MARTIE 1988 Cultură și sens revoluționar ANUL VII. nr. 3 (75) vincnc editate in colaborare cu comitetul județean DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA întotdeauna marile prefaceri petrecute în is- toria clipei au făcut să se ivească lația permanenței însemnate mutații. Oricît de „rezistente", valorile unei solidate prin îndelungată acumulare în constc- culturi Con- și neclintită viețuire a idealului, ele sînt neîncetat supuse trans- formării, înnoirii, revoluției. Comoară de gînd și suflet, pusă la adăpost în fie- care moment al istoriei, îmbogățită de ment al experienței colective, cultura se hrănește neîncetat din prefacere și această necesară proiecție, în care se fiecare mo- unui popor ideal. Fără intîlnesc și se topesc necontenit inteligența și memoria, su- ferința și încrederea, fără această flacără nestinsă, trecerea dintr-o vîrstă în alta, dintr-un anotimp în altul, dintr-o clipă în alta nu s-ar putea să- vîrși. Fără această flacără, prin care ideea va- lorii este în permanență purificată de alcătuirile perimate, de falsele întruchipări morale, politice, economice sau artistice, statornicia culturii ar avea soarta nisipului. în calea vîntului care poate mătura cetăți și continente întregi, poate spulbera mări și pămîn- turi, numai gîndirea dreaptă se poate așeza sta- vilă și numai aceea care, în Ioc să distrugă pen- tru a înlocui, îmbogățește pentru a dăinui. O cultură care dă sens vechilor obîrșii, obiceiurilor împămintenite, credinței în lumină, zidirilor și cuvîntului drept, o cultură care se află mereu m dialog cu sensul social din fiecare clipă a isto- riei sale, cu vrerea publică și cu înțelesul trece- rii din ziua de azi în cea de mîine, numai o ase- menea cultură poate dobîndi sens revoluționar. Necesitatea înțelegerii acestui sens major, ori- entat spre cele mai înalte valori umaniste, nece- sitatea materializării lui în toate structurile so- cietății noastre, iată chipul valorii luînd ființă din experiență și luptă, iată înfățișarea cviliza- ției crescînd din oameni și pentru oameni, iată conștiința în avangardă, generatoare de sens și condiție umană exemplară. Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român sublinia în Rapor- tul la Conferința Națională a P.C.R. din decem- brie 1987 : „Problemele complexe pe care le ri- dică uriașele transformări care au Ioc în țara noastră și în lumea contemporană cer un larg orizont ideologic și politic, o înțelegere și cunoaș- tere temeinică a legilor generale ale1 dezvoltării sociale, a interdependenței dintre diferite feno- mene (...) Se impune o intensă activitate de pro- pagandă, politică, culturală pentru ridicarea con- științei revoluționare a tuturor oamenilor muncii." Pornind de la aceasta teză în care sînt sinteti- zate adevăruri fundamentale privind noua strate- gie de înfăptuire a revoluției în domeniul conști- inței, se desprinde cu claritate necesitatea institui- rii și consolidării unui sistem de valori în stare să alcătuiască o civilizație românească de pro- fundă esență umanistă ,în care spiritul să viețu- iască firesc, întru întemeierea unității și solidari- tății cu binele și frumosul, întru impunerea im- portanței culturii ca latură decisivă în procesul de formare și afirmare a omului. Fiecare popor caută să se slujească de cultură și slujește cultura potrivit cu idealurile sale, cu puterea sa de a înțelege și înfăptui progresul, dreptatea și libertatea. Civilizația socialistă, așa cum o vedem alcătuindu-se în țara noastră, și-a asumat cu putere o revoluție în spațiul conștiin- ței, a făcut posibil dialogul deschis în sfera valo- rilor și întru edificarea unei culturi de tip nou. In acest spațiu generos se nasc acele clipe in care dialogul dintre om și lucruri se întruchi- pează într-un fel de tensiune luminoasă ; cînd omul știe și vrea să ia de la materie nu numai partea de substanță care îi servește spre viețuire, ci și acea jumătate nevăzută a ei, care îi ser- vește spre nemurire ; clipe, în acest sublim dia- log, cînd omul știe precis că legea care guvernează întregul făpturii sale se compune și din jumăta- tea care îi dă dreptul la frumusețe și creație. Un asemenea drept îl va face mereu pe om să știe, să creadă, să acționeze și să-și justifice îm- plinirea voinței, să fie treaz în universul propriei existențe ca și în cel al existenței poporului său să știe să Se folosească de propria fericire, pu- nînd-o pe talerul de aur al fericirii comune. V. T. R. Z. ORNEA O carte nu o elimină pe o alta... ci o întregește SCRISORI & Desen de Ion CARP FLUERlCl ^0 Martie Nu trupul că mi-1 simt el astăzi nu e nici teama de peire-n necuprins ci poate doar zăgăzuirea unui abur de Sine purtător să ia sfîrșit aproape-s toate mult de revărsare cuvîntul iată-I iese din Cuvînt matca din Matcă sabia din Nord și pentru altul gol rămîne-n mine Locul. Marcel MUREȘEANU A PRIVI Știință și conștiință. o relație indestructibilă în zilele noastre, dobîndește o semnificație excepțională, relația indestructibilă, organi- că, dintre știință și conștiință, Ia care s-a referit atît de per- suasiv J. Bernall, în sensul promovării științei cu deplină conștiință, a folosirii cuceriri- lor științei în scopul ușură- rii vieții omului, a progre- sului pe planetă. Dacă la timpul său Rabelais considera că știința fără conștiință este moartea sufletului, astăzi pu- tem afirma, fără a exagera că știința fără conștință, poate duce la ruina societății, la dis- trugerea civilizației și a vieții pe planeta noastră. Tocmai de aceea asistăm la numeroase semnale de alarmă trase de savanți în legătură cu perico- lul folosirii iraționale, în sco- puri distructive a științei și tehnicii, a marilor cuceriri da- te la iveală de geniul creator al omului, în condițiile tulbu rătoarei epoci a revoluției ști- ințifico-tehnice pe care o parcurge omenirea. Pe bună dreptate s-a afirmai și relevat că „de pe altarul științei trebuie să luăm focul și nu cenușa", adică focul sa- cru, seînteia mirabilă, creatoa- re, purtătoare a progresului. De la Albert Einstein, celebrul savant fizician căruia îi dato- răm marea descoperire a teo- riei relativității și care s-a nu- mărat printre primii umaniști INEDITE MIHML SADOVEANU CĂTRE LECA MORARIU ce au semnalat pericolul unei conflagrații termonucleare, pînă la savanți contemporani ca Al- bert Szent-Gyorgy. laureat al premiului Nobel, filozofii Mar- tin și Bertrand Russel, scriito- rul argentinian J. L. Borges și mulți alții, asistăm la formularea, într-un spirit de profundă și legitimă îngrijora- re, a întrebării Quo vadis ho- minc? Asigurarea unui raport op- tim între inteligență și țelepciune ar constitui tru omenirea de astăzi, în- pen- con- fruntată cu probleme atît de complexe și grave, rezolvarea cea mai fericită. Inteligența este creatoare de cultură si civilizație. înțelepciunea es*e păstrarea acestora. Inteligența construiește. înțelepciunea con- servă. Dar a socoti cultura si civilizația vinovate de impasul actual în care se găsește ome- nirea înseamnă a ne situa nu numai pe o poziție naivă, ci și periculoasă. De aceea Heideg- ger cerea cu legitim temei „în- stăpînirea spirituală" asupra tehnicii, fără a nega rolul aces- teia, ca și al științei, în conti- nuitatea progresului societății umane. Partidul și statul nostru con- sideră o datorie primordială nu numai de a acționa pe a- rena internațională pentru salv- gardarea păcii, ci și de a se preocupa de educarea maselor, a cetățenilor țării noastre în spiritul solidarității cu toate mișcările antirăzboinice anti- nucleare contemporane, cu toa- te popoarele și forțele antirăz- boinice pentru formarea si dezvoltarea conștiinței necesi- tății luptei pentru pace, destin- dere .colaborare și încredere reciprocă între națiuni. Aceste demersuri românești sînt expre- sia unei autentice conștiințe a responsabilității față de in- teresele naționale și în același timp a grijii față de destinele comunității internaționale. Prof. univ. C. Gh. MARINESCU Ca istorțe literar meditez adesea la istorie, mai ales, la istorio- grafie. Mă străduiesc de peste trei decenii să reconstitui, în monografii sau studii de sinteză, momente sau personalități din istoria litera- turii și a culturii noastre. Dar știu bine că aceste lucrări sînt numai proiecții ale punctelor mele de vedere. Au deci, inevitabil, un oarecare caracter subiectiv. Sigur, mă bizui pe documente, pe mărturii ale eroilor pe care îi studiez, pe corespondența lor și a altora, pe migăloasa lec- tură a presei timpului. Sînt, la acest capitol, cu deosebire scrupulos, îneît sînt colegi care îmi reproșează că sînt prea îndatorat documen- telor iar alții îmi elogiază ireproșabila documentare a tuturor afir- mațiilor. Niciodată însă nu-mi pot interzice a mă gîndi cit e de relativă, totuși, proba documentului. Pocumentul e, fatal, un instrument ambi- guu. Poate fi citit în fel și chip, adesea — cu ajutorul lui — se poate demonstra un adevăr dar și contrariul său, care — paradoxal — e și el adevărat. Am muncit mult, cu o documentație care mă copleșea, la cărțile mele despre viețile lui Gherea și Maiorescu. Dar, cu aceeași documentație, alții pot demonstra altceva, închipuind alte fizionomii ale acestor mari personalități. Pînă la urmă, cred că și Gherea și Maio- rescu, așa cum i-am văzut eu. sînt — dacă se poate spune astfel — ai mei. Și nu se poate spune același lucru despre cărțile mele închinate unor importante curente de idei din istoria culturii noastre ? Fără îndoială. Dar nu e valabilă această apreciere despre orice carte de isto- rie literară ? întrebarea e retorică. Dar cu istoriografia politică nu se petrece același lucru ? Cred că da. în ciuda oricărei documentații, orice carte de istorie este, fatal- mente, subiectivă. Și, atunci, mă întreb, cum poate fi reconstituită ima- ginea veridică despre trecut și cită încredere putem avea in cărțile de istorie ? Nu vreau să duc scepticismul pînă în pînzele albe. Putem avea, totuși, încredere în cărțile de istorie și în istoriografie în gene- ral. Cu condiția, necesară, de a citi și compara mai multe cărți despre aceeași epocă, eveniment sau personalitate. Din irizările multiple, din examen comparat putem ajunge la un punct de vedere valabil, chiar dacă subiectiv. Dar pentru asta avem nevoie de multe cărți de istorie, chiar despre, firește, același fenomen. O carte nu o elimină pe o alta despre același subiect, ci o întregește. Nu există în istoriografie un punct de vedere oficializat sau un singur punct de vedere. Ne-a fost dat, de curînd, să trăim bucuria descoperirii unor noi mărturii din viața culturală a Bucovinei și. mai ales, despre rela- țiile de prietenie și colaborare între mari personalități ale vremii. Un exemplu în acest sens îl constituie corespondența lui Mihail Sadoveanu către prof. univ. dr. Leca Morariu. Trimise între anii 1922'—1935, din Copou — Iași, prietenului său din Bucovina, cele 8 scrisori dezvăluie, — în ciuda tonului tem- perat, ritmul unei activități creatoare tumultuoase. Leca Morariu îi cere sprijinul pentru tipărirea, la „Viața românească", a unei noi ediții din volumul său De la noi și scriitorul stabilit în sihăstrie de la Copou i-1 acordă cu bunăvoință. In 1923, marele povestitor este anunțat că va reapare revista „Junimea literară". Invitat să colaboreze, acceptă cu bucurie, mai ales că relațiile sale cu Bucovina sînt vechi și profunde. Cere răgaz pentru a încropi un articol, pe care nu-1 poate da la comandă, de- oarece : „e vremea cînd nu lucrez ; e primăvară și soare ; și lenea mea acuma e argumentată serios". La împlinirea a 10 ani de apariție a revistei „Făt-Frumos", Sa- doveanu, rugat să-și aducă contribuția cu vreun material, răspunde că tocmai lucra la o carte despre Ștefan cel Mare și că, pînă n-o termină, nu poate face altceva. Roagă să i se ia în considerație promisiunea dată, ca o poliță valabilă, cu scadență încă nehotărâtă. Ultima scrisoare (datată 14 martie 1935) •— cea mai întinsă, ne oferă prețioase mărturii despre peregrinările marelui povestitor prin Bucovina, la început de veac, în compania altor scriitori. A fost în Țara Fagilor în 1908, apoi în 1910, la comemorarea a 20 de anj de la moartea lui Ion Creangă. I-au ținut tovărășie, atunci, Emil Gtrleanu, Șt. O. losif. Ion Minulescu, Caton Thcodorian, A. de Herz, Cincinat Pavelescu, Corneliu Moldovanu. Primiți peste tot cu entu- ziasm de bucovineni, au poposit și la Suceava, în casa folcloristului Simion Florea Marian, fiind primiți de fiul acestuia, scriitorul Liviu Marian. Exemplu de prietenie și colaborare statornică, corespondența de față aduce elemente mai puțin cunoscute din preocupările celor doi cărturari. Prezentăm scrisorile în ortografia actuală, cu excepția cîtorva cuvinte în .care am respectat grafia lui Sadoveanu, pentru mai multă autenticitate. Mulțumind doamnei Octavia Lupu-Morariu pentru bunăvoința de-a ne fi pus la dispoziție aceste mărturii, le prezentăm in extenso, cititorilor revistei. Petru FROICU și Eugen DIMITRIU 23 QCtomvrie 1922 Iași Stimate Domnule Morariu, Stimate Domnule Morariu, Am dat o notă la administrația Vieții Românești ca să reguleze chestiunea acțiunilor d-tale. Vei primi în curînd răspuns în ches- tiunea aceasta. M-ai mai întrebat, într-o scri- soare precedentă, ceva cu privi- re la volumul d-tale De la noi, pe care ai vrea să-l tipărești în- tr-o ediție nouă. Trimite un e- xemplar cu propunerea de editare pe adresa Vieții Românești, comi- tetul de editură. Condițiile pe care le-ai putea pune ar fi ju- mătate din produsul vînzării, după ce se vor scoate cheltuieli- le. Poți dealtminteri să pui și alte condiții, cum vei voi, — de pildă să ți se plătească o sițmă fixă. Comitetul iși va face dato- ria arătînd că cartea e bună. Negustorii vor hotărî în chestia bănească și afacerea se va face, nădăjduiesc. Mă bucură reapariția „Juni- mii literare" și mai cu samă faptul că d-ta vei fi la condu- cerea ei. Am atîtea îndatoriri și făgăduieli date, îneît nu-ți pot răspunde imediat așa cum do- rești d-ta. Nu cred să pot da ceva, așa de în scurt, pentru no. 1. Totuși am să te rog să-mi comunici data exactă a apari- ției, cînd asta îți va sta în pu- tință bine înțeles; — legăturile mele cu Bucovina sînt așa de vechi și de serioase, îneît voi face tot ce voi putea ca să... ur- niți carul din loc și cu ajutorul meu. Cu distinsă considerație Al d-tale Mihail Sadoveanu 3 15 april 1923. Copou — Iași Cu salutări cordiale, Al d-tale, Mihail Sadoveanu Stimate Domnule Morariu, Am văzut, chiar în sărbători, numărul nou al Junimei literare. Vă urez spor și viață lungă, pot încă să-ți răspund cum rești d-ta : e vremea cînd nu crez; e primăvară și soare ; 2 Nu do- lu- Șt lenea mea acum e argumentată 5 martie 1923, Copou — lași (continuare în pag. 3) CRONICĂ LITERARĂ- M-am întrebat, citind volumul, cronologic al doilea, al lui Au- rel Dumitrașcu (Biblioteca din Nord, Editura „Cartea româneas- că", 1987), ce vrea să spună linia de dialog așezată la începutul fie- cărui poem ; și nu i-am găsit sur- sa ori premisa teoretică decît în celebra mărturisire a lui Rim- baud : „Je est un autre". Semnul marchează grafic una dintre măr- cile tînărului poet —• capacitatea de depersonalizare, în sens este- tic, a eului creator. El se inte- grează astfel în cea mai proaspă- tă serie de poeți contemporani, nu prin atacarea preferențială a unor anumite teme (inițiativă care im- plică un risc major — de a des- coperi continente demult știute), sau printr-o atitudine colectiv-o- mogenă (de grup) față de real, și nici prin focalizarea întregului de- mers poetic asupra procesului ge- nerării textului. Despicarea eului în două entități — creator și exis- tențial — capabile să se contem- ple reciproc deschide drumul unei poezii prin excelență contempla- tive, dar care nu-și refuză com- plet plăcerea lirismului primar — cel al emoției, nu genuine, ci me- ticulos filtrate intelectual. Dacă depersonalizarea eului creator este însemnul modernității într-un sens larg al conceptului, dihotomia de care am vorbit îi condiționează timbrul specific. Cele două voci își împart (nu își dispută) roluri- le. în primul ciclu al volumului, intitulat Intelligcnția, ele întrețin un fel de dialog, adeseori polemic, fie rostind întregi poeme care comunică subtil la nivelul efor- tului de cunoaștere, fie treeîn- du-și una alteia partitura, pentru a executa o arie unică, în inte- riorul aceluiași text; al doilea, Memorabilia, aparține, după cum se vede și din titluri (Premiera, Poemul, Noapte albă cu vocile mele, Tînărul artist face mici pre- cizări ș.a.), vocii poetului, „con- științei conștiente" (Valery) a lui, pentru ca, în ultimul ciclu, — Tra- tat de eretică — să apară, în pos- tură de mic solist, eul existențial. Poetul optează, în fond, pentru li- rismul intelectual, volumul, în ansamblul lui, fiind o pledoarie Se deschide hubloul capacului de plumb... Calcul Îndemânare Precizie Sînge Rece pornește vînătoarea Mamutului Temut. Calculul Indeminare Precizie Singe Rece nu sînt, nici nu pot să fie despărțiți, coexistind in- tr-un întreg, făcînd parte din- tr-un corp, ca șinele unui pă- trat de oțel. Calcul Indeminare Precizie Singe Rece nu pornesc, deci, ci pornește și e singur, el fiind unu, unu pătrat, cu capul pă- trat, cu umerii pătrați, cu mii- nile, cu ghetele în picioare pă- trate, cu sufletul și trupul înca- drate într-un pătrat de haita-l de cîini, care adulmecă în pădu- rile albastre mirosul cărnii Ma- mutului Temut. Căci, dresați, ogarii prelum gire a simțurilor sale au luat urma. Pe nări singerate, bătaia colților le pare mai lungă chiar decit bătaia puștii. Și abia în urmă cad cei rămași cum se o- țelesc picurii de rouă spărgînd in cristale zgomotele amenință- toare, și e semn ! — E-he-e-e-ii lume! E-e-e-ii, mulțime pestriță .' N-ai văzut cumva ? Nu v-a fost dat să ve- deți o fiară speriată cu pasul gigant ? Nu puteți să-mi arătați vreo urmă grăbită a Mamutului Temut ? — El trecea pe aici în fiecare zi. La fiecare răsărit El apărea din partea celor Patru Vinturi Mari și tot intr-acolo pleca, răs- punde un eschimos cu glasul ho- dorogit ca o tobă veche. Dar ză- pezile... Zăpezile cine le-ar pu- tea stăvili ca să nu piardă ur- mele ? — I-aducem ofrande... vin de portocale și lapte de cocos și i le vărsăm în rîu. La lumina torțelor din seu de bivol, îi cîn- tăm și îi dansăm seară de sea- ră... Dar cine ar putea opri rîul ca să nu șteargă urmele ?... Cine ar putea pune stavilă? întreabă un războinic ținindu-și mîna de abanos în dreptul inimii. — El ne-a promis că ne va păzi vetrele și știm că totdeau- na ne va fi prin preajmă. La a- nul, va lăsa rodul în pîntecul ogoarelor noastre, în pintecele fecioarelor noastre, iar copiii noștri, întinzindu-și mîinîle spre fildeșii roz, se vor înălța drept ca brazii, făcîndu-ne fericiți... Știm că este pe aici prin preajmă... Dar poți oare să spui privind cum se rotește cercul... poți oare să distingi din mers urmele trecutului de cele ale vi- itorului ? filozofează un bărbat cu părul ca spicul, rostogolind o mînecă largă pe orizontul în in favoarea contemplării existen- ței dintr-un unghi estetic, dar tot- deauna păstrînd o stare de com- pletă veghe cerebrală. „Eu / nu vreau / să trăiesc / eu vreau / să citesc", afirmă, nu fără o doză de teribilism, Aurel Dumitrașcu. într-un poem concentrat poate dincolo de necesități. Verbul „a citi" are aici, desigur, o valoare gnoseologică : a decoda existența, a-i înțelege sensurile contemplînd-o din exterior, aceasta ar fi, în cazul lui. negare profundă a fe- nomenologicului. Cel care con- templă existența afirmă într-o poezie că vulpile albastre (simbol cu spectru larg) „umblă tehuie pe dealuri / prin biblioteci ori prin candelabre". Cel care trăiește e- STAREA POETULUI TÎNĂR xistența refuză „absurditatea" : „ești nebun tinere de-a dreptul nebun". Riposta, vehementă, acu- ză cecitatea logicii nesimbolice : „Orbilor proștilor vulpile albastre se găsesc peste tot / nu e zi și nu-i noapte în care să nu umble prin lume. / Puteți veni după-a- miază la mine vă arăt numai / una. Are ochii triști șl doarme- ntr-o carte". Pentru artist, singu- rul mod în care merită a fi citi- tă viața este cel poetic: „Numai provocat am trăit în fața poemu- lui. Cind mă l orbea" ; își mărtu- risește chiar lipsa de vocație pen- tru folosirea celui de al doilea cod („cel mai greu te obișnuiești cu sentimentul că ești viu") și se descoperă pe sine numai din mo- mentul cînd conștientizează vocația de a-și însuși lumea, viața prin cuvînt: „zici: doamnă trupul meu nu-și amintește de mine trupul / meu e un truc într-un peisaj ca- ntr-o carte / sau : sînt un bărbat fericit dar cuvintele-s triste l în fiecare zi îmi propun să fac ceva pentru ele în fiecare / zi Ie educ. Apoi venițl voi și vă apărați cu înțelepciunea / poetului. Oamenii PROZA ------------------DEBUT Aroganta (in ochiul ciclopului) flăcări. Calcul Indeminare Precizie Sînge Rece pălește de ură. De furie. — Și totuși... scrîșnește din dinții-i puternici... unde să fie ? 11 caut de ani, noapte și zi! De ani, zile și nopți, n-am coborît de pe cal, gonind prin păduri, prin zăpezi, prin stepe, deser- turi Pe fluvii și mări... Ah ! Da- că-l prind !... Să-mi spuneți, în- treabă el iarăși mulțimea, unde este Mamutul Temut ? Unde este Mamutul ? întreabă batjocoritor ecoul, cînd vintul șuieră prin țevile puștii... Unde este Ma- mutul Temut ?... Speriate fețe ating pămîntul și se face tăcere. Mulțimea cade smerită... Dar dinii ciulesc u- rechile și încep să latre. Hăme- siți, se smucesc și întind lesa, împrăștiind balele larg ca spu- ma mării. Turbare peste iarba abia încolțită 1... Calcul Îndemâ- nare Precizie Sînge Rece se smulge în galop. Ghemuit în pătratu-i tăios, dispare pe calu-i nălucă. El știe ! El rîde, căci știe ! Știe și nu poate să stăpînească, nu poate să ascundă rîsul celui ce știe. El știe tot ce au simțit di- nii. El simte și crede că știe ! Desigur, flămînzi, dinii au mi- rosit carnea fragedă, mai roză decît a oricărui fruct. Sîngele de un roșu amețitor, zvîcnind prin vinele Mamutului Temut, cum zvîcnește turturica speriată în cuib. Chiar pușca licărește mai sălba- tic. Pușca, prelungire a bicepși- lor răsuciți ca șerpii pe sub că- mașa de in, buciumă a moarte, căci aplecat în șa el îi zărește ur- ma... Ogarii își sîngerccză botu- rile în urma proaspătă, topită în zăpadă. Pe povîrnișurile munților se vede aburind urma Mamutului Temut... Pe lingă cal, crestele șuieră ca șerpii. In prăpăstii piatra ia foc lovită de argintul copitelor și în nări se simte miros de sulf, miros de furtună. Prăpăstii și piscuri... Zile și nopți se îngînă într-un zori și un amurg. Zile și nopți de sulf miros și furtună. Dar, într-un amurg, cum trebuia să se întîm- ple, goana slăbește. Focurile în- cep să se stingă, căci iată-l pe numai pe el îl cred". Cele trei cicluri ale volumului nu reprezin- tă momente succesive ale creației, ci paradigma universului liric al tînărului poet, așa cum ni se în- fățișează el în acest moment al e- voluției sale ca artist, »,e pare, a- mînat, editorial, din moment ce pe pagina de titlu apare anul 1986, iar în caseta tipografică 1987. I- ’ postazele mai înainte amintite nu se exclud, ci se completează, mai mult, se presupun cu necesitate, conferind cărții lui Aurel Dumi- trașcu o arhitectură interioară ae- rată, tinerească, plină de prospeți- me. Autorul își asumă, fără com- plexele vîrstei și în interiorul u- nui ansamblu tematic întru totul adecvat stării lăuntrice, și lumii în care există, condiția poetului tînăr de azi ; fără ursuzlîcurile u- nei gravități trucate, fără paradă de erudiție, evitînd cu eleganta decență gasconadele și toate eclo- ziunile personale, în afară de cea a gîndirii, fără să poarte masca în vogă, procurată de la magazi- nul de prezentare al cooperativei promoției : puțin desabuzată, pu- țin cinică, levantin-ironică, supe rior-livrescă. Hotărît să nu flanezt pseudo-lirc, infirmînd compromisul în, plănui artei prin evitarea spa- țiilor în care el poate apărea, re fuzînd acvariul confortabil al men- talității de generație sau al con- juncturii tematice, interogînd fără ezitări, dacă nu direct, măcar în subiacentul poemului, negînd cu măsură, dar și afirmînd cu bucu- ria descoperirii, cultivînd cu ob stinație meditația lucidă asupra lumii, chiar cu riscul-de a o apli- ca unor obiecte minore. Lucid, deci, și de o modestie neprefă- cută și cînd glosează despre con- diția tînărului poet : „dar ce să spui în plus cînd încă ești tînăr El, Mamutul Temut. Iată-l pe El, sus, sus pe pisc ! ...Și colții tăioși, colții albi- sîngerii se împlîntă in pulpe. Alb sfirșie, rup carnea, împrăș- tie prin zăpezi sîngele Mamutu- lui Temut... Priviți-l sus, pe El, regele sfî- șiat, cum se uită blînd la țe- vile puștii, care-l privesc săl- batic în achi. Se uită, se uită drept, cum bicepșii se încordează pe pușcă făcîndu-se una cu ea... Iată-l privit crunt în ochi, de doi ochi de oțel... Deodată... cerul se spintecă. Zăpezile cad în lavine. El se prăvale. Mamutul Temut se pră- bușește fără un țipăt, împungind tăriile cu colțul. Spintecă norii care dezlănțuie o ploaie de sîn- ge... Puhoiul de sînge durează șapte zile și șapte nopți. Calcul Indeminare Precizie Sînge Rece răcnește din pieptu-i pătrat. Scoate un chiot de izbîn- dă, dar ecoul tace. Depărtările tac somnoroase, ascultind picu- rul zăpezilor roșii. Și, acolo pe pisc, unde a fost ucis, Mamutul Temut este atir- nat de un fag. De fagul cu creș- tetul veșnic verde. Sus, pe ramura de sus, zace creierul uriaș, creierul Mamutu- lui Temut. Pe ramura a doua, ochii săi goi, privind orb spre pămînt! Pe cea de-a treia, u- rechile-i înfundate cu nori. Pe ramura a patra, trompa spălată de ploi. Pe cea de-a cincea a- tîrnă pielea sa grea. Pe a șa- sea, ficatul și inima ciugulită de ciori. Pe ramura a șaptea, pînă la ramura a șaptea ajung cîinii flămînzi cu boturile sîn- gerate și-i devoră carnea frage- dă, carnea roz, carnea urmărită de colți... Iar scheletul, muntele alb de cretă, este împins cu dis- preț în prăpastie, ca să umple adîncurile. Apoi, Calcul Îndemâ- nare Precizie Sînge Rece încarcă fildeșii roz pe zece cămile. Cinci pentru unul, cinci pentru celă- lalt. Colții giganți ai Mamutului Temut! Și... caravana e gata !... Pornesc monoton cămilele, trec mestecînd sub picioarele strîm- be zăpezi, nisipuri și mări. Zdro- besc sub copite piatră de rîu, pînă și / mările artei sînt pline de gropi ce să spui ? — desigur / cerul copacii zel cu bucata eroul de pluș / între timp tu dueîndu-ți belicosul geniu ca pe o / pradă a- dusă dintr-un ținut pe care deja l-ai uitat. / Din nou poezii pe gîtlejul însîngerat al cenușii / din nou imunda epidermă a cuvinte- lor triste". Pragul maturizării poe- tice depline este pe aproape. Biblioteca din Nord, fără a po- seda o scriitură fără cusur, demon- strează o impresionantă forță a limbajului. La un prim contact, ne-a sugerat o posibilă afinitate cu Sărbătorile itinerante ale lui Marin Sorescu ; impresie falsă, cauzată de cîteva similitudini în modul de abordare a cîtorva mo- tive, dincolo de care nu mai în- tîlnim nimic din badinajul sores- cian. Dens și coerent, limbajul poe- melor lui Aurel Dumitrașcu ra- diază o impresionantă energie a realului convertit în metaforă. Modernitatea lui este evidentă. In cele mai bune dintre textele volumului deci în afară de acele în care există o flagrantă cădere de tensiune, caracteristic și, în bună măsură original este faptul că lirismul — intelectual, deperso- nalizat — nu se organizează în jurul a ceva exterior poemului (idee, motiv etc.), ci, pur și sim- plu, cristalizează din sine ca o floare de mină. Frumusețea și valoarea poemului emană din jo- cul și hazardul aparent al articu- lării cristalelor și din irizațiile surprinzătoare pe care le degajă ; în realitate, fiind consubstanțiale, cristalele se organizează după o lege proprie. Posedă. în afară de semnificații comunicabile, acea „pulchritudo vaga" invocată de Kant, specifică, în fond, poeziei antice; și un grad înalt de en- tropie estetică prin care-și asi- gură rezistența față de eroziunea timpului. Al doilea volum de poezie al lui Aurel Dumitrașcu nu este, cum se mai întîmplă, o continuare a debutului ; prin el se rostește un poet deplin constituit și în plină evoluție. Mihail IORDACHE ajung. Caravana ajunge și toți își șterg frunțile scoțin- du-și turbanele. Toți răsuflă u- șurați fluturîndu-și cușmele ne- gre din piele de oaie. Căci iată ! Cămilele își molfăie buzele ume- de, la ușa giuvaergiului, șiret întredeschisă. — Fildeș roz? se miră giuva- ergiul, perpelindu-se în sfera lui de grăsime. Ce se poate face din fildeș roz ? își rostogolește par- că din burtă cuvintele. Giuvaer- giul ! — Să-mi faci o minune ! Să-mi faci o surpriză! Cea mai plă- cută și desăvîrșită lucrare din fildeș care le-a fost oferită vreo- dată muritorilor ! Giuvaergiul! Surîde viclean meșterul! Cine ar putea acuza ceea ce se ascunde în spatele surîsului ? Tot căutind mai apoi. face sfere din amîndoi fildeșii. Șapte bile roz șlefuiește din amîndoi colții și nu se știe dacă nu și-a păstrat restul. Giuvaergiul! Surpriza e gata ! Și, într-o zi, Calcul. Indeminare Precizie Sîn- ge Rece primește, în capătul me- sei de pluș, cadoul. Oaspeții se înghesuiesc, își și- fonează fracurile, se strivesc ca să voată admira, ca să se mi- nuneze de desăvîrșită rotunjime, de desăvîrșită netezime, moliciu- ne, de desăvîrstia lipsă de fan- tezie. Ah ! Stăpînul nu se scaldă în apele lui, căci mai mult plic- tisit le lovește cu bățul. Cu ca- pătul bățului șlefuit, ne care nu-l lasă din mină decît cînd îl schimbă pe pușcă. Tăcere!... Se aude cum osul lovește în os. Plinul în plin ! Aplauze și fluierături de hăi- tași. Rărbații în frac țin să-l imite. — Cum se pot lovi mai multe bile deodată ? pronune un en- tuziast jocul. Cineva observă că pentru a lovi cât mai multe bile, e nevoie tocmai de calcul, în- demînare, precizie, sînge rece. Se înveselește stăpînul căci jo- cul îi place. Una cu una... Două cu două... Trei cu trei... Patru cu natru... Cinci cu cinci... Nimic de spe- riat ! Proporția se păstrează fin timp ce mamuții dispar, numă- rul jucătorilor în frac crește), nu a reușit să lovească șapte bile. Ar fi păcat ! Și totuși -ju- cătorii înfierbîntați încearcă. În- cearcă, încăpățînată. Oare nimeni nu-și dă seama că șapte bile lovite explodează instantaneu ?... Gheorghe ROPCIUC MIRCEA TINESCU Simetrie apoi vine încercarea zborului și prăbușirea în mers ridicul din monahia noastră inutilă cu broderii tăiate de guri feline zilele prin care am trecut vor fîlfîi ca un steag ponosit o ființă himerică în trecere îmi va deschide cercurile turnului și va sfărîma cătușa rutinei muntele surpat în urmă asinul mut prieten și serv istoria murmurată în barbă iar anii tineri migrează la fel căutînd cel mai scurt drum între jumătățile tale Trecere nu știam cît de gol e locul acesta nu știam cît de grea e așteptarea cum e fără întoarcere drumul adevărului nu știam că noi — doar eu în dispersie noi obscură metaforă in oglindă nu ne putem atinge învelișul dinții mă purificam prin veghe și măsurăm cuvinte acoperite cu rouă vineție nălțîndu-mi și ochiul și vrerea e timpul să știu a zbura — să zbor e timpul să știu a greși — să greșesc să-mi împart vîrstele între metale nici nu știam cît de ușor pot muri cît mă poate înspăiminta ultima singurătate cum pot fi învins și rudimentare umbre își lăfăie cizma pe inima mea inutilă Noaptea tu ești ulciorul în care noaptea viscoasă a dizolvat oroarea în măsurile sublime chinul lent și otrava grăbită desfrîu coroziv și viciu ermetic ruină fascinată în esențe vegetale. privește cercul somnului apatic și strigă-ți fără temere destinul fă semne moi întimplătoare din incandescența delirului lichid purtat de greața filtrului dur treci prin coșmar un veac după altul din tine curge fiere și venin tu curgi din tine senzații atomizate așa începi cercetarea misterului sau încerci scufundarea abisală cu ochiul bolnav întors către inimă cu gîndul cu totul întors către miez noapte și negură în turnul vechi în turnul turnului ca o vrajă bolborosesc fapte necunoscute limpezindu-și trupurile sticloase tu ai învățat acum cartea facerii o lume completă de lucruri noi tu ești un alchimist liber zidit din spaimă și teroare cu nopți deschise pelerinajului vizitat cu convenții amabile care pipăie forma ciudată mirate de plasticitatea lumii Epistolă știu — tu mă îndemni spre înseninare să mă întorc printre fapte obișnuite între lucruri mărunte în fiecare zi dar mie îmi place această încercare să trăiesc într-un gînd singuratic să-mi păstrez în preajmă greșelile rămîn în turnul solitar și auster îmi călesc reflexele cu deșertăciuni o cămașă acidă pe visele ierbii privesc în mine spectacolul lent cum trece întîmplarea sălbăticia se sfîșie simțuri puterea speranța în colții lumii albe calcaroși lumina plouă așchii mirositoare răni injectate cu șerpi străvezii și tot din ei prelinge veșnicia iar pașii ne urmează după crist printre smîrcurile unde putrezește preanobila strădanie spre adevăr dar teritoriile unde nu stăpînește și întîmplări ce vegetează tropical Pagini bucovinene — II Traian Chelaru și Tudor Arghezi Sfîrșit de octombrie a anuiui J.965. Toamna a poleit albul meste- cenilor cu galben pal, a aruncat cu dărnicie bronz peste bătrînii ste- jari, De printre frunzele roșii, cior- chini de struguri negri așteptau mici sărbători bahice. într-un lu- miniș așternut cu frunze, ne-am a- șezat pentru odihnă. Bătrîna ceta- te a Sucevei, încrustată la orizont cu tinere clădiri, părea un tablou lucrat de mîna unui pictor genial. Cum admiram în tăcere priveliștea, auzim veselia urcînd pe șosea. O nuntă mergea spre Bosanci. Profe- sorii Someșan și Chelaru, s-au ri- dicat să vadă mai bine datinile străbune, căruțele încărcate cu zes- tre, altele cu nuntași gătiți în cos- tume bucovinești. Alaiul s-a înde- părtat în chiote. Cei doi, au privit visător spre cerul fără urmă de nor. Traian Chelaru a șoptit: — Am coborît în ani... Așa au venit bucovinenii mei, la nunta mea. Stella, mireasa mea, era fiica unui agricultor priceput, pe nume Rădulescu. Acesta era bun prieten, prietenie de peste 30 de ani, cu poetul „Cuvintelor potrivite", pe care l-am cunoscut la logodna mea, cînd mi-a făcut bucuria și mi-a oferit versurile lui, al 886-lea exem- plar, și mi-a scris pe carte : „Poe- tului Traian Chelaru, cu mare pre- țuire și dragoste egală, un exem- plar întîrziat". Eu aveam acest e- xemplar luat din vară, numerotat la 369. — Și ? V-a fost și la nuntă ? l-am întrebat. — Cum să nu fi fost cel mai bun amic al socrului meu ? în „Bi- lete de papagal", din iulie 1937, a scris despre „O nuntă de feți fru- moși". Păstrez în minte, aproape exact tot ce a scris... Traian Chelaru parcă nu mai era cu noi. Adînciți în seninuri înde- părtate, ochii lui alunecau peste frumusețea zilei. Transilvăneanul Laurian Someșan l-a rugat să ne spună ce a scris marele poet des- pre confratele mai tînăr. I-a răspuns ca un student unui respectat profesor : — Vă spun, domnule profesor. Așa a început: „Colaboratorul nos- INEDIT Traian Chelaru Fluxurile Sfioși să ne oprim in cald echinocțiu, Cumpăna zilei și nopții martie n-o poate ține. Sub talazurile năvălitoare-ale verii Acalmiile apelor fi-vor puține. Vor rostogoli, elastic, amiezile uluitoare Noianul de molecule-ale plasmei sărate Pe sub falezele hematiilor mele bătute de soare Căutînd rotunjimile brațelor tale bronzate. Va fi flux viril inima-mi mult peste margini Inima ta urmărind-o cu mase imense de singe și-adîncuri Impetuos de saline ! Va fi flux inima ta urmărindu-mi, în slujba eternelor sarcini, Inima cu-mplinitoare nețărmuriri feminine ! Vecia în continentele trandafirii ale trupului, Lung pe sub munți de safir Larg lingă văl de smarald, Cele patru goluri ale inimii Pulsează sîngele darnic și cald. Scaldă ostroavele gindului, Ascunse adîncurl inundă Sîngele calm, generos, — Magice coarde și mirific de vaste imagini Tresar in stihiile trupului miraculos. Și-n fericitoare celule și-n luminate țesuturi Cintă și joacă ielele soarelui viu, — Cele patru goluri ale inimii pulsează spre pure-nce puțuri Fluviul cald purpuriu. Și cele patru goluri ale inimii mele Halucinate-și avîntă terestrul lor plin Cînd, fără de veste-ți treci, pisc și vecie, prin ele Vîrtejul senin. tru și talentatul poet Traian Che- laru, asistent la catedra de psicho- logie tehnică a Universității din Cernăuți, s-a căsătorit duminică, 4 iulie 1937, la biserica Mavrogheni din București. Domnișoara Stella Rădulescu, mireasa lui, fiica unui vechi gospodar din Cernica, mare meșter în specialitate, cane a format cîteva generații de crescători de albine"... Și mai departe, a spus : „S-au asociat și înrudit dinaintea altarului, o delicată mlădiță inte- lectuală cu trunchiul pămîntului fertil"... Apoi : „Răspunsurile au fost date de un cor de bucovinence și bucovineni, căci majoritatea publi- cului aparținea răzeșilor din zvelta și neaoșa românească provincie". Apoi, a adăugat Traian Chelaru, a vorbit despre nunul cel mare, ne-a urat o căsnicie ca a lui „fără umbră și copii sănătoși, deștepți și frumoși"... De umbre am avut ceva parte în viață, dar am doi copii frumoși și deștepți, așa cum mi-a urat Arghezi. Acum, spre toamna vieții, încă nu știu dacă m-am zbu- ciumat cu folos sau în zadar... O aripă de vînt înfiora covorul de frunze. Vîntul descoperi un grup de brîndușe ale toamnei. Tra- ian Chelaru parcă întors în toam- nele copilăriei, adăugă : „Mergem din nou către țările soarelui / Să vedem toamna purpurie asfințind/ Pe povîrnișuri crescute în inexpli- cabile liniști / Brîndușe liliachii se aprind". S-a săltat sprinten, a cules brîn- dușele, i le-a oferit fiicei mele : „Pe urmele tale / Cad frunzele toam- nei neînduplecate / Și toate ard / Ca de umană dogoare și vegetale păcate". Vezi, Anda, îmi trebuie o rimă pentru cuvîntul „ard". A găsit-o mai tîrziu, în poezia „Frunzele" (manuscris). Soțul meu ne-a amintit de ple- care. Cobora seara. înfruntam un amurg de foc. Tn mașină, ne-am ghemuit cinci oameni. Anda a cules un fir de funigel, agățat de părul castaniu al poetului Chelaru. Sin- gurul fir alb, în scurta toamnă a vieții lui. lolanda FILIPESCU Meditație Un deget îmi arată insula Iui Robinson ; Singura primejdie e furtuna, spun pescarii cu plase. Ascult și învîrt la roata Lunii care în această seară s-a deghizat cu barbă de alge. Pe aici au trecut argonauții ; Vîntul tare răscolește nisipul e fiul lor bun ; Noaptea-i caută pe mare și nu-i găsește. Singura primejdie e furtuna, spun pescarii cu plase. Un deget îmi arată insula lui Robinson... Lema Iată, încă mai stăm împreună, însă tu tragi o linie pe nisip ; urma degetului tău strălucește, dar nu acesta este marele preț al iubirii! Eu sînt foarte sincer și desenez o dreaptă paralelă cu a ta dau corigența la geometrie și iată-ne prizonierii aceleiași insule împărțind două imense continente convenționale sub acoperișul unei teoreme. Dorin Liviu CLEMENT DEBUT D-espre forța nisipului Se deschid spații mari, lăuntrice, muzica pătrunde în adînc. Apoi o forță nevăzută, abia marcată. Ii deslușesc conturul, îi întrevăd di- mensiunile și nebănuita putere. Aș vrea să zbor odată cu pasărea a- ceea deasupra mării I... Un cuvînt singur mă sperie, e nepotrivit, stin- gher. In cădere, literele se des- prind, se volatilizează, se pierd. In fața mea pe perete, piramide e- giptene. Noapte încinsă și lumi- noasă. Nisipul e cald, mă ard tăl- pile și-aș vrea să fug. Pustiu, pă- șesc tot mai greu... E o noapte fier- binte. Undeva, scrisă în piatră, o legendă cu regi și faraoni, cu jert- fe. Piramidele cresc, ard ca nisipul. Totuși, aș putea să zbor. Pirami- dele sînt mici, trei puncte într-o imensitate galbenă. Mihail Sadoveanu către leca Morarii! (urmare din pag. I) serios. Totuși făgăduiala mea ră- mîne bună; e o poliță valabilă, care încă n-are scadență hotărî- tă ; mă voi îngriji să-i pun un termen. Cu salutări cordiale, Al d-tale. Mihail Sadoveanu 4 14 april 1931. Copou — Iași Stimate Domnule Morariu, îmi scrie d. I. N. Roman de la Constanța, cu prilejul rinduirii unei, conferinți a mea acolo pen- tru Eminescu, că duminica de 26 aprile ți-a fost rezervată domniei tale, propunîndu-mi duminica ur- mătoare. Eu n-ași avea vreme decît la 26. N-ai accepta domnia ta să te duci la Constanța la 2 si 3 mai ? Dacă da, comunică d-lui Roman telegrafic această schimbare. Am plăcerea să-ți trimit un e- xemplar din ultima mea carte și să te salut cu deosebită priete- nie. Al domniei tale, Mihail Sadoveanu 5 27 octomvrie 1932 Copou — Iași Stimate Domnule Morariu, Am înțeles că aduni material pentru sărbătorirea lui Artur Go- rovei. Comunică-mi, te rog, pînă la ce dată pot trimite contribu- ția mea. Cu sentimente de prietenie, al domniei tale Mihail Sadoveanu 6 Copou — Iași 22.1. 935 Stimate Prietine, îți recomand pe ginerele meu d. Em. Stihi, care vine la Cer- năuți pentru treburi universitare și n-are absolut pe nimeni acolo sprijin. Dacă poți să-i fii de fo- los ca să nu i se facă nedrep- tate, te rog să binevoiești a face ce vei crede de cuviință. Cu mulțumiri amicale Al d-tale Mihail Sadoveanu Enunț în galben Există o teoremă. Păcat că le- gile ei mi-au fost interzise iar eu, admonestată, am rămas doar cu e- nunțul. Atîta galben... Mă dor o- chii de atîta galben și mă surprin- de staticul copacilor triști și goi, singuri și dezarmați în fața iernii. Calc pe frunzele moarte, răvășite pe jos și frunzele foșnesc, sub pa- șii mei timizi, scîncesc încet, mult prea încet. Pășesc rar, adunînd imagini din jur, înregistrînd culo- rile șterse, dealurile învăluite în ceață. „Și tu ?“, întreb din ochi bătrînul măr și rămîn puțin des- cumpănită în fața Iui, privindu-i ramurile groase, cenușii, pe care le escaladasem toată vara. Totuși e ceva... închid ochii. Simt apăsarea grea a pleoapelor, dar țin ochii strînși. Ca niște pumni încleștați. N-au nici o vină vara, soarele, munții, brazii. Oare au existat cu adevărat ? Dac-au existat ? Dau frunzele la o parte și privesc pă- mîntul gol și întunecat. Doar o blin- da și oarbă supunere. Atît. Niculina ȘTEIU Copou — Iași 20.11. 935 Stimate Domnule Morariu, Adevărul e că, in zece ani, am cetit cu interes publicația d-tale și că sînt gata să contribui și cu la jubileul ei de zece ani. Iți a- trag atenția că această contribuție mi-o ceri în al zecelea an și că, dacă ai fi stăruit mai de mult, ai fi avut-o. Știi prea bine că am dat Bucovinei totdeauna neprecu- pețit părți din sufletul meu. N-ași putea să-ți expediez cele cîteva pagini decît după 10—15 martie. Acuma lucrez necontenit la o carte și nu pot să fac nimic altce- va pînă ce n-o isprăvesc. E o is- torisire din vremea lui Ștefan cel Mare (1469) cu tablouri din acele locuri care ne sînt dragi și mie și d-tale. Cu dragoste prietenească. Al d-tale Mihail Sadoveanu 8 14 martie 1935 Copou — Iași Prietene Morariu, Mi-ai cerut ceva pentru o ani- versară a lui „Făt-Frumos“, care apare, în Bucovina dezrobită, de zece ani; și îmi faci întrucîtva și o mustrare pentru că, în atîta vreme, nu m-am învrednicit să înnegresc și eu cîteva pagini a- lături de D-ta și de vrednicii d- tale colaboratori. Din lipsa mea la „Făt-Frumos" n-ai să tragi concluzia că opera Dv. nu mă interesează și că Bu- covina mi-i străină. Poate nu nu- mai d-ta îți mai aduci aminte de acele vremuri eroice cînd umblam prin tîrgurile și satele Țării-Fa- ailor, aducînd solie din țara li- beră. De-atunci a trecut un sfert de secol; în. oolinda acestui trecut destul de îndepărtat mă văd tî- năr; peregrinările mele, frățești mi-au lăsat cele moi delicate a- mintiri. Avîntul meu de pietate pentru Bucovina, rămas stator- nic pînă astăzi, era în legătură mai ales cu sfintul mormînt de la Putna. Poporul din acea pro- vincie avea în ochii mei un pri- vilegiu, care reclama din parte-mt o datorie de jertfă. Cum în afară de granițe și peste timpuri, în afară de combinațiile imperiale și politicalele efemere, există o forță nebiruită a sufletului și a inteligenței, treceam ades cordo- Anatomia stării cîntecul de aseară mi-a umplut sufletul de agate. Porțile s-au rupt, sînt înecate, sparte agatele mele. Acum, după această porțiune de timp știu să te cînt, dar te tac. E mai sigur și mai ușor pentru amîndoi. Ascendența între primele două culori ale firii. Tristețea mă mîngîie, fericirea mă mistuie. chiar dacă ai să pleci, eu aș vrea să exist lîngă mine, iar tu nu așa cum ești mereu în roz. Clipă în gri, un pic în albastru. nu mult în negru. fără de pleoape și buze, ca o toamnă tăcută și seacă de-orice ploaie și vîntul de zi. Petre LUPU nul austriac și mă duceam s-o cunosc acolo, intre frații mei, co- municînd cu dinșii intru mărirea trecutului și visurile viitorului. Veneam cu tovarăși scriitori; gă- seam oameni însuflețiți pretutin- deni ; și, adunîndu-ne laolaltă, nu făceam decît să constatăm că u- nirea noastră e îndeplinită. Era îndeplinită — și se va de- săvîrși. Nu prin tratate, declarații și discurusri, ci printr-un lucru lă- sat cu totul la o parte de vedetele politice ale timpului (la noi ca și aiurea). Mai ales astăzi, se mai poate vorbi oare de prestigiul umilitei cenușărese, care se chiamă poe- zia ? Cînd trenurile și automobilele brăzdează pămîntul și vapoarele uriașe oceanele, iar deasupra nou- rilor săgătează paseri de fier ; cînd comunicăm prin radio și pu- nem la punct tunurile de mare calibru, explozibilele și gazurile otrăvitoare; cînd contingentarea, intervenționismul, dictaturile, să- sărăcia și obscurantismul sînt zeii și fantomele zilei, — cum putem îndrăzni să atribuim vreun merit ori vreo putere u- nei tagme ridicole de cîntăreți și mîzgîlitori? Cu toate acestea Eminescu, Creangă și Alecsandri și, cu ei, falanga altor poeți obscuri au făptuit minunea bucovineană pe care am cunoscut-o în 1908 și anii următori dinaintea războ- iului și unirii politice. îndrăznesc să mai adaog că desăvîrșirea acestei uniri intră tot în zona acelora care lucrea- ză subt semnul lui „Făt-Fru- mos“. Mărețiile științei moderne au plumb care le țin ori le aduce la pămînt; realitățile vieții mă- runte stau în mocirlă; ceea ce e al sufletului plutește deasu- pra, se înalță cătră divinitate și leagă generațiile. Drumurile mele bucovinene nu le-am părăsit. Din cînd in cînd intru iar în acest pămînt sa- cru ; trec încă printre prietenii mei cu oarecare sfială. Am fost și în toamna trecută pe Bistri- ța superioară și am făcut popas din nou la Putna. Am ținut să-mi înoiesc bucuria în singu- rătate. Cu prietenie, al d-tale, Mihail Sadoveanu |H _ Pagini bucovinene MIKLOȘ RADNOTI (Ungaria) Întîia eglogă (fragmente) Păstorul: Lorca e mort. Se poate ca nimeni încă să nu-mi fi spus ? Cînd zgomotul războ • iului se-mprăștie atît de repe- de, se poate. Poeții să dispară astfel ? Nu s-a cernit Europa pentru el ? Poetul : Nimic nu s-a băgat de seamă. Este deja prea mult dacă-n jar de rug CLAUDE ROY (Franța) Noaptea A venit noaptea de dincolo de noapte cu pași de vînt de lup de ferigă și mentă cu brățări de parfum falsa noapte fată cu părul de spumă ieșind din apa somnului După ziua tăcută noaptea țesînd cîntece căzînd într-un vis greu de aștri și meduze cu picioarele tatuate de anotimpuri veghind odihna unor stele obscure Dar mîna sa alunecă blînde constelații fabulosul nisip al lumilor solitare pulberea Domnului și a făpturilor sale sămința focului ce fecundează pămîntul Vine noaptea de dincolo de moarte cu pași de vînt de mări de foc de lupi și capcane păstor fără turme grăunte fără spic orb cu buze de aur inaintînd prin zăpadă CADRAN „Armura melancoliei6’ încercînd să creionez impresi- ile produse de lectura cărții lui Florin Muscalu („Viața și vre- mea”), mi-am amintit de o in- tîmplare. Cu ani în urmă, în- tr-o reuniune amicală, un con- frate încerca să motiveze dezin- teresul criticii literare față de anumiți autori prin simplul fapt că prietenii noștri, comentatorii, n-au cum „să scrie despre fie- care și despre toți". Să admitem că așa stau lucrurile. Dar nu cumva de dragul unui asemenea „principiu" cărți de reală va- loare sînt trecute pe nedrept sub tăcere ? O literatură, cum se știe, nu se formează numai din capodopere. Există scriitori cu o evoluție mai puțin specta- culoasă : după un debut necon- vingător și alte cîteva apariții modeste pot să surprindă prin- tr-o realizare deosebită. E nor- mal ca în asemenea cazuri să rămînem indiferenți ? Revenim la FI. M., al cărui destin artistic nu intră în contradicție cu cele menționate, vom spune că acest ultim volum ni se pare a fi un moment distinct în creația sa. Bineînțeles, poetul nu și-a mo- dificat structurile lirice în așa măsură îneît să devină de nere- cunoscut. Nici n-ar fi de dorit. Poezia lui .circumscrisă discreți- ei elegiace și serafismului ima- gistic, a căpătat însă o pregnan- tă maturitate, o autonomie ex- presivă ce și-a luat în stăpîni- re sigură teritoriile. FI. M. face parte, cum notam și cu alt pri- DICȚIONAR (LXI) ——■ Kirileanu, Simion T. (n. 7.III.1879, Holda — Broșteni — m. 17.IV.1926, Holda — Broșteni). Absolvent al Școlii Normale „Vasile Lupu" din Iași în 1898. învățător la Orfelina- tul din Zorleni — Neamț (1898— 1900) și apoi, pînă la sfîrșitul vie- ții, în satul natal Holda, comuna Broșteni. Fondator al ziarului „Ră- vașul poporului". Colaborează cu mațeriale și studii folclorice la Șe- zătoarea, Ion Creangă, Albina, Tu- dor Pamfilie, Lamura, Revista învă- țătorilor și învățătoarelor din Ro- mănia, Gazeta săteanului, Floarea darurilor ș.a. Volume (broșuri) pu- blicate : Cuza Vodă, istorisiri pen- tru popor, Piatra Neamț, Tipografia și librăria L. Steinberg, 1909 (în co- laborare) ; Cîntece voinicești și os- tășești, București, Biblioteca „Stea- ua", 1910, ediția a doua. 1912 (în colaborare) ; Frămîntătură de limbă (Păcălituri), Craiova, Biblioteca fol- Tot socotind, găsește vîntul versuri ciuntite ce și le înseam- nă pentru el Mai mult nimic din operă n-o să ajungă curiozității viitorimii. Păstorul : Nu s-a salvat. E mort. Drept e, unde poate fugi poetul ? Și tu, tu cum trăiești ? în vremea-aceasta, găsește vreun ecou al tău glas ? Poetul: Cînd tunul bubuie ? Cînd satele-s pustii .și fumegă ANDRE FRENAUD (Franța) Cuvintele poemului Atît de îngustă trapa de unde ieșea vocea, atît de extenuant edificiul întrezărit, atît de aproape primejdiile, teribilă armonia, atît de departe ținta, atît de adîncă rana și atît de fardată noaptea. Trebuia să fie și clare și obscure, niciodată ințîlnite, evidente, necunoscute, ieșite din burtă, reținute, ieșite din uz, strînse ca bucățile de pîine în gura șobolanului, compacte, ordonate ca grăunțele unui spic, secrete ca legea ce face să strălucească împreună arborii paradisului, cuvintele poemului. lej, din spița rară a post-roman- ticilor, care se încăpățînează să recupereze dintr-o realitate a- gresivă tot ceea ce înseamnă puritate, gingășie, frumusețe. De aici și predilecția sa pentru par- tea inefabilă, nealterată a coti- dianului, pentru parfumul de vechime și mister al acestuia. Un peisaj estival, de pildă, se conturează din tușe pline de gra- ție : „Un stol de fluturi plîngînd în cîmpie / Tremură florile sub poverile lor aurite / Fluturii- cerbi îngălbănesc în liniștea vre- mii / împovărînd-o cu lacrimi..." Cu o aviditate îngăduitoare și rafinată, poetul își încarcă re- tina de miracolul fabulos al e- xistenței, știind să-.și delecteze sensibilitatea cu alese emoții. Ceea ce și explică predilecția pentru imaginea picturală, satu- rată de culoare și lumină. El surprinde „lacrima veacului sub formă de rouă", „aurorele mătră- gunei" cum „explodează / Pe vechile lumi înserate", privește „cerul lacom de stele" și se-n- duioșează de Domnișoara Letri- na care „are cozile de umbră-i despicate" ori ascultă „Melanco- lia acelei herghelii blonde / Pe sub fagii livizi ai Șiretului". Ar- tizan al detaliului, FI. M. ridi- că vălul prăfuitelor relicve nu- trindu-și apetența calofilă cu mo- tive și simboluri specifice. Me- tafore de genul „umbra verii pu- trezind ușor", ..acea nesfîrșită tristețe / suind din pămînt sub formă de floare" sau „lumina cloristică 1913, (în colaborare) ; Comoara sufletului, Cîntece popora- le, Suceava, Editura Școala Româ- nă, 1920 ; Povestiri vitejești, Făl- ticeni, Editura Deșteptarea săteni- lor f.a. ; Cîntece de dragoste, Pia- tra Neamț, Editura Librăriei V. lo- nescu, f.a. ; Proverbe agricole, București, Editura Cultura Națio- nală, 1923 ; Povești morale. Voi. 1 și 2, București, Editura Casei Școa- lelor, 1927—1928 ; Faptele și vite- jiile lui Ștefan cel Mare și Sfînt, București, Editura Casei Școalelor, 1943. Simion T. Kirileanu s-a afirmat ca un neobosit și pasionat culegă- tor de folclor, ilustrînd în mod strălucit alături de un Leon Mre- jeriu, Gh. Popescu-Vînători, Rădu- lescu-Codin, prototipul dascălului rural aplecat cu osîrdie asupra co- morii creației populare și dedicat ruine ? Dar scriu. Trăiesc în mijlocul lumii acesteia-n delir în felul / Stejarului de-acolo care știe că va fi doborît și care Cu toate că deja îi spune al- bul semn că începînd de mîine Lovi-va acolo tăietorul — în așteptare totuși scoate frunze noi Aici ești fericit, totul res- piră liniște și lupii-s rari Căci nici stăpînul, de luni și luni, n-a fost ca să te vadă Fii binecuvîntat, adio ț Mă va surprinde-n drum adînca seară Căci întețindu-și argintul aripi- lor, fîlfîie fluturele asfințitului. în românește de Viorel DÂRJA Traduceri de Constantin SEVERIN se devoră" dau adevărata măsu- ră a fineței artistice atinse de FI. M. Un pastel de toamnă în- cepe astfel : „Această rugină a toamnei / Coclită sub aripile zburătoare / Se așază pe lacuri, pe umbrele lor". Este curios to- tuși că din acest evantai de fru- museți risipitoare vibrația ero- tică își găsește loc cu atita par- cimonie. Și iată numai un sin- gur exemplu relevant: „Ea îmi spală ochii verzi cu îngeri / Ca o lespede cu boabe de mercur / Ea-și sărută sînii cînd mă ve- de / Ea e rouă ce nu cade îm- prejur". Poet al emoțiilor decantate, FI. M. se regăsește și se auto- definește în și prin cuvînt. Uni- versul cărții rămîne acel refu- giu sacru în care el își cultivă melancoliile („port armura / Me- lancoliei"), întrebîndu-sc din cînd în cînd „Cum mai cresc crinii". Poezia este și rămîne „un fel de rană-a poeților" iar „alba coală de hîrtie" nu-i altceva deeît „lespedea de marmoră" sub care „sînt trupuri de poeți". Cîteva dintre textele sale se constituie de altfel într-un elogiu adus cărților și celor care le dau viață. Dc-aceea „murind, credo poetul, voi fi alături de împăra- ții lumii". Oricum, convingerea noastră e că prin acest volum Florin Muscalu a reușit să dea cea mai bună carte a sa de pînă acum. Ion BELDEANU trup și suflet „luminării" sătenilor. Culegerile sale folclorice sînt bine orînduite și alcătuite cu grijă pen- tru păstrarea filonului autentic popular. Referințe critice (selectiv) : lor- ga, N. : Trei iubitori ai datinelor — în Ramuri — Drum drept, Cra- iova, nr. 5—6, 1926, p. 153 ; Contri- buții la istoria învățămîntului ro- mânesc. 125 de ani (1855—1980), Iași, Liceul Pedagogic „Vasile Lu- pu", 1980, p. 337—339 ; Bardieru, Al. : Simion T. Kirileanu — în A- teneu, nr. 7, 1968, p. 15 ; Gorovei, Artur : Literatură populară. Ediție îngrijită de Iordan Datcu, Bucu- rești. Editura Minerva, 1976, p. 203 —204 ; Datcu, Iordan și Stroescu S.C.: Dicționarul folcloriștilor, Bucu- rești, Editura Științifică și Enciclo- pedică, 1979, p. 255. Ion P1NZARU de Horia Lovinescu La Secția Suceava a Teatrului Național „Vasile Alecsandri" din Iași o nouă premieră : ULTIMA CURSA, de Horia Lovinescu. Această opțiune repertorială își găsește motivația în necesara, de altfel, promovare a unui autor năs- cut pe aceste meleaguri, corelată cu disponibilitățile corpului actoricesc (tînăr în majoritate). Deși nu de „prim rang" in dramaturgia lui Ho- ria Lovinescu, piesa „Ultima cursă" oferă datele cerute, rezultatul mon- tării fiind un spectacol onest, cu și despre tineri, cu vizibile virtuți etice și educative. Tema piesei ar putea fi conden- sată astfel : „Singurătatea alergăto- rului de cursă lungă" în fața ine- vitabilei retrageri, înaintea unui important concurs. „Singurătate", pentru că atletul Sergiu Costescu își consumă interior drama, „inevi- tabilă" pentru că omul Sergiu Cos- tescu a fost întotdeauna „fair-play", „retragere" pentru că este singura cale firească în fața alternativei de a se dopa. Cîștigul său din a- ccastă luptă cu el și cu ceilalți es- te promovarea fratelui său pe pis- ta de alergări înaintea importantu- lui concurs. Un cîștig compensato- riu. In jurul dramei sale converg cîteva personaje din al căror con- flict apare și explicația retragerii : Iui Mihai (fratele) i se oferă un exemplu de luată sportivă cu sine însuși, Claudiei i se acordă sansa alegerii mirajului celebrității pe alte meleaguri în locul unei dra- goste sincere pe care o va descope- ri la Cristine, în ciuda aparentei sale superficialități. în această paletă de trăiri su- fletești, nu mult interiorizate, A- drian Păduraru, în rolul campionu- lui, conferă personajului date su- plimentare, reușind să-l facă via- bil, chiar dacă uneori liniaritatea interpretării lasă impresia unei re- semnări timpurii. Răzvan Popa cre- ează ascensional rolul fratelui, dt la admirația față de marele cam- pion la înțelegerea exactă a adevă- rului, partitura sa decurgînd fi resc. Mioara Ifri'm își concepe per- sonajul în aceeași notă de descope- rire, de la frivolitate aparentă la pătrunderea în singurătatea alergă- torului. Rolul Georgetei Burdujan este și el realizat pe aceeași direc- ție, cu date exacte : în locul cele- brității lîngă o celebritate alege ca- lea interesului lucrativ în raport cu dragostea. Disponibilitățile (re) cunoscute ale lui Constantin Florea si cele ale lui Liviu Manoliu nu sînt fructificate la maximum din cauza aparițiilor mai mult episo- dice. Viziunea regizorală (semna- tă de Dan Stoica) este mai mult o transcriere scenică a textului, fără o încărcătură ideatică adecvată conferind astfel piesei un discurs numai limpede, totul într-o sceno- grafie esentializată corect (datorată lui Florin Harasim). Dincolo de acestea spectacolul scenei sucevene se constituie totuși într-un nas înainte pe linia pro- fesionalizării și maturizării sale. Petru DR’.ȘCU • Un prieten al Sucevei — Vasi!e Drăguț Generozitatea lui era desăvîrșită Nu ostenea să facă binele și ori pe unde trecea voia să dureze ceva, să lase în urma lui un lucru care să dăinuie și să bucure. Cu firavele sale mijloace materi- ale a construit enorm și — ocolind cu ingeniozitate birocratismul — a ridicat semețe schele, proteguind astfel, și nelăsînd să se destrame sau să se năruie, o părticică din a- vutul cultural încredințat de stră- moși. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA și EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48 înființeze un fabulos muzeu de ar- tă medievală — avînd la îndemînă atît elementele cît și decorul nece- sar — dar soarta nu i-a mai fost binevoitoare și proiectul s-a năruit. A construit — dacă se poate spu- ne — mult și cu condeiul, scrierile fiindu-i ca niște lespezi de piatră bine șlefuite; și nu a fost numai sagacele exeget al artei feudale, dar și un izvor de îmbărbătare pentru tinerii săi discipoli și un su- porter pentru cei mai valoroși ar- tiști plastici contemporani. Gospodar și ctitor de înalt rang, era deopotrivă o ființă de cea mai românească omenie. Fie-i trainică amintirea și opera ! Barbu BREZIANU • Expoziție Grafician de excepție între ti- nerii generației sale, Constantin Catargiu, timișorean originar din Păltinoasa de Bucovina, expune în Galeria de artă din Suceava un ci- clu de lucrări aflate sub semnul meditației la cîteva dintre marile simboluri ale existenței (arborele, lumina și întunericul). Sensibil ob- servator al stărilor sufletești ten- sionale, impecabil profesionist al desenului. Constantin Catargiu adu- ce în actuala sa expoziție — care se vrea sinteza unui deceniu de ac- tivitate și ceva din aerul locu- rilor sale de obîrșie, cutremurat de anropierea fenomenului Voroneț. (D. M.) ® Sesiune de comunicări și referate Sub egida Filialei locale a Socie- tății de Științe Filologice în colabo- rare cu Inspectoratul Școlar Jude- țean Suceava, la Liceul „Nicu Ga- ne" din Fălticeni s-a desfășurat se- siunea de comunicări și referate pe tema „Nicolae Gane în cultura ro- mânească". Au participat cadre universitare din Iași și Suceava, cercetători, mu- zeografi, profesori de limbă și li- teratură română, alți invitați. Prilejuită de împlinirea a 150 de ani de la nașterea cunoscutului cărturar, manifestarea a inclus, de asemenea, organizarea unei expozi- ții de documente și de carte privi- toare la personalitatea și opera lui Nicolae Gane și a unui recital de poezie susținut de membrii ce- naclului literar „Nicolae Labiș" al liceului gazdă. (I. B.) • Cenaclu La ședința din februarie a ce- naclului „Nicolae Labiș", din Sucea- va, au citit loan Negriuc, tălmăciri din poemele sale scrise în limba u- craineană, Mircea Motrici — re- portaj și a debutat Petre Lupu, elev la Liceul „Ștefan cel Mare". La dezbaterile care au urmat au luat cuvîntul: Octavian Nestor, Mircea Tinescu, Ion Cozmei, Victor Ru- su, Dorin Darie Curechianu, O. Nes- tor : „Poeziile lui Negriuc te fac să simți o trăire poetică inconfun- dabilă, certă". V. Rusu : „Mircea Motrici abordează temele dificile ale reportajului cu o abundență de metafore ce fac să se piardă tensi- unea relatării, altfel slujind benefic comandamentele timpului". M. Ti- nescu : „Ceea ce este important la Petre Lupu este că are substanță poetică". (D. I. C.)