ipoginiCEEB ■bucovinene OCTOMBRIE 1986 ■DTTATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Despre confesiune Sînt clipe ale vieții în care privirea singură, oprindu-se a- supra unui lucru, face să trea- că in încăperile ființei mai mul- tă frumusețe și mai multă emo- ție decîf or fi în stare să aducă toate simțurile laolaltă. Astfel de clipe sînt atît de rare și se dese nează cu atita precizie în aminti- re, incit niciodată n-ar putea fi spulberate de vreo altă fericire. Sînt alte clipe ale vieții cînd un singur sunet, o simplă armo- nie, călătorind prin tainicele in- strumente ale ființei, pot dărui mai mult extaz decît marea sim fonie a universului. Sînt clipe in care un simplu gest al celuilalt, un gest omenesc, de altfel obișnuit și fără însem- nătate, poate mișca în așa mă- sură alcătuirea complicată a fi- inței interioare, incit se poate în- timpla să o așeze în alte legi, în altă cadență. Astfel de întimplări nu se a- seamănă cu nici una din cele pe care ai învățat să le cunoști și să le explici, nu se pot in- tegra acelui sistem liniștitor al faptelor motivate, sistem prin care te simți oglindit în ceilalți Ia fel cum ceilalți se știu oglin- diți în tine. Astfel de întimplări produc nevoia de confesiune, imboldul nestînjenit de a găsi cu orice preț o cale naturală de comu- nicare, de a învinge tăcerea. Și atunci ajungi în fața cuvintelor ca în fața unei cetăți cu toate porțile deschise. Deodată singur în fața cuvintelor, trebuind să a- legi. Și ele, care le știu pe toate mai bine ca oricine, pe toate cele dinainte ca și pe cele de miine, te privesc superior, părînd a fi hotărîte să-ți prescrie gîn- durile și punctele de vedere, să-ți vină în ajutor, să te pună în armonie cu lumea înconjură- toare, să te oblige la exerciții elementare, să-ți spulbere com- plexele, să-ți restabilească fără drept de apel personalitatea în acord cu modelul-robot. Poți distinge cu precizie chinul fiecăruia, la fel cum roți cuprin- de, în același timp, forfota co- lectivă : cuvinte disparate, țîs- nind fără logică, ivindu-se ca insectele speriate de ploaie si dispărind în cutele bătrîne ale pămîntului. cuvinte care nu se leagă între ele, care nu se cu- nosc și se ignoră precum locui- torii unei metropole grăbindu-se dimineața, cuvinte stinghere, ui- tate în odăi, prelungindu-și som- nul în spatele draperiilor, cuvin- te refuzate de sintaxa comună, cuvinte rare, probînd, în fața o- glinzilor afumate, mantia vreunui sonet, cuvinte bune la toate, a- lergînd de ici-colo, de la între- bare Ia răspuns, cuvinte transpa- rente spunînd și da și nu, cuvin- te-soldat, cuvinte inspăimintate, tresărind la marginea frazei, cu- vinte ocrotite de sensul major al marilor sintagme, cuvinte plă- pînde hrănindu-se cu vitamine, cuvinte-cascador, riseîndu-și via- ța în salturi grozave, cuvinte- flori, cuvinte de toate îndelet- nicirile. Stai în fața lor și trebuie să alegi. Să construiești versul u- nic, încă nerostit, al ființei tale. Versul fără asemănare la auzul căruia oglinda nemișcată a tim- pului să-și înfioare pentru o cli- pă apele. Victor URSAN ÎN MOLDOVA în Moldova mea de cintec și de dor și de iubire Tata tot mai ară cimpul și-l iubește ca pe-un fiu Ca să crească griul mare, fără de închipuire In Moldova mea de suflet, niciodată nu-i tirziu In Moldova mea de cintec de iubire și de dor Mama tot mai cîntă-n poartă dorul sacru de copii Sfint tărîm este Moldova unde oamenii nu mor De la cel dintîi încoace străbunicii mei sînt vii... Moi întoarce în Moldova deși încă nu-s plecat Drag pămînt este acesta de visare și iubire Că mă nierd și uit de mine pe cărarea dinspre sat Și-atunci ceru-albastru pară-mi cit o dungă de subțire... Nicolae CAKLNlU autograf petru comarnescu „...0 nesecată sursă de inspirație1' „...privind de-a lungul mileniilor și secolelor ceea ce au creat șirurile de generații care au trăit pe teritoriul țării noastre, două fe- nomene se impun in deplina lor evidență: continuitatea artei din preistorie și pînă în zilele noastre și înalta ei valoare umană și este- tică, în mai toate timpurile. Cu mijloacele de cunoaștere pe care le avem azi Ia îndemînă, cu posibilitățile de a aprecia în spirit com- paratist ceea ce s-a făurit în lumile și culturile ce s-au continuat pe meleagurile noastre, putem spune că s-a creat o nouă conștiință în privința valorii și semnificației creațiilor poporului român. Intre spi- ralele meandrate și formele geometrice ale ceramicii preistorice, in care strălucesc Cucutenii, și motivele decorative ale portului popular există legături stilistice, ca și între arhitectura în lemn medievală și sculpturile lui Brâncuși sau intre gamele coloristice ale scoarțelor si ale vaselor smălțuite de către maeștrii din popor, pe de o parte, și gamele picturii lui Luchian, pe de alta. Simțămintul estetic al băștinașilor geto-daci, îmbinat cu civiliza- j ția romană, și-a conturat prezența în portul țăranilor noștri, în ce- !! ramica ulterioară. Perfecția proporțiilor și decorativitatea modestelor | case de țară au avut răsunet în arhitectura de piatră a Evului Mediu. Prețuind teme din lumea bizantină, zugravii Voronețului și (aii altor I monumente feudale le-au reinterpretat, aducînd un timbru popular si îmbogățind iconografia cu teme folclorice românești sau cu ele- mente ale vieții înconjurătoare. Astfel, în frescele Bucovinei, Tran- silvaniei și Olteniei s-a creat un stil național. Tradiția și inovația, autenticitatea și măiestria s-au conjugat mereu în arta noastră, ca si străvechiul cu foarte noul. Pentru gustul contemporan, dornic de simplitate, autenticitate, legătură cu esențele și transformările vieții, arta de odinioară rămîne o nesecată sursă de inspirație". Notă : Fragment din textul cu care Petru Comar- nescu a inaugurat, la 30 septembrie 1965, ciclul de expuneri, difuzat la radio sub genericul De la fres- cele Voronețului la Coloana fără sfîrșit. Textul dac- tilografiat, cu corectura autorului, se află în colec- țiile MuzeulUi Județean Suceava și se tipărește acum pentru întîia oară. Marcel OLINESCU Toader Hrib de la Arbore a privi $â fi fost pe Muntele Găina Un popas de mai multe zile în Munții Apuseni, in mijloc de vară, înseamnă reintrarea în lu- mea de frumoase tradiții ale neamului, contactul cu istoria povestită și repovestită pe a- ceste locuri; înseamnă frumuse- țea cînd domoală cînd aspră a peisajului, seînteierea zglobie a Arieșului; înseamnă cetatea na- turală de piatră și suflet româ- nesc zidită din inimi calde, din zîmbetul oamenilor întîlniți la Abrud, Cîmpeni, Zlatna, Brad, Beiuș, Roșia Montană... Înseam- nă moții ! Oameni senini, mîndri, tăcuți care te străbat cu privi- rea, citindu-ți gindurile și care, antrenați în dialog, îți răspund esențial : — Ce este un moț ? — Un om care nu este țop ! — Și ce sînt țopii ? — Toți cei care nu sînt moții— Acest dialog insolit care, tre- buie să recunosc, m-a lăsat fără replică l-am purtat cu Gheorghe Gordan, șef de sector la A.C.M.M. Roșia—Poeni, fostul primar al comunei Avram lancu. — Și cum pot fi cunoscuți moții, am insistat eu, revenin- du-mi. — Să fi fost la ei acasă, sau să fi fost pe Muntele Găina. Las la o parte povestea tîrgu- lui de fete, veche aici de 2000 de ani, cum mă asigură inter- locutorul meu, hai să nu ne re- ferim nici la lipsa indicatoare- lor către acest loc de memorabi- Mircea cel Mare T n istoria poporului român, fi- ■ gura luminoasă a lui Mircea ■ cel Mare semnifică o perioadă de consolidare a organizării statale, de dezvoltare economică și spirituală a țării, de intensificare a luptei ro- mânilor pentru libertate și existență de sine stătătoare. A ajuns la domnie într-un moment în care succesele imperiului otoman au avut drept efect prăbușirea rezis- tenței statelor sud dunărene, domnul Țării Românești, în condițiile istorice date, s-a aflat în prima linie a fron- tului antiotoman. Înzestrat cu genia- le calități politice, Mircea și-a propus si a reușit, pe cale diplomatica, în prima fază a domniei sale să obțină o puternică consolidare a poziției in- ternaționale a Țării Românești, îm- pletind lupta pentru independență și neatîrnare a țării cu efortul pentru unitatea statală, domnul Țării Româ- nești a acționat în direcția întăririi statului muntean, a făcut operă de ctitor în principalele compartimente ale vieții sociale, baza puterii politice și militare a domniei lui reprezen- tind-o satele și locuitorii acestora, orașele și tîrgurile, cele mai multe ridicate în timpul său. Centralizarea politico-statală urmărită de domn vre- me de peste trei decenii, s-a con- cretizat într-un organism capabil să reziste la încercările la care a fost supus în secolele ce au urmat și în același timp i-a dat vigoarea care i a permis să se afirme în spațiul din estul și sud-estul Europei. Asemenea multor file din istoria glorioasă a vremii lui Mircea Vodă cel Mare și cele care glăsuiesc des- pre îndeletnicirile minții și simțirea românească sînt deosebit de bogate, ultimele cercetări din domeniu demon- strând că avem de a face în acest timp cu o întreagă literatură istori- că, filozofică, științifică și juridică. Dispunem, de asemenea, de o impre- sionantă serie de mărturii ale vechii limbi românești, existente, mai ales în textele apărute în anii 1390—1400, mai vechi cu un secol și mai bine de- lă tradiție românească și nici la starea jalnică a drumului de 8 km. de sub Muntele Găina. Să privim împreună pe cei peste 80 000 de oameni, în mare majo- ritate tineri, urcați pe platoul ușor înclinat de aproximativ 50 de hectare înconjurat de pădure. Devenită serbare populară a ju- dețelor vecine, Alba, Hunedoara, Bihor și Cluj, la care se perin- dă excelente formații artistice, portul popular și interpreți din mai toate județele ardelene, în- tîlnirea de pe Muntele Găina păstrează încă, într-o formă ar- tizanală, tradiționalele obiceiuri și îndeletniciri ale moților. Ei sînt astăzi mineri, constructori, muncitori forestieri, mecanici, e- cît faimoasa scrisoare a lui Neacșu. Multe dintre aceste texte sînt însem- nări și note marginale care se re- feră la chestiuni filozofice și sînt, de cele mai multe ori. impregnate de un spirit lucid și critic, oarecum neaș- teptat în comparație cu produsele culturale slavo-române ale vremurilor mai noi, mult mai sărace în aseme- nea dovezi de independență a cuge- tului. Intr-o mare măsură opera lui Mir- cea de întemeietor de țară s-a împle- tit cu aceea de genial oștean și aprig adversar al intențiilor imperiului o- toman de a transforma țările române in pașalîeuri și a lipsi poporul nos- tru de organizarea statală ce-i asigura unica șansă de a-și apăra ființa et- nică și independența. Năzuințele marelui voievod Mircea au coincis cu idealurile de libertate, unitate și progres ale poporului ro- mân, iar faptele lui de arme s-au con- topit cu lupta de veacuri a poporului nostru pentru apărarea libertății, u- nității și independenței naționale. Cinstind memoria lui Mircea vodă cel Mare, cinstim pe luptătorul con- secvent și neînfricat pentru apărarea tuturor teritoriilor românești, pentru consolidarea statului român și a in- stituțiilor sale, premiză a desfășură- rii luptei multiseculare pentru inde- pendență, unitate politică și progres social. D. IVANESCU înfrint de octombrie Această descriere a ceea ce văd a ceea ce aud și presimt poartă numele unor coline verzi, al unor foșnete curgătoare și al unei ființe ce de pe acele coline chiar de pe acele coline se aruncă pe pietrele acoperite de sunete Marcel MUREȘEANU lectricieni, dar își mențin ve- chea faimă specifică localității de baștină : Arieșeni — construc- tori de care ; Gîrda — tulnicari; Avram lancu, Vidra, Albac — ciubere ; Poiana Vadului — bu- tuci de roți și loitre; Mărgău — geamgii; Călata, Ciucea, Po- eni — cioplitori în piatră; Bu- ciumeni, Cerbu, Izbita, Șasa, Muntari — renumiți puțari (mi- neri de veche tradiție). Privin- du-i, ascultindu-i, urmărindu-i în jocul atît de frumos și atît de al lor, numit „Țarina Abru- dului", simți că deosebirea lor față de „toți cei care nu sînt moți", este aidoma celei dintre munteni, olteni, moldoveni, bă- nățeni, bucovineni și care nu sînt altceva decît expresii sufletești ale eternului nostru nume de ro- mâni. Alexandru TOMA Cronica literară Privită dinspre ultima ei hal- tă (editorială), epica lui M. Sin vădește o impresionantă continuitate ; să fie această con- secvență pecetea ardelenismului unui prozator care nu se schimbă la față dar care, îmbucurător, ur- că în topul criticii ? Oricum, iu- bindu-și contemporanii (adică, a- cea „echipă" — cu-care-trece-prin- lume), interesul romancierului se îndreaptă spre „chirurgia socială" (nicidecum plastică). Ultimul său roman confirmă — la o altă treaptă valorică — aces- te știute enunțuri, de uz obștesc în cîmpul criticii. Dar Schimbarea la față șochează, întîi. ca roman. Lipsită de o intrigă unitară (cum s-a observat), aglomerînd linii e- plce care-i subminează coeziunea, cartea lui M. Sin este un roman mozaicat, episodic, digresiv, cu insule narative fără aderență la scenariul romanesc. Intîlnim aici multe dintre temele care animă frontul romancierilor din „imediata noastră apropiere", plombe eseisti- ce de curată politologic și descrip- tivismul „fiziologiilor", sondajul mediilor și punerea sub lupă a mentalităților. Impresionează fine- țea ^i acuitatea observațiilor, raza privirii, suprafața socială a inte- resului romanesc : dispariția pro- fesiunii de țăran. Sint bune pagini reflexive și altele, la fel de bune, amalgamînd întîmplările cotidianului, resemnificate prin rememorare. M. Sin dilată insigni- fiantul, prelungește realitatea bru- tală în teritoriile visului, (lumile comunică), împinge la limita in- suportabilului trăirile coșmarești, captează convulsiile, freamătul in- terior, rezonanța evenimentelor. Anunță deci —■ neostentativ, nici- decum uscat-didactic ori schema- tic — schimbarea. Dar Schim- barea la față (avînd cono- tații generoase) poate fi inter- pretată bogat. împlîntînd drept re- per cronologic „mijlocul lui ’61“, Finalul prozei „Crapii de prâ. silă" din volumul de debut al lui CRISTIAN TEODO- RESCU *, alăturat altor cîteva no- tații prin care se împlinește func- ția reflexivă a limbajului narato- rului său, invită la reluarea lectu- rii. Iată conținutul pasajului : Sai- zu, în calitate de narator, își în- cheie cum vrea — „C-așa îi pla- ce lui" — povestirea despre Mo- doianu, dar o încheie exact cind trebuie să-și părăsească audito- riul, incit celor care nu sînt de acord cu acest sfirșit — tinerilor, pentru că vîrstnicii îl încuviințea- ză, deși știu ca și ceilalți că Saizu nu spusese totul, adevărul fapte- lor — nu le rămine nimic de fă- cut. Decurg de aici mai multe argumente în favoarea unei re- ceptări noi a cărții, mai adecva- tă credem, intențiilor autorului, între care primul în ordinea utilă nouă ni se pare cel privitor la existența povestirii în povestire. Evidentă în unele dintre proze, situația se regăsește în toate : e de presupus un omolog al lui Sai- zu și în „Trenul de 12“ și chiar în „Contractul" sau ..Maestrul de lumini". Cu toate că în aceasta din urmă nu avem la modul expli- cit o lume a naratorului circum- scrisă celei a personajului, cono- tații ale textului ne obligă să n-o pierdem din vedere. Faptul divers — căci toate povestirile prezintă fante divers^ — nu este deloc u- nul înlîmplător, ci este simpto- Vasile Țigănoscu s-a născut la 10 ianuarie 1399 în localitatea Horodnic de Jos (cătunul Călugărița), județul Suceava. Părinții. Laurentie și Domnica, erau țărani. Vasile era al șaselea din cei ont copii ai familiei Țigăncscu. Primele patru clase le-a făcut în sat. A urmat gimnaziul la Rădăuți și Facultatea de geografie-;storie la Universitatea din Cernăuți (1919—1923), după care devine profesor. Profesiunea o va urma cu fidelitate timp de 36 de ani (1923—1959). Din 1945 si pînă în 1959 funcționează ca profesor la l'ceul „Eudoxiu Hurmuzachi" din Rădăuți. Se stinge din viață la 8 august 1971, în virstă de 72 de ani. A scris și publicat proză scurtă în timpul celui de-al doilea răz- boi mondial, timp nefast pentru un debut în literatură, de aceea opera lui Vasile Țigăncscu a rămas, în parte, necunoscută. A reușit să publice un volum de nuvele Brădetul, Ed. Cugetarea — Geor- gescu Delafras, București, 1941 si în reviste alte două nuvele : Că- rarea Mutului, in „Cetatea Moldovei", an. UI. voi. IV, nr. 8—9. aug.-sept. 1942, p. 200—227 și Crucea lui Bingău în „Revista Bucovi- nei", an. III, nr. 8, Timișoara, aug. 1944, p. 278—283 și un studiu științific, Tromba de uscat de la Satu-Mare (Rădăuți), (studiu de climatologie și geografie fizică, în revista „Natura", an. XV. nr. 5, București sept.-oct. 1963, p. 43—51). In manuscris i-au rămas două romane • Refugiații (anunțat pe coperta a IV-a a cărții sale, Bră- detul ; manuscrisul datînd din anii 1940—1941 a fost retras de sub tipar de Ia Ed. Națională „Gheorghe Mecu", în 1942) și Gaudeamus (mss. din 1961 ; scris în cinstea centenarului liceului rădăuțean) și un volum de nuvele, mss. din 1953. Despre opera lui Vasile Țigănescu s-a scris, de asemenea, pu- țin. Traian Cantemir, Vasile Țigănescu — Brădetul (recenzie), în „Revista Bucovinei", an. I, nr. 1, Cernăuți, ian. 1942. p. 28—30 ; E. Ar. Zaharia, Antologie rădăuțeană. Cernăuți 1943. Colecția scriito- rilor bucovineni, p. 10 ; George Muntean, Vasile Țigănescu — scri- itor și nrofesor, în ..Suceava — Anuarul Muzeului jdețean", voi VIII 1981, p. 517—526; Traian Cantemir. Coordonatele prozei lui Vasile Țigănescu, în „Suceava — Anuarul Muzeului Județean", voi. X, 1983, p. 731—738. Ca nuvelist a introdus în circuitul național al literaturii române specificul spiritual al satului bucovinean de la începutul secolului XX. Ion PRELIPCEAN naratorul (deopotrivă protagonist și comentator) depune mărturie pentru schimbarea la față a so- cietății, a prefacerilor și convul- siilor sociale ; sau — chiar — ca schimbare a prozei noastre, care redescoperea tot atunci individul și nostalgia purității, după ce ani lungi glorificase rozaceu tăvălu- gul strivitor al colectivității. Să observăm însă că M. Sin, un prozator obsedat de social, an- corează epicul în cosmosul indi- vidului ; altfel spus, preocupat de ROMANUL CA BAZAR*) o „evoluție fastă" a binomului in- divid-societatv (cum se exprima o dată), romancierul e atent la jocul interferențelor în sorbul vie- ții. Avind aparență de bazar — aș zice —, cu atitea puncte de a- tracție (momeli epice abandonate), romanul nici nu poate fi rezumat. El începe și se încheie cu o că- lătorie ; drumul spre Dl. R. Wein- hold, un pastor evanghelic, „un far pentru suflet", oferind -con- versații plăcute", topește de fapt toate peregrinările singuraticului jurist Brendea intr-un fel de că- lătorie unică, fără rol inițiatic • călătoria spre sine. Fire contor- sionată. trăind cu presentimentul eșecului, apărindu-și integritatea, obsedat de maculare, „veșnicul ră- tăcitor" Brendea. jurist la un I.A.S., apoi avocat într-un tirg coclit, nu se mai putea bucura de nimic. Răsucirile sale în mala- matic pentru un anume curs al vieții de obște ; rostit, el are măcar menirea de a traduce mi- rarea. de a conștientiza abaterea de la cursul comun, dacă nu cum- va și educă, de față cu eventua- litatea ipostaziată epic, și tocmai de aceea Saizu oferă nu adevărul, DIBACI Șl DINCOLO Dl POVESTIRE ci versiunea sa despre Modoianu, nemulțumind pe tineri, care citesc deocamdată litera și nu sensul în- tîmplărilor sau nu știu încă să deosebească între fapt și povestirea lui. Nici alegerea faptului divers, nu este întimplătoare, ci presupune o opțiune determinată. Capabil să o facă este numai un narator cu identitate anume, personaj el însuși, un performer de fapte di- verse. în povestirea lui trebuie să vedem nu doar lumea ce-i atrage atenția și pe care o restituie — cu adevărat „marginalizată" acum și alcătuind pe nedrept singură u- niversul cărții lui C.T. —, dar și cochilia purtată pretutindeni în spate, propria-i lume, cea care-i xoarele vieții (nu în sensul bale- tului conjunctural) trădează deru- ta, vidul interior, aventura căută- rii. întîlnirea cu enigmatica Vale- ria lasă senzația comoției erotice, a re-găsirii cuplului originar. Po- vestea de dragoste a acestui tan- dem aflat în „ilegalitate" este chiar pretextul dilatatei rememo- rări, cu atîtea deraieri epice. Hâi- tuiți, minați de obsesia iubirii to- tale. departe de frenezia erotică ce condimentează cotidianul (să adăugăm încărcătura reflexivă a paginilor care discută „filozofia cuplului"), cei doi naufragiază ; marea lor iubire degradează (se stinge), fondul de neliniște erodea- ză beatitudinea, interogația devine suverană. Confruntat cu „volupta- tea răului", cu meschinăria și ca- meleonismul în floare, Brendea se încrîncenează, convins — totuși — că toate sînt suportabile dacă ră- mînem oameni. Decupînd temele cotidianului, investigind tipologic o bogată fau- nă umană, prozatorul sensibil la suferință. interesat de „suflet" navetează între nivelele realului ; „fizica" și metafizica, problemele retoricii și ale conștiinței proble- matizante îl preocupă în egală măsură. Astfel, realistul incurabil — cum observa Cornel Moraru — se instalează în spațiul conștiin- ței, examinînd rănile deschise ale destinelor ce se ciocnesc în rama mobilă a narațiunii sale. oferă criteriile, care îl obligă — vezi povestirea „Faptul divers" — și căreia i se adresează. Este lumea în interiorul căreia a apă- rut faptul divers acesta trebuie ori nu trebuie să se repete, deci și aici se petrece ceva. Pe de altă parte, multe din însușirile deja semnalate ale scrisului, conducînd spre calități de excepție ale vo- lumului •— acuitatea epică și preg- nanța ilustrativă, amîndouă tira- nizînd atenția lectorului —, indi- că și o turnură orală a povestiri- lor și îndeamnă la o apropiere de povestitul cu virtuți funcționa- le specific mediului folcloric. Iar ideea confirmă existența unui din- coace și a unui dincolo de po- vestire, un cadru de referință și de acțiune în care faptul divers relatat trebuie să acapareze pen- tru a-și exercita multiplele funcții. Urmările unui atare mod de a citi cartea, care dobîndește din- tr-o dată un plus de unitate și mai ales de consistență, sînt nu- Serbarea de încheiere a anului școlar se sfirși si copiii se răs- nindiră care încotro pe ulițele sa- tului Horodnicul de Jos. Se întorcea și Toderiță Baciu acasă în tovărășia băieților din cătunul său. Mergea alături de Ilie Susai de pe aceeași uliță cu el. Amîndoi absolvenți a patru clase „poporale", țineau în mînă „tes- timoniile" și cîte un album cu ve- derea panoramică a capitalei dis- trictului, albume primite la serba- VASILE ȚIGĂNESCU GAUDEAMUS FRAGMENT I re de la învățătorul lor. Toropiți de căldura soarelui, pășeau mai mult tăcuți. Făcînd rar cîte un schimb de impresii din cele avute în acea zi, se uitau cu invidie Ia Gavril Băs din fața lor care pri- mise o carte de povești cu zîne, zmei și feți-frumoși. Acesta, ab- solvent și el, călca mîndru și-și muta cartea dintr-o mînă în alta, ca să fie cît mai în văzul altora. De la o vreme, înciudat de puți- Citit în spiritul lui adînc. roma- nul lui Sin eliberează o iubire care devine durere. Recompunînd din fragmente caruselul existen- ței, el adună sub umbrela cotidia- nului cioburi epice, respectînd „logica" browniană a viului, mai puțin logica romanescului. Prin acuitatea observației și percutanța notației, făcînd inventarul nevral- gic al „ficțiunii realului", Schim- barea la față a fost gustată de unii pentru „curaj" ; dar M, Sin nu scrie pe gustul galeriei, nu ăgrează vîlva iscată de variantele „ciornii" ale romanului crizist. A- șezînd banalul sub lupă, cartea frisonează lectorul prin surda aș- teptare (amenințare) pulverizată în vecinătate, palpitul vieții, în arterele textului, luciditatea de- vorantă. Roman parcă neterminat (prin jocul supozițiilor în dialogul ghiduș cu cititorul, invitindu-1 Ia o continuare mentală, cu accente de sarcasm și grotesc (distribuite e- chilibrat), Schimbarea la față poa- te fi întîmpinată cu o singură dar esențială rezervă : intrigă în evantai absența coeziunii. O fi roman oare ? Dislocările produse de noul roman (inconsistența per- sonajului, microscopia realității, ruperi cronologice, pulverizarea na- rațiunii liniare, multiplicarea per- spectivelor narative, intarsii meta- romanești ș.c.l.) calcă în picioare definiția genului proteic. Oricum, în Schimbarea la față timpul de coagulare este în afara timpului romanesc, suspendînd — sau a- mînînd — concluziile. Adrian Dinu RACHIERU *) Mihai Sin : Schimbarea la față, Ed. Cartea Românească. 1985. meroase și a insista asupra lor ni se pare de aici încolo super- fluu. Ne mai permitem doar să spu- nem că socotim cu totul justă ob- servația lui N. Manolescu cu pri- vire la faptul că „autorul sugerea- ză relativitatea actului narativ". Nu și clasarea ideii însă, pe mo- tiv că „relativizarea" n-ar avea „consecințe importante". Gestul reflexiv al naratorului pe margi- nea constatării că „există nenumă- rate feluri de a povesti o întîm- plare" nu e nici pe departe gra- tuit ; naratorul „relativizează" pen- tru a-și face loc, pentru a-și im- pune perspectiva si calea proprie, căci e conștient de noutatea po- sesiunii lui. Desigur, nu la modul zgomotos, dar comunicînd cu cer- titudine din interiorul fenomenu- lui de criză a motivației narato- riale datorat impresiei de fals și de ipocrizie pe care naratorul clasic o induce în conștiința celui modern, produeîndu-i refuzul și starea de incomoditate între for- mulele consacrate. Astfel, cu har, calm și cu o interogație profundă despre mijloace, C.T. ne apare pregătindu-se pe îndelete pentru o viață lungă. Aurel BUZINCU *) Cristian Teodorescu, Maestrul do lumini Ed. Cartea Româneas- că, 1935. na atenție ce i-o dădeau băieții, o luă la fugă îndărăt stîrnind di- nadins colbul de pe drum. — Așa un întrecut..., zise Tode- riță. Cred că a căpătat cartea pentru că tat-su e încumetrit cu domnul învățător. — De-amu, tot vacanță și vacan- ță... îi veni Iul Ilie Susai să spu- nă gîndindu-se că a sfîrșit-o cu umblatul la școală. Auzindu-1, Toderiță își mută gîn- durile la drumul lung pe care-l străbătuse vreme de patru ani din cătunul Călugărița pînă la școa- lă, cătun așezat lingă toloaca Braniște și lanurile Brădetului, cu gospodării răsfirate și pe o coastă a dealului Colnic. Iarna pornea la școală cu noaptea-n cap, o dată cu prietenul său Ilie, și, cît ținea „cărarea bisericească" care-i sco- tea de-a dreptu-n sat, nu vorbeau nimic de frica lupilor. Pe vreme de viscol, îi însoțea badea Sofro- nie, tatăl Iui Ilie, pînă la drumul bătut de săniile ce o luau spre pădure de la al doilea cîntat al cocoșilor. Acasă, Toderiță puse întîi albu- mul pe masă. Mama sa și cele trei surori mai mari se grăbiră să-I deschidă. Rămaseră însă de- zamăgite. Se așteptau să vadă ceva mai frumos si mai deosebit decît orașul Rădăuți. Lelea Aglaia se uita mai mult la marea piață din miilocul orașului, singura ce părea c-o interesează, piață măr- ginită de clădiri mai arătoase si dominată de turnul de lemn al pompierilor clădit peste părăul To- (continuare în pag. III) Poem suspendat într-o ușoară aplecare spre Aerul amețit de trecerea ploii Vă îmbrățișez pe toți cei De dincolo de vocalele colorate Ale zilei, cerul nostru Comun umblă îndoit de mijloc Salut, zic eu, n-am nici o Noutate, aș putea să-ți ofer Cîteva caramele. Nu e nevoie. Merg și pe jos, mormăie Și dispare furișat După colț drept pentru Care poemul acesta Rămîne suspendat ca o Linie de tragere Prelinsă pe pleoapa-mi insîngerată. Să cîntăm liniștiți Orașul venind spre tine o Obsesie de care se izbesc Fețele avide ale soldaților în Permisie, clopotele rostogolite Prin iarba mică, eu sînt Aici și mă-ntreb ce stradă Duce spre ieșire, aud caii Rămași în margine de cîmp O iubire stranie ca toate Minunile rivnite înecindu-se în fumul depărtării îți rămîne contemplarea și Copacul acela de sub Fereastră bun să ți atîrni într-o zi hainele și cele Cîteva cuvinte inutile Spre a mai oferi vreun indiciu Asupra propriei dispariții. Deasupra se va ivi A începe să te cufunzi în Nepăsătoarele nimicuri Poate fi o poveste din Care trupul tău lacom lese uimit dar unde Privești, încotro Se duce surîsul vechilor Porniri ? Alte priveliști Semănînd a conspirație Atît de aproape viața Si eu zicînd : aruncă-te într-un Ian de grîu ca într-o apă salvatoare Curînd se va așterne Somnul ori chiar furtuna Pînă cind deasupra se va Ivi o dropie albă purtind Sclipirea ochilor tăi. Epistolă despre contemporani O mare plăcere îmi face De-o vreme să-mi admir contemporanii Ce frumos știu ei să meargă Pe ochiul placid al orizontului Și să adune flori de romaniță Din cîmpul presărat cu surisuri Unii preferă jocul de-a Cenușa despre care n-aș putea Să vă dau prea multe relații O, cum curg orele și cum Mai zornăie nemernicele pe tăvile înflorate de rugină Ceilalți se odihnesc la Umbra fluturilor de seară Ei țin cu orice preț să nu li Se știe numele, ei deschid Din cind in cînd cîte o Ușă și cerul se rupe-n bucăți Trosc, pleosc izbindu-se de pămînt t Cineva trece fluierînd De-a lungul zilei Cărțile de poezie prind să-și Scuture frunzele. Preumblare cu o carte în mînă Nu vă recomand să renunțați la Plăcerile de după-amiază. Vecinul Meu cultivă, de pildă, dialogul De fereastră, hei, face el, nu Știi ce film se dă deseară ? Și vocea Iui dezmiardă Frumoasele erezii de cartier Mergînd pe stradă deschid Paginile cărții abia Cumpărate, foarte ușor se învață melancolia O lumină galbenă și vaierul Igrasiei mustind pe sub Ganguri. Poți colinda ore în șir trotuarele fără să Cunoști ori să fii cunoscut Cerul se prelinge printre Filele fragile, pașii trecătorilor Cadențează memoria, răsuflarea lor Sparge oglinzile frizeriilor O, desigur cu vremea te Obișnuiești să fii și ca! si iepure Oricum un animal săritor Ia Nevoie ce știe din cînd în cînd Să și citească. Pagini bucovinene — n Memoria capodoperei literare: Mircea ce! Mare Sase sute de ani constituie o a- niversare care se integrează • perfect în existența unui popor milenar. Domnitorul Mircea își merită cali- ficativul de „cel mare“ prin istoria căreia, în condiții vitrege, i-a fost ctitor. Cronicarii români și străini, urmașii săi la tronul Țării Românești a Munteniei i-au cinstit memoria așe- zîndu-1 printre marii „descălecători de datini" și neînfricații apărători ai neamului nostru, iar scriitori ai seco- lului trecut l-au nemurit in creații care s-au dovedit capodopere ale li- teraturii române. Omagiul nostru aniversar are în vede- re desprinderea trăsăturilor esențiale ale marelui voievod patriot, așa cum reies ele din două texte arhicunos- •. ute și cu atît mai îndreptățite a fi reamintite intr-un moment cu sem- nificații naționale , l'mbra lui Mircea Ia Cozia, de Grigore Alexandrescu și Scrisoarea III, de- Mihai Eminescu. Prima dintre aceste două poezii apar- ține perioadei imediat următoare „Daciei literare" in a cărei „Introduc- țiune- se postula,' printre altele, ca scriitorul român să-și zămislească ope- ra pornind de la valorificarea istoriei noastre naționale. In urma unei călătorii din 1842, Gri- gore Alexandrescu optează poetic pentru cîteva dintre locurile semni- ficative pe care le vizitase. Unul a fost Cozia. Elogiul pe care poetul îl aduce domnitorului se susține prin mijloa- ce artistice specifice curentului ro- mantic. Originalitatea constă in viziu- nea asupra istoriei. Mircea se con- fundă cu aspirațiile poporului pe ca- re-1 reprezintă, astfel incit însăși na- tura îl recunoaște și-i cinstește nume- le : „Mircea ! îmi răspunde dealul ; Mircea ! Oltul repetează". Consecvent înclinației sale spre meditație, autorul comunică deseori idei profunde într-un limbaj sobru și expresiv, cu nuanțe aforistice : „Veacurile ce-nghit neamuri al tău nume l-au hrănit". Deși nu are plas- ticitatea și muzicalitatea strofei de început, acest vers pune în circulație numele lui Mircea ca pe o perma- nență, pentru câ viața lui s-a con- fundat cu aspirațiile patriei. Dacă des- tinul altor popoare este supus peri- sabilității, iată că Mircea reprezin- tă un simbol : timpul il slujește trans- figurindu-i numele în eternitate, intr-o eternitate vie, afectivă și ocrotitoare. Trecerea timpului îi hrănește nume- le, i-1 aureolează cu dragostea ur- mașilor. viziunea Iui Grigorc Alexandrescu, preponderent romantică, are fine tră- sături specifice liricii de meditație. Uneori aride, stîngace ori sentențioa- se, versurile își păstrează insă in- tactă valoarea prin crearea unei ima- gini monumentale — prima din poezia noastră — asupra marelui biruitor de la Rovine. Confluentă ca motiv al inspirației cu Umbra lui Mircea. La Cozia se află Scrisoarea III. Diferențierea valo. rică dintre cele două texte nu intră în discuție și nici în intenția acestor rînduri. Trebuie spus de la bun în- ceput că Eminescu își întemeiază poe- zia pe o vastă cunoaștere istorică și filozofică. Fără nici o îndoială că poe- tul ar fi putut găsi in trecutul po- porului nostru și alte figuri de mari voievozi. Opțiunea sa are mai mul- te explicații. In spațiul românesc, Mircea este primul care are o dom- nie îndelungată (1386—1418) și stabilă. Pe plan intern și extern s-a dovedit un diplomat iscusit. însă argumentul cel mai plauzibil se sprijină pe o rea- litate istorică plină de dramatism: in- tenția lui Baiazid de a cuceri Țara Românească. Deci alegerea făcută de Eminescu conține o mărturisită semni- ficație patriotică. Lupta de la Rovine a fost prima confruntare de anvergu- ră cu forțele otomane și, totodată, o strălucită victorie a românilor conduși de Mircea. Scrisoarea III conferă domnitorului muntean trăsăturile spe- cifice poporului nostru : demnitate, modestia, ospitalitatea și vocația li- bertății. Păstrarea independenței ță- rii sale a făcut din Mircea un erou național și european. Eminescu a transformat realitatea istorică într-o capodoperă a literaturii române. Inte- resul nostru trebuie să se aplece a- supra imaginii pe care poetul o are despre Mircea. Obiectivarea psihologi- că este caracteristica esențială. Mir- cea întruchipează sufletul unui popor în ceea ce are el inalterabil și spe- cific : dragostea de țară, simțul bi- ruitor al libertății. Atitudinea auto- cratică a lui Baiazid se spulberă în fața unui popor care își apără inte- gritatea propriei sale făpturi. Prin cuvintele domnitorului vorbește țari. Aici stă puterea de fascinație pe ca- re o exercită personalitatea lui Mir- cea cel Mare asupra literaturii, asu- pra urmașilor care, astăzi, ii cinstim memoria. Gheorghe LUPU Sub veghea de viteaz conducător E-o fericire nouă ce cuprind : Nu toate-nspre lumină, oare, tind ? ! întind cu toate, parcă-un apeduct Spre mugur dind în floare și în fruct. Pe plaiul țării mele-ntr-un colind Grădinile iubirii azi cuprind : Trăirile prin anii tineri ni-s Sub soarele dind viață unui vis. E-o Pace blindă luminind pe țară Sub veghea de Viteaz Conducător : Aici în vatra noastră milenară Urcăm spre Comunism de aur zbor ! Ni-i patria Ni-i Patria în inime și fapte : Trăim in amintirea-i fructe coapte ! Imbrățișind Carpații la mijloc Ni-i Patria, o. Tricolorul scump : Ni-i Patria o. Tricolorul scump : Din inimă nicicind eu nu mi-l rump ' Cu el inveșmintat aș vrea s-adorm Intr-im pămînt visat de orice domn. Ni-i Patria și stema cea de spice : Ne stringem toți aicea ca-n matrice. Ca semn al Comunistei vremi—oștea Am pus deasupra ca mereu să stea ! a Și Patrie ni-i Dunărea și Marea : E un azur înalt in care zarea Imbrățișind Carpații la mijloc — Ni-i Patria iubire și noroc ! Iordan AIOANEI Eroul El are pieptul plin de răni și ochii denși de flori albastre. El știe pașii dacă-s triști Și glasul păsării măiastre. Trecutul său fâră-nceput Nu-i pare încă o povară, Cînd merge, zările se-ntrec Să-i facă umbra mai ușoară. Cu chipul patriei în miini Și ochii denși de flori albastre El mai veghează, fremătind La zborul păsării măiastre. Lucian PAL Comunistul n-am pierdut lumina vocea din inalt «tăruie-n mine pururi intr-acolo c ochiul meu intr-acOlo e pasul pornit să atingă ținta sunt pregătit mîinile îmi țin drept steagul aprins către stele umerii îmi duc torțele fericirii am focul iubirii de patrie in singe de patrie ajunsă pe culmile visate sunt cel ce este strigat să fie la timp acolo sunt cel ce nu rătăcește cărarea Ion VERGU DUMITRESCU RECENZIE S. FI. Marian: BASME POPIIlARE ROMANEȘTI Absentă circa o jumătate de secol din viața editorială (ultima apariție datînd — după Dicționarul literaturii române de Ia origini pînă la 1900, București, E.A.R.S.R., p. 555 —- din 1923), opera lui S. FI. Marian și-a făcut din nou simțită prezența în circuitul public (și) prin strădania lui Paul Leu căruia i se datorează trei ediții conținînd piese folclorice, foar- te puțin sau deloc cunoscute, din culegerile marelui folclorist și etno- graf, apărute din 1975 încoace. Ultima dintre acestea — Basme populare românești. București, Ed. Minerva, 1986 — fără să aspire (în pofida aparatului critic, formal con- form uzanțelor : prefață, notă asupra ediției, trimiteri și note explicative) la statutul de ediție critică propriu- zisă, cuprinde în partea I, o sub- stanțială colecție de „basme fantasti- ce", iar în cea de a II-a „povești didactico-moralizatoare" (clasificările aparțin editorului). Basmele și (în- deosebi) poveștile nu sînt, după cum precizează și Paul Leu, integral ine- dite, unele fiind tipărite de Marian în presa vremii sau în ediții de u- zură, iar altele, preluate din ediția Basme din Țara de Sus, Iași, Ed. Junimea, 1975 (îngrijită de Mihai Cărăușu și Paul Leu). Să notăm că Paul Leu s-a aflat în situația, deloc comodă, de a alege, în cazul texte- lor inedite, dintre mai multe versi- uni, pe cea mai coerentă din punct de vedere al artei narative, sau de a renunța, în genere, la texte ce nu poartă sigiliul paternității, conferit de grafia și semnătura lui S. FI. Marian (deși metoda culegerii prin interme- diar era curentă în epocă). De ase- menea o operație dificilă a avut de surmontat îngrijitorul ediției și în situația cînd a fost nevoit să recon- stituie, prin colaționare, structura integrală a unor basme inedite, ră- mase în două sau mai multe versi- uni (nu variante !) incomplete dar complementare. Este deci de apreciat travaliul onest al editorilor, contri- buția sa la cunoașterea mai completă și adecvată a activității lui S. FI. Marian care, și prin astfel do cule- geri, a salvat de la uitare importan- te eșantioane de gîndire, sensibili- tate. și măiestrie artistică populară, într-o vreme cînd lipsa mijloacelor tehnice moderne de înregistrare so- licita folcloristului eforturi mai greu de imaginat astăzi, implicînd, totoda- tă, o inevitabilă doză de infidelitate a textului notat față de forma na- rată oral de informator. In astfel de situații s-au aflat toți folcloriștii mo- mentului (un I. G. Sbiera, P. Ispi- rescu, G. Dem. Teodorescu ș.a.) și de aceea colecțiile lor de proză folc- lorică sînt, în bună măsură, repo- vestiri și nu reproduceri absolut fi- dele care să poarte pecetea talentu- lui narativ al povestitorului informa- tor. E de neînțeles, în această di- recție de ce Paul Leu nu „crapă lemnul" (cum se spune) decis, ape- lînd, în Prefață, la „abilități", care pot deruta, lăsînd imoresia câ încear- că a salva aparențele. Să luăm un exemplu : după ce ni se oferă mos- tre copioase din care rezultă că folc- loristul a intervenit masiv, amplifi- cînd nuclee narative notate (sau au- zite) de la informator (vezi p. XII— XV, XVII—XVIII în Prefață și p. 503—519 în Note), editorul ii moti- vează intruziunile prin necesitatea „îmbogățirii și limpezirii mijloacelor de expresie în spirit folcloric, a în- tregirii unor portrete, a clarificării uncr situații în care se găseau eroii narațiunii populare la un moment dat, a restabilirii formei tradiționa- le specifică (nu „specifice" ? —n.N.C.) basmului ș.a.", sau „in ideea resta- bilirii viziunii etice și estetice, folc- lorice”, ori prin .lipsa de fidelitate a memoriei, imaginația limitată, ab- senta parțială sau totală a sensibi- lității estetice precum și alte particu- larități ale colportorului informator1. Dacă S. FI. Marian „privea critic ceea ce aduna și chiar din momen- tul recoltării unor basme el inten- ționa să revadă manuscrisul pentru a-1 completa" (intenție, de altfel, ma- terializată) înseamnă că el procedea- ză după posibilitățile și uzanțele mo- mentului. repovestind basmele și e discutabil dacă Întreprinderea sa se produce în cel mai autentic „spirit folcloric". De altminteri, Prefața ne apare minată și de alte cîteva defi- ciențe (evitabile) cum ar fi tendința de a se stabili, prin paliative compa- ratiste, întîietăți ale lui S. FI. Ma- rian față de Ion Creangă apropo de povestea Capra cu trei iezi, aceasta întrucît, notează Paul Leu, „la Ma- rian firul epic al basmului este ra- mificat, arborescent, are personaje noi și evenimente epice neîntîlnite la Creangă" etc., etc. Fără îndoială că așa stau lucrurile, însă, cum Ion Creangă e scriitor cult, artist crea- tor, iar nu folclorist culegător, care adesea repovestește basmele populare, ca S. FI. Marian, paralela nu-și gă- sește. în această manieră, întemeie- rea și chiar față de... Lucian Blaga, deoarece „în timp ce Ia Lucian Bla- ga constatăm datorită concepțiilor sale filozofico-estetice și mai ales in- fluenței exercitate de curentul expre- sionist, tendința de a încifra mitul („Eu cu lumina mea sporesc a lumii taină"), la Marian observăm tendin- ța spre o cale opusă celei blagiene". în loc de orice comentarii — opinia lui Etiemble (citată de Adrian Ma- r;no în Introducere în critica litera- ră, p. 251—252) : „Comparaison n’est pas toujours raison !". Lăsînd la o parte „subtilități" de asemenea manieră, trecînd peste ma- nia trimiterii la propriile-i lucrări, chiar și cînd nu era cazul (vezi nota 13. p. VII, spre ex.), si peste unele expresii șablon de tipul „academicia- nul de la Suceava", „omul de știință bucovinean" ș.a. asemenea, se impune a sublinia merituoasa stăruință a lui Paul Leu de a întregi imaginea am- plei activități de folclorist și etno- graf pe care a desfășuraLo S. FI. Marian (semnificativ e și faptul că un întins studiu monografic, pe a- ceastă temă, a fost publicat de Paul Leu aproape integral în diverse re- viste de specialitate), îngrijitorul edi- ției de față fiind la ora actuală sin- gurul cercetător ce-și asumă o misiu- ne ocolită, inexplicabil, chiar de spe- cialiștii din institutele de resort. Nicolae CÂRLAN GAUDEAMHS (urmare din pag. II) plița. In repedea perindare a u- nor frînturi de amintiri legate de vînzări și tîrguieli, privea cu gura întredeschisă întinsul pieții, unde, • înspre gara mică era tirgul de lapte, între templu și „Casa ger- mană" tirgul de vite și, în fața primăriei cel de cereale. Puse degetul într-un loc pe fotografie și arătă drumul Voitinelului pe care mergea cînd avea treburi la oraș, drum ce da în tirgul de fîn, de lemne și produse lemnoase. Numai tirgul de poame din dosul primăriei, zis al lipovenilor, nu-I putea vedea. Badea Avram arun- că asupra albumului o privire scurtă și spuse : — Cunosc eu tirgul mal bine decît pe hîrtie. De-amu la trea- bă, mă băiete ! Făcuse Toderiță treburi și mai- nainte si nu-l îngrijorară acele vorbe. La testimoniul deschis pe masă, tatăl său, analfabet. cum era, se uită numai la singurul semn deosebit și cu însemnătate în ochii săi : pecetea roșie cu ste- ma imperiului austro-ungar, paju- ra cu două capete. Trecu o săptămînă de la înce- perea vacanței de vară. Dinspre munții aprnpiați, nori groși treceau peste cătun și sat întunccînd cerul, răscolind acrul și udînd pămîntul ca niște stro- pitori uriașe. Colo și colo, văzdu- hul era brăzdat de fulgere, iar zgomotul tunetelor pornit din scli- piri orbitoare, se rostogolea de la un capăt la alt capăt al zării. De la o vreme greutatea norilor și pînza de jirebii se lăsară spre răsărit unde se ivi pe cortina ploii un curcubeu clar cu capetele pierdute după dealul Colnic. Toderiță ieși din casă și, de pe prispă, se uită în toate părțile ca să-și dea scama dacă ploaia a trecut cu totul. Prin spărturile de rc-i. soarele, care trecuse de a- miază lumina ici și colo gospo- dă-ii și ogoare de pe coasta dea- lului, Admiră o vreme frumusețea curcubeului, apoi urmări cu ochii cîteva rindunele ce spintecau ae- rul în ciripit voios. Din șopron, undc-și bătea coasa, tatăl său își aruncă și el privirea spre cor și-i spuse : — E cam de-a mersului, mă băiete. Toderiță lăsă curcubeu! și rîn- dunelele și intră în casă. Păscutul vacii și al cîtorva oi era singurul lucru mai deosebit ce intra vara și toamna în grija sa. — la-ți un țol pe tine, îl sfă- tui mamă-sa, care fușălăia niște lină. Ar putea să mai vie un ro- pot de ploaie. Du-te pe tolocuța de pe Colnic. E mai aproape. Cu izmenele suflecate și cu un țoluț pe umeri, Toderiță porni cu dobitoacele. Abia ieși din ogradă și zări un bărbat îmbrăcat orășe- nește ureînd pe o cărare coasta dealului cu gospodării răzlețite. Apariția rară a vreunui surtucar prin cătun îl făcu să-1 urmărească cu privirea pe necunoscut pînă ce-I văzu dispărînd în ograda lui Pamfil Băs. Cînd începu să urce dealul, îl văzu pe Gavril a’ lui Pamfil la o cotitură a drumului ce ocolea o văiugă plină de ră- chite. Venea la vale alergînd. — încotro ? Gavril se opri gîfiind, — Ehe, dac-ai ști cine a venit la noi... — Vedeam un șatrar c-o intrat la voi, îl înghimpă cil vorba To- deriță, văzînd cît de mîndru îl privea. — Șatrar ?... La noi a venit dom- nul, mă! Domnul învățător. Al nostru. — Și la ce ? — Nu știu. M-o trimis tatuca să-l chem la noi pe tat-tu și pe badea Sofronie. Fug că mi-o spus să nu zăbovesc. Vremea se răzbună. Nori răz- leți treceau pe sus cu umbre ce se mișcau pe coasta dealului, pe întinsul cătunului și al Braniștei. Boțuri cenușii do aburi izvorau și se ridicau încet din zidul al- băstrui al munților, nu departe spre apus. In casa lui Pamfil Băs se ținea sfat mare. Mare i se părea lui Pamfil, lui Sofronie Susai și lui Avram Baciu, măcar că erau nu- mai ei și învățătorul și vorbea mai mult acesta din urmă. Din ca- mera de peste tindă se auzea zgo- motul înfundat și ritmic al văta- lelor de la stativele la care țesea gospodina casei. — ...Deși districtul e românesc, continuă învățătorul ceea ce în- cepuse, mai mult nemții și alte neamuri au dat băieți să învețe la gimnaziul superior din Rădăuți. Așa i se spune liceului, aici, în Austria. Din anuarele pe care le-am citit, adică din niște tipări- turi despre viața acestei școli, am făcut socoteala că, din aproape opt elevi, numai unul e român. III — Pagini bucovinene UMBERTO ECO Apostilă la „Numele trandafirului66 (ii) Să povestești cum ai scris nu înseamnă să dovedești că ai scris „bine". Poe spunea că ..efectul operei e una și cunoașterea pro- cesului e alta". Cînd Kandinsky sau Klee ne povestesc cum pic- tează, ei nu ne spun dacă unul din ei e mai bun decît celălalt. Cînd Michelangelo ne spune că a sculpta înseamnă a elibera de apăsarea pietrei figura înscrisă deja in ea, el nu ne spune dacă Pietă de Ia Vatican e mai fru- moasă decît Pietă Rondanini. Se întîmplă ca paginile cele mai luminoase despre procesele artis- tice să fi fost scrise de artiști minori care realizau efecte mo- deste dar care știau bine să re- flecteze asupra propriilor lor procese : Vasari, Horatio Gree- nough, Aaron Copland. Am scris un roman fiindcă mi-a venit pofta s-o fac. Cred că este un motiv suficient pen- tru a te apuca de povestit. Omul este, prin natură, un animal care fabulează. Am început să scriu în martie 1978, impulsionat de o idee seminală. Aveam chef să otrăvesc un călugăr. Cred că un roman se poate naș- te dintr-o idee de genul acesta, restul fiind carne pe care o a- Așteptăm, sosiți mal devreme de timpul convenit. Făcusem drumul pe jos pe aleea arcuită ca o seo- ră printre copaci și tufișuri. Pie- trișul pe care călcam scrîșnea sub pași, fără ca zgomotul să ni se pară enervant. Sub partea cu a- coperiș îngust, de șindrilă înne- grită de vreme, măiastru încrus- tată, ne-a țintuit locului frumu- sețea sobră a casei masiv așeza- tă pe pămînt, asemenea unui cal- ci! de fortăreață. Dar era atît de imaculat, albă pe fondul verde și dens’ din jur, incit lăsa mai de- grabă o impresie de imponderabi- litate. închisă în sine, plutea de- părtată și inaccesibilă, doar cu pleoapa cerdacului deschisă cerce- tător. Tinerii s-au răsfirat apoi uitînd pentru o clipă angajamentul luat că nu vor vorbi tare. Le explica- sem de ce e necesar să manifes- tăm reținerea ca într-un loc sa- cru și eram satisfăcut de felul cum reacționau. Chiar și excla- mațiile mai zgomotoase, de încin- tare in fața frumuseților ce le desco- pereau, se stingeau cu repeziciu- ne. Strădania mea de a le sugera cît de greu obținusem întilnirea dădea roade. Fusesem nevoit să înfrîng cerbicia îndreptățită a u- nei soții cu obraz îngust, tras si crctos și cu mîini prelungi ca de daugi pe drum. Ideea aceasta trebuie să fi fost mai veche. Am regăsit un caiet datat din 1975 unde înscrisesem o listă de că- lugări, trăind într-o vagă mă- năstire. Nimic altceva. La înce- put m-am apucat să citesc Tra- tatul otrăvurilor, al lui Orfila, pe care îl cumpărasem Ia Paris, acum 20 de ani, din simple mo- tive de fidelitate față de Huys- mans (Lă-bas). Cum nlciuna dintre otrăvuri nu mă mulțumea, i-am cerut unui prieten biolog să-mi indice un remediu care să aibă proprietăți determinate (să fie absorbit pe cale cutanată în timp ce se ma- nipulează ceva). Am distrus de- indată scrisoarea în care aces- ta îmi răspundea că nu cunoș- tea nici o otravă care să cores- pundă celei pe care o căutam : acestea sînt documente care, ci- tite într-un alt context, ar putea să te ducă drept la închisoare. La început, călugării mei tre- buiau să trăiască intr-o mănă- stire contemporană (mă gîndeam ■a un călugăr investigator care să citească -Manifestul..."). Dar rum într-o mănăstire sau o aba- ție trăiesc încă numeroase vesti- gii medievale, m-am apucat să martiră riguros pictată ; dînsa-mi vorbea de -bolnav" și de cre- pusculul unei vieți. eu repetam . u stăruință -Maestrul* — față de care nu aveam dorință mai mare decit aceea de a-1 zări numai, fie si pentru o singură clipă, dar o clipă dir.tr-acelea care rămîn în- tipărite pentru tot restul ieții ! Iar acum, după ce nur- i ■sem minutele, imploram secu- • să nu se mai smulgă dureros de la locul lor. li și auzeam pe unii ÎNTILNIREA dintre tinerii mei discipoli cîrtind că bătusem drumul degeaba, că așa sînt -maeștrii", iar aluziile lor îngreunau și mai mult așteptarea. Ascultindu-i și făcîndu-mă că nu-i aud, mă întrebam dacă purtarea lor ținea numai de orgoliu sau și de nesocotința anotimpului lor ne- răbdător și grăbit ? încă o dată tentat să-i privesc altfel decît de obicei și. dacă ar fi fost posibil, cu o forță de penetrație ca a ra- zelor X. Tensiunea nerăbdării reștea. alimentînd un fol de în- depărtare a unora față de ceilalți frunzăresc arhivele mele de me- dievistică pe care le lăsasem să hiberneze (o carte despre estetica medievală din 1956, cîteva ese- uri, în trecere, o sută de alte pagini despre același subiect din 1959, întoarceri la tradiția me- dievală din 1962 pentru lucrarea mea despre Joyce, apoi, în 1972, lungul studiu despre Apocalips și despre miniaturile comenta- riului lui Beatus din Liebana, deci Evul Mediu era mereu în actualitate). Am dat peste un vast material (fișe, fotocopii, caiete care datau din 1952) destinat al- tor scopuri, foarte importante, pentru o istorie a monștrilor sau o analiză a enciclopediilor medie- vale sau o teorie a catalogulu1. La un moment dat mi-am zis că deoarece Evul Mediu era ima- ginarul meu cotidian, era tot a- tîta să scriu un roman a cărui acțiune să se desfășoare direct în epoca aceea. Așa cum am spu- s-o în anumite interviuri nu cu- nosc prezentul decît prin ecra- nul meu de televizor, în timp ce am o cunoștință directă a E- vului Mediu. La țară, cînd a- prindeam focuri pe pajiști, soția mea mă acuza că nu știu să pri- vesc scînteile care se ridicau spre coroana copacilor și zburau de colo-colo de-a lungul firelor de lumină. Pe urmă, cînd a ci- tit capitolul despre incendiu, mi-a spus : -Dar atunci tu pri- veai scînteiel". ..Nu. dar știam cum le-ar fi privit un călugăr din Evul Mediu". La drept vorbind, nu m-am ho- tărit să vorbesc numai despre E- și a tuturor de mine. Și atît de greu obținusem, la rîndu-mi promi- siunea că întilnirea — Marea in- tîlnire ! — va avea loc ! Atinsesem aproape punctul cri- tic al așteptării, cînd ușa cu gea- muri dinspre cerdac se clinti, tră- gindu-se înăuntru. Se înfiripă în spațiul umbros al cadrului silueta bine cunoscută din fotografii și din filme, bărbatul masiv inaintind nesigur și greoi, susținut cu efort de femeia cu păr alb, mai firavă acum decît cînd o văzusem și stătusem de vorbă. îmbrăcat de oraș, cu pălăria în cap, cu basto- nul in mină, aidoma unui trecător întunecat și demn din fața căruia oamenii se dau Ia o parte instinc- tiv, marele bărbat răminea tot impunător, inaccesibil Magnific și inabordabil prin ab- sență. Maestrul se lăsă așezat pe un scaun, răminind neclintit sub soare, ca o culme eternă. Imobi- litatea ii prefigura permanența și tinerii care ii cunoșteau opera, crescuseră cu ea, o depozitaseră în vul Mediu. M-am hotărît să vor- besc despre Evul Mediu și prin gura unui cronicar al epocii. E- ram un narator începător și pe naratori îi privisem pînă atunci clin partea cealaltă a baricadei. Mi-era rușine să povestesc. Mă simțeam puțin ca acel critic de teatru care s-ar expune dintr-o dată luminilor rampei și care s-ar vedea privit de cei ce pînă atunci fuseseră complicii săi din stal. O mască, iată ce-mi trebuia. M-am apucat să citesc și să recitesc cronicarii medievali, pen- tru a dobîndi de la ei ritmul și cadența. Ei urmau să vorbeas- că despre mine și eu urma să fiu liber de orice bănuială. Li- l>er de orice bănuială, dar nu și de ecourile intertextualității. Am descoperit astfel ceea ce scriito- rii au știut-o din totdeauna și pe care ne-au spus-o de atîtea ori : cărțile vorbesc întotdeauna despre alte cărți, iar fiecare po- veste povestește o poveste deja povestită. Homer o știa, Ariosto o știa, fără a mai vorbi despre Rabelais sau Cervantes. De ace- ea. povestea mea nu putea să înceapă decît cu manuscrisul re- găsit, de aceea si povestea aceas- ta. firește, va fi si ea un citat. Am scris de îndată introducerea, plasîndu-mi narațiunea la un al patrulea nivel de îmbinare. în interiorul a trei alte narațiuni : eu spun că Vallet spunea că Mobillon a spus că Adso spu- ne... în românește de Viorel DARJA -------consemnări----------------- • Tipărituri Muzeul Județean Suceava a pus de curînd la dispoziția cititorilor o cuprin- zătoare ediție a Anuarului (volumele XI si XII), reunind articole, studii și comu- nicări științifice elaborate in perioada 1984—1986. Structura capitolelor reflectă abordarea unor multiple domenii de cercetare („Ani- versări", „Din istoria orașului Suceava", „Studii de istorie*, „Din istoria culturii sucevene", „Documente", „Medalioane”, „Muzeologie", „Note și comentarii", „în- semnări bibliografice"), înscriind peste cincizeci de lucrări ce oferă o imagine concludentă asupra nivelului de compe- tență la care se ridică cercetarea știin- țifică în județul Suceava (V.R.) conștiințe ca s-o ducă mai departe din generație în generație, încre- meniseră pătrunși de venerație, de curiozitate, de neliniște. Ca și ve- getația din jur mișcată de adieri- le vîntului, grupul era străbătut de un freamăt necurmat. Oare, de ce e ca o stîncă ? De ce nu dă semn că ne vede ? Sau nu ne simte ? De-o parte frămînt, de cealaltă încremenire. Ne marca arzător pe- cetea tragicului. In amnar lovea dur o piatră nerăbdătoare și cine altul ar fi putut intui mai exact primejdia decît dascălul celor ti- neri ? Inima îmi tremură. Eram doar iasca dintre piatră și amnar și tocmai de foc îmi era teamă. M-am grăbit să le comunic șoptit că întilnirea se terminase. Ne vom retrage, așa cum ne-am înțeles, fără o vorbă, fără vreun zgomot astfel ca nimic să nu clintească liniștea celestă a Maestrului. Ră- masul-bun să ni-1 luăm în tăce- re. fluturind mult batistele, idee care îmi venise acolo, în incandes- cența momentului. Am și fost a- cela care am dat exemplu ridicînd cu mina batista. înfricoșat, totuși, că nu voi fi înțeles si că mă vor lăsa singur ; tinerii însă mă imi- tară. Batistele fluturară emoțio- nant pînă ieșirăm din ogradă — un pilc de fluturi albi într-o mare de verdeață. Mircea ȘEKBĂNESCU CADRAN „Cum folosim șansa ?“... T. V. ȘTEFANELLI INEDIT • Tirgul olarilor Și ediția din acest an a Tîrgului ola- rilor de la Rădăuți (august) a reunit ce- ramiști de frunte din renumite centre tradițonale ale țării (Horezu, Oboga, Ro- mâna, Corund, Baia Mare, Miercurea Ciuc, Marginea și altele) într-o autenti- că revărsare de forme și culori. Mani- festarea, circumscrisă ..Zilelor culturii" de aici, a fost întregită de o dezbatere pe tema „Valorificarea tradiției în crea- ția populară românească" și de expoziția „Unitate și continuitate în ceramica populară românească". Bucurîndu-se de interesul unui numeros public, Tirgul s-a încheiat cu festivitatea de premiere a celor mai merituoși crea- tori. Marele premiu pe 1986 a revenit ti- nerilor rădăuțeni Marcel și Florin Coliba- ba, demni continuatori ai neuitatului meș- ter olar Constantin Colibaba. (I- B.) • Record La a Vl-a Bienală de caricatură „Arta umorului în lume", organizată în orașul italian Vercelli, trei tineri caricaturist! suceveni, Radu Bercea, Corneliu Mireuță și Constantin Papuc au obținut premii speciale la secțiunea „temă liberă". Au- torii de mai sus se adaugă unei convin- gătoare liste la graficieni care au adus, în ultimii ani, la Suceava, prestigioase premii internaționale de acest fel. (M.L.) o Școală Zestrea învățămîntului sucevean s-a îmbogățit cu un nou lăcaș. Școala Gene- rală nr. 12, din localul căreia poate fi surprinsă o simbolică perspectivă a Suce- vei moderne, și-a deschis porțile , cu pri- lejul zilei de 15 septembrie, pentru su- tele de copii din cartierul George Enes- cu, unul dintre cartierele noi ale orașu- lui, aflat în plină expansiune. (V.D.) V' o Expoziție Tînărul grafician sucevean Dan Hodo- roabă a fost, nu demult, oaspetele Iașilor, expunînd la Rotonda I.M.F. un repre- zentativ grupaj de lucrări (peste 50) rea- lizate în ultimii ani. La vernisajul expo- ziției a vorbit criticul de artă Radu Negru. (M.L.) i La ora la care apar aceste rîn- dun ecourile Galei tinerilor actori de la Costinești s-ar putea să se fi stins. Cu riscul de a puncta cu întîrziere respectivul eveniment estival, ținem să facem totuși cî- teva observații vizînd mai puțin derularea și consistența momen- tului în cauză, despre care cei in- teresați au luat cunoștință la vre- mea cuvenită, cît mai ales „învă- țămintele" ce se cer a fi subli- niate și asupra cărora mai toți comentatorii n-au pierdut ocazia să insiste. Intr-adevăr presa a acordat su- ficientă atenție faptelor consumate la Costinești. Așa cum era și de așteptat. Au fost relevate reușitele ediției și s-a emis, totodată, o se- rie de considerații, pertinente în cea mai mare parte, din care oa- menii de teatru și actorii tineri îndeosebi vor trage (ori au și tras) concluziile ce se impun. In ce ne privește (și cu aceasta intrăm în subiect) am reținut, în- tre altele, cîteva dintre părerile formulate de Ileana Lucaciu în revista Săptămîna, păreri care, dincolo de intenția autoarei, stîr- nesc nedumerire. Precizăm de la bun început că nu punem nici o clipă sub semnul îndoielii compe- tența și seriozitatea analizei pe care semnatara a realizat-o pe durata celor cîteva numere, mul- titudinea aspectelor abordate cu acel prilej. Ba mai mult, ne-a în- cîntat meticulozitatea descifrării fiecărei evoluții scenice, intre a- cestea, bineînțeles, și cea a actri- ței Carmen Ciorcilă de la teatrul sucevean, despre care Ileana Lu- caciu afirmă : „Orice teatru de prim-rang (sublinierea noastră) își poate afla in Carmen Ciorcilă o actriță cu imense resurse profesio- nale". Și astfel intrăm in miezul problemei. Deci, încercăm noi a pricepe unde -bate* zicerea de mai sus, gala de la Costinești ar în- semna inainte de toate o șansă de ieșire dm anonimat. (Serialul se intitulează chiar așa: -Cum fo- losim șansa ?“), dar nu spre bi- nele instituțiilor reprezentate, ci mai degrabă spre folosul lansării către marile scene, eventual bucu- reștene. Căci, puțin mai la vale, aceeași I. L., după ce reproșează directorilor de teatru (cu excepția lui Mircea Radu lacoban, prezent la Gală) dezinteresul față de com- petiția de pe malul mării, conchi- de : „De ce oare nu au manifestat acest „firesc" interes și alți con- ducători de instituții teatrale... ? Ar fi avut prilejul să cunoască mai bine o parte din tinerele ta- lente care bat la porțile unor „concursuri" de multe ori necon- cludente de intrare în colective importante (sublinierea noastră)*. Prin urmare, rostul concursului, lasă I. L. a se înțelege, ar fi mai cu seamă acela de „recrutare" de noi nume pentru renumitele -co- lective importante". Ceea ce vrea să însemne, nici mai mult nici mai puțin, că spectatorii din Bo- toșani sau Petroșani, de pildă, n-au decît să se mulțumească și cu... ce mai rămîne. Si asta pen- tru că locul interpreților valoroși n-ar fi altul decît în teatrele „de prim-rang". Ciudată mentalitate ! Să nu se mai mire nimeni, așa- dar. dacă proaspeții laureați de la Costinești au si început între timp să-și pregătească bagajele de plecare. loanid DELEANU Din poezia care o publicăm acum pentru întîia oară reiese clar că a fost scrisă în perioada cînd T. V. Ștefanelli era stagiar (practicant) la Judecătoria S IV Viena (octombrie 1873— septembrie 1874). Cu toate că autorul nu era student, în anul 1874 el a deținut următoarele funcții în societatea „România Jună* : în perioada ianuarie—martie, vicepreședinte II, iar in perioada aprilie—septembrie (pînă cînd a plecat la Cer- năuți) a fost secretar I. Poezia „EU" (titlul a fost notat ulterior, cu creionul, de o altă persoană decit autorul) este unul dintre acele scinte- ietoare texte satirice care dau o savoare deosebită, mai ales în epocă, literaturii lui Ștefanelli. N. MOSCALIUC Eu Eu sînt un practicante Funcționar de stat Dar starea-i calicească Căci sunt de foame lat. @ Cel mai bun interpret O frumoasă tradiție face ca, în fiecare an, la secția de muzică a Școlii Generale Nr. 2 din Suceava să se desfășoare con- cursul profesional „Cel mai bun inter- pret", manifestare de aleasă ținută artis- tică ce aduce pe scenă cei mai valoroși interpreți pe grupe de clase și de vîrste. Ultima ediție a reunit o selecție dintre elevii claselor de pian, instrumente de coarde și de suflat, prilejuind o autentică trecere în revistă a tinerelor talente de aici. Dincolo de premii și de clasamente, merită să amintim numele cîtorva dintre îndrumătorii acestor cocii : profesorii Doru Albu, Felicia Gorea, Constantin Belciqg, Alexandra Robiniuc, Ana Trifu și Ion Badea. (l.B.) Mă pun și fac dreptate Și bine chibzuiesc Dar biet* stomachu-mi geme De foame mă topesc Și ce-mi ajută-acuma Că sunt judecător Când n-am un ban în pungă Și mii de creditori Ah ! grea-i durerea morții Când ai cu ce trăi I Dar e mai greu pe lume Un practicant a fi I Vreau să mă-nsor și vocea-mi La fete mi-o redic Dar ce fată detreabă Se-nsoară cu-n calic ? T. V. ȘTEFANELLI REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DARJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MURESEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, A- lexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIIJ Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48