MAI 1988 Repere ale gindirii ANUL VII, nr. 5 (77) autograf VAL CONDURACHE Bucovina ca amintire wnene In copilărie, Vatra-Dornei mi se părea așezată foarte departe de Iași, mai departe chiar decît Sighișoara, Asta pentru că o -prietenă, care-și făcea vacanțele la o mătușă la Sighișoara, locuia la etajul de sus al casei în care locuiam, în vreme ce Vatra-Dornei, Șaru-Dornei erau pentru mine numele unor localități în care se petrecuseră lucruri îndepărtate în timp, mai înainte de-a mă naște eu. Mama și tata se fotografiascră, prin 1940, lîngă un pavilion intr-o grădină de vară, la Vatra-Dornei. Știam de la ci că-n parcul stațiunii sînt veverițe, care-ți mănîncă nuci și alune din palmă. Am ciocnit două nuci, in parc, la Vatra-Dornei. Nu a venit nici o veveriță. Nici in brazii din parc nu am văzut nici o veveriță. O singură dată am văzut o veveriță : la Iași, într-un stejar. La Cimpulung Moldovenesc am petrecut mai multe vacanțe, prin anii '60. Țin minte că un copil s-a înecat, într-o vară, în fîntîna din curtea cabanei Deia. L-au îngropat în cimitirul din Cimpulung Mol- dovenesc. La înmormîntare, pe străzi, ieșiseră mai toți locuitorii ora- șuiui. Exista acolo și o casă eu filosofi, despre care lumea vorbea pe ocolite, în șoaptă. Și în Iași, pe Copou, în cartierul copilăriei mele, exista o casă cu două intrări, în care locuia un filosof. Lumea vorbea cu admirație, dar în șoaptă, despre el. în mintea mea de copil, filo- sof ia s-a asociat cu tăcerea, cu șoapta. Bucovina, ca amintire, a însemnat și Fabrica de lapte praf, despre care citisem în școală, în reportajul lui Bogza. Am și trecut pe lîngă ca, ureînd spre Rarău. Țin minte că i-am spus fratelui meu : „Nu sea- mănă cu fabrica din carte. Cred că trebuie privită de sus, de pe-un uliu". IN MAI N. MOSCALIC Surîde timpu-n fiecare floare în mai cînd toate rozele răsar e-atîta bucurie și culoare și bat secundele încet și rar. înalt e cerul, ramuri se apleacă tulpina rîului străbate lin prin trupul primăverii ce-o să treacă prin trupul primăverilor ce vin. cestea de Ion CARP FLUERICI Desen ale căror ziduri s-a făurit, bună parte din istoria lor mijlocirea cărora s-au făcut te și altor neamuri, vecine îndepărtate. Cetăți care au editate 1n colaborare cu comitetul județean DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA și forței revoluționare In contextul vieții noastre politice de o re- marcabilă bogăție și intensitate, integrarea în patrimoniul teoriei și practicii edificării socia- liste a conceptelor și orientărilor de excepțio- nală însemnătate pe care le cuprinde Expune- rea tovarășului Nicolae Ceaușescu la ședința din 29 aprilie a.c. a Comitetului. Politic Execu- tiv al C.C. al P.C.R. reprezintă un eveniment de natură a-și pune societății românești sale. Adîncime analitică Prin țară curg poemele de pace vin sărbătorile la țărmul ei crez comunist aripile-șl desface și fiecare pas e cu temei. amprenta asupra evoluției în toate compartimentele din perspectivă dialectică; apreciere științific fundamentată a realităților interne și internaționale; lucidă evaluare pro- spectivă a opțiunilor determinante pentru vi- torul omenirii; abordare amplă, creatoare, în complexitatea conexiunilor lor, a problemelor de a căror soluționare depinde înaintarea noas- tră în orizontul progresului; raportare auten- tică umanistă a tuturor exigențelor perfecțio- nării necontenite a organismului economico-so- cial la trebuințele materiale și spirituale ale omului ; configurare a unor strategii eficiente ale afirmării tot mai accentuate a rolului parti- dului de centru vital al națiunii, a democrației muncitorești-revoluționare, a științei, a muncii politico-educative... Iată doar cîteva din ele- mentele ce definesc acest document, conferin- du-i valoarea de mobilizator program de acțiu- ne a întregului popor pentru înflorirea multi- laterală a patriei. In imposibilitatea cuprinde- rii în aceste rînduri a tuturor ideilor și nici chiar a tuturor trăsăturilor de genul celor menționate mai sus ale Expunerii tovarășului Nicolae Ceaușescu cu privire la unele probleme ale conducerii activității economico-sociale, ale muncii ideologice și politico-educative, precum și ale situației internaționale, se cuvine să re- ținem, din cuprinsul acesteia, cel puțin trei noțiuni capabile să circumscrie, în majorita- tea lor, sensurile magistralului document: fecționare, calitate, implicare. Perfecționarea ca imperativ esențial, zează într-o armonioasă viziune globală per- vi- fic- care sferă de activitate, fiecare latură a aces- teia: de la cea de conducere, organizare și pla- nificare, la nivelul marilor sectoare economice, al ministerelor, centralelor și întreprinderilor, la cea individuală, care presupune competen- ță și responsabilitate sporite. In acest sens, va- lorificarea judicioasă, deopotrivă, a capacității aparatului central și a celei a organelor de- mocratice din unități de soluționare a proble- melor, îmbinarea rolului planului național u- nic de dezvoltare economico-socială cu creș- terea răspunderii și atribuțiilor centralelor șt întreprinderilor în înfăptuirea politicii parti- dului și statului nostru, aplicarea fermă a principiilor noului mecanism -economico-finan- ciar bazat pe autoconducerc și autogestiune, îmbunătățirea sistemului de desfășurare a în- trecerii socialiste, ridicarea nivelului politico- ideologic al maselor printr-o activitate educa- tivă optimizată sînt direcții principale ale unui proces revoluționar ce asigură înscrierea socie- tății românești în stadiile luției sale prefigurate de Calitatea, efect firesc al ne, în lumina tezelor din superioare ale evo- Programul P.C.R. perfecționării, devi- expunere — și, așa cum se subliniază, se impune să devină în rea- litate. —, dimensiunea dominantă a muncii și a rezultatelor ei. Ea se regăsește în cerințele dez- voltării economice intensive, ale pregătirii și promovării cadrelor, în criteriile ce trebuie să guverneze producția, în noua „fizionomie" a așezărilor sistematizate, în viața locuitorilor acestora. Ea presupune, totodată, trăsături noi, superioare, ale claselor și categoriilor sociale, un orizont profesional și cultural mai bogat al. fiecărui om. Implicare. Asumarea conștientă de către pro- ducătorii, proprietarii și beneficiarii avuției naționale a obiectivelor propășirii țării este o expresie a sistemului cuprinzător și original al democrației noastre muncitorești-revoluțio- nare. Implicarea este, în același timp, — o e- vidențiază pregnant expunerea — un imperativ căruia trebuie să-i răspundă știința și invăță- mîntul în procesul edificării progresului, orga- nizațiilor de partid, de masă și obștești — în mobilizarea colectivelor de muncă la înfăptui- rea sarcinilor de producție, creația artistică — în ansamblul mijloacelor cultural-educative — în promovarea concepției revoluționare, a valo- rilor umaniste autentice... ...Să mai consemnăm, în final, că toate con- ceptele, orientările și indicațiile din expunere au implicații deosebit de largi, constituind re- pere ale devenirii noastre sub semnul gindirii și faptei revoluționare. Mărturiile cetății Există în istoria popoarelor cetăți a căror soartă se identifică cu însăși soarta acestora sau, cel puțin, deli- mitează un segment, mai mare sau mai mic, din viața lor. Cetăți, între centrală, cel nu numai un recunoscut, la care l-a semnat fiind ctitor de țară, ei și un vremea sa, om politic deci, o și prin cunoscu- sau mai simboli- zat aspirațiile de libertate ale celor ce le-au dat forma materială și au legat pietrele zidurilor lor cu liantul indestructibil al speranțelor de mai bine. Un liant care a constituit, toto- dată, și veriga care a legat între ele generație după generație iar pe a- generațiile altor făuritori de Cetăți, formind un lanț neîntre- rupt, in timp și spațiu, aurit de fap- tele de glorie materială și spirituală ori înroșit, din loc in loc, de sîngele milioanelor de anonimi ce au intrat în conștiința colectivă a urmașilor lor, deci in nemurire, ca jertfe ale luptei pentru apărarea trăinicie! și con- tinuității acelui lanț. Cetăți în fața zidurilor cărora se înclină cu recu- noștință, mîndrie și respect frunțile legatarilor testamentari, de astăzi, ai celor care le-au zidit. Or, între aces- tea se numără și Cetatea Sucevei. Hărăzită de destinul istoric să sim- bolizeze o țară făurită la răscruce de vinturi, „actul de naștere" al Ce- tății Sucevei poartă și pecetea virtu- ților sale de important centru al re- lațiilor interstatale din Europa est- „Cinematograful, ca artă eomplexă, trebuie să răspundă scopului pentru care a fost creat“ Interviu cu actorul DOREL VIȘAN — Vă propun să începem dialo- gul nostru cu cîteva referiri la filmul Jacob", intrat pe. care a fi fost salutat de termeni elogioși. Dv. ce te încercați ? — O părere definitivă ecrane și critică în sentimen- n-aș pu- tea să formulez. Pot insă afirma cu certitudine că este o realizare remarcabilă. Nu pentru că eu dețin aici cel mai important rol din cîte am interpretat pînă acum, dar munca la această peliculă mi-a permis să redescopăr cinematogra- ful. Vreau să spun de fapt că ci- nematograful, ca artă complexă, trebuie să răspundă scopului pen- tru care a fost creat. Și „lacob", din acest punct de vedere, e o reușită pilduitoare. în ceea ce mă A PRIVI Călineștii lui intr-o zi nostru un Este, acest un a intrat în biroul inginer agronom, inginer agronom, om înalt, spătos, cu o fa- ță cioplită în trăsături drep- te, cu ochi adînci, mirați cum de noi, cei care ne ocupăm cu literatură, artă, cultură, îl o- bligăm pe el să-și lase impor- tantele lui treburi spre a veni să ne adreseze întreba- rea : — De ce nu iubiți Că- lineștii lui Cuparencu ? Mi-am amintit de această zi și de această întrebare în 15 ianua- rie a acestui an, cînd mă a- flam la Ipotești, acasă la Mi- hai Eminescu, ținînd în mină și diplomat. Pentru că cele 3 000 de ruble de argint frîncești pe care Pe- tru I, voievodul de atunci al Moldo- vei. căci despre el este vorba, le îm- prumutase craiului Poloniei, Vladis- lav Jagcllo, aveau și valoarea reală a participării Moldovei la complexul de relații internaționale din această par- te a bătrînului continent. Iar cartea, care consemna valoarea nominală a împrumutului, anunța lumii, la 10 fe- bruarie 1388, că exista o Cetate, cea a Sucevei, de unde se putea aștepta și primi ajutor, la nevoie, dar și de care trebuia să se țină seama, viitor, in toate calculele politice crăiilor învecinate. Și, intr-adevăr, la numai doi în ale ani de la aefa memorabilă dată. Cetatea Sucevei e a martora unui important act politico-juridic internațional, cu profunde semnificații și implicații și pe planul relațiilor interromânești. La 17 martie 1390, delegațiile polonă și munteană, întrunite la Suceava, au definitivat textul tratatului de alian- ță defensivă încheiat în anul pre- cedent de domnul Țării Românești, Mircea cel Bătrîn, cu regele Poloniei, Vladislav Jagello. Or, tratatul fusese mediat nemijlocit de domnul Petru I (continuare în pag. IV) privește, filmul în cauză mi-a o- ferit șansa unui rol deosebit : un personaj intr-o situație limită. — Detasindu-vă sau inccrcînd să vă detașați, ați putea să defi- niți meritele acestei pelicule în contextul filmografiei românești ? — Meritul esențial, după opinia mea, ar fi acela că filmul conceput de Mircea Daneliuc este conectat puternic la adevărul vieții, ceea ce din păcate cam lipsești' filme- lor noastre. Viața își are legile c! firești, uneori destul de dure, or escamotarea acestora duce, mal n- les în artă, la falsuri. De aseme- nea, filmul „lacob" demonstrează că marii regizori — și Daneliuc este o asemenea personalitate — pot crea mari opere, ba mal mult, pot stimula valențe nebănuite în cei cu care colaborează. — Cc relație vedeți dv. intre o- pera literară și transpunerea sa Eminescu copia manuscrisului nr. 2 7SD dăruit de custodele muzeului după ce ne-a spus emoționanta poveste în care Gheorghe Jaucă, președintele C.J.C.E.S. Botoșani, povățuit de Con- stantin Noica, a adus la Ipo- tești imagini concludente ale fondului de manuscrise Emi- nescu. M-am dus apoi cu această întrebare în suflet, în satul răsfirat de o parte și alta a drumului ce pleacă din Dăr- mănești spre Calafindești. Mi-am trimis gîndul cu a- proape 200 de ani înapoi și am imaginat o gospodărie trainică, cu felurile acareturi, de unde a plecat la Suceava să deprindă legile și regulile administrației, Gheorghe E- minovici. Va deveni el însuși funcționar, administrator, pro- prietar și căminar. Va avea el însuși moșie, gospodărie cu multe acareturi și mai mulți copii. Intre aceștia, Lu- ceafărul gindirii și simțirii românești. Am umblat mult pe ulițele satului ,am privit cu dragos- te fața luminoasă a caselor bucovinene din Călinești, că- Veniamin C1OBANU cinematografică 2 — Calitatea narațiunii cinemato- grafice depinde implicit și de va- loarea operei de la care s-a ple- cat. și, în situația la care ne re- ferim, scrierile lui Bogza se pre- tează Ia asemenea echivalențe. Numai că, spre deosebire de acei realizatori care se străduiesc să respecte întocmai litera cărții, Mir- cea Daneliuc „trădează" textul respeetindu-1. Așadar orice ecra- nizare trebuie înțeleasă și elabo- rată in termenii proprii artei cine- matografului. — Ați interpretat numeroase ro- luri de film, ați colaborat cu di- verși regizori. In cc măsură reu- (continuare în pag. IV) Dialog realizat de Ion BELDEANU utînd răspuns la întrebărt- le-reproș adresate de ingine- rul agronom. De ce acest sat nu se cheamă Călineștii lui Eminescu ? De cc în acest sat nu avem statuile lui Petrea, Gheorghe, Raluca Eminovici ? M-am hotărit atunci, în casa de la Ipotești, să-l caut pe prietenul gronom și meni nu din limba EMINESCU! meu inginerul a- să-l asigur că nl- poate „dezafecta" română cuvîntul Alexandru TOMA Ion NEDELEA CRONICA LITERARA Cărțile prime ale unor prozatori închid in embrion (precum ghinda „istoria" oricărui stejar) desfășurări- le lor epice viitoare. Citit invers, de la Progresia Diana spre izvoare, Va- sile Andru e de nerccunoscut. S-a a- firmat că încă de la debut, prozatorul aducea în peisajul nostru literar un sunet nou ; febrilitatea, hiperinteli- gența, setea de cunoaștere absorbind realitatea secvențială, debordantă, riv- nlnd o proză „tokua" (atît în sensul cuprinderii gamei omenescului, a „trăitului" cerebralizat, transferat in- tr-o suită de notații cît și a asi- milării tehnicilor narative), toate a- vestea deci configurau o poetică per- sonală — cum observa Marin Min- cu —. zdruneinind prin șocul formu- lei tabieturile lectorului comod. Par țial adevărat. Abia O zi spre sfârșitul secolului (1983) și, mai apăsat, Tur- nul (1985), marchează un viraj epic, o corecție de orbită, o despărțire ho- tărită de vechea formulă, convocînd tehnicile proiectate. Dacă ..scrisul e un jaf pe seama trăitului", la Vasile Andru — teoretician al propriului demers epic — trăitul nu e transfe rat pur și simplu in text ci transfor- mat, trans-pus în literatură ; codifi- carea realului, preocuparea „textului zilei" in spațiul trăirii, înaintarea „sub ochii cititorului" fac din autor centrul textului și din adevărul in- dividului — scopul demonstrației epi- ce. E drept, cititorul e provocat, in- vitat să participe in numele „efectu- lui de identificare". Individul absoar- be lumea, lumea devine text, relația biografică se nuanțează supraveghea- tă de ochiul vigilent al prozatorului. In noua sa etapă, Vasile Andru a- runcă în aer convenții ale genului ro- mânesc. vrea — programatic — să pulverizeze logica lineară, să obțină un maximum de real social prin pro- gresie psihică, să treacă așadar pr i- gul metafizic intrind in realul psi- hologic ; „lecția" sa conduce la o „dezvățare de convențional" deși — am putea observa fără efort — sub- minarea romanului, proza deconstruc- tivă sfirșesc prin a propune o înlo- cuire de convenții. O inginerie setre- tă, novatoare, cu efecte calculate pre- zidează scrisul său „computerizat", dens, sincopat, cinetic, năvalnic, cres- când pe o premisă științifică. Inten- ția de a înghesui in acest virtej idea- tic, in Cartea sa toată Istoria de la „marele tunel" (clipa zero) pînă la rostogolirea in noosferă, pe drumul „tămăduirii sofronice" (transgresînd epic nivele de conștiință în numele Integralismului) vrea să surprindă tocmai progresia in dinamica menta- lă. Vasile Andru propune un drum ; scriitorul nu este doar un partizan al noii proze ci chiar un pionier al ei teoretizând inspirat și oferind un exemplu contagios. „încerc să apăr proza scriind proză" — spunea Va- sile Andru, cîndva. Fragmentarismul, notația telegrafică despicând fulge- re mentale pe cerul epicii, scurtcir- cuitind rețelele informaționale, mon- tajul cinetic, holismul converg în a favoriza depășirea limitelor, decondi- ționîndu-ne. „Mintea liberă"' poate primi sem- nele universului, terapia prin spirit (slujind optimizarea umană) sparge cercul vicios al violenței. Cugetul Legende Capu’ lui Ștefan cel Mare * de pe Rarău Ștefan cel Mare multe războaie a purtat și elfi au venit cu gînd rău in țara asta i-a bătut și i-a scos pînă dincolo de hotare, că nu le-a mai trebuit să dea ochii cu el a doua oară. Odată, într-un război cu un- gurii a ajuns și prin munții a- ceștia. Și așa de rău mi i-a bă- tut pe unguri că n-au mai ră- mas deeît puțini din ei. Iar cîți au scăpat cu zile, Ștefan i-a fu- gărit și i-a împrăștiat prin toate văile Cîmpulungului și prin munți, iar unii au apucat-o spre Rarău ca să-și afle adăpost in locuri sălbatice și neumblate. Cum fugeau n îngroziți că nu mai nimereau drumul, ci o ți- neau de-a dreptul prin pădure, iacă dau deodată intr-o răritură pe culme. Atunci unul dintre unguri a văzut peste brădet un colț de stincă cc semăna cu Satul meu este zarea ispititoare dintr-un gînd albită de ninsorile timpului, sîngele memoriei vuind însetat pe o vale pustiită de dor, lumina blîndă a mamei căzînd peste creștetul, copilăriei, ochiul aninîndu-și lacrima căutării de brazi și păltinași, timpla asudînd în privegherea locurilor dinții ale vieții. treaz, câmpul psi, rețeaua noetică, însumarea emanațiilor mentale în- seamnă un „cumul de; soartă bună", grăbind procesul hominizării, prote- jînd o stenică filosofic planetară. Ast- fel de texte autonome sînt pașii unei progresii deși cazul Histriei (ea să decupăm doar un exemplu dintre cele manevrate în roman de Vasile Andru, avertizează asupra scenariului repe- titiv al istoriei. Vasile Andru este un exponent a! promoției 70 (așa-numita generație „sandvici"), aducînd în cimpul lite- raturii noastre un spor de conștiință artistică ; o promoție, se recunoaște unanim, cu un ridicat indice cultu- ral, despletindu-și drumurile chiar din start, fără grijii de a-și flutura solidar revendicările. Dar prin ofen- sivul program afișat și, bineînțeles, prin reușitele lui, prozatorul pare mai aproape de crezul optzeciștilor, experimentind realul, transformîndu-l Progresia Andru*) în text, facilitând trăirea nu „spu- nerea". Acel „enunț în primă instan- ță" înseamnă, după Al. Piru, ex-pu- nerea existenței ; cum omul-care-scrie condensează problemele existenția- le, nudismul epic, dezinteresîndu-se de podoabele stilistice, scurtează dis- tanța autor-cititor (acesta, prin sub- stituire, „rescriind" textual). Progresia Diana, ultima carte sem- nată de Vasile Andru are o desfășu- rare secvențială (pași), sumarul des- foliind analitic acest „roman" diva- gant, ezoteric, împănat cu citate, pur- tind masca jurnalului, un „documen- tar" cum îl vrea însuși autorul. Acel Andrucovici (devenit Andru), pornind in lumea dintr-un sat netipic, totuși „rezumativ" este un globe-trottcr că- lătorind spre sine ; privind în șinele adine. Culegînd „anecdote reale" Progresia Diana poate părea un ro- man fără ficțiune. Eroul-narator (au- torul propunîndu-se ca protagonist, „un releu al materiei" își dezvăluie / analizează cifrul sufletesc dar și ma- rele mental colectiv (coplanetari) ști- ind că scrisul schimbă viața omului. Mistica vieții, efortul de înțelegere a existenței, scenariul inițiatic chea- mă în sprijin sonda erotică. Incit, Progresia Diana este, de fapt, un fer- mecător roman de dragoste. Acest miez romanesc bîntuit de „vifornițe afective", crize de necredință, zile haotice în viața cuplului plutește în- tr-un halou mitic ; sîntem într-o „eter- nitate experimentală", Diana — în- zestrată cu puteri paranormale, deș- teptînd ochiul lăuntric, sublimîndu-se, devenind Dhyana, întreținînd un „zbucium mistic", înlănțuind „mistre- țul lăuntric". Cei doi, un epitoin al cuplului stră- vechi se caută (sc aude aici un ecou rebrenian), își oferă ani isihastici ; „ucenici ai speranței", rîvnind opti- mizarea, întărirea omului, străpun- gerea limitelor, urcușul spre „vîrful capul lui Ștefan cel Mare și i s-a părut că voievodul le-a ieșit înainte să-i ia din nou la bălaie. El de frică a strigat către ai săi : — Uite-l pe Ștefan-Vodă ! Da’ ceilalți l-au întrebat : —- Unde-l vezi ? Că doar e de- parte. — Uite capu lui cum apare de peste deal! a zis ungurul, ară- tînd cu mina stinca din fața lor, care se vedea tot mai aproape. După această intîmplare un- gurii s-au dus de unde-au ve- nit, da’ stinca a rămas pe. Ra- rău. Și de atunci poartă nu- mele de Capu lui Ștefan cel Mare pînă astăzi. Remezău Se zice că Ștefan cel Mare a îndrăgit mult locurile frumoase de pe valea Sucevei, cu sate a- șezate din vechime, unde sub poalele munților și-a zidit și mă- năstire de pomenire la Putna. Ori de cîte ori se ivea cîte un prilej bun între atîtea războaie și treburi domnești, se ducea cu puțini însoțitori la Putna să-și afle un ceas de liniște și hodină in singurătate. Drumul lui de. la curtea din Suceava pînă la mănăstire tre- SATUL Este pămîntul din mine mirabil ce stă sub semnul fertilității, cîmpul străbătut cu plugul inimii și udat cu ploile aducerilor aminte, în care cresc și se rotunjesc în rod, înfruntînd vremurile și, vremuirile : cîntece de leagăn, dorul de părinți, iubiri definitive, cuvinte-pîine, flori dalbe de măr, precum și altele ce fac sațiul și tăria conștiinței de( sine. Omega", naratorul (dedat experien- țelor karmice) și Diana (translatoare, pictînd diagrame cosmice) sint per- sonaje eliadești, țintind cunoașterea Profundă> îndepărtînd coaja fenome- nalului, atingind înțelepciunea (so- phrosyne). Dorințele celor doi Andru (autorul și naratorul) coincid : distru- gerea automatismelor, despuierea de însușiri, captînd marele stimul men- tal, eliberînd „focul sufletesc". Un prag de moarte poate fi o iluminare, pregătind saltul noesic, știind că per- manența e în adine. Prins în hățișurile muncii redac- ționale, pornit în căutarea „clarității mentale", protagonistul romanului (un antropolog, am zice) vrea schimbarea ; este deci un domn „progresist" care practică Înțelepciunea simțind ame nințarea iraționalului, dorind a afla cifrul energetic personal ; culegînd înțelepciunea lumii, admiră omul mu- tant nu cel stagnant (dormitind in „armura opacității") ; în fine, iubește progresia respingind asfixia mentală, sufocarea psihică (cazul orașului Ra- habal) „Sălbatica Diana" — o posesie fictivă — reprezintă în* acest câmp problematic ceva statornic, umpliad singurătatea ; ochiul pineal al „potri- vitei" iubite (descâlcind ițele unei afaceri cu o mină de aur — himera unchiului Pompei), puterea psi fac din ființa „slabă" o „ființă vie" într-o iunie1 tinără, mișcindu-se sub cupola fluidurilor cerebrale. In emisie continuă, în priza fre- neziei cerebrale, Vasile Andru desfă- șoară în acest roman comprimat un evantai problematic : „pactul cu rep- tila", spațiul zen, autocontrolul, dia- logul cu rinencefalul, vizita Ia Djuna ș.a., oferindu-și prilejul unei infuzii masive de hazard. Cu mina sigură, cu un admirabil economism al mijloa- celor, el portretizează în fugă : Lara și stressul de ineficiență, doctorul Sorin Gupta cu al său curs de auto- modelare, Moxa — un „expert" în dinamica pieței etc. Vasile Andru este un declarat adept al fragmenta- rismului ; citim în Progresia Diana (p. 31) : „numai fragmentul salvează ceva din întregul care explodează mereu". Dacă „universul povestit nu este universul adevărat" (cum se ex- primă autorul), atunci — credincios devizei — Vasile Andru, spiritualizat, evoluează înspre extrema livrescă a vieții, spre genericul om. Dar, din fericire, romancierul știe foarte bine că viața la extreme nu este cea ade- vărată ; îneît, profitabil pentru pro- zator, eseistul — sedus de experiența contemplativă — va teoretiza distru- gerea extremelor, turnînd substanța epică în ramă romanescă, depopulîn- d-o de abstracțiuni, vehicole fantoma- tice ale Ideii. Mustind de concret pe alocuri . (sînt „părțile" sclipitoare ale montajului), înecat — cîtcodată — în ceața unui cea totdeauna prin satul Vicovu de Jos, unde oamenii cum au- zeau că vine iar Vodă, îl în- tîmpinau pe domnul țării cu dra- goste, ba îl mai și pofteau să le fie oaspete la nunți și cume- trii. Că Ștefan iubea poporul său și nu se da în lături să fie cu el la vreme de petrecere, cum și oamenii nu stăteau pe gînduri atunci cînd trebuia să sară în apărarea țării. Așa odată, pe cînd Ștefan-Vo- dă trecea iar spre mănăstirea Putna, l-a întimpinat în margi- nea satului Vicov o nuntă. Și mful din gospodari l-a rugat pe Vodă : — Rămîi, doamne, cu nai ! Ră- mii, zău ! Nu se știe dacă Ștefan a ră- mas atunci cu sătenii la acea nuntă, dar de la cuvintele vi- covanului „rămîi zău" își trage numele pînă astăzi partea satu- lui ce-i zice Remezău. Stejarul lui Ștefan cel Mare Se spune din bătrîni, că după lupta de la Codrul Cosminului, cînd Ștefan cel Mare s-a întors Este zarea ispititoare dintr-un gînd spre care șinele se întoarce bucuros ori de cîte ori pleacă, locul de pe pămînt^ cel mai de seamă el mereu ființei mele vamă. vălmășag ideatic, risipind ipoteze, ro- manul se vrea „scurt și scăpărător". Așa și este, așa gindește Vasile An- dru proza viitorului. Propozițiile sale alcătuiesc un program, închipuie un edificiu ; romancierul este un vector al epicii noastre intr-o clipă fastă a prozei. Carte despre fervoare și în- țelepciune, despre misterul individu- lui și al istoriei, despre cros și „cal- varul căutării", dezlegînd textul o- inului, „resturile sale mezocefale", discutînd despre imposibilitatea fixă- rii cîștigurilor spirituale în „cuie ge- netice", Progresia Diana este de fapt o interogație continuă ; fiind „roman fără centru" (cum observa Cornel Ungureanu), el se dezvoltă — apa- rent — haotic, atingind un reperto- riu problematic extensiv. Spirit fin, practicând incizii ironice, Vasile Andru pare atras de latura isihastă a existenței, refuzînd carna- valescul ; totuși știind că literatura trebuie „să alunge răul", el nu va respinge povestirea. Literatura sa nu este o „casă fără povești". Dar o va face sincronizat epocii. în numele in- gineriei psihosomatice, febril, fugind parcă de propria-i ideație in clocot, devenind protagonistul unui scenariu romanesc sincopat, învîrtindu-se în- tr-o constelație de nume, practicînd intertextualitatea. Credincios unui program care s-a limpezit din mers, refractar la imobilism, persiflînd ti- rania clișeului. Vasile Andru a trecut de la o proză „constatativă", oarecum neutră, trenantă (dialogurile curgînd paralel, brodind ipoteze ; de unde și variantele propuse de protagoniștii din lutlanda posibilă, de pildă, do- rind a descifra adevărul, animați de misii recuperatoare) la cea frisonată de neliniști existențiale, tensionată de interogație, de un fragmentarism bine ritmat. Deslușim un sunet origin ii, motive obsesive, ciudățenia unghiu- lui („ferestrei") prin care scriitorul cercetează lumea. Rămân însă la pă- rerea că genul scurt — abordat acum într-o altă „croială" — îl avantajează. Oricum, Vasile Andru intrigă și con vinge ; acel „alt fel de a gindi proza" (Valentin F. Mihăeseu) nu înseamnă doar o sincronizare la ritmurile vea- cului. Elaborat, tinzind a reflecta în- tregul prin „bucățelele" lumii, roma- nul lui Vasile Andru — un soi de satyricon, cum s-a zis — face din cercetarea propriei ființe un prilej de a investiga toată partitura speței , omul, „un releu trecător" merită a- ceastă zăbavă. Drumul spre sine este însă anevoios, iar Vasile Andru, un voluptos al analizei, deșirîndu-ne „po- vestea" cuplului ridică în calea citi- torului o mulțime de baraje (unele, să recunoaștem, inutile). Trăgînd linie, voi zice că promiță- toarea „progresie Andru", anunțînd seisme în tabloul prozei noastre, ex- primă nu doar o „voință de stil", o aventură a scriiturii (Radu Săplăcan) ; ultimele cărți ale lui Vasile Andru sînt „probele" unui spirit efervescent, fixînjd în pagină febrilitatea ideii, gîndul fosforescent. Adrian Dinu RACHIERU * Vasile Andru : Progresia Diana, (F.d. Albatros 1987) biruitor împotriva polonilor, a ajuns cu ostile sale pe dealurile păduroase din apropierea curții hatmanului Luca de la Arbore. Și, undeva la răsărit de sat, cale de un ceas, a nimerit în- tr-o poiană, la o stînă de păstori cu oile din aceste locuri. Cum era obosit din luptă și după drum lung, Ștefan a descălecat la umbra unui stejar din poia- nă. Atunci au venit la el baciul stînii și ciobanii și i-au adus un caș mare, pe care văzindu-l, vo- ievodul a zis cu mirare : — Ce caș avan ! Și a ospătat din el cu vitejii săi acolo sub stejar. De atunci au trecut multe sute de ani, iar satului, care a luat ființă aici, i s-a zis de la cuvintele lui Ște- fan, Cașvana. Și stejarul unde Vodă a po- posit cu oștenii săi este pînă as- tăzi acolo, cît s-a făcut mare de nu pot să-l cuprindă patru oameni la tulpină. Spun unii că s-ar fi găsit mai demult și o sabie înfiptă în pămînt sub ste- jar, rămasă de la vreun viteaz de-al lui Ștefan, dar mai mult nu se știe. Iar bătrînului stejar îi zice Stejarul lui Ștefan cel Mare, amintind că prin aceste locuri a trecut domnul cel mai viteaz al țării. Nicolae COJOCARU Nicolae MORARIU Poemul ca o feciorie Tu crezi că se pot defrișa cu sintagme de aur feudele fără contur ale melancoliei și treci prin hățișuri minate prudent cu iluzii ca printr-o iubire cu toate perdelele trase — (Privirile tale subțiri înrămează polenuri pe cîmpul armonic) — Tu ronțăi realul cu dinții mei cruzi și-ți închipui poemul ca o feciorie Dar flacăra eu o înconjur, eu mușc șerpii aprigi ai umbrei iar.cîinele alfa pe mine mă latră. Mărturisire Poemul acesta este un furt scandalos din literatura tuturor timpurilor. Doar ghilimelele aparțin autorului : El este uneori cu însă tu totdeauna. Noi numai din intîmplare locuim o singură inimă in care curg lacrimi iar nu trandafiri. Oglinda Priviri ochii aproape identici ai fratelui său, deși ochii săi îi privise. I-a-nchis. Hotărî să îi lase acolo în raclele reci. Dar și înăuntru, cu înverșunare, ei înrămau o ninsoare, o-ntindere nestăvilită. Pe urmă oglinda s-a spart : Jumătate o zi, jumătate o noapte. Fisura A vrut să: pătrundă în munte dar muntele nu l-a primit. A văzut o fisură în roca așa străvezie și s-a agățat cu o mînă acolo apoi cu cealaltă. încet a urcat pînă sus pînă-n piscul mai de deasupra, cu gînd ca să îl umilească : Dar muntele nu mai era deeît doar umilință Fereastră cît ochiul furnicii sub cerul imens. Fulg tremurat In limba ninsorii scriu astăzi poemul acesta : Cîmp alb în somn alb într-o albă osmoză cu stelele albe : Cum numai plutirea și zborul. t Așa-i că în suflet acum vi s-a stins o durere ? Așa-i că acumț murmurînd o silabă celestă pe buze un fulg tremurat își învăluie rugul ? II — Pagini bucovinene BAN D. PACURtARlU Arce stilistice sau despre I stiluri si dinamica lor Dacă e să plasăm sub o emble- mă definitorie eseul, cu titlul de mai sus. prin care Dan D. Păcu- rariu investighează, din perspec- tiva teoreticianului și istoricului de artă, dinamica morfologiei ar- telor, complexitatea relațiilor spe- cifice dintre acestea și factorii ge- netici sau mediul receptor, credem eâ cel mai nimerit ar fi să ape- lăm la cunoscuta formulă „Multum in parvo". Pe parcursul a mai puțin de două sute de pagini, au- torul izbutește un adevărat „tur, de forță", concentrind o bogăție de idei și informații, puțin obiș- nuită, într-o manieră sistematica, densă șl sobră, în tentativa (reu- șită. după opinia noastră) de a explora, prin intermediul unei vi- ,ziuni personale, evoluția fenome- nului artistic universal, abordat, pe coordonatele sale spațiale și temporale, atît la nivel global eît și pe domenii de manifestare, de- concertante prin proteica lor di- versitate. Ipso facto, autorul a- mendează și unele inadvertențe prezente în exegetica de speciali- tate, îndeosebi în legătură cu di- mensiunile și ipostazele barocului. In lucrare sint descrise și anali- zate un număr impresionant de capodopere (din domeniile arhitec- turii, artelor vizuale, muzicii si literaturii), semnate de mari ma- eștri, selectate cu pertinență din uriașul arsenal de sensibilitate spi- rituală al omenirii (patrimoniul ar- tistic românesc — cu deosebire cel din nordul Moldovei — fiind co- respunzător reprezentat, cu parti- cularitățile-i specifice si caracte- risticile-i integratoare în univer- salitate). Plasîndu-și demersul exegetic sub auspiciile unui algoritm ope- rațional, elaborat deductiv pe baza unei multitudini de analize (com- paratiste), autorul ajunge la un concept estetiq inedit, suplu și funcțional, de amplă cuprindere sintetizatoare — arcul stilistic — ce-i permite să reliefeze structu- rile dinamice proprii orientărilor și curentelor artistice reprezenta- tive din arta universală, începind cu antichitatea greco-romană și mergînd pînă în contemporanei- tate. Definit ca „o întreagă desfă- șurare dc forme (se înțelege, ar- tistice — n.n.) de la faza incipien- tă (sau „primitivă") pînă Ia cea decadentă" (finală), conceptul de arc stilistic O"*’ aplicat în carac- terizarea diferențiată a diverselor curente și mișcări artistice, în funcție de modalitățile prin care acestea se subsumează, integral sau parțial, algoritmului mențio- nat. In consecință, artele au în- registrat o evoluție în consens cu următoarele arce stilistice interco- nexe, degajabile din însuși pro- cesul lor ( al artelor) evolutiv : 1. arce stilistice incomplete (a. antic grecesc și b. antic roman) ; 2. arce stilistice complete (a. me- dieval și b. renascentist) ; 3. arcul stilistic difuz (cuprinzînd stilurile „neo-", de la neoclasicism la „Art Nouveau"). Intr-un capitol sepa- rat, din partea a doua a lucră- rii, autorul se ocupă de spațiile culturale ce nu cunosc, în dina- mica artelor, fenomenul tip „arc stilistic" (sînt vizate artele bizan- tină, islamică, cea din Extremul Orient și cea din America Preco- lumbiană). Preluînd și aplicînd la propriul demers concepte din domeniul psihologiei artelor (afect și co- afect), combinate cu cel de reduc- ție, diferențiat în ; a. reducție o- biectivă (1. formală și 2. croma- tică) și b. reducție subiectivă (1. programatică, 2. evocatoare și 3. sinestezică). Dan D. Păcurariu dezbate și elucidează relațiile ge- neral-specifice dintre opera de ar- tă și mediul de receptare al aces- teia, stabilind repere adecvate pentru o sociologie a artelor de pe poziții estetice, adică intrinseci domeniului. Citeva capitole complementare (despre reprezentarea arhitecturii în pictură, despre impactul arhi- tecturii cu noua tehnologie, des- pre aspectele scenografice ale unor opere arhitecturale și despre dina- mica arhitecturii românești în ul- timele două secole) validează rele- vanța și viabilitatea conceptului generalizator de arc stilistic, chiar și prin unele „excepții ce confir- mă regula". Pe scurt, eseul lui Dan D. Păcu- rariu este o interesantă lucrare de estetică aplicată, scrisă limpede și economicos, contribuind la îmbo- gățirea domeniului cu un concept revelator și constituind, în ace- lași timp, un sui generis fir al Ariadnei necesar în orientarea prin labirintul tot mai complex și mai deconcertant pe care-1 repre- zintă evoluția artelor în timp și spațiu. Nicolae CÎRLAN DEBUT In Rarăii Printre fagi mi-a fost dat să răsar. In ținut sumețit către stele Curge hăt pînă peste hotar Umbra moale-a pădurilor mele. Răsărind dinspre mit și mister Unde-i doar veșnicia stăpînă. Rezemată cu duhul de cer Fumega a bunicului stînă. Lîngă vatră la noi în sobor Magi senini scormoneau în uitare, l-ascultam de pe-atunci visător Și-i urmam prin baladă călare. în Rarău zeii poartă baltag Ca-n Olimp dorm legende cărunte, Gîndul meu melancolic, pribeag Poposește mereu să le-asculte... Tucu MOROSANU DICȚIONAR LXIII Lovinescu, Eugen (n. 31.X.1881, Fălticeni — m. 16.VII. 1943, Bucu- rești). Studii secundare la Fălticeni și Liceul Internat din Iași (1896— 1898). Studii superioare la Univer- sitatea din București, Facultatea de Litere și Filozofie — secția limbi clasice (1898—1903), licențiat cu o lucrare despre sintaxa latină. Pro- fesor de limbile greacă și latină în învățămîntul secundar la Ploiești (1904—1906) și București (Liceul „Mihai Viteazul", din 1906 pînă la pensionare, in 1938). Intre anii 1904—1906 a făcut stagii de studii „libere" la Sorbona. In 1919 înfi- ințează la București cenaclul „Sbu- rătorul", una dintre cele mai pres- tigioase „pepiniere" scriitoricești din perioada interbelică. Intre 1918—1920 editează magazinul ilus- trat „Lectura pentru toți” și revista „Sburătorul" (1919—1922) — seria nouă (1926—1927). Debutează în su- plimentul literar al ziarului „Ade- vărul" (1904). în 1909 și-a susținut la Sorbona teza de doctorat cu su- biectul „Jean-Jacques Weiss et son oeuvre litteraire". A fost însă îm- piedicat, datorită unor adversități obtuze, să fie integrat în învăță- mîntul universitar, la fel de ne- dreaptă fiind și nealegerea sa in rîndul membrilor Academiei Ro- mâne. A colaborat la Convorbiri literare. Viața Românească, Convor- biri critice. Viața literară, Flacăra, Noua revistă română, Rampa ș.a. Volume tipărite (reeditate) : De peste prag. Dramă în trei acte, Plo- iești, Ed. Progresul, 1906, 63 p. ; Pași pe nisip... (critică literară) voi. 1—2, Fălticeni. București, Ed. Li- brăria Națională. 1906, voi. 1—2 ; Portrete literare. Caragiale, Duiliu Zamfirescu, Mihail Sadoveanu, Bucu- rești, Ed. Alcalay, 1906 ; Nuvele, București, Ed. Socec, 1907 ; Jean- Jacques Weiss et son oeuvre litte- raire. Avec une prep, dc Emile Faguet, Paris, Typ. Philippe Re- nouard, 1908 ; Les voyageurs fran- țais en Grece au XIX-c siecle (1800—1900) Paris, Libr. ancienne Honore Champion, 1909 ; Critice. Voi. 1, București, Ed. Socec, 1900, Ed. a 2-a, București, Alcalay, 1920. Ed. definitivă cu titlul Istoria miș- cării Sămănătorului, București, Ed. Ancora, 1925 ; Critica și istoria li- terară, București, Inst. Carol GObl., 1910 ; Critice. Voi. 2, București, Ed. Socec, 1910. Ed. a 2-a, București, Ed. Alcalay, 1920. Ed. definitivă cu titlul Metoda impresionistă. Bucu- rești, Ed. Ancora, 1926 ; Viața și o- pera Iui Grigore Alexandrescu, București, Ed. Minerva, 1910. Ed. a 3-a cu titlul Viața și opera lui Grigore Alexandrescu și corespon- dența lui cu Ion Ghica, București, Ed. Casei Școalelor, 1928 ; Scenete și fantezii (Proză), București, Ed. Flacăra, 1911 ; Crinul (Nuvele), București, Ed. Libr. Nouă, 1912 ; Aripa morții. Roman, București, Ed. Flacăra, 1913; Cine era? Co- medie într-un act. Cu un veac în- dărăt... Iași, Ed. Libr. Socec, 1913 ; Costache Negruzzi. Viața și opera lui, București, Ed. Minerva, 1913 ; Ed. a 3-a, București, Casa Școalelor, 1940 ; Critice, Voi. 3, București, Inst. Flacăra. 1945, Ed. a 2-a, București, Alcalay. 1920. Ed. definitivă, cu tit- lul Critică impresionistă. București, Ed. Ancora, 1928 ; Critice, Voi. 4, București. Tip. II. Steinberg, 1916, Ed. a 2-a, București, Ed. Alcalay, 1920, Ed. definitiv, București, Ed. Ancora, 1928 ; Pagini de război. București, Universala Leon Alca- lay, 1918 ; Epiloguri literare. 1. (Cri- tică), București, Libr. Ed. Al. Stăn- ciulescu, 1919 ; în cumpăna vremii (Note de război), București, Libr. Socec, 1919 ; Comedia dragostei. Roman. București, Ed. Libr. Alca- lay, 1920 ; Lulu. Roman. București, Ed. Libr. Alcalay, 1920 ; Antologie critică, București, Ed. Casei Școale- lor, 1921 ; Critice. Voi. 5, București, Ed. Alcalay, 1921. Ed. a 2-a, defi- nitivă, Figurine, București, Ed. An- cora, 1928 ; Critice, Voi. 6, Bucu- rești, Ed. Ancora, 1921, Ed. a 2-a, definitiva, București, Ed. Ancora, 1928 ; Gheorghe Asachi. Viața și opera lui. București, Casa Școalelor, 1921. Ed. definitivă, București, Ed. Casa Școalelor, 1927 ; Critice, Voi. 7, Ed. Ancora, 1922. Ed. a 2-a, defini- tivă, Literatura nouă, București, Ed. Ancora, 1929 ; Critice, Voi. 8, Bucu- rești, Ed. Ancora, Alcalay, 1923 ; Critice, Voi. 9. Poezia nouă, Bucu- rești, Ed. Ancora, Alcalay, 1923 ; Istoria civilizației române. Voi. 1—3, București, Ed. Ancora, 1924— 1925. (Voi. 1 1924, voi. 2 și 3 1925). Ediție nouă, de Z. Ornea, Bucu- rești, Ed. Științifică, 1972 ; Figuri Ardelene, Arad, Libr. Diecezană, 1925 ; Istoria literaturii române contemporane, voi. 1—4, 6, Bucu- rești, Ed. Ancora, 1926—1928. Voi. 1, 1926, voi. 2, 1926, voi. 3, 1927, voi. 4, 1928, voi. 6, 1929 ; Viața dublă. Ro- man, București, Ed. Ancora, 1927. Ed. definitivă, București, Libr. Al- calay, 1936 ; Memorii, Voi. 1—4, București, Craiova, Ed. Cugetarea — Scrisul Românesc, 1930. Voi. 1, București. Cugetarea, 1930, voi. 2, Craiova, Scrisul Românesc, 19.32. Voi. 3, București. Adevărul, 1937, Voi. 4, București, Ed. Contempora- nă, 1941 ; Bizu. Roman. București, Ed. Națională, S. Ciornei, 1932. Ed. îngrijită dc Maria Papahagi, Cluj, Ed. Dacia, 1974 ; Firu-n patru. Ro- man. București, Naționala Ciornei 1932 ; Mite. Roman. București, Ed. Adevărul, 1934, București, Ed. Emi- nescu, 1971 ; Bălăuca. Roman, Bucu- rești, Ed, Adevărul, 1935, București, Ed. Eminescu, 1971 ; Diana, Roman, București, Ed. Libr. Socec, 1936 ; Mili. Roman, București, Ed. Adevă- rul, 1937 ; Istoria literaturii române contemporane — 1900—1937. Bucu- rești, Fundația pentru Literatură și Artă, 1940. Ediție îngrijită de Maria Simionescu, cuvînt înainte de Al. George, București, Minerva, 1972 ; P. P. Carp, critic literar și literat. București, Ed. Libr. Socec, 1942 ; T. Maiorescu și contempora- nii lui, Voi. 1—2, București, Ed. Casa Școalelor, 1943—1944. Voi. 1, 1943, Voi. 2, 1944. Ediție îngrijită de Z. Ornea și Maria Simionescu, București, Ed. Minerva, 1974 ; T. Ma- iorescu și posteritatea lui critică. București, Ed. Casa Școalelor, 1943; Texte critice, București, Ed. Tine- retului, 1968 ; Scrieri, Voi. 1—8, E- diție de Eugen Simion, București. Ed. Minerva, 1969—1980. (Voi. ’ 1, 1969, Voi. 2, 1970, Voi. 3, 1970, Voi. 4, 5, 1973, Voi. 6, 1975, Voi. 7, 1978, Voi. 8, 1980) ; Acord final. Roman, Ediție de Aurel Sasu, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1974 ; Eugen Lovinescu, Corespondență cu Mihail Dragomi- rescu și Elena Farago. Ediție de C. D. Papastate, Craiova, Scrisul Românesc, 1976. Memorii. Texte a- lese. București, Ed. Minerva, 1976 ; Critice, Voi. 1—2. Ediție îngrijită și prefațată de Eugen Simion, București, Ed. Minerva, 1979 ; Isto- ria literaturii române contempora- ne. Voi. 1—3, București, Ed. Mi- nerva, 1981 ; Critice. Voi. 1—3, E- diție de Eugen Simion, București, Ed. Minerva, 1982 ; Opere. Voi. 1, Ediție îngrijită de Maria Simionescu și Alexandru George, București, Ed. Minerva, 1982. (Voi. 2, 1983, Voi. 3, 1984) ; Scrieri. Voi. 9. Ma- iorescu și contemporanii lui. Ediție îngrijită de E. Simion, București, Ed. Minerva, 1982. Personalitate proeminentă a li- teraturii române. Eugen Lovinescu s-a impus definitiv în constelația marilor valori critice postum (du- pă 1965). G. Călinescu a deschis ca- pitolul Moderniștii din cunoscuta Istorie... eu un substanțial medalion dedicat lui Eugen Lovinescu, a că- rui operă, exceptînd unele „umori" tipic călinesciene, este analizată cu toate atributele talentului său ine- galabil : „Acest om care este o personalitate n-a avut din partea opiniei publice satisfacțiile pe care le merită. Deși pregătit pentru ca- riera universitară unde ar fi avut o altă posibilitate de lucru și un contact rodnic cu tinerimea, el n-a fost chemat. Și cu toate acestea o- pera lui întrecea pe a tuturor ce- lor din specialitatea lui laolaltă". „Creator al stilului critic contem- poran, personalitate eminentă, gaz- dă literară incomparabilă, prin scrisul ca și prin prezența sa în mișcarea literară a timpului, la răscrucea de vînturi dintre semă- nătorism și modernism, arbitru de mai multe decenii al vieții noastre literare". (Șerban Cioculescu). Con- stantin Ciopraga vede „Un Lovi- nescu de o claritate latină, frecven- tator al capodoperelor vechi și cu- noscător al inovațiilor europene contemporane, își regîndește, ca mediator, funcția de critic, pornind de la elemente de limbaj ; pentru a ajunge la imagini sintetice, tota- lizante, îl preocupă conceptul, sen- surile și semnificațiile, instrumen- tația verbală de maximă precizie — postură în care, dincolo de volutele sugestiv-liricc, cultivate pînă la sfîr.șitul carierei, apare maestrul formulărilor nete, memorabile". „Pu- țini au avut de la început și în- tr-o măsură atît de hotărîtoare, ca E. Lovinescu, conștiința vocației critice. E. Lovinescu se confundă la meridianul nostru spiritual cu însăși ființa Criticului, cu omul, altfel zis, ce dă de nouă pînă la nouăzeci și nouă de ori roată unei opere pentru care ar găsi o poartă ce duce spre lumea ei secretă" (Eugen Simion). REFERINȚE CRITICE (selective) Aderca, Felix. Mărturia unei ge- nerații. București, Ed. S. Ciornei, 1929, p. 161—176 ; Baltazar, Camil. Scriitor și om. București, Ed. Casei Școalelor, 1946, p. 99—105 ; Bogdan- Duică, G. Studii și articole. Bucu- rești, Ed. Minerva, 1975, p. 221—223; Bucur, Marin, Istoriografia literară românească. București, Ed. Minerva, 1973, p. 494—514 ; Călinescu, G. Istoria literaturii române de Ia o- rigini pînă în prezent. București, Ed. ERLA, 1941 ; Caracostea, Dumi- tru. Un mare critic român moder- nist, Domnul Eugeniu Lovinescu, București, Ed. Cartea Românească, 1927, p. 63 ; Chinezu, Ion. Pagini de critică. București, EPL, 1969, p. 122—124 ; Cioculescu, Șerban. Aspecte contemporane. București, Ed. Minerva, 1972, p. 563—574, 698—700, 704—705, 721—723 ; Cio- culescu, Șerban. Amintiri, Bucu- rești, Ed. Eminescu, 1975, p. 216—• 226 ; Constantinescu, Pompiliu, Scrieri, voi. 3, București, EPL, 1968, p. 305—462 ; Crohmălniceanu, Ovid. S. Literatura română între cele două războaie mondiale. București, Ed. Minerva, 1975, p. 119—159 ; Di- misianu, G. Valori actuale. Bucu- rești, Ed. Eminescu, 1974, p. 9—13; /Dragomirescu, Mihail. Critică, voi. 1, București, Ed. Casa Școalelor, 1927, p. 219—238 ; Felea, Victor. Reflexii critice. București, EPL, 1968, p. 195—201 ; Mihăilescu, Florin. E. Lo- vinescu și antinomiile criticii. Bucu- rești, Ed. Minerva, 1972, p. 464 ; Nițescu, M. Repere critice. Bucu- rești, Ed. Cartea Românească, 1974, (continuare în pag. IV) Ion PÎNZARU „Cinematograful, ca artă complexă, trebuie să răspundă scopului pentru care a fost creat“ (urmare din pag. I) șita unei creații cinematografice depinde do prestația actorului (actorilor) ? — Trebuie să precizăm mai întîi că sistemul de lucru al actorului nostru de film nu ține de un... sistem. Ce vreau să spun ? Că un rol nu se realizează între două trenuri sau între două turnee. Si- gur, calitatea filmului depinde și de clasa actorului, de cît patos pune acesta în rolul primit. Se poate ca regizorul să ofere foarte mult însă interpretul să rețină prea puțin. Oricum o corelație In- tre intențiile regizorului și jocul actorului trebuie să existe. In ceea ce mă privește, consider că reu- șita mea în filmul „lacob" se ex- plică și datorită faptului că timp de trei luni, zi de zl, n-am făcut altceva decît să filmez. Asta mi-a dat posibilitatea să mă identific cu personajul Interpretat, cu ges- turile și viața lui, cu universul său sufletesc. — Prin ce se deosebește, dacă se deosebește, munca actorului do teatru de cea de pe platourile de filmare ? — O vreme am împărtășit și eu părerea că sînt două îndeletniciri diferite. Dar după o practică mai îndelungată am ajuns la conclu- zia că nu-i nici o deosebire. Da- că actorul de film se diferenția- ză totuși de cel de teatru, el se diferențiază prin altceva : prin sin- ceritatea expresiei. Orice lipsă de sinceritate șl de adevăr e supra- dimensionată de aparatul de filmat. Și spectatorul o sesizează imediat. — Trebuie să fiți de acord că vă numărați printre actorii noștri cunoscuți și apreciați de public. Este celebritatea un stimulent sau odată cucerită ea asigură succesul de Ia sine ? — Celebritatea este o mare po- vară, din orice unghi ai privi-o. Pentru un artist care se respectă șl-și respectă publicul însă, orice nouă reușită devine și un stimul. Pe de altă parte, popularitatea a- sigură o „poziție" în așa-zisele cla- samente ale criticilor. Numai că nu totdeauna popularitatea este e- gală cu valoarea. Sînt artiști foar- te populari care nu au valoarea altora mai puțin populari. Mai ales în cinematografie, unde va- lorile suferă o oarecare modifi- care. In creșterea „cotei de ce- lebritate" o contribuție o are și critica de specialitate care uneori acordă cu prea mare generozitate note maxime, egallzînd valorile. Așa se și explică utilizarea frec- ventă a formulei „printre cei mai buni", fără a fi numit vreodată „cel mai bun". — Faceți deopotrivă și teatru și film. Credeți că fără cinematogra- fie ați fi fost un artist implinit, împăcat cu aplauzele Ia scenă des- chisă ? — Categoric nu. Și asta pentru că, din păcate, un actor nu poato ieși „în lume" dacă nu face film Filmul și televiziunea crează popu- laritate, cîteodată chiar și pentru cei care „produc" lucruri de ca- litate îndoielnică. Esențial rămîne ca fiecare să-i cunoască limitele. — Dintre rolurile interpretate la care țineți mai mult ? — Cred că lacob, din filmul la care ne-am referit, reprezintă cel mai complex rol de pînă acum, îmi amintesc cu plăcere însă șf de roluri ca maiorul din „O la- crimă de fată", primul secretar din „Probleme personale", vameșul din „Semnul șarpelui" sau Bălosu din „Moromeții". In aceeași mă- sură roluri de mal mică întindere mi-au adus reale satisfacții șl au constituit tot atîtea utile expe- riențe. — Și pentru că dialogul nostru aro loc la Suceava, v-aș solicita o părere despre tinărul nostru tea- tru și, de ce nu, o recomandare. — Am văzut teatrul, am rămas îneîntat de condițiile de care a- cesta dispune și, după cîte cunosc, aici se desfășoară și o activitate artistică fructuoasă. Ce-aș putea să le recomand mal tinerilor mei colegi, decît să dea întreaga mă- sură a talentului lor scenei pe care o slujesc. Pagini bucovinene — III JANA KANTAROVA (R. S. Cehoslovacă) Memento In plină zi avionul a scuipat un meteor strălucitor fascinînd mii de oameni, priviri arzind! de dorul de-a trăi, ale căror pleoape însă s-au închis de-ndată voind să fugă dc lumină ADOLFO SUAREZ RODRIGUEZ (Cuba) Meseria de a trăi Nu pentru a vorbi despre mine mă ocup dc cuvînt. Dacă speri ca acum să-ți destăinui cum această inevitabilă meserie de ai, trăi și-a pus amprenta pe degetele mele, nu mai fă nici un pas : vei fi înșelat. în românește de Narciso SOTOLONGO și Daniel PIȘCU CADRAN „Vocile* textului După experiențele lui Mircea Nedelciu, alți combatanți de ge- nerație atacă frontal romanul, părăsind, se pare, proza scurtă, cea Nici me face rile care îi propulsase, de altfel, nu-i de mirare, atîta vre- cît tentația numitului gen victime pînă și in rîndu- poeților serioși, dacă nu chiar și printre meticuloșii is- torici literari. Trei sînt cărțile care au atras imediat atenția recenzenților: „Sala de aștep- tare", de Bedros Horasangian, „Compunere cu paralele inega- le", de Gh. Crăciun și „Dus-în- tors" de Nicolae Iliescu. A atra- ge atenția e doar un fel de a spune, pentru că mobilul „acți- unii" în sine trădează de cele mai multe ori motivații ce nu se corelează cu adevărata va- loare. Spre a se conforma „jo- cului", Eugen Simion simulează chiar plăcerea acceptării situa- ției de fapt: „Ca să fiu în nota acestui curios roman („Dus-în- tors", n.n.), ar trebui să încep prin a transcrie jurnalul meu de lectură, începînd, eventual cu momentul în care am zărit prima oară cartea în librărie" („România literară" nr. 13). în Dicționar (LXIII) (urmare din pag. III) p. 47—53 ; Ornea, Z. Studii și cer- cetări, București, Ed. Eminescu, 1972, p. 44—113 ; Papahagi, Marian. E- Și-n aceeași clipă, poate, pe-o altă planetă un poet glorifica frumusețea Terrei în versuri inspirate de, orbitoarea lumină a Hiroshimei. în românește de Arcadie ARBORE același ton ironic-concesiv, cri- ticul ne invită la lectura res- pectivului opus, construit și mai ales scris ca și celelalte după scheme devenite pură manieră sau, cum se exprimă E.S., care au luat „forme dogmatice". Așadar, criticul deschide car- tea și „pe prima pagină văd scris introducere (o introducere la un roman ? Curios I) dar, cum știu că romanul poate fi în zi- lele noastre orice (sublinierea n.) și se poate destructura oricît, nu mă formalizez prea mult". Și din ciudata introducere el află, de pildă, „că naratorul scrie versuri (deși nu se pricepe), are opinii despre proza românească de azi (deși, iarăși, nu se pri- cepe), e căsătorit, are un copil și este personajul propriului ro- man pe care, înainte de a-1 scrie, îl trăiește...'1. de a face cu roman în care se dizlocă, se Bineînțeles, avem un soi de meta- cursivitatea epică pulverizează în favoarea fragmențarismului bine „dozat" și care, spre nefericirea cititorului, suportă orice. Auto- rul, devenit personaj-narator, își va permite să pedaleze pe micile și marile clișee textua- xercițil de lectură, Cluj-Napoca, Ed. Dacia, 1976, p. 147—152 ; 153— 177 ; Pascadi, Ion. Esteticieni ro- mâni. București, Ed. Academiei R.S.R., 1969, p. 17—56 ; Păcurariu, Dimitrie, Clasicismul românesc. București, Ed. Minerva, 1971, p. 191—196 ; Perpessicius. Opere. Voi. 2. București, EPL, 1967, p. 420—440 ; Piru, Alexandru, Panorama dece- niului literar românesc. 1940—1950. București, EPL, 1968, p. 481—486; Si- mion Eugen, Eugen Lovinescu, Scep- ticul mîntuit. București, Ed. Car- tea Românească, 1971, p. 717 ; Streinu Vladimir, Pagini de cri- tică literară. Voi. 1, București, EPL, 1968, p. 136 — 140 ; Un- gheanu, M. Pădurea de simboluri. București, Ed. Cartea Românească, 1973, p. 171—184 ; Vianu, Tudor. Arta prozatorilor români. București, Ed. Contemporană, 1941, p. 301— 305 ; Vianu, Tudor. Trei critici li- terari, București, Ed. BPT, 1944 ; Vrancea, Ileana. E. Lovinescu critic literar. București, EPL, 1965, p. 394; Vrancea, Ileana. E. Lovinescu. Ar- tistul, București, EPL, 1969, p. 207. Mărturiile Cetății (urmare din pag. I) și trebuia să pună la adăpost nu nu- mai cele două țări contractante, ci și Moldova, de pericolul unei agre- siuni din partea Ungariei angevine. Am insistat în mod deliberat asu- pra acestui moment, din bunul motiv liste din care nu lipsesc, ca în cazul de față, extrasele de jur- nal, scrisori, citate din presă, „perle" din extemporalele elevi- lor, opinii despre nu știu ce te- mă etc. Și totul pigmentat cu felii din realitatea imediată ex- primată în limbajul suculent al oralității, care realitate nu i se pare nici lui Nicolae Manolescu „atractivă ca materie de viață", ci doar interesantă „prin tra- tare". Rezultatul fiind de fapt un colaj căruia i se mai poate spune — odată convenția accep- tată — și roman. De aceleași „calități" suferă și romanele lui Gehorghe Cră- ciun sau, mai puțin, Bedros Ho- rasangian. Punctul dc atractivi- tate al unor asemenea scrieri îl eonstituiajn primele sale ma- nifestări, amuzamentul. Autorul, același personaj „travestit" care își propunea să scrie un roman, avea cel puțin simțul umorului, invitîndu-ne să-i urmărim mean- drele demersului asumat, lată însă că de la o vreme proas- peții romancieri „se lasă ten- tați dc o seriozitate falsă și cam greoaie, care forma o carte pedantă" (N. opinia lui N. poate lesne trans- spirituală într-una Manolescu). După Manolescu în ast- fel de romane „scriitorul-narator este complet necreditabil. Per- sonajele sînt în primul rînd per- că el a deschis ncsfîrșitul șir de dor- vezi ale adevărului că poporul ro- mân constituie, în pofida granițelor politice artificiale, un organism unic ce avea aceleași nevoi și aceleași nă- zuințe. Iar Suceava a fost, tot dc atî- tea ori, martora întruchipării lui, chiar dacă a trebuit, adesea, să-1 as- cundă în umbra zidurilor sale, pen- tru a nu-1 expune, înainte de vreme, invidiei vecinilor, pe cît de mari, pe atît de hrăpăreți. Așa a putut Alexandru cel Bun să o împodobească cu toate atributele unei Cetăți. Dar fiii și urmașii săi imediați nu s-au ridicat la înălțimea misiunii ce le-o încredințase el, în numele Cetății. Temeliile acesteia e- rau însă bine înfipte în pămîntul ță- rii și în conștiința celor ce-i înțele- geau simbolul, așa că nu au putut fi atinse nici de valurile intereselor rivale ale vecinilor săi, care s-au spart, în cele din urmă, neputincioa- se, de zidurile ei. Din această frămîntare s-a plămă- dit o nouă epocă de glorii, cea a lui Ștefan cel Mare. Timp de aproape cinci decenii Cetatea Sucevei s-a a- flat în centrul atenției crăiilor și îm- părățiilor Europei. Timp de aproape cinci decenii pragurile ei au fost tre- cute de solii prietenilor, veniți să-i aducă domnului ei prinosul lor de re- cunoștință și să-i ceară alte dovezi ale bunăvoinței sale, ca și de cei ai dușmanilor, a căror cutezanță, nu o dată oarbă, s-a frînt de tăria zidurilor Cetății, adică de voința de neclintit a unui popor pe cît de mic, ca nu- măr, pe atît de mare în fapte, atunci cînd era vorba să apere ce era al lui. Așa a lăsat-o Marele Ștefan ur- mașilor săi, cu faima inexpugnabili- tății sale purtată în lume și de valu- rile învolburate ale oștirilor păgîne sau creștine care nu au putut-o în- ghiți. Așa a preluat-o și Petru Rareș care nu a reușit, totuși, să o apere de mîhnirea de a vedea între zidu- rile ei stindardele Semilunei, chiar dacă au pătruns acolo nu prin tăria lor. Dar, tot în timpul domniei sale, soane gramaticale și abia apoi eroi în carne și oase", iar „su- biectul nu c pur și simplu in- coerent, ci aleatoriu". Pentru a conchide : „totul este text ; in interiorul ca și în afara textului sînt alte texte ; ce nu este text este colaj de texte ; demiurgul a murit, trăiască scribul". (A se vedea și Roland Barthes). Oricun;, proliferarea unor a- semenea produse epice poate crea o falsă idee despre însuși actul creației. Ușurința aglome- rării celor mai diverse și incrc- dibile texte nu lase cale liberă și veleitarismului. tervențiile critice face decit să amatorismului Numai că in- de pînă acum se limitează la a fi constata- tiv-tolerante. Nu lipsesc nici imprudentele jocuri de artificii. Un critic, spre exemplu, încer- cînd să salveze aparențele, sește în romanul „Sala de teptare" (totuși, altfel gîndit cît cele două susmenționate) gă- aș- de- nu mai puțin de patru „etaje na- rative", deși, cum constată apoi, „calea de acces de la un etaj la altul" e suprimată. Respec- tind însă un adevăr de-acum bine cunoscut, criticul nu se poate nici într-un fel substitui cititorului. loanid DELEANU între zidurile Cetății a mijit, poate pentru prima dată, ideea refacerii u- nității teritorial-politice a românilor. O idee ce avea să prindă contururi tot mai clare în deceniile următoare, pînă a căpătat silueta Regatului da- cic. Or, la întruchiparea ei, realizată de un alt pisc al istoriei românești, Mihai Viteazul, a fost martoră și Ce- tatea Sucevei. De aici pornea, la 7 iulie 1600, unul din apelurile lansate de Udrea, hatmanul și pîrcălabul de Suceava al viteazului voevod, către vecinii din nord, polonezii, de resta- bilire a bunei înțelegeri. Se încheie, astfel, un prim ciclu al unui proces istoric imuabil și de durată, început, într-un anume fel, la Suceava, în lu- na martie a anului 1390, ale cărui linii de forță trec și prin „cartea" din 10 februarie 1388, scrisă „în Ce- tatea Sucevei", sub pecetea lui Petru I. Mușat. Grafică de C. Hrehor t------- CONSEMNĂRI -------------v • Expoziții • O expoziție elocventă de pic- tură,. la Galeriile de artă din Su- ■ceava — o adevărată retrospecti- vă — însumînd peste șaizeci de lucrări, semnează George L. Ostafi, un stăruitor artist, neatins de gra- ba obișnuită, tenace în gravitatea cu care-și alege și dezvoltă subiec- tele, colorist cu multă aplicație, ale cărui peisaje și naturi statice , sînt mai întotdeauna tonifiante discursuri despre un spațiu al e- chilibrului și lumini/ 9 In holul Teatrului din Sucea- va a expus pictorul amator Simion luga, unul dintre cei mai dotati graficieni suceveni din tînăra ge- nerație. Motivul, aproape obsesiv, al caselor țărănești devine liantul întregii suite de tablouri, acesta fiind „întrerupt" din cînd în cînd dc expresive portrete. (D. M.) @ Prin excelență pictor al ier- nii, Tiberiu Moruz a propus, și îr, acest an, pe simezele galeriei din municipiu, o bogată suită de pei- saje dovedind aceeași transparentă cromatică, condensată într-o deli- cată și exactă paletă de alb-gri, Tmbogățindu-și discursul plastic prin elemente viabile, artistul pro- movează, cu discreție un lirism sincer și cald, cu o sentimentali- tate bine temperată. Expresive, ma- rinele, dar și naturile statice și por- tretele întregesc expoziția, reafir- mînd același cunoscut creator de atmosferă, (P. D.) © Premii 0 La ediția din acest an a con- cursului de poezie „Nichita Stă- nescu", organizat de Uniunea Scri- itorilor din R.S.R. și C.J.C.E.S. Pra- hova, la Ploiești, tînărul poet su- cevean Ion Manole a obținut pre- miul al II-lea. Președintele juriului : Constantin Chiriță, vicepreședinte al U.S. © Participarea la concursul in- terjudețean de satiră și umor (edi- ția 1988) „Mărul de aur", de la Bis- trița, a adus interpreților și creato- rilor suceveni premii de prestigiu : — Grupul satiric al întreprinde- rii de Proiectări și Explorări Geo- logice, Cîmpulung Moldovenesc, pre- miul I ; — Grupul satiric al O.J.T. Su- ceava, filiala Cîmpulung Moldove- nesc, premiul II ; — Grupul de pantomimă al Fa- bricii Integrata de Lînă Cardată Suceava mențiune; — Liviu Șuhani, Cîmpulung Mol- dovenesc, premiul III pentru gra- fică satirică ; — Constantin Mihai Papuc, Su- ceava, mențiune pentru grafică sa- tirică ; — Constantin Cojocaru, Cîmpu- Jung Moldovenesc, mențiune pentru proză satirică. • „Primăvara culturală suceveana4* în vederea stimulării mișcării ar- tistice de masă și a activității po- litico-ideologice, cultural-educative, C.J.C.E.S. Suceava a inițiat, înce- pînd cu luna martie, o amplă ma- nifestare : „Primăvara culturală su- ceveană". Ea se desfășoară sub for- mă de concurs, pe scenele cămine- lor culturale, reunind formații ar- tistice din localitățile ce constituie consiliile unice agroindustriale de stat și cooperatiste respective. (P. D.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48