Q uc IO IG~ j vmene autograf gh. blizatu „...definitiv și etern" DECEMBRIE 1988 EDITATE EN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Program al devenirii noastre Concepția partidului nostru, a secre- tarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, propulsează cu valoare de adevăr principiul conform căruia con- știința, ideilo devin forță materială și ridică la rang de valoare supremă, specifică socialismului, dezvoltarea multilaterală a personalității umane, fn această direcție, într-un proces de reliefare stadială, omul capătă de- terminați! accentuate parcurgînd tra- seul devenirii sale, călăuzindu-se și conducîndu-se după criteriile pe care practica i Ie-a oferit și i Ie oferă continuu. Condensind inspirat și cu rigurozitate științifică „Tezele din a- prilie" au reprezentat și reprezintă, pentru întreg poporul, o adevărată lecție de aplicare creatoare a mar- xismului la condițiile concrete ale trăirii plenare. A fi revoluționar se certifică tot mai mult în racordul omului deschis Ia și spre desăvîrși- rea sa ca subiect conștient al istoriei. Acesta este primul și definitivul argument al programului ideologic al partidului exprimat cu magistrală clarviziune la Plenara comună a C.C. al P.C.R., a organismelor democrati- ce și organizațiilor de masă și obștești in excepționala Expunere a tovară- șului Nicolae Ceaușescu, adevărat program de acțiune și faptă revolu- ționară pentru întreaga națiune în planul creației materiale și spiritu- ale. Realitatea socială, construită în amplul proces de realizare a socie- tății socialiste multilateral dezvoltate demonstrează în chip convingător justețea unei politici profund uma- niste de ridicare continuă a nivelu- lui cultural și științific al tuturor oa- menilor muncii, al întregului popor. Această transformare profundă, cu largi și ample implicații calitative, are mari rezonanțe în planul conști- inței. Formativul, trăsătură predo- minantă a întregului proces de asi- milare și sporire a cunoștințelor cul- turale, științifice și tehnice, este ra- cordat firesc noului. Delimitîndu-si aria de influență prin creșterea com- petenței profesionale, noua și reala concepție sporește importanța respon- sabilității, valorificînd plenar apti- tudinile creatoare ale personalității umane, contribuind Ia afirmarea și dezvoltarea unui model etic înaintat, în consens cu exigențele vieții con- temporane și cu obiectivele strategi- ce ale societății noastre, căci a in- voca în structurile culturale și de ci- vilizație dobîndite și a crea altele i noi înseamnă, în același timp, asimi- lare de acte culturale și instrucție, optimizare continuă a puterilor cre- atoare. In consonanță cu regîndirea, redimensionarea și reproiectarea în- tregului proces de construcție mate- rială trebuie să aibă loc, la aceleași înalte cote ale implicării, restructu- rarea și perfecționarea fundamentului personalității umane, a omului nou, constructor conștient și liber al unei societăți edificate conform celor mai înaintate principii umaniste. întregul acest proces de afirmare a creativi- tății revoluționare îmbogățește omul, conferindu-i, o dată în plus, atribu- tul de multilateralitate. Magistralul document adoptat ca program al devenirii noastre subli- niază, încă o dată, cu pregnanță i adevărul că rolul hotărîtor în societate îl are spiritul revoluțio- nar, în semnificațiile Iui profunde, Ivizînd atitudinea omului constructor al socialismului, poziția sa în raport cu ansamblu] progresului social și e- conomic. Ideile cuprinse în Expunerea secretarului general al partidului pun accentul primordial pe calitatea participării la acțiunea de edificare conștientă a societății în care trăim, relaționează prezentul de viitor. Es- te, aici, implicit, o optică în care cultura, în complexele ei expresii, își găsește si-si afirmă înaltul el sens patriotic, sensul de relevare. Tn a- Scest context un rol deosebit revine si prezentei creatorilor în viata socia- lă, implicări; directe în acțiunile cul- turale menite să dezvolte creația con- temporană și problematica artistică a momentului actual. ca o exnresie durabilă a angajării. Este, de fapt, aspectul esențial al raportului dintre cultură și formarea noii conștiințe, , amplu și larg analizat în excepțio- nalul demers științific reprezentat de Expunerea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Ro- Desen de Ion Carp FLUERICI Cuvînt despre partid Sînt ostaș al partidului meu, însemnînd despre timp și trecîndu-1 ca pe o punte, la bine, la greu, cu iubirea, cu fapta, cu gîndul. Ca o flamură-a evului nou și a patriei mele din sînge, a destinului său de erou, nu-i nimic să îl poată înfrînge. Se cuprinde lumina-n lumină, se aprinde cuvîntu-n cuvînt, dinspre cîntec viața se-alină și e flacără-n zori pe pămînt. Sînt ostaș al partidului nostru, slujitor al acestui popor, lîngă steag românesc îmi e rostul și mă simt cu viața-mi dator. Vasile PUHA lată clipa ...cînd cuvintele își încep spovedania sună arama freamătă scapără e un alt ritual cu ferestre deschise care mă apără hai să ne facem tropot de cai hai să ne facem fluier cioplind căci se dărîmă cîte-un ceasornic peste tăinatecul nostru colind cum să rămîi în cuvintele tale dacă se-mparte brazda în trei limba străbună e o stare de veghe care își apără patria ei astfel cuvintele patriei sînt plug și secure casă și scut patria lor se arată întreagă și prin cuvinte care au un trecut spunem Unire și prin munți se aude și prin timp se aude sînge fierbinte limba cea sfîntă care veghează țara din noi prin cuvinte. Ion DRAGUȘANUL A PRIVI SE Oamenii. Mai ales ei. De ace- lași sînge și de aceeași adîncime a timpului. Ei, și pădurile, și munții, și cîmpiile, și apele. Toa- te — de același neam. Neamul de care aparțin pămînturile și toate gîndurile de aici, rostite cu viața sau cu moartea, pen- tru veșnicirea rădăcinilor noas- tre. Am văzut pădurile și am în- țeles că niciodată arborii nu Lupta pentru unitate, independență și libertate socială străbate aseme- nea unui fir roșu întreaga evoluție istorică a românilor. Fundamental pen- tru destinul nostru a fost caracterul unitar al dezvoltării ; încă de la în- ceput, în chip sincronic, într-o structură și un conținut unitar, s-au mani- festat între românii de pretutindeni raporturi politice, culturale, economice sau instituționale care au asigurat, peste toate vicisitudinile istoriei și îm- potriva voinței marilor imperii vecine și acaparatoare, păstrarea conștiinței originii și destinului nostru comun și afirmarea, mai ales, în această ul- timă direcție. Premisele unității noastre statale depline au fost mereu prezente în ființa și voința poporului nostru, care nu a ignorat nici un moment proveniența, unitatea sa etnică, lingvistică și cultural-politică. îna- inte de a fi fost constatată și recunoscută ca atare de către, umaniștii ro- mâni sau străini, poporul român știa de geneza sa și a limbii , pe care o vorbea, cu alte cuvinte exista conștiința de neam, care, la începutul epocii moderne, s-a transformat în conștiință națională, salt decisiv pe planul luptei pentru unirea din 1918. Aproximativ în jurul anului 1848 nați- unea română era constituită și, nu întîmplător, în programele revoluționare din toate provinciile istorice ideea unității naționale ocupa locul preponde- rent. Imposibil de înfăptuit în condițiile interne și, îndeosebi, externe ale vremii, idealul unității naționale a repurtat un remarcabil succes în anul 1859, odată cu unirea Moldovei cu Țara Românească. Pentru înfăptuirea unirii din 1918 constituirea în 1859 a statului național român modern, care în anii 1877/1878 și-a cîștigat independența și a impus recunoașterea ei pe plan internațional, a fost de cea mai mare însemnătate, căci, chiar din acel moment, el a devenit magnetul ce atrăgea pe românii din toate pro- vinciile nelibere, steaua călăuzitoare întru împlinirea tuturor aspirațiilor lor și îndulcirea durerilor lor. Marele act istoric de acum 70 de ani a survenit ca o vie expresie a voinței unanime a românilor de pretutindeni, a fost — fapt pus cu tărie în evidență de caracterul plebiscitar — cu adevărat vorba de „voința obștii românești". Așa după cum au dovedit-o cu temeinicie și deplină pro- bitate studiile istorice, unirea din 1918, Marea Unire, cum obișnuim — cel mai adesea, și nu fără rost, s-o calificăm, nu a fost nicidecum rodul vre- unui tratat de pace ori al intervenției uneia sau mai multor puteri străine. Inegalabilul nostru Nicolae lorga, la care apelăm de regulă atunci cînd ne referim la evenimentele cardinale pentru destinul națiunii noastre din fericitul an 1918, fiind el însuși unul dintre protagoniștii luptei pentru unirea tuturor românilor, a consemnat cu nestăvilită bucurie, Ia aflarea știrii despre hotărîrca Marii Adunări Naționale de la Alba lulia, că se consumase „cea mai mare faptă din toată viața neamului nostru". Șl, tot el, aflat în acele clipe în Iașii simbolizînd în anii de restriște 1916—1918 capitala României mutilate pînă atunci, dar și hotărîrca ferma de recon- stituire a vechii Dacia Felix, preciza, plin de inspirație, câ pentru unii „e un vis nebun care se îndeplinește. Pentru noi — continua savantul și patriotul — e o necesitate istorică ajunsă la recunoaștere șl e o suferința mîngîiată, o muncă ce-și găsește răsplata. Și, astfel, avem dreptul de a crede acest fapt definitiv și etern". Definitiv si etern... Oridccîteori gîndurile noastre se vor întoarce spre Marca Unire din 1918 să admitem că acestea sînt cuvintele dăltuite in gra- nitul conștiinței, sufletului, aspirațiilor, al Istoriei tuturor romanilor . -------- IARĂȘI DECEMBRIE... » Reflectînd la ce-a fost mai im- portant în viața spirituală a ju- dețului Suceava, în 1988, nu pot să nu mă opresc, din multitudi- nea de fapte la cel puțin două dintre ele. Am să trec peste cele 12 manifestări tradiționale din domeniile muzicii, poeziei, artelor plastice, filmului, creației și in- terpretării populare care au adu- nat la Suceava cîteva mii de creatori și interpreți din între- gul spațiul spiritual al țării ; nu-mi propun să mă refer la acti- vitatea zilnică a celor 530 de instituții și așezăminte culturale bucovinene care au organizat de-a lungul anului peste 150 000 de ac- tivități cultural-educative ; la mi- ile de filme rulate; la sutele de mii de cărți citite sau cumpăra- te, ori la sutele de mii de vi- zitatori din muzee sau la monu- mentele sucevene. Cum, poate să reproșeze cineva, să nu te referi la cele 98 decade și săptămîni ale educației politice și culturii socialiste, eșalonate și întîmpla- te în toate orașele și comunele județului ? Dar multitudinea de spectacole realizate în aer liber pe estradele din locurile de a- grement ale județului ? Dar cele peste 100 de turnee ale instituți- ilor artistice de spectacol venite fn Bucovina din toate zările ță- rii ? Nu, nu ne vom referi Ia nici unele dintre acestea, ele au fest activități normale, obișnuite în viața noastră culturală. Revigorată de tezele din apri- lie ale secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, inițiativa culturală su- ceveana s-a materializat în două interesante genuri de activitate, r.na pentru sate, alta pentru o- rașe. ACELAȘI NEAM pot trăi singuri. îndeosebi cînd respiră aerul sănătos al încrede- rii că nimeni, de nicăieri, nu poate îngenunchea adevărul. Și nu poate stinge vechimea din te- melii și peceți. Prin munți am umblat, le-am trecut — ca pe un cîntec — dru- murile prin mine. Fiindcă veneau din toate țările românești. Și mergeau în toate țările româ- nești. Să ne poarte sufletul din Intitulată „Primăvara cul- turală suceveana" și desfășurată în perioada martie —iunie 1988, prima inițiativă a transformat plaiurile bucovinene într-o ade- vărată întrecere a muncii, crea- ției și interpretării artistice, dînd conținut și continuitate activității culturale în etapa de masă a Festivalului Național „Cîntarea României". Fiecare din cele 90 comune ale județului a fost gaz- dă a întrecerii cu 5—6 localități din zonă și apoi oaspete în aces- tea, avînd obligația de a pre- zenta, de fiecare dată, alte for- mații, interpreți, creatori sau ac- tivități culturale de masă. Acti- tiviști de partid și ai culturii, in- structori au apreciat și notat ca- litatea fiecărei manifestări, s-au făcut aprecieri, observații, s-au dat îndrumări pentru bunul mers al activității viitoare. Ziarul „Zori noi" a susținut în paginile sale o adevărată croni- că de întrecere. Care au fost cei mai buni ? Cine sînt cîștigă- torii? întregul județ, întreaga mișcare culturală sătească, de- monstrîndu-se încă o dată că ma- rile virtuți ale Festivalului „Cîn- tarea României" nu trebuiesc mă- surate în etapele superioare (ju- dețene, interjudețene și republi- cane) ci aici, în etapa de masă, adevărat laborator al muncii, creativității și interpretării ar- tistice. în toate comunele noastre lăca- șurile de cultură au fost neîncă- pătoare, au fost antrenate toate forțele, au fost folosite toate mijloacele muncii politice și cul- tural-educative de masă. Replica orășenească a acestei mișcări și, deci, cea de a doua inițiativă a organizatorilor de cullură din județul nostru a pur- tat titlul „Dialogul artelor". Timp de opt săptămîni orașele județu- lui au organizat expoziții de artă plastică, creație tehnico-științifi- că, foto, creație populară ; sesi- uni și dezbateri științifice, litera- re, artistice ; expuneri, simpozioa- ne, seri de întrebări și răspun- suri ; prezentări și lansări de carte, seri de poezie și muzică, întîlniri cu scriitori și editori ; spectacole în care au antrenat toate forțele artistice ale orașului, primind, în același timp, în os- peție, formații și interpreți din celelalte orașe ale județului. A fost nu numai o întrecere a în- tregului potențial cultural urban, dar și un excelent schimb de ex- periență între activiști de partid, organizații de masă și obștești, instituții și așezăminte de cultu- ră, instructori și activiști cultu- rali, formații, interpreți, creatori. Se cuvine să adresăm din toa- tă inima sincere mulțumiri orga- nelor și organizațiilor de partid de la orașe și sate pentru spriji- nul acordat mișcării culturale de peste an. Să mulțumim celor peste 5 000 de formații artistice, celor peste 3 000 de creatori, celor peste 100 000 artiști amatori din jude- țul Suceava pentru rodnica acti- vitate desfășurată. Șl pentru că este iarăși decembrie, să le urăm „LA MULȚI ANI !“. Alexandru TOMA președintele Comitetului județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava casă în casă. Din cuvînt în cu- vînt. Cîmpiile — abecedare ale pîi- nii — n-au fost niciodată mai puțin ale noastre decît aparține cerul zborului de pasăre. Le-am sfințit cu neodihna, cu mormintele celor ce veneau din răsăritul is- toriei române. Cu biruințele a- supra poftelor străine și cu pa- cea din rodnicia fiecărei zile. Am avut și avem ape înțelep- te, mai repezi ca mînia și mai blînde ca mila. Limpezi ca do- rul. Ape în care și arbori, și munți, și cîmpii au coborît pe cînd setea le-a fost curcubeu. în care s-a înecat pasul viclean și rătăcitor — pe cînd cale de-n- toarecere n-a mai găsit. Apele a- cestea, blînde și iuți, de aceeași fire cu noi. Și gîndurile, de același neam cu pămîntul acest și cu bătrîne- le cronici. Ele-s puternice și puterea lor ne este cetate. Ele-s adevărate și ne-au prins bătaia inimii, ca o flacără ,în marea faptă pe care-o numim Marea Unire. Ion PARANICI CRONICA LITERARA ------------—------------------------------------------------------ Pînâ la un anumit nivel (fluctuant de la un cititor la altul, și pe care autorul se străduiește să-1 plaseze cît mai sus pe scara valorilor), Scara interioară *, romanul recent al po- etului Nicolae Prelipceanu, n-ar prea avea nevoie de serviciile criticii, în afară, poate, de cea numită „de în- tîmpinare". Și aceasta pentru că, precum o firmă modernă care se respectă pe sine dar îl prețuiește, la justa valoare, și pe solicitant, fur- nizează produsul, în cazul nostru tex- tul, împreună cu instrucțiunile de fo- losire în speță (receptare). Mai exact, aceste „instrucțiuni", de fapt auto- critica, lămuritoare pînă la redun- danță utilă, aplicată strict obiectului în cauză, scutită de fanioane teore- tice care ecranează lectu.a; este inte- grată textului, diseminată cu nume- roase precauțiuni, plasată în răspîn- tiile cărții și în punctele ei dificile, ca tot atîtea indicatoare de traseu : atenție, pantă dificilă, curbă pericu- loasă, restricție de viteză, circulație pe mai multe benzi, cad pietre, sens unic, prioritate, drum interzis vehi- culelor hipo, viteză obligatorie, peri- col de derapare etc. Dintre romanele apărute la noi în ultimii zece-cincisprezece ani, Scara interioară ocupă, fără îndoială, unul din primele locuri în privința folo- sirii acestui, să-i zicem, procedeu de textualizare. Cum se explică și ce justifică această obstinată prezență a scriptorului în postura de comenta- tor al propriului travaliu scriptural ? Cel mai la îndemînă răspuns : pen- tru a oferi cititorului un ghid de lectură la o carte deloc comodă in sistemul ei de semnificații (deci și de semne) și, mai ales în construcția ei narativă. Este o intenție mărturi- sită, firește, în cheia ironică a în- tregii cărți care conduce la insta- urarea unei ambiguități rodnice : „La toate acestea, cît și la multe altele, autorul acestor rînduri care nu fac decît să copieze realitatea în alte semne, litere și virgule și puncte, a asistat". Al doilea răspuns : Nicolae Prelip- ceanu (care n-ar trebui, în fond, con- fundat cu scriptorul) nu are încrede- re în critică, poate, mai exact, in posibilitățile ei (în varianta foileto- nistică) de a pune la îndemînă ci- titorului toate elementele grilei de lectură, și atunci îl obligă pe nara- tor să o facă, pe riscul lui : „citito- rul nostru, stăpînul nostru" se afirmă, în repetate rînduri, în roman, dar la sfîrșitul cărții cine ar mai putea ju- ra că nu se recurge, și aici, tot la o construcție oximoronică și, la ur- ma urmei, despre care cititor este vorba ? Al treilea răspuns (adiacent) : se vizează modelarea unui cititor lucid, care nu mai practică lectura ca evazi- une din contingent, ca procedeu de iluzionare, ca mijloc de excitare a fan- teziei, ci lectura intelectivă; ea nu tre- buie să se oprească la nivelul semnelor, ci să meargă pînă la semnificații, mai în adine, dincolo de oglindă. Virtuțile PROZA -------------------------------------------------------- PIETRELE Cineva se agățase cu mîini grele de funiile lucioase, roase de timp, ale clopotelor și trăgea de ele ritmic, aruneîndu-și trupul în aer. Nu i se vedea chipul, abia dacă făptura i se ghicea prin firidele clopotniței de unde, tulburați și leneși, se ridicau către soare hulubii. în timp ce tră- gea funiile, cu degetele încîlcite în țesătura roasă, devenind una cu ele, ca niște funii de carne crescute din pîlnia arămie a clopotelor — din gură îi ieșeau cuvinte neînțelese. Cuvinte despre păsări și oameni, despre funiile roase de praf și timp ale cupolei. își ferea parcă ochii de-c dungă îngustă de soare, strecurată printr-un vîrf de turn. Ochii lui nu mai aveau de mult lumină și totuși, în legănarea sacadată, străpunși de razele soarelui, păreau să tresară. In- trau iute, mușcau din amintiri — crîmpeie de imagini fără rost — și Ieșeau la fel de curate, de parcă nici n-ar fi atins singurătatea orbitei... Un timp, legănindu-se, om și funie, formară împreună mirajul din care ieșeau, în dimineață, sunete melodi- oase. Din ochii orbului imaginile meste- cau, mestecau alcătuiri... liniști aurii prin care se trăgeau de mînă copiii... ape tulburi din care săreau pe mii pești mici argintii... cortegii dueînd. împingînd înainte poveri nelămuri- te... unghii subțiri, pelicule de lac în- dreptate aiurea... apoi, o sumedenie de liniști mărunte, fără sens. Mult timp după ce, peste orașul adormit, trezit din somn și iar ador- mit, se lăsa, cu oarecare fereală, tă- cerea, în urechile clopotarului se rostogoleau încă sunete clare, care, ciudat, se preschimbau iute-n ima- gini, alcătuind o altă lume, poate cea adevărată pe care ochii altora nu reușeau să o vadă... — Dați-mi, vă rog, o carte de a- venturi ! — răsunau, de prin sălile bibliotecii orășenești, glasuri mati- nale. Indivizi ridicați de prin parcuri, cu urme de țărînă pe gulere, cu man- șete lungi nespălate și ochi bulbucați, cu cuțite ascunse prin buzunarele dosnice, se înghesuiau pe treptele cu- rate, abia măturate, ale instituției. Formau, încă de cu zori, un șir po- sac, așteptau cu resemnare, de speculare și anamorfotice ale textu- lui trebuie, deci, conștientizate, trans- cendarea lor fiind obligatorie, ca si viață. De altfel, la un moment da-., către sfîrșitul textului, chestiunea es- te atacată frontal : „Cum să înțele ■ geți voi că un om nu e decît un șir nesfîrșit de întrupări, că, pe măsură ce descoperă adevăruri noi, este și el altul, nou, la propriu și, dacă vrei, știu că vrei, la figurat". Pentru a forma un astfel de cititor avizat și modern, scriptorul îl poartă prin sub- teranele textului, îi deconspiră secre- tele narațiunii (sau anti-narațiunii), îl inițiază în conotațiile ei simboli- ce, îi propune uși și îi oferă chei ale traseului lecturii, fără însă a-i _______________________________________ 0 carte tandră despre prelungirile aburoase ale realului spune și care cu care se deschide, cu alte cuvinte nu-l scutește de e- fortul descriptării, în ultimă instanță procedînd numai la o pregătire li- minară a lui, al cărei ultim sens este eliberarea de citirea de argu- ment și iluzionistă. Demersul roman- cierului este, fără îndoială, necesar și benefic. în contextul literaturii ro- mâne l-au mai întreprins și alții, chiar dacă nu atît de laborios, insis- tent și aplicat. Dar una este să te deconspiri în arte poetice, p.ograme de lucru etc. ; și alta în chiar mie- zurile și carcasele romanului. Ceva întrebări (retorice, adică la care nu ne propunem sau nu putem să dăm răspunsuri) persistă. Bunăoară : pro- porția, cantitativă, dar nu numai, în- tre ante-textul de care ne-am ocupat pînă acum și textul propriu-zis este cea optimă, sau singura posibilă ? Sau : dat fiind că „stimatul cetitoriu" („mon semblable, mon pere..." cum îl numește autorul, fără a mai po- meni și primul apelativ folosit de Baudelaire) este o persoană cu un număr imprevizibil de capete, și foar- te divers mobilate, nivelul la care a fost conceput ante-textul este unicul practicabil ? Se instaurează astfel, pentru destinul cărții „sub specie a eternității", un real factor de risc. Al patrulea răspuns (cuprins și în cele anterioare) : autorul își comunica punctul de vedere asupra literaturii în general și a romanului în special, într-o carte al cărei protagonist este scriitorul vs. scriptorul vs. mincino- sul — care — spune-adevărul (con- form paradoxului mincinosului care spunînd „eu mint" afirmă că rostește adevărul). Pentru că tema cărții a- ceasta este : o meditație asupra li- veacuri, parcă înțepeniți pe treptele acelea. Una din blibliotecare își dăduse în- tr-o zi cu părerea că de fapt răcoa- rea matinală, mătăsoasă, a pietrei șlefuite îi fascinează pe ei și că de dragul ei stau încă de cu zori, ron- țăind un capăt uscat de corn, uitat pe cine știe ce bancă... De la etaj, de unde se deschid fe- restrele lucioase ale bibliotecii, își iau zborul spre nord alți cîțiva hu- lubi. Bat aerul cu aripile egal, fără grabă, îneît dau impresia c-au ieșit dintre rafturile cu cărți sau c-ar fi, pur și simplu, foi desprinse, tipărite mărunt... Uneori măturătorii le confundă cu frunzele și le-nghesuie în tomberoa- ne. Ard mai ușor și mai iute decît frunzele. In săli goale de cinematograf mi- roase-a petrol și benzină. Pe lambri- uri nu mai urcă praful, stă mătăsos, în așteptare, pînă cînd, dintr-o dată,, cineva deschide o ușă. Dunga de lu- mină, năvălind cu poftă, ia în stă- pînire o fîșie de pînză și desenea- ză la repezeală umbre fără înțeles pe ecran. Din forfota lor, pe care-o privește un timp o femeie, cu coada măturii în mînă, nu iese, nu răzbate nicăieri nici un sunet. Nici măcar a- paratul de proiecție nu scrîșnește din roți. Scaunele stau perfect aliniate, cu plușuri roșii, care-n penumbră par vișinii, înghețate și nepăsătoare... Femeia inspiră adine, apoi tîrîic de undeva, de pe-un culoar miste- rios, o găleată cu apă și-ncepe, în sfîrșit, cu aceeași mișcare mecanică, circulară, să măture cojile de se- mințe... Indivizii încercănați, obosiți, de pe treptele bibliotecii pleacă dînd din mîini a lehamite către sălile goale de cinematograf. — Vrem să știm dacă rulează un film de aventuri t o interpelează, prin ușa deschisă, pe femeia de serviciu, și scutură din umeri nerăbdători. In degetele lor, pe rînd, același capăt de corn, ros pînă aproape de jumă- tate. Femeia Ii simte încă din colțul străzii și dă să închidă ușile. O cu- prinde însă un val de frig, o spai- mă și-un întuneric crescut de-a drep- tul din dreptunghiul ecranului, incit teraturii (să folosim, totuși, acest cu- vînt), asupra producerii textului și a identității reale a autorului și eroi- lor lui, asupra memoriei și pseudo- memoriei care nu este altceva decît liberă producere de sensuri, asupra scriitorului a cărui primă întrebare este : „„Cum să apărăm granița asta imensă între lume, adică realitate, și irealitatea care tinde să ia locul ce- lei dintîi"» : deci, în Scara interioară, despre narator — Vasile Decuseară— Dan Ozeranschl—DinuVlăjoagă, inte- grați, în ultimă instanță, într-o unică hologramă a celui care șl-a luat „doctoratul de tip în oglindă", a ce- lui de pe prima treaptă a scării in- terioare și a celui din fotoliul in- tors și a cărui teză tratează „Despre viața lui. Despre viața altora în com- parație cu a lui. (...) Despie viața plantelor și animalelor. Desp e mai nimic. Despre tot" — „o lucrare de tehnică și de etică a tehnicii, des- pre viață și despre antiviață". Astfel cartea apare ca o „lungă defilare de fantome, vii și moarte, un exod în care se vedea și pe sine, aproape de toți ceilalți, repetat la Infinit, din două figuri, una fiind a lui. Pentru aceștia toți, pentru acești oameni ca- re au de înfruntat în fața lor, în via- ța lor atîtea și atîtea adversități ale destinului, trebuie să preiau sarcina grea pe care o am în fața mea". Dincolo de aceste amănunte continuis- tice care nu ajută prea mult, întru- cît, cum am mai spus, autorul oferă premisele bunei lecturi, Nicolae Pre- lipceanu ni se relevă ca un prozator modern în sensul cel mai bun și mai aplicat al cuvîntului. Prin primul său roman (va fi, oare, și ultimul ?) el își declară, în fapt, aderența la ceea ce, de obicei, este numit antiroman sau nou-nou-roman, care, în fond, tot roman este, numai că „altfel". Dintre corifeii tel quel-ismului și post-tel quel-ismului, cel mai apropiat se pa- re că îi este Jean Ricardou — atît în teoria, cît și în practica lui ro- manescă. Vrem să spunem că ideile acestuia se adecvează cel mai bine structurii sale asociative și specula- tive, lucidității sale ironice și auto- ironice și, bineînțeles, primei voca- ții — cea de poet. Spunem asta, nu în afara riscului unor reacții impre- vizibile, pentru că am întîlnit în Scara interioară confirmări ale ide- ilor autorului Problemelor Noului Ro- man ; pe care le considerăm nu ne- se grăbește să le deschidă la Ioc. In grabă se lovește la un deget și din julitură îi cad doi stropi de sînge in găleată. Clopotarul nu se grăbește. Stă ghe- muit sub funiile aurii, cu ochii în- chiși inutil, și așteaptă. Așteaptă li- niștit... De prin unghere s-a desprins și ie- se îngreuiată căldura de peste noap- te. O căldură nefirească, îmbibată cu mirosul stătut, neplăcut, al obiecte- lor. Un muribund deschide larg gura și caută cu ultimele puteri un gram, o părticică, fie și din această duhoare plină de sensuri a obiectelor închise peste noapte în case. Ferestrele, sute de ferestre se des- chid cu zgomote și împrăștie afară duhorile... Căldura de peste zi le împinge pe neobservate înapoi. Din tutungerii iese afară un miros muced de tutun și hîrtie. Indivizii nebărbieriți s-au așezat unul după altul, frămîntînd nerăbdători în buze cuvinte fără sens. Prin țesătu- ra rărită a cămășilor ies la supra- față boabe mici de sudoare, care se preschimbă curînd în pete neclare, negre sau gălbui. — Ați primit almanahuri de aven- turi, vă rugăm ? — întreabă, căscînd și rostogolind apoi cu disperare ochii injectați, cu cearcăne aproape negre dedesubt... Cumpără, îndeasă în buzunare zeci de pachete cu hîrtia umezită, miro- sind a mucegai și-a stătut... Se reîntorc prin parcuri, tăcuți, strîngînd umerii șl gîrbovindu-se și mai tare. în urma lor praful nu prinde nici un fel de contur de pași, de parc-ar pluti. Poate plutesc... Parcurile respiră cu putere, în ae- rul albastru de deasupra o flacără înaltă pare respirația lor. Clopotarul o contemplă și-și amin- tește ceva, un cuvînt-imagine-sunet foarte greoi, cu o fată, sau cu un băiat, complicat și inutil... Buzele Iui luptă să-1 apuce și nu reușesc... Prin tufișuri și pe lingă tombe- roane cîinii se ascund, privind pe furiș înapoi, de parcă cineva ar sta pe urmele lor. înainte de-a fi prin- se în degete și aruncate, pietrele destinate lor au o ușoară dilatare, apărat ca pe o consecință a inter- textualității, ci ca fenomen normal al sincronizării. întreaga construcție a cărții se sprijină pe ceea ce Ri- cardou numește „dispozitivul osiriac", în speță pe un fragmentarism nici- odată istovit și funcționînd la toate nivelele scriiturii. Iată de ce co- erența romanului în discuție nu tre- buie căutată în evoluția univocă și lineară a narațiunii, ci tocmai in pulverizarea ei, în combinarea, apa- rent după capriciile hazardului, dar sîntem siguri că nu în afara unor calcule știute numai de autor, a nu- meroase linii și secvențe narative care pot comunica și comunică nu- mai la nivelul structurii de adînci- me a textului. Se instaurează astfel o altă coerență, asigurată de ceea ce a fost numit „mise en abîme", adică, în ultimă instanță, producerea de către text a unor metafore concep- tualizate, un fel de cristale care se formează rapid într-o masă aparent irevocabil amorfă. Iată cîteva : scara interioară, omul de pe prima ei treap- tă, cheile (colecția imensă de chei) care nu deschid nici o ușă, oamenii de zăpadă prin care funcția de re- prezentare capătă o a doua față — cea de autoreprezentare. în sfîrșit, romanul poate constitui un teren ideal, de mare acuratețe, Inteligență și valoare estetică, pentru confirmarea celor trei tipuri de in- tertextualitate formulate de Ricar- dou : generală, restrînsă și a scripto- rului. Să fim înțeleși : nu este vorba de aplicarea livrescă ori dogmatica a unor reguli, ci de o sensibilitate acut modernă, neliniștită, interogati- vă și beneficiind pe de o parte de sinapsele poetului, iar pe de alta de un excelent autocontrol, de o lucidi- tate superioară ; rezultatele la ni- velul scriiturii sînt, adeseori, sclipi- toare. De altfel, cîteva dintre prin- cipalele motive și simboluri care traversează poezia lui Nicolae Pre- lipceanu se întîlnesc și în roman, bine adecvate și integrate : solitudi- nea, paralelismul vieților individuale, oglinda, iarna, sfera, pasărea Phoenix etc. Cu toate acestea și în pofida fap- tului că este „opera prima" în do- meniul prozei a unui liric de voca- ție, Scara interioară este mult m.-i mult decît romanul unui poet. în final, într-o cronică literară din decembrie, „ce am putea noi ura ci- titorului, cu ce l-am putea îmbia pe cetitor(iu) ?" (Citatul este din ulti- mul paragraf al Scării interioare). Cu parodia ultimei fraze a romanului. Ea sună așa: „Puneți (Variantă: pu- ne-ți) mîna pe Vasilică, să vă mear- gă bine tot anul !“ Iar noi propunem următoarea variantă (la care s-a gîn- dit, probabil, și autorul) : Puneți (Va- riantă : pune-ți) mina pe romanul lui Prelipceanu, să vă meargă bine tot anul ! Mihail IORDACHE * Editura Dacia, 1988 suprafața lor se întinde, devenind a- proape mătăsoasă, precum treptele din fața bibliotecii. Apoi, neștiutoa- re, sînt împinse în părți cu piciorul. Pe cărări și alei, nu le adună decît uneori măturătorii, trîntindu-le în tomberoane. Spre deosebire de frun- ze și pagini, pietrele nu ard. Capă- tă, numai, un fel de culoare... în fața magazinelor au apărut că- rucioare volante. Ca niște drapele multicolore stau țesăturile, pe la a- miază adunîndu-se iar, anonime, în valuri multicolore. Aventurierii deschid cu siguranță ușile restaurantelor. Mîinile lor înnegrite, cu unghii lungi netăiate, se așează cuminți pe fețele imaculate de masă. Abia dis- tincte pete gălbui, uneori, ca pe că- mășile lor. își trec unul altuia ba- tiste în carouri, pe care le flutură uneori cu un zîmbet pe buze. Chel- nerii îi privesc posomoriți și le răs- pund în silă. Unii trec pe lingă masa la care s-au așezat ca și cum nici nu i-ar vedea. Poate că sînt invizi- bili... Ca o lespede, abia fisurată pe-a- locuri, căldura se depune deasupra copacilor și acoperișurilor, amestecîn- du-le de-a valma... Un factor poștal trece fluierînd pe strada lungă și goală, și-abia după trecerea lui apar de prin curți di- ferite capete curioase. — V-a adus vreo scrisoare, vreo telegramă, ceva?! — se întreabă unii pe alții vecinii... Poștașului nu-i pasă, trece fluie- rînd mai departe. Sunetul pașilor se amestecă un timp cu al clopotelor și-n gălăgia lor infernală o efemeri- dă se aude murind. Nu, era un flu- ture tîrziu, cu aripi frumos colo- rate... Numai sunetul lui murind se au- de-o secundă. Clopotarul ciulește urechile, se ri- dică, apoi își întinde brațele alene și cască. Se îndreaptă cu pași mărunți spre ieșirea din clopotniță. Deasupra, clopotul greu mai păstrează-n metal o vibrație fină, atît de fină incit sca- pă și auzului său. Dina HRENCIUC (Fragment din „Romanul de du- minică") Ca o lumină străină Cunună de lauri poetului locuind în cîntec ca-ntr-o catedrală de rouă 1 noaptea îngerii lui evadează din sfere construind punți de speranță la gura flămîndă a timpului noaptea mîinile lui iau forma buzelor mușcînd dintr-o lumină străină și dezvirginînd peștera unde cresc cuvinte atotputernice noaptea ochiul lui lacom se zbate în spirală între pereți mătăsoși și aprinde muzici în magma imaginației noaptea inima lui închipuie vara în brațele tulburătoare ale dragostei vară de jertfă vară de iarbă vară de rariște Cuvinte de dragoste Pe poteci de adevăr Poetul fnveșmîntat în rouă măsurînd timpul cu aripa poeziei și presărînd cuvinte asemeni ochiului bucurîndu-se de lumină și colindînd sufletul pînă Ia insomnie primăvara brațele-i se transformă în păsări iar ochii în porți de uimire peste rădăcini și dureri ca un zeu sieși stăpîn Poetul înălțînd cuvinte de dragoste întru preamărirea Limbii Române Statui de nesomn Despre gustul și culoarea merelor locuind grădina de vară a libertății să discutăm, prieteni, să ridicăm statui de nesomn pe soclul de liniște de Ia cumpăna satului pentru înțeleaptă cădere a umbrei în amintire cîtă înțelegere cutreierînd cămările de neodihnă ale cuvîntului iată poemul năseîndu-se și căpătînd gustul și culoarea merelor să-1 întîmpinăm, prieteni, și să-1 binecuvîntăm cu răsuflarea noastră de nemurire iată dictonul profesorului de altădată deschizînd porțile fără ură și părtinire y < fericit stăpînul gusturilor și culorilor locuind grădina de vară a libertății li — Pagini bucovinean BUCOVINA Șl MAREA UNIRE DE LA 1918---------------- Parte componentă a statului româ- nesc la răsărit de Carpați, teritoriul Bucovinei poate fi considerat cel mal bogat ținut în fapte istorice, lea- gănul formării statului, zonă cu cea mai mare densitate de monumente de artă medievală, între care tro- nează Putna, unde își doarme somnul de veci eroul Moldovei, Ștefan cel Mare. Acest plai românesc a stîrnit ade- sea pofta nesățioasă a imperiilor din jur. In anul 1775, Habsburgii, folo- sindu-se de slăbiciunea militară a Rusiei și Turciei care își epuizează forțele într-un război de șase ani, au rupt o bucată din trupul Moldovei care însuma peste 10 000 km! și au numit-o inițial „Moldova austriacă'*, iar mai tîrziu „Bucovina", denumire provenită de la pădurile de fag de la Cosmin. La protestele populației și ale dom- nitorului Moldovei, Grigore al III-lea Ghica, împotriva acestei agresiuni. Curtea vieneză a pus la cale înlătu- rarea domnului român, care este u- cis mișelește din ordinul turcilor în anul 1777, devenind astfel prima vic- timă pe drumul lung al luptei pen- tru dezrobire. După ce a fost supusă unui regim militar (1775—1786) noua provincie a fost alipită la Galiția, fapt ce a pro- vocat mari nemulțumiri printre ro- mânii bucovineni care vedeau în a- ceasta cauza piedicilor ridicate în ca- lea dezvoltării lor naționale și cul- turale. Deși cererile românilor au fost apreciate de Curtea imperială ca întemeiate, deoarece locuitorii din cele două provincii se deosebesc du- pă „origine, moravuri, grai, datini si confesiune" nu s-a luat nici o mă- sură. Prin urmare, anul revoluționar 1818 i-a găsit pe bucovineni pe baricadele luptei contra absolutismului habs- burgic, cerînd insistent alături de al- te revendicări, desprinderea lor de Galiția. Sub conducerea lui Eudo- xiu Hurmuzachi, ei au încercat să obțină crearea unui mare ducat a- utonom care să cuprindă pe toți ro- mânii din imperiu, dar nerealizîn- du-se acest deziderat s-a reușit to- tuși declararea autonomiei Bucovinei — ca un prim pas spre realizarea unității naționale. Prin decretul imperial din 9 de- cembrie 1862 se recunoaște că teri- toriul Bucovinei face „parte din Da- cia veche", iar „diferența limbei, a datinilor și a obiceiurilor nu îngăduie contopirea cu Galiția". Această victorie le-a permis bu- covinenilor să-și organizeze viața culturală în așa fel încit să evite încercările de deznaționalizare. S-au creat noi generații de intelectuali ca- re au dus mai departe mesajul lup- tei pentru dezrobire și unitate na- țională, pregătindu-se actul istoric al unirii cu patria-mamă — Româ- nia, din anul 1918. In acest sens, un rol important l-a avut Liceul „Ștefan cel Mare" din Suceava și profesorii săi Dimitrie și Samoil Isopescu, Ștefan Dracinschi, Ștefan Ștefureac, Simion Florea Ma- rian, Ion și Vasile Bumbac, care au „întreținut pururea viu focul iubirii de neam șl al conștiinței de Cato- rie față de poporul românesc". Izbucnirea primei conflagrații mon- diale a adus cu sine calamități asu- pra Bucovinei, devenită teatrul unor operațiuni militare. Populația bănu- ită de sentimente proantantiste sau proromânești a fost supusă de către autoritățile austriece unei crunte te- rori, fapt ce i-a determinat pe mulși să ia calea exilului, cum au făcut-o I. Nistor, Ion Grămadă, Emiliai Slușanschi, George Tofan, Gavrii Ro- tică ș.a., trecînd granița în țara li- beră. Aceștia au desfășurat apoi o intensă propagandă în favoarea in- trării României în război „Mergeți batalioane românești — spunea Ion Grămadă — de împlîntați steagul neamului pe ruinele din Suceava, mergeți de vă închinați la Putna, mergeți și înfigeți pajura românească la Alba lulia !“. Vestea intrării României în răz- boi împotriva Austro-Ungariei a de- terminat o explozie de entuziasm în Bucovina. La Adunarea de la Ceta- tea de Scaun a Sucevei, în acordu- rile cîntecului „Pe al nostru steag e scris unire", s-a urat izbîndă ar- matei române în acțiunea ei de e- liberare a fraților, dînd astfel ex- presie nădejdilor ca „Bucovina de veci să rămină românească". Bucovinenii înrolați în armata a- ustriacă și trimiși pe diferite fron- turi de luptă din Europa și-au dat seama că luptă pentru o cauză care nu era a lor. Mulți dintre ei refu- zau să lupte sau dezertau de pe cîm- purile de bătălie. Alții, căzînd pri- zonieri în Rusia sau în Italia, au ce- rut să li se permită înrolarea ca vo- luntari în armata română. In iunie 1917 au sosit de la Iași primele batalioane de voluntari ro- mâni ardeleni și bucovineni, între care erau și Mihai Polocoșeriu, Fila- ret Doboș, Arcadie Turtureanu, Va- lerian Du'gan, Emanoil Isopescu și al- ții. Primiți într-o atmosferă de mare însuflețire, voluntarii s-au încadrat in armata română, contribuind la susținerea marelui efort al acesteia în bătălia pentru apărarea patriei, de la Mărășești. Printre bucovinenii care și-au jert- fit viața pentru împlinirea idealu- lui național au fost Ion Grămadă, Lascăr Luția, Vasile Popescu, Zam- fir Nicoară, Dumitru Cătană și alții. Infrîngerea Puterilor Centrale, iz- bucnirea revoluției în Rusia țaristă și apoi în imperiul dualist au creat condiții favorabile pentru românii bucovineni de a putea hotărî asupra soartei lor. In acest context, clubul parlamen- tar român de la Viena s-a transfor- mat în Consiliul național român, în frunte cu Constantin Isopescu Grecul. La 14/27 octombrie 1918 a fost con- vocată, Constituanta Bucovinei for- mată din foști deputați în Parlamen- tul vienez și Dieta bucovineană, pri- mari și alți reprezentanți ai comu- nelor, hotărîndu-se „unirea Bucovinei integrale cu celelalte țări românești, intr-un stat național independent". Adunarea constituantă a convocat pentru 15/23 noiembrie 1918 Congre- sul General al Bucovinei care urma să se pronunțe asupra viitorului pro- vinciei și a stabilit componența Con- siliului național român la 50 de mem- bri. La 12 noiembrie, acesta a preluat conducerea Bucovinei, formînd un guvern în frunte cu lancu Flondor. In ziua de 15/28 noiembrie 1918 s-au deschis lucrările Congresului Gene- ral al Bucovinei, la care au partici- pat 74 delegați români, 13 ucraineni, 7 germani și 6 polonezi, conform structurii etnice a ducatului. In ur- ma dezbaterilor, în unanimitate de voturi s-a hotărît „Unirea necondi- ționată și pe vecie a Bucovinei cu regatul României". Votînd unirea în numele socialiștilor români, George Grigorovici arăta că a făcut acest lu- cru nu „numai ca român, ci tocmai ca socialist, căci doresc libertatea pentru orice popor". Actul unirii Bucovinei cu Româ- nia a fost întîmpinat cu entuziasm de întregul popor, el constituind în- că un pas spre desăvîrșirea statului național unitar român — proces le- gic încununat de succes la 1 Decem- brie 1918, ca urmare a acțiunii și voinței maselor largi populare. I Pavel BLAJ REPORTER Zile cu oameni frumoși ♦ CORESPONDENȚA inedită Peste nervoase ninsori se aud cîn- tecele cetății celei vechi a Sucevei; ca un pumn încleștat brazdele răz- besc prin zăpezi, griul trage ano- timpul mai aproape de glie. Calc prin ninsori și mă aseamăn copa- cilor ; dinspre rîu aburește începu- tul de zi de parcă ar fi să mă nasc în castelul de aur al sevelor prin care se aude amețitoare respi- rația veacurilor. Iată urmele, îmi zic și îmi potrivesc pașii peste ză- pezi încleștate; îmi știu sîngele cîntînd, sărbătorind dinspre copilă- rie nume de oameni și locuri, și, dintr-odată, virsta mi se face filă de cronică ; rememorez anii, zilele, secundele ca pe niște dialoguri tul- burătoare întru veșnica rostire a cîntecelor Sucevei. Ninge peste drumuri și-ntoarceri, codrii îmbracă hlamida voievodală spuzind nemărginirea cu peceți, vis- colul trezește legende străvechi și, ca-ntr-o taină, se întîmpină anii Ungă altarele ferestrelor luminînd veșni- cia ca o statornică bucurie. Și mă asemăn copacilor de cîte ori simt fermecată ninsoa- rea lingă cetățile noastre cele vechi, dinspre care iz- bucnesc geome- triile uriașe ale unui timp sub în- semnul căruia vîrstele se întîm- pină ca file de cronici. Ninge peste lun- ca Sucevei, și din zăpezi se înalță seînteietoare siluetele de oțel și sticlă ale Centralei Electro-termice pe cărbune, care, acum, în decem- brie, produce deja cu două grupuri energetice, dinspre al treilea grup, scrîșnetul oțelului, fulgerele albăs- trii ale aparatelor de sudură, zbo- rul neauzit al imenselor macarale constituindu-se într-o atmosferă fierbinte, în care anotimpurile se înfățișează cu mult înainte de o- rele calendarului. In barăcile Bri- găzii complexe de antrepriză „E- nergomontaj" Suceava, printre de- talii de proiect și tablouri semnate de lăcătușul Chirilă Botez, printre constructori și montori, într-un uni- vers de mare șantier, rămîn o cli- pă derutat în fața poemelor care împodobesc minusculele încăperi. Regăsesc peste tot, cu o tulbură- toare uimire, poeme de Nicolae La- biș, de Boris Pasternak, de Rudyard Kipling, și cineva îmi explică in grabă despre țesătura de țevi și conducte pc care o poți asemăna cu o uriașă orgă, „dar nu e orgă, e ca- zanul energetic, pe care voi, civilii, vi-l închipuiți ca o oală de fiert sarmale", și rîde în fața uimirii mele; și rămânem o clipă împietriți, cît să se audă același sînge care ne galopează prin inimi, în timp ce, prin lunca Sucevei, „viscolul pă- șește cu labe mițoase". Citesc la întîmplare pe o filă multiplicată la xerox: „Alții-or veni pe umbra-ti vie / Supusă vieții și erorii, / Tu însă nu deosebi / Infrîngerile de victorii". Și dinspre zări simt griul ademenind cu dulceață soarele care se arată într-o încercare timidă, ca o părere. Rememorez întîmplări și îmi a- mintesc despre oameni, despre mai- strul principal Vasile Marinescu, specialist în montaj-echipament e- nergetic. despre Gheorghe Olteanu, șeful echipei montaj — conductori energetici, despre sudorul în mediu de argon, Dinu Gavrii, despre Du- mitru Maftei, șef de echipă la con- ducte de medie presiune. Șefii bri- găzii, ingenerii Ștefan Bălan, Radu Biță și Petrache Glod se angajea- ză într-o dispută profesională și eu tresar la reperele pe care se spri- jină argumentele, faptele, împlini- rile. Oamenii s-au căsătorit odată cu darea in funcțiune a cutărui sau a cutărui grup energetic din cutare loc ; oameni s-au născut în vremea montării turbinei, a lirelor-colector, a morilor de cărbune, în vremea începerii sau a terminării lucrărilor. Cu domiciliul stabil în România, constructorii și montorii înalță al- tare pe toată cuprinderea gliei stră- bune, căci oare ce altceva se arată a fi termocentralele și hidrocen- tralele ridicate de ei de-a lungul a- nilor intru cinstirea locurilor și a oamenilor ? Profesie aspră, profe- sie-dascăl care sporește caratele în- țelepciunii și ale bărbăției, zice nici nu mai știu cine, și mie îmi pare firească existența poemelor adevă- rate în barăcile unui mare șantier. Și îl ascult pe Ion Drăgoi din Bo- sancii Sucevei, care plănuiește vii- toare călătorii, după ce, aici, „în lunca noastră", se va produce la parametrii maximi energie, fiindcă așa se învață pro- fesia aceasta teri- bilă, schimbînd și întregind frumu- sețea fără egal a patriei întregi. Și fără voie îmi a- duc aminte de descălecători. Și dinspre zări griul pregătește întîm- pinarea anilor. Cineva deschide o portiță me- talică și văd focul ca un plămîn u- riaș sub pereții elastici ai unuia dintre cele două cazane energetice. La nici un an de la darea in fo- losință, Centrala Electro-termică Su- ceava se situa deja pe locuri frun- tașe in întrecerea pe ramură. Stau । de vorbă cu Gheorghe Laiu, tînă- rul inginer șef al întreprinderii. Nu iau note, îi ascult cuvintele, ascult respirația egală a instalațiilor, pri- vesc oamenii și nu-i mai recunosc. Exista, in august 1987, la darea în funcțiune a primului grup energe- tic, un freamăt aparte, o anumită frenezie, care au făcut loc siguran- ței, ritmicității gesturilor. Oamenii au cîștigat profesional, au o altă a- titudine față de profesie, încet-in- cet se furișează in „parametrii com- petenței" un sentiment frumos de impămîntenire. Se produce energie și la Suceava, oamenii au învățat pe centralele țării să producă ener- gie, și acum devin stăpini pe pro- fesie prin responsabilitate și prin sentimentul pămîntului pe care îl simt sub tălpi și in inimi. Recunosc lunca legendară a Sucevei, care mi-a fermecat copilăria; și parcă din copilăria aceea care pășește desculță printre curpeni și muri săl- bateci țîșnesc verticalele contempo- rane ale orașului. Și deodată cu griul simt cuprnderea cetății celei vechi și fără de moarte ca pe o ve- ghe, ca pe un cîntec al veacurilor. Calc peste ninsori într-o zi cu oameni frumoși și mă aseamăn co- pacilor. Port în buzunar un carnet de reporter în care scriu poeme despre copaci. Memoria sărbătorește cu nume de oameni locul în care mi s-a întâmplat copilăria, oame- nii în mijlocul cărora mă cutre- mur fermecat în fața cuvintelor. Știu să întîmpin zilele cu oameni frumoși, căci le recunosc din vre- me, prin preajma lor ceasornicele vorbesc despre pietre ca despre (continuare in pag. IV) Ion DRĂGUȘANUL Perpessicius Am primit, fără alte comentarii, de la profesorul Grațian Jucan din Cîmpulung Moldovenesc, harnic și perseverent cercetător al operei lui Eminescu, două scri- sori ale lui Perpessicius, nepublicatc pînă acum, din- tr-o serie mai mare pe. care destinatarul o deține. Con- ținutul lor se referă, în special, la unele articole pe care profesorul cîmpulungean Ic-a trimis marelui emi- nescolog. Din scrisori se degajă însă și ceva din at- mosfera acelor ani cînd, în plină putere încă, Perpessi- cius se măsura cu un noian de preocupări, avînd în seama sa, așa cum mărturisește, și Muzeul Literaturii, pe atunci la începuturile sale. (M. M.) Tov. Prof. Jucan Grațian str. Fraternității, 6, etaj, Cîmpulung Moldovenesc Regiunea Suceava Exp. Perpessicius Str. M. Eminescu 122 Raion 1 Mai București București, 28 dec. 1959 Scumpe domnule profesor. Vă cer scuze că exact după o lună mă învrednicesc să vă dau de știre că două manuscrise ale dvs. : „Știri eminesciene" și „Concepția lui Eminescu despre patri- moniul popular" au ajuns cu bine prin poștă șl se află în păstrarea mea. Sechestrat cîteva săptămîni în casă din pricina unui reumatism rebel, prins după aceea în pregătirea unei expoziții la Muzeul Literaturii și, în cele din urmă, în lucrările sesiunii academice, mi-a fost imposibil să iau contact cu vreo redacție, Flacăra sau Luceafărul, în vederea unei eventuale publicări. Ce este sigur, însă, este că programul festivităților republicane va fi anu- lat orice intervenție. Voiu căuta să iau contact ime- diat după anul nou și vă voiu ține la curent. N-aș voi să predau materialul' (în special „Știri eminesciene") să zacă, luni de zile, cum se obișnuiește uneori sau să vi Leca Morariu către Alexandru Zavulovici Colaborarea și prietenia dintre acești doi reprezen- tanți ai culturii și artei din Bucovina a început in anul 1924, cînd erau colegi la Conservatorul de Muzică și Artă Dramatică din Cernăuți, condus de Alex. Zirra. In afară de preocupările de folclor, filologie și lingvistică, Leca Morariu a fost un pasionat meloman și un rafinat interpret la violoncel. La rîndul său, Ale- xandru Zavulovici și-a desăvîrșit arta muzicală prin specializare la Viena. In anul 1910, pe cînd Mihail Sa- dovcanu se afla în Bucovina cu un grup de scriitori veniți din țara liberă, pentru a comemora 21 de ani de la dispariția lui Mihai Eminescu și Ion Creangă, a rămas impresionat de foarte tînărul (încă elev) dirijor al corului de la Școala Normală din capitală, numin- du-1 „Flechtenmacher al Bucovinei". La rîndu-i, Gheor- ghe Tofan, profesor și diriginte al elevului, în anul 1912 i-a dat numele de „Schubert al Bucovinei", impresionat de talentul precoce al elevului său. Redăm mai jos două cărți poștale, trimise de Leca Morariu, din Rîmnicu Vîlcea (unde se stabilise după al doilea război mondial) profesorului Alexandru Za- vulovici, la Suceava, — din 5 și 12 octombrie 1951. In prima misivă, Leca Morariu își exprimă satisfacția de-a fi obținut premiul 3 la faza pe țară, cu „Neterminata" de Franz Schubert, în interpretarea unei formații sim- fonice din Rîmnicu Vîlcea. Prof. Leca Morariu a inter- pretat la violoncel, iar soția sa la pian. In cea de-a doua carte poștală, Lcca Morariu cere unele date personale despre prietenul său și despre fiul acestuia, Silviu Za- vulovici. Prezentăm mai jos, în ortografia actuală, textul in- tegral al celor două cărți poștale : 1. Iubite — „Schubert", neuitat colaborator din zi- lele senine. Tare mă tem că n-am apucat (nu mai țin minte) să-ți mulțumesc, d-tale și distinsei d-tale com- panii. p.(entru) atenția de Sf. Alexandru, noi fiind... an- gajați cu Concursul Artistic 1951. Participînd deci (în 6—10 sept.) la a 3-a etapă (pe țară) la acest mare con- curs, orchestra noastră rimniceană (27 inși și cu : flaut, clarinet, oboi, piston, saxofon, trombon, pian (Țachi) cucerirăm Premiul III pe țară, după ce pe raion și pe se subtilizeze prețioasele știri și ilustrații. Ar fi păcat. Pentru articolul de folclor, pe care nu l-am citit încă mă gîndesc să încerc la „Revista de folclor", pe care desigur o apreciezi ca pe o foarte serioasă publicație. De fapt țineam numai să liniștesc temerile dtale de pe urma unei atît de lungi tăceri. Dorindu-ți un bun și generos Nou an, cu sănătate și spor la lucru, te rog să primești cordialele mele salutări al dtale Perpessicius București, 20 Martie 1959 Dragă domnule profesor, Am primit scrisoarea dvs. și vă mulțumesc pentru portretul căpitanului Matei Eminescu, despre care nu aveam idee. Cel din Junimea Literară, pe care l-am văzut adineaori e cu totul altceva. Mi s-a mai arătat la Academie, la manuscrise, pe un panou folosit la una din expozițiile Bibliotecii, un Matei Eminescu, tot militar, fără barbetele din portretul trimis de dta, cu o frunte mai îngustă și parcă-parcă altă fizionomie. Ar fi interesant de știut proveniența portretului dtale și te- meiurile — nu mă îndoiesc că ele sînt — autenticită- ții lui. în Convorbiri Literare, an XI, 1877—1878, nu se află nici o recenzie despre Hințescu. E numai aceea despre Pomăritul lui Comșa, reprodusă în Scurtu. Am cerut anul următor, din păcate înainte de a putea consulta colecția, a trebuit să plec. Rămîne pe săptămîna viitoa- re, fiindcă mîine am Institutul de literatură. Dacă voiu găsi ceva, voiu comunica impresiile. Chestiunea Minar e așa cum o bănuiți; incertă. De- altminteri, rămîne de văzut despre ce text e vorba. Cît despre studiul dvs. despre Eminescu, de la bun în- țeles că aveți totuși libertatea, cu micul caracter al u- nei amînări, mai înspre vară și al unui mic răgaz de lectură. Am uitat să spun că portretul ce mi-ați trimis l-am donat, ca din partea dvs., Muzeului Literaturii Române, instituție incipientă și modestă, sub toate raporturile, unde sînt director. Cu atît mai mult v-aș mulțumi pen- tru precizarea temeiurilor de care vorbeam. Cu mulțumiri și salutări colegiale al dvs. Perpessicius regiune luaserăm Premiul I. Iar acest premiu III îl lua- răm mai ales cu divina Neterminată, a celuilalt Schubert (Franz) I care, îi fi știind, e una din cele mai violon- celiste simfonii. Satisfacția violoncelistului nostru (sin- gurul !) n-a fost deci mică... în fața tresăririi lui C. Bo- bescu și-a întregului juriu... Totuși, în spiritul vremii, premiul I îl luară la București, 19 săteni cu fluierele, din comuna Jina (Sibiu) iar premiul II, alți 19 lăutari țărani (viori, cobze, țambale) din corn. Lungani (Iași) ! Noi (Țachi și Leca), activi și-n Ansamblul de cameră de aici, pe la începutul lui noiembrie, vom fi la Bucu- rești ; la alt concurs. Cu sănătatea, bine (...) De la Foc- șani îmi scrie (la 23/9) amicul I. M. Dimitrescu', elogios, de-un concert de orchestră (cu Simfonia a 2-a de Beethoven) dirijat „de un tînăr bucovinean Silviu Za- vulovici". Să Vă și să ne trăiască I S.(incere) m.(ulțumiri) și dragi o.(magii) d.(e) p.(ildă) lui Fochi2. P.(rea) S.(ti- matei) Doamnei Natalița3 (aia de mereu tot prorocea că moare...) și d-tale caldă frăție. Dist.(inse) o.(magii) d-lui Em. Uiuț4 și păr. Olvian5. L.M. 2. Amice Flechtenmacher, Te rog răspunde-mi ime- diat c-o simplă c. poștală : 1) Cînd ai devenit membru al Societății Compozitorilor Români (eventual și în care an din rev. „Făt Frumos" l-am încondeiat eu eveni- mentul) ? 2) Ori de Silviu mai e dirijorul Filarmonicii „Unirea" de la Focșani? Cu mult drag și omagii P.(rea) S.(timatei) d-nei și fam.(iliei). Ț.L. Noi, ambii, în plină activitate muzicală. N. MOSCALIUC ' I. M. Dimitrescu, publicist din Focșani, prieten apro- piat al familiei Morariu 2 Folcloristul Adrian Fochi ’ Natalița — Natalia Zavulovici, soția profesorului Alexandru Zavulovici 4 Emanuil Uiuț, profesor bucovinean, publicist, fost inspector general al învățămîntului din Bucovina, prie- ten foarte apropiat al familiei Morariu 6 Olvian Soroceanu, sucevean, foarte bun cunoscător al limbii germane, a tradus multe din versurile lui Mihai Eminescu Pagini bucovinene — III CONSEMNĂRI AI QING (n. 1910, China) Exagerarea este permisă în poezie. (...) Nu fi intenționat misterios — Limbajul poeziei Poezia este arta limbii și deci solicită un limbaj al artei. Să cauți o limba ce pare obișnuită și banală, dar care să fie bogată. Limbajul artei are o capacitate descriptivă imensă, abilitatea de a exemplifica în mod larg și pu- terea de a exprima și de a miș- ca inimile oamenilor. Limba are un caracter etnic, trebuie să-ți cauți propriile jcctive pentru descrierea obiect. Oricît de profundă sau dioasă ți-ar fi gîndirea, ad- fiecărui gran- limba precum și un spirit al Limbajul ideal provine reală. Cel ce se desprinde își pierde limba. L.l timpului, din viața de viață Forța artistică poate fi obținută numai prin folosirea unui limbaj simplu și potrivit pentru expri- marea lucrurilor, mișcărilor și conceptelor tipice, dar subtile. Capacitatea de a prinde miezul oricărui lucru trebuie să fie cea mai importantă calitate a poetu- lui. Exprimă-te într-un limbaj mo- dern, curent Limba poeziei trebuie să fie în- țeleasă de mase. Elimină deliberat expresiile u- zate ; doar hrana proaspătă este agreabilă. Clișeele sînt ca o mln- care stătută. Evită adjectivele și expresiile folosite de alții de mii de ori ; trebuie să rămînă simplă și clară. Limbajul trebuie să aibă in- dividualitate. Ferește-te de me- taforele folosite deseori de alții ; t urnai în felul acesta vei fi în stare să pătrunzi mai adînc în intimitatea lucrurilor. Nu fi leneș. Trebuie să cauți cu propriile simțăminte noi metafo- re, schimbîndu-ți veșmîntul odată cu vremea. Treci peste fleacuri : elimină pașii inutili în decursul creației. Nu fă prea evidentă legătura din- tre asociație și imaginație; une- ori lucrurile care nu par a fi înrudite au o trăsătură comună, internă. Fii profund, dar ușor de înțe- les ; mișcător, dar nu ipocrit, clar, dar nu superficial. A fi prea simplu și direct în narare înseamnă a-1 face pe lector să meargă pe jos de frică de a nu ști cum să înoate ; Incapacitatea de a elimina sur- plusul înseamnă a pune pe foc și frunzele odată cu trunchiul ; Incapacitatea de a suferi duce la pericolul ca, firesc, cititorii să-ți denatureze sensul. nu-ți obliga ghicitori în fă jocuri de G femeie nu depinde frumusețea cititorii să dezlege timpul lecturii și nu cuvinte. dotată de la natură de hainele pură rezidă sănătatea corpului. Cînd spun asta, nu frumoase, numai în că nu trebuie să decorezi. Cea mai importantă parte ponentă a unui poem este musețea imaginilor pe care înseamnă com- fru- le-a invocat poetul. Frumusețea se ba- zează pe conținutul poemului. Versurile notabile pot cuprinde vaste înțelesuri și sînt bogate în limbaj filosofic. Expune esența lucrurilor tr-o limbă plină de spirit. Versurile notabile răsar losofie. Sesizează contradicțiile craii. Țintește către ceea din din în- fi- lu- ce este vital ; aceasta-i va inspira în cea mai mare măsură pe cititori. Folosește un limbaj obișnuit, culocvial, care să aibă o filosofic clară și simplă ce reflectă bogă- ția experienței tale de viață. Dacă n-ai reflectat adînc la via- ța omenirii, nu vei fi în stare să extragi misterul existenței. Dacă nu înțelegi funcția limba- jului, nu vei fi niciodată în sta- re să scrii poeme capabile de a-1 nușca pe cititor. Transpunere de Liviu PAPUC - ■' 1 * " \ CADRAN Cărți despre care nu Se încheie încă un an și vor urma nelipsitele bilanțuri (litera- re). Criticii se vor grăbi să-și comunice părerile asupra produc- ției editoriale, apelând ca de o- bicei la clasamente și ierarhii (mai mult ori mai puțin prestabilite). Momentul fiind mai deosebit, unii vor încerca desigur să-și etaleze preferințele și exigențele asigu- rîndu-ne de obiectivitatea obser- vațiilor. Ceea ce va lipsi din ase- menea dări de seamă „recapitula- tive" vor fi bineînțeles celelalte „clasamente" : ale cărților me- diocre sau chiar ratate. Pentru că însăși practica foiletonistă o- colește cu grijă o astfel de „in- discreție", discreditarea veleita- rismului rămînînd mereu la sta- diul de principiu. Și să precizăm: literatura de proastă calitate nu-i doar „apanajul" condeierilor lip- siți de talent, care printr-o per- ’ severență demnă de o cauză mai . bună sau prin procedee obscure reușesc să-și vadă tipărit numele ! pe o copertă. Un oarecare Toma Grigorie, de ’ pildă, semnează, într-o preacu- noscută colecție a Editurii Emi- nescu, culegerea de versuri in- f titulată Trăiri. Cartea, cum era și de așteptat, a trecut neobser- ' vată. Autorul, despre care aflăm I că a mai publicat o plachetă la i Editura Scrisul Românesc, face e- forturi chinuitoare să-și comunice respectivele „trăiri", uzitînd de un arsenal stilistic școlăresc, în . deplină concordanță, de altfel, cu precaritatea stărilor pe care le ; încearcă. O reminiscență de ima- I gine stahanovistă îi catalizează i energiile : „cu fiecare pagină scri- să / aduc la suprafață trenuri lungi / de minereuri". „Mina dreap- tă", ne declară autorul, devine ast- i fel o unealtă „care intră' în tura de ' noapte". Nici detaliile procesului tehnologic nu lipsesc : „Deschid această cale spre înăuntrul pro- priu (sic !) / îi boltesc pereții cu armături / / Trebuie să înlătur multe straturi / spre bănuitul galben filon". Și toată această trudă avînd un scop decisiv : „Mă nasc pe mine (? !) / și învăț naș- terea voastră". Seriozitatea cu care se petrece această corvoa- dă sisifică îl convinge pe T.G. „că axul lumii / trece printr-un picior al mesei / al mesei unde scriu". Dar Toma Grigore tinde spre ceva mai mult: el își de- pășește condiția „terestră" și plon- jează voios în păienjenișul intero- gațiilor „filozofice" : „Mă desprind cu greutate de mine / pentru ac- tul divin / (de botez) al unui a- nume fel / de legare-a cuvinte- lor". Pentru a afla „unde se duce timpul / In ce ascunzișuri se as- cunde de noi ?“ sau „De ce în car- nea acestui gînd / se nasc atîția / viermi / cu punctul dedesubt" (? !). Și alte enormități asupra că- rora n-are rost să insistăm. Dar iată și un autor (Ion Stoi- ca) ce numără la activ un șir de cărți. Ultima, apărută sub girul aceleiași generoase edituri (Emi- nescu), are și un titlu „șocant" : „Periplu rotund". De fapt I. S. mizează pe acest cuvînt, demone- tizat de atîta întrebuințare, cre- zînd că a descoperit porțile Par- nasului : timpul e rotund, lumina e rotundă, mișcarea e rotundă, cerul la fel, dar și „Visul e ro- tund, mîngîierile sînt rotunde, frumosul e rotund, așteptarea e rotundă, uitările sînt rotunde" și, de ce nu, „somnul e rotund" și chiar „moartea e rotundă". Cît despre poezie... Nu e pierdut din vedere nici cercul (pe marginea căruia I. S. croșetează noi biza- se scrie rerii) : „Dacă încerci să ieși din cerc / Rotundul cade ca un cer / Peste urcușul tău stingher / Dar eu încerc" (subl. n.). încear- că, dar fără folos, pentru că a- ceeași sărăcie la nivelul expresi- ei o regăsim în mai toate cele aproape o sută de pagini. I. S. versifică plin de elan rimînd si ritmînd enunțuri de o banalita- te întristătoare. „Inventarul" lim- bajului său artistic însumează în fapt sintagme de uzanță comună care țin de începuturile poeziei : mare nepotolită, cîmpiile cerului, marginea lumii, albe izvoare, șoaptele pădurii, floare dulce, clipe goale, cer de necuprins, va- lul vremii, crengile bătrîne etc., etc. Contribuțiile personale abia de se observă. Incapacitatea de modelare a cuvîntului are drept rezultat ziceri chinuite de genul : „Ca să mă salt în ochi și în cu- vînt / Pînă-n văzduhul șoaptei din culori (sic !) / Au fost delu- vii multe pe pămînt / Și frunze- le-au căzut de mii de ori". Pen- tru edificare mai reținem cîteva mostre (puse sub semnul „medita- ției") : „Eu pot să spun că voia / N-a fost nicicînd la mine / Na- intea și-napoia / Secundei sînt ruine / Pe care niciodată / Nu le-am văzut întregi" sau „Eu am venit în haosul firesc (? !) / Cu regula-ntîmplării la ureche / Și s-a-ntîmplat sub cer să te găsesc I Pe tine, vas ales și nepereche" sau „Vino să-ți arăt depărtarea / La marginea mării / Depărtarea întreagă și pură / De-o seamă cu gîndul" sau „Eu cînd mă scriu cu litera bătrînă / Și în cuvinte calde mă-nveșmînt / Din trupul meu nimic nu mai rămîne...". Fără comentarii. loanid DELEANU • O carie frumoasă (pentru copii, dar nu numai) Dc curînd, în Editura „Ion Crean- gă", a apărut cartea intitulată Făt- Voinic, și Domnița cea Frumoasă, semnată de scriitorul sucevean Ni- colae Cojocaru. Cartea, care însumează 80 de pa- gini, a apărut în condiții grafice deo- sebit de atrăgătoare. Ilustrațiile (în culori), realizate de Mirela Hagiu, au rolul de a face a- ceasta carte și mai expresivă (nu numai pentru cel mici, ci și pentru i cei mari). Volumul cuprinde șapte basme, dispuse în următoarea ordine : „Vitejiile lui Mărgărit", „Făt-Voi- nic și Domnița cea Frumoasă", „Crăi- ța Pădurii", „Prințul Pană-Verde", „Nour și Boldur", „Stan — Rozovan ; și cei trei pitici", „Ionică cel înțe- lept". Aceste șapte basme sînt la fel de frumoase, toate stîrnind interesul ci- titorului, care se simte captivat de . la prima și pînă la ultima pagină. Autorul se dovedește a fi un poves- titor înzestrat, el putînd să stea a- alături de confrații săi cei mai în- drăgiți. Trebuie să recunoaștem însă că în vremea noastră povestitori ca N. Cojocaru sînt din ce în ce mai rari, dat fiind faptul că este mai greu de scris basme decît alte spe- cii epice. Așa cum au arătat marii ! noștri cercetători ai fenomenului li- terar — basmul are o estetică a sa, care nu trebuie încălcată. N. Cojocaru a trecut cu succes probele grele ale acestei estetici și acum oferă cititorilor pagini dintre cele mai convingătoare. Desigur, nu ne-am propus să fa- cem — aici și acum — o referire amănunțită la aceste basme, rostul rîndurilor de față fiind doar acela de a atrage atenția cititorilor asupra lor. Se ivesc, totuși, unele întrebări care sînt destul de vechi și care mai așteaptă unele răspunsuri... De pildă, ce este un povestitor de basme ? (Un culegător de folclor literar ? Un pre- lucrător ? Un creator de literatură fcultă) ?). Basmele din cărțile lui Petre Ispirescu, Ion Creangă, Mihai Eminescu, loan Slavici și ale altor mari scriitori sînt creații originale (culte), ori aparțin folclorului ? După opinia noastră, astfel de o- pere aparțin creatorilor culți, folclo- rul fiind doar un punct de pornire, un izvor de inspirație mereu gene- ros și bogat. Dacă opinia de mai sus este înte- I meiată, atunci putem spune că bas- I mele scrise de N. Cojocaru consti- tuie creații originale, culte, autorul vrînd numai să dea impresia că ele au fost culese din gura poporului. Acestea încep cu formule tradițio- nale („A fost odată ca niciodată, un împărat mare și puternic...", „Trăia odată mai demult, într-o țară înde- părtată, un om bogat foarte..."), con- tinuă respectînd o anumită schemă (textul în proză este adesea însoțit 1 de versuri, care, de obicei, reprezin- tă vorbe de duh) și se încheie cu cîte o strofă ce ar vrea să aducă multă voie bună în inima cititoru- lui. Cîteva exemnle sînt, credem, cît se poate de grăitoare : „Cu cine te însoțești, cu acela te pricopsești..." „Că lucrul făcut fără socoteală te lasă cu traista goală..." „Unde nu-i minte pe-alese, nici treabă bună nu iese..." „Și eu am încălecat pe-o ciutură spartă și v-am spus povestea toată..." Oralitatea stilului face ca aceste povesti să fie si mai atrăgătoare, iar din fiecare întîmplare cititorii (mici sau mari) scot învățături folositoare pentru viața de fiecare zi. Așteptăm ca Nicolae Cojocaru să f ne dăruiască și alte cărți la fel de frumoase... Clement ANTONOVICI — corului mixt al Căminului Cul- tural Marga — jud. Caraș Se- verin ; — corului mixt al Ministerului Transporturilor și Telecomu- nicațiilor București ; — corului mixt de cameră „Eu- phonia" al Consiliului Popular Municipal Rîmnicu Vîlcea — jud. Vîlcea ; — grupului coral cameral femi- nin al Sindicatului învățămînt Craiova — jud. Dolj ; — corului de femei al Căminului Cultural Apa — jud. Satu Mare ; — corului bărbătesc „Armonia" al Casei Municipale de Cultu- ră Brăila ; — corului bărbătesc al Căminu- lui Cultural Finteușu Mare — jud. Maramureș ; 2. Premiul I și placheta „Cipriart Porumbescu" : — corului mixt al Căminului Cul- tural Ardusat — jud. Mara- mureș ; — corului mixt „Hilaria" al Ca- sei municipale de Cultură O- radea — jud. Bihor; — corului mixt de cameră „Ar- monia" al Sindicatului Invă- țămînt Botoșani ; — grupul coral cameral „Vo- ces Bucovinae" al Casei de Cultură a Sindicatelor Sucea- va ; — corului de femei „Armonia" al întreprinderii „Textila Bucegi", Pucioasa — jud. Dîmbovița ; — corului de femei „Luceafărul" al U.J.C.M. Iași. 3. Premiul II și placheta „Ciprian Porumbescu" : — corului mixt al Căminului Cultural Boroaia — jud. Su- ceava ; — corului mixt „Diamant de Ma- ramureș" al Centralei Mine- reurilor Baia Mare — jud. Ma- ramureș ; — corului mixt de cameră „Viva ■ la Musica" al Casei Municipale de Cultură Cluj-Napoca ; — corului mixt de cameră „Pas- torala" al Sindicatului învăță- I mînt Focșani — jud. Vrancea; 4. Premiul III și placheta „Ciprian Porumbescu" : — corului mixt al Căminului Cultural Buteni — jud. Arad; — corului mixt al Casei Orășe- nești de Cultură — Gura Hu- morului — jud. Suceava ; — corului de femei al Sindicatu- lui învățămînt Rădăuți — jud. Suceava ; — corului bărbătesc al Casei Mu- nicipale de Cultură Tîrgu Jiu — jud. Gorj ; 5. Premiul special pentru creație : — Iustin Podăreanu (Baia Mare),, i pentru lucrarea „Ecou aniver- sar" ; — Sever Dumitrache (Suceava), pentru lucrarea „Cuc, cuculeț". 6. Premiul special pentru cea mai bună interpretare a unei piese de Ciprian Porumbescu : — corului mixt de cameră „Eu- । phonia", Rîmnicu Vîlcea — jud. Vîlcea ; — grupului coral cameral femi- I nin al Sindicatului învățămînt Craiova ; 7. Premiul special pentru cea mai ! bună interpretare solistică : — Constantin Runcanu — Tîrgu- ' Jiu ; — Vaier Zamfirescu — Finteușu Mare, jud. Maramureș. 8. Mențiuni : — corului mixt al Căminului Cultural Medieșul Aurit — jud. Satu Mare ; — grupului coral mixt al Sindica- tului Sanitar Pucioasa — jud. > Dîmbovița ; — corului mixt al Casei de Cultu- J tură Tîrgoviște — Dîmbovița ; — corului mixt de cameră al Casei ■ Orășenești de Cultură Șiret — jud. Suceava. DICȚIONAR (LXX) MARICARU, TEODOR (n. 23 II 1911, Cîmpulung Moldovenesc — m. 3 VIII 1982, București). Studii secun- dare la Liceul „Dragoș Vodă" din Cîmpulung Moldovenesc și superioa- re la Facultatea de Drept din Cer- năuți. Consilier juridic în Ministe- rul Transporturilor și Telecomunica- țiilor, șeful Oficiului juridic din ca- drul Regionalei C.F.R. București pînă la pensionare. A debutat cu poezie în „Junimea literară", 1932. Colabo- rator cu poezie și îndeosebi cu epi- grame la Junimea literară. Timpul, Atheneu, Orizont, Vatra, Albina, Ur- zica ș.a. Volume tipărite: Un stră- nut la iarbă verde, poezii și epigra- me, București, Ed. Litera, 1972 ; Țara Fagilor, poezii București, Ed. Litera, 1977 ; Haz do toate zilele, cronici ri- mate, București, Ed. Litera, 1980. Teodor Maricaru a avut un destin literar sinuos și accidentat, ca mai toți colegii din generația interbeli- că. De la debutul din 1932 au trecut patru decenii pînă ca poetul, devenit intre timp și epigramist, și-a văzut tipărit un volum. După alți cinci ani, în regie proprie, T. M. și-a impri- mat versurile „de dragoste" pentru Bucovina natală, versuri sentimen- tale și melancolice, descriptive și „didactice", dar străbătute totuși de un fior liric autentic. Ca epigramist a fost unul dintre cei mai activi din mediul bucureștean al anilor '70, co- laborînd sau uneori „înțepîndu-se“ cu ploieștenii, în volumele colective pu- blicate. Despre activitatea lui lite- rară au scris Andrei Ciurunga, Dra- goș Vicol, Șerban Cioculescu ș.a. i Ion P1NZARU Zile cu oameni frumoși (urmare din pag. III) veacuri de neodihnă și de sudoare. Tot într-o zi cu oameni frumoși aflu despre introducerea telecondu- cerii în stațiile de înaltă tensiune ale județului, ascultindu-l pe Tră- ian Chiriac, inginerul șef al În- treprinderii de Rețele Energetice Suceava. Recapitulăm capitole din istoria microhidrocentralelor, și constatăm cu bucurie că „operăm pe repere cunoscute", că au crescut zidirile noastre prin preajma voie- vodalelor zidiri de la Putna, Su- cevița, Voroneț; și fără veste dis- cuția lunecă spre lucruri sfinte i- nimii noastre, căci așa le-a primit inima din veacul veacurilor. Vor- bim despre istorie și despre limbă română, despre patria limbii ro- mâne, ascultăm ninsorile lui de- cembrie și vorbim despre patria limbii române. Notez arar cîte un nume, cîte o întîmplare și vorbim despre zile cu oameni frumoși. Mă leagă ceva tainic de „făptuitorii de lumină", de cîte ori trec peste nin- sori simt ca o flacără mîngîietoare prin toată ființa imaginea lor pro- iectată peste cuvinte. Ne salutăm grăbiți, schimbăm impresii și plă- nuim să întîrziem odată împreună ca să ne mai împrospătăm suflete- le. Gheorghe Cerlincă, Gheorghe Rosnovanu, Gheorghe Agrigoroaie, Stelian Bărbosu, Cezar Dura, Cornel Angelescu, Constantin Gîză, Ion Ciuc, Mihai Radu, Vladimir Metec sînt numai cîțiva dintre prietenii mei despre care vorbește cu super- lative și inginerul șef al întreprin- derii de Rețele Energetice Sucea- va, Traian Chiriac. Vorbim despre prieteni, se aud neauzite ninsorile și, dinspre zări, griul pregătește în- tîmpinarea anilor. Aspră ninsoare. Zilele trec una cîte una ferecate in argint, atmos- fera pare lucrată în filigran, nici o pasăre nu cutează să-i zdruncine alcătuirea subțire. Din lunca Suce- vei, din rîurile și din izvoarele noastre se întrupează neauzit pul- sul incandescent al luminii, în vre- me ce calendarul își adună cu mi- gală zilele lui de împliniri, zilele mele cu oameni frumoși. • Poetul George Moroșanu La 6.XI. a.c. s-a stins din viață, la Ploiești, poetul bucovinean George Moroșanu. Originar din Cîmpulung Moldovenesc, s-a născut în 1911 și și-a făcut studiile Ia Universitatea din Iași. A făcut parte din conduce- rea revistelor : Alfa și Manifest si a publicat: Dezacord — poezii (1934) ; întoarceri în biografia mea — pnezii (1935) ; Iarba stelelor — poeme (1988); Vîrsta neuîtării — proză lirică (1973); Momentele marmorei — poezii (1976) si Punte peste ani — proză (1984). In manuscris au rămas. întocmite gata de tipar, și alte scrieri. (Grațian Jucan) • Concurs coral în zilele de 29 și 30 octombrie a.c. Suceava a găzduit cea de a VUI-a ediție a Concursului coral interju- dețean de creație și interpretare „Ciprian Porumbescu", care a reunit formații din 18 județe ale țării. Juriul alcătuit din personalități ale vieții muzicale românești (Stelian Olariu — președinte, dirijorul Coru- lui Operei Române din București) a acordat următoarele premii: 1. Marele premiu și trofeul „Ci- prian Porumbescu" : • Decada culturii la Suceava în perioada 31 octombrie — 9 no- , iembrie a.c., în municipiul Suceava I au avut loc manifestările subsumate ediției a VUI-a a „Decadei culturii I la Suceava", dedicată aniversării a i 70 de ani de la făurirea statului na- țional unitar român. în programul ciclului de acțiuni cultural-educative și politico-ideologice au fost incluse expuneri, simpozioane, dezbateri, în- tîlniri cu specialiști din diferite do- , menii de activitate, vernisaje de ex- poziții, spectacole și vizionări de creații dramatice și cinematografice ! românești contemporane, mese ro- tunde. discuții ale unor oameni de cultură și artă cu publicul, șezători literare și lansări do cărți. Din pro- gramul dedicat „Zilele literaturii", : semnalăm întîlnirile scriitorului Dinu Săraru cu oamenii muncii de la I.R.E.. Suceava precum și dialogul purtat cu scriitorul George Muntea- nu la Centrul de Creație și Cultură „Cîntarea României" din municipiu, întîlnirile redactorilor „Revistei de îs-1 torie și teorie literară" cu participa- rea redactorului-șef Nicolae Flores- cu) cu elevi ai liceelor din localita- 1 te, simpozionul „Marea Unire — mo- ment epocal în conștiința literară a neamului" ș.a. (O. Drișcu) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA» Ion CARP FLUERICI, Mihai! IORDACHE, Gh LUPU, Marcel MURE- ȘEANU, Ion PARANICL Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI Comitetul județean de cultură ți educație socialistă Suceava