autograf : ION ARIESANU Tezaur nume poate fi înnobilat. Și Eminescu, și Creangă, și Cara- Orice giale, și înnobilat AUGUST 1989 23 AUGUST HOTAR DE ERA NOUA Ion Carp FLUERICI Patria in pace' ORA SOLEMNA Statuia pentru o te EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA * Privită în contextul larg al istoriei noastre mul- timilenare, revoluția de eliberare socială și națio- nală, antifascistă și antiimperialistă din August 1944, inițiată, organizată și condusă de Partidul Comunist Român, ne apare ca un emblematic arc de boltă al devenirii noastre, înmănunchind într-o sinteză istorică de profunde semnificații mesa- jul de dreptate socială și națională al tuturor ge- nerațiilor care au contribuit la edificarea Româ- niei moderne. Astfel, se dezvăluie în întreaga sa complexitate măreția actului istoric de vo- ință și demnitate națională, uriașa ridicare la luptă a întregului popor român, în August 1944, prin care s-au pus temelii trainice României so- cialiste de azi — țară prosperă, liberă, indepen- dentă și suverană între națiunile lumii. Evenimentele din August 1944 au confirmat re- alismul strategici și tacticii Partidului Comunist Român, modul creator în care a aplicat în con- dițiile specifice țării noastre teoria revoluționară a socialismului științific despre rolul clasei mun- citoare și necesitatea unității ei de acțiune, des- pre alianțele cu alte clase și grupuri sociale, despre corelația dintre factorii obiectivi și su- biectivi, interni și externi, ai revoluției. Prin acțiunea sa revoluționară, la baza căreia au stat o concepție și un program clare — claritate ob- ținută în împrejurările unor profunde și multi- ple confruntări politice și ideologice — partidul nostru și-a adus o contribuție specifică, originală, creatoare la teoria revoluționară mondială, la strategia și tactica revoluțiilor de eliberare so- cială și națională. In împrejurările deosebit de grave pentru exis- tența și viitorul poporului român, adus în pragul unei catastrofe naționale, Partidul Comunist Ro- mân și-a intensificat eforturile pentru demasca- rea dictaturii militaro-fascistc antonesciene și a alianței cu Germania hitleristă, fiind primul partid politic care a pus de la început, din 1941, în fața națiunii un program perfect articulat de rezis- tență antifascistă, care cuprindea asemenea idei- forță precum : răsturnarea regimului de dicta- tură militaro-fascistă, formarea unui guvern al independenței naționale, compus din reprezen- tanții tuturor forțelor patriotice, ieșirea Româ- niei din războiul antisovietic si alăturarea ei coaliției Națiunilor Unite, (Partidul Comunist Ro- mân fiind, de asemenea, primul partid politic din România care a preconizat alianța cu Națiunile Unite), alungarea trupelor germane din țară și eliberarea părții de nord-vest a țării de sub o- cupația horthystă, respectarea libertăților cetățe- nești și democratice. Urmărind, în primul rînd, realizarea obiective- lor naționale majore — eliberarea țării de sub dominația Germaniei naziste și răsturnarea gu- vernului de dictatură militaro-fascistă —, parti- dul comuniștilor s-a declarat de Ia început gata să colaboreze cu toate partidele, grupările, per- sonalitățile politice, cu toți patrioții români pen- tru înfăptuirea oricărui deziderat din program, preconizînd ca singur criteriu al colaborării ati- tudinea față de ocupanții naziști, față de spriji- nitorii lor din țară și față de războiul hitlerist. Roadele eforturilor depuse de Partidul Comu- nist Român în direcția coalizării tuturor forțe- lor democratice naționale n-au întîrziat să se a- rate, s-a sudat verigă cu verigă, moment cu moment. In toamna anului 1943 s-a constituit Frontul acestor tice a urmare mân si Patriotic Antihitlerist. O încununare a acțiuni de polarizare a forțelor patrio- constituit-o făurirea, în aprilie 1944, ca a acordului dintre Partidul Comunist Ro Partidul Social-Democrat. a Frontului U- nic Muncitoresc, care a întărit unitatea de acți- une a clasei muncitoare, în strînsă alianță cu ță- rănimea muncitoare, cu intelectualitatea, pentru salvgardarea independenței României. Consolidîndu-și rolul de principal factor de u- nire a partidelor și formațiunilor patriotice ostile dictaturii antonescicne și hitlerismului, Partidul Comunist Român și-a continuat cu dîrzenic acti- vitatea în direcția deplinei unități a forțelor an- tifasciste. La 20 iulie 1944 a luat ființă Blocul Național Democrat, în cadrul căruia, alături de partidul comunist, au intrat partidele social-dc- mocrat, național-țărănesc și național-liberal, la baza acestei coaliții fiind pusă platforma propusă de partidul comunist. Asttel, niciodată în istoria românilor, nu se mai realizase o atît de puternică uniune națională ca în perioada premergătoare marelui act patriotic de la 23 August 1944, al cărui stegar era Partidul Comunist Român. Partidul Comunist Român, cadrele sale, de bază, în rîndul cărora s-a afirmat puternic personali- tatea eroică a tovarășului Nicolae Ceaușescu, au organizat și condus cu strălucire poportil român la victoria revoluției din August 1944 _ — piatră de hotr în istoria patriei — ce a deschis poporu- lui nostru calea libertății naționale, a înfăptuir : înaltelor sale idealuri de libertate și dreptate so- cială, a trecerii la construirea orînduirii socia- liste. în cele patru decenii de construcție socialistă. România s-a transformat dintr-o țara slab dezvol- tată, predominant agrară, într-o țară industrial-a- grară, cu un înalt nivel de civilizație. In acest an, producția industrială va fi de circa 135 de ori mai mare decît în 1945, o creștere de 120 de ori fiind realizată după Congresul al IX-lea. Producția agricolă a crescut de circa J0 ori față de 1945, din care de peste 6 ori după 1965. Ve- Ion PARANICI (continuare în pag. IV) Ion BELDEANU (continuare în pag. IV) Dr. Petru RUSSINDILAR Floare la reverul istoriei — August floare de sînge peste patria de atunci încă se adunau nourii în memoria noastră, peste patria de azi sălășluiește pacea și coloana solară REPORTER Drumuri în Tara de Sus Două mi-am murite au fost evenimentele zilei în început documentarea despre Țării de Sus ; primul, de productiv — sosirea autobasculei cu care dru- ordin benă încălzită pentru transportul mixturii as- faltice, și ai doilea, puțin amuzant dar ne- lipsit de semnificație — meciul de fotbal din campionatul sui-generis al unității de profil (Direcția Județeană de Drumuri și Poduri). Pentru că a scrie despre drumuri înseamnă a accepta, a înțelege specificul activității celor aproape șapte sute de mun- citori și specialiști implicați în menținerea și asigurarea viabilității acestora, înseamnă a realiza amănuntul că într-o zonă de ma- re trafic economic și turistic, cum este cea din nordul Moldovei, zonă de echilibrată diversitate geografică și configurație struc- turală. arterele rutiere devin vital nece- sare. Un fel de a patra dimensiune a exis- tenței. Cum s-ar realiza altfel pulsul coti- dian al muncii, fluxul iminent dintre o a- șezare și alta, dintre o comunitate și cele- lalte ? Desigur, de starea drumurilor de- pinde funcționarea acestui vast mecanism și, nu în ultimă instanță, plăcerea însăși a călătoriei. Să precizăm .înainte de toate, că direcția de resort din Suceava patro- nează o rețea de drumuri ce însumează peste 1 800 de kilometri; unele asfaltate, altele împietruite, pavate sau acoperite cu beton, ponderea deținînd-o cele prevăzute cu îmbrăcăminți asfaltice ușoare. Și aceste căi de comunicație, pornind din valea Și- retului și ureînd munții pînă la Pasul Prislopului, cu păienjenișul lor de ramifi- cații, impun o permanentă supraveghere activă. Activă pentru că aceasta nu în- seamnă constatare, ci acțiune. Acolo unde șoseaua se deteriorează într-un grad mai mic sau mai accentuat, se cer remedieri prompte ori fără multă întîrziere. Și ele se fac de formațiunile specializate (asfalta- tori, betoniști, fierari, mecanici, contonieri, șoferi etc.) din cele șase secții care practic acoperă întregul perimetru al teritoriului : Fălticeni, Rădăuți, Pojorîta, Gura Humoru- lui, Suceava. „Pentru lucrările pe care le efectuăm dispunem de stații de asfalt, stații de be- toane și de sortare, balastiere precum și de utilajele specifice activității noastre, in- clusiv cele folosite pe timp de iarnă". Răs- punsul aparține directorului Radu Pricop, cunoștință veche a reporterului, aflat de puțină vreme la conducerea întreprinderii, Rebreanu, și Arghezi, înnobilîndu-și-le prin arta lor, au _________ și locul nașterii, făcînd din Ipotești, Humulești, Haimanale, Năsăud, Cărbunești, puncte de referință. Pentru a-și păstra demnita- tea numelui și a locului, sfințit de o naștere, artistul merită să jert- lească totul. Și marii creatori ai spiritualității române au adus o ase- menea jertfă. Ei au însemnat fiecare, în curgerea timpului istoric, borne de hotar, axe ale lumii lor, prin care locurile și împrejurările. unde ei s-au născut, au creat sau s-au stins, au primit o sacră stră- lucire. Exemplul artei și vieții lor trimite la ideea că nu există crea- tor și operă în afara unui loc anume, că nu se poate înălța un edi- ficiu creator fără a fi pornit dintr-o magmă vie, pămînteană. Căci unica rațiune a existenței lor umane și artistice a fost doar arderea întru demnitatea și strălucirea artei române și unicul lor rost, pasager pe pămint, a constat în a semăna, în pantheonul valorilor universale, propria valoare, de artă și spirit, specifice lor și națiunii lor. Căci, așa cum nota Timotei Cipariu, peste cruzimea timpurilor, peste po- litica infernală a tiraniilor trecute, poporul nostru a știut păstra un tezaur născut din ființa noastră, dulce ca sărutarea mamei, mai scump ca viața, care, de l-am pierde, atunci mai bine nc-ar înghiți pămîntul de vii, tezaur fără de care n-am mai fi demni de-a ne numi fiii Pă- rinților noștri și ai acestui pămînt, tezaur numit: expresie și spiri- tualitate românească. Ei bine, înfipt intr-un pămînt al său, care poate fi și un oraș în care i s-a scurs tinerețea, sau maturitatea i S-a cristalizat la tîmplele ingindurate, scriitorul, aristul contemporan, păstrător rădăcinilor unei tradiții și continuatorul lor, nu poate, fiind fiul unui oraș,. al unei țări, care sînt de fapt „axis mundi" pentru el, nu poate, zic, să nu înțeleagă scopul unic, în slujba căruia s-a băgat salahor pe viață : arta românească și creșterea frumuseții ei într-un inestimabil tezaui, adunat cu osîrdie, din vechime, cu fiecare creator în parte, pînă Ia comoara de limbă, artă, cultură și spirit de care, mîndri, ne folosim noi azi. înțelegînd acest rost unic, scriitorul, artistul înțelege și rostul social al muncii sale, își înțelege și contemporanii și patria în leagănul căreia s-a născut și căreia îi dedică lucrarea sa. A PRIVI stă pe creștetul munților ei gura de aur a copilului spune cartea zilei de mîine ne descoperim Lumii credința de a ne afla în lăuntrul numelui nostru. Vasile l’UHA dar care a adus cit sine un suflu nou. ti- Meditativi și solemni. Parcă avînd ceva din lumea interioară a omu- lui. Totdeauna privind spre înălți- mile din preajmă, pentru a le cu- lege văzduhul de pe umeri. Mai ales de pe dealul de unde marele Ștefan a trimis săgeata pentru ale- gerea locului de nemurire. Așa îmi par — sau poate așa sini — arborii care însoțesc drumul ce duce pînă la rădăcinile de piatră ale nului zid. Pînă acolo unde nu mai poate îi. nu se mai numi așezare, ci stare de bătrî- Putna poate spirit. neresc, îndrăzneț. (Chiar și competiția de care aminteam i se datorează, scopul vi- zat nefiind nicidecum performanța sportivă!' ci reconfortarea, sudarea colectivului, crc.ș- terea ților scurt cute : moral, afectiv al componen- împreună pornim într-un unul dintre traseele cunos- — Dolhasca — Fălticeni. A- tonusului acestuia, raid pe Suceava cum explicațiile furnizate la sediu încep să se clarifice: ce este și cum se realizează o plombare, cum se face o consolidare în- tr-un strat sau în două, ori cum se exe- cută tratamentele de întreținere. Șoseaua se prezintă mulțumitor, se observă interven- țiile întreprinse de-a lungul lunilor care au trecut și cele aflate în curs de execuție. Altfel zis, au dispărut breșele și porțiu- nile degradate, mașina rulează lin și fără pericol. Oprim la Liteni, la stația de mix- tură, unde în ciuda instalațiilor uzate pro- ducția nu are de suferit, apoi la Dolhasca la moderna stație de betoane. „Un impor- tant volum de muncă îl ocupă tratamen- tele îmi spune inginerul Pricop. Asta pen- tru că parte din carosabil și-a depășit du- rata de serviciu și spre a-1 menține în sta- re practicabilă unitatea noastră și-a extins de la an la an tratamentele bituminoase. In 1939 de plidă avem de efectuat aseme- nea lucrări pe circa 80 de kilometri. In acest scop folosim emulsia bituminoasă pro- dusă într-o stație proprie, la Praxia". „Cu tratamentele e clar. Ce înseamnă însă o consolidare ?“. „Dacă am practica o sec- țiune într-un drum amenajat, acesta ar prezenta un strat de uzură sau de rezis- tență, un strat de legătură și un al treilea strat de bază. în funcție de gradul de de- teriorare se fac și consolidările cerute. Trebuie să vă spun însă că în prezent ca- pătă tot mai mult teren abordarea îmbră- căminților rutiere rigide, mai ales pe a- cele sectoare de drum care nu mai rezistă solicitărilor crescînde ale traficului". Furat de curiozitate receptez noi și noi detalii care definesc de altfel, acest univers ne- cunoscut, un domeniu considerat în apa- rență banal, neinteresant. Din obișnuințe, din’ acea senzație firească a faptului co- mun. Pornești pe o șosea peste care toc- Pînă acolo unde fruntea coboară în aura tăcerii, să deprindă înțelep- ciunea veche a strămoșilor și age- rimea Voievodului făurar de eter- nitate La capătul drumului, pasul vrea să citească, să asculte pămîntul. Să se roage pietrei, adînculuî ei. Cînd urcă treptele de lemn ce suie în „Turnul porții", ecouri sfinte de gravă pădure și foșnet de veacuri, trecute învăluie totul. Și om, și emoție și credința că aparținem tim- purilor de dincolo și de dincoace de noi. Clipei în care Luceafărul a încremenit deasupra marmurei ce a refuzat anul stingerii viteazu- lui Domnitor și celei în care ne vor chema urmașii — cu lucrarea noastră spre fapta lor. Apoi, privirile trec peste filele cărții în care, cînd scriu, cărturari și oame- ni de har ce poposesc la Putna vor să rămînă aici măcar atîta din ai cît pot cuprinde și mărturisi cu- vintele. Era în 2 iulie 1989. Deasupra cî- torva semănături — venind parcă din vibrarea „Imnelor Putnei —, literele prindeau a viețui într-o mărturisire căreia i se poate ridica statuie: „Ne plecăm cu inimile și sufletele aici pentru totdeauna...". Două iulie din anul în care conti- nuăm să trăim. Două iulie, ziua în care, cu 485 de ani în termă, Ștefan Voievod, mer- gînd spre Putna, avea să-i facă a înțelege pe însoțitorii săi de atunci — o, și cîți erau! — și pe toți cei din veacurile următoare că pe acest pămint strămoșesc nu se poate muri. Cred că și la aceasta gîndesc, In zilele și nopțile cu oameni veniți de~ pretutindeni, arborii ce cresc Ungă rădăcinile de piatră ale bătrînului zid. Acolo unde Putna nu mai este așezare, ci stare de spirit. CRONICA LIBERARĂ Situată la liziera dintre un ro- man-anchetă, cu o acțiune sedimen- tată din episoade decupate ad-hoc, și un roman factură fabulos-fan- tastică, cartea lui Tudor Dumitru Savu, Fortul, convoacă deopotrivă un regizor al cărui vizionarism scapă voit unui control de adîncime, și un spectator activ, care încearcă să re-unifice straturile narațiunii în puncte nodale, de trecere de la real la insolit. Romanul lui Tudor Dumi- tru Savu are structurat care un scenariu bine distribuie rolurile între secvențele firului evenimen- țial, contactînd o realitate palpa- bilă, verificabilă în datele logicii formale, și reflexele acestei reali- tăți, detectabile în planul scrisului, al înregistrării evenimentelor, din perspectiva convergenței soluțiilor realului și imaginarului. Altfel spus, romanul Fortul își asigură fluiditatea discursului din conlu- crarea fericită a ipotezei cu demon- strația, prima cu funcție de anti- cipare a cadrului logic, a doua, cu funcție de reluare a ipotezei, în formula unei argumentații plauzi- bile oferite de demersurile primei. Tranșarea ostentativă a acestor do- uă deschideri ale romanului nu fracture;iză dispunerea episodică li- niară, deloc subjugată nici unui traiect impus, din contră, sudează unitatea întregului și circumscrie zentă prin inserția paginilor din Raportul către Statul Major al Ținutului (raport care alimentează și stratul derulării evenimentului, un fel de însemnări venite dinlăun- trul faptului), dar este și instanța participativă, reflectarea, care nu face altceva decît să-și confirme niște suspiciuni ale lui, ca erou în schema, altfel economicoasă, a căr- ții. Repartizat după încheierea cursurilor, la Fortul Cardon, deși maiorul Adam Tauss l-ar fi reținut ca asistent la Catedra Colegiului, sublocotenent Dierna continuă de fapt să scrie cartea începută, în- că din perioada școlarității. Un drum anevoios, încărcat de surprize mat de teoriile sale strategice, — Fortul Cardon —, discipolul său trebuie să contureze, să concreti- zeze, măcar în realitatea credulă a cărții, existența Fortului. Astfel că spațiul capătă contur, se dimensio- nează la confluența realului dat cu pararealul sugerat. Jurnalul său are acest rol de a-i ușura contactul cu noua realitate care se naște din parabola primei și, inerent, a-i păs- tra libertatea de imaginație. Perso- najele, evenimentele, întîmplările ciudate care au loc la Fort, răspund de fapt aplecării eroului spre inso- lit. Drumul de la Lespezi la Bui- val, însoțit de plutonierul major Ion Galaon, scena copiilor care prind TUDOR DUMITRU SAVU FORTUL (Editura MILITARĂ, 1989) trama epică unui discurs care se așterne surprinzător, fără doza de rigoare și schematism. Tînărul sublocotenent Dienna, proaspăt absolvent al Colegiului Militar, specialist în tactica și stra- tegia apărării, are pe lîngă calită- țile militare, și vocația însemnărilor zilnice într-un soi de jurnal intim, care înregistrează datele realității trăite sau invocate, personaje, fap- te, unele ieșite din comun, altele de divertisment cotidian. Multe din ele există numai fiindcă Dierna le dă girul autorității de a re-ordona realul cunoscut. Ele oferă, astfel, șansa de a supraordona o altă rea- litate, la fel de logică și concretă ca și modelul original. Dierna este în roman instanța narativă, pre- (potrivite cu plăcerea speculației imagistice, posibile vămi ale intrării în planul fantastic), apoi contactul cu spațiul bizar al Fortului (o con- strucție tactică militară care îmbră- țișează marea și uscatul într-o izo- lare absolută) îi încurajează per- spectivele eroului, de altfel anti- cipate de maiorul Tauss, cel care și recomandase ca Dierna să ocupe acest post. Numai că intrarea în acest spațiu aparent securizant îi destabileazează lui Dierna, pe mo- ment, logica lucrurilor. Firele epice deschid în roman nucelee de litera- tură fantastică și încarcă pe erou cu o misiune specială, să le desci- freze taina sau să le dea un sens. Căci ceea ce pentru maior, maestul său, fusese un vis, un proiect recla- șerpi cu un șiretlic (oglinda), viziu- nea florilor galbene care devin ne- gre, apoi înregistrarea unui cutre- mur, culminînd cu dispariția inopi- nată a însoțitorului, sînt semnele unei derogări de la real. Ele nu întîrzie să apară și în activitatea lui Dierna la Fortul Cardon. Toate personajele care intră în contact cu Dierna au ceva asemănător cu maio- rul Tauss. Din paginile care redau implicarea în faptul cotidian (tra- gerea de noapte cînd scot de la o țintă un înecat, pe maiorul Tauss, apa- riția unui cerb într-un nimb de flă- cări pe mare, — excelent crochiu parabolic al mitosului popular —, apariție contestată ulterior de cei- lați ofițeri, izbitoare asemănare a lui Otto Kazak, cel care venise să schimbe oglinzile farului, cu același maior, dispariția surprinzătoare a Fortului, după o noapte de veghe așteptînd aprinderea noului far) răzbat inserțiile fantastice, pe care încearcă să le descifreze jurnalul lui Dierna. Raportul pe care el îl înaintează superiorilor, după întoar- cerea la Colegiu, și răspunsul care i se dă, soldat cu anularea propriei identități, sînt motivele care-1 deter- mină pe Dierna să se verifice întoc- mind Raportul. El nu este altceva decît imaginea răsturnată pe care această oglindă i-o oferă. In fond, notițele din caietul lui Dierna oferă eroului șansa unei libertăți depline, prin care poate reorganiza existen- tul, fără intervenția neașteptată a cuiva care ar putea tulbura albia, luciul oglinzii care reflectă o posi- bilă realitate. „Notele mele zilnice erau singurul lucru care-mi dădeau senzația că mai pot ține totuși con- tact cu realitatea. Obiceiul acesta /.../ îmi dădea încredere și mă ținea parcă în legătură cu propriul meu trecut, cu propria mea viață. Almin- teri, mi se părea că trăiesc în pielea altuia" (p.144). Proiecția stărilor vizionare pe re- lieful undelor marine, demonstrația colonelului Otto privind forța magi- că a oglinzilor, care pot schimba nu numai destinul unui om, dar chiar și cuvintele, nu sînt altceva decît trucurile prin care însuși romanul pune sub semnul ipotezei o anume „tactică a scrierii", aceea care „nu se supune unor reguli fixe". Iată de ce romanul lui T.D.Savu are un final deschis, suspendat și ambiguu, cînd eroul reface itinerariul spre Fortul Cardon, ca o ofrandă adusă himerei zămislite din actul fecund al creației, și cînd imaginea capătă contur, răsplătind astfel efortul creatorului. O dată cu această în- toarcere reiterativă, Raportul înche- iat și predat de Dierna închide și o carte al cărei topos și-a închegat contururile prin dislocarea limitelor realulu.i Cornel MUNTEANU PROZA Aseară am adormit ascultînd Sim- fonia Fantastică. Nu știu de ce mi- am pus tocmai acest disc; cred că l-am luat la întîmplare, dar, vai mie! am ațipit la începutul dru- mului spre eșafod. M-am trezit la clinchetul întrerupătorului și n-am mai putut închide ochii pînă dimi- neață ; înseamnă că -am visat cinci- sprezece minute, timp cît muzi- ca s-a derulat în noaptea sabatului. Abia în zori mi-am adus aminte ce am visat în acest răstimp. Ceva petrecut aievea la începutul războ- iului: răniții dintr-un spital, ban- dajați, în cîrje, cu ochii arzind de temperatură și de speranța că vor trăi. Apoi Poetul, cu o mină în ghips, ce-mi dăruiește de fiecare dată o carte pe care a scris dedica- ția: „Dacă o vei citi, te vei regăsi..." Am pierdut-o în peregrinările mele, dar în vis o strîng mereu la piept, o știu pe de rost; în realitate, recunosc, spre rușinea mea, n-am citit-o... Mereu sper că într-un_ alt vis să citesc măcar o poezie însă de fiecare dată mă trezesc fără să-i îi deschis coperțile. Zorile încep să-mi albească per- delele, făcîndu-le să capete din ce în ce mai mult o consistență trans- lucidă, ca un ecran al aducerilor aminte, al regretelor și al copilă- riei. încep să simt o imensă părere de rău, parcă am pierdut ceva apro- piat, drag, ceva ce nu se va mai întoarce nicioată. Visez cu ochii deschiși. Vară, cald, soare, rîndu- nele ce săgetează în zbor aerul transparent. O adiere de vînt abia mișcă frunzele bătrînului nuc din spatele casei. La cîteva zile după spectacolul dat de școala noastră la spital, unde am recitat și eu o poezie, ședeam în cerdac privind la joaca celor trei cîteva minute m-am liniștit; loco- motiva, cu focarul arzind, cu mane- tele ei strălucitoare, fumul negru și mirosul de cărbune mă fascinează. La Țigănași n-am avut timp să citesc nici un vers din cartea mea. Zilele calde, transparente, Dunărea ce curgea calmă între cele maluri, nepăsătoare, însăși de mii de ani, fierbinte, caii, dragii pășteau iarba deasă două egală cu ea nisipul auriu, mei cai, ce pe deal, mă tăceau să uit de toate. Mă chinui- sem destul cu învățatul, să recupe- rez timpul pierdut. Chimia plină de substanțe colorate, gaze ce ieșeau din se de sticlă miraculoase, lichide puternic mirositoare eprubete, retorte, va- cii ciocuri curbate, amesteeîndu-se, combinîndu-se me- reu unele cu altele; fizica rece, cu acțiuni și reacțiuni, atingeri și res- pingeri, forțe misterioase care se compun și se descompun, raze de lumină subțiri ca lama de brici, ce înfloresc în spectre solare, calde, tindu-mă, alungind spaimele și în- coronîndu-mi buzele cu un z'imbet senin. Apoi zilele treceau una după alta, fără griji, iar eu pluteam oda- tă cu ele, printre ele, fără să-mi simt greutatea, fără să le simt greutatea ; pînă cînd au apărut păsările ar- gintii de oțel acoperind soarele și umplînd văzduhul cu un zgomot înfiorător. Pentru prima oară mă întîlneam cu războiul; știam că există, auzisem, dar numai atît. Îmi închipuiam oamenii îngroziți, bombe căzînd, explozii, case dărî- mate, adăposturi în care ființe speriate se înghesuie unele în alte- le, plînsete de copii... Cu exactitate matematică, la ora zece dimineața, dinspre dealurile sîrbești, se întindea, deasupra Du- nării, covorul strălucitor al avioa- nelor, după care se auzea ecoul bombardamentelor. Era din ce în ce tot mai periculos să mergi la Turnu Severin. Totuși am fost într-o zi cu mama în oraș, să facem un tur pe la puzderia de cunoștințe, mai cîțiva nori, albi, rotunzi ca niș- te bile de puț, se mișcau încet, alu- necînd pe un curent de aer. Nimic, nici o urmă, nici o rană pe albas- trul pur. Strada devenise pustie; numai eu și mama, ținindu-ne de mină, două statui vii, și moșul ală- turi, bolborosind în continuare ru- găciunea. Ne-am mișcat încet, cu grijă, și am pășit pe puntea vasului. Apoi cerul a început să se dezghețe, oa- menii să circule, Dunărea să curgă. Vaporul s-a desprins ușor de chei, plecînd odată cu apele tulburi. Perdelele au devenit albe, stră- lucitoare, reflectînd lumina dimine- ții, umflîndu-se ușor sub adierea vîntului, ca pînzele unei corăbii ga- ta de plecare. Dnrră aceleași perdele unduiau și la ferestrele doamnei Maria, soția Poetului, gust de plare. O priciu al ce fusese atins la 24 au- un glonte tras la întîm- cunoscusem printr-un ca- hazardului, cum se întim- ION HURJUI La Bucovina „dulce Bucovină ție redă-mă !“ vreau să mă ierți pentru că am rămas singur — m-ai făcut să plîng să-mi tai degetele mînii care nu-ți scrie să mă apropii de tine vrea să-mi iau curajul martor să-ți înțeleg firea dar cît să mai fie pînă atunci ? încăperea în care citesc știrea zborului pc lună strică total amăgirea mea de poet călător acolo. acoperit astfel de cărțile vremii — o ladă de campanie originală sigilată cu smoala nopților un detaliu alb iubirea un tors anticul suflet imaginat de contemporanul Hurjui / un sacrilegiu ! n-aveam arc n-aveam săgeată circulam astfel. a cita oară începutul unui poem atirnat la streașină casei construită din lut vara după ploaie ! colinde de vară — ies aburii calzi din salbele verzi ale lucernei răpuse „dulce Bucovină ție redă-mă !“ salba munților blînzi sufletul nostru nu mă apropii decît prin mine — ținutul ca orga indescifrabilă indicibilă dorință rămășag pentru viața cît mai este ! și umbra domnitorului la Putna iarna Bivolâria la săniuș calm insondabil sub zăpada anilor — așteptarea dezghețului la Hurjuieni... „dulce Bucovină ție redă-mă !" Cartea din vis pisoi ai mei, cît pumnul Țineam în mină Cartea, voiam s-o citesc. Brusc, din depărtare se de mari. pe care auzi un zgomot surd, apoi încă unul. Mi se părea că tună și mi-am ridicat pri- virea spre cer, să văd norii îngră- mădindu-se la orizont, dar nu era nimic. Un om cu o boccea în spi- nare trecea grăbit prin fundul gră- dinii. „Ce mai stați?... Toți au ple- cat! Nu știu dacă se mai poate prinde vreun tren... Lăsați tot și fugiți!" striga el, dispărînd printre copaci. A urmat o mică furtună: calul scos repede din grajd și înhă- mat la șareta galbenă; mama înlă- crimată, cu două valize în mîini; tata dînd bice calului. In gară, o singură locomotivă, ultima, pufăind a plecare. Din cînd în cînd se aud bubuituri de tun. Tresar, cuprins de o spaimă necunoscută pînă atunci. Strîng Cartea la piept și simt că am prins puțin curaj. După înveselind negrele săgeți ale forțelor rămase în paginile întoarse, date la spate, părînd o fata morgana, zîna veșnic neliniștitelor molecule ce se ciocnesc bezmetice una de alta; geometria, cu liniile ei severe, col- țuroase chiar dacă înscriu sau cir- cumscriu cercuri fără început și sfîrșit; algebra, cu miiV ei de ter- mite, semne cabalistice ce se adună și se scad cu sute de minusuri și plusuri făcătoare de minuni, din cîteva hieroglife născînd un alai de urmași ce se întind unul după altul ca o caravană în pustiul foilor albe de caiet, sau invers, dintr-o junglă de x-uri și y-uri rămînînd pînă la urmă numai un biet semn orfan, mirat parcă de propria lui nimic- nicie, iar peste toate tronînd marele vrăjitor: Infinitul! se căzniseră să ajungă în bietul meu creier, încon- jurindu-mă ca un roi de albine fu- rioase, de care mă apăram cum pu- team, dar degeaba. Noaptea visam galaxii de formule, cifre, figuri, iar eu, ca un suflet fără chip, înaintam încet pe valurile lor, voind să ajung la un liman. Spre dimineață visam iar Poetul ce-mi dăruia Cartea liniș- refugiate ca și noi pe malurile flu- viului cenușiu. Luasem Cartea cu mine, gîndindu-mă să citesc, în timp ce doamnele vor sporovăi vrute și nevrute. In port ne-a surprins un val de avioane. Nu mi-era teamă. nu aveam timp să-mi ție Mama rămăsese îngrozită cui străzii, strîngîndu-mă In jurul nostru, mulțimea i frică fugea; oamenii se - teamă, în mijlo- de mină, orbită de ciocneau unii de alții, căutînd să intre cît mai repede în adăposturi. Un bătrîn cu mustăți mari, albe, se așezase în genunchi la marginea trotuarului și se ruga. începuseră să șuiere bom- bele, să se audă explozii, iar văz- duhul s-a umplut dintr-odată de praf, moloz și sticlă sfărîmată. Mi- rosea a fum și a moarte. In spatele vaporului „Mircea cel Bătrîn", acos- tat la debarcader, izbucni o jerbă de apă, o coloană lichidă, cuprin- zînd cheiul, stropindu-mă și zmul- gindu-mi Cartea din mîini, arun- cînd-o în Dunăre. Am închis o cli- pă ochii, gîndindu-mă că astfel o să dispară infernul ce mă încon- jura. Cînd i-am deschis, cerul se plă uneori în viață, la o întîlnire a veteranilor de război. Acum ședea în fotoliu, ținînd în mină o ceașcă de cafea. Vocea ei, firavă dar clară, povestea: „Vîrtejul războiului ne-a adus, în cele din urmă, la Bucu- rești. Trebuia să am grijă de el, ști- ți, mîna dreaptă îi era aproape pa- ralizată în urma rănii primite pe front nu se mai putea folosi de ea... A învățat cu greu să scrie cu mîna stingă, dar nu-i plăcea, îl enerva. De cele mai multe ori dicta și eu scriam. Ultima lui carte, scrisă înaintea războiului, a apărut după ce plecase pe front. Era dedicată copiilor. I-am adus un exemplar la spital. N-am să uit niciodată cum mîngîia coperta cu vîrfurile degete- lor ieșind de sub bandajul gros ce-i încorseta brațul. După aceea, acasă, mi-a povestit de multe ori... era ob- sedat de băiatul cu ochii mari, stră- lucitori, căruia i-a dăruit-o..." S-a ridicat încet, a pășit spre bi- bliotecă și a scos dintr-un raft Car- tea cu coperți lucitoare, subțire și mi-a întins-o în palmele deschise, ca un lucru de preț ce era. „E sin- gura pe care o am, dar v-o dăruiesc cu dragă inimă... Așa ar fi făcut și el!" Mi se părea că visez iar, sau poa- te chiar visam. Deschid coperta: prima pagină, prima poezie. Uit unde mă aflu și încep să citesc lite- rele, cuvintele, versurile, ce tremură într-o ceață argintie. ca o luntre lumina acolo pe totdeauna ! așa începe dimineața (la tine diminețile toate) acum uite am scris întru iertarea tăcerii ! nopțile nu-s vis zilele-s drumuri în.-Bucovina. Obîrsia Limba irosind lumină nu îngînă, nu se-nchină altor graiuri venetice, în lucrare simplă-și zice zborul ei de la-nceput cînd dădea frunza pe ram și copacul era neam la răscruce, ca un scut, întrupată-n vechi tipare surpă-n lume frumuseți, umple cerul cu poeți, bolta gurii cu răcoare. Ne zidim în ea de vii îmbrăcați în nemuriri rezemați unii de alții, uimire dintre uimiri. Trec cohorte de oștiri picurîndu-le-n potire mierea asprelor rostiri, clipa grea de agrăire. întocmită-i fără moarte, aluat de pîine care este șiră de spinare neamului ce nu-1 desparte nici-un vicleșug străin, nici-o patimă haină. O coroană de lumină de din aurul latin ! George GAVRILEANU limpezise, era din nou senin. Nu- Liviu HAREC II — Pagini bucovinene PERMANENȚE Revista Bucovinei (1916) La 1 aprilie 1916 a apărut la Bucu- rești, la Tipografia Bucovina, al că- rei proprietar era Ilie E. Torouțiu, primul număr al „Revistei Bucovinei) (cu subtitlul Cultură — Politică — Economică — Literară), care a în- semnat o realizare memorabilă a u- nui grup de intelectuali bucovineni. Grupul a activiat pe multiple pla- nuri la înfăptuirea unirii tuturor provinciilor istorice românești, iar re- vista a apărut bilunar sub îngrijirea unui comitet pînă la 1 agust, ziua in- trării României în război. Programul revistei, „Rostul nostru“ (1/1916), un articol excelent, impresionant, sem- nat de lorgu G. Toma, pune în dis- cuție toate problemele stringente ale refugiaților. Revista a avut un caracter mili- tant, patriotic, simpatiile mergînd că- tre puterile Antantei, vehement cri- ticate fiind puterile Centrale. Re- vista a avut și următoarele rubrici : De la noi de acasă. Cronica literară. Cronica științifică. Spicuiri din presa germană. Bibliografic, Cărți primite la redacție. Autorii cei mai activi au fost lorgu G. Toma (iscălind și Corduneam:), Ilie E. Torouțiu, Emilian Slușanscni (decedat în 1916), Aurel Morariu (și cu pseudonimul A. C. Condrea), Di- mitrie Marmcliuc, Vasile Grccu, O- vid Țopa, Apostol D. Lulea. Poezii au publicat Vasile Huțan, G. Rot>că, lorgu G. Toma, I. Dragoslav, Ion O- jog, M. Oltescu, M. Baciu, Maria Dragu. Poeziile sînt fie poezii origi- nale, cu caracter de actualitate, fie traduceri și prelucrări. Cei mai mulți dintre autorii citați au avut apoi un rol important în viața culturală a României interbe- lice, ca profesori universitari, profe- sori de liceu, juriști, activiști cultu- rali etc. Ion I. Nistor, care se afla în acel timp la București, nu a pu- blicat nici un articol în revistă, dar lucrările sale istorice, apărute tocmai atunci, au fost recenzate cu respect de către colaboratorii revistei. De a- semenea s-au făcut referiri la primi- rea istoricului bucovinean ca mem- bru al Academiei Române, la 21 mai 1916 și la răspunsul lui Nicolae lorga. Din 1914 Bucovina devenise teatru de luptă, cea mai mare parte a teri- toriului ei schimbînșu-și de mai multe ori stăpînul. Rubrica „De Ia noi de acasă" a cuprins știri alarmante din cauza terorii instaurate aici de co- lonelul Ficher, din cauza mizeriei umane provocate de transformarea Bucovinei în teatru de luptă. S-au citat și numele elevilor români, câ- zuți pe cîmpul de luptă ca soldați austrieci- Revista și-a manifestat marea îngrijorare față de tot ce se petrecea pe meleagurile atît de în- cercate ale Țării Fagilor și 'chiar și față de viitorul ei. Bucovinenii aflați în capitala României doreau, de fapt, eliberarea Bucovinei de către trupele române. Articole valo- roase s-au ocupat de soarta Bucovi- nei, de trecutul ei și ale unor orașe bucovinene, de importanța turneelor lui Petre Liciu în Bucovina. Se sta- bilesc paralele între emigranții de la 1848—1849 și cei din 1914—1916. Bucovinenii aspirau la realizarea Ro- mâniei Mari și doreau să lupte în rîndurile armatei române, monifes- tînd o oarecare nerăbdare provocată de întîrzierea intrării României în război. Menționăm aici că în paginile revistei nu s-a manifestat nici un fel de șovinism, ci numai antipatia împotriva celor care urmăreau des- naționalizarea românilor. Falsificarea datelor statistice era o obișnuință în Bucovina austriacă. In acest con- text a fost criticat și profesorul Rai- mund Friedrich Kaindl de la Uni- versitatea din Cerănuți, apoi la cea din Graz, care s-a dovedit a fi cu totul incorect în aprevierea situi- ției etnografice din Bucovina, susți- nînd date statistice falsificate în de- favoarea românilor și executînd, îm- preună cu profesorul universitar I’aul Langhaus, și o hartă etnografică ne- corectă 3 Bucovinei. Se menționează apoi „Harta etnografică a pămîntu- lui românesc" de Val. Popa și N. Istrate, care restabilește adevărul falsificat de Kaindl și Langhaus. Emoționante sînt articolele-necrolog despre unii bucovineni, decedați în 1916 ca Temistocle Bocancea, Emi- lian Slușanschi, Minodora Ștcfanelli, ca și omagiul adus moldoveanului Nicolae Gane de către Ilie E. Toro- uțiu. Revista a organizat și o colectă publică pentru stringerea fondurilor destinate construirii unui orfelinat. Cronici literare s-au scris, între al- tele, despre Poezii populare de pe cîmpul de luptă, adunate de la sol- dați! români șl publicate de Simion Ivanovici și Victor Morariu, despre Octavian Goga, Mihai Sorbul și Va- sile Huțan, s-a conturat personalita- tea noilor academicieni : George Coș- buc și Ion Lupaș. Se fac referiri la Mihai Eminescu în legătură cu N. Gane, G. Co.șbuc și la traducerile din Eminescu în limbi străine. Foarte interesante sînt spicuirile din periodicele de limbă germană, care ne informează despre situația politică și militară din Europa, pre- cum și despre atitudinea diferitelor state față de România. In viața muzicală a Bucureștilor un moment culminant l-a marcat excep- ționala audiție muzicală a „Damna- țiunii lui Faust" de Berlioz la Ate- neul Român, cu Costopol, Rabega și Folescu, cu corul Carmen (condus ds Kiriac). Dirijorul a fost George Enescu. In rîndurile noastre n-am putut să scoatem in evidență decît foarte pu- țin din densa bogăție de informații, gînduri și sentimente dir» cele 224 de pagini de cartei (format I) ale celor 9 numere ale revistei, scrise și cu mintea și cu sufletul. Ele trebuie deci decorate și pe plan intelectual și sentimental, fiind o sursă extrem de valoroasă pentru descifrarea atmos- ferei în anii de dramatism, care au precedat intrarea României în război Mircea GRIGOROVIȚA Referințe pentru poetul Traian Chelariu Nu știu cum îi povesteam bunului prieten Traian Chilariu despre lo- cul copilăriei mele, dar, după ce am fost împreună acolo unde poetul a văzut lumina zilei, chiar acolo, în curtea casei din Dărmăneștii Suce- vei, el și-a exprimat dorința de a ne însoți la Dorohoi, la casa mea părintească. Intr-o duminică dimineață am pornit spre Dorohoi. Discret, o a- nunțasem pe mama că vom veni cu musafiri. Ce l-a impresionat pe a- cest om sensibil au fost tablourile pictate de fratele meu, Ion Mura- riu, în anii liceului și-n cei ai stu- denției, oprindu-se la tabloul de diplomă. „Odihna", trecînd apoi la cele puține rămase din anii de pro- fesorat. Livada i-a mers la inimă, mai ales cînd îi șopteam povestea nu- cului de la poartă, a impunătorului cireș alb din colțul de răsărit al casei, a părului din fața coridoru- lui, altoit de tata, înainte cu puțin timp de a pleca de sub razele ste- lelor... In locul numit de noi „între zar- zări", era o masă cu băncuțe în ju- rul ei. Ne-am așezat fericiți. Mama a fost o gazdă primitoare. Avea bă- trînica un vin chilimbariu, produs din struguri din grădina noastră. S. ea, și noi, și livada, și florile, și casa, tot ce se putea atinge cu mîna, ochii și inima, i-au plăcut lui Traian Chelarîu, înlăcrimîndu-i ochii, mereu plini de-o curioasă melancolie. Ne-am spus multe, de alaltăieri, de ieri, de azi... Și triste și vesele. Ce m-a im- presionat însă a fost clipa în care musafirul nostru ne-a arătat un plic cu niște foi ce conțineau copii după referințele cu privire la reintrarea sa în Uniunea Scriitorilor. Mi-a permis să copiez din ele, spunîndu-ne că totul a pornit din îndemnul lui Tudor Arghczi. Recomandarca Iui Tudor Arghczi, din 25 aprilie 1958 : „Pentru Traian Chelariu. Solicit re- înscrierea în „Uniunea Scriitorilor" din care a fost înlăturat, socot, din cauza uneia sau mai multor erori de opinii și de interpretare, colegul Tra- ian Chelariu are calificări superioare pentru a face parte din confrăția scriitorilor, pe care o cinstește sub variate aspecte. Mare cărturar, de o erudiție remarcabilă și cunoscător in- tim al mai multor limbi, atît isto- rice cît și actuale, dimpreună cu li- teraturile lor, fostul și probabil vi- itorul profesor universitar și-a fă- cut din- catedră un piedestal înalt. Cît privește panai lui de scriitor, ea s-a dovedit a fi a unui talent ade- vărat. Traian Chelariu are toate ap- titudinile să reprezinte intelectual calitatea artistică și culturală în orice parte a lumii civilizate, cu atît mai mult la noi acasă. A mai lipsi din- tre confrați ar fi pentru el o ne- dreptate concretă". Recomandarea lui Al. Philippidc, din 23 aprilie 1958 : „Cunosc de multă vreme pe Traian Chelariu și-1 prețuiesc ca poet. E foarte talentat, are o frumoasă cul- tură literară și e autorul mai mul- tor volume de poezii și proză. Pe temeiul acestor considerații, reco- mand „Comitetului Uniunii Scriito- rilor din R.P.R." pe Traian Chelariu pentru a fi ales membru al Uniunii". Recomandarea acad. D. Panaitcscu Perpessicius, din 12 aprilie 1958 : „Tovarășul Traian Chelariu, a că rui activitate literară am urmărit-o în timp, este unul din cei mai valo- roși exponenți ai lirismului bucovi- nean, din epoca celor două războaie. Originalitatea poeziilor sale pe deo- parte a lucrărilor sale filozofice, pe de alta, lunga sa activitate didactică și publicistică, dimpreună cu alesele sale sentimente patriotice, precum și atitudinea sa profund democratică și progresistă, îl recomandă îndeajuns, să fie reîncorporat în Uniunea Scri- itorilor din R.P-R., căreia are încă multe servicii de prestat". Recomandarea acad. Tudor Vianu, din 13 aprilie 1958 : „Cunosc de la Începuturile activită- ții sare pi tovarășul Traian Chelariu, doctor in litere și filozofic, distins scriitor, fost membru al Uniunii Scri- itorilor. Traian Chelariu a publicat numeroase opere în versuri și pro- ză, prin care a introdus în litera- tura noastră teme, particularități de limbă, o viziune provenind din Mol- dova nordică, locul său de baștină. Este un scriitor care s-a inspirat întotdeauna din viața populară și a adus la o expresie literară, plină de armonie, tendințele oamenilor din mijlocul cărora a pornit. Cunosc de asemenea pe Traian Chelariu ca pe un om execclent în viața soci- ală și cu tendințe democratice ma- nifestate în multe împrejurări. Ac- tualmente Chelariu este profesor în învățămîntul mediu. Cred că este ne- cesară reprimirea sa în Uniunea Scri- itorilor din R.P.R. și în acest sens îmi permit să susțin cererea sa". Referința lui Alfred Margul Sper- ber, din 10 aprilie 1958 : „Susțin călduros primirea tovară- șului Traian Chelariu in „Uniunea Scriitorilor din R.P.R."- 11 cunosc de 25 de ani. Tovarășul Traian Chelariu este un poet de mare valoare și un om cinstit, curat, loial și devotat re- gimului nostru de democrație popu- lară. Dar mai presus de toate este un om de omenie adevărată și în anii de prigoană mulți de-ai mei s-au bucu- rat de îndemnul și sprijinul său mo- ral și material". lolanda FILIPESCU NUCLEE Șl EXPLOZII LEXICALE Nu poate fi nici o îndoială că la- tina dunăreană s-a folosit secole de-a rîndul de cuvinte din limba traco- dacilor. Pe o treaptă evoluată a bi- lingvismului traco-daco-roman, după ce latina s-a acomodat la baza de ar- ticulație autohtonă, lexicul traco-dac a început a ceda în fața celui latin, scăzînd tot mai mult din punct de ve- dere numeric. In același timp însă s-au păstrat și s-au impus o seamă de baze lexicale autohtone puternice, viguroase și în limba traco-dacilor, care au contribuit în foarte mare măsură la completarea necesarului de cuvinte pentru comunicarea de fiecare zi. Aceste baze lexicale ge- nerative sau nuclee lexicale nu tre- buie confundate cu cuvinte din listele întocmite de diferiți cercetători, în- tre care I. I. Rusu în primul rînd. Cunoașterea lor cere aplicarea unor metode și procedee adecvate, spre a se reduce coeficientul de probabili- tate. Intre acestea, metoda compara- tivă-istorică își păstrează locul cel mai important. Este de presupus că aceste nuclee aveau o poziție privilegiată în lim- ba traco-dacă, fiind elemente lexicale fundamentale. Româna, moștenind ast- fel de baze lexicale generative, a moștenit, totodată, și o seamă de derivate din traco-dacă. Aceste de- rivate gravitează la mică distanță în jurul fiecărui nucleu, constituind adevărate micro-sisteme lexicale, încă necunoscute, greu de identifi- cat din cauză că lipsesc deocam- dată criteriile de a le diferenția de derivatele din româna comună. Din perspectiva limbii române, nucleele moștenite trebuie numite nuclee primare și ele țin de struc- tura intimă a limbii. In viața acestor nuclee au fost și sînt active două principii, unul al conservării și altul al diversificării. Principiul conservării își exercită forța mai ales prin capacitatea de păstrare a sensurilor, iar cel al di- versificării mai ales prin îndepărta- rea fonetică treptată a corpului so- nor. Sensul fundamental se păstrează milenii de-a rîndul, cu neînsemnate modificări, fiind cel mai puternic element al coeziunii în cadrul mi- cro-sistemului. Există o dinamică a schimburilor fonetice și a schimbărilor semantice, legată strîns de evoluția vieții soci- ale și de nevoile de exprimare a re- alității. Această dinamică se pune în evidență mai bine în unele etape is- torice, iar în altele se estompează pînă la a deveni inactivă. Altfel spus, în viața acestor nuclee nu se constată evoluții în linie dreaptă, ci unele curbe, urcușuri și scăderi, periodic și succesiv nucleele lexicale puțind fi active și inactive. Nu știm nimic precis despre nucle- ele lexicale din limba autohtonilor, dar putem reface în parte lexicul limbii române comune și putem con- stata în ce chip au evoluat unele dintre nuclee. Cercetările ne-au dus la concluzia că sînt în limba română nuclee le- xicale necunoscute, acoperite de schimbări fonetice și, uneori, de sen- suri derivate. Ele formează țesături greu de pătruns, din care cauză ni- meni însă nu le-a observat și, prin urmare, nu s-a putut vorbi de exis- tența și rolul lor. Am constatat că, în unele cazuri, cuvintele cu origine necunoscută sau cu etimologie nesi gură se țin lanț și se grupează în jurul unor nuclee, mai aproape sau mai departe de acestea. Se confirmă părerea că nucleele le xicale au o rezistență deosebit de mare, dar nici ele nu sînt constituite odată pentru totodeauna, deoarece su- feră modificări, mai ales fonetice Schimbarea aspectului fonetic poate duce la întunecarea înrudirilor dintre variante, dintre un nucleu primar ș unul secundar sau la întunecarea în- rudirilor dintre derivate. Ca în toate cazurile, principale schimbări fonetice care duc la apa- riția variantelor sînt metateza, asi- milația și disimilația, epenteza și a- fereza. Unele dintre acestea, cum ar fi metateza și afereza, sînt puțin cu- noscute și, prin urmare, nu li se a- cordă importanța pe care o au în limbă. Ele duc la nașterea unor va- riante teritoriale care, cu timpul, se diferențiază și mai mult, sursa de a- pariție a cuvintelor cu origine necu- noscută fiind permanent activă. De aceea, restabilirea înrudirilor trebuie să se facă din amîndouă direcțiile a- dică dinspre origini și spre origini, avîndu-se în vedere normele fonetice proprii graiurilor din diferite arii. De Ia nucleele primare sînt create derivatele primare, iar de la nucle- ele secundare sînt create derivatele secundare, ele putînd fi denumite și derivate de gradul întîi, respectiv derivate de gradul al doilea, așa că derivarea se realizează în trepte, cu observația că aceste trepte sînt ine- gale în timp și în spațiu, în funcție de perioada de activitate sau de in- activitate a unui anume nucleu. De- rivatele gravitează, mai ales prin sens, dar și prin formă, în jurul nu- cleului căruia îi sînt subordonate, care le-a generat. Acesta poate f; activ ori inactiv în ansamblul limbii sau în anumitei graiuri, avînd prefe- rința pentru anumite elemente deri- vative. De aceea, cercetarea actuală trebuie să țină seamă și de „atmos- fera" în care s-a petrecut evoluția u- nui cuvînt. Studiul cuvintelor luate ca unități izolate duce de obicei la rezultate eronate, cum este cazul u- nora dintre cuvintele considerate au- tohtone, ca să nu mai vorbim de u- nele așa-zise maghiarisme sau săsime ! Dacă forma uneori devine de ne- recunoscut, sensul fundamental se păstrează, dar trebuie să ținem sea- ma de faptul că în viața cuvintelor apar modificări semnatice care țin de augmentarea, diminuarea sau me- taforizarea sensurilor. Spuneam cu alt prilej (în cartea Limbă și cultură populară, p. 6—7) că limba română a cunoscut, în di- ferite etape ale istoriei sale, unele explozii lexicale. Precizăm acum că prin acest termen înțelegem capaci- tatea unor nuclee lexicale de a se di- versifica la un moment dat, în a- numite condiții, atît din punct de vedere fonetic, cît și semantic. Ele sînt, așadar, niște diversificări fone- tice și semantice de mari proporții, prin, care se ajunge la îmbogățirea unui micro-sistem lexical. Ideea de explozie lexicală trebuie înțeleasă ca o concretizare a unui mare efort al limbii, într-o etapă din evoluția acesteia, de a-și crea instrumentele necesare comunicării. Astfel de explo- zii se petrec, teoretic, la nivelul fi- ecărui micro-sistem lexical. Ele re- prezintă proba vitalității limbii și reprezintă, în același timp, linia as- cendentă a curbelor de evoluție în limbă. Problema exploziilor este în strînsă legătură cu aceea a circu- lației nucleelor noi pe orbite în jurul unui nucleu, în cazul nostru în jurul nucleelor moștenite din fondul autohton. Cită vreme cuvîntul este subordo- nat, semantic și fonetic, unui nu- cleu, acesta nu-i îngăduie să iasă din sfera sa. In felul acesta, nu- cleul este și un element de ordine. După pierderea legăturilor cu baza, invenția este nelimitată și necoordo- nată, cuvintele noi îmbrăcînd uneori aspecte de obscur, de străin, cum este cazul lui șold, despre care s-r spus că ar fi un săsim ; alteori, cu- vîntul nou se oprește în preajma u- nor elemente lexicale apropiate fone- tic sau chiar semantic, dar neînru- dite, părînd că fac parte din fami- lia acestora. în acest fel, crește ne- măsurat numărul de cuvinte conside- rate drept împrumuturi, întrucît este posibil ca un cuvînt românesc să se apropie de un cuvînt dintr-o limbă străină, înrudită sau nu cu româna. Aici precizăm că cele mai vechi diferențe în fonetica și gramatica lim- bii noastre sînt generate de substrat în primul rînd, în cadrul limbii tra- co-dacilor fiind însemnate deosebiri de la o arie lingvistică (tribală) Ia alta. Latina a avut rolul de unificator, prin ea atenuîndu-se diferențierile pe care le păstrează, în parte, și as- tăzi, graiurile noastre din diferite regiuni. In primele secole ale existenței lim- bii noastre, îmbogățirea lexicului s-a făcut în sfera ei, fără participarea, directă sau indirectă, a altor limbi, cu excepția latinei care ne-a furni- zat, în continuare, o seamă de ter- meni pentru a denumi aspecte ale vieții religioase. De aceea, conside- răm că româna comună a fost epoca unor mari explozii lexicale, impune de mari nevoi ale comunicării, în funcție de ocupații și de zonele geo- grafice. Pentru a înțelege amploarea acestor explozii, trebuie să avem în vedere condițiile în care s-a consti- tuit și a evoluat limba română, să- răcia lexicală moștenită în raport cu necesitățile impuse de fiecare nouă etapă istorică, lipsa surselor de îm- prumut, puternicele baze lexicale moștenite, diferențele zonale de ar- ticulație, preferințele zonale pentru anumite elemente derivative. în pe- rioada de constituire a limbii ro- mâne ca unitate distinctă, bazt de articulație autohtonă a fost nu doar păstrată, ci impusă cuvintelor de o- rigine latină, pătrunse în lumea tra- co-dacă în diferite etape istorice. Dacă este adevărat că româna este o limbă latină prin structura ei gra- maticală, este tot atît de adevărat că prin baza ei de articulație este o limbă traco-dacă. încheiem această sumară prezen- tare a problemei nucleelor și explo- ziilor lexicale, insistînd asupra ideii că multe dintre cuvintele considerate ca moștenite din fondul autohton (vezi, mai ales I. I- Russu, Et- nogeneza românilor, București, 1981) aparțin, ca derivate, unor nuclee primare, ele putînd fi sau moștenite sau derivate în româna comună. Din limba traco-dacilor am moș- tenit nu numai nuclee primare, cu variante, ci și derivate ale acestora, la care se adaugă unele mijloace de- rivative, nume proprii de locuri și de persoane, aparținînd acestor nu- clee. Afirmațiile noastre trebuie întărite cu exemple, de aceea ne propunem ca în cîteva articole viitoare să vor- bim despre astfel de nudele lexicale, între care mold și bold, considerate de noi ca fiind moșteniri autohtone. i Ion POPESCU-SIRETEANU Pagini bucovinene — III Adolfo Suarez Rodriguez (Cuba) Plaja Călătorește soarele împreună cu moartea'! Aerul ondulează cerul. Pe stînci, lumină. Ca o bijuterie strălucesc apele in timp. Iată aici spațiul unde nu locuiesc flori : marea dă înapoi ce înghite, își deschide scoicile pe nisip, decapitează albastrul și îl metamorfozează în mătăsur de aur. Dar nu este altă floare decît trupurile moarte pe care le arată, bogata naștere, surprizele pe care le oferă spuma : vieți în voiaj, mor(i în înfrîngerc. Liniște, intre manglieri apele sună. Pescărușii fug in depărtări. Este timpul o crăpătură în lumi în românește de Narciso SOTOLONGO și Daniel PIȘCU omsifor Ghibu și Cel dintîi Congres al învățătorilor români din Bucovina (1914) Intr-un complex istorico-politic cu o Europă în pragul dezmembrării marilor imperii asupritoare de na- ționalități, a avut loc la Sucea- va, în vara anului 1914, un congres al învățătorilor români, la a cărui pregătire și desfășurare și-a adus o contribuție de seamă și Onisifor Ghibu. Onisifor Ghibu, distins cărturar, pedagog și scriitor, a fost în primul rînd un militant pentru cauza ro- mânilor, pentru menținerea conști- inței vii, a unității de limbă, de cultură și tradiții, de trecut și as- pirații, ale românilor, peste grani- țele vremelnice, pentru unirea în- tr-un singur stat național. Bucovi- nenii, încă din anul 1910, i-au cu- noscut și îmbrățișat ideile. în teza sa de doctorat „Ultracvismul mo- dern..." susținută la Jena — centru al pedagogiei europene din acea vreme — aduce argumente de or- din pedagogic, psihologic, etnic și logic împotriva introducerii limbii maghiare în școlile românești din Transilvania, susținînd că sînt neso- cotite considerentele naturale și is- torice ale românilor. Scopul aces- tei noi forme de ultracvism era după opinia sa „încorporarea în stat a naționalităților... deci este pur politic". Gibu a demonstrat că după celebra, prin reacționarismul ei, lege Apponyi (1907), ultracvismul care se practica, era contraindicat, el dăuna limbii și culturii române. Referindu-se Ia Bucovina, atrăgea atenția că „.în vechea grădină mol- dovenească de odinioară" spiritul hibrid austriac pătrunsese foarte adînc, grație limbii germane. Por- nind de la acest avertisment, pro- 25 August — hotar de eră nouă (urmare din pag. I) nitul național va fi, în acest an. de 40 dc ori mai mare decît în 1945 — din care o creștere de 33 ori s-a realizat după Congresul al IX-Iea. S-a generalizat învățămîntul dc 10 ani, iar în 1990 va fi generalizat în- vățămîntul de 12 ani. In cursul lunii martie, a acestui an, țara noastră a înregistrat un succes istoric — rambursarea în în- tregime a datoriei externe. Pentru prima dată în îndelungata sa isto- rie, România nu mai plătește tribut nimănui, devenind cu adevărat in- dependentă economic și politic. Drumuri în Tara de Sus (urmare din pag. I) mai s-a aplicat criblură, să zicem, și nu te preocupă decît gîndul de a depăși cît mai repede sectorul în cauză, fără să realizezi că piatra a- ceea măruntă are menirea de a rege- nera asfaltul și de a-i conferi o ri- gurozitate benefică aderenței cau- ciucurilor. Nu trebuie uitate apoi podurile, știut fiind că zona de nord a Sucevei e traversată de patru cursuri de apă (Bistrița, Moldova, Șiret, Suceava) și de numeroșii lor afluenți. O cifră doar : podurile și podețele ce asigură fluența circu- lației însumează o suprafață de 24 109 metri liniari. O suprafață suspendată prevăzută cu parapeți, cu piloni, cu alte elemente constructive ce nece- sită noi intervenții. Și ele cad în sarcina aceluiași colectiv. Și pentru ce toate acestea, dacă nu pentru si- guranța și normalitatea circulației, pentru ca fiecare vehicul și autove- hicul să ajungă acolgi unde are de ajuns. Și tot în grija acelorași oa- DICȚIONAR MOROȘANU, GEORGE (n. 22. VII. 1911, Cîmpulung Moldovenesc — m. 6.XI.1988, Ploiești). Poet, prozator. Studii secundare la Liceul „Dragoș Vodă11 din Cîmpulung Moldovenesc. Studii universitare Ia Facultatea de Litere și Filozofie a Universității din Iași. Profesor în învățămîntul secun- dar, director de liceu, inspector șco- lar, profesor de română și franceză la Ploiești. Fondator al revistei ie- șene „Alfa" 1932—1933 (cu Ghedeon Coca și Victor Măgură) și „Mani- fest", 1934 (cu Al. Voitin, Petre Pa- șcani, Victor Măgură ș.a.). Colabo- rator la Vremea, Luceafărul, (Sibiu), Cuget clar. Junimea literară, Grai Moldovenesc, Orion, Ramuri, Fapta, Astra, Ateneu, Cronica, Tribuna ș.a. ...Poezia lui George Moroșanu este în esența ei un exercițiu diurn, cu variații, aproape pe aceeași temă. Cu sonorități de lied silvestru sau cu solare inversiuni greste, versurile sale cuminți, de o docilitate incanta- tivă trăiesc sub semnul elegiei..." (Emil Mânu). „...Primul poet al re- vistei Manifest va fi Serghei Ese- nin, în traducerea lui George Lesnea, apoi va urma George Moroșanu cu o fesorul V. Greiciuc, într-un. articol din revista bucovineană „Școala", nr. 7—8 din 1911 a susținut că „ultra- cvismul impus unui popor întreg prin împrejurări externe... trebuie condamnat și combătut". O. Ghibu constata cu tristețe că „într-o țară curat moldovenească populația au- tohtonă nu dispune decît de un li- ceu zis românesc la Cîmpulung, în care numai două materii se pre- dau în românește, iar șase în nem- țește", celelalte, de la Rădăuți, Su- ceava și Cernăuți fiind ultracviste. Constatînd că prin această poli- tică școlară se urmărește desnațio- nalizarea românilor, Ghibu a publi- cat în revista „Școala", nr. 1—2 din 1913, articolul „O scrisoare", în care cere ca intelectualii români să-s' intensifice lupta împotriva celui mai mare rău de care suferă cultura românească în monarhia auslro-un- gară, înlocuirea limbii materne cu o limba străină ființei noastre. După opinia lui Ghibu, trebuiau a- trași toți învățătorii și profesorii împotriva politicii de deznaționali- zare dusă prin școală, care de fapt se conjugă perfect cu tot an- samblul politicii duse de Austro- Ungaria. Dascălii bucovinei îi cer sfa- turi lui Ghibu pentru pregătirea unui congres al învățătorilor, iar acesta vede în congres „începutul unei acțiuni de proporții mari a întregului corp didactic român de toate gradele, deocamdată din mo- narhia austro-ungară, cu tendința de a deveni, cu timpul, o miș- care generală a corpului didactic românesc de pretutindeni". în spi- ritul acestui țel „nimic nu poate Toate acestea ilustrează pregnant forța transformatoare a socialismului, capacitatea lui d<; a soluționa într-un mod superior problemele dezvoltării. „Trebuie — arăta tovarășul Nicolae Ccaușescu — sa subliniem cu întreaga forță că numai și numai socialismul asigură popoarelor condiții pentru li- chidarea înapoierii, sărăciei, pentru adevărata independență economico-so- cială, pentru bunăstare și fericire, pentru o pace trainică, pentru cola- borare între toate popoarele lumii". După cum se cunoaște, Plenara C.C. al P.C.R. din 27—28 iunie a.c. a a- doptat hotărîrea ca în perioada 20— 25 noiembrie 1989 să aibă loc Congre- meni se află deopotrivă protecția semnalizării rutiere, ca și estetica arterelor asfaltate (arborii și pomii plantați de-a lungul aliniamentelor certifică aceasta). Vorbeam de o nouă mentalitate care tinde să, cîștige tot mai mult teren în rîndul drumarilor pe care-i coordonează Radu Pricop. E suficient să adăugăm că în anii din urmă oamenii săi au pus în o- peră cîteva obiective deosebite : au- tostrada de intrare în Gura Humo- rului, consolidările de versanți de pe strada Sucevei din Fălticeni sau a- menajarea pîrîului Toplița din Ră- dăuți. Obiective care relevă capaci- tatea constructivă a acestora. Dar preocuparea esențială rămîne aceea de fiecare zi. Și ei își cunosc dato- ria, datoriile. Există însă o ambiție frumoasă de a depăși posibilitățile existente, de a modifica și înnoi do țările costisitoare sau slab pro- ductive, de a extinde experiențele e- ficiente. Ceea ce nu-i deloc puțin. poezie a dramei în profunzime a satului..." (Marin Bucur). „George Moroșanu face parte din genera- ția acelora care s-au format în i- mediata apropiere a lui Ibrăileanu și Philippide — spirite protectoare și tutelare ale culturii ieșene și ro- mânești, — și vorbește despre dască- lii săi cu nemărginit respect... George Moroșanu prin aproape tot ce a inclus în Putna peste ani, se încadrează în categoria memorialiș- tilor literari, pana sa trasind doar linii de portret-.." (Ion Popcscu-Si- reteanu). Membru al Uniunii Scriitorilor din R.S.R. Volume tipărite : Dezacord, Poe- me. Cernăuți, 1934, 24 p. ; întoarceri în biografia mea. Poeme. Prefață oe Octav Botez. Iași, Editura Manifest, 1935, 88 p. ; Iarba stelelor. Poeme. București. Editura pentru Literatură, 1968, 134 p. ; Vîrsta neuitării (Proză lirică), București, Editura Ion Crean- gă, 1973, 294 p. ; Momentele marmo- rei. Poeme. București., Editura Car- tea Românească, 1976, 77 p. ; Punte peste ani (Amintiri), Iași, Editura „Junimea", 1984, 109 p. împiedica dăscălimca română din monarhie să se întîlnească". Intîl- nirea trebuia să aibă loc în ce- tatea de scaun a lui Ștefan cel Mare care a fost ctitor de lăcașe nu numai în Moldova ci și „în Ardealul nostru, la Cetatea de Bal- tă, la Vad și la Feleac". Congresul s-a întrunit și a dez- bătut ideea națională care trebuia să stea la temelia culturii poporu- lui romîn. în spiritul acestei idei, au ținut expuneri : Sextil Pușcariu, Ion Nistor, Vasile Greiciuc, loan Cosmiuc și Onisifor Ghibu. Acesta din urmă a prezentat comunicarea „Școala primară și viața de la țară". In ea susține cîteva idei de sea- mă : școala „trebuie să fie a noas- tră", ea „trebuie să se nască din în- seși trebuințele poporului", ea să se acomodeze cu fiii poporului, să se debaraseze de influiențe străine, co- piii țăranilor să fie învățați cu o economie cît mai practica (să li se dea cunoștințe despre sol, ocupații, flora și fauna satului). Atrage atenția că nu-i destul să dai copiilor numai cunoștințe, ci „cultura inimii, dezvoltarea caracte- rului e capul unghiular al orică- rei școli". îndeamnă învățătorii să pună mult mai mare accent pe u- dlizarea corectă a limbii român,., fără latinizări și grecizări, să por- nească de la graiul popular", acest adevărat fagure de miere din care ne nutrim cu toții". Analizînd as- pecte legate de predarea și însuși- rea istoriei se întreabă : „Care școală face cunoscută copilului is- toria satului propriu ?" De aceea îndrumă învățătorii ca istoria „să înceapă cu satul, ținutul mai de a- sul al XlV-lca al P.C.R. care se va înscrie în istorie drept congresul ma- rilor victorii socialiste, al triumfului principiilor socialismului științific în transformarea revoluționară a socie- tății românești, al adevăratei suve- ranități și al independenței depline, economice și politice, a României, deschizînd minunate perspective spre înaltele culmi ale societății fără clase, spre culmile comunismului. In acest scop, Programul-Directivă și Tezele pentru Congresul al XlV-lea al P.C.R. stabilesc orientările de bază privind dezvoltarea patriei noastre în noua e- tapă, pînă în anii 2000—2010. Un profund ecou arc în rindurilc comuniștilor, ale întregului popor Hotărîrea adoptată în unanimitate dc Plenara Comitetului Central cu privire la realegerea tovarășului Nicolae Liviu SUIIAR : „Sărbătoare" Refcrinfe critice (selective) : Amin- tiri despre Ibrăileanu. Antologie și bibliografie de Ion Popescu-Siretea- nu, Iași, „Junimea", 1974, p. 172—177 ; Andrei, Gheorghe : Timpul sînziene- lor. Reportaje. București „Albatros", 1984, p. 114—115 ; Bucur, Marin : Re- viste progresiste românești interbe- lice, București, „Minerva", 1972, p. 345, 346, 350 ; Voitin, AI- : însemnă- rile unui ucenic politic de odinioară. București, „Albatros", 1975, p. 20—21, 63—64 ; In memoriam. Constantin S. Balmușf Iași, 1984, p. 83—87 ; Lite- ratura română contemporană I, Coord. Marin Bucur, Poezia, București, Ed. Academiei R.S.R., 1980, p. 497—504, 505 ; Popescu Sireteanu, Ion : George Moroșanu : Iarba stelelor în Vremea nouă, 1969, p. 2 și Ateneu, nr. 8, 1969, p. 6—7 ; Reviste și curente în e. voluția literaturii române. București, Editura Didactică și Pedagogică, 1978, p. 225 ; Reviste progresiste româ- nești interbelice, Coord. Marin Bucur, București, „Minerva", 1972, p. 345— 351 ; Popescu Sireteanu, Ion In me- moriam — în Convorbiri literare, nr. 3, martie, 1989. Ion PÎNZARU proape și mai depărtat și numai Ia urmă, cu țara întreagă...", deci, de la apropiat la îndepărtat, de la conuret la abstract. Dascălul, după opinia lui Ghibu, trebuie să fie adevărat luminator al satului, prin ceea ce spune, prin ceea ce face, și prin felul cum se comportă să nu cadă în una din cele două mari greșeli : „ori devine domnișor și se înstrăinează de po- porul pe care trebuit? să-1 educe mai cu seamă cu pilda lui vie, ori trece în cealaltă extremă, fapt pe atît de primejdios, se țărănește a- dică, în interesul rău al cuvîntu- lui". Analizînd aspecte ale evoluției pe- dagogiei, atrăgea atenția că era ne- voie de o pedagogie națională, care să izvorască din specificul și tre- buințele poporului român și să ser- vească idealurile și nevoile sale. Prin ideile și irgumentele aduse, expunerea lui Ghibu a fost decla- rată „Crez al dăscălimii române de pretutindeni", iar congresul de la Suceava vroia să fie un preambul al întîlnirii bucovinenilor și arde- lenilor la Sibiu, la sesiunea ge- nerală a secției științifico-literare a societății „Astra". A intervenit războiul mondial, dar și dezmembrarea imperiilor, iar prin lupta poporului român s-a împlinit și visul de unire a între- gului popor, creindu-se condițiile pentru realizarea obiectivelor congre. sului de la Suceava. Nicolae ȘTEIU Ccaușescu în funcția de secretar ge- neral al Partidului Comunist Român. Aceasta constituie chezășia unității de nezdruncinat a națiunii noastre socia- liste, a întregului partid și popor, este garanția înfăptuirii neabătute a luminoaselor prevederi ale Programu- lui partidului, a programelor de dez- voltare multilaterală a patriei, a bună- stării și fericirii poporului. De Ia înălțimea la care s-a ajuns, întregul popor privește tot ce s-a re- alizat cu îndreptățită mîndrie și cu hotărîrea fermă de a acționa pentru perfecționarea continuă a întregii ac- tivități, pentru îndeplinirea cu suc- ces a obiectivelor strategice ce vor fi adoptate de cel de-al XlV-lca Con- gres al P.C.R., în vederea făuririi societății socialiste multilateral dez- voltate și a înaintării României spre comunism- DEBUT Ipostază Bătrînul e frumos viața sa nu e terminată deasupra iui un cocor desenează un număr sacru ia glezna casei greul pămîntului Mihai PITIC CONSEMNĂRI © Contiib utie Plasticiana suceveana Ioana Nis- tor a realizat, cu piilejul centenw- ; ului Eminescu, două pnesiigioase lucrări intitulate „Luceafărul’’. Cea dinții, o cortina de 65 m2, pentru Teatrul „ Mihai Eminescu” din. Bo- toșani, a fost predată acestei insti- tuții în luna iunie, bucurmduf.se do aprecierile unanime ale specialiști- lor. Cea de-a doua este o tapiserie din lină, de 14 m2, care va trece în patrimoniul Asociației Scriitorilor din lași, constituind o lucrare de excepție a genului, execuția proiec- tului aparținînd unor talentate muncitoare ale cooperativei mește- șugărești din Rădăuți, localitate cu îndelungată tradiție in domeniu. ® Omagiu Primim de la Casa de copii din Beclean, județul Bistrița Năsăud. un impresionant volum dedicat cen- tenarului Eminescu. Cele 130 de pa- gini xerografiate (coordonator prof. George Gavriluțiu) cuprind titluri ilicitante despre marele poet, urmâ- rindu-se, mai ales, relațiile sale cu Transilvania (Al. Husar: Eminescu și Ardealul; Nicolae Trifoiu: Emi- nescu și Transilvania. Date noi.; Octavian Ruleanu, Veronica Micle, nume de legendă; Cornel Cotruțiu, „Carpatinul" Eminescu; loan Pop, Eminescu și istoria; George Gavri- luțiu, Meridiane eminesciene), poe- zii omagiale, traduceri, rubricile Eminescu văzut de elevi, Cu „Priete- nii naturii" pe urmele Luceafărului, folclor literar din zonă, precum si o interesantă — și la subiect — icono- grafie. Cu un cuvînt, ne face plă- cere și ne simțim datori să consem- năm această apariție, cu atît mai mult cu cît e vorba de o instituție școlară (director Mihai Litinschi) pentru ai cărei dascăli nu a fost deloc ușor să alcătuiască o adevă- rată Carte. ® Șezătoare literar-muzicală în comuna Patrăuți, în cadrul unei săptămini a culturii si educa- ției socialiste, poeții Ion Beldeanu. Marcel Mureșeanu, prozatorul Alexei Rudeanu, actorul Orodel Olaru si interpretul și compozitorul Sever Dumitrache, au susținut o atractivă .șezătoare literar-muzicală, cuprin- zînd versuri originale, recitări din autori ai literaturii noastre contem- porane și clasice, considerații asu- pra spațiului literar bucovinean, precum și cîntece pe versurile unor autori suceveni • Expoziție în holul Teatrului din Suceava plasticianul timișorean Ovidiu Gri- vu expune un extrem de interesant grupaj de grafică. Pornind de la ideea de-a pune față în față cele două „cetăți", autorul semnează imagini elocvente ale „timpului" trecător — netrecător, ale oamenilor și locurilor față în față cu care dis- tanța devine cel mai puternic liant. D. N. REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihai! IOR- DACHE, Gh. LUPU, Marcel MU- RESEANU, Ion PARANICI, Victor RUSU, Mircea TiNESCU, Alexan- dru TOMA Secretariat : Eugen DIMiTRIU Tehnoredactare : Valentin MILIC! COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ SI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48