f 9 ANUL 1. 55 No. 8 (5 AuRUBt 1921 Numărul 2 lei 50 b. REDACŢIA $' ADMINISTRAŢIA: H f| I CALEA REQELE OO ^.LUJ FERDINAND No. h Cupri n sul Sonet (posthum) ... _ Literatură şi gazetărie _ Declin _____ ____ ___ ____ Deasupra noastră munţii Apologia războiului _ Scrisorile unui tăzeş ____ Timpul ____ ___ ___ _____ Demostene Botez Lâcusfc^t— ... __ ___ — Ion Dragu Sak^^yi (D. Merejkovski)___ Vasile Al.-George Bisa^B^beagră _____ _ ___ Adrian Maniu Con^^j^ple^entenarelor Ivan al ll-lea Aspecte şi direcţii literare _ Ion Darie Cărţi şi reviste. Croniba măruntă. Desemne de Victor Ion Popa, M. G. Georgescu etc. « » jf, 9 20 pagini în 4° cu numeroase desemne 2 lei 50 bani. % left Cmi ■' - . ' -A,'. ' GÂNDIREA LITERA R A. A R T J S T I C Ă SOCIALĂ ’ te In* »«X ' 1 *l kt» u ţii tO se gândească a arăta. regretul lipsei trecute sau bucuria apropierei... Mulţi dintre noi, când plecăm pentru o vreme mai îndelungată, lăsăm în urma noastră familia adunată în înscenarea emoţionantului adio. Ei, oricât de departe şi de îndelungat ar plecă, au ajuns aşa de familiarizaţi cu gările, trenurile şi auto-urile, încât nu mai au sent mentul adevărat al plecărei, după cum o gură obişnuită cu mâncările piperate nu mai simte gustul piperului. Cozman — Şi cine sunt aceştia ? Roncea —Ai să-i vezi în curând. „Partir, c’est mourir un peu“, zice Haraucourt. Pentru ei, a pleca nu mai înseamnă nimic, căci de pleacă o săptămână sau trei luni, cei cari rămân nu le arată mai multă plăcere sau surpriză la întoarcere. Liberat astfel de ceea ce era o piedică pentru el, lagărul acesta vremelnic emigrează încontinuu. La fel cu norii aceia* de lăcuste cari veniţi de cine ştie unde se abat într’un ţinut pe cari--! părăsesc spre a se duce , într’altul şi pe cari îl vezi zburând uneori deasupra mărilor, în căutarea unei insule bogate. Vor găsi oare pământul făgăduinţii, sau vor fi înghiţiţi de valuri ? Cine ştie?... Cozman — Şi ? Roncea — Aşa şi cu lagărul de aici. O îngrămădire de inutili, o mulţime suplimentară, care trâeşte parazitar, necerând locurilor unde se opresc decât floarea aceea ce produc, luxul localurilor, uşurimea minţii, frumuseţea orizonturilor noui când nu sunt dezonorate — în och i lor — de vre o altă imagină afară de cele cari evocă odihna, beatitudinea, voluptatea şi plăcerile unor arte speciale. Lucia — Dar e grozav! Roncea — Da, doamnă, e grozav. Aveţi să-i vedeţi în superficialitatea unei vieţi nestabile şi trândave, în care totul pare, orânduit, ca în casele moderne unde caloriferele dau o temperatură uniformă pe care nici un curent de aer nu trebue s’o străbată. Flirtul, toaleta şi jocurile de noroc sunt singurele lucruri cari Ie ocupă creerul; dezordinea aparentă în care trăesc e orînduită în cele mai mici amănunte. Nu numai plăcerea le dictează conduita, ci şi un calendar tăiat într’o infinitate de pătrăţele cari nu pot fi substituite unele altora. Să nu credeţi însă că viaţa aceasta le place totdeauna, că-i împiedecă să simtă golul înfiorător din ei, şi că nu regretă uneori zilele monotone când câmpul deschis vederii nu era ca bucăţelele de sticlă dintr’un Kaleidoscop... (către Lucia) Ce zici, doamnă, perspectiva unei astfel de tovărăşii, nu te îmbie să fugi şi de aici? Lucia — Zic că locul cel mai © BCU GÂNDIRI: A. I Î49 frumos e aceia unde iubeşti, şi cum eu îmi iubesc bărbatul pretutindeni, îmi place ori unde sunt cu ei... Roncea — Gândiţi-vă însă, că în „lăcustele" acestea dormitează do-rinţi cari v’ar putea lovi; în plictiseala care a început să le cuprindă, d-ta şi Alexandru înfăţişaţi neprevăzutul, o pradă, un flirt şi. poate mai mult. Sunteţi holda bogată care le atrage şi le veţi vedea Fnvârtindu-se, femeile în jurul tău, Alexandre, bărbaţii în al dtale, doamnă... Nu sunt primejdioşi cât sunt plictisitori!.. Cozman — Nu te mai resunosc dragul meu; vorbeşti aşa de dezamăgit şi de întristător!.. Roncea — Când mă simt bine, sunt de partea acţiunei; când mă simt rău, sunt de partea înfrânărei şi dispreţului. Cozman — Tu!., te simţi rău? Ruticea — Mă simt îmbătrînind şi a simţi cum îmbătrîneşti e mai rău decât a îmbâtrîni fără să simţi.., Cozman — Tu?.. îmbătrâneşti?.. Dar suntem de o vârstă ! Roncea ■— Dar, dar eu am trăit dubiu. £i apoi oamenii de patruzeci de ani cari au îndurat multe şi văd sosind agale bătrâneţea se ’ntreabă ce ie mai rămâne dară n’ar avea un dram de minte.... U te, eu am făcut totuşi copilăria să-mi creez reiaţii noi, să mâ ’n-conjor de. persoane mai tinere decât mine să mă silesc să mă cred tot aşa de tânăr caşi ele... Ei bine, regimul acesta nu-1 mai pot duceai cum ieri dormeam doborît de căldură, cum mâine voi reintra în viaţa normală, azi, în ceasurile arzătoare şi luminoase a!e nemăr-ginirei acesteia de cer şi de mare, mă mişc încă în loc, într’o febră nostalgică, în. care se amestecă speranţele de;ieri cari sunt regrete şi .regretele de mâine cari sunt încă speranţe... Cozman — Dragă Petre, nu-mi place starea ta; trebue să te schimbi. Roncea — Ai dreptate... Să mă silesc să mă schimb... Ce faceţi acum ? Cozman — Ne ducem să ne instalăm în odaia noastră. . Roncea •— iji eu mă duc să fac un tur pe malul mării... de politeţe. Suntem prieteni vechi... o să ne consolăm reciproc... (Es toţi trei). . Ion Drago. BISERICA NEAGRĂ. Locaş de rugăciune, ca un vapor în ceafă Sud luna ’nchiso ’n cearcăn bătut pe infinit. Alături de' ruină un măr bătrân, rănit, ’ întinde vine negre, lipsite, de viaţă. O pasăre din neguri cânta — părea că spune Din întunerec jalea, scânteie de cleştar. Deodată - căzu rouă de stele în altar Şi'a fost ruptă umbra subt bolta de cărbune. Coşciugul celei oare e’n beznă îngropată, Alb pogora pe umeri în fund de cripte reci Călugării şi clociii cu ochi adânci şi seci,.. Se risipesc, sting torţe, aruncă o lopată. Dar sus de tot in turlă, un chpot de aramă Smuncit de-un preot negru, se vaetă într’una. !rt ceruri mohorîte se descompune luna Şi ’n fire, lungi, cernite, durerea îşi destramă. Sbură privighetoarea. Tăcerea ţese şoapte Pe gurile de clopot deschise în eorolă. Din turla ’n care luna a pus aureolă Deacolo negru/ preot s’a asvâriit în noapte. ' . ADRIAN MANIU CONSECINŢELE CENTENARELOR Apare la Bucureşti o revistă destui de voluminoasă, pe care deşi e la al doilea an, până acum n’am avut fericirea să o cunoaştem. întâmplarea ni-a scos-o în Cale. Judecând după copertă — revista se întitulează „Victoria" —- şi îndeletnicirile mărturisite ale directorului ei — Lt. colonel Vasilescu-Lascar — revista poate fi luată drept o pub-licaţiune militară. Conţinutul ei însă îţi dă mai multă libertate în clasificare. Revista poate fi socotită oricum: politică, literară, humoristică, sportivă, o parodie de revistă sau nici atât. In exemplarul care mi-a căzut în mână -- din No. 9 şi 10 pe Maiu şi Iunie 1921 — descoperim un poem dramatic inspirat de Alexandri, probabil cu prilejul centenarului. Autorul, dl Const. Râuleţ, face să apară pe scena care reprezintă un colţ feeric de Paradis, Shakespeare, Moliere, Ibsen şi Alexandri cu personagiile iui; „bă-îeţii “ cum îi numeşte dsa. şăgalnic în îocul tutorelui lor absent. Până aici nimic de zis. Bietul Alexandri a fost îu acest an victima atâtor glume critice sau literare, încât i se poate permite şi d-lui Râuleţ o mică distracţie pe socoteala bardului dela Mirceşti. Dar cu ce au greşit ceilalţi colegi întru poiezie ai d-lui Râuleţ, pentru a fi deranjaţi din lăcaşul lor de veşnică hodini ? ... asta nu . prea înţelegem. După cât ştim nici unuia din ei nu i-a venit .rândul la vre-un centenar. Hei! cine ştie ce legături oculte are dl Râuleţ cu Shakespeare, Moliere şi Ibsen !... Iar treaba noastră nu e să ne amestecăm în intimi-tăţiie nimărui, chiar când ele ar fi pe cale spiritistă întreţinute. Mai bine să-i admirăm opera, închideţi ochii şi închipuiţi-vă Paradisul. Până se va găsi un re- © BCU ISO gisor care să materializeze intenţia d-lui Râuleţ, aveţi toată libertatea să alegeţi după plac: un fragmet din parcul Caro!, sau „Aleea trandafirilor" din Cişmigiu; terasa cu un un colţ de lac din parcul comuna! al Clujului; teiul lui Eminescu cu statuia lui Mihail Stu'rza dela Copou; promenada de pe Tâmpa; un colt din Crângul dela Focşani sau un boschet dela „Monument“-ul din Brăila; în fine, care cum îl duce fantazia şi după ceea ce a văzut. Poate servi bine ca decor chiar şi grădina publică din Târgu-Frumos. Eu unul Tmi aleg bolta de viţă dela „Roata Lamei", renumitul local Cu mititei naţinaii, vinaţ pre cinste şi lăutari oacheşi, pentrucâ mi se pam cadru! mult mai compâti n! produsului literar de care e vorba, astfel reconstitui scena. în planul întâi la o masă rotundă, cu vopseaua roşie denaturată de vinul curs pe ea şi de ploi, Shakespeare, în poză actoricească, contemplă meditativ un craniu (după indicaţiile autorului); Moiiere, cu un biciu în mână face giumbuşlucuri (asemeni vezi autorul) şi tot după indicaţiunile autorului, Ibsen sapă (dărâmă chipurile) la rădăcina noduroasă a bătrânei viţe. (Un moment, de după perdeaua bolţii apare capul puhav al negustorului, arătându-şi supărarea pe domnii aceştia ciudaţi, cari îi fac stricăciune fără ca măcar să consume. Apariţia se face nevăzută, joc de lumină). Se întunecă în albastru din ce în ce mai închis, atât cât permite a se vedea în scenă. în fund se întrezăreşte o siluetă. (D-voastrâ vă veţi închipui că stăpânul prăvăliei a făcut rost de vre un lăutar care să scoată din amorţeală sinistra societate, făcând să-i salte negoţul. Eroare ! E Alexandri, dar nu-1 vede nimeni destul de bine pentru a fi recunoscut). Cele trei personagii dela masă se agită, intrigate se întreabă cine să f.e ? De-aici înainte dăm cuvântul d-lui Râuleţ. Imaginaţia noastră s’a epuizat. De altfel nici că ar fi fost utilă : . Ibsen (Nerăbdător}. Să-l cunoaştem vrem cu toţii. „Moliâre : (Cu mâna ta ureche face semne stăruitoare de tăcere). „Sssss’auzim pe cântăreţi „Alexandri (Cântă in fund. îngerii, (eu îi uitasem), se opresc o clipă de îl ascultă)“. „Tu care eşti pierdută în neagra ‘ [veşnicie Stea dulce şi iubită a sufletului meu gândirea 5i care odinioară luceai atât de vie, Pe când eram în lume tu singură [şi eu !“ „(Ibsen a rămas pe gânduri-, Shakespeare dă din cap în semn că-i place; Moliire aplaudă fără nici o rezervă. Alexandri tresare ca din vis şi păşeşte în spre ei).“ Stratagema negustorilor a reuşit. Tot „Steluţa" sireaca !... Alexandri se apropie. (Jn băeţel cu ochi de drac în obrazul bucălat şi murdar aduce un chil şi paharele reglementare. Domnii dispuşi se pun Ia cislă. . ’ „Alexandri: Sunt adânc mişcat de-atâta cinste. (înaintează.) - Oare-s pentru mine aprobările acestea ? (Se apropie). . Infeles-am oare bine? (a ajuns). Mă închin în faţa voastră, uriaşi! „Ibsen : (mirat) Ce ? Ne cunoşti ? „Shakespeare (Modest.) Suntem trei ostaşi ai artei. „Moiiere: Şi-s aicia, mii de oşti! „Alexendri: (Plecat). Să cunoască pe maeştrii, cei mici au îndatorire. Deaceea nu-i -mirare — eu vă ştiu pe câte trei Sunt creştin, dar — lângă Domnul — pentru voi eu cred şi’n zei. Zeii mei îi am în faţă". Urmează un fel de examen ai cunoştinţelor de istorie literară dat Alexandri în numele entuziastului său admirator. Apoi : „Moiiere:(Luăndpe Alexandri la socoteală). Ei, acum nu. se mal poate. Cu cin» avem a face, nu vrem să ştim 1 „Alexandri (Timid), Mă rog, cucoane... „Moiiere: Pân’ nu spui, nu-ţi vom da pace, (Iscoditor). Eşti de-ai noştri, mi-se pare ? „Shakespeare: Nu te-ascunde ! ,,Moiiere: Nu fi hof. (flici autorul poemului a uitat să dea indicaţiuni actorului. Moliâre spunându-şi replica tre-bue să dea o lovitură cu vârful biciului în burta < ântăreţului Euncei, sărind stregăreşte într’un picior şi râzând jovial. Gestul trebue repetat de două sau trei ori). . „Shakespeare (Nencrezător). Nu. „Moiiere (Comic)- Moţ! Nu mal face pe modestu. cântăreţe, te prezintă. Alexandri (Cu greu), ta Montpeliier, odată, eu am scris „Latina Gintă". „Moiiere; Si Felebrii o statuetă nostimă atunci ţi-au dat? „Shakespeare {Isbucnind). E Alexandri Românul, e poetu — încoronat de poeţi. *) '„Ibsen; Latina Gontă tu ai spus ca’r fi Regină. *) Subiiniai de n6i. (N. R.) Printre celelalte ginte. Si-ar fi bună ş divină. „Moiiere: Ea în lume reprezintă (încurcat) îmi aduc aminte greu. „Shapespeare: Prin Nobleţe sufletească (îşi aduce aminte). Da, pe însuşi D-zeu. „Moliire. (Iscoditor), De.ce stai singur, Nene, dacă eşti atât de mare ?“ « • înscenarea o găsim admirabilă, chiar debicioasă acolo unde auditorul dă ochii peste cap asculând Steluţa. Cel mult ar putea să şocheze faptul ca poetul român e recunoscut de Shakespeare, trăit cu vre-o trei sute de ani înaintea lui Alexandri, în timp ce Ibsen, contemporan cu el se face niznai. Dar adevărul istoric n’are importanţă în artă 1 $i apoi am mai putea crede la dl Râuleţ şi o mică intenţie de a răzbuna românismului insultat de poetul norvegian în acea' odă de tinereţe în care plângea pe „martirii" revoluţiei deia 1848 din Transilvania. (Se ştie câ Ibsen ne cam face barbari cu această ocazie). Dacă aceasta a fost gândul autorului poemei, bine a făcut că l-a privat de cinstea de a şti mai multă istorie literară decât Shakespeare. Demnitatea naţională a fost salvată! Cât despre forma în care se exprimă personagiiie aduse de dl Râuleţ pe scenă, bănuim că avem de-aface cu o manoperă estetică a autorului. Spectatorul, în cazul nostru cititorul, va trebui să înţeleagă că pe vremea lui Shakespeare, Moiiere, Ibsen său Alexandri literatura nu era aşa de înintată ca astăzi, şi prin urmare dl Râuleţ nu putea să le- împrumute limbajul cu care se exprimi în deobşte în poeziile sale. E o chestiune de estetism ca să-i zicem aşa, istoric, pe care nu avem destule mijloace să-l apreciem. Ivan ai II-iea. © BCU 151 "" QÂNDlUtiA Aspecte şi direcţii literare. ■, An. VII. No. 26, Cluj 1 August 1921. ■ In numărul acesta : „Vâjâitul apelor sălbatice", ciclu de poezii viguroase, proslăvind regiunile sălbatice peste care planează indiscretă dumnezeirea. Reţinem: . Aci se sfârşeşte ceva, Şi începe altceva, O putere mai mare. Aci e ultima casa de lemn Şi dincolo de ea foşneşte sălbătăcia, Drumul se pierde în întunericul [orb“. Ori: „Stâncile sânt aşa de decente aici : Cu crengi de cetină ’şi ascund Îngrozitoarele muchii ale coastelor , . ţie granit". Mai reţinem imaginea sugestivă, a omului de munte care trece călare cu securea la spinare şi copacii îl privesc ca pe o moarte. Deasemenea poezioara „Statuia Singurătăţii" în care, suit pe un 155 trunchiu, stă ţeapăn privind la stânci, încât pare acolo o statue a singurătăţii. Am insistat asupra acestui talent ungur contimporan şi ardelean totodată, fiind;ă face parte dintre cei mai expresivi poeţi maghiari dela noi. Mai găsim în acest număr o frumoasă poezie de To.mpa L.': „Întoarcerea cavalerului cruciat de pe Pământul sfânt", apoi poeziile de Finta şi Lovâsz P. ; o piesă într’un act: Nevasta zână, de Râ-koczi K., o nuvelă de Maksay A. şi alte bucăţi informative: 'sociologie, istorie literară, etc. Stăruim asupra studiului d-iui Baiocs Artur:. „Curente, idei şi devize predominante în des'voltarea socială11. Aceasta a 5-a parte a studiului tratează despre socialism. D-sa arată că teoria comunismului nu porneşte .dela Platon care a conceput-o ia mijloc şi nu ca scop, şi numai pentru pătura cultă, ci abia dupăce ' socialismul-comunist a fost definitiv fondat prin Marx şi combătut apoi, ideile acestui sociolog au avut o puternică înrâurire, întrucât dânsul a arătat întâiul, că principalul în lumea de astăzi este economia, silind prin aceasta pe sociologi să se ocupe de dânsa. După dl Balogh, Marx este un in-temeietor a! sociologiei adevărate; el î-a dat directive nouă, care deşi combătute şi poate păcătuind realităţii vor însemna o etapă în istoria sociologiei, al Cărei Curs l-a schim-, bat cu desăvârşite. Urmează fazele sociafismuiui dela Marx, până astăzi, la Lenin. Dl Perenyi se ocupă întrun articol de scriitorul Josîka, întâiul romancier ungur, arătând încercările făcute de acesta înainte de a da la iveală romanele prin care a rămas în literatura ungurească. • Dintre cronici reţinem : Maeter-link: „Biserica îngropată", trad în ungureşte de Zolnai Bela. Cronicarul insistă asupra faptului că Maeterlink se adresează sufletului, care este este suveran şi creatorul naturei întrucât natura există prin noi, şi arată că acest scriitor poet-filosof pierde din renume astăzi, în epoca scrierilor formaliste. © BC 156 . Găsim o cronică despre sesiu-rea 1920/21 a teatrului unguresc din Cluj, unde s’au dat 393 reprezentaţii din care: 166 drame, piese, comedii ; 155 operete ; 59 opere şi 17 alte reprezentaţii.' Bucăţile autorilor unguri s’au jucat de 238 ori. Din 28 premiere 19 ău fost în proză, iar 9 în versuri. „NAPKELET“, An. II., No. 15, Cluj, 1 August 1921. , , Bucăţi în versuri de Szekely Bela (Cuvinte moarte), Falu Tamâs, Sinko Ervin, Juhâsz Arpâd şi'Berde Mara. Relevăm versurile d-lui Szekely, Sinko şi Berde, şi îndeosebi traducerea din Jakobsen (danez) a lui Juhâsz A. Nuvele de : Deri T., Ben Ami, Nyiro J. şi în continuare, romanul d-lui Ba-lâzs: „In palma Iui Dumnezeu". In fruntea revistei găsim un arti-coj al d-lui Papp Dioniz, comemorând pe Dante. Bogată cronică măruntă : Belvedere, noul volum al d-lui Ligeti Ernest; femeile în constituţia vieţii, aducând aprecieri luptei dusă de feministe, aceasta în legătură cu congresul dela Viena; critica volumului de poezii „Oaspe ciudat", de Nadanyi, un fel de parnasian în literatura nouă maghiară, dar din literatura căruia nu emenă vigoarea operelor literare de astăzi; o critică a noului volum de pcezii al lui Lud. Kassâk, aprecieri cu privire la târgul de mostre din Cluj; pesimismul în literaturile universale etc. Mai găsim de asemenea, pentru întâia dată în revistele ungureşti o recenz’e a revistelor noastre: „Viaţa românească", „Arhiva pentru ştiinţa şi reforma socială" şi „Gândirea". Recensentul constată că în a doua se dă importanţă şi străinilor (Kiss, Ehrlich etc.), iar în revista noastră literaturei noi ungureşti. Nu înţelegem însă ce voia să spună despre noi dl Szekely. Bela, recensentul, prin cuvintele : „In genere revista aceasta serveşte îndeosebi literatura uşoară (?) şi corespunde poate revistei „(jj Idok" ? * Există şi o literatură gravidă? I. T. tn pagina întâia publicăm un sonet 1 postum al lui losif. Poezia împreună cu scrisorile ce se ’ văd mai jos ni-au fost cedate de un prieten, după ce ele au rătăcit, printr’o împrejurare foarte complicată, pe la Curtea Marţială. ■ Autorul inflăcăratului îndemn spre fapte vitejeşti, „La Arme“, ajuns în faţa Curţei Marţiale .. Şi totuşi e adevărat. Manuscrisele lui losif, astazi în posesia noastră au fost file de dosar. lată-le: 17 Faur 1912 Bucureşti Dragă Tăzlăuane, Iţi trimit un sonet pentru Luceafărul. N’am scris nimic zilele acestea, pentru că am fost învăluit de mii de griji şi supărări. Te-aş ruga, dacă se poate, să’mi trimiţi şi tu una sută lei, că am zilele acestea un termen de plată la o bancă. Voi căuta în schimb să colaborez cât mai mult la frumoasa voastră revistă. 1 Te îmbrăţişez losif Scrie-mi în orice caz, ca să mă pot orienta. Tăvi*) ma scris din Seghedin şi am să-i răspund. Şi a doua : . Dragă Tăzlăuane, ' Ţi-am trimis un sonet, şi te rog să schimbt strofa dintâiu astfel: . . Sărmane suflete, eşti ca o floare Atinsă ’n dimineaţa unei zile De bruma nemilosului Aprile, — Şi-un ceas abia s’a bucurat de soare ! Salve losif Această de-a doua scrisoare poartă stampila poştei cu data de 12 Martie. O revistă literară se întreba nu de mult, pănă când vom exporta în streinătate numai grâne, petrol şi vite? Producţii de ordin sufletesc, suntem condamnaţi oare definitiv să nu trecem niciodată peste graniţă? O întrebare, care s’a mai pus şi de alţii altădată şi care a rămas fără răspuns ca şi cele dinaintea ei. Şi care totuşi va persista dureroasă şi chinuitoare în sufletele noastre. Multă vreme *) E vorba probabil de dl Octavian Qoga. gandiişea r~ ■ ' încă, mândria noastră naţională va consta numai din grâul şi vitele bogatului nostru sol? Multă vreme încă legitimarea existenţei noastre în faţa streinătăţii va fi - doar certificatul bunului vătaf de moşie sau al vrednicului crescător de porci ? Chiar noi, să rămânem aşa, ţara noastră, care are şi un minister al artelor, cum n’au multe din ţările ale căror literaturi Ie studiem de mult în propriile noastre şcoale, de grad chiar inferior ? Şi totuşi sub raportul industriei intelectuale n’am sta aşa de rău. jflvem destul de exportat. Şi câtăva marfă foarte bună, şi bună destulă, şi proastă, berechet. Cum importăm şi noi dela alţii. ' Bunăoară cu poezia ar fi mai greu. Tot ce e mai bun, e mai greu de tradus. Dar avem prozatori cari pot face faţă la ori ce încercări: Creangă, Odobescu, Negruzzi, Carageale, (Delavrancea, ca să nu vorbim de cât de cei mai mari din cei dispăruţi. Şi avem destui la noi cari cunosc limbile streine, ca pe acea maternă. Fără îndoială însă oamenii au tot dreptul să nu se încumete. Şi aci, ca şi în ori ce întreprindere banul are rolul lui principal. Şi e riscant să scomptezi gustul celor din străinătate. Dar credem că tocmai aci ar putea interveni cu folos parte din fondurile ministerului celui mai recent înfiinţat. S’o ceti, nu s’o ceti în străinătate; autorii noştri mari şi români înainte de toate (ar fi caraghios să oferim străinilor, cea ce am... împrumutat tot dela dânşii) trebuesc traduşi neapărat în limbile răspândite, ale globului. Măcar, de nu se va găsi unui să atragă atenţia lumei f (Creangă, din mult, puţinul cât a fost tradus, a fost primit cu entuziasm de critica engleză, Creangă, feciorul de ţaran din Humuleşti). ■ Folosul e dublu: pe lângă că ne reabilităm în .ochii străinilor, cari ne cred încă în era păstoritului, ne facem cunoscuţi şi 'n sferele mai înalte alo cultei noastre societăţi, unde, dacă Creangă nu poate fi. înţeles în româ-mâneşte, în englezeşte la sigur îşi va găsi admiratori. Fără îndoială acest desiderat îşi va afla ecou la viitorul congres al artiştilor. Avem slavă domnului destui, cari să dorească a fi, mă rog... europeni. gib. © BCU OĂNbmEĂ Un prieten din Câmpina ne atrage atenţia asupra stării în care se află castelul „Iulia Hajdeu“, din nenorocire situat îri localitatea unde privirile mai marilor zilei au a cer= ceia lucruri mai productive decât opera de artă a geniului Vast şi torturat de gânduri Ciudate, care a fost Hajdeu. Castelul locuit, după moartea proprietarului până îtr preajma războiului, din benecuvântata nepăsare a oficialităţii mediocre şi invidioasă, de doi porcii, odată cu invazia armatelor de ocupaţie a fost pe drept cuvânt tratat ca o ruină. Din biblioteca înţeleptului volumele au alimentat focuri la cart se ferbeau cren-vurşti mobilele au fost hăcuite, geamurile şi oglinzile sparte. In cioburile ,,Simbolurilor puterii eterne şi infinit creiatoare“ şi-au ras tiuleele nemţi puerili, sau şi-au uns cu grăsime lungi mustăţi ţepoase, unguri duhnind a paprică. Lespedea cu pioşenie aşezată după indicaţiile „celei dispărute' ‘însă atât de vie în sufletul tineresc al bătrânului cărturar, a fost găurită de impudicele potcoave ale cailor şi de profane cizme cazone. Dar s’au dus vrăşmaşii. Ruina a rămas să fie desăvârşită de imbecilitatea eXcursionistului român. Băcani, zarzavagii, samsari, mici îmbogăţiţi de războiu, găsesc o deosebită satisfacţie în a feşteli pereţii acelui atât de profanat locaş al poeziei eterne cu prozaica lor iscălitură, Copii mucoşi şi obrazniei, mâne politiciani ou vază, sub ochii fără expresie, ai părinţilor lor obezi la cap şi la suflet, fac haz cu pietre în geamurile rămase încă întregi. ' Şi nici o intervenţie de nicăeri ca această barbarie să înceteze ! Din înălţimea donjonului „ochiul lui Dumnezeu" lăcrimează prin gaura făcută de piatra unui copil „fenomenal de inteligent", statuia colorata a lui Isus, lipsită de aureola geamului colorat galben, plânge şi ea, iar Iulia Hajdeu îşi ţine privirea în infinit ''tot aşa de fix şi imaterial ca şi pe vremea când bătrânul îi apăra liniştea odihnei în templul acela al cugetar i Şi artei. Ea ne cunoaşte, a trăit între noi! De ce ar plânge când nimic nu poate înduioşa nepăsarea celei mai odioase răzbunări a mediocrităţii! D, I. C. Acuma României Mari, nu-i mai lipsea de < ât o stemă. Şi noua stemă a ţarii s’a făcut. Am admirat’o cu toţii într’o ilustraţie a .^Universului", unde acapa- rase în lăţime trei coloane şi tot uş cerca privitorului pentru dumerire.oi atentă dibuiâlă cu lupa. Întâi am crezut că e un rebus ori cihe ştie ce gâcătuare complicată şi ilustrată, pentru a cărei desiegarea adinioară suplimentul de Duminecă al „Universului1' obici-nUia să ofere lectorilor 'premii în ro-rrtane de fascicolă, pomadă şi hapuri de catramină. Şi ne bucuram de aceasta întoarcere a „Universului"' la o scumpa tradiţie. Ne-am înşelat însă. Misterioasele scuturi vârâte unul în altul, asemeni cutiilor de surprize japoneze cu care Bosco la bâlci uimeşte galeria, nu formau decât noua stemă cu artă, pricepere şi cu durere elaborată, de comisiunea alcătuită în acest scop. Ea ne-a amintit epigrama clasică, învăţată în manualul ce ne iniţia copilăria în .tainele stilului: ' „Sub această piatră Zace un sicriu In sicriu un popă Şi’n popă rachiu“. Căci după curo explică un membru al comisiunei, noua stemă se compune din trei scuturi puse unul peste altul: „mare, mediu — şi fireşte — mic“, adică: sicriul, popa şi rachiul. Cu o eroică bunăvoinţă ajutată de o respectabilă lupă am putut urmări pe clişeu amănuntele acestei Capod’opere heraldice, din care nu lipsesc pajure, lei, semilune, poduri, deschizături boltite, coroane, stele, eşarfe, roze, aevile, capul de bour, delfini, ştiuci, paseri de apă şi uscat; dar din care a fugit vai! ultima rămăşiţă de bun gust. ' Ne vom mărgini. întru dovedirea acesteia, la reproducerea explicaţiilor date de binevoitorul membru al comisiunei : ' , „Scutul mare — ne spune d. Membru — are pe fondul albastru o acvilă de aur cu ciocul şi ghia-rele roşii, iar în cioc o ,cruce de aur, pe cap coroana regală de aur. In ghiara dreaptă o spadă, iar în cea stângă un sceptru de aur cu capul în formă de crin. Aceasta e acvila României, armele regalităţii române. „Pe pieptul acvilei e scutul mediu împărţit în cinci cartiere, cuprinzând armele ţarilor surori unite. „Sus în dreapta sunt armele vechiului regat a ţării Româneşti. Pe fond albastru o acvilă de aur ţinând în cioc o cruce de aur având în dreapta un soare, iar în stânga o lună nouă, ambele de aur. La vechea stemă, acvila era încoronată şi nu avea luna nouă ceeaoe era o gre-şală, „In stânga sunt armele vechiului ' H’ principal al Moldovei din oare făceau parte Basarabia şi Bucovina. „Pe fond roşu un cap de bour negru,, cu gura închisă, având între coarne o stea cu cinci raze; în dreapta o roză, iar în stânga jos o se-mitună, toate trele de auri La vechea stemă capul de bour. e de aur, nu afe roza, iar semiluna e în partea de sus a capului şi cu deschizătura înăuntru ceeace constituia o abatere dela vechea stemă a Moldovei. ,,ln cartierul de jos din dreapta cu fondul roşu sunt armele Banatului românesc ai Severinului, fixate acuma şi reprezintă podul lui Traian în aur, din care se vede două deschizături boltite. Deasupra podului este un leu tot de aur. La vechea stemă era un leu care eşia dinfr’o coroană având între labe o stea şi reprezenta Oltenia cu banatul Severinului. ,,In stânga sunt armele vechiului Principat al Transilvaniei cu părţile Crişianei şi Maramureşului- Acest cartier e împărţit în două de o fâşie roşie îngustă. Deasupra ‘pe făşie e aşezată 6 acvilă neagră cu ciocul de aur, având în dreapta un soare; de aur iar în stânga o semilună de argint. ’ „Dedesubtul fâşiei sunt şapte turnuri crenelate> aşezate pe două rânduri : patru deasupra şi trei dedesubt. Fiecare turn are câte două ferestre iar porţile sunt închise. „La vechea.stemă aceste arme nu existau şi în acest loc erau aşezate armele Dobrogei, care acum formează un al cincilea cartier cam în fgrmă de triunghju şi e vârât ca un altoi între cele două cartiere de jos şi sunt reprezentate prin doi delfini de aur faţă în faţă, cu cozile în sus. „Peste toate acestea în mijloc e scutul mic care reprezintă armele Casei domnitoare de Hohenzollern, cu fondul în aur şi argint. „Scutul cel mare e ţiriut de doui lei de aur cu cozile pe spinare, cizelaţi în stil bizantin, stând pe arabescuri de aur. „Deasupra scutului mare e coroana de oţel a României, reprodusă aidoma după cea originală.. „La vechea stemă această coroană nu seamănă cu coroana de oţel originală. „Dedesubtul acestui scut e colanul ordinului Regelui Carol I. sub care e o eşarfă albastră, ou marginele de aur, pe care e scrisă deviza casei de Hohenzollern, cu litere latine: Ni-hll sine Deo. ■ „Pavilonul în care sunt aşezate toate acestea e de purpură, cu marginele de aur, căptuşită ou ermelină, © având deasupra coroana regală de aur ornată cu nestimate". . Insfârşit, nestimatele lămuriri ale diui membru din comisiunea pentru întocmirea Stemei noastre, iau capăt aci. Nădăjduim că e vorba de o lucrare definitivă. Astfel, doamne fereşte, c omisiunea şi-ar mai putea aminti de alte detalii din regnul animal şi vegetal din harta cerească,- din lucrările de, arhitectură bizantină sau gotică, ce ar complecta spaţiile goale ^şi ar satisface toate fanteziile. Astfel, îndreaptă şi stânga „scutului mediu“ deasupra capetelor de lei cu cozile înmugurite vedem două locuri goale; unde ar încăpea de-o pildă un tren în fugă 'de~o parte, şi de alta o cultură de ridichi de lună; căci e ingrat să avem în stemă lună plină, lună nouă, semilună şi nici un calambur heraldic pe această temă. Felicităm cu sinceritate comisiunea pentru munca încoronată de succes. Atâtea- istorii îngrămădite într’un spaţiu atât de mic şi cu atâta răbdare ; n’am mai văzut decât la nuştiu ce expoziţie unde un maniac expusese amănunţit descoperirea Americei cu toate peripeţiile pe coaja unui singur ou, —■ şi care nu era nici măcar acel al lui " Columb. ' Ancheta revistei La Connaissance asupra viitorului criticei nu a recoltat decât răspunsuri cari deplâng situaţia criticului actual, mărginit de editor în libertatea sa, de a judeca, defini şi clasifica opera de arta. Majoritatea scriitorilor anchetaţi au protestat împotriva „criticei binevoitoare". impuse de patronii unor anumite ziare şi reviste, cari au făcut din rubrica sau .foiletonul critic o simplă şi generoasă publicitate. Ernest Seiiliete, de la Institut, formulează astfel raportul între critică şi artă: „Cred oă faţă de artă critica este . cea ce opinia publică e pentru morală, adică, cel mai eficace instrument de compresiune sau de rectificare o instinctelor egoiste, individualiste sau „imperialiste" ale individului, rectifi: are indispensabilă totuşi vieţii în comun ce numim societate şi care singura, permite diviziunea, şi cooperaţia susţinută căreia omenirea îi datoreşte stăpânirea globului". 6 ĂN Dl RE A „Aţâţ numai că imprimeria a dat expresiunei acestei critice o atât de mare putere de eXtenziune încât legea a trebuit se să îngrijească a preveni abuzurile. Se pare că între difamaţie şi şantaj pe deoparte, şi pe de altă parte între dreptul pe care îl cum-parai odinoară la uşă intrând, sunt limite uşor de tras pentru un spirit de- bună credinţă". Când această bună qredinţă e depăşită, autorului sau artistului nedreptăţit nu-i râmâne decât calea tribunalului, căruia îi oe-ere o mai largă măsură de apreciere, şi liberarea de textele legislative prea rigide şi lipsite de nuanţă ./. Rosny-Jeane: „. . . Il faut de la critique et pas trop n'en faut. Dacă ar putea li onestă, ar ti idealul. Aş îndrăzni să sfătuesc criticei a înlocui răutatea şi ,,partipri-ul“ prin' senzibiiitate şi subtilitate. Publicul ajutat de mediocri' tatea direc torilor de ziar încurajează cele mai proaste critice. Nu există critice interesante decât în micile reviste, dar ele au cusurul de a se absorbi în contemplarea buricului grupului. Criticul trebue să fie un om prin el însuşi şi nu prin operile pe care Ie ia în ghiara." Jean de Gourmotit: ........ Autorii se pun într’un punct de vedere .< o-mercial şi gândesc că o dare de seamă a operii lor care nu ar fi ditirambică le-ar produce prejudicii. Oare reclama nu este singura metodă de critică în ziare ? Cetiţi anunciul ultimii piese a diui Maurice Magre „Arlequin" care e un frumos lucru, dar în ori ce caz nu „cel mai frumos spe tacol ce s’a văzut vr’odată". Pentru lansarea cutărui roman, a Cutărui tânăr arivist, un editor a cheltuit zice-se, mai mult de 100 mii de franci în reclamă, Romanul e foarte onorabil, dar nu-i cu toate acestea „ capo d opera romanului contemporan". Atunci se înţelege că obicinuiţi cu elogiile de atâţia franci linia, autorii socot laudele criticei puţin cam sear-băde. Cât despre lector, el a renunţat de mult a mai cerca să deosebiască reclama plătită de critica desintere-sată". „ Deci, — spune Georges Grappe; „Fiecare epocă are criticii literari pe care îi merită. Pentru ca un Saint-Beuve să poată da, ca un frumos arbore, flori şi fructe, trebuia o societate ca- pabilă să se împărtăşească din unele şi celelalte. Desvoltarea unui astfel de maestru, nu poate fi înţeleasă fără existenţa burgheziei franceze din a doua jumătate a secolului XlX-lea .. .“ Astăzi pasiunea de modern, de aprecieri sumare, şi mentalitatea patronilor de ziare au suprimat toată voi-ciunea, erudiţia şi claritatea foiletonului săptămânal. Un critic ce ar scrie două sau trei foiletaone consecutive despre acelaş lucru, ar fi socotit de îndată un sinistru „raseur". c. p. ’ DLJLITERE^yTl gpriHŢfrARiA % Cărţi. Cridim, — Zale roşii, sonete şi postume, Buc 1919. I. Şarvari, — Cântece de astăzi, cântece de mâne, poezii. Ed. „Avântul Sufletesc, Bucureşti, Praful 6 lei. Vasile Savei, — Miron Grîndea, roman. Bucureşti. Preţul 20 lei. P. Cancel, — Despre „Rumân", şi despre unele probleme lexicale vechi slavo-române. Ed. Casei şcoaielor, Bucureşti, Preţul 7 lei. Reviste si ziare, ■* * Ideea Europeană, —- A. Iii. No. 72, Bucureşti. ~ Viaţa românească. — A. XIII. No. 7, laşi. ' ' Cele trei Crişuri, —- A. II. No. 13, Oradea-Mare. roaia Rărhnicuhii A. 11.' No. 4, R, Sărat. . Glasul Bucovinei, ~~ Cernăuţi. Cultura poporului, Cluj. Aradi Hirlap, — Arad. Galaţii noui, — Galaţi. Gazeta Aradului, — Arad. Reviste străine. La vie des lettres. A. 7-lea voi. V. Iulie 1921. Paris. . . Qa ira. No. 13. 1921. Eeckereni Anvers. La Connaissance. A. li. No. 5, Iunie 1921, Paris. La Bataille. No. 13. 1921. Paris. La Connaissance. A. II. No. 6, Iulie— August 1921, Paris. La Revue de l’Epoque. A. HI. No. 18, — a doua serie — Iunie 1921. Paris. La Revue de l’Epoque. A. III. No. 19, . — a doua serie — Iulie 1921. Paris, La Qrande revue. A. 25, No. 7, Iulie 1921- Paris. • © BCU La Revue universelle Revistă politică, literară, artistică, socială Apare ia 1 şi 15 aie fiecărei luni Abonament anual 90 franci, 6 luni 50 franci. Costul unui exemplar 4 fr. Paris 157, Boulevard Saint-Germain (6e) Fţevue Bleue Revistă politică şi literară . Apare de 2 ori pe lună. Abonament anual 55 franci. 286. Boulevard Saint-Germain (Vile) Paris. La Connaissance Revistă literară şi de idei. Abonament anual 35 franci. Paris 9 Galerie de la Madeleine (8e) La Bataillc Economică, socială, uvrieră, ţărănească, maritimă, intelectuală, documentară, literară, humoristică, eclectică ele . ' Apare de 2 ori pe lună. Abonament anual 12 franci. Paris, 2 Rue de VHotel de Viile (IVe) Le Crapouillot Revistă pentru literatură ei artă Paris, 5 place de la Sorbonne BANCA CtNTRAlA pentru Industrie şi Comerţ, Soc. Anon. — Sediul Central, Cluj. Fj|jo|a. Existente: Arad, Alba-Iulia, Haţeg, Oradea-Mare, Sibiu şi limuc, Turda. — In înfiinţare: Bistriţa, Braşov, Timişoara. Cumpără şi vinde, exportează şi tează tot felul de mărfuri atât în cont propriu cât şi în comision. Afaceri a meta. ' Secţia de Mărfuri: impor- Secţie specială pentru cereale. Primeşte mărfuri în depozitele proprii în gaj şi în chirie. Secţia Industrială: * - Crează industrii noui. : Face comerţ cu articole technice. Acordă credite ia întreprinderi industriale. Secţia de Bancă: 20-3 Execută plăţi pe toate pieţele din ţară şi străinătate. Ordine de plată telegrafice. Cumpără şi vinde tot felul de monede şi valute. Primeşte : / DEPUNER I SPRE) FRUCTIFICARE pe Libele şi în Cont Curent, bonificând cele mai urcate interese. Execută tot felul de operaţiuni bancare în cele mai culante condiţiuni. Cecuri, Asignate, Virimente, Incassări. Împrumuturi pe gaj, Conturi curente, Es-rompt de Cambii, Cupoane, Efecte, De-.vize etc. . * * SELMANN şiULHMANh MAGAZIN DE FERERIE (VftSKERESKEDES) X< * * -a *- ORADEA-nARE PIAŢA M1HA1 VITEAZUL Mo. 8 ’ . (Nagypîcz'ter) *■ * * £*2 * * >Jf * * * * >> * * * &« Fraţii Feidtieim & ^ Mate magazin de articole lâ de dantelărie, măriin-ţişuri şi mărfuri f|| ' de Nurinberg y§ Telefon 10-60 A Telefon 10-60 ®â • 111 Oradea-Mare JJ 12 Piaţa Mihai Viteazul 12 îs PROPRieraR-1. «îs jTflisTiu e^* viCToRjei /6 BUCUREŞTI N 0 u  T 1 Sfăiăsuri şi Zef iruri engleze Pyjamaie, Gulere de Pae Fraţii Martonffy Cluj, Calea Traian No. 84. Magazinul central Calea Regele Ferdinand 35. Cel mai mare asortiment de specialităţi de blănării, ;u asigurări in contra stricăcunilor de molii Cea mai reuşita expoziţie de ia Târgul de mostre din