Supliment la £SPOCA Bir. 290 PETITU CiTRE HAJESTÂTEA SA REGELE vernul, el, care ar trebui să fie streajă şi garanţie a libertăţilor şi drepturilor noastre, producem! prin uneltele sale plastografii ca să încarce pe nedrept pe un osîndit şi executat. Nu este de mirare, Sire, dacă în mijlocul acestor ne mal aurite şi ne mal pomenite fără de legi, neliniştea noastră a mers tot crescând, şi ne am hotărît, după mai multă vreme de aşteptare în care nădăjduiam că făptuitorii vor îndrepta singuri cele ce făptuise, să ne adresăm M.-Voastre. Publicăm aci petiţiunea către M. S. Regele, care a fost acla-* mată în întrunirea de erl şi care va fi înmânată Majestăţeî Sale după ce va fi iscălită în toată tara. sa sentinţă a S-tului Sinod nici nu a fost legal şi constituţional adusă la îndeplinire. Constituţia Ţăreî, Sire, nu cunoaşte altă putere esecutivă în Stat de cât pe Majestatea Voastră. După articolul 35 Majestăţei Voastre este încredinţată puterea esecutivă, singur M. V. puteţi dispune de forţa publică, singur o puteţi pune în mişcare. Miniştrii nu sunt de cât consilierii respun-zătorî aî M. V. eî însă nu sunt şi nu pot fi stăpâni pe puterea executivă. Chiar sentinţele curţilor şi tribunalelor cari se esecută fără o intervenite specială a M. V. totuşi nu se execută de cât în numele M. V. Sentinţa Sinodului, Sire, nu putea fi adusă la îndeplinire de către puterea Statului de cât printr’un decret al M. V. Printr’un decret al M. V. fusese aşezat în scaun Mitropolitul Ţăreî, printr’un decret al M. V. putea numai Mitropolitul Primat să fie scos din scaun. Neapărat că un asemenea decret se putea întemeia pe sentinţa Sinodului, dar numai dacă acea sentinţă cercetată de către M. V. Capul putereî executive, se găsea că fusese dată cu toate formele legale, cu toate garanţiile de dreaptă judecată, prevăzute de legi şi canoane şi cari îi dau caracterul unei adevărate judecăţi, iar nu a unui simplu act de violenţă. Sîntul Sinod neavând prin nici o lege forţa publică la disposiţia sa şi trebuind să ceară ajutorul putereî seculare, este evident că aceasta este în dreptul ei să cumpănească şi să vadă dacă există sau nu o sentinţă dată în limitele şi în competinţa legilor ţăreî şi ale canoanelor la cari trimet legile ţăreî. S’a încercat, Sire, să se pretindă că graţie articolului 15 din legea sinodală, sentinţele Sîntului Sinod se pot executa d’a dreptul de către Sîntul Sinod. Da, există acest articol, dar altul este înţelesul luî. Când legea vorbeşte de sentinţe cari se execută d’a dreptul de către Sântul Sinod, ea nu poate să se gândească de cât la acele cari se pot executa d’a dreptul de către Sântul Sinod, cum ar fi o oprire de la slujbă sau de la sânta grijanie. Din potrivă legea sinodală, destul de lămurit spune, într’o altă parte a aceluiaş articol, că nu se execută aceste sentinţe de cât «pe câtă vreme pedepsele cuprinse într’ensele vor fi disciplinare fi de un ordin curat religios». Sentinţa Sîntului Sinod care s’a adus la îndeplinire nu este de un ordin curat religios. Ea pronunţă «depărtarea Mitropolitului din scaunul de Mitropolit», şi demnitatea de Mitropolit nu este o însuşire curat religioasă, ci o demnitate cu un caracter mixt, religios şi politic. Istoria Apusului stă martoră a luptelor uriaşe şi îndelungi dintre Stat şi Biserică tocmai din pricina caracterului mixt al episcopatului şi pentru hotărnicirea căderilor fie-căruia. In Biserica Răsăritului cestiunea este şi mai limpede. Nici o dată în imperiul de resărit, şi nici în biserica română nu s’a recunoscut autorităţilor eclesiastice singure, dreptul d’a scoate din scaun pe mitropoliţi şi episcop!. Cu atât mai mult cu cât ele singure nici nu-î pot sui pe acele scaune. Majestatea Voastră cunoaşte judecăţile sinodale în contra Sînţilor Ata-nasie şi Ion Gură de Aur, şi ştie cum numai graţie intervenirei Împăratului, acele judecăţi nedrepte, pătimaşe şi tâlhăreşti, au fost desfiinţate şi Biserica creştină scăpata de tina d’a fi lovit pe doî din cei mai mari şi mai sfinţi aî ei dascăli. In Biserica Română drepturile Statului au fost şi mai puternice. Cantemir Vodă ne spune că în Biserica Română Domnul singur, adică Statul de pe atunci, numeşte şi depune pe episcopî, el singur îi judecă şi îi osândeşte. Nici o dată Statul în Biserica de Resărit n’a abdicat la dreptul şi datoria lui d’a nu îngădui fărădelegile, şi nici o dată nu s’a înjosit la rolul de simplu gendarm al orî-căreî decisie sinodale, ori-cât ar fi dînsa rodul violărei legilor, nerespectărei Canoanelor şi al încălcărei de atribuţiunî. Aşa până la un loc a înţeles şi guvernul dreptul şi datoria sa. Intr’adevăr Ministrul Cultelor a făcut un referat prin care a afirmat că sentinţa a fost dată în condiţiile legeî şi că ast-fel puterea Statului o poate esecuta, însă în loc de a adresa acel referat Capului Statului, l’a adresat Consiliului de miniştri. Ast-fel Sire, s’a creat în Statul nostru o autoritate neconstituţională, căci numai în absenţa Majestăţei Voastre constituţia delegă consiliului de miniştri puterea executivă, şi încă sub reserva unei ulterioare aprobări. Această încălcare şi turburarc a drepturilor respective ale Coroanei şi ale miniştrilor, este, Sire, în mijlocul atâtor greşeli şi fără de legi, cea mai de căpetenie, fiind că sdruncină însăşi Pactul nostru fundamental. Lucrul este cu atât mai uimitor cu cât pentru suspendarea I. P. S. S. se urmase după adevărata orânduială constituţională şi nu se făcuse de cât în temeiul unui decret al Majestăţei Voastre. Acest decret a mers chiar cu afirmarea prerogativelor putereî executive până la ultimele eî limite, căci tot actul putereî executive a suspendat pe I. P. S. S. nu numai din mitropolie dar şi din arhierie. Şi când a fost vorba de un ce mult mai grav, de desfiinţarea votului Parlamentului care alesese pe I. P. S. S. şi a decretului Majestăţei Voastre care îl numise, atunci s’a substituit Consiliul de miniştri Capului Statului, şi s’au împuţinat cu una prerogativele Majestăţei Voastre. In zadar, Sire, s’a căutat să se ocolească această călcare a legeî fundamentale, sub pretextul că fiind vorba de o perdere a calităţei spirituale a I. P. S. S. printr’o sentinţă eclesiastică, demnitatea de Mitropolit este implicit perdută. Lucrurile nu s’au petrecut aşa. Sinodul nu a osendit pe I. P. S. S. să-şi peardă numai calitatea sa de arhiereu, ci categoric l’a osândit şi la isgonirea din scaunul de Mitropolit. A recunoaşte acest drept Sinodului ar fi a răsturna ordinea în Stat. Ceea ce s’a făcut de către autorităţile Statului, el nu mai poate desface. v§ite, Nu este cu putinţă ca Biserica Română să rămâe în starea în care se află, cu autoritatea păstorilor eî veştejită, şi cu capul ei, victimă a unui act de ură şi de siluire, nici măcar acoperit de o făţarnică respectare a formelor. Cu inimile cernite rugăm pe Majestatea Voastră să facă dreptate. Fără dreptate, Sire, nu se pot împăca cugetele noastre, şi nu se poate readuce printre noi pacea şi liniştea. Din potrivă, dacă această nedreptate se va urma până în capăt, este de temut ca conştiinţele asupra cărora nimeni nu este stăpîn, să ajungă într’o ast-fel de turburare, în cât viaţa noastră creştinească să se împartă în schisme necunoscute până acum la noi, şi cari nu pot de cât să micşoreze vaza Bisericei Ortodoxe Române şi să o pună in neputinţa de a-şî îndeplini înalta ei chemare de diriguitoare a sufletelor, de mângăetoare a suferinţelor, de propovăduitoare a adevărului, a virtuţei şi a nădejdei. De aceea, Sire, rugăm pe M. V. să facă dreptate. Dacă Capul Bisericei noastre este vinovat, să fie judecat şi osândit, dar judecat omeneşte şi creştineşte, iar nu sugrumat, cum nu se sugrumă nici făcătorii de rele. Dacă este nevinovat, să se ridice după el învinuirile şi hula. Suntem, Sire, ai Majestăţei Voastre prea supuşi şi prea plecaţi servitori. www.dacoromanica.ro