t DECEMBRIE T C peste ani ANUL VI, nr. 12 (72) autograf NICOLAE LABIȘ INEDIT vincne EDITATE în COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Anul pe care-I petrecem e si el unic în felul său ca toți de pinâ acum, ca toți cei care vin. Bogat in fapte de muncă, evenimente și mai ales în stră- danii ale sucevenilor de a adăuga plaiurilor bu- covinene noi ctitorii, noi împliniri, se înscrie in cronica acestei epoci de lumină ca un an al ar- dorii pentru lucrul bine făcut. Au stat la teme- lia lui îndemnuri supreme ale conștiinței noastre politice : Congresul al III-lea al Educației Poli- tice și Culturii Socialiste, în centrul căruia s-au situat imperativele făuririi omului nou ; Conferința Națională a Partidului Comunist Român ri Pretind suprema grijă pentru trebuințele actuale si rle perspectivă ale făuririi societății socialiste multi- lateral dezvoltate în România ; aniversarea a 40 de ani de la gestul eroic al poporului nostru de întemeiere a primei republici din istoria multi- milenară a patriei. Implicat acestora și înscris pe agenda zilnică de lucru, îndemnul constant, revo- luționar al președintelui republicii, al primului nostru președinte, tovarășul Nicolae Ceaușescu, de a ne devota cu pasiune muncii, gîndirii creatoare, de a învinge toate greutățile pentru a înfăptui ceea ce ne-am propus, pentru a ne respecta an- gajamentele mersului nostru înainte. Și iată cum la Suceava, toate acestea au căpă- tat, în anul 1987, dimensiuni ale realității concrete, dimensiuni ale faptului comunist. Să pornim de la marea bucurie și satisfacție cu care au primit toți locuitorii județului Suceava rezultatele între- cerii pe țară, oglindind munca lor din anul pre- cedent : locul I în industrie ; locul II în agricul- tură , locul III obținut de consiliul popular ju- dețean. Satisfacția supremă a acestor rezultate stă în hotărîrea de a fi menținute, depășite. Și iată că în acest an oamenii muncii din industria suceveana raportează îndeplinirea exemplară a sarcinilor ce le-au revenit, depășirea acestora cu aproape 300 milioane lei la producția marfă in- dustrială. Am stat de vorbă cu primarii orașelor noastre, îndemnindu-i să se refere la cele mai impor- tante rezultate ale anului 1987. Aproape 1000 de apartamente, prima linie de troleibuze și prima etapă, de 50 MW. la CET Suceava, sînt punctele de referință ale primarului municipiului Suceava, tovarășul Mihai Găinariu. Pentru Costică Artenie cea mai de suflet realizare a anului este redarea în circuit cultural a casei lui Mihail Sadoveanu din Fălticeni. Primarul Mihai Frunză din Rădăuți se mindrește că industria orașului a realizat în devans planul și că a asigurat concitadinilor un modern și spațios local pentru biblioteca oră- șenească. Vasile Părîu a început un amplu pro- gram de modernizare a centrului civic din orașul Gura Humorului, iar la Vatra Dornei Ion Cor- nețchi invită pe toată lumea să Casă a Cărții „Nicolae Labiș", prin stăruitoarea lui grijă. Semnificativ este faptul că în viziteze eleganta deschisă recent fiecare din cele 8 orașe și 90 de comune din județul nostru s-au făcut atît de multe în beneficiul oamenilor. Noi magazine și spații comerciale, noi secții de prestări servicii, modernizări în zootehnie, în peste 30 co- mune s-au construit blocuri de locuințe, Breaza își menține întîietatea cu privire tribuția locuitorilor la realizarea fondului la Cornu Luncii s-a desenis o brutărie... Remarcabile sînt producțiile agricole comuna la con- de stat. obținute de cooperativele din Bosanci, Moara, Liteni, Ve- rești. Dumbrăveni și altele încă, toate aspirînd către înaltul titlul de „Erou al Noii Revoluții agrare". Se adaugă acestora roadele bogate ale Stațiunii de Cercetări Agricole Suceava, ale uni- tăților pomicole din Fălticeni, Rădășeni, Forăști, Boroaia, Vulturești. Și între toate și peste toate acestea bucuria și frumusețea actului de creație și interpretare artistică manifestate în cadrul celei de a Vl-a ediții a Festivalului Național „Cîntarea României". Niciodată pînă acum n-am avut o par- ticipare atît de numeroasă ; niciodată pînă acum nu a existat o atenție atît de mare față de con- ținutul și calitatea actului de cultură promovat de cele peste 5 000 de formații artistice și de cei peste 2 500 de creatori și interpreți. Meritata răs- plată obținută în etapa republicană a marii com- petiții aduce în cronica culturală suceveana, a acestui an, peste 1 000 de titluri de laureat, evi- dențieri și distincții. Dar sutele de mii de vizitatori de la muzee și de la monumente ? Dar sutele de mii de cărți citite ? Dar miile de filme prezentate, spectacolele, intilnirile, dezbaterile întimplate in cele 530 de așezăminte culturale din județul nos- tru ? Sînt toate acestea strădanii ale sucevenilor, pe care le putem numi cu satisfacție daruri ale anu- lui pe care-1 petrecem. De aceea 1987 este, deci, un an unic în felul său, ca toți cei de pînă acum. Unic va fi și anul spre care pășim, anul șase sute de cind numele Suceava, cetate de oameni de mereu lăudată ispravă, este menționat pentru pri- ma oară in scris in documentele ce demonstrează eternitatea spațiului românesc. Alexandru TOMA (FRAGMENTE) Azi smulg din luminoase rinduri moi Și gesturi lunecoase pentru tine, Eu, cel de izuri tari îndrăgostit Și inălțimi semețe carpatine. E ora cînd in sat au amorțit Fluturii negri lingă becuri stinse... Dar pilpiit, din luminare, pe hirtii. Chipul tău alb zimbindu-mi se prelinse. Tara-n decembrie Decembrie nu-ncape in cuvinte. Ci poate doar in marile ninsori. In alba lor întindere fierbinte. Cînd duhul țării trece printre nori. Ne vin atunci in inimă istorii. Ceruri în naltul bolții se deschid. Aducerea aminte dinspre glorii Și dinspre flamuri roșii de partid. O sărbătoarc-a patriei române Sălășluiește-n cuibul din tării Și ca o piatr a vremilor rămine, Oricîte ape curg spre veșnicii. N. MOSC A LILC Res-publica Timpul aleargă, purtîndu-ne fi- ința spre noi orizonturi. Ii mă- surăm trecerea cu orele faptei și cu momentele izbînzilor ei, bătăile inimii adesea accelerate cu de râsplătitoare bucurii și emoții. In amurg de secol și mileniu, biru- ințe de gînd și acțiune ne certifică identitatea în spațiul luminii, ne întemeiază încurajator aspirațiile, deciziile, strădaniile. Și astfel. _lu- crînd" prin și pentru noi, în curgerea sa spornică în împliniri, timpul devine istorie, dobîndind „relieful" pe care i-1 conferă un popor hotărît și apt să întipăreas- că în marea carte a ființei și con- științei sale naționale valori si semnificații înalt reprezentative. Firesc, desfășurarea cuprinzătoare și densă de înfăptuiri și procese A PRIVI Dorm munți-n zări și munți-mi dorm în piept, Abia s-aud mari focuri subterane. Și doar o flamă roșie zvicni — Sabia altor multe milioane Doar un fior titenizat mi-i versul Zvicnind in necuprinsu-mi univers Prietene, îmi vei găsi poezia Doar după poarta ultimului vers Suflctul meu e un riu izvorit dintre munți Și trecut prin castele de apă și țevi citadine — Prietene, gustă-1 ! Tot ce rămîne se va volatiliza Ca să se întoarcă din nou — ploaie de aur —în mine. Mă scald in ploi de soare, mă infioară luna Și-adeseori mă-ngheață al suferinței vint In lumea-mi sufletească mă simt întotdeauna Asa cum pămintul se simte pămint. Și binele si răul armonios intr-insa îsi desfăsoară-n < teluri fireștile puteri In mine azi surisul din nou lumina-i strins-a După înfiorătoarea durere de mai eri. economico-sociale, de edificări în materie și spirit, ele insele rele- vante, este marcată de repere cu însemnătate de eveniment memo- rabil. Decembrie actual are cîteva asemenea „vîrfuri" de istorie, ale căror sensuri reverberează cu mult dincolo de limitele duratei în care se înscriu... ...Deschidere — de pe platforma realizărilor și realităților respon- sabil analizate, evaluate — a u- nei largi și profunde perspective către viitorul patriei, configuiat ca proiect, prin elemente esenția- le ale fizionomiei sale... Cu o astfel de forță analitică și previzională, recentul forum comunist a determi nat saltul in istorie al zilelor <«r la sfîrșitul celei de a doua decade a lunii.' Opțiuni fundamentale și orientări hotăritoare pentru pro- gresul viguros al țării au fost, în acest cadru, elaborate ori reafir- mate pentru a jalona o nouă e- tapă de înflorire multilaterală a societății noastre. Cuprinsul lor este prea bogat pentru a putea li adus in aceste rînduri. In contex- tul unei palete ample de preve- deri științifice întemeiate, teze și idei se reunesc însă și se armo- nizează. prin generoase implicații umaniste, sub semnul obiectivului suprem al funcționării ireproșa- bile a mecanismului economico- social, în beneficiul făuritorilor de bunuri materiale și spirituale. Con- vergente, așadar, direcțiile de ac- țiune stabilite — pornind din fi- ecare punct important al comple- xului existenței și conștiinței noas- tre socialiste și antrenînd, la sca- ra întregii țări, responsabilitățile și aportul tuturor categoriilor so- adoptate impun în prim plan ce- rința accentuării caracterului cre- ator al tuturor eforturilor umane ; solicită înțelegerea necesității ca. în actuala etapă a revoluției teh- nico-științifice înfăptuirile — prezinte „o prelungire a genței". ...Deschiderea omagială, înălțimea prezentului, spre ne angajează afectiv într-o cere în timp arc de patru tuoasă istorie ...Deschidere să re- inteli- de la trecut, întoar- pe traiectoria unui decenii de tumul- socialistă. în adîncime, către cio-profesionale vîrstelor active timă instanță, pectului deplin și ale tuturor in adevărului, binelui edificarea unei tot vizează, în ul- condițiile res- ale cultivării și frumosului, mai înalte ca- lități a muncii și a vieții. La con- fluența a trei procese revoluțio- nare programatic coordonate — noua revoluție tehnico-științifică, noua revoluție agrară și noua re- voluție în conștiința și cultura oa- menilor — se regăsește astfel, ca „proiectant" și beneficiar, mat să dea constructive dimensiunea și realizator, părtaș poporul român, che- impresionantei opere în care este angajat reală a geniului său creator. Să mai relevăm doar un aspect; fie că gia utilizării movarea mai lui tehnic, la se referă la strate- resurselor, la pro- intensă a progresu- ridicarea gradului de productivitate, economicitate și calitate a muncii, la introducerea pe scară largă a mijloacelor de automatizare, robotizare, ciberne- tizare. informatizare ori la alte importante domenii și măsuri de modernizare, conform exigențelor eficienței, a activității, hotărîrile propriul univers lăuntric. Anul Nou ne îndeamnă nu numai să facem bilanțul realizărilor concrete de peste an, ci și să încercăm o ex- plorare a stării spirituale ce ne definește personalitatea, o judeca- tă în instanța conștiinței a acumu- lărilor din cuget și sufletești, a manifestărilor eului etic. Ce re- prezintă, cîntărite cu unitățile de măsură ale vredniciei și compe- tenței, aportul nostru profesio- nal ? Cît am urcat în cunoaște- re ? Cu ce ne-am îmbogățit sim- țirea ? în ce lumină morală ne-au înfățișat semenilor convingerile exprimate, atitudinile adoptate, în- treaga conduită ? Trăind sen^meri- ■ tul împlinirii încă unui cerc de vîrstă în trunchiul existenței noas- tre, ne vom bucura dacă răspun- sul la asemenea întrebări va fi preponderent favorabil ; vom con- frunta — dînd ciștig de cauză op- timismului — melancoliei versului horațian („Eheu ! fugaces ...labun- tur anni") cu un adevăr însușit dintre cele enunțate de Voltaire : cine muncește și cine gîndește extinde limitele timpului; vom hotărî că avem datoria să ne re- prezentăm rată prin frumoase, înalte. în vreme propria da- aspirații nobile, fapte gînduri adînci, visări Ion NEDELEA IN UNIRE STA PUTEREA „Hai să dăm mină cu Cei cu inimă română". mină / Versu- rile lui Alecsandri, pe care cu toții le purtăm în inimă ca pe un talisman de preț, au răsu- nat în aceste zile de decembrie cu înțelesuri noi, aprinzind în sufletele noastre energii înze- cite. De la înalta tribună a Conferinței Naționale a parti- dului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu a conturat, cu pu- terea sa de vizionar, orizontu- rile spre care ne îndreptăm, piscurile pe care le avem de atins în viitor. Se deschid în fața noastră perspective ma- rețe. Depinde de noi, de mun- ca fiecăruia, să le înfăptuim, să valorificăm această șansă is- torică, pe care construirea so- cialismului în țara noastră ne-o oferă cu generozitate. Nu este un drum lin, lipsit de greutăți, ci unul de încordată dăruire pentru cauza generală și pen- tru cea a fiecăruia dintre noi, acest popor, care într-un chip simbolic, acum, în decembrie, și-a rotunjit numărul la 23 de milioane de oameni. Se cere așadar cutezanță. E nevoie mai mult ca oricînd, de spirit revoluționar, care trebuie să manifeste lupta neistovită pentru nou. Competiția care are loc astăzi este una a cali- tății, în care rolul de seamă îl joacă mintea și inima omu- lui. Să activăm fără preget ia locurile noastre de muncă, dar și în ceasurile celelalte ale zi- lei pentru a ne spori fără în- cetare zestrea de cunoștințe, pentru a fi în pas cu tot ceea ce este nou în lume. Să fim, deci, sincroni cu timpul pe care-1 trăim și să o luăm chiar înaintea timpului. în acest sens se cere, așadar, să înțelegem chemarea fierbinte pe care ne-a adresat-o din nou secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceausescu de la înalta tribună a Conferinței Naționale a partidului, de a ne uni într-o singură bătaie a inimii. Inima noastră să bată puternic pen- tru prezentul și viitorul Româ- niei. Uniți în cuget și-n sim- țiri. Umăr lingă umăr, suflet lingă suflet, pentru propășirea patriei. Poporul nostru de 23 de mi- lioane este hotărît să înainteze ferm, așa cum au dovedit-o și lucrările marelui forum comu- nist din acest decembrie, către orizonturile comuniste ale patin- ei române. Grigore SPIRU CRONICA LITERARĂ " ... -.........- — Anunțat de multă vreme în pla- nurile emtoriale și prin publica- rea in reviste a unor fragmente, așteptat cu interes intens și jus- tificat, romanul bcaunui singură- tății • al lui Fănuș Neagu a ajuns, în sfîrșit, in mnnile cititorilor, cupa unsprezece ani de la cel 1- mediat anterior (frumoșii nebuni ai marilor orașe). Reacția, deo- camdată silențioasă, a criticii era greu de prevăzut in aceste cir- cumstanțe. Explicații ale ei se pot găsi, la rigoare, suficiente ; desi- gur nu deruta în fața noutății sau insolitului cărții poate fi in- vocată, pentru că scaunul singu- rătății se așează în linia evoluției previzibile a prozei autorului. Și nu numai a lui, ci și, în bună mă- sură, a unei importante părți a generației literare căreia aparți- ne. începe să devină evident că ultimul segment al traiectoriei a- cesteia, fie că e vorba de poezie, fie de roman, se mișcă într-o dis- cretă lumină alexandrină sau tra- versează un inconfundabil spațiu baroc. Procesul ar merita o cer- cetare atentă, mai ales pentru că fenomenul pare a fi foarte com- plex : unii scriitori aparțin tipolo- gic barocului, alții se afiliază lui cupă ce au evoluat intre alte co- ordonate estetice. Fănuș Neagu a- parțme primei categorii, iar Sca- unul singurătății va rămine, pro- babil, punctul cel mai înalt al e- voluției sale în baroc. Și, în vir- tutea congenerității și afinităților evidente ale autorilor, se situează pe același traiect romanesc cu Cartea milionarului (1977) — pri- mul volum al tetralogiei Cartea de la Metopolis promisă de Ște- fan Bănulescu. în interiorul operei de pînă a- cum a lui Fănuș Neagu, acest ul- tim roman urmează, în ordinea unei consecuții de conținut, după Îngerul a strigat ; Cezar Saltava, protagonistul lui numărul unu, ■este cosubstanțial cu Ion Mohrea- (nu, nu cu „frumoșii nebuni", în sensul că actele sale exclud gra- tuitatea, se înscriu în ordinea u- n°i finalități, deși acceptă inter- venția hazardului, ideea de fatum și chiar acțiunea în virtutea li- berului-arbitru. Chiar dacă, în e - sență, rămîn cărți ale unor des- tine ce nu se repetă, nu intră în serie, determinarea istorică, lao- laltă cu toate implicațiile ei, es- te prezentă, uneori năpraznică precum o ghilotină, alteori impla- cabilă ca mareele. Intenția de restituire a profilului unui mo- ment istoric, evidentă în îngerul a strigat, total absentă în Fru- moșii nebuni ai marilor orașe, istoria deci, reprezintă Scaunul sigurătății, dincolo de inevitabile- le ei intruziuni în roman, pretex- tul întregii structuri narative. Substanța epică e discontinuă, apa- rent haotică, în realitate delibe- rat fragmentată, alternînd, în for- mulă barocă, momentele cînd se ^derulează dens și torențial, într-o icascadă diavolească de insolit, .senzațional, exotic, cu cele de > lentoare fluvială. însă dincolo de d;versitate și discontinuitate, de refuzul ferm al convergenței con- venționale, nucleele narative își interferează cîmpurile de semni- ficații. se integrează într-o uni- tate estetică a contrariilor, subtil guvernată de normele cele mai rezistente la timp ale barocului : tensiunea, contradicția, violența conflictelor, supraabundența deta- liilor. efectul de surpriză, bizare- ria, insolitul, straniul. Structura narativă e constituită dintr-un modul central în jurul căruia se plasează, la mai multe nivele tem- porale. numeroase module epice a- diacente, în relație, cele mai mul- te. nu de comunicare directă cu primul, ci. îndeosebi, de inducție, piesele principale nefiind, de re- gulă, angajate în ele. Romancierii llucrează cu un număr impresio- nant de personaje, care umplu pî- nă la refuz spațiul romanului (fă- PROZĂ Cățărătorul începuse urcușul în zori, cînd răcoarea zilei încă necoapte în- viorează trupul ispitit de căldura unui culcuș. Soarele sc afla un- deva în spatele său, abia își înăl- ța deasupra orizontului fruntea în- cinsă și lumina sa, izbucnind în- tr-un unghi ascuțit, de jos, arunca pe zidul de piatră umbra mărită a bărbatului, care încerca să fi- lozofeze puțin pe marginea rela- ției dintre om și lumină, al că- rei act dintîi era umbra. Dintot- deauna se știuse înfricoșat de inăl(imi, dar și atras, căci îi plă- cea să le umilească în înfrunta- re directă cățărîndu-se imperti- nent, el, ființa nevolnică, pe obra- zul imens al stincii. Cocoțat pe un stei ieșit curios din peretele de piatră cu aspect dc fațadă decolorată, își concentra tot mai mult atenția asupra ce- lor trei puncte de sprijin obliga- torii pentru o oarecare siguranță a cățărării, deși roca sfârîmată, brăzdată nemilos de fisuri adinei, împrăștiate în toate direcțiile, nu-i dădea sentimentul de încre- dere. De cîteva ori bucățile mari de piatră tremuraseră amenință- toare sub bocancii cu tălpi profi- late, făcîndu-1 să se lipească in- stinctiv de peretele rece și abrupt, evitînd să privească în jos. Gîtul înțepenit refuza să se încline ori de cîte ori se gîndise să privească ră însă a se incomoda reciproc) si. în pofida aparenței de mișcare colcăitoare, delirantă, de lipsă a ierarhiilor epice, se integrează în- tr-o geometrie piramidală la al cărei nivel superior îi aflăm pe protagoniștii modulului central — Cezar Saltava, Bozar Garofeanu. Lazâr Mantora (alias Leb Bet- leem), Luiza-Maleta. (De observat că toți bărbații au în compune- rea prenumelui grupul de sunete zar) *• Ca și în romanele prece- dente, Fănuș Neagu nu este adep- tul unor desfășurări narative de amploare •** ; nota epică specifică a romanelor sale este dată de an- vergura, profunzimea, complexi- tatea și violența conflictelor. In cazul de față, cele erotice par a ii dominante numai datorită unui efect de perspectivă ; în realita- te, Cezar Saltava este angajat în- tr-un adevărat complex de puteri conflictuale — pasionale, etice, sociale, gentilice, politice, ontolo- gice. destinale. Toate converg, și acesta este, dincolo de impresia superficială de inexistență a u- nor linii de forță, principiul de coerență al romanului. într-o in- terogare obstinată si fără prejude- căți a destinului și, în ultimă in- PATIMIIE DUPĂ FĂNUȘ Sa" VICTORIĂ B4RUr.UI UI stanță, către sensul tragic al con- diției umane determinat la rîn- du-i de tragicul imanent al ordi- nii universale. Tema singurătății unui individ sau a unei colectivi- tăți aici, la nivelul epic, capătă pregnanță ; numai ea aruncă o punte între tragic și grotesc ; nu- mai de la înălțimea solitudinii o- pozițiile bine-rău, frumos-urît. ra- țional-absurd etc. se îmblînzesc, își topesc și își amestecă liniile de contur. Chiar și „scaunul sin- gurătății", care. în realitate, po- sedă grandoarea unui tron voievo- dal sau celest, poate fi ocupat de o ipostaziere a maleficului — Lu- iza-Maleta —, sau cea a blînde- ții și iertării — Cezar Saltava. Sau, pe ultima pagină a romanu- lui, P.ozar Garofeanu, monstruoa- să hibridare între lașitate, perfi- die și obsesie a puterii, apare tot sub semnul ambiguității contradic- torii a barocului : ....un fel de Isus pantocrator în cheia bolții, nu. mai degrabă Dracula potri- vindu-și pe frunte, peste cușma de corb, țăndări din piatra lui Graal" ; cînd. dacă în roman e- xistă un „învățător", acela este Saltava, dar fără prerogative de pantocrator. Oricum, el nu este un erou, noțiune de teorie lite- rară la care proza Iul Fănuș Nea- gu nu face priză. Cezar Saltava depășește condiția insului comun numai prin capacitatea de a se trăi, de a se exprima prin pro- pria-i existentă ; un om care ac- ceptă că nimic din ceea ce-i o- menesc nu-i poate fi străin, ca -e si-a însușit intuitiv afirmația lui Bacon că „naturii (umane) nu-i poți porunci decît supunîndu-i-te“. Ca operă. Scaunul sigurătătii nu-și trage puterea numai din pre text și din discursul narativ ; s-ar putea afirma chiar că acestea constituie sursa secundară de e- nergie a romanului. Vocația lirică a auto^dui este miraculoasă ; am- plele panouri descriptive cantita- tiv, egalează sau. poate, nu am calculat, chiar depășesc paginile cu conținut epic. însă fără a-1 su- foca. Prezenta hm aleatorie remo- deiează din punct de vedere com- pozițional narațiunea, deranjează, voit provocator, confortul unei lecturi pe orizontală, conformiste si comode, preocupată numai de coaja spectaculoasă a întîmplări- prăpastia de sub el. își ridica pri- virile spre vîrf, pindind cum stîn- ca strivește cerul. Simțea răceala pietrei sub palme și fiorul rece îi pătrundea dureros în încheie- turi, amorțindu-i mișcările. își re- proșa de fiecare dată nechibzuința de care dădea dovadă aventurîn- du-se în escalade de unde numai reflexele și intuiția sa îl puteau scoate la liman. Pe la mijlocul fiecărui asaltat abrupt își promi- tea solemn și hotărît că, dacă va ieși cu bine din prăpastie, nu se va mai cățăra niciodată. Și mîi- nilo i se crispau nervoase pe col- țurile aspre. Imensitatea stearpă, care împrăș- tia amenințătoare tăcerea rece, surpa din înălțime norii. Smocuri dezolante de iarbă ce își găsi- seră adăpost pe praguri înguste, pe care vînturile înghesuiseră o mină de țarină, își clătinau firele alungite deasupra prâpastiei. Li- chenii nevolnici pătau alb pieptul de piatră înfipt dîrz în calea vîn- turilor din înalturi, iar dedesubt, ca o perie deasă si albăstruie, pă- durea de molid călătorea încreme- nită spre văi. „Omul este o ființă perfectă, dar cu o droaie de defecte"... No- țiunile se înghesuie în minte în- vălmășite, se amestecă, se des- prind, nasc idei sclipitoare ce se frîng numaidecît, înainte de a-și lor, pentru a ne propune o alta, orientată în adîncime. Dar nu a- eeasta este principala menire a descrierii lirice, a poematicului, în roman. La Fănuș Neagu cunos- cutul adagiu „descriptio, ancilla narationis" nu funcționează. Pe lîngă faptul că activează spațiul, mult mai intens decît la alți pro- zatori, implicîndu-l în evenimente (descriere narativă), conferă epi- cului dimensiunea temporală. Na- turismul copleșitor, acuzat baroc, ritmează întîmplările după cutu- mele anotimpurilor, viața înscri- mdu.se într-o ciclicitate mitică sau regresivă. Din acest punct de ve- dere, proza lui F. N. se înveci- nează, fără contaminări, cu a lui Sa.loveanu ori J. Giono, Prozato- rul este unul dintre cei mai mari poeți ai cîmpiei și ai Dunării — .jugulara Europei" ; acuitatea sen- zorială, simțul extraordinar al va- lorilor plastice, capacitatea sines- tezică ieșită din comun susțin o intuiție a „vocilor" naturii de tip expresionist : „Miezul verii. Tn miriști înverzea mohorul, mirosea, de la mori, a măsele de lemn to- cindu-st și a făină nouă ; plesnea aliorul de sucuri albe, pleavă gal- benă fumega pe drumuri și-n co- roanele salcîmilor ; jur-împrejur plutea moartea și o liniște osoa- să. fantastică, blîndă irosire a clipelor. Timpul regenerator, cu «emnul pedepsitor pe piept, cu i- nima rănită, se oprise să constate că funcționează numai ritualul se- cerișului și că diamantele lui și-au pierdut simbolurile ; nimic nu doa- re, boi novaci în jug. un copil pe-un mînz roib, o fată aruneîn- du-se-n năvodul pescarilor, vin gustos și sprinten, păstrat în hrubă pepeni roșii, supranatura- lul domnind ca lege și iluzie, o pasăre ciugulind zorile din oglin- joara îngropată în trupul unei troițe, zeul cîmpiei strecurîndu-se prin deșirările amiezii spre Ma- rele Palat al Apelor Dulci, unde înoată zeii fluviului". Descripția pune în evidență o altă marcă a barocului lui F.N. : plasarea timpului pe poziția de valoare on- tologică supremă. De aici, senti- mentul caducității si regresului lu- milor, melancolia existențială pro- fundă. iar ca revers al medaliei, frenezia hedonistă, eshibarea nă- praznică a plăcerilor clipei. Un personaj, venit din afară. îi ca- racetrizează astfel pe oamenii cla- ustrați de bună voie în acest pe- rimetru spatio-temporal : -Voi, cei de la Dunăre, trăiti departe, în lumea confuză a închipuirilor . (...) Balta, cîmpia. caii, discordii- le rin1 singurele voastre surse de reflecție. Galvanizati ca năluci, sînteti prea plini de patimi, si foarte ușor de învins". Greșește, desigur, o astfel de lume arhaică noate să dispară, dar nu s* fi" întrîntă. De altfel. Cezar Saltava răspunde astfel : „Sîntem mai in- tacti decît poți tu să înțelegi a- tunci cînd privim spre zările lu- rmi". în Scaunul singurătății, eposul și descripția cresc dintr-un Puter- nic fond mitic, ca. de altfel, și celelalte romane ale lui Fănuș Neagu ; în niciunul însă relațiile lor nu sînt atît de organice. Fără structura mitică de profunzime, această carte s-ar desmembra ca un colan de mărgele cu firul rupt Prozatorul pare a porni de la premisa că lumea fenomenală se edifică pe tiparele eterne, i- muabile, care sînt structurile mi- tologice. Cînd anumite date, eve- nimente existențiale nu se supun dezvălui bogăția, se rup înlănțuiri logice sudîndu-se altele, care fri- zează absurdul și comicul, într-o frămîntare continuă, dominată de frică. Se nasc metafore și cuge- tări profunde, cu iuțeală scăpără- toare, pentru a se sfărîma ime- diat în ginduri banale, vulgare. Cuvinte aproape uitate apar din memorie proaspete și distincte, ginduri înnăbușite de împrejurări trecute rup zăgazurile răbufnind nesupravegheate sub imaginea a- mennițătoare a abisului înfiptă a- dînc în conștient. Principii altă- dată neînduplecate par vorbe goa- le, a căror încărcătură morală s-a scurs în urmă, undeva în necu- noscut sau poate în hăul grozav de piatră și amenințare. Cele două adîncuri, adîncul ființei si adineul neființei se găsesc față in față, iar pe muchia îngustă dintre ele, căutînd înfrigurat punc- te de sprijin, se tîrăște pe verti- cală omul. Ochii i se închid pen- tru un moment și suspendat în- tre cer și pămînt, încredințat fra- gilelor reazime, încearcă să se mintă cu o clipă de odihnă în întunericul bîntuit al stării sufle- tești. . „Și totuși, cel mai complicat u- nivers rămîne femeia." „Cu cîtă plăcere teoretizăm via- ța ! Sîntem niște ași, niște genii în a pune totul în forme perfec- te, în a ordona, a inventaria, a clasifica sentimente, trăiri, carac- tere. Tranșăm perfect binele și unor modele sau simboluri miti- ce, scriitorul nu deformează rea- litatea pentru a o sili să încapă în tipare, ci caută alte variante, recurge la combinații noi, sau, pur și simplu, elaborează el alte- le ; bunăoară, simbolul pește- iui-centaur — una din cheile de boltă ale romanului. Posedînd o intuiție ieșită din comun a forme- lor și valorilor mitice, crează din- lăuntru] și în spiritul acestora. U- niversul său imaginar este co- erent și, comunicant, obiectele și ființele cu încărcătură simbolică, dacă nu sînt izomorfe, se subsu- mează unui cîmp de semnificații unitar ; ele sînt : apa (curgătoare sau stagnantă), femeia, luna, cîm- pia, calul, peștele, lupul, viscolul. Apa. curgătoare sau stătătoare es- te, la F.N., o invitație la călăto- ria fără întoarcere. Bacheiard, vorbind despre „apa mortuară ia modul superlativ", o consideră e- pifanie a urgiei timpului, „clep- sidră definitivă". în Scaunul sin- gurătății, suprapunerea curgerii timpului și a apei „ofelizate" peste cîmpia stagnantă, este o altă iz- bindă a barocului: „Pentru bălți, cîmpia e un secret de nedescifrat, de aceea doar și dănțuie acolo in legea ei autarhică Fata Morgana (apa morților — n.n., M.I.) (...) Timpul bălților, pustiu ca o cale de sinucidere, făcea joncțiune, chiar la mijlocul Dunării, cu timpul masochist al Bărăganu- lui (...)“. Calul malefic și peștele se adaugă apei ; primul ucide pe Vasile — tatăl lui Cezar, asistă la cina vinzării „Celui osindit", poartă prin vifoi sania cu un Ce- zar Saltava definitiv condamnat, dar. mai ales, se combină terifi- ant cu peștele într-un centaur ac- vatic — „jumătate pește de ar- gint. jumătate cal de aramă" : „Du- nărea curgea prin cer și pe mijlocul ei se legăna o corabie de sare. îna- intea corăbiei, peștele pilot al Du- nării — nu centaurul — centaurul sacralizează apa. pe cînd peștele- pilot trasează căile oculte ale fri- cii". Pe Țili Peruzea (dedublată). Cezar Saltava o avertizează : „Fiți prudente, e luna aprilie, hei, voi două, (...) corabia-i de sare, o să se topească, o să ne scufundăm pînă la Centaurul Dunării, Țili Peruzea (...) chilimbarule îndo- liat (...)“. Prin Cezar Saltava mi- tul christic este integrat (ce su- perbă erezie!) în contextul păgîn al lumii arhaice, imuabile, căreia aparține, prin origine, personajul, o lume a patimilor neînfrînate și a pătimirii asumate. Eliberat de canoanele biblice, el, „Isus de la Rîuri" — „mistuit... de patimă" — își menține dreptul de a suferi în numele tuturor, demnitatea, pute- rea de a ierta, atributele soterio- logice. Cezar Saltava nu face par- te nici din familia lui Ion Mohrea- nu, nici din cea a „frumoșilor ne- buni". Aparținînd prin naștere și pasionalitate unei lumi revolute, condamnată de timp și istorie, trăind, fără complexe și restric- ții. într-un prezent încă necristali zat (cel al anilor ’50), el nu poa- te alege decît singurătatea, fiindcă lumea pentru care a optat nu și-a așezat definitiv structurile. Pasiu- nile lui au o inefabilă inocență, suferințele — noblețe. Complexi- tatea lui, care refuză orice geo- metrii canonice este, în ultimă instanță, complexitatea romanului însuși. Mihail IORDACHE i • Buc., Ed. Cartea Românească, 1987. • • Unui al doilea eșalon aparțin Salcia Vifor, Irina, Doina, Polo- neza, Țili Peruzea, Havalica Cu- pr'an, Gil, Alexandru Madona, a- poi seriile se lărgesc după regula progresiei geometrice. • •• De aceea nici nu considerăm că e nevoie, în contextul acesta, să rezumăm întîmplările lui. răul, adevărul, minciuna, gustăm cu nesaț plăcerea judecăților, din cîteva propoziții fondăm o filozo- fie. Dar cînd urmează să demon- străm practic, prin noi, ceea ce am explicat cu atîta elocvență, sc dezlănțuie o harababură de ne- descris. Ni se prăbușește peste cap întreaga structură pe care am teoretizat-o cu atîta abilitate și de sub dărimăturile propriilor princ'pii ieșim serios zdruncinați, constatind cu tristețe că toată teo- ria in care ne-am investit imagi- nația și idealurile nu rămîne de- cît o grămadă de sfărîmături." Amorțeala pătrunde treptat în degetele lipite dureros de piatră, încă un pas ridicat pe o treaptă închipuită în peretele stîncos, mai sus, iar golul din urmă, mai a- dînc. Simte în mușchii obosiți zbuciumul luptei dintre orizontal și vertical, o luptă dată la nouă- zeci de grade, nedreaptă ! Efor- tul e din ce în ce mai chinuitor. O singură mișcare greșită, o cli- pă de relaxare nesupravegheată pot duce la pierderea echilibrului. „Cînd un corp își părăsește sta- rea de echilibru, tinde spre o nouă stare de echilibru relativ." „Orele de fizică nu erau dintre cele mai plăcute. Un profesor a- proape bătrîn, aproape chel și o- proape plictisit nu va reuși nici- odată o lecție atrăgătoare. Fizica este o disciplină riguroasă. Dacă (continuare în p. HI) Casian BALABASCIUC Marele premiu al celei de a XlX-a ediții a Concursului de poezie, „Nicolae Labiș", acordat de Comitetul Județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava ANGELICA MIHALCEA (elevă — Tul cea) Zapadă din zăpadă ...apoi am început să nu mai aud decît zăpada... Adormisem acolo — cuibar de gheață — și osul tîmplei mele se sudase cu osul zăpezii, rece si alb... I ...artere transparente ale trupului meu ureînd în mine din trupul ei... ...falange ale degetelor mele urlîndu-si nemișcarea... I ...fragila mi stinghie a șirei spinării înfiptă adine in nea... Nu mai rămăsese din mine decît dragostea ce-o aveam pentru arbori : la nesfîrșit sărutul meu cristalizat, peste crengi. Nu mai aveam al meu decît memoria unei foste ierni în care mă jucasem mutilînd zăpezile. Eram din nou, dar altfel: dacă-ncercam să cînt — se pornea ninsoare, tristețea mea însemna o iarbă de fum, alburie și-naltă. I Eram din nou și altfel: cu răzbunare și frig mă reclădise zăpada din ea însăși : Om de zăpadă înălțat de zăpadă... Gestică „jni se prelinge n palme duminică de lapte... încep să mă-mbrac, dar brusc nu mai știu locul hainelor pe trupul meu. Cu-n gest mă refuză oglinzile : de luni mă voi privi în cuvinte. i ...cade soarele cu un zîmbet forțat... încep să cînt, dar brusc înțeleg că de cîntecul meu e-agățat tot orașul precum e-agățată o piatră de funia unui scripete rupt ...din lună coboară caii de aur pe scara brațului meu îndoit... I Ca în copilărie mișc limbile ceasului ca să cred că a trecut mai repede timpul... Epilog în mine și tine aerul s-a spart și lumina în două s-a despicat : una mie, una ție — ajută-mă să împart mai repede razele, mai repede pînă nu vine seara... Cuvintele să le stringem în pumni și cu pumnii în cer să izbim făcînd stele să cadă ; între mine și tine aerul să se umple de rod... I Una mie, una ție ajută-mă să împart mai repede roadele, mai repede pînă nu vine iarna... îmbrățișează-mă cu toate tăcerile timpul să n-aibă loc între mine și tine ; Ajută-mă să împart mai repede secundele, una mie, una ție, mai repede... Pagini bucovinene — 11 Premiul „Pagini Bucovinene44 REPORTER DANIELA ZECA (studentă, București) Călătorie iluzorie E vînt și m-am legat de barcă și-aștept să mă desprind de țărm. Un crin sălbatic port în gură să nu in-aud cum chem în somn. Aș vrea să pot dormi tot drumul. Cum pierde Luna din înalturi cenușă galbenă pe ape ca sîngele nchegat din trupul de fluture martirizat. Aș vrea să pot dormi tot drumul Și nici nu simt că n-am plecat. Pictoriță de castele Am visat că stăteam ghemuită ca o pisică de Lombardia între două tavane de sticlă, în mîini-cîte-un vas cu vopsele și-n gură penelul. Iar ție, de jos, ți-era frică să nu cad cumva de pe schele. (Și foarte curînd venea seara. De sus chipul meu își pierduse culoarea ca o monedă topită.) „Lasă, pe mîine", spuneam zugrăvind mai grăbită Castelul. Am vrut să cobor tind fu gata ; acum doar pricep că visam. Opera Mamă, gura mea are formă de pasăre țintuită în fața Soarelui cînd apune Poate de-aceea pare lumii că plînge Și-i atîta de frig unde sînt. Fără statui i Un măscărici bătrîn dormind în strană ; în jur-multe scaune și monezile regelui, un sceptru de ipsos și gura bolnavă cu care nu pot să-ntreb ce ascunde în palma așezată pe inimă. II Sînt nopți fără flux în care dorm singură, cu fața sub Lună ca bobul sub piatră. Marea visează-un oraș plutitor care s-o vindece de singurătate. Trec în somnul Țintașului, Fulgerat, ca o pasăre. Calul lui mă așteaptă totdeauna la capăt. UI Fiica vameșului ieșise în cimp. Semănăm cu Ea de la spate ; doar cînd m-am întors cu fața spre vînt îmi zvoniră orgile pleoapei spre a-mblînzi începutul de vară tulbure. Bărbatul purtase războaiele toate ; oiștile rugii-i luceau depărtat prin lumina de ceară. IV Stăteam lingă soldatul gata înarmat, rece, nădăjduind să-i îmblînzesc cu carnea hainele de postav și nu puteam să mă luminez. De cîteva nopți încercam să re-nvăț cum mă cheamă, din ce parte venea în copilărie zăpada și mă crispam, mereu mă crispam la întîia silabă.. V în mănușa cu care îmi curăț Vînatul apăru dimineața un crin carnivor ; însuși arcu-nnegrit de sudoarea de fiară se-mbrăcase în muguri ca un pește în solzi. Doamne, săgețile doar le-am uns cu otravă... (și la toate le dase cîte-un lujer frunzos) ultimul se grăbea să se nască bobocul de lotus de Ia ochiul care țintise în jos. VI Deodată-am pătruns gustul Fierului mai tare ca sîmburul și-nșelător ca sarea de lacrimă. Ca-ntr-o arsură amintiri din ninsoare s-au boltit și s-au rupt sub mirosul de zeu vinovat, al bărbatului. Ca-n tuburi de orgă, ca umbra de cînt sta în venele mele ispita de aripă ! Trupul tot mă durea ca un sîn necrescut. i Discutam despre ceea ce s-a petrecut în cîțiva ani pentru ca o parte a șantierului să nu mai fie șantier, despre ceea ce este acum. Iar formula de răspuns la întrebarea pe care nu apucasem s-o pronunț s-a vrut o mărturisire. — Aș zice că în august am in- trat pe retribuția mea. Atunci s-au produs aici primii megawați, ra- cordarea la sistemul național... — Totuși, care a fost fața lu- crurilor în vară ? Inginerul George Prepeliuc, di- rectorul întreprinderii Electrocen- trale, — pînă mai ieri împovărat de grijile constructorilor (și cîte nu aveau aceștia !), de obsesia cli- pei cînd energia va deveni, la Su- ceava, o realitate cu audiență in toate orizonturile țării — încearcă o ezitare. Pentru simplul motiv, dezvăluit peste cîteva momente, că evenimentul din august (privit de acum, cînd respirația și-a re- căpătat cadența obișnuită) a fost mai puțin de natură tehnică. Cum altfel putea fi ? EI devenise însă, în clipele acelea febrile, o stare de suflet. De emoție stăpînită. A directorului și a tuturor celor de aici. Pînă cînd prima turbină, tre- cută prin probe gîndite matema- tic, inginerește, avea să „spună" că totul e-n regulă. Că experien- ța, deși tînără, trecuse cu bine „proba de foc“. Nu-i. aceasta, o metaforă. Fiindcă, intr-adevăr, în august s-a pus primul foc la ca- zanul nr. 1. Și s-a născut tem- peratura, apoi puterea din care a răsărit energia electrică. — S-a întîmplat noaptea... Așa a fost să fie. Din patru zile, în fiecare din ele dormisem numai cîte patru oro... George Prepeliuc nu-și caută, nu-și alege cuvintele. Și nu as- cunde nimic. Fiecare afirmație închide în universul ei un argu- ment. Cînd bănuiește că vorba nu convinge îndeajuns, apelează la situații, tabele, însemnări. Sînt ale lui, făcute în ore de zi și de noapte, de bucurie sau mîhnire, și-i stau la îndemină. populîndu-i biroul ce-mi pare un „pupitru de comandă". De pe care nu lipsește nimic. Mai ales în folosul cunoaș- terii exacte. Pe ansamblu și în 0 mulțime de bănuieli Crește Dunărea ! Dunărea ? Cine e Dunărea ? ea vine ea trece ea curge ah fluviile astea bisericoase vorbe surde tulburi... Mi-ai trimis viața împăratului Traian în manuscris domnule, merge ! dacă ai face bărci din toate foile nu ți-ar folosi la nimic hirtia și apa sînt incompatibile țărmul rămîne totuși semnul tăcerii o graniță o dungă așa ne putem privi în liniște existăm in spatele tău pustiul în spatele meu iarba sălbatică dar dacă pînă la urmă se dovedește că sîntem bărbat și femeie ? dar dacă se dovedește că sîntem singuri ? ...în timp ce apele cresc. Marcel MUREȘEANU Hologramă ea era o imagine în transă era cuvintul și radiografia muțeniei masca pe care-o umple visul nimeni în nimeni în nimeni I era atît de frumoasă cu trupul hașurat de gîndurile universului un poem ce își curbează timpul în devenirea sensului era un infern de inocențe și-i auzeam chipul cum își descarcă umbra în miriadele de blițuri senzitive ale mîinilor o mîngîiere era un act cosmic și era nimicul și totuși și totuși sunetul epidermei devora toată urîțenia zidurilor. I Constantin SEVERIN Cățărătorul (urmare din p. II) E = mv!, așa va rămîne. Nu se admit alte comentarii decît cele favorabile. Totul se bazează pe lecții. însăși viața este o lecție pe care pînă ajungi să o înțelegi o înveți pe deasupra. Se mai în- tîmplă să mai rămîi și corigent. Repetenții însă nu există, deoare- ce în disciplina aceasta nimic nu se mai repetă..." Un picior a alunecat pe piatra șlefuită de vînt. Inima s-a con- tractat presînd sîngele nervos în artere. Furnicături iuți trec prin pielea capului și degetele strîng în neștire roca dură. In asemenea momente trebuie să-ți imaginezi că ai în spate doar o gropiță de cel mult o jumătate de metru a- detaliu. Pentru a interveni, pen- tru a corela, pentru a găsi noi soluții practice. Nu însă compro- misuri. Toate spun că viața direc- torului s-a complicat. Aidoma rea- lităților din perimetrul întreprin- derii, unde, acum, travaliul con- structiv (urmează a mai fi puse „in operă" aproape două miliarde lei) se învecinează cu cel produc- tiv. Incit, îmi închipui că și a- tuncl cînd se află in familie gln- durile de aici îl urmăresc, il macină. — Băiatul dv., Cornel, e și ei inginer... — Electronist. Lucrează intr-o altă întreprindere. Acasă, uneori, mă incită la dialog profesional. Ii spun, mai in glumă, mai In se- rios : întreabă-1 pe directorul tău... Și bărbatul din fața mea, tre- cut puțin peste cinci decenii de Starea de suflet din vară viață, zimbește bonom. Nu pu- team crede în evitarea discuției cu tînărul ce-i moștenește spiri- tul iscoditor. Poate și pentru sim- plul motiv că este captivat de șansele experienței în formare. — Totu-i să ai încredere în ti- neri. Și ei să simtă aceasta. Să creadă în ea — îmi zice. Știu multă, foarte multă carte. Facul- tatea și. după aceea. întreprinde- rile cu profil similar din Borzești și Iași — că noi. de ce să n-o spun, sîntem pe școala Borzcștiului și lașului — i-au pregătit cum trebuie. Avem, aici, unul care, aș zice, injectează idei de laser. Iată, mă bate gindul să facem un film despre tinerii întreprinderii. Să rămînă ca document Merită. — Ceea ce ziceți este un elogiu. O recunoaștere... Sau e ceva din strategia închegării colectivului. Privirile directorului acceptă părerea, lăsîndu-mă să rețin („așa. în treacăt", ar fi zis) alte cuvinte, rostite ca între vechi cunoștințe: dincime. Iluziile sînt binevenite in împrejurări dramatice. Iți dau un curaj inconștient, dar dacă ai re- ușit pentru moment să scapi dc impas, trebuie pentru un timp să te faci că nu înțelegi realitatea, altfel te prăbușești. A dibuit o fisură sigură și și-a înfipt vîrful bocancului în deschi- zătura adincă din pîntecul stincii. Simte un fir de sudoare alune- cîndu-i rece de-a lungul timplei. Respirația e accelerată și în vine simte zvîcnind șuvoiul de singe. Pericolul a fost depășit pentru moment, dar e incă în preajmă, dînd tircoale. Un popas este bi- nevenit. De data asta e hotărit să nu se mai cațere niciodată. A mai spus-o și în alte rînduri, e foarte adevărat, dar de data asta se va ține de cuvînt. A fost un fățar- nic, ajunge. — Unui stagiar, inginer energe- tician, ieri i-a născut soția. L-am și felicitat Două zile i-am dat liber... O ipostază afectivă figurind pe „pupitrul de comandă- al directo- rului? Cred că oa. Fără însă a cunoaște „memoria- severă a hîr- tiei. n După ce trecem, înveliți într-un frig de octombrie umed, pe sub geometria țesăturilor metalice (al- tădată le-am văzut „escaladind" aerul ce nu fusese încă închis de pereți), pe sub zgomotul dur și stresant al morilor ce transformau cărbunele In praf, dispecerul-șet de tură. ing. Petru Caciuc, des- chizind un gemuleț metalic, oferă privirii o secvență a spectacolu- lui roș-gălbui din camera focar a cazanului nr. 1. Era partea infe- rioară a unui spațiu săgetat de milioane de scîntei iuți, a unei În- căperi înalte de douăzeci de me- tri. în care temperatura de 800 de grade Celsios .îmbrăca" mii de metri de țeava alcătuind un uriaș fagure, prin care apa se pregătea pentru starea de abur. Oamenii și îndeletnicirile lor le descoperi, aici, pe verticală. Ur- căm pină la nivelul în care tur- bina produce și pulsează energie. Pentru turația ei ascunsă privirii se lucrează pe un spațiu impre- sionant, in care anounicările din- tre diverse puncte se fac și cu aparate portabile de emisie-recep- ție. Ochiul vrea să înțeleagă. Să pătrundă dincolo de aparențe. Să prindă imaginea unui spațiu de liniște și meditație. Ca aceea din stația de tratare chimici a apei, aflată in vecinătate, în care Intri ca într-o pădure albă de uriașe filtre si conducte. Dispecerul șef, DICȚIONAR (LIX) Jucan, Grațian (n. 19.IX.1929, Cîm- pulung Moldovenesc), istoric literar, folclorist. Studii secundare la Liceul „Dragoș Vodă" din orașul natal (1941 —1949). superioare la Facultatea de Filologie din Cluj (1949—1953). Pro- fesor (din 1954) la Liceul „Dragoș Vodă" din Cimplung Moldovenesc. Debut publicistic în ziarul „Zori .noi", Suceava. 1957. Colaborează la Con- vorbiri literare. Cronica, Limbă și literatură, Revista muzeelor, Albina, Pagini bucovinene. Volume publica- te : Bucurie, mîndră floare (culege- re de folclor). Suceava, C.R.C.P., 1962. în colaborare ; Traiul ni s-a luminat (culegere de folclor). Sucea- va, C.R.C.P., 1963 ; Bujorel crescut în soare (culegere de folclor), Su- ceava, C.R.C.P., 1963 ; De mă-ntrebi de unde sînt (culegere de folclor), Suceava, C.R.C.P.. 1964, în colaborare; De sub muntele Rarău. Folclor din ținutul Cîmpulungului, Suceava, C.J.C.P M.A.M., 1971 ; Cimpulung Mol- dovenesc — vatră folclorică, Bucu- rești, Editura Litera, 1975 ; Cîmpu- lung Moldovenesc. Pagini culturale, București, Editura Litera, 1979 ; Dor- nă, Dornă vad cu dor. Folclor din tinutul Domelor, Suceava, C.J.C.P.M.A.M.. 1983, în colaborare ; Eminescu și patrimoniul popular. București. Editura Litera, 1985. A redactat singur sau în colaborare alte materiale si broșuri de istorie a Invățămîntului și culturii cîmpu- lungene. Grațian Jucan este un istoric lite- rar pasionat și competent, cu o arie de audiență mult sub valoarea stu- diilor și investigațiilor sale. De mai multe comentarii s-au bucurat cule- gerile folclorice, deși nu „piesa" de rezistență a cercetărilor sale, care -ămîne totuși... Mihai Eminescu. Re- ferințe critice (selective) : Datcu, Iordan și Stroescu, S. C. Dicționarul folcloriștilor, București, Editura Științifică șl Enciclopedică, 1979. Popescu-Sireteanu. Ion — în Limbă și literatură, nr. 1. 1976; VI- col Dragoș — în Cronica, nr. 22, „De multe ori îți vine să ros- tești cuvintul „mărăcine". Des- chizi gura rostești primele trei sunete, după care rămîi cu ea căscată. O închizi resemnat. Așa apare fățărnicia". Pină Ia creastă nu mai este mult. își adună ultimele puteri și mîna dreaptă atinge muchia lima- nului. încet, dureros, genunchii a- jung pe terenul neted, ușor încli- nat, acoperit cu petece lătărețe de iarbă. Se tîrăște în genunchi, girbovit dc istovire, cît mai de- parte de genunea care i-a dorit viața. S-a culcat cu fața în jos și și-a lăsat fruntea pe mîinile în- crucișate. Nu se mai gîndește la nimic. Deasupra lui soarele în- fierbintă cerul. Inima începe să-și recapete ritmul normal. Se răs- toarnă pe spate și privește în jur, O padină domoală, prin mijlocul un tinăr pe fața căruia unduiesc seninătatea și calmul cîmpiei („Da, avea să-mi spună, sînt din Ungu- renii Botoșanilor"), îmi găsește în- căperea de refugiu : camera de co- mandă tehnologică. — Aici se cunoaște, se știe to- tul despre ceea ce asigură mer- sul turbinei — vine precizarea ca un fel de provocare. Impresia este aceea că ne aflăm la bordul unei uriașe nave ae- riene. Pereții (panourile de co- mandă) ți pupitrul („o să-i vedeți pe operatorii de acolo, sînt ca niște pianiști- imi sugerase ingi- nerul Prepeliuc), Încărcate cu sute de beculețe semnalizatoare, confi- gurează o constelație captivantă. — Esențial este să meargă tur- bina. Asta se urmărește... Ceea ce-mi spusese inginerul Caciuc. în timp ce-i privea discret pe cei patru operatori de la pu- pitru, putea să însemne șl aceas- ta : „Esențial este să-ți bată ini- ma...". — Sigur, să meargă turbina, dar nu oricum... — Mai ales pe cărbune, vine precizarea. Pe combustibil lichid merge mai ușor. Aceasta se pricep s-o facă și alții... III „Am auzit că te însori...". „Și asta o știți, tovarășe director ?“. Mi-am amintit de această frîntură de dialog reprodusă anterior de inginerul George Prepeliuc, atunci cînd alterna relatările tehnice cu cele privindu-i pe oamenii între- prinderii. Merita să reluăm dis- cuția despre cîte au fost și cîte vor mai fi aici. II știam însă apă- sat de o mulțime de treburi, zgir- cit cu timpul. Dușman al vorbelor gratuite, fără noimă. („Odată, la o ședință de comandamnet, de lu- cru, am și zis : cel care ia cuvîn- tul să stea într-un picior. Era o invitație la operativitate. Nu ne puteam pierde în povești..."). To- tuși. i-am încercat răbdarea : — Dacă ar fi s-o luați de la capăt cu viața șantierului... — S-ar vedea că știu de două ori mai mult. Cîte nu le-aș orga- niza altfel !... Ion PARANICI 1975 ; Dominte, Constantin în Pagini bucovinene, nr. VIII. 1985 ; Sângeor- zan, Zaharia — în Cronica, nr. 20, 17 mai 1985 ; Bănățeanu, Tancred — în Arta populară bucovineană, Suceava, C. J. C. P. M. A. M., 1975. Kirileanu G. T. (n. 13. III. 1872, Holda — Broșteni — m. 13.XI.1960, Piatra Neamț), folclorist. Studii secun- dare la Fălticeni și Iași (bacalaureat în 1895), superioare la Facultatea de Drept din Iași. Judecător la Iași și Broșteni (1900—1901), profesor de lim- ba română la Liceul „Emilia Humpel" din Iași, inspector școlar cu intermi- tențe (la Iași și Broșteni), secretar ri bibliotecar al Fundației Culturale din București (1909—1930). Membru al Co- misiei Monumentelor Istorice, mem- bru de onoare al Academiei Române (din 1948). Redactor și editor al pres- tigioasei reviste de folclor „Șezătoa- rea", Fălticeni, fondator al revistei „Ion Creangă" (1908). Colaborator la Arhiva română, Apostolul, Buletinul Societății de Științe (București), Con- vorbiri literare, Făt-Frumos, Revista istorică ș.a. Volume (broșuri) publicate : Pro- prietatea minelor (Teză de licență), Iași, 1900 ; Cartea țăranului român X (în colaborare), Iași, 1901 ; Descrierea moșiei regale Broșteni din județul ș Suceava (în colaborare), București, ?. 1906 ; Hotărnicia răzășilor dorneni și suferințelor lor (1800—1840), Piatra Neamț, 1910; Corespondență. Ediție îngrijită, tabel cronologic și biblio- grafie de Mircea Handoca. București, Editura Minerva, 1977. G. T. Kirileanu a fost o personali- tate culturală de anvergură în epo că. A scris „de toate", broșuri cu ca- racter juridic și de popularizare di- versă, studii folclorice (majoritatea publicate în „Șezătoarea"), de istorie locală si literară, dar mai ales a pur- tat o impunătoare corespondentă cu personalități de seamă ale vieții li- terare, științifice și politice interbe- lice. care i-a fost publicată postum. Iordan Datcu îl consideră un folclo- rist de seamă, autor al unor „roma" cabile articole și studii pe baza unui Ion PÎNZARU (continuare în p. IV) căreia trece o cărare Iată, sigură, spre mijlocul coastei își răsfață verdele. In spate, deasupra pră- pastie!, o mare de nori albi, splen- did poleiți de soare, incit par niște gulere de blană imbrăcînd vîrfuri violacee de munți. Mai înainte, zidul amenințător de stincă se ridică într-un turn so- bru. „Oare cum se vede lumea de a- colo ?“ Un dor nesfîrșit aprinde imaginația. Se ridica, își îndreap- tă spatele privind vîrful stincii se_ mețe și calcă sigur peste pietrele risipite în cale, oprind u-se sub peretele zvelt. Un pas, încă unul, degetele descoperă dibaci scobi- turi sigure în stîncă și dedesubt golul se mărește. Mereu i-a fost frică de înălțime... III — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI DONALD BARTHELME (S.U.AJ BISHOP ÎBishop așteaptă în fața blocu- lui său. O cisternă cu remorcă, cu fur- tunul cuplat la trotuar, un șo- fer într-o uniformă verde care citește un roman ieftin, intitu- lat Care este iubita ta. Bishop o așteaptă pe Cara. Nu-și bea niciodată paharul de Martini înainte de douăspre- zece fără un sfert. Simte cum îi ies ochii din or- bite. Clipește. Ca de obicei, la micul dejun a băut o bere, o sticlă de Pislner • Urquell. Berea de import costă acum 99 de cenți în cartierul său. Pompa camionului se decu- plează cu un zgomot scurt. Șo- ferul aruncă volumul în mași- nă și începe să strîngă furtu- nul. Cara nu mai vine. în ultimii douăzeci de ani ai vieții sale — după afirmațiile lui Alfred Frankenstein — pic- torul John Frederick Peto și-a cîștigat existența cîntînd la trom- petă într-o tabără. Bishop intră în clădire și urcă un etaj pînă la apartamentul său. Banca i-a rătăcit banii de pen- sie alimentară pe care-i trimite telegrafic de două ori pe lună celei de-a doua soții, la Lon- dra. Deschide televizorul și du- pă ce schimbă două programe clasice, reușește, în fine, să prindă Fleetwood Mac. Bishop scrie o biografie a pic- torului american William Micha- el Harnett. Dar astăzi, pur și simplu, nu se poate apuca de lucru. Cara este și ea divorțată o dată. La ora douăsprezece fără două- zeci își prepară un Martini. încăierări, manifestări ale u- nei furii oarbe s-au petrecut în cursul serii. Apoi a urmat un cuvînt sau o frază spuse cu un ton pe care ea nu-1 poate supor- ta. Dimineața următoare el nu-și mai amintește nimic. După părerea lui A. Fran- kenstein, pictorul Peto a fost descoperit după moartea sa cînd tablourile i-au fost expuse sub semnătura falsă a lui W. M. Harnett. Cea de-a doua soție a sa, ca- re lucrează la Londra, a leșinat recent la birou. Medicul compa- niei a trimis-o acasă cu o hîr- tiuță pe care scria ceva — un diagnostic. Timp de două zile s-a uitat la hîrtie, apoi l-a sunat pe Bishop și i-a citit singurul cuvînt care era scris : lipotimie. Bishop s-a dus la bibliotecă, a verificat sensul cuvîntului, apoi a sunat-o el la telefon. I-a spus doar atît „înseamnă stare de leșin'1. Pe programul destinat proble- melor de alimentație se transmi- te un documentar Cum ne pro- tejăm împotriva radiațiilor prin- tr-o alimentație corespunzătoare, închide aparatul. Dimineața nu-și mai amintește nimic din ceea ce s-a spus cu o seară înainte. Dar, intrînd în bucătărie și văzînd figura ei as- pră și pusă pe ceartă, își dă seama că a avut loc o dispută, îl dor ochii. Nu este gras. Ea dă telefon. — Nu mă pot hotărî. — Am observat. — îmi pare rău. — Cum rămîne pentru seara asta ? — Am să văd. Te anunț eu. — Cînd ? — De îndată ce voi putea. — Nu-mi poți da măcar o idee ? — înainte de ora șase. Bishop bate la mașină o scri- soare adresată unei universități prin care renunță la un anga- jament făcut anterior. Locuiește în apartament de șaptesprezece ani. Tocmai i s-a mărit chiria la 49 de dolari pe lună. Bishop nu este îndrăgostit de Cara și bine înțeles că nici ea nu este îndrăgostită de el. To- tuși, se văd destul de des și pe- trec cîte o noapte împreună. Cînd renunță la Cara în cîte o seară anume, obișnuiește să-și prepare un Scotch și să-1 ia în pat cu el. Stă întins în întuneric, sprijinit într-un cot, turnează și soarbe din băutură. în iulie va fi ziua lui de naș- tere, cînd împlinește 49 de ani. Trezindu-se la miez de noapte, observă mereu că adoarme cu pumnul băgat sub falcă, braț, antebraț și falcă formind un tri- unghi rigid în poziție de apă- rare. Cara obișnuiește să spună „Toată lumea are bun gust, dar asta nu înseamnă prea mult". Este desenatoare în domeniul textil. Acum foarte rar mai iese în oraș să ia masa cu cineva. Pe stradă salută un vecin spre care altădată nici nu și-a în- dreptat privirea. Este un tînâr care în copilărie era înalt, slab și cu ochii pieziși și despre care Bishop a auzit că acum este avocat. își cumpără flori, narcise gal- bene. în fața magazinului cu băuturi sînt șase bețivi, toți tineri, nu mult peste treizeci de ani. Se împleticesc, necăjesc trecătorii, au la vedere rtcîteva sticle des- chise (însă Bishop știe că ma- gazinul acela nu vinde băuturi la jumătăți). Unul dintre ei, un bărbat deosebit de neîndemîna- tic, cu fața roșie ascunsă de o barbă roșie și nerasă, se repede să-i apuce florile învelite în hîr- tie. Bishop îl ocolește cu înde- mînare și se întreabă de ce au început să bea așa devreme și de unde iau banii ? Se gîndește la anumite legături ce s-ar putea stabili între el și ei. Nu este îndrăgostit de Cara, dar o admiră, îi admiră mai a- les abilitatea de a supraviețui tuturor legăturilor sale cu di- verși indivizi, toți cu intenția (el nu se include între aceștia) de a o distruge (ea i se destăi- nuie), de a o sfîșia în bucăți... Cînd Bishop stinge focul la cuptor, făcînd vînt cu prosopul de vase, ea îl critică, deși odată și-a fript și brațul. — Iar ai lăsat să intre prea mult gaz în casă. El este convins că bunicul și bunica sa, morți amindoi, vor învia cîndva. Nota de telefon a lui Bishop este un adevărat coșmar, încăr- cată cu numeroase convorbiri interurbane : Charleston, Bever- ly Hills Londra... Atunci cînd fac dragoste în în- tunericul micului său dormitor, cu o sticlă de vin obișnuit din California pe noptieră, ea își încleștează mîinile cu o putere neobișnuită peste spatele lui. Are deja barba albă și trei cute care-i brăzdează fruntea. „Obișnuia în mod frecvent să picteze peste vechea pictură, chiar și a treia oară" spune Frankenstein despre Peto. Florile rămîn în hîrtia de îm- pachetat pe un dulap în bucătă- rie. Urmărește filmul de la ora patru, un film pe care l-a vă- zut de zeci de ori probabil, cu Henry Fonda în rolul colone- lului Thursday care dansează cu soția sergentului major Ward Bond la balul ofițerilor de la Fort Apache. Sună Cara. A intervenit ceva. — îți urez o seară plăcută. — Și eu ție. Bishop își prepară un Scotch, deși nu-i decît ora patru și ju- mătate, și nu obișnuiește să-1 bea înainte de ora cinci. Robert Young spune „Ca- feaua Sank este singura cafea a- devărată". își amintește cum mergea cu mașina la ferma bunicilor, gră- mada de .șei într-un colț ai unei încăperi mai dosite, armele de foc atîrnate pe cuie deasupra ușilor, iar el stătea pe veranda de la intrare în timpul nopții, urmărind iarurile mașinilor care coborau dealul de dincolo de rîu. în timp ce se transmit recla- me, scoate programul să vadă la ce se mai poate aștepta în tot timpul serii. Un singur film bun, Edison, cu Spencer Tracy, la ora opt. Ar putea să-1 sune pe fratele său din Charleston. Ar putea să sune la un prieten clin Beverly Hills. Și-ar putea face cîteva cuburi de gheață. Bishop se așează în fața unei oglinzi întrebindu-se de ce îl dor ochii ? Ar putea citi cîteva restanțe care stau pe birou de două săp- tămîni. Alt pahar de Scotch. Fort Apa- che s-a terminat. Se plimbă dintr-un capăt în altul al apartamentului obser- vînd mobila, țoalele, zugrăveala cojită. își îmbracă apoi scurta si iese pînă la piață. La carne, un co- pil într-un căruț îl arată cu de- getul și strigă : — Moșule ! Mama copilului chicotește și spune: — Nu vă supărați, e din cauza bărbii. Oare ce este mai bun de mîn- care ? Grătar, deși este grozav de scump, dar îi va rămîne și pentru micul dejun. Mai cumpă- ră și două grămezi de verdea- ță, pe care le va mărunți peste cartofii copți. Se uită apoi în jur să cum- pere ceva deosebit, pentru a se convinge pe sine că-și poate per- mite orice. Pe brațul drept se mai văd încă trei urme urîte, roșii, de la episodul cu focul. Caviarul costă 67 de dolari .4 uncii, dar lui nu-i place caviarul. Odată Bishon a cumpărat discuri, de la Poulenc la Bob Wills, dar nu va repeta gestul acum. Demult, obișnuia să cumpere poze de artiști. Are încă poze cu Jim Dine, de Chirico, una cu Bellmer și una cu R. Hamilton. De ani de zile însă nu a mai cumpărat lucruri de acest gen. (Totuși citește revistele de ar- tă cu un sentiment de religio- zitate). Odată cineva i-a spus : „Tâi- cuțule, asta este totul ?“. Nevestele lui, cu puternică în- cărcătură emoțională, cu multe probleme interesante, acceptau sfaturile lui care în general erau bune. A fost poate prea dominat de precauții. Cînd bunicul și bunica vor în- via, Bishop va sta cu ei pe veranda fermei, privind în jos spre rîu ; ei par mereu aceiași și discută despre lucrurile ca- re i-au preocupat mereu. Se plimbă cu bunicul peste pămîn- tul acoperit cu drobi de sare ca- re arată ca niște cranii pe jumă- tate îngropate, de un alb mur- dar. Apoi trec de locul unde a- nimalele ling sare și de moara de vînt. Apoi bunicul îi arată unde a fost mătușa trîntită de pe cal din cauza unei crăci prea joase. Bunica este ocupată să prăjească puternic pîinea, ca a- poi să o radă (așa le place lor); în același timp citește ziarul și strigă tare „Ben“, după care con- tinuă să-i citească ceva despre fata familiei Steward, își amin- tește care era aceea : cea care urmînd să se căsătorească cu in- dividul acela băgat pînă peste cap în toate necazurile... Cu paharul de Scotch în pat, Bishop este imaginea perfectă a fericirii, a omului care se plim- bă pe apă, pe rîul de la margi- nea fermei, căutînd peștișori în apa ce curge pe sub copacii a- plecați deasupra ei, a aceluia ca- re sare din piatră în piatră pentru a traversa rîul, intențio- nînd... Traducere de Elena IGNAT-VORONCA B „Decada Cărții Românești" în ziua de 21 octombrie a.c. a avut loc la Suceava în sala teatrului din localitate, deschiderea, la nivel repu- blican, a „Decadei Cărții Românești", in prezența președintelui Uniunii Scriitorilor, Dumitru Radu Popescu, și a tovarășei Ileana Paranici, se- cretar al Comitetului Județean Su- ceava al P.C.R. Importanța și semnificațiile mani- festării au fost reliefate de tovarășul Alexandru Toma, președintele Comi- tetului județean de Cultură și Edu- cație Socialistă Suceava. In continuare, tovarășul Dumitru Dumitru, redactor la Editura Politi- că. a prezentat expunerea „Opera te- oretică a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al P.C.R., președintele R.S.R.«l» Despre activitatea editorială și ro- lul euucativ al cărții aq vorbit scri- itorii Liviu Călin, redactor șef la E- ditura „Cartea Româneăscă"și Andi Andrieș, directorul Editurii „Juni- mea". Ei au prezentat cărțile recent apărute ale scriitorilor < invitați la festivitate : Z. Ornea, Viorel Știrbu, Dumit-u Matală, Nicolaei Iliescu, Ser- giu Adam, Mircea Scorlat, Ion Țugui, Mircea Popovici, Viorica Ana Coran, Radu Negru și Gheorghe Lupu. Cri- ticul literar Laurențiu Ulici s-a re- ferit în continuare la activitatea lite- ra-â din județul Suceava, evidențiind anortul scriitorilor : Platon Padău, Ion Beldeanu, George Damian. Mar- cel Mitreșeanu Constantin Ștefuriuc. Onu Cazan, Constantin : Severin și V'ctor Traian Rusu. Cu prilejul festivității do deschi- dere a Decadei, a fost ^menajată, în incinta teatrului, o expoziție de carte românească. (V. U.) H Concursul de poezie „Nico- lae Labiș" Ediția a XlX-a 52 de autori de poezie din 21 de județe ale țării și municipiul Bucu- rești au participat anul acesta. ’U peste 200 de creații lirice, la cea de a XlX-a ediție a Concursului națio- nal de poezie „Nicolae Labiș". mani- festare de prestigiu, organizată sub egida Uniunii Scriitorilor din R.S.R. și a Comitetului Județean de Cultură si Educație Socialistă Suceava. Juriul din acest an, al cărui pre- ședinte a fost poetul Sergiu Adam si din componenta căruia au făcut parte scriitorii ; Andi Andrieș, Crăciun Be- jan, Ion Beldeanu. Anghel Dumbră- veanu. George Damian, Ion Horea, Mihail lordache, Radu Mareș, Mar- cel Mureșanu, Nicolae Prelipceanu, Constantin Pricop, Ion Paranici, Vic- tor Traian Rusu, Constantin Sorescu, Artur Silvestri. Nicolae Turtureanu, Ion Țugui, Laurențiu Ulici, s-a în- tîlnit pentru deliberare în ziua de 21 octombrie, desemnînd pe cei 19 premianți ai concursului : Angelica Mihalcea din Tulcea — Marele pre- miu „Nicolae Labiș" ; Manuela Do- ruleț Horopciuc din Iași — Premiul Uniunii Scriitorilor ; Vasile Baghiu din Viișoara — Neamț — Premiul revistei „Ateneu" ; Cristina Prisăcaru din Botoșani — Premiul revistei „Contemporanul" ; Mircea A. Diaconu din Odorheiul Secuiesc — Premiul revistei „Convorbiri literare" ; Nicu- lina Antohi din Mălini — Suceava — Premiul revistei „Cronica" : Alexa Gavril Băle din Cluj-Napoca — Pre- miul revistei „Familia" : Daniela Si- mona Ciubotaru din Rădăuți — Pre- miul Editurii „Junimea" ; Irina An- done din Iași — Premiul revistei „Luceafărul" ; Florin Burciu din Ră- dăuți — Premiul revistei „Orizont" ; loan Augustin din București — Pre- miul revistei ..România literară" ; Nicolae Radu din Petrești — Dîm- bovița — Premiul Suplimentului Li- terar-artistic al ziarului „Scînteia Ti- neretului" ; Doina Zămoianu din A- lexandria — Premiul revistei „Tri- buna" ; Daniela Zeca din București — Premiul „Paginilor bucovinene" ; Lu- cian Ștefan Cojocaru din Gura Hu- morului — Premiul ziarului „Zori noi" ; Carmen Sindile din Pietrari — Vîlcea — Premiul Comitetului Jude- țean Suceava al U.T.C. ; Romeo Pă- văloaie din Dolhasca — Suceava — Premiul Comitetului Județean de Luptă pentru Pace Suceava ; Violeta Mihalcea din Slatina — Premiul Cen- trului de Librării Suceava; Raluca Neagu din Bacău — Premiul Consi- liului Județean al Organizației Pio- nierilor. Deliberările juriului au fost urmate de susținerea unor șezători literare la liceele industriale nr. 1, 2, 4 și la Liceul Economic și de Drept Admi- nistrativ din Municipiu, la care au participat scriitorii : Andi Andrieș, Ion Beldeanu, Dan Bodnar, Ion Coz- mei, George Damian, Viorel Dârja, Anghel Dumbrăveanu, Gheorghe ; Lupu, Radu Mareș, Marcel Mure.șeanu, i Nicolae Prelipceanu, Victor Traian 1 Rusu, Artur Silvestri, Mircea Tinescu, ' Mircea Popovici, Dumitru Matală. Festivitatea de decernare a pre- miilor a avut loc a doua zi. la Tea- trul din Suceava, în prezența preșe- dintelui Uniunii Scriitorilor, Dumitru • Radu Popescu, a tovarășei Ileana Pa- ranici, secretar al Comitetului Ju- dețean Suceava al P.C.R. și a to- varășului Alexandru Toma, președin- tele Comitetului Județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava și a fost condusă de poetul Sergiu Adam, președintele juriului. în cursul după-amiezii, scriitorii prezenți la Suceava au participat ia șezători literare în comunele Bogdă- nești, Boroaia șl Rîșca. Manifestările concursului s-au în- cheiat în ziua de 23 octombrie, cu prilejul unei ample șezători literare care a fost găzduită de locuitorii co- munei Putna și la care au participat scriitorii : D. R. Popescu, președintele Uniunii Scriitorilor, Andi Andrieș, Crăciun Bejan, Viorica Ana Cozan, George Damian, Anghel Dumbrăvea- nu, Dumitru Dumitru, Mihail lorda- che, Radu Mareș, Marcel Mu.eșeanu, Radu Negru, Z. Ornea, Platon Far- dau, Nicolae Prelipceanu, Mircea Po- povici, Constantin Pricop, Victor Tra- ian Rusu, Artur Silvestri, Constantin Ștefuriuc, Ion Țugui. (V. U.) Ei Decada culturii la Suceava Ajunsă la cea de-a VH-a ediție. Decada culturii la Suceava din acest an (19—28 octombrie)-, dedicată Con- ferinței Naționale a Partidului Co- munist Român și aniversării a 40 de ani de la proclamarea Republicii, a prilejuit desfășurarea unor bogate ac- tivități politico-ideologice și cultural- eoueative. Adresîndu-se publicului din muni- cipiu, manifestarea complexă suce- veana a beneficiat de prezența unor cunoscute personalități ale vieții cul- turale românești contemporane, ofe- rind în același timp posibilitatea de afirmare în circuitul național a va- lorilor artistice locale. Prin expuneri, dezbateri, simpozi- oane, spectacole, vernisaje de expozi- ții etc. publicul din municipiul Su- ceava a făcut cunoștință cu invitații săi, prof dr. Gheorghe Anghel, dr. sociolog Maria Ciobanu-Băcanu, prof. Emil Moroianu, scriitorul Ion Țugui (membri ai brigăzii științifice a re- vistei „Magazin"), lectorii universitari Mihaela Constantin, Steluța Diamant- Dumea și Maria Jana Stoia de ia Conservatorul „George Enescu" din Iași. prof. univ. dr. Gheorghe Platon și cercetător dr. Al. Zub de la Iași, pictorul Liviu Suhar și criticul de artă Radu Negru, regizorul Stere Gu- lea si actorii Victor Rebengiuc și Mi- hai Malaimare, scriitorii Al. Piru, Eugen Simion și Mircea Dinescu, prof. univ. dr. docent Radu Miron, prof. univ. dr. ing, Vitalie Belousov, și conf. dr. Mihail lordache. Ion COZMEI B Studioul de poezie „Albatros' Studioul de poezie „Albatros" al Casei de Cultură a Sindicatelor din Suceava a organizat în luna octom- brie a.c. o nouă dezbatere despre poezia română contemporană în con- textul literaturii universale, avîndu-i ca invitați pe poetul Mircea Dinescu și pe criticul literar Mihail lordache. La dezbatere au participat poeții Con- stantin Cernica, Ion Cozmei, loan Negriuc. Viorica Petrovici, Liviu Po- pescu. Constantin Severin și Vasile Tudor. (I- C.) P Societatea pentru cultură și literatură română în Bucovina la 125 de ani în seria manifestărilor consacrate acestui memorabil eveniment, la Casa de Cultură a Sindicatelor din muni- cipiul Suceava. în cadrul Universită- ții cultural-știintifice (Ia „Serile su- cevene"), prof Petru Froicu a vor- bit despre activitatea și importanța Societății pentru cultura și literatura română în Bucovina, înființată la 1862. Autorul a subliniat rolul „Socie- tății" Ia împlinirea idealurilor de u- nitate națională și la afirmarea va- lențelor spirituale ale poporului ro- mân. (I. D.) DICȚIONAR k (urmare din p. III) bogat material informativ, contribu- ția sa cea mai importantă este aceea de editor al revistei Șezătoarea (din 1898) și de susținător al unor impor- tante colecții datorate folcloriștilor Al. Vasiliu-Tătăruși, I. Bîrlea, M. Costăchescu, Tatiana Gălușcă. între- ține corespondență de mare valoare documentară pentru istoria folcloris- ticii române cu numeroși folcloriști și etnografi : D. Guști, S. Mehedinți, G. Vîlsan, V. Bogrea ș.a. G. T. Ki- rileanu a fost unul dintre cei mai probi editori ai operei lui Creangă, apărută în mai multe ediții la „Car- tea Românească" și Editura Fundați- ilor. Un valoros fond documentar de carte, manuscrise și scrisori, donat de G. T. Kirileanu, este păstrat de Biblioteca Județeană Neamț. Refe- rințe critice (selectiv) : G. T. Kiri- leanu sau viața ca o carte. Mărturii inedite. Ediție îngrijită și cuvînt îna- inte ue Constantin Bostan, București Editura Eminescu, 1985 ; Bostan, Con- stantin și Ciucă, Valentin : G. T. Ki- rileanu, Contribuții documentare, Pia- tra Neamț, 1970 ; Datcu, Iordan și Stroescu, S. C. : Dicționarul folclo- riștilor, București, Editura Științifică și Enciclopedică, 1979 ; Gorovei, Ar- tur : Șezătoarea. Povestea unei reviste de folclor — în Anuarul Arhivei de Folclor, Cluj, 1. 1932, p. 9 — 39 ; Perpessicius : Editorul lui Creangă : G. T. Kirileanu — în Alte mențiuni de istoriografie literară și folclor III, 1963—1967, București, E.P.L., 1967, p. 106—192 ; pop, Augustin Z. N. : G. T. Kirileanu la 85 de ani — în Revista de folclor, nr. 3, 1957 ; Scri- sori către Artur Gorovei, Ediție îngri- jită de Maria Luiza Ungureanu. Bucu- rești, Editura Minerva, 1970, p. 123— 222 ; Turcu, Constantin : G. T. Kiri- leanu la 85 de ani — în lașul lite- rar, 9, nr. 6, 1957, p. 122—124. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN. Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48