ANUL VIL nr. 9, (81) uco’/mcnc SEPTEMBRIE 1988 EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA autograf Ion Luca „Arta este deplinătatea omului" Aud năucitoarea spunere: Literatura trebuie să fie. firească J Și totuși artă înseamnă nefiresc. Ciudat. Arta este o poruncă a vieții. Altfel nu s-ar fi ivit. Nevoia de a trăi nefirescul artei țîșnește din fire. Arta este firescul de a trăi nefirescul, este viața dincolo de fire. Ciudat și totuși neciudat. Ce avem noi în suflet aidoma cu ce-i aievea ? Sufletul este apa care se sbuciumă la țărmul lumii. Oglindă care fărâmițează și strîmbă în valurile ei tot ce se răsfrînge de pe liman și din sine. Școala suceveana pe noi coordonate Inaugurat și în această toamnă sub seninul unei nobile’ și semnificative tradiții — în prezența secretarului general al partidului, președintele Re- publicii, tovarășul Nicolae Ceaușescu. a tovarășei Elena Ceaușescu — actu- alul, an de învățămînt marchează o nouă și intensă (‘tapă de muncă pen- tru tineretul studios din patria noastră, pentru toți cei implicați în formarea lui. Cuvîntarea rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu cu acest prilej re- prezintă un autentic program de lu- cru pentru învățămîntul românesc, pentru toți factorii care concură la educarea în spirit revoluționar, pa- triotic, a tinerei generații, în care sînt proiectate, cu deosebită forță și claritate, sarcinile ce revin școlii de toate gradele în domeniul pregătirii temeinice a tinerei generații pentru muncă și viață. Mai mult decît în anii precedenți, activitatea din acest an școlar din toate unitățile de învățămînt ale ju- dețului nostru trebuie să poarte o puternică amprentă a calității în toate sferele de pregătire, să se desfășoare Ia cotele înaltei exigențe impuse de actuala etapă de dezvol- tare cconomico-socială a patriei. în- scrierea învățămîntului sucevean pe coordonatele noii calități este deter- minată de existența unei corespun- zătoare rețele școlare, a unei bune baze didactico-materiale și, în pri- mul rînd, de modul în care cele peste 8 000 de cadre didactice sînt angajate plenar în vederea creșterii contribuției formative a procesului de învățămînt la educarea multilatera- lă a elevilor, Ia înarmarea acestora cu un sistem amplu de cunoștințe științifice, tehnice, culturale, politico- ideologice. Putem spune că rezultatele activi- tății instructiv-educative desfășurate în unitățile' de învățămînt sub în- drumarea permanentă a organelor ju- dețene și locale de partid și de stat, din anul școlar precedent, se situea- ză pe o linie ascendentă, mareînd o creștere calitativă și constituind un reper mobilizator, imbold pentru vi- itor. Astfel, ca urmare a acțiunii concertate a factorilor de învățămînt și a organizațiilor de tineret, elevii au fost îndrumați să răspundă exi- gențelor mereu crescînde de crea- tivitate și originalitate în gindire, reclamate de un învățămînt modern, fapt evidențiat de rezultatele con- cursurilor școlare pe discipline și me- 8 serii. Obținerea celor 186 de premii și mențiuni, dintre care 31 de pre- mii întîi, la faza finală a acestor concursuri, a situat județul nostru pe locul întîi. Valoarea de excepție a învățămîn- tului românesc în acești ani lumi- Snoși ai Epocii „Nicolae Ceaușescu" a fost confirmată încă o dată în 1988 de strălucitele succese ale elevilor români la Olimpiadele internaționa- le. La aceste competiții ale inteli- genței și spiritului creator au par- ticipat și elevii suceveni Diaconescu Duiliu (clasa a XH-a, Liceul de ma- tematică-fizică „.Ștefan cel Mare" din Suceava) și Ciobîcă ‘Lucian (clasa a IXI-a. Liceul „Eudoxiu Ilurmuzachi" din Rădăuți), fiecare cucerind cîte un premiu doi Ia Olimpiada internațio- nală de fizică. Moment remarcabil de încununare a strădaniilor creatoa- re ale învățămîntului nostru liceal. Sesiunea națională de referate și comunicări științifice a elevilor s-a desfășurat în acest an în județul Su- ceava. Și aici s-a remarcat calitatea lucrărilor prezentate de elevii suce- veni, mult apropiată de standardele actuale ale cercetării științifice. Să mai menționăm că, în vara trecută, peste 16 000 de copii din toată țara și-au petrecut o binemeritată va- canță pe meleagurile Țării de Sus, vatră de istorie și autentic album de frumuseți umane și naturale, iar peste 14 000 de copii din județ au participat la bogate activități educa- tive și recreative din taberele orga- 1 nizate în alte zone ale patriei. Planul de școlarizare pentru acest an a fost mai bine corelat cu nece- ■ sarul forței de muncă pentru ramu- rile prioritare ale economiei națio- nale. întreaga generație de absolvenți ai clasei a VIII-a a fost cuprinsă în treapta I de liceu. La rîndul lor, I (continuare în pag. 3) Prof. Gheorghc GAFE1$CU inspector general al Inspectoratului școlar județean Suceava Desen de Ion CARP FLUERICI DESCOPERIREA PATRIEI între mine și numele tău — o fierbinte memorie trecmd cu intimplări și destine pe cărările inimii și descoperirea unor noi fîntîni oglindind dansul cocorilor în anotimpul în care cerul are culoarea victoriei. între mine și chipul tău — cămările basmului Ca un zbor de hulubi peste-o înflorită livadă vocea primului dascăl învățîndu-mă că peste copaci și lanuri stă veșnicia griului și-a pădurii și că-n vinele noastre curge același, in fața luminii și-a lunii, albastrul singe de Voroneț. Aud crescînd pe unde-am trecut pădurile tinere și blînd poemul meu călătorește spre tine. Viorel DÂRJA SUCEAVA IN VREMEA -LUI VASILE LUPU In cele șase secole de existență urbană, Suceava a cunoscut, ase- menea multor altor așezări de pe frămîntatul pămînt carpatic, o is- torie zbuciumată, în care alter- nează perioadeje de glorie cu cele de nedrepte căderi. Istoria sa me- dievală este cu atît mai boga- tă în evenimente marcante, cu cît Suceava, vreme de peste două veacuri, s-a aflat în postură de reședință voievodală. Aici se le- gau și se dezlegau treburile țării, aici se ticluiau și se încheiau ali- anțele cu țări vecine sau mai de- părtate, aici era ținta finală a tu- turor atacatorilor dornici să su- pună Țara Moldovei, dar tot aici era și bastionul col mai impor- tant al țării, cetatea ce nu a putut fi niciodată cucerită prin asalt. E destul să dai frîu liber gîn- dului, pentru a simți, cu toate fi- brele ființei, că te afli pe locu- rile unde au călcat pașii unor domni de legendă, precum marele Ștefan, Petru Mușat, Alexandru cei Bun, Petru Rareș, loan Vo- dă cel Viteaz și atîția alții, care au făcut totul ca Moldova să nu cunoască împilarea străină. Iar în acea primăvară a neamului ro- mânesc, din mai 1600, unificatorul Mihai Viteazul devenea la Sucea- va domn al tuturor românilor, deschizînd o nouă perspectivă pentru istoria urmașilor de daci și romani, ce trăiau aici, în ță- rile de la Carpați și Dunăre, cu conștiința înrădăcinată că „de la Rîm se trag" și vorbesc cu toții aceeași limbă. După fapta lui Mihai, mulți conducători ai celor trei țări ro- mâne au urmărit să reaprindă acea stea a unității ce străluci- se pentru o clipă pe firmamen- tul istoriei noastre. Inițiative a- păreau mereu în acest sens, iar Suceava își păstra aureola unei capitale spirituale a românilor, aici pecctluindu-se actul unității Viteazului. In. acest context se înscrie și pe- rioada lui Vasile Lupu, care, în domnia sa de aproape două de- cenii (1634—1653), reușește să re- dea o nouă și ultimă strălucire Sucevei medievale. De la mijlocul secolului ante- rior, situația țărilor române se înrăutățise mereu, pe măsură ce Imperiul otoman își impunea tot mai mult dominația. Din ordinul otomanilor, ca să-și recapete dom- nia, Al. Lăpușneanu fusese nevoit să incendieze parțial Cetatea Su- cevei și să-și mute reședința la Iași. Deși curtea domneasca de la Suceava n-a fost abandonată definitiv, totuși diminuarea inte- resului domnilor pentru vechea reședință a contribuit treptat la scăderea parțială a importanței o- rașului, Ia sfîrșitul secolului al XVl-lea și începutul veacului ur- mător. Urmărind refacerea autorității domnești și a puterii centrale (grav afectate în timpul luptelor dintre urmașii Movileștilor), Va- sile Lupu și-a dat seama de ro- lul deosebit al Sucevei în mate- rializarea politicii pe care o pre- coniza, de emancipare a Moldo- vei de sub jugul otoman, printr-o alianță cu Polonia și Transilva- nia. în acest sens, printr-o sistema- tică acțiune constructivă, el re- face atît Cetatea de Scaun, cît și ,Curtea Domnească. Documente- le vremii menționează numeroase cereri adresate Bistriței, de domn și dregătorii lui, de a se trimi- te meșteri și materiale, necesare construcțiilor inițiate. Călătorii străini care vizitează acum orașul vorbesc despre o cetate „foarte frumoasă și puternică". Curtea Domnească se prezenta drept un ansamblu vast și impunător, cu mai multe clădiri și zid de incin- tă. Palatul propriu-zis avea piv- nițele și parterul de piatră, iar etajul de lemn. Curtea era ali- mentată cu apă din izvoarele de Ia Șipot și'avea sistem de canali- zare. Tot în perimetrul curții, Va- sile Lupu a ridicat la 1643 mica și cocheta construcție a bisericii Beizadelelor (Coconilor), care se remarcă și astăzi prin proporțio- nalitatea volumelor sale. în apro- pierea curții se găsea o baie pu- blică și un spital (cel mai vechi din Moldova), fondat în 1619 de mitropolitul-cărturar Anastasie Crimca. Vatra propriu-zisă a orașului continua să fie limitată, în gene- ral, la zona marcată de vechiul șanț cu val de apărare (din se- colul al XV-lea), deși aceste ele- mente de fortificație erau acum a- proape complet estompate. Tîrgul era limitat, deci, spre est de pî- (continuare în pag. 4) Nicolae URSULESCU Înțelegerea mînuie noțiuni. Noțiunea e suc rămas storcind deose- birile din cele asemănătoare. Noțiunea-suc are mireasma și tăria multelor din care e stoarsă. J.e închipuie pe toate, nefiind toate, cj dincolo de toate. Simbol. Noțiunea e intiia cioplire de artă a omului. Ea este icoana artei însăși. , Nu putem avea bucurii înalte sufletești în alt chip decît lăsîndu-nc în vraja artei, care ne prinde cu nefirescul ei depășitor al celorlalte nefirescuri. Artă înseamnă basm. Artistul e omul care trăiește lăuntric simboluri neobișnuite, o lume de poveste. Lucrarea de artă mărturisește trăirea celui ce a înfiri_pat-o, sau înlesnește trăirea acelor ce sînt în stare să supraviețuiască după arta. Să nu se ia nașterea unei lucrări din artă drept plăsmuire de artă. Plăsmuirea e rod lăuntric. Naște și se desfășoară înlăuntru. I.a este, culmea vieții sufletești. Nașterea lucrului de artă este rodul unui meș- teșug. E o facere de a doua mină. O făptuire afară a vedeniei desă- vîrșită în noi. Plăsmuitorul de artă alcătuie o lume nouă. E un ziditor. ★ Maimuțăreala vieții nu e artă. A înmulți ce este, în chipul în care este, o fac și necuvîntătoarele. O astfel de înmulțire nu adaugă nimic la zilnicul nostru. * Ceea ce în cunoaștere este noțiunea în literatură e caracterul. Logica este drama noțiunilor care între ele, mai pătimaș sau mai puțin pătimaș, se-ndrăgesc ori se urăsc. Literatura de artă este drama caracterelor. Caracterul povestit de trăitorul lui, în ciocnire cu sinea și nesinea lui, dă lirica ; iar caracterele povestite de cel ce-și închipuie că le tră- iesc alții, dă dramatica. Omul nu poate fi decît liric. Nu poate ieși din el. Mulțimea ca- racterelor din afară fiecare Ie trăiește în mugur sau în floare în sine. Scriem despre alții răsfoindu-ne pe noi înșine. Numai după înfățișare scrisul e liric ori dramatic. Nuvela, epopeea, balada... sînt drame povestite. Comedia și tragedia sînt drame înfiruite prin joc. ★ Să nu avem îndrăzneală a spune că știm tainele artei, noi care din vraiștea filosofici ieșim buimaci de neștiința despre suflet. Arta nu are tipare. Știm că naște. Simțim învolburarea ei. Atît. Arta este deplinătatea omului. A PRIVI Pe strada Lebedei nr. 8 In luna iulie, a anului 1965, am fost invitați la familia poetului Traian Chelariu, la București; pe strada Le- bedei, nr. 8. Cum bucureștenii lo- calnici sînt foarte amabili, după coborirea din tramvai, am fost în- drumați către strada căutată. Spre surprinderea noastră plăcută, după eîțiva pași, ne-am izbit de bărbia vo- luntară și ochii blînzi ai poetului, care ne aștepta. Bucuria revederii a fost sinceră. Ajunși în fața casei, ni s-a deschis o portiță de fier for- jat, negru, continuare a gardului. Ne-am aflat în fața unui covor de petunii și flori de piatră, vegheate de un cais, plin de parfum și rod auriu. Un grilaj, tot din fier forjai, încadra scările de granit care duceau spre intrarea casei. Ferestrele ușii erau pictate de fiul poetului, amin- tind prin colorit de vitraliile biseri- cești. Surpriza asta am avut-o și in fața ferestrelor casei. N-am vizitat toată casa, dar atît cît ni s-a oferit ne-a fost îndeajuns, pentru a intui mediul familial al poetului. Nu pot descrie mobilierul, n-am fost atentă sau interesată, dar pereții acoperiți de rafturi pline cu cărți valoroase, tablourile și miniaturile, operele de artă, m-au emoționat. Am remarcat o sculptură în lemn care reprezenta chipul poetului și una turnată îi\ ghips, imaginînd-o pe fiica lui, am- bele lucrate de Șerban, fiul acestuia. Prin deschizătura ușii am putut ve- dea curtea, frumos îngrijită, gazon, o masă cu scaune. Pereții casei erau îmbrăcați în viță de vie, pe ramu- rile căreia creștea rodul. Doamna E- caterina Chelariu a făcut onorurile casei și după masă am făcut foto- grafii cu însoritul Traian Chelariu, eu soțul și fiica mea. Apoi poetul a început a depăna amintiri, ocolind, cu decență, un timp în care îl năpă- diseră greutățile. Ne-a vorbit despre i cprimirea lui în Uniunea Scriitori- lor, cînd a fost ajutat de Tudor Ar- ghezi, cari- i-a spus : „Trebuie să fa- < om... d’une pierre deux coups pen- tru reintrarea onorabilă în drepturi". Ne-a vorbit despre referințele fru- moase ale lui Panaiteseu D. Perpes- sicius, ale lui Tudor Vianu și ale altora. Prieten de familie cu marele Tudor Arghezi, ne-a vorbit despre plecarea acestuia cu delegația parla- mentară la Moscova pentru readuce- rea în țară a tezaurului, despre nunta Mitzurei Arghezi, despre ple- carea lui Tudor Arghezi, — bolnav de ochi — în Elveția. Unele discu- ții, îi aduceau pe buze versuri care se potriveau subiectului. Venind vor- bii de mult dorita pace în lume, a spus : „Pasărea muntelui alb și a se- rii / numai zăpadă pe aripi și cer / pasăre-a păcii și a tăcerilor / bas- mele noastre și-acuma te cer". A trecut la Bacovia, văzîndu-1 „Cu fata de martir, aproape iisusiană cu trăsă- turi fine, nobile, spiritualizate". Ne-a povestit despre primirea festivă a acestuia la Casa Scînteii, cînd i s-a oferit „Ordinul Muncii clasa I". Am înțeles că era bun prieten cu picto- rul Țuculescu, care, după părerea lui, „Este uluitor ! Un halucinat ce por- nește de la covorul oltenesc și, folo- sind o paletă puternică, pictează pri- mitiv". Cornelfu Baba, mult apreciat, „poartă wagnerian bascul Iui negru". Cădea seara, cobora noaptea și noi nu reușeam să plecăm din casa pri- mitoare a familiei poetului. La despărțire, regrete în suflet, spuse prin priviri. Abia în toamnă, la redeschiderea anului universitar, urma să ne revedem. Ochii îi erau umezi, dar zîmbetul lui ne-a conso- lat. „Păreri de rău nicicînd să nu-țî coboare / In zile pîcla marilor tris- teți. / E ca un cîntec viața trecă- toare / Pe sub frunzișul scurtei ti- nereți". lolanda FILIPESCU cronica literara Ion Puha scrie în tradiția li- ricii a prozei moldovenești. Is- torisirile lui George a Macrinei, grupate în prima parte a volumu- lui. mi-au amintit de povestirile lui Druță, unde-am descoperit aceeași aplecare către formele arhaice ale existenței rurale, a- ceeași nostalgie a paradisului pierdut, aceeași memorie capri- cioasă, care dezgroapă din de- pozitul de amintiri fragmentele unei civilizații pe cale de-a dis- pare. Povestitorii moldoveni ies cu toții de sub sumanul lui Creangă : „De pe vremea cînd începusem a fi nelipsit la ho- rele satului, de la nunți - și cu- mătrii, am cunoscut viața așe- zărilor străvechi pc de o parte și alta a apei Sucevei, pînă hăt in sus către obcinile împodobite de frumusețile pădurilor taini- ce". Așa încep Istorisirile... și ai sentimentul că ele reeditează acea autobiografie fabuloasă — Amintirile din copilărie. Spuse „la gura sobei", „cînd în jăra- tecul vetrei se rumeneau cîrnă- ciori și șuncă afumată și aveam grijă să învîrtim țiglele pentru a nu se arde asemenea bunătăți preparate din godacii pe care-i sacrificam în sărbătorile de iar- nă", Istorisirile lui George a Macrinei sînt transcrise așa cum au fost auzite din gura „poves- titorului" : ele au acea oralitate specifică și acel „canon" al po- vestirii care-și propune să des- pice în real o fantă, prin care imaginarul, pus în toate drep- turile lui, să umple golul unei cli(Xs Aceste istorisiri se spun „in seri lungi și geroase", „în pieajma ulciorului, încercînd tăria rachiului fiert cu mirode- nii". Acesta este al doilea „to- pos" al povestirii moldovenești, ce! sadovenian, din Hanul An- Chiar din primul moment, noul venit a observat ceva ciudat în privirea gazdei și nu s-a simțit nici o clipă, după aceea, în ape- le lui. Ce .știți, doamnă profesoară, .despre omul acesta? a întrebat-o el. I-a adus aminte împrejurarea în care-1 cunoscuse. — C-a fost un personaj bizar, atît pot să vă spun, a răspuns dînsa. în rest nu mai știu nimic despre el, l-am uitat. într-ade- văr, mi-a fost foarte apropiat în timpurile acelea, credeam că-1 cunosc foarte bine, dar el era și altfel de cum izbutisem eu să-l apreciez, mai tîrziu am înțeles. Și, dacă ar fi să mă bazez pi' pă- rerea mea de-atunci, aș greși. Iar altă părere mai nouă nu am. L-am uitat fără să-mi dau seama, ăs- ta-i adevărul. Ți se întîmplă să-ți uiți părinții, cum să-l ții minte toată viața pe unul ca el?! — Și totuși, trebuie să ne-a- jutați, doamnă ! a mai zis procu- rorul acela, avem nevoie să ne faceți un portret al lui cît mai veridic, înțelegeți ? Culegeți date, informații — orice detaliu e pre- țios ! Trebuie să reconstituim, din astfel de cioburi disparate, chipul complex al unui semen de-al nos- tru care și după moarte ne dă de furcă. Ne veți prezenta, așa- dar, o lucrare scrisă, sînteți sin- gura în măsură să faceți asta. - Păi, ceea ce-mi cereți pare a fi literatură. Or eu... — Nu ne deranjează dacă lite- ratura asta slujește intențiile noastre Sprijiniți-mă să-nchid o- dată dosarul ăsta, că m-am sătu- rat de cînd îl văd plimbîndu-se de pc un birou pe altul. Dar văd că v-ați întristat. La ce vă gîn- diți ? — Vreți să știți ? La Preda mă gîndesc. -— Cine-i ăsta ? a-ntrebat, ne- putîndu-și masca o tresărire. Ce-i cu el ? — E un elev de-al meu, Preda Laurențiu, ăsta-i numele lui com- plet, a răspuns profesoara care a băgat de seamă zvîcnitura invo- luntară din privirea lui. Băiat foarte isteț, a completat ea. Insă fabulează. Mi-a stricat astăzi toa- tă lecția și trebuie să caut un coleg binevoitor pc care să-l rog să-mi împrumute o oră, ca să fiu la zi, că nu mai e mult pînă la slîrșitul anului școlar — Dar ce legătură are elevul ăsta cu cazul nostru ? a între- bat bărbatul privind în podea, ca să nu i se observe pe chip emo- ția ce-1 stăpînea. — Ascultați-mă să vedeți ce-a făcut astăzi. Cît beți cafeaua, vă povestesc. Zice el : „Doamnă pro- fesoară, la noi în grădină am des- coperit leșul unui dihor". Copiii din clasă s-au amuzat, eu am ce- rut liniște bătînd cu creionul în catedră și l-am întrebat pe băiat : „Și ce-i cu asta, Preda ?“ Diho- rul ucis, mi-a răspuns el, făcea parte dintr-o familie ce-și are bîrlogul în desișul gardului nos- tru viu care-nchide ograda în partea dinspre izlaz. Numai eu le cunosc locul, că tata, dacă l-ar ști, i-ar stîrpi. Ei bine, a zis mai departe, fără să respire, elevul Laurențiu Preda, concluzia mea — și tata-i de acord cu mine — este că dihorul acesta a fost ucis de unul de-ai lui. Nu un om i-a făcut capătul, a ținut să precize- cuței. La gura sobei, cu o ul- cică de vin în mină, povestito- i ul și auditoriul său se livrează poveștii. Povestitorul este unul „viu", îl simți „în carne și oa- se". gesticulînd, sorbiiîd savoa- rea cuvintelor, umplînd clipa nu numai cu farmecul povestiri- lor, ci și cu „lumina stranie a chipului său". S-ar zice că pro- tocolul „istorisirilor" ține în e- gală măsură de cadru și de ar- ta „interpretativă" a povestito- rului, care nu este doar un năs- cocitor, ci și-un actor. DESPRE BUCOVINA*) La „istorisiri" voi reveni mai tîraiu. In partea a doua, volu- mul lui Ion Puha conține „în- semnările lui Dinu Zlătaru" sub titlul Statuia. Naratorul es- te, aici, scriitor în vacanță. Su- biectul îmi este cunoscut din- tr-o versiune teatrală, anterioa- ră aceleia în proză, apărută în- tr-o plachetă. Acolo accentul cădea mai mult. pe atmosfera nocturnă, pe stranietatea locu- rilor ș-i pe ciudățenia oameni- lor. Dincoace, acțiunea ia partea leului. Sculptorul Petru Arbore lucrează la statuia tatălui său, Ion, căzut în primii ani ai „lup- tei de clasă". Ucigașii lui își fac, în final, apariția, în chip de cetățeni ai unei țări străine, și pier, la rîndul lor, pedepsiți ca de-o justiție imanentă. Mar- tor la întîmplări, Dinu Zlătaru intercalează în textul însemnă- rilor sale fragmente de publi- ze băiatul, ceea ce de fapt se subînțelegea, sînt sigur de asta. Cine-ar fi pătruns pe pămîntul nostru, sub nasul nostru ca să-1 omoare ? Și încă fără nici un fo- los, că dacă, totuși, ar fi făcul-o vreun vecin oarecare, din cine știe ce motive personale, i-ar fi luat blana. Dar ucigașul nu l-a jupuit. Alte dihănii capabile să omoare un dihor nu se ascund în gardul nostru viu și nici prin alt loc în preajmă n-am auzit să fie. Și mai e o chestiune, doamnă profesoară, să vedeți. întrucît, în felul lor, îmi sînt dragi dihorii mei, le urmăresc cu atenție via- ța în comun, bineînțeles cît mai îngăduie ei, că sînt foarte prevă- zători. Mi-am improvizat cîteva puncte de observație discrete și stau acolo nemișcat uneori ore-n șir, pîndindu-le ieșirile și intră- rile-n bîrlog". Mi-am pierdut răb- darea și i-am cerut să fie mai concis, la care el m-a implorat să-l las să spună totul așa cum -------------- PROZĂ --------------- Dihorul din grădina lui Laur de Onu Cazan se pricepe. M-a rugat atît de fru- mos, că nu puteam să nu cedez. „Aveam cinci indivizi, doamnă profesoară, a zis. li știu pe toți, le-am pus și cîte-un nume, uno- ra le-am dat și porecle. Vă dați seama că mi-au trebuit multe în- tîlniri din astea tainice ca să le identific semnele particulare, mai ales din comportament. Și țineți, vă rog, seama, a mai zis el, că dinorii ies numai noaptea din as- cunziș !“ — Pînă acum n-am sesizat nici 1 legătură cu ceea ce ne intere- sează pe noi, a observat procuro- rul încruntat. — Bineînțeles, a acceptat dînsa, așteptați să vă mai fac o cafea. 9’ iertați-mă că mă mai reped din cînd în cînd în bucătărie și vă las singur. „Vreau să vă re- latez, a zis Preda, că deși a fost ucis un singur individ, pe nume Râul, mie-mi lipsesc din culcuș doi dihori". Interesant, nu m-am putut abține eu să remarc. Și ce deduci de-aici, Laur ?“ îl în- treb. El a stat puțin pe gînduri s-a scărpinat după ceafă, apoi a spus rar de tot : „Cred că pe cel descoperit de mine, pe Râul, l-a omorît tot unul de-al lor. Ando- ne, a.șa-1 cheamă pe ucigaș". „în- seamnă că-1 știi, am remarcat. Cum poți să-1 acuzi de crimă dacă nu l-ai văzut ?" „V-am spus că lipsesc doi din bîrlog. Ei bine, al doilea e el, Andone. A dispă- rut după moartea lui Râul". „Și ăsta-i un indiciu serios care să te conducă la o asemenea con- cluzie ?“ „Tot ce vă spun eu, a răspuns cu modestie elevul meu, sînt, firește, speculații, doamnă profesoară.' Eu nu pretind deloc că fac cercetare științifică, ci simple observații de diletant. în cazul la care mă refer, presupun pe bază de deducții că la aceas- tă specie, la dihori adică, țste obiceiul ca, din cînd în cînd, un individ să sară asupra altuia, să-1 ucidă fără nici o justificare, poa- cistică, pagini de coresponden- ță cu familia și cu un coleg de presă - Ștefan, căruia narato- rul îi expediază, spre publicare, mai multe fragmente de proză. Lumea este insă aceeași ca în Istorisirile lui George a Macri- nei, deși întîmplările sînt des- părțite de cîteva bune decenii. Clinii1 latră la lună, muntele co- boară peste așezările omenești ca un accoperiș, viețuitoarele pădurii bîntuie în preajma Jo- curilor. Ai sentimentul unei ci- vilizații vechi, peste care seco- lele au trecut ca apa peste pia- tră, doar șlefuind-o. Impresia de autobiografie nu se șterge. În- tîmplările țin de un, ciclu secret al vieților, în care un personaj ca Orbul poate deveni, la un moment dat, singurul „clar-vă- zător"J O dată cu Petru Arbore cel bătrîn, bunicul sculptorului, moare; nu numai amintirea po- veștii : testamentul lui lasă ur- mașului ceva ce nu mai este. Cele mai frumoase pagini ale cărții sînt cuprinse în Istorisi- rile lui George a Macrinei. Ală- turi de cîteva întîmplări cu haz, sînt adunate aici istorisiri bi- zare. îmbibate de o curiozitate specială. Un țăran e atacat, în pădure, de lup. Lupul ii sare în spate și-i sfîșie umerii. Țăranul strînge lupul de gît și-1 ucide, dar spaima rămîne : omul înne- bunește. Se întoarce în sat cu fiara în spinare, dar cu mințile te numai din nevoia, din plăce- rea de-a ucide, apoi să fugă, pier- zîndu-și urma". „Mi se pare ris- cantă ipoteza ta, Laur !“ am zis, dar el nu m-a contrazis. „Bineîn- țeles, doamnă profesoară ! însă eu dispun și de alte date, culese tot de mine, pe care le corobo- rez pentru a fi în stare să formu- lez argumente. Deocamdată mă opresc la această concluzie : că dihorul ucide, ucide gratuit, după care se autoexilează. Se condam- nă singur la pribegie pe viață. Nicăieri, nici un colectiv nu-1 va accepta, nu-1 va asimila și el va lămîne mereu singur și înstrăi- nat". „Iarăși fantezie, Preda, am zis. Prea multă, băiete, nu crezi?!" „Iarăși, doamnă, iarăși fantezie... Dar bazată pe..." „Deocamdată, am spus eu, chestia asta cu în- străinarea, cu neadmiterea în co- lectiv, cu autoclaustrarea și pribe- gia recunoaște singur că este for- țată, intră în domeniul speculați- ei gratuite. Sigur, prezumții-pre- zumții, admit, dar să nu mergem, măi, prea departe cu fantazarea, să nu ne depărtăm prea mult de sfînta realitate !" „Doamnă pro- fesoară, se ridică atunci Mihaela Cordun, o altă elevă bună de-a mea, domnule procuror. Vreau să mă pronunț și eu în legătură cu tema colegului nostru. Mie mi se pare îndrăzneață și, cum sa mă exprim... frumoasă, da frumoasă! Cel puțin pe mine m-a prins, m-a captat, a mărturisit fata zîmbind, chiar dacă, din punctul de vede- re al adevărului, al verosimilului dacă vreți, suferă serios Deducția lui Laur o să mă preocupe multă vreme. Uitați, de pildă, doamnă profesoară, eu mă-ntreb ce se- ntîmplă, totuși, cu dihorul ucigaș". „Să-ți răspundă Laurențiu !" îi zic. „Ce întrebare-i asta?" ceru lămuriri băiatul. „Vreau să știu dacă el rămîne nepedepsit pentru fapta sa abominabilă". „Dar pri- begia ? a răspuns Preda interoga- tiv. Dar claustrarea. hălăduiala lui fără rost pe meleaguri ostile, ce sînt astea dacă nu un supliciu continuu ?“ „Stai puțin, Laur, am zis cu, stai să lămurim un lucru, băiatule ! Un lucru care nu mai e de domeniul speculațiilor. Mi- haela te-a întrebat dacă dihorul tău rămîne nepedepsit. Viața, co- pii, viața, în general, și viața sălbăticiunilor cu atît mai mult, nu încape în tiparele confecționa- te, lansate și susținute cu sîrg de autorii de literatură moraliza- toare !“ „Totuși, eu aș vrea să fie pedepsit necruțător !“ întări cu în- căpățînare fata. „Vei fi vrînd tu, am zis eu cu blîndețe, înțelegîndu-i spiritul de justiție, dar nu se poa- te !“ „Eu aș dori să știu altceva, doamnă profesoară, s-a ridicat în picioare Nona Pintilie, cea mai scundă dintre fete. Pentru ce s-a autoexilat dihorul ? în ce scop a făcut-o, atîta timp cît nimeni nu-i cerea socoteală pentru actul său?" „Am răspunsul pregătit, zise bă- iatul. Dihorul pleacă, își schimbă nu pierdute. Natura este prietenoa- să, dar .și stihinică. Mihai își ri- dică o casă (Casa). Nefăcînd sa- crificiu] de om, casa se spulbe- ră în furtună. O ciută se răz- bună pe vînătorul puilor ci, călcîndu-l sub copite (Răzbuna- rea ciutei). Dar și omul șe răz- bună pe animal : badea Tănase reușește să lege cu o frînghie doi căpriori. Căpriorii se zbat, îl trag după ei pe vinător și-n cele din urmă îi scapă din mi- nă. Tănase se consolează : „V-ați dus cu tot cu frînghie, împie- lițaților ! Las’ că dă el lupul peste voi. De el nu scăpați, așa legați cum sînteți" (Țapii). în sfîrșit, înspăimîntat de turma de mistreți care sc-apropie de el călcînd pămîntul, un țăran ucide un pui. Ca să scapă de răzbunarea turmei, se urcă în- tr-un copac. Mistreții scurmă la rădăcina copacului. înspăimîn- tat, țăranul cade din vîrful co- pacului, speriind, la rîndu-i, mistreții. Omul scapă de pe- deapsa turmei, dar își pierde mințile (Sfîrșitul pfndei). Istori- sirile acestea sînt, în marea lor majoritate, violente. Ordinea care le guvernează nu este una umană, pentru că și omul este pedepsit de o justiție a natu- rii. Ai zice că într-o justiție „ecologică" el este primul care încalcă legile. Istorisirile lui George a Ma- crinei trimit la un timp revolut, care palpită însă ca lava vulca- nului, sub coaja prezentului. Cartea lui Ion Puha pare un ar- pegiu la cîntecul de lebădă al unei civilizații. Val CONDURACHE * Ion Puha, STATUIA, Ed. Junimea, 1988. ILIE DAN cum s-ar zice patria ca să-și uite fapta. Arc, probabil, remușcări". Observați, domnule Darie, se mer- gea prea departe și nu puteam sâ nn rid pentru această zben- guială pseudoștiințifică la care a- si^tam. Dar Nona voia lămuriri. „Să-^i uite fapta ? ! întrebă ea mirată. O poate oare uita dacă se depărtează de locul crimei ?“ „E o simplă prezumție, nu uita!" zîmbi Preda cu aceeași frumoasă modestie care prinde bine la ori- cine, cu atît mai mult la tineri. „O prezumție ca toate cele de pînă acum, am ținut eu să ge- neralizez, să nu rămînă cineva cu impresia că am avut o lecție științifică". „Exact, doamnă pro- fesoară, a întărit Preda, am mai spus-o mi se pare. Mie-mi place, totuși, să cred că acesta-i adevă- rul în cazul dihorului meu. Că memoria acestor jivine, despre care știm atît de puține lucruri, are această particularitate : pără- sind un teritoriu, uită tot ce s-a petrecut acolo". „Atunci — îl a- iută Nona să se clarifice , pe- dalînd pe ideea ta fantezistă, în- seamnă că, dacă dihorul respec- tiv, în speță Andone (și mă bu- cur mult că nu o femelă a fost în stare de-o astfel de crimă, dar asta-i altă poveste de-acum), dacă Andone, deci, se-ntoarce după un timp pe locurile pe care le-a pă- răsit, îi revine în memorie fapta sa ?“ „Sigur că da ! a zis Laur. Sau. mai bine spus, e posibil". „Hai să mergem și mai departe, cu îngăduința dumneavoastră, doamnă profesoară, nu se lăsă fata. Dacă revine, cum spui tu, Laurențiu, și-și amintește perfect de ceea ce a făcut, îl mustră con- știința ? E chinuit de remușcări? Ăsta-i părerea ta, Laur?" „Nu numai atît, rostește încet, apăsat, ca pe o convingere certă, băia- tul. E posibil ca, descoperindu-și vinovăția de care uitase (poate voit, poate nevoit, asta nu știm), dîndu-și seama de ce a fost el în stare să facă, să nu poată su- praviețui?" „Ei, asta-mi place! zise în sfîrșit satisfăcută fîșneața aia de Nona. Abia atunci s-ar face dreptate !“. —■ Sînt dezolat, zise trist pro- curorul după o pauză în care își căută cuvintele ca să nu se ex- prime prea dur. Sînt dezolat, doamnă profesoară. Credeam, eram convins că voi desprinde din a- ceastă relatare ceva care să ne iie de folos în cercetarea noastră și — de ce să nu fiu sincer pînă la capăt ? — care să-mi răsplă- tească răbdarea cu care am as- cultat-o. Poate n-am sesizat eu a- cele elemente care au legătură directă cu... — Exact, acesta-i adevărul, domnule procuror. Cu părere de rău confirm ipoteza dumneavoas- tră : n-ați sesizat esențialul din istorisirea mea. Și mă mir. Bărbatul făcu ochii mari. „Ce vrea să spună femeia asta ?" se întrebă. — E posibil, zise apoi nesigur, e perfect posibil, cu toate că eu sînt convins... Ați putea, atunci, să-mi arătați dumneavoastră, doamnă Rădeanu, ceea ce mie mi-a scăpat ? — Asta și vreau să fac, dom- nule Darie. Vă rog însă să mă (continuare în pag. III) Fragment din nuvela cu același titlu Imnuiile lui Saluslius LACRIMA Cît mai exist și acum In oglinda lumii-Jacrimă de fum !... MUTARE Pe zarea îndoielii ca la-nceput, Să fug din mine, in nimeni să mă mut !... EXPLOZIE Arde-n jarul unui vis mocnit Izbăvirea clipei ce-a murit... SALT încep să ies, bolnav de liniștit. Din palida zăbavă a visului zdrobit !... ORIZONTALĂ Plugul vremii ară-ades cotit Și sămința plînge printre vremi. Ca ogor al liniștii-ai venit, Dind binețe veacului ce-l temi !... COGNOMEN Șoapta norilor prin ceruri se prelinge. Năluca zămislită-n bucurie Recheamă-n viscolul din sînge Durută rană a cetii, albăstrie. CURCUBEU Căline ard. plîngînd suspine, Buimăcite-n verdele sărac. Rup din nou nădejdile din mine Și-n potcoava lunii le prefac... PROFIL — numai pentru Fata Minune — Sufletul un cîntec de dor, Ochii — altfel de izvor, Fruntea'— un pridvor de lună, Sinul — țipăt de lumină, Părul — cerul de mătase. Umerii — nădejdi rămase. Fața — un ștergar de rouă, Trupul taina cea mai nouă. Coapsa — fulgerul buimac... Eu în ce să mă prefac ? INSCRIPȚIE Sub mălinul lunii, taină ai rămas, înscrustînd, sub vreme, suflctu-mi popas !... BALANS Biciul bucuriei arde liniștea din noi. Vălul amintirii vălurind-napoi... • TALAZ Burează luna înserării blajine, Rostogolind lumina-n vis, spre tine !... CONEXIUNE Sub copacul clipei, lină-i dup-amiaza Alungată din zburdarea unui vis. Teama s-o priceapă, să respire raza Hohotind într-un amurg învins... CUMPĂNĂ Vestitor al vremii livide, Dangănul clipei ucide, ucide... pastel e un miros aprins în fiecare nume în fumul violet căzut din lună moale îmi caut umbra-n ape dusă mai la vale la tine-n somn începe-acceași albă lume culoarea curge grea în mirt și porumbare în nucă miejii și-au cusut cămașa largă preaamăgită de-a zîmbirii talc barcă o nimfă moare-ncetinită din migrare căderea noastră în prăpastie solară în nervii lung vibrați o trecere grăbită din macul șoaptei se ridică o ispită desculță și o văd cu ieri a doua oară azi știu ce calci indiferentă sub sandale albastru sînge ți-i rugos sub ruginire dar e cuprins așa în frageda rostire un an întreg robit la curtea dumitale Mircea TINESCU II — Pagini bucovinene „Ion Beldeanu și-a fixat cu mai multă clari- tate și persuasiune, din fluxul și refluxul me- moriei, un topos — melancolia — care defi- nește atît o evoluție valorică, cît și o disponi- bilitate de a transcede realitatea, de a-i da un nou chip, o nouă identitate". ION BELDEANU Zaharia SĂNGEORZAN Puținele rînduri de mai jos nu se doresc altceva decît o îmbrățișare prietenească pentru poet și om. Momentul biografic pe care Ion Beldeanu îl traversează acum este unul esen- țial, cînd privirea submersă în trecut readuce la suprafață mari aluviuni sentimentale; vic- torii poeticești și chipul balanței sub semnul căreia și-a închipuit cărțile. De la debutul de acum mai bine de două decenii (Ateneu, 1964) și pînă azi, poetul n-a cunoscut bine decît geografia Bucovinei și impresionanta ei candoare, mareele ci albas- tre, spiritul ei genuin și formele arhetipale ale ființei Locului. Numele cărților de poezie ale lui Ion Beldeanu (Mirele plinii, Cartea Românească. Bună seara, frumoasă poveste. Junimea, 1981, Armura solară, Eminescu, 1984, Lecția de melancolie. Dacia, 1987) alcătuiesc singure o propoziție despre poietica unui autor ce nu cunoaște incandescentele, dar care se drapează în vălul frumos al iluzoriului și-n hlamidele transparente ale călătorului cu gîn- dul într-o Iliperboree autohtonă. Marcel MUREȘEANU „Un solitar pornit în căutarea Arcadiei la întiln,irea „cu marele ogor al destinului", „sădind mierle" în „imperiul nestăpînit" al cuvintului. încă mușcind din „coapsa iluziei", Ion Beldeanu face figura unui neoromantic". Adrian Dinu RACIIIERU „Un poet discret cu o prezență calmă și pu- ră, un. poet pentru care discursul literar nu e decît o formă de a însoți spectacolul realității". Traian UNGUREANU proba de viață un loc vulnerabil dans cînd vine euforia Proba mea de viață Se consumă în fiecare zi. Mergi înainte Și ai grijă să nu se năruie cetatea Mi se spune și eu înaintez Precaut printre turmele De suliți Scînteindu-mi memoria Clopotele se rostogolesc la Picioarele învingătorilor Și din cenușa cea verde Se ridică aburul regretelor Orașul năvălește zăngănindu-și cheile Mă simt vaporos Ca o tresărire de trestie îmi aprind țigara fericit de Propria mea naivitate : Zidurile se macină încet și sigur. întoarce paginile Nu voi exclama : privește-mă Cum ard mistuit de cuvinte Deși mi-e sete și cei care trebuie Să audă abia se mai Văd din pădurea lor de știclă Nervii sunînd ca un clopot Deasupra clipei fragile cresc apele Mari ale Scmiramidei îmi spun totuși : e dreptul tău Să intri în această pădure De mesteceni și să mori Acoperit de o palidă ninsoare Un miros de pîine aburindă Și de mere fără de uitare Fiul deschide cartea Și calul de poveste întoarce paginile Galopind peste cetățile năruite. urmează-mă « Urmează-mă prin pădurea de semne O adiere de uimire O privire neliniștitoare Diluind această clipă uriașă Nu atit încăpățînarc Cît mai ales înțelepciune Se cere spre a-i gusta bucuria Pașii noștri colorează ochiul Nedumeritei dimineți Auzi sunetul galben Al undei galactice Ce splendoare sîngele înfășurat precum o peliculă Din care zvîenește sămînța Marele său strigăt neînceput Ceva se surpă Ceva amintește de haos Noi vom trece poarta de tăcere Subțiați de extaz și nemărginire Dincolo de care mustește lumina Carnea ei chemătoare. în iarba dulce a iubirii Cintă mirtul O fugă din care leopardul Va atinge cumpăna levitației încerc să rețin această stare de Inițiere în arenele poeziei Scriu despre clipa De contaminare a oglinzilor E un Ioc vulnerabil, vei spune Bună seara, vino să privim Acvariul cu peștișorul de aur Trăgînd după sine iluziile roze O picătură de sînge Sparge echilibrul : de aici încolo începe uitarea. puterea luminii Cu palmele pătate de respirația Purpurei El traversează amiaza. Nu știe mai mult Decît ceea ce a văzut : o Imensă cîmpie răsturnată într-un ochi de condor Acum el poate povesti. Nici o lumină nu e mai puternică Decît pasărea ucisă în zbor. fulgurări estivale Peste spicele verii Lacrima macilor roșie Vine iubita în pași de izvoare Și ziua se sparge în umbre și salcie O, numai sus de stele E marea cîmpie a capriciilor Acolo vînătorul cel vesel Cintă din arc de mătase Te poți întoarce Mă vei privi, mă vei uimi Sint un erou fără glorie Pobmul acesta ne aparține Mai mult decît noaptea în care Ne vom cufunda trupurile fosforescente. o, poezia Palmele melc așezate Peste pagina devoratoare Un firișor de nisip Trece printre degete Colorînd-o în roșu E strigătul sîngelui E rădăcina nepotolită din care Se ivește ochiul de pasăre Al poeziei, o, poezia cea Veselă, poezia grațioasă Și deplin diafană lat-o dînd să zboare Convinsă că tot ce zboară Și așa mai departe. Lumina îmi spintecă ochii I u înălțat pe un Piedestal de catrene Cu rînjetul frumos conturat Dimineața miroase a moarte eroică Altădată mă întorceam Pe cai de hermină Potcoavele lor sapă scările Cetății Amestec de smirnă Și zid năruit Rugina îmi urcă pe glezne Și tu, cel care aștepți O rupere de nori, o sfîrtccare, A heruvimului delator Nu vei descoperi decît același surîs Ca o rochie de bal valsînd în neștire Peste covorul din cioburi de sticlă. glasul meu Glasul meu dezvelindu-ți Respirarea de fluture Limpezi vocale în palma amiezii O, cît de repede Ruginește cîmpia, cai de plumb îngenunchează La picioarele tale superbe Topindu-se, volatilizîndu-se' Ce ascunde totuși această Tăcere, ce miel doarme în iarba surîsului ? Nu te mai văd, ochiul mi-i galben Și sterp, mohorît Macii prind să biciuie intrarea Pot spune : s-a isprăvit Nu mă întrebi,de ce-am mai venit ? cîștigătorul Nu mai sînt tînăr, îmi zic, Și nici nu mai am încrederea De altădată în oul lui Columb Hoinăresc pe sub faldurile Supernovelor Și din cînd în cînd cobor în realitatea poemului Pentru a culege Flori de nalbă și de urzică moartă în timp ce chiar moartea Trece surîzătoarc Pe partea cealaltă a idilei Cumințenia nu se cîștigă oricum Mai zic, nici marele măr al Discordiei nu se ia de oriunde Ceea ce mă face să cred Că dintotdeauna Cîștigătorul rămîne singur. Voi spune ceea ce se petrece Acum și aici : pe foaia albă Dormitează motanul Ori poate e doar o pîndă De care nu trebuie să știu Brusc verbele se ridică Și sparg fereastra ; ar fi Nevoie de puțină culoare Nimic mai precis Decît mirosul speranței înduioșind și o armată De elefanți. Cărțile, iată, capătă Dintr-odată o existență Voioasă (n-are rost să insist) Totdeauna cînd mi se întimplă să rămîn singur Aud fierăstraiele rupîndu-se-n ziduri Ies în grădină și repet Ultimul vers din poemul neterminat Peste cuvinte se instalează euforia. ore duminicale Ei aliniați de-a lungul chioșcului de ziare, ei fericiți de propria lor răbdare, cerul ars picură orele duminicale și dintr-odată memoria începe să pîlpîie Acum iată-i înotind prin cuvintele cu cerneala crudă acum iată-i devorînd ezoterice americi falii de realitate din care se văd rănile mustind : sinucideri războaie, atentate ei mestecă dulcea carne a iluziei și o voce suavă înflorește pădurea și o pasăre ciugulește sămînța victoriei ; Una cîte una foile mototolite umplu clepsidrele salubrității. așteptîndu-te Și iar așteptîndu-te în vreme Ce pe străzile din Lima înflorește tahicardia Vom vorbi despre portocali și coridă Amețitoare întîmplări Din care s-ar putea să ieșim Să ieșim ce mai contează Cînd iată deasupra-mi Se rotește ochiul amiezii Neîncrezător Ori despre sentimentala catifea Nelipsită în asemenea împrejurări Oricum unei femei ca tine Nu-i -pot scăpa nuanțele. Școala suceveana pe noi coordonate (urmare din pag. 1) absolvenții treptei I au fost atrași într-o formă organizată de pregăti- re, fie în treapta a H-a a învățămîn- tului liceal, fie în școala profesiona- lă. O atenție specială acordăm or- ganizării învățămîntului profesional din mediul rural. Totodată, începind cu noul an școlar, a sporit numă- rul școlilor cu clasa a Xl-a seral cu profil industrial-agricol, ca și alte profiluri și meserii tradiționale, vi- zindu-sc astfel stabilizarea forței de muncă la sate, în condițiile în care prioritară este acțiunea de sistema- tizare a localităților. Ca element nou amintim îmbogă- țirea rețelei școlare cu profil de in- formatică, la Liceul de matematică- fizică „Ștefan cel Mare" din Sucea- va, domeniu de activitate definit de documentele Congresului al XIH-lea al P.C.R. ca factor prioritar al mo- dernizării economici naționale. Un imperativ major al procesului de pregătire teoretică și practică a elevilor în unitățile noastre de în- vățămînt va fi formarea gîndirii eco- nomice a acestora. Elevii noștri, în- drumați de personalul didactic, parti- cipă cu tot elanul lor tineresc la strîngerca și punerea la adăpost a recoltelor, această amplă acțiune fi- ind înțeleasă ca o îndatorire patrio- tică izvorîtă din însăși cerințele vie- ții, ale Societății noastre socialiste. Alt clement relevant, din perspec- tiva celor prezentate, l-a constituit consfătuirile cadrelor didactice, re- centele adunări generale ale oameni- lor muncii care au oferit un bun pri- lej de analiză exigentă a activității din anul de învățămînt precedent, de proiectare a celor mai eficiente căi și modalități de înfăptuire a unui în- vățămînt ancorat plenar în realitățile contemporane ale vieții cconomico- sociale ale societății. Acum, în acest început de toamnă, cînd întoarcem o nouă filă de ca- lendar și sărbătorim evenimentul re- * deschiderii școlilor, ne exprimăm convingerea că învățămîntul sucevean își va îndeplini nobila sa menire de a da societății oameni cu o te- meinică pregătire profesională, cu un larg orizont de gîndire, animați de o permanentă răspundere civică și un puternic patriotism. DICȚIONAR (LXVII) Macovei, Zaharia (pseudonim literar E. Ar. Zaharia, n. 24 I. 1911, Horod- nic de Sus). Studii secundare la Ră- dăuți și Cosmeni și superioare la Fa- cultatea de Litere și Filozofie din Cernăuți. A urmat cursuri de specia- lizare la Paris cu lingviști celebri, precum Mario Roques, Marcel Batail- lon, P. V. Tieghem ș.a. Profesor în învățămîntul secundar la Dorohoi, Fălticeni, Oradea, între 1964—1973 funcționînd ca lector universitar la Institutul Pedagogic de 3 ani din Ora- dea. Volume tipărite : Nuvelele lui Ion Grămadă, Cernăuți, 1932 ; Rostiri tari, versuri, Rădăuți, Ed. îndrumarea, 1933 ; Trandafiri negri, versuri, Ră- dăuți, 1933 ; Apoteoz, versuri, Cernă- uți, 1933 ; Afania, versuri, prefață de Vera Marian, Rădăuți, Ed. Orion, 1933 ; Mionis, versuri, Cernăuți, 1934 ; Trestia Barcan, Cernăuți, 1934 ; Sti- huri, metafore și imagini românești. Rădăuți, 1936 ; Marathon, versuri, București, Ed. Bucovina I. E. To- rouțiu, f.a. ; Viața și opera lui Gh. Bogdan-Duică, Cernăuți, 1935 ; Artur Gorovci, Brașov, Tip. Unirea, 1938 ; Insurgențe, versuri, Cernăuți, 1938 ; Nord, versuri, Fălticeni, 1938 ; Revis- ta nouă 1887—1895, Indice bibliogra- fice, Poezia, Rădăuți, Tip. Arta, 1938; Acteon, versuri, București, 1940 ; Nerv, versuri, București, 1940 ; Antologie rădăuțeană, desene și coperta de Eu- gen Drăguțescu, București, Ed. Bu- covina, I. E. Torouțiu, 1943 ; Beati- tudini, versuri, București, 1943 ; Opi- nii europene despre dor, București, 1943 ; Trecut, prezent și viitor în Bi- hor, Oradea, 1969 ; Culegere de texte pentru dictări, în colab. cu Traian Blajovici, Valeria Batis și loan Co- mănescu, București, Ed. Did. și Pe- dag., 1969 ; Monografia Liceului „E- manuil Gojdu", Oradea, 1971 ; Analize literare pentru bacalaureat și admi- tere Ia facultate, în colab. cu Paul Magheru și Mihai Vînturache, Bucu- rești, Ed. Didactică și Pedagogică, 1973 ; Zaharia Macovei a fost în’ pe- rioada interbelică un poet prolific, un gazetar harnic și priceput, redac- tînd unele reviste efemere (Orion, Argonaut, Fișier, Nord), lucrînd și în redacția Glasului Bucovinei. A de- butat cu versuri în unele reviste școlare, apoi în importanta și longe- viva revistă bucovineană Junimea li- terară, Volumele sale de versuri (18 în 11 ani, între 1933—1944) sînt șo- cante prin titluri, pulsînd de elanuri juvenile. Autorul însuși a abandonat uneltele poetice după război, abordînd cu seriozitate și har probleme de is- torie, literatură și didactico-metodice, paralel cu activitatea în învățămînt. Stabilit la Oradea, s-a dedicat cu abnegație cercetării folclorului și cul- turii din această zonă a țării. Referințe critice : Popescu, Dumitru Radu : Zaharia Macovei — în Româ- nia liberă, 3 sept. 1977, p. 2 ; Prelip- cean, Ion : E. Ar. Zaharia (Zaharia Macovei) — în Pagini bucovinene. nr. 8, 1987, p. IV ; Straje, M- : Dic- ționar de pseudonime. București, Ed. Minerva, 1973, p. 802 ; Streinul, Mir- cea : Poeții tineri bucovineni, Bucu- rești, Ed. Fundațiilor, 1938, p. 161—176; Zaciu, Mircea : Cu cărțile pe masa. București, Ed. Cartea Românească, 1981. Ion PANZARU Dihorul... (urmare din p II) ascultați cu atenție. Fiți bun și inspirați puternic aer pe nas. — Nu-nțeleg ce vreți să... — Vă rog, mirosiți puțin înspre bucătărie... Ei ? — Ce-i asta ? întrebă el, după ce se supuse și adulmecă aerul. — Acesta-i esențialul în poves- tea noastră, domnule Darie : plă- cinta. Nu vă mirați ! Plăcinta pe care atunci cînd ați intrat tocmai o vîrîsem în cuptor și care cred că-n momentul acesta este numai bună de mîncat. Ea a fost. de altfel, și scopul povestirii mele, într-adevăr cam lungite, eare v-a pus răbdarea la încercare. Pagini bucovinene — III PERMANENȚE VICTOR MORARIU A fost una dintre cele mai remarcabile figuri ale vieții cul- turale bucovinene, care și-a dă- ruit toată puterea de muncă societății, în mijlocul căreia a trăit, bucurîndu-se de un pres- tigiu cu totul ieșit din comun. Fiind un caracter onest, loial, cinstit, modest, poate prea mo- dest, lipsit de orice urmă de e- goism, i-a ajutat dezinteresat pe toți cei ce i-au solicitat ajuto- rul. Și-a prețuit contemporanii, despre care a vorbit și în scrie- rile, cronicile și reportajele sale care se referă la Suceava, ora- șul unde și-a petrecut cei mai mulți ani din viață, uneori cu foarte multă căldură comunica- tivă, care e însă obiectivă, nu părtinitoare. Victor Morariu s-a născut în .1881, la Toporăuți, ca primul fiul al scriitorului patriot Con- stantin Morariu, prietenul și to- varășul de suferință în temni- țele habsburgice al lui Ciprian Porumbescu. Din partea mamei era nepotul lui Constantin I. Popescu, voluntarul bucovinean în războiul de independență, ca- re a fost primul soldat român căzut în luptă. După termina- rea studiilor universitare la Cernăuți, unde a fost membru al societății studențești Junimea, a devenit, în 1905, profesor de germană și română la liceul de băieți din Suceava, în ianuarie 1929 profesor de limba și litera- tura germană la Facultatea de Litere și Filosofic a Universită- ții din Cernăuți, iar din 1940 a funcționat Ia Universitatea din București La 1 iulie 1946 s-a stins din viață la Caransebeș, departe de plaiurile bucovinene, care i-au fost atît de dragi. Azi nimeni nu mai știe că Victor Morariu este acela care, după marea unire din 1918, a propus în ziarul Glasul Bu- covinei (nr. 37 din 28 decem- brie 1918) ca liceul de băieți din Suceava să fie numit Ștefan cel Mare. Ceea ce s-a și întîmplat ! Victor Morariu a fost un pro- fesor ce s-a bucurat de o imen- să autoritate, reușind să se im- pună elevilor nu prin teroarea notelor din catalog, ci prin a- utoritatea personalității, prin purtarea lui distinsă, delicată, fină și prin forța vastelor sale cunoștințe, prin lecțiile excep- ționale pe care le făcea. Jar în fața studenților se mai revela distinsul om de știință, dotat și cu calitățile pedagogice necesa- re, specifice învățămîntului su- perior, ceea ce făcea ca semi- nariile și cursurile sale (de ex. Romantismul german, Jean Paul, Hălderlin, Wieland, Ilerder, Din istoria și teoria , nuvelei germa- ne) să fie modele excelente de muncă științifică. Victor Morariu n-a fost tipul cărturarului izolat în turnul lui de fildeș, ci, dimpotrivă, a fost activ în viața culturală. A fost nu numai un conferețițiar pre- țuit, ci și un muzician, un vio- lonist (și pianist) talentat, pre- zentîndu-se în public și ca so- list și în formații de cameră și în orchestră. A dus o viață den- să, de o maximă intensitate, în ciuda sănătății sale care nu era chiar atît de bună, A fost membru al societății Școala Română, al Reuniunii muzicale-dramatice Ciprian Po- rumbescu, al Ligii Culturale (Suceava), al Ateneului Român (Suceava) și al Societății pen- tru cultură din Bucovina, Ar- monia, a fost vicepreședintele Societății Germaniștilor Români (București) și a făcut parte din comitetul de onoare al Institu- tului de Cultură Româno-ger- man (Miinchen). A publicat extrem de mult, dar o mai mult decît exagerată modestie a făcut ca prea multe lucrări ale sale să rămînă în- gropate în reviste și ziare. Deși în presă a fost sfătuit de mai multe ori să-și adune în volu- me opera risipită în periodice, autorul ei n-a dat urmare aces- tor îndreptățite îndemnuri. Studiile sale critice, studiile informative, recenziile.. reporta- jele, notele etc., le putem cata- loga în : 1) Germanistică, 2) In- terferențe româno-gcrmane. Ca germanist român, Victor Mora- riu ne-a dat studii temeinice, substanțiale despre literatura de limbă germană. Și din domeniul care ar trebui să-i intereseze pe toți germaniștii români, interfe- rențele româno-germane. Subiec- te în legătură cu influențe ger- ,mane asupra românilor, influ- ențe românești asupra vorbito- rilor de limbă germană, scri- itori germani despre români, re- oglindirea realităților românești in știința și literatura de limba germană, scriitori români de limbă germană (ca de ex. bu- covineanul Ionel Calinciuc), 3) Literatură română, 4) Bucovi- nensia : critică literară despre scriitori români bucovineni, via- ța teatrală, personalități și eve- nimente importante din trecut, dai uitate, evenimente culturale dm trecut, prieteni ai români- lor, vizite românești importante în Bucovina secolului trecut, is- toricul unor orașe bucovinene, necrologuri, comemorări, amin- tiri, 5) Sucevensia. Victor Mo- rariu a fost un cronicar cultu- ral al Sucevei, în prezent nu se poate scrie nimic despre viața interbelică a Sucevei fără a se face referire la Istoricul Reuni- unii muzicale-dramatice Ciprian Porumbescu (scris în colaborare cu Ștefan Pavelescu) sau la su- tele de cronici, reportaje etc., a- părute în ziarul Glasul Bucovi- nei, precum și în revistele Ju- nimea literară și Făt Frumos, care ne dau o imagine fidelă a bogatei vieți culturale și ar- tistice a Sucevei între cele două războaie mondiale, 6) Teorie li- terară și logică, 7) Muzică și arte plastice contribuții, în cea mai mare parte bucovinene, în special porumbescienc, 8) Tra, duceri din limba germană și franceză în limba română, 9) Va- ria : a) în slujba dreptății, b) alți scriitori străini despre români, c) oaspeți străini, d) din Caransebeș, 10) Prefețe, publi- cații de folclor „cătănesc", edi- tarea poetului țăran Constantin Sasu, publicarea unor scrisori ale unor personalități bucovi- ncne. Conferințele sale au fost pu- blicate în parte, unele ne-au rămas încă consemnate în* re- zumatele care au apărut în zia- re, de la altele nu a mai rămas altceva decît titlul. Paleta lucrărilor profesorului, care și atunci cînd a foșt uni- versitar a locuit la Suceava, a fost deci extrem de variată. Victor Morariu, acest spirit enciclopedic și excelent cunoscă- tor al literaturii române, a fost unul dintre cei mai mari ger- maniști români. Prin toată ac- tivitatea lui plină de abnega- ție, atît la catedră, cit și în „cetate" ne oferă și azi un e- xemplu luminos, demn de a fi urmat. Mircea GRIGOROMȚĂ cadran Intre da si nu * Orice nouă carte constituie o „secvență comparatistă" în evolu- ția unui autor, consideră Romul Munteanu, adăugind : aptă a fi „mereu proiectată" ca un punct de demarcație , în biografia acestuia. Desigur, momentul poate prilejui motive de reală/plăcută surpriză pentru cel interesat, după cum al- teori respectivul produs editorial nu face decît să dezamăgească. Interesantă rămâne cea de a doua posibilitate, mai precis reacția de- clanșată vizavi de o asemenea con- statare. Proba de sinceritate a co- mentatorului se realizează abia a- tunci. Și cazul de la care am por- nit nu-i ales întîmplător : lui Ro- mul Munteanu, de pildă, nu i-a plăcut „Caietul de adnotări" al Ioanei Crăciunescu și domnia sa.o afirmă (în cronica ce i-o dedică în Flacăra) fără ocolișuri însă cu o elegantă severitate. Volumul în discuție — aflăm — lasă „impre- sia unei lămpi gata să se stingă", dar nu definitiv, ne atrage atenția Romul Munteanu. ci numai „pentru o anumită vreme". Acest plastic adaos ni se pare de mare efect, comparația însăși lucrînd în favoa- rea termenului real și de referin- ță. De altfel, Romul Munteanu îsi încheie cronica menționată printr-o frumoasă aluzie Ia capacitatea de „revenire" a scriitoarei : „creația anterioară a Ioanei Crăciunescu fi- ind un cec care trebuie creditat". Bineînțeles, o asemenea interven- ție, chiar puțin neașteptată prin tonalitatea sa intolerantă, e prefe- rabilă amăgitoarelor artificii puse sub semnul concesiilor ori ale exa- gerărilor de evaluare. R.M. îi re- proșează poctci o anume „oboseală cosmică" detectabilă și la nivelul expresiei, dar nu pierde din vedere că e vorba de o voce distinctă, cu o biografie certă, căreia nu-i poate trece cu vederea (tocmai de-aceea) pulverizarea sensibilității în „alu- viuni afective reziduale". Zicem că este preferabilă (în sens constructiv) o asemenea ati- tudine pentru că ea face, între al- tele, și figură aparte, stingheră în corul elogiilor cu care ne-au obiș- nuit publicațiile noastre. Să luăm un exemplu. Gabriel Rusu scrie în termeni entuziaști despre Ion Cris- loiu și placheta sa „Povestitorii", cronica rezultată fiind o mirobo- lantă enumerare de ilustre calități și nemaipomenite reușite. Ion Cris- toiu, crede G.R., părăsește (cu a- cest prilej) condiția de moralist sa- tiric, relevată în cartea de debut, devenind un analist cu „sarcasm bonom" și ironie „fantastă". în na- rațiunile sale (relatînd cam gazetă- rește despre întîmplări și indivizi obișnuiți) „crearea efectului comic se baziwză pe o inteligentă aplica- ție a principiului bergsonian". Și încă : amuzamentul prozelor lui Ion Cristoiu — constată doct ace- lași G.R. — „se ivește din mixa- rea unor coduri de interpretare cul- turală incompatibile în situații nor- male", manieră și aici luați *1- minte — ce suportă comparația cu „cele folosite de Uf și Petrov sau Ilașek". Dar asocierile merg mai departe și G.R. stabilește corelații galante pînă și cu „O mie și una do nopți" : „El (adică autorul — n.n.) imaginează povestiri-cadru între li- mitele cărora iau naștere mereu al- te povestiri, ca într-o mini-proli- ferare (sic !) de tip Halima". Ne oprim aici cu exemplificările (întreaga recenzie desfășurată pe două mai'i coloane excluzînd și cea mai nevinovată remarcă critică), exemplificări suficiente, credem, pentru a evidenția încă o dată se- ninătatea cu care observația obiec- tivă e înlocuită de unii comenta- tori ai fenomenului literar la zi cu strategia struțului, pe cît de ipo- crită, pe atît de inutilă. loanid DELEANU Am citit nu demult o minu- nată definiție lirică a pămîntu- lui natal : „Iertați-mă, alte pă- minturi, / Iertați-mă, alte pă- duri, / Dar cel mai al meu și mai sfînt mi-i / Pămîntul lăsat din străbuni. // Pe dealuri, sub ierbi mătăsoase, / Bunicii și ta- ta mi-1 cîntă. / Cînd dor li se face de-amurguri, / De pluguri, de ploi și de vînturi ll (...) Pe ce-aș schimba ulmul sub care,1 Pîndind cea mai tînără stea, / Mama cu pletele-n lună / Lingă umerii tatei rîdea ! // De aceea și dragă mi-c viața / Și clipa în care trăiesc, / Că un pumn de țărînă de-acasă / Mi-i scump cît un glob pămîntcsc". Și o admirabilă definiție poetică a doinei : „Această pasăre ce bate Ia fereastră / Cu-aripa ei de noapte și de dor, / Născută este din iubirea noastră / Și din iu- birea mare-a tuturor. // (...) A- ceastă pasăre ce zboară peste moarte / Și are suflet de pămînt și grai, / Copiilor din pîine Ie împarte, l La un soroc de bă- tălie grea, ' Pe cei căzuți în luptă îi învie / Și îi învață a se răzbuna..." Alături de ele, o Priveghere perpetuă de ziua nașterii lui Mi hai Eminescu, so- lemnă ca o rugă, monodică pre- cum un descîntec sau un vatici- niu : „In astă noapte lungă, / Copii ai nedormirii, / Să fim cu toți aproape / De leagănul iubirii. // Pămîntul în durere / Din lacrimă va naște, / In stri- găte de mamă / Un fiu cu ochi Suceava în vremea lui Vasile Lupu (urmare din pag. 1) rîul Cetății, iar la vest de o li- nie ce trecea aproximativ prin •zona actualelor clădiri ale Liceu- lui „tetru Rareș", băii, autogării si Centrului Militar ; spre sud — de o linie amplasată prin zona hotelului „Balada", a internatului Liceului Industrial nr. 4, a Mu- zeului județean, _ magazinului „Bu- covina" și a străzii Republicii, iar spre nord era limitat de cuesta înaltă de deasupra văii Sucevei, trecînd ap la Mirăuți. Orașul era împărțit în două zone aproxima- tiv egale (nordică și sudică), prin pîrîiașul Șipot, care, izvorind de de aștri. // Un fiu care ne vi- ne / Din vremuri viitoare / Și n-o să mai apună, / Mereu va tot răsare. H Fecior al gliei bu- ne, / Al codrului prin timpuri, / Rosti-ne-va cuvîntul". După partea de pămînt a su- fletului Doinei-Măiastre, iată a- cum și această parte de grai a sufletului ei : „Țară a mamei și a tatei, / Maică a mea și a ta, / Am nevoie de limbă / Spre a nu vă uita. // Am băut-o cu lap- tele / Și-am cîntat-o la nunți. / Voci de bronz Abia-ncepi să îngîni, / Dacă limba uita-vei l Ne-om simți mai străini. // Chiar să ai și avuție1 După bunul tău plac, / Fără limba străbună / Vei fi cel mai sărac (...)“. Dar și pe acestea : „Limba maternă, ca floarea eter- nă, ca floarea eternă / De bu- suioc și de dor — / Dor de ță- rîne, de doine bătrîne, / De frea- mătul codrilor. 7/ Ea ne adună, cu soare și cu lună, / Cu viitor și trecut — / Frunză de laur bătută în aur / De-un meșter necunoscut. // Vine din vreme și suie-n poeme, / Lîngă baladă și rost — / în mitul din țară naște-o mioară, / Frate păsto- rul mi-a fost. // Vine din soarte, pășind peste moarte, I Cu bucu- rii și dureri — / In cer, departe, Luceafărul arde, / Astăzi mai pe locul actualului cinematograf „Modern", curgea, in direcția est- vest, prin centrul de acum și se vărsa în pîrîul Cetății. In zona nordică se afla partea cea mai importantă a tîrgului, care se dezvoltase în preajma Curții Domnești. Piața centrală a ve- chiului tîrg se întindea între curte și biserica Sf. Dumitru. în a- ceastă zonă se găseau numeroase pivnițe și clădiri cu temelii de piatră, aparținînd unor dregători și mari negustori. La nord-vest de vatra propriu-zisă a tîrgului, pî- nă la Zamca, se întindea cartierul armenesc. Orașul cunoștea o intensă viață tînăr ca ieri. >/ Limba preasfîn- tă, mereu neînfrîntă, / Simplu vorbită de zei — / Iară și iară senin mă-n-fioară / Dulce me- lodica ci. // Limbă de pîine, de neam ce rămîne, / Casă cu ma- să în prag — / Cîntă și plînge, cînd rouă o frînge /, Ramură verde de fag. // Limbă de pace, de suflet ce tace / Neînfricat și imens — / Crește pămîntul și umple cuvîntul / Cu adevăr și cu sens (...)“ Și pe acesta : „Vor- bă veche și aleasă — / Pentru zîmbet de mireasă. // Vorbă grea ca un mormînt / Pentru cel hidos la gînd. j! Vorba codrului și-a gliei — / Dulce vorbă-a veșniciei". Și, încă, pe aceasta : „în aceeași limbă / Toată lumea plînge. In aceeași limbă / Rîde un pămînt. / Ci doar în limba ta / Durerea poți s-o mingii, / Iar bucuria / S-o prefaci în •cînt. // în limba ta / Ți-e dor de mama, / Și vinul e mai vin, / Și prinzul e mai prinz. / Și doar in limba ta / Poți rîde singur,! Și doar în limba ta / Te poți opri din plîns. // Iar cînd nu poți 1 Nici plînge și nici rîde,/ Cînd nu poți mingîia / Și nici cîntă, ! Cu al tău pămînt, / Cu cerul tău în față, / Tu taci a- tunce / Tot în limba ta". Fiii cărui neam oare cîntă economică, aici desfășurîndu-și activitatea numeroși meșteșugari și negustori, dintre care unii, da- torită bogățiilor pe care le deți- neau, pătrunseseră în tagma boie- rească. Noua înflorire a Sucevei, din timpul lui Vasile Lupu, avea să fie întreruptă în mod tragic de evenimentele care au marcat sfîr- șitul domniei și care au adus pe teritoriul Moldovei tot felul de oști străine, puse pe jaf. Multe monumente, ridicate cu trudă, pre- cum și comori de artă și cultură au dispărut atunci, în fața pofte- lor prădalnice ale acestor merce- nari. După cîțiva ani, ceea ce mai rămăsese din fosta cetate de glorie a Sucevei a fost distrus din ordinul Porții otomane, iar așa de dulce și de tînguioș, cu sonuri pe care le-am mai întîl- nit, la fel de limpezi, în doine și cîntcce bătrînești, in versete- le lui Alecu Russo și în poeme- le eminesciene ? lată-i și pe ei: „Moldovenii cînd se strîng / Șixn petreceri se avîntă, / La un colț de masă plîng, / La alt colț de masă cîntă. // (...) Două lumi în- tr-un întreg / Permanent își schimbă locul. / Vin pe rînd și-asemeni trec / Cînd necazul, cînd norocul. // (...) Și-n paharul veșnic plin / Băutura lor cea sacră, / Jumătate-i cer senin, / Jumătate-i boltă neagră" Am auzit, citindu-le cu inima și cu mintea, vocile de bronz sonor ale poeților de astăzi din R.S.S. Moldovenească : Petru Dudnic (1941 -1984), Dumitru Matcovschi, Gheorghe Vodă, Leonida Lari, din nou Matcov- schi, Ludmila Sobcțchi, Grigore Vieru, „mag" al verbului poetic, și pe Petru Zadnipru (1927—• 1976), din creația cărora am ci- tat aici cîteva crîmpeie exem- plare, îmbrățișate — împreună cu versurile, admirabile, ale multor altora, peste cincizeci, închinate Mamei, convorbirii peste vremi cu năluca surghiu- nitului Ovidiu, sau elogiind ver- ticalitatea, sevele lăuntrice și rodnicia pomilor — între coper- țile antologiei Constelația lirei, apărută în toamna anului 1987 la editura bucureșteană „Cartea Românească". Tudor DENECTIN i---- CONSEMNĂRI --- Vară culturală suceveana desăvîrșirea ruinării orașului au realizat-o războaiele, cutremurele, alunecările de teren și nepăsarea cotropitorilor habsburgi ai Buco- vinei. Cu timpul, cele mai multe mo- numente ale Sucevei medievale s-au transformat în ruine sau au fost acoperite de construcții ul- terioare, dar redescoperirea și pu- nerea lor în valoare, în zilele noastre, oferă, alături de imaginile spectaculoase ale Sucevei contem- porane, o pagină semnificativă a vechii civilizații’ autohtone, de- monstrlnd permanenta dorință de frumos și progres care i-a ani- mat pe oamenii acestui pămînt, ce au dat lumii, printre atîtea al- te comori, ceramica pictată de Cucuteni și albastrul de Voroneț. Anotimp al revărsării aurului holdelor în hambarele înmiresmate de pîine, vara, timp al speranței și certitudinilor viitoare, aduce, intr-un benefic plan al conștiinței mărturii ale creației durabile, ale spiritualității izvorîte dintr-o liberă și demnă dorință de a dăinui. ( într-o rezonanță definitorie cu rodul bogat, cu munca susținută de înalt nivel din fabrici și _ | uzine, de pe ogoare, cultura își găsește pretu- tindeni pe cuprinsul patriei acorduri ample. Racordată ritmului intens, specific vieții con- temporane a țării, viața culturală a suceveni- lor consemnează și în acest timp al înaltelor temperaturi noi mărturii ale unei intense acti- vități artistice, de largă respirație națională, subsumate Festivalului „Cîntarea României". Intrat, de mult, în conștiința muzicală a țării, Concursul național de interpretare instru- mentală „Ciprian Porumbescu", aflat acum la cea de a XVII-a ediție, dotat cu mult rîvnitul premiu „Lira de aur" (deținut de mulți inter- preți ce și-au alăturat în timp prin talentul și munca lor, și trofee ale unor prestigioase concursuri internaționale) a reunit, pe scena sălii de concurs — Casa de cultură a sindi- r catelor din municipiul Suceava — copii din întreaga țară, adevărați artiști ce au probat, din nou, că „valoarea nu așteaptă numărul a- nilor". Ediția din acest an a impus un nou nume, acela al Liviei Ilanka Rus din București. Coborît din frescele Voronețului. Concursul t de pictură și grafică, destinat artiștilor plastici profesioniști și absolvenților de institute de < profil, a reunit și la cea de a XHI-a ediție tț numeroși partîcipanți ce au adus, în lucrările lor, un omagiu muncii eroice a poporului, fru- museților patriei. Intre laureații din acest an i se înscriu pictori de mare talent din 4 ju- dețe ale țării : Ion Grigore, Ion Carp Fluerici, Gh. Staneiu și Lia Roman. Petru DRIȘCU REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihai! IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat : Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI Comitetul județean de cultură și educație socialistă Suceava