TINERII APRILIE 1987 ANUL VI nr. 4 (64) ene EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Ii privim Ia lecțiile vieții, pe „marea cea mare" a existenței învolburate, constatînd cu incintare, așa cum spune poetul, că „...ei sînt zvelți și calmi, și simultan / au și deprins să meargă pe valuri în picioare”. La anii tuturor posibilităților, își făuresc dezinvolt personalitatea, deopotrivă receptivi și părtași la acțiunea modelatoare a celor care Ie veghează devenirea. Lcenicesc în cetă- țile învățăturii și Ia școala muncii pentru ca, apoi, a- flați la orizontul aceleiași vîrste, să-și susțină examenul de „maturitate" în spațiile producției industriale, pe ogoare sau șantiere. Descind în asemenea cuprinsuri în- crezători în puterea de a atinge altitudinile desăvir- șirii, convinși că intensitatea visului cutezător, dublată de tăria faptei, se va regăsi în strălucirea unor apro- piate izbînzi. De ce este tinerețea fascinantă? A răspunde la o ast- fel de întrebare înseamnă a cuprinde toate înțelesu- rile și valorile pe care, mai bogată decît cea mai ge- neroasă metaforă, această altă denumire a primăverii le îmbrățișează. Cum o asemenea încercare se arată din- -tru început sortită eșecului, răspunsul aflindu-se as- cuns în inima fiecăruia dintre cei ce iubesc viața (și cine se refuză acestei categorii ?), să ne mulțumim a e- voca doar cîteva dintre virtuțile ce se asociază firesc vîrstei biografiilor deschise... PRIETENI DEVOTAȚI AI ADEVĂRULUI — după ce l-au aflat prin statornice și pasionate strădanii pe tă- tîmul cunoașterii ori l-au cucerit în contextul îmbo- gățirii experienței sociale — tinerii îl susțin ferm și il propagă curajos, creîndu-i cale de afirmare, infruntind, in numele lui, atunci cînd împrejurările o impun, riscu- rile eventuale. Paginile istoriei românești conțin sufici- ente mărturii pentru fidelitatea lor eroică față de ade- văr. Discreția, modestia, sensibilitatea îi determină să se sfiască de ceea ce numim îndeobște „vorbe mari" «î să se ferească de tonul și gestul emfatic, păstrîndu-i însă permanent în sfera atitudinilor prielnice dreptății. RECEPTIVITATEA, PLASTICITATEA sint trăsături ale creșterii lor frumoase, asemeni plantei ce-și sporește vigoarea sub străfucirea soarelui și rafalele ploii, in lu- mină blinda și sub povara mîngîietoare a picăturilor de rouă. Li se dezvăluie celor încă în formare repere- le esențiale din lumea științei și artei. Iși pun ei înșiși întrebări izvorîte din curiozitatea lor de univers des- chis față de universul infinit, pe care vor să-1 cuprindă și să-1 stăpînească prin înțelegere, și se îmbogățesc cu răspunsurile oferite de cărți ori de dascăli sau găsite prin efort propriu. în rîndul a circa 1,6 milioane de ti- neri, învățămîntul românesc cultivă — reunite într-un ansamblu armonios, pe măsura aptitudinilor lor multila- terale de receptare și a trebuințelor complexe ale socie- tății în care sînt chemați să se afirme — valori de or- din științific, etic, estetic, dar și aptitudini tehnice, practice, profesionale prin care devin capabili să solu- ționeze competent problemele vieți și muncii. EXPLORATORI ȘI PROMOTORI AI NOULUI. Iată o calitate pe care tinerii o învederează în gîndire și fap- tă, dînd curs unor interese captivante, manifestindu-si incompatibilitatea cu pasivitatea și rutina, cu stagnarea și prejudecățile. în neîntrerupta și atotcuprinzătoarea luptă dialectică, ei se află consecvent în „ostile” potriv- nice vechiului ; spiritul lor iscoditor, creator, înfrățit cu temeritatea, deschide, nu de puține ori, perspective ine- dite în orizontul cunoașterii umane ; pasiunea pentru idei și acțiuni cutezătoare izbutește, bizuindu-se pe stă- pînirea timpurie a mijloacelor moderne de investigație științifică, să impună valoarea în pofida vîrstei. Viito- rul, prin contribuția celor care îl poartă în insăși fi- ința lor tăgăduitoare de înnoiri, îsi proiectează ast- fel, în prezent, chipul. Incit, trecuți de hotarele tinere- ții, căreia îi „moștenim" totuși setea de certitudini șî de argumente, căpătăm o imagine cu șanse crescute de ma- terializare a evoluției lumii în care trăim. VOCAȚIA PARTICIPĂRII, dimensiunea definitorie a tinereții ce se implică în opere constructive, de amplă utilitate socială, beneficiază prin realitățile românești de o relevatoare ilustrare. Din cei aproape 5,2 milioa- ne de componenți ai categoriei de vîrstă căreia i se a- cordă în general acest atribut (16—29 de ani), milioane sînt integrați în activitatea econom piste 3,4 :o-socială. reprezentînd în sectoarele de virf ale acesteia ponderea principală : electronică — 65 la sută ; chimie — 54 la sută. Aniversînd recent 65 de ani de existență a organi- zației lor revoluționare, cei circa 4 milioane de utecișii au putut certifica „statutul" de părtași la zidirile epocii prin aportul larg recunoscut înscris pe marile șantiere ale Canalu.ui Dunăre—Marea Neagră, Metroului bucu- reștean, ale vastului program de irigații și hidroamelio- rări, pe alte șantiere de anvergură națională sau ju- dețeană. PURTĂTORI AI IDEALURILOR DE PACE. Motiva- ția unei astfel de aspirații fundamentale este, evi- legată și de înclinația firească a tinerilor spre va- dent, lorile zitive toria rabil luminoase ale spiritualității, spre lucj-urile po- ale gindirii și faptei umane. In același timp, is- îi indică pe ei drept grupul cu precădere vulne- în condițiile unei conflagrații. Opțiunea activă în favoarea destinderii, dezarmării și prieteniei intre po- poare — exprimată de cei care, după cum apreciază statistici ale O.N.U. (e drept mai restrictive, întrucît vizează intervalul 15—24 ani) vor fi la sfîrșitul actualului deceniu mai mulți, de un miliard — are, așadar, teme- iuri puternice, cărora inițiativele romanești in acest meniu le acordă deplină însemnătate. ...Tinerii sint întruchipări ale frumuseții omenești, tinerețea, s-a spus, este o „formă de desăvîrșire“, o do- iar loare supremă, în sine. Părăsindu-i cu regret „zona de influență", rămine bucuria (convingere compensatoare larg îmbrățișată) că ea nu este doar o vîrstă a biolo- gicului, ci și una a spiritului și inimii, ce se poate pre- lungi prin voință și educație. Ion NEDELEA autograf VALERIA GUȚU ROMALO Limba română despre ea însăși Mircea DANEASA : „Primavara1 în bine cunoscuta sa calitate de mijloc de comunicare, orice lim- bă este capabilă să exprime variatele și complexele fenomene care constituie universul, lumea exterioară și cea interioară a omului. Fenomenul lingvistic ca atare este și el o componentă a acestui uni- vers. E firesc deci să se poată vorbi și despre el și diversele sale forme de manifestare. Această capacitate de autodescriere reprezin- tă -reflexivitate-, una dintre trăsăturile specifice limbii, și implică existența unui fond lexical privind fenomenele lingvistice. Vocabulele și expresiile de acest fel pot fi creații savante, da- torate științelor lingvistice, constituind terminologia acestui domeniu științific, sau formații lingvistice în care se cristalizează observația empirică și experiența de fiecare zi a vorbitorilor privind limba și folosirea ei in societate. Componenta „reflexivă” spontană apare, la o abordare mai deta- liată. surprinzător de bogată si de nuanțată. Astfel limba româ- nă dispune, de pildă, de o largă varietate de posibilități pentru a indica «vorbirea-, modalitatea principală de utilizare socială a lim- bii : in jurul verbului a vorbi, care (ca și a spune, a zice) indică în modul cel mai general exprimarea orală, se grupează o sumedenie de cuvinte și expresii al căror conținut are in vedere aceeași acțiune considerată insă in diverse ipostaze, ceea ce determină importante deosebiri de sens. Acestea pot avea în vedere intensitatea sonoră a actului vorbirii ța țcpti, a șușoti ; a sc răsti, a răcni, a striga, a țipa, a urla—), finalitatea lui. care poate fi reprezentată prin exprimarea aprobării (a lăuda, a . - ’sau a dezaprobării (a dojeni, a mustra, a certa, a face observată, a lua la rost/la zor/la trei parale...), inten- ția de a distorsiona prezentarea în sensul supraaprecierii (a flata, a linguși...) sau al minimalizării (a bîrfi, a cleveti, a calomnia, a defăi- ma. a vsrbî de rău... : a insulta, a zeflemisi, a lua în ris, a-și bate joc...), atitudinea de neseriozitate față de comunicare (a glumi, a pa- rodia ; a flecâri. a palavrari. a spune verzi și ■uscate...) etc. S-ar părea, avind in vedere faptele oferite de acest exemplu, că limba română „vorbește”, cu mare atenție pentru nuanțe, despre ea insăși. - InXu. LECA MORARIU însemnări despre George Cosbuc FILE DE JURNAL în timpul primului război mondial, Leca Morariu armata habsburgică, luptînd pe fronturile din Apus. a fost mobilizat în - . Rănit greu, pere- grinează prin diverse spitale ale Imperiului, refăcîndu-și anevoie sănă- tatea. Avea gradul de locotenent la părăsirea spitalului din Graz (Aus- tria), cînd, dîndu-i-se sarcini de administrație militară, este trimis la București, în 1917. Ca român care cunoscuse opresiunea habsburgică în Bucovina natală, trăia un sentiment de profundă îndurerare pentru su- ferințele neamului său. Instalat în casa pictorului Mișu Teișanu (fostul atelier al lui Th. Aman), Leca Morariu era mereu frămîntat de gîndul de a-și ajuta frații. Alimentele scoase pe sub mînă din depozitele armatei au ajuns să aline într-o oarecare măsură lipsurile multor nevoiași. Iar dacă lar dacă vom fi cîndva prea încărcați de tinerețe, atunci să ni se spună înțelepților nu vă întoarceți fața de la Ea, ocrotitoare mina ei peste mijlocul vostru ca • brățară. Vasile PUHA Atitudinea sa patriotică comporta destule riscuri în vreme de răz- boi. Mai tîrziu. chemat la ordine de superiorii săi, aceștia i-au amintit de o anumită pactizare cu învinșii, ceea ce l-a costat o trimitere disci- plinară pe front. < In perioada petrecută la București, profesorul bucovinean a avut insă și deosebita satisfacție de a veni în contact cu oameni de seamă — poeți, filologi, istorici, artiști, rămași sub ocupație din diverse motive și în compania cărora a trăit momente de autentică desfătare sufleteas- că. Intre aceștia amintim pe G. Coșbuc, membru al Academiei Române, care, cu multă durere în suflet, nu s-a' putut despărți de mormîntul proaspăt al fiului său Alexandru. In cele cîteva zile de însemnări, Leca Morariu descrie împrejurările în care l-a cunoscut pe George Coșbuc, pe atunci rezident în str. Plev- nei nr .48. Poetul era cumnat cu vestitul editor și librar Constantin Sfetea (1864—1924), în casa căruia și-au dat de multe ori întîlnire. L. Morariu consemnează datele de 15 august și 31 decembrie 1917, cînd au stat de vorbă pe îndelete. Coșbuc fusese de mai multe ori în Bucovina »i-l cunoscuse pe Constantin Morariu, tatăl profesorului, scriitor de certă valoare, apreciat în epocă. Dialogul cu G. Coșbuc este redat în mod a- mănunțit. ceea ce ne face să credem că însemnările au fost făcute ime- diat după întîlnirile lor. Oferind aceste mărturii cititorilor, adresăm și pe această cale respec- tuoase mulțumiri doamnei Octavia Lupu-Morariu din Suceava, care a avut amabilitatea să ne pună la dispoziție prețioase izvoare documentare. A PRIVI Ca o statuie. Vorba unui bătrîn mi-o închipui ca pe o monedă din vechime. Cu semne de pă- mint meditativ, in care ochiul se desco- peră și se înțelege pe sine. Cînd o aude sufletul meu, îmi pare că anotimpurile viețuiesc deodată, că pornirea unei zile este ridicarea din genunchi a înțelep- ciunii. Cel cu care mi-am obișnuit emoțiile revederii este un bărbat care vine de dincolo de orizontul veacului nostru. Pă- durea generației lui a devenit foarte rară. Cînd află că-i pășesc în ogradă, liniștea privirii i se clatină. S-ar putea să mă în- șel. Poate pe cerul subțire al ochilor săi se nasc aripi de bucurie. îmi iese în în- tîmpinare ca o lumină desprinsă din via ța pomilor ce visează fructe. Ca o sete peste care n-a plouat de mult. — Dar copiii unde-s ? Întrebarea lui acoperă, tainic, ograda. Și grădina pe care o văd urcînd din mar- ginea unui pîrîu pină sub streașină ca- sei învăluită în sănătoase arome de ce- tină. — Acum n-au putut veni... Și bătrinul crede. Cum totdeauna a crezut în mersul ascuns al vremii, în tre- cerea ei peste lucrarea omului și a na- turii. îmi spun că numai tinerețea știe să creadă fără margini. Fără rețineri. Dar bărbatul acesta cu chipul și cămașa nin- se de candori ? El e o rostire a înțelep- ciunii. A dimineții ce cheamă mișcarea în golul umbrelor. Cind tace, vrea, de bună seamă, să audă risul strănepoților rămas în crengile merilor, să prindă fuga lor țipînd lingă răcoarea fîntînii, lingă veșnicia izvoarelor. Liniștea lui, ca o statuie împăcată cu sine, mă petrece în tăcere. Să înțeleg ce- ea ce gîndul poate fi și poate spune îna- inte de a pleca în lume, acolo unde lu- mina lui devine sentiment. Petru FROICU, Eugen DIMITRIU 15.8.1917 După prînz obișnuita scaldă la „tir". Răcoritu-te-ai bine și hai la Coșbuc. O iai pe cheiul Dîmboviței in sus, pe lingă anticari (...) și dai in aleile care aici sînt darnic dă- tătoare de umbră. E chiar frumos acest colț de verdeață mărit și de grădinile din față cu (...) porumb și floarea soarelui printre care izolate vil? și case. Așa pînă str. Sf. Elefterie care te duce Calea Plevnei. Dar ai ajuns stau în in prea departe și-o aduci deci înapoi că- tre centrul orașului pînă dai de nr. 48. Floarea soarelui întinde curioase capete de aur peste gar- duri. Grădini, porumbiște, case u- neori drăguț de primitive : ești ca la țară. In sfîrșit, iată-te ajuns la ri r. 48. O casă, ca orice casă mo- dernă. In fundul curții totuși pomi bătrîni, întunecați de umbră, no- duroși, mirate. de sub care răsar capete La prima ușă din stînga Ion PARANICI cartea de vizită : „G. Coșbuc, mem- bru al Academiei Române". Sun. Se deschide o ferestruie și o sluj- (continuare în pag. III) I Cronica literară Nici o noutate notabilă nu adu- ce în evoluția poetului recenta apariție editorială a lui Dumitru Țiganiuc. Ecranul de iarbă (E- ditura Junimea, 1986) continuă în toate privințele volumul an- terior (Aceeași lumină) pînă în- tr-atît incit chiar și titlurile sînt, la rigoare, jnterșantajabile. Se disimulează în această consta- tare o obiecție serioasă ? Nu, fie și numai pentru motivul că nu-i obligatoriu ca fiecare carte a unui poet să constituie o e- tapă a devenirii sale. Important rămîne ca astfel de tranșe lirice să nu se așeze, sub aspect valo- ric, pe o linie coborîtoare ; și, bineînțeles, să nu se ajungă la autopastișase. Cum stau lucrurile, din acest punct de vedere, în cazul celor două volume ale lui Dumitru Ți- ganiuc ? Cred că angajarea pe un drum descendent nu s-a produs, dar există în Ecranul de iarbă simptome că pericolul plu- tește în aer. Nu faptul că temele mari revin, ridică întrebări dar unghiurile de perspectivă din care sînt atacate nu se dife- rențiază suficient și, în conse- cință, aria dezbaterii nu prea se lărgește. Or, într-o poezie cu finalitate, în general, etică, căci D.Ț. este, cam în tot ce scrie, un moralist, schimbarea unghiu- lui e salutară. O altă primej- die îl pîndește din direcția reto- ricii. De cele mai multe ori numele ei este comparația. E de domeniul evidenței că resursele asociative ale autorului sînt prodigioase ; dar în ultimul vo- lum ele încarcă uneori pînă la refuz textul, îndeobște în detri- mentul figurilor din familia me- taforei, ceea ce conferă versuri- lor un vag aer de simplicitate. Pe de altă parte, demersul aso- ciativ suportă, în mod individual, de la caz la caz. Un anumit unghi de deviație,un a numit raport între funcția referențială și cea poetică. Neîncadrarea în ele la rezultate nedo- ideatice sau lirice ale poemelor printr-un exces ornant. Prin substanța poemelor sale, a celor mal bune. Dumitru Ți- ganiuc mărturisește în favoarea lirismului. Mai mult, nu numai că nu-și reține propria senti- mentalitate, dar o potențează cu intenția de a declanșa în cititor resorturi poate uitate, poa- te reprimate. Nostalgic sau la- mentuos, cu irizații de ironie ori DUMITRU ȚIGANIUC : Ecranul de iarbă rite. De pildă, in Sălbăticiune, poezia este comparată cu o maimuță. Pînă aici, nimic rău ; cu multe secole în urmă, Boccac- cio lua apărarea literaturii nu- mind-o „maimuța generală a na- turii". Dar dezvoltată în conti- nuare dincolo de limitele posibili- tăților ei reale de semnificare, ea excedează : „Și-i toată albă— o minune / adesea însă confun- dată / cu fila dornică a spune / ce nu-i și nu va fi vreodată. // Ea însăși naște —atîtea ges- turi / a ceea ce a fost să fie, / incit ce spun nu-s niște resturi / dintr-un ospăț de poezie". Si- tuația se repetă, in circumstanțe apropiate, în cazul epitetului. în general, se poate vorbi de peri- colul suprasolicitării structurilor acuzator și sarcastic, lirismul său crește din condiția de om al sa- tului transplantat La oraș, adaptat acestuia pînă la un anumit ni- vel, dar credincios obîrșiei. Se așează astfel într-o companie contemporană selectă — loan A- lexandru, Ion Gheorghe, Adrian Păunescu — poeți, după părerea noastră, nejustificat considerați tradiționaliști. înrudit ca sensi- bilitate cu fiecare dintre ei, nu este, în fond, tributar niciu- nuia. Ceea ce-1 apropie de ei este, în primul rînd, generarea poeziei de o stare de impact ge- neralizat : între trecut și prezent, natură și civilizația mașinii, ru- ral și urban, generații, perma- nent și efemer etc., enumerarea putînd fi mai cuprinzătoare. Iată un poem edificator: „Vorbim ori prea puțin, ori risipim / cuvin- tele ca resturi menajere, / încît și-n visul nostru zis sublim / in- toxicat vreun șobolan mai pie- re- // Avem dreptate-n tot și nu avem / puterea s-o-nțelegem întru totul, / pe buze ea-i ca urmele de gem / cînd preagră- biți ne ștergem doar cu cotul.// Și sunetele ies ca niște raze / de caracatiță-ntr-al nostru chip/ plutind și-n suferințe și-n exta- ze / pe-al mării ori al norilor nisip. // O casă pe pămînt, una-n pămînt, / trăim oricind în două locuințe, / cînd gurile prin- tre pereți mai sînt / picioarele- amiros a neființă. // Și iar ro- tim o ceașcă de cafea — / pla- netă pentru-o zi cu moi secre te — / și iarăși un cuvînt va mai cădea / de la etajul stele- lor sub ghete". Dincolo de poeziile împlinite și de cele care nu spun mare lucru, Ecranul de iarbă conține virtualități abia tatonate cu un fel de sfială, parcă. Este momen- tul ca poetul să se lepede de cî- teva comodități și/sau ispite : cea a temelor confortabile cu succes rapid și garantat la un public larg și foarte larg ; cea a performanțelor prozodice în si- ne în folosul cărora este dis- pus uneori să jertfească acura- tețea unei idei ; în sfîrșit, tenta- ția excesului ornant. A nu se uita că, pentru păsările cu zbor înalt, penajul nu este podoabă. Mihail IORDACHE Semne DAN BODNAR zic : vint sălbatec, verde, lună plină, aripi întoarse, domestice ape, semn de tulpină, plante bolnave și mă vezi și mă știi pe aproape zic : greieri, lampă, lacrimi de maci, fanfare de arzătoare cimpii, tunele, primăveri somnoroase între noi doar o toamnă va fi mi-e sete cumva, ce draperii ciudate se lasă peste toată ceața ta ca și cum cuvintele ar fi întîi uitate și-apoi gindite-ncet cu inima. Noiembrie Orașele ploioase Mi s-a întîmplat in DO. Eram în stația de auto- buz. Ploua. Am încercat să-mi deschid umbrela. N-am reușit. Nu trecea nici un om, nici un automo- bil. Am făcut o pneumonie. Altădată în RE m-am împiedicat in timp ce aler- gam. Ma urmărea un individ beat. Am căzut intr-o baltă. Plîngea in hohote. Umerii i se cutremurau. In iunie mă aflam in MI. Tocmai intrasem in- tr-un restaurant. Așteptam un bărbat. Stabilisem la telefon, de comun acord, ora și locul intîlnirii. A început să plouă. O mulțime de fulgere brăzdau cerul. Speriat de toată acea nemaipomenită dezlăn- țuire a naturii bărbatul nu și-a făcut apariția. Eram odată in FA. Marea, tumultoasă, lua forme neobișnuite. Lumea de pe faleză mă privea cu ad- mirație. Eram sveltă și rochia mea era croită după ultima modă. Gindul că sînt plăcută mă umplea de incintare. O ploaie rece mi-a destrămat îmbrăcămin- tea. Mi-am amintit cuvintele prietenei mele, croito- reasa, care se lăudase atît de mult cu așa-zisul lucru bine făcut. M-am privit într-o vitrină. Eram de-a dreptul caraghioasă. Apa șiroia de pe mine ca de pe un acoperiș. îmi pierdusem geanta. Mi se rupse- se un toc. In LA și în SI ploaia a împiedicat un pictor să-mi facă portretul. Nu-mi place să mă fotografiez. Acum mă aflu in DO. E, desigur, doar o coincidență. Clădi- rile, autobuzele, oamenii sînt diferiți. Mă chinui de jumătate de oră să vorbesc de la un telefon interur- ban cu mama mea. Deși are peste optzeci de ani sper să-mi poată spune dacă nu cumva există o legătură tainică între viața ei și ploi. Telefonul sună ocupat. Ca de obicei, îmi spun, mama a uitat să pună receptorul în furcă și a adormit înfiorată fiind de zgomotul ploii. Locul de nicăieri Automobilul, pot să jur, era fa- bricat în 1920. Avea portierele vop- site în roșu aprins și bara de di- recție era nichelată. L-am intîlnit pe o străduță. Ploua. Portiera era larg deschisă. Nu era nici țipenie de om prin împrejurimi. Motorul duduia. M-am urcat la volan, am tras portiera. Brusc s-a în^ninat. Mi-a plăcut acest lucru, pot să Privirea meduzei • Bunicul neu avea o pereche de bretele galbene. Le purta mai ales duminica atunci cînd se plimba pe Strada Mare. Primea adeseori bile- țele de amor. Chiar petale de tran- dafiri presate. El ridea de se pră- pădea și din cînd in cînd îmi fă- cea cu ochiul. Eu începusem să visez noaptea doi ochi uriași. Uneori mă urmăreau și ziua. Eram aproape sigur că-i știu. Aparatul de bărbierit, pămătu- ful, săpunul, bretelele galbene erau pentru mine, toate instrumente ale virilității. Știu că atunci cînd le a- tingeam ochii dispăreau ca prin far- mec. jur. Am început să fluier și am pornit. Automobilul era plin de voci. Vo- cile veneau de pretutindeni. Unele răgușite, altele ascuțite, severe, îm- păciuitoare, răzvrătite. M-am spe- riat. Am deschis portiera. A înce- put să plouă. M-am îndepărtat. Ca un ecou ; CALEA CĂTRE u- topia NU E ÎNTOTDEAUNA CEA DE LA NEDESAVIRȘIRE LA DE- SĂVlRȘIRE. Intr-una din duminici, ca să scap, am furat bretelele și le-am ținut ascunse toată ziua in sin. Să fie acesta doar un banal exemplu de cauzalitate ? Mi se întîmplă și as- tăzi să fiu tentat să fur bretele, aparate de bărbierit și așa mai de- parte. Mă feresc din răsputeri. In luciul oglinzii plutesc ochii. Prin aer. Intr-un balon de săpun. Uneori mi-o amintesc pe Maria. Îmbrăcată în negru. Parcă plutind pe pavajul de granit de pe Strada Mare. Maria, pe care bunicul a iu- bit-o fără a o putea cuceri vreo- dată și de care eu însumi mai sînt și astăzi îndrăgostit. Ovidiu BUFNILA PROZA Din malul sting al Șiretului înainte și după vărsarea Suce- vei, îndată de sub lunci înce- pe un șes întins neted ca fa- ța unei mese, proptind umă- rul in dealurile Tudorei- Oamenii din partea locului il numesc Podișul Vercicanilor, poate că aflîndu-se și in malul cel mai ridicat al riului, ii zic Podiș ; și al Vercicanilor că pe vatra lui mai răzlețesc trei pilcuri de case din așezarea ve- chiului sat, statornicit aici pe moșia uneia din primele dom- nii de după Descălecătură. înconjurat de dealuri împă- durite cu porți de ieșire in mia- ză-noapte și miază-zi pe cursul apelor, cu bălți adinei sub taina stufărișurilor în făgașele părăsite de rîuri, ochiul răz- boinicului I-a găsit adesa cel mai potrivit cîmp de răfuială cu dușmanul prădalnic. La sinul podișului sînt multe mărturii, pentru că i-au intrat sub glie mulți oșteni dintr-o parte și alta, de aceia lanurile au sporul rodului. De sute de ani Șiretul dez- groapă din maluri și plugurile scot la lumina zilei de sub brazdă, vetre străvechi, mor- minte, armuri, monede, cioburi, precum cineva ar desface pen- tru cunoașterea vremurilor, locurilor și oamenilor de odi- nioară paginile unei cronici. Povestirile, legendele și ba’a- dele trecute prin sute de ani generațiilor au împămintenit în istoria locului figura și numele și fapta gloriosului domn al Moldovei celei Mari slăvitul Ștefan cel Mare. Locul ii era cunoscut și în- drăgit voievodului, că pe aici își va avea cale pe de-a drep- tul la Iași cu popasuri plăcu- te, la hanul frumoasei Tudo- ra și altul la Hirlău care și-a lăsat ca urmaș la scaunul Mol- dovei domn și spre norocul Mol- dovei cu un om vrednic. Peste apa Șiretului voievo- dul a pus meșteri de a zidit pod de piatră ale cărui urme le-am prins la începutul vieții mele, a-și putea zice a veacu- cului meu. Din piatra picioarelor ruinate Carale din marginea Voronei, cel de la Glodinoasa și rato- șul Vercicanilor. Dintre toate fintîna a rămas și se spune că pe lespezile de piatră, din talpă ar păstra o inscripție asupra timpului și cinstirea faptei. In izvor ar avea aruncată de domn efi- gia domnească. Se mai spune in popor că și la pod într-unul din capete ar fi lăsat îngropat paloșul, să nu mai aibă dușma- Fîntîna din Podișul 9 Vercicanilor roșcănenii au găsit de cuviin- ță să zidească fintîni și temelii de case. Bune și una și alta întru pomenirea domului și rost vieții. Pe acest loc voievodul a ie- șit cîndva in anii domniei înaintea hoardelor tătare, care în cîrdășia altor dușmani au tâlhărit Moldova. Biruinței i-a pus semn o fintînă zidită între pîriul Glo- dinoasei astăzi secat și drumul ce leagă Ținutul Botoșanilor de Tîrgul Băii, că prin acest loc se întretăiau drumurile mari ale Moldovei acelea care a- jungea din Țara leșască la por- turile dunărene. Katoșuri și hanuri vechi, re- numite le ședeau la răspinteni, după cum le-am găsit pe ace- le două din Tudora, pe al Iui nul îndrăzneală să calce locu- rile. Dintre toate precum atn zis fintîna se află pină în zilele noastre și supraviețuiște din grija pe care i-a purtat-o din dragul pentru istoria locurilor, vercicăneanul Poienaru cu cei nouă feciori ai lui; curățînd-o și îngrijind-o ca pe fintîna din poveste. In iulie 1904 cînd țara a săr- bătorit 400 de ani de la moar- tea voievodului, în comuna Li- teni satul aparținindu-i, s-a pregătit o mare serbare la fin- tîna de la Vercicani. Scriitorul Mihail Sadoveanu care în aceia vreme s-ar fi a- flat la Liteni, cu alți scriitori și dascălii comunei, ar fi fost inițiatorii festivității. Oamenii satelor din comună, și odată cu ei cei ai localită- ților din vecinătatea locurilor, din Roșcani, Joldești, Vorona și Tudora, bătrîni, tineri, și șco- lari, imbrăcați în portul tra- dițional, pe atunci foarte ase- mănător cu al plăieșilor, mer- geau în pilcuri pe jos și călări cu steaguri în frunte cîntind de credeai că au reînviat osti- le Domnului Ștefan. S-a adunat lume multă cum nu s-a mai văzut de la lupte încoace pe acel loc. S-au ținut cuvîntări, s-au spus poezii, școlarii au cintat cîntecele cele vechi de gloria străbună- După serbare la Ra- tosul Vercicanilor și la hanul Glodinoasei s-au încins hore, gospodarii au cinstit vin din oale de lut, și au ascultat bala- dele spuse și cîntate de bă- trinii lăutari. Copiii s-au jucat de-a ostile pe tăpșanul din preajma fintînii. Și ostile dom- nului Ștefan au învins pe tă- tari, pedepsindu-i pe tătari să-i ducă de-a călarea, și să trea- că Ia poarcă în jocul oinei. Serbarea s-a încheiat în tîr- ziul serii, cu o dorință nestinsă în suflete, a zilei cînd Țara ii va elibera pe toți românii și își va alătura pămînturile străbunei Dacii ciuntită de dușmani. Dacă în vremurile de odini- oară locurile s-au păstrat în memorie și cinstit, astăzi cînd prețuim din adîncul inimei glo- ria străbună, lecția de istorie să o ținem cum se cuvine Ia Fîntîna Domnului Ștefan din Podișul Vercicanilor. Să bem un pahar cu apă din izvorul curat al istoriei. Eugenia Răileanu IACOB Norii au țipat la ultima noastră-ntîmplare apoi ne-am retras tăcuți către casă acolo ușa conversa cu fereastra despre neînsuflețirea lor nemuritoare mai apoi ne-am amintit un text de gazetă un rege anume a murit subit noiembrie, seara, aveai în cuvinte ceva ce strălucea la nesîrșit ne turburam tomnatec, in aburi de ceai se auzeau : mașinării ciudate soldați! întoreîndu-se acasă, trosnitul focului la sate, uși închizîndu-se, copii, pași de șopîrlă, țipăt de nori, conversații confuze, telegrafe, nechezături de iepe și viori. zgomote pline de romuri de seară, fanfare de parc, claxoane, în tot strălucea ceva la nesfîrșit și ochiul tău îl traversa înot Viciu de toamnă in tot era o nebânuită boală în mănuși de iarbă îți culegeam petale duminicile începeau cu fantastice umbre cum încep uneori cuvintele tale în talciocuri doar plante, doar ceaiuri aerul căzuse grav Ia pat luna tușind moțăia către margini și doar un ochi îl aveai supărat te-aș fi întrebat către cine, de cînd se-aud aceste nunți bolnave ți-aș fi răspuns pe o limbă de sus că steaua-i pe ducă de m-ai fi întrebat în rest era o pace lăsată într-un copac de fulger spintecat în tot fierbea un nebănuit, nespus viciu de toamnă dormind îmbrăcat. Camera era o ușă de frig camera toată la ea ar fi-nvățat spaima să bată și parcă siberii înlănțuite în ea ar fi răcit pe podele o stea nesupus mai era somnul din toate încît vorbeam mereu jumătate încît pășeam peste umbra mea dar numai peste jumătate din ea și nemaiavînd prizonier vreun cuvînt ne făceam pelerine căptușite cu vint și tu te-așteptai că sînt gata să strig atît era de sălbatec de frig acolo era un fel de aici în care aveai cuvintele mici în care somnul îți creștea din picior că nu știam de e somn sau de-i dor și mereu, mereu altcineva cu aerul nostru se învelea și somnul rupt de pe retină făcea din umbra ta lumină că nu te-ntrebam și nu mă-ntrebai despre troienele din mai că nu-mi spuneai, că nu-ți spuneam de ce se-mping răchitele în geam. Cîmpia nebună mă deschideam spre cuvintele pedepsite și sorbeam din sînul nevestelor de salcîm pe cimpia nebună rostogoleam primăvara în primăvară acum doar rămin înainte de a rosti am plus jar la cuvinte și am pus străjeri să vegheze la mal tu înotai cu un braț căci în altul se loveau de el crinii aburos și egal în jurul nostru mîini arzinde și iarna ca un plămîn înflorit ne-acopereau ochii tăi n-aveau iris, nici lacrimi între ei se schimbau și se ningeau mă deschideam spre cuvintele pedepsite în dansul zănatec încălecînd pe cal n-aveam pinteni, ci crini la carîmb ce se loveau de noi de mine și de cal lent, aburos și egal. j Pagini bucovinene — II PERMANENȚE TRANSPARENTE Nihm Horodnic Mihai Horodnic s-a născut la 15 iulie 1907 în comuna Bil- ca, județul Suceava. Părinții săi. Alexandru și Ana, au avut trei copii, Mihai fiind întîiul născut. După termina- rea celor patru clase primare în sat, urmează cursurile liceului „Eudoxiu Hurmuzachi" din Rădăuți. A murit du- pă promovarea clasei a Vil-a, la 4 septenbrie 1926, la vîrsta de 19 ani. A fost redactorul și sufletul revistei „Muguri" (seria I, 1924—1926) a liceului „Eudoxiu Hurmuzachi" din Ră- dăuți. Mihai Horodnic a scris poezie, proză, teatru, critică li- terară. A publicat poezie in revista „Muguri" în timpul vieții sale, iar postum, Ionel Negură, I. Cojocariu, C. Ro- tariu au tipărit poezii de-ale lui Mihai Horodnic în a- ceeași revistă „Muguri" (în numărul omagial — închinat poetului — din toamna anului 1926 ; în seria a Il-a a revistei, an. IV., nr. 1, 2—3, editată la Botoșani în 1927; în seria a III-a, an IV (sic!) nr. 1, 1934). E. Ar. Zaharia reproduce cîteva poezii de-ale lui Mihai Horodnic în revista „Orion“, an I, nr. 6, Rădăuți, 15 iulie 1933 și o fotografie a poetului în revista „Argonaut", an 1, nr. 1, Rădăuți, 1 octombrie 1934. V. I. Posteucă (cumnatul lui Mihai Horodnic) s-a preo- cupat de editarea operei lui Mihai Horodnic, operă pe care a scos-o în două volume: „File de poveste". Cer- năuți, 1936 (volum de poezie adunat de prin reviste) și „Haiducii", București, 1938 (poem dramatic în trei acte, jucat pe scena liceului rădăuțean de elevi, în timpul vieții poetului). Despre Mihai Horodnic s-a scris relativ mult în pe- rioada interbelică. Colegii de generație ai lui Mihai Ho- rodnic, care l-au admirat și prețuit pe poet și care între timp ajunseseră și ei scriitori, i-au închinat lui Mihai Horodnic studii, medalioane, recenzii. Zaharia Macovei (E. Ar. Zaharia) închină poetului un articol în revista Răboj, 1932. E. Ar. Zaharia, Victor Măgură, Vasile Posteucă au organizat la 15 iulie 1933 la Rădăuți o „șezătoare come- morativă" cu care ocazie au fost prezentate expuneri des- pre viața și opera poetului- Teodor C. (Iulian Vesper) sem- nează un articol despre Mihai Horodnic intitulat : „Luceafărul poeziei bucovinene", în „Orioin", an I, nr. 6, Rădăuți, 15 iulie 1933 ; Nicolae Pavel și Aspazia Munte au scos un „Breviar de poezie bucovineană contemporană". Cernăuți, 1934 ; V. I. Posteucă, Introducere (la ediția de poezii ; „Fi- le de poveste", Cernăuți, 1936 ; studiul apăruse între timp și în revista „Iconar" din 1936). Iulian Vesper semnează medalionul „Mihai Horodnic" în „Glasul Bucovinei" din 19 august 1936 ; Traian Chelariu, viitorul universitar, vor- bește și el despre Mihai Horodnic în „Freamătul literar". Șiret, 1936 ; I. E. Torouțiu, un alt viitor universitar, sem- nează prefața la volumul de teatru „Haiducii", apărut în 1938. G. Drumur semnează recenzia piesei Haiducii în revista „Iconar", nr. III, nr. 4, 1937. Tot în urma apariției la București a volumului de teatru T. Drac ea, în .Gazeta bucovinenilor" din 20 mai 1938 și G. A. Răncu, în „Che- marea", 1938 semnează articole elogioase la adresa crea- ției lui Mihai Horodnic. Mircea Streinul îl include pe Mihai Horodnic în lucra- rea sa: „Poeții tineri bucovineni", apărută în 1938 ; Tra- ian Mihăilescu, în „Poeți morți", București, 1939 ; E. Ar. Zaharia, în „Portrait de la Bucovine" (scriere datînd din aceeași perioadă) și tot E- Ar. Zaharia îl include pe Mi- hai Horodnic în a sa „Antologie rădăuțeană". Cernăuți, 1943, Colecția Societății scriitorilor bucovineni, cu patru poezii, un medalion literar și un studiu introductiv („Punc- te de reper"). In anii noștri, prof. Luca Bejenaru a ținut o comunica- re științifică, „Poezia lui Mihai Horodnic", in cadrul „So- cietății de Științe Filologice", filiala Rădăuți, in mai 1986; același profesor prezintă un medalion literar „Mihai Ho- rodnic" in sesiunea de comunicări științifice a „Societății de Științe Filologice", Suceava, 1986 iar profesorul Vichen- tie Nicolaiciuc a vorbit despre opera lui Mihai Horodinc în comunicarea științifică „Voci tinere", în cadrul cercu- lui de limbă și literatură română, Rădăuți, noiembrie 1986. Ion PRELIPCEAN Din file de album S-au îmbrăcat în floare grădinile pe rind Cutremurate toate de vraja unui gind ; Și albe ca zăpada lucesc aprinse-n soare Și rid și se tot miră de-atita sărbătoare. De sus coboară îngeri și-n liniștea senină - Răstoarnă peste straturi ulcioare de lumină. Și tot mai lin șoptesc izvorul de viață Și cresc garoafe albe și muguri de verdeață. Pe-un ram cuprins de floare s-a prins o rindunică Și graiul ei subțire tăcerea o despică ; Și nuferi blinzi din ape simțesc că-i primăvară Și-și dezvelesc la soare curata lor comoară De gingășie albă și cerului se-nchină în străluciri aprinse de-o tinără lumină. I Și-i sărbătoare mare in zările albastre, A înflorit grădina și-n sufletele noastre... Pribeag pe-un drum de soare eu m-am pornit să merg Și deznădejdea toată din sufletu-mi s-o șterg. S-ajung in țara unde mai albi in floare-s merii. Să sec dintr-o sorbire izvorul primăverii. Să simt o viață nouă... Dar m-am oprit din drum... Zile de copilărit Cu tata alături, in carul cu boi Ieșeam dimineața pe poartă la noi Și drumul năvalnic făcea cotituri Pînă departe in zări de păduri ! Și țarina plină de holde și soare Rîdea bucuroasă cu zîmbet de floare. Cu ochii departe pe lanuri aprinse Priveam cum se leagănă spicele ninse în ploaia de soare cu raze fierbinți Și boii pășeau liniștiți și cuminți. Și iarăși pe carul cu snopi de secară Veneam către casă in faptul de seară și cerul era numai spuză de stele și drumul gemea sub roțile grele... Și cumpene negre dormeau Ia fîntini și focuri aprinse luceau pe la stini. O, vreme trecută, întoarce-mă iară in carul de-atuncea pe drumul de țară și-njugă-mi iar boii de-atuncea la jug și varsă-mi în suflet noroc și belșug !... Sandaua de gheață un stilp de lut să măsurăm Știm că va trece o iarru Cum te rugam să mergem la pont și cum nu auzeai, cum nu voiai să auzi, iar vocea umbrea la picioarele rugii și o mină despărțită de gind și de trup, înjumătățind suma leghelor dintre noi, scria în aerul absent un gest mereu lustruit de scriptori. O să ridicăm in locul acela toate pornind numai de la el. de piatră prin noi. Marea va îngheța atiția stinjeni in jos iar nainte mai mult decît putem vedea sau am vrea să încercăm. Noi bănuim totdeauna incrincenarea lumii. Numai acum putem găsi urme alburii încătușate in burta imensei transparențe. Și trebuie să le găsim înainte ca turme de hipocampi sălbăticiți să ne zgîrie de tot fereastra cu potcoava și inainte ca talpa de os a săniilor să deseneze țesături prea dense peste obstinația căutării noastre. Știu și de pasărea marină ce-și potrivește o clipă zbo- rul după ele apoi dispare ca săgeata spre altă iarnă scită. Am mers in pustiul imaginabil doar în depărtatele vremi și am călcat șovăielnic cimpia de gheață, pe care nimeni nu-și încercase piciorul, amenințat de chemări surde sechestrate in viscere. Și minioș și singur am găsit sandaua. Era a femeii căci șoptit călcată... Am săpat-o și am adus-o în fața oglinzii. La noapte imi încuia umbra in odaie și pe a ta cum am luat-o fără să știi. O să punem in fața nopții o gamă minoră și o silim să-și adune nervii pină la trecere. Așa iți fac pe plac și te cred că poetul nu-i exilat ci tu, cea care scrii triste, chemări pe care el le ritmează clasic printre faste mai nu uitind uneori să-ți rătăcească și chipul la serbările auguste. Apoi văd cum sandaua nu va rezista chemării și va fugi pe unde am lăsat-o în singurătatea universală. Eu imi voi petrece ziua privind cum toate cele știute despre poeți se așază liniștite la locul lor. Ca să mă pot ști întoarce la tine mi-am desenat con- turul sandalei pe piept. M. TINESCU la-mă... Ia-mă-n brațe, codrule inalță-mă, dorule, și mă trece-n taina frunzei, împărat peste iluzii ; și mă trece-n șapte flori, cintec de privighetori, pe aripi de va să vie tocma-n MAREA FANTEZIE, ța în copilărie, frumusețile de mituri, cu undiri de infinituri... Ia-mă-n brațe de voinic, să pot veacul să ridic, și dă-mi forța stelelor, impăratul Ielelor, Ielelor, suratelor, că eu sunt amantul lor. Ielele, iubitele. Iele, doar ginditele... în păduri mari, fermecate, să mă plimbe prin palate in luciri de lac culcate... Numa-n aer îmbrăcate, in oglinzi mari reflectate, să dansez cu ele toate, de să-mi pierd mințile poate... de să-mi pierd mințile poate.-. Lui Eminescu Ah, cine a spart eternul nopților Luminînd Miezul de diamant Al gindirilor Mele ? Vai! Niciodată Nimeni n-a auzit Atîtea clopote ale durerilor Țării și speranțelor noastre! Sempitern însoțit cu nimburi Iubirii desăvîrșit Fără etate. Cosmice rotații perpetuu convertite în mit național. Poetic cifrate Adio ! Zaharia MACOVEI | DEBUT Ur nume Erai îmbătat de toamnă Cînd pașii tăi legănau Liniștea eternă A unei clipe. Erai răpit de ninsoare Erai curcubeul zăpezii Și cind fruntea ta A devenit cer Și ochii tăi lumină Eu te-am numit iubire. luliana BĂNCESCU Însemnări despre George Coșbuc (urmare din pag. 1) nicuță, așa cum merită un Coșbuc, te ispitește : „Ce poftiți ?“ „Mă rog, dl. Coșbuc e acasă ?“ „Da !“ „Spuneți-i că un român bucovi- nean vrea să-i vorbească". Și in- tri. Treci prin salon în odaia de a- lături, odaia de lucru a lui Coșbuc; etajera cu cărți, dulăpaș cu lavoar, haine în dezorodine, pantofi de noapte, fotografii ale lui C(oșbuc) și ale familiei ,o schiță în creion cu „fecit Al. Coșbuc". Dante cu Beatrice, hărți ale fronturilor tăia- te de prin jurnale cu cele mai cu- rente însemnări ale mișcărilor de pe fronturi. Vine cineva. Servitoa- rea după capot și pantofi. Pe ur- mă iată-l răsărit: simplissim, natu- ralissim, tras la față, zîmbind pare- că cu cineva care vrea să-și adu- că aminte cum e un zîmbet (...) incit dintr-odată te cuprinde o cal- dă afecțiune (...). „Domnule Coșbuc, iertați că ne- venind DVoastră niciodată la Buco- vina, o parte din Bucovina îndrăz- nește să vie ea la DVoastră". „Da cum de vii să mă insulți, domnule, pe mine, care de vreo 3—4 ori am fost în Bucovina ? (...). Și dta să-mi faci așa reproșuri ! Cine adecă ești dta ? Șezi colea !". Mă prezint. „Ești cumva al părintelui Mora- riu „Da !“. „Ei, bine c-ai venit. Ce Dumne- zeu sînteți așa sălbateci! A mai fost un român austriac pe aice. Voiam să-l caut, dar a plecat. Sau poate vi-i teamă. Nu vă fie, că doar n-a- vem a face politică ori spionaj. Spionajul îl fac eu singur. Mă dau ca prostul in vorbă cu oricine — cutare soldățoi german și tot știu ceva. Ia să văd, dta știi ce trupe germane stau la București ? Nu știi ? Dar gradele germane le cu- noști ?“ „Nu ’" „Și fronturile le cunoști ? lată-le!" Un torent de întrebări singur răspunse, o memorie extraordinar de intensă și o vioiciune atît de tinără ; merită palme cine a scornit că Coșbuc se stinge de ultrajărtfi- re lui Bachus. Vin întrebări despre Bucovina (...). Și izbucnește nădejdea lui de sigură izbindă a dreptății, pentru că „prea e mare viforul, ca să se aleagă ceva mic din el!". „Vino cind vrei. Uite, să-ți dau niște cărți. Franțuzește citești ? Eu și așa nu mai am ce face cu ele și toți mă pradă. Vină, mai mer- gem la un pahar de vin. D-Ta poți aduce oleacă de țigarete, că noi greu le căpătăm. Ori aice, la umbră, să tot stai și să tragi și să povestești". Mi-e parcă și uniforma încă mai puțin urită acum, pentru că îmi deschide uși de altcum de nedes- chis și mă îndreptățește să calc necălcate praguri (...). 21.12.1917 Seară în librăria „Sfetea": Coș- buc ! „Ei, da ce-i cu dta, am crezut c-ai plecat! Ce faci acum ?“. „Ia, nu prea multe". „Ei, atunci hai la un vin!" „Hai!" — Și la vin să-l vezi: vervă inepuizabilă, voie bună fără de sfîrșit, elasticitate acrobatică care, fără asociație de idei, prin toate colțurile se zbînțuie. Limba românească ? Din ea însăși o să se dezvolte. „Domnule, eu pare că văd aevea cit de frumos o să se dezvolte, că doară noi, poeții, la ce sîntem ? ! Eu cum mi-am făcut cuvinte ? ! De pildă cuvîntul întrulpi. Știi, în „Nunta Zamfirei" : „De-ai fi văzut cum au jucat Copilele de împărat Frumoase toate și întrulpi Cu ochi șireți ca cei de vulpi Cu rochii scurte pînă-n pulpi Cu păr buclat". Cuvînt fabricat de bietul Coșbuc. „...Trebuie s-o mărturisesc, în urmă, că m-au întrebat pîrdalnicii de filologi! Dar pînă să-și deie seama ce înseamnă, vreo șase imi- tatori de-ai mei l-au primit și l-am cetit cu ochii mei!“ „Și ce înseamnă, mă rog, cuvin- tul „întrulpi" ?" „Cum, păi nu înțelegi din frază? întrulpi, durdulii, trupeșe cu mijlo- cul încins frumos, ca niște vulpi șriete..., pentru că asta s-o știi de la Coșbuc : femeia e pe atita de frumoasă, pe cit de frumos se știe încinge ! (...). In traduceri din Dan- te am introdus de pildă cuvîntul aexoare, analog cu dulcoare, lucoa- re. Așa, asta-i treaba poeților, vor- ba e numai s-o știi țintui într-o ri- mă, într-o rimă, nu la mijlocul ver- sului și las’ de nu prinde ! Și chiar dacă unul, două nu prind, dar ceva tot rămîne. Și apoi cuvinte din tot cuprinsul limbei românești, că doar n-avem a ne ține de trunchiul pu- rității al lui Odobescu". (...). III — Pagini bucovinene „in om obișnuit este un om normal* Interviu cu Tatiana TOLSTOIA Printre multe nume noi pe care Ie descoperim în reviste și pe coperta cărților sînt unele ca- re rețin în mod deosebit aten- ția. Prima nuvelă a Tatianei Tol- stoia a fost publicată în 1983, apoi ea a mai scris încă trei- sprezece, care, toate, au suscitat un viu interes din partea celor care apreciază stilul elaborat și imaginația fără margini. Prima culegere din nuvelele sale ur- mează să apară anul viitor. Ințelegînd că ar fi absurd să-i ceri autorului ce căuta să spu- nă în cutare sau cutare operă, i-am pus o întrebare care atin- gea implicit creația : de ce în li- teratura rusă în care poetele sînt atît de numeroase, există a- tît de puține romanciere ? — Nu știu de ce, dar este a- devărat. In schimb, proza zisă feminină se găsește pe toate drumurile. Semnele sale particu- lare sînt diverse : confuzia în- tre viață și modul de viață, dul- cegăria, manierismul și mai ales mentalitatea de consumator. A- utorul de acest tip se trădează cel mai adesea prin amănunte ; precizînd marca, bineînțeles stră- ină, a unui frigider, scriind în loc de „mașină"* Lada verde sau Mercedes roșu și imbrăcîrdu-1 ne erou cu un pardesiu de piele, finlandez, în Ioc de pardesiu ne- gru pur și simplu. înainte ca eroul să aibă vremea să-și tragă blugii, autorul se grăbește să precizeze eticheta acestora, acor- dîndu-le mult preț în forul său interior. Proza feminină este in principal afacerea bărbaților. Pe de altă parte, există femei care se trudesc în manieră masculină, dar greșesc, chipul feminin ne- cîstigînd nimic prin arborarea unei mustăți. — Nu sînteți în mod deosebit adepta emancipării femeilor ? — Imposibil să dăm înapoi, dar regret consecințele acestui fel de emancipare. Femeile și-au luat în spate totul lăsîndu-i pe băr- bați fără povară, în timp ce ele trebuie să suporte o dublă sar- cină. Bărbații rămîn deci fără ocupație. Biologic vorbind, ei nu sînt ființe foarte răbdătoare, mulți dintre ei refuzind să exis- te pornind de la momentul din care viața lor este stabilită di- nainte. Bărbatul trebuie să aibă o perspectivă socială a afaceri- lor ; femeia, va ști să-și găseas- că întotdeauna locul in plan psi- hologic. Vedem astăzi femeia îm- brincind bărbatul, acolo unde n-ar trebui s-o facă. Văd multi bărbați slabi, feminizați și femei agresive. — Nu vă temeți, vorbind ast- fel, că vă găsiți în compania scriitorului Vasili Belov care s-a arătat în romanul „Totul urmează* un dușman înverșunat al emancipării ? — Aș vrea să cred că Belov avea cele mai bune intenții însă rezultatul este o operă mizan- tropică. E vorba de un protest împotriva femeii ca atare și nu împotriva incidențelor eman- cipării. Faptul însuși că femeia există ii provoacă ura. nevoia de a o denigra, de a-i interzice să respire, -i să se miște. Acest med de a reprezenta femeia ca receptacul al răului denotă o i- rocrizie nedmenă de un scriitor ca Belov. — Pentru a termina cu Belov, dar nu și cu ipocrizia, nu cre- deți că acest viciu nu este cumva similar spiritului mic bur- ghez prin care păcătuiesc în mod deosebit personajele dumneavoas- OPINII „Cui îi este teamă de Ion Barbu" Prezența poeților în teritoriile criticii literare nu mai civ.sumie o noutate. Nu in puține cazuri a- semenea intervenții s-au d. edil salutare, poate și datorită part :u- larității specifice de pere p r. interior) a faptului artiști. Nj lipsesc exemple de pa t: r< • - bili care au avut meritai de a *- mite și strălucite judecăți dt va- loare despre o operă sau alta. Cîteva nume, cum sînt azi ■ L ale lui Șt. A. Doinaș, Marin S i--s .i. Dinu Flmând sau Tr. T. O- șovei, ilustrează afirmația de mal sus. Și iată, de curind, o altă semnătură vine să rețiri atenția, îl avem în vederi pc Vidrei Di- nescu, autor al unei ir.tc-rî-santa suite de articole despre poezie și •.tematică găzduită de revista -Săptămina". Cum era și de pre- tpus. tătarului poet nu i-a scă- pat prilejul de a aduce in discu- ta _< ,ul- i - Barbu. Și pentru p.zdw sale _răs::arnâ" in- .--i... fel cam tot ceea ce •-* scris despre ilustrul _er- . '. mtritâ a fi luate în r r Cu o franchețe ce-i bihe. V.D- smulge ghirlandele strălucitoare care drapează ope- barbtană. îndrăznind o privire ■iOMVă si fără „menajamente** a- pr -.—Stei-.. N . trebuie să ne așteptăm la o lă „d.agnosticare"* a poeziei a- . ăhzat?. rostul acestei intervenții ..e-3 .- ,4a de semnalare. Dar poa- t, sever cu cei care s-au o- pat de nij-ui „Jocului secund**, ■".D. iși exprimă dezamăgirea .fa- ță d- rezultatele investigațiilor a- - ra. punind nereușitele res- p t. Lm pe seama... timidității : -Aura sa universitară (a lui Ion B bu,_ n.n.) a intimidat pe cei mal mulți dintre comentatori"". De unde, crede V.D., excesul de elo- gii și mai cu seamă tentația de a stabili cu orice preț interferențe intri poezia lui Barbu și mate- t-’.- barbiliană. Spre clarificare, V D. • aduce la cunoștință că în întreaga operă poetică a lui Ion REPORTER ---------- „Scriitorul" Povestește colega mea, Maricica Tătar : Intr-o zi am primit la U.J.C.A.P. o scrisoare adresată de o bătrină cooperatoare din comuna... ziarului județean. Scrisul nu putea fi al femeii, pe care o cunoșteam ; ere un scris cu pretenții intelectuale, cu oarece formulări avocățești de modă veche, iar în conținut, ce sâ vă spun ? Toți șefii din comună, primar, președinte de C.A.P., șef de post erau acuzați de cele mai groaznice hoții și matrapazlîcuri. MA la 'irșit, petenta cerea să i • dea ■ de, spunind că a făcut actele șt n-a primit nimic. Am ple- cat t- comună, am chemat pe pre- ’dinte șt ne-am dus împreună la ca : — Bună ziua, mătușă. — Buna ziua. — Ai trimis matale o scrisoare la ziar r — Am trimis, draga mamei, că mi-am cerut dreptul meu... — Și ce ai cerut mata în scri- soare ? — Pensie, draga mamei, că am făcut cerere și nu mi-o dat... — Dar aici văd că i-ai reclamat pe toți, că sînt hoți și fac abuzuri și cîte altele. — Eu n-am reclamat pe nimeni, doamne ferește ! Eu vreau dreptul meu, atita, ce am eu cu ei ? — Dar nu dumneata ai scris-o ? — Nu, draga mamei, că eu nu știu carte. Mi-o scris-o cineva... — Și nu ți-a citit-o după aceea ? ■— Nu mi-o citit-o, mi-o zis atî- ta, lasă, dacă n-ai să fii mulțumită cum ți-am făcut-o eu, să vezi. — Dar ai semnat matale ? — Nu, puica mamei, n-am însam- nat eu. El m-o însamnat și i-am dat și douăzeci de lei. — Mătușă, să știi că omul acela Pe bancă în parc E o zi plină de soare, stau pe o bancă în Suceava și privesc orașul. Lîngă mine apar două personaje : un bărbat și o femeie, ambii cam în vîrstă. — Bună ziua, zice el. Putem să stăm'și noi oleacă ? Pînă să-mi bîlbîi eu răspunsurile, vorbește femeia : — D-apoi cum să nu putem ? Dor’ banca-i pentru toți. Se așează, eu îmi văd de con- templația mea, dar înregistrez fără să vreau discuția lor: — Și ce mai faci ? întreabă el. Nu ne-am văzut de vreo șapte ani. — Ce să fac, mă chinui cu viața asta. Mi-o murit barbatu acu’ doi ani... — Eu m-am despărțit de femeie, că era o stricată ș-o puturoasă. Omul umblă în geantă, scoate o sticlă de vin începută și-i smulge dopul cu dinții. — Bei o gură ? — Vai de mine, nu, eu cu acri- turi de astea nu prea bat. El. mai caută prin fundul genții tră ? — Există o optică superficială asupra mentalității mic burghe- ze care constă în a căuta con- fortul, articolele cele mai căuta- te etc. Ori mentalitatea mic bur- gheză nu este dorința de a trăi mai bine, nici măcar invidierea bunurilor celuilalt, ci respectul bogaților pentru bogăția lor și disprețul săracilor pentru sărăcia lor, pe scurt este mentalitatea care înlocuiește valorile umane prin valori comerciale. In dome- niul valorilor intelectuale micul burghez se îngrijește mai ales de prestigiu. — Ce vă incită să optați pen- tru eroi neînsemnați, mici, ținîn- du-se la marginea evenimentelor? — Eu nu vorbesc de un om mărunt, ci de un om normal. A-țî fi teamă, a visa, a te în- doi, a nu înțelege, a suferi, a te înșela, a iubi, a invidia, a te angaja într-o muncă pe care nu știi s-o faci, a minți, a spera sînt tot atîtea lucruri normale. Dimpotrivă, oamenii frumoși, in- teligenți, eroici sau invers, sce- lerații sînt mai degrabă excep- ția. Eu mă întreb dacă literatu- ra are într-adevăr nevoie de erou pozitiv. Poate că da- Totuși nu eu am fost aceea care a remarcat că în întreaga literatură rusă nu există decît un singur erou in- contestabil pozitiv : prințul Miș- kin al lui Dostoievski și chiar și acesta era idiot. Pe plan uman eu detest eroii model, de pro- gramă școlară. Cartea omeneas- că e cea care mă interesează în om. , Slăbiciunile omenești sînt a- celeași și la eroi și la persoanele despre care am fi înclinați să spunem că nu valorează nimic. — Eroul nuvelei dumneavoas- tră, „Frunză crudă", e eliberat printr-o operație misterioasă de frămîntările care îi fuseseră im- puse, se transformă într-un fel (Interviu luat de Olga MARTINENKO) (După „Leș Nouvelles de Moscou**, nr. 8, 1987) In românește de Viorel DARJA și Mircea TINESCU Barbu nu există decît „trei frag- mente cu înțeles matematic și nu- mai 14 termeni de specialitate- și aceia de uz curent (cercul, sfera, pătratul, triunghiul, unghiul etc.). și totuși, exegezele vizate se cram- ponează de găsirea unor asemenea echivalențe. Ba, unul dintre cer- cetătorii care s-au ocupat de des- ciirarea așa-ziselor ..ecuații” liri- ce a descoperit că fiecare dintre poeziile lui I- B. ar fi concepută după „tipicul demonstrării unei te- oreme”. Ceea ce, trebuie să recu- noaștem, e cu totul exagerat. A- semenea premize nu pot duce decît la speculații sterile, menite să deruteze cititorul. Așa s-a în- tîmplat, de pildă, cu poezia „Grup”, despre care s-au emis „ce- le mai imprudente și mai ili- cite interpretări**. Pornind de la motivația că I. B. „și-a lăsat lo- garitmii la porțile poeziei", V. D. face o succintă trecere în revis- ta a principalelor sale texte pro- punînd „restabilirea adevărului". „Ritmuri pentru nunțile necesa- re", spre exemplu, i se pare lui V. D. a fi „cea mai confuză poe- zie a lui Ion Barbu" iar „Oul dog- matic" nici mai mult nici mai țin decît „un fel de parodie cu nuanță ironică". în schimb, ba- lada despre Riga Crypto _ (care dă și titlul serialului din Săptămina) îi prilejuiește o spumoasă punere și scoate un pahar. — Ei, ai și. pahar... — Am. Ia, să fii sănătoasă. Ea zice să trăiești mulți ani, ia o gură și se strîmbă. — Păi dacă-l guști așa. Ia-1 de dușcă. Femeia se uită spre pahar, răsu- flă adînc și-l dă peste cap. Se strîmbă iar și-l înapoiază. — Să fii sănătos. Iși toarnă și el, îl bea de dușcă, plescăie de plăcere. După un moment de pauză: — Și ce faci, nu te măriți ? — Da nu mă mărit nimica, am de superman gata să distrugă to- tul pentru a-și atinge scopul. As- ta înseamnă că fără suferință o- mul este incomplet ? — Noi am fost prea mult timp prizonierii conceptelor alterate, ai optimismului facil, ai unei vi- ziuni superficiale asupra ferici- rii. S-au consacrat maxime de ge- nul „Omul este creat pentru fe- ricire, ca pasărea pentru zbor"*. Dar de ce pentru fericire ? Via- ța nu este o perpetuă euforiei iar omul nu-i o ființă destinată exultării permanente. Excesul de suferință este teribil, dar el este absolut necesar, într-o a- nume măsură, pentru a învăța compasiunea. Capacitatea de a suferi este tot atît de indispensabilă ca aceea de-a încerca durerea fără de care omul ar pieri. — Ați avut probleme privind publicarea ? — Multe dintre nuvelele mele au fost refuzate sub pretextul că printre noi nu sînt nenoro- ciți, nebuni și nici bătrîni. Ca și cum bătrînețea n-ar exista și ca și cum n-am avea nevoie să ne pregătim pentru ea ! — Cum vedeți misiunea dum- neavoastră de scriitor ? — Ea constă în a restitui im- pulsul umanist pe care mi l-au dat lecturile. Singurele lucruri valabile sînt cele care incită la iubire, la aspirația spre bine. Chiar și unele opere funeste și sumbre pot să favorizeze binele, ajutîndu-ne să ieșim din tene- bre. — Ce calitate a omului apre- ciați cei mai mult ? — Omenia, simțul umorului, independența gîndirii. — Ce detestați mai mult ? — Fanatismul. — Ce defect sînteți gata 'ă iertați ? — Se poate ierta totul, în a- fară de mizantropie- Ia punct, pe cit de îndrăzneață, pe atît de caustică. Repudiind o- rice apropiere sau trimitere la „Luceafărul" eminescian, așa cum s-au hazardat cîțiva s-o facă, V.D. definește astfel poemul : „La o lec- tură mai rece, balada -Riga Cryp- to și lapona Enigel“ ni se arată a fi o improvizație, tributară multor jocuri de cuvinte, avînd ca te- mă o nuntă imposibilă dintre o ciupercă și o ființă omenească". N-are rost să continuăm. împărtășind ori nu asemenea o- pinii, trebuie să fim însă de a- ■cord cu V.D. atunci cînd sus- ține că opera unui scriitor trebuie discutată fără complexe și fără a pierde din vedere „atît reușitele cît și insuccesele sale. Un mare poet,' adaugă el, nu este o zeitate pentru a i se închina ode sau pentru a i se considera sfînt și cel mai neînsemnat gest". Aserțiune ce-și menține valabilitatea, credem noi, nu numai atunci cînd la mijloc se află in discuție poezia lui Ion Barbu. Nu de altă, dar • ă ar fi să ne luăm după entu- ziasmul vehiculat de cronicile de întîmpinare din revistele noas- tre, ar rezulta că anumiți autori dau la iveală cu fiecare apariție editorială numai capodopere. loanid DELEANU a scris niște acuzații foarte grave, și noi trebuie să-l știm ca să-l în- trebăm. Dacă nu ni-l spui ai dum- neata necazuri, că e numele dumi- tale aici. — Da vi-l spui, păcatele mele, cum să nu vi-l spui, fi unu a lu Gheorghe a lu Istrate de sub mal. Duceți-vă și-l întrebați. Și să ier- tați, că eu dacă nu știu carte l-am pus pe el să scrie, că el îi scriitor în comuna asta și face reclamații pentru toată lumea. Da n-am știut că are să pună asemenea blăstămă- ții acolo, care eu nu i-am spus nici una, eu am cerut numa dreptul meu. Și i-am dat și bani ca să vă bajucurească, doamne, iartă-mă... alte treburi. Am fata de ținut la facultate. — Ia și mai bea o gură. — Vai de mine, nu, că mă-mbăt. El îi împinge paharul în piept, ea îl primește și gustă cîte puțin. El trage o dușcă din sticlă. Femeia termină din pahar și zice: — Cît e ceasul ? — Șase jumate. — Trebuie să mă grăbesc la tren. — Las’că te duci cu o ocazie. Mai ia un gît de vin. — Vai de mine, mă-mbăt. Gheorghe MOROȘANU ----C 0 N s E M N A R I ---------- ■ RETROSPECTIVA NICOLAE GRIGORESCU LA SUCEAVA Eveniment plastic de excepție, re- trospectiva Nicolae Grigorescu a fost găzduită în luna martie a.c. la Su- ceava, în sălile Muzeului județean. După un itinerar moldav (Piatra Neamț, Bacău, Iași, Botoșani), cele 96 de tablouri, provenite din co- lecțiile Muzeului de Artă al R.S.R. și ale muzeelor județene din Cluj- Napoca, Timișoara și Tg. Mureș, au prilejuit vizitatorului satisfacția în- tilnirii cu opera unuia dintre cei mai de seamă pictori români, în a- ceastă selecție regăsindu-se multe creații de vîrf ale marelui artist. (I.C.F.) ■ TANCRED BANAțEANU Născut la 10 iulie 1922 în orașul J Șiret, după studii la Facultatea de Litere și Filozofie a Universității din București și-a început presti- gioasa carieră de etnograf, critic și istoric de artă cu o teză de doc- torat în etnografie, susținută cu succes în 1946. S-a dedicat studiului artei popu- | lare în cadrul Filialei din Cluj a Academiei, din 1953 fiind numit director al Muzeului de Artă Popu- lară din București, iar după 1978 în urma fuzionării acestuia cu Mu- zeul Satului, conducînd pînă in 1982, la pensionare, noua instituție. Fiu al plaiurilor sucevene, cu- noscător profund al inestimabilului tezaur etnografic bucovinean, Tan- cred Bănățeanu s-a aplecat cu dra- goste și inegalabilă pasiune asu- pra cercetării acestuia, încununîn- du-și studiile sistematice cu mo- numentala lucrare „Arta populară bucovineană", apărută în 1975. A a- bordat cu aceeași pasiune și studie- rea altor zone etnografice ale ță- rii. Cu un an în urmă a publicat o sinteză a studiilor sale dedicate esteticii artei populare sub titlul „Prolegomene la o teorie a esteti- cii artei populare“■ A plecat dintre noi, lăsînd o o- peră de referință pentru etnografia și estetica artei populare românești. (Ion Pinzar) ■ STUDIOUL DE POEZIE La Studioul de poezie Albatros al Casei de Cultură a Sindicatelor din Suceava, programul din luna martie a cuprins o întîlnire cu criticul li- terar Mihail lordache și poetul Marcel Mureșeanu. Celor de față li s-a propus, totodată, o lectură sem- nificativă din creația tinerilor poeți suceveni Ion Manole și Camelia Corlățeanu. (D.M.) ■ SALONUL ARTIȘTILOR PLASTICI AMATORI Reunind o cuprinzătoare selecție (pictură, grafică și sculptură) care poartă semnăturile a 32 autori, Sa- lonul artiștilor plastici amatori, găz- duit în sala de expoziții a Casei de Cultură a Sindicatelor din mu- nicipiu, a oferit publicului sucevean pe parcursul a trei săptămîni, pri- lejul de a recunoaște, dincolo de di- versitatea stilistică a lucrărilor, semnele unei aspirații generale spre calitate și profesionalism, spre exi- gență și autodepășire. (V.R.) ■ CENACLU Ședința de lucru a Cenaclului li- terar „Nicolae Labiș“ din luna mar- tie. condusă de criticul și istoricul literar Mihail lordache, a stat sub semnul exigenței. Au citit Dan Bod- nar (poezie) și Costică Olaru (pro- ză). Discuțiile au evidențiat în primul rînd, că cei doi tineri a- utori stăpînesc în mare măsură mijloacele de expresie, versurile lui D.B., spre exemplu, evidențiind progresele înregistrate de autor în definirea timbrului propriu și a a- curateței formei. Aceluiași autor i s-a reproșat însă o excesivă „meta- forizare" care-i încorsetează elanul liric. în privința prozei citită de C.O., părerile emise au punctat ne- glijențele stilistice ca și deficien- țele de „strategie narativă", care, asociate în chip nefericit, i au di- minuat șansele de reușită. (I.B.) | REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICL Victor Traian RUSU, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mlhai Viteazul nr. 48