* SniEîa innfămiaUi ANUL IX Nr. 420 Vineri 26 aprilie 1957 4 PAGINI 25 BANI Organ al Ministerului Invățămintului și Culturii și al Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt f r 3i n fizică matema- Baia muncitorești, clasa muncitoare din in- Oameni ai muncii din toate Romantismul certitudinilor nalismului proletar I Universității a MIRCEA HERIVAN (Continuare tn pag. 41 Sărbătoarea frăției oamenilor muncii din întreaga ume socialismul exercită o atracție în toate țările schimbat radical. Din clasă asuprită și exploatată, ea a clasa conducătoare în stat, pe mijloacele de producție ternaționale sește astăzi a oamenilor muncii partidele comuniste de Și viitorii tehnicieni cu largi teoretice și practice asupra perfecționate metode de Dacă înțelegi aceasta, iți absolut natural faptul că de intensificare a eforturilor lor slujba înfloririi și întăririi patriei, manifestare a unității indisolubile jurul partidului și guvernului, a lej în de în cunoștințe celor mai producție, va apare intilnești altădată devenit stăpînă și mun- lizarea unei destinderi în relațiile ternaționale. Poporul romîn întîmpină ziua 1 Mai 1957 in condițiile întăririi solidarității frățești cu oamenii mun- cii din toate țările lumii. in- gă- Și zilele noastre mare forță de lumii. Sărbătorirea e- ani, co- prin. ani , îndru- bune re- activitatea din regi- munca dovadă pricepere, mtnd cu zultate i școlilor une. toate țările In plin avint al luptei pentru zădărnicirea politicii agresivă a cercurilor imperialiste, pentru rea- răspuns. va ajunge poate ... ce nu ? Poate c-o să mă și Meseria noastră cere nu unim tot mai strîns sub mărețul steag al internațio» tică, este șeful sec- ției de invățămînt a sfatului popular instruiește și ducă, de 18 generațiile de pil care trec școala de 4 al regiunii Mare. în sa a dat de inițiativă și ALEXANDRINA BONEANU, învă- țătoare emerită, PETRU $AN- DRU, profesor de Trăiască 1 Mai, ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc I „Proletarl din toate țările, uniți- vă I" Cu această nemuritoare che- mare au încheiat Marx și Engels Ma- nifestul Partidului Comunist, celebrul document — program în care, după cum spune Lenin’, „este expusă cu o limpezime și o precizie genială noua concepție despre lume — materialis- mul consecvent care îmbrățișează și domeniul vieții sociale, dialectica, teoria cea mai cuprinzătoare și cea mai adîncă despre evoluție, și teo- ria luptei de clasă și a rolului isto- ric revoluționar de importantă mon- dială al proletariatului, făuritor al unei societăți noi, al societății comu- niste*. încă din 1889, ca expresie a soli- darității muncitorilor din toate țările, Congresul Internaționalei a Il-a a hotărît ca ziua de 1 Mai să fie săr- bătorită pretutindeni ca zi de luptă revoluționară a clasei muncitoare. Incepînd din 1890, în flecare an, de la un capăt la altul al globului pă- mîntesc oamenii muncii sărbătoresc cu încredere și entuziasm ziua de 1 Mai —-ziua solidarității internațio- nale a clasei muncitoare, zi de tre- cere In revistă a forțelor mereu mai unite, mai puternice ale oamenilor muncii din toate țările, zi de luptă pentru pace, democrație și socialism. Atunci cînd s-a născut și a fost formulată atotbiruitoarea idee a frăției celor ce muncesc în lupta unită împotriva exploatatorilor, so- cialismul constituia doar o năzuin- ță a proletariatului. De atunci șl plnă în zilele noastre, mișcarea mun- citorească a făcut progrese uriașe. Pe o mare parte a globului pămîn- tesc situația clasei muncitoare s-a cește pentru sine însăși, pentru bi- nele tuturor oamenilor muncii, pen- tru construirea socialismului. Socialismul a devenit o realitate. Peste 900.000.000 de oameni au por- nit pe drumul socialismului și nici o forță din lume nu poate stăvili mersul lor înainte. în zilele noastre socialismul a devenit un puternic sistem mondial, care crește și se în- tărește necontenit. Formarea sistemului socialist mon- dial constituie cea mai mare cuce- rire a clasei muncitoare și a popoa- relor din întreaga lume. Prin forma- rea puternicei comunități a țărilor socialiste s-a creat o forță materială ți morală care influențează asupra ------------------------------------- Proletari din toate țările, uniți-vă I Profesori, învățători și edu* catori! Creșteți cetățeni culți, constructori activi ai socialismu» lui I Educați cu dragoste noile generații de elevi și studenți în spiritul patriotismului socialist și internaționalismului proletar I (Din chemările Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn cu prilejul zilei de 1 Mai 1957) întregii desfășurări a istoriei, accele- rînd mersul ei pe drumul progresu- lui. Marile succese ale construirii co- munismului în Uniunea Sovietică st ale construirii socialismului în țările de democrație populară sînt urmărite cu dragoste și admirație de oamenii muncii din lumea capitalistă. Ele au devenit mîndria clasei muncitoare in- ternaționale și au arătat tuturor oa- menilor muncii că puterea claselor exploatatoare poate fi răsturnată, că socialismul este pe deplin realiza- bil. Ca urmare a acestor succese, In Popoarele țărilor socialiste înt’m- pină ziua de 1 Mai 1957 intensificîn- du-și eforturile în vederea întăririi continue a unității de nezdruncinat a lagărului socialist. întreaga desfășu- rare a vieții internaționale în ultimul lor internaționalismului proletar. Credincios internaționalismului pro- letar, poporul romîn, împreună cu toate celelalte popoare ale tăriior so- cialiste, apără cu fermitate unitatea lagărului socialist în frunte cu Uniu- nea Sovietică, unitate care constituie principala garanție a independenței naționale și a suveranității noastre de stat. Viața arată că succesele țărilor so- cialiste, avîntul mișcării de eliberare națională a popoarelor din țările co- loniale și dependente, pozițiile cuce- rite de partidele comuniste din țările capitaliste stîrnesc furia turbată a cercurilor imperialiste în frjinte cu cele din S.U.A. In ciuda eșecurilor suferite, aceste cercuri continuă po- litica de înrobire a popoarelor, de intensificare a pregătirilor război- nice. In acest scop, una din princi- palele lor metode este încercarea de a slăbi solidaritatea internațională a oamenilor muncii. Partidele comuniste și muncitorești, strîns unite sub steagul invincibil al marxism-leninis- mului, întîmpină ziua de 1 Mai 1957 întărind neîncetat unitatea lor, coe- ziunea lor ideologică, vigilența lor revoluționară, forța lor combatantă. zilei de 1 Mai se des- Marea sărbătoare a solidarității fășoară anul acesta sub semnul unor noi izbînzi ale mișcării muncitorești internaționale. Slăbește neîncetat ca- pitalismul mondial, se agravează criza generală a capitalismului, se îngustează continuu zona stăpînită și controlată de imperialism, se destra- mă rușinosul sistem colonial. In același timp, cresc și se întă- resc forțele mișcării socialiste inter- naționale, se deschid noi perspective de victorie în fața clasei muncitoare din toate țările. Mobiliz’nd în jurul său masele cele mai largi ale poporu- lui, clasa muncitoare din țările capi- taliste ridică tot mai sus steagul lup- tei împotriva războiului, pentru cu- cerirea de drepturi și libertăți de- mocratice, pentru transformarea ra- dicală a societății. Mărețele idei ale internaționalis- mului proletar și-au găsit o strălu- cită întruchipare în formarea și în- tărirea lagărului socialist, în rela- țiile de deplină egalitate în drepturi, de intr-ajutorare tovărășească și de solidaritate care s-au statornicit In- tre țările socialiste. In cadrul lagăru- lui socialist internaționalismul prole- tar a fost ridicat la rangul de politi- că de stat, timp a dovedit tn fața tuturor popoa- relor că unitatea și forța lagărului țărilor socialiste reprezintă cel mal puternic factor al păcii mondiale, al colaborării internaționale și coexis- tentei pașnice între statele cu regim social diferit. Zdrobirea rebeliunii contrarevoluționare din Ungaria con- stituie o puternică mărturie a unității și solidarității lagărului socialist, a capacității lui de a riposta la orice încercare de a se atenta la suverani- tatea și independența națională a ță- rilor socialiste. Victoria forțelor so- cialiste asupra contrarevoluției In Ungaria reprezintă un triumf al idel- înfloririi continue a regimului nostru democrat-popular, a patriei noastre socialiste. Sub conducerea înțeleaptă a Partidului Muncitoresc Rom'n, oa- menii muncii din tara noastră înfăp- tuiesc cu succes sarcinile celui de al doilea plan cincinal de dezvoltare a economiei naționale, In cadrul întrecerii socialiste des- fășurate In cinstea zilei de 1 Mai oa- menii muncii au dobindit realizări remarcabile. Otelarii Reșițel au ob- ținut cea mai înaltă producție de oțel din istoria combinatului lor, dînd peste plan 8.000 de tone de oțel, sporind productivitatea muncii cu 8.9% față de plan și reducînd procentul de rebuturi cu 8,25% fată de toleranța admisă, La rîndul lor, minerii din Valea Jiului și-au înde- plinit și depășit sarcinile de plan. De Ia începutul anului și p’nă in pre- zent ei au extras peste 20.000 tone cărbune peste plan. Petroliștii schelei Boldești au dat patriei peste 5.000 tone de țiței peste plan. Asemenea realizări au dobindit și oamenii mun- cii din industria ușoară. Numai între 1-12 aprilie muncitorii din țesătonile de lină și de bumbac ale fabricii de postav din Buhusi au produs peste plan 9.000 m.p. țesături, iar filatoa- rele au dat peste plan 4.200 kg de fire. La sate, muncitorii stațiunilor de mașini și tractoare și ai gospodă- riilor agricole de stat, membrii gos- podăriilor colective și ai întovărăși- rilor agricole, precum și țăranii mun- citori cu gospodărie individuală în- deplinesc cu succes’ lucrările agri- cole de primăvară. Alături de întregul nostru popor, cadrele didactice întîmpină ziua de 1 Mai cu importante realizări în munca instructiv-educativă și obș- tească. învățătorii și profesorii îm- bunătățesc predarea, acordă o aten- ție din ce în ce mai mare legării Invățămintului de problemele con- crete ale construcției socialiste, in- tensifică munca de educație morală în spirit comunist a tineretului. Ziua de 1 Mai găsește marele detașament al cadrelor noastre didactice In plină activitate pentru asigurarea unei bune desfășurări a ultimei etape de muncă a acestui an școlar. Atenția pedagogilor este îndreptată acum în direcția unei bune organizări și desfășurări a recapitulării finale, a lichidării golurilor constatate în cunoștințele elevilor și studentilor, a sistematizării cunoștințelor acesto- ra, a pregătirii examenelor. 1 Mai 1957 va însemna pentru în- vățătorii și profesorii din toate col- țurile țării noastre, ca și pentru cei- lalți oameni ai muncii, un nou pri- VALERIA AL- DIȘ, profesoară de limba romînă, este directoarea școlii medii nr. 2 din o- rașul Rimnicul-Să_ rat. Știind să o- rienteze în mod just activitatea co- lectivului didactic, se bucură de mul- tă încredere din partea acestuia, de stima și dragostea elevilor și a părin- ților. așa (Din chemările Co miletului Central al Partidului Aluncitoresc Romtn cu prilejul zilei de 1 Mai 1957) Minuind mecanismele ani de-a rîndul a simțit Nicolae Bucur, mecanic la întreprinderea .1 Mai" din Ploești, nevoia de a învăța. A simțit, ca o cerință vitală, nevoia de a afla tai- nele acestor mecanisme, de a cunoaște ceea ce o aflat apoi că se numesc principii de funcțio- nare, legi șl sisteme. Și s-a înscris la școală, unde a aflat despre mișcarea circulară și a înțeles con- strucția rotoarelor de la motoarele electrice, a aflat despre pîrghii și a înțeles sistemele cinema- tice ale aparatelor termoindicatoare Ia care lucra. Tot In munca lor din întreprinderi au văzut Maria Frîncu, laborantă la Rafinăria nr. 1 din Plo- eștl, Paraschiv Tomoșoiu, matrițer la întreprinde- rea .1 Mai", Constantin Necula strungar la „1 Mai", ca și alți muncitori din Ploești, astăzi elevi la școala serală mixtă din oraș, că au nevoie să învețe, să afle tainele meseriei lor pentru a putea lucra așa cum se cuvine astăzi. Dar nu este vorba numai de aflarea acelui .de ce ?' ivit în fața mașinii la care lucrau. Un ori- zont larg ș-a deschis în fața fiecărui elev. După orele de muncă, abia avînd timp să mănînce și sâ se schimbe, muncitorii se înghesuie în băncile mici in care dimineața învață copiii și încep mi- nunata călătorie în lumea cunoștințelor .învață cu același interes despre pirghii și compunerea foi- țelor cu tovarășa Ariadna Baciu, profesoara da fizică, despre India și Pakistan cu tovarășul An- drei Dtrbija, profesorul de geografie și directorul școlii, despre originea omului, cu tovarășa Elena Cărbunescu, profesoară de științe naturale. In clasele cu becurile aprinse la lăsarea serii, poți vedea un vlăjgan mustăcios care arată la hartă, cu sfiala unui adolescent, traseul Gangelui, o tinără muncitoare schițînd compunerea unor forțe la lecția de fizică sau un om cu tlmplele ușor încărunțite povestind despre felul cum a coborit maimuța din copaci și a început să umble în două labe ... Și se întimplă lucruri de ți-i mai mare mirarea. Oamenii aceștia maturi, așezați în bănci, încep să aibă cîteodată manifestările unor elevi adevărați. — Psihologia pe care țl-o dă banca — spune directorul, asistînd la o lecție și fiind tentat și el să .sufle" răspunsul la o problemă cu care cel de la tablă nu se descurca. Și chiar o face. Iar profesoara, obișnuită cu vocile mature, crede că-i vorba de un elev și aruncă doar peste umăr un „Liniște I", care 1 face pe director să-și înghită șoapta.., Se vorbește mult — șl pe drept cuvînt — des- pre îndatorirea cadrelor didactice de a le insufla elevilor dragostea de învățătură. In această pri- vință, Insă, in școala serală lucrurile stau altfel : muncitorii-elevi manifestă o adevărată pasiune pentru învățătură, iar profesorii trebuie să-și pună la bătaie toate puterile și toate cunoștințele pen- tru răspunde setei lor de cunoștințe. Condițiile în care învață tinerii muncitori nu sint dintre cele mai ușoare. De multe ori, cei ce lucrează în schimburi sînt nevoiți să facă schimb de noapte cîte două săptămîni la rînd pentru a putea veni la școală. Și chiar cei care lucrează dimineața au un „regim zilnic' foarte strîns ; opt ore de muncă încordată în întreprindere, lecțiile la școală, citeva ore de seară pentru toate treburile gos- podărești și, după somn, iarăși la lucru. Bineînțe- Ies că în asemenea condiții totul, totul trebuie sâ se iacă în clasa. Și organizează munca în așa fel, încît tințele să fie dobîndite, recapitulate lecții. sau aproape profesorii își toate cunoș- ?i fixate la Dar cu cită dragoste îi ajută elevii sori in această muncă 1 Ei înșiși execută liber, cu măiestrie, figuri complicate de pe profe- in timpul geometrie în spațiu, aduc piese din atelierele lor pentru de- monstrarea principiilor, pregătesc exemple con- crete din munca lor. Politehnizarea aici, in școală serală, se desfășoară și ea intr-un mod deosebit: in timp ce la școala de zi cunoștințele teoretice sînt legate de practică, aici se pleacă de Ia prac- tica muncii fiecăruia Ia teorie. „Eu fac așa...’ — încep totdeauna elevii cînd vorba de o pro- blemă de fizică, de chimie, de aritmetică sau geo- metrie. Și profesorii sînt cei care îi lămuresc de ce „fac așa“. Intrînd în școala care le dă răspuns la întrebă- rile ivite în munca lor, lărgindu-și orizontul cultu- ral, muncitorii-elevi de azi, muncilorii-studenți de mîine (căci cei mai mulți vot să dobindeascâ și o instrucțiune superioară), îngroașă rîndurile intelectualității noastre noi. Iar fondul de aur al cadrelor întreprinderilor noastre socialiste se îm- bogățește cu cei care, înarmați cu puterea cărții, se întorc în atelierele lor. Nicolae Bucur, Maria Frîncu, Paraschiv Tomoșoiu șl toți ceilalți muncesc mereu mai bine, mal conștienți de ceea ce fac, căci cartea i-a ajutat să înțeleagă problemele P® care viața șl munca le-au ridicat în fața lor. Și această cerință a vieții noastre noi este înfăptuită Străbat, căutlnd să nu-ml vădesc prea puternic emoția, sălile familiare ale școlii unde acum 12 ani, elev de liceu, mă pregăteam, împreună cu co- legii mei de atunci, să pornesc la săr- bătorirea primului 1 Mai cu noi șl adtnci înțelesuri. Clădirea găzduiește acum o școală tehnică metalurgică. De obicei, cînd pornesc să seriu despre viața unei școli, a elevilor, caut să-mi acordez simțămintele la diapazonul anilor cind tinerețea de-a- bia își desprinde primii pași din ado- lescență. De astă-dată, amintirile dau singure năvală: și tumultul nemaiin. tilnit al străzilor, și vigoarea clniece. lor atunci învățate. Intru în clasa electricienilor. Au o lecție de tehnologie... Revenirea în prezent nu gonește Imaginile trecutului apropiat, ci se îm- pletește strîns cu ele, le stimulează. Clasa nu se deosebește de cea de pe vremuri. Cunoștințele care se predau ar părea însă neașteptate, uimind pe liceenii de acum 12 ani. Ar uimi mai ales exemplele și competența cu care le dau elevii: — Ne-ani izbit de această greutate și noi, la bobinarea motoarelor trifa- zice — camplectează uti tlnăr blond, cu părul rebel, explicațiile date de un coleg. — Șeful sectorului nostru din uzină ne-a spus că aceasta se întimplă doar cînd spirele bobinei nu slnt strtnse cu atenție — intervine un altul. E clar. Pentru a putea cunoaște activitatea elevilor școlii tehnice nu te poți opri numai la vizitarea sălilor de clasă; trebuie in primul rînd ur- mărită munca lor tn uzină. Sfera de înțelesuri a cuuîntului „școală" cucerește orizonturi’ de largă amploare pentru elevul zilelor noastre. Școala a încetat să mai în- semne citeva ore de curs și însușirea unor noțiuni în cea mai mare parte rupte de realitate; ea e o punte largă de legătură cu viața, cu practica. Școala tehnică înarmează pe viitorii muncitori de înaltă tehnicitate și pe aleile largi, către clădirile masive în- văluite de soare în jocuri de lumini și umbre roșiatice, tn întretăierea liniilor ferate cu șinele giganticelor transbor- doare, grupul viitorilor tehnicieni dis- cută tn limbajul obișnuiților uzinei. — Dau ultima culoare celor trei automotoare noi... — A plecat Pacificul. (Pacificul e uriașa locomotivă de trenuri rapide pe care o produc uzinele). — Cei de la motoare au terminat seria de 450 c p. Știi, motoarele pen- tru care am frezat noi roțile... Deși nu sint încă muncitori, elevii școlii tehnice se consideră una cu colectivul întregii uzine, iau parte la eforturile eroice ale colectivului, se bucură de victoriile lui. Acum, tn preajma lui 1 Mat, toate discuțiile lor polarizează în jurul realizării angaja- mentelor în cinstea apropiatei sărbă- tori. In uriașa hală a 'sectorului mecanic, spre dreapta, acolo unde se înalță co- loanele zvelte, albastre-cenușii, ale mașinilor de frezat, stau alături, ple- cați peste planul pinioanelor pentru macarale, doi tineri. Pe unul îl recu- noști cu ușurință. Fotografia lui a figurat deseori la panoul fruntași- lor în producție, iar de curînd gazeta de uzină a publicat un reportaj des- pre el: e muncitorul Constantin Ber- bec. Cel de alături, avind mereu pe buze o întrebare însuflețită, e Basne- geanu, elev la școala tehnică. Rela- țiile între cei doi tineri izbesc prin caracterul lor deosebit față de legă- turile obișnuite, intre meșter și ucenic. II întreb pe Berbec: — Ce părere ai: va face față Nicu Bosnegeanu, mai tîrziu, in munca de frezor calificat ? Zimbetul senin al muncitorului e cel mai bun — Te - De întreacă. pe deplin. VALENTIN SAPUNA elevi ai școlii tehnice metalurgice din București — frezori, electricieni, ajus- tori de precizie — făcind practică in toate sectoarele industriei noastre grele: la uzinele ,.Mao-Țze-dun" ca și la „21 Decembrie" sau la „Industria Optică" Detașamentul cel mal numeros, însă, pătrunde odată cu talazul miilor de muncitori pe porțile unei uriașe cetăți industriale: uzinele „23 August", Pe numai pricepere, ci și cunoștințe temei- nice. Privește — imi arată planul im- pinzit de cote in milimetri și de com- plicate formule trigonometrice. — Pentru mine, multe din cunoștințele acestea sint noi. mi le însușesc de-abia acum Mă a/ută el. Lui li e mai ușor; are școala medie, cunoaște matema- tica, fizica. Dar legăturile intre cei doi tineri — unul muncitor, altul elev al școlii teh- nice — nu se mărginesc la orele de muncă In uzină. Intre ei s-a închegat din comuna Leh- liu, înzestrîndu-i cu cunoștințe te- meinice, învățîn- du-i să Iubească munci și pe oa- menii muncii, în- suflîndu-le dragos- tea fierbinte față de patrie. ERNEST BA- LOGH, doctor în științe geologice, profesor la Facui- tea de științe na- turale și geografie ,,Bolyai“ din Cluj, are o bogată acti- vitate didactică și științifică. A pu- blicat peste 250 lucrări științifice — parte din ele fiind apreciate și în străinătate. A- cum împlinește cincizeci de ani de activitate în învă- țămîntul superior. ILARIE SACEA- NU, profesor de e- lectrotehnică la școala profesiona- lă electrotehnică nr. 4 din Capitală, muncește cu devo- tament pentru pre- gătirea teoretică și practică a viitori- lor muncitori. A perfecționat un a- parat de analize e- lectrotehnice, înles- nind astfel instrui- rea de specialitate a elevilor săi. 9 GAZETA INVĂȚĂMÎNTULUI r Tot mai mulți ii de muncitori și țarani muncitori m învățămîntul superior Din plastica Urmind îndrumările Ministerului Învățămintului și Culturii, nume- roase secții de îhvățămînt organi- zează cursuri de pregătire a fiilor de muncitori și țărani muncitori pentru concursul de admitere în invățămintul superior. Secția de învățămînt a sfatului popular al Capitalei a dobindit o experiență pozitivi în această, privință. Arti- colul de față, prezintă această ex- periență In anii regimului democrat-popu- far, învățămîntul superior din țara noastră a cunoscut o mare dezvol- tare. Prin reforma invățămîntului din anul 1948 porțile instituțiilor de în- vățămînt superior au fost larg deschise pentru fiii' oamenilor muncii. Statul nostru democrat-popular a 'creat condi- ții cum n-au existat niciodată în tre- cut pentru ca fiii celor ce muncesc să urmeze cursurile universitare. Crește- rea nivelului de trai al muncitorilor și țăranilor muncitori, precum și spriji- nul acordat de stat prin burse, locuri Jn cămine și la cantinele studențești fiilor lor, au asigurat cuprinderea în universități și institute tehnice de tn- vățămînt superior a unui număr însem- nat de tineri din rindurile clasei muncitoare și ale țărănimii munci- toare. Recrutarea pentru învățămîntul superior a numeroși muncitori din producție a contribuit ide asemenea Ia creșterea procentului elementelor muncitorești în instituțiile de învă- țămînt superior. Ca urmare a acestor măsuri, în anii care au trecut de la reforma învățămintului a început să se formeze în țara noastră o nouă intelectualitate, ieșită din rindurile clasri muncitoare și ale țărănimii muncitoare, adînc devotată cauzei construirii socialismului. Pregătind tineretul pentru intrarea în instituțiile de învățămînt superior, școlile medii ale Capitalei acordă o mare atenție orientării spre aceste in- stituții a fiilor de muncitori și țărani muncitori. Pentru a sprijini școlile în această direcție, secția de învățămînt a sfatului popular al Capit.alei a or- ganizat, în vacanța de vară a anu- lui trecut, un curs de pregătire a ab- solvenților clasei a X-a, fii de mun- citori și țărani muncitori. La acest curs au predat cadrele fruntașe ale școlilor noastre medii, sprijinite și de cadre didactice din învățămîntul su- perior. Cursul, pe care l-au urmat un număr de peste 200 fii de muncitori și țăranii muncitori, a funcționat cu 5 centre, fiecare centru fiind condus rășenesc U.T.M. și instituțiile de în- vățămînt superior din București. Spre deosebire de anul trecut, cînd; la cursuri au participat numai tinerii care au absolvit examenul de matu- ritate în anul școlar- 1955/1956. anul acesta participă la curs și fii de muncitori și țărani muncitori care au de un responsabil (director sau pro- -dat examenul de maturitate în anii școlari trecuți. De asemenea, sînt cu- fesor de școală medie). In cadrul fie- cărui centru participantii la curs au fost grupați după facultățile la care s-au hotărît să se prezinte la sul de admitere. Cursul a avut durata de lecțiile desfășurîndu-se zilnic tru ore, pe baza programei nelor pentru concursul de în invățămintul superior. concur- o lună, cîte pa- discipli- admitere Ca urmare a conștiinciozității cu care" au studiat tinerii participanți la curs, ca și a qjutorulqi primit din partea cadrelor didactice, rezultatul cursului a fost mulțumitor : peste 70% din participanți au reușit la examenele de admitere în învățămîn- tul superior, unii din ei cu note foar- te bune. Deși rezultatul cursului a fost mulțumitor, totuși în organizarea și desfășurarea lui au fost deficiențe. Astfel, el a început să funcționeze tîr- ziu, după încheierea anului școlar. Nu s-a dus o susținută muncă de lămu- rire cu părinții elevilor, încă din pe- rioada dît ei mai erau în școală. Nu s-a putut realiza un nivel cît mai ridicat la toate lecțiile și seminariile, din cauza sprijinului slab primit din partea cadrelor didactice din învăță- mîntul superior. Secția de învățămînt a Capitalei a hotărît să organizeze și în acest an cursuri de pregătire a fiilor de mun- citori și țărani muncitori pentru in- trairea lor în universități și institute. Folosindu-se experiența anului tre- cut, în acest an s-a trecut la o mai serioasă organizare, care să ducă la obținerea unor rezultate mai bune, încă din luna februarie, în urma u- nei ședințe care a avut loc la Comi- tetul orășenesc P.M.R. București, s-a întocmit un plan de muncă, prevă- zînd sarcini concrete pentru secția de învățămînt a Capitalei, Comitetul o- prinși la cursul de pregătire munci- tori din producție, activiști de par- tid și de stat. Pe baza indicațiilor primite din partea Comitetului orășenesc P.M.R. București, secția de învățămînt a Ca- pitalei și-a întocmit un plan de ac- țiune care a fost prelucrat cu șefii secțiilor de învățămînt raionale și di- rectorii școlilor medii din Capitală. In conformitate cu sarcinile trasate, di- rectorii școlilor medii au înaintat sec- ției de învățămînt tabele nominale cu elevii claselor a X-a, fii de muncitori și țărani muncitori (circa 1000) pre- cum și cu absolvenții din anii trecuți din aceleași categorii, propuși să ur- meze cursurile (circa 300). In școli au avut loc ședințe plenare cu elevii și cu părinții, cu scopul de a-i lămuri asupra necesității participării la curs în vederea unei temeinice pre- gătiri pentru examenul de admitere în învățămîntul superior. Pentru recrutarea muncitorilor din întreprinderi, au funcționat comisii alcătuite din delegati ai comitetelor raionale de partid și inspectori șco- lari, comisii care s-au deplasat la întreprinderi, stabilind numărul tine- rilor muncitori care se pregătesc să intre în învățămîntul superior și fa- studiul individual al cursiștilor, fără de care nu se poate realiza o temei- nică pregătire a acestora. Pînă la încheierea anului școlar cursul va funcționa numai odată pe săptămînă (duminica), timp de cinci ore. Conform prevederilor planului de acțiune, în prima etapă (pînă după examenul de maturitate) sarcina or- ganizării și desfășurării cursului re- vine secțiunii de învățămînt a Ca- pitalei, urmînd ca în etapa a -doua (sfîrșitul lunii iulie și luna august — pînă la concurs) conducerea cursului să fie preluaită de instituțiile de în- vățămînt superior. începerea cursului din timp ș! condiții mai bune de organizare funcționare decît în anul trecut în Și va duce neîndoielnic și la mai bune re- zultate. Pentru aceasta este însă ne- voie și de eforturile unite ale tuturor celor care, prin munca lor, trebuie să contribuie la lărgirea și mai mult a accesului fiilor de muncitori și ță- rani muncitori în instituțiile de învă- țămînt superior, la creșterea unei in- telectualități ieșite din rindurile cla- sei muncitoare. C. PETRICU directorul secției de învățămînt a Sfatului Popular al Capitalei cultatea la care doresc să Numărul acestor tineri trece urmeze, de 700. Pe baza acestor evidente, cei pro- puși să urmeze cursurile au fost re- partizați în cinci centre de pregătire. Au fost selecționate cadrele didactice de la școlile medii care predau lec țiile și conduc seminariile. Deschiderea cursului a avut loc la 21 aprilie a.c. Pregătirea se desfă- șoară pe grupe de 30—40 cursiști, al- termndu-se orele de predare cn cele de seminarizare, așa fel încît să se poată stimula și îndruma permanent sovietică ii,ui?' „l-a prins T ta- blou de (A. LEPl- K0V\ ” Ah zOj ir iote? Sensul educativ al artei lui OBRAZȚOV A vorbi despre sensul educativ al tată. Părea că nimic n-ar mai putea artei lui Obrazțov înseamnă, de fapt, a vorbi despre sensul de a fi al a- cestei ramuri distincte, reînviate, a artei teatrale al cărei inițiator, ani- mator, practician și teoretician marele azi. Arta artist, oaspetele nostru este de păpușerească n-a cunoscut nici cind în trecut zile de „mare glo- rie” ; păpușile și Insuflețitorii lor au trăit totdeauna în modestia și anoni- matul spectacolelor de bîlci, alături de baraca mizeră a „celui mai tare om din lume” și de taraba vînzăto- rului de turtă dulce. Și această viață tristă a micuței rude sărace a artei să salveze mărunta plăsmuire din hîrîie, cîrpe și lemn de la o dispari- ție neștiută, nebăgată In seamă, în- tr-o vreme cînd cinematograful și radioul începeau să pătrundă larg in viața omului de rînd Dar tocmai acesta este momentul cînd un artist al teatrului „de oa- meni”, un neobosit căutător în lumea artei, Serghei Obrazțov, redescoperă păpușa, îi consacră pasiunea lui în- flăcărată, puterea excepționalului său talent, și ridică arta „actorului cu păpușa” la nivelul unor înțelesuri profund umane, făcind din ea pro- fesiunea sa artistică și făurindu-i — era pe cale să se stingă, mută și ui- Congresul și sesiunea științifică într-un sfert de veac — se întinde astăzi peste Ce l-a determinat pe mul de o inteligentă actorul de un desăvîrșit o faimă ce continente. Obrazțov, o- scînteietoare, bun gust, să a Societății de științe naturale și geografie Lucrărite Congresului șl ale se- Biumii științifice ai Societății de științe naturale și geografie din R.P.R., came au avut loc nu de mult, au stimulat activitatea crea- toare a specialiștilor în aceste do- menii. Societatea de științe naturale și geografie din R.P.R. — așa cum a arătat în cuvîntul de deschidere la Congres prof. univ. Nicolae Să- lăgeanu, membru corespondent al Academiei R.P.R. — continuă tra- dițiile progresiste ale societății na- turaliștilor și geografilor din țara noastră. Societatea are sarcina să strîngă rindurile oamenilor de ști- ință care activează în domeniile biologiei, geologiei și geografiei, să mijlocească schimbul de experiență, să asigure dezbaterea problemelor științifice de actualitate în aceste domenii, să ușureze publicarea lu- crărilor de specialitate, să contri- buie la introducerea în practică a rezultatelor obținute, Ia îmbunătă- țirea predării științelor naturale și geografiei în învățămîmit. Saluttnd Congresul din partea Ministerului Invățămîntului și Cul- turii, tov. Gh. Ploeșteanu, membru în Colegiul Ministerului, a arătat că Societatea de științe naturale și geografie a obținut numeroase rea- lizări prin activitatea filialelor și a revistei „Natura”. Ea este chema- tă să orienteze șl în viitor cadrele didactice și tineretul spre o dez- voltare necontenită a disciplinelor biologice și geografice. Profesorii trebuie să găsească în Societate un sprijinitor permanent al activității lor. Prof. univ. Tralan Săvulescu, președintele Academiei R.P.R., a subliniat. în cuvîntul său de salut faptul că sarcinile Societății de ști- ințe naturale și geografie diferă fundamental de cele ale societăților din trecut, pentru că sînt puse în slujba construirii socialismului. Di- ferite sînt și condițiile de lucru a- stăzi, deoarece statul democrat popular acordă cercetărilor în do- meniul științei un larg sprijin ma- terial. La baza activității Societății de științe naturale și geografie, ca și la baza întregii noastre științe, stă singura concepție cu adevărat științifică —- materialismul dialec- tic. întreaga muncă a cercetărilor în domeniul științelor biologice și geografice — a spus în continuare vorbitorul — trebuie să fie strins legată de practică, să contribuie la sporirea producției, la ridicarea ni- velului de trai a! celor ce muncesc Darea de seamă asupra activită- ții Societății de științe naturale și geografie prezentată în cadrul Congresului a analizat atît realiză- rile ctt și lipsurile din munca a- cesteia în perioada 1949—1956. Ac- tivitatea societății — s-a arătat in darea de seamă — s-a axat pe li- nia trasată de Hotărîrile partidului și guvernului. Comunicările, refe- ratele și conferințele ținute de membrii Societății au contribuit la dezvoltarea muncii de cercetare ști- ințifică, la informarea cadrelor di- dactice de specialitate, la orienta- rea 1or asupra unor probleme im- portante privind conținutul și me- todica predării. Atît din darea de seamă, cît și din discuțiile ce au urmat, s-au desprins sarcinile de viitor ale So- cietătiî. Vorbitorii au insistait asu- pra faptului că Societatea trebuie să atragă la activitatea ștriinițifică pe profesorii din învățaminjlițl de cultură generală, sprijirfindu-i prin sugerarea unor teme, prin consul- tații individuale, materiale de în- drumare, subvenții și premii, prin publicarea lucrărilor rezultate din cercetări. De asemenea, Societatea trebuie să participe la discutarea planului de învățămînt, a progra- melor și manualelor școlare — să inițieze o acțiune pentru uniformi- zarea nomenclaturii geografice din hărți, manuale și tratate, să pu- blice ghiduri de excursii și îndru- mătoare pentru studierei, florei, fau- nei și petrografiei din țara noa- stră etc. In activitatea viitoare a Societății de științe naturale și geografie trebuie antrenați natura, liști și geografi din învățămîntui de toate gradele, ca studios. și tineretul Im darea de seamă asupra acti- vității revistei „Natura” — organul Societății — s-a arătat că această publicație a continuat cele mai va- loroase realizări ale publicațiilor similare din trecut, a înfățișat progresul științelor naturale, geo- logice și geografice în țara noastră și peste hotare, în deosebi în U.R.S.S. și în țările de democrație populară. Revista a publicat nume- roase materiale elaborate de natu- raliștii și geografii din întreaga țară. In viitor, revista va trebui să dezbată unele dintre problemele importante ale științelor naturale astăzi în discuție, ca problema spe- ciei, a originii vieții etc. De ase- menea, redacția revistei trebuie să continue discutarea unor probleme pe cicluri de articole, să tndrumeze cadrele didactice din învățămîntul mediu și elementar în munca cercetare științifică. In continuarea lucrărilor de Con- greșului s-a prezentat proiectul modificat al statutului societății și s-a ales noul consiliu de conducere a Societății. In zilele următoare, s-au desfă- șurat lucrările sesiunii științifice a Societății, pe secții și șubsecții. In secția de geologie s-au pre- zentat comunicări privind probleme de hldrogeologie, paleontologie și speologie — comunicări care au adus o contribuție Importantă la extinderea cunoștințelor din dome- niul acestor discipline. Comunicări, le prezentate în cadrul secției de geografie fizică au abordat proble- me de geomorfologie, hidrologie, meteorologie biogeografie. Partici- parea a numeroși tovarăși la dis- cuții a arătat interesul acestora față de temele comunicărilor pre- zentate. Deosebit de valoroase au fost comunicările privind unele pro- bleme din domeniile geografiei in- dustriei, agriculturii, orașelor, populației etc. prezentate, în secția de geografie economică. In legătu- ră cu metodica predării geografiei s-au prezentat comunicări privind planul și programa de învățămînt mediu, excursiile școlare, diferite metode de predare a geografiei, folosirea diferitelor aparate în pre- darea geografiei șa. Un accent special s-a pus în comunicările a- cestei secții pe realizarea politeh- nizării învățămintului în țadrul pre- dării geografiei. De asemenea, au fost cări prezentate o serie de comuni- privind metodica predării ști- ințelor naturale, acestea oprindu-se îndeosebi asupra aspectelor politeh- nizării învățămintului în predarea acestui obiect. Un loc însemnat l-a>u ocupat la sesiune comunicările privind rezul- tatele cercetărilor botaniștilor și zoologilor — multe din ele fiind legate de nevoile practice ale eco- nomiei noastre agricole, sllvicole și piscicole, cercetările de botanică și zoologie aplicată. Deosebit de im- portante s-au vădit, de asemenea, cercetările de fiziologie a plantelor și animalelor. Participarea largă la lucrările Congresului și sesiunii științifice a naturahștitor și geografilor din In- ............. t l vățămlntiul de toate gradele, din peste 30 de orașe ale țării, inter- vențiile și propunerile valoroase ale acestora au arătat creșterea pregătirff profesionale și ideologice a membrilor Societății, îmbunătățind continuu activita- tea sa. Societatea va putea aduce o contribuție tot mai însemnată la dezvoltarea cercetării științifice în domeniul biologiei, geologiei și geografiei, la ridicarea pe o treap. tă mai înaltă a predării acestor discipline la învățămîntul nostru de toate gradele Conf. univ. OCTAV MUNTEANU secretar general al Societății de științe naturale, și geografie îmbrățișeze vechiul meșteșug al pă- pușarilor ? Setea de originalitate ? Poate întlmplarea? biciuind ceea ce este banal și Ieftin în artă, ceea ce este vulgar și fals in viață. Prin conciziunea expresiei șl a ges- tului ei, prin marea putere de sugestie ce 1 se Imprimă, prin capacitatea ei de a tipiza, păpușa poate, Intr-un a- nume sens, mai mult decît actorul- om. Ironia ei este mal incisivă, satira ei mai pregnantă, mesajul ei ma( di- rect mai eficace. Și lucrul acesta este limpede pînă la evidență pentru cel ce a urmărit extraordinara creație — îm- binare desăvîrșită a măiestriei și a sensibilității — pe care o constituie recitalul lui S. Obrazțov, sau a asistat la spectacolul de estradă „Concert ne- obișnuit”. Cintăreața de romanțe duioase, cu „sentiment profund”, care și „transmi- te” emoțiile prin brațe, prin felul cum își împletește și își frînge degetele, prin nervozitatea cu care-și frămintă colierul ; baritonul „favorit al publi- Ne-o spune singur — și ne-au vedit-o cu o uluitoare convingere spectacolele avut fericirea să asistăm; „Pentru mine, păpușile putere la care n-au do- de am fost niciodată un scon în sine. Dacă pe umerii minusculi ai păpușilor nu s-ar putea pune povara de onoare, datoria de a aduce cu adevărat folos oamenilor, așa cum i se cere ,marii arte”, atunci aș renunța ți să mă mai scriu despre păpuși sau sa dedic acestei arte, căci ea n-ar mai fi decît o simplă intimplare, o , dis- tracție pentru copii”, sau o încer- care a esteților de a se arăta origi- nali”. (Serghei V. Obrazțov, „Pro- fesiunea mea”). Intr-adevăr, păpușile ful Obrazțov poartă pe umerii lor o sarcină de. cin- ste, o sarcină pe care și-o îndeplinesc în felul lor propriu, prin mijloacele lor specifice : aceea de a educa, de a cului”, care interpretează după șablon „Aria toreadorului”, grijuliu să-și ex- hibe temperamentul „vulcanic” și să-și copleșească publicul la luarea notei de sus ; dirijorul cabotin, care dirijează și în acțUși.timp „joacă” —. peqtru publicul din sală — rolul dirijorului; bătrînul violoncelist lipsit de talent, care „și-a consacrat întreaga viață îfn- bunătățirij muzicii clasice” — toți a- ceștla șl încă mulți altii sînt tipuri frecvente de pseudoartiști, pe care ob- servația fină a lui Obrazțov (in dublă calitate de actor și regizor) îi surprin- de și Ii înfățișează îij ceea ce ei au mai caracteristic, mai tipic Folosind mereu alte mijloace, crelnd cu un ex- traordinar simț al gradației o întrea- gă gamă a parodiei — de la ironia subtilă la satira ascuțită și directă — Obrazțov șl colectivul său desfășoară cu o remarcabilă putere nu numai de analiză, dar și de sinteză, cu o pers- picacitate și o înțelegere precisă a e- forma gustul artistic, de a moraliza, fectului în public, o imenși operă de educare a bunului gust, de cultivare a sincerității și a măsurii. i Ridiculizarea aspectelor negative^® care a fost din toate timpurile sarci^ principală a păpușii — stîrnește hazul, dezvăluind totodată o întreagă con- cepție despre problemele de morală o atitudine clară față de om. Ca purt i- tor al unei morale noi, Obrazțov iro- nizează sentimentalismu’ abuziv — și cu atit mai fals — al unora, încred n- ținti interpretarea .Romanței iga- nești”... unor căței; in focul ironi-i sale intră apoi acei spectatori stupizi care urmăresc la circ numărul îmb in- zitorului de fiare sălbatice cu speran'a nemărturisită că, poate, în această seară tigrul îl va devora pe dresor — oferindu-li-se tocmai ceea ce așteptau: tigrul îl- înghite, cu cisme cu tot, pe Imblînzitor, ștergindu-se apoi tacticos pe bot ; satira caustică se îndreap ă apoi rînd pe rînd împotriva bețivilor, a servililor, a delapidatorilor avutului obștesc etc. Șl de fiecare dată mijloa- cele sînt altele, pentrucă fantezia creatorului lor este nesecată. Dar nici clnd în- spectacolele lui Obrazțov nu simți virtuozitatea sau fantezia ca scop în sine; de fiecare dată ele slu- jesc exclusiv ideea, tema — numai atjt cît este necesar pentru a o pune în lumină fără echivoc. Remarcabile succese a obținut la București Teatrul Central dc Păpuși din Moscova și cu spectacolele „Doi la zero pentru noi” șl „Lampa ferme- cată a lui Aiadin” încheind aceste sumare rlndurl, pu- tem afirma că publicul romînesc a în- țeles și a primit înaltul mesaj al tea- trului lui Obrazțov, s a convins că pe umeri; lor minusculi păpușile poartă o mare sarcină educativă, că prin aceas- ta ele aduc folos oamenilor, apropiind masele de „arta mare”, în care, fără îndoială, ocupă și teatrul de păpuși un loc — și nu dintre ultimele. R. VALTER De curînd s-au împlinit 60 de ani de la moartea mare, lui scriitor romîn Ion Ghica. Strălucit om de cultură în spiritul genera. ției de la 1848, Ion Ghica autorul a numeroase scrieri re, științifice și politice, Cititorii, care-l cunosc pe îndeosebi din minunatele Ion Ghicâ-pedagog puie necontenit gra- matica --------‘--- scă în cu cea romtnea. paralel latină'. Despre științele ma- este Utera- Ghica lui „Scrisori" către Vasile Aleosandri, au putut observa că din cadrul preocupărilor multilaterale ale scriitorului nu lipsesc cele pedago- gice, In scrisorile intitulate „Școa- la acum 50 de ani" și „Dascăli greci și dascăli romini" Intîlnim o evocare bogată în amănunte a invățămîntului de la începutul se- colului trecut. Dascăli în iștic șt ceacșiri ofereau fiilor de boieri o stearpă învățătură teologică. Dar Ghica amintește cu emoție și de „acei bieți dăscălași care au fost depozitarii limbii și naționalității noastre" și care, „plătiți ca vai de ei, cu un codru de ptine, trăiau și munceau necunoscuti, fără să bănuiască măcar că erau patrioți". Unele informații se referă La sosi- rea lui Gh. Lazăr în București și la înființarea școlii de la Sf. Sava, eveniment important in istoria in- ucițămlntului nostru. Mai amplă este această analiză critică in „Convorbirile economi- ce" în care Ghica, studiind buge- tul Ministerului cultelor și instruc- țiunii publice, arată: „Cheltuielile cele mari ce am făcut cu armata și luxul in birocrație, nu numai că nu ne-au permis să dăm instruc- țiunii publice ceea ce i se cuvenea, dar ne-a făcut ceea ce era a proprietate". Ocuptndu-se, să nu-i ei bună lăsăm nici și dreaptă pe rînd, gradele de învățămînt, de toate Ion Ghica remarcă, mereu, în această lucrare, că învățătura se face de mîntuia- lă, fiind lipsită de un caracter practic. Pe Ghica îl revoltă studii- le făcute numai pentru diplomă și în vederea unei activități birocra- tice, neproductive. Ne atrag în deosebi atenția îndemnurile pe care el le adresează părinților, arătîndu-le că „alegerea profesiunii copiilor" este „răspundere ma'e, răci de la dînsa atirnă dezvolta- rea facultăților, progresul Inteli- gentei". Și Ghica sfătuiește: „Pă- rinți care vă iubiți copiii, care vă iubiți patria, dați educațiune fiilor voștri, dați-le ‘nnăfăftiră multă și sănătoasă... împingeți-i la științe, la Utere, la carte, la meșteșuguri, la industrie, la agricultură, la co- tarea școlii rominești. Calitatea principală a acestui proiect este normale. Ei trebuiau să trăiască fără slugi, deservindu-se singuri. tematice merț, nu-i aruncati in cancelariilor". Numeroasele referiri prăpastia la proble- mele învățămintului pe care le tn- tilnim în cele două opere amintite mai sus ne fac să presupunem — și nu fără temei — că Ion Ghica a avut legături mai strinse cu școala. Intr.adevăr, printre multiplele o- cupații cu care s-a îndeletnicit de-a lungul vieții, una din cele mai dragi i-a fost cea de profesor. Im 12 octombrie 1842, proaspăt în- tors tn țară de la studii, tînănil inginer Ion Ghica se urcase la ca- tedra Academiei Mihăilene pentru a preda geometria, geologia și eco- nomia politică. La bătrînefe el avea să-și amintească, nu fără duioșie, de zilele profesoratului său: „Și iată-mă așezat înaintea unei table, cu creionul de cretă în mină, arătînd tinerilor dimineața proprietățile cercului, ale elipsei, ale parabolei și ale iperbolei și după amiază vorbindu-le despre for- mațiunile munților și ale straturi- lor pămintului... Lucram șl luptam nu împins de setea de posturi bine plătite sau de ranguri pe scara ar- hontologiei, dar numai de dorința de a dezvolta In spirite șl în ini- mă sentimentul binelui, ăl frumo- sului și iubirea de țară". („O că- lătorie de la București la înainte de 1848"}. In perioada In care Ghica începea, ou rezultate care au unanim apreciate, munca de fesor, școala rominească se lași își fost pro- afla tnir-o stare de înapoiere în raport cu dezvoltarea relațiilor burgheze. Dacă în Țara Rominească, datorită stăruinței lui Petrache Poenaru, invățămintul sătesc începuse să se dezvolte pe alocuri, în Moldova si. tuația era mai grea. Prevederile au privire la școală din Regula- mentul Organic se traduceau în faptă cu greutate șl încetineală. In aceste condiții, Ion Ghica are me- ritul de a fl alcătuit un proiect amănunțit de organizare a învăță- mintului care, In ciuda unor limi- te ideologice Inerente vremii, cu- prinde numeroase elemente de- mocratice, menite să abile dezvnl- caracterul lui practic, faptul că nu „Trebuie propovăduită cea "mai se cufundă in uțopjj., ci... pornește strînsă frăție intre acel tineri șco> de la realitatea existentă, de la ne- lari care se consfințesc la învăță- • cesitățile dezvoltata economice a țării. Prima parte a acestui proiect este publicat^ în 1844 în revista nl cărei „subversiv" titlu — „Propă- șirea" — fusese tăiat de cenzură, tura tinerimii țărane". întreaga lor pregătire era subordonată sar- cinii pregătirii unor învățători să- tești care să vină cu toată trage- rea de inimă în mijlocul țărănimii ral notează că ele sînt „foarte losltoare dezvoltării Intelectului formării unei judecăți drepte raționale". La Istorie programa este publicată, deoarece „de. auto- fo- fi și nu la rimînind numai subtitlul „ științifică ți literară". In ce privește învățămîntul Foaie să- tesc, t. Ghica propune să se în- ființeze tn toate satele școli gra- tuite. „Proprietarii Să plătească pentru școală o sumă proporționa- lii numărului de locuitori ce au pe moșii". Aceste școli urmau să fie împătțite In 3 „clasuri" mixte, in cifre să se învețe cititul, scrisul, gramatica, aritmetica și istoria („Jante vrednice de laudă a stră- moșilor noștri"). De remarcat ca- racterul practic al învățăturii: co- piii urmau să capete cunoștințe elementare de agronorrfle, zooteh- nie, agrimensură, precum și „exemplari de cvitanfii, de zoplse și de jălbi". Mai interesante încă sint indi- cațiile au privire la organizarea unor școli normale destinate pre- gătirii cadrelor de Învățători pen- tru școlile sătești. Planul de învăță- mint al acestor școli normale tre- buie să cuprindă, arată Ghica, nu numai limba națională, istoria națională, aritmetică, geometrie, științe naturale, muzică și re. ligie ,dar și „cunoștințe ță- rănești", a căror anticar e să se facă într-o formă model a școlii normale. Nu lipseau, se in. telege, psihologia, pedagogia, „ar- ta didactică” și „mtțoda" (adică metodica), la care Ion Ghica adău- ga „un curs despre mijloacele de a cîrmui o școală de sat" și ce- rința de, a-i exersa pe normaliști „a vorbi lămurit și cu judecată, în simplitate și exactețe". Pentru ca „să se pildulască de metodul di- dactic", elevii școlii normale tre- buiau să asiste la lecții în diferite școli sătești, urmînd să țină la rindul lor lecții într-o „școală de exercițiu" special organizată. Ghica acorda multă atenție vieții colective, a tinerilor din școlile șl să se dedice luminării ei. Notăm o ultimă observație cu privire la școlile normale, de mare Interes pentru perioada In carp unirea principatelor era un vis depărtat: „Sistemul și cărțile în- trebuințate Inir-aceste școli trebuie să fie aceleași în amindouă princi- pat urile, căci aceasta ar fi singu- rul mijloc ca să se poată introduce In limbă și în obiceiuri o unitate desăvîrșită, dorință dragă oricărui romln bun și adevărat Iubitor de neam", Continuarea acestui proiect de învățămînt, atit de progresist pen- tru acel timp, a fost publicată de I. Ghica în 1847, In „Foaia minte, inimă fi literatură" Gh. Barițiu. In planul școlilor urbane pentru a lui pentru capiii din rindurile micii burghezii recunoaștem același tic: aci urmează să rații la mecanică și se învefe geometria caracter prac- se facă apli- construcții, să practică, firi- că, chimie, drept comercial. ți- nerea registrelor, precum și „geo- grafia și istoria principatelor mol pe larg, iar a celorlalte neamuri numai pe cit pripesc interesele co- rner ciulul și ale industriei". In cadrul proiectului de organi- zare a Invățămîntului redactat de Ion Ghica se acordă multă atenție șl „învățăturii secunde sau cole- giale", pregătitoare pentru studii superioare. Planul acestui tip de școală medie este interesant nu atît prin el însuși, cit prin obser- vațiile pedagogice și metodice ne care le adaugă Ion Gh’ca, AsM, In privința limbii latine — pentru care ni se dă o programă amă- nunțită, pe 6 ani — Ghica cere ca „profesorul să se folosească de toate ocaziile ce-i va da gramatica latinească, ca să dea școlarilor no- tița deslușite șl adevărate asupra limbii rominești; profesorul să 1844 pină la 1847, multe din idei- le mele asupra istoriei s-au prefă- cut". Totuși Ghica indică să nu se prezinte fapte „asupritoare", care ar putea provoca „ambiția și do- rința de stăpânire In inimile tine- rilor", să nu-i facem „/admiratorii Romulilor și Cezarilor". „Profeso- rii de istorie ar face bine să puie mai multă importanță In apărarea libertății grecilor împotriva perși- lor și lacedemonilor, decît în nă- vălirile și cotropirile romanilor". . Aci trebuie să adăugăm încă o observație a lui Ion Ghica in le- gătură cu predarea istoriei, care ne arată că marele scriitor era partizanul unei însușiri conștiente, pe bază de analiză critică și de selecție in ordinea valorii, a cunoș- tințelor, El scria: „Cea mai mare parte a lecțiilor să fie întrebuința- tă a cerceta faptele și pricinile care au avut tnriurire asupra so- cietății de astăzi, astfel s-ar îm- plînta în curate șl critică șl neapărat Planul inimile tinerimii dorințe s-ar forma un duh de de cercetare, atît de trebuincios..." de învățămînt pentru școala medie pe care-l propunea I. Ghica acum mai bine de un secol are, după cum e firesc, numeroa- se lipsuri. Viitorul autor al vCon. vorbirilor economice" uită să trea- că In proiect „Economia politică", deși proiectul e scris in momentul cînd el însuși preda acest obiect la Academia Mihăileană. Sint ne- glijate șl științele naturale, dar re- ligia e nelipsită. Lipsesc educația fizică și „clotarea' pe care le va ebre mai Hrziu, in „Convorbiri economice". Cu toate acestea, pri- vit în ansamblu, proiectul lui Ghi- ca este unui dintre cele mai pro- gresiste și mai practice proiecte apărute înaintea „Proclamației de la Islaz". Printre alte probleme demne de atenția istoricilor peda- gogiei noastre este și cea a aces- tui proiect și a îneîuriru pe care a avut-o asupra dezvoltării învăță- mintului nostru. MIRCEA ȘTEFAN GAZETA ÎNVĂȚĂMÎNTULUI ■HM De le Hleisierel Pentru continua îmbunătățire MilMului ;i Culiurll a activităț organiza' iilor sindicale din invătămint Intimpinarea și sărbătorirea poporul munci- me- Comitetele sindicale raionale ale in- oamenilor (Continuare-In nr. viitor) IN ATELIERUL DE LĂCÂTUȘERIE de masă a membrilor Probleme ale muncii științifice în domeniul pedagogiei Prof. univ. Standu Stolan dfe mai a al Muncitoresc Ro- Republicii Popu- deschiderii Institutului, sindicat în rîndurile populației comuna și din satul respectiv. zilei de 5. In repaus, precum sportive pentru ca discuțiile vii și la un nivel Pentru organizarea tariatul Institutului, gogice, culturale Organizațiile sindicale din școli datoria să mobilizeze pe membrii în rezolvarea tuturor problemelor prilej de realizări din țara munca de cestei teme au fost dintre oele vii și interesante. La fel de vii și interesante au apoi discuțiile în jurul lucrărilor zentate la secțiile de psihologie de din sprijini U.T.M. fost pre- pe- au lor le- științe n-a ducatiei, a problemelor muncii todice în școală. In colectivele pedagogice au dlspo- locuri din exa- cova. în cinstea Decadei R.S.F.S.R. etc. 6. Cadrele didactice vor organizațiile de pionieri ți 1 Mai. zilele de 1-2 Mai, zile de se vor organiza excursii, și alte acțiuni cultural- în cinstea celui de al preocupări si în planul de studii Invățămtoiuluf superior. de camdidat în Elevi ai școlii elementara nr. 2 din Bacău în atelierul de lăcăîușe- rie al școlii, la ora de lucrări prae* tice. fiecare an a două sesiuni: una Viticultură; Fito- Vl-lea Festival Mondial al Tl- la îmbunătățirea activității pedagogice care au încăleat zițiile ministerului, fn unele s-a ajuns chiar la ilegalități grante. Organizațiile sindicale școli au datoria să vegheze ca colective mici, să fie cît maii cît mai ridicat, lucrărilor, secre- necesare unei discuții mai largi. S-au organizat, totodată. , secțiile sale și administrația au căutat să creeze cele neretului și Studenților de la Mos- culturil Este necesar ca în fiecare unitate școlară să aibă loc, în mod periodic, Ia sfîrșitul fiecărui trimestru, adunări generale în cadrul cărora comitetele de instituție, activul sindical să ra- Poporul nostru muncitor întîm- pină ziua de 1 Mai cu noi succese în îndeplinirea sarcinilor stabilite de cel de-al Jl-lea Congres al Par- tidului Muncitoresc Romîn Oamenii muncii din patria noas- tră îți manifestă cu ocazia zilei de 1 Mai dragostea nemărginită față de patrie, fată de regimul nostru de democrație populară, față de Partidul mîn și Guvernul lare Romîne. Cu acest prilej tor din tara noastră iți exprimă recunoștința sa față de Uniunea Sovietică, care luptă pentru a apăra pacea și prietenia intre toate popoarele și pentru solidaritatea internațională a oamenilor muncii de pretutindeni. Intimpinarea și sărbătorirea a- cestul eveniment în școlile de cul- tură generală, în școlile pedago- gice, școlile profesionale și tehni- ce și în instituțiile de educație trebuie să constituie un a pune In lumină marile ale oamenilor muncii noastră, de a intensifica educație politico-ideologică a ele- vilor, de educare a lor în spiritul patriotismului socialist ți al inter- naționalismului proletar. Intîmpi- narea și sărbătorirea acestui eveni- ment trebuie să se desfășoare sub semnul intensificării muncii elevi- lor pentru însușirea temeinică a și îmbunătățirea dis. realizarea acestui scop, în școlile de cultură generală, pe- dagogice, profesionale și tehnice șl în instituțiile de educație se vor organiza următoarele acțiuni: 1. In cadrul orelor educative, al celor de informare politică, precum țl la unele lecții de istorie, limba romînă, literatura romînă, limba maternă (în școlile pentru națio- nalitățile conlocuitoare), geogra- fie și constituție, cadrele didac- tice vor organiza scurte expuneri și convorbiri cu elevii în legătură cu importanța zilei de 1 Mai, sub- liniind lupta poporului nostru mun- citor ți lupta comună a Specialități la care se pot susține dizertații de candidat în științe In conformitate cu Regulamentul pentru organizarea țl funcționarea Comisiei Superioare de Diplome, aprobat prin H.C.M. nr. 26/1953 și in temeiul art. 49 din Constituția R.P.R., Ministerul Învățămîntului și Culturii a dispus ca C dinul nr. 384/1957 privind instituțiile de învățămînt superior care au drep- tul de a primi dizertații de candi- dat în științe să se complecteze cu următoarele specialități : 1. Universitatea „C. I. Parhon" București : Algebră. 2. Institutul de inframicrobiolo- gie al Academiei R.P.R. Pentru titlul de candidat in științe biolo- gice : Parazltologie. 3. Institutul de Cercetări Agro- nomice al Academiei R P.R. Pen- tru titlul de candidat in științe a- gricole: Genetică, ameliorare; A- grotehnlcă ; Fitotehnle ; Pedologie; Entomologie ; patologie. Pentru titlul științe biologice: Fitopatologie; Genetică, ameliorare. 4. Observatorul Astronomic Bucu- rești. Pentru titlul de candidat Cea de a doua sesiune științifică a Institutului de științe pedagogice a arătat că mișcarea pedagogică nouă din țara noastră începe să aibă, ca să zicem așa, o istorie. Istoria aceasta este legată de existența și realizările regimului nostru democrat-popular, care, sub conducerea partidului, con struiește cu succes o viață nouă, so- cialistă. O sesiune științifică este întotdea- una un bilanț și un punct de ple- care pentru noi realizări. Un bilanț satisfăcător s-a putut face și cu pri- lejul celei de a doua sesiuni a Insti- tutului de științe pedagogice. El s-a putut reflecta în darea de seamă pe care a citit-o cu prilejul directorul adjunct al prof. I. Cremer. Activitatea Institutului pedagogice în anul precedent fost, cum era și firesc, o activitate spontană, desfășurată la întîmplare Ea s-a condus după directivele Con- gresului al II-lea al Partidului Mun- citoresc Romîn și ținînd seama de sarcinile trasate de partid și guvern în domeniul școlii și educației. Un document important în această din urmă privință a fost și este Hotărî- rea partidului și guvernului din 13 iulie 1956 cu privire Ia îmbunătăți- rea învățămîntului de cultură gene- rală. Cercetările Institutului au ținut a- poi seama șl de concluziile primei sale sesiuni științifice, precum și de ajutorul dat din lăuntru și din afară, de către cei ce s-au ocupat de acti- vitatea Institutului. Roadele activității Institutului de științe pedagogice s-au concretizat în fapte și lucrări, după părerea noas- tră, remarcabile. Ele merită să fie pomenite, fie și cît de pe scurt, pen- tru a avea, prin aceasta, o oglindă mai vie a realizărilor. muncii din lumea întreagă pentru o viață mai bună. 2. In preajma zilei de 1 Mai. se vor organiza in școli adunări festi- ve, cu care prilej li se va vorbi ele- vilor și părinților despre „însem- nătatea zilei de 1 Mai în lumina internaționalismului proletar", sub- liniindu-se și rezultatul muncii in școala respectivă și sarcinile care stau In fața școlii in. vederea înche- ierii cu succes a anului școlar Aceste adunări vor fi urmate de scurte programe artistice. 3. Cadrele didactice vor organi- za, cu sprijinul organizațiilor de pionieri și U.T.M., întilniri cu frun- tași în producte scriitori, precum și cu membri de partid din ilegali- tate, cu care ocazie se va face o paralelă între felul cum serbau muncitorii ziua de 1 Mai în regi- mul burghezo-moșieresc și cum se serbează in regimul nostru. 4. Cadrele didactice, impreună cu organizațiile de pionieri și U.T.M.. vor mobiliza pe elevi să depună eforturi pentru a obține re- zultate bune la învățătură în cin- stea zilei de 1 Mai și în perioada de recapitulare a materiei, in vede- rea încheierii cu succes a anului școlar. Colectivele de redacție ale gazetelor de perete se vor îngriji de popularizarea metodelor înain- tate folosite in procesul de învăță- mint și a angajamentelor luate de cadrele didactice și elevi în cinstea din școli în acțiunea de plantare a pomilor fructiferi, de curățire a po- milor de omizi, de distrugere a dăunătorilor recoltei, pădurilor, de curățire și înfrumusețare a șco- lilor și grădinilor școlare, de spri- jinire a acțiunii desfășurate de sfa- turile populare pentru înfrumuse- țarea localității respective etc. în științe fizico-matematice: Seis- mologie. 5. Institutul de Energetică al Academiei R.P.R. Pentru titlul de candidat în științe tehnice Ener- getică generală ; Automatizări. 6. Institutul de fizică atomică al Academiei R.P.R. Pentru titlul de candidat în științe fizico-matema- tice : Structura materiei ; Spectro- scopie ; Electricitate. f. Secția de știinte geologice și geografice a Academiei ' PR- Peniru titlul de candidat în știin- țe geologice : Mineralogie ; Stra- tigrafie. 8. Institutul de Endocrinologie al Academiei R.P.R. Pentru titlul de candidat în științe medicale: Biochimie medicală. 9. Institutul medlco-farmaceutic București. Pentru titlul de candi- dat în științe medicale : Farmaco- logie. 10. Institutul medico-farmaceutic Cluj. Pentru titlul de candidat în științe medicale : Istoria medicinii. 11. Academia Militară Tehnică: Pentru titlul de candidat în științe tehnice: Fotogrametrie. Să pomenim mai întîi despre „Lec- turile pedagogice" și sesiunile lor regionale și centrală. Ele au demons trat cu prisosință că în țara noas- tră, masa cadrelor didactice din în- vățămîntul de cultură generația și-a însușit pedagogia nouă, o aplică în mod creator și este capabilă și de generalizări, prin care va putea ajuta progresul științei pedagogice. Lucrul acesta este foarte important, *pentru că știința pedagogică nu se poate dezvolta dacă nu are la temelie o ast fel de mișcare de masă. Pomenim în al doilea rînd de „Re vista de pedagogie", care a trecut de la apariție trimestrială la apariție lunară. Ea și-a constituit un colectiv redacțional și un activ extern de colaboratori cu care poate să îmbră fișeze din ce în ce mai bine multi- plele și variatele probleme ale învă țămîntului și educației din țara noas tra. Alături de „Gazeta învățămîntu lui", „Revista de psihologie" și „Ana Iele romîno-sovietice” seria pedago- gie-psihologie, „Revista de pedagogie" mobilizează și organizează în jurul ei forțe pentru rezolvarea problemelor actuale cele mai importante ale învă- țămîntului nostru. In sfîrșit, trebuie să cităm cele 26 de lucrări originale ale Institutului, primele lucrări apărute masiv în li- teratura noastră pedagogică după 23 August 1944, care umplu un adevărat gol în această literatură și sînt un semn că în țara noastră au crescut cadre care sînt în stare de o aseme nea muncă. Regretabil este că pînă • acum aceste lucrări nu sînt încă în deajuns de cunoscute E adevărat că nu este nici prea mult timp de -la a. pariția lor. La consfătuirea cu președinții co- mitetelor sindicale raionale și orășe- nești ale muncitorilor din învățămint, care a avut loc între 10—12 aprilie în București, s-au dezbătut principa- lele probleme legate de activitatea practică a organizațiilor sindicale din școli. Problemele puse în discuția consfă- tuirii au fost: ridicarea nivelului acti- vității organizatorice a sindicatului; munca politică de masă și cukural-e- ducativă în rîndul membrilor de sin- dicat ; probleme ale activității profesio, nale în atenția organizațiilor sindi- cale; despre îmbunătățirea activității de asigurări sociale și munca adminis- trativ-financiară. Pe baza referatelor prezentate în consfătuire și a discuțiilor purtate în ședințele plenare și in seminarii, pre- zidiul C.C. al S.M.L a adoptat urmă- toarele concluzii: Cu privire la activitatea organizatorică muncitorilor din învățămînt au reușit, în linii mari, să cunoască specificul și conținutul muncii sindicale, să mo- bilizeze masa membrilor de sindicat din învățămînt la traducerea în viață a hotărîrilor partidului și guvernului. Multe dintre ele au întreprins acțiuni care vădesc capacitate organizatorică, o bună orientare și, în special, dorin- ța de a nu-și precupeți eforturile pen- tru a-și îndeplini sarcinile de onoare cu care au fost învestite de alegă- torii lor, membrii de sindicat. In activitatea pe care au desfășu- rat-o de la alegeri și pînă în prezent, comitetele sindicale raionale nu au reușit însă să cunoască .problemele muncii tuturor organizațiilor sindica- le de bază din școli. In multe din a- ceste organizații activul sindical nu este suficient îndrumat pentru a des- fășura o muncă susținută și just o rienlată. De aceea, activitatea lor ră- mîne încă la suprafața problemelor. De asemenea, ca urmare a lipsei de orientare justă a unor organizații sin- dicale, activitatea acestora se desfă- șoară paralel cu munca administrati- vă din școală, fără să existe preocu- parea pentru folosirea unor metode specifice în munca sindicală. Ce trebuie să facă în primul rînd comitetele sindicale raionale în dome- niul ridicării capacității lor organiza- torice ? Este necesar ca, înainte de toate, să se ia măsuri urgente pentru în- viorarea activității sindicale în uni- tățile de învățămînt. In școli. Cen- trul de greutate al activității apara- tului central și al activului raional să fie mutat în școli, la comitetele de instituție, la grupele sindicale. Fiecare membru al comitetului ra- ional trebuie să cunoască îndeaproape viața școlilor, a unităților de învăță- mint de care răspunde, trebuie să învețe în mod practic pe președintele comitetului de instituție sau pe res- ponsabilul grupei sindicale să-și al- cătuiască planul de muncă, să orga- nizeze adunări sindicale, consfătuiri de producție etc. Activitatea organi- zatorică desfășurată de organizațiile sindicale din școli trebuie să ducă la îmbunătățirea procesului de învăță- mînt, la închegarea colectivelor peda- Cea de a doua sesiune științifică a Institutului de științe pedagogice și-a axat programul de activitate pe trei teme mai importante: comemo- rarea răscoalelor țărănești din 1907 și semnificația lor pentru istoria pe- dagogiei și școlii romînești, comemo- rarea a 300 de ani de la apariția principalei opere a marelui pedagog ceh Jan Amos Komenski — „Opera didactica OBima* — și lucrări care tratează probleme de actualitate ale școlii și pedagogiei romînești. S au prezentat în total ȘI de lu- crări. Numărul ar putea să pară cam mare pentrp o singură sesiune știin- țifică și în dauna calității atît a lu- crărilor. cît și a discuțiilor. Conduce- rea Institutului s-a străduit, însă, să aibă o exigență corespunzătoare în trierea lucrărilor, ținînd în același timp să nu se lipsească de lucrări mai bune condiții. In special trebuie să menționăm organizarea unei ex- poziții „1907“ și alta „Komenski", de care s-au ocupat în mod deosebit cercetătorii Institutului G. Dinu ți I. Antohi, avînd un sprijin prețios din partea Institutului de arte plastice (profesorii P. Dumitrescu și Vlad). Institutul de științe pedagogice a ținut ca în tematica sa să ocupe un loc important, , în această sesiune, comemorarea evenimentelor din 1907, pentru importanța deosebită a aces tui. eveniment pe plan, general națio- nal, dar și pentru importanța lui pedagogică. Terna 1907 a fost prilej pentru discutarea unor însemnate probleme privind istoria pedagogiei porteze membrilor de sindicat care i-au ales asupra felului cum și-au desfășurat activitatea, să arate ce o- biective își propun în trimestrul ur- mător. De regularitatea cu care se vor ține adunările generale sindicale în unitățile de învățămînt depind in mare măsură creșterea spiritului de răspundere al organelor sindicale în fața celor care le-au ales, asigurarea democrației muncitorești în cadrul or- ganizațiilor sindicale de baza. Este de asemenea necesar ca toate comitetele raionale să îmbunătățească munca lor cu activul sindical. In a- ceastă direcție este valoroasă expe- riența acumulată pînă acum de către unele comitete sindicale raionale în organizarea „Zilei activului sindical". Pe viitor „Ziua activului sindical" va trebui să fie organizată pe probleme și să aibă la bază studierea experien- ței sindicale înaintate. Pentru îmbunătățirea activității or ganizatorice a comitetelor sindicale raionale este necesar să se organize- ze, acolo unde este posibil, cabinete sindicale în care să fie concentrate cele mai bune planuri de activitate ale comitetelor de instituție, ale gru- pelor sindicale, în care să se studieze metodele înaintate folosite de diferite comisii, de diferiți activiști. Este bine ca, în timpul vacanțelor, comitetele sindicale să organizeze cursuri și se- minarii cu durata de cîteva zile pen- tru activul sindical, în cadrul cărora să se analizeze și să se adîncească problemele actuale ale activității sin- dicale din școli. De o deosebită importanță în îm- bunătățirea activității organizatorice este controlul îndeplinirii sarcinilor. Prezidiul C.C. al S.M.L socotește că este necesar ca în practica co mitetelor sindicale raionale să intre organizarea de plenare trimestriale, la care acestea să dea socoteală, în fața activului sindical raional, de fe- lul cum și-au desfășurat munca pe o perioadă și să prezinte proiectul pla- nului de activitate pe trimestrul ur- mător. 'Aceasta va duce la instituirea unui control serios al membrilor de sindicat asupra activității or- ganelor pe care ei le-au ales și pe care trebuie să le controleze și să le ajute în Îmbunătățirea activității lor. In afară de formele cunoscute ale controlului, se recomandă organizații- lor sindicale să extindă controlul re- ciproc Intre organizațiile sindicale de bază. Trebuie acordată o mai mare a- tenție organizării ședințelor de pre- zidiu ale comitetelor sindicale raio- nale, precum și ședințelor de comitet. In aceste ședințe trebuie analizată în adîncime activitatea comitetelor de instituție, a grupelor sindicale, trebuie luate hotăriri concrete cu privire la îmbunătățire^ muncii. Este necesar ca aceste hotărîri să ajungă la toate or- ganizațiile sindicale de bază din școli. Pentru îmbunătățirea activității or- ganizațiilor sindicale din școli este necesar să se ia măsuri în vederea stabilirii unor relații principiale între comitetul de instituție, grupa sindi- cală și conducerea școlii. Sînt școli unde directorii subapre- ciază munca sindicală și unde, la rîndul lor. organizațiile sindicale nu mobilizează pe membrii de sindicat la îndeplinirea obligațiilor lor profesio- nale. Sînt de asemenea școli unde au loc certuri, neînțelegeri intre preșe- dintele comitetului de instituție și di- rectorul școlii. Aceștia trebuie să în- țeleagă că rolul hotărîtor în școală îl are colectivul pedagogic, din care fac parte și directorul și .președintele comitetului de instituție. Organizația sindicală își va spori prestigiul și în romînești într-o fază deosebită a ei, prilej de asemenea și pentru a ridica și discuta probleme privind educația patriotică a tineretului. S-au întîlnit în secția respectivă oameni din ge- nerația lui 1907, cu sufletul plin de evenimentele trăite atunci, cu oameni din generația de azi, ca într-un ade- vărat schimb de experiență de viață, într-o sinceră încercare de a păstra, ca pe un tezaur, trecutul nostru de lupte progresiste, luminat .astăzi de învățătura marxist-leninistă. Am tras și o învățătură din această întîlnire Am’ simțit că, pentru reconside-nr - trecutului nostru, avem încă nevoie de o mai atentă și înțelegătoa.« a-p-wu. asupra lui, dar și de o tot așa de a- tentă pătrundere ideologică. învățăminte asemănătoare am tras și cu privire la prezentarea celeilalte teme: comemorarea lui Komenski. Și această temă a avut un rost educativ direct, subliniat de Comitetul Națio- nal pentru Apărarea Păcii, care ne-a sprijinit dăruind broșuri și insigne speciale celor care au prezentat lucrări cu această temă. Komenski a fost un mare umanist și un luptător activ pentru pace în vremea lui. De aceea comemorarea lui a fost semnificativă și din acest punct de vedere. Lucrările legate de tema Komenski n-au fost simple lucrări comemorati- ve. Ele au pus în discuție însemnate chestiuni privitoare la istoria pedago- giei universale, făcînd astfel o coti- tură în preocupările noastre de isto- ria pedagogiei. Ele au adus, totodată, o contribuție remarcabilă în acest sens, studiind activitatea marelui pe dagog ceh. pe teritoriul Ardealului Discuțiile au arătat, dg asemenea, că în discutarea unei personalități pedagogice de însemnătatea lui .Ian Amos Komenski trebuie să ținem sea ma ou strietet* da condițiile istorice măsura în care va contribui la întă- rirea colectivului pedagogic. Directorii de școli trebuie să știe că au datoria să-și asigure colabora- rea colectivului, să organizeze colec- tivul cu care lucrează. Dar pentru organizarea colectivului directorul trebuie să se sprijine pe organizația sindicală din școală, să stimuleze ini- țiativa acesteia, să-i dea prilejul să-și întărească contribuția la îmbunătăți- rea procesului de învățămînt. Sprijinirea activității profesionale gate de îmbunătățirea continuă a pro- cesului de învățămînt. Una din sarcinile de bază ale or- ganelor sindicale din învățămint in domeniul muncii profesionale este a- sigurarea realizării planului de școla- rizare; Organizațiile sindicale din școli trebuie să-și mobilizeze în acea- stă direcție toate forțele, toată iniția- tiva. O deosebtiă atenție trebuie acor- dată, în legătură cu aceasta, organi- zării internatelor, solicitîndu-se spriji- nul părinților, al organizațiilor de masă etc. In consfătuire s-a vorbit despre internatele din raionul Cos- iești, bine organizate cu sprijinul părinților. Experiența acestora trebuie studiată și popularizată. Comitetele sindicale trebuie să sprijine formarea fie la comună, fie la raion, a unui fond de școlarizare, pentru a ajuta pe acei copii care, din diferite motive, au nevoie de acest a- jutor. In ceea ce privește contribuția or- ganizațiilor sindicale la îmbunătăți- rea conținutului procesului de învăță- mint, prezidiul C.C al S.M.L subli- niază ca o sarcină de mare însemnă- tate mobilizarea tuturor forțelor pen- tru scăderea numărului de elevi ră- mași în urmă la învățătură, pentru scăderea numărului de repetenți, pen- tru un procent real, dar urcat, de pro- movabilitate. In școala în care aproape jumătate din elevi nu reușesc la în- vățătură nu poate fi vorba de o ac- tivitate sindicală rodnică. Trebuie du- să o luptă perseverentă pentru a ri- dica exigența membrilor de sindicat, învățători și profesori, față de pro- pria lor muncă. In ședințele sindicale trebuie analizată munca acelor cadre care manifestă delăsare, care nu se pregătesc pentru lecții, care privesc cu superficialitate sarcinile instruirii și educării elevilor. Este necesar ca organizațiile sindi- cale din școli să studieze activitatea acelor cadre didactice care nu au la obiectele lor elevi rămași în urmă la învățătură și să popularizeze larg a- ceastă experiență. Sarcina cea mai importantă a or- ganelor sindicale este aceea de a-și da contribuția la întărirea, la cimen- tarea colectivelor pedagogice. Comite- tul sindical raional nu are dreptul să rămînă indiferent cînd știe că într-un colectiv pedagogic s-au ivit neînțele- geri care macină energiile, care dizol- vă inițiativele, care oferă un exem- plu rău elevilor și împiedică, în fapt, și închegarea colectivelor de elevi. Este necesar ca ori de cite ori apar asemenea elemente de dezorganizare a vieții de colectiv, comitetul sin- dical raional să analizeze care sînt cauzele și, cu tot curajul, să condam- ne și să izoleze pe acei oameni care se ocupă cu intrigăria. Organizațiile sindicale din învățămînt trebuie să aibă în vedere faptul că provocarea neînțelegerilor în colectivele pedago- gice slăbește eficacitatea activității creatoare a cadrelor didactice. în care a activat și să ne ferim de actualizări forțate. Atît tema 1907, tema Komenski, cît și celelalte lucrări, privitoare la istoria pedagogiei romînești, prezen- tate la sesiune, au evidențiat forma- rea în toată țara a unor cadre de cercetători pricepuți în această direc- ție. Un rost însemnat aci îl are șl trebuie să-l aibă cît mai mult filiala noastră de la Iași, condusă de prof. Ștefan Bîrsănescu. Un lot important de lucrări prezen- tate la sesiune îl constituie cele din domeniul didactico-metodic. In toate secțiile — cea a învățămîntului pre- școlar și elementar, cele ce s-au o- cupat de metodica predării discipli- nelor in școala medie și, în parte, în învățămîntul superior — au fost pre- zentate lucrări legate de problemele actuale ale procesului de instrucție și educație din țara noastră. In centrul lor au stat probleme ca educația co- munistă a tineretului, politehnizarea învățămîntului, îmbunătățirea meto- delor de predare etc. Sesiunea insti- tutului a adus un lucru nou în a- ceasta privință : discutarea probleme- lor; legate de învățămîntul superior. El,se înscrie pe linia preocupării cu totul noi, la noi ca și în alte părți, de. a crea o pedagogie a îinvățămîn- tului superior. Discuțiile în jurul a- dagogică și defectologie. S-a simțit aici contribuția serioasă adusă în a- cest domeniu de către catedrele de psihologie de la București și Cluj, de Institutul de psihologie al Academiei R.P.R., condus de acad. Mihail Ratea, și de filiala noastră de la Cluj, con- dusă de prof. Alex. Roșea. Un cuvînt mai mult se cuvine să spunem despre lucrările și discuțiile secției de defectologie. Lucrările de oligofreno-pedagogie mai puțin, cele de surdo și tiflo-pedagogie mai mult au arătat că în acest domeniu noi începem să avem cadre destul de pregătite de cercetători nu numai pen- tru latura mai generală a probleme- lor; ci și pentru contribuții mai se- rioase de specialitate, cu deosebire ae ac oo ao ao oooo ac ae oo oo se oo ao ae ao oo ao oe ac ac ac ac ae aeoo ee ac ao oo ee ee oe ee oeoo ae aeae oe ee aoog Manualul n Literatura pentru copii" nie, Ziua Internațională a Copilu- lui, un concurs de desene, al că- rui scop este dezvoltarea aptitu- dinilor creatoare și a gustului ar- tistic al pionierilor și școlarilor. La acest concurs pot participa școlarii din Capitală între 7-13 ani. Participanții vor prezenta un singur desen, cu temă inspirată din piesele pentru capii din actuala stagiune: „Albă ca zăpada", „Ga- loșul fermecat", „Lanțul mincium- lor”, „Căsuța iepurașului", „Po- vestea porcului", „Măciuca și me- rele de aur", „Găinușa harnică". Școlarii între 7-9 ani pot executa desenele în creion, creioane colora- te, acuarelă sau tempera, iar cei inire 9 și 13 ani în acuarelă, tem- pera sau pastel. Desenele vor fi însoțite de explicații sumare cu privire la subiectul tratat și vor purta pe verso indicarea numelui, a vlrstei și a școlii la care învață participantul la concurs. Lucrările vor fi prezentate pro- fesorilor de desen plnă la data de 15 mai. Selecționind desenele pen- tru premiere, profesorii trebuie să se asigure că acestea nu piate după alte lucrări executate de capii, fără slni co- și slnt ajutorul le, pasteluri, permanente la planșe de desen, spectacolele teatru- direct al persoanelor vîrstnice. Se vor acorda următoarele pre- mii : două premii I — ctte o bibliotecă; patru premii II — cîte un aparat de fotografiat; patru momii III — cîte o trusă de de- sen complectă: douăsprezece men- țiuni, con^tind din cutii de acuare- lui „Țăindă-ică". învățătorii, profesorii de desen, instructorii de pionieri și directorii școlilor pot accda un sprijin în- semnat desfășurării concursului anlreitlnd cit mai mulți pionieri și școlari în vederea participării la concurs, indrumindu-i în ceea ce privește executarea desenelor. IN BULGARIA PRIETENĂ Editura didactică șl pedago- gică a apărut recent manualul „Li- teratura pentru copii" de conf.univ. Georgeta Munteanu și prof. Corne- lia Mosora. Lucrarea se adresea- ză elevilor din anul IV al școlilor pedagogice, pentru a o folosi ca manual la cursul dp literatură pen- tru capii. Materialul prezentat în acest manual depășește, însă, pro- grama școlară, așa Incit el poate țolosi tuturor celor ce se intere- sează de literatura pentru copii; el poate fi consultat și de profeso- rii care predau limba romînă la clasele V—Vll. Manualul de față contribuie la înlăturarea unor prejudecăți care ar mai putea stărui în lumea pe- dagogilor și a scriitorilor, dispuși să minimalizeze importanța litera, turii pentru copii și să o considere un „gen minor" al literaturii. La baza alcătuirii manualului stă principiul care privește literatura pentru copii ca parte integrantă a literaturii in genere, ca formă de cunoaștere a realității prin inter- mediul imaginilor artistice. De a- semenea, manualul înlătură falsa problemă a opoziției ..pedagogie —artă" în cadrul literaturii pentru copii, demonstrînd prin textele cuprinse tn manual, care aparțin unor mari scriitori, că operele li- terari pentru copil realizate cu mij- loace artistice au o puternică forță educativă. Educatorii găsesc în acest ma- nual o serioasă informare istorico- literară, exemplificarea și prezen- tarea analitică și interpretativă a celor mai valoroase opere pentru copii din literatura noastră, înce- copti. Urmează menționarea opere, lor mai importante, cu caracteri- zarea generală sau analiza literară a unorZ din ele. Prezentarea sumară a conținutu- lui operelor trezește interesul ele- vilor pentru lectura integrală. Prin felul cum autoarele manualului prezintă operele, se dau criterii de analiză a textului literar, necesare învățătorilor și profesorilor și se indică linia de interpretare ce tre- buie urmată. Aceste indicații sînt deosebit de prețioase pentru elevii școlilor pedagogice, viitori învăță- tori. Pentru o mai complectă infor- mare și îndrumare, în manual se indică editura sau colecția în care au apărut operele menționate. Autoarele dau o fundamentare psihologică alegerii cărților, avînd în vedere accesibilitatea operelor in raport cu particularitățile de virstă ale copiilor. Astfel, se indi- că să se citească povești ușoare, de exemplu Capra cu trei iezi, la 7—9 ani, basme ușoare ca Jup'.n dintre elementele artistice șl influ- ența lor educativă asupra copiilor. Procedeul confirmă ideea că prin- cipiile teoriei marxiste asupra lite- raturii și esteticii își găsesc In a- ceeași măsură aplicarea In crea- rea și aprecierea operelor litera- la(le la noi. în traducere, pentru ca ele să poată fi astfel la înde- mlna cititorilor. Pe măsură ce se Rănică Vulpoiul la gende la 9—11 ani, xemplu Harap-Alb) versuri descriptive „Pasteluri" de St. 10—13 ani, romane 8—10 ani. le- basme (de e- la 9—12 ani, (de exemplu O. losif) la istorice la re pentru copii, ca și și aprecierea literaturii maturi. Autoarele manualului în crearea pentru cei au lucrat vor traduce și alte opere din ratura universală, și capitolul pectiv va trebui extins intr-o toare ediție a manualului. Ni se pare, de asemenea, o lite- res- vii- scă- T ele viziunea pînd cu creația folclorică, la începuturile literaturii pentru copii din secolul al pînă in zilele noastre. De nea, slnt prezentate tutele cele mai valoroase scrieri trecind sorise XlX-lea aseme- dintre pentru copii din literatura universală. Ca metodă de prezentare a ma- terialului, autoarele mamtahtlui fac. la începutul fiecărui capitol, aprecieri generale, arățînd condiți- ile de dezvoltare a literaturii pen- tru copii în epoca șl în (ara res- pectivă. încadrează apoi scriitorii in epocă șl îi privesc mai ales pe latura creațiilor literare pentru 11—13 ani. Manualul este atrăgător și prin abundența și calitatea portretelor scriitorilor, a desenelor, a repro- ducerilor de coperte. Din întregul material cuprins în manualul „Literatura pentru copii" se desprinde firul călăuzitor urmat de autoare, care au interpretai fe- nomenul literar ca mijloc de desă- vîrșire a educației morale și esteti- ce a copilului. O preocupare de seamă în elaborarea manualului a constat în selecționarea materialu- lui antologic, material de calitate, cu conținut edircativ. în formă ar- tistică desăvîrșită. Totodată, au- toarele au acordat o mare atenție lămuririi unora dintre cele mai im- portante probleme ale creației lite- rare, cum ar fi problema tematicii operei literare, problema tipizării, problema construirii unor persana- je puternic individualizate, prObiP. ma limbii artistice. Analizele am- ple și tn cea mai mare parte juste subliniază permanent corelația cu pricepere, cu discernămuit ști- ințific, cu dragoste pentru școală și pentru copii. Întregul material este prezentat într-o exprimare cursivă, claru, caldă și atrăgătoare. Manualul „Literatura pentru co- pil" constituie un început bun, cu o serie de imperfecțiuni inerente li- nei încercări de cuprindere a unui sector literar vast și greu de de- limitat. Astfel, e greu de precizat cu exactitate vîrsta la care să fie ci- tite operele literare, aceasta variind și după nivelul de dezvoltare al co. piilor. Ar fi fost necesar să se arate o mai mare preocupare pentru literatura care se adresează copiilor de 3—4 ani și celor de 5—7 ani- Lecturi pentru preșcolari sînt puțThe în manual; citeva bas- me de Dimilrie Goga, inspirate din folclor, „Povestea gîștelor" de G. Coșbuc și alte citeva, risipite prin- tre lecturile adresate copiilor mai mari. Este adevă'at că manualul se adresează școlilor pedagogice de învățători. Un bun învățător, însă, trebuie să cunoască bine ce povești ori poezii se citesc la vîrsta preșcolară, pentru a asigura o succesiune gradată a lecturii co- piilor și, totodată, pentru a folosi el însuși acest material cu copiii mai puțin dezvoltați sau care nu au fost la grădiniță. In ceea ce privește proporția di- feritelor capitole din manual, se observă, de asemenea, oarecare de- ficiențe. De exemplu, ultimul cani- tol — de prezentare a operelor pentru copii din lileratirra clasică maghiară, polonă, cehoslovacă, fran. ceză. germană—este foarte redus în raport 'cu restul manualului, e limi- tat doar la vre-o 30 de pagini, sub- stanțiale în adevăr, dar insuficien- te. In acest capitol s-au indicat numai acele opere care au circu- dere a manualului faptul că In a- naliza operelor prezentate se insis- tă mult numai asupra laturii edu- cative a literaturii, fără să se a- corde toată atenția cuvenită valo- rii artistice. Prin calitățile sale, manualul ,.Literatura pentru copii" recent a- părut constituie o realizare a litera- turii noastre didactice, adresîndu- se direct actualilor și viitorilor e- ducatori și intereslnd deopotrivă un cerc larg de cititori, preocupați de buna instruire a tineretului. Prof. EL. DARMANESCU și prof. GH1ȚA GHEORGHE in școală Organizarea timpului liber al elevilor constituie o preocupare însemnată pentru colectivul peda- gogic al școlii de 7 ani nr.46 d n Capitală. In această privință, con- ducerea școlii a fost efectiv ajutată de către comitetul de părinți. Din fondul cultural al comitetului s-a procurat de curînd un aparat de televiziune. Astfel, elevii au prile- jul să vizioneze cu regularitate spectacole televizate. Cu mult interes au fost vizionate filmele: „Pe urmele lui 1997", „Prin Delta Nilului", „Corabia cu pînze" etc. AURELIA ALDEA Copiii bulgari au condiții minun ate pentru dezvoltarea talentelor lor. In clișeu: lntr-o școală de muzică din Sofia. Librăria . Cartea prin poștă" re- comandă învățătorilor și profeso- rilor următoarele cărți pedagogice: Nicolaescu Elena, Busuioc Elena și Dănescu Sofia — Educația fizi- că în clasele I—IV 8,00 lei Dănescu Sofia, Nicolaescu Elena, Istrate Elena și — Educația V—VII ♦ * * Munca * Culegere dice pentru ruse Poenaru Eugenia fizică In clasele 9,25 lei dirigintelui 9,30 lei de articole meto- predarea limbii 4,85 lei AI. • Teme pentru acasă la ma- tematică. 1,80 lei * îndrumări metodice pentru folosirea manualului de limba romînă (carte de citire) clasa tă", str. Biserica Enei nr, 16, ionul Stalin, București. ra- a ll-a Borisova-Elkina 1,55 lei A APARUT „REVISTA DAGOGIE" Nr. 3/1957, MATORUL CUPRINS : * * * „1907“ o pagină DE CU PE- UR- glorloasă — Cum să asigurăm Însușirea unor cunoștințe temeinice clasele I—IV 0.65 * * * Igiena școlară 10,25 * * * Teme pentru acasă la zică și chimie 7 în lei lei II- Iei Z. Stilos, l.L. lanache și E. Ivanova — Metodica desfășurării lec- țiilor de limba rusă în perioa- da prealfabetică Georgeta Munteanu ți Cornelia Mosora V, G. Carțov — Metodica istoriei pentru învățămîntul 0,80 lei U.R.S.S. elementar 5,15 lei ♦ Munca independentă a ele- vilor la geografie. 4,25 lei — Literatura pentru copii 7.75 ♦ Literatură pentru copii (culegere de texte) 7,30 Tabăra pionierească 8,70 lei Iei le! Deoarece librăria și-a mutat se- diul, pe viitor, Învățătorii și profe- sorii vor trimite comenzile pe a- dresa : Librăria „Cartea prin poș- din istoria Patriei noastre. N. ANDREI. S. MARIN și ST. PO- PESCU : Unele aspecte ale par- ticipării cadrelor didactice din re- giunea Craiova la răscoala din 1907. E. DOMOCOȘ: Revoluția din 1905- 1907 din Rusia și unele probleme ale învățămîntului ți școlii. DIN EXPERIENȚA ȘCOLII NOASTRE I. POPESCU : Constatări șl suges- tii în legătură cu generalizarea invățămintului mixt. A. PREDESCU-E. JONESCU : Ob- servații in legătură cu repetarea substantivelor la sfîrșitul clasei a IV-a. DE PESTE HOTARE I. BUCUROIU: Probleme actuale ale școlii în Italia. DISCUȚII E. CAMPUS: Să nu pierdem din vedere esențialul . CONSULTAȚII N. TIMOFTE : Despre introducerea unor elemente ale invățămintului politehnic în școala elementară. AL. BOJIN : Unele aspecte ale lim- bii și stilului operei lui Zaharia Stancu. CRITICA ȘI BIBLIOGRAFIE C. DRAGULESCU : Cărți noi ela- borate de Institutul de științe pe- dagogice. A. VASILESCU : Analele Institu- tului de istorie a partidului — nr. 1 din 1957 V. DUMITRESCU : Noul abecedar tătar, carte de căpătii pentru dezvoltarea culturală a populației tătare din țara noastră. * * * : Noi lucrări cu caracter pe- dagogic. CRONICA * * * : La apariția primului nu- măr al revistei sovietice „Invăță- mlntul politehnic". Redacția ți administrația: București, atr. Spiru Haret nr. 12. Telefon 4 24.00; 4.52.31, Tiparul: Combinatul Polip-afie Caaa Scfnteii „I. V. Stalin" București Piața Selnteli. Abonamente: 1 an — 12,50 lei; 6 luni ____________________ 6,25; 3'luni — 3,12 lei.