ipoQini c ■bucovinene ANUL V nr. 11 (59) NOIEMBRIE 1986 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Optsprezece ani de sărbătoare a poeziei la Suceava Se împlinesc optsprezece ani de cînd, în fiecare toamnă, pe adresa Concursului național de poezie „Nicolae Labiș" sosesc la Suceava versuri ale tinerilor poeți din întreaga țară. Optsprezece toamne de aur în a căror curată lumină își dau intîlnire mulți dintre scriitorii României. De fiecare dată, în cerdacul casei me- moriale, glasul lor se lasă copleșit de e- moție și înfiorare, de parcă toți ar gîndi intr-un singur gînd în timp ce tăcerea ca- re se lasă de fiecare dată, pentru cîteva clipe, înseamnă mai mult decît orice dis- curs. Adesea mi-1 imaginez pe Nicolae Labiș lucrînd. Nu-i disting cu precizie chipul nici zvîcnirea condeiului, dar mi-1 închi- pui făcînd să crească împrejurul trupului său pămîntul fierbinte al singurătății. Ni- mic din portretul cunoscut, nimic din le- genda și adevărul biografiei sale nu mi se arată mai deslușit decît această putere a lui Nicolae Labiș de a supune singură- tatea din preajmă cuvintelor pe care le are în stăpînire. Sînt multe cărți despre viața și moar- tea lui, făcute să limpezească ori să tulbure o existență de douăzeci și unu de ani ; sînt alte cărți unde stau descifrări și descrieri, recunoașteri, ierarhizări, pre- supuneri. Departe de toate, o singură rea- litate nu poate fi dezlegată din ființa poetului : efortul de a se transforma pe sine în operă, de a deveni fără nume, precum o cîmpie, precum un ocean care se adună din izvoare nenumărate. Mi-1 imaginez pe Nicoale Labiș în mij- locul Singurătății sale, încins pînă la flacără, arătînd lumii neputința brațului său asupra cuvîntului închis în sine, de- monstrind tuturor inutilitatea perfecțiunii ochiului său asupra cuvîntului ascuns sub înșelătoare veșminte, făcînd dovadă pe viu despre nevolnicia voinței în fața cuvîn- tului împietrit. Mi-1 închipui pe Nicolae Labiș supunînd cuvîntului măsura clipei, măsura vieții măsura istoriei, făcînd loc, în sunete și silabe, spațiului, timpului și mișcSrii, ară- tînd că această muzică a poeziei nu se naște întîmplător, de Ia sine, din joacă și nici din ambiție sau din sete de glo- rie ci dintr-o foarte adîncă și serioasă nevoie. Dintr-o neîncetată nevoie a lu- mii de a numi și cunoaște lucruri ce nu sînt vizibile ; dintr-o dorință de a adăposti în cuvînt spaima, speranța, încrederea; dintr-un îndemn de a dobindi și a lua cu sine tot ce se supune ori se sustrage formei ; din nevoia de a se face dovedit că este posibilă comunicarea pe firul de argint al rostirii esențiale. Mi-I închipui pe Nicolae Labiș lovind în piatra cuvîntului, în granitul aceluiași cuvînt pe care ceilalți îl așezau pe soclu. Proclamația păcii E mult de cînd am spus : sîntem de-aici ! Că de Carpații n-ar fi fost să fie Din oase de părinți și de bunici Am înălța alți munți, drept mărturie. Așa că ei, străbunii, s-au culcat în văile de umbră și de dealuri Și-n trunchiuri de stejar s-au ridicat S-au prefăcut în drum de rîu și-n maluri... Și dorm frumos, dar cînd aicea, sus Un vînt de pace-și poartă-n zări solia Din răsărit și pînă în apus Ei se trezesc să vadă România. Un țărm de pace și de timp ales Un țărm al muncii unduindu-și holda Noi rodul păcii-n lume l-am cules Cu toamna, împreună cu recolta Și vrem să fie pace peste tot Aceasta 'ne e vrerea și ni-i dorul De-am înfruntat urgii pe cît socot Ne-am înfrățit mereu cu tricolorul. Corneliu STURZI îl scăldau în lumină și îl ocroteau cu au- toritate și zel. Un Labiș necunoscut, lucrind. în văzul tuturor, asupra înțele- surilor cunoscute și fixe, un tînăr să- vârșind munca lui fără a pretinde admira- ție și răsplată, un om care-și împlinește nu o misiune de circumstanță, ci una ge- neral-umană. Mi-1 imaginez pe Nicolae Labiș dincolo de perdeaua de vorbe care-I desparte de privirile noastre, construindu-și singur, ca orice poet al lumii, opera și viața pe ascuțișul rece al răbdării și al efortului, îmi îngădui să știu că nu l-au iertat în- doielile sau eșecul sau că din afară nu l-au cruțat invidia și obtuzitatea. El a știut de la început însă că puterea poeziei este cel puțin tot atît de mare ca și lu- mina marilor adevăruri. Poate de aceea acum, în toamna celui de-al optsprezecelea an de sărbătoare a poeziei la Suceava, steaua de foc cu nu- mele Nicolae Labiș se arată mai aprinsă ca niciodată. Victor URSAN Desen de Mircea V. Hrișcă autograf constantin piuliță Cuvînt Din sfântă dragoste, întâmpin ziua de mâine, de ieri și de alaltăieri cu toată grija mea ca fabulosul nord al Moldovei să trăiască în pace, fericire și speranță. 14 septembrie 1986 Sub semnul lui Labiș In zilele de 4 și 5 octombrie s-a petrecut în județul Suceava cea de a XVIlI-a ediție a Concursului de poezie „Nicolae Labiș", ma- nifestare semnată de Uniunea Scriitorilor din R.S.R. și Comitetul Ju- dețean de Cultură și Educație Socialistă. Peste o sută de tineri din întreaga țară s-au îndreptat în acest an spre noi, mărturisind că vor- besc în numele unei generații pentru care ..primele iubiri" se află în lăuntrul unei patrii al cărei viitor sînt ei înșiși. La Mălini, lingă efi- gia poetului tutelar autorii premiați au susținut un recital poetic și au ascultat cuvintele de bun venit ale primarului comunei; Gh. Popa, și pe cele de felicitare ale criticului Laurențiu Ulici. președintele juriului. La șezătorile literare de la Liceul pedagogic ..Emil BodnăraȘ1-, Liceul industrial nr. 2, Liceul economic și de drept administrativ din Su- ceava și la cele din comunele Putna și Vicov, (unde oaspeții au fost salutați de primarii Margareta Pavel și Vasile Urma) au luat parte scriitorii : Sergiu Adam, Andi Andrieș. Crăciun Bejan, Ion Beldeanu, Florin Bratu, Al. Căprariu, George Damian, Lucian Dumbravă, Ion Gheorghe, Mihail lordache, Marcel Mureșeanu, Nicolae Prelipceanu, Nicolae Turtureanu, A. Turcuș, George Țărnea, Laurențiu Ulici, mem bri în juriu, și Mircea Aanei, Viorel Dârja, Gh. Lupu, Constantin Se- verin și Mircea Tinescu. SCRISORI INEDITE Gh. Bogdan-Duică pentru Petre Grimm ; Aron Cotruș către I. E. Torouțiu Din zestrea documentară a Sucevei— a cărei bogăție și diversitate am mai sem- nalat-o în paginile acestei reviste — ofe- rim cititorilor — prin amabilitatea doam- nei Octavia Lupu-Morariu, soția prof. univ. dr. Leca Morariu —, alte scrisori inedite : Gh. Bogdan-Duică pentru Petre Grimm și Aron Cotruș către I. E. Toro- uțiu. Gh. Bogdan-Duică (1865—19.34), istoric și critic literar, membru al Academiei Române și profesor la Universitatea din Cluj, a fost un neobosit cercetător, cu- noscut și prin studiile sale asupra lui Eminescu. Printre cărturarii prieteni din Bucovina, se afla și Leca Morariu. Cu acesta pune bazele valoroasei publicații monografice „Buletinul MIHAI EMINES- CU" (1930—1941), la care era anunțată și contribuția profesorului ieșean Gara- bet Ibrăileanu (1871—1936) Din dorința de a strînge material pen- tru revistă, Gh. Bogdan-Duică se adre- sează la 29 iunie 1932, din Brașov, pro- fesorului Petre Grimm (1881—1944), de la Universitatea din Cluj, cunoscut tra- ducător în limba engleză a creației emi- nesciene. Titular al catedrei de engleză, P. Grimm a făcut studii de specializare la Viena, Londra, Paris și Freiburg. Este autorul a numeroase traduceri din O. Goldsmith, Byron, R. Burns, Dora de Tennyson ș.a, Referindu-se la volumul Poems, Cluj, 1938, Nicolae Petrescu su- blinia în articolul Eminescu in engle- zește (Revista Fundațiilor, VI, 1939, nr. 2, februarie, pag. 423) : ...Traducătorul (P. Grimm) a reușit să redea ritmul, ri- ma și, mai ales, muzicalitatea poeziei e- minesclene". a privi Urme Intr-o dimineață de toamnă aurie în care culorile Țării de Sus coborîseră sub zidurile Voronețului, m-am întîlnit cu un inedit gest de ospitalitate : chiar de la ieșire din gara Gura Humorului și apoi un întreg traseu, urme de pași și frunze ruginii desenate pe as- faltul trotuarului deveneau in- dicator amuzant pentru toți cei ce intrau în frumosul o- rășel, urme care te chemau, te îndemnau către centru, că- tre un loc anume, către ceva anume... Ca un stol de păsări albe cu aripile abia înmuiate în aurul zilei, elegantul și inspi- ratul sistem de popularizare format din traverse de pînză, pe asfalt însemne și texte inteligent a- lese, anunțau orașului o anu- me sărbătoare, un îndrăgit e- veniment... Grăbit, cu umerii ușor a- duși de argintul celor aproa- pe 70 de ani, Ferdinand Mi- chitovici — veteranul mișcă- rii cineamatorilor din județ, se îndreaptă spre Casa Oră- șenească de Cultură, purtînd sub braț ultimele două poeme cinematografice... Precipitat, inginerul Emil Butnarii, ducind cu el bucu- ria procentelor peste plan la producția netă, obținute de Combinatul Minier Gura Hu- morului, nu înțelege cum de a putut pune cu capul în jos imaginile ultimului set de dia- porame, terminat mai zilele trecute... Cu chipul înflorit, Constan- tin Logigan, directorul casei de cultură repetă mereu : „Este nemaipomenit / 35 de filme și 46 de seturi de dia- porame. Este nemaipomenit!..." Sînt martori la toate aces- tea distinși oameni de cultură veniți din București : Călin Căliman, Radu Aneste, Bob Călinescu, Dan Bistrițeanu, Dana Duma, Valerian Sava, Florin Velicu, Constantin Cră- ciun. Și peste tot și printre toți și avînd grijă de toate pro- Gh. Bogdan-Duică știa că tatăl lui P. Grimm a cunoscut pe unii prieteni ai poetului nostru național. In acest scop i se adresează cu rugămintea de a adu- ce lumină în această problemă. Pe pri- ma pagină a scrisorii, Leca Morariu no- tează : „Gh. Bogdan-Duică cerînd lămu- riri lui P. Grimm (în legătură cu artico- lul lui Bogdan-Duică : Alți prieteni ai lui Eminescu?)". Cea de a doua scrisoare a fost trimisă de Aron Cotruș (1891—1961) din Madrid, la 1 martie 1940 lui I. E. Torouțiu (1888— 1953) la București. Poetul ardelean se adresează cărturarului bucovinean care la acea dată era direotor al „Convorbi- rilor literare", rugîndu-1 să-i publice ver- surile intitulate Rapsodie valahă. In a- ceeași lună (martie, 1940), poemul apare în revistă (p. 199—210). Creație de pro- porții, cu vădite accente patriotice, Rap- sodie valahă pune în vers liber o bo- gată încărcătură de sentimente. Aron Cotruș realizează o largă incursiune în trecutul de luptă al neamului, pentru păs- trarea ființei naționale. Membru corespondent al Academiei Ro- mâne, autorul celebrei colecții de Studii și documente literare (13 voi.), emines- colog, germanist, traducător, I. E. To- rouțiu a întreținut relații de prietenie și colaborare cu mari personalități ale cul- turii naționale, un exemplu fiind și le- găturile cu Aron Cotruș. Mulțumind și pe această cale doamnei Octavia Lupu-Morariu, redăm în pag. III textul celor două scrisori, cu ortografia actuală : (continuare în pag. III) Petru FROICU, Eugen DIMITRIU fesoara Aura Simina Anușca — secretar cu propaganda, un excelent organizator, un cald și statornic prieten al vieții spirituale. Așa a început la Gura Hu- morului a VI-a ediție a Con- cursului interjudețean al ci- necluburilor „Toamnă la Vo- roneț". In aceeași dimineață de toamnă aurie, un om admira- bil, inimos, fremătind de ten- tațiile noului, entuziastul pri- mar Vasile Pîrîu ne-a vorbit în deschiderea manifestării despre climatul cultural hu- morean, despre gînduri de azi, gînduri de mîine și, mai ales, despre faptul că concitadinii săi cumpără zilnic flori și citesc din ce în ce mai multe cărți. Cum să nu iubești așa oameni și așa locuri ? Alexandru TOMA - RAMONA FOTIADE BUCUREȘTI Marele premiu „NICOLAE LABIȘ“ Am fost pe-acele locuri amîndoi Am fost pe-accle locuri amîndoi (și totuși mai singură ca niciodată) zgomotul valurilor acoperea orice cuvint — alge bureți alveole rețea deasupra apei din care răsuflarea unui enorm plămin obosit proiecta ziduri de sunet compact intre noi. despicate rapid falii din aerul drept cădere în lanț sub greutatea primei piese de joc din acest domino amenințind să ne prindă strivind in urma noastră nisipul, împinși de suflul unei respirații străine urmărire pe o plajă pustie — eu am descoperit prima CASA (nimic ocrotitor — ruină cu ferestrele încă spre mare așteptind. tu ai vrut să intrăm adăposturi sau numai culoare de vint în spatele fațadei principale sentimentul unei plecări apropiate tras la mal și pus să măsoare distanța) am urcat treptele spre terasa circulară primul etaj o încăpere prăbușită in gol pereți neatinși dar fără podea cîteva traverse cariate pe care se poate trece dintr-o parte intr-alta dincolo scara in spirală suspendată sprp. al doilea etaj. ajunși sus ne-am rezemat de zidul uscat în rama unei ferestre (uimitoare rezistență a structurii fragile care ne susținea) casa era un loc pentru privit. suport al vederii pe un cimp de instrucție între adăposturi și ținte. plimbat în lungul peretelui un fascicol de praf și lumină suportind prezența noastră ca pe-o amintire. spre sfîrșit radiografia zilei in plan înclinat zeci de fotografii cu același suris. să aștepte acum în mijlocul imaginilor alb-negru risipite pe covor, figuri geometrice. locuri pustii străbătute căutind să-nțeleagă — cealaltă privește ironic de jos pregătește spinzurătoarea (mai știi jocul cu un cuvint ascuns cînd fiecare literă greșită însemna o linie din trupul spînzuratului desenat pe hîrtie?) — ezită să ghicească momente dintr-un singur parcurs un timp al întoarcerii abia cunoscut silabisit cu-ndoială — prea curînd ? ce formă a lucrurilor cunoscute încearcă să spună? repetă gesturi pe care le-a mai făcut, dar cînd ? (afară un bețiv răgușit cintă monoton sau poate vorbește străzi ?moarte cîrciumi pustii oraș provincial bătrîna apare la geam se uită larg înăuntru și trece). femeia hidropică a pictorului flamand. să simți cum crești monstruos și umpli camera în interiorul tău obiectele devin organe nemișcate care pot fi văzute descrise atinse o boală ciudată macină totul se întinde mereu rețeaua plăminului dilatat respirînd între patru pereți. își trece mina peste fotografiile așezate de jur împrejur (fără răspuns) vedere, vedenie-spaimă îl întreabă : ce anume arată schimbarea ? tace, un sentiment al înfringerii, nu-i așa? mai degrabă urmarea. orice urmare ajunge să fie un sentiment. n-ar trebui să te sperii — îi spune — nu tu le privești ci ele se uită prin tine — un cadru o ramă in care-și proiectează umbra. dar sensul? ce-ai vrea să-ți răspund ? : o lumină artificială în bazinul subteran cu delfini pereții peșterii umezi deasupra terapie pentru vindecarea oaselor anchilozate și a viselor recunoscute. sub jetul colorat al reflectoarelor apa sărată clipocind liniștit — iată sanatoriul bătrînelor doamne, in curind alunecarea din marginea obiectelor Înăuntru fiecare singur prin tunelurile lui povestind de nebun pînă cînd traversăm la capăt imaginea (veioza sau zidul arcul sau viața lama sau ștreangul) să ieșim bandajați din acele galerii săpate unul lingă altul. un loc. o faplă. un gol. ceva de care să-și amintească, încearcă. alături un teanc de scrisori — cuvinte în șir nesfîrșit (la fel cercul de cretă tras pe asfalt în mijloc intenția de a desena frumos, inchizind cu grijă ceea ce încă nu e a fost) „iți scriu pentru că dezordine teribilă și n-am loc mașina de scris abia va fi mai clar vești dinaintea sosirii talc aici în rest se aude că se va opri 48 de ore și să nu cumva să rămîi te aștept" dar prietenia este atunci cînd „așa și este !“ mortul îl vom îngropa amîndoi (care mort ? — a și uitat deja). in fața fotografiilor mai încearcă să înțeleagă același surîs — dacă acum, la capăHul drumului, ai sentimentul că ai ajuns sub un acoperămînt de geamuri albe unde zgomotele nu ajung decît ca niște ecouri din spitalele pline de insomnie ; dacă drumul întîrzie zile, săptămîni și nimeni nu-ți vorbește, iar înăuntru, te strigă toți cu toate numele de pe lume dacă este așa, n-am așteptat zadarnic sub norii de cloroform și voi rămîne rezemat de-o anume speranță. imagine întoarsă tirziu alături dc amintirea unei copilării depărtate, o spune : bucătăria cu podele de lemn în care am adunat melci umezi pînă cînd entuziasmul s-a transformat în greață — dîrele străvezii ridieîndu-se de-a lungul tencuielii crăpate iaurtul lăsat pe masă și senzația dc gol in stomac — o casă a figurilor prelungi voalată prin ceață dar casa spre care ne îndreptăm cu vintul in spate drumul prin nisipuri cenușii dimineața înaintare silită pe malul abrupt incert coborînd sub răsuflarea sacadată a valurilor în rest nici un zgomot d n urmă primitoare și putredă marea. decît semnul acelui loc unde am venit să privim prea puțin orice altă distanță. CRONICA LITERARĂ Ieșirea literaturii noastre de inspirație rurală (a prozei, în primul rind, dar nu numai a îi) din impasul viziunii idiii- zante s-a produs printr-un re- curs energic la nivelul social al condiției țăranului român. Cîmp de investigație practic i- nepuizabil ; de unde, numărul impresionant al scrierilor gru- pabile în interiorul respectivei teme și al personajelor cu va- loare simbolică sau exponen- țială. Situarea scriitorilor în a- cest unghi de perspectivă a condus, în numeroase cazuri, la îngustarea și simplificarea ni- velului psihologic și al celui ontologic al entității umane ru- rale. Una dintre cauzele persis- tenței în literatură a imaginii patriarhale a satului, dar și a reversului el este apartenența doar temporară a scriitorilor noștri la această umanitate ; ei aparțin satului, de obicei, din copilărie pînă în prima tine- rețe, perioade în care memo- ria fixează cu precădere par- tea evenimențială a existenței și o restituie, în timp, fatal- mente deformată, spre extreme. Chiar și la mari scriitori — Rebreanu, Sadoveanu, Zaharia Stancu, Marin Preda — imagi- nile esențiale ale satului și oa- menilor lui aparțin acestor vîrste. O dată ruptura de me- diu — „zborul de la cuib" -— produsă, legăturile devin efe- mere și parțiale, informațiile a- vînd, prin excelență, tot un fond epic și fiind trecute prin vechile filtre. Mișcările de a- dîncime ale acestei lumi, ca ale oricăreia, de altfel, nu pot fi insă înregistrate decît din interior. A trebuit să apară Re- breanu pentru a realiza, pri- mul, acel echilibru extraordi nar al planurilor existenței ță- rănești ; prin el prejudecata simplicității eu-lui rural a fost convingător compromisă. * * * In Singurătatea pămîntului (roman. Editura Eminescu, 1985), Rodica Braga își propune să evite capcana idilismului pe al- tă cale decît determinismul so- cial total și generalizat : apro- fundarea psihologiei țăranului (ca individualitate irepetabilă) si descifrarea codului ontolo- gic, de reală complexitate și adîncime tragică, al lumii ru- rale. Prin ce mijloace și în ce măsură își realizează autoarea aceste puncte ale proiectului său, sînt alte chestiuni la care ne vom opri ceva mai încolo. Deocamdată să reținem că so- cialul nu lipsește, însă are nu- mai funcție de fundal relativ neutru, oricum, fără calitatea de a guverna momentele fun- damentale ale vieții și actele esențiale ale protagoniștilor. Două exemple : Saveta, mama principalului personaj masculin (Petre Bucur), refuză căsătoria fiului cu o fată dintr-o fami- lie pauperă nu atît din consi- derente materialei, cît fiindcă mama ei (a Dumitriței) fuse- se, in tinerețe, iubilă de pro- priul soț — motivație, să re- cunoaștem. suficientă ; de ase- menea plecarea temporară a lui Petre în America nu este impusă de cauze pecuniare presante, ci de imperioase im- pulsuri lăuntrice emise de di- ferite module ale personalită- ții sale. De altfel, nici satul și nici statul (ca structuri socia- le. economice, politice, națio- nale etc.), nu acționează direct și decisiv asupra destinelor per- sonajelor ; altele sînt puterile convocate pentru a le decide traiectoria : natura, disponibi- litatea afectivă, orgoliul și. nu pe ultimul plan, soarta. Autoa- rea se desolidarizează tacit de RODICA BRAGA: Singurătatea pămîntului cîteva dintre reperele fixe de- venite aproape obligatorii ale literaturii noastre de inspirație rurală, conferind astfel eu-lui țărănesc distincția și taina fîn- tinilor adinei. Se justifică a- ceastă viziune ? Credem câ da. în măsura in care personajele sînt convingătoare, deci în mă- sura în care autoarea descoperă în ele teritorii lăuntrice in care etern-umanul cristalizează în inflorescențe specifice. Se im- pune, deci, a dovedi că adin- cimea și complexitatea unei personalități nu sînt, obligato- riu, produsul unui anumit pro- ces de prelucrare culturală a individului. A duce pînă Ia capăt această inițiativă deloc comună, iată un demers de o teribilă dificultate de care, în unele momente, autoarea este, literalmente, copleșită. Efortul scriitoarei de a se desprinde de modele este evi- dent înscriem aici și sforțarea de depășire a parametrilor funcționali ai prozei feminine. Puținele noastre prozatoare ca- re au fost ispitite de lumea rurală (Georgcta Mircea Can- cicov, Henriette Yvonne Stahl) se sprijină aproape în exclusi- vitate pe personaje feminine. Rodica Braga așază în centrul romanului său un cuplu de în- drăgostiți în interiorul căruia partitura cea mai consistentă aparține bărbatului ; de altfel el este și principalul personaj al Singurătății pămintului și una din reușitele lui certe. Sub- stanța lui este bogată : lucid și bîntuit de neliniști, pătimaș dar și capabil de mari acte de voință, spirit practic insă cu disponibilități de generozi- tate surprinzătoare, rece și tăios în raporturile cu cei din jur, marcat de puseuri puter- nice de afecțiune refulată. Din toate acestea autoarea modelea- ză silueta convingătoare a u- nei personalități introvertite. ..Sălbăticia" lui se armonizează fără ostentație cu stranietatea luminoasă a Dumitriței. și ea o introvertită. — făptură pă- duratică placată de un destin nemilos. Ei sînt la fel cu cei din jur și totuși altfel, de un- de singurătatea lor asumată si fără aură romantică, frumuse- țea firească, aproape tragică a cuplului care, uneori Împotriva intenției autoarei, refuză culo- rile tari, de cromolitografie. Dar nu Dumitrița este cel mai realizat personaj feminin, ci Saveta, femeie dominatoare și rece trăind în cultul valorilor materiale și al certitudinilor ; despre ea prozatoarea ne lasă să Înțelegem, în finalul roma- nului, că își recunoaște eroa- rea ale cărei repercusiuni asu- pra celor din jur nu sînt de- loc neglijabile. Este a doua iz- bîndă a romancierei. A treia e țesătura subtilă de relații din interiorul familiei de țărani (căci Singurătatea pămîntului este și un roman al familiei) care, în pofida caracterului lor contradictoriu, îi unește pe cei din aceeași stirpe pe parcursul mai multor generații : dragoste, repulsie, solidaritate, contesta- re, recunoștință, ingratitudine, culpabilitate, indiferență etc., toate intr-un inextricabil flux al continuității. Cu o intuiție specific feminină, Rodica Braga a înțeles că o familie este o unitate care se neagă pe sine ; coerența romanului este asigu- rată tocmai de complexitatea acestor legături a căror dialec- tică își trage energia din inpal- pabilele torente subterane ale eredității. Aportul epicului (probabil in- tenționat inconsistent și comun) la edificarea romanului este ca și nul : în jurul liniarei po- vești de dragoste a celor doi (cti deznodămînt dureros, dar nu tragic) se adună puține eve- nimente semnificative prin ele însele ; fondul narativ propriu- zis servește, aproape exclusiv, la edificarea personajelor. Eli- minăm total din cauză episodul american din viața lui Petre, povestit epistolar, care nu este decît o inutilă și stîngace lipi- tură. Dar nu acesta este prin- cipalul punct vulnerabil al ro- manului, ci excesul de litera- turizare. Avem în vedere aglo- merarea redundantă de tropi (epitete dar, mai ales, compa- rații care încarcă inutil sau nociv textul!.' intarsiile descrip- tive (de o frecvență, amploare si somptuozitate nepermise) și divagațiile prețios reflexive. Și este de mirare că prozatoarea se lasă sedusă de asemenea is- pite vetuste cînd probează atît de convingător că stăpîneste instrumentele textuale necesare acestui gen de roman. Nu liris- mul, ca atare, supără, cît cău- tarea. cu orice preț, a efecte- lor calofile. Pentru ce acest tribut modelelor negative de li- teratură feminină ? * ♦ ♦ Roman de construcție. Sin. gurătatea pămintului este ela- borat după o strategie, am zice, savantă. Descoperim, mai întîi, două planuri ale cărții cores- punzînd la două nivele de li- teraturizare : cel al rememoră- rii susținut de mătușa bătrînă și bolnavă a personajului aucto- rial. si cel al ficțiunii pure a- partinind luliei — autoarea im- plicată în roman. Primul evocă întâmplări si oameni care au existat, al doilea, suplinind hia- turile rememorării și marcat în text prin caractere cursive, aoartine exclusiv imaginarului. Nu este un simplu artificiu, ci un procedeu de depășire (și a- sumare) a convenției care stă la temelia oricărui demers ar- tistic. Mai pot fi distinse și două planuri temporale : cel al trecutului si cel al prezentu- lui. Niciunul dintre cele două personaie angajate în recupe- rarea-reînvierea unei lumi a- puse nu posedă calitatea de martor al evenimentelor nara- te, dar gradul lor de implica- re este diferit în raport de distanța care le separă de acel trecut si de circumstanțele care le leagă de el. Motivația actu- lui de întoarcere în trecut este, si ea, diferențiată : mătușa ur- mărește să-si amăgească boala si singurătatea, nepoata să-și regăsească rădăcinile, să se în- tîlnească deci, cu sine. Dar mă- tușa nu face decît să repo- vestească ceea ce a auzit de la martori, în ea coexistă si se completează mai multe voci narative, în vreme ce persona- lul auctorial nu ascultă decît de vocea sa din adînc. E. în fond, o ecuație ingenioasă a instaurării ficțiunii, un mod de de a ne edifica asupra modului î" care textul generează rea- lul. Probă clară a conștiinței treze a artistului. Mihail IORDACHE OVID1U BUFNILĂ Avangarda corosivă Unul după altul, gîfî- ind, legați de o funie, cordon ombilical, tandră legătură, bunicul rîzînd cu gura pînă la urechi, el viteazul, urlindu-mi în ureche ce zici, timpul e continuu sau dimpotrivă așa zicea și se gîndea de bună seamă la anii două- zeci. la gramofon bom- bardă. Ia vitalizare și la dirijabil, unul după altul, cind pe acoperiș, cînd prin horn, tiptil străbă- tind podul, atenție acolo e o prăpastie, sau poate un monstru care varsă foc. începutul secolului XX a însemnat ruptura dintre social si individu- al. ea dinami' nd indi- vidualismul scara, scara e o astfel de discontinui- tate, războiul, discontinui- tate. ce căutam bunicule, îi strigam anroape de ceafa asudată, ceafa a- ceea ca un munte. Ca un ultim vals. Că nu vei în- țelege. Ridică luminarea. Fii atent. Și deschide a- nni cufărul și se răspîn- deste în jur miros de mare. Vei înțelege. Pagini galbene. Din care mai cădeau petale. Motocicleta topindu-se / Discret / In spațiul con- cret / Alungă-mă ! Cu brațele încrucișate, stă- pinindu-mă să nu izbuc- nesc în rîs, nu rîde, mi-a zis, mi-a tras o pal- mă. Să coborîm. în timp ce fierbeam apa pentru ceai îl cercetam cu coada ochiului, mă gindcam. va trăi o mie de ani. Cu pumnul în masă. Roșu de furie. Să nu mai auzi, asa, dintr- odată, sunetele acestei lumi. îmi face semn. Mă apropii în pași de vals. Scoate cureaua lată. Mă amenință. Nu aude. îmi face semn. îi strig din răsputeri la ureche, ce fel de poezie e asta / a- ceea, tu care știi să te toci cu cuvintele te vei teme într-o bună zi, poa- te vei disprețul cuvin- tele, le vei substitui o- biectului, zic bunicule, bea ceaiul, copile, vei tinji după continuitate. Să investești in cuvinte, surîd, așa de-a valma, u- nclo lingă altele, tensiu- nea dintre real și imagi- nar, să-l întreb, să-i scriu pe o coală albă de hîrtie. Unde-i caietul ? t Ca o furtună, izbind uși- le, amenințindu-mă, ru- gindu-mă, aproape plîn- gind, să recupereze, să-și poată aduce aminte, da, da, nu știi, e ca o naște- re încercarea asta, adoar- me. Ceașca de ceai ibri- cul, patul, covorul, fereas- tra basca aragazul ghetele fotografiile legătura de chei opaițul sifonul lin- gurița dc argint mișca- rea domoală a pieptului. îl trag de mînccă. E seară. Aburul urcă în văzduh pe deasupra pă- durii. Pădurea e galben- ruginie. Zboară o pasă- re. ÎI trag de mînecă. își freacă ochii. Cască. Mă mingîie pe creștet. Som- nul, această dulce / în- șelătoare discontinuitate ! Ii întind caietul, îl răs- foiește, murmură, chiar, cintă, îl strînge la piept, convenționalismul, rana, alăturarea, integrarea, cu- vintele unele după alte- le, apoi imaginile și chiar obiectele, să ți le aduci aminte, bunicul rîde, să scoți masa afară, dulapul, scaunele, obiectele îmi fură aerul, aerul e rugi- niu, fața bunicului e ru- ginie, paginile sînt rugi- nii, funia, da, e ruginie, privind mai atent obiec- tele substituindu_se unele pe altele, deschid feres- trele și acrul / văzduh abstrage ideea, să alerg pe prundișul umed. să mă urc pe motocicletă, să cumpăr o floare, să-mi fie teamă de ziua aceea fără nume în care, înfri- gurat, voi fi căutat o- biectul unic, fofbgrafia bunicului la douăzeci de ani. Pagini bucovinene — n PREMIILE Premiile celei de a XVIII-a ediții a Con- cursului de poezie „NICOLAE LABIȘ" : — Ramona Fotiade, București, Marele premiu „Nicolae Labiș". — Mircea A Diaconu, Odorheiu-Secuiesc, ju- dețul Harghita, premiul Uniunii Scriitorilor din R.S.R. — Leonard Popa, Bacău, premiul revistei „România literară". —. Carmen Jgheban, Iași, premiul revistei „Contemporanul". — Horia Gîrbea, București, premiul revistei „Luceafărul". — Irina Noela Căutiș, Rîmnicu Vîlcea. ju- dețul Vîlcea, premiul revistei „Pagini buco- vinene". — Emilian Mirea, Craiova, premiul revistei „Convorbiri literare". — Ileana Bija, Constanța, premiul revistei „Ateneu". — Mona Cirloanța, Iași, premiul revistei „Cronica". IRINA NOELA CĂUTIȘ, studentă, Rm. Vîlcea Premiul revistei „Pagini bucovinene" De Nichita A venit piatra și mi-a spus „hai în sus !“ A venit ploaia și mi-a spus „hai în sus !“ A venit luna șî mi-a spus „hai în sus !“ A venit îngerul și mi-a spus „hai !“ La fel de simplu ca întoarcerea orei în nisip Poezie Idcoa de care să te agăți Atunci cind totul in jur E prăbușire Sfera pe care s-o violezi Cu îndrăzneala unghiului Nesomnul peșterilor Ascultindu-și întunericul Crescind stalagmite Coșmarul zeului Visîndu-se muritor Orb pipăind cu bastonul Silueta culorilor Furtună care lasă Toate ferestrele timpului deschise Poezie. LIVIU ȚIPLICA, ofițer, Mihail Kogălniceanu — Constanța Premiul Comitetului Județean Suceava al U.T.C. Preludiu Doar stelele știu reîntoarcerea către sfîntă vechime; mișcarea lor ne caută sufletul. Unde puterile ni se-arată în chipul dinții o unduire a sferelor se întrevede, cîntecul în unire de cercuri... Oh, blinda lunecare a cuvintelor blinda retragere lăsînd în urmă furtunoasa clătinare ce întrupează — lumină rătăcită chip străveziu... și miinile noastre se despart doritoare de liniști ; mai departe, mai departe, ochii abia se întrevăd gurile abia-și mai șoptesc inimile, doar inimile ascultă licărul stelelor forfota de cercuri cuvîntul lichefierea. — Veronica Dana Crăciunescu, comuna Cor- bu, județul Harghita, premiul revistei „Tribu- nal". — Ciprian Chirvași'J, comuna Schitu Go- lești județul Argeș, premiul revistei „Fami- lia".’ — loan Augustin, București, premiul revis- tei „Orizont". — Gheorghe Cîrstian, comuna Drăgușeni, județul Suceava, premiul ziarului „Zori noi". —• Liviu Țiplica, comuna M. Kogălniceanu, județul Constanța, premiul Comitetului Ju- dețean Suceava al U.T.C. — Simona Mihaela Chiș, comuna Bucecea, județul Botoșani, premiul Consiliului Județean al Organizației Pionierilor Suceava. — Gavril Alexa Bale, CIuj-Napoca. premiul Comitetului Județean de Luptă pentru Pace Suceava. — Elena Cîmpan, comuna Drăgoești, județul Suceava, premiul Centrului de Librării Suceava. ELENA CÎMPAN, Suceava Premiul Centrului de Librării Ereditară degetele se numeau drept cele mai frumoase versuri din colecția neamului mau ochii se pierdeau in nămolul cercului ca orice idee rostită sumar Elegie găseam la fiecare pas cîte o pasăre moartă le-adunam in fuioare vii, grațioase peste noapte păzeam să nu pierd acest vers lung și negru semăna cu un tunel mai singur decit cimpîa ți mai rotund din dimineața spartă lumina mă-nchidea larg ca pe-un cerc liniștit ALEXA GAVRIL BĂLE, student Cluj-Napoca Premiul Comitetului Județean de Luptă pentru Pace Suceava Vizitînd cetatea Sucevei Podul legănat către porțile topite de istorie Zidurile ca niște fluturi obosiți își schimbă umbra dintr-o parte-n alta a zilei în șanțuri mirarea turiștilor apără cetatea de uitare ei se duc cu istoria îndesată în orbite Pînă la lumină In fiecare primăvară brazdele se visează lanuri peste coline nedrămuită lumina lunii nopțile iau culoarea galbenă a rodului pe porți ies bărbați și pluguri se ară istoria pina la inimă. Numai omenie și dirzenie am jertfit de-a lungul anotimpurilor. Doar ei — bărbații aceștia șiroind de trudă răvășind diminețilo cu palmele lor aspre știu să vegheze visurile brazdelor pînă la lumină. SCRISORI INEDITE (urmare din pag I) I 29 iunie 1932, Brașov Dragă Grimme, Nu bănuiam că poți fi izvor pentru viața lui Eminescu ! Un Simtion tînăr mă informează că tatăl tău a cunoscut pe inginerul Simtion, amicul lui Eminescu. Te rog, deci, să-1 supui pe tatăl tău la un interview cît mai amănunțit, pen- tru ca într-un proxim nr. din „Mihai Eminescu" revista de la Cernăuți, să poa- tă fi lămurit» și acest amic al lui Eminescu. Nu uita să întrebi și despre Dionisie Miron, alt amic ; s-ar putea să-I fi cu- noscut și pe el. Drept care vei avea recunoștința eminescologilor. Fidelul Duică P.S. Ce scrii îmi lași la Universitate în cutiuța mea (păzită de Baciu) ori îmi trimiți la Sibiu. Str. Tribunei 25 la d. prof. Cosma Iată și notele explicatfive ale lui P. Grimm : Alți prieteni din aceeași „clică", note care i-au parvenit lui Gh. Bogdan-Duică. Irimia Manole, Directorul Școalei de Meserii, cel mai bun suflet ce l-am cunoscut. (N) Danilescu, Directorul Școalei de Agricultură, după (P.S.) Aurelian, în- surat cu o ardeleancă născută Popovici, din Hațeg, care se pare că mai trăiește. (N) Făgărășanu, Inginer la Calea Ferată pe linia Ploiești—Predai, s-a si- nucis. Titus Dunca, seriilor, nepotul generalului Dunca. Simtion, cel mai bun prieten al lui Eminescu. L-a adus din Galați cînd în- nebunise și unde Eminescu avea un neam. Simtion a învățat la Zdrich. El a făcut podurile de piatră peste Dimbovița în București. (G.) Ocășanu, prozator. Și Alfons Saligny era acolo foarte des. Se adunau prin 1878—80 unde astăzi este Helvetia, într-o odaie mică in fund, birtaș era Kosman. De multe ori și la lordache, la Covaci și la Frații Mir- cea, unde era vin bun. LEGAȚIA ROMÂNIEI IN SPANIA Madrid, 11 martie 1940 BIROUL DE PRESA Dragă domnule profesor, îți trimit această „Rapsodie Valahă", pentru a fi publicată, concomitent, în „Ctonvorbiri literare" și in volum. Țiu foarte mult să apară fără greșeli de tipar și cu textul mult mai puțin strins de cum a apărut poemul „Eminescu". Restul îl las în grija și la aprecierea d-tale, rugindu-te doar să mă infor- mezi, de urgență, dacă o poți publica imediat. Profesorul Lupi este încă în așteptarea unor vești de la d-ta. Tt rog să nu-1 neglijezi. '*• ! Mă folosesc de acest prilej pentru a te ruga să-mi răspunzi ce s-a ales de nuvela „Ion Ostașul" de Virginia Daria, pe care am înminat-o eu personal d-lui Munteanu. Dacă acea admirabilă nuvelă nu s-a publicat încă și nu ai de gind s-o publici, te rog să mi-o trimiți aici, recomandat. Acum cîteva luni l-am în- trebat pe d. Munteanu (secretarul revistei „C.L.", n.n.), — printr-o scrisoare, de soarta nuvelei în chestiune, dar d-sa nu m-a învrednicit, pînă în clipa de față, cu nici un răspuns. Am primit două exemplare din masivul număr consacrat lui Eminescu și nu găsesc destule cuvinte pentru a te felicita. în așteptarea unui răspuns grabnic de la d-ta, te rog să primești asigurarea celor mai alese sentimente de simpatie și prețuire. Aran Cotruș P.S. Te rog să-tni confirmi telegrafic primirea poemei. niqioNAR xxiv 55. IACOBAN. MIRCEA-RADU (19.11. 1940, Iași), prozator, dramaturg, re- porter. Absolvent al Facultății de Filologie din Iași. Redactor la stu- dioul de radio Iași (1961—1964), secre- tar responsabil de redacție la revista „Cronica" (1964—1969), director al E- diturii „Junimea" din Iași (1969—1979), director al Teatrului Național Iași (din 1979). Din anul 1969 este Secretar al Asociației Scriitorilor din Iași. Debut publicistic în 1959, în revista „Luceafărul". Debut editorial în 1962, cu volumul de proză scurtă, Estu- diantina. Colaborează la majoritatea revistelor și publicațiilor de cultură din țară și cu Radioteleviziunea Ro- mână. Volume de proză : Estudîantina, E.P.L., București, 1962 ; Nedumerit în Atlantida, E.P.L.. București, 1968 ; O mască în plus, E.P.L., București, 1969; Cu microfonul in buzunar, Editura ■Sport-Turism, București, 1969 ; Lumea într-o picătură. Editura Albatros, București, 1971 ; Altfel despre sport, Editura Stadion. București, 1972 ; Din Azore în Antile, Editura Junimea, Iași, 1973 ; Departe (roman), Editura Junimea, Iași, 1975 ; Razna prin trei continente, Editura Eminescu, Bucu- rești, 1977 ; Oastea oștilor, Editura Junimea, Iași, 1980 ; Dramaturgia : Simbâtă la Vcritas, Editura Emines- cu, București, 1973 ; Noaptea, colecția „Kampa", Editura Eminescu, București, 1976 ; Reduta și șoarecii, Editura Ju- nimea, Iași, 1977 ; înainte, Consiliul Culturii și Educației Socialiste. Bucu- rești, 1977 ; ...și alte piese. Editura Junimea, Iași, 1985. Unele dintre lucrările1 în proză (Ne- dumerit in Atlantida, Din Azorc în Antile, Razna prin trei continente) sînt rodul călătoriilor lui M.K.I. peste hotare, în calitate de crainic sportiv, -ceste scrieri se situează la interfe- rența reportajului cu eseul. Autorul face nu doar o simplă notație de că- lător, ci un veritabil periplu în is- toria, cultura și civilizația locurilor prin care trece. Orice informație este trecută prin judecata de valoare a autorului, astfel incit orice lucru poa- te fi citit ca sens al existenței unui popor, grup etnic sau individ. Punc- tele asupra cărora poposește atenția reporterului sînt în general vestigiile de cultură care pot constitui baze de pornire în explicarea unor fenomene politice ori sociale, personalități ale istoriei și culturii materiale sau spi- rituale. Estudîantina, expresie a începuturi- lor literare, fixează totuși cadrele structurii tematice ale prozei de mai tirziu. Individul, osciiînd între sine și lumea din jur va deschide un uni- vers complex al problematicii umane în proza (și în dramaturgia) lui M.R.I. O mască in plus este dosarul unui om (Pascu Talpă) care, rupt de lume, începe să se îndepărteze treptat și de sine. Personajul și lumea din jurul lui sînt văzute de autor secvențial. Lipsa de linearitate a subiectului și absența oricărei pozitivități în peri- metrul temei dau operei neliniște dra- matică. Departe, un microromân pro- mițător și captivant, are nervul și farmecul prozei polițiste, deși se păs- trează în zona problematicii grave. O lume de la periferia moralei, selecta- tă din rindul barmanilor și a șefi- lor de localuri, se vrea suficientă sieși, ignorînd orice condiționare socială și etică, în afară de cea a puterii ba- nului ; o lume pentru care chiar cri- ma devine un fapt firesc. Prin exten- siune, subiecte de acest fel, tind la M.K.I. spre parabolă. Cu volumul Oastea oștilor autorul descinde în le- genda istorică, încercând să refacă destinul dramatic al comunității agra- re moldovenești de la începutul mari- lor seisme anunțînd timpurile mo- derne. Căminarul Gheorghe, personaj fascinant prin vitalitate și inteligență se zbuciumă inutil pentru a-și păs- tra liniștea într-o țară în care locul înțelepciunii l-a luat legea celui mai tare. Dramaturgia lui M.R.I. alternează între piesa de actualitate (comedia, farsa, farsa tragică) și cea de inspi- rație istorică. In amîndouă se simte mina sigură a dramaturgului de vo- cație. Parabola istorică și politică (Noaptea, Reduta și șoarecii) oferă cititorului și spectatorului un inedit amestec de trăiri emotive începînd cu duioșia și compasiunea și termi- nînd cu sarcasmul necruțător. Piese jucate pe scenele teatrelor din tară și (parte din ele) din străinătate; Tango la Nisa, 1968 ; Sîmbătă la Ve- ritas, 1972 ; Stress, 1969 ; Footbal, 1975 ; Omul din baie, 1977 ; Reduta 77 ; Fără cascadori, 1978 ; Duo a- more, 1980 , Hardughia, 1982 ; Caba- bana, 1984. Referințe critice (selectiv) : Papu, Edgar — în revista „Teatrul", septem- brie, 1978 ; Căliman, Constantin — in .Contemporanul" din 22 decembrie 1978 ; Cuțitaru, Virgil — în „Convorbiri literare" din februarie, 1978 ; Berlo- gea, Ileana — în „Contemporanul", decembrie, 1984. 56. IORDACHE, MIHAIL (12.VII. 1937, Râdulești — azi Malu Roșu — Ilfov), critic și istoric literar. Școala primară în satul Lipănescu, comuna Scutelnici, județul Buzău. Cursuri medii la liceele „B. P. Hasdeu" din Buzău și „I. L. Caragiale" din Plo- iești. După absolvirea liceului func- ționează ca profesor suplinitor în ci- teva sate din județul Buzău (1954— 1957). între 1957—1962 student al Fa- cultății de Filologie de la Universita- tea din Iași. Doctoratul în filologie la universitatea ieșeană, sub conduce- rea profesorului Constantin Ciopraga. Bibliotecar-șef la Biblioteca Munici- pală din Suceava (1962—1963), asistent lector, conferențiar la Facultatea de Filologie a Institutului de Invățămînt Superior din. Suceava (1963—1986). Debut publicistic în revista „Viața studențească", în anul 1957 (cu epi- grame și pamflete). Debut editorial cu volumul Adrian Maniu, în 1979 (Editura Junimea). Colaborări la zia- re, reviste și publicații științifice : „Zori noi", „Flacăra lașului", „Con- vorbiri literare", „Cronica", „Pagini bucovinene", „Luceafărul", „Ateneu”, analele științifice ale centrelor univite- sitare. Monografia Adrian Maniu este o lucrare complexă prin care autorul își propune restituirea unei opere și a unuia dintre scriitorii de seamă ai perioadei interbelice. Operă de istorie și critică Literară, monografia sem- nată de Mihail lordache se înscrie în categoria lucrărilor întocmite cu metodă și severitate universitară Structurarea presupune compartimen- tarea specifică unei monografii : evo- luția biografică a scriitorului (I. Miș- carea creației) și analiza sistematică a operei (II. Poezia, III. Dramatur- gia, IV. Proza epică). Complexitatea este dată de metodologia de cercetare care exploatează cu subtilitate cele mal diverse metode pe care critica și istoria literară le-au dobîndit de-a lungul evoluției lor. Astfel, se întîl- nesc deopotrivă modalități și instru- mente de lucru ale structuralismului, psihanalizei, sociologiei, statisticii, comparativismului literar și lingvis- tic, elemente ale logicii, poeticilor mo- derne, retoricii și chiar intuiției. Fă- ră să se lase dominat de personali- tatea scriitorului pe care îl studiază (așa cum se întîmplă cu mulți autori de monografii), Mihail lordache se detașează obiectiv, validînd cu preci- zie elementele valoroase alo operei, sancționînd cu promptitudine produ- sele mediocre sau lipsite de valoare artistică. Cercetătorul nu se mulțu- mește doar cu investigația științifi- că și cu elaborarea de judecăți cri- tice și estetice ; el încearcă să și ex- plice fenomenul intim care (la nive- lul operei, al contextului social sau cultural, pe planul biologicului) a ge- nerat o reușită sau alta, o nereușită sau alta. Permanenta corelare a operei lui Adrian Maniu cu opere ale scriitori- lor români sau universali pune în e- vidență, ori de cîte ori este necesar, particularitatea și personalitatea ope- rei, dar face și proba bogatei infor- mații literare a criticului. O astfel de procedură îi permite lui Mihail lordache să emită judecăți de valoare nu numai asupra operei autorului cer- cetat, ci și asupra fenomenului lite- rar în general. Astfel, poezia lui A- drian Maniu se împlinește pe coordo- natele mitice, exploatînd filonul foar- te bogat al literaturii universale și românești expresioniste, potențînd spe- cificul gîndirii mitice autohtone. în domeniul dramaturgiei, observă M. I-, Adrian Maniu a dat una dintre cele mai reușite prelucrări ale mitului de largă circulație balcanică — Meșterul Manole, înainte de cunoscuta opera cu același titlu a lui Lucian Blaga. De la înființarea publicației „Pagini bucovinene", M. I. susține foiletonul de critică literară al acesteia. De re- marcat ținuta echilibrată, sobrietatea și obiectivitatea științifică, alături de inteligența vioaie a cronicilor. M. I. a îngrijit și postfațat volumul George Topirceanu — Pagini de pro- ză (Editura Junimea, 1985). în lu- cru : un studiu despre opera lui Za- haria Stancu și îngrijirea unor vo- lume din opera lui Ionel Teodoreanu și a lui Adrian Maniu. Octavian NESTOR 7 ni — Pagini bucovinene UMBERTO ECO Apostilă la „Numele trandafirului6 (III) Eram de-acum liber de orice tea- mă. Atunci am început să scriu timp de un an. M-am oprit, pen- tru că am descoperit alt lucru, pe care-1 știam deja (pe care toată lumea îl știa) dar pe care l-am în- țeles mai bine în timp ce lucram. Am descoperit că un roman n-are nimic de-a face, în primă in- stanță, cu cuvintele. A scrie un roman e o chestiune de cosmologie, ca și povestea pe care o istorisește Geneza. (Trebuie neapărat să-ți a- legi niște modele, spunea Woody Allen). Cred că pentru a povesti, trebuie înainte de toate să-ți construiești o lume cît mai mobilată posibil pină în cele mai mici detalii. (...) Trebuie să construiești lumea, cu- vintele vin după aceea, aproape sin- gure tenereres, verba sequentur (stăpînește obiectele, cuvintele vor urma). Contrariul a ceea ce, cred eu, se întîmplă cu poezia : verba tenere, res sequentur (Stăpînește cu- vintele, obiectele vor urma). Primul an de muncă la romanul meu a fost consacrat construirii lu- mii : Lungi regestae ale tuturor căr- ților care se puteau găsi într-o bi- bliotecă medievală ; liste de nume și fișe de stare civilă pentru nume- roase personaje din care multe au fost eliminate pe urmă din povestire (fiindcă eram obligat să știu și cine erau ceilalți călugări care nu apar în carte ; nu era necesar ca cititorul să-i cunoască, dar eu eram obligat să-i știu. Cine a spus că narativi- tatea trebuie să-i facă concurență stării civile? Poate că trebuie să-i facă concurentă și Ministerului Ur- banismului. De unde lungi anche- te arhitecturale, pe fotografii și pla- nuri din enciclopedia arhitecturii, pentru a stabili planul abației mele, distanțele, pînă la numărul d trepte ale unei scări in spirală. Marco Ferreri îmi spunea că dia- logurile mele sînt cinematografice pentru că sînt temporal juste. Prin forța lucrurilor, cînd două din personajele mele vorbeau, mergind de la refectoriu la chiostro eu scriam cu planul sub ochi iar a- tunci cînd ajungeau acolo, încetau să mai vorbească. Trebuie să-ți creezi constrîngeri pentru a putea inventa în deplină libertate. în poezie, constrîngerea poate fi dată de piciorul metric, de CADRAN „O trăsătură a mediocriății e perseverența" afirma nu de mult cineva. Ion Văduva-Poenaru se nu- mără printre cei care nu se abat de la această regulă. Conform biblio- grafiei inserate pe foia de gardă a ultimei sale apariții editoriale („E- legii din infinit" Editura Emines- cu), rezultă că I.P.V. și-ar fi „feri- cit" pînă acum cititorii cu nu mai puțin de 14 volume. Nu știm ce și cum „arătau" celelalte, dar acesta din urmă, purtînd și un titlu impo- sibil, face pe deplin dovada lipsei de har a semnatarului, textele si de nivelul compunerilor versificate pe teme date trădînd nu doar pre- caritatea mijloacelor de expresie, ci, deopotrivă, o jenantă inconsis- tență a capacității de comunicare. Cu o abnegație demnă de o cauză mai bună, autorul își propune (și ne propune) cîteva „meditații" pe teme fundamentale, cum sînt timpul, moartea, copilăria, iubirea, priete- nia, bătrînețea etc. N-am avea ni- mic împotriva preferințelor sale li rice, dacă substanța poetică ce le ve- hiculează n-ar rămîne de-a lungul zecilor de pagini oferite spre lec- tură un fel de nucă izbită inutil de pereții răbdării noastre. Cu cea mai mare seriozitate I. P. V. ne in- vită, de pildă, (în „Elegia vieții"), „la un pahar de viață, într-o criș- mă cosmică" (? !) unde „Să facem și noi prizonieri, secundele / Să le dăm numai pîine și apă", după care „Să ne-nfieze, de merităm, dealul galactic / Să fim și noi pentru mîi- rimă, de ceea ce contemporanii au numit suflul după ureche. Pentru narativitate, constrîngerea e dată de lumea subiacentă. Și aceasta n-are nimic de-a face cu realismul, chiar dacă aceasta explică totul, pînă la realism. Poți reconstrui o lu- me total ireală, în care măgarii zboară și în care prințesele sînt readuse la viață de un sărut, tre- buie însă ca această lume, pur po- sibilă și irealistă, să existe con- form unor structuri definite din plecare (trebuie să știm dacă este o lume în care o prințesă poate fi reînviată doar din sărutul unui prinț sau al unei vrăjitoare sau dacă sărutul unei prințese retransformă în prinți doar broaștele rîioase sau la fel de bine, să zicem, porcii ta too). Istoria făcea parte din cartea mea ; iată de ce am citit și reci- tit atîtea cronici medievale ; citin- du-le, mi-am dat seama că într-un roman trebuiau să intre lucruri ca- re la început nu mă afectaseră nici măcar în treacăt, ca luptele pentru sărăcie sau inchiziția împotriva „frățiorilor". Ce vrea să zică să scrii un roman istoric ? Există trei feluri de a povesti des- pre trecut. Unul este romanul (ro- mânce, de la ciclul breton la po- veștile lui Tolkien in care se regă- sește și romanul gotic care n-are nimic din roman și totul din ro- manț. Trecutul înseamnă atunci scenografie, pretext, construcție a fabulei și dă liber curs imaginației, în ceea ce-l privește, science-fiction- ul. este adeseori un romanț pur. Ro- manțul este istoria unui altundeva. Apoi vine romanul de capă și spadă, precum cel al lui Dumas. Romanul de capă și spadă își ale- ge un trecut „real" și recognoscibil: ca să ajungă acolo, ii populează cu personaje deja înregistrate de enci- clopedii (Richelieu. Mazarin) pe ca- re le face să îndeplinească acțiuni pe care enciclopedia nu le înregis- trează să o fi întilnit pe Milady, să fi avut contacte cu un anume Bonacieux) dar care n-o contrazic. Firește, pentru a corobora impresia de realitate, personajele istorice vor face, de asemenea, ceea ce-au fă- cut (să asedieze La Rochelle, să fi avut relații intime cu Anna de „De-atîtea sentimente mă prăbușesc în mine1' ne prefață" (sic !). Dincolo de ase- menea „elanuri cosmice", I.P.V., a- tins de aripa interogațiilor reflexi- ve (nici nu se putea altfel), are ob- sesii fundamentale : „Un ou e tot ce este pe lume și sub lume / Un ou imens în care se ascunde alt ou / Sub spațiul de sub coaje (sic!) mai umblă un ecou / A fost ce-a fost odată și n-a avut un nume", cugetă dumnealui, pentru ca mai la vale, prins în febra filozofării, să constate că „Atîtea lucruri sacre sînt de făcut pe lume / Atîtea lu- cruri sacre au fost și nu mai sint" sau că „Ce știm e o nimica pe lin- gă ce nu știm" ori că „O singură dată am fost dat cu viață / Pe inimă, pe brațe, pe față". Și me- reu are ce are I.P.V. cu gîndurile care nu-i dau deloc pace: „De n-aș avea privire și nici gînd / Un în- tuneric vast mi-ar sta drept mumă / N-aș ști ce sînt, că-n mine e o sumă / (? !) Că am fost și eu aici, la rind" sau „Dar fac din gînduri focuri străbune de oieri / Și-adun toți cîinii care au stat, la stînă-n mine / Din fiare, ei să muște, să muște mult și bine / în suflet nu-s ospățuri decît de primăveri". Gra- tuitatea unor asemenea ziceri sfîr- șește în banalități de genul : „Am fost și eu odată, copil am fost și eu“ sau „...prunii sărută pămîntul / Cu crengile lor de prune" sau „Prietenul meu cel mare a plecat / De unde nimeni nu mai poate să-l aducă-napoi". Alteori afirma- Austria, să fi avut legături cu Fronda). în acest „adevărat" vin să se insereze personajele de ficțiune, cu toate acestea, ele manifestă sen- timente care ar putea fi atribuite unor personaje din alte epoci. Nu e necesar să trăiești în secolul XVII pentru a avea psihologia lui d’Ar- tagnan. Dimpotrivă, în romanul istoric nu e obligatoriu să intre în scenă per- sonaje recognoscibile în termeni de enciclopedie comună. In Logodnicii, personajul cel mai cunoscut este cardinalul Federigo pe care, înain- tea lui Manzoni, îl cunoștea puțină lume. Dar ceea ce fac Renzo, Lucia sau Fra Cristoforo nu putea fi să- vîrșit decît în Lombardia secolului XVII. Acțiunile personajelor fac să se înțeleagă mai bine istoria, ceea ce s-a petrecut Și, cu toate că sînt inventate, ele spun mai mult și cu o limpezime fără pereche despre Italia epocii, față de cărțile de is- torie consacrate. în acest sens, voiam cu siguran- ță să scriu un roman istoric, nu pentru că Uberino sau Michele au existat cu adevărat și au spus mai mult șahi mai puțin ceea ce spusese- ră cu adevărat, ci pentru că tot ce spuneau personaje fictive ca Guglielmo trebuie să fi fost spus în acea vreme. Nu știu în ce măsură am fost fi- del acestei afirmații. Nu cred în vreo omisiune din parte-mi cînd deghizam citate din autori ulteriori (ca Wittgenstein) făcîndu-le să trea- că drept citate din epocă. în acest caz, știam foarte bine că nu medie- valii mei erau moderni, ci mai de- grabă modernii erau aceia care gîndeau în chip medieval. Cu toate acestea, mă întreb dacă uneori personajelor mele fictive nu le lip- sesc o capacitate de-a ansambla ple- cind de la disiecta membra a unor reflecții cu totul medievale, anumi- te himere conceptuale pe care E- vul Mediu nu și le-ar fi recunoscut ca atare. Cred însă că un roman istoric trebuie să facă și acest lucru : să determine în trecut cauzele a ceea ce s-a întîmplat după aceea, dar și să schițeze procesul prin care aceste cauze au evoluat lent pentru a-și produce efectele. [...] In orice caz. e un lucru care m-a distrat mult. Sînt și pagini în care cititorul a savurat ca fiind delicios medievale atitudini pe care eu le resimțeam ca ilegitim moderne. Aceasta deoa- rece fiecare are propria sa idee, a- desea coruptă, despre Evul Mediu. Doar noi, călugării de atunci, știm adevărul. Dar a-1 spune ne-ar duce pe rug. Traducerea și adaptarea de Viorel DARJA țiile „poetice", rezultat, chipurile, al voitei ambiguități, stîrnesc de-a dreptul ilaritatea : „într-o celulă strimtă de-atita zbor și mers / A- lerg fără-ncetare pe-o nevăzută ață"; „să fie viitorul și pentru ea trecut"; .m-am dus pe mine în larguri" ; „să ne dăm pe ochi cu ferestre înalte și pure" ; „pot să cad și eu / in sus sau în jos" ; „vidul mă lovește mai tare" ; „eu te sărut și-atim-'i cînd nu mai ești". Nu lipsesc nici dezacordurile („căci fiecare sîntem"), nici cacofoniile („o frunză mică care"), ca să nu mai vorbim de punctuația foarte „piersonală", dar pentru că spațiul nu ne permite să exemplificăm in extenso, ne rezu- măm la aceste mostre, suficiente, credem, spre a se trage concluzia necesară. Prizonier al formulei ale- se și care, probabil, motivează po- ticnirea enunțurilor la mai tot pa- sul. I.P.V. rimează cu stîngăcie de ccnaclist începător (nebună-minciu- nă, far-calendar, mare-depărtare. lume-nume, muzeu-mereu. nai-plai). făcînd eforturi evidente („De-atitea sentimente mă prăbușesc în mine") spre a da limpezime și viabilitate artistică lungilor sale monologuri versificate. Și nu reușește și nici nu va reuși cu „găselnițe stilisti- ce" de felul : „fruntea gîndului", „năvodul gîndului", „meșteră viață", „m-am echipat cu sentimente", „bacnote (sic !) sufletești", „senti- mente noi-nouțe" etc., etc. loanid DELEANL’ CONSEMNĂRI • ,,Veșnic pădurile cintă'' La Cîmpulung Moldovenesc a a- vut loc concursul popular interjude- țean „Veșnic pădurile cintă", orga- nizat de către Comitetul Județean de Cultură și Educație Socialistă și Consiliul Județean al Sindicatelor, manifestare dedicată în exclusivitate formațiilor folclorice ale muncito- rilor forestieri. Parada portului popular și spectacolele de autentică vibrație artistică prezentate de reprezentanții județelor participan- te Alba, Bacău, Harghita, Maramu- reș, Mureș, Satu Mare, Suceava, Vilcea și Vrancea) au oferit publi- cului momente de neuitat. Juriul, al cărui președinte a fost compozitorul Ludovic Paceag, a a- cordat următoarele premii ; PREMIUL I și TROFEUL „VEȘ- NIC PĂDURILE CÎNTA" : Ansam- blului de cîntece și dansuri al Clu- bului muncitoresc „Toplița”, județul Harghita ; premiul II și trofeul „Veșnic pădurile cîntă" : Ansamblu- lui folcloric „Stejărelul" al U.F.E.T. Fălticeni, județul Suceava ; premiul III și trofeul „Veșnic pădurile cîn- tă" : Ansamblul folcloric „Brădule- țul" al U.F.E.T. Blaj, județul Alba; premiul de autenticitate : Ansamblul folcloric „Floricica" al U F.E.T. Bă- beni, județul Vilcea ; premiul Co- mitetului județean de Cultură si Educație Socialistă Suceava : An- samblul folcloric „Bistra Mureșu- lui" al I.F.ET. Mureș, județul Mu- reș ; premiul Consiliului Județean al Sindicatelor Suceava : Ansamblu! folcloric al U.F.E.T. Vișeul de Sus, județul Maramureș ; premiul I.F.E.T. Suceava : Formației de dansuri băr- bătești U.F.E.T. Agăș, județul Bacău; premiul Centrului de îndrumare a Creației Populare și a Mișcării Ar- tistice de Masă Suceava : Formației de fluierași din Paltinu, U.F.E. r Cîmpulung Moldovenesc. județul Suceava ; prem ul de popularitate : Ansamblul folcloric al U.F.E.T. Bicsar, județul Satu Mare : premii de interpretare : Cornel Gafencu, fluier. Fălticeni ; Grigore Gafencu, tilincă. Fălticeni ; Gh. Ciuraru, ti- lincă. Gura Humorului ; Vasile la- sinovschi, trompetă. Cîmpulung Mol- dovenesc ; Ilie Davciuc, fluier, Cîmpulung Moldovenesc ; Reta Rus, solo voce, Blaj ; Alexandru Poma- nă, caval. Focșani ; Florin Țiplea, solo voce, Vișeul de Sus. Au mai fost acordate premii speciale ale juriului ansamblelor artistice ale U.F.E.T. Cîmpulung Moldovenesc și Clubului muncitoresc Frasin, pre- cum și formației de dansuri popu- lare a I.F.E.T. Focșani. (M. L.) • ,,Toamnă la Voroneț" în perioada 10—12 octombrie a.c. s-a desfășurat, în orașul’ Gura Hu- morului, cea de-a Vl-a ediție a manifestării-concurs interj udețene „Toamnă la Voroneț" — manifes- tare destinată cinecluburilor și fo- tocluburilor din întreaga țară. Din cele 41 filme și 52 diaporame în- scrise în concurs, juriul, format din reprezentanți ai Consiliului Culturii și Educației Socialiste, C. C. al U.G.S.R., I.A.T.C. „I. L. Caragiale", Televiziunii Române, revistelor „Contemporanul" și „Cinema" și ai forurilor organizatoare, a acordat următoarele premii : SERII SONORIZATE : Premiul II: „Revin la toamnă" — Moser Ro- bert, A.A.F. „Banat", Timișoara ; premiul HI și premiul A.A.F. „Ba- nat", „Plastica sticlei" — Balâsi Csa- ba. Miercurea Ciuc, Harghita. FILM : Premiul I : „H" și „Echi- nox" — Florin Andreescu, Casa mu- nicipală de Cultură Ploiești ; pre- miul II : „Cronică în lut" — Fer- dinand Michitovici și Aurelian Cior- nei, Cineclubul Casei Orășenești de Cultură Gura Humorului ; -Echili- REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICL Mihail IORDACHE, Gh LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare : Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48 bru" și „Trece iarna" — N. Negru- țiu și E. Posteucă, Oțelul Roșu, Hu- nedoara ; premiul HI : „înainte de concert" — cineclubul Cooperativei Meșteșugărești „Timișoara" ; menți- uni : „Agripina" — Felix Smetaniuc, Casa de Cultură a Sindicatelor din Suceava; „Prietenul meu" — Miha- lesa Gliyula, Casa de Cultură a Sin- dicatelor Tg. Mureș; premiul Consi- liului Popular al Orașului Gura Hu- morului : „O viață în tovărășia pa- letei" — I. Matei Agapi, Școala Populară de Artă Iași ; premiul pu- blicului : „O anume stare de spirit" — A. Pîrvu și P. Gheorghe, Cîmpi- na, județul Prahova ; premiul par- ticipanților : „Dublu sens" — Paul Zeida, Botoșani. DIAPORiÂMA : Premiul I : „Mo- nolog neterminat de dragoste" și „Impresie, sfîrșit de secol" — Florin Andreescu, A.A.F. Ploiești ; „Cire- șar" și „Ca frunza, ca iarba" — E. Butnaru și Marcela Ursache, Casa Orășenească de Cultură Gura Humo- rului ; premiul II : „O zi la stînă" — P. P. Kerekes, Casa de Cultură a Sindicatelor Tg. Mureș ; premiul III : „Atenție la tren" — W. Co- vlescu, A.A.F. „Banatul", Timișoa- ra ; mențiune : „Toamnă la Voro- neț" — Sas Maria, D. Baliban și S. Botaș, Timișoara (producție cîș- tigătoare, de asemenea, a premiu Cooperativei Meșteșugărești Gura Humorului) ; premiul publicului : „Ca frunza, ca iarba" — E. Butna- ru, M. Ursache, Gura Humorului ; premiu! participantilor : „Dansul" — Emil Grosu, Tg. Mureș ; premiul Comitetului Orășenesc Gura Humo- rului al U.T.C. : „Reverie" — Ovi- diu Gran, Centrul universitar C Napoca ; premiul U.M.T.C.F. Gura Humorului : „Tunelul" — A. Enciu, Clubul „Siderurgistul" Hunedoara. (Victor Rusu). • Colocviu științific național Desfășurată la Cîmpulung Moldo- venesc și Bistrița, în zilele de 26— 28 septembrie 1986, cea de a IX-a ediție a Colocviului Național de Geografia Populației și Așezările U- mane din R.S. România și-a propus să abordeze tema „Satul in Carpa- ții românești și relațiile cu zonele circumcarpatice“- Reunind oameni de știință și specialiști din întreaga țară, actuala ediție și-a axat dezba- terile teoretice (susținute prin 126 de comunicări) și aplicațiile prac- tice în teren pe o paletă largă de probleme vizînd continuitatea sa- tului în Carpații românești, geode- mografia, geografia economică și so- cială a satului carpatic, organiza- rea spațiului și așezărilor rurale. Lucrările colocviului au fost în chip fericit completate cu vernisarea ex- poziției Civilizația montană, simbio- ză a tradiționalului și modernului in organizarea teritorială a spațiului geografic, organizată de Centrul de Proiectare Suceava și Muzeul „Arta Lemnului" din Cîmpulung Moldo- venesc (Nicolae Cârlan). • Expoziție Pe simezele Galeriei de artă din Suceava, pictorii Mircea Hrișcă și Virgil Parghel au fost, în luna oc- tombrie, autorii unei expoziții de grafică și pictură. Alăturarea s-a constituit într-o fericită comple- mentare de* genuri plastice, comună fiindu-le nu numai inspirația din motivele naturii sau a fizionomiilor umane, ci și utilizarea mijloacelor specifice unui realism solid, bine însușit. Cele peste 50 de lucrări au relevat stadiul preocupărilor sem- natarilor, reușitele înscrise în ex- presivitatea plastică și în aborda- rea realității contemporane mar- cînd un stadiu notabil în definirea personalității lor artistice. (I.C.F.)