,GAZETA" IESE IN FIECARE ţ>I. Pe nntt anfi 12 fior., pe ş6se luni 6 fior., pe trei luni 3 fior. âonSnla si "«râ'iî p.ţ*s P« a n fi 40 fr., pe ş6se luni 20 fr., pe trei Iun1. 10 franci. ANULU L. AKUN3IURILE: 0 seriă garmond 6 cr. şi timbru de 30 cr. v. a. pentru fiecare publicară Scrisori sefrenoBfş ra es primasoii. — nancscrlpto nu •• retrimită.• N? 285. Vineri, 25 Decemvre. Cătră cetitorii ,,Gazetei Transilvaniei0! In puţine Gazelei Ţrans.“ din 1887. — Red. | tulă de resistenţă în poporă, atunci amă trebui| să vedemă din parte-le altă atitudine, alte isprăvi şi altă apărare. Ce vedemă însă? E durerosă a-o mărturisi, dăr ori încătrău privimă, nu vedemă pe conducătorii firescl ai poporului nostru — ne mai vorbindă de escepţiunl — decâtă tupilându-se dinaintea celoră puternici, făcendu-le temenele, cedândă mereu din dreptulă loră după fiă-care lovitură ce li se aplică şi umi-lindu-se dinaintea contrariloră limbei şi ai naţionalităţii ndstre, ba ce e mai tristă şi deplorabilă, îi vedemă desbinaţl şi cercetându-se între ei, ca şi când amă fi ajunsă la edda veacului. Aceştia oă fiă dre multă temuţii „agitatori**, cari sunt în stare a îndârji pe poporulă „celă mai blândă şi supusă?** Bietulă poporă, dăcă nu ar fi elă însuşi amărîtâ până în adenculă inimei de tractarea ce o întîmpină, cum Tară pută amărî aceia, cari fugă şi se ascundă îii vizuniile loră de câte-orl tună şi fulgeră câte ună fişpană ori ministru nngurescă, fugă şi lasă pe poporu şi pe cei ce mergă cu elă în voia întâmplării ? Bietulă poporă, dăcă nu ar ave elă credinţă în viitorulă său, cum ar pută-o câştiga dela a-ceia, cari se cărtă între sine pentru nimicuri, când pericululă este mai mare şi duşmanulă mai înverşunată ? Rău de totă ar sta lucrulă cu puterea de resistenţă a poporului română, dăcă elă ar trebui să şl-o ia dela „inteligenţii** lui, cum se obiclnuesce la noi a se numi colectivă dmenii cu carte. Trebue dăr, că acestă bună şi blândă poporă dispune elă însuşi de aceea magică putere în mare măsură şi dăcă cu tdte aceste se vede paralisată şi bătută pe tdte terenele, causa suntă tocmai pretinşii „agitatori,** cari nu sciu să conducă şi să aducă la valdre printr’o purtare dămnă, solidară, înţelăptă şi energică puterea poporului. Cu tupilările, umilirile şi neînţelegerile dintre noi amă fostă bătuţi şi nimiciţi pe terâmulă politică şi poporulă şl-a perdută drepturile sale naţionale. Voimă să fimă acum bătuţi şi nimiciţi şi pe terâmulă culturală, ca să perdemă şcdlele ndstre şi autonomia bisericeloră ndstre? Ce este dăr de făcută ? Pe terămulă politciă amă (fisd* că nu ne mai putemă mişca. Aici şi defensiva ni se face pe (Ji ce merge mai anevoidsă şi nu ne rămâne decâtă să reclamămă mereu cu firmitate cum şi unde mai putemă drepturile ndstre nealienabile. Tărâmulă şcolară şi bisericescă îlă avemtţ încă în posesiunea ndstră. Aici în interiorul ă ultimei întăriturl trebue să ne concentrămă tdte puterile, poporă şi fruntaşi, preoţi şi mireni, căci ghiulelele contrariloră limbei şi ai culturei ndstre au începută să facă spărturi şi în zidurile acestei redute. Pe terămulă culturei ndstre naţionale nu mai potă fi deosebiri, căci nu scimă să esiste ună singură Română, care să 4*°ă că nu voiesce înflorirea scdleloră şi a bisericeloră ndstre. Archiereii noştri s’au ţinută reservaţi în cestiunile politice, dăr si să voiăscă, ceea ce este cu neputinţă, n’ar pută să mai stea la o parte, când e vorba chiar de esistenţa bisericei, căci cu şcdla română stă şi cade şi biserica română, Dăr archiereii facă şi încercări de a se a-păra, numai câtă apărarea loră de uniţi& căţe unuia nu a avută pănă acuma aprdpe nici ună resultată. Pericululă comună cere o apărare comună. Ce folosă că unulă merge în drăpta, celă-laltă în stânga, altulă înainte şi ărăşî altulă îndărătă. Cum o să ajungă aceştia vreodată la ună singură punctă, de unde să pdtă respinge năvala duşmanului? Dăr archiereii noştri nu numai că proeedă isolaţî, care cum scie mai bine, dăr suntă a^I r Nr. 285. GAZETA TRANSILVANIEI. M. 1887. mai multâ s£u mai puţinu isolaţi şi de bărbaţii luminaţi, cu deosebire de cei mireni din poporO cari ar trebui să facă parte din cohsiliulă lorii. In asemeni condiţiuni nu se p6te apăra ctjA succesă causa culturei nostre multâ ameninţat^®* nu se p6te da răspunsulu cuveniţii la atacurile-celorâ dela putere. I Este datoria supremă a tuturorâ Romanilor devotaţi causei naţionale, bisericei şi şc61ei, s§ iăsă din atitudinea lord resorvată, să afle modul celd mai potrivita de a lucra împreună în cea mai bună înţelegere şi să se grupeze împreju-rulâ archiereilorâ noştri, cari voru trebui în viitorii să mărgă cu ei, şi suntemu convinşi că vorfl şi merge. Atunci vomă sci ce este de făcu tu şi ce trebue să întrelăsămd, dăr nimicii nu ne va ajuta dăcă nu vomu merge cu toţii mână în mână, umăru la umărâ. Cumcă stăinti rău a în sittiţitfl... a (Urmară) ? ;: »; - , ; 7. Multă daună atâtă morală câtă şi materială ne â-ducă şi nenumăratele serbători aşa numite »bisericesc!,“ 4ile cu „arătări/1 ca „priinejdijţ4* de cari pâte nici Sfinţii Părinţi, cari le-au aşeifhtQ, ^n’au visitată. Amintescă de âstădată numai atâta, dâr efi altă oiasiune — complectând u-ml colecţiunea «ărbăţpriloră, ce o am din o comună din apropierea Făgăraşului -r voiu arăta, că ţi-ne&a, serbarea (prăznuirea) atştonă; sărbători, mai multă puse din capriciulfi sâu iriîeresijilă unuia ori altuia: consumă o parte Însemnată din 4|ele anului, ca să nu 4'că jumătate ori chiar mai merită, #ea’-ce, computândă (Şilele de plâie şi dî bâlă; nici rtti-i nftultă, — âr prin acâsta ună însemnată capitală se pierde, încurgândă totă In punga Ovreiului-cârciumarCL pe vfnarsă, âpoi-mai fâcăndu-i totă lui şi clăcl de câsă, temnf ş. a.* Şi acâsta nu se întâmplă numai intr’ună locă, di mai pretutindenea unde s’au vârîtă astfelă de lipitori. Şi ce ei jafe*i şi aceea, poporulă să bea şi să cânte tâfi draga de 4>uliţa în iferciumă, chiar şi pe timpului serviţiului divină?! Contfibue astfelă de serbări păgâaescî la moralisarea poponilui sâu la demoralisa-rea diri^ Ridică ele bună^tareii lui culturală şi materială; seu 116 întunecă?! || N’ar fi mai consultă pi lucra şi a câştiga in numele Domnului, după cum 4i«e|Bf. Scriptură : ,rogă-te şi lucră, !“ decătă a petrece îi§ lene, beţiă, cârtă şi bătăi şi apoi a’şl ruina averea şi ilnătatea?? E mai consultă (ou''cale) să facă bieţii creştini în 4>le de sărbători clacă (%rreiului'Cârciumară, sâu sâ’fl vâ4â de lucrulă loră? N’âir fi timpulâ să se ia măsuri de îndreptare acestui rău? tire-’i mai bine să se per-secuteze ună bietâ creştini, carele indrăsnesce a’şl a-duce nesce ţiglă, după cuib s’a întâmplată acâsta în â-oulă trecută unui..., sculâ|ţdu-se preotulă cu focă şi sa-biă asupra lui, — âr pre jupânulă ltzig a’lă lăsa sâ de-moraliseze poporulă după $iacă? E âre consultă şi în interesulă poporului a’iă măi reţinâ şi acum dela lucru ori a’lă îndemna şi pune^la cale cu tâtă tăria? €ei chiămaţl să’şl dâe sâmă. ' Inţelegă şi eu clăcî prin cari să şe ajute câte ună bielă de creştină năcăjită, ,ună inteligentă din comună carele se jertfesce pentru gpmună^ dâr. a se clăeui lui Ring şi altuia de pănura lui, asta se jace numai Îq dauna poporului şi a comunte întregi, şt prin acâstă pierdere, mică la părere, sule re chiar şi bunăstarea na ţională...... . I / ’ 8. (Jbflr altă iKtf ţ&te şt „căutarea norocului“ precum şi „sârtea şi yiitorolaf -omului prin „darea cu bobii/ „descântece,* „Vrăjituri,4* „darea cu cărţile“ şi cu „păs călia.“ _ - • .jVleite credinţe deşertş nu numai* eâ ţină poporulă tn. rftt&eiâP, dâr ii consuaoA şi multă timpă, alergândă în tblif dâpirtărl la atarl descântători, vrăjitor! şi pâscăli-erl, cari în urmă cu oâ&>momele, ilă despâie, îlă îm* bâtă cu „câtă ve4l şi neslrate,*4 âr prin aceste umblete pustii se pierde şi multă Iti^cru şi prin acesta ună însemnată capitală şi avera naţională. Acâsta însă este cu stată mai durerosă, căci nu o practică numai nisce femei nemernice, sâu născe bătrâni ignoranţi, ci chiar... decă potă jă o spună... şi unii... preoţi, fiă-le nu spre onorea loră! 6re se mai potă suferi astfelă de lucruri condamnabile şi păgubitâre în timpulă ie faţă? Şi âre pănă când şi noi ©a creştini adevăraţi să ne mai înebinămă la idoli şi’să nePcăutămă D4ei străini?? Nu’şi aducă âmenij aminte, că ihvăţăturâ creştinâseă, ba chiar simbolul ă credraţei ne îrfyâţă : .,să credemă numai într’ună singură Dumne4eăvadevărată ? Şi âre nu pricepă âraeniirnicî atăta, că Dumne4eu n’a încredinţată „secreteîe viitorului41 şi „sârtea âmeniloră44 in mânile unoră babe înşelâtâce şi a unoră păscâlier! mincinoşi?? ^ Snntemă creştini, şi ca efeştinî să credemă numai intr’ună „singură Dumne4eu adevărat ă.4< 9. Altă rău de care sufere poporulă nostru este lipsa i$ „provedere,“ lăsarea în „voia întâmplărei“ şi încrederea In „noroculă orbă.“ Lipsa de „provedere44 pe lâugă multe alte se a-rctă prin totala lipsa de grădini binecultivate de legunae şi pomi. Ca o bună econâraă să’şl pâtâ provede casa sa cu cele de lipsă în ale „mâncărei,4* se cere să aibă 0 gră* dinuţă de legumi bine cultivată. Cu grădini pline numai cu ur4icl, brusturi, cucute şi scăeţi nu putemă se avemă legumele de lipsă în casă. Dâr aci încă trebui să preraârgă cu esemplulă grădina scdlei, a învăţătorului, preotului, nojţarului şi a altoră inteligenţi. Altdum; dâtjâ şi âcestea voră 'fl cultivate totă numai cu plante sădite de mama natură, atunci cum să aşţeptâmă dela bietulă poporft mai multă ?! poporulă neavândă. legume, cum să aşteptâmă dela elă ca sl’şL pregâtâscă mâncări bune şi gustâse şi prin urmare să’şl (mbunătăţâscă şi traiulă şi sâ sâ lase de băutură?? Lipsa de provedere se arătă şi prin aceea, că âmă când nu prâ lucrâză, să nutresce mai bine, âr vlrâ.Când este lucrulă cetă mai greu, atunci ţine ună postă neîntreruptă. . • v Lăsarea în „voia întâmplărei* şi încrederea In „no-roculă orbă* o arată poporulă nostru prin esclamarea-„Batără de ai lucra sâ te omori, dâcă n’ai norocă, — n’ai! Apâi: Ce o fi să păţescl, — de te-ai feri câtă de multă, totă caută s’o păţescl.* Şi âr: »Omă harnică, lucrătoră bună, dâr n’are norocă!44 Apoi încheie 4icândă: »Cine n’are norocă, — n’are de când nasee pănă mâre! şi alte multe esclamări, cari dovedescă, că poporulă nâstru tâte relele venite asupră-i de mtilte-orl chiar din. Işjţg, etp^Ja crede .ca£ provenite''ara'căuşi „nenorocului«’şia „întâmplăreirlte* Din astfelă de rătăciri poporulă trebue scosă şi luţ| mîdată că învăţături bune, spunându’i că: numii priiţi muncă şi cruţare îşi pâte face omulă stare. Şi cine cun|i îşi aşterne aşa dârme! adecă: cine va lucra cu diliginţiş şi cu credinţă în Dumne4eu, nici odată nu va duce lipsăR pşntru că: omului silitoră Dumne4eu ii dă de tdte. ţ 10. Ună altă rău de care sufere poporulă nostru eslei şi r4ua împărţire a timpului de lucru. Pe când pluga|' riuiă lucră primăvârâ, vâra şi tâmna până nu ufai vede? pe atunci ârna o petrece mai fără lucru; âr apoi ca to-ţ tuşi să’şl facă de lucru, merge la cârciumă, unde apoi] s’au văzută tristele urmări. Apoi ce e mai rău este şf’ aceea, că pe când petrece mai fără lucru, atunci se ftu-| tresee mai bine, avândă carne peste carne; âr vâra In; puterea lucrului — după cum amă 4isă şi mai saaă când i-ar fi de lipsă cea mai bună mâncare, postescej adecă se nutresce fârte rău. | Dâr: Cu lucru greu, slabă mâncare: - I N’o putemă scâte la cale!» i Acesta încâ-i ună lucru tare nepotrivită. Ad am ăi putâ învăţa ceva dela compatrioţii noştri sari: »Mai bmei totdâuna câte ceva, decâtă odată „prâ multă* şi alfă-Ş dată „nitlica gâlă*. § Nu-i uşoră a câştiga, e dreptă, căci este măiestrii^ a câştiga; dâr mai mare măiestriă e a sci şi păstră. " Cu ce sâ se ocupe poporulă nostru şi peste iârnă| se va vedea în altă puncta. , | 11. tină rău şi mai mare ca altele multe de cari su*', fere poporulă nostru este mâncârime*, (pofta, mania,) deK a §» judeca, de a purta procese. r . : ' Acâsta o dovedesce împregiurarea, că mulţi dintre Imenit noştri alârgă mai in tâte 4ilde pe la judedlUMiăr uneori chiar şi pentru lucruri de nimică. Mai dureros^?-este, când vedemă pre unii preoţi sâu pe alţi inteligenţa târândă pre popprenii şi respective pe consătenii şi conţ^ naţionalii loră la judecată, numai şi numai ca sâfejl sa- / tisfecâ unoră poite egoistiee; şi mai durerosă âster şi a-tunri când în locă de a îndemna poporulă de rândă c» să se Inţelâgă cu .binele * îlă îndâmnă a se „legiuW. şi’lă 4â pe mâna unoră «lespoitorl şi belitorî fără sufletăr cari apoi în cele ^din urmă îlă aducă la sapă.de.lsjqnnă. Poporulă din contră trebue pusă l i cale sâ se abţină dela procese, căci prin acâsta multă ar câştiga, de âre-ce .multă capitală de .timpă şi prin acesta, ifel bairf? ar rămânea In punga âmeniloră noştri; âr neîQ||^igereft-şi ara nebipăcată, cari din causă de procese dotdbescă tn cele măi multe comune, ar dispărâ, Inlocuiadu.se cu „armonia trăţâsoă* şi cu »pacea creştină.* In locă de .a îndemna pe poporulă nostru de rândă la procese,- cari multe averi au nimicită şi pre ma^gaierai4* nesocotiţi i’au dusă la cerşitoriă, mai bine/sâ i-sâ spună că: ' ’-A „0 pace strâmbă e totdâuna mai bună, dtifeâtă o -judecată dreptă;* afară de aceea să i-se spună că: „Celă-ce se totă pîrăsce Tâtă?averea’şl cheltuiesce, *. In urmă se calicesce !* ^v:r:3 ^ £r mai pre.susă de tâte să i-se spună că: plrea. a iubesce şi I>umne4âu, căci «pacea şi buna înţelegere* suntă temelia credinţii nostre şi semnele prin car! se potfi cunâsce adevăraţii creştini. ♦ v (Va urm*;) , DIVERSE/ " i V '? Ingrăşarea curcilord. — Ună metodă nou de îngrăşia curcele este urmăţorolă: La îngrăşate se Intre--buinţâză nuci şi pentru ca să se îngraşe bine se recere/i-ună restimpă de 5 săptămâni. In 4îua primă capătă':'! curca 1 nucă înmuiată în lapte, a doaa 4» două, a treia | 4i 3 şi aşa mai departe în tâtă 4iua cu una mai multă '*; pănă la' 18; — de aci încolo în tâtă 4iua capătă cu una mai puţină, aşa câtă în 4iua> tn 86 taiă, se: ucide, capătă ărâşl 1 nucă. — Se înţelege de siuâ că în decursulă ingrăşerei curca trebue să primâscâ şi altă nutremântă şi încă atâta de câtă are trebuinţă. -Apă curată trebue să aibă în deajunsă. Curca trebue ţinută .; în îocă caldă. ; Dâcă voimd să avemă cepe fârte mari, alegemă ce- ; lea mai frumâsş esemplare de câpă, le aşe4ămă pre lângă ;• cuptoriu incâhRtă, până când se usucă mai de totă.; A tari cepe în primăvârâ veni ţâre fiindă sădite nu voră da eotâre cu flori, ci numai frun4e, şi prelângă acâsta aşa de tare voră cresca, încâtă o câpă va apesa 1/„ cbiU>.£ — (vR6ia bis. şi şcol.“)_____________ : -__________" * Numere, singuratice din „ Gazeta Transilvaniei'1 ă 5 cr. se potu cumpăra în totun'getâa lui I. GEOSS, şi în librăria d-lui Nicolae I. Ciur cu,_________________ Iditoră şi Redactoră responsabilă Dr. Aurel Murosianu, ra IOSIF GAYORA. 5—30 Pentru lucru eminentă şi gustă bună la esposiţiunea regnicolară din 1885 din Budapesta, distinsfl cu medalia cea mare a esposiţiunii. —Şj In Budapesta, strada Vâczy Nr. 17. P— RecomandQ obiectele necesare pentru ! O nonă inventiune adjustarea bisericiloru şi capeleloru o •-* 55 Ba 89 t-1 M X cu cele ce sunt provgiţutfi în abuodanţk pentru preţurile cele mai moderate, şi lucrate câte se pote mai frumose, auume: Odăjdii fel on şi altele, după ri-lulO gr. orientale. Prapori şi stindarde pentru reuniuni. Stindarde pentru pompieri, copii de scolă, reuniuni in- Iconostase, nului etc. etc. chipuri pentru' fruntariu. dustriale. reuniuni de cântări şi rureuniunl de în-morm6ntare. Statue, poli -caudre, potire si chipuri slin te sfeşnice peutra altariu şi de părete, candele. înmormântarea Dom- # * i * # * care a produsă cu totO drep-tulti atâta admiraţiune, este de ingeniosul vi niehanîcC - artiştii englesu D-nulă Maraton conatruatâ şi pentru ori-ce stofă aplicabilă Maşină de cusutu universală. MT Primescu repararea haineloru vechi precum şi aurărirea şi argintărirea pe lângă preţuri moderate. MT Cusături cu auru, argintă şi mătasă şi haine bisericesc!, cusute cu firu de auru, argintă şi mătasă. Dantule bisericesc!. Invălitore de prestolu. Mărfuri bisericesc!. Damaste etc. Punctualitatea mi-o potă a«l«veri prin mai multe ante de eptatole de recunosclnţA. Cataloge de preturi a dorinţă trimită libere de post-port. « Costă completă fl. 5.50. Maşina posede w ** 89 •4C O < C« ! Acesta tace la ori ce lucru de cusută serviciile cele mai escelenle. Cose tără deosebire tote stofele. Este durabilă din oţeiă şi feră. Este simplă şi uşoră de mânbatu. .. Se furniseză în stare perfectă de lucru. N’are aprope niciodată lipsă de reparaţiă » întocmire, ca la cusută să nu se rupă aculă aşa uşoră şi este în t6tâ privinţa fdrte practică. Fiă-care cumpere-’şl imediată acestă admirabilă maşină de cusută universală fără prejudiţiu, căci eu înapoieză îndată fiă-căruia banii, dăcâ maşina nu luneţionăză. Comandele se efectuescă cu rambursă poştală şi suntă a se adresa singură numai la: Feketes Fabriks-Depot neuer Erfinduugen, Wien, Margarethen, Wehrgasse Nr. 13/59. 4—6 «*•*•••****••*•**• CTQ CD 99 3 s: < P -0D ffs p UI CHS 9 -UI cd P CD f* -§•. P-P p 89 00 as g- 5' P P CD P to O CD CD CD s < CD "C 8* B 83* £L o C “• cu P 89 y tc o» oo 00 Cu CD -J. C< ,__ -! 00 te 2 Cu CD 00 CD OO *T —3 CD Cu oo te ® » ® E < P 8? CD P Cu P CD CD CD s » o j-t-1 83 p P ® < ® OB 3 T3 CD •"* CD CD B 3 P< O CU c cd r „ o 8- ce CD CD CU CD ce p Cfq P P D CD •"* CD CU 3 P< CD - O p 83» g O p- o < s» p pr ► o, (D * ® O CD CC T3 Cu CD l-*> 3 -• P CD -35 P 3 P c p> 2, pt ^ 8» 00 =3 C* P 3 B —n P Cu ,TJ 1-^ I—i> 3 Cu CD co ac o 525 O B a 3cd o o* rr C ffi S3 — o fcf-sr p-a wŞ. 0 S I 0C B *- CD w CP B ii -a 2 nd. 55 =2 a c o- . 2 *5. ■ „ ° -CDS*Cg.g-SS'g. .8 I c,ii3.pg s.g ? 83 S» O - 9* •22c c —T3 5* o* ce ^ ,__ rr r- 2. - o «M O M C tr a cd cd —* * -j ■< a.-x ® cr £2. >- 2 ® p 2 — JL5! . 1-“ H?c <6 - ^ ° c< ba b iu 1 pfl (-D 03 cu cn oo o: —3