Proletari din toate țările, unlțl-vă I 4 PAGINI 25 BANI ANUL IX Nr. 414 Vineri 15 martie 1957 Excursii didactico-științifice îmbunătățirea sistemului de ani ți cu lazAr grama agriculturii (Continuare in pag. 2) în întîmpinarea concursului artistic al S. M. I. DUMITRU TATARU In ELIADE BUCIUQ scris nnme- de stradă a lucrărilor chimiei, fășurarea experiențe or ți a practice in predarea fizicii, biologiei. Consfătuirea a prilejuit schimb de experiență ți In torl, cărora le dau îndrumări cu vire la procurarea semințelor, la lecționarea lor și la îndeplinirea timp a lucrărilor agricole. tație.' Brigăzile artistice din Tulea, Gepiu, Ținea contribuție deosebită la înființării de gospodării Studenți al Institutului politehnic din București tn atelierul de mecanică al Institutului. un larg domeniul de agitație au adus o sărbătorirea agricole și pri- se- la Pedagogii contribuie la transformarea Plenara C. C. al socialistă a mișcarea demo- din țara noa- vechi participanti la cralică studențească stră. După cuvintul de gerea prezidiului șl ucrările agricole de primăvară". Invă- ătorul Alexandru Puiu a vederea îmbunătățirii condițiilor de viață ale copiilor și tinerilor din Sania invăJăminîulai Organ al Ministerului învățămîntului șl a! Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din învățămînt PENTRU CONTINUA ÎMBUNĂTĂȚIRE A MUNCII IN ÎNVĂȚĂMINTUL DE CULTURĂ GENERALĂ De curînd a avut loc la Ministerul învățămîntului o consfătuire cu șefii secțiilor de Invățămint regionale. La Consfătuire -au participat tovarășul Miron Consrantinescu, prim vicepreșe- dinte al Consiliului de Miniștri, minis- trul învățămîntului, tovarășul Costin Nădejde, șeful secției școli a C.C, al P.M.R., tovarășul Nicoiae Pascu, preșe- dintele C.C. al Sindicatului Muncitori- lor din învățămînt. tovarășii Constan- tin Nicuță, Nicoiae Sipoș, Ladislau Banyai, Gheorghe Ploeșteanu și Cons- tantin Dinculescu, locțiitori ai ministru- lui Învățămîntului, tovarășul Petre Drăgoescu, director general al Direcției generale a învățămîntului elementar și mediu, precum și reprezentanți ai C.C. al U.T.M., ai Direcției Treburi- lor de pe lingă Consiliul de Miniștri, activiști din minister și instituțiile anexe. Consfătuirea va contribui Intr-o măsură însemnată la Îmbunătățirea muncii organelor învățămîntului. Fap- tul că toți șefii secțiilor au vorbit In cadrul consfătuirii a adus în discu- ție problemele cele mai Importante ale muncii instructiv-educative din toate regiunile țării, a prilejuit un valoros schimb de experiență și a îngăduit for- mu area unui mare număr de propuneri pentru ridicarea nivelului ideologlco- științific și educativ al procesului de Invățămint. Șefii secțiilor de Invățămint regio- nale au analizat situația îndeplinirii planului de școlarizare, au arătat me- todele folosite pentru a cuprinde in școli pe toți copiii de vîrstă școlară. S-a putut astfel vedea că acolo unde există inițiativă creatoare și se mun- cește perseverent se obțin succese re- marcabile. In multe localități și ra- ioane din regiunile Suceava, Stalin, din Regiunea Autonomă Maghiară, Bacău, Craiova, Timișoara, de pildă, nu există nici un copil de virstă șco- lară rămas in afara școlii, Conducătorii organelor regionale de Invățămint, in deosebi tovarășul Șandru, șeful secției de invățămint a regiunii Baia Mare, tovarășa Marga- reta Szilagyi, șefa secției de invăță- mint a Regiunii Autonome Maghiare șl tovarășul Ion Preda, șeful secției de Invățămint a regiunii București, au făcut propuneri in legătură cu dezvol- tarea învățămîntului elementar de 7 acordare a burselor. Participanti la consfătuire, printre care tovarășul C. Petricu, șeful secției de invățămint a Capitalei, s-au oprit mult asupra necesității îmbunătățirii compoziției sociale a elevilor din șco- lile medii, ca mijloc esențial de îm- bunătățire a compoziției sociale a stu- denților din instituțiile de invățămint superior Majoritatea referatelor și a discu- țiilor s-au referit la problemele întă- ririi bazei materiale a școlilor — a țămlnt a regiunii Constanța ți tovară- șul Ion Radu, șeful secției de invăță- mint a regiunii Pitești, au arătat lip- surile serioase ce se constată în spe- cial în predarea limbilor moderne. în predarea geometriei, în folosirea mat'e- rialuiui didactic, în organizarea și des- Un eveniment de seamă în viața studenților din țara noastră — Consfătuirea pe țară ă Asociațiilor studenților din R.P.R. în timpul vacanței de primăvară In zilele de 0, 0 și 10 martie s-au desfășurat la Casa de cultură a stu- dentilor din Capitală lucrările Con- ferinței pe țară a Asociațiilor stu- denților din R.P.R., eveniment de seamă in viața tineretului studen- țesc din țara noastră. La Conferință au luat parte 445 de delegați aleși la conferințele A- sociațiilor studenților din cele 10 centre universitare ale țării, membrii comitetului de organizare a Asocia- țiilor studenților din R.P.R., precum și numeroși Invitați — conducători ai universităților și institutelor de Invățămint superior din țară, cadre didactice din Învățămintul superior, reprezentanți al Ministerului Invăță- mtntulut, Uniunii Tineretului Muncl- tntre altele: „La Congresul Comso- molului, Lenin a dat vestita lozincă : „Invățați i Invățați । Invățați". Parti- dul Muncitoresc Romin, care aplică cu fermitate politica leninistă In țara noastră, vă îndeamnă de asemenea : Invățați 1 — Invățați să construiți so- cietatea nouă, să folosiți cît mai bine bogățiile nemăsurate ale pămintului romînesc, Invățați să cunoașteți și să vă însușiți știința cea mai înaintată, «;are să asigure In scurt timp cele mai bune rezultate noastră". Vorbitorul a chemat pentru patria pe membrii Consfătuirea Ministerului Învățămîntului cu șefii secțiilor de învățămînt regionale provizionarea acestora cu mobilier șl cazarmament, cu material didactic etc, Șefii secțiilor de învățămînt re- gionale au insistat mult asupra ne- cesității folosirii cit mai largi a po- sibilităților locale, asupra extinderii Inițiativelor luate de numeroase șco I din țară de a confecționa material didactic. Cum era șl firesc, lucrările consfă- tuirii s-au preocupat tn mare măsură de activitatea instructiv-educativă, arătind felul cum se aplică noile pla- nuri și noile programe de invățămint, noile manuale școlare. Cu acest pri- lej, șefii secțiilor de invățămint, ba- zindu-se pe observațiile cadrelor di- dactice, au atras atenția că unele pro- grame — de pildă programele de is- torie și dc limba franceză pentru cla- sa a V-a, programa de geografie pen- tru clasa a Vl-a — sint încă prea încărcate, că unele manuale, ca cel de istorie și cel de latină pentru cla- sa a VIII-a, nerespectînd principiul accesibilității, cuprind un volum prea mare de cunoștințe. Șefii secțiilor de invățămint s-au oprit cu seriozitate și asupra deficien- țelor ce se constată In munca unor învățători și profesori. Pornind de la numărul de elevi rămași în urmă la învățătură în primele două trimestre, șefii secțiilor de Invățămint, în deosebi tovarășul Mihai, șeful secției de învă- r Cadrele didactice din comunele șl țațele regiunii Craiova desfășoară, țub îndrumarea organizațiilor de partid, o rodnică activitate pentru a- tragerea țărănimii muncitoare pe țalea transformării socialiste a agri- culturii. Jn munca lor în această di- lecție ei, .se sprijină pe hatârurile Ple- narei C.C. al P.M.R, din 27—29 de- cembrie 1956, străduindu-se să desfă- șoare o activitate cît mai concretă, plai apropiată de viață. In comuna Afumați din raionul Băl- tești, pedagogii, tn frunte cu comuniș- tii, au reușit să atragă în Intovără- tiri, Intr-un timp relativ scurt, un nu- lăr de 150 de familii de țărani mun- citori. O muncă stăruitoare în mijlo- cul țăranilor muncitori au dus și pe- dagogii din satul Amzulești care este &cum complect cooperativizat. Rezultate frumoase In munca de lă- murire a țărănimii muncitoare au ob- ținut cadrele didactice din satul Balta Verde, raionul Vinju Mare. Aceștia au contribuit la lămurirea a 24 de fa- milii, care vor intra in cooperativa a- gricolă de producție ce va lua ființă in curînd. De asemenea învățătorii și profesorii au contribuit la înființarea cooperativei agricole de producție din comuna Țințăreni, raionul Filiași, a întovărășirilor agricole din comuna Moțăjei, raionul Calafat, din comuna 'Negoești, raionul Amaradia etc. Exemplul acestor pedagogi trebuie să mobilizeze la muncă și pe învăță- torii și profesorii care nu desfășoară nici o activitate culturală tn rîndu- rile țăranilor muncitori, cum sînt Georgescu Constantin, Virgil Pîrvu- lescu, Pană loan, Angela Milovan fi alții din comuna Plenița. F. CRIȘAN uneia din principalele sarcini ce stau în fața școlilor noastre: politehniza- rea învățămîntului. Referatele au su- bliniat larga preocupare a organelor de invățămint, mai ales a celor din regiunile Stalin, Pitești, Autonomă Maghiară, Ploești, pentru îmbunătăți- rea predării matematicii, fizicii, chimiei, biologiei, geografiei, desenului, pen- tru organizarea de ateliere, de ex- cursii și vizite in producție. Rezu.ta- tele bune obținute de școlile care au știut să solicite și să-și asigure spriji- nul întreprinderilor, al școlilor proie- sionale, arată valoarea acestui mijloc și necesitatea folosirii lui cît mai largi. Avîndu-se în vedere contribuția pe care trebuie s-o aducă școlile in lup- ta pentru dezvoltarea agriculturii, la consfătuire s-a insistat mult asupra sarcinii pe care o au toate școlile de a-și asigura terenul necesar pentru organizarea activității practice agrico- le, de a folosi și extinde experiența hună dobîndită de unele școli în apli- carea cunoștințelor de biologie, a me- todelor agrotehnice înaintate. Studierea și traducerea în viață a propunerilor făcute de către partici- panțli la consfătuire în legătură cu elaborarea unor îndrumări metodice privitoare la predarea lucrului ma- nual, la desfășurarea lucrărilor practi- ce de atelier, la organizarea activi- tății cercurilor tehnice, a excursiilor și vizitelor in producție, vor constitui un real ajutor in acțiunea de politeh- nizare a invăfămintului. In cadrul consfătuirii, tov. Petre Drăgoescu, director general al Direc- ției generale a învățămîntului ele- mentar și mediu, a expus un referat cu tema „Problema muncii educative în școală1*. Referatul a cuprins o ana- liză a felului cum se realizează mun- ca educativă în școli, insistînd asu- pra conținutului educativ al activită- ților pion.erești. Tovarășul Nicoiae Pascu, președin- tele C. C. al S.M.I., care în cadrul unei delegații a C.C. al S.M.I. a vizi- tat de curînd Uniunea Sovietică, a arătat felul cum se asigură timpul necesar al cadrelor didactice sovieti- ce pentru pregătirea temeinică a lec- țiilor, problemele ce se pun acum în școala sovietică în legătură cu ridica- rea nivelului pedagogic al lecțiilor, in legătură cu realizarea învățămintu- lui politehnic. Luînd cuvintul în cadrul consfătui- rii, tovarășul Constantin Dinculescu, locțiitor al ministrului Invățămîntu- fui, a atras atenția asupra necesității de a se aprecia cu mai multă atenție capacitatea profesională a cadrelor. Tovarășul Constantin Nicuță, locții- tor al ministrului Învățămîntului, a vorbit despre importanța introducerii predării științelor sociale in școlile de Pentru a veni în sprijinul cadre- lor didactice care își duc activita- tea în mediul sătesc, organele sin- dicale ale muncitorilor din învăță- mînt din regiunea Timișoara orga- nizează pe timpul vacanței de pri- măvară excursii didactico-științifice în orașul Timișoara. Excursiile sînt organizate pentru patru zile șl cuprind în program vizitarea unor întreprinderi indus- triale din oraș, a «Stațiunii Repu- blicane a tinerilor naturaliști*, a atelierelor pentru activități practice ale unor școli medii. Cu prilejul acestor vizite se vor discuta ți unele chestiuni privind polltehnlza- rea învățămîntului. Excursioniștii vor viziona In fiecare seară spec- tacole de operă și teatru. Programul acestor excursii mal cu- prinde o călătorie cu vaporul P« canalul Bega pînă la «duzele din comuna Sînmihaciul Romin, vizita- rea Muzeului Bănățean, a Palatului pionierilor etc. In tot acest timp I.P.C.D. organizează pentru peda- gogii excursioniști consultații șl conferințe cu caracter științific ți pedagogic. La încheierea excursiei echipele artistice ale comitetului sindical al muncitorilor din învățămînt din ora- șul Timișoara vor prezenta în cin- stea excursioniștilor un spectacol. La excursiile didactico-științifice organizate în timpul vacanței de primăvară de organele sindicale ale muncitorilor din Invățămint din regiunea Timișoara și-au șl anunțat participarea 350 de cadre.didactice. INGINERI In sprijinul campaniei agricole de primăvară Cadrele didactice din comuna Pe- krești, raionul Bacău, acordă o impor- tanță deosebită sprijinirii muncilor a- gricole de primăvară, ținînd săptămî- hal, în fiecare sat din raza comunei, tonferințe cu subiecte agrotehnice. Astfel, de ctlrind, învățătorul Emanoii Nartu a vorbit în fața țăranilor mun- titori din satul Soci despre importanța blosirii semințelor selecționate. De a- îemenea, învățătorul loan Perjii a ți- mt în satul pundul-Văii conferința în- itulată : „Cum trebuie să îndeplinim sfatului popular, subliniind importanța pe care o are executarea la timp a în- sămlnțărilor. Învățătorii și profesorii de științe naturale din comuna Petrești dau și elevilor indicații cu privire la muncile agricole, îndnimîndu-i să-și ajute pă- rinții In efectuarea acestor munci. Pe- dagogii din comună pot fi văzuți zil- nic stînd de vorbă cu țăranii munci- Joase articole la gazeta Adunare închinată răscoalei de la 1907 la școala medie nr. 26 București, Sus, stingă, prezidiul adunării. Inițiativa C.C. al S.M.I. de a orga- niza un concurs pe țară al cercurilor artistice de amatori ale Sindicatului Muncitorilor din învățămînt a fost primită cu vie satisfacție de cadrele didactice din raionul Salonta. In ra- ionul Salonta există deja o bogată activitate a cercurilor artistice ale or- ganizațiilor sindicala răspîndite in sa- tele și comunele raionului. In ultimii ani comitetul sindical raional al mun- citorilor din învățămînt din raionul nostru, cu ajutorul unor inimoși or- ganizatori sindicali și delegați cultu- rali din grupele sindicale ca Emil Pop (Giumeghin), Constantin Parghel (Gepiu), Florian Minoiu (Ținea), Eu- gen Diaconii (Tulea), Luiza Cristea (Cela) ș.a. a organizat numeroase cercuri artistice de cor, teatru, bri- găzi de agitație, care au prezentat programe cultural-ar.tistice in toate satele raionului, au inițiat schimb de experiență artistică cu cercuri din alte raioane, ca Beluș, Criș, Lunca Vașcăului, Oradea, Ineu și au partici- pat la concursurile artistica ale C.C.S. și ale căminelor culturale, ajungind pînă la selecționări finale. Activitatea corului comitetului sin- dical raional a luat o mare amploare, ajungind să mobilizeze pînă la 104 coriști (din orașul Salonta și satele raionului). Corul a pregătit un reper- toriu destul de bogat în limbile romină și maghiară și a susținut programe în localitățile Salonta, Ținea, Chișineu Criș, Oradea. Membrii corului sudiază individual partiturile reunii/.' se la repetițiile generale De asemenea, menționăm activita- tea corului comitetului de instituție din comuna Ținea. In anul trecut, a- cest cor a participat la concursul echi- pelor artistice de amatori ale sindica- telor ajungînd pînă la faza regională. O rodnică muncă artistică desfășoa- ră și percul dramatic al comitetului de instituție din comuna Ținea, cart a reușit să prezinte piese valoroase din dramaturgia noastră clasică și contemporană, ca „Millo director** și „Piatra din casă“ de Vasile Alecsan- dri, „Să fie liniște**, „Jos Tudonache, sus Tudorache" sau piesa lui V. Ka- taev „O zi de odihnă". Activitatea a- cestei formații artistice este bine cu- noscută în peste 20 de orașe și sate. Urmînd exemplul acestui cerc, ar- tistic, grupe sindicale ca cele din lo- calitățile Gepiu, Cefa, Tulea sau Ar- pășel au inițiat formații asemănătoare cu care au susținut programe artis- tice în comunele lor. Unele grupe sin- dicale au organizat și brigăzi de agi- Întovărășiri agricole în satele raionu- lui, și au desfășurat o bogată activi- tate m campaniile de alegeri de de- putati în Mairea Adunare Națională. Numele unor învățători artiști ama- tori ca Paul Florian, Tanla Minoiu și Sofia Cristea (Ținea), Ileana Pavel și Bodi Emeric (Salonta), A. Korosi (Arpășel), Francisc Ambrus (Belfir), Doina Manea și Grigore Mateaș (Cefa) ș.a. sînt bine cunoscute cadre- lor didactice din raion. Pentru toate cercurile artistice din raionul Salonta inițierea primului concurs artistic de către C.C. al S.M.I. a constituit un stimulent pen- tru o mai rodnică activitate atît în ce privește îmbogățirea repertoriului și prezentarea de programe, cit și pen- tru afirmarea posibilităților artistice ale membrilor cercurilor. Comitetul sindical raional a luat hotărirea să sprijine formațiile artis- tice existente, să popularizeze regula- mentul concursului în sinul grupelor sindicale și să aj.ute la formarea dc noi brigăzi artistice de agitație și cercuri dramatice. Prezidiul conferinței. Vorbește tov. Iliescu. tor șl ai altor organizații de masă. Asociațlilor studenților să participe activ la marea operă de educare a tineretului din universități și din in- «titutele de invățămint superior in spiritul dragostei pentru adevărul științific, al pasiunii științifice, în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar, al de- votamentului față de Partfdul Munci- toresc Romin și față de statui nostru democrat-popular. In Încheiere, tovarășul Miron Con- stantinescu a spus: „Să transmitem din această sală salutul acesta tutu- ror studenților și studentelor din în- treaga țară, corpului didactic și să ne angajăm să purtăm mai departe cu forțe unite, făclia științei celei mai înaintate, să mergem pe drumul pe care ni 1 arată partidul clasei mun- citoare, Partidul Muncitoresc Romin, spre socialism și comunism. Comite- tul Central al Partidului Muncitoresc Romin și Consiliul de Miniștri al R.P.R. ne exprimă deplina lor convin- gere și încredere în perspectivele șl succesele muncii studențimii noastre intensifica eforturile pentru a-și În- deplini sarcinile sale : apărarea păcii mondiale, lupta împotriva caionlalls- nulul, pentru independenți națio- nală, pentru un sistem demodratic da învățimînt, pentru drepturile studen- ților și pentru promovarea colaboră- rii și undății fn rtndurlia «tu lent Hor. La discuțiile pe marginea rapoar- telor prezentate în Conferință au luat cuvintul numeroși studenți care au ridicat o serie de problema fn legă- tură cu activitatea le viitor a Aso- ciațiilor studenților din R.P.R. Printre cei care au salutat prima Conferință a Asociațiilor studenților au fost și reprezentanți al cadrelor didactice din Învățămintul superior. printre care rectorul Universității prof. univ. L. Takacs, ,Bolyal" din deschidere, ale- aprobarea ordl- pentru cucerirea cetății științei pentru fericirea patriei". In repetate rînduri, cuvtntarea varățului Miron Constantlnescu Și to- a nei de zi, a luat cuvintul tovarășul Miron Constantlnescu, membru tn Biroul Politic al C.C. al P.M.R., prim vicepreședinte al Consiliului de Mi- niștri, ministrul învățămîntului, care a adus Conferinței salutul Comitetu- lui Central al Partidului Muncitoresc Romin șl Consiliului de Miniștri al R.P.R. După ce a subliniat tradițiile glo- rioase ale luptei studenților revolu- ționari și democrațl din țara noastră, tovarășul Miron Constantlnescu a spus : ,.Generației voastre ti revină sarcina măreață de a ridica această țară din înapoierea economică în care a trăit milenii — de a o ridica pe cele mai înalte culmi ale științe- lor, tehnicii și artelor, de a făuri viața fericită a poporului pe care nu a avut o niciodată în trecut. Părinții și străbunii noștri, care au vrut și au luptat să ducă societatea înainte au fost înfrînți de către „coalițiile monstruoase" ale forțelor retrograde. Ca urmare a măreței victorii de a- cum 12 ani a.clasei muncitoare și țărănimii muncitoare — pentru pri- ma oară în istoria poporului nostru tineretului de azi îi stau deschise în față toate posibilitățile și căile pen- tru făurirea deplină a vieții noi, co- muniste". După ce a vorbit despre realizările puterii populare fn domenful învăță- mtntului superior, tovarășul Miron Constantlnescu a subliniat sarcinile studenților din țara noastră, spunînd fost întreruptă de puternice ovații în cinstea Partidului Muncitoresc Romîn șl a Comitetului său Central, în frunte cu tovarășul Gh. Gheor- ghiu-Dej. In continuarea lucrărilor, tov. Ion Illescu, președintele Comisiei de or- ganizare a Asociațiilor studenților din R.P.R., a prezentat Raportul co- mitetului de organizare cu privire la constituirea șl sarcinile de viitor ale Asociațiilor studenților din R.P.R. Raportul a înfățișat marile realizărj Intăptulte fn domeniul tnvățămîntu- lui superior din țara noastră, fn îm- bunătățirea continuă a condițiilor de învățătură și de trai ale studenților noștri'. De asemenea. Raportul a în- fățișat sarcinile viitoare ale Asocia- țiilor studenților. „în fața poporului să ne luăm angajamentul că vom fi fiii săi credincioși, că vom lupta din toate puterile pentru a fi demni de încrederea ce ni se acordă, că vom răsplăti prin muncă, prin eforturi, prin întreaga noastră viață, grija și dra- gostea purtată nouă de statul demo- crat-popular, de partidul nostru Iu- bit" — s-a arătat fn Raportul comi- tetului de organizare. Cil o puternică manifestație de en- tuziasm a fost înttmpinat Tanaka luzo, vicepreședinte al U.I.S., care a adus Conterinței salutul Uniunii In- ternaționale a Studenților. Intre al- tele, Tanaka luzo a arătat că U.I.S.-ul, sprijinit de studențimea progresistă din Întreaga lume, iși va Cluj, prot. univ. Ion Ctmpeanu, pro- rector al 'Universității „Victor Babeș" din Ciut, prof. univ. Ion Șandru, pro- rector al Universității „Al. I. Cuza" din Iași și alții, care și-au exprimat convingerea că Asociațiile studenți- lor vor aduce o contribuție Însem- nată la dezvoltarea învățămîntului superior In țara noastră. în ultima zi a Conlerințel s-a ales Consiliul Uniunii Asociațiilor stu- denților din R.P.R. și Comitetul Exe- cutiv al Consiliului, care are ca pre- ședinte pe tov. Ion Illescu. In ovațiile furtunoase ale partlcl- panților s a dat apoi citire Scrisorii de salut trimisă către C.C. al P.M.R., — tovarășului Gheorghe Gheorghlu- Dej și către Consiitul de Miniștri al R.P.R. — tovarășului Chivu Stoica. ,„Cauza și lupta întregului popor muncitor pentru construirea socialis- mului — se spune intre altele tn scrisoare — ne sînt scumpe și da aceea asigurăm Comitetul Central al P.M.R. șl guvernul R.P.R. că asocia- țiile studenților își vor îndeplini sar- cinile date de partid In lupta măreață a întregului popor". Conferința a adoptat fn unanimi- tate o rezoluție in care cheamă ze- cile de mii de studenți ai patriei noastre să dovedească prin toată ac- Inir-o pauză. tlvitatea, prin toate eforturile, prinț toată viața lor, că sint demni de în- crederea, grija și dragostea arătat zl de zi studenților de către statul democrat popular, de către Partidul Muncitoresc Romin, fnvățtnd cu sfr« guință, lupttnd din toate puterile pentru Întărirea patriei și apărare» păcii. Sindicatului Muncitorilor din Invățămint Tn ziua de 9 martie a.c. a avut loc în București plenara Comitetului Cen- tral al Sindicatului Muncitorilor din învățămînt. La plenară au participat membri ai C.C. al S.M.I., activiști sindicali, președinți ai unor comitete sindicale raionale și orășenești. Plenara a dezbătut „Raportul asu- pra executării planului de venituri și cheltuieli al asigurărilor sociale pe anul 1956", prezentat de tov. Elena Isacu Bologa, vicepreședinte al C.C. al S.M.I. „Raportul asupra executării bugetului S.M.I pe 1956 și proiectul de buget pe anul 1957", prezentat de tov. Ion Mun- tean, secretar al C.O. al S.M.I., ca și rapoartele comisiei de cenzori, prezen- tate de tov. Petre Pop, președintele comisiei de cenzori a C.O. al S.M.I. La plenară s-a arătat că fn cursul anului 1956 muncitorii din învățămfcit au primit pe linia asigurărilor sociale peste 25 milioane lei. In afară de aceasta, importante sume au fost folo- site pentru acțiuni social-culturale, o- dihnă și tratament balnear, măsuri de prevenire a îmbolnăvirilor, de ocrotire a copilului etc. Participanti la discuții au arătat, totodată, unele neajunsuri care se ma- nifestă în ce privește buna gospodă- rire a fondurilor de asigurări sociale destinate muncitorilor din Invățămint. in hotărirea adaptată de plenară se prevăd măsuri pentru înlăturarea tutu- ror deficiențelor manifestate în activi- tatea organelor sindicale ale muncito- rilor din învățămînt Hotărirea subli- niază importanța care trebuie acordată măsurilor de prevenire a îmbolnăvirilor și Îmbunătățirii condițiilor de viață și muncă ale cadrelor didactice. Ilotărî- rea prevede, de asemenea, măsuri pri- vind îmbunătățirea asistenței sanitare a cadrelor didactice din mediul sătesc și a celor care lucrează In localități îndepărtate de centrele de raioane și orașe. In ce privește executarea bugetului financiar al sindicatului pe anul 1956, plenara a aprobat măsurile prezidiului privind reducerea cheltuielilor admlnis- trative. Proiectul de buget financiar al sindicatului pe anul 1957 prevede sume importante pentru acțiuni social-cul- turale în rindul membrilor de sindicat. Cea mai mare parte a fondurilor pro- venite din cotizațiile sindicale va fi gospodărită de comitetele sindicale ra«. iona'e șj orășenești. Plenara a examinat șl activitatea' caselor de ajutor reciproc. In cursul anului 1956, acestea au acordat mem- brilor lor un număr de 56,720 de îm-< prumuturl. In valoare de aproape 37 de milioane lei, precum și diferite aju- toare materiale, în valoare de 409.243 leî. Plenara C.O. al S.M.I. a adoptat ie poi o hotărîre privind îmbunătățirea muncii financiare a organelor sițKlk cale. MAJORAREA ALOCAȚIILOR DE HRANA IN INSTITUȚIILE DE INVĂȚĂMINT instituțiile de invățămint, Consiliul de Miniștri al RP.R. a emis de cu- rînd o Hotărire prin care se mărește, cu începere de la 1 martie 1956, alo- cația zilnică de hrană pentru copiii din instituțiile preșcolare și elevii din școlile de cultură generala, institutele pedagogice de învățători, școlile pro. jesionale de ucenici, școlile tehnice, școlile speciale și preventorii cu elevi debili și elevi invalizi, pentru copiii bolnavi de T.B.C. Hotărirea prevede, de asemenea, că bursele de stat acor. date elevilor se majorează in mod corespunzător cu diferența între ve- chea și noua alocație de hrană. In consecință, bursierii externi vor primi bursele majorate cu diferența de alo- cație. Elevii școlii medii nr. 28 din București desfășoară o bogată ac- tivitate In atelierele șl laboratoarele școlii. GAZETA ÎNVĂȚĂMINTULUI PENTRU CONTINUA ÎMBUNĂTĂȚIRE A MUNCII m nvAțămintul de cultură generală (Urmare din pag. 1) in continuare, iova- PREGĂTIRI PENTRU LUCRĂRILE PE PARCELA EX PERIMENTALĂ secțiunile rolul ăe educatori ce socoteam că-l tn- Ră- cultură cepției naturii lăți au fost și loan Mihail muna Băești, lacob Gogan orbită propa- să scrie întocmind asupritorilor — a inimosul învățător Poroschia (reg. Sus: Petre Oșa- nu din Cavodinești rîvnă intelec- învățămint s-au stă consfătuire, bune $1 arătind ce trebuie luate tice, cît și de pregătit pentru acea- subllnlind propunerile unele dintre măsurile atit de cadrele didac- conducerea ministeru- mai anarhică". In pregătirea rarea ei ca și partea cea mai fost alături de răscoalei, tn. desfășu- în timpul represiunii, bună a învățătorimii a țăranii răsculați. lup- munca didactică, munceau cu pentru dezvoltarea fizică și tuală a elevilor lor. O parte a tnvățătOrtmit, pozitivă pe care științe trebuie s-o mării fizionomiei lui. Luind cuvintul nu- din răs- sar lucrărilor pe teren, asupra terenului. generală pentru formarea con- științifice a elevilor asupra șl societății, despre influența tind și suferind împreună cu ei. MIRCEA ȘTEFAN predarea acestor exercite asupra for- morale a tineretu- răni în contra arendașului moșiei deni". Printre autorii de manifeste se mără și învățătorul Stan Crudu comuna Băbăița, comună de unde utilajul nece- plîngeri împotriva avut de suferit și Ion lliescu din București). Presa de ideologia reacționară larg gată, a slujit interesele statului bur- din co- din co- rășul Nicolae Sipoș, locțiitor al mi- nistrului Invățămlntului, a apreciat seriozitatea cu care șefii secțiilor da TB. BADULESCU la desfășurarea răscoalelor 1907 comuna Afumați (reg Craiova). N. Teodorescu din rității superioare de pentru încetarea cît bit a unei asemenea (Idem. voi. II, pag. Popescu și cheni (reg. din Piscani rcși alții pescu din prefectul de Inter- deplinesc învățătorii..." Merită semnalat faptul că din ra- poartele revizorilor școlari — chiar ale celor cu totul dușmănoși învățăto- rilor progresiști — rezultă că în ma- joritatea cazurilor învățătorii care au luat parte la răscoală erau buni și tn mulți și atit de activi, incit Muscelului scria ministrului oare cuprinde acum Pe baza documentelor existente se pot reconstitui multe dintre acțiunile învățătorilor, care au produs furia și spaima autorităților. Din documente rezultă că numeroși învățători au fa- de datoria auto- a se lua măsuri mai curînd posi- stări de lucruri" 337). C Uri- de televi- din Gorki. gazetele de răceptionarea programelor ziune sonoră transmise Cercurile editează regulat Odată oprită răscoala, a urmat baia de stnge a represiunii. Alături de ță- rani au suferit cumplite chinuri și în- vățătorii progresiști. „Oricit de vino- vată... a fost revolta țăranilor — scria revizorul școlar de Romanați — re- presiunea a fost și mai grozavă, m ii ilegală, mai neumană, mai sălbatecă. renul școlii, cinci hectare, șl Ia Caia Centrală Nlcolae Benciu din strungari, Nlcolae anul II „F" forțări, prigi ai celor mai revoluționare idei, incit credem că este Bacău). L C. Nicolescu (reg. Pitești) și nume- Pe învățătorul Mihai Po- Băbeni-Făurești raportul ne că și-a pierdut orice iluzie despre învățători („Răscoala țăranilor din 1907", documente, voi. II. pag. 327), iar ministrul de Interne, alarmat de informațiile prefecților, scria la rin- dul său ministrului Instrucției și Cul- telor : „Administrația tntlmpină enor- me dificultăți din cauza învățătorilor de la sate, care devin susținătorii a- Sindicatelor a Armatei, anu II! „D* Nițeacu- din s-au construit, pe lingă clădirea școlii, un atelier, un Strinsă legătură cu practica Școala noastră medie este situată în orășelul muncitoresc Vetlujski, la 120 km. de orașul Gorki, Aici se găsesc o stație de cale ferată, un combinat chimico-forestier, o fabrică de cheres- tea, o agenție a flotei fluviale, o bază interraională de mașini agricole, o stație de incubatoare, un birou de plu- tării, o bază de petrol. In apropiere, se află cîmpiile colhozurilor „Miciu- rin" și „Voroșilov". tn ultimii ani s-a întărit baza didac- tico-materială a școlii, a crescut supra- fața pe care o ocupă aceasta. Pe fe- lauorator pentru studiul mașinilor, un garaj, un club școlar, locuințe pentru profesori, un orășel sportiv, un pavi- lion zoologic, au fost parcelate tere ^uri de geografie și matematică, s-au ridicat clădiri gospodărești. Mulțumită ajutorului întreprinderi- lor locale, școala are acum trei auto- mobile de diferite mărci, un tractor cu șenile, o șalupă fluvială, cîteva strunguri și mașini de găurit, o sta- ție electrică cu o putere de 12 kW. Utilajul școlii și întreprinderilor in- dustriale aflate în cuprinsul orășe- lului ne Îngăduie să-i familiarizăm pe elevi cu bazele generale ale industriei. Fiecare dintre pedagogii școlii își or- ganizează astfel munca, Incit elevii să poată folosi în viață cunoștințele pri- mite. Tn procesul predării obiectelor în Qadrui cărora se realizează învățămin- tul politehnic profesorii se străduiesc să arate elevilor că la baza tehnicii stau legile fizicii, chimiei, matema- ticii, iar la baza agriculturii — legile biologiei Elevii știu că nu este suficient să-ți amintești lecțiile predate. Trebuie și să știi să folosești în practică ceea Ce si învățat la lecție, să îndeplinești activitățile practice Indicate de către profesori. In timpul excursiilor la fabrica de cherestea elevii au văzut cu ochii lor cum ae folosesc măsurătorile în teh nică. Pe baza datelor culese aici, ei tu socotit apoi cită lemnărie este ne- cesară pentru construirea unei locu inte Adeseori la lecții se citesc extrase din articole de știință popularizată ac- cesibile elevilor, se indică literatura tehnică de popularizare. Se folosește pe larg, pentru demonstrarea legilor și fenomenelor fizice, nu numai mate- rialul didactic, ci și tehnica existentă în școală. In acest scop se recurge chiar și la obiecte de uz casnic, ca și la exemple tipice din împrejurimi. Din cauza lipsei de spațiu, în școală există un singur laborator pentru fizi- că și chimie. De aceea s-au confecțio- nat cutii-laboratoare portative, care cuprind asortimente de reactivi pentru diferite teme. Cutiile-laborator sînt în același timp potrivite ca mesuțe de demonstrație. Toâtă formele de lucrări la fizică, matematică, chimie, biologie contribuie la stimularea interesului elevilor față de aceste discipline, ajută la rezolva- rea problemelor învățămintului poli- tehnic. întărirea șl lărgirea cunoștin- țelor și deprinderilor elevilor se con- tinuă în procesul activităților practice în atelierele școlare st pe lotul școlar, ca și cu prilejul studierii cursului pri- vitor la bazele producției. în școală a fost utilat un atelier în care se desfășoară activități de prelucrare a lemnului și metalului. O mare aten- ție se acordă aici înarmării elevilor cu deprinderi corecte de muncă. Elevii în- deplinesc orice activitate practică după fișe, în care se arată mersul în- deplinirii operațiilor, materialele și instrumentele cu cate se lucrează, și sînt indicate achițe pentru 'confecțio- narea obiectelor. Elevii au confecționat în atelier su- porturi pentru eprubete, calorimetre, Instrumente simple, rame, utilaj pentru Totul școlar. Elevii claselor a IV-a au confecționat la lecțiile de lucru ma- nual daruri pentru elevii de la casa de copii. Lecțiile de lucru manual în cla- sele I—IV, activitățile practice ale ele- vilor din clasele V—VII în atelier și pe lotul școlar constituie o bază soli- dă pentru îmbinarea teoriei cu prac- tica. In realizarea învățămintului poli- tehnic joacă un rol însemnat munca tn afara clasei. Aceasta lărgește ori- zontul elevilor, deschide largi posibi- lități pentru desfășurarea activității creatoare independente, adîncește cu- noștințele elevilor, îmbogățește deprin- derile lor practice. La noi funcționează, pe lingă cercu- rile de cor, sportive și pe obiecte, și următoarele cercuri: de automobil, de motociclism, „Mîini îndemînatice", de apicultură, de foto-amatori, de gospo- dărie. Unii dintre elevii care au lu- crat în cercul de automobile pot deja să conducă în mod Independent au- tomobilul. In timpul verii, reparind mașina școlii, ei i-au studiat bine con- strucția. Membrii cercului de electro- tehnică șl ai cercurilor fizico-tehnice au instalat în clase difuzoare de radio. Membrii cercului tehnic din clasele mari fac de serviciu la punctul de ra- dioficare al școlii, proiectează filmele care rulează în școală. Ei au electrifi- cat garajul, atelierul de automobile, pavilionul zoologic, au instalat 1n co- ridoare sonerii electrice, au ajutat la utilarea atelierelor de tîmplărie și lă- cătușerie. Prin posibilitățile cercului de fizico-tehnică a fost confecționată o antenă de televiziune, care a fost ins- talată pe acoperișul clădirii școlii. A- cum se desfășoară experiențe pentru ucenici Elevii clasei a X-a studiază cons tructla autCAic^liiIul perete „Tînărul fizician", „Tînărul mi- ciurinist", „Mîini îndemînatice". Lecțiile, referatele, serile tematice („Fizica în jurul nostru", „Tehnica zi- lelor noastre" etc.), confecționarea o- biectelor, a materialelor didactice, a modelelor și a machetelor, întîlnirile cu specialiștii din agricultură și cu muncitorii din industrie ne ajută să îmbunătățim iuvățămîntul politehnic. Mîndria noastră o constituie expozi- ția politehnică permanentă, la care sînt prezentate diferite materiale didactice și modele executate de mîinile mem- brilor cercurilor tehnice. Toamna am organizat o expoziție a plantelor culti- vate pe lotul școlar. Cercul tinerilor naturaliștl a adunat în timpul verii numeroase plante, din care a confecționat ierbare. La pavi- lionul zoologic se pot vedea Iepuri de casă și găini. Mica stupină a școlii, grădina, crescătoria de pui, florăria mare, situate pe lotul școlar, sînt o- biectul unei griji neobosite a elevilor noștri. in fiecare vară elevii ajută cu dragă inimă colhozului la prășit, la strînsul recoltei și la alte munci agricole. Tu- turor copiilor, începînd cu cei din clasa a Ill-a, li se dă ca temă pentru vacanță să expună în scris rezultatele observațiilor asupra diferitelor feno- mene ale naturii. A da elevilor cunoștințe trainice cu privire la bazele științelor, legate strîns de cele mai însemnate ramuri ale producției industriale și agricole, a-i învăța să mînuiască cele mat ras- pîndite Instrumente, să folosească ma- șini de prelucrat lemnul, a-i familia- riza cu organizarea muncii și cu mun- ca concretă din industrie — acestea sînt sarcinile fundamentale pe care se străduiește să le rezolve colectivul, pe- dagogic al școlii. Absolvenții noștri vor ști să citească schițe tehnice, Să lucreze după ele, să conducă automo- bilul, vor cunoaște bazele electroteh- . nicii. Încă în școală ei parcurg întreg ciclul muncilor agricole de bază, se familiarizează cu mașinile agricole. Alrăgînd pe toți elevii la munca ob- ștească, noi ne străduim să-i educăm în spiritul dragostei față de muncă. Ridicînd în mod sistematic cali- ficarea profesorilor, organizăm pen- tru ei lecții, seminarii practice, activi- tăți practice In atelier. Au fost orga- nizate pentru pedagogi excursii spe- ciale în întreprinderile locale. Profe- sorii de fizică studiază automobilul, cei de biologie — mașinile agricole, cei de chimie — industria chimică a raionului. Există în munca noastră serioase neajunsuri, mai avem încă multe de făcut, dar primele rezultate ne dau o puternică încredere în justețea mă- surilor luate. Experiența arată că realizarea învă- țămintului politehnic duce la ridicarea calității întregii munci instructiv-edu- cative a școlii. Elevii își formează o atitudine conștientă față de proprieta- tea obștească, față de muncă, sînt e- ducați în spiritul disciplinei. Invăță- mîntul politehnic influențează într-o măsură însemnată asupra întregului chip moral al elevului, face să crească interesul său față de studiu, îi dez- voltă atenția și îmbunătățește în în- tregime succesul la învățătură în școală. Mulți dintre absolvenții școlii stu- diază acum cu succes în instituțiile de învățămînt superior tehnic și agricol din țară, în școlile tehnice, lucrează în Industrie, în colhozuri. Trecerea lâ notll plan de învățămînt — deși acesta mai are nevoie să fie îmbunătățit — grăbește politehnizarea școlii, o apropie de rezolvarea marilor sarcini pe care i le-a pus cel de-al XX-lea Congres a! Partidului. N. SEREBRIAKOV directorul școlii medii din Vetlujski (Din ziarul „Prdvda", nr. 69, 10 martie 1957). Po Bulevardul Muncii, lingă Stadionul 25 Auguit ie ridică Impunătoare a clădire roșie. Este i școala de ucenici a uzinelor „25 i August". Intrînd In curtea ol am lost fntlmplnat de freamătul ve- sel al mulțimii do elevi ia re- creație. Imbrăcați in Inimoasele lor uniforme bleumarin cu nas- turi galbeni, ucenicii păreau în același timp sobri și disciplinați,' dar șl plini do vioiciunea speci-1 ilcă vîrsiei. } Tov. Iile Simicl, directorul școlii, vorbește cu mlndrie des- pre elevii școlii. „In cele 17 clase — no spune el — învață fii de muncitori, sa- lariati ai uzinelor „25 August" șl) ai altor întreprinderi din raion. Aici se califică fri meseriile de strungari, forțări, lăcătuși, elec- tricieni, turnători. Acum ucenicii forjori șl turnători sint in orele de practică*. Am aflat apoi că elevll-uconicl sînt ocupați zilnic cite 6 ore, zi- lele de practică alternlnd cu 'cele de studii. Practica o efec- tuează In atelierele uzinelor ,.23 August*. ... A sunat de Intrare. Privind cu atenție la tinerii care urcă grăbiți spre clase, recunosc printre el figuri pe care le-am 1 Inttlnit In uzină. Mulți dintre elevii școlii, ca Ion Sorescu din emul I strungari. Ion VIlcu din anul III frezori. Cornel Stănescu din anul III electricieni sint tran- tașl in munca de crtelier, stăpi- nlnd tot mal bine strungul și freza, ciocanul automat șl pila. Dar elevii acestei școli au și altfel de preocupări. Astfel, o parte dintre oi, iubitori de mu- zică, in număr de 70, formează corul, alții activează in cercul literar. Cel mal mulți frec- ventează cu regularitate clu- bul școlii, juclnd șah și citind cărțile de literatură tehnică șl beletristică cu care este în- zestrată biblioteca. Numeroși elevi participă sâptâminal la conforințe interesante urmate de spectacole, la Casa de cultură a lui pentru traducerea în viață a aces- tor măsuri. Tovarășul C. Nădejde si* oprit asu- pra unor probleme ale muncii edu- cative, stăruind îndeosebi asupra ac- tivității în rindurile pionierilor. Vorbi- torul a accentuat necesitatea Îndrumă- rii activităților pionierești de către ca- drele didactice, fără ca acestea să se suprapună atribuțiilor instructorilor de pionieri. De asemenea, tov. C. Nă- dejde s-a oprit asupra problemelor poiitehnizfirii, subliniind necesitatea ca organele de învățămînt să asigure a legătură strinsă a școlilor cu între- prinderile. In încheierea consfătuirii a luat cu- vintul tov. Miron Constanlinescu, O1 prindu-se asupra principalelor proble- me discutate in cadrul ședinței și su- bliniind in mod deosebit atenția care trebuie acordată îmbunătățirii compo- ziției sociale ■ elevilor din școlile medii și ridicării continue a nivelu- lui activității instructiv-educative în toate școlile patriei. In legătură cu activitatea pionie- rească din școli, tov. Miron Constan- tinescu a arătat necesitatea de a găsi forme de activitate cu un conținut bo- gat, potrivite vîrstel copiilor, forme care șă atragă pe pionieri, să-I facă să participe cu interes la acțiunile inițiate de organizația lor și care, în același timp, să exercite asupra lor o puternică influență educativă. După aceea a subliniat importanța carc trebuie dată educației fizice în școli, grija cu care trebuie să se în- făptuiască educarea în comun a bă.- leților și fetelor, atrăgînd atenția ca în această privință să nu existe grabă acolo unde nu sînt asigurate încă toa- te condițiile corespunzătoare. In continuare, tov. ministru al In- vățămîntului s-a oprit asupra proble- melor privitoare la programele șl ma- nualele școlare, arătind că lipsurile existente în această privință trebuiesc înlăturate fără întîrziere. In încheiere, tov. Miron Cam ten ti- nescu a dat îndrumări pentru munca practică, operativă a organelor de învătăminf, arătind că este necesar să se acorde o atenție mereu sporită propunerilor cadrelor didactice și ale părinților elevilor. De asemenea, a su- bliniat . importanta p» care o are pentru progresul continuu al invăță- mlntului, al muncii din școli, colabo- rarea strinsă, permansntl între mi- nister și Sindicatul Muncitorilor din învățămînt. Romeo Palagea șl Virgll Pru- nescu din anul III .A* strungari sprijină comitetul U.T.M. pe școa- lă In organizarea sorilor lite- rare urmate de dans. Tîrziu, cind elevii urcau in cla- se pentru ultima orâ de studiu am plecat, gindindu-mâ cu sa- tisfacție la pregătirea temeinică pe care o primesc in această școală viitorii muncitori. Despre participarea învățătorilor De pe la mijlocul lui februarie 1997 și anume din momentul cînd valul răscoalelor începu să crească nimicitor, pentru învățătorii școlilor sătești nu mai putea fi vorba de simpla activi- tate culturală în mijlocul țărănimii De altfel, cercurile culturale și școlile de adulți se induseseră, revistele cul- turale fie că își încetaseră activitatea, fie că nu mai puteau pătrunde la sate, iar de șezători și conferințe nu se mai putea nici pomeni într-o peri- oadă atît de agitată. După cum era de așteptat, acum se întețesc încercările expanențilbr reacțiunii de a-i abate pe irtvdțătări de la calea participării la răscoală și de a face din ei unelte ale regimului burghezo-moșieresc. Ziarele conserva- toare, ca și cele liberale, sînt pline de apeluri către învățători. Pedagogii reacționari se întreceau în a-i convin- ge pe învățători să facă poporului o educație în spiritul supunerii, d!ndu-le drept exemplu pe... ofițeri. Ziarul șo- vin „Neamul rominesc", regretind că răscoală ia un caracter social în locul celui naționalist pe care acest ziar îl preconizase îi îndeamnă pe învățători „să poarte steagul cel alb" al împă- cării. Ministerul Instrucției și Cultelor trimite tuturor învățătorilor un apel în care le.cere „a potoli, pe cei turbu- rați" și „a aduce pacea și liniștea prin- tre oameni". Revizorii școlari, la rin- dul lor, trimit apeluri disperate către învățători; astfel, revizorul județului Neamț le scria ; „...Să convingeți pe săteni prin cuvinte alese că nu pot căpăta pămînt și alte drepturi cu for- ța, prin cruzimi și devastări... Faceți' să înțeleagă că dacă nu se vor liniști se poate tntimpla să intre în țară ar- matele nemților, muscalilor, turcilor ori altor neamuri" (Arhivele Statului, fond Min Instrucției, dosar 824/1907, f 268) Bănuitor cu învăță- torii, revizorul școlar le mai cerea ca înainte de a ține țăranilor cuvîntarea conform indicațiilor primite, să o ara- te preotului, urmind ca textul — sem- nat de preot, delegatul primarului și cîțiva asistenți — să fie trimis la revizorat. Marea majoritate a învățătorilor nu s-au lăsat însă convinși să ridice stea- gul alb pentru a apăra vechile rindu- ieli. Dimpotrivă, ei și-au spus cuvintul — care atîrna greu în ochii țăranilor — în favoarea răscoalei. Aceștia au fost mulți — mult mai mulți decît cei 41 de învățători cuprinși in lista ce- lor arestați șt deferiți justiției, listă pe care o întocmise Ministerul de In- terne la 28 mal 1907. Ei erau atît de cut propagandă în favoarea răscoalei, le-au arătat țăranilor că pămîntul nu băate fi obținut p-in rugăminți, ci prin luptă, i-au îndemnat să-i gonească pe boieri șl să pună stăpinire pe ogorul pe care au trudit de veacuri. Florea Vlădescu, învățător în comuna Gre- cești (reg. Craiova}, i-a îndemnat pe țărani să se răsioale împotriva moșie- rului Dumitru Lascu, al cărui conac a fost devastat și incendiat. La fel au procedat învățătorii Ion Popescu din comunp Prunaru (reg. București), Ra- failă din comuna Lacul lui Boban (reg Ploești), Constantin Săvulescu din comuna Gubancea (reg. Craiova). Petre Stănescu și Grigorie Deca din prefectului de Vllcea către ministrul de Interne îl acuza că ar fi avut con- tact cu „doi indivizi suspecți, imbră- cați orășbnește, care au aprobat incen- dierea conacului și au spus că li se va împărți țăranilor moșia". Trebuie adăugat că nu numai învă- țătorii au îndemnat țărănimea la răs- coală. dar și unii profesori cu idei înaintate Presa a vorbit foarte mult tn acel timp despre profesorul Vasile Mihăilescu și despre alți colegi ai săi Elevii școlii de 7 ani din comuna Domnești, raionul Curtea de Argeș, s-au pregătit cu sîrguință pentru munca pe parcela experimentală. In lunile de iarnă el au confecțio- nat Coșuri de hîrtie pentru a feri roșiile de brurtiă, săculețe de p!n- ză pentru semințe. De asemenea, au strîns cutii goale de conserve pentru repicări, au confecționat mici colivii cu hrană pentru păsă- rele, pe care le-au agățat în toți pomii din grădina școlii. Tot în lunile de iarnă s-au proiectat dia- illm» și diapozitive In legătură ou lucrările în livadă, semănatul, structura plantelor etc. In ultimul timp, Ueaare elev a făcut cite o probă de germinație. Rezultatele acestor probe au fost consemnate într-un caiet special. De curînd s-au pus cartofii, la ia- rovizat. Aoum elevii lucrează la kurtala- rea a două răsadnițe caido. Părinții lor au adus aici gunoi de cal șl pămînt negru. Elevii din ultimele clase au reparat ramele răsadnițe- lor, au înloouit geamurile aparte și au semănat roșii, ardei, varză și vinete. Profesorul de științe naturale a întocmit dă comun acord cu direc- ția școlii planul de organizare a muncii pe parcela experimentală. Acest plan cuprinde : problemele instructiv-educative pe care le ur- măresc pedagogii, date generale de pe parcela experimentală, se- mințele necesare, activitatea ce o vor desfășura elevii pe clase, sar- cinile directorului școlii, sarcinile profesorului de științe naturale și sarcinile celorlalți membri al colec- tivului școliL LUCA 1. IONESCU 1907 făcind agitafle Subfiliala societății de științe mate, matlce și fizice din Tg. Jiu a organi- zat un cerc de studii în care se dez- bat diferite probleme privitoare la geometria diferențială și la teoria ecuațiilor diferențiale. La acest cerc participă studehți de la secția fără frecvență a Facultății de matematică și fizică, precum șl cadre calificate de la școlile medii din oraș, Plnă în prezent s.au ținut cinci lec- ții în legătură cu teoria ecuațiilor di- ferențiale și o lecție în legătură cu geometria diferențială. Se prevede, de asemenea, introducerea unor lecții de astronomie și astrofizică. Lecțiile sînt deosebit de folositoare șl atractive pentru participanți. Și-au exprimat dorința de a participa la a. Cest cerc și cadre de tehnicieni din afara învățămintului, EM. ISAC de la liceul din Craiova, pe care un grup de moșieri din județul Dolj l-au denunțat autorităților ca instigatori. Anunțînd arestarea acestui profesa', procurorul tribunalului Dolj comunica ministrului Justiției că Vasile Mihăi- lescu „prin conferința ce au ținut ia 4 martie la Atheneul din Craiova... prin cuvintele rostite tn public atenta contra liniștei statului, ațîțînd la rez- bel civil pe locuitori, iar din cores- pondențele ridicate de la numitul se vede că numitul făcșa o vie propa- gandă în scopul susarătat" („Răscoa- la țăranilor din 1907", documente, voi, II, pag. 199). Zlafele Conserva- toare ca „Evenimentul" și liberale ca „Prezentul" îl prezentau pe V. Mi- hăilescu cu titlul de „instigator". Un obscur ziar reacționar craiovean avea să salute mai tîrziu, cu satisfacție., faptul că profesorii Mihăilescu și Gher- ghel au fost mutați din Craiova. Tot atîta vîlvă a produs și aresta- rea tînărului profesor Tiberiu Popescu, directorul liceului din Slatina, acuzat împreună cu alti colegi că a făcut pro- pagandă In favoarea răscoalelor. Adesea însă nu era vorba numai de propagandă — fie ea oricît de înflă- cărată — ci de-a dreptul de participare directă la desfășurarea răscoalei, în- vățătorii devenind capi ai răscoalei în comunele lor sau chiar dincolo de limitele acestora. Astfel de organiza- tori au fost, de pildă, învățătorii Gh Dimitriu din comuna Dorobanți și Anastase Gheorghiu din comuna Nic- șeni (reg. Suceava). îndrumați de ei țăranii din cele două comune au por- nit spre Botoșani să-i ceară arendașu- lui anularea contractului de arendare. Despre învățătorul loan Stoenescu din comuna Laloșu, prefectul de Vîlcea scria ministrului de Interne că „se află depus în arestul preventiv sub inculpare că în casa sa s-au făcut primele planuri și pregătiri pentru în- ceperea răscoalelor din Laloș" (Arhi- vele Stalului, fond. Min. Justiției, do- sar 9/1907). Același lucru se spunea despre învățătorul /. V. Ungureanu din Uscați (reg. Bacău). La 19 aprilie 1907 ziarul „Prezentul" anunța că. „autoritățile au isbutit să descopere pe instigatorii care au organizat și condus răscoala din Flămînzi (jud. Botoșani) Ei slnt învățătorul Maxim și preotul Săvescu din acea comuni'. Printre învățătorii care au jucat un rol activ în organizarea răscoaleloi merită citat la loc de cinste Alexandru Stroescu, din comuna Orbească de los (reg București). Alexandru Stro- escu era cunoscut încă dinaintea răscoalei prin faptul că tn lecțiile sale șl în cuvtntările adresate părinților căuta să sădească ura neîmpăcată împotriva moșierilor. începînd din fe- bruarie 1907, școala sa a devenit un centru al activității revoluționare. La adunările conspirative, ținute noaptea In cancelarie, se adunau capii răscoa- lei din comuna Orbească. In ajunul izbucnirii răscoalei. Alexandru Stro- escu a organizat tn școală o întru- nire la care au luat parte peste 20C săteni. Activitatea lui a produs vîlvd mai ales cînd răscoala a început să se intindă din ce în ce mai departe, pe Valea Teleormanului și Valea Cline- lui. Revizorul școlar de Teleorman a scris lui Spiru Haret că acest învăță- tor cu „idei subversive" și „periculos ordinei sociale" trebuie dat în jude- cată și ministrul de Interne cerea mă- suri contra lut, lnvfnuindu‘l că ' „să- vîrșește acte de natură a tulbura or- dinea publică". Ziarul „Evenimentul" îl socotea pe Stroescu un „ațițător" cu „ținte doctrinare socialiste". Este interesant de știut că și în anii care au urmat represiunii Al. Stroescu și-a continuat activitatea de educare a elevilor și a consătenilor săi în spiritul răzvrătirii împotriva exploatatorului lor, moșierul Miha- lache lonescu. El a plătit cu viața atitudinea sa hotărîtă de partea po- porului : într-o noapte, un jandarm pus la cale de moșier l-a împușcat pe fereastra cancelariei. Astăzi elevii din Orbească de Jos sint minări că școala lor poartă numele învățătorului A- lexandru Stroescu. Numeroși învățători au redactat manifeste, cu o răspîndire mai mult sau mai puțin largă, care îndemnau pe țărani la răscoală In comuna Fru- mușica (reg. Iași) autoritățile au gă- sit un manifest redactat de un învă- țător, in care se indica desfășurarea răscoalei din Frumușica și Hirlău („Prezentul" din 19 aprilie 1907). în- vățător la Frumușica era pe atunci C. A. lonescu. despre care ministrul de Interne avea să scrie ministrului Instrucției: „Numitul C. A. lonescu . pe timpul răscoalelor țărănești din acel județ, a avut o atitudine ostilă autorității comunale, a instigat pe (ă- Capi de răscoală 'au fost șl alți tn- vățători. Documentele din arhive ne vorbesc despre activitatea lui I. C. Palangă de la școala din comuna Cer- venia (reg. București), care a scos din localul primăriei actele privind o- bligafiile țăranilor (învoieli agricole, biruri) și le-a ars în mijlocul drumu- lui. Despre I. Negoescu din comuna Topana revizorul școlar de Olt scria că „însuși el a dat foc caselor pro- prietății din comuna Topana", iar des- pre Constantin Zaharescu din comuna Rogova, revizorul școlar de Mehedinți scria că „s-a prins în fruntea lor (a țăranilor) tn ziua răscoalei". La 19 martie, ziarul „Prezentul" scria că a fost împușcat, pe cînd încerca să eva- deze (știm ce se ascundea sub for- mula „fugit de sub escortă") învăță- torul Stancu Petrescu, arestat printre alți „capi Incendiatori și devastatori". Printre învățătorii arestați fiindcă s-au aflat în mijlocul țăranilor răscu- muna Policiori (ambele în regiunea Ploești) și mulți alții. Unii învățători au fost înconjurați in momentele luptei de elevii lor, că- rora le dăduseră o educație in spirit revoluționar. Este cazul tînărului în- vățător Marin Georgescu de la școala din Poptnzălești — un hotărît propa- gator al răscoalei — care a participat împreună cu elevii la atacul împotriva conacului moșierului Tache Nicolau In timpul anchetării acestui caz s-a vorbit mult despre elevii din Popîn- zălești, care luau parte și ei la luptă, bombardind conacul cu pietre. Parti- ciparea elevilor era cu atît mai în- dreptățită cu cit nesățiosul moșier co- tropise pînă și pămîntul școlii. învă- țătorul Marin Georgescu a fost crunt bătut de ofițeri, apoi întemnițat la Caracal. Pentru propaganda revoluționară făcută între elevii săi — care învățau printre soldați, de prof Gheorghe Lev- covici. Jos: tov. prof. Gheorghe Lev- covici, de la școala medie nr. 1 din Galați, iucrînd la tabloul „Muncito- rii la lacul Brateș în 1907". ghezo-moșieresc, contribuind la înă- bușirea răscoalei. Au existat și învă- țători care cu bună știință, pentru a-si cîștigat merite tn fața guvernan- ților sau fiindcă erau ei înșiși ciocoi, s-pu manifestat ca dușmani ăi răscoa- lei și răsculaților. In timp ce învăță- torul legat de popor D. Georgescu din Crîmpoia (reg. București) pleca la oraș, la Roșiorii de Vede, pentru a procura răsculaților ziare (fapt care a constituit apoi un cap de acuzare îm- potriva sa), învățătorul din comuna Fărcașele (reg. Craiova) distrugea ziarele pentru a-i lipsi pe săteni de in- formații asupra întinderii răscoalei. La fel învățătorul din Gioseni (reg. Ploești) care se lăuda într-un raport: „Am căutat a opri de a se citi ziare de cititorii din localitate, confiscln- du-le la cei câre se găseau și punlnd pe unul din funcționarii administra- ției comunale de a citi numai repre- saliile ce li se aduc Celor ce provoacă asemenea mișcări", învățători ca Pa- raschiva Grigoriu din Băltești (reg. Craiova) sau Alexandru Marinescu din Izvorul de Jos îndeplineau func- ția de denunțători ai colegilor lor sau ai studenților veniți în propagandă revoluționară. Acești zeloși dini de pază ai intereselor boierești nu uitau să indice, in rapoartele lor, numărul statului personal, pentru a primi răs- nlala meritată. Credem că e bine 'să cunoaștem aceste fapte odioase, căci cunoașterea lor ne mobilizează la luptă împotriva rămășițelor trecutului. coala s-a întins în întregul județ Vlașca. In manifestul „incendiar" al lui Crudu se arăta că bogățiile sint create de mîinile celor ce muncesc, nu ale ciocoilor, țăranii fiind sfătuiți să lupte pentru a scăpa din jug. Adre- sindu-se consătenilor săi, învățătorul scria : „Sînt țăran ca și voi, din pă- rinți ce au murit cu gura în pumint muncind" („Adevărul" din 29 iunie 1907). Stan Crudu a fost unul dintre conducătorii răsculaților, luind parte la toate acțiunile lor — fapt pentru care a avut mult de pătimit în timpul represiunii. reacționară a scris cu spaimă în acele zile despre învățătorii care se aflau „printre instigatorii răzvrătiți, prin- tre conducătorii revoltelor" („Epoca" din 22 martie), despre „activitatea a- narhistă" a învățătorilor, despre „gro- zava educație" pe care o primeau co- piii țăranilor, despre faptul că „numă- rul oamenilor luminați, care au luat parte la organizarea răscoalelor, e mult mai mare decît se putea bănui" („Prezentul" din 20 martie). Expri- mîndu-și dezamăgirea, ziarul „Pre- zentul" continua: „Șl cît de fru- moase speranțe aveam pînă acum tn GAZETA INVĂȚĂMÎNTULUI Pag. 8 De la Ministerul Învătămîntului EDUCATORII ! iNUUMINTULUf Cu privire la practica pedagogică ȘI PĂRINȚII in munca de In atelierele școlii I’ dirgintele clasei a practice de lăcă- * OCTAV1AN BANAȚAN CUM ANALIZAM PĂRȚILE SECUNDARE ALE PROPOZIȚIEI f * I' la organi- ■ ' ■ I. AXENTE Pentru profesorii de matematică O DISCUȚIE NEPLĂCUTĂ In curtea cămjnu lui studențesc w. 303 din București. al raporturilor dintre dare și cele principale Trebuie să înțelegem ocupă de de atletică Experiența de două tedră; ca profesor de m-a convins că multi a făcut eforturi și înzestrarea a- părțile secun- ale propoziției, că atributul și rinților lovești nescu; drumi, a propus meditase din pă- biecte lemn, tU de acest Școala Sever in Ministerului trimis unel- apriire 1966, incomplecte. numai substantivul al Jui, ci și verbul predicat nu poate fi ci și orice parte de complementul de verbul (la exprimă subi- următor: A tatea copiilor acasă, să-i de relafii dăunătoare, dar să fină contact permanent la pentru a se informa In legătură cu predarea noțiuni- lor de contabilitate în cadrul arit- meticii la clasa a VI-a, Ministerul învătămîntului a elaborat un mate- poate susți- trebuie atenfie acti vi- de educafie mijloacele de gere și să le înlocuiască nizarea și supravegherea copiilor, cu stimularea învățătură al copiilor. Tov. Grecu, de pildă, să se organizeze ore de la școală, tntruclt parte constrln- cu orga- muncii acestora. superior din sectorul universitar Intre 20 martie—8 aprilie, se amină pentru data de 30 martie—14 aprilie a.c. printr-un subiectul infinitiv, atributul substan- SILVICA PETRE inspector general ținut minte : în unele propoziții, în afară de subiect și predicat, mai sînt și alte cuvinte, care răspund la di- ferite întrebări : unde ? cînd ? cum ? Lucrarea constituie un prețios aju- tor pentru cadrele didactice care pre- dau educația fizică la clasele V—VII. V— Ilie, Această acfiune Insă nu-și atinge scopul dacă nu este nută și de părinți. Părinfii să acorde deci mai multă educafiei: să supravegheze ria] îndrumător pentru profesori. Acest material a fost trimis sec- țiilor de învătămint raionale pen- tru a fi difuzat în școli. la orele de lucrări tușerie. Conducerea școlii pentru organizarea cații metodice privitoare zarea acestora. In capitolul V, care se sport, sînt indicate probe lelor). Să cităm, ca exemplu, ,.Limba romînă — gramatica și grafia — pentru clasa a IH-a mentară" (Editura didactică și gogică, edițiile 1953 și 1955); ferească mai ales cu școa- asupra ușoară, elemente pentru jocurile de volei, oină, schi și înot. Ultima parte a lucrării Cuprinde e- xemple de lecții șr programe pentru serbări școlare. NicoiaeScu Elena Și Poeriaru Eugenia, Editura de stat didactică și pedago- gică. 1957. din orto- ele- peda- „De VI-a B, n-a atelier, cu clasa sa ab- întregime, de Iile mai t». piu. frică, o G.N. DRAGOMIRE$CU profesor la liceul seral de pe lîngă întreprinderea „Electro- magnetica" din București ...despre absențe nemotivate, I a școala serală nr. 1 din București, tn cabinetul directorului adjunct. contribuind uneia din actuale ale *) Educația fizică în clasele VII", de Sofia Dănescu, Istrate Ministerul Invățămîntului anunță că sesiunea facultativă de examene la cursurile fără frecvență fixată pentru studenții instituțiilor de invățămînt sezisate de profesorii maiștri, ales tn ceea ce privește frecven- Profesorul Rogoveanu, de exem- medie nr. 1 din Turnu- privește cu seriozitate in tivul predicativ — iar de subiect — respectiv infinitiv) prin care se ectul, ca în exemplul simple, ca plinii, grătare de și metalice de șters, fărașe, cu- lemn pentru sare, tocătoare. In fel, ei au dobîndit cunoștințe elevii au deprins rîndeluire, tăiere, î lemnului, însă țelor. Deoarece da un răspuns precis, au dovedit nu cunosc denumirea științifică formula chimică a apei lari și a pirigului și nu pot explica rolul zitului interregional al Invățămîntuiui, care n-a tele contractate încă d(.n sau le-a trimis defecte și predicat nominal exprimat substantiv predicativ, iar exprimat printr-un verb la In felul acesta „vom lega" de predicat — respectiv d« astfel la rezolvarea problemele cele mai școlii noastre. P. BUCȘA că Și ți- a- decenii la ca- limba romînă, elevi vin în sau un substituit (la infinitiv), iar numai un verb, vorbire deciina- unele cunoștințe de găurire și îmbinare nu la nivelul cerin- există numai trei nicovală, o foarfecă de trecut niciodată pe la toate că o grupă din sentase de două ori, în l.n cadrul orelor de lucrări practi- ce, elevii au confecționat unele o- Bătaia, pe care o recomanda intr-o anumită măsură tov. Pascu, de. gradează pe cel care o aplică și are urmări din cele» mai dăunătoa- re asupra dezvoltării copilului. Fo- losirea acestei ,,metode" nu deno- tă decît slăbiciune dirt partea pă- care o practică. E ușor sa un copil - a spus tov. lo- e mult mai greu să-l in. să.l înveți să se poarte bi- UnlijjlilWRL Ministerul Invățămîntului a emis de curind un ordin în vederea regle- mentării practicii pedagogice a cadre- lor didactice cuprihse la cursurile de perfecționare de un an. In ordin se arată că practica pedagogică a cursiș- tilor se realizează în cadrul sarcinilor școlare și în afară de școală, prevă- zute în H.C.M, nr. 387 din martie 1956, desfățurindu-se în strinsă legă- tură cu pregătirea teoretică cerută de programa de studiu individual. îndru- marea practicii pedagogice a cursiști- lor face parte din norma didactică a cadrelor de la institutele de perfecțio- nare Interregionale, atribuindu-se cite 7 ore pentru fiecare cursist. Ea se efectuează în etapa fără frecvență a cursului de un an. In vederea îndrumării practicii peda- gogice a cursiștilor, cadrele care pre- dau la institutele de perfecționare au obligația să țină evidența cursiștilor de care răspund și a activității depuse de fiecare cursist în tot timpul cursu- lui de un an, să-i îndrumeze în întoc- perfecționare mirea planului de studiu individual și in munca de studiere șl conspectare a bibliografiei, să asiste la lecțiile cursiș- tilor, la activitățile practice cu elevii conduse de aceștia pe parcela școlară experimentală, in laborator, în atelier, pe terenul geografic, la ore de d’rl- genție ale cursiștilor care sînt diri- ginți, la ședințe ale consiliului pedago- gic al școlii unde lucrează aceștia, 1a activități ale comisiilor pe obiecte din școală, la ședințe de cerc pedagogic, la activități ale elevilor în afară de clasă și școală, organizate și conduse de cursiști. De asemenea, ei trebuie să asiste la activitățile directorilor școli- lor de 7 ani care sînt înscriși la cursuri, să-i îndrumeze pe cursiști în întoc- mirea lucrărilor de control și in ela- borarea lecturilor pedagogice, să pre- gătească activitățile practice prevăzute in programa etapei cu frecvență (la secțiile de învățămint, școli și ateliere, laboratoare, terenuri geografice, par- cele experimentale care nu aparțin institutelor etc.). Consfătuirea cadrelor didactice de la catedrele de știinȚe sociale din institutele de învăfămînt superior Tn zilele de 11, 12 și 13 martie a a avut loc la Institutul de științe sociale v de pe Ungă C.C al P.M.R. o con- sfătuire a cadrelor didactice de la ca- tedrele de științe sociale din institu- tele de învățămint superior, convocată de Ministerul Invățămîntului și Di- recția de propagandă și cultură a C.C. al P.M.R. S-au discutat, pe baza unui referat și a proiectelor programe .prezentate, măsurile ce trebuie luate în vederea îmbunătățirii predării științelor sociale în învătărnîntul superior. Participantii au ascultat apoi o serie de expuneri, după care s-au stabilit sarcinile ce revin catedrelor de științe sociale din învătărnîntul superior în â- ceastă problemă. O lucrare menita sâ ajute munca profesorilor de educație fizică La numai cîteva săptămîni de la apariția lucrării „Educația Fizică la clasele I—IV", Editura de Stat didac- tică și pedagogică a pus la îndemîna profesorilor de educație fizică o nouă și valoroasă lucrare, „Educația Fizi- că în clasele V-V1I“, elaborată de un colectiv de autori alcătuit din Sofia Dănescu, Istrate Hie. Nicolaescu Ele- na și Poenaru Eugenia. Lucrarea înglobează un bogat, mate- rial de specialitate, bine selecționat și ușor adaptabil condițiilor variate de lucru existente In școli. Faptul că autorii indică precis terminologia de bazg în cadrul lecțiilor de educație fizică va contribui la unificarea for- mulării comenzilor. Capitolele I și II ale lucrării tratea- ză probleme generale ale educației fi- zice din clasele V—Vil. Autorii s-au ferit să îngrădească inițiativa perso- nală a cadrelor didactice, îndemnîn- du-le la folosirea creatoare a materia- lului cuprins în programă, în funcție de condițiile concrete de lucru din fiecare școală. Cea mai prețioasă parte a lucrării o constituie capitolul III — „Gimna- stica de bază", care cuprinde o bo- gată și variată culegere de exerciții libere, precum și exerciții cu obiecte și aparate portative (cercuri, corzi, bastoane, mingi, bănci etc.), foarte utile în activitatea de educație fizi- că. De asemenea, subliniem exercițiile pentru formarea și perfecționarea de- prinderilor motrice de bază : mers, alergare, tîrîș, echilibru, escaladări de obstacole, aruncări, sărituri, ca și e- lementele de gimnastică sportivă. O atenție specială se acordă exercițiilor pentru prevenirea șl corectarea vicii- lor de atitudine. Capitolul IV cuprinde o bogată cu- legere de jocuri atractive, potrivite pentru clasele V—VII, cu un pronun- țat caracter aplicativ, precum șl indi- clasele V-Vll — și unii din aceștia trec și în clasele medii — cu noțiuni greșite despre părțile secundare de propoziție și despre prepoziție. Vina este în primul rîr. a manualelor de limba romînă pentru clasele 1—IV și, tntr-o măsură, chiar și a celor pen- tru clasele V—VII, care expun greșit noțiunile respective. Cu toate că în manualele de limba romînă pentru clasele V-VII apărute recent și, mai ales, în lucrările In- stitutului de lingvistică aceste noțiuni sînt limpezite, unii învățători și profe- sori de limba romînă, pe semne din cauza inerției, continuă să predea tot greșit aceste noțiuni. Astfel, unii elevi intră în clasa a V-a cu următoarele noțiuni greșite: despre atribut—că „lă- murește subiectul"; despre subiect—că „lămurește predicatul" ; despre pre- poziție — că „leagă două cuvinte cu rol deosebit în propoziție: subiectul cu atributul, predicatul cu comple- mentul". De unde au învățat ei astfel de erori ? Din manuale și — se înțelege — de la dascălii lor (care, la rîndul lor, au respectat conținutul manua- troducerea lucrărilor practice. A- jutată de Atelierele C.F.R. din loca- litate, care o patronează, si a ame- najat un atelier de lăcatușerie și u- nul de timplărie. Cum era și firesc, școala a întîmpinat o serie de greu- tăți în utilarea acestor ateliere. în- țelegerea și bunăvoința conducători- lor de întreprinderi, însă, au contri- buit mult la înlăturarea greutăților, astfel că atelierele au prins viață încă în timpul trimestrului 1 al anului școlar in curs. Nu aceiași sprijin I-a primit însă școala din partea Depo- de trasare, îndoire, tăiere, găurire, nituire și lipire a metalului, operații ce s-au predat eșalonat, potrivit in- strucțiunilor Ministerului Invățămîn- tului. O deosebită atenție s-a acor- dat instruirii elevilor asupra organi- zării locului de muncă, îngrijirii scu- lelor, curățeniei, folosirii timpului tn mod judicios. Profesorul maistru Mir- cea Staicu îi ajută pe elevi să se în- armeze cu deprinderile practice de bază de lăcătușerie. Mai puține progrese se înregistrea- ză la atelierul de timplărie, fa.pt ce se datorește atît insuficienței utila- jului, cit și interesului scăzut pe care profesorul maistru Constantin Staicu îl manifestă în această privință. Aici banouri, elevii n-au toți posibilitatea de a lucra concomitent. In activitatea atelierelor școlii me- dii nr. 1 mai există, însă, și alte lipsuri pentru a căror înlăturare tre- buie luate măsuri urgente. Mai întîi, trebuie semnalat faptul că, pînă în momentul de față, atelierele n-au re- ușit să realizeze în suficientă măsură pe cine ? ce ? ce fel ? ale cui ? Ele lămuresc subiectul și predicatul. Cu- vintele acestea se numesc părți se- cundare ale propoziției". Urmează un exemplu ; „De pe munți curg pîraie repezi", din analiza căruia rezultă că subiectul „pîraie" este lămurit de atributul „repezi". Peste cîteva pagini se dă regula : „De ținut minte: păr- țile secundare ale propoziției lămu- resc (explică) părțile principale" (pag 41). Urmează de asemena o propo- ziție dezvoltată : ,,Vîntul de iarnă Iși scutură cojocul alb", din analiza că- reia reiese că subiectul „Vîntul" este lămurit de atributul „de iarnă", iar predicatul „îți scutură" de comple- mentul „cojocul". Cum însă în pro- poziție, pe lîngă atributul ,.de iarnă" se mai află încă unul, autorii adau- gă : „Cuvîntul alb lămurește cuvintui cojocul..." Și conchid : „alb (parte se- cundară)". O astfel de parte secundară de propoziție, care nu mai lămurește subiectul, nu mai este ignorată în manualul de clasa a IV-a (ediția 1955), în care citim: „Părțile secun- dare ale propoziției lămuresc înțe- lesul părților principale sau al altor părți secundare" (pag. 9). După cum se vede, de astă dată autorij manu- alului au observat că o parte secun- dară a propoziției poate lămuri nu numai cuvintele care au funcția de părți principale în propoziție, ci și pe cele care au, la rîndul lor, tot func- ția de părți secundare ale propozi- ției. Numai că și această definire a părților secundare ale propoziției este tot așa de greșită ca și cealaltă I In manualele mai recente pentru clasele V-VII se spune clar că atri- butul determină un substantiv, un pronume (sau orice altă parte de vor- bire cu valoare substantivală), com- plementul lămurește un verb, adjec- tiv sau adverb. Și totuși, chiar și în aceste manuale prepoziția este greșit definită și explicată. Citim, de pildă, tă „prepoziția... arată un raport între două cuvinte cu rol deosebit în pro- poziție" (manualul pentru clasele V- VII, ediția 1955 și cel pentru clasele VIII-XI, ediția 1952). Din aceste definiții reiese că prepoziția leagă o parte secundară de propoziție de una principală — respectiv atributul cu «ubiectul, complementul cu predicatul. „In această frază — citim în manu- alul pentru clasele V-VII, ediția 1955 — cuvintele de la. prin leagă părți de propoziție deosebite. Cuvîntul de la leagă complementul voi de predicatul va cere..." (Adică : va cere de Ia voi). Prepoziția, însă, poate lega un atri- but șî de altă parte secundară a pro- poziției: „In strofele de mai sus — citim în manualul pentru clasele VIII-XI, ediția 1952 — prepoziția de face legătura dintre atributul pline și complementul farmec (pline de far- mec)". Este o explicație care merge pe linia definiției din manualul pen- tru clasa a IV-a elementară: „părțile secundare ale propoziției lămuresc părțile principale sau alte părți secun- dare". Greșita prezentare și definire a părților secundare de propoziție și a prepoziției se datorește unei confuzii între sspectal logis fi cel gramatical, legătura Intra teorie' ți practică. In- trebînd doi elevi din clasa a VUI-a despre fenomenele -fizice și chimice care au loc cu prilejul lipirii meta- lelor, operație efectuată de ei la con- fecționarea pîlniei, aceștia n-au putut cestora în operația de lipire, pe care o cunoșteau totuși bine din punct de vedere practic. Această serioasă la- cună în pregătirea politehnică a e- levilor Iși are explicația în insufi- cienta colaborare dintre profesorii de specialitate și profesorii maiștri. Nivelul scăzut de pregătire a unor elevi se datorește și frecvenței nere- gulate a acestora ia activitatea prac- tică de atelier. O mare parte din vină in această direcție revine profesorilor diriginți, care nu se interesează de felul oum se desfășoară orele de a- ielier și nu iau măsurile cuvenite pentru a înlătura lipsurile și greșe- telierelor, ea nu acordă însă toată a- tenția cuvenită activității desfășurate în ateliere. Pînă în prezent, în școală nu s-a analizat niciodată felul cum se realizează pregătirea politehnică a elevilor, cum contribuie la aceasta predarea diferitelor obiecte, orele de laborator, orele de lucru manual și activitatea practică de atelier. Colectivul puternic de care dispune școala — profesori bine pregătiți, muncitori și perseverenți — ajutorul substanțial al întreprinderilor locale, aportul părinților sînt factori care solicitați și antrenați mai mult, pot garanta o bună pregătire politehnică a elevilor. complementul nu au nici un raport gramatical cu subiectul și predicatul. Raporturi de determinare nu există decît între subiect și predicat; cali- tatea de subiect a unui cuvînt o de- termină predicatul și invers. Prezen- ța unei părți secundare de propoziție între subiect și predicat nu modifică in nici un fel calitatea lor de părți principale ale propoziției: subiectul și predicatul nu sînt nici mai „lămu- rite" în propoziția dezvoltată. nici mai puțin „lămurite" în propoziția simplă, ș,ub raportul rolului lor în propoziție. Părțile secundare ale pro- poziției nu se subordonează celor principale decît logic — indiferent de funcția lor sintactică — adică înțele- sului pe care îl au ele ca părți de vorbire: substantiv, prohume, verb etc. Ca atare, rolul determinat (în- tregitor) ce ] au părțile secundare ale propoziției se definește în raport cu părțile de vorbire prin care sînt ex- primate subiectul șl predicatul propo- ziției. Atît în sintaxa propoziției, cît și în aceea a frazei, cînd este vorba de definirea elementelor subordonate (părțile secundare ale propoziției sau propozițiile secundare), este bine să determinăm jn primul rînd valoarea morfologică și structura flexionară a regentului și numai după aceea as- pectele flexionare și semantico-sintac- tice ale subordonatului, în vederea clasificării lui. Ca să înlăture greșita înțelegere a atributului și complementului, învăță- torii și profesorii de limba romînă (alături de exemplele de propoziții în care atributul determină un substantiv cu rol de subiect, iar complementul un verb-predicat) trebuie să analizeze propoziții dezvoltate în care regenții părților secundare să nu fie neapărat părți principale ale propoziției, și încă regentul atributului chiar subiect, iar al complementului chiar predicat, ci să fie tot părți secundare de propoziție. Ba mai mult; să analizăm atributul și complementul în funcție de cuvintele regente, fără a ne mai preocupa de identificarea subiectului și predica- tului, ca în exemplul „Bunicul meu, văzînd cearta iscată între mama și tata"... (Creangă), în care regentul complementului! „cearta" este verbul „văzînd" (la gerunziu), iar al atribu- tului „iscată" substantivul „cearta" (complement al verbului „văzînd") etc. Iar atunci cînd trebuie să arătăm cum se dezvoltă o propoziție simplă, adică atunci cînd trebuie „să legăm" direct părțile secundare de cele prin- cipale, vom porni de la propoziții cu Un exemplu care trebuie urmat Necesitatea introducerii elemente- lor de politehnizare în Invățămîntul de cultură generală este din ce în ce tot mai larg înțeleasă de cadrele didactice Este deci explicabil fap- tul că numeroși profesori din regiu- nea Cluj se străduiesc să organi- zeze o serie de aplicații practice, contribuind în acest fel la Înarma rea elevilor ca deprinderi practice. Mulți directori de școli, preocupin- du-se temeinic de această problemă au reușit să organizeze prin posibi- lități locale ateliere de lăcătușe- rie sau de timplărie Ei au primit în această privință un sprijin se- rios din partea conducerilor unor u- nitâți productive și școli profesio- nale. Astfel, conducerea uzinelor „Industria sîrmei" din Cîmpia Turzii a pus la dispoziția școlii medii din localitate două ateliere de lăcătu- șerie pentru practica elevilor și a luat măsuri de înzestrare a atelieru- lui de timplărie al școlii Școala profesională nr. 2 din Cluj a Înzestrat școala medie nr. 1 cu litnba de predare maghiara din Clu] cu 20 de menghini, 150 de pile, 20 aparate de șlefuit, 20 dălți, 30 bur- ghie spirale și alte unelte șl mate- riale. Vizitele făcute de elevii școlii medii nr. 1 în atelierele de bobinaj și confecționare a materialelor elec- trice ale școlii profesionale au fost deosebit de instructive. Școala profesională nr. 2 a înze strat și atelierul școlii medii nr. 6 din Cluj cu 20 menghine paralele, 2 bancuri de lemn cu cîte 10 locuri, 3 mașini banc de găurit, 40 șublere, 40 chel franceze și altele. Acum cîteva zile a fost înzestrată și școala de 7 ani nr. 12 cu unelte și mașini, printre care : o forjă elec- banc, un polizor do sep, o mașină de găurit de mînă, 60 de echere din care 2 reglabile, 60 de com- pase, menghini, burghie și altele. Sprijinul dat de uzinele „Industria sîrmoi' din Cîmpia Turzii (director tov. I .Stanaticov) ți de școala pro- fesională nr. 2 din Cluj (director tov. N. Timiș), pentru utilarea atelie- relor din școlile de cultură generală este demn de toată lauda și poate constitui un minunat exemplu^ pe care ar trebui sâ-1 urmeze și alte întreprinderi și școli profesionale, munci (subiect) conștiincios (comple- ment) este o datorie (substantiv pre- dicativ) de onoare (atribut). O ast- fel de propoziție, însă, trebuie ana- lizată în schemă, pentru ca să reiasă clar că nici atributul, nici complemen- tul nu constituie o întregire a părții principale ca subiect ori predicat, ci a părții de vorbire care reprezintă partea principală a propoziției. Cum am mat spus, prepoziția, ca unealtă gramaticală, este strîns lega- tă de părțile secundare ale propozi- ției ; în definirea ei trebuie să ținem seama de această realitate. In ade- văr. se știe că unele atribute substan- tivale se numesc prepoziționale (pen- tru că sînt legate de regent prin pre- poziție), iar complementele indirecte — afară de cele în dativ — sînt de asemenea legate de regent prin pre- poziție. In afară de rolul morfologic de component în unele locuțiuni (ad- verbiale, prepoziționale, conjucțio- nale), prepoziția are rolul esențial de unealtă gramaticală cu ajutorul căre- ia se exprimă raportul dintre unele atribute sau complemente și regentul lor. Definiția „tradițională" după care prepoziția ar lega cuvinte cu rol deo- sebit în propoziție este greșită, căci se găsesc destule exemple din care se vede ușor că o prepoziție poate lega și cuvinte cu același rol sintactic, a- dică „atribut cu atribut" (ca în exem- plul : „O, priviți-i cum visează 1 Vi- sul codrului de fagi") și complement cu complement (ca în exemplul „S-a hotărît să meargă a se așeza la masă"). Încheiem, observînd că atunci cînd spunem că un atribut lămurește subiec- tul, că un complement lămurește pre- dicatul etc. folosim o exprimare figu- rată (o sinecdocă), adică numim „obi- ectul" adevărat a! determinării — substantivul sau verbul — prin func- jia sintactică pe care o îndeplinește in propoziție. Dar cum pe de o parte în știință limbajul figurat nu se jus- tifică, iar pe de alta. în cazul nostru, funcția sintactică nu poate figura tot- deauna noțiunea părții de vorbire — căci rolul de subiect nu-1 îndeplinește bilă, în predicatul nominal — însem- nează că trebuie să părăsim acest limbaj figurat în analiza părților se- cundare de propoziție și a prepoziției. Elevii trebuie să înțeleagă că na- tura părții secundare de propoziție depinde de valoare morfologică a re- gentului, iar prepoziția leagă totdea- una un atribut sau complement de re- gentul său, indiferent de funcția sin- tactică a acelui regent. seară, cursurile s-au sfîrșit. lotuși, in clădirea școlii de 7 ani nr. 109 din raio- nul N, Bălcescu domnește o animație deosebită. E adu- nare plenară cu părinții pen- tru analiza situației la mvuia u a a elevilor pe trimestrul II. iov. Horia Tofan, președintele zi z Zl X ZI V a A A A ZI 0 Zl 0 Zl X X X In sfîrșit, guvernanții englezi au găsit soluția ieșirii din greul impas in care se găsesc finanțele țării de dincolo de Canalul Mînecii. Ziarul londonez „Daily Mirror” a anunțat nu de mult că cheia umplerii vis- tieriilor statului britanic constă în următoarele trei măsuri preconiza- te de guvern: 1) majorarea con- tribuției la asigurările sociale; 2) majorarea prețului laptelui distri- buit In cadrul programului asisten- ței sociale pentru copiii sub cinci ani și pentru viitoarele mame, pre- cum și al laptelui praf; 3) majora- rea prețului la gustările din școli. Este interesant de știut încotro merg fondurile uriașe strinse de guvernanții Angliei prin diversele lor „so/rr/M*, printre care se gă- sește și aceea a majorării prețului laptelui pentru copii și mame șt pentru gustările de la bufetul in- stituțiilor de învă(ămint ? Desigur, nu la îmbunătățirea situației ma- mei și copilului, și nici a situației învățămîntului. Revista săptămtnală „Ilustra- ted" din Londra a publicat recent un articol în care sublinia lipsa a- ctită de profesori și clădiri școlare în Anglia. După cum scria revista, acest lucru face ca in numeroase școli copiii să învețe In clase su. praaglomerate. In același timp, copiii apartinînd păturilor bogate ale populației pot să învefe în școli particulare, unde la fiecare profesor revin cel mult 12 elevi. rei, în prezența acesteia, am discutat cu reprezentanții organizației sindica- le problema organizării consfătuirilor de producție, problema ajutorării tine- rilor pedagogi fn cadrul unor întîlniri speciale, la care cadrele vîrstnice îm- părtășesc celor mai tinere experiența lor. Conducerea școlii a subliniat în mod deosebit inițiativele organizației sindicale, care se face tot mai simțită în îmbunătățirea procesului de Invăță- mint și a condițiilor în care muncesc pedagogii și elevii. Multe ar fi de spus șl despre cele văzute în timpul vizitei pe care am făcut-o la Institutul de perfecțio- nare a cadre’or didactice, care cuprin- de 9 facultăți cu numeroase catedre, cu cabinete metodice (de desen, edu- cație fizică, muncă preșcolară, mul'.- că și canto, deprinderi de muncă etc.)' Am luat cunoștință aici de sistemul de organizare a diferitelor cursuri de perfecționare pentru cadrele didactice care antrenează un număr important de specialiști, a căror activitate șl experiență e consemnată In studii pu- blicate în reviste de specialitate. în broșuri și cărți mult căutate de cei interesați. Ceea ce am admirat cu deosebire la Institutul de perfecționarB s fost o minunată expoziție demon- strativă a ceea ce este și trebuie să fie cu adevărat politehnizarea învăță- mîntului, expoziție ilustrativă organi- _ zată în condiții excelente și care, cum I ne-am exprimat părerea față de înso- țitorii noștri, ar fi bine să fie prima primită de noi din partea tovarâșifor din R.S.F.S.R., în cadrul obligațiilor reciproce luate Prin declarația sem- nată de delegația noastră la Mos- cova. Vizita noastră la Leningrad a con- stituit astfel nu numai un minunat prilej de a cunoaște splendorile ve- chiului oraș al marelui țar Petru șl al genialului Lenin, ci și un popas dintre cele mai prețioase, de-a lun- gul călătoriei noastre de documentare prin Uniunea Sovietică, înainte de a ne bucura de priveliștea pitoreștilor locuri ale Gruziei și de a atinge ul- tima etapă a călătoriei noastre, R.S.S. Moldovenească, despre care vom îns cerca să notăm cîte ceva în însemnă-1 rile noastre următoare. Revista Iși exprimă temerea că, în următorii clțiva ani, „criza școlii engleze" se va ascuți și mai mult. In încheierea articolului, „Ilustra- ted" acuza guvernul pentru faptul că, în loc să lărgească construcția de școli, reduce mereu alocările pentru aceste scopuri sub pretextul „economiei" sau al „luptți împo- triva inflafiei". Sub perdeaua de fum a „economiei" și „luptei împo- triva inflafiei" se ascunde însă a- devăratul tel al guvernului en- glez : sporirea cheltuielilor milita- re. In cursul unor dezbateri fur- tunoase provocate de cererea gu- vernului de a se aloca sume su- plimentare pentru cheltuielile mili- tare, laburistul Strachey, fost mi- nistru de război, a declarat re- cent in Camera Comunelor că con- secințele intervenției împotriva E- giptului nu se rezumă numai la suma de 29.800.000 lire sterline, „Contul real pentru Suez pe care trebuie (ara să-l plătească — a spus el — depășește mult această sumă. Mă tem că din punct de vedere pur material abia începem să simțim cit ne costă intr-adevăr Suezul”. Tare anemice trebuie să fie, în- tr-adevăr, finanțele Anglie’, dacă costul aventurii de la Suez trebuie să fie simțit pînă și de fiecare e- lev englez care consumă sandvi- șuri la bufetul școlii! Z. FLOREA Redacții șl administrația i București, str. Splru Haret nr, 12. telefon 4.24.00; 4.52.31. Tiparul i Combinatul Poligrafic Caia Sdnteil „L V. Stalin* București Plaja ScInteiL Abonamente; 1 an — 12,50 lei; 8 Iun] — 6,25 Iei; 8 luni — 3,12 lei.