AUGUST 1988 ANUL VII, nr. 8 (80) vincnc EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA AICI Șl ACUM „Să formăm la toți oamenii, la tineret o concepție științifică despre viață, corespun- zător uriașelor cuceriri ale științei, ale cu- noașterii umane, care demonstrează justețea concepției materialist-dialectice și istorice despre lume, materialitatea lumii și dă o perspectivă minunată pentru noi și noi cu- noașteri, pentru înaintarea omului spre un asemenea nivel de cultură și conștiință care să-l facă cu adevărat liber, dar și stăpîn, cu adevărat, pe destinele sale, să-i dea po- sibilitatea să acționeze în mod conștient pentru transformarea lumii, pentru reali- zarea unei lumi mai bune și mai drepte", îndemnul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu in „Expunerea cu privire la unele probleme ale conducerii activității economico-sociale, ale muncii ideologice si politico-educative, precum și ale situației internaționale", oferă, totodată, cadrul de referință pentru o analiză intcgrativă a pro- fundului umanism care stă la baza politicii partidului nostru. Progresul unei societăți construite con- știent pleacă de la omul făuritor rațional al propriei istorii și se întoarce la același om, îmbogățindu-I in determinațiile sale, dezvoltîndu-1 multilateral. Căci creația ex- primă în cel mai înalt grad dialectica din- tre individual și social. Omul, „agent al exis- tenței și transformărilor sociale" apare el insuși ca un instrument de acțiune, conști- ent folosit de cea mai revoluționară forță ; el însuși. Astfel, se poate afirma că perso- nalitatea omului de tip nou al societății so- cialiste, proprietar, producător și beneficiar, comunistul, făuritorul prezentului și viitoru- lui. cutezătorul vizionar al zilei de miine trebuie să aibă și să dobîndească mereu tot mai multe cunoștințe științifice și culturale, trebuie să se ocupe continuu de lărgirea orizontului său spiritual, de însușirea a tot ce este mai înaintat în epoca sa, pentru că numai astfel va putea dispune de capaci- tatea permanentă de interpretare justă a fe- nomenelor economico-sociale, va înțelege și va promova noul, va elabora pe baza noilor cuceriri ale științei concluzii teoretice cu n finalitate practică pentru a participa rodnic și plenar Ia dezvoltarea multilaterală a so- cietății noastre socialiste. Din aceste determinații ale profilului per- sonalității umane rezultă si coordonatele idealului educativ care trebuie să stea Ia baza tuturor activităților practice, căci rea- lizarea cu succes a sarcinilor cconomico-so- ciale ce decurg din amplul Program al partidului nu este posibilă fără o pțenară participare a maselor animate de un înalt spirit creator, de pasiune și dăruire în mun- că, de înaltă responsabilitate și echitate so- cialistă. Instituționalizarea unui larg cadru demo- cratic de participare directă a maselor la conducerea tuturor domeniilor vieții sociale constituie nu numai împrejurarea în care inițiativa se manifestă din ce în ce mai pregnant, ci constituie ea însăși un factor stimulator de noi inițiative. Atribute ale o- mului nou, creativitatea, spiritul novator sînt în același timp factorii constitutivi cei mai dinamici ai culturii. In condițiile socialismului, omul, devenind scop suprem și cea mai înaltă valoare în societate, se autoeducă, cultura fiind pusă astfel în slujba realizării lui ca personali- tate multilaterală. Complexul social-umafn, cu motivațiile sale de ordin general, nu se suprapune și nu desființează cu nimic pu- terea creatoare a individului, fără de care aceasta nici n-ar exista și n-ar putea fi înțeles. Omul societății socialiste participă la o realitate dinamică, definită prin actul revoluționar de transformare a lumii și so- cietății în care conștiința sa se formează pe măsură ce folosește tendințele progresis- te ale trecutului, în experiența înaintată a prezentului, în făurirea unui viitor mai lu- minos. Trebuie relevat și un alt aspect : puterea de muncă fiind dăruită crezului umanist de solidaritate cu toți membrii societății, re- zultă că el, omul cu o conștiință înaintată, nu-și reduce activitatea Ia strategii de mo- ment. Viitorul se intersectează și descinde în acțiunile prezentului cu tot ceea ce este creație nmană și experiență a tuturor gene- rațiilor. Modelul societății viitoare se fău- rește aici și acum, în confruntarea cu reali- tatea lumii în care trăim. îndreptînd activi- tățile noastre spre înaltele cote cerute de evoluția societății contemporane. Aceste aserțiuni, delimitate de tezele pen- tru Plenara C.C. al P.C.R., devenite pro- gram de acțiune a întregului popor, cuprind în ansamblul lor o nouă și elocventă do- vadă a gîndirii teoretice a partidului, a to- varășului Nicolae Ceaușescu. Preocuparea continuă pentru conectarea demersului ana- litic la realitățile concrete, pentru generali- zarea științifică a experienței revoluționare a edificării noii societăți își găsește în Ex- punerea conducătorului partidului si statu- lui nostru o nouă, și concludentă mărturie a perenității ideologice, a spiritului nova, ter, deschis, al concepției materialist-dia- lectice și istorice. Strălucit model de analiză profundă a re- alității, un adevărat corp unitar de con- cepte, teze, aprecieri și orientări de o ines- timabilă valoare practică, adevărat ghid al (continuare în pag. III) P. B. Desen de Ion Carp FLUERICI IN ZI DE AU6UST S-aud cîntînd tulpinile și ramul îngreuiat de stele pîrguite, și brazdele minate de-o vecie cu freamătul seminței încolțite, și ca pecete sîntă peste toate prin respirări înalte se-nfioară cortegiul uriaș de zei statornici în dragoste frumoasă pentru țară, căci moștenești și lași poruncă dreaptă iubirile profunde și sublime cînd îți pricepi cu-nflăcărare vîrsta ca închegare demnă în mulțime, cînd simți că-i zbor dezlănțuit, înalt, în zi de August, mîndrul Tricolor, cînd patria se-ntreabă și-și răspunde cu numele adînc al tuturor. Ion DRAGUȘANUL Reporter Noul destin al Șiretului Am copilărit pe malul drept al Șiretului, nefiindu-mi străin nici un cotlon, începînd de la clocoticii Luncăi pînă spre Gri- gorești, la Cotul Deciului. Maluri înalte, de după care, pîndind mreana sau scobarul, nu ne ară- tam, muți, decît frunțile, sau de pe care ne aruncam în apă, ca de pe trambuline, atunci cînd ne săturam de spionat inutil plutele, vaduri largi peste care învîrteam undițele după clean, bulboane adinei, grele și negre ca niște uriașe lipitori, la care priveam cu frica înotătorului fără voca- ție, luncile în care mergeam cu vitele la păscut și în umbra că- rora s_au consumat prime și ne- vinovate iubiri, dar mai ales a- cea bucurie inconștientă, mira- culoasa atracție a apei, materie efeminată, mereu tulburînd sim- țirea adolescentului bîntuit de lecturi din Raymond Radiguet (și de acnee)... Și libertatea ! Ni- căieri ca pe malul apei nu ne simțeam mai liberi să ne facem de cap, cu acel curaj care se sfîrșea uneori cu dispariția pen- tru vreo cîteva zile, dacă nu chiar pentru totdeauna, a vitea- zului. Lucru curios, memoria nu a reținut imagini din vremea cînd la Berești se construia actualul baraj ; poate de aceea și impac- tul cu imaginea acumulării de apă de aici a fost aspru, ochiul refuzînd să vadă realitatea, ci reconstruind încăpățînat, peste un părelnic perimetru de ape, cotul acela de luncă unde era să ne sfarme oasele proprietarul unor setei pe care tocmai le „îm- prumutasem" dintr-o baltă-rămă- autograf Prof. dr. doc. ȘTEFAN BERCEANU Popas în Moldova de sus Invitat de redacția revistei „Contemporanul" să particip Ia co- locviile pe care le organizează în centrele de cultură din orașele țării noastre, am luat parte cu mare bucurie la colocviul ținut în partea nordică a țării — orașele Bucovinei —, începînd cu Suceava. Pentru cel care a cunoscut de-a lungul vieții lui, ca drumeț, Bucovina, cu apele, dealurile, pădurile și așezămintele arhitecturale medievale, pre- cum și oamenii acestor locuri, o revenire Ia ei înseamnă într-un fel o revenire la tine însuți. Multe din locurile pe care le cunoaștem și care au așezat ceva solid în structura minții și sufletului nostru constituie parte a integrității eului nostru. Așa am simțit acum în această reve- nire in minunatele orașe Suceava și Rădăuți și așa mi-au revenit gîndurile pe care le-am împărtășit cu sinceritate celor care m-au as- cultat și așa au făcut și prietenii mei de la prețioasa revistă „Contem- poranul", depozitara a aproape un secol de cultură cu probleme spe- cifice țării noastre. Am adus fiecare ce am considerat mai prețios în noi, oamenilor tineri sau vîrstnici din aceste locuri și cred că au avut pătrundere cele spuse de noi. Dar mesajul nostru a luat o formă spe- cială mai ales prin ceea ce oamenii și locurile bucovinene ne-au adus spre noi. Personal, ca medic și profesor de medicină, trăind în efortul de a proteja oamenii de boli grave și de a instrui generații de medici, am împărtășit convingerile mele despre responsabilitatea medicală în con- textul ei general, despre responsabilitatea omului pentru om. Respon- sabilitatea medicului, ca și a oricărei profesii, rămîne mereu deschisă pentru cunoașterea continuă și pentru căutarea adevărului, un adevăr util vieții oamenilor și acest adevăr păstrează comandamentul său pen- tru medic, pentru profesorul educator, pentru inginer, pentru arhitecf, pentru agronom și pentru toate activitățile care-și găsesc un loc de desfășurare optimă în țara noastră și așa de bine în orașele Bucovinei. M-au umplut de bucurie contactul deschis și sincer, de Ia conștiință la conștiință și de Ia inimă la inimă, cu oamenii bucovineni care răs- pund de cultură și de întregul angrenaj al vieții sociale și de sănăta- tea oamenilor. Fără a cita nume, aduc admirația mea și un prinos de recunoștință tovarășilor care răspund de ideologie și de cultură și care și-au lăsat amprenta gîndului bun în bibliotecile și în cabinetele de studiu și în Suceava și în Rădăuți. Admirație deosebită pentru îmbi- narea, în construcția și arhitectura nouă, cu peisajul specific bucovi- nean și cu frumusețea construcțiilor medievale mărturie a elevației re- nașterii noastre din sec. XIV—XVII, comparabilă cu operele de artă ale Renașterii în Europa din acea perioadă. M-a impresionat deosebit Teatrul Municipal, care la simpla vedere apare ca un templu al culturii prin teatru, ca mijloc superior de co- municare descoperit de milenii de către om, pentru dezvoltarea și de- lectarea lui proprie. Admirație și omagiu pentru cel care-1 conduce și-l însuflețește, M.M., care se încadrează cu tact și rafinament în condu- cerea cultural-spirituală a acelor locuri. Nu pot să uit grija de a impune ordinea și dezvoltarea, păstrînd frumusețea locurilor unde lucrează, a celor care trudesc în știința creșterii animalelor și a ocrotirii pajiștilor, a căror cunoștință m-a umplut de optimism pentru ceea ce s-a făcut și ceea ce se face în țara noastră. închei cu un gînd de asemenea de admirație și recunoștință pentru redacția revistei „Contemporanul", care, prin exponenții ei în a servi frumusețea cuvintului românesc și a gîndului românesc, continuă ma- rea tradiție, ca toate acestea să pătrundă în educația oamenilor noștri de pretutindeni. sită a Șiretului. Privesc Ia ingi- nerul Lazăr Axinte și nu-1 văd, sufocanta senzație a teribilei goa- ne prin porumburi și răchitișuri punînd din nou stăpînire pe mine și iată-mă binecuvîntînd deodată, fără voii', forță ce a fă- cut să dispară acel loc de groa- ză ce mi-a bîntuit multă vreme visurile. li povestesc inginerului întim- plarea și omul rîde îngăduitor, deș’ înțelege că există și un „alt- ceva" ce ar dori să se mărturi- sească prin aceleași cuvinte. Și tace, ascultîndu-mă cu politețe ; sînt convins că și el știe de cele întîmplate sus, către Talpa, unde un zid de apă, lansat de la ba- raj, a răsturnat o căruță cu o femeie care trecea prin vad. No- rocul femeii e că a scăpat to- tuși, noroc ce l-a ocolit însă pe bietul și nevinovatul cal. Tăcem o vreme amîndoi, <4 bate încet în masă, cînd cu inelarul, cînd cu arătătorul. Apoi se ridică și privește prin geam la Baranca, un pîrîu despre care am crezut întotdeauna că a fost cîndva al- bie a Șiretului, și începe să po- vestească. El este botoșănean, deși s-a căsătorit și locuiește în Suceava. Acumularea de apă de la Zvoriștea, pe care, împreună cu colegii săi, o va realiza, va asigura apă pentru... Rîde și mă întreabă : „Știți pentru ce ? Pen- tru Jijia. O vom pompa de aici printr-un tunel și apoi va lua calea Jijiei..." Mă minunez sau poate doar fac pe uimitul și el iarăși înțelege mai mult decît aș vrea să spun și vine și mă bate pe umăr cu un fel de prietenie arțăgoasă și conchide : „Eu vin dintr-o zonă unde apa e uneori mai scumpă decît vinul". (Are dreptate, gîndesc, la Șipote, lin- gă Iași, era mai bun vinul de- cit apa, apa era rea, sălcie...). (continuare în pag. III) Dumitru TEODORESCU a privi Modelul bucovinean Centenarul nașterii celor doi căr- turari bucovineni, I. E. Torouțiu și Leca Morariu, s-a consumat în iunie. O sesiune de comunicări si referate a marcat evenimentul pu- nîndu-i în evidență semnificația. Cîteva considerații determinate de asemenea prilej se impun totuși. Mă voi referi în special la Leca Morariu, fost profesor al Facultății de litere și filosofic din Cernăuți, important animator cultural în pe- rioada interbelică. Nu mai puțin memorabil e celălalt aniversat, I. E. Torouțiu (înrudit de altfel cu Leca Morariu), care, dacă n-ar fi publicat decît cele treisprezece vo- lume masive de Studii și docu- mente literare, n-ar putea fi ig- norat de nici un explorator al e- pocii Junimii și al curentelor li- terare ulterioare. Ambii au fost în egală măsură culturalizatori entuziaști, profund legați de spiritualitatea zonei na- tale, Bucovina, motiv pentru care — nu numai pentru suceveni — numele lor fac adesea pereche, ca personalități complementare. A- mindoi ilustrează, deopotrivă, ceea ce — pentru perioada interbelică — am numi, în ordine culturală, modelul bucovinean. Am în vedere acei oameni de spirit proveniți, de cele mai multe ori, din mediul rural, care după stagii academice la Viena sau în alte centre euro- pene, deci după încheierea stu- diilor, înțeleg să se devoteze lu- mii din care au pornit. De re- marcat la ei o subliniată conști- ință a valorilor regionale, iar sub aspectul faptei aspirația de a se face remarcați în direcții multi- ple, coerente, pentru afirmarea disponibilităților specifice. Dacă într-un spațiu vecin, ccl botoșănean în speță, își au rădă- cinile viitoare personalități proe- minente de anvergură națională și universală — Eminescu, Luchian, Encscu, N. lorga, Grigore Antipa, Octav Oniccscu și ceilalți — ve- chiul tărîm sucevean a dat multe valori de grad secund („Secund" fără nimic minimalizator), care conferă nordului Moldovei un pres- tigiu spiritual global, consonant au- reolei sale istorice. Era în tradiția amintitului mo- del bucovinean — chiar în împre- jurări istorice nefaste — lupta pen- tru relevarea fondului național în forme diverse. După primul război mondial, în condiții schimbate, in- telectualul provenit din pătura ță- rănească și ajuns la catedra uni- versitară sau la Academie (cazul lui I. E. Torouțiu) înțelege să edi- teze publicații pentru săteni, să culeagă folclor sau să întemeieze așezăminte destinate ridicării cul- turale a maselor. Asemenea referiri pot trimite și la Leca Morariu. Personalitate po- livalentă, Leca Morariu (stins în 1963) a debutat editorial cu o cu- legere de povestiri, în mare parte auzite, după modelul lui Simeon Florea Marian. Alte culegeri s-au succedat. L-au preocupat unele manifestări de literatură veche, ca Isopia voronețiană și Isopia bra- șoveană. A publicat apoi lucrări de lingvistică, dialectologie, in special, a semnat numeroase con- tribuții de istorie literară, în ma- joritate despre Eminescu și Crean- gă. Colaborator, un timp, la Ju- nimea literară a întemeiat el în- suși Buletinul Eminescu (1930— 1944), revista Făt-Frumos (1926— 1944). Violonist talentat, Leca Mo- rariu a fost, de asemenea pre- ședintele Societății muzicalo „Ar- monia". Dacă luat pe fiecare dimensiune în parte, el n-a atins cote maxi- me, opera lui Leca Morariu în to- talitate e demnă de stimă. Constantin CIOPRAGA CRONICA LITERARA — Martor (Editura „Junimea", 1988), recenta carte a lui Mircea Radu lacoban, probează că, din- tre „daimonii" care-i tutelează activitatea de literat, om de cul- tură și de artă, cel căruia nu-i poate nicicum rezista și care se impune ca lider al tuturor celor- lalți, imprimindu-le un anumit comportament, este cel al ziaris- ticii. El l-a condus acum (aproa- pe) treizeci de ani în lumea li- terelor și faptul s-a dovedit a nu fi deloc rodul întimplării; în răstim- puri, între un roman și o piesa de teatru, între un volum de pro- ză scurtă și un scenariu de film, Mircea Radu lacoban scoate o carte de reportaj sau de jurnalis- tică într-un sens mai larg. De- altfel, mobilitatea lăuntrică a tex- telor sale dramatice (manifesta- tă uneori ca interogație febrilă), anumite dominante ale realismu- lui prozei pe care a scris-o con- duc către același impuls inițial Numai atît însă : impuls inițial, căci Mircea Radu lacoban demon- strează aceeași profesionalitate fermă în toate genurile în care a scris. Martor nu este, totuși, o carte de reportaj, ci o mărturisire — profesiunea de credință a unui scriitor și a unui om de cultură care este de multă vreme activ în unul din marile centre spiritu- ale ale țării. Trebuie să mărturisesc că vo- lumul acesta a exercitat asupră-mi și un impact afectiv particular. Acum trei decenii, Mircea Radu lacoban și cel care semnează a- ceste rînduri intrau, pentru pri- ma dată, în amfiteatrele Facultă- ții de Filologie din Iași. Timpul s-a scurs, și, iată, martorul, unul dintre cei mai calificați și atenți martori ai vieții culturale și literare ieșene din acest răstimp, simte necesitatea profesiunii de credință. Vasăzică, s-au consu- mat niște etape. Căci, spre deo- sebire de poetul liric, prozatorul (și dramaturgul) își expun op- țiunile literare (și nu numai) nu la începutul ^rumului, ci după ce calea a depăș. spațiul tatonărilor, cind și-a definitivat traiectul. Ca structură literară, cartea are aspectul unui puzzle : scurte sec- vențe narative, unele cu caracter anecdotic, opinii despre teatru (ca literatură și spectacol), despre ar- ta actorului, funcția regizorului, descripții, de un lirism manifest, ale unor priveliști românești sau pe de alte meridiane, opțiuni scri- itoricești, considerații asupra li- teraturii noastre actuale, portrete de scriitori defuncți, reflecții a- DICȚIONAR (LXVI) Lupu, Gheorghe (n. 24. X. 1940, comuna Solești, județul Vaslui, poet). Studii secundare la Vaslui și Năsăud, superi- oare la Institutul de învăță- mînt Superior Suceava. Pro- fesor la Școala din comuna Liteni, județul Suceava. De- but cu poezia în revista la- șul literar, iulie 1960. Cola- borează ou poezie la Tribuna, „...Ți-a rămas urma trupu- lui tău tînăr întipărită pe lo- cul pe care ai stat, așteptîn- du-mă... și-ai strigat zile în- tregi, după mine, dar eu mer- geam înainte prin ploaie, prin lacuri miniaturale, lacurile ploii, nu auzeam strigătul tău, gîndurile îmi zburaseră aiu- rea, undeva, unde ?, nu mai știu... Lăsaseși locul gol... îmi strigai șoptit numele, inima re] uza să răspundă și vorbe- le-mi rămaseră sigilate în spa- tele buzelor roase de vreme, de patimă, de strigăte nici- odată auzite de tine, de vorbe murmurate, în ceasuri tirzii de singurătate nocturnă.... Tîrziu, m-am trezit singură, nu știam de unde să te iau, unde să te găsesc, nu știam de ce nu mai ești lîngă mine, de ce nu-ți sprijini capul de umărul meu, și ochii de ochii mei, și sufletul de sufletul meu, și... Mă urmăriseși tot timpul, ]ără să-mi dau seama, intra- seși prin băltoacele făcute de ploaie, te stropiseși, arătat în- grozitor și-mi spuneai încet, la ureche, să nu audă nimeni nimic, „Ce mult aș vrea să fii iubita mea...", eu eram dar tu nu realizai asta, începuse) să cinți, dar vocea nu mai era a ta, fugise... Nu te mai auzeam, spu- sele-ți erau undeva, printre noi, nici tu nu le mai auzeai, le dăduseși drumul, dar eu nu le percepeam, la mine încă nu ajunseseră și... noaptea care se apropia tot mai mult de zi, mai aveam o stație și... am coborît, în sfîrșit, in zi, amețiți de-atîta noapte, tu e- rai de-acum îmbrăcat și gata de plecare iar eu adormisem din nou, mai bine așa, să te visez, să fii iarăși al meu in nopțile mele de dor, să-mi supra condiției artistului sau re- ceptorului de frumos, flascback- uri istorice și rememorări ale unor vechi texte românești cu un inimitabil parfum stilistic, note de călătorie înregistrate de un ochi exersat și care se adaptează ra- pid la imagini și la conotațiile lor, confesiuni discrete colorate de o nostalgie cenzurată, inserții pole- mice pe teme diverse (de artă și cultură), evocări ale vieții litera- re ieșene : enumerarea ar putea continua. Importante însă pentru expresivitatea volumului sînt nu atît cantitatea și diversitatea in- formației, cît „morala" ei și, nu i’i mai mică măsură, adecvarea coroborată cu unitatea scriiturii. Mircea Radu lacoban scrie abia în al doilea rînd pentru un citi- tor selectat din unghiul subțire al piramidei receptorilor de frumos ; Mărturie și angajare cititorul vizat de el cu obstinație (cu atît mai mult cu cît știe că și-a asigurat de mult audiența lui) este cel numit, îndeobște, „mare- le public", cel care în fond, um- ple și sălile teatrelor ; cititor pen- tru care dificultatea lecturii nu constituie o calitate a textului, în- trucît orizontul lui de așteptare presupune, înainte de orice, co- municarea unui pachet de con- vingeri șl atitudini care să-i pro- voace lectura activă, opțiunea, pentru care citirea unei cărți vi- zează și o finalitate culturală mai largă, pe lîngă cea strict esteti- că. Așa concepînd lucrurile, care ar fi principalele calități ale Martorului ? Aș spune că, în pri- mul rînd, robustețea și comunica- bilitatea opiniilor despre fenome- nele artistice și culturale contem- porane. Mircea Radu lacoban acreditează puncte de vedere validate de propriul travaliu (în- delungat și multilateral), de ex- periența colectivă a edificării unei secvențe noi a istoriei spi- ritualității naționale și, nu în ultimul rînd, de posibilitățile și necesitățile de receptare ale ma- jorității beneficiarilor actului de cultură , de aceea programul său Luceafărul, Cronica, Tomls, Convorbiri literare ș.a. Volu- me tipărite : Migrația iluziei, poezii, Iași, Ed. Junimea, 1983; Fior, poezii, Iași, Ed. Junimea, 1987 ; i-au apărut poezii în antologiile „Poezia ieșeană contemporană" și „Cerul în apă", tipărite de editura Juni- mea în 1968 și 1970. Gheor- ghe Lupu și-a tipărit primul volum de versuri tîrziu, la vîrsta maturității, am zice după „modelul" editorial ar- ghezian. Ion Popescu-Siretea- cinți din nou numele în șoap- te, printre clipe de Răsărit și clipe de Apus, cu fața la Soare și părul în vînt, peste umerii goi, dorindu-ne, do- rindu-ne, dori..." Eva se trezi greu. La în- ceput nici n-a vrut să audă să plece din casă în puterea nopții. Luca îi spusese că o lasă pe mina legionarilor, el unul pleacă, mai bine un fri- cos viu decît un leu mort și încă în ce fel, chinuit ca Isus, răstignit. înțelepți morți sînt destui, iar dintre cei vii nu VISUL toți înțelepții sînt înțelepți, dar nici dintre proștii lumii nu toți proștii sînt proști. U- neori e doar o chestiune de. formă. Și dacă forma aceasta înseamnă viață, adică însăși rațiunea de a exista, el unul preferă să fie sub această formă, adică viu, și nu mort, fie că este sau nu înțelept. Oricum, dacă nu va mal ră- mîne în viață tocmai datorită acestei stări care îl face acum să se scape în pantaloni și pe care idioții o numesc frică, atunci el, fiul lui Abraham și al Lisettei va fi declarat în- țelept. Dar înțelept, ori nu, va fi viu... In ușă se auziră bătăi pu- ternice și, apoi, vocea lui Ce- lente care le striga să deschi- dă cît mai repede. — Bine că sînteți îmbrăcați. Haideți, repede, prin spatele casei. In cîteva minute oame- nii lui Nechifor vor fi aici. poate părea tradiționalist, deși este doar ponderat^. Experiența o- mulpi care lucrează mai mult sau mai’ puțin nemijlocit cu publicul (în calitate de ziarist, dramaturg, om de teatru), se face simțită ac- ționînd în sensul atenuării defa- zajului atitudinilor, al asigurării efectului optim al unei idei in- trate în circuitul public. In cărți de felul acesteia, de o- bicei, autorii se înfățișează citi- torului fie in costum de gală, fie în straie de o intimitate cel pu- țin excesivă ; depinde de efectul pe care vor să-1 producă asupra publicului. Deși, printre altele, om de teatru, Mircea Radu lacoban refuză ipostazele scenice, adoptă haina de lucru — a lucrului unui intelectual activ, care și-a asumat prezența in agora, cu toate riscu- rile și asprimile ei în fața contem- poranilor și a posterității. De a- ceea cel care își asumă condiția de martor (și care de departe nu este: doar martor) nu cultivă in- solitul ; sînt puse în valoare ace- le trăsături care îl apropie de se- menii săi ne-scriitori. Se porneș- te, deci, de la premisa că, pentru un țninuitor al cuvintului, prin- cipalul scop rămîne comunicarea. Este' aici și un mod de manifes- tare , a modestiei și expresia ade- renței, adecvării literatului la lu- me, pe care nu toți sîntem dispuși să-1 considerăm ca atare. E, de fapt; calitatea unei întregi gene- rații, cea a anilor ’60, cu care au- torul se simte solidar. Cea care repune în drepturi (în literatură) adevărul politic, social, istoric. Cea care, în materie de cultură, rea- duce sentimentul stenic al conți-M nuității. ,1 Spațiul scriitorului se organizea- ză concentric. Nucleul îl consti- tuie Bacovia — loc originar — centrat în „edenul" unei gări și al unui depou de locomotive ; ex- plicație posibilă a dromofiliei, pro- fitabile în plan literar, a autoru- lui. Următorul cerc marchează la- șul istoric și cultural contemporan, înzestrat cu numeroase sinapse ca- nu remarca însă, încă din 1968-, faptul că poetul stăpî- nește meșteșugul poeziei, o- colind experiențele stridente și de multe ori primejdioase. „Mizînd, în ultima instanță, pe lirism, poezia lui Gheor- ghe Lupu nu complică, ci sim- plifică și adîncește liniile de contur ale existenței și astfel ele devin dramatice, mai ten- sionate" (M. lordache). Fără îndoială, poetul este un dis- cret sentimental și meditativ, cumpănit în „potrivirea" cu- — Tocmai voiam să plecăm la Ștefan, îi spuse Luca, căruia sîngele îi fugise, dintr-o dată, din obraji. — Ce să faci la Ștefan ? I-am spus și lui să fie atent. N-a vrut să plece de-acasă, dar cred că-și adună acum, în liniște, oamenii. — De unde știi, Celente ? — Nu e timpul de explica- ții. Să mergem! Ieșiră în fugă, fără zgomote, cu pantofii în mină și doar cu ceea ce aveau pe ei. După ce străbătură în liniște grădina, Luca și Eva își dădură seama că Celente avea în mină un pistol și că tot timpul se uitase înapoi. Abia reușiseră să sară gardul cînd, în urma lor, se auzi motorul unui automobil, apoi strigăte, geamuri sparte, apoi lumina din casa lor a- prinzîndu-se, și, din nou, stic- le izbite cu putere, descompu- se în zeci și mii de fărime, o împușcătură care tulbură și mai mult liniștea nopții, cîți- va dini treziți, lumini aprinse pe la casele din apropiere, o miță miorlăind, urletul de moarte al unui om, încă o îm- pușcătură, alte ferestre lumi- nate, nechezatul unor cai în- șeuați și încălecați în grabă, o bubuitură care a scuturat po- mii din livada vecinului, adi- că a lui Tase a lu’ Căpățînă, trompetist la drumuri și po- duri, înjurătura unui vameș trezit din somn în casa ele vi- zavi, scîrțîitul unei porți și, re-1 leagă de trecutul său, al Mol- dovei, al României. Apoi, țara în- săși privită și 'din perspectiva o- mului de cultură, dar și din cele ale ziaristului, pescarului și vînă- torului (se pute? altfel ?) sau, pur și simplu, al călătorului (nu turis- tului). In sfîrșit, lumea, în sens global, de la Zidul Chinezesc în Antile, de la Moscova la Copaca- bana. Viziunea este unitară, se con- stituie, fără îndoială, ca o calita- te, dar cred că nu cea mai sem- nificativă ; mai important mi se pare faptul că spațiul lui Mircea Radu lacoban, dincolo de subdivi- ziunile lui, se structurează pe li- nii de forță convergente, este un spațiu centripet, care focalizează în propria grădină. Acestea ar fi unul dintre facto- rii de coeziune ai acestui volum, construit din scurte secvențe, une- ori de cîteva rînduri. Cultivînd ca principii de strategie a scrii- turii fragmentarismul, concizia, pro- vocarea cititorului, libertatea op- țiunii pentru un răspuns sau al- tul la o întrebare implicită sau ex- plicită, cartea cristalizează, în ul- timă instanță, obligatoriu, în au- toportret intelectual. Vorbeam mai înainte de modestie. Revin asu- pra afirmației pentru a o sublinia. Un scriitor și om de cultură care atrage atenția că locul oficial pe care îl ocupă a fost ilustrat de precursori iluștri, nu se lustruieș- te pe sine ; demonstrează condes- cendență, simț al valorii și al mă- surii. Mircea Radu lacoban este un risipitor, în sensul pozitiv pe care i-1 dădea Marin Preda vis-â- vis de condiția intelectualului. S-ar părea că a așezat totdeauna, îna- intea intereselor propriului debit literar, actul de cultură. Despre prezența lui la începuturile sau în existența multor instituții de acest fel ale lașului de azi (gazetăria vorbită, revista săptămînală, editu- ra, un teatru la Suceava, asocia- ția scriitorilor) vorbește cu deta- șare și discreție ; importantă i se pare, cum este și firesc, partici- parea. Are, fără îndoială, gus- tul! ^pionieratului; timpul, cel la ! care noi nu vom mai fi martori, va judeca valoarea demersurilor sale cu deplină obiectivitate. Subliniam, mai înainte, solida- ritatea autorului cu generația ani- lor ’60. Este și firesc ; deocamdată ea poate fi considerată martorul total al evoluțiilor culturii noastre contemporane. Mihail IORDACHE GEORGE GAVRILEAMJ Cuibul soarelui a) 1. în biruința acestui poem, b) mai înainte de toate c) zborul spre esența istoriei —■ patria zvîcnind în noi puternică, densă și grea ; iubirea-murmurul curgînd — din ochi tulburători picură glia de se aruncă-n visul nostru ciocîrlia ' și se preface-n primul meu cuvînt : mamă a firii și cinstirii în contur de miez de stea. Alint domenesc primul cuvînt al copilului... 2. Pătrund în lucrările mîinilor tale, sufletul tău mă umple, îmi tulbură ființa ureîndu-mi seva spre tulpină echilibrând cutremurare și frăgezimi de gînd, dovedesc că ești, că sint frate de lumină cu respirația caldă a boabelor. 3., Lumina-harul meu dinții o deslușesc cu lacrima curată și o aud cum curge toată într-un etern poem de căpătîi. Ea urcă-n griul nostru de contur, izvor de vis în ochiul nostru pur, ea este dreptul de a fi strălucitori în mijlocul de zi, puterea de-a gîndi ogorul și limpezimea limbii-zborul. Ne-am făcut din ea credință, un temei de dor și gînd, toți-o singură ființă veghind visul și visînd. vintelor, expresive liric prin liantul care le dă o armonie interioară distinctivă. Referințe critice (selective): lordache, M. — în Pagini bu- covinene, iulie 1983 si noiem- brie 1987 ; Holban, Ion — în Convorbiri literare, 1984 ; Vă- lureanu, Petru — în Tomls, nr. 7, 1983 ; au mai scris des- pre poeziile lui Gh. Lupu cri- ticul Al. Dobrescu, poetul N. Turtureanu ș.a. I Ion PÎNZARU i dintr-o dată, o imensă pălă- laie, semn că din casa Solo- monovicilor nu va mai rămîne decît scrum, țipetele unui copil trezit de atita hărmălaie, chiu- iturile sălbaticilor legionari în fața casei transformate, în cî- teva clipe, în rug, lumină ne- obișnuită în noaptea friguroa- să de-nceput de toamnă și co- coșul din celălalt capăt al sa- tului cîntînd cu cîteva ceasuri mai devreme. Erau tulburate, deci, înseși ornicele naturii, vorbe aruncate peste garduri protectoare prin umbrele lor, dumnezeii mamelor lor, invo- cați pe tonalități diferite, alți dini, alți cai, alți dumnezei din panoplia cu sfinți ai amă- girilor, toate prăbușite deo- dată cu grinzile podului în care nu se mai găseau decît etichetele îngălbenite ale unor vestite podgorii, strinse aiurea pentru aiurea, de Luca, în anii copilăriei, alte grinzi căzute, frunzele copacilor înfășurîn- du-se deshidratate de foc, ici- colo cîte o răbufnire a flăcă- rilor, un hăuit cîinesc îndrep- tat spre luna pornită spre as- fințitul ei din fiecare dimi- neață, zorii ițindu-se curioși de peste riu și-apoi... o mare liniște tulburată doar de boce- tul stins, înfundat al Evei și de sughițurile ritmice ale lui Luca, cu pupilele dilatate și nemișcate ca ale unui Sfinx privind în gol spre scheletul carbonizat al fostei sale gos- podării. Sub un dud uscat, năpădit, dintr-o dată, de o transpirație nefirească, Celen- te își aprinse prima lui țiga- ră, ca o barieră în calea aeru- lui infestat cu ură și arșița u- nei cumplite dorințe inexpli- cabilă în acele momente — de răzbunare, (fragment de ro- man) Cezar HÎRJESCU 4. Opriți-vă și ascultați izvorul dînd semn de veșnică întinerire acestui neam rotund ca o privire, aripa limbii îi atinge dorul. Opriți-vă și ascultați pămîntul prin flaute de aer respirînd cum umblă-n unda-i cerul, vîntul roadele luminii mîngîind ! Priviți cum aerul desparte mierla de trilul ei uimit, mîinile de miezurile înstelate, mama-cutremurată jumătate — de copilul arzînd nesfîrșit, fructul de floare încinsă cu miresme Ia mijloc, cuvîntul de gura cuprinsă de-adevăr ca de-un foc ! 5. în mii de semințe și visuri răsfrântă lumina e-un fagurejjreu de-nțelesuri înfiptă cu adînci rădăcini în plaiul divin dintre versuri — mistuitoare vioară ce cîntă timpul, dăruindu-ni-se total și deodată dezleagă un puhoi de lumini ; vom fi veșnici cît vom ști că unduitoarea Iui lucire va veni să ne respire... 6. Minune născută spre adorare perla se-ntoarce-n matca ei: Patria. 7. Bucuria o țes pe-o năframă de cer, privirea pe pice-o însemn stemă voievodală străluminînd prinosul de pîine și aer, tîmpla senină o reazem cu limpezimi de imn, pe palma ta în ceasul de taină-un gînd ce despică orizonturi în matcă 8. Pămîntul amețește de-atîta rodire și eu sînt chiar pămîntul cu aripile-n aer uimit privind lumina ce mistuie sămînța, ea-flacăra ce-n sărutare deschide-n cer retina să vadă deplinul înțeles al timpului ce-și croiește cale statornică spre izvoare mișcînd planetele în univers după soarele dragostei ce mă aprinde ca o pasăre cuvîntătoare. Zborul meu din aceste se desprinde... 9. Respir din trupul tău fierbinte aceste semne de răcoare merinde pe drumul spre cuvintele nemuritoare. II — Pagini bucovinene Aici si acum 3 (urmare din pag. I) acțiunii revoluționare de dezvoltare a societății noastre, Expunerea secre- tarului general jalonează actuala noas- | tră etapă de dezvoltare subliniind ne- cesitatea permanentă de trecere la o calitate nouă, superioară, pe toate planurile și în toate sferele și dome- niile construcției socialiste. Marea pu- tere mobilizatoare a acestui program constă în omniprezența factorului u- I man în procesele sale de dezvoltare. Toate tezele sale situează omul — în totalitatea determinărilor sale? — într-o poziție de centralizare, întru- chipîndu-l ca o forță constructivă, ca beneficiar al tuturor direcțiilor de prefigurare a viitorului. Acest cadru al dialecticii vieții cuprinde structu- ra, funcțiile, dinamicîtatca și rolul complex ale vieții spirituale, ale con- științei noi, socialiste. Noul orizont valoric dispune, astfel, de largi posi- bilități obiective de afirmare ce tre- ' buiesc transformate în realități prin- |ț tr-o vastă și continuă acțiune de pro- I movare a noului, de educare perma- 1 nentă a maselor în spirit revoluțio- nar. Numai astfel viața spirituală în componentele ei generale, ideologice și politice, poate deveni o tot mei puternică forță motrice a dezvoltării generale. Aceste idei, subsumînd în temeini- cia lor motivații ce îmbogățesc sensul k..................... 0 filă din istoria presei românești din Bucovina: „GAZETA BUCOVINEI" (1891 - 1897) „Ziarele și revistele din trecut sînt arhivele vieții zilnice a neamului, numai din ele putem cunoaște palpitațiunile acestei vieți care au pregătit evenimentele trecute și starea astăzi pregătesc evenimentele de astăzi, după cum cele de zilelor viitoare". înlăturați treptat din viața publică a Bucovinei, la sfîrșitul secolului al XlX-lea, românilor din fosta provin- cie habsburgică le-au rămas puține mijloace de apărare națională. Din- tre acestea, poate cel mai important a fost presa, deși o perioadă înde- lungată, le-au lipsit publicațiile da- torită modestelor posibilități mate- riale sau dezinteresului celor care conduceau destinele românilor bu- covineni. După apariția meteorică a ziarului „Bucovina" (1848—1850), al fraților Hurmuzachi, care a umplut un gol în viața politică și lite- rară de aici, mal bine de trei de- cenii și jumătate nu a existat un organ de presă care să-i reprezinte cu adevărat, să le apere interesele, să le oglindească viața de zi cu zi, cel dornic să o cunoască fiind nevoit să răsfoiască presa românească din Ardeal, de la Budapesta, Viena sau de la București și Iași, Abia în 1880, din inițiativa iui Matei Lupu și Simion Florea Marian, vede lumina tiparu- lui, cu o apariție bilunară, „Revista politică", propunîndu-si „să apere po- ziția românilor în viața publică din Bucovina" si să „ție viu simțămîntul lor de solidaritate". Fără a putea să satisfacă toate necesitățile momentu- lui, în anul 1891 apare o nouă publi- cație, „Gazeta Bucovinei". Noua foaie, cu o apariție bisăptă- mînală, își face cunoscut programul în numărul inaugural, din 2'14 mai, prin care îsi propune să militeze pen- tru autonomia Bucovinei, pentru res- pectarea drepturilor politice ale ro- mânilor bucovineni, pentru „întrebu- ințarea limbii poporului în toate afa- cerile sale" și pentru „dezvoltarea cul- turală și națională a poporului ro- mânesc bucovinean". 1 Răsfoind numerele ziarului, consta- tăm cu satisfacție că „Gazeta Bucovi- nei" și-a îndeplinit programul, a abor- dat toate aspectele vieții românilor bucovineni, a luat o atitudine fermă împotriva politicii de deznaționaliza- re, duse de autoritatea habsburgică, s-a împotrivit înlăturării limbii ro- mâne din administrație și justiție, a sprijinit ideea ridicării materiale a românilor, a susținut eforturile de organizare politică a românilor de- venind apoi organul oficial al Parti- dului Național Român, — „Concor- dia", și a manifestat solidaritate cu toți românii, indiferent de granițele în care trăiau. Ca ziar politic și de opinie, „Ga- zeta Bucovinei" a avut motive deo- sebite să aprecieze importanța cul- 1. Către publicul român din Bucovina, „Gazeta Bucovinei" Cernăuți I, (1891), nr. 1, 2/14 mai. 2. Luminează-te și vei fi, „Gazeta Bucovinei", Cernăuți VI, 1896, nr. 47, 13'25 iunie. 3. Victor Moraru, George Bogdan Duică, îndrumător literar al Bucovinei (1893—1894), în „Făt-Frumos", Suceava, V (1930), nr. 3, mai/iunie, pag. 85. și rostul creației, sînt, de fapt, tra- iectul imens al unei epoci în deve- nire continuă, treptele drumului me- reu ascendent înnobilat de imaginile unei desăvîrșitc implicări. Iar creația de valori spirituale, de bunuri artis- tice, devine, prin însăși menirea lor, un consonantic vibrator la aceleași cote înalte ale transformărilor și în- noirilor profunde ce definesc existen- ța noastră. „Avem nevoie — sublinia tovarășul Nicolae Ceaușescu în Expunerea cu privire la perfecționarea activității organizatorice, ideologice și politico- educative, în vederea creșterii rolu- lui conducător al partidului în întrea- ga viață economico-socială — și dăm o înaltă apreciere creațiilor literare și artistice, din toate domeniile, dai societatea noastră are nevoie de noi și noi opere de artă, care sâ-1 repre- zinte pe omul de azi, realizările sale. Avem nevoie de noi romane, de noi poezii, de noi piese de teatru, de lu- crări în domeniul artei plastice, de noi lucrări muzicale. Sînt, multe, bu- ne. Dar avem nevoie încă de unele și mai bune în toate sectoarele. Am convingerea — arăta secretarul gene- ral al partidului — că oamenii de creație din toate sectoarele vor în- 1 țelege că ne aflăm într-un asemenea moment al dezvoltării societății româ- nești îneît trebuie să se angajeze, cu mai multă hotărîre, de a lucra zi și noapte pentru a contribui, pe calea creației lor, la ridicarea generală a nivelului de cultură al poporului". Xon BIANU turii în lupta pentru emanciparea £ românilor, redactorii ei erau conști- enti că întotdeauna „cultura este scu- tul care singur ne poate apăra drep- tul de vețuire ca popor" și că „în lupta înverșunată pentru existen- ță cultura este cea mai puternică ar- mă ce ne dă dreptul la vețuire na- , țională".2 De aceea, a acordat o mare atenție creației naționale, populare ■ sau culte, deopotrivă. Pentru materializarea ideilor de pro- I movare a unei literaturi legate de in- 1 teresele naționale, a fost creată, în partea de jos a primei pagini, „FOI- ȚA", spațiu destinat publicării unot lucrări literare sau istorice, care a îndeplinit rolul unei reviste literare. Dar marele merit al ziarului constă în aceea că a reușit să adune, în ju- rul său, tot ce avea mai bun din punct de vedere cultural, la acea vre- me, Bucovina ; treptat, aici s-a for- mat un cerc de colaboratori, care cu- prindea prozatori, poeți, culegători de folclor și istorici. Prin activitatea lor, aceștia au imprimat un suflu nou vie- ții culturale bucovinene, rldicînd-o la un nivel nemaiîntîlnit pînă atunci. Pentru ridicarea prestigiului gaze- tei, în fruntea acesteia au fost aduși din Ardeal publiciști de valoare, cu activitate rodnică la Tribuna din Si- biu, ca Pompiliu Pipoșiu și George j Bogdan Duică. Acesta din urmă a devenit un adevărat îndrumător lite- rar al Bucovinei și a contribuit la cultivarea si întărirea sentimentului național, prin cartea românească, „prin literatura frumoasă a fraților liberi" pe care a promovat-o și a răspîndit-o în aceste părți, prin intermediul foi- letonului. In cadrul „FOIȚEI", prin intermediul rubricii „LITERATURA ROMANA", a publicat cronici literare, recenzii și fragmente din creațiile unor scriitori români, pe care îi reco- 9 manda publicului, făcînd o adevărată j propagandă literaturii române, dar mai ales ideii de unitate culturală a tuturor românilor. In atenția lui Geor- ge Bogdan Duică au stat: Barbu Ște- fănescu Delavrancea, Al. Vlahuță, G. Barițiu, Gh. Coșbuc și M. Eminescu. „Gazeta Bucovinei" a trezit un inte- res major în societatea românească, fapt care l-a făcut pe Victor Moraru să afirme mai tîrziu : așteptam „FO- IȚA gazetei cu aceeași înfrigurare cu care mai tîrziu așteptam „Semănăto- rul" lui lorga 3. Nicolae BUZDUGAN xistă, pînă la urmă, o cale de a armoniza interesul meu, al celui căruia i-ar place ca Șiretul să rămînă cum a fost sau eventual să fie barat, dar nu la Zvoriștea sau la Berești, oriunde, numai a- colo nu, cu cel al celui care tîn- jește după apă, pe valea Jijiei, de la Dorohoi și pînă la Prut. Și calea aceasta pare să fie nu- mai construirea barajului, „care — zice tînărul și sensibilul inginer, — va domoli apele și vi le va oferi („De ce mie ?“ mă întreb) pentru irigații — Zvoriștea și așa este pregătită pentru aceasta — iar botoșănenilor le va trimite apă potabilă și apă pentru iri- gații’. Inginerul este cel ce are de partea sa dreptatea. Mie nu-mi rămîne decît nos- talgia după „țărmurile" dintre lunca Zamostei („Că veni vorba, îl întreb, ce se întîmplă cu re- zervația din această superbă pă- Sub flamura lui August August popoșește-n fiece floare Și picură-n poeme românești — Aduce chipul său a sărbătoare A holdelor noastre sufletești. Revarsă peste inimi soare topit Dragostea-n mârge le-nsîngerate ; Din cîmpul de flăcări el ne-a-mpiinit Dorul străbun de libertate. Sărutul fierbinte-al miezului de vară Ne-ntilnește-n parfum de cais — O, prinde-mă-n inima ta, țară. Iubire eternă, eternul meu vis. N. MOSCALIUC Poem de pace Și cîntă ciocîrliile-n răscruci de zori înalți ai ierbilor fierbinți și se aude liniștea prin nuci descălecînd cu veghea din părinți sub flori de tei melancolia nu-și înalță zborul calm în sărbătoare prin piatra sărutată de Brâncuși în stîlpii porții lui vindecătoare e-atîta sărbătoare-n univers îneît s-aude griul cum se coace, meleag de sînge, dragoste și vers, sub semnul tău — acest poem de pace. Rafila RADU Limba maternă Fericit cel care într-o viată de om reușește un pas cu adevărul Limbii Materne pe umeri Hotare fără de margini în ceruri și-n adîncul pămîntului au cuvintele mamei ce putere omenească le-ar putea știrbi dacă nici moartea nu poate Sap în cuvinte cu sufletul și dau de iezere dau de cuptoare din care se scot calde pîinile vieții Și însetat și flămînd beau și mănînc și aud și văd și trăiesc viețile din care cobor in viețile viitoare < le Limbii Materne. George L. NIMIGEANU Desen de Ion Carp FLUERICI Cîntecele noastre Cîntecele noastre de dor Sînt păsări albe care zboară Peste Carpați, ducind în zborul lor Flori de lumină și de primăvară. Cîntecele noastre de iubire Sînt limpezi și repezi izvoare Din vise, din suflet, din trăire în ceas de muncă și-n ceas de visare. Doinele noastre străbune în fiecare ram reînfloresc Trec ca o flacără albă prin lume, în cel mai roditor timp românesc. Mihaela-Iulia BOTEZATU elevă. Suceava Patrie Numai aici aproape fără de mine mă rostesc. Statornicie Statornicie de timp, de loc și de gînd ; Totul se-ntîmplă dintotdeauna. Fapta trecută c-un sunet vibrînd In bolta ce-atinge cu razele-i luna. Statornicie de piatră, de codru, de rîu, Statornicie de matcă, multiplicare de undă. Statornicie de lanuri de griu Și de cîntare ocrotitoare, fecundă. Pămînt al celor înțelepți din fire, Cu fapta grai și graiul îndurare, Deasupra ta lumina e-o subțire Cămașă ce-n iubirea ei ne are. învăluite-s orele de dor și de poveste Și de-inplinire-n visul de acum, Cînd Cel de mîine ne-a vestit că Este — Și-n calea Iui de mii de ani șezum. George BODEA Renaște-mă Tu, țară, să mă cauți oricînd Pierdut voi părea sub ninsoare, Dă-mi chip, și suflare, și gînd, Renaște-mă zvon de izvoare! Cu umerii ține-mă minte Și iartă-mă cu surîsul, Cum frunza memorează norii Și iarba duce apei plînsul. Amintește-mi puterea de zbor. Chiar dacă vîntul mă-nclină, Rămîi pentru setea mea pînă mor Oază de grai și grădină! Mircea AANEI Pămîntul visat din muguri Mulțumesc florilor de măr Un colind Pe care nu l-am auzit Vreodată Blînzilor cai Prin sîngele meu se aud Caii în alergare Ducind în coamele lor Lumina... Cînd tropotind pe sub glii Se întrec pînă departe, îmi pare că niciodată Nu vor ști de moarte... Peisaj Sub pleoapa-nsîngerată Curg fluvii de lumină Sub stîncile albastre Păsările albe. Copacul Ingenunchiat cu fața spre ramuri de tăcere, aștept peste troiene florile de cireș. lordache OLTEANU Noul destin al Șiretului (urmare din pag. I) Se schimbă un peisaj. Ei și ? Vedeți, e mai ușor de schimbat un peisaj, chiar dacă pentru a- ceasta trebuie să se aloce peste un miliard de lei, mai greu de schimbat însă este gîndul acela al dumneavoastră, al altora ca dumneavoastră, că totul trebuie lăsat cum a fost. Dar dacă ați a- vea parte de niște inundații ?...“ A lovit în plin, de astea uitasem. De Șiretul cel furios, ale cărui ape luau podul de la Talpa sau rupeau drumul dincolo de podul spre Vîrfu Cîmpului, de Bahna inundată, făcînd imposibilă călă- toria de la Hănțe.ști la Bucecea, de podul de pe șoseaua ce unea aceleași două localități, pod ce trebuia salvat în fiecare primă- vară de ghețurile Șiretului, di- namitate cu răbdare de oameni special aduși pentru aceasta. Tac și remarc în gînd că e- dure de stejar ?“. „Supraviețu- iește !) și podul de la Vîrfu Cîm- pului, care vor dispărea sub un dig de peste zece kilometri lun- gime, după verdele luncilor stră- puns de trupul albăstrui al apei, doar această din urmă culoare, eventual trecînd în albastru ma- rin, urmînd să învingă, după bul- boanele, vadurile, gurile de pîrîu pline de beldiță și de porcușor, locurile de scăldat și repezișurile periculoase chiar și pentru îno- tători buni, după lărgimile în care putrezea cînepa și-i apuca strechea pe pești, după zilele în care, rupți de foame, fugăream va- cile să ajungem mai repede acasă, în fața mămăligii, după acea i- magine vie, palpabilă, viguroasă ce realimenta mai tîrziu motoa- rele unui timp tot mai greu de readus în actualitate... Pentru alte copilării, cele ce încep acum, viitoarea imagine a barajului și a acumulării de apă de la Zvo- riștea va exista ca de cînd lu- mea, așa că pierderea nu se în- scrie decît în soldul nostru, al acelora care, oricum, am prăpă- dit demult copilăria... Pagini bucovinene — III I ALF WANNENBURGH (S.U.A.) Trecerea spre paradis Dai-Lee își numără codițele. Douăzeci și patru pe trei rinduri. Foarte birie. Se simțea mulțumită pentru felul în care ii reușise pieptănătura. Douăzeci și patru e un număr magic, îți poartă no- roc. Uite, ziua de pildă, are 24 de ore — jumătate lumină, jumă- tate întuneric. Toate pe lumea asta se împart în două părți mai mult sau mai puțin egale și bine- înțeles contrare : lumină-întune- ric, bine-rău, alb-negru... Alb-negru ! Dai-Lee își apasă palmele trandafirii de obrazul tu- ciuriu. Alb-negru / Ea e neagră ! „Așa a vrut Dumnezeu" — spu- ne Mamm’. „Dumnezeu e rasist!“ — răs- punde Dai-Lee furioasă. „Nu huli, tu nu înțelegi..." — CADRAN Proza ultimelor două decenii înregistrează o mișcare complexă de reevaluare a textului, cu ten- dințe novatoare, mai mult sau mai puțin originale, detectabile îndeosebi la nivelul scriiturii. Ea părăsește sau încearcă să pără- sească monotonia relatării previzi- bile, pulverizind cursivitatea e- pică și, nu în ultimul rînd, ele- mentele de reper ale acesteia. E- xagerările au mers pînă acolo incit povestirea a fost înlocuită cu notația sau cu jocul deliberat al formelor, devenite o simplă con- venție. Iată însă că modelele pro- puse, incitante inițial, tind să se multiplice prin imitație sau, cu al- te cuvinte, să intre încet sub a- ripa blazării. Și, se pare, din nu- mita efervescență a racordării la „pulsul sincronizării" cea care a pierdut ori are de pierdut este tocmai esența, centrul de gravi- tate al operei artistice. Nu în- tîmplător o publicație literară lansa recent apelul „Pentru un nou orizont al umanului", invitînd la o revenire la adevărurile dintot- deauna ale literaturii. „Nu lim- bajul și formele în care e posi- bilă punerea eului în scriitură — se spunea acolo — ci conținutul uman și cultural al omului e subiectul noii propoziții". Și mai exact : „Literatura simte din nou nevoia să-și pună întrebările de dincoace și de dincolo de eve- nimente", adică să aducă în pla- nul apropiat al investigației sale NOTE DE CĂLĂTORIE ———— ——। n■ — Intermezzo praghez Plecînd la miezul nopții din Berlin—Lichtemberg. nu mult du- pă ora 7 dimineața, am coborît la Praga—Holesovice ; pînă la Hlovni Nadrazi, gara centrală a capitalei, mai ai de parcurs trei stații de metrou, îneît cu puțin „noroc" poți pierde ușor expresul de Miinchen, care pleacă o dată pe zi, la ora 7,40. Intîrzierea de numai cîteva minute a trenului de la Berlin mi-a oferit prilejul să întorc orologiul timpului cu 25 de ani în urmă, cînd, tot într-un decembrie, mergeam spre capita- la R.D.G. pentru a petrece acolo revelionul ; era prima ieșire în străinătate și prima escală în drumul nostru de atunci a fost la Praga. Trena lungă a nostalgi- ei, pentru tot ceea ce mai stă- ruie doar în amintirile noastre, m-a comutat afectiv imediat spre o stare plăcută, chiar euforică, sub care abia mai simțeam obo- seala unei nopți. In fond era o revedere (deși nu făcea parte ini- țial din planurile mele) cu vîrșta cea mai frumoasă și cu cea din- ții experiență turistică în inima Europei. Viața, oricît de drept ți-ar fi drumul, e plină de digre- siuni, îneît nu rezist să fac o mi- că incursiune în timpurile ace- lea : la „balul națiunilor", la Ber- lin, fiecare grup își sărbătorea A- nul Nou după fusul orar al țării sale, așa că explozii de veselie, urale, aplauze și pocnetul desfa- cerii sticlelor de șampanie izbuc- neau ici și colo, oră de oră, pen- tru cîteva minute, înainte și după miezul nopții de pe meridianul Berlinului. Amintirile au fugit în- să repede la locul lor și cum mă găseam din nou la Praga, am luat-o de unul singur pe străzi de pe care se destrăma încet cea- ta trecutului și care, mai toate, duc în Piața veche a orologiului astronomic, supus în prezent unor restaurări ce vor dura un an. Al- tădată reveneam în fața orologiu- lui înainte de ora 12, de oriunde ne-am fi aflat în oraș, pentru a urmări defilarea statuetelor din turn într-o adevărată alegorie me- taforică ce ilustrează de fapt via- ța și moartea, binele și răul, cu semnificația unui „memento mori". Din Piața orașului vechi poți ad- mira biserica Tyn și arcadele go- tice ale școlii lui Tyn (sec. XIII), silueta Turnului pulberăriei, ca și încearcă Mamm’ s-o împace pe Dai-Lee cu lumea, cu pielea ei neagră și evident cu Atotputerni- cul. Dar nu are pe cine. „Mamm’, eu cred că Dumnezeu a inventat apartheid-ul!“ Mamm’ e îngrozită. „Niciodată nu s-au pomenit în- geri negri!“ — încheie Dai-Lee triumfătoare. „Acolo — și arată, rotindu-și brațul întîi spre cer, apoi spre cartierele albilor — acolo n-a pus piciorul nici un negru, niciodată". E o discuție mereu reluată, ne- incheiată. Dai-Lee se privește în oglindă. E frumoasă, și ca orice fată fru- moasă are un iubit spre care se Arta naratorului omul ca ființă individuală. Cele cîteva considerații intro- ductive nu sînt fără relație cu autorul asupra căruia ne vom o- pri : Alex. Kudeanu. Vrem să a- firmăm de fapt că A. R. ilus- trează (într-un fericit mod perso- nal, desigur) perseverența demer- sului creator, încrederea în for- ța modelatoare a cuvîntului. De altfel mai puțin cultivat de criti- că, A. R. și-a consolidat cu răb- dare poziția sa de prozator „în- setat de real", fără a i se putea trece cu vederea contribuția la definirea unui gen rămas predi- lect : povestirea. Literatura sa se constituie într-o pasionantă me- ditație asupra .individului comun aflat într-o permanentă căutare de sine și poate tocmai de aceea capabil de exemplaritate. Și în acest context avem în vedere și ultima sa carte, „Rapidul 24 spre iubire", în care virtuțile epice, de pildă, remarcate încă de la debutul editorial cu „Exilul pisi- cilor", ating aici gravitatea ma- turității și experienței asumate. Ceea ce ni se pare demn de re- levat, înainte de toate, rămîne ca- pacitatea constructivă a prozato- rului. Cele cinci texte ale volu- mului sînt părți componente ale unui edificiu epic ce-și propune sondarea aceluiași mister etern: iubirea. Dincolo de multitudinea de voci, orchestrate în tonalitatea impusă de specificul temei, prim- sediul primei universități praghe- ze, una dintre cele mai vechi în Europa (1368) ; unul dintre primii rectori ai acestei universități, Jan Hus (1369—1415), inițiatorul miș- cării religioase și social-politice a husitismului (1409), excomunicat (1410) și condamnat ca eretic de Conciliul din Constanza, a fost ars pe rug pe locul unde astăzi, nu de multă vreme, este construit un impresionant monument al recu- noștinței. Pe aproape, la marginea pieții, se află și catacombele, unde și-a găsit sfîrșitul un grup de avia- tori cehi, care „au îndrăznit" să-1 înfrunte pe Heidrich, guvernato- rul hitlerist al Protectoratului Ce- hiei și Boemiei. Din Piața orașu- lui vechi, loc încărcat de istoria devenirii unui popor, pe o „uli- ță" scurtă, ajungi după numai 200—300 de metri pe malul rîului Vltavei, după ce tresari văzînd pe partea dreaptă unele imagini de acasă, în vitrina Agenției române de turism. Pe celălalt mal al Vltavei ai în față dealul Petrin. Acolo se află Galeria oglinzilor și poți avea o altă întîlnire cu un moment din istoria cehă, ilus- trat de un tablou al pictorului A. Liebscher, relatînd bătălia pra- ghezilor, îndeosebi a studenților, cu armata suedeză, în 1648, pe Ka- rol most, unul din nenumăratele poduri peste Vltava și poate cel mai frumos și interesant prin le- gendele legate de el. Colina este dominată însă de Prazsky Hrad, castelul din Praga, imagine sim- bol a acestui vesel și elegant oraș ce integrează armonios edi- ficiile vechi, patinate de secole, urbanisticii moderne, încet, încet „cucerești" Staroe Mesto, cu clă- diri medievale, bolți gotice și, pe ulița aurarilor, ajunși la capătul scărilor, aproape de intrarea cas- telului, azi reședința președinte- lui republicii. In a doua curte interioară a Hrad-ului, te întim- pină Catedrala Sf. Vit și gîndul te duce îndată la istoria noastră din vremea primului voievod al unirii, Mihai Viteazul, care l-a vi- zitat pe regele Rudolf al II-lea la Praga. Cu două coroane, me- rită să vizitezi „Turnul pulberă- riei" din zidul nordic al fortăreței. Nu departe, se află Mănăstirea grăbește în orele albastre ale serii. „Nici un sfînt negru în calen- dar, nici o sfîntă sau un martir, măcar unul...". Martiri ! Sanko a fost împuș- cat. Pe Tony l-au sfișiat cîinii. Sarah a murit de foame, Cheen de dizenterie... Ei ce sînt? Sfinți nu, martiri nu... Sînt oameni, nu-i așa ? Ce nevoie atunci de ca- lendare cu sfinți ? Fiecare zi e însemnată pe răbojul timpului prin moartea unui om... Dai-Lee își freacă buzele cu carmin. Are optsprezece ani, e sănătoasă, vrea să trăiască, vrea să se mărite, să nască copii. Vrea să fie fericită ! își îmbracă rochia înflorată, se mai privește o dată in oglindă și iese în strada plină de zgomote. Kali o așteaptă zîmbitor, rezemat de un palmier prăfuit. Se plimbă. La capătul străzii, unde praful roșu se împiedică de cîteva fire de iarbă uscată, unde se termină ghetto-ul și sîrma ghimpată taie lumea in două, se opresc. Luminile albe ale orașu- lui cresc ca un pumn dc jăratic. planul analizei îl ocupă narato- rul. Am putea avansa chiar ideea unei încercări de constituire a spațiului narativ dintr-o suită de fragmente, inteligent doza- te, ce se cuplează armonios în- tr-un mozaic romanesc de nota- bilă originalitate. Fiecare dintre episoadele în cauză prezintă în aparență o altă poveste de dra- goste, fie că ea se numește Al- mudia, Despina, Lavinia ori Sa- rah, numai că aceste „înfățișări palpabile" nu fac decît să denu- mească tot atîtea posibile ipos- taze ale femeii adorate. „Cauți pur și simplu locul în care-și păs- trează fețele dragostea, și nimic altceva", i se confesează una din- tre iluziile sale erotice. Și sub semnul acestei căutări trebuie puse „peregrinările" sentimentale ale naratorului, motiv pentru care sînt explorate cu minuție și e- xactitate zone de mare profunzi- me ale sensibilității și puse în e- vidență stările sale diafane sau furtunoase, amăgitoare și terifi- ante, pure ori maculate. Cuplu- rile, al căror liant îl reprezintă eroul-narator, traversează întîm- plări obișnuite și neobișnuite în găsirea împlinirii ideale. Și în tot acest periplu se conturează și se anulează măștile personajelor, se ridică și se năruie monumen- tele friabile ale existenței. A. R. potențează valențele povestirii cultivate anterior, asumîndu-și cu precauție modalitățile moderne Strahov ; aici, între multe emoții oferite de vizitarea sălilor teo- logică și filosofică, o vei avea și Pe acea produsă de întilnirea cu autografe celebre : Lady Ha- milton, iubita amiralului Nelson, învingătorul englez în 1805 la Trafalgar, lîngă Cadiz, al flotei franco-spaniole, comandate de a- miralul Willeneuve ; tot aici des- cifrezi ușor semnătura primului om care a zburat în cosmos la 12 aprilie 1961, Iuri Gagarin. Față în față cu intrarea la Hrad, la Narodnaia Galeria, Galeria Na- țională de pictură, am văzut, în urmă cu 25 de ani, pentru pri- ma dată, un tablou de Goya. Zi scurtă de decembrie și des- tul de friguroasă. Orașul se um- plea treptat de lumină. Pe Ven- ceslav Namesti, stradă principală, agitație intensă. La nici un hotel n-am găsit o cameră liberă și în periplul meu pe urmele aminti- rilor tinereții, cînd am stat cîteva zile la Praga, mi-au ieșit în cale vreo zece hoteluri. Perspectiva petrecerii unei nopți în gară nu mă incinta, dar pînă la urmă se adeverește că de ceea ce te temi, nu scapi. Găsind un bilet la Sme- tanovo Divadlo, aproape de gara principală, înainte de ora 7 sea- ra, admiram foaierul și sala re- novată a Teatrului național ce poartă numele lui Bedfich Sme- tana (1821—1884), compozitor ceh, care, alături de Antoni n Dvorak, a creat școala muzicală națională cehă. Așteptînd ridicarea cortinei și stimulat de ambianța evoca- toare, mi-am adus aminte un e- pisod din studenție. Eram la Iași, prin anul III al Facultății de Me- dicină ; un coleg de cămin și de cameră, un bun prieten, azi ra- diolog la Piatra Neamț, fredona pînă la obsesie arii din „Mireasa vîndută" de B. Smetana. Corul institutului nostru obținuse pe a- tunci un loc de frunte în între- cerea națională a formațiilor ar- tistice studențești... Admiram sa- la cu decorațiunile luxuriante motive florale și bahice aurite și mă gîndeam cît de bine seamănă interiorul de la Smetanovo Di- vadlo cu cel al Teatrului Național din Iași, iar exteriorul cu Teatrul Regal din Liege, unde cu patru- „Ce frumos e !" — spune Dai- Lee. „Cc-ar fi să trecem dinco- lo?". Kali nu răspunde. In ochii lui se răsfrîng luminițele orașului și palpită de parc-ar fi vii. „Vino — îl cheamă Dai-Lee, știu un loc pe unde putem să ne strecurăm dincolo..." Ținîndu-se de mină, pornesc de-a lungul gardului. „Aici !“ Subțire și agilă ca un șarpe, Dai-Lee se strecoară prin deschizătura tăiată în păienjeni- șul țepos. I se pare că respiră un alt aer și fericită își mîngîie cele 24 de codițe. „Vino ! — îl cheamă ea pe Kali. Avem și noi dreptul să gustăm din fructul interzis !" — mai spu- ne ea rîzînd. Lumina unul reflector spintecă noaptea înghețînd-o și Dai-Lee aude bubuitul acela îngrozitor. In românește de Magdalcna VÂIDA ale acesteia. „Nu-i vorba să-ți propui să visezi o întîmplare tră- ită cîndva, ne avertizează el. As- ta ar însemna un fel de vis în alt vis, ceea ce se întîlnește în- tr-o mulțime de cărți..." Iată de ce A. R. știe să ia din arsenalul tehnicilor narative de ultimă oră doar pe acelea care dau un plus de credibilitate și de autenticita- te intenției auctoriale. Ceea ce și explică interferențele acceptate în fluxul confesiunii, mutațiile labile de nume, scene, gesturi ca- re circulă de la un text la celă- lalt. Dar nu pentru a epata, ci spre a întregi vitalitatea expre- sivă. „Intr-adevăr, confirmă unde- g va personajul-narator, convorbi- j rile noastre au fost totdeauna ca niște spirale, cu punctul de por- nire în centru, și terminate inva- riabil undeva, nicăieri...". Cineva spunea că prozele lui A. R. știu „să creeze mister, o ambiguitate plină de sugestii". Noi vom adăuga că A. R. reușeș- te ceva mai mult: stăpînind cu dezinvoltură teritoriile prozei de analiză, el demonstrează, așa cum menționam, că un autor care se respectă nu poate abandona pro- blematica umană de dragul expe- rimentului, oricît de atrăgător ar fi acesta. Pentru că A. R. e din spița talentelor viguroase, cuceri- tor prin ceea ce spune și cum spune. loanid DELEANU --------CONSEMNĂRI -------------------- • Autenticitate și talent Alcătuit clin 33 tinere fete, colectivul de dan- suri și obiceiuri populare „CETINA", al Că- minului Cultural din Straja, și-a cucerit un binemeritat prestigiu, fapt recunoscut și recom- pensat cu premiul I și titlul de laureat la edi- țiile a V-a și a Vl-a ale Festivalului național „Cîntarea României". Ani de-a rîndul, această entuziastă formație artistică — îndrumată cu aleasă pasiune și competență de către învăță- torii Elisabeta și Dragoș Teleagă, s-a făcut cu- noscută și prețuită nu numai în localitățile su- cevene, ci și în județele megieșe — Botoșani, Iași, Bacău, Neamț, în care a prezentat spec- tacole. De curînd, acest talentat colectiv artistic a reprezentat bogăția și frumusețea artei popu- lare bucovinene pe scena sălii de concerte a Radioteleviziunii din București, în spectacolul „La poarta sărutului", o adevărată cunună a cîntecului, jocului și portului popular românesc, alături de formații artistice de tradiție, repre- zentînd marile zone folclorice ale țării. Pentru autenticitatea repertoriului, pentru ți- nuta scenică și măiestria interpretativă, artiștii amatori din Straja au cucerit admirația și apre- cierile unanime ale publicului bucurestean și ale specialiștilor. Trebuie să consemnăm, de asemenea, și fap- tul că acompaniamentul muzical al acestui an- samblu este asigurat de un grup instrumental tradițional (fluier, cobză, vioară, caval, tobă), alcătuit din familia rapsodului popular Nicolae Bodnar —• (71 ani) — caro dimpreună cu fiii și nepoții săi se identifică, prin cîntec, cu întreaga formație, sub semnul autenticității. (Aurelian CIORNEI) cinci ani în urmă eram spectator la Fledermans ; Opera din Viena prezenta „Liliacul" în onoarea particpanților la al IV-lea Con- gres latin de reumatologie ce se desfășura în Belgia ; scena părea prea mică (la propriu) pentru un ansamblu atît de numeros cum era cel vienez. Narodni Divadlo, cu Aneta Vo- leskă în rolul titular din Gisellc, de A. Ch. Adam, după libretul lui Th. Gautier, făcea un specta- col de mare succes, deși premiera avusese loc în 1969. Erau în sală, pe lîngă europeni, numeroși afri- cani și asiatici. După spectacol, răcoarea acelei seri și iluminația „a giorno" m-au făcut să renunț la ideea ce-o a- vusesem de a merge în continu- are la unul sau chiar la două filme, spre a acoperi o parte din noapte. Am umblat vreme de cî- teva ceasuri pe străzile pline de lume, am urcat Pe terasa Muzeu- lui Național, de unde ai „la pi- cioare" vatra bătrînului „oraș de aur" și în prim plan statuia ec- vestră și bulevardul cu același nu- me, Venceslav, cel mai îndrăgit loc de promenadă pentru pra- ghezi. Intr-un tîrziu, m-am dus, to- tuși, la gară, ea însăși un monu- ment de artă, o fericită coabitare arhitectonică între gara veche, construită sub austrieci în 1910, și gara nouă, realizată în 1977, compusă din săli imense, supra- puse, oferind călătorilor toate ser- viciile, într-o funcționalitate de- săvîrșită. Fluxul călătorilor s-a redus ușor după miezul nopții. Culorile calde, curățenia desă- vîrșită, atmosfera civilizată mă îndemnau la comparații cu gări, similare ca arhitectură și con- fort, din Varșovia, Sofia... A doua zi, la 7,40, mi-am con- tinuat drumul spre Miinchen „vîr- ful călătoriei mele" prin Domaz- liche și Furth im Wald, cele două puncte de frontieră. loan IEȚCU e Premiu In cadrul Concursului interjudețean de poe- zie patriotică „Nicolae Bălcescu" (ediția a Xl-a), desfășurat la Rîmnicu Vîlcea, juriul (președin- te Mircea Ivănescu) a acordat premiul I poetu- lui sucevean Ion Drăgușanul. • ,,Inteligența și măiestrie44 Integrată amplului Festival național „Cîn- tarea României", expoziția școlară anuală reu- nește, sub genericul „Inteligență și măiestrie", cele mai semnificative creații ale elevilor și edu- catorilor, realizate în atelierele, laboratoarele, fermele didactice ale unităților de învățămînt, în unitățile industriale patronatoare sau în ca- drul cercurilor științifice, tehnico-aplicative și artistice din școli, case ale pionierilor și șoimi- lor patriei și grădinițe. Ilustrînd structura școlară din județ, sînt pre- zentate machete funcționale din domeniul chi- miei industriale și electrotehnicii, din profilu- rile mecanic, mine, petrol și geologie, din indus- tria ușoară și alimentară, ale construcțiilor, agri- culturii și silviculturii, precum și exponate ce a- testă activitatea de creație științifică, metodico- didactică, literară și publicistică a cadrelor didac- tice. Un sector aparte este destinat creației cercu- rilor pionierești unde sînt etalate ultimele lu- crări din domeniul electronicii, automatizărilor, construcțiilor radio, mecanicii, modelismului re- unite sub genericul „Start spre viitor". Creația plastică a elevilor este, de asemenea, bogat re- prezentată. (P. O.) • Studioul de poezie „Albatros44 Continuîndu-și activitatea de promovare și popularizare a poeziei românești contemporane, Studioul de poezie „Albatros" al Casei de Cul- tură a Sindicatelor din Suceava a organizat o originală ședință dezbatere în aula Liceului „Ște- fan cel Mare" din municipiu. Despre poezia română contemporană și des- pre direcțiile ei de evoluție în ultima perioadă a vorbit criticul și istoricul literar Alex. Ște- fănescu, absolvent al liceului gazdă, care a răs- puns și numeroaselor întrebări ale elevilor pre- zenți la întîlnire. Publicistul Victor Isac s-a re- ferit la fenomenul de stare poetică în literatura română. Intîlnirea a fost împlinită de un reci- tal poetic în lectura autorilor prezenți : Da- niel Corbu, Ion Cozmei, Liviu Popescu, Nicolae Sava și Constantin Severin. Din partea liceului gazdă a participat prof. Octavian Nestor. în aceeași zi, la Casa de Cultură a Sindica- telor, criticul Alex. Ștefănescu a vorbit, în fața unui numeros public, despre condiția debutului editorial al poetului tînăr, iar Ion Cozmei a pre- zentat cartea poetului Daniel Corbu din Tîrgu Neamț, „Plimbarea prin flăcări", apărută re- cent la Editura Cartea Românească. (I. C.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI Comitetul județean de cultură ți educație socialistă Suceava