IULIE 1988 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA autograf G. ISTRATE Bucovina Bucovina a intrat în istorice, începînd cu cea carte a inimii conștiința noastră prin lecturile literare și mai fragedă vîrstă, prin literatura lui Nicu lui Nicolae lorga. Tot lorga, printr-o lucrare Gane și, apoi, prin cărțile specială, adevărată capodoperă, ne-a deschis înțelegerea și ne-a în- dreptat pașii spre mormîntul de la Putna, unde veghează asupra des- tinului nostru, și astăzi, umbra fără moarte a unuia dintre cei mai Acei ani de răscruce Diplomațj si misionari, alți diferiți călători străini ce au avut prilejul să treacă prin reședința Moldovei au consemnat în notele lor de drum informații pre- țioase despre Suceava, recunoscută, în veacurile al XV-lea și al XVI-Iea, prim faima ei. Dar au fost și altfel de „vizitatori" care-și doreau să fie stă- pinitorii orașului și cuceritorii cetății sale. Și de la aceștia s-au păstrat, de asemenea, numeroase relatări. In acest sens, amintim cronicile turcești ce abundă în astfel de știri. Scrierile amintite — imnuri de slavă ale sultanilor „mai tari decît ce- ru]“ —, au grijă să ocolească ceea ce nu le era pe plac, să nu pomenească de înfrîngeri și să pri- vească pe cei potrivnici cu dispreț ; dar se găsesc și pagini unde lucrurile sînt relatate, obiectiv, unii cronicari fiind martori direcți, participanți Ia e- venimente. Multe informații de un interes deosebit se referă la înfățișarea cetății și a orașului Suceava în 1538 — an de cumplite încercări pentru Moldova și ca- pitala sa. Este vorba de expediția Iui Suleiman Mag- nificul, în urma căreia Moldova cade într-o accen- tuată dependență față de Imperiul Otoman, cînd și Cetatea de Scaun, pînă atunci de nebiruit, este cu- cerită prin trădare. Spicuim numai cîtcva din în- semnările acelor cronici despre Suceava, vom afla cîte ceva din ceea ce a dat măreție tine și totodată vom înțelege de ce crurile ce i-au creat faimă, astăzi Cetatea de Scaun, rîvnită cu atîta ceritoii, este prezentată în cronicile Sucevei mușa- multe din lu- nii mai sînt. patimă de cu- turcești cu ad- mirație izvorîtă și din bucuria că a fost, în cele din urmă, gupusă oștilor otomane, uitînd însă că acest fapt s-a datorat trădării, uitînd că în alte două rînduri cetatea a fost de nebiruit, chiar si în fața lui Mehmed al II-lea, cuceritorul Constantinopolu- lui. Mustafa Gelalzade care l-a însoțit pe Suleiman Magnificul in Moldova ne spune că ; „Cetatea este înaltă, turnurile sînt solide, porțile înguste, șanțu- rile largi, deci este cu neputință de pătruns chiar pentru zborul unei păsări. In turnurile sale se gă- sesc așezate tunuri de toate mărimile, muniții și provizii din belșug. In șanțurile cetății sînt înfipte țepușe de fier și de lemn, care alcătuiesc alte pie- dici. Cetatea este așa de bine întărită, îneît foarte greu poate fi cucerită". Alt cronicar (Nasuh Mat- rakei) compara cetatea, ce avea „ziduri numeroase și puternice", cu cele ridicate de Alexandru cel Mare, viteazul rege macedonean rămas în Orient, idealul tuturor cuceritorilor. Referindu-se Ia același monument, Mustafa Aii, cronicar din secolul al XVI-Iea, spunea că „ceta- tea avea turnuri, și mici și mari, de formă concavă, înălțîndu-se spre cer, avea și un șanț larg și adînc. De asemenea, pentru apărarea cetății, pe lingă că avea turnuri puternice, era și plină cu tunuri, a- vînd totodată și diverse locuri de trecere întărite cu copaci. Toate acestea erau apărate cu multă Desen de George GA v RILEAN IULIE mari fii ai acestui popor, Ștefan cel Mare. Pentru mine Bucovina are și unele semnificații particulare, numai ale mele. Vreme de aproape șasezeci de ani, de la 15 august 1932, am străbătut-o în lung și în lat, cu piciorul sau cu căruța, cu mașina ori cu trenul. Am poposit îndelung în satele și orașele ei și am legat prietenii cu oameni de toate vîrstele și de toate categoriile, îmbogă- țindu-mi, în felul acesta, sufletul. Cum aș putea uita prima lectură a romanului Baltagul, pe drumul dintre Vatra Dornei și Cîrlibaba, pe o căruță în care duceam păpușoi moldovenesc acasă, în Transilvania ? Cum aș putea uita emoția care a pus stăpînire pe mine cu ocazia celei dlntîi călătorii la Vatra Dornei, cînd am descoperit că frumosul oraș mă primea pe... Calea Transilvaniei, replică patriotică a Căii Moldovei, pe care intră călătorii care au străbătut Valea Bârgăului, pe drumul invers, spre Bistrița? Cum aș putea uita popasurile pe care le-am făcut la Voroneț ori la Moldovița, în compania unor prieteni de peste hotare, ca profesoara Jindra Huskovă, de la Bratislava, mai impresionată decît noi, parcă, de minunile de la Voroneț ? Bucovina a fost pentru mine un fpl de rampă de lansare. Îndră- gostit de Iași și de oamenii lui, încă din copilărie, nu puteam concepe înscrierea la universitate în altă parte decît în capitala Moldovei. îmi aduc aminte de drumul pe care l-am făcut, de la Năsăud pînă la Iași, cu cele șase schimbări de tren ale lui,în toamna anului 1933, și mai ales îmi aduc aminte de clipa în care, odată cu cea de a patra schim- bare a trenului, la orele 14,26, nu mă mai temeam întoarce cineva din drum, să-mi întrerupă la Iași. Vatra Dornei îmi devenise familiară, reu marcată de achiziționarea unor cărți călătoria Trecerea care se vitejie și zel". Dar și orașul — reședință voievodală a fost ad- mirat ’ ‘ ’ . ... vidași de cei care l-au văzut, fiind descris do Mustafa Gelalzade ca „un oraș foarte în floritor. Clima Iui este temperată și are ape dulci sl curate. împrejurimile sînt împădurite si acoperi- te cu verdeață. Pe scurt este un oraș frumos din toate punctele de vedere", iar Mustafa Aii în cro- nica sii caracterizează Suceava ca cu climă bună, ,un oraș plăcut, cu vii și locuri frumoase pentru petreceri". Toate acestea s-au transformat „într-un ținut bă- tut de valuri" ne relatează o altă cronică turceas- ca reterindu-se la evenimentele din septembrie 1538. Cu prilejul acestor nenorocite întîmplări este cău- tat și găsit tezaurul domniei, măsură a puterii si fastului ei. Cronica Iui Mustafa Aii ne informează că : „HUsein-aga a fost însărcinat să sape si să răs- colească ușor unele părți ale cetății voievodului re- bel al Moldovei care fugise, pentru a descoperi tezaure și comori. S-a mai poruncit ca după ce vor fi găsite toate acestea să fie predate visteriei împărătești. Cu prilejul acestor cercetări și săpături făcute dih ordinul sultanului cuceritor, au ieșit Ia iveală atîtea diamante de mare preț și atîtea avu- ții, incit au depășit închipuirea emirilor". Mustafa Gelalzade, cel care, probabil, a avut prilejul să-I vadă chiar Ia Suceava, menționează că acest te- zaur se compunea din următoarele obiecte : „...ber- beci de argint, carafe, ibrice, cușme, pahare, să- bii încrustate cu pietre prețioase, giuvaericale, vase prețioase de pus flori, cămăși de mătase, cărți le- gate în argint și aur, evanghelii, cruci, monede în mare cantitate, obiecte și mărfuri si de asemenea și obiecte de podoabă lux, stofe de mătase si multe alto lucruri care nu pot fi descrise de pana au- torului. Banii și toate aceste lucruri au fost luate pentru a fi depuse în visteria împărătească drept obiecte de preț". Cronicile turcești ne mai povestesc că iot atunci, după căderea cetății : „Templele numeroase ale ghiaurilor răi din fire, precum și veșmintele lor au fost incendiate si distruse în focul furiei în așa măsură, îneît de Ia profetul Mahomed si pînă in zilele noastre, dușmanul nu a văzut o astfel de distrugere, și nici musulmanii nu au distrus vreo- dată în așa măsură din ambiție". S-au pierdut si prefăcut în scrum podoabele dom- niei, ctitoriile reședinței voievodale a mușaținilor ce au înfrumusețat-o așa cum se cuvine unui oraș ce fusese capitală mai bine de 150 de ani. Mffîdova cea cu „sate bogate, cu belșug dc ape, cu livezi si grădini mari" — cum o caracteriza Mustafa Ah —, deși înfrîntă, avînd scaunul domniei despuiat de’ splendorile artei, totuși nu s-a prăbușit ca stat si inima ei — Suceava — nu a încetat să existe, jucîndu-si încă zbuciumatul ei destin,. rami.nmd, peste veacuri, un simbol al măreției și gloriei ro- mânești în lupta pentru libertate. Dr. Mircea IGNAT că m-ar mai putea și să nu mai ajung pe aici a fost me- chemau Vatra, Ro- Dacă am putea cosi doar cu privirea această iarbă plutitoare dacă o vorbă sau un tunet din lăuntru ar obosi mîinile ploii făcînd-o să se arunce-n gol... dar noi nu doar atit putem supremul nostru argument este că deslușim acestea toate chiar în secunda cînd fulgerul despică țeasta misterelor vedem și pentru ele suferim sorbind din așteptare. Marcel MURESEANU Conștiința scriitorului s S Dacă scrisul este îndeobște un act strict individual, interesînci Inainte același despre său și cultura de toate pe autor, ml lucru se poate spune rezultatul travaliului semnificația acestuia în unei societăți. Este știut că un om de lite- re ia condeiul în mină pentru a-și așterne pe hîrtie versuri- le, nuvela, romanul sau piesa de teatru nu pentru ca apoi, lu- crarea odată încheiată, să fie închisă într-un sertar ci pen- tru a fi adusă la celarlalți oameni, cititori ai operei cred că un autor cunoștința potențialii sale. Nu scrie doar pentru sine satisfăcîndu-și ast- fel un orgoliu by" — pentru men la modă uneori, el nu încredințeze i secret, un „hob- a folosi un ter- i — chiar dacă se grăbește să tiparului creația sa din diverse motive. Mărtu- risită, sau nu, destinația este, A PRIVI mante și cîntece, Poeme și povești (toate de George Coșbuc !) ori Poe- zii, de Veronica Micle sau Destin, de V. Voiculescu. în anii războiului, după dictatul de la Viena, urcam, periodic, spre Vatra Dornei, unde era refugiat fratele meu, și ne îndreptam spre Po- dul Cușnei, la frontieră, unde așteptam să vină mama din cealaltă parte a munților. După anii ’50, însoțit de unii colaboratori mai tineri, am străbătut Țara Fagilor din preajma Călimanilor, de la Păltiniș și Dîrmoxa, Ia Izvoarele Sucevei și la Brodina, Ia Soloneț, Cașvana și la Ulma, la rîrtești și la Poiana Stampei, adunînd, cum ar spune Alecu Russo, graiul ei, prin care se întăresc mărturiile legăturilor indestructibile ale locuitorilor acestui ținut cu cei din Moldova și cu cei din Transilva- nia. Graiul din Bucovina este unul de tranziție, cu puternice infiltrații ardelenești și moldovenești. în el se reflectă, ca și în numele oamenilor care aduc aminte, adesea, de satele din jurul Năsăudului, printre ele și al meu propriu, istoria însăși a Țării de Sus. redea cu maximă obiectivitate realitățile luat implicit, o din jurul lor, au față poziție breanu, Tudor Arghezi, George pîn ă la urmă aceeași : citito- rul. Desigur toate acestea sînt demult cunoscute și e de pri- sos să insistăm asupra lor. Mai interesant este însă „labo- ratorul de creație" al scriito- de aceasta, o acceptau dimpotrivă, o condamnau ori, în rului cesta unea tate. de azi, in ce măsură a- este conștient pe care o are de misi- în socie- Confruntat dinamică, în cu o civilizație care se produc schimbări profunde, revoluțio- nare, în toate sferele de acti- vitate umană, scriitorul nu es- te și nu poate fi un simplu fotograf al timpului său, in- stalat comod într-un turn de fildeș de unde observă neutru ce se petrece în jur. A consta- ta doar nu este suficient, da- că nu imposibil numai și pen- tru faptul că scriitorul are, ca oricare om. o atitudine în fa- ța vieții. Este de altfel știut că marii artiști care au tins să numele unui ideal civic. Indiferent de curentele și școlile în care istoria litera- ră ii încadrează astăzi, marii scriitori de pretutindeni au fost nu numai martori ai epocii în care au trăit și au creat dar si conștiințe ale vremii lor. In secolul trecut, un Bălcescu si Alecsandri, un Eminescu, Caragiale, Slavici — pentru a aminti doar cîteva piscuri ale literaturii române — constituie exemple strălucite în acest sens. Lecția lor de patriotism, de atitudine critică necruță- toare a stărilor de lucruri din vremea lor, încrederea în va- lorile perene ale poporului sînt prezente în fiecare crea- ție lăsată nouă moștenire, stră- bat întreaga lor operă. Pe ur- mele lor au pășit marii scrii- tori din perioada interbelică printre care numele lui Mi- hail Sadoveanu, Liviu Re- Bacovia, Lucian Blaga, mii Petrescu, G. Călinescu prezintă tot atîtea repere evoluția creației literare țara noastră. Un moment hotărîtor în re- in din ac- tivitatea unora dintre scriito- rii amintiți l-a constituit de- sigur actul istoric de la 23 August 1944, moment de răs- cruce în istoria poporului nos- tru. Eliberarea țării de sub jugul fascist, cucerirea puterii de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea, profun- dele transformări petrecute în viață social-economică a țării au constituit desigur tot atîtea examene de conștiință pentru scriitorii din acea perioadă, aflați la vîrsta maturității lor creatoare. Faptele sînt dealtfel știute și nu este cazul acum să in- sistăm asupra lor. în aproape o jumătate de secol, dar mai ales, după cel de al IX-lea Con- (continuare în pag. III) Sergiu NEGURA Mă bate gindut Bucovina mi s-a părut întotdeauna, în periplurile reportericești, o promițătoare divă cu irisuri „verzi ca două mistice smaralde" — vorba Iui Cincinat Pave- lescu. Ar fi superfluu să spun că, vai, în zăbava trecerilor multiple, n-am reu- șit să pătrund tainele promisiunii, acestea fiind rezervate, desigur, numai bucovi- nenilor get-beget. Ca observator venit din alte zări, am rămas doar cu admi- rația. Admirație pentru obcinile văluri- te, zidirile inegalabile, vetrele și civilizație contemporană; pentru dîrzenia și franchețea locului, zugrăvită cu modestie tajele și scenariile mele. în de istorie admirație oamenilor în repor- Călimani, prin intermediul supraviețuitorilor unei operațiuni de salvare, vorbeam despre „Cei șapte care au văzut moartea". La Rădăuți, îi luam ultimul interviu olaru- lui Colibaba, în încăperea cuptorului, căptușită cu ceramică de Kuty. La Vatra Dornei, ascultam sunetul orologiului din turn și măsurăm timpurile devenirii a- șezării. La Gura Humorului, Ostra, Le- șu Ursului încercam să înțeleg sufletul minerului, de candoare eroică și dăruire nedisimulată. Am găsit de cuviință că reportajul crud și fascinant, cu toată foamea citi- torului pentru agest gen, nu e suficient pentru oglindirea zbaterii temerare a oamenilor adincurilor sucevene. Docu- mentul de viață trebuie metamorfozat în opere de ficțiune, acest spațiu-matrice oferind creatorului surse majore de in- spirație. Piesa de teatru radiofonic „Ma- gistrala subterană", cu o poveste de dra- goste suprapusă pe iubirea minerului pentru meseria Iui cutezătoare, izvorăș- te din răgazurile mele prin acești munți vrăjiți și severi. E vremea ca acumulă- rile să se reverse în beletristică. De a- ceea, mă bate gîndul să revin printre exploratorii subteranelor, să le pipăi iarăși inimile și să-mi chinui condeiul întru hărăzirea unei narațiuni scrise fără prejudecăți. S-au alcătuit puține filme, puține ro- mane din acest univers captivant de muncă și viață spirituală. Minerul, iu- bitor și el de cultură, așteaptă de Ia au- torii mai vîrstnici ori mai tineri o lite- ratură adevărată, cu eroi convingători, de mare bogăție sufletească și nu per- sonaje care rostesc neapărat lozinci, bă- tîndu-sc cu cărămida în piept. Mai ales în domeniul literar, cum rien n’est beau que le vrai. Pornind tot de Ia acest nesc (atestat, iată, cu șase mă), mă mai bate gîndul zice Boilcau, spațiu româ- secole în ur- să mă întorc la romanul istoric, reînviind de data asta epoca de strălucire mușatină din miezul veacului al XV-lea. Serialul de teatru despre tinerețea lui Ștefan cel Mare, început de Radio București în 1987 cu „Lăstunii se întorc la cetate" și Ceta- tea cu mireasmă de cetină", va continua cu un scenariu despre bătălia de Ia Ba- ia, substanța dramatică urmînd a fi to- pită într-o proză mai amplă, inspirată din vremea cînd a răsărit o stea voie- vodală pe cerul Moldovei. Puținătatea izvoarelor despre tinerețea ilustrului nos- tru domnitor oferă scriitorului un cîmp larg de imaginație artistică. Am îndrăznit aceste confesiuni, stîr- nit de aerul neconfinat al Bucovinei, promițătoare divă cu irisuri „verzi ca două mistice smaralde"____ Boris CRĂCIUN CRONICA LITERARA Dincolo de partitura motivică și aria romanescă (decupte cu mînâ sigură) cărțile lui Pan. Solcan comunică; toate romanele (sînt a- cum cinci la număr, masive, des- curajante) cresc pe același tipar, preferind hățișul epic, explicații- le stufoase, dialogul interminabil, fraza planturoasă, narațiunea prin ricoșeu. Și, mai cu* seamă, inves- tigarea / redecoperirea trecutului „sfărimat", inventînd amintiri. Umbra (1982) era — titlul ne in- dică — o căutare a umbrelor, re- constituind visurile de altădată, încercîpd a afla „cum a fost" în- ■ tr-un „peisaj de ședințe", desci- frind jocurile puterii ; biografia lui Z. (copilul teribil al genera- ției) — absorbită de legendă — su- portă variante,- falsificînd un timp învirtejit, de răscruce, atins de r „gustul furtunii". Sîntem în hao- sul genezei și acest roman-anche- . tă, recucerind anii „ascunși", lu- ni inînd Adevărul, propune o călă- torie în cerc ; traseu pe care se vor înscrie și celelalte cărți ale lui Pan Solcan. Eroii sînt mari călători ; iar călătoria înseamnă meditație. „Om de noapte", Matei, un imaginativ, incapabil de a se fixa (Jocul, 1984) caută „ținuturi nedescoperite". Acest oniroman, credincios aserțiunii că „există țot ce ne imaginăm" cultivă moti- vul dublului, „încurcă" timpurile, respectă fluxul hipnotic; reactiva- rea amintirilor (deschise acum altor sensuri) conduce spre întîl- nirea cu șinele. Căutarea Marthei devine un destin, „ficțiunea din Marta" reprezintă un subiect fa- bulos, înlocuind avalanșa eveni- mentelor din lumea reală. în pa- ranteză fie spus, să observăm că în romanele lui Solcan foiesc fe- meile umbroase, enigmatice, biza- re, „neconsumate de dragoste", rîv- nind rolul pur, reamintind mitul iubirii. Asistăm parcă la o defilare a femeilor fatale ; toate persona- jele, dealtminteri, au vocația con- fesiunii și viciul rememorării. Fi- ințe plurale, cu o neistovită pu- tere de multiplicare, cu numere exotice, femeile lui Pan Solcan au b frumusețe misterioasă, luminate interior, trăind difuz în închipuire. In Nostalgia (1987) profesorul care „știe tot" este un ocrotitor al iu- birilor pătimașe, răsfoind „terfe- loageie amintirilor", el citește ca- talogul, dialogînd prin lungi tă- ceri cu cei „trimiși în lume", si- luete ieșind din negură. în fine, Vameșul ploilor — fi- del aceluiași scenariu — înseam- nă și un salt valoric, vădind vioi- ciune stilistică; Pan Solcan devi- ne astfel — cred — un romancier care nu mai poate fi ignorat. Va- meșul ploilor ia un start senzațio- nal; o călătorie fantomatică cu au- tobuzul, o ploaie torențială. întîlni- rea din timpul studenției bucureș- tene nebeneficiind de o „explica- ție", apariția salvatoare a Ivo- nei. Toate aduc în amintire seara aceea, seara despărțirii, cînd prie- tenul chemat să arbitreze devine stăpîn ; era disputată iubita co- mună, orgolioasa și nepăsătoarea Florence. Instalat în amintire, „Vameșul", provoacă trecutul, dez- groapă un subiect închis, înghesuie „în rama serii de atunci" adevă- rurile adunate. Irumpe astfel o discuție amînată tocmai prin re- tragerea sa. Constată că revede- rea, în răstimpul scurs de la „se- pararea lumilor" îi leagă doar prin ură; fostul prieten este un necunoscut. El însuși „un băiat bun" la o revistă din provincie, un „visător subțire" care și-a re- fuzat destinul se descoperă ca un om plouat, intr-un univers „deri- zoriu". Singuraticul neajutorat, un nemulțumit care suferă, nepregă- tit pentru această confruntare, se trezește luat în antrepriză de Cora Tentația onirosimiluhii*) Magheru, soția fostului prieten pentru a fi „replasat in lume" (oferindu-i-se o carieră, bani, re- lații). Temuta femeie, pvînd „Vo- luptatea imixtiunii", slăbiciunea de a-.și dovedi puterea vrea să-i ordoneze viața; prietenul vrea să-și onoreze prin acest aranja- ment reparator un vechi legămînt, stîrnind elanurile gratuite ale cla- nului pentru cel care „nu are ni- mic". Firește „vameșul" va refuza; își explică absența, viața întreruptă prin metafizica iubirii. Dacă fos- tul prieten Edgar, ins metodic, pedant, pune la cale — ca o da- torie de conștiință — această veni- re in București (plasîndu-1 în țar- cul unui institut), „vameșul" nu poate uita umilința unui dece- niu; dorința de a nu pierde tre- cutul îl aruncă într-un joc diabo- lic, refuzînd transplantul bucureș- tean și mirajul succeselor rapi- de. Biet „comis-voiajor cultural" el intră însă în sarabanda întîl- nirilor, se lovește de zelul lui Dumitreasa („bine plasat", înotind în realitatea socială, cu o funcțio- nalitate multiplă), intră chiar — minat irezistibil — în viața lor, uluit de frenezia împerecherilor, zăpăceala, puterea cominatorie a clanului. O va reîntîlni și pe Florence, recăsătorită, confruntindu-se cu propriul trecut. El, străin de am- biția parvenirii, face din obsesia Corei un punct de sprijin, supu- nîndu-se de fapt destinului său. Ea, cea de altădată, risipitoare, trăind „cu ochii închiși" inventînd povești, s-a despărțit de aiureala existențială. S-au consumat două existențe separate; capitolul boe- miei (scris împreună), proiectul unui mariaj se risipesc in seara aceea, ca o piatră de hotar. Șeful generației încasează senin lecțiile vieții dar o „trăiește" — intensi- ficat prin absență — pe aceea Florence visătoare și încăpățînată. Revederea, ca în toate cărțile lui Pan Solcan, ca în toate în- tîmplările pe care le regizează viața este un eșec. Regruparea devine o imposibilitate. Făcînd să vorbească o realitate „prea încăr- cată", manevrînd trecutul, exami- nîndu-i aluviunile, aducînd la su- prafață adevărurile, dislocînd „con- fortul clădit pe uitare", reuniunea de la familia Magheru consfințeș- te ruptura, oficializează „separa- rea lumilor". Cele două Florence exprjmă izbitor divorțul ; vechea Florence, lunatecă, cu visuri tre- ze, cu arta de a bagateliza, o nă- lucire într-o lume palpabilă face loc unei „plante de seră", trăind într-p opulență absurdă alături de botanistul Simenski, un bărbat frunlos și aiurit. întîinește deci o Florence necunoscută; doar evo- cînd un timp consumat își înțele- ge suferința de a o fi pierdut. Ui- tarea se va așterne peste acest „circ vesel și neobosit", oferindu-i însă un răspuns scadent. Succesiunea de portrete (înși- rate în timp) face dovada unui a- nalitism de calitate ; Pan Solcan evocă în tușe sarcastice atmosfe- ra de grup, radiografiază mentali- tățilp sondează pitorescul vieții literar-artistice. Mari vorbitori, e- roii lui Pan Solcan își conservă ingenuitatea, se mișcă — ieșind de sub legea timpului — în lumile interioare ; ei nu trăiesc, ci retră- iesc. In consecință, romanul-digre- siv, cu bucle epice, „încărcat" cu lungi monologuri — nu se citește chiar alert, deși scriitura impune. La Pan Solcan nu contează epicul ci discursul onirosimil, scriitura care se deșiră, reîntoreîndu-se în trecut, fixîndu-ne în spațiul amin- tirii. Instalat în fantezie, scriito- rul nu mai are nevoie de o lo- gică a demonstrației. Lățirea ana- lizei, dilatarea amănuntului con- voacă prezentul ca pretext. In Nostalgia, roman suprapon- dcrabil, povestirea dospește, epi- cul trenează; autorul are, bineîn- țeles, plăcerea digresiunilor, a ri- coșeului, iubește arta paranteze- lor. Narațiunea despletită, fără un personaj-pivot, supusă capriciilor memoriei și delirului imaginativ, romanul „prinde" provizoratul e- xistenței „în curgere", luminează satul de altădată ferit de seisme- le sociale. La Pan Solcan lumea (care „este așa cum ne-o închi- puim") e dominată de Eros, abun- dă — spunem — femeile fatale, bizare, confuzia vis / realitate se înstăpînește. Satul „zumzăitor" e- xistă doar în memorie, consumă nesățios veștile, avalanșa întîmplă- rilor nu implică însă pe narator. Retras „în spatele evenimentelor", inapt de a participa, „martor im- perfect", naratorul lui Pan Solcan este spectator ; din „colțul" său examinează o lume tainică, fără asperități, răscolește subsolurile evenimentelor unui sat „adormit", în care iubirile — doar ele — con- stituie „hrana de fiecare zi". Intre cei doi poli ai epicului (Profeso- rul, un „pivot al timpului", un li- ber cugetător cu memorie faimoa- să, cel care a înțeles lumea și, în replică „ființa neștiutoare" — Tur- cuța, pentru care a sunat „ceasul altei vieți") se perindă un vălmă- șag de personaje, iubind sporo- văială, fabulația neistovită. Ne- firescul se întinde, răspunsurile se lasă așteptate. „O mare vișă- toare" precum Marina, o ființă ce- lestă se va transfigura înrobii, - du-1 pe părintele Tibi ; Vlad Du- țescu, un bărbat „mare și blond", un Don Juan sfios și timid, cu un surîs dezarmat și faimosul său carnețel. Profesorul în dialog cu „vocea", Stănescu — musafirul lui Moisuc, cu identitate ascunsă și puteri oculte, bătrînul șef de post Drincioiu inițiind anchete, ban- da lui Crețu,, revenirea „america- nilor", procurarea mireselor pen- tru bucureșteni și, nu în ultimul rînd, cealaltă Natalia, cutreierată de un frison adolescentin, rîvnind rejucarea unei partide de tenis 1— reprezintă tot aîtea fire intrînd în urzeala unui hățiș epic. Protagoniștii lui Pan Solcan în- drăgesc jocul ipotezelor, visăto- ria, rîvnesc libertatea nelimitată. Litira, de pildă, o femeie „în cău- tare", iese din somnolența minci- noasă și mersu-i indolent, revi- zuindu-și propria viață ; și exem- plele se pot înmulți după voie, e- roii scotocind în „depozitul de vi- suri". Credincios unei formule epice. Pan Solcan își scrie cărțile cil . o turație egală. Simultanul editorial al anului trecut n-a prea stîrnit comentarii ; surprinzător, Pan Sol- can lipsește pînă și în polemicele bilanțiere întocmite (încropite) de harnicii foiletoniști. Explicația e la îndemînă : romancierul nu a fost citit, altminteri omisiunile nu se pot susține. Mai mult, aș zice că după o lungă amînare (nu cu- nosc motivația), Pan Solcan a ie- șit pe „scena literaturii" în zarva optzecistă, răscumpărîndu-și tăce- rea prin densitatea problematică a cărților sale. ( Adrian Dinu RACHIERU *) Pan Solcan : Vameșul ploilor, Ed. Albatros, 1987; Nostalgia, Ed. Cartea Românească, 1987. Voi rămîne acolo Prin legile grave ale trupului Umblă vînturile ca o cavalerie ușoară Prea cuminte carnea rupîndu-mi Din vorbele bune — ale mersului drept Prin ploi răvășite de vechi căutări. Surghiuniți-mă-n legile-acestea Pe viață, în fiecare zi să mă știu Gălăgia superbă dintr-un tren de recruți Sau calmul întinselor aripi Fugind peste luciul subțirei visări. Voi rămîne acolo, scuturînd insomnii Incolore în nopțile albe Ce sapă fîntîni în credințele mele. N u mai destinele-ntoa rse Alba hîrtie îmi numără clipe în care n-am făcut pace cu mine. Cel veșnic plecat Să revină cu-o vară mai tînăr. întîrziați prin cartea tăcerilor mele Și-nțelegeți că-n filele ei Au dreptul să umble Numai destinele-ntoarse Din adinei meditații. în livezi năucite Nesfîrșire — ai lăsat în ora tn care pe aproape Tăcerea-și rupea veșmintele. M-ai uitat apoi in crînguri năucite De zarva florilor. Să mă prind De silabe ce picură-n ramuri. lată-mă aici Am rămas în arbori și-n cărți Să-ți păzesc ochii in care mă ascunzi. Iată-mi însă aici, Reîntors din căderea frigului Să-mi acopăr răbdarea cu plecările tale. Se înserase. Pe peron se întîlneau pîcle- le galbene ale munților cu pîclele vinete ale apelor. Personalul trecuse de cîteva minute. Cei cițiva călători, excursioniști, vorbeau cînd românește, cînd nemțește, cînd cehește. Îndată, săltîn- du-și din curele ranițele um- flate cu tot felul de ierburi, se grăbiră spre cabană. Trei oieri, în urma lor, cu desagii pe umăr, făceau glume și ri- deau, arătîndu-și dinții albi și lăți. ...Nu-i nici o nenorocire, gîndi impiegatul, oricine poa- te vorbi pe orice limbă, nu- mai s-o cunoască. Oricine poate glumi, numai să știe... Gluma este sarea pămîntului, așa spunea cineva. Curînd, gara dintre cele două piele rămase însingura- tă și pitică. Liniște... Doar dinspre mestecenii de pe coastă, cerul se înălțase, brusc, și se aprinse, apoi se bulbucase, amenințător. Nouri negri, cu gene roșii, arginta- te, se zbăteau și nu-și găseau culcușul. Inrăiți, suflînd pre- lung, cu caznă, se împungeau, muncindu-se să stăpînească zarea și s-o înroșească. ...O să toarne, chibzui im- piegatul. Din obișnuință, a- runcă ochii spre ceasul cel mare, înfipt în stîlpul de lemn, parcă să-l susțină. Ac- celeratul urma să treacă pes- te treizeci de minute. — Da, o să toarne... Și pe cînd electromecanicul se în- vîrtea, bombănind, în jurul unui acumulator, de parcă nu i-ar fi înțeles rostul, ii vorbi. — Mă, Petrică, eu sînt un om mare! Aștept un tren in ploaie, petrec un tren în ploa- ie !... Celălalt se împotrivi, fără să ridice ochii. — Ce ploaie ?... De unde ploaie ?... — Petrică, eu sînt un om mare ! — He 1... He, he, he... Dinspre ape, noaptea, spriji- nită pe maluri, curgea, calmă, definitivă însă dinspre coa- ma cu mesteceni nourii ve- neau, grei, mustind de bănu- ială. Și însăși gara, devenind mai mică, împinsă de creștet, își trăgea suflarea, abia, a- bia, prin două, trei lumini. Inghimpat de un gînd, im- vățase mai multe aici, în Poiana Sihăstriei. Își explicase multe, un lu- cru nu reușise să și-l expli- ce, în nici un fel. In școala de impiegați, profesorul de mișcare, un inginer bătrîn, chelbos, cu ceas de buzunar, cu cravată neagră, cu miini- le albe, curate, foarte curate, mormăia, înainte de a-i pune nota, și fără să vadă pe nimeni: „Agaliu, Prescornic, cinci!“... Răspundea mai bine, răs- Agaliu, Prescornic... piegatul își strinse haina pînă la git și intră, preocupat, in birou. Simțea o stare de neliniște. Pentru ce iepurii au ieșit din pădure, au sărit peste Unii și au pîndit gara, cu urechile lăsate ? Pentru ce mierlele au zburat în coama ierbii ? Pentru ce gîzele au pișcat, și încă atît de afurisit ?... Pen- tru ce Hector, cîinele, a scheu- nat și s-a retras în cușca lui ? Împinsă în văgăuna Sihăs- triei, acolo unde, zice-se, lu- pul se îmbrățișa cu ursul nu numai să stirnească nedume- rirea coțofenelor, unde uliul se împăca iarna cu cioara nu să-și dureze împreună casă, — gara lui a clipit vesel, sea- ră de seară. Și, deodată, gara lui, parcă așteptînd cu spai- mă, devenise mai mică, și abia își trăgea suflarea. — Da, o să toarne... Se legase de gara lui, deși, la început, i-a fost greu. în- vățase multe la cursuri, în- pundea mai prost, profesorul de mișcare, zîmbind, mormă- ia, sentențios". Agaliu, Pre- scornic, cinci!..." Nu-l fasci- nase omul, nu-l fascinase to- nul, după cum nici nota, — fiind convins, adesea, că ști- use, de șase, ori de șapte, îl fascinase cuvîntul... Agaliu! Ce înseamnă agaliu?... O întrebare statornică, un răspuns imposibil. A întrebat pe lingviști, pe etimologi, a căutat prin dic- ționare. N-a aflat răspunsul. Lingviștii, etimologii, nepu- tincioși. Dicționarele, neputin- cioase... Telefonul sună scurt. Își întrerupse gîndurile și ridica receptorul. Chemat din gara vecină, auzi o voce cunoscută — 345 a trecut, ora 21,32 — G. Cu ochii pe tabloul de co- mandă, urmări o vreme tra- seul acceleratului și chibzui. Iată, s-ar putea să nu plouă ' Iată, s-ar putea să nu fiu un om mare... He, he, he, vorba Iul Petrică, electromecanicul. Apăsind pe butoane, stabili parcursul de trecere la in- trare și la ieșire, apoi, prin radio, luă legătura cu trenul. — 345, Poiana, liber, pe di- rect, cu trecere, P. Se ridică și, atunci, dintr- odată, lumina din tavan se făcu mai mică. Se întoarse din ușă și privi pe geam. Nourii cei negri își lepădase- ră Coamele și, într-o aștepta- re mocnită, îngenunchiaseră. Un fulger aprinse coasta cu mesteceni, alte fulgere se înge- mănară, și norii se puseră în mișcare, ca niște forțe blinda- te, uruind. Stropi grei răpă- iau pe acoperișul de țiglă, ta- bloul de comandă se lumina nefiresc, după care becul din tavan stăruia palid, ca într-o pîndă. Impiegatul rosti, absent, chiar independent de propria sa ființă. — Agaliu ! Fulgerele se încrucișau, pă- mintul aprins se sălta, ne- volnic, pe o rină, pe altă rină, se hurduca, gemînd, să-și le- pede măruntaiele, și însăși gara lui, smerită pierită sub ziduri, își scutura temeliile și, clipind oblic din cele trei lumini, ca dintr-o adîncă ru- șine, încerca să le reașeze. Ieși, năuc. Agaliu ! Norii au venit agaliu ! Să nu-l pătrundă apa... Să nu-i curgă pe șiră. Să nu-i curgă pe sub pîn- tece... In șuvoaie reci... In șuvoaie calde... Cerul, năruit, sîsîia, fulge- rele se întîlneau pe peron, se învîrteau, se lepădau, pămîn- (continuare în pag. 4) Constantin BADERSCA Tîmpla ce vede Nedumeritele aripi Se-ascut în imagini Ce ard ca o rană. Cuvîntul e pasăre Pentru călătoria văzduhului Și timpla ce vede. De toamnă Vă voi fi anotimp, Căutați-mi privirile In care nu apun Nici văile, nici ziua, Că de-ar apune Cine mi-ar spune Că-n versul acesta-i cutremur ? Cine mai .știe? Ați văzut că-am rămas în cuvinte Și mi-ați ascultat tăcerea. Cine mai știe în ce sunete-am ars Și-n ce insomnii am devenit vers Pentru înflorit pămîntul ? Si iar mă-ntreb * Sînt pom în care vîntul Se zbate ca un șarpe-aprins. Neclintirea-i năruită-n mine Și iar mă întreb al cui voi fi. Al vostru de voi ști Că sînt, e mult prea bine. Mă veți purta în plopii goi Sau în cuțitele din ploi, Mă veți uita pe iute apă, Scînteia undei să mă-ncapă. Vîntul le va arde toate. Din flăcări cine mă va scoate ? II — Pagini bucovinene PERMANENȚE Heinrich Kipper un scriitor uitat Heinrich Kipper se numără prin- tre cei mai de seamă poeți de lim- bă germană din Bucovina. A scris în dialectul șvabilor trăitori pe a- cele meleaguri, iar datorită lui viața și obiceiurile coloniștilor ger- mani din regiune au devenit cu- noscute și in Austria, respectiv Germania. Kipper s-a născut la 16 decem- brie 1875, la Ilișești, fiu al unui colonist venit din Germania. în ca- litate de învățător la cursul primar, s-a angajat entuziast, pledînd pen- tru interesele dăscălimii din Buco- vina. în această acțiune s-a aso- ciat cu învățătorul român Mihail Chisanovici, împreună cu care, între 1901—1908, va scoate un ziar („Fre- ie Lehrerzeitung"), o adevărată tri- bună în lupta împotriva autorități- lor retrograde. într-un apel, con- fiscat de poliția austriacă, și-au expus revendicările. Reacția auto- rităților nu s-a lăsat așteptată. Chisanovici a fost concediat, iar Kipper — mutat disciplinar într-un cătun de munte, unde însă a conti- nuat lupta, care s-a soldat cu un deplin succes : mutarea și suspen- darea lor au fost anulate, amîndoi fiind aduși la Cernăuți, cu titlul de învățători clasa întîi. Prietenia dintre cei doi bărbați de seamă ai intelectualității bucovinene a du- rat pînă la moartea prematură a lui Chisanovici, în 1915. Cu puțin timp înainte, l-a vizitat pe Kipper la Viena, unde acesta a fost in- ternat în urma unei răniri, grave, suferite în luptele din Carpați. După ieșirea din spital, Kipper s-a stabilit în Austria. la Oberholla- brunn, în calitate de profesor la un seminar din localitate. Numărul și diversitatea lucrări- lor lui Kipper sînt cu adevărat im- presionante. A scris în toate ge- nurile, lăsîndu-ne numeroase ope- re. Vom încerca să salvăm o parte din ele din colbul uitării nemeri- tate. Kipper a scris aproximativ o du- zină de scenete cu cafticter popu- lar, compuse în dialect, care s-au bucurat de o. deosebită apreciere în epocă. Cu prilejul unei vizite in patrie. în 1922, el scrie doar în cîteva zile sceneta Der Dickvetter als Hexenmeister, (Vraciul), primi- tă favorabil în revista lui Orendi Hommenau „Von der Heide". Conți- nut umoristic, satiric, au și cele două piese, datînd din anul 1923, Die gezahmten Schwiegervăter (So- crii domesticiți) și Die Teufelssch- miede (Fiecâria diavolului), pe care Karl Kurt Klein le compară cu o- pera dramatică a scriitorului. Frie- drich Rech din Galiția. Din aceeași categorie de scenete mai fac par- te : Der bekehrte Prahlhans (Lău- dărosul convertit), Das alte und das neue Jahr (Anul cel vechi și cel nou) și Neujahr (Anul Nou). Paleta încercărilor dramatice a scriitorului bucovinean se întregeș- te prin piese cu caracter tragic, scrise în limba germană : Die Schulgemeinde von Schwarghof (Pă- rinții elevilor din Schwarghof). 1923, Die Geschwister (Frații), 1924, și Die Sunden der Miitter (Păcatele mamelor), 1924. Kipper reflectă con- flictele de ordin moral ale țărani- lor din acele ținuturi. Pieselor amin- tite li se adaugă : Der Impresario (Impresarul), anunțată ca o dramă modernă, Die Zaubermelodie (Melo- dia vrăjită) și Die Meistergeige (Vi- oara maestrului). Din viața lui Franz Schubert este inspirată drama Die Wiener Nachtigali (Privighetoarea vieneză). Cu piesa Friedrich Lud- wig Jahr se încearcă o incursiune în istoria Germaniei, și anume în vremea războiului de eliberare îm- potriva lui Napoleon. înainte de a fi fost cunoscut ca autor dramatic și epic, Henrich Kipper a publicat poezii în dialect și în limba germană în revista „Von der Heide" și, mai tîrziu, în toate publicațiile de limbă germa- nă din Bucovina. în almanahul Bu- kownier Deutsches Dichterbuch, a apărut lingă Alfred. Margul Sper- ber, Georg DrozdoWski și Rose Auslănder. Lirica lui Kipper idealizează via- ța la țară. Modernismul nu și-a gă- sit loc în creația poetului — din punct de vedere artistic și tematic. Dragostea, sentimentul naturii, re- veriile fac subiectul predilect al versurilor sale. Prin forma lor dis- cret melodică, simplă, prin optimism și vigoare, amintesc de cîntecele populare. în 1915, apare volumul Lieder eines Verwundeten (Cîntecele unui rănit), care s-au răspîndit repede, poate și pentru faptul că poeziile au fost puse pe note de renumiți compozitori din Austria.. Kipper se arată profund zguduit de urmările dezastruoase ale războiului. Jurnalul de război Aus Wunden und Wonnen (Din răni și desfătări) este expresia nemulțumirii paroxis- tice a unui om care a cunoscut o- rorile războiului pe propria piele. Ca și Nikolaus Schmidt, poetul bănățean, Heinrich Kipper a am- biționat să fie educatorul șvabilor săi. De aceea a publicat un mare număr de povestiri în calendarele de limbă germană din Bucovina, în reviste și ziare. Sînt prezente farsa, idila, satira și fabula. Tematica povestirilor este vădit educativă. Kipper a devenit cunoscut și ca autor de romane : Die Enterbten (Dezmoșteniții), 1925, Die Tugend- schwur auf Zamka (Jurămîntul de credință de la Zamca, 1927), Die Zirkuskinder (Copiii circului) și Der Todesflug (Zborul mortal). Fără îndoială, cea mai impor- tantă și cea mai reușită dintre a- ceste opere cu caracter epic este romanul Dezmoșteniții, în care au- torul reia problematica dramei Frații. E reliefată influența ne- fastă a banului asupra conștiinței umane, în ambianța unui sat din Bucovina, în ultimul sfert de veac al secolului trecut. In esență, este un roman educațional. Grobner e ilustrarea vie a procesului de dez- umanizare sub imboldul atavic al setei de înavuțire. Rolul Iui Heinrich Kipper în li- teratura noastră este acela al unui scriitor popular. Pentru cititorul de astăzi, opera lui are o impor- tantă valoare documentară. Kipper .și-a cîștigat locul binemeritat în- tr-o istorie a literaturii germane din România. Udo-Peter WAGNER Proștii sub clar de lună Recenta premieră a secției sucevene a Naționalului ieșean ne poate bucu- ra cel puțin din trei motive: selec- ția repertorială (o binevenită recon- siderare a lui Teodor Mazilu, în- scrisă pe linia valorificării drama- turgiei autohtone), o montare de ți- nută artistică reflectînd reala ca- pacitate a trupei și a regizorului, partituri reprezentative pentru ac- tori. în esență, un spectacol de un nivel ridicat (așteptat și de aceea previzibil), o necesară confirmare a potențialului nucleului artistic ce-și desfășoară, activitatea aici. Montarea privește „lumea" lui Mazilu (un„fabulos teritoriu de in- vestigație, de ironii, de geometrii umane, de amînări și de refuzuri, de adevăr care frige și de blamari ne- cruțătoare" — după cum o numește regizorul Ovidiu Lazăr în caietul program) nu numai cu claritatea mi- croscopică a unei astfel de analize, dar și cu surîsul trist al unei ase- menea întreprinderi. Piesa „Proștii sub clar de lună" posedă „in nuce" aproape întreaga populație a faunei maziliene : „abjecți tandri", „nebuni fățarnici", escroci, ticăloși, hoți, lichele.. . Regizorul ne propune o „radiografie" amănunțită a „devenirii" acestora, de fapt a in- voluției lor. Luați în parte par ridi- coli, în grup sînt josnici. Grefați pe textul dramatic îi urmărim perma- nent în mișcarea lor „browniană". Această deplasare haotică, semnificativă în context, contactul cu obiectele, gesturile lor sînt înscrise pc traiec- tul ce duce de la aroganța inițială la imploratoarea tîrîre finală, totul în- tr-o atmosferă configurată de princi- piul „dacă sînt la fel, trăiesc la fel". Deși puțin aglomerată, scenografia — semnată de Marfa Axenti — constru- iește spațiul în limitele nimicniciei DEBUT - VERONICA STEICIUC Anul nașterii : 1968 Absolventă a Liceului „Ștefan cel Mare" din Suceava Face parte din cenaclul „Nicolae Labiș" al Centrului de îndrumare a Creației Populare și a Mișcării Artistice de Masă Suceava. ziduri, chipuri, aer, pescărușul ucis de marinarii cuvîntului personajelor încorsetate în universul material ce-1 definește. Etichetat de autor „șmecher", Go- gu, personajul interpretat de Liviu Manoliu, capătă și alte „valențe" : profitor sentimental, cinic, dar și... obsedat de iminentul control finan- ciar. Actorul trăiește stările multiple ale eroului — mai puțin „umanizarea" —• dovedind o stăpînire a rolului, re- levîndu-și astfel calitățile actoricești. La dimensiunile maturității profesio- nale se situează Mioara Ifrim și Con- stantin Florea. Interpreta Ortansei („femeie-satanică" — în gind și în faptă) își conduce personajul cu fer- mitate in întreaga suită de stări, su- pralicitînd cu măsură unele trăsături, atenuînd altele. Impregnîndu-și ro- lul cu infuzii de luciditate, Constan- tin Florea creează un Emilian veri- dic, evidențiind forța acestuia de a rămîne cinstit. Clementina, întruchi- pată de Pusa Darie, devine îndrăgos- tita capabilă de orice compromis nu- mai ca să-și păstreze soțul iubit. Actrița, bine dirijată regizoral, își construiește roiul cu meticulozitate, dovedind’ reale calități scenice. în limita partiturii, Dana Olaru (Vasi- lica — personaj neglijat, din păcate, de autor) oferă o prestație exactă în- scriindu-se alături de Dan Victor (Ta- tăl Ortansei), la debutul său pe scena suceveană, printre promisiunile cer- te ale colectivului. Maria Ștefanache (Mama Ortansei) și Rareș Stoica (Chelnerul și Comentatorul) sînt doar apariții necesare. Premiera, a treisprezecea, în cei aproape patru ani de ființare a sec- ției, se înscrie cert în necesarul pro- ces de profesionalizare a acesteia. Este nu numai un pas cîștigat, ci și un etalon de la care nu trebuie ab- dicat. Petru DKIȘCU înfloresc merii cărțile într-un zid înalt pînă la ei pe foile albe e surîsul tău neatins Mioritica 1. am parte de nălțare într-o zi în care soarele mă zice alesul lui X 2. locul între limite crește odată cu experiența orizontului învins însemnat cu scrum de stea caut un loc X 3. am să vă las să-I încercați spunea o mamă timpul se odihnește legat la brîul meu X 4. ai nevoie de orizont cînd deschizi ochii MUNTELE respiră sub un plai păzit de cer X 5. prin ziduri de aer sosește craiul nou era pc cînd întregul a fost tot acum eu sunt o parte X 6. sunt rodul ultimei zile de odihnă din odaia întunecoasă m-am întors mai înflorit Horațiu STAMATIN de ghilotina absenței glumeam cu frunza aceea în timp ce hainele dansau pe asfalt în ritmul secundelor în pietre copii se retrăgeau în timp ce lumina se arunca sub roțile amurgului dicționar LOVINESCU VASILE (n. 17.XII. 1905, Fălticeni — m. 14.VIII.1984, București). Nepot al lui Eugen Lo- vintscu și frate cu dramaturgul Horia Lovinescu. Primele trei clase gimnaziale le-a făcut la Fălticeni, continuîndu-și studiile secundare la Liceul „Sf. Sava" din București, unde și-a luat bacalaureatul în 1925. Studii superioare la Faculta- tea de Drept din București între 1925—1929. A profesat avocatura începînd din 1930, în baroul Ilfov, îndeplinind între 1930—1942 și func- ția de avocat al muncipiului Bucu- reșt, din 1942 fiind consilier juri- dic la uzinele siderurgice Reșița. A început să colaboreze din 1929 cu articole și studii pe marginea unor subierte diverse de istorie li- terară, folcloristică etc., la reviste- le Viața literară. Viața româneas- că, Vremea, Familia, Adevărul lite- rar și artistic. După mulți ani a revenit la publicistică, semnînd în România literară. Convorbiri lite- rare, Orizont. Lucrări publicate : Al patrulea hagialîc. Exegeză noc- turnă a Crailor de Curtea Veche, București, Ed. Cartea Românească, 1981. La aceeași editură se află în curs de apariție volumul „Creangă și Creanga de aur", o originală in- terpretare a basmelor lui Ion Crean- gă. Exegeza lui Vasile Lovnescu pc marginea Crailor de Curtea Ve- che este în fond un mic „Tratat" a- diacent instrumentelor tradiționale ale criticii literare, autorul vehicu- lînd „borgesian" informații diverse (heraldice, istorce, cosmogonice etc.) pe linia preferințelor autoru- lui Crailor de Curtea Veche... Refe- rințe critice : Vighi, Daniel, în O- rizont, 33, nr. 1, 1982. p. 2 ; Un- gheanu. Mihai, în Luceafărul, 25, nr. 11, 1982, p. 2 ; Dârja, Viorel, în Pagini bucovinene, aprilie, 1982, p. I—IV ; Gheorghiu, Mihai Dinu, în Convorbiri Iterare, nr. 4, 1982, p. 5; Ciachir, Dan, în Săptămîna, nr.- 594, 23 aprilie 1982, p. 2 ; George, Alexandru, în Viața românească, nr. 3, 1982, p. 79—86 ; Mureșanu, loan Matei în Steaua, 33, nr. 5, 1982, p. 57. LUCAN, GICA (n. 8.XII.1935, Că- linești — Dărmănești, prozator). Studii secundare la Școala Peda- gogică din Suceava (1951—1955), su- perioare la Facultatea de Filologie a Universității din București. Profe- sor la Școala din comuna Ipotești — Suceava, Volume tipărite : Ba- lanța, roman. București, Ed. Krite- rion, 1979 ; Nu-i greu să ucizi un corb, roman .București, Ed. Krite- rion, 1982 ; Nopți banale, roman, București, Ed. Kriterion, 1985. în- tr-un răstimp de cîțiva ani, Gică Lucan a publicat 3 romane în limba ucraineană, afirmîndu-se ca unul dintre prozatorii de frunte ai acestei literaturi. Mediul investigat de scriitor este cel de al satelor bucovinene, în etape diverse ale istoriei. Experiența și biografia au- torului transpar discret sau în tușe apăsate în diversele ipostaze ale narațiunilor. „Cele trei volume for- mînd un tot unitar, ce ambiționea- ză să realizeze o imagine edifica- toare asupra devenirii istorice a unei comunități rurale, începînd din vara fierbinte premergătoare actului de la 23 August 1944 și pînă în zilele noastre. O încerca- re îndrăzneață, încununată, după cum rezultă din aprecierile criticii de specialitate, de succes" (Ion Bel- deanu). Referințe critice : Deleanu, loanid : Un autor de literatură u- craineană — în Pagini bucovinene, aprilie 1986, p. IV ; Tcaciuc, Ște- fan — în Obrii, 5, 1986 ; Kureliuk, Kolea — în Zori noi, 22 aprilie 1986. Ion PINZAKU Conștiința scriitorului (urmare din pag. 1) greș al partidului nostru comunist, literatura ca dealtfel și celelalte ar- te, au cunoscut o înflorire fără pre- cedent. Moment hotărîtor în viața partidu- lui și țării, Congresul al IX-lea, a însemnat nu numai începutul resti- tuirii integrale a valorilor spiritua- le moștenite de la înaintași dar și deschiderea unui orizont larg de cunoaștere și creație pentru toți oamenii de știință și cultură din Ro- mânia. Este meritul istoric al parti- dului nostru comunist, al secretaru- lui său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a conferi scriitorilor contemporani din patria noastră în- crederea in forțele lor creatoare o- dată cu conștiința misiunii pe care o au în societate. Procesului revoluționar de făurire a bazei materiale a societății socia- liste s-a adăogat oa o dimensiune firească activitatea politico-educati- vă privind modelarea unui om nou, cu un larg orizont de cunoaștere, în- suflețit de înalte idealuri umaniste. In această operă complexă rolul și rostul scriitorului printre semenii săi a crescut mereu. Investiți cu înal- ta misiune de a fi factori educa- ționali, de primă importanță în so- cietate, scriitorii din toate generațiile dau cu fiecare operă creată cîte un examen în fața cititorilor.. Iată de ce, pe lingă talent, scriitorului con- temporan i se cere să aibă el în- suși un larg orizont de cunoaștere o gîndire filozofică-estetică de înal- tă ținută, bazată pe principiile fun- damentale ale materialismului dialec- tic și istoric. Fără o astfel de gîn- dire bine articulată, la care se a- daugă în mod necesar o cunoaște- re profundă a realităților din lumea de astăzi omul de litere nu va pu- tea sesiza noul, tot ceea ce „devine în patrie". Cadrul generos de afirmare pe care societatea noastră de astăzi 11 o- feră poetului, prozatorului, dramatur- gului, criticului și istoricului literar, tînăr sau vîrstnic, îi oferă fiecăruia dintre ei șansa de a-și manifesta personalitatea artistică în întreaga plenitudine. In ultimele două decenii, tocmai datorită acestei noi ambianțe spiri- tuale au înflorit ca niciodată in tre- cut talente reprezentative ce s-au a- firmat cu strălucire în literatura noastră. Numărul lor este deosebit de mare și este greu să le enume- răm pe toate. Ceea ce se poate spu- ne însă este că fiecare dintre ele se distinge printr-un „sunet propriu" expresie a personalității creatoare a fiecăruia. Au apărut volume de versuri de mare frumusețe, străbătute de patos revoluționar și patriotic, romane, nu vele și povestiri antologice, piese de teatru memorabile. Critica literară, la rîndul ei, și-a diversificat și nu- anțat judecățile de valoare căutind să ofere cititorului repere cit mai sigure în educarea gustului pentru arta adevărată. Desigur în această perioadă au a- părut și lucrări cenușii, schematice, versuri șablonarde, piese declarative, demersuri critice minate de un socio- logism vulgar. Plătind tribuit unor concepții învechite, a unor „mode" literare importate de aiurea, aces- tea au fost repede uitate de către ci- titori, reprezentînd doar exemple cum nu trebuie să se scrie astăzi. Deficitare sub raport ideatic ele s-au dovedit, implicit, fără valoare artis- tică. Peisajul literar contemporan cu relieful său atît de divers se cere însă îmbogățit necontenit, Misiunea scriitoruliu ca dealtfel a tuturor oa- menilor de cultură de astăzi este de a crea opere care, prin fondul idea- tic și măiestria artistică, să contri- buie la nobila operă de modelare a conștiințelor, de cultivare a înalte- lor idealuri umaniste, proprii socie- tății noastre socialiste La recenta Consfătuire de lucru cu activul și cadrele de bază din domeniu muncii organizatorice de partid și po- litico-ideologice, tovarășul Nicolae Ceaușescu, sublinia acest deziderat pe care îl formula cu deosebită cla- ritate : „Avem nevoie de noi roma- ne, de noi poezii, de noi piese de teatru, de lucrări în domeniul artei plastice, de noi lucrări muzicale. Sînt, multe, bune. Dar avem nevoie încă de unele și mai bune, în toate sectoarele". Acest îndemn patetic, înflăcărat, a- dresat de către secretarul general al partidului are un răsunet adine în conștiința scriitorului de azi din pa- tria noastră. Fiecare, în forul său in- terior, își reexaminează cu lucidita- te ceea ce a realizat pînă acum hotărît fiind de a crea opere, care, prin mesaj și valoarea artistică, să contribuie la lărgirea orizontului de gindire și sensibilitate al omului de astăzi. Aceste opere care presupun din partea scriitorului o cunoaștere atotcuprinzătoare a realităților vre- mii sale, spirit îndrăzneț, o stăpî- nire perfectă a mijloacelor artei căreia i s-a dedicat se vor înscrie astfel in patrimoniul de valori spi- rituale ale națiunii noastre — pentru acum și pentru totdeauna. Costin Neamțu, „Portret" Pagini bucovinene — III DIN FOLCLORUL ESCHIMOȘILOR Cuvinte magice „In vremurile de odinioară cînd oamenii ți animalele trăiau împreună pe pămint, un om putea să devină animal, numai dacă o dorea ți-un animal putea deveni ființă omenească. Uneori erau oameni, alteori animale nu există nici o deosebire. Toți vorbeau aceeați limbă Erau vremurile cînd cuvintele erau ca o vrajă. Mintea omenească avea puteri miraculoase. Un cuvînt spus la întîmplare avea consecințe ciudate. De-ndată deveneam vii și ceea ce-ar fi dorit oamenii să se-ntîmple se-ntîmpla — Nimeni nu poate explica asta : Ața a fost". In românește de Oana PETRARIU 5—AN «Ucenitui atotștiutor... Cu o veselie deloc molip- sitoare, Constantin Preda ver- sifică de o vreme prin reviste pozînd poznaș și fiind convins, desigur, că și-a dat gata ami- cii și inamicii. „Eu plîng la masa mea de nuc“, se tînguie poetul, „sub cerul liber în surtuc (aici subtilitatea ne de- pășește), dar nu pentru că l-ar fi părăsit iubita sau din cine știe ce alt motiv teres- tru ; pur și simplu C. P. nu știe „crinul un’să mi-1 usuc". Chestia asta cu uscarea cri- nului e, intr-adevăr, o dile- mă. Liniștea i se pare „de birt" (?), fumează „aloe tei sau mirt" (dar ce mai contea- ză !), e „chidă și zloată și zaț", atmosfera devine sum- bră, drept pentru care „mă- mbăt și paul verlaine mă crede sub boruri" (Altă rimă la „onoruri" n-o fi fost de găsit). Mergind mai departe, aflăm (dintr-o altă poemă) despre niște „toamne melan- colice cu șerbi", despre o „lă- criță cu mănuși", despre niș- te „generali cu pipe" hoină- rind prin gări pînă ce luna se face „rară rară / cu raze de liliput". Și tot așa, bine- dispus și făcîndu-ne ștrengă- rește cu ochiul, C. P. potco- vește cuvintele într-o ciudată și personală asociere din care poezia, atît cit există, abia se mai vede. Restul fiind... mult zgomot pentru nimic. N-avem ceva anume cu au- torul, nu-i singurul, de altfel. Agaliu, Prescornic.. (urmare din pag. 2) tul căzut, gîfîind, horcăind, clă- bucii, galbeni, umflați, mus- teau, plesneau, șuroiau... Înțepenit in marginea pero- nului, cu lanterna aprinsă, cu ochii în ochii locomotivei, ce se iviră, plutind, pe dea- supra liniilor lucitoare, se zmuci, dintr-odată, și căzu. Văzduhul se scutură, tume- fiat, și limbile de foc plesni- ră, sec, și se deznodară, pre- lung, pe vale, și el n-a înțe- les decît că limbile de foc a- veau mai multe capete, o su- medenie de capete, și gara devenise prea pitică, și în- tunericul cumplit, peste mă- sură de cumplit, și gara sufe- rea, fără a plînge, el suferea fără a plînge, și locomotiva, mintoasă, îl depăși, mecanic, apoi vagoanele, plesnind din osii, ca într-o joacă, îl depă- șiră... Gemu. — Agaliu... Și se trezi. — Semnalele. Nu ai semnale!... Ridicîndu-se într-o mină, stri- gă, înspăimîntat. — Petre.'... Petre !... Adăugă, stupid. — Nu ai semnale! Nu ai!.., Și trenul se oprește! Obligato- riu, Petre !.., Intr-adevăr, locomotiva, cu mindria balaurului învins in- tr-o luptă nedreaptă, s-a o- prit, brusc, și vagoanele s-au încontrat. Impiegatul se uită la tren, se uită la gară, scurtcircuitul dintre tinerii de talent care au beneficiat de o prea gră- bită încurajare și lansare pu- blică, dar cazul în sine rea- duce în discuție ceea ce se cheamă asumarea responsa- bilă a actului creator. Lucru- rile se prezintă cam așa : după un debut promițător sau chiar remarcabil, cel salutat cu încredere de critică începe să cedeze tentației, să-i zicem, de popularitate. încet-încet, din dorința de a-și marca prezența în viața literară, el asaltează redacțiile, editurile cu tot ce-i iese de sub peniță, De unde pînă mai ieri își mi- gălea cu îndîrjire fiecare rînd, știind să renunțe la ceea ce trebuie renunțat, din- tr-o dată dînsul se crede a fi dobîndit toate secretele artei cuvîntului. Alteori, slu- jit mai puțin de talent și mai mult de ușurința „de a pioduce texte", noul aspirant la gloria literară devine agre- siv, gălăgios, ireverențios cu valorile consacrate. Nu lipsesc nici situațiile cînd novicele nostru, minat de aceeași ispită a singularizării, se hazardea- ză în a da verdicte și a pro- pune radicale „rupturi" în spațiul literar contemporan. O mostră edificatoare desco- perim în revista „Amfiteatru" nr. 4. Sub confuzul titlu „Iu- birea noastră înviată". Cris- tian Popescu care sentențios : despărțirea nu de un model, nu de un anumit scriitor „sau de un grup de scriitori anu- s-a produs deodată, pe întrea- ga rețea, și-i curgeau pe șiră, și-i curgeau sub pintece, șu- voaie reci, șuvoaie calde, și-i părea că-i el, și-i părea că nu-i el, că-i dublura lui, ve- nită noaptea, aici, să-i facă și- cane. Contorsionat, rosti. — Agaliu... Călătorii, buluciți la feres- tre, întrebau, iritați, și atunci se dezmetici, depășind starea de angoasă. Fulgerele se mistuiră în su- sul rîului, încă mai ploua, dar, dinspre coasta cu mesteceni, se auziră bufnituri surde și flăcări, flăcări, țîșneau ca să- biile. Pădurea luase foc. Începu să dîrdîie, nu de frig, cît de spaimă. —N-ai fost un om mare... Trebuie să fii un om mare. Ai primit cinci la mișcare, numai cinci, nu va scrie ni- meni despre tine... In ciuda acestui fapt, trebuie !... Amin- tindu-și de electromecanic, grăbit, se întoarse și strigă din răsputeri, ca și cum elec- tromecanicul urma să fie scos dintr-o altă lume. — Petre!... Mă, Petre !... Se afla intr-o situație necu- noscută, nici o școală nu i-ar fi imprimat astfel de reflexe incit să acționeze, gara, pie- rită, care plingea, fără scin- cete, fără 'lacrimi, trenul ca- re tăcea, mofluz, călătorii ca- re întrebau, arățăgoși, și că- rora nu avea timp să le ex- plice, focul ce se întindea, mușcînd din măduva proas- miți", ci de „o întreagă epo- că literară". Acum și aici. „Acum și aici-ul nostru, in- sistă C. P., înseamnă ruptura intre două continente româ- nești de literatură". Ce vrea să fie această ruptură cerută de C. P. ? Nici mai mult nici mai puțin decît o apocaliptică „dislocare de profunzime" ai cărei „producători și benefi- ciari", avertizează C. P., sînt „toți cei care am început să scriem de vreo 10—15 ani în- coace", deci cei ce aparțin deceniului „optzecist", în care C. P. vede „un fel de stră- moși în viață" (? 1) ai erei pe care o anunță. Cît despre „fe- lul" cum va arăta literatura acelei epoci, C. P., ca „produ- cător și beneficiar", nu prea 1 eușește să ne clarifice. Din bîiguilile sale teoretice re- zultă totuși că aceasta va fi „un amestec al genurilor" sau, cum se exprimă autorul, „Un fel de vorbitor la care stă o coadă de cititori dornici să vorbească «gură în gură» cu scriitorul". „Scriitorul, pre- vestește C. P., va prefera di- P. S. Valeriu Ganea ne acuză în revista Orizont că am fi nedreptățit pe (același ?) Cristian Popescu numindu-i „producțiunile" lirice „mici povestioare hazlii". Cum de-am îndrăznit, se răstește mai pe ocolite V. G., cînd C.P. ar fi fost „recomandat" cu entuziasm de semnatari notabili (pe care-i și nominalizează). Bineînțeles, e dreptul fiecăruia să-și declare opțiunile și, pe cît posibil, să și’ le argumen- teze (deși V. G. evită s-o facă). Părerea noastră rămîne că oiice text se apără singur. Dacă are ce apăra. Iată însă ce crede V. G. a fi „poezie" : „Mama e gospodină. Ea păs- trează zahărul în cupele unui sutien vechi, îngălbenit, a- gățat cu două cuie de perete. Că numai așa se-nduicește o oală întreagă de lapte c-o singură linguriță de zahăr". pătă a copacilor, el însuși ud pînă sub piele, obligat să a- lerge și nu știa încotro să a- lerge, obligat să certe și nu știa pe cine... Electromecanicul ridică din umeri, învins. —E treabă de o noapte. Chiar mai mult... Recapitulă cu conciziunea celui aflat în mare anan- ghie și, tocmai de aceea, ca- pabil să cuprindă toate fap- tele și să ia o hotărire. Trenul a trecut semnalul de intrare, ■ n-a trecut semnalul de ieșire. Blocul de comandă a fost scos din funcție. Iar coasta arde... Tresări la un gînd. Blocul de comandă a fost scos din funcție. Dar blocul de comandă i-a dat cale li- beră. Semnalele erau pe ver- de. Numai pe verde. Precis, Prescornic ?... Precis ?... Hai, băiete, hai '.... Intr-un vîrtej, ajunse la bi- rou și, folosindu-se de lan- ternă, completă ordinul de circulație. Și tot într-o fugă ajunse la locomotivă. După ce mecanicul semnă actul, impiegatul, convins de fapta lui, își pregăti lanterna. .In clipa aceea, din ușa u- nui vagon, se desprinse un bătrîn înalt, care se apropie încet de dînsul. — Agaliu, Prescornic... Il văzu și-i răspunse. — Am aflat! — Ce-ai aflat ? — Urcați! — Iți asumi riscul ? — Norii au venit agaliu. Blocul de comandă a pierit Astăzi te strig Astăzi te strig numai astăzi pentru ochii în care-ai putea să închizi plecarea ți patimile poate viața ți rugul pe care dînd celorlalți totul ai ars Astăzi te strig peste acest sediment pururi înverzit pămîntul ți sufletul meu Astăzi te strig numai astăzi veșnic grăbit lăsa-voi miazănoape clopote clătinind Emil DREPTATE soluția genurilor. Mai precis, va prefra înlăturarea preju- decății că el scrie «poem» sau «nuvelă» sau «roman»". Ca urmare cartea se va trans- forma, în viziunea sa. într-o ciudată „scrisoare", adică în- tr-o hibridă înșiruire de e- nunțuri eliberate de a.șa-zisa povară a normelor artei lite- rare. Pentru că C. P., iată, întrezărește chiar de pe acum această cel puțin stranie me- tamorfoză: „Scriitura jurna- lului înțeleasă ca notație di- rectă, detașată de prejudeca- ta literalității (subl. n), este cea care năpădește cărțile de poezie, cît și cele de critică. Nu este vorba de jurnalul ca literatură, ci (atenție n.n.) de literatura ca jurnal". O mai absurdă teoretizare a amato- rismului, frumos drapată sub flamura „coborîrii cărții pc pămînt", nu ne-a fost dat să citim ori să auzim. loanid DELEANU agaliu... Mestecenii ard aga- liu... Urcați! — Ești șui ? — Am primit cinci la miș- care. Nu intru în literatură. Totuși, sînt impiegat. A tre- buit să fac ceva... Locomotiva, din rărunchii metalici, își slobozi chema- rea. Trenul se puse în miș- care. Și cînd profesorul se înalță pe scara vagonului, impiegatul îi puse o întrebare. — Totuși, ce înseamnă aga- liu ? — Desigur, nu știu, veni răspunsul. — Am bănuit. Bătrînul, din ușă, se în- toarse, ca și cum să-l vadă încă o dată. — Și sensul de prioritate?... Și viteza?... De treizeci de ki- lometri. Ai cuprins-o în act?... E un risc. E un mare risc... Eu te-am învățat cîte ceva. Impiegatul mai făcu trei trei pași. — Agaliu înseamnă cute- zanță... Și nu uitați. In gara următoare chemați pompie- rii. Am vorbit și cu mecani- cul. Pădurea arde... Arde... Ultimul vagon se mistui în întuneric. Gara, fără lumină, părea și fără viață. Peste două zile, impiegatul primi o telegramă. O desfă- cu și citi următorul conți- nut. „Agaliu, Prescornic, zece“. Poate că agaliu înseamnă cutezanță. Ppate că nu în- seamnă nimic. ----------CONSEMNĂRI------------------------ • Zilele Eminescu în perioada 13—15 iunie a.c., la Vatra Dornei s-au desfășurat manifestările celei de-a Vl-a ediții a „Zilelor Eminescu". Cu acest prilej, la Casa Cărții „Nicolae Labiș" a avut loc un recital de versuri din lirica eminesciană": „Tre- cut-au ani ca nouri lungi pe șesuri", susținut de actori; Georgeta Păduraru, Adrian Pădura- ru și Orodel Olaru, de la secția din Suceava a Teatrului Național „V. Alecsandri" Iași. în a- ceeași zi, tot la casa cărții, poeții George Da- mian și Marcel Mureșeanu au rostit versuri din creația lor, omagiind Luceafărul de la Ipo- tești. Tot în cadrul acelorași manifestări, la biblio- teca orașului, a avut loc spectacolul de sunet și lumină „Călătorind cu Luceafărul în lumea basmului românesc", iar la liceul industrial s-a desfășurat un recital de versuri polilingv (italiană, germană, franceză, engleză, spanio- lă și rusă) „Eminescu, Poet român de circula- ție universală". Manifestările au fost coordonate de poeta Cornelia Maria Savu. (G. D.). • Colocviile revistei „Contemporanul" La Suceava și la Rădăuți, a avut loc presti- gioasa manifestare intitulată Colocviile revis- tei Contemporanul, care a prilejuit întîlniri, pe teme cultural-literare și științifice, cu un numeros public. Din partea revistei bucureș- tene au fost prezenți Corneliu Leu, redactor șef adjunct, prof. dr. doc. Ștefan Berceanu. Magdalena Popa, Radu Cârneci și Pop Si m ion, redactor șef al revistei România pitorească. Pe parcursul vizitei, oaspeții au fost însoțiți de poetul Marcel Mureșeanu. secretarul Cenaclu- lui Suceava al Uniunii Scriitorilor. (D. M ). • „Dialogul artelor" începînd din data de 15 mai 1988, în fiecare duminică se desfășoară, găzduit de fiecare o- raș al județului, concursul „Dialogul artelor". Manifestarea se înscrie printre cele mai im- portante activități politico-educative și cultu- ral-artistice cuprinse în actuala etapă de masă a Festivalului Național „Cîntarea României", antrenînd întregul potențial artistic al caselor de cultură, întreprinderilor și instituțiilor și asigurîd, într-un climat competițional de înal- tă ținută cunoașterea și afirmarea valorilor interpretamve, a celor din domeniul creației tehnico-științifice și literar-artistice, precum și descoperirea și promovarea de noi talente. Con- cursul s-a desfășurat în orașele Fălticeni, Și- ret, Solea, Gura Humorului, Rădăuți și în mu- nicipiul Suceava, viitoarele „gazde" fiind Va- tra Dornei și Cîmpulung Moldovenesc. (R.V.). • Manifestări culturale Sub genericul „Decada culturii", în orașele Șiret (22—31 mai), Rădăuți (27 mai — 5 iunie), Fălticeni (6—15 iunie) și Vatra Dornei (17—26 iunie) s-au desfășurat ample manifestări politi- co-educative și cultural-artistice, la care au participat activiști de partid și de stat, oameni de cultură și artă, formații artistice, interpreți și creatori. Oamenii muncii din localitățile amintite au participat la numeroase dezbateri, schimburi de experiență, simpozioane, mese rotunde etc., s-au întîlnit cu Personalități ale culturii și artei contemporane, au fost „beneficiarii" unui bogat program de spectacole, concerte, filme artistice și documentare, au străbătut un in- teresant și divers itinerar expozițional în do- meniul artei plastice, al artei populare și foto- grafice, contribuind ei înșiși din plin, la reu- șita manifestărilor. în același climat și într-o structură asemă- nătoare s-au desfășurat, în mediul rural, „Săp- tămîni ale educației politice și culturii socia- liste în comunele Arbore, Dorna Arini, Margi- nea, Verești, Baia, Bogdăncști, Boroaia, Cornu Luncii, Frumosu. Fîntinele, Horodnic, Păltinoa- sa, Pîrteștii de Jos, Pojorîta, Rădă.șeni, Sadova, Satu Mare, Slatina și Zamostea. (R. V.). • Premii ■ La concursul coral interjudețean „Gavriil Musicescu" de la Iași, ediția I, grupul coral bărbătesc al Casei de Cultură a Sindicatelor din Cîmpulung Moldovenesc, dirijat de pro- fesorul Emil Forfotă, a obținut premiul I, iar solistul acestei formații — Vespasian Lucaci — premiul special al juriului. ■ în cadrul concursului coral interjudețean „Ion Vidu“, care s-a desfășurat la Lugoj, ju- dețul Timiș, corul mixt al Căminului Cultural Boroaia, dirijat de învățătorul Gheorghe Ma- noliu, a obținut premiul al II-lea și premiul special al juriului. ■ La Năsăud, județul Bistrița-Năsăud, la manifestarea corală „lacob Mureșianu", corul mixt al Căminului Cultural din Putna, dirijat de profesoara Doina Bîcu, a obținut diploma de onoare. ■ La Toplița, județul Harghita, o frumoasă impresie a lăsat grupul folcloric „Vatra", de la Căminul Cultural Mălini, care a obținut diploma de onoare a concursului „Miorița", iar instructorul acestui grup — cavalistul Vasi- le Ungureanu — i s-a decernat o mențiune speecială. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat : Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI' Comitetul județean de cultură și educație socialistă Suceava