Mai 1986 EDITATE ÎN COLABORARE CU COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTA SUCEAVA ANUL V nr. 5 (53) autograf ION DODU BĂLAN Anotimp al faptei revoluționare România trăiește un eveniment care, prin înalta lui semnificație, prin puterea emoției care stă- pînește în inimile noastre, face să se înscrie în istorie o filă jubiliară și, în același timp, in- crustează in memoria dăinuirii românești un punct de maximă incandescență ce concentrează, ca în- tr-o înfrățire de raze, împlinirea celor mai inalte aspirații ale poporului. Făurirea, in urmă cu șase decenii și jumătate, a Partidului Comunist Ko- mân a însemnat momentul crucial capabil nalizeze pe făgașul adevărului și dreptății nul unei întregi națiuni. Această înfăptuire rezultatul unei lupte revoluționare întru să ca- desti- a fost împli- a fost nirea idealurilor de libertate și neatirnare, a iest rezultatul unui inegalabil efort uman numit dîr- zenic și eroism, numit sete de progres și civiliza- ție. Sub auspiciile acestor valori umane, clasa muncitoare, conștientă de maturitatea ideologiei sale, a acționat în numele unui adevăr absolut, în numele legității înseși a devenirii, gravînd cu litere de aur, pe răbojul anotimpurilor româ- nești, primăvara" lui 1921. O primăvară care va îmbrăca în lumina ei curată viața patriei, viața oamenilor. .Niciodată în România n-a existat un alt partid politic cu o istoric atît de bogată și glorioasă, care să fi luptat cu abnegație și să fi realizat atît pentru fericirea poporului român, pentru măreția națiunii noastre. Partidul nostru s-a născut și a crescut destinul său este strîns odată cu proletariatul, legat de cel al clasei muncitoare, al întregului popor român". Aceste cuvinte ale secretarului general al partidului. vinene tovarășul Nicolae Ceaușescu, condensează ca în- tr-un cristal, cu forță și clarviziune, o idee ma- joră : aceea că numai partidul clasei muncitoare a putut cuprinde, înțelege și fructifica vitalitatea și înțelepciunea poporului nostru, numai el, tre- cind prin grele încercări și jertfe, a putut rămîne neclintit la cîrmă, stea și călăuză veșnic tînără și strălucitoare. Numai partidul comunist a putut da poporului perspectiva dobîndirii adevăratei libertăți, lumina independenței naționale, mobi- lizînd, prin programul său clarvăzător, masele populare, forțele progresiste, conducînd cu fer- mitate și curaj revoluția socialistă, îmbinind în mod exemplar profunzimea și maturitatea înal- telor idei politice cu setea de adevăr și drep- tate a poporului. Numai partidul comunist a putut desfășura peste țară un arc de triumf ne- clintit pe care stau încrustate victorii fără egal. Pe acest drum de lumină. Congresul al. IX- lea al Partidului Comunist Român se înscrie ca un adevărat punct de reper, de unde patria noastră socialistă a pășit spre noi culmi de ci- vilizație și progres. Este un timp al luptei eroi- ce, este un timp al mărețelor realizări, este un timp care strălucește ca o inimă a istoriei, este un timp care poartă numele marelui său ctitor : Epoca Nicolae Ceaușescu. Gînd și viziune revo- Iuționară, înalt patriotism, dăruire atributele celui care a făcut să se Ic orizonturi în viața izbucnească energiile ror fiilor neamului, care întregii creatoare a să se înfățișeze astăzi lumii angajat ferm la înfăptuirea construcții pașnice, edificînd zită de legi morale înaintate, orinduind munca și viața. imensă. iată deschidă noi- națiuni, ale să tutu- făcut ca o ca România țară ce s-a unui program de o societate călău- de principii ferme Cultura României socialiste acest context, o identitate plenară. și-a dobindit, în în sensul unei adevărate renașteri, devenind o importan- tă forță militantă pe frontul educării oameni- lor, principalul modelator al conștiinței. Misiu- nea oamenilor de cultură din țara noastră este aceea de a realiza valori autentice din care să emane, dincolo de sensibilitate și măestrie, în- lănțuirea dialectică a prezentului socialist cu trecutul glorios, viziunea umanist-revoluționară, spiritul patriotic, astfel incit totalitatea opere- lor de artă să se constituie într-o cronică vie, unde oamenii de azi își regăsesc chipul și per- sonalitatea, preocupările și munca, unde forța de înrîurire a noului face să se destrame iner- ția, stagnarea, ignoranța. Trăind aniversarea a 65 de ani de la făuri- rea Partidului Comunist Român, întreg poporul arc marea bucurie de a fi participantul unor realizări fără precedent, avînd în același timp certitudinea atingerii unor noi orizonturi ale civilizației socialiste. Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, „Partidul Comunist Român își trage seva și vitalitatea din glorioasa istorie de milenii a poporului nostru, din toate evenimen- tele și luptele desfășurate de-a lungul vremu- rilor, el își afirmă hotărîrea de a asigura, în noile condiții istorice, dezvoltarea continuă, pe o nouă treaptă, a civilizației și vieții întregului nostru popor, de a-și făuri un viitor demn și liber, viitorul comunist". Acum, în spațiul acestei mari sărbători, din inima țării se înalță cel mai curat, cel mai sin- cer, cel mai adevărat cîntec de slavă. P.B. IZVOR Șl OBIRȘIE Bucovina nu e numai un spațiu geografic, ci și un îmbibat de suflet românesc, de mărețe fapte istorice, toare acte de cultură materială și spirituală, așezate pe Desen de Ion Carp Fluerici PARTIDULUI Patria mea fierbinte și bună, munții mei drepți și bărbații cei drepți și femeile zvelte și mănoasa cîmpie și cuvintele spuse de bătrîni înțelepți și izvoarele limpezi, aburindele grine, pasărea albă ce-n tărie frămintă toate se fac fericite cuvinte, toate-s făcute demn să te cînte ; toate sînt cîntec sincer și drept și eu îl aștern uneori pe hîrtie, toate fiind doar in numele tău, doar în numele tău se fac poezie ; toate sînt ardere naltă, adîncă, limpezi ferestre spre veac se deschid, toate sint cîntec prin naștere nouă salutîndu ți prezența sublimă, Partid. Și-atunci și cuvintele noastre natale și griul cinstind fermecata natură, un imn întru slava-ți nepieritoare sînt toate cu-ntreagă, rotundă făptură ; și-atunci făurarii de istorie nouă, zidind in cetatea de-acasă cu soare, cu gindul și fapta salută Partidul, prin el salutind împliniri viitoare. Ion DRAGUȘANUL A PRIVI timp istoric de nepieri- firmamentul istoriei noastre, ca niște pietre prețioase pe o pafta de domnitor. Bucovina e țara oamenilor frumoși și falnici ca brazii și fagii mun- ților ei. E țara dorului și a omeniei românești, țara binecuvîntată de muze care a dat neamului nostru iluștri cîntăreți. E obîrșia unor mari muzicieni, folcloriști și oameni de știință, ai căror urmași vred- nici edifică astăzi o lume nouă, o cultură și o civilizație socialistă, demne de marile lor tradiții. în Bucovina istorică și tradițională, cu portul fără pereche al oamenilor, care-1 face și pe cel mai modest locuitor să pară un voevod virtual, cu tradițiile ei bogate și încă vii, pulsează astăzi un suflu nou, socialist, care o duce necontenit înainte pe apele fără oprire ale timpului, ale progresului și ale iș- toriei. Bucovina a fost și rămîne un izvor de spiritualitate româ- nească, de frumuseți fără de moarte, de energii creatoare și idealuri inalte, un spațiu național, căruia Eminescu i-a adăugat cel mai po trivit atribut realizînd sintagma indestructibilă și indisolubilă : Dulce Bucovină. Și să nu uităm că acest cuvînt are cea mai bogată polisemie din întregul vocabular eminescian. BALADA PENTRU ADINCURI REPORTER Năzuiam să vedem filoanele de aur, dar C.M. nu ne aminti nimic despre filoane, el începu să ne povesteas- că, cu umor reținut, nouă, celor ne- știutori, cum se cumpărau nevestele, în rupii, și cum nevestele își acope- reau fața... Fusese detașat cîndva să lucreze la sonde, într-o țară din O- rientul Mic... Noi îl ascultam, rîdeam, și mașina creste, pezite. la o mie Și noi ne acasă, pe le iubim. urca, sprintenă, printre pe drumurile înguste, înzâ- „O femeie frumoasă ajunge cinci sute de rupii“, zicea, gîndeam la femeile lăsate care le-am iubit, pe care Trecut de prima tinerețe, C. M. a- răta tînăr, foarte tînăr, atît la gîn- dire, atît la înfățișare. Iși purta între ochi o lumină veselă, jucăușă și, la prima vedere, eram îndemnați a zice că este bărbatul de care s-ar îndră- gosti orice femeie, însă în mod de- cent, păstrînd pentru sine enigma a- cestei atitudini, ca un fapt rarisim al propriilor ei simțuri," ținute în frîu îndelungată vreme. Evident, teh- nicianul sondor ar cunoaște prea pu- țin în ce măsură o asemenea feme- ie s-ar perpeli în neșansă, și chiar dacă ar cunoaște, și-ar purta printre ochi lumina cea veselă, jucăușă și ar zîmbi subțire. Pe un drum întortochiat, săpat în rîpă, llie, șoferul cel subțiratic, de- rula anecdote picante, dar noi nu mai rîdem, doar zîmbeam mînzește cu inima ghem să nu ne bage sub gheață, unde să rămînem pînă în primăvară. Spunea anecdote și urca, și cobora printre nămeții înalți. C. M. ne invitase pe propria sa răspundere, dar și cu propria sa au- toritate, să intrăm în subteran, să observăm filoanele de aur. Pentru noi, subteranul constituia un mit. O gaură neagră, pe unde cobori în- tr-un puț, cu cămașa curată, apre- tată, cu hainele călcate, bărbierit proaspăt, și de unde ieși boit peste tot de funingini. Ne-a explicat teh- nicianul sondor cum că Strunioru va fi perforat pe dedesubt, în căutarea minereurilor de aur, de argint, de cupru și de plumb. Perforarea a în- ceput din două părți, iar întîlnirea se va produce peste o lună, în ini- ma muntelui. — Și ce vor face minerii cînd se vor întîlni în inima muntelui ? C. M. a zîmbit subțire, apoi, în- dată, a intrat în vorbă cel subțiratic. cu șoferul E greu să înțelegi, pe din afară, psihologia acestor oameni. Mulți vor- besc frumos despre mineri, puțini a- jung să-i înțeleagă. Intre mineri și mină nu se află nici un obstacol. Dimpotrivă. Gura minei, cu buzele răsfrînte, parcă-i atrage, parcă-i în- ghite. Iar întunericul de dinlăuntru a încetat să fie întuneric. Este întu- neric pentru că așa trebuie să fie. Și nu-i cazul să apari în subteran cu cămașa curată, apretată, cu hai- nele călcate. E obligatoriu să îmbraci salopeta, să încalți cizme de cauciuc, să porți pe cap casca. Intr-un tîrziu, C. M. își dădu cu părerea. — Ați aflat, deci, că muntele va fi perforat. Intre cele două fronturi de lucru de metri, de metri, șoara la facem un te. — Cam cineva. — Cam este o distanță de șaizeci Insă pentru acești șaizeci spre a ajunge de la Dorni- Colibița, va fi nevoie să înconjur larg pe sub cres- pe ce distanță ?, a întrebat pe o sută de kilometri, se auzi vocea șoferului. Era în dreptul lui să ne explice. (continuare în pag. IV) Constantin BADERSCA O primăvară într-un carnet de soldat Vă propun să lăudăm din toată inima această primăvară a păcii. E primăvara in care bobul va a- junge piine de Dumbrăveni, in care floarea va ajunge măr de Ră- dășeni, in care brazda se vrea ne- incăpătoare pentru cartoful de Bunești, Bosanci, Verești sau Chi- lișeni. E primăvara în care peste tot in lume se pronunță cu res- pect, cu ardoare, cuvîntul PACE. Dar mai e și primăvara în care un om, albit de vîrstcle țării, ne răsfoiește cu gest domol carnetul îngălbenit al ultimei lui primă- veri de război. „Sergent SAVIS- CHI VASILE, Batalionul 54 Pio- nieri, Compania Comandă. Numă- rul Oficiului Poștal Militar 104. Din comuna Udești, județul Sucea- va — Bucovina. A lui VASILE SAVINSCHI din Udești. Azi la 22 martie 1945“>. Și mai notează spre a nu uita ci, sau spre a a- fla alții dacă el nu va mai fi, simbolurile integrității sale : „Sc- ria Armei — 6608 U ; baioneta W.V. 3125“. Și pentru a ne arăta cît de departe de satul său se a- fla atunci sergentul Vasile Sa- vischi, găsim în carnetul său un mic dicționar cu peste o sută de cuvinte și expresii trecute într-o grafie prinsă după ureche. Cităm și noi la fel de fără pretenție : „PÎINE chener ; apă = viz ; casă = hazo ; pat = ade ; frumos = seip ; brici = barotva ; medic = orvoș ; chibrituri = ghiufo ; ce doriți = mit chivon ? ; unde mergi = hovo megi ? ; mulțumesc = chiosonom ; nu se poate nem lehet ; poftim = teșec ; nu știu = nem tudom ; te iubesc sere. tlec...". Și deodată, la capătul a- cestor multe cuvinte cu rost de orientare un text scris în gra- bă : „In ziua de 28 martie am fost prins (în încercuire). Și n-am min- cat pînă la 31 martie. Am mers pe jos 100 km. Vineri 6 aprilie am stat fără nici un stăpîn.... Vi- neri 11 aprilie au sosit aliațiî. Duminică 15 aprilie am mers de la Holic la Scnica 34 km. De luni am stat într-o comună Vradiști pînă la 23 aprilie... în ziua de paști, 6 mai, am scăpat de la Co- mandamentul sovietic și am plecat la Comandamentul românesc. Am trecut prin Socolnița și am (mers) pînă la Pozorițe. In ziua de 10 mai am plecat la Brîno... In ziua de 13 iunie am pornit spre țară. In ziua de 20 iunie am ajuns în țară". Pentru fiecare din aceste grăbite notații Moș Vasile deapănă astăzi stufoase și triste amintiri. Dar să răsfoim mai departe îngăl- benitul carnet de soldat. Găsim de-a lungul a șaptesprezece pa- gini un lucru incredibil și, de aceea atît de românesc suri. Da, versuri scrise de tul Vasile Savischi în acea poate, : ver- solda- ultimă primăvară de război : Și-am zis verde de doi nuci / Scrisoare cu vorbe dulci / La mîndruța să te duci / Cind o vrea să te citească / Dor de mine s-o pălească / Cum m-a pălit și pe mine / Că nu știu nimic de tine / ...Foaie verde de cicoare / Să-mi trimiți mindră scrisoare / Și să faci cum îi putea / Să-mi pui și gurița-n ca / Ca s-o am de mîngîiere / In aceste zile grele // ...Scrie-mi mindră și-mi trimite / Tot ce-i pe acolo verde / Scrie-mi ochii tăi și gura / Buzele și cu făptura... Vibrează aici, în această fecio- relnică, primăvăratică inimă, do- rul de iubita lăsată acasă, dar și aspra lecție a lipsei de rost a străinătății. Și a avut norocul ser- gentul Vasile Savischi să se în- toarcă în satul său cu oameni gospodari, la Udești. In sufletul său, al țării, al lumii au coborît fireștile, obișnuitele dar nemăsura- tele bucurii ale păcii. Pe ultima filă, după ce trece destulă vreme, o ultimă însemnare de data aceas- ta a săteanului Vasile Savischi : „Feb(ruarie) 1947. Măcinat 200 kg por(umb) si 80 kg gr(îu)“. Dinco- lo de această însemnare carnetul de soldat a putut îngălbeni liniș- tit, iar nu demult stăpinul său l-a donat Muzeului Județean de Isto- rie Suceava. Iată de ce vă propun să privim cu ochii păcii această primăvară a țării și să învățăm din carne- tele îngălbenite de istorie ale sol- daților cît de colțuros e în altă limbă rotundul cuvînt românesc pune. Alexandru TOMA Cronic a literar&i Intre scriitorii români contem- porani, D. Ii. Popescu are, Ia ora actuală, opera cea mai amplă : peste douăzeci de volume de pro- ză (intre care, unsprezece roma- ne), un număr impresionant de piese de teatru, unele intrate în repertoriul permanent al scenelor noastre, două volume de eseuri (cărora le adaugă cîteva recenzii palide dar generoase, scenarii de film, un volum de versuri chiar, traduceri (literatură pentru co- pii), ca să nu mai vorbim de ac- tivitatea jurnalistică propriu-zisă, și ea bogată, la un moment dat. Și să re(inem că prozatorul abia a trecut pragul jumătății de veac. In principiu, cantitatea nu este un simptom al vocației și, ca a- tare, nici al valorii. Sint nume- roase cazurile în care ea duce la oboseala surselor, diluție, auto- pastișare. Dar, cînd se sprijină pe piloni puternici și niciodată tră- dați — perspectiva ontologică fer- mă, consecvența trans-figurării estetice a realului, conștiința lim- pede a poziției artistului în lu- me, cantitatea este nu numai per- formanță, nu numai mărturie a valorii, dar și rezultat al unei ne- obișnuite complexități a eului cre- ator. Personalitatea lui D. R. Po- pescu este, în acest sens, ilustra- tivă. Prezența lui in atîtea sec- toare ale literaturii nu e dictată de ambiția polivalenței ; s-ar pu- tea spune că scriitorul este abor- dat de genuri, nu invers. Zările pe care le deschide și le explo- rează în fiecare nu se suprapun, nefiind vorba de repetare în co- duri diverse, ci de complementa- ritate, de acea rară amplitudine a orizontului care tinde către is- tovirea puterii unghiului. Cum și este de așteptat, diferențele de cotă valorică în interiorul unui ansamblu al creației atît de com- plex (pe care îl vedem organi- zat concentric, precum fortifica- țiile unei cetăți în inima căreia s-a baricadat eu-1 artistului) nu sînt deloc neglijabile. Important este că apar ca firești consecințe ale meandrelor evoluției lăuntri- ce a scriitorului și ale pulsațiilor energiei creatoare. Niciodată însă ca rezultat al abdicării de la co- dul de valori ontologice și este- tice pe care se întemeiază ope- ra. Operă al cărei centru de greu- tate, al cărei punct de echilibru absolut (căci există așa ceva în creația lui D. R. Popescu) este armonia tragică a lumii. % Din această perspectivă, ce Ioc ocupă apariția editorială cea mai recentă — romanul Orașul îngeri- lor ? O primă constatare, mai de- grabă de ordin topografic, este că se integrează perfect în ansam- blul deja cunoscut al prozei sale. Abia în acest al treilea volum al ciclului romanesc secund — Via- ța și opera lui Tiron B. —, în- cep să se întrevadă, deocamdată încă vag, și structurile de adîn- cime ale noului edificiu pe care autorul, după numeroase indicii, îl are deja în proiect defintiv. Se confirmă (dacă mai era nevoie) că, la D. R. Popescu, ideea de ciclu nu presupune unitate epică și spațio-temporală și cu atît mai puțin continuitate a eveni- mentelor sau o așa-zisă logică a istoriei. Ciclul ar fi la el feno- menul de cristalizare a unor u- riașe mase umane și evenimenția- 1c. amorfe inițial, în jurul și în prelungirea liniilor de forță ale unor idei-matrice, întrebări, răs- punsuri esențiale. Aceste cristali- zări confirmă pe de o parte uni- Fiecare despărțire presupune un dram de neputință. Poate de ace- ea toate despărțirile ar trebui să se întîmplc în intimitate. In nici un caz într-un restaurant. Sau prin bilețele scrise cu creionul der- matograf. Chelnerița tocmai îmi adusese sticla cu bere. I-am făcut semn că aș vrea să plătesc. Privirea ei rămase atîrnată de semnul meu. N-am reușit să ghicesc la ce se gîndește. Să privești căpșorul a- cela mic ; o adevărată plăcere ! Un fel de slăbiciune pe care nu ți-0 poți refuza. Să-i fi spus ceva des- pre berea proaspătă și rece? Deși puțin întoarsă către client, chelne- rița c cu ochii pe mine. Am tă- cut. Mi-am amintit dc doi indivizi fluturînd o sticlă cu bere în pli- nă stradă. In sticlă un șoarece. Da. era proaspătă și rece berea. Parcă mi s-a făcut greață. Am șters a- ceastă amintire. (Singura?) Din colțul unde mi s-a părut a fi Ana s-a ridicat un băiat. Cit dc ușor sîntem supuși greșelii! Mai că-mi venea să mai comand o be- re. Am căutat-o din ochi pe chel- neriță : dispăruse iar după para- van. Imediat n-am mai avut chef de nimic. Sentimentul acesta ciu- dat aș fi putut să-l pun pc seama oricărui fapt. Nu m-am obosit s-o fac. Sînt momente cînd simți dez- gustul pentru o anumită ordine. Ca și pentru imaginație. Mă ghemuisem și mai bine în scaun ; cu un aer obosit, cred. Atunci am descoperit mai întîi sandalele albe pe parchetul loca- lului. Mișcarea degetului marc, cu unghia vineție, după aceea. Era un avertisment pe care nu l-am găsit niciodată mai tăcut. O panto- mimă în miniatură. Asta un timp, pentru că. Ia un moment dat, toate degetele pe care puteam să tatea structurală a lumii (altfel, aparent haotică, incapabilă de a indica sensuri ale mișcării și în- țelesuri ale stagnării), iar pe de alta frumusețea ei tragică. Sau, mai degrabă, tragismul ei ca su- premă cotă a frumuseții. * % % In postfața Ia Podul de gheață găsim o interogare complexă (a- parținînd interlocutorului lui Ti- ron B.) care-și aruncă lumina asu- pra fondului uman al întregului ciclu : „Angajarea în Istorie, lup- ta, lașitatea, iubirea, ura, nepăsa- rea, aventura etc. — care sînt căile împlinirii, care sînt căile, hai să zicem, fericirii, care sînt întrebările fundamentale, care sînt cele minimale, care sînt răspun- surile, care ?... A intra în mie- zul istoriei, a sta deoparte, spec- tator ca la teatru ?...“. La care D. R. POPESCU: ORAȘUL ÎNGERILOR*) » * autorul (Tiron B.) răspunde tot cu o întrebare ce reverberează mai ales în Orașul îngerilor : „Ce face călugărul franciscan Loren- zo ? (din Romeo și Julieta — n.n.). Ce trebuie să facă, să stea între Montague și Capulet, între fami- lii, între neamuri, între idei, în- tre bine și rău, între rău și mai rău ?“. Iar răspunsul, unul din multele, e dat ceva mai tîrziu : „Și cele mai umile plante au mă- reția lor : licorile, adevărurile sînt suma sumelor...". In fond, aceasta este menirea pe care și-o asumă atît Tiron B. (autorul) pentru în- tregul ciclu, cît și Melentie (bîl- bîitul, scriptorul în caiete albas- tre) pentru Orașul îngerilor : de a comunica adevărul existenței a- nonimilor, care e tot atît de im- portant ca și adevărul personaje- lor atestate de „istorie" ; al inși- lor niciodată consemnați de docu- mente dar care conferă istoriei profunzime tragică. E vorba, în speță, de un grup de adolescenți (Estera, Agnes, Valeria, Aurica dublul Rilă, Melentie, Măcăneață, Oneață, Mihuța) prinși în dublul vîrtej al celui de al doilea război mondial și al Dictatului de la Viena. Niște îngeri aruncați în infern ! „Puștanii și puștoaicele din Oradea... — cum spune uk personaj al romanului. Cine știe ce s-o alege mîine de numele lor !". Nu se alege nimic, dispar fără să rodească, deveniți, fără voie, eroi, măscărici, victime, că- lăi, tîrfe sublime sau grotești, înainte de a ieși din lumina fra- gedă a adolescenței. Scriitorul îi așează sub semnul unui motiv de doină : „Toate florile înflor / Și eu n-am dobînda lor". Ei, cei ca- re-! fac pe profesorul lor, abuli- cul Cata-Chițiga să exclame în plină „glorie a verii" (înainte de război) : „Parcă e un oraș al în- gerilor !", căci. într-adevăr, ado- lescenții sînt stăpînii curați ai ori- cărei colectivități, devin ipostaze pure ale eșecului. Adevărați ispă- șitori ai păcatelor, urîțeniei, mur- dăriei celor maturi sau puternici, se înalță cu inocență deasupra e- venimentelor printr-o adevărată și inconștientă vocație a sacrificiu- Ic văd (două Ia fiecare sanda) prin- seră să se miște îndărătnic. Ba cîteva clipe am avut senzația că aud un pocnet surd ca acela pe care-1 faci cînd vrei să te bage în seamă un chelner. Mi-am ridicat privirea. A zim- bit dc după țigara pc care o du- cea la gură. Am întins mașinal bricheta și i-am oferit un foc. Dc după paravan chelnerița s-a năpustit spre masa noastră. PROZA 1 ... Un strugure pe linia ferată — fragment — — Doriți ceva, a întrebat pri- vind mai mult înspre mine. — O cafea cu zahăr separat, a răspuns cu o vagă umbră de cor- dialitate noua venită. — Nu facem cafea cu zahăr se- parat. i-a retezat-o chelnerița. Alt- ceva? — O, numai o cafea, vă rog. Așa cum o faceți. Chelnerița s-a retras puțin îm- bufnată. A lăsat în urmă mirosul unui aer de ceartă. — Sînt niște escroci incurabili, nu credeți? Ă propos de asta, să lui. D. R. Popescu nu-i idealizea- ză, nu Ie conferă aure celeste ; ei sînt prea îngeri pe dinăuntru pen- tru a mai avea nevoie de gestu- rile sentimentale ale autorului. Realismul atroce al cărții îi pune mai bine în valoare : „Adică : bieți băieți neajutorați... cu școa- la în coadă de pește, cu viața în coadă de pește, cu inima în coa- dă de pește. Cam așa. Niște elevi prăpădiți, unii duși în război, ca lepurilă, alții, poate deja morți... Oricum, în manta militară sau ba, puțind a praf de pușcă sau ba — murdăriți pe veci, raiul din ei murdărit pe veci, copilăria lor în- tîrziată, adolescența... Cam așa. Și mai ales sentimentul că în fața... ei, da, numai morți aveau să mai intre în rai ! Niște ologi de-aici înainte". Cred că ne aflăm în fața celei mai puternice cărți care s-a scris, pînă acum, în limba ro- mână, despre această vîrstă. * Șt Șt Tema centrală a romanului nu este nouă în literatura lui D. K. Popescu ; ea apare atît pe supra fețe mici în numeroase povestiri și nuvele, cît și într-o tratare mai amplă în romanul-poem „Cei doi din dreptul Țebei". Dar acolo decalcul (voit) după vechiul mo- tiv al dragostei nefericite dintre doi tineri aparținînd la comuni- tăți învrăjbite impunea dezbaterii anumite limite și o expresie so- lemnă, ritualică, de tragedie. Șl motivul adolescenților maculați apare, deși în alt context și cu altă pondere : „Domnilor, sînteți niște îngeri !". le spune un per- sonaj unor flăcăiandri turmentați de violența războiului : „Intr-ade- văr, niște îngeri puși pe șotii, nevinovați și curați ca lacrima!". In Orașul îngerilor tragicul sha- kespearean se dizolvă în violența și convulsiile istoriei. Semințiile învrăjbite sînt mai multe (români, maghiari, evrei, germani, țigani) și victimele aparțin tuturora. Com- plexitatea dezbaterii este, și ea, net superioară. Adolescenții sînt numai nucleul unei lumi debuso- late, hăituite care încearcă să re- ziste ori să se refugieze, să se ascundă în trecut, în alcool, în vis, în violență, în eros, în lași- tate, în luptă. Romanul nu-și pro- pune să lanseze eroi în sensul pro- priu al cuvîntului, dar conturea- ză personaje memorabile despre care se va vorbi mult în viitoa- rele exegeze : Estera, Rilă, Eldar, Melentie, loniță sînt numai cîte- va, dar, din păcate, enumerările nu prea au putere de convingere. Construcția epică se complică și ea enorm, nu însă atît cît să de- vină informă ca edificiu literar. Insă această complicație se spri- jină, ca în toate romanele lui D. H. Popescu, pe un suport mitic și simbolic adecvat, De aici, nu- mărul impresionant de motive (mitice, biblice, folclorice, livrești etc.), care asigură soliditatea structurii de profunzime a cărții. A le menționa aici (căci o analiză a lor în spațiul unei cronici este vă spun o poantă. Vă plac poante- le cu cei din comerț? Nu m-am simțit dator să-i răs- pund. Am privit-o fără prea mare interes. Nu făcea parte din clasa privilegiată a acelor frumuseți ca- re pot să-ți atragă atenția. Insă ceva ciudat puse stăpînire pe mi- ne. Cred că întotdeauna dispunem de un dram de răutate potrivită pentru a răspunde prompt și celor mai bune intenții. Recenta mea comescană și-a scos un pachet de Kent din poșeta maronie, puțin scorojită. Asta parcă numai pen- tru a mă lăsa să-mi fac jocul mai departe. Avea o față puțin arti- ficială care.ți lăsa aceeași senza- ție pc care ți-o dă aspectul unei operații cicatrizate. I-am privit ridurile de la colțul ochilor cu și mai multă insistență. Dar cînd și-a dat seama că i-am descoperit cele două cute adînci de pe gît, a sim- țit nevoia să și le acopere cu șa- lul de mătase. Eram convins că ăsta și era adevăratul lui rol. imposibilă) ar fi inutil ; ne mul- țumim să observăm că (rezultat al unei bogate experiențe în a- ceastă direcție) autorul le stăpi- nește cu virtuozitate, le face să comunice adeseori surprinzător, le conferă o funcționalitate opti- mă. Și, mai ales nu le permite niciodată să iasă la suprafață, să devină alegorii ori să bruieze sensurile social-politice sau con- cretețea psihologică a personaje- lor. De la F încoace se pare câ niciodată autorul nu le-a stăpî- nit mai bine. * * * Romanul impresionează și prin rigoarea și literaritatea construcției. Temporal, el se desfășoară într-un plan al prezentului, pe parcursul unei singure zile, din zori pîna în zori, și pe două planuri ale trecutului : războiul ■— o iarnă perpetuă, și „gloria verii" — pe- rioada anterioară Iui. In interio- rul lor, secvențele epice, aparți- nînd la mai multe voci narative, panourile descriptive, monologări- le și descinderile în psihicul per- sonajelor, paginile-document, se succed conform unui ritm nu con- trolabil dar sesizabil sau, mai de- grabă, unei imanențe estetice a operei. Se renunță la fărîmițarea oarecum excesivă, din celelalte două romane ale ciclului, revenin- du-se, de fapt, la structurile mai cuprinzătoare din cele anterioare lor. In principiu, construcția por- nește tot de la regulile barocului, dar arg un fel de verticalitate și evanescență în plus și mai puțină materie adăugată. * * * Cîteva cuvinte, absolut necesa- re, despre stil. Categoric, toate romanele sale posedă un fel de fosforescență stilistică prin care devin mai captivante. Orașul în- gerilor pare a fi, și din acest punct de vedere, superior celor mai multe dintre ele. Cunoscînd „secretele" limbii române ca pu- țini prozatori, lasă uneori impre- sia că se joacă, trece, uneori pe suprafața aceleiași pagini, prin mai multe moduri și registre ale scriiturii. Lexicul este mai frust decît în alte romane, dar nu a- cesta este lucrul cel mai impor- tant, ci inventivitatea ieșită din comun, piruetele sintactice, spon- taneitatea năvalnică, imprevizibila gamă coloristică. Baroc ? Desigur, dar depinde cum. Adică, ceea ce e greu de conceput, un baroc sti- listic perfect funcțional. Nu, ca- tegoric, stilul nu se învață ; îl ai sau nu-l ai, ca și urechea muzi- cală. A trebuit să ajungem la sfîrși- tul acestei recenzii pentru a ne da seama că majoritatea lucruri- lor care trebuiau spuse au rămas în afară. Inclusiv, ceea ce-i mai jenant, obiecțiile. Rămîn toate, ca o datorie, pe altădată. Oricum, ele nu pot afecta convingerea noastră că, alături de F si Vînă- toarc regală. Orașul îngerilor este unul dintre cele mai bune romane ale scriitorului. Prin el, D. R. Po- pescu a reușit să depășească nu numai un punct critic al propriei creații, ci și un baraj al preju- decăților de viziune asupra re- cuperării unui trecut apropiat ca- re. din numeroase motive, nu și-a enuizat forța de șoc asupra actu- alității. Mihail IORDACHE *) Ed. Cartea Românească, 1985. — Vă place anatomia? — m_a în- trebat. — De ce? — A, nu, așa. V-am întrebat. Știți, eu sint farmacistă. Abia sînt trei zile dc cînd am picat de Ia Sfîntu... Am venit prin transfer. La întîi ale lunii trebuie să ma prezint la post. — Nu vă supărați, de unde spu- neați că... — A, de la Sfîntu Gheorghe. A- colo am lucrat pină... In sfîrșit am fost prin mai multe locuri. Acolo nu mai puteam rămîne în nici un caz. Lucram la spital și intram pe ■aceeași ușă cu fostul meu soț. Îmi făcea o mie și una de scene, tot felul de chestii nesărate. Nu, nu mai puteam răminc cu nici un chip. Și numai bine că l-au mutat pe Nicu în garnizoana de aici. Nicu e ofițer și logodnicul meu. M-a tot bătut la cap să ne căsătorim, dar n-am fost de acord. Nu. Nu pot accepta să trăiesc pe banii al- tuia. Și cum nu eram sigură dc transfer... Ei, dar ce Dumnezeu i-0 fi făcînd cafelei ăleia ? E drept, fierb mai greu cînd au mai mult zaț. Vi se pare cumva că vorbesc prea mult? Nici .eu nu prea știu ce am. Culmea e că de felul meu sînt o tăcută, o introvertită. Dar cîteodată simți nevoia să te des- tăinui și unui necunoscut sau poate tocmai unui necunoscut. Am cu- noscut la Sfîntu o bătrînă care în fiecare duminică dimineața se du- cea in piață și vorbea cu te miri cine, spunîndu-i cîte și mai cîtc. Acum să nu rîdeți de mine, nu sînt pc departe... Vă plictisesc cum- va ? Trebuie să recunosc că e o întrebare de complezență pentru (continuare in pag. IV) lacob FLOREA VASILE PUHA Pentru partid întotdeauna numai ca inima te-am simțit, numai in înălțare și-n culcușuri de flori mi-am petrecut tinerețea mea întru tine. Mi se apropie de bărbăție vîrsta și iată aud cîntecul tău victorios călăuzindu-mă. Strămoșii Mai presus de granit, de bolta cuvîntului, cenușile curg pe fața pămîntului. De se poate citi în ele ceva e mai mult a iubi, mai puțin a uita. i Și se face de azi și se taie de dor cînd veți binesosi ne va fi mai ușor. Veche scrisoare de pe front Aici pămîntul e viu, ne iubește-n departe, ne iubește n tîrziu. I Ca să fim, nu rîdem, nu plîngem, murim... Ca să fim. Eu îi cunosc îi cunosc bine... Au cămașă de lut. Miros a rîu și-a început și a iarbă arsă pe rug ; au risipit pe toate cîmpiile aburul cald al oglinzii de plug. Curțile pe unde frunțile lor s-au plecat au ajuns sanctuare. Dinspre ele se-aude o mierlă de fum împărțind cu aripa răcoare. Fiul pămîntului Printre spice se oprește amiaza, frînt sînt ca o pasăre fără aripile ei. Cad la marginea zării, mă cunoaște pămîntul... Nu te știam așa, zice el, ce-ar fi dac-aș dormi măcar o noapte de vară? Ridică-te, stăpine, mai zice el, biciuindu-mă c-o privire fugară! E mult înainte „Au kilometri pătrați de iubire!"... Altcineva a țipat : „în această țară oamenii trăiesc doar din dragoste?" ...și mor cu buza arsă de ea! am șoptit. „Atunci alt sentiment nu mai cunoașteți ?“ Sîntem un popor tînăr, am zis, atîta vreme mai avem înainte! Gingășii Pe prispa oceanului Gingășii... Pești căzuți la datorie; Prietenii întregi se încheagă. Sînt semne că va ninge cu porumbei. Se vor face și nunți de centauri Și toate grație albatrosului! Horia îmbrăcat în pîcla alunilor, Horia e stejarul din țara gorunilor! Pagini bucovinene — II Bucovina este unul dintre teri- toriile mele sufletești în raportarea expresiei și exponentelor ei de cul- tură. In primul rînd Suceava, de care mă leagă vechi amintiri și prietenii, activități culturale și de istorie literară. Ani de zile am fost profesor la Liceul Militar „Ștefan cel Mare“, am fost inspector de ar- te regional, numit de către Liviu Rehreanu, am cunoscut pe Leca Morariu, de care m-a legat o cal- dă prețuire și firesc atașament pi- nă la sfîrșitul vieții sale pentru publicațiile Făt Frumos și Buleti- nul „Mihai Eminescu", la care am colaborat datorită acestui excelent istoric literar, discipol al lui G. Bogdan-Duică și Sextil Pușcariu, remarcabil dialectolog pentru istro- română. L-am vizitat, nu o dată, în locuința sa din strada Munteniei nr. 10, unde am fost întîmpinat în- totdeauna și de Doamna Octavia Leca Morariu, premiată cu diplo- mă de aur la Conservatorul de Can- to din Viena, tovarășă de viață și colaboratoare la publicațiile litera- re ale neuitatului Leca Morariu. Pe-aproape de locuința acestor pa- sionați dăruiți ai culturii bucovi- nene, Mihai Eminescu, școlar la Cernăuți, trăise, cu mai bine de o sută de ani în urmă, găzduit Ia profesorul francez Victor Blanchin. Am fost membru al „Institutului de Literatură" condus de Leca Mo- rariu și păstrez pînă astăzi Diplo- ma conferită pentru activitatea mea de cercetare literară în Buco- vina. Tot acolo am cunoscut pe profesorii N. Tcaciuc-Albu și pe Constantin Loghin, și ei istorici li- terari și conducători de periodice, C. Loghin autor al unei istorii a literaturii bucovinene în două vo- lume, activist remarcabil și în ca- drul „Societății pentru cultura po- porului român" în Bucovina. La Liceul Militar „Ștefan cel Mare" am cunoscut pe Teofil Boi- ciuc, ram din arborele genealogic al Eminovicilor suceveni, cum am și arătat în volumul meu apărut în 1983, întregiri documentare la bio- grafia lui Eminescu. De multe ori am frecventat și am intrat, cu ales respect, în casa lui Aron Pumnul, trecînd pragul cu piozitate atît în locuința magistrului de la Cuciu- lata cît și în cămăruțele de pe un tăpșan, unde se găsea depozitată Biblioteca „Gimnajiaștilor români" cămara în care Eminescu, școlar la „Ober-Gymnasium", locuia și o vreme a diriguit și citit acest im- portant fond de carte veche și nouă românească, atît de bogat și pe baza căruia Pumnul redactase cele- brul Lepturariul românesc. Am ex- tins activitatea mea și la reuniuni- le literare organizate în întreaga Bucovină de către „Asociația Scri- itorilor din Bucovina", al cărei se- cretar am fost, conferențiind de multe ori la Suceava, la Rădăuți, „...pe urmele vredniciei istorice și culturale..." Putna, Șiret și în alte localități. La Rădăuți am legat prietenie cu parohul Oreste Gherasim, fratele istoricului literar și esteticianului universitar, Vasile Gherasim, cel ce întreprinsese, după primul război mondial, cele dintîi anchete de te- ren și investigații în spița neamului Eminovici, la Călineștii lui Cupa- rencu. In 1958, am reluat și adîncit aceste investigații, găsind un spri- jin de largă bunăvoință cărtură- rească la parohul Vasile Butnariu, mai tîrziu la Bosanci la învățăto- rul superior Mircea Isăceanu și la Vespasian Bohatereț, directorul scolii mixte din Șerbăuți. La Serbăuti, prof. Maria Ursuleanu, una dintre auditoarele mele, mi-a oferit omagial scrisori și reviste ce primise o rudă a sa de la Harieta Eminovici sora mezină și bolnăvi- cioasă a lui Eminescu, ce locuise în Botoșani. Investigațiile acestea biografice le începusem încă mai dinainte și în capitala Țării Fagi- lor în cazul Aglaci Eminovici, sora cea mal dotată artisticește a lui E- minescu. In privința ei am primit o serie de deslușiri și amintiri de duioase reverii, precum de la sora fostului prefect Oreste Renney, cu- noscut de Eminescu. Greu bolnav, Eminescu frecventa pe sora lui, fi- ind vizitată cînd și cînd și de o- loaga Harieta. De altfel, Eminescu avusese de la Aglaea pe primii săi doi nepoți pe care i-a cunoscut: George și Ion Drogli. In acest o- raș, poetul a fost primit adesea de către colegul său de la „România Jună" Ștefan Ștefureac. M-am re- cules și la mormîntul lui Pumnul, și la mormîntul Aglaei în cimitirul din Horecea. localitate din care provenea și unul dintre cei mai a- priopiați colegi din gimnaziu. Di- mitrie Scurei, mai tîrziu profesor și director la Școala Normală din Cîmpulung Muscel, prieten și cu I. L. Caragiale. In două rînduri am venit însoțit la .Suceava și de nepotul poetului, astăzi colonel în rezervă, Gheorghe Eminescu, care Ia 1 iunie anul acesta pornește că- tre al 93-lea an de viață. Cu acest om admirabil, am ținut o consfătui- re de mare vibrație Ia Călineștii lui Cuparencu, numai cu membrii familiei Eminovici ; iar la Insti- tutul de Invățămînt Superior din Suceava, cu dînsul am vorbit, în două rînduri, studenților de la Fi- lologie, conferințe înregistrate pe benzi de magnetofon. Personal am conferențiat în Suceava de două- sprezece ori, avînd un real sprijin organizatoric din partea fostului meu elev, poetul Ion Beldeanu. Am fost coleg de cancelarie cu sculp- torul Ion Cîrdei, care a modelat bustul lui Ciprian Porumbescu din parcul Sucevei, lăsînd și un bust al lui Eminescu care s-a distrus în timpul refugiului. Am cultivat re- lații de prietenie cu valoroșii en- tuziaști care au fost Ștefan Pave- lescu și Eugen Chirovici, ce au a- nimat spectacole de teatru și de o- peretă rămase de neuitat în isto- ria culturii sucevene, în Asociația „Ciprian Porumbescu". La familia lui Eugen Chirovici, pînă nu de mult profesor la Cîmpulung Mus- cel, se puteau admira picturi de înaltă valoare artistică, reprezen- tînd aspecte istorice și pitorești din Suceava. începuturile eminescologiei mele izvorăsc din Țara Fagilor ca și an- chetele de teren izvodite în arhive- le de stat și in colecțiile particula- re pe urmele lui Eminescu și ale familiei sale. Ele poartă pecetea suceveană. Am publicat numeroa- se cercetări de istorie literară în periodicele Bucovinei lui Leca Mo- rariu și Constantin Loghin. Cu co- legii de scris Dragoș Vitencu, Tra- ian Cantemir, Teofil Lianu, Geor- ge Voevidca, N. Tcaciuc-Albu, Geor- ge Drumur, Ion Munteanu, N. Tău- tu, Jenică Popovici, Adelina și Ion Cîrdei, E. Ar. Zaharia, Nina Cion- ca, Vera Tătaru, Nicolae Cojoc, A. Constantin, Ionel Negură, Maria Gavril și mulți alții am contribuit la organizarea festivităților de la Putna la cei șaptezeci de ani îm- pliniți de la celebrul congres de la Putna pus la cale de „secretarul M. Eminescu, „președintele" Ion Slavici, Pamfil Dan, Ilie Luța, Au- rel Mureșanu, doctorandul C. Aro- novici, V. Bumbac, Epaminonda Bucevschi și alții. Atunci în 1871 se ținuse și primul congres al tu- turor studenților români. Am aflat, cu acest prilej, în arhiva vetrei putnene, actul inedit prin care Mi- hai Eminescu și Ion Slavici încre- dințau arhimandritului Arcadie Ciupercovici darurile primite, pen- tru veșnică păstrare de la românii de pretutindeni. La Putna am fost pelerin de unsprezece ori (ultima dată la 2 august 1982) continuin- du-mi reculegerile la mănăstirile din Vatra Moldoviței, Humor, Vo- roneț, Solea, Arbore, Sucevița, Dra- gomirna, Sfîntu Ilie. în acest circuit reticular am intrat și în Muzeul „Ciprian Porumbescu" de la Stup- ea. Pe masa mea de lucru păstrez o fotografie cu colonelul în rezer- vă Gheorghe Eminescu, pe ruinele Cetății feudale Suceava. Am par- ticipat la activități de eminescolo- gie, solicitat de oamenii de cul- tură : conferențiar Alexandru Al. Vasilescu, primul rector al Institutului de Invățămînt Superior din Suceava, de prof. Oreste Tofan și conf. univ. dr. Ion Popescu-Ar- geșel, altădată discipol al meu și astăzi autorul unor cărți de știință și expresivitate geografică, realiza- te din preaplinul capacității sale științifice. In 1981 am luat parte la festivitățile centenarului nașterii lu Eugen Lovinescu, conferențiind și în Suceava și la Fălticeni și în- tr-o serie de ore libere am colin- dat pe urmele vredniciei istorice și culturale ale Sucevei, cu sufletul adolescentului de multe decenii în urmă. La acea dată puteam citi și zări. Astăzi, abia întrezăresc. Augustin Z. N. POP SCRISORI INEDITE: G. T. Kirileanu către Ion Simionescu De curînd, prin amabilitatea unor prieteni ai culturii, ne-au fost puse la dispoziție mărturii despre relați- ile de pretenie între doi cărturari vestiți în epocă — G, T. Kirileanu și Ion Simionescu, rămași in con- știința posterității cu strălucirea de odinioară. Fiu al plaiurilor sucevene, re- marcabil folclorist, G. T. Kirilea- nu (1872—1960) este editorul operei lui Ion Creangă, scoțînd, de-a lun- gul anilor, nouăsprezece ediții. în 1948 a fost ales membru de onoare al Academiei Române. A lăsat o- rașului Piatra Neamț, în care și-a petrecut mulți ani de viață, un bogat fond documentar, ce-i poartă numele. Născut la Fîntînele — Bacău, Ion Simionescu (1873—1944) s-a remar- cat ca profesor universitar și. ca om de știință. A lăsat numeroase scri- eri în domeniul paleontologiei, al geologiei, precum și lucrări de popu- larizare a științelor naturii. Mem- bru al Academiei Române, pre- Iubite prietene, în Borca am găsit 3 odăi la otel, dar eu cu plecările mele arhaice am căutat ș-o casă patriarhală și retrasă; ș-am găsit la o familie care V-ar putea da și mincare, o odaie mare și una mai mică — ș-o pajiște. Și aceea in fața caselor de să se tot joace copiii. La Broșteni, de-asemenea s-ar găsi ceva. Prin urmare ar fi bine să vii, să vezi și să alegi. Numai între 27—30 mai să nu vii, căci atunci voi fi învăluit cu slujba. Mult m-aș bucura să vărați in meleagurile noastre și să petreceți așa fel, incit să vă mai avem și alți ani. Pînă vei veni fii bun și-mi scrie lămurit ce-nsemnează că vii „cu cățel, cu purcel", cum zici. Adicătelea ciți căței și purcei ai .'... Multe și călduroase închinăciuni la toți ai doritei Dv. case și sînt al Dv. devotat. 14 mai 1907 Ghiță ot Holda București, mart 26/8 april 911 Iubite prietene. Am fost bolnav de influență și de aceea de-abia (i)eri m-am putut duce la Dl. Mehedinți cu manuscriptul. I-am spus toate condițiile ce mi-ai scris, i-am arătat și paginile cu politica la universitățile noas- tre, și mi-a spus că se va tipări întocmai în 2 numere cu începere de la n-rul pe mai, deoarece pe april e tras aproape în întregime. Așa dar corecturile ți se vor trimite la Iași și la timp voi vorbi pen- tru cele 100 extrase, pe care insă Conv. Ut. nu obișnuiește și nici poate a le plăti, deoarece fondurile sînt cu totul mărginite... Multe și devotate închinăciuni D-nei Matilda și sărutări gloatei. Dornic și devotat prieten. Gh. T. Kirileanu ședinte al înaltului for academic, a întreținut legături de amiciție cu multe personalități din ținutul Su- cevei. Cu G. T. Kirileanu avea re- lații încă din vremea studiilor uni- versitare la Iași. 11 vizitase și la Broșteni. în scrisoarea din 1907, trimisă din Broșteni la Iași, Kirileanu își in- formează prietenul despre efortu- rile ce le-a făcut pentru a-i găsi pe vară o casă potrivită în Valea Bistriței, unde să-și petreacă va- canța cu familia. Cea de a doua scrisoare, datată 1911, e trimisă din București, savantului aflat la Pa- ris, informîndu-1 despre discuțiile avute cu S. Mehedinți, asupra ti- păririi unei lucrări. Tonul cald, intim, dovedește prie- tenia ce-i lega. O prietenie în care aveau loc glume, dar și preocupări serioase, închinate științei creatoare. Prezentăm mai jos textul celor două scrisori : Ana CONSTANTIN Eugen DIMITRIU Nu știu în ce măsură cititorii Po- vestii lui Harap-Alb pot să treacă liniștiți pe lingă faptul că in acest basm ar exista două mirese : prima, una dintre fetele împăratului Verde; a doua fata împăratului Roș. Povestitorul insă are grijă să înlă- ture asemenea bănuială și, spre deo- sebire de alte basme unde feciorul unui împărat pornește să se însoare cu una din fetele altui împărat. în tex- tul lui Creangă, feciorul craiului e chemat de unchi „ca să-1 lase împărat în locul său după moartea sa“. Nu ni se spune nimic despre o eventuală nuntă cu una dintre fete și nici cîte fete are împăratul Verde. Mireasa din această poveste e, a- sadar, una singură — fata împăratului Roș — iar pentru a desluși semnifi- cația acestei bîzdigănii e destul să luăm seamă la diversele sale injâ- țișări. Mai apare în chipul unei păsări; „Tocmai pe cînd era temeiul mesei"— la împăratul Verde — „numai iaca o pasăre măiastră se vede bătind la fereastră" și vorbind „cu glas muie- ratic". Prilej numai bun de a i se tre- ce în revistă atributele, între care a- cela de „farmazoană cumplită, și că din pricina ei se fac atitea jertfe". Dar farmazoană este forma populară a cuvîntului amazoană — femeie răz- boinică dintr-un regat legendar, pe valea fluviului Thermodont (Termcay, din Turcia de azi) din preajma Pon- tului Euxin — a cărui etimologie se pune în seama termenilor grecești a mazos (cu sinii plini) ori a-mazos (fără sin. de unde legenda că fetelor din regatul amazoanelor li se tăia un sin ca să nu le stingherească la tra- gerea cu arcul) sau a unui cuvânt ca- ucazian maza (lună), explicînd bănu- iala că amazoanele erau consacrate astrului Luna. Ceea ce ar putea lămuri de ce fata împăratului Roș se ascunde „după lu- nă" iar Ochilă o gratulează fără e. chivoc : „farmazoană ce ești!" Dintre GEORGE DRUMUR-0 ANIVERSARE încă de la debutul în revista „Muguri", acum mai bine de cinci decenii, George Drumur este luat în seamă ca o promisiune și în curînd se afirmă și prin primul său volum de poezii, „Solstiții" (1936), recenzat printre alții de Ion Biberi, care-i remarcă limba — „savuroasă și plină". „Mai sus- ținută și unitară decît prima car- te", consideră George Muntean, este cea de a doua, „Suflete în azur", din 1940, pentru ca a treia, „Vatra cu stele" (1942), să se „dis- tingă prin subiecte mari, prin tra- tare gravă, prin lexic suculent popular" (E. Ar. Zaharia.) Cel de-al patrulea volum, apărut în 1973 (Editura Facla) sub titlul „în- semnele anilor" se compune în mare parte dintr-o selecție din primele volume ale poetului, pre- cum și din două compartimente inedite, „Ferestre aburite" — poe- zii dintre 1943—1950 — și „în- semnele anilor", cu poezii dintre 1952—1972, ceea ce întregește fe- personajele poveștii, Gerilă pare să știe mai multe despre această fată căci își avertizează tovarășii înainte de a intra în casa cea de aramă în- focată oferită de ospitalierul împărat Roș : „D-apoi fețișoara lui : a zis dracul și s-a făcut; bucățică ruptă tată-său în picioare, ba încă și mai și*. Apoi, comentind proba dată de același împărat — „fata mea are să se culce deseară unde se culcă totdea- una iară voi să mi-o străjuiți toată noaptea..." Bizdigăniile neprețuitului Creangă — ...„aici încă trebuie să fie un drac la mijloc, zise Gerilă clătinînd din cap. — Ba încă de cei bătrîni ; săgeată de noapte și dracul de ameazăzi, răs- punse Ochilă". Ar rezulta că în credințele și poveș- tile românești sînt două feluri de draci : bătrîni și tineri, poate chiar străvechi și proaspeți sau încă și mai limpede — pâgîni și creștini, pen- tru că săgeată de noapte e constela- ția zodiacală Săgetătorul iar dracul de miazăzi, numele Fecioarei. De unde ricit chipul unui „autor fecund, divers, apt a întregi o operă care să-1 mențină în atenția publicului cititor". Peste ani, fondului de bază al activității sale creatoare, i se a- daugă latura de tălmăcitor de poe- zie din alte limbi. Pana sa de poet se nuanțează cu trecerea vremii cu tente accentuate ale iu- birii de patrie, îndeosebi prin e- vocări sugestive din istoria și tra- dițiile ei. Echilibrat în poezia sa solid așezată pe sentimente fun- damentale, George Drumur nu a abandonat preocupările obștești și culturale, manifestînd, oricît de înaintat ca vîrstă, interes pentru tineretul cu perspective literare. Ca și pe vremuri, a găsit limba- jul potrivit pentru a întări ari- pile unor începători de certe pro- misiuni. Pe acest fundal care ține de actualitate, se profilează cu atît mai pregnant realizările de ace- eași natură din tinerețea poetului, urmează că fata împăratului Roș e într-adevăr un drac „bătrîn", o divi- nitate din religia pagină, respectiv zina (ivindu-se ca pasăre măiastră 1) consacrată constelației Fecioara-Virgo prin dreptul căreia Soarele trece în- tre 21 august — 23 septembrie. Și-atunci care ar fi legătura între zina Fecioara și farmazoana cumplită? Una mitologică foarte clară, întrucît împăratul Roș sau „omul cel roș" este numele folcloric românesc al zeu- lui Marte (vezi și aluzia zodiacală „o- mul țapului celui roș" pentru zodia Berbecului, țapul alb fiind Capricor- nul) sau Aresca divinitate a războiului „avînd inimă haină, nu se mai satură de a vărsa sînge omenesc" și inițial a primăverii — căci „înălțimea sa este tată flămînzilor și al înșelaților" •— a- notimp simbolizat prin culoarea roșie în toate culturile indoeruropene. Or, zeul Ares-Marte avea în mito- logia greco-romană o fată Hippolyte regina amazoanelor, serbată pe la ju- mătatea lunii august în calendarul an- tic și rămasă încă în calendarul cato- lic la 14 august sub numele unui Hip- polyte. Dar atributul suprem al fetei împăratului Roș rămîne turturica — recunoscută drept simbol al dragostei. Prin urmare, mireasa Iui Harap-Alb este o zînă — măiastră — consacrată constelației zodiacale Virgo-Fecioara, una și aceeași figură cu ; 1. Ileana Cosînzeana din atitea bas- me românești ; 2. Zîna cea mai mică din povestea Tinerețe fără bătrînețe și viață... ; 3. Fata de maior cu roșu baior, So- ra Soarelui și-a Pămintului din colin, dele transilvane. 4. Fata de crai de pe „gura de rai", acea „mîndră crăiasă, A lumii mirea- să" din baladele Mioriței — la a că- ror nuntă ritualică — „din pricina ei se fac atitea jertfe" — cu un pâmîn- tean, Soarele și Luna țin cununa celor doi miri. Ion FIL1PCIUC cînd acesta a facilitat debutul u- nor scriitori care și-au cîștigat apoi notorietatea, precum Dragoș Vicol, Ion Istrati, George Sidoro- vici, și cînd însuflețea cu energie și spirit de inițiativă o viață li- terară la distanță de Capitală, dar îndreptată cu vigoare să contribuie la continua dezvoltare cultural- artistică a țării. Memorabile sînt, din acea vreme, legăturile vii cu scriitorii de vază ai timpului, in- vitați la întîlniri și dezbateri cu scriitorii și publicul bucovinean : Mihail Sadoveanu, Liviu Rebrea- nu, Ionel Teodoreanu, Cezar Pe- trescu, Gala Galaction. Și iată-1 pe George Drumur la venerabila vîrstă de 75 de ani ! Să fim de acord cu poetul al cărui îndemn tîrziu sună potolit și sugestiv : „întindem mîna după amurguri, după păsări" și să-i do- rim încă ani mulți în liniștitul său amurg, acolo unde, ca într-o scoică prețioasă, cuvintele nu-și află odihna în căutarea de noi fru- museți, de noi împliniri. Mircea ȘEKBANESCU III — Pagini bucovinene CONSEMNĂRI------- INGEBORG BACHMANN (R.F.G.) Portul mort Drapele umede atîrnă de catarge Culori purtind pe care Nici o țară nu le poartă. Adiind sub stele dezmățate Verdea lună odihnește în cerul catargului Imensității apelor din vremea descoperirilor Valurile înving orice drum Și de sus ninge lumina în plasele norilor — străzi risipite în aer. Jos, apa citește în cărțile sfinte. Compasul nopții e gata să moară, Aerul se spală de vise Iar mării ii rămîne doar mișcarea Deoarece nebunii descoperitori rîzind Cuprinși au fost de brațul mut al apei... traducere de George DAMIAN Un strugure pe linia ferată (urmare din pag. II) că îmi păreți un bun ascultător. Vi s-a mai spus? Dacă nu, atunci să mă credeți pe cuvînt. — Vă cred, am spus, fiind con- vins că nu mai aveam nimic de pierdut. Chelnerița tocmai aducea cafea- ua. A lăsat-o pe masă de undeva din lungimea brațului și s-a în- depărtat imediat. In urma ei un miros înțepător de parfum prost. Am zîmbit amuzant. Tertipul cam ieftin mi-a făcut-o și mai simpa- tică. Nu știu de ce mi-am amintit de acele păsări care în timpul împerecherii îmbracă un penaj mai viu. Interlocutoarea mea își sco- sese o batistă și-și sufla nasul. A- vea mîini lungi, pline de pete mici, maronii. Mi-am turnat și restul de bere din sticlă. Gestul meu a nc- liniștit-o? Nu știu, poate. S-a pornit însă să vorbească mai de- parte cu și mai multă însuflețire: — A fost foarte greu pînă mi.am găsit o gazdă. Acum stau la un subinginer. Logodnicul meu e că- pitan și locuiește la garnizoană pînă îi vor da locuință. E un bă- iat minunat. A mai fost și el că- sătorit... — Deci sînteți chit, n-am rezis- tat eu să o întrerup. Baladă pentru adincuri (urmare din pag. I) I Am ajuns la Dornișoara. Muntele, logodit cu cerul, tăia pî- clele, împingîndu-le înspre poale. Am oprit la căminul minerilor și C. M. a coborît. Ilie a intrat în vorbă cu tinerii în salopetă albastră care ieșiseră din șut. Și îndată ce tinerii au dispărut în clădirea cea lungă, s-a întors spre noi, să ne explice, zîmbind. — Prietenii mei. Sînt plătiți bine. Cu șapte mii. Cu opt mii. Cu nouă mii. C. M. ne făcea acum semne din ușa cantinei să coborîm. Și ne-am amintit, fără voia noas- tră, de un dialog, de prin treizeci și cinci, între un scriitor consacrat și un băiețandru, care cîștigase șase lei pe zi. (— Cit dai pe mîncare ? — Șase lei pe zi. — Ce cumperi cu ei ? — Pîine. De trei lei dimineața și de trei lei seara. — O mănînci goa- lă? — Goală, cu apă. — Și nu mă- nînci niciodată mîncare ? — Mînca- re ? Niciodată. Numai pîine. — La prînz nu mănînci mîncare ? — La prînz nu mănînc nimic...). Aproape îndurerați de această discuție, care s-a mistuit în istorie, odată cu oame- nii săi, am intrat în sala de mese. C. M. ne-a povățuit că, înainte de-a intra în subteran, trebuie să mîncăm. El avea multă experiență. Am mîncat mîncarea minerilor. Borș cu cartofi, dres cu smîntîna, și mușchi de vită cu mazăre. Tineri, îmbrăcați în salopetă, ce-și căpăta- seră calificarea în școală, intrau, mîn- cau și plecau. Noi avem mulți tineri. Socialismul nu-ți duce blidul Ia gură, însă marea sănătate a socialismului constă în a oferi de lucru tuturora, într-un prezent tulbure, cînd statele capitaliste sînt înfiorate de șomaj. O însușire pe cît de meritorie, pe atît de virtuoasă. în cele din urmă, tehnicianul son- dor s-a ridicat. — Da, într-un fel... Amăritul de el, dacă ați ști cîte a avut de în- durat cu nevastă-sa. Avea niște chestii tare hazlii sau ce știu eu, așa mi se părea mie. Oricum cred că era puțin dilie. Cea mai tare a fost aia cu un strugure pe linia ferată. Știți cum sînt militarii... azi aici, mîine-n Focșani. Trenul și ți-ai schimbat garnizoana. Și ea îi spunea mereu : „Nicule, ai grijă, dragule, niciodată nu se știe, dar dacă ai să vezi vreodată un stru- gure pe linia ferată să știi că-i semn rău. Să-mi spui neapărat pentru că nu știu ce trebuie făcut". Căci îi spuse o mătușă de-a ei care se pricepea la de-aldc astea. Dar niciodată nu i spunea ce rău poa- te să însemne. Ba, mai mult, îl bănuia c-ar fi văzut strugurele și nu i-ar fi spus. Avea și el drep- tate să se supere. Ce e aia să vină nevastă-ta la tine și să-ți spună, dragule, dacă ai să vezi o vrabie moartă sau mai știu eu ce, în fața Muzeului de Istorie să știi că-i semn rău și să-mi spui neapărat. Cred și eu că-ți sare țandăra, ori- cît de bune maniere ai avea. Și de la a-ți sări țandăra pină la a intra la bănuieli nu e decît un pas, este? De fapt eu îl cunoșteam pe Nicu mai dinainte și mereu mi se plingea de chestii din astea. Dai Ne-am îmbrăcat în salopete, ne-am încălțat în cizme și-am împins cas- ca pînă spre urechi. Am intrat după C. M. și am simțit, deodată, o bucu- rie mare, și o durere mare, amîn- două inexplicabile, și, pentru prima oară în viață, mi-am pus întrebarea de ce n-am luat o piatră în gură. Și cui i-o fi venit, întîia dată, ideea să săvîrșească isprava cu piatra... ? Prin bolovani și apă, luminindu-ne dru- mul cu lămpi de carbid, impingîndu- ne cizmele printre șinele înguste, și lucioase, peste traversele umede, îna- intam. înaintam... Inimile ne erau în- ghemuite în incertitudini, pe pereții sticloși se mișcau umbre bizare, și C.M.. ’ în fața noastră, dispărea și ne venea să strigăm, unde ești C. M. ?. dar C. M. apărea. în pro- pria lui lumină, măsurindu-și, ca- dențat. pașii... înaintam, înaintam, și întunericul, dens, ne speria, — unde ne duci C. M. ?, și numai cînd cîte un miner se desprindea din adîncuri și, cu un sentiment copleșitor de fră- țietate, ne ura noroc bun, ridicînd lampa în streașină ochilor, vibram iarăși spre viață. Și pricepeam atunci pentru ce oa- menii adîncurilor sînt atît de uniți. Pe pereții sticloși se îndoiau um- brele noastre, și înaintam, și năzu- iam să vedem filoanele de aur, și năzuința devenise mai tare decît fri- ca. Ne venea a zice iată, sîntem 'și noi mineri, sîntem îmbrăcați în sa- lopete, purtăm cizme, numai nu știm munci, însă și asta se poate învăța. După o lungă călătorie, ne-am a- propiat de front. La lumina mișcă- toare a lămpii, umerii lui C. M. se înălțau, zvîcnind, volubili, gîtul i se îngroșase și însăși casca lui părea să caute spre tavanul boltit. Devenise un colos, un sortit să zmulgă întune- ricul, să-1 împingă în afară și să aducă firească lumină, el devenise un colos al întunericului, frumuse- țea lui se realcătuia aici, prin um- brele întunericului. Sondele, instalate în nișe, după ce au mușcat din stîncă, așteptau să CADRAN A recenza, recenzare Cu sau fără regularitate revistele noastre inserează din cînd în cînd, in spații oferite cu zgîrcenie, și cîte o re- cenzie două. Recenzia, zice Dicționarul, vrea să însemne „o prezentare succin- tă (la apariție) a unei opere literare sau științifice, cu comentarii și aprecieri cri- tice". Despre utilitatea acesteia în in- formare și, de ce nu, orientarea citito- rului nu mai e cazul să insistăm. Dar o atentă lectură a numitelor consemnări evidențiază, înainte de toate, condiția de cenușăreasă a speciei ca atare. Și a- ceasta din două motive : 1. selecția în- tîmplătoare a titlurilor și 2. „cedarea'1 serviciilor de recenzare unor „binevoi- tori" și ocazionali. Stînd, așadar, sub semnul complezenței, textul emis va fi de cele mai multe ori o înșiruire de enunțuri pe cit de pompoase, pe atît de găunoase. „Autorele" (care în as- cuns duce dorul cronicii literare), po- vățuitor și conștiincios, va apela la cî- teva sintagme reținute de pe ici, de pe colo, între care își aliniază cu dărnicie, de nabab elogiile, însoțindu-le, bineînțe- les din abundență, cu citate. Dar să vedem concret cum stă ches- tiunea. Să zicem că „la mijloc" ar fi vorba despre o carte de versuri (la ver- suri cam toată lumea se pricepe) : „Ce- remonie de trecere", de Dorin Sălăjan. Ce ne comunică recenzentul de la „Lu- ceafărul" ? Că volumul e „bine structu- rat" și are o „idee ce(-l) străbate ca un fir roșu", aceasta, ideea, fiind una de „căutare a sinelui propriu", (sic !). Ba mai mult, că „obsesia nașterii întru poezie" (care îl chinuie pe poet) este „prezentă de la un capăt la altul al cărții". Tocmai de-aceea, dată fiind o asemenea corvoadă, nu se poate să nu existe „o fervoare a amintirilor din co- pilărie" ce „se lasă tratată într-un re- gistru baritonal", de unde și constatarea că D.S. (ca să vezi !) dispune de „un timbru personal", deși i se poate re- proșa (păi nu ?) „supraîncălzirea meca- nismului memoriei afective". (Nu se eu il sfătuiam să aibă răbdare, li spuneam că pînă și Eisenhower a avut răbdare pină să ajungă co- mandantul trupelor de debarcare L-am dat gata cu asta, este? Nu credeți că asta a fost? — Intr-un anume fel cred că da, am convenit eu. Undeva de după paravan, ascun- să privirilor celorlalți, am desco- perit-o pe chelneriță privindu-mă. Nu știu de ce i-am zîmbit comesc- nei mele. Zîmbet pentru publicul spectator. M-a cuprins un fel de bucurie. Un șoricel care intră în prima gaură descoperită. — Dar chestia cu americanii’ a ținut mult mai puțin decît aș fi crezut. S-ar putea să vă închipuiți că e veche povestea cu bărbatul neînțeles, tracasat de o nevastă ti- ranică. Nu e așa nici pe departe. De regulă nu-mi plac bărbații plîn- găcioși. Vreau să spun care vor să-ți stoarcă un sentiment de milă, să te impresioneze cu nesuferita lor viață conjugală. Dar v-am mai spus-o și v-o repet, Nicu e un băr- iat minunat, nu e cazul lui. Dacă l-ați cunoaște, cu siguranță, mi-ați da dreptate. începuse cred să mă plictisească această conversație sau poate eram doar obosit. Oricum lăsam să se vadă că aș fi dorit să plec. Iar am simțit-o vag neliniștită, tremu- rînd, un tremur de broască galva- nizată. Dar spre deosebire de e- muște iarăși. Tehnicianul sondor se oprea, privea spre sonde, le verifica, intra în vorbă cu minerii. Iar mi- nerii răspundeau, în aceeași termeni tehnici, apoi, mîngîind pereții aspri, priveau spre noi cu un anume tîlc. Ce suflete or fi avînd să simtă su- flarea pămîntului, pe dincoace, nu- mai la lumina lămpilor, însă cu atît mai clar, cu atît mai demn !... Noi înțelegeam că stînca, zbuciumată, roasă pe dedesubt, trebuia să se su- pună. Lupta cu adîncurile, spre a-i sur- prinde minunile, ăm moștenit-o de la strămoși. Strămoșii nu aveau nici sondele de investigație, nici conduc- tele de aducțiune, prin care aerul era împins din afară, nici vagoneții pen- tru încărcat minereul, nici uneltele moderne de astăzi. Nu ne putem dezvolta ca națiune fără a explora străfundurile. ...Ne străduiam să ținem pasul, cu carnetele în buzunare, pregătite, dar, în • inima muntelui, văzînd minerii muncind, uitasem de carnete. Nu a- veam nevoie de ele. Văzînd minerii muncind, ne venea să le strîngem mîinile, să-i îmbrățișăm. Era o che- mare mai presus de rațiunea noas- tră. Subteranul iți crează o stare de spirit, ce-o întilnești arareori dea- supra, cînd însăși dușmănia cea ve- che se tulbură și, în flacăra ei, se naște marea prietenie. Cînd plînge un miner, nu plînge pentru sine... C. M. înainta. Și, cînd se oprea să privească sondele, mai multe în preajma frontului, — de sus în jos, de jos în sus, cînd verifica legătu- rile de împămîntare, cînd analiza probele de minereu, din lăzile lungi, cu despărțituri, — el uita de noi. Stă- tea de vorbă cu minerii, cu maiștrii, și, întotdeauna critic, opina că se poate mai mult. La rîndu-ne, aban- donați, priveam sondele, nu cu ochii tehnicianului, nu stăteam de vorbă cu minerii, cu maiștrii, nu verificam legăturile, nu cercetam probele și ne manifestam regretul, într-un fel, pen- poate ca recenzentul să scape prilejul de a-si etala ulîimele-i achiziții de ne- ologisme). Și, trecînd repede peste a- ceste „opiniuni" (care, fie vorba între noi, nu ajută la nimic), galantul semnatar conchide triumfal : poetul (adică D. S.), „poate să intre pe poarta din față în cetatea de aur a poeziei, fără teamă c-ar fi oprit de vreun portar al stării civi- le" (?!). Dacă o zice dumnealui, așa o fi... (Luceafărul nr. 13 a.c.). Alt exemplu: Marin Lupșanu, autorul volumului „In- tre viață și moarte", prezintă, în vi- ziunea Marei Nicoară, „o nostalgie a- dîncă după (? 1) satul natal", sat despre care aflăm că „nu este numai un spațiu geografic, ci și unul spiritual" ... Ori- cum, poetul „își dezvăluie talentul", dovadă că versurile lui" au o mare forță", (România literară, nr. 11 a.c.). Comentînd cartea lui loan Șerb, („Tri- umful vieții", amabilul său amic, Dim. Rachici, găsește că acesta scrie „o lirică de gîndire", ceea ce vrea să fie, mai pe înțelesul muritorilor de rînd, un „dialog permanent între om și univer- sul căruia-i răspunde și-i corespunde" (?!). Drept argument sîrit reținute ase- menea ziceri : „Steaua care-n cer ră- sare / Țipă-n noi lumină mare / Nepătrunsul. Necuprinsul Țes des- tin ce(-l duce insul"... In schimb lui Emil Mânu îi reține atenția poeta An- gela Nache, care „scrie o poezie cursivă în frazări voit prozaice", după cum ur- mează : „Mînincă de pe masă cu pi ine Bea lapte, fă-ți lecțiile, aspiră praful / Nu te hîrjoni cu Călin, nu deschideți usa La nimeni, dormi, citește povești, te sun ’ Pe la cinci de la școală îți aduc ceva dacă ești cuminte / Nu umbla cu chibriturile Deschide televizorul Nu fă firimituri / Dacă ieși afară ia-ți cheița la gît ' Nu te sui in corcoduș / Cumpără pîine, ia-ți covrigi / Joacă-te-n fața blocului". Curat „document de via- ță", cum se entuziasmează E.M. (Româ- nia literară, nr. 13 a.c.). loanid DELEANU fectul acela de împietrire la care te aștepți in astfel de cazuri, ea devenea stăpină pe sine. Vorbele se revărsau, se agitau cu o repe- ziciune uimitoare. Ochii aleargă, se răsucesc într-un fel puțin inde- cent. Vocea se subțiază, aproape țipă ceea ce credea ea că mai avea să-mi spună. Despre Nicu al ei, băiatul minunat, dar gelos. O gelozie plăcută, care-ți dă siguran- ță. Despre micile evenimente sem- nificative în care a putut să-și dea seama de caracterul lui și de ne- bunia nevesti-si. Era ceva lacom în felul în care continua să vorbească, să dea a- mănunte. O ascultam mai mult pen- tru starea aceea îndărătnică cu care îmi făcea mărturisirile decît pentru anecdotica lor. Și ca în- cuviința docilitatea mea cu un zîmbet ușor crispat și se liniștea treptat asemenea apelor după ma- ree. Apoi, deodată, neașteptat, am vă- zut că se pregătește să plece. Era acum grăbită să mă părăsească, să lase în urmă acel halou de cu- vinte și gesturi. A pus banii pen- tru cafea pe masă și s-a ridicat. Mi-a adresat un „la revedere" fu- gar care a rămas deasupra mesei pînă a părăsit restaurantul Am crezut că e încă una din ciudățe- niile ei pe care cu lipsa de abili- tate a liceenilor le trecuse pe sea- ma altora. tru ignoranța noastră. A existat și un caz, unul singur, cînd, supărat, după ce a verificat o sondă C. M. a sugerat o posibilă înlocuire a unei piese. Era vorba de o carotieră și, după cum am aflat, carotierele con- stituie spaima stîncilor. Carotierele sfarmă stîncile pînă în străfunduri, le rumegă, le scot în afară bucăți, bucăți... Din crăpături misterioase țîșneau izvoare, apa curgea pe lîngă șinele înguste, și am ajuns la un perete înalt, sfredelit, ce ne oprea calea, definitiv. — Iată frontul !, a exclamat sondo- rul. Iată frontul !, am chibzuit noi, și am rămas stană, privindu-1. Și parcă auzeam detunăturile ce- lor de dincolo. Așadar, întîlnirea se va produce peste o lună. Aici !... Muntele Strunioru apăsa deasupra capetelor noastre. — Dar filoanele de aur ?, a între- bat cineva. C. M. a zîmbit subțire și n-a răs- puns. Astfel, am ajuns la capătul călăto- riei noastre. Și-am priceput că, în orice mină, sînt esențiale cîteva o- perațiuni. Pușcarea frontului, verifi- carea pușcării, copturirea (zmulgerea așchiilor și lespezilor din front) și încărcarea minereului în vagoneți. Vagoneții încheie travaliul, transpor- tînd minereul spre ieșire, cu ajutorul locomotivelor mici, de mină. Am mîngîiat peretele găurit, apoi l-am părăsit și am făcut cale întoar- să. La lumina tremurătoare a lămpi- lor, sondele, pe piloni grei de metal, își arătau pentru o clipă limbile de oțel, gingașe Totuși, carotierele a- veau gurile rînjite, gata să muște. Pentru ce pămîntul este atît de cu- minte cînd omul devine îndrăzneț, chiar îndărătnic în acțiunea lui de a supune natura ?... Temeritatea nu-i o nebunie. Teme- ritatea înseamnă încredere. încrede- re în sine, încredere în cei din jur. Temeritatea este prețuFprogresului. ■ REZULTATELE... Obținute de participanți la faza finală a concursului de limba și li- teratura română „Mihai Eminescu", ediția 1986. Clasele VI—VIII Clasa a VI-a : Cozmina Ciocan, Ga- briela Croitorii și Cristina Pușcașii, Școala Generală hr. 3 Suceava, men- țiune ; Niade Cernica, Școala Gene- rală nr. 4, Suceava, mențiune ; Da- na Subera, Școala Generală nr. 8, mențiune ; Clasa a Vll-a : Lctiția Leuștcan, Cristina Bălu, Monica Buzoianu, Școala Generală nr. 3, Suceava, men- țiune ; Dana Purice, Școala Gene- rală Nr. 3 Suceava, premiul III ; So- rin Petrașuc, Școala Generală Nr. 1 Rădăuți, mențiune ; Beatrice Moroșa- nu și Liliana Hij, Școala Generală Nr. 3 Rădăuți, mențiune. Clasa a VIH-a : Corina Dusceac și Claudia Buzoianu, Școala Generală Nr. 3 Suceava, mențiune ; Rita Mun- teanu. Școala Generală Nr. 3 Sucea- va, premiul II ; Camelia Ciobanii, Școala Generală Nr. 4 Suceava, men- țiune ; Mihaela Voiașciuc, Școala Generală Nr. 3 Rădăuți, mențiune ; Cătălina Iftimoaia, Școala Generală Nr. 1 Fălticeni, mențiune. Locul 3 pe țară, conform mediei generale. Clasele IX—XII Sinziana Mure.șcanu, clasa a IX-a, Liceul „Ștefan cel Mare" din Sucea- va, mențiune ; Elena Bănaru, clasa a X-a, Liceul „Nicu Gane" din Fălti- ceni, mențiune ; Antonela Costea, clasa a X-a, Liceul „Eudoxiu Hur- muzachi- din Rădăuți, premiul spe- cial ; Florentina Tuca, clasa a X-a, Liceul Pedagogic „Emil Bodnăraș" din Suceava, premiul III ; Cristina Chi- ribaș, clasa a Xl-a, Liceul Pedago- gic „Emil Bodnăraș" din Suceava, premiul III ; Tania Leonte ; Liceul Pedagogic „Emil Bodnăraș" din Su- ceava; premiul II; Gabriela Gherasim, clasa a XII-a. Liceul Pedagogic „Emil Bodnăraș" din Suceava, premiul spe- cial ; Carmen Dumitriu, clasa a XII-a, Liceul Industrial Nr. 3 Suceava, pre- miul special ; Mihaela Herciu, clasa a XII-a, Liceul Industrial Nr. 4 Su- ceava, premiul special ; Locul 8 pe țară, conform mediei generale. C. B. ■ INTILNIRI CU CITITORII în ampla suită de manifestări artistice organizate in întimpinarea aniversării Partidului Comunist Ro- mân s-au înscris și numeroasele în- tilniri între scriitorii suceveni sau din alte localități din țară și oamenii muncii din județul nostru. Consemnăm, printre altele : la Combinatul de Fibre, Celuloză și Hîr- tie Suceava au fost prezenți criticul Mihail lordache și poetul Victor Tra- ian Rusu ; la Spitalul Județean — poeții Marcel Mureșeanu și Ion Bel- deanu ; la Cooperativa „Confecția" din Suceava — poeții Florin Bratu și Constantin Ștefuriuc ; la Galeria Oamenilor de Seamă din Fălticeni — prozatorul Grigore Ilisei și criticul Octavian Nestor ; la Spitalul din Ră- dăuți — poetul Ion Țugui, prozatorul Onu Cazan și Octavian Nestor ; la Cooperativa „Dorna" din Vatra Dor- nei — poeta Cornelia Maria Savu ; la Liceul Industrial Șiret — proza- torul Constantin Blănaru și Ion Bel- deanu ; la Căminul Cultural „Emil Bodnăraș" — poeții Gh. Lupu și Mi- hai Mateiciuc. (S. C.). ■ EXPOZIȚIE în cinstea celei de a 65-a aniver- sări a Partidului Comunist Român, Galeria de Artă din Suceava a găz- duit Salonul de primăvară al ar- tiștilor plastici amatori, grupaj ex- pozițional reprezentativ, adunînd pe simeze luminoase imagini contempo- rane, simboluri ale devenirii oame- nilor și locurilor acestora. Au ex- pus, printre alții : Emil Burlacu, Doi- na Catargiu, Ana Constantin, loan Costăchescu, Francisc Jisa, Ioana Nis- tor, Constantin Ungureanu. (L. M.) CENACLU La Liceul Pedagogic „Emil Bodnă- raș" din Suceava s-a deschis de cu- rînd cenaclul literar Arpegii, condus de profesoara Aura Bicsi. Cea dinții întîlnire a cenacliștilor a fost salu- tată de directorul scolii, profesorul Eugen Pleșca și de poetul Marcel Mu- reșeanu, secretar al Cenaclului din Suceava al Uniunii Scriitorilor. Au citit poezie elevii Ion GrumăzescU, Gabriela Gherasim. Mihaela Nichifor și Valeria Cloșcă. Cei prezenți au pu- tut asista la un reușit spectacol cu procesul literar Intrusul, după roma- nul lui Marin Preda. (L. M.) REALIZATORI: Ion BELDEA- NU, George DAMIAN, Viorel DÂRJA, Ion CARP FLUERICI, / Mihail IORDACHE, Gh. LUPU, Marcel MUREȘEANU, Ion PA- RANICI, Mircea TINESCU, A- lexandru TOMA Secretariat: Eugen DIMITRIU Tehnoredactare: Valentin MILICI COMITETUL JUDEȚEAN DE CULTURA’ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ SUCEAVA Str. Mihai Viteazul nr. 48