IANUARIE 1989 editate 1n colaborare cu COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA autograf La Bucovina N-oi uita vreodată, dulce Bucovină, Geniu-ți romantic, munții în lumină, Văile în flori, Rîuri resăltînde printre stînce nante, Apele lucinde-n dalbe diamante Peste cîmpii-n zori. Ale sorții mele plîngeri și surise, îngînate-n cînturi, îngînate-n vise Tainic și ușor, Toate-mi trec prin gindu-mi, trec pe dinainte. Strategia progresului PROGRAM ce așează temeinic pe coordonatele spiritului revoluționar activitatea întregului partid și popor, la nivelul strategici progresului și ai acțiunii concrete în fiecare domeniu. Expunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu la marele forum democra- tic din noiembrie își afirmă viguros valențele mobilizatoare. Acest înce- put de an, cu fiecare zi ce ne a- propie de evenimente de excepționa- lă însemnătate în viața națiunii, ofe- ră nenumărate argumente ale anga- jării puternice a energiilor creatoare pe direcțiile evidențiate de impor- tantul document. De altfel, prima lu- nă a lui 1989, prin mobiluri afective constituite sub aura unor luminoase momente aniversare, dimensionează la parametri maximi eforturile con- structive, responsabilitatea faptei, strădaniile subordonate perfecționării muncii. Se reliefează, astfel, repere și argumente ale unei etape de ac- Pictură de Zamfir Dumitrescu Inima mi-o fură și cu dulci cuvinte îmi șoptesc de dor. Numai lingă sînu-ți geniile rele, Care îmi deseîntă firul vieții mele Parcă dormita; Mă lăsară-n pace, ca să cînt în lume, Să-mi visez o soartă mindră de-al meu nume Și de steaua mea. ccntuată propășire, a cărei dinamică este marcată în puncte de ascensiu- ni- avintată de către măreața sărbătoare de la 23 August, cînd cin- stim împlinirea a patru decenii și jumătate de la victoria revo- luției de eliberare socială și națională, antifascistă și antiimperia- listă, precum și de către Congresul al XlV-Iea al partidului. MODEL DE GÂNDIRE științifică, revoluționară — iată un alt atribut definitoriu al Expunerii, ce-și manifestă plenar forța per- suasivă, pilduitoare în această perioadă. El se împlinește revela- tor atit pe seama orientărilor fecunde vizînd sporirea caracterului intensiv și eficiența dezvoltării, fructificarea optimă a potențialului material și spiritual al societății noastre, cît și în temeiul tezelor cu înaltă valoare teoretică integrate, • ca ihcstimabil spor creator, tezaurului de adevăruri fundamentale ale socialismului științific. Sublinierea anumitor legități ale devenirii social-istorice și dezvălui- rea de interdependențe în procesele acesteia, de adînciri dialectice ale unor principii și exigențe ale edificării celei mai înaintate o- rinduiri, o viziune esențializată. prin permanențe și legi obiective, asupra istoriei noastre multimilenare, evidențierea și ierarhizarea factorilor ce și-au pus amprenta sau își exercită în prezent rolul determinant în evoluția societății românești — sînt numai cîteva din rezultatele demersului consecvent științific, întreprins în ample și variate orizonturi de cunoaștere. în timp — o perspectivă de mare profunzime pînă către civilizația celor „mai viteji și mai drenti dintre traci" și o deschidere în viitor peste hotarul dintre milenii ; în spațiu — evaluări prospective ale unor fenomene și inspirate pro- puneri de acțiuni cu vădită finalitate umanistă, de la nivelul inte- reselor naționale sau zonale pînă la al celor globale, planetare ; problematic — un imens cîmp de idei majore, pe care se configu- rează coerent și armonios un stil al gîndirij revoluționare, con- cepția despre om ca autor conștient și beneficiar al progresului. CUNOAȘTEREA SI CREAȚIA se reliefează, în acest context ge- neros, ca două laturi de bază, complementare ale activității făuri- torilor de bunuri materiale și spirituale, ca două obiective principale ale înfloririi personalității umane. Remarcabila pledoarie în favoa- rea științei, a intensificării activității ideologice și strădaniilor sub- ordonate îmbogățirii universului cultural — beneficiază în Expu- nere de motivații deosebit de convingătoare. A ști înseamnă, după cum se apreciază, șanse sporite de „a înțelege mai bine marile transformări ce au loc. schimbările din societate", de a-ți sincroniza existența cu noile condiții create prin „uriașa dezvoltare a științei, a tehnicii" ; înseamnă a avea datele și instrumentele trebuitoare pen- tru „analiza științifică a problemelor actuale", a nu admite spațiu de manifestare nici unei pseudosoluții de factură mistică drept răs- puns la marile întrebări ale omului. La rîndul său, creația, expresie a unei adevărate sublimări a fondului de cunoștințe și de disponibilități intelectuale, afective ori de voință, se regăsește — impunîndu-se, în acest sens, după cmn se arată, atingerea unui grad tot mai ridicat — în viața fiecărui membru al societății, în calitate do producător (în cea mai largă accepție) a acestuia și în cea de beneficiar al operelor rezultate. Se cere, de aceea, „să dăm noi dimensiuni, activității creatoare a Festivalului național „Cîntarea României" și se indică, totodată, ne- cesitatca amplificării prin realizări durabile a patrimoniului ști- inței și tehnicii, literaturii, muzicii, artei plastice, cinematografiei românești. VALORILE ETICE, repere esențiale în opera de formare a o- mului nou, își află locul firesc în ansamblul conceptelor și tezelor ce conturează, în documentul la care ne referim, programul supre- mei ctitorii. Acumularea de cunoștințe fără un „control vigilent" asigurat de conștiință putînd deveni sursă de primejdie așa cum s-a dovedit uneori în această lume marcată de contradicții, cultivarea convingerilor și atitudinilor morale înaintate reprezintă o necesitate. ..Dezvoltarea spiritului de cinste, do omenie, de apărare a avutu- lui general trebuie să constituie unul din obiectivele permanente ale activității politico-educative..." — accentuează tovarășul Nicolae Ceaușescu, numind atribute etice fundamentale în formularea lor adine semnificativă pentru fizionomia noastră spirituală. Țel al in- fluențelor sistematice, prin mijloace multiple, cu eficiență verificată, dar și al autoeducației, înnobilarea personalității umane sub rapor- tul conștiinței și al conduitei vizează, așadar, întreaga societate, pe fiecare din cei ce o alcătuiesc, tot așa cum, în ansamblul lor, preo- cupările de dezvoltare, modernizare și 'perfecționare a „organismu- lui" economico-social antrenează contribuții individuale și colective și se repercutează pozitiv asupra tuturor și a fiecăruia. In această viziune, strategia progresului se afirmă numai prin oameni și în folosul lor și ca se prezintă și ca o perpetuă și însu- flețitoare chemare, un mobilizator îndemn de a fi părtași cu un aport cît mai substanțial și, în consecință, la fel de generos răsplă- ților, la înălțarea pe trepte superioare de civilizație a României socialiste. Ion NEDELEA Cînd Ceaușescu spunem Etern ne vom slăvi Conducătorul, cît vremi vor vremui peste Carpati, cît în ființa noastră curge dorul și-n leagănul Unirii sîntem frați. Cînd Ceaușescu spunem, crește floare pe plaiul românesc eliberat și doine vin spre noi, unduitoare, cîntînd de fapta marelui Băib&t. Partidului în frunte, el, stegarul, și inimilor noastre Tricolor, iubit de oameni, prin istorii farul străluminînd spre naltul viitor. -----------------— Deasupra țării ochiul său spre pacea lumii sufletu-i veghează, adastă. e România conștiință trează și limpede, spre comunism, fereastră. Iubitei fiice a țării recunoștință azi din inimă aducem, spre gloria ființei neamului lucrează sufletul ei de dragoste se umple și peste chipul nostru mina ei ca mîngîierea florii se revarsă de ani ferice se încarcă acum urarea noastră coborind din cîntec. Mihai MARCIUC „Exista o afinitate culturală care unește intru eternitate Brașovul J si * Bucovina" A PRIVI — După volumul de povestiri „Mărgele roșii" (1984) și după romanele „Doi ori doi" (1978), „Oceanul" (1980), „Podul" (1982), „Ursa Mică" (1985), „Tare ca piatra" (1986), precum și „Efrac- ții" (în curs de apariție, din care cîteva fragmente au fost publicate în diverse reviste), de la ce lucrare l-a întrerupt pe scriitorul Daniel Drăgan a- ccst drum spre nordul țării? — De la nici o lucrare. Pen- tru prima oară, după zece ani, îmi permit o mică vacanță : scriu proze scurte,' articolașe, poezioare, îmi fac datoria la revistă, umblu de colo-colo prin tcată țara, particip la zeci și zeci de ședințe, cu alte cuvinte mă odihnesc. Abia spre primă- vară trag nădejdea să mă a- puc, cu forțe noi, de lucru la un roman. — De curînd s-a încheiat un an și altul a început. Care sînt „pentru literatura română și cultura poporului român" moti- vele de satisfacție și proiecte- le legate de „Astra", presti- gioasa revistă al cărei redactor- șef sînteți ? Interviu cu prozatorul DANIEL DRAGAN — Motiv de satisfacție este că apar „în literatura română și cultura poporului român" pa- gini fierbinți, apar cărți capa- bile să ne bucure și să menți- nă în npi încrederea că rădă- cinile care hrănesc spiritualita- tea română sînt viguroase. Mo- tiv de satisfacție este că anu) care s-a încheiat a dat „Astrei" prilejul să afle în rîndurile celor mai tineri iubitori ai li- terelor cîteva condeie pe care ne face mare plăcere să le semnalăm și să le urmărim cu încredere și interes. Chiar de la 1 decembrie, în ziua aniver- sării Marii Uniri, am decer- nat la Brașov premiile „Astrei" și evenimentul are semnifica- ția unui pariu cu viitorul. Prin concursul nostru literar, orga- nizat, în colaborare cu Uniunea Scriitorilor, pentru elevi și stu- denți, precum și prin concursul de receptare critică a poeziei moderne, „Poemul comentat", vrem să oferim o șansă celor care vin, celor care constituie ziua de mîine a literaturii noastre. Dacă ar fi să mă re- fer numai la Cristina Tat, o copilă din Buzău, distinsă cu premiul I la secțiunea gimna- zială, sau la o tînără elevă din Suceava, de la Liceul „Ștefan cel Mare", al cărei nume nu-1 divulg (din motive ce mai tîr- ziu vor fi lesne de înțeles) și care a cîștigat admirația juriu- lui pentru acuitatea comentari- ilor ei critice, pentru limpezi- mea stilului, puterea de ade- rare și penetrare la text, deci dacă ar fi doar la aceste două exemple să mă rezum și tot ar însemna că, cel puțin, una din direcțiile de-atac ale „As- trei" se soldează pozitiv. Aș mai adăuga, cu măsurată satis- facție, paginile de sinteză filo- (continuare în pag. IV) Dialog realizat de Doina CERNICA RASUL MOLDOVEI Intr-o aceeași frază Bucovina este numită „pămîntul cel mai înflo- rit" și „raiul Moldovei". Fraza se poate citi în articolul Răpirea Bucovinei apărut în Cu- rierul de Iași, septembrie 1877, cînd se împlinea suta de ani de la o „fărădelege nemaipomenită" — ruperea unei părți din trupul Mol- dovet de către împărăția austriacă. Articolul e scris de Mihai Emi- nescu. * Pentru Eminescu Bucovina a avut datele pământului ales. .S-au conjugat motive mai multe în împlinirea acestei preeminențe. Poate că primul dintre ele ar fi ascendența paternă. Gheorghe Eminovici se născuse la Călineștii lui Cuparencu, sat bucovinean de lingă hotarul de a- tunci cu România și avea aici morti știuți din mai multe generații. Sîngele apă nu se face chiar dacă așezarea își pierdea marca, se rute- niza prin bunăvoința împărăției că- reia nu-i plăceau sate de români „pe cordon" și prin darea de mină a proprietarilor ce-și aduceau lu- crători ieftini pe moșii. Umbrele Eminovicilor mai stăruie prin aer deși s-a pierdut obiceiul din vechime de a pune semne vi- zibile pe unde ' umblau strămoși deificați. Eminescu a iubit Bucovina pen- tru că la Cernăuți a început să se caute pe sine. Aici descoperă istoria, fascinat de timpurile, de eliziunile spațiilor, de iluzia repetiției și exemplarității. O notă rea luată pentru că a fost limbut trebuie să fie în strînsă le- gătură cu revelațiile ce se cereau comunicate. . Semiclandestinitatea istoriei pro- vinciei dădea mediului o anume încrîncenare. Exemplul istoriei este mai fe- cund și este mai lesne acreditat în com,unitățile aflate în stare de ve- ghe acută. * Eminescu a iubit Bucovina pen- tru că aici se află Putna. La Putna odihnește leul neîm- blînzit al Moldovei. Pasiunea pusă în cruciadele lui gazetărești îl apropie mult de Ște- fan cel neîmpăcat. * Eminescu a iubit Bucovina din multe motive și a scris deseori des- pre ea contribuind la istoria de după el și la cea de după noi. M. T. CRONICA LITERARĂ Titlul Aporii, dat primului poem din volumul Viziune cu porumbei călători * al lui Marcel Mureșea- nu, pare a ne trimite la. celebre- le argumente împotriva realității mișcării ale lui Zenon. Ne-am în- doit de existența unei asemenea intenții, căci ea ar face inoperan- tă chiar și metafora din titlul căr- ții : conformîndu-ne sofismului „săgeții care zburînd stă pe loc" al filosofului din Elea, nici porum- beii (poemele, sau cuvintele, să zicem), nu ar putea să-și împli- nească menirea. De fapt, folosind o tehnică previzibilă a ricoșeului, autorul ne invită la conexiuni în- tre felul în care concepe el exis- tența și Adevăr și părere a lui I’armenide, părintele eleaților. Nu am recurs la această „savantă" in- troducere din dorința de a exhi- ba o iluzorie erudiție și nici pen- tru a supradimensiona obiectul a- cestei recenzii ci, ca să oferim un posibil reper fix necesar în înțe- legerea viziunii ontologice care gu- vernează lirismul intelectual ce caracterizează acest volum de poe- zie : obiectul poeziei este existen- ța și, în receptarea ei, numai gîndirea poate să producă repre- zentări adevărate. Curgerea, tre- cerea, imaginile înșeală : „Mina mea purtată de curent prindea ae- rul / ea curgea de-a lungul văii / plutea pe apă ■ cu palma deschi- să / pe ea o legăna apa (...)" se afirmă în Aporii. De aceea ra- țiunea actului poetic este de a pătrunde în miezul existenței, iar nu de a-i adăuga un halou amă- gitor : „porumbeii călători" nu sînt semne ale unor semne, ci purtători ai unor mesaje. Cuvîn- tul. ca receptacol al poeticului, nu trebuie să fie vahicolul iluzi- ei : el există numai prin miezul de foc al existenței pe care o cuprinde ; cam aici ar trebui cău- tată „arta poetică" a lui Marcel Mureșeanu, așa cum ni se dezvă- luie în acest volum, mai exact, în acest moment al evoluției sale : „Și, iată, într-o noapte, / am des- coperit cuvinte în infraroșu / ele erau ascunse sub coaja neagră / eu nu știam dar mi-am adus a- minte / ucigașii de tauri, eu am despicat acea coajă / iar semin- țele erau treze / ele lucrau, ele tăiau din lăuntru / ele de fapt singure au ieșit / în mijlocul nop- ții, neînfricate !“ De aici, desigur, absența preocupării pentru fru- musețea calofilă a textului ; ac- centul în această carte cade pe exprimarea a ce este lumea din- colo de aparențe. Zicem „în această carte" pen- tru că, raportînd-o la cele ante- rioare, în poezia lui M. M. s-au produs decantări însemnate. Poe- tul a renunțat (definitiv?) la li- rismul elegiac — una din sursele A stăpini integral subiectul, chiar și atunci cînd elementele sale par disparate, prin recurge- rea la un truc narativ care to- pește în aceeași narațiune sec- vențele analitice ale unui epic ba- ladesc și cele subiective ale unui lirism impersonal, ține de arta scriiturii unui prozator echilibrat și armonios la nivelul ansamblu- lui. Constantin Cubleșan are în recentul roman, Baladă netermina- tă! virtutea de a asigura unita- tea construcției prin convergența unei narațiuni confesive și aceea a evocării. Narațiunea are, în centrul ei polarizant, construcția unui mare combinat Ia Dăncuș, citadelă in- dustrială care va da naștere vi itoarei urbe de sub Măgura-Roșie. Mizînd pe tehnica narațiunilor simultane, C. Cubleșan propune, pe de o parte, grila unui roman al destinului colectiv, dar, și una a destinului uman, cheia de boltă sub care se așează actele eroilor, pe de altă parte. Căci ridicarea marelui combinat pe un teren ar- gilos, primejdios, speranțele, îm- plinirile si eșecurile, încercările' zădărnicite de a depuși erorile din faza de proiectare, oferă și o re-construcție în plan uman, a- fectiv. Pe fundalul lucrărilor care se desfășoară greoi, dar sigur, au- torul proiectează destine umane care se regăsesc sub aceeași zodie a limpezirii conștiințelor, atît la nivelul socialului, cît și la cel al afectivului. Eroii romanului dis- par si reapar, căutîndu-se și regă- sindu-se, într-un moment cînd lu- poeziei lui de pînă acum. Memo- ria afectivă (mult invocată de re- cenzenți în cazul volumelor ce au premers Viziunii cu porumbei că- lători) și-a pierdut aproape cu totul ponderea în cel de față ; timpul, ca temă și dimensiune a existenței, a trecut într-un plan îndepărtai; ; sau, dacă, totuși, este invocat, lipsesc idolatria, ba chiar minimul ton protocolar cu care sin tem obișnuiți cînd vine vorba dc.-pre- acest motiv sacru : „Al dra- ului să fiu dacă nu-mi par mulți cincizeci de ani, mai ales cine Siujești / pe simbrie ca mine, în- tr-un han / unde caii dorm cu stăpînii și unde toți pleacă / mai înainte cu o clipa de a fi sugru- mați / sau de a li se spinteca spli na lor măslinie". Intenția autorului pare că este de a intra în posesia lumii în dimensiunea ei spațială, în obiec- tualitatea ei, cîteodată înafara in- MIȘCAREA BROWNIANĂ tenției de a-i conferi un sens, o valoare conotativă : „Voracitatea dropiilor-meduze / a acestor ba- iene de sidef / aruneînd trombe de aer curat de sub aripi, / pur- tînd în rînza lor semințe / și lăsîndu-le după o zi din văzduh / peste cîmpia miloasă. Rostul lor fiind de a se asemăna / cu vara și de a fîlfîi jarului / pe care se frig puii de prepeliță". Fireș- te, poezia rămîne cuvînt ; însă menirea acestuia nu este de a în- cărca lucrurile cu energii exteri- oare lor, ci de a le descoperi i- dcnti.atea reală și, rostul existen- ței kr. nu neapărat ascuns, dar așa cum se revelă din conjuncții care nu se supun instanțelor in- ferioare ale simțurilor : literalita- tea lucidității, arta de a descope- ri conexiuni. Vom afla astfel că obiectul Adelaida „venind de la aprozar / își pregătește bagajele / pentru o călătorie mai lungă / cu trenul de șase. Ea va pleca la Huedin / lăsînd fata cea mică ne- spălată. Subțiorile ei vor mirosi a parfum", dar și că există obiec- tul viaduct. De unde, dintr-o dată./ această casă de păianjeni și șoa- reci, / mlaștina, puntea, mica școală, / debarcaderul, pădurea de ste- jari, / aerul gras și cald, / ful- gerul globular intrînd pe fereas- tră, / ceasul ce se-aude de-afa- râ" și astfel de aparent simple e- numerări sînt multe. Rămîne în sarcina cititorului să descopere crările șantierului depășesc fazele critice. Intersectarea planurilor temporale, alternanța anticipativă cu cea recuperatoare, întîlnirea lor într-un focar epic dens și arbo- rescent, asigură fluiditate discur- sului narativ. Sacrificînd un ma- riaj compromis prin tot felul de complicații, renunțînd la poziția de inspector în minister, ingine- rul Matei Handraluca vine pe șantier cu conștiința marii voca- CONSTANTIN CUBLEȘAN: BALADĂ NETERMINATĂ (Editura Dacia. 1988) ții, înfrînte o vreme, numai de dragul socrului său, profesorul Codalbu și a fiicei acestuia, pia- nista Steliana, soția sa. Demersu- rile de refacere a cuplului, dez- membrat un timp prin despărți- rea celor doi, nu fpc altceva decît să adîncească drama. Numai că Matei, tip sobru și o conștiința profesională ireproșabilă, nu ce- dează insistențelor Stelianei care-1 vizitează la Dăncuș. Astfel că, au- torul complică liniile epice deschi\ zind și subiectul unui roman de tensiunile din mica viață a Ade- laidei sau interacțiunile dintre lu- crurile ce stau în jurul viaduc- tului. Se poate, deci, și așa : a- creditare radicală a cuvintului în afara intenției de trans-figurare. In aceste circumstanțe, detașarea, distanțarea sînt obligatorii. Se pune întrebarea dacă, așa stînd lucru- rile metafora mai poate funcționa, dacă își mai află rostul ; și-1 a- flă, firește, cu condiția să se su- pună aceleași intenții — cea des- pre care am vorbit mai sus. Și se. mai pune întrebarea dacă Mar- eei Mureșeanu îi rămîne fidel în toate poemele ; firește că nu, și probabil că nici nu a avut o a- semenea ambiție care poate că ar fi condamnat volumul. Nu poate fi, de pildă, consecvent atunci cînd poezia devine propriul ei obiect, precum în textul intitulat chiar Viziune cu porumbei călători, în care poetul recunoaște că „Mereu intră în cadru altcineva, / din alt timp, din altă formulă, / mereu strică cineva poza". Adevăril-i că poza nu iese stricată, dacă este să nu iasă așa, din moment ce a- paratul este în mina poetului, nu- mai că, legile fiind încălcate, iese altfel de poză, cu altă încărcătu- ra ; conexiunile se dereglează, în- țelesurile se schimbă. Să ne închi- puim că într-o fotografie de nuntă ar pătrunde un tigru sau o ladă de gunoi ; bineînțeles că toate o- biectele din cadru și-ar pierde semnificațiile lor reale, ele deve- nind altceva, ceva ce, de fapt, nu sînt, trăind, deci, prin valoarea lor conotativă. Bunăoară, ca în a- ceastă însemnare mică : „Atît de obosit mă simt acum / după abia o oră petrecută / ștergînd podeaua paginii din față, / îneît îmi vine să strivesc eu dinții / trupul se- cundei pline de otravă". Dincolo însă de tipurile de poezie practicate în acest volum (ambele nu nemaiîntâlnite în poezia noas- tră de azi, și nici în celelalte vo- lume ale lui Marcel Mureșeanu. dar acum deplin constituite și te- meinic diferențiate ca scriitură și substanță), mai important rămîne procedeul, să-i zicem, fizic care-i generează acum textele. Consta- tăm, mai întîi, că există intenția de a șoca, și că însuși cuvintul este supus unor șocuri, succesive de multe ori ; însă nu atît sensul selectat este frapant, cît conjunc- familie. Tatăl Iui Matei, pe care el îl crezuse mort de cînd avea cinei ani, nu e altul decît Varga, directorul șantierului. Replica pe care acesta o dă Stelianei, invo- cînd sentimentul general uman al iubirii de oameni, e preluată d însuși Matei, de pe poziția fiului vitregit de căldura iubirii pater- ne și a pasiunii pentru o cauză. După investigațiile pe care le face pe teren (apelează la mărturisirile mamei sale), Matei ajunge la re- velația supremă, exact cînd, în lipsa lui, Steliana fusese îngropa- tă de o încărcătură de ciment. în acest punct, drama pierderii soției nu apare atît de nimicitoare, din moment ce eroul s-a regăsit în persoana lui Varga. Femeia a îm- plinit astfel un destin, acela al construcției, — aluzie la motivul sacrificiului din balada populară —, Matei a rezolvat o dilemă des- chisă insistent de Barbu, șeful de cadre. In același timp, erorile sâ- țiile și disjuncțiile la care este antrenat. Este poezia Imvîntului slobozit, lăsat liber într-un spa- țiu finit cu contur irepetabil și într-un mediu cu proprietăți de- terminate. Coeficientul său de en- tripie este mare și, de aici, can- titatea neobișnuită de informație estetică surprinzătoare. Este vor- ba, în fond, de mecanismul mișcă- rii browniene. Traiectoria sa este, practic, imprevizibilă, în acest caz interesînd nu atît direcția sau fi- nalitatea ei, cît mișcarea în sine. Efectele sale textuale au, în con- diții date, un spectru foarte larg ce se întinde între umoristic și tragic. Un model de periplu co- mic : „A fost odată un ciine ma- re / trăia în peștera Dăbîca / înconjurat de alte ffare. / El ie- șea noaptea la plimbare / se scu- tura de somn și var / era un cîi- ne planetar / nu cum sînt alții atîtica. / Trecea un gard cu ne- păsare / lăsa o urmă de homar / nu era unul oarecare / putea fi dus doar într-un car. Amuși- na în întuneric / sclipea din o- chii lui de jar / era un cîine a- proape sferic / o stalactită de coș- mar". Și reversul medaliei : „ora niîniei, ora zadarnică / ora de fier a insomniei, / / clipa iluminării deșarte, clipa abandonării / 41 în- toarcerii la forma dinainte / u- nicytoate, irepetabile, inexistente •/ în orgoliul formelor pure". In eîteva poeme este lansat în ast- fel de aventuri nu un cuvînt ei un motiv cu ștate vechi în lite- ratură ; efectui obținut nu poate fi numit demitizare, ci altfel, poa- te reamorsare : „Peștișorul de aur plutea așa, in neștire / cu ochii la cer, cînd îl înhăță careva / ce dorești ? apucă el să întrebe / dar omul nu auzea din născare / vei auzi, zise peștișorul împlinind / prima dorință nespusă și deo- dată / peste cel de pe țărm nă- văli țipătul mării, asurzindu-1". De la un volum la altul, toate elaborate cu grijă pentru armo- nia și organicitatea întregului, poe- zia lui Marcel Mureșeanu s-a în- noit continuu; a renunțat la li- nele perspective, a deschis altele, rămînînd însă consecvent în ati- tudinea interogativă. In timp, în- trebările s-au rotunjit, s-au de- cantat, au cîștigat în deschidere și au devenit mai percutante, s-au eliberat de retorism. Prin aceas- ta, ca și prin dominantele de care am vorbit mai înainte, Viziune cu porumbei călători este, la vîrsta poetică a maturității, un volum definitoriu. . Mihail IORDACHE * Editura Junimea, 1988 virșite un timp, prin acuzarea lui Varga (neîntemeiată), în legătură cu construcția unui pod, dispari- ția lui neașteptată, motivată just la scara socială a epocii, ca e- roarea să nu se prelungească în copii, îl repun și pe varga în drepturile sale. Există însă și o motivație de context care supraor- donează pe celelalte, dar căreia tatăl lui Matei nu i-a găsit cheia. Singurătatea care a obscurizat e- xistența nu poate acoperi gestul împlinirii profesionale, dacă din viața unui ins lipsește factorul u- man, în acest caz, familia : „Un om singur pe lumea asta nu va- lorează doi bani. Degeaba ai lă- sat în urma ta zeci de construcții de care să se bucure mii de oa- meni, dacă n-ai lăsat și un om, care să se bucure de tine, Varga. Iar acel om nu poate fi altul de- cît fiul rău", (p. 182). Momentul inaugural al combinatului este și un moment cînd Matei își adu- nă gîndurile și găsește un răgaz de a poposi la mormîntul Stelia- nei, într-un gest de resemnare de- loc sentimentală. Căci prietenia învăluitoare a Dorinei, economista de pe șantier, îi dă eroului șansa de a-și reface viața altfel, aici la Dăncuș, ca și Varga, care inten- ționează stabilirea prin aceste locuri. Destinul său se justifică în roman prin gestul opțiunii. „Baladă neterminată" deschide și subiectul refacerii cuplului erotic, în formula unui roman care uneș- te motivul baladesc cu cel fami- lial. (continuare în pag. III) Cornel MUNTEANU • GEORGE BODEA • « Patria în ianuarie Ianuarie — Intrarea Poetului In veșnicie, Cînd se rostește • Pe sine întreagă o țară. Nici o lumină dinspre albul devastator Al superlativelor Redate expresiv In compunerile școlarilor repetitori. O picătură de sînge Ar înălbăstri orizontul. ★ ★ ★ Pedigriul speranței Urcînd în ideograma limbii române. Și cită înțelepciune A acestei ignare tăceri Milenare. Se-ntimplă înțelepții uneori să vorbească Adincind brazdele plugului, îngenunchind lingă urmele turmelor, Dezvelind tăcjuni din vatră — încă arzînd Sub spuza cuvintelor. An A ou De două mii de ani și de mai bine Semințele-s vegheate de mari tăceri. Ca-n rugă Se-aude numai zvonul de viitoare holde Și mieii-ncearcă albul zăpezilor să-l bea. Mai seceră calm luna, aceste vaste holde Crescute unde plugul pornindu-se-n urare Trăgea lingă fereastra luminii-n chip de gazdă întiiul semn de muncă rostit în sărbătoare. Despre toate acestea Despre toate acestea cuvintele sînt întotdeauna prea multe ori mult prea puține. Dar în puținul lor înrourate Se deschid petalele florii. Amintirile copilăriei devin Și ele o interpretare a lumii. Munții-mbrăcați în zăpezi îmi apasă • Cutele îngemănate ale memoriei. Dar lecția aspră de zbor va începe De-a dreptul în miezul de piatră. Presimțind o topire bruscă-a zăpezilor îi scriu din nou un cîntec de dragoste Patriei mele în ianuarie. întemeiere Ea pentru sine nu e nimic. Asemănare cu-ntregul Și-atît. Ea pentru sine nu are nume, nu are formă. Nu are duh, nici cuvînt, nici ispită, nici urmă. Ea pentru sine nu e-ncercare și, deși trece, trecere nu e. Ea pentru sine nu e nici sine nici alta Sau altul. Ea pentru sine nu are cîntec, nici farmec. Nici soare, deși învăluită de soare, învăluită De lună, învăluită de stele, izvorîtoare din ele, Reîntorcîndu-se-n ele. Nici pieritoare, nici Veșnică nu e. Există cît sîntem. Ea pentru mine e totul, necunoscînd că însumi totul sînt pentru ea, — între șoaptă și strigăt, între visuri și buzele vintului. În munți împurpurate de amurg Pe steiuri apele se scurg Și ochi de fiare ne privesc Din sihla-ntunecată Un drum de ierbi, un schit în nor O pasăre de sub picior Țîșnind ...ah, n-am să mai iubesc Ca astăzi niciodată PROZA Mos Bîrlaie » Cînd era copil. Dumitru se cățăra pe ghizduri și se oglindea in fîntî- uă, nu vedea nimic dar striga așa, să-i răspundă ecoul : u-u-u-u-u! și ecoul îi răspundea : u-u-u. Oamenii care-1 vedeau îl fugăreau, citeodată il mai și altoiau cu biciul fiindcă ță- ranii pe la ei, chiar dacă nu erau cu căruța, purtau biciul cu ei pretutin- deni ca pe un însemn, ca pe scep- tru, așa se simțeau ei mai siguri și mai stăpini pe ei. Birlaie avea cel mai frumos bici din cîte văzuse Dumitru. Era împle- tit în patru curele inegale, mai gros în partea de sus lingă codiriște și mai subțire spre vîrf, cu ciucuri ro- șii, doi ciucuri, unul mai mare și altui mai mic. Cînd pleznea pe lîngă boi, fiindcă el nu-și batea niciodată vite- le, biciul lui scotea un sunet aparte dar nu pocnea pentru că n-avea sfîrc, vijiia doar. își iubea boii ca nimeni altul, cu o dragoste aproape părin- tească. îi țesăla in fiecare zi, sta lingă ei cînd mîncau și cînd se a- dăpau, îi mingîia și le vorbea ca u- nor copii : „Ia să vază taicu ce ai tu, mă Costandine, de nu mănînci tot fînu și nici nu rumegi ca lumea, că nu te-o fi dăochiat carevașilea !?“ Așa îl chema, Costandin, ca pe oa- meni, că pe boii lui nu-i chema ca la toată lumea : Breazu, Balan, Ru- jau... Nu ! El îi boteza ca pe oameni, cu nume de băieți : Vasilică, Gcor- gel, Mitrică... înainte de a pleca în război, fi- indcă Bîrlaie a fost și în război, a făcut tot frontul dar s-a întors viu și nevătămat fiindcă nici el n-a tras cu pușca în oameni, chit că se che- mau inamici, și-a cumpărat doi jun- cani pe care i-a botezat după cum ii era obiceiul cu nume de băieți : Petrică și Mircea. Semănau în păr de parcă ar fi fost frați și aveau amîn- doi stea în frunte, dar coarnele nu-i prea plăceau, erau cam șuți. „Dragă Floare", scria ol invariabil în scri- sorile purtînd stampila cenzurii mili- tare, „Dragă Floare, eu sînt sănătos sănătate care ți-o doresc și ție și Iui Petrică și lui Mircea, să ai grijă de ei, să-i țăsăli, să le dai apă la timp și fîn, uruială dacă ai...!“ Scrisorile ie scria fără îndoială vreun camarad, scrisul era mereu altul, iar cînd a- jungeau, după săptâmini și chiar luni de zile, la Ociogi le citea Dumitru pentru că Lelea Floarea nu știa carte, n-avea copii și nici rude pe aproa- pe, doar vecini. Bîrlaie s-a întors moșneag din răz- boi, dar era tot vioi și vorbăreț și știa să se iscălească. A vrut s-o în- vețe și pe nevastă-sa să se iscăleas- că, nu de alta, dar vine cineva cu ceva de la primărie, pentru dări sau cine știe ce, și el nu e acasă, ea ce se face ?, pune deștiu ca prostu ? ! O iarnă întreagă s-a chinuit dar n-a reușit și a renunțat, muiere, ce să înțelegi de Ia ea ? De milos însă era milos, tot cum îl știa lumea dinain- te, nici păsări nu tăia. Lelea Floarea ieșea în drum cu puiul de găină și custurea sub braț și ruga vreun tre- cător să i-1 taie, Bîrlaie sta ascuns, îi era rușine și oamenii credeau ca e dus pe undeva. Cînd Dumitru era acasă i-1 tăia el. — Mă Mitrele maică !, așa îi zicea Lelea Floarea, dă fuga de-mi taie o găină să-i fac lu nentu Bîrlaie o za- mă că n-a mai pus în gură de la Paști. Pe bărbatul ei îl chema de fapt Si- mion, Paraschiv Simion, dar toată lumea îl știa și nevastă-sa tot așa îl striga. De la o vreme însă, mai căpătase o poreclă, i se mai spunea Iesle, fiindcă stătuse o zi întreagă as- cuns în ieslea boilor să nu se în- scrie la colectiv. N-avea pămînt mult, boii erau cel mai mare și mai de preț avut al lui, boii și carul, dar nici așa să-i dea degeaba ! Acolo l-au descoperit agitatorii abia spre seară, iar tovarășul Plăcintă care aflase în- tîmplarea de la instructorul raional, cînd a venit la Ociogi, l-a întrebat pe al lui Cotoc care era secretar la O.B. : — Da Iesle ce mai face ? —. Care Iesle ? — Ei, care, Birlaie tu nu știi ? — Aaaa ! Și de-atunci așa i-a rămas nume- le, Iesle, dar nimeni nu îndrăznea să-i zică în față pe policra asta, pen- tru că îl înjura de muiere. Pe cînd Bîrlaie..., nu se supăra, toată lumea așa îl știa,* de Bîrlaie. — Ce mai faci, bă, Bîrlaie ? — Bine, bă ! Da’ tu ? Mihai GHERGU El — Pagini bueovinene PERMANENȚE Ianuarie La Roma, în apropierea gării Ter- mini, în muzeul de antichități roma- ne, ridicat pe ruinele termelor lui Dioclețian, am văzut sculptura cu față dublă a zeului lanus. Un chip privește în față, altul în spate ; un chip privește spre trecut, altul spre viitor ; unul arată parcă satisfacția lucrului făcut, altul intenția lucrului de făcut. Poate că nicăieri și în nici o altă împrejurare n-am înțeles mai bine ideea de cumpănă intre ani, ca aici în fața acestei statui care a îm- podobit cîndva celebra grădină a lui Salustius. Mi-am adus aminte de asta în acest ianuarie alb, întors și el cu fața spre ceea ce-am făcut, dar și spre ceea ce trebuie să facem. .Și mi-am mai amintit că, tot într-un astfel de ianuarie alb, am intrat întîia oară în atelierul trudei de o viață, în atelie- rul ctitorului de chipuri care privesc înainte sau în ele însele, artistul po- porului Ion Irimescu. înalt, senin, puțin adus de spate, cu un ușor zim- bet ironic, m-a privit cu o anume neîncredere, făcîndu-mă să înțeleg că scepticismul înțelepciunii are în- totdeauna un chip blajin. Am vorbit despre timp, am vorbit despre oa- menii de acasă, de acolo, de sus, din Bucovina, nemaisăturîndu-mă cu ce-mi vedeau ochii în jurul meu. Va- riante la monumentul Brâncuși, ca- pete de copii. Femeia-Victorie, Feme- ia-Muzică, Femeia-Floare. • Femeia- Mamă ; figurile unor mari persona- lități ale spațiului spiritual românesc: lorga, Enescu, Cazaban, Jalea, Sado- veanu, Băncilă, Agîrbiceanu, Opres- cu, Vancea, Arghezi, Ciolan, Rogalski; schițe sau machete ale unor com- poziții precum : Povara, Partizani în Deltă, Victorie, Leda, Picta, Moise, Făt-Frumos omorînd balaurul ; fo- tografii sau desene ale unor mari lucrări de artă monumentală : Dinii- tric Cantemir, Mircea cel Bătrin, Ma- ternitate, Lupeni 1929, Oțclar ș.a. I-am vorbit cu patos deydorința mai veche a sucevenilor de a reali- za la Fălticeni o colecție de artă Ion Irimescu, și că sînt hotărit să fac orice pentru realizarea ei. Același zîmbet cald, senin, priete- nesc, ușor ironic. Au trecut de atunci 15 ani. îmi a- mintesc de emoția despachetării pri- melor lucrări, realizării primelor so- cluri, organizării primelor săli. Cum- pătarea înțeleaptă a maestrului a impus etape succesive, gindite și re- gîndite an de an, vară de vară, a- dăugite, întregite, schimbate, modifi- cate mereu, i'reptat, atelietul din strada Pangrati a devenit un punct de fierbere pentru stația terminus Fălticeni, iar apartamentul din stra- da Zambaccian un loc dc tihnită con- versație pe aceeași temă „Cum o fi vremea la Fălticeni ; or fi ajuns lu- crările trimise ; s-or fi îngri jit cei de acolo de socluri ; oare or fi înțe- les că la un anume chip prefer eti- cheta „Portret din trecut" și nu „Fos- ta-i lele cînd ai fost", cum am zis eu în glumă4 dar primarul, o fi tur- nat asfaltul, s-o fi apucat de fini- sarea fațadei. de turnarea soclului statuii Sadoveanu... ?“ .Și astfel, tri- unghiul Pangrati, Zambaccian, Fălti- ceni a devenit un triunghi al artei dăruită oamenilor de acăsă și nu numai acestora, ci tuturor oameni- lor ce vin și vor veni să se uimrtis- că de albastrul de Voroneț. de culo- rile Putnei. Suceviței, Moldoviței, Dragomirnei, de cele peste 500 lu- crări de la Fălticeni ale maestrului. Ion Irimescu n-a sculptat încă sta- tuia cu două fețe a zeului lanus, dar prin gestul făcut către semenii săi a „sculptat" unul din cele mai durabile monumente culturale românești, Mu- zeul de Artă din Fălticeni, care ex- pune lucrări realizate în ultimii 50 de ani, și care ne vorbesc deja d' eternitatea spiritului românesc. Acest ianuarie alb, sărbătoresc, adești oa- meni mari, cunoscuți și iubiți în i nuarie, ne cheamă, nr îndeamnă, ne obligă la și mai mult. Alexandru TOMA Istoriografia literară cunoaște prea puține date în legătură cu începutu- rile celui care, pe drept cuvint, a fost numit „un Hurmuzachi al istoriei literare românești interbelice"1). Ne- cesara monografie care va trebui e- laborată in viitorul apropiat despre viața și activitatea uneia dintre cele mai de seamă personalități „comple- mentare" — In accepția fericită a profesorului C. Ciopraga — a Țării de Sus și nu numai a acesteia, va trebui să includă și traseul celor dinții încercări literare din vremea studenției, găzduite prompt și cu de- plină înțelegere de publicațiile ro- mânești din Transilvania. Comprehensiunea deosebită vădită, acum, la mijlocul deceniului prim al veacului nostru, poate fi situată în conexiunea unui motiv imediat, da- torat, pe de-o parte, intenției măr- turisite a presei literare în cauză de a sprijini tendința de afirmare a ti- nerelor talente, iar, pe de altă par- te, de a se contribui astfel, indife- rent de zona istorico-geografică, ly dezvoltarea sentimentului patriotic, unitatea culturală dobîndită fiind gîn- dită ca o necesară alternativă în în- trecerea gradată la împlinirea dezi- deratului unității naționale depline. Nefiind încă în posesia unor date Ierte cu privire la relația de prie- tenie stabilită între I. E. Torouțiu și Alexandru Lupeanu Melin2), destina- tarul scrisorii redate în anexă, în- clinăm să credem într-o reciprocă cunoaștere mediată tocmai de acel germene de pasiune juvenilă, dublat de curiozitatea specifică vîrstei și ca- racteristic fazei totalei întrajutorări, acțiunea fiind treptat și conștient ca- nalizată pe făgașul pe care literatura era menită să îl realizeze. Aceasta a fost, în fapt, condiția esențială a debutului și a aprofundării nu nu- mai a prieteniei literare dintre cei doi, născuți la distanță nfinimă în timp, 1887 și 1888, proveniți din me- diul rural (Solea și Fărău), cu stu- dii liceale la Suceava și Blaj, cu sta- gii academice în străinătate. începuturile, deci, ale unui posibil dialog, pot fi situate, după toate pro- babilitățile, în momentul în care Al. Lupeanu Melin devine, în 1906. un colaborator stabil al revistei cluje- ne „Răvașul". Creația sa literară ex- trăgîndu-.și seva din orizontul spațial și spiritual transilvan și fiind măr- turisită sub forma unor inegalabile povestiri, există în paginile mențio- natei reviste, alături de traducerile semnate de I. E. Torouțiu pe inter- valul anilor 1906—1909 din autori precum : M. Gorki, I. Turgheniev, B. Bjornson ș.a.:l). Aceleași colaborări în paralel pot fi evidențiate în revista eraioveană „Hamuri" din 1908 și în „Semănătorul" din 1910, conștiința va- lorii regionale dezvoltate acum defi- nind tot mai puternic caracteru’ de „culturalizare" și menirea de „cultu- ralizator" asumată și prelungită ul- terior, extrem de benefic, pentru I. L T0IWIII IMEDIT (1910) întreg răstimpul interbelic. Dezbătînd relația dintre cei doi, nu putem o- mite faptul că I. E. Torouțiu iși pu- blică cele cîteva lucrări de debut din perioada studenției tocmai la Cluj, anume traducerile din Fr. Hebel (1909), Plafon (1910), volumele de po- vestiri „Chipuri", „A fost odată. Po- vești și cîntece poporale" (1912), a- jutat și sprijinit moral, dar și ma- terial, ae către românii de aici, im- plicit de părintele Elie Dăianu, re- dactorul responsabil al „Răvașului" și de mai depărtatul prieten Al. Lu- peanu Melin, student tocmai în o- rașul de pe Someș. Pe acest fundal al colaborării și cointeresării reciproce survine apelul expediat de către I. E. Torouțiu în legătură cu semnalarea contribuției prietenului său blăjean la subvențio- narea colecției de cărți poștale apă- rute sub egida societății academice „Junimea" și care difuzate aveau me- nirea să ajute materialicește alum- neul propriu, acțiunea fiind inițiată de studentul în litere bucovinean. E- pistola în cauză rămîne un exemplu peremptoriu pentru relația existentă și continuată în timp între doi lite- rați care vor ajunge ulterior figuri marcante ale culturii noastre inter- belice. Cernăuți, 25 decembrie 1/910 Dragă Frate, Rând pe rând am primit întâiu 2 cor./oane/ cu mulțumită din partea acelor sermani, cari se vor folosi de alumneu, apoi azi frumoasa ta scri- soare. Iți mulțamesc din toată inima pentru prețioasele șire din „Unirea"1) pe care incă n-am primit, cred însă că mîine voiu prim»-o. Rugându-te să nu uiți de mine și să-mi mai scrii cînd apuci, te salut cu dragoste românească. Stud./ent/ I. E. Torouțiu. / carte poștală, cu antetul / Prof. Ștefan Ștefureac 18-15—1893. „Bărbați mari ai Neamului", Nr. 5. Alumneul „Junimii". / Arii. Stat. Cluj, fond Al. Lupeanu Melin, nr. 292, f. 1/ ') M. Bucur, Istoriografia literară românească. București, 1973, p. 399— 400 Vezi I. Buzași, în Buletinul So- cietății de științe filologice. Bucu- rești, 1987, p. 79—80. ’) In Răvașul pe anul 1907, de e- xemplu, în numerele 27—31, 37—46. ‘) Unirea, XX, 1910, nr. 51, 17 de- cembrie, p. 420—421 : notă despre so- cietatea academică „Junimea" de la Cernăuți, înființată în 1878, care, în folosul alumneului propriu și din i- nițiativa studentului in litere, tînăr scriitor I. E. Torouțiu. a făcut să a- pară o serie de cărți poștale infă- țișînd fruntași din Bucovina, Transil- vania și România : C. Morariu, Vasile lanovici, Cocârlă, Ștefureac, S. FI. Marian, George cav. de Popovici, Dim. cav. de Costin, Eudoxiu Hurmuzachi, Tudor cav. de Flondor, Alex. Mo- cioni, I. Agârbiceanu, A. Bunea ș.a. Stelian MÎNDRUȚ Dacă-n multa noastră neodihnă... Gînd despre Unire Ard jaruri ninse-n vatra țării amintitoare de istorii vechi pe ramura de-argint a depărtării stau zilele de sărbători, perechi. Dinspre Muntenia trec drumuri multe spre albia Moldovei glăsuind dinspre Moldova mai coboară Cuza în săniile marelui său gind. Surori de sînge-ngemănate-n suflet vin Țările Române, încă vin de ceas de Ianuarie să spună și de Unirea lor într-un destin. Oricîte file-ntoarce viitorul uitarea nu se-așterne în neștire Moldova și Muntenia — poporul le-a îndreptat în veac către Unire. Nicolae MOSCALIUC Dacă-n multa noastră neodihnă Adeseori bolnavă nălucire Trupurile ni se-apleacă și se incovoaie Sub povara unui gind rebel Dacă-n dimineața care-anunță vara Spaimele se înmulțesc în dans grotesc Spulberind din preajma noastră Certitudinea de-a fi în „raiul pămîntesc" Dacă ochii noștri zilnici — Cea mai ne-nțeleasă taină ce-am primit-o-n dar — Poate nu-s ai noștri poate-i în zadar Implantat în craniu acest timp impar, Dacă unda miinii știe să alinte Și tot ea ne poartă în adinei morminte Dacă-auzul cerne plînsul și durerea Firului de iarbă care-i învierea Dacă pașii noștri-s zbor abia simțit... De ce-am mai fost, de ce ne-am mai ivit?.. George DAMIAN DICȚIONAR LXXI MARIAN, SIMEON FLO- REA (n. LIX.1847, Ilișești — m. 11.IV.1907, Suceava). Studii secundare la Gimnaziul din Suceava, terminate la Beiuș, în Transilvania, unde își ia bacalaureatul în 1871. Studii superioare la Facultatea de Teologie din Cernăuți, ter- minate in 1875. Din 1879, pro- fesor la Șiret, apoi la Su- ceava, la Gimnaziul gr. or. (viitorul liceu „Ștefan cel Ma- re"), pînă la stingerea sa din viață. Debutează în revista „Familia", noiembrie 1866, cu articolul „O nuntă la Ilișești în Bucovina". Volume tipări- te : Poezii poporale din Bu- covina — Balade române, Bo- toșani, 1869 ; Poezii poporale românești, Tom I, Balade, cîn- tece bătrînești, Cernăuți, 1873; Tom 2, Doine și hore, Cernăuți, 1875, Tradițiuni po- porale române. Sibiu, 1878 ; Cromatica poporului român (discurs de recepție la Aca- demie), București, 1882 ; Orni- tologia poporană română, Tom 1 și 2, Cernăuți, 1883 ; Citeva inscripțiuni și docu- mente din Bucovina, Bucu- rești, 1885 ; Descîntece popo- rane române, Suceava, 1886; Nunta la români, studiu is- torie-etnografic comparativ, București, 1890 ; înmormânta- rea la români, studiu etno- grafic, București. 1892 ; Naș- terea la români, studiu etno- grafic, București, Lito-Tipo- grafia Carol Gbbl, 1892 ; Vrăji, farmece și desfaceri, Bucu- rești, Tipografia Carol Gdbl, 1893 ; Satire ^poporane româ- ne, București, Ed. librăriei Socec, 1893 ; Sfîntul loan cel Nou de la Suceava, schiță is- torică, București, 1895 ; Tra- dițiuni poporane române din Bucovina, București, Impri- meria statului, 1895 ; Răsplata, povestiri din Bucovina, Su- ceava, Ed. Școala Română, 1897 ; Sărbătorile la români, voi. 1—3, București, Institu- tul Carol Gobl, 1898—1901 ; Poezii poporale despre Avram lancu, Suceava, 1900 ; Inscrip- țiuni de pe manuscripte și cărți vechi din Bucovina, par- tea I din districtul Câmpu- lungului, Suceava, 1900 ; Por- tretul lui Miron Costin, mare logofăt și cronicar al Moldo- vei, București, 1900 ; Vartolo- mei Măzăreanu, Condica Mă- năstirii Voroneț, Suceava, 1900 ; Vartolomei Măzăreanu, Condica Mănăstirii Solea, Su- ceava, 1902 ; Insectele în lim- ba, credințele și obiceiurile •Românilor, studiu folcloristic, Edițiunea Academiei Române. București, 1903 ; Vartolomei Măzăreanu, Domnia lui Ște- fan cel Mare și a lui Ștefan Tomșa, Suceava, 1904 ; Le- gendele Maicii Domnului, stu- diu folcloristic, București, In stitutul Carol Giibl, 1904 ; Pă- sările noastre și legendele lor, București, f.a., colecția Bi- blioteca pentru toți, nr. 29 , Legendele rindunicii, Bucu- rești, f.a., colecția Pagini ale- se, nr. 76; Legendele ciocirliei. București, f.a.; Păsările poporu- lui român, Datini și legende, ediție îngrijită de Ion Pillat, București, Ed. Cartea Româ- nească, 1938 ; Legendele, păsă- rilor, ediție îngrijită de M. Cărăușu și O. Tofan, Iași, Ed. Junimea, 1975 ; Basme din Țara de Sus. Ediție îngrijită de M. Cărăușu și Paul Leu, Iași, Ed. Junimea, 1981 ; Bas- me populare românești, Ed. îngrijită dc Paul Leu. Bucu- rești, Ed. Minerva, 1986. Deși considerat unanim drept unul dinjre pionierii folcloristicii românești, cule- gător prodigios dar și cerce- tător eminent, opera lui S. FI. Marian a rămas totuși într-o nedreaptă stare „muzeistică". Exemplare din edițiile prin- ceps se găsesc doar în marile biblioteci din țară, studiile lui fundamentale nefiind re- editate pînă astăzi. încă din 1881, la primirea sa în Aca- demia Română (avea doar 34 de ani) B. P. Hașdeu l-a de- finit drept „singurul etnograf român". Intr-adevăr, S. FI. Marian a pus bazele etnogra- fiei românești prin lucrările de sinteză fundamentale (Cro- matica..., Ornitologia..., Nun- ta..., Nașterea... etc.). Culege- rile sale folclorice „corese", după exemplul lui Alecsan- dri, au căpătat ulterior ceea ce specialiștii numesc rigoare științifică, adică au fost re- produse întocmai, indieîndu-se informatorii etc. S. FI. Ma- rian a făcut și primele studii comparatiste de folclor. Ma- nuscrisele păstrate conțin un bogat material folcloric și et- nografic inedit, care-și aș- teaptă împreună cu reeditări- le principalelor lucrări, o me- ritată și necesară ediție de O- pere... Referințe critice (selective) : Bîrlea, Ovidiu : Istoria fol- cloristicii . românești, Bucu- rești, Ed. Enciclopedică, 1974, p. 232—244 ; Chițimia, I. C. : Folcloriști și folcloristică ro- mânească, București, Ed. A- cademiei R.S.R., 1968, p. 155 —191 ; Datcu, Iordan : Dicțio- narul folcloriștilor, București, Ed. Științifică și Enciclopedi- Baladă neterniinată (urmare din pag. II) Re-valorificarea mitului din ba- lada Monastirea Argeșului din perspectivă modernă, aplicînd su- biectului creației populare schema unui rom^ de acută problemati- că actuală, e o încercare îndrăz- neață care-i reușește din plin lui Constantin Cubleșan. Reprezentan- tul puterii aici, directorul Varga, este motivat estetic și nu are ni- mic din fanatismul orgolios al vo- ievodului, iar femeia vine dintr-o pornire interesată și are o mo- tivație minoră. Singur, inginerul Popescu, este cel care conjugă motivul pămîntului blestemat din baladă cu vinovăția proiectanților care au acceptat ideea construcției pe versantul periculos al Măgurii- Roșii. între orgoliu și adevăr, Po- că, 1979, p. 271—276 ; Vlădu- țiu. Ion : Etnografia româ- nească, București, Ed. Știin- țifică, 1973. p. 77—79 ; Vulcă- nescu, Romulus, și Vrabie, Gh. : Etnologia Folcloristică, București, Ed. Academiei R.S.R., 1975, p. 35—39 și 135— 137 ; Loghin, Constantin : Is- toria literaturii române din Bucovina 1775—1918, Cer- năuți. Ed. Mitropolitul Silves- tru, 1926, p. 128—134 ; lorga, N. : „Oameni cari au fost, voi. 1, București, 1936, p. 196 —201 ; Dicționarul literaturii române de la origini pînă la 1900, București, Ed. Academi- ei R.S.R., 1978 ; Pop, Gr. Va- sile : Conspect asupra litera- turii române și scriitorilor ei de la început și pînă astăzi, în ordine cronologică, partea a Il-a, București, Tipografia Națională, 1976 ; Știința în Bucovina, vo. 2, Suceava, 1983, p. 168—177 ; Fotea, Mircea : Simion Florea Marian folclo- rist și etnograf, București, Ed. Minerva, 1987. Ion PÎNZARU pescu rămîne un tip labil, vanitos și vulgar chiar. în destinul construcției se topesc psihologii de tot felul, șantierul e cadrul care le ordonează viața și le-o dirijează după un sens ma- jor. Romanul Baladă neterminată dezvoltă cultul pentru vocația muncii în folosul obștei, e,roma- nul unor mari realizări. Să adău- găm la acestea, paginile de mare poezie din pasajele descriptive ale locurilor, unde Constantin Cubleșan urmează traiectoria de la depărtat la apropiat, în prezența unui pe- regrin impersonal, un fel de mar- tor neutru, dinafară. Autorul se află la acest roman în oea mai bună tradiție a prozei ardelenești (Rebreanu, și mai ales Pavel Dan), prin distribuția echilibrată a in- tarsiilor lirice. Pagini bucovinene — III LEONIDA LARI și fără vrun martor Ce greu • Diogene singurătății secolele (R.S.S, Moldoveneasca) Ce zi frumoasă Ce zi frumoasă umblă pe pămînt lluminînd egal, și rău, și bine, Privindu-mă senină și pe mine Ce zi frumoasă, plină de cuvint Cind mă despart în gînd de tine Ce zi frumoasă trece printre noi De propriu-i pas înfiorată Și cum îmi vțde fața tulburată își tot întoarce capul înapoi Spre-a nu mă pierde niciodată Ce zi frumoasă e și ce potop învingător de frunză și de floare în zi ca asta nimeni nu moare Doar eu Ia pragul ei precum un snop Cad și nu cad prinsă în izvoare. PETRU KRSTIC (R.S.F. Jugoslavia) Singur e să pășești și cît de greu ni e drumul Glumim că-așa mai ușor ne trece viețuirea Lașa ceea ce nu poți să prinzi și să ții Iasă să rămînă alături Mergem noi camarazi împreună că vom ajunge nu vom ajunge vr'odată niciodată n-are importanță împreună Ce de cuvînt sanctificat binecuvintat Etern Al meu Al nostru Dar nu-i adevăr Vai Singur Nebun Diogene vinul și buzele tale (marea și nopțile mediteraniene) dă-mi și forța uitării de sine. Eu merg... Eu merg atitea păduri de vînt bătute atitea cimpuri de după recoltă rămase atitea țărmuri in unde înecate atitea mări de orizonturi lipsite Eu merg atitea drumuri fără de capăt și-atîtea căi fără de-ntoarcere Eu la tot merg și mă uit și uit de mine. Secole deșertăciunii Luminile mele neaprinse c ugetele mele de mult învinse viețile mele de-a pururi respinse patimi stinse ruguri încinse drumuri întinse nebunii cuprinse eșafoduri linse anii-n șir Răsculații așteptații spînzurații deșteptați! anii-n șir Anii-n șir roiesc roiți in juru-mi capului cuibăresc și orbesc creierii-mi ce ve.ștezesc ce puterezesc ce se-nvîrtesc în virtejul lumilor Prin hohotul glumelor secolele întristării secolele depărtării secolele sîngerării întoarceți-mi seninătate vă dau napoi vanitate vă dau napoi singurătate deșertăciune lașitate Eu sclav al lașității Singur nebun cu testamentul Pe-acest drum Singur Abandonat. Secolele vanității secolele • secolele vanității secolele singurătății secolele deșertăciunii. CADRAN Cui folosesc exagerările? Ne exprimam cu o altă oca- zie nedumerirea față de feno- i menul proliferării așa-zisei li- teraturi de jurnal. Zicem feno- men pentru că intr-adevăr plă- cerea confesiunii făcute public atrage noi aderenți, chiar dacă , astfel de exerciții artizanale tre- zesc prea puțin interesul citito- rului. Și ca și cum acesta ar fi genul chemat să propulseze valorile de care avem nevoie, critica de intimpinarc, nu scapă prilejul de a glosa în extaz pe marginea noilor apariții. Un e- xemplu de dată recentă ni-1 o- feră „După-amiaza de simbătă", de Valeriu Cristea, o carte în- cheiată, după precizarea autoru- lui, in noiembrie 1987 și publi- cată după numai cîteva luni, în 1988. „Legănam de multă vreme visul de a scrie un roman", mărturisește de la bun început Valeriu Cristea și iată-1 hotărît să se realizeze ca prozator. Ceea ce va rezulta nu poate fi numit nici într-un caz roman, deși, pe suprafețe mici, autorul face dovada calităților sale narative. Prima secțiune a volumului are caracter memorialistic, Valeriu Cristea fixîndu-se îndeosebi a- „Există o afinitate culturală care unește întru eternitate Brașovul si Bucovina" (urmare din pag. 1) sofică „Repere ale culturii române", dezbaterea „Inventica militans" și stabilizarea paginii de proză univer- sală pe valori de prim rang ale lite- raturii universale. Antologia „Luna în oglinda apei" (proză universală contemporană), editată de „Astra" în 1988, s-a epuizat fără a ajunge la Suceava (deplin mister I). Noroc că un nou tiraj se imprimă în aceste zile. Sperăm să i se facă, și .Bucovinei , o parte intru totul meritată. Proiecte ? . O nouă an- tologie de proză universală contem- porană din literaturile de expresie neolatină (franceză, italiană, spanio- lă, portugheză, romanșă, sardă, cata- lană). Volumul se numește „Meandre" și a intrat la tipar. Un alt proiect major vizează critica literară, mai a-> Ies critica criticii. O anchetă dedica- tă decalajelor (între receptarea de către public și receptarea de către critică, între critici și critici, între critici și autori, între o carte și altă carte a aceluiași autor etc.) lasă un slobod cîmp de dezbatere polemică a unor cazuri care se constituie în puncte nevralgice ale vieții literare. Paginile noastre vrem să devină cîmp de luptă cavalerească, elegantă, chiar „cordială" dacă se poate, citîndu-1 pe respectabilul Octavian Paler. supra anilor copilăriei, pentru ca în cea de a doua parte să-și reunească însemnările ocaziona- le, gîndurile și rezumatele „pro- zelor nescrise". Desigur încercarea de „recupe- rare" a unei vîrste (formative) în tentativa de autorecunoaștere, de regăsire de sine, poate avea efect benefic pentru fiece crea- tor. Numai că demersul acesta rămîne o chestiune particulară. Cu atît mai mult cu cît textul lui Valeriu Cristea nu excelea- ză nici prin exemplaritatea ex- perienței de viață comunicate, nici prin originalitatea formulei dc prezentare. Autorul reține în- timplări, scene, chipuri, impresii, peisaje ,etc. (cu valoare consti- tutivă. desigur) într-o derulare aproximativ cronologică, pe care le conectează la temperatura e- moției, cu dorința vădită de 3 •le descifra sensurile, semnifica- ția. Notațiile însă nu depășesc nivelul consemnativ, autobiogra- fic. Aflăm astfel că Aradul e ..orașul în care m-am născut", că în satul cutare „am văzut pentru prima oară miraculoasa gînganie numită vaca domnului", că „din clașa întîi îmi amintesc — Toate revistele încurajează vîrsta tînără în apropierea ei dc poezie, dc proză. Singură, după cîte știu, „As- tra" stimulează și aptitudinile în cri- tica literară prin concursul „Poemul comentat". De fapt, ce urmărește a- cest concurs : testarea gradului de receptivitate (accesibilitate) a poeziei actuale sau chiar formarea unor vi- itori critici literari ? — Nu intenționăm ca rubrica noas- tră concurs „Poemul comentat" să devină un curs de calificare prin co- respondență (și nici chiar la locul de muncă) al criticilor literari. Sînt prea mulți factori (unii imponderabili) care concură la „facerea" criticilor lite- rari, dacă nu cumva și aceștia sînt „născuți, nu făcuți". Diploma de o- noare ce este acordată cîștigătorului acestui concurs nu este un atestat profesional, ci mărturia unui succes de stimă, a unei încrederi, este un îndemn. Ce urmărim cu concursul ? Să stimulăm interesul cititorilor ini- țiați, dar și al celor care vor să se inițieze în receptarea și asimilarea poeziei moderne. O școală a apropie- rii cititorului de inefabilul poeziei. Că dintre laureații noștri, nu puțini, s-au consacrat în critica literară, de- venind colaboratori permanenți ai unor reviste ca „Viața românească", „Vatra", „Luceafărul", „România li- terară" și altele, cu-atît mai bine ță- rii și lor cu-atît mai bine. Aceasta este excepția ferictă și nu putem cum un copil îmi leagă șiretul la pantof", că „primul film de care îmi amintesc l-am văzut la Galați", că „primul meci de fot- bal adevărat l-am văzut în 1947" sau că la Cluj „am început să merg cu adevărat la cinema" (indicii prețioase probabil, pen- tru viitorii biografi ai scriitoru- lui). La datele de interes strict personal se mai adaugă alte a- mănunte despre colegi, tovarăși de joacă, rude, localități, profe- sori, vacanțe, lecturi. Valeriu Cristea nu uită să precizeze ,și „alte obiecte (lucruri) prietene care mi-au influențat copilăria : trotineta primitivă confecționa- tă din două scânduri negeluite" „A rezultat, apreciază unul din- tre recenzenții volumului, un text specific pentru proza mo- dernă" (? !), pentru ca un altul și mai entuziasmat descrierea confratelui său, să exclame : „Valeriu Cristea nu e doar un evocator al vieții sufletești, ci și un interpret al ei, un psiho- log adică, de o adîncime și de o forță a observației cărora le găsesc cu greu termen de com- parație cu cei. mal de seamă ro- mancieri actuali" (subl. n.). Exis- tă aici o confuzie căreia semna- tarul nu-i rezistă și care e per- tinent sesizat de Doina Diaconu (în SLAST). Aceasta se întrea- bă pe bună dreptate : ..Oferă scriitura autoreferențială garanția autenticității, constituie această adeziune un simptom al crizei decît să ne bucurăm pentru ei. In ce ne privește, -căutăm să-i ținem a- propiați revistei, publicîndu-t cu con- secvență și facilitînd, pe cît ne este cu putință, pătrunderea lor și în alte publicații. In fiecare an, laureații noștri se adună într-un colocviu (ul- timul, dedicat lui Mihai Eminescu) și constelația lor capătă aspectul ți- nui veritabil „club deschis" al criti- cilor tineri. Niculae Alexandru Vest, Rodica Drăghincescu Berariu, Ion Ghilimescu, Radu Săplăcan, Zorin Dia- conescu, Corina Cristolove.nnu, Con- stantin Miu, Lazăr Popescu sînt nu- mai cîțiva dintre cei care alcătuiesc nucleul acestui club. Cîți dintre ei sînt cu adevărat critici profesionali- zați sau profesionalizabili este greu de spus și nici nu ne interesează în prea mare măsură. Important este că prin rubrica „Poemul comentat" poezia română de azi își apropie și mai mult cititorul, iar cititorul înva- ță a pătrunde în mirificul imperiu al poeziei, mai avizat, mai în cunoștin- ță de cauză. — Bucuria de a vă avea oaspete la noi, în Bucovina, poate fi înțe- leasă și ca o prefață Ia un dialog cu mult mai apropigt între creatorii brașoveni și cei suceveni? Cum l-ați vodca concretizat? — Există o afinitate culturală care unește întru eternitate Brașovul si Bucovina. Pe malul Oltului, la cîți- va pași de Brașov, în satul numit Cuciulata, există casa lui Aron Pum- nul. în fața Liceului „Andrei Șagu- na“ există bustul lui Ciprian Porum- bescu, iar sala festivă a aceluiași li- ceu a găzduit premiera absolută a „Craiului nou" și a consfințit actul de naștere al teatrului liric românesc, în muzeul din Șcheii Brașovului se află păstrate cu sfințenie manuscrise- le, partiturile și scrisorile lui Ciprian Porumbescu, cel care și-a dăruit cu o sfîntă generozitate anii săi cei mai ficțiunii ori o modă, ca oricare alta, supusă efemerității ?“. Ori- cum, implicarea criticii în desti- nele prozei actuale ăiu prin ase- menea „pilde" se cere onorată. In aceeași notă de veselă con- cesie, cronicarul se lasă „frapat" de artificiile reflexive și de „ca- pacitatea de-a extrage semnifi- cații din cele mai obișnuite si- tuații ale autorului". Am reținut și noi cîteva exemple din suita „aforismelor" lui Valeriu Cris- tea : „Cînd vorbim, așa, în ge- neral, despre viață, ne închi- puim de obicei ceva imens, ne- mărginit" ; „Se spune că dra- gostea e oarbă, și pOate e adevă- rat" sau „Cît de numeroasă, de mare este temuta oștire a Bolii și a Morții". Pentru ca același recenzent să conchidă : „Astfel de magistrale (sic !) analize sînt pretutindeni într-o carte pe care o citești cu pasiunea cu care ci- tești o mare operă de proză". Comparația părăsește orice, criteriu de evaluare obiectivă și nu trebuie pusă decît sub sem- nul exagerării deliberate. Cu a- semenea abdicări de la condiția (profesională) a practicării actu- lui critic, chiar dacă la mijloc se interpun motivații de ordin colegial-afectiv, orice comentator riscă să-și piardă creditul iubi- torului de literatură. loanid DELEANU rodnici Brașovului' muzical. Dacă ar fi numai atît (dar lista este mult mai lungă) și încă ar fi destul pentru a simți că de la orașul din inima ță- rii, distanța este un spațiu spiritual, care, departe de a separa, unește. Cred că nici astăzi, și niciodată, nu se poate clădi nimic decît pe o te- melie bună, trainică, așa cum este aceea pe care înaintașii ne-au dăruit-o. Dacă studiem „Mersul trenurilor", distanța dintre Suceava și Brașov este descurajantă. Să o cercetăm însă pe aceea din sufletele noastre și vom fi mai bogați, mai încrezători. Am rea- lizat la Suceava contacte ce se pot dovedi rodnice cu importanți factori culturali ai județului și cu reprezen- tative personalități culturale. Plec spre Brașov cu convingerea că există în cetatea Sucevei importanți și pre- țioși colaboratori potențiali ai revis- tei „Astra". Marcel Mureșeanu, Ion Beldeanu, Liviu Popescu, Ion Coz- mei, George Damian, Constantin Se- verin, Constantin Ștefuriuc, Ion Dră- gușanul, Doru Mihai Mateiciuc sînt » numai cîțiva dintre colaboratorii po- tențiali ai „Astrei". — In încheiere, doriți să formu- lați un gind pentru cititorii noștri? Un gînd de admirație pentru zestrea de spirit a Bucovinei, îndem- nul de a nu uita cît de severe și înalte răspunderi lasă asupra noas- tră, a celor de azi, astfel de testa- mente morale ; îndemnul de a păstra și spori această zestre, iubindu-și, slujindu-și, sporindu-și instituțiile cul- turale : teatrul, bibliotecile, școlile, muzeele, inegalabilele monumente de artă, revista și ■— nu în ultimul rînd — artiștii, scriitorii, pe cei care poar- tă pe umeri această sfîntă și impre- schimbabilă povară. — Vă mulțumim ! -------- CONSEMNĂRI ----------------- • Lansări de carte — La Casa Cărții „Milwi Emines- cu" din Suceava a avut loc lansa- rea volumului de poezii Viziune cu porumbei călători (Editura Juni- mea, 1988), al poetului Marcel Mu- reșeanu. Au vorbit cu acest prilej Alexandru Toma, președintele C.J.C.E.S. Suceava, Doina Florea,. redactor la Editura Junimea și cri- ,ticul literar Mihail lordache. — în aceeași incintă a fost lan- sată cartea de poezie Ora fantastică (Editura Eminescu 1988), de Florin Bratu, volum de debut beletristic. Autorul a fost prezentat de Vasile Cojocaru, directorul Centrului de Librării Suceava și de profesorul Octavian Nestor. (D. M.) • Vizită In cadrul tradiționalelor relații cultural-artistice dintre județul Su- ceava și regiunea Cernăuți (U.R.S.S.), scriitorii suceveni Mareei Mureșea- nu, Ion Beldeanu, George Damian, Mihail lordache și Victor Rusu au fost oaspeții colegilor lor sovietici, participînd, în orașele Cernăuți, Hli- boca, Ilotin, și Noua Suliță la șe- zători literare, schimburi de expe- riență, vizite, precum și la manifes- tările legate de împlinirea a 125 de ani de la nașterea prozatoarei Olga Kobileanskaia. Ziarul cernău- țean „Zorile Bucovinei" a publicat, o pagină*din creația literară a poe- ților români. (D. M.) • Studioul de poezii „Albatros" Continuîndu-și activitatea de popularizare și dezbatere a poeziei românești contemporane, Studioul de poezie „Albatros" al Casei de Cultură a Sindicatelor din Su- ceava i-a avut ca invitați pe scri- itorul Daniel Drăgan, redactor-șef al revistei „Astra", (și pe criticul literar Adrian Dinu Rachieru. în ședintele-dezbatere dc la Li- ceul Industrial nr. 3 și de la Casa de cultură, oaspeții au purtat un fertil dialog despre starea litera- turii românești contemporane, pre- cum, și despre modul în care re- vista „Astra" se implică în comen- tarea și receptarea fenomenului poetic de către cea mai tînără ge- nerație de critici literari. La manifestările de la Suceava au participat, pe lingă invitați, și scri- itorii suceveni Ion Beldeanu, Ion Cozmei, Marcel Mureșeanu, Liviu Popescu și Constantin Severin. (l.C.) • Călincștii lui Eminescu Sărbătoarea Centenarului Emines- cu a debutat în județul Suceava cu manifestarea literară de la Călinești, satul natal al lui Gheorghe Emi- novici, unde criticul și istoricul li- terar George Muntean și un grup' de redactori ai Revistei de teorie și istorie literară au participat la o călătorie de documentare și la o întîlrfire cu oamenii din satul bu- covinean. Oaspeților le-au fost pre- zentate inițiativele Consiliului Po- pular al comunei Calafindești, din care face parte și satul' Călinești : inaugurarea, în cinstea zilei de 15 Iunie 1989, a unui Ateneu popular „Mihai Eminescu", precum și con- stituirea, în cadrul Ateneului, a u- nui fond documentar „Eminescu și Bucovina". (I. C.) • Expoziție La Suceava, Galeria de artă a găzduit un grupaj important din creațiile pictorului botoșenean Cor- neliu Dumitriu, plastician încunu- nat cu premii în Festivalul Natio- nal CÎNTAREA ROMÂNIEI. Liric, sensibil, cu predilectă apli- cație pentru natura zonelor lacus- tre, peisajele sale relevă o con- stantă și particulară iubire pentru natură, ochiul artistului stăruind cu veghe și probitate și asupra chi- purilor dragi, a oamenilor acestor locuri. In armonii cromatice de ocruri și brunuri, fugoase, tablourile sale se leagă pe simeze, într-o salbă de autentice impresii, vorbind‘privito- rului despre un creator așezat sub semnul exigenței și bunei cuviințe creatoare. (I. C. F.) REALIZATORI: Ion RELDEA- NU. George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE. Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RA NICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 13