IULIE 1989 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DK CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Congresul al IX-lea al P.C.R. memorabil moment al istoriei contemporane Semnificația evenimentelor care produc schimbări în destinul unui popor este spo- rită, întotdeauna, în timp. Momentul ho- tărîtor al istoriei contemporane a Româ- niei socialiste îl constituie Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român, care a delimitat o nouă epocă, fără precedent ca amploare și intensitate a transformărilor revoluționare și care a luat numele ctito- rului ci. Semnificativ denumită „Epoca Nicolae Ceausescu", perioada de aproape un sfert de secol, avînd ca bornă de hotar Congresul al IX-lca al Partidului Comu- nist Român, este o perioadă ce a imprimat un nou curs edificării socialismului în pa- tria noastră și dezvoltării generale a so- cietății românești. O vastă operă de pro- funde transformări, ce caracterizează acest timp al prefacerilor constructive, poartă amprenta gîndirii și activității secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, ales de către forumul comuniș- tilor, în rezonantă cu întreaga nafiune, in funefia supremă de conducător al parti- dului. Intens marcată de personalitatea con- ducătorului partidului și statului, opțiunea poporului a jalonat drumul marilor înfăp- tuiri ce delimitează pregnant spiritul epo- cii în care trăim. Pictură de Costin NEAMȚU autograf șteian s. gorovei Rădăcinile Năzuim necontenit întru aflarea și definirea adevărurilor despre noi înșine: ne căutăm permanent identitatea ca popor, ca persoane, dar și ca verigi ale acelui lanț care face legătura între individualită- țile momentului și colectivitatea eternă. Complexe raporturi, genetice și spirituale, ne fixează, fiecăruia dintre noi, această identitate, dîn- du-ne adevărata valoare și adevăratul preț, cam așa cum bolta în- treagă pune în valoare fiecare din pietrele care o alcătuiesc, statorni- cite și sprijinite de raporturi exprimabile în graiul cifrelor. Identitatea noastră, ca fii ai patriei și ai propriilor noștri părinți, altfel de rapor- turi ne-o statornicesc. Ea ne vine din adîncimile incomensurabile ale Timpului, prin acea legătură, aproape de neexprimat, între oameni și locuri. Sînt rădăcinile noastre, prin care glasul străbunilor răzbate spre noi ; poruncile lor se descifrează în fiecare dintre noi. Istoricul, adevărat lanus bifrons, scrutează trecutul, înspre rădă- cini, în timp ce, alături de semenii săi și împreună cu ei, înaintează spre viitor. întoarcerea sa spre rădăcini nu c, nu poate să fie, echiva- lentul unei claustrări. Căutările sale pentru definirea identității — in triada exprimată la începutul acestor rînduri — stau și ele sub sem- nul acelorași raporturi complexe al căror rod este propria Iui perso- nalitate. Rădăcinile lui însuși se împletesc, în adîncurile Timpului, cu rădăcinile semenilor săi, ureînd spre a da vigurosul arbore al națiunii întregi. Nu s-ar cuveni să pornească în această aventură a cunoașterii, care este cercetarea istoriei, pentru definirea identității naționale, cineva care nu-și prețuiește propria sa identitate, care nu-și cunoaște propriile sale rădăcini. Cum altfel ar putea fi istoricul conștiință a «etății și glas al cetății ? Cu smerenie mă întorc, pentru a lua lumină, spre plaiurile Țării de Sus. Mă bucur să le găsesc senine și înflorite și cu puterea nouă mă întorc la munca mea. Și dau laudă rădăcinilor vii peste toate Vea- curile. sărutînd pragul tocit peste care au trecut înaintașii. Identitatea statornicită de ei, prin rădăcinile cele mai îndepărtate, îmi e temă de recunoștință și de legămînt pentru viitor. Partidului, inima noastră Pe degetul țării ca un inel smaraldul acestui timp nepereche în apele lui sclipitoare curg anii măreț arhitect e partidul el suflet clădește și brațe deschise întinde spre noi și spre lume cinstire-i aducem prin faptele noastre ce nu sînt decît amplificate ecouri ale inimii necontenit iubitoare și tinere. Mihai MARCIUC „Privind retrospectiv la întreaga activi- tate din acești ani, putem afirma cu în- dreptățită mîndrie că a fost o epocă de mari transformări și remarcabile realizări in toate domeniile, care au confirmat pe deplin justețea concepției partidului nostru privind aplicarea legilor generale, a prin- cipiilor socialiste Ia realitățile și condițiile din România", sublinia secretarul general al partidului în Expunerea de la Plenara C.C. al P.C.R., a consiliilor și birourilor exe- cutive ale organismelor democrației munci- torești revoluționare și organizațiilor de S masă și obștești. Omagiind împlinirea a 24 de ani de Ia evenimentul ce s-a concretizat într-o pia- tră de hotar pentru destinul României so- cialiste, întreaga noastră națiune își ex- primă neabătut voința de a înfăptui e- xcmplar, într-o deplină unitate de fapte și de conștiință, obiectivele și sarcinile Con- gresului al XIH-lea al Partidului Comunist Român, îndemnurile secretarului general al partidului exprimate în cuvîntările la ședințele Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Indisolubil legate de numele con- ducătorului suprem al partidului și patri- ei, mărețele realizări ale epocii inaugurate de Congresul al IX-lea al P.C.R., consti- tuie, pentru întreg poporul, un prilej de profundă mîndrie patriotică și, totodată, puternica garanție a continuei înaintări pe i calea progresului și a dezvoltării patriei, întreg procesul de perfecționare a activi- tății din toate domeniile, ale cărui direcții de dezvoltare au fost exprimate cu clari- tate de către cea mai autorizată voce a națiu- nii, se înscrie într-o continuitate specifică ce I a condus într-o profundă unanimitate de „cuget și simțire", în planul marilor înno- iri deschise de memorabilul eveniment al i — Robotul acesta, primul pe care-1 facem aici, are patru gra- de de libertate. Am înțeles exact : „patru gra- de de libertate". Cu o asemenea inspirată formulare erau numi- te (cu un firesc de toată ziua) posibilitățile de mișcare ale unei „mîini" mecanice, flexibilitatea controlată a ei în operațiunea de vopsire a radiatoarelor. Ne aflăm în atelierul de scu- lărie-matrițerie al unei mari sec- ții de la Întreprinderea de Uti- laje și Piese de Schimb din Su- ceava. Secție în care cîteva ma- șini de frezat portal dominau lumea, metalică din jur, în con- sonanță cu „statura" uriașă a strungurilor carusel din secția vecină. Bărbatul de lingă mine, inginerul losif Bialy, de o reți- nere ce-i stătea bine, parcă „vi- novat" de o mulțime de lucruri ce se petreceau lîngă robotul ce prindea făptură, nu ar fi avut devenirii noastre, spre culmile atinse de poporul și patria noastră la timpul pre- zent. Acest vast proces de perfecționare, ș ale cărui principii și coordonate au fost elaborate de secretarul general al partidu- , lui, se înscrie organic în necesarul rol al £ întăririi Partidului Comunist Român ca sin- gurul centru vital al națiunii socialiste, care angajează plenar conștiința tuturor spre mo- bilizarea energiilor creatoare ale po- porului în vederea transpunerii în viață a planurilor și programelor de dezvoltare multilaterală a țării. Este, as- tăzi, o dovadă de netăgăduit că suflul no- ' vator, inaugurat de Congresul al IX-lea al Partidului Comunist Român — eveniment ce a deschis o epocă — este asociat cu! e- fervescența unei activități teoretice și prac- tice legate de numele celui care întruneș- [ te, într-o simbolică elocvență, calitățile și ■ virtuțile unui popor demn, ce-și constru- I* iește viața și destinul așa cum și Ie-a do- rit. Expresie semnificativă a înaltei stime și recunoștințe purtate întemeietorului de eră nouă, aniversarea memorabilului eveni- ment, înscris cu litere de aur în istoria patriei, devine astfel un emoționant mo- ment de referință, aflat în prim-planul cro- nicii prezentului socialist al patriei. 1 P. B. Lupta românilor pentru unitate național — statală în conștiința opiniei publice internaționale In colecția „Bibliotheca historica romaniae", seria „Monographies", ale Editurii Academiei R.S.R. a a- părut, sub bunele auspicii ale A- cademiei R.S.R. și Academiei de Științe Sociale și Politice a R.S.R., în anul împlinirii a 70 de ani de la înfăptuirea idealului de veacuri al tuturor românilor, unirea lor într-un stat liber, independent și unitar, valoroasa carte „L’opînion publique internaționale ct le pro- bleme de l’unite naționale et po- litique des roumains" semnată de reputații istorici acad. Ștefan Pascu și prof dr. C. Gh. Marinescu. Ea se constituie într-o variantă revizuită și îmbogățită în spiritul exigențelor colecției, a unei lu- crări apărute în 1980 la Editura „Dacia" din Cluj. Pe mai bine de 200 de pagini autorii întreprind o analiză aprofundată a celor două idei magistrale ce au străbătut istoria neamului nostru : dreptatea și libertatea, independența și uni- tatea. Și aceasta, subliniază autorii, începînd cu „Romaniilc populare" din perioada migrațiilor și conti- curajul să spună că mintea sa iscoditoare are infinit mai multe „grade de libertate" decît robo- tul pe care-1 priveam. în com- pletarea afirmației de la început, a făcut totuși o precizare : — Noi am adus proiectului multe îmbunătățiri. îneît, aș pu- tea spune că atelierul de sculă- -----— REPORTER ------------------ ȘANTIERUL DE FIECARE ZI ■J rie e și laborator de cercetare, de concepție și creație. Ochii inginerului, mistuiți de curiozitate, au fugit de la com- ponentele robotului spre lăcătu- șul Tudorel Giurcă, ce] care tocmai terminase de refăcut „mi- na mecanică", și — în intimita- nuînd cu cnezatele și voievodatele și mai apoi cu toți acei nemuri- tori ai neamului nostru, „domni de sine stătători11 ce cu arma și inte- ligența diplomatică au luptat pînă la jertfa de sine, cei mai mulți, pentru libertate socială și națio- nală, pentru independență și uni- tate și continuîndu-se cu timpu- rile moderne. Cartea avută în vedere, în a- fara materialului istoric în sine, de o impresionantă bogăție infor- mațională, asupra căreia vom re- veni în altă ordine de idei, ridică și cîteva probleme de filosof ie a istoriei. Ele pornesc și sfîrșesc în nuanțarea științifică, materialist- dialectică a raportului dintre na- țional și universal. Autorii de- monstrează, astfel cu claritate cum „cauza românească" în diferitele ei momente istorice, devine și „cauză europeană". Cu legitim te- mei se relevă faptul că dacă în- tr-o anume etapă în marile orașe ale Europei Occidentale, de pildă, se anunțau prin salve de tun ori tea lor — spre colegul din ate- lierul de proiectare, ing. Gheor- ghe Constantinescu, spre alți trei muncitori specialiști antrenati în execuția părților mecanice și electrice ale complexului meca- nism. Și ar fi vrut să zică ceva — admirativ, de bună seamă —, dar i-am luat-o înainte : — Performanța robotului ? Ea nu fusese încă probată. Dar, în cazul ing. Bialy, antici- pările nu greșesc. — în primul rînd, una ce ține de umanism. îl scoate pe lucra- tor din mediul toxic. Apoi, pro- ductivitatea... trageri de clopot victoriile româ- nilor, aceasta se datora și intere- sului politic al unei Europe ce se știa astfel apărată ea însăși, aici, la hotarele Carpaților și Dunării. Mai tîrziu, „cînd idealurile de li- bertate și independență devin co- mune tuturor popoarelor europene, acest „răsunet" va însemna o au- tentică solidaritate, o armă strate- gică deosebit de eficace a submi- nării sigure a dominației și sal- vgardării marilor idealuri, pentru toate popoarele europene subju- gate de imperii". O altă problemă abordată de autori este aceea privind cauzele care au determinat amploarea a- cestui „răsunet internațional al luptei românilor pentru libertate și unitate națională". Desigur, în primul rînd, se situează faptele oamenilor acestor locuri, exem- plare prin eroismul lor deseori tragic, conjugat cu simpatia pen- tru niște idealuri comune ; mai apoi autorii menționează activita- tea diplomatică a unor persona- Ar fi urmat alte precizări. Alte detalii. Toate sugerînd ipos- taze ale „gradului de liberta- te" al materiei cenușii. Toate spunînd că merită să-i cunoști pe oamenii acestei unități stă- pînite de febra unicatelor. In fiecare zi, în fiecare clipă. II Din decembrie '87, nu mai pă- sișem aici. Un an și jumătate mi se părea puțin pentru întîl- nirea unei alte imagini, cu re- liefuri noi. Pe directorul între- prinderii, loan Nemțișor, îl prinsese același gînd. Cu o oa- recare jenă, căutînd unduitor în memorie, îl și mărturisise. Am încercat, totuși, să trăim îm- preună impresia — I s-o fi părut o privire metaforică a lucruri- lor ? — că o unitate economică, de-acum matură, cu specialiști (continuare în pag. IV) Ion PARANICI lități de frunte românești care au reușit să sensibilizeze această o- pinie publică internațională, fapt deosebit de meritoriu. Lucrarea pune în relief și aportul unor mari personalități care au spriji- nit cauza noastră națională înce- pînd cu Marx și Engels și conti- nuînd cu scriitori ca V. Hugo, E. Zola, G. Carducci, oameni de știință, savanți ca : Ernest Lavisse, Roberto Fava, Emile Picot, zia- riști, personalități politice de prim rang, președinți de țări ori de gu- verne ca : W. Wilson, P. Poincard, G. Clemenceau și așa mai de- parte. Cît despre modalitățile fo- losite de intelectualii români în a- tragerea opiniei publice în spriji- nul idealurilor naționale ele au fost la fel de variate : relații per- sonale ori amicale sprijinite pe respect și considerație reciprocă, (continuare în pag. II) Conf. dr. Dumitru TIUTIUCA CRONICA LITERARA — Romanul Maia al Rodicăi Bra- ga, apărut la Editura Eminescu, în 1988, ia numele personajului principal a cărui poveste o con- stituie. După primele pagini, cartea ne-a dus cu gîndul la titluri precum O femeie singu- ră sau Femei singure, fiindcă ea este tocmai povestea unei femei singure. Maia (numele provine din Ma- ria și capătă pe parcurs conotații multiple) lucrează la Poligrafie, a divorțat de cîtva timp de ar- hitectul Tăvi și-și crește acum cei doi copii ; suferă de insomnie și face un tratament de train- ning autogen, sub controlul me- dicului psihiatru Alexandru. A- cesta, divorțat și singur la rîn- dul său, o ajută să se redescope- re și să se regăsească. Se în- drăgostește de ea și cei doi se vor căsători. Fostul soț, devenit alcoolic, își părăsește a doua so- ție și se sinucide. Cam acestea ar fi, banalizate, faptele ce în- cheagă centura cărții. Dar ,,car- nea" ei este cea care dă farmec și substanță : Maia, care este și naratorul, trăiește intens, ampli- ficîndu-le și reverberîndu-le, stă- rile deosebite prin care trece ; este de o sensibilitate maladivă, „macabră", cum spune ironic fos- tul ei soț. Ea percepe senzați- ile și evenimentele cu acuitate, cu o interminabilă sete de ana- liză, în care recunoaște uneori ceva distrugător. De la prima pagină unde „prezența și tăcerea doctorului au ceva vegetal în ele" dînd senzația de „liniște și răcoare", pînă la ultima, în care „tristețea fără nume abu- rește ca pielea proaspăt jupuită a unui animal sacrificat", cartea își seduce cititorul tocmai prin această pastă de senzații și tră- iri, care amintesc uneori de irea- litatea imediată blecheriană. Cum extraordinara sensibilitate de percepție și analiză revin vo- cii naratoarei, pare puțin vero- (urmare din pag. I) conferințe, articole de presă, bro- șuri, organizarea de manifestații politice, vizite diplomatice, orga- nizarea de comitete de luptă co- mună pentru promovarea unor i- dealuri general-umane etc. Relația dintre intern și interna- țional are și o altă dimensiune, în lucrarea pe care o supunem a- tenției publicului românesc. O re- alitate social-politică națională so- lidă și prosperă conduce — a- rată autorii — implicit la crește- rea prestigiului internațional al țării respective, la consolidarea ei pe plan extern. „Așa s-a întîm- plat, de exemplu, după cucerirea independenței, cînd România a în- ceput să joace un rol tot mai ac- tiv în viața internațională și cînd a sporit în consecință interesul opiniei publice europene pentru mișcarea politică și națională a românilor". „Să nu uităm apoi — se arată în lucrare — că. la rîn- du-le, românii au sprijinit lupta do eliberare națională și de eman- cipare socială a altor popoare și națiuni tinere. Așa au procedat față de lupta italienilor, germani- lor, albanezilor, grecilor, polone- zilor, bulgarilor, precum și a ru- șilor pe timpul Marii Revoluții Socialiste din Octombrie etc. Și nu în ultimul rînd, străinătatea, fără nici o reticență, cunoscîn- du-ne mai bine, se va cunoaște și pe ca însăși în aceeași măsură, după cum istoria unui popor pentru a fi înțeleasă mai bine tre- buie să se proiecteze pe fapte și evenimente mai largi, continen- tale și chiar mondiale. „Istoria poporului nostru, de exemplu, nu poate fi înțeleasă fără păgubire, neraportată la istoria Europei de Sud-Est și Ocidentale și, parțial, la cea a Orientului". Istoria uni- versală nu este o simplă însu- mare de istorii naționale, ci o interrelaționare sistemică a aces- tora ce le luminează deseori ine- dit, totdeauna însă numai astfel adevărat- „Relația național-inter- național — subliniază autorii — devine astfel una din metodele cele mai productive de interpre- tare a istoriei și prin aceasta deosebit de modernă". „Răsunetul internațional", așa- dar, al unei istorii care a însem- nat mai mult decît în alte părți „luptă", chiar dacă autorii o nu- mesc în noua variantă „le probleme". Cronologia istoriei poporului român chiar și la cea mai sumară perspectivă, a fost, într-adevăr, mai mult una a luptelor decît a mo- mentelor de restriște. Și autorii citați, istorici de prestigiu vali- dați prin numeroase alte lucrări, se opresc mai în amănunt cu a- simil faptul că la un moment dat și Alexandru și Tăvi fac dovada aceluiași mod discursiv, nelăsînd personajului titular uni- citatea de registru. Sensibilita- tea exacerbată are și explicații psihanalizabile, dacă ne gindim că în adolescență, înaintea căsă- toriei cu Tăvi, Maia l-a iubit pe Christian ; acesta a plecat din țară și ea a renunțat la copilul pe care urma să-l aibă, păstrînd ani întregi sentimentul unei ne- clare culpabilități. Tot de moar- tea unui copil și tot de un sen- timent de vină este legată schim- barea carierei de chirurg cu a- ccea de psihiatru a lui Alexan- dru. Coincidențele ar putea să pară greu de crezut (și uneori le simțim parcă inutile) dar au- RODICA BRAGA: toarea știe acest lucru și îl sub- liniază. Ea își ia astfel distanța față de iresponsabilul clișeu „viața e ca-n cărți, ca-n filme", punîndu-și personajele să ob- serve că viața e uneori „ca o melodramă perfectă". Acest fond de melodramă însă, pe lingă că e recursul cinstit și curajos la locul comun, crează și un efect de autenticitate. (Cu toate aces- tea sinuciderea lui Tăvi, am sim- țit-o ca falsă, ea „aranjînd" par- că prea bine lucrurile). Moartea lui Tăvi prilejuiește recursul la un alt loc comun : „nimic nu e nou. totul se repetă". Impresia de deja trăit e acută. Maia asis- tase cu Tăvi la înmormîntarea lui Christian, acum, împreună cu Alexandru și copiii, asistă la naliza proceselor și fenomenelor istoriei românilor integrată în cea universală, la cîteva dintre cele mai semnificative fenomene și procese : Unirea Principatelor Ro- mâne, momentul „Memorandumu- lui" și formarea Statului național unitar român, subliniindu-se încă o dată ideea că secolul al XIX- lea a fost, într-adevăr, secolul na- țiunilor. Unirea Principatelor din 1859, de exemplu, sau „Unirea cea mică", cum inspirat i-a spus B. P. Hașdeu, gîndindu-se evident la „Unirea cea mare" a reprezentat primul moment hotărîtor în rea- lizarea statului național. „Eveni- mentul confirmă, relevă autorii, din plin, raportul dialectic dintre național și internațional, conjuga- rea fericită a factorilor interni cu cei externi ce influențează evolu- Lupta românilor pentru unitate național —statală în conștiința opiniei publice internaționale ția fenomenelor și proceselor so- ciale, primii avînd, așa cum de- monstrează însăși istoria poporu- lui român, un rol hotărîtor, deci- siv". „L’union de 1859 fut avant tout une necessite historique, le resultat de l’evolution historique et de la lutte multiseculaire me- nee par le peuple pour sa libe- ration sociale et naționale. Ce sont bien Ies Roumains qui oeu- vrerent eux-memes leur Etat na- țional" (p. 22). Cucerirea independenței a adus noi puncte de sprijin întru susți- nerea edificiului național unitar al poporului român. Mai multe „memoriale" (1881—1883 — al Iui G. Barițiu — 1890 — „al studen- ților, 1892 — „Memorandumul româ- nilor din Transilvania Și Unga- ria") fac cunoscute opiniei pu- blice mondiale măsurile de opri- mare a românilor din Imperiul austro-ungar, lupta lor pentru e- galitate în drepturi și pentru au- todeterminarea politică a Transil- vaniei și Bucovinei. „Acest proces petiționar are o lungă istorie în înmormîntarea lui Tăvi și are copleșitorul sentiment că totul se repetă. Efectul de circulari- tate, cum spunea Serge Dubrov- ski undeva, nu face decît să sublinieze absurditatea și mono- tonia vieții. Cu curaj, autoarea își asumă și un alt loc comun („viața lucrează pentru noi, să lăsăm timpul să hotărască") și cititorul simte acest lucru cînd află că Maia va avea un copil, eveniment ce îi redă echilibrul și o leagă de viitor. Aș spune că romanul Maia e expresia fericită a spiritului fe- minin, prin autocontemplație, voluptate a suferinței, dacă nu ar avea, de fapt, un sănătos fond moralizator : din evenimen- tele de absurd și melodramă pe care le trăiește. Maia învață un lucru, vechi de cînd lumea, dar- ia fel de trainic ca ea, că numai fericirea te mai poate salva, că „fericirea e însăși viața". Titlul Mala capătă astfel sensuri vas- te ; e opțiunea eroinei, mai în- tîi, onomastică („numele Maia mi l-am dat singură cînd eram mică"), mai tîrziu, existențială. Alexandru vede în Maya ca și indienii, existența, lumea. Maia- Maya, putem să subînțelegem, este opțiunea pentru viață. Vo- luptatea amărăciunii, obsesia morții care deveniseră adăpost și obișnuință a femeii singure și descumpănite („Nici o zi nu trece fără să-mi dau acest obol de trăiri confuz crepusculare") vor fi înlăturate ca distrugătoare și Transilvania — arată autorii — ce a început cu „Supplex Libcllus Valachorum" (1791) și continuă cu o suită de alte memorii și replici ce au culminat cu Memorandu- mul din 1892". Mișcarea aceasta a fost susținută material și moral de toți românii din toate provin- ciile istorice, însemnînd un nou și important moment al solidari- tății interne, sprijinită fiind, tot- odată, și de forțe progresiste e- uropene din Franța, Italia, Bel- gia, Anglia, Rusia, Statele Unite ale Americii si chiar din Germa- nia, Austria și Ungaria. Victoriile obținute de armata ro- mână în marea epopee națională de la Mărăști-Mărășești și Oituz, în vara anului 1916, în timpul răz- boiului de eliberare și unitate na- țională au depășit cu mult semni- ficațiile unei victorii locale, con- stituind o importantă contribuție românească la înfrîngerea Puterilor Centrale. Au fost nevoiți să apre- cieze pozitiv evenimentele nu numai șefi de guverne și de state ale Antantei ci și adversarii români- lor, precum generalul german Kurt von Morgan. Solidaritatea și spri- jinul opiniei publice europene și americane au atins valențe supe- rioare în anii războiului de eli- berare și unitate națională dus de poporul român, mai ales în anii 1917 și 1918. Din multitudinea faptelor și ac- telor de conștiință solidară și mili- tantă a opiniei publice europene și americane cu cauza noastră na- țională, analizate pe larg în lucrare, menționăm pe cea de la 5 februarie 1919, cînd la Paris a avut loc o impresionantă manifestare filoro- mână la care au participat peste 30 de personalități ale emigrației românești, 40 de personalități ale vieții politice și culturale fran- ceze, precum și sute de cetățeni francezi. Manifestația franco-româ- nă a avut drept scop să influen- țeze pozitiv Conferința de Pace devorante. Maia se hotărăște să pună capăt interminabilei anali- ze maligne („Să încep prin a în- văța să nu-mi mai numesc du- rerile sufletești"); odată cu „ne mai numirea (scrierea) durerilor sufletești" romanul ia sfîrșit, el durează tot atît cît se dezvolta această analiză dătătoare de sens și devine inutil, se termină, deci, odată sensul găsit („Ferici- rea e însăși viața"). Romanul rămîne deosebit de valoros și interesant tocmai prin paginile lui de analiză a unor stări incerte sau confuze. O ast- fel de pagină, antologică, meri- tă citită în întregime : „Absen- ța oricărui gînd e ea însăși o atingere proaspătă. E cufundare într-o materie vegetală, răco- roasă, odihnitoare. Cu tot trupul scufundat și în el însuși. în bă- taia amplă, puternică a inimii. Nu eu o aud. Cutia mea toraci- că o aude. O clipă, scurtă ful- gerătoare a unei priviri lăuntri- ce mă desface din mine însămi. Stau și mă uit la mine din punctul acela exterior mie ca o graniță de care nu mă tem. Mă recunosc cu bucuria molcomă, în căutarea propriului trup. A fiecărui por atent la ceea ce se petrece înăuntru. în centrul făp- turii mele. Cred că adorm. Deși sînt conștientă de tot ceea ce continuă să rămînă treaz în ju- rul meu. Un val de căldură iute, ascuțită, mă desparte în două. Jumătatea mea prudentă vrea să se smulgă neantului de care-i este frică. Dacă alunec prea a- dînc ? Acolo unde începe să de- vină înăbușitor. Inima desoli- darizîndu-se de ritmul rar de atunci. Pentru o secundă, scăpată de sub control si bă- tînd nebunește. Curentată de fi- lamentul subțire, tăios al fri- gului ce aleargă spre extremi- tăți ca o alarmă. Jumătatea mea abandonată recucerind teritoriile Dorința de somn. Adorm". Muguraș CONSTANTINESCU DAN BODNAR Si lumina • Și lumina se zbătea ca o zăludă patimă a unei sinucigașe flori ori era uscată strada, ori era udă tu veneai cîteodată, nu veneai uneori Munți de tutun am ars așteptîndu-te veri și toamne se-ntilneau în fecioare adolescența noastră se hîrjonea cu timpul fără brațe ea, el fără picioare Hainele mi le porți acum prin casă și ie bucuri simplu de nopțile cu lună și privești mirată strada unde lumina se zbătea ca o nebună. în sensul satisfacerii integrale a revendicărilor național-teritoriale ale poporului. Presa europeană și americană din anii 1919—1920 s-a ocupat frecvent de problema uni- tății naționale a românilor. „Ro- mânia Mare ar putea fi în lumea dq mîine un element stabilizator", scria la 2 februarie 1919 ,,Le Temps". Șeful guvernului român. I. I. C. Brătianu și alți diplomați acordă interviuri ori scriu arti- cole în presa pariziană pentru a explica opiniei publice legitimita- tea revendicărilor național-terito- riale ale poporului român și ma- rile sacrificii făcute în timpul răz- boiului de eliberare și unitate na- țională pentru cauza Aliatilor. Și concluzionează autorii lucrării pe care o prezentăm publicului ro- mânesc : „L’appui moral et poli- tique accorde aux Roumains par I’opinion publique mondiale dans leur long combat pour la realisation de l’Etat unitaire et național reste grave dans la chronique des re- lation internationales, revelant d’une part l’incessante ascension et finalement I’affirmation de la con- science naționale du peuple rou- main et d’autre part la Progres- sive prise de conscience de l’opi- nion publique mondiale pour as- surer la triomphe des forces progressistes de l’humanite" (p. 236). Cartea acad. Ștefan Pascu și prof. dr. C. Gh. Marinescu nu este una de conjunctură, ci încununează o veche și perenă strădanie, așa cum trădează și bogatele note de sub- sol. O încununare și o strădanie spuneam, pentru că se valorifică deseori inedit, uneori din altă per- spectivă importante documente de arhivă de proveniență foarte di- versă : franceză, italiană, engleză, belgiană, rusă, americană, ger- mană etc., menite să pună în lu- mină adevărul istoric, faptul că cele mai mari personalități politice și cultural-științifice ale timpului au recunoscut justețea idealurilor noastre național-statale și au spri- jinit pe căi directe și indirecte împlinirea lor. Lucrarea reprezin- tă o contribuție românească de certă valoare științifică în dome- niul istoriografiei, reușind să inte- greze organic istoria culturală în cea universală. Peisaj Așa te vreau purtînd un coș în spate cu fragede plante de cimp și gutui să-mi spui că-i nouă toamna, că se poate să ne-ascundem în fructele oricui I să cadă noaptea — rochie de stambă peste o ceață de lumini străină așa te vreau devreme în cîmpie cu brațele zvîcnind din rădăcină de n-ar porni un vînt printre răchite de nu ne-am pierde-ntr-un viclean șuvoi de n-am avea cuvinte-nnebunite de spaima unui gînd străin de noi ’ Scenariu de primăvară Tu cînd privești pe geam e primăvară un cînt deșteptător în gama Re dar primăvara-i între patru ginduri închisă cu-n poem de Mallarme în jur actori cu durerile-n ei și reflectoare și lăzi și costume pe margini se repetă înfrunzirea și se repetă-n gînd versuri postume un cireș înflorit repetă vîntul dar gata, regizorul zice „motor" tu privești pe geam — e primăvară și fulgi bătrîni se-nghesuie-n decor un cînt deșteptător în gama Re se-aude între troiene pentru-a doua oară mari oameni de zăpadă repetă înfrunzirea tu cînd privești pe geam e primăvară. Drum lung in memoria naturalistei Dian Fossey Ar trebui să ai o armă la tine printr-atîția șerpi și melci mai cu seamă să o-ncarci cu vorbele-mi triste, apoi să treci dorința fără vreo teamă Atît de departe vei fi în curînd și-atît de sedusă de o liană grea de-o să te prindă primăvara de coate și aerul va înfrunzi în urma ta E gata. Nu-î gata. Toți ar vrea. Și nu. E bine. Nu-i bine. Mare. Pămînt. Turbate cuvinte se zguduie-n tine la mine ajunge un cînt. Ziua și noaptea Blestemată sonerie — ochi umflați — apă rece — — tramvai — condică — miere — Sorina peste timpul cînd era voios militar a căzut dureroasă cortina Au sărit din el foi scrise arzînd ca dintr-un secret jurnal al unui munte din sufletul său sprijinit pe cîmpii sar și acum petale mărunte La un pas de semințe — coji țambalul desface otrăvite conserve de miere țambalagiul rătăcind printre corzi ca în metropolă prin garsoniere Uitînd că vrăbiile măsoară timpul cade din cer prăfuită cortina blestemată sonerie — ochi umflați — apă rece — — tramvai — libertate — iubire — Dorina. • Ștefan Pascu, C. Gh. Marine- scu, L’Opinion publique interna- tonale et le probleme de I’unite naționale et politique des Rouma- nîs, Ed. Acad. Buc., 1988, 210 p- Atunci Cînd picoteau gîndacii plictisiți în pomi și-ți număram pe mină vine cînd îți dădeam să muști întiiul măr 1 cînd pentru noaptea ta eram prea mic cînd sîngele tău nu mai era bun la nimic și nici un șarpe nu-ți mai da tîrcoale cînd pentru noaptea ta eram prea mic cînd te salvau cireșii de la jale i Atunci doream să îți ridic statuie cu frunziș în poale. II — Pagini bucovinene IMOIII fMMSEU Reproducerile din prezentul număr sînt fotocopii după înregistrările făcute de Mihai Eminescu (pe timpul cînd era bibliotecar la Iași) în trei registre recent descoperite în arhiva Bibliotecii Centrale Universitare Iași: Condica de Expediție 1864 - 1904 Condica de Eșire 1864 - 1895 și Condica de Intrare 1864 - 1895. Liviu PAPUC După o ploaie de aprilie După o ploaie de aprilie Inccrcînd să vă descriu inima, senzații noi, Cind Întors fără umbrelă, deci fără prejudecăți. Am întilnit-o pe ea, floarea roșie a nopții Crescînd pe cîmpul unui tunel Ce se prelungea în lună. Numai cît o iluzie Și apoi ascultînd ropote repezi pe acoperișuri, Ințclegînd că încă n-o pot culege, rupînd, iubită am numit-o. Doar. Cu nopți de nesomn Luîndu-vă martori, la saltul acrobatic, din cer, al primăverii Și numai o clipă simțind otrava cc-o ascunde ea, Am aflat pasărea fccundînd-o cu depărtări, Furîndu-i sămînța și răsărind-o în cuvînt, încălzind gîndul locuitorilor de prin împrejurimi Și apoi ascultînd ropote repezi pe acoperișuri, Inspânnintat de trecutul ci răsuflind, iubită am numit-o. Doar. In acea stea cu minciuni, Denumirea nu-mi aparține, alții și-au îngăduit-o. Deslușeam vagi și ciudate forme, lumini crude. Așa că i-am cerut voie să stau și s-o privesc Cum emitea stranii speranțe, lungi și amare rădăcini. Săream astfel fereastra visului, să mă audă, nimeni, Și-apoi tot ascultind ropote repezi pe acoperișuri M-am intilnit mai tinăr, cu inelul ei, și-atunci doar poezie am numit-o. Doar l Alexandru-Cristian MILOȘ B j B I u SCRISORI INEDITE Agatha Bârsescu către Virgil Tempeanu în universul mirific al spiritualității fălticenene, numele lui Virgil Tempeanu ocupă un loc de frunte. Fiu adoptiv al urbei în care și-a pe- trecut 20 de ani din tinerețe (1913—1932), profesorul, scriitorul și ger- manistul Tempeanu a desfășurat o rodnică activitate creatoare, fiind, — alături de A. Gorovei, M. Sadoveanu, V. Ciurea, I. Dragoslav, A. G. Stino ș.a. — unul din factorii care au impulsionat viața culturală din micul oraș moldav. Aici, la Fălticeni, în amfiteatrul Liceului „Nicu Gane", sau în sala de gimnastică, s-a comemorat (în 1927) centenarul morții lui Pestalozzi ; a fost invitat M. Sadoveanu la împlinirea vîrstei de 50 de ani (în 1930) ; tot aici au dat primele concerte în public copiii Valentin și Ștefan Gheor- ghiu, reputații înterpreți de mai tîrziu. La aceste frumoase manifestări culturale aveau să se adauge și reprezentațiile — în premieră pe țară —, date de celebra actriță Agatha Bârsescu, cu elevii clasei sale de teatru de la Iași. Cunoscută peste hotare, ea a onorat scena vieneză la Burgthea- ter ; a jucat la Berlin, Hamburg, la Metropolitan House în New York, în roluri din „Medea" și „Sapho** de Grillparzer, „Antigona" ue Sofocle, „Maria Stuart" de Fr. Schiller ș.a. Prin 1927, Agatha Bârsescu era profesoară la Conservatorul ieșean, în încercarea de-a depăși greutățile materiale prin care trecea, dar și de a schimba atmosfera ternă în care era obligată sa trăiască într-un hotel, se adresează lui Virgil Tempeanu la Fălticeni, propunîndu-i o serie de spectacole cu „Sapho" și „Medea", apoi cu „Iphigenia în Taurida" de Goethe, „Mireasa din Messina", de Schiller și „Fără Dumnezeu", de Hugo Bartsch, ce vor fi traduse de talentatul germanist, la rugămintea artistei. Prin 1980, l-am vizitat pe profesor la Buftea, unde locuia, solicitîndu-i, pentru studiu, unele scrisori primite de la marea tragediană. Ne-a oferit spre lectură o serie în germană și română, din care am ales pe cele ce se refereau la relațiile culturale cu Fălticenii. Zilele petrecute în acest oraș, în 1927 și 1928, au rămas vii în amintirea artistei. La garâ_ i s-a făcut o primire triumfală, de către oficialități și de țîublidul venit în număr mare s-o salute cu toată însuflețirea. Găzduită în casa lui Virgil Tempeanu, lîngă Banca Națională, Agatha Bârsescu a recitat pentru oaspeții iubitori de cultură fragmente din rolurile care au făcut-o celebră, dar și versuri de Goethe. Oferindu-i-se in dar un stilou de aur, tragediana și-a exprimat dorința ca la moartea ei să fie îmbrăcată în costumul eroinei Sapho, iar locul de odihnă să-i fie Fălticenii. Această ultimă dorință nu i s-a realizat. In 1939 Virgil Tempeanu nu mai era la Fălticeni, iar vremurile deveniseră tulburi. Umilită de Ministerul Artelor, care-i înnoia anual contractul la Con- servatorul din Iași și n-o angaja măcar pe 3 ani —■ așa cum dorise — ca să aibă liniștea sufletească, Agatha Bârsescu îi va dezvălui priete- nului din Fălticeni mizeriile pe care era nevoită să le îndure. Au fost zile cînd nu avea măcar un leu în buzunar ! în 1931, Virgil Tempeămî ti imite primului ministru Nicolae lorga o scrisoare emoționantă, rîndu-i ajutorul : „E vorba de Aceea, cărora la toți ne place să-i nem „Marea joacă, ci își noastră tragediană", D-na A. Bârsescu. Ea însă nu trăiește tragedia". Apelînd la lorga „ca la cel mai ce- spu- mai înalt mo- exponent al culturii din această țară", V. Tempeanu adaugă : „O ■ ' la țară, ar scuti-o de greutățile destă pensie viageră, bine meritată de în care se zbate și de umilința de a Artelor reînnoirea contractului pe un rui din Iași". Memoriul l-a înduplecat pe primul cerută. cere, în fiecare an. Ministerului an ca profesoară la Conservato- ministru, care a acordat pensia Dorința de a călători în Apus, de a revedea scenele care au făcut-o celebră, au obligat-o pe Agatha Bârsescu să apeleze la împrumuturi bancare în Fălticeni. Virgil Tempeanu a acceptat imediat rolul de garant. Prezentăm mai jos cîteva din scrisorile adresate germanistului. Ele constituie exemplul viu al unei prietenii creatoare în epocă, și, în egală măsură, o crudă mărturie despre condiția artistului într-o societate care-i nega dreptul la o existență onorabilă. Eugen DIMITKIU Petru FROICU 28.1. 1927, Iași Mult Stimate Domnule Tempeanu, Poate că o să vă mirați primind aceste rînduri dar cred că nu vă sînt o necunoscută, nu este așa ? Și pe urmă, eu m-am ocupat în timpul din urmă foarte, foarte mult cu per- soana D-voastră, am citit cu multă plăcere și mare interes Conferințele D-voastră') — atîtea idei înalte, fru- moase, atîta dragoste pentru Ome- nire ! Idei, care din nefericire se cunosc așa de puțin în Țara. noastră, și vă rog să mă credeți că din a- ceastă cauză mă simt aici străină și sufăr ! O. dar nu de mine și de starea mea sufletească voi să vorbesc ; iată dar. Este un an de cînd ocup la Conservator catedra care s-a creat pentru mine și fără să mă laud pot spune că progresele Elevilor mei sînt recunoscute aci de public și presă. Am o dorință vie de a juca la Făl- ticeni, chiar în orașul unde locuiți D-voastră. „Efigenia de Tauris", tra- ducerea D-voastră. cu Elevii mei ; vă voi da o reprezentație de prima clasă. Vă rog a-mi răspunde cit de curînd dacă planul meu vă suride — am putea juca în aprilie sau după Paște, cum credeți timpul mai favo- rabil. Aștept cu mare nerăbdare răs- 3 (Iași), 4 aprilie 1929 Mult stimate și iubite prietene, Mulțumesc din tot sufletul pentru cuvintele d-tale bune și tot interesul ce pui pentru mine, niciodată nu m-am îndoit de prietenia d-tale ade- vărată, precum și de nobilul d-tale caracter. Dacă nu am scris mai pe larg afacerile și neajunsurile mele este că nu voiam să te supăr pe d-ta și apoi crede-mă, mult stimate prietene, nu mai aștept nimic, dar absolut nimic — este adevărat, țara nu este de vină, nici publicul care întotdeauna m-a aclamat și mi-a a- rătat dragostea și admirația lui, cine este de vină știi și d-ta mai bine ca mine și de aceea sînt pe deplin dez- gustată — chiar ieri am aflat ceea ce Ministerul cugetă despre mine, nu voi să mai repet aceste dobitocii, dar sînt, cum zic, dezgustată si nu aștept decît ziua fericită cînd voi pu- tea lua iarăși vaporul și să mă înde- părtez cît mai mult de țara mea iu- bită ! Crede-mă, iubite prietene, existența zeu să vă dea toate fericirile și să vă răsplătească înzecit și însutit tot binele ce mi-ați făcut!*). Polița a- ceasta_ mult iubite prietene, să fie de la 15 iulie la 15 octombrie 1931, adică pe trei luni ca să am timpul să plă- tesc cinstit ca și altă dată. D-ta poți trimite banii pe adresa mea de (mai) sus. Acuma să-ți spun ceva și des- pre mine. Am plecat, se înțelege, ca o desperată ca să pot găsi ceva de lucru pentru viitor, și dacă aș con- simți să rămîn aci, aș găsi, dar nu voesc, cauzele le voi spune verbal. Și acuma, fiindcă d-ta în marea bu- nătate si prietenie ce ai pentru ar- tista A.' Bâr.(sescu) ești gata a face ceva pentru mine, atunci te rog a-mi obține Contractul meu la Con- servator, dacă nu pe viață, dacă nu cel puțin pentru 3 ani, primesc chiar si pe mai puțin, căci doresc, trebuie să mai stau la Iași cîtva timp. Eu voi sta aici pînă la 1 august — pe urmă mă duc la Viena pentru puțin timp și la 20 sept, la Iași înapoi, dacă voi avea noul Contract5). Dacă nu, punsul D-voastră și mă bucur acum de splendida reușită ce avea ! Primiți vă rog salutările călduroase. chiar vom mele Agathe Bârsescu Str. Sf. Sava 15, Iași 2 19 august 1928, Iași (Mult stimate și iubite prietene), Cu cea mai mare bucurie _ scriu a- ceste rînduri, regret numai că nu am darul poeziei spre a exprima a- ceea ce inima mea simte ! în adevăr, cum să spun, lumei cititoare și iubi- toare de artă, bucuria ce-mi umble sufletul? Felicit și mulțumesc D-lui Temneanu pentru neprețuitul dar — limba românească, Teatrul românesc este îmbogățit cu traducerea a trei capodopere : Iphigenia în Taurida de Goethe, Sapho și Medea de Grillpar- zer. Versiunea românească este per- fectă, sublimă și eu, care am jucat aceste capodopere în original aproa- pe o viață întreagă, pot aprecia fru- museții versiunii românești. Rog deci pe Dl. Prof. V. Tempeanu a primi mulțumirile mele călduroase, admi- rația mea sinceră și a merge înain- te pe această cale ; literatura germa- nă posedă o mulțime de lucruri fru- moase și mărețe care așteaptă numai să fie cunoscute publicului românesc. Eu însă sînt acum fericită avînd tra- ducerea rolului meu favorit — Me- dea !. Este adevărat că am jucat (...) în englezește Medea lui Legouve, căci nu exista traducerea lui Grillparzer și aceasta era o dorință a mea ar- zătoare și iată câ s-a împlinit. Ulti- ma dată am jucat pe această Medea, în limba germană, la 12 noiembrie 1924, a New York, la fost prima re- prezentație clasică după război, suc- cesul a fost un triumf, rolul lui Ja- son a fost jucat de marele actor Max Montor. Voi juca această Medee — versiunea D-lui V. Tempeanu în ultimul meu Turneu ce-1 voi face luînd rămas bun de la scenă. Această Medee a fost poate cei mai mare suc- ces al carierei mele, va fi acum „Cîn- tecul lebedei". (Agathe Bârsescu) care o duc aci rință oriunde și milă și pomană Iată dar că fără durerea mea — o pot găsi cu ușu- nu am nevoie de Onor Guvern 1 — să vreau ți-am spus dar te rog uită tot ei bine, Dumnezeu nu Sînt mulțumită că am orificiu de a veni aci, mă va părăsi ! făcut acest sa- si-mi amintesc Ciulinii «I. o v- . - timpul trecut. încă o data primește, ..................... ‘e prietene, eter- și nu cere pentru mine protecția ce- lor mari. Te salută cu adevărată prietenie, A. Bârsescu 4 (Iași), 11 decembrie 1929 Mult stimate, iubite D-le Prof. Tempeanu. Am avut duminică 8 decembrie pro- ducția clasei mele — a fost foarte reușită și sala Conservatorului prea mică pentru lumea ce venise. — a- plauze călduroase și felicitări din toată sala. Traducerea D-tale („Geschw- listern"2) a plăcut enorm și adevărat a fost bine jucată. Mult stimate și iubite Prietene, vin acum iarăși cu altă propunere, fiind pe deplin convinsă că D-ta vrei să-mi vii în ajutor în acest moment critic al existenței mele — si iată, dacă d-ta știi pe cineva, fie particu- lar, fie bancă, care ar avea încrede- re în cinstea și cuvîntul meu (cu poliță, se înțelege) a-mi împrumuta pe timp de șase luni plătind si do- binda, suma de 12 000 (douăsprezece mii) atunci aș renunța pentru a- cuma la reprezentație știind foarte bine că mare muncă și neplăcere v-ar cauza la amîndoi, iubiții mei prie- teni — și poate chiar să nu fie vreun mare folos, cine știe! — crede-mă câ nu te-aș supăra dacă as ști cum ■4 fac mai bine. La finele lui iunie, îndată după închiderea școalei plec la Viena mai întii, cu ajutorul lui Dumnezeu și sper să părăsesc tara pentru restul vieții mele! împrumu- tul acesta îl fac pe termen pînă la 1 iunie 1930 ; te rog răspunde d-ta sau iubita mea Melanle1) ce pot să aș- tept și ce vă face D-voastră mai pu- țină supărare. Cu toată dragostea și adîncă recunoștință, Agathe Bârsescu 5 22 iunie 1931 14 Rue de Montessuy (7) Paris Mult stimate și iubite Prietene I, Mai întîi de toate cele mai sincere, călduroase, profunde mulțumiri pen- tru marele ajutor — bunul Dumne- mult stimate și iubite na mea recunoștință. din suflet să pot veni la toamnă pen- tru 2 zile la Fălticeni. Sper și doresc Devotată, Agathe Bârsescu 6 Iași, 15.2.1934 Mult stimate, iubite prietene, în ultima scrisoare spuneam că în- dată ce voi avea știri de la Bucu- rești îmi voi permite a te înștiința — deci am primit acu 2 zile invitația oficială din partea Dhii Dir. Gene- ral al Teatrelor, M. Sadoveanu, câ voi fi sărbătorită, — să scrie ceva, vor lua parte mulți artiști cu renu- me (...) și că serbarea, va fi prin aprilie. Am mulțumit, se înțelege, cît se poate de călduros D-lui M. Sadovea- nu, arătîndu-i recunoștința mea, dar am rugat, dacă se poate, să se ami- ne această serbare pentru luna oc- tombrie deoarece se potrivește cu planurile mele avînd în vedere Tur- neul meu de retragere în toată țara — afară de asta și sănătatea mea este, în urma unei răceli grave, foarte slăbită ; aștept acuma răspunsul D-lui M. Sadoveanu, care sper să fie favo- rabil (...) Primiți, vă rog, cu toți mele cele mai călduroase, te din suflet și cu toată a D-voastră Agathe Bârsescu salutările vă doreș- dragostea ’) Ale căror rezumate apăreau în „Opinia" și „Lumea" din Iași (Notă a lui Virgil Tempeanu, pe marginea scrisorii). !) de Goethe ’) Soția profesorului Virgil Tempea- nu, soră cu pictorul Rudolf zer-Cumpăna Schweit- *) Profesorul Tempeanu a mijlocit și garantat împrumutul, de la o ban- că fălticeneană, al cărei director îi era prieten apropiat. 5) Acest contract a fost obținut de Virgil Tempeanu. (Notă a profesoru- lui, pe marginea scrisorii). Pagini bucovinene — III CONSEMNĂRI LIUBOMIR FELDEK (R. S. Cehoslovacă) Cum se scriu poemele Scriu un poem ce se-nșiră-n zig-zag pe pagina albă jucindu-se parcă de-a ascunsul cu mine pe o costiță verde Se cațără pe trunchiul zvelt al stiloului ca pe un copac dispărînd în frunzișul din coroana minții Eu știu aceasta și scriu un alt poem ce sosește-n tăcere ca toamna Din coroana minții cade frunzișul Primului poem. în românește de Arcadie ARBORE • Centenar Eminescu Scriitorii Ion Beldeanu, George Da- mian, Mihail lordache și Marcel Mu- re.șeanu au participat, alături de oas- peți din întreaga țară, în perioada 8—10 iunie a.c., la manifestările de- dicate Centenarului Eminescu organi- zate de Comitetul Județean de Cul- tură și Educație Socialistă Botoșani și Uniunea Scriitorilor pe meleagu- rile natale ale marelui poet. Circum- scrise sultei de acțiuni cultural-artis- tice „Eminescu 100“, acestea au cu- prins : colocviul științific „Mihai Emi- nescu — omul deplin al culturii ro- mânești", o întîlnire eu absolvenți ai liceelor botoșănene, promoția 1989, o șezătoare literară la întreprinderea „Electrocontact", un spectacol muzi- cal-literar „Omagiu marelui Emi- nescu". Emoționant a fost și pelerinajul de la Ipotești. Cu acest prilej, scriitorii și oamenii de cultură invitați au asis- tat la vernisajul Expoziției de grafică „Locuri eminesciene" semnată de pic- torul bucureștean Spiru Vergulescu și la inaugurarea Bibliotecii și Fon- dului documentar „Mihai Eminescu". De asemenea, în amfiteatrul amena- jat în apropierea Muzeului memorial s-a adus prin vers și cintec un cald omagiu poetului nostru național. (I.B.). III. DESTINUL 1. Unicitatea. Văzut dintr-o perspec- tivă strict literară — de purtător al unei sarcini lirice, sau de actant al unui eveniment narativ — eroul emi- nescian posedă dintru început pre- rogativa romantică a unicității. Ea nu presupune, obligatoriu, izolarea de lume, ori singurătatea ca stare fundamentală a sinelui, dar asocie- rea acestor două trăsături, fie și nu- mai temporară, este foarte frecventă. Unicitatea este asigurată prin mărci diverse, ele determinînd și o anumi- tă diferențiere, dacă nu chiar ierar- hizare a eroilor. Nașterea, mai exact, identitatea părinților, este prima din serie și funcționează în cazul perso- najelor de sursă mitică sau pe care poetul le-a preluat din basmul fol- cloric, cu condiția ca unul, dacă nu ambii, să aparțină supraumanului ; cazul Titanului din Demonism, al lui Hyperion, al lui Făt-Frumos din la- crimă. Bipolaritatea originară, cu con- secințele ei, îi detașează ab initio de oameni sau de muritorii comuni. In- tuiția genială a orizontului și poten- țialului lor semnificant, ca și cultu- ra sa de excepție au permis lui Emi- nescu să focalizeze în ei două serii de prerogative — ale Titanului și ale Demonului — ți să ne ofere, prin sarcina simbolică cu care sînt inves- tiți, una dintre cele mai complexe sinteze ale romantismului european în materie de personaje. In tot cazul, una din sarcini este tinerețea perpe- tuă, sau, altfel zis, abstragerea de la efectele timpului ; Făt-Frumos din la- crimă se încheie astfel : „...iar dac-a fi adevărat ce zice lumea, că pentru feții-frumo.și vremea nu vremuiește, apoi poate c-or fi trăind și astăzi" ; ca să nu mai vorbim despre Hype- rion sau alte personaje din serie, a căror împietrire în vîrstă este postu- lată genetic. 2. Predestinarea. în fond, și naște- rea, la Eminescu, ca și la alți roman- tici, este predestinare. Nu lipsesc însă nici moirele, în ipostaza româ- nească a ursitoarelor. Rostul lor este de a desemna destinul eroilor fără ascendență divină dar care se înscriu pe alte orbite decît cele ale murito- rilor de rînd — geniile. Față de mo- delul mitic sau folcloric, în scenariul eminescian intervin două modificări esențiale. Ele nu-și rostesc hotărîrea, în afara oricărei aspirații umane, ci la rugămintea „...ne-nțeleptei mume..." care cere pentru prunc „Un dar ne- spus de scump ce n-are nume / Ca să răsar-asupra tuturor..." (Mușat și ursitorile). Orgoliul și iubirea ma- ternă laolaltă îi hărăzesc copilului un destin tragic, mama jucînd oarecum rolul de Ananke. în poemul din care am citat sensul destinului este eterna alergare după Șantierul de fiecare zi (urmare din pag. I) care se respectă, se află în per- manentă construcție. Sau în per- petuă reconstrucție. „Șantierul" acesta e o altă față, ascunsă, a vieții citadelei industriale. In spațiul lui se cheltuiesc pasiuni, ideile sînt înrobitoare, profesiile își redescoperă setea de nou. — De aceea mi-i și ciudă. Unii — comozi, evident — se opun îndrăznelii. E un soi de atitu- dine păgubitoare. In curgerea „jocului", ei „pun talpa", cum fac fotbaliștii fricoși. Această afirmație a directoru- lui, sprijinită pe un exemplu, a fost fermentul dialogului ulte- rior despre modernizare. Despre programe, obiective, termene. Despre inteligența lucrînd pentru binele omului și rodnicia unel- telor. Dialog pe un teren oare- cum arid. Greu de întreținut. Nu însă cu un împătimit al tehni cii. — Modernizare? întrebarea lui loan Nemțișor a relansat curajul abordării. Și, tot el, conturează un punct sta- bil de plecare : — Astăzi, fluxul de informații e atît de puternic, îneît nu poți himera frumuseții — floarea albas- tră a romanticilor: „Căci i s-a dat să simtă-ntotdeauna / Un dor adînc și îndărătnic foarte / De-o frumusețe cum nu e niciuna //...// Dar ne-n- trupat e chipu-acei iubite / Ca și lumina ce în cer se suie / A unei stele de demult pierite". A doua de- rogare de la structura fixată în mit apare mai limpede într-o variantă eminesciană a aceluiași motiv — Po- vestea Dochiei și ursitorile. Este vor- ba de cuplarea amintitei teme cu cea a tinerețe! fără bătrînețe ; în plus, se sugerează aici și puterea cu care este investit geniul : „Cerul, cînd o să te scoli, / Ți-o trimite soli. Că ți-e dat acum de soarte / Viață fără moarte / Și ți-e dat tinereță / Fără bătrînețe. / Un cuvînt măcar să nu zici / E sfîrșitul unei muzici / Blînde și aeriane / Ca sunarea din organe". Semnele predestinării apar însă din chiar momentul intrării copilului în lume într-o concentrare impresionan- tă : „Dar cînd a fost copilul să se nască, / Opri Orion ale sale păsuri / Ca soarta-n lume el să i-o croiască. Despre vîrstă eroului eminescian (ii) // Jur împrejur se auziră glasuri / Și s-au oprit Neptun din drumu-i sferic / Muțit-au limba de l-a vremii ceasuri". Motivele fuzionează superior, într-o nouă sinteză ideatică în Miron și frumoasa fără corp, unde cel pre- destinat are de ales între realitate și vis, frumusețe și desăvîrșire, etern și efemer. Opțiunea geniului nu poate fi decît himera perfecțiunii, întreză- rită, dar de neatins. Aspirația și su- ferința devin stare unică, specifică geniului, distilată din iubirea de fru- mos și dorința de femeie. Pentru Miron însă, spre deosebire de alte proiecții eminesciene ale geniului, este posibilă dobîndirea condiției de muri- tor, din tinerețea fără bătrînețe tre- cîndu-se direct în neființă. Sigur, în Miron și frumoasa fără corp, moti- vul geniului nu este definitiv expri- mat. Osmoza între real și imaginar, între mimesis și simbol, caracteristică marilor creații eminesciene, nu este totală, tributul plătit basmului reper- cutîndu-se în idee. 3. Geniul și ordinea cosmică. Fecio- rul de împărat fără stea elimină se- rezista. Nu poți sta deoparte. Dacă stai, accepți inferioritatea. Și cui ajută asta ? Apoi, știind ce cunoșteam din popasul anterior făcut aici, și-a pus întrebări și a răspuns cu a- firmații sigure sau cu alte în- trebări. Și-a limpezit îndoieli și s-a apropiat de adevăruri. A co- borît meditativ în momente de tăcere și a urcat spre înțelesuri de el știute, de el simțite : „U- neori nu ajung priceperea și bu- năvoința. Lucrurile sînt mai complicate, ca în educarea omu- lui. Modernizarea e ambiție. Chiar un robot gata făcut — realizat de alții, vreau să zic — trebuie pus la lucru. Aici intră m acțiune partea noastră de su- flet. Puterea noastră de a birui". Gîndul — altfel nu se putea pe- trece — a cuprins toate cele cinci secții de producție ale în- treprinderii. („Da, în toate se mo- dernizează"), mi-a spus că, acum, pe linia de emailare își fac da- toria cinci roboți, i-a lăudat — cu cît respect! — pe cei 800 de muncitori cu două sau trei me- serii și a acceptat, zîmbind cît viața unei seîntei, o ultimă pro- vocare, prin care voiam să-mi chelele fidelității față de modele prin chiar negarea modelelor : regula, în ordinea demiurgică, fiind ca fiecare om să aibă o stea, geniul este produsul unui accident cosmic : „Dar în acest cer mare ee-n mii de lumi lucește / Tu nu ai nici un înger, tu nu ai nici o stea, / Cînd cartea lumii mare Dumnezeu o citește / Se-mpiedică la cifra vieții-ți fâr’să vrea. / In pia- nu-eternității viața-ți greșeală este, / De zilele-ți nu este legat-o lume-a ta". Dar creația supremă a „imperiu- lui geniului", a „nemarginilor gîndi- rii", a stărilor de iluminare, „cînd pricepe scrisul stelelor de foc" este o plăsmuire a eternei tinereți — hi- mera erotică : „Tot ce-am gîndit mai tînăr, tot ee-am cîntat mai dulce, / Tot ce a fost în cîntu-mi mai pur și mai copil / S-a-mpreunat în marea aerului steril / Cu raze ale lunei ce-n nori stă să se culce / Și a for- mat un înger frumos și juvenil". La dojana bătrînului mag că abdică de la prerogativele divine („Nebun ești ori lunatec... / E visul tinereții, e setea de amor") oă un răspuns care, acrcditind visul, exprimă opțiunea pentru tinerețea perpetuă : „Și dac-ar li ce-mi pasă?... / ... / Tu cugeți. Cugetarea cu raze reci pătrunde, / Lovește chipul dulce creat de fante- zie / ../ Dar eu... eu nu sunt astfel... Mie-mi place visarea". La Eminescu credința romantică în atotputernicia gîndirii, cristalizează în atotputernicie a poeziei. Eroul său, un fantast fascinat de puterea nemărginită a visului și de metamorfozele acestuia, crează hi- mere și se supune lor cu voluptate, supunîndu-se, astfel, sie însuși ; e un joc de oglinzi, desigur, neintenționat, comandat de subconștientul creator, în care trebuie să vedem expresia unui narcisism funciar. „Nimic mai important — afirmă G. Poulet — în literatura și gîndirea romantică decît intuiția izvorului..." ; la Eminescu, Poetul, Titanul, îndrăgostitul chiar, sînt tot atîtea ipostaze ale izvorului și, prin aceasta, o sfidare a morții în numele unei perpetue tinereți. IV. VOCAȚII Trei sînt marile vocații ale eroului eminescian : poezia, iubirea, răzvră- verific o părere : — Nu-i ușor, am înțeles... — Cum ziceam. Dacă m-ar doborî dificultățile, m-aș lăsa bătut cu pietre. III Ambiții ale directorului ? Mai ales ale lui. Dar și ale celor cu care lucrează. Cu care se sfătu- iește în liniștea unor birouri și în febra dintre mașini și utila- je. Inginerul losif Bialy a fost dominat, de pildă, de o ambiție care a crescut ca un arbore timp de doi ani. Pînă a rodit. Pînă s-au bucurat și alții — mai ales cei de la flacăra sudurii — de sănătatea lui. Se așteaptă acum momentul unor ultime verificări. O denumire cu multe noțiuni tehnice, și poate de aceea foar- te exactă : „Instalație centrali- zată de stocare, amestec și dis- tribuție a argonului și bioxidu- lui de carbon". Realizarea — a- dăpostită de un mic edificiu, ca o casă țărănească în două ape. In interior — țesături metalice, curățenie de farmacie, azurul cerului. — Aici sînt înglobate mai mul- te inovații și o invenție. Ale Iui, firește. Insă a evitat precizarea. Ale inginerului care, după 10 ani de muncă la Com- binatul Petrochimic din Borzești („Acolo am prins gustul pentru tirea ; niciodată puterea, niciodată construcția pragmatică. în afara frun- tariilor spiritului. Fiecare din ele de- semnează un arhetip mitic : Poetul Orfeu-Rom. Amor-Kama-Deva Zbură- tor, Titan-Demon ; în creație, nu nu- mai că primesc individualități diverse și, relativ, bine diferențiate, dar și amalgamează prerogativele ; inutil să mai spunem că pentru fiecare din ele tinerețea este un postulat obliga- toriu. Important este, nu atît că exis- tă, cit că între ele se stabilesc ra- porturi active, dialectice, care se situ- ează între complementaritate, cauza- litate și interpotențare — de unde, în parte, coerența universului eminescian. In Mureșanu, în Arald fuzionează, în principal, iubirea și răzvrătirea ; in Dionis, in Feciorul de împărat, în Miron, iubirea și poezia ; în Toma Nour poezia și răz\ rătirea ; Hyperion le ridică pe toate trei la nivelul su- prem. In ordinea vocațiilor superioare ale spiritului toate cele trei aspirații ale eroului eminescian au un sens ascen- dent, ceea ce, pentru un romantic avînd structura sa creatoare poate părea eu totul neobișnuit. Esențial este însă nu sensul aspirației, ei mă- sura în care eroii o realiezază. Ne oprim la această chestiune nu pentru a proba pesimismul poetului, ci ca să înțelegem esențele ultime ce-i tute- lează viziunea existențială. Fără ex- cepție, revolta împotriva ordinii di- vine se dovedește zadarnică, iar cea socială eșuează ; destinul titanului din Demonism, ca și cunoscutul ver- dict „Astfel umana roadă în calea ei înghiață /, Se pietrifică unul în sclav, altu-împărat" o confirmă. Erosul evo- luează, și el, sub semnul ratării sau al neîmplinirii. Mai rămine a treia vocație - poezia. Monologul Poetului din textele lirice fundamentale, mono- log în care focalizează toate luminile geniului lui Eminescu rezolvă impasul existențial, într-o manieră tipic roman- tică : „Dar la ce să beau din lacul ce dă uață nesfîrșită, / Ca să văd istoria lumii dinainte-mi repetită, / Cu aceleași lungi mizerii s-obosesc sufletu-mi mut ? / Și să văd cum nasc popoare, cum trăiesc, cum mor. Și toate / Cu virtuți, vicii aceleași, cu mizeri repetate... / Vrei viitorul a-1 cunoaște, te întoarce în trecut. //...// Și de-aceea beau paharul poe- ziei înfocate. / Nu-mi mai chinui cugetarea cu-ntrebări nedezlegate". Apărarea prin „tinerețea fără bătrî- nețe" este, în principal, consecința fricii omenești de moarte. Salvarea prin poezie este sfidarea pe care po- etul o opune relativității lumii. Sub- limate în „icoane" ele dau eroului eminescian aura tragică. Mihail IORDACHE inovare") și după 16 ani de ac- tivitate la întreprinderea suce- veană („Aici am perioada cea mai bună"), reface cu zgîrcenie (și numai atunci cînd este stîr- nit) drumul său de zi și de noapte spre cele douăzeci de_ i- novații și opt invenții de pînă acum. Și are doar 55 de ani. Acum, ca șef al atelierului de proiectare și președinte al comi- siei inginerilor și tehnicienilor, își vede pasiunea pentru nou — e felul său de a fi ? — ca un focar ce contaminează. Care u- cide amorțeala. — Nu-i las deloc pe ingineri... Mărturisirea, urmată de argu- mente (în întreprindere sînt 150 de inventatori și inovatori; o- cuparea, pe județ, de către aceș- tia, a unui loc de invidiat), avea să mă facă a înțelege că și ei, inginerii, au nevoie de Bialy. De intuiția lui, de încrederea lui. De imaginația sa tînără. IV Primul șantier de aici — cînd s-au născut zidurile și s-au mon- tat utilajele — e o amintire. De atunci însă, în fiecare an, în fiecare zi întreprinderea vrea să se afle în necontenită construc- ție sau reconstrucție. Și este, în universul ei, prin oamenii ei. Un „șantier" în care trăiesc „gra- dele de libertate" ale minții. • Talent și pasiune S-a întîmplat de curînd să urmă- resc, în avanpremieră, ultima punere in scenă a actorilor amatori din Va- tra Dornei. O piesă semnată de Va- sile Rebreanu, purtînd un titlu inci- tant : „Pe Ioc repaus... asasinii". Tre- cînd peste anecdotica respectivei co- medii, impresionau naturalețea și deopotrivă plăcerea de a juca a in- terpreților. Fiecare dintre ei părea să se confunde cu viața personaju- lui, clară răminind încercarea de a evidenția trăirile definitorii ale a- ccstuia. Bineînțeles, avînd ca punct de reper recomandările regizorale. Iar dincolo de emoția spectacolului (încă nefinisat, nerodat) se intuiau nenumăratele ore de muncă, de re- luări insistente, de replici și gesturi repetate pînă la accepția căutată. La Vatra Dornei dragostea pentru teatru nu-i o noutate. Se face tea- tru de amatori de prin 1950, fapt ce și explică decizia înființării în 1967 a Teatrului popular al orașului, in- stituție care și-a cnorat Și-și onorează pe deplin titulatura. Această dra- goste s-a ivit dintr-o dorință firească aceea de a suplini depărtarea de marile centre cultuiale. Cei care ș-au asumat această dificilă și nobilă misiune au fost și sînt oameni obiș- nuiți, cu preocupări și îndatoriri profesionale precise, animati însă de o mare dăruire pentru artă, pentru scenă. Cîteva nume: Ilie Petriuc (asistent medical), Ovidiu Nistor, Dan Stoica Marin Felecan, Doina Coțo- vanu (muncitori), Mioara Nistor și Camelia Leahu (funcționare), Vierel Pilipățeanu (tehnician). De-a lungul a două decenii au fost prezentate peste șaptezeci de lucrări dramatice din repertoriul clasic și contemporan, texte alese cu grijă spre a răspunde și dezideratelor educațio- nale și celor estetice. De o călduroa- să primire din partea spectatorilor s-au bucurat, de pildă, „Matca", de Marin Sorescu, „Jocul vieții și al morții în deșertul de cenușă", de Ho- ria Lovincscu, „Nu ne naștem toți la aceeași vîrstă", de Tudor Popescu, „Hangița" de Carlo Goldoni sau „Ciu- ta", de V. I. Popa. Regizori de presti- giu s-au oferit să vină la Vatra Dor- nei și să lucreze cu echipa de aici. Ceea ce vorbește de la sine despre potențialul de har și de trudă al membrilor acesteia. Unul dintre ei, Mihai Lungeanu, semnatarul premie- rei de care aminteam la începutul a- cestor rînduri, remarca îndeosebi se- riozitatea și ambiția interpreților. Adevărul este că slujitorii teatru- lui dornean au reușit să-și formeze publicul de care aveau nevoie, un public receptiv, avizat și exigent, în același timp. De altfel, Ia Vatra Dor- nei teatrul popular asigură anual o stagiune permanentă precum și, a- tunci cînd este nevoie, o stagiune es- tivală pentru oaspeții sosiți în sta- țiune. Calitățile formației, experien- ța cîștigată și-au găsit aprecierea si în deplasările efectuate în țară sau Ia diverse confruntări zonale și na- ționale. (Teatrul dornean deține nu- meroase titluri de laureat ale Festi- valului național „Cîntarea României"). Să mai adăugăm că animatorul aces- tor împătimiți al scenei, Vasile Panțîru, reușește să mențină o cotă înaltă a coeziunii colectivului și a disciplinei necesare, fără de care suc- cesele de pînă acum n-ar fi fost po- sibile. Ion BELDEANU REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IOR- DACHE, Gh. LUPU, Marcel MU- REȘEANU, Ion PARANICI, Victor RUSU, Mircea TIN^SCU, Alexan- dru TOMA Secretariat : Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ SI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48