini- bească : lor li se părea o glu- mă — pe aceste locuri pășteau caprele. Betonul, marmura, magistralele de asfalt, parcul din jur. Întins pe zeci de hec- tare — toate lăsau o asemenea impresie de durată, de istorie. Incit amănuntul foarte real (și realist) cu caprele, asociat cu Ideea de „margine de oraș", părea legat de o tradițională anecdotă. Insă un ochi mai a- tent și mai eliberat de mirajul liniilor arhitectonice ale Uni- versității ar mai fi descoperit atunci. In 1955, unele senine dimprejur care trădau „margi- nea de oraș" — fie și numai so- litudinea imensei siluete in acest colț al Moscovei. Undeva, în depărtare, acolo unde brațele negre ale macaralelor-turn pă- reau jucării de copil, se așe- zau temelii pe locurile unor foste grădini. Iar ghidul adău- ga Imaginii profilul viitorului cartier, furnizind cifre ce Ic pa. reau pe atunci vizitatorilor din domeniul viitorului îndepărtat. Mă călăuzeau acum, tn dimi- neața aceasta din vara lui 1957, turnurile, de neconfundat prin liniile și proporțiile lor, ale Universității. Fiindcă de Jur-tni- prejur, unde cu doi ani îna- inte se dăruia privirilor imen. sitatea stepei, orizontul era cres- tat de siluetele albe, de un alb proaspăt, ale noilor ziduri. Pe drumul acesta dinspre aeropor- tul Vnukovo, străjuit din loc In loc de pilcuri de mesteceni cu frunze infiorate, se Înșiruiau acum clădiri fără număr, cu perdele la ferestre, cu vaste magazine și firme de neon. Copii, mici părculețe cu bănci verzi, peluze de flori, stații de troleibus țl autobus, stopuri, biciclete rezemate lingă vreo intrare, un aparat de radio VICTOR VÎNTU (Continuare In pag. 3) Hunedoara. Oraș al construcți- ilor. Se clădește într-un ritm și Intr-o măsură uluitoare. A- colo unde ieri-alaltăieri abia se așezau primele cărămizi, vezi ridi- cîndu-se peste cîteva zile zidurile unui bloc uriaș. Apar mereu, ca prin minune, parcă ieșite din pă- mînt, noi și noi blocuri pentru mun- citori. Sus, departe de fumul furna- lelor, pe coastă, se înalță, clădirile combinatului metalurgic. Aparta- mente moderne și confortabile, ca- ^mere spațioase stau la dispoziția ^muncitorilor combinatului... Tot aici locuiesc și cîțiva dintre profesorii de la școala medie patro- nată de combinatul metalurgic. Pe unul din ei, pe profesorul de fizică C. Anatolii, l-am întilnit In biroul directorului școlii. Tovarășul Ana- tolii ne mărturisește cu plăcere : — Trebuie să vă spun că sint multe motive care mă determină să socotesc drept un mare noroc faptul că școala noastră este patronată de combinatul metalurgic. Printre ele se află și unul cu caracter strict personal. Am suferit mult fiindcă nu am avut o casă omenească, în care să locuiesc. Acum stau împre- ună cu soția mea și cu fetița în- tr-un bloc al combinatului. Avem două camere minunate, cu bucătă- rie, baie, cămară. Pot spune că din acest punct de vedere sînt foarte mulțumit. Și în această situație nu sînt numai eu. Tot atît de mulțumit cred că este și profesorul de istorie Constantin Iorgovan, care stătea în- A început o sărbătoare. A cuprins cu suflul ei întreaga întin- dere a patriei noastre, făcind să vibreze de bucurie inimile oamenilor. A început Luna priete- niei romîno-sovietice, înălțătoare manifestare a frăției dintre tînăra noastră republică populară și marea Țară a Socialismului victorios. In fiecare loc unde se muncește în țara noastră, tradiționala Lună a priete- niei romipo-sovietice se desfășoară cu entuziasmul dragostei și recu- noștinței față de marele și genero- sul popor sovietic. Fiecare sector al culturii răspun- de „prezent" pentru a împodobi săr- bătoarea prieteniei cu oamenii sovi- etici. Editurile vor trimite în librării traduceri din operele scriitorilor cla- sici și contemporani ruși și sovie- mUUCOVA, vedere de pe podul Borodino U MIM H AH! .""H 11 Mî- ! a O - « ■» "K 6 I * F Qa « £ s r s 'St' i <. ■ M’ * 1 ‘ U* ’ l r i * » H I t r f» H * * » M » * > I Sui:*'1 ■ ■*>Fm 11*1 Si ghesuit cu toată familia într-o sin- gură cămăruță, jar acum are un a- partament într-un bloc. La fel și Coriolan Tempeanu, profesorul de matematică, și Elisabeta Enescu, profesoară de limba romînă, și... Tov. Anatolii s-a întrerupt stînje- nit. — De fapt, reia el, nu acesta este esențialul. Patronajul combinatului reprezintă în primul rînd un mare sprijin pentru noi în ceea ce pri- vește procesul de învățămînt. Eu predau fizica și nimic nu poate fi mai potrivit pentru mine, ca pro- fesor, decît posibilitatea de a face aplicații practice cu elevii. Ori de cite ori am avut nevoie, atelierul școlii profesionale de pe lingă com- binat și combinatul însuși ne-au stat la dispoziție... Sunetul clopoțelului cheamă pro- fesorii la clasă și tov. Anatolii ne părăsește. ...In cancelaria directorului de la școala medie din orașul muncito- resc Hunedoara se află un dulap mare, vopșit în cafeniu. Din despăr- țitura de jos, un profesor scoate pe rînd la iveală și înșiruie pe masă o mulțime de obiecte mici de metal, frumos lustruite și etichetate. Nico- vale în miniatură, dălți, șuruburi, piulițe, ciocane de lipit, scoabe, pîl- nii. figuri geometrice etc. Totul este lucrat cu atîta îngrijire incit aproape nu-ți vine să crezi că este vorba de munca unor copii care abia învață să mlnuiască pila, polizorul și menghina. Vineri 11 octombrie 1957 tici, precum și note de drum din călătoriile în Uniunea1 Sovietică ale scriitorilor noștri. Teatrele își îmbogățesc repertoriul cu noi lucrări dramatice. Amintim printre acestea că la Teatrul Tine- retului se fac repetiții pentru noua premieră „Ne vom aduce aminte" de Galici, iar pentru cei mici, Tea- trul Țăndărică va juca în premieră „Ursuleții veseli" de Polivanova, precum și un spectacol cuprinzînd fragmente' din diferite piese sovie- tice. Filmul sovietic va fi bogat re- prezentat: pe ecranele cinematogra- felor prin cele mai noi creații ale studiourilor din U.R.S.S. printre care : „Prologul", „Don Quijotte", „Trepte abrupte", „Călătorie în ti- nerețe", „Căile dragostei", „Malva", !Mi se arată atelierul în care s-au lucrat aceste obiecte. O încăpere în care,stau înșiruite 20 de bancuri cu menghine. Maistrul instructor care ne însoțește ne informează : — Numai 9 sînt ale noastre. Cele- lalte le avem cu „împrumut" — nuanțează el zîmbind cu subînțeles. — Nu pricep... — Păi da. Ni le-a „Împrumutat" combinatul metalurgic. Dar credeți că ni le mai. ia înapoi ? — V-a mai „împrumutat" și alte lucruri de felul acesta combinatul? — Slavă domnului 1 Fără ei ar fi cam greu s-o scoatem la capăt. Tot ce vedeți: pile, pînze de bonfaier, pietre de polizor, materialul de lu- cru, comutatorul pentru instalarea polizorului. Jumătate din laborato- rul de sus este făcut cu ajutorul combinatului. Substanțele pentru experiențe ni le dă combinatul. Cînd am înființat biblioteca școlii aveam numai un dulap gol, pe care Fam numit bibliotecă. Abia pe ur- mă a devenit adevărată bibliotecă, după ce ne-au fost dăruite cărți de la combinat. Chiar și masa și pupi- trul din cancelarie au fost lucrate de cei de la combinat. Cînd ieșim din atelier, pe coridor, o fetiță cu ochi negri migdalați, cu păiul bălai adunat in fileu, încearcă într una niște piruete, strigînd după fiecare învirtitură: „A venit maistrul Burducea 1 A ven..." Ne vede, ro- șește pînă-n albul ochilor. Dă bună ziua și fuge. Ni se dau lămuriri : „Nikolka cel viteaz". „Detașamen- tul lui Vaska Trubaciov" etc. In instituțiile de învățămînt se desfășoară de asemenea manifestări consacrate aniversării a 40 de ani de la Marea Revoluție Socia-listă din Octombrie, sub al cărei semn se sărbătorește în acest an Luna priete- niei romîno-sovietice. Conferințe, simpozioane, vizite Ia muzee, seri literare, focuri de tabără, con- cursuri, șezători — o gamă varia- tă de manifestări care vor sublinia participarea cadrelor didactice și a elevilor la grandioasa sărbătoare a prieteniei romîno-sovietice. Să înfățișăm acum cititorilor noș- tri cîteva din manifestările care vor avea loc în această lună la Clubul lucrătorilor din învățămînt. — Ne-au trimis pe cineva de la combinat să recruteze elemente pen- tru o școală de balet și poftim... efectele. De la balet, discuția trece firesc la serbări și numele combinatului se aude din nou. Instructorul teatral de la combinat, costumele de la combinat și sălile de spectacol tot ale combinatului. Cu banii strînși • din serbări s-au organizat nume- roase excursii cu copiii. Nici de data asta combinatul nu a încetat să-i sprijine pe elevi. Atunci cînd școala are nevoie de un autobus pentru excursii, combinatul îi pune la dispoziție una din mașinile sale. — Chiar și sala de antrenament a colectivului său sportiv ne-a dat-o pentru orele de sport, adaugă un profesor. Dar... cu această chestiune intrăm într-un subiect neplăcut. Problema spațiului. Școala nu are sală de gimnastică, pentru că loca- lul in care-și ține cursurile este prea mic și sălile de clasă sînt in- suficiente. Direcția combinatului me- talurgic a făgăduit în mod solemn că va ceda școlii blocul coxarilor, o clădire foarte potrivită și pe mă- sura nevoilor ei, dar pînă în pre- zent nu s-a făcut încă nimic în această privință. Este singurul lucru care mai lipsește, pentru ca spriji- nul acordat de întreprindere școlii să fie deplin. B. OCTAV 4 pagini 25 bani In această perioadă, clubul orga- nizează cîteva conferințe ale căror teme vor atrage desigur numeroși auditori. Iadă titlurile cîtorva con- ferințe și datele la care se vor ține: „Ajutorul științei sovietice în dezvoltarea cercetărilor lingvisticii romîne", de proi. univ. D. Macrea (11 octombrie), „Unele probleme ale pedagogiei sovietice'1 de Maria Giur- gea (17 octombrie), „Lenin și edu- cația tineretului" de conf. univ. Bernard Grigoriu (5 noiembrie). Amatorii de dansuri și cîntece populare romînești și sovietice vor putea admira echipele de artiști a- matori ale clubului, care vor parti- cipa la cîteva spectacole. Printre acestea notăm spectacolul care va avea loc vineri 1 decembrie la Casa prieteniei romîno-sovieticc. La club, biblioteca organizează două manifestări atractive: o șe- dință publică a cercului literar, in care se vor citi lucrări originale (18 octombrie), și un montaj literar „Maiakovski" (15 octombrie). ...In aceste zile întîlnești în fie- care oraș sau sat al țării noastre, în fiecare uzină, în fiecare cămin cultural și în fiecare școală nenu- mărate mărturii ale prieteniei care leagă poporul nostru de popoarele marii Țări a Socialismului. Și mai puternic ca oricînd ne reafirmăm a- cum hotărîrea de a păzi ca lumina o- chilor și de a dezvolta necontenit prietenia frățească, alianța și colabo- rarea cu poporul sovietic, consolidîrtd astfel propria noastră independență și securitate. ANDREI VALENTIN C.C. al S.M.I.C La 7 octombrie a.c. au avut loc in București, la clubul muncitorilor din învățămînt lucrările plenarei C.C. al S.M.I.C. La lucrările plenarei au participat tovarășii Costin Nădej- de, șeful secției învățămînt a C.C. al P.M.R., losif Plischi, Julles Cazaban. Elena Isacu-Bolog, vlce- președinți al loan Muntean C.C. al S.M.I.C., secretar al C.C. al S.M.I.C., membrii prezidiului, membrii C.C. al sindicatului, pre- cum șl Invitați. Lucrările plenarei au fost des- chise de tov. Elena Isacu-Bolog. Dupâ deschiderea ședinței a luat cuvîntul tov. losif . Plischi, care a prezentat „Raportul cu privire la activitatea culturaleducativâ £ T) entru ca să-și poată duce cu | succes la îndeplinire nobila *■ lor misiune de educatori ai tineretului, de purtători ai cuvîntului partidului în masele largi populare, membrii sindicatu- lui nostru, lucrători în domeniul în- vățămîntului, artei și culturii, tre- buie ca, în primul rînd, ei înșiși să fie înarmați cu cunoașterea temei- nică a teoriei marxist-leniniste, a le- gilor și forțelor motrice ale dezvol- tării societății, a concluziilor ce se trag din tezele învățăturii marxist, leniniste în practica construirii so- cialismului în patria noastră. Referindu-se la activitatea comi- tetelor sindicale raionale din învă- țămînt în domeniul organizării In- vățămîntului politic, raportorul a arătat că sînt raioane ca : Giurgiu, Beiuș, Beclean, Buzău, Călărași, Botoșani ș.a. unde, datorită preocu- pării deoseb’te a organizațiilor de partid și sindicale, cadrele didac- tice au fost cuprinse în învățămtn- tul politic în proporție de 90 la sută și chiar de 100 la sută. O școală In cartierul Crlngași I din București, și o școală din Kosino, suburbie a Moscovei. Le despart mii de kilometri, limbi și obiceiuri diferite. Dar și aici și acolo sint copii și proieso.i. Și aici și aaolo, pe aripile cunoștin- țelor abia cîștigate, se nasc visuri, se aprind imaginajii. ...Pe tabla școlii din Crîngașf a fost prinsă o harta. Dar zecile de perechi de ochi care urmăresc vîr- ful creionului plimbindu-se printre semnele geografice văd mult mai mult decît liniile și cerculefele care Închipuie rîuri și orașe. Vo- cea profesorului e caldă cînd vor- bește despra frumusețile și bogă- țiile, despre oamenii minunați ai tării mari cît un continent, unde pentru prima oară a fost construită societatea socialistă. Cînd ai 14 ani, distantele și ho- tarele nu constituie piedici în ca- lea imaginației. Este vîrsla cînd călătorești fără mijloace de loco- moție în jurul pămîntului, cînd descrii cu atotștiutoare exactitate muzeele Leningradului sau tablou- rile de la „Tretiakov" în fața mi- crofonulul Profesorul vorbește cu du și elevii „Drumeților veseli"... școlii din Crîngași atîta căldură, călăuzin- în călătoria imaginară în Marea Țară a Socialismului 1 Sufletul adolescentului este des- chis pentru marile pasiuni și prie- tenii. Sămînța cade pe pămînt fer- til. După oră, în curtea care răsună de gălăgia veselă a recreației, un grtip de băieți continuă călătoria... ...La școala din Kosino, profesorul vorbește despre țara vecină și prie- tenă, despre o soră mai mică ce pășește acum pe drumul deschis de Marea Revoluție în care și-au văr- sat sîngele și oamenii din Kosino. Vorbește despre un popor harnic, un popor odinioară obidit, dar care a luptat veacuri de-a rlndul pentru libertate, un popor legat cu vechi tradiții de popoarele Rusiei. Țarul Petru cel Mare a iubit și a ajutat acest popor. In războiul pentru in- dependența Romîniei au luptat a- lături soldați romlni și ruși. In lup- ta pentru victoria finală din Marele Război pentru Apărarea Patriei, po- porul romîn, eliberat de trupele so- vietice, a luptat alături de acestea pînă la căderea Berlinului... As- tăzi, legături trainice de prietenie unesc cele două popoare vecine în lupta pentru aceleași idealuri, pen- tru un viitor pașnic și frumos. ...„Aș vrea să cunosc un pionier romîn" — șoptește o fată cu obra- jii bucălați, cu codițe strînse cu- minte la ceafă. „Fetelor, hai să tri- mitem o scrisoare la Palatul pio- nierilor din București, despre care ne-a vorbit acum tovarășul profe- sor ! Scrie tu, Vera I" — o încura- jează cu entuziasm colegele pe fata ai cărei obraji bucălați se împur- purează acum de focul emoției. și socială desfășurată de orga- nele sindicale ale muncitorilor din învățămînt șl cultură in cursul anului 1957'. La dezbaterile asupra primului punct din ordinea de zi au luat parte tovarășii : Teofil Vescan — Iași. Aurel Feștilă—București, Flo- rea ion—București, Elena Gherdan — Oradea, loan Ștefan — Bucu- rești, Gheorghe Mihalache — București, Eugenia Huțan — Ba- cău, Elena Sereda — București, Ion Petrușca — București, Gheor- ghe Badea — București. In după amiaza aceleiași zile tovarășul loan Muntean a supus dezbaterilor plenarei planul de । ■ acțiune al C.C. al S.M.I.C. pen- Text prescurtat al raportului prezentat de tov. lOSIf- PLISCHI, vicepreședinte al C.C. Frecvență ridicată s-a înregistrat și la unele forme de învățămînt po- litic organizate în Invățămîntul su- perior. O preocupare deosebită în urmărirea rezultatelor învățămîn- tuiui politic pe linia profesională a manifestat-o comitetul de instituție de Ia Universitatea Bolyai, care •împreună cu rectoratul a organizat un concurs cu premii pentru ca- drele didactice ajutătoare în pro- blemele educației comuniste a stu- denților. De asemenea, în întreprin- derile poligrafice, organizațiile sin- dicale ca cea de la Combinatul Casa Scînteii, de la întreprinderea Și la Palatul pionierilor din Bucu- rești sosește o scrisoare. Pe filele ei, o mină stîngace de copil a pic- tat turnul Kremlinului, o stea mare roșie și un buchet de flori — semn al prieteniei. „Eu am împlinit 14 ani și sînt comsomolistă — se re- comandă simplu Vera Vasilieva, e- levă din Kosino. — La noi In școa- lă sint mulfi pionieri. Dacă vreți da(i scrisoarea mea unor elevi care ar vrea să corespondeze cu noi. Dacă vor, să ne scrie cum trăiesc, cum învață, dacă sînt pionieri..." — Eu I Eu vreau să-i răspund I — sare un pionier înalt și subțire, cu ochii negri lucind de bucuria u- nei dorințe împlinite. Așa a început corespondent din- tre Vera Vasilieva, elevă a școlii din Kosino, și Ștefan Gănescu, pio- nierul romîn. 14 ani este vîrsla marilor prietenii, a tovărășiilor „pe via fă și pe moarte'. Prietenia Ve- rei cu Ștefan s-a fesul din firele unei prietenii mai mari, care leagă cele două popoare, din dragostea sădită și crescută de mlini grijulii de dascăli, din cunoașterea și apre- cierea reciprocă, născută din filele unei mult îndrăgite corespondente. ...Intli, Vera l-a luat de mină pe Ștefan și l-a plimbat prin Kosino. „Ștefan, îți scriu despre Kosino tot ce știu. Satul nostru se află pe ma- lul Lacului Alb. Lacul Alb este mic și n-ai să-l găsești pe hartă. înainte era un lac mare. Aici a învățat ța- rul Petru I să vîslească. In Lacul Alb sînt mulți pești. Dar în afară de el, satul Kosino mai are două : Lacul Negru și Lacul Argintiu. In Lacul Argintiu nu se poate face baie. Lacul Negru se ailă proape de noi. Apa lui a- este foarte neagră fl nu are pești. Dar florile de pe malul Iul sint foarte frumoase. Lacul Negru este cel mal frumos dintre cele trei. Iarna, patinăm pe ele. Nu departe de Kosino este o pădure. In Kosi- no este și o fabrică. Plnă la Revo- luție acolo se făceau numai pan- gliei. Acum, fabrica s-a produce stofe și mătăsuri, stă fabrică lucrează tatăl mea..." Apoi, Ștefan a invitat-o mărit și La acea- și mama pe Vera In vacanta petrecută la bunici, in satul Anghelești, pe lingă Adjudul moldovean. A plimbat-o, pe aripi- le descrierilor, prin frumoasele pă- duri de fag și de stejar, prin Călu- gărescul din Deal, pe ia Pirîul Ne- gru. Au fost și Ia Bilea, unde Ște- fan a vinat iepuri, în tovărășia un- chilor lui, pădurari. Și Vera a aflat cu bucurie că bunicii lui Ștefan au slrins, in vara aceasta, cind și ne- potul lor le-a ajutat la muncile a- gricole, o recoltă de 2.500 kg de EVA NOVAC (Continuare In pag. 3) iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiim tru intlmplnarea celui de al IV-lea Congres al Sindicatului. La con- cluzii au luat cuvîntul tovarășii Elena Isacu-Bolog și losif Plls- chl, vicepreședinți al C.C. S.M.I.C. Plenara Comitetului Central Sindicatului Muncitorilor din vățâmlnt șl Cultură a holărlt al al In- ■â convoac* cal da al IV-laa Con- graa al Sindicatului. Congraaul va avaa loc In București Ib a doua jumătate a lunii noiembrie a.c. In încheierea lucrărilor, plena- ra C.C. al S.M.I.C. a adresat un mesaj către Congresul Mondial a- al Sindicatelor caia-șl dșsfâșo . râ lucrările-la Lelpzig. poligrafică nr. 1, de la întreprin-- derea poligrafică Timișoara au-mo- bilizat membrii de sindicat în nu- măr mai mare pentru frecventarea diferitelor cursuri politice organi- zate pe linie de partid. Trebuie să spunem însă că, în ge- neral, învățămintul politic a înre- gistrat în cursul anului trecut de- ficiențe chiar și în domeniul orga- nizatoric. Sînt destule comitete sindicale raionale, de întreprinderi și insti- tuții care manifestă dezinteres și lipsă de simț de răspundere față de munca de ridicare a nivelului ideo- logic și politic al membrilor de sindicat. Astfel, în raionul Gura Jiului, re- giunea Craiova, învățămintul poli- tic pentru cadrele didactice a lost organizat numai într-o singură co- mună, în raionul Jimbolia au fost organizate doar 6 cercuri. In cercu-- rile de învățămînt politic din orașul (Continuare in pag 2) s. M. I. C ea de seamâ aproape numai în ora- V organele sindicale din raioanele Brăila, Or- celui de al IV-I«» șl realizarea In cadrul „Lunii prieteniei cu armatele contrarevo- librăriile adresat Congresului de la Leipzig țintit meia-comisar cor ana- B nive- și cul- organelor sindicale în organizarea învățămin- constă în faptul că a- făcut vește lui viol, bine vățămînt la Oradea și anume să se organizeze lecții-conferințe pe cercuri, aniversare prilej de Uniunea activitate, timp sin- a! activi- membrilor cu succes a și normare care poartă in această di- mare răspundere. sindicale S.M.LC., reeție o eu lectori bine biactele legate De exemplu. fete nr 2, s-au de economii. 6. In vederea aplicării sistemului de salarizare monumente de cultură. In legătură cu această care reprezintă în același gurul aspect generalizat tatii sportive în rîndurile costume, atît pentru echipa de cît și pentru cea de dansuri. In continuare, vorbitorul a vor participa Sovietic. 15. In cinstea mai puțin și șefe mari. O lipsă a ce privește tului politic o luptă grea luționare Elena Gherdan învățătoare — Oradea la Festivalul Filmului pregătitt eu au- de munca noastră, la școala medie de dat unele subiecte lizat cîteva probleme ale activității sportive și sociale, aratînd unele greutăți în acest domeniu și modul în care crede că trebuie înlăturate. oi ridica cîteva probleme care privesc actorii din întreaga țară. Prima dintre ele se re- feră la ridicarea măiestriei vorbitoarea a spus: Noi am o propunere în ceea ce pri- îmbunătățirea formelor de în- artă, tov. Sereda a ridicat îmbunătățirii deservirii la problema deplasărilor și respectării contractelor pe Elena Sereda actriță la Teatrul National — București Teofil Vetcan prof. la Universitatea din lași Socialiste din Octombrie, care constituie un minunat manifestare a prieteniei cu Sovietici. 2. Una din preocupările pusă in aceasta direcție, Ion Floroa președintele comitetului de întreprindere al Combinatului Poligrafic Casa Scînteil — București m»i exiști tn îndrumare» organelor de către Prezidiul C.C. al __ dinții problemă care se ri- dică în legătură cu îmbună- tățirea condițiilor de viață ale problema cantine. problema care ci- poligrafic șl cel Industrial vor orga- niza In cinstea Congresului schlm buri de nnoare pentru mărirea produc- ției și prlductivitiții muncii, pentru Îmbunătățirea calității producției, re- ducerea prețului de cost această încercare, fe- reușește să-și facă lor anarhic — o tentativă de Reprimind printr-un glonte In vadtrta intlmplnârll celui de al IV-lea Congrei al Sindicatului Munci- torilor alo învățămint și Cultura, ple- oara C.C. ai S.M.LC. stabilește urmă, toarele obiective : 1. C.C. al S.M.LC va inobilixa și sprijini organele sindicale din invaja- muil și cultura in vederea realizării angajamentelor luate in cinstea celei de a 4d.a aniversari a Marii «evoiUț.l nematografia le încheie cu diferiti actori. (Vrmdtv dfn pag. I) Constanța au fost Înscriși la începu- tul anului de tnvățiinînt 463 cadre didactice, dintre cire abia jumătate au frecventat pîn» la sfirșitul anu- lui. In orașele Oradea, Dorbhoi, Ti- mișoara, frecvența a scăzut pînă la sfirșitul anului sub 50 la sută. Cauzele care au dus la formalis- mul adeșea constatat în activitatea multor cercuri de învățămînt politic rezidă în munca defectuoasă a corni tetelor noastre sindicale. Acestea nu s-au preocupat suficient de recruta- rea și încadrarea membrilor de sin- dicat în forme de învățămînt co- respunzătoare nivelului cultural di- ferențiat și cunoștințelor lor ideolo- gice și politice. In invățamint, de pildă, există multe cazuri în care ca drele didactice repetă an de an ace- leași forme de învățămînt: Istoria P-MR., Istoria P.C.U.S., și chiar cercurile de politică curentă. Forme superioare de învățămînt polilic, de natură să intereseze cadrele didac- tice din învățămîntul elementar și mediu ca : cercuri de economie po- litică, bazele marxism-leninismului și cercuri de filozofie se organizează cestea n-au controlat pe parcurs des- fășurarea ședințelor de cercuri și n au urmărit îndreptarea lipsurilor ce s-an ivit In organizare și frecvență, în pregătirea propagând știlor sau în desfășurarea seminariilor. In vederea ridicării calității învă- țămîntului politic pentru anul școlar în curs. Prezidiul C.C. a luat din timp măsuri de îmbunătățire a orga- nizării formelor de învățămint și a pregătirii propagandiștilor. In continuare, tov. I Plischi a vor- bit despre propaganda prin confe rințe. O activitate deosebită în acest sens s-a desfășurat în cadrul orga- nizațiilor sindicale din învățămîntul elementar și mediu cu prilejul semi- centenarului răscoalei din 1907, pre- cum și cu prilejul aniversarii a 500 de ani de la urcarea pe tron a lui Ștefan cel Mare, fn prezent organi- zațiile sindicale de hază din învăță- mînt organizează conferințe în le- gătură cu cea de a 40-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Oc- tombrie Raportorul a vorbit, apoi, despre simpozioane, expuneri literare și științifice organizate în instituțiile de învățămînt, artă și poligrafie. După ce a arătat rolul gazetelor de perete în generalizarea experien tei înaintate, raportorul s-a ocupat de activitatea cluburilor și colțurilor roșii. In cadrul comitetelor sindicale raionale, al comitetelor de instituție și întreprindere, membrii sindicatului nostru dispun de 16 cluburi și 70 colțuri roșii. Pentru oamenii de artă e în curs de amenajare Casa Artiști- lor din București. Colțul roșu al Fi- larmonicii „George Enescu", colțul roșu al Combinatului poligrafic Casa Scinteii, al Teatrului din Constanța, desfășoară o activitate susținută, or- ganizînd cursuri profesionale și poli- tice, cursuri de muzică și balet cu copiii salariatilor, cursuri de limbi străine. In cadrul organizațiilor sindicale din învățămînt activitatea la colțu- rile roșii se desfășoară de obicei în școlile medii, pedagogice și într-un mare număr de școli de 7 ani, con- cretizindu-se în conferințe de propa- gandă pedagogică în rîndul părinți- lor, în popularizarea învățătorilor și profesorilor fruntași și în diferite ac- țiuni legate de schimbul de experien ța înțre cadrele didactice In acest sens o activi/ate deosebită o au col- turile roșii ale .comitetelor sindicale raionale din Craipya. Turda, Sibiu. Rm Vîlc»», de la hceul nr. S Timi- șoara etc. Nu pretutindeni, însă, colturile roșii au o activitate corespunză- toare. Sînt Și cazuri cînd activitatea colțurilor roșii a fost fie inexistentă, fie atît de nesocotită îneît în unele instituții, încăperilor respective li s-a dat altă destinație. Raportorul s-a referit și Ia ac- tivitatea bibliotecilor sindicale. In ultima vreme, bibliotecile sindicale au fost înzestrate cu un număr bo- gat de volume, cu un conținut va- riat, tn funcție de cerințele cititorilor și de specificul muncii din institu- țiile și Întreprinderile respective. In »cest». condiții, bibliotecile devin din ce în ce mai frecventate de cititori. Astfel, biblioteca Radiodifuziunii nu- mără astăzi peste 20.000 volume cu o afluență de 300 cititori lunar, bibli- oteca Combinatului „Casa Sctnteii" numără 17.000 velume cu peste 1240 cititori. Pe lîngă majoritatea comitetelor sindicale raionale din învățămint funcționează biblioteci sindicale cu Jn fond de cărți de peste 500.000 Volume pe întreaga țară, numărfnd anual 45.000 cititori. Avînd în vedere faptul că aceste biblioteci din reșe- dințele de raioane sînt mai puțin ac- cesibile cadrelor didactice din me- diul sătesc, multe comitete sindicale raionale, ca cele din Craiova, Vaslui, Bîrlad, Fălticeni, Focșani, Galați, Beclean organizează biblioteci mo- bile, pe care le deplasează din școală în școală la dispoziția organizațiilor sindicale. E lăudabilă tendința unor membri de sindicat din învățămint din ra- ioanele Vișău, Cîmpeni, Vrancea Tulcea etc. de a-și forma biblioteci personale. Ei au solicitat în acest scop sprijinul Comitetului Central al Sindicatului, care le-a înlesnit procu- rarea cărților, acordîndu-le pentru aceasta împrumuturi plătibile în rate. Deși, în general, s-au făcut pro- grese mari în activitatea biblioteci- lor, există, totuși, comitete de insti- tuție care dovedesc o totală nepă- sare în organizarea muncii cu carte-i ca, de pildă, comitetul de instituție de la Opera din București și cel al Teatrului Național din Cluj. Referindu-ne la activitatea cercu- rilor artistice de amatori putem a- răta că, dacă în ultimii ani activita- tea echipelor artistice din învăță- mint a lîncezit, anunțarea primului concurs pe ramură a avut ca rezul- tat înviorarea activității formațiilor artistice de amatori în cea mai mare parte a raioanelor. Astfel, în aproape 50 la sută din raioanele țării, există în prezent un număr de 175 echipe de teatru, 124 coruri, 72 echipe de dansuri romînești, germane și ma- ghiare, 34 brigăzi artistice de agi- tație care au și participat la con- curs în faza raională. Creșterea muncii artistice a făcut posibilă participarea la concursul e- chipelor artistice organizat în cinstea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului, multe din echipe fiind premiate pe locurile I și II în fazele orășenești și raionale. Activitatea echipelor artistice de amatori, unul din mijloacele impor- tante de culturalizare a maselor, tre- buie necontenit îmbunătățită atît în alegerea repertoriului cît și în ceea ce privește nivelul artistic al inter- pretării. Repertoriul echipelor noastre artistice trebuie să oglindească rea- lizările mărețe ale regimului nostru, viața nouă care pulsează în patria noastră, faptele pilduitoare ale oa- menilor muncii, dragostea poporu- lui față de patrie și față de partid. Tovarășul Plischi a vorbit, în con- tinuare, despre organizarea excursii- lor. Pentru oamenii muncii din învă- țămînt s-au cheltuit în acest scop în anul 1956 37.000 lei, iar în anul 1957 suma de peste 700.000 lei. In vara acestui an, peste zece mii de cadre didactice din învățămîntul elementar și mediu au participat la excursii pe plan raional, regional sau republican. Dintre acestea, un număr de 2200 cadre didactice au petrecut timp de 6 zile în Capitala țării, vizi- tind principalele întreprinderi și noștri de sindicat, socotim că. deși a existat o preocupare specială din par- tea conducerii sindicatului, totuși Prezidiul C.C. nu a făcut tot ce se putea face pentru a determina orga- nele sindicale să antreneze în ex- cursii un număr cît mai mare da ca- dre didactice. Nu toate organele sindicale acordă sprijinul necesar colectivelor sporti- ve pentru mobilizarea membrilor de sindicat la competițiile sportive cu caracter de masă. Mai avem și astăzi comitete sindicale care tratează cu superficialitate activitatea sportivă de masă. Din analiza succintă a activității culturale a sindicatului nostru re- zultă că multe organe sindicale de- pun eforturi pentru organizarea unei vieți cultural-educative care să ducă la creșterea nivelului Ideologic-po litic și cultural al membrilor de sin- dicat. Cu toate acestea, nu este mai puțin adevărat că așa cum a fost dusă în totalitatea ei munca cultu- rală, ea nu a răspuns tuturor nece- sităților culturale ale membrilor de sindicat și nici n-a satisfăcut în în- tregime cerințele educației comuniste în rîndurile acestora. Aceasta, în pri- mul rfnd din cauza deficiențelor care Dragi tovarăși, In bu**1» c»loi p»»t» 200.000 de oameni ai munoil din învăță Hlnt, artă, poligrafie ți preeâ. plenara C.C. al Sindicatului Mun- citorUoi din Învățămînt ți Cultură din Republica Populară Romlnâ vă adresează un călduros șl tovărășesc salut. Cel de al IV-lea Congres Mondial al Sindicatelor a eiîrnit In rlndul membrilor sindicatului nostru un deosebit și legitim intere». Ideea de unitate și solidaritate a luptei oamenilor muncii de pre- tutindeni pentru o viață mai bună și pentru pacea în lume, idee car» se află tn centrul dezbaterilor Congresului, corespunde idealurilor și năzuințelor noastre color mai puternice. Nouă ne este scumpă viața, in slujba căreia sîntem angajati Într-o gigantică operă de construcție socialistă. învățătorii și profesorii, muncitorii din artă, cultură și din po- ligrafie ca și toți ceilalți membri ai sindicatului nostru obțin în cinstea Congresului Mondial al Sindicatelor noi și importante succese fu opera de educare a tineretului în spiritul internaționa- lismului și umanitarismului proletar, în opera de culturalizare a maselor largi alo poporului nostru muncitor. Noi știm, tovarăși, câ pacea este dorită de oamenii muncii de pretutindeni și sintem convinși că unindu-ne lupta, putem să ne apărăm cu succes viața și fericirea noastră. Vă transmitem dragi tovarăși, dorința tuturor membrilor sin- dicatului nostru ca lucrările Congresului Mondial al Sindicatelor să contribuie la interzicerea folosirii armelor nucleare și la înfăp- tuirea dezarmării. Urăm succes deplin lucrărilor calul de al IV-lea Congre» Mondial al Sindicatelor, exprimlndu-n» convingerea fermă că hotărfrile lui voj Însemna un pas înainte în lupta oamenilor muncii de pretutindeni pentru o viață mai bună, pentru pace și progres seciaL oamenilor muncii este aceea a salarizării. In învățămint, în urma aplicării H.C.M. 387/1956, privind salariile cadrelor didactice, s a ajuns la o creștere de 46,84 la suta fața de sa- lariile din 1951, condițiile materiale ale acestora imbunătațmdu-se sini țitor. Din diferite deficiențe, care a- parțin în special unor organe locale, plata salariilor Cadrelor didactice, cu excepția celor din mediul orășenesc, se lace însă cu întîrzieri. Organele sindicale au intervenit in nenumă- rate rinduri, determinind organele locale de stat sa achite salariile la timp. Totuși mai sînt sfaturi popu- lare comunale care și în prezent plă- tesc salariile cu mari intirzieri, ca de pildă, cele din comunele Hirșești, Mertologi. Ciobani, regiunea Pitești. Relerindu-se la măsurile pentru îmbunătățirea sistemului de salari- zare și normare a muncii in între- prinderile poligrafice, raportorul con- stată că s-a obținut o creștere a ciștigurilor medii și o îmbunătățire a normării muncii. Prin noua rețea de salarizare, 80 la sută din ciștigul muncitorilor este asigurat prin sala- riul tarilar, iar restul de 20 la suta prin premii și alte sporuri. O alta ptoblema care se ridica loarte acut in legătură cu condițiile de munca și de trai ale membrilor noștri de sindicat, este aceea a asi- gurării locuințelor in s'pecial pentru cadrele didactice de la orașe și sate, comite.eie sindica.e. împreuna cu sec- țiile de învățămint, au reușit sa asi- gure locuințe corespunzătoare pentru multe cadre didactice și in special pentru cadrele nou numite in învața- mint. S-au remarcat in munca de Deși colaborarea dintre M.LC ți C.C. ale S.M.LC. s a îmbunătățit, există totuși tendința de birocratism în rezolvarea operativă a multor pro bleme de interes comun. Socotim că, de pildă, neaplicarea în sectorul ar- tă a sistemului îmbunătățit de sala- rizare se datorește și faptului ca Di- recția organizării muncii din minis- ter nu s a străduit pentru ca să în- deplinească această sarcină menita să ducă la creșterea bunei stări ma- teriale a oamenilor muncii din sec- torul arta. Sarcinile mari și însemnate pe care partidul le-a pus în fața sindi- catului nostru, ne cer să mobilizăm toate eforturile organelor sindicale și ale membrilor noștri de sindicat pentru îmbunătățirea activității cul- tural-educative și sociale în rîndu- rlle acestora. șova, Gheorgnieni, orașul Timișoara etc. Incepînd cu anul acesta, potrivit Decretului 261, personalul didactic și de conducere din învățămîntul de cultura generală, profesional și ten- nic, are dreptul la un concediu anua1 de odihna plătit, egal cu durata va- canței școlare de vara. Prezidiul C.C. și comitetele sindicale raionale au vegheat la aplicarea întocmai a decretului și se poate arata că marea majoritate a cadrelor didactice au beneficiat de acest concediu, iar cei care din diferite cauze nu și-au com- plectat concediul în timpul vacanței de vară, și-l vor complecta în va- canțele de iarna și primăvară. Totuși, mai sint organe raionale și comunale ale puterii de stat care n-au respectat decretul cu privire la durata concediilor cadrelor didac- tice. In comuna Nanov, raionul A- lexandria și in comuna Hotarele, ra- ionul Oltenița, în raionul Giurgiu, ' regiunea București și în raionul Ro- man, regiunea Bacau, comitetele exe- cutive ale sfaturilor populare respec- tive au acordat cadrelor didactice concediu cu o durată de numai o lună de zile. Raportorul expune, apoi, greutățile și deficiențele în ce privește respec- tarea timpului legal de muncă al ca- drelor didactice și al muncitorilor din teatre. In continuare, tov. Plischi a vor- bit despre unele probleme privind contractele de muncă, protecția mun- cii, cantine, asistența sanitară, asi- gurări sociale. Aprovizionarea cadrelor didactice cu lemne de foc se face în mod sa- tisfăcător acolo unde acestea sint asigurate de Întreprinderile de com- bustibil. In celelalte situații. în care aprovizionările se fac prin sfaturile populare comunale (dcoalele silvice), cadrele didactice rămin neaprovizio- nate, deoarece li se repartizează lem- ne sau crengi de proastă calitate și la distanțe mari, pe care acestea sînt nevoite să le refuze, sau nu li se re- partizează de loc. Ca exemple se ci- tează raioanele Reghin, Topljța, Re- giunea Autonoma Maghiară și multe comune din raionul Turda-Cluj. Or- ganele noastre sindicale au interve- nit deseori pentru a rezolva aceste greutăți, însă nu în toate cazurile rezultatele au fost cele așteptate. In bugetul de asigurări sociale pe perioada 1 ianuarie—31 august 1957, pentru ajutoare de boală, accident și indemnizații T.B.C. s-a prevăzut a se cheltui suma de 21.129.000 lei și s-a cheltuit suma de 25.243.041 lei, adica cu o depășire de 4.114.041 lei față de prevederi. Una din cauzele acestei depășiri este faptul că nu s-au chel- tuit just și în întregime sumele pre- văzute la capitolele „prevenirea îm- bolnăvirilor" și „refacerea și întă rirea sănătății la locul de muncă". Un sector important al acțiunilor sociale este și acela al sprijinirii creșelor și căminelor. In prezent, pentru copiii salariatilor din sindica- tul nostru există un număr de 36 cămine și crețe. La sfirșitul anului, numărul lor va crește cu două uni- tăți, în urma construirii și amena- jării căminului întreprinderii poli- grafice Oradea ș< întreprinderii po- ligrafice nr. 1 din București. Tot pentru a veni in ajutorul membrilor noștri de sindicat in a- cest an au luat ființă 21 case de a- jutor reciproc, cărora li s-au acor- dat fonduri de rulment în valoare de 69.000 lei. Pentru sprijinirea activității cultu- ral-sportive din unitățile noastre s-a acordat din bugetul de asigurări so- ciale un fond de 3.829.000 Iei. Realizările pe linia muncii cultu- rale de masă și în domeniul ridică- rii nivelului de viață al membrilor de sindicat ar fi fost cu mult mai însemnate dacă Prezidiul C.C. al S.M.LC. ar fi exercitat un control sistematic asupra îndeplinirii pro- priilor sale hotărîri, dacă ar fi stu- diat cu atenție elementele pozitive existente în munca organelor sindi- cale și le-ar fi generalizat. Prezidiul nu a reușit să atragă în muncă pe toți membrii C.C. pentru ca cu aju- torul lor să poată realiza sarcinile ce-i revin. Se impune ca pînă la Congres toți membrii C.C. să spri- jine în primul rînd la locul de mun- că respectiv, activitatea organiza- țiilor sindical». ș vrea să mă ocup de două chestiuni. Prima este în legă- tură cu o deficienta a rapor- tului, și anume, lipsa analizei cauzelor pentru care mai există ne- ajunsuri în ce privește sprijinirea de către sindicat a ridicării nivelu- lui ideologic al cadrelor didactice. Cred ca o cauza a acestor neajun- suri este și faptul că un timp inde- lungat sindicatul s-a mulțpmit sa organizeze pentru cadrele didactice forme prea simple de invățamint politic Dacă la început era normal să ne rezumam la unele forme simple, pentru a crește numărul celor care aveau noțiuni despre bazele mar- xism-leninismului, ale materialismu- lui dialectic și istoric, mai tirziu s-a simțit nevoia unor forme de învăță- mînt politic mai cuprinzătoare, care să dea răspunsuri problemelor con- crete ridicate în opera de construire a socialismului in patria noastră. Pentru a înlătura deficientele menționate nu exista decît un singur remediu și anume: sprijinirea și popularizarea inițiativelor de jos din instituții, din organizațiile sindicale pentru că formele de învățămint po- litic pe care le pot organiza acestea nu pot fi stabilite prin directive va- labile pentru toată țara, pentru toat? condițiile. Anul acesta, de pildă, pentru fizi- cienii și chimiștii din invățămintul superior din lași am organizat un cerc de studiu lg care se prezintă periodic referate pregătite amănun- țit de specialiști. Aceste referate cu- prind probleme de baza din fizica, insistîndu-se asupra laturilor lor ideologice. Referatele sînt prezenta- te sub formă de teze după care la o ședință ulterioara se organizează dezbateri. In continuare, vorbitorul a ridicat probleme privind organizarea agita '* (iei vizuale și probleme legate de asigurarea stabilității cadrelor di- dactice în învățămîntul superior. ci : educația comunistă a elevilor in lumina învățămintelor marxism-le- ninismuiui, situația internațională, munca partidului nostru pentru ri- dicarea nivelului educației elevilor în școala și alte subiecte de această natură. Găsesc că in felul acesta vom iz- buti să cuprindem in cercurile noas- tre cel puțin 9O°/o din cadrele di- dactice. Consider că este o lipsă foarte mare a Prezidiului Comitetului nos- tru Central că nu a analizat mai a- dinc faptele care au făcut ca dintre cadrele didactice. în unele raioane și orașe, să frecventeze sub 5O°/o formele de învățămint politic. Ar trebui de asemenea ca Prezidiul să găsească o formă de ridicare a ni- velului cadrelor didactice din satele cu școli mici. Vorbitoarea a ridicat apoi o serie de probleme legate de stabilitatea cadrelor didactice, cali- ficarea și condițiile lor de trai. profesionaîe șl a nivelului de cultu- ră generală al actorilor prin parti- ciparea la spectacolele teatrale. So- cot că este cazul ca să se reglemen- teze problema accesului liber al ac- torilor la spectacolele teatrale. Acum clțiva ani se organizau așa zisele spectacole de marți pentru actori, presă și diferite organe culturale, sindicale etc. Aceste spectacole erau deosebit de instructive, datorită mai ales criticilor deschise care le ur- mau. A doua chestiune pe care o supun atenției C.C. este aceea privitoare la excursii. Teatrul C.C.S. este pe cale de a organiza o croaziera pe Marea Neagră. Jumătate din cheltuieli vor fi suportate da către salariati iar cealalta jumătate de instituție. Da- ca Teatrul C.C.S. reușește sa facă aceasta pentru actorii lui, de ce n ar reuși și celelalte teatre? In ce privește condițiile de mun- că și de viața ale muncitorilor din în întînipiuarea Congresului ale tuturor organelor sindicale va tre- bui să o constituie ridicarea calității procesului instructiv-educativ, a măies- triei artistice și a nivelului tehnic al producției din sectorul Industrial. In cinstea celui de al IV-lea Congres al Sindicatului, organele sindicale din in- vlțămint vor mobiliza cadrele aidac. tice pentru ridicarea calității lecțiilor la un nivel cit mai Înalt. îndeplinirea planului de școlarizare și frecvență in procent de IU0 la sută șl asigurarea tuturor condițiilor necesare realizării unui învățămint de calitate. Organele sindicale au datoria de a intensifica formele schimbului de expe- riență pentru cunoașterea și populari- zarea experienței pedagogice înaintate și a celor mal bune metode folosite de muncitorii fruntași din artă și poli- grafie in producție. 3. Organele sindicale din Învățămint vor sprijini conducerile administrative șl cadrele didactice In realizarea poll- lehnlzării hivățămlntulul. In acest scop ele vor stabili legături cu comitetele de Întreprindere și organele administra- tive din ramurile productive pentru a obține sprijinul acestora in vederea asigurării bazei materiale (mașini, apa. rate, unelte etc.) necesare destășurânl muncii practice In ateliere Organele sindicale au datoria de a mobiliza membrii de sindicat necaii ficați pentru a se înscrie la facultățile și institutele de învățămint superior, cursul fără frecvență. In vederea ridi- cării calificării lor profesionale. Im preună cu conducerile administrative vor lua măsuri pentru a asigura con- dițiile necesare unei bune pregătiri (timp de studiu șl material bibliogra- fic) pentru prezentarea lor cu succes la examene. 4. Comitetele sindicale orășenești ale muncitorilor din artă din orașele Cluj, lași, Timișoara precum și comitetele de instituție din instituțiile de artă din București vor organiza adunări In care se vor ține conferințe de către maeștri ai artei și tehnicieni care iu vizitat U.R.S.S., conferințe urmate de dezbateri privind calitatea producției artistice, utilizarea Justă a forțelor actoricești, realizarea repertoriului sta. giunll șl extinderea metodelor înain- tate de muncă ala cadrelor tehnice. 5. Organele sindicale din sectorul imbunătățlt, organele sindicale tn co. labnrare cu cele administrative vor or ganiza schimburi de experiență Intre muncitorii din întreprinderile la care se lace experimentarea sistemului îm- bunătățit de salarizare, cu scopul de a se extinde metodele bune de muncă, măsurile tehnlco-organlzatorlce, Inova- țiile șl raționalizările. 7. Organela sindicale din instituțiile de invâțâmlnt, artă și Întreprinderile poligraiice și industriale vor trebui Mă-șt Îmbunătățească munca de educa, țle comunistă in rlndul membrilor de sindicat pentru creștere» combativității lor revoluționare, pentru Întărirea vie- [ij de organizație șl pentru ridicarea muncii sindicale la nivelul sarcinilor {rasate de C.C.S., pentru traducerea !n viața a hotărlrilor partidului și gu- vernului. S. In cinstea celui de al IV-lea Con- gres al Sindicatului nostru, activitatea cluburilor și a colțurilor roșii va fi îndreptată spre popularizarea succese, lor aobîndlte de regimul nostru demo- crat-popular, prin organizarea de fes- tivități artistice, procese literare, sim- pozioane, recenzii, jurnale vorbite, ex- poziții inspirate oin lupta poporului nostru pentru construirea sociallsmu. lui. . 9. Organele sindicale vor acorda o atenție deosebită ridicării nivelului ideoiugic și politic al membrilor de sindicat, printr-o mal bună organi- zare și desfășurare a invățamfntuiui politic In anul școlar 1957—1958. IU. Formațiile artistice ale organiza țilior sindicale din învățămint care vor participa la faza reglonaiA a primului • concurs p» ramură iți vor Îmbogăți repertoriul și programele cu teme inspi- rate din luptă poporului sovietic și a poporului romîn pentru pace, libertate și progres social. 11. Comitetele de instituție din insti- tuțiile de artă vor mobiliza membrii de sindicat pentru a intensifica deplasă, rile in uzine, fabrici, centre muncito- rești și sectorul agricol, unde vor pre- zenta spectacole al căror conținut să reflecte preocupările și năzuințele po- porului nostru muncitor in construirea socialismului. 12. In cinstea celui de al IV-lea Con- gres al Sindicatului se va deschide In București clubul sindicatului muncitori, lor din poligrafic, edituri șl C.L.D.C.. precum și casa Învățătorilor din orașul Focșani. 13. Comitetele de instituție de la Tea- trul Național din București, Teatrul de Operă șl Balet al R P.R., Teatrul Na- țional din Craiova, Radio precum șl Comitetele sindicale orășenești Cluj, lași șl Timișoara vor organiza in cin- stea celui de al IV-lea Congres al Sin- dicatului expoziții care «ă reflecte suc. cesele obținute de colectivele artistice șl tehnice. 14. In colaborare cu Direcția difu- zării filmelor, se va organiza un ■chlmb de experiență intre lucrătorii dm cinematografie și delegații cinema- tografiei din Uniunea Sovietică care Congres al S.M.LC. toate organele sale sindicale își vor spori grija pen- tru îmbunătățirea condițiilor de trai șl munci ale membrilor de sinc^cat, sprijinind organele administrative și de stat pentru a aproviziona cu alimente fi combustibil cantinele șl căminele, Instituțiile $1 cadrele didactice din me- diul sătesc, 16. Organele sindicale vor mobiliza membrii de sindicat să participe in nu. măr cit mai mare la tradiționalul cros „Să intlmplnăm 7 Noiembrie" fl la diferite alte competiții sportive, Inten- slflcinji activitatea sportivă de mas#. 17. In perioada aceasta „Gazeta In- vățămlntului" va veni In sprijinul or ganelor sindicale prin publicarea In co- loanele sale a celor mai bune acțiuni ți rezultate obținute in cinstea celui de al IV-lea Congres al Sindicatului. Însemnări BiRLinfiRAncE romîno-sovietice" a apărut După ce analizează problemele aplicării sistemului nou de sa larizare, la Combinatul Poli- grafic Casa Scînteii „1. V. Stalin", tov. Florea spune : în mun- ca de educație, comitetul de între- prindere a organizat o serie de con- ferințe, în special cu tineretul, pen- tru că atitudinea unor tineri mai lasă mult de dorit. S-au organizat și unele conferințe tehnice, dar pu ține. Nu s-a colaborat cu S.R.S.C. aproape deloc, decît în 1957, cînd s-au cerut conferințe cu caracter educativ și cu alte subiecte. S-a fo- losit gazeta de perete și stația de radio-amplificare. In privința educației, în special în problema tineretului, este necesar un club. Combinatul Poligrafic Ca- sa Scînteii, așa cum a fost el con- struit, este o mîndrie pentru oame nii muncii din Republica noastră, dar inexistența unui club pentru muncitorii tipografi și pentru ceilalți lucrători din presă este o lipsă serioa- să. E adevărat că noi avem un colț roșu, pe care-l folosim și pentru repe- tițiile corului, avem bibliotecă etc., dar nu avem o sală de club unde să putem organiza manifestații pentru tineret. Comitetul de întreprindere al C.P.C.S. a avut unele realizări pe linie artistică de amatori. De pildă, la concursul în cinstea Festivalului am ocupat locul I pe raion. S-a pus în scenă un spectacol de estrada numai cu artiști amatori din între- prindere. Există o brigadă de tea- tru și echipe de dansuri, dar nu a- vem echipament. După cinci ani de existență, corul Combinatului nu are costume. Este necesar să se analize- ze împreună cu conducerea Combi natului și cu sprijinul Comitetului Central, dacă nu există posibilități să fim ajutati în obținerea acestor Referindu-Se la ridicarea lului politic, ideologic tural al cadrelor didactice, TRAGEDIA OPTIMISTA" ectura unei piese de teatru te captivează Intr-o măsura mult mai mică decit spectacolul rea- lizat pe buza ei. Cneari, o gă- sești chiar plictisitoare, textul pretin- du-se exclusiv rostirii lui de către ac- tori, in cadrul indicat, cu recuzita adevărată, „Tragedia optimistă" a scriitorului sovietic Vsevolod Vișnev- ski face excepție. De la primele pagini devii tu însuți interpretul personaje- lor, iți apare viu in fața ochilor ca- drul Intimplărilor, te integrezi In atmosfera desfășurării acțiunii, par- ticipi cu tot sufletul, cu toate simțu- rile, încordat, la teribila înfruntare ae forțe. Nu mai e o lectură, ci trăirea intensă a unor intimplări cu adinca semnificație pentru înțelegerea unei epoci și a unui eveniment crucial. Este vorba de un episod dramatic, petrecut in perioada imediat următoare Marii Revoluții Socialiste din Octom- brie, undeva, intr-un port din Marea Baltică. Piesa e dominată de perso- nalitatea puternică, neobișnuită, a unei femei care, chiar de la cea dinții apariție, se conturează fără putință de înșelare, ca un om dintr-o bucată, energic, capabil de a justifica încre- derea celor ce au trimis-o aci intr-o misiune grea și plină de primejdii, in-, •crederea partidului. Avem impresia.de la primul contact, că am sezisat in întregime portretul moral al acestei femei, că o cunoaștem bine. Dar cile trăsături noi vom adauga tabloului schițat inițial t Această femeie este un comisar bolșevic venit cu misiunea de a schim- ba situația existenta pe unul din va- sele Platei Marii Baltice. Marinarii se aflau constituiți intr-un ușa numit „de- tașament liber anarho-revoiuționar", ce nu recunoștea nici o altă condu- cere decit a dubioasei sale „căpetenii" și era ostil ordinei instaurate de pu- terea' sovietică. Ivirea femeii-comisar este pentru marinari un adevărat trăsnet. Prima manifestare a crezu- simțită fermitatea intențiilor, promp- titudinea hotărlrilor, curajul. Anar- hiștii s-au convins că nu au de a face cu o „muiere", ci cu un comisar roșu. Acest lucru îl înțeleg cu toții. Și „că- petenia" anarhiștilor și ofițerul c« comandă vasul și — spre bucuria lor — cei clțiva comuniști ce se află printre marinari. Așa a fost începutul. A trebuit ca femeia aceasta să-și folo. sească toată gama resurselor ei mo- rale, să fie abilă, să pătrundă cu tenacitate șl răbdare in inima oame- nilor. să le răscolească conștiința, să-l deosebească pe dușjmanii inveterafi de cei ce puteau deveni utili Revoluției și să-i demaște cu toată puterea. Crearea „primului regiment naval", alcătuit din grupul foștilor anarhiști, este încununarea muncii neobosite, pline de abnegație, de talent, a comi- sarului. Ai senzația că toți au renăs- cut, că viața lor are acum un scop bine precizat, o țintă. Regimentul nu pregetă să anfjeM. ehiar pe uscat. In luptă, prima luptă a „primului regiment naval", o parte din marinari — și cu ei și comisarul — cad In miimle intervenționiștilor. Așteptlnd sosirea unor batalioane roșii ce urmau să le vină tn ajutor, comisarul pri- zonier încearcă o manevră inteligen- tă. caută să înșele vigilența ofițerului dușman și să clștige timpul necesar. Manevra reușește, dar cu prețul vieții comisarului, lucru de care, de altfel, acesta era conștient. Prin moartea sa, această minunată femeie dă un ultim exemplu despre felul cum trebuie să-și faci datoria un comunist tn slujba revoluției. Ea transformă însăși moartea Intr-un mijloc de a fi de folos cauzei pentru care luptă partidul. Tova- rășii ei, marinarii, simt aceasta, pă- trund semnificația sacrificiului, știu acum că „și moartea poate fi muncă de partid". Operă monumentală a dramaturgiei sovietice, „Tragedia optimistă" a lut Vsevolod Vișnevski, originală ca struc- tură, nouă prin modul de tratare a temei, va cuceri fără rezerve toa’e inimile. O tragedie al cărei titlu, apa- rent paradoxal, este perfect justificat de sensul adine optimist ce se des- prinde din întreaga desfășurare a pie- sei și îndeosebi din sfirșitul ei. E CU adevărat o tragedie care, tn ciuda dra- matismului ce atinge o intensitate cgiică, este profund optimistă. Da sub teascurile tipografiilor vor lejl zilele acestea, in ca- drul „Lunii prieteniei romlno- sovjetlce ", un mare număr de cârti despre Uniunea Sovietică, tradu- ceri din scriitorii ruși șl sovietici și din literatura contemporană. In ciclul operelor complete ale mari lor scriitori vor apare volumele a 3-laa șl al 7-lea din operele Iul GORKL cuprjnzlnd lucrări scrise In- tre anii 1900—1907, printre care cităm „Clntacul vestitorului furtunii". „O- mul". ..Legenda Iul Malko", „Orașul diavolului galben", romanul „Mama" etc. Volumul fi din operele lui CEHOV înmănunchează unele schite șl povestiri scrise intre inii 1997—1888. mal cunoscute fiind „Stepa", „Criza de oervl", „Kaștanka" șl „Băie- ții" I Ludo șl O. Panaltescu au tra- dus din SALTIKOV-SCEDRfN „Cu. coana Padeikova" și „Vesel trai", care împreună cu cele două cicluri : .Povestiri nevinovate" și „Satire in proză" — admirabilă frescă a socie tătil ruse din preajma anului 1860 — vor forma volumul al 2.1ea al operelor marelui scriitor. Apare șl volu- mul 2 din operele Iul NEKRASOV, cu poemele „Femeile ruse", „Contem- poranii", „Drumul de fler” șl „Bu- nicul”. Va apare de asemenea volu- mul 5 din operele Iul FEDIN, care co- prinde romanul ,,O vară neobișnuită”. In standul clasicilor ruși vom mai găsi șl puternicul roman al Iul DOS TOIEVSKI. „Crima șl pedeapsă". De asemenea. Inegalabila operă a drama- turgiei clasice ruse „Prea multă min- te strici", da CRIBOEDOV, șl un vo. lum de nuvele de KUPRIN. O surpriză plăcută pentru amatorii de poezii : apare uo volum de tălmă- ciri din ESENfN. Imaginile proas. pate șl uimitoare, vlgurnzitatea poe- tului au fost redate cu măiestrie de George Lesnea. Menționăm din volum — In afară da numeroase poezii — poemele : „Lenin”, „Rusia Sovietică” șl „Ana Sneghina'. MAIAKOVSK1 va tl prezent cu trei titluri. Un Inedit volum de .Satire" șl două reeditări : „Tineretului" si poe- mele „Ce e bine șl ce a rău", ,.Pe Ila- ra fiii un elefant, o cămilă...**, ,.Ce sA fiu", strinse tntr.un volum iHtltu- lat „Copiilar". Din §OLOHOV vor apare două vo- lume. O excepțională piesă a genului scurt, emoționanta povestire ..Soarta ținui om” și o culegere de „Povestiri de pe Don“, opere din tinerețe. Un episod Interesant din lupta os- tașilor sovietici pentru eliberarea Nor- vegiei, in timpul Marelui Război pen- tru Apărarea Patriei, formează șunlec- tul romanului „Inimă de prieten" al lui E. KAZAK1EVIC1. Iar despre lup. ta plină de abnegație a partizanilor, vorbesc nuvelele scriitorului BUBEN- NOV, cunoscutul autor al „Mesteacă- nului alb". Epopeea construirii orașu- lui Komsomolsk-pe-Amur, celebrul ro- man al Vere! KETL1NSKAIA - ..Băr- băție" — va apare Intr-o nouă ediție. Un roman al Iul N. DUBOV, Intitulat „Orfanul" — un „Poem pedagogic" în miniatură — ridică o problemă inte- resantă, educarea copiilor orfani șl vagabonzi. Mal notăm volumul de amintiri din timpul întemeierii P.M.S.D.R. — acrise de BABUȘKIN. unul din colaboratorii lui Lenin. Sectorul de critică șl este- tică literară și artistică se îmbogățeș- te cu un volum de „Articole alese" de SEROV șl un volum de CEHOV — „Despre munca literară”. Marii noștri oameni de cultură cara au vizitat Uniunea Sovietică au fost impresionați de cele văzute acolo. In „Jurnal de călătorie", acad. GH. O- PRESCU vorbește de vechile monu- mente de artă rusă, făcînd și obser- vații asupra artei moderne. Un capi, toi special este destinat preluării te- zaurului nostru artistic șl istoric. Același moment îl evocă și culegere* de articole ale lui Tudor ARGhEZI, intitulată „Din drum”. Petru VINTILA publică un ciclu de nuvele „Steaua magilor", în care sc relevă Influența revoluțiilor rusești din 1905 și 1917 asupra țării noastre. Dacă adăugăm la toate acestea volu- mele apărute tn ultima vreme, dintre care cităm : ..Furtuna" de Hya EH. RENBURG, ..Tragedia optimistă" de V. VIȘNEVSKI. „Lăcustele” de LEO- NOV. „Gorkl în amintirile contempo- ranilor” etc., conchidem că editurile noastre Intîmpină cu un program bogat aniversarea Marelui Octombrie. IN‘CANCELARIE fi ... scrisori E seară, după ultima oră de curs. In cancelaria școlii me- dii nr. 3 din raionul Grivița Roșie din București, retrași la un capăt de masă, un grup de pro- fesori discută între ei. E colectivul profesorilor de limba romînă. Expe- riența anilor anteriori le-a arătat că problema îmbogățirii vocabula- rului este dintre .cele md»-jmpor- tante și ea trebuie lămurită fțșca de la începutul anului, pentru a se lua din timp acele măsuri prin care să se asigure îmbunătățirea exprimării tn scris și oral a elevilor. Discuția pornește de la problema metodeior ce trebuiesc folosite in predarea lecțiilor de literatură. Întrebarea’‘ce se pune este următoarea : cînd trebuie explicate cuvintele necu- noscute din textul ce urmează a fi studiat ? Înainte de citirea ex- presivă a textului, în timpul lectu- rii acestuia, sau la sfîrșit î Explicarea termenilor necunoscuți pe parcursul citirii expresive — este de părere prof. Marin Toma — nu este recomandabilă, deoarece în- treruperile, abătind atenția elevilor de la desfășurarea subiectului ope- rei, golesc lectura de conținutul ei emoțional. Explicarea cuvintelor noi trebuie făcută înainte sau după lectură. Pentru a ușura elevilor în- țelegerea unui text literar nou, pro- fesorul Toma folosește un procedeu care, fiind experimentat de dînsuil la clasele a VUI-a, s-a dovedit a fi bun : în orele de gramatică, pre- mergătoare unei anumite lecții de literatură, profesorul dă exerciții și teme pentru acasă, in care intro- duce și explică termenii noi pe care elevii îi vor întîlni ulterior la lec- ția de literatură. In felul acesta se realizează și o economie de timp, explicarea cuvintelor necunoscute nemaifiind necesară în cadrul ore- lor de literatură. Procedeul este fără îndoială bun și poate fi folosit cu succes, în spe- cial la clasele mari, ai căror elevi au un vocabular mai bogat. In ca zul cînd textul literar ce urmează a fi predat conține însă prea mulți termeni necunoscuți, acest procedeu trebuie evitat, pentru a nu trans- forma, prin exces, ora de gramatică In oră de dezvoltare a vorbirii. La clasele mai mici — cum arată pro- fesoara Maria Romașcanu — unde elevii, avînd un vocabular încă re dus, întîlnesc adesea în textele li- terare studiate numeroase cuvinte noi, explicarea acestora (cu foarte puține excepții) nu poate fi făcută decît în cadrul orelor de lectură li- terară. în ce moment al lecției trebuie făcută, însă, explicarea termenilor necunoscuți ? Explicarea Înaintea lecturii expresive are două deza- vantaje : pe de o parte, profesorul nu poate anticipa decît cu aproxi- mație lista cuvintelor necunoscute din textul respectiv,, iar pe de altă parte, prin explicarea anticipată se elimină interesul pe care întîlnirea cuvintelor noi 11 provoacă la e- levi. La acestea — așa cum com- pletează tov. Angela Crețu — sa a- daugă faptul că explicarea cuvinte- lor înainte de citirea expresivă, prin climatul pe care-1 creează, nu constituie un punct de plecare prea fericit pentru receptarea emoțională a unui text literar. Explicarea cuvintelor — este de părere tov. Romașcanu — trebuie făcută, in principal, după lectura textului. Profesorul trebuie să ci- tească rar, astfel Incit elevii să-și poată nota prin subliniere cuvintele pe care nu le cunosc. La sflrșit, e- levii pun întrebări. Explicarea ter- menilor necunoscuți trebuie făcută, pe cît posibil, prin antrenarea ce- lorlalți elevi. Numai în cazul cînd elevii nu pot lămuri în mod satis- făcător sensul unui cuvînt, profeso- rul intervine cu «Mtlicații suplimen- tare. Unele cnvirf!?(mâi greu de reținut sap ș prezintă dificultăți de grațiere său*pronunțare) sînt ex- plicate la tablă și trecute apoi de elevi Nu însă Cucu în caietele de cuvinte. trebuie să pierdem din vedere — observă profesorul Teofil — faptul că valoarea seman- tică a unui cuvînt este determinată de construcția verbală in care a- cesta intră. De aceea este necesar să explicăm cuvintele în context și nu luate izolat. Explicarea cuvintelor după lectura textului nu este, bineînțeles, singu- rul procedeu ce poate fi folosit. Pro- fesoara Romașcanu arată ca în anu- mite cazuri, de pildă oind înțele- gerea desfășurării acțiunii unei o- pere epice este determinată de cu- noașterea unui număr redus de ter- punct al problemei par a fi înche- iate. întrebarea pusă la început însă persistă : cînd trebuie să explicăm totuși cuvintele necunoscute din- tr-un text ? înainte, pe parcurs, sau după lectura expresivă a operei li- terare? Concluzia la care ajung pro- fesorii de limba romînă de la școala medie nr. 3 este că atît momentul explicării cuvintelor cît și proce- deele folosite în aceasta depind pe de o parte de natura dificultă- ților pe care le ridică termenii ne- cunoscuți din textul respectiv, iar pe de altă parte d« nivelul clasei la care se pradă. Rămîne, așadar, ca profesprul, cunoscînd varietatea procedeelor-, sâ stabilească, îft func- ție de text și de clasă, care este procedeul cel mai potrivit. Un alt mijloc de îmbogățire a vocabularului elevilor — arată prof Cucu — îl constituie discuțiile cu elevii pe această temă. Este bine ca profesorul de limba romînă să-i obișnuiască pe elevi să-și noteze atît termenii particulare și în discuțiile prietenii mai întîlniți în lecturile citirea presei, cît și din familie sau cu vîrstnici — termeni ■ ■ Ț - - > 'z ; - ~ „■ ■ :■ ............................................................ Muzeul Vizitarea șl cercetarea atentă a gospodăriilor bătrinești, legă- tura strinsă cu familiile ele- vilor au ajutat unele școli să- tești să-și creeze muzee înzestrate cu material bogat și variat. Muzeul școlii elementare din Co- marnic, Valea Prahovei, spre exem- plu, s-a îmbogățit considerabil pe a- ceastă cale. In afară de colecțiile care se găsesc aici și care fac mai accesibile și mai temeinice cunoștin- țele legate de geografie, științele naturii, fizico-chimice, istorie, ma- tematică un interes deosebit ii pre- zintă piesele etnografice, oare o- glindesc viața din trecut a poporului nostru, munca și arta lui- Printre uneltele simple, rustice, se pot vedea aci un plug de lemn din cele cu care înaintașii noștri au scormonit luncile apelor și terasele munților, ca să semene porumb, un Piese din muzeul școlii teasc de ulei, un buștean scobit in care se presau nucile, picior de vîrtelniță, cuiere de grindă și multe alte piese, dovezi ale Iscusinței și simțului practic a! poporului nostru. Mai slnt aci și obiecte gospodă- rești, piese de ceramică, cusături, gesături, crestături care oglindesc inspirația și dragostea de frumos a poporului nostru. Muzeul școlii, bine organizat și folosit, mereu în dezvoltare, consti- tuie nu numai un mijloc de instruire a elevilor, ci și de educare a lor în spiritul dragostei pentru patrie, pen- tru creațiile poporului. I. PETRESCU meni noi întîlniți pe parcurs — impune ca explicarea acestora se facă chiar în timpul -citirii presive. Este adevărat că realizarea se Să ex- ce vor fi explicati apoi de profesor la începutul fiecărei' lecții sau în prietenii (Urmare din pag. 1) grîu la hectar, in întovărășirea din care ioc parte... Au pornit apoi să se Încrucișeze pe drumul dintre București și Ko- sino micile daruri și amintiri* ln- lli, cravatele pionierești. După a- ceea, insignele — cea a pionieri- lor romîni și cea Împodobită cu portretul lui Lenin, pe tiare Ștefan o poartă, mlndru, la butonieră. A sosit un album cu descrierea Krem- linului. A plecat un altul cu frumu- sețile Bucureștilor. Vera s ar simți acum ca acasă In muzeele și parcu- rile bucureștene, s-ar plimba, fără să se rătăcească, pe Calea Victoriei, sau pe bulevardul Magheru. Ba ar putea și sff recunoască fiecare lo- calitate de pe ruta București—Tir- năveni, rută pe care prietenul el a făcut o călătorie cu mașina, alături de tatăl lui, șofer. Șl nici Ștefan n-ar trebui să consulte ghidul dacă ar călători cu metroul prin Moscova, moției estetice implică, ca element absolut necesar, înțelegerea con- ținutului operei respective. Pătrun- derea sensurilor adîncl ale unei o pere de artă amplifică, dă trăinicie sentimentului pe carș 1 încercăm în contact cu opera respectivă. Or, misiunea profesorului de limba rorțună tocmai aceasta este : ca, ajutîndu-i pe elevi să-și apropie semnificațiile operei literare, să-i conducă spre emoția estetică. Sînt însă cazuri — așa cum a arătat to- varășa profesoară Alexandra Comi- șel — eînd acest scep nu poate fi rea- lizat în cadrul lecției fără explica- rea prealabilă a termenilor necu- noscuți. Tovarășa Comișel a adus în discuție, spre exemplificare, poezia „Concertul în luncă" de G. Coșbuc. înainte de a trece la lec- tura expresivă a acestui text, se impune să dăm elevilor lămuriri (eventual însoțite de desene la ta- blă) asupra feluritelor instrumente (flaut, nai, contrabas etc.) al căror nume autorul ii folosește pentru a indica timbrul particular al glaanlui diferitelor' păsăii. Micuții!» cu privire la acest prim Surprize (Urmare din pag. f) ctnttnd pe undeva — erau tot atttea semne ale noii vieți ce cucerise aceste locuri, dominate numai cu doi ani tn urmă de silueta solitară a Universității. Și nu-mi părea un cartier, ci, prin mulțimea de blocuri, ți freamătul din jur, un nou oraș ce se adăuga capitalei. Trecu- seră doi ani. Numai doi ani trecuseră și „marginea orașului" fusese îm- pinsă mult departe. Iar poves- tea cu caprele, care în 1955 părea o glumă, acum, tn 1957, se ridicase la rang de legendă. Jos, la poalele acestei noi așe- zări, dincolo de rîul Moscova, se oferă privirilor imensul com- plex sportiv de la Lujniki, E- rau terenuri pustii în 1955 ; autocamioane străbăteau no- roaiele, ducfnd saci cu ciment pentru viitoarele tribune. Exact pe aceleași locuri, cărucioare cu înghețată alunecă acum pe asfalt, oferind zecilor de mii de spectatori „morojnoie Eskimos". Numai cu doi ani în urmă, seara, de pe colinele lui Lenin, , se zăreau — asemeni unor licu- rici — luminițele violet-gălbui ale aparatelor de sudură. în vara Iul 1957, de pe aceleași locuri au izbucnit spre înălțimi focurile de artificii ale serii de adio a Festivalului. Odinioa- ră nu era ușor să ajungi la Lujniki. De aceea nu mică mi-a fost surpriza clnd am cobortt aci din metrou, la stafia nouă, „Sportivnaia". Erau aici. tn 1955. zeci de hectare de para- gină, pe care vlnturile aspre ale nordului alergau slobode, dinspre stepă, smulgînd mără. clni. Și aceaeta a devenit le- gendă. Ritmurile neobișnuite ale con- strucției proiectează multe din asemenea realități de acum doi, cinci sau zece ani, direct în legendă, cu aceeași forță cu care — departe de centrul Mos- covei — au fost, bunăoară, pro- iectate vechile tramvaie mos- covite. Cine, plimblndu-și pașii prin Plata Roșie, își poate ima- gina că pînă nu de mult zăn- gănitul tramvaielor acoperea bătaia orelor din turnul Spas. ki ? Pentru noul profil al bule- vardelor Moscovei, clădiri isto- rice care îmbătrtniseră — vre- me de decenii și secole — pe același loc, au fost poftite fru- mușel să se retragă... Una din aceste clădiri, de pe strada Gorki, s-a mutat cu 13 metri. Alinierea s-a realizat într-un timp record: 45 de minute. Un moscovit care ar fi lipsit nu, să zicem, 4(1 de ani din o- rașul său natal, ci, să presupu- nem doar 10 — l-ar mal recu- noaște ? Revoluția și-a pus din plin pecetea asupra oraștilui. A trecut asupra lui, an de an. strălucirea noii epoci, l-a dat chipul acestor zile. Iar în pers- pectiva celot patru decenii, care din prima lor zi au adus pe lume o nouă capitală: Capitala Uniunii Sovietice, înțelegi că în primul rînd la Moscova s-a gîndit vizionarul Malekovskl, spunînd : ,,Imi slăvesc Patria așa cum este azi, dar de trei ori mai mult — pe cea care va fi". ■ Șl a spus-o cu prilejul săr- bătoririi primului deceniu al Marii Revoluții- orele de Pentru ortoepie dușman, consultații. corectarea greșelilor de (în cuvinte ca sculptor, atmosferă, absent, prieten — pe care unii elevi le pronunță : scîuptor, dujman, admosferă, ap- sent, preten) trebuie să folosim scrierea corectă a cuvintelor pe ta blă și în caiete, însoțite de exer- ciții de pronunțare cu elevii care prezintă deficiențe în pronunțarea grupului de sunete respectiv. In încheiere, profesorii de lim^a romînă de Ia școala medie nr. 3 ași subliniat o idee — ce-și face Ier tot mai mult tre didactice a necesității indiferent de dau — să-și printre cadrele noas- — și anume aceea ca toți profesorii — obiectul pe care-1 pre dea concursul la îm- bogățirea vocabularului elevilor, la formarea unor deprinderi de expri- mare corectă, prin explicarea ter- menilor mai des întîlniți în cadrul disciplinelor respective, prin grija pentru corectitudinea exprimării proprii și corectarea greșelilor de exprimare în scris și oral ale ele- vilor, prin sezisarea profesorilor de limba romînă asupra greșelilor gra- ve pe car# le întilnesc în lucrările ‘ sorise ale anor elevi. I. AXENTE OS® ■ dacă ar vizita dacă ar face o cui lac Uita. în scrisorile expoziția unională, excursie la pitores- ce se perindau a- cum de 2—3 ori pe lună, au îneepuf sd apară micile destăinuiri. Ve- ra ar vrea să se tacă inginer meca- nic și materiile ei preferate matematicile și limba rusă... slnt ște- Pe strada dr. Sion nr. 2 din București, în sala K«- linderu, s-a deschis săptămînă trecută expoziția elevilor școlii medii de arte plastice. școlii medii Iubitorii realizărilor tinere, îndrăznețe și promiță- toare vor întîlni 'la această expoziție tablouri lucrate cu meșteșug și cu migală tn ulei, tuș. creion, ca și lu- crări de sculptură semnate de Avramescu Aure- lia, Uarian Cornelia, Răducanu Teodor, Teodorescu losif și mulți alți elevi ai școlii. Cu toate scăderile inerente oricărui început, elevii do- vedesc aptitudini îmbucurătoare în combinarea uleiurilor, în mînuirea creionului și în estompări pentru a da formă fie unui peisaj, fie unui portret. Impresionează cu deosebire tablourile: „Panoramă", de Acasandrei Aurel-; „Vas cu flori", de Avramesou Au- relia ; ..Stradă", de Ion etc. Numeroși vizitatori seamă de tablouri și Sileanu Ștefan; „Tîrg" de Deae expoziției cuvinte calde, de laudă. frecventează expoziția, rețintnd o așternlnd în caietul de impresii al In fotografii. SUS: Desen, de Bratfanov Eugen. STIN- GĂ : Desen, de Kim Han 1 ong. 1 N Ift ONU L U I Din București, din Iași, din Cluj și din alte orașe, din școli pedago- gice și institute de tnvătămînt superior, un număr important de ti- nere cadre didactice — profesori, învățători, educatoare —- au pornit și In anul acesta pînă In cele mai îndepărtate coifuri ale patriei. La 1 septembrie, cu sfiala caracteristică vîrstei, cu emoția primului contact cu viitoarea lor carieră, absolventii s-au prezentat la secfia de Invățămint și cultură a regiunii pentru care au fost repartizati. Anul acesta, după cum se știe, munca de repartizare a tinerelor cadre a fost îmbunătățită. Repartizarea pe regiuni și de acolo la locul de muncă a dat, la prima experiență, rezultate bune. Aceasta a dus la sporirea nu- mărului de cadre calificate, cu o bună pregătire profesională, la o împărțire omogenă a acestora In diferite regiuni, la o judicioasă repartiție in cadrul regiunii etc. Acum, după mai mult de o lună de la prezentarea La posturi a noilor pedagogi, ne putem da seama în ce măsură comitetele executive ale sfa- turilor populare și secțiile de tnvăfămtnt și cultură și-au dus la Îndeplinire atribufiile privitoare la asigurarea condițiilor de muncă șl de trai ale ti- nerelor cadre didactice. Fără îndoială că de felul cum vor fi priviti și în- drumați aceștia încă din primele zile va depinde tn tatea lor viitoare. Cel mai mare număr de absolventi din regiunea zat In raionul Tecuci. Aici, ca și tn toate raioanele mare măsură activi- Galați a fost reparti- din tară, trei proble- a tinerelor cadre. In me importante s-au ridicat tn. activitatea de început primul rtnd asigurarea unei juste încadrări; tn al doilea rînd, asigura- rea condițiilor de trai și, în sflrșit, sprijinul metodic-didactic primit încă din prima zi de școală din partea pedagogilor cu experienfă, a directorilor, a inspectorilor. ’n specialitate 0 problemă de mare însemnătate pentru desfășurarea în bune condiții a activității cadrelor didactice o constituie justa lor încadrare, respectarea specialității fiecărui profesor, utilizarea tuturor posibilităților de încadrare în spe- cialitate. Practica a dovedit că acțiunea de repartizare și încadrare a profesori- lor nu e deloc o muncă ușoară. Or- ganele secțiilor de învățămînt și cultură, în colaborare cu organele sindicale, care au avut de rezolvat practic această problemă ani de-a rîndul. s-au convins cu prisosință de acest lucru. Ele au trebuit să depună serioase eforturi pentru o cit mai judicioasă îmbinare a intereselor ca- drelor cu cele ale învătămîntului. Se poate spune în acest sens că și secția de învățămînt și cultură a raionului Tecuci s-a străduit în bună măsură să rezolve în mod mulțumi- tor problema. Majoritatea celor 21 de tineri profesori încadrați anul aces- ta în raionul Tecuci predau în spe- cialitate, avînd în completarea ca- București are la aceeași școală o catedră de limba romînă — discipli- nă pe care n-a studiat-o în facultate. Exemplele arătate ne dovedesc că secția de învățămînt și cultură n a știut să folosească în mod just toate cadrele tinere, ținînd seama și de interesele lor, dar în primul rînd de interesele învătămîntului. O soluție originală a găsit secția de învățămînt și cultură a raionului Tecuci și la încadrarea tinerelor pro- fesoare de limba rusă, Acatrinei și Spînochi. Pentru că nici una dintre aceste tovarășe n-a acceptat să meargă la școala de 7 ani din Satul Nou, școală care aparține de orașul Tecuci însă se găsește la o distan- tă de cîțiva kilometri de oraș, sec- ția a împărțit orele de limba rusă de la această școală în două și le-a dat profesoarelor amintite, iar res- înrudite cu spe- tedrei discipline _________ cialitatea pentru care s au pregătit. Sînt și cazuri, de învățămînt și însă, în care secția cultură a»dat do- vadă de slăbiciune în încadrarea ti- nerilor absolvenți, neținînd seama de specialitatea lor. Pentru a satisface, de pildă, cererea profesoarei Rozica Mihai, absolventă a Facultății de istorie din Iași, care fusese reparti- zată în regiunea Bacău și care ob- ținuse aprobare pentru regiunea Ga- lați, secția a numit-o la școala de 7 ani din comuna Barcea, împreu- nă cu alt profesor cu aceeași spe- cialitate. Și astfel tovarășa Rozica Mihai predă aci istoria și constitu- ția, iar în completarea catedrei — franceza Tovarășul ToaderGheor- ghe, absolvent al Facultății de istorie (secția arheologie) din tul orelor pentru completarea cate drelor li s-au dat pe la diferite școli din orașul Tecuci. Profesoara Spî- nochi, de pildă, are 8 ore de limba rusă la școala medie serală. 6 ore de limba rusă în Satul Nou și 3 ore de istorie la școala nr. 6 de lingă gară. Cam în aceeași situație se află și tovarășa Acatrinei. Socotește oare secția de Invăță- mînt și cultură a raionului Tecuci că îărimițarea catedrelor este cea mai nimerită soluție pentru îmbinarea intereselor cadrelor cu cele ale învă- țămmtului? Folosește învățămîntulul oare faptul că la aceeași școală o catedră este împărțită între două profesoare, sau le folosesc acestora, care trebuie să parcurgă fiecare de 3 ori pe săptămînă drumul pînă la școală ? Deși a trecut mai mult de o lună de la începerea anului școlar, nu-i prea tîrziu totuși pentru ca secția de învățămînt și cultură a raionului Tecuci să ia măsuri de remediere a acestor lipsuri și a altora care mai există în încadrarea tinerilor învăță- tori și profesori. Deopotrivă de vino- vată de lipsurile constatate în înca- drarea tinerelor cadre didactice din raionul Tecucf este de fapt și secția de învățămînt și cultură a regiunii Galați, care răspunde direct de în- cadrarea tinerilor absolvenți, dar care s-a mulțumit doar să-i trimită la raion, cum sînt nisterului De la ne, la, a părăsit clasa. De cînd e școa- de cînd sînt profesori începători fără să urmărească felul aplicate instrucțiunile Mi- Invățămîntului și Culturii. raion la comuna Majoritatea tinerilor învățători și profesori din satele raionu- lui Tecuci n-au reușit să afle încă nici acum — după o lună de la începerea noului an școlar — cine trebuie să le plătească indemni- zația de instalare la care au dreptul. Trimiși de la raion la comună și de la comună la raion, ei nu știu pe cine să mai creadă. Avînd „avanta- jul terenului", adică fiind mai aproa- pe de secție și putînd s-o viziteze mai des, tinerele cadre didactice din oraș au reușit în sfîrșit, datorită insistențelor lor, să-și încaseze in- demnizația de instalare. Bineînțeles nu odată cu instalarea, adică în pri- mele zile de școală, ci abia după o lună de zile, odată cu salariul. Tot după o lună și-au încasat indemni- zațiile și tinerele cadre didactice din comuna Ghidigeni. Continuă să rămînă încă nesoluționată problema pentru ceilalți tineri învățători și profesori din comunele Barcea, Co- rod și Munteni, care își mai pun încă întrebarea cine trebuie să le plătească... N-ar fi rău ca secția de învățămînt și cultură a raionului Tecuci și or- ganele sindicale să se îngrijească de răspunsul la această între- bare. N-ar fi rău nici dacă ar aminti din cînd în cînd comitetului execu- tiv al sfatului popular raional și despre necesitatea îmbunătățirii con- dițiilor de cazare a tinerelor cadre didactice repartizate anul acesta în orașul și raionul Tecuci. Sprijin metodic ai mult ca oricînd, în primele zile de școală tinerii pedagogi au nevoie de o îndrumare spe- cială, de sprijin. Pentru mulți, așa cum a fost și pentru tînăra pro- fesoară Nadeida ventă a Facultății Iași, întîlnirea cu a fost un examen, fiecare elev ridică Decuseară, absol- de filologie din clasa, cu elevii Fiecare clasă și probleme deose- bite pe care trebuie să le rezolvi. Odată, în primele zile de‘școală, tînăra profesoară a intrat supărată, gata să izbucnească în plîns, în cancelaria directorului școlii de 7 ani nr. 5 din Tecuci. Tn clasă un elev fusese obraznic și, pentru un moment, profesoara n-a știut ce să facă, ce să întreprindă, cum să procedeze... Supărată, necăjită pe elevi și pe si- fan se va face, negreșit, constructor naval și ar vrea — după cum se știe — să studieze la Universitatea Lomonosov... Poate Și Vera... Dar turorile lui Ștefan, pe care Vera le cunoaște acum bine, ar vrea ca el să învețe medicina, ca sora lui mai mare. Vera este de părere că nu strică să-i asculți pe cei mai mari, dar prolesiunea pe care ți-o alegi trebuie să fie cea dorită de tine... Mama Verei a suferit o ope- rație grea / Ștefan era Îngrijorat ca pentru soarta unei rude apro- piate. Ștelan s-a lovit la cap cu pri- lejul unei băi în glrlă; Vera aștepta cu su/Ietul la gură vești de la prie- tenul ei. Clnd Ștefan a trecut la școala medie nr. 1 și l-a descris Verei acest vechi așezămlnt de cultură, care datează de aproape 280 de ani și unde au învățat eel mal mari scriitori ai țării șl re- voluționarul Nicolae Bălcescu, al cărui nume îl poartă acum școala — Vera s-a bucurat alături de el și l-a felicitat... In prima scrisoare a Vere! se și o fotografie. Atunci s-a cut „carnetul de amintiri șl grafii' al lui Ștefan, de pe a sosi- năs- foto- cărui primă filă Iți zlmbește o tată cu obrajii bucălațl și cu o privire vi- sătoare. Prietenii eroului nostru o cunosc pe Vera. Dacă-I Întrebi pe Ștefan cum e Vera, sare colegul lui, Vasile Gheorghe : „B drăguță I Ara- tă fotografiaI' Ștefan nu spune ni- mic, dar, roșu plnă in vîrfu! ure- chilor, scoate „carnetul" din buzu- narul de deasupra inimii șl ti-1 În- tinde ; „Poftim, convlnge-te singur". Și prietenele Verei 11 cunosc pe Ștefan. Tamara Sidorova vrea și ea să intre în corespondentă CU un pionier romln. De altfel, la școala medie nr. 1 „Nicolae Bălcescu" din Capitală slnt peste 60 de elevi care acesta nu e singurul caz. dar tocmai pentru a evita asemenea lucruri este necesar ca așa cum a procedat to- varășul director Silviu Chiburță să se procedeze peste tot. Cu tact, cu răbdare, directorul a început să-i explice tinerei profesoare cum ar fi trebuit să procedeze, sfatuind-o să nu se lase prinsă de desnădejde și intimidată de greutăți. A doua zi, a treia zi și în zilele următoare, tinăra profesoară nu s-a mai plîns. Acum ea vine des la di- rector și-i cere sfaturi, îi expune îrrtîmplările dă la lecții, iar directo- rul la rîndu-1 său asistă la lecții, fi controlează planurile. De fapt este impropriu spus „controlează", căci e vorba aici de o adevărată muncă de îndrumare, lucrul cel mai necesar la începutul carierei didactice. Legătura dintre cadrele cu expe- riență și pedagogii tineri, sprijinul metodic acordat în raionul Tecuci nu se limitează la acest exemplu. La cercurile pedagogice pe specialități, ale căror ședințe de constituire s-au ținut acum citeva zile, cînd s-au dis- cutat pe larg planurile de muncă și temele ce se vor dezbate în anul școlar în curs, au fost văzuți luînd parte la discuții, alături de profeso- rii mai vechi, și tineri absolvenți. Este întrucîtva greu să iei parte la discuții alături de profesorii care ți-au predat cîndva, pe cînd erai e- lev, și mai cu seamă să discuți pro- bleme pedagogice, didactice, ba une- ori chiar să susții discuții contra- dictorii. Dar tinerii s-au încadrat repede în problemele școlare. Peste tot ei au fost primiti cu căldură și simpatie. Tinerii profesori Maria Nasie. Constantin Filip și Stelian Bîtlan ne-au vorbit de felul cum au primit sprijinul directorului lor Du- mitru Gălățeanu, care conduce școa- la de 7 ani din Ghidigeni. Tot ast- fel, profesorul Nicu Vasilache, ab- solvent al Facultății de filologie din București, care predă limba en- gleză în orașul Tecuci, discută de- seori cu fosta sa profesoară de en- gleză, îulia Gheorghiu, despre pro- blemele ridicate de predare. Enumerarea exemplelor s-ar putea prelungi desigur cu alte cazuri de acest fel. Toate scot în evidență un lucru general constatat: acela că in cea mai mare parte tinerii peda- gogi primesc sprijinul metodic, di- dactic din partea cadrelor cu ex- perienlă. Fără îndoială, trebuie rele- vată și îndrumarea primită din par- tea inspectorilor V. Lazăr, Mihai Întrețin corespondentă cu sovietici. VIII a „B Silviu Oprea elevii dintr-a s-a Împrietenit cu {.tuba Koșnevoi din Saratov. Adrian Fri- mu, dinlr-a V-a „B" și prietenul lui moscovit, Sașa, Hlateliști amlndol, lac schimb de mărci. Georgeta Cancea dintr-a Vll-a a trimis de curînd o carte cu cîntecele noastre unei pioniere din Sevaslopol. Se leagă prietenii trainice de a- dolescenți, pline de duioșie și dra- goste. Acum, cînd oamenii sovietici se pregătesc să sărbătorească cea de a 40-a aniversare a Marii Revolu- ții, Irămlntaree e mare printre elevii școlii medii nr. 1. Se slătuiesc cu prolesorii ce daruri sâ le trimită prietenilor lor cu acest sărbătoresc prilej. Orele de literatură, de geo- grafie șl Istorie, de limba rysd șl dirigintle, clnd se despre devin sorii, prietenia tot mai semănători Intre animate. discută popoare, Brofe- lor sentimente de ai frumoase- prietenie și pre- tuire reciprocă, culeg cu bucurie binemeritată roadele muncii lor. Este cel mal frumos dar pe care-1 primesc de Ia elevii lor cu prile- jul celei de a 40-a aniversări a Ma- rii Revoluții Socialiste din Octom- brie. în cinstea Congresului Drigă și Gh. Popa vățămînt și cultură Tecuci. Acest sprijin de la secfia în a raionului temeinic, îm- binat cu o grijă mai susținută pen- tru problemele condițiilor de trai și de muncă ale tinerelor cadre, va a- sigura fără îndoială antrenarea cu succes a-noilor profesori și învăță- tori în activitatea colectivelor șco- lare în care au intrat. MARIA GINDACU IONEL MIRCEA Prezidiul Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor . din Invățămint și Cultură anunță că in cinstea celui de al IV-lea Con- gres al Sindicatului se organizează la București o expoziție care să ilus- treze aspecte din viața și activita- tea muncitorilor din Invățămint și cultură. In acest scop organizațiile sindicale de bază, comitetele de in- stituție, comitetele sindicale raio- nale și orășenești sint rugate să trimită albume, fotografii, lucrări de artă, grafice, planșe, material didactic lucrat de elevi și profesori, precum și alte exponate. Materialele pentru expoziție vor fi trimise pînă Ia 5 noiembrie a. c. pe adresa Clubului muncitorilor dip Invățămint din București, 5ule