autograf IORDAN DATCU ANUL VI nr. 5 (65) O operă vastă și diversă una de creațiile gîndesc, de con- patri ar- prin sistematizarea lor in sinteze, opera lui Marian rămîne referință. Faptul că autorul nu s-a lansat în teorii, lăsind populare să grăiască singure, sporește valoarea operei. Mă totodată, cu simpatie la omul Marian, asupra căruia o serie temporani au lăsat mărturii revelatoare. Unul și-amintește că covmcGO MAI 1987 popular și național pentru independență se cir- cumscrie, totodată, acelui veac hotărîtor IN MAI să fie răzbunate, printr-o accelerată acestea Nicolae MOSCALIUC Desen de Ion Carp FLLIEKICI afirmat războiul 1918, din care s-a născut și prin care s-a România modernă, liberă și întreagă. Iar cînd vom trece pe sub ramul plin de-mpurpurata noastră bucurie să nu uităm c-al patriei destin c să-nflorească, să rămînă vie ! Istorii parcă lunecă-n petale, coloane ca ghirlande se ivesc, luminile se-adună în cristale, din visul de demult, muncitoresc ! De unde vine-n mai atita floare, ce suprapuse primăveri vorbesc, cu noi cei de acum, cu fiecare, ce cîntec curge dintr-un trunchi ceresc ?! în pieptul țării inima-i vitează, e drumul liber, cugetul e clar, simțim căldura blîndă, de amiază, a marelui bărbat vizionar ’ și unic EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA SI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Sînt în istoria fiecărui popor evenimente epoca- le, în care, ca într-o oglindă fidelă și uriașă se reflectă și se prefigurează valoarea existenței și suma virtuților sale. Dintre acestea, puține mo- mente de răscruce însumează, cu atîta bogăție și complexitate, elementele definitorii ale între- gii noastre istorii, ca războiul pentru cucerirea independenței de stat a României, din anii 1877— 1878. înscris cu litere de aur în triada înfăptuirilor istorice fundamentale, din anii 1859, 1877—1878 și in epoca modernă românească, dintre 1821—1921, cînd s-a produs o astfel de concentrare uluitoare de evenimente cruciale, care au făcut ca Timpul să galopeze aici, în spațiul mioritic, cu o viteză nemaiîntilnită, îneît toată încetineala și umilința din trecut, toate durerile și vicisitudinile evului mediu — cu mileniul acela întunecat al migra- țiilor, cu necontenita luptă armată si diplomatică pentru neatîrnare și păstrarea existenței statale autonome, cu rapturile teritoriale, cu jafurile și ocupațiile vremelnice, otomane, habsburgice si țariste, cu rămînerile în urmă generate de toate și durabilă împlinire istorică, așezind astfel sta- tul național unitar român in rindul țărilor lumii cu un înalt nivel de civilizație și cultură, rod 31 unor eforturi proprii, îndelungate, temerare. Oare, în istoria cărui alt popor, din Europa și din lume, s-au săvîrșit într-un singur veac, într-un timp relativ atît de scurt, ridicări succe- sive atît de cutezătoare ? Căci, numai între 1821 și 1921, au loc și revoluțiile din 1821 si 1848, si unirea Moldovei cu Muntenia, și războiul de in- dependență, cu eliberarea Dobrogei și Marea U- nire din 1918, cu reformele burghezo-democratice, care transformă, modernizează și ridică România intr-o nouă etapă a evoluției sale. In acest context, ridicarea generală și energică, din 1877—1878, cînd pe cîmpiile însîngerate din sudul Dunării, în încleștările aprige care au loc, soldații noștri asaltează într-un puhoi nimicitor redutele dușmane, ca niște mușuroaie uriașe clo- cotind de viesparul disperat rați de pretutindeni, cînd, arbitrare impuse de lăcomia lor vecine, românii, toți, din Dacii — munteni, moldoveni, țeni, bucovineni — participă al turcilor înconju- în pofida granițelor și puterea imperii- întreg spațiul vechii transilvăneni, bănă- ca o singură ființă la războiul cel mai popular și mai drept din în- delungatul șir de lupte seculare pentru neatir- nare și libertate, cînd faimosul Osman Pașa se vede silit să se predea ofițerului român Cerchez, cînd Europa întreagă, prieteni și dușmani, nu pregetă să constate cu uimire, ziarul britanic ne un factor mata română, pas, locul său resc ca Mihai .Daily News' , așa cum o făcea că România „devi- în chestiunea Orientului," că ar- deși mică, a luat, dintr-un singur între armatele europene", este fi- Eminescu să noteze, cu deplin te- mei, că „Independența este suma vieții noastre istoriceîn pieptul și brațul neînfrînt al osta- șului român de la Grivița și Plevna, de la Ra- cova și Smîrdan, de la Opanez și Vidin zvîcnea același sînge, aceeași rîvnă și sete de libertate, care ii însuflețiseră în luptele pentru apărarea gliei și ființei naționale pe Gelu, Glad și Me- numorut, pe Mircea Vodă și Ștefan cel Mare, lancu de Hunedoara și Vlad Țepeș, pe Mihai Vi- teazul, primul unificator al tuturor românilor, și pe toți urmașii; Constantin Brîncoveanu, Dimitrie Cantemir, Tudor Vladimirescu Avram lancu și Bălcescu. De aceea, nu întimplător, chiar marele duce Nicolae — care, văzîndu-se încolțit de turci si gata să fie aruncat peste Dunăre, îi telegra- fiase regelui Carol la 19/31 iulie 1877 : adunind cele mai mari mase la Plevna, .Turcii, ne co- pleșesc. Rog să faci fuziune, demonstrațiune și, dacă e posibil, trecerea Dunării, pe care tu do- rești s-o faci. Intre Jiu și Corabia, această de- monstrațiune este indispensabilă pentru a facili- ta mișcările mele". Tot el recunoștea adevărul că „strălucitele izbînzi obținute la Plevna sînt dato- rate, în mare parte, cooperării vitezei armate ro- mâne", iar colonelul otoman Hafuz Bey declara că pe tot parcursul războiului „soldații și ofițerii români s-au purtat totdeauna cu o desăvîrșită vitejie și în mare parte conlucrarea lor la Plevna (cu rușii, n.n.) a adus căderea acestei pozițiuni". Corespondentul ziarelor „Bund" și „Gazette of Chicago" conchidea că „armata română merită a fi pusă lingă orice altă armată a Europei și ori- cine poate fi mîndru de soldatii și ofițerii ei care au dat probe atît de strălucite de vitejie". Victoria cele mai poporului pendenței din 1877—1878 a înlăturat unul dintre puternice obstacole în calea dezvoltării român, a rupt ultimele cătușe ale de- față de Poarta Otomană, a creat pre- mise pentru dobîndirea egalității juridice a sta- tului român cu celelalte țări libere, pentru elabo- rarea unei politici interne și externe proprii, pen- tru accelerarea dezvoltării materiale și spirituale; a amplificat și întărit încrederea poporului în forțele sale proprii, a stimulat și grăbit lupta ro- mânilor din eliberării și unitar. Aprinzînd teritoriile încă ocupate, unirii lor intr-un singur in vederea stat român în tainițele inimii, după datină, și spre cinstirea cuvenită, luminile dragostei, admi- rației și recunoștinței pentru toți eroii de la Gri- vița și Plevna, poporul face azi legămînt prin faptele sale să apere și să consolideze indepen- dența patriei noastre socialiste și comuniste. Miahai IACOBESCU Intre cei aproape cinci sute de cercetători ai culturii populare ro- mânești ce i-am inclus în Dicționarul folcloriștilor (I, 1979, II, 1983 ; alte două volume se află în manuscris), folcloristul și etnograful S. FI. Marian ocupă un loc distinct, ce i-l conferă vasta și diversa lui operă, unică în felul ei in literatura de specialitate din țara noastră. Ade- sea mă gîndesc, cu profund respect, la efortul uriaș, încununat de atitea succese, al marelui cărturar bucovinean, la acea arzătoare preo- cupare a lui de a îmbrățișa cultura populară în toată diversitatea ei, de a-i studia deopotrivă creațiile poetice, basmele, legendele hagio- grafice. ciclul vieții, ciclul sărbătorilor, industria țărănească (cro- matica), botanica, ornitologia. Nu am pretenția că am amintit toate componentele operei sale. Prin rigoarea notării textelor (cele mai multe păstrează sigiliul popular), prin raritatea multora dintre ele. hul de la Suceava avea „o statură zveltă, fața plină de viață... ochii plini de liniște și bunătate, iar graiul lin și modulat". Altcineva i-a remarcat -aerul acela de sănătate de la munte.... fața turnată parcă-n bronz, fr» mcasă, senină și plină de bunătate". Gîndindu-mă la Ma- rian. acum cînd se-mplinesc opt decenii de la trecerea sa în eter- nitate. încerc satisfacția, ca editor, de a fi susținut tipărirea unei monografii despre cel care s-a născut la Ilișești în urmă cu 140 de ani. Mă refer Ia cartea, recent apărută, la Editura Minerva, a lui Mircea Fotea. carte pe care o socotesc un bun început în preocuparea pentru cunoașterea vieții și operei distinsului etnolog. \ a trebui însă să urmeze reeditarea principalelor sale opere și editarea importantu- lui său epistolar. știința și arfa se sprijină reciproc și amîndouă spri jină „Viața Ia înaltă putere — Stimate Victor Săhleanu, am bucuria să vă invit la o discuție cu un subiect ca- re vă este drag ; cel puțin aceasta o su- gerează titlul cărții dumneavoastră intitu- lată ARTA RECE ȘI ȘTIINȚA FIERBINTE (1972). Mai precis, mulți cititori vă cunosc nu numai ca pe o reputată și multilaterală personalitate în domeniile științelor și ale filosofici, cu deosebire in cîmpul medîci- nei, ci și ca pe un ostenitor în domeniul literaturii, unde ați publicat o serie de vo- lume de versuri : POEM DIDACTIC (1971), CÎTEVA CUVINTE (1977), MAREA ȘI DRA- GOSTEA (1977). Această „împrăștiere" a dumneavoastră ( pentru care sînteți deo- potrivă apreciat și criticat) are și alt te- mei decît substratul pasional al activită- ții intelectuale? Am dori să ne spuneți, mai cu seamă, cum s-au „împăcat" dc-a lun- gul vieții valențele dumneavoastră artis- tice și cele poetice ? V. S. — înainte de a vorbi mai amănun- țit despre mine, să amintesc că „lista" me- dicilor cu preocupări artistice sau litera- re este atît de lungă, incit nu poate fi incriminată o coincidență întîmplătoare, ci bănuiesc converg tății de trăiri și armonie un șir întreg de motivații care către aceeași nevoie a personali- a găsi, în artă și în literatură, preocupări complementare, in cu cele medicale sau aducînd ar- monie în sînul personalității medicului. în cultura noastră, medici au fost marele poet Vasile Voiculescu și marele pictor I. Țu- , A PRIVI UN roman de dragoste, să zicem, „sentimental și tandru' reluind (a cita oară ?) blemele .sclaviei iubirii", spunea Ritsos, în cadrul trio ai cărui componenți pro- cum unui sint separați în fond de rutină, pre- judecăți mai noi sau mai vechi, experiență, acesta e, la o „re- pede ochire" celebrul „Vă pla ce Brahms al nu mai puțin celebrei Francoise Sagan. E- cranizarea a rulat și pe ecra- nele noastre, cu casa închisă, ca preludiu al succesului Iui „Love story". Reamintindu-ne că pe afiș figurau Ingrid Ber gma.., Yves Montând, Anthony Perkins, explicația pare a ve ni de Ia sine. Un tînăr actor român, Radu a Interviu cu dr. docent Victor Săhleanu, într-o retrospectivă personală culescu ; n-am avea timp și spațiu să ne ocupăm acum de numeroase alte figuri, din trecut sau din contemporaneitate. Am la îndemînă și o listă de medici muzicieni și muzicologi, dar mă voi mărgini să men- ționez un singur nume, al unui bucovinean care nu trebuie uitat : Carol Miculi. — Faceți un „salt înapoi" de peste un secol... V. S. — într-adevăr, medicul Carol Mi- euli a fost elev și prieten al lui Fr. Cho- pin, și, totodată, primul editor al operelor sale complete. A fost profesor de pian la Cernăuți și la Lemberg. 11 menționez si pentru că a fost maestrul unui alt profesor de la care a învățat să „cînte Chopin" pro- fesoara mea de pian (din copilărie și de la vîrsta pubertății). Dinsa ținea să-mi su- blinieze cu mîndrie acest detaliu atunci mea muzicii și a intuițiilor filosofice referi- toare la ritmurile cosmice. Cea mai re- centă carte a mea. Număr, viață, rezonan- ță (1985) poate fi interpretată și ca o în- cercare de a propune un „model muzical" al reacțiilor chimice care fundamentează viața. Dar, rămînînd în sfera muzicii pro- priu-zise, am înțeles, descifrînd partituri, că ..practicarea" unui instrument este bi- nevenită pentru a dobîndi cultura muzicală, după cum „practicarea" literaturii înteme- iază într-un fel cultura literară, după cum și o activitate de cercetare științifică este' indispensabilă pentru a înțelege adecvat ce este Știința. — Sînteți, deci, un om de știință, care, din cînd în cînd, „evadează" în artă și în literatură, ca într-un fel de terapie prin artă (sau, în particular, într-un fel de me- loterapie) ? Cele spuse pînă acum de neavoastră ar plexă. indica o relație mai dum- com- V. S. cind controla felul în care executam ma~ ani și — Am anume zurci. valsuri și preludii ale marelui com- pozitor polonez. — Cultura dumneavoastră pianistică pentru mine, o veritabilă surpriza. este, V. S. — Ea m-a marcat, totuși, dezvol- tînd fibre sentimentale romantice care s-au evidențiat în realizările mele poeti- ce. Sînt tributar exercițiilor instrumentale în ce privește receptivitatea mea la lu- ACTOR Duda, de la Secția din Suceava a Teatrului Național „Vasile A- lecsandri" din Iași, aflat la în cep ut de carieră, cronologic vor- bind, a dramatizat best-seller-ul romancierei franceze, insistînd nu atît asupra complicațiilor sentimentalo-epice (evidente) a- le textului, ci asupra latențelor zicerii celei mai banale, latențe care se pot detașa din contex- tul cotidianului și pot deveni expresive grație actorului. Re- gia acestei dramatizări o face Olga Tudorache, care creează și rolul Paoleî, în care ne o- feră, citez, din presa de lim- bă română (în urma unui tur- neu de mare succes făcut nu demult în Israel) „încă un mo- ment de virtuozitate artistică". am început să început să public la 13—14 note științifice. Literatură public la vîrsta de 15 ani. iar la 16 ani am redactat prima versiune a ceea ce peste un sfert de secol, avea să apară sub titlul Chimia, fizica și matema- tica vieții (1965). Pasiunea mea pentru bio- (continuare în pag. 4) Convorbire consemnată de dr. Rene DUDA Partenerii ; Victor Rebengiuc și Radu Duda. Primul, „în de- plină vigoare creatoare", „un actor de rang și personalitate", despre al doilea, ceva mai în- colo. Rezultatul, (tot după opi- nia acelorași cronicari drama- tici, care se pare că nu fac — și bine fac ! — risipă inutilă de elogii) „un trio magistral", „o superbă demonstrație de ma- re teatru", „un moment de tea- tru european (s-n.) de bună ca- litate". Atît, și ar fi de ajuns. Dar, citind aceste aprecieri, se naște o sumă de întrebări, de- loc retorice. Care este locul unui tînăr ac- tor în compania unor „monștri sacri" ? Care sînt șansele lui de a fi el însuși, de-a nu fi, adică, nici violent-contrastant, nici servil-epigonic, de-a evita conul de umbră sau, dimpotri- vă, exhibiționismul insolent și, pînă la urmă, ridicol ? Care este, în scenă, relația magistru- învățăcel ? Dominare (totală), subordonare (Ia fel) sau o co- laborare inter pares ? Mai ales atunci cînd relația este du- blă : regizor-actor, actor-actor. Nevăzînd/necunoscînd specta- colele din Israel ale acestei „e- chipe de șoc", dar avînd oare- care știință despre prezența tînărului actor Radu Duda, pe scena Naționalului ieșean și a secției sale din Suceava, pot să citez, cu conștiința împăcată ; „în fața sa e tot viitorul sce- nei românești". Acest tînăr, de „o surprinzătoare maturitate actoricească", ..revelația stagiu- nii 1986", și-a plin dreptul Adică de a alt adjectiv. de fi cîștigat pe de- a fi el însuși, un Actor, fără Viorel DÂRJA ■Cronica literară Critica noastră literară nu este prea locavce cînd este vorba de dramaturgie și de dramaturgi. Nu-i mai puțin adevărat că nici dramaturgii nu oferă prea multă harană criticii ; volumele de tea- tru sînt sensibil mai rar prezen- te în vitrinele librăriilor — dar asta este o altă poveste veche ; pe de altă parte, circuitele prin care producțiile acestui gen lite- rar pătrund spre cititor, indife- rent de gradul lui de competen- ță, diferă față de restul litera- turii. Sînt frecvente cazurile în care textele dramatice ajung la consumator (inclusiv criticul) prin spectacolul teatral; or, o astfel de receptare este net diferențiată de cea Prin lectură, în singurătatea confortabilă a mesei de lucru. Oricum, cel puțin primul moment al receptării este, în aceste con- diții, influențat de factori ex- tratextuali ; este suficient, bună- oară, ca protagonistul principal, ori unul dintre ei, să nu fie în- tr-o zi bună, un actor să fie de calitate îndoielnică, sala să fie sufocată de căldura unei zile to- ride ori prinsă de o temperanță calorică prea severă pentru ca la spectator urmărirea piesei, de- cuparea sensurilor ei să sufere. In tot cazul, literatura dramati- că este mult mai vulnerabilă, în drumul ei către destinatar, decit alte genuri. Nu cunoaștem vreun prozator care să fi fost fluierat la lansarea unui volum precum Caragiaie în vremea lui și nici vreun poet care să fi întîmpinat adversitățile unei camarile atît de dure și tenace ca aceea care l-a urmărit pe Camil Petrescu — dramaturgul. Să fim bine înțeleși, nu urmărim să dramatizăm o si- tuație. Vrem doar să subliniem că scrierile literare destinate scenei au o flagrant de redusă priză la critică. Mircea Radu lacoban și scrieri- le sale dramatice nu fac, în po- fida aparențelor, excepție de la această situație. Cu toate că pie- sele sale de teatru au fost ti- părite mai prompt și comentate la premieră, cu toate că multe dintre ele au fost distinse cu pre- mii prestigioase (al Academiei, al Uniunii Scriitorilor etc.), autorul este mai cunoscut ca personali- tate culturală, ca ziarist și chiar ca prozator ; ca să nu mai spu- nem că, în urmă cu destui ani, era cel mai popular crainic spor- tiv al României. O parte din răs- pundere îi aparține : și-a despicat șl segmentat fără cruțare timpul. Fără a intra în amănunte, pu- tem reflecta la consecințele plu- rilateralității preocupărilor asu- pra destinului unui scriitor. PETRE COMARNESCU - INEDIT TENTAȚIILE EPICII Personalitate polivalentă, de ra- finată complexitate intelectuală. Petru Comarnescu a exercitat o constantă comprehensiune, de o intensitate quasi echivalentă, pen- tru multiple domenii ale vieții spi- rituale de factură umanistă (filoso- fia culturii, estetica, istoria și critica de artă și literatură, criti- ca teatrală, creația literară de tip memorialistic, tălmăciri din marea literatură a lumii etc.). în virtu- tea unei armonioase concepții a osmozei inestricabile dintre bine și frumos, dintre etic și estetic (kalokagathon). Nu se cunosc pi- nă în prezent pagini închegate, subsumabile literaturii de imagi- nație, ieșite de sub condeiul său constant productiv (dar cine știe ce surprize ne vor fi rezervat Tra- ian și Mircea Filip care se ocupă de destinul publicistic și edito- rial al operei comarnesciene ine- dite ?), deși era de așteptat ca o personalitate cu înzestrări atît de diverse să-și concretizeze dis- ponibilitățile creatoare și pe acest tărîm. Literatura memorialistică semnată de Petru Comarnescu. bo- gata sa experiență de viață, în lumea artiștilor și scriitorilor, re- prezintă doar două dintre premi- sele care ne îndreptățesc să ac- ceptăm că el ar fi înregistrat re- zultate notabile și în această di- recție. Dar pentru ca atari supo- ziții să nu pară simple gratui- tăți, vom preciza că Petru Comar- nescu chiar își dorea înfăptuiri și în acest domeniu de manifesta- re a spiritului creator. Dovada ne-o oferă două proiecte de epi- că (2 p. dactilografiate), păstrate la Fondul documentar-memorial „Petru Comarnescu" de la Muzeul Județean Suceava, ambele conți- nînd, într-o manieră stilistică a- proape telegrafică (expresie lapi- TRANSPARENT! Atitudinea fagilor Atunci trăiam pădurea ca o po- veste fără capăt și ignoram ascu- țimea episodului din care făceam parte. Și pădurea vuia domol, măcina în palme zgura din ființele noas- tre și pudra apoi locul unde am stat. Locul rămînea gol pînă am fi venit din nou. Bolțile curbau sunetul spre al- bii moi. Asemănăm și trupurile noastre In ceea ce ne privește, sîntem convinși că principala și puterni- ca sa vocație este cea de drama- turg. Ea era evidentă încă de la debutul editorial cu volumul de proză scurtă Estudiantina. Prepon- derența și calitatea remarcabilă a dialogurilor, intriga strînsă, clă- dită pe conflicte bine modelate, gradarea caligrafică a tensiunii, bazată, mai degrabă, pe intuiție decît pe meșteșug, apelul, uneori cu efect de surpriză la registrul comic, predilecția pentru exploa- tarea maximă a comportamentului personajelor, finalul cu „poantă" de efect anunță cîteva dintre ca- litățile de mai tîrziu ale autoru- lui dramatic, dar și zonele lui vulnerabile. Deocamdată creația dramatică a lui Mircea Radu lacoban nu im- M. R. IACOBAN NOAPTEA presionează prin cantitate. Este adevărat, timpul ca vîrstă nu-l presează încă, are destulă vreme deschisă unor astfel de acumulări, dar pentru cei aproape douăzeci de ani care au trecut de la apa- riția primei sale piese este, parcă, prea puțin. Sigur, nu putem să reproșăm unui scriitor că are un anumit ritm al producerii de texte finite însă poate și pentru că scri- sul său lasă impresia (desigur, în- șelătoare) a unei mari ușurințe a elaborării, ne încearcă bănuiala că se solicită insuficient ; sau își găsește cu dificultate acea nece- sară ordine lăuntrică a timpului dedicat creației. Autorul recentului volum de teatru Noaptea (Editura „Emines- cu". 1986) este, la această oră. unul dintre dramaturgii contempo- rani consacrați. Fie și numai pă- trunderea în seria de teatru co- mentat a respectivei edituri, ală- turi de nume ca Horia Lovineseu, Marin Sorescu, Dumitru Radu Po- pescu, Romulus Guga, Teodor Ma- zilu, constituie un indiciu de luat în considerație. Volumul, care este o antologie de autor, poate nu atît de exigentă cît ar fi fost bine să fie, are marea calitate de a ne oferi toate fațetele individualității de dramaturg a lui Mircea Radu lacoban. Comentariile, majoritatea venind de la critici de teatru specializați, sînt selectate cu mă- sură și se completează fericit în- tre ele ; împreună cu epistola lui Valentin Silvestru care prefațează cartea și care, dincolo de tonul dară, eliptică uneori, cu apel la abrevieri: _cță" = creație ?), indi- cii limpezi în legătură cu genul, tematica și formula de creație pentru care ar fi optat Petru Co- marnescu în evfritualitatea că ar fi dat viață acestor proiecte : 1. .Un roman existențialist, cu humor si amărăciune* Primul proiect, mai expozitiv, a- pare ca destul de explicit in ceea ce privește maniera de creație de care ar fi făcut uz autorul în e- iaborarea romanului. E de obser- vat că resursele memorialisticii („însemnările pe 1957"). ar fi con- stituit punctul de start al roma- nului proiectat pretextul eveni- mențial constituindu-I sărbătorirea revelionului, pentru ca substanța întregii construcții să consiste in a „recapitula si contura o sene de existențe, man și mici, impor- tante și neimportante", selectate, firește, din lumea artiștilor si scriitorilor. Spre a • .la riscul ipotezelor fortuite, vom reprodu- ce textul acestui proiect, edifica- tor și fără alte consideratii : pt. epica mea 2 ianuarie 195! încheind însemnările pe 1957 si amintindu-mi de felicitările pe care le-am adresat in ziua de 30 dec. diferiților oameni din Bucu- rești si provincie, mi-am dat sea- ma ce roman interesant ar ieși, cu atitudini, cn reflecții as cen- tra acțiunea sau chiar m-as rezu- ma Ia ea. Acțiunea romanului s-ar putea petrece in preajma Anului Nou. cind revăzînd lista de a- drese, intrebindu-mă pe cine să felicit, as recapitula si contura o seamă de existențe mari si mici, importante si neimportante, jude- cindu-le in funcție de ele însesi, de condițiile lor, dar si de mine, care între timp m-am schimbat. Un roman existențialist, cu hu- cu aripi egale de pasăre maies- tuoasă căreia nu-i știm nicioda- tă numele— Fagii urcau, urcau mereu. îmi rămăsese în minte surceaua unui rit și rosteam întruna fagâ- ios. fagăios, doar voi desluși porți ascunse. Și numai că el, cuvîntul, a che- mat copila din trunchiul neted de copac, din lemnul tare. Vîntul cernea lumina verticală prin neliniștea frunzelor. amical-glumeț, este obiectivă și deloc complezentă, formează un aparat critic cuprinzător. Cele șapte piese admise în se- lecție (din douăsprezece cîte a scris, pînă acum autorul) dese- nează împreună un peisaj al „ob- sesiilor- tematice spectacular, dar deloc lipsit de coerență, ale că- rui linii de contur sînt permanent sinuoase (în sensul bun al cuvîn- tului), generatoare de efecte „op- tice" surprinzătoare. Autorul trece cu dezinvoltură carateristică de la farsă (Omul din baie) la un tip de dramă istorică de atmosfe- ră, în felul ei ciudată, insolită, di- ficil de circumscris, și totuși dra- mă (Noaptea), de la o structu- ră dramatică iarăși greu de asi- milat unei specii, dar care, ori- cum, numai „aproape farsă" nu este (Stress) — în fond, tragico- medie necruțătoare a mediocrită- ții —, la meditația morală a cărei tristețe adincă, amorfă la început, cristalizează lent în geometrii în- tunecate cu surprinzătoare iriza- ții inspre final (Cabana), de la reconstituirea unei biografii a- proape tragice căreia intemperii- le istoriei i-au modificat conturu- rile pînă Ia a nu mai putea fi recunoscute (Reduta și șoarecii), la contemplarea retrospectivă a membrilor unui grup de tineri că- rora un deceniu de existență le-a schimbat deprimant fizionomiile incerte dar proaspete de altădată (Simbătă la Veritas). Dar cu Har- dughia v. facem, unde o plasăm? Unde poate fi așezată o piesă în care niște oameni „furioși- (nu chiar doisprezece) se străduiesc să rezolve, fără a-și solicita con- știința. o dilemă civică posedînd trăsăturile unei situații-limită. Propensiunea permanentă a tea- trului lui M.R.T. pentru finalita- tea etică este echilibrată de un halou de scepticism ponderat. S-a reproșat dramaturgului, mai voalat sau mai tăios, că perso- najele sale nu sint aprofundate sau, uneori, nu sînt corect di- mensionate psihologic. Obiecția se poate susține in totalitate numai dacă piesa de teatru este privi- tă doar dintr-un singur unghi : cel al dramaturgiei de analiză altfel ea are o justificare cu to- tul parțială, și. în general, e dis- cutabilă. Chestiunea merită aten- mor și amărăciune... Ce sentimen te se pun în funcție : recunoștin- ța, orgoliul, autoironizarea etc., interesele actuale și cele lichidate etc. Solemnele declarații, mesaje că- tre mine însumi la Los Angeles — orgoliul de a fi singur — tea- ma de a mă vulgariza — amă răciunea că nu te poți baza a- proape pe nimeni — ce satisfacție mi-au dat pictorii care m-au invi- tat la revelionul recent : Pacea, Almăsanu. Bițan. Sevastre, gazda. Ana Cordoneț. contrastul cu celă- lalt revelion I....I — inginerul Pe- trescu. medicul Petrescu, Lucre- ția Petrescu, autoarea dramatică, sculptorul Han, cu soția poetă, Vi- nea. poetul ajuns iubitul dnei O- ghină — Vlaicu Bîrna și soția — romanul s-ar putea încheia cu contrastul celor 2 reselioane — Pictorii mei sînt oameni noi — ce drăguți erau ei și soțiile, fără maniere deosebite, fără protocol, fără boemă si totuși sinceri, loiali, interiorizați, plini de țeluri, mun- citori ca Almăsan, de la ei s-ar putea scoate ceva in sensul nou de artist si de intelectual. Contrast cu cabotinii, ingimfații, trăzniții din alte medii și vremuri. 2 „Asa îmi irosesc vremea* Cel de-al doilea proiect, nara- tiv și nu chiar atît de transpa- rent în privința intențiilor, impli- că tendința spre o proză de ra- diografiere. cu acțiunea plasată ir.tr-o lume artistică eterogenă. pt. epică sau o nuvelă 4. II. 195! Scriitorul X vrea să scrie ceva temeinic — nu mai are mult de trăit — fiecare clipă îi este pre- țioasă — cța ultimului răgaz — și iată că nu poate scrie. O zi de mari speranțe creatoare, dar în Gesturile umblau încet, își lă- sau trăsăturile memorate pe mai tîrziu. Priveam in adincuri apoi îmi a- propiam buzele de obrazul pur. De ce îmi spunea, uite, sîntem în pădure, aici n-ai voie să fii sălbatic și mai bine să așteptăm cum vom dispare încet-încet sub s aluri de frunziș ?! Se împurpura cînd o mîngiiam si mă certa cu privirea și mă întreba mirată... Și iar... Apoi ana auzit tropotul unuia ție pentru că are implicații mai largi. Să pornim de la axioma că dramaturgii, poate mai mult de- cît alți literați, scriu pentru pu- blic ; iar M.R.I. este unul dintre aceia care, și faptul acesta se ve- de bine, nu numai că iubesc pu- blicul dar îl și cunosc foarte bi- ne. Ca om de teatru, știe că, din- colo de variațiile de nivel și e- voluțiile în timp, el are niște constante care, de «la Eschil în- coace, nu prea s-au schimbat. Și, ca atare, fără a-1 idealiza, dar și și fără a-1 subestima, îi dă (sau intenționează să-i dea) ce îi tre- buie și cit ii trebuie. Or, se cu- noaște, teatrul psihologic nu prea face priză la public. Ceea ce nu înseamnă că personajele sale n-au consistență psihologică. La urma urmei, nici Caragiaie nu dezvoltă in text meandrele sau anchiloze- le lăuntrice ale eroilor de come- die ; dar identitatea lor psiholo- gică mai că o depășește, după o- pinia noastră, pe cea socială. Con- siderăm că, în cazul celor mai bune dintre piesele sale, observa- ția psihologică a lui M.R.I. este exactă ; conferă personajelor con- sistența interioară pe care o im- pune individualitatea pe care le-a stabilit-o. Obiecția în cauză pare a fi de- clanșată și de o caracteristică de- loc compromițătoare a eroilor și structurilor dramatice : ambigui- tatea ; unul din temeiurile mo- dernității/actualității pieselor este si acesta. Obiectele dramatice (ca să le spunem astfel !) par a fi a- șezate in bătaia a două sau mai multe spoot-uri diferit colorate, ale căror lumini, alternative sau sincrone, le modifică dimensiuni- le, contururile, nuanțele. Moder- nitatea acestei viziuni este incon- testabilă. Această caracteristică explică și jocul permanent al contrastelor, prezent la toate nivelele come- diilor si dramelor sale. Am dece- lat repede și fără riscul echivo- cului vreo douăzeci de astfel de mișcări pendulatorii din care e- numerăm cîteva : în afara unei strategii a ordonării lor tragic-co- mic. gravitate-umor, patetism-ba- dinerie. grotesc-lilial, convenționa- lism-frondă, sentimentalism-cinism. luciditate-iluzionare. sarcasm-du- ioșie : dar să ne oprim aici, re- ținînd că ele dau, într-o măsură considerabilă, personalitate teatru- lui lui Mircea Radu lacoban. Noaptea recomandă un drama- turg matur, ajuns la plenitudinea posibilităților sale, dar, sîntem în- credințați. nu și la maximum de randament. M. IORDACHE care primește scrisori de la un Leandru Popovici, are paradento- ză și vine sculptorul Jiga, plin- gindu-se că Frunzetti, care l-a atacat pe Amza — chestia cu prefața și postfața — apoi tabără tam-nesam tatăl pictorașului de mușamale, paranoicul Lefter — tatăl îi cere o scrisoare de reco- mandație pt. Patriarh [.....I — sca- pă de tată după ce cu o zi îna- inte venise fiul Lefter, anunțind că îi va arăta ceva... clasic, adi- că 2 mușamale de el. II regăsește peste cîteva zile la Jianu, în plus cu portretul lui Parhon. După tată, vine o d-nă cu de- sene fine, dar fără nas pt. că incă nu știe să facă nasuri, dar a vă- zut filmul cu Toulos-Lautrec (!!). Dna are sensibilitate, e sfătuită să continue, dar să învețe a face nasuri și oameni întregi, nu nu- mai capete. Hop, telefon. I se amintește de promisiunea de a merge la dna colonel Sbie- ra, profesoară specializată în chi- mie, care face ostași la cercul C C A și peisaje îngrozitoare. In- vitate pe furiș prietenele : dna care cîntă canțonete, soție de medic militar, fiica ii cere con- sultații pt. o teză despre Victor Ion Popa, aperitive, la Tokay sfat dacă să facă sau nu expoziție in toamnă, după ce va merge la Ciung Bucovina. Apoi, spre seară venind de la Durau Varahil, bucșit cu m-se — Tonitza cîteva rînduri restul despre ucenicia lui Varahil — vrea să o publice — diafilme cu Largu — apoi textul dramati- zării după Cămașa Iui Hristos ! Naivitate sfintă, autodidacticism. Va continua să scrie, va juca pt. călugări piesa după Hilton sau așa ceva — dna Guști m-a invi- tat la o altă dnă să arate o copie după un maestru vechi dar prost făcută. Așa îmi irosesc vremea. Apoi cazul cu tînărul susținut de Măgnreanu cu diafilmele Luchian. Criză de cță ! Nu vreau să fiu [cuvînt ilizibil] ! Nicolae CARLAN VASILE GRĂMĂTICII De ici pînă colo Ca o săgeată vie iarba a ajuns la stele ; copacul se vede în brațe cu fructe și nu pune întrebări ; urme se pot cerceta de sus pînă jos, imaginea e o constelație de sînge ; o clipă, un ceas, închide ochii, deschide-i dacă vrei : in preajmă, culori felurite la un pas înaintea pașilor au florile de-afară și de ici pînă colo, cu o lampă de tremurători licurici, tu știi cît de mare e lumea. Reflex Apa limpede tot Ia vale curge, tot la vale, fără nici o îndoială duce unde vrea o lună verde și mare ; pe ulița mea au dreptate femeile : lin se alungesc două pajiști ; vîntul nu bate la fel ; fiecare fereastră cu văile și cu umbrele ei și cerul se umflă ca țîța de lapte albăstrui ; spații nebune sau bolnave de fantezie, deschid culorile sus, sus de tot, în afara fricii ; de-a lungul curților ies arborii singuri, ies neîncetat, fiecare cu un fior de victorie peste toți ochii, peste tot ce-a fost dulce ; și totuși : dincolo de mine însumi tabloul nu poate să aibă și suflet : singurătatea unui luminiș — izbucnind ca să exprime nu seamănă cu nimic strălucitor și liniștit ca o fericire pe care memoria o alege din oglinda asta mai înaltă decît casele. Ritual Căruța nopții trece; pe-același drum ce altă trudă decît aceasta ; pînă și trupul meu rotindu-se; rotindu-se, cad brațele ca acele de ceasornic; eu cred că în aer nu se rătăcește: orice semn din gestul visului e tot mai limpede; se șterg hotarele — se luminează cerul incit poate să se vadă cărare în iarbă : iubitele n-au avut niciodată cai, prin dreptul ferestrei coboară din cer pe forme incomplete ; pot să le-ating, să le salvez, cîteva anotimpuri și-atît. îndemn Deschideți ușile, ferestrele toate, dintre minunile păstrate numai aripa păsării albește întunericul; iată, copiii deja știu pe de rost colțurile lumii și nu-i nici o șuviță de lumină-mprăștiată mai pieziș; și nu-i nici o clipă tulburată: ziua, ca o largă mișcare de valuri vine, trece și satură de abis febra ierbilor crude; ziua, zboară albinele și fluturii; ziua, vinul aconeră rîndul de flori ; în plină lumină poate să fie timpul fericirii noastre; deschideți ușile, ferestrele toate, afară e cald. Și totuși Fiecare ceas e ca-un lung coridor perfect accesibil deși este iarnă; nu-i nici o poveste a nopții cum cred tălpile mele; de fapt e un exercițiu de rotire i si totuși: eu nu te pot mîngiia cînd stau cu ochii în cer. din cei patru cai, cel murg?, și pare c-am căzut in somn și pare c-am visat. Mi-am amintit atîtea ori de as- ta cum treceam prin negură și m-am gîndit că tu vei fi știind mai bine cum a fost. De ce a rămas să dorm eu a- colo ? Scrie-mi dacă-ți amintești ceva și unde găsesc un astfel de cal. Aș alerga cu el în pădure să î-tîlnesc vorbe vechi în kithanul lor alb din lemn curat. M. T. Sub ochii mei Sub soarele cald și viu, o amețeală dulce pulsează; prin aer miresmele-aducînd, libertatea ne-aseamănă cu ea; caii noștri uneori pe dealuri zburători departe; văile-nmulțite se deschid și se închid cu apele în flăcări; y bucăți de timp stau suspendate, ca-ntr-o picătură naivă colorate frumos, cu nuanțe verzui, într-un cerc de iarbă spre cer, dinspre cer către iarbă; acum, i privește din nou, privește undeva către munți drumul cel lung sau ora de pace: nimeni nu știe ce anume îmi pretinde și ce ia; oamenii, copacii, i-aud cum cîntă si-i îngîn; sub ochii mei și în toate oglinzile este o lume care trăiește; lumina zilei mari, mai curată și mai nouă cum se cațără pe flori. Calea poemelor în fața ferestrei prin care privesc s-au înălțat salcîmii cu mult în primăvară; iată, cămășile ard pe umeri frînturi de-a!bastru calea poemelor e-nveșmîntată n alb de o parte și de alta cîmpia cuvintelor se-ntinde, în văile astrelor înalte imnuri fără de moarte se răsfrîng. Pagini bucovinene — U ----------CONSTELAȚIA FOLTICENIULUI------------ Cînd la sfîrșitul primei decade a șiroiului al douăzecelea, sputnicul timpului m-a lansat în constelația Folticeniului, m-am trezit dintr-o dată într-un cotlon îndepărtat al Universului, un neînsemnat punc- tuleț zvîrlit undeva în nemărgini- re. Habar n-aveam pe-atuncea că mai există infinite alte puncte al- cătuind infinite galaxii ; neînsem- nată vietate, legănată la sinul ma- mei mele Catincuța, eram întocmai ca o micuță moluscă dansînd în undele veșnic neliniștite ale celei- lalte mame a noastră a tuturora — Marea. Lepădînd straiul greoi de prunc- cosmonaut, îndată ce-am putut pă- și pe suprafața solului plin de stînci și caverne, din care mă pîn- dea necunoscutul sub diferitele as- pecte ale vieții, mi-am dat vag seama că mă aflu undeva într-o mică cetate despărțită de restul lumii, cetate în care Tata era ma- rele conducător la glasul căruia se adunau și se desfăceau fulgerele, de pasul căruia se legau și se des- legau ploile și ninsorile, sub ochii căruia înfloreau și se desfrunzeau pomii și vegetația din jur. Abia mult mai tîrziu. cînd căl- dura Soarelui — pe care îl adoram — m-a copt ca pe o pîniță de-am crescut în stat și înțelegere, am știut că mă aflam pe planeta Pă- mînt, într-o cetățuie cu numele Folticeni. care cunoscuse și alți mari conducători, printre care Ște- fan cel Mare, al cărui portret îl priveam în fiecare zi cu evlavie, stind în genunchi pe macatul diva- nelor din „odaia națională"... A trebuit să treacă multă vreme ca să-nțeleg că locul pe care mă aflam are un trecut și că-i legat — istoric și geografic — de alte nenumărate puncte ale lumii : gar- | dul înalt de șindrilă fiind pentru R mine infinitul, dincolo de care se | afla taina ce-mi stîrnea și curiozi- i tatea, dar mai cu seamă nedume- rire și spaimă. Apoi, cînd am în- ceput a coborî panta Rădășenilor, ca să mă duc la școală, Folticeniul mi-a apărut ca un iarmaroc imens, plin de lumini, surprize și artifi- cii ; departe de a-mi da seama că-i un biet tîrgușor dintr-un fund de Moldovă, așezare care abia ieșise de curînd din starea de sătuc pri- mitiv, fără canalizare, lumină și drumuri, fără cele mai elementa- re condiții de higienă edilitară — cum aveam să aflu mult mai tîr- ziu din documentata lucrare a lui conu-Artur Gorovei : Monografia j orașului Folticeni ; mie drumurile mi se păreau mari și pieptoase, casele grandioase, grădinile nesfîr- șite... la fel de bogate și străluci- toare ca și comorile livezii noastre : stolurile de cărăbuși, mormanele de bopleții Domnului, păsările . din frunzișuri, florile din ierburile înal- te și pomii ca de basm încărcați de roade, vara, și atîrnînd în fan- tastice hlamide albe, iarna... Iar solii altor state depărtate ca- re soseau pe ne-veste, la vreme de seară ori la amiază, în plin soare, mi se păreau niște bolizi picați fulgerător în tihnita și fericita noas- tră planetă. Emoțiile acestor eve- nimente erau atît de mari, că mi-au I rămas întipărite pentru totdeauna în ființă în așa fel că n-au să dis- pară decît odată cu făptura mea materială, ori, poate nici atuncea... în definitiv, aceste vizite făcute patriarhului de la Folticeni erau la fel de importante ca și eclipsa pe care am privit-o cocoțată pe casă, prin bucățica de sticlă fumurie ori ca tunetul clopotelor la izbucnirea războiului din 1916... Cit despre acei emisari ai altor lumi, care urcau în birjă pe strada Rădășeni — intrînd în trap falnic pe aleea de tei și trăgînd un strașnic — Ptrrr!... la scara Balconașului. îi ,™ asa de limpede în fața ochi- lor. de parcă i-aș privi pe-o foto- grafie perfect păstrată. Uite pe Vlahuță, cu obrazu-i ca o hartă în relief, cu păru-i puțin- tel fluturîndu-i in vînt ca o ba- tistă de nansuc, cu ochii ca niște tăciuni aprinși, cu umerii ușor gîr- boviți... lată-i pe Topîrceanu și pe Codrea- nu — în vremea pe cînd erau prie- teni la toartă — umplînd casa și livada de ghirlănzi, artificii și confetti — mai dihai ca la serbă- rile de la Grădina Publică. Topîr- ceanu cu pălăria-i naltă, cu haina-i de spadasin încheiată în nasturi pînă sus la bărbie, cu ochiu-i ne- liniștit cercetînd și criticînd toate ; pe cînd Codreanu. înalt, îngust și subțire în toate, vorbește grav și rar, făcînd gesturi largi cu mîini- le-i fine și pale. Uite-1 pe Nicușor Beldiceanu. cu păru-i neliniștit in veșnică mișcare, impetuos și nestabil, ca un vînt răsucit și năstrușnic ce-a năvălit fără veste în livadă, aducind ploaie și zvîrlind pe cer un curcubeu... Uite-1 pe Gavril Rotică. cu coifu-i de păr negru și creț, coif atît de impozant că nu mai poți vedea nimic sub el și nici nu mai poți fi atent la ce spune... Uite-1 pe Liviu Marian. calm, zîmbitor, cu obrazu-i bucălat și frumos, cu lavaliera-i de cavaler al altor vremuri... Uite-1 pe Tudor Pamfil, înalt ca un atlet de circ, cu cazaca-i în- chisă pe umăr, modest, vorbind rar și cumpănit, serios, preocupat, a- păsat parcă de mari răspunderi, ca un gospodar ce pune la cale serioase îmbunătățiri în așezarea lui... Iată-1 pe Eugen Lovinescu, moa- le și încălat. cu obrazul nebătut de sunturi și nears de arșița soa- relui. abia sculat din jețu-i comod de birou, — de asta pășește atît de încet, de parc-a uitat să mear- gă. Iar ochii lui privesc la cele din jur ca la niște minuni, de par- că n-a mai văzut în viața lui stupi, pomi, grajduri. ci numai cărți, cărți și iarăși cărți... De conu Artur Gorovei nu spun nimic ; el făcea parte din planeta noastră, la fel de stabil așezat în livadă ca și Ulmul-cel-Uriaș din „partea de la deal", ori ca Plopul din dreapta porții cu acoperiș de hulubărie. Cît despre Izabela Sadoveanu, mătușă-mea, ea sosea tocmai din București, un București pe care nu-1 iubeam știind că-1 izgonise pe Tata din el în 1906. ca o Sodomă și Gomoră pe-un sihastru cu ochi albaștri și glas dulce... Tanti-Iza- bela, cum îi spuneam noi, mititică și adusă de spate, dar vie și vi- brînd ca o coardă de argint, cobo- ra din trăsura cu doi cai plină de pachete și pachețele aduse de la Capsa ; dar mai cu seamă cu felu- rite feluri de știri cu privire la lumea literară părăsită de fratele Mihai — cum îi spunea ea tatii — povești de vervă și de haz. — Ce te uiți așa la mine, veve- riță mică ?... îmi spunea ea brusc. • ațintindu-mă cu ochii ei ageri. Sînt urîtă și bătrînă, așa-i ?... Ei. hai. lasă !... Vino și mă sărută I Doam- ne. că bine mai sameni cu tată- tău !... După care își urma vorbirea-i rapidă si neîntreruptă. în care des- lușeam intr-una numele lui Ibrăi- leanu. Carp. losif, Anghel, Scurtu. Torga. Pătrășcanu... O ascultam fas- cinată și. de ce o ascultam, de ce mi se părea că-i mai frumoasă, în elegantu-i taior de olandă albă, cu picioru-i mic și fin încălțat c-o sanda ușoară cu tocul înalt.. _E ca o vrăjitoare... gîndeam eu ; cum începe-a vorbi, cum se pre- face-ntr-o zînă fermecătoare". — DE PROFIRA SADOVEANU Desigur că acești mosafiri-bolizi. care picau din cînd în cînd in „livada din deal a lui Sadoveanu". găseau Folticeniul la fel cum îl regăseam eu după nouă ani, prin 1927, venind din Iași în excursie cu Seminarul de Sociologie condus de eminentul profesor Petre An- drei. Acum că-1 priveam cu ochi matur, mi se părea atît de mic și de înghesuit. că aproape nu-mi venea să cred că e același pe care îl păstrasem în amintire; cele două imagini ale lui — cea veche si cea nouă — neputîndu-se supra- pune. ca două fotografii luate Ia scări diferite. Atunci, în zori. — a doua zi du- pă banchetul oferit de către nota- bilitățile orașului —, cind am urcat pe ulița Rădășenilor, am trecut pe lingă o cocioabă in care locuise pe vremuri și Ion Creangă și apoi fa- milia noastră ș-am ajuns sus, pe tăpșanul pe care se afla livada și casa clădită de tata prin 1909 — precum se știe — am fost cuprin- să deodată de-o cumplită panică. Ce se intimplase ? Cind se dădu- seră casa, grădina și întreg peisa- jul de trei ori peste cap, prefăcîn- du-se în niște jucării micuțe ? Am dat ocol proprietății, neîndrăznind să intru, uitindu-mă doar prin gard și prin ochiurile sîrmei năpădite de bălării de din dos. dinspre timpul temutului Harașpuc. Scum- pa și nedespărțita mea prietenă. Valeria Mitru. care avea mai tîr- ziu să devie a doua soție a tată- lui meu. mă privea cu'.egind pie- tre de pe drumul din fața casei cu pietatea culegătorului de mos- tre lunare astăzi. — mă privea cum plîng și plîngea laolaltă cu mine, de mila mea. Ca doi clovni, fără public în jur. plingeam amîn- două. în loc să rîdem de năzbîtia pe care o făceam. De fapt de ce plîngeam ? Ima- ginea fantastic de mărită a peisaju- lui vechi, familiar, exista ; nu mi-o putea lua nimeni. Trezită de gustul colbului gros de pe drum, de mi- rosul vîntului trecînd prin frunzele plopului-străjer la Poarta-cu-hulu- bărie. de pipăitul de catifea al clopotelor de la Adormirea, vechea Planetă izbucnise gata să țîșneas- că din mine și să se răspîndească iarăși în jur, ca altădată. Era ca un trăsnet ce mă lovise și nu m-aș fi mirat de m-aș fi prefăcut în cenușă și-aș fi rămas acolo. în drum, de-a valma cu colbul bătut de cișmele de iuft și ciuboțelele cu potcoavă ale celor din Rădășeni ducîndu-se ori întorcîndu-se de la oraș : — La tîîrg ? — La tîîrg !... Trăsnetul însă nu mă omorîse. Mă răscolise numai în adîncuri, ar- zîndu-mi măruntaiele și dînd dru- mul din închisoare imaginile ador- mite. Iată cîmpul imens din fața casei fugind la nesfirșit spre dea- lul Buciumenilor pe care bisericu- ța de lemn și păduricea din jur stau ca o cunună. Sus. pe sub ce- rul vioriu, trece șoseaua înaltă scrisă cu plopi ce duce la Baia lui Ștefan cel Mare. Drumul Ră- dășenilor suie ca un munte spre satele îndepărtate, răspindite peste tot. printre covoarele lanurilor fe- lurit si bogat colorate. Vîrfuri de clopotnițe snintecă văzduhul. Hăt. derarte. umbrele vinete ale codri- lor de sub Ceahlău, la noalele că- rora se presimte freamătul apelor Moldovei, veșnică si răcoroasă cîn- tare ce mă-ndeamnă să-1 necăjesc pe tata 1a vremea verii : — Tată, haidem. mine, la Mol- dova !... Dar, stai 1 în fața ochilor mi se așterne partea din deal a livezii noastre, intimă, luminoasă, la vre- mea verii încărcată de roade, c-o faună ș-o floră atit de variate și de bogate în care mă îngrop ca-n- tr-un codru. Cunosc fiecare pom. fiecare copac, fiecare tufiș. Știu locul precis unde cresc clopoțeii de toate culorile, unde se află mult măcriș iepuresc, unde găsesc ba- raboi mare și gras, care-s vișinii cu cel mai bun clei de mincat... In partea de la vale, prisaca zum- zăie și sticlește în lumină, îneca- tă-n mirosurile lanurilor de me- lisă... Dar ce nu găsești în livada noastră ? Și agrișă și pomușoară — pădurice trandafirie de smeură de-a lungul gardului de la strada, pînă și alune. în fund. înspre hu- ciui lui Cocirță... Și cine trece cu lavaliera și ple- tele-i fîlfîind pe cărările grădinii, printre ierburile înalte împletite cu flori ? — Mâi Ivanciuc. mâi ' Spune drept 1 Cîte mere-ai mincat azi îl întreabă nenea-Vasilică. rinjind într-un dinte. Ți-ai făcut burdiha- nul tobă ? Ivan Ciuc. — adică Dragoslav. după numele lui de scriitor, așa cum îl botezaseră Sadoveanu si Beldiceanu — nu răspundea ; prin- dea doar să ridă, cu risu-i hurdu- i at si spasmodic, atît de tare și de mult, pînă-i ieșeau parcă ochii albaștri bulbucați din cap. Buzu- narele îi erau pline pînă la refuz de mere văratice, dungate roz. al- cătuind un soi de „boalfe" — cum spuneam noi : minca pe săturatelea si. ca flămîndul. laa si-ac.isâ. să mai aibă. - — Ce-ai mai scris. Ionică ? i se adresa cu multă blindețâ tata. — Ha >... făcea Ion Dragoslav. radiind de bucurie. Stai să-ți ci- tesc Scotea numaidecît o hîrtioară din buzunar și prindea să molfăiască cu gura-i stirbă de „babă turceas- că" — cum îl poreclise tot nenea- Vasilică. după cîte-mi aduc aminte Vine vintul de Ia cramă Și miroase-a băutură... Săracul ! Fără voie îmi vine pe buze vorba asta, pe care-o auzisem atît de-adesea de la tata, de la mama... Ca să nu mai spun că mai ales mă înduioșa căsuța de pe strada Boian in care locuia, — o biată căsuță c-un gemuleț din ca- re te priveau niște flori de hîrtie și cîteva jucărele... Ș-apoi. toată fi- ința lui inspira milă : era atît de slab, de hămesit, cu hainele-i flu- turînd pe el și-atît de modest, de bun și. în același timp, atît de tra- gic, ca să zic așa. că te uitai la el rîzînd fără de voie, pe cînd o undă de lacrimi ți se ridica din adîncuri, gata să-ți ude pleoapele. In vara aceea, ultima vară petre- cută în raiul de la Folticeni. — poate pentru că războiul se depăr- tase. poate pentru că scăpasem de gripa spaniolă, care mă lăsase sla- bă de mă da vintul jos și-mi scîr- țiiau încheieturile ca niște fiare vechi — dar parcă toate se întu- necaseră pe sine. Ieșiseră cu toa- tele din ogașe, făcuseră aripi, cres- cuseră peste gardul livezii, zbură- tăcindu-se pe văi și cîmpii. Păsă- rile cîntau mai tare și mai harnic, soarele ardea mai viu. ierburile și florile parcă înnebuniseră, buiace, despletite... Atunci a căzut deodată în viața noastră Aurel Băieșu. A intrat în- tr-o bună zi pe poartă, mărunt de stat, cu ochi negri și vioi, nas ac- vilin : jovial și prietenos. — Săru’ mîna. țacă-Tincuță 1... Era văr cu mama. S-a împrietenit numaidecît cu noi. Venea în fiecare zi cu cutia de culori, șevaletul, scăunașul. Ne-a făcut portretul la toți, pe rind, lucra fără încetare, ca un posedat : peisaje, flori, naturi moar- te ; ulei, acuarelă, pastel, desen, sancvină. cărbune... Sosea după masa, îndată ce se mai potolea arșița verii. Și-nainte de-a asfinți soarele după deal, ma- ma ne chema să gustăm ceva, să n-o apucăm pe cîmpii cu „inima goală". — Copii, veniți la masă 1... Cu larmă, ne strîngeam în su- frageria răcoroasă. îmbucam ceva in grabă, că la ora aceea nu ne prea era foame, și... o porneam la peisaje. învăluit în pelerina-i amplă și sumbră, de multe ori ne însoțea și tata. Bineînțeles că și Ion Dragos- lav. Noi. copiii, o droaie... că ni se-alătura și Agătica, fata lui conu- lancu Porfir și Costică Locusteanu, pe-atunci un drac de copil, gata veșnic de pozne. Mai totdeauna o porneam spre Buciumeni. pe dru- mușorul care duce spre -dumbra- va minunată". Cînd soarele dispă- rea și nourii pe cer se colorau în mii de nuanțe fantastice. Aurel își așeza șevaletul, scăueșul și — du- pă ce-și potrivea bine ochianul de- getelor încadrînd motivul, prindea să picteze febril, cu penelul, cu cuțitul, ținîndu-și parcă răsuflarea... Ne uitam la el. minunați. Eu cu Miti socoteam minutele... — Azi 15 minute I... mormăia Miti. — Ieri 20 !... E extraordinar. Miti, nu-i așa ? întrebam eu cu mîndrie, de parcă isprava mi s-ar fi dato- rat mie direct. In jur liniștea curgea, largă. în- tinsă. pină-n viorii depărtări. O măsura talanga vacilor care păș- teau in jur, tihnit, iarba și mărăci- nii cîmpiei. O număra ciocănitoa- rea. lovind ușurel cu ciocul trun- chiul copacului, ia doi pași de noi. O repetau în ecou zările înflăcă- rate de incendiul apusului, pe dea- luri îndepărtate... Glasuri răsunau limpede la ureche, curgînd în văz- duh ca un ropot de ape : — Măi, Gavrile. măi ! Leagă Po- rumbaca, măi ! Că uite-a dat în trifoi !... Țîșneau rîsete, tresăreau lătră- turi de cîini, rîdea cucul în dum- brăvi și-l stupea pupăza, supărată, îmbufnată... Liniștea, liniștea clară ca un cristal, se spărgea în cio- buri în juru-ne, pe cînd inseratul înainta încet, în haina-i de umbră străvezie, cu tălpi de catifea și degetul pe buze. — Gata ? întreba tata pe Aurel Băieșu. — Gata ! — Atunci hai pînă-n dumbravă !... — Hai !... Și-o luam pe drumeagul Lizucăi si-al lui Patrocle, ne întîlneam cu sfînta Vineri ș-apoi poposeam în așezarea piticilor. Susura pîrîul, discret, delicat... Ne suiam în cîte-un nuc bătrîn. stind pe scăueșele lui de ramuri, în văzduh. Tata medi- ta, grav, la cine știe ce nuvelă ori roman de-al lui. Mai puțin guralivi, ascultam cu uimire cum s-apropia noaptea. — Nu mergem acasă ? — Ce, a început să-ți fie frică, Profiriță ? — Nu, răspundeam eu cu îndoia- lă. dar ne-așteaptă mama !... — Mergem ! Mergem 1— Pînă și Ion Dragoslav părea tă- cut. la fel cu întunericul ce se lăsa repede. Rîsul i se sleise. înlo- cuit de-un fel de tristețe blîndă. dulce. Căuta în jos, parcă pierdu- se ceva. Poate că într-adevăr pier- duse ? — gîndeam eu privindu-1 cu duioșie. Soarele adormise, după dealul Tîmpe.știlor. Constelația Folticeniu- lui se pregătea de somn tihnit, sub cerul înalt boltit deasupra ei. PERMANENȚE Șt. O. losif in Bucovina casă a locuit împăratul losif al II !ea etc., etc.“. Printre scriitorii noștri, care au călcat plaiurile bucovinene, se nu- mără și poetul Șt. O. losif. în 1902, el și Cincinat Pavelescu au fost la Dumbrăveni, unde au parti- cipat la inaugurarea bustului lui Mihai Eminescu, ridicat în parcul de acolo. Dorind să evoce într-un poem fi- gura domnitorului Ștefan cel Ma- re, de la a cărui moarte se împli- neau, în 1904, 400 de ani, poetul vine din nou pe aceste locuri, în luna mai 1904, unde rămine trei săptămîni. După ce a fost la Pă- trăuți, vizitînd ctitoria lui Ștefan Vodă din 1487, el vine și la Su- ceava. Cunoscuții i-au pus la în- demînă — cum mărturisesc scriso- rile lui diferite cărți și docu- mente, asupra cărora s-a aplecat cu pietate, descifrînd din ele tre- cutul nostru glorios și chipul Voe- vodului. Descriind omenia locuitorilor de pe aceste locuri „buni ca pîinea caldă", în scrisoarea datată Sucea- va, 10 mai 1904. cei sale. Natalia despre Suceava : „Sînt acum de relatează logodni- Negru. impresiile două zile la Su- ceava, am cercetat Muzeul, toate bisericile vechi, am fost și la Zam- ca, o cetățuie veche de pe timpul lui Ștefan cei Mare și am să mă duc la castelul marelui voevod. un- de se fac săpături arheologice... și pe de o parte mie nu-mi pare rău că văd cu de-amănuntul tot ce e vrednic de văzut — și vai, multe mai sînt ! Mai ales aici în Sucea- va. Ba cutare biserică începută pe timpul lui Alexandru cel Bun, ter- minată de Ștefan, alta zidită de fiul său, alta de Petru Rareș — fiecare petic de pămînt e o istorie. Am fost la Dragomima zidită din timpul domniei lui Ștefan Tomșa ; la Zamca, azi în mîna armenilor, unde a petrecut Sobieski. în cutare De la Rădăuți, Iată ce minune. Suceava poetul pleacă la Vicov, Straja și Putna. scrie el : „Priveliștea e o un rai ! Mănăstirea își înalță turnurile ei nouă într-un brîu de dealuri acoperite cu brad și fag. care se prelungesc în păduri și poienițe, în care nu se sfiesc să coboare cîteodată rătăcitorii cerbi și specioasele căprioare". In 1909, cu ocazia împlinirii a 20 de ani de la moartea lui Mihai Eminescu, Șt. O. losif vine la Bo- toșani, luînd parte la sărbătorirea luceafărului poeziei românești, iată ce relatează cu această ocazie Gazeta Botoșanilor : In cadrul sărbătoririi lui Emi- nescu „urmează simpaticul poet Șt. O. losif care citește poezia oca zională „Lui Eminescu" compusă de d-sa și D. Anghel... Apoi poeta D-na Natalia Șt. O. losif citește cîteva foarte drăgălașe versuri, iar poetul D. Anghel citește „Un basm" în care se descriu răscoalele țără- nești din 1907. Poetul Șt. O. lo- sif citește prologul Ia piesa „Co- meta" a d-sale și D. Anghel, o ad- mirabilă satiră care a plăcut peste măsură și pentru care d. Icsif a fost furtunos aplaudat". Grațian JUCAN — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI ADOLFO SUAREZ RODRIGUEZ (Cuba) CÎNTECUL VIEȚII Pentru a trăi este de ajuns să iubești, îți smulgi inima, fier topit îndurerat ; o smulgi sîngelui ca pe o armă roșie; in taină te pui să alini doliul înserării. Ca să cînți, pentru ca să cînți, pentru ca să cînți... Ca să uiți este de ajuns să taci. Te așezi într-unul din parcurile nopții; îți așezi mîna pe rădăcina plopului; asculți cum trece aripa neagră a păsării. Ca să cînți, pentru ca să cînți, pentru ca să cînți... Ca să visezi este de ajuns să trăiești, pentru că visul întotdeauna va fi copilul vieții. Răscolești pămîntul pe care îl iubești; grăbești pașii; nu oprești zborul păsării pe aripile căreia navighezi. Ca să cînți, pentru ca să cînți, pentru ca să cînți este de ajuns să cînți. în românește de Narcisa SOTOLONGO și Daniel PIȘCU cadran A fi sau a nu fi,., expresionist Se scrie mult (și nimic rău în asta) despre literatura tinerilor. Ba există, se pare, o precipitare a mai fiecărui critic în a-și preciza „po- ziția" față de fenomenul respectiv. „Generația optzecistă a ajuns vede- ta comentariilor critice", constată Gh. Grigurcu. Și nu greșește. Pre- sa culturală și de specialitate con- sacră spații largi acestei eferves- cențe lirico-epice. Cronici, anchete, interviuri, profesiuni de credință, profiluri, seriale etc. „curg — vor- ba aceluiași Gh. G. — întru glori- ficarea..." noilor promoții de poeți și prozatori. Ba mai mult, ei în- șiși nu pierd prilejul de a se flata reciproc, „de a se autocaracteriza in bloc". De unde și acreditarea ideii de „existență grupată" care, promovată de cîțiva mentori lite- rari, a și fost acceptată și preluată în mai toate evaluările critice. De curînd, de pildă, un cunoscut co- mentator din Capitală ajungea la concluzia că adevăratele pepiniere din care se recrutează noile eșa- loane de autori s-ar afla doar la București, Cluj-Napoca și Iași, a- colo unde ființează cenacluri și reviste studențești. Drept urmare, orice echinoxist, spre exemplu, nu poate fi decît extraordinar. Ion Mureșan, bunăoară, e salutat în ,.știința și arta se sprijină reciproc și amîndouă sprijină „Viața la înaltă putere44 (urmare dm pag. 1) Jogie și matematică a fost însă ul- terioară pasiunii pentru poezie. Exa- menul retrospectiv pe care-1 încerc acum tinde să scoată în relief, ea pe o cheie a „risipirii" mele în pu- blicistică și în nenumărate expuneri orale, elementul : nevoia de comu- nicare. Cred că această nevoie mă explică în mare măsură. Am ți- nut mult să fiu tipărit și audiat tocmai din această nevoie. Ceea ce, în activitatea mea, are aspecte didactice, apostolice, de propagator și promotor, se leagă logic de a- ceastă constantă sufletesc-spiri- tuală. Am fost profesor la catedră, dar mai ales, un om „in căutare de discipoli", prin ceea ce scrie și a scris. Din nefericire, s-a ințeles prea puțin mesajul Poemului (meu) didactic, iar străduințele mele de a introduce noi puncte de ședere in știință (și în ftlosofia ei) n-au fost deosebite totdeauna de vehicularea unor documente savante sau a u- nor informații de specialitate. Pen- tru mulți, sint doar un erudit... — Ați putea să ne precizați și te- matici preferențiale, care s-ar le- ga de noțiunea de „comunicare" ? V. S. — Chiar dragostea, așa cum e înțeleasă (în versurile mele, dar și in tratatele de „erotologie") este cer- cetată pe acest plan, de comunicare, de comuniune. Este însă de subli- niat nivelul axiologic pe care mă situez. Viața „la inaltă putere- este axiotropism, aspirație spre Adevăr, Frumos, Moralitate, Armonie. Nu sint un moralizator, ci un moralist, in sensul in care „moraliști- au fost Pascal și la Bruyere... — ...dar ați dat la iveală și o Etică a cercetării științifice (1965)... V. S. — Ideea-forță este cea a auto- depășirii, ajutată de Cultură și de Dragoste, ajutată de ceea ce aș nu- mi „umanism-umanitarism" (asocie- rea fericită a acestor cuvinte am gă- sit-o după lungi căutări). Medicina ma ajută pe linie de cunoaștere a Omului, dar ea ajută practic, la res- tabilirea de armonie și de libertate, în trup și în suflet. Este o „artă" și în acest sens. — Ați fost inițiatorul a două con- sfăuiri de Estetică medicală, la Piatra Neamț... V. S. — „Justificările" fac parte din ceea ce numeam (1979) Metamedicină. — ...sau și din ceea ce numeați medicină axiologică... V. S. — Dar să revenim la „justi- ficările" drumului meu spiritual. Am simțit și simt nevoia să scriu ; zil- nic, pînă la obosirea degetelor. Am termeni elogioși de Eugen Simion după șase ani de la debut („Cartea de iarnă"). Distinsul critic relevă gindirea „speculativă" a poetului, „un refugiu al emoției și o fugă de limbajul oracular". Nu avem nimic împotrivă. Ceea ce nedumerește este altce- va. Eugen Simion consideră că I.M., ale cărui versuri se diferențiază „tematic și stilistic de acelea ale colegilor săi", „nu face propriu-zis o poezie expresionistă. cum fac mai toți poeții din aceeași grupare, nu este atras nici de poezia de tip livresc și ironic, cultivată de ra- mura bucureșteană a generației (Mircea Cărtărescu, Vișniec, laru etc.)". Să vedem însă cum scrie LM. : „Toată viața am adunat cîr- pc să-mi fac o sperietoare / îmi amintesc zilele în care ascuns sub pat îmi desăvîrșeam / lucrarea / grămada de pantofi vechi pe care îmi rezemam capul / uneori / cînd adormeam" ș.a.m.d. sau „De- scriu lupta mea cu imaginația cîi- nelui : dinții scrîșnesc în hîrtia fotografică / oh. am reușit să-i mușc o ureche. Mama și tata s-au urcat / în podul casei pentru a urmări lupta. Glorie, glorie strigă și plîng fericiți, / Ei aud d^-t-î mei scrîșnind în hîrtia fotografică". simțit și simt nevoia să scriu ver- suri (desigur, nu zilnic) din aceeași dorință de comunicare, pe care aș dori-o sub formă frumoasă (ca să nu zic „apropiată de perfecțiune"). Sînt un calofil. Nu mă interesează dacă am mult talent; imperioasă este nevoia de bună exprimare prin cu- vinte. Este o „practică" a cuvintelor, ca o încercare la indemînă de auto- depășire, de perfecționare expre- sivă. Regret că nu sînt un „dotat multilateral", să pot încerca și ex- primarea prin desen și pictură, dat recepționez comunicarea altora prin grafică plană, coloristică sau scuip tură. — Nu este, oare, deformată aceas- tă recepție de către ochiul dumnea voastră de matematician și de bio- fizician (am văzut diploma dumnea- voastră universitară) și știu că pri- ma carte — 195" ! — trata despre Me- tode matematice in biologie. V. S. — Aș zice că dimpotrivă. Interpretarea matematică a formelor se conectează cu uimirea mea de biolog (fost morfologist !) și imi sti- mulează efortul de a face „transpa- rentă" o lume în multe teluri „geo- metrizabilă". Aș vrea să fie bine în- țeleasă mișcarea mea mentală neîn- cetată între concret și abstract, în- tre examinarea științifică a Artei și emoția artistică pe tare mi-o dau viziunile științifice asupra Lumii. — In finalul poeziei „Crez" vă fa- ceți (sau faceți) o recomandare. Nu credeți că ar fi oportun să o repe- tați ? V. S. — Spuneam așa : „fubirea și creația fie-ți vrerea / in lumea sa- turată cu probleme. // Nu-ți dră- mui nici visul, nici puterea / cînd lupte mari sau mici or să te cheme"- — Optimism ? Știu că ați fost con- siderat un nostalgic... Insă transfi- gurarea poetică a neliniștii și a su- ferinței este, evident, expresia unui optimism sui generis. V. S. — Ipostaza de Om care su- feră și speră este ipostaza de Homo patiens, cu care vin permanent în contact ca medic, dar și ca antropo- log căruia „nimic din ce este ome- nesc nu-i este străin", dar și ca po, t imbinind paradoxal neo-roman- tismul eu modernismul experimen- iist. — Ca bucovinean, vă situați oare pe o „linie arboroseană" a producției culturale ? V. S. — Mărturisesc că sînt „emi- nescian", nu numai pentru că am învățat în clasele clădirii liceului ..Aron Pumnul", unde a respirat cînd- va Eminescu... Dar. generația mea s-a dezvoltat sub influența „tineri- lor poeți bucovineni" de la sfîrșitul Nu ne pronunțăm asupra subtili- tăților „speculative" existente în astfel de poeme, vrem doar să în- trebăm : nu e oare nici o asemă- nare cu ceilalți combatanți din grup sau din „ramura bucureștea- nă" ? Nu intilnim și aici sarcasm, zeflemea, ironie, autoironie și toate celelalte ? Răspunsul devine evi- dent și pentru că, mai la vale. Eu- gen Simion. contrazicîndu-se, notea- ză : „De la poeții expresioniști Ion Mureșan, a deprins, nu mai încape îndoială (sublinierea ne aparține), acest limbaj aluziv, parabolic, des- chis spre marile simboluri nedeter- minate". Cit de mari vor fi fiind acele simboluri, mai rămîne de văzut. Oricum nu ne putem declara de acord nici cu „modul poetului de viziune expresionistă (deci expre- sionist n.n.) de a ascunde ideea — cum consideră Eugen Simion — în propoziții reci (?!) și formule er- metizante (sic!)“ de genul: „He. he mîine din nou voi prinde un cîine roșcat (are I.M. ce are cu bietele animale n.n.) de un / pi- cior și rotindu-1 pe deasupra capu- lui ca / pe o elice / cu adevărat o să mă înalț la cer". loanid DELEANU anilor treizeci. M-a încurajat Mircea Streinul și am fost „tovarăș de scris și vis", în adolescență, cu Dragos Vicol și Neculai Tăutu. Printre profe- sorii de la liceul cernăuțean erau G. Nimigean, Leon Țopa. E. Ar. Za- haria. La 17 ani am urmat cursuri secundare La Cimpulung. unde pro- fesori erau G. Voevidca. Neculai Roș- ea, Alexandru Bogza. — Filosofia ultimului citat ați co- mentat-o, de altfel, într-un studiu pertinent... V. S. — Nu numai toți bucovinenii, dar toți românii sintem indelebil impregnați de personalitatea lui E- minescu. Vrind-nevrind. îl simțim lucrind în noi, ne surprindem gîn- dindu-ne la el sau gindind ca el. A- lum cîțiva ani, am constatat că in- tr-o poezie personală de dragoste „au pătruns" imagini cosmologice și cosmogonice contemporane nouă, așa cum in La steaua „pătrunsese" vite- za finită a propagării luminii și re- zultatul calculării distanțelor astro- nomice. Ulterior, am publicat pri- mul studiu privitor la cunoștințele și concepțiile eminesciene asupra fe- nomenului Viață și asupra deterio- rării sale patologice ; și am sus- ținut că majoritatea lecturilor sale științifice au pornit de la dorința sa de a înțelege — într-o viziune de filosofic științifică — Fenomenul Om. Ca și Eminescu, am evocat, parado- xal, mai curînd marea decît mun- tele ! — Ați urcat munții Bucovinei ? V. S. — Nu numai că i-am urcat, dar — în adolescență — am și scris despre ei ! Acum patruzeci de ani, un reportaj despre Rarău... — Pentru dumneavoastră urcușul pe munte are multiple înțelesuri sim- bolice. Intr-un poem v-ați exprimat „admirația" pentru verticalitatea bra- zilor. In altă poezie, comparați „va- ra vieții" cu un „urcuș pieptiș". Sau, ostenelile matematicii cu „sîngerări mai dure". Mersul pe culmi (și „prin veșnicie") este o analogie aproape curentă în poeziile erotice... Sub- estimați, poate, în scrisul dumnea- voastră, prezența muntelui, lucru vizibil chiar în volumul consacrat mării... V. S. — Contrast romantic între înălțimi și adîncimi ? Nu ; un crez în viață, acela exprimat prin excel- sior și prin verticalitate. Pentru un pasionat al cunoașterii și al comu- nicării, nici nu există alternativă. Aici știința și arta se sprijină re- ciproc și amîndouă sprijină „Viața la înaltă putere", cum o sprijină și medicina. CĂRȚI BIBLIOFILE (I) Cărțile se nasc, unele, sau devin, altele, o dată cu scurgerea timpului, documente estetice pentru spiritul și sensibilitatea omului. Textele pro- priu-zise, cele care sînt miezul de aur al cărților, sînt însoțite de ace- le date și informații care preves- tesc cititorului intrarea în „cetate", numite de obicei aparatul critic (cu- 'vintele preliminare, prefețe, postfe- țe, note de subsol sau finale, indici etc.). dar și de însemnările biblio- grafice de pe copertă, paginile de gardă și de titlu, ca să nu mai a mințim de ilustrații și de alte ele- mente grafice care le compun și de- finesc profilul material și spiritual. Pe lingă toate însemnele lor tipo- grafice, cărțile primesc și simbolu- rile bibliotecilor publice sau parti- culare (ștampile, cote, numere de inventar, din păcate unele inestetice și stricătoare pentru imaginea foii de tipar, care se constituie într-o oglindă a textului), diverse în- semnări sau autografe cu dedicații ale autorilor și nu numai ale lor. Tot acest evantai de însemne poa- te înnobila o carte, după cit de no- bilă este calitatea profesională a ci- titorului. O carte cu autograful lui Eminescu. o carte care conține în- semnări ale marelui poet devine o carte rară, o carte bibliofilă. „Cara- tele" ei sporesc mult. Am dat e- xemplul cel mai înalt. La fel putem vorbi despre însemnările sau alte mărturii grafice provenite de la personalități proeminente ale cul- turii romane, cum sînt Creangă, Ca- ragiaie, Maiorescu, lorga ș.a. Criteriile de stabilire a valorii bi- blio-Je a unei cărți sînt următoare- le : vechimea imprimării, calitatea tiparului, a hîrtiei, a legăturii, or- namente. ilustrații, gravuri, ediții princeps, tiraj redus, exemplare nu- merotate și semnate de autor etc. Cărți cu valoare bibliofilă apar și in producția editorială sau extra- editorială curentă. Un exemplu pen- tru ultimii ani editoriali îl consti- tuie volumul „Joc secund", de Ion Barbu, ediție bibliofilă îngrijită de Romulus Vulpescu, apărut la Editu- ra Cartea Românească, București 1986. Biblioteca județeană Suceava po- sedă un mare număr de cărți care poartă „marca" bibliofiliei, inclusiv, evident, cele incluse în patrimoniul cultural-național (cărțile românești tipărite pînă la 1830, iar cele stră- ine pînă la 1700—1800). în rîndurile de față ne vom ocupa doar de 15 volume provenite din biblioteca personală a lui Titu Maiorescu. Este vorba de opurile din seria de opere complete ale lui Cha- teaubriand (în 25 volume), tipărite Ia Paris, în 1841, la Editura Furme et C-ie, Charles Gosselin. Este vor- ba de o ediție de lux, cu hîrtie cre- tată albă, coperta din carton gros roș-cărămiziu, cu cotor din piele sub- țire, pe care sînt gravate, în folio, datele bibliografice (numele auto- rului, numărul volumului, titlul vo- lumului) precum și motive florale. Fără îndoială că pentru orice bi- bliotecă din țara noastră, un exem- plar sau mai multe din această se- • EMILIAN ȚOPA A încetat din viață, la venerabila vîrstă de 86 de ani (n. 9.II.1900), bu- covineanul Emilian Țopa, eminent slujitor al științei botanicii, căreia i s-a dedicat de timpuriu cu pasiune, talent și aplicație (primul studiu publicîn- du-1 în 1928). A urcat toate treptele învățămîntului universitar, funcționînd în ulti- mele decenii ca profesor doctor docent (după pensionare, consultant), la Univeristatea „Al. I. Cuza" din Iași. A condus cu pasiune și înaltă probitate științifică grădinile botanice din Cluj-Napoca (1952—1960) și Iași (1963—1970). Menținînd un contact permanent cu oameni și instituții cultural-știin- țifice din județul Suceava, savantul botanist Emilian Țopa a donat, cu puțin timp înaintea dispariției sale, un important fond de carte, periodice și ma- nuscrise Bibliotecii județene Suceava. I. P. • Întîlnire cu cititorii © Elevii Școlii Generale nr. 8 din Suceava l-au avut oaspeți pe poeții su- ceveni Carmen Macovei, Viorica Petrovici, Marcel Mureșeanu și pe actorul Liviu Manoliu, de la Secția din Suceava a Teatrului Național „Vasile A- lecsandri", în cadrul cercului pedagogic al învățătorilor din municipiu. In cuprinsul aceleiași manifestări, elevii au prezentat un interesant spectacol de muzică si poezie. (M. L.) ® Membrii cenaclului literar de la Școala nr. 4 din Suceava s-au întîlnit, în cadrul unor acțiuni cultural-educative organizate aici, cu scriitorul Ion Beldeanu. Cu acest prilej autorul invitat a citit din creația sa și a răs- puns întrebărilor ce l-au fost adresate, făcînd referiri asupra vieții literare contemporane. (I. B.) • Premii La actuala ediție a Concursului interjudețean, pentru elevi, de inter- pretare instrumentală (muzică românească) găzduit de municipiul Bistrița, au luat parte interpreți din zece județe, de la școlile cu profil artistic. Pe lista celor premiați se află și cinci elevi suceveni, care au făcut, cu pri- sosință, dovada unei serioase pregătiri : Laura Luca, vioară (clasa prof. Svetlana Țușcă) și Cristian Ilie, clarinet (clasa prof. Doru Albu), premiul I. Raluca Rusu, pian (clasa prof. Felicia Gorea) și Ciprian Parghel, violoncel (clasa prof. Constantin Belciug) premiul al II-lea si Mihai Larisa, pian (cla- sa prof. Paula Pintilie), premiul al III-lea. (Vasilica Stoiciu) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA. Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA și EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48 rie de opere complete, apărută in timpul vieții autorului( care a tră- it între anii 1768—1848) este evi- dențiată la capitolul cărți rare. A- ceastă emblemă a rarității, în cazul celor 15 volume provenite din biblio- teca lui Titu Maiorescu este sporită de însemnul personal al ilustrului deținător : o ștampilă ovală, cu di- mensiunile 3/2 cm., imprimată cu tuș verzui pe foia de titlu a fiecărui volum, la mijloc, în partea dreaptă. Ștampila are înscris in chenar tex- tul Titu Livie Maiorescu, iar în interior monograma marelui critic. Referitor la această ștampilă, Ion Stoica1 menționează : „Deși la acea dată (în perioada studiilor universi- tare n.n.) biblioteca lui Maiorescu număra doar cîteva sute de vo- lume, din spirit de ordine și gîn- dindu-se, probabil, la proporțiile pe care le va avea mai tîrziu, el își comandase un „ex libris", o ștampilă rotundă pe care erau gravate în a- propierea circumferinței cuvintele „Biblioteca Titu Livie Maiorescu", iar în mijloc, inițialele, într-o îm- pletitură de linii". Autorul opinează că stabilirea modelului și textului s-a făcut la propunerea lui loan Ma- iorescu, fiul nefiind entuziasmat de prezența medianului latinizat Livie, pe care nu l-a mai folosit după moartea tatălui. Am răsfoit cu atenție paginile fie- cărui volum pentru a depista even- tuale însemnări de lectură sau ad- notări, dar ele sînt intacte, cu ex- cepția patinei care măsoară seco- lul și cele cîteva decenii scurse de la imprimare. Ion Stoica menționează, în acest sens, următoarele : ..Dacă prin diversitate, prin dedicațiile pe care le poartă și chiar prin valoa- rea lor propriu-zisă, cărțile biblio- tecii maioresciene trezesc un inte- res deosebit, este incontestabil, însă, că importanța lor cea mai mare re- zidă în sublinierile și însemnările pe care Maiorescu însuși le-a făcut pe o bună parte dintre ele" Cerce tarea foilor de gardă și de titlu și chiar a coperților ne relevă as- pecte grafice semnificative din isto- ria acestor volume. Astfel, pe recto-m paginii de gardă a fiecărui volum apare o numerotare (clasificare) to- pografică (cifre romane și arabe) cu cerneală roșie și albastră, relua- tă și pe buline lipite pe cotor în partea de jos. Este o marcare spe- cifică bibliotecilor publice îndeo- sebi, întrucît aceste însemnări afec- tează estetica volumului și puțini deținători o utilizează. Dar volumul cu nr. 13 are pe recto-ul paginii de gardă o ștampilă ovală cu înscrisul Institut St. Maria București. Pe foa- ia de titlu însă, alături de alte nu- mere de inventar, între care și ce- le ale bibliotecii noastre, în partea stingă, jos, sînt înscrise cu cernea- lă verde, cu o caligrafie ordonată și estetică cifre ovale care consti- tuie un sistem de clasificare per- sonală. Opinăm că ele aparțin lui Titu Maiorescu, care-și constituie un astfel de sistem de ordonare și evi- dență a cărților din propria biblio- tecă. Ion PINZARU