Organ al Ministerului învătămîntului șl al Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt Tră iască 23 August, marea sărbătoare națională a poporului nostru, ziua eliberării Romîniei de sub jugul fascist ! ANUL VII Nr. 332 4 PAGINI, 25 BANI Vineri 19 august 1955 ERA NOUĂ A ISTORIEI NOASTRE In istoria patriei noastre, odată cu ziua de 23 August 1944 ta început o eră nouă. Ziua eliberării Romîniei de către glorioasa armată sovietică si a doborîrii dictaturii fasciste de către forțele patriotice orga- nizate și conduse de Partidul Comunist Romin a trasat hotarul definitiv între tre- cutul întunecat, între secolele de asuprire și mizerie neagra ta poporului și viata noas- tră de azi, cînd oamenii muncii constru- iesc liberi o societate nouă, împlinind visurile de veacuri cile înaintașilor. $i a- ceasta s-a putut întimpla pentru că po- porul nostru, condus de avangarda clasei muncitoare, a devenit pentru prima oară în istoria sa stăpîn pe destinele sale, li- ber să-și aleagă drumul pe care îl do- rește. Masele populare din tara noastră au fost întotdeauna făuritoarele bunurilor materiale și spirituale prin care noi ne-am adus contribuția la cultura mondială. Dar niciodată în timpul regimurilor de opre- siune și umilință pentru cei multi forța creatoare a maselor n-a putut să se valo- rifice în toata plenitudinea ei. Căci, așa cum spunea l.enin, „abia odată cu socia- lismul va începe pe toate tărîmurile vieții sociale si personale- -un progres rapid, adevărat, cu caracter real, de masă, cu participarea majorității populației, și, pe urmă, a întregii populiatii". Adevărul Cuvintelor lui Lenin a fost ve- rificat și de cea mai tînără, dar cea mai bogată și frumoasă eră a istoriei noastre. In cei 11 ani care au trecut de la 23 August 1944, Romînia s-a transformat dintr-o tară înrobită, cumplit înapoiată economicește, într-o tară cu o industrie și agricultură în plină dezvoltare, cu un regim într-adevăr democrat. Cucerirea fundamentală ia poporului nostru munci- tor, pavăza tuturor realizărilor sale revo- luționare este statul democrat-popul ar, puterea politică aflată în mîinile clasei muncitoare, aliată ou țărănimea munci- toare. In Republica Populară Romînă, forta conducătoare a poporului este Partidul Muncitoresc Romîn. întărirea continuă a partidului, a rolului său conducător este chezășia hotărîtoare a tăriei și trăiniciei puterii populare. Sub conducerea partidului, oamenii muncii au putut, într-un timp extrem de scurt, să refacă economia tării de pe urma gnaveior distrugeri pricinuite de război și să se avînte cu entuziasm pe calea lichi- dării înapoierii nefaste în care am fost (muți de regimul burghezo-moișieresc. In tara noastră a început măreața bătălie pentru socialism, a început acel progres rap'd, cu caracter real, de masă, de care vorbea Lenin. Sprijinul principal în a- ceastă bătălie, ajutorul în toate domeniile, fără de care n-am fi putut să obținem un progres rapid, l-am primit din partea Uniunii Sovietice, Țara Socialismului vic- torios. fată de care poporul nostru își exprimă, cu prilejul zilei de 23 August, adînca și veșnica lui recunoștință. Volumul producției industriale a depășit cu mult cel mai înalt nivel antebelic. încă în 1953, producția industrială întrecuse de 2,5 ori producția anului 1938. In cen- trul politicii partidului de industrializare socialistă a tării s-a aflat și se află dez- voltarea cu precădere a industriei grele, această temelie a temeliilor economiei naționale. Industria construcțiilor de ma- șini, pivotul industriei grele, care în tre- cut era aproape inexistentă (circa 99% din mașinile folosite erau importate), a luat în anii puterii populare o mare dez- voltare, exprimînd în chipul cel mai stră- lucit avîntul economic al tării noastre. Uriașa extindere a bazei tehnice a făcut posibil ca producția de țiței să crească în 1954 de 2,4 ori fată de cea din 1948, iar produciiia de cărbuni de 1,9 ori. In anii cincinalului a crescut de peste trei ori și producția de fontă, otel și laminate. Miile de tractoare produse de industria noastră pot fi întîlnite nu numai pe braz- dele Romîniei, ci și în India, Turcia sau Egipt și nu ne îndoim că același lucru îl vom putea spune peste puțin timp și des- pre autocamioanele romînești, a căror producție în mare serie a început. Au intrat de curînd în funcțiune prima baterie a uzinei cocso-chimice de la Hune- doara, termocentrala nr. 2 a combinatului siderurgic „Gh. Gheorghiu-Dej“, fabrica de aglomerare și stafia de granulare a zgurei de furnal de la acg'ași combinat. De asemenea, recent a fost terminată noua instalație de preparare a cărbune- lui din Lupeni. Că dezvoltarea industriei grele este și temelia înfloririi industriei ușoare ne-o dovedește creșterea an de an a bunurilor de larg consum puse Ia dispoziția popu- lației. In luna aprilie a acestui an s-a înfăptuit o reducere de preturi la o serie de mărfuri alimentare și indus- triale Aceasta a adus economii populației și a contribuit la creșterea puterii de cum- părare a leului, la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. In ceea ce privește agricultura, au apus de mult vremurile cînd peste 70.900 de țărani erau complect lipsiti de nămînt, iar alti 600.000 dispuneau numai de cîte un pogon, cînd peste 60% din pămînturile țărănești erau ipotecate la bănci și la diverși cămătari. Formula de „tară emina- mente agricolă" era mincinoasă nu numai pentru că voia să facă plauzibilă ideea imposibilității industrializării tării noas- tre, ci și pentru că însuși acest „specific" eminamente agrar ascundea o cruntă înapoiere a economiei rurale. Fată de cele 220 de S.M.T.-uri. dispunînd de zeci de mii de tractoare si diferite mașini agri- cole, fată de recoltele de peste 3009—3500 kg de grîu la hectar obținute de către gospodăriile colective, situația din trecut a rămas ca o tristă si uneori de necrezut amintire. Crește și se întărește continuu sectorul socialist al agriculturii noastre. La sfîr- șitul semestrului 1 al acestui an, numărul gospodării tor-colective și al întovărășiri- lor depășea 5.500, cuprmzînd 360.000 de familii. Numărul asociațiilor pentru cul- tura plantelor tehnice, a legumelor și zarzavaturilor a ajuns la 2700. Comparațiile cu trecutul sînt deosebit de edificatoare și în domeniul cuituial. Prin noua sa organizare, în urma refor- mei de acum șapte ani, învătămintul — veriga principală a revoluției culturale — a asigurat și asigură cadrele necesare construcției socialiste. Întreaga politică de pregătire a cadrelor răspunde cerințe- lor dezvoltării economiei și culturii noas- tre. Romima de odinioară, tara milioane- lor de analfabeti si semianalfabeti, a devenit o tară in care toata lumea învață, în care neștiința de carte a fost lichidată aproape în întregime. Școlarizarea tutu- ror copiilor de vîrstă școlara, mijlocul cel mai sigur de combatere a analfabetismu- lui, a fost realizată la noi în tară. In anul școlar 1954-1955 au fost cupr.nși în învătămintul elementar. în clasele 1—IV, 1.171.753 de elevi, iar în clasele V—Vil, numai la cursurile de zi, 440.328. Decala- jul fată de trecut este si mai mare dacă ne gîndim la clasele VIII—X ale învătă- mîntului mediu, frecventate astăzi de 86.766 de elevi, fată de cei 29.004 care enau încadrati în cursul superior al liceelor în anul 1938. Regimul de democrație populară are nevoie de specialiști cu o înaltă calificare, într-un număr incomparabil superior necesităților Romîniei burghezo-moșie- rești. Fată de cele 41 de facultăți cu 28.728 studenti, existente în anul 1938. în anul universitar 1954—1955 la cursurile de zi ale celor 144 de facultăți din tară au studiat 61.799 studenti, la care se adaugă cei aproape 17.000 înscriși la cursurile fără frecventă și serale. Alături de multe alte mărturii ale poli- ticii naționale democratice a statului nos- tru democrat-popular stau miile de școli cu limbile de predare ale minoritătilorr naționale, ca și cele 16 facultăți cu limba de predare maghiară, de la Cluj și Tîrgu Mureș, frecventate de mii de stu- denti. (In anul 1938 nu exista în Romînia nici o institufie de învățămînt superior pentru minoritățile naționale). Oricît de grăitor ar fi limbajul cifrelor, el nu poate să vorbească însă despre con- ținutul nou al învătămîntului nostru. Dacă în trecut predarea cunoștințelor era ruptă de practică, iar de la catedre se propo- văduiau obscurantismul și șovinismul, în- vățămîntul nostru a căpătat azi un carac- ter științific, are la temelie concepția cea mai înaintată despre lume și viață, con- cepția marxist-leninistă. Școala repre- zintă astăzi unul din cele mai puter- nice mijloace prin care partidul educă oamenii muncii în spiritul patriotismului socialist, al internaționalismului proletar, al luptei hotărîte pentru pace, pentru prietenie între popoare Tot atît de evidente sînt uriașele trans- formări petrecute în acești 11 ani și în domeniul științei, al artei, literaturii sau al culturii de masă Zecile de colective s* institute științifice, miile de cămine cultu- rale, colțuri roșii și biblioteci, teatrele și filarmonicile răspîndite pe întreg cuprin- sul țării sînt în regimul nostru centre ale luminii, focare de unde se răspîndește cul- tura înaintată. Și dezvoltarea furtunoasă a industriei și creșterea producției agricole, și înmul- țirea lăcașurilor de cultură se fac în țara noastră cu un singur și înalt scop : ridi- carea nivelului materia] și spiritual al po- porului muncitor. Astăzi, cînd aniversăm 11 iani de la eliberarea patriei noastre, prilej de trecere în revistă a biruințelor economice și culturale, ne putem da seama limpede cu cît viața fiecărui om al muncii a devenit mai bună, mai lumi- noasă, cu cît au crescut posibilitățile noastre de a ne folosi de binefacerile civi- lizației moderne și ale culturii. Sărbătorind ziua de 23 August, oamenii muncii din țara noastră privesc vi'tcrul cu un sentiment de siguranță și încodere Acest sentiment li-1 inspiră politica con- secventă de pace a statului nostru, faptul că în ultimul timp, datorită acțiunilor neobosite de pace ale Uniunii Sovietice, sprijinite de R. P. Chineză și de toate țările de democrație ^populară, a început o destindere a încordării în relațiile inter- naționale. Rezultatele pozitive obținute la Conferința de la Geneva a șefilor guver- nelor Uniunii Sovietice, Statelor Unite, Angliei și Franței au dovedit odată mai mult existența posibilităților de convie- țuire pașnică între țări cu orînduiri so- ciale diferite. „Spiritul Genevei" exercită azi o influentă binefăcătoare asupra în- tregii situatii internaționale. Rezultatele pozitive obținute la Geneva nu trebuie însă să ne determine să uităm că în cale-a reglementării pașnice a problemelor in- ternaționale litigioase se mai ridică încă numeroase și grele obstacole. Sărbăto- rirea zilei de 23 August este un bun prilej pentru poporul nostru muncitor, care și-a manifestat adeziunea sa fată de hotărî- rile luate la Geneva, de a-și intensifica lupta pentru pace. Era nouă care a început în istoria patriei noastre la 23 August 1944 este perioada cea mai frumoasă din existența de veacuri a poporului romîn, perioadă al*e cărei cuceriri mărețe nu se pot dez- volta decît în condițiile unei păci înde- lungate, în condițiile prieteniei și colabo- rării între popoare. Pentru fericirea și prosperitatea patriei, poporul nostru este hotărît să-și aducă si de aici înainte con- tribuția sa substanțială la lupta pentru pace. pentru progresul omenirii. Manuale și cărți pedagogice pentru noul an școlar Editura de stat didactică și pedagogică de pe lingă Ministerul 1nvătămîntului a pregătit pentru noul an școlar editarea unui număr de 197 titluri de manuale, me- todici și cărți de literatură pedagogică. Tirajul tuturor publicațiilor tipărite de editură în acest an școlar va fi de 7.600.000 exemplare. .Anul acesta apar un mare număr de manuale noi — în procent de 30% fată de totalul titlurilor editate. Apare un nou abecedar, lucrare cu totul originală, alcă- tuită pe baza prețioaselor observații ale învățătorilor. Au fost îmbunătățite toate matinalele de citire și gramatică pentru clasele I—IV. ca si manua'ele de limba rusă. Au fost revizuite, pentru a fi puse de acord cu noul plan de învătămint. ma- nualele de constituție si istorie. Vor apa- re manuale de geografie fizică pentru cla- sa V-a, de chimie pentru clasele a VH-a, a VHI-a, a IX-a și a X-a, de botanică pen- tru clasele V-Vl. de zoologie pentru cla- sele Vl-VH. Editura pregătește, de asemenea, noi manuale în limbile maghiară, germana, strbă. cehă, croată, slovacă, polonă, idiș, bulgară, greacă, turcă, ucraineană și rusă. Pentru pedagogi se editează o serie de lucrări interesante privind problemele practicii pedagogice, ca : „învătămintul politehnic în școală". „Experiența muncii instructiv-educative în casele de copii", „îndrumări pentru folosirea gramaticii", „Dezvoltarea vorbirii în școlile cu limba de predare maghiară". „Îndrumări pentru predarea limbii germane", „Metodica pre- dării limbii romlne în școlile minorităților naționale clasele I-IV" etc. Aceste realizări vor duce la îmbunătăți- rea predării, la ridicarea nivelului de pre- gătire a elevilor^ Se îmbunătățesc condițiile de viață și de muncă ale pedagogilor învățătorilor si profesorilor li s-au creat în regimul de democrație populară condiții de muncă dintre cele mai bune. Ei au Ia dispoziție clădiri de școală bine amenajate, dotate cu un bogat material didactic. Prin hotărîrile partidului și guvernului s-au stabilit norme noi de salarizare a tu- turor cadrelor de învățămînt, corespunză- toare calificării profesionale si stagiului de activitate pedagogică. Pedagogilor ti- neri numiți în învățămînt într-o alta loca- litate decit în cea în care au domiciliat, li se acordă o indemnizație de instalare egală cu un salariu lunar. Organele lo- cale ale puterii de stat asigură pedagogi- lor condiții de locuit, de aprovizionare, încălzit etc. Pentru construirea de locuințe indivi- duale necesare muncitorilor din învătă- mint s-a acordat numai în anul 1954 suma de 4.000.000 lei. Din bugetul asigurărilor sociale ale Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt circa 257.000.000 lei au fost folosiți pentru acordarea de ajutoare bă- nești cadrelor didactice și studenților. Pen- tru întărirea și refacerea sănătății s'rț trimiși anual la odihnă și tratament bal- Pentru In anii puterii populare, cadrelor didac- tice d'in țara noastră li s-au creat largi posibilități de perfecți mare a calificării lor. Datorită grijii partidului și guvernu- lui, în acest domeniu s-au obț nut o s— ne de realizări deosebit de imp rtante, care au dus la o însemnată ridicare a activității instructiv-educative d'n școli Intre anii 1948—1954 au fost cuprinși Ia cursu’i'to regionale de îndrumare a ca- drelor didacfice circa 100(00 de peda- gogi, iar la cursurile centrale aproape 12.000 de pedagogi și cadre de conducere din învățămînt. La perfecționarea caliticării cad'etor didactice au contribuit în mare măsură și cabinetele pedagogice. Cele 19 cabinete pedagogice regionale create în ultimii ani au desfășurat o bogată activita'e metodi- că. îndrumînd cercurile pedagogice, cabi- netele pedagogice din școli, consiliile me- todice etc. perfecționarea calificării BN M1HA N0A5TIA neo-cllmatic zeci de mii de învățători și profesori. Astfel, din 1953 și pînă astăzi și-au petrecut concediile de odihnă în ca- sele de odihnă si în sanatorii balneare peste 65.000 de muncitori din învățămînt. Cadrele didactice își desăvîrșesc necon- tenit pregătirea profesională, studiind ex- periența pedagogiei sovietice și a învăță- torilor și profesorilor fruntași din țara noastră. învățători ca Ștefan Ștefănescu din co- muna Popești Leordeni. Bitai Paraschiva din comuna Sovata, Regiunea Autonomă Maghiară, Dumitru Bălic din comuna Bu- ciumeni, regiunea Birlad, Zinica ionescu din comuna Săbăoani. regiunea lași, Va- sile Diaconu din comuna Bucinișu, regiu- nea Craiova și mulți alții își îndepli- nesc cu cinste nobila misiune de a contri- bui la răspindirca culturii si științei în rindurile țărănimii muncitoare. La catedră sau la căminul cultural, la cercul agrotehnic sau la biblioteca săteas- că, în gospodăria agricolă colectivă sau la cursurile de alfabetizare, cadrele didac- tice își pun toate forțele în slujba po- porului muncitor, a înfloririi culturii in cele mai indepărtate colțuri ale patriei. cadrelor didactice Co urmare a creșterii și dezvoltări continue a învățămintului din patria noastră, în anul 1954, printr-o hotărire a Conri'i ului de Miniștri s-a organizat sistomul de stat pentru perfecțio- narea cadrelor didactice. Pentru tradu- cerea în viață a prevederilor aces'ei ho- tărâri s-au înfunțat pe lingă Institutul central de perfecționare di i Bucuroști, care se ocupă de perfecțtonarea cadrel ir de cmn lucere din învățămînt. patru Insfi- tute interregionale de porfecțtonare la București, Cluj, Iași și Timișoara. La primul curs de un an de perfecțio- nare a cadrelor didactice au fost cuprinși peste 6000 de pedagogi, ca.e au avut pri- lejul să-și desăvîrșească pregătirea ideo- logică, pedagogică și de specialitate. Noul sistem de perfecționare a cadrelor asigură o ridicare simțitoare a nivelului activității pedagogice. In cinstea marii sărbători ? Acțiunile pionierilor ? £ Pionierii Capitalei noastre întîmpină ) ) sărbătorește ziua de 23 August. Ei au ț \ organizat numeroase acțiuni in tabe- > f rele orășenești și in taberele de curte. ' Cu multă însuflețire au participat ' ? pionierii la munca de stringere a spi- - ? celor de pe ogoare. Astfel, numai pio- l i nierii de la școala din Otopeni au ? ? strîns 1500 kg. boabe de grlu. In raio- ( l nul 1 Mai s-a organizat de curînd l l „ziua spicului de aur", în cadrul că- l i reia pionierii din raion au muncit cu l l un deosebit elan pentru stringerea spi-1 ? celor. t ? In cinstea marii sărbători de la 23 ( i August, pionierii au organizat și o se-1 l rie de concursuri sportive. Astfel, s-au 1 ? desfășurat concursuri de volei, de tenis l l de masă etc. i l O activitate deosebit de însuflețită l l se desfășoară în aceste zile la Palatul i i pionierilor. Aici are loc un concurs de ? ? înot, la care sînt antrenati un mare ț ? număr de pionieri. Cele trei expediții 1 ? pionierești organizate în cinstea zilei i> 2 de 23 August au cuprins peste 300 de j l pionieri. Aceștia au cunoscut, cu pri- } ? leful expedițiilor, trei din cele mai fru- f ? moașe regiuni ale tării: Valea Praho- f ? vei. Valea Jiului și Delta Dunării. Co- ? i lectivul de pionieri al fiecărei expediții ? ? a fost împărțit în șapte grupe, după l ? cercurile pe care le-au frecventat pio- l ? nierii în cadrul Palatului: botaniști, l ? zoologi, geografi-geologi, istorici, tu-1 ? riști, folcloriști și foto-tehnicieni. Cu- } noașterea frumuseților și bogățiilor ? ? patriei a contribuit mult la educarea ? ? pionierilor în spiritul patriotismului f i socialist, la lărgirea cunoștințelor lor. } Acum, peste 2000 de pionieri din Ca- l ? pitală se pregătesc să participe la mă- reata demonstrație de la 23 August, f l ? ? In sprijinul țărănimii ? * muncitoare Intîmpin'nd sărbătorește ziua de 23 ? ? August, pionierii și elevii de la școala ? ’ din comuna Trușești au hotărît să ? 1 muncească, după puterile lor, pe ogoa- ? c re. pentru a-și aduce contribuția la ? f buna desfășurare a campaniei agri- ? c cole. Ei au prestat două zile de mun- ? ' că voluntară la gospodăria agricolă ? ( de stat Dîngeni. dînd un ajutor efec- ’ c tiv la plivitul mazărei și macului și la ? f stropitul viei. £ ' Tinerii au lucrat cu o însuflețire deo- ? ' sebită și au obținut rezultate frumoase. ? f S-au evidențiat cu acest prilej elevii f f clasei a IX-a, care au fost tot timpul ? ? în fruntea tovarășilor lor. £ _______________________________ înfăptuiri în școlile din regiunea Bacău fn cei 11 ani care au trecut de la 23 August 1944. în regiunea Bacău s-au în- făptuit multe în domeniul învătămîntului. S-au ridicat școli și internate, s-au ame- najat laboratoare, s-au creat condiții din ce în ce mai bune de învățătură pentru fiii oamenilor muncii. Au fost înființate scoli elementare în cele mai indepărtate cătune. Astăzi, in regiunea Bacău funcționează 'un mare nu- măr de școli elementare, de 7 ani si me- dii. Au fost create școli pentru tineretul muncitoresc la Bacău. Piatra Neamț, Bi- caz, Buhuși, Comănești și Moinești si o școală pentru tineretul sătesc în comuna Răcăciuni. Numărul elevilor cuprinși în școlile re- giunii a crescut mult în anii puterii popu- lare. Numai din 1947 și pînă adum numă- rul elevilor cuprinși în școlile de cultură generală a crescut cu peste 13.000. O atenție deosebită s-a acordat în a- ceastă perioadă încadrării școlilor cu în- vățători și profesori bine pregătiți. Numai în anul școlar 1954—1955 au fost cuprinși la cursurile de perfecționare 141 de învă- țători și 60 de profesori. Peste 120 de În- vățători urmează cursurile fără frecventă ale instituțiilor de învătămint superior. Au fost alocate fonduri însemnate Pen- tru lărgirea bazei didoctico-materiale a școlilor din regiune. Astfel, au fost con- struite din fond central și din autoimpu- nori noi localuri de scoli la Buhuși Po- doleni, Agăș. Rîpi etc. De asemenea, s-a construit 'un internat cu o capacitate de 120 de locuri ne Ungă școala medie din Bicaz. Muncind in condiții din ce în ce mat bune, pedagogii din regiunea Bacău se străduiesc să ridice neîncetat nivelul muncii de instruire și educare a tine- rei generatii, de răspindire a culturii în. mijlocul poporului muncitor^ ■ Pag. 2-a GAZETA INVĂȚĂMÎNTULUI Viitorii învățători se înarmează cu deprinderi practice Propunîndu-și să Îmbunătățească într-o măsură hotărîtoare munca de înarmare a elevilor, viitori învățători, cu cunoștințe și deprinderi strîns legato de practică, de activitatea în producție, cadrele didactice din școala noastră și-au dat seama că este necesar să ie serioase măsuri pentru înlăturarea caracterului teoretic al pre- dării In școală nu exista nici laborator, nici muzeu de știi-nțe naturale. Lecțiile noas- tre aveau o legătură slabă cu practica. Ne-am hotărît să pornim serios la lucru. Am format un colectiv, căruia i s-a zis „colectivul laboratorului". Conducerea școlii ne-a pus imediat la dispoziție să- lile necesare. Unii profesori și părinți ne-au donat diferite piese și unelte. Din inițiativa organizației U.T.M. din școală, o delegație de elevi a pornit la facultatea de știinte naturale din Cluj pentru a pro- cura piese de muzeu și de laborator. Tot la sugestia organizației U.T.M., elevii au trimis scrisori la 14 fabrici din tară, so- licitînd materii prime și produse finite, încetul cu încetul, în sălile viitorului la- borator și ale viitorului muzeu a început o viată intensă. Ciocanul, rindeaua, poli- eorul, fierăstrăul și cleștele erau întrebu- Muncitori calificați pentru industrie și agricultură Grea și amară era viața ucenicului în trecut: bătăi și s-uda-ime, muncă de rob și foame, iar meseria învățată pe furate. Anii regimului demooraUpopular au adus o viață nouă și pentru ucenici. Prin griia partidului și a guvernului li s-au creat condiții din ce în Ce mai bune de viață și de învățătură. Unul din mijloacele cele mai însem- nate .pentru formarea cadrelor de munci; tari calificați aiit de necesari industriei și agriculturii noastre l-au constituit șco- lile rezervelor de muncă, create după exemplul școlilor de acest ti© din (Uiniu; nea Sovietică. Zeci de mii de absolvenți ai șccj'lor rezervelor de muncă au luat drumul șantierelor, al întreprindernlor, al stațiunilor de mașini si tractoare, aipli- cînd în viață cunoștințele oîștiigate în școală. Ajunși la locul de producție, uce- nicii s-au străduit să muncească cit mai bine. Mulți dintre ei au devenit inova- tori,’ra,^analizatori, fruntași în produc- ție. A'sifel, Decebial Chintă, absolvent al școlii .profesionale metalurgice din Roman, repartizat la I.M.S. Roman, a construit, împreună ou aLti muncitori, un dispozi- tiv pentru polizarea segmentilor tractoa- relor KD. 35. Pentru această realizare ei a fost decorat cu Medalia Muncii. Succese deosebite au obținut încă de pe băncile scolii ucenici ca Ion Neagu, Cor- nel Bernand și Ion Gaz, elevi ai școlii profesionale din Orașul Stalin, care au făcut practica de vară la uzinele „Stea- gul Roșu", muncind ca electricieni. La încheierea practicii, direcția uzinei a a- dresat scolii o scrisoare de mulțumire pentru munca rodnică depusă de acești elevi- In numeroase ateliere de producție, maiștrii au introdus metode înaintate de munca, obișnuind pe elevi să le utilizeze încă din școală. Astfel, o brigadă de elevi din anul II ,,C“ al școlii profesionale me- talurgice nr. 3 din Ploești. car,P lucrează la strunjirea diferitelor piese .pentru ma- șinile de găurit ce se produc în serie' în atelierele școlii. a reușit să denă.șească norma cu 70%. Succesele ucenicilor se datoresc bunei organizări a locului de muncă, dună metoda Voroșin. Hotărirea partidului și guvernului cu privire la organizarea școlilor profesio- nale de ucenici, a școlilor tehnice și a școlilor tehnice de maiștri a deschis o nouă etan? în dezvoltarea învăț amin tu- ...In planor urcă un elev înalt, cu fata zimbitoare, bronzată de razele soarelui și de vînturile de pe aero- drom. Cînd instructorul dă semnalul cu fanionul, toți cei de pe aerodrom sînt cuprinși de emoție; Va zbura oare bine ? Planorul pilotat de elevul Benone de la școala medie din Medgidia a alu- necat cîtva timp pe pămînt. Apoi, săl- tat pe umerii văzduhului, se înaltă tot mai sus. După ce plutește acolo, pe Echipați pentru zbor, elevii ascultă ultimele instrucțiuni ecranul cerului, ca o libelulă uriașă, se înclină și vine lin spre pămînt. Cei de jos pornesc spre el în fugă și, în semn de bucurie, îl saltă ‘pe brațe pe noul pilot. Abia pe urmă ascultă vorbele instructorului: — A fost bine, cu o singură rezer- vă: altădată să nu mai împingi manșa brusc ... Să se urce următorul. O fată cu ochii oblici, tătăroaica Nida Omer din clasa a X-a a aceleiași școli, se așează în planor. Ca și cum s-ar fi luat la întrecere cu Benone, ea pilotează mai bine planorul. Intorcln- du-se către cel care a zburat primul, instructorul rîde: — N-ai ce-i face, te-a întrecut! Zboară pe rînd Gheorghe Albuleț, Maria Stan, Eugen Stoian și altii, pînă cînd din grupul celor de jos se în- dreaptă către planor un bărbat în vîrstă, profesorul de istorie Constantin Olteanu, întrecerea ivită așa, pe ne- așteptate, continuă, pentru că noul planorist zboară mai bine decît toți cei dinaintea lui. Către ora 11, cînd soarele se apro- pie. de amiază, activitatea de pe aero- drom încetează. Elevii, profesorii și in- structorii se îndreaptă către tabăra in- stalată în clădirea școlii din satul a- propiat. După amiază au loc lecțiile teoretice: Apoi, odată cu seara, în fața pavilionului din curte se încheie bilan- tul și se face apelul cu care se sfîrșește ințate cu sîrguință atît de profesori, cît și de elevi. Au început să ne sosească și răspun- surile la scrisori. Mult se bucurau elevii cînd vedeau lăzile de materiale .pe care ni le trimiteau muncitorii de la fabrici. Ne-au răspuns opt. fabrici. Săptămînă cu săptămînă, sălile noastre se îmbogățeau văzînd cu ochii. Cu ajutorul uneltelor și al materialelor primite am început să lu- crăm planșe intuitive, care arată proce- sele de fabricare a cauciucului, porțelanu- lui, sticlei, cartonului gudronat, fierului etc. Curînd de tot, „colectivul laboratorului" a început să desfășoare o activitate in- tensa și deosebit de variata. Im-părțiți pe secții, membrii colectivului confecțio- nau materiale didactice, aparate, planșe, împăieri, țineau referate. îngrijeau colțul naturii vii, consultau materialul bibliogra- fic. organizau vizite și excursii. S-a înviorat mult și activitatea cercuri- lor de elevi. Fiecare cerc și-a alcătuit, sub conducerea profesorilor, un plan anual de muncă, al cărui conținut a fost apoi defal- cat pe Juni. Membrii cercului tehnic au prezentat referate despre televiziune, cro- nici științifice, au montat antene interi- tui tehnic și profesional. Noile ateliere, organizate ca unități productive, vor fi adevărate fabrici care vor furniza popu- lației bunuri de larg consum. Aici elevii vor î-nivața nu numai tainele viitoarei lor mesenii, ci și cum să realizeze economii, cum să aollce cele mai perfecționate me- tode de muncă. Numai la Cluj se vor deschide, odată cu începerea noului an școlar. 8 școli pro- fesionale de ucenici. Aceste școli vor pre- găti cadre calificate de strungari, lăcă- tuși, mecanici, electricieni, lucrători în construcții, pielărie, ceramică etc. Cu sprijinul întreprinderilor tutelare și al statului popular orășenesc, conducerile noilor școli profesionale au luat din timp o serie de măsuri în vederea asigurării unor condiții bune de învățătură și de cazare a elevilor. La școala profesională de ucenici „Metal", lucrările de amena- jare a atelierelor și sălilor de curs sînt pe terminate- Atelierele sînt dotate cu strunguri, mașini electrice, ra-boteze și alt utilaj modern. La școala profesională de ucenici „Construcții", odată cu lucră- rile de curățenie s-au asigurat rechizite și materiale didactice necesare pentru cei peste 300 de elevi. La Atelierele C.F R. „16 Februarie", muncitorii zoresc acum ritmul reparațiilor la imobilul școlii de ucenici O.F.R. După 6 luni de pregătite teoretică, elevii din anul I vor fi repartizați în sec- țiile atelierelor, pe lingă maiștri si teh- nicieni, unde vor învăța meșteșugul strungăriei. cazangeriei, lăcătușeriei etc. Conducerile întreprinderilor care tute- lează aceste 8 școli profesionale dp uce- nici au repartizat școlilor de maiștri teh- nicieni și ingineri pentru predarea mate- riilor de specialitate. De asemenea, au fost repartizate cadre didactice pentru materiile de cultură generală- Odată cu noul an școlar vor încene să funcționeze și școli tehnice și tehnice de maiștri. Școlile tehnice vor pregăti mun- citori din rîndurile absolvenților școlilor medii de zece ani. iar școlii? tehn'ce de maiștri vor pregăti maiștri din rîndurile absolventilor școlilor profesionale care au o .practică de producție de cel puțin doi ani. Aceste scoli vor făuri n-i si noi con- tingente de muncitor: calificați, cu o pre- gătire temeinică, constructori de nădejde a: socialismului în patria noastră. Botezul aerului fiecare zi din viata taberei de plano- rism. ★ Cel mai ln vîrstă planorist, profeso- rul de istorie C. Olteanu și tovarășul său, profesorul Mihai Traian, ne-au arătat pe scurt istoria acestei tabere. Dragostea pentru aviație s-a ivit mai de mult în rîndul elevilor școlii medii din Medgidia. Intîi s-au înscris la parașutism șt s-au lansat din înaltul cerului trei oameni; un elev, un in- structor de pionieri și un profesor. Aceasta s-a petre- cut acum doi ani. Pe urmă au îndrăgit a- cest sport și altii. Așa s-a făcut că, în timpul vacantei de primăvară din acest an, aproape tot colec- tivul școlii din Med- gidia, în frunte cu directorul ei, profe- sorul Gheorghe Du- mitrescu, a primit botezul aerului. Au sărit cu para- șuta din înaltul ceru- lâi elevi de 15 ani și profesori de 40, instructori de pioni- eri, administratorul școlii, clase întregi, în frunte cu diri- ginții. Cei care au devenit parașutiști sportivi au cerut ca în vara aceasta să urmeze planorismul. Dorința lor a găsit ecou. S-au creat condițiile pentru ca o parte din ei să se formeze ca planoriști la școala de zbor fără motor, In planor s-a urcat profesorul C. Olteanu oare și exterioare, au construit manometre și un aparat pentru demonstrarea legilor căderii libere, au vizitat uzina din oraș. In cercul fotografilor se duce, de ase- menea, o activitate bogată- In anul 1954 a fost amenajată aici o cabină obscură, înzestrată cu materialul tehnic necesar. Cei 24 de membri ai cercului pot executa acum developări, copii și mă- riri fotografice. In ultimii doi ani, mem- brii acestui cerc au obținut însemnate succese. Participând la concursul orga- nizat de ziarul „Scînteia tineretului" în cinstea zilei presei comuniste, cer- cul fotografilor din școala noastră a ciștigat premiul înlîi ,pe țară. S-au con- fecționai în cadrul acestui cerc peste 200 de diapozitive cu diferite teme. Prin- tre acestea sint foarte reușite cele cu te- mele: „Munții Apuseni", „Viața lui Gheor- ghe Coșbuc", „Colțul viu", „Peșterile mun- ților Apuseni", „Excursiile școlii noastre în munții Rodnei și în munții Apuseni", „Aspecte de la Casa pionierilor din Năsăud". O activitate frumoasă desfășoară și cer- cul de știinte naturale. Membrii acestui cerc au executat pînă acum peste 300 de împăieri, dintre care 170 au fost dăruite școlilor din comunele Rebrișoara, Mocod, *Zagra și Ilva Mică. Anul trecut, colecti- vul laboratorului a oferit școlii din comu- na Zagra, care a fost fruntașă în campa- nia pentru însămînțări, 21 de împăieri și 10 preparate în formol. Tot în acest cerc s-au executat 56 de preparate în formol, 6 colecții de scoici, insectare, ierbare, colecții de roci etc. Activitatea desfășurată de membrii acestui cerc în cadrul laboratorului și al muzeului este complectată prin munca dusă la colțul zoologic, amenajat în parc. Acest colț reprezintă un modest început de grădină zoologică școlară. Cu ajuto- rul organizației de partid și al părinți- lor elevilor s-au construit cuștile nece- salre. Acum avem 20 de specii de ani- male, care sînt îngrijite zi cu zi de către elevi. Membrii cercului de știinte natu- rale au strîns observatii deosebit de inte- resante mai ales asupra vulpilor, căpri- oarei, cobailor, veverițelor, broaște!®, țestoase, șerpilor, asupra vulturului și a bufnițelor. Interesul stîrnit de activitatea desfă- șurată de către colectivul laboratorului și de către cercurile de elevi se resimte mult în atitudinea elevilor școlii noas- tre față de învățătură, fată de literatura științifică de popularizare. Numărul ele- vilor dornici să lucreze în cercuri a de- venit din ce în ce mai mare. Dragostea lor pentru știintă a crescut foarte mult. Pentru a răspunde interesului lor, ca- drele didactice ale școlii i-au ajutat pe elevi să-și pună în aplicare. ou frumoasă inițiativă : crearea unei societăți științi- fice. Societatea este organizată pe baza unui statut aprobat de consiliul pedago- gic al școlii, elaborat după modelul unui statut indicat de pedagogul sovietic I. K. Novicov în cartea „Organizarea muncii instructiv-educative în școală". In cadrul societății s-au ținut numeroase conferințe interesante, printre care „Energia _ ato- mică în slujba vieții", „Orjginea pămîn- tului", „Ghețarul de la Scărișoara". „Ra- coviță la Polul Nord" (tinută de dr. Dan Coman de la Filiala Academiei R.P.R. Cluj) si „Din realizările biologiei miciu- riniste" (tinută de tovarășul Rudolf Pa; locsav, cercetător principal al Academiei Majoritatea elevilor care lucrează în „colectivul laboratorului", în cercuri, și în societatea științifică sînt fruntași la învățătură. IOSIF VIEHMANN profesor la școala pedagogică mixtă din Năsăud Eleva Nida Omer se pregătește de zbor recent înființată la Constanța. Așa se face că elevii Benone, Albuleț, Stan, Omer și alții, în frunte cu profesorii lor, își petrec vara aceasta vacanța in chip deosebit. In frumoasa lor tabără, ei se pregătesc cu siguranță pentru a deveni priceputi și îndrăzneți apără- tori ai cerului patriei. D. LAZAR Un abecedar nou pentru copiii patriei *) Elevii care vor păși pentru prima dată, la 1 septembrie al acestui an. pragul șco- lii, ca și învățătorii lor, primesc un dar prețios — un abecedar nou. Rod al gri- jii pentru o cît mai mai temeinică in- struire și educare a elevilor, acest abece- dar — primul manual pe care îl iau în m'ină copiii ce încep să învețe — cores- punde în mare măsură cerințelor care se pun în fața unui asemenea manual. El „ fost alcătuit de un colectiv care s-a străduit să realizeze o lucrare originală de valoare, o carte menită să deștepte imeieș'ul și dragostea copiilor pentru în- vățătură, să-i înarmeze cu.cunoștințe te- meinice de citire și scriere. Pentru definitivarea acestui manual, Editura de stat didactică și pedagogică a consultat numeroși învățători cu o bo- gată experiență în învă-țăm,întul elemen- tar, precum și specialiști în problemele de psihologie și Lingvistică. Desfășurînd o muncă susținută, acest colectiv larg a realizat un abecedar cu mult superior celui folosit pînă acum in școlile" noas- tre. Abecedarul elaborat în anul 1948, odată cu reforma învătămîntului, a în- semnat o adevărată cotitură în predarea cltit-scrisului în școlile noastre, deoarece el a fost alcătuit pe baza singurei metode științifice de predare, metoda fonetică analitico-sintetică. To- tuși, învățătorii au Tntîmpîinat o serie de greutăți în folosirea lui. Paginile muît brea încărcate ale vechiului abecedar nu permiteau parcurgerea lui în timpul fixat în programa de învățămînt. De asemenea, gradarea materialu- lui nu corespundea întotdeauna cerințelor metodei fonetice ana- litico-sintetice, psihologiei în- sușirii citlt-scrisului de către în- cepători, ceea ce îngreuna atît predarea, cît și însușirea citit- scrisului de către școlari. Dese- nele vechiului abecedar erau de multe ori schematice, cu un co- lorit artificial, neartistice, uneori chiar necorespunzătoare textului. Și caracterul literei era necores- punzător, iar calitatea hîrtiei in- ferioară. "Noul abecedar impresionează de la prima vedere prin frumu- sețea ilustrațiilor, prin coloritul viu al acestora, prin aranjamen- tul paginilor, prin corectitudinea și eleganța scrisului de prin litera clară cu care imprimat, prin calitatea și a cernelei. Ca și cel mînă, a fost hîrtiei vechi, noul abecedar este alcătuit pe baza metodei fonetice ana-litico- sintetice de predare. O cerință esențială pentru a forma deprinderea unei citiri co- recte și conștiente, conform me- todei fonetice analitico-sinietice, este alegerea justă a materialu- lui necesar predării și asimila- rea Iui treptată de către elevi. . ta se referă ai.ît ia predarea cesivă a sunetelor și dflereîor, Aceas- i suc- și la alegerea cuvintelor folosite în predare: Ținind seama de aceas- tă cerință, noul abecedar începe cu opt sunete (a, u, m, r, n, e, o, f), dare s nt astfel alese (vocale, consoane care pot fi prelungite), fncit pot fi wșor des- prinse din cuvînt pentru a fi studiate și însușite- de către elevi și. totodată, pot fi îmbinate ușor cu alte sunete, pentru a forma silabe și cuvinte. Aceasta ușurează procesul de anaifză și sinteza, care stă la baza însușirii conștiente a citirii și scrierii. Numai după ce. cu ajutorul su- netelor de mai sus, școlarii și-au format primele deprinderi de citit-scris, se pre- dau alte sunete ale vorbirii noastre, care se desprind și se îmbină mai greu (eT’df -p, t, b, etc.). Debarce? citirea ș~scrierea monoftongilor, a diftongilor și a trifton- gilor dm limba noaslra prezintă o difi- cultate pentru copii, autorii abecedarului i-au introdus -treptat în cuvintele din co- loane și în texte. O mare grijă au mani- festat autorii abecedarului pentru alege- rea cuvintelor, astfel încît acestea "SiLfle concrete, scurte și cunoscute de elevii clasei l-a. Deoarece pentru începători unitatea de citire trebuie să fie de la început silaba și nu litera, iar cimpul de citire al șco- larilor trebuie să s? mărească treptat, pentru a cuprinde cuvîntul în întregime, o altă cerință de bază a predării citirii o constituie gradarea justă a diferitelor tipuri de silabe și a numărului silabelor în cuvînt. Pentru a-i ajuta pe elevi să-și formeze cîmpul de citire egal cu silaba, în primele 25 de pagini ale abecedarului cuvintele din text și coloane sînt scrise despărțite în silabe. Mai departe, cuvin- tele se scriu despVtite numai în coloane, cu excepția cîtorva cuvinte mai lungi care, nefiind pregătite anterior și pre- zentînd dificultăți, se scriu despărțite prin liniuță în interiorul textului. Tipurile de silabe sint prezentate în a- rbecednr în ordinea creșcîndă a dificultă- ților de. citire: în primul stadiu cuvinte mono sau bisilabice, formate la început din silabe directe (na, nu, ma) și ulte- rior din silabe inverse (un, an, am); în ^stadiul aT doilea, cuvinte formate din trei silabe directe (A — ni — ca ; la — le — le), precum și cuvinte monosilabice sau cuvinte bisilabice care conțin silabe închise, mai ’ntîi la sfîrșitul cuvîntului și apoi la începutul lui (mal, lac, a-dun, co-paj, mun-te, car-te); în stadiul al trei- lea,” cuvinte formate din patru și cinci *) Abecedar. Editura de stat didactică 1955. și pedagogică. P r e g ă t i r In orașul Iași s-au luat din timp măsuri în vederea deschiderii în cele mai bune condiții a. noului an de în- vățămînt. 38 de unități de învățămînt preșcolar, 4 școli elementare, 26 de școli de 7 ani și 8 școli medii sînt g-ata să-și primeas- că elevii. O comisie instituită de către comitetul executiv al sfatului popular orășenesc s-a ocupat de procurarea combustibilului pe- cesar acestor școli, astfel că pînă la 10 august 65 de școli au primit întreaga can- titate de lemne pentru iarna viitoare. Pînă la 20 august și celelalte 11 școli din oraș vor fi în posesia întregii cantități de lemne de foc. Centrul regional de librării și difuzare a cărții s-a îngrijit din timp de aprovizio- narea tuturor librăriilor cu cărțile și re- chizitele școlare necesare elevilor. Pregătiri in vederea deschideri: noului an de învățămînt se fac și în instituțiile de învățămînt superior din Iași. In sălile silabe, cu greutăți deosebite de pronun- țare, grupuri consonantice formate din două sau trei consoane (scară, parc, strică, straturi) și cuvinte monosi'abice formate din cinci litere (strat, strop, strig). » O cerință deosebit de însemnată a unui abecedar o constituie asigurarea unui conținut just dm punct de vedere ideologic și politic al textelor și al.jlus- (rațiilor, deoarece predarea ciiit-scrisu- luj nu poate fi ruptă de educația comu- nistă a elevilor. Noul abecedar cuprinde, în textele și în ilustrațiile sale, un material bo- gat și variat, care îi va ajuta -pe învățători s'ă dea elevilor reprezentări juste despre lumea înconfurătoare, să le îmbogățească Hmbajul. să-i educe in spi- ritul dragostei fierbinți pentru patrie, în spiritul cinstei și al dragostei pentru muncă. ABecedarul conduce copiii, de la mediul încomurător- cunoscut de ei (casa, famjlia, școala) spre perceperea orașului cu străzi, bulevarde, fabrici și uzini, spre perceperea satului și a mun- cilor agricole, a crmpului, a pădurii, a râului, a muntelui, a mării. Viata copii- lor, cu bucuriile și interesele ei — jocu- rile și jucăriile. îndeletnicirile, cărțile . iO(W»A DA STAT MK ' .- A W este de asemenea oglindită în textele și ilustrațiile din abecedar. Familia este prezentată în -paginile abecedarului ca un colectiv unit, în care toți muncesc, în care cei mari poartă grija celor mici. Chiar “primele paglrtt ale” abecedarului vor contribui la educarea elevilor în spi- ritul dragostei fată de școală și de învă- țători, al unei, atitudini juste față de co- lectiv. In paginile care urmează se arată copii care participă, după puterile lor, la munca obștească îngrijind flori, SLiîn- gînd spice etc. < Natura și fenomenele ei ocupă în abece- dar un loc important adit fn ilustrații, cît și in texte. Acestea vor ajuta pejnvăță- tori să precizeze și să lărgească repre- zentările copiilor despre plante $1 ani- _____________ ____ ______ „ . . „ male, despre foloasele ce le auuc acestea . feu punct de vedere al dificultăților. omului. De asemenea, textele din ma-^/ Ultimele..U. pagini din abecedar re- nual îi învăță pe copii sa respecte regu-*' mrezintă partea postabecedară. In aceas- lile de higienă, dezvoltă dragostea lor" tă parteTBțTîi găsesc mici povestiri și pentru s-port. j- Și în ceea ce privește Jextele s-a res- pectat principiul gradării, pornindu-se de la texte alcătuite din două, trei și patru propoziții pînă la texte formate din 10—15 .propoziții. । Fiecare pagină a abecedarului cuprinde material care poate constitui munca șco- larilor pentru o zj de. învățătură, deoare- ce ilustrațiile din pagină, cuvintele așe- zate in coloane și propozițiile pot fi fo- losite la citire, iar modelul de scris la scriere, în aceeași zi. Aceasta permite ca abecedarul să fie parcurs in primele două pătrare ale anului, conform programei de învătămint Abecedarul cuprinde material cores- punzător celor trei perioade ale predării citi-t scrisului la clasa I-a, și anume pe- rioadelor preabecedară. abecedară și postabecedarâ.» Partea . preabecedară, cu- prinsă intre pagiftlfe 1—17, va. putea fi planificata de învățători pentru o peri- oadă pină la 18 zile. Problema care stă in fața învățătorului în această perioadă este să precizeze percepțiile și reprezen- tările copiilor, să le întărească atenția, sâ le dezvolte vorbirea și g.ndirea, să-i pregătească pentru citit și pentru scriere. In, această perioadă copiii trebuie să fie învățați să împartă propozițiile în cu- vinte și cuvintele în silabe, precum și să separe din cuvinte și silabe unele sunete, învățătorul se bizuie, în primul rînd, pe desene (fructe, păsări, jucării, diferite o- cupății ale copiilor și ale celor maturi), cu ajutorul cărora va putea preciza re- prezentările copiilor și va putea lărgi cercul acestor reprezentări, pornind de la apropiat la depărtat. Paginile 6 și 7 cuprind desene cu ajutorul cărora ’nvă- țătorul va putea forma propoziții din două sau trei cuvinte: Cîinele stă; Cîi- pentru noul de cursuri, în laboratoare, în cămine și cantine se execută lucrări de reparații și amenajări; bibliotecile și laboratoarele se complepiează cu materiale noi. La cele șase cămine studențești ale In- stitutului agronomic au fost terminate re; parațiile. Cantina studentească a acestui Institut a primit mobilier și veselă nouă. La Universitatea „Al. I. Cuza" se amena- jează un laborator nou: laboratorul de mineralogie de pe lîngă Facultatea de geologie-geografie. Imobilul Institutului de industrie ușoară se mărește în acest an cu încă un corp de clădire, unde vor fi instalate două amfiteatre, săli de se- minar, laboratoare de chimie și labora- torul de fibre artificiale. Munca de pregătire pentru deschiderea noului am școlar se desfășoară în- tr-un ritm susținut în raionul Ur- ziceni. In comunele Maia, Admcata, Grm- du, Broșteni, Balaciu, Bărcănești. Alexeni, Diidu și Gârbovi au fost terminate -lucră- nele aleargă; Băiatul stropește florile; Fetița pune masa. In paginile următoare, deșertele -izolate vor ajuta pe învățător să despartă din cuvînt silaba și sunetul. La pag. 8 sînt desene care vor fi folosite pentru predarea cuvintelor alcătuite din două silabe: me-re, pe-re. pru-ne. La pag. 9 s nt numai desene care vor fi folosite pentru predarea cuvintelor de trei silabe: stru-gu-re, pe-pe-ne, gu-tu-ie. La pag. 10, pe lingă desene ilustrînd cuvinte formate din două și trei silabe, apar desene care vor fi folosite pentru predarea unor cu- vinte monosilabice (mac, pui, tren). In primele pagini ale abecedarului sînt des np care reprezintă linii în diferite p.oz.ițn, im .qăirat, un tiTunghi și o că- șuță. • Alcătuirea acestor figuri de către elevi, cu ajutorul bețișonrelcr, contura- rea șabloanelor tăiate dfn planșele arie- ’ xate la abecedar, precum și colorarea fi- gurilor realizate vor contribui la însu- șirea noțiunii de linie dreaptă, linte obli- că, triunghi, pătrat — noțiuni importante atît pentru însușirea scrierii, cît și pen- tru însușirea cunoștințelor de aritmetică. In perioada preabecedară nu se dau de- cît elementele necesare învățării scrierii primelor trei litere (a, u, m), deoarece aceste elemente sînt comune celor mai multe litere din alfabetul nostru și se scriu toate pe un singur șpatiu, fapt care nu cere cbpilu- lui un efort prea mare. In cadrul perioadei preabece- dare copiii vor învăța patru su- nete: a, u, m și r. cu ajutorul cărora se vor forma primele cu- vinte din paginile următoare: au, mama, rama, ura. Partea'cea mai mare din abe- cedar este partea care corespun- fde perioadei abecedare. Eia ur- mează să fie planificată pe o pe- rioadă de 70—75 zile. Această perioadă cuprinde trei etape. Etapa l-a (pag. 18—28) este îone'Tcrată cuvintelor mono si bj.siiabice. Filare silabă nu cu- prinde decît două sunete. Textul gii cei precum cel mai lung are numai patru propoziții. Pentru a realiza texte închegate și. pe cît posibil, va- riate, în această perioadă s-au folosit adeseori desene în lecui unor cuvinte. In unele pagini se găsesc exerciții pentru formarea de către elevi a unor cuvinte cu ajutorul silabelor decupate. La baza fiecărei pagini se află mo- delul scrierii de m nă., Ln stingă liniaturii se prezintă litera de tipar și de mină. Pe lihiătură sînt elementele componente si litera respectivă la începutul, ia mijlocul sau la sfîrșibul cuvîntu- lui. Ip ^tapa a II-a (pag. 29—55) activitatea eievltoi devine mai complexă. Se dau silabe alcătu- ite din trei și patru litere, acordindu-se o mare atentie stu- dierii cuvintelor formate din silabe închise. In cadrul acestei etape copiii își însușesc difton- mai frecventi din limba noastră, și -unele particularități ale limbii — de exemplu, scrierea cu doi „i“. Dese- nele care înlocuiesc anumite cuvinte" se împuținează, iar inoepl-nd de la pagina 40 nu se mai folosesc. In fiecare pagină rămîne — in general — un singur de- sen, care reprezintă conținutul textului. Ex^/cițiile pentru dezvoltarea gîndirii se înmulțesc și se ccimpUcă. Pe liniatură a-par propoziții întregi. Materialul folosit în etapa a ILI-a a ""perioadei abecedare (bag. 5b—84) ajută pe școlari să învingă una dm dificultățile cele mai mari, citirea cuvintelor cu gru- puri conspiiaiițise, precum și a grupeTof de litere ce, ci, ge, gi. che, jghi, ghe, ghi. Alaterialul We ‘ttog'ăt și variat, gradat poezii. Aici qu -se mai 'dau coloane de cuvinte și nici modele de scriere pe linia- tUră. Pentru scriere sînt date teme scri- se cu caracter de mînă, însă mai mărunte dec'it liniatura. * Fiecare manual este însoțit de trei Djanșe. Pe lîngă planșa cu literele 'aîTa- hetului (aranjate în ordinea învățării), în noul abecedar s-a introdus și o.glandă cu silabe, care îi va ajuta pe învățători să” Ie formeze elevilor deprinderea de a citi pe silabe. De asemenea, abecedarul este însoțit de o planșă cu figuri geo- metrice, colorate in întregime sau hașu- rate, precum și cu desene de legume și fructe. Aceasta va fi folosită în perioada preabecedară. De aceba este necesar ca, încă înainte de începerea cursului, învă- țătorul să decupeze, după contur, toate figurile din această planșă și să le pună în plicuri separate pentru fiecare elev. Aceste figuri vor servi drept șabloane pentru exercițiile de conturare a unor de- sene .care vor fi colorate sau hașurate de elevi conform modelului. Conturarea (■gurilor va contribui la dezvolîărea muș- chilor mici ai mîinii, mușchi ce funcțio- nează în timpul scrierii, iar liniile trase cu acest prilej vor înlesni scrierea ele- men-tetor literelor. Hașurarea figurilor dezvoltă posibilitatea elevilor de a măsu- ra din ochi si contribuie ba întărirea sigu- ranței mișcărilor mîinii în timpul scrisu- lui Noul abecedar va însemna un sprijin puternic pentru munca învățătorilor care predau la clasa Fa. Succesele folosirii lui sînt condiționate de interesul pe care cadrele didactice îl vor acorda studierii și aplicării lui în modul cel mai conștiin- cios, cel mai creator. i n școlar rile d-e reparație a localurilor de școală. In comuna Valea Măcrișului va fi termi- nat pînă la 1 septembrie un nou local de școală. Prin sprijinul activ al comite- tului d-e părinți din comuna Sărățeni se adaugă noi încăperi la localul școlii din comună. Lucrările de construcție vor fi terminate și aici pînă la începerea noului an școlar. Secția raională de învăițăm-înt s-a ocu- pat serios de problema aprovizionării șco- lilor cu combustibil. Astfel, școala din comuna Grindu este aprovizionată cu două vagoane de lemne, cea din Gîrbovi cu 5000 de kg, eea din Jilavele cu 7000 kg lemne și 2000 kg cărbuni etc. Cadrele didactice din raion au luat măsurile necesare pentru aprovizionarea la timp a elevilor cu manuale și rechizi- te școlare, întocmind din vreme notele de comandă pe clase și depunîndu-le la sec- țiile de librării ale cooperativelor sătești diu spre lumină. Cortul va o amintire... Achim Grecu a crescut ZZW BEHZOVIk internatul Tovarășul In satele raionului Alexandria TACUUMK-* STUPE NT» spicele de pe miriște. Din munca lor au ieșit doi saci cu boabe și oamenii chis drumul rămine doar era bună rășitii nu de lucru, două ba. Intovi- s-au speriat insă. Simțeau ȘCOLII întîlnești Ieșind din au hotărlt să-i dea pentru școlar. CĂSUȚA DIN CURTEA Pe tovarășul Grecu nu-l numai cu pionierii, în cîmp. ... „Parcă a fost ieri — și totuși au trecut 11 ani de atunci. îmi reîncepeam munca de învățător in satul meu. Ca multe așezări bănățene, Berzovia purta pecetea războiului care a mistuit alitea vieți, atîtea valori materiale și culturale. Numai oamenii păreau altii; ii însenina bucuria unei vieți pe care.o întrezăreau mai frumoasă decît cea pe care o. trăiseră". Cu cuvintele acestea a început să povestească file din viafa sa și a satu- lui directorul școlii din Berzovia, Achim G-recu. Atunci, ca după orice prăpăd, multe trebuiau făcute din te- melii și oamenii alergau deseorițla învățătorul satului, căci el, le fusese- multora prieten de joacă în copilărie, iar acum lo învăța odraslele^ Aveau în- credere în .e.1, iaci-’.privep, mai- departe decît ei in vHcpA — Ne trebuie mărfuri de la oraș — spuneau oamenii — .n-avem sare, chi- brite, pinzeturî... — Să facem o cooperativă — le propuse într-o zi învățătorul. Și au făcut-o. Pe Achim Grecu l-au . ales.. președinte. Numai în cîțiva ani, cooperativa s-a transformat într-un frumos magazin universal. La început nu aveau nici mobilier,, iar președintele trebuiâ să se ocupe de cele măi, mărunte lucruri. Azi, vitrinele și rafturile sint încărcate de, mărfuri, iar pionierul cooperativei a lăsat tn'locui s.ă.u oameni ridicati de el, care deservesc populația. Dar viata .nu Se. Oprește aicL Pentru un scltimb Intens de mărfuri nu erau suficiente posibilii ăflțe sătenilor izo- lați. La. temelia viătil noi a satului se cerea așezată o nouă piatră. Trebuiau unite forfele într-o întovărășire agri- colă. Acest pas sătenii l-au făcut tot în frunte cu tovarășul Grecu și ln fie- care an lanurile aw dat rod tot mai bogat. Mai ales ln anul acesta rodul a fost mai îmbelșugat ca niciodată. Dar cînd sa dea în pîrg, au început ploile. O zi grădinița experimentală a acestui pa- ' sionat naturalist, vezi o căsuță pitică, ale cărei ferăstruici par să te urmă- rească pe furiș, îndemnîndu-te sfios să intri. Ușa se deschide larg și trădează se- cretul pe care-l ascunde căsuța din curtea școlii. Tovarășul Grecu ne con- duce și ne arată fiecare colțișor. Intr-o rinți, elevii și foștii elevi-îmbogățesc necontenit muzeul. Prin sprijinul foș- tilor elevi ai lui Achim Grecu, așa cum este inginerul Vasile Ogirlaci, de la mina din Cozla, muzeul este înzestrat mereu cu noi materiale- Astfel, curînd va lua ființă colțul minerului. Muzeul acesta nu este n-umai al co- piilor. Tovarășul Grecu îl folosește zi de zi în munca de răspindire a științei în rîndurile țăranilor muncitori. că, uniți, vor putea strlnge plinea de pe cimp .Cînd am poposit ln sat, greul tre- cuse. Grînele erau la arie. — Uite, tovarășă — mi-a spus Wild Sebastian, președintele întovărășirii — griul nostru e numai bob și bob! Am scos o recoltă medie de peste 1500 kg la ha. Mă întrebi ce-i cu copiii ăștia pe aici? Is ajutoarele noastre — pionierii lui Achim Grecu. Ei au strîns In fiecare sat din raionul Alexandria e- icistă acum școli, la care învață toți copiii de vîrstă școlara. Multe din ele sînt cons- truite de locuitorii satelor. Numai anul a- cesta, de pildă, se construiesc în raion 4 țcoli prin autoimpunere. Neștiința de carte, plagă rușinoasă a trecutului, a fost lichidată. Nici un copil de vîrstă școlară din satele acestui raion nu a rămas în afara școlii. Anul acesta, de exemplu, în cele 34 de școli de 4 ani. 20 de școli de 7 ani și în școlile medii vor fi cuprinși peste 9.400 de copii ai țărani- lor muncitori. Mulți dintre fiii țăranilor parte e laboratorul: eprubete de toate mărimile, plinii de sticlă, spirt pentru exeriențe și multe substanțe chi- mice. In alt colț, „grădina zoologică": un uliu plndește lîngă un cuib de vra- bie ce stă pe o crenguță de prun; ciocănitoarea face antrenament într-o scoarță de stejar. Mai departe, un tre- pied stă gata să ajute fixarea aparatu- lui de măsurătoare topografică; șase jaloane, lîngă un ciocan mare de lemn, așteaptă să marcheze locul; un model de metru patrat este pregătit să măsoare terenurile... Constructorii acestor aparate sînt tovarășii de muncă ai lui Achim Grecu — învățătorii Poenaru și Borcan. In- sectarul și colecția de semințe cerea- liere au fost așezate de curînd în raf- turi de către elevi, sub îndrumarea tovarășului Grecu. Comitetul de pă- muncitori studiază în instituțiile de învă- țămînt superior. Alexandru Cazacu, Gheor- ghe Țone și Ștefan Ciurea. din comuna Fuirculești, de exemplu, fii de foști păl- mași, sînt acum ingineri. O contribuție de seamă la lupta pen- tru ridicarea nivelului cultural al țărani- lor muncitori o aduc cele 56 de biblioteci din cadrul căminelor culturale și caselor de citit. Ele cuprind 40:000 de volume, iar numărul țăranilor muncitori cititori per- manenți se ridică la peste 10.000. De a- semenea, oamenii muncii au posibilitatea LA MARGINEA SATULUI Cu ani în urmă, Achim Grecu dădu odată peste un rotogol de praf ce se ridica în mijlocul străzii. Din el abia se vedea un copilaș murdar și zdren- țăros. — Al cui ești tu. băiete? — îl în- trebă Achim. Copilul îndrugă cîteva cuvinte în- tr-o limbă pe care învățătorul n-o cu- noștea. Arătind cu degetul, îi spuse doar trei cuvinte pe romlnește: „La marginea satului1'. Și o zbughi în- dată să întîmpine o ceată de copii ase- menea Iul. Casele acestor copii erau cîte un cort sau, în cazul cînd părinții se hotărau să renunțe la viata lor nomadă, un bordei. Cazanul din spate, ghiocul 4e la briu sau jocul „tananica" erau mijloacele de existență ale părin- ților. Neștiinfa de carte era o tradi- ție pentru ei. O lege nescrisă și care totuși exista... Hotărîrea de a-i învăța carte pe a- cești oameni de la marginea satului a fost una dintre cele mai grele. Dar Achim Grecu nu s-a lăsat. La școală sau acasă, el i-a învățat buchea cărții. Pe lucrarea scrisă la examen a Păscu- tei Bumbu stă scrisă nota cinci; Marin Căldăruș, colega ei, se poate mtndri și ea cu note bune. Acum ele pot citi cu ochii lor despre realizările patriei ln care trăiesc. Ele știu cine le-a des- odată cu Berzovia lui, odată cu viafa și cu un pas înaintea ei, așa cum l-a învățat partidul că trebuie să fie un comunist. El se glndește departe. Vede o Berzovie cu o singură gospodărie, cu un singur lan. Achim Grecu este urmat și aici. Lîngă cererea lui de in- trare în gospodăria colectivă s-au ală- turat irigă 18 cereri... Sînt 11 ani de cînd oamenii Berzo- viei muncesc sub un cer liniștit, în libertate. Flăcăii se adună voioși în vatra satului și, în ritmul muzicii, ei joacă cu fetele lor dansul belșugului, al tinereții, al vieții libere... FELIC1A CRIȘAN să vizioneze filme, piese de teatru pre- zentate de echipele artistice locale sau de formații teatrale din Capitală care vizitează deseori satele regiunii. In fie- care seară, aparatele de radio din cele 38 de cămine culturale din satele raionului sînt înconjurate de numeroși țărani mun- citori, tineri și bătrîni, care ascultă dife- rite emisiuni cuprinzînd conferințe, sfa- turi agrotehnice etc. Pe lîngă aceasta. 5 comune sînt radioficate, iar numărul țăra- nilor muncitori care au acum difuzoare în casele lor se ridică la peste 2000. In anii puterii populare învăță mîntul preșcolar s-a dezvoltat sim- țitor. Dacă în anul 1938 existau in țara noastră doar 1577 instituții preșcolare, astăzi funcționează peste 6.400 asemenea instituții, cu- prinzînd 274.953 copii. Succese însemnate s-au obținut în dezvoltarea învățămîntului me- diu. Față de 29.004 elevi cîți învă- țau în anul școlar 1938—39 în cursul superior al liceelor, astăzi sînt încadrați în învățămîntul me- (clasele VIII—X) 86.766 elevi. In pregătirea specialiștilor de înaltă calificare s-au obținut reali- zări însemnate după 23 August 1944. Față de cele 41 facultăți cu 28.728 studenți, existente în anul 1938, în anul universitar 1954—55 au studiat 61.799 studenți la cursu- rile de zi ale celor 144 de facultăți existente în prezent. Poporul nostru se bucură de comorile culturii Sărbătorirea a -11 ani de la eliberarea patriei noastre de către glorioasele ar- mate sovietice și de la' doborîrea dicta- turii -fasciste de către forțele patriotice organizate și ■ conduse de Partidul Comu- nist Romîn- constituie un prilej de adîiiică bucurie pentru poporul nostru muncitor. In acești ani au fost obținute realizări de mare însemnătate în. dezvoltarea tă- rii noastre spre--socialism. Viața nouă creată In patria noastră în anii care s-au scurs, de la 23 August 1944- este plină -de fapte care anală în mod evident perspec- tivele largi deschise : în" fata poporului muncitor de regimul de democrație popu- lară. A luat o maro .dezvoltare industria grea, producătoare de mașini. In țara noastră se fabrică acum mașini și unelte pe care în trecut le importam din străi- nătate.' Pe baza ayînlului pe care l-a luat industria grea se dezvoltă industria bu- nurilor de larg cdnstim, se lărgește pro- cesul de mecanizare a agriculturii. ‘ Sute de întreprinderi din țară au îndeplinit sarcinile cincinalului înainte de termen. Muncitorii, tehnicienii și inginerii obțin succese' din ce în ce mai mari în aplicarea tehnicii înaintate, în sporirea producției și productiy-ității muncii)-în- reducerea continuă ia prețului de cost. întinsele holde ale patriei dau roade din ,ce în, ce mai bogate, ca urmare ă ăpRcării meto- delor științifice înaintate, a extinderii sectorului socialist al agriculturii. Pline de semnificație sînt. .realizările obținute în acești ani în domeniul în- vățămi ntukii. In locul școlii 'vechi s-a creat-o școală nouă prin caracterul Și prin conținutul, ei, prin concepția care-îi stă la bază, prin țelul ne care îl urmărește : acela de a crea oameni înarmaiti cu te- me'nfce cunoștințe științifice, educati m subitul comunismului, constructori activi și priceputi ai unei vieți fericite pentru ponorul muncitor. In locul școlii diferențiate din trecut s-a creat, prin reforma învățămîntului, o școală de stat, cu o structură unitară, în care întreaga mundă instructiv-educativă se desfășoară în lumina concepției mate- rialist-diălectîce. Devenind una din verigile principale ale revoluției culturale ce se desfășoară din plin în tara noastră, învățămîntul a trebuit să pornească în mod hotărî! și organizat la rezolvarea Unei probleme deosebit de' importante: lichidarea com- plectă a analfabetismului. Munca aceasta nu a fost deloc ușoară; stăpînirea capi- taliștilor și a moșierilor ne-a lăsat ca N. Dinulescu prlm-locțiitor al ministrului Invățămîntului moștenire peste 4.000.000 de analfabet! și semianalfabet!, sute de sate care nu aveau școală. Lupta s-a dus cu încordare pe ambele ei laturi: alfabetizarea neștiu- torilor' de carte și secarea definitivă a izvoarelor analfabetismului. Răspunzînd chemării partidului și guvernului, zeci de mii de învățători și profesori s-au înrolat cu dragoste și cu devotament în această acțiune de o imensă însemnătate socială, obtinmd realizări deosebit de mari. Nu- mai în anul școlar 1951-1952 au urmat cursurile de alfabetizare 607.717 oameni, iar în anul școlar 1952-1953 au frecventat aceste cursuri 719.417 oameni. Incurînd vom termina cu această rușinoasă moște- nire. Mult'i dintre foștii neștiutori de carte sînt astăzi fruntași în produc- ție. folosind cu pricepere știinta de carte pentru perfecționarea metodelor de muncă, pentru mărirea producției și a» productivității muncii. Mulți au devenit, de asemenea, maeștri ai recoltelor bogate, aplicînd. cu interes și ou pricepere expe- riența colhoznicilor sovietici. Paralel cu lupta pentru alfabetizarea neștiutorilor de carte s-a dus o muncă susținută pentru școlarizarea tuturor co- piilor de vîrstă școlară. A fost înlăturată situația tristă din trecut în care zeci de mii de copii cu frumoase posibilități de dezvoltare rămîneau anual în afara școlii. S-a dezvoltat într-un ritm rapid rețeaua de școli elementare la orașe și sate, cu pre- cădere în centrele industriale populate și în regiunile în care aceste școli lipseau. In anul școlar 1954-1955 au învățat în șco- lile de patru ani 1.171.753 de copii. Ma- joritatea copiilor sînt cuprinși, înainte de a intra în școala elementară, în insti- tuțiile preșcolare. De unde înainte de 23 August 1944 numai 10% din copiii între 5-7 ani erau cuprinși în instituții preșcolare, de la reforma învățămîntului încoace numărul instituțiilor preșcolare și al copiilor care le frecventează a cres- cut considerabil. Dacă în anul 1938 func- ționau la noi în țară numai 1577 de in- stituții preșcolare, numărul acestora s-a ridicat acum la 6.406, cuprinzînd 274.953. de copil. Urmărind ridicarea nivelului cultural al maselor în raport cu cerințele vieții economice și culturale în plină dezvoltare. partidul și guvernul patriei noastre au creat prin reforma învățămîntului școala de 7 ani, menită să dea elevilor o bază de cultură generală, cu ajuto- rul căreia să-și poată însuși metodele înaintate științifice în diferitele domenii ale producției sau să poată continua cu succes studiile în școlile medii. Rețeaua școlilor de 7 ani a crescut într-un ritm deosebit de rapid. In anul școlar 1954- 1955 au fost cuprinși în clasele V-VII numai la cursurile de zi, 440.328 de elevi. Cu începere de la 1 septembrie 1955 se introduce obligativitatea învățămîntului de 7 ani în orașe, centre muncitorești și centre raionale. O mare dezvoltare a luat în această perioadă și învățămîntul mediu de cul- tură genenală. In anul școlar 1954-1955, în clasele VHI-X ale școlilor de cultură generală au fost cuprinși 86.766 de elevi, față de cei 29.004 ați frecventau cursul superior al liceului. în anul 1938. S-au creat largi posibilități de studiu, de ridicare a nivelului cultural al tineri- lor care lucrează în producție, prin în- ființarea școlilor de cultură genenală pen- tru tineretul muncitoresc și sătesc și prin organizarea învățămîntului fără frecvență. S-a acordat o deosebită atenție școlilor pedagogice, care pregătesc învățători pentru clasele I-IV și educatoare pentru instituțiile preșcolare. O mare grijă manifestă partidul și gu- vernul nostru pentru pregătirea cadrelor de muncitori calificati necesari întregii economii naționale. Hotărîrea C.C. al P.M.R. și a Consiliului de Miniștri al R.P.R. cu privire la organizarea școlilor profesionale de ucenici, a școlilor tehnice și a școlilor de maiștri ia deschis largi pers- pective muncii de pregătire a cadrelor de muncitori calificati și de maiștri pentru toate sectoarele economiei noastre națio- nale. Viitorii absolvenți ai școlilor profesi- onale de ucenici, ai școlilor tehnice pentru muncitori și funcționari tehnici și ai școli- lor tehnice de maiștri vor contribui la răs- pîndirea și mai largă a metodelor înain- tate de muncă în industrie și în agricul- tură, vor folosi cu pricepere tehnica nouă, contribuind cu succes la creșterea produc- tivității muncii și la reducerea prețului de cost. In anii care au trecut de la elibera- rea patriei noastre învățămîntul superior a luat o amplă dezvoltare. Deși sîn- tem o țară cu bogate resurse de cărbuni, de petrol etc., în trecut lipseau cu totul institutele de învățămînt superior care să pregătească specialiști capabili să valori- fice bogățiile patriei. Întreaga orientare a studentilor către institute și facultăți se făcea fără să se tină seama de nece- sitățile diferitelor ramuri ale economiei. Astfel, din totalul de studenti aflati în 1938 în instituțiile de învățămînt supe- rior, numai 9% urmau cursurile institu- telor tehnice și 3,9% ale institutelor ce pregăteau cadre pentru agricultură. In schimb. 28,80% din totalul studenților ur- mau facultatea de drept și 14,50% facul- tatea de litere, îngroșînd după absolvire rîndurile șomerilor intelectuali sau trebu- ind să efectueze o muncă inferioară ace- leia pentru care se pregătiseră. Pe baza reformei, învățămîntului s-a trecut la reorganizarea învățămîntului superior potrivit cerințelor dezvoltării economiei și culturii noastre, creîndu-se condițiile pentru formarea unor cadre de Specialiști cu o înaltă calificare. S-au în- ființat noi instituții de invătămînt superi- or: facultăți de energetică, de mecanică minieră, de construcții navale, de zooteh- nie etc. Pe lîngă multe din instituțiile de învăițămînt superior s-au organizat cursuri serale și fără frecventă care dau posibilitate oamenilor muncii să obțină o calificare superioară fără a părăsi producția. Justa aplicare a politicii marxist-leni- niste în ceea ce privește problema na- țională de către partidul și guvernul nos- tru a deschis largi posibilități dezvoltă- rii învățămîntului în limbile minorităților naționale. Peste 3200 de școli elementare, medii si instituții preșcolare funcționează în prezent în 15 limbi vorbite de minori- tățile naționale. In timp ce în anul 1938 nu exista în tara noastră nici o instituție de învățămînt superior pentru minorită- țile naționale, azi funcționează la Cluj Universitatea „Bolvai“, Iar la Tîrgu Mu- reș un institut medico-farmaceutic, am- bele cu limba de predare maghiară. La Institutul de teatru și la Conservatorul de muzică din Cluj funcționează și secții maghiare, iar la Institutul agronomic din Cluj funcționează o fiacultate în limba maghiară. Dreptul la învățătură al tuturor cetă- țenilor din patria noastră, înscris în Con- stituția țării, este garantat prin măsurile ce .s-au luat pentru asigurarea spațiului de școlarizare, crearea de internate, cămine, cantine studențești, prin acorda- rea unui însemnat număr de burse. An ou an se dau în folosință noi localuri școlare si noi săli de clasă, construite din fonduri bugetare sau prin autoimpunere. In sute de localități din tară, ca Uricari, Boghesti și Satu Nou, raionul Zeletin, Găujani, raionul Giurgiu, Salcia, raionul Turnu-Măgurele, s-au construit localuri noi de școală, în care fiii oamenilor mun- cii au condiții deosebit de bune de învă- țătură. Sate care generații de-a rîndul nu au știut ce este învățătura de carte, au acum școala lor, învățătorii lor. S-au creat noi laboratoare, s-au înzestrat laboratoarele existente cu aparate noi. moderne. A cres- cut simțitor numărul burselor acordate elevilor și studenților. Pe cînd în 1938— 1939 procentul studenților bursieri era de numai 10%, astăzi procentul este de 45,3%'. Se construiesc noi cămine stu- dențești. In orașele Iași, Cluj și Galați sînt în construcție cămine studențești cu o capacitate de aproape 2.500 de locuri. S-au luat serioase măsuri pentru îmbunătățirea bazei materiale a școlilor. Pentru viitorul an școlar, aproape toate școlile sînt apro- vizionate cu combustibilul necesar, au e- fectuat lucrările de amenajare și de cură- țenie. Ministerul Invătămintului a stabilit planurile de școlarizare pentru școlile de toate gradele, a realizat îmbunătățirea profilului și rețelei institutelor de învăță- mint superior, în raport cu cerințele eco- nomiei și culturii naționale. S-a schimbat radical conținutul învă- tămîntului. Planurile de învățămînt, pro- gramele si manualele, metodele de pre- dare au un conținut nou, științific, legat strîns de viață, de activitatea în produc- ție. Crește an de an numărul titlurilor de manuale școlare și al tirajelor aces- tora. Astfel, dacă în anul 1948 s-au edi- tat 89 de titluri de manuale școlare, ou un tiraj de 3.938.650 de exemplare, în 1954 s-au editat 303 titluri, cu un tiraj de 10.269.922 de exemplare. S-a îmbogățit experiența pedagogică a învățătorilor și profesorilor noștri, a cres- cut nivelul lor cultural și politic. Ajutați de formele de învățămînt de partid și sindical, de cursurile de perfecționare a cadrelor didactice și de experiența înain- tată a școlii sovietice, mult! pedagogi au obținut în munca instructiv-educativă suc- cese cu care învățămîntul nostru se mîn- drește cu drept cuvînt. S-a îmbunătățit predarea matematicii, a fizicii, a chimiei, • științelor naturale. A crescut pricepe- rea pedagogică a cadrelor didactice în ceea ce privește legarea teoriei de prac- tică. Devin tot mai numeroase numele în- vățătorilor și profesorilor fruntași ca Ște- fan Bucșa de la Avrig și Dobre Marin din comuna Șelimbăr, raionul Sibiu, re- giunea Stalin, Dumitru Cristea din co- muna Qucorăni. raionul Botoșani, regiu- nea Suceava, Maria Popescu din comuna Borca. raionul Ceahlău, regiunea Ba- cău. Pe piepturile multora dintre învă- țătorii și profesorii noștri strălucesc deco- rații și medalii. Mulți dintre ei poartă cu cinste înaltul titlu de învățător sau profesor emerit. Numeroși învățători și profesori obțin succese din ce în ce mai mari în activitatea la clasă, în labora- toare, pe parcela experimentală, în munca de alfabetizare și de oul tuna Hz are a ma- selor, de atragere a țărănimii muncitoare pe drumul transformării socialiste a agri- culturii. Crește mereu numărul laboratoa- relor create din inițiativă proprie, al par- celelor experimentale care devin modele de muncă științifică în îngrijirea diferi- telor plante de cultură. Mulți dintre în- vățători, unii chiar cu tîmplele albite, în- vață cu sîrguință la cursurile fără frec- ventă ale instituțiilor de învățămînt su- perior, ridioîndu-și calificarea. Ca urmare, rezultatele obținute la sfîrșitul fiecărui an școlar sînt din ce în ce mai bune. Clase întregi încheie anul școlar fără corigenti, fără repetenti. S-au îmbunătățit mult condițiile de viată $i de muncă ale cadrelor noastre didactice. Prin aplicarea prevederilor Ho- tărîrii partidului și guvernului din august 1951 a crescut considerabil prestigiul în- vățătorilor și al profesorilor, s-au îmbună- tățit salarizarea lor. aprovizionarea lor cu alimente și combustibil, au crescut posibilitățile lor de studiu, de ridicare a calificării. Multe mii de învățători și profesori se bucură în fiecare vară de condiții deosebit de bune de odihnă. Sărbătorirea celei de a 11-a aniver- sări a eliberării patriei noastre înseam- nă pentru fiecare om al muncii de pe tă- rîmul învățămîntului un puternic imbold de a lupta cu forte și mai sporite pen- tru ridicarea muncii pedagogice pe trepte din ce în ce mai înalte, pentru ca elevii și studenții pe care-i instruim și-i educăm să devină oameni de nădejde, constructori activi și conștienti ai socialismului, gata să-și pună toate cunoștințele, toate for- țele lor creatoare tn slujba înfloririi pa- triei noastre. GAZETA INVAȚAMINTULUI în întâmpinarea celui de al IV-lea Congres al S. M. I. Bibliografie Intîmpinînd cel de al IV-lea Congres al Sindicatului Muncitorilor din Invățâ- mînt, cadrele didactice din regiunea Con- stanta acordă o mare atenție ridicării nivelului muncii lor didactice și obștești. Cu o deosebită atenție se preocupă învă- țătorii și profesorii de științe niaturaie din regiune de problema înarmării elevi- lor cu temeinice cunoștințe și deprinderi agricole. Comisiile profesionale de pe lingă comitetele sindicale ale muncitorilor din învățămînt din raioanele Fetești, Negru-Vodă, Medgidia etc. au acordat un ajutor susținut cadrelor didactice în acenstă privință. In munca de pregătire și înarmare a muncitorilor din învătămint cu cunoștințe științifice privitoare la agricultură au fost de un real folos consfătuirile de pro- ducție organizate de grupele sindicale. In cadrul acestor consfătuiri învățătorii și profesorii de științe naturale au discutat numeroase probleme, cum ar fi confecțio- narea și întreținerea cuiburilor nutritive, semănatul porumbului în cuiburi dispuse în pătrat etc. Una din lecțiile practice care a avut loc în cadrul consfătuirii de producție organizată cu profesorii de științe naturale din raionul Fetești a fost susținută de către metodistul cabinetului pedagogic regional, tov. Petre Teodorescu. In munca desfășurată cu elevii pe par- celele experimentale au obtinut rezultate 'frumoase învățătorii și profesorii din comunele N:co!ae Bălcescu, Mihail Ko- gălnlceanu, Zebil. Bedaud, Jegălia, Soca- riciu, Stefian cel Mare. Piua Petrei etc., ca și cei din Medgidia și Cernavodă. In organizarea lucrărilor practice pe parcelă, învățătorii și profesorii de științe natu- rale s-au orientat după cerințele progra- melor școlare, ajutînd elevilor să cunoas- că bine structura și particularitățile bio- logice ale plantelor, să facă bogate ob- servatii cu privire la creșterea și dezvol- tarea plantelor studiate în cadrul lec- țiilor. Desfășurînd o activitate intensă și pe Ioturile lor individuale, cadrele didactice din regiunea Constanța au demonstrati în practică țăranilor muncitori im- portanta aplicării regulilor agrotehnice pentru obținerea unor recolte bogate. Re- zultate bune mu obtinut în această pri- vință cadrele didactice d:n comunele Cio- banu. raionul Hîrșova, Țîndărei, raionul Fetești. Zebil. raionul Istria și altele. In cinstea zilei de 23 August, elevii și pionierii din regiunea Constanta, sub îndrumarea cadrelor didactice, au desfă- șurat o susținută muncă obștească pen- tru plantarea puietilor de diferite specii. Numai în raionul Fetești ei au plantat peste 13.000 de puieți, iar în raionul Med- gidia peste 15.000. Prin activitatea lor politică și culturală, muncitorii din învățămînt din regiunea noastră aduc o serioasă contribuție la în- lăturarea metodelor vechi și înapoiate din agricultură, la introducerea metode- lor înaintate de muncă, la transformarea socialistă a satelor. Astfel, de pildă, cei mai mulți dintre lectorii celor 29 de cercuri agrotehnice și ai celor 36 de cursuri din raionul Fetești sînt învățători sau profesori. Prin conferințele ținute în cadrul serilor culturale, al șezătorilor sau al cercurilor agrotehnice, prin munca de agitație de la om la om, învățătorii și profesorii din raionul Fetești au con- tribuit mult la crearea celor patru înto- vărășiri agricole din comunele Săveni, Platonești, Făcăeni și Socariciu și a gos- podăriei «agricole colective „Aurel Sețu'’ din comuna Cioara. învățătorii și profesorii de la școala de 7 ani din comuna Bedaud, raionul Istria, au depus o muncă susținută pen- tru a cultiva pe cele 8 ha ale gospodă- riei «anexe diferite zarzavaturi și legume necesare internatului școlii. Ca urmare a acestei munci, la care au participat și elevii și unii din părinții lor. s-au obținut recolte bogate, ceea ce permite aprovizio- narea internatului școlii cu zarzavat pe întregul an școlar 1955/1956. In momentul de fată, cadrele didactice din regiunea Constanța aduc o contribu- ție însemnată la buna desfășurare a cam- paniei de trejeriș, dezmiriștit și recoltări. Sub îndrumarea cadrelor didactice, elevii școlilor medii nr. 1 și nr. 2 și ai șco'i!or pedagogice nr. 1 și nr. 2 din orașul Constanța, ca și elevii din taberele pio- nierești din Cărpiniș, Bănoasa, Ciocîrlia, Cernavodă etc. contribuie la munca de întreținere a culturilor și de strîngere a recoltei. Străduindu-se să obțină noi realizări în întîmpinarea celui de al IV-lea Congres ai Sindicatului Muncitorilor din Invăță- mînt, cadrele didactice din regiunea Con- stanta își sporesc necontenit eforturile în munca de pregătire a noului an școlar și în lupta pentru cont'nua îmbunătățire a activității lor în rândurile țărănimii mun- citoare. ELISABETA DRAGAN membră a comitetului sindical al muncitorilor din învătămint din regiunea Constanța NOI LUCRĂRI LITERARE APARUTE IN EDITURA TINERETULUI AL Cremene: Trestiile de aur; V. Birlădeanu: Copiii din lumea noastră; losir Teodorescu Argnezi: Veniți Ia joci; N. A. Nekrasov : Generalul Tal- pă Lată ; B. Tartakovski: Tabăr3 oră- șenească ; I. Mazuruk: Aviația noas- tră. COLECȚIA „BIBLIOTECA ȘCOLARULUI" Gr. Alexandrescu: Poezii; C. BoF liac: Poezii; B. St. Delavrancea: Nu- vele și povestiri; Ion Ghica: Scrisori către V. Alecsandri (Pagini alese) ; Dinicu Golescu : însemnare n călăto- riei mele; G. Topîrceanu : Poezii; AL Sadoveanu : Începuturi ; L. N. Tolstoi: Povestiri din Sevastopol ; Fr. Schiiler: Wilhelm Teii; H. Sienkiewicz: Pentru p ine ; A. Jirasek: Vechi povestiri cehe. COLECȚIA „ȘTIINȚA ÎNVINGE" D. Manolescu : Jucării plutitoare ș: navo-modele; C. Sorodoc : Vremea ș: recolta; Dr. Lconid Petrescu: Aven- turile unui prînz. Pentru copiii oamenilor muncă Tristă și fără perspectivă a fost viata oamenilor muncii din raionul Tulcea înainte de 23 August 1944. In Murighiol, pescarii robeau de dimineață pînă seara pentru a oferi o viafă de lux treceri Uz.ina, proprie tarului capuuiislul cherhanalei Nicu Du.1,. pe- din Majoritatea locu lorilor din sale erau analfabeti. Astăzi, tn mijlocul caselor acoperite cu stuf se ridică impunătoare clădirea școlii mixte de 7 am cu limba de predare ucraineană, construită în anii puterii populare. Școala are internat și este electrificată, avînd grup electrogen propriu.