IUNIE 1987 EDITATE IN COLABORASE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA ANUL VI nr. 6 (66) wnene UNIVERSUL CANDORII Există in iunie două sărbători de suflet care-i mar- chează începutul și sfîrșitul, îmbrățișîndu-se, prin sem- nificații, peste durata întreagă a lui cireșar: „Ziua co- pilului" și „Ziua învățătorului". Doi termeni esențiali ai ecuației devenirii acestei lumi — a lumii noastre în care tînăra generație și școala configurează zone de e- xistență și activitate umană de maxim interes social — devin, astfel, repere importante pe aceeași traiectorie afectivă. Așezarea lor în calendar dobindește valoarea simbolică, mărginind timpul unei luni generoase și dez- mărginind fiecăruia dintre noi gînduri luminoase, senti- mente calde. Acordînd cinstirea cuvenită celei de-a doua sărbători, oamenilor care se dăruiesc muncii didactice, educației și instruirii acelora ce reprezintă viitorul, după însuși modelul așa numitei „revoluții coperniciene" produse într-o anumită etapă în pedagogia modernă (cea care a adus în centrul atenției, în locul profesorului, elevul), vom acorda prioritate, în aceste rînduri, copilului... ....Puritate, gingășie, candoare, ingenuitate — sint a- tributele la care apelăm în primul rind cind evocăm u- niversul mirific al celor mici. „Argumentele" cu care această vîrstă ne cucerește sînt însă — știm și simțim cu toții — mult mai numeroase ; zîmbetul fermecător, apt să ne descrețească fruntea oricît de împovărată de griji ; fragilitatea ce ne inspiră gestul ocrotitor și ati- tudinea delicată; neastimpărul și zburdălnicia care a- mintesc înțelesurile dinamismului; intensitatea trăirii bucuriei și a micîlor-mari „drame" ale jocului ; curio- zitatea nepotolită, exprimată în nesfîrșitul șir al „de ce?"-urilor și al altor întrebări în fața cărora nu de puține ori ne pomenim (chiar dacă nu mărturisim în- totdeauna) depășiți, dezorientați, derutați ; spontaneitatea gesturilor și reacțiilor iscate de o imaginație în necon- tenită revărsare; profunzimea atașamentului față de „personajele" (cu sau fără viață) din lumea preocupări- lor infantile, ridicat pînă la rangul de responsabilitate, atunci cînd, de pildă, se socotesc, asemenea Micului Prinț, răspunzători pentru soarta unei flori... „Viața este o flacăra ce se stinge întotdeauna, dar recapătă seînteie de cîte ori se naște un copil" (B. Shaw). Din această „seînteie" se împlinește miracolul fi- inței ce urcă — mereu în uimire si îneîntare — trep- tele inteligenței. Evoluția ei sc desfășoară ca o continuă explorare a lumii înconjurătoare, ca dezlegare de taine, ca deprindere a științei de a fi- Este greu de spus ce e mai fascinant pe traseul parcurs către vîrstă care urmează copilăriei. Risipa de fantezie ce înfrumusețează jocurile ? Interesul și dragostea pentru vietățile din jur ? Dorința de a înțelege și chiar de a descoperi ade- văruri ale realității imediate ? Antrenamentul intelec- tual susținut, maî întîi, în condițiile mișcării firești în ambianța stimulatoare a existenței zilnice și. apoi, sis- tematic în anii de scoală ? Onrindu-ne la acest din urmă aspect, fără a-î uita pe copiii capabili de performanțe, să recunoaștem marile disponibilități ale tuturor celor ce alcătuiesc generația în formare. Ele se învederează mai ales astăzi, cînd „ofertele" si solicitările mediului (de la cel familial. Ia cel a! străzii sau acela cu care ..contactul" este mijlocit de televiziune) Ie pun în evi- dență și în valoare receptivitatea, capacitatea de orien- tare și de răspuns adecvat, de stabilire chiar a unor raporturi de acțiune și interacțiune etc. Școala, prin oa- menii ei șî mijloacele (tehnologiile) de învățămînt utili- zate, Ie conturează și potențează aptitudinile, îi călău- zește, după principii științifice, pe căile cunoașterii, Ie modelează personalitatea. Important este să le mențină șî să le cultive intensa curiozitate, orientind-o treptat spre obiective ale investigației folositoare, să Ie stimu- leze interesul de a ști și creativitatea, să-i facă apți de a formula opinii și de a se autoînnoi permanent. Vedem, de altfel, adeseori copii captivați în aceeași măsură de matematică și electronică, precum dc bas- me sau povestiri ștîințifico-fantastice ; în stare să-ți ex- plice fenomene complicate și să te pună în gardă că a- cumulările (și reminiscențele) de pe vremea propriei școlarități au ajuns un bagaj derizoriu ; să vehiculeze dezinvolt teorii sau ipoteze reținute • din lecturi, către care i-a condus voința de a progresa în ritmurile pe care le simt a fi ale epocii. Să exclamăm, în asemenea cazuri, împreună cu Moliere : „Ah, nu mai există copii!“ 1 Evident, eî rămîn în orizontul aceleiași vîrste, ■ însă al unei copilării cu un conținut spiritual ce a cunoscut mutații. In mod necesar și, în general, cu efecte pozitive marcat de elemente ale științei și tehnicii, acest conținut înglobează — trebuie să înglobeze ! — aportul artei, pentru împlinirea profilului umanist, sub o ase- menea înrîurire mintea însăși dobîndind sensibilitate, mobilitate, o „deschidere" mai amplă. Toți copiii sînt frumoși, se spune pe bună dreptate. Desen de Ion CARP FLLERICI Irepetabilul cintec Coboară o dimineață peste noi nesfirșit de calmă și ne despovărează umerii cu cîntecul irepetabil al copilăriei Clopotul de somn al verii primenește sunetul ierbii înfiorîndu-se Ascultăm uimiți cum glasul copiilor se transformă într-un bulgăre de aur la porțile visului Coboară o dimineață peste noi și ne înluminează ochii și ne tulbură sufletele asemeni mărului călător din grădina copilăriei Afirmația conștiinței că. „Ea e timpul, / dă expresie unui adevăr al inimii, dar și al ce-și vrea copilăria o permanență sufleteas- singurul bine, izvorul a toate, prin tot ano- prin toți anii, sub toate punctele cardinale". Adaugă, apoi Poetul — și nu ne putem reține de a transcrie versuri mai emoționante decît tot ceea ce s-a mai spus memorabil despre această vîrstă : „Copilăria mea e aici și astăzi. / Și dac-aș sări peste poarta toam- nei / la care-am ajuns, copilăria aș sălta-o cu mine...". Păstrindu-ne posesori ai virtuților acelui „izvor a toa- te", trăind bucuria întoarcerii, prin nostalgice amintiri, în ținutul pierdut o dată cu „cîștigul" de ani, cuprin- zînd mereu cu primăvara gindului și faptei pe toți copiii, să nu uităm marile răspunderi pe care le avem față de ei, „Omenirea datorează copilului tot ce-i poate dărui mai bun" — se apreciază într-un important document adoptat la O.N.U. în 1960. Iar acest „tot" începe, fără îndoială, cu PACEA... A PRIVI ASA II ȘTIU 5 J Undeva în București, pe o । străduță cu nume de împărat bizantin. într-o casă retrasă in curte și înconjurată cu liliac trandafiri și viță de vie, tru- desc de dimineață pină seara doi oameni minunați, doi ar- tiști pasionați de istoria tre- cută și prezentă a patriei, doi creatori de frumos într-o ne- bănuit de largă paletă de ge- nuri artistice. De Ia interpre- tări îneîntătoare ale unor biju- terii din vechime, la exempla- re desăvîrșite ilustrînd istoria costumului; de Ia vitralii, icoa- ne și basoreliefuri la excelente copii după metope de columnă; de la variante interesante ale unor lucrări din arta egiptea- nă, greacă și romană, Ia bus- turi, medalioane și monumen- te ecvestre ale unor voevozî care au străluminat istoria nea- mului. Alături și printre aces- tea, într-o firească neorinduia- V__________________________________ lă, o tot atît de diversă gamă de materiale : lemn, piatră, ip- sos, lut, rășini sintetice, me- tale, scule, mașini electrice, in- strumente de măsurat, toate reprezentînd universul domes- tic și de creație al artiștilor ce locuiesc casa înconjurată de liliac, trandafiri și viță de vie de pe străduța cu nume de îm- părat bizantin. I-am cunoscut cu mai bine de zece ani în urmă, cînd au venit la Suceava, aduși de ar- tistul emerit Iftimie Birleanu, recomandîndu-i ca pe cei mai buni într-o altă dificilă înde- letnicire aristică : ridicarea de Ia stadiul de machetă la mări- mea naturală a monumentului ecvestru „Ștefan cel Mare". Ne-am uimit atunci de cele peste zece meserii în care se descurcau cu dezinvoltura unor maeștri din vechime. Poate de aceea, și atunci și astăzi, mulți suceveni îi confundă sau îi consideră coautori ai marelui Ion NEDELEA autograf PROFIRA SADOVEANU Cetatea copilăriei Cînd, prin 1928, îndată după sfîrșitul anului universitar ieșean, pro- fesorul Petre Andrei, la ultimul său seminar de Sociologie, ne-a spus c-ar vrea să facă o excursie cu noi și ne-a întrebat ce sugestii avem, eu am Locuri dascăl Și atunci răspuns imediat ; Ce-ar fi să mergem la Fălticeni ? * A, da ! La Fălticeni, Baia lui Ștefan cel Mare, Mălini, Rișca... istorice... Ideea e bună, a zis cu zîmbetu-i blajin dragul nostru și prieten, pe cînd ochii lui albaștri scrutau încețoșate depărtări. lată-ne la Fălticeni, unde profesorul Virgil Tempeanu pe- prefect al județului —, Artur Gorovei și alți cîțiva intelectuali ai tirgului ne așteptau la gară, cu mașini, ca să ne ducă la banchetul pregătit în cinstea noastră, — banchet care-a purces c-un mic discurs ce incepea astfel : „Domnișoara Sadoveanu, îmboldită de amintiri....". Și-așa era. Se împlineau zece ani de cînd părăsisem „livada liniș- . tii“, lăsînd scrînciobul copilăriei scos din pămînt și răsturnat în ză- padă cu picioarele-n sus și casa goală și pustie, în care glasurile aveau multiple ecouri. Astfel, nu-i de mirare că, după o noapte petrecută la gazda noastră, doamna Gutter, care ne primise cu brațele deschise pe mine și pe nedespărțita mea prietină și colegă de Facultate, Valeria Mitru — ce-avea să devie mai ne-am sculat disdedimineață și nilor. Ca să vă spun că eram mai călcam caldarîmul vechi ce călcam pe inima mea, ce bătea tîrziu a doua soție a tatălui meu, — am pornit în sus, pe strada Rădășe- emoționată e -cu mult prea puțin. Nu urca în piept pe lingă case cunoscute. ca un clopot. Cînd am ajuns sus, de unde începea gardul grădinii noastre, plîngeam în hohote Iată și poarta înaltă cu hulubărie, iată și casa cu acoperiș de tablă roșie, pe care o priveam printre seîndurile gardului. Iată și teii înalți de pe aleea de la intrare, fîntîna cu ciutură, mesteacănul înalt și subțiratic, iată livada cu copacii prieteni, pe care îmi venea să-i strig pe nume. Am dat ocol proprietății, ca un hoț ce se pregătește să dea o lovitură, dar n-am avut curajul să intru. Poate că așteptam o încurajare, un semn ; dar. cetatea copilăriei parcă nu mă vedea ori nu voia să mai știe de mine. Tăcerea se întindea peste toate cîte fuseseră odată ale mele. Nu se auzeau țipete de copii ce bat mingea pe cîmpușorul din dreapta casei... Nu răsuna nici glasul puternic al tatii, nici rîsul atît de vesel și tineresc — ușor behăit — al domnului Gorovei... Nu se juca popiei și domnu’ Topîrceanu nu rostea apăsat amicului său, Mihai Codreanu cu care venise de la lași să ne viziteze : „V-am bătut 1 V-am sfărîmat! Eu și cu duduia Didica v-am bătut ' Nu s-auzeau nici albinele zum- zuind. nu cîntau nici păsărelele sărind din crengi în crengi, nu s-av- zeau vaca mugind, nici curcanul scuturîndu-și mărgelele într-un rîs scurt și hurducat... Ciutura fîntînii nu scobora zgomotos, spre afunduri glasul Bunicii mele nu se ridica înalt și amarnic, dînd porunci ce clătinau parcă întreaga proprietate... Cetatea pe care o priveam prin ochii înstrăinați ai gardului părea moartă. Am căzut în genunchi, în mijlocul drumului, ș-am cules o piatră de pe jos dar nu o piatră lustruită, în culori tandre, ca a- cele pe care le aveam în tăvi, pe rafturile bibliotecii de-acasă, ci o piatră simplă de riu, cenușie, aspră și colțuroasă. Am pus-o în gean- tă, pătată de lacrimi și am plecat. De-atunci sînt 49 de ani. De trecut am mai trecut pe la cetatea copilăriei și am și intrat. Prin august 1961. cu tatăl meu, care-și lua rămas bun pe totdeauna de la „livada liniștii". Gardul se stricase, poarta înaltă nu mai exista, teii — mai puțini la număr — erau ciun- tiți de coroana lor măreață. Prin livadă era cărare ca pe-o toloacă, pe unde se trecea de-a dreptul pe șanț. Casa era și ea sortită să dis- pară încetul cu încetul. Dar oameni buni au scos-o din starea ei de degradare lentă. S-a îngrădit grădina. S-a reparat tot ce era de re- parat și curînd se va putea trece nestingherit prin poarta acum iar înaltă și cu hulubărie, pe aleea de tei și intra în casa ce-a primit și primește mereu zestre. Da. Casa a întinerit și întinerește mereu... numai eu am îmbă- trînit. Ion COZMEI INEDIT SIMION FLORU JOCURILE COPIILOR „JUNEȚEA LA ROMANI". lucrare neterminată și, dealtfel, inedită1 a lui Simion Florea Marian ar fi putut avea șanse de a rivaliza cu celelalte monografii tematice ale etnografului — dacă ar fi fost completată, siste- matizată, finisată cu aceeași claritate a rostirii și orînduirii materialului întilnită în „Nașterea", „Nunta", „înmormântarea la români", în „Orni- tologia" și „Insectele" lui Marian. Cele 17 capitole care structurează lucrarea (începută o dată cu ultimul pătrar al veacului trecut și continuată in primii ani ai secolului nostru) sint parțial cristalizate, ele stind (alături de uite inedite) și ca mărturie a vas- tului „șantier" de lucru al folcloristului academician, de la a cărui naștere se împlinesc anul acesta 140 de ani. „Schimbarea dinților". „Bortirea urechilor", „Jocurile copiilor, „Jucă- riile copiilor", „Scăldatul", „Depărtarea ploii", „Portul tineretului", iată tot atîtea titluri de capitole pe care, parcurgindu-le, cititorul întrezărește nasul pistruiat și genunchii zdreliți ai copilului din alt veac, sărind — la fel ca „firtatul" său din Humulești — pe prundul unei ape și rostind ma- gicul „Ăuraș, păcuraș"... Capitolul „Jocurile copiilor", din care am selectat fragmentele de mai jos, puse de acord cu normele ortografice și de punctuație actuale, pare a fi dintre cele mai voluminoase, chiar dacă nu și cel mai sistematizat; lăsăm cititorului de orice vîrstă plăcerea de a pune față în față, ca în- tr-un joc de oglinzi paralele, textul lui Marian și propria sa copilărie, pentru ca prin reverberații continue acestea să se îmbogățească reciproc in spațiul fertil al amintirii și al căutării. Brândușa STEICIUC învățînd copiii a vorbi și pu- țind deja îmbla se dau la ' felurite jucării cu care își petrec timpul. în cele dinții jucării imitează lucruri ce văd că ie fac alții, se-nțelege deci că în prima linie ceea ce fac pă- rinții. Copilele fac păpuși prin care repre zintă scene din viața practică, mai co- ales femeiască. Cînd se adună pilele la un loc cu păpușile lor, tunci e foarte interesant.’ Vin i mai multe păpuși în vizită laolaltă, păpuși duse de stăpînele lor vorbind aces- tea pentru dînsele : astfel înfățoșează ele diferite petreceri, clâci, cumătrii, moartea cuiva, praznice, nunți etc., etc. la care se vorbește, se cîntă, se joacă, fiecare copilă schimbîndu-și glasul, socotind că așa înfățoșază mai bine păpușa sa. în scurt, tot ce poa- te proveni în viața de toate zilele afli reprezentat de dînsele, încit afli cea mai mare plăcere a le pri- vi dacă poți de undeva din apro- monument ce domină orașul. Că s-au legat cu tot sufletul de meleagurile sucevene o de- monstrează dragostea cu care au dăruit spațiului bucovinean medalionul de la mormîn- tul lui Ștefan cel Mare de Ia Putna, trofeul Concursu- lui de pictură și grafică „Vo- ronețiana", bustul voevodului Petru Rareș de Ia Vatra Mol- doviței, bustul lui Emil Bodna- raș de Ia laslovăț, copii de pe columna lui Traian și statueta ecvestră „Mihai Viteazul", sce- na intitulată „Sala tronului", din Muzeul Județean de Istorie Suceava, cuprinzînd șaispreze- ce personagii, în frunte cu Ște- fan cel Mare. Am răsfoit cîndva arhiva lor sentimentală, căutind altceva decît aspra muncă de zi cu zi. Schițe, desene, studii, fotogra- fii și, printre ele, obositor de multe pagini de calcule. Da, calcule în metri, în kilogra- me, în lei și iar desene, schi- țe, fotografii reprezentînd lu- crări de sculptură sau ilustrări (continuare în pag. IV) muzeistice din București, Alba- lulia, Bacău, Constanța, Galați, Giurgiu, Harghita, Neamț, Su- ceava. Și între toate acestea, însemnul cel mai de preț ce și-l poate dori un artist: Pre- miul Uniunii Artiștilor Plastici din Republica Socialistă Româ- nia pentru artă monumentală, pentru complexul monumental ecvestru „Mihai Viteazul" din municipiul Sfîntu Gheorghe. Modești și perseverenți, har- nici și înflăcărați, pasionați și entuziaști îi găsesc întotdeau- na, în casa pe trei sferturi a- telier, aplecați cu același inte- res asupra detaliilor aproape invizibile ale unui sigiliu sau conversînd îndelung asupra ex- presiei, ținutei, gestului sau a- titudinii unei lucrări în curs de desăvîrșire. Așa îi știu, așa îi văd mereu pe soții Elena și George Rădulescu-Gir, model de afectuoasă conlucrare crea- toare, de reciprocă încurajare și implicare artistică în tot ce își propun. Alexandru TOMA Cronica literară Radu Mareș cînd a plecat din Su- ceava, mai exact, din Buco- vina — a plecat dintr-un spa- pu-lume pe care il iubește cu ne- istovită ironie dar și cu un fel de spaimă fără efect la timpul prezent (aproximativ sentimentul pe care-1 avem pentru cavoul familiei); aceas- tă provincie — în sensul neadminis- trativ al cuvintului, pe care o de- testă duios, cu un fel de sentimen- talism de bucovinean get-beget. Mai important este că a evadat la anii ti- nereții, adică la vîrsta cînd gestul a putut să aibă consecințe asupra vii- torului său de literat; a făcut-o, tre- buie reținut, după o rețetă proprie, nu s-a instalat nici la Iași, oraș în care procentajul bucovinenilor cu pre- ocupări literare nu mai poate fi cal- culat, nici la București, unde există țne spune R.M. chiar în Pe cont pro- priu) o colonie demult întemeiată, complexă și solidară a celor plecați din mai vechea ori mai recenta Țară a fagilor. Orașul (neprovincial) ales a fost Clujul. Motivul nu poate fi nici o neconștientizată chemare a sin- gelui (strămoșii au venit în Moldova de Nord de peste munți), nici nostal- gia (ereditară) a unei atmosfere de burg; cauzele reale pot fi —dincolo de circumstanțele imediate — per- sonalitatea acestui centru de cultură și nevoia de solitudine care pentru R.M. e o componentă a confortului intelectual. Hotărîrea sa de atunci nu a avut nimic de aventură, de gest gratuit și orgolios. Chiar dacă admi- tem că destinul său de scriitor ar fi evoluat între aceiași parametri, struc- tura sa polemică, nonconformismul de bună calitate (adică emanind din inteligență și cultură solidă) ar fi avut azi alt loc și altă pondere în molecula formulei sale de prozator Oricum R.M. a găsit la Cluj nu numai loc în redacția unei re- viste literare, ceea ce, totuși, nu este puțin, cît mediul propice (nu e loc aici pentru amănunte) dezvoltării nor- male a personalității sale de scrii- tor. Cărțile sale, cite a tipărit, o do- vedesc. Apărute regulat din cinci in cinci ani, cele patru romane de pină acum oferă suficient material pentru discernerea liniei de profil a unui prozator. In Pe cont propriu princi- pala miză a lui R.M. este tensiunea reflexivității susținută de interogația frontală negrevată de complexe nar- cisice, nefrînată de mizericordie fran- ciscană. Demers prin care autorul il angajează permanent și pe cititor, îl provoacă necruțător, fie hărțuindu-i ideile preconcepute, habitudinile co- mode, fie stimulîndu-i, mereu ironic și „râu*, fatalele reflexe de superi- oritate uneori (cu riscul consimțit de a se pune pe sine într-o situație cel puțin incomodă). Sensul ultim al a- cestor demersuri — cunoașterea de sine, prin care trece, obligatoriu, ori- ce tentativă de înțelegere a lumii — este prețul dobîndirii libertății inte- rioare. în romanul precedent (Caii sălbatici) îl plătea un tînăr intelec- tual de formație umanistă a cărui as- pirație era de -a ști că. de azi îna- inte, nu mai hotărăște nimeni pentru tine, faci totul pe propria-ți piele_.“ (s.n.). In Pe cont propriu aria de in- vestigare aparent se restrînge, dar, de fapt, spațiul pierde în suprafață pentru a cîștiga, incomparabil mai mult, în adîncime. Personajul este aici Radu Mareș. adică autorul însuși, nu însă scos total în afara conven- țiilor consimțite ale literaturii. Jur- nalul nu este, totuși, un truc roma- nesc pur și simplu; autorul, adică a- cea parte a lui care apare sub nu- mele de Radu Mareș — romancierul —, se aruncă, de bună voie, în pro- pria-i -capcană", minat de nevoia lă- untrică imperioasă de a se autode- fini în și prin artă. împătimit de li- teratură pînă la a se lăsa surprins (cu bună știință) intr-o postură fla- grant romantică (cu „ochii ridicați spre unica stea licăritoare ; scop și mijloc, totodată, arta"). Radu Mareș — cel din carte — refuză alterna- tiva „turnului «de fildeș* și ne rele- vă, prin raționalismul judecăților și opțiunilor, prin unghiul rece, din ca- re privește lumea sau se caută pe si- ne, fibra sa clasică. De altfel, ca și R.M. cel din afara cărții — autorul —, el practică o luciditate progra- matică și tăioasă, cristalizată în abo- lirea în planul creației, a oricăror i- luzii. convenții, prejudecăți. Bunăoa- ră iluzia de a spune totul despre ce- Întîlnire de gradul iero a scriitorului cu eul său*) va. sau de a o spune perfect; ori convenția epicului romanesc conver- gent și fără fisuri; sau prejudecata de a nu fi sentimental în artă și via- ță, dar și pe cea de a fi. E aici formula unui scepticism stenic, vin- decător de nevroze și orgolii. Conse- cința lui: verificarea pe cale experi- mentală și analitică a vechiului ade- văr că nu există opere perfecte — motivație supremă a viețuirii și su- praviețuiri artei. Consecință cu efecte contradictorii în cazul lui R.M. : „(...) a-ți duce pînă ]a capăt, demn, cu fruntea sus această povară la care nu te-a obligat nimeni și putînd să re- nunți la ea în orice clipă; și. în a- celași timp, avînd în conștiință lim- pede convingerea nu că merită — în sensul unui profit măsurabil —, dar că nu-ți irosești viața, zilele, anii, ti- nerețea, într-un scop derizoriu, ser- vindu-1 prea modest ca să nu te a- puce disperarea cea mai neagră*. Și. cu toate acestea, visînd, perfect con- știent de utopie, la opera perfectă, un fel de meta-literatură : „O ima- gine dintr-un vis, de pildă, al cărui epic s-a volatilizat instantaneu; ră- mîne doar o umbră și un gust vag. cu cît mai nedefinit, cu atît mai per- sistent. In structurile adinei ale con- științei, tocmai asemenea conținuturi rarefiate declanșează cele mai ati- pice furtuni sufletești*. Substanța me- taliteraturii ar fi. deci, o tensiune a spiritului. în afara oricărei reprezen- tări. o de-scriere absolută. Rezultatul acestui nex inevitabil: nevoia de a-ți trasa (ori mărturisi), fără a trișa, pro- priul contur (mai ales cînd nu ai nici un fel de. încredere în critică !). Pe cont propriu. Aceasta ar putea fi sche- ma ideatică a cărții. Dar. ca literatură propriu-zisă. ce iese din ea ? Cel mai simplu ar fi să mergem pe mîna autorului și să spu- nem și noi ca el: „Nu știu ce sînt aceste pagini — cele de pînă aici. Nici într-un caz un roman, adică „po- veste*. „invenție** (...)“. Mai mult ca sigur că personajul R.M. nu trebuie crezut pe cuvînt. Și cum să-l crezi cind, o pagină mai încolo, afirmă cu nonșalanță că „Ele (paginile — n.n.) s-au născut — asta o știu cu certi- tudine — fără un plan prealabil, chiar fără cea mai mică idee din ce va fi pînă la urmă (...)“, deși lectura inte- grală a cărții descoperă, fără dificul- tăți, o ' strategie limpede a discursu- lui, ba chiar o Infrastructură narati- vă, nararea mișcărilor infinitezimale ale sinelui pe canalele temporale ale părților cărții : Un an, Alt an, încă un an. Ca să nu mai vorbim de mo- dul subtil în care secvențele, aparent fără legătură, comunică între ele. Du- pă părerea noastră, entropia cărții sale este iluzorie, insidioasă, o mă- nușă aruncată sagacității cititorului, somat astfel să caute mecanica infi- nitezimală a eului romancierului. Ar- gumente posibile ne furnizează orga- nizarea de ansamblu și de amănunt a cărții Pe cont propriu are în com- poziție un material extrem de divers și de o densitate remarcabilă, dusă pînă spre limita redundanței, pagini de jurnal, note spontane de lectură, mici eseuri despre diverși scriitori, reportaje (ziaristice, am zice), insem- nâri de călătorie, reflecții Îndelung gestate (păreri „definitive") despre condiția intelectualului, a romancie- rului, pe diverse probleme ale ro- manului etc., memorialistică. Pentru înțelegerea epicii reflexivității im- portantă este distribuirea lui în cele trei secțiuni; prima (Un an) este do- minată de paginile de jurnal îmbi- nate abil cu note de lectură, consi- derații despre condiția reporterului și a reportajului, tema provinciei li- terare (abia schițată) și frumoasele pagini de jurnal de călătorie în Uni- unea Sovietică (tot reportaj, în fond, dar nu ziaristic), așadar, priză so- lidă la real și la prezent. Alături de asemenea secvențe, „serialul viselor" degajă o lumină stranie: „E prima oară în viață cînd mă visez printre personajele mele și e ca și cum aș scrie mai departe*. In secțiunea a doua (Alt an) reportajul nu cedează poziția secundă, dar paginile de jur- nal sînt dislocate, ca importanță, de considerațiile asupra romanului. A- pare și justificarea cărții : „Scrii ro- man. Oarecum prin forța lucrurilor trebuie să-i definești și condiția. în- cercare de a te delimita (...)“. Ba chiar „divulgarea*, de fapt: mascarea intențiilor cărții. Punctul de vedere al lui R.M.: „O secțiune într-un corp de dimensiuni inconvenabile și care totuși transpar, sînt sugerate (...)“. Și al unui „partener* : „In romanul scris la persoana întîi convenția literară atenuează agresivitatea acestui „eu* indiscret cu sine și cu alții (..). Pe cînd la tine, aici, (...) ești tu însuți în chestiune, o persoană cu identitate precisă și verificabilă*. Acest simbu- re al părții a doua e protejat de mai multe învelișuri, cel mai intim părln- du-ne a fi cel al unor remarcabile pagini de eseu literar, dintre care ce- le despre vocația de polemist a lui Arghezi au precizia disecției sub lu- pă. Dăm un citat selectat nu pentru sagacitatea lui critică, ci pentru că discernem in el pulsația unuia din releele care reglează și literatura lui' R.M. ; „Se considera un meșter, exal- ta perfecțiunea în sens artizanal, deși nu fără o necesară perfidie. E aici o bățoșenie țărănească, o filosofie ve- che și sănătoasă, nestrăină lui Brân- cuși sau lui Pandrea (...)*. Ultima parte (încă un an) elimină aproape total pagina de jurnal și cu totul pe cea de reportaj. Specificul conturu- lui se înrudește cu al elipsei ; în unul din centre stă interesul pentru roman, cu toate laturile deja aborda- te ; în celălalt — două destine de scriitor. In jurul primului se reite- rează întrebarea : ce este această carte ? Răspunsurile sînt voit echivo- ce sau insidioase, urmăresc nu defi- nirea ci circumscrierea ei. Un alter- ego zice: „Tu, de fapt,, nici nu scrii jurnal, hai să fim serioși*. R.M. (cel din carte) e mai precis: „La încru- cișarea unor asemenea descîntece se- crete (impulsurile lăuntrice ale scrii- torului — n.n.), fără importanță, cu presiunea tiranică a vieții însăși care e gînd, imagine, vis, speranță, amin- tire, faptă și cuvînt: cam aici e....”. La celălalt centru, găsim memorialis- tică — evocarea a doi artiști dispă- ruți, accentul mutîndu-se. apăsat, pe timpul trecut. Primul, suceveanul George Sidorovici, ilustrează ideal condiția scriitorului provincial, la fel de talentat ca oricare altul din cen- trele mari dar căruia, față de aceș- tia. îi lipsește ceva sau are ceva în plus. E destinul de care R.M. a reu- șit să se desprindă la timp. Al doi- lea e al unui poet tînăr — Corneliu Popel — secerat de moarte cînd par- cursese abia o parte infimă a dru- mului său virtual de artist. Ca și în cealaltă rememorare, R.M. este sen- timental fără complexe, pe alocuri patetic; ceea ce nu-i știrbește lu- ciditatea meditației subiacente al că- rei punct terminus este : „poeții sînt totuși acea parte de orgoliu ireduc- tibil' zidită într-un firidă precisă a conștiinței colective*. Am putea, credem, conveni că en- tropia cărții este un efect de iluzio- nism, articulată cu o mărinimoasă minuție și simț al tehnicii moderne a prozei, ea se edifică pe două to- posuri comunicante: cel al timpului creației ca determinare tragică a existenței creatorului și cel al eu- lui artistului. Văzută astfel, Pe cont propriu este mărturia unei opțiuni i- reversibile, a asumării totale a con- diției de scriitor. Opțiune care de- vine necesară la maturitatea deplină, cînd orice nou început este cu nepu- tință. Acea cotă a timpului creației de pe care începi să întrevezi cealaltă pantă. Pe cont propriu nu este o carte lipsită de cîmp tragic, chiar da- că nu uzitează de retorica t'adițio- nală. Coroborînd cele spuse pînă aici sîntem tentați să vedem in această carte un roman cu o formulă inso- lită, oarecum. Un scriitor nu poate scrie însă decît unul singur, de a- cest fel. Trebuie însă găsit momen- tul deplin cînd poate fi rostit. A- ceasta este întrebarea. Mihail IORDACHE » Radu Mareș, Pe cont propriu, Ed. Dacia, 1986. TEOFIL DUMBRĂVEANU Fluierul de fag și brîndușele Cîtu-i valea de brîndușe. Nu vezi geamuri, nu vezi ușă Căci pe valea prea frumoasă Niciodată n-a fost casă. Ici, colea, doar cîte un pom Care seamănă a om Ce se uita pînă unde Valea-n umbre se ascunde Ici-colea, cîte-o fîntînă ; Cumpăna ajunge pînă întîlnește luna plină Răsărind după colină. Citeodată Se arată Și cîte-un copil ce-și poartă Fluieru-n cureaua lată. Și de cîntă-n valea multă Doar brîndușele-1 ascultă ; Si de cîntă, sună valea. Si brîndușele-i țin calea. Și de pleacă, tace valea ; Și brindușele-s cu jalea. Sus pe cer Sus pe cer cocoș de lună, Cîntă singur de răsună Liniștita văgăună. Sus pe cer cocoș de zori Cîntă de mai multe ori. Cade rouă de pe flori. Sus pe cer cocoș de soare, Cîntă spre cireșii-n floare, Cade rouă pe ulcioare. în pridvor în pridvor de veșnicie, Șade soarele și scrie Deal și vale și cîmpie. Și nu scrie cu peniță. Ci cu maci și romaniță. Și nu scrie cu condei, Ci cu ierburi și cu clăi. Și nu scrie cu penel, Ci cu grîu galben ca el. De vei întîlni — Povestea Zamfirei Se zice câ mai demult, în vremile trecute și uitate, se afla intr-un sat departe un om sărac și necăjit că- ruia de abia ii ardea focul in vatră de sărac ce era. Pe deasupra, mai rămăsese și văduv cu o fată mare in casă. Și, ca să-și caute de cele nevoi, a slujit el un timp cu fata pe Ia gos- podăriile altora pentru de-ale gurii și ceva straie de trebuință cum era pe atunci, dar nu s-a pricopsit cu nimic. Se ținea sărăcia de ei ca sca- iul de oaie și unde dau, ce făceau, tot datori erau. Că plata bogatului e răbdarea săracului si ține de foame ca apa de poame. Dacă a văzut omul nostru că slu- jește de pomană pe la alții, ce și-a pus în gind: sâ se însoare cu o fe- meie mai cu stare, poate așa va scă- pa bietul de sărăcie. Și cum a gîn- dit așa a făcut. A căutat o femeie cu casă și avere multă, apoi s-a în- surat cu ea și s-a apucat cu nădejde de gospodărie. Da’ săracul de el una a căutat și peste alta a dat ; că ne- vasta era urgie de rea si leneșă, de-i creștea iarba sub tălpi, iar in Ioc să-și vadă de trebile casei, nu-1 mai slăbea cu gura ca o melîță. Acum toate ar fi fost cum ar fi fost, dar duglișa de nevastă o ura de moarte pe fata bărbatului ,că era fru- moasă și mai harnică decît dînsa și o întrecea la toate. Știa rindul ca- sei și lucrul cîmpului și era istea- ță în lume, că nu găsea altă fată să-i semene prin împrejurimi. Iar timpul trecea și Zamfira, că așa îi era numele, mai mîndră se făcea. Numai nevasta omului n-o vedea cu ochi buni și pace. Degeaba se străduia fata să-i facă pe plac, și-i lucra și-i torcea, că la dînsa toate nu plăteau o ceapă degerată. Unde da, tot rău găsea și femeia din ocări n-o mai slăbea pe biata fată, să ia cimpii nu alta. Intr-o zi, pe cînd vitrega o scosese pe Zamfira în uliță plinsă și scărmănată în bătaie, trecu pe acolo feciorul împăratului care văzind-o i se făcu milă de ea și o luă la curte. Aici fata se arată a fi harnică de n-o întrecea nimeni. Veste despre frumusețea și hărni- cia Zamfirei s-a dus repede în toate părțile împărăției și a trecut hotare- le pînă către țări îndepărtate, de unde au început să vină crăiese și prințese ca s-o vadă. Dar fata se a- răta cuviincioasă, ca o copilă bine- crescută și plăcea la toți. Acum, pe cînd au venit odată mai multe crăiese ca să vadă hărnicia Zamfirei, împărăteasa a chemat-o și i-a zis : — Iată, îți dau șase legături de fuioare. Pînă mîine în zori să le torci pe toate, iar cum isprăvești să vii și să-mi aduci fusele gata înapoi. — Așa voi face, măria ta. Și Zamfira, ca fată ascultătoare ce era, a luat cele șase legături de fuioare de Ie-a dus în odaia ei și. cum s-a văzut singură, s-a pus iar pe plins. că de tors nici pomeneală să poată toarce atîta cînepă. Și plîn- ge ea și plînge toată ziua, apoi și noaptea pînă într-un tîrziu, că plîn- geau și pereții de mila ei. Cînd pe la miezul nopții, numai iată că vede ușa deschizîndu-se și Baba Cloanța intră în odaie, deșirată ca o stafie. Iar cum ajunge, îi spune Zamfirei : — Fată frumoasă și harnică, nu mai plînge, că eu am venit să te a- jut. — Da’ cum ai să mă poți ajuta? Că am sase legături de fuioare de tors și pînă mîine în zori trebuie să fie gata. — De asta să n-ai grijă, răspunde cotoroanța. Dar Ia urmă să-mi dai ce-mi poftește sufletul din casa a- ceasta. Te prinzi ori ba ? — Fie cum spui, numai să văd fuioarele toarse, că împărăteasa s-ar face criță de mînie să nu-i fie po- runca împlinită. — Atunci lasă toul pe mine și-i ve- dea care-mi este puterea. Zamfira s-a mirat în sine la au- zult acestor vorbe, că încă nu se du- mirise ce-i cu baba aceea știrbă și uscată care venea noaptea de-i tor- cea fuioarele și i se părea ei că ceva nu-i a bine, dar cum n-avea de ales și nici vreme de pierdut, că se apropia dimineața, a lăsat cinepa in grija babei și s-a dus de s-a culcat. Cind s-a trezit dimineață, iată că fuioarele erau toarse și în odaie găsi șase grămezi de fuse. Mare bucurie pe capul ei ! Degrabă Zamfira a luat fusele toarse și a mers de le-a dus împărătesei. Aceasta, cum o vede ve- nind așa devreme, cu cinepa toarsă, mai nu-i vine a crede, dar lucrul era isprăvit și gata. Cu toții se minunau de hărnicia fetei, că așa ceva nu se mai pomenise niciodată prin împără ție. Iar crăiesele cele străine numai căutau cu priviri deochete Ia dînsa, cît era de frumoasă și isteață. Fie care dorea s-o vadă și s-o asculte. Acum feciorul de împărat unde da și ce făcea era tot cu Zamfira. 11 plăcea de dînsa eă era frumoasă la chip și dulce la vorbă, cum nu se găsea alta în toată împărăția. Fata îi căzuse dragă la inimă și el ei. Așa că feciorul a hotărît să se însoare cu ea. Și într-o zi se înfățișează îm- părătesei, mamei sale, și-i zice : — Mamă, mi-e dragă Zamfira și vreau s-o iau de nevastă. împărăteasa, cum aude de a«a o dorință nepotrivită, sare cît colo : — Asta nicidecum, fiul meu ! Tu ești moștenitorul tronului si trebuie să te însori cu fată bogată, pe po- trivă. de neam domnesc, nu cu una săracă. cleasă din popor. Că pe atunci fetele se căutau du- nă avuție., nu după vrednicie. Dar fpcînrul de îmnărat n-avea ochi decît pentru Zamfira. Era îndrăgostit de dînsa sî voia numaidecît s-o ia de soție. De aceea a spus mamei sale : — Fata este săracă, dar harnică și frumoasă cum nu mai este alta priii împărăție. Iar despre zestre, nu-i vorba, avem avuții destule și pentru dînsa. — Bine, fiul meu, s-a mai molco- mit împărăteasa, fie cum spui. Dar mai inainte s-a punem pe fată la în- cercare, să vedem încă o dată ce-i pot mîinile; dacă are să-mi facă lu- crul ce-i voi da, poate să-mi fie noră, dacă nu, ți-i lua gîndul de la ea. Că graba la însurat nu-i lucru de căutat. Da’ împărăteasa spunea așa, nu- mai ca să caute un prilej să sca- pe de Zamfira. Că-și zicea în gîndul ei: „A tors trei legături de fuioare, a tors șase, da. acum am să-i dau mai multe, cît nu le-a putea isprăvi ea nici in șapte zile”. Și cum a gindit așa a făcut. A chemat-o pe Zamfira și i-a spus : — Iată, îți dau nouă legături de fu- ioare, pînă mîine să le torci pe toa- te, iar dimineață la răsăritul soare- lui să-mi aduci fusele gata înapoi. Altfel trebuie să pleci de la curte. — Așa voi face, măria ta. Și Zamfira a luat cele nouă legă- turi de fuioare și Ie-a dus în odaie la dînsa, supusă și ascultătoare ca întotdeauna. Ei, cum să vă spun, fa- ta noastră era harnică nu-i vorbă, însă, nici atîta lucru pe capul ei biata nu putea face. Că împărăteasa îi dăduse anume ca să nu-i fie noră. Si atunci, copleșită de supărare, Zam- fira, cum s-a văzut singură, s-a dat iar la plîns. Se gîndea în sine : „Cînd am să pot toarce nouă legături de fuioare? Rină acum am împlinit voia îmnărătesei, dar de astă dată nu-î chip de isprăvit atîta lucru într-o noante*. ci nlîngea cu șapte rînduri de lacrimi, de te cuprindea mila s-o vezi. Iar vremea trecea pe nesimțite... Pe la miezul nouții însă ușa se des- chise și în odaie intră Baba Cloanța, (continuare în pag. III) Nicolae COJOCARII Memoriei Nicolinei Roșea De vei întîlni Flori în zori de zi Cu rouă pe ele, Toate-s ale mele. De-ți va sta în cale Măr cu crengi pe poale Și mere de soare, Toate-s ale tale. De vei da de-un drum Cum nu mai văzum, Drum de curcubeu, Să știi că-i al meu. De vei da de-un griu Nalt, mai nalt de brîu Și cu spicul greu. Să știi că-i al tău. Aș trece Aș trece prin iarba-n floare. Dar mi-i milă căci o doare. Aș trece prin nalte grîne. Dar e pînea mea de mine. Aș trece prin rouă rece ; Dar prin rouă luna trece. Aș trece și pe nisip. Dar să trec nu este chip, C-au lăsat copiii scrise Case, păsări și narcise. Cîntă Cîntă salcia-n grădină. Vîntu-ascultă și suspină. Și mesteacănu-n livadă. Vîntu vine să mi-1 vadă. Cîntă paltinu-n pădure, îl ascultă u-hu-hure. Ulmul cîntă mai departe De Rarău, în ceea parte. Pagini bucovinene — II Elegia înălțîndu-și rugul I I Deșertul prin care drumurile înfloresc în ziduri idolatrizînd firul de iarbă r această umbră a sinelui exilată în bucurie ' Despre tine însuți... Pecețile abstracte-n rănile cuvintelor Cerul spintecat al clipei Poemul — o rugă repetată a fiecărui blestem Ritualul florilor de cireș — insomnia toamnelor spulberate Expresie spațială — pendula deasupra visului obosit. Dimineața — gustul amar al cenușii Repetarea ninsorilor de altădată Așteptind surisul prin flux de lupi melancolici. II Toate puterile mele stau în icoana cascadei In pașii fără nici-o stavilă Indreptîndu-se Spre zăpezile înalte de neauzit Clarviziunea respirației — acele de ceasornic Sărutul ca o piatră căzind Pe retina lacului pustiu. , III Zidurile au migrat din piața orașului privirea — ochii spulberați ai cenușii Ca o ceață albastră — păsările Siluete în care-ți sprijini privirea Puncte... Lingă delirul surisului tău Evadarea poate înlocui sunetul Frigul — flacăra abisului cutremurată de legi obiective Ca niște tipare în care te îngropi bătrîn de atîtea toamne visate-n șiruri de cocori. Zid al execuției — umbra ta. întrebări prin care sevele uită rădăcina iubindu-se de dragostea frunzei lovind în cădere retina. Rochia albastră — Hainele vechi în care te strecori ca un demon înnebunit printre scrisorile galbene din scrin Lacrimă — Realitatea cu dinții ruginiți de nesomn Frunze uscate — Insomnii de fecioare delirînd Devastarea poemelor scrise pe piatră cu inima albastră a hoților de miresme Distanța dintre inimă și deget ,'tbsurdul Viciu încoronat de iluzii Respirat prin forma abstractă a surisului Pasul unde cobori nu întreabă de ce ?! Pasul unde sfîrșești Nu întreabă de tine?! IV / Un mod de a exila neantul Spre inima sfîșiată a candorii Incertă chemarea copilului cu brațele-ntinse Spre muntele albastru. Numai numirea împărăției numelor noastre ne vindecă libertatca-nflorită-n parcul municipal De pe umerii tăi cineva trage cu pușca-n poeme Ultimul strigăt de dragoste al sfîrșitului dansul peste gratiile coliviilor ascunse în friguri aceste păsări, aceste aripi accesorii pentru eternitatea eroilor. I n mod de a exila neantul Surîs bolnav spre aripa retezată a îndoielii. De pe umerii tăi cineva trage cu pușca în păsări Spre muntele albastru — acele de ceasornic se răsucesc ca niște vârtejuri Vis al absurdului — șansa Neliniștea sfîșiată a candorii. V Sărut fugar printre gratii de sirmă ghimpată Dragostea vîndută pe o monedă mai mare decît amintirea Rana deschisă ca o amforă Cutreierat Singeie galopează în condei Ca o flacără. VI Trupul — forma vîndută a inimii răzvrătită rămîne atingerea țesută în dansurile cotidiene , Gheară întunecînd lumina curată a lacrimii Propria ta condamnare — propria zidire In cenușă urmele pașilor tăi caută refugiul ascuns al cuvintului Poemele transformă simțurile Brațul zvîcnește ca un strigăt Spațiul vid al culorii se cutremură Bobul de rouă fulgerat in iriși Zborul frunzei uscate-n cădere Cineva trage linia de plutire deasupra buzelor tale Cărei bucurii viața ta cere amînarea ?! Labirint — spațiul vid Transparențe uitate întunericul neașteptat al strigătului Evadarea din umbră — ființă Războaie și flăcări Resemnare... Fluviul ce-ți dăruie o ieșire în larg printre buzele uscate arzind Te întrebi unde este căderea în ce parte brațul tău se ridică spre cer. i I Ion MANOLE TRANSPARENȚE Semnul Poate, la începuturi, ea venise cu graiul legat și a scris cu degetul de abur pe mintea ta albă țara hîcsunt- leor.es. îmi încerc brațul sting. Trag o linie și pustiul se desparte Din calcarul slab al miinii rămîne Intre două păminturi ale nimănui (Tu să nu treci niciodată peste Ori, poate, mai tîrziu vei fi căl- cat ritul și, treaz sub fereastră, îi vei fi auzit spusele. Te desenezi pe tavan, privești oda- ia austeră cum treceți printre lucruri decît abia îmbrățișați. Aici încape harta rămîne loc Trupul îți epuizante. Abia poți pentru pleacă spune țării aceleia și ne o altă existență, in călătorii lungi, unde te mai afli. in două. urma umbrei. hotarul se tropicalizează. el : ai să-ți rupi spinarea rele căzind in gesturi mumificate — Năpirci și căpușe iți vor împodobi Apoi liane, frunze grase te-or să plingî la fel următorul pas.) Eu imi trec ținutul enigmatic. tot lestul miinii. pielea subțire. curăța și tămădui să te și picioa- doară și l mbre dese mă strîng pină-mi rămin gîndurile prea lungi șf cad in mine ca un lucru de prisos. Incrincenarea și tenacitatea clivează lent. Speranța are dinți din care curg milionimi de fragment. Tentația mi-a întomnat plămînii cu burniță și ceață. Și in dreapta și in stingă mea totu-i la fel. Aerul a sunat torpoarea zilelor pe corzi de bumbac. Pietrele nopții cască și se surpă. Scot doi nervi și țintuiesc in ei un cuvînt. Nu am ce, mi-i crestează urletul fiarei și-i retrag in melc. Mă vinează si-mi amușină indiferența. Gitul s-a subțiat de strinsoare și pot fălcile de oțel să nu vrea să mă strivească ?!— Nisipul e primitor cum laba pe stern încearcă elasticitatea cuștii. O gheară strangulează ritmic Colții se înfig in viscere și se îmi cercetează ochii scurși in Să mă zbat și s-o întreb dacă aorta. desfac zăbavnici. cerul fără relief. înțelegem cuvintele Ia fel? îmi vine să rid cum mă sărută și mă gidilă gura felinei ce-mi așează o cicatrice bogată pe pintec și floarea de măceș în dreptul inimii. Și mi-e bine. M. TINESCU — CRONICA TEATRALA „SĂRBĂTOAREA" Definind sumar dar exact „com- media dell’arte" drept „comedia din mîinile academicienilor și împrospătată în contact cu viața populară”, Fran- cesco de Sanctis conchidea, neîndu- rător : „n-au mai rămas din ea de- cit niște simple scheme ; tot ceea ce i-a adăugat imaginația improvizatoare trăiește doar in admirația conteni poranilor'Ș Și totuși... Există ambițioși, în sensul nobil al cuvintului, care se războiesc perpe. tuu cu formulele definitive, care ris- că un pariu cu o miză adesea ne- buloasă, dar cu toate frisoanele jo- cului și ale jucătorului, care-și pro- pun adică să desprăfuiască ceea ce zace uitat într-un ungher al memo- riei culturale și să aducă la lumina adeseori neiertătoare a veacului lor — care e și al nostru — „lucruri din- tr-un pod albatru" (I. Barbu). Spunînd acestea, mă gîndesc la două realități aparent divergente, convergînd însă în ideea de „tinerețe fără bătrînețe" a teatrului: „Cidul" „făcut11 de Ge- rard Philipe, la TNP, în anii '50 și „ihakespeare recitit de Jan Kott“, cu un deceniu mai tîrziu. Ceea ce pă- rea relegat, cu toate onorurile, într- un muzeu respectabil și, ca majo- ritatea muzeelor, inactual s.a dovedit a fi viu, strălucitor, aparținînd deo- potrivă vremii în care a fost conce- put ca și vremii în care a fost regăsit. Recenta montare de pe scena Sec- ției Suceava a Naționalului ieșean mi se pare a fi fost nutrită de o aseme- nea ambiție. Pornind de la situațiile și tipologiile caracteristice „commediei dell’arte", regizoarea Cristina loviță a realizat un scenariu sugestiv, care, fără a trăda spiritul acestei forme teatrale, demonstrează inactualitatea ideii de „inactual" în teatru. Sînt sigur că regizoarea a fost convinsă de dificultatea păstrării dreptei mă- suri intre servitutea oarbă față de formele consacrate și libertatea ex- travagantă. Ceea ce este important in primul rînd într-o asemenea între- prindere dificilă este respectarea a ceea ce. pedant vorbind, s-ar numi „principiile operaționale", adică a- decvarea mijloacelor la scop, con- secvența și coerența aplicării lor în deplin acord cu intențiile. Respectind schemele tradiționale : intrigi mai mult sau mai puțin amo- roase, combinații extraordinare ale vieții și unele părți episodice conven- ționale, caractere tradiționale ca : prostul, caraghiosul, sluga nătîngă, burghezul încornorat, picaro-ul, înșelă- torul înșelat, pedantul, cocheta etc., pantalonadele, bastonadele, adică tot ceea ce constituie caracterul popular al acestei forme teatrale, regizoarea a știut să impună o implicare totală a actorilor într-un spectacol care în- seamnă în primul rînd bucuria de a ju- ca, bucuria de a trăi pe scenă, bucurie al cărei preț este însă o trudă pe care o intuim, dar de ale cărei dimensiuni reale sîntem departe de a ne da sea- ma. Acest efort omogenizează echipa, fără a șterge însă individualitățile : încăodată. Constantin Florea și-a dat măsura integrală a talentului, ju- cînd în mai multe registre care se constituie într-o armonie admirabilă, in perfect acord cu partenerii de sce- nă. Disponibilitățile reale ale Pusei Darie și ale Marinei Stefanache au avut ocazia să se manifeste plenar, atît în tandem cît și individual. In- tr-o vizibilă ascensiune de formă sînt Nicolae Manolache și Orodel Olarii, surprize plăcute, întregul lor joc creditîndu-i pentru ceea ce vor face în viitor. „Sărbătoarea" este un spec- tacol de echipă bine sudată, integra- tă unei viziuni regizorale coerente șl originale și avînd ca rezultat o reprezentație omogenă, de bun pro- fesionalism. Spectacol din care ar fi mai mult decît nedrept să omitem scenografia (Andreea lovănescu) și muzica (Cristian Ciomu), ambele ex- celente, transpunîndu-se într-un spa- țiU-timp care nu e numai al se- colului al XVI-lea și nici al secolului al XX-lea, ci al teatrului văzut ca o metaforă a condiției umane. „Sărbătoarea" se deschide cu un preludiu care se vrea o parabolă a comediantului, dar care, prin prelun- girile sale ulterioare, devine o para- bolă a existenței văzute ca un car- naval tragic, sub semnul emblematic ai celor două măști. Orizontul de aș- teptare creat de acest prolog în care cuvintele ar fi de prisos este cel al teatrului sucevean. Vreau să spun că „Sărbătoarea" este ștacheta pentru performantele viitoare. I Viorel DARJA REBUT Ca-n zilele bune Și chiar dacă voi prăda prima diligență și voi închiria tot lacul ăsta pustiu pentru tine, asta nu înseamnă că mîine am să te las să ridici vela iahtului și să te plimbi pină la brazii de colo sau pînă la stilpii ăia doi, cu siguranță roși sub apă de șobolani și apoi pe la ora prinzului să bați in clopotul de la pupa și să strigi ca-n zilele bune : la masă ! Teorema telefonului Bătrînelul din fața mea imi tot vorbește de vreo jumătate de oră o teoremă cu un triunghi cu niște sume de laturi și alte șmecherii iar eu ii spun maestre asla-i veche altceva mai nou mai interesant nu știi cind deodată sună telefonul așa că bătrînelul își întrerupe demonstrația și ridică receptorul ...da pitagora ia telefon... Poem Despre cenușiul ceței despre cum se așterne ea în sufletele noastre si despre cum se pietrifică de-a lungul oaselor despre privirile noastre înzăpezite și despre cum ne scuturăm de ea cînd iubim despre unele felinare exilate la colț de stradă și despre turnul catedralei în care Shakespeare a scris unul din sonetele sale despre mine care I-am căulat ieri prin ceață pe Hamlet exact in acea parte a orașului unde știam sigur că n-am să dau de el despre Cain bunul meu frate și despre încă cîteva lucruri mărunte am scris cîte ceva în acest poem Cezar LUCHIAN Povestea Zamfirei (urmare din. pag. II) trosnind din mădularele-i bătrîne ca niște rădăcini uscate. Cum o vede pe Zamfira plîngînd, ii zice : — Fată frumoasă și harnică, nu mai plînge, că iată aceste fuioare sint norocul tău. De ai să le poți toarce pe toate, vei ajunge prințesă. ‘ — Cum așa ? s-a mirat fata. Doar împărăteasa îmi dă de lucru tot mai greu, ca să scape de mine. — Apoi iată, feciorul ei s-a îndră- gosit de tine și vrea să te ia de so- ție, dar împărăteasa este împotrivă. Și, ca să nu-i fii noră, ți-a dat să torci atîta cît nu-i putea face, că asa, călcind porunca ei, să te înde- părteze de la curte. Atunci fata a rugat-o pe Baba Cloanța : — Ajută-mă să torc fuîoarele aces- "tea și ți-oi fi recunoscătoare. — Fată frumoasă și harnică, eu te-oi ajuta, dacă te prinzi că ai să mă chemi la nuntă și acolo să-mi dai ce-mi poftește sufletul din casă. — Dar cum am să știu eu să te chem la nuntă? a întrebat Zamfira. — Eu sînt Baba Cloanța și în noap- tea nunții tu să ieși afară la miezul nopții, să mă strigi pe nume. Dacă cineva te va întreba cine sînt, să spui că sînt mătușa ta. — Am să fac întocmai cum ți-e voia, a spus fata, cu gîndul numai la feciorul de împărat. — Dacă este așa, atunci să te culci liniștită, că eu le-oi mîntui fuîoarele îndată. Și Zamfira se culcă, iar baba se a- pucă de tors. Dimineața cînd se trezi, iată în odaie erau nouă grămezi de fuse gata toarse. De bucurie fata nu mai știa ce să facă. Pe Ioc a luat fusele și cu ele a dat fuga într-un suflet la împărăteasă. împărăteasa, cînd a văzut-o pe Zamfira venind așa devreme, nu-i venea a crede o- chilor să fi isprăvit atîtea fuioare de tors, că ea voia mai degrabă s-o poa- tă alunga de la curte decît să a- jungă nora ei. Dar cînd fata i-a pus înainte nouă grămezi de fuse gata toarse, n-a mai avut ce face și, de voie, de nevoie a trebuit să o pri- mească de mireasă pentru feciorul ei. Au început deci să se pregătească de nuntă. Au copt plăcinte și cozo- naci, au făcut bucate de tot felul, apoi au scos din pivnițe buțile cu băuturi și nunta s-a pornit cu joc și voie bună, cum e datina străbună. Iar feciorul de împărat s-a cununat cu Zamfira și a luat-o de nevastă. La nuntă însă au venit și părinții fetei, tatăl său cu mama cea vitregă. Acum, în toiul petrecerii, pe le miezul nopții, fata își aduse aminte că s-a prins s-o cheme pe B^ba Cloanța Ia nuntă. Și, ieșind în prid- vor, a strigat: — Baba Cloanța, hai la nuntă ! Deodată - din întuneric a ieșit baba ciuhuită care s-a strecurat ca o um- bră în casă. Nuntașii au rămas în- cemeniti văzînd o babă așa de us- cată și deșirată. — Cine este arătarea aceasta? în- trebau ei nedumeriți pe Zamfira. — Este mătușa mea, le răspundea ea așa cum o învățase Baba Cloanța. Și Zamfira a poftit-o la masă și a pus ca s-o ospăteze din belșug, mă rog, ca Ia o nuntă împărătească, dar baba nici nu mînca, nici nu bea ni- mic. Ea a spus fetei : — Acum vreau să mi dai ce ai mai scump din casa aceasta, după cum ne-a fost învoiala. Că hîrca se gîndea ea în sine : „Mai scump Zamfira nu poate avea în casă decît pe mirele ei, feciorul de împărat". Dar, vezi bine, de astă dată s-a înșelat, că fata isteață cum era s-a gîndit, ce s-a gîndit si pe loc i-a găsit leacul pot-ivit ca să se ducă pe pustii cale de șapte hotare blestemate. Deci a zis către Baba Cloanța: — Mai scump din casa aceasta nu am decît pe mama mea care este a- cum soacră, arătoasă și voioasă ne- voie mare. Că vitrega stătea țeapănă dună ma- să și nu mai, încăpea în pene de mîndră că a ajuns cuscră cu împără- teasa. Atunci Baba Cloanța de voie de nevoie a trebuit să se mulțumeas- că cu vitrega și într-o clipă s-a re- pezit năpraznică la dînsa și a înșfă- cat-o, de s-a tot dus cu ea, dusă să-i fie urma și neîntoarsă. Cind a văzut că a scăpat de scor- pia de vitregă și cu ea de Baba Cloan- ța, mare bucurie a fost pe capul Zam- firei. Iar feciorul de împărat s-a mi- rat nespus și era mulțumit că s-a însurat cu o fată atît de isteață. Da’ bucuros era și tatăl fetei că i s-a dus urgia de nevastă de la casă, că-i pu- nea pielea pe băț nu alta, și-i mîn- case sufletul de zile. Așa că de veselie și-au petrecut ci toții încă multe zile la nuntă, pî- nă ce buțile cu vin au secat și cim- poaiele au stat, iar Zamfira a ajuns împărăteasă alături de alesul ei, fe- ciorul de împărat. Și a trăit viață ' lungă și fericită, de toți iubită, că știa necazurile poporului și îi ajuta pe supuși cu înțelepciune, de i s-a dus veste pe guri măiestre, pînă la a noastră scurtă poveste. 111 — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI CUNTER GRASS (R.F.G.) GljNTER EICH (R.F.G.) Bătălie navală Un port-avion american și o catedrală gotică s-au scufundat reciproc în mijlocul Oceanului Pacific. Organistul a cîntat pînă la sfîrșit. Acum avioane și îngeri atîrnă în aer și nu pot ateriza. Traduceri Visuri Ii invidiez pe toți care pot uita, care merg liniștiți la culcare și nu au visuri. Mă in- vidiez pe mine însumi pentru clipele de mul- țumire oarbă. Mă îndoiesc cît de bun e somnul în care ne legănam cu toții, și aș vrea să pot trezi pe unul sau pe altul dintre cei care dorm și să-i spun : Uită-te în jur ! Tot ce se întimplă te privește. Al. ȚENCHEA cadran Marin Mincu despre Marin Mincu Prolific și cu ambiții multilaterale, Marin Mincu atacă impetuos și te- ritoriile jurnalului de călătorie. El publică în SLAST (nr. 18), o lungă depeșă expediată din Italia despre lansarea, la Florența, a cărții „Nuovi poeți romeni* (pentru care semnează, bineînțeles, traducerea. în colabora- re). Pînă aici toate bune. De altfel, faptul, salutar desigur, a și fost con- semnat în presa noastră literară. Nu- mai că M. M. nu se rezumă la o simplă relatare, ci o ia gospodărește pe cărarea amănuntelor, acoperind de la un capăt la celălalt o pagină de revistă. Și o să vedeți de ce. în- semnările lui M. M. debutează cu nelipsita referire la starea vremii : „Și azi plouă torențial*. Ceea ce nu-1 împiedică pe eroul-narator să iasă din hotel, să traverseze „piazza San Marco* și să se oprească la cafenea- ua cu același nume, unde „beau un • capuccio senza schiuma" și răsfoiește ziarul „La Nazione*. Luat insă cu lec- tura („citesc pe nerăsuflate*), M. M. uită, vai, să-și mai bea„capucciu(“. Apoi cu gîndul la serata de Ia „ora Simion Florea Marian Jocurile copiilor (urmare din pag. I) piere fără a fi observat de dînsele. Băieții imitează pe părinții lor. Fac căruțe din bețișoare, surcele, sfărmă- turi de sticle și blide ; asemene, în- chipuiesc grajduri și ocoale unde adună diferite pietricele pe care le numesc boi, vaci, cai etc., etc. Ade- se ies cu dinsele la vînzare unde le schimbă pe altele de care au mai puține. Așa duc oi mai multe și le schimbă pe cîțiva boi, vaci. Prin surcele închipuite adună iarbă și alte buruieni, zicind că se pregătesc de iarnă ; fac stogușoare, aduc vreascuri ca să aibă de foc. Iarăși fac plugușoa- re și zgirie pămîntul cu ele zicind că ară. Trecind peste 4—5 ani încep și alte jocuri pe lingă care însă nu înce- tează cu totul de a se ocupa și de celelalte de mai nainte măcar un an și mai bine (...) Din jocurile îpel care le au copiii de ambele sexe sint: Dc-a mijoarca (a miji). Unul (băiet sau copilă) își astupă ochii cu mîinile, stind cu fața lipită de un obiect anumit, mai ales la un părete, ușă, arbore etc. pînă ce se depărtează ceilalți cu toții și se ascund; apoi se lasă de amijit și merge de caută pe cei ascunși ca să poată prinde pe vreunul, sau mai bine zis să pună mîna pe dinsul ca apoi acesta să mi- jească. Dacă nu a putut prinde pe niciunul în răstimpul cît trebuiau să iasă cu toții pe furiș din ascunzișu- rile lor și venind să scuipe pe locul unde amijitorul a șezut cu ochii as- tupați, apoi se mai pune incă o dată la mijit, și aceasta o repetă de a- titea ori pînă ce nu prinde pe ca- reva ori în ascunzișul său, ori ve- nind la scuipătoare. Cel prins face tot ca cel dintîi, și așa mai departe pînă ce în urmă, hrănindu-se-’ de acest joc, se desface jocul. De-a mîța cu șoarccul. Toți băieții sau copilele, cîți voiesc a se juca acest joc, ies din casă afară, lăsînd numai pe unul înăuntru, pe care îl numesc „șoarec* și care se ascunde sub pat, după un dulap, sau ori și unde apucă. Dintre cei de afară, il fac pe unul „mîță* și după ce i se 17,30*. el devine agitat, nerăbdător și cîte altele, incit, „străbătind în- tregul cariile (observați precizia ter- menilor originali, n.n.) al Facultății de litere și filosofie*. i se pare că „de pe toate zidurile* il întîmpină a- celas afiș, din chenarul căruia ii face’ cu ochiul, ați ghicit, propriul nume. își ține cursul, ne informează M. M., „puțin crispat*, mai dialo- ghează cu cîteva persoane venite să-i ceară sfatul, după care mănîncă „in grabă la trattoria mea“ și se reîn- toarce la hotel cu intenția de a-și pregăti „cuvîntul* pentru întîlnire. Culmea insă, eroul nostru adoarme „fără să-mi notez nimic*. Și, iată-1 alergînd spre locul fixat, unde, după ce-și trage sufletul, „îmi recompun morga cotidiană și intru nepăsător* (?!). Asta așa. de ochii lumii! Și ce credeți? Gazda i-1 prezintă pe tri- misul televiziunii locale care, nu-i a- șa ?, îi solicită un interviu, prilej pentru M. M. de a ne vorbi despre Marin Mincu și răspunsurile sale competente. între altele, acesta avan- sează aserțiunea potrivit căreia „poe- leagă ochii c-o năframă intră cu toții în casă să vadă cum prinde mîța pe șoarec. Șoarecul, cum aude c-au intrat cu toții în casă, începe de la locul unde e ascuns, a țîțîi, a roade ca șoa- recii, dînd prin aceasta de cunoscut unde se află. Mîța cum îl simte a- leargă după el și nu se lasă pină ce nu-1 prinde. Toți ceilalți copii stau într-aceasta de-o parte și rîzind, țicoind și bucu- rindu-se că nu poate prinde mîța pe șoarec, zic următoarele cuvinte : Mîță, mîță, Cată-n ițe Și la vale Prin vătale ! După ce prinde mița pe șoarec, a- cesta se face mîță și altul șoarec, și așa se perindează mai toți pînă ce se ostenesc fugind și ascunzîndu-se. De_a puia gaia. Șe adună mai mulți copii. Se aleg doi care sînt mai tari. Unul din aceștia se face cloșcă. Unii din ceilalți băieți se prind unul cîte unul cu mîinile de brîul altuia la spate, așa că formează un șirag cu cloșca in frunte. Celălalt din cei doi se pune jos împrejurul său cu partida sa și scobește cu-n bețișor o gropiță în pămînt. Cei de nainte îl înconjoară pe acesta umblînd într-un cerc și tot întrebîndu-1 ce face. El răspunde: — Fac o groapă. — Ce să faci cu groapa ? — Să fac foc. — Ce să faci cu focul ? — Să pun ferosteile. — La ce să pui ferosteile ? — Să pun pe dînsul ceaunul. — La ce să pui ceaunul ? — Să pun uncrop. — Ce să faci cu uncropul? — Să opăresc un pui. — De-a cui pui ? — De-ai tăi. — Ba nu !... de-ai tăi! Zicind aceste se scoală Gaia de jos și caută să prindă un pui de-al cloștei. Puii cloștei se țin unul de altul de spate și caută să nu fie prinși strigînd tot: — Cir ! Cir ! Cir ! Intr-aceea se prind cei doi de na- inte fiecare cu ai săi de un băț și trag într-o parte și-n alta. Care se lasă smucit și tras de celălalt de trei ori după olaltă, acela pierde joa- ca. Biruitorul se face a tăia un pui din dușmani. Ceilalți frați se fac a plinge și a se văita. Și așa se sfîr- șește joaca... (...........) Vacile. Acest joc îl compun 2—5 inși. Fiecare își caută îndecomun 30— 50 de pietricele pe care le numesc „vaci* și una mai mare pe care o numesc „buhai*. Laolaltă le numesc „cireada*. Cireada fiecărui ins tre- buie să se deosebească de a altuia prin culoare ori mărime, ca să le zia cea mai tinără (de Ia noi adică, n.n.) emulează (sic!) de la egal la egal cu aceea italiană*. Și cu aceeași „modestie*, M. M. ne comunică, de asemenea, că unul dintre invitații se- ratei declară a-i fi cunoscut pe Eugen Jebeleanu, Marin Sorescu... și pe Ma- rin Mincu. Ne limităm la aceste detalii sufici ente pentru a motiva orgolioasa în- treprindere jurnalistică a lui M. M. Furat însă de plăcerea amănuntelor M. M. a uitat, probabil, să mai re- vină asupra textului trimis din „Fi renze*. Altfel nu se explică ames- tecul de naivități (emise pe un toi. voit „spontan") și de expresii de ge- nul : „l-a adus cu el“, „să asimileze avangardele înlăuntrul*. „tradiția ro- mânească în mod tradițional*, „rea- mintește din nou* etc. Ca să nu mai vorbim de unele afirmații hazardate (pentru un critic), ca aceea de a-1 face pe Ion Barbu... textualist („tex- tualismul lui Ion Barbu*) și pe Ion Gheorghe postmodernist. loanid DELEANU poată cunoaște. Apoi se amestecă toate la un loc și se pun ori în poalele unei copile, ori a unui băiat, ori pe un strai. Băieții care au să se joace se pun într-un cerc unul lingă altul. Unul începe a se juca. Apoi merge rîndul după cursul soarelui. Ia în mînă atîtea cîte scoa- te, le aruncă în sus încît căzînd să nu sară jos din poale sau afară dir. strai, prinde cîte poate cu dosul mîi- nii, apoi și acestea iară le aruncă în sus și le prinde în palmă. Dacă nu poate prinde nici una, ori dacă numărul celor prinse e cu soț, apoi vine altul la rînd, apoi iară altul, așa mai departe tot roată. Cîte pe- tricele le poate prinde, le ține fiecare la sine, pînă la urmă cînd nu mai rămîne nici una de prins. Apoi numă- ră fiecare cîte vite are de-ale sale și cîte străine. Cîte-i lipsesc, le răs- cumpără cu străine. Dacă n-are stră ine de ajuns, apoi capătă pentru fie- fiecare vacă (...) cîte o palmă, iară pentru buhai trei palme. De aceea, la joacă caută fiecare să-și prindă mai întîi vitele sale și apoi pe cele străine, Mai întîi de toate trebuie să pună mîna pe buhai care e tot atita cît trei vaci. Acest joc îl joacă mai mult copilele. (............) i N. B. Aceste puține notițe le am de la Vasile Turtureanu, studinte de VIII gimn. în Suceava. i 1) manuscris nr. 656—666, Fondul memorial-documentar „Simion Florea Marian", Suceava 2) = săturîndu-se O Cărți bibliofile ii Să continuăm însă investiga- ția acestor prețioase piese biblio- grafice cu cîteva referiri la se- riile de opere complete ale lui Chateaubriand. Lucrările de re- ferință consultate nu mențio- nează ediția de opere complete, din care va fi deținut Maiorescu setul complet, la biblioteca noas- tră ajungînd, cum s-a văzut, doar volumele 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 25, care toate au anul imprimării în ci- fre arabe : 1841. Este greu de presupus că într-un singur an să se fi realizat o asemenea ope- ră tipografică, și totuși cărțile existente la noi menționează doar acest an. Dar în setul ce- lor 15 volume unul aparține u- nei alte serii de opere complete, apărută anterior, și anume cel numerotat cu cifra 21. Are titlul Polemici și alte date bibliogra- fice pe foaia de titlu, între care titlul nobiliar al autorului (M. Le Vicomte de Chateaubriand), anul 1837, dar aceiași editori. Nici această ediție de opere com- plete nu este amintită de lu- crările lexicografice consultate, în schimb, în cea de-a doua lu- crare citată este totul altă ediție plete, anterioară părită între 1826 semnalată o cu de opere com- celor două, ti- — 1831, la Fa- ris, editor fiind librarul Ladvo- cat. Se poate spune deci că Titu Maiorescu poseda integral cele două ediții din care au ajuns la noi 15 volume disparate. Dacă doar în perioada de tine- rețe a fost utilizat ex librisul (stampila) , atunci cele 2 ediții din operele complete ale lui Cha- teaubriand au ajuns în biblioteca lui Titu Maiorescu în perioada 1850—1860. Este posibil să fi fost un cadou al tatălui său, al altor personalității culturale ale tim- pului, cu care familia Maiores- cu avea relații de prietenie. Lip- sa primelor volume ne privează de posibilitatea de a putea des- coperi eventuale autografe cu dedicație sau alte însemnări. Dar nu este exclusă nici achi- ziționarea lor la Viena sau Ber- lin, de însuși tînărul Maiorescu, în timpul perioadei de studii, unde făcea lecturi intense din scriitori francezi (Corneille, Ra- cine, Moli&re), deși mai plauzi- bilă ar fi ipoteza procurării lor de la un anticariat din Paris, tot în perioada de studii din a- nii 1859 și 1861. Consultarea jurnalului maio- rescian pentru anii 1855—1862 nu ne oferă informații în acest sens. G. Călinescu vorbește despre -biblioteca de specialitate* a lui Maiorescu, „care pînă la a- nume dată este completă*, nu- mărînd peste 10 000 de volume. Dar marele critic a fost un spri- iinitor consecvent al biblioteci- lor publice, donînd cu diverse ocazii multe dintre cărțile im- punătoarei sale biblioteci. în 1874, cînd în urma demersului său Eminescu este numit biblio- tecar la Biblioteca Centrală a Universității din Iași, Maiorescu donează 75 de cărți acestei in- stituții. Peste 1 400 de cărți și broșuri sînt trimise, în 1910, Bi- bliotecii Facultății de Filosofie și Litere din București. De-a lun- gul anilor a donat cea mai mare parte a cărților (circa 5 000 de volume) Fundației Universitare din București, actualmente Bi- blioteca Centrală Universitară, unde, de altfel, se păstrează și astăzi. Nici un exemplar din cărțile în discuție însă aici. Cele 15 volume fondul documentar nu figurează existente la al Bibliotecii Județene din Suceava ar putea proveni, după semnele specifice pe care le poartă (numere de in- ventar, cote tipografice, inclusiv ștampila cu inscripția Institut St Mania, de pe un volum), din biblioteca acestui așezămînt bucureștean, căruia i-au fost do- nate. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Victor Traiah RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA și EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48 Biblioteca Județeană Suceava a intrat în posesia celor 15 vo- lume în anul 1966, fiind primi- te sub formă de donație de la Fondul de Stat București, actu- almente Rezerva Națională Carte. Aici au fost strînse, anii ’ăO, cărți din biblioteci sonale, instituții, asociații ; de în per- ce proveneau din imobile care, du- pă naționalizare, au căpătat o altă destinație. Ele constituie prețioase mărturii bibliofile și documentare pentru cultura ro- mânească. I. P1NZARU • Fază republicană Pe scena teatrului și pe cea a casei de cultură, la Suceava, a avut loc faza republicană, din ca- drul Festivalului național „Cînta- rea României*, a formațiilor ar- tistice ale elevilor din școlile ge- nerale și din licee. O adevărată explozie de bucurie și de cu- loare, remarcabile evoluții ale ti- nerilor interpreți, un autentic su- flu patriotic, gingășie și candoare, iată ce au adus, în fața publicului și a juriului (format din compe- tente personalități ale vieții artis- tice), cele 208 „luări de cuvint* din amplul spectacol al cîntecu- lui, dansului, teatrului și poeziei. (D.M.). • „Poemele Rarăului Sub genericul „Poemele Rarău- lui", orașul Cîmpulung Moldove- nesc a găzduit o suită de mani- festări politico-educative și artis- tice dedicate aniversării unor im- portante ' evenimente ale anului. Cu acest prilej în unități econo- mice și de învățâmînt, așezămin- te culturale și instituții au avut loc expuneri, dezbateri tematice, simpozioane, mese rotunde meni- te să pună în evidență prefaceri- le înnoitoare de pe aceste melea- guri, mutațiile intervenite în via- ța economico-socială și spiritua- lă a așezării. în deschidere a fost organizată la Biblioteca orășenească expozi- ția de carte sociai-politică „Opera tovarășului Nicolae Ceaușescu — contribuție hotărîtoare Ia dezvol- tarea creatoare a teoriei socialis- mului științific* (I. B.). • Zilele culturii humorene Recent la Gura Humorului s-a< desfășurat un ciclu de manifes- tări cultural-educative care a in- clus, printre altele, expoziții de- carte, de artă populară și de artă plastică, medalioane muzicale, șe- zători literare, spectacole folclo- rice si de teatru, concursuri si ga- le de’film. (I.B.). Cintecele obcinii La Fundu Moldovei, așezare bu-- covineană cu bogate tradiții etno- grafice, se desfășoară de cîțiva ani o interesantă manifestare cultural— educativă intitulată „Cintecele Ob- cinii*, urmărită cu interes și de numeroși specialiști din țară^ Ul- tima ediție (11—17 mai a.c.) a re- ținut atenția prin cele două sesi- uni de comunicări și referate pe temele „Păstoritul în comuna Fun- du Moldovei" și „Permanențe în Obcinele Bucovinei", la care și-au adus contribuția.și cercetători, ca- dre universitare, sociologi și etno- logi din cunoscute centre cultu- rale ale țării. Iată și cîteva din- tre titlurile comunicărilor : „Ta- bu-uri păstorești*, „Glosar dialec- tal păstoresc*, „Practici și credințe- populare legate de viața păsto- rească*, „Stabilitate și instabilitate- ecologică în pădurile Bucovinei*. (I. B.).