IPQQini CEED Ibucovmcne autograf ;AI. CÂPRARIU prin mătasea unei lacrimi albastre IULIE 1986 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA DECOR Cuvîntul și poezia Vine o vreme cînd anume cuvinte dragi îți apar dintr-o dată indiferente, reci, golite de miezul fierbinte al semnificației. Ca și cind, fo losite prea mult, ar fugi din învelișul sunetu- lui, de sub acoperișul umbros al literei si s-ar evapora cu nepăsare în cele, patru vînturi. Sînt și clipe în care aceleași cuvinte devin scli- pitoare, misterioase, încărcate în așa .măsură de urgia noutății îneît ai senzația că ființa lor a fost zămislită chiar în momentul gîndirii, chiar în momentul scrierii, chiar în momentul rostirii lor. Această soartă o au, de obicei, cuvintele care I se aduc flori aerului verii, de-a lungul drumului acest fior, acest asalt; sticlind ca sticla va veni dimineața ; se pare că aripa rîndunicii sporește recunoștința ; acum, rămîn aici: lumina-mi scaldă marea de grîu și-un munte în privire. Vasile GRĂMĂTICU poemul. Atît pentru alcătuiesc opera literară. . autor cît si pentru auditoriul său, poemul este un „loc" unde se petrec neașteptate prefaceri, unde toate lucrurile dispar, unde întrebările noastre nu mai cer răspuns, unde încredințarea sj spaima încetează, unde conturul precis al în- tîmplărilor se destramă, unde patria devine mai mult decît un relief cu munți, cîmpii și ape. Este locul unde poetul încearcă să refacă or- dinea firii, după ce va fi desfăcut lumea cunoaș- terii lui în infinite jocuri și va fi pus alături formă de formă, culoare de culoare, umbră de umbră, sunet de sunet, înțelegînd pînă Ia urmă simplitatea așezării lor în natură. Este locul din care poetul, după ce va fi în- chis această ușă a experienței, descoperind nu- mele fiecărui lucru în parte, va simți dintr-odată singurătatea cuvintelor unul față de altul, tă- cerea cuvintelor unul în fața altuia, uimitoarea încăpățînate a cuvintelor de a nu recunoaște si de a nu se întoarce asupra materiei din care au luat naștere. Este locul de unde începe „lucrul" poetului, munca lui serioasă și grea, aceea de a supune total cuvîntul înțelesului său deplin, de a-1 face să iasă de sub crusta de calcar a experienței sale „utilitare", spre a-și regăsi, în poem, con- textul ideal. Aducerea cuvîntului în vers nu ține așadar de ritual. Aducerea cuvîntului în vers nu poate as- culta de nici un glas din afară, orîcît de îmbie- tor în dezlegările pe care le promite. Nu pot asculta de un astfel de glas nici compozitorul, nici pictorul dar mai cu seamă poetul, care și așa are de luptat cu „sensul comun" al vorbelor de fiecare zi, cu haina de smog de pe substantivele prea des așezate în formulări și descrieri do- mestice, de pe sintagmele osificate, în jurul că- rora „bîzîîe" verbe și adjective, de pe exclama- țiile eterne ale celor cîtorva sentimente funda- mentale. De cele mai multe ori, cel care deschide o carte de poezie își impune să se instaleze — fără să știe de ce — într-o atitudine de curiozitate și respect, hotărîndu-și dinainte o anume dispo- ziție a gîndului și a simțirii, .activînd' cum se spune „pregătind" sau instrumente ale unei lecturi speciale. Fără a avea știință de intenția precisă a poe- tului, mulți cititori descoperă că „pregătirea" lor sufletească în vederea lecturii nu-i ajută cu ni- mic. ci dimpotrivă, intenția cu care s-au angajat în lectură nu coincide cu intenția autorului. Ei constată, cu cea mai sinceră surprindere, că poetul „nu Ie vorbește", „nu li se destăinuie", ba mai întrebuințează și un limbaj „greoi", inacce- sibil, care le solicită efort intelectual. Așadar poezia nu este „bună" pentru că nu-i „distrează". nu-i „deconectează", nu-i ar fi vrut. Cititorul adevărat este .liniștește" așa așa cum pregătit să recepteze un poem care nu i se adresează direct și să „ia cunoștință" de puterea autorului de a dezvolta, în mod simultan, forma și materia cuvîntului și este hotărît în a detecta gradul de identificare a acestora în expresii desăvîrșite. El știe că lu- crul pe care se străduiește poetul să-l facă este să transpună în cuvinte ceea ce nu poate fi ex- primat prin nimic altceva și că din acest efort se naște un limbaj care merită să fie prețuit. Șocul și surpriza în fața unei poezii pot fi neașteptat de puternice asupra nu caută altceva decît rigoarea formală învățat și adevă’"'* celui car ■ dar poate fi la fel de intens și pentru cel care se așteaptă la corespondențe afective ori „alinări" dulcege. Marea poezie modernă a lumii cunoaște, cel puțin în privința eticii actului de creație, o lege unică, aceea în virtutea căreia cea dinții stră- danie a poetului trebuie să maximă claritate pentru el că opera, odată elaborată, al intenției sale conștiente. De Ia Gerard de Nerval, fie de a ajunge la însuși, asigurîndu se este produsul exact Baudelaire, Mallar- me, prin care s-a conștientizat fenomenologia actului de elaborare a poeziei, apoi prin Ver- laine, Rimbaud, Valery, Apollinaire — ca să vor- bim de spațiul francez al poemului —, prin E- minescu, Bacovia, Barbu, Blaga, Nichita Stănes- cu — în lirica noastră, eul liric modern constru- iește valori întru acest fel de cunoaștere și că tre acest fel de recunoaștere a esenței umane. Victor URSAN Din străvechimi, Bucovina a fost, și tulburător se păstrează, un templu de frumuseți al spiritualității românești. Gîndind la trecutul ei, văd Bucovina prin mătasea unei lacrimi albastre, dulcea grădină a acestui sacru pămînt românesc. Sigilii de aur nepieritor au însemnat, aici, și pentru toată nația noastră, prezențele creatoare ale unor supreme persona- lități din nebunia cronică a geniului românesc. Ajunge a reaminti că sub cerurile Bucovinei a respirat mai întîi cîntul lui Eminescu, de la care se rebotează cu eternitate Poezia Carpato-Dunăreană. Pentru noi toți, Bucovina este vis și faptă într-o sfîntă lo- godnă peste timp, izvor de tinerețe fără bătrînețe durînd firesc și fratern în Marea cea Mare a virtuților poporului nostru, pen- tru vecie. Moment A PRIVI De cîte ori vin la Suceava îmi amintesc de drumul Dor- nelor și al Rodnei, de alte drumuri și locuri ale Țării Loghin, în calitate de colec- de Sus, bătute cu pasul întemeietorii Moldovei, de de ționar și custode, cu grija amintirea sufletului celui care s-a îngrijit o viață treagă, de pomenirea lui de de în- de popasurile poeților și compo- zitorilor, ale gînditorilor și cîntăreților acestui neam. Cu genunchiul și fruntea plecate, la locul unde odihnește Ștefan cel Mare, în liniștea Putnei, sau ridieîndu-mă sus la ce- tate, ca să scrutez zările ță- rii, cum ne învață din înăl- țimea sa amintirea de bronz a marelui voevod, văd cu o- chii minții întreaga țară, cu stîncile și stînele Rarăului, brădetul și mestecănișul pă- șind izvoarele, desfășurate ca pe ștergare semnele pometu- rilor și geometria grădinilor din basm și de pe ceramica înflorită a Rădăuților, pri- veliști de neuitat si întregi ale copilăriei mele. Acum in- tru în retrospectiva pictorului Dimitrie Loghin și văd în- tr-un ceas, cit a văzut acest om de suflet într-o viață, dă- ruită cu sîrg și cumințenie artei sale. Mă ajută să-mi a- mintesc cine sînt, cine sîntem noi toți acești oameni tăcuți, care nășim într-o evlavie con- templativă printre peisajele si portretele expuse în mu- zeu, varte a amintirilor lui și ale noastre, parte a sufle- tului nostru colectiv, națio- nal. Expoziția se datorează mai întîi (ie toate autorului, care lipsind de cîțiva ani dintre bine, după o adîncă tradiție a acestui pămînt binecuvintat. Se mai datorează expoziția prefațatorului Alexandru To- ma, care reprezintă expresia bunului simț, al respectului față de bine, adevăr, frumu- tîrziu al postimpresionismului ieșean, la clasa lui Ștefan Dimitrescu, și pînă la urmă la N.N. Tonitza. Nu a moște- nit de la aceștia nici linia de contur, decizia și energia de- bordantă, incizia socială, ca- re-l caracteriza mai ales pe tumultuosul rector de acade- mie, de la sfîrșitul deceniu- lui patru. Firea lui DIMITRIE LOGHIN era alta și nu se Discreția lirică a pictorului sucevean Dimitrie loghin sețe, crescut în sentimentul adine al dragostei de țară și de oamenii ei cei vrednici. Lui se alătură muncitorul cu penelul și cu sufletul devotat breslei Ion Carp-Fluerici, o- mul de condei Valentin Ciucă cuvenea să lucreze împotriva ei, să se contrafacă. Sincer îndrăgostit de locurile natale și de oamenii aparent simpli, mari în generozitate și dîrze- și mulți alții care la locul cuvenit le-au dat potrivit, în pline de o Expoziția cătuită din lumina cele 3 au așezat lucrările, și ritmul săli mari, nia lor, discret nul în plin de el a fost mereu un observator, cu creio- mînă, un desenator poezie cuminte, nea- nenumărată lume, retrospectivă, al- mulțime de piese noi, plecat într-o din care nu se va decît în dicționarele unde va fi amintit călătorie întoarce de artă, ca acua- relist, mai ales al neisajului de la Boita, de la Suceava și de la Mirănti. Dragomirna sa., poate si ca victor bun de școală ori portretist. El este ajutat acum de Viorica pictate în ulei (177), acuarele (36), desene (27) și sculptură (16) cu fișe notate de Ale- xandrina Ignat, este însoțită de un catalog explicativ, ca- re-l prezintă pe artist și în ipostaza de poet, cu un lim- baj colorat de provincialisme. Toată această alcătuire reu- șește să-l prezinte amplu pe DIMITRIE LOGHIN ca elev demenită de fantasme. Fru- musețea stilului său strălu- cește în notațiile spontane, de sentiment. Profesor de desen și desenator excelent, s-a a- jutat de notația succintă a culorii de apă. Acuarela îi reușea cu totul remarcabil, tocmai pentru că nu era îm- bibat de ideea profesorală a operei finite, menită expozi- țiilor sau muzeului. Se sim- țea liber în aceste notații, pline de talent, dezinvolte, pe care le considera, de cele mai multe ori, lucrări pregătitoa- re pentru pînzele „definitive" în ulei. în cîteva din aceste opere finite a păstrat viața, vioiciunea culorii și a lumi- nii de la prima impresie fă- cută de natura peisajului sau a modelului portretizat. Aici este cu adevărat mare, incon- fundabil, deși comunică di- rect cu tradiția cea mai bună europeană și cu publicul sen- sibil la receptarea adevărate- lor trăiri estetice. Apoi a muncit mult, chi- nuitor, chiar în cei 10 ani în care războiul îi întrerupe ac- tivitatea expozițională. Se ve- de în tot ce face strădania, meticulozitatea profesorului conștiinicos, dominat de pre- zența obiectuală și rigorile didactice în existența sa rea- lă. Ce de este ne rămîne incontestabil la DIMITRIE LOGHIN poezia pictată cu pene- Iul de apă, și efectul de trans- parență, de laviu, în pictură cu paleta de ulei, cu ochii deschiși mari spre peisajele Sucevei, dar mai ales cu pri- virea interioară a îndrăgosti- tului de aceste locuri. Tona- litatea de cîntec ascuns în adîncul sufletului, o lirică dis- cretă a pensulației, în acor- duri fine, cu străluciri aurii, pe care nu mai știi dacă le dă raza de lumină a soarelui după-amiezei ,sau rouă din ochii celui înduioșat. Simbo- lurile sale sînt subiacente și se exprimă perifrastic, pasiv. Adică sentimentul rămîne în profunzime și îl citești mai mult din luminozitate, din to- nalitatea paletei de culoare, niciodată din expresii stri- dente, din deformări volunta- re. Prin aceste calități DI- MITRIE LOGHIN a reușit, în momentele sale de inspi- rație, să depășească limitele impuse de convenționalismul didactic și să fie pictor. Radu NEGRU In pofida unor aparențe (sporadice), momentele a- niversare ale personalită- lor vii (în sens și biologic, și itelectual) nu incită exegeza ■itică. Și nici nu e cazul să o ică. Prin forța lucrurilor, orice emers critic presupune intru- unea violentă (necesară) în in- mitatea operei. în asemenea iomente însă, este nevoie de aplinirea străvechiului ritual . respectului, delicateții și com- ?ehensiunii, prin care oamenii leleiași obști crează semenilor ; seamă, împreună cu care, prin tzard, se nutresc din aerul, zi- le și nopțile pămîntului, cli- atul necesar retrospectivei. De • să ne frustrăm, noi cei de :i, de această sărbătoare bine- icătoare ? Mai ales că ori- » ceremonie a timpului dat îrturarului. aflat fie la împăna apelor, fie la vîrsta al- tudinii patriarhale, este pentru î în cauză, nu numai un mo- ent de bilanț, dar și o negare sărbătorii. Drama lăuntrică, faustiană în ență, pe care o trăiește, în a- ste circumstanțe, oricine viază spațiul ilimitat al valorilor iritului. nu trebuie tulburată • vacarmul alămurilor. Se cu- ne să adoptăm linjștea și cal- ul oglinzilor. Mai ales celui re nu suferă de egolaterie i se vine o astfel de aniversare. >un asta cu gîndul Ia profeso- l universitar iesan Constantin opraga. Pentru cine l-a cunos- t în exercitarea competenței liversitare sau i-a citit opera pînă acum, el întrunește vie- țile de profil ale savantului ; el profil care nu se învechește nu se devalorizează. Consemnările aniversare sînt. esea. bilanțuri cantitative sau urriculum vitae“. Nu este, oare, întreprindere hazardată, sau, iar. o inddicatețe ? în absolut, ’atia oricărui om de litere cu- inde scrierile finite. încă al- e care, dintr-un motiv sau al- I. nu s-au finalizat si himere- — cele niciodată împlinite. în istenta spirituală a cărturaru- ipsean se înscriu toate cu ’pturi egale. Dar ce știm noi spre viata nanului închinat, cu ?eași calmă devoțiune, mesei scris si catedrei, iar între e- întemeierii unei instituții de ătămînt surv>rior ? Constantin Ciooraga este unul itre Uteratii despre care*s-ar tea afirma, comod, că biogra- fi se înscrie în operă. TnsS ol e parte din generația a cărei venire intelectuală a fost afec- ă nu numai de experiența ce- de al doilea război mondial chiar Ia vîrsta lansării) — în cazul său mâi dur decît la al- ții —, ci și de anii contradicto- rii cînd literatura noastră con- temporană traversa mutațiile an- terioare dobîndirii conștiinței de sine. Pentru evaluarea genera- ției, considerarea acestor eveni- mente este obligatorie ; cu atît mai mult pentru Constantin Cio- praga, care așează, între debutul în reviste și primul său volum, două decenii. Dincolo de orice avataruri posibile, aici nu este vorba de un hiatus, ci de .proba peremptorie a unui mod supe- rior de a concepe răspunderea omului de cultură în fața instan- ței timpului. Erudiția nu poate gă și care vor rezista multă vre- me timpului. Evitînd programatic speculația fragilă, acrobația ipo- tezelor, originalitatea căutată, e- femerida conjecturală, studiile sale își asigură stabilitatea prin soliditatea documentării și parci- monia interpretării. Rigoarea in- terioară caracterizează atît mor- fo-sintaxa ideilor și intuițiilor critice, cît și așezarea lor în cu- vînt. Echilibrul — una din in- stanțele axiologiei sale literare — se verifică în propria-j operă. Tot ceea ce a scris pînă acum stă sub semnul unei clasicități structurale, căreia atributele mo- 0 CONȘTIINȚĂ INTELECTUALĂ EXf MPI ARĂ: constantin ciopraga coabita cu improvizația, cu con- cesiile conjuncturale. Verticalita- tea personalității umanistului, o- mului de știință, profesorului im- presionează. î La Constantin Ciopraga. eru- diția (veritabilă) nu constituie un scop de sine, ci un vehicul al ideii, sau către idee; de aceea, nu este afișată ostentativ și nu-i redundantă. Perfect adecvată ne- cesității. impresionează dar nu epatează. Se simte dorința de a o face să palpite, vie, activă, in arterele textului căruia-i conferă o luminiscență calmă, sporind plăcerea lecturii. La care contri- buie substanțial măiestria con- struirii cărților ; niciunul din vo- lumele sale, variate ca substan- ță și structură, nu suferă de ma- ladiile curente ale opurilor cri- tice : supraponderalitate, impro- vizație, absență a centrului de echilibru etc. Credem că geome- tria ideilor literare către care aspiră autorul este sfericitatea. încăpută pe mîna altcuiva, o te- mă ca „personalitatea literaturii române“ s-ar fi prăbușit sub pro- pria-i cazuistică, iar „fascinația tiparelor originare la M. Sado- veanu“ se rătăcea definitiv în hățișurile carnivore ale mitocri- ticii. Constantin Ciopraga a scos din ele două cărți cu bătaie lun- dernității i se grefează fără di- ficultate. Vocația analizei și vocația sin- tezei sînt virtuți convergente ale scrisului său. Sprijinită de un simț fin al disocierii și al nuanței la nivelul substructurilor, for- mula sa critică vizează totdeauna întregul ; a se vedea sinteza, u- nică pînă acum, asupra literatu- rii române, și mai de curînd ga- l'eria de portrete din cel mai re- cent volum. !n latura) sintezei, formula sa critică prezintă in- contestabilul merit de a se si- tua într-un punct de interferen- ță profitabil între modurile de- finitiv validate și inovațiile în materie ; este cazul ultimei sale cărți despre M. Sadoveanu. In selectarea subiectelor afini- tățile joacă un rol esențial. Pa- gina sa este arareori polemică (și numai în subsidar), însă ni- ciodată agresivă ; ea conține con- vingerea subiacentă că a afir- ma ceva în planul artei nu pre- supune, obligatoriu, a nega alt- ceva. Opțiunile îi sînt definitive și cu consecințe largi : M. Sado- veanu nu putea să nu-1 conducă la Giono, Bacovia la Emil Botta, Tbrăileanu la Hortensia Papadat- Bengescu. Consecvența ideilor, atitudinilor, opțiunilor, nu ex- clude „mișcarea". Cărțile sale nu se plasează pe aceeași treaptă a devenirii de sine. Evo- luția în plan spiritual avansează pe calea armonizării contrariilor lăuntrice. Condiția axiologică su- premă a operei este, pentru Con- stantin Ciopraga, armonia, con- cepută într-un sens larg, care ex- clude dogmatizarea ideii. Orice judecată critică este, în principiu, amendabilă ; nu și con- știința din care emană. Timpul, la rîndul lui, împalidează opinii- le, le face să-și piardă priza di- rectă ; doar personalitatea celui care le-a emis (atunci cînd po- sedă blazonul exemplarității și dacă a izbutit să se desprindă de acea parte a eului supusă im- pactului cu existența) se împo- trivește vremii și legilor perspec- tivei. Obiectivitatea criticului, a- tunci cînd vocația s-a nu-i iluzo- rie, se rezolvă la nivelul eticii. Armonia în relațiile cu semenii nu trebuie să degenereze în partizanat. Rezerva afabilă pe care Constantin Ciopraga o menține totdeauna în relațiile interumane este un mod de evi- tare a accidentelor care i-ar pu- tea afecta luciditatea și detașa- rea. Calitate rarisimă, este unul din puținii noștri critici care nu s-a lăsat antrenat în alterca- țiile, mai mult sau mai puțin extraliterare, care au pigmentat viața breslei scriitorilor. Faptul că nu a răspuns nici unor atacuri brutale și de nimic justificate nu se explică prin insuficiența suflului polemic. Ironia pe care o practică subtil, cu rafinamen?!^ și justețe, o dovedește. Atitudi- nea detașată este dictată de sen- timentul demnității și de cel al decenței. Busculadele de orice fel îi repugnă. Din comicul in- voluntar sau penibilul în care se îmbracă asemenea episoade, cînd sînt privite din afară și re- trospectiv, cărturarul înțelept nu poate deduce decît o singură linie de conduită : a sociabilită- ții superioare, în numele adevă- rului, binelui, frumosului. Clasi- cul triumfă. Dar, înainte de toa- te, aici a acționat, prin ricoșeu sari direct, credința neclintită în valorile perene. Constantin Cio- nraga concepe exercitarea voca- ției și profesiei ca magistratură „sub specie aeternitatis", ca per- mament efort de acreditare a va- lorilor. I ~ Două cuvinte-chei ale limbaiu- lui său de specialist: reflecție, meditație. Ele conduc și către centrul virtual al operei pro- prii. Meditația este imanența ei și exercită asupra autorului o fascinație irezistibilă. Ea ne dă cheia „cămării de taină" a perso- nalității sale. Mihail IORDACHE aporii Mîna mea purtată de curent prindea aerul ea curgea de-a lungul văii plutea pe apă cu palma deschisă pe ea o legăna apa în palma ei se lăsau păsările pînă cînd rîul însuși rîul mare era acum doar un drum nisipos în palmă era doar un drum nisipos. Și iată, într-o noapte, am descoperit cuvinte în infraroșu ele erau acolo în miezul... ele erau semințele nopții ele erau ascunse sub coaja neagră eu nu știam dar mi-am adus aminte ucigașii de tauri eu am despicat acea coajă iar semințele erau treze ele lucrau, ele tăiau din lăuntru ele de fapt singure au ieșit în mijlacul nopții, neînfricate ! Din fagurii brusei picură mierea de toamnă sub titlul nou apare ziua de azi pe pagina unde se mai vede o frunză de măr — locul gol anunțindu-mă că peste puțin voi muri. Simt asta după cum adulmecă dușmanul cu ochiu aburit după cum aleargă prin piețe să cumpere, dumnezeule, raci pentru jertfă pe altarul daimonului său... Ci-mi zic, doamne cîte din astea n-am văzut noi! De n-ar fi secetă, de n-ar puhoi' apele ! Ce contează o moarte printre atitea vieți! BUT Cu mina întinsă Se născuse aici, intr-o casă de Ungă pădure, in anul cînd tatăl său dispăruse urcînd muntele. Oamenii vorbeau că l-ar fi sfișiat lupii, dar ni- meni nu găsise nici o urmă și Eroul crescuse așteptind seara întoarcerii tatălui său. Maică-sa își continuase via- ța de femeie singură cu casă și copil de crescut. Micul Erou învață să muncească pămîntul, crescu aspru și pu- ternic. Umbla și muncea întotdea- una singur. Uneori pleca în pădure să ucidă lupi. Ii lăsa de fiecare dată acolo unde îi impușcase, fără să-i atingă. Nu se temea de nimic și nu împușca alte animale. Din locul de pîndă, privea uneori arborii și-i închipuia oameni care stau nemișcați, își imagina că el ar fi putut ieși din ascunzătoare oricînd, ca să-i sperie, se gîndea că-l vor privi zîmbind și ii vor spune „Salut, Eroule !“, și fu- gea plingind de rușinea spai- mei sale. Asta ținu o vreme, pînă intr-o zi, cînd se hotă- rî să-și ridice în spatele casei un atelier, un loc unde să cerceteze trupurile copacilor. 11 ridică și nu mai ieși de acolo decît pentru a aduce din pădure trunchiuri, pe care le cioplea cu migală, dîndu-le forme de oameni, cu capete, ochi, brațe și picioare. Era puternic, îi plăcea să muncească și învăța repede. Ajunse curînd să minuiască uneltele cu ușurință și price- pere, ca pe niște membre pe care le-ar fi avut dintotdea- una, înzestrate cu ascuțișuri. Lemnul se lăsa in voia mii- nilor sale, iar oamenii făcuți de el nu semănau cu nici u- nul dintre oamenii satului, dar semănau bine intre ei. După terminarea fiecăruia, o- bișnuia să-l așeze undeva pe lingă casă, și să rămină o vreme nemișcat și tăcut lingă el. Intr-o zi ii muri mama, și în timp ce oamenii o îngro- pau, el aduse din pădure un trunchi de mesteacăn, îl cio- pli și îl așeză în fața casei. De atunci începu din nou să împuște lupi. Cu oamenii nu vorbea niciodată și ei se obișnuiseră cu ciudățeniile lui și îl lăsau în pace. Timpul său se împărțea între șopro- nul din spatele casei și adin- cul pădurii. Grădina și casa intrate în paragină, nu-l a- trăgeau ; nu-l interesau schim- bările și nu-și dorea nimic. Vinătorile solitare devenită un ritual reluat, pînă la cele mai mici amănunte, în fiecare noapte, cu aceleași gesturi, aceleași zgomote, aceleași gîn- duri; același lup se zvîrcolea scoțînd același urlet ultim, in fața puștii sale fumegînde. Anulînd unicitatea și sensul morții, se anula unicitatea și sensul vieții Eroului. O dată, văzu în depărtare o fată și se gîndi să cio- plească din lemn una la fel. O privi îndelung, memorîn- du-i trăsăturile, și se apucă de lucru. Era o fată care trecea u- neori pe acolo, dar Eroul nu o mai privise niciodată cu atenție pînă atunci, și apoi ea trecea întotdeauna la o distanță destul de mare de casă. Treaba mergea greu și la căderea serii progresase foar- te puțin. Mîinile îi tremurau, iar dorința și nerăbdarea îl îndemnau să continue. In zori, trunchiul cioplit nu îi aminti nicidecum de fata a- ceea, ci de un arbore oare- care, de o materie amorfă sau de o ființă fără suflet. Atunci își dori să o vadă din nou. Se strecură noaptea pînă la casa ei, să o privească prin fereastră. Dar în casă era în- tuneric. Se simți dintr-o dată înfricoșat de pustietate, și a- tunci observă dinele. Era mare și negru, stătea liniștit și îl privea cu indiferență. Eroul se apropie și îl mîngîie intre urechi, iar dinele dădu din coadă și plecă, lăsîndu-l cu mîna întinsă. Se întoarse acolo în noap- tea următoare, și în nopțile care îi urmară, dar de fie- care dată în spatele ferestrei era întuneric și dinele îl privea fără să scoată un su- net. In fiecare zi aduse din pă- dure dte un trunchi și îl dopli, dar mîinile nu-i mai dădură ascultare, fădnd cu încăpățînare forme pe care nu le mai încercase și pe care nu le dorise. Trunchiu- rile semănau tot mai puțin cu fata aceea, și semănau tot mai puțin între ele. Nu adu- ceau deloc cu cele pe care le făcuse înainte. Eroul se gîndi că nu semănau cu ni- mic, dedt poate cu furtuna care smulse crengile copad- lor, sau cu topirea zăpezii, primăvara, sau cu altceva, care nu se poate spune sau cugeta, dar care ,cîteodată, poate să doară. Ovidiu NACU Mă aflam chiar în cuibul de cuci în civitas dei puterea cuvîntului o țineam ascunsă în mine auzeam noaptea paznicii cotrobăind limfa-sîngele era dureros, da să cotrobăie așa în tine peste măsură de mult să cotrobăie mă gindeam că poate îi voi face pe toți să simtă ce simțeam eu pe toți cei de dincolo de ziduri tot noaptea așa dintr-odată, în pat; eu am văzut cu un singur ochi, cu un ochi revărsat pe pernă, am văzut paznicul el era fratele meu necredinciosul apostol al patimii. iulie E vremea poemelor fatale inalte și arse de soare cu valtrapuri ușoare umblind aproape goale pagini întregi, paralel cu țărmul, cu zvăpăiata riglă a privirii dumneavoastră, domnule jude. Nu vă lăsați furat de esențe ele întotdeauna iau ochii și cînd colo, cînd colo la suprafață mai nimic, fir-ar să fie t amintiri din evul de mijloc Am păstrat această lungă tăcere fără voia mea nu cunoașteam cuvintele care vor veni ce dens întuneric misterul celor nespuse ; așezat în genunchi cu ochii închiși aștentînd să se ivească cel dinții sunet să se preschimbe în înțeles umblam din loc în loc pe la mesele înțelepților ' întinzînd mina ochiu] meu vedea, călătorea iar urechea mea asculta porunci dureroase, utopiile de pe eșicherul unei galbene foi; iată-mă azi curățit de tenebre în straiele de rînd ale mulțimii neputința e larva pe care păsările cerului mî-o aduc în fața gurii mele. Pagini bucovinene — D -1 sărute ca rămîntului" vărul și de uri și iar ai iterviu (publicat mai tirziu) cu Nichita Stănescu 1. Stimate Nichita Stănescu, nu știu de ce, dar, convins că prelu- diul oricărui dialog autentic este încercarea de a scăpa de formulele clasice. Deci: cum mai stai cu a- ripile, Nichita? — După aripile de ceară ale lui Icar care mi s-au topit la fel de iute, de la o vreme, gîndindu-mă mai mult la aripile de șindrilă ca- re au înscris în mit pe Meșterul Manole, am renunțat la aceste două proteze împrietenindu-mă cu părin- ele lui Icar, Labirinticul... Dar m-am certat din pricina Minotaurului cît și din întîmplarea ciudată de la Cnosos și m-am tras către fîntînă cu lumină arzîndă din izvorul tur- lelor răsucite din Argeș. Dar de ce( mă întrebi de aripi, în- treabă-mă mai bine de aer... 2. Considerind răspunsul tău ca o acceptare, cu titlu de „membru sta- giar", în preajma prieteniei tale, aș vrea să trecem acum la alte lucruri... Revelația ultimelor mele lecturi paralele („Teoria producției de sem- ne" a lui Eco, Santayane și „opera stănesciană") a fost sentimentul pe care-1 încearcă un matematician în fața unei teoreme demonstrate : „cunoașterea este relevantă, astfel îneît lucrul desemnat poate să ai- bă cel puțin cîteva dintre calită- țile pe care spiritul i Ie atribuie" și în acest sens mă gîndesc la via- bilitatea pe care a căpătat-o în lim- ba română ideea de „roșu vertical"... — Pentru mine, lucrarea „roșu vertical" nu reprezintă un punct fi- nal, ci unul inițial. Am încercat cu onestitate să adîncesc poesia pa- triotică și politică, în respectul le- gilor celor mai stricte din epoca pe care am trăit-o și pe care am încercat s-o înțeleg. Cu conștiința de atunci, cartea nu visează valoa- rea, ci ea, pentru mine, reprezintă drumul între valoare și înțelegerea epocii contemporane. De fapt, iubite prietene, drumul spre adevăr mi se pare mult mai fascinant decît însuși adevărul. O- dyssea, în gîndul meu, zintă Ithaca... Nausicaa mult mai dragă și mai statica Penelopă... 3. Nu știu de ce, dar nu repre- mi-e cu vie decît aces‘ răs- puns mă întoarce cu gîndul la o temă îndrăgită a lui Nichita „anti- metafizicul", și anume : dialogul sau și mai bine zis, meta-dialogul... Și aceasta cred că este marea șan- să a oricărui începător intr-ale „semnului minunării" (!?). pentru că astfel își poate scrie de acasă (vezi cazul meu. Bucovina) întrebă- rile. Deci, întrebarea : deschiderea a- ripilor unui înger măsoară de fapt „nemărginirea" purității? Dar an- vergura spirituală a unor poeți ca Villon, Baudelaire, Esenin?... — îngerii nu-și deschid aripile, ci sînt angulari. Din punct de ve- dere al simbolului literar, iar nu Bîidîgăniile neprețuitului Creangă (Vii) Spre a ne lămuri funcționalitatea ei bîzdîgănii ca imagine litera- — altfel spus ca unealtă de în Ostrovul Sf. Dumineci, ziua 4 8. primind „obrăzarul și sabia lui Statu-Palmă-Barbă-Cot" dăruite de întreabă-mă mai bine de al celui bisericesc, îngerii fac parte din recuzita tangentei la un cerc. Dramatismul tangenței este că ea are caracterul liniei și de a fi în afara cercului, așa că ea are carac- terul curbei. Atît doar că linia dreaptă în urcare capătă demnita- tea unei spirale circumscrisă unui cerc 4. a cărui rază este infinită... .și totuși, poetul este un nior al „domeniilor existente", domeniilor, repet. Cîte pot fi care sînt ele? — Despre „senioria" poetului Se- al Și nu am aflat decît ca despre o abație. Iar în afara fugitivului Cuvînt, gîn- dit și scris, alt domeniu al poetu- 6. Ce crezi despre... „pescuitul e- xistențialist" în care fiecare prinde adevărul său? — Uneori cred a crede cîte ceva, alteori n-am timp să cred cîte ceva. In rest, despre existențialism am o părere simpatică cum o am bună- oară despre cămile, ca făcînd parte din natură și, ceva mai rar, despre girafe, ca exagerînd gîtul decapitat al Măriei del Stuart. Pă mine, cum spune cintecul de la Ploiești, ce mă oftică / e dorul de mămăligă / cînd o văd pe căr- pător ' mă bat pă burtă dă mor!... Un fel de baroc tirziu al lumii și, poate. încă ceva mai mult. aer cînd Daguerre îi poza pentru în- tîia oară pe muritori... 9, ...sau Poemul poate fi socotit ca o „punere între paranteze a rea- lității sensibile"?... — Poemul, dacă vrei tu, poate fi socotit și așa. Poesia însă este totul și cu totul altceva... — Ce ? — Un fel 10. Reiau Dumitrescu, de nu știu ce! o întrebare a lui A. dar altfel : care ar cărțile pe care le-ai lua, dacă cu T. fi ar mnificare a unui gînd anume realitate — ar fi ă ne amintim raporturile ărțile de propoziție din .gîndire spusă sau scrisă". despre suficient dintre așa-zisa Astfel, Sf. Duminecă pentru a putea cerbul ; în pădurea Cerbului ziua : omorî n subiect nu se poate defini de- prin predicatul său, întocmai um Harap-Alb din povestea lui reangă nu se definește decît prin cțiunile sale. Dar așa cum — dat iind înțelesul unui cuvînt su iectul nu suportă orice predicat propoziția „Elefantul zboară" e un onsens), tot așa — dat fiind în- lesul oricărui personaj de basm— jpînul nu va; putea săvîrși niciuna in acțiunile ce cad în sarcina lui larap-Alb. Firește, acțiunea-predicat a unui rsonaj-subiect este emnificativă adică uprinde obiectivul iul desfășurării. Un simplu tabel sens gramatical întreagă — abia cînd timpul si spa- cu obiectele și narativ bținute de protagonistul povești: oastre — : la curtea craiului (Alb), ziua : 1. „un căpăstru, un frîu, un bici i o șea, toate colbăite, șfarogite și ^echi ca pământul" ; 2. „niște straie foarte vechi"; 3. „un arc, niște săgeți, un paloș i un buzdugan, toate pline de ru- ină" căci se aflau uitate în po- ul casei din vremea cînd a raiul mire ; în grajdurile împărăției, ziua : fost 4. „o răpciugă de cal, grebănos, upuros și slab de-i numărai coas- le" pentru că era calul de mire al aiului. la trecerea unui pod, noaptea: 5. pielea de urs, dăruită de crai vorba că i-a „prinde bine vreo- tă" ; în țara spinilor, înspre seară : 6. numele de Harap-Alb, primit de Spîn, la o fîntînă, unde fecio- luj de crai îi sînt luate cartea, fiii și armele. Apoi oate din fîntînă și-i semn de de a nu Spinul „îl dă paloșul pecetluire a dezvălui a- a-1 sluji „pînă cînd îi învie". în grădina Ursului, noaptea : 7. cînd Harap-Alb „smulge salăți tr-ales și leagă o sarcină mare", cînd asupra Ursului „pielea a de urs" ; 9. ..pe la boncăluind", mHnd. Harap-Alb și-i jupoaie amează cerbul adăpîndu-se și venea ador- retează capul cerbului pielea bătută cu pie- tre scumpe — una în frunte „stră- lucește ca un soare". prin locuri pustii, ziua : lO.o aripă rătoare ; 11. o aripă la curtea de Ia o furnică zbu- de la crăiasa albinelor; împăratului Roș, ziua. după ce Harap-Alb împreună cu cei ' 12. cinci tovarăși ai săi — „și la pagubă și la cîștig" trec cele cinci probe (Foc, Pîine și Vin, Alegerea bunului de rău. Alegerea falsului de adevăr și Veghea de noapte) im- puse de împăratul Roș, calul îi a- duce : „trei smicele de măr dulce și apă vie și apă moartă 'de unde se bat munții în capete", ceea ce înseamnă 13. dobîndirea fetei împăratului Roș, care află și dezvăluie adevărul despre feciorul craiului (Alb); la curtea împăratului Verde, ziua: 14. cînd Spinul retează capul lui Harap-Alb iar fata împăratului Ros — „îl înconjoară de trei ori cu cele trei smicele de măr dulce, toarnă apă moartă... îl stropește cu apă vie' — îl readuce Ia viață „îar paloșul în stăpînire" — ne arată că obiectul definește pe Harap-Alb este și-i dă care îl paloșul cu care i se taie capul tocmai pentru că a încălcat jurămîntul — „așa tre- buie să pățească cine calcă jură- mîntul" zice Spinul — făcut pe „as- cuțișul paloșului" pe care l-a tatăl său cînd era mire. Nu vom putea sti, așadar, prezintă Harap-Alb într-un purtat ce re- basm în care soarta sa — de a muri și a învia — este înscrisă pe ascuțișul paloșului părintesc, decît în mo- mentul în care vom reconstitui ce semnificație are acest paloș de mi- re — acoperit de rugină în podul casei Craiului (Alb), luat cu vicle- șug la o fîntînă de către Spîn (îm- părat Negru) și dat din nou în stă- pînire feciorului Craiului (Alb) de către fata împăratului Roș, ajunsă la curtea împăratului Verde. Ion FILIPCIUC lui nu cunosc a fi fiind... 5. Există o „realitate a unde și cînd descoperă „știe că știe"? — De ce mă superi cu trebare făcîndu-mă să-l spiritului"? Omul că amicul meu Socrate care drept probă a cunoașterii toarea afirmațiune: Atîta nu știu nimic! Lasă-1 pe de Chardin care, în felul această trădez în- pe dădea nemuri- știu, că Teilhard lui, des- crie centrul magnetic al Terrei în chip de înghesuială a sufletelor mor- ților. Dacă la atît s-ar reduce su- fletele morților noștri, mi-ar fi o scîrbă infinită față de magnetism. Cu aceasta, iubite prietene, te anunț că încă mai sînt în viață și am credința viguroasă de-a mai fi cîtăva vreme... 7. ...dar care „nu să fie"?... — Dacă cetate pe despre Poetul lui Jaspcrs este, ci poate și trebuie Platon îi dădea afară din poeți, nu mă mir că Jas- pers îi dă afară din prezent tot pe aceștia. Jaspers, ginditor intere- sant, chiar inteligent... Dar să fie la alții! 8. Acum să ne întoarcem puțin la Sextus Empiricus, la acel Epoche. care nu e altceva decît „suspenda- rea timpului prin refuzul de a a firma sau nega ceva". Este Poemul Alt-Ceva? — Dacă însusi Goethe a spus : „Oprește-te. clipă! O cît de frumoa- să ești! și versul lui a rămas etern, epochă-ul îmi apare a fi în epocă un fel de fotografie în sepia a a- celui vers ca în la belle dpoque trebui să pleci într-un exil nelimi- tat, singur pe o insulă? Spune-mi cinci titluri. — Aș lua așa : șeptarii, optarii, noarii și valeții... — Mai lipsește una! — ...da, și damele, bineînțeles. Niciodată oopîi, niciodată așii! 11. Dar 3? — Prima carte ar fi 6, a doua ar fi 6, a treia Rubiconul. Alea est! 12. Dar una?... — Mi-aș lua cu mine data terii, pentru că data morții jacta naș- n-o voi afla-o niciodată. Morții nu au memorie... (A asistat la această convorbire Dora Stănescu). Dialog consemnat în ziua de 31 mai 1983, la București, de Simon Petru OPREA Sufletul voievod Sirop de vorbă Sufletul meu s-a făcut voievod Peste trupul bolnav de-nțelesuri Ce prin necuprinsul. Oștite sale sint astăzi acasă. Au vreme să umble Prin ierburi păzite de Lună... O, cine-o să-mi sperie zimbrii Ce pasc in cerneală cuvinte Să afle cînd iar voievodul Se-mbracă in focuri de pază? Vîrsta ca un sunet N-am încercat să fug din inine. Singur m-aș fi tras pe roată... O, nu-s decît ce sînt, întreg. Un rîu ce-a răsărit sub frunți. Pentru-a trăi in fiecare-amiază Din setea grea a pomilor ce umblă Prin crengile suflării ce mă arde. Mă spăl cu amintiri de cer In care mai vislesc lucide îndoieli, Golindu-mă de umbrele ce pier... Acum mi-i vîrsta numai sunet. Puteți in ca să dăltuiți un cintec Sau poate ziua-n trecerea ascunsă Prin ochii grei, înmăntiați subțire De brumele visind zăpezi ingindurate. în vîrsta mea acum, chemați pe nume Iubirile ce n-au putut vorbi... Și de-oi rămîne-un strop de vorbă Ce-nchidc-n el adincul mării, iVoi ști să trec prin mine, albe, Corăbii ce se pierd în zborul Celor jnai limpezi pescăruși din lume. Ion PARANICI Improvizații pe cifraj armonic I. Allegro un început decapitat ca gestul umbrei pe o hirtie neagră — sintaxă și năruire repetînd foșnetul frunzelor toamna — o apropiere a poemului de oriincotro însuși — juxtapunere în abis — îngăduie viața intensă orice fuziune a memoriei cu trandafirul ce succede muțeniei astfel salamandra și nimbul gunoaielor orașul cu mănuși de verbe cosmice al cărui țesut anihilează descrierea clare turnuri și frontiere de carne viitoare edifică o pagină spațială n. Andante uzat de vechile priveliști pămîntul galben atomizat de texte tremură perdea fluidă în cameră repetînd foșnetul frunzelor toamna gura ta pulsar caligrafiat în clar-obscurul melodios vocala infinită din numele ce îți desprinde corpul de auroră nu mai există prezent doar urma unei treceri cometa ce deschide muchiile lucrurilor într-un ocean de traiectorii istorice cum poți opri metastaza iluziei boala care îți umflă privirea și mîinile orașul strivind direcții ascunse în sîngele copiilor numai auzindu-ți pașii printre imagini încerc întreruperea cursului realității prin construcții în limbaj oricum imaginația nu e un zid prin poroasele cuvinte pătrund grațioasele tije ale vanelor pneumatice petalele cu parfum abstract ale ventilatoarelor curcubeul uleiului magicul rîu al materiei marile cîmpuri de calcul aerul betonat de zgomote abur vibrații inima nu are cularea naturii III. Menuet-trio visul tău de a dura o casă într-o tornadă de texte cînd malaxoarele macină peisaje de ferbă și aur iarba nu mai indură ficțiunea cubului in orașul cu baruri cinematografe și săruri ferice fericirea e o mască a muzicii verticală stereofonic de singe și spirit o pagină deschisă între oricînd și jumătatea de clepsidră din craniul marionetelor automobilele trec nici un prieten singurătatea închide nopțile tuturor trecătorilor cum o picătură de singe raza secundei muzica înnoptează in plasa de puncte variabile a rațiunii — calde amprente într-o reîntoarcere — dansează dansează pașii accelerează freamătul invizibilului cuvintele sînt negre leziuni in sunetul pur repetînd foșnetul frunzelor toamna zadarnic privești mapoi nrin tulnice cu fruntea imprimată în frazele lunii nici un prieten doar pasageri în turnul cinetic suspendat intr-un nor de insomnii aurifere vulturi la puterea numărului de aur cetăți de aur reclame de aur trandafiri de aur și totuși piinea de aur IV. Presto o nouă eclipsă în densa claritate coagulează un orizont de obiecte figurate metafora tren-de-imagini / metafora spot-de-reat muncitorii continuă să traseze autostrăzi în rețeaua filtrată de magie și liniște ușor poemul poate fi prins în levitația unei nebuloase mișcări a devenit un puls de imagini pe o față sub care se prăbușește orbita de aur piatra în carne gîndul în somn amplificare a spațiului prin transparență uneori umbra umbra umbra nu mai imită imită imită Constantin SEVERIN — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI Arthur C. Clârke (ll.S.A. Reîntîlnirea Oameni ai Pământului, nu vă fie frică ! Venim cu gînduri pașnice. Sin- tem verii voștri, am mai fost pe aici demult. O să ne recunoașteți cind ne veți intilni, peste cîteva ore. Ne apropiem de sistemul vostru solar aproape la fel de repede ca undele ce poartă acest mesaj. Am putea călători și mai repede, dar ne pregătim de aplanetizare. Deja soarele vostru domină spațiul din fața navei. E soarele pe care stră- moșii noștri și ai voștri l-au îm- părțit acum zece milioane de ani. Sîntem oameni ca și voi, dar voi v-ați uitat istoria. Am colonizat Pămîntui pe vre- mea reptilelor gigantice, care toc- mai începuseră să dispară. Nu le-am mai putut salva. Lumea voastră era o planetă tro- picală, fierbinte, și am crezut că ar putea fi un cămin plăcut pentru noi. Ne-am înșelat. Deși eram stă- pîni ai spațiului, cunoșteam prea puțin despre climă, evoluția gene- ktică. Timp de milioane de veri — în ^acee timpuri străvechi nu existau ierni — colonia a înflorit. Deși i- zolată, intr-un univers unde călăto- ria de la o stea la alta dura cîțiva ani, am păstrat contactul cu civi- lizația mamă. De trei-patru ori in fiecare secol soseau nave spațiale și aduceau știri din galaxie. Acum două milioane de ani, Pă- mîntui a început să se schimbe. Fusese un paradis tropical; brusc temperatura a scăzut și gheața a început să se-ntindă peste poli. O dată cu alterarea climei, același lucru s-a petrecut și cu coloniștii. Acum ne dăm seama că era o adaptare naturală la sfîrșitul acelei veri care ținuse ere întregi. Cei .care-și făcuseră din planeta Pămînt casa lor de sute de generații cre- deau că au fost atacați sau conta- minați de o boală ciudată și res- pingătoare. O boală care nu uci- dea, ci mai degrabă desfigura. Unii erau imuni: schimbarea i-a cruțat pe aceștia și pe copiii lor. Astfel, în cîteva mii de ani, colo- nia s-a divizat în două grupări aparte (aproape două specii diferi- te). Diviziunea a dus la invidie, discordie și în cele din urmă la conflict. Pe măsură ce colonia se dezin- tegra și climatul se înrăutățea, u- nii au reușit să părăsească Pămîn- tui. Cei rămași au căzut în barba- rie. Planeta mamă ar fi putut să țină legătura cu cei rămași, dar maladia ne-a obligat să fim reți- nuți. Și apoi, sînt atîtea de făcut într-un univers de o sută de trili- oane de stele. Pînă acum cîțiva ani n-am știut că ați supraviețuit. Apoi am recepționat primele voas- tre semnale radio, am învățat lim- bile voastre simple și am descope- rit că refaceți drumul lung de re- întoarcere din sălbăticie. Venim să vă felicităm pe voi, rudele noastre pierdute, și să vă ajutăm. Am descoperit multe din erele scurse de cind v-am abando- nat. Dacă vreți, vă aducem înapoi vara eternă care domnea înaintea erelor glaciare. Mai mult, avem a- cum un remediu simplu pentru pla- ga aceea genetică, nevătămătoare dar ofensivă, care i-a afectat pe mulți dintre coloniști. Probabil că și-a urmat cursul... Oameni ai Pămintului, puteți să vă realăturați societății Universu- lui, fără teamă sau rușine, fără reținere ! Traducere de Dan CRISTOREANL Costin NEAMȚU : „Vară" Romanul renașterii românești Adevărul retorului Lucaci, unul din romanele reprezentative ale iui Mihail Diaconescu, iși desiășoarâ o bună parte din acțiune în Tara de Sus a Moldovei. Sînt evocate în el fapte instituții, relații sociale. perso- nalități istorice, medii spirituale și realizări culturale din a doua ju- mătate a secolului al XM-lea lega- te de Suceava, Rădăuți, Botoșani, A- cademia domnească de la Putna, Mar- ginea, Bădeuți, Cristești și Miroslă- vești pe apa Moldovei, Strunga. Mic- lătișani, Bălinești, Lențești, Lipinți si de multe alte locuri din aceasta parte de țară. Este de altfel un mediu geo- grafic și istoric pe care mulți autori români și străini s-au simțit îndem- nați să-1 celebreze artistic. In acest mediu natural, spiritual și istoric, admirabil simțit și descris de Mihail Diaconescu, e localizată o ac- țiune epică avînd o valoare simbo- lică. Adevărul retorului Lucaci, cel mai izbutit sub aspect artistic, cum afirma pe bună dreptate Constantin Ciopraga, dintre romanele lui Mihaii Diaconescu, își realizează cîteva din notele sale caracteristice tocmai în relație cu acest mediu și aceste lo- curi nimbate de glorie. Aici, în ve- chiul Principat român al Moldovei, au domnit in secolul al XVf.lea doi voievozi de orientare umanistă, Des- pot Vodă și lancu Vodă Sasul, cel din urmă fiind unul din personajele ro- manului. Aici s-au întîlnit toate cu- rentele culturale de după Renaștere, inclusiv toate tendințele spirituale care se combăteau în centrul Euro- pei. Tot aici au apărut și replicile spiritualității autohtone, care vor culmina în secolul următor cu sino- dul de la Iași organizat de Vasile Lupu și cu Mărturisirea... lui Petru Movilă. Un mediu spiritual complex, ales în chip intenționat de Mihail Diaconescu, un scriitor de idei, care abordează literatura, proza istorică îndeosebi, ca pe un mijloc de a-.și ilustra convingerile sale de istoric, teoretician și filozof al culturii. Fap- tul nu impietează nicidecum asupra valorii artistice a romanului. Mai mult decît în alte cărți ale sale, se concretizează în el o fericită întîlni- re între lumea ideilor, mediul istoric real și talentul literar al scriitorului, aptitudinea lui de imaginare și obiec- tivare. Retorul Lucaci, traducătorul în românește al unei Pravile scrise de Vasile cel Mare, este doar un punct de pornire. Nu se știu prea multe despre acest personaj istoric. Autorul îl plasează, atit cît este atestat, în contextul politic, ideologic, religios al epocii, context de asemenea real. Totodată ii inventează un statut psi- hologic, caracterologic, individual me- nite să' demonstreze existența tipului renascentist in spațiul românesc. Fic- tive dar verosimile, intrucît traduce- rea Pravilei, adică laicizarea și autoh- tonizarea unor valori universaliste, este un fapt autentic. Contextul cultural in care il introduce era, la fel, o realitate. Lecturile pe care i le a- tribuie sînt cărți care circulau in zona românească : lucrări de Melan- chton. Luther. scrierile pedagogice ale ardeleanului Honterus, lucrări în latină de Seneca. Quintillian, Ci- cero, tipăriturile în slavonă ale lui Macarie (Liturghierul, Octoihul) și cele românești ale lui Coresi, lucrări in greaca bizantină, pe teme muzicale (atestate ca opere create la Școala de la Putna) etc. In acest mediu cultu- ral real, personajul este credibil. Cre- dibilă este însăși individualitatea lui. voința lui de a-și impune o poziție proprie, atît în plan spiritual cît și social și moral. Mihail Diaconescu ne propune în prim-plan însuși tipul Re- nașterii. omul individual, liber de prejudecăți, care încearcă să regîn- dească pe cont propriu toate valorile culturale tradiționale — religie, cul- tură, morală. politică — și să le aducă în serviciul umanității vii a veacului său. Mai exact, acesta e punctul final la care ajunge per- sonajul Lucaci: el se desprinde trep- tat (prin succesive sacrificii, inclusiv sacrificiul propriei sale vieți) din mediul convențional, formalizat și de- zumanizant al mentalității medievale. El începe cu elaborarea, în româ- nește, a unei legi, destinate să apere adevărul, binele, dreptatea, de abuzu- rile unei epoci tulburi, o lege căreia să i se supună tot omul de rînd, dar nu mai puțin boierii și voevozii. Ges- tul său nu face însă decît să contra- rieze forțele dominante ale vremii : oștenii lui lancu-Vodă îl urmăresc, partidele boierești il dezavuează ca pe un neavenit ce demasca petrac- tările lor cu puterile străine, ierar- hii, de la episcopii Eustație și Gheor- ghe Movilă pînă la mitropolitul Teo- fan, îl condamnă pentru indisciplină, trufie și orgoliu individual. Observînd că însăși instituția bisericii renunță la rolul de a conserva neîntinate va- lorile morale tradiționale în vîrtejul devastator al evenimentelor politice el reacționează surprinzător. își a- sumă acest orgoliu individual, convins că numai în sine, ca individ, pot re- naște structurile morale ale tradiției și se pot naște valori inedite, cores- punzătoare aspirațiilor vremii. Ceva nou, bun, drept, apare în contextul degradat al epocii și acest ceva nou, un ferment al viitoarei culturi ro- mâne moderne, trece prin tipul isto- ric al Renașterii, individul care-și a- sumă reînvierea valorilor vechi in autenticitatea lor și crearea unor va- lori laice, juridice, avînd arept scop să stimuleze și să îndreptățească via- ța vie a omului, înțeles ca individ real ca grup național real, ca uma- nitate reală și activă. In final el de- vine efectiv un revoltat și se alătură răscoalei răzeșilor lui Ion Lungu, ei fiind singurii reprezentanți ai drep- tății sociale, ai independenței țării în raport cu imperiile vecine (Oto- man, Habsburgic și cu Regatul Po- lon), ai moralei tradiționale, neafec- tate de conformismul eclesiastic. A- cesta este retorul Lucaci în interpreta- rea estetică a lui Mihail Diaconescu iar sensul lui se poate rezuma în- tr-o propoziție : Renașterea româ- nească e aceeași ca în toată Europa, ea avansează în scena istoriei perso- nalitatea umană ca nucleu viu al tu- turor valorilor tradiționale și moderne. Iată de ce considerăm că, în Ade- vărul retorului Lucaci. Mihail Diaco- nescu (autorul mai multor cărți inci- tante) și-a concentrat tot ce este mai profund din concepția sa despre isto- rie, cultură, în particular, despre sen- sul istoriei și al culturii românești ; de asemenea, (și nu întîmplător) că arta sa de prozator e aici la nivelul concepției sale. Marian VASILE • Retrospectiva Dimitrie Loghin Un moment de referință în viața spirituală a Sucevei l-a constituit organizarea și pre- zentarea (în lunile mai și iu- nie) a retrospectivei Dimitrie Loghin, manifestare găzduită de Secția de artă a Muzeului Județean. Expoziția, reunind peste 250 de lucrări (ulei, de- sen, acuarelă, sculptură), a prilejuit numeroșilor iubitori de frumos întîlnirea sau re- întîlnirea cu opera unuia din- tre cei mai de seamă sluji- tori ai penelului din cîți a dat Bucovina. Impresionanta suită de exponate a fost în- tregită de elocvente mărturii (documente, distincții, și o- biecte personale) privind via- ța și activitatea distinsului artist. La festivitatea de deschide- re a retrospectivei au rostit calde cuvinte Alexandru To- ma, președintele Comitetului Județean de Cultură și Edu- cație Socialistă și Ion Car£jd Fluerici, secretarul Cenaclu- lui din Suceava al Uniunii Artiștilor Plastici. (I.B.) • „Zilele școlii sucevene" Deschise cu o sesiune de comunicări și referate ale e- levilor, „Zilele școlii suceve- ne" au inclus în bogatul lor program colocvii pedagogice, dezbateri și întîlniri de o- rientare profesională, tradițio- nala reuniune a absolvenților de liceu (ultima promoție), o sesiune de comunicări și re- ferate ale cadrelor didactice, expoziții, spectacole muzical- literare etc. (I.B.) % • Decada culturii dornene în perioada 2—11 iunie a.c. orașul Vatra Dornei a găz- duit o decadă a culturii, ma- nifestare de referință în via- ța spirituală a localității și care a prilejuit organizarea unei bogate suite de acțiuni politico-educative și artistice. Iată cîteva dintre acestea : simpozionul „Coordonate ale devenirii socialiste", șezătoa- rea literar-folclorică „La izvor de joc și cîntec", „Zilele tea- trului dornean", medalionul muzical „Ciprian Porumbes- cu, viața și opera", spectacole, dezbateri, lansări de carte, gale ale filmului, expuneri, recitaluri de versuri. Cenaclul Suceava al Uniunii Scriitori- lor a fost prezent, prin Ion Beldeanu, George Damian și Victor T. Rusu, la o întîlnire cu cititorii, desfășurată Ia Clubul' „Bradul" din locali- tate. (I. B.) • Festival folcloric La Putna, veche vatră spi- rituală și etnografică a Țării de Sus, s-a desfășurat o Ga- lă a portului, cîntecului și dansului popular bucovinean, organizată (în ziua de 25 mai a.c.) de Consiliul Județean al Organizației Pionierilor Și Șoimilor Patriei Suceava. La spectacolul folcloric in- titulat „Floare mîndră, Buco- vină", susținut în aer liber, au luat parte ansambluri fol- clorice, formații ale copiilor de dansuri populare, grupuri vocale, rapsozi și soliști muzică populară din nume- roase localități ale județului. Manifestarea a mai inclus o paradă a portului popular și vernisajul (la Școala Genera- lă din Putna) expoziției d artă populară „Tradiții buco- vinene". (I.B.) Expoziții I. Pentru Costel Butoi-Alexan- dru, absolvent al Institutului de Arte Plastice din Cluj- Napoca, promoția 1975, pictu- ra este înainte de toate răs- punsul la întrebările puse sieși : realitatea este ceea ce văd, este ceea ce simt, este ceea ce aș dori ? De aici aspectul neunitar al expoziției (56 lucrări, galeri- ile de artă Suceava, mai — iunie 1986). Importantă este viziunea cuprinzătoare asupra motivelor de gen (portret, natură statică, peisaj, compo- ziție etc.), tratate în manieră și stil diferite, avînd în fie- care exprimare datele necesa- re autenticului meșteșug ar- tistic. Opțiunea pentru calea de urmat se află deja exprima- tă în grupajul celor zece pas- teluri : formă lapidară, cro- matică tăioasă, expresie vi- zuală concentrată, suficiente date pentru considerarea au- torului drept o speranță a plasticii sucevene și nu nu- mai. II. Bunul simț, echilibrul, m destia, și simplitatea sînt ex presiile sub care oficiază pic torul Dumitru Rusu în ex ziția deschisă la galeriile su cevene. Refuzînd noutățile, autoru reverberează prin moți casei (atît de uzitat în ulti ma vreme) nevoia de întoar cere la locul de obîrșie, po vestindu-ne pre sufletul ruralitate. Imaginea fără echivoc des său de sănătoas casei țărăneș revine simbolică și monume tală, nu atît prin localizar cît mai ales prin condensare în culoare a pămîntității m tivului, a aburultii și spir tului satului. Florile, multele flori în u cele de lut, se alătură co plementar peisajelor, prin di creția tonurilor, prin pale comună folosită. Așadar, Dumitru Rusu un pictor ce se află într-o tapă de creație suitoare, n grăbită, dar sigură. (I. C. F.) REALIZATORI: Ion BELDEANU, George DAM Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, Mihail IORDA Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PARANICI, M TINESCU, Alexandru TOMA. Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURĂ și EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA str. Mihai Viteazul nr. 48