ipQQini (—) ■bucovinene SEPTEMBRIE 1986 EDITATE IN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA Armonii de toamnă Vom intra încet în anotimpul culorilor stinse, cu toate ale noastre, cu pămintul întreg, cu timpul din noi, împărțit, ca o tablă de șah, în zile și nopți ; vom stră- bate dincolo de porțile grele ale toamnei si ne va învălui fără veste dorul de cu- vinte, dorul de poezie. Pentru o clipă îl vom invidia pe scriitor și tot atunci vom simți, ca pe mari dureri ale trupului, neputința de a descrie, ne- priceperea de a spune și chinul de a face înțeleasă lumina care ne locuiește. Ne vom aduce aminte de stelele pe care le-am cercetat odinioară prin luneta al- bastră din laboratorul dc astronomie al școlii, de realitatea lor atît de îndepăr- tată și atît de inutilă care prețuia mai puțin decît perechea de zaruri din buzu- narul hainei ; ne vom aminti de calcule in- terminabile, de ani-lumină, de Proxima Centauri, vom descoperi în memorie for- me de bacterii inviindu-se în ochiul mi- croscopului și conturul lor atît de asemă- nător cu cel al continentelor și al țărilor din atlasul de geografie ; vom trece din amintire în amintire pînă la același sep- tembrie al fructelor parfumate și al sfîr- șitului de vacanță, adunind cele învățate cu cele neînvățate, cele înțelese cu cele de nepătruns și, pentru o clipă, iarăși îl vom invidia pe scriitor. Pe cel care nu „știe" ce este un centru de calcul, un computer, un calculator, un sistem de programare, un mesaj algoritmic, un robot din generația a treia, care nu cunoaște limbajul „Fortran", care nu poate face un transplant de inimă și nu e in stare să descrie tehnologia de fabricație a microprocesoarelor, pe cel care e contem- poran cu toți oamenii și care se mișcă neștiut printre mii și mii de portrete ro- bot, preferind mai mult singurătate decît intîlniri de afaceri : pe cel care s-a angajat singur și fără simbrie să oprească șuvoiul aparențelor într-o oglindă odihnitoare și pură și să reconstruiască neobosit lumea din jurul său pînă cind fiecare amănunt al ei, fiecare mădular, fiecare piatră, fiecare sunet si fiecare culoare să se fi prefăcut în cuvinte. Pe cel care este nemulțumit de sine și care știe că nu este de ajuns să fie, deoa- rece timpul, lucrarea lui, chiar dacă pare citeodată a nu mai răsturna orele una peste alta, chiar dacă pare a se fi oprit, se mută în inima lucrurilor, măcinîndu-le odihna. Pe cel care așteaptă, înțelegînd că vre- mea mereu pregătește prefaceri. Pe cel care vede și înțelege, pregătind u-Se să rostească un adevăr... Pe cel care, descoperind legile de convie- țuire între lucruri, ființe si forme, recom- pune o lume de. o simplitate desăvârșită, izgonind din cetățile ei aparența si falsele raporturi. Să fie însă toamna cea care ne cheamă pentru o clipă afară din grădinile multi- colore ale imediatului, să aibă, ea singură, puterea de a ne isniti către înțelegerea u- neî mereu alte dimensiuni a lumii, sau există ceva în ființa noastră care se a_ prinde o dată cu revărsarea în aur a na- turii, o venirea Dacă îl vom sale, el înțelepciune neînvățată despre de- nerpetuă ? în acest septembrie pentru o clipă invidia pe scriitor nentru darurile nu va lua aminte, fiind consacrat unei munci grele, conștiente si responsabile, în spațiu] căreia timpul nii-si va potoli goana și nu va îngădui formelor să zăbo- vească decît în cuvînt, în acel statornic si misterios repaos al materiei unde valu- rile mării se opresc din zbucuim. unde li- nia orizontului devine precisă si rece ca un tăiș, unde fuga noastră de propriul con- tur și de propriile limite se frînge cu răsu- flarea tăiată, unde timpul lucrurilor nu poate fi altul decît timpul din noi, unde, ca orice ființă, fiecare lucru poartă în el forma perfectă a existenței sale ideale, darul spre desăvîrșirea în orice lucru trăiește cristalului. Vom intra fără veste sa în lume, unde, armonia secretă a în anotimpul aces- tor culori, înțelegînd limpezimea zilelor și nopților, vom călători prin ținutul ființei noastre și undeva, într-o pașnică secundă, ne vom regăsi iluminați de poezie și de frumusețe. Victor URSAN SEPTEMBRIE Elena GRECULESI : REPORTER POSIBILA EMBLEMA Probabil că niciodată, la noi, meș- teșugul n-a tins mai mult ca astăzi către artă. Nu-i nevoie să fie invocate motivele. Contempo raneitatea a ales, între util și frumos pe cel din urmă. Aceasta nu înseam- nă că lingura de lemn, să zicem, n-a rămas, dar nu mai are nicicum prețul celei crestate cu măiestrie. A- mîndouă ascund în trupurile lor fra- gile, e adevărat, muncă și îndemînare, cea superb inutilă însă mai poartă cu sine, ca un veșmînt feciorelnic, ta- lentul si imaginația — virtuți răsplă- tite numai de societăți bucurîndu-se de prea-plin. Este, fără indoială. ne- muritoare epoca istorică ce-și chel- tuiește valorile pentru bila... a și le înno- x Și totuși, la oblrșia străchinii de . Ca s-o facă Rădăuți este strachina. să ajungă pînă la noi. un Constantin Colibaba a învățat singur, tînăr si neadmirat. într-un atelier necurtat de turiști, aproape neștiut. A învătat tot asa cum un flăcău die Vicov, din Bilca sau din Horodnic învață, pe ascuns. în șură. Arcanul. După ce a știut, din hora sau din sîrba agilelor sale degete, din zîmbetul său victo- rios și înțelept, se putea naște orice formă. S-au născut însă, și deloc ori- cum, numai cea de Rădăuți și apoi cea amintitoare de Kuty... Pentru Rădăuți. învățătura ce de- curge din restricția pe care Constan- tin Colibaba și-a impus-o este em- blematică. Fără îndoială că păstra- rea si perpetuarea tradiției, cultul pentru autenticitate nu sînt carac- teristice numai pentru această (in- suficientă cunoscută, totuși) zonă et- . nografică. Dar aici ceramica de Mar- ginea, (mai puțin uneori cea realiza- tă în atelierele cooperației de con- sum), lada de zestre ce poartă sem- nătura unui Ion Balcan este lada fe- tei din Vicov sau Straja, cămașa de Bilca rămîne cămașă de Bilca. pîn- zătura de Frătuții Vechi este așijde- rea cu cea de cînd lumea. ...Zîmbetul lui Constantin Colibaba este unul dimensionînd triumful... x „Tîrgul olarilor" nu este neapărat reprezentativ pentru arta populară ră—Uteană. El este, ni se pare, o fe- reastră abil deschisă către lume, pe care, iată, au pătruns mai intim în „casa cea mare" a țăranului buco- vinean trăitor aici un Tancred Bănă- țeanu. apoi un dr. Ion Vlăduțiu... A- poi atîta lume, descoperind sau re- descoperind... „Cusături tradiționale din Bucovina", de Ileana Crețan, putneancă. O carte al cărei preț suprem nu este cartea, ci adînca dragoste a învățătoarei pensionare pentru frumusețea altiței bucovinene ; este rod al unei munci despre care numai ea poate povesti. „O viață...", ne-a spus. Rapsod" Este un tîrg Rădăuții arată că numărul lor este egal giul artistic al sutelor de iată, au descoperit poteca numele către neuitare. ședințele cooperativei : altfel ?...“. A PRIVI Aplecat pe coama lui^ încetișor nera Georgeta Văcăreanu. ,Se deja. Vinerea, oraș invadat. S-a schimbat decorul (noua piață sea- unde izvo- dimineața ! zice cel mai răsă- Marcel MUREȘEANU Dumitru TEODORESCU cu presti- oameni ce, ce le duce vicepre- putea si aici ca nicăieri, ea codrilor seculari, a să coboare pe pă- Toamna se întinde e stăpina obcinilor, a turmelor care nu vor mint. că te afli in părțile domelor răului, înseamnă că te afli Slătioarei sau ale Putnei... Acum stau pe locul de răște Suceava, într-o preajmă a munte- lui, la ridicatul de dimineață al cețuri- lor. Vin spre mine copiii călare pe cai mărunți. Se opresc. Coboară. dimineața ! bine veniți cu noi, decît să x celebru ca un — Bună rit. — Bună — Mai Să visezi soare vara întreagă și el s-ajungă la tine în septembrie, înseamnă In iulie. Cooperativa de artă popu- lară și artizanat „Sucevița" din Ră- dăuți era răsplătită cu o prețioasă diplomă măsurînd suficient de exact gradul de răspîndire în țară și în lu- me a artei populare a zonei. Faptul cu totul remarcabil trebuie însă cău- tat în respectul cooperatorilor de aici pentru autenticitate. «Aproape nimic nu le putem reproșa, afirmă muzeo- graful Dragoș Cusiac. Aș dori ca mulți alții asemenea să „fure" din comorile muzeului așa cum „fură" cei de la Cooperativa „Sucevița"». Ingi- mănă mult mai bunicii noștri), sâ-1 sesizeze în cint aspru, al griului, cofițe, lemn, străchini. mult cu noi decît cu fără însă ca ochiul jocul, cînd odihnitor, albului, negrului sau covoare, linguri de cămăși, bârbînțe, pîn- zătură. oale din lut, ștergare, bundi- țe, împletituri din nuiele, lăicere, scorțare. grindare, păretare, polițe, pieptare, cojoace creînd impresia u- nei oaze de frumusețe — un perime- tru oin care cîte unele dispar (su- mane, lăzile de zestre sau altele), dar s3 află și se caută atitea încă, incit admiratorul nu are nici o șansă să rămînă pe loc ; dus de valurile de vi- zitatori și curioși, nu va rata nici una dintre atît de multiplele fațete ale frumosului prezent aici. Știți cîte premii obținute în cadrul Festivalului național „Cîntarea Româ- niei" răsplătesc arta creatorilor popu- lari din această zonă ? Oricum sînt atît de multe, încît se poate afirma Octavian Băscescu, muzeograf; „Zo- na noastră este una dintre cele în care cultura populară este vie. au- tentică și originală, extrem de boga- tă și de variată. Trimiteți neîncreză- torul să trăiască doar cîteva zile în Bilca, Vicovu de Jos, Arbore. Frătău- ții Vechi, Marginea și-1 veți con- vinge..."., Nume ? Le-a inventat într-o anume măsură voga celebrității. Rămîn doar cofițele, covoarele, lingurile, străchi- nile, cămășile etc., și, mai ales, neal- teratul, permanent realimentatul nos- tru respect pentru îndeletniciri ale căror roade și-au asumat dificilul, prețiosul rol de a fora în inepuiza- bilele rezerve umane de bucurie, li- niște, satisfacție. autograf ION MURGEANU Adevărul este o amintire Frumusețea este o amintire. Adevărul este o amintire. Dorul în- seamnă același lucru : o amintire. Cea mai dragă amintire a inimi» mele este Mihai Eminescu. Au mai spus-o și alții. O vor repeta la nesfîrșit generațiile ce vin. Fiica mea Irina încă de pe-acum (ea în curînd va avea doi ani și trei luni) mi-1 arată pe Eminescu dințr-o icoană familială. Nu-i pronunță numele chiar corect dar știe (pentru că vede) unde este locul lui Eminescu în casa noastră. O să știe cu timpul și locul lui în inima noastră. Icoana de care vorbesc am purtat-o cu mine aproape de cînd mă știu. A stat pe unul din pe- reții casei părintești într-o odaie de la Zorleni și a stat și la Suceava în camera de la gazda mea din strada Dragoș Vodă (numărul 19 mi se pare). Am purtat-o și pe la gazdele bucureștene (nu puține la număr) și o țin într-o variantă aproape identică și deasupra birou- lui din redacția unde scriu grăbit aceste cîteva rînduri pe care cu eminesciană melancolie le adresez încă o dată Sucevei. încă o dată de ce ? Pentru că prima dată Sucevei i-am adresat gindurile mele despre Eminescu atunci cînd m-am cuminecat (într-o seară de ne- uitat) cu aerul prea încărcat de duhul amintirilor al Bucovinei. Eram între prieteni. Vorbeam zile în șir, nopți de-a rîndul, numai despre Eminescu. întorcîndu-mă între prieteni (din nou la Suceava) ce aș putea să-i întreb mai intii ? Bineînțeles despre Eminescu. îl mai știți pe de rost ca atunci ? lată-mă în septembrie, cu fața șiroind a picuri de ploaie cînd cerul fierbinte fuge de mine acasă mă aflu și parcă prin munți, a trecut o căprioară ciudată cu chip pămîntiu cit de aprins se simte iarba în soare, destinele în toamna brumată ! Cristian Pașcanii BUCOVIAN sau ale Râ- pe cărările stați singur lingă cărare. — Unde ? întreb mirat. — Un prieten al nostru e bolnav. Mergem să-l vedem. E aproape. Copiii duc caii de căpăs- tru. In pragul casei iese o femeie fru- moasă. Undeva în livadă, un cal negriu. Pare mai degrabă un mînz. Pe copilul bolnav îl cheamă Traian. — N-am venit singuri / zice unul. — Observ, zice Traian. Pe dumnealui l-am mai văzut pe aici. — Sîntem cu caii! zice unul. Traian se ridică de pe pernă și mi se uită lung în ochi. — Astăzi vă dau calul meu ! șoptește el. Să aveți grijă de el. Cînd o să ajun- geți pe munte, va scoate un nechezat. Să nu vă speriați. Apoi va zbura printre nori. Să vă aplecați pe coama lui, înce- tișor. Cronica literară Una din șansele mari ale cultu- rii contemporane este tînâra ge- nerație de critici și istorici lite- rari. Atît numeric, cît și ca poten- țial științific și creator, ea pro- mite să depășească toate momen- tele de efervescență a cercetării fenomenului literar traversate pi- nă acum de cultura noastră mo- dernă. După ce a trecut, in linii mari, de cataractele fervoriior metodologice și a depășit — in goană — „cheile1* obligatorii ale modelelor obsedante, această ge- nerație începe să-și calmeze o- glinda (fără a renunța însă la a- legrețea caracteristică a încă proaspetelor ei ape) și, mai ales, își lărgește considerabil matca. O marcă a ei, din ce in ce mai e- videntă, este aspirația spre sin- teză. Propensiunea către perspec- tivele largi, cît mai cuprinzătoare care să permită demersul compa- ratist, către construcțiile ideatice complexe în care istoricitatea fe- nomenului literar se subordonea- ză unor principii modelatoare, ar fi simplist să fie interpretată ca un reflex al orgoliilor vîrstei ; dimpotrivă, ea dovedește înțele- gerea unei necesități acute (de fapt, cronicizate) a literaturii ro- mâne. Maturitatea unei culturi este, desigur, probată și da nu- mărul și valoarea sintezelor ; or, la acest capitol generația critică anterioară a rămas, în mod fla- grant, debitoare. Pe linia elaborărilor sintetice se plasează și a doua carte a lui Andrian Dinu Rachieru — Voca- ția sintezei, eseuri asupra spiritua- lității românești. După un debut convingător în domeniul sociolo- giei literare (Orizontul lecturii, ed. Facla, 1983), el se lansează într-un slalom vertiginos și difi- cil în tema, prin excelență de sinteză, anunțată de titlul volu- mului. Nu folosim aici cuvîntul slalom în sens ironic ; angajarea în parcuregrea unui asemenea ver- sant problematic, într-un volum de relativ mici dimensiuni, ni se pare, prin ea însăși, dincolo de temeritate, o performanță. Auto- rul este conștient de riscuri, cel puțin de cea mai mare parte a lor, ba își asumă, credem, niște sacrificii inevitabile ; într-un se- col și aproape jumătate, de cînd s-a declanșat dezbaterea în jurul personalității culturii și literatu- rii române, nici unul dintre proo- pinenți nu a întrunit sufragii u- nanime. Ca să nu mai vorbim de talia participanților. Tn aceste condiții un merit al cărții ni se pare a fi parcurgerea drumului propus pînă la finiș, chiar dacă mai sărind o poartă, mai doborind un jalon. Așa stînd lucrurile, prima în- trebare pe care trebuie să ne-o punem este : care sînt mizele ei ? O primă constatare ar fi că ele depășesc, înglobînd-o, sfera aspi- Bîzdîgăniile neprețuitului Creangă (ix) Nu mă aștept, în sfîrșit, ca lec- tura aplicată imaginilor literare din Povestea lui Harap-Alb să fie întîmpinată decît cu accentuate semne de întrebare, in urma că- rora cititorii sînt rugați să adau- ge observația unui gîndtior — ro- mân — cum că țăranul și Kant își pun aceleași probleme, deo- sebirea constînd doar in mijloa- cele tehnice —• uneltele de gln- dire — cu care le rezolvă. Susțin, deci, că instrumentele de gîndire poetică specifice țăranului român sînt bîzdîgăniile ce mișună în basme, legende, bocete, colin- de și în toate manifestările sale cultural-folclorice de autentică factură. Problema care se iscă e de a vedea în ce măsură țăranul nostru este conștient de semnifica- țiile bîzdîgăniilor cu care își al- cătuiește un text de funcționalita- te tradițională, căci dacă vom pu- ne întrebarea ce înseamnă Strim- bă-Lcmne sau Fîntînă în care e botezat feciorul craiului, ni se va răspunde „așa am apucat din bă- trîni”, întocmai ca în cazul cuvîn- tului „sat” despre care vorbitorul comun nu are cum ști că inițial suna „fossatum” și are înțelesul îngrăditură, intăritură. Cuvîntul — ca unealtă de co- municare cotidiană — și bîzdîga- nia — ca instrument de comu- nicare poetică a unei gîndiri a- supra unei realități, poartă cu ele PROZA 1 Caierul în timp ce caierul de lină as- pră, țurcană, umplea ultimul fus, își aminti că-i este sete. Era o sete uscată, înecăcioasă. Globii o- chilor se mișcau cu greu, căutind un lucru de care să se sprijine. Ar fi ațipit, ca de obicei, spriji- nind u-și făptura firavă de furca lustruită după ani și ani de folo- sire. Insă o ținea trează setea as- ta pe care n_o mai simțise nici- odată atît de neiertătoare. — Aglaie, răsuflă Zavastia că- tre fata care se afla intîmplător în preajma ei ,să-mi aduci un co- făiel cu apă din fîntînă Dela- deal, de la Nic-Antoce. Dar fugu- ța, bunicuța mamei, fuguța ! Era pe la toaca mică. Bătrîna înnodă firul spre vîrful fusului, așeză furca lingă pernă, respiră in ziua fierbinte și își caută cu vîrful limbii buzele secate si ui- rațiilor strict personale ale auto- rului. Se pornește, deci, de la premisa necesității relansării u- nei dezbateri cuprinzătoare, în suprafață și în adîncime, asupra personalității culturii și, implicit, a literaturii române, a poziției reale pe care o ocupă ea în lume. Motivația (de domeniul evidenței) cea mai acută a acestei necesi- tăți este constatarea că, în actua- litate și la nivelul global, feno- menul policentrismului cultural tinde să instaureze noi tablouri axiologice. Aceasta ar fi, conchi- de A.D.R. șansa artei noastre de a străpunge, definitiv și plenar, în universalitate : „Fiind aici, la porțile Orientului, intr-un spațiu promis performanței cultrale (s.a) ADRIAN DINU RACHIERU Vocația sintezei*) cu palpabile urme orientale, pu- tem nădăjdui că in contextul disemnării istorice a centrelor (acea dialectică spațială în acce- lerație), ora literaturii noastre — trăind la granița dintre Orient și Occident — a bătut” țs.n.). Oricum ar sta lucrurile din acest punct de vedere (fiindcă, in ab- solut, chestiunea poate îi dscuta- tăn necesitatea reangajării unei astfel de analize, ir. lumina pro- greselor din ultimele decenii, in plan mondial, ale sociologiei, et- nologiei, istoriei, poeticii etc., se impune cu autoritate. Că autorul nu face decît să incite la o ase- menea dezbatere, nu ni se pare a fi o carență a cărții. El fixează nievlul actual al problemei, rezu- mativ, firește (insă, din păcate, la limita minimă a selecției) și, în punctele ei cele mai fierbinți vine cu sugestii proprii, rostite insă cu nejustificată discreție a tonului. Compendiul său permite o concluzie, nerostită, dar care transpare cu decență • progresele înregistrate in ultimele decenii nu pot mulțumi pe nimeni și sta- rea lor poate avea consecințe ne- fericite la nivelul întregii culturi naționale. în contextul epicii lă- untrice a criticii noastre literare, cartea lui A.D.R. isi asumă o, deloc ușoară, funcție de provoca- re, cu toate riscurile apropiate și îndepărtate. De aici și caracterul ei polemic ponderat și de imp-vabila urba- nitate intelectuală. Altfel nu se explică absența din bibliografie — in mod obiectiv o zestre semni- ficativă necontenit sporită sau trunchiată in decursul istoriei lor. Dacă vorbitorul sau povestitorul folosesc un tîlc sau altul din a- ceastă comoară — sau mai multe sau toată zestrea deodată — râ- mi ne un fapt analizabil de către exegeza științifică . Dintr-o asemenea perspectivă. Povestea lui Harap-Alb nu este o alcătuire .cum am apucat-o din bătrini”, ci una ordonată in func- ție de anume structură narativă și cu tîlcul conștiut al bizdigânti- lor alcătuitoare. în litera ei. ca- podopera lui Ceangă povestește un scenariu ritualic in care se ofi- ciază simulacrul jertfei unui tînăr ales și menit a se căsători cu o divinitate celestă — fata împăra- tului Roș. altfel și altundeva nu- mită Sora Soarelui s-a Pămintu- lui. Nu-i vorba totuși de cine știe ce ritual inițiatic abscons și mis- terios, pentru a cărui descifrare trebuie să parcurgem mitologiile popoarelor indo-eunropenc. ci pur și simplu de alegerea și trimiterea unui mesager din partea comuni- tății umane drept semn al înțe- legerii și respectării legilor in vir- tutea cărora viața omului pămin- tean atîmă obiectiv de buna des- fășurare a ordinii cosmice. Mărturiile istoricilor antici des- pre ritualul zalmoxian al dacilor tate de umezeala vieții. Și le sim- ți departe. Din rola sobei de că- rămidă, făcută pe vremuri de pro- priile sale miini, abureau cîțiva cartofi copți, așa cum îi plăceau și cum mai putea să-i mănince in ultima vreme. Aroma lor, cîndva plăcută, se evapora alături de din- sa. — Da-ntoarce-te, iute, Aglaie hăi. Fata plecase demult. — Și să fie rece, rece, fato ! își întoarse picioarele spre mar- ginea patului, se sprijini în podul mîinii drepte. în stingă avea fur- ca de tors pe care mai rămă- sese, legat cu îngăduință, un smoc de lină. Era toiagul ei. Tălpile goale și înăsprite de mers desculț atinseră pămîntul, mușchii se treziră și bătrîna Zavastia păși spre ușa deschisă. Ograda clocotea de păsări hămesite și însetate. Peste gardul de nuiele împletite lehâîau niște cîrlani. selectivă — a numelui lui Lucian Blaga și faptul că sinteza Perso- nalitatea literaturii române a profesorului Constantin Citpraga este ignorată cu desăvîrșire; in vreme ce lucrări aparținînd ul- timului val critic, ba chiar și ar- ticole din reviste, sînt invocate repetat. Noi nu vrem să-i repro- șăm selecția reperelor, deoarece concepem republica literelor ca un spațiu al democrației și liber- tății absolute, dar ne gindim că eludarea lor și a altor citorva la care nu ne mai oprim, este în dezavantajul fixării nivelului ac- tual al problemei. Ba chiar se lezează (participa- tiv) o asemenea situație la un critic cu un atît de fin simț al nuanței. Această virtute A.D.R. și-o exploatează din plin, formula lui tinzind spre ceea ce s-ar pu- tea numi poantilism critic, evi- dent în toate capitolele lucrării, dar, mai ales, în cele care tra- tează diverși autori. Ea își arată însă și reversul, cu precădere în secțiunile cu conținut teoretizam : divizarea tușei critice conduce la disoluția formulărilor tranșante de care orice demers ideatic are ne- voie. Bunăoară, nu se trasează limitele dintre orientalism, blzan- tism, sud-europeism, fanariotism decît cu aproximație ; s-ar mai putea da și alte exemple. Virtu- tea de care vorbim (simțul nuan- ței) se resimte și la nivelul ex- presiei. Stilul lui A.D.R. urcă spre un discurs calofil-neologistic cu grațioase înclinări spre prețiozi- tate care anunță un critic cu un remarcabil simț al cuvîntului scris. Reversul i! constituie rarele ex- crescențe solemnoide și retorice dictate, de cele mai multe ori. de excesele de politețe vis-â-vis atît de scriitorii vii, cit și de cei tre. cuți în lumea drepților. Voluptatea irepresibilă a disocie- rii este contrabalansată de o so- lidă disciplină a ansamblurilor e- laborate după regulile simetriilor geometrice. Cele patru cvartete de personalități menite să probeze vocația sintezei în cultura noastră sînt așezate în (ca să folosim u- nu! din cuvintele des folosite de autori rama delimitărilor teoreti- ce plasate la începutul și la sfir- șitul cărții. Delimitări în care (Herodot) sau despre cunoașterea teoriei celor 12 semne zodiacale, a mersului planetelor și stelelor (lor- danes) nu mai pot sta astăzi sub semnul îndoielii, deoarece sini confirmate, peste milenii, de tex- te folclorice românești. Rostul po- veștii lui Creangă — întocmai ca al atîtor alte basme fantastice de la noi — e de a prezenta sub o formulă fantastă o realitate cos- mică marcată de legi imuabile și de a propune prin această fanta- zare poetică un comportament li- man modelat după legitatea uni- versului. Sau, cum ar spune Kant, „cerul înstelat deasupra mea și legea morală in mine...”. Meritul lui Ion Creangă nu constă — între multe evidențiate de exegeții săi — doar in provo- carea stării de veghe asupra tîl- cului fantasmelor basmului româ- nesc. ci mai cu seamă în recon- stituirea scenariului esențialmen- te asemănător cu scenariul din ca- podopera literaturii noastre popu- lare. Povestea lui Harap-Alb ne- fiind. în structura și mesajul ei, decît versiunea în proză a Mio- riței. Firește, nu se poate susține că Ion Creangă avea sau dă seamă de integritatea semnificației aces- tui scenariu. De unde atunci de- finiția clară a unor părți — a principalelor bîzdîgănii din acest scenariu ? Aha, fata asta, Aglaia, s a luat cu joaca și-a uitat ca de cînd lu- mea ce se petrece cu lighioanele noastre. Cloștile cu pui o înconju- rară cotcodăcind și cirîind, în aș- teptare. Ea întinse dreapta spre o poliță, smulse tremurind o mină de păsat, încă una si-1 imp’-ăstie mai Jos de prispă. Tot acolo se afla «i căldarea cu apă. in bă- taia soarelui. Adinei in ea de cî- teva ori o ulcică și umplu teica din care păsăretul se adăpa lacom. Mai făcu vreo douăzeci de pași, cu grijă să nu-și frîngă furca, și atunse lîngă gardul do nuiele îm- pletite deasupra căruia se aflau niște snopi de coșolină. Luă un snop, apoi se răsuci lipindu-șî sninarea și furca de gard, dezlegă snopul cu amîndouă mîinile, se întoarse cu fața spre grădina un- de se aflau cîrlanii și aruncă Wi- cet, unul cîte unul, păpușoii verzi, adormiti de zăpușeală. Mieii erau hulpavi și bătrîna îi zărea chestiunea relației protocronism- sincronism (se pare, impulsul ini- țial al cărții) nu mai este plasată in epicentrul demonstrației ; fi- indcă, trebuie să subliniem, Voca- ția sintezei are și o accentuată intenție demonstrativă. Altfel nu s-ar justifica selecția : un spirit totalizator (D. Cantemir) ; un poet și fondator de cultură națională (I. Heliade Rădulescu) ; un istoric și literat însă nu consemnat ca beletrist (N. lorga) ; un filozof al mitului și prozator, mai puțin a- bordat ca savant (Mircea Eliade) ; un filozof (Constantin Noica) ; în rest, pînă la șaisprezece — pro- zatori din diferite momente ale literaturii noastre. O interogare asupra censurii lăuntrice care a determinat această selecție ni se pare deplin justificată, fie și nu- mai retoric. Motivația (ca să-1 co- piem pînă la capăt pe Blaga) mi- nimală este că aceștia îi erau mai familiari și mai „comozi”. Dar la o asemenea motivație nu putem adera ; atît volumul in discuție, cît și cel anterior îl de- semnează pe autor ca prea serios cercetător pentru a recurge la asemenea soluții. Motivația maxi- mală ar putea fi adecvarea opti- mă a celor aleși la necesitățile demonstrației ; dar nu sîntem si- guri. Sau, pur și simplu, pentru a-1 incita pe cititorul avizat sa completeze seriile. S-ar adecva funcției de provocare despre care am mai vorbit, dar e blestemat de riscantă sub toate aspectele. Oricum. întrebarea rămîne și cor- tegiul de răspunsuri la care n? putem gîndi nu se cere trecut, aici, în revistă. în ce-i privește pe aleși, ma- joritatea încercărilor (eseurilor), tinzînd spre „figurină”, sînt de bun nivel, nu exhaustive, și, pen- tru că nu dau senzația de satu- rație, sprintene, sugestive. Le-am reproșa doar că bucuria cuprinde- rii sintetice a întregului îl face uneori pe autor să treacă în pla- nul al doilea finalitatea lor ime- diată. Dar și asta poate fi o stra- tegie a provocării, chiar dacă u- rele completări se impun. De Pil- dă. faptul că, în olan parabolic, Princepele și Messer Ottaviano s’nt măștile malefice ale Orien- tului și Occidentului intrate în reacție în spațiul românesc ; dar diavoleasca lor putere nu atinge antohton'a (loan Valahul). Și ă propos de intenția inci- tantă a cărții, sîntem aproape con- vinși că ea are și o funcție de autoprovocare ; cu meritele și punc’ele ei vulnerabile, cere, cu voce tare, o continuare. Intențio- nat sau nu. criticul a aruncat (sieși) mânușa. Mihail IOKDACBE *) Editura Facla, 1985. Simplu : de la Eminescu, întru- cît povestitorul nostru nu scrie basme — și basme fantastice pro- priu-zise — decît în răstimpul (1876—1877) cit îl are tovarăș de sărăcie și poveste — „și la pagu- bă și 1a cîștig” — pe marele poet, înainte de a se fi întîlnit cei doi, institutorul de la școlița din Păcurari compune fabule didacti- ce, iar după trecerea lui Emi- nescu la București, cel rămas în bojdeuca din Țicău scrie (ca să facem abstracție de „răstălmăci- rea* Ivan Turbincă) doar Amin- tiri din copilărie. O comparație austeră a structu- rii și imaginilor narative din bas- mele lui Slavici, Eminescu și Creangă — triumviratul de aur al basmului cult românesc — va do- vedi că mijlocașul, care îi în- demna să scrie povești pe cei doi lăturalnici, avea asupra culturii noastre populare altă viziune de- cît cititorul timpului său. O mărturisește Poetul într-o pa- gină emblematică : .E păcat cum că românii au a- pucat de a vedea în basmu nu- mai basmul. în obiceiu numai o- bicetul. in formă numai forme. în formulă numai formula. Formula nu e decît manifestațiunea palpa- bilă. simțită a unei idei oareca. re Ceea ce lectura atentă a bîzdî- eâniilor nenretuitului Creanoâ ne-o dostăinuie... cu asupra de măsură. Ion FILIPCIUC printr-o pîclă caldă ca pe niște copii hirjonindu-se fericiți. își reluă toiagul păstrindu-și mereu liberă mina dreaptă. La în- toarcere îsi simți fruntea lovită de ceva tare si parcă răcoros. Ri- dică mina si rupse un fruct : măr văratec, măr duRe. ț| zgirie cu un- ghia si îsi umezi gura. N-avea nici un gust si era fierbinte. II slobozi sub rămasă. Abia acolo îi simți răcoarea. încet, tare încet se trase spre patul de unde ple- case. Cu dreapta, Zavastia întinse si netezi grijuliu lăicerul de lină țurcană de pe patul cu mindir umplut cu paie de secară. — Aglaie, hai odată cu apa ceea ! își însenină flinta în același pat, în aceeași stare din care se dez- lipise. Toiagul redeveni furcă. Din caier mai rămăsese putiu. Gheorghe LUPU Vis într-o noapte a venit daimonul meu și mi-a zis: Mută-te domnule în alt vis Și-o să-ți fie Viața-viață lumină pe vecie Și n-am plecat ! A venit și a doua zi și mi-a spus : Mută-te în Oceanul de Sus Și-n unda lui de spumă îți vor crește armuri de brumă Și nu m-am dus ! A venit apoi a treia zi Purtind arme ciudate și mi-a ...zis Te mută domnule vînător de fluturi într-un veac adevărat Unde mai sînt încă fete mari Dar eu tot n-am plecat Și n-am plecat și nu m-am dus Porunca lui mai stăruie și-acum în gînd Să fie semn că voi pleca foarte curînd ? Sfîrșit de vară... — Ce faci ? în Bacovia au înflorit iarăși trandafirii E noaptea cînd și noi putem trișa Florile lor cuminți din care iubire se-arată ? — Și ce mai faci ? (mut rămîne bolnavul animal — telefonul) S-au stins florile și privighetorile Și după cum știi eu tot țăran rămîn Stăpîn peste turme Stăpin peste mai multe stupine Fără sfintele albine... Rămin pentru ca atunci cînd vei reveni Să pot scutura un alb trandafir Peste trupul tău de albă minune Desigur n-ai uitat că navigăm! în septembrie Luna noastră de grație... — Ce spui ? Acum și tu ai uitat totul ? Și pe drum străin tot mai departe Și mai departe și mai departe... — Pe mtine ! Clamp ! A-nchis... Să reînvii Din care flori și din care ninsori Sufletul tău luminează-n septembrie Cînd numai eu stăpîn al trecerii tîrzii — Te-aștept bolnav să vii să reînvii Ca în cumplitul anotimp de-atunci Ori ai uitat pe ce tărim te-am devorat Pe care undă de speranță te-am iubit fn care lună eu sălbatec te-am urît Deși credeam în trandafiri Și-n doamnele înalte și subțiri Deși eu nu murisem încă și eram Din care flori din care ram Din ce nînsori ? Dacă... Dacă tristețea care vă traversează în această dimineață de septembrie Este de aceeași natură cu a subsemnatului Doamnă, ar fi bine să muriți înaintea mea Pentru că eu voi lăsa cu limbă de noapte în ultimul meu testament olograf Că în clipa dispariției Voastre Să mi se aducă o parte a stelarului praf ! Așteptarea vînătorului de fluturi Doamnă murim încă un an și eu și tu Cerul a coborît în amurg Iar peste burg gudurindu-se de fericire Un animal straniu —. tristețea — Cu vocea ei venind de lîngă moarte... Trenul mușcă din timp Pe cărarea drumului alb Și eu te aștept și tu trebuie să vii E tirziu e foarte tirziu O ultimă dată va trebui să fii aici O singură dată clipa aceasta... Sufletul meu răzbate din ce în ce mai greu P:erzîndu-se în uriașul cer de fluturi Răi si vorbitori și mîine iubita mea Miine va fi întîi septembrie... Tristețea vînătorului de fluturi III Slavă nopților noastre atuncea cînd prindem Să desnrîndem prin somn gustul pămîntului frate Navigind către moarte fără tăgadă ! Slavă nopților cînd liniștea colorează Aerul sufletului meu bolnav Si cînd visez, că-mi cumpăr cai Fu fiul pămîntului și-al vîntului în cel mai deplin înțeles al Cuvîntului ! Așadar eu voi muri obișnuit învins de boala care m-a cuprins încă din anii cînd lîngă flori Muream de-atîtea ori. Pagini bucovinene — II PERMANENȚE Sîntem în acești ani martorii unor impresionante realizări pe toate planurile, în țara noastră. Și pe tărim cultural asistăm la o intensă activitate de valorificare a moștenirii culturale, în care cer- cetători harnici caută cu răbdare documente uitate, de mare impor- tanță istorică și culturală. O asemenea strădanie ne-a fost ușurată prin amabilitatea Octaviei Lupu-Morariu, soția ilustrului profesor universitar doctor Leca Morariu, care ne-a oferit spre publicare cîte- va scrisori emise de personalități cu nume de rezonanță în epocă : S. FI. Marian și G. T. Kirileanu. îi mulțumim și pe această cale și-o asigurăm de profundul nostru respect. Academicianul și folcloristul Marian (1847—1907) se adresează la 17 decembrie 1895 prietenului său, istoricul literar Gh. Bogdan-Dui- că (1866—1934), cerîndu-i cu împrumut revista „Transilvania" a lui G. Bariț, pe anul 1872. Colecția îi era absolut necesară, ca să extragă date biografice despre Avram lancu, pentru a le introduce în prefața la volumul de poezii populare culese în periplul său transilvan, ca elev la Beiuș. Volumul intitulat Poezii poporale despre Avram lancu a apărut la Suceava în editura autorului, la 1900. In 23 iunie 1906 Marian trimetea din Suceava o carte poștală la Straja, prietenului său Dimitrie bru al Academiei Române. îi ce- rea acestuia cîteva plante, de care avea nevoie pentru Botanica popo- rană română, opera capitală a vie- ții sale, din păcate neterminată. Cî- Dan (18513—1927), istoric și mem- cocina nu am putut-o căpăta. Acuma mă adresez cătră Dta ru- gindu-Vă ca să faceți ce veți fa- ce, să scocioriți de unde veți putea Nrele acestea și să mi le trimiți cit mai degrabă, ca să pot scrie in decursul sărbătorilor ce vin și in- troducerea, despre care Ți-am a- mintit, și-apoi să dau prin ianuar 1896 manuscriptul la tipar, in caz că nu afli exemplarele separat, îm- prumută de undeva intreg anul 1872 și mi-l trimite, și eu, cum voi sfîrși introducerea de compus, ți-oi întoarce cu mare mulțămită îna- poi. Drept despăgubire pentru alergă- tura Dtale și pentru trimiterea ce- lor 2 exempl. respective intreg anul 1872 din „Transilvania", iți promit Mulb iubite Amice ! Te rog să fii așa de bun și să chiemi vr-o cîteva femei știutoare din loc și să le spui ca să-ți aducă numaidecit următoarele plante cu floare și cu frunze cu tot, și anu- me : 1. Crucea-vacii ; 2. Dihilul sau Dihirea, și dacă-s două, pre amin- două ; 3. Stratura și Străturica ; 4. Sohoteaua sau Sohotna. Iar după ce ți le-or aduce, alege exemplare cele mai bune și mai frumos înflorite, scrie-i la fiecare numele pe-o țidulică, ca să știu care cum se chiamă, și-apoi trimite-mi- le cit mai degrabă, căci am mare SCRISORI INEDITE teva rian fost luni încă — scria Liviu Ma- lui Artur Gorovei — i-ar fi suficiente ca s-o încheie. Slova frumos așternută, din coresponden- ță, este a unui cărturar de aleasă ținută, iar tonul cald ne dezvăluie prietenii durabile. G. T. Kirileanu (1872—1960) trimite din Piatra-Neamț la 24 ia- nuarie 1951, o scrisoare inginerului P. N. Panaitescu, tatăl istoricu- lui ieșean P. P. Panaitescu (1900—1967). „Moș Ghiță", cum obișnuia să iscălească folcloristul și istoricul literar, a găsit in persoana in- ginerului, un prieten apropiat, gata să-i citească epistolele cu multă plăcere. Au studiat in copilăria lor la Iași, au prins în viață pe Mihai SIMION FLORfA MARIAN CĂTRE GH. BOGDAN-DUICA SI DIMIIRIE DAN; GH. I. KIRILEANU CAERE P. II.PANAIFESCU J 7 Eminescu. Din scrisoare aflăm interesante date nescu. Prezentăm mai jos textul acestor scrisori. despre viața lui Emi- Petru FROICU Eugen DIMITRIU că in scurt timp, și anume indată ce mi-or sosi tradițiile pop. din București, care sunt deja gata ti- părite, să-ți trimit un exemplar (e vorba de Tradiții poporane române din Bucovina, București, 1895, 465 p., n.n.). Sperind că-mi vei auzi rugămin- tea și nu mă vei lăsa să public Poeziile din cestiune fără introdu- cere, mă subsemn al trebuință de acest bine. Piatra-N. dînsele. Fă-mi te rog Salutări cordiale, S FI. MARIAN 24 ianuar, 1951 ti ce, căci fără de-acestea nu sunt Dtale sincer amic S. FI. MARIAN Venerabile și scumpe Domnule Ing. Panaitescu, Iubite Amice ! Cred că-ți este prea bine cunos- cut cum că eu mi-am propus să public într-o broșură separată Poe- ziile poporale despre Avram lancu. cite le voi putea aduna pînă la 1 ianuar 1896. Pînă acuma mi-a suc- ces a aduna aproape la 50 de e- xemplare, iar după sărbătorile Cră • ciunului sper că voi mai căpăta încă vr-o cîteva de la niște învăță- tori din părțile Munților Apuseni, care mi-au promis că pe-atunci mi-or trimite și ei cite ceva. Insă, fiindcă mulți români nu știu cine-a fost Avram lancu, de-aceea aș voi să scriu, ca introducere la poeziile din cestiune, ceva și despre viața lui lancu. Spre scopul acesta insă am nea- părată trebuință de izvoare auten- in stare a compune ceva de doam- ne-ajută. Am cetit că G. Bariț a publicat un articul despre Avram lancu in No. 21 și 22 an. 1872 din „Transil- vania", foaea societății Transilva- nia. M-am adresat la mai mulți inși de la noi doară pot căpăta Nrele acestea, dar durere că în toată Bu- Patrie în care se văd munții din inima mea Patrie in care rîul ramul cintâ S.(uceava) 17/12’95 P. S. Scrie-mi adresa cum se cade ca cărțile, ce voesc a ți le trimite, să nu cadă in alte mini fi să se piardă. C. P. II S.fuceava) 23/6.906 PATRIEI MELE mai dulce decit privighetoarea Patrie în care respir aerul tare Duioasele Dv. amintiri despre E- minescu din timpul cînd învățați la Institutele-Unite din Iași mi-au adus in gind fi pe-ale mele de cind eram elev in clasa a Il-a a școlii normale „Vasile Lupu" din lași, tocmai in anul morții lui Emines- cu. Aveam profesor de limba ro- mână pe conștiinciosul V. lonescu, admirator al marelui poet, care cu ocazia morții lui E. ne-a explicat al dimineților Patrie in care cînt bucuriile Toamnei Gheorghe SILEA cîteva poezii între care și Glossa, punîndu-ne să le învățăm pe de rost. După moartea lui V. lonescu de tuberculoză, ne-a venit profesor Gh. Ghibănescu, care ne făcea com- parații între V. Alecsandri și M. Eminescu, înălțîndu-l pe acesta (pe Eminescu, n.n.) mai sus prin pu- terea limbii și adîncimea gîndului și a simțirii. Trecînd apoi în cursul superior liceal la Institutele-Unite, am avut norocul să ne fie profesor de limba română învățatul mizan- trop Alex. Philippide, care deși se arăta disprețuitor al fanteziilor poe. tice in general, avea pentru Emi- nescu o deosebită prețuire, dove- dindu-se că el se folosește de rit- mul trohaic al versului popular român și spaniol, ritm grav al u- nui popor trecut prin multe valuri, pe cînd Alecsandri se folosește de ritmul iambic francez (mai ușu- rel...). Așadar, Eminescu reprezin- tă adevăratul suflet românesc —și de aceea s-a legat acea strinsă prietenie cu țăranul de la Humu- lești, Ion Creangă. Prețuirea lui Creangă de la Inst. Unite pe vremea Dv. a rămas și după aceea. Era insă ca o pată nea- gră și dureroasă amintirea ticăloa- sei greve contra lui Eminescu cînd dădea lecții de limba germană la Institutele-Unite, grevă descrisă în albumul comemorativ al lui Vincler din Buzău, pe care cred că-l cu- noașteți. Cit despre vrednicul român Ar. Densusianu, nu pot uita cum la cursul său universitar critica ve- ninos pretinsele greșeli și obscuri- tăți din poeziile lui Eminescu. O- dată dindu-ne ca exemplu cuvîntul genune, pe care nu-l înțelegea in versul din Scrisoarea I: Fu prăpastie ? genune ? Fu no- ian întins de apă ? Eu l-am întrerupt din bancă, cu îndrăzneală de admirator al lui E- minescu, indignat că un profesor cu cărți de literatură nu cunoaște un cuvint așa de românesc — zicîn- du-i: „Eu sunt din valea Bistriței moldovenești si în cursul acestei ape avem multe genuni, nume ca- re însemnează adîncimi de ape și viitori de pe la coturile acestui rîu“. Prof. A. Densusianu a cirnit din nas, privindu-mă aspru, și mi-a pus gind rău, căci la apropiatul e- xamen de latină m-a trîntit! (.,.). Nu mai am știri de la scumpii mei prieteni Octavia și Leca Mo- rariu. Sper că sînt sănătoși și că au vizitat pe sora bolnavă. Al. Dvoastră devotat și sincer prețuitor, G. T. KIRILEANU 3 1 DICȚIONAR XXII 53. ILISEI, GR1GORE (20.Xl.1943, Mălini — Suceava), prozator, pu- blicist. Absolvent în 1961 al Liceului „Nicu Gane" din Fălticeni, iar în 1966 al Facultății de Filologie de la Universitatea „Al. I. Cuza" din Iași. Redactor la Radioteleviziunea română între 1966—1983. Din 1984, redactor de rubrică la revista „Con- vorbiri literare". Debutează publicistic în 1961, la ziarul sucevean „Zori noi"1. în 1970, debut literar in revista „Cronica" ; în 1972 debut editorial, cu vo- lumul' de proză scurtă Năvod pentru scrumbii albastre (Ed. Ju- nimea). Colaborează la presa coti- diană („Scînteia", „România libe- ră", „Flacăra lașului", „Zori noi"), cea culturală („România literară", „Contemporanul", „Cronica", „Tribu- na", „Ateneu") și Radioteleviziunea română. Alte volume publicate : Periplu moldav (reportaje), Ed. Eminescu, 1974 ; Reîntoarcerea verii (proză scurtă), Ed. Eminescu, 1975 ; Stam- pe europene (reportaje). Ed. Juni- mea, 1976 ; Cu George Lesnea prin veac (interviuri), Ed. Eminescu, 1977 ; Ceasul oprit (roman), Ed. E- minescu, 1980 ; Priveliști moldave (reportaje), Ed. Junimea, 1980 ; Ma- sa de biliard (roman), Ed. Emines- cu, 1983 ; Peisaje (reportaje), Ed. Junimea, 1985 ; Fotograme (publi- cistică), Ed. Eminescu, 1985. Oscilînd între două dimensiuni: cea a prozei gazetărești și cea a prozei ar- tistice — Grigore Ilisei descoperă lumea în funcție de propria sensi- bilitate și cultură, prea puțin dis- pus să împrumute clișee și modele. Volumul de debut are respirația ra- pidă a evenimentului narat repor- tericește. Și în următoarele volume gazetarul este identificabil în pro- za scurtă și roman, după cum scri- itorul de vocație se trădează în no- tațiile evenimențiale. Gr.I. scrie mereu dintr-o per- spectivă nedisimulat subiectivă. De aici poeticul scrierilor, limbajul fi- resc, necontrafăcut, tonul cald, al fiecărui demers narativ. Reportajul și, in general, publicistica permit autorului o perspectivă rapidă a- supra realității individuale și so- ciale în devenire. Volumul Cu Geor- ge Lesnea prin veac surprinde i- magini inedite ale unei lumi pline de vraja marilor spirite. Interviu- rile cu George Lesnea prilejuiesc cititorului de azi întîlnirea cu ine- fabilul atmosferei din jurul lui I- brăileanu, Sadoveanu, Rebreanu, Arghezi, Galaction, Goga sau To- pîrceanu. Stampele europene notea- ză imoresii de călătorie mărturi- sesc despre cultul valorilor artis- ce. Fotogramele sînt schițe ale re- alității actuale făcute cu obiecti- vitatea și siguranța unui scriitor matur. Proza scurtă și romanele sînt legate strins între ele prin formu- la narativă, aproximativ aceeași de la debut pînă la ultima lucrare, și prin tentația autodefinirii. Intuind probabil adevărul că introspecția exagerată poate îndepărta persona- jul de cititor, Gr.I. își menține dis- cursul într-o zonă a echilibrului dintre analiză și creație. Persona- jele nuvelelor, povestirilor și ro- manelor, surprinse de un timp re- volut, nu fac un proces momentu- lui istoric, ci încearcă să se regă- sească iar nu să se redefinească, definiția ființei umane fiind de mult dată. Aici este meritul prozei lui Gr.I. El își re-găsește persona- jele ca ființe umane în urma unui efort de re-întoarcere spre spațiul matrice. Astfel, și Toader Dumini- că și Vasile Frîncu și Adina sau Alexandru din Ceasul oprit, și loachim Strat sau Toader Amnaru din Masa de biliard se definesc re- găsindu-se prin revenirea la o na- tură care amintește ființei umane că ea însăși este natură. Referințe (selectiv): Leonte, Liviu — Povestiri in „Cronica* din 22.02.1976 și Regi- mul amintirii in „Flacăra lașului" din 22.02.1984 ; Faifer, Florin — Călătorie la capătul singurătății în „Cronica" din 15.11.1985 ; lordache, Mihail — Masa de biliard în „Pa- gini bucovinene", nr. 5/1984 și Pei- saje în „Pagini bucovinene" nr. 2/ 1986 ; Călinescu, Al. — O poetică realistă : Grigore Ilisei în „Convor- biri literare* nr. 4/1984. 54. „JUNIMEA LITERARA", „re- vistă literară și științifică", apărută la 1 ianuarie 1904, Ia Cernăuți, „sub direcția unui comitet de redacție" condus de I. I. Nistor. în perioada septembrie 1904 — noiembrie 1907 a apărut la Suceava, apoi din nou în capitala provinciei pînă în 1914, cînd și-a întrerupt apariția pentru a și-o relua după război. „Junimea literară" este una din- tre cele mai importante publicații de cultură și literatură apărute în Bucovina, fiind în același timp una dintre revistele de prestigiu ale ro- mânilor la începutul secolului al XX-lea. Programul acestei reviste nu di- feră mult de cel al altor reviste românești și din aceeași perioadă, tocmai în acest fapt regăsindu-se importanța lui : „...noi nu repre- zentăm numai arta, frumosul me- nit a înnobila sufletul omenesc și a ne rădica în sferele luminoase, noi reprezentăm și ideea națională. Noi tindem ca fiecare român să fie conștient de bunurile ideale ale na- țiunii sale, să le stimeze — fără a le disprețul pe cele străine — căci, ca să nu dispărem în valurile po- poarelor ce ne înconjoară, trebuie să avem o cultură a noastră pro- prie care să fie procesul firesc al nostru, trebuie să fim însuflețiți de. o dragoste nemărginită pentru tot ce e al nostru, care dragoste să ne servească drept zid de apărare con tra mulțimei de influențe străine. Ca direcție literară credem a fi ți- nuți să o urmăm pe aceea (...) care corespunde mai mult idealului nos- tru de înălțare națională". Ulterior, conținutul revistei avea să rămînă fidel programului, marile idealuri naționale găsindu-și mereu ecou in paginile publicației. „Junimea literară" a fost o veri- tabilă instituție de cultivare a lim- bii române, combătînd și corectînd fără încetare denaturările lingvis- tice. Adoptarea sistemului ortogra- fic al Academiei Române și a unui limbaj viu, folosit curent în co- municare sînt expresia unei viziuni clare asupra modului de funcționare a sistemului lingvistic dar și a conștiinței unei necesare uniuni spirituale („de dragul unității cul- turale a românilor de pretutindeni, manifestată în graiu, scriere și nă- zuinți"). Bogăția conținutului este asigura- tă de materiale cît se poate de di- verse : articole de fond, culegeri de folclor, proză, poezie, traduceri, cronici, eseuri etc. Colaborează la „Junimea literară" toți scriitorii bu- covineni, din toate generațiile, pre- cum și scriitori de primă mărime din celelalte părți ale țării, uneori chiar savanți străini (G. Weigand, M. Friedwagner). Cronicile, recen- ziile și articolele de fond elaborate de personalități cu o serioasă pre- gătire științifică (I. I. Nistor — is- torie ; G. Tofan — literatură ; V. Morariu, Liviu Marian, A. Proco- povici etc.) conferă revistei o ținu- tă elevată Poeții (Gavril Rotică, Ion Cocârlă Leandru, Vasile Huțan, Sever Beuca-Costineanu, Radu Sbie- ra, George Voevidca) și prozatorii (Ion Grămadă, Traian Brăileanu, Liviu Marian, T. V. Ștefanelli, S. FI. Marian, E. Grigorovitza, D. Dan) fac un efort considerabil de perso- nalizare a literaturii fără a se în- depărta de marile modele ale cla- sicilor români. Astfel, în chiar pri- mul număr al revistei, T. V. Ște- fanelli începe să-și publice amin- tirile despre Eminescu, Mihail Sa- doveanu și Nicolae lorga sînt două dintre numele celor mai respectați colaboratori din țară. Manifestările organizate de revistă cu prilejul comemorării unor scriitori sau a so- cietății culturale din. jurul revistei au avut menirea de a menține pu blicația în centrul atenției unui pu- blic foarte larg. „Junimea literară" a constituit pentru Bucovina un important mo- ment cultural, o școală de limbă și literatură românească și o tribună prin care această regiune afirmă o viață spirituală de cea mai înaltă ținută. Dealtfel, aniversînd zece ani de apariție a revistei, unul dintre mentorii acesteia, G. Tofan, scria : „în acel șuvoi de viață veselă, en- tuziastă, încrezătoare în puterile vii ale neamului nostru, dotat de na- tură cu calități mari, am căutat să intrăm și noi, care ne simțeam o părticică a neamului și care înțe- legeam prea bine că rămîind în urmă ne desfacem poate pentru totdeauna de trunchi, ne dezrădă- cinăm și ne condamnăm singuri la vestejire și pieire (...) Am afirmat deci cu tărie unitatea culturală a neamului nostru, am căutat să dăm încredere în forțele neamului nos- tru, finind pe cetitorii noștri în curent cu toate evenimentele de seamă din toate părțile unde tră- iesc români". Referințe: Loghin, Constantin — Istoria literaturii române din Bu covina, 1926 ; Hangiu, I. — Reviste și curente în evoluția literaturii ro- mâne, Ed. Didactică și Pedagogică, BucUresti, 1978. I Octavian NESTOR III — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI De cînd am scris „Numele trandafiru- lui", primesc numeroase scrisori de la ci- titori, majoritatea pentru a mă întreba ce înseamnă hexametrul latin din final și cum i-a dat acesta naștere titlului. Le răspund, invariabil că e vorba de un vers luat din De contemptu mundi a lui Bernard de Moralix, un benedictin din secolul XII, care s-a dedat la variațiuni pe tema ubi sunt (de unde mais oii sont Ies neiges d’antan a lui Villon) și a adău- gat topos-ului curent: oamenii mari de altădată, orașele celebre, frumoasele prin- țese, neantul în care totul sfîrșește prin a se pierde (evanouir), ideea că, deși toa- te lucrurile dispar, păstrăm din ele nu- mele pure. Amintesc de asemenei că A- belard utiliza exemplul enunțului nulla roșa est pentru a arăta în ce grad lim- bajul putea să vorbească, în aceeași mă- sură, despre lucruri abolite ca și despre lucruri inexistente. După care îl las pe cititor să-și tragă propriile-i concluzii, consderînd că un narator nu trebuie să furnizeze explicații operei sale, altminteri n-ar mai exista osteneala de-a scrie ro- mane, dat fiind faptul că acestea sînt prin excelență, mașini de generat inter- pretare. Atît doar că, toate aceste frumoa- se ziceri, pline de virtuozitate se potic- nesc de un obstacol de neocolit: un ro- man trebuie să aibă un titlu. Or, din nefericire, un titlu este deja o cheie interpretativă. Nu poți să scapi de sugestiile generate de Roșu și negru sau Război și pace. Titlurile cele mai respec- tuoase față de cititor sînt cele care se re- duc doar la numele eroului eponim, ca David Copperfield sau Robinson Crusoe și încă, referința la eponim poate să con- stituie o ingerință abuzivă din partea au- torului. Moș Goriot atrage atenția asupra figurii bătrînului tată, în vreme ce ro- manul este și epopeea lui Rastignac sau a lui Vautrin, alias Colin. Poate ar tre- bui să fii în mod cinstit necinstit, ca Du- mas, ai cărui Trei mușchetari sînt poves- tea unui cvartet. Dar acestea sînt un lux rar pe care autorul nu și-1 poate per- mite decît din greșeală. In fapt, romanul' meu avea un alt titlu de lucru „Abația crimei". L-am în- depărtat deoarece insista doar pe trama polițistă și putea astfel să ademenească clienți nenorocoși, lacomi de istorie și de acțiune, care să se precipite asupra unei cărți care i-ar fi dezamăgit. Visul meu era să intitulez cartea Adso din Melk. Titlu foarte neutru, căci la urma urmei Adso era vocea povestirii. Dar, în Ita- lia, editorilor nu le plac numele proprii: chiar Ferm» e Lucia') a trebuit să fie reciclat iar în rest exemplele sînt puține: Lemmonio Boreo, Rube sau Metello. Mai CADRAN Despre debut Revistele noastre se întrec în a lansa nume noi. Nu des- chizi o publicație (cultural-li- terară) fără să dai peste cel puțin un aspirant la gloria li- terară. Ceea ce nu-i deloc rău, dacă avem în vedere ne- voia permanentă de continui- tate și primenire, necesară mai ales în artă. Și asta în vre- me ce editurile lansează anual „contingente" de debutanți ce trec în marș voios sub flamu- rile acelorași anoste plachete „antologice" devenite tot mai neîncăpătoare. Sau poate toc mai de-aceea. Niște calcule statistic-compa- rative ar fi în măsură să o- fere o imagine foarte roză a- supra acestui „flux continuu" de talente „cu substanțiale depășiri la indicele de pro- ductivitate". Persoane mai mult sau mai puțin autorizate își dau girul pe textele res- pectivilor candidați înfru poe- zie și proză, încercînd nu de puține ori să ne convingă de seriozitatea întreprinderii. Pe- nițele lor zglobii, înduioșate de briza propriilor nostalgii, emit considerații sfătoase și nu se zgîrcesc în a împărți, la nevoie, coronițe de premianți. Și uite-așa necunoscutul con- deier devine deodată (după zicerile maestrului X protec- tor) „un poet de excepție", „un remarcabil poet", „sensibilita- te particulară", „o structură inteligentă" și cîte alte ase- menea. Numai că „probele" însoțitoare nu se prea potri- vesc cu entuziastele pronos- ticuri. Gherghe Chițimuș, una dintre „vocile" descoperite re- cent de SLAST, de pildă, este recomandat de „girantul" său în următorii termeni catego- bine zis nimic, în raport cu legiunile de verișoare Bette, de Barry Lindon, de Ar- mance sau Tom Jones care populează alte literaturi, Ideea Numelui trandafirului mi-a ve- nit aproape din întîmplare și mi-a plăcut pentru că trandafirul (roza) este o figu- ră simbolică atît de încărcată de semni- ficații incit sfîrșește prin a nu avea nici- una sau aproape : roza mistică, et rose elle a vecu ce que vivent Ies roses, răz- boiul celor două roze, rozicrucienii, o roză este o roză este o roză, mulțu- mesc pentru aceste magnifice roze, viața in roz. Cititorul era dezorientat; el nu Umberto Eco ---------------— I I Apostilă la „Numele trandafirului66 I putea să aleagă o semnificație și chiar dacă sesiza posibilele lecturi nominalis- te ale versului final, pînă a ajunge la el făcuse Dumnezeu știe ce alte alegeri. Un titlu trebuie să complice ideile, nu să le înregimenteze. Nimic nu-l consolează mai mult pe autorul unui roman decît să descopere lecturile la care nu se gîndise și pe care i le sugerează cititorii. Cînd scriam lu- crări teoretice, atitudinea mea fată de critici era de natură -judiciară" : Au în- țeles sau nu ce vroiam să spun ? Cu un roman este complet diferit. Nu spun că autorul nu poate descoperi o lectură care să-i pară aberantă dar, in toate cazurile, trebuie să tacă. E riadul celorlalți de-a o contesta cu textul în mină. In ceea ce privește restul, marea majoritate a lec- turilor duce la descoperirea unor efecte de sens la care nu te-ai gindit. Dar <- înseamnă faptul că nu te-ai gindit ? (.............................................) rici : „Nici o insuficiență de începător, nici o superficiali- tate de “consacrat" ce se culcă pe lauri. Mișcări fluide și ferme, evanescente și stăpîne pe finalitatea lor, precum in- tr-un balet de clasă". Dacă-i pe-așa, distinsul nostru debu- tant e un om făcut : n-are decît să-și prindă în piept în- semnele de „atestare" și să se îndrepte imperturbabil spre prima editură. Ce nevoie mai are el să migălească deasu- pra foii de hîrtie, cînd talen- tul îl dă afară din casă ? Și nu-i singurul caz. Că se scrie în cantități impresionan- te și redacțiile sînt asaltate de „producțiunile" rezultate, e un fapt cunoscut. Numai că se lecția (pe criterii valorice, de- sigur) implică seriozitatea li- nei asemenea răspunderi. Și aici vom deschide o parante- ză pentru a aminti (iarăși) de moda concursurilor de crea- ție, îndeosebi de poezie. Pro- liferarea acestora a condus la apariția așa-numiților vînători de premii, care, înzorzonați de titluri de „laureați", își cer dreptul la „consacrare". O cale fiind bineînțeles publicarea în presă. Iată motivul pentru care cele cîteva cuvinte bi nevoitoare, însăilate citeodată la repezeală, pot avea efecte nedorite. A nu se înțelege de aici că sîntem împotriva sti- mulării începătorilor de talent. Dimpotrivă. Cu un singur a- mendament : acordarea de „certificate de celebritate" nu folosește nicicum misiunii no- bile de descoperire și promo vare a „vocilor" cu adevărat autentice. loanid DELEANU Desen de Veronica GRIDINOC Autorul ar trebui să moară după ce a scris. Pentru a nu deranja mersul' textu- lui. Desigur, autorul nu trebuie să interpre- teze. Dar el poate să povestească de ce și cum a scris. Eseurile de poetică nu ser- vesc întotdeauna la înțelegerea operei ca- re le-a inspirat dar servesc la a înțelege cum se rezolvă acea problemă care este producerea unei opere. Poe în a sa „Geneză a unui poem" povestește cum a scris Corbul. El nu ne spune cum să-l citim ci ce probleme și-a pus pentru a realiza un efect poetic. Ș., aș defini efectul poetic drept capacitatea exhibată de un text de a genera lecturi mereu diferite, fără a i se epuiza vreo- dată posibilitățile. * * * Scriitorul (sau pictorul sau sculptorul sau compozitorul) știe întotdeauna ce fa- ce și cît îl costă asta. El știe că trebuie să rezolve o problemă. Datele de plecare sînt poate obscure, pulsionare, obsedante, adesea nu-i nimic mai mult decît o do- rință sau o amintire. Pe urmă însă pro- blema se rezolvă pe hîrtie, interogind materia asupra căreia se lucrează, ma- terie care-și exhibă propriile-i legi na- turale dar care. în același timp, aduce cu ea amintirea culturii de care este în- cărcată (ecourile intertextualității). Cînd autorul ne spune că a lucrat sub imperiul imaginației, minte. „Geniul este douăzeci la sută inspirație și optzeci la sută transpirație" (Edison). Lamartine scria apropo de unul din celebrele sale poeme, al cărui titlu l-am uitat, că se născuse in el dintr-o sin- gură țîșnitură. într-o noapte cu furtună. Intr-o pădure. La moartea lui au fost găsite manuscrise cu corecturi și varian- te : era. pcate. poemul cel mai „lucrat" din întreaga literatură franceză. Cînd scriitorul isau artistul in general) spune că a lucrat fără să se gindeașcâ la regulile pmcesuiui vrea doar să spună »ă a iu< rai fără să știe că știa regula. Un copil vorbește foarte bine limba lui ma ternă si. cu toate acestea, n-ar ști să-i scrie gramatica. Dar gramaticianul nu e singurul care să știe regulile limbii de- oarece copilul, fără s-o știe, le știe și el foarte bine. Gramaticianul este cel care știe de ce cum cunoaște copilul limba. In românește de Viorel DARJA (Primul titlu al romanului „Logodni- cii" de Aiessandro Manzoni. • George Moroșanu Scriitorul George Moroșanu a împlinit de curînd 75 de ani. Originar din părțile Cîmpulungului Mol- dovenesc, el debutează în 1932 cu volumul de poeme „Dezacord". Activitatea sa literară, restrînsă și mai puțin spectaculară, se regăsește adunată în cîteva cărți de poezie și proză din care se rețin cu precă- dere cele intitulate „Iarba stelelor", „Momentele me- moriei" și „Punte peste ani". Versurile lui George Moroșanu, dominate de o. anume solemnitate de factură clasică, se remarcă, prin muzicalitatea și plasticitatea lor. Poetul pre- feră lirica fundamental-meditativă, oferindu-ne o po- ezie ușor melancolică, limpede, țesută cu migală. In proză el creează uneori o atmosferă de legendă, adu- cînd în prim-plan întâmplări trecute, populate de chipuri bine conturate. Cuvintele înseși poartă cu ele frumusețea și îndîrjirea oamenilor de munte. Rarăul este considerat fratele mai mare, munte ce acumulează bucuriile și durerile de veacuri ale lo- calnicilor. Coborând din marii povestitori ai Moldovei, uce- nicind la înțelepciunea și farmecul limbii române,. G.M. este o prezență în literatura contemporană și, îndeosebi, în cea de sorginte bucovineană. (Doina Pelepco) • La Puina... ...în cadrul unui generos program purâînd generi- cul „Din Putna, un imn partidului și țării", locu- itorii comunei au avut prilejul să participe la o se- rie de manifestări politico-educative, cultural-științi- fice și artistice de o amplă rezonanță educativ-pa- triotică, printre care se numără : expuneri, simpozi- oane și dezbateri („E’-oca Nicolae Ceaușescu — epoca marilor împliniri socialiste", „Partidul Comunist Ro- mân, promotor al idealurilor de pace și colaborare între țările lumii", „Opera tovarășului Nicolae Ceaușescu, tezaur de gîndire și faptă revoluționară"); întîlniri cu brigada științifică („In obiectiv — pla neta Marte"), expunerea dr. Radu Rey pe tema creș- terii animalelor, activități de cunoaștere și popu- larizare a legilor țării ; seri cultural-distractive, ex- poziții de artă populară și artă plastică, spectacole susținute de formațiile și interpreții din localitate, precum și de cele invitate (artiști amatori de la Doi- nești și Cașvana) ; o șezătoare literară realizată în cadrul unei întîlniri a cenaclului din localitate cu cenaclul județean „Nicolae Labiș" unde au citit po- ezie Mircea Aanei, Dan Bodnar și Victor Traian Rusu proză loan Lazăr si reportaj Mircea Motrici. (V.R.) • Expoziții Galeria de artă din Iași a găzduit în l'una iulie- o expoziție a unui grup de artiști plastici suceveni. Au expus : Mircea Dăneasa (12 sculpturi în sticlă). Ion Carp-Fluerici (11 lucrări de pictură), Tiberiu Mo- ruz (10 lucrări de pictură) și Dumitru Rusu (11 lu- crări în aceeași tehnică). Tematic, grupajul a confir- mat predilecția autorilor pentru natură, pentru locu- rile și lumea spațiului bucovinean. La Suceava, sculptorița Para.schiva Gălușcă a- expus la Galeria de artă 30 de lucrări de pictură pe sticlă, iar la Casa de cultură a sindicatelor, în aceeași perioadă, s-a prezentat publicului într-o ex- poziție de debut profesoara Despina Rotaru, sem- nind peste 27 de lucrări de pictură. Tot la Galeria de artă din Suceava, pictorul amator Ion Costăchescu și-a adunat lucrările ul- timilor ani într-o grăitoare imagine despre satul sucevean vechi și nou, dovedindu-se încă o dată puterea de sugestie a acestei nepieritoare realități. • Micii desenatori Opt pionieri, membri ai Cercului de pictură „Minî- crom" al Casei Pionierilor și Șoimilor Patriei din Suceava, au participat în această vară la Expozi- ția internațională de desene organizată de revista „Pionierskaia pravda" cu tema „Eu Văd lumea". Crea- țiile lor, dedicate Anului internațional al păcii, s-au bucurat de aprecierile juriului, fiind reținute și in- cluse în catalogul expoziției. De asemenea, cei opt mici plasticieni au fost distinși cu diplome și in- signe de onoare. Acest succes întregește palmaresul bogat al cer- cului sucevean de pictură (condus de profesorul Dan Cornel) adăugîndu-se numeroaselor trofee și premii cucerite în ultimii ani de membrii acestuia la ex- poziții și concursuri internaționale din India, Ca- nada. Franța, U.R.S.S., Grecia, Cehoslovacia. Tot- odată. micii plasticieni sînt autori ai unor inspirate lucrări de artă murală realizate în Tași. Suceava, Gura Humorului, Botoșani, Constanța, Harghita. (I.B.). • Concursul muzical „Ciprian Porumbescu" In perioada 25 iulie — 3 august a.c. municipiul Su- ceava a fost gazda tradiționalului Concurs muzical de interpretare instrumentală „Ciprian Porumbescu" desfășurat sub egida Consiliului Național al Orga- nizației Pionierilor. Ediția din acest an (a cincisprezecea) a reunit peste 200 de concurenți de la școlile și liceele de nrofil. precum și de la cercurile muzicale de pe lîngă casele pionierilor și șoimilor patriei din țară. Desfășurat pe categorii de vîrsta și de instrumente (vioară, pian, violă, violoncel, instrumente de su- flat și de percuție), competiția a oferit un nou pri- lej de afirmare a tinerelor talente din rândurile co- piilor pînă la vîrsta de 15 ani. Paralel cu probele de concurs, participanții au susținut o serie de re- citaluri în întreprinderi și instituții și un concert omagial la Muzeul „Ciprian Porumbescu". In înche- ier° au fost oferite premii si diplome cîstigătorilor. REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, Alexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI Comitetul județean de cultură și educație socialistă Suceava Str. Mihai Viteazul nr. 48