ipagmi cs Ibucovinene MARTIE 1987 —-----------------— ... , EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA ȚARANII Părinții au fost țărani. Și bunicii. Și inaintașii. Toți. Coboritori din traci. Din goți și daci. Din romani. N-au lăsat inscripții in lespezi de piatră. Nici documente din per- gament, cu litere înflorate și cu peceți voievodale. S-au stins anonimi, cit se-ntinde glia strămoșeasca, de-a lungul și de-a latul țării, din Car- pați la Dunăre și de la șes ia mare, peste tot sint oseminte ale nunilor și străbunilor, in țarina pe care-au făcut-o să rodească, pe care-au udat-o cu sudoare, cu lacrimi și cu singele lor, pe care-au iumt-o și păstrat-o, ca pe lumina ochilor. Numele lor, vrerea toată, dorurile lor zvîcnesc în singele și trupul nostru, in orice strop al ființei, cu fiecare clipă ce se adaugă — și-a- tunci cind Timpul se furișează tiptil și in zilele in care galopează nă- valnic, amețitor. Oriunde și oricind, la orice pas, in urmă, in juru-ne, înainte e șirul lor întreg, nesfirșit, fără moarte, sprijinind cerul, isto- ria, ființa naționala. Sini meșterii, artiștii țarinei. îndeletnicirea — uluitor de veche, de frumoasă și aspră. Firea li-i blindă, dar neiertătoare, delicată și dură, înțeleaptă și naivă, răbdătoare, plină de modestie și de cutezanță. Ini- ma, bogată și darnică. Vesel și irist, dar mai cu seamă senin și puter- nic li-i sufletul. „Format — zice lorga — in mii de ani,'în firea pămWi- tului, din freamătul codrilor, din floarea albă a primăverii, din raza soa- relui, din ceața toamnelor și gerul iernilor, din toate frămintările, su- ferințele, silința, gloria, din nesfirșit de multe amintiri, îngrămădite pe urma morților, care, astfel, n-au murit întregi, ii din adincul zăcerii lor sprijină răsfățarea Ia lumină a urmașilor, ce au venit din et și tră- iesc după dînșii". Neostoită le-a fost munca. Plină de migală. De osîrdie. De demni- tate. De umilință. De nădejdi și deziluzii. De îndestulare puțină și să- răcie multă, veac după veac. Mucenici ai piinii, zămislitori ai bucatelor, pentru ei și mai cu seamă pentru alții. Prea de multe ori pentru alții și prea de puține ori îndestulător și pentru dinșii. Și cită pline și cit aur au strins alții, veacuri in șir, din sfinta și necontenita lor strădanie ! Cînd l-au răpus romanii pe viteazul Decebal, cu pîinca și cu te- zaurul Daciei Felix s-au întreținut, timp de 117 zile, serbările fastuoase și petrecerile îmbelșugate de la Roma.Și nu numai atît. Cind, timp de un mileniu, s-au revărsat, spre vechea Dacie, nesă- țioase urdii migratoare, ei, străromânii, un popor de țărani, s-au în- frățit cu munții, cu văile, cu apele și codrii, răminînd statornici ca si stinca și izvoarele Carpaților, în timp ce aproape toate semințiile năvă- litorilor au pierit, rind pe rînd. întemeind o civilizație agrară, pasto- rală, străbunii au căpătat statornicia și vitalitatea popoarelor străvechi, care, — aprecia George Călinescu — au supraviețuit tuturor vicisitu- dinilor, „prin retragerea la munte, de unde pot privi și ocoli invaziile" ; vrcinea i-a însemnat „printr-o față brăzdată de v înturile alpine, de ex- periență milenară, printr-un ochi pătrunzător și neclintit de vultur, prin muțenie", comunicînd cu lumea „prin proverbe, ce condensează o înțe- lepciune stereotipă, atît de controlată prin vechimea rasei, incit, contri- buția individuală este neglijabilă". Ei au căpătat, totodată, „o filozofie de sus : ce e val, ca valul trece !“ Miorița, nestemată a geniului țără- nesc străbun, concentrează o întreagă istorie romanească, plină de sen- suri și mituri, exprimînd filozofic și artistic, matricea unui popor, în ceea ce a avut și are esențial și durabil. Cind, in Evul Mediu, la început regii Ungariei și Poloniei sau hanii tătarilor de la Crim, apoi, timp de mai multe secole în șir, ienicierii și spahiii otomani au rivnit și amenințat vatra Ți ființa națională, ei. țăranii au fost apărătorii gliei fornunțj > „oastea cea mare", obținută, constata Vasile Pârvan, ca și1 în ‘vfemhrfie tracilor și geto-dacilor, „prin ridicarea m masă a populației țărănești". In strălucitele victorii de la Posada (1330), Rovine (1394), Baia (1467), Vaslui (1475), Codrul Cosmi- nului (1497), Călugăreni (1595), țăranii români au constituit, nota Ibrăi- leanu, „stîncile de care s-au izbit, aici, in Răsărita pierzîndu-și energia, popoarele barbare, care, dacă ar fi ajuns in Apus cu toată puterea miș- cării inițiale, ar fi tăcut imposibilă civilizația". Pțin vitejia și eroismul țăranilor liberi, ale răzeșilor, Ștefan cel Mare devenea apărătorul în- tregii creștinătăți, cîștigînd astfel admirația Europei. Sub Mihai Viteazul, cel dintîi unificator al românilor, „țăranii făcuseră minuni de vitejie și — nota Bălcescu — dovediseră cit de puternică estte nația cea mai mică, atunci cînd se luptă pentru libertatea sa“. Cind, la sfîrșitul Evului Mediu și în toată Eâoca Modernă, poporul român s-a aflat ia granița și confluența celor trei imperii, otoman, hab- sburgic și țarist, trebuind, întocmai ca voinicul din poveste, să-și apere ființa la locul unde se băteau munții cap în cap, eî, țăranii, la Padeș, în 1821, ori la Blaj și Islaz, în 1848, au dus pe umerii lor revoluția, iar in 1859 și în 1877—1878, au ctitorit România modernă și au cucerit inde- pendența țării. La Grivița, la Plevna și Smîrdan, ori la Mărăști — Oi- tuz — Mărășești, „țăranul român — aprecia in 1917, primul ministru a) Marii Britanii, Lloyd George — a dovedit omenirii că este soldatul cel mai viteaz din lume, cînd i se dă posibilitatea să demonstreze această vitejie". Și, cînd a fost nevoie să se salveze existența și autonomia statală, să se plătească tributul și alte angarale, tot ei, țăranii — formînd marea majoritate a locuitorilor, „talpa țării" — au fost sortiți să ducă greul. 14 milioane kg aur au stors imperiile vecine, din țărâna patriei, fră- mintată cu sudoarea și lacrimile românilor. Și, cînd cei lacomi, din interiorul țării, nobilii și boierii, i-au adus la disperare, prin lăcomia și nedreptățile lor, eij țăranii și-au strigat energic și cu demnitate dreptul la o viață omenească, mai bună. La Bobtlna în 1437—1438, ori sub couduce,c(* *“• /Doj« în 1514, sau la 1784 sub Horea, Cloșca și Crișan, ca și la ’19tJ7( mucenicii piinii, zămislitorii bucatelor și-au arătat lumii forța clocotitoare și setea de dreptate. Și dacă Doja a fost ars dc viu și dacă Horea, cil supranumit de Marx „erou! povestirilor populare și simbolul renașterii Daciei" a fost frînt cu roata, de către slujbașii nobilimii maghiare, nici o jertfă n-a fost zădarnică. Fiecare generație șî-a lăsat urmașilor dorurile neîmplinite, vrerea de luptă, nădejdea în izbîndă — ca pe o torță vie, pe care ni- meni n-a putut-o stinge. Și dacă în primăvara aceasta se împlinesc opt decenii de cînd, la ’19O7^ țăranii — care, ca și la 1848, in țara ce devenise prin ei grînarul Europei, erau încă, așa cum îi surprindea Bălcescuț „niște biete lighioane zdrențuroasc, ieșite dintr-o vizuină, ce se numea birdei" — au trebuit să plătească prin 11000 de jertfe îndrăzneala de-a se răscula și de a-și cere dreptul legitim la o viață mai bună, nepoții lor, alți 11000 de țărani, tot intr-o primăvară, în urmă cu numai un sfert d' veac, participanți la revoluția de eliberare socială și națională pregătită și desfășurată sub conducerea Partidului Comunist Român, s-au întrunit in capitala țării, la 27—30 aprilie 1962, în cadrul sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale, ca stăpini deplini ai gliei strămoșești, ai roadelor muncii lor și, mai cu seamă, ca făuritori ai propriului lor istin, spre a sărbători izbînzile tuturor luptelor seculare : încheierea prcțcesului istoric al coo- perativizării agriculturii, al înfrățirii oamenilor și ogoarelor, al trium- fului deplin și definitiv al socialismului, în orașdle și satele României. Urmașii celor căzuți la 1907, lucrători luminați șî liberi, sînt astăzi avintați in iureșul realizării unei noi revoluții agrare, socialiste, inten- sive, moderne. Sînt încă multe, complexe și grelb sarcini de înfăptuit, pentru ca rodnicia ogoarelor înfrățite să fie pe măsura imperativelor înnoitoare, ale aspirațiilor socialiste și comuniste. Dar, Omul poate și tre- buie să izbîndească, în tot ce-și propune. (cpntjnuare în pag. IV} Mihai IACOBESCU Peste zările zării O bucată de piine în mina lui Șlefuită de veac și de pămint Ca un bulgăre năzdrăvan Din care înflorește pădurea In mai și cerul îsi clatină Fruntea pe umărul său De hotar al acestui neam. Palma-i grea dă a rupe Din miezul fierbinte Și-n aripă dc plug se preface Râsturnînd aburinde răzoare Din margini și nemargini de cimpie Și cum privește peste zările zării Neclintit in rădăcini și-n așteptare “ crește _ . d* poartă asemeni amirosini a Rășină și a ploaie curată De care se sprijină un alt Țăran fu o bucată de piine In mină precum un bulgăre le soare Ion BELDEANV autograf dinu flămând Stare a Nordului Provenind din Nordul Ardealului, am simțit totdeauna atracția Nordului, mai cu seamă de cînd am migrat spre sud. Hiperboreean, adică acasă la mine mă simt și in Bucovina, această altă stare a Nordului românesc. Peisajul, satul, spiritul locului, oamenii și nu în ulti- mul rind literatura Bucovinei hotărăsc, și ele, drumurile spi- ritului meu migrator. In linie dreaptă, din Bîrgaiele mele transilvănene spre Bucovina duce aceeași paralelă trecînd peste dulcile Obcine. Pe aceeași linie dreaptă mi-a parvenit incă din prima adolescență versul plin de încintări șoptitoare si de miresme al lui Labiș, iubirile lui prime cumpărate din librăria sătească Prundu Birgăului. Mi s-a părut fabulos fap- tul că cineva putea scrie atit de sigur, de posesiv, despre bra- zii mei, pe care-i credea ai lui. Nu m-am dezis afectiv nicio- dată de poezia lui Labiș deși poate tocmai cunoașterea de- vreme a ei m-a ajutat să nu imit o metrică atit de tentantă si de incantatorie. Deși om al nordului, simți la Nicolae Labiș o exuberanță de sudic, o năvală a spovedaniei care nu-ți dă răgaz să-i răspunzi cu indiferență. Trebuie să fi fost cu- ceritor mustăciosul rănit de prea năvalnică-i sinceritate, tre- buie să le fi părut bucureștenilor un ciudat nordic desghiocat din găoacea morocănoasă in care se închid, de obicei, nordi- cii. Toate acestea sint presupuneri. Cert este că simt deasu- pra cefei lui Labiș sclipind acel eminescian „diamant*4 al Nor- dului. Steaua noastră călăuzitoare... REPORTER DESPRE GÎNDUL ADÎNC a privi Imaginînd o excepție De cînd știu eu, în spațiul ra- diofonic românesc răsună diurn o voce de bucovinean dezinvolt pre- zent la tot ce se întimplă esen- țial în viața, munca si simțirea oamenilor din această parte a țării. Ascultîndu-1 il recunoști de la cea dinții propoziție : Din Suceava transmite... De la Leșul Ursului, citadelă a mineritului sucevean, să facem cunoscută o nouă și remarcabilă faptă de muncă... Ne aflăm cu microfonul pe platforma industria- lă rădăuțeană... Vă informăm din Dumbrăveni... Astăzi se deschide decada culturii... întotdeauna acolo unde se pe- trec lucruri importante, mereu discret și zîmbitor, întotdeauna căutînd oamenii adevărați și fap- tele lor adevărate, întotdeauna vorbind despre alții. Și parcă e nedrept că nu face niciodată o excepție, că nu vorbește nicio- dată despre el, sau despre ei, co- legii lui, reporterii, autori ei în- șiși de fapte adevărate. Imaginînd o astfel de excepție ce-ar fi ca în una din zilele lu- nii martie să-I auzim rostind : „Din Suceava, stimați ascultă- tori, vă prezentăm astăzi pe chiar omul care vă vorbește mereu de la acest microfon, despre care ar trebui să spunem că este marto- rul consecvent și implicat în tot ce s-a înfăptuit pe meleagurile sucevene în ultimii 40 de ani". Cronicar îndrăgostit de oamenii și realizările așezărilor bucovine- ne. a vibrat cu pasiune alături de cei care au pus temelii combina- telor, fabricilor și unităților eco- nomico-sociale sucevene, cartiere- lor noi din Suceava, Rădăuți, Va- tra Dornei, Fălticeni, Cîmpulung Moldovenesc, Gura Humorului sau Șiret ; a vorbit întotdeauna cald despre dîrzenia minerilor din Că- limani, Crucea sau Fundu Mol- dovei ; a consemnat an de an dru- mul parcurs de la înființarea pri- melor cooperative agricole pînă Ia suprema satisfacție obținută de oamenii distinși cu cele două titluri de eroi ai noii revoluții a- grare ; a relatat despre bogăția și diversitatea patrimoniului cul- tural al muzeelor noastre ; a con- semnat despre dezvelirea marilor noastre monumente — Petru I. M lisat, Ștefan cel Mare, Dragoș Vodă și Zimbrul, Mihail Sado- veanu ; a povestit despre marile evenimente culturale care au în- scris meleagurile sucevene în geo- grafia spirituală a patriei. Alături de această carte vorbită țării zi de zi, în toți acești ani, faptele lui la fel de adevărate ca și cele ale zecilor de mii de oameni des- pre care a vorbit, sînt cărțile Iui de poezie intitulate simplu Din nord (1972), Pădurea românească (1976), Tîrziu, în decembrie (1981), Noapte de grație (1982). Sînt cărți din care străbate seninătatea și frumusețea gîndului, sensibila as- pirație de a deveni pe albastrul cerului de Voroneț tangentă la triunghiul de cocoare. Acest om care a împlinit 60 de ani se nu- mește George Damian. Alexandru TOMA Constantin Alecsei este un băr- bat înalt, uscățiv, poate puțin o- bosit și, de aceea, lăsînd impre- sia de absență. Nu-și privește in- terlocutorul în ochi, ba chiar caută parcă pe deasupra lui. „Chestie de înălțime", glumește, știind, probabil că gluma aceasta l-ar putea face suspect de lipsă de modestie. II privesc și-mi dau seama că semeți a aceasta a sa are, la cei peste șaizeci cîți nu- mără, ceva temeiuri măcar și pentru puținul fapt că e un om in vîrstă. Dar aceasta nu-i decît un simplu și naiv gînd concesiv, cind, iată, este un om cunoscut oriunde în județul Suceava, pe seama lui circulă istorii, în sat orice copil fiind în stare să scrie, la ora de compunere, cuvinte despre el ce ar pune pe gînduri reporterul. S-a și împăcat puțin cîte puțin cu celebritatea aceas- ta. incit mă cam descumpănește atunci cînd, ridieîndu-se să mă conducă, zice : „Ei, a cam venit vremea altuia...". Cine ? Greu, foarte greu de spus. A încercai și a reușit atîtea, s-a zbătut, a luat asupra sa și a izbîndit atîtea, îneît altul n-a avut vreme să în- capă. „Ba nu, mi-ar zice. Fără acești răbdători și răzbătători ca- lafindeșteni, n-ar fi fost vorba de izbîndă". Cînava slujitor la baronul Ca- pri — stăpînul celor mai bune pămînturi de aici —, Constantin Alecsei este președinte de la înte- meierea cooperativei. Evoluția a- cesteia în cei douăzecișicinci de ani poate fi sintetizată în trei ci- fre : producția globală a crescut de 11 ori, averea obștii — de 13 ori, iar producția, în sectorul mică industrie, de aproape 170 de ori. Nu rezistăm tentației de a mai adăuga una : C.A.P. Calafin- dești are un cont curent în ban- că de vreo 15 milioane de lei... Iată de ce a fost in stare un ță- ran cu ai săi, victoria lor ne- fiind, mi se pare, inferioară, prin semnificații, celei a industriei românești ce a pregătit cu răb- dare nașterea acelui celebru trac- tor strivitor de veninoase și de- șarte proorociri. Mănușa a fost a- runcată cu noblețea unui soi de oameni cunoscîndu-și bine resur- sele si știind și mai bine să-și valorifice șansele. Dar, zice Constantin Alecsei, victoria s-a hotărît, înainte de toate, asupra lor înșiși. Un gos- podar s-a opus, atunci cînd ide- ea a fost supusă aprobării obștii, îmbunătățirilor funciare, mai e- xact drenajului. „Să nu-mi spuneți mie pe nume, a spus el, dacă ie- se ceva ! Culmea e că a ieșit, Calafindeștii dispunînd astăzi, în (continuare în pag. IV) Dumitru TEODORESCU Cronica literară TITUS VlJEU se întîmplă să eșueze Scrisoare Exordiu — ar putea denomina spune chiar titlul Poeme in- GELLU DORIAN Poeme introductive*) Scrisoare cuvintului .Cuvintele sînt sin- dar mai ales convingerea bie o călugăriță o deschidere so- DORIN BACIU Scrisoare Pasarea pre limba ei*) bătrinul fi accepta: singurul fiu. Și imru- *) Dorin limba ei. Ed. Junimea, 1986. PROZA Strigătul alai- ziuă. vom fi la la creștete pinâ Elenei oase- voi Mircea TINESCU nu se afla nici o ame- în ea frapează în lui Gellu strigăt că nu și strigi după iubita asta a ta atit de depărtată și inaccesibilă. volumul de Dorian este intreaga carte care este, in între- gime. un fel de -captatio benevo- gurele perfecțiuni imateriale", a- firmă el cu o tinerească super- dru- pașii limba poate tul si pentru Am uitat să-ți spun râ că o să dorm visul sfîrșit încet și trebuie directe de au- noastră decusea- acela cu să-1 aș- Ceea ce versuri al ciană din Laus Ptolemaei. Care sînt țonsecințele în poezie ale’unui demers toedificare. dtipă părerea lucindu-ne dc la tavan. La jumătate mătasa, pielea nu că de poeziei non sau a celei antilirice ; le acordăm același statut. Dar po- etul însuși cade uneori în lirism, acest „păcat* post-clasic, ba chiar și ceasul se / caut prin / sărutarea sete". a volumului confuzii, dar, ca gest al lui, întru totul onorant, zintă vreo importanță de va deroga de la această Tc-am trecut și așezat nopți egale pînă la mijlocul apei și de ce să vedenii dinainte cum debutn- Nu pre- cîte ori platfor- părți fiecare zodie după sime- tria bilaterală). Citeva secunde întregi voi trece prin atacama noastră st ră- în senti- mi se face Te-am văzut pregătit de tăieri si ieri toată ziua. Cum mergi prin aer pe mul iris ultri tău vegetal nu-și propune simpatii in pu- autodefînească. eul liric prin la poezie (G. D. mă subțiez cerne, iar i lentiae”. Autorul atit să declanșeze blic. cit să se să-si circumscrie raportare la sine. zator și e să decurgă risc des- un autor. Aurel BUZINCU Baciu, Pasărea pre exista aici nu una Mihai, pros- lui mai ve- aseară cu n-am văzut Hoțule ! Vocea mea se vede că l-a prea speriat, mai ales mi-o domolisem oarecum Mihail IOKDACHE *) Gellu Dorian : Poeme intro- ductive. Ed. Junimea, 1986. spaimă in toată încăperea si ai spus vino puțin inapoi. Unde te duci tu și mă înșeli (atit de veche și atit de moder- nă !) că arta este mai vie și mai plină de adevăr decit viața isi au sursa cea mai îndepărtată in e- lenism; de altfel aderența auto- și mai anevoie o parte _ „_____ ziunilor narative despre domnișoa- văzut si era nici de-o seamă cu viața Pină-n metale coboară copacii patriei mele, acești oameni de lemn, fericiți, cind cade o nouă zăpadă peste cea rămasă în munți din anul trecut, din veacul trecut, din evul trecut. Pînă-n metale, pînă în sarea oceanului de început al lumii, pină ating săbiile îngropate de primii războinici coboară ei, cei de-o seamă cu viața. propensiunea teoretică deschisă către clasic. Nu unele titluri de poezii (Exordiu, Epistolă sau apro- piere de clasici ș.a.) ne-a condus către această constatare liminară. ci alte semne care țin de substan- ța cărții : opțiunile filosofice și culturale, ideația poemelor (pro- gramatic subliniată), influențele (pe ansamblu bine asimilate), in sfîrșit, dar nu pe ultimul plan, perspectiva estetică in care se si- tuează tînărul poet. Volumul, o troductive —, este unul de înce- put. Condiția aceasta, în circum- stanțele actuale ale galaxiei Gu- temberg. nu presupune absența unui program, cum se intimplâ, deobicei, la debuturi, cind ince pătorii nu doresc mai mult de- cit să-și afirme vocea. Gellu Do rian este un poet ambițios in ser, sul pozitiv al cuvintului. dotat, deci, și cu certitudinea bogăției filonului său creator. De aceea el lansează aici premisele unei acti- vități viitoare, mai precis, expu- ne o platformă. Demers, credem, esențial și elocvent la această vîrstă a talentului ; nu lipsit el de inconsecvențe, nu scutit de mă în viitoarele volume; consta- tăm însă infidelități încă de acum. Bunăoară, polemizează cu lirismul pe care îl aude „horcăind* unde- va în urma poetului angajat in cursa neiertătoare către adevăra- ta poezie — cea intelectuală. Per- sonal nu avem nimic împotriva Țărani, șantieriști, șoferi, artiști, un inginer, un economist; o ttna- ră profesoară stabilită în Bucu- rești, un ofițer de miliție, o mun- citoare la fabrica de confecții a unui oraș de provincie și fiica ei, un gestionar condamnat, un con- structor de poduri, închis și el pentru un timp, un preot și chiar cio-profesionalâ și morală amplă ; o crimă și încă o tentativă, o în- mormîntare, vedenii, vise, amin- tiri, afaceri murdare, acte jus- tițiare oficiale și private, călăto- rii dialoguri și „considerații cva- sisociologice“, o seducție și o în- fiere — toate într-o construcție epică de optzeci de pagini dense numai aparent și strînse ca într-o centură de siguranță sub un titlu frumos : Pasărea pre limba ei»). Nu nemotivat acest titlu, întrucît Petre Ojog —, ci mai multe pă- sări ce pre limba lor pier : Vasile Ojog, Badale, frumoasa domnișoa- ră Elena și, la rigoare, altele. Din păcate însă, motivat subțire, în maniera cuvintelor scrise in- mentalism : „Ce dor cînd plouă mărunt / lasă lichid pe perete, ploaie, caut prin lut ta lungă, amară, cu Titlul primei părți derație poeziei (înțeleasă ca efort de autocunoa.ștere) Îndemnul so- cratic generează confesiuni — au- toportrete lucide și decantate ; chiar dacă nu are nimic comun cu idealul clasic, narcisismul ră- mîne una din invariantele poeziei. Atenție însă ! Se insinuează, pe alocuri, pericolul egolatriei, mor- tal pentru un poet care aspiră la starea de seninătate a clasicului. Fiindcă spre un astfel de echili- rului este deschisă : „Din. cenușă zborul, / ochii pășesc peste Ale- xandria atitor milenii. / / Ea e încăperea a toate !“. De aici în- crederea lui în permanența clasi- cismului („Eu descriu / un frag ment dintr-un antic modern") și refugiul decis în poezie : „cinte= cui e singurul echilibru". De la Horațiu. de mai multe ori invo- cat, se prea poate' să fi reținut, în primul rind. mult cunoscutul „exegi monumentum aere peren nius*. Aceste opțiuni care țin de sub- stanța ultimă a poeziei pe care o scrie, îl leagă fără echivoc de Ni- chita Stănescu. Nu pornim, in a- ceastă afirmație, de la asemănă- rile de zicere din cîteva poeme precum Cartea Logos sau Punctul Omega ; mai importantă și ci consecințe mai adinei ni se pare congeneritatrg W poetica AfSnes-” surie totdeauna, cu intenție clară. _Poesie“). la lume. De la un ca- păt la altul al cărții el scrie, deci, o „ars poetica”. Și o face cu a- plicație, căci tot ceea ce iese, în volum, din acest perimetru, este superfluu. Optind pentru clasicism, iși orien- tează terminațiile radiculare către Socrate si Aristotel. De la primui a reținut, se pare, si unele dintre propozițiile filosofului despre fru- mos. dar. in mod cert, celebrul -gnothi seauthon” . aplicat cu pon- bru tinde tînărul poet : _Ca la asfințitul soarelui să fiu liniștit, rugăciunea / mea să se îndepli- nească, toate ale păcii le împli- nesc, tșate / ale iubirii, ale vie- ții”. Făcind profesiune de credință pentru Aristotel ț.Poemul este un corp viu”), Gellu Dorian optea- ză. dc fapt, nu pentru idealul ar- tistic al Marii Grecii, ci către cel alexandrin, mai degrabă. Cultul convergent și; bine articulat ? Ex- ceptind acele-’ texte exterioare te- mei ori depășite ca vîrstă. o poe- zie a verticalității ideatice, ela- borată după to retorică neezitan- tă și cu un Icoeficient apreciabil de personalitate, mai ales in pri- vința altoirii suprarealismului pe un trunchi clasic. Gellu Doriah a ales un drum dificil ; continuarea lui nu este o simplă chestiune de consecvență. Un astfel de exorditr este, de fapt, un contract care presupune mari obligații. tors sub gnicitorile cu informații neconduder.ter aleatorii’ CâcT fărâ acest titlu, am fi citit canea in- tre hotare semnificative nu nein- teresante. car mai puțin largi — doar ca pe un caz literar, al ba- trinului Ojog. cel care, contemplin- du-și viața consumată sub semnul orb al destinului, se erijează vin- dicativ in destin pentru domnișoa- ra Elena, unealtă, după el, a fa- talității care ii desparte, intr-o altă ipostază, de soție si acum de tept cum se termină fericit iar noi să fim voioși miine toată ziua și poimiine pină la amia- ză. (L-am luat povestit de poet care s-a jurat cum poate im- le curg molcom. îmi rămine un strig temindu-mă ijunge la capăt. Iar tu m-ai fost uzit și ris că nu ra Elena și sateliții virili din sfe- ra ei de atracție — cu efect de- concertant pentru întreg, focalizind intr-an centru de interes secund, realist și care acționează dizolva- tor asupra primului, cel din jurul personajului central, afin fantas- ticului. De aici, indiferent de titlu, fisura care compromite tehnic u- nitatea cărții : o perspectivă na- ratorială adoptivă, derivată din % i- ziunea subiectivă a personajului Petre Ofog se complinește fără cuvinte precauții in ordinea sem- păcat — cu o perspectivă obiecti- vă, omniscientă. Vrem să spunem că în economia unei compuneri care e prea deșirată pentru a fi nuvelă și prea grăbită pentru a fi roman — deși roiesc in jurul ideii lui Dorin Baciu sensuri in- dicind o vocație de reprezentare epică remarcabilă —. această su- praîncărcare cu elemente din pla- nuri și moduri de reflectare di- ferite comportă mai multe dis- funcții decit foloase. Pe de altă parte, paralel refuzului construc- ției de a sprijini cartea, se poa- te vorbi și despre un renghi ju- cat de mijloacele de limbă și stil — de fapt, primele care provoacă suspiciuni Ia lectură, dată fiind notația care evocă, uneori stin- gheritor de puternic, scriituri cu individualitate patentă sau alear- gă cu exuberanță facilă printre banalități. Dovadă că dintr-o po- veste precum cea cu pasărea și către Mihail Kogâlniceanu Clepsidra amintirii nu scutură nisipul ci singele din iarba crescută dezinvolt lingă puterea vieții in care trecem chipul ce-avu Kogălniccanu în popolul învoit. Clepsidra amintirii ne vindecă mîhnirea de-a fi fost neliberi vreodată — ce contur nedrept fu spart atuncea, cind vru nemărginirea cea dulce-a libertății poporul în murmur ! Clepsidra amintirii — arhaică săgeată ne picură în sînge același sacru dor de a păstra cuvîntul ce-n literă săgeată și nu cuvîntul numai, ca pe un biet decor ci însuși duhul vorbei numită libertate, independența sfîntă și sfîntul tricolor, și toate înseși cele ce nouă ne-au fost date de cei căzuți in lupte spre-a ne zidi popor. Ci însăși marea sevă înfiorînd tulpina acestei patrii care culege astăzi rod, ci însăși nemurirea ce ne compune cina, ci însăși libertatea, superbul nostru cod. Ci insăși marea orgă a stelelor ce cintă armonioase imnuri în spații ce ne vor, ci insăși jertfa care și azi binecuvîntă acest pămint cu jertfe ce încă ne mei dor. Clepsidra amintirii nu picură nisipul ci singele în ierburi crescute dezinvolt lingă puterea vieții în care liber, chipul ce-avu Kogălniceanu fu popolul involt. către Dimitrie Cantemir Om cu plete de lumină, om cu sufletul departe, viitorului scriindu-i cea mai înțeleaptă carte. Om cu trupul de luceafăr, incrementa, decrementa, cu privirile-n istorii, în trecuta și-n prezenta. Falnic domn, vorbind cu Prutul, domn întreg Ia chinga minții și la care se închină și copiii și părinții și spre care merg in seară cu argint în piept și rogu-1 să-mi citească vers în scară și isprăvi cu Inorogul... ți se amestecă, nu știi unde a- ajungi. ai să cari și aud cum nu te știi întoarce și trezi apoi. Cred că a trebuit să-|i spun cum caut— Și ai fost lăsat fereastra des- chisă si păsări mici, îmbrăcate in culori adevărate ciugulesc cuiburi de țarină și îmi cad cioburi in ochi. Hai să dormim incet și eu am să tc amăgesc și dimineață am să mărturisesc rușinat cum întilnesc drumul..ei venind la mine. Și cum lungesc literele toată noaptea cînd ii spun c-o iubesc ca să-mi iasă un hexametru și să-1 pun în locul celui stricat de mine ia început. Caii orbi Trece căruța prin mijlocul cîmpului, vara, prin colb, pe drum de căruțe, făcut demult. Noi stăm sub coviltirul ei de vară, mai subțire. Eu stau in spatele căruței, pe coada ei. desculț. Picioarele-mî ajung în praf. Rămine urma degetului meu mare. Floarea soarelui e aproape coaptă, se seceră griul. Bătrinul Starobinski ține hățu- rile, legănindu-le. Lingă eL Jack și Antonie, tunsi abia de aseară, cu pălării de paie. Convorbire cu Miguel Era spre miezul nopții, in- tr-o joi, de la sfirșitul lui de- cembrie. Terminasem de citit cîteva schițe de J. J. Arreola. cind mi-a venit poftă să aprind o țigară. Am luat superbul pachet de „Snagov* care mă aștepta lingă scrumiera mea albă și am a- prins una dintre aceste aro- mate și plăcute țigări. Am dat să întredeschid geamul, spre a lăsa cale fumului să colinde u- niversul, cînd am zărit silueta celui care, în contrast cu ză- pada imaculată de pe acoperișul vilei vecinului meu, părea o Ferma incă nu se zărește, e departe, spre răsărit, din că- rămizi. acoperită cu țiglă roșie. Cit vezi cu ochii numai cimp! S-au copt si pepenii Bătrinul cere o gură de cafea caldă, isi lunecă mina sub cămașă. No ne grăbim. Dintr-o dată vintul în- toarce incet pagina in văzduh. Se bițiie praful, de plăcere. O pală face inconjorul căruței. Parcă e cineva in mijlocul vir- tejului. Plutim acum intr-un lapte inecăcios. Bătrinul Starobinski iși încarcă pistolul. Facem si noi la fel, Jack, Antonie și cu mine. Trădătorii din fermă vor fi. iată, pedepsiți ! In noi nu-i Joc pentru nici o milă. Ferma tre- buie să fie pe aproape. Se-aud obloanele mchizîndu-se f^e-o fi frică ! Praful ăsta mizerabil se scur- ge și el ca intr-o trompă. Ne, tragem indărăt prin gura ma- re a coviltirului. — Atenție ! strigă Starobin- ski. Jack, unde dracu ești ? Ne strecurăm toți după Jack, pe un coridor mai înalt. Lumina oricum e mai bună aici. Urcăm treptele de piatră, late. Cîteva. Sîntem cu toții Ia fe- restre. Dinspre timp zarea se limpezește de praf. — Parcă aud o căruță ! zice Antonie. Mizerabilii trădători de sub coviltir vor plăti ! — Foc ! strigă bătrinul si armele noastre ne-niping îna- poi. Din ceață ies acum doi cai albi, mari și orbi. Pe pieptu- rile noastre și pe ale lor de abia deslușim pete roșii de sînge, ca urmele unor buze sub- țiri! A doua scrisoare către Nichita Stănescu Azi știu : amintirile erau pentru tine fotografii ale viitorului cînd mî-ai spus atunci, la Astibo : „ia tu scutul macedoneanului și să străbatem culoarul acesta al efemeridelor, să îeșim din orașul de sodă caustică arzînd cu lumina lui vietățile și dealurile, pînă la curtea lui Filip. Și hai, vine toamna, așeazăte sub coiful împăratului lumii, hrănește cu pîinea mucegăită din sufletul tău amăriții de porumbei, de doi porumbei care traversează piața cetății pe jos, precum pedestrașii lui Alexandru. Și nu te mai gindi, nepriceputule la gitul cel alb ca spuma oceanului al Măriei nefericite de Stuart căci pentru el era pregătită centura Macedoneanului..." cioară enormă și nimic altceva. Am deschis atunci și mai tare ochiul ferestrei, ca să-1 zăresc cum trebuie pe răufăcător. — Hei, tu de colo, ce faci!? teamă să nu scol toți vecinii. Peste o clipă, matahala a în- vîrtit in aer ceva, o funie la capătul căreia se găsea o can- ge din acelea cu trei gheare, aruneînd-o in direcția casei mele. Un avînt, și iată-I zbu- rînd spre mine. Mă așteptam oarecum și nu mi-am pierdut firea. L-am primit cu brațe- le deschise, stringîndu-1 foarte tare, cu puterea pe care ți-o dă disperarea. Pălăria lui neagră, trasă pe frunte, mă gidila spre rădăcina nasului, ceea ce în- semna că sînt tu ceva mai înalt decît el. I-am azvîrlit-o din- tr-o mișcare. Fața i s-a crispat, apoi s-a destina intr-un zimbet cît o'mare crevasă. — Miguel! am șoptit eu. Tu ești ? Strînsoarea brațelor noastre a devenit și mai puternică, dar nințare. — Evrica ! Dumnezeule, ce în- tîlnire plăcută! Cît să fie?... —Zece ani, domnule, zece ani. De pe faleză. Erai cu bu- na ta soacră. Ne-am așezat. Am destupat sticla mea veche, cu vin do Macea. Am plîns unul pe u- mărul celuilalt. Cind a sunat căpitanul la ușă eram incă treji. — Domnule scriitor, biigui el, am primit un telefon, de la ve- cinul dumneavoastră, că cine- va... prin fereastră... Știți bine cit ținem noi la integritatea o- perelor... — Prostii, dragă tii ! O obsesie a che. Stau aici de prietenul meu și nimic. Mihai Pustnicu plecă. Mașina lui porni greu și sculă tot car- tierul. Miguel se culcă în bi- blioteca mea. Pe la prinz ur- ma să mergem la o vinătoare de iepuri. Ziarul de dimineață arăta data de 20. Ceasul arăta ora șapte. Marcel MUREȘEANU către Limba Română, la Ipotești De din vale de albine grăiesc Doamnă către tine, tu, un fagure de miere, limba mea de înviere. De mai dincolo dc fluturi, cînd spre mine tu îți scuturi verbele, latine scuturi, dinspre nobile-nceputuri știu că moartea n-o să vină pe-o elitră, pe-o albină, nici pe stelele din cînturi, nici pe albul cast din fluturi, numai Viața stă să nască din grăirea românească, o, și moartea-i tot o vîață în celesta dimineață cînd pe firul ierbii paște rouă care ne mai naște încă-o dată și-ncă-o dată limba noastră nestemată. De mai dincolo de moarte îți trimit. Mărită, carte, limbă de argint, cerească, fericit, avut-am parte de o limbă românească. Nimeni nu ne mai desparte. Pagini bucovinene Mesteacănul și puterile albului permanente Amintiri cu poetul Traian Chelariu A împlinit 60 de ani... Cînd în liniștea transparentă a ceasului din zori aparatul de radio îmi a- duce vocea lui, voalată la supra- față și caldă în adine, venind par- ca de la capătul unei țigări care nu s-a stins toată noaptea, inii zic că începe o zi fastă. Este ca și cum mi s-ar spune că melea- gul acesta al nostru, din Nord, sprijinit pe mun|î și pe ape, îsi rostește prezența Ia apelul de di- mineață al țării. Veștile spuse de el sînt întotdeauna bune ; și Geor- ge Damian le zice ca și cum ar fi acolo : într-o uzină care nicio- dată nu doarme, sau Ia o stină din singurătățile Rarăului unde oile încă pilpiic alb pe apele somnului sub steaua ciobanului ; în pragul unei cabane aurii de molid din simburele verde al pă- durii, ale cărei voci așteaptă clo- potul soarelui, sau intre cărțile unei biblioteci în care cuvintul are fără odihnă ochii deschiși. Și totdeauna sub veștile lui este așe- zată, ca și cum altfel nici nu ar fi Nu mi-1 pot închipui la masa de scris. Poeziile lui, spontane și mereu proaspete, par a fi scrise din mers, intr-un permanent neastimpâr și. uneori, intr-o hirjoană cu lumea și cu timpul. Sau. in aceeași măsură, rostite la un microfon imaginar — un trandafir de seară bunaoara. ori o ureche de cerb. Un permanent neastimpăr lăuntric, ce de atitea ori răzbate frumos la fața ființei și a poemului vorbește despre tinerețea eu- lui întreg care, la el, nu s-a poticnit in râgăliile timpului. Fiind foarte al Bucovinei și-a asumat in poezie tot ce este al ei : și vechi si nou, si ce ține de permanență si ce se spune destrămărilor timpu- lui. Cărțile lui au nevoie, ca de o ramă, de priveliștea sub cer schimbă- tor a plaiurilor de sus, George Damian si-a întemeiat rădăcinile aici și-a înțeles că-i este de ajuns. Silueta lui de poet ne evocă un mesteacăn care încearcă mereu, pe propria-i ființă, puterile albului. Mihail IORDACHE cu putință, o umbră de vers. Pe Traian Chelariu l-am cunoscut in anul in care a venit ca profe- sor de filozofie la Instiutul ae in- vățămint superior din Suceava. Ști- am doar că volumele de versuri „Exod", „Aur vechi" și .Zaruri", a- flate printre cărțile familiei, erau opera lui și că acest om deosebit era fiu al Dărmăneștilor, deci suce- vean. Consătean cu soțul meu — s-au aflat de rude — ne-am Împrietenit imediat, prietenie continuată in vre- me, prin cei rămași in viață dragi lui. Ne intilneam des și adesea ie- șeam împreună prin jurul Sucevei sau adăstam în preajma bijuteriilor bucovinene de la Voroneț și Drago- mirna mai ales. Expansiv ca o coroană solară, păs- tra in mers și-n mișcări sprintenea- la vie a tinereții ; prea ades ne ui- mea prin nostalgia ce-i invălurea privirea. Devenea visător si deseori se retrăgea de grup, alegea un colț de refugiu, de unde revenea printre noi cu cite o mică perlă in care vi- brau .culoare și sunet și dantelare yi curcubeie și spații de pulbere li- chidă". (Casă pe nisip). Ne așezam cu toții pe covorul primitor al ier- bii si inciiegam discuții despre poe- zie. despre confrați in ale scrisului, pe care i-a cunoscut bine : Lucian Blaga. George Călinescu Tud»r Vta- nu. Tudor Arghezi si ciți alții. Na- tura ii era apa si sarea vieții. Era zbuciumat de întrebările fără răs- puns : _Te-ntrebi Destinul este? Nu există ? Ni-I facem -x>i ? Sinteir argilă ? Ceară ? / Ne modelea- ză fără «ă i Niricind părerea ? Negrăit de tristă / Ne-ar fi v iața. și așa precară" (Sonete pentru tine). In primăvara anului 1965 l-am purtat pe locurile copilăriei. Ajers in Dărmănești a bătut cărările unde il chemau amintirile. Alta era casa, dar toate celelalte erau aceleași. A ingenunchiat pe iarba fragedă, a să- rutat pămîntul. s-a săltat, a coborit in beci. A revenit sub soarele primă- verii Impresionată, il pn.eam_. Sprinteneala gesturilor era in drama- tic contrast cu apeie ochilor. Șoptea ceva. Surpnnzindu-m: privirea mi s-a adresat : .Tu nu te mira că vorbesc cu piatra cu lighioana cu buruiana ." Și a scris p>ezia .Poe- tul". pe care o am in manuscris. Apoi ne-am urcat spre pădure îl simțeam trist. Anur::nle il copleșeau. Privea botul de deal dinspre Ccstina și Mihovent s-a răsucit si. sprinten. s-a cocoțat în virful unui arbore, ca să zărească turlele bisericii lui Ște- fan cel Mare din Pătrăuti. A cobo- rit si s-a afundat ir. pădurea fcimu- IM DII (crui primdKrii DăruieMe-ți gind si dor Visa lui luminii. Rod să lege, lată i vor Zarzării grădinii I Orizontarile-nscrin Rîuri ample-n arce. guriță. L-am lăsat o vreme... Picura seara Ne-am apropiat de el. Scri- sese. I-am furat un rind ; .Sint ia- deri de gheață și ceruri încinse*... Ne-a povestit cum, adus intr-o va- ră la tirg la Suceava. a văzut pe capul bărbaților pălării de paie, u- șoare, aurii, frumos Împletite. Amă- rit că ai Iui nu aveau bani sâ-1 bucure cu așa frumusețe, întors aca- să si-a făcut atelier lingă o căpiță de paie și si-a meșterit o pălărie aurie. Cine era ca el? Dar bucuria i-a fost de scurtă durată. Trimis cu vaca la păscut, blindul animal i-a a- dulmecat pălăria, i-a inșfacat-o în gura-i flămindă si.. A doua zi. mi-a oferit ce-a scris in pădure: o poezie datată, fără ti- tiu : .Ca pe un finîster dintr-o dată, / Contemplăm uimiți adincimea imen- să a mării temute. Masca limbaju- lui nostru, cu mindri luceferi gri- ■-nată. Nu-și recunoaște cuvintele mute * (Masca, manuscris). lolanda FILIPESCU Timpul torc, iar auriu. Tainicile Parce. De pe codri au căzut Brumele tăcerii. Crește-n zări nemaivăzut Cerul primăverii! Traian CHELARIU îți amintești Iubita mea ce-ntiorarc rară Mă tulbură misterios in fiecare primăvară De ochii mei te luminează și acum Ca pe o pasăre nemaivăzut de minunată Ca prima dată ca prima data... Iți mai aduc aminte par-a trecut un veac Cum înfloream salcimii sub blinda scinteiere a lunii Și eu cum te ningeam cu flori de meri Cu sfinte flori de tei lubindu-ne înzăpeziți De flori și noaptea pe alei f Iți ma iaduci aminte parc-a trecut un veac Cum viscolea in violet bătrinul liliac Și cum ne-nvăluiau tăcerile pe rind Din cer venind de sub pămint ureînd ? Iți mai aduci aminte parc-a trecut un veac l um deslegam noi tainele cerești Cum trecătorii cei bătrim și triști Ne urmăreau bolnavi de-o boală neștiută Pe-atunci de-nlănțuirea noastră mută Sub viscolul cel violet de sub bătrinul liliac Iți amintești parc-a trecut de-atunci un veac ? RECENZfE Portretul vînStorului de fluturi Lui loan Carp Fluerici i Stau încorsetat in rama lemnului uscat demult Nisipul sticlei naște mici roiuri de albine Simt cum limba mi-i tăiată și cuvintu-mi este mut Stau și moartea de cind tînăr mi s-a cuibărit in sînge Precum prima mea iubită mi se strecură-n privire Somnul ramei mă supune și nestăvilit se stringe Ochiul cel rănit de moarte stă s-asculte rtiiezul-nopții Cum colindă prin orașul scufundat in somnul greu Ce n-am fost în stare oare ce n-am fost in stare eu De mă tem și-acum de unda vintului scăpat din friie Și de cerul peste care spinzuratul curcubeu Cu luminile-i ciudate cobora să mă mingiie A trecut de Crucea Nopții osia din Carul Vlare Și prin holdele de stele de pe cerul fără margini Se aude vers de spaimă ca o tainică chemare Semnul ramei mă supune sticla-mi intră-n ochi si doare Lingă pat privind tabloul a venit acum și mama : — Unde-ai fost atita vreme cite vămi te-au vămuit ? Mut rămin doar cu privirea un răspuns as vrea să-i dau De ce ești atît de singur și de trist mă-ntreabă iar Fac eforturi disperate să-i răspund dar in zadar Mama mă privește tristă și îmi face tainic semn Bun rămas copil de aer bun rămas copil tîrziu... Constelația berbecului... i Această lună timp cu largi deschideri Cînd fiecare vers al meu e-o întrebare Și cînd frumoasele femei adorm abia in zori Pe un țărm ciudat al nemuririi... Acum cind cerul se aruncă în amurg Iar doamnele temei mai speră prin copii Doar noi statornici și spăimoși Mai întrebăm oglinda în neștire... Frînturi de liniște și vis Tăcere albă peste sufletul meu Ucis ca un cîine fără vină Ca o femeie hulită în tirgul De mărfuri furate Cine mai știe ce-o fi (să fi fost ?) Ce-o să râmina... Tîrziu Mă vizitează tot mai rar iubita Pe ascuns in haine albe îmbrăcată Ne mîngîiem cu ochii să nu murim de dor Vecinii stau la pîndă iar cîinii lor sint slobozi In cameră pătrunue pășind încetișor Parfumul altor vremuri din tinerețea mea Iubita ținc-n mină o rătăcită stea... țakeel Ce noapte lungă ne-nfășoară pe-amindoi Guri leneșe ne macină cu grijă Iar noi privim la frunza care cade Rostind o rugăciune pentru-apoi. Este un timp tîrziu o liniște rivnită Un fel de pace ne-ncheiată Cind iată ne-au crescut copiii De teama lor — lăsindu-1 ca să zboare — Murim incct ca frunzele cc-s trecătoare... Ce noapte nevăzută și vicleană Și ce iubire rece fără rană Ne-nlanțuiește încă pe-amindoi... George DAMIAN Edițiile critice, ca mai toate in- strumentele de lucru absolut nece- sare activității de cercetare științifi- că majoră, par a fi hărăzite, dacă e să judecăm după priza lor inconsis- tentă la critica de intimpinare și sus- ținere, unui rol de cenușăreasa Iată de ce nu trebuie să răminem surprinși dacă unii motivează indife- rența criticii față de atari lucrări prin impresia că. subiacent, s-ar ma- nifesta un anume soi de .teamă- ca nu cumva ele să polarizeze (în de- trimentul cui?!) atenția publică (in paranteză fie zis, cu sau fără aportul publicisticii, ele nu au cum să nu capteze atenția necesară, însă indi- ferența criticii dă naștere la nedu- meriri și suspiciuni care vor sfirși, in cele din urmă, printr-un efect de bumerang). Situația invocată aici poate fi ilus- trată, între altele, și prin interme- diul ediției critice a operei folclo- ristice a lui Artur Gorovei (îngrijită de Iordan Datcu), a cărei apariție decurge prea anevoios, probabil și datorită scrupulozității profesionale a editorului, dar cu siguranță că și din pricina mecanismului editorial, pen- tru că în decurs de 13 ani au vă- zut lumina tiparului doar trei volu- me : unul la Editura Eminescu — Ci- militurile românilor — în anul 1972, iar alte două la Editura Minerea sub titlul stabilit de editor Literatură populară. Să notam că volumele editate de Iordan Datcu în 1972 si 1985 readuc in circuit lucrările capitale ale în- temeietorului revistei .Șezătoarea", lucrări care l-au impus drept un .clasic de necontestat al folcloristi- cii românești*, si câ toate t-ei volu- mele au fost întîmpinate de critică printr-o atitudine vecină cu tăcerea. Aceasta, in pofida faptului că — ne- mailuind în calcul valoarea și sem- nificațiile lucrărilor in discuție — demersul editorial urmat de Iordan Datcu ocolește soluțiile facile și co- sînt patria Sint Patria pe care-o alintați cu degetele de-omăt pe planiglob si-s rege-n mine, propiul meu rob care-mi trudesc Mosia-ntre CarpațL I Din oase vechi mi se desprind izvoare, păduri. --n porii veșnic asudind, mi-s venele rotundele hotare si sîngele-mi e-o ploaie fremătind. Sînt cero-albastru care vă inundă cn-a] stelelor puhoi incandescent, un spic, sanctificat de sentiment și-a bucuriei limpede secundă. Si sînt livada-n care-mi răsădesc copaci de soi. sâ-mi fie moștenire și vechiul buzdugan din amintire cu carc-ntrcg cuprinsul mi-1 păzesc. Ion lancu LEFTER primăvară De obicei țăranii se plimbă cuminți în jurul caselor. Citeodată cred in povești și-n ideea că ei sunt buricul pămintului. Noaptea visează că sunt izvoarele care-au adăpat lumea. Constantin MÂNUȚA mode. el necompiicindu-se. nici în cazul volumului de față, in situația simplistă de a reproduce ad litteram textele după prima ediție. Constatind bunăoară că .Artur Go- rovei avea spirit critic*, supunînd u- nui ferm rechizitoriu culegerile mi- nate de deficiențe metodologice, anto- logate in propria-i lucrare, editorul se arată, pe bună dreptate, surprins că .asemenea principii judicioase nu funcționează întotdeauna* și în cor- pusul realizat de folclorist. In con- ARTUR GOROVEI: literatura populară (ii) secință, Iordan Datcu purcede la re- constituirea „de citate în formele lor autentice*, colaționînd întreaga lucra- re cu sursele ei originare, transpu- nînd, cînd se cerea, textele „în tran- scriere fonetică*, deoarece Gorovei le tratase „destul de liber*. Astfel lucrarea este înscrisă corespunzător în sfera principiilor metodologice care postulează culegerea și edita- rea producțiilor folclorice „tale qua- le*. Este, desigur, aceasta cea mai de seamă calitate a recentei ediții critice, nu însă și singura. întrucît numeroase amendamente s-au impus a fi operate și altor compartimen- te ale aparatului critic elaborat de Gorovei : bibliografie, note, abrevi- eri. baladă din mers Mama a fost țărancă stăpînă tata stăpin mai ales, daci au vorbit toată viața o carte cu ochii 1a țărnă din mers. Bunica — o munteancă mai sfîntă bunicul oier mai ales tinerețea au ingropat-o-n fîntină cu ochii Ia nouri din mers. Trecerea lor prin grădină e, mai curind, motiv de după amiază ploioasă — soarele a încălzit orișicind pădure, iarba, livezilor casă... Viorica Ana COZAN leagăn de cîntec Carpații, marea și cimpia, in rotundul nostru superb, leagănă un cîntec : România. O, stelele bolții stau în priveghi noapte de noapte, cînd griul înspică in aur ogorul străvechi. Poposind la margini de Ian, visători, cu arome rare ne-mbată țarina, vestesc ora culesului mâiastre viori! Cu o rază anume, de la soare, efigia Păcii încrustăm în herb și-o punem pe catarg de vapoare. De-aici pornim în larg de zare să-ntîmpinăm mileniul trei, în drum lingă fîntîni, cu piine rumenă și sare. Carpații, marea și cimpia, in rotundul nostru superb, leagănă un cîntec : România. Ion PUHA împreună cu studiul introductiv — o exegeză pertinentă, redactată cu sagacitate și probitate — comenta- riile din final (menite să ne pună în contact cu „dosarul cărții*, cu „pro- cesul elaborării ei*, cu „ecourile ce le-a trezit la apariție* sau cu pre- eminenta contribuție calitativă a lui Gorovei „în cadrul preocupăriloi contemporane pentru gen”) reprezin- tă modalități de accedere în univer- sul acestei specii folclorice care, as- tăzi, pierzindu-și „funcționalitatea* și sensurile primare, arhaice, se dove- dește a fi o .fîntină pecetluită* pen- tru conștiința omului modern, nu în- să și cînd e vorba de receptarea si recuperarea ei estetică sau ca „do- cument* de gindire magică si de mentalitate primitivă. In fine, bi- bliografia lucrărilor consacrate des- cîntecelor, apărută înainte sau după publicarea cărții lui Gorovei (1931), conturează Imaginea interesului cer- cetătorilor pentru specia în cauză, reliefind totodată locul folcloristu- lui fălticinean în investigarea si va- lorificarea ei științifică, după cum glosarul și traducerea (din limbile franceză, spaniolă, italiană, latină, germană) pieselor inserate în anto- logia lui Gorovei fără echivalări în românește, facilitează consultarea lu- crării, explorarea exhaustivă a în- tregului ei complex de conotații. în concluzie, trebuie să subliniem că întreprinderea lui Iordan Datcu rămîne unul (dacă nu chiar singurul în momentul de față) dintre cele mai riguroase acte editoriale ale fol- cloristicii noastre, la înălțimea exi- gențelor pe care le comportă im- portanta operă a Iul Artur Gorovei, un reper de neeludat pentru cei an- gajați în operațiuni similare și un instrument de lucru de maximă si- guranță pentru o exegetică perti- nentă. Nicolae CARLAN DEBUT Fără mască Se mai intîmplă uneori Să rămîi tui cel adevărat atît de adevărat îneît ți-e teamă de tine. Nu mai sînt eu Toamna nu mai sînt eu. Sînt fructul pe care îl devoră zîmbetul soarelui, sînt trandafirul. Sînt crizantema albă. Toamna nu mai sînt eu, sînt Toamna,! Respirație E toamnă și se culeg rodiile. Eu doar o castană coaptă, atîta vreau, să-mi încălzesc sufletul. Mihaela CRĂCIUN III — Pagini bucovinene CHRISTOPH MECKEL (R.F.G.) Diverse activități Am desfășurat diferite activități în ultima vreme. Am mers călare pe bou și rinocer prin orașe am stat în cap în fața regilor am dărimat palate am furat ceasurilor timp le-am aruncat în rîuri am învățat pe papagali să sufle în trimbiți si să recite sonete. I Am cîntat și versurile lui Shakcspeare în porturi, am dormit cu sirenele am stat în pintecele balenelor călătorind de la Ostende la tropice — am desfășurat diferite activități în ultima vreme și mi-am rezervat să fac cîte ceva. In românește de Alexandru ȚENCHEA Un mare suflet al culorilor cal- de, pămînturi de nisip, argile și prund, ale Bucovinei, unde s-a născut. L-am cunoscut în absență, privind cîteva din lucrările lui de început, acum două decenii la Iași, în săli- le „Victoriei" și „Galeria contempo- rană", de la Palatul culturii, dar mai ales, luîndu-mă pe urmele cî- torva admirabile piese de aleasă meserie pe pereții camerei de lucru a celui care a fost Grigore Coban, profesor, critic și colecționar, că- ruia-i datorez inițierea în arta celui care avea să devină șeful breslei pictorilor la Bacău, să descopere Letea ca artă a „turnării hîrtiei", să cheme tinerii în tabăra de la Berzunți ca să redescopere împreu- nă farmecul și deliciile peisajului autentic, pictural, în fine, să în- temeieze noi galerii de artă, o în- treagă civilizație a vizualului, de la școală pînă în inima tîrgului, devenit și prin aceasta un oraș e- talon al ultimelor decenii. Cred că iui Grigore Coban îi datorează Ilie Boca. de altfel ca și noi, cele mai la obiect și mai adevărate pagini despre pictura lui, tratată ca va- loare de sorginte autohtonă, nu rod, sau ecou, al unor ușoare alăturări și etichetări critice. Apropierile se pot face, doar pic- tura nu vine direct din pădure, sau din „Landschaft", ci din sensi- bilitatea acumulată a neuitării a- fective, cultivată de meseriile ar- tizane și de întreaga istorie a ar- tei. Dar atunci cînd se fac (cu con- știința vinovată că orice compara- ție în istorie șchioapătă), să fie mă- car în incinta genului proxim, cît mai proxim, adică acelui mai a- propiat grup de fenomene similare și cu obligația delimitării prin dife- rență specifică. Să observăm, deci, asemănările dar și deosebirile. Or, cu timpul Ilie Boca a început să semene tot mai mult cu sine în- suși. nu cu alții, iar definirea lui nu se poate face decît în sfera bio- grafiei operei, eventual al biblio- grafiei ei selectate cu grijă. Solea. Șcheia Sucevei. Botosana, cam acesta este triunghiul vetrelor părintești, iar bunicii și străbuni- Țărani f (urmare din pag. I) Am gravat pe răbojul inimii adevărul rostit de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în inaltul forum al Congresu- lui întregii țărănimi : „întreaga noastră istorie pune în evidență faptul că țărănimea a fost clasa care, vreme îndelungată, a dus pe umerii ei greul bătăliilor pentru păstrarea și afirmarea Ființei poporului român, pentru dezvoltarea națiunii noastre, pentru libertate, neatirnare și o viață mai bună, pentru transformarea revoluționară a societății- In ciuda atitor furtuni ale istoriei, țărănimea a asigurat permanența neclintită a poporului nostru pe aceste meleaguri, păstrind, totodată, comoara limbii -i culturii naționale și înaltele virtuți ale spiritului popular. Ea a fost mult timp principala făuritoare de bunuri materiale și spirituale, clasa care prin munca ei îndirjită a făcut să renască, de atîtea ori, din ce- nușă si ruină, țara distrusă și prădată de cotropitori". Dr aceea, in această primăvară, gîndindu-ne la înaintași, cu vre- rea, cu dorurile si cu numele lor zvîcnind în sîngele și trupul nostru, oriunde si oricind, la orice pas, vedem șirul lor întreg, nesfîrșit, fără moarte, sprijinind cerul, istoria, ființa națională, prezentul și viitorul — si ne plecăm cu recunoștință fruntea in fața acestor zămîslitori ai bu- catelor. ctitori ai Mioriței celei nemuritoare, puternici și de nebiruit, ca țârma patriei și ca stinca și izvoarele Carpaților. Despre gîndul adînc (urmare din pag. I) județ, de cea mai mare suprafa- ță drenată de teren arabil. Prin forțe proprii, mai ales. Rușinat, omul ce nu se sfiise să-i înfrun- te pe toți în acea adunare gene- rală a sfirșit prin a-și drena sin- gur livada... încet, încet gîndul adînc al pre- ședintelui și al celor ce au între- văzut din vreme bătaia intenții- lor sale s-a împlinit. Un sector inuustrial puternic i-a readus a- casâ pe cei plecați. Cu aceasta și cu aceștia pămîntul a dobîndit o cu totul altă valoare prin însănă- toșire, recoltele s-au dublat, s-au triplat, urmînd să se împătreas- că... In sfirșit, totul s-a întors în- zecit sau însutit oamenilor. „Din ce-am făcut noi, gîndește cu vo- ce tare președintele, s-ar putea trage învățătura că cine se bate să facă ceva nu se poate să nu reușească. Așa și este Dar eu zic că nu-i suficient. Trebuie să știi foarte bine ce vrei de la viitor. cii, probabil mai dinspre munte, sau poate de dincolo. Case cu grinzi de lemn, țesături calde, în dungi late, din culori naturale, ca lîna oi- lor toamna, cîteva ștergare cu aripa peste icoane ; prin ferestre șura cea mare și un ochi de iaz. Apoi o școală bună românească și un liceu serios, fără boemă și chiul. Clasa lui Ciucurencu, la București, a fost ca o călătorie în deltă, făcută fără bani dar și fără supraveghetori. Mai întîi răsăritul soarelui și pescuitul alături de pictori de renume ai a- cestei țări. Apoi lumea, lumea lar- gă. Lumea a devenit tot mai mare, mai largă, din 1967, anul debutului. Dar cheiul la care și-a legat pînze- le și sufletul, familia de gust și de conversație a fost și a rămas „Școa- la de arte" din Bacău. Atelierul, mă refer la cel nou, arată ca un acoperiș Luigi Nervi căzut peste o casă țărănească, cu multe încăperi și ferestre, fiecare locuită de alte flori, de alte cu- lori, de alți colegi. Datorită sta- rostelui Ilie Boca, vecinătatea lor este prietenoasă, fără prea multe complicații și sofisticări. Iar la el în atelier toți vin după o pensulă, un tub de culoare, o tăbuiață de făină, un sfat. încăperea este mare, dominată de ferestrele largi cu lu- mină împărțită în două de un rînd de panouri care par din lemn vechi, ca de icoane. Multe suprafețe sînt pictate și stau mărturie a călători- ilor de studiu și a expozițiilor inter- naționale, altele sînt grunduite, cu fondul pregătit de lucru, mai puține arată lemnul crud, cu ape frumos rînduite. Case și portrete din Bucovina. Să nu speri Ia ce nu-ți dă bătă- tura, dacă-n bătătură e vraiște. Te-ntinzi cit ți-e pătura, dar. da- că pătura-i bt nă, parcă și întin- sul e mai cu priință. Noi am știut de la bun început ce vrem de la oameni, de la pămînt. de la ani- male. de la mașini, de la toți cei ce ne puteau da o mină de a- jutor...“. Omul acesta nu este un senti- mental. Puțini se vor fi putut lău- da că l-au surprins dezvăluindu-și altfel de cît o știe sau o simte fiecare om al satului, dragostea pentru ai săi. Soldat pornit in- tr-un război presărat numai cu victorii, el și-a făcut datoria. Am Îndrăznit, într-o toamnă în care cutreieram ogoarele Calafindeștilor în căutarea unui erou de repor- taj, am îndrăznit, zic, să-l întreb pe tînărul ce mă însoțea dacă nu-i puțin exagerat prestigiul de care se bucură președintele. S-a stăpînit și, strivind între degete spicul de porumb cu care se ju- case pînă atunci, a pornit înain- te, fără să-mi răspundă. Și m-a lăsat singur în mijlocul cîmpu- lui... Ilie BOCA in atelier panouri întregi cu impresii din Bulgaria, case, portrete, apoi Italia, de la Veneția și Perugia pînă în Sicilia, la Palermo. Are nostalgia sudului cald și colorat viu, de ace- ea a avut succes în Finlanda, la Kopio, unde a expus pictura sa „italiană", cele cîteva zeci de car- toane preparate mat, cu caseină și guașă fină, ca la meșterii feudali, cu minunat semi-hipogeul castel din Ferrara și plaja lui, ca un săniuș de nisip auriu spre mare. Impresiile de la Roma, din preajma Columnei lui Traian, unde și negustorii de I ARTĂ CONTEMPORANĂ ILIE BOCA mărunțișuri și ilustrate au învățat românește, meditațiile de la Rave- na, toate au fost admirate ca pic- tură, originală, de bună calitate, a unui român prezent la Omagiala Michelangelo. L-a impresionat mai mult decît școala, academiile nor- dice și Florența, marele muzeu neapolitan de la Capo di Monte, unde Tizian^ este extrem de bine reprezentat. Aici și-a dat seama de valoarea Renașterii tîrzii, în raport cu pictura clasică romană, proble- matica portretului, în special. Un muzeu de mare clasă pentru pic- tură. pe lîngă vizitarea altor zeci de muzee și monumente, spectacu- losul Sud ca piatră calcinată și ce- tate. la care se adaugă experiența celor două luni de pictură la Sci- la. în ’74. toate aceste clase de au- teseolire în pictură îl conduc la o sobrietate aparte, la elaborarea u- nor tehnici proprii și. pînă la urmă, a unui limbaj artistic inconfunda- bil. Panourile cu portrete casetate, sînt ca niște ferestre cu ochii de sticlă mată (caseină-ulei) din care ipostazele și unghiurile diferite dau. în fixitate, senzația depășirii stati- cului, nu prin dinamică, ci prin amintirea peregrinărilor și încercă- rilor sufletești, din fizionomii cind- va agitate. Acum totul s-a sedimen- tat. Obsesia unei vulpi metamorfo- zate în femeie, sau invers, o epi- fanie etruscă, îl urmărește vizual. Misterele din Peru nu-i sînt străi- ne ca imagine. Totul îl conduce spre dezlegarea enigmelor unui pro- fil dac. din piatra cu urme de cu- loare de pe malul pontic. Sînt atîtea corespondențe uma- ne. Pe drumul spre Constantinopol 30—40 de schițe, structuri de case și de oraș adunat de relieful ca o pîlnie, structuri pe orizontală și verticală prinse în țesătura de ar- gintari vechi români, din timpul lui loniță și Asan. îl inspiră la al- cătuirea unui periplu contemporan. Iarăși Italia, uleiuri mate pe car- ton și holst. Refuzul „glanțului". adică al excesului vernil în gla- zuri, care-i par dulci, excesive, a- devărate „acadele- pentru chioșcu- rile cu răcoritoare, ori comerț am- bulant. Din Asisi își amintește stra- tificarea civilizațiilor, ca și a amin- tirilor, într-un sentiment al trecerii si revenirii. Siracuza îi relevă pu- terea de paradigmă a artei grecești,' mitologice. De aici nevoia ‘ luî de simbol, chiar în portrete și în pei- saj. Imaginile nu mai sînt întîm- piări exterioare ci evenimente ale eului contemplativ — meditativ, nînă la proiectarea subiectivității în lucruri. Acasă, cu tinerii pictori la Ber- zunti. în fiecare vară la peisaj, din ’84 încoace, o adevărată revelare a naturii ca frățietate, o grijă pa- ternă față de fiecare copac, pro- tector față de modestele flori din cîmn, așa cum sînt cuminți în pîlc, printre ierburi, nu prizoniere în glastră, nu ucise. Alături de hîr- tiile si tiparnițele experimentale stau cîteva schițe de ordinul de- corativ-monumental. încă nu sînt proiecte. Ilie Boca la cei cincizeci de ani este un mare pictor de șe- valet. Și va fi încă și mai mare. Radu NEGRU -------CONSEMNAR I------------------ • Monografia comunei Udești „Dragostea de sat și de locuitorii săi, țăranii cei harnici, demni de înaintașii lor, mi-a întărit convinge- rea că, într-un timp mai scurt sau mai îndelungat, aș putea pune la îndemina lor monografia acestei co- mune. Acesta a fost, de altfel, do- rința de totdeauna prin care am în- țeles să închei activitatea social-cul- turală a vieții mele". Iată o decla- rație de credință, exprimată simplu și elocvent, de un învățător (Ion Marțolea) care, după ce a păstorit, timp de o viață, una după alta, atîtea și atîtea generații de elevi, a reu- șit, in tihna vîrstei de pensionar, să scoată la lumină. în regie proprie, o concludentă monografie a comu- nei sale : Udești, o comună din Țara de Sus (Ed. „Litera", 1986, 240 p.. cu ilustrații în text). Capitolele lucră- rii (Cadrul fizico-geografic, Cadrul istoric, Administrația și justiția, Popu- lația, Viața economică, Cultura, Oa- meni de seamă din satele comunei. Folclor udeștean, Anexe), redactate intr-o manieră sfătos-bătrînească, cu inflexiuni din graiul viu al poporu- lui. schițează, concis și exact, prin- ipalele dimensiuni ale existenței u- nei așezări cu străvechi tradiții au- tohtone, păstrate cu sfințenie, trans- mise prin timp, îmbogățite perpetuu . u noi și autentice carate, drept do- vezi ale dăinuirii peste veac a sa- tului ca matrice etnico-socială. psi- hologică si etico-culturală, menită să stea necurmat la temelia durabilită- ții neamului nostru. (N. C.) ‘ ' ’ ' ' > 1 • Consfătuire cu cenaclurile literare Sub egida Cenaclului din Suceava Uniunii Scriitorilor și a Centrului de îndrumare a creației populare a ■T loc recent la Vatra Dornei con- sfătuirea anuală a cenaclurilor lite- rare din județ. Discuțiile purtate cu a<. st prilej au relevat rolul impor- tant al cenaclurilor în viața cultu- rală a localităților. în evoluția crea- ției tinerilor scriitori. Subliniind ne- cesitatea a cît mai numeroase întîl- niri cu cititorii, participanții au fă- cut si unele interesante propuneri referitoare la modalitățile concrete de afirmare a celor mai talentați creatori. (L. M.) • Noul local de bibliotecă Biblioteca orășenească Rădăuți dis- pune, incepînd din acest an, de un nou local. Realizat prin reamenajarea unui imobil din zona centrală, noul așezămînt cultural oferă cititorilor de toate categoriile (copii și adulți) con- diții optime de informare și docu- mentare. La dispoziția acestora se află spațioase săli de lectură și de împrumut ce însumează un fond de carte de peste 71 000 de volume. La realizarea mobilierului modern și a celorlalte dotări, care conferă inte- rioarelor o notă distinctă de elegan- ță și funcționalitate, și-au adus con- tribuția colectivele de meșteri de la întreprinderea de prelucrarea lemnu- lui și întreprinderea de scule sub- ansamble și accesorii din localitate. Inaugurarea noului sediu a fost marcată de o suită de manifestări cultural-educative. (I. B.) • Plastică botoșăneană la Suceava Creația grupului de artiști plastici din Cenaclul botosănean al U.A.P. a fost prezentă în municipiul nostru printr-o amplă expoziție deschisă la Galeria de artă, în cadrul unui schimb cultural cu plasticienii suce- veni. Cei 30 de autori, semnatari a peste 40 de lucrări, reușesc o eficien- tă „operație" de îneîntare și interes, celor „consacrați", cunoscuți și din anualele de la Suceava, alăturîndu- li-se autori tineri ce semnează lu- crări de calitate, în tehnici, plastiee moderne. A I f ( Benefic pentru toți plasticienii, schimbul cultural poate fi considerat un dialog cu perspectivă de reedi- tare. (I.C.F.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MURESEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, A- lexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48