AUGUST 1987 FORUM ANUL VI nr. 8 (68) autograf MIRCEA VAIDA URIAȘA CETATE nene EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Din cînd în cînd cornul amintirii sună după bouri. Pădu- rile Țării de Sus adăpostesc pe sub cetini umbrele bourilor ieșite noaptea în poienile înrourate. Bourul Moldovei a rămas să vegheze istoria acestui neam din peceți și steme voievodale. Am văzut o piatră smulsă din zidurile uriașe ale Cetății Ciceului, o piatră ruptă din inima Transilvaniei — pe care mîna meșterului din vechime cioplește semnul bourului sub soare și sub lună. îmi plec fruntea, din cînd în cînd, acestei pietre. întotdeauna in preajma marilor evenimente are loc o revigorare a spiritului acțiunii poli- tice și sociale, se declanșează întreceri, crește interesul pentru calitatea manifestărilor, pen- tru lucrul bine făcut. Este tocmai atmosfera pe care organele și organizațiile de partid, con- siliile de conducere ale instituțiilor și așeză- mintelor culturale, factorii cu răspunderi edu- caționale din județul nostru o stimulează in întimpinarea celui de al III-lea Congres al Educației Politice și Culturii Socialiste. Inițiat de către secretarul general al partidului, tova- rășul Nicolae Ceaușescu, ca o manifestare con- cretă, de lucru a democratismului real ce dom- nește în societatea noastră socialistă, acest Forum' al spiritualității românești va da sens unei noi etape de muncă, va formula noi exi- gențe pentru efortul de formare și modelare a conștiinței socialiste a oamenilor muncii, a întregului nostru popor. Racordată cu entuziasm, cu pasiune și dăruire acestui climat emulativ, viața culturală suce- veana a cunoscut noi împliniri, își propune noi aspirații. In cele peste 530 instituții și așeză- minte culturale au avut loc numai în acest an peste 15 000 acțiuni politico-educative, specta- cole, concursuri și întreceri, expoziții ; au fost vizionate aproape 3 000 de filme, s-au citit peste 100 000 de cărți, am avut peste 150 000 vizio- nări în muzee. Marea competiție a muncii, creației și interpretării artistice. Festivalul na- țional „Cîntarea României", a însemnat pentru județul Suceava, pentru oamenii muncii, pen- tru factorii educaționali antrenați, drumul u- nei munci rodnice încununată de reale satis- facții. De la 1 500 formații artistice și 30 000 artiști amatori la prima ediție. Ia peste 5 300 formații și peste 100 000 participanți în pre- zent ; de la 83 premii republicane Ia întiia confruntare, la peste 1 150 posibilități în edi- ția a Vl-a. iată rodul efortului depus, iată uria- șa forță a talentului, creativității, dăruirii ar- tistice și măiestriei sucevenilor. S-au ilustrat cu convingere și mare forță de penetrație edu- cativă genurile militante ale culturii noastre socialiste : mișcarea corală, formațiile de tea- tru, montajul literar și recitalul de poezie, creația tehnico-științifică, literară, muzicală si plastică ; au fost scoase la lumină și valorifi- cate scenic sau expozițional nebănuite comori ale tezaurului coregrafic, muzical și de artă populară păstrate, create și dezvoltate de lo- cuitorii minunatelor meleaguri sucevene. Au căpătat consistență și continuitate o serie de manifestări care polarizează întreaga forța educativă și cultural-artistică în cadrul deca- delor și săptămînilor educației politice și cul- turii socialiste generalizate în toate cele 98 u- nități administrative ale județului și eșalonate pe parcursul întregului an ; s-au impus în geo- grafia spirituală a patriei marile acțiuni inter- județene organizate în domeniile muzicii instru- mentale și corale, picturii, poeziei patriotice, filmului de amatori, creației și interpretării artistice populare. în peisajul urbanistic al ju- dețului au fost amplasate peste 30 de lucrări de artă monumentală, au fost înființate 11 insti- tuții culturale noi ; scriitorii activează în cadrul Cenaclului Uniunii Scriitorilor si au publicația lor, suplimentul „Pagini Bucovinene" : pictorii sînt organizați într-un cenaclu al Uniunii Ar- tiștilor Plastici, dispun de 7 ateliere de creație și o Galerie de Artă; s-a impus în viața culturală a municipiului Secția Suceava a Tea- trului Național „Vasile Alecsandri". Dar dincolo de toate aceste înfăptuiri si re- zultate la baza cărora stă snrijinul permanent, atent și stăruitor al organelor județene, muni- cipale. orășenești comunale de partid si de stat, se află oamenii, minunății oameni ai Ta- rii de Sus, harnici, competent!, talentati, ani- mati do pasiune si dăruire, dornici «4» afir- mare și cu vocație de Ctitori, de ziditori de ivii frumuseți pe meleagul străbun al patriei. Ei sînt autorii dezvoltării impetuoase econo- mico-sociale a județului Suceava ; ei sînt cei care prin munca lor situează Bucovina an de an printre județele fruntașe ale țării ; ei sînt cei care au obținut în 1986 locul I în indus- trie, locul II în întrecerea dintre consiliile populare județene și locul III în agricultură. De aceea lor le închinăm tot ce s-a făcut pî- nă acum în viața spirituală, lor Ie datorăm tot ceea ce încă nu am făcut. Cu gîndul la ei, cu gîndul la Forumul din augustul nostru ani- versar, activul cultural al județului Suceava își propune să facă mai mult, mai bine, mai frumos, convins fiind că totul rămîne oame- nilor și că totul trebuie făcut pentru ei. 7W Desen de Traian BRADEAN Patria e toate acestea. Pa- tria in August e toate acestea PARTIDULUI, ÎN VARA FIERBINTE Atinge-mă in August c-o lumină, ridică-mi fruntea, să slăvesc o țară, in stema ei o dragoste deplină să regăsec, precum întiia oară! Atinge-mi fruntea c-un cuvînt al tău. Partid cutezător, speranță vie, ascultă-mi cîntecul de pe Rarău ce te iubește și se-apleacă Ție ! Cald undui-vor holde românești in visul nostru care-i viitorul oglinda lor din înălțimi cerești istoria-s, partidul și poporul ! Alexandru TOMA președinte al Comitetului Județean de Cultură și Educație Socialistă Suceava N. MOSCALIUC în lumina rii. Oștirile străbătute desăvîrșită a de porumb de freamătul ve- sînt abia sesizabil, dar profund, de di- naintea marilor victorii. De douăzeci de ani pe schele, Silvia Scheu crește acum pe varul curat al Căminului Cul- tural din Cîrlibaba. în mate- rii fără moarte, toate florile acestui pămînt. Și tot aici, lîngă monumentul descălecă- rii, Gheorghe Tomoioagă, pri- marul, închide ochii și citește cu inima porunca de demult : ..liberă și înfloritoare Țara Moldovei" ! La Cacica, un șantier nou zămislește tulpini și trunchiuri noi urcușului să- rii din adînc spre bucatele de pe masa noastră. La ivi- rea zorilor, pădurarul Ștefan Fădor, din Brodina, e întot- deauna. fără greș, în pepinie- ra de molid, ca un învățător în mijlocul copiilor. Apoi ia calea munților, pentru întîl- nirea de fiecare zi cu ouie- ții puși în primăvară, să va- dă, să simtă dacă s-au obiș- nuit cu înălțimea, cum au înfruntat furtunile de peste noapte, cu cît au mai înain- tat spre arcul zării. La Boto- șana, cu degetele profesorului Vasile Boca, viața adaugă rînd după rînd în cartea nea- murilor așezării. In Cașvana, asemeni părinților lor, copiii coboară împreună cu stejarul lor secular în istoria și in legenda acestui popor. Și a- semeni urmașilor lor, azi nu- mai cu telescopul, mîine, cine știe ?, se plimbă printre ste- le și se răsfață cu popasuri înțelepte pe Soare și pe Lună. Mireasma pîinii tinere ne deschide năvalnic ușa să ne spună în graiul ei răsplăti- tor „Bună dimineața" !, în sau stă de vorbă cu fiii ei, Andrei și Adrian, evident des- pre tata, care, la Mestecăniș, sfredelește tunele în măduva munților. Trecînd puntea dia- fană a celei mai lungi zile a anului, cînd soarele stă drept pe cer, Toader Hrib, cronicarul de la Arbore, de la altitudinea celor nouă de- cenii ale sale, lasă gîndul să-i stăruie pe creștetul spe- ranțelor noastre cu tulbură- măiestrie în serile lungi ale verii, ca și în zilele scurte ale iernii. In biblioteca semi- centenară din Cîmpulung Moldovenesc, volumele scrise de localnici au început asal- tul unui raft nou. Nonia, Mi- lia, Sera și Serena sînt nu- mele scrisorilor țesute fir de in de filatoarele din din 4 A PRIVI „INCA, O viață •— cit și cînd a putut —, Toader Hrib, cobo- rîtor dintr-o familie, cum zice el, de „oameni curioși", a umblat „pe urmele cele vechi", în casele oamenilor, în taine- le pămîntului, în așezări din multe orizonturi. îi citeam fața luminată de o bucurie cuminte. Cu cîteva zile în urmă, nouă decenii încheiaseră un nou inel în acest înțelept arbore de la Arbore. Și fusese „mare ser- bare" în ograda Cronicarului... Toader Hrib retrăiește cli- pele acelea. Florile de iaso- mie, și cele de grădină, și cele de cîmp, aduse de săteni și rămase în preajma sa, îl urmăreau mișcarea — aproa- pe aceeași, de cînd o știu — prin fața obiectelor ce se nu- Patria în August vreme ce la Cornu Luncii o- rizontul începe cu statuile vegetale ale cînepii puse ia rumenit în cuptorul cîmpiei. La Holdița, Neagra și Căboa- ia, în frunte cu trei comitete de inițiativă, gospodarii ac- ționează pentru încheierea construcției a două magazine sătești și pentru prelungirea conductei de apă potabilă. La dispensarul din Serbăuți, me- dicul pediatru Oltița Mandiți notează vești bune, natalita- tea —■ 19,6 la mie, mortalita- tea infantilă -— zero, în cli- pele libere se plimbă cu o carte în mînă pe sub teii a căror floare e de-acum miere toarea întrebare : „Spune, dra- gă tinere, ce ai făcut tu pen- tru alții, ce ai făcut tu pen- tru părinții tăi, pentru satul tău și pentru neamul roma- nesc?" în sfîrșit, zăpada a zburat ușoară, ca o pasăre a amintirii, și de pe Giumalău, iar în grădina cu peste 100 de specii a unui om foarte bogat („Eu am copii mulți și Fălticeni și trimise spre toate colțurile lumii ca să mărtu- risească în graiul unei arte milenare nevoia de pace gea- mănă cu însuși miracolul ma- ternității. în nopțile străvezii, cine-și lipește urechea de pă- mînt poate auzi decantarea sevelor în bulgării de zăpadă ai cartofilor. Dinspre ținutul florii soarelui, albinele torc fir de miere spre Calafin- dești, Salcea, Pătrăuți și-n fiecare dimineață descopăi- schele noi în „Obcinile1* mu- nicipiului. Tot astfel, timpa- nul sufletului simte vibrația pregătirii marilor sfaturi ale țării, deschiderea de noi șan- tiere spiritualității noastre. cărți multe !") drumarul muncii noastre. Toate acestea Patria în August cestea în lumina sînt Patria, e toate a- desăvîrșită INCA...“ mese istorie, cunoaștere, drep- tul la neinoarte. 11 urmăreau și în momen- tele cînd îl găsisem povestind despre cele din muzeul său unui arborean de 82 de ani, din cealaltă parte a satului. — A venit la mine, iată, un om tare bătrîn... Ne-a întîmpinat cu aceste vorbe, parcă lăsînd să credem că el, de 90 de ani, e mai tînăr. I-am și spus, de aceea : — Vă simțiți bine? Sănă- tos ? — încă, încă... A urmat — cum necontenit se petrece în această casă — întoarcerea în timp. într-o viață trăită în neodihnă, pe care bărbatul acesta „a pus-o, toată, pe hîrtie"- pentru a se ști, pentru a o înțelege în loan Grosu din Cîrlibaba — a venit rîndul florilor lui au- gust, în potirele cărora și mi- reasma și culoarea ating apo- geul intensității lor. La Bilca, Filița Cuciurean coase și dan- sează cu aceeași inegalabilă a verii, care urcă înlăuntrul faptelor și oamenilor și ni-i arată, mai limpede ca ori- cînd, zidindu-se, scriindu-se, vesnicindu-se, fiind și necon- tenit devenind Istorie. Doina CERNICA trecerea ei prin întîmplărlle unui veac. Ca și istoria unor sate, școli și a încă treispre- zece familii. Scrisul său a a- coperit mii de pagini. O parte a trecut in destinul unei cărți. Să dureze peste vremi, să domnească peste cele cîte au fost și vor fi la Arbore. — Zilnic, notez. Evenimente mai de seamă din muzeu, din țară, din lume... Privirile sale cuprind apoi ograda — și ea un muzeu ie- șit în întimpinarea oameni- lor —, trec peste scrisori și articole de ziar, peste ima- gini. Nu-mi par obosite — cred că deslușesc totul, din- colo și dincoace de lucruri și culori —, dar în suflet mă înnegurează mărturisirea ros- tită în treacăt, de parcă ni- mic nu s-ar fi întîmplat, pe cînd spunea ce i-a plăcut mal mult să facă: „Silesc o mătate de ochi și scriu nic“. Pagina albă ii reține vintul curat ca fintînile tului pe care le-a vrut ju- zil- cu- sa- tot- deauna în preajma setei, pen- tru ca apa să limpezească trupul omului. Toader Hrib aparține, pen- tru vecie, muzeului său. Fi- ința lui, ca o flacără albă, în- văluie unelte de piatră, măr- turii dacice și romane, cera- mică, tablouri și cărți vechi, multe altele care i-au părut a spune, adevărat, ceva des- pre viața și lucrarea celor din glia strămoșească. îi ascultam gîndul înțelept, dus pînă la capăt, cu vorbe reînviind bătrîne cronici, do- rindu-i, la cei nouăzeci de ani, „încă, încă..." Ion PARANICI Cronica literară wmm O cursă presărată cu obstacole și pariuri (cu sine) pare cariera scriitoricească a lui Platon Par- dău, un romancier vinos și ambi- țios, neputindu-și infrîna produc- tivismul; de la efortul transcrie- rii (pe canalul romanului realist- documentar) la imaginarul prolife- rant, cultivînd infiltrațiile nevero- similului, aburul fantastic, bro- dind pe muchia conflictului dintre ficțiune și realitate, prozatorul a- tip.ge prin Portretul o nouă cotă valorică a drumului său scriitori- cesc. Combustibilul ziaristic, tura- ția imageriei, acumulările de altă- dată cernute prin lecția „realismu- lui magic“ debordează; plăcerea de a scrie, ușurința redactării, sti- lul familiar, alert, vervos, cu pig- ment ironic, acroșînd lectorul îi permit un invidiabil ritm edito- rial și priză la public. După uri început liric, Platon Pardău a devenit un prolific prozator, a cărui emblemă definitorie ar putea fi tocmai metamorfoza. De la o carte la alta, ex-bucovineanul se „schimbă la față" ; mereu un alt Platon Pardău, împins pe panta imprevizibilului, experimentind din mers, crescînd valoric, ne sur- prinde și ne bucură. Tripticul consacrat superingine- rului Cicero (vz. Tentația 1, 2, Ul- tima tentație), un bărbat din fi- bră tare, stăpîn pe desfășurarea evenimentelor, tehnocratul vibrînd — in cușca succeselor sale — doar la argument (fiind un „mecanism programat", cu pasiunea rece a perfecției in vine), anunța și pro- ducea o fisură : aiuritul inginer își descoperea — la vîrsta critică — vulnerabilitatea. Pe canavaua bizareriilor, o dragoste tomnatică pentru vaporoasa, enigmatica Me- tula il fixează în reverie ; boi- cotind credibilul, locvacele narator (agresh -provocator) împinge epica înspre dramatic. Va fi vorba, din- colo de pitorescul seratelor de joi de la vila superspecialistului, reu- nind „caseta". spărgînd glazura cosmopolită, de victoria afectului, de pierderea previzibilității. de ra- tare și culoabilizare. Am făcut această trimitere de- oarece în Portretul revine — e drept, — doar episodic — acest Cicero însoțit de o fiică Pedimon- te (Metula). perechea refugiată în- tr-o casă oblonită căutînd „im- posibila tinerețe". Romanele lui Platon Pardău devin — apăsat — romanele crizei interioare, captînd reverberațiile afective ale unei v’rste măcinate de nostalp-i dar si ale impasului creator, răsfrîntlarg — existențial. Fiorul dimineții a îost scurt și peste cimpie căldura începu să se lase in straturi dense. Soarele trecuse întreg deasupra orizontu- lui, dar era încă mare și roșu. Printre razele sale biziia in de- părtare un tractor. Unul singur. Cimpia, soarele, tractorul. Era, desigur, și un om ; iar omul, fi- ință atentă și iscoditoare, mai ve- dea, mai simțea cîte ceva : dea- supra, începuseră să colinde la porțile înaltului ciocîrliile ; jos, uneori, două căprioare săreau pes- te brazde și peste ciulini. Alteori, cit de atent ar fi privit, nu le ză- rea nicăieri. La munte, își zise, animalele se ascund in văgăuni ; la cimpie, ele se ascund în întin- derea nesfîrșită... De cu seară șeful îi spusese : „Vezi că este o rămășiță de arat Ia Baltă ; te duci tu. Să-ți iei tot ce-ți trebuie, căci e departe și ești singur". El a înțeles : a alimentat la capacitatea maximă a rezervo- rului, a controlat motorul, și-a pus mîncare si două sticle cu apă, a cerut femeii să-l scoale pe la trei. Răsăritul soarelui l-a găsit cu multe brazde proaspete în urmă. „Baltă" — era un fel de a spu- ne ; o văîoagă, ca o farfurie întin- să, în care bătrinii țineau minte că va fi fost cîndva apă. Rămă- sese doar numele, căci numele se schimbă uneori mai greu ca locu- rile. La „Baltă" nu se găsea, pe o mare întindere, nici un strop de apă. Satul era departe, rîul — la aproape douăzeci de kilo- metri. Lucră cu spor pină pe la nouă, cînd simți deodată căldura toro- pindu-1. Opri, bău dintr-o sticlă mai mult de trei sferturi, apoi se dezbrăcă și luă numai bluza de salopetă peste pielea goală. Urcă Ia volan înviorat. Tractorul stîr- nea un nor de praf tot mai gros. Trase basca pe ochi, încheie blu- JUNIMIȘTI FĂITICTNENI „Junimea" a reprezentat o epo- că de autentică vibrație și de no- bil entuziasm, o etapă solidă ce se constituie și ca armătură și ca blazon al spiritualității românești. Este „direcția nouă", izvorînd din cea mai pură tradiție pe care o continuă dialectic ridicînd pe culmi neatinse sfîrșitul de secol al XlX-lea. „Cariatidele" templului național au ființat și s-au nemu- rit prin fierberea la înalta tempe- ratură de suflet și de minte a „Junimii", Capitalul intelectual-ar- tistic adunat în ședințele societă- ții, în revista „Convorbiri litera- re", prin debuturi și în ediții de scriitor permite manifestarea pu- ternicului val al clasicismului ro- mânesc, plenitudinea potențelor artistice ale „duhului național” peste barierile teritoriale impuse de vreme, afirmind o literatură viguroasă pe care o propune cu mindrie, dar și cu exigențe străi- nătății. Junimea a înviorat viața litera- ră a Moldovei, rămasă, prin Iași, capitala spirituală a țării. Prezența colaboratorilor din spa- țiul geografic fălticenean se con- stituie ca o pagină de istorie cul- turală îndeobște. Ne permitem, deci, post-factum. aprecierea lim- pezimii de minte și a ardorii de suflet a unor consecvenți juni- miști. Respectînd principiul „in- tră cine vrea, rămîne cine poate", amintim prezențele locale la Ju- nimea : — Vasile Tasu născut la Baia în 1845. frecventînd cenaclul din 1872 și — Alexandru Lambrior născut la Fălticeni in 1845 (vezi Constan- tin Turcu : Alexandru Lambrior — noi contribuții biografice. Iași 1948), frecventînd Junimea din a- celasi an. Filolog și folclorist, a publicat în „Convorbiri literare" studii docte (Limba cronicarilor și limba de astăzi la români. Jocurile copiilor, Cuvinte de re- verență la români s.a.). — Gheorghe Virnav Liteanu. născut la Liteni în 1840, partici- pînd la Junimea din 1870, dove- dind spirit critic și observație per- tinentă în discutarea creațiilor li- terare ; — Nicolai Beldiceanu, născut la Critici de felurite calibre au căzut de acord că Portretul ar fi cea mai bună carte (de pînă a- cum !) a infatigabilului Platon Pardău. Nu-i voi contrazice, rea- litatea textului romanesc conducînd dealtminteri — fără concesii — spre această fermă concluzie. Re- găsim aceeași poftă a povestirii, voita ambiguizare învălmășind re- perele cronologice, aglomerarea unor bizarerii, aerul fantastic îm- bălsămînd un topos cu deschide- re spre realul verificabil : mira- culoasa Dorună, un univers „bine articulat". Iarăși tentanta fantas- magorie își taie partea leului ; iarăși „jocul aiurit al memoriei", descifrînd „codul" localnicilor pe- netrează în cutele narațiunii, rea- litatea fiind admisă — avertiza cîndva Platon Pardău — doar transformată în fantezie. Portretul este romanul unui pictor care nu pictează I In Do- runa. orășelul lipit de riu, unde viața curge egală cu sine, unde „istoria răbdării" ar putea nutri romanul. Octavian Belung slujea METAMORFOZE*) un zeu mediocru; împotmolit în milul prostului gust, măruntul pic- tor traversa în „orașul mort" — „un veac de buruieni fericite". Era „de nicăieri", trăia „ca un străin", claustrat benevol, amintindu-si tot mai rar de visele din studenție, împins către pictură de predica- tori itineranți : un talent „cam neguros" așadar, retras in casă, spre mihnirea consoartei, încă sperind că nenorocul va fi „spart", că aceste scurgeri de voință se vor bloca. „Mărețul pictor flori- col" era un ratat, ducea o viață de „orbete", pictînd „zarzavaturi", acceptînd comenzi umilitoare. Chemat de urgență la Domnul Alexander. responsabilul cu artele din oraș. Belung intră într-o zo- die nouă : a fost ales pentru a e- xecuta un portret de importanță capitală pentru Doruna. Comanda îi va aduce nu doar un „purcoi de bancnote" ci și o altă cotă în urbe. Devine un om important ; de la florile in găletușe și peisa- jele cu cerbi lopătari, Octavian Belung trece la această „operă fundamentală", schița în cărbune a „omului cu chelie și mustață" — urmind a fi portretizat — pre- za pină sus, dar știa că în curind praful îi va intra în toate cotloa- nele corpului : pe piele, în urechi, in jurul ochilor, și chiar îi va scrișni printre dinți. Bău rămășița din prima sticlă, pe care o aruncă in brazdă. La a doua va trebui să fac econo- mie, gindi. Jumătate după masă, jumătate pînă seara. la plecare. Dar simțea de pe acum setea in- cepînd să-1 stăpînească. Văzu ia- răși căprioarele. Oare ele de unde beau apă? Se duc la pîrîu? Se duc. alta ce au de făcut ? Atunci de ce mai umblă pe aici ? PROZA Apa de sub brazdă Era de-acum aproape unsprezece, soarele ardea în dușmănie, înciu- dat parcă de singurătatea lui în imensa văgăună a boitei. Ba nu. ciocîrliile... Ele or fi suferind de sete ? Pe cită apă le trebuie lor... Singur, omul trebuie să se gin- dească la ceva. Intr-o discuție poți spune vorbe obișnuite, de for- mă, care nu trebuie gîndite. Dar singur... Opri deodată si se așeză să mă- nince. Fără nici un plan, fără să simtă o foame deosebită, în- cepu să mestece pe apucate. Cu- rind își zîmbi lui insuși. înțele- gind : minca doar pentru a bea porția de apă, pe care altfel nu și-o putea îngădui. Duse sticla la gură si. cînd o lăsă, văzu că tre- cuse mult de jumătate. Și era caldă, si abia acum simți ce sete grozavă îl mistuie. Lăsă sticla in dosul unui bul- gătindu-i triumful. Pe un scena- riu aproape brebanian, în Octavian Belung se deșteaptă stăpînul ; prin văzduhul vieții sale fără zvîcniri mocnesc ambițiile, anunțînd dez- ghețul. In realitate acest nou Belung („Totul era el" — și slu- gă și stăpîn) intră într-o nevin- decabilă „criză de talent". Reve- nind la punctul zero, după lungi excursii în atelier adulmecînd tre- cutul. retrăindu-1, aducînd la su- prafață întîmplări îngropate, pic- torul — conștientizîndu-și nepu tința — își oferă lungi plimbări, se alcoolizează, se desparte de familie. „Comanda" și acel miste- rios domn Alexander îi întorc „viața pe dos" ; plutim într-o at- mosferă kafkianizată, intr-un sfîr- șit de ev romantic austriac (dar cu orchestre punk !), cu întîlniri misterioase și ieșiri secrete, în care „faptele de faimă" din arhi- vele Dorunei anunță metamorfo- za omului insignifiant, cu un „neajuns de identitate". Poate și Mușii ar trebui convocat aici, spre a fixa mediul care germinează. anunțind mari prefaceri, o re- naștere ; Belung era (devenise) un nemulțumit, chemînd acum pri- mejdia. incapabil însă de a forța destinul într-o regăsire tîrzie. Pro- vocată de acea schiță în cărbune (care, se zice, i-ar fi aparținut), criza pictorului e mascată de tri- umful în care se instalează apa- rent : carele alegorice îi pregătesc o falsă victorie deși cucerirea in- feriorității, ieșirea din vegetativ, din somnolență, saltul la condiția de creator (trezind zeii conștiinței si declanșînd criza) pot însemna o victorie plătită cu prețul eșe- cului. Tot în metamorfoză este și fra tele lui Octavian Belung, Liviu, devenit confident ; regăsirea frați- lor, „aerele de pastor" ale fos- tului excavatorist (plin de frea- măt și umor, respirînd un aer de siguranță simplă și temeinică, in- stituindu-se apoi ca serv și pro- tector, apărînd drumul ferm al pictorului spre portretul care nu se mai naște) aduc în pagină un tandem straniu. „Hartistul", vînător de iluzii e urmărit îndeaproape, păzit de un găre mare și se urcă iar la vo- lan, hotărit să nu se mai gîndeas- că la apă. Praful formase pe pie- lea lui o crustă groasă, ciocane de foc îl trăsneau în creștet. Cîm- pia, soarele, tractorul. Omul cu gindurilc lui, căprioarele și cio- cîrliile... Trecuse puțin de amiază cînd coborî să bea și ultimul rest. După aceea, la multe alte întoar- ceri, sticla părăsită pe brazdă sclipea in soare, amintindu-i me- reu că e goală. Și treaba era a- bia la jumătate. Cîteva minute ? o oră ? mai multe ? Fu liniștit și parcă nu simțea nici o dorință. Muncea a- parent calm, in fond mecanic și fără ginduri. Pe urmă începu să sadă inainte aerul cum se mișcă în valuri albastre, ca niște ape revărsate. Deschise gura si sorbi cu poftă. Gitul și pieptul i se a- prinseră, iar pe limbă îi rămase parcă un pachet de vată pe care în zadar încerca să-l umezească ori să-I dea afară. Și căprioarele, iată-le, trec liniștite peste arie... Se pomeni jos. alergind pe rînd la cele două sticle. A doua era complet uscată. Prima avea un strop pe fund : îl sorbi si răma- se cu ele în mină. „Nu se poate, îsi zise, in orice caz nu rezist jumătate de zi fără apă în iadul ăsta". Se urcă la volan, puse sti- clele Ia spatele scaunului si se uită împrejur : „încotro s-o iau ? In sat ? La riu ? La sediu ? Unde Liviu convertit, presat de „sca- dența supărătoare" ; cîndva în pielea clasei muncitoare, „pictînd" mtare, muțind munții, Liviu re- prezenta pentru pictor exteriorul, lumea cealaltă, o formulă de e- xistență spălată de neliniști, chio- tul vitalist. Sondind „atmosfera" Dorunei, Platon Pardău nu ratează ocazia unor tușe sarcastice: procesul „floricolului" cu Puzdea, patronul Opiniei, „tartorul interesat de eve- nimente", cercul de pictură „Gru- parea nouă" al lui Beiaosta, abun- dența figurilor pitorești, izul e xotic, profețiile apocaliptice, spi- ritele în fierbere, hărmălaia, acea agitație care nu înseamnă — nea- părat — activitate procură o lec- tură delicioasă. Peste toate însă, stilul fluent, ușor digresi., niței metaforizat, agreabil. Platon Par- dău nu uită că scrie, totuși, pen- tru marele public, chestiune care scapă unor autori „superesteți", producînd romane ilizibile. Pentru a trage linie, aș zice că productivul Platon Pardău își continuă drumul ascendent. Ofe- rind — pină acum —■ atîtea sur- prize, el ne poate rezerva — de ce nu ? — și altele. Angajat în aventura scrisului, în acea călăto- rie „spre nu se știe unde", (cum recunoștea el însuși) romancierul are mină și s-ar cuveni să me- diteze asupra ritmului. Inundînd piața literară, Platon Pardău a cucerit — deocamdată — doar cir- cumspecția unor critici, in po- fida marelui succes de public. Portretul ar fi un exemplu de lungă gestație, prima frază fiind așternută cu ani în urmă. Mai mult chiar, cîteva mii de pa- gini, cîțiva memorabili croi ne despart de individul pipernicit ce aștepta în holul de marmură, a- bandonat apoi de scriitor, „prins" de alte proiecte. Deși Portretul, un incitant roman al impasului crea- torului, este punctul de sus al e- picii sale (pînă în această clipă), aș încheia spunînd că Platon Par- dău. își amînă marele roman. Dar presimt că el va fi scris negreșit, fiind cerut de înzestrarea și ver- va celui care — vorba poetului Platon Pardău — o începuse „al dracului de bine". Să așteptăm convinși că și Platon Pardău va avea tăria să aștepte, lăsînd ma- nuscrisele să dospească, eliberîn- du-se de obsesia cantitativului. Adrian Dinu RACHIERU *) Platon Pardău : Portretul, Ed. Cartea Românească, 1986. aș putea întîlni mai curînd pe ci- neva cu apă ?“ Porni în viteză, săltînd peste brazde. Din radia- tor săreau stropi care sfîrîiau pe tabla tractorului. „Și apa din ra- diator e clocotită. Apa ? Ia stai...". Opri, și în liniștea fierbinte, pri- vind în gol printre valurile de praf și de căldură, încercă să gîn- dească lucid. „Va să zică am apă, aici, cu mine. Insă e fierbinte, cum s-o beau? Dar trebuie să termin aratul ca să nu mai vin și mîine. Stătea cu miinile pe volan, ne- mișcat. Calupul de vată din gură se extinsese în piept și în tot corpul. Cimpia, soarele, tractorul, setea, căprioarele, ciocîrliile, se- tea. valurile de căldură, cerul al- bastru ondulat, setea ; și braz- dele din urmă, șerpi negri și reci. Reci ? Nevenindu-i să-și creadă gindului. sări jos și strecură mîi- nilc printre bulgări. Luă sticlele si se aplecă sub tractor ; desfăcu micul robinet de sub radiator și apa clocotită începu să curgă : clătină nițel sticla, de teamă să nu crape, dar și ea era fierbinte. Umplu una, o puse jos alături ; o umplu și pe a doua, căută do- purile in buzunar, le îndesă bine. Alese locul potrivit, trase un rînd de brazde, cit putu de adine ; intr-unui din șanțurile astfel fă- cute, așeză sticlele ; iară cu plu- gul, cu precauție maximă, răstur- nă pămint rece peste comoara sa fierbinte ; înfipse în locul respec- tiv un levier la capătul căruia înnodă o cirpă. Din nou la volan. Peste o oră va avea apă rece. Simți o adiere ? Sau poate mer- sul tractorului... Zări un norișor pe albastrul cerului ? Cimpia era aceeași, unică, întinsă. Doar soa- rele, coborît puțin, începuse să hmgească umbra tractorului și a omului de pe el. Gh. MOROȘANU Preoțești în 1844, la Junimea din 1879 ; — Gheorghe Bejan, născut la Tolești în 1847, cunoscut La Juni- mea ca „baioneta inteligentă" ; — Gheorghe Radu, născut la Fălticeni în 1852, activînd la Ju- nimea din 1873 ; — Vasile lonescu, născut în 1858, frecventînd Junimea între anii 1876 și 1881. A scris o gramati- că. Stilp al Junimii, și în ace- lași timp ales suflet fălticenean a fost însă Nicu Gane. Născut în 1856, în familia Postelnicului Ma- tei Gane, viitorul scriitor și-a legat copilăria și avîntul nă- valnic al tinereții de urbea nata- (continuare în pag. IV) Mioara GAFENCU Obelisc Un om a alunecat și a căzut in altă lume. Pină să înțeleagă au trecut treizeci și șase de ani. Acum privește în jur și fiecare lucru îl vede intiia oară fiecare gest pe care-1 face e primul. Acolo absența lui n-a fost remarcată sărbătorindu-se tocmai nașterea unei galaxii. Aici prezența-i nu tulbură cu nimic ordinea firească a lumii el nu epucă nu rmngîie el numește numai. De altfel el își petrece timpul ca și cum ar fi insuși timpul, într-o zi își ia inima in mînă si numind-o soare se rotește in jurul ei pînă cînd trupul lui pas cu pas se prelinge în mers si nu mai rămine decît o mînă ca un obelisc sprijinind fierul unei inimi, în altă zi se îngrijește de soarta unui fir de iarbă crescindu-1 ca pe un boabab pină cînd inundat de păsări migratoare îl retează cu dinții îmbătîndu-se cu aerul pur din cupa caselor. Noaptea de obicei desenează cu privirea pe cer constelații necunoscute numai privind pină la incendiere un punct apoi altul și altul pină adoarme. într-un tîrziu Totul a fost spus... ( au fost mărturisite toate păcatele, bucuriile și tristețile fără seamăn visele in cărțile cu coperțile vintului au fost descrise toate anotimpurile mării și ale sinelui pe paginile de nisip stelele harta tărîmurilor la care nu vom accede nicicind cu ecoul scoicii senestre am desenat-o totul totul a fost spus a fost spus... Vivaldi Iată iți aduc această creangă de cais în floare și miresmele primăvara și păsările sînt cuprinse toate în ea dragostea mea I iată îți aduc această înrourare pe-un fir de iarbă și greierii licuriciul și comorile sînt cuprinse toate în ea dragostea mea I iată iți aduc această frunză de toamnă tîrzie și vînturile tristețea și zborul cocorilor sînt cuprinse toate în ea dragostea mea iată iți aduc această grădină a ferestrei înflorite și ninsorile noaptea nopților și stelele lupilor sînt cuprinse toate în ea dragostea mea... ...Si visa 9 Era singur. înconjurat pe dinăuntru cu ziduri de umbre ale cailor albi și roșii în cerc nechezînd. Număra firele de iarbă din vulnerabilul călcîi al zidurilor : unul inimii tale unul inimii mele ! Și visa.... Era singur. înconjurat pe dinăuntru cu un șanț de apărare în care cu flăcări albastre un rîu roșu ardea. Număra firele de cenușă după nuntirea pe rug cu fiecare primăvară : unul inimii melc unul inimii tale ! Și visa.... i Era singur. înconjurat pe dinăuntru cu oglinzile oarbe ale unei clepsidre albastre și sparte. Număra firele de nisip după adierea fiecărui gînd : unul inimii tale unul inimii mele ! Și visa...» Pagini bucovinene — II 1. Vasile Andru, ați tipărit șapte cărți. Și, sigur, n-o să vă opriți aici. Aș ruga să-mi îngăduiți a vă întreba, rememonnd, sinteți bucuros ori necăjit de asta'! ! — Vad că mă împingi spre un bilanț oe etapă. Vrei sa știi dacă eu sînt mulțumit de puținul rea- lizat sau dacă, dimpotrivă, sînt mihnit pentru cîte mai sînt de făcut. Am moralul întărit al o- mului care a putut lucra ce-i piace. Acesta e un punct ciștigat. .r'irește, mă apasă și proiectele ‘nefăptuite, datoriile nepiătite, u- topiile nepărăsite... Noroc că in- tegrez destut de repede adversită- țile sorții. Mai ales dimineața, în zori, sînt salvat de orice deznă- dejde : dimineața am un capital de viitor mereu întreg, neștirbit, și un capital de visare, care ma face stăpîn și răbdător. Dar am și zile — vai, prea multe — cînd mă simt împotmolit în propriul meu entuziasm. Am zile de dezas- tru afectiv total, zile pierdute pînă la durere, bucuriile ar fi ca din zile dramatic pierdute, să fac o viață nepierdută. 2. Săbato spune undeva că nici- odată pagina unui scriitor ori par- titura unui muzician nu țin de foa- me, de sete... Dvs. de ce credeți că (ne) „ține" literatura ? — Intr-un basm bucovinean se zice că „la casa cu povești, nu in- tră Necuratul". La asta servește literatura : să alunge răul. Biolo- gia ne învață că ființele rudi- mentare sînt mai vulnerabile decît ființele subnutrite. Literatura ar trebui să ne apere de rudimen- tar și de alienare. Ernesto Săbato a fost o vreme președintele unei comisii care cerceta cazurile persoanelor dis- părute. Asta l-a ținut într-un con- tact permanent cu nenorocirea. Pe lingă asta, el este disperat, pro- babil. că atîtea secole de cultură n-au reglat instinctele noastre și r-au ameliorat sistemele sociale si că omul este. în atîtea locuri pe glob, pîndit de precaritate. Dar Săbato însumi, fără nevoința tex- tului, n-ar fi ajuns să-și dezvolte în asemenea grad simțul solidari- tății tragice. După un eșec personal, sau după un eșec al civilizației ac- tuale, scriitorul se întreabă : ce rost mai are cartea pe care o cizelez, sau reveria justițiară pe care o propag ? Ce rost ? Și to- I tuși, cunosc cărți care au ajutat r oameni în suferință. Cunosc cărți care, prin efecte însumate. au stimulat ultimele energii ale su- praviețuirii. Să le mai numesc'! Hanania Ben Teradion, condamnat la ardere pe rug pentru că nu voia să renege Cartea, știa bine că ceea ce scapă de la focul pri- goanei este tocmai litera, spiritul. Cartea poate fi slabă în ime- diat, dar puternică în timp lung, prin însumarea efectelor sale. Voi demonstra odată că imperiul ro- man. după prăbușire, și-a reîn- -cropit conturul grație unei cărți... Uneori cartea este puternică și în imediat. Mai ales la națiile ma- ture. Francezii se lăudau într-o vreme că la ei literatura este a patra putere în stat ! Se poate. Eu mă întorc la îndemnul basmu- lui bucovinean : nu lăsați casa fără povesti, că intră Necura- tul ! „La asta servește literatura: să alunge răul — Un interviu cu scriitorul VASILE ANDRU — 3. Densitatea enunțului, informa- ția consistentă, asociațiile îmbel- șugate, temerare desfășurări ale imaginarului, aderente la real, spargere de dogme, lucrul sever... Ce credeți că mai încape in pro- za pe care o slujiți ? — In proza aceasta mai încape un plus de uimire. Uimirea este un proiect de a comunica inco- municabilul. 4. Ați scris de cîteva ori despre proza nouă. Care este statutul ei? Cum o apărați? — încerc să apăr proza scriind proză. Este singurul mod de a a- păra eficient ceva: practica. Cît despre teorie, este și ea de folos. Eseurile mele despre proza noua au o valoare euristică. 5. Cînd ați plins pentru prima dată pentru o pricină literară ? Cînd v-ați bucurat ? — Prin întrebarea asta, mă plonjezi in copilăria cea mai fra- gedă. Copil fiind, am plîns pen- tru prima dată din pricină de carte cind părinții mi-au citit is- toria lui Daniel cel aruncat în cuptorul încins de către Nabuco- donosor, și apoi același Daniel a- runcat în groapa cu lei de către Darius... Aveam vreo 9 ani. Ei îmi citeau seara, cînd se adunau de la muncă ; eu stăteam în pat și îmi ascundeam capul în așter- nut, ca să nu mă vadă că plîng. Eram răscolit de tot ce-mi citeau ei. Astăzi spun că atunci se pro- ducea trecerea de la acel mini- mum de emoție (care este egois- mul) la maximum de emoție (care este participația. prin cuvînt și i- maginație, la viața și jalea al- tora). îmi mai amintesc de o mîhnire de altădată. M-am întristat foarte tare cînd am auzit că a murit poetul Nicolae Labiș. Nu țin min- te dacă am plîns sau nu (înain tind în vîrstă, omul începe să plîn- gă lăuntric), dar știu că multe zile am fost apăsat. Eram pe a- tunci elev la Liceul din Șiret, era în decembrie 1956. Colindele mele au fost triste în anul acela Bucurii din pricină literară ? M-am bucurat cînd am citit în ziar că s-a desființat cenzura Asta a fost în decembrie 1977. S-a dat un comunicat în presa noastră. Mi-am zis : iată o hotă- rîre bună ! 6. Care vedeți a fi însușirea cea mai de seamă a scriitorului ? — Scriitorul este un specialist în reciclarea defectelor sale. Alt- fel zis, în convertirea defectelor în calități. Sînt tot felul de tră- sături „accentuate" de caracter, suceli și complexe psihice, care se convertesc în energii estetice. Au- torii de teatru absurd sînt mari adunînd laolaltă toate defectele comunicării citadine. Cunosc un confrate care a evoluat binișor dinamizat de megalomanie și de un incorijibil complex de infe- rioritate. S-a vădit că defectele umane sînt mina de uraniu a pro- zei, nu doar a virtuții. „Trebuie să fii cel puțin canibal ca să de- vii celebru în Occident", ne spu- nea Baconsky, exprimînd în cu- vinte amare neadaptarea sa și a noastră, a candizilor. Această însușire a scriitorului se poate exprima și-n alți ter- meni, mai urbani : darul de a u- maniza imensa noastră zestre de sălbăticie. A umaniza partea noas- tră inumană. Și dacă defectele sînt mina de uraniu a prozei, atunci sophrosyne, înțelepciunea și atracția misterioa- să a desăvîrșirii, sînt mina ei de aur. Păcat că aurul pălește în fața uraniului... In finalul răspunsului, voi spune că însușirea cea mai de seama este să te despoî de însușiri. Cînd ajunge aici, un scriitor este deja mai mult decît un scriitor : este un om. Așadar, pe alte căi, am ajuns la o concluzie pascaliană... Dar ce înseamnă să te despoi de însușiri ?tnseamnă a distruge au- tomatisme mentale, a înlătura condiționări și inerții de simțire, a arunca prejudecăți, a goli min- tea de bruiaje parazitare. în acest stadiu, devii o mare putere în materie de reflectare, înțelegere, claritate. 7. O întrebare despre ieșirea în lume. Sinteți un autor de succes ? Ce șanse de ponularitatc arc pro- za pe care o scrieți ? — Eu sînt un autor popular, din cîte văd. Am o presă indi- ferent-favorabilă. Apatic-favora- bilă. Cel mai prețios aliat al u- nui autor (întru publicitate) este falanga snoabă a criticii, or eu n-am reușit să o cîștig... înaintez, încet, fără contestări și fără a- plauze furtunoase. Romanul meu cel mai bine primit, pînă acum, a fost Noaptea împăratului. Rela- tivul său succes se datorează mai mult lui Traian, împăratul, decît strădaniilor mele. Se caută genul istoric, ce să-i faci. Cînd dai ro- man istoric, ești iertat chiar șl pentru unele performanțe estetice. Romanul Tumul s-a epuizat re- pede, dar încă nu pot aprecia e- coul lui real, penetrația lui. Cu mici excepții, critica a fost sau prudentă, sau distrată. Cît despre public (cei aprox. 30 000 cititori) nu am de unde să-i cunosc reac- țiile. Turnul are o latură carna- valescă si alta isihastă ; ambele sînt spații de manifestare (și de sondare) ale umanului. Poate că panta isihastă merge mai adine spre enigma umană. Eu îmi închi- pui că am un cititor pregătit să recepteze și acest aspect. Așa stau lucrurile cu ieșirea în lumea carpatică. Cit despre ieși- rea pre jinioi strame, suit aoia ia Kilometrul unu. Adică primii mei traducători au fost bulgarii și, nind ei primii, au fost și cei mai inspirați, adica mi-au tradus ceva proză scurta, din futlanda posibi- la și din arheologia dorințelor. Romanul Noaptea împăratului, tradus in patru limbi, la noi, nu-mi fac iluzii că mi-a adus mulți cititori străini. Este un tel de sticlă aruncată în mare : nu știu dacă a ajuns la vreun țărm, acum aflu ca Mirele se traduce la Kiev, iar Turnul la Moscova. Proza scurtă se propagă și mai încet... In lume, trebuie să iz- bucnești cu o carte. Nu cu șapte : cu una singură, dar foarte cerută. Literatura română actuală, nu se pare, încă nu reușește asta : sa izbucnească în lume printr-o carte. 8. Care vedeți a fi bătaia prozei in veacul iminent ? Cu ce forțe intîmpinăm secolul următor? — Romanul scurt și scăpărător va cîștiga teren. Raportul roma- nului viitor față de romanul rea- list tradițional va fi de 1 :8. Adică tot ce spunea Balzac în 1000 de pagini, autorul secolului viitor va spune în 125 de pagini, cu aceleași speranțe de obiectivitate și de realism. Pe lingă autorul romanu- lui de 125 de pagini, desigur, vor trăi și atavicii grafomani, care vor popula (nu zic „polua") lite- ratura, cu succes și beneficii ma- teriale. Dar structura de rezis- tență a prozei va fi cartea scurtă și scăpărătoare. Sper că tot mai mulți autori vor conveni că scrisul este o practică însemnată a spiritului și vor avea o atitudine în consecin- ță. Asta va apropia cumva proza de ingineria psiho-somatică, dar fără riscul de a-i distruge speci- ficul. Mărturisesc, că, aici, am făcut nu atît o previziune, cît o descriere a unor obsesii persona- le. Poate asta m-ar interesa pe mine in prag de secol 21, poate asta aștept eu de la proza mea. 9. Cum vă închipuiți că arată scriitorul care se respectă ? — Iată, mai întîi, ce zicea Karl Krauss : „De ce scrie un om. Pen- tru că nu are destul caracter ca să se abțină". Karl Krauss se re- ferea la scriitorul din timpul său : timp paradoxal, de nepăsare și a- pocalipsă, de anxietate și aștep- tare, de asprime si labilitate. Vre- murile de acel soi deformează actul scrisului. îl împing spre compromis sau spre infantilism. In asemenea timpuri, păstrătorii „Focului sacru" al artei se ex- primă în felurile chipuri, inclu- siv prin tăcere. Dar în ce con- diții tăcerea devine un cod artis- tic ? Iată o temă pe care o lă- săm deocamdată deschisă. Exigența cu sine este un alt semn al scriitorului care se res- pectă. Marea frămîntare, marea mărturie, marele stimul mental : doar pentru astea merită să rupi actul tăcerii, frumusețea tăcerii, eficienta lucrare a tăcerii. Adică numai pentru ceea ce face „să sporească sufletul", cum ziceau bătrînii noștri fascinați că în om există un suflet. Discuție consemnată de Dumitru BRADAȚAN TRANSPARENȚE August Metalul luminii curge arabescuri verzi pe timpane. Se aude tot sistemul solar. Galaxia mai rămine un mit virtualizat prin negație. Se aud vibrații trecute și viitoare despărțite de numai o clipă. Luna august e femeie și stă la răscrucea cerului, a unor brazi inconștienți si fînețelor cosite. E acolo un măcel parfumat pînă la disperare. Ea e făcută din marmură și ține palmele cuib către tine. Din cariera asta se dezgropau pe vremuri lei, vulturi, grifoni... Muți și nemuritori. Soarele o lasă albă, dar amîndoi ne întîrziem geana către sini. Acolo a fost uitat un halou tremurat. Va fi fost scară. Cum să treci mai departe dacă ea tace și privește in palme ? Cuib pentru o pasăre ce a fost sau va veni... Sau apă de-o singură sete... Se pot tipări în ele lingouri din toate orele zilei. Pe cer zuruie grîu sporit cu aramă și secară de smaragd. Pur și simplu, ne vom mumifica în această lavă roșcovană. In orbite două pietre ale strălucirii cit oul de porumbel. Pasărea-săgeată se rotește tot mai tare și ne cuprinde amețeala. Cosmonauți de catifea intr-o centrifugă imaginară, îmi fac aripi din solzi de plumb și țigle. Plonjez la picioarele zînei pină duc în creștet nisipul din fundul unei fintîni. De astăzi luna august arc oglindă. Ea știe graiul si încă alte minuni. M. TINESCU Si rodu-i mai dulce Cu fructe rotunde, cu spice ureînd pe mesele noastre de taină și cină pămîntul de-acasă în August înalță un cîntec de proaspătă, vie lumină, și-auzi rădăcina sub brazdele aspre cum urcă spre cer respirările noastre, și-auzi prin ferestre o pasărc-n zbor spre spații de suflet albastre, în August visăm într-o pace deplină cîmpii somnoroase și munții din piatră sub miinile noastre cu forme cîntînd iubirile noastre de neam și de vatră, în August și fapta-i mai demnă, mai dreaptă, și rodu-i mai dulce sub cîntec și slavă, și-odată cu glia din munte la mare fă-te cîntec de țară, fă-te cîntec, Suceavă ! Ion DRĂGUȘANUL Cîntec l’ămintul mă urcă-ntre stele Dîndu-mi dreptul să ard printre ele. Mai am de cărat finul și-l car Ca o furnică și ca o albină Eir cu fir, nectar cu nectar, In stoguri cu multă lumină. Mă-mpurpură toamna din toate părțile. Explozii solarc-n struguri și-n mere, îmi pun deoparte toate cărțile Care dețin suprema putere. Le vor reciti între otrăvuri și coasă Cind mierla-i soră c-o privighetoare In zorii zorilor, la masă de mătasă, Lingă rouă frunții cu mireasmă ocrotitoare. Gheorghe LUPU Despre starea de patrie Pai ria-aripă de stea deasupra inimii arcuindu-se pînă ce înșine noi devenim cintătoare fîntînă... De jur-împrejur Ea se află ca ploaia, ca umbra, ca soarele... Fără de ea cum s-ar mai înstela, neliniștite, izvoarele ? Să nu-i căutăm definiții ! Mai presus de iubire există ! Cum oare am putea învăța să doinească o privighetoare ? Ca-ntr-o poveste de dragoste, mestecenii Ei au sfiala aleasă a mirilor. Intre veșnic și efemer se numește întîi suma iubirilor. Nimic nu-i incert cînd c vorba de Ea. Respiră. Cîntă. Iubește. Și nu are moarte. Viața Ei este cea cît i-o dăm fiecare în parte. .Se află doar in prea-plinul iubirii încolțind ca boabele griului. Grele. Ce poate arde mai pur decît macii-nflorind tricolore drapele? loan IACOB Cuvintele Ei sînt purtătoare de cîntec. Nu căutați ce nu s-a mai spus ! Există un cuvînt mai cuprinzător decît Patria Și mai presus ? Să nu-i rănim cu vorba, imaculate, zăpezile ! Despre starea de patrie nu se vorbește. «fină la lacrimi strigător și sublim, e ceva * doar se trăiește ! Victor IONESCU Ochiul codrilor Ochiul codrilor din scară Se deschide-n lupi albaștri Cit sîntem în Bucovina Mai sorbim din ploi de aștri Cît sîntem în Bucovina Devenim un cîntec pur Deschizînd în noi albastrul Cu o pasăre-n azur III — Pagini bucovinene Vasile ZETU Ochiul codrilor ne știe Căci își rupe-n noi lumina Izvarînd din Eminescu Mai sintim în Bucovina Neam poetic care-și cîntă Doina dorurilor sale Ce pămînt străvechi ne soarbe Intre rime și-ntre zale Ochiul codrilor ne tace Mult mai mult ca zvon, măiastru Mai sîntem în Bucovina Deschizînd in noi albastru. Bucovina Tu faci parte din mine, niciodată nu rămîn prea mult într-un loc străin, mi-e dor de Bucovina, insulă nostalgică atirnînd strălucitor înaintea amintirilor mele, ești spiritul meu popr.lind pupilele ochilor vechile tale pavaje traversează bulevardele sufletului meu, ea o compactă singurătate sau ca niște oglinzi care se reflectă una intr-alta. Cristian Pașcanu BUCOVIAN Silueta unei miresme Pentru că sînt fericit, cetitorule, iată, acum urmăresc pe-ndelete — o, pină cind către margine ochii desferecă rouă, și iaiăși — acum urmăresc, vreau să spun, silueta strălimpedc a întreitei miresme pe pajiștea proaspăt cosită : Niciunde, nicicind o metaforă nu poate fi mai duios înrămată — albastru nestăvilit este în august văzduhul în satul meu somptuos, ancestral — Bucovina — inconfundabilă, indestructibilă stare de suflet, de unde îți scriu, cetitorule, iată, bucoavna aceasta bucolică, sacră petală de vis dintr-o stea meliferă. PREMIUL PAGINILOR BUCOVINENE LA CONCURSUL DE POEZIE „PORNI LUCEAFĂRUL", ORGANIZAT DE COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA BOTOȘANI, EDIȚIA 1987 Un poem citit într-un ritm civil de sentință nu-mi alege locul în care să mă-ngrop așteaptă-mă sus pe dîmb și privește întîi orizontul și vezi dacă mă cuprinde plumbul de execuție cu rana in privire ca o torță aprinsă inima copiilor murmură-n pieptul patriei întiia dimensiune e strigătul la hotarele privirii zăpada cade cu ochi deschiși peste osemintele înghesuite marșul triumfal al poemului încolțește la umbra statuilor învățătoarea satului își face stagiatura în ore deschise citește țăranilor ultimele dorințe intr-un ritm civil de sentință Aurel POP Cîntec de piatră Noi locului am stat cu piatra, așa cum e în zidiri așezată, sau cum e sub cenușă vatra pe care-arsura nu e alinată. Ne-am înălțat în trupul de zidire și temelie-am fost la noua casă. Ni-i piatra arcuită-n os subțire de timplă, ca o boltă calcaroasă. E-un miez pietros a noastră ființare pe-acest pămînt. Nu suntem frunze-n vînt. Noi ne-am durat de mii de ani altare, topite cu străbunii în pămînt. Urcușu-i deci de piatră, iar în lut ne coborim la cei de dinainte. Din noi tot crește marele trecut, ca versul veșnic din fierbinți cuvinte. Petru BEZUȘ CONSEMNĂRI PERMANENȚE SERGHEI ALEXEEVICI BARUZDIK (U.R.S.S.) E. Ar. Zaharia (Zaharia Macovei) cuvintele Sale dintre Criticii între ei CADRAN (premiul I) revistele (cu Aurel Putnearru, din • Premii Ion PRELIPCEAN ai fără vrut istorie" corespondența), antici- Fălticeni •nte de epocă cu ven a de ca d loanid DELEANU me nolitice Alecsandri, de prezent la Junimea fap- revista „Convorbiri litera- țional' Gane aparține de veac, fiind întiia oară, de nu greșesc, pu- tini (sic!) romancieri s-au fo- Paris (cu Charles M. Carre, Mario Le Gentil, Marcel V. Tieghem) și di- ibrări unele neam iunge perei întru tînără (Eugen Lovinescu). Apropierile de alți prozatori, Ion Slavici, I. L. Caragiale, același tip-*, central este din Jocurile încredințat cializare la Bruneau, J. Roques, G. Bataillon, P. Suceava și Doroho:, Iași. De Iași a râ- de orașul copilăriei. foarte prolific în ti- scris în 11 ani (1933 de cărți, tipărind 18 primele obligații nale, ea gini de Crișana, Forum, să despice firul în patru. Cu alte cuvinte, forțăm compara- ția sau răstumăm ordinea fi- rească a proporției si dintr-o- dată după mi-e dacă de o săptămînă. o bogată suită de acțiuni specifice : expuneri pe te- altele care sint încărcate de a- în care patosul trecutului lumi- dus pe rînd la la Focșani și la mas legat, ca și Fălticeni. Din 1865 este Orion apoi cu H Tînărul poet Ion Manole, la cenaclul „Nicolae Labiș” din de- Su- si, negreșit, dacă în 1863 s-ar fi a- flat la Iași, ar fi fost printre fonda- tori. A abordat ..drapelul nostru na- corecturi. nuvela ta frumoase** lerie). care-1 certifică drept creator autentic în coloanele „Convorbirilor literare** ; roadele sporesc, poetului și prozato- Cum ziua bună se cunoaște de dimineață, așa și cronica de complezență se trădează de la Ion Creangă, Vasile asemenea se susțin. Afirmăm că Nicu literaturii începutului Scriitor nerețe. a —1943) 23 „do- pre- ș.a., dar se face în Junimea lite- ci si de procedură, fără a a- însă la valoarea artistică a o- înaintașului, dar încercindu-se aceasta ; opera sa este astfel — „un liman de seninătate'* pera flote du-și cresc losit de el mai hai Zamfir- (o calitate) și, în altceva nici nu economice, simpo- brăileanu), nuvelele lui fiind vezi sigure ale unui povestitor destinat” (Ilie Dan). Merită, de asemenea, amintit vorba comentatorului, cu „Poveste de iarnă" așa. ierarhiile capătă rească restructurare. ringere. ci autorul n-a poeți maturizați", „evocări istorice dînci semnificații, descoperirii gloriei rinduri. „Motivată” de amicale ori redacțio- curge domol prin pa- reviste asemeni unui caldul vostru îndemn, nici o ele: Trandafirii negri, .Președinte al celor nouă**, Nicu că un „persona.i telefonul care — Daniei, unde i s-a acest rol pentru si firească încălzită cu mici sentimentale”, propunîndu-i ® „Baia—-file de sa. Rădăcinile operei sînt în- în specificul românesc, găsin- „sujeturi” originale ; ramurile venetic în contactul cu Junimea întoarcerea borzelor noastre luncă”. (D.M.) care semnează un cinstirii trecu- marilor înfăp- poporului nos- inclus. timp rului adăugindu-i-se memorialistul și traducătorul din opera Homerului i- talian. Iată cum Nicu Gane este liantul dintre înaintași și urmași — „firul unei tradiții neîntrerupte (I- așijderea ? Și uite o p:t - Dar să Pusă sub semnul tului și omagierii tuiri socialiste ale tru, manifestarea a dimensiunile se modifică propria-ne dorință. Ce „Adela" lui Ibrăileanu, nu tot „un roman in doi". „Cu aceste patru rezerve, este una din cele mai (Fond documentar — Ga- bine decit Mi- fi si aceasta o fine, probabil există, că ro- ră (Sibiu), Colocviu, Familia, Filobiblon, JUNIMIȘTI FUIICE^M (urmare din pag. II) lă. Aici și-a trăit frumoșii ani Zaharia Macovei s-a născut la 24 ianuarie 1911 în localita- tea Horodnic de Sus, județul Suceava. A făcut liceul la Cosmeni, iar facultatea la Cer- năuți, urmînd cursuri de spe- ferite alte cursuri (Paul Va- lery, Paul Hazard, E. Brehier, Jean Boutiere —) pînă în iulie 1941. A fost profesor Ia licee din țară (Dorohoi, Fălticeni ș.a.), iar ultima dată a funcționat la Institutul de Invățămînt Su- perior din Oradea (1964—1973). Consătenilor I. G. Sbiera, Va- sile Tigănescu, Iulian Vesper, Ie urmează E. Ar. Zaharia (Zaharia Macovei), al patrulea scriitor (în ordine cronologică) pe care îl dă Horodnicul cul- turii române. Este membru în diferite so- cietăți științifice, culturale, ce- nacluri ; a publicat cărți (poe- zie, romane), studii, cercetări, comunicări, articole, note, re- cenzii, cronici, eseuri, a scos ediții de scriitori. A debutat cu versuri, ca e- lev, semnind cu pseudonimele Firu Măgdălin, Radu Voichiță, Mălin Bucur remarcat abia rară (1931). A redactat Em. Gorescu, apărută la Ră- dăuți și București, 1933, 1935), Argonaut (cu Mircea Streinul, 1934) ; Fișier (1934), Nord (1938). A fost redactor la Glasul Bu- covinei. A colaborat la peste 100 de reviste în perioada interbelică și la alte 20 de reviste în anii '50—'80. Printre acestea din urmă amintim doar : Cercetări de limbă și literatură (Oradea), Cercetări de limbă și literatu- Gaudeamus, Limbă și literatu- ră, Lucrări științifice, Nebă- nuitele trepte, Orizont, Revista de pedagogie. Revista învâță- mintului superior, Țara Crișu- rilor. școlarității, mărturisind in 1912, la a 70-a aniversare a școlii domnești : „nicăirea nu-mi e mai îndemînă ca aici, nicăirea nu-mi par locurile mai frumoase". Aici a simțit primele tre- săriri ale dragostei, aici a ucenicii în breasla vînătorească în decorul de vis al Brădățelului, de aici a par- ticipat la adunările unioniste de la Slatina, aici a trăit memorabila noap te a Unirii, îndrăzneală ce-a atras destituirea din postul de .tinăr jude- cător. De aici legătura de suflet: „fiecare colț de zid îmi spune o po veste”. Memorialistica din „Zile trăi- te” și „Păcate mărturisite", in dul- cele grai al vremurilor, evocă „A mintiri din copilărie* dar și „Anii de ucenicie”. Contemporan și prieten cu Ion Creangă (vezi Fondul documen- tar, Galeria oamenilor de seamă din pînd, prin plăcerea cinegetică și iu birea pentru natură, pe Mihail Sa- doveanu. Nicu Gane este un produs al acestor meleaguri. în descrierea peisajului mirific al „împărăției ape- lor”, Sadoveanu are un înaintaș pre- țios : „aburi deși acopereau fața apei ca un înveliș de noapte prin care nu străbatea nici una din ochioasele stele spre a se oglindi : iar apa dor- mea adine” („în vacanță"). însuși Sa- doveanu, în necrologul din 1916, îl numește „maestrul meu”. Viața și obligațiile profesiunii l-au re“. pe care a slujit-o cu credință. Nicu Gane este al Junimii încă prin debut : aducînd prima nuvelă, „Flu- ierul lui Ștefan”, spre citire, se sim- țea „un vinovat care ascundea în buzunar corpul delictului” (Cum am început a scrie). în emoția debutului nu și-a putut citi textul. A făcut-o Titu Maiorescu, exclamînd la sfirșit: „voila une nouvelle!“. Mentorul junimist l-a inclus în „direcția nouă” și l-a supus adeseori unei judecăți obiective. Iată, în scri- soarea din 6—18 decembrie 1876 că- tre Nicu Gane, Titu Maiorescu afir- mă : „Cinele bălan a plăcut tuturor cărora le-am citit și cred că este cea mai bună scriere a ta pînă a- cum”. apreciind „limba cea limpede 1933; Afania, 1933, Apoteoz, 1933, Trestia Barcan, 1934, Stihuri, metafore și imagini românești, 1935, Marathon, 1936, Insurgențe, 1938, Artur Goro- vei. Brașov, 1938, Nord, Făl- ticeni, 1938, Revista Nouă, Ră- dăuți, 1938, Acteon, 1940, Nerv, 1940, Beatitudini 1943, Opinii europene despre dor, 1943, An tologie rădăuțeană, 1943, unele cărți le-a scris în franceza Portrait de ia Bucovina, 1939. Essai de bibliographie pour l’etude du „dor” roumain, 1943, iar altele i-au rămas în ma- nuscris 1 D. Anghel și poezia spaniolă. Eugenio d’Ors sau grandoarea rațiunii, G. Bogdan- Duică, Mim (roman), Tranda- firi spanioli, cărți semnate cu pseudonimul E. Ar. Zaharia. După război a semnat cu nu- mele său adevărat Zaharia Ma- covei. cele peste 40 de studii științifice, în diferite publica- ții, sau în volume colective : Trecut, prezent si viitor în Bihor (1969), Bihorul (1971). Monografia Liceului „Emanuil Gojdu” (1971), Culegere de tex- Traian , loan 1969, baca- facul- Mihai 1973. te pentru dictări (cu Blajovici, Valeria Botiș, Comănescu), București. Analize literare pentru laureat și admiterea la tate (cu Paul Magheru, Vînturache), București, Pentru tipar are pregătite : Flori alese din poezia Bihoru- lui (cu Lucian Brimba, Valen- tin Chifor, Paul Magheru, A- neta Micle) ; loan Slavici, o pagină uitată. Dicționar de ti- puri umane (1000 p.) ș.a. A scos ediții de scriitori : Ion Roșea : Semne’n Scuturi, București, 1937 ; loan Slavici : Atitudini și mărturisiri, Facla, Timișoara, 1975 ; Horia Bottea : Game și pendulări, Ed. Da- cia, 1983, (cu Ilie Radu-Nan- dra) ; a tradus volumul Ade- lei Popescu, între noi timpul, 1986, în limba franceză. A tradus din poezia france- ză, spaniolă, portugheză, en- gleză, rusă. Gane a avut mulțumirea de a-și pu- blica in 1880 „Novele” în două vo- lume, cu o dedicație grăitoare pen- tru traiectoria destinului său literar : „Amicilor mei din Junimea vouă vă dedic această carte... căci fără voi, linie poate n-ar fi ieșit din pana mea". Legătura de suflet cu Junimea a rămas constantă cu toate că opini- ile politice l-au condus pe alte dru- muri. în discursul din 22 decembrie 1899 arăta că „cele mai plăcute și mai senine oare ce am petrecut în viața mea, au fost acele de la în- trunirile noastre literare... unde dom- nea numai voia bună și spiritul cel mai intim de colegialitate, unde fie- care își citea scrierile în mijlocul unui auditor cu judecată liberă și unde simțea un adevărat repaus su- fletesc într-o atmosferă limpede ne- atinsă de veninul patimilor lumești". Relatările memorialistice despre Muzica Ia Junimea sînt deosebit de interesante (O baladă a lui Nicu Gane — Domnița și robul — a fost transpusă muzical de compozitorul Gheorghe Schelleti). Relatările despre pictură (atelierul din strada Săulescu unde lucrau N.cu Gane. Verussi. Bu- iucliu si Vasile Pogor) se constituie ■ ronicar martor al „Zilelor trăite”. Opera sa a cunoscut o vie ,-ircu- ’ație. Doi junimiști — lacob Negruzzi si Ion Luca Caragiale — au scris un inspirat libret de operă pe muzica lai E. Caudella. după nuvela „Hatma- nul Baltag". Se vorbea chiar de „un plagiat la Junimea” (vezi Caietele A. G. Stino în Fondul documentar al Galeriei), pornind de Ia scrisoarea lui Benges- cu-Dabija către Nicu Gane. în care învinuitul se scuza câ nu folosise în textul pentru opera comică „Olteanca” nuvela Iui Nicu Gane „Două nebu- nii". Nu se produsese vilvă. pentru ră nici unul din texte nu-și putuse imnune primatul valoric. Opera Iui Nicu Gane s-a bucurat de recunoaștere nat'onală și a cir- culat în traducere germană, franceză, cehă, bulgară, suedeză. Tn miezul incandescent al eveni- mentelor timpului sâu. la răscruce de veac (An nou, veac nou 1901), Nicu Gane vine din atemporalul cronică- resc avînd sfătoșenia celui ce măr- turisea „au fost scrise în inima sa”. în același timp Nicu Gane este o prezență vie a secolului al XlX-lea cu „Păcatele tinerețelor" devenite „Păcate mărturisite", cu „Amintiri din junețe" mergind spre „Zile trăite" ; de la „Cum am învățat românește" Ia „Cum am început a scrie". Des- cendența negruzziană nu e doar de In lume sint tot felul de cuvinte nu seamănă nici unul cu celălalt cînd îți vorbesc ca un suris cuminte, cînd te uimesc ca fulgerul înalt, cînd îndrăznețe, cînd suave, calme de neclintit, oricît ar bate-un vînt, dar toate iau și netezesc în palme făptura vie-a faptei din cuvînt! Cuvinte multe năvălesc în lume cum sînt și fapte în al lumii spic, căci dacă fapte nu pot fi anume, se stinge și cuvîntul, nu-i nimic, se pierde ca prigoria în spațiu și nu-l mai poți aduce pe pămint, căci omul ce nu soarbe din faptă cu nesațiu nu-i decit omul fără de cuvînt! în românește de Dumitru BALAN și Ion POTOPIN piriiaș pitulat printre sălcii incapabil să deranjeze cu su- surul său auzul trecătorului preocupat de chestiuni mai se- rioase. Să zicem, ca în cazul de față, că e vorba de romanul unui critic („Poveste de iar- nă”, de Mihai Zamfir). Cum în- drăzneala unei asemenea ten- tative nu-i nici nouă și nu tre- buie nici descurajată, cronica- rul „chemat" să-și spună păre- rea (România literară nr. 26) închide din ochi și se apuca de treabă. Mai întîi, pentru că trebuie găsit un punct de plecare, res- pectivul va emite cîteva con- siderații de ordin teoretic, nici nu se poate altfel, liniștindu-și cititorii cum că n-au de ce să se mire : nu e primul critic a- tras de farmecele narării... Și, spre edificare, se fac trimiteri Ia nume care nu mai au nevoie de „susținere”. Ba mai mult se găsesc și filiații cu opere redutabile, dacă nu chiar și merite suplimentare pentru opul recenzat : „Poveste de iarnă este, cel puțin în două puncte, mai aproape de romanele lui Camil Petrescu decît de acelea ale lui Holban. Mai întîi nu este atit de masochist-analitic ca Jocurile Daniei, cu • care are totuși (subl. n.), multe a- semănări ; nu despică firul in patru (s.n.), făcînd destul loc observației lumii înconjurătoa- re". Stratagema a devenit de altfel monedă bătută i nu tex- tul e lipsit de forță de con- urmărim mai departe opiniile criticului-recenzent despre car- tea critic ului-romancier. Deo- camdată el ne invită să aflăm subiectul volumului pe care-1 recomandă cu atita convingere: un precursor al scrisului sadovenian, o dovadă concludentă a „afinităților elective” ale celor doi copii trăitori la iazul Somuzului. Limba curat ro- mânească a lui Nicu Gane adeverește spusa lui Sadoveanu : „Proza lui ne- silită se desfășoară firesc și lin- ca o priveliște a blindei noastre Moldo- ve”. Bucurindu-se de recunoaștere ofi- cială — membru corespondent al A- cademiei Române, din 1882, membru activ din 1908, președinte al Secției literare a Academiei din 1912 — Nicu Gane intră în plin veac al XX-Iea cu o bogăție de proiecte și planuri literare concretizate în colaborarea la tînăra revistă ieșeană „Viața ro- mânească” (în primul număr din 1 martie 1906 i se publică articolul „Cum am tradus Infernul lui Dante”). Receptiv la mișcarea de idei a tim- pului, prezent în viața artistică, Nicu Gane ne apare ca un păstrător al tradiției ; pe un triptic se ridică o- „Subiectul e mor de relatat și poate fi relatat fără a știrbi din interesul romanului". Noi credeam că din interesul citito- rului, dar, în sfirșit, neintrînd in detalii vom preciza doar câ formula cu „subiectul" nu-i nici ea străină de schema par- tizanatului critic de care a- minteam. Și astfel, mai aco- perim o coloană și jumătate, tăifăsuind despre „un bărbat între două virste” care „tele- fonează de mai multe ori pe zi” unei tinere „ineîntătoare”. Cum însă fata „se află in urma unei dezamăgiri", îl cam ține la distanță pe timidul și tom- natecul amorez și-1 tot ține pină se termină romanul (nu îna- inte de a dispărea „din viața lui Stere tot așa cum intra- se"). Odată subiectul deconspi- rat. ce se mai poate adăuga ? Bineînțeles cîteva concluzii ro- ze (în „coadă de păun”) care să-1 îneînte pe semnatar și să-1 împace, eventual, pe citi- tor. Cu aceeași perspicacitate a evitării fondului problemei, cronicarul ce descoperă, de fapt ? Că proaspătul prozator „este un citadin prin excelen- ță cu simțul străzii aglomerate și al pitorescului civilizației de mânui extrem de simplu, la o privire superficială, este con- struit, „cu grijă și eficacitate". Cam puține considerații, cum se vede, pentru o carte căreia i se face onoarea de a fr re- marcată la rubrica „Actuali- tatea literară" (a prestigioasei reviste). Și pentru că orice cro- nică de complezență nu poate fi încheiată fără o frază cel puțin măgulitoare, nici cronica de fată nu se abate de la re- gulă Ea sună așa : „In conclu- zie. Poveste de iarnă este un roman inteligent, agreabil, bine conceput și scris de un critic literar care-și dovedește, cu a- ceastă ocazie, vocația de pro- zator”. Cit de generoși pot fi citeodată criticii între ei și cu ei... tul că spre redacția „Convorbirilor literare”, sub imboldul lui Nicu Gane, au pornit multe încercări scriitori- cești de pe aceste meleaguri. Scîn- teietoare prin spirit sînt ^Amintirile" lui lacob Negruzzi despre unele con- consecvente trimiteri de proze de că- tre Vasile Forescu și Dimitrie Mo- țun (ambii sînt consemnați în Dic- ționarul literaturii române de la o- rigini pînă la 1900, Editura Academi- ei. 1979). Nicu Gane. „al patrulea ca vechi- me și ierarhie” la Junimea cum îl considera Gheorghe Panu. reprezintă substanțiala contribuție fălticeneana la mișcarea cultural-artistică a epo- cii. Junimea și Convorbiri literare au făcut epocă iar colaborările făltice- nene nu întotdeauna de domeniul artei autentice, au fost însă dintre cele ce au dat sarea pămîntului, ex- nresie a vitalității creatoare. Pregă- tind drumul lui Sadoveanu prin re- vista „Viața românească”, al lui E. Lovinescu prin revista „Sburătorul”. • Culegere Sub egida Consiliului Culturii și Educației Socialiste și a Consiliului Central al Uniunii Sindicatelor din România, a apărut recent o cule- gere de poezie din cercurile și ce- naclurile literare premiate la cea de-a V-a ediție a Festivalului na- țional „Cîntarea României", alcă- tuită și îngrijită de poetul Ion Mcițoiu. Voindu-se o sinteză repre- zentativă a mișcării cenacliere din iară, placheta cuprinde peste două sute de autori, din aproape toate județele patriei, premiați în festi- val, care semnează aproape trei sute de texte. După cum se evi- dențiază în prefața volumului, „s-au ales, din multitudinea poeziilor dis- tinse în ediția menționată... un prim ciclu"... al acelora care glori- fică patria, „care ne va pune suo privire creațiile poetice ale unor nează cadranul împlinirilor prezen- te”, precum și poeme a căror stare este cea „de încredere în actul creației poetice, exaltarea lucidă a muncii poetului", „a cultului pă- cii”. între laureații antologați se a- flă și poetul sucevean Ion Cozmei „Diptic”, din care extragem „Caste- lul cu miei” : „La cumpăna serii cu ciutura-n cer / Prin porți li- niștit se strecoară cîmpia / Salci- mii își piaptănă frunza stingher / Cînd satul își leagănă blînd veș- nicia // Pe marginea rîului picură miei / Cu abur de lapte respiră pădurea / Amurgul împrăștie-n tin- dă seîntei / Și-n muguri de rouă îmbracă securea // Se tulbură vi- sul de sînge-n măceș / Fîntîna prin iarbă trimite poruncă / Doar mama așteaptă cu flori de cireș / ceava, a obținut marele premiu al concursului „Tudor Arghezi” de la Tîrgu Jiu. Același prestigios pre- miu, de data aceasta la concursul de poezie „Lucian Blaga”, de la Sebeș Alba, l-a obținut Simon Pe- tru Oprea, de la cenaclul literar al Casei de Cultură din Rădăuți. ■ La ediția a Vl-a a Festivalu- lui „Comorile Vrancei”, de la Nă- ruja, dedicat rapsozilor populari, profesoara Doina Lavric (Căminul cultural Dornești) a obținut pre- miul I. Remarcabilă a fost și evo- luția Dafinei Florea (Căminul cul- tural Ilișești) și a Aglaiei Cotruț (Căminul cultural Sadova), interpre- te de balade, cărora li s-au confe- rit. de asemenea, premiul I. ■ Ansamblul vocal-folcloric din satul Costișa, comuna Todirești, for- mația de jocuri bătrînești și rap- sodul popular Ștefan Huțan (comu- na Frătăuth Noi) au obținut tro- feul concursului interjudețean de folclor „Holda de aur”, de la Baisa, Botoșani. (D.M.) Ca în fiecare vară, comuna Baia, de lîngă Fălticeni, fostă capitală voievodală a Moldovei, a găzduit si în acest an manifestarea cultural- educativă devenită tradițională „Baia — file de istorie”. zioane. expoziții de artă populară, schimburi de experiență, gale ale filmului artistic și documentar etc. La spectacolul muzical-Iiterar or- ganizat în încheiere și-au dat con- cursul formații de amatori din lo- calitate și din alte comune înve- cinate. (I.D.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, VioreT DARJA, Ion CARP FLUERICIr Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48