X OCTOMBRIE iimc ANUL VI nr. 10 (70) autograf VLADIMIR Mmdria de bucovinean Recitind cu aceeași plăcere terviuri intitulată „Sub semnul că la GAITAN data apariției culegerea de în- întrebării", semnată de Adrian Pău- nescu. am descoperit cu reală mindrie afirmația distinsului critic lite— ■OFTATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA rar, care este Mircea Martin — născut pe frumoasele șițene — în care domnia sa își exprima regretul de a cut în Bucovina... meleaguri re- nu se fi năs- Dimensiuni sociale Dimitrie LOGHIN : Se întregește cîntul Congresul educației politice și culturii so- cialiste, amplu cadru democratic de afir- mare a potențialității creatoare a culturii și artei socialiste, a reiterat comandamentele majore sociale, etice și morale ale dezvol- tării noastre spirituale, în consens cu di- namica dezvoltării forțelor de producție, cu obiectivele strategice ale ascensiunii spre comunism, stabilite dc. Congresul al XIII- lea al Partidului Comunist Român. Secretarul general al partidului, tovară- șul Nicolae Ceaușescu. în memorabila cu- vîntarc rostită la deschiderea congresului, document de fertilă emulație creatoare, a subliniat propensiunea socială a actului creator și iradiator dc cultură : „Oamenii de artă, de cultură:, din toate domeniile, trebuie să se angajeze ferm și să creeze cu poporul și pentru popor, să se inspire din izvorul veșnic viu al națiunii noastre, din creația și din felul de a fi al poporu- lui nostru. Numai o asemenea cultură, o a- semenea activitate literar-artistică, de toate genurile, inspirată din munca și viața poporului va avea, intr-adevăr, o contribu- ție uriașă la întreaga operă de transfor- mare a societății, de formare a omului nou, cu un înalt spirit revoluționar, construc- tor conștient al socialismului și comunis- mului în Romania". Idei de o generoasă cuprindere a umanului ca pivot central ii actului creator pus în slujba dezvoltării armonioase a omului și cetățeanului unei societăți care tinde spre o edificare spiri- tuală de o aleasă ținută etică și estetică. Arta ca esență a existenței sociale capă- tă dimensiuni de masă cînd reflectă viața ca pe un summum de aspirații materiale și spirituale, operînd cu criterii valorice ferme, inconfundabile. Valoarea este certi- ficatul ei de garanție pentru o difuziune plenară in rîndul „consumatorilor", oameni ai muncii de la orașe și sate. Festivalul național „Cîntarea României" dimensionează global comandamentele so- ciale ale artei în societatea socialistă mul tilateral dezvoltată. „Avem marea obligație — arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu — să dezvoltăm larg și să perfecționăm continuu activitatea Festivalului național „Cîntarea României", să asigurăm, în toate unitățile economico-socialo, în toate orașele și car- tierele orașelor, în toate comunele, dez- voltarea tot mai puternică a formațiilor cul- tural-artistice, a acțiunii de creație în toate domeniile, care prin întreaga lor activita- te să aibă un rol tot mai important în formarea omului nou, cu o înaltă conștiin- ță revoluționară, al societății socialiste ro- mânești". Forța emulativă a acestei vaste „compe- tiții" care valorifică sensibilitatea, gusturi- le, pasiunile și aptitudinile artistice ale oa- menilor este probată elocvent, prin cifre și fapte. Fundamentul trainic al artei cu ex- tensie de masă îl constituie comoara nepie- ritoare a creației populare românești, „iz- vor nesecat și pururea nemuritor". Arta populară românească de o aleasă ex- presie artistică se cere însă a fi valorifica- tă la aceleași cote valorice, altfel apar cu ostentație fenomenele festivismului, kitsch- ului. Profundul fond patriotic social al ar- tei populare românești a fost evidențiat de- mult de cercetătorii autohtoni și străini. „Cultura și limba poporului nostru — re- marca tovarășul Nicolae Ceaușescu — s-au dezvoltat în strînsă legătură cu luptele pentru social, popor, menii independență și progres economico- sînt o creație a întregului nostru în rîndurile căruia au acționat oa- înaintați. Doinele, baladele, roman- țele, poveștile ne înfățișează pe eroii care luptă pentru libertate și dreptate, spiritul de hărnicie al poporului nostru reprezintă cel mai prețios tezaur cultural. Din toate acestea s-au inspirat cei mai buni oameni de cultură și artă". Izvorîtă din aspirațiile și idealurile sociale și estetice ale maselor, arta în România socialistă este ancorată de- plin în amplul front politico-educativ de dezvoltare multilaterală a personalității u- mane. Străbătută de un profund umanism, creația artistică este chemată să înfățișeze omul în plenitudinea forțelor sale creatoa- re, să surprindă dialectic și comprehensiv elementele continui și discontinui ale uni- versului său spiritual. Creația literară, prin marea ei putere de penetrare a conștiințe- lor, dovadă proliferarea fără precedent a lecturii, are nobila misiune de a cuprinde opere care să transfigureze artistic aspec- tele esențiale ale transformării revoluționa- re a patriei noastre, a eroilor muncii li- bere, creatoare. P. B. Peisaj -— Și de ce, mă rog dumitale, ai fi întreba A. Păunescu. ..— Pentru că Bucovina reprezintă cepe al doilea descălecat al nostru, vrut să te naști în Bucovina ?' pentru mine locul de unde în- acela spiritual. Descălecătorul acesta întru spirit este Eminescu. Acolo sunt mănăstirile, acolo e Ștefan. Așadar Bucovina nu înseamnă pentru mine „o floare din gră- dină" ci un aer încărcat de poezie și de istorie". Și atunci mă întreb : Cum să nu fii mindru. Vladimir Găitan, că te-ai născut într-o frumoasă căsuță sub poalele cetății lui Ștefan, că, poate, în grădina casei părintești, copitele cailor Iui Ștefan scăpărau în lumina lunii și poate in fîntîna din care in anii copilăriei udai pămîntul uscat de- zăduful verii, calul lui Ștefan întors din istorie își ostoia setea ?... Cum să nu fii mindru...? Și pentru a mă reîntoarce la profesia cercat atunci cînd am aflat vestea că la tru, in sfîrșit un teatru ! mea, aceeași mîndrie m-a-n- Suceava s-a deschis un tea- întors pentru cîteva ției de a vedea măcar cevean. fiind convins că zile de vacanță acasă, nu am rezistat tenta- pe dinafară noua înfățișare a teatrului su- in torida zi de duminică trupa teatrului este intr-o binemeritată vacanță... Nu mi-am imaginat că, apăsind pe clanță, ușa in sală tinerii mei colegi se vor afla la datorie. Turnul Eîffel", pe scenă, iar in celelalte săli de Iui Dumitru Solomon și -Doi pe un balansoar". Erau acolo actorii : Georgeta Burdujan, Adrian Ifrim, Uarie Curechianu, Constantin Florea, Liviu se va deschide ș» repetind -Nu sînt repetiție, Păduraru, Manoliu, schițele Ciorcilă, colaboratorul întru scenografie Mihai Pînzaru (Pim), torul teatrului, întregul corp tehnic — toți ca o familie a sărbători ziua de duminică. Și iarăși am fost mîndru, de data asta de mei colegi... ...că la fel ca în marile uzine, unde focul — și în teatrul sucevean, tinerii mei colegi profesia trebuie întrețin Mioara Carmen adunată mea, de al artei și al spiritualității, pe frumoasele plaiuri ale Bucovinei Le mulțumesc ! direc- pentru tinerii să fie continuu focul continuu E-un dans cu fructe roșii peste glie și peste cerul stelelor zemoase, 1 din fiecare car cuprins de roade se întregește cîntul peste case și peste fila cu măiestre verbe, peste fîntîna clătinînd lumini căci toți urcăm semeți eternitatea ca pămînteni și comuniști români, e-un dans cu flăcări pururi roditoare în toamnele pămîntului natal prin care trec spre munte voievozii și merii ard sub tropotit de cal se întregește cîntul cu cetatea și cu pămîntul ce ne-o ști stăpîni cît vom urca semeți eternitatea ca pămînteni și comuniști români. Ion DRAGUȘANUI Descoperim apariția în 1894, la Paris, a unui volum de 343 de pagini, intitulat Șapte poves- tiri românești, printre care fi- gurează și Făt-Frumos din la- crimă, în traducerea lui Jules Brun, precum și publicarea la Bruxelles în 1960 a antologiei Traditore, subintitulată încerca- rea de a pune în versuri fran- ceze poeme italiene, spaniole, românești, poloneze și rusești din diferite epoci, fiind incluse și 6 poezii de Eminescu, tradu- se de Robert Vivier. Culegerea Lira Iul Orfeu, Din lirica popoarelor în versiunea germană, de Felix Braun, apă- rută la Viena în 1963, cuprinde Ce te legeni și Mortua est. La cap. Poezii de Mihai minescu apărute în periodice notează că S-a dus amorul apărut pentru întîia oară „Convorbiri literare", nr. 11, E- se a în 1 februarie 1884 (vezi pct. 1249, pag. 134), deși în multe izvoare, precum și în Mihai Eminescu, Opere (voi. III, p. 241) se indică A PRIVI Sub Printre anotimpurile care curg prin noi, toamna este de o sin- ceritate brutală, golindu-ne de iluzii. Față de arderile primăverii, pregătind minunea reînvierii, față de erupția de vitalitate a ființei, toamna — cu presimțirea sfîrșitu- lui — are o frumusețe somptuoa- să, tristă parcă, spectacolul au- tumnal fiind o sărbătoare gravă. Acum, singuri cu noi înșine, hoi- nărind prin tenebrele toamnei gă- sim timp pentru a cugeta, rele- vindu-ni-se, iarăși, conștiința fra- gilității și scurtimii trecerii noas- tre prin lume. Toamna împlinește delirul senzual al primăverii, sub întristarea-i disimulată se vor a- gita tainic alte procese seminale, moartea naturii fiind de fapt o I revista Familia, nr. 17, 24 apri- lie 1883. Reținem dintr-o recentă sur- să ’) că La steaua a apărut pri- ma oară în ziarul „România li- beră", 25 octombrie 1886, la ru- brica „Mai nou", nu în „Convor- biri literare", nr. 9, 1 decembrie 1889, cum este notat în Biblio- grafie (pct. 1275, pag. 134), ple- cîndu-se de la opiniile lui D. Murărașu. Reiese din Bibliografie că poe- zia Nu mă-nțelegi este postumă, prima dată de apariție fiind 1902, în nr. 16, 4 aprilie, din „Fîntîna Blanduziei" (pct. 1504, pag. 140). G. Ibrăileanu tîrziu, Perpessicius au problema acestei poezii. tipărit, i 1886 în . cietății ..Unirea" de fapt, la 15 și, mai lămurit care s-a martie .Albumul literar al So- studenților universitari — Galați". Se mai știe la ora actuală că poezia Scri- soarea a V-a, înainte de a apă- rea integral în „Convorbiri li- terare" din 1 februarie 1890, „a fost publicată fragmentar în timpul vieții poetului (55 ver- zodia toamnei altă regenerare. Mergem în cîmp și ne citim sufletul ; pentru un citadin înrăit, crescut în spațiile astenizante de beton și sticlă, de- parte de flăcările adevărate ale toamnei, întîmplarea toamnei în- săși, cu păsări ce curg bătătorind văzduhul, cu tăcerea umilă a cîm- piilor imense și mute, vărsîndu-se în cîmpul cel marc al cerului, cu iarba topită, migratoare și fluturi decolorați, orbiți de pîlpiirile verii — înseamnă o întemeiere. Sub zodia toamnei perdeluțe de ploi, deșteptînd melancoliile cîm- purilor mirate, obrazul pămîntului e plin de evenimente ; se desface cerul ud dar în adîncurilc țărî- nii lucrează viața, plasma lumii fermentează pregătind roada. Cu- Cîteva întregiri și observații bibliografice eminesciene (II) suri) în ziarul „Epoca Ilustrată" din 1 ianuarie 1886, de Delavran- cea" (Al. Piru), iar mai apoi, în „Fîntîna Blanduziei" din 3— 10 decembrie 1889. La cap. Poezii traduse în limbi străine completăm lista poeziilor traduse în anul 1884 cu încă două titluri : Și dacă... în traducere germană din Das Litterarische Rumănien și Vene- ția, apărută în „Bukarester Sa- lon". De fapt, se poate adăuga și traducerea în proză a poeziei Și dacă... din 1892, realizată de Romeo Lovera în a sa Gramati- că română, apărută la Milano, iar mai tîrziu (1906) urmînd să fie tradusă tot în italiană, de Pier Emilio Boși, alături de Ve- nere și Madonă. La pagina 166, pct. 2472 din Bibliografie sînt descrise traducerile în suedeză ale lui Gbran Bjorkman, publi- cate în „Nva Argus" din 1921 fără să se menționeze publicarea traducerilor poeziilor Epigonii și Melancolie în revista „Far Tid" (1920). Nu este înregistrată nici traducerea în fragment a poe- mului Luceafărul în japoneză, publicată în revista „Floarea"- din Tokio, în. 1920, tălmăcirea semnată de Ubusakari. Nu este amintită nici traducerea acelu- iași poem de Gh. Băgulescu, pu- blicată în Naționale", .Revista Academiei 1936. Același menționat în că în limba Tokio, 5 ianuarie Gh. Băgulescu ne- Bibliografie, publi- japoneză, în facsi- mii, în revista „Convorbiri lite- rare", nr. 6—9, 72, iunie—sep- tembrie 1939, pag. 1321, poezia Peste vîrfuri. Omisă este și tra- ducerea lui Anton Mistakide a poeziei Veneția în neo-elenă, pu- blicată în „Convorbiri literare", 3, nr. 6, iunie—septembrie 1939, p. 583, după cum nu se înre- gistrează nici traducerea poeziei Împărat și proletar în limba o- ficială bahsa, apărută la Dja- karta, în 1960, în publicația „Ha- rian Rakjat" ’). Amintind de pă- trunderea poeziei marelui nostru (continuare în pag. III) Marin IANCU rios e că toamna pare un ano- timp scufundat în nemișcare ; îm- bătrînesc culorile, ne înfrigură vi- novăția ploilor cu vînt morțiu și acel urît al spațiaiității deșarte, golit de verde, îmbolnăvind aerul. Tălpile desculțe nu mai pot ascul- ta înțelepciunile lutului ; în cea- surile toamnei zvîcnesc frunze le- pădate, închipuind lingă botul u- med al dimineților colbuite de brumă suspinul verii ce a tre- cut. Cerul dărăpănat cade în mar- ginea cîmpiei, pomii scheletici, în elan vertical, ținînd cerul se frîng în cețuri despletite, peste velințele dealurilor urcă un soare tocit. Și totuși pe rugul toamnei ard spe- cătoarc a trudei, reluată cu ace- lași încordat ritm sau puterile germenilor care în adîncul de noapte al pămîntului răzbesc spre alte vîrste. Pentru mine, nicăieri însă, sub povara toamnelor de ceară cînd, dezbrăcate, cîmpiile vin spre noi si vremea desfrunzirii ne deșteap- tă anxietatea, aceeași de necesară a toamnei deznădej- și același implacabil determinism cosmic nu devin — ciudat — mai între obcinile Bucovinei stenice ca o toam- ranțele vindecă liniștea roadele tini de mirilor, noastre. Totuși, toamna ne dc nerăbdare. Ne dorim cîmpului care și-a dat izvodind belșuguri în fîn- pîine, intrînd în casele ne dorim odihna binefă- nă bucovineană inefabilă, respi- rînd mireasma fructelor mustoase, bucurîndu-ne cu incendiul gutui- lor grele și veselia zgomotoasă a culesului, a muncilor sorocite roa- delor ne împacă tristețea acum cînd încă o toamnă intră în moarte și coama pădurilor arde. Adrian Dinu RACHIERU CRONICA LITERARĂ De vorbă cu Poesis — al trei- lea volum al lui Adrian Voica în ultimii opt ani (debut — în 1980) probează că autorul nu se inte- grează și se pare că nici măcar nu este solidar cu orientările no- vatoare din poezia ultimelor de- cenii. Temperament liric prin ex- celență romantic, el păstrează o distanță netă și, în subsidiar, o rezervă declarată față de acestea. Unicul factor de convergență cu ele ar putea fi, eventual, conside- rat aplecarea obstinată asupra te- mei genezei lirismului, mai exact, concentrarea demersului său asu- pra actului producerii lui. Ar pu- tea fi un semn de aderență în- toarcerea poeziei asupra ei însăși ■dacă ar recepta sau măcar ac- cepta punctul de vedere al poeti- cilor și retoricilor mai recente, căutînd, deci, să fixeze dinamica lăuntrică a instituirii textului, nu momentul preliminar, sursele și premisele lui. Și, mai ales, dacă nu s-ar ocupa cu fervoare, cu o Voluptate amară și narcisiacă în același timp, de condiția unică a poetului angajat în efortul crea- ției, fotografiat în poze teatrale emfatice ; ne sînt înfățișate ast- fel, nu atît pulsația irepetabilă a eului poetic, cît gimnastica lui ■exterioară, vizibilă și agreabilă pînă la un punct, ca spectacol, dar numai pentru ochiul mai pu- țin experimentat, mai neavizat. ; Poeziile din De vorbă cu Poe- sis pliate pe numita temă, și ele Reprezintă marea majoritate, nu oferă atitudini și afirmații lirice 'noi și nici într-o zicere persona- lă din cale-afară, dar nici idei definitiv clasate, ieșite din cir- cuit, transcrise epigonic ; mai de- grabă, axiome ale lirismului din- totdeauna, întrebări pe care și îp-au cam pus, la diferite vîrste iale creației, cu voce tare sau a- ibia rostit, poeții tuturor vremilor. Iar instrumentele poetice și ma- terialul de care se servește A- drian Voica sînt atît de verificate ■în timp încît, de la un anumit nivel combinatoriu în sus, texte- le în discuție se impun, în afara junor pretenții excesive de origi- jnalitate, ța poezie ; o poezie nu sitît desințronizată, cît atempora- lă stilistic, trăsătură ce stă în icontrast puternic cu monologul e- igotic al poetului. i Teoretic, Adrian Voica face pro- i Cronica teatrală — în aproape două decenii parcurse de la prima ti reprezentație — timp în care nu și-a pierdut hi mic din prospețimea inițială — piesa Nu sînt turnul Eiffel, de Ecaterina Oproiu, a făcut, în- țr-un fel, turul instituțiilor artistice de profil ilin țară. Faptul că a ajuns și pe cea mai tînără fccenâ a țării (secția suceveană a „Naționalului** ieșean) aproape în același timp cu prezentarea ei de către studenții (viitori actori) Institutului din Tîrgu Mureș, la Festivalul de la Costinești, prată atît actualitatea ei, cît și apetența reper- torială a trupelor tinere. Iar colectivul secției se înscrie (încă) pe această coordonată, a căută- rilor inerente începutului. , Plecînd de la aceste puncte : text bine cunos- tut de public ; factori de comparație cu alte montări, posibilitățile (re) cunoscute ale trupei ^mai exact ale unui „grup** al acesteia), noua punere în scenă încearcă — într-un fel — a fi și o tentativă de „individualizare*4. Și, într-o ma- Țe măsură, reușește. i Viziunea regizorală (datorată Georgotei Burdu- ian — ce debutează într-o dublă ipostază pe scena suceveană, ca actriță și ca regizoare) a Urmărit nu numai o condensare explicativă a intrigii prin reliefarea fiecărui tablou (a „flash- back“-urilor textului), ci și sublinierea clară a pxului central al piesei : „cuplul", interacțiunea „ea—el“. Numai plecînd de aici, se explică și introducerile în temă „din off“, „singularizarea" tandemului Tanți-Manți. Pe aceeași direcție se CRONICA PLASTICĂ 11 fesiune de credință pentru meta- foră care este pentru el esența ultimă a frumosului : „Cuvîntul devine poezie / abia cînd începi; să scînteieze / ca un rubin la inelul metafore?*. Ea, zice poetul, este o „superbă adolescență" care „Cînd mă privește, — are ceia din ochii dimineții / pe o crean- gă de curcubeu, / veghind zăpada tristeții / ce cade / în sufletul meu" ; însă o recunoaște ca ata- re numai în decorul de sală de bal al memoriei, dar nu și cînd îi apare îmbrăcată în blugi. Și poate tocmai pentru că îi atribuie o vîrstă atît de fragedă, o tră- Venisem să-i spun / că sacul e gol / și apele-s tulburi...". (Veni- sem sâ-i spun). Trecînd peste fap- tul că motivul are o vechime ne- controlabilă și avataruri literare strălucite nu poate satisface și pentru că este reluat cu mijloa- cele alegoricului ; acesta îl pau- perizează, îi interzice zborul, îi conferă masca rigidă a fabulei. In unele texte, procedeul coboară sub nivelul, să zicem, acceptabil, pasabil ; bunăoară : „— Unde-i as- cuns, / Poesis. / ghemul cu mi- turi ? // — Găsești un fir gal- ben / după Steaua Bunei Speran- țe. / Dar fii atent : / e dintr-o ADRIAN VOICA : DE VORBĂ CU POESIS (Editura JUNIMEA, 1987) dează frecvent pentru matura comparație, ceea ce, desigur, e inevitabil. Din păcate, se lasă se- dus și de venerabila alegorie. Numeroase texte din acest volum (mai multe decît în cel anterior — DavinciAna) sînt mici cons- trucții cu o structură narativă minimă, adică exact atît cît să susțină încărcătura de conotații a alegoriilor ale căror personaje sînt, cel mai frecvent, Poetul și intruvabila Poesis. Dar alegoria1 este o figură cu potențial liric fatalmente redus și ieșită aproape complet din instrumentarul poe- ților contemporani ; cel puțin, în formula în care o practică A- drian Voica. Dar iată o astfel de piesă pe care o reproducem cu ezitări și numai pentru a ilustra sensul univoc al unei astfel de lucrări : „In fața ușii albe / apăs pe butonul / în formă de Floa- rea Speranței... îmi arunc pri- virea pe stradă. / acolo unde trec — din cînd în cînd — / poeții cetății ducînd / saci grei cu nes- tematele vremii. // E de ajuns o clipă oarbă / pentru ca ușa rîvnită / să-și schimbe unghiul, / dar cînd mă întorc, / umbra ca- de la fel. // Știu din legendă : / în spatele ei stă ascunsă / fru- moasa Poesis cu genele false... / lînă / care se rupe ușod...“. (Ghe- mul cu mituri). Calea cea mai frecvent folosi- tă de A. V. pentru a-și comuni- ca ideile poetice este cea a con- cretizării abstractului chiar și a- tunci cînd nu face fabule. Unele poezii din această categorie ar cîștiga mult, ar urca poate pînă la nivelul simbolului, dacă auto- rul nu le-ar reduce sfera de sem- nificații prin tropi cu un coefici- ent redus de fluiditate, cu valoa- re preponderent plasticizantă : „Cu ideea înghețată / sub braț, / mă întorc de pe Muntele Alb, / pe o potecă de fum“ (s.n. — M.I.). Este evident pericolul de a confe- ri poeziei o poziție ancilară în raport cu lumea sensibilă ; și e cumplit de hazardat să te apleci asupra marilor întrebări ale poe- ziei folosind o poetică a echiva- lențelor. Autorul manifestă o pru- dență didactică atunci cînd are de ales între logica formală si cea a frumosului. Cînd reușește să se elibereze de prejudecăți, produ- ce complexe de imagini notabile sau declanșează tensiuni poetice sensibile : „'Tăcerea, ca- un mal surpat,. / îngropase sub ea / se- mințele prezentului..." ; „De paloș se attrnase, parcă, vecia... / Cînd l-a ucis. / țipătul nopții se auzi îndelung...". Am extras aceste aouâ cuate din Caulaiorul sau Tristețea cercului de piatră, cel mai amplu și cel mai bun poem al volumului. Folosind cu destulă degajare o tramă de basm (se pa- re că, în principal, a recurs la Tinerețe fără bătrinețe...), poetul încheagă o parabolă suficient de coerentă și, în același timp, spa- țiată, plurivocă — dramă, nu atit a goanei după himeră, cît a inca- pacității de asumare a ei pînă la ultimele consecințe ; participarea personală intimă a autorului se simte din faptul că zicerea retori- că, intilnită în aproape toate pa- ginile volumului, se/colorează, pe alocuri, de o emoție spontană, ne- filtrată și tocmai de aceea mai proaspătă și mai convingătoare. Iată și o altă zicere din acest poem, în care conciziunea amin- tește de hai-ku : „cînd în mintea mea răsare / curcubeul înțelep- ciunii, / ploaia cuvintelor trece...". Deci se poate și așa ! Căci nu e singura poezie de nivel valoric cert. Și tocmai asta nemulțumește : învecinarea unor texte cel puțin onorabile, bunăoară o strofă ca aceasta : „Se face dimineață în suspine / Cînd simt alături zidul ca un voal / Căruia mîna mea, plutind spre tine, / îi mîngîie tă- cerea de opal", care, Ia urma ur- mei se poate si memora, sau o caligramă precum „Și eu căutînd / pata de lumină / dintre cuvinte" cu o astfel de compunere de o platitudine amatoristică : „Fiecare carte este un mormînt / în caro își dorm veșnicia / gînduri de sînge și de iubire, / gînduri de cremene și de lut...". Ai impresia, citind volumul, că toate reperele poetului — este- tice, valorice, ontologice etc. — sînt într-o continuă fluctuație și schimbare ; eul său liric e labil, nu proteic. Astfel se pot explica inconsecvențele flagrante ale vo- lumului. La constituirea Iui, ceva nu a funcționat bine : poate pu- terea de selecție a autorului, poa- te buna cumpănă a valorii. In tot cazul, graba intrării în cir- cuitul editorial se simte. căci DavinciAna nu conține asemenea denivelări. Do vorbă cu Poesis este o carte de atelier, crochiu al unei deveniri posibile. Mihail IORDACHE O nouă premieră a scenei sucevene situează și scenografia (semnată de Dorin Ilarie Curechianu), care, plecînd ingenios de la filonul oferit de „culorile curcubeului" se amplifică cu elemente (nu întotdeauna necesare) de recuzită (vezi auxiliarele obiecte ale „Iudens“-ului infan- til-balansoar, tobogan — căutînd să ne explice că „viața în familie nu-1 (chiar) un joc copilă- resc"). Dincolo de acestea, rămîne clară liniari- tatea discursului dramatic susținută exact de partiturile celor cinci actori. Cuplul este interpretat de Georgeta Burdujan și Adrian Păduraru, ambii cu vizibile aderente la structurile rolurilor. Depășește .uneori, în „ba- lansul" interpretativ, actrița ce-și dozează mai mult disponibilitățile, fiind, cînd este necesar, și spectaculoasă, și directă, și energică, dar si — aparent — „pe planul doi". Cu acest rol (de debut ca actriță suceveană) Georgeta Burdujan își certifică din plin calitățile. In rolul „iui", Adrian Păduraru își execută partitura cursiv, e- vidențiindu-și calitățile știute, deși cîteodată tră- irile personajului sînt aplatizate de clișee re cognoscibile. In cele trei (patru ?) roluri în care apare. Mioara Ifrim dovedește, încă o dată, că posedă resurse co-i oferă posibilități multiple de expri- mare. Registrul aparițiilor bogat nuanțat stilis- tic (cînd epatantă, cînd sinceră si modestă) con- cretizează personalitatea ei artistică. După cum și Constantin Florea, prin naturalețea expresivă în atitudini, prin umorul substanțial își demon- strează din nou disponibilitățile interpretative, arătînd (dacă mai era necesar) că șl un rol „episodic" poate fi realizat la cote înalte de profesionalism, colaborarea cu Ilarie Curechianu (Tatăl) se dovedește benefică. Creîndu-și rolul cu exactitatea impusă de context, identifieîndu-se structural cu el, actorul aduce cu sine și ceva din îndelungata sa experiență. O mențiune aparte trebuie făcută muzicii com- puse de Anca Parghel. Dublînd cu subtilitate si sensibilitate „stările" personajelor (sau tablou- rilor) banda sonoră intră cu consistență în re- zonanță cu „sistemul" conceptual al montării. Același lucru s-ar putea spune și despre costu- me (gîndite de Mariana Dragomirescu), dacă stilul amalgamat nu și-ar dezvălui artificiali- tatea. In ansamblu, un spectacol valid și viabil, be- neficiind de toate datele pentru a se împlini la nivelul care să-1 înscrie pe traiectoria spectaco- lelor cu succes la public. Paul DRAGOMIR Singular în intenție și realiza- re, Festivalul-concurs de pictură și grafică „Voronețiana", orga- nizat anual la Suceava, și-a pro- pus, de la început, afirmarea, în- tr-un context de nivel național, a noilor creații ale artiștilor plas- tici profesioniști (membri ai Uni- unii Artiștilor Plastici sau absol- venți ai institutelor artistice de profil). Ediția din acest an, a Xll-a, destinată graficii, aduce, și datorită unor cauze obiective, o imagine ce nu se înscrie, compa- rativ cu edițiile anterioare, la ni- velul așteptărilor. O explicație ar consta în pierderea spiritului de competitivitate. Astfel nu s-ar pu- tea explica diviziunea vizibilă a expoziției, deschisă în sălile sec- ției de artă a muzeului județean, între cei ce apar „din complezen- ță" (poate și pentru faptul că țiu există o preselecție) și cei ea- pe „emit pretenții la un loc pe podium". Din fericire al doilea „pluton" a fost mai compact. Experiența acumulată ar trebui să conducă pe organizatori fie spre noi prevederi regulamentare, fie spre organizarea — în paralel a unei/unor expoziții „hors-con- miul al III-lea : Mircea Dâneasa (Suceava). Traseul expoziționai reliefează o binecunoscută proporție tematică (peisaj — compoziție — natură statică) egală, ceea ce nu se poa- te spune însă și despre tehnicile „VORONEȚIANA** curs", ale unor maeștri ai genului, ceea ce ar înnobila spațiul dis- ponibil și ar fi un „barometru" necesar competiției (fie și ca ni- vel de comparație), ar depăși ca- dru] ce tinde să devină regional. Palmaresul se prezintă astfel : premiul U.A.P. : Mircea Senic (A- rad) ; premiul I : Mircea Hrișcă (Suceava) ; premiul al II-lea : Nicolae Suciu (Baia Mare) ; pre- (atît de diverse) ale graficii ; aflu- ență a acuarelei, insignifianta re- prezentare a modelelor tradițio- nale. în acest context merită doar a fi semnalate lucrările ce s-au a- propiat de „baremul" intrării în palmares, semnate, într-o ordine ce nu' se vrea și valorizatoare, de către Costin Ncanițu (Bucu- rești) — cu miză pe rezolvarea . ■ m prețuit întotdeauna încer- ' A cările mamei melc de aa- r nunța evenimente viitoare. Ultima dată cînd am stat cu ca de vorbă la telefon nc-am împăr- tășit unele temeri în legătură cu viața noastră dc femei singure. Oricît m-am străduit însă n-am reușit să aflu de la ea cum avea să decurgă petrecerea Ia care mă invitase un fost coleg de liceu. Mama a ocolit subiectul cu abili- tate și am bănuit că își pierduse interesul pentru astfel de lucruri. La sfîrșit m-a rugat să petrec scara de sîmbătă împreună cu ca. își pusese ochelarii cu ramă au- rie, aranjase masa din sufrage- rie și-mi pregătise o baie fier- binte. Ne-am uitat la televizor, am băut cafea, ne-am distrat răsfoind albumul de familie. proză SEARA DE AUGUST OVIDIU BUFNILĂ Muma era liniștită și fericită. Dimineață mau trezit chicote- lile ei. Era îmbrăcată cu rochia mea mov și se învîrtea în fața o- glinzii. Rochia sc rupsese de-a binelca dar mama nu se sinchi- sea de acest lucru. Era o mani- festare spontană a dragostei ei pentru mine. In timp ce și-a turnat ceai s-a plins de migrene, apoi mi-a spus că scrisese cite ceva despre po- sibile evenimente viitoare : căsăto- ria mea, un coup de foudre aran- jat pentru ea. Textele ei nu mi-au stîrnit in- teresul, dar am căutat să ascu cît mai bine lucrul acesta. Mama mi-a povestit ceva fără sens. A pierdut fraza, a revenit, a rămas cu ochii pierduți pe fe- reastră. I-am zîmbit șters și cred că a durut-o. A răsturnat ceașca de ceai. A împrăștiat cuburile de za- hăr pe jos. S-a închis în baie. S-a machiat mult timp. A oftat. M-a condus pînă în stradă ș> mi-a urat petrecere plăcută cu un glas tremurat. Intrarea mea a prilejuit o mică ceremonie. Au fost admirate cî- teva lucruri : zîmbetul meu, pălă- ria mea, taiorul mamei. cromatică —, Vespasian Lungu (Brăila) — portrete omagiu (Eu- gen Schileru, Perpessicius), Ileana Ploscaru (Bacău) — cu finețea e- xecuției —, Dan Perjovschi (Ora- dea) — restructurarea „semnului", de sucevenii Mărioara Pruteanu- Corduban, Veronica Gridinoc (ace- leași recunoscute acuarele), Lucia Pușcașu — cu exacte „puncte" pentru desfășurarea pe spații mai mari. Virgil Parghel — de- sene de bună calitate —, Dumi- tru Rusu — bogată paletă croma- tică —. Costel Butoi — incifrante labirinturi cromatice —, Anton Costin — gravuri ce certifică po- sibilitățile acestei tehnici. Integrată în contextul altor ma- nifestări cultural-educative exis • tente în aceeași perioadă la Su- ceava. „Voronețiana" și-a menținut, totuși, personalitatea artistică. Petru DKIȘCU Colegul meu de liceu mi-a să- rutat mîna vădit încurcat. Privind-o pe rivala mea făcînd piruete pe ringul dc dans m-am surprins gîndindu-mă la mama. Mama pierduse acea legătură inti- mă cu propriile sale gînduri. Nu sesiza schimbările dar acțiunile sale erau pe mai departe pline de rafinament. Rochia mov n-o prindea pe ri- vala mea făcînd un deserviciu șoldurilor și picioarelor pe care le bănuiam frumoase. Dar cole- gul meu dc liceu era deja cu- cerit de nemaipomenita ei exube- ranță. Mi-am alungat gîndurile și am savurat șampania. Intr-un tîrziu, pc stradă, reze- mîndn-mă de un grilaj să-mi scot pantofii, taiorul s-a umplut de rugină. B MIHAI MARCIUC B Scrisoare A plins aseară iarba lunecoasă, i se făcea în vis a nemurire, a farmece, a nechezat de coasă, a plîns din frunza ci cu nerv subțire. în universul ei ierbos și-amar pleiadele aromelor o cheamă, cu-atîta cer în ea, de-abia tresar tulpinele în verdele de-aramă. Trandafirii albi Albi trandafiri mă urmăresc mereu ca niște umbre lungi de primăvară, în frunza lor sau în argintul meu se face de tăcere și de seară? Trec sărbători pe rîul încercat, ca peștii morți de cînepă uitării, oglinzi de ceară și oglinzi de lut aprind veșmîntul cerului și-al mării. Al umbrelor joc Redă-mă jocului umbrelor tale ca să mă pierd, ca să mă scutur de verde, de polen, de petale, de starea mea veche de flutur. Rădăcini preacurate vor trece din țărm în țărm spre adine, acolo unde și lacriina-i rece, acolo unde frunzele plîng. Lui Eminescu Ploile nopții, triluri de-argint ochiul tău roșu... de hiacint ? e vărsătorul tăcerii din lună... cine din cine răsună? Pîlpîie-o vorbă din germenii florii gheață pe fața candorii, marea orbită a timpului mută-i, drum al luminii, tîmplele-nop(ii — sărUtă-i. Rememorări Femeia aceasta cu chip de cristal e o arătare din altă memorie, ea e galopul de cal printr-un război fără glorie. | Ea se resfiră prin nori, ea se admiră-n clepsidre, ea duce-n ispită vestiți vinători și-o văd înotind printre vidre. - I . Tiparul ei de nimeni știut s-a topit ca o galbenă ceară, ca un ochi pe un pește căzut din orbită-n afară. De noapte Somnul, orbul călărețul știe spaimei mele prețul dalele pe care calcă de putere se descarcă, mîna ce sub el mi-o prinde se usucă și se-ntinde, degetul cu care-arată e de pajură de piatră, doar arare, ca lunatec, pare minz de cal sălbatic, spărgînd stele-ntre măsele, prăvăli-s-ar printre ele. Spațiul de închidere sorbiți-mă ca pe o fîșie de nisip între ape naufragii temporare îmi vor fi învăluit închipuirile în reflux aceleași nove pe deasupra același vin văratec pe o terasă înmărmurită în așteptare Poem pustiu încă mai trăiesc chinul unui nufăr încolțit în coasta vreunei clipe pripa devine inutilă doar tabloul singur coboară în stil simplu și ludic răvășind ace de platina sonore ca niște brazi în neuitare mă străbate apoi un murmur nedeslușit și încep să mă evapor de-a lungul pereților albi ca-ntr-o pustie de sare Horea GILORTEANU Pagini bucovinene — II Intîlnire frumoasă Mi-amintesc de vernisajul expoziției pictorului transilvănean Con- stantin Dipșe, care a avut loc la muzeul sucevean. După încheierea festivității, cum se întîmplă mai totdeauna în astfel de ocazii, Con- stantin Dipșe a continuat sărbătorirea evenimentului la un restau- rant, doar cu cîțiva oameni de cultură și artă, printre invitați fiind și poetul Traian Chelariu. între pictorul C. Dipșe și filozoful poet, Traian Chelariu, s-a născut o simpatie reciprocă și, după masă, Tra- ian Chelariu a dorit să rămînă în continuare cu unii din cei ce erau invitați ai Sucevei, poftind la el pe pictorii Constantin Dipșe, Ion Mu- rariu, și pe poetul Lucian Valea. în modestul apartament s-a deschis un adevănat cenaclu literar. Afinitățile sufletești au înstelat ochii acestui cjuartet cultural. Stela Chelariu, soția poetului, înzestrată cu deosebite calități, a fost la înălțime, alăturîndu-se cu tot ce a fost posibil, acestei spontane uniri. Vinul chihlimbariu fusese adus în casă de soțul ei. Și cum acest rod al pămintului deschide sufletele, înflo- rește visul și prieteniile, Traian Chelariu prinse a depăna din fru- moasele lui amintiri, care-1 purtau înapoi, cu mulți ani, prin Paris și Roma. Ochii lui, mereu învăluriți în melancolii, erau umezi. Din cînd în cînd, strecura cîte un vers, legat de cele ce se discutau : „Noi sintem numai suc și săruri ce sporesc, / tezaurul ascuns în fibre vegetale. / Copacul gustă lut și fagure ceresc, / prin proaspăta cădere a ploilor vernaie". Sever cu el însuși, parcă plutind între adinei întrebări și incertitudini, cizela și recizela tot ce sufletul lui vămuit de viață punea pe hîrtie. Vorbea aceeași limbă cu Lucian Valea cînd a spus că, ar trebui primit, „...cu pietre și cu bice / tot cel ce scrie și nimic nu zice". O frîntură din versurile din „Strofe răzlețe", la care Valea i-a răspuns cu un vers din „Aur vechi", dovedindu-i lui Tra- ian Chelariu că-i cunoaște trudnicia : „Canonul artei pure ne feri / de vidul formei șubrede, perverse, / dar sufletul, prea șubred, suferi, / întreg urîtul paginei neșterse". Iubitor de patrie, Traian Chelariu. om al Țării de Sus, șopti o strofă scrisă în tinerețe : „Patrie, toți te știam, dacă erai scrisă pe buze numai răbdare / Cînd lua vreunul iezerele din grai / peste clare măguri ni te limpezeai". Cei patru oameni, înfrățiți în nobile preocupări și idealuri, s-au întins pentru odihnă. S-au trezit cînd soarele se urcase binișor pe cer. Privindu-i pe rînd. Traian Chelariu le-a spus : „A fost una dintre cele mai frumoase întîlniri din viața mea...". Era lumină în aer. lolanda FILIPESCU INEDIT TRAIAN CHELARIU Un cînfec caut Un cîntec caut, Fără cuvinte, Suav, de flaut Și-aduceri aminte. Pe viersul lui ; Adine aplecată. Taina să nu-i ' Dezlegi niciodată. Cîteva întregiri și observații bibliografice eminesciene (II) în seri tîrzii De dor să-ți spună Sunat sub vii Stele și lună. Cind, umbre, Vin Norii pe țară, ! Ca un suspin Lumina-i să-ți -pară Tanagra Lumina cleștar e Și marmura neagră, Superbă ți-apare Solara tanagră. Ești arc și ți-i lesne Să fii balerină. Din creștet la glezne Din tălpi la narină Dansezi luna rece Și munții vulcanici, — Doar sufletu-mi trece Prin marile-i panici ! Tu ești dansatoarea Și totuși noi trecem prin anotimpuri Ca La Tu Tu printr-o irealitate caducă, tine însă totdeauna e vară, n-ai anotimpuri. locuiești, ca o prelucă, Lingă lumina sprințară. Rindunelele-agile ți-au împodobit pe sub streșini pridvoarele Incovoind cuiburi cit sinii tăi mici, — Cuiburi zidite din albăstrel! transparente Și din chirpici Lingă care se vindecă luna și soarele De febrele lor recurente. Tu nu vei cunoaște moarte, nici bătrînețe. Tu vei fi dansatoarea pe undele apelor clare. Sau chiar poezia. Ritmul pururea tînăr și fantezia Te ntruchipează-n netrecătoare tipare. Umbra Versul meu azi vrea să-ți fie Puf de sămînță de plop Sau păpădie Așternîndu-ți pînă-n livadă Covor de zăpadă Mută și moale, Să-1 calci cu picioarele goale. Va fi primăvară și tu vei crede că-i iarnă, Atit de multe au să se-aștearnă Cuvintele versului meu menite cu miile Să-ți mîngîie gleznele trandafirii și călcîiele. Tu vei sosi și vei trece și ele-au să-și curme Fericitele clipe sub liliachiile tale capricii și urme Rămase ca niște pufoase amprente în amintirea ființei lor transparente. Pînă și umbra ta le va fi dragă povară Adiind ca o noapte de vară — Și, lingă ea voi fi eu, ca-ntotdeauna Âdmirîndu-i cerul fără de nouri, stelele, luna. - ------ Anotimpuri — Mi-ar fi plăcut să mă nasc primăvara ! Poate seva ar fi fost mai puternică, poate nervurile mai elastice, poate culorile mai vii... Dar s-a făcut că m-am născut toamna, iar în acest octombrie pentru prima oară a nins ! Silvia SFARGHIE (urmare din pag. I) poet intr-o zonă a culturii univer- sale mai puțin familiară, reținem și traducerea în limba cnineză a poeziilor Ce te legeni. De ce nu-mi vii, Pe aceeași ulicioară, Somno- roase păsărele, Și dacă, traduse de Pao-Cioan, publicate în revista „Traduceri", din Beijing, în 1955, neînregistrate, de asemenea, in Bi- bliografie. Receptarea lui Eminescu în limba spaniolă devine tot mai amplă și mai diversificată. De la traduceri- le și exegezele realizate în perioa- da postbelică, în principal ale lui Maria Teresa Leon și Rafael Al- berti, precum și cele datorate lui Maria Gabriela Corcuera, pînă la recentele traduceri, putem remarca încercări interesante de transpune- re în limba lui Cervantes a liri- cii celui „mai mare romantic ro- mân", ca să folosim aprecierea da- tă lui Mihai Eminescu în exege- zele ce însoțesc aceste traduceri. Ca o completare la ceea ce se no- tează în Bibliografie, amintim că prima transpunere a lui Eminescu in limba spaniolă ar data din 1941, cînd în revista „Escorial", nr. 13, nov. 1941. apărută la Madrid, in- tr-un „capitol de lirică românească* sînt tălmăcite în limba spaniolă trei poeme eminesciene. -Sobre las cimas" (Peste virfuri), La plegaria de un daci (Rugăciunea unui dac) și A la estrella (La steaua), toate traduse de Cayetano Aparicio. In limba portugheză sînt cunos- cute mai puține încercări de tra- ducere a lui Eminescu. In afară de vechiul volum alcătuit de Victor Buescu și Carlos Queiros. Poesia — Poezii, ediție bilingvă, romăno-por- tugheză (Editorial Femandez. Lisa- bona, 1950, p. 19) mai sint cunos- cute și cele douăzeci de poezii in- cluse în Antologia de poezie româ- nă a lui Nelson Veiner. din 1966. Notelor apărute în presa noastră și în cea străină, cu ocazia tradu- cerilor din Eminescu. le mai adău- găm un articol semnat de G. Wei- gand. publicat în „Balkan Archiv", IV, p. 227, cu prilejul primei tradu- ceri a lui Eminescu în italiană, realizată în 1927 de Ramiro Ortiz. La prezentările traducerilor lui Eminescu în limba rusă sînt omi- se două articole din „Convorbiri literare". Cel dinții, semnat de Va- leria Costăchel. apare în nr. 6—-9, iunie-septembrie 1939, p. 1291—1298, al doilea este publicat de Bezviconi în nr. 10—12 al „Convorbirilor" (octombrie—decembrie 1939, p. 1967 —1968). Cu privire la o traducere a lui Eminescu în germană, semnalăm un articol al lui I. A. Pogoneanu-Ră- dulescu : O traducere germană a sonetului Veneția (apărută în Miin- chener Nachrichten", 18 iulie 1902), publicat în „Convorbiri literare", 36, nr. 12, 1 decembrie 1902, p. 1148— 1149, semnat I.A.R. Cel mai mult suferă această lu- crare bibliografică la cap. Ziaris- tica, atit din punctul de vedere al capacității de cuprindere, cît și din acela al științei de notare. De e- xemplu, este înregistrată recenzia făcută de Eminescu la cartea lui Julius Jung, începuturile români- lor (vezi pct. 3347). Se impune poa- te precizarea că în acest articol E- minescu manifestă un mare interes față de problema continuității po- porului român, revenind în acest sens și în alte articole, ca de e- xemplu în Mindria de a fi român, din „Timpul", 16 aprilie 1878, ori în articolul din numărul din 15 iulie 1883 din același ziar. Simpla consemnare a omisiunilor în acest capitol ar necesita multe pagini. Din materialele descoperite vom se- lecta doar lacunele cele mai im- portante. In „Convorbiri literare" din 1 august 1887. p. 197—199, la rubrica „Bibliografie", Eminescu publică o recenzie la cartea Po- măritul, întocmită cu deosebită pri- vire la grădina școlară, de D. Com- șa, carte apărută la Sibiu în 1877, prilej cu care poetul aduce inte- resante și judicioase idei asupra necesității folosirii corecte a limbii române în scrierile ce apar în Ar- deal. Preocupat de toate tipărituri- le românești, Eminescu publică o notiță despre manualul Noțiuni de aritmetică, de I. P. Eliade în „Cu- rierul de Iași", nr. 115, 20 octom- brie 1876, p. 3. Tot în „Curier", nr. 58, 1876, la „Noutăți", sub titlul Carte pedagogică, Eminescu publică o notă referitoare la Povățuitorul la citire prin scriere după sistema fonetică, de Gh. Inăchescu și Ion Creangă, văzînd în apariția acestui manual „începutul unei reforme a- dinci în instrucția elementară". Do- vedind interes față de tot ce apă- rea în cultura română, Eminescu publică în „Timpul", 252. 6 no- iembrie 1877, articolul „Probleme de stil", criticînd textele apărute în ziarul „Românul*. Slabul caracter ilustrativ al Bi- bliograliei este dovedit în conti- nuare prin felul in care sînt men- ționate alte articole publicate de Mihai Eminescu. Citim, de exem- plu, la pct. 2469, pag. 202 din Bi- bliografie : „D. Dr. Zotu publică... Observații critice", aceasta însem- nind, prin procedeul adoptat de au- tori in a nota articolele, primele cuvinte ale articolului publicat de poet în „Curierul de Iași", nr 87, 12 august 1877, p. 2—3. De fapt, este vorba de un articol prilejuit de publicarea în „Columna lui Traian* a recenziei făcute de dr. Zotu la Logica lui Maiorescu. In acest arti- col, Mihai Eminescu, polemizînd cu recenzentul amintit, afirma despre Titu Maiorescu că _e un spirit care in fiecare șir e de transparența cristalului*. In treacăt fie spus, în fața criticii lui Zotu, Titu Maiores- cu a mai fost apărat și de I. Sla- vici printr-un articol publicat în „Timpul", din 23 septembrie 1877. Problema debutului ziaristic al lui Eminescu la „Timpul" a ridicat de-a lungul vremii îndelungi dis- cuții. Din Bibliografia Mihai Emi- nescu deducem că întiia colabora- re a poetului la acest ziar s-ar pro- duce în nr. 265, din 24 noiembrie, cu un articol care începe cu „Pes- te două trei zile". Consultînd un volum antologic de articole, identi- ficăm articolul Bălcescu și urmașii lui, menționat de criticii literari, Gh. Bulgăr și Al. Melian ca „un articol magistral, cu pasaje memo- rabile despre dezvoltarea limbii noastre, scrise de un adînc cunos- cător al textelor vechi și noi"3). A- cest articol a fost retioărit de D. Murărașu. cu ample observații. în „Buletinul Mihai Eminescu", Cer- năuți. nr. 5 1931, pag. 45—19, lucru ce ar fi meritat o cît de succintă menționare în Bibliografie..., și ca- re, pînă să fie reprodus de I. Cre- țu. în voi. II, Opere, din 1941, a mai apărut într-un volum de Scri- eri politice ale lui Eminescu, Cra- iova f.a. p., 92—96. Mai amintim că în articolul notat la pct. 3483, apărut tot în „Timpul", nr. 29, 8 februarie, p. 1, este vorba de Titu Maiorescu, despre meritele acestuia în lupta pentru păstrarea unei limbi frumoase, pentru adevăr. Cre- dem că articolul publicat în „Cu- rierul de Iași", 1877, nr. 99, sep- tembrie 14, p. 1—2, nu ar fi decît proza Sf. Gheorghe, republicată de Șaraga în voi. Nuvele, Iași, 189.3, și de 1. Scurtu în Povești și nuvele, București. 1907. Articol nedescris în Bibliografie, edificator pentru profilul moral al marelui poet, este și interesantul necrolog închinat ri- valului său D. Petrino (Necrolog —■ D. Petrino). Tot un necrolog, ne- menționat de colectivul de autori de la Biblioteca Academiei, e pu- blicat de Eminescu în nr, din 11 august 1879, tot în „Timpul", închi- nat lui Ștefan Micle, nesemnat de autor, retipărit de Gh. Bogdan- Duică în „Buletinul Mihai Emines- cu", Cernăuți — Piatra Neamț, fas- cicola 19, 1941. La rubrica Noti- țe bibliografice, din „Timpul", 27 august 1878, Eminescu publică re- cenzii la 4 cărți cu subiecte din cele mai diverse : două cuprind probleme de limbă și literatură, celelalte, cu referiri la geografia țării noastre. Despre preocupările economice ale marelui poet ne ofe- ră o imagine edificatoare și artico- lul — nemenționat — Pomelnicul păcatelor, publicat în „Timpul". 19 noiembrie 1879, în care se critică falsitatea conținutului bugetului ță- rii. și articolul Ficțiunea parlamen- tară din același ziar. 19 august 1880 *). Mai reținem, nedescrise și ele.următoarele articole : — articolul publicat în „Timpul", 6 mai 1880, în care se atrage aten- ția asupra unui oarecare oericol de stîlcire a limbii prin notele po- litice ale gazetarilor vremii : — necrologul publicat în „Timpul", nr. 45. 1881, la moartea lui August Treboniu Laurian și a lui Cezar Bolliac : — articolul despre Pilde și ghi- citori. adunate de P. Ispirescu. pu- blicat tot în „Timpul". 17 septem- brie 1878, în care, preocuoat de problemele limbii literare, Emines- cu scrie despre dialectica limbii române și despre necesitatea al- cătuirii unei gramatici istorice a limbii noastre. — Lipsește din Bibliografie un frumos articol publicat tot în „Timpul", 21 noiembrie 1881, pri- lejuit de ridicarea statuii lui He- liade, care și-a consacrat toată viața pentru regenerarea poporului român prin cultura limbei și a li- teraturii noastre. Nemenționat rămîne articolul din „Timpul", 28 martie 1882, în care se vorbește despre Nuvele din po- por, de I. Slavici, și în care co- mentează și climatul literar impus de revista „Literatorul". Articolul este retipărit și în „Buletinul Mi- hai Eminescu", Cernăuți, fascicola 15, p. 10—13, de către Gh. T. Kiri- leanu. La pag. 220, pct. 3927 din Biblio- grafie, se arată că N. Barbu sta- bilește paternitatea lui Eminescu asupra articolului Ruy-Blas, fără a se menționa sursa : articolul Ca- ragiale — om de teatru, din „la- șul Nou", IV, nr. 1, martie 1952, p. 142—156. în care sînt lămurite aceste probleme de istorie literară. Atragem atenția și asupra faptului că I. E. Boieriu stabilește că Emi- nescu mai este autorul și al altei cronici teatrale, apărute tot în „Timpul", 6 martie 1879, fapt sta- bilit prin articolul Contribuții la cunoașterea activității de cronicar dramatic a lui Eminescu, publicat în „lașul literar", nr. 2, februarie 1963, p. 80—81. Insuficient ilustrat este și articolul din Albina, nr. 3, 7/19 ianuarie, 1870, p. 2—3, acesta de fapt fiind o recenzie la o broșu- ră a lui D. Petrino, apărută la Cer- năuți, în 1869. După Gh. Bulgăr, acesta ar fi primul articol polemic al poetului Mihai Eminescu, în ca- re, cu „o admirabilă independență de spirit și o temeinică înțelegere a trecutului nostru cultural și istoric", poetul ia apărarea lui Aron Pum- nul, a școlii acestuia și a Școlii ardelene. Nu se consemnează nici faptul că articolul este republicat în întregime de I. Scurtu în „Mi- hai Eminescu", Scrieri politice și li- terare, 1905, și în „Mihai Emines- cu", Articole și traduceri, voi. I, Editura Minerva, 1974. La prezenta- rea articolelor lui Eminescu, publi- cate în „Curierul de Iași" în anul 1876, ediția de Scrieri politice și literare din 1905 a lui I. Scurtu este foarte des citată și constatăm to- tuși că este omis un articol al poe- tului apărut în acest ziar la 17 iulie 1876, în care se analizează profunde procese istorice contempo- rane, articol consemnat de edito- rul Scrierilor politice... la p. 136— 138. Mai deducem din aceeași sur- să că primul articol publicat la „Curierul de Iași" nu s-ar fi pro- dus, conform Bibliografiei, la 9 iu- nie, în nr. 64, ci la 13 aprilie 1876, printr-un articol în care Eminescu se arată interesat de pregătirile diplomatice ale românilor pentru războiul din 1877. (Vezi Scurtu, Scrieri politice..., p. 178). Din ace- eași utilă antologie mai reținem că în numărul din 6 iunie 1877 al „Curierului de Iași", Eminescu își publică articolul Meseriile, retipă- rit de editor sub titlul Înstrăinarea independenței românești. Tot în „Curierul de Iași", Eminescu publi- că un emoționant articol, poate una din cele mai vibrante intervenții jurnalistice, intitulat „Răpirea Bu- covinei", apărut în numărul din 30 septembrie 1877, a „foii" ieșene. Ar- ticolul este publicat de I. Scurtu, cu o amplă notă, în ediția citată, p. 206, precum și, mai tîrziu, de Gh. Bulgăr și Al. Malian în „Icoa- ne vechi...", p. 93—97, omis însă surprinzător de autorii Bibliogra- fiei. Cît despre colaborarea poetului la revista „Convorbiri literare", notăm că aceasta nu începe prin 1874, cum deducem din Bibliografie, ci cu cîțiva ani mai devreme. In numă- rul din 15 septembrie 1870, Emi- nescu publică un articol, semnat doar Eminescu, în care pledează pentru necesitatea omagierii la Putna a lui Ștefan cel Mare, con- tribuțiile poetului patriot la glori- ficarea marelui voievod al Moldo- vei fiind cunoscute și din cîteva pagini ale Amintirilor lui I. Sla- vici. 1. Cf. Al. Piru, Eminescu și cultura franceză, în „Luceafărul", 15 ia- nuarie 1977, p. 3. 2. Vezi și D. Capillin, Eminescu in 35 de limbi, în „Secolul 20", 1, 1970, p. 187. 3. Vezi Mihai Eminescu, Icoane vechi și icoane nouă. Pagini de ziar. Antologie, studiu introductiv, note și glosar de Gh. Bulgăr și Al. Melian, Editura „Eminescu", 1974, pag. 104. 4. Vezi „Viața economică", nr. 3, 1976, p. 16. III — Pagini bucovinene r DENNISE HASKELL (Australia) Bun rămas la Quebec Pe cînd bateam străzile Quebecului pe ploaie, cu cocoașa calabalîcului între umeri, vintul șuiera subțire ; indicatoarele construcțiilor pilpîiau gălbui continuu, cu luminile arcuite pe deasupra, transpirînd ca muncitorii, dar asta n-a fost niciodată patria noastră și n-a trădat nici o pîlpîire a gîndului acela transpirat în mine ca amorul propriu : un vid pe care nu ni l-am dorit. Cînd autobuzul s-a urnit figura ți-a dispărut într-o parodie de ocheade de parc-aș fi zdrobit o imagine reflectată bătută de vînt și rîzătoare, pe care distanțarea o agăța de ochii mei ca pe-o mină fluturîndă. După trei ore am plecat și eu. Frunzele îmbătrîneau la fel de iute ca și simțămintele-mi, șoseaua bîntuind prin mine ca memoria. In tot Quebecul cerul era negru și arbuștii stacojii. Traducere de Liviu PAPUC TRANSPARENTE Peisaj Cele două anotimpuri sînt moșiile ce stau despărțite dc albia uscată a echinocțiului sufocîndu-se sub propria măcinare de maluri. Au o geografie concretă ca să le înțelegem durata. Apele firave ale memoriei vor duce rupturi egale cu lumina întunericul cum au înțepenit la fel de goale talerele balanței, jupoaie și de pe aceste zodii cortul ciuruit de astre. Peste ele ar trece imposibilul drum străbătîndu-le anapoda, de vărsare spre izvor. Și ai ști sigur locul celor douăsprezece vămi. Și Se la înecate în oceanul moale de lumină, simțurile și-au dezghiocat acuitatea odată cu celălalt lest al corăbiei. Străbați porumbiștile. toamnă fără capăt, toamnă deschisă. Și numai umbra păsării în migrație ară prin ele un vaer lung, dureros. Abia greutatea știuleților ține în frîu fragilitatea foșnitoare. Se va mai vedea în ei neliniște cum vor alcătui cîte un popoca- tepetl miniatural pe oricare ogor. Fiecare cartof pare o stîncă sub care începe drumul secret al Persephonei. Vom curăța zgura formelor de pe bulbi și toată ziua aceste lune pline ne-o vor rememora. O mulțime de domni sobri alcătuiesc pădurea de fag mai încolo. Minciuna, speriată și urechiată, ne repede privirea curmeziș. Tristețea e a nemîngîiatei Demeter. Noi avem bucuria. închidem hubloul și intrăm în submersie. M. TINESCU CADRAN Am fost la Miorcani și scri- ind acum încerc să realizez dacă nu farmecul, cel puțin încîntarea acelei întîlniri cu satul lui Ion Pillat. Mai întîi, senzația de des- prindere din timp, de pleca- re și legănare pe o aripă de zare, de retrăire la flacă- ra nostalgiei a clipei noas- tre de veșnicie numită acasă. Priviți harta și veți observa că Miorcanii stau ca o mică floare de cireș prinsă tocmai în capătul de sus al pămîn- tului românesc. Probabil la Miorcani tre- buie să vii într-o după-amia- ză aurie de toamnă pentru a descoperi plăcerea descin- derii în atmosfera pastelului pillatian : „Frunză galbenă și coaptă ca un rod cules de vînt / Toamnă, care legi prin moarte cerurile de pămînt11. S-a întîmplat să fie însă o înserare fumurie prelungită pe dealurile calme, cînd dru- murile se trag cuminte sub umbrele caselor și depărta- rea rămîne o ispită amînată. Peisajului îi lipseau deta- liile peste care altădată îmi legănasem privirea : cîmpiile arămii clipocind în razele grele ale amurgului, sclipirea fugară a Prutului ivit dintre pilcurile de răchită ori norul de praf răscolit de o șfichiu- ire de vânt. Le știam și mi-a fost de-ajuns să le rechem îngînînd : -Toamnă-amară, toamnă dulce pentru cine te-nțelege / Pentru cine știe gîndul ce-a sortit să se dez- lege11. Dar nu despre pitorescul acestui capăt nordic de țară vreau să vorbesc, chiar dacă la Miorcani fiecare pas șl fiecare gest par clătinate de boarea reveriei. cu mîna în aer un ritm ima- ginar11. O masă ovală, un scrin cu lemnul înnegrit de vreme, o vitrină. Și cîteva imagini din care ne scrutează ochii mari ai amfitrionului. Deocamdată atît s-a reușit, dar acest în- ceput marchează reîntoarcerea lui Ion Pillat printre cei de care a știut să fie atît de a- proape. Reîntoarcere e un fel de a spune, pentru că pre- zența spiritului său tutelar OESEN AUTUMNAL Mai întîi, oamenii, chipu- rile lor curate și așteptarea care îi adusese acolo. Am intrat pe aleile vechiului parc amestecîndu-mă printre ei. Apoi casa și cele două încă- peri amintind de trecerea poe- tului. „11 văd în holul lumi- nos din Miorcani — nota prietenul său. Horia Furtună — pe o canapea-divan. Șe- dea ore întregi ghemuit, scri- ind cu creionul versuri pe caiet. Din cînd în cînd bătea aici n-a fost pusă nici o cli- pă sub semnul îndoielii. („In drumul vieții mele Miorcanii m-au oprit11). Cineva dintre cei sosiți a- tunci a dat la iveală un set de fotografii, altcineva a pro- mis textul unei scrisori ine- dite. Și, desigur, odată cu- noscută existența acestei mo- deste expoziții memoriale se vor adăuga noi gesturi întru sporirea începutului. în sala căminului cultural s-au rostit cuvinte de aleasă simțire la adresa omului și scriitorului Ion Pillat. Cunoșteam din asemenea prilejuri că proba de încer- care a manifestării propriu- zise o constituie participarea, audiența celor chemați. Orga- nizatorii apelează de obicei la soluția salvatoare a claselor de elevi. Ceea ce se petrecea de astă dată nu aducea cu întîmplările obișnuite. Sătenii umplură efectiv spațiul pînă în prag, mulți rămînînd în picioare, tăcuți și solemni, asemeni unor pi- loni ai statorniciei. Pe măsu- ra momentului emoționant pe care-1 trăiau. Incheindu-și cartea dedica- tă meleagurilor sale de adop- țiune. Ion Pillat scria : „Nu sînt al lui dar satul e în mine / Trăiește-n sufletu-mi cu toți ai săi / Simt cum mustesc în sîngele din vine : ' Copaci și case, oameni buni și răi / Amestec fără sea- măn ; cer și glie / Iubiri, du- reri și chiot și blestem / Tot universul strîns într-o moșie11. O dragoste căreia i s-a răs- puns și i se răspunde cu dragoste. La Miorcani am fost martorul unei lecții de sensibilitate ce nu se uită ușor. loanid DELEANU -----------CONSEMNĂRI ----------------> Dragoș Luchian: Un sat de pe Valea Sucevei : Frătăuții vechi Dragoș Luchian. aflat acum la cea de-a treia sa carte, (a mai publicat două monografii : Rădăuți, vatră românească de tradiții și înfăptuiri socia- liste și Banca mondială în serviciul economic ,i social al țărilor in curs de dezvoltare) ne prezin- tă, într-o frumoasă ținută grafică, o voluminoa- să monografie a satului său natal, lucrare care a văzut lumina tiparului la Editura Litera. Consemnăm acest eveniment editorial, remar- cînd, la început, impresionantul volum de infor- mații din varii sfere ale activității umane de-a lungul unei întinse perioade de timp. După o pertinentă incursiune în istorie, autorul mono- grafiei iși orchestrează lucrarea pe patru sec- țiuni distincte și anume : Condițiile naturale, ca- sele și portul în Frătăuții Vechi : Populația și fenomenele demografice din Frătăuți, evoluții rit- muri și tendințe ; Cadrul instituțional al satului, viața economică a satului Frătăuții Vechi și Fiii satului. Gîndite și elaborate după o îndelungată muncă de documentare (au fost consultate nu mai pu- țin de 62 de lucrări publicate la noi in țară pre- cum și un impresionant volum de documente de arhivă și 21 de publicații statistice), capitolele lucrării reușesc, într-o scriitură specifică unei astte) de cărți, să ne prezinte imaginea de ieri și de as- tăzi a acestei așezări din Bucovina. Cartea se parcurge cu ușurință și interes, fiind utilă atit pentru cititorul obișnuit, cît, mai ales, pentru specialistul care poate găsi în paginile ei date si informații, adeseori inedite, despre această vatră românească. Dragoș Luchian se înscrie cu această lucrare a sa în galeria acelor cărturari din Bucovina care, ■u modestie, cu pricepere și patriotism ne-au dă- ruit cărți de referință în domeniu. (G. D.) Intîlniip Membri ai cenaclului „Confluențe*1 și colabora- tori ai Suplimentului literar-artistic al Scinteii tineretului s-au întîlnit cu membri ai Cenaclului sSuceava al Uniunii Scriitorilor. Cu acest prilej oaspeții, după o călătorie de do- cumentare pe meleagurile Bucovinei, și-au împăr- tășit bogatele impresii culese, evidențiind inciden- ța armonioasă a istoriei cu prezentul. Dialogul a permis trecerea în revistă a acti- vității celor două cenacluri și a schițat perspec- tiva unor colaborări viitoare. (M. T.) O pildei de onestitate și hărnicie La începutul acestei veri fierbinți, ne-a părăsit, prea devreme și parcă neverosimil de discret, așa cum a trăit, de altfel, o viață întreagă, cei care a fost, în Suceava, profesor în învățămîn- tul liceal și superior, iar mai apoi, mulți ani, di- rector al muzeului — GRIGORE FO-T, cărturar distins și om cu alese calități morale și intelec- tuale. Legat de Bucovina prin firele durabile ale obirșiei (s-a născut în satul Plăv—ari, comuna Udești, la 14 noiembrie 1917), cît și, îndeosebi, prin formație (a urmat Liceul „Ștefan cel Mare1* și a test licențiat în litere si filosofie al Univer- sității din Cernăuți, specialitatea limbi clasice și istorie veche) și printr-o activitate constant și exclusiv desfășurată în această zonă a țării, Gri- gore Foit s-a remarcat ca un cercetător avizat al istoriei acestor locuri străvechi, în special ca ar- heolog, numismat și istoric al culturii, lăsînd, in domeniile amintite, importante lucrări. (N. C.) DICȚIONAR ignatescu. constan- tin (n. 16.V.1887, comuna Dumbrăveni — m. 26.VI.1968, București), prozator. Studii secundare la Liceul „A. T. Laurian11 din Botoșani. Urmează cursurile Școlii Su- perioare de Stat din Bucu- rești. Funcționar poștal la Suceava, Cernăuți, București (inspector general în cadrul Poștei Române). Debutează cu versuri în revista „Pagini sociale11. Colaborează la nume- roase reviste literare ale e- pocii interbelice, înființează două reviste, „Pagini sociale11 și „Arhiva C.F.R.", lucrează ca redactor la gazeta „Drep- tate11. Bogata sa activitate publicistică are un pronun- țat caracter progresist, demo- cratic. Volume publicate: Izvoade (versuri). București, Imprime- ria C.F.R., 1943; Mărgele de plumb, (roman), București, Ed. Tineretului, 1951; Moșia oamenilor slobozi (roman), 1951; Niculai Călărașul, (ro- man), București, Ed. Tinere- tului, 1953; Mițruț al Joldii, voi. 1 și 2, București, Ed. Ti- neretului, 1953—1954; Vijelîe-n sus pe Jii, (roman), București, ESPLA, 1954; Zile învolburate, (roman), București ESPLA, 1954; Marșul miresei (roman), București, Ed. Tineretului, 1955; Brigada mixtă. Bucu- rești, ESPLA, 1955; Romanțe de dragoste (roman), Bucu- rești, Ed. Tineretului, 1957; Măria sa Țara. Din vremea lui Vlad Țepes (roman), Bucu- rești, Ed. Tineretului, 1960; .Agurida (povestire eroică), București. Ed. Tineretului, 1962; Dosarul lui Ion Mârun- tu, (roman). București, Ed. Tineretului,- 1964- în epocă, unele romane de coloratură istorică (îndeosebi Mitruț al Joldii) au avut oa- recare ecou în rîndul citito- rilor. Talentul real de poves- titor, în filiera moldoveneas- că, i-au făcut agreabile la lectură chiar și romanele de „actualitate11, marcate total sau parțial de schemele și poncifele specifice literaturii unei anumite epoci. Romanța- te și cu caracter de popu- larizare, romanele și poves- tirile sale istorice au struc- turi epice lineare, asemeni stilului narativ popular, per- sonajele fiind concepute în manieră baladescă, prin re- ducția lor la un număr de note caracterologice fizice si morale. Mitruț al Joldii pune oarecum în valoare capaci- tățile narative ale autorului, evocarea „străjerilor11 din sec. XV fiind realizată cu o pa- letă lingvistică colorată în to- nuri „mitice11, fabulos-roman- tice. O reeditare ar oferi ti- nerilor cititori de azi aceeași lectură plăcută si instructivă. IOSIPESCU, CLAUDIU (n. 5/18.IV.1894, Frătăuții Vechi), critic și istoric literar. Stu- dii secundare la Suceava, u- niversitare la Cernăuți și București (licența în litere, 1920). Profesor în învățămîn- tul secundar la București (li- ceele „Matei Basarab11 și „Șincai11, unde a fost suplinit din 1923 de G. Călinescu). A urmat cursuri de specializare, din 1923, la Școala Română din Roma, unde s-a stabilit definitiv. Din 1936 pînă la pensionare a fost profesor ti- tular la Universitatea din Roma. A obținut doctoratul în litere la Universitatea din Napoli, in 1931. Colaborează intens în tinerețe la Codrul Cosminului, apoi la Anuarul Școlii Române din Roma și la alte reviste de cultură ro- mânești și italiene. Volume publicate: II viag- giatore transilvano Ion Co- dru Drăgușanu e l’Italia, Ro- ma, Anonima Romana Edi- toriale, 1930; La Stampa pe- riodica romeno-italiana in Remania e in Italia, Roma, Istituto per l’Europa Orienta- le, 1937; II viaggiatore Dinicu Golescu in Italia, Roma, Insti- tute l’Europa Orientale, 1933. II Vescova Amphilofie Hoti- niul e l’Italia, Roma, Insti- tute l’Europa Orientale, 1933. Claudiu Isopescu este unul dintre cei mai neobosiți și mai prestigioși cercetători ai relațiilor culturale româno- italiene. A publicat studii de larg ecou în lumea științifică privind interferențele litera- re româno-italiene, îndeosebi în volumele cuprinzînd actele unor reuniuni academice și universitare italiene (Congres- so nazionale di Studi Roma- ni). N. lorga, entuziasmat de activitatea lui C. I. la Roma, notează în „O viață de om...“: „Invitat pentru întîia oară la Roma... pe un timp cînd în- cepuse a lucra neobositul și priceputul bucovinean d. Isopescu, căruia eu îi datorez mult, dar și mai mult ța- ra...11. A publicat sute de ar- ticole despre România în zia- re și reviste italiene. Publi- cistul italian P. Ferro îl nu- mește „ambasador al culturii românești11, într-un articol din Mezzogiorno. A fost apreciat și citat de G. Călinescu în Isteria literaturii române de la origini pînă în prezent. Referințe critice (selective): Călinescu, G. — în Istoria literaturii române de la ori- gini pînă în prezent, Bucu- rești, Ed. Fundațiilor, 1941; lorga, N. — în O viață de om, așa cum a fost. București, Ed. Minerva, 1976; Rebreanu, Puia Florica — în Zilele care au plecat. București, EL, 1969; Predescu, L. — în En- ciclopedia, Cugetarea, Bucu- rești, Ed. Cugetarea, 1940; Băjenaru, Grigore — în Mici povestiri despre oameni mari București, 1981. Ion PÎNZARU L n incorigibil optimist Pentru cei care l-au cunoscut (dar cine nu l-a cunoscut pe acest incorigibil optimist ?!) dispa- riția lui Dumitru Filip, înseamnă, indubitabil, o absență irecuperabilă. Eram cu totii obișnuiți cu el, și, cînd întîrzia să se arate, ceva parcă nu era în ordine, căci „deranjul11 pe care ți-1 pro- ducea era totdeauna tonifiant. Numai ce-1 auzeai : „Ai noștri ca brazii !“ Tuturor ne va lipsi, de acum înainte, un „vajnic bucovinean11, un ini- mos, un om al „tuturor posibilităților" (chiar si al celor utopice) cînd era vorba de inițiative me- nite să valorifice tradiția culturală bucovineană Din tinerețe se manifestase ca un neobosit ani- mator cultural și „patima" aceasta nu l-a pă- răsit pînă în ultimele clipe ale vieții. Condusese o vreme (între anii 1945—1948) Reuniunea mu- zical-dramatică „Ciprian Porumbescu" din Suceava și își făcea un (binemeritat, de altfel) titlu de glo- rie din organizarea atîtor activități cultural-ar- tistice. (N. C.) Documentar muzical La Observatorul Astronomic a avut loc un documentar muzical : Creația muzicală din epoca independenței. Prezentarea, cu exemplificări la pian și Pe bandă de magnetofon, a fost realizată de conf. univ. Enea Borza — muzicolog din Cluj- Napoca. De menționat prezența în program a pieselor lui Ciprian Porumbescu : „Hora", „Peneș Curcanul", polca „Plevna" pentru pian si „Inimă de român", pentru fanfară. (D. M.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÎRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DUMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI Comitetul județean de cultură și educație socialistă Suceava Str. Mihai Viteazul nr. 48