autograf DUMITRU CAPOIANU ANUL VI nr. 2 (62) eu insumi cred iDucovmcne mai mult și cu mai multă tărie in mine..." FEBRUARIE 1987 EDITATE 1N COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA Dimensiuni necesare Cum se cuvine O recentă și competentă tetului Județean de Partid a relevat parametrii reali ganele și organizațiile de dezbatere sub auspiciile Comi- a problemelor culturii sucevene ai efortului făcut de către or- partid, de masă și obștești, de către instituțiile și așezămintele culturale din județul nos- tru pentru calitatea, puritatea și oportunitatea manifestă- rilor culturale, pentru implicarea lor în problematica mun- cii, a sarcinilor economico-sociale în profil teritorial, pen- tru coordonarea și potențarea eforturilor spre dezvoltarea conștiinței socialiste, spre formarea omului nou. S-a vorbit despre casa de cultură, căminul cultural și clubul munci- toresc ca despre tribune ale educației politice și culturii socialiste, despre rolul lor de pulsari ai ideilor noi, ai fap- telor și datelor de mare actualitate precum și despre ace- la de promotori ai actului de cultură autentic exprimat de formele militante ale culturii de masă: cintecul revoluțio- nar, poezia patriotică, teatrul politic, actualitate, brigada și grupul satiric. Bibliotecile și librăriile județului au amplifice rolul lor de răspînditori ai dansul cu temă de fost îndemnate să-și înțelepciunii scrise. să sondeze, să cultive și să amplifice pasiunea pentru lec- tură, să atragă și să statornicească prieteni ai cărții de toate vîrstele. Instituțiile muzeale pot face și mai mult pentru educația patriotică, partinică și revoluționară a ma- selor, a tineretului, pentru aprofundarea momentelor cru- ciale din istoria patriei și partidului, relevarea succeselor deosebite obținute de poporul nostru în anii de pace, li- bertate și creație socialistă. Cinematografele, universitățile cultural-științifice, cercu- rile și cenaclurile de creație, uriașul potențial cuprins în mișcarea artistică de amatori reprezintă, de asemenea, mo- dalități, forme și forțe în stare să dea calitate, prospeți- me și originalitate vieții spirituale. Toate acestea trebuiesc direct, serios și hotărit racordate la ceea ce numim im- perativul epocii actuale — noua calitate a muncii. Din păcate ne am obișnuit să vorbim, să indicăm, să pre- tindem o nouă calitate a muncii, de regulă cînd este vorba despre alții. O spunem răspicat, la obiect, exemplificăm chiar, cînd este vorba de producție, cînd ne referim la ci- fre de plan, la tot ce este comensurabil. începem să di- luăm, să divagăm cînd e vorba de munca educativă, iar cînd ajungem la cultură ne sînt foarte la îndemină noțiuni generalizatoare de genul procesualitate..., conștientizare..., durată... Fără îndoială calitatea muncii, calitatea actului cultural este nemijlocit legată de calitatea oamenilor in- vestiți cu această mare încredere. Dincolo de arderea per- manentă pentru munca spirituală, oamenii culturii trebuie să țină seama permanent de cîteva dimensiuni necesare. Limbajul direct. Ne am obișnuit să-l întilnim pe organi- zatorul vieții culturale în mai toate ipostazele. V orbind in plenare, deschizind manifestări, organizînd dezbateri, pre- zentări de carte, film, spectacole, trăgînd concluzii. Din păcate, invariabil, limbajul lui este conform schemei: in- troducere, tratare cu bilanț amănunțit și gajamente. Indiferent unde-i intîlnim, la incheiere cu an- în bibliotecă, casă de cultură, la matograf sau librărie, în muzeu sității cultural-științifice, oamenii municarea directă, limbajul care clubul sau la căminul cultural, fabricii, la cine- curs urile univer- așteaptă de la noi co- să le pătrundă mintea și sufletul, informația care să-i captiveze, care să adauge ceva la ceea ce știu, să-i determine la reflexie, să-i îndemne Ia viitorul nostru apel. De aceea calitatea acțiunii organi- zate ține în foarte mare măsură de esențialitatea comuni- cării, de valoarea limbajului direct, nealterat de scheme știute, de fraze împrumutate. Calitatea implicării. Dintr-un anume punct de vedere implicarea tuturor factorilor în activitatea culturală pare ireproșabilă. Mii de formații artistice, sute de creatori și interpreți individuali, zeci de mii de oameni antrenați în creația tehnico-științifică, mii de acțiuni educative și artis- tice în cele peste 500 de instituții și așezăminte culturale. Nu dovedesc toate acestea implicare, zbatere, răzbatere ? Dar cite din acestea sînt de calitate ireproșabilă? Pripa și teama de a se prezenta la raport sub nivelul cantitativ al anului precedent, munca în asalt în preajma perioadelor bilanțiere topesc implicarea, de cele mai multe ori sin- ceră, curată, cinstită, în improvizație, în formalism, în re- zultate care nu egalează strădania. Continuitatea. E poate accentul cel mai de dorit vieții culturale din fiecare localitate. S-a impus în județul nos- tru o serie de manifestări tradiționale, au căpătat consis- tență și ritmicitate decadele și săptămînile educației poli- tice și culturii socialiste. Dar dincolo de ele? Care este gindul și gestul cultural care fertilizează ziua, săptămîna, luna ? Cum croim evoluția culturală a orașului, a comu- nei, a satului pe un trimestru, pe un an, pe mai mulți ani? Continuitatea exclude bilanțul roziu, automulțumirea. Continuitatea înseamnă perpetuă căutare, permanentă con- sultare. Și mai înseamnă, în ultimă instanță, o mare iubire de oameni. înlănțuind fericit aceste trei dimensiuni vom găsi lesne calea către ei, ne vom apropia împăcați de li- manul de atîtea ori rîvnit numit satisfacție. Alexandru TOMA Coborim prin zile și nopți Coborim in noi Pină la ruga strămoșilor Care ne-au dorit mari, • Frumoși, puternici și stăpini Ai munților, apelor Și cimpiilor noastre. Coborim in noi Și descoperim in suflet o speranță Pe care n-a singerat-o Nici un paloș, Nici un iatagan. Coborim in noi, In istorie Și ne întoarcem fără patimi. Puri. Așa cum se cuvine. Vasile ZVĂNCESCU Rareori pașii m-au purtat mai sus de „dulcele tirg al leși- lor". N-am știut mare lucru despre meleagurile bucovinene pină de curind. Și mai ales, n-am știut, pină de curind, despre oa- menii acestor locuri, despre sufletul lor deschis, despre inima lor bună, despre dragostea lor pentru frumos și nevoia lor de bine. Despre bucuria cu care-și primesc oaspeții, despre dărui- rea cu care fac tot ce fac oriunde s-ar afla. Acum le știu, toate astea, acum le cunosc bine, acum le iubesc. De aceea ori de cîte cri o iau in sus, pe partea dinspre soare-răsare a hărții, eu în- sumi cred mai mult și cu mai multă tărie in mine și în ceea ce fac, cu bucuria de a descoperi, incet, încet. încă o taină a su- fletului bun al românului din partea locului. Și-mi pare, de fie- care dată, mai rău că atit de rareori m-au purtat pașii mai sus de „dulcele tîrg al leșilor- și că n-am știut mare lucru despre meleagurile bucovinene pină de curind... PUȘA PISLARU : Fata din griu SCULAȚI, GAZDE Pe o peliculă neagră înregistrăm iarna oricum tabloul va ieși mișcat părțile-ntre ele își vor schimba locul hăitași din ceruri mină către noi fantasme, secoli ziua-ncape nopții sub purpură abia se nasc tiranice omături, alt mileniu cu noi așteaptă să înceapă vinătc-~ea Marcel MUREȘEANU A PRIVI Cred că șura trebuie lăsată ariciului. Mă învîrt pe lingă ea, mă opresc sub pomi și le gust poamele, care mai mult, care mai puțin verzi. Dranița putredă e spartă dese locuri și mușchiul bă- trîn, verde o reintegrează în regnul vegetal. Parcă aș vrea să n-o strice. Nu aici e casa lui, oare ? Căpriorii sînt girbovi iar tăl- pile s-au pietrificat. Demult, într-o dimineață, dormeam un somn scurt și trebuia să visez repede ziua care urma și ce mai rămă- DOMOLIREA VULTURULUI sese din cea trecută. Vine vulturul. Mă ia în ghiare și zboară cu mine sus-sus. E prea sus, mi-e frică și țip- Atunci ariciul trage de cușma dealului spre cer, vul- turul mai bate o dată din a- ripi și dăm de pămînt. Ariciul vine, mă așează bi- nișor cu labele, îmi șterge pleoapele cu limba și dorm un ceas bun, așa cum voi dormi mult mai tîrziu, cu capul în poala ta și tu de- părtîndu-mi rugii ce-mi creș- teau în locul părului. Anuala 86 ...demonstrează, încă o dată, competitivitatea „grupării* sucevene în amplul dialog cu alte .puncte" de interes plastic ale țării. Afirmația își are sorgintea în faptul că, în anul trecut, membri ai Cenaclului Suceava al U.A.P. au fost mesageri ai artei românești peste hotare (Ion Carp-Fluerici și Virgil Parghel în U.R.S.S. și Italia), în faptul că prezențele în „republicane* au fost mai numeroase (Ion cea Hrișcă, Tiberiu Moruz, Mircea Dăneasă — ultimii festări de acest gen în Carp-Fluerici, Mir- Virgil Parghel și doi în două mani- numărul mai mare de „personale" — fie pe simezele galeriilor de artă din alte orașe, fie în întreprinderi și in- stituții din județ. Dincolo de aceste certificări, înscrise în cata- logul expoziției anuale, lucrările semnate de cei 23 de artiști plastici (amatorilor fiindu-le rezer- vat un salon special) reprezintă nu numai o imagine globală a unui an bogat (cantitativ dar și calitativ) ci și aceea a definirii unui context și climat ce conduc spre o afirmare specifică: se poate vorbi, de acum încolo, de Suceava, ce de un „centru" ce-și conturează personalitatea. Reprezentanții săi, în afară de cei semnalați — cu acute accente definitorii — (cărora li se adaugă „(re)confirmînd" sau „debutînd" un nu- măr — comparativ cu edițiile trecute —• mai mare de expozanți) converg spre dimensionarea unui „specific" tocmai prin unitatea stilistică, tematică, prin acuratețea execuției, prin refle- xivitatea demersului plastic. Coordonatelor majore ale expoziției (resurec- ția peisajului, implementarea mai decisă a ar- telor decorative — în special a tapiseriei —, definirea mai exactă a statutului graficii) li se pot alătura unele ce întregesc imaginea e- xactă a manifestării (infuzie de „naturi statice" — în special flori, dar și de portrete — nu ne- apărat în defavoarea compozițiilor) ceea ce in- dică pe lîngă o selecție riguroasă și o mai aten- tă aplecare spre extragerea valențelor substra- turilor ideatice ale expresiei vizuale. Nu fără accente valorizatoare, o „semnalare" a expozanților se impune: Ion Carp-Fluerici, Mircea Hrișcă, Mircea Dăneasă, Virgil Parghel, Lucia Pușcașu, Măriora Pruteanu-Corduban, Ti- beriu Moruz. Dumitru Rusu, Veronica Gridinoc, Daniela Gaftea, Angela Pitaru-Bolnavu, Marcela Larionescu, Eugen Mircea, Eugenia Goraș-Dobre, Ileana Bardă. Costel Butoi, Viorel Grigoraș, Irina și Corneliu Tincu, Petre Căpraru, George- ta Gheorghiu, Nora Georgescu. La capitolul în- trebări, qvasi absenta sculpturii. Petru DK1ȘCU Și după ce-mi vegheai som- nul să mă vindec, îmi și măr- turiseai cd m-ai visat întruna. Dar asta a fost mai tîrziu căci mai întii te-am dus pe acolo ne-am rătăcit prin iar- bă, te-am răsfățat cu lumină și te-am lăsat să visezi și el a venit să te vadă și ți-a șters ochii. Și numai că-i plac de leac crrmpoțelile din coada ochi- lor noștri. /ți scriu ca să te rog să cauți ariciul și să-i vorbești. Trebuie să fie la tine, eu l-am trimis. Caută-l bine prin toate un- gherele. (Te poți lipsi o noapte de el ?). Spune-i să vină că trebuie să pășesc, piciorul mi s-a fă- cut de furnici, se năruie, ce- lălalt dă în gol. Vreau să-mi întindă sub pi- cioare doi, trei pași de pă- mint apoi îl las să se întoar- că la tine, acolo unde eu în- tii l-am trimis. Te-a învățat, văd, îi placi și nopțile îți șterge nisipul din pleoape și n-o să se lase despărțit de tine niciodată. M. TINESCU O caracteristică morfologică a poeziei noastre contemporane es- te ponderea considerabilă, am zi- ce, rară precedent, a liricii femi- nine. Afirmate relativ sporadic (dar cu aplomb) in proză, ca și absente în dramaturgie, prezente autoritar în toate domeniile cer- cetării fenomenului literar, scrii- toarele de azi dau o culoare in- confundabilă poeziei noastre din ultimele trei decenii. Nu poate fi vorba de o simplă întîmplare, în- trucît succedarea generațiilor din acești ani ne dovedește că feno- menul nu pierde, în timp, din pregnanță ; dimpotrivă, relieful liricii feminine devine tot mai pregnant. Se pot da, firește, nu- meroase explicații, dar nimic nu ne împiedică să vedem în el și un dat specific (și puțin misterios) al sufletului românesc, un semn al energiei lui tinere. Să ne a- mintim numai ce extraordinară notorietate au cunoscut trei poe- te, românce prin origine, în lite- ratura franceză. Lirismul celor țrei doamne valahe (Martha Bibes- cu, Anna Brâncoveanu, Elena Vâ- cărescu) aduce o briză proaspătă în poezia franceză saturată de ex- periment și inovație. Dar confirmarea, cea mai recen- tă a afirmării de excepție a li- ricii feminine o furnizează gene- rația '80 din care cîteva tinere poete s-au impus cu o forță cu nimic inferioară celei a colegilor de condei. Firește, orice previziu- ne asupra viitoarei lor evoluții es- te, deocamdată, hazardată, marea majoritate a celor care s-au lan- sat după 1980 aflîndu-se în plin proces de cristalizare a personali- tății creatoare. S-ar părea însă că poetele parcurg această etapă a devenirii într-o manieră îndeob- ște mai calmă. Ieșirea din crisa» li dă urmează un scenariu mai pu- țin dramatic, jocul opțiunilor nu este atît de spectaculos. Fascina- ția modelelor sau, la polul opus, vanitatea originalității cu orice preț nu afectează așa de adine virtualitățile creatoare individuale. Mai mult, deși, se știe, moda e un apanaj prin excelență feminin, fu- rorile provocate de voga pasageră a anumitor formule lirice le mar- chează arareori și doar superfi- cial. Conservatorism ? Mai degra- bă puterea de a refuza extremele. Cîte poete au aparținut avangar- dei ? Cunoaștem vreuna care să Se fi integrat, efectiv, boemei ? S-ar părea că fiicele, dotate cu talent, ale Evei, rezistă mai bine tentațiilor decît urmașii lui A- dam. Paradoxal, ipostaza feminină â poetului este mai puțin sensi- bilă la seismele de tot felul ale fermecătoarei vîrste a tinerei vo- cații. Este, poate, și reflexul unei realități biologice : eul feminin se maturizează mai timpuriu și mai rapid decît cel masculin. Un semn sigur al maturizării este conștientizarea vulnerabilității : poezia începe să devină, din con- fesiune pură, formă de apărare a sinelui. Cămașă de zale sau gra- țios veșmînt de catifea, poezia es- te, la această vîrstă a poeteior, expresia feminității împlinite, in- diferent de teritoriul liric în care se plasează, de opțiunile lor on- tologice sau estetice. Două recen- te ieșiri din condiția debutantului stau mărturie. * * * Al doilea volum al Marianei Co- druț, apărut la „Junimea" în 1986 — Schiță de autoportret — nu îste, cum se mai întîmplă, o ad- ienda la cel al debutului ; se a- ;ază, e adevărat, în continuare a Măceșul din magazia de lem- le, dar exprimă un moment nou lin devenirea lăuntrică a autoa- ei. Titlul nu este convențional și •ROZĂ nici metaforic, ca în cazul primu- lui ei volum. Ne aflăm, într-ade- văr, în fața unui autoportret, dar nu în faza lui de schiță. Conceput astfel, demersul poetic al Maria- nei Codruț posedă simplitatea ra- finată și puritatea tonală a culo- rii stampelor japoneze. Nici în- groșarea orgolioasă a tușei, nici ispita de a se privi vanitos și naiv în oglindă, nici gesticulația clamoros-sentimentală, nici cea prețios-intelectuală nu tulbură sin- ceritatea și transparența Schiței de autoportret. M. C. nu cade în capcana para- dei de inteligență care le pîndeș- te pe poete ; face poezie lirică, subsumată afectului, fără să se lase tulburată de tentația alinie- rii la ultima modă. Versurile ei pot depune mărturie pentru defi- niția pe care Benedetto Croce a dat-o poeziei : sentiment contem- plat și transpus în imagine ; și, totodată, pentru existența unei lirici feminine distincte. Armura ei este de catifea și tocmai de a- ceea redutabilă. între luciditatea ZALE Șl CATIFELE funciară a poetei și acest mod de a concepe actul creator există o interdependență totală. Luciditatea, a cărei feminitate constă la M.C. în capacitatea de a-și domina ho- meopatic stările de suflet, îi per- mite să depășească fenomenalul făcînd din el calea de acces către sensurile mai adinei ale existen- ței și ale lumii. Starea de veghe 'condiționează disecăreă atentă a stărilor de suflet : „o parte din mine trăiește / (mai exact, secre- tă bucuria, / angoasa, ura) / cea- laltă veghează, / măsoară, / cîn- tărește semnificația — / aurul, rebutul". într-o a doua etapă a travaliului liric, emoția dobîndeș- te miraculoasa substanțialitate a imaginii poetice: „... / poetul visea- ză struguri. / în jurul lui, toți se întreabă nedumeriți / de unde mi- rosul înnebunitor de struguri / în plină primăvară". Autoportretul pe care îl detalia- ză M. C. nu este static ; valoarea dar și dificultatea lui stau în fap- tul că reține un moment de tran- ziție din biografia lăuntrică a po- etului — trecerea de la tinerețe la maturitate. Cele două părți ale volumului (ambele fără titlu) în- corporează două secvențe ale a- cestei stări de schimbare. Prima are ca fundal anotimpul luminii depline — vara („vară în cîm- pie". „a venit vara", „portret în ro- șu al verii"). Poeta se abandonea- ză fără complexe voluptății natu- riste, proprii vîrstei și tempera- mentului ei solar, cu discreție. Senzorialul cristalizează subțire într-o discretă senzualitate. Poezia de dragoste a Marianei Codruț e- mană o feminitate sobră fără ac- cente pătimașe sau patetice. Ca- lineriile, grațioasele capricii, de- clarațiile de orice fel sînt exclu- se. Starea de armonie a cuplului este condiția lăuntrică, iar nu cea a relației de posesiune ; pronume- le „meu", „mea" nu se rostesc. E- ros nu este negat fiindcă nu-i con- ceput în ipostaza viscerală, ci sublimat și așezat în relația lui generică, nemaculată de fiziolo- gic, cu Thanatos ; de aceea poezia nu este afirmativă ci interogati- vă : „spune-mi și jură, este po- sibil / să existăm cu-adevărat în astă-seară, / așa apărați de dra- goste pe dinăuntru / și-așa su- flați cu aurul morții pe dinafa- ră?". După modelul poeziei ro- mantice poeta forțează o deschi- dere metafizică ; spațiul nocturn, izolarea, solitudinea cuplului spiri- tualizează și beatifică : „din tot ce mi-ai putea da / aleg această așteptare / plină de extazul mor- ții. / astfel, / sînt asemenea fîn- tînii / amînînd să cadă steaua / pe care o răsfrînge". Sentimenta- lismul în poezie nu este condam- nabil cînd e asumat. Generația ’80, pe linie retro, este mai pre- dispusă decît cele imediat anteri- oare la această stare. E o chesti- une de poetică personală dacă se folosește sau nu masca. A doua parte a volumului a- nunță o stare de iarnă („somnul în frig", „va veni iarna"), anotimp care nu are valoarea de metaforă a declinului vîrstei, ci de timp a] contemplării și autocontemplă- rii lucide. Reflexivă acum, poe- zia Marianei Codruț gravitează în jurul unor teme eterne, se con- fruntă cu marile întrebări ale o- mului și ale poetului. Tempera- mentul ei romantic se dezvăluie mai apăsat în „schiță de autopor- tret" (aici, titlu de poem) în care poezia este „Himera" ce „nu poa- te fi atinsă de cuvinte". Nicăieri nu se resimte însă pretenția de a se rosti sentințe absolute; poeta se autodefinește, de fapt, și cu un remarcabil simț al măsurii, me- reu marcată de frisoanele vulne- rabilității, prin raportare la e- nigmele lumii și ale proprie vo- cații : „poezia e spaima / ca- re-ți izbește violent / sîngeie în artere / cînd / brusc trezit în miez de noapte / ai impresia / că te privește cineva / prin ferestre". Dacă prima parte a volumului transcrie în imagine emoții genu- ine, a doua mizează pe poezia în- țeleasă ca tensiune între imaginar și real, între fizic și metafizic, între intelect și sensibilitate. Con- fesiunea este înlocuită de depo- ziție ; în acest caz nu profunzimea enunțurilor contează, ci exactita- tea și, mai ales, dramatismul lor. Mariana Codruț este aici scufun- dătorul care face cunoștință cu fascinația, voluptatea și primej- diile adîncului. E a doua dimen- siune — necesară — a autoportre- tului, încă ingenuu plăsmuit, lu- cru rar, fără ajutorul oglinzii. * * * Evoluții majore ale eului liric demonstrează și al doilea volum al Elenei Ștefoi — Repetiție zilni- că, Editura „Eminescu", 1986. Con- tinuitatea este marcată prin relua- rea titlului ultimei părți a cărții de debut „Schițe și povestiri" — pentru prima secțiune din Repeti- ția zilnică. Expurgată de o anumită primej- die a excesului verbal, de vaga înclinare către anecdotica de fac- tură soresciană și de primejdia a- linierii prea disciplinate la mobi- lurile poetice ale generației sale, poezia din Repetiția zilnică oferă, față de M. C., o ipostază total de- osebită a liricii feminine. Punc- tul de plecare este comun amîn- durora : conștiința vulnerabilită- ții si, mai ales, recunoașterea ei ; la Elena Ștefoi se simte însă re- fuzul consecvent al acestei condi- ții, o rezistență tenace la vulne- ratiile de tot felul care o pîn- desc dinlăuntru și dinafară. Ar- mura este tot poezia, de data a- ceasta însă ca aspră, și totuși ne- sigură, cămașă de zale : „Pasteluri fericite ' ar trebui să închipuie / mina mea dreaptă. / Cine dorește să afle / că o forță măruntă / își pregătește victoria / cu gîn- dul la ea ? ’ / în cămașa de zale / viperele și-au făcut cuib / ...“. În- săși poezia, ca produs finit al eu- lui este primejdioasă : ....printre hieroglife și zmei, / printre capca- ne și pietre / se vede sufletul meu : o bătrînă șurubâind / mă- runtaiele melodioase / ale altui abis". Există o fericită contradicție (de fapt, sînt mai multe) în poezia Elenei Ștefoi : între cerebralita- tea funciară a autoarei și lumea percepută ca text poetic. Tot ce o înconjoară (mai exact : asediază) se lasă citit, nemijlocit, ca text estetic ; transfigurarea este instan- tanee sau, pur și simplu, această etapă a constituirii textului în demersul ei lipsește. Prima dintre instanțele care stă- pînesc pînă în infrastructură poe- zia din Repetiție zilnică este iro- nia atotcuprinzătoare la capătul căreia, rod al unei extenuante stări de veghe, sclipește feroce autoironia. Iată o probă a poten- țialului de ironie dintr-o poezie intitulată „Odă aprigei tinereți" : „Farmece și prefăcătorii // Peste organele cele vitale / între șiret- lic și parabolă / cu dragoste răpăie grindina // din clopotnița universului / bubuind / se revar- să mirosul de mătrăgună // «în spatele casei ce arde ?» «— O pereche de aripi îndrăcite»". Ironia ei este mai substanțială decît a multor colegi de generație pentru care a devenit un reper fix, o ob- sesie ; nu se confundă cu deriziu- nea ori cu bășcălia levantină, nu devine reflex, nu se instalează co- mod la acel nivel al existenței în care automatismul, reacția ne- diferențială oferă un teren pro- pice. Ca un acid nobil, la E. Ș. ironia vizează ontologicul și pose- dă o remarcabilă ținută intelec- tuală. A doua autoritate tutelară este incertitudinea concepută, potrivit adagiului latin, drept condiție ne- cesară a conștiinței de sine a lu- cidității (a doua secțiune a volu- mului se intitulează chiar „Mici planete pentru adăpostit îndoiala"), îndoială nu este sinonim cu ne- încredere, ci presupune, în pri- mul rînd, înțelegerea limitelor in- dividuale ale cunoașterii, ale în- țelegerii. Firește, primul supus a- cestei instanțe este propriul eu : „Jucăriile tale : / ghiuleaua mă- runtă / dintre două secvențe / ale echilibrului natural, cîteva au- toportrete / năpădite de pălămi- dă, < același briceag folosit / și la ciopîrțitul proporției T/ și la refacerea ei". în sfîrșit timpul este simțit de E. Ș., cu o acuitate puțin obișnui- tă la această vîrstă poetică, mai ales că principala lui reprezentare lirică este trecutul ; descoperirea trecerii, singura revelație care poate declanșa în poetă potenția- lul sentimental, generează un senti- ment acut de solitudine — zona vulnerabilă a „cămășii de zale" : „Culorile toamnei îmi dănțuie-n gură / de parcă pustiul de-a oaza se joacă ' hai, cîntărește cu dreap- tă măsură / greșeala săracă // șî iartă monstrul ; el nimic nu spu. ne / ci stă ironic și viteaz la post / între ziua de azi și copi- lul minune / care am. fost // gă- sește-!, găsește-i o groapă-nțeleap- tă / ia-mi gîndul de mînă prin psalmi și livezi / el însuși o sobă încinsă așteaptă / să-1 îmbrățișezi". Cînd toate cele trei puteri con cură, cînd devin cauze ale unui singur efect liric, Elena Ștefoi se înfățișează ca o poetă deplin con- stituită ; piese precum „Din prima copilărie", „La ani-lumină distan- ță", „Schiță după natură" mar- chează intrarea în maturitate. Mihail IORDACHE singu ratate Singurătate, tu patru pereți și-o perdea, nu mi vei răspunde niciodată nimic de frică să nu întreb unde e Ea... ca diogene Cupa din care beau propria-mi privire se poate sparge la cea mai mică ciocnire. Beau acel lichid și mă-ntreb ce poate fi mai superb și cit va fi vara din mine în toi ? și înă feresc de urît ca Diogene-n butoi. haiku E’îș! și chibritul s-a aprins Tac! și lanterna s-a aprins Numai luminarea nu face zgomot. jucătorul de cărți Versul nostru e noaptea... Auzi cum sună orașul e versul tău. Eu sînt jucătorul de cărți... haiku Nu sînt superstițios dar dacă becul se aprinde înseamnă că noi sîntem lumina. lingă mag’azinul de textile Lingă magazinul de textile intersecție semaforul sîngera la una din cele trei pupile eram singur fără vreun țel așteptînd clipitul cel galben apoi pe cel verde îndrăgostitul își trase iubita aproape de el întrebîndu-se poate ce va face dacă o va pierde căci ea făcuse doi pași chemată de ceva nefiresc, fără durată... extragere Extragerea I : un cap, un trup, două miini și două picioare Extragerea a II-a : doi ochi, două urechi și un nas Extragerea a HI-a : o gură, două buze și din ce în ce mai multe cuvinte Extragerea a IV-a : o conștiință Extragerea a V-a : un număr poate cîștigător care poate se repetă... cineva Cineva îmi ținea vorbirea Cineva îmi ținea tăcerea Cineva îmi ținea văzul Cineva îmi ținea auzul Cineva îmi ținea mersul Dar acum e mai greu Cînd cineva îmi ține locul... De cîteva ore șerpuia ca un a- nimal obosit, umplînd cu fideli- tate urmele noi, Unse înainte de-o ploaie mică vrăjmașă și fă- ră legătură cu restul anotimpu- lui, colțuri și dune de pămint, impînzind un aer greu respira- bil, și dîndu-i incandescența ciu- dată, subțire, de după aceea. In locul curcubeului, un bulgăre u- riaș de ceață, în care Clarei ii plăcea să se cufunde cu moli- ciuni de vietate leneșă, în ciuda senzației de sufocare dată de su- ferință și boală prin care înain- ta ușor, legănîndu-se și căutînd urme de tot felul, prin picurii fini albicioși de apă subțiată, înota, ăsta era cuvintul, înota prin lumina vag filtrată a soa- relui ghicit pe undeva, inutil a- cum, și căuta cu o tot mai în- cordată stăruință urma, alegînd pentru asta aleile mai izolate, sperînd că acolo, printre puținii pași care trecuseră, le-ar fi pu- iut găsi. Sau frunze mici îngăl- benite, în aerul dens mirosea în- iă a fum, se arseseră ieri gră- nezi uriașe de frunze și greble '.ungi inutile și ele atirnau acum în cine știe ce colțuri pustii. — Vino să vezi, ieși in oraș, neapărat să ieși ca să vezi di- nii !... îi spusese încă de dimi- neață Vlad, trezind-o dintr-un somn rotund ca o ceață și arun- cînd-o în altul, ca o continuare a lui, dar se pare cu ceva de coșmar, abia întrezărit, in risi- pirea de urme de pe alei. CEAJĂ în sfîrșit, zări o urmă. Mi- nuscul, un punct de un roșu in- tens, aproape ascuns sub o frun- ză care scăpase printr-un mira- col de la incendiu, un punct ru- biniu, intens, dureros, de sînge. Ca să verifice se lasă în ge- nunchi, din spate un val uriaș de ceață ajutind-o, îl simți și se bucură de puterea lui, incepînd să îngîne, ușor, in sfîrșit, cu u- șoară emoție, gîndul care-o ptn- dise de dimineață prin somn, în- fingîndu-și gheara vrăjmașă în ultima imagine din vis, în care cineva tocmai reușea să găseas- că în lutul ușor al aleii o urmă proaspătă de sînge. Cîinii însă nicăieri. Tăcuseră, închizînd orașul în tăcerea lor ca într-o lespede u- riașă, nu mai hămăiau, nu mai cereau nimic, nu mai păzeau pe nimeni. Tăcerea ajutase ceții. Cu dîre lungi, alerga din somn înainte și înapoi, trezind și readormind oameni și cîini, pe perioade di- ferite, lăsînd în voia lor numai buhaii de baltă, ascunși prin băltoacele de după ploaie, în parcul central. !n ceață, chiar și împușcătu- rile sunaseră moale, înnăbușit, fără convingere. Și totuși, ur- me erau... Găsise chiar acum u- na. doar că nu avea curajul s-o atingă, se apropiase mult cu fa- ța, cu nările care prindeau nu- mai, vag, mirosul iute al frun- zelor arse cu o zi înainte, și nu avea curajul să atingă nimic, privea doar, ușor scîrbită, la pa- ta rece de sînge care nu vorbea. Vlad plecase în cealaltă parte a orașului, poate căutînd și el urma, numai că gesturile lui tre- buie că erau mai sigure, și pie- lea mai întinsă și nările închise și sufletul dur. Știa deja, știa despre povestea cu cîinii. Poate că el însuși... Dar nu, nu era asta, i se pă- ruse, avu în sfîrșit curajul să atingă ceea ce părea să strige cu putere în aerul îmbibat, ires- pirabil, fusese o iluzie, o frunză mică-mică de arțar, ascunsă cu atîta pricepere acolo incit numai ochii ei, înfometați de intensi- tatea roșului, o descoperiseră... „Poate că nu e totuși adevărat, Vlad are uneori idei din astea și, în definitiv, nici nu știu ce-mi veni să ies și să caut exact ce mi-a spus el, totul e-o tîmpe- nie și desigur că eu incă mai dorm...“. (continuare în pag. IV) Dina HRENCIUC aide memoire Melodia aceasta mă doare De-ar ploua ! De-ar ploua ! Singurătatea are acum nevoie De-o cîrjă lapte de pasăre și cremă de zahăr ars Mătușa mea Peruza de cite ori o vizitez îmi face fie lapte de pasăre fie cremă de zahăr ars știe ce-mi place de cînd eram copil insă odată de unu april nu mi-a mai făcut nici cremă de zahăr ars nici lapte de pasăre știam că are umor dar nici eu nu m-am lăsat mai prejos și-n aceeași zi m-am făcut că mor bineînțeles că după aceea am rîs împreună și pînă la urmă pasărea pe care tanti o ținea legată cu strună a făcut lapte iar zahărul s-a ars într-o cremă pentru că era și ziuă și noapte dar mai ales fiindcă în jurul mesei eram vreo șapte care trecusem deja Ia fapte... Pagini bucovincne — II • Vasile Bumbac către Timotei Cipariu Anul 1861 a marcat un moment crucial in viața românilor bucovi- neni. Acest an aducea Bucovinei fă- găduita autonomie administrativă a- cordată încă prin constituția austria- că din 4 martie 1848 datorată reintroducerii în împărăția austriacă covina primește acum (Tergiversare absolutismului în 1850). Bu- un parlament propriu — dieta țării —, iar in mar- tie 1861 au loc alegerile. „Pentru în- tîiași dată românii erau chemați să-și aleagă deputății în camera le- gislativă a țării și prin aceasta și la cea imperială centrală" (I. G. Sbiera, Familia Sbiera..., Cernăuți, 1889, p. 134). Alegerile căpătau astfel dimen- siunea unui eveniment național, mo- bilizînd toate conștiințele, inclusiv ale studenților români de la Viena, și ale elevilor de la liceu. I. G. Sbie- ra, pe atunci student „la drepturi" în ultimul an la Viena, alcătuiește, îm- preună cu cîțiva colegi ai săi, un manifest către alegători, pe care ele- vii români ai liceului cernăuțean îl multiplică și-1 difuzează prin sate și orașe. In districtul Cîmpulung-Dorna, unde candida Eudoxiu Hurmuzachi, printre elevii care au primit cu în- suflețire să facă „propagandă electo- rală pentru bărbatul care întruchipa aspirațiile neamului său oropsit" (V. Morariu) au fost Vasile Bumbac, Ion [Gherasiml Buliga și Vasile Bur- lă, pe atunci in clasa a luciți elevi ai lui Aron mult prețuiți de acesta, fost însă arestați pentru tulburători revoluționari V-a, stră- Pumnul și Elevii au „crima de și de lez- majestate", deci pasibili de a fi im- plicați într-un proces politic. In cele din urmă însă ei sînt absolviți de pedeapsă, dar profesorii ii persecută și, pentru a nu fi expuși să rămină repetenți, se văd obligați să plece în Transilvania spre a-și continua studiile : Vasile Bumbac și Ion Bu_ SCRISORI INEDITE liga la Blaj, iar Vasile Burlă la Beiuș. Acesta a fost „dezastrul" din clasa a VII-a al lui Vasile Bumbac des- pre care vorbește primul său biograf, Victor Morariu : „El trebui să-și is- pășească crima de a fi participat la o mare bătălie pentru afirmarea națională a românilor". Spre Blaj, V. Bumbac va pleca cu regretul de a părăsi „țara de fagi" și pe vene- ratul său magistru, Aron Pumnul, dar. de bună seamă, cu deplina mul- țumire sufletească de a fi contribuit, după puterile sale, la alegerea ca deputat in cea dintîi dietă a țării a lui Eudoxiu Hurmuzachi, cu o ma- joritate zdrobitoare de voturi, împo- triva candidatului străin susținut, prin tot felul de ingerințe, guvernul austriac. de către La Blaj, cei doi elevi au dat exa- men pentru clasa a VII-a, au frec- ventat în anul școlar 1861/1862 cla- sa a VlII-a, la sfirșitul căreia au susținut cu succes. în 4 și 5 iulie, examenul de maturitate. La arhivele Statului, Filiala Alba, au găsit pro- cesul verbal al examenului de matu- ritate, catalogul celor 30 de elevi prezenți și lista profesorilor exami- natori. Referitor la acest atît de Însemnat episod din viața tînărului Bumbac, am avut șansa de a mai afla la Ar- hivele Statului, Filiala Cluj-Napoca, în Fondul „Timotei Cipariu-, patru scrisori către Cipariu : una a lui George Hurmuzachi, în care intervine pentru primirea la gimnaziul superi- or din Blaj a lui Bumbac și Buliga, două scrisori ale lui Vasile Bumbac și una a lui Ion Buliga, precum și o poezie dedicată lui Cipariu cu prilejul anului nou 1862 (scrisă, fi- rește de Vasile Bumbac), purtind semnăturile lui Bumbac, Buliga și a viitorului pictor Epaminonda Bucev- schi, pe atunci elev și el în clasa a VII-a la Blaj, care desenează și un frumos tablou alegoric în culori, la începutul poeziei. Prezentînd textul inedit al primei scrisori a lui Vasile Bumbac către Timotei Cipariu, cea din 17 septem- brie 1861, menționăm că am actuali- zat ortografia păstrind însă formele lexicale care caracterizau limba din acea vreme a lui Vasile Bumbac. Prea onorate Domnule Mircea CENUȘA ______________________________ Direptoriu și Canonic I Aducindu-vă nescari evenimente ale anului curinte. despre carile îmi voi lua libertatea să vorbesc mai jos in spițial. intr-o pusăciune prea tristă și prea critic inriuritoare asupra propășirii mele pe cimpu! studiilor, cutezii a mă apropia de generozitatea Dmniei Tale cu umlita rugăminte, să-mi stați intr-ajutoriu cu bunăvoință părintească, spre de lăturarea piedicilor aruncate in calea studiilor mele, și anume din ur- mătoarele cause : Inștiințindu-se unii domni profesori ai gimnastului din Cernăuți st alte persoane, cum că încheind cu studiul gimnasial printr-un esamen de maturitate^ ași voi să plec la Vianna spre a studia profesura. nu le plăcea deloc acest scop al meu ; ințelegind cum că ași nutri un simfi patriotic carele m-ar îndemna vreodată, să-mi iubesc patriea și năciunea mai presus de toate, și s-o apăr de stricăcioasele inrîurinfi ale străi- nismului. de aceea caută dumnialor mai întii a-mi răpi încrederea in mine însumi pren clasificațiuni foarte slabe insă în totul false in testimoniile semestriale. Insă fiindcă nu-mi putură innăduși spiritul meu năciunal intr-acest mod, urmară a mă prigoni, mă calumniară. ba chiar mă și acusară • Panait Cerna către Romulus Cândea • Getorge Cosbuc către Leca Morariu în strădania de valorificare a moș- tenirii culturale, oferim cititorilor — prin amabilitatea dintotdeauna a doamnei Octavia Lupu Morariu — alte scrisori inedite: Panait Cerna că- tre Romulus Cândea și George Coș- buc către Leca Morariu. Cunoscut poet la început de veac. Panait Cerna (1881—1913) este licen- țiat în filosofie (Magna cum laude) al Universității din București ; își continuă studiile la Universitatea din Berlin și apoi la Leipzig, unde-și dă doctoratul în filosofie (tot Magna cum laude) în februarie 1913. In pe- rioada petrecută la Leipzig, a locu- it în aceeași gazdă cu Romulus Cân- dea, împărțindu-și amîndoi sărăcia, fiind nevoiți să trăiască din medita- ții. Romulus Cândea (1886—1973) a făcut studii de specializare la Berlin : ob- ține titlul de doctor și magistru al artelor frumoase (Magna cum laude) al Universității din Leipzig. A fost profesor universitar și membru co- respondent al Academiei Române <(din 1929). Cele trei scrisori ale lui Cerna că- tre prietenul său sînt din anul 1912. fiind trimise din Leipzig, Sinaia și București. Poetul ii dă știri despre Vlahuță, Delavrancea, N. lorga, I A. Rădulescu-Pogoneanu (membru al A- ■cademiei Române). G. D. Mugur (pu- blicist) și Constantin Papuc-Secelea (publicist, coleg de studii cu Cerna la Leipzig). Impresionat de frumuse- sanu a ilustrat cărți de Ion Barbu. Victor Eftimiu. M. Eminescu („Lucea- fărul"), Lev Tolstoi, Mărgărită Mil- ler-Nerghy. Afectat de drama pierderii fiului său. Alexandru. G. Coșbuc găsea in dialogul cu cărturarul bucovinean clipe de alinare sufletească. Inălțin- du-l credem dintr-o anume curtoazie in grad. în cele patru de vizită pe care i le-a adresat, tul academician spera că Leca rariu va veni la intilnirile din cărți poe- Mo- casa librarului Sfetea — cumnatul său. Prietenia lor a rămas vie, iar Coș- buc i-a dăruit un autograf pe o fo- tografie a sa, păstrată și azi cu sfin- țenie de soția profesorului universi- tar. La București, poetul a citit vo- lumul de debut al lui Leca Morariu — De la noi, făcind adnotări pe mar- ginea textului. Și acesta se păstrează in familia Morariu. Locotenentul bucovinean a trăit sa- tisfacția deosebită de a nu fi luptat nici o zi împotriva fraților români, iar pentru ajutorul cu alimente a- cordat unor sărmani, din capitala României, a fost mustrat de supe- riorii săi și trimis din nou pe front. Despre felul cum l-a cunoscut pe Coșbuc și despre intilnirile lor la București, profesorul a lăsat cîteva pagini de savuroase amintiri, pe care nădăjduim să le oferim cititorilor in viitorul apropiat. Mulțumind și pe această cale doam- nei Octavia Lupu Morariu, redăm mai jos textul scrisorilor, care repre- zintă prețioase mărturii ale unor sen- timente de prietenie creatoare. Eugen DIMITRIU. Petru FROICU • Panait Cerea către Romulus Gândea Leipzig : „Altes Rathaus1 C. P. Ilustrată (Vechea Primărie) Domnului Romulus Cândea Dominikgasse Nr. 26 Cernăuți, Bucovina (Austria) Dragul meu. Leipzig. 18 iulie 1912 (ștampila poștei) greu de agitaciune năciunală. Deși den partea înaltului ministeriu am căpătat in causa pirelor asupra mea, și asupra altor colegi ai mei, un resultat foarte bun, decerindu-ne de nevinovați, totuși domnii profesori aflară de bine, să-mi dee secunda den purtare, și 'să-mi ee stipendiul religiunariu greco-neunit, de 84 de florini, ce mi se împărtășea din fondul presupunindu-și domnialor, că lipsindu-mă de ce-mi asigura esistenția mea în Cernăuți voi școala, și așia nu-mi voi putea ajunge țiinta. Dară nici cu aceasta nu mă putură surpa singurul acesta mijloc, înceta a mai frecventa total, deoarece se mai află și pe la noi spre mare norocire inemi de cele nobil simțitoare, carele îmi întinsă mina de ajutoriu. Totuși cei dinții vrind numai de cit să-yt împlinească scopul lor, caută tot chipul ca să mă discurajeze măcar prea alte rele, și se puseră pe-atita, să-mi dea secunda den propășire, ce se și intimplă, că deși nu -mă putură strica den alte obiepte, totuși urmară a mă suci în tot feliul den matematică și den fisică, pren în- trebări schimonite mă aduseră în confusiune la esamen, și-mi dederă clasa a doua. Deci dară prea venerate Domnule Direptoriu și Canonic, acuma sînt in pericul să pierd un an întreg, și mi-ar părea foarte rău. căci o minută den timpul de față e neprețuit de scumpă, cu cît mai mare preț însă are un an întreg 7 Și sînt sigur, că chiar de ași voi să răpețesc aci, tot ar căuta să mă doboare măcar la esamenul de maturitate. De aceea cutez a ruga pre generozitatea Domniei voastre, să bine- voiți a-mi încuviința să alerg la Blaji, la cuibul adăpostirii, la Asilul junilor români însetați de învățătură; să-mi încuviințați sau să depun esamenul de clasa a 7. acuma și apoi să-mi dați voe. a cerceta clasa a opta public; sau să învăț privat tot anul acesta, și la finea anului să mă supun esamenului de maturitate. Eu mă reazim pe binesocotința Dom- niei voastre, sperind, cum că rugămintea mea • va avea un succes bun. Și trăind rog și voi ruga pre Dumnezeul popoarelor,ca să-și răs- pindească grațiile sale asupra celor bărbați nobili ai românilor, carii nu mă lasă a dispera intr-o stare nefericită, ci eu asupra sa sarcina a mă ajutura prin mijloace amăsurate împrejurărilor mele, tn fine promit den sinceră inimă, cum că faptele mele vor fi cu timp o dovadă vie de mulțămire pentru binele ce mi l-ați făcut; și dacă in urma studiilor mele săvirșite sub părinteasca conducere a Domniei voastre mă va în- vrednici ceriul să pot șerbi cit de puțin iubitei mele năciuni, apoi nu voi înceta a mări purure numele Domniilor Voastre, ca al celui mai mare făcătoriu de bine. Și încă veți încununa binefacerea aceasta mare încuviințînd amicului și colegilui meu Joanne Buliga priimirea la gimnasiul den Blaji tot in aceeași foarmă,' fiind acest june român tot den a 7, clasă gimnasială, și aflindu-se tot intru acele împrejurări. Dați-mi voe a vă mai ruga, ca să binevoiți, a adresa răspunsul Domniilor voastre, — Dea Domnul să fie îmbucurătoriu, — către Dom- nul George cavaleriu de Hurmuzachi în Cernăuți. Rămin Domniei Voastre, prea venerate Domnule Canonic și Direp- toriu. cu multă umilință și profund. răspect prea plecat șerb Cernăuți, 17. Septemvrie 1861. Vasile Bumbac studinte în a 7. clasă gimnasială în Cernăuți 3 Sinaia, 3 august 1912 (17 august 1912, ștampila poștei Sinaia) Domnului Dr. Romulus Cândea, Str. Pallade 33, București Dragul meu, L-ai văzut pe Pogoneanu la Văleni ? De ce nu i-ai vorbit ? După întoarcerea lui de la Văleni i-am vorbit de tine și tare rău i-a părut, că nu i tr-ai prezentat. Că el, de unde să știe, că un prieten de-al meu se află acolo. Cum ți-au plăcut lecțiile lui ? Să faci tot posibilul și să vii iar la Lipsea. Ce mă fac eu singur acolo ? Ce se face Lamprecht ? Ce te-ai face tu aici 7 Eu locuiesc la Mugur. Fac rezumatul rezumatelor. Totuși niciodată n-am simțit mai bine ca acum frumusețea Bucegilor. Poate unde stau asa de aproape de ei — și așa de departe de Cazino și de toate anexele lui naționale și internaționale. Seara imi citește Mugur din Eminescu, Coșbuc etc.... și mă transportă intr-o lume... „impersonală", cum ar 'zice domnul Maiorescu. Am o singură grijă : Nu mi-a sosit incă giamantanul. încolo Arbeit. natur, Heiterkeit L 1 Muncă, natură, voioșie Al tău prieten, Cerna George Coșbuc către Leca Morariu i GEORGE COȘBUC Membru al Academiei Române Mă bucur cu a ieșit splendidă lui Ra jef, care s-a interesat de tine. Lucrarea mea e acum gata, scrisă promoția. Am comunicat asta și pe curat cu mașina. Dar n-o îna- intez ! Am răbdare pină la toamnă. După opt zile plec din Lipsea. Via- hufă mi-a scris — și telegrafiat, să nu care cumva să-l uit. țea Bucegilor. lucrează la teza doctorat, încercînd să-și refacă odată și sănătatea. In 1917, cînd Bucureștiul era de tot o^u pat de trupele germane. Leca Mora riu se afla în capitala țării ca loco tenent in armata habsburgică. Grav rănit pe front, după o lungă ședere prin spitale, fusese trimis aici cu sarcini de administrație. Cu acesi prilej, a ajutat pe ascuns mulți ro- mâni înfometați și rămași sub ocu- pație. Tot timpul liber și-l petrecea în compania unor personalități româ- ne marcante, intre care amintim pe George Cosbuc (1866—1918) și pictorul M. Teișanu (n. 1883). Artistul l-a pri- mit pe Leca Morariu in gazdă și relațiile lor au dăinuit peste ani. Tei- Delavrancea s-a — repede. Pe Papuc CP. intors bolnav din Karlsbad, dar s-a restabilit repede nu l-am mai căzut. îmbrățișări de la Cerna 2 (București, 7 august 1912) Dlui Dr. Romulus Căndea Auditor la Văleni de Dragul meu. Poimiine plec la Sinaia. Ce-ai făcut cu tărit in privința lucrării tale 2 A primit I. Ori nu se poate. Munte (jud. Prahova) notele lui Volkelt ’ Ce-ai ho- (Jorga. n.n.) să fie referent ? La Sinaia să-mi scrii pe adresa G. D. Mugur, Institutor Eu mă necăjesc actualmente cu Herbart. Iți doresc ție ocupații mai distractive. Al tău Cema • Elena Niculiță-Voronca pentruSimion Florea Marian Dacă relațiile dwre Simeon Flo- rea Marian și Zaharia Voronca nu au fost chiar așa dî apropiate. încă din anul 1883 cînd Marian i-a predat parohia de la Șiret, din cauză că „Zaharia era foarte ambițios și în- căpățînat" ', in schimb Elena Voron- ca a colaborat cu Marian pină in anul morții acestuia. 1907. Relațiile de colaborare se văd atit de clar din amintirile Elenei Voronca, cît și din corespondența dintre a- cesti doi folcloriști. Intrucît scrisoarea pe care o pu- blicăm mai jos nu poartă data ex pedierii, apreciem că ar fi din anul 1906, an cînd Marian i-a cerut Elenei Din mărturisirile Măriei Cărăușu, Suceava, 1967. să-i trimită tot materialul colecționat. „Din parte-i, anul trecut, Marian ce- ruse de la mine să-i trimit tot ce am cules despre flora română ; ceea ce cu dragă inimă am făcut“2. La scrisoarea prin care i-a cerut acest lucru, Marian i-a anexat și „Le- gendele Maici Domnului"3 pentru care Elena îi mulțumește respectuos. Atît scrisoarea cît și plicul, care s-a pierdut, sînt negru : au fost in anul 1905, cu Elenei Niculiță, Hîrlău 4. fiica folcloristului 2) Elena NicuHță-Vnronca, Amintire, Junimea literară, 3) Lucrare editată la București, 1904 încadrate în chenar tipărite la Suceava, ocazia morții tatălui fost subprefect la N. MOSCALIUC Simeon Florea Marian, anul IV, 1907, nr. 6-7. *) Din mărturiile Artemiziei Sâveanu, nepoata Elenei Voronca. București, 1971. Prea onorate domnule Părinte 1 Vă mulțumesc din inimă pentru prețuitul dar cu care m-ați onorat. Mă mir mult că nu găsesc în ea legenda Rarăului sau „Pietrele Doam- nei" — unde se spune că a petrecut Doamna lui Bogdan ascunzîndu-se de tătari. ‘*38'1 Duminecă, seara, in ziua Paștilor papistașilor, fă așa ca să fii liber. Cumnatu-meu Sfetea ne-a poftit la masă. Ori vii pe la mine ca să mer- gem împreună, ori te duci singur pe la 6 1/2 — 7 1/2. Salutări Să nu uiți 1 Dragă căpitane, voiam să Sfetea. Te-am căutat și ieri, și Dacă vrei să vii, ești bine 2 te iau astă seară la masă la cumnatu-meu nu erai nicăiri. venit, căci anume mi-a cerut cumnatu-meu să te duc la masă. Poți veni și la masă, și după masă, cînd vrei. Sf. Gheorghe, librăria Sfetea, în etaj. Caută și vei afla, bate și ți se deschide. Cu dragoste Intrarea e pe poarta de alături de ușa librăriei. 3 La va De altfel, dragă căpitane, n-ai de ce regreta că te încurci așa des. Scaune rupe cîte poți. Dar aș vrea să te văd undeva, să ne facem și socotelele. Lasă mine seară, vineri, o scrisoare la dl. Teișanu nu vei fi acasă pe la orele 6)'. in care să-mi desemnezi și mie cărărilor că, dacă e vorba de încurcări, să ne încurcăm amîndoi pe se poate. Babe die Ehre und so weiter 1 1 1 Am onoarea și așa mai departe ! de (dacă harta unde 4 Dacă ești liber mine seară, simbătă, după 8 ori 81/2, te rog să vii Ia noi. O să fie mai multă lume adunată, cumnatu-meu cu nevasta și fetele și dl. Ulpiu Hodoș etc. Te-am căutat pe-acasă. Salutări Am citit-o undeva intr-un jurnal și eram sigur că e scrisă de D-Voastră. Vă rog dacă știți să-mi comunicați unde aș putea s-o găsesc, sau de o aveți să mi-o trimiteți și cu mulțămită o voi înapoia. Mă bucur tare și aștept cu nerăbdare apariția opului D-voastră. Din parte-mi vă trimit tot ce am mai important din colecția mea inedită. Alte buruene de leacuri diferite nici nu le-am clasificat incă, partea aceasta venind la voi. 111 m-am gindit că am timp, mai ales că nu am nici o speranță de a-mi putea volumele următoare tipări, le-am lăsat prin brulioane împrăștiate că nici nu știu de unde să le iau. Prin Botoșani am văzut mai multe feluri de „faptnică", „desfăcătoare" care plante le-am fost conservat un timp dar apoi căzînd de prin cărți s-au sfarmat Cu acestea se spală de fapt. Trebuie să le aveți D-voastră și din Bucovina. Despre „drențe" buruene de baltă, ce sunt bune de reumatism, veți ști, asemenea despre slăbănog, tn Cîmpul — lung mi-a dat o moașă, o buruiană de dragoste pe care v-o alăturez, e bună de spălat. Crește prin fînaț și tătă ziua să tot invirte după soare. Nu am o botanică mare, ca să le pot afla numele și de aceea nu sunt în poziția de a vă putea spune (apriat) aceea ce vă trebue mai mult D-voastră. In Cîmpulung, „Pepigioiul" îl pun pe pască și-l dau la biserică. Cred, că voi putea căpătă presate, buruenele de reumatism din iVăculești, precum și „călciiul dracului" și atunci vi le-oi trimite. De aici pot să vă trimit „busuiocul Maicii D-lui". Arătați din parte-mi complimente și sărutări Doamnei iar de la Zaharia sărutări de mini și complimente D.voastră. Primiți salutările mele cordiale și mii de mulțumiri. Elena Voronca Mai scotocind prin caete, vă trimit aproape toate plantele cîte le-am găsit. Cred că zmănoica, unghia căii, sutoaica, mutătoarea, cîrligățica, sburătoarea, vă sunt cunoscute. Ipotești ni — Pagiaj bucovinene CONSEMNĂRI SLAVCO ALMAJAN (R.S.F. Iugoslavia) CADRAN Critica încifrată Critica foiletonistică, asupra căreia ne permitem cîteva con- siderații în rîndurile ce urmea- ză, începe să devină de la o vre- me tot mai încifrată, dacă nu chiar voit încifrată. Asimilarea modalităților moderne de inves- tigare a textului pare să fi acționat, din păcate, nu acolo unde era de așteptat (obiectiva- rea observațiilor și detectarea valorilor), ci îndeosebi spre „in- fatuarea" formei, a discursului ca atare. Nimeni nu poate pre- tinde, desigur, ca referirile a- supra unuia sau altuia dintre produsele editoriale să devină simple fișe didactice, care să ne spună „despre ce este vorba in propoziție". Dar unora dintre co- mentatori le face deosebită plă- cere „să se audă" etalîndu-și informațiile de ultimă oră, din surse ce nu stau la îndemina oricui, să-și înzorzoneze excesiv afirmațiile cu termeni deseori „impenetrabili". Se pierde ast- fel din vedere însuși mobilul ac- tului critic. Dar să luăm, spre edificare ,un exemplu. Cristian Moraru, recenzând (în Amfitea- tru nr. 252) ultimul volum de versuri semnat de Traian T. Co- șovei, notează: „Simbologia a- natomică a începuturilor, per- cepția heteromorfă, atomizată a sinelui, anatomia părții, auxili- arului, efectului, obiectului față de întreg, esențial, cauzalitate, respectiv subiect (?'.), atitudinea față de reprezentarea sacrului, morfologia discursului și încă altele din “anii de ucenicie» s-au estompat". Cititorul acestei contorsionate fraze va rămîne dacă nu per- plex, cel puțin dezarmat în fața eventualei intenții de a mai citi opusul în cauză. O fi chiar atît de absconsă poezia lui Coșovei, cum se forțează C. M. să ne convingă ? Să mergem așadar, la sursă, trecînd peste „amănuntul" :ă „In așteptarea cometei" (a- 'esta fiind titlul) nu este decît în parte o carte inedită, auto- Cetatea pustiită SLAVCO ALMAJAN s-a născut în 1940, la Oreșaț, în Iugoslavia. După ce absolvă liceul la Vîrșeț se înscrie la Facultatea de filoso- fie din Novi Sad. Lucrează ca re- dactor al rubricii culturale a postului de radio Novi Sad, apoi redactor al secției de teatru și mai tîrziu al secției literare a Televiziunii Novi Sad. Debutea- ză în anul 1955. Obține Premiul Octombrie pentru literatură al orașului Novi Sad. A publicat mai multe volume de versuri și proză precum și cîteva scenarii pentru televiziune și film. Poe- zii și fragmente de proză au fost traduse în numeroase limbi străine. George DAMIAN Ce am putut afla împreună In afară de puțină tristețe și pasiune N-am putut urca dincolo de zid Nu se putea pătrunde mai adine in vulcan Despre delimitarea care te apasă voiam să știu Despre cetățile ei pustiite Trece timpul fără conștiință și necesitate Îndoiala ta crește îngălbenesc toate albinele Șarpele setos Flacăra Păsările ei Textul Toate se apropie își arată scoarța și dispar Primul sărut Prima seară Totul e cunoscut Peștele speriat Repriza Paranteza Risul Totul sensibil Uitat și nevindecat Unde ne-am întilnit șarpe setos Care e sensul deschiderii și atracției Sensibil și umed Totul e ascuns Văzul Nevăzul Neauzitul Materia și veninul Și cum intră pustiul în casă Nu vă pot spune si nu vă pot arăta • Apar multiple zone de identitate Cineva ține cheia Cheia acustică și caldă Se aude un tic tac un av av sau ham ham Imaginea rămîne bine fixată de coperta de interior Pe umăr îi crește capacul lui martie Din evaziunea exclamării ceva se apropie de ușă și bate și bate și cineva spune Bați la ușa deschisă Ce ne facem acum (urmare din pag. II) Se ridică în picioare, dar nu mai găsea drumul, aleea se pre- schimbase, trecuse poate la alt vis, în jur pomi încîlciți se a- plecau s-o muște și ceața se in- groșase, alcătuind în față un zid diform, magnetic, prin care nu mai putea trece. Se așeză cu re- semnare lingă pata roșie de ar- țar, atingind-o acum cu dezin- voltură, însă simți că, de da- ta asta, miezul ei se mișcă, o senzație de greață o cuprinse din nou și întregul ei organism reacționă prompt, dînd astfel imaginea neîndemînatică a unui corp greoi ce încearcă să se desprindă de pămînt. Sînge, era totuși sînge, o altă pată lingă frunza de arțar, năpustindu-se spre ea și infricoșînd-o, deci e- ra adevărat, dinii muriseră, se lăsaseră întreaga noapte im- pușcați... Cîini proști, asta vă e soarta, !’ gîndi Clara la repe- zeală și se hotărî pentru întoar- cere, mînia o făcu mai puterni- că, frumoasă chiar, dar asta nu puteau s-o vadă decît arțarul de alături, pata de sînge și miro- sul nelămurit de frunze arse... Se întoarse hotărită, păși chiar, cu nepăsare, peste alte cîteva frunze (de obicei încerca să le ocolească pentru că-i stîr- neau imagini de vietăți zdrobi- te), și se izbi de alt zid de cea- ță, care se și apropia, răbdător și tandru, s-o înșface. „Nu trebuiau totuși pedepsiți chiar așa, nu trebuiau chiar ex- terminați, gîndi, în definitiv nu mi-au făcut un rău ireparabil atît doar că m-au atacat, și da- că erau mai mulți puteam chiar s-o sfirșesc rău, noroc de Vlad, atunci"... așa-l și cunoscuse, de altfel, pe una din străzile pus- tii ale orașului, cînd un anume miros al ei ,al spaimei, întărî- tase cîțiva din cățelandrii vaga- bonzi ai orașului și o încolți- seră, smulgîndu-i din gît, în sfîrșit, un strigăt disperat, strigăt pe care-l purtase în ea, simțise, mult timp și acum îi dăduse drumul, în sfîrșit, elibe- rîndu-se, și Vlad apăruse șchio- pătînd, greoi, de după un gard, gata pregătit, cu o creangă uria- șă în mîini și țipase și el (par- că lătrase) și toți clinii aceia o luaseră la goană, sdneind, cu boturile umezite de teama pe care i-o luaseră, eliberînd-o. Nici o atingere, cu nimeni, în toate secundele acelea, numai roșeața din obrajii ei, înaintînd ușor către el și colorînd noaptea, rușine de teama pe care tocmai o dezvăluise și-o lăsase pradă clinilor acelora speriați și răi. De teama ei se îndrăgosti Vlad, de strigătul care cerea ajutor, care era, devenise dovada certă că are nevoie de ocrotire, de a- jutor și încet, încet, în urma eli- berării de spaimă, începuse chiar ea să-i mărturisească toate as- tea și felul cum o făcea, lipsa de orgoliu, de minciună, din cu- vintele ei îl ajutau să se vadă el însuși altfel, mai mare, mai puternic, mai bun... • — Promit să pedepsesc toți dinii orașului.'.' îi spusese apoi, intr-un moment de încordare ma- ximă, și ea zîmbise atentă nu- mai la cuvintele ei nesfirșite despre frica de moarte pe care boala o acumula în toți nervii ei, ani la rînd, cu răbdare că- reia îi rezistase dar nu se mai putea, nu se mai putea trăi ast- fel, în obsesii, ceva trebuia fă- un cut. Zîmbise și călcase peste cuvintele lui, abia acum și le rul realizînd în fapt o antolo- gie „nedeclarată". In maniera binecunoscută ironiștilor promo- ției ’80, T.T.C. scrie despre pe- roane, vechi străzi și interioare, uleiuri și pneuri, cutii goale, vi- trine de frizerii, rulmenți și clanțe, uși, jgheaburi, hornuri, țigle, oglinzi, sertare, mansarde și cite alte asemenea repere ci- tadine peste și printre care își pendulează solitar existența. Ver- surile sale aglomerează (ca și în plachetele anterioare) imagini arborescente într-o derulare ame- țitoare asemeni unor bulgări de zăpadă care în rostogolire antre- nează nemaipomenite avalanșe. Ceea ce la Cr. Moraru se tra- duce astfel : „Paralelismul sin- tactic, omogenitatea izotopilor, previzibilitatea rupturii în text, traseele destul de “regulate» ale faliilor semantice, structura lo- gică a metaforei și comparației, oximoronului și paradoxului, a- liajul constant dozat dintre ab- stract și concret, mundan și transmundan, realitate și vis, concentrația supravegheată a a- cidului ironic și iluziilor inter- textuale...". ș.a.m.d. reamintea, privind neputincioasă la zidul din fața ochilor, închi- zîndu-i și lăsînd-o din nou stră- ină și singură, ca de atîtea ori, singură și străină în orașul cu- minte și liniștit, în care marea majoritate a oamenilor erau plini de viață și chiar lăudau totul, clima, brazii, ozonul, și trăiau fără obsesii, nepăsători la ale altora, bucurîndu-se de zile scurte de vacanță cu o gra- bă de-a nu pierde nimic care-i făcea străini și recii și îndepăr- tați... Numai uneori ceața, ascun- zînd în falduri groase bucuria de pe chipurile lor, uniformizin- du-i, ceața pe care o urau stin- gheriți, fără convingere, și do- reau s-o vadă iute risipită, cea- ță prin care aproape că numai ea mai umbla, cu pași leneși tre- zită din somnul artificial în ca- re-și făcuse ca o pasăre speriată culcuș... Prin mijlocirea ei, a ce- ții, vedea, de altfel, și mai bi- ne. Culorile căpătau o vrajă a lor, se intensificau, tăbărînd pe contururi schiloade de obiecte și făcîndu-le, în sfîrșit, mai mis- terioase, mai ușor de suportat, mai îndepărtate de viață și apro- piate oarecum de o altă lume. De lumea de dincolo ?... Nu, nu e drept, o liniștea el, Vlad, fericit că poate fi cuiva de folos, că uneori infirmitățile fizice sînt neînsemnate față de marile infirmități sufletești, din care, cea majoră era, bineînțeles, neputința de a-ți suporta desti- Numai că T.T.C. n-are nici o vină; el comunică ceea ce are de comunicat, cu o detașare, ce-i drept, bine pusă la punct, lăsîn- du-i pe critici să-și bată capul cu „interpretările": „Cu o daltă ușoară sparg cutiile de scrisori / (mă folosesc pentru asta de mîini, de picioare, de colți) / șterg rujul lipicios de pe plicuri, verdele din frunze / cu o lin- guriță de bicarbonat alung din pereți / petele de cerneală trans- mise în direct, ceaiul englezesc / flaconul cu apă bună de gură". Dar Cr. Moraru, spre a-și uimi probabil eventualii . admiratori, urcă mîndru de sine la pupitru și cuvîntează cum că poemele lui Coșovei „recuză fragmentaris- mul, segregația registrelor și dis- criminarea stilistică", avind, re- cunoaște și el, „un caracter alu- vionar dar pasta lor nu este u- niformă ci policromă (sic '), a- nimată de convulsii — veritabili «shifteri» ai textului și deci ai lecturii ce obligă ipocritul lec- tor la o netrucată participare". Curat... participare ! loanid DELEANU nul. „Da, de a-ți duce crucea, asta e cea mai înjositoare nepu- tință, noi nu trebuie să ne lă- săm înfrînți, universul nostru răstălmăcit, schilodit, trebuie în- tors, ordonat altfel, asta e tot, și e simplu, ai să vezi, e foarte simplu și nici nu depinde decît de tine...". Și atunci ?... Ce nevoie avea de dinii aceia ? De ce-i ames- tecase din nou, de altfel frica lor fusese cam dubioasă, atunci, noaptea, cînd îl simțiseră, nu de creanga uscată fugiseră sau de piciorul lui tîrîit ci poate de prea marea siguranță a unui uni- vers construit haotic, dintr-o teamă și el, sau dorință de com- pensare... își ridică din nou mîinile cu care atinsese pata de sînge, le privi lung, fără să vadă nimic, pata dispăruse, o înghițise cea- ța... „Poate că totuși frica mea mă apără mai bine decît îngîm- farea lui, nu știu"... mai gîndi, lăsîndu-se apoi sfîșiată fizic de-o milă cumplită față de toți dinii, „și totuși, se zice, se zice că ei simt, că ei simt oamenii buni și atunci... de ce ?... de ce era ne- voie ?!“... mai gîndi, lăsîndu-se să alunece ușor pe lutul răvășit de ceață, ascultînd cum o sfișie îndoiala și boala, timp în care cerul începu să se limpezească, alungind în tăcere dar hotărît norișorul care buimăcise un timp pămîntul, și Clara începu, în sfîrșit, să zărească în spatele a- burilor ceva ce semăna cu o grămadă zdrențuită de came și blană, un fel de animal uriaș, agonizind, împroșcînd cu scîn- tei de lumină roșie pe toți cei care, ușor aplecați, ținind cu scîrbă deoparte vietățile zdren- țuite, aduceau alte și alte hoi- turi de cîini... • Premii obținute de colective artistice și creatori lai concursurile interjudețene în anul 1986 : LITE- RATURA : Constantin Arcu, la Concursul de proza scurtă „Mihail Sadoveanu" — Iași ; Se- bastian Comănici și Carmen Macovei, la Con- cursul interjudețean de poezie și proză scurtă „Interferențe" — Ialomița ; Vasile Grămăticu și Liviu Popescu, la Concursul de poezie „George Coșbuc* — Bistrița-Năsăud ; Elena Cîmpan și Gheorghe Cirstian, la Concursul național de poezie „Nicolae Labiș" — Suceava ; Vasile Pu- ha, la Concursul de creație literară „Cîntare pentru oamenii de azi" — Bihor ; ARTA FOTO- GRAFICA și CINEMATOGRAFICA : Dori Ma- ierean, la Salonul de artă fotografică — Plo- iești ; Felix Smetaniuc, Emil Butnaru și Ferdi- nand Michitovici, la Festivalul interjudețean „Toamnă la Voroneț" — Gura Humorului ; TEA- TRU — BRIGĂZI ARTISTICE : Teatrul popular din Vatra Dornei (Festivalul de teatru scurt „Oameni ai zilelor noastre" — Bistrița) ; forma- ția de teatru a I.P.E.G. Cimpulung Moldovenesc (Festivalul „Oameni ai zilelor noastre" și Festi- valul de teatru — Slănic-Moldova) ; grupul satiric de pantomimă „Parodia" al întreprinderii Inte- grata de Lină Suceava (Festivalul „De la o glu- ma la alta- — Băilești, Dolj, Festivalul umorului — Vaslui și Festivalul „Tudor Mușatescu" — Cimpulung Muscel) ; grupul satiric al întreprin- derii „Zimbrul" Suceava (Festivalul „Tudor Mu- șatescu") ; grupul satiric al I.P.E.G. Cimpulung Moldovenesc (Festivalul umorului — Vaslui) ; grupul satiric al întreprinderii de Confecții Su- ceava și brigada artistică a Filaturii din Fălti- ceni (Concursul pe ramură al industriei ușoare- — Sibiu) ; Constantin Tiron — interpret de sati- ră (Festivalul umorului — Vaslui) ; COREGRA- FIE : Ansamblul u.F.E.T. Fălticeni (Festivalul „Veșnic pădurile cîntă" — Suceava) ; Ansamblul de obiceiuri populare al Căminului Cultural din Mălini (Festivalul de datini și obiceiuri de Anul Nou — Iași) ; Ansamblul folcloric al Casei de Cultură din Șiret (Festivalul „Holda de aur" — — Botoșani) ; Ansamblul folcloric „Balada" al Casei de Cultură din Fălticeni (Festivalul „Car- pați" — Curtea de Argeș) ; Ansamblul folcloric „Trandafirul" al U.T.C. Fălticeni (Festivalul in- terjudețean de folclor — Cluj-Napoca) ; Colectivei de dansuri populare al Căminului Cultural din Slatina (Festivalul interjudețean „Jocu-i din bătrini lăsat" — Tîrgu Mureș) ; Colectivele de dansuri populare ale Căminului Cultural Caș- vana (Festivalul interjudețean „Cununa munți- lor" — Sibiu) ; Colectivele de dansuri populare ale Căminelor Culturale din Dolhești și Drago - ești (Festivalul interjudețean „Trandafir de la Moldova" — Strunga, Iași) ; formația de dansuri populare a Căminului Cultural Valea Moldovei (Festivalul „Cintă de răsună lunca" — Tecuci) ; Ansamblul f.J.C.M. (Festivalul de folclor Bis- trița-Năsăud) ; Ansamblul de obiceiuri populare al Căminului Cultural Volovăț (Festivalul de folclor Petroșani) ; MUZICA : Domnica Varva- roi (Concursul interjudețean de doine și balade „Oltule pe malul tău" Slatina-Olt) ; corul mixt al Căminului Cultural Dolhasca (Concursul co- ral interjudețean „D. G. Kiriac" Pitești — Ar- geș) ; grupul vocal-instrumcntal folcloric al Co- operativei „Unirea" Suceava (Concursul -inter- județean de folclor „Satule, mîndră grădină" Bucecea — Botoșani) ; Dorina Dumitrășoaie (Con- cursul interjudețean de folclor „Satule, mîndră grădină" Bucecea — Botoșani) ; Vasile Bădeliță („Toamnă culturală băcăuană" ; Concursul in- terjudețean de folclor „Satule, mîndră grădină" Bucecea — Botoșani) ; Doina Lavric (Concursul interjudețean de muzică păstorească „Miorița" Toplița — Harghita ; Concursul interjudețean „Maria Tănase" ; Concursul interjudețean de fol- clor „Toamna culturală buzoiană" — Buzău) ; Gheorghe Nichiteanu (Concursul interjudețean de folclor „Permanențele Coziei) ; Nicolae Bodnar (Concursul interjudețean al instrumentelor popu- lare și al rapsozilor Năruja-Vrancea) ; duet vo- cal de muzică populară — Salomeea și fftimia Leșeanu (Concurs interjudețean de folclor Cora- bia — Olt) ; Formația de fluierași a Căminului Cultural din Dolhești (Concursul interjudețean „Cîntă de răsună lunca" Tecuci — Galați) ; Grupul coral cameral bărbătesc al Casei de cultură a Sindicatelor din Cimpulung Moldove- nesc (Concursul coral „I. Mureșeanu" Năsăud, Bistrița-Năsăud ; Concursul coral interjudețean ..Ciprian Porumbescu" Suceava ; Olimpiada corală interjudețeană „Ion Vidu" Lugoj — Timiș) ; Grupul vocal folclorica! SindicatuluiInvățămîntuluî Fălticeni („Toamna culturală băcăuană) ; Maria Tănase („Toamna culturală băcăuană" ; corul Școlii Generale Putna (Olimpiada corală inter- județeană „Ion Vidu" Lugoj — Timiș) ; corul mixt al Căminului Cultural din Putna (Con- cursul coral interjudețean „Ciprian Porumbes- cu" Suceava) ; grupul de Colindătoare al I.C.S.A.P. Suceava (Concursul național „Hermes" 86) ; grupul vocal folcloric feminin al I.C.S. Mixtă Suceava (Concurs național „Hermes ’86“) ; corul bărbătesc „Rarăul" al Căminului Cultural Pojo- rita (Concurs coral interjudețean „Ciprian Po- rumbescu" Suceava ; Olimpiada corală interju- dețeană „Ion Vidu" Lugoj — Timiș). • 0 sărbătoare a cărții Biblioteca Orășenească din Cimpulung Moldo- venesc a împlinit cincizeci de ani de fructuoasă activitate, moment marcat (în decembrie 1986) printr-o bogată suită de activități cultural-edu- cative. Intre acestea de un deosebit interes s-au bucurat sesiunea de comunicări pe teme ale muncii cu cartea (la care și-au adus contribuția si specialiști de la Biblioteca Județeană Suceava), expoziția de autografe „Cărți și autori", deschi- să la sala de lectură a bibliotecii cîmpulungene și șezătoarea literară susținută de scriitori suce- veni si din localitate. în cadrul unei festivități organizate cu acest prilej, instituția sărbătorită, numeroși colabora- tori ai acesteia si bibliotecari au fost distinși cu diplome si insigne ale Consiliului Culturii și Educației Socialiste. (I. B.) REALIZATORI : Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru; TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI Comitetul județean de cultură si educație socialistă Suceava Ștr. Mihai Viteazul nr. 48